Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
That would be me (snijmachine). Ik denk dat het met wat hardere vleeswaren wel zou kunnen werken met een scherpe mandoline. Met zachter spul denk ik niet. Een maat van me heeft ook een snijmachine maar niet zo'n loeder van 25kg uit de slagerij zoals ik maar een ding van de Lidl. Daar kan je best veel mee al alleen geeft hij ook aan dat zachtere spullen zoals kiprollade/filet geen mooie plakjes opleveren.Gonadan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:59:
Een tijdje terug kwamen hier allemaal echte snijmachines langs, maar heeft iemand wel eens geprobeerd om vleeswaren door een mandoline te halen? En dan bedoel ik dus spianata of zoiets en niet je vingers.
Adjust non olet, plerumque...
Een kookworst portioneren zal wel lukken, mja...
Edit: en zoiets als kiprollade doe je dus licht aanvriezen voordat je dat op de snijmachine legt, dan lukt dat prima.
[ Voor 28% gewijzigd door Raymond P op 20-01-2026 10:42 ]
- knip -
Had al niet veel vertrouwen dat zoiets zou werken maar ik stond gisteren met de hand een blok spianata te verwerken en vroeg mij ineens af of iemand dat geprobeerd had.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://amazingoriental.com/product/80897/
https://amazingoriental.c...che-witte-misopasta-500g/
Andere Haagse winkels waar andere witte miso worden verkocht mag ook.
Deze vond ik nog achterin de voorraadkast. Die heb ik gemaakt voordat mijn dochter geboren werd, weet niet precies wanneer. Ze is nu 10.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Binnenkort sta je ook op Youtube.
"A dad ate 10 year old..."
A man called G was brought into the emergency room with difficulty breathing, tachycardia and hyperglycemia.
(Mocht je hem niet kennen: Chubbyemu )
Wat zit er in die potten?
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Lekker smullen!
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik twijfel erover. Met name omdat het niveau van het vocht aardig is afgenomen en dat suggereert dat het niet 100% afgesloten meer is.Dennis1812 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:06:
Die kan je nog prima eten hoor.
Lekker smullen!
Maar ik ga nog zeker even ruiken en proeven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee waar je het over hebt.sh4d0wman schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:55:
@Gonadan
Binnenkort sta je ook op Youtube.![]()
"A dad ate 10 year old..."
A man called G was brought into the emergency room with difficulty breathing, tachycardia and hyperglycemia.
(Mocht je hem niet kennen: Chubbyemu )
Wat zit er in die potten?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gok dat het vocht in de peren is getrokken kijkend naar het formaat van de peren.Gonadan schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:43:
[...]
Ik twijfel erover. Met name omdat het niveau van het vocht aardig is afgenomen en dat suggereert dat het niet 100% afgesloten meer is.
Maar ik ga nog zeker even ruiken en proeven.
En daarbij.. ze zullen ruiken naar suiker. Of kaneel of rode wijn.
Net waarmee je ze gemaakt hebt.
Peren maken niet snel schimmel door de hoeveelheid suiker.
Bij twijfel wegdoen uiteraard. Maar gezellig met je dochter eten en vertellen dat het net zo oud is is ook leuk.
M.a.w. gaan ze zonder moeite open of moet je echt de ring nog 'ontluchten'?
Vraag me trouwens ook af of zo'n rubberen/siliconen ring niet na zoveel jaar verteerd is...
Dat betwijfel ik, dat is zoveel jaar geleden tijdens het koken al gebeurd.Dennis1812 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:18:
[...]
Ik gok dat het vocht in de peren is getrokken kijkend naar het formaat van de peren.
Gezien wit rubber zou ik het niet meer consumeren. Excuus voor mn vorige bericht. Te snel gekeken.
Als het vocht achteraf in de peren was getrokken dan waren die in volume toegenomen en was het niveau niet gedaald.
Ze zitten nu nog dicht. Ga komende week wel kijken en dan merk ik vanzelf of ze nog onderdruk hebben of niet meer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wil je gedroogde pasta of koekjes erin is dat witte prima. Maar niet om iets anders mee te doen.
Ik twijfel ook of het Ikea potten zijn. In dat geval Ikea geeft geen garanties om de potten op hoge temperaturen te gebruiken. Ik zou er zeker niet mee wecken.
Inmaken liever niet. Want dan giet je alsnog kokendhete vloeistof ergens in. En scherven in je hele keuken + eten weggooien is erg zonde.
De inhoud bleek zelfs na twintig eeuwen nog eetbaar. Niet orgasmisch lekker of zo, maar boterig met een kazige bijsmaak.
Connoisseurs laten hun single malt whisky 18 jaar rijpen, James Bond drinkt het liefst Bollinger uit 1956, maar voor de meeste dingen geldt dat de kwaliteit na verloop van tijd afneemt. Ik weet er alles van.
Wat verwacht je eigelijk van peren die ouder zijn dan je dochter?
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Die is prima.noud schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:03:
Is iemand bekend met witte miso? En vooral met eentje van de onderstaande linkjes?
https://amazingoriental.com/product/80897/
https://amazingoriental.c...che-witte-misopasta-500g/
Andere Haagse winkels waar andere witte miso worden verkocht mag ook.
Vermoed dat de wah nam Hong en dergelijke het ook wel verkopen.
Beetje een NOMA fermentatie experiment.Boudewijn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:38:
Qua stoofperen, openmaken en goed ruiken. De hoeveelheid suiker zal wel conserveren.
Ik zou het zelf wel aandurven maar echt niet san derden voorschotelen.
@Gonadan ik ben wel erg benieuwd hoe het opent, ruikt en eventueel smaakt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De derden in huis waren sowieso al afgehaakt, die zitten compleet aan de andere kant van het spectrum dan ik. Ik probeer altijd af te dwingen dat er niets weggegooid wordt zonder dat ik het beoordeel, maar laatst was er toch parmezaan weggegooid omdat de nog dichte verpakking zei dat hij over datum was.
Één van de redenen dat ik bijna alles in eigen bakjes en potjes bewaar, dan heeft het geen datum meer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De eerste James Bond komt dan ook uit 1953Uitvreter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:30:
In Ierland werden vroeger vaten met boter in moerassen begraven, omdat het koude, zuurstofarme en zure veenwater bederf tegenging. Met vroeger bedoel ik rond het begin van onze jaartelling, 2000 jaar geleden. Sommige van die vaten werden vergeten, en er zijn er recent enkele teruggevonden.
De inhoud bleek zelfs na twintig eeuwen nog eetbaar. Niet orgasmisch lekker of zo, maar boterig met een kazige bijsmaak.
Connoisseurs laten hun single malt whisky 18 jaar rijpen, James Bond drinkt het liefst Bollinger uit 1956, maar voor de meeste dingen geldt dat de kwaliteit na verloop van tijd afneemt. Ik weet er alles van.
Uiteindelijk gaat het niet om de leeftijd. Maar de wijze van conserveren en bewaren.
Ik ben een jaar of 8 geleden begonnen met wecken en heb ook nog wel wat stoofpotten en pastasaus uit die jaren. Eet ik nog rustig op zonder een seconde te twijfelen.
Wit kan siliconen zijn, maar ook rubber. Kleur zegt niets, het gaat om het materiaal maar belangrijker, het resultaat.Dennis1812 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:00:
Kleur is heel relevant. Wit is siliconen. Oranje is rubber.
Wil je gedroogde pasta of koekjes erin is dat witte prima. Maar niet om iets anders mee te doen.
Ik twijfel ook of het Ikea potten zijn. In dat geval Ikea geeft geen garanties om de potten op hoge temperaturen te gebruiken. Ik zou er zeker niet mee wecken.
Inmaken liever niet. Want dan giet je alsnog kokendhete vloeistof ergens in. En scherven in je hele keuken + eten weggooien is erg zonde.
Dit zou Ikea kunnen zijn maar ook oude die ik al heel lang heb, niet naar gekeken. Dat ze geen garanties geven is typisch iets van deze tijd, stel je voor dat je aansprakelijk gesteld wordt.
Heb zo vaak hete zooi in die potten gegooid, daar zijn ze voor. Een meestal vooraf al vullen met kokend water om schoon te maken en alvast op temperatuur te krijgen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eigenlijk dat ze niet te kanen zijn.Uitvreter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:30:
Maar op zijn best oke. Was überhaupt niet de bedoeling om ze lang te bewaren, meestal eet ik het in het seizoen gewoon al op.
Ik zie dit meer als een lollig onbedoeld experiment.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ik moest aardig geweld gebruiken om hem open te krijgen dus die luchtdichtheid zat wel geramd.Gonadan schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:41:
[Afbeelding]
Deze vond ik nog achterin de voorraadkast. Die heb ik gemaakt voordat mijn dochter geboren werd, weet niet precies wanneer. Ze is nu 10.
Toch vind ik ze qua smaak nu tegen vallen, beetje vlak en wat zuriger. Heb het bij even proeven gelaten, ik maak wel weer nieuwe waar ik écht van kan genieten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Op het eiland Isla Nublar, voor de Zuid-Amerikaanse kust, lopen 50 miljoen oude dinosauriërs rond, die die nog steeds probleemloos worden gegeten door de tyrannosaurussen op het eiland. De dino’s op het eiland eten trouwens ook paleontologen, miljardairs en computernerds en trekken zich daarbij niks aan van de ouderdom van hun maaltijd.Uitvreter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:30:
In Ierland werden vroeger vaten met boter in moerassen begraven, omdat het koude, zuurstofarme en zure veenwater bederf tegenging. Met vroeger bedoel ik rond het begin van onze jaartelling, 2000 jaar geleden. Sommige van die vaten werden vergeten, en er zijn er recent enkele teruggevonden.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Was het niet Andrew Zimmern die hier een docu over gemaakt heeft? Die boter wordt inderdaad gewoon gebruikt in gerechten.Uitvreter schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:30:
Adjust non olet, plerumque...
-------------------------------------
Mijn staafmixer is doorgebrand. Mijn eigen schuld. De hummus was te stroef en ik bleef hem toch maar doormixen ook toen het apparaat te warm werd. Ik dacht laat ik nu een keertje door mixen.
Ik zoek een nieuwe staafmixer set.
Voorheen had ik de Bosch Ergomixx 750 W.
Nadelen vond ik dat ik de deksel van het mix bakje nooit goed kon schoonmaken omdat je hem niet onder de kraan mocht schoonmaken. Mogelijk zit er ook etensresten achter de kieren van de deksel.
Andere nadeel was dat hij niet krachtig genoeg was. Voor bv hummus. Het bakje vond ik ook aan de kleine kant.
Als ik weer alle reacties lees van staafmixer sets dan klagen veel mensen over het levensduur van het apparaat.
Ik zoek een set die beter is dan die ik nu heb. Mijn budget... ik wil er niet teveel aan geld uitgeven aangezien mijn levensdagen zegmaar maanden is.
Dus krachtiger, beter schoonmaken, iets grotere mengmixbak en kwaliteit. Rond 60 Euro.
Andere accessoires heb ik niet nodig dan een staafmixer voor soepen, klein mesje om te hakken.
Dus garde is niet nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door noud op 06-02-2026 13:50 ]
Alleen choemoes... met een staafmixer?noud schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:47:
@Boudewijn @fub Die miso lijkt helemaal niet meer te koop zijn. Wel de Honzukuri Shinshu shiro miso no msg of de shinshu aka miso. Ik zal de gene zonder msg nemen.
-------------------------------------
Mijn staafmixer is doorgebrand. Mijn eigen schuld. De hummus was te stroef en ik bleef hem toch maar doormixen ook toen het apparaat te warm werd. Ik dacht laat ik nu een keertje door mixen.
Ik zoek een nieuwe staafmixer set.
Voorheen had ik de Bosch Ergomixx 750 W.
Nadelen vond ik dat ik de deksel van het mix bakje nooit goed kon schoonmaken omdat je hem niet onder de kraan mocht schoonmaken. Mogelijk zit er ook etensresten achter de kieren van de deksel.
Andere nadeel was dat hij niet krachtig genoeg was. Voor bv hummus. Het bakje vond ik ook aan de kleine kant.
Als ik weer alle reacties lees van staafmixer sets dan klagen veel mensen over het levensduur van het apparaat.
Ik zoek een set die beter is dan die ik nu heb. Mijn budget... ik wil er niet teveel aan geld uitgeven aangezien mijn levensdagen zegmaar maanden is.
Dus krachtiger, beter schoonmaken, iets grotere mengmixbak en kwaliteit. Rond 60 Euro.
ik doe het in de keukenmachine en laat het minimaal 10-15 mins draaien, die mate van draaien krijg je denk ik heel lastig met een staafmixer voor elkaar.
@noud je weet dat ik een imaginaire tatoeage van Bamix heb he?
De hummus maak ik in dat mix bakje. Maar vind het altijd net te klein. Ik moet wel constant op het knopje drukken. Maar dat is voor nu okay.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ah bah, sorry.Sterkte man.noud schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:54:
Haha ik las het in oudere topics over je Bamix fetish. Alleen aangezien ik niet lang meer te leven heb, heb ik weinig aan zo'n uitgebreide set.
De hummus maak ik in dat mix bakje. Maar vind het altijd net te klein. Ik moet wel constant op het knopje drukken. Maar dat is voor nu okay.
Tsja ik heb nog nooit met een staafmixer choemoes gemaakt dus vind het lastig je te adviseren. Hier staat een okaye Philips keukenmachine, niets speciaals die dat doet. Die had mijn vriendin al toen ik haar leerde kennen, voldoet prima voor dit soort dingen.
Paar pro-tips:
- Ontvel zelf je kikkererwten.
- Gebruik gedroogde kikkererwten. Blik is haram.
- Geen olie tijdens het draaien. Alleen na het draaien, anders wordt hij nooit fluffy.
- Voldoende techina. Meer is beter.
- Om te voorkomen dat de vette in de techina warm worden en daarmee de boel minder fluffy maken gooi ik ijsklontjes tijdens het draaiproces in de mix. Tip van Ottolenghi meen ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 06-02-2026 14:05 ]
Tsja ik heb nog nooit met een staafmixer choemoes gemaakt dus vind het lastig je te adviseren.
Mijn staafmixer moet je op het hakmolen bakje aansluiten. En de staafmixer zelf is doorgebrand.
Vandaag ben ik bij twee kringloopwinkels langsgeweest om te kijken of ze toevallig dezelfde staafmixer verkochten.
Je hebt over een keukenmachine die zijn meestal groter en uitgebreider toch?
Voor mij is echt een kleine set. Ik zal verder kijken. Uit mijn vrienden/familiekring heeft iedereen wel een werkend keukenmachine/staafmixer etc set.
Welke tahin gebruik je? Dat van het ontvellen ken ik. Dat is een hels karwei. Zelfs als je de kikkererwten op een handdoek legt en met twee handen overheen wrijft.
Ik hoop wel dat mijn leven tenminste 4 maanden nog doorgaat.Tomatoman schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:57:
@noud: in jouw geval zou ik voor een staafmixer met een 90 dagen niet-goed-geld-terug-garantie gaan
Keukenmachine: idd groter, ander werkt het niet om de goede structuur te krijgen.noud schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:05:
Ah bah, sorry.Sterkte man. Dankje
Tsja ik heb nog nooit met een staafmixer choemoes gemaakt dus vind het lastig je te adviseren.
Mijn staafmixer moet je op het hakmolen bakje aansluiten. En de staafmixer zelf is doorgebrand.
Vandaag ben ik bij twee kringloopwinkels langsgeweest om te kijken of ze toevallig dezelfde staafmixer verkochten.
Je hebt over een keukenmachine die zijn meestal groter en uitgebreider toch?
Voor mij is echt een kleine set. Ik zal verder kijken. Uit mijn vrienden/familiekring heeft iedereen wel een werkend keukenmachine/staafmixer etc set.
Welke tahin gebruik je? Dat van het ontvellen ken ik. Dat is een hels karwei. Zelfs als je de kikkererwten op een handdoek legt en met twee handen overheen wrijft.
Mijn techina: die van souq bij de AH is goed verkrijgbaar. Ik heb het liefst syrische of libanees techina. Of Israelisch. Maar dat is allemaal wat lastig.
Qua kikkererwten: ik kook ze met wat bakpoeder, daarna bak ik ze even kort met wat aanhangend water en bakpoeder in een kookpan tot ze iets vastkoeken. Daarna stort ik de pan vol koud water en wrijf ik ze over elkaar. Ik maak daarna een grote draaikolk in de pan (denk aan eieren pocheren) en laat die draaikolk aan de rand van de pan wat overlopen... de vliesjes worden door de draaikolk mee naar boven genomen en die spoel je dan de pan uit.
Op 3:30 verteld hij dat hij de velletjes juist laat zitten. En vervolgens kookt ie het helemaal droog, ook echt een goed resultaat.
Er zijn zoveel soorten hummus. Elk land, elk eettentje doet het weer net anders, en net andere toppings, das juist het mooie. Zelfs met een blikje krijg je een prima resultaat, zeker tov kant en klaar. Maar inderdaad, als het even kan dan met gedroogde beginnen én goede olijfolie gebruiken.
Ik geloof wel heilig in de olie nooit toevoegen tijdens het draaien, maar alleen naderhand op het bord.Aikon schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:36:
Ik ontvlies de kikkererwten dan weer tijdens het koken, goed alles losroeren en met een klein zeefje door het water. Zo lang doen als dat je zin hebt, hoeft niet perfect. Maar dIt is ook een goed recept: YouTube: We Made YouTube's Best Hummus EVEN BETTER!
Op 3:30 verteld hij dat hij de velletjes juist laat zitten. En vervolgens kookt ie het helemaal droog, ook echt een goed resultaat.
Er zijn zoveel soorten hummus. Elk land, elk eettentje doet het weer net anders, en net andere toppings, das juist het mooie. Zelfs met een blikje krijg je een prima resultaat, zeker tov kant en klaar. Maar inderdaad, als het even kan dan met gedroogde beginnen én goede olijfolie gebruiken.
Mijn voorbeeld daarin is Yigal Krant, sowieso wel een baas: https://foodtube.nl/choemoes-alias-hummus-the-real-stuff/
De ijsblokjes heb ik gejat van Ottolenghi
Vliesjes van de kikkererwten af halen? Ain't nobody got time for that, gewoon een schepje baking soda d'r bij en echt helemaal tot pap laten koken, de boel af laten koelen en dan pas in de hakmolen van de staafmixer. Ik doe ook gewoon olie d'r door heen bij het malen, en water, en citroensap. IJsblokjes doe ik niet, zo warm wordt het allemaal niet en het is me te veel gedoe.
Er is vast van alles mis met de hummus die ik produceer, maar iedereen die 'm proeft vindt 'em lekker (en daar hoor ik ook bij) dus ik heb geen reden om iets anders te gaan doen en mijn leven complexer te maken dan nodig
Ik vind de choemoes dan minder luchtig. Het is hier echt kikkererwt, techina, zout, water en citroensap. Daarna op het bord pas olie en kruiden.Aikon schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:34:
Ja Yigal heeft wel leuke recepten inderdaad. Ik voeg gewoon olie toe tijdens het draaien maar óók naderhand, zit je altijd goed
Heb het wel eens naast elkaar gezet (zelfde ingrediënten, zelfde draaitijd) en je merkte stiekem toch best wel verschil.
Ik heb een hoshizaki, ik moet toegeven dat dat wel helpt. Hoe lang laat je je machine lopen?fub schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:03:
Ik gebruik ook het proces uit die Middle Eats video.
Vliesjes van de kikkererwten af halen? Ain't nobody got time for that, gewoon een schepje baking soda d'r bij en echt helemaal tot pap laten koken, de boel af laten koelen en dan pas in de hakmolen van de staafmixer. Ik doe ook gewoon olie d'r door heen bij het malen, en water, en citroensap. IJsblokjes doe ik niet, zo warm wordt het allemaal niet en het is me te veel gedoe.
Er is vast van alles mis met de hummus die ik produceer, maar iedereen die 'm proeft vindt 'em lekker (en daar hoor ik ook bij) dus ik heb geen reden om iets anders te gaan doen en mijn leven complexer te maken dan nodig
Onze cheapy Philips wordt toch wel warm na 10+ mins.
Ik heb een klein hakmolentje waar je de motor op zet -- dus de warmte loopt niet door het mengsel maar kan gewoon naar boven -- dat zal schelen, want het motortje wordt inderdaad wel warm na twee batches! En ik draai een beetje, schep de boel dan om en voeg nog iets toe (water, olie, citroensap, tahini, enz) en draai dan weer verder. Net zo lang tot ik tevreden ben over smaak en structuur.Boudewijn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:48:
Ik heb een hoshizaki, ik moet toegeven dat dat wel helpt. Hoe lang laat je je machine lopen?
Onze cheapy Philips wordt toch wel warm na 10+ mins.
Precies dit inderdaad. En zo lang hoeft het ook echt niet te draaien is mijn ervaring. Het kan vast nog beter maar het verschil met kant-en-klare is dusdanig groot dat ik me daar niet zo'n zorgen om maar.fub schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:03:
Ik gebruik ook het proces uit die Middle Eats video.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is het niet de wrijving tussen de messen en het voedsel dat voor het opwarmen zorgt?fub schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:36:
[...]
Ik heb een klein hakmolentje waar je de motor op zet -- dus de warmte loopt niet door het mengsel maar kan gewoon naar boven -- dat zal schelen, want het motortje wordt inderdaad wel warm na twee batches!
Ach dan heb ik een vriend/familielid weer blij gemaakt met deze set
Hou nog even vol want je hebt een goede keuze gemaakt, mijn vriendin is fan van deze, ik ben van de Bamix maar daar kan zij dan weer niet mee werken (ik heb geen idee waarom).noud schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 00:24:
Zojuist de Braun MultiQuick 5 Pro MQ55.254M gekocht. Net nu de pijn en krachtverlies toeneemt haha.
Ach dan heb ik een vriend/familielid weer blij gemaakt met deze set
Op Reddit kom ik veelal Paprika tegen.
Op F-droid kom ik KitchenOwl tegen, die krijg ik niet lekker aan de praat op Windows, als ik een recept opslaan blijft het receptenveld tegen.
Dat ziet er wel interessant uit. Werkt dat ook goed met Nederlandstalige recepten?Zebby schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:48:
Ik gebruik cooked.wiki, ook makkelijk om recepten te bewaren (zet het voor de URL net als archive.is).
Ik gebruik Anylist. Cross-platform is mobile-only, maar op desktop heb ik het niet nodig.walterworld schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:34:
Wat gebruiken jullie om recepten croos-platform te beheren,
Op F-droid kom ik KitchenOwl tegen, die krijg ik niet lekker aan de praat op Windows, als ik een recept opslaan blijft het receptenveld tegen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Niet heel lang geleden begonnen met digitaliseren van wat er in m'n hoofd hangt. Daarbovenop ook de optie om te importeren/scrapen.
Werkt op zich prima, en de vriendin vindt het makkelijk en leuk om de planning in te vullen. En om heel eerlijk te zijn helpt de boodschappenlijst die daarmee te maken is mij ook wel een beetje, vooral als ik toevallig random winkel x binnen loop.
Geen idee of daar een (native) app voor is, maar de webui werkt imho goed genoeg.
Het grote nadeel is dat als ik ophoud te bestaan het waarschijnlijk allemaal alsnog verloren gaat, net zoals de rest van m'n huis.
n.b. er is natuurlijk wel een print optie.
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 13-02-2026 13:46 ]
- knip -
Mealie. Draait als container op mijn nas.walterworld schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:34:
Demo: https://demo.mealie.io
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik wist niet dat ik een dergelijk beheersysteem zocht, maar deze gaat nu ook op de NAS. Dank voor de tip! Wat de app betreft, zie ik heel veel enthousiasme voor dit onofficiële geval: https://f-droid.org/packages/de.kitshn.androidRaymond P schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:40:
Tandoor (self hosted) (demo)
Niet heel lang geleden begonnen met digitaliseren van wat er in m'n hoofd hangt. Daarbovenop ook de optie om te importeren/scrapen.
Werkt op zich prima, en de vriendin vindt het makkelijk en leuk om de planning in te vullen. En om heel eerlijk te zijn helpt de boodschappenlijst die daarmee te maken is mij ook wel een beetje, vooral als ik toevallig random winkel x binnen loop.
Geen idee of daar een (native) app voor is, maar de webui werkt imho goed genoeg.
Het grote nadeel is dat als ik ophoud te bestaan het waarschijnlijk allemaal alsnog verloren gaat, net zoals de rest van m'n huis.
n.b. er is natuurlijk wel een print optie.
Beetje flauw misschien, maar mijn recepten beheer ik gewoon binnen Joplin. Voor mijn bescheiden use case werkt het prima.walterworld schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:34:
Entropy isn't what it used to be
/f/image/5fobG4lwWvMoyoOroKTm4s3X.png?f=fotoalbum_large)