Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
5eu voor een gegrilde kip is wel heel goedkoop. Dat zal geen grote unit zijn? Verder heb je gelijk, een goed grillkippetje van de poelier is gewoon lekker met wat brood, friet, salade, sausjes enz.Dennis1812 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:20:
Ben benieuwd naar je resultaten.
Ik zag woensdag en donderdag warme dagen gepland. Maar helaas 2x late dienst.
Maar nu wel zin in kip van spit. Woensdag staat er een chick. Grill kraam. 5 euro voor een gegrilde kip.
Als ik die op tijd haal en wat lekker brood erbij heb ik prima avondeten.
Wat de rest dan eet thuis moeten ze maar uitzoeken.
Dat laatste is hier qua mantra sowieso van toepassing en vrouw is er ook aan gewend. Ze is boerin en AVG minded en krijgt hoofdpijn van MSG etc. Gelukkig heb ik een keuken waarin ik eenvoudig meerdere malen tegelijk kan maken
Adjust non olet, plerumque...
Esmaralda uit Sprookje bedoel je dan? Die zat tenminste gelijk in mijn hoofd.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Maar tijdens het koken kan KvK nog wel.
fwiw: nIet omdat het vies is, maar omdat ik goed gegrilde kip kan eten totdat ik niet meer op kan staan.
[ Voor 34% gewijzigd door Raymond P op 22-02-2026 22:22 ]
- knip -
YouTube: Kinderen voor Kinderen 10 - Kip, patat en appelmoesfranssie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:18:
[...]
Esmaralda uit Sprookje bedoel je dan? Die zat tenminste gelijk in mijn hoofd.
Ah, ik dacht aan
maar daar komt geen patat in voor, is al wat oudere kan van zoveel vrouwen houwen,
en je kan met zoveel vrouwen trouwen,
als je er wat in ziet. Liefde is dat niet.
Dat is allemaal houden van,
en je houdt van kip met appelmoes.’
https://neerlandistiek.nl/2023/07/jaap-fischer-sprookje/
YouTube: Jaap Fischer - Sprookje
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ken je klassiekersfranssie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:28:
[...]
Ah, ik dacht aan
[...]
maar daar komt geen patat in voor, is al wat ouder
https://neerlandistiek.nl/2023/07/jaap-fischer-sprookje/
YouTube: Jaap Fischer - Sprookje
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dat is top, ik was onlangs op Skivakantie in de Zuid-Franse Alpen. Afgezien van uitstekende Tartiflette, hadden ze er ook Rotisserie kippen waar ook keurig aardappel partjes onder lagen die in de Schmaltz bedropen werden.Arator schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:31:
Hier hebben de kippenkramen altijd aardappelen onder aan het spit liggen, zodat ze kunnen bakken in het vet dat van de kippen druipt.
![]() | ![]() |
https://www.lennaomrani.c...de-wortels-met-balsamico/
https://www.lennaomrani.com/recept/tofu-nuggets/
Als voorafje of is dit je avondeten?walterworld schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:44:Vandaag weer twee gerechten gemaakt uit het repertoire van Lenna Omrani, kei lekker weer. Heb er volkoren couscous bij gestoomd om hetwat volwaardiger te maken.
[Afbeelding] [Afbeelding] ![]()
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
De wortels zien er wat mij betreft eerder uit alsof ze gekookt/gestoomd zijn dan geroosterd. Al helemaal als er balsamico bij zit, wat toch snel voor een maillard-reactie moet zorgen. Hoe heb je ze bereid?walterworld schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:44:Vandaag weer twee gerechten gemaakt uit het repertoire van Lenna Omrani, kei lekker weer. Heb er volkoren couscous bij gestoomd om hetwat volwaardiger te maken.
Mealie en Tandoor vind ik te uitgebreid. Maar goed, ik ben niet eens een hobby-kok.Gonadan schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:43:
[...]
Mealie. Draait als container op mijn nas.
Demo: https://demo.mealie.io
Eigenlijk wil ik gewoon een gestructureerd tekstbestand zonder te veel poespas. Uiteindelijk kwam ik uit op https://demo.cooklang.org/. Gewoon lekker opslaan als markdown.
Maar er zijn tig tools en vele wegen naar Rome, dus gewoon pakken wat je prettig vindt. Meestal is er ook niet een 'de beste', ik zit nu toevallig op Mealie en die kan veel maar is vast ook niet perfect. De belangrijkste reden om niet over te stappen naar iets anders is meestal omdat het zoveel werk is om alles weer netjes te maken. En ik heb al een achterstand met recepten invoeren.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is wel echt beter dan in een ovenschaal of braadzak hoor, door en door mals. Niet onder kletsnat en boven gortdroog, gewoon top.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Maar hoe draait die spit dan, ik zie geen motortje of zo? Of moet je met de hand draaien?1nsane schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:06:
Nou, gisteren het nieuwe gratis draaispit geprobeerd voor de oven met een simpele kip, Provinciaals gekruid van de AH. Die zit tegenwoordig al in een zak die je zo met zak en al in de oven kunt knikkeren maar, where is the fun in that? Enfin, aan het spit, eerst op 175c een uurtje en daarna harder half uurtje. Had er 45min voor tijd een bak groenten en partjes met schil en wat kruiden onder gegooid met een lepeltje EV olie waar de kip lekker in kon druipen voor de smaak.
Dit is wel echt beter dan in een ovenschaal of braadzak hoor, door en door mals. Niet onder kletsnat en boven gortdroog, gewoon top.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik braad op werk ook wel eens een hele kip, maar dan gewoon op een rooster met daaronder inderdaad een bak om het sap/vet op te vangen en lekker aardappel en groentes in te garen.
/f/image/8IL03NZm02Q9lruJwo7g3f09.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vgWAydAjzwlHOcrH9bGcRDmj.png?f=fotoalbum_large)
Maar daar zitten dan ook 2 grote fans in voor een goede luchtcirculatie, plus dat ik stoom toe kan voegen om de kip niet uit te laten drogen. Maar kip aan het spit is natuurlijk heerlijk
Links in de oven zit toch gewoon een gat voor de spies?bvk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:15:
[...]
Maar hoe draait die spit dan, ik zie geen motortje of zo? Of moet je met de hand draaien?
Ik braad op werk ook wel eens een hele kip, maar dan gewoon op een rooster met daaronder inderdaad een bak om het sap/vet op te vangen en lekker aardappel en groentes in te garen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar daar zitten dan ook 2 grote fans in voor een goede luchtcirculatie, plus dat ik stoom toe kan voegen om de kip niet uit te laten drogen. Maar kip aan het spit is natuurlijk heerlijk
Luchtcirculatie is juist funest, dan droogt het harder uit. Dus goed dat je dan vocht kan toevoegen, dat helpt zeker veel. Maar een ruimte met maximaal natuurlijke convectie en een draaiend product wat zichzelf kan bedruipen is ongeëvenaard. Vlees van een spit is zo lekker.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit, er zit inderdaad links in de oven een draaiend gat voor de spies, heel de reden dat ik tot noch toe nog geen spies had (die zat er namelijk niet bij), is dat modernere varianten van deze oven, een draaiend gat hebben aan de achterkant. Je kunt voor die uitvoeringen nog prima een nieuw spit bestellen. Daar zit een soort vertandingskastje bij die onder een hoek van 90 graden naar achteren gaat.Gonadan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:53:
[...]
Links in de oven zit toch gewoon een gat voor de spies?![]()
Luchtcirculatie is juist funest, dan droogt het harder uit. Dus goed dat je dan vocht kan toevoegen, dat helpt zeker veel. Maar een ruimte met maximaal natuurlijke convectie en een draaiend product wat zichzelf kan bedruipen is ongeëvenaard. Vlees van een spit is zo lekker.
Voor dit model, zijn ze niet meer nieuw te krijgen, tot ik dus toevallig via de buurtapp er tegenaan liep van iemand die het niet gebruikte.
Ik heb inderdaad gewoon de normale grillstand gebruikt, niet die met recirculatie, dat kan ook maar is voor een kip die 1,5u in de oven zit funest voor de sappigheid.
Dit was echt een heel goed sappig kippetje, echt zitten smullen. De kruiden, waren redelijk, maarja, volgende keer haal ik gewoon een rauwe grillkip bij de poelier ipv een unit van de AH. Was puur om het uit te proberen.
Qua sappigheid en malsheid, was dit echt heel goed. Ik maakte nog wel eens kip in braadzak, sterker nog, dat blijf ik denk ik wel doen maar met drumsticks, een hele kip in een zak, is dan vaak onder kletsnat en boven droog. Hele andere beleving. Wat ik vaak met kip uit de braadzak doe is deze met een Surinaamse ketjap marinade, daarna flossen en er Surinaamse Nasi mee maken. Dat is juist perfect voor het door die rijst heen mengen. Als je echt kip an sich uit de oven wilt, liever aan het spit, zonder circulatie, bakje water erbij voor de zekerheid. Aardappeltjes eronder.
Goede aanbieding, maar let op dat deze enorm groot is.Novax schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:35:
Geen idee of dit interessant is voor dit topic maar als onderdeel van de Lente Deals is bij Amazon nu de Instant Pot Pro 5,7 liter in de aanbieding voor €89 (bij gebruik van €10 korting met code LD10) https://www.amazon.nl/-/n...lti-Cooker/dp/B08XC3HKB4/
Het kan zelfs nog groter met de Pro XL van 7,6 liter maar die is niet in de aanbieding.franssie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:51:
Goede aanbieding, maar let op dat deze enorm groot is.
Dankjewel. Had hem bij Bol al als favoriet staan. Wilde deze of ander model voor de verjaardag van mn partner halen.Novax schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:35:
Geen idee of dit interessant is voor dit topic maar als onderdeel van de Lente Deals is bij Amazon nu de Instant Pot Pro 5,7 liter in de aanbieding voor €89 (bij gebruik van €10 korting met code LD10) https://www.amazon.nl/-/n...lti-Cooker/dp/B08XC3HKB4/
En nu is de prijs heel mooi.
Die komt maandag dus binnen.
Ze twijfelde of ze een rijstkoker wil, slowcooker of ander ding.
Dit is mooi alles in 1.
De reden dat ik ook (twee) Instan Pots heb, een kleine 3 quarts?) en een grotere.Dennis1812 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:36:
[...]
Dankjewel. Had hem bij Bol al als favoriet staan. Wilde deze of ander model voor de verjaardag van mn partner halen.
En nu is de prijs heel mooi.
Die komt maandag dus binnen.
Ze twijfelde of ze een rijstkoker wil, slowcooker of ander ding.
Dit is mooi alles in 1.
De kleinere is ideaal voor twee tot drie personen, de grotere voor meer
Leesvoer >> https://www.flyingfoodie....dse-instant-pot-recepten/
Goede betrouwbare recepten, alleen die met orzo klopt niet, met de orzo onderop krijg je een foodburn dus die moet bovenop
Bij veel recepten staat dat je vlees kan sauteren in de pan zelf, dat werkt niet bij mij, is doe dat in een aparte pan en breng alles in de instantpot samen. Soms sauteer ik wel de uit en knoflook in de instantpot en voed de rest dan later toe.
Favoriet zijn hier stoofpotten, rendang op HP 20 min door de weeks en het befaamde VRT Vlaamsstoofvlees recept op de slowcooker stand in het weekeinde.
Thanks.franssie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:57:
[...]
De reden dat ik ook (twee) Instan Pots heb, een kleine 3 quarts?) en een grotere.
Goede betrouwbare recepten, alleen die met orzo klopt niet, met de orzo onderop krijg je een foodburn dus die moet bovenop
Bij veel recepten staat dat je vlees kan sauteren in de pan zelf, dat werkt niet bij mij, is doe dat in een aparte pan en breng alles in de instantpot samen. Soms sauteer ik wel de uit en knoflook in de instantpot en voed de rest dan later toe.
Favoriet zijn hier stoofpotten, rendang op HP 20 min door de weeks en het befaamde VRT Vlaamsstoofvlees recept op de slowcooker stand in het weekeinde.
Kook jij ook je rijst in de instant Pot?
Vooral het plannen van het eten lijkt mij ook handig.
Als ze in de ochtend even pauze heeft alles erin. En in de avond lekker eten.
Heeft dat met de bodem van de pan te maken? Niet alle Instant Pots hebben een binnenpan met platte bodem, de binnenpan van de Pro heeft een platte bodem en kan je ook op inductie gebruiken.franssie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:57:
Bij veel recepten staat dat je vlees kan sauteren in de pan zelf, dat werkt niet bij mij, is doe dat in een aparte pan en breng alles in de instantpot samen.
Nee meer de oppervlakte en het onhandige werken met een hoge rand - je kan dan moeilijk keren bij aanzetten van stukjesNovax schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:02:
[...]
Heeft dat met de bodem van de pan te maken? Niet alle Instant Pots hebben een binnenpan met platte bodem., de binnenpan van de Pro heeft een platten bodem en kan je ook op inductie gebruiken.
Ja.Dennis1812 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:58:
[...]
Thanks.
Kook jij ook je rijst in de instant Pot?
Vooral het plannen van het eten lijkt mij ook handig.
Als ze in de ochtend even pauze heeft alles erin. En in de avond lekker eten.
eerder al eens geschreven in dit topic dacht ik, gekocht als vervanger van een defecte rijstkoker en een slijtende HP pan.
Nu maken we de rijst meestal in de kleine (en houden die soms warm in de oven) - het blijft een hoge druk pan dus of je de rijst 's ochtends aanzet, blijft ie wel warm met de keep warm stand die standaard aan staat, maar nog nooit zol lang gedaan. Bij een grotere pan is de kans op uitdroging ook groter, maar geen ervaring mee.
Rijst is overigens 1-op-1, dus i CUP rijst = 1 CUP water, en dat is ook wel het minimum. (wij voeger er soms wat citroenblad en santen aan toe bij een indische stoof).
Dankje voor je tips.franssie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:15:
[...]
Ja.
eerder al eens geschreven in dit topic dacht ik, gekocht als vervanger van een defecte rijstkoker en een slijtende HP pan.
Nu maken we de rijst meestal in de kleine (en houden die soms warm in de oven) - het blijft een hoge druk pan dus of je de rijst 's ochtends aanzet, blijft ie wel warm met de keep warm stand die standaard aan staat, maar nog nooit zol lang gedaan. Bij een grotere pan is de kans op uitdroging ook groter, maar geen ervaring mee.
Rijst is overigens 1-op-1, dus i CUP rijst = 1 CUP water, en dat is ook wel het minimum. (wij voeger er soms wat citroenblad en santen aan toe bij een indische stoof).
Ik zal het destijds vast meegelezen hebben. Maar niet opgeslagen
We gaan het uittesten vanaf de 26ste. Mag ze eerst kaarsjes uitblazen.
Ik heb een slowcooker, geen instantpot. Wél eentje waar de binnenpan van op het gasfornuis mag. Dat is heel praktisch vooral als je zaken in wilt koken. Ik merk wél dat ik hem steeds minder gebruik. Soms voor Rendang. Uiteindelijk heeft het met koken ook weinig te maken, je mikt spullen erin en tenzij je alsnog hier en daar voorbereidingen treft zoals het voorgrillen/bakken van vlees, krijg je veelal matige resultaten als je het mij vraagt. Althans, het wordt breder gepropageerd dan waar het daadwerkelijk geschikt voor is maar dat is mijn mening.franssie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:57:
[...]
De reden dat ik ook (twee) Instan Pots heb, een kleine 3 quarts?) en een grotere.
Praktisch, ja. Lekkere gerechten, soms.
Ik wist niet dat ik die nodig had, maar nu wil ik 'm dus welNovax schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:35:
Nederlands is makkelijker als je denkt
Nu staat er deeg voor pizza's in te rijzen. Gaat echt perfect. Wat een grappig ding is dit. Weet niet of ik de (meest basic) rijstkoker de deur uit zou doen, maar als aanvulling en/of gemak zie ik wel wat leuke dingen.
Morgen maar eens een hand linzen erin mikken 😃
Rijst maken voor twee personen in een 10 quart is denk ik lastig, in onze 3q gaat het prima met 1 cup gewassen dus natte rijst op 1 cup water.
YouTube: Chili Con Carnival | EtenmetNick | How to
Beetje popie-jopie filmpje verder imho, maar goed recept is ervan is prima. Vooral de chili-pasta hiervan is een succes hier:
Omdat het wel wat bewerkelijk is (voor even door de week) maak ik er een hele vracht van, en doe dit per portie in de diepvries. Daarmee dus (zoals vanavond) een heel rijk en kruidig gerecht in een handomdraaiChili pasta:
Ingrediënten:
2 tl gerookte paprika-poeder
2 tl gemalen komijn
2 tl gedroogde oregano
1 tl cocoa poeder
1 tl gemalen koriander
1 tl kaneel-poeder
1 tl verse peper
3 ancho pepers (gedroogd)
3 guajillo pepers (gedroogd)
3 chipotle pepers (gedroogd)
1 tl zout
320 ml water
Bereiding:
1. Ontpit al je peppers.
2. Kijk uit dat je niet aan je private parts zit of aan je ogen/oren/mond!!
3. Pleur alle pepers in een pan zonder olie en bak deze geurig en blus af met 120 ml water.
4. Laat 10 min weken met een deksel erop
5. Zacht? Pleur ze in een blender samen met alle overige kruiden.
6. Doe er nog wat extra water bij (200 ml).
7. Blenderen.
8. Klaar!
Ziet er goed uit, interessante recepten op die website. Het roosteren mag inderdaad nog een stuk steviger. Ik zie te vaak dat mensen te voorzichtig zijn met roosteren.walterworld schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:44:Vandaag weer twee gerechten gemaakt uit het repertoire van Lenna Omrani, kei lekker weer. Heb er volkoren couscous bij gestoomd om hetwat volwaardiger te maken.
De laatste tijd ben ik veel bezig geweest met het roosteren van groenten en kijken hoe ik dat ook beter kan doen, ik heb er nog een artikel over geschreven kortgeleden. Merk door er over te willen schrijven dat ik ook met meer plezier aan het koken ben, omdat ik de techniek echt onder de knie probeer te krijgen.
Roosteren bij groenten zorgt voor een duidelijke verandering in smaak: frisse tonen worden zachter, natuurlijke suikers komen sterker naar voren en er ontstaat een warme, geroosterde diepte.
En daarvoor mogen de wortels echt nog wat verder doorgeroosterd worden. Zorg dat de temperatuur niet te laag is. Voor de meeste groenten werkt een temperatuur tussen de 200 en 220 graden Celsius het beste. Bij lagere temperaturen garen groenten wel, maar ontwikkelen ze minder kleur en dus minder smaak.
Professionele keukens werken vaak met krachtige ovens die snel veel hitte leveren. Daardoor kunnen groenten karamelliseren zonder dat ze uitdrogen. Thuis kun je dat effect benaderen door je oven goed voor te verwarmen en groenten voldoende ruimte te geven op de bakplaat. En vooral niet te vaak te keren, het contact met de bakplaat is erg belangrijk en een dun laagje olie over de groenten, niet te veel..
Bewust + Bourgondisch - Hier schrijf ik ik over koken en eten
Ter ere van de Ronde van Vlaanderen een regionale specialiteit uit Geraardsbergen gemaakt: mattentaartjes.
Verse rauwe melk uit de melk
automaat bij een lokale boer en bevroren bladerdeeg uit de supermarkt (Oei Oei oei).
Recept uit de Bakatlas van Rutger Bakt.
Eerste keer maken maar zijn qua looks identiek aan het boek en ook qua smaak en herinnering ook gelijk aan de echte.
😀😀😀
Lekker bakken bij de GoT-kookclub mag, want dit topic gaat over lekker etenStufferdt schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:10:
Mag bakken ook in dit topic?
Een goede grap mag vrienden kosten.
En ik wil ook wel eens experimenteren met kaas maken of vlees drogen etc. En als ik geen zin heb kan er bier of wijn in.
Alleen kom je dan al snel op een kast die temperatuur én luchtvochtigheid regelen en dat heet tegenwoordig geen klimaatkast meer maar Dry Age Kast en loopt daardoor aardig in de papieren.
Ik heb ook veel doehetzelf projecten gezien met oude koelkasten en zo en dat zou ook nog een optie zijn.
Iemand hier die daar iets mee doet?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is wel een gebakken deeg product, maar geen brood of pizza. En aangezien er (nog) geen banket/patisserie topic bestaat lijkt mij dit inderdaad ook de aangewezen plek om zoiets lekkers te posten en te besprekenTomatoman schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:06:
[...]
Lekker bakken bij de GoT-kookclub mag, want dit topic gaat over lekker eten. Die units die je gebakken hebt zien er trouwens prima uit.
Niets voor jou om te openen?bvk schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:17:
En aangezien er (nog) geen banket/patisserie topic bestaat
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik.Gonadan schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:14:
Wie heeft hier ervaring met een klimaatkast?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uOYdjipBWcScBRX9ieWnFGjL.jpg?f=user_large)
Zeer geschikt voor wijn, helaas niet voor vlees. Ik heb weleens een stuk ribeye in de gewone koelkast laten rijpen in een speciale ademende zak met een membraan dat wel waterdamp doorlaat maar geen bacterië, maar dat vond ik geen succes. Het zou zeker aan de matige kwaliteit van het stuk vlees gelegen kunnen hebben, ik durf daarom niet al te stellig te zijn dat zo'n membraanzak een slecht idee zou zijn.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ik heb het wel eens gedaan zo’n membraanzak met een stuk Aus Wagyu. Was op zich prima te doen.Tomatoman schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:24:
[...]
Ik.
[Afbeelding]
Zeer geschikt voor wijn, helaas niet voor vlees. Ik heb weleens een stuk ribeye in de gewone koelkast laten rijpen in een speciale ademende zak met een membraan dat wel waterdamp doorlaat maar geen bacterië, maar dat vond ik geen succes. Het zou zeker aan de matige kwaliteit van het stuk vlees gelegen kunnen hebben, ik durf daarom niet al te stellig te zijn dat zo'n membraanzak een slecht idee zou zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De moderne koelkast met inverter compressor is enorm stabiel, die van mij wijkt enkel een beetje af als ik iets heets erin dump of stomme dingen doe (lees: lang open houden).Gonadan schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:07:
@Tomatoman maar daarom denk ik ook iets meer dan aan een wijnkoelkast. Vaak is dat niet meer dan een gewone koelkast die beter is in een stabiele temperatuur dan je keukenkoelkast.
(HiSense, gemeten met Sonoff)Buiten je setpoint tussen 1 en 3c heb je een relatieve luchtvochtigheid van 75-85% nodig. En natuurlijk wat circulatie en een uvc lampje om het netjes te doen.
Maw een piëzo-elektrisch elementje (in combinatie met demi water) en een IP67 fan inclusief een SHT4* voor accurate meting en je bent praktisch klaar in combinatie met een hippe koelkast.
Ter indicatie de RH in m'n koelkast hangt meestal rond de 25-30%.
Dat is ook de limiterende factor als ik vlees laat liggen in m'n koelkast.
De zakken werken m.i. best goed als je niet de luchtvochtigheid wilt verhogen en/of per se die halve ui ernaast wilt leggen.
Ik heb er nooit een gebouwd, want heb helaas de ruimte niet.
Let bij het kiezen van je piëzo disc wel op dat je een (echte 2.4 MHz) hoogfrequent model hebt die uberkleine druppels maakt die direct sublimeren.
Echt spannend is het verder niet. Ik gok dat je zo'n 400 euro in je zak houdt voor de webcam ter vervanging van de glazen plaat.
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In industriële modellen is dat overigens wel een beetje standaard aanwezig, geloof ik.
Edit: dat mik je dus niet op het vlees, maar isoleer je op je natte delen (voor de fan).
[ Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 05-04-2026 23:24 ]
- knip -
Neuh,,,, ik ben niet zo'n zoetekauw
Wat betreft je andere vraag, is een 2e hands bakkerij rijskast geen idee? Want nieuw zijn die dingen natuurlijk ook niet te betalen...
Ik heb deze : https://www.sousvidekenne...-dryaged-master-63-nl-nl/Gonadan schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:14:
Wie heeft hier ervaring met een klimaatkast? Ik wil eigenlijk al heel lang zelf droge worst maken en heb niet een ruimte die daar echt voor geschikt is, dus een klimaat zou de oplossing zijn.
En ik wil ook wel eens experimenteren met kaas maken of vlees drogen etc. En als ik geen zin heb kan er bier of wijn in.![]()
Alleen kom je dan al snel op een kast die temperatuur én luchtvochtigheid regelen en dat heet tegenwoordig geen klimaatkast meer maar Dry Age Kast en loopt daardoor aardig in de papieren.
Ik heb ook veel doehetzelf projecten gezien met oude koelkasten en zo en dat zou ook nog een optie zijn.
(kleinste model).
Werkt heel simpel.
De zakken heb ik ook eerst geprobeerd, maar kreeg dat niet goed.
Met de kast geen problemen. Erin leggen / hangen. Water erin en klaar.
Een rijskast is meestal niet meer dan een oven met een waterbakje, die kunnen alleen verwarmen. Afhankelijk van waar je hem plaatst moet hij ook kunnen koelen, en ik vrees dat ik die functionaliteit ook wel nodig ga hebben.bvk schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:37:
Wat betreft je andere vraag, is een 2e hands bakkerij rijskast geen idee? Want nieuw zijn die dingen natuurlijk ook niet te betalen...
Tweedehands heb ik wel naar gezocht, maar dat is zeer lastig te vinden.
@HGM iets in die richting inderdaad. Maar dan net wat meer bereik wellicht (specs zijn wat verwarrend). De vraag is alleen of ik een realistische wens heb. Het lijkt er op dat het sowiewo heel veel kost en ook nog filters en andere nabestellingen nodig gaat hebben. Dat is voor wat hobbyexperimenteren wellicht een beetje veel van het goede.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Rijskasten heb je in meerdere soorten en maten inderdaad, wat ik bedoel is een rem rijskast. Die kunnen ook bijvoorbeeld op 5 graden Celsius werken met een hoge luchtvochtigheid. Maar ook 2e hands nog vrij prijzig als ik even zoek...Gonadan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:12:
[...]
Een rijskast is meestal niet meer dan een oven met een waterbakje, die kunnen alleen verwarmen. Afhankelijk van waar je hem plaatst moet hij ook kunnen koelen, en ik vrees dat ik die functionaliteit ook wel nodig ga hebben.
Tweedehands heb ik wel naar gezocht, maar dat is zeer lastig te vinden.
Tja, de filters kosten niet veel en de kool ook niet, dus dat valt wel mee.Gonadan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:12:
[...]
@HGM iets in die richting inderdaad. Maar dan net wat meer bereik wellicht (specs zijn wat verwarrend). De vraag is alleen of ik een realistische wens heb. Het lijkt er op dat het sowiewo heel veel kost en ook nog filters en andere nabestellingen nodig gaat hebben. Dat is voor wat hobbyexperimenteren wellicht een beetje veel van het goede.
Ik zou niet weten welk extra bereik je nodig hebt?
Ik heb m in een uitverkoop gekocht voor 500 incl btw (kan btw verrekenen) dus viel uiteindelijk mee.
Voor dry agen waarschijnlijk niets. Maar droge worst heeft hoger dan 14 graden nodig en zachtere kazen een hogere luchtvochtigheid.HGM schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:14:
[...]
Tja, de filters kosten niet veel en de kool ook niet, dus dat valt wel mee.
Ik zou niet weten welk extra bereik je nodig hebt?
Dat is wel een mooie deal inderdaad. Ik vind 1000 voor een beetje een experiment wel wat aan de prijzige kant.Ik heb m in een uitverkoop gekocht voor 500 incl btw (kan btw verrekenen) dus viel uiteindelijk mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zal in de handleiding kijken welk bereik er is.Gonadan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:26:
[...]
Voor dry agen waarschijnlijk niets. Maar droge worst heeft hoger dan 14 graden nodig en zachtere kazen een hogere luchtvochtigheid.
Het instellen zelf is heel simpel. Temperatuur , luchtvochtigheid en UV (aan/uit).
Die handleiding had ik al gevonden, die staat gewoon online.HGM schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:29:
[...]
Ik zal in de handleiding kijken welk bereik er is.
Het instellen zelf is heel simpel. Temperatuur , luchtvochtigheid en UV (aan/uit).
Maar dat instellen is inderdaad juist waarom ik graag zoiets zou willen. Je hebt heel veel DIY oplossingen of bepaalde trucs om het klimaat in een gewone (koel)kast/bak te beïnvloeden, maar ik wil liefst dat het niet meteen een probleem kan zijn als ik er een dagje of wat niet naar om kijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarom heb ik uiteindelijk de kast gekocht. Het is simpelweg instellen en klaar.Gonadan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:00:
[...]
Die handleiding had ik al gevonden, die staat gewoon online.![]()
Maar dat instellen is inderdaad juist waarom ik graag zoiets zou willen. Je hebt heel veel DIY oplossingen of bepaalde trucs om het klimaat in een gewone (koel)kast/bak te beïnvloeden, maar ik wil liefst dat het niet meteen een probleem kan zijn als ik er een dagje of wat niet naar om kijk.
Ik heb er zelf een bluetooth sensor in hangen en waardes komen 1 op 1 overeen met de instellingen.
Dit is een hobby voor als je teveel geld heb, die dry age kasten gaan inderdaad in duizenden euro’s. Beter zie je een goede slager die het voor je kan doen. In. Nederland en België her en der bij goede slagers zie ik kleine kasten, ik merk dat in het buitenland er meer en gespecialiseerde slagerijen zijn.Gonadan schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:14:
Wie heeft hier ervaring met een klimaatkast? Ik wil eigenlijk al heel lang zelf droge worst maken en heb niet een ruimte die daar echt voor geschikt is, dus een klimaat zou de oplossing zijn.
En ik wil ook wel eens experimenteren met kaas maken of vlees drogen etc. En als ik geen zin heb kan er bier of wijn in.![]()
Pitmaster X op YouTube had er een tijdje wat video’s over. Maar die is er volgens mij ook mee gestopt.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Het lijkt er alleen op dat ik erg goed moet zoeken naar een juiste kast voor de juiste prijs.
En ja, dat zijn dure hobby's. Maar als ik kijk wat men hier allemaal voor spullen heeft om gewoon een prakkie te koken dan staat kostenbesparing niet per se bovenaan de eisenlijst bij de hobbyisten hier.
Maar goed, ik moet eerst een nieuwe oven ben ik achter gekomen. Dat is wéér een hele zoektocht waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je graag zulke dingen consumeert dan loont het aanschaffen (of gewoon zelf bouwen) van zo'n kast gewoon.
Daarbovenop ben ik van mening dat je bij zulke dingen thuis vaak een beter resultaat kunt behalen dan een professional die een commercieel belang heeft.
- knip -
En dan moet je ook nog zorgen dat het lukt, want elke mislukte poging is geld het raam uit (vandaar dat ik gecontroleerde omstandigheden wil en niet gewoon even in de schuur proberen o.i.d.)
Qua smaak kan je natuurlijk wel veel zelf beïnvloeden en je eigen wensen erin stoppen. Dat maakt het niet per se beter, maar qua beleving en aansluiting op wat je zelf wilt zal het wel beter passen.
Zo heb je verschillende typen professionals. De echte fabrieken die rijping van kaas bijv. zo kort mogelijk houden, en de professionals die het uit liefde voor het product doen en rijpen zo lang nodig (en die zijn daarmee ook een stuk duurder).
Kortgeleden sprak ik zo'n kaasmaker (mede aanleiding tot het hernieuwde aanwakkeren van mijn wens) en die is twee jaar bezig geweest om überhaupt in de buurt te komen van wat hij wilde. Maar dat heeft dan ook wel geresulteerd in een échte Nederlandse blauwaderkaas, zoiets verwacht ik niet zomaar thuis even te overtreffen met wat hobbyen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben benieuwd naar de resultaten, de kast en het resultaat, keep me postedRaymond P schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:01:
Dure hobby is het buiten de deur eten, vooral als het dan tegen valt.
Als je graag zulke dingen consumeert dan loont het aanschaffen (of gewoon zelf bouwen) van zo'n kast gewoon.
Daarbovenop ben ik van mening dat je bij zulke dingen thuis vaak een beter resultaat kunt behalen dan een professional die een commercieel belang heeft.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
De laatste keer was ik 350 euro kwijt voor een stukje koe en een beetje wijn (met 2 personen).Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:18:
Dat vraag ik mij sterk af. Financieel ga je het sowieso nooit winnen. Zelfs de duurdere droge worsten benader je qua prijs al snel puur aan ingrediënten als je zelf met goede spullen aan de gang gaat. En dan moeten alle overige kosten en aanschaf van spullen er nog bij. Je kunt gewoon niet op tegen schaalgrootte.
En dan moet je ook nog zorgen dat het lukt, want elke mislukte poging is geld het raam uit (vandaar dat ik gecontroleerde omstandigheden wil en niet gewoon even in de schuur proberen o.i.d.)
Qua smaak kan je natuurlijk wel veel zelf beïnvloeden en je eigen wensen erin stoppen. Dat maakt het niet per se beter, maar qua beleving en aansluiting op wat je zelf wilt zal het wel beter passen.
Zo heb je verschillende typen professionals. De echte fabrieken die rijping van kaas bijv. zo kort mogelijk houden, en de professionals die het uit liefde voor het product doen en rijpen zo lang nodig (en die zijn daarmee ook een stuk duurder).
Kortgeleden sprak ik zo'n kaasmaker (mede aanleiding tot het hernieuwde aanwakkeren van mijn wens) en die is twee jaar bezig geweest om überhaupt in de buurt te komen van wat hij wilde. Maar dat heeft dan ook wel geresulteerd in een échte Nederlandse blauwaderkaas, zoiets verwacht ik niet zomaar thuis even te overtreffen met wat hobbyen.
En om nu te stellen dat het beter dan thuis was als ik puur focus op dat stukje vlees (en de beleving/opmaak achterwege laat) gaat imho erg ver.
Kaas is wel een ietwat ander verhaal, ik heb wel een schimmel kelder in m'n appartementje...
@borgdaville Ik doe geregeld vlees wat langer rijpen in mijn normale koelkast met prima resultaten. Ik heb alle spullen (inclusief pcbs) liggen om m'n koelkast volledig om te bouwen in een rijpkast inclusief de nodige ervaring met klimaatbeheersing.
Maareh, daar gaat de vrouw niet mee akkoord. En ik heb geen plek voor een extra kast.
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu weet ik natuurlijk niet waarmee jij het financieel vergelijkt, maar zelfs met simpele worsten ga je (uiteindelijk) wel uitkomen.
Tenzij je je aan de nieuwe schijf van vijf wilt houden...
- knip -
Maar vertel anders gewoon in detail hoe je dat moet doen om het wel uit te laten komen, dan hebben we nog wat aan zo'n stelling. Nu is het een wat loze bewering.
Als ik simpelweg kijk wat goed vlees bij een slager kost en wat ik allemaal nodig heb om een worst te maken dan benader je makkelijk de retailprijzen van iets als Brandt & Levie, laat staan dat je de concurrentie met een supermarktworst van 3 euro aan kunt. Het moet ook nog enige tijd drogen.
Laat staan als je aan kaas begint wat nog meer kosten heeft en liefst maanden moet rijpen voordat je er iets mee kunt.
Dan moet je al iets kunnen doen aan speciale inkoopkanalen en een lange adem om schaalgrootte op te bouwen, anders zie ik niet hoe.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat je exact nodig hebt voor klimaatbeheer had ik al benoemd, een vochtbestendig fannetje en een keramisch ultrasoon vernevelaar plaatje. Daar komt dan een vlottermechanisme bij, die was ik vergeten.
Dan heb je nog de SHT45 voor monitoring, het UV lampje zodat je het erna nog een keer kunt doen, een paar mosfetjes, een gate driver, microcontroller en wat diodes en weerstandjes nodig om dat deel aan te sturen. En een paar stukjes RVS om het netjes te maken.
Dat kost je pakweg 70 euro en een beetje tijd.
En dan de koelkast als basis, idealiter met inverter compressor zodat de temperatuur niet te veel piekt en daalt.
Deze hele goedkope bijvoorbeeld: uitvoering: Hisense RB329N4AWE
Maw voor 500 kan je een prima setup hebben voor het gekoeld rijpen van vlees.
Het enige waar je dan nog mee moet dealen is de initiële vochtafgifte in de eerste uurtjes. (mijn inverter koelkast gaat daar overigens prima mee om zolang ik het bescheiden houd).
Voor worsten en kazen zal je temperatuur wat hoger moeten liggen, dan wordt het m.i. wat leuker omdat je dan zelf de koelkast mag/moet aansturen. Dat kost vooral tijd om te reverse engineeren als je geen schematics kunt vinden.
Voor kaas heb je verse lucht nodig, maar zolang je het bij semi-harde kazen houdt zal je sowieso de kaas moeten draaien wat ruim voldoende wissel zal geven.
Filters heb je m.i. niet nodig.
Hoe het financieel uitkomt is door je perspectief te veranderen en de eerste investering onder hobby te schuiven.
Het een en ander wordt vanzelf wel duidelijk als je ermee aan de gang gaat, maar laat je niet verblinden door de hype.
Natuurlijk kan je kobe in je kast hangen, en natuurlijk wordt dat (hopelijk) fantastisch. Maar dat is waar het naar mijn idee juist zo vaak fout gaat in de filosofie.
Je kunt dmv (langer) rijpen van een ordinair maar fatsoenlijk stukje vlees de kwaliteit ontiegelijk ver omhoog schroeven, dat is de charme van het rijpen. Je hoeft dus juist niet te sourcen bij de beste/duurste slagers.
Hetzelfde geldt voor worst, vooral lekker veel smaakvol vet en de 'restdelen' vlees geeft goede worst.
En voor zover dat nog niet duidelijk was, het verschil tussen een redelijk stukje vlees wat lang genoeg heeft mogen rijpen en een uit hetzelfde deel gesneden extreem goed stukje vlees wat net zo lang heeft mogen rijpen is imho echt niet zo groot. Diminishing returns enzo.
Houd dat in je achterhoofd en stel jezelf dan nog een keer de vraag of je die worst zou kunnen maken voor 30 eur/kg. Ik zeg volmondig: ja, en je resultaat zal waarschijnlijk beter zijn.
Kaas is een ander verhaal, daar heb je inderdaad ruimte en nog meer geduld voor nodig.
Ik heb 30 jaar terug een keer een harde kaas gemaakt, en laat dat sindsdien met liefde aan een ander over.
Tegelijkertijd kan je dus ook gewoon die worst low-tech met een touwtje in je schuur hangen als het klimaat daar naar is. Maar dat durf ik zelf niet.
- knip -
De duurste slager heb ik nergens gezegd, maar ik ben wel van mening dat je er geen slechte zooi in moet stoppen om te besparen want dat is gewoonweg nadelig voor het resultaat.
Voor 1kg droge worst begin je al bij vier/vijf tientjes vlees, dan nog darm, cultuur, kruiden en wat je er verder in wilt stoppen (piment, specerijen, kaas, etc). Zelfs als ik net doe alsof ik niets geïnvesteerd heb en alle gereedschappen toch al zou kopen dan wordt het wel erg optimistisch rekenen wat mij betreft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat kan natuurlijk, maareh als je toch gaat kruiden dan wordt je resultaat niet noodzakelijk direct belabberd als je gewoon een lokale procureur pakt van 12 eur/kg en enkel je benodigde vet van dat Iberico varkentje pakken.
Dan houd je nog 10-15 euro over voor een collageendarmpje en wat kruiden om uiteindelijk 1.5kg of pakweg 10 worsten van 25cm/100gr te maken en onder die 30 euro te blijven.
En dat is geen race to the bottom, de kwaliteit van de spiermassa waar je mee start weegt gewoon niet zo zwaar.
Als je thuis kookt als hobby en de initiële setup mee wilt rekenen dan is het gehele plaatje financieel gezien direct rood zodra je de keuken in stapt.
En als ik dan een mes vast pak valt er niets meer te rekenen en wordt het een bodemloze put.
- knip -
Ik noem simpelweg prijzen die ik bij de supermarkt zie, en dat is eigenlijk al race to the bottom maar dat is een andere discussie.Raymond P schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:50:
Voor zo'n tarief hik je tegen een import volle Iberico procureur aan van een varkentje dat vrij rond heeft mogen huppelen in een weide bezaaid met eikels.
Dat kan natuurlijk, maareh als je toch gaat kruiden dan wordt je resultaat niet noodzakelijk direct belabberd als je gewoon een lokale procureur pakt van 12 eur/kg en enkel je benodigde vet van dat Iberico varkentje pakken.
Dan houd je nog 10-15 euro over voor een collageendarmpje en wat kruiden om uiteindelijk 1.5kg of pakweg 10 worsten van 25cm/100gr te maken en onder die 30 euro te blijven.
En dat is geen race to the bottom, de kwaliteit van de spiermassa waar je mee start weegt gewoon niet zo zwaar.
Groothandelpasjes en zo heb ik niet, en mijn slager heeft vlees van een goede afkomst dus dat kost gewoon wat meer. En de boerderij waar ik vaak haal heeft alleen ossen, daar snijd je wat lastiger procureur uit.
Kijk als het allemaal niet uit maakt kan ik het ook met een Stegemannetje gaan vergelijken, daar win je het überhaupt nooit van qua prijs.
En dat was dus mijn punt, voor het financiële plaatje hoef je het niet te doen.Als je thuis kookt als hobby en de initiële setup mee wilt rekenen dan is het gehele plaatje financieel gezien direct rood zodra je de keuken in stapt.
En als ik dan een mes vast pak valt er niets meer te rekenen en wordt het een bodemloze put.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je mist m'n punt ook. Wat ik stel is dat het veel minder uitmaakt dan je mogelijk voor ogen hebt.
Je kunt als je gaat rijpen juist een minder goed stukje magere spiermassa pakken. Het proces van rijpen zorgt voor een enzymatische afbraak waardoor het verschil in malsheid/textuur veel dichter bij een beter stukje vlees komt. En hoewel die eiwitten een mooi umami profiel bieden komt de rest van het smaakprofiel voornamelijk uit vetten en de aromaten die je toevoegt.
De kwaliteit van het vet weegt veel zwaarder bij het maken van worst van varken, en vet is vele malen goedkoper dan eiwit.
Als je schuift naar rund dan verandert die balans enigszins, en al heb ik geen ervaring met het maken van runderworst gelden dezelfde principes.
Historisch gezien is worst ook gewoon restverwerking. Als je daar minder goed mee omgaat dan kunnen je kosten inderdaad exponentieel stijgen. De kunst is om een mooi eindproduct te maken van technisch mindere delen.
Als je gebonden bent aan een specifieke slager dan zou je natuurlijk kunnen vragen om snijresten specifiek voor worst (en die zal dan niet met ossenhaaspuntjes aankomen).
Verder staan we er gewoon anders in. Maar zelfs vanuit dat oogpunt zou hier in huis een entry level kant-en-klaar kast van Matfer of Bartscher van pakweg 1100 euro in een jaar of twee geheel terugverdiend zijn.
Mogelijk helaas zelfs eerder omdat ik de neiging heb de consumptie te verhogen als meuk lekker(der) is. En zo'n verdoemd raampje werkt ook niet in mijn voordeel.
- knip -
En om eerlijk te zijn komen je stellingen gevoelsmatig veel te stellig over om realistisch te zijn, wellicht goedbedoeld maar het maakt alleen maar dat ik het nog minder geloof want échte details heb ik niet.
Een kast van 1100 terugverdienen betekent een dikke 300 worsten in die twee jaar weg kanen als je een Brandt & Levie voor de helft zou kunnen doen (reken ik even met 7 euro retail, kostprijs halveren is een pure aanname van mijn kant). Wil je het met supermarktworsten onder dezelfde aannames terugverdienen dan zit je op het dubbele aantal.
Hoeveel worst eet jij per dag?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar als je ook dry-age vlees wilt dan gaat het terugverdienen echt wel sneller.Gonadan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:48:
@Raymond P ik mis je punt niet, het staat alleen haaks op wat ik normaal lees dus ik ga daar gewoon niet zomaar in mee.
En om eerlijk te zijn komen je stellingen gevoelsmatig veel te stellig over om realistisch te zijn, wellicht goedbedoeld maar het maakt alleen maar dat ik het nog minder geloof want échte details heb ik niet.
Een kast van 1100 terugverdienen betekent een dikke 300 worsten in die twee jaar weg kanen als je een Brandt & Levie voor de helft zou kunnen doen (reken ik even met 7 euro retail, kostprijs halveren is een pure aanname van mijn kant). Wil je het met supermarktworsten onder dezelfde aannames terugverdienen dan zit je op het dubbele aantal.
Hoeveel worst eet jij per dag?
Ik heb de mijne (weliswaar 500 euro aanschaf) er na een jaartje wel uitgehaald.
Als het me echt 1000 had moeten kosten dan weet ik niet of ik het gedaan had...
- knip -
Dry agen vind ik niet interessant, ik zou mij beperken tot charcuterie en kaas in eerste instantie. Nog even los van de daadwerkelijke betekenis van de term dry agen want dat wordt wel aardig gehyped onderhand.
Een ham gecontroleerd laten drogen en rijpen noemen we gewoon drogen, een tering duur stuk rund gecontroleerd laten drogen moet je tegenwoordig dry agen noemen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een ham doe je normaliter zouten en leunt voornamelijk op osmose oftewel het uitdrogen van je vlees.
(Dry) agen doelt voornamelijk op afbraak van proteïnen ten behoeve van structuur. Het verschil is best groot.
Worst hangt er ergens tussenin, inclusief denaturatie, maar dan dmv fermentatie.
- knip -
Over een ander rekensommetje gesproken. Mijn vriendin neemt standaard een bakje knoflooksaus mee als ze ergens shoarma/döner koopt, maar sinds ik mij hier heb laten verleiden tot het kopen van een staafmixer sta ik elke keer zelf knoflooksaus te draaien om te experimenteren op welke wijze ik hem het lekkerst vind. Onderhand eet ik die bakjes überhaupt niet meer omdat de zelfgemaakte veel lekkerder is, ook wel een beetje zonde zo.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kan de afbeelding van het recept helaas niet toevoegen.Gonadan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:27:
Ik vroeg om onderbouwing omdat jij zei dat mijn sommetje niet klopte, maar nu blijkt dus dat jij gewoon een eigen sommetje hebt. Dan kunnen we nog pagina's lang langs elkaar heen lullen maar komen we er nooit uit.![]()
Over een ander rekensommetje gesproken. Mijn vriendin neemt standaard een bakje knoflooksaus mee als ze ergens shoarma/döner koopt, maar sinds ik mij hier heb laten verleiden tot het kopen van een staafmixer sta ik elke keer zelf knoflooksaus te draaien om te experimenteren op welke wijze ik hem het lekkerst vind. Onderhand eet ik die bakjes überhaupt niet meer omdat de zelfgemaakte veel lekkerder is, ook wel een beetje zonde zo.
[ Voor 21% gewijzigd door Technofreakz op 16-04-2026 14:11 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je moet maar zo denken: het zal me een worst wezen.Gonadan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:54:
Tjonge, zelfs iets als een nieuwe oven kan ik over gaan mierenneuken merk ik.
Nou nog niet echt, want ik doe het nu elke keer anders. Ook voornamelijk op gevoel dus weeg niets af.205Gutmann schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:47:
@Gonadan Heb je een recept dat je wilt delen van die knoflooksaus?
Binnenkort wil ik ook toum proberen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kom dan thuis met 2 dozen aardbeienveters en meer vers dan dat ik plek voor heb.
Inclusief emmers 'basics' waar ik thuis veel te lang mee doe.
En als druppel op de gloeiende plaat zorgt de grote selectie wijnen ervoor dat ik de rest van de maand (of langer) eigenlijk droog brood zou moeten eten.
- knip -
Dat is het lastige, als consument heb je in principe geen toegang tot de groothandel tenzij je ook KvK geregistreerd bent.Boudewijn schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:50:
@Raymond P waarom kom je liever niet bij de groothandel? Mijn mening: Tov alle losse specialisten mis je wellicht wat kwaliteit, maar vergeleken met de winkels waar de consument toegang toe heeft heb je zoveel meer mogelijkheden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vaker jezelf blootstellen aan die prikkels helpt enorm. Op kaasjes na ben ik vrij immuun geworden.Raymond P schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:43:
@Boudewijn Mijn resistentie tot impulsaankopen heeft een limiet, en die wordt in zo'n setting ruimschoots overschreden.
hier hebben ze een goede redding om dat te voorkomen, een ruim gesorteerde wijnafdeling. En dan een aparte glazen ruimte voor de specials. Dat laatste is meerendeels water-en-brood-voor-de-rest-van-de-maand werk.Ik kom dan thuis met 2 dozen aardbeienveters en meer vers dan dat ik plek voor heb.
Inclusief emmers 'basics' waar ik thuis veel te lang mee doe.
En als druppel op de gloeiende plaat zorgt de grote selectie wijnen ervoor dat ik de rest van de maand (of langer) eigenlijk droog brood zou moeten eten.
dat is wmb iets anders dan er liever niet komen. Ik heb toegang en ben daar best blij mee.Gonadan schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:03:
[...]
Dat is het lastige, als consument heb je in principe geen toegang tot de groothandel tenzij je ook KvK geregistreerd bent.
Klopt, omdat die groothandels op industrieterreinen liggen waar detailhandel niet is toegestaan, alleen zakelijk.Gonadan schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:03:
[...]
Dat is het lastige, als consument heb je in principe geen toegang tot de groothandel tenzij je ook KvK geregistreerd bent.
Iedereen die zich inschrijft bij de KvK kan een pas krijgen. Belangrijkste is wel dat je dan zo snel mogelijk onder de BTW aangifte verklichting moet zien uit te komen (https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling) want als je een BTW aangifte vergeet gaat dat wel boetegeld kosten.
En het is een extra regel op je aangifte IB, omzet 0, kosten 0, resultaat 0. Want je aanschaf is toch niet zakelijk. Beetje de route die velen ook deden tbv de zonnepanelen eerder. Inschrijving kost eenmalig iets van EUR 85.
Maar ook bij andere groothandels (techniek etc) kan het interessant zijn, al zijn die iets minder gecharmeerd van mensen die twee stekkerblokjes kopen dan een Sligro.
Ik ben er blij mee (maar heb een BV) maar daarvoor ook overwogen om een KvK inschrijving te nemen.
Groothandel is meestal duurder dan de supermarkt, maar wel betere kwaliteit. En tegenwoordig met de prijzen die AH en Jumbo soms durven te vragen is de groothandel zelfs regelmatig goedkoper, met nog steeds de betere kwaliteit.
Of een pasje lenen na een keertje met iemand meegegaan te zijn - dan weet je hoe het werkt en kom je niet als een Noob over, ze hebben mij nog nooit om legitimatie gevraagd
edit: en wat ik bijvoorbeeld koop zijn HoReCa servetten, van papier maar voelen als katoen met relief. Reteduur relatief (9 euro voor 60 stuks) maar werkt zoveel beter dan al dat andere spul wat je bij de supermarkten kan kopen.
Oh ja en parelhoenfilet etc, er zijn eigenlijk geen poeliers meer bij mij in de buurt helaas hiervoor.
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 19-04-2026 17:16 ]
Vanaf pakweg m'n 3e tot aan 19e levensjaar bijna elke zaterdagochtend. Gevolgd door de groentenman, de slager en soms de brouwerij. (Daarna ietwat minder frequent tot m'n 25e).Boudewijn schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:03:
[...]
Vaker jezelf blootstellen aan die prikkels helpt enorm. Op kaasjes na ben ik vrij immuun geworden.
[...]
hier hebben ze een goede redding om dat te voorkomen, een ruim gesorteerde wijnafdeling. En dan een aparte glazen ruimte voor de specials. Dat laatste is meerendeels water-en-brood-voor-de-rest-van-de-maand werk.
Het maakt echt niet uit hoe vaak ik ga en of ik thuis nog aardbeienveters heb...
Nadeel is dat als men je hoofd kent het leuke spul z'n weg naar je kar sowieso wel vindt.
- knip -
Grote eens.Boudewijn schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:03:
[...]
Vaker jezelf blootstellen aan die prikkels helpt enorm. Op kaasjes na ben ik vrij immuun geworden.
[...]
hier hebben ze een goede redding om dat te voorkomen, een ruim gesorteerde wijnafdeling. En dan een aparte glazen ruimte voor de specials. Dat laatste is meerendeels water-en-brood-voor-de-rest-van-de-maand werk.
Als ik écht mezelf wil beperken bij groothandels, neem ik alleen de pas mee en contanten. Feit is eigenlijk sowieso wel dat je doorgaans niet snel met minder dan 150 a 200 euro aan waar naar buiten gaat.
Voor spullen die je ook (in kleinere hoeveelheden) bij de burgersupers kunt krijgen, ben je doorgaans sowieso duurder uit. Dat koop ik er dan ook niet.
Qua vlees, is de enige normale super met redelijk vlees de Jumbo.
Een vd Burg & Bol is vooral meer gericht op de inkopende bedrijven voor vlees maar bij Sligro en Macro merk je wel dat ze ook heel graag producten en hoeveelheden aanbieden die ook wel goed landen bij de normale consument die toevallig een KVK heeft. Een Hanos is daar ook niet vies van meer. Hocras is denk ik wel meer op de horeca gericht.
Zo’n tent als Sligro is ook wel sneaky soms hoor. Voor apparatuur hebben ze een “eigen” lijn genaamd Prima Donna. Maar vergelijk voor de gein eens hun grill ijzer met die van Silvercrest (Lidl)
Enfin. Hanos vind ik mooiere producten hebben en ook exotischer/exclusiever spul dan Sligro maar, als ik geen tijd heb om te wachten op/zin in heb om vlees bij een online slager te bestellen, ga ik naar Sligro. Da’s over het algemeen prima kwaliteit en redelijk geprijsd, (alsnog een Beimer online doet niet onder en is goedkoper).
Ik denk ook dat je die groothandels in die zin moet bekijken en gebruiken.
Ik heb tegenwoordig een knappe Sligro om de hoek op Kerkentuinen. Ik ga daar vooral heen rondom feestdagen als ze ook allerlei proeverijen hebben. Dan lunch ik niet en laaf ik me aan allerlei lekkere hapjes en koop ik wat ik nodig heb plus nog iets waarvan ik uit zo’n proeverij denk: oeh, lekker.
Eens, dat is inderdaad iets anders.Boudewijn schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:04:
[...]
dat is wmb iets anders dan er liever niet komen. Ik heb toegang en ben daar best blij mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En als je voor alles al een goed adresje hebt - is de noodzaak ook kleiner.
Erg goed vlees. Eigen slagerij in de supermarkt ook.
Net nog een club steak op van de Nettorama. Doet zeker niet onder voor de Sligro.
De varkens nek voor pulled pork is ook zeer interessant geprijsd en gewoon goed.
Verder is de Hanos wel mijn favoriet. Al het vers inderdaad. Maar ook zoiets simpels als de voor gegaarde kipshoarma is erg lekker en makkelijk voor een avond eten als we amper tijd hebben om te koken.
Nettorama hebben we hier niet in Den HaagDennis1812 schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:16:
@1nsane als je hem in de buurt hebt, ga eens naar de Nettorama.
Erg goed vlees. Eigen slagerij in de supermarkt ook.
Net nog een club steak op van de Nettorama. Doet zeker niet onder voor de Sligro.
De varkens nek voor pulled pork is ook zeer interessant geprijsd en gewoon goed.
Verder is de Hanos wel mijn favoriet. Al het vers inderdaad. Maar ook zoiets simpels als de voor gegaarde kipshoarma is erg lekker en makkelijk voor een avond eten als we amper tijd hebben om te koken.
Ja Hanos is ook mijn favoriet, niet die van m’n portemonnee…
Ook qua prijzen voor boodschappen erg interessant. Vaak de goedkoopste. 10% extra korting bij aanschaf van 2 stuks bij A merken. (Speciaal)Bier is er ook erg gunstig geprijsd. Basisprijs goedkoper als aanbieding bij de AH
Vis vind ik minder daar, maar vlees en vleeswaren zijn ze echt de beste supermarkt.
Ik vind zo'n groothandel eigenlijk alleen interessant voor grotere stukken vlees en meer exotische producten.
En in het weekeinde eten we graag een oestertje, die zijn bij de Sligro heerlijk betaalbaar (en vers, wat ik bij de Hanos of Makro vaak vind tegenvallen).
Maar als je een goede slager, poelier en viswinkel in de buurt hebt - en niet onbelangrijk ook een omgeving waar mensen dit niet alleen met kerst of pasenen eten waardoor het ook echt op voorraad is, heb je minder een groothandel nodig.
Maar Nederlanders eten het te weinig, als ik in Frankrijk ben, koop ik die stukken en oesters gewoon prima vers in de supermarkt omdat het daar wél verkocht wordt.
Wel eens oesters gekocht bij een AH, maar die kinderen snappen de koudeketen niet dus ongeveer de helft van de oesters kon ik weggooien want dood.
En dat is ook een voordeel van een goede groothandel, die laten een rolcontainer niet in de volle zon staan omdat ze even willen vapen
Lekker en voordelig; de oven aanzetten betekende zelfs dat ik geld toe kreeg! Tussen 11:00h en 16:00h negatieve elektratarieven. Met als absolute piek zelfs -36cent/kWh (2 uur lang).
Afijn, één van de dingen die ik gebakken heb:

EngadinerNuss by Erik Haak, on Flickr
Alleen het Zwitserse uitzicht ontbrak nog...
:strip_exif()/f/image/TquwAGDIDpIji4NJjkQshhdx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/0h3OlprpR3WgnQYgwhCminNv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eqOs3JgnQpgolFCe1tyZ224P.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IfPXFJYul3MlJI3IFkdcjvZD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/znCI0U9GSxq4ia0EPaqpL7ys.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VMSaxdrVS5d0hCHWteL18XMf.jpg?f=fotoalbum_tile)