franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Graag geen duurder product dan amandelmeel.
Waar doe je je boodschappen?noud schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:37:
Ik moet in gewicht aankomen en moet een bananenbrood bakken. Voor 1 recept heb je amandelmeel nodig dat lekker klinkt. Alleen is dit product haast niet te verkrijgen. Wat kan ik hier voor in de plaats nemen?
De Albert Heijn alleen al heeft 4 verschillende verpakkingen liggen. De Jumbo ook ongeveer.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Al is amandelmeel eigenlijk altijd duur. Dat kan ook haast niet anders, want het zijn immers (als het goed is tenminste) 100% gemalen amandelen...
Maar "Ik moet in gewicht aankomen en moet een bananenbrood bakken" snap ik niet zo goed?
Is dan de enige oplossing een bananenbrood met amandelmeel?
Dat hangt toch niet alleen af van dat ene bananenbrood?
Als je een goedkope structuur match wilt dan zou je naar havermeel (gemalen mout) kunnen kijken.
Maareh, dat gaat het niet winnen van een "baka bana met pindasaus".
- knip -
Ander recept zoekennoud schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:37:
Ik moet in gewicht aankomen en moet een bananenbrood bakken. Voor 1 recept heb je amandelmeel nodig dat lekker klinkt. Alleen is dit product haast niet te verkrijgen. Wat kan ik hier voor in de plaats nemen?
Ik gebruik altijd dit recept van Miljuschka.
Zij geeft aan dat je voor de smaak 50 gram bloem kan omwisselen met 50 gram amandelmeel, maar doe ik nooit. Je kan overigens ook amandel tot meel malen.
😀😀😀
Jumbo valt dus ook af want geen biomerk. Ook heb ik op de website van een supermarkt gezien dat er een variant is zonder gluten. Dus dat valt ook af
Ik moet van mijn diëtiste aankomen. Zij gaf aan om zelf bananenbrood te maken. En natuurlijk heb ik varianten gezien zonder amandelmeel. Ik denk dat amandelmeel of iets in die hoek smakelijker is dan 'normaal'.
Maar je kan evt de Albert Heijn eens laten bezorgen? Dan heb je het ook.
Of naar een XL winkel.
Ik zou het eens zonder proberennoud schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:07:
Ik moet van mijn diëtiste aankomen. Zij gaf aan om zelf bananenbrood te maken. En natuurlijk heb ik varianten gezien zonder amandelmeel. Ik denk dat amandelmeel of iets in die hoek smakelijker is dan 'normaal'.
😀😀😀
Die snap ik ff niet...noud schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:07:
Ook heb ik op de website van een supermarkt gezien dat er een variant is zonder gluten. Dus dat valt ook af
Een variant zonder gluten valt af?
Hoezo, moet het per se MET gluten dan?
BTW: amandelmeel bevat geen gluten!
Amandelmeel is niet van granen gemaakt en dus per definitie glutenvrij. Het wordt vaak juist als meelvervanger gebruikt door mensen die geen gluten kunnen eten.ehtweak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:01:
[...]
Die snap ik ff niet...![]()
Een variant zonder gluten valt af?
Hoezo, moet het per se MET gluten dan?
BTW: amandelmeel bevat geen gluten!
@noud: zoek even goed uit wat het doel is en waarom je daar specifiek amandelmeel voor nodig zou moeten hebben. Op mij komt het heel erg over alsof je de klok hebt horen luiden maar geen idee hebt waar de klepel hangt. Juist als het om je lijf gaat, wil je voldoende kennis hebben van wat je doet. Ik zou ben geen diëtist maar zou amandelmeel ook juist niet aanraden als je wilt aankomen: het is namelijk ook best wel koolhydraatarm. Dus ga even met je diëtist in gesprek, stel wat vragen, doe zelf wat onderzoek en het wordt allemaal vele malen makkelijker. Zoals eerder in dit topic ook al aangegeven: er zijn naast bananenbrood nog 1000 andere manieren om aan te komen op een verantwoorde manier.
[ Voor 13% gewijzigd door donleone83 op 03-01-2026 18:09 ]
En voor de lunch glutenvrije okonomiyaki gemaakt (recept op een A4tje uit Japan meegenomen, als er interesse is kan ik het wel doorsturen hier).
Met name blenden (één pan moet in vijf keer, toch maar eens die staafmixer overwegen) en terugkoelen valt altijd weer tegen.
Misschien vraag ik er ook wel een beetje om als ik ook de currypasta voor in de soep nog zelf ga maken. Stond gisteren uit pure ellende maar een korianderplant van de super te ontleden omdat de tropische supermarkt geen verse korianderwortel meer op voorraad had.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In de horeca hebben ze van die grote staafmixers, die je met twee handen moet vasthouden. Die had altijd de naam 'Bazooka´. Maar gaat wel vlot, onlangs nog eentje gebruikt om een bisque mee te maken, de kreeftenpantser was er niks tegen.Gonadan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:27:
Morgen veel gasten op de verjaardag van mijn dochter dus een lunch verzorgen. Broodjes smeren ze maar zelf maar ik wil er wel een knap soepje bij zetten. Ook al is het geen culinair hoogstandje, toch is twee grote pannen zelf maken altijd weer meer werk dan gedacht.
Met name blenden (één pan moet in vijf keer, toch maar eens die staafmixer overwegen) en terugkoelen valt altijd weer tegen.
Misschien vraag ik er ook wel een beetje om als ik ook de currypasta voor in de soep nog zelf ga maken. Stond gisteren uit pure ellende maar een korianderplant van de super te ontleden omdat de tropische supermarkt geen verse korianderwortel meer op voorraad had.
Voor soep af te koelen, ik zet mijn potten nu met dit weer buiten. Kouder dan mijn koelkast en met de wind is het nog een blast chiller ook.
Dat gaat veel te langzaam. Terugkoelen doe ik met stromend water in de gootsteen en roeren. Nu staan de pannen inderdaad in de schuur, daar is het net zo koud als buiten.Vertor schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:53:
Voor soep af te koelen, ik zet mijn potten nu met dit weer buiten. Kouder dan mijn koelkast en met de wind is het nog een blast chiller ook.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mag je volgend jaar lenen voor je soep.
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 03-01-2026 20:10 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Yup inderdaad, dergelijke spiralen zijn voor zowel koelen als verwarmen aardig effectief.franssie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:09:
@Gonadan toen ik nog zelf bier brouwde had ik een DIY wortkoeler gemaakt van een flexbuis van koper, dat ging pas hard
Mag je volgend jaar lenen voor je soep.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
IJs is zelf gemaakt, creme fraiche ijs met keren, omhult in een laagje van cake en vervolgens afgetopt met gebrande Italiaanse merengue. Een uitstekend moment om mijn net aangeschafte koksbrander uit te testen. Ging wel ietsjes rapper dan gedacht.
Ziet er goed uit, ik ken deze alleen met heel veel voorverwarmde rum die in de hens ging, wat Rutger dan weer omelet Vesuvius noemt. Dus zonder brander maar meer brandgevaar voor wenkbrouwen.tagican schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:19:
Nog even een kleine terugblik op Eerste Kerstdag waarbij ik het toetje mocht verzorgen. Na een lange tijd zoeken naar de juiste recepten van de losse onderdelen die nodig zijn voor een omelet sibérienne / baked alaska, uiteindelijk uitgekomen bij een recept uit de Toetjesbijbel van Rutgerbakt.
IJs is zelf gemaakt, creme fraiche ijs met keren, omhult in een laagje van cake en vervolgens afgetopt met gebrande Italiaanse merengue. Een uitstekend moment om mijn net aangeschafte koksbrander uit te testen. Ging wel ietsjes rapper dan gedacht.
[Afbeelding] [Afbeelding]
maar presentaie is wel een ding bij mij - wwarschijnlijk ben ik daarin te arrogant, maar ik zou toch de taco dingen oven in een vorm gebakken hebben zoals in het recept.
/f/image/dxkNXoBz3J7k13vLFYvZ7qMD.png?f=fotoalbum_large)
lijkt me ook makkelijker eten trouwens.
Tortilla's verwarmt in een koekenpan.franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:07:
@walterworld het recept ziet er wel ok uit,
maar presentaie is wel een ding bij mij - wwarschijnlijk ben ik daarin te arrogant, maar ik zou toch de taco dingen oven in een vorm gebakken hebben zoals in het recept.
[Afbeelding]
lijkt me ook makkelijker eten trouwens.
Zelf met de hand half gevouwen en vervolgens naar binnen gewerkt.
Voor die paar x per jaar ga ik geen taco standaard aanschaffen, voegt verder ook niks toe.
in een kleine ovenschaal halfopen iets voorbakken in de oven zodat ze stevig zijn, dan vullen.walterworld schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:12:
[...]
Tortilla's verwarmt in een koekenpan.
Zelf met de hand half gevouwen en vervolgens naar binnen gewerkt.
Voor die paar x per jaar ga ik een taco standaard aanschaffen, voegt verder ook niks toe.
Maar als het alleen om "naar binnen werken" gaat is dat natuurlijk niet nodig
Ik hou, en hecht belang, aan presentatie van wat ik kook, maar ook van wat anderen aan mij voorzetten.
Maar soit, het is niet het "show je maaltijd van de dag topic - dus dank voor het delen van je recept.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jSO9jAljXPfpx0CkxVHBGqkj.jpg?f=user_large)
De saus is op basis van zwaar ingekookte rode wijn, met flink wat umami en een klein beetje bitterheid van een paar fijn gestampte koffiebonen.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Altijd weer verbaasd dat je in dit soort dorpen erg lekker kunt eten. Van Tartiflette tot minder regionale gerechten, het is allemaal lekker. Zelfs als je er wat groene sla bij zit, doen ze er een dressing overheen waarvan je denkt, hoe dan?
Gistermiddag aan de voet van de piste een broodje kipkebab gegeten en ja, da’s totaal niet regionaal maar dat brood waar het op zat was echt geweldig. Ze noemden het een Panuozzo. Aangezien ik een redelijk woordje Frans spreek, had ik al snel schik met de eigenaar en eigenaresse dus die vertelden me wat ze doen en wat ze blijkbaar doen is een soort mini stokbroodjes maken van pizzadeeg. De kip erop was trouwens echt heel erg smakelijk ook, je proeft echt kip.
Italië ligt er om de hoek en dat merk je aan de kwaliteit van de koffie maar ook de pizza’s zijn doorgaans van prima niveau als je weet waar je gaat eten.
Ik ga dat zelf binnenkort ook maar eens proberen, helaas heeft AH niet meer die deegbollen uit de vriezer maar was echt een succes dus ik ga zelf maar iets maken.
Adjust non olet, plerumque...
ChristianD in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
En zelf pizzadeeg maken is helemaal niet moeilijk, daarvoor hoef je echt niet naar de AH.
Ja eens, ik weet dat het eenvoudig is maar gemak dient de mens en ik had van horen zeggen dat die bollen deeg van de AH best prima waren. Panuozzo kende ik nog niet maar nu wel en ga het zeker binnenkort maken.bvk schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:50:
@1nsane In het Pizza topic ging het laatst nog over Panuozzo:
ChristianD in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"
En zelf pizzadeeg maken is helemaal niet moeilijk, daarvoor hoef je echt niet naar de AH.
Dus op basis van zo'n opmerking ga je dan weer eens rondneuzen. De Bosch MUM5 die ik heb is al dertien jaar of zo en wordt gewoon nog steeds gemaakt en verkocht. Die werd vaak weggehoond als plastic prul maar doet eigenlijk al jaren gewoon goed zijn werk.
Maar goed, je gaat dan natuurlijk ook even vergelijken met KitchenAid en Kenwood, want die zijn niet voor niets ook al jaren populair.
Elk model en type heeft weer zijn voor- en nadelen en dan moet je ook nog gaan kijken wat voor opzetstukken er op kunnen, want ik gebruik er nogal wat. Kneden en kloppen regelmatig, citruspers regelmatig, blender af en toe, foodprocessor soms, vegasnijdopzetdingwatopfoodprocessor lijkt zelden, en ik wil ook nog wel een vleeswolf.
Ga je voor een nieuwe machine dan moet je ook ineens een hoop vervangen en weer nagaan of dat allemaal wel te krijgen is en knap werkt.
Veel te veel gedoe dus om 'ff gauw' uit te zoeken, maar toen bedacht ik mij dat ik (onderhand twee jaar geleden) ook aan het kijken was naar een staafmixert. Zelf had ik het nog niet gedaan want niet écht nodig maar als je er zomaar één kunt krijgen dan moet ik natuurlijk wel Bamix roepen, zo'n kans heb je niet vaak.
Dus ik even naar de site van de fabrikant, want was allang alweer vergeten welke typen en combinatiesets er waren. Nou lijkt duidelijk, ga je dan naar online shops kijken en dan zie je weer andere namen en combinaties.
Gvd wat is dat toch, waarom kan dat nooit eens simpel zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 4% gewijzigd door aerofreak op 19-01-2026 14:52 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Veel sets hebben een slicey (foodprocessor met snijden en raspen en zo) en allerlei zut wat ik dan nogal dubbel vind met wat ik al heb, zo'n klein hakbakje met alleen mes of eventueel poederschijf is nog wel handig voor als je iets kleins hebt om te hakken.
Zo dacht ik dat ik een deluxe moest hebben want die heeft een hakbakje, maar nu zie ik dat de processorbak van de swissline in feite ook een hakbakje is maar dan groter.
En bij Coolblue hebben ze ineens weer een Mono, die dan weer nergens bij Bamix zelf staat.
Draadloos hoeft van mij niet inderdaad. Hoewel ik verwacht dat een merk als deze altijd nog wel nieuwe accu's zal leveren vind ik het niet echt nodig en maakt het alleen maar duurder.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar het is niet zo simpel als het lijkt
[ Voor 14% gewijzigd door aerofreak op 19-01-2026 15:25 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Haha, uiteindelijk lijkt deze wel aardig te voldoen:aerofreak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:24:
Alleen niet in het rood. Wel een processorbakje en kannetje
Maar het is niet zo simpel als het lijkt

Wel lompe houder en geen deksel, maar ik heb ook nog zat van die siliconen badmutjes waarmee ik van alles afdek dus dat komt wel goed.
Ben alleen benieuwd naar die poederschijf. Dat klinkt als heel wat maar ergens lijkt het wel alsof het niet meer is dan een manier om de ruimte in het bakje te beperken waardoor je de boel helemaal de moeder kunt malen. Feitelijk alsof je er dan alsnog het kleine hakbakje van maakt.
Jij was helemaal lyrisch van dat ding toch @Boudewijn? Weet jij hoe dat precies zit?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die poederschijf is inderdaad wat jij denkt, het zorgt ervoor dat je verpoedert. Dit doordat het product nergens heen kan. Werkt prima, voor kleinere hoeveelheden. Voor thuis goed genoeg, maar ik zou er geen kilos harde kruiden jagen.
Harde kruiden gaat inderdaad minder.
Het is in Nederland niet zo populair, maar waarom geen Thermomix of de poor man's Thermomix? Daar kun je veel meer meeGonadan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:37:
Binnenkort ben ik weer eens jarig en mijn vriendin begon ineens over of ik niet een nieuwe keukenmachine (multifunctioneel ding, niet algemene term) wilde. Nu had ze daar op zich wel een punt want die van mij deed laatst raar en toen maakte ik opmerkingen dat hij zijn beste tijd wel gehad kon hebben.
In Frankrijk is eten en koken verheven tot een kunst. Als je graag eet en veel lust, dan is Frankrijk echt heaven1nsane schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:00:
Net weer terug van een midweek op de lange latten in Haute Savoie (St Francois Longchamp).
Altijd weer verbaasd dat je in dit soort dorpen erg lekker kunt eten. Van Tartiflette tot minder regionale gerechten, het is allemaal lekker. Zelfs als je er wat groene sla bij zit, doen ze er een dressing overheen waarvan je denkt, hoe dan?
Ik vindt dat eerder een veredelde instantpot (waar ik er overigens twee van heb) dan een keukenmachine, even los van de prijs.FreeShooter schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Het is in Nederland niet zo populair, maar waarom geen Thermomix of de poor man's Thermomix? Daar kun je veel meer mee![]()
<>
En het apparaat ziet eruit alsof het het hooguit 5 jaar blijft doen, met de app en bouwkwaliteit. Een goede keuken machine (Kenwood, MagiMix) gaat meer dan een generatie mee.
Transparante schijf van een cm of 8, past precies in het bakjefranssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:22:
hmmm, hoe ziet die poederschijf er ook alweer uit? Denk dat ik die van mij kwijt ben.
Harde kruiden gaat inderdaad minder.
Een touchscreen op een keuken-apparaat. Werkt hier niet, en kan stuk gaan (en dat is bij een 1500+ euro apparaat wel gewoon een dingetje).franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:11:
[...]
Ik vindt dat eerder een veredelde instantpot (waar ik er overigens twee van heb) dan een keukenmachine, even los van de prijs.
En het apparaat ziet eruit alsof het het hooguit 5 jaar blijft doen, met de app en bouwkwaliteit. Een goede keuken machine (Kenwood, MagiMix) gaat meer dan een generatie mee.
Zal nog eens goed in de keukenlades kijken, dank.Boudewijn schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:15:
[...]
Transparante schijf van een cm of 8, past precies in het bakje. Versterkt met ribben en een gat in het midden voor het asje. Stelt niet veel voor maar doet het prima.
Maar wat ik dan weer heb is dat het een soep of saus nooit echt glad krijg. Dus zit ik weer een blender te overwegen. Voor naast de Kitchenaid en Magimix. Houdt het dan nooit op?
Maar ik ervaar dat probleem niet, ik krijg alles glad en tot (fijne) gort.
Bij die van mij zaten vier opzetjes, twee messen (sikkel en haakse sikkel) en twee schijfjes (glad en met perforatie). Welke gebruik je dan?
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 19-01-2026 19:28 ]
Maar mijn Kenwood blender ook eigenlijk.
Ik moet wel nog een keer een nieuwe food processor. De oude doet het nog wel.. maar de bak is eigenlijk te klein waardoor je toch veel meer tijd kwijt bent.
Ik kan overigens ook absoluut niet zonder mijn nicer dicer chef.
Die linker op de foto hierboven, met die 2 verschillend gebogen haakjes.franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:27:
@Aikon mijn vriendin haat mijn Bamix en heeft dus een eigen Kenwood staafmixer
Maar ik ervaar dat probleem niet, ik krijg alles glad en tot (fijne) gort.
Bij die van mij zaten vier opzetjes, twee messen (sikkel en haakse sikkel) en twee schijfjes (glad en met perforatie). Welke gebruik je dan?
Ik hou altijd wat stukjes in bijv. tomatensoep, ik wil glad, niet glad als in door een zeef gehaald, maar zonder echt stukjes. Welke gebruik jij?
Hier een tevreden gebruiker van een Thermomix TM5. Tweedehands gekregen als cadeau 3 jaar geleden. Bouwkwaliteit is meer dan prima/echt goed en Thermomix is dan ook in best wat professionele keukens aanwezig. Ze zijn enkel in Nederland nooit echt geland.
Tweedehands (Duitsland) via de kanalen voor 700 euro wel in prima staat te krijgen. Er is een nieuw model (TM7) dus vermoed dat er best wat tweedehands op de markt zijn gekomen. Veel geld maar gebruiken 'm vaak als thermoblender en om soepen en deeg te maken. Ben je een echte bakker is er zeker plek voor een KitchenAid als echte mixer, maar wij zijn in ieder geval "content" 😀
😀😀😀
Meestal ook die "kapitein Haak".Aikon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:46:
[...]
Die linker op de foto hierboven, met die 2 verschillend gebogen haakjes.
Ik hou altijd wat stukjes in bijv. tomatensoep, ik wil glad, niet glad als in door een zeef gehaald, maar zonder echt stukjes. Welke gebruik jij?
Wat ik wel doe, is net zoals je een cappuccino op-schuimt, onder te beginnen en steeds omhoog te trekken onder een schuine hoek, de beker/kom maakt ook uit.
Ik doe het altijd direct in de pan, een grote pan vaak. En hoe lang ik dan bezig blijf, op een gegeven moment wordt het niet gladder meer...franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Meestal ook die "kapitein Haak".
Wat ik wel doe, is net zoals je een cappuccino op-schuimt, onder te beginnen en steeds omhoog te trekken onder een schuine hoek, de beker/kom maakt ook uit.
Als ik heel eerlijk ben zie ik eigenlijk geen enkele reden om hem wél te willen. Hij lijkt reteduur, is een halve computer, je krijgt er niets bij, hij kan de meeste dingen die ik genoemd heb überhaupt niet. Wat maakt dit dan überhaupt een optie?FreeShooter schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Het is in Nederland niet zo populair, maar waarom geen Thermomix of de poor man's Thermomix? Daar kun je veel meer mee
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het zou wel moeten kunnen, zo'n Bamix zuigt zo hard dat je zou verwachten dat alles er uiteindelijk wel langs komt. Blender is in die zin wel makkelijker, gewoon volgieten, aanzetten en wachten tot je niets meer ziet bewegen.Aikon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:23:
Ik heb ook zo'n Bamix, nooit geweten dat er een poederdinges bij zit. Dat bakje etc., heb ik eigenlijk nooit meer iets mee gedaan
Maar wat ik dan weer heb is dat het een soep of saus nooit echt glad krijg. Dus zit ik weer een blender te overwegen. Voor naast de Kitchenaid en Magimix. Houdt het dan nooit op?Of zou die Bamix dat toch ook wel moeten kunnen met het goede mesje?
Tot nu toe heb ik dat ook zo gedaan, maar dat ben ik juist zat. Een stevige pan soep betekent dat je in meerdere etappes door die blender heen moet, dus je bent een soort pannencarroussel aan het doen met hete soep. Waarbij je ook op moet letten dat je blender tegen hete soep kan. Ik wil daar juist van af.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hij kan diverse handelingen doen, terwijl jij op je werk zit brouwt hij wat en kakt een maaltijd uit die klaar is zodra jij uit je auto voor je deur stapt. Dat is iig het idee , en daarmee in Frankrijk erg populair.Gonadan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:14:
[...]
Als ik heel eerlijk ben zie ik eigenlijk geen enkele reden om hem wél te willen. Hij lijkt reteduur, is een halve computer, je krijgt er niets bij, hij kan de meeste dingen die ik genoemd heb überhaupt niet. Wat maakt dit dan überhaupt een optie?
Ik wil geen dingen met kwetsbare schermpjes of afhankelijkheid van apps als ik >200E uitgeef. Dat geldt eigenlijk voor al mijn aankopen. Teveel dingen met brakke apps (Anova anyone?) gehad.
Ik wilde laatst een camera-systeem voor onder mijn geweer. Dat werkt ook met een app, tsja dan hoef ik het niet meer. Pas toen bleek dat je het device ook als USB mass-storage device kunt mounten op je pc had ik weer interesse.
Maar dan ben ik wel benieuwd hoe glad jij het wilt hebben, want er komt ook een punt dat het alleen nog met zeven gladder wordt.Aikon schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:32:
Het gaat er ook idd wel doorheen allemaal, maar op een gegeven moment wordt het niet meer gladder. En idd, overgieten in een blender lijkt me ook niet ideaal. Zeker omdat ik vaak 6 liter zooi maak. Voor kleine porties gooi ik het weleens in de MagiMix. Ik baal nog steeds, bij wijze van, dat daar niet ook gewoon een blenderkom op past.
Zo maak ik wel eens soep van gegrilde paprika, tomaten en nog wat losse zooi. Dat krijg je in de blender aardig glad, maar niet zijdezacht. Het blijft enige structuur houden op de één of andere manier. Dus als jij nu zoiets hebt en je verwacht dat het met een blender beter wordt dan moet ik je teleurstellen, dat wordt dan gewoon zeven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mwah, dat mocht je willen. Je moet alles voorbereiden en klaar zetten, en dan kan hij het voor je roeren, verwarmen of stomen. Maar dat is het laatste stapje wat mij betreft.Boudewijn schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:37:
[...]
Hij kan diverse handelingen doen, terwijl jij op je werk zit brouwt hij wat en kakt een maaltijd uit die klaar is zodra jij uit je auto voor je deur stapt. Dat is iig het idee , en daarmee in Frankrijk erg populair.
Zoals jij het beschrijft klinkt het meer als een thuiskok.
Maar goed, er zal vast een doelgroep voor zijn en dat is ook prima. Ik denk echter bij een keukenmachine meer als gereedschap wat het mij makkelijker kan maken maar waarbij ik nog wel lekker zelf in de keuken sta.
Overigens zegt deze ook te kunnen kneden, maar gezien de ervaringen ben ik over het algemeen nogal sceptisch als het gaat om machines die 'van onderaf' kneden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tot ze er inderdaad achterkwam dat je de ingrediënten inderdaad moet voorsnijden (er past geen hele snoskommer in immers) en als je dan toch al snijplank en mes hebt staan ...
Ik heb allebei. Soep wordt duidelijk gladder in de blender. Heb er een met een glazen beker. Niet met een staafmixer te vergelijken. De staafmixer is natuurlijk wel makkelijker, minder lomp, minder afwas etc.Gonadan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:37:
[...]
Maar dan ben ik wel benieuwd hoe glad jij het wilt hebben, want er komt ook een punt dat het alleen nog met zeven gladder wordt.
Zo maak ik wel eens soep van gegrilde paprika, tomaten en nog wat losse zooi. Dat krijg je in de blender aardig glad, maar niet zijdezacht. Het blijft enige structuur houden op de één of andere manier. Dus als jij nu zoiets hebt en je verwacht dat het met een blender beter wordt dan moet ik je teleurstellen, dat wordt dan gewoon zeven.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Bij de staafmixer het messenopzet stuk en de lange staaf die in de soep ging.
Maarja, t blijft wat gedoe. Al is het ook weer zo klaar. Meestal is het maar 10-15L soep. Dat ik opzich wel te doen met een 2L blender.
10-15 Liter is natuurlijk ook wel wat anders. Bij de Hanos verkopen ze model bouwvakker van een halve meter lang in een soort van M-Box, wellicht is dat dat handigerDennis1812 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:31:
Blender is minder afwas die ik zelf moet doen. Alleen de messen was ik van de blender met de hand. De rest in de vaatwas.
Maarja, t blijft wat gedoe. Al is het ook weer zo klaar. Meestal is het maar 10-15L soep. Dat ik opzich wel te doen met een 2L blender.
Warm water erin en even aanzetten! Of bij de Thermomix even opstoken en laten draaien. Je draait 'm bijna altijd mooi schoon op die manier. Scheelt weer poetswerk. Same voor een staafmixer. Eventueel heel klein drupje Dreft erbij en je krijgt 'm vaak zo schoon.Dennis1812 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:31:
Blender is minder afwas die ik zelf moet doen. Alleen de messen was ik van de blender met de hand. De rest in de vaatwas.
En alles boven de 10L is grootschalige gebruik inderdaad. Daarvoor hebben ze betonmixer ja!
😀😀😀
Daarom doe ik het niet zo vaak. Je hebt altijd ineens weer poef 10L
En daarwom weck jij dan weer, wat ik weer gaaf vind.Dennis1812 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:47:
Ik ben slecht in een kleine pan soep maken.
Daarom doe ik het niet zo vaak. Je hebt altijd ineens weer poef 10L
Hou je wel voldoende variatie met die hoeveelheden?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oh jawel, en anders maak ik iets nieuws.franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:57:
[...]
En daarwom weck jij dan weer, wat ik weer gaaf vind.
Hou je wel voldoende variatie met die hoeveelheden?
Sowieso eten we niet super vaak soep. Niet elke week zeg maar.
Soms 3x in een week en dan een maand niet.
Met nachtdienst neem ik wel standaard een soepje mee. Dat helpt me echt over de dip heen tegen 4:00.
Momenteel in de kast:
- Kippensoep
- tomatensoep
- uiensoep
- erwtensoep/snert
- goulashsoep
- groentensoep met balletjes
Zo hebben we vegetarische vrienden. Daarvoor altijd wat potten vega pastasaus staan. Kan ik meerdere kanten mee op als ze spontaan komen en willen eten.
Ja geprobeerd. Met snijvaste handschoenen (en die waren nodig). Het lukt het wel wat (wij sneden een stuk voorgegaarde zwijn uit de diepvries) maar het is geen aanrader. Dan beter twee messen of inderdaad toch een snijmachine.Gonadan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:59:
Een tijdje terug kwamen hier allemaal echte snijmachines langs, maar heeft iemand wel eens geprobeerd om vleeswaren door een mandoline te halen? En dan bedoel ik dus spianata of zoiets en niet je vingers.
Mandolines zijn eigenlijk martelwerktuigen. Ik heb er twee, maar vingertop-techinsch is mijn Maximix veiliger
edit: naturrlijk wel ontdooid - voor diepvries zijn er andere martelwerktuigen geschikt
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 20-01-2026 00:15 ]
franssie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:08:
[...]
edit: naturrlijk wel ontdooid - voor diepvries zijn er andere martelwerktuigen geschikt
De bandzaagmachine natuurlijk.impactftw schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:25:
Nu ben ik wel benieuwd welke martel voertuigen je hiervoor gebruikt?😏😏🤩🤗
[...]
Of de reciprozaag als je minder plek hebt in de keuken. Of als je gewoon een idioot bent, zoals ik, de decoupeerzaag.
@Gonadan Ja, dat gaat niet.
De mandoline is voor een paar dingen enorm bruikbaar en is totaal nutteloos en/of extra gevaarlijk voor de rest.
[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 20-01-2026 07:41 ]
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee hoe jullie grote (bevroren) stukken vlees halveren/portioneren en/of met dikke botten omgaan, maar ik ga ervan uit dat dat in de gemiddelde thuiskeuken (en pro-keuken) niet of nauwelijks meer gebeurt.
Hier wel dus, en ik heb dus nog steeds geen reciprozaag (of plek voor en interesse in het echte spul).
fwiw: m'n zaag is dedicated tot keukengebruik en het schoonmaken valt imho ontzettend mee, zeker als je het vergelijkt met handzagen. En de inspiratie komt o.a. van @franssie
Een bijltje is ontzettend tof, maar mijn grip is niet betrouwbaar genoeg daarvoor.
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
That would be me (snijmachine). Ik denk dat het met wat hardere vleeswaren wel zou kunnen werken met een scherpe mandoline. Met zachter spul denk ik niet. Een maat van me heeft ook een snijmachine maar niet zo'n loeder van 25kg uit de slagerij zoals ik maar een ding van de Lidl. Daar kan je best veel mee al alleen geeft hij ook aan dat zachtere spullen zoals kiprollade/filet geen mooie plakjes opleveren.Gonadan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:59:
Een tijdje terug kwamen hier allemaal echte snijmachines langs, maar heeft iemand wel eens geprobeerd om vleeswaren door een mandoline te halen? En dan bedoel ik dus spianata of zoiets en niet je vingers.
Een kookworst portioneren zal wel lukken, mja...
Edit: en zoiets als kiprollade doe je dus licht aanvriezen voordat je dat op de snijmachine legt, dan lukt dat prima.
[ Voor 28% gewijzigd door Raymond P op 20-01-2026 10:42 ]
- knip -
Had al niet veel vertrouwen dat zoiets zou werken maar ik stond gisteren met de hand een blok spianata te verwerken en vroeg mij ineens af of iemand dat geprobeerd had.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://amazingoriental.com/product/80897/
https://amazingoriental.c...che-witte-misopasta-500g/
Andere Haagse winkels waar andere witte miso worden verkocht mag ook.
Deze vond ik nog achterin de voorraadkast. Die heb ik gemaakt voordat mijn dochter geboren werd, weet niet precies wanneer. Ze is nu 10.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Binnenkort sta je ook op Youtube.
"A dad ate 10 year old..."
A man called G was brought into the emergency room with difficulty breathing, tachycardia and hyperglycemia.
(Mocht je hem niet kennen: Chubbyemu )
Wat zit er in die potten?
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Lekker smullen!
Ik twijfel erover. Met name omdat het niveau van het vocht aardig is afgenomen en dat suggereert dat het niet 100% afgesloten meer is.Dennis1812 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:06:
Die kan je nog prima eten hoor.
Lekker smullen!
Maar ik ga nog zeker even ruiken en proeven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee waar je het over hebt.sh4d0wman schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:55:
@Gonadan
Binnenkort sta je ook op Youtube.![]()
"A dad ate 10 year old..."
A man called G was brought into the emergency room with difficulty breathing, tachycardia and hyperglycemia.
(Mocht je hem niet kennen: Chubbyemu )
Wat zit er in die potten?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gok dat het vocht in de peren is getrokken kijkend naar het formaat van de peren.Gonadan schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:43:
[...]
Ik twijfel erover. Met name omdat het niveau van het vocht aardig is afgenomen en dat suggereert dat het niet 100% afgesloten meer is.
Maar ik ga nog zeker even ruiken en proeven.
En daarbij.. ze zullen ruiken naar suiker. Of kaneel of rode wijn.
Net waarmee je ze gemaakt hebt.
Peren maken niet snel schimmel door de hoeveelheid suiker.
Bij twijfel wegdoen uiteraard. Maar gezellig met je dochter eten en vertellen dat het net zo oud is is ook leuk.
M.a.w. gaan ze zonder moeite open of moet je echt de ring nog 'ontluchten'?
Vraag me trouwens ook af of zo'n rubberen/siliconen ring niet na zoveel jaar verteerd is...
Dat betwijfel ik, dat is zoveel jaar geleden tijdens het koken al gebeurd.Dennis1812 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:18:
[...]
Ik gok dat het vocht in de peren is getrokken kijkend naar het formaat van de peren.
Gezien wit rubber zou ik het niet meer consumeren. Excuus voor mn vorige bericht. Te snel gekeken.
Als het vocht achteraf in de peren was getrokken dan waren die in volume toegenomen en was het niveau niet gedaald.
Ze zitten nu nog dicht. Ga komende week wel kijken en dan merk ik vanzelf of ze nog onderdruk hebben of niet meer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wil je gedroogde pasta of koekjes erin is dat witte prima. Maar niet om iets anders mee te doen.
Ik twijfel ook of het Ikea potten zijn. In dat geval Ikea geeft geen garanties om de potten op hoge temperaturen te gebruiken. Ik zou er zeker niet mee wecken.
Inmaken liever niet. Want dan giet je alsnog kokendhete vloeistof ergens in. En scherven in je hele keuken + eten weggooien is erg zonde.
De inhoud bleek zelfs na twintig eeuwen nog eetbaar. Niet orgasmisch lekker of zo, maar boterig met een kazige bijsmaak.
Connoisseurs laten hun single malt whisky 18 jaar rijpen, James Bond drinkt het liefst Bollinger uit 1956, maar voor de meeste dingen geldt dat de kwaliteit na verloop van tijd afneemt. Ik weet er alles van.
Wat verwacht je eigelijk van peren die ouder zijn dan je dochter?
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Die is prima.noud schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:03:
Is iemand bekend met witte miso? En vooral met eentje van de onderstaande linkjes?
https://amazingoriental.com/product/80897/
https://amazingoriental.c...che-witte-misopasta-500g/
Andere Haagse winkels waar andere witte miso worden verkocht mag ook.
Vermoed dat de wah nam Hong en dergelijke het ook wel verkopen.
Beetje een NOMA fermentatie experiment.Boudewijn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:38:
Qua stoofperen, openmaken en goed ruiken. De hoeveelheid suiker zal wel conserveren.
Ik zou het zelf wel aandurven maar echt niet san derden voorschotelen.
@Gonadan ik ben wel erg benieuwd hoe het opent, ruikt en eventueel smaakt.
De derden in huis waren sowieso al afgehaakt, die zitten compleet aan de andere kant van het spectrum dan ik. Ik probeer altijd af te dwingen dat er niets weggegooid wordt zonder dat ik het beoordeel, maar laatst was er toch parmezaan weggegooid omdat de nog dichte verpakking zei dat hij over datum was.
Één van de redenen dat ik bijna alles in eigen bakjes en potjes bewaar, dan heeft het geen datum meer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De eerste James Bond komt dan ook uit 1953Uitvreter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:30:
In Ierland werden vroeger vaten met boter in moerassen begraven, omdat het koude, zuurstofarme en zure veenwater bederf tegenging. Met vroeger bedoel ik rond het begin van onze jaartelling, 2000 jaar geleden. Sommige van die vaten werden vergeten, en er zijn er recent enkele teruggevonden.
De inhoud bleek zelfs na twintig eeuwen nog eetbaar. Niet orgasmisch lekker of zo, maar boterig met een kazige bijsmaak.
Connoisseurs laten hun single malt whisky 18 jaar rijpen, James Bond drinkt het liefst Bollinger uit 1956, maar voor de meeste dingen geldt dat de kwaliteit na verloop van tijd afneemt. Ik weet er alles van.
Uiteindelijk gaat het niet om de leeftijd. Maar de wijze van conserveren en bewaren.
Ik ben een jaar of 8 geleden begonnen met wecken en heb ook nog wel wat stoofpotten en pastasaus uit die jaren. Eet ik nog rustig op zonder een seconde te twijfelen.
Wit kan siliconen zijn, maar ook rubber. Kleur zegt niets, het gaat om het materiaal maar belangrijker, het resultaat.Dennis1812 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:00:
Kleur is heel relevant. Wit is siliconen. Oranje is rubber.
Wil je gedroogde pasta of koekjes erin is dat witte prima. Maar niet om iets anders mee te doen.
Ik twijfel ook of het Ikea potten zijn. In dat geval Ikea geeft geen garanties om de potten op hoge temperaturen te gebruiken. Ik zou er zeker niet mee wecken.
Inmaken liever niet. Want dan giet je alsnog kokendhete vloeistof ergens in. En scherven in je hele keuken + eten weggooien is erg zonde.
Dit zou Ikea kunnen zijn maar ook oude die ik al heel lang heb, niet naar gekeken. Dat ze geen garanties geven is typisch iets van deze tijd, stel je voor dat je aansprakelijk gesteld wordt.
Heb zo vaak hete zooi in die potten gegooid, daar zijn ze voor. Een meestal vooraf al vullen met kokend water om schoon te maken en alvast op temperatuur te krijgen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eigenlijk dat ze niet te kanen zijn.Uitvreter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:30:
Maar op zijn best oke. Was überhaupt niet de bedoeling om ze lang te bewaren, meestal eet ik het in het seizoen gewoon al op.
Ik zie dit meer als een lollig onbedoeld experiment.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ik moest aardig geweld gebruiken om hem open te krijgen dus die luchtdichtheid zat wel geramd.Gonadan schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:41:
[Afbeelding]
Deze vond ik nog achterin de voorraadkast. Die heb ik gemaakt voordat mijn dochter geboren werd, weet niet precies wanneer. Ze is nu 10.
Toch vind ik ze qua smaak nu tegen vallen, beetje vlak en wat zuriger. Heb het bij even proeven gelaten, ik maak wel weer nieuwe waar ik écht van kan genieten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Op het eiland Isla Nublar, voor de Zuid-Amerikaanse kust, lopen 50 miljoen oude dinosauriërs rond, die die nog steeds probleemloos worden gegeten door de tyrannosaurussen op het eiland. De dino’s op het eiland eten trouwens ook paleontologen, miljardairs en computernerds en trekken zich daarbij niks aan van de ouderdom van hun maaltijd.Uitvreter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:30:
In Ierland werden vroeger vaten met boter in moerassen begraven, omdat het koude, zuurstofarme en zure veenwater bederf tegenging. Met vroeger bedoel ik rond het begin van onze jaartelling, 2000 jaar geleden. Sommige van die vaten werden vergeten, en er zijn er recent enkele teruggevonden.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Was het niet Andrew Zimmern die hier een docu over gemaakt heeft? Die boter wordt inderdaad gewoon gebruikt in gerechten.Uitvreter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:30:
:strip_exif()/f/image/1BVo3BmCzI5iMQdWsmNOKiDJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/a0y6XCaC0lJvI7ZI99gkpYRH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wB7M3fnq35BwsWrIytZiKqb6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8sgCADGRvVnvhmbXj74Z6QN8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RkGblak8DVvwUTJL7VSfgxvC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/j8FyToJTkYS5D1Py8V86Qiil.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JYwca4vIUx80v7lIDz9GP8FV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j8FyToJTkYS5D1Py8V86Qiil.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JYwca4vIUx80v7lIDz9GP8FV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TwbGEOhujkiAk9DT3P6AL58z.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iVKg1T1qsUXIDJJ8ZrEsZX4d.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YHTo7p8NtJ37acpi4tonXhIO.jpg?f=fotoalbum_tile)