Voor de bodem:
- 150 gram bruine gierst + 100 gram volkoren roggemeel.
175 gram boter
flinke scheut olijfolie
150 gram rietsuiker
beetje zout
vers gemalen Ceylon kaneel (niet dat hoofdpijnpoeder Cassia kaneel)
paar eetlepels cacao poeder
citroenrasp of citroenzuur
Ik geef de voorkeur aan biologische volkoren meelsoorten. Geeft toch net wat meer smaak en 'body'. Vooral die gierst is al wat nootachtig.
Allerlei soorten meel/bloem werken natuurlijk. Maar dat vlakt de smaak zo uit.
En voor zaken als citroenrasp gebruik ik alleen die van een biologische citroen. Dit i.v.m. de resten van middelen die er anders nog op de schil zitten.
Als boter gebruik ik het liefst rauwmelkse boter.
Wat betreft het zelf malen van kaneel; daar heb ik al eens over geschreven. Kant-en-klaar poeder uit de supermarkt is imho al veel te oud. Veel van de geur en smaak zijn al lang naar de eeuwige jachtvelden vertrokken.
Alles goed mengen tot een kruimig geheel. In de ingevette (emaille) bakvorm doen. Minstens een uur in de koelkast om te rusten.
Eerst blind bakken in de oven op circa 150
o.
Ik gebruik dan een stuk (verkreukeld) bakpapier met daarop steunvulling (daar gebruik ik al jaren dezelfde oude droge bonen voor). Ongeveer een kwartiertje droog bakken.
Let op; de gebruikte meelsoorten zijn van zichzelf al donker, dus eerder een lagere, dan een hogere temperatuur gebruiken.
Ondertussen de rijpe vijgen halveren en klaarzetten.
In een pannetje een paar eetlepels abrikozenjam (zonder stukjes), wat honing, citroensap en een scheut abrikozenlikeur doen.
Na een kwartier de bakvorm uit de oven halen. De blindbakvulling met bakpapier verwijderen. De blindbakvulling doe ik gewoon terug in een voorraadpot.
Controleren of de bodem al bijna, maar niet helemaal droog gebakken is. Eventueel nog een paar minuutjes terug in de oven.
De siroop in het pannetje aan de kook brengen. Tot het schuimig kookt en enigszins ingedikt is.
De bakvorm met bodemkoek vullen met de gehalveerde vijgen. In een leuk patroontje leggen.
Alle vijgen overgieten met het siroopmengsel.
Het geheel nog een 10-15 minuten terug in de oven. Niet te lang anders gaan de vijgen helemaal tot prut. Maar net aan zodat je het siroopmengsel ziet bubbelen.
Dit is een zeer brosse bodem (met opzet). Dus voorzichtig uit de vorm halen.
Wij eten het met opgeslagen room/mascarpone mengsel.
ook hier weer op smaak gemaakt met wat
vanilleextract.
Eet smakelijk!
BTW: je kunt natuurlijk eindeloos afwisselen met diverse graansoorten.
Je kunt de zoetheid aanpassen door de hoeveelheid suiker/citroen te variëren.
En dit werkt met allerlei soorten vruchten.
Ik gebruik eigenlijk nooit een vast recept. Beetje afhankelijk van wat ik in huis heb.
Het gaat meer om de verhoudingen qua deeg, vulling en topping.
En daarin kun je tig combinaties verwerken. Geen taart/koek is bij ons hetzelfde.