Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:10
Gonadan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:59:
Een tijdje terug kwamen hier allemaal echte snijmachines langs, maar heeft iemand wel eens geprobeerd om vleeswaren door een mandoline te halen? En dan bedoel ik dus spianata of zoiets en niet je vingers. :P
That would be me (snijmachine). Ik denk dat het met wat hardere vleeswaren wel zou kunnen werken met een scherpe mandoline. Met zachter spul denk ik niet. Een maat van me heeft ook een snijmachine maar niet zo'n loeder van 25kg uit de slagerij zoals ik maar een ding van de Lidl. Daar kan je best veel mee al alleen geeft hij ook aan dat zachtere spullen zoals kiprollade/filet geen mooie plakjes opleveren.

Adjust non olet, plerumque...

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:57
Harde, droge worst kan je echt vergeten op een mandoline. Ook als de mandoline scherper is dan je messen.
Een kookworst portioneren zal wel lukken, mja...

Edit: en zoiets als kiprollade doe je dus licht aanvriezen voordat je dat op de snijmachine legt, dan lukt dat prima.

[ Voor 28% gewijzigd door Raymond P op 20-01-2026 10:42 ]

- knip -

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het is niet voor niets dat een snijmachine een snijdende beweging maakt. Een mandoline schaaft eigenlijk grotendeels, dat kleine beetje snijeffect vanwege het schuine blad is te verwaarlozen meer voor het verdelen van de weerstand.

Had al niet veel vertrouwen dat zoiets zou werken maar ik stond gisteren met de hand een blok spianata te verwerken en vroeg mij ineens af of iemand dat geprobeerd had.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-02 00:41
Is iemand bekend met witte miso? En vooral met eentje van de onderstaande linkjes?

https://amazingoriental.com/product/80897/
https://amazingoriental.c...che-witte-misopasta-500g/

Andere Haagse winkels waar andere witte miso worden verkocht mag ook.

• fub
  • Laatst online: 14:52

fub

Die biologische van de AO is prima, die hebben wij ook wel eens. Maar rode miso vind ik in bijna alle gevallen lekkerder.

• Gonadan

Gonadan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aedsOiBZbTNM_9VnVw3brotpNUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rHm5JPLxtMk7tpPSMrzldlk.jpg?f=fotoalbum_large

Deze vond ik nog achterin de voorraadkast. Die heb ik gemaakt voordat mijn dochter geboren werd, weet niet precies wanneer. Ze is nu 10. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:58

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Gonadan
Binnenkort sta je ook op Youtube. :P

"A dad ate 10 year old..."
A man called G was brought into the emergency room with difficulty breathing, tachycardia and hyperglycemia.
(Mocht je hem niet kennen: Chubbyemu )

Wat zit er in die potten?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Stoofperen :)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:39

Dennis1812

Amateur prutser

Die kan je nog prima eten hoor.
Lekker smullen!

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:06:
Die kan je nog prima eten hoor.
Lekker smullen!
Ik twijfel erover. Met name omdat het niveau van het vocht aardig is afgenomen en dat suggereert dat het niet 100% afgesloten meer is.

Maar ik ga nog zeker even ruiken en proeven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

sh4d0wman schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:55:
@Gonadan
Binnenkort sta je ook op Youtube. :P

"A dad ate 10 year old..."
A man called G was brought into the emergency room with difficulty breathing, tachycardia and hyperglycemia.
(Mocht je hem niet kennen: Chubbyemu )

Wat zit er in die potten?
Geen idee waar je het over hebt. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Ik twijfel erover. Met name omdat het niveau van het vocht aardig is afgenomen en dat suggereert dat het niet 100% afgesloten meer is.

Maar ik ga nog zeker even ruiken en proeven.
Ik gok dat het vocht in de peren is getrokken kijkend naar het formaat van de peren.

En daarbij.. ze zullen ruiken naar suiker. Of kaneel of rode wijn.
Net waarmee je ze gemaakt hebt.
Peren maken niet snel schimmel door de hoeveelheid suiker.

Bij twijfel wegdoen uiteraard. Maar gezellig met je dochter eten en vertellen dat het net zo oud is is ook leuk.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gonadan Zijn die potten nog goed (af)gesloten?
M.a.w. gaan ze zonder moeite open of moet je echt de ring nog 'ontluchten'?
Vraag me trouwens ook af of zo'n rubberen/siliconen ring niet na zoveel jaar verteerd is...

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dennis1812 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Ik gok dat het vocht in de peren is getrokken kijkend naar het formaat van de peren.
Dat betwijfel ik, dat is zoveel jaar geleden tijdens het koken al gebeurd.

Mooie Plaatjes   

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zit nog eens goed te kijken en zie dat het een witte ring is. M.a.w niet geschikt voor langdurig inmaken of wecken.

Gezien wit rubber zou ik het niet meer consumeren. Excuus voor mn vorige bericht. Te snel gekeken.

• Gonadan

Gonadan

De kleur lijkt me vrij weinig relevant, zolang het maar goed afgesloten is.

Als het vocht achteraf in de peren was getrokken dan waren die in volume toegenomen en was het niveau niet gedaald.

Ze zitten nu nog dicht. Ga komende week wel kijken en dan merk ik vanzelf of ze nog onderdruk hebben of niet meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:08

franssie

Save the albatross

@Gonadan wit is dacht ik lucht dicht, om rijst te bewaren. Oranje is om te wecken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kleur is heel relevant. Wit is siliconen. Oranje is rubber.
Wil je gedroogde pasta of koekjes erin is dat witte prima. Maar niet om iets anders mee te doen.
Ik twijfel ook of het Ikea potten zijn. In dat geval Ikea geeft geen garanties om de potten op hoge temperaturen te gebruiken. Ik zou er zeker niet mee wecken.
Inmaken liever niet. Want dan giet je alsnog kokendhete vloeistof ergens in. En scherven in je hele keuken + eten weggooien is erg zonde.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-02 09:08

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

In Ierland werden vroeger vaten met boter in moerassen begraven, omdat het koude, zuurstofarme en zure veenwater bederf tegenging. Met vroeger bedoel ik rond het begin van onze jaartelling, 2000 jaar geleden. Sommige van die vaten werden vergeten, en er zijn er recent enkele teruggevonden.
De inhoud bleek zelfs na twintig eeuwen nog eetbaar. Niet orgasmisch lekker of zo, maar boterig met een kazige bijsmaak.
Connoisseurs laten hun single malt whisky 18 jaar rijpen, James Bond drinkt het liefst Bollinger uit 1956, maar voor de meeste dingen geldt dat de kwaliteit na verloop van tijd afneemt. Ik weet er alles van.

Wat verwacht je eigelijk van peren die ouder zijn dan je dochter?
:)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• Boudewijn
  • Niet online
noud schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:03:
Is iemand bekend met witte miso? En vooral met eentje van de onderstaande linkjes?

https://amazingoriental.com/product/80897/
https://amazingoriental.c...che-witte-misopasta-500g/

Andere Haagse winkels waar andere witte miso worden verkocht mag ook.
Die is prima.

Vermoed dat de wah nam Hong en dergelijke het ook wel verkopen.

• Boudewijn
  • Niet online
Qua stoofperen, openmaken en goed ruiken. De hoeveelheid suiker zal wel conserveren.

Ik zou het zelf wel aandurven maar echt niet san derden voorschotelen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:38:
Qua stoofperen, openmaken en goed ruiken. De hoeveelheid suiker zal wel conserveren.

Ik zou het zelf wel aandurven maar echt niet san derden voorschotelen.
Beetje een NOMA fermentatie experiment.

@Gonadan ik ben wel erg benieuwd hoe het opent, ruikt en eventueel smaakt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gonadan

Gonadan

Inderdaad, het is vooral interesse. Ik was sowieso al van plan nieuwe te maken en toen kwam ik deze potten tegen.

De derden in huis waren sowieso al afgehaakt, die zitten compleet aan de andere kant van het spectrum dan ik. Ik probeer altijd af te dwingen dat er niets weggegooid wordt zonder dat ik het beoordeel, maar laatst was er toch parmezaan weggegooid omdat de nog dichte verpakking zei dat hij over datum was. -O-

Één van de redenen dat ik bijna alles in eigen bakjes en potjes bewaar, dan heeft het geen datum meer. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Uitvreter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:30:
In Ierland werden vroeger vaten met boter in moerassen begraven, omdat het koude, zuurstofarme en zure veenwater bederf tegenging. Met vroeger bedoel ik rond het begin van onze jaartelling, 2000 jaar geleden. Sommige van die vaten werden vergeten, en er zijn er recent enkele teruggevonden.
De inhoud bleek zelfs na twintig eeuwen nog eetbaar. Niet orgasmisch lekker of zo, maar boterig met een kazige bijsmaak.
Connoisseurs laten hun single malt whisky 18 jaar rijpen, James Bond drinkt het liefst Bollinger uit 1956, maar voor de meeste dingen geldt dat de kwaliteit na verloop van tijd afneemt. Ik weet er alles van.

De eerste James Bond komt dan ook uit 1953 :P

Uiteindelijk gaat het niet om de leeftijd. Maar de wijze van conserveren en bewaren.
Ik ben een jaar of 8 geleden begonnen met wecken en heb ook nog wel wat stoofpotten en pastasaus uit die jaren. Eet ik nog rustig op zonder een seconde te twijfelen.

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:00:
Kleur is heel relevant. Wit is siliconen. Oranje is rubber.
Wil je gedroogde pasta of koekjes erin is dat witte prima. Maar niet om iets anders mee te doen.
Ik twijfel ook of het Ikea potten zijn. In dat geval Ikea geeft geen garanties om de potten op hoge temperaturen te gebruiken. Ik zou er zeker niet mee wecken.
Inmaken liever niet. Want dan giet je alsnog kokendhete vloeistof ergens in. En scherven in je hele keuken + eten weggooien is erg zonde.
Wit kan siliconen zijn, maar ook rubber. Kleur zegt niets, het gaat om het materiaal maar belangrijker, het resultaat.

Dit zou Ikea kunnen zijn maar ook oude die ik al heel lang heb, niet naar gekeken. Dat ze geen garanties geven is typisch iets van deze tijd, stel je voor dat je aansprakelijk gesteld wordt.
Heb zo vaak hete zooi in die potten gegooid, daar zijn ze voor. Een meestal vooraf al vullen met kokend water om schoon te maken en alvast op temperatuur te krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Eigenlijk dat ze niet te kanen zijn. :P

Maar op zijn best oke. Was überhaupt niet de bedoeling om ze lang te bewaren, meestal eet ik het in het seizoen gewoon al op.
Ik zie dit meer als een lollig onbedoeld experiment.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Gonadan schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:41:
[Afbeelding]

Deze vond ik nog achterin de voorraadkast. Die heb ik gemaakt voordat mijn dochter geboren werd, weet niet precies wanneer. Ze is nu 10. :+
Nou ik moest aardig geweld gebruiken om hem open te krijgen dus die luchtdichtheid zat wel geramd. :P

Toch vind ik ze qua smaak nu tegen vallen, beetje vlak en wat zuriger. Heb het bij even proeven gelaten, ik maak wel weer nieuwe waar ik écht van kan genieten. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55

Tomatoman

Fulltime prutser

Op het eiland Isla Nublar, voor de Zuid-Amerikaanse kust, lopen 50 miljoen oude dinosauriërs rond, die die nog steeds probleemloos worden gegeten door de tyrannosaurussen op het eiland. De dino’s op het eiland eten trouwens ook paleontologen, miljardairs en computernerds en trekken zich daarbij niks aan van de ouderdom van hun maaltijd.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• 1nsane

Was het niet Andrew Zimmern die hier een docu over gemaakt heeft? Die boter wordt inderdaad gewoon gebruikt in gerechten.

• noud
@Boudewijn @fub Die miso lijkt helemaal niet meer te koop zijn. Wel de Honzukuri Shinshu shiro miso no msg of de shinshu aka miso. Ik zal de gene zonder msg nemen.
-------------------------------------

Mijn staafmixer is doorgebrand. Mijn eigen schuld. De hummus was te stroef en ik bleef hem toch maar doormixen ook toen het apparaat te warm werd. Ik dacht laat ik nu een keertje door mixen.

Ik zoek een nieuwe staafmixer set.
Voorheen had ik de Bosch Ergomixx 750 W.

Nadelen vond ik dat ik de deksel van het mix bakje nooit goed kon schoonmaken omdat je hem niet onder de kraan mocht schoonmaken. Mogelijk zit er ook etensresten achter de kieren van de deksel.
Andere nadeel was dat hij niet krachtig genoeg was. Voor bv hummus. Het bakje vond ik ook aan de kleine kant.

Als ik weer alle reacties lees van staafmixer sets dan klagen veel mensen over het levensduur van het apparaat.

Ik zoek een set die beter is dan die ik nu heb. Mijn budget... ik wil er niet teveel aan geld uitgeven aangezien mijn levensdagen zegmaar maanden is.

Dus krachtiger, beter schoonmaken, iets grotere mengmixbak en kwaliteit. Rond 60 Euro.
Andere accessoires heb ik niet nodig dan een staafmixer voor soepen, klein mesje om te hakken.
Dus garde is niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door noud op 06-02-2026 13:50 ]

• Boudewijn
  • Niet online
noud schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:47:
@Boudewijn @fub Die miso lijkt helemaal niet meer te koop zijn. Wel de Honzukuri Shinshu shiro miso no msg of de shinshu aka miso. Ik zal de gene zonder msg nemen.
-------------------------------------

Mijn staafmixer is doorgebrand. Mijn eigen schuld. De hummus was te stroef en ik bleef hem toch maar doormixen ook toen het apparaat te warm werd. Ik dacht laat ik nu een keertje door mixen.

Ik zoek een nieuwe staafmixer set.
Voorheen had ik de Bosch Ergomixx 750 W.

Nadelen vond ik dat ik de deksel van het mix bakje nooit goed kon schoonmaken omdat je hem niet onder de kraan mocht schoonmaken. Mogelijk zit er ook etensresten achter de kieren van de deksel.
Andere nadeel was dat hij niet krachtig genoeg was. Voor bv hummus. Het bakje vond ik ook aan de kleine kant.

Als ik weer alle reacties lees van staafmixer sets dan klagen veel mensen over het levensduur van het apparaat.

Ik zoek een set die beter is dan die ik nu heb. Mijn budget... ik wil er niet teveel aan geld uitgeven aangezien mijn levensdagen zegmaar maanden is.

Dus krachtiger, beter schoonmaken, iets grotere mengmixbak en kwaliteit. Rond 60 Euro.
Alleen choemoes... met een staafmixer?
ik doe het in de keukenmachine en laat het minimaal 10-15 mins draaien, die mate van draaien krijg je denk ik heel lastig met een staafmixer voor elkaar.

@noud je weet dat ik een imaginaire tatoeage van Bamix heb he? ;)

• noud
Haha ik las het in oudere topics over je Bamix fetish. Alleen aangezien ik niet lang meer te leven heb, heb ik weinig aan zo'n uitgebreide set.
De hummus maak ik in dat mix bakje. Maar vind het altijd net te klein. Ik moet wel constant op het knopje drukken. Maar dat is voor nu okay.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@noud: in jouw geval zou ik voor een staafmixer met een 90 dagen niet-goed-geld-terug-garantie gaan :+

• Boudewijn
  • Niet online
noud schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:54:
Haha ik las het in oudere topics over je Bamix fetish. Alleen aangezien ik niet lang meer te leven heb, heb ik weinig aan zo'n uitgebreide set.
De hummus maak ik in dat mix bakje. Maar vind het altijd net te klein. Ik moet wel constant op het knopje drukken. Maar dat is voor nu okay.
Ah bah, sorry.Sterkte man.

Tsja ik heb nog nooit met een staafmixer choemoes gemaakt dus vind het lastig je te adviseren. Hier staat een okaye Philips keukenmachine, niets speciaals die dat doet. Die had mijn vriendin al toen ik haar leerde kennen, voldoet prima voor dit soort dingen.

Paar pro-tips:
  • Ontvel zelf je kikkererwten.
  • Gebruik gedroogde kikkererwten. Blik is haram.
  • Geen olie tijdens het draaien. Alleen na het draaien, anders wordt hij nooit fluffy.
  • Voldoende techina. Meer is beter.
  • Om te voorkomen dat de vette in de techina warm worden en daarmee de boel minder fluffy maken gooi ik ijsklontjes tijdens het draaiproces in de mix. Tip van Ottolenghi meen ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 06-02-2026 14:05 ]

• noud
Ah bah, sorry.Sterkte man. Dankje :)

Tsja ik heb nog nooit met een staafmixer choemoes gemaakt dus vind het lastig je te adviseren.
Mijn staafmixer moet je op het hakmolen bakje aansluiten. En de staafmixer zelf is doorgebrand.
Vandaag ben ik bij twee kringloopwinkels langsgeweest om te kijken of ze toevallig dezelfde staafmixer verkochten.

Je hebt over een keukenmachine die zijn meestal groter en uitgebreider toch?
Voor mij is echt een kleine set. Ik zal verder kijken. Uit mijn vrienden/familiekring heeft iedereen wel een werkend keukenmachine/staafmixer etc set.

Welke tahin gebruik je? Dat van het ontvellen ken ik. Dat is een hels karwei. Zelfs als je de kikkererwten op een handdoek legt en met twee handen overheen wrijft.

• noud
Tomatoman schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:57:
@noud: in jouw geval zou ik voor een staafmixer met een 90 dagen niet-goed-geld-terug-garantie gaan :+
Ik hoop wel dat mijn leven tenminste 4 maanden nog doorgaat. :)

• Boudewijn
  • Niet online
noud schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:05:
Ah bah, sorry.Sterkte man. Dankje :)

Tsja ik heb nog nooit met een staafmixer choemoes gemaakt dus vind het lastig je te adviseren.
Mijn staafmixer moet je op het hakmolen bakje aansluiten. En de staafmixer zelf is doorgebrand.
Vandaag ben ik bij twee kringloopwinkels langsgeweest om te kijken of ze toevallig dezelfde staafmixer verkochten.

Je hebt over een keukenmachine die zijn meestal groter en uitgebreider toch?
Voor mij is echt een kleine set. Ik zal verder kijken. Uit mijn vrienden/familiekring heeft iedereen wel een werkend keukenmachine/staafmixer etc set.

Welke tahin gebruik je? Dat van het ontvellen ken ik. Dat is een hels karwei. Zelfs als je de kikkererwten op een handdoek legt en met twee handen overheen wrijft.
Keukenmachine: idd groter, ander werkt het niet om de goede structuur te krijgen.

Mijn techina: die van souq bij de AH is goed verkrijgbaar. Ik heb het liefst syrische of libanees techina. Of Israelisch. Maar dat is allemaal wat lastig.

Qua kikkererwten: ik kook ze met wat bakpoeder, daarna bak ik ze even kort met wat aanhangend water en bakpoeder in een kookpan tot ze iets vastkoeken. Daarna stort ik de pan vol koud water en wrijf ik ze over elkaar. Ik maak daarna een grote draaikolk in de pan (denk aan eieren pocheren) en laat die draaikolk aan de rand van de pan wat overlopen... de vliesjes worden door de draaikolk mee naar boven genomen en die spoel je dan de pan uit.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ontvlies de kikkererwten dan weer tijdens het koken, goed alles losroeren en met een klein zeefje door het water. Zo lang doen als dat je zin hebt, hoeft niet perfect. Maar dIt is ook een goed recept: YouTube: We Made YouTube's Best Hummus EVEN BETTER!
Op 3:30 verteld hij dat hij de velletjes juist laat zitten. En vervolgens kookt ie het helemaal droog, ook echt een goed resultaat.

Er zijn zoveel soorten hummus. Elk land, elk eettentje doet het weer net anders, en net andere toppings, das juist het mooie. Zelfs met een blikje krijg je een prima resultaat, zeker tov kant en klaar. Maar inderdaad, als het even kan dan met gedroogde beginnen én goede olijfolie gebruiken.

• Boudewijn
  • Niet online
Aikon schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:36:
Ik ontvlies de kikkererwten dan weer tijdens het koken, goed alles losroeren en met een klein zeefje door het water. Zo lang doen als dat je zin hebt, hoeft niet perfect. Maar dIt is ook een goed recept: YouTube: We Made YouTube's Best Hummus EVEN BETTER!
Op 3:30 verteld hij dat hij de velletjes juist laat zitten. En vervolgens kookt ie het helemaal droog, ook echt een goed resultaat.

Er zijn zoveel soorten hummus. Elk land, elk eettentje doet het weer net anders, en net andere toppings, das juist het mooie. Zelfs met een blikje krijg je een prima resultaat, zeker tov kant en klaar. Maar inderdaad, als het even kan dan met gedroogde beginnen én goede olijfolie gebruiken.
Ik geloof wel heilig in de olie nooit toevoegen tijdens het draaien, maar alleen naderhand op het bord.

Mijn voorbeeld daarin is Yigal Krant, sowieso wel een baas: https://foodtube.nl/choemoes-alias-hummus-the-real-stuff/

De ijsblokjes heb ik gejat van Ottolenghi

• Aikon
  • Niet online
Ja Yigal heeft wel leuke recepten inderdaad. Ik voeg gewoon olie toe tijdens het draaien maar óók naderhand, zit je altijd goed ;)

• fub

fub

Ik gebruik ook het proces uit die Middle Eats video.
Vliesjes van de kikkererwten af halen? Ain't nobody got time for that, gewoon een schepje baking soda d'r bij en echt helemaal tot pap laten koken, de boel af laten koelen en dan pas in de hakmolen van de staafmixer. Ik doe ook gewoon olie d'r door heen bij het malen, en water, en citroensap. IJsblokjes doe ik niet, zo warm wordt het allemaal niet en het is me te veel gedoe.
Er is vast van alles mis met de hummus die ik produceer, maar iedereen die 'm proeft vindt 'em lekker (en daar hoor ik ook bij) dus ik heb geen reden om iets anders te gaan doen en mijn leven complexer te maken dan nodig :)

• Boudewijn
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:34:
Ja Yigal heeft wel leuke recepten inderdaad. Ik voeg gewoon olie toe tijdens het draaien maar óók naderhand, zit je altijd goed ;)
Ik vind de choemoes dan minder luchtig. Het is hier echt kikkererwt, techina, zout, water en citroensap. Daarna op het bord pas olie en kruiden.

Heb het wel eens naast elkaar gezet (zelfde ingrediënten, zelfde draaitijd) en je merkte stiekem toch best wel verschil.

• Boudewijn
  • Niet online
fub schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:03:
Vliesjes van de kikkererwten af halen? Ain't nobody got time for that, gewoon een schepje baking soda d'r bij en echt helemaal tot pap laten koken, de boel af laten koelen en dan pas in de hakmolen van de staafmixer. Ik doe ook gewoon olie d'r door heen bij het malen, en water, en citroensap. IJsblokjes doe ik niet, zo warm wordt het allemaal niet en het is me te veel gedoe.
Er is vast van alles mis met de hummus die ik produceer, maar iedereen die 'm proeft vindt 'em lekker (en daar hoor ik ook bij) dus ik heb geen reden om iets anders te gaan doen en mijn leven complexer te maken dan nodig :)
Ik heb een hoshizaki, ik moet toegeven dat dat wel helpt. Hoe lang laat je je machine lopen?

Onze cheapy Philips wordt toch wel warm na 10+ mins.

• Aikon
  • Niet online
Ik zet de mengkom met kikkererwten/tahina in de koelkast ruim vantevoren. Is toch iets ;)

• fub

fub

Boudewijn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:48:
Ik heb een hoshizaki, ik moet toegeven dat dat wel helpt. Hoe lang laat je je machine lopen?
Onze cheapy Philips wordt toch wel warm na 10+ mins.
Ik heb een klein hakmolentje waar je de motor op zet -- dus de warmte loopt niet door het mengsel maar kan gewoon naar boven -- dat zal schelen, want het motortje wordt inderdaad wel warm na twee batches! En ik draai een beetje, schep de boel dan om en voeg nog iets toe (water, olie, citroensap, tahini, enz) en draai dan weer verder. Net zo lang tot ik tevreden ben over smaak en structuur.

• Gonadan

Gonadan

fub schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:03:
Precies dit inderdaad. En zo lang hoeft het ook echt niet te draaien is mijn ervaring. Het kan vast nog beter maar het verschil met kant-en-klare is dusdanig groot dat ik me daar niet zo'n zorgen om maar. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-02 21:38
fub schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:36:
[...]

Ik heb een klein hakmolentje waar je de motor op zet -- dus de warmte loopt niet door het mengsel maar kan gewoon naar boven -- dat zal schelen, want het motortje wordt inderdaad wel warm na twee batches!
Is het niet de wrijving tussen de messen en het voedsel dat voor het opwarmen zorgt?

• noud
Zojuist de Braun MultiQuick 5 Pro MQ55.254M gekocht. Net nu de pijn en krachtverlies toeneemt haha.
Ach dan heb ik een vriend/familielid weer blij gemaakt met deze set :D

• franssie

franssie

Save the albatross

noud schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 00:24:
Zojuist de Braun MultiQuick 5 Pro MQ55.254M gekocht. Net nu de pijn en krachtverlies toeneemt haha.
Ach dan heb ik een vriend/familielid weer blij gemaakt met deze set :D
Hou nog even vol want je hebt een goede keuze gemaakt, mijn vriendin is fan van deze, ik ben van de Bamix maar daar kan zij dan weer niet mee werken (ik heb geen idee waarom).

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-02 16:23
Wat gebruiken jullie om recepten croos-platform te beheren,
Op Reddit kom ik veelal Paprika tegen.

Op F-droid kom ik KitchenOwl tegen, die krijg ik niet lekker aan de praat op Windows, als ik een recept opslaan blijft het receptenveld tegen.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-02 11:10
Ik gebruik cooked.wiki, ook makkelijk om recepten te bewaren (zet het voor de URL net als archive.is).

• franssie

franssie

Save the albatross

Zebby schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:48:
Ik gebruik cooked.wiki, ook makkelijk om recepten te bewaren (zet het voor de URL net als archive.is).
Dat ziet er wel interessant uit. Werkt dat ook goed met Nederlandstalige recepten?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:52

Garyu

WW

walterworld schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:34:

Op F-droid kom ik KitchenOwl tegen, die krijg ik niet lekker aan de praat op Windows, als ik een recept opslaan blijft het receptenveld tegen.
Ik gebruik Anylist. Cross-platform is mobile-only, maar op desktop heb ik het niet nodig.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:06
Ik heb er een trello board van gemaakt. Is dus niet gespecialiseerd maar wel een app die toch al in mijn systeem zat voor todo-lists, vakantieplanning etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQRpcEN3A0s9VcMgVQ4ieJd5YYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5fobG4lwWvMoyoOroKTm4s3X.png?f=fotoalbum_large

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Raymond P
Tandoor (self hosted) (demo)
Niet heel lang geleden begonnen met digitaliseren van wat er in m'n hoofd hangt. Daarbovenop ook de optie om te importeren/scrapen.
Werkt op zich prima, en de vriendin vindt het makkelijk en leuk om de planning in te vullen. En om heel eerlijk te zijn helpt de boodschappenlijst die daarmee te maken is mij ook wel een beetje, vooral als ik toevallig random winkel x binnen loop.

Geen idee of daar een (native) app voor is, maar de webui werkt imho goed genoeg.

Het grote nadeel is dat als ik ophoud te bestaan het waarschijnlijk allemaal alsnog verloren gaat, net zoals de rest van m'n huis. :+
n.b. er is natuurlijk wel een print optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 13-02-2026 13:46 ]

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Mealie. Draait als container op mijn nas.

Demo: https://demo.mealie.io

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:58
Raymond P schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:40:
Tandoor (self hosted) (demo)
Niet heel lang geleden begonnen met digitaliseren van wat er in m'n hoofd hangt. Daarbovenop ook de optie om te importeren/scrapen.
Werkt op zich prima, en de vriendin vindt het makkelijk en leuk om de planning in te vullen. En om heel eerlijk te zijn helpt de boodschappenlijst die daarmee te maken is mij ook wel een beetje, vooral als ik toevallig random winkel x binnen loop.

Geen idee of daar een (native) app voor is, maar de webui werkt imho goed genoeg.

Het grote nadeel is dat als ik ophoud te bestaan het waarschijnlijk allemaal alsnog verloren gaat, net zoals de rest van m'n huis. :+
n.b. er is natuurlijk wel een print optie.
Ik wist niet dat ik een dergelijk beheersysteem zocht, maar deze gaat nu ook op de NAS. Dank voor de tip! Wat de app betreft, zie ik heel veel enthousiasme voor dit onofficiële geval: https://f-droid.org/packages/de.kitshn.android

• Raymond P
@Stellar Het kan nog wat dieper.

Zo is er bijvoorbeeld Grocy, om ervoor te zorgen dat er geen weckpot met peren 10 jaar in de kast staat. :p

- knip -

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:33
Beetje flauw misschien, maar mijn recepten beheer ik gewoon binnen Joplin. Voor mijn bescheiden use case werkt het prima.

Entropy isn't what it used to be

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
Ik print de recepten uit en stop ze old-school in een map. :+

Het was al wel mijn plan om naar Mealie te gaan, misschien toch maar eens dit weekend even voor zitten :P

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:13
Ik moet bij Tandoor even zoeken waar het zat, maar deze heeft een functie om zowel in het recept (voor bereiden) als bij het toevoegen aan boodschappen, het recept aan te passen naar het aantal personen van dat moment.
Een feature die ik heel handig vind!
Bij Mealie vind ik die feature niet terug?

Ik had eens mijn eerste stapjes gezet in de app Cookmate (https://www.cookmate.online/nl/home/), dat werkt online en met apps op Android/Apple. Zou dat wat zijn?

• Gonadan

Gonadan

Dirtbiter schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Ik moet bij Tandoor even zoeken waar het zat, maar deze heeft een functie om zowel in het recept (voor bereiden) als bij het toevoegen aan boodschappen, het recept aan te passen naar het aantal personen van dat moment.
Een feature die ik heel handig vind!

[...]

Bij Mealie vind ik die feature niet terug?

Ik had eens mijn eerste stapjes gezet in de app Cookmate (https://www.cookmate.online/nl/home/), dat werkt online en met apps op Android/Apple. Zou dat wat zijn?
Aanpassen aan aantal personen kan prima. Hangt er ook van af hoe je het in het recept zet. Je kunt het gedetailleerd met aantallen, eenheden en ingrediënten doen (tot aan voedingswaarden toe als je tijd over hebt) en dan kan je gewoon het aantal porties/personen selecteren wat je wilt maken.
Je kunt recepten er ook simpel als tekst en stappen in zetten, dan kan je minder.

Het scrapen van een webpagina met recept vind ik persoonlijk wel handig, dan komt het er al bijna helemaal in orde in.

Ook had ik uitgevogeld hoe ik een link kon maken om met één klik de boodschappen bij de AH in het mandje te zetten, maar dat vond ik uiteindelijk toch te veel werk om dat bij elk recept bij te houden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
@Dirtbiter Yes, ik heb 'm uiteindelijk ook verkozen boven mealie.io omdat het net allemaal wat dieper gaat.
Wat voor mij een groot verschil is is dat als je in de planner een maaltijd/gerecht verwijdert van een dag het ook uit je boodschappenlijst verdwijnt als je 'm al daaraan toegevoegd had.

Daarbovenop kan 'ie ook calorieën tellen en producten (of productgroepen) koppelen aan specifieke (type) winkels.

- knip -

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Misschien even een suffe vraag over toetjes;

onderstaand recept is een mousse obv crème anglaise.

Ik had een luchtige mousse. Alleen het mondgevoel was wat droogjes.

Als chocolade had ik nog callebaut 811 tabletten liggen.

waar kan het aan liggen? De chocolade? Of toch de crème die wat te heet is geworden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of5xyO0CQEHrXc2wpYhUe-QbWvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffbAYj5AXb931e9ql4hA1LPH.jpg?f=fotoalbum_large

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:05

Mooi om te zien dat velen ook verschillende oplossingen hebben voor hetzelfde probleem. Ik zelf gebruik Obsidian, omdat dit al mijn notitie app is en met hulp van Web Clipper ook heel makkelijk recepten van websites kan importen.

• MrAngry
Enabled door de app vraag ga ik een vraag stellen waar ik ook al een tijd mee zit (en ik ben gvd bioloog van huis uit). Ik heb vandaag bij de Appie aardig wat dingen met overdatum korting gekocht. Nou vraag ik me het volgende af:
Voor producten van dierlijke oorsprong die garing nodig hebben ga ik er vanuit dat de tht datum een logaritmisch model bevat waarin de schadelijke bacterien zich met een zekere constante log uitbreiden. Als je ze dan koopt zoals ik vandaag dan:
a) nuke je alle micro-organismen bij het bereiden
b) is het los van bereiding toch een risico (omdat bereiding bijvoorbeeld 10000 kee reduceert, maar als je een miljard bacterien hebt etc)
En wat is dan de nieuwe tht is die beinvloed door de oude? Dus ja, je kan iets 4 dagen in de koelkast bewaren na bereiden, maar is dat 4 dagen als het mokervers is of ook nog 4 dagen als het over de tht is?

Nou heb ik ook een zak spruitjes gekocht, die zijn als het goed is voorzien van goede bacterien aan de buitenkant (die er al het hele actieve leven van de spruit op zitten), maar hoe zit het daar nou mee? Als ik die even goed stoom vandaag hoe lang zijn ze dan houdbaar en hangt dat af van de versheid bij kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 14-02-2026 17:41 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

MrAngry schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:34:
Enabled door de app vraag ga ik een vraag stellen waar ik ook al een tijd mee zit (en ik ben gvd bioloog van huis uit). Ik heb vandaag bij de Appie aardig wat dingen met overdatum korting gekocht. Nou vraag ik me het volgende af:
Voor producten van dierlijke oorsprong die garing nodig hebben ga ik er vanuit dat de tht datum een logaritmisch model bevat waarin de schadelijke bacterien zich met een zekere constante log uitbreiden. Als je ze dan koopt zoals ik vandaag dan:
a) nuke je alle micro-organismen bij het bereiden
b) is het los van bereiding toch een risico
En wat is dan de noeuwe tht is die beinvloed door de oude? Dus ja, je kan iets 4 dagen in de koelkast bewaren na bereiden, maar is dat 4 dagen als het mokervers is of ook nog 4 dagen als het over de tht is?

Nou heb ik ook een zak spruitjes gekocht, die zijn als het goed is voorzien van goede bacterien aan de buitenkant (die er al het hele actieve leven van de spruit op zitten), maar hoe zit het daar nou mee? Als ik die even goed stoom vandaag hoe lang zijn ze dan houdbaar en hangt dat af van de versheid bij kopen?
@MrAngry Het probleem met bacteriën is niet zozeer de bacterie zelf, maar bij sommige soorten wel het gif dat ze uitscheiden. Dan kan je door verhitting wel de bacteriën doden, maar het gift blijft.
Spruitjes (wat een kool is) bewaarden ze vroeger gewoon in de kelder, als het niet raar ruikt en nog 'hard' is durf ik ze zo te eten, ook als ze redelijk over datum zijn. En met dit weer is de koudeketen ook wat makkelijker (ook voor de supermarkt zelf) dan bij 30 graden Celsius natuurlijk.
Gesneden groente, gehakt etc etc is wel iets waar ik me echt aan de THT houd omdat dat bij dat verwerken (snijden) gewoon meer besmetting plaatsvindt dan bij een (bijna) heel product (stuk biefstuk).

Belangrijkste is, zou het een keertje fout gaan (en dat kan altijd gebeuren) ben je sterk genoeg en is je maag-darm systeem 24 uur van slag, of ben je wat ouder en al te licht etc, dan kan het ernstiger uitpakken. Maar soit, als ik zie hoeveel artikelen er mijn mijn AH ver over datum zijn (zonder korting) en er nog wel ok uitzien, dan helpt die CO2 vulling best wel.

• Gonadan

Gonadan

@MrAngry datums kijk ik niet naar, die zitten altijd aan de veilige kant. Schijnt goed te zijn voor de verkoop als je dingen weg moet gooien. Bij het maken van datums speelt helaas meer mee dan voedselveiligheid. Zeker bij THT, TGT is kritischer.

Maar ik ruik en proef altijd, en bepaal zelf of iets nog bruikbaar is of niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
tht = kwaliteit gegarandeerd tot, gebruik je zintuigen en verstand.
tgt = oppassen.

Na bereiden heb je in feite een reset, buiten wat er aan bijproducten niet meer uit te halen is zoals @franssie al schreef.
Als je netjes terugkoelt (lees: de gevarenzone snel uit bent) kan het ook weer een paar maanden de diepvries in.

- knip -

• Boudewijn
  • Niet online
Inderdaad, tht vs tgt is essentieel. En inderdaad de afvalstoffen van de bacterieeen spelen ook een forse rol.
Als we een schaal maken met rijst (oneindig houdbaar) aan de ene kant en oesters/sashimi tonijn aan de andere kant (serieus vers eten, anders niet) , dan zitten spruiten aan de rijst-kant.

Zien ze er okay uit? (wat minder mooie blaadjes aan de buitenkant is natuurlijk prima)
Zijn ze nog hard?
Ruiken ze niet mal/funky?

Maw: ik zou ze eten, zolang bovenstaande geen "NEEEEEEE" opgeleverd heeft.
offtopic:
Met wild zit ik na de wildhygiene-cursus wat kritischer in de wedstrijd, maar in Frankrijk adelen ze hazen ook gewoon 4 dagen in de schuur met 8-10 graden oid. Vlees met een blauw-groen iriserende gloed vinden ze daar prima. Bij mij heet dat rot :X

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:25
De THT is eigenlijk de garantie van de fabrikant. Na die datum kan die niet meer garanderen dat smaak, structuur, geur,... nog hetzelfde is als beoogd, maar is het normaal veilig om te consumeren. Bij TGT is die veiligheid er niet meer.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Aikon
  • Niet online
MrAngry schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:34:
Misschien zijn ze door het stomen wel korter houdbaar, omdat de goede bacteriën de foute in toom houden. Zo werkt het in een gezonde desem ook bijv.

Maar er is geen kant en klaar antwoord. Soms is iets zoals een joghurt 2 weken over datum nog perfect, en soms is het voor de datum al niet best meer. Er zijn teveel factoren... it depends. Ik ben er nooit zo moeilijk in, en er 'nooit' ziek van geworden geloof ik.

• MrAngry
Laat ik een deelvraag anders stellen:
Is houdbaarheid bij jullie afhankelijk van de bereidingsdatum of van de bereidingsdatum met als extra variabele hoe vers iets is op het moment dat je het bereid? Of als derde, waar het hier naar neigt: datums zijn voor mensen zonder zintuigen.

• Gonadan

Gonadan

MrAngry schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:19:
Is houdbaarheid bij jullie afhankelijk van de bereidingsdatum of van de bereidingsdatum met als extra variabele hoe vers iets is op het moment dat je het bereid? Of als derde, waar het hier naar neigt: datums zijn voor mensen zonder zintuigen.
Als het gaat om het bewaren van bereide maaltijden dan is het meestal zonder extra variabele. Hooguit als iets al echt twijfelachtig is maar dan ga ik het überhaupt niet langer bewaren en wordt het meteen genuttigd.

En als dingen minder worden kan je het vaak nog op een andere manier gebruiken. Neem bijvoorbeeld tomaten die gaan rimpelen, in een salade is dat niks maar dan worden ze salsa en eet ik gevulde tortilla. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Arator
Heb ik het zelf bereid en komt het uit mijn vriezer, geen probleem. Heb ik het zelf bereid, daarna warm in gesteriliseerde bokalen gedaan, zoals confituur of appelmoes, geen probleem na 2 jaar. Staat zo een bokaal appelmoes een week geopend in mijn koelkast, dan gaat die weg.

• Aikon
  • Niet online
Ja, uiteraard hou je dat in gedachten. Maar uiteindelijk komt het antwoord op hetzelfde neer: it depends. Maar als ik iets echt last-minute of over datum alsnog invries, ja, dan ga ik dat niet nóg een half jaar bewaren. Dan liefst zsm opeten.

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25

Viking Kvinne

Bestla

Ik leef in Noorwegen en kom het vaak genoeg tegen, spullen die over de datum zijn, en gewoon in het supermarktvak staan. Nu maakt het wel uit wat voor product het is, maar ik kijk er niet meer van op. Gedroogde pasta iets over de datum, geen enkel probleem. Ingeblikt voedsel is prima. Ik beoordeel zelf wel of iets nog goed is. Ruik, kijk of proef en je weet het.

Ik kook vaak, zeg maar elke dag, en het liefst aziatisch. De kruiden zijn wel te krijgen, maar nooit op 1 plek. je moet er echt voor gaan rijden. maar goed, goed inslaan, dan is dat ook geen probleem. Ik maak babi pangang, koe yo luk, groene en rode curry, indiase curry met losse kruiden. In de chinese keuken gebruik je veel oestersaus en rijstwijn. Die rijstwijn kun je krijgen, maar moet je bestellen bij de Vinmonopol en is erg duur. daarom laat ik die achterwege. Of een klein scheutje witte wijn ter vervanging.

Rijstwijn koop ik wel als we in april toch naar Nederland rijden, bij Amazing Oriental. Met een volgeladen auto weer terug naar huis.
Ik krijg weleens opmerkingen als ik sta te koken en de afzuiginstallatie staat aan. Bezoek vraagt dan altijd wat ik aan het koken ben, want het ruikt zo vreemd. Tja Noren..... :)

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Bij mij was het vandaag 4 uur gestoofde hertensukade, verse ravioli met wild- en pompoenvulling, rode ui uit de oven, gedroogde vijg en kort gebakken pruim. Erbij wildsaus en beukenzwammetjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvt2g3KrGOvOv9FJDdOgEFq0zaI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VJzoqoiEEsfK7R34L2Cn7ZVK.jpg?f=user_large

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:07

Stufferdt

doet ook maar wat.

Tomatoman schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:47:
Bij mij was het vandaag 4 uur gestoofde hertensukade, verse ravioli met wild- en pompoenvulling, rode ui uit de oven, gedroogde vijg en kort gebakken pruim. Erbij wildsaus en beukenzwammetjes.

[Afbeelding]
Wauw! Ziet er fantastisch uit.

Hier vrijdag voor het eerst stoofvlees van varkenswangetjes gemaakt. Zaten al even in de vriezer. Ik zag wat op tegen het ontvliezen maar viel alles mee.

Recept van Jeroen Meus met een eigen twist. 1 ons abrikozen ipv 2, lepel appelstroop en toch een boterham met mosterd extra nog. Oh en 2 flesjes Kasteel donker (want had ik nog). 11% en het wat minder zoet dan de gebruikelijke bieren maar alsnog smakelijk.

Moet zeggen: smaak was top en vooral fan van de wangen. Mooi vlees. Niet vet en lokaal ook prima geprijsd te krijgen lijkt het.

Grappig detail: recept zegt op 170 graden in de oven en andere recepten van Dagelijkse kost gebruiken voor varkenswangenstoof alles tussen 150 en 180. Dus heb het veilig gepakt en 150 genomen. Was prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OPapYK4izlU6tN1Hg5O_xbdgf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgfdZQiUTCE8eCoErwSNmQ2x.jpg?f=fotoalbum_large

😀😀😀

• Mollos_
  • Laatst online: 22-02 23:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMwAIETosQQhQ6JPQ9n9JR2pv7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXzCb8CfiImKzTFyFmZtbKcy.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren maar voor een makkelijke pinsa gegaan met burrata, pesto, prosciutto, kappertjes, rucola en olijfolie. Kind kan de was doen.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

• 1nsane
Leuk mazzelmomentje vandaag.

Ik heb een lel van een SMEG fornuis van 120cm, zat bij de gratis 2e hands keuken die ik in m’n huis heb gebouwd een aantal jaar geleden. Net als de keuken, is die al wat ouder maar wel een mooi strak apparaat met 2 ovens. Een jaartje terug een van de laatste 2 nog beschikbare nieuwe stuurcomputers (met ronde digitale klok) weten te vinden maar toen ik hem kreeg, zat alles erbij behalve het draaispit en toebehoren.

Enfin voor nieuwere modellen is dat nog wel te koop voor 62,- maar dat model past niet, heeft een tandwielkastje aan het eind wat de aandrijving met 90 graden naar de achterwand leidt. Dit model heeft de aandrijving aan de zijkant.

Soms zit ik wel eens rond te neuzen in de buurtapp (Hoplr). Soms best leuke gratis spullen van af gehaald zoals gratis gereedschap enz en ook spullen waar ik snel vanaf wil ben je er zo kwijt.

Toen kwam ik deze tegen, op de foto leek het wellicht te passen maar de afbeelding van de onderdelensite, was weer het verkeerde model. Enfin, was gratis en om de hoek. Opgehaald. Zou het passen? Of course it did :-), zit alleen geen hittebestendig handvat bij maar die is dan wél weer los te krijgen en volgens mij mist er een spieshouderplaat maar dat maakt me niet uit.

Ik zou nooit onderdelen van keukenapparatuur los weggeven maargoed, mijn voordeel :-)

Zo kan het geheel weer lang mee. Evt andere dingen die stuk kunnen gaan, zijn nog wel te krijgen zoals pakkingen (al vervangen), verwarmingselementen, vonkers etc etc dus mocht dat ooit een issue worden, kan ik dat nog krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kfu-quJTo-3uKJuJBu2XQOl0LHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLzzk1IreGeeKWPlSrBVMwTQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqLC177R7BvX57b_7i9RUgU4NAU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DrUmz4kYpmcHBodbF4WXIGZM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfel-d5poQIaECukR9IRrC_zO0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZ8Wmq2En5uB7JG55UFutOPL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNDsRIF2iEj__DtBXOnXeJUfmFg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Fn1GFqQGwrgCjaKEfyWEhsY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HABGPOoMzdfx2JrxQoXUfxOyiss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4AABrTdg7i9QA7iNXcoxtg1.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 22-02-2026 18:52 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Waarom hebben de vorige vegetarische eigenaren niet bedacht dat je hier ook gewoon een groenten spies mee kunt roosteren en het niet alleen voor vlees is?

Specs

• 1nsane
bvk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:58:
Waarom hebben de vorige vegetarische eigenaren niet bedacht dat je hier ook gewoon een groenten spies mee kunt roosteren en het niet alleen voor vlees is?
Deze vraag had ik al verwacht, echter, wilde ik ze daarin niet wijzer maken, zij wilden er vanaf, want, ontspullen. Als koken je hobby is, kan je dat zelf bedenken en blijkbaar missen ze het niet als ze het nooit gebruiken. Beter zo dan dat het in de vuilnis belandt.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En misschien maken ze wel groente spiezen op een andere wijze.
Zetten ze het erbij omdat er mensen zijn die geen accesoires willen hebben die in de buurt zijn geweest van vlees.
You never know.

Over spiezen en spit gesproken.. van de week maar weer eens een kippetje eraan hangen.
Best cool dat je ook zoiets hebt voor in de oven. Wist ik niet tot ik deze post zag. Misschien eens zoeken of er zoiets universeels is.

• 1nsane
Dennis1812 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:13:
En misschien maken ze wel groente spiezen op een andere wijze.
Zetten ze het erbij omdat er mensen zijn die geen accesoires willen hebben die in de buurt zijn geweest van vlees.
You never know.

Over spiezen en spit gesproken.. van de week maar weer eens een kippetje eraan hangen.
Best cool dat je ook zoiets hebt voor in de oven. Wist ik niet tot ik deze post zag. Misschien eens zoeken of er zoiets universeels is.
Het stomme is, ik heb in het verleden meerdere ovens gehad die op zich een ingang hadden voor een draaispit als in, een motortje in de oven waar je een spitstaaf in kunt steken. Slechts 1 van de 6 apparaten uit het verleden, had ik dat accessoire erbij. Allemaal 2e hands spul en in het vorige appartement waar ik woonde, zat een combi oven in waar hij ook niet bij zat meer. Ooit wel een losse unit gehad waar het bij zat maar dat was studententijd en daar deed het motortje het niet meer van.

Meermaals al nagedacht om een draaispit te kopen voor m’n 57cm weber GBS Performer maarja, voor een fatsoenlijk geval ben je sowieso boven de 100,- kwijt 2e hands meestal, nieuw zit je aan de 160,- minimaal en voor m’n Performer zelf was ik 80,- kwijt dus dat schuurt dan in mijn hoofd.

Ik heb sowieso al veel van mijn apparatuur voor weinig opgehaald zoals ook die horeca snijmachine voor tientjeswerk.

Natuurlijk zal een grillkippetje van de Weber op kolen lekkerder smaken dan uit de oven maar ik ga dit zeker wel eens gebruiken. Nu is de SMEG ook gewoon weer compleet.

De spit was niet in de buurt van vlees geweest, was écht nog te nieuw en geen gebruikssporen. Enfin, first order of business is maar eens bedenken waar ik het voor in ga zetten, lekker grillkippetje is altijd goed maar een gyrosrol oid is ook een optie.

Vrouw was eerst boos dat ik weer keukenspullen ging halen maar het ligt gewoon in de ingebouwde lade van het fornuis waar ze toch nooit in kijkt dus het was oké.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn Joetisserie was best prijzig. Maar echt elke cent waard.

Al zou ik als in mijn oven een spit zou passen deze ook direct kopen.
Soms gewoon geen zin om de bbq aan te steken.
Al zou een konnected joe dit ook makkelijker maken.

• 1nsane
Dennis1812 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:01:
Mijn Joetisserie was best prijzig. Maar echt elke cent waard.

Al zou ik als in mijn oven een spit zou passen deze ook direct kopen.
Soms gewoon geen zin om de bbq aan te steken.
Al zou een konnected joe dit ook makkelijker maken.
Ik zou er op m’n opgeknapte Weber ook echt wel plezier van hebben. Ik kan het mezelf alleen nog niet verantwoorden. Maargoed, het bbq seizoen komt er weer aan(en ja je kunt altijd bbqen maar met regen is het toch behelpen), wie weet of ik het toch doe. Maar dat is een accessoire wat gewoon op elke straathoek te krijgen is. Dat geldt niet voor dit. Dit was niet meer te krijgen nieuw. Dat blijft toch een gevecht tegen shittification en planned obsolescence al kan je voor dit soort apparaten veel slijtagedelen nog best goed krijgen.

Ik ga in elk geval een flinke kip halen volgend weekend en toch maar eens dit uitproberen:-)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ben benieuwd naar je resultaten.

Ik zag woensdag en donderdag warme dagen gepland. Maar helaas 2x late dienst.

Maar nu wel zin in kip van spit. Woensdag staat er een chick. Grill kraam. 5 euro voor een gegrilde kip.

Als ik die op tijd haal en wat lekker brood erbij heb ik prima avondeten.
Wat de rest dan eet thuis moeten ze maar uitzoeken.

• 1nsane
Dennis1812 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:20:
Ben benieuwd naar je resultaten.

Ik zag woensdag en donderdag warme dagen gepland. Maar helaas 2x late dienst.

Maar nu wel zin in kip van spit. Woensdag staat er een chick. Grill kraam. 5 euro voor een gegrilde kip.

Als ik die op tijd haal en wat lekker brood erbij heb ik prima avondeten.
Wat de rest dan eet thuis moeten ze maar uitzoeken.
5eu voor een gegrilde kip is wel heel goedkoop. Dat zal geen grote unit zijn? Verder heb je gelijk, een goed grillkippetje van de poelier is gewoon lekker met wat brood, friet, salade, sausjes enz.

Dat laatste is hier qua mantra sowieso van toepassing en vrouw is er ook aan gewend. Ze is boerin en AVG minded en krijgt hoofdpijn van MSG etc. Gelukkig heb ik een keuken waarin ik eenvoudig meerdere malen tegelijk kan maken :)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voor 1 persoon wel genoeg. Soms doe ik er nog wat poten bij.

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou er eigenlijk wat groente bijdoen. Een hele kip is al best veel vlees; bij mij thuis moet er gewoon groente bij een maaltijd. Altijd.

• Raymond P
Insert appelmoes. :+

- knip -

• 1nsane
En patat om het liedje compleet te maken ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:16:
[...]

En patat om het liedje compleet te maken ;)
Esmaralda uit Sprookje bedoel je dan? Die zat tenminste gelijk in mijn hoofd.

• Raymond P
Ik had Buster Fonteijn - Ik Ben Een Beetje Misselijk in m'n hoofd.
Maar tijdens het koken kan KvK nog wel.

fwiw: nIet omdat het vies is, maar omdat ik goed gegrilde kip kan eten totdat ik niet meer op kan staan. :9

[ Voor 34% gewijzigd door Raymond P op 22-02-2026 22:22 ]

- knip -

• 1nsane
franssie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:18:
[...]

Esmaralda uit Sprookje bedoel je dan? Die zat tenminste gelijk in mijn hoofd.
YouTube: Kinderen voor Kinderen 10 - Kip, patat en appelmoes

• franssie

franssie

Save the albatross

Ah, ik dacht aan
e kan van zoveel vrouwen houwen,
en je kan met zoveel vrouwen trouwen,
als je er wat in ziet. Liefde is dat niet.
Dat is allemaal houden van,
en je houdt van kip met appelmoes.’
maar daar komt geen patat in voor, is al wat ouder :P
https://neerlandistiek.nl/2023/07/jaap-fischer-sprookje/
YouTube: Jaap Fischer - Sprookje

• 1nsane
Ken je klassiekers ;)

• Arator
Hier hebben de kippenkramen altijd aardappelen onder aan het spit liggen, zodat ze kunnen bakken in het vet dat van de kippen druipt.

• 1nsane
Arator schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:31:
Hier hebben de kippenkramen altijd aardappelen onder aan het spit liggen, zodat ze kunnen bakken in het vet dat van de kippen druipt.
Dat is top, ik was onlangs op Skivakantie in de Zuid-Franse Alpen. Afgezien van uitstekende Tartiflette, hadden ze er ook Rotisserie kippen waar ook keurig aardappel partjes onder lagen die in de Schmaltz bedropen werden.

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste