Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
1nsane schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:40:
Ik zeur vaak genoeg op de AH maar als ik hun eigen merk Pesto vergelijk met een zogenaamd premium variant:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Zonnebloemolie en basilicumconcentraat. Het is beter dan het Italiaans uitziende potje, en vast prima om op een pizza te smeren, maar het is niet the real deal. Die is ook lekker makkelijk te maken :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:17

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

1nsane schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 00:36:
[...]

Volmondig mee eens maar laten we eerlijk zijn, áls het dan uit een potje komt, dan liever zo puur mogelijk. Ik heb hier ook een koter rondlopen en een vrouw met eigen bedrijf en als ik dan kip pesto uit de oven moet maken, komt dit van pas. Al helemaal als m’n neefjes lucht krijgen van dat ik kook en dan moeten er ineens 3 borden bij.

Toen ik nog enkel de vrouw thuis had, kon ik alles vers maken als ik dat wilde en laten we eerlijk zijn, met zo’n smurf in huis is er een correlatie tussen meer vaat en minder tijd.
Natuurlijk, als je de pesto helemaal handmatig gaat maken in een vijzel zoals het hoort kost dat wel wat tijd. Maar een foodprocessor/blender doe het in een paar seconden voor je en het afwassen van de kom is ook in een minuutje gebeurt.

Lijkt me alsnog toch heel wat lekkerder dan pesto uit een potje. Maar inderdaad, die van de AH met 29% EVOO en 4,6% Parmezaan is dan toch al heel wat beter dan die Costa Ligure met die 2 om 2 procent...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:59
Ik vind pijnboompitten in een potje enger dan clowns met ballonnen.

- knip -

• Gonadan
  • Laatst online: 09:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bvk schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 01:02:
[...]

Natuurlijk, als je de pesto helemaal handmatig gaat maken in een vijzel zoals het hoort kost dat wel wat tijd. Maar een foodprocessor/blender doe het in een paar seconden voor je en het afwassen van de kom is ook in een minuutje gebeurt.

Lijkt me alsnog toch heel wat lekkerder dan pesto uit een potje. Maar inderdaad, die van de AH met 29% EVOO en 4,6% Parmezaan is dan toch al heel wat beter dan die Costa Ligure met die 2 om 2 procent...
Laten we eerlijk zijn, ook met een machine ben je simpelweg heel veel meer tijd kwijt dan gewoon een potje open draaien. Die producten bestaan niet voor niets. En je kunt ze ook nog eens op voorraad houden en het is een stuk goedkoper.

Ik maak het ook liever zelf en vind dat je het verschil ook nog duidelijk proeft als je het gewoon ergens doorheen mengt. Maar dan merk je dat ik bepaalde gerechten dus maar niet maak als ik wat krapper in de tijd zit, da's ook weer zonde. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

@Gonadan ik maak pesto 1x per 12 maanden ofzo, tegen de tijd dat basilicum op zn grootst is en het naseizoen begint. En dan een aardige hoeveelheid gezien de grootte van de plant.

Dat rol ik in vershoudfolie. 45min in vriezer. Dan daarna eruit, in gelijke plakken snijden en opnieuw verpakken (folie, vacuum, zipzak, verzin iets) en opnieuw invriezen.
Blijft zeker 12 maanden vers en lekker.

Dan kost het je 1x tijd en weinig vriezer ruimte. Die plakjes kunnen overal tussen. En je kan makkelijk opschalen naar meer eters.
Heb meestal ongeveer 24 schijven dan.
Wel een aardige uitgave aan kaas en pijnboompitten ineens. Maargoed.

Misschien een idee met een gezin.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, waar houdt het op? Ik heb niet altijd tijd om pijnboompitten te roosteren, heb geen verse basilicum op voorraad etc. Pesto uit een potje is gewoon prima voor veel maaltijden, zeker als je er nog wat goede olijfolie overheen gooit.

Op vakantie kwam ik 2 italianen tegen die potjes pistache... tja pasta bij zich hadden. Alleen pistache gehakt en olijfolie, dus niet superglad. Door de pasta mengen en klaar. Das pas makkelijk, moet ik nog eens proberen :)

Hier staat een pan fava bonen op om verse foul van te maken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Gonadan schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:42:
Maar dan merk je dat ik bepaalde gerechten dus maar niet maak als ik wat krapper in de tijd zit, da's ook weer zonde. :P
Liever dat dan troep uit een potje, dat vind ik pas zonde.

Pesto kun je uitstekend in het seizoen in grote hoeveelheden maken en lang bewaren. Daar heb je geen fancy weckpotten of vacumeerkamers voor nodig, schone potjes met dekseltjes en een donkere ruimte volstaan.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

8088 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:35:
[...]

Pesto kun je uitstekend in het seizoen in grote hoeveelheden maken en lang bewaren. Daar heb je geen fancy weckpotten of vacumeerkamers voor nodig, schone potjes met dekseltjes en een donkere ruimte volstaan.
Pesto is sowieso niet te wecken door de enorme hoeveelheid olie en kaas.

Het zal lang goed blijven mits je met schone lepels werkt etc. maar als je er verwacht lang mee te doen zou ik je invriezen aanraden

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Dennis1812 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:42:
[...]

Pesto is sowieso niet te werken door de enorme hoeveelheid olie en kaas.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.
Het zal lang goed blijven mits je met schone lepels werkt etc. maar als je er verwacht lang mee te doen zou ik je invriezen aanraden
Door in te vriezen verlies je veel smaak. Als je de pesto onder een laagje olie zet is 'ie ook prima houdbaar.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

8088 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:49:
[...]

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.

[...]

Door in te vriezen verlies je veel smaak. Als je de pesto onder een laagje olie zet is 'ie ook prima houdbaar.
Autocorrectie. Werken moest wecken zijn.

Je kan pesto niet conserveren door het te wecken.

Wel door olie inderdaad. Wat ook smaakverlies geeft als je olie bij blijft gooien.
Goed ingepakt invriezen geeft nagenoeg geen smaakverlies in mijn mening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

8088 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:35:
Soms wel, soms niet. Ik ga ook weer niet te snobistisch doen dat ik alles zelf moet maken anders blief ik het niet in mijn dis.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar een keer zoals het gaat. Daar zijn kant en klare producten soms gewoon handig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Dennis1812 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:53:
[...]

Autocorrectie. Werken moest wecken zijn.

Je kan pesto niet conserveren door het te wecken.
Eens.
Wel door olie inderdaad. Wat ook smaakverlies geeft als je olie bij blijft gooien.
Daarom na aanbreken binnen een paar dagen opmaken.
Goed ingepakt invriezen geeft nagenoeg geen smaakverlies in mijn mening
In mijn ervaring heeft te koel (< 5 °C) bewaren al een nadelig effect op de smaak.

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:30:
@Gonadan ik maak pesto 1x per 12 maanden ofzo, tegen de tijd dat basilicum op zn grootst is en het naseizoen begint. En dan een aardige hoeveelheid gezien de grootte van de plant.

Dat rol ik in vershoudfolie. 45min in vriezer. Dan daarna eruit, in gelijke plakken snijden en opnieuw verpakken (folie, vacuum, zipzak, verzin iets) en opnieuw invriezen.
Blijft zeker 12 maanden vers en lekker.

Dan kost het je 1x tijd en weinig vriezer ruimte. Die plakjes kunnen overal tussen. En je kan makkelijk opschalen naar meer eters.
Heb meestal ongeveer 24 schijven dan.
Wel een aardige uitgave aan kaas en pijnboompitten ineens. Maargoed.

Misschien een idee met een gezin.
Het probleem is dat ik al zoveel in mijn vriezer heb dat je soms ook keuzes moet maken. Een grotere of tweede vriezer gaat me te ver. :P

Hij ligt inderdaad vol met allemaal gesealde pakketjes van wat dan ook. En met één plant kan ik echt niet een jaar doen vrees ik. Als ik het gebruik dan gebruik ik ook veel. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb 2 vriezers, ze zijn zo vol hoor. Ik twijfel soms voor een derde. Maar dat voelt too much.
Dus 1 upgraden naar grotere kan wel.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

8088 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:05:
[...]

Eens.

[...]

Daarom na aanbreken binnen een paar dagen opmaken.

[...]

In mijn ervaring heeft te koel (< 5 °C) bewaren al een nadelig effect op de smaak.
Ik vries het op -23 in.
Maargoed. Dat blijft subjectief. Ik vind het een prima oplossing voor grote hoeveelheden.
Ieder zn keuze daarin.
Potje, vers maken, vriezen, geen pesto eten. Etc.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39
Gonadan schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:02:
[...]

Soms wel, soms niet. Ik ga ook weer niet te snobistisch doen dat ik alles zelf moet maken anders blief ik het niet in mijn dis.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar een keer zoals het gaat. Daar zijn kant en klare producten soms gewoon handig.
Dit. Soms heb ik gewoon weinig tijd en ja, verse pesto is zo klaar maarja, toch weer even pitjes toasten etc blender weer schoonmaken. Het telt uiteindelijk op.

Het moet allebei kunnen en ik heb ook wel eens verse pesto gemaakt maar potjes in huis hebben kan handig zijn. Net als dat ik voorgesneden beleg koop maar het ook wel eens vanaf scratch maak.

Adjust non olet, plerumque...

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Grappig, die discussie over het al dan niet zelf maken van pesto... ;)
  • Vandaag de laatste bos basilicum uit de tuin gehaald.
  • Pijboompitjes geroosterd en laten afkoelen.
  • Paar tenen verse knoflook (hier uit de polder)
  • wat brokken nederlandse oude schapenkaas
  • en een echte olijfolie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Niet in de vijzel, maar in de Kenwood Easy Chop+.
En draaien maar!

Heerlijk, de geur & smaak overtreffen toch wel ieder potje uit de winkel... :9

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

Met die kaas mag je het vast geen pesto noemen van de Italianen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens de Italianen zijn vrijwel ALLE zogenaamde Italiaanse producten die de supermarkten verkopen non si fa. :w

Zelfs ordinaire droge pasta al bronzo is schaars...
Laat staan allerlei bereide producten. :-(

[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 27-09-2025 20:06 ]

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

Snap ik wel. Één van de voordelen van zelf pesto maken is dat ik er misdadig veel Italiaanse harde kaas van verschillende soorten in kan verwerken. Dus dat is dan voor mij ook wel een eis in het recept. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook een 'leuke': Europese, laat staan Italiaanse pijboompitten zijn vrijwel niet verkrijgbaar of absurd duur.
't Is vrijwel altijd afkomstig uit het Midden- of Verre Oosten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Laat me raden, zometeen vertel je over de Italiaanse zongedroogde tomaatjes uit Turkije? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:24
Raymond P schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:57:
Gisteren een Vlaamse stoof gemaakt. Ik had enkel een grof volkoren boterham in huis om als deksel te dienen, dat doen we niet meer.
Er moest veel te veel vocht bij om het brood volledig gesatureerd te krijgen en meer dan 4 uur later waren de koolhydraten nog steeds niet volledig afgebroken tot gelatine.

De uiteindelijke structuur was niet super fantastisch. :(
Hier vandaag ook gemaakt, gene boterham ofzo gebruikt maar gewoon het recept gevolgd (https://eviekookt.nl/vlaams-stoofvlees-met-donker-bier/)

Sowieso de laatste tijd wat meer aan het koken aan het raken, en dan ook wel alles als losse ingrediënten en dus geen pakken/pakjes (al gebruik ik soms wel pesto uit een potje ;)

Vind het steeds leuker worden en merk dat snijden bijvoorbeeld al veel makkelijker gaat, maar ook dat je de smaak, door het gebruik van de losse ingrediënten, makkelijker kunt aanpassen naar je eigen voorkeur. Blijf hier graag meelezen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik mag aannemen dat het kritische kijken van & naar menig food-aflevering van de KvW toch wel verplichte kost is alhier? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wederom niet bijzonder, wel lekker. Kip marineren voor de sate van morgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k80ZhuEFXSEZAetMSDdEtrfd1Is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RilhhU2Q1vxZWEARAt7Is0Qo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHnPF7Nn_j07afp5_Jej8JqU1v4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6d4sxiogO8Ym8wsLWKyJvs3.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik weet niet meer wie me hier over de streep trok dat een vacumeerapparaat handig was maar nu ik er een heb gebruik ik hem heel veel vaker dan ik had gedacht. :P

Moet alleen nog beter leren inschatten hoeveel zak ik nodig heb. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 27-09-2025 22:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:42:
Grappig, die discussie over het al dan niet zelf maken van pesto... ;)
  • Vandaag de laatste bos basilicum uit de tuin gehaald.
  • Pijboompitjes geroosterd en laten afkoelen.
  • Paar tenen verse knoflook (hier uit de polder)
  • wat brokken nederlandse oude schapenkaas
  • en een echte olijfolie.
***members only***

***members only***

Niet in de vijzel, maar in de Kenwood Easy Chop+.
En draaien maar!

Heerlijk, de geur & smaak overtreffen toch wel ieder potje uit de winkel... :9
Nederlandse kaas, griekse olie en een opgevoerde staafmixer.
Ik ga morgen, zodra ze open zijn, de Pesto-Polizei bellen. Mama mia, mijn imaginaire Italiaanse voorouders draaien zich om in hun graf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:23:
Wederom niet bijzonder, wel lekker. Kip marineren voor de sate van morgen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet niet meer wie me hier over de streep trok dat een vacumeerapparaat handig was maar nu ik er een heb gebruik ik hem heel veel vaker dan ik had gedacht. :P

Moet alleen nog beter leren inschatten hoeveel zak ik nodig heb. :+
Keurig. Zo heel veel zak teveel is het ook niet, zeker bij natte producten sla ik graag de sealrand om bij het vullen. Schone rand sealt beter, kost dan wel een paar cm plastic. Soit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kun je nagaan @Boudewijn ; ik heb notabene een Italiaanse voorouder... :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 28 september 2025 @ 00:33:
Keurig. Zo heel veel zak teveel is het ook niet, zeker bij natte producten sla ik graag de sealrand om bij het vullen. Schone rand sealt beter, kost dan wel een paar cm plastic. Soit.
Dat is ook precies wat ik gedaan heb inderdaad, al is dat voornamelijk omdat hij dan open blijft staan bij het vullen. Bij vacumeren trekt hij het vocht toch wel omhoog (zie je ook op de foto), maar hij heeft een nat optie en die werkt vooralsnog prima.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:12:
[...]

Dat is ook precies wat ik gedaan heb inderdaad, al is dat voornamelijk omdat hij dan open blijft staan bij het vullen. Bij vacumeren trekt hij het vocht toch wel omhoog (zie je ook op de foto), maar hij heeft een nat optie en die werkt vooralsnog prima.
Zo’n nat optie is idd erg handig.

Ik heb 2 vacumeermachines en de oudste van de twee, ooit gekregen van schoonmoeder, heeft die functie niet. De nieuwe wel. Maar de nieuwe zit nog in de doos nieuw. Ik had me voorgenomen om die te gaan gebruiken als de oude (die écht oud is), niet meer zou werken. Maar die blijft het maar doen. Inmiddels ben ik met die oude handig genoeg om met de handsealknop op tijd te laten sealen zonder dat de rand nat wordt.

Wel grappig want mn schoonmoeder ziet hoe vaak ik hem gebruik en wilde het zelf ook weer gaan doen en kocht weer een nieuwe, die ze nu wederom niet gebruikt _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1nsane
Speciaal voor de discussie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLOhtxuTK_pqvdKNjoVmUamXYk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7bm340uqaazNMUjKdKQnGtT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe6Fu7KkmlW0-dOlTeHGncMS2ZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfmGqfX74txII2SYFUnOarHY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0mArIrHIIz329Xy0-zAOcvfiQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/er2dhL0LrbOwuKTgFAtbbUKB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HmUCpOtGA9q9qQjScoXcRpuO_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2n1OA1zOcDgTOCIpixJh2ZJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RpfCNgoKS0JaAV8kt6v-E_GuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rUA2G2nWEShcOOp56XYWe6A.jpg?f=fotoalbum_tile
Een shitload basilicum, Parmezaan, geroosterde pijnboompitjes, peper, zout, beetje citroensap, Monini Gran Fruttato.

Aangezien de vrouw nu in de caprese modus zit, leek het me zinvol.

Ook ter gelegenheid de laatste tomatenoogst maar uit de tuin gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lXCaZiPE8voNE1prNTB7vRSm9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUdJYxXhDFHL6Lkm1ySCuTP3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door 1nsane op 29-09-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Even wat anders, ik ben soort van onbewust steeds minder zout toe gaan voegen aan spullen die ik klaarmaak. Ik doe telkens altijd eigenlijk maar een klein snufje. Ook met de verse Pesto. Vaak doe ik niet eens zout door mengsels.

Vrouw had trek in een stuk rund en dat heb ik toen ontdooid, een stuk Entrecote wat ik een jaar geleden ofzo bij de Turk gehaald had.

Smaakte an sich prima maar ik heb het bij vacumeren voorzien van zout, peper en knoflookpoeder.

Ik kan me niet herinneren dat ik veel zout heb gebruikt maar ik vond het wel mieters zout. Niet oneetbaar maar wel flink zout.

Klopt het dat je daar een soort van ont/gewenning van krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:20
1nsane schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:00:
Even wat anders, ik ben soort van onbewust steeds minder zout toe gaan voegen aan spullen die ik klaarmaak. Ik doe telkens altijd eigenlijk maar een klein snufje. Ook met de verse Pesto. Vaak doe ik niet eens zout door mengsels.
[...]

Ik kan me niet herinneren dat ik veel zout heb gebruikt maar ik vond het wel mieters zout. Niet oneetbaar maar wel flink zout.

Klopt het dat je daar een soort van ont/gewenning van krijgt?
Ja, die ervaring heb ik ook. Werkt beide kanten op: Meer wen je ook snel aan. Idem met suiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bszz schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:05:
[...]

Ja, die ervaring heb ik ook. Werkt beide kanten op: Meer wen je ook snel aan. Idem met suiker.
Ik merk het ook met uit eten gaan. Soms valt het mee, soms heb ik echt het idee dat ze me een pot zout willen voeren in de hoop dat ik maar een lading drankjes ga bestellen en dat laatste dus steeds meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:30

franssie

Save the albatross

@1nsane klopt het (ont)went, zoals ook hete peper, ik gebruik zelf ook heel weinig zout en mis het niet. In restaurants (met name soepen en sauzen) is dat soms even schrikken.
Bij vacumeren zouten zou ik overigens niet doen, omdat het dan echt goed kan intrekken.

Overigens, een krul boter met een grote snuf grof zout eet ik zo van het mes, dat dan weer wel.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 29-09-2025 20:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:11:
@1nsane klopt het (ont)went, zoals ook hete peper, ik gebruik zelf ook heel weinig zout en mis het niet. In restaurants (met name soepen en sauzen) is dat soms even schrikken.
Bij vacumeren zouten zou ik overigens niet doen, omdat het dan echt goed kan intrekken.

Overigens, een krul boter met een grote snuf grof zout eet ik zo van het mes, dat dan weer wel.
Denk in dit geval dat het ook ligt aan dat ik het weliswaar met weinig maar met zout gevacumeerd heb destijds.

Wat je zegt, wat boter met grof zout of goeie EV met knoflook en flink wat zeezout om lekker brood in te dippen, ander verhaal.

Idd met uit eten gaan merk je het. Beetje afhankelijk van waar je heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zout in overvloed is de redding voor de onkundige kok.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet alleen de hoeveelheden zout in de horeca, maar ook het zoet, loopt gewoon de spuigaten uit.
Ik begin me daar steeds meer aan te ergeren.

Maar wat @Raymond P al zegt: zout en suiker zijn gemakkelijke, en vooral goedkope smaakmakers.
Dat weten niet alleen de voedselindustrie en de supermarkten, maar menige horecatoko ook. :-(

Nou ja, correctie, smaakmaskeerders eigenlijk.
Want de echte smaken horen niet van het zout of de suiker te komen...

Zo blief ik al jarenlang geen chips meer. Allemaal veels te zout. ;w

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2025 21:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik had het laatst met een wijnvriend over Texel skuumkoppe, en hij zei "als ik al eerste suiker proef, wat ik lekker vind, wordt ik argwanend". Staat zelfs als ingrediënt op het etiket. Het verkoopt dus wel.

Echte smaken worden gedragen door vet en alcohol :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja zeker verkoopt suiker. Niet voor niets dat obesitas pandemie nummer 1 is..

* Dennis1812 kauwt ondertussen wel een stroopwafel weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:24
ehtweak schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:52:
Niet alleen de hoeveelheden zout in de horeca, maar ook het zoet, loopt gewoon de spuigaten uit.
Ik begin me daar steeds meer aan te ergeren.

Maar wat @Raymond P al zegt: zout en suiker zijn gemakkelijke, en vooral goedkope smaakmakers.
Dat weten niet alleen de voedselindustrie en de supermarkten, maar menige horecatoko ook. :-(

Nou ja, correctie, smaakmaskeerders eigenlijk.
Want de echte smaken horen niet van het zout of de suiker te komen...

Zo blief ik al jarenlang geen chips meer. Allemaal veels te zout. ;w
Ik heb juist het idee dat de chips minder zout is tegenwoordig.

Gebruik zelf tijdens het koken eigenlijk ook zeer weinig zout, mis het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

VoorMeelezen schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:21:
[...]

Ik heb juist het idee dat de chips minder zout is tegenwoordig.

Gebruik zelf tijdens het koken eigenlijk ook zeer weinig zout, mis het ook niet.
Ja eens, naturel/zoute chips is veel minder zout.

Alleen Croky naturel vind ik nog naar zoute chips smaken.
Maar ik eet met name Croky paprika.

In het buitenland is chips echt 10x zouter dan in Nederland. Echt bizar dat verschil soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:18:
<>
Oh heerlijk. Ik ben niet zo van zoet maar als ik een pak stroopwafels zie eet ik ze op. Net zoals een heerlijk zoet nagerecht na een zware maaltijd (anders neem ik eerder kaas).
Met bewust suiker eten (en alcohol is natuurlijk ook een soort suiker) is mijns inziens niet veel mis. Maar het wordt inderdaad overal in bijgemengd (dacht jaren geleden ook op de friet van Mc D) - zelfs dit heeft in NL suiker toegevoegd gekregen
https://www.unileverfoods...ns-real-25-NL-658560.html en laten we het niet hebben over Remia :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hier zijn we over op friteslijn voor dagelijkse.
En Zaanse mayo voor af en toe.

Scheelt veel calorieën. Ze hebben nu ook knoflook, sriracha en truffel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zaanse <3

Tot tien jaar geleden hing bij de betere snackbar trots de vlag uit en lag het in de super op het laagste grondvak voor 29 ct de tube. Ik denk dat ze een betere verkoper in dienst hebben genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 13:17

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

franssie schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:33:
Zaanse <3

Tot tien jaar geleden hing bij de betere snackbar trots de vlag uit en lag het in de super op het laagste grondvak voor 29 ct de tube. Ik denk dat ze een betere verkoper in dienst hebben genomen.
Zaanse mayo vind ik ook maar flauwe hap, maar het is tenminste niet te zout of te zoet. Geef mij maar de mayonaise van Jean Baton, precies goed naar mijn smaak.

Laatst eens wat sausjes gekocht van Oliehoorn, die zijn na het proeven ervan direct de vuilnisbak ingegaan.... Echt een en al suiker, getver!

@1nsane Hoeveel tijd ben je nu kwijt geweest met het maken van de pesto en het afwassen van de kom etc.? Voor herhaling vatbaar of toch liever een potje?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk op Zaanse valt ook veel aan te merken, raapzaadolie (maar wel 80%) weinig gekken dingen, helaas ook wel wat suiker maar die proef ik niet. En natuurlijk mosterd.
Er zijn betere, zeker, maar voor een basis product voldoet het voor mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:20
Dennis1812 schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:18:
Ja zeker verkoopt suiker. Niet voor niets dat obesitas pandemie nummer 1 is..

Suiker stimuleert een soort eetprikkel. Geen wonder dat de voedingsindustrie er dol op is.

Funfact: In 2020 is er een rechterlijke uitspraak geweest in Ierland over de 'broodjes' van Subway omdat ze vanwege de hoeveelheid suiker eigenlijk net als cake in een hoog BTW tarief zouden moeten vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:33:
Zaanse <3

Ik vind die weckpotten van "ah excellent" fijn. Zuur genoeg en ook geen suiker. Of het excellent is is een tweede , maar in ieder geval "niet slecht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ongelovelijk dat hier niet gewoon zelf de mayo wordt gemaakt maar dat het uit een potje/tube wordt gehaald >:)

Beetje olie, mosterd etc., staafmixer van beneden naar boven trekken en klaar ben je. Nog geen 5 minuutjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik heb geen staafmixer en gebruik bijna nooit mayo. Voor die keren dat ik het wel nodig heb pak ik wel een potje Hellmans of zo, verschil met zelf doen is me te klein en te veel moeite voor zo'n vette bek. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:08
Gonadan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:26:
Ik heb geen staafmixer en gebruik bijna nooit mayo. Voor die keren dat ik het wel nodig heb pak ik wel een potje Hellmans of zo, verschil met zelf doen is me te klein en te veel moeite voor zo'n vette bek. :P
dat heb ik nou exact hetzelfde met pesto >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

duvekot schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:02:
[...]

dat heb ik nou exact hetzelfde met pesto >:)
Ik was niet degene die anti potje was he. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Staafmixer/blender voor mayo/pesto?

Watjes! De echte die hard klopt gewoon met de hand c.q. vijzelt tot het zweet des aanschijns verschijnt. :+

Maar mayo uit een potje? Laat staan dat er vrijwel altijd suiker inzit en imho teveel zout. Mwah, een eierdooier, wat zuur, peper, beetje zout, mosterd en een goede olie ff high speed mixen en klaar!
Dat smaakt toch echt veel beter dan uit welk potje dan ook.

Toegegeven, i.v.m. het rauwe ei moet je het wel meteen nuttigen.

Als ik dan b.v. dit lees:
https://www.ah.nl/product...aarden-s-zaanse-mayonaise
"authentieke Zaanse mayonaise" :X

Ingrediënten: raapzaadolie* (78%), water, scharrelEIGEEL* (6%), natuurazijn, suiker, zout, MOSTERD (water, MOSTERD-zaad,zout, azijn, suiker), aroma's (bevat SOJAEIWIT en SELDERIJ), kleurstof (betacaroteen), conserveermiddel (kaliumsorbaat), antioxidant (E385)

Dan denk ik, laat maar... :w

Deze komt al aardig in de buurt:
https://www.ah.nl/product...mayonnaise-belgian-recipe
Ingrediënten: 80% raapzaadolie, gepasteuriseerd SCHARRELKIPEIDOOIER, water, azijn, zout, MOSTERDZAAD, kruiden en specerijen, antioxidant: E385.

Wel een beetje jammer van het wortelkanaalbehandeling spoelmiddel wat gebruikt wordt als conserveermiddel. ;)
Wikipedia: Ethyleendiaminetetra-azijnzuur

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 30-09-2025 10:46 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 13:51
Ik ben zelf erg te spreken over deze mayonnaise:
https://www.ah.nl/product...23/ah-belgische-mayonaise

Geen toegevoegd suiker, geen toegevoegd zout.
Ingrediënten: 78% raapolie, 9% scharreleigeel, water, azijn, mosterd, antioxidant (extracten van rozemarijn [E392]), natuurlijk aroma.
E392 is een conserveringsmiddel uit rozemarijn. En tja, aroma, dat zit in ieder fabrieksproduct wel, een van de meest mysterieuze onderdelen van voedsel B)
https://kro-ncrv.nl/progr...uurlijke-aromas-eigenlijk
https://npo.nl/start/seri...izoen-14/natuurlijk-aroma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:27
ehtweak schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:39:
Watjes! De echte die hard klopt gewoon met de hand c.q. vijzelt tot het zweet des aanschijns verschijnt. :+
Haha, flashbacks naar de Hotelschool. Alles met het handje want dat is goed voor je karakter. Eiwit opkloppen, mayonaise met het handje en boven je hoofd omdraaien om te zien of het klaar is :+

Ik maak ook nooit mayonaise met het handje moet ik zeggen. Toch zonde.
Hier overigens fan van Devos & Lemmens met ei. Maar dat was de enige optie thuis :9

Overigens hier momenteel druk aan het mealpreppen voor de aankomende (baby)periode. Spaghettisaus, curry en soepjes gaan deze week de vriezer in. Iemand nog suggesties voor ideale mealpreps?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Stoofpotjes. Van rendang en sambal boontjes tot hachee tot Vlaams stoofvlees.
Diverse pasta sauzen. Evt een rol pesto invriezen.

Dat je veel half of heel fabrikaten klaar hebt liggen is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Aikon schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:21:
Ongelovelijk dat hier niet gewoon zelf de mayo wordt gemaakt maar dat het uit een potje/tube wordt gehaald >:)

Beetje olie, mosterd etc., staafmixer van beneden naar boven trekken en klaar ben je. Nog geen 5 minuutjes...
In die 5 minuten maak je 5 potten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:39:
Staafmixer/blender voor mayo/pesto?

Maar mayo uit een potje? Laat staan dat er vrijwel altijd suiker inzit en imho teveel zout. Mwah, een eierdooier, wat zuur, peper, beetje zout, mosterd en een goede olie ff high speed mixen en klaar!
Dat smaakt toch echt veel beter dan uit welk potje dan ook.

Toegegeven, i.v.m. het rauwe ei moet je het wel meteen nuttigen.

Als ik dan b.v. dit lees:
https://www.ah.nl/product...aarden-s-zaanse-mayonaise
"authentieke Zaanse mayonaise" :X

Ingrediënten: raapzaadolie* (78%), water, scharrelEIGEEL* (6%), natuurazijn, suiker, zout, MOSTERD (water, MOSTERD-zaad,zout, azijn, suiker), aroma's (bevat SOJAEIWIT en SELDERIJ), kleurstof (betacaroteen), conserveermiddel (kaliumsorbaat), antioxidant (E385)

Dan denk ik, laat maar... :w

Deze komt al aardig in de buurt:
https://www.ah.nl/product...mayonnaise-belgian-recipe
Ingrediënten: 80% raapzaadolie, gepasteuriseerd SCHARRELKIPEIDOOIER, water, azijn, zout, MOSTERDZAAD, kruiden en specerijen, antioxidant: E385.

Wel een beetje jammer van het wortelkanaalbehandeling spoelmiddel wat gebruikt wordt als conserveermiddel. ;)
Wikipedia: Ethyleendiaminetetra-azijnzuur
Ei, azijn, mosterd, peper... redelijk uitwisselbaar in een mayo, hooguit de olie heeft nog enige invloed op het eindresultaat. In mijn optiek heel wat anders dan een pesto waar je kan kiezen voor verse basicum, goede kaas, goede olie en geroosterde pijnboompitten, of voor één of ander concentraat met veel olie, minimaal kaas en goedkope nootjes.

Ik zou ook niet weten waar ik mayo voor nodig heb, ik gebruik het hooguit incidenteel in een dip en dan flikker je er weer van alles doorheen. Soms heb ik een potje staan en dan pak ik lekker die, en zo niet en ik moet het echt hebben, tja dan maak ik het wel zelf. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:41:
[...]

Zaanse mayo vind ik ook maar flauwe hap, maar het is tenminste niet te zout of te zoet. Geef mij maar de mayonaise van Jean Baton, precies goed naar mijn smaak.

Laatst eens wat sausjes gekocht van Oliehoorn, die zijn na het proeven ervan direct de vuilnisbak ingegaan.... Echt een en al suiker, getver!

@1nsane Hoeveel tijd ben je nu kwijt geweest met het maken van de pesto en het afwassen van de kom etc.? Voor herhaling vatbaar of toch liever een potje?
Retorische vraag. Dat valt natuurlijk best mee.

Maargoed uiteindelijk is zo’n potje in huis hebben handig:

- niet altijd alles ervoor in huis, met name een basilicumplantje maar soms ook ff geen pijnboompitjes
- het gebeurt hier nog wel eens dat er ineens last minute hier neefjes mee eten en dan moet het vaak snel en makkelijk
- houdbaarheid, ik kan het natuurlijk wel in gaan vriezen, maar dan heb je smaakverlies tov vers

Het zijn natuurlijk enigszins triviale argumenten maar als ik kip pesto uit de oven maak, zal natuurlijk beter zijn met verse pesto maar met een potje is het wel snel even hatseflats en klaar. Ik doe dan bijvoorbeeld wel de kip eerst even een korst geven in de pan maar met een potje wat goed is, ook goed eetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Boudewijn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:35:
[...]
In die 5 minuten maak je 5 potten.
Idd... maar dan, hoe lang houdbaar?
Zeker als je een verse eierdooier gebruikt.

Of (vr)eet je zoveel mayo in één keer op? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:10:
[...]

Ei, azijn, mosterd, peper... redelijk uitwisselbaar in een mayo, hooguit de olie heeft nog enige invloed op het eindresultaat. In mijn optiek heel wat anders dan een pesto waar je kan kiezen voor verse basicum, goede kaas, goede olie en geroosterde pijnboompitten, of voor één of ander concentraat met veel olie, minimaal kaas en goedkope nootjes.

Ik zou ook niet weten waar ik mayo voor nodig heb, ik gebruik het hooguit incidenteel in een dip en dan flikker je er weer van alles doorheen. Soms heb ik een potje staan en dan pak ik lekker die, en zo niet en ik moet het echt hebben, tja dan maak ik het wel zelf. :P
Ik maak zelf mayo als ik bijv. ook de patat en kroketten zelf maak. Dan kan je ook niet anders natuurlijk. Maar idd, het verschil met een verse pesto is kleiner maar toch ook groot :P

Ik heb ook weleens zelf ketchup gemaakt met tomaten uit de tuin. Had overvloed. Ik heb een redelijke hekel aan ketchup, vind het eigenlijk nergens lekker bij, maar deze was echt extreem smakelijk. Veel werk om te zorgen dat 'ie niet aanbrandt met indikken maar wel de moeite waard (voor 1 keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan snap ik het beter, want dan eet je ook puur. Dat scheelt een hoop. Ik eet dat niet bij de patat/friet (doorhalen wat niet van toepassing is :+ ).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Over mayo gesproken trouwens, Oliehoorn vind ik vrij gehyped. Zaanse hebben we altijd wel in huis maar tbh, ik ben meer van de Belgische mayo. Die in de weckpot van de AH is lekker maar wel duur. Lidl verkoopt een variant die een lekker zuurtje heeft al heb ik nooit gekeken naar de ingrediënten. Zaanse truffel mayo vind ik ook wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Volgens mij had ik deze pecorino eerder op moeten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftXiP_WQz2kwsTekBMzltkLU3pQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HlxL550uwPXbA2v12qAku4A.jpg?f=fotoalbum_large

Of is dit meer voor het blunder topic? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Met een mesje erover en klaar toch? Is nog prima wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het zit rondom, dan blijft er zo weinig over dat ik dat de moeite niet meer vind. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, dat zie ik. Niet afsnijden, maar afschrapen bedoel ik. Hou je vrijwel alles over. Of anders kaasschaaf een plakje eraf, hou je ook nog bijna alles over. Maar ik gok dat je het al hebt weggegooid... Minder moeite dan een foto ervan maken en uploaden :P

[ Voor 11% gewijzigd door Aikon op 30-09-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Schrapen is te weinig, er mag echt wel een laagje af vind ik. En met mijn schaaf rondom is gewoon de boel halveren. :P

Lag nog parmesan naast, die is nu gebruikt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:32:
Volgens mij had ik deze pecorino eerder op moeten maken.
Zat dat bakje dicht? Of kon de kaas luchten?

Meestal is de ongewilde schimmel op kaas groen(ig) van kleur, zelden wit.
Zeker weten dat het geen calciumlactaatkristallen zijn?
Of is het echt van dat sponzige spul?

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 30-09-2025 21:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:47
1nsane schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:58:
Zaanse truffel mayo vind ik ook wel lekker.
Als je toch van het kijken naar ingrediënten bent, zoek dan eens op wat die "truffel"smaak precies is O-)

Linkje voor als je geen zin hebt om te googlen; https://www.tasteatlas.com/truffle-industry-is-a-big-scam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1nsane schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:58:
Zaanse truffel mayo vind ik ook wel lekker.
Heerlijk! :X

Zaanse Truffel mayonaise wordt zorgvuldig samengesteld uit de onderstaande ingrediënten

Raapzaadolie (67%), truffelpuree (champignons, zwarte olijven, zwarte zomer truffels 10%, extra vierge olijfolie, zout, aroma´s), natuurazijn, scharreleigeel (6 %), water, suiker, ui, aroma’s (bevat soja-eiwit en selderij), zout, mosterd (water, mosterdzaad, azijn, zout en suiker), conserveermiddel (kaliumsorbaat), peper, verdikkingsmiddel (xanthangom), kleurstof (beta-caroteen), antioxidant (E385)

Idd, heel zorgvuldig samengesteld... :F

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Avalaxy schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:57:
[...]

Als je toch van het kijken naar ingrediënten bent, zoek dan eens op wat die "truffel"smaak precies is O-)

Linkje voor als je geen zin hebt om te googlen; https://www.tasteatlas.com/truffle-industry-is-a-big-scam
Alsof ik dat niet weet… ik zeg dat ik het lekker vind en alle zogenaamde truffel oliën bevatten een element wat het smaakgevende element is van witte truffel wat zo ongeveer onbetaalbaar is..

Als je dan toch niet leest, ik zei dat ik het lekker vind, niks anders.

Overigens ook de reden mensen die zwarte truffels kopen vaak teleurgesteld zijn. Smaakt veel meer aards. Ook lekker maar niet wat men verwacht qua truffelsmaak.

Dat gezegd hebbende, de chemische compositie van het smaakgevende element is weliswaar gesynthetiseerd maar in de basis hetzelfde.

Enfin. Zo kunnen we ook !anal doen over Balsamico en tig andere producten.

[ Voor 23% gewijzigd door 1nsane op 30-09-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:05:
[...]

Heerlijk! :X

Zaanse Truffel mayonaise wordt zorgvuldig samengesteld uit de onderstaande ingrediënten

Raapzaadolie (67%), truffelpuree (champignons, zwarte olijven, zwarte zomer truffels 10%, extra vierge olijfolie, zout, aroma´s), natuurazijn, scharreleigeel (6 %), water, suiker, ui, aroma’s (bevat soja-eiwit en selderij), zout, mosterd (water, mosterdzaad, azijn, zout en suiker), conserveermiddel (kaliumsorbaat), peper, verdikkingsmiddel (xanthangom), kleurstof (beta-caroteen), antioxidant (E385)

Idd, heel zorgvuldig samengesteld... :F
Zeg ik dat dan of vul jij dat voor mij in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1nsane schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:31:
[...]
Zeg ik dat dan of vul jij dat voor mij in?
Jij niet, ik niet, maar de fabrikant wel...
"zorgvuldig samengesteld ..."
En daarop geef ik aan "heerlijk" :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:40
Over mayo: ik kan de Jean Baton Organic No Sugar variant aanraden. Ook qua ingrediënten prima volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ilnq4A-qmCbwaO-74_YPsc7IhqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdQ7rBt2Lqd1eZIfJOTMkxYR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
donleone83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:29:
Over mayo: ik kan de Jean Baton Organic No Sugar variant aanraden. Ook qua ingrediënten prima volgens mij.

[Afbeelding]
Hier zit inderdaad ongeveer in wat ik ook in zelfgemaakte mayo stop. Nou ja de raapzaadolie ipv zonnebloemolie.

Mooi, ik kende dit product nog niet.

Dat spul van hierboven met truffelsmaak. Tsja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat moet je anders als je truffelmayo op een gerecht wilt? Ik ga echt niet zelf truffels lopen bestellen om erdoor te verwerken. In die van Jean Bâton zit daadwerkelijk truffel en dat ze er ook aroma aan toevoegen om de kosten de drukken zal best, het is lekker genoeg in de gerechten waar ik zoiets nodig heb. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Tomatoman

Fulltime prutser

1nsane schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:11:
[...]

Dit. Soms heb ik gewoon weinig tijd en ja, verse pesto is zo klaar maarja, toch weer even pitjes toasten etc blender weer schoonmaken. Het telt uiteindelijk op.

Het moet allebei kunnen en ik heb ook wel eens verse pesto gemaakt maar potjes in huis hebben kan handig zijn. Net als dat ik voorgesneden beleg koop maar het ook wel eens vanaf scratch maak.
Ook ik ben het hier helemaal mee eens. Bij zelfgemaakt broodbeleg zou ik als purist kunnen vragen: Maar heb je wel zelf de koe gemolken voor de zelfgemaakte kaas? Iemand die heel gemakzuchtig naar de kaasboerderij rijdt om daar bij de boer diens ambachtelijk gemaakte kaas te kopen is gemakzuchtig, want je hebt het niet zelf bereid.

Deze karikatuur geeft wel aan dat aan vrijwel alles wat je zelf bereidt grenzen zitten; uiteindelijk moet je toch ergens beginnen met ingrediënten die door een ander zijn (voor)bereid. Daar is helemaal niks mis mee.

Terug naar de maaltijden: op deze herfstdag heb ik lamsschenkel bereid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIdirw_yW2MY88-LdiaUuiG78R0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WBOzRDYwbzkK1t4sTBqPTI56.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Tomatoman ziet er wel goed uit, Welke tijd/temp heb je gebruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ruim vier uur zachtjes stoven in een gietijzeren pan, met prei, wortel en selderij. Erbij lamsfond, rode wijn en broodkorsten ingesmeerd met mosterd. Na het stoven het vlees warm houden in de oven en ondertussen de staafmixer door de pan, inkoken en ik had een mooie saus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:55:
Wat moet je anders als je truffelmayo op een gerecht wilt? Ik ga echt niet zelf truffels lopen bestellen om erdoor te verwerken. In die van Jean Bâton zit daadwerkelijk truffel en dat ze er ook aroma aan toevoegen om de kosten de drukken zal best, het is lekker genoeg in de gerechten waar ik zoiets nodig heb. :P
En daar komt nog bij dat de chemische samenstelling van het gebruikte truffelaroma gewoon hetzelfde is als wat die dure witte truffel z’n smaak geeft dus hoe erg is dat dan?

Dat ze er ook nog stukjes goedkopere (anders smakende) zwarte zomertruffel instoppen, is puur voor de consumentenbeleving want je ziet stukjes truffel en op de ingrediënten lijst staat truffel.

Ik heb wel eens witte truffel geprobeerd en ja dan heb je andere textuur. Maargoed, geen enkel weldenkend mens gaat 400,- uitgeven voor 100gr witte truffel en het vervolgens fijnhakken om het in mayo te steken. Het kan, maar ik denk dat je dan alsnog minder truffelsmaak gaat krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Tomatoman schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Ook ik ben het hier helemaal mee eens. Bij zelfgemaakt broodbeleg zou ik als purist kunnen vragen: Maar heb je wel zelf de koe gemolken voor de zelfgemaakte kaas? Iemand die heel gemakzuchtig naar de kaasboerderij rijdt om daar bij de boer diens ambachtelijk gemaakte kaas te kopen is gemakzuchtig, want je hebt het niet zelf bereid.

Deze karikatuur geeft wel aan dat aan vrijwel alles wat je zelf bereidt grenzen zitten; uiteindelijk moet je toch ergens beginnen met ingrediënten die door een ander zijn (voor)bereid. Daar is helemaal niks mis mee.

Terug naar de maaltijden: op deze herfstdag heb ik lamsschenkel bereid.
[Afbeelding]
Lekker hoor! En tja, tussen een pakje Porchetta kopen bij de slager en zelf het varken slachten, zit nog heel veel ruimte.

Ik heb gewoon een stuk buikspek van de Sligro gebruikt maar alles daarna wel zelf gedaan met kruiden uit eigen tuin, veel meer zelfgemaakt zie ik het realistisch gezien niet worden :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJlsaPQ5s7lLEwo6kltbhW9ToQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB15uZ5BsfvoROfkmGWwAeJG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfwPWy-spbfSnkP-YBAXdC0TLKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWJW18pXYD9cOYXXAV39bOmO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cYOcbL5ELvlTJWONJHcIfFNOqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyqLcdNUMDcrkPIc3MphBt3P.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqjZ9GCD7FPoKhHfeDG90DDkGHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWxDevypB8LjeTquyjoFcz28.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUEP1h3el4sOnrtome5enQE_dh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMRSZHB4nBZVZL0TjhDnJBOH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7i-Mn5p6olbVnoYJm99IjuBamg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PslDPUSwpLqLNwPB3TganfpR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piGupeN0Q0jbyJIs694nucW8JQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjguoGnZFl6HC29wDb28AxLI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yir2m0ybomdjzGxy0TZX9J4Mu7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sof762xZZLm60IR3tU2aBCjm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vAPmvNJFiTmv1TBX96MCcZZaSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqMwSBUADzXmshMmCX05rNdO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRDW5ORwgKdRhoW608RXUi7NShY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZB9EE6kwcMx4j5TAzBkP2W3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1nsane schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

...veel meer zelfgemaakt zie ik het realistisch gezien niet worden :p
Zeker. d:)b
Prima toch.

Je gaat immers, tenminste ik niet, dat beest eerst zelf fokken, verzorgen, slachten en dan pas opeten.
Dat duurt me wel een beetje te lang. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
1nsane schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:37:
Ik heb gewoon een stuk buikspek van de Sligro gebruikt maar alles daarna wel zelf gedaan met kruiden uit eigen tuin, veel meer zelfgemaakt zie ik het realistisch gezien niet worden :p
Bijzondere knoflook plant in je "eigen tuin" >:)

Maar het ziet er wel lekker uit zo ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

duvekot schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

:)
Goed gezien, groeit blijkbaar met verpakking en al. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@1nsane: ik ben enigszins jaloers op jouw snijmachine O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

duvekot schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Maar het ziet er wel lekker uit zo ..
Knoflook is als plant op zich misschien nog een kruid te noemen maar technisch gezien gebruik je de bol van een bolgewas. Valt het dan nog wel onder de kruiden? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Gonadan schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Knoflook is als plant op zich misschien nog een kruid te noemen maar technisch gezien gebruik je de bol van een bolgewas. Valt het dan nog wel onder de kruiden? ;)
Okee ...okee .. het is een groente .. maar @1nsane had niet aangegeven dat hij ook groente in zijn gerecht had gebruikt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
duvekot schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:00:
[...]

Okee ...okee .. het is een groente .. maar @1nsane had niet aangegeven dat hij ook groente in zijn gerecht had gebruikt ...
Nee en dus ook niet benoemd dat die knoflook uit eigen tuin kwam ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
1nsane schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

En daar komt nog bij dat de chemische samenstelling van het gebruikte truffelaroma gewoon hetzelfde is als wat die dure witte truffel z’n smaak geeft dus hoe erg is dat dan?

Dat ze er ook nog stukjes goedkopere (anders smakende) zwarte zomertruffel instoppen, is puur voor de consumentenbeleving want je ziet stukjes truffel en op de ingrediënten lijst staat truffel.

Ik heb wel eens witte truffel geprobeerd en ja dan heb je andere textuur. Maargoed, geen enkel weldenkend mens gaat 400,- uitgeven voor 100gr witte truffel en het vervolgens fijnhakken om het in mayo te steken. Het kan, maar ik denk dat je dan alsnog minder truffelsmaak gaat krijgen.
Dit is een beetje misleidend.
Een (synthetische) truffelaroma bevat vrijwel altijd enkel het component dat witte truffel definieert, maar mist alle andere complimenterende stoffen wat een verse witte truffel zo complex en gebalanceerd (en imho lekker) maakt.

Vooral de slechtere truffelaromas smaken imho alsof je nabij een actieve geiser in IJsland ondersteboven met je tong in een potje vaseline hangt terwijl iemand anders ongecontroleerd aromaten je neus in spuit.
M.a.w. bij verkeerde dosering best een speciale belevenis maar nogal overweldigend en niet voor herhaling vatbaar. En verkeerd doseren gebeurt snel omdat de natuurlijke balans afwezig is (en je de syntheet niet/nauwelijks weg kan verhitten).

Als ik een stukje witte truffel heb dan maak ik dus altijd mayo (omdat dat lekker is), ik gebruik dan ongeveer een kwart tot een halve gram op pakweg 100 gram mayo. Kost zo'n 2-4 euro, en dat smeer ik dan graag op een stukje platgeslagen koe (dat een veelvoud kost) om even te genieten en als het ff kan gaat daar natuurlijk een gepast glaasje wijn bij.
Zoals met alle prijzige dingen doe ik dat gewoon met mate en indien nodig consumeer ik wat minder.

Ik gebruik ook graag zwarte truffel. :9

N.b. een fatsoenlijk eidooier voor de mayo kost tegenwoordig ook alweer bijna 50 ct.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Tomatoman schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:10:
@1nsane: ik ben enigszins jaloers op jouw snijmachine O+
Per toeval van een oude kennis 2e hands voor de prijs van een nieuwe van de Lidl, alleen deze kan wel alles snijden incl kip. Mes was net geslepen ook. Nadeel is wel dat hij 30kg weegt ofzo maar hé, de vrouw zei dat ik geen nieuwe keukenapparatuur meer mocht kopen voorlopig dus dan maak je een statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Dit is een beetje misleidend.
Een (synthetische) truffelaroma bevat vrijwel altijd enkel het component dat witte truffel definieert, maar mist alle andere complimenterende stoffen wat een verse witte truffel zo complex en gebalanceerd (en imho lekker) maakt.

Vooral de slechtere truffelaromas smaken imho alsof je nabij een actieve geiser in IJsland ondersteboven met je tong in een potje vaseline hangt terwijl iemand anders ongecontroleerd aromaten je neus in spuit.
M.a.w. bij verkeerde dosering best een speciale belevenis maar nogal overweldigend en niet voor herhaling vatbaar. En verkeerd doseren gebeurt snel omdat de natuurlijke balans afwezig is (en je de syntheet niet/nauwelijks weg kan verhitten).

Als ik een stukje witte truffel heb dan maak ik dus altijd mayo (omdat dat lekker is), ik gebruik dan ongeveer een kwart tot een halve gram op pakweg 100 gram mayo. Kost zo'n 2-4 euro, en dat smeer ik dan graag op een stukje platgeslagen koe (dat een veelvoud kost) om even te genieten en als het ff kan gaat daar natuurlijk een gepast glaasje wijn bij.
Zoals met alle prijzige dingen doe ik dat gewoon met mate en indien nodig consumeer ik wat minder.

Ik gebruik ook graag zwarte truffel. :9

N.b. een fatsoenlijk eidooier voor de mayo kost tegenwoordig ook alweer bijna 50 ct.
Goed bezig. Ik heb ook eerlijk gezegd geen idee hoeveel witte truffel je door je mayo moet gooien om een goede smaak te krijgen.

Dat gezegd hebbende, de zwarte truffel die aan supermarktmayo toegevoegd wordt, zal ook wel een smaakdoel hebben om de aardse tonen toe te voegen.

Enfin, leuk om eens zelf te proberen, maar ook hier geldt weer dat houdbaarheid en tijd een ding zijn.

Een witte truffel zal je best even goed kunnen houden maar zelfgemaakte mayo bewaar ik niet langer dan een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@1nsane fwiw: een witte truffel bewaar je ook liever niet al te lang. Dit soort dingen zijn vooral leuk als je kunt delen met iemand in je kring en dan is het imho prima te doen.

Als je een complete overweldiging van witte truffel wilt in een gerecht dat verder nauwelijks iets toevoegt (denk pasta/boter/snufje kaas) dan is 10 gram per portie al bijzonder veel.
Met een heel klein beetje kom je erg ver. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:47
@Raymond P waar haal je die truffels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Avalaxy De zwarte bestel ik mee met m'n spek uit Italie (carpaccio op olie).
Wit gaat via een bevriende groentehandelaar. Daar scoor ik ook o.a. saffraan en vanillebonen. :)

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Vanavond eet ik kwartelfilet. Zojuist heb ik alvast de voorbereiding gedaan: schijven pompoen marineren en gevulde uien maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gklx79NHH81-Tp4VTt3z8yRkzVE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AD31HoSLu15Z9ewoKETnuaph.jpg?f=user_large

Voor wie zelf uien wil vullen: pel een grote ui en snijd hem doormidden. Als je de ui rechtop zet, snijd je hem horizontaal door. Verwijder de binnenste lagen en houd nog een stuk of twee lagen aan de buitenkant over waar je straks de vulling in doet. De onderkant van iedere helft dicht je af met een stukje ui die je net uit de binnenkant hebt gehaald.

Kook of stoom de beide uienhelften een minuut of vijf, zodat ze niet meer rauw zijn.

Versnipper de binnenkant van de ui en fruit deze in een pan met spekjes. Doe er vervolgens slagroom, rozemarijn, geraspte Parmesan en gemalen peper bij. Geen zout, want dat zit al in de spekjes. Laat dit kort inkoken en schep daarna de vulling in de beide uienhelften.

Tot slot gaat de gevulde ui in de oven op een graad of 180. Als de bovenkant mooi begint te kleuren is hij klaar. Dat zal denk ik 20-30 minuten duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:50
Naar recept van Lenna, het heeft erg goed gesmaakt. :9
Dit x ga ik jullie niet vervelen met wat er allemaal van onze boerderij komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hHPeoqgyZI8XIqj9puhdRoRJNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNf36XrQVjXEuQL7jfxoRn7K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95zApUARA89nEgBvRsJ0LeOxFy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lX5CV2ppxLjpsOZOEXQHZhB2.jpg?f=fotoalbum_tile
https://www.lennaomrani.c...e-pompoen-en-champignons/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 11:28

fub

Nu het weer iets kouder wordt, ook in huis, merk ik dat mijn brooddeeg minder goed rijst. Als experiment had ik mijn deeg in het blik op de vloer in de gang te rijzen gezet, waar de buizen van de vloerverwarming de leefruimte in komen -- daar is het dus best warm. En dat werkte eigenlijk best goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

Ik gebruik de oven vaak als rijskast.
2 methodes die ik gebruik
Voorverwarmen op 30-35 graden, dan oven uit en deeg er in.
Kopje kokend water in de oven, samen met deeg.

Voor brood hebben we trouwens een apart topic. Het Grote Broodbaktopic - Deel 2

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste