Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

De Juiste Pan Kiezen

Van Dale zegt: pan (de; v(m); meervoud: pannen; verkleinwoord: pannetje) bekkenvormig vaatwerk, gebruikt om in te koken, te bakken enz.

Omdat het vorige topic in TL [GoT kookclub] De juiste pan kiezen beter in AZ voortgezet kan worden een nieuwe topic start. de vraag blijft dezelde zoals gallery: SeatRider deze al stelde:
Kortom, wat zijn nu de beste (all-round) pannen?

Mocht je willen meeschrijven aan een bepaald type pan, stuur een DM en dan voeg ik je toe - ik heb ook niet overal ervaring mee.
Type Pannen
Koekenpan, platte pan met steel om iets in te bakken

Deze kent en heeft iedereen wel. Wordt veelal gebruikt om iets relatief heet te bakken in boter of vet. Vaak wil men daarbij 'aanbakken', ofwel voorzien van een krokant laagje.

Braadpan

Pan om in te bakken en braden en of langzaam in te garen bij een constante en lagere temperatuur. Eigenlijk is het verschil met een kookpan niet zo groot maar wijkt het materiaal af zodat je er beter in kunt braden. Je ziet hier voornamelijk gietijzer en blik - vaak met een email laag.

Kookpan

De pan waarin je water aan de kook brengt om daarin ingrediënten te garen. Hang er een sluitend vergiet of stoommand in en je hebt een stoompan.

Hapjespan

Dit is eigenlijk iets van alles. De afmetingen van een grote koekenpan gecombineerd met een wat hogere rand en een deksel maakt dit een alleskunner. Erg geschikt voor éénpans gerechten. Deze gaat bij mij op vakantie altijd mee.

Snelkookpan

Velen vinden het eng en er zijn ook ongelukken mee gebeurd maar soms toch erg handig. Door de druk in de pan op te laten lopen wordt het kookpunt verhoogd zodat je ingrediënten sneller gaar (of kapot gekookt) zijn. Ik gebruik 'm voor een erwtensoep of een snelle smoor.

Grillpan

In verschillende vormen en materialen te krijgen. Gietijzer, RVS of gewoon met antiaanbaklaag. Met of zonder steel, met of zonder schenktuiten. Je hebt ze zelfs gewoon in de vorm van een plaat voor meerdere branders. Wordt veelal gebruikt om vlees of groente op te garen door de hoge stralingswarmte van de pan. Hierbij wordt geen vet of olie in de pan gedaan, hooguit wat op het eten gesmeerd waardoor het een relatief gezonde manier van bereiden is.

Wok & Wadjan

In vorm zijn deze vaak vergelijkbaar alleen in de wok meestal van dun staal (snel heet) en de wadjan van gietijzer voor een constantere temperatuur (en plaatsing in het houtvuur).

Braadslee

Hoewel niet iedereen dit als pan zal zien maar meer als ovenschaal gebruik ik de mijne (net zoals de horeca) als pan. Heerlijk om even wat vlees of groenten aan te zetten en dat in de oven te laten nagaren. Scheelt afwas.

Aspergepan

Dit is een smalle en hoge pan met daarin een draadmandje (zoals in de frituurpan) om de kwetsbare asperges in te koken en er heel in en uit te krijgen.

Mosselpan

Een emaille kookpan, vaak met een extra hoog/diep deksel voor de lege schelpen. Overigens gaan de mossels bij mij in de wok of hapjespan maar daar is een ander topic voor.

Rijstkoker
Beetje een vreemde eend hier maar als je graag rijst(gerechten) eet een ideaal apparaat. Je kan uren van tevoren de rijstkoker al aanzetten dus daar heb je geen omkijken meer naar. En uit mijn eigen ervaring kan ik helaas zeggen dat verbrande rijst een goede manier is om een pan om zeep te helpen :+

Materialen

RVS
Mijn persoonlijke favoriet. Bijna al mijn pannen zijn van RVS. Hoewel de meningen erover verdeeld zijn behandel ik ze regelmatig met arachide(pinda)olie nadat ik ze even opgestookt heb. RVS is redelijk hufterproof, redelijk eenvoudig schoon te houden. Ze mogen zelfs in de vaatwasser, al is dat niet aan te raden om dat alles toch sneller slijt of lelijk wordt.

Carbonstaal
Dit is eigenlijk het echte werk voor koekenpannen. Carbonstaal pannen zijn betaalbaar en bakken prima. Wel moeten ze van te voren goed worden ingebrand (een ritueel met aardappelschillen en olie) om een soort antiaanbaklaag te creëren. Hierdoor zijn ze minder geschikt om eerst te braden en dan bijvoorbeeld er een zure saus in te maken, zuren tasten namelijk de beschermlaag aan en dan moet je weer opnieuw in branden.

Aluminium
Goedkoop. licht in gewicht en snel op temperatuur dus het lijkt het ideale materiaal. Helaas is puur aluminium lastig schoon te houden en het reageert ook met zuren. Daarom zijn bijna alle aluminium pannen gecoat, al zie je ook wel puur aluminium kookpannen en campingsets.
Ook wordt aluminium voor de positieve eigenschappen vaak in combinatie met andere materialen gebruikt. De betere RVS pannen hebben een aluminium tussenlaag iin de bodem om zo de warmte sneller en beter te verspreiden.

Hard-geanodiseerd Aluminium
Een coatingsproces waardoor de nadelen van aluminium worden opgeheven. Pan pan wordt krasvast en non-poreus en volgens internet bakt deze ook normaal waar andere coating nog wel eens zo glad willen zijn dat er geen mooie korst onstaat.

Keramiek
Dit is eigenlijk een Aluminium pan, maar dan met een keramische coating die het aluminium beschermt en aanbranden tegengaat. Hoewel Tellsell anders doet geloven is een beetje vet toch vaak nodig.

Teflon / PTFE
Hier is Tefal groot mee geworden als merk. Niet gebruiken als je vogels in huis hebt. Bij verhitting komt er een beetje gas vrij dat bij mensen niet veel kwaad kan maar voor een kanarie al snel dodelijk. Daarnaast mogen ze sinds 2015 niet meer verkocht worden.

Keramische Themolon
Pannen met antiaanbaklaag zijn nog volop verkrijgbaar. De gebruikte Thermolon laag bevat geen PTFE meer. Ik gebruik ze alleen om een ei/omelet te bakken. Feitelijk alleen geschikt voor gerechten waarbij aanbakken niet lekker is.

Gietijzer
Zwaar maar prima warmtegeleiding en constante temperatuur door puur massa. Mijn braadpan is van gietijzer en onverwoestbaar. Gietijzer moet je ook wat vet houden al draait de mijne ook gewoon mee in de vaatwasser (edit Gonadan: :F). In het begin moest ik vaak opnieuw olie in laten trekken maar dat lijkt steeds minder nodig te zijn. Ze werken het beste als je ze slechts met warm water en een niet-krassend sponsje schoon houdt, ideaal voor braadpannen en grillpannen.

Koper
Koper is (hoewel het van nature in je bloed zit) in te hoge doseringen schadelijk. Daarom zijn koperen pannen van binnen vertint. De mooiste pannen zijn het wel, maar je moet van poetsen houden en de pan regelmatig laten vertinnen.

Glas
Dit kom je niet vaak tegen maar er zijn pannen die van glas gemaakt zijn.

Polulaire Merken
Veel genoemde merken zijn:
• De Buyer
• Le Creuset
• Ikea
• Demeyere
• Staub
• Fissler
• BK

In het vorige topic zijn er twee merken die steeds terug kwamen als in zijnde goede prijs & kwaliteit. Andere merken zijn welkom:

1) De Buyer carbonstaal pannen. Voor 2 à 3 tientjes heb je een goede koekenpan die een leven mee kan.
2) Ikea 365+ en OUMBÄRLIG RVS pannen. Ook onverwoestbaar en zeer betaalbaar. Omdat ze geen plastic onderdelen hebben gaan ze bij mij ook de oven in. Ik zie nu dat een deel van de 365+ serie hernoemd is naar OUMBÄRLIG. Deze hebben namelijk de klinknagels en de RVS deksels die de pannen zo onverwoestbaar maken. Glas is leuk maar gaat mij net iets te makkelijk kapot.

Gerelateerde Keuken Topics
Er zijn verscheidene kook, eet en drank-gerelateerde topics op AZ, zoals:
Welke keukenmessen - Deel 2
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3
Het grote Airfryer topic - Deel 2
Soylent en alternatieven - Deel 2
Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1
Het Theetopic - Deel 1
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Ik moet nog eye candy toevoegen maar iedereen weet wel hoe een pan eruit ziet denk ik :+
Gonadan had zich al opgeworpen als mede auteur maar deze versie is nog mijn verantwoordelijkheid O-)

franssie wijzigde deze reactie 03-09-2017 17:01 (29%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik heb vorige week 3 pannen besteld van Gusta.
Geen topmerk, maar wel degelijke koekenpannen.

Ik heb de 22, 24 en 28cm versies, maar het enige nadeel vind ik de kleinere contact oppervlakte.
De 28cm versie heeft 'maar' 24cm effectief ruimte.

Voor een uitbreiding ga ik toch maar eens kijken bij DeBuyer want ik wil toch ook een contactoppervlak hebben van die 28/30cm voor de familysize aadrappelbak sessie ;)
Nu moest ik het in de 24 & 28cm doen, en niet eens alles ineens :(

https://qfire.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik zal de pannen op de weegschaal zetten, kijken of mijn 'echte' skillet gewogen wordt in vergelijking
Maar mijn eerste ervaringen waren prima, de aardappels waren prima gebakken

Skillet cast iron 30cm - 3 kilo

Gusta - 28cm - 1.3 kilo

De 24cm weegt 975gr
De 20cm weegt 800gr
( zijn dezelfde foto's .... alleen minder pan ;) )

FreshMaker wijzigde deze reactie 11-07-2016 19:27 (36%)

https://qfire.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23-05 21:49
quote:
orejas schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:33:
Ik ben echt reuzeblij met de DeBuyer-pannen die ik al flink wat jaren in huis heb. Eens in de zoveel tijd gaat er per ongeluk toch een zure stof in de pan, waardoor ik weer met de staalborstels in de weer kan. Schrobben tot het staal weer blank is en inbranden maar. Dat laatste is me eigenlijk nog niet een keer echt goed gelukt. Met jaloezie kijk ik naar foto's van perfect zwarte pannen - waar mijn pannen altijd minimaal sproeterig zijn. Daarom: kennen jullie een idiot-proof methode voor inbranden?
Mijn methode van op matig vuur laagjes arachideolie aanbrengen met keukenpapier werkt niet tot tevredenheid. Tel daarbij op dat die pannen altijd een flinke tijd giftige gassen liggen uit te stoken en de hele woonkamer daarna stinkt en ik wil het beter leren doen...
Ja ik ben achter een totale foolproof methode voor inbranden gekomen (ook met een DeBuyer pan);

- arachideolie
- hitte
- dunne laagjes
- geen geintjes
- tijd.

Ik heb 1 pan waarbij ik nog aan 't experimenteren was, die is niet egaal, maar hij wat ik volgens deze methode heb gedaan is kei en keihard, en maakt zuur ook weinig uit. Maar je pakt een bakje met olie, daar dep je met keukenrolpapier in, deze smeer je uit over de pan. Nu gaat de pan warm worden, laagje voor laagje smeer je 't er in uit, met bijv vleespincet, eetstokjes oid. Maar vooral; dunne laagjes, veel hitte en een olie a la arachideolie. Dan is 't simpel.

En nog een andere pannenaanrader:

de meyere wokpan... ooh zo fijn, makkelijk schoonmaken, egaal warm.. mjum

simon wijzigde deze reactie 12-07-2016 16:24 (6%)

|>

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:45

Zwerver

CISSP certified

Hier een Staub Cocotte rood van 30cm: https://pim-cdn.zwilling.com/data/cdn/workarea/suppliers/zw_lieferant/documents/hotfolder/170/40509852_1102806_white.jpg

En een gietijzeren wok waar ik niet van weet welke fabrikant die heeft gemaakt.
Daarnaast verschillende "gewone" pannen uit 1990 ofzo, die toen gekocht zijn en nu nog steeds mee gaan.

Wordt wel tijd voor een update van de gewone pannen ondertussen.

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:08

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

De sale loopt dus het is een goed moment voor een nieuwe pan! Ik ben een beetje klaar met mijn vertrouwde aardewerken tajine en wil voor m'n curries ed door naar een gietijzeren unit. Bij Oldenhof zijn de bekende Le Creusetjes in de bonus maar ook in het zwart vind ik ze gatlelijk.

Bij dezelfde kookboer zag ik echter ook dit schatje;

Van 189e voor 95e maar bij Bol gewoon standaard 75e. Go figure. Dat laatste bedrag is wel erg budget voor een gietijzeren pan met emaillelaag. Nog ervaringsdeskundigen qua gietijzeren pannen die een beslissend inzicht hebben?

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Toch de De Buyer gekocht en geprobeerd in te branden. Alleen nu is het volgens mij niet helemaal goed gegaan. Dit is het resultaat:

Ik heb het volgens deze methode gedaan:
YouTube: Fry Pan Seasoning

Pan opwarmen. Van de plaat en insmeren met lijnzaad olie. Vervolgens weer op de pan en flink hoog zetten en laten walmen.
Heb ik hem misschien te vroeg van het vuur gehaald en niet genoeg laten afkoelen?

Ik doe dit op inductie en gebruik lijnzaadolie.

Tsurany wijzigde deze reactie 25-01-2017 10:50 (4%)

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:37

Ursamajor

Astrofotograaf

Na het bakken van gerookte spekreepjes en schoonmaken (zonder zeep natuurlijk) lijkt er toch een laagje te hebben losgelaten. Is dat normaal?
-edit- Trouwens ingebrand met olijfolie, maar nu lees ik dat die niet zo geschikt is omdat dat zou verbranden.

Ursamajor wijzigde deze reactie 06-02-2017 08:10 (19%)

Gadgets FTW!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15-05 23:07
Misschien niet direct veroorzaakt door welke pan je gebruikt.
Maar toch belangrijk voor wie veel en graag kookt:
Een goede afzuigkap is belangrijk.
quote:
Meer fijnstof achter het fornuis dan langs de snelweg

Denk je aan blootstelling aan fijnstof, dan doemt al snel het beeld van drukke snelwegen op en de longen van de mensen die er in de buurt wonen. Uit onderzoek van TNO in het tv-programma De Kennis van Nu blijkt echter dat de blootstelling aan fijnstof binnenshuis groter is dan buiten.

Bij het bakken en braden worden namelijk veel fijnstofdeeltjes de lucht in geslingerd. Doordat nieuwe huizen goed geïsoleerd zijn en afzuigkappen ofwel uitstaan, ofwel niet goed genoeg werken, blijven de deeltjes urenlang in de lucht hangen.

Rugzak

In een experiment gaf TNO onderzoeker Ajoeka Pronk een aantal mensen een rugzak vol meetapparatuur mee. Ze droegen die een week lang elke dag en de rugzak mat doorlopend het fijnstof in de lucht.

"Mensen brengen 90 procent van hun tijd binnen door", vertelt Pronk in het radioprogramma Nieuws & Co. "Ook ongeveer 90 procent van de blootstelling aan fijnstof liepen ze binnen op. Toen we daar verder op inzoomden, zagen we dat de blootstelling vooral plaatsvond tijdens en na het koken en dan vooral in de avond."
Normoverschrijding

In de dampen die vrijkomen bij koken zit heel veel fijnstof. Dat blijkt uit het onderzoek van Piet Jacobs. In proefkeukens bij TNO meet hij het fijnstof dat vrijkomt bij koken met verschillende pannen, afzuigkappen, temperatuur van de pan en ventilatie.

Vooral bij het braden van vlees en het wokken van groente komt veel fijnstof vrij. In de uitzending van het televisieprogramma De Kennis van Nu is te zien hoe bij het bakken van hamburgers het aantal microgram fijnstof per kubieke meter oploopt tot 670. Dat terwijl de door de WHO gehanteerde norm voor fijnstofdeeltjes onder de 2,5 micrometer op 10 microgram/m3. Daarmee ligt de gemeten waarde zestig keer hoger dan de norm.

"Goede kookafzuiging is heel belangrijk," zegt Jacobs. En dat blijkt een probleem. Voor een goede afzuiging heeft een afzuigkap minimaal een vermogen van 300 m3/uur nodig. Het onderzoek van TNO laat zien dat dit in een aantal huizen slechts 40 m3/uur was.

Volgens de bouwregelgeving moet die capaciteit minimaal 75 m3/uur zijn. Dat vindt Jacobs dan ook veel te laag. Zeker in goed geïsoleerde nieuwe huizen kan de kooklucht (en daarmee het fijnstof) uren blijven hangen. Bovendien worden er steeds meer open keukens gebouwd en kun je niet de keukendeur dichtdoen om verspreiding van de kooklucht naar bijvoorbeeld de woonkamer te voorkomen.
Zet je afzuigkap aan

Hoe schadelijk de dagelijkse blootstelling aan deze hoge concentraties fijnstof is, moet vervolgonderzoek uitwijzen. "Over de impact van het fijnstof binnen op de gezondheid is nog niet veel bekend," zegt Pronk.

"We weten dat fijnstof effecten heeft op de luchtwegen en op het hart en de vaten, maar dat komt vooral uit studies die in de buitenlucht zijn gedaan."

Toch is wachten op de resultaten van het vervolgonderzoek niet verstandig. Zet dus de afzuigkap aan als je kookt en let bij het aanschaffen van een nieuwe afzuigkap niet alleen op z’n looks.
http://nos.nl/artikel/215...dan-langs-de-snelweg.html

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Santax
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-01-2018
Gisteren ook mijn De Buyer pannen gekregen. Een kleine 20cm (bodem 14) acier carbon en omdat vanwege een aanbieding er geen prijsverschil was, een 24cm (bodem 17) mineral B. Die minerals B onderscheiden zich overigens alleen in iets dikker staal, een ander handvat met een siliconen-logo en worden in de fabriek ingevet met bijenwas. Daar betaal je dan 40-50% meer voor. Eigenlijk is dat het niet waard, want die bijenwas haal je meteen eraf. Tip dus, voor nieuwe kopers... De gewone zijn goed zat!

Enfin, meteen gisteren 10 keer ingebrand en het resultaat is simpelweg fantastisch. Na het inbranden een stukje spek gebakken, dat ging prima en vanochtend - op nationale pannenkoekdag - de echte kleeftest... passenkoeken. Ging perfect en ze waren heerlijk. Het was net alsof ik weer een jochie van een jaar of 8 was die bij oma pannenkoeken ging eten. Beter ga je ze niet vinden, ja misschien bij je eigen oma ;)

Vanmiddag groenten gesauteerd en een kogelbiefstukje gebakken. Fantastisch spul, zeker als je bedenkt dat ze helemaal zo gek duur niet zijn. Er is teflon te koop waar je het driedubbele voor moet neerleggen en niemand weet waarom.

De kunst van inbranden is trouwens met een stukje keukenpapier een flinterdun filmpje/masker van (goede pure!) zonnebloemolie aan te leggen. Na een keer of 7-8 heb je een pan die gitzwart is en zo glad is als een spiegel. Morgen komt er ook nog een 'la cuisine' gietijzeren braad/stoofpan. Ben erg nieuwsgierig naar de kwaliteit. Niet echt goedkoop, maar nog steeds 'voordeliger' dan Le Creuset. Deze heb ik nog aangeschaft omdat je in plaatstaal geen zuren kunt verwerken. Enfin foto's van het inbranden na 0, 1, 5 en 8 keer:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Afgelopen week eindelijk mijn Ikea grillpan vervangen door wat beters en zie ḿ nu wat goedkoper dan ik bij de Sligro betaalde - bevalt uitstekend http://www.blokker.nl/nl/...-grillpan-28-cm-gietijzer

Lekker loeizwaar 8) Het geld meer dan waard.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• bvk
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

quote:
franssie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:07:
@bvk dun kaal staal en bol zonder vlakke bodem wordt gezien als echte wok. Ik heb helaas geen gas. Met ^ dus. Zijn merkloos voor weinig te koop bij de toko/groothandel. Klinkt alsof je een echte hebt.

Ik wil nog eens een Rocket Stove lassen, ideaal voor een wok lijkt me.
Hmmm..., mijn wok heeft dus wel een (kleine) vlakke bodem... Is die bolle bodem echt een kenmerk? Niet dat het wat uitmaakt want het ding bakt zoals gezegd prima ;)

Maar ik ben eens na gaan denken wat ik voor die wok ook alweer gebruikte. Oh ja, ik had een wadjang die wel erg zwaar was en daarom vervangen werd door die wok. Wadjang opgespoord, heeft dus 20 jaar in de buitenlucht vertoeft:

Zwaar gietijzer te voelen aan het gewicht, kan ik deze nog te lijf gaan met staalwol, wassen en opnieuw inbranden?

Specs

• bvk
  • Nu online

bvk

Dank voor de reacties, dan ga ik maar eens met deze aan de slag die ik nog had liggen:

Zo'n keuken klassieker hoort niet verder weg te roesten maar gebruikt te worden! Ben benieuwd of ik hiermee al een beetje resultaat kan boeken.

Edit: Resultaat na een half uurtje schrobben:

Ik kwam ook op het "lumineuze" idee om wat olie toe te voegen waardoor je een soort schuurpasta krijgt vanwege het ijzer wat je weg schuurt. Je krijgt geen ijzer wolken meer die je inademt en het lijkt sneller te gaan.

Maar om weg te krijgen wat er nu nog zit gaat wel even duren... Ik heb geen boormachine ( :o ), wat is een betere methode dan schuren met staalwol. Azijn?

bvk wijzigde deze reactie 05-07-2017 16:19 (45%)

Specs

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:43
wellicht helpt het om visueel ......

Lodge pan na meer dan 25 jaar gebruik

Wok toko plaatstaal

Sligro plaatstaal

RVS

Braadpan

Skillet/grillpan

Anti aanbak huppeldepup pan ;)

Geloof me of niet maar na 40 jaar keuken ervaring ben ik zo eigenwijs, te weten welke pan je moet gebruiken voor het te bereiden product en wat te doen bij ingebruikname.

Off topic. Als toegift 1 van mijn favoriete messen.

TecTo wijzigde deze reactie 03-09-2017 16:42 (3%)

Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond. A. Einstein

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r gaan twee lagen op (en 3 aan de buitenkant bij de mooiere varianten zoals ik heb, zie hieronder), en afaik is er geen enkel probleem met langdurig zure dingen laten pruttelen. Het emaille is glas en glas reageert quasi-nergens mee. Daarom ook dat zo ongeveer alles in scheikunde in glas wordt opgeslagen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:43
quote:
woutur schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:24:
Ik wil een kleine pan voor het bakken van een enkele of twee biefstukjes of kipfilets. Nu zat ik te denken aan de Lodge 8 inch skillet of een DeBuyer 22 cm. Ik heb al een DeBuyer en vind dat voor daarvoor geschikt voedsel een fijne pan. De Lodge trekt mij ook wel. Klein, met een schenktuit. Wel erg kort handvat. Iemand ervaring met de Lodge?
Onderstaand stukkie gietijzer van Lodge doet al 25 jaar trouwe dienst. Niet alleen op de gaspitten maar ook op de bbq. Echt allround gereedschap en voor biefstuk/kipfilet prima geschikt.

Plaatstaal ook prima voor steak etc. Deze is van de Sligro en merk maakt me niet uit. Alle plaatstalen pannen zijn prima, mits je ze goed inbrand en weet te gebruiken. Veel belangrijker dan een merk -waar je sowieso de naam moet betalen-. Ben niet vies van merken maar als het om een plaatstaal gaat..... :) Voordeel van plaatstaal snel op temperatuur reageert idem dito op je warmtebron. In mijn geval gaspit.

Wil je grill marks moet je deze nemen maar is puur luxe :+

Ligt er maar net aan hoe of wat. Vaak rvs omdat het laagje wat op de bodem achterblijft een prima basis is om een saus te maken. Plaatstaal en gietijzer vind ik minder fijn werken om een saus in te laten koken want daarmee doe je de ontstane laag geen goed.

Het meest belangrijke is om de pan op de juiste temperatuur te brengen en zou ik er maar 1 mogen gebruiken dan zonder aarzelen de Lodge skillet. Het meest allround want ook op een stapeltje houtskool of briketten kan je nog een lekkere hap bereiden. Onverwoestbaar !!!!!!!

Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond. A. Einstein

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-05 08:26

woutur

Klauwtjes uit!

Geen Lodge onder de kerstboom maar een Camp Chef, 8 inch. Ziet er exact hetzelfde uit en na een wasbeurtje met heet water uitgeprobeerd. Eitje bakken ging prima met de fabriekaf seasoning. Twijfelde nog even om de pan glad te schuren en zelf te doen. Niet nodig blijkt dus. Hier kan ik mooi mijn biefstukjes en ander klein vlees in bakken! Nu al zin in.

http://docserver.nl/gietijzerenpan.jpg

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:06
quote:
franssie schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:30:
[...]

Ik heb kookpannen pannen van 365+ gekocht die ze nu onder het OUMBÄRLIG label verkopen. Ik heb die splitsing nooit zo begrepen.
365+ is met glazen deksel, andere vorm (de pasta-inzet past beter in de Oumbärlig). De Oumbärlig heeft klinktnagels, geen schroefje om het handvat op het deksel vast te zetten.

Dus ik snap de splitsing wel.

Het zou volgens mij juist vreemd zijn ze in dezelfde range te zetten :+

bij mijn huidige pannen ging het schroefje die het handvat van de deksel vasthoud steeds een beetje los. Daardoor kwam er steeds water onder. één van de redenen om nieuwe pannen te halen

• bvk
  • Nu online

bvk

Wel raar dat het dan inderdaad specifiek op de verpakking staat....

Dat inbranden is wel iets wat je even moet oefenen geloof ik, ik vraag me af of het bij mij wel helemaal goed gegaan is. De olie heeft een plasje gevormd denk ik, dat had iets minder mogen zijn:

Maar toch bakt de pan prima, ik kon er een heerlijk broodje kip mee maken zonder dat er ook maar iets aanbrandde:

De 24 cm is wel een beetje klein, dus ga ik morgen nog maar even kijken of de 28 en 32 cm ook nog aanwezig en in de aanbieding zijn. Kunnen ze op termijn de anti aanbak pannen die ik nu nog heb (en nog prima zijn) vervangen, voor dit geld krijg je ze nooit meer denk ik.

Specs

• __fred__
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:03
Hier ook drie De Buyer plaatstaal, 5 jaar oud, met lijnzaadolie ooit ingebrand en daarna alleen afspoelen met water en een drupje druivenpitolie. Heb nooit de antiaanbaklaag vernieuwd. In het begin haalde ik nog wel eens staalwol erdoor en één nieuw laagje lijnzaadolie, maar ik ben lui, dus dat komt er ook al drie jaar niet meer van.

• Vinze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 21:48
Ik ben inmiddels ook een aantal maanden in bezit van twee DeBuyer Carbon Steel koekenpannen. Eerst de 28cm via internet besteld, en later de 22cm bij de Hanos. Voorheen had ik altijd goedkope koekenpannen met zo'n witte anti aanbak laag, maar met mijn manier van koken en schoonmaken waren die altijd na een paar maanden aan vervanging toe.

De eerste pan heb ik een keer of 8 ingebrand met dunne laagjes arachide olie en was mooi egaal zwart. Na 2/3 keer vlees erin bereid te hebben merkte ik dat die laag los liet en de pan ook weer aanbakte. Toen heb ik 'm volledig kaal gemaakt met baking soda, azijn en een stukje heel fijn schuurpapier. Vervolgens 2 laagjes ingebrand om de koekenpan een bruinige kleur te geven en gewoon gaan gebruiken. Inmiddels zijn beide pannen mooi donker van kleur en aanbakken heb ik geen last meer van. Na het schoonmaken wel even invetten met een paar druppels olie voor je hem in de kast zet.

De DeBuyer koekenpannen bij de Blokker zijn trouwens 2mm dik in plaats van 4mm, waarschijnlijk zijn ze daarom zo goedkoop. Ik weet niet of die dikte een nadeel is, maar ik kan me zo voorstellen dat ze de warmte misschien wat minder vasthouden/verdelen.

Ik ben nu ook opzoek naar een mooie nieuwe wokpan. Mijn huidige heeft een anti aanbak laag welke (natuurlijk) ook weer aan het einde van z'n leven is. Aangezien ik zo ontzettend tevreden ben over de DeBuyer pannen vroeg ik me af of jullie tips hebben wat een goede wokpan is? Is een keramische coating een goed idee? (bijv. deze)

Vinze wijzigde deze reactie 06-01-2018 21:41 (15%)

i7 6700K / Z170I / GTX 1070 / 16GB / AW3418DW

• HomeAut
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 25-01-2018
Wij hadden al iets van 15 jaar de standaard geëmailleerde braadpan zoals heel NL die thuis heeft, dus zo eentje:

Met de AH actie een tijd geleden een VIVO (villeroy & boch) 4.2l braadpan aangeschaft, de zwarte hieruit:

En wat een wereld van verschil! Dit ding brand gewoon niet aan, en daar waar wij vroeger bepaalde stukken vlees bestempelden als 'daar komt geen lekkere jus vanaf', is er nu altijd lekkere jus.

• bvk
  • Nu online

bvk

Ik ben nu ook met lijnzaadolie verder aan het inbranden en ik begin al een mooi kleurtje/laagje te krijgen in de pannen:

Het valt me wel op dat er nu een soort van "vissig" luchtje vrijkomt met lijnzaad, wat ik eerst met arachide niet had. Ervaren jullie dat ook?

Specs

• bvk
  • Nu online

bvk

quote:

Carbone B kan ik ook nergens terugvinden op de site, dus misschien is dit inderdaad een aparte versie voor ketens zoals de Blokker?

Gisteren trouwens de pannen voor het eerst gebruikt voor de maaltijd en dan kom je er wel achter dat deze pannen voor het bakken van vlees toch echt wel een verschil maken. Je krijgt gewoon het perfecte korstje met bijbehorende smaak, in een pan met anti aanbak laag blijft het allemaal toch wat "laffer" qua korst.

Specs

• bvk
  • Nu online

bvk

@loeberce @woutur

Kopen? >:) O-)

Nee geintje, ik moet deze decennia oude wadjan zelf nog steeds eens onder handen nemen en weer in gebruik gaan nemen. Maar eens kijken of ik ergens een schuurmachine of zo kan lenen om dat ding weer helemaal glad te krijgen. Of iets met "base" (hoe? zoutoplossing?) doen had ik al eerder meegekregen, de roest wegkrijgen met cola werkt in ieder geval niet.... ;)

Specs

• breew
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23-05 11:15
@bvk: staal- of koperborstel op de boormachine en poetsen maar :).. zo klaar.

• bvk
  • Nu online

bvk

Dank voor de tips, maar ik wilde zelf eigenlijk kijken of er niet iets was met een roest oplosmiddel of zo geschikt voor gietijzer. En daarmee insmeren en lekker laten "weken", iets van HG misschien? Of een fles azijn erin kieperen?

Kan dat of moet het echt met schuren/stralen?

Edit:

Gewoon door schuren met stalen pannenspons dus, ik begin al blank ijzer te zien :)

Wel een pokkewerk, maar goedkoop, simpel en goed voor de armspieren!

bvk wijzigde deze reactie 10-01-2018 21:09 (34%)

Specs

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:24
Ik zit te kijken voor een gietijzeren pannekoekenpan, eentje van lodge b.v. De handgreep zal wel verschroeiend heet worden denk ik? Wel iets om rekening mee te houden....of iets met een ander soort steel vinden.

• bvk
  • Nu online

bvk

quote:
franssie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:50:
Leuk! Labvoedingen en accu's heb ik wel dus dat gaat lukken ;)
(y) Project Wadjan vanaf nu geheten!

En uiteraard maken we dan foto's en video's van het proces die we hier posten ;)

Edit: De pan in kwestie in zijn huidige staat:

bvk wijzigde deze reactie 14-02-2018 22:18 (14%)

Specs

• bvk
  • Nu online

bvk

Ik heb als braadpan altijd zo'n bekende BK pan gebruikt. Prima geschikt om gehaktballen etc. in te braden, maar minder om (langdurig) te stoven vanwege de toch wel dunne bodem waardoor het in het midden toch altijd wat aan begint te branden.

Nu deze gekocht:

http://www.blokker.nl/nl/...raadpan-24-cm-4-2-l-zwart

Geen Staub of Le Creuset maar denk ik toch wel net zo goed gezien het gewicht (4.7 KG) hoop ik. Ik zit alleen even te kijken of inbranden kan en nodig is? Gebruiksaanwijzing zegt wel licht insmeren met olie voor eerste gebruik, maar ook dat de pan zonder inhoud alleen op laag vuur gebruikt mag worden:

Specs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

quote:
Gonadan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:27:
Wel een nachtje laten staan hè? Daar wordt rendang nog lekkerder van. :9
Natuurlijk en het is pas klaar als het klaar is! Maar het resultaat mag er zijn, die pan mag blijven ;)

Specs

• bvk
  • Nu online

bvk

quote:
bvk schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:23:
Wel raar dat het dan inderdaad specifiek op de verpakking staat....

Dat inbranden is wel iets wat je even moet oefenen geloof ik, ik vraag me af of het bij mij wel helemaal goed gegaan is. De olie heeft een plasje gevormd denk ik, dat had iets minder mogen zijn:

[afbeelding]
Even mezelf quoten ;)

Bij de bovenstaande (24 CM) pan was het inbranden dus duidelijk niet helemaal goed gegaan. Teveel olie, niet goed uitgesmeerd, te lage temperatuur etc. En ook Arachide i.p.v. Lijnzaad olie.

Dus ben ik maar eens overnieuw begonnen met deze pan en met dit resultaat kan ik wel tevreden zijn denk ik :> Ben benieuwd of de laag nu wel goed blijft zitten, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Mooi egaal diep zwart en geen vlekken/kringen:

Hoe zien jullie pannen er nu uit na die twee maanden sinds de Blokker actie?

Specs

• RooT
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19-05 18:50
quote:
bvk schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Kun je er eens een foto van maken? Het kunnen misschien gewoon opgedroogde vet of water druppels zijn bovenop de laag.
Ik heb de pan opnieuw ingebrand. Zie hieronder het resultaat. Mooi egaal, plakt niet enz. Je zou toch zeggen dat het dan zo goed is ingebrand?

Eerste test. Kip bakken. Je ziet aanbaksels. Niet zo erg als hiervoor, toen liet echt het zwart los, nu niet meer, maar toch blijven stukjes kip in de pan plakken.

Vervolgens gehakt gebakken. Zie hieronder resultaat. Enorm veel aanbaksels, is zeker een paar 10tal gram gehakt wat blijft plakken.

Ik snap er niets meer van, het is toch goed ingebrand zo?

Biefstuk gaat overigens perfect, dat blijft niet plakken.

RooT wijzigde deze reactie 24-03-2018 22:32 (20%)

• bvk
  • Nu online

bvk

quote:
Gonadan schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:23:
[...]

Een wok zonder handgreep is toch gewoon een wadjang, mits hij dik genoeg is?
Ik kon geen plaatje vinden, dus dan maar even een filmpje opgezocht en screenshot gemaakt. Deze pan dus:

Ja, je zou het een wadjang kunnen noemen, maar dan veel hoger/dieper en van RVS.
quote:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar dat moet je gewoon niet doen. :P
Je zal toch dat gehakt rul moeten bakken, als je daar niet met een spatel doorheen gaat krijg je een soort van hele grote hamburger. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

quote:
WNT schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Laat je even weten welke het blijkt te zijn? Ben ook naar zoiets op zoek namelijk. Kwam zelf ook nog deze tegen (https://www.kookwinkel.nl...3-1-liter-o-24-cm-rvs-mat) maar die is ook prijzig, maar wel RVS.
Als ik antwoord krijg zal ik dat zeker even laten weten! Maar waarom zijn die pannen allemaal zo duur zeg, zowel die van Habonne als de pan die je nu linkt zitten allemaal dik boven de 100 Euro :/

Zoals gezegd vanavond kip gebakken in de 28 cm De Buyer op matig vuur.

Voor:

Tijdens:

En na het bakken:

Ik had wel wat aanbaksel maar dat is niet niet heel gek gezien de marinade die mee bakt en waar allemaal kruiden maar ook knoflook en sjalot in zaten. Maar even de pan met warm water en een borstel afwassen en je zit weer op het eerste plaatje.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

quote:
Gonadan schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:13:
Zonder aanbaksel kan je het ook geen bakken noemen. Ben je tevreden? :)
Gezien het resultaat wel ja :)

Die Blokker aanbiedingen zijn destijds een prima aanschaf geweest als je de € 9,- voor deze pan vergelijkt met met alleen al een Tefal pan van dezelfde grootte voor minstens het drie dubbele van die prijs.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

quote:
WNT schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:07:
[...]

Goed om te horen, ik ga ook zo iets bestellen. Wat had je er in gemaakt?
Een soort van "wok gerecht", kip met groenten en noodles:

Gaat hier dus ook perfect in als de pan eenmaal goed op temperatuur is. De eerder gelinkte vergelijkbare pannen zijn praktisch even duur, ik vraag me af of er nog verschillen in kwaliteit in zitten. Waar Demeyere een gerenommeerd merk is, terwijl ik van bijvoorbeeld Habonne nog nooit gehoord had.

Maar dat zal wel aan mij liggen... ;)

Specs

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:59
Zo. Vrijwel de hele dag besteed aan het inbranden van de De Buyer carbon pannen.

Van de drie pannen heb ik er twee ingebrand. De derde vertoont roestplekken, die na het uitwassen van de beschermlaag zichtbaar werden. Die gaat terug en dan komt er direct een groter formaat.

Als volgt ingebrand met lijnzaadolie (100%, koud geperst).

Eenmalig
- Pan met afwasmiddel, schuurspons en heet water goed reinigen.
- Pan drogen, ook op het vuur (niet overdreven).

Elf keer
- Pan licht verwarmen (zodat de olie beter verdeeld kan worden).
- Maximaal een theelepel olie met keukenrol inwrijven. (De eerste keer was de pan te heet: de olie gaf meteen zwart af op het keukenpapier waarmee ik het verdeelde. Dat zwarte heb ik er met een keukenrol eerst weer uitgepoetst.)
- Met het schone deel van de keukenrol de olie er weer af vegen, zodat er een niet zichtbare dunne laag overblijft.
- Pan op breed vuur verhitten totdat de olie begint te walmen. Vervolgens nog ongeveer twee minuten doorverhitten. Het walmen hield meestal een minuut aan.
- Pan van het vuur (waardoor de olie gek genoeg opnieuw begint te walmen) en volledig af laten koelen. Dat duurde ongeveer 35 minuten.

Zowel de binnen als de buitenkant heb ik behandeld.

Het resultaat is een strak gladde laag met diep blauw-zwarte en goudbruine kleur. Niet pikzwart zoals ik verwacht had, dat komt naar ik aanneem in de loop van de tijd door gebruik.

Hoewel een ei bakken in het begin wordt afgeraden, kon ik deze proef niet weerstaan. En met wisselend succes. Op beide pannen waren er delen van het ei die aanbakten (de een meer dan de ander, hoewel ik de pannen precies gelijk heb behandeld). Opmerkelijk is dus dat er ook delen zijn waar het ei moeiteloos overheen glijdt. Omdat ik heel nauwkeurig te werk ben gegaan, lijkt het wel alsof het staal daar dus anders is (of ik heb het daar onvoldoende gereinigd, hoewel onwaarschijnlijk want ik was zorgvuldig). Overigens was de aangebakte laag er met water en de zachte kant van een schuurspons weer af te boenen.

Nu eerst maar eens wat ervaring op doen met vlees en over een tijdje weer een ei bakken om te zien hoe de pan is gevorderd.

edit
Over de scheikunde hierachter kan ik niet echt een betrouwbare, overtuigende uitleg vinden. Dit betekent dat ik niet weet wat ik doe. Behalve dan: de olie van structuur veranderen en aan de pan hechten naar - waarschijnlijk - een koolstof. Hierom, en doordat de toegepaste methoden verschillen, zijn de twee minuten doorverhitten na het roken niet meer dan een goede gok op basis van gevoel/lekenredenaties/voorbeelden.

edit 2
Zojuist kip gebakken. De kippetjes gleden door de pan. Wat kleine puntjes aangekoekt, waarschijnlijk kruiden. Met water en spons eenvoudig gereinigd en weer glad.

Tot zover mijn ervaring. Het was een leuk pinksterproject :).

edit 3
Na al die tekst mag een foto van het resultaat niet ontbreken (onderin geen detail door schaduw). De oneffenheden die je ziet zijn niet voelbaar.

Tommy The Cat wijzigde deze reactie 21-05-2018 15:48 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommy The Cat
Er heeft zich zojuist een micro-tragedie voltrokken...

Heerlijke gehaktballen gebakken in eveneens een deel water en daarvan een jus gemaakt met onder meer ketchup. Dat heb ik vervolgens een uurtje laten staan en weer opgewarmd voor mijn wederhelft bij thuiskomst. Met jus plus een laagje koolstof tot resultaat 8)7 .

Euhm te lang geweekt in vocht en te zuur door de ketchup voor deze nog jonge laag?

• Tommy The Cat

In mijn pogingen om de De Buyer pan schoon te maken, keer ik kennelijk telkens terug in dezelfde cyclus. De pan vertoont (voornamelijk) bruine aanslag en dat reinig ik met natuurazijn en een schuurspons. Daarna spoel ik de azijn eruit met water en droog ik de pan.
Vervolgens brand ik de pan schoon op hoog vuur met niks erin. De pan verkleurt in dat proces (zwart, blauw).

Echter als ik na dit branden opnieuw poets, komt er donkere aanslag van de pan. Alsof er een vuile laag op zat die is verbrand. Deze aanslag is lastig te verwijderen maar met genoeg azijn en poetsen lukt dat.
Uiteindelijk, na het drogen, ontstaat er weer een bruine laag zoals hierboven op de foto. Dan begint de cyclus opnieuw..

Hoe is de zwarte aanslag door het branden te verklaren, aangenomen dat de pan echt schoon is? En oxideert deze pan waar je bij staat als je deze nat hebt gemaakt en droogt?

Tips?

Tommy The Cat wijzigde deze reactie 24-05-2018 20:10 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik lees hier vele interessante verhalen over het inbranden van pannen en de ervaringen daarmee.
Soms lijkt het wel alsof men meer bezig is met de pan zelf, dan met koken en bakken. ;)

Heb ooit, 20-30 jaar geleden (!) een serie pannen aangeschaft die het anno 2018 nog steeds prima doen en er vrijwel als nieuw uitzien.

Voor het koekenpan gebeuren gebruik heel af en toe zo'n weggooi tefal ding (vaak verkregen d.m.v. spaarpunten van een supermarkt o.i.d.).
Maar het echte goede bakwerk doe ik al jaren in een hackman gietijzeren pan.

Die dingen zijn echt onverwoestbaar. Heb een kleine uitvoering (die is nog enigszins te tillen), en een grote van 25cm Ø bodemoppervlak. Nooit specifiek ingebrand, maar in de beginjaren gewoon wat meer boter/olie gebruikt. En in de loop der jaren is er een supergoede 'natuurlijke' anti aanbak coating ontstaan.
Of ik er nou Kaiserschmarrn in bak, aardappeltjes pof of een gigantische gevulde omelet; het werkt gewoon altijd goed. Zelfs droogbakken van eigengemaakte tortillas is geen enkel probleem.
En na aflooop met heet water en de afwasborstel ff schoonmaken en goed afdrogen. Nooit in de vaatwasser (past niet eens door de enorme steel) en geen reinigingsmiddelen gebruiken.
Na het afdrogen zet ik 'm nog ff op het vuur, veeg met een keukenpapier met wat olie de pan nog na en veeg alle olie goed weg.
Maar walmende verbrande olie in de keuken? No way.

Als 'gewone' kookpannen heb ik een aantal modellen van SILGA, de Teknika serie:
http://www.silgainox.com/styled-2/page7/
inclusief een groot formaat stoompan.
Aardappels koken, jam koken, pasta koken, dumplings garen. Aardappels direct in die pan stampen voor stamppot. Volledig metalen staafmixer erin en flink heen en weer raggen om een fruitmassa te pureren; het kan allemaal.

Die pannen kunnen in principe in de vaatwasser; maar dat zal nooit goed schoon worden. Je gaat dan op een gegeven moment verkleuringen zien. En er blijven miniscule vuildeeltjes hangen in het oppervlakte materiaal van de pan, waardoor er tijdens het volgende gebruik alleen maar weer meer materiaal blijft kleven.
Het fraaie van deze pannen is het enorm intensieve polijstproces wat ze toepassen en tientallen jaren meegaat.
Zo sprak ik ooit één van de voormalige nederlandse importeurs (La Cucina) en die gaven aan dat de import gestopt was, omdat er zo weinig te verdienen valt aan die pannen... ze gaan namelijk veels te lang mee! 8)

Mijn schoonmaakmethodes
Wanneer je iets hebt laten aanbakken of er zit toch opgedroogd voedsel op de bodem/wanden:
  • afwassen met afwasborstel; grove vuil eruit.
  • beetje goedkoop vloeibaar schuurmiddel erin, ff heen en weer met vatenkwast, goed naspoelen en afdrogen.
  • Klaar.
Wanneer verkleurd (de bekende blauwe vlekken) door b.v. het opkoken van alcohol houdende gerichten, zoals tijdens het afblussen van risotto.
  • afwassen met afwasborstel; grove vuil eruit.
  • beetje citroenzuur of schoonmaakazijn op de bodem i.c.m. vloeibaar schuurmiddel, ff poetsen, goed naspoelen en afdrogen.
  • Klaar en weer als nieuw.
En van Spring Swiss heb ik nog een aloude (deels koperen) sauteuse voor sausjes, chocolade smelten, e.d.
Plus de Hackman:

ook een ideale saus/pudding pan.
Dat materiaal is zeer degelijk. Was ooit suiker aan het caramelliseren en ik lette ff niet op... :-( Gewoon eruit gebikt en grove schoonmaakmiddelen gebruikt; no problemo. :)

Tegenwoordig zie ik dat dit soort pannen fors aan de prijs zijn. Maar als je rekent dat ze tientallen jaren meegaan; wat is dan duur?

Om terug te komen op de titel van dit topic "Koken: De juiste pan kiezen"; ja, dan heb ik het idee dat ik tig jaar geleden de juiste pan(en) heb gekozen. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06-05 12:59
Gebruik ook al een aantal jaren de koekenpannen van De Buyer. Heb er nu drie in verschillende maten en nog een aparte pannenkoekenpan met een extra lage rand. Bevallen allemaal erg goed.

Nu zag ik ook deze voorbijkomen; BK Conical DeLuxe.

Iemand hier ervaring mee?

Heb als pannen om mee te koken ook een (andere) Conical serie van BK en die bevallen prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommy The Cat
En dan nu het vervolg op mijn De Buyer inbrandervaring.

Verschil met de vorige keer: zonnebloemolie ipv lijnzaadolie en na het roken langer op hoog vuur (ongeveer vier minuten ipv twee).

De reden voor (geraffineerde) zonnebloemolie is het hogere rookpunt, waardoor ik kan controleren of de pan wel heet genoeg wordt. Rookpunt ligt boven de 200 graden: deze temp werd op de bodem relatief snel bereikt. Verwarrend op dit punt is wel dat liefhebbers die inbranden in de oven, de oventemperatuur op lager dan 200 graden zetten. Dat is dus beneden het rookpunt (bij deze en enkele andere olieen), terwijl de brede consensus is dat de olie zijn rookpunt moet bereiken.

Langer op hogere temperatuur (na roken), omdat ik het daarmee anders doe dan bij de eerste keer inbranden (waarvan het het resultaat m.i. niet goeg genoeg was).

Allereerst dienden de pannen gestript te worden. Aanpak: weken in warm water met schoonmaakazijn en boenen met een schuurspons en afwasmiddel. Kost tijd en inspanning, maar uiteindelijk gaat de laag er op een paar zwarte puntjes na af. Vervolgens goed reinigen onder alleen heet water en dan de pan een hitte-behandeling geven (pan wordt zwart, blauw en.. bleef dit keer wat blauw).

Op deze wijze lukte het mij niet om de pan mooi gaaf te krijgen. De droge pan zag er uit alsof er aanslag op zat. Wellicht was dit al meteen het begin van roest, geen idee.
Om de pan vlak voor het inbranden toch goed schoon/glad te krijgen deed ik het volgende, wat goed lijkt te werken. Pan verwarmen (niet heet, want vingers...) en dan met olie en een keukenrol poetsen. Na 10 keer ofzo komt er geen (vaak bruine) aanslag meer van de pan op het papier en ziet de pan er gaaf uit.

Dan meteen beginnen met inbranden. De eerste keer heb ik bewust wat meer olie gebruikt, omdat ik eerder - tijdens het strippen van de pan - al had geconstateerd dat de wat dikkere laag bij de bevestigingspunten naar het handvat (waar ik niet zorgvuldig uitveeg) bijzonder hardnekkig is. Echter ik merkte al snel dat de laag niet droog werd; een plakkerige, te dikke laag. Dus... twee pannen weer opnieuw strippen...

De tweede keer inbranden dus weer dunner aangebracht, maar nog steeds iets dikker dan de eerste keer met lijnzaadolie. Oftewel: theelepel aanbrengen en weer uitvegen, maar niet uitvegen totdat het er weer vrijwel droog uit ziet.
Drie pannen gelijktijdig elf lagen gegeven. Tot mijn onbegrip ontstond er geen goede laag in het midden van de pan. En wel bij alle drie de pannen, waarvan één pan na elf keer toch aardig egaal is geworden. De andere twee pannen hebben naar het midden toe dus geen egaal gladde laag.

Voordat ik ook deze poging als niet geslaagd beschouwde, eerst maar eens een praktijktest. Uiteraard: een ei. Twee redenen: anti-aanbak eigenschap testen en zien of de pan afgeeft.

Anti-aanbak was best aardig (voor de eerste keer)! Zelfs ondanks dat ik de pan heb gepakt waarvan het midden niet mooi egaal was mee-ingebrand. Echter bij het omdraaien van het ei zag ik meteen al kleine zwarte puntjes. Ergo: de laag geeft af. Erger nog; na reiniging met water en een schuurspons, boende ik de laag er gewoon gedeeltelijk af.

Kijkt u zelf:

Opnieuw mislukt dus. De andere twee pannen beschouw ik daarmee bij voorbaat ook als mislukt.

Hoewel ik het graag nog een derde poging zou geven - nu met arachide-olie en ipv 2 of 4 minuten doorverwarmen na het roken meteen de pan van het vuur halen - wil ik er niet nog een dag aan tijd in steken. Bovendien staat mijn vertrouwen in de laag op een laag pitje.

Ik ga uitkijken naar een ander type pan, die meteen geschikt is voor zuur. Maar bij voorkeur zonder anti-aanbak laag :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:03
Ik besefte me onlangs dat ik al heel lang geen zelfgemaakte poffertjes meer heb gegeten. Daar moest wat aan gedaan worden. Dus ik een De Buyer poffertjespan gekocht, en gelijk ook maar een pannenkoekenpan. http://webwinkel.en-garde.nl/media/catalog/product/cache/4/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/d/e/debuyer_poffertjespan_5612.16.jpg
De poffertjespan inbranden was meteen een flinke uitdaging. Sowieso had in nog niet eerder een gietijzeren pan gehad en daarnaast is de hitteverdeling niet geweldig door de bobbels in combinatie met een elektrische kookplaat. Maar de poffertjes zijn daarna wel gelukt. De goede baktemperatuur aanhouden is nog lastig maar ze bakken niet aan. Straks de pannenkoekenpan inbranden ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 21:48
Persoonlijk vind ik een keer of 10 inbranden nogal onzinnig. Heb ik de eerste keer ook gedaan en was geen succes omdat de laag los liet. Wat ik nu doe, 2 of 3 keer inbranden met een héél klein beetje arachide olie en daarna gewoon lekker gaan koken. Na het schoonmaken (zonder zeep) even een keukenpapiertje met wat olie erdoorheen halen en wegzetten voor de volgende kookbeurt. Na verloop van tijd wordt ie steeds wat donkerder en gaat hij ook beter koken.

Ik heb ze inmiddels bijna een jaar en heb er absoluut geen spijt van. Voor sausjes en andere zure dingen gebruik ik mijn (wok-)pan van BK (deze dus). Zelfs die pan zet ik weg met een heel klein beetje olie, en misschien zit het tussen mijn oren maar ik heb het idee dat die daardoor ook beter kookt en makkelijker schoon te maken is.

Vinze wijzigde deze reactie 10-06-2018 23:30 (11%)

i7 6700K / Z170I / GTX 1070 / 16GB / AW3418DW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:41
Op aanraden van dit topic heb ik een DeBuyer koekenpan gekocht waar ik een probleem mee heb. Bij het bakken van eieren blijft er een zwarte substantie plakken aan me ei. Ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben en of het slecht voor je is.

banaliteit wijzigde deze reactie 17-06-2018 10:46 (15%)

• Triggy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17:13
Ik heb nog eens in de schuur gekeken bij de afdankertjes. Daar had ik een 28cm glazen deksel van GreenPan liggen:

Probleem daarmee is dat die met zijn metalen "lip" niet in de pan komt maar net half op de rand blijft liggen. Daarom lag die dus in de schuur... 8)7

@franssie Die deksels van Le Creuset zou misschien een poging waard zijn. Allebei "Frans" dus met dezelfde maten B)

Inderdaad het best om er dan maar een paar te bestellen om te zien wat past.

En schoonmaken: wat in de vaatwasser kan ga ik niet met de hand doen :Y)

Triggy wijzigde deze reactie 26-09-2018 17:23 (6%)

• AquaSheep
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-05 23:22
Ik heb het even geprobeerd met een Le Creuset 28cm deksel en DeBuyer koekenpan, maar het deksel past niet precies door de hoge steel.

• bvk
  • Nu online

bvk

franssie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:51:
@AquaSheep ik zie nu je reactie pas met duidelijke foto, dat scheelt maar een paar mm. Ik dacht dat de bevestiging (de 3 nagels) misschien in de weg zouden zitten maar dat lijkt niet het geval? Kan je de steel niet een paar mm laten terugbuigen bij een metaalbedrijfje oid? Sowieso vind ik die hoge stelen zlef lastig maar als je 2 meter lang bent wel ideaal (ik ben 1m75).
Ik heb zelf ook even een foto gemaakt:

Je ziet dat je de steel dan vlak boven de klinknagels moet gaan verhitten om terug te kunnen buigen. Ik denk dat dit niet erg bevorderlijk is voor de klinknagel bevestiging. En dan is het nog maar de vraag of de deksel rand precies in de pan gaat vallen.

Specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

O+

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Welke pan kies je?
Eentje die roestbestendig is? Eentje die goed ge-seasoned is?
Welnee! Gewoon buiten laten liggen en de elementen doen de rest! :+

Een gietijzeren van tig kilo en een halve meter diameter. :Y

In 2014 (!) lag deze in de sneeuw:

en vier jaar (2018!) later lag 'ie er nog steeds:

(voor locatiedetails; klik op de plaatjes en in flickr zie je de exacte plek)

Mooie Plaatjes   

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Yep. Bedoeld om bijvoorbeeld je hele ontbijt in 1x te kunnen bereden.

Extreme uitvoering:

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nee, geen nieuwe pan gekocht.
Maar een oude pan, ca. 25 jaar oud, weer in goede bak-conditie gebracht.

Ik was 'm al jaren 'kwijt', m'n kleine model gietijzeren Hackman koekenpan. Bleek 'ie ergens in een stoffig hoekje aan het verpieteren te zijn. Afijn, weer ff opgeschuurd en met olie opnieuw bakklaar gemaakt.

Aan de bodem kun je wel zien dat 'ie al heel wat heeft meegemaakt:

De binnenzijde is weer als nieuw:

Enige nadeel van dit soort pannen; als je 'm laat vallen, heb je een gat in de vloer... ;)
Voor de rest; onverwoestbaar.

Mooie Plaatjes   

• broekhuis
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 21:56
Ik ben een nieuwe poging aan het doen om mijn Buyer pan in te branden. Nu krijg ik alleen onevenheden. Ik gebruik minimale hoeveelheid zonnebloemolie. Ben ik op de juiste weg of wat doe ik verkeerd?

broekhuis wijzigde deze reactie 20-01-2019 20:36 (21%)

• wardjj
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17:39
Hier toch ook eindelijk eens een plaatstalen pan gehaald! Bij de Makro kon ik een De Buyer Mineral B 28cm meenemen voor in de 20 euro.

Na het schoonmaken van de pan gelijk begonnen met het inbranden met lijnzaadolie. Stuk of 12 keer herhaald. Heb deze (YouTube: Fry Pan Seasoning) methode gevolgd.

Werkt top en bakt heel fijn! Kipfilet, rib-eye maar ook eieren bakken zonder aanbakken!
Volgens mij is de truc om gewoon zo dun mogelijke laagjes te gebruiken bij het inbranden. Heel blij mee!

Inbranden De Buyer
https://tweakers.net/ext/f/LqZReUVC4ejClfQLdxaGi1kR/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/OnHR10iOxnSVIBOAKX5POTvP/thumb.jpg
broekhuis schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:28:
Ik ben een nieuwe poging aan het doen om mijn Buyer pan in te branden. Nu krijg ik alleen onevenheden. Ik gebruik minimale hoeveelheid zonnebloemolie. Ben ik op de juiste weg of wat doe ik verkeerd?
[Afbeelding]
Ondanks dat ik geen expert ben, zou ik nog dunnere laagjes gebruiken, als je het oppervlak onder een hoek bekijkt in het licht mag je geen ‘swirls’ zien zitten.

• bvk
  • Nu online

bvk

broekhuis schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:28:
[Afbeelding]
Bij voorkeur geen zonnebloemolie gebruiken, maar lijnzaadolie. De precieze reden weet ik even niet meer, maar heeft iets te maken met de aanwezige stoffen in de olie die beter aan de pan hechten.

Misschien inderdaad iets minder olie gebruiken, er mag echt geen zichtbare olie aanwezig zijn als je het vuur hoog gaat zetten. En ga echt voor de maximale stand van de hittebron gedurende minstens 5 minuten!

Na hoeveel lagen is je foto gemaakt?

@wardjj Ziet er prima uit, mooi resultaat zo! Hou er wel rekening mee dat dit niet zo mooi pikzwart blijft, na verloop van tijd ga je toch wel verkleuringen aan de randen zien (wordt lichter) en krijgt de bodem ook wel wat plekjes. Mijn 28 cm pan zag er vlak na inbranden ook zo uit als de jouwe, maar ondertussen is (in fel flitslicht) dit het uiterlijk:

Ik moet hierbij wel opmerken dat ik de 28 cm veel gebruik om ook sausen te maken met creme fraiche etc. en groentes/paddenstoelen mee bak. De 24 cm ziet er nog wel wat zwarter uit, maar daar gaan echt ook alleen maar vlees of eieren in. Maar dat maakt niets uit, de pannen bakken bij mij nog steeds als een tierelier :)

Specs

• broekhuis
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 21:56
Chiron schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:48:
[...]

Stap 1: Ramen openzetten ;)
Stap 2: Pan verhitten totdat het metaal blauw wordt (dan gaan de porien van het staal open staan)
Stap 3: Gas uit.
Stap 4: Eetlepel lijnzaadolie erin (hoog rookpunt), en uitpoetsen met een prop keukenpapier.
bvk schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:35:
[...]

Bij voorkeur geen zonnebloemolie gebruiken, maar lijnzaadolie. De precieze reden weet ik even niet meer, maar heeft iets te maken met de aanwezige stoffen in de olie die beter aan de pan hechten.

Misschien inderdaad iets minder olie gebruiken, er mag echt geen zichtbare olie aanwezig zijn als je het vuur hoog gaat zetten. En ga echt voor de maximale stand van de hittebron gedurende minstens 5 minuten!
Bedankt voor de tips! Na wat forums afstruinen bleek dat het krijgen van de "afvlokken" van de seasoning met lijnzaadolie geen onbekend probleem is. Ik heb in plaats daarvan met Crisco shortening gebruikt voor het inbranden, maar na een aantal pogingen niet gelukt; denk doordat de temperatuur te lang te hoog was. Uiteindelijk gelukt met een methode waarbij je 80ml olie met 160ml zout en aardappelschillen 8-10min bakt. Vervolgens afnemen en gaan. Direct eitje gebakken en de pan was spiegelglad. Aanrader dus!

• Marcusso
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15:04

Nieuwe pan gescoord bij de Sligro. De Buyer Pannenkoekenpan 30cm, voor €15,95 (ex btw). Lijkt me een best goede prijs voor die pan, en was er nog naar op zoek.

Nu inbranden. Grillpan heeft nu 7-8 zeer dunne laagjes, en is klaar voor gebruik! :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:40

ST10©DE

Dus.............

Bijna schaamteloze crosspost van heb je wat nieuws....

We hebben een paar nieuwe kookpotten. Drie Demeyere Intense pannen. 18, 20 en 24 cm. We beginnen nu aardig compleet te worden, we zoeken alleen nog een paar koekenpannen en een wok.

Voor de koekenpannen kijk ik naar DeBuyer, heeft iemand een tip voor een goede goedkope wok?

Plaatje bij het praatje:
http://www.doding.nl/img/pan.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

ST10©DE schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:24:

Voor de koekenpannen kijk ik naar DeBuyer, heeft iemand een tip voor een goede goedkope wok?
DeBuyer maakt ook wok's, maar persoonlijk zou ik gewoon naar een toko of zo gaan. Ik heb laatst zo'n plaatstalen Chinese wok gekocht bij Amazing Oriental voor twee tientjes. Deze dus, er lagen er ook met bolle bodem voor als je een wokbrander hebt:

Maar waarom goedkoop? Zijn de centjes op na aanschaf van die dure Demeyere pannen? ;)

Specs

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True