Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

• Die Bruine
  • Registratie: december 2002
  • Nu online
Mede-auteur:
  • Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:49

Boudewijn

Lekker eten bij de GoT-kookclub II

Waarom dit topic?

In navolging van Tukk's Lekker eten bij de GoT-kookclub volgt hier dan na zes ehm dik zeven jaar eindelijk eens deel II. In het oorspronkelijke deel stond hier een stukje waarin werd gemeld dat het niet de bedoeling is dat je vraagt hoe je een ei kookt. Maar, dat het meer een topic was, bedoeld voor voor de gevorderden. Ik kan je verzekeren, "hoe kook je een zacht ei?" heeft de revue meerdere keren gepasseerd ;) . En zo zijn er nog een flink aantal andere beginnersvragen gesteld. Dus wees gerust, je kunt hier ook simpele vragen stellen. Het is in elk geval wel de bedoeling dat je zelf ook moeite doet. Zoals in elk topic op GoT van jou als Tweaker wordt verwacht. Wat wil je bereiken, wat heb je geprobeerd, waar twijfel je over? Iets te melden, wil je een recept met ons delen, een goed idee wat tijd bespaart... Allemaal welkom hier!

Wat kun je hier verwachten?

In het vorige topic werd er van alles en nog wat gevraagd. Hoe maak ik sambal, hoe maak ik pulled pork, hoe maak ik een curry, hoe trek ik een bouillon... Enfin, je begrijpt het wel. Op basis van de voorgaande jaren kan ik rustig stellen dat hier vooral wordt gevraagd hoe je iets kunt klaarmaken wat je normaal gesproken in een restaurant eet, in een kant-en-klaar-potje koopt of ooit ergens (in het buitenland) hebt gegeten.
Zoek alsjeblieft voordat je een vraag stelt of deze niet in het vorige topic is beantwoord. Daar staan echt goede, duidelijke, originele, lekkere, gezonde, maar ook hartinfarct-bezorgende recepten in. En dat mag natuurlijk ook wel na al die jaren :+ . Quoten van recepten uit het vorige topic wil ik persoonlijk dan weer wel aanraden. Zo herinner je ons weer aan oude recepten, breng je ons op ideeën. En wie weet, kan er wellicht eens aan een goede index of verkort menu worden gewerkt.

Kooklinks

Tukk had hier een viertal links in opgenomen, die laat ik dan ook staan. Ik voeg echter nog wel een aantal spin-offs en verwanten toe, beginnend bij nummer vijf. Dat zijn GoT-topics waar je meer informatie kunt vinden over onder andere pizzadeeg á la MaximusTG (die absoluut een eervolle vermelding verdient), potten en pannen of zelfgebakken brood.

Heb ik iets over het hoofd gezien, stuur mij een bericht, dan kijk ik er naar ;) .

Allerhande, veel goede recepten.
http://www.ah.nl/allerhande/

Webchef,een recepten-metacrawler, ideaal als je nog een paar producten ergens hebt liggen en je zoekt er een recept bij. Wel veel dubbele recepten en recepten die beginnen met: Pak het pak Knorr en volg de aanwijzingen op de verpakking
http://www.webchef.nl

Kritisch consumentenlog over voedsel en alles er om heen
http://www.foodlog.nl

Veel recepten staan op
http://www.mijnreceptenboek.nl

De GoT specifieke topics. Let op, sommigen staan in de Tweakers Lounge. Als je daar nog niet bij kunt, geduld hebben, of iets meer je best doen op de site 8) .
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

Het Grote Broodbaktopic
Het Grote Broodbaktopic deel 2
Zelf brood bakken: broodbakmachine

Welke keukenmessen? Thnq franssie

[GoT kookclub] De juiste pan kiezen

Het BBQ-hardware topic
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3

En natuurlijk: Lekker eten bij de GoT-kookclub deel I

Tot slot

Ik erger mij al zeven jaar aan deze ongelooflijk lelijke layout en kleur. Vandaar dat ik hem hergebruik. Byte me...

Die Bruine wijzigde deze reactie 04-04-2017 18:27 (8%)

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Maverick!
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:26
Gisteren alleen thuis.
Had nog wat 3 kleuren sla, een avocado en groene asperges.
Man, wat heb ik hier een tasty maaltijdsalade mee weten te fabriceren :)

- Driekleuren sla (gewassen en goed droog gemaakt)
- Groene asperges
- Avocado
- Halve ui in heel dunne halve ringen
- Geroosterde Pijnboompitjes

Dressing:
- Olijfolie
- Klein teentje knoflook geperst
- 1/3 theelepel mosterd
- Scheutje wijnazijn
- 1/5 theelepel honing
- Zwarte peper
- Zeezout

Rooster de pijnboompitten lichtbruin.

Spoel de asperges af, coat ze in een beetje olijfolie en sprinkel er een klein beetje zout over. Gril ze een aantal minuten aan beide kanten.

Meng de dressing goed met je handen door de sla en ui, verdeel de avodado in stukjes, pijnboompitten en asperges in stukjes over de sla.

XBox: R0nster76 || PSN: Ronster_Jona

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Maverick!
Gisteren een erg lekkere, gezonde, makkelijke en snelle courgettesoep gemaakt.
Uitje, teentje knoflook en stukje gember aanfruiten in olijfolie. (tip: knoflook en gember doe ik tegenwoordig raspen met een kaasrasp :))
Courgette in de lengte halveren en met de kaasschaaf in dunne plakje in de pan erbij.
Eventueel paar blaadjes munt erbij.
Ik had nog een stukje rode paprika. Dit ook in stukjes erbij gedaan.
tijdje (+- 30 minuten) op laag vuur met deksel laten pruttelen.
Naar smaak Kurkuma, Cayenne peper en wat chilivlokken erbij (ik houd van pikant).
0.5L bouillon erbij, even opwarmen en staafmixeren.
Wat creme fraiche of zure room erdoor.
Effe proeven en evt nog op smaak maken met wat zeezout en zwarte peper.
Wil je het wat dunner kun je er nog wat water bij doen.

Easy peasy en erg lekker!

Het is dat ik alle ingrediënten en kruiden toch al had liggen. Ze hoeven er natuurlijk niet allemaal in. Met alleen een uitje, knoflook, courgette en bouillon is hij ook al heerlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Thomas
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Gisteren een werkelijk heerlijke (en makkelijke!) vegetarische hamburger in elkaar gezet.

Gebaseerd op dit recept; http://www.ah.nl/allerhan...58/italiaanse-superburger

Heb het als volgt gedaan.

- Meergranenbollen in 2en (niet 3) gesneden, aan de binnenkant even gegrild in een pan met een druppeltje olie.

- Uienringen laten fruiten.

- Burger gewoon gebakken, heb zelf de Mc2 burger van de Vegetarische Slager gebruikt en ik ben hier erg over te spreken, verreweg de lekkerste vegaburger die ik ooit gegeten heb.

- Vervolgens ui op broodje, kwakje mayo (Hellmans gebruikt), burger, de kaas (mozarella maar een andere kaas is ook lekker), gegrilde paprika (potje rood/geel), slamelange en wat bbq saus van Calve.

Dus dit keer geen burger waar ik alles "zelf" heb gemaakt, maar wel erg goed te eten en de bereiding duurt niet al te lang.

| Switch FC: SW-3939-0492-5105 |

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Bra-Jo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

IJsrecept-tip:
quote:
15 chocolate chip cookies
20 Oreos
2 cups whipping cream
1 tbsp vanilla extract
1 can sweetened condensed milk

Crush cookies and Oreos into medium pieces.

Mix cream with vanilla extract until peaks form. Add condensed milk, mix in by hand.

Mix in 3/4 of the cookies/Oreos.

Turn out into a loaf pan. Spread the rest of the cookies/Oreos over the top.

Freeze for 5h.
Met deze methode blijft het ijs redelijk zacht op - 18 graden, en er worden geen kristallen gevormd. Erg lekker (ook zonder de koekjes).

Nomen nescio

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Nu online
Recept :

150 gram pepers
1 ui
3 teentjes knoflook
scheutje azijn
scheutje olie (olijf of zonnebloem)
scheutje citroensap
snufje zout

pepers/uit/knoflook in de keukenmachine/blender en daarna vloeistoffen toevoegen tot het juiste dikte heeft.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dames en heren!

Gisteren een werkelijk fantastische (cheese)burger gemaakt! Uiteraard kan het vast beter, maar dit was veruit de lekkerste die ik ooit zelf in elkaar heb gezet. Vrij klassiek allemaal. Recept als volgt;

Broodje; Meerzadenbol (per 4 verpakt) van de AH. Waarom? Valt niet uit elkaar (!), is een lekker broodje in essentie, niet te hard, niet te zacht. Snijvlakken aangebakken in een beetje roomboter totdat het bruin wordt.

Nu verder van onder tot boven;

Sla; gemengde sla van de AH. Enkel de blaadjes er uit gevist; zit ook geraspte wortel (?) in geloof ik.

Trostomaat; 2 plakjes, dun (niet te dun!), horizontaal gesneden (tomaat op z'n zijkant, dus onderkant links/rechts en bovenkant idem).

Saus; 3 (flinke) el. Hellmans, 1 (flinke) el. Heinz ketchup, 1 (flinke) tl. worcestershire saus, 1 (naar smaak) tl. Tabasco Chipotle, gemalen knoflookflakes naar smaak, peper naar smaak. Dit heb ik gebruikt om 2 burgers te maken, en had nog wat over. Giet er een riante eetlepel overheen.

Patty; Angus beef gehakt (mager, Greenfields, van de AH, +- 150 gram per stuk, ~ 1cm dik bij vormen), zout en peper naar smaak.

Kaas; Beemster jong belegen, in vierkantje gesneden zodat het de hele burger bedekt (aanrader, heerlijke kaas, niet te sterk en ook zeker niet te mild!)

Bacon; 2 plakjes, bijde kanten aangebakken zodat het enigszins krokant is. Gebruik zelf Stegeman ontbijtspek, met name omdat het niet bizar zout is.

Flinterdunne gesneden rode ui; zoals gezegd, snij zo dun mogelijk. Licht aangebakken met een klein beetje olijfolie op laag vuur. Zorgt dat de smaak wat meer naar boven komt.

Het vlees is mild en je proeft alle smaken. Ook de saus past heel goed vind ik, niet te overheersend maar wel een fijne, uitgesproken smaak. Heb erg veel recepten geprobeerd maar deze beviel me het meest, vaak overheerst er wel iets; de ene keer de saus, de andere keer de kaas (dat heb ik erg vaak met cheddar), de andere keer weer de kruiden in de burger zelf. Hier proefde ik alles, duurt niet al te lang om te maken gelukkig. Mocht je het een keer uitproberen hoor ik graag reacties. Op- of aanmerkingen en/of tips zijn altijd welkom.

(als je er op klikt is hij niet meer ondersteboven :P ).

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Maverick!
Gisteren eindelijk eens Beef Rendang gemaakt volgens DIT recept. Dit stond al tijden op mijn todo list.

Man man man, wat is dat LEKKER!

Mijn wederhelft vond het veuls te pittig, dus gooide er zure room doorheen :| 8)7
Gelukkig vond ze de smaak wel er lekker en is het voor herhaling vatbaar.

Volgende keer dan maar wat minder chili flakes in de paste en er gewoon op mijn bord wat bij doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Heeft iemand ervaring met Hestons bacon and eggs ice cream?
http://www.sbs.com.au/foo...s-bacon-and-egg-ice-cream

Ik ga die zaterdag maken (en nog iets soortgelijks), maar heb geen droogijs tot mijn beschikking... en eigenlijk maar 1 ijsmachine (model dat eerst in de diepvries moet). Gevolg is dat ik even heel goed moet nadenken/plannen.

Heeft iemand ervaring met zo'n raar mengsel invriezen? Roomijs+ei, ik kan me voorstellen dat het met de roeren-in-het-bakje methode iets anders dan een standaard sorbet of gelato werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
jammer voor de blender, had hij maar geen blender moeten worden.
Au serieux: hij was warm, maar het kon wmb wel.

Ik ga deze maken:
quote:
AVOCADO MET WATERKERS EN TOMAAT

3 stevige, eetrijpe avocado’s het sap van 5 limoenen piment d’espelette (poeder) 6 tomaten 100 g parelgort 1 sjalot 2 el fijngehakte bieslook schil van een 1/2 pekelcitroenschil 40 g gepofte boekweit 0,5 l geitenyoghurt 1 el amandelolie 1 bos waterkers zakje tomatenpoeder (verkrijgbaar bij sport- en gezondheidssupplementenwinkels) Hangop: Maak hangop door de yoghurt in een passeerdoek op te hangen en uit te laten lekken. Het mag een dagje hangen, begin daar ’s ochtends mee (of een dag van tevoren). Roer de amandelolie door de geitenhangop en maak op smaak met peper en zout. Vulling: Snijd 4 tomaten in parten, verwijder de zaadlijsten en kroontjes en bewaar ze. Snijd de ontzade parten in hele kleine blokjes (concassé). Maal de overgebleven twee tomaten fijn, samen met de afsnijdsels van de concassé. Stop dat mengsel in een passeerdoek en hang die op boven een bakje. Het gaat in dit geval om het vocht dat eruit lekt. Kook het lekvocht in tot het dikker wordt. Kook de parelgort in een minuut of tien gaar en giet af. Snijd de schil van de pekelcitroen fijn en meng die met de afgekoelde parelgort en bieslook door de concassé. Maak de salade aan met het tomatenvocht, wat olijfolie, peper, zout en een drupje limoensap naar smaak. Avocado’s: Schil de avocado’s, halveer ze en haal de pit eruit. Snijd van de bolle kant een dun plakje, zodat je ze kan neerzetten met de holle kant naar boven. Marineer ze in het limoensap (doe dit snel, anders verkleuren ze) en bestrooi rijkelijk met peper, zout en piment d’espelette (ze kunnen echt flink wat hebben). Pluk de blaadjes van de waterkers en zet die weg in ijswater, zo blijven ze mooi fris en groen. Afmaken: Schep een lepeltje hangop op het midden van het bord, bestrooi met een klein beetje boekweit. Zet de avocado erop en vul die met de parelgortsalade, er moet een mooie ronde berg op liggen. Besmeer de berg voorzichtig met meer hangop, bestrooi weer met een klein beetje boekweit. Maak de waterkers droog op keukenpapier. Beleg nu dakpansgewijs de hele avocado met blaadjes waterkers (plak ze een beetje op de hangop). Begin met één blaadje aan de punt en werk regelmatig naar de andere kant. De hele avocado moet netjes bedekt zijn. Bestuif de waterkersschubben en het bord rondom de avocado lichtjes met tomatenpoeder door een fijne zeef. Wijnadvies: Mehofer 2014, Grüner Veltliner, Wagram, Oostenrijk (bio), Well of Wine. € 8,95
https://www.nrc.nl/nieuws...-de-chef-1568841-a1112763

Daarbij asperges met roggebrood en koffieschuim, iets vlezigs (missen we), eikenhoutijs (zie nrc link hierboven) en bacon and eggs ijs.

Gewoon omdat het kan :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-11 09:15

mutsje

Certified Prutser

quote:
1 liter melk
200 gram gebroken rijst (andere rijst werkt niet)

Breng de melk aan de kook en voeg dan de rijst toe. Laat dit inkoken tot je met de spatel een streep kunt trekken.
Leg alvast een badlaken met helft van een krant uitgespreid klaar, doe de pan hierop en vouw de krant eromheen. De andere helft van de krant erop leggen en eromheen vouwen. Leg dit nu in je bed en vouw je dekbed er dubbel overheen. Dit moet circa 3 uur indikken.

Serveren: doe wat op je bord en maak het plat (circa 1cm dik, doe nu roomboter erover , suiker erop en flink kaneel. Eet smakelijk. (Let wel ligt net als halfa als een blok beton op je maag)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Gezien zowel varkensvlees EN alles van Conimex in de aanbieding waren bij de Ap kon ik het niet laten weer eens babi ketjap (babi kecap) te maken. Alleen Conimex... gadverdamme, op hun sojasaus na. Die kopen ze in bij Bango, het flesje is zelfs hetzelfde, alleen een ander etiket (https://www.conimex.nl/pr...label/zoete-dikke-ketjap/)

Maar goed, babi ketjap dus. Super spul om in te vriezen dus meteen maar een hele pan gemaakt.
Nodig:

- Zout
- Peper
- Veel Gemberpoeder, zie toelichting
- 2el Bak/stem gember (op sap) (ik doe dus een bolletje of 6)
- 1 el sap van de gember
- 2-3 Uien
- 6 tenen knoflook
- 1kg varkensvlees
- 4 el azijn
- 8 el etjap

Optioneel:
- Gula djawa als je meer zoet wil
- Kemiri's als je wat nootachtiger wil , heb ik nu niet gedaan

Stappen:
- Hak het vlees in dobbelsteentjes. Ik heb nu iets grotere blokjes gemaakt.
- Doe het vlees in een kom, en gooi er wat peper en zout bij. Doe er daarna het gemberpoeder bij, waarbij ik de regel hanteer dat al het vlees licht bedekt moet zijn met gember. Zie foto. Hier is ongeveer 4-5x het kommetje van foto 1 bij gegaan. De smaak is goed merkbaar maar overheerst niet.
- Laat dit dan minimaal een uur staan.

- Snipper de uien en de knoflook
- Bak het vlees goudbruin terwijl je de ui en de knoflook mee laat bakken. Laag vuurtje is prima.
- Voeg vervolgens de ketjap, azijn, gula djawa (eventueel) en kemiri's (eventueel, pof ze vantevoren!) toe samen met een glas water. De gember fijnsnijden en samen met het gembersap toevoegen.
- Lekker in laten koken, laag vuur, deksel erop, niets meer aan doen behalve nu en dan roeren.

Ik laat hem meestal een uur of 3-4 op heel laag vuur inkoken, tot het vlees erg zacht is. Daarna een nachtje in de ijskast. Volgende dag pas eten, dan is het echt beter.

Je ziet dat de babi ketjap heel veel donkerder wordt in de pan als de saus indikt/inkookt. Sommige mensen die het korter doen binden de saus met maizena maar dat vind ik minder.

Ingredienten:

Zo moet het vlees eruit zien na de gember, voor het in de pan gaat:

Kleur van het vlees voor het toevoegen van de ketjap ed:

Ben gisteravond vergeten een foto te maken van het vlees na het toevoegen van de ketjap. Zal morgen even een foto maken van het resultaat. Bon appetit!

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Maverick!
quote:
assn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:32:
Wat voor recepten gebruiken jullie voor het maken van stoofvlees en in het specifiek ben ik op zoek naar een goed recept voor zuurvlees voor over de friet?

Het nieuwe Frites Atelier in Den Haag en Utrecht van Sergio Herman heeft verdomd goed vlees, ik wil iets soortgelijks maken voor thuis
Heb als echte Limbo al veel recepten geprobeerd, maar dit is onze favoriet:

Echt Limburgs zuurvlees / stoofvlees:

Vlees liefst 3 dagen marineren!

1600g stoofvlees (runderrib- of sucadelap, maar traditioneel wordt paardenvlees gebruikt)
600 azijn (ik gebruik een mengsel van 250ml rode wijnazijn en rest appelazijn)
12 laurierblaadjes
12 kruidnagels
12 jeneverbessen
8 grote uien
4 tenen knoflook
12 el rinse appelstroop
4 plakken ontbijtkoek
boter om te braden
zout en vers gemalen witte peper naar smaak
eventueel honing of bruine suiker

1. Kneus de jeneverbessen met het plat van het mes. Maak het vlees schoon en snij het in stukken van ca. 2x2 cm. Meng deze in een kom met de azijn en verdeel daar de laurierblaadjes, kruidnagels en jeneverbessen goed door. Voeg eventueel zoveel water en azijn toe dat het vlees volledig onder staat. (RT: zelfde hoeveelheid water als azijn)
2. Dek de kom af en laat het vlees in de koelkast marineren, minstens één dag, maar liever drie dagen.
3. Neem daarna het vlees uit de marinade en laat het in een zeef goed uitlekken. Bewaar de marinade. Dep het vlees droog met keukenpapier.
4. Snij de uien in (halve) ringen en hak de knoflook zeer fijn. Braad het vlees in een braadpan met de boter op een hoog vuur, voeg, als dit bruin is, de uien toe. Voeg daarna de knoflook toe en laat deze kort meebakken
5. Draai het vuur vervolgens laag en blus af met de marinade. Meng de appelstroop er goed doorheen en laat dan het vlees gaar stoven (ca. 2 à 3 uur)
6. Neem tenslotte het vlees weer uit de pan en verwijder de laurierblaadjes, kruidnagels en jeneverbessen.
7. Meng de verkruimelde plakken ontbijtkoek door het kookvocht om dit te binden, maar zorg dat de saus niet te dik wordt. Voeg tenslotte het vlees weer toe en laat nog even goed doorwarmen.
8. Maak op smaak met peper, zout en eventueel nog honing of suiker. De saus hoort smeuïg, kruidig en enigszins zoet zijn.
9. Als je de tijd hebt kun je dit stoofrecept uiteraard ook in de slowcooker maken. En als het snel moet, dan is de snelkookpan altijd een uitkomst. Gebruik in het laatste geval minder van de marinade.
10. Serveer met frieten, of aardappelpartjes uit de oven. Lekker met rode kool en appelmoes.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
Zuur vlees in mijn kookboek is anders en wel als volgt:

Recept zuur vlees (Nederland)

Ingrediënten:
1 kilo varkensvlees
1 kilo uien
peper en zout
azijn en suiker

Bereiding:
Braad varkensvlees flink aan met peper en zout. Voeg 1 kg uien toe en stoof deze met azijn en suiker naar smaak.

Recept zuur vlees België
1 kilo riblap in blokjes
0,25 liter azijn
2 laurierblaadjes
4 kruidnagels
8 jeneverbessen
1 tl. gedroogde tijm
2 grote uien
1 el. donkere basterdsuiker
2 el. appelsirooop
3 plakken ontbijtkoek.

Bereiding:
Bak vlees en uien in boter en voeg andere ingrediënten toe. Laat het geheel 2 tot 2,5 uur stoven.

Verder nog wat stappen uit het recept hierboven, maar ik schrijf ze uit voor mijzelf en vind al die stappen opschrijven gewoon irritant en niet leuk ;)

Ik heb mijn ingrediënten wel marinade genoemd, dus eerst het vlees marineren doe ik ook. Ik heb alleen niet opgeschreven waarmee ik dat doe, maar daar komen jullie vast wel uit.

Ik ben trouwens een Fries, dus het zal wel niet helemaal echt van een Limburgs oma'tje zijn, maar dit werkt ook en smaakt meer dan prima.

Hobbykok wijzigde deze reactie 11-10-2016 19:13 (26%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:51

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Oma's familierecept voor maastrichts zoervleis:

Ingrediënten:
2 kg paardenvlees of runderpoulet
3 Laurierblaadjes
Gemalen kruidnagel
500 ml witte azijn
4-5 grote Uien (lekkerste met rode uien), in ringen gesneden
Peper en zout
Rinse appelstroop (hele pot)
250g Ontbijtkoek
Boter
Bindmiddel (aardappelzetmeel / Maïzena)

Marineren:
• Doe het vlees in de kom met de gemalen kruidnagel, laurierblaadjes en azijn.
• Afdekken met folie en een nachtje laten intrekken. Langer is beter.
Aanbraden van het vlees
• Laat het vlees goed uitlekken. (gooi het vocht NIET weg)
• In het vocht doe je vervolgens de uien.
• Kruid het vlees met peper, zout en wat gemalen kruidnagel.
• Smelt wat boter in een grote pan, en zodra de boter begint te kleuren braad je het vlees aan.
Uien
• Zodra het vlees is aangebraden, laat je de uien weer uitlekken. Gooi het vocht ook nu NIET weg.
• Bak de uienringen apart in een pan met boter tot ze glazig zijn.
• Voeg de uien bij het vlees.
Op smaak maken
• Het vocht gaat bij het vlees.
• Vervolgens begint het op smaak maken met ontbijtkoek en stroop.
• Voeg eerst een plakje ontbijtkoek toe en wat stroop. Deze zullen helemaal oplossen in de saus.
• Herhaal dit tot je de voor jou geschikte verhouding gevonden hebt. (bij mij gaat de hele 250 gram ontbijtkoek en de hele pot stroop er in)
• Bind tot slot de saus zodat het wat dikker wordt.

Verwijder de laurierblaadjes of laat ze zitten, net wat je fijner vindt.
Dit is duidelijk een vrij zoete variant. De kleur wordt heel donkerbruin; bijna zwart.

Voor de mensen die het nóg zoeter willen (ze bestaan echt!), die kunnen ook suiker toevoegen. Hier moet je wel van houden. Meestal is dit ivm de ontbijtkoek en stroop ook niet nodig.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
In de kaasfondue dopen wij daarnaast graag paprika, brocolli / bloemkool (soms stoom ik het even voor), druiven, appel en ananas.
quote:
Nee, maar die staat wel op pagina 1 van mijn eigen kookboek :D

Het recept, ik neem het even letterlijk over en ik zie nu pas dat de sla ook nog in de oven moet, ik weet het niet, maar als iemand het wil proberen :P

Je gaat creatief koken! Veel plezier en drink niet teveel van het bier.
Het is de bedoeling dat je pakketjes gaat maken. Slabladeren zijn het omhulsel.

Vulling:
- ui fijnmaken, kerriepoeder erover en bakken
- doperwten uit blik uitleggen en prakken
- witte rijst koken
- gehakt rul bakken
- bier in pan heet maken (een bodempje vol)
- ijsbergsla bladeren zo groot mogelijk in de pan doen, deksel erop en laten stomen tot ze zacht zijn. Eruit voordat ze bruin worden.

pakketjes maken:
- prak de ui, doperwten en rijst door elkaar
- leg een blad sla op de plank en doe de vulling erin en maak er een pakketje van
- restant sla bladeren op de bodem van een ovenschaal leggen
- pakketjes erop in de ovenschaal
- stroom wat tijm, zout en peper erover
- schaal afdekken met aluminumfollie
- 20 minuten op 180 graden in de oven

opmaak:
- wat tijm, olie en peper op het bord voor de sier
- leg warme rode kool in het midden op het bord
- leg er 2 sla pakketjes op

Hobbykok wijzigde deze reactie 22-10-2016 10:45 (84%)

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:46
Wat zie ik hier een hoop lekkere gerechten voorbij komen zeg :) Genoeg om eens uit te proberen vooral de saté-pan!

Hier nog een alternatief "stoofvlees" recept uit mijn indisch kookboek van mijn oma, Rendang!

- 1.5 kg kalfvlees of mager rundvlees (runderriblap werkt prima)
- 15 sjalotjes
- 3 teentjes knoflook
- 2 laos schijven
- 2 salam blad ( laurier )
- 3 djeroek poeroet ( citroenblaadjes )
- ½ theelepel trassie
- ½ pot sambal badjak ( 375ml minimaal )
- 1 eetlepel citroensap + schijfje citroen
- 1 blikje tomaten puree klein + 1 tomaat klein gesneden
- ½ pakje santen of klein blikje 165 ml kokos

10 eetlepels olie met uitjes en laos opbakken.
Als uitjes glazig zijn knoflook erbij doen verder fruiten.
Dan de trassie en sambal opbakken.
Het (klein gesneden) vlees + sambal mengsel djeroek + 1 eetlepel citroen + schil erbij doen, mengen en verder opbakken.

Zo nu en dan roeren als het te droog word water erbij ( kokend water gebruiken! )

Na een uurtje of 3
1 klein blikje tomaten puree + tomaat toevoegen.
Op laatst ½ blok santen
2 thee lepels suiker
½ eetlepel zout naar smaak toevoegen.

Hierna nog zeker een halfuurtje laten borrelen :)

Heb me best gedaan alles netjes te verwoorden want in het originele recept staat bij bijna elk ingrediënt, toevoegen naar smaak 8)7 maar mocht het te pittig zijn kan er altijd een klein beetje meer kokos toegevoegd worden (Of juist meer sambal >:) ), Helemaal mooi word het natuurlijk als je ook de zelf gemaakte sambal gaat gebruiken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 06:45
quote:
assn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:49:
[...]

Ik heb al vaker pizza gemaakt met behulp van dit recept:
http://www.jamieoliver.com/recipes/recipe/pizza-dough/

Erg lekker deeg voor dunne pizza's, zoals een echte italiaanse pizza hoort te zijn.

Verder ben ik jaloers op jullie sous-vides apparaten. Zit elke dag naar Masterchef Australia te kijken(wat een niveau is dat zeg). Daar gebruiken ze het ook heel veel. Heb alleen geen chillen keuken nog. A.s. vrijdag ga ik weer uitgebreid koken.

Zit te denken aan hoofdgerecht : https://www.jamiemagazine...chicken-tikka-masala.html
Ontzettend lekker en goed te maken voor 6 grote eters.

Als voorgerecht weet ik het nog niet, misschien wat scampi's op aziatische wijze met lekker wat knoflook en ketjap.

Toetje wordt hoogstwaarschijnlijk iets met yuzu jelly(om in de aziatische sfeer te blijven)
Dat pizza-recept zou ik inderdaad niet traditioneel italiaans noemen. Olie en suiker in het deeg :N ;). Probeer dit recept eens voor een echt goede pizza: Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

Het tikka masala recept klinkt wel goed! Ik ga eens kijken of ik dat lichtelijk kan aanpassen naar een vegetarische versie met paneer o.i.d. Het is best moeilijk om die echte indiase geur en smaak van gerechten voor elkaar te krijgen vind ik. Maar met de goede kruiden is het wel te doen.

* Garyu noteert voor zichzelf voor de saus:
2 uien, gepeld
4 tenen knoflook
2 rode pepers
1 bosje koriander
olijfolie
1 el gemalen koriander
2 tl kurkuma
6 el gemalen amandelen
2 x 400 g gepelde tomaten in blik
1 blokje kippenbouillon
2 x 400 g kokosmelk light

voor de kip incl marinade:
1 TL gemalen kruidnagel
1 TL gemalen koriander
1 TL gemalen komijn
2 TL paprikapoeder (zoet)
2 TL garam masala
citroen, knoflook, peper
6 EL yoghurt
800g kip

Dank :D

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Maverick!
Afgelopen weekend de Stufz binnengekregen en meteen uitgeprobeerd:

Voor 2 burgers:
500g rundergehakt
2 beschuiten
1 ei
Paprikapoeder
Knoflookpoeder
Uienpoeder
Peper

Ui en champignons in boter gebakken.
Blauwe Gorgonzola.
Buffelmozzarella.
Ingemaakte jalapenos.
Omwikkeld met ontbijtspek.

Dit op 150 graden een uur in de Green Egg met wat Hickory snippers en een blok kersenhout.

Samen met ovenfriet, hotsauce, bbq saus en mayo. Alles zelfgemaakt uiteraard :)

Man man man wat was dat lekker :9

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:53
quote:
Nogne schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:01:
[...]

Heb je van de chilimayonaise en de Hot Dog Sloppy Joe style de recepten? Ziet er echt goed uit en wil die thuis wel eens proberen :9~
Uit de losse pols gedaan! :)

Maar de chilimayonaise was:
  • Eén rode peper (heel fijn gehakt)
  • Knoflook (heel fijn gehakt)
  • Fritessaus (vind ik minder vettig dan mayonaise) - dus een beetje gesmokkeld
  • Klein beetje ketchup (voor de kleur)
  • Zout, peper (en nog een beetje knoflookpoeder)
  • Gedroogde peterselie
Dat heel goed mengen en afgedekt laten trekken in de koelkast (nachtje ofzo, minimaal een uur of vier, zodat de knoflook overal intrekt).

Ook bij de hot dog gesmokkeld...
  • Voor hot dog een bockworst genomen, maar de Jumbo verse hot dogs zijn ook prima!
  • Wit puntje aan de bovenkant ingesneden, olie erin en even in de oven (grill)
  • Gehakt rul bakken (en iets later gehakte knoflook toevoegen) en (sorry uit een pot) bolognesesaus erbij (kan ook zelf maken met tomatenpuree + -blokjes)
  • Gedroogde basilicum, zout en peper naar smaak toevoegen (indien gewenst) - zelf vind ik zo'n saus altijd vrij zuur, dus heb er witte basterdsuiker aan toegevoegd
  • (Witte) halve uienringen gebakken in ruim olie en goed bruin laten worden
  • Bockworst in het broodje, gehaktsaus erop en dan de uien
Was beide erg lekker, maar ook zéér machtig.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19-11 13:26
quote:
Hobbykok schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:28:

Voor volgend weekeinde heb ik het zelf maken van spijs voor de eigen amandelstaven op het programma, geen idee of dat wat gaat worden, het spijs moet je al een paar dagen van te voren gaan bereiden om de smaak goed te krijgen, ben benieuwd of dit net zo lekker is als een staafje van de bakker.
Heb al een paar keer dit snelle recept van spijs gemaakt. Is wat mij betreft een heerlijke variant:

Ingrediënten voor 500 gr
250 gr blanke amandelen zonder schil
250 gr suiker
1 ei (maat L)
Rasp van 1 citroen
Sap van 1 citroen

Hoe je het maakt:
Maal de amandelen en de suiker even kort totdat de korrels ongeveer even groot zijn. Voeg nu het ei toe.
Was de citroen en rasp hem met een fijne rasp. Voeg de rasp bij de amandelen. Pers de de citroen uit en voeg ook het sap bij de massa. Zet de foodprocessor aan en meng het in een paar minuten tot een egaal amandelspijs.

:9

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• bvsteyn
quote:
Aight! schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:47:
[...]

Ik zelf vindt die fles pompoen het minst lekker, die schil maakt het bitter! Kan je beter aikido pompoen neme, die ronde, donkere oranje, gewoon met schil en al! Citroengras, gember en knoflook erbij afmaken met cocos melk en je hebt een overheerlijke soep.
Zo zie je maar dat smaken verschillen...ik heb al menig keer flespompoen met schil in de oven gehad en daarna met geitenkaas en een kruidenmengsel geserveerd. Heerlijk!!

Gisteren trouwens voor het eerst gnocchi gemaakt. Best een klusje en het ziet er nog niet zo goed uit, maar goed voor een eerste keer smaakte het fantastisch! Weet wel dat ik eigenlijk een aardappelpers nodig heb om een fijnere structuur te krijgen. Nu met de aardappelstamper gewerkt en daardoor zaten er in het deeg toch nog wat klontjes aardappel:

Het maken van de gnocchi is simpel:

1 kg kruimige aardappelen koken 15-20 minuten in de schil en daarna iets af laten koelen en de schil verwijderen. Daarna verder laten afkoelen tot het handwarm is. Daarna fijn maken (met stamper of pers) en er ongeveer 150 gram bloem doorheen werken. Liever minder en extra bijvoegen dan in één keer te veel bloem. Na een tijdje kneden (niet te lang) plakken eraf snijden en er een duimdikke rol van maken, die je vervolgens in stukjes van 1,5-2 cm snijdt. Deze daarna langs de tanden van een bebloemde vork halen of simpelweg de tanden in het bolletje deeg drukken en voila! Ik had de lastigere variant gekozen..

Daarna is het simpel: zet een pan met water op en dump een deel van de gnocchi in kokend water. Zodra de gnocchi gaat drijven is hij gaar (na plusminus 2 minuten)! Met een schuimspaan dan de gnocchi uit de pan halen.

Als saus heb ik een pompoensaus gemaakt. Dit was het recept:
- 4 tenen knoflook
- een kleine flespompoen (1 kg)
- verse rozemarijn
- pepertje
- bouillonblokje

De knoflook, rozemarijn en peper fijn snijden en even aanbakken in wat olie. Daarna de flespompoen (geschild) in kleine blokjes erbij. Het bouillonblokje verkruimelen en er 500 ml water bij doen. Daarna de inhoud van de pan 25 minuutjes laten pruttelen tot een ingedikte pompoensaus.

Heb de gnocchi nog even in de koekenpan gedaan met wat boter en de pompoensaus en uiteraard wat Parmezaanse kaas overheen geschaafd! Heerlijk! :9

Naar aanleiding van deze thread ook enthousiast geraakt over het zelf maken van pasta. Kortom na een zeer kort onderzoekje en een aantal posts in dit topic via MP een één keer gebruikte pastamachine overgenomen. Ook zat er een droogrek bij en een ravioli maker.. :*)

Leuk!!! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bvsteyn
quote:
Tektoon schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 16:26:
[...]

Mag ik het recept van die pompoensaus? :9~ :9~ :9~

Also: waar gebruik je dat droogrek voor? Ik knal de pasta na het snijden meteen in de pan.
Uiteraard!

Ingrediënten:
• klontje boter
• olijfolie
• 4 tenen knoflook, fijngehakt
• 2 uien, fijngesnipperd
• 1 grote flespompoen, geschild, pitten verwijderd, in blokjes
• blaadjes van 1 klein bosje tijm
• 200 ml hete kippen- of groentebouillon
• 6 plakjes ham, in reepjes (ik gebruikte serranoham)

Bereiding is simpel:
Smelt de boter met een scheut olijfolie in een grote pan op middelhoog vuur. Voeg de knoflook en uisnippers toe en fruit ze glazig. Voeg de blokjes pompoen en de tijm toe en bak ze 5 minuten mee, onder af en toe roeren. Giet de bouillon erbij en laat de saus afgedekt 20–25 minuten bubbelen, tot de pompoen zacht is.

:9

Ik heb het droogrek gebruikt omdat ik niet wist hoe lang ik over het maken van de pasta ging doen. Dus was wat ruimer van te voren begonnen. Heb de machine via marktplaats en het droogrek kreeg ik er voor de prijs bij..dus waarom niet gebruiken dan.. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Maverick!
Ik heb al heel wat curry's gemaakt, maar laatste recept is echt een blijvertje...

Indian Lamb Masala Curry

2 -3 lbs lamb shoulder, round. cut into 2inch piece (don't discard bones they add flavor to the curry)
2 red onions, chopped (Large)
1 tomatoes, chopped (Medium) (of blik tomatenblokjes)
6 garlic cloves (kruidnagel), chopped
4 teaspoons fresh ginger, grated (mag dubbel zoveel zijn)
1 cinnamon stick, 2-inch
1 teaspoon cumin seed
12 green cardamoms, pods. (seeds only Discard shell.) (zaadjes eruit en vijzelen)
3 bay leaves
1⁄4 cup chopped cilantro
4 cloves, broken into pieces
4 -6 serrano chilies, chopped
1 cup plain yogurt
3 tablespoons vegetable oil

Spice Mix
1 teaspoon garam masala
2 teaspoon coriander powder
1 teaspoon indian curry powder
1.5 teaspoon cayenne pepper
1⁄2 teaspoon salt (Or to your taste)
1⁄8 teaspoon ground nutmeg
2 teaspoons coriander powder
1⁄2 teaspoon turmeric powder

If you have time you can marinade Lamb with Mixture of yogurt, garlic, ginger, salt, Kashmiri Red chilli powder (or Cayenne) night before or 2-4 hours for more tenderness.

- In A large pot pour vegetable oil, medium high fire, add chopped onions, 1 TS cumin seeds, garlic, ginger, 3 bay leaves, 1 cinnamon stick, 6 cloves, cardemom. Saute onions until golden translucent about 6-8 minutes.
- Add Lamb pieces (Meat only, reserving the excess yogurt mixture to be added later) mix so onion mixture is blended together.
- Cover and reduce heat to medium. Let meat blend with onion mixture for about 8 minutes.
- Uncover, give a stir, you will see meat has given out some liquid to mixture.
- Add 2 tablespoon water to avoid sticking at bottom if necessary, then add spicemix and reserved yogurt mixture.
- Mix it well so Lamb pieces are blended with spices.
- Cover and cook for +- 20 minutes, stirring once half-way.
- Add chopped tomatoes.
- Cover and cook for 10 minutes.
- Add 1-2 cups of water (depending how much gravy you want in the curry, when finished cooking, it will be reduced to about 1/3 of the water added will be finished curry gravy.)
- Give it a stir, taste gravy, and add salt or Cayenne if needed.
- Cover it 3/4 way, bring heat to little over medium and cook for 40-45 minutes.
- Give it a stir, add cilantro, bring heat to medium low and cook another 5 minutes covered.
- You can add boiled eggs cut into halves, length wise, 5 minutes before serving covered in gravy (OPTIONAL).

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Heeft iemand hier weleens gekookt met de Nduja worst? Ik kwam deze site tegen: http://www.foodlog.nl/artikel/culinair-ontdekt-nduja/

Leuke site met veel info en daar dus een artikel over deze worst. In de comments van het artikel een interessant recept, zie

Eenvoudige Spaghetti met 'Nduja recept :)
Ingredienten:
400 g spaghetti
70 g 'Nduja
800 g cherrytomaatjes
40 g rode uien
zout
40 ml extra vierge olijfolie
Zo simpel om te maken !!
YouTube: Spaghetti con la 'nduja calabrese

Ik ga bij mijn italiaanse winkelmin Ryptsjerk eens informeren en anders in Groningen bij het Italiaanse winkeltje in de folkingestraat eens informeren. Klinkt erg erg lekker namelijk.

Maar eest de diepvries leegeten, heb nog 48 maaltijden erin en hij zit vol 8)7 soms schiet ik iets teveel uit met mijn kookhobby.

Voor sinterklaas de kookbijbel van rutger besteld (bakbijbel), leen hem af en toe uit de bieb, maar die moet ik gewoon in mijn collectie hebben. Voornemen voor 2017: elk weekeinde 1 recept eruit maken, heerlijk. Steengoed bakboek wat een must have is als je koekjes, taart en cake leuk vind om te maken. Zelf vind ik het leuk om met de kinderen te doen. Dikke lol en lekker, zo leren ze speelsgewijs koken en niet die stomme kant en klare mixen voor een cake te kopen. Ik heb altijd de neiging mijn mond open te trekken als ik een moeder en dochter zie met die pakjes. Zelf maken is vaak sneller en lekkerder en leuker, waarom pak je een pakje? Waarom?

Hobbykok wijzigde deze reactie 28-11-2016 23:04 (35%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-11 09:15

mutsje

Certified Prutser

quote:
Luapper schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:23:
[...]

Elke dag! _/-\o_
Zou jij je broodrecept eventueel willen delen?
300ml water
250 gr tarwebloem
250 gr volkorenmeel
15 gr versie gist (deel door drie voor droge)
15 gr roomboter
8 gr zout
teelepel basterdsuiker

weeg de gist af en doe dit in kom schenk het lauwe water erbij (hou iets over) en meng dit met een garde door elkaar. Voeg nu de bloem/meel toe. Hierop het zout , suiker en boter. Prak de kan nu in de keukenmachine en zorg dat het goed gekneed wordt.
Bol het nu op en leg het in een ingevette kom met een doek erover voor 1/2 uur. na half uur sla gas eruit en kneed het opnieuw (met de hand) vorm er een rechthoekig vlak van , van circa 1cm dik en rol dit op. Druk de uiteinden met duimen naar binnen. Doe dit in het broodbakblik. Laat dit ongeveer uur rijzen. Zet op den duur de oven aan op 240 graden voor 25 minuten. als brood gerezen is schiet het de oven in en draai temp terug naar 200 graden.
Voor instructie filmpjes ga naar www.meesterlijkbrood.nl (dit recept komt uit zijn boek)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Van de week twee kleine aardappel-variaties naast de groente en vlees op tafel gezet. Twee, omdat ze beide nieuw voor me waren (om helemaal zelf te maken) en ik risico op mislukking wilde spreiden :+ .Uiteindelijk beide erg goed gelukt en voor herhaling vatbaar :)

Variatie 1 was geïnspireerd op de verhalen hier over oven-friet. Dit was eigenlijk verrassend simpel en erg goed gelukt :P : Een paar (ongekookte) kruimige aardappels in reepjes gesneden ("patat-formaat") en in een zakje gedaan. Klein scheutje olie erbij en doorhusselen zodat de olie goed verspreid over alle reepjes wordt. Daarna uitspreiden over een bakplaat en met een zeef een heel klein beetje bloem eroverheen strooien. Zorg dat de aardappels elkaar niet raken en zet ze 30/35 in een voorverwarmde oven (220 graden). Na 20 minuten allemaal even omdraaien, en ze zijn mooi bruin en knapperig. Eventueel bestrooien met (peper en) zout.

Variatie 2 was rösti-rondjes. Een paar aardappels (dezelfde kruimige als voor de ovenpatat gebruikt waren) raspen in een kom, uitje erbij geraspt en een knoflookteentje fijn geperst. Eén ei (misschien meer als je meer aardappelen hebt) in de kom en wat peper, zout en bloem erbij. Daarna goed doormengen en ondertussen wat boter in de pan smelten. De rosti-rondjes in de pan scheppen en platdrukken. Ik had de hoeveelheid in tweeën gedeeld, en uiteindelijk 3 minuten aan elke kant gebakken waardoor ze goudbruin maar nog steeds een beetje smeuïg van binnen waren.

Beide varianten werden erg gewaardeerd. De ovenpatatjes waren erg goed geluk, en ikzelf vond vooral de rösti erg lekker :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Maverick!
quote:
Misha schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:50:
Ik heb nog 2x 600gr procureur in de vriezer liggen. Normaal maakte ik hier ieder weekend pulled pork van (op zoek naar het ultieme recept, en we zijn aardig geslaagd), maar inmiddels komt de pulled pork me wel m'n neus uit. :P

Heeft iemand nog wat inspiratie wat ik met de overige twee stukken kan doen? Alle recepten voor procureur die ik tegenkom is altijd pulled pork :( Ik zit er aan te denken om het te gebruiken voor rendang of een ander soort stoofgerechtje
Gisteren toevallig Rendang gemaakt, maar dan met runderlappen. Een van mijn favoriete gerechten.
Vanavond eet ik het weer. Vrouw is een paar dagen van huis en die vind het veuls te pittig :P

Ik gebruik tot nogtoe altijd dit recept:
http://norecipes.com/recipe/beef-rendang-recipe/
Denk dat ik het ook eens met varkensnek ga maken voor de verandering.

Pulled pork begin ik onderhand ook moe te worden en ik heb nog de nodige porties in de vriezer :)

Wat ik ook een aantal keer heb gemaakt van procureur (sorry heb geen linkje, dus rechtstreeks uit mn OneNote):

Taco met carnita
1 kg varkensrib zonder been
2 el Fuego Spice Mix (zie recept)
1 uitgeperste limoen
1 uitgeperste sinaasappel
1 el Chinese soja
1 tl komijnpoeder
5 teentjes knoflook
1/2 liter Coca-Cola (niet light)

Fuego Spice Mix
3 el paprikapoeder
1 tl cayennepeper
1 tl witte peper
1 el zwarte peper
1 el knoflookpoeder
1 el chilipoeder
1 el gedroogde oregano
1 el zout

TexMex mangosalsa voor 4 personen:
2 mango’s
½ rode ui
½ bosje koriander
1-2 el uitgeperste limoen
½ -1 habanero-chilipeper of gele Mme. Jeanette
½ tl zout

Snijd de ingrediënten fijn en meng alles in een schaal door elkaar.

Snijd het varkensvlees in kleine stukjes en roer de fuego spice mix erdoor.
Giet het sap van de limoen en de sinaasappel over het vlees en doe ook de soja en de komijn erbij.
Hak de knoflooktenen fijn en roer die ook door het vlees.
Laat het vlees tenminste 1 uur marineren, maar liever een hele nacht.

Haal het vlees uit de marinade (wel bewaren!) en bak het vlees rondom aan.
Als het vlees een beetje bruin begint te kleuren, giet dan de marinade en de Coca-Cola erbij.
Voeg zoveel cola toe tot het vlees net onder het vocht staat.
Laat het vlees minimaal 2 uur zachtjes sudderen met de pan op de deksel.
Haal tegen het einde van de kooktijd het deksel van de pan en laat het inkoken tot je een lekkere smeuïge massa krijgt.

Serveer met een kleine mais- of tarwetortilla, een guacamole naar keuze en mangosalsa.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• barrymossel
Schoonmoeder is de pulled pork nogal bevallen, dus voor haar verjaardag een mooi stuk procureur besteld van ongeveer 2,5 kilo. Niet overdreven veel vet, dus niks weg hoeven snijden :)

Eerst geïnjecteerd met appelsap, wittewijnazijn, honing, uienpoeder, zout en worchestersaus.

Daarna een rub van smoked paprika, rozemarijn, tijm, komijn, zout, knoflookpoeder, uienpoeder en basterdsuiker.

Daarna gevacumeerd en in een pan met Anova op 69 graden voor 24 uur.

Daarna een glaze van BBQ saus, wittewijnazijn en honing en 1,5 uur de oven in. Zelf een sausje maken en écht genieten.

I O+ Anova :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Goed ik heb van barrymossel wat ingrediënten voor moleculair koken overgenomen. Te weten dit setje:

van unique products:
unique agar -> agar agar
unique alginate -> alginaat -> sferificatie. counterpart van het lactaat
unique lactaat -> melkzuur -> sferificatie. Samen met alginaat. Het calciumzout van melkzuur...
unique glass -> zetmeel , voor doorzichtige gelei en 'glasscherven' als je die in de oven gooit.
unique lecititine -> emulgator , dus voor emulsies en schuimpjes ed.
unique Malto-DE -> een zoetige koolhydraat -> voor het maken van poeders/sneeuw/crunch-op-buitenkant
Unique Binder -> tapiocameel -> verdikkingsmiddel.

(wat heeft unique products op zijn website een irritante hoeveelheid d/t fouten zeg :X)

Ik lees eea over sferificatie op deze page:
http://www.molecularrecip...cal-mango-ravioli-recipe/
http://www.molecularrecip...loid-guide/calcium-salts/
Met daarop onder andere dit recept:
quote:
Ravioli Ingredients

- 250 g ( 8.8 oz) of water

- 1.3 g sodium citrate

- 1.8 g sodium alginate (0.36%)

Spherical mango ravioli (spherification) -720

- 250 g mango puree

Calcium Bath

- 1000 g (35 oz) of water

- 5 g calcium chloride
Het water negeren we even, dan zien we dat we een alginaat mengsel in het calciumchloride bad gooien.
Dat natriumnitraat is om het vruchtensap wat minder zuur te maken, je moet een pH van >3.5 hebben voor deze reactie.

Nu zie ik in mijn beginsetje geen calciumzout zitten, maar volgens unique-products kun je het lactaat wel met het alginaat gebruiken. Lactaat is melkzuur dus op zich snap ik dat je een aardig eind komt.

Het gaat me dan met name om voorbeelden als:
quote:
Unique Lactate is het calciumzout van melkzuur, dit is een natuurlijk zuur dat wordt geproduceerd door melkzuurbacteriën.Alginate wordt daarom veel gebruikt voor de techniek spherification. Bij deze techniek wordt er gebruik gemaakt van Unique Lactate. In het bij zijn van Unique Lactate vormt Unique Alginate een gel.
Naar: http://www.unique-products.nl/qr_lactate.html

Mag ik dit gewoon zo mengen, of moet ik echt achter calciumzout aan? Molecular recipes maakt er nml wel onderscheid in.
En heeft iemand anders een goede suggestie voor een base die ik kan gebruiken om mijn sappen minder zuur te maken? (nee loog lijkt me niet heel lekker)

Boudewijn wijzigde deze reactie 05-02-2017 14:06 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Eigenlijk is dat op ketjap en sjalot na wat ik in de gehaktbal stop. Ziet er prima uit. Zelgemaakte broodjes lijkt me helemaal +1 , alhoewel ik de venkel niet thuis kan brengen.

Ik ga morgen proefkoken voor mijn kookclub, waarbij het thema dit keer middenoosten is. ik doe wat voorgerechtjes (want mezze) en een spoom.

Nu wilde ik aan de slag gaan met:

Burrata met lavendelolie
Gecarameliseerde venkel met geitenkaas
Worteltjes uit de oven met honing tijm etc.

Lekker simpel, allemaal gejat van een bekende kok. Nu heeft deze kok wel een coole saffraan-vlierbessen-spoom die ik morgen ga proberen, maar ook wat cocktails. Nu hoor ik wat dingen dat je daar de alcohol kunt vervangen door spa en wat meer smaakmakers, maar ik betwijfel of het lekker is.
quote:
1 1/4 ounce Velvet Falernum
2 ounces sumac-infused Ketel One vodka (See Editor's Note)
1 3/4 ounce lime juice
1 1/4 ounce pomegranate juice
Garnish: a pinch of sumac
DIRECTIONS
Place all the ingredients in a shaker with some cubed ice.
Shake really hard for 10 to 15 seconds, then double-strain (through a Hawthorne strainer and then a fine-mesh sieve) into two chilled martini glasses.
Serve at once, with a sprinkle of sumac on top.
De velvet falernum is een grappig 10% drankje met gember, suiker en limoen op basis van wat laag-alcoholische rum.

Zo heb ik ook een kumquat martini op het programma staan. Heeft iemand een idee om die alcohol-loos te maken?

offtopic:
En ja echt alles bij 1 chef gejat. Mea culpa, mea maxima culpa. Ik mis alleen de granaatappelpitjes en dukkah nog.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• bvsteyn
quote:
Maverick! schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:21:
[...]

Ik zeg: receptje aub!
Ben dol op dit soort voer :+
aub! ;)

Ingrediënten babi ketjap (voor 4 personen)

1 grote ui (of 2 kleintjes)
4 teentjes knoflook
600 gram speklapjes
zout
witte peper
6 el ketjap
3 cm verse gember
2 el plantaardige olie
2 el water
1 el azijn
2 el fijngehakte bakgember

Hoe te maken:

Bereidingstijd: 20 min + minimaal 1 uur (maar liever een nacht) marineren + minimaal 5 uur sudderen (zelf heb ik het dus laten sudderen van 9:30 uur 's ochtends tot 17:00 uur 's middags.. 8) )

1. Het handigste is om de avond van tevoren de speklapjes al te gaan marineren. Dan kan de smaak er goed intrekken. Snipper de ui en snijd de knoflook fijn. Bestrooi de speklapjes met peper en zout, meng met de ketjap, ui en knoflook en rasp de gember eroverheen. Dek af en laat het liefste een hele nacht, maar minimaal een uur, marineren.
2. Zet de volgende dag een pan met een dikke bodem op het vuur en verhit hier de olie in. Doe de gemarineerde speklapjes erbij en bak even kort aan. Voeg er dan het water, de azijn en bakgember aan toe en laat het sudderen totdat het vlees zacht wordt. Het valt na een aantal uur langzaam uit elkaar.

Zo makkelijk kan het zijn.. :P

Wil je ook nog het recept van de sajoerboontjes?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bvsteyn
quote:
Maverick! schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:13:
[...]

Super, thanks, die gaat op mn todo lijst :)
Wat voor ketjap heb je gebruikt?

En yes please...
Ketjap manis ;)

Het recept wat ik gebruikt heb voor de sajoer boontjes:

Ingrediënten
800 gr sperziebonen
5 sjalotjes
2 tenen knoflook
1 rode peper
1 tl ketoembar
1 tl koenjit
3 blaadjes salam
4 schijfjes loas
2 blaadjes djeroek poeroet
5 dl kokosmelk (ik had maar 400ml.. 8) )
zout
olijfolie

Bereiding
De sjalotjes en knoflook samen met de peper pureren. De gepureerde massa met de ketoembar en koenjit flink aanzetten in de pan tot het lekker begint te geuren. Daarna overige kruiden, de (gebroken) sperziebonen en de kokosmelk toevoegen en aan de kook brengen. Door laten koken tot de sperziebonen gaar zijn.

Smakelijk!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• bvsteyn
Gisteren een simpel maaltje gemaakt, maar iets wat wel de term comfortfood kan hebben wat mij betreft.
Polenta met Parmezaanse kaas, worstjes en salie:

Simpel te maken (voor 4 personen):

170 gr polenta
400 ml kippenbouillon
400 ml melk
Salie
Parmezaanse kaas
(gekruide) worstjes

Breng de bouillon samen met de melk aan de kook en voeg daarna met de garde de polenta toe. Laat drie minuten koken al roerend met een houten lepel. Roer naar smaak een hoeveelheid Parmezaanse kaas er doorheen. Zet de oven op de hoogste grillstand. Na drie minuten schep je de polenta over in een ovenschaal en bestrooi je de polenta met nog wat extra kaas en wat druppels olie. Zet in de oven en laat een mooi korstje ontstaan (in mijn geval niet zo gelukt, maar heb dan ook geen grill ;) ). In de tussentijd olie in een pan en de worstjes bakken. Als de worstjes gaar zijn voeg je wat blaadjes salie toe aan de pan en laat die wat knapperig worden. Voila!

:9~

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Nou, foto's terugvinden lukt niet echt, ik had meen ik wel foto's gemaakt, ach jammer. Maar zo'n kilo van die hete dingen was wel indrukwekkend.

Ik kan heel wat hebben, mijn zwager ook. Dus wij ieder zo'n ding opeten. Nou, dat viel me verdorie niet mee (na een flinke hap had je ook wel genoeg, ik had niet het lef hem helemaal op te eten puur). Ik had dit recept gemaakt ermee vervolgens:
quote:
Ingrediënten voor 4 personen:
200 gram geklaarde boter (ghee)
800 gram kipfilet in blokjes
300 ml kippenbouillon
2 grote uien gesnipperd
stukje verse gember van 5 cm geschild en geraspt.
4 tenen knoflook uitgeperst
1 theelepel kurkuma
4 theelepels curry poeder
8 theelepels chili poeder
1 theelepel garam masala poeder
1 theelepel 5-kruiden poeder
4 verse Naga Jolokias fijngesneden
100 ml volle yoghurt
blik gepelde tomaten
2 eetlepels tomatenpuree
een extra Naga Jolokia in schijfjes om te garneren
1 volle eetlepel korianderblaadjes om te garneren

Bereiding:
Mix de bouillon met de gepelde tomaten, tomatenpuree, yoghurt, gember en knoflook. Hou dit warm zonder het te laten koken.Verhit de ghee in een wok of in een diepe koekenpan. Fruit de gesneden ui in de ghee totdat deze glazig is. Voeg hierna de kurkuma, curry poeder, chili poeder, garam masala poeder en het 5-kruidenpoeder toe en roer goed. Voeg de kip toe en bak deze rondom aan. Hoeft nog niet door en door gaar. Voeg nu de gesneden Naga Jolokias toe en schep goed door. Laat nog 1 minuut doorbakken.Voeg nu de bouillonmix toe en laat het gerecht 20 minuten op laag vuur garen. Af en toe doorroeren, garneer met de Naga Jolokia schijfjes en korianderblaadjes.Serveer met rijst.
Nu hadden mijn zwager en ik hier twee borden van gemaakt en dat gingen we eten. Ieder dus 2 verse jolokia krengen op het bord (haal het niet in je hoofd om er nog 1 te gebruiken om te garneren, dat stuk uit het recept zou ik echt, maar dan ook echt snel vergeten). Vol goede moed de eerste hap, na echt 60 minuten hadden we ongeveer de helft van ons bord leeg en zaten we zwijgend naar de rest te kijken :X

Totdat mijn zwager bedacht dat hij pindakaas had, neemt hij een dikke lepel daarvan en eten maar. Vervolgens zijn we sate saus gaan maken en kregen we ons bord leeg. Dik 2,5 uur aan tafel gezeten en die nacht in bed ging mijn maag alle kanten op :D

Wel tof om een keer te proberen, dit recept is ook erg erg lekker zolang die dingen er maar niet ingaan.

Gebruik bij die hete krengen trouwens altijd handschoentjes. Ik vergat dat een keer, ik had er sambal van gemaakt en dat ingevroren. Ik wilde er 1 blokje uithalen en dacht: dat doe ik wel zonder handschoenen, wat kan nu een beetje bevroren sambal op je vinger? Nou, op je vinger was er inderdaad niets aan de hand. En toen moest ik even later plassen.... ok, dat moet je ook maar een keer meemaken in je leven. Probeer maar een in brand staande leuter te blussen met melk, moet je zien hoe je partner zit toe te kijken als jij hem in een groot glas melk duwt :D

Hobbykok wijzigde deze reactie 30-05-2017 22:46 (102%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:03
Mijn favoriete spareribs maak ik zo mager mogelijk. Al het vet snij ik er van af. Ik heb ze nooit sous vide gemaakt maar altijd op BBQ of in oven en eerlijk gezegd vind ik ze dan perfect: wel mals en ook een bite.
Het vlees wordt liefst bij kamertemperatuur minimaal 3 uur gemarineerd maar langer in de koelkast gaat ook. Wel af en toe draaien en opnieuw insmeren. Marinade:

1/4 cup sojasaus
2el honing
2el hoisin
2el witte azijn
2el kippenbouillon
1el droge sherry/rijstwijn
1tl suiker
1 of 2 teentjes fijngehakte knoflook

In het oorspronkelijke recept wordt het vlees eerst 3 kwartier gegaard op 190 en dan geroosterd op 230 graden.

Normaal gesproken zou ik de credits vermelden maar weet helaas de bron van het recept niet meer.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
quote:
jeka schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:57:
Iemand nog een lekker noodle recept?
Ik ga morgen noedels met gamba en zalm eten op oosterse wijze :9

Maar je vraag is wel heel algemeen, ik kan er verder weinig mee. Het is bijna hetzelfde als vragen welke groente lekker is bij aardappels.
quote:
assn schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:11:
Wat wij vaak doen is gewoon een hele goede bouillon maken, dan de noodles pakken die je lekker vindt en daar de groente bij die je nog hebt liggen. Dan is het vaak lekker met een eitje, wat verse bosui en iets voor de crunch zoals gebakken uitjes of pindas en wat taugé voor de bite.
Geef mij maar de gevulde noodles die een paar meiden dit seizoen bij masterchef Australia maakten, oh boy, dat is wel een categorie apart zo lekker. Ik ben even haar naam kwijt, maar er zat een meid in die een noodle masterchef leek.
quote:
:Y , ohja: laastste seizoen masterchef australia ook een meid die een whiskey restaurant wil gaan starten, ze maakt in een paar afleveringen echt wonderbaarlijke recepten met whiskey waarbij zelfs de jury bijna niets meer zegt vanwege de excellente gerechten.

Eend met whiskey

Benodigdheden:
- Een eend van 5 kg.
- 2 flessen Schotse Whisky.
- Spekreepjes.
- Olijfolie.

Bereidingswijze:
De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout.
De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden.
Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky.
De whisky opdrinken gedurende het voorverwarmen van de oven.
De eend op een vuurvaste schaal leggen en een tweede glas whisky inschenken.
Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten.
Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met whisky.
De glaven opdiinken en de scherven van et eeiste glav oplaapen.
Nog en naiff glav insjenke en opdlinke.
Na en naiff uui de hoven opedoen om deend te sjekkn.
Blantwondezalf in de padkamer ganaale en op de povenkand van de linkerand toen.
Denove nen sgop geve.
Twee glave wiskiinsjenke en tmiddeste glaf leegdwinke.
De nove opedoen naadattet eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke.
De blantwondezalf op de binnekand van de regtehantoen en deent oprape.
Deent noggis oprape em met nen nantdoek de bwantwondesaiv van deent vege.
Ze hande ontvette met viskey en de tupe ssalf veeroprape.
Tkapotte glazzopvege endeent terug in de hove toen.
Deheent oprape en dove eers opedoen.
De twwwiede fles biski pedoen en overeindzette.
Opstaan van de vjoer ent vetssspek ondrde kas vege.
Noggis opstaan van de vjoer en tochma blijve zitte.
De bles op de grondzette.
Uide bles drinke wande glave sijn opof kabot.
Den'ove aftette, deooge sluite en omvalle.

Hobbykok wijzigde deze reactie 14-09-2017 20:01 (105%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• NoTimeRemains
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:20
quote:
barrymossel schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:18:
Iemand wel eens zelf frika(n)dellen gemaakt? Heb laatst frikandellenmix (kruiden) besteld (ik moest voor gratis verzending aan een bepaald bedrag komen - ben ik nogal gevoelig voor haha) en ga er dit weekend maar eens aan beginnen...

[...]

Zo mag je wat mij betreft nog wel wat recepten posten :)
ok, even een soort van disclaimer:

mijn opa is in de jaren '30 van vorige eeuw hierheen gekomen en toen had je natuurlijk weinig tot geen toko's om lekker al je aziatische spullen te kopen. Hij werkte hier als kok en is later een chinees restaurant begonnen waarin mijn vader en moeder werkte. Het is niet authentiek Chinees zoals ze in China koken maar zijn Chinese recepten waarin de Nederlandse beschikbaar producten gebruikt worden.

Een van mijn comfort dishes: Spek met bloemkool.

Snij speklappen of buikspek in grove stukken van ongeveer 2-2,5 cm, bak deze in je wok tot ze goed crispy zijn. Ondertussen snij een bloemkool in mooi grove roosjes en die roosjes doormidden. Haal t spek eruit en bak de bloemkool, ik laat de roosjes met de gesneden kant zoveel mogelijk 'aanbakken' zodat ze goed karamaliseren. Bak de bloemkool tot ze al dente zijn, voeg evt. wat water toe en dek de wok af zodat ze gaar koken. Voeg het spek weer terug toe. Afblussen met wat soya saus en witte azijn (naar smaak, ongeveer 1:1 maar ik hou ervan als t goed zuur is). Snij een of twee tomaten, evt. zonder vel (als je daar tijd voor hebt). even nog mee bakken en evt. nog wat water toevoegen als je wat meer saus wilt. Afmaken met wat pepper.
Je zoekt voornamelijk naar een stevige bite van de spekjes en de bloemkool, zout en zuur. We maken het ook wel eens met spekjes en krabbetjes (spareribs doormidden geslagen of gezaagd). Dan eerst de spareribs gaarbakken, die moeten natuurlijk wel gaar zijn maar ook daar mag nog wel wat bite aanzitten.

Eenvoudig kommetje rijst erbij en een flinke lik sambal. Hiervoor kan je me wakker maken!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

Ik ga vandaag weer eens rode curry maken, nadat afgelopen week het 'potje' was afgeschoten omdat 'de zelfgemaakte toch lekkerder is'. :+ We aten altijd deze:

maar m'n volgende gerecht wordt toch weer volgens het volgende recept van Camellia Panjabi uit '50 Curries uit India' (ietwat aangepast naar eigen smaak).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Garyu
Je kan speculaaskruiden ook zelf mixen, dan hoef je niet op de bakker te wachten ;).

Is misschien zelfs wel leuk om twee of drie variaties te maken met bijvoorbeeld een zoetigere kaneelvariant, een scherpere witte peper variant en een indische kardamom variant?

Er zijn namelijk 100.000en recepten voor speculaaskruiden. Hier een voorbeeld:
https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=144586
quote:
Ingredienten:
40 gr Kaneel (= 8/8)
10 gr Nootmuskaat (= 2/8)
5 gr Kruidnagel (= 1/8)
5 gr Kardemom (= 1/8)
5 gr Witte Peper (= 1/8)
5 gr Korianderzaad (= 1/8)
5 gr Gemberpoeder (= 1/8)
5 gr Anijszaad (= 1/8) *
5 gr Foelie (= 1/8) *

Bereiding:
Mix alles door elkaar :+
Op die site staan ook al meteen een paar alternatieven vermeld. .

Garyu wijzigde deze reactie 13-10-2017 11:06 (54%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Bra-Jo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Vanavond eens iets heel snels en simpels in elkaar gedraaid:

100gr verse spinazie
140gr diepvriesdoperwten
3 eetlepels pesto
125ml (kook-)room
40gr geraspte parmezaanse kaas
10-15 blaadjes basilicum
400gr spaghetti

Spaghetti koken zoals altijd.

De erwten en spinazie in een pan doen, scheut kokend water erover zodat de erwten net onder staan. Dit 3 minuten afgedekt laten garen, dan goed afgieten.

Alle ingrediënten (behalve de spaghetti, duh) combineren in een blender, blenden tot er een vrij egale saus ontstaat.

De spaghetti afgieten en terug in de pan doen, saus erbij en in een paar minuten opwarmen. Peper en zout naar smaak.

Al met al een kwartiertje werk (het koken van de pasta duurt het langst), met een uitstekend resultaat. :9

Nomen nescio

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
quote:
naitsoezn schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:24:
Ik ben wel benieuwd naar je aanpassingen. Ook een beter 'recept' voor de frieten ben ik wel benieuwd naar, want zeggen dat het verkeerd is kan iedereen ;)
Ik gebruik altijd deze methode (maar ik pas het wel iets aan omdat ik eigenwijs ben):
YouTube: Vlaams friteshuis van Gogh

Qua aardappels heb ik altijd de zakken van 3 kilo frietaardappels van de AH liggen (omdat we verder alleen hardkokende aardappels hebben voor andere gerechten). Deze bedoel ik : https://www.ah.nl/product...ah-verse-frietaardappelen , die vind ik heel fijn.

Ik snij ze meestal 13mm op 13mm zodat ik de Belgische maat heb, ook niet te lang op voorhand snijden (friet kan oxideren). Ik bak ze het liefst af op 140 graden in Ossenwit (of dat andere pak, maar ik ben de naam kwijt), maar mijn nieuwe frituurpan wil alleen maar vloeibaar vet... Was de frieten niet op voorhand (ik ben even kwijt of dit wel in de youtube film zit), dat zetmeel heb je nodig om ze krokant te bakken. Ik roer ze tijdens het bakken wat rond om plakken (zetmeel) te voorkomen. Als ze gaar zijn (knijp erin of luister naar het gesis) laat ik ze afkoelen, tijdens afkoelen frituur op 180 en afbakken tot ze goudbruin zijn.

Andere recepten lukken even niet om te posten, ik heb mijn kookboek op mijn werkserver staan, maar dat ding is te groot om te mailen (mailserver weigert het steeds) en ik heb mijn token om in te loggen op mijn werkpc vanaf thuis ergens verloren, die moet ik nog even zoeken dit weekeinde. Dus dat gaat nu niet lukken.

Wel een fijn recept voor Chinese tomatensoep (okay, daar vroeg niemand om, maar ach, delen kan altijd):

Ingrediënten:
1 liter water
2 pakken gezeefde tomaten van 500 gram per stuk
1 kipfilet
2 kipbouilonblokjes
1 ui
2 teentjes knoflook
6 eetlepels suiker( of vloeibare zoetstof, dan is het 1 eetlepel en een
beetje)
(pas op met de suiker, eerst een beetje toevoegen, dan kun je het
altijd aanpassen)
4 eetlepels zoete ketjap
2 eetlepels azijn
1 theelepel sambal
1 theelepel djahe
1 theelepel sereh
Maizena(als het nodig is, een beetje toevoegen)
1 handje vol mihoen

Bereidingswijze:
Breng 1 liter water aan de kook met de kip, bouilionblokjes ui en knoflook aan de kook
Laat die 15 a 20 minuten koken tot de kipfilet gaar is.
Haal alle ingredienten eruit, gooi de ui en knoflook weg, en leg de kip op de snijplank
Laat de kip een beetje afkoelen, en snij aan stukjes Voeg de gezeefde tomaten toe aan de bouilion en breng het geheel weer aan de kook.
Maak in een schaaltje, een mengseltje van suiker, ketjap, azijn, sambal, djahe, en sereh.
Roer dit door de soep
Maak een papje van de maizena, en roer dit erdoor als dit nodig is.
Voeg de mihoen toe, en de kip, en laat nog even zachtjes doorkoken

Ik zal binnenkort eens wat meer recepten posten, maar mijn kookboek is inmiddels een paar honderd pagina's lang met aantekeningen en wat al niet meer, maar ik kan wel even een stel stoofpotten uit Nederland en Belgie hier posten, moet ik wel eerst die token vinden om erbij te komen...

Hobbykok wijzigde deze reactie 20-10-2017 20:44 (62%)

Acties:
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
quote:
nextware schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:59:
Als je die van Indonesië kan delen.. _/-\o_ _/-\o_
Members only:

Hobbykok wijzigde deze reactie 29-10-2017 19:15 (44%)

Acties:
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Members only:

Hobbykok wijzigde deze reactie 29-10-2017 19:16 (98%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

Vandaag weer m'n eigen variant op tex-mex Enchilladas :) Zoiets, maar dan net een klein beetje naar eigen smaak en gewoonte aangepast:

Specifically, dit dus: :P
Members only:

Dit recept is officieel voor 4 personen, maar je kunt er ook met z'n 2-en / 3-en van eten en dan twee wraps voor de volgende dag bewaren. Heerlijk om op te warmen als lunch!

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
vorig weekend mijn ouders op bezoek gehad voor een etentje, was een cadeautje voor hun verjaardag.
Tijd voor mij om weer eens iets bijzonders uit te zoeken.
Dit keer was voor het voorgerecht een leuke uitdaging.

wat heb ik gemaakt:

Voorgerecht

Een paté en croute van duif en kwartel met een cranberry compote. Hier heb ik de dag van te voren een aantal uurtjes aan besteed.
Het recept vroeg om nogal wat specifieke ingrediënten die achteraf niet allemaal nodig bleken te zijn (prijs begon behoorlijk op te lopen), maar toch wel bijzonder waren. Het ganzenvet bijvoorbeeld bleek alleen voor het bakken van de kippenlever met groeten te zijn.

Mijn vriendin, die toch even een gilletje slaakte bij de eerste kwartel toen ze ontdekte dat er nog een hoofd aan zat., maar daarna wel heel vakkundig de filets van de beesten afgesneden. De overige delen hebben we gebruikt om een bouillon van te maken. Deze werd onder andere gebruikt om de paté met te vullen nadat deze gebakken was, om de loze ruimte op te vullen (de vleesvulling krimpt nogal tijdens het bakken).

Al met al een vrij bewerkelijk gerecht, maar werd door de aanwezig erg gewaardeerd en de smaak was verrukkelijk.

Hoofdgerecht

Voor het hoofdgerecht heb ik me wat meer ingehouden. Bij de slager een kilo lamsbout gekocht (met een klein stukje bot eraan). Deze gemarineerd met knoflook en tijm, aangebakken en daarna 45 minuten in de oven. Met een goeie thermometer kon ik daar weinig aan verpesten.

Erbij wat lekkere groene groeten geserveerd, in dit geval spinazie, courgette en groene asperges. Allemaal in de pan gebakken met wat simpele kruiden.

Daarbij een zelfgemaakte pesto op basis van basilicum, peterselie en dragon en pecorino.

Nagerecht

Het nagerecht heb ik afgekeken van Hidde de Brabander.

Een chocolade en amandel biscuit met een kleine theelepel cepespoeder (eenkhoorntjesbrood), een heerlijke parfait met o.a. kaneel en steranijs, een compote gemaakt met cranberries rode wijn en sinaasappel en limoen en een gezouten karamelsaus.

Die laatste was een beetje aan de dikke kant en ik had geen room meer over, dus die heb ik er maar in klodder over gedaan.

Dit gerecht was echt een van de betere toetjes die ik ooit heb gemaakt. Het idee van het gerecht was dat alle 5 smaak elementen, zoet, zuur zout, bitter en umami naar voren zouden komen. Dit was in mijn beleving erg goed gelukt alhoewel ik niet zoveel bitter terug kon vinden.
Vooral de cepes gaf een hele subtiele umami smaak aan het biscuit.

Bij elk gerecht een lekkere fles wijn geschonken en we hebben met z'n vieren een top avond gehad. Afgesloten met een vuurwerkshow van de lokale kermis die toevallig die avond eindigde (en we vanaf mijn balkon konden zien).

Without magic smoke, it ain't broken!

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Members only:

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Members only:

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Members only:

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
Hobbykok schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:59:
[...]

Zonder recept of iets wat erop lijkt is het wel een lastige vraag :P
Point taken :P

Het is een paprika-tomaten-soep:
Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
Maardiweb schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:00:
Over de frietjesdiscussie ben ik wel benieuwd: Wie heeft het winnende recept voor ovengebakken frites? Ik heb geen friteuse en ben ook niet van plan die op korte termijn aan te schaffen. Ik maak vaak zoete aardappelfrietjes in de oven, maar die worden eigenlijk nooit knapperig. Al veel geprobeerd maar nog geen succesverhalen. Derhalve de vraag of iemand van jullie wellicht wat ideeën heeft?
Ik weet niet of het 'winnend' is, maar ik maakte ovenpatat altijd als volgt:
Members only:

Volgens mij heb ik nog wel eens gespeeld met de bloem en/of kruiden erbij te doen in het diepvrieszakje, tegelijk met de olie (voordeel: Beter verdeeld over de patat, maar nadeel: Misschien gaat het plakken aan de olie) maar ik weet niet meer of dat goed uitpakte.

AGee wijzigde deze reactie 17-12-2017 18:12 (13%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Members only:

SVP mijn kruidenmixen / recepten e.d. niet quoten ivm MO (members only) tags

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
quote:
barrymossel schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:33:
Ik heb redelijk wat saffraan besteld. Nooit zelf geproefd, dus dat wordt dit weekend voor het eerst. Ik zat te denken aan een risotto alla milanese en coquilles met safraan en venkel, maar hebben jullie nog wat extra inspiratie voor de komende tijd?
Beetje late reactie, maar als je toch genoeg hebt bij deze 3 recepten uit mijn verzameling:

Fiskpotsje (Fryslân) (vispotje)
Ingrediënten:
Vis (bijvangst) 1 kg
Bladerdeeg 4 a 5 plakjes
Olijfolie
Ui 1 st
Knoflook 2 teentjes
Venkelknol 1 middelgrote
Tomatenpuree 1 klein blikje
Saffraan plukje
Venkelzaad of poeder ½ el
Korianderzaad of poeder ½ el
Ei 1 st
Visbouillon 350 ml
Peper en zout

Bereiding: Verhit de olijfolie in een pan op een middelhoog vuur en fruit de gesnipperde ui glazig. Voeg dan de gehakte venkel en knoflook toe en bak dit 3-4 minuten mee. Roer de tomatenpuree en (fijngemaakte) kruiden erdoor en bak licht tot het wat zoetig gaat ruiken. Blus af met een glas Pernod, witte wijn of rosé en laat het wat inkoken. Giet dan de bouillon erbij en laat het geheel ongeveer 12 minuten sudderen tot de venkel beetgaar is. Meng de in stukken gesneden vis door de saus en schep alles in een ovenschaal.
Leg de plakjes bladerdeeg op elkaar en rol het geheel uit op de maat van de ovenschaal. Maak een stoomgaatje in het midden. Smeer dan de rand van de ovenschaal in met wat geklopt er en leg het deeg er overheen. Knip of snijd het extra deeg weg en smeer het overgebleven ei over het bladerdeeg. Bak het geheel in 25-30 minuten in een voorverwarmde oven op 200 oC.

Rijst (India)
Ingrediënten:
Basmatirijst 350 gr
Saffraan 7-10 draadjes
Kruidnagel 3 st
Kardemompeulen 3 st
Kurkuma snuf
Kippenbouillon 1,5 blokje
Roomboter klontje
Koriander (vers) 1 el
Amandelen (geschaafd) handvol

Bereiding:
Doe de saffraandraadjes in een kom en overgiet met 250 ml heet, maar niet kokend water en laat dit 15-20 minuten trekken zodat het water moi geel kleurt. Breng 1,25 l water aan de kook, voeg de bouillon en de saffraandraadjes (inclusief al het weekwater) toe. Zodra het opnieuw kookt voeg je de rijst, kardemom, kruidnagel en kurkuma toe. Roer nog even goed door en laat het geheel 8 minuten zachtjes koken. Giet aan het einde van de kooktijd het water af, roer de rijst los en laat nog 10 minuten rusten met het deksel op de pan. Rooster ondertussen in een koekenpan de geschaafde amandelen krokant en goudbruin. Roer een klontje boter door de rijst en verwijder de kardemompeulen en de kruidnagel. Als de boter is opgenomen schep je de gehakte koriander erdoor. Voeg dan de amandelen toe en schep de rijst om. Opdienen met wat extra koriander en amandelen.

Lamstajine met knapperige boerensalade (Marokko)
Ingrediënten:
Lamsschouder, in blokjes 1 kg
Zonnebloemolie 2-3 el
Gember, vers 30 gr
Saffraandraadjes mespuntje
Kaneel, gemalen 2 tl
Ui, fijngehakt 1 st
Knoflook, gehakt 2-3 tenen
Pruimen, ontpit en geweekt 350 gr
Honing 2 el

Voor de salade
Uien, gehakt 2 st.
Paprika, rood, gehakt 1 st.
Paprika, groen, gehakt 1 st.
Bleekselderijstengels, gehakt 2-3 st.
Spaanse pepers, gehakt, 2-3 st. (zonder zaadjes)
Knoflook, gehakt 2 st.
Olijfolie 2 el
Citroensap ½ st.
Peterselie, vers, gehakt 1 bosje
Munt, vers, gehakt 1 bosje

Bereiding:
Doe het vlees in een ovenschaal of zware pan. Voeg olie, gember, saffraan, kaneel, ui, knoflook en zout en peper toe en giet er zoveel water bij tot het vlees onder staat. Verwarm het vlees tot het gaat pruttelen en laat het afgedekt ca. 2 uur pruttelen tot het goed mals is. Giet er zo nodig water bij.
Laat de pruimen uitlekken en roer ze met honing door de tajine. Laat het gerecht nog 30 minuten pruttelen of tot de saus is ingekookt.
Voor de salade. Meng uien, paprika’s, bleekselderij, Spaanse pepers en knoflook in een kom. Schenk de olijfolie en het citroensap over de groenten en meng alles. Bestrooi met peterselie en munt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:33

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik ben nu met 2 verschillende bereidingen van buikspek bezig. Ik had een stuk van een kilo waarvan de helft nu ligt te marineren in een red roast pork marinade van Faya Lobi (Surinaams dus), de andere helft staat nu zachtjes te koken in een bouillon.

Het eerste deel gaat vanavond of morgen in de oven, het andere deel wordt in plakjes krokant gebakken na ook nog even in een andere marinade gelegen te hebben. Volgens het recept van een Ramen soep welke ik al eens eerder gemaakt heb:

CHA SIU
Cha siu is gemarineerd varkensvlees. Ik ben opgegroeid met de Kantonese cha siu, maar ik kwam er later achter dat de Japanners ook een cha siu hebben waarmee ze hun ramen noodlesoep opleuken. Voor mij is er maar één cha siu en dat is de Cantonese style. Hieronder vind je het recept voor deze cha siu.

Zelf cha siu maken, dit heb je nodig:

I don’t like foodwaste, dus de buikspek die gebruikt is voor de bouillon daar maken we cha siu van
2 eetlepels hoisinsaus
1 eetlepel sojabonenpasta
2 eetlepels honing (of 1 eetlepel honing en 1 eetlepel maltose)
1 eetlepel rijstwijn
1 theelepel five spices poeder
1 eetlepel sojasaus

En dan lekker op een Surinaams puntje met peper en zuur :9
quote:
deWit schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:53:
[...]

Het vlees was lekker mals en mooi rose, maar de zeen die je bij riblappen hebt was niet mooi zacht geworden. Met wat creatief snijden was er nog wel wat van te maken en gingen de borden alsnog leeg, maar niet zoals ik had gehoopt. Volgende keer of toch langer of toch net iets hogere temperatuur...
Het zal denk ik onder andere van het vlees afhangen, maar ook bij goede riblappen van de slager waar ik Rendang mee gemaakt had zaten er zelfs na 10 uur pruttelen nog stukjes zeen in. Ik vraag me af of je daar sowieso wel van af komt, ongeacht de bereiding.

bvk wijzigde deze reactie 30-03-2018 15:31 (21%)

Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• SeatRider
  • Laatst online: 13:55

SeatRider

Wait, wut?

Zal ik na de discussie over pannen en viden nog even een scheur-recept plaatsen?

Servische bonensoep met chorizo (losjes gebaseerd op Smulweb).
  • Pot witte bonen in tomatensaus
  • Pakje (400 gram oid) gezeefde tomaten (of blokjes of ontvelde verse tomaten)
  • 3 paprika's (in stukjes van 1 cm gesneden)
  • 2 uien (in kwart ringen gesneden)
  • 1 prei (in halve ringen gesneden)
  • Halve winterpeen (in kwart blokjes gesneden)
  • Halve zak bistro aardappeltjes (of gewoon zelf even een paar vastkokende aardappels voorkoken)
  • Hele chorizo (in kwart blokjes gesneden
  • 125 gram (half pakje) spekblokjes/reepjes
  1. Neem een grote pan
  2. Beetje olijfolie erin, spekblokjes en uitjes fruiten
  3. Na een paar minuten de chorizo samen met de rest van de groenten erbij
  4. Theelepel oregano erbij
  5. Naar smaak peper, cayenne/chilipeper of -flakes erbij
  6. Minuutje of 10 roerbakken zodat de groenten een beetje gaar worden
  7. Dan de witte bonen + tomatensaus erbij
  8. (Hoogst)waarschijnlijk is het nu nog te dik (sterker nog, nu kun je het verkopen als chili con carne), dus gooi er water bij totdat de soep de gewenste dikte heeft, ik denk ongeveer een halve liter
  9. Overige kruiden naar smaak toevoegen, het mag best pittig worden :-)
  10. Dan kunnen de (reeds voorgekookte) aardappeltjes erbij en kun je het geheel nog tenminste een uur laten sudderen
Om. nom. nom.

SeatRider wijzigde deze reactie 17-04-2018 13:27 (6%)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
De lasagne koning hier, ik zal even helpen en wat delen aangezien ik die pagina van smulweb toevallig wel eens geprobeerd heb, maar het kan een stuk beter.

Members only:

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Odeklontje
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 16-11 12:46
Ik ben mij ook wat gaan verdiepen in de sous vide en kwam bij het volgende artikel terecht:
Sous vide cooking: A review van Douglas E.Baldwin uit 2012. Een (beknopte) tl;dr:

Het koken van een ei
  • 61.5 °C: the protein conalbumin denatures and causes the egg white to form a loose gel
  • 64.5 °C: the protein livetin denatures and causes the egg yolk to form a tender gel
  • 70 °C: the protein ovomucoid denatures and causes the egg white to form a firm gel (the egg yolk also coagulates around this temperature)
  • 84.5 °C: the protein ovalbumin denatures and causes the egg white to become rubbery

Het koken van vlees
quote:
When cooking tender meats, it is the fast changes that are the most important because the slow changes are mainly used to increase tenderness. Thus, for tender meat you just need to get the center up to temperature [...] the tenderness of meat increases from 50-65 °C but then decreases up to 80 °C.
quote:
At lower temperatures 50-65 °C, cuts of beef (from animals 0–4 years old) were the most tender when cooked to between 55-60 °C.
quote:
Cooking the beef for 24 h at these temperatures significantly increased its tenderness (with shear forces decreasing 26–72% compared to 1 h of cooking). [...] For example, tough cuts of meat, like beef chuck and pork shoulder, take 10–12 h at 80 °C or 1–2 days at 55–60 °C to become fork-tender. Intermediate cuts of meat, like beef sirloin, only need 6–8 h at 55–60 °C to become fork-tender because the tenderization from the enzyme collagenase is sufficient.
quote:
[...] Dark poultry meat, such as legs and thighs, is usually cooked well done at 70–80 °C until it is fall-apart tender, about 4–6 h at 80 °C or 8–12 h at 70 °C.
Voor steaks: des te sneller de kerntemperatuur bereikt wordt, des te roder het vlees.
En hoe langer er een constantere temperatuur aangehouden wordt des te meer kleur er verloren gaat.
  • 50 °C Rare
  • 55 °C Medium Rare
  • 60 °C Medium
  • 70+ °C+ Well Done

Het koken van vis
quote:
Many chefs cook salmon and arctic char to rare at 42 °C and most other fin and shellfish to medium-rare at 49 °C for 15–20 min
Sous vide basistechnieken

Vacuum verpakken

Kortom: het trekken van een vacuum kan negatief invloed hebben op de structuur van het product.
Advies: 95% vacuum @ 30-50 mbar en maak gebruik van Water Displacement Method for Sous Vide Cooking.

Het is voor mij ook nog veel experimenteren met temperatuur en tijd. Eten voor de wetenschap O+

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Ik ben weer pastasaus aan het maken. Bolognese bestaat niet, maar deze freestyle is ook lekker.
Gedaan:

8 uien
1 kg gehakt
1 bol knoflook
250gr spek
6 plakken bacon (over van de oesters)
4 stengels bleekselderij
8 wortels
3 paprikas

Dat alles even gefruit in porties, daarna in een braadpan gezet. Daar 2.5kg in partjes gesneden tomaten bij en kruiden. En nu op 140C in de oven. 5 uurtjes wachten en we komen een eind.

Aan kruiden:

- handje gedroogde oregano
- handje marjolein
- 6 laurierblaadjes
- 6 ofzo gedroogde chilipepers
- wat zout.

Nom nom nom. Foto's volgen.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zo. Ik had groentes over en nog tortilla wraps liggen dus ik besloot maar eens quesadillas te maken.

Ik heb het volgende gebruikt, zat voor 2 personen:
Tortilla wraps (8 )
Fijngesneden rode ui (2)
Fijngesneden paprika (1)
Fijngesneden tomaat (1, vocht enigszins uitknijpen)
Klein blikje maïs
Geraspte kaas (125 gram)
Creme fraiche (125 gram)
Pepertjes (naar smaak, fijn gesneden)
Kipschnitzel (in dunne reepjes, gewoon die voorgegaarde uit de supermarkt)

Gooi alles bij elkaar, beleg er 1 helft van elke quesadilla mee, vouw hem dubbel, per 2 in de pan. 2 min per kant op matig vuur. Je kunt er ook 2 op elkaar doen zonder dubbel te vouwen maar dan is het omdraaien moeilijker.

Niet super gezond en ook geen haute cuisine maar wel lekker als snack of avond eten, en het ziet er mooi uit!

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• bvk

bvk

quote:
Boudewijn schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:44:
Ik ben weer pastasaus aan het maken. Bolognese bestaat niet, maar deze freestyle is ook lekker.
Gedaan:

8 uien
1 kg gehakt
1 bol knoflook
250gr spek
6 plakken bacon (over van de oesters)
4 stengels bleekselderij
8 wortels
3 paprikas

Dat alles even gefruit in porties, daarna in een braadpan gezet. Daar 2.5kg in partjes gesneden tomaten bij en kruiden. En nu op 140C in de oven. 5 uurtjes wachten en we komen een eind.

Aan kruiden:

- handje gedroogde oregano
- handje marjolein
- 6 laurierblaadjes
- 6 ofzo gedroogde chilipepers
- wat zout.

Nom nom nom. Foto's volgen.
Ik ben nu mijn variant aan het maken:

1 ui
2 kleine bolletjes knoflook
1 pond rundergehakt
2 stengels bosui
4 kleine worteltjes
1 paprika
1 blikje tomatenpuree
3 tomaten
1 blik tomatenblokjes
1 glas rode wijn

Alles fruiten in bovenstaande volgorde en daarna de kruiden erbij:

2 takjes rozemarijn
2 takjes oregano
4 blaadjes laurier
wat gedroogde tijm (vergeten om verse te kopen...)
P&Z

Staat nu lekker te pruttelen ;)

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
quote:
SeatRider schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:11:
Ik ga vandaag experimenteren met eendburgers. Ik heb 2 eendenborstfilets en een gehaktmolen.
Als je eendburgers wilt, bij deze een goed recept:

Ingredienten

800 gram confit van eend (geplukt, 4 tot 6 boutjes)
1 rode ui fijngesnipperd en gefruit
1 teen knoflook, kern verwijderd en geraspt
2 eetlepels kappertjes, gespoeld en fijngehakt
darmnet (varken) goedgespoeld
zout en peper

Instructies
1 - De iets verwarmde confit mengen met ui, knoflook en kappertjes. Breng op smaak met zout en peper
2 - De patties inpakken in darmnet, overhangende stukken darmnet wegknippen

Cuisson: 58 graden celsius

Confit maken doe je zo: kwestie van eendenvet laten smelten en hier heel zacht gepekelde eendenbouten in laten garen. Een goede optie is om kant-en-klare gekonfijte eendenbouten te kopen, die licht te verwarmen en uit elkaar te plukken.

Bovenstaand recept kan je ook met peking eend maken, dan kappertjes weglaten en daarvoor in de plaats 100 gram hoisinsaus erbij.

Hobbykok wijzigde deze reactie 10-06-2018 18:56 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
quote:
Janet_ schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:39:
Ik zag dat je ook garam masala kreeg aangeraden, maar dat is een Indiase masala en heeft een andere smaak dan de surinaamse versie.
In India is meen ik Tikka Masala gangbaarder dan garam masala, in tikka masala gaat het volgende (en dat is wat meer dan in garam masala):

Koriander, vers 15 gr
Knoflook 5 tenen
Spaanse peper 2 st
Gember duimgrootte
Kokos, gedroogd 2-3 el
Tomatenpuree klein blikje
Arachideolie 3 el
Paprikapoeder, gerookt 1 el
Garam masala 1 el
Suiker 2 tl
Zwarte peper 2 tl
Korianderpoeder 2 tl
Kurkuma 2 tl
Komijnpoeder 1 tl
Cayennepeper 1 tl

Op de website van AH kwam ik dit tegen:
https://www.ah.nl/product...9028/nandan-masala-nandan

Ik kan mijn boodschappen die de AH morgen bezorgd niet meer aanpassen, maar ik heb het in mijn mandje gestopt voor volgende week. Met de instructies van de AH in mijn gedachten krijg ik wel zin om het te gaan maken :D

Ik heb toevallig ook wat varianten in huis in kruidenpotjes, ik ga eens zien wat nu het verschil is in smaak, ik vermoed dat er niet zoveel verschil zit tussen de kant en klare Surinaamse varianten? Zelf maken is meestal ook niet echt problematisch aangezien je de meeste zaken wel in huis hebt als je graag dit soort voedsel bereid, maar die kant en klare mixen zijn wel handig na een werkdag.

Hobbykok wijzigde deze reactie 14-06-2018 23:00 (35%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• SeatRider
  • Laatst online: 13:55

SeatRider

Wait, wut?

Het schurkt aardig dicht tegen een studentenmaaltijd aan wellicht, maar ik oogst altijd bijzonder veel lof met dit recept voor lasagne bolognese. Doe er je voordeel mee, laat even weten hoe ie is bevallen :-).

Nodig:

250-300 gram gehakt
100-150 gram spekblokjes
1 bolletje mozzerella
Pot pastasaus naar keuze (bolognese, piccante, wat je lekker lijkt)
Zakje strooikaas naar keuze (oud of pittig, wat je lekker lijkt)
Lasagnebladen
Optie: Een grote zak Italiaanse roerbakgroenten, of zelf een paar paprika's/uien/prei/courgette snijden
Optie 2: Als je het echt luxe wil maken: een pot bechamelsaus, of maak dat zelf met behulp van een zakje of boter en bloem

Bereidingswijze:

Snij de mozzerella in plakjes van een halve cm dik
Verwarm de oven voor op 200 graden
Verhit een grote wok- of hapjespan met een scheutje olie of boter
Bak hierin het gehakt rul, voeg naar smaak peper, zout, gehaktkruiden (of sambal!) toe
Zodra het gehakt los is bak je de spekblokjes mee tot het geheel (bijna) gaar is
Als je vindt dat er teveel kookvocht ("vet") in de pan zit, is dit het moment om dit af te gieten
(Roerbak de groenten even mee tot ze beetgaar zijn)
Gooi de pastasaus erbij
Als je nog een restje rode wijn over hebt, doe er dan een scheutje van door de saus
Laat op laag vuurtje nog even napruttelen/indikken
(Drink de rest van de wijn op)

Lasagne bouwen:

Vet een ovenschaal in (of, als je alle opties hebt gekozen, heb je waarschijnlijk genoeg voor 2 ovenschalen)
Begin met een laagje saus (of 1/3e van de bechamelsaus)
Lasagnebladen
Laagje saus
Laagje mozzerella
Lasagnebladen
Laagje saus
(Als je nog saus over hebt, kun je nog een laag lasagnebladen + saus doen)
(Als je bechamelsaus hebt gekozen, dan het bouwsel overgieten met 2/3e van de bechamelsaus)
Bestrooi rijkelijk met kaas

Lasagne bakken:

Gooi de ovenschaal in de oven (gebruik geen grill, anders wordt de kaas te snel bruin)
Laat 25-40 minuten in de oven staan (hoe meer lagen, hoe langer)
Prik af en toe met een vork of satéprikker, als de lasagne stevig aanvoelt, oven uitzetten, en met de deur open de lasagne laten afkoelen/opstijven

Een eventueel gemaakte tweede schaal kun je zonder te bakken afdekken en invriezen. Die kun je dan lekker over een paar weken ontdooien en op dezelfde wijzen bakken als hierboven beschreven.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
quote:
Boudewijn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:09:
Ja dat zou kunnen. Ben toen alleen naar de supermarkt gelopen voor nieuwe gist en die deed het ook niet. Bij de tweede gist was het zout er al goed doorgemengd uiteraard.
Ik ben redelijk goed in pizza bakken, ik heb meerdere cursussen inmiddels gevolgd, het is bizar hoe veel achter een pizza schuil gaat aan kennis, techniek e.d.

Gist haal ik zelf altijd gewoon bij de bakker, ik haal dat nooit in de supermarkt, elke verse bakker heeft een lading gist in het magazijn liggen dat je zo kan kopen voor amper een paar cent. Ik haal trouwens ook vaak kruiden e.d. bij de bakker, als je eenmaal een voet binnen de deur hebt :D

Mijn dochter is (heeft ze vandaag uitgerekend) over iets meer dan 80 dagen jarig en we hebben haar verjaardagsfeestje met vriendinnen in de bakkerij waar we ook wekelijks komen, papa gaat natuurlijk mee :P :9
quote:
Boudewijn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 01:11:
300gr bloem, 160ml water, snuf suiker, zakje gist... en kneden maar. en na 5 mins zout erbij.
Kennelijk toch te snel het zout erbij gedaan... het deeg rees niet. Na een uur nog een zakje gist erbij gedaan , gekneed en laten rijzen. Wederom niet. Lijkt me daarom het zout. Jammer dat ik dus geen pizza had.
Mijn recept van een van de beste pizzahobbykoks in Nederland (waar ik twee keer een cursus heb gevolgd):

Ingrediënten:
300 gr bloem
12,5 gr verse gist
5 gr zout
5 gr suiker
100-120 ml lauw water (afhankelijk van bloemsoort)
30 ml olijfolie

Bereiding:
* Leeg het zakje met bloem, suiker en zout (dit doe je er dus gelijk in) op tafel.
* Maak een kuiltje in het midden.
* Schenk lauw water en olijfolie erbij
* Werk nu de bloem en de gist door elkaar tot een glad mengsel*
* Kneed het deeg met je handpalmen en maak een duwende beweging.

Zo activeer je de gluten en worden ze opgerekt. Kneed zo’n 10-15 minuten tot er een soepel elastisch deeg ontstaat.

* Maak van het pizzadeeg een bal ( door opbollen) en laat hem afgedekt op een warme plek rijzen. (20 min)
* Wanneer het deeg verdubbeld is sla het gas eruit en maak opnieuw een bol. Geef het pizzadeeg nogmaals een rijs van 30 minuten.
* Bestuif je werkblad en rol het pizzadeeg uit tot een cirkel met een diameter van 20 cm.
* Beleg je pizza met saus en een topping.
* Als het deeg te plakkerig is kun je wat bloem toevoegen.

Is het deeg te droog, voeg dan wat water toe.
Het deeg is goed als hij mooi glad, soepel, elastisch en rekbaar is.

Het heeft mij trouwens meer dan een jaar gekost om een redelijke pizza te kunnen maken, je loopt er helaas met Nederlandse keukenapparatuur tegen het feit aan dat de oven geen 500 graden kan worden. En dat is erg irritant als je echt een goede pizza wilt maken. Meeste ovens halen niet eens 300 graden. Met een steen ben je wel een goed eind op weg, maar het kan een dure hobby worden als je echt goed erin wilt worden. Ben je wel gelijk de held van de straat als je een goede pizza oven hebt, ook bizar hoe goedkoop pizza is als je het zelf goed kan maken. Chips, nu heb ik zin in pizza :o

Hobbykok wijzigde deze reactie 16-08-2018 21:57 (56%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
AGee schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:13:
Heb vandaag Basics to Brilliance als verlaat verjaardagscadeau (PostNL-issues, don't ask :') ) gekregen. Ziet er leuk uit, ik ben benieuwd :)
Van het weekend een eerste recept uit dit boek gemaakt: citroen-aspergerisotto met pancetta geglaceerd met ahornsiroop honing. De risotto was gewoon een vrij standaard basis-risotto:
Members only:

Het citroen-asperge deel ging gedeeltelijk parallel:
Members only:

Vond vooral de bestreken pancetta een verrassend lekkere combinatie met de frisse citroenrasp. Erg smakelijk :9

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
bvk schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:40:
Het spekkoek recept van Beb heb ik net ook even opgezocht in het boek en ziet er goed te doen uit. Maar ik ben ook benieuwd naar jouw aanpassingen als je die gevonden hebt.
Ik moet er nog even verder induiken, had nogal wat moeite om mijn recept te vinden omdat ik dat zo fantastisch had opgeborgen |:(

Ingrediënten van mijn versie:

600 g boter
400 g witte bastardsuiker
200 g bloem
2 vanillestokjes
12 grote eieren
zout
5 eetlepels kaneel
40 kardemompeulen
40 kruidnagels
3 eetlepels nootmuskaat

Ik zal binnenkort de bijbel van Bep er eens naast leggen en de rest even uitwerken. Ik heb alleen niet zoveel tijd momenteel, mijn vader en schoonvader liggen beiden in het ziekenhuis en ik heb daardoor minder tijd in het weekeinde.

In mijn zoektocht naar het recept kwam ik nog wel een oude post van mijzelf uit 2013 tegen:
Ik kan geen spekkoek meer zien, van 14:00 tot 21:00 bezig geweest om er 4 te maken, wat een tijd kost dat. Maar inderdaad heerlijk.
Dan begrijp je gezien de tijd dat je echt heel erg kan balen als het achteraf niet goed gegaan blijkt te zijn. Je hebt namelijk eigenlijk pas een idee of het goed gelukt is als je klaar bent. Heb een paar keer gehad dat ik een paar lagen niet helemaal gaar had, dan snij je hem en gaat het wat druipen aan de binnenkant en hij moet wat droog zijn (maar wel wat vet), dan kan je wel janken na 7 uur werk kan ik je vertellen. Daarom zijn tijden e.d. echt lastig, het verschilt heel erg per oven.

Hobbykok wijzigde deze reactie 23-09-2018 22:03 (30%)

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

Was er al iemand aan dat Sous-vide topic begonnen? :P

Van het weekend een (old-school?) langzaam-gegaard rundvlees gerecht gemaakt uit Basics to Brilliance: "langzaam gegaard rundvlees madras". Was erg geslaagd! Ik twijfelde vooraf over de drie uur in de oven op 180 graden, maar met de hoeveelheid vocht bleek de angst voor aanbranden volledig ongegrond. Was erg lekker!
Members only:

Het rundvlees konden we bijna niet uit de ovenschaal scheppen want het viel al uit elkaar bij het inprikken. Maar het was errug lekker :9 . O, en zorg dat je ovenschaal niet te klein is, anders stroomt ie over en dat ruik je in de oven. Tot ver nadat het klaar is :P

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Garyu schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:52:
[...]

Een beetje, zegt ie :o. Ik zie van alles liggen, maar wat zijn die kleinere gelige zaadjes? Lijkt me te groot voor anijs, maar teveel (en ook te groot) voor witte peper? * Garyu wil wel eens een ingredientenlijst zien van die garam masala :)
mosterdzaad misschien? Waar liggen ze precies in de pan?

Er is volgens mij niet echt een basis recept voor garam masala, het verschilt per streek. Laurier doe ik er zelf niet in.

Hier is mijn recept uit mijn kruidenkookboek:

Members only:

Ik kwam ook in mijn normale kookboek een recept tegen dat ik gebruik:

Members only:

Hobbykok wijzigde deze reactie 09-10-2018 10:11 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

ardana schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:48:
Ik mag binnenkort gaan koken voor 'n man of 15-16, zeer eenvoudig. Er komt hier meestal soep, of 'n ovenschotel, of iets als (eenvoudige) macaroni op tafel. Het budget is € 2,80 pp.

Heeft iemand leuke ideën?
Enchilladas, kun je goed van te voren voorbereiden, laatste half uurtje in de oven afbereiden :Y

Geen idee of het uitkomt met budget, maar je kunt vast en zeker ook wel een paar tortillas vegetarisch vullen:
Members only:

AGee wijzigde deze reactie 11-10-2018 08:18 (4%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Zo, ik ben inmiddels klaar voor kerst. We gaan beide dagen uit eten en alles net geboekt. Nu nog even een moment afwachten om de familie te vertellen dat ik dit jaar niet zoals altijd voor de hele bups ga koken, dat zal ze rauw op het dak gaan vallen omdat het eigenljik traditie was geworden dat ik voor iedereen kook (en ook betaalde). Maar dit jaar kiezen we voor onszelf. Heb ook als verrassing (kerstcadeau) net een vakantie geboekt gelijk na kerst, even lekker genieten.
bvk schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:04:
Als ik zelf zo'n grote hoeveelheid voor 20 man zou moeten maken zou ik daar twee 9 liter pannen voor gebruiken, maar dan moet je die wel hebben natuurlijk...
Ik zou zelf die grote pan gebruiken en dan heb je ook geen ellende met roeren. Ik heb snert altijd over het fornuis e.d. heen als ik teveel tegelijk wil maken en dat is me een bende om op te ruimen, afschuwelijk.

Ik heb toevallig net de soepbijbel van Heleen Timmermans voor mij liggen en dit is haar recept:

Ingrediënten
1 l kippenbouillon
1 l runderbouillon
600 g gedroogde groene spliterwten
½ ui, in grove stukken
½ wortel, in grove stukken
¼ pastinaak, geschild,in grove stukken
100 g knolselderij, geschild, in grove stukken

Voor erbij
rookworst, in dikke plakken
spekreepjes, gebakken
croutons

Recept

1 Breng alle ingrediënten samen met de bouillon aan de kook in een grote soeppan. Laat 30 minuten sudderen op laag vuur met het deksel op de pan.
2 Haal de pan van het vuur en laat de soep een paar minuten rusten met het deksel op de pan.
3 Pureer de soep tot een glad geheel.
4 Serveer met rookworst, spekreepjes en croutons.

Dus 2 liter vocht op 600 gram erwten, ik vermoed dat je hier met 4 a 5 personen van kan eten. Ik maak het trouwens met een ander recept, maar dit is meer om even een indicatie te geven van hoeveel vocht erbij. Zelf doe ik 3 liter op 700 gram erwten, maar ik laat het ook veel langer koken en zonder deksel.

Heleen weet wel soep in grote hoeveelheden te koken :o

Hobbykok wijzigde deze reactie 24-10-2018 21:00 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Nog een aanrader, kwam dit tegen als groentepakket bij de AH van de week, echt goed van genoten, had ik niet verwacht. Je kan er prima van eten met 3 a 4 man. Het is een stamppotje:

5 meiknollen
¼ koolraap
1 prei
1 ui
1 rode appel
krulpeterselie
tijm
2 groentebouillonblokjes
500 g kruimige aardappelen
750 ml water
2 el (olijf)olie
1 el wittewijnazijn
75 g geraspte belegen kaas

Bereiden
1. Schil de aardappel, meiknol en koolraap en snij in gelijke stukken. Maak de prei schoon en snij in halve ringen. Pel de ui en snij in halve ringen. Schil de appel, verwijder het klokhuis en snij in stukjes. Snij de peterselie fijn. Ris de blaadjes van de tijm en hak ze fijn.
2. Verwarm de oven voor op 200°C.
3. Doe de aardappel, meiknol, koolraap en prei in een pan, voeg het water en de groentebouillonblokjes toe en breng aan de kook. Roer goed door zodat de bouillonblokjes goed oplossen en kook de groente, met een deksel op de pan, in ca. 20 minuten gaar op middelhoge temperatuur.
4. Verhit ondertussen (olijf)olie in een koekenpan en bak hierin de ui ca. 3 minuten op middelhoge temperatuur. Voeg de appel en tijm toe en bak ca. 2 minuten mee.
5. Giet de groente af en laat goed uitlekken in een vergiet. Doe de groente terug in de pan en stamp met een pureestamper tot een grove stamppot. Meng de wittewijnazijn door de stamppot.
6. Schep het ui-appelmengsel in de ovenschaal en schep hierover de stamppot. Bestrooi met geraspte kaas. Plaats de ovenschaal in het midden van de oven en bak in ca. 10 minuten goudbruin.
7. Bestrooi de meiknol-koolraapstamppot met peterselie.

recept van de AH site (je kan het pakket voor 4,29 euro nu kopen
Yaksa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:38:
Knolselderij bevat geen zetmeel, wortel maar heel weinig.
Die twee ingrediënten gebruik je alleen maar om extra smaak aan de soep te geven.
Als je het gaat pureren maakt het de soep wel dikker, maar een aardappel zuigt het veel beter op inderdaad. Beter blijft toch om gewoon niet teveel vocht toe te voegen, scheelt een boel gedoe. Als je aardappel erbij doet werkt het het beste om het vooraf te koken en te prakken, 1 aardappel heeft al een groot effect, als je dat niet doorhebt heb je opeens van een waterige soep een heeeeeeel dikke soep.

Hobbykok wijzigde deze reactie 24-10-2018 22:42 (16%)

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Zo, een kort verslagje van mijn croquetten-activiteit. Doel was een decadent-lekkere rundvleescroquet neer te zetten. Geen kalfscroquet, maar gewoon met mooi draadjesvlees. Hierbij heb ik een combinatie gemaakt van Holtkamps ultieme kalfscroquet (YouTube: Cees Holtkamp maakt de ultieme kalfscroquet) en wat inspiratie uit van Dam's croquettenboek.

Normaal gebruik je voor croquetten:
  • 100gr bloem
  • 80gr boter
  • 50 gr room
  • 500ml bouillon
  • 6 gr gelatine
  • 2 eierdooiers
  • 450 gram vlees + wat extra vet
Men neme +- 2kg sukadelappen en koke deze 2 avonden in een mooie bouillon. Hier zit dan ook nog een schenkel en 5 mergpijpen bij. Bouquet garnis erbij, jeneverbessen, peperkorrels en een steranijsje. Paar stukjes ui, bleekselderij, wortel en prei erbij.

2 avondjes lekker laten trekken, daarna de bouillon zeven en in de ijskast. Ik denk overigens dat er best wat vet in mijn puntzeef is achtergebleven, tip voor mezelf voor de volgende keer.

Het vlees was droog 17500 gram nadat het de bouillon had verlaten. Hier zit dan wel nog wat wortel ed bij:

Achterin zie je alvast 1 van de 2 maatbekers met bouillon. je ziet daar ook het gestolde vet.

Na het koelen alle vet in een bakje gedaan:

Het vet is ongeveer 2x het gewone recept (ik vervang de boter door het vet) maar gezien ik veel meer vlees heb, heb ik dit nog even aangevuld met boter. Roux gemaakt, nou ja simpel en daarna laten binden met de koude bouillon. Vlees erbij en met room aangevuld tot ik een fijne verhouding vlees-vloeistof had. Hier eierdooiers, gelatine, peterselie en peper+zout bij en een mooie klodder mosterd. Nadat ik alles al gekoeld had kwam ik erachter dat de pezo er nog bij moest, dus toen alles weer opgewarmd en van pezo voorzien.

Dit heb ik in 4 ovenschalen gegooid, dat zijn van deze units:

Een E61-zetgroeptamper ernaast voor de schaal ;).

Na een nachtje opstijven met een ijslepel bolletjes geschept, gerold en a l'anglaise gepaneerd.
Bloem

(en ja het exemplaar linksonder is verwijderd, die ziet er echt niet goed uit)
Ei, geen foto van.
Paneer:

Ondertussen de verwijderde croquet als omgezet in bitterballen, met nog wat snijdrestjes:

Et voila:

Close-upje van de nette vulling voor de liefhebber (verder geen superflorisante foto want mobiel, en hete bitterballen die afkoelen voor je neus).
https://tweakers.net/ext/f/x0ezeMGjbUKs07wmCFcAGvqW/thumb.jpg

Ze gaan nu nog een nachtje de ijskast in om te rusten. Daarna invriezen zodat ze hard worden, vacuumeren en definitief invriezen. Veel werk, het zijn er 60+ (heb nog niet alles gerold ivm gebrek aan koelruimte).

En ja ik was op de basisschool ook al niet goed met kleien :>.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
In het kader van leuke dingen maken, ik heb vandaag Szichuan olie gemaakt. (recept van aziatische ingredienten),

300ml olie verhitten tot (107-125C) en dan mengen met:
6 eetlepels chilivlokken
8 eetlepels szichuanpeper
1 eetlepelsesamolie/zaad
beetje zout

Het ruikt echt heel goed, en heb net een beetje aan mijn vinger gedaan en geproefd. Heftig spul :D.
Foto is verder niet zo boeiend, ik laat hem een paar dagen staan, zeef hem dan en gooi hem dan in wat flesjes.
@Die Bruine zou je die willen pinnen? Eens kijken of dat werkt.

Ben nav dat gespeel ook deze youtube links eens aan het kijken:
YouTube: People's Republic of Fermentation // Episode 01: Mrs. Ding's Pickles
Interessant hoe die Chinezen dit doen :).

Boudewijn wijzigde deze reactie 04-12-2018 23:16 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
ehtweak schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:13:
afgelopen week nog een heerlijke wild zwijn bout (geschoten in Deutschland) gestoofd. Da's pas echt stoof- c.q. draadjesvlees. :9
Mijn recept voor zwijnstoof:

5 kilo wildzwijn
2 stuks ontbijtkoek
3 stuks grote uien
3 flesjes Chimay bier
2,5 liter kalfsfond
1,5 gr. verse tijm

Kleur de uien in de pan en voeg de stukken gesneden wildzwijn toe en laat dit kleur krijgen (stukken niet groter dan 1 kilo). Voeg hier het bier en de kalfsfond aan toe en roer het goed door. Breek dan de ontbijtkoek in stukken en voeg het toe, samen met de verse tijm. Laat het geheel ongeveer 2,5 uur sudderen tot het vlees gaar is.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Morgen Heston's Chili Con Carne maken :)

Krijg morgen wat gasten en had nog buikspek liggen, die zit nu in de oven voor Momofuku's buikspek in lotus broodjes. Buikspek lag al lang in de diepvries en was blijkbaar met bot, dus die heb ik afgesneden en even snel paar uur gekookt in een spulletje wat ik nog had v/d vorige keer spareribs.

Dus toen bedacht ik me dat ik die mooi in de chili kan gebruiken :P Dus nu snel chiliboter gemaakt, uitjes aan het confijten en kidneybonen in de week gezet. Morgen de rest bij elkaar gooien. Ik gebruik wel een kant en klare runderbouillon en tomaten uit blik en serveer er rijst bij ipv die maismuffin.

Eigenlijk valt het nog best mee als je wat shortcuts neemt. Die runderbouillon is een hoop werk, en ook een hoop afval waar ik niet op zit te wachten eigenlijk. Heb voor mezelf het recept samengevat, wellicht heeft iemand er wat aan:

Ingrediënten 4 personen
500gr gehakt
150gr gedroogde kidneybonen
50gr boter
short ribs
2 rode paprika
400ml runderbouillon
ui
1 grote peen
2 groen pepertje
1 tomaten in blik

Voorbereiding
1. boter maken: 1/4 tl chilipoeder en 1/4 tl komijn aanfruiten, mengen met 125gr. boter en bijv.: parmezaan, citroen zest, worcestersaus, 1/4 tl gerookte paprikapoeder, 1/4 tl cayennepeper
2. kidneybonen weken in brine (50 gr zout, 500 gr water)
3. short ribs aanbraden en 5 uur in bouillon, dan vlees eraf halen en bij de bouillon doen in grote pan
4. paprika grillen, in blokjes snijden
5. ui konfijten: halveren en lage temp. olijfolie

Bereiding
1. chilipoeder bakken
2. gehakt bruinen, in grote pan
3. ui bruinen
4. diced carrots en green chili bruinen, in grote pan
5. tomaten in blik en kidneybonen erbij
6. 2-3 uur pruttelen
7. meeste gegrilde paprika toevoegen, nog even pruttelen

Serveren
Boter erdoor
Erop:
gegrilde paprika
groen pepertje gesneden
gekonfijte ui

Misschien gooi ik nog wat stukjes buikspek erin ook.

Daarnaast een kippenbouillon aan het trekken voor bij het lotus broodje en een Baked Almond Cheese Cake als toetje.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• barrymossel
De pompoensoep met witte chocolade en chili was donderdag erg geslaagd. Dus die gaan we zeker doen:
  1. Flespompoen door de helft, zaadjes en troep eruit scheppen.
  2. Pompoen insmeren met olijfolie, peper, zout, kaneel en nootmuskaat eroverheen.
  3. 200 gram witte chocolade verpulveren en in de holtes leggen. Chilipeper door de midden en erop leggen.
  4. Pompoenhelften 45 minuten in de oven op 175 graden.
  5. Daarna alles (zonder schil) in een pan met kippenbouillon (500 ml geloof ik gebruikt) en met de staafmixer soep maken.
  6. Op smaak maken met redelijk wat zout en peper. Eventueel nog wat stukjes chocolade erin. Klein beetje ahornsiroop erin druppelen.
Gisteren was de zoethoutsaus ook prima geslaagd, dus die gaan we doen met ossenhaas (sous vide) en een pastinaak puree.
  1. Zoethout (2 stokjes) klieven. Ik heb letterlijk een zaag gebruikt.
  2. Zoethout, twee sjalotjes en teentje knoflook in boter aanfruiten.
  3. Afblussen met wat rode wijn.
  4. Even wat in laten koken.
  5. Vlees-/kalfsfond erbij.
  6. In laten koken en met aardappelzetmeel binden (ik hou van dikkere sauzen.
Vanavond de ravioli proberen (zalmvulling en ricotta-yoghurtsausje). Dessert is mijn vrouw over aan het nadenken. Bij het hoofdgerecht denk ik verder nog over een groentengelei.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Arunia schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:02:
@ehtweak Bakken?! Yes please.
cake zonder boter en appelkruimel. Altijd goed. ;)
Ok, eerst een appelkruimel.

En trouwens: of er stukjes inzitten, dat hangt helemaal van de appelschiller af... Of die persoon al dan niet het klokhuis er goed uithaalt. O-)

Wil eerst ff iets over kaneel kwijt.
Aangezien er in vrijwel iedere appeltaart kaneel gaat, is het een belangrijke smaakmaker.
MAAR... Je hebt de zogenaamde 'hoofdpijn'kaneel en de goede variant.
Oh ja, en gebruik vers gemalen kaneel! Ja, er is een heel groot verschil tussen de gemalen variant, die weken/maanden/jaren geleden al gemalen is en in een muffig potje is gestopt, versus gewoon een paar stokjes ff in een elektrische koffiemolen tot poeder malen. De geur en smaak die daar vanaf komen is onvergelijkbaar met dat dode poeder uit een potje.

Gebruik altijd Cinnamomum verum en niet Cinnamomum cassia/aromaticum.
Het verschil zit 'm in het coumarine gehalte; die is van de laatste (= goedkope) soort bijna 100x zo hoog als die van de eerste.
Uiterlijk is het verschil ook goed te zien. De 'foute' soort; dat zijn van die dikke opgerolde, vaak keiharde stokken. En de Cinnamomum verum is herkenbaar aan dat het van die dunne, meerdere laagjes, fragielere stokjes zijn. Die je eigenlijk al met de hand kunt verkruimelen.

De appelkruimeltaart.
Als bakvorm gebruik ik meestal een geëmailleerde springvorm:

of een plat model, als je de moeite wilt nemen keurige nette appel halvemaanpartjes mooi neer te leggen:

Dit soort vormen hoef je slechts een klein beetje in te vetten en gaan jaren mee. Zonder dat de anti-aanbaklaag weer eens afschilfert.

Appels (soort maakt eigenlijk niet zoveel uit, maar Goudreinetten worden heel snel zacht)
1kg appels (ongeschild) bij een hoge bakvorm, 500-700 gram bij een lage vorm
100 gr Rozijnen; liefst van tevoren weken in b.v. wat rum o.i.d. Bij de lage vorm kun je de rozijnen achterwege laten
Citroen of limoen; zowel het sap als rasp van de schil. Gebruik wel een ongewaxte vrucht; anders schaaf je waxlaag ook mee.
250 gram; het liefst volkoren bloem.
150-200 gram suiker (naar gelang je een zoetekauw bent).
200 gram gesmolten boter

Oven aan op ca. 175 graden (hete lucht)

Haal het klokhuis en overige harde stukjes uit de appels. Je hoeft de appels niet eens te schillen, maar voor de kniesoor die geen velletjes wil, moet je ze ook schillen. ;)

Voor de platte vorm:
Snijd de appel in 4 parten en snijd vervolgens ieder partje in dunne halve-maan vormige schijfjes.

Voor de hoge/gewone vorm:
Snijd de appel in gelijkvormige (qua grootte) blokjes/schijfjes.

Doe de gesneden appelschijfjes/-stukjes gelijk in een kom en besprenkel met het citroen/limoensap. Dit om te voorkomen dat het snel bruin wordt.

Doe in een andere kom:
de bloem,
de suiker,
citrusrasp
ff door elkaar mengen.

Meng door het appelmengsel de vers (!) gemalen kaneel en de rozijnen (indien van toepassing)

extra 'tweak' voor een smeuïge vulling in het geval van de hoge bakvorm:
neem een paar eetlepels mascarpone, meng die met wat custardpoeder (vroeger van Dr. Oetker, tegenwoordig Koopmans 'merkje') en een beetje vanillesuiker, en meng dat door de appelvulling. Dit geeft een romige/crêmige smaak/consistentie aan de appelvulling. Vooral in combinatie met rum geweekte rozijnen, verse kaneel; heerlijk!

Variaties:
I.p.v. rozijnen kun je b.v. ook klein gesneden stukjes gedroogde abrikoos gebruiken (wel de ongezwavelde variant). En voor een meer Italiaans tintje zouden er wat pijnboompitten of andere fijngehakte noten door kunnen.

Platte vorm:
Leg de halve-maan appelschijfjes netjes cirkelvormig in de vorm (geduldwerkje) en sprenkel er nog wat suiker overheen.

Hoge bakvorm:
Stort het appelmengsel in de bakvorm, druk het een klein beetje aan, sprenkel er wat suiker overheen.

De kruimellaag:
Giet de gesmolten boter in het bloem/suiker mengsel.
Roer het ff met een lepel door en verkruimel het wat met je vingertoppen.
Nu zul je zien dat volkoren bloem betere kruimels oplevert dan gewoon witte bloem. Of je gebruikt witte bloem met een deel fijngemalen havervlokken of b.v. kokosrasp. Dat geeft ook een fraaie kruimel consistentie.
Oh ja, geen gloeiend hete boter erin gieten, anders brand je je vingers. ;)

Verkruimel nu dat (rauwe) deegmengsel over de vulling in de bakvorm. Heel luchtig een klein beetje afvlakken met je hand. En hops de oven in.
Ca. 30-45 minuten tot de bovenzijde mooi bruin geworden is. Let op, als het kruimelmengsel te 'rotsblok' achtig is, dan zul je, zeker in een hete lucht oven, sneller last hebben van te donkere uitsteeksels.

Zo direct uit de oven is de taart niet uit de vorm te halen; dus laat 'm afkoelen. Dan vormt zich een heerlijk krokante kruimelkorst.
Bij een goed ingevette geëmailleerde platte bakvorm kun je nu de appelkruimeltaart omdraaien op een platte schaal (beetje kloppen op de bodem). En zal de kruimelkorst aan de onderzijde zitten, met daarbovenop het appelschijfjes patroon (het tarte tatin idee).
Bij de hoge bakvorm hoef je slechts de rand te verwijderen en kun je er zo punten van snijden.

Eet smakelijk!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• iChaos
  • Laatst online: 19-11 21:13

iChaos

It's Lupus.

iChaos schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:32:
Ik denk dat ik de soep laat trekken, dan de koppen en graten overzet naar een andere pan met een klein beetje vocht, daarin dan ga staafmixeren, en die pan dan weer teruggiet in de originele pan met een passeerdoek, zodat ik kan proeven of de smaak van het pureersel niet tegenvalt en ik niet onverhoopt inderdaad eindig met een te dunne soep.
Om dit verhaal nog even een staartje te geven: prima gelukt! Uiteindelijk de hoeveelheden in het recept bijgesteld naar:

2 uien
Half teentje knoflook
1 halve prei
2 bleekselderij-stokken
40g tomatenpuree
1kg visresten (ik gebruikte de restanten van een gefileerde zalm, excl. kop)
2 laurierblaadjes
1 theelepel paprikapoeder
1 eetlepel venkelzaad

Nadat de soep een tijdje getrokken had, heb ik de graten en andere stukken vis in een andere pan gezet samen met wat sap, en daarin fijngemaakt met de staafmixer. Dat papje teruggegoten in de soep en doorgeroerd en nog een kwartier laten staan. Een hap genomen, maar de soep had nu nog echt een te dikke textuur waarin je ook nog wel hele kleine stukjes graat e.d. kon opmerken. Daarna de soep dus door een zeef gehaald en steeds aangedrukt met de soeplepel. Het eindresultaat was een soep die uitstekend smaakte, precies dik genoeg was, maar wel wat weinig volume had. Uiteindelijk kwamen er 2 kommen uit, wat gelukkig wel genoeg was, maar de volgende keer ben ik denk ik iets royaler met alle ingredienten maak ik een grotere hoeveelheid, gezien je toch wel even bezig bent, dan mag het ook gelijk de moeite waard zijn.

Med student, Java/Node.js developer.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Over youtube gesproken, ik ga 1 keer in de maand met vrienden borrelen en na een heleboel borrels eindigen wij altijd bij de Chinees. Dat is allemaal mooi en wel, maar hobbykok is wel elke stapavond 60+ euro kwijt aan de Chinees (ik verdien wat meer dan mijn vrienden en trakteer vaak op het eten).

Dus hobbykok dacht gisteren: ik ga eens op youtube kijken en daar heb ik Mingfang gevonden. Mingfang is eigenaresse van een Chinees restaurant en plaatst de recepten van de Nederlandse Chinese keuken op youtube, verder heeft ze inmiddels een app voor de ingrediënten en je kan haar recepten voor een lage prijs kopen (tussen de 75 cent en 1 euro gemiddeld).

Je kan dus met wat werk met behulp van de app en haar video's het wel namaken of iets meebetalen voor het werk wat ze doet en een kant en klaar pdfje kopen en dat uitprinten voor je kookboek. Dat laatste ben ik nu aan het doen. Deze Chinees Nederlandse gerechten zijn verder eenvoudig, als je de basis in huis hebt kan je bijna alles zo maken na het kopen van wat groente/vis/vlees.

Wil je ook eens namaken wat je bij de Chinees haalt?
Haar kanaal: YouTube: Mingfang Wang Tijgerkop
Haar webshop: http://mingfangwang.nl/
Intunes store app: https://itunes.apple.com/...ecepten/id1385470680?mt=8
Google play app: https://play.google.com/s...vandillen.tijgerkop&hl=nl
In deze video rond de 6 minuten welke sauzen ze gebruikt: YouTube: Vraag en Antwoord met Minglian

Het is wel wat schrikken van sommige recepten trouwens, zo is foe yong hai wel heel ongezond (lekker) :P

Echt een leuk kanaal, gratis als je het wilt met wat werk en voor een klein bedrag kan je recepten kopen, zouden meer koks moeten doen. Ze verdiend er verder niks mee, kost haar per video 1 dag werk, vandaar dat ik een stuk of 40 recepten van haar ga kopen om haar wat te ondersteunen.

Ook vermakelijk om te kijken door haar Nederlands, zo stopt ze in de foe yong hai bijvoorbeeld niet giftige eieren, dat is natuurlijk wel zo verstandig :D

Wil je haar ontmoeten of haar sushi kopen bij haar thuis, hier is het adres e.d. :
https://makiandmore.nl/
Ziet er wel bizar goed uit, zie haar keuken op YouTube: Vierde rondleiding: Maki & More gaat bijna open!
Damn, mooie keuken en mooie vrouw en top spul, messen van een paar honderd euro per stuk, echt leuk om zoiets van dichtbij te zien. En ook gewoon profesionelle verlichting voor haar video's in die keuken, oh boy, dat is toch de droom van ons allemaal die keuken van haar?

Hobbykok wijzigde deze reactie 15-12-2018 22:58 (24%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Nou ja een arts in mijn familie heeft me in geuren en kleuren beschreven wat voor shit (!) je hebt als je salmonella hebt en dat zij daar niet op zit te wachten. Ik eet ook oesters, zelfgemaakte mayo, streetfood in ZO-Azie dus ik geloof het allemaal wel.

On a different note: ik heb deze week mijn eerste broodjes gebakken.

Deze ingredienten gebruikt en de bulkrijs in de ijskast gedaan:
Ingrediënten
355 gram water op kamertemperatuur
5 gram droge gist
540 gram ongebleekte bloem
10 gram zout
Dat laatste omdat ik het met lunch wilde eten. Hierbij ook volkorenmeel gebruikt.
Jammer dat ik na de 2e rijs het brood heb gemodelleerd in plaats van de lucht eruit gedrukt + modelleren, nu was het al fors luchtig voor de oven waardoor het denk ik minder mooi rees. Lekker brood overigens :).
De korst was proefbaar, zeker op de insnijding mooi krokant. Vind de kleur van volkorenmeel alleen wat minder...

Volgende stap wordt een wit stokbrood met mooie korst :).

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het recept:

De onderzijde is eigenlijk een Italiaanse 'crostata' bodem.
250 g bloem
100 g fijn maismeel (geen maizena)
125 g fijne suiker
snufje zout
150g boter op kamertemperatuur
3 eigeel (3 eiwitten apart houden)

Meng deze ingrediënten tot een stevig deeg. Voor wat extra smaakelementen kan er eventueel wat citroen/limoenrasp in en wat vanillemerg.

Druk het deeg (of rol het uit als je dat makkelijker vindt) in een platte vorm. Zet het op een koele plek ongeveer een half uurtje te rusten.

Klop de 3 eiwitten stijf. Meng er een 1-2 eetlepels poedersuiker doorheen.
Minder suiker bij zoete bessen zoals bosbessen, wat meer suiker bij rode bessen of veenbessen.
Voor wat stevigheid in het schuim; voeg nog ca 1 afgestreken eetlepel custard (of maizena) toe en klop dit er goed doorheen. Custard geeft het schuim gelijk een mooi geel kleurtje en een extra vanille-achtige smaak.

Ik gebruik ca 300-500gram bessen in de platte taartvorm. Beetje afhankelijk van je fruitvoorkeur.

Verwarm de oven voor op ca. 175 graden (hete lucht).

Strooi wat kokosbloesemsuiker/palmsuiker over de rauwe deegbodem. Dit geeft wat extra 'pit' als laag tussen de bodem en de vulling.

Spatel voorzichtig de bessen door het zoete eitwitmengsel; zorg dat de besjes niet kapot gaan.

Vul de deegbodem/vorm met het eiwit/bessen-mengsel. Doe dit voorzichtig, zodat je geen bessen stuk maakt.

Plaats de taart in de oven en laat ongeveer het eerste kwartier de hete lucht gewoon op ca. 175 graden staan. Let daarna op dat de bovenzijde van het eiwitschuimmengsel niet verbrand. Zet dan de hete lucht uit en alleen nog maar stralingswarmte van b.v. de onderzijde van de oven.
In totaal ca. 30-40 minuten bakken.

Strooi, na het afkoelen, er nog wat poedersuiker overheen.

Smullen maar. :9

Er zijn uiteraard allerlei variaties op denkbaar.

Op basis van die bodem heb ik zelfs al eens wat notentaarten gemaakt.
Ik doe dan vaak wat vers fijn geraspte gemberwortel door het deeg voor wat scherpte.
En de notenvulling kan zijn een karamelmengsel van gesmolten suiker, cacao en fijngemalen hazelnoten.

Ook bijzonder is door een hele laag pompoenpitten (die groene) te gebruiken en die in een karamel/roommengsel op de deegbodem te storten. Geeft na afkoelen een erg lekkere krokante (zowat gezonde) pittentaart. :)

ehtweak wijzigde deze reactie 19-12-2018 23:46 (12%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Ik heb vanmiddag deze unit gemaakt:een snijbiet quiche met 3 kazen
https://ottolenghi.co.uk/...rt-with-young-cheese-shop

Het recept staat in de link hierboven dus dat ga ik niet copieren. De snijbiet heb ik bij de Hanos gehaald, een paar mooie bosjes (3E voor ik denk anderhalve taart). Het plan is nu bakken en een miniversie als voorafje met kerst doen.
Daarom heb ik er wel ricotta doorheen zitten maar nog niet bovenop. Dat komt voor het afbakken, net als het courgetteblad (als ik die kan vinden).

Er zit een forse buts kruiden in (dit is voor 2 quiches):
https://tweakers.net/ext/f/aCTb2Ki5SPaYVIDoHrKugPZN/medium.jpg
En bleekselderij:
https://tweakers.net/ext/f/qNBMTLnPaaOLvqjAYiiprKTi/medium.jpg
De vulling na het stoven, met de kaas en noten er al bij:
https://tweakers.net/ext/f/HZVTq3kpalCIpEb1BylTCU3L/thumb.jpg
Ik heb hem gewoon in een siliconen mal gemaakt, ik heb de basisschool nooit echt afgemaakt en dat merk je aan mijn boetseerkunsten :+:

Het eindresultaat:

Ik ga denk ik de randen nog iets gelijkmatiger maken met een mesje.

En heb ook een mini-versie gemaakt voor de kerst (iedereen een eigen mini-quiche is leuker):

Ik moet alleen echt handiger worden met die dingen consistenter afwerken. Dat wordt voor de volgende klus.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

Gisteren met de overgebleven groenten van het kerstdiner een heerlijke pasta in pittige tomatensaus gemaakt. Ik had nog genoeg tomaten over, dus zelfs de passata zelf gemaakt. Was eigenlijk verrassend makkelijk en lekker :9
Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:18:
Als ik pastasaus maak en ik heb haast dan doe ik dit eigenlijk altijd
Voor haast is het ook aan te raden wat in de vriezer te hebben, hier een basissaus die ik vaak op voorraad heb:

Members only:

Daarin zit weinig vlees, dit is een goede saus voor de echte vleesliefhebbers: Dikkiedikdik in "Lekker eten bij de GoT-kookclub"

Ik meen dat het een tijd over pastasauzen ging in het 1e deel van dit topic.

Hobbykok wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:04 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Garyu
Hobbykok schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:03:
[...]

Voor haast is het ook aan te raden wat in de vriezer te hebben, hier een basissaus die ik vaak op voorraad heb:

Members only:

Daarin zit weinig vlees, dit is een goede saus voor de echte vleesliefhebbers: Dikkiedikdik in "Lekker eten bij de GoT-kookclub"

Ik meen dat het een tijd over pastasauzen ging in het 1e deel van dit topic.
Iedereen zijn eigen ding natuurlijk, maar hier komt er echt geen vlees in de italiaanse basissaus:

1-2 uien
1 teentje knoflook
1 wortel
1 courgette
1/4 knolselderij
3 blikken tomaten (pelati)
1 laurierblad
flink oregano
beetje tijm
peper, zout
evt. chili voor een arabiata-versie (dan wel zonder een groot deel van de groente)

De ui kleinhakken en goed aanfruiten, wortel en knolselderij ook kleingehakt erbij, dan knoflook erbij. Dan de rest van de ingredienten en nog relatief hoog laten koken zodat het wat indikt. De ui zorgt ervoor dat het later ook wat gaat binden verder. Uiteindelijk op middellaag vuur (bij mijn kookplaat op stand 3-4 van 9) nog ca 45 min laten pruttelen, af en toe omroeren.

Nog vegetarisch op de koop toe. Blijft minstens een week goed in de koelkast en eeuwig in de diepvries.

Ik vind de smaak van paprika erg overheersend als die te lang in de pastasaus heeft gezeten, dus paprika komt er bij mij niet meer in, tenzij van tevoren geschild, maar dat is me meestal te veel werk :+.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• bvk

bvk

Gezeur allemaal, eet gewoon wat je lekker vind, je gaat uiteindelijk toch wel dood en kun je er maar beter van genoten hebben ;)

Zoals deze stoofschotel:

Members only:

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Amanoo
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18-11 23:41

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Oh leuk, een Tweakers.net kooktopic. Ik ben zelf onlangs ook eens aan het stoven gegaan. Japanse curry.

Zo'n 750g of zo rund stoofvlees, 2 of 3 in stukjes gesneden stronken bleekselderij om het wat frisser te maken, zo'n 150g shiitake paddestoelen, 150g wortels, 3 of 4 uien (weet niet meer zeker, maar van die vrij groten), 300 of 400g niet te los kokende aardappel in stukjes, en doperwten uit de diepvries (die in pot zijn te vochtig en zacht), naar eigen inzicht toevoegen. Meeste dingen vrij grof gesneden, ongeveer hapklare chunks. Alleen bleekselderij wat kleiner. 1,5 tot 2 pakjes S&B Golden Curry, Hot, ik geloof iets van 700-800 mL water, en nog wat knoflook, worcestershire saus (voor wat lekker zurigs), en wat druppels smokey sriracha om het op smaak te brengen.

Ui moet je goed karamelliseren. Vlees schroei je even aan. Shiitake bak ik ook heel kort mee. Dan doe je dat samen met alle groenten (behalve erwten) in het water, en laat je het een kwartiertje pruttelen. Als er wat vet naar boven komt drijven, dit eruit scheppen. Dan doe je de Golden Curry mix erbij. Beetje roeren, en na een paar minuten is het opgelost. Rond dan gooi je de aardappels erbij, en laat je het enkele uurtjes pruttelen. Ondertussen een beetje proeven en kijken of je er wat bij wil aan sriracha, worcestershite saus of knoflook. Als je het bijna klaar vindt, waarschijnlijk na zo'n 2 a 3 uurtjes, maar je mag natuurlijk zo lang stove als je wil, doe je nog de doperwten erdoor naar eigen inzicht, en laat je die nog even meepruttelen. Serveer met rijst.

Dat is hoe ik hem maak, althans. In Japan maakt iedereen het op zijn eigen manier. Sommigen gooien er zelfs chocola door. Ik wil het nog eens met bier proberen, in plaats van water, om er een lage landen-twist aan te geven. Iets dat niet al te hoppig is. Een stoofpot op basis van een lekkere tripel is niet ongehoord.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14:03
Yogibeer schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:04:
Nice! Ziet er lekker uit zeg!

Recept?
Paninibroodjes
Augurkenslices (zoet/zuur)
Cheddarplakken
Schouderkarbonade (gemarineerd met olijfolie, komijn, knoflook, limoen, uienpoeder)
Paprika
Witte ui

Bereiding:

Paprika + ui in reepjes/halve ringen snijden. Op extreem laag vuur 20 minuten laten sudderen en regelmatig omscheppen. Op smaak brengen met peper/zout/knoflook.

Schouderkarbonade normaal low&slow op de BBQ doen. Ik deed hem high en fast in de pan. Daarna in zo klein mogelijke reepjes snijden of hakken.

Broodjes beleggen smeren als volgt (van onder naar boven belegd):

Broodje bodem
Gele mosterd (Amerikaanse)
Ham (was ik vergeten)
Paprika/ui mix
Vlees
Cheddar
Augurkenslices
Broodje top

Daarna broodje insmeren met gesmolten roomboter (!). Kort (2 minuten) in een grill of pan aanfikken.
Kun je elke saus bij serveren die je wil en naar behoefte. Broodsoort kun je afwisselen, vlees kun je afwisselen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zalig zijn de zoetekauwen... :9

Bananencake met caramelsaus.

Zorg voor een ingevette platte (vierkante of ronde) bakvorm.
Oven voorverwarmen op ca. 150o

Twee mengkommen:
  • In de ene mengkom 5 eiwitten stijf slaan
In de andere mengkom:
  • 5 eierdooiers
  • 250 gram olijfolie
  • 250 gram suiker
  • snufje zout, wat citroenrasp en/of vanillesuiker
Goed mengen totdat er een homogeen mengsel ontstaat.
  • Dan 4 a 5 zeer rijpe bananen er door mengen; net zo lang totdat alle stukjes weg zijn
  • Voeg 250 gram volkorenbloem toe met wat bakpoeder erin.
Doe vervolgens het deegmengsel bij het eiwitmengsel en meng/spatel dit er doorheen; let op dat je niet alle luchtigheid er uitklopt.
Het mengsel in de ingevette bakvorm storten en ca. een uurtje bakken. Totdat lichtbruin en de vulling niet meer nat is van binnen (checken met een prikker). Let op; de eerste 40 minuten de oven niet openen, je loopt het risico dat de cake inzakt.

Cake uit de oven halen en tijdens het afkoelen kun je de caramelsaus maken:
  • potje (slag)room (250ml)
  • bruine basterdsuiker (250gr)
  • (eventueel een scheutje rum of amandellikeur door het mengsel)
  • (de suiker kan ook een deel kokosbloemsuiker zijn; geeft een nog intensere smaak)
in een pannetje verwarmen en goed door laten koken zodat er een dikke caramelsaus ontstaat.

Haal de cake uit de vorm, zet deze op een schaal en giet de nog warme caramelsaus over de cake.
Wat laten stollen/afkoelen en smulze! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
8088 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 03:13:
Ik zal na het weekend kijken of ik foto's van mijn laatste kimchi kan vinden. Die werd pas na twee maanden op 14°C acceptabel.
Om op bovenstaande terug te komen: ik heb helaas geen foto's van mijn vorige batch. Ook was ik het recept kwijt, maar heb het inmiddels weer gevonden en heb zojuist een nieuwe batch gestart.

Ik volg grofweg het recept van de Superette in Gent:
  • 4 chinese kolen
  • 1 rettich
  • 2 uien
  • 40 gr pepers
  • 80 gr knoflook
  • 100 gr gember
  • 10 ml sake
  • 4 gr zout
  • 100 gr suiker
  • 20 gr bloem
Als ik het me goed herinner (ik heb het boek niet en het is niet meer verkrijgbaar), vermeldt het recept ook een paar peren en een handje garnalen, maar ik vind het lekkerder zonder. Bij gebrek aan sake gebruik ik (lekkere) witte wijn zonder toevoegingen. En aangezien ik de rettich zo lekker vind, gebruik ik er daar twee in plaats van een van.

De kolen heb ik ingesneden, met (veel) zout ingewreven, rechtop in een pan gezet en afgedekt onder een gewicht. Na twee dagen heb ik de kolen omgedraaid en ze nog twee dagen laten zitten:
https://i.imgur.com/Up6FA0bs.jpg https://i.imgur.com/2a4dhqqs.jpg

Vervolgens afgespoeld en droog gedept:
https://i.imgur.com/69y89Mws.jpg

Daarna de overige ingrediënten in de keukenmachine tot een brij gedraaid en daar de kolen en rettich mee ingesmeerd:
https://i.imgur.com/7Oe5b8ys.jpg ik was de rettich in eerste instantie vergeten

Uiteindelijk in een zuurkoolpot onder slagersfolie en gewicht gelegd:
https://i.imgur.com/OGK9ILjs.jpg https://i.imgur.com/CAG1aGzs.jpg

Nu staat het op 12°C te fermenteren. Ik zal eens per week de kimchi omdraaien en verwacht over twee tot drie maanden resultaat.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• bvsteyn
barrymossel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:03:
Afgelopen weekend had ik voor mijn dochters roze hamburger buns gemaakt. Helaas werden ze bruin aan de bovenkant (en het broodje zelf was veel te zwaar en zompig). Kwestie van een lagere temperatuur gebruiken? Of de luchtfunctie van de oven uitzetten?

En iemand een fijn recept voor dit soort buns? Ik heb deze gebruikt en vond het dus niks: https://www.laurasbakery.nl/hamburgerbroodjes/ Maar dat kan aan mijn uitvoering liggen natuurlijk...
Ik gebruik altijd dit recept voor mijn hamburgerbroodjes. Lukken altijd en zijn heerlijk!

Ingrediënten voor 9 broodjes
• 425 gram bloem
• 7 gram droge gist
• 250 milliliter karnemelk op kamertemperatuur
• 28 gram ongezouten roomboter in kleine stukjes op kamertemperatuur
• 12 gram vanillesuiker
• 8 gram zout
• 2 eigeel op kamertemperatuur
• 15 gram sesamzaadjes

Apparatuur
• Oven
• Bakplaat

Recept
• Klop de twee eieren los en meng ze met het karnemelk
• Leg hier boven op de bloem, het gist en de suiker en roer dit goed door elkaar
• Zodra het deeg homogeen begint te worden, voeg je het zout toe
• Kneed voor ongeveer 15 minuten, of totdat je er een dun vliesje van kunt trekken
• Vet een kom in met een beetje olie en doe het deeg erin
• Dek het af met vershoudfolie en laat het een uur rijzen, of totdat het deeg is verdubbeld in volume
• Strooi wat bloem over een werkblad en leg hier het deeg op
• Verdeel het deeg in 9 gelijke stukken en kneed het deeg na
• Strooi wat bloem over je handen als het teveel aan je handen plakt
• Probeer continu envelopjes te vouwen en rol op het einde het broodje op tot een balletje
• Leg de ballen deeg op een vel bakpapier op een bakplaat
• Druk de ballen iets plat met de palm van je hand
• Bedenk met vershoudfolie en laat het wederom rijzen voor anderhalf uur, of totdat het in volume is verdrievoudigd.
• Warm de oven op 200 graden en klop het resterende ei los
• Besmeer de deegbollen met water en strooi er sesamzaadjes overheen
• Je kunt ook eventueel een eigeel met een eetlepel karnemelk mixen en het daarmee besmeren
• Bak de broodjes in 15 minuten en laat ze afkoelen op een rooster

Gebruik
Voordat je het hamburger broodje gaat gebruiken, snijd je hem doormidden en rooster je deze even kort voor 3 minuten in de oven.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-11 19:22
Pas op reis geweest naar de Franse Antillen, en daar een paar lekkere dingen gegeten, ondermeer een tiramisu met maracuja en een lekker stukje vis (mahi-mahi) met een saus op basis van maracuja. Eerst wist ik niet wat maracuja was, tot ik het proefde. Bij ons dus gewoon gekend als passievrucht :)
In ieder geval, die saus heb ik al kunnen namaken, was dan wel met een stukje zalm want mahi-mahi vond ik niet direct :D
Voor de saus :
  • 8 passievruchten leeghalen en door een zeef halen zodat je het sap zonder pitjes overhoudt
  • 2 koffielepeltjes suiker toevoegen aan het sap
  • 2 dl room toevoegen
  • laten inkoken tot gewenste dikte (mag toch wel een redelijke dikte hebben)
  • bijkruiden met peper en zout naar smaak

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bodem: zandtaartdeeg met gemalen pompoenpitten
Vulling: gegaarde flespompoen

Smaken: niet wat je verwacht! :9

Het begin; de bodem.
Rooster ca. 100 gram pompoenpitten in een koekenpan. Dit zorgt voor een extra nootachtig smaakaccent.
Laat ze afkoelen en maal ze fijn.
Rasp een stuk verse gemberwortel fijn en doe dit in een mengkom (de frisse/scherpe gember zorgt voor een 'kick' qua smaak)
  • gemberrasp
  • 100 gram fijngemalen pompoenpitten
  • 200 gram volkoren meel
  • 50 gram fijn mais meel
  • 2 eieren
  • 150 gram basterdsuiker (het liefst de helft kokosbloemsuiker)
  • 150 gram boter, of nog beter, qua smaak en kleur, 100 gram boter + 50 gram pompoenpitolie
Maak hiervan een zandtaartdeeg, verdeel het over de bodem van een platte ingevette bakvorm en zet het in de koelkast om stevig te laten worden.

De vulling; pompoen
Halveer een flespompoen, haal de pitten eruit (die kun je zelfs weer heel makkelijk laten ontkiemen), snijdt de houtachtige boven- en onderzijde eraf. Schil de pompoen.
Snij alles in kleine blokjes, zet met ca. 400gram volle melk en een doorgesneden vanillestokje, op. Langzaam aan de kook brengen en blijven roeren zodat er niks aanbakt.
Neem hiervoor een hoge pan, om te voorkomen dat de boel overkookt en later moet je nog pureren met de staafmixer.
Gebruik zoveel melk dat de pompoenblokjes net onder staan. E.e.a. afhankelijk van de grootte van de pompoen.
Het duurt ca. 15-20 minuten voordat de pompoen helemaal gaar is.
Doe er ca. 200gram suiker bij en laat dit goed oplossen.
Ook hier weer; de hoeveelheid suiker aanpassen aan de totale hoeveelheid melk/pompoen en je eigen smaak.

Laat dit pompoenprutje afkoelen. In een later stadium pureer je dit met de staafmixer.

Ondertussen de oven aan op ca. 175o.

De bakvorm met het zandtaartdeeg moet nu eerst ff een tiental minuten blind gebakken worden om de bodem stevig te krijgen.
Gebruik een stuk alufolie of (gekreukeld) bakpapier om de bodem te bedekken en te vullen met bakerwten of -rijst. Ca 10 minuten 'blind' bakken en nog 1 a 2 minuten, zonder blindbakvulling, voor het drogen van de bodem in de oven.
Let op; het zandtaartdeeg moet nog niet bruin worden; slechts enigszins garen en 'drogen'.

Neem de pan met het pompoenmengsel.
Voeg 3-4 eieren toe, en afhankelijk van de dikte van het geheel, eventueel nog 1-2 eetlepels bloem/custard. Zet de staafmixer erin en pureer het geheel tot een egale massa. Pas op spetters; anders zit je onder de oranje spikkels. ;)

Haal de drooggebakken zandtaartbodem uit de oven

Giet het pompoenmengsel voorzichtig op de zandtaartbodem en zet het geheel in de oven.
Ca. 30-45 minuten tot het pompoenmengsel gestold is.

De laatste tien minuten haal ik de hele taart ff uit de oven, check ondertussen hoe e.e.a. gestold is.
Verspreid wat pecannoten (of walnoten) als versiering over de bovenzijde en laat deze de laatste paar minuten meebakken.

Na het afkoelen kun je er nog wat poedersuiker over heen strooien, dan blijft dat als witte sneeuw op de pecannoten liggen, maar trekt als glazuurlaagje in het pompoenmengsel.

Eet smakelijk! :9

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Ik heb deze gisteren gegeten (Boudewijn in "Avondmaaltijd van de dag").

Recept: Lamsstoof uit de tajine
Bak een ui met een theelepel korianderzaad en komijn in de tajine (in een plasje olie).
Gooi er dan als deze bruin is 2 tenen knoflook bij en lamskoteletten.
Na 1.5 uur (in mijn geval 2 uur) gooi je er een dik gesneden courgette, wat ontvelde tomaten wat paprikaringen bij.
Nog even 20 mins laten sudderen. Afwerken met verse munt.

Je kunt hem met saffraan . Ook maak ik graag gerechten met abrikozen, terwijl ik daar normaal veel minder fan van ben.

Boudewijn wijzigde deze reactie 21-05-2019 12:58 (17%)

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Tijd voor maar weer eens een receptje:

Van hele nijlgans tot ganzensteakje
Een van mijn medejagers heeft laatst een nijlgans geschoten en aan mij gedoneerd (ik schiet daar voornamelijk kraaien en ondanks dat ik best ruimdenkend ben zijn die dingen gewoon niet consumabel).
Dit dier is in het kader van schadebestrijding geschoten en het is zonde om er niets mee te doen. Het is namelijk echt mooi vlees en heel veel meer biologisch/'scharrel' dan dit kun je het niet hebben :Y) . De poten zijn mooi voor een wildstoofpot, maar waren in dit geval te weinig en ook redelijk vol met hagel. Die heb ik dit keer laten schieten ( ;) ).

Stukje context: De nijlgans is een aggressieve exoot die sinds de jaren 70 in Nederland woont. Het is eigenlijk een heel grote eend van 1.5 a 2 kilogram. Je vindt ze zowel in de polder als in parken in de stad (en eigenlijk overal). De wetgever heeft bepaald dat dit dier jaarrond bestreden mag worden in Zuid-Holland.
Je ziet aan de vlek rond het oog en borstvlek of je een jong of oud exemplaar voor je neus hebt, zijn die er niet dan is het een jonge. Jonge ganzen hebben borstjes die je gewoon direct kunt grillen en eten; oude ganzen zijn een stuk taaier. Zowel in Zuid-holland-zuid (alblasserwaard) en rond Schiphol worden vrij forse aantallen van deze dieren bestreden om met name economische schade te voorkomen.

Zo'n ganzenborst is echt werkvlees, heeft veel activiteit gezien (want ze 'bedienen' de vleugels) en daardoor heel smaakrijk (vergelijk een vanglap/bavette eens met een biefstuk en je snapt het verschil). Gevolg van werkvlees is wel dat het een stuk taaier is als het vers uit het dier komt. Je moet hier dus wat mee doen.
Mijn plan was 3 uur sous vide garen op 58C. Voor de lezer: ik vond het net aan, en zou volgende keer 5 uur aanbevelen. De temperatuur was prima. Om de wildsmaak goed te houden heb ik er wat rozemarijn, tijm en peper/zout bij gedaan. Verder niets.

Goed, we hebben wat voorbereiding gedaan.

Ik werk graag met RVS bakken om de delen van de gans en het slachtafval in kwijt te kunnen. Voor het fijne merk gebruik ik een schilmesje. Ik gebruik niet mijn beste messen omdat ik met een global wat meer durf te wrikken en het ook iets minder erg vind om een bot mee te pakken.
Linksboven zien we een giga magneet, die gebruik ik om te checken of er nog hagelkorrels in mijn product zitten. Je trekt met de magneet de hagel er niet uit, maar je voelt het product wel naar de magneet toe trekken als er nog wat in zit. Hagel blijft een risico, dus meld dat aub wel aan eventuele gasten.
Nou ja, dat is hem dus. Mooi dier, ik heb even gekeken of ik aan de buitenkant gekke dingen kon constateren. Dat was niet zo.

Gezien ik alleen de borst ging gebruiken heb ik alleen de borst geplukt. Dit is best zwaar werk, je neemt een paar veren tussen duim en wijsvinger en trekt. Herhaal zolang er veren zijn ;) . Hier ben je best even mee bezig, maar je hoeft de haren en veeraanhechtingen niet weg te branden ofzo. Het vel van de gans gebruiken we dit keer niet. Als je klaar bent krijg je zoiets:

Je gaat tussen twee vingers voelen waar het borstbeen zicht bevindt (denk aan het menselijk borstbeen). Daar rechtboven zit geen borst maar schuin omhoog lopen de randen. Probeer dat echt te voelen en snijd daar dan voorzichtig onder de huid door. Je wil de borst zo min mogelijk beschadigen!

Als je dit goed doet kun je met wat kracht de huid van de borsten aftrekken, eventueel geholpen door de achterkant van het mes. Dit ging echt heel gemakkelijk.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Je ziet ook 1 inslagplek van een stuk hagel, dit bleek later de enige te zijn. Altijd goed om dit even te houden. Ook zien we hier wederom geen gekke dingen (Zoals eerdere bloedingen of zweren) aan het vlees.

Toen ik de magneet aan de zijkant van het vlees hield kwam het kogeltje er al uit zetten...
Het vlies rond het vlees hield het kogeltje tegen, maar het verwijderen was makkelijk. De magneet heeft verder geen kogeltjes gevonden.

Het is nu de bedoeling een klein mes (ik gebruik mijn schilmes) tussen borstbeen/ribben en borst te plaatsen. Je hoeft niet heel veel te snijden maar op sommige plekken wel een beetje. Als je dit met beleid doet krijg je de borsten redelijk heel van het been af en houd je dit over:

Ik heb bewust geen incisie gemaakt in de borst- of buikholte. De eerst vanwege bloed en de tweede vanwege mogelijke uitwerpselen. Controleer dit bij een hagelschot uiteraard ook altijd. Vlees waar uitwerpselen op gezeten hebben moet je wegsnijden.
offtopic:
Zeker bij een haas stinkt het echt enorm als je de buikholte opent.

Hierna moet je het vlees ontvliezen. Vliezen smoren weg bij een stoofpot, maar bi jeen steak zijn ze niet lekker. Hier heb ik de buitenste vliezen verwijderd maar delen van het zilvervlies (het binnenste exemplaar) kreeg ik niet weg zonder de borst te beschadigen. Daarom dit compromis, alsnog niet slecht wmb :)

Ik heb de beide steaks van een beetje peper en zout voorzien en de kruiden, en daarna per stuk gevacuumeerd:

Hierna heeft de gans een week de tijd gehad om in de groentela van mijn ijskast te besterven. Dit is belangrijk voor de smaak en structuur van het vlees. Na 3 uur (volgende keer dus 5 uur) 58C, heb ik wat ghee in een plaatstalen pan opgewarmd, en de gans er even in afgebakken.

Ganzenvet was ook een goede optie geweest, maar op locatie niet voorhanden. Het eindresultaat, bon appetit:

Boudewijn wijzigde deze reactie 27-05-2019 17:12 (3%)

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• barrymossel
Vorige week trouwens een zwarte knoflooksaus gemaakt voor bij rood vlees. Super eenvoudig en erg lekker.

Sjalotjes in boter wat aanfruiten. Wat verse groene kruiden (tijm, rozemarijn, whatever) erbij. Afblussen met 300 ml vleesfond. Half in laten koken. Vijf tenen (of meer) zwarte knoflook erbij en pureren. Op smaak maken met peper en zout hoeft niet eens, maar mag natuurlijk wel.

Goede smaak zit er aan die zwarte knoflook. Zoetig als rozijnen en ook een beetje balsamico en aards. Moeilijk te omschrijven. Ik vind het in ieder geval een aanrader!

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• bvk

bvk

Ik heb vanavond best wel iets lekkers in elkaar geknutseld al zeg ik het zelf:

Recept:

Members only:

Eet smakelijk!

Specs

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• pepijnm1984
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 12-11 13:45
Rioplatence Dry Aged Ribeye (21 dagen)

In mijn zoektocht naar het mooiste gedryagde stuk vlees wat ik zelf kan maken ben ik weer eens wat verder gegaan in de inkoop. In samenwerking met Anglo Dutch Meats uit Helmond (nee niet gesponsord maar ik vind het de vermelding waard) heb ik dit keer een bijzonder stukje vlees gekocht.

Het is een Argentijnse Black Angus Ribeye van de hoogste kwaliteit. Dit vlees is zogenaamd “merkvlees” dit kennen we in Nederland helemaal niet maar in de rest van de wereld is dit een bekend fenomeen. Deze merken doen mee aan wedstrijden en houden de kwaliteit jaar op jaar zo goed mogelijk op pijl. Zo is dit stuk afkomstig van Rioplatence (http://home.rioplatense.com/). Wat ik zo gaaf vind hierbij is dat die runderen vrij in de argentijnse zon heb mogen rondlopen alvorens ze hand-picked werden uitgekozen om op het terrein van Rioplatence in de plant werden verwerkt tot de genoemde cuts. Het stuk wat ik heb liggen is een cuberoll (oftewel runderribeye) van 3.2 kg.

En nu wordt het leuk, dit is gekoeld per boot naar nederland gekomen; het is dus nooit ingevroren geweest en daardoor vers. Rechtstreeks uit Argentinië, zo in een dry aging zak, in mijn koelkast. Of ja dat gaat er nu mee gebeuren, aanschouw het vlees in de gesealde verpakking, klaar om ingepakt te worden in de dry aging zak.

geslacht op: 30-05
geproduceerd op: 01-06
bij mij thuis: 29-07 (14:40 uur)

Je kunt bij dit soort stukken vlees zien dat het “the real deal” is door zowel de verpakking als het etiket, hierop staan alle details vermeld met betrekking tot de slacht en verwerkingsdata etc.

Vervolgens ga ik het vlees inpakken in de dry aging zak, en met behulp van de stripjeslicht vacuum trekken met mijn huis tuin en keuken vacuum machine. Het is mij de vorige keer goed bevallen om niet te ver te vacumeren, hierdoor krijgt het vlees in een kortere tijd al meer extra smaak mee. Dit sluit dan ook aan bij de doelstelling; ik ga het vlees “slechts” 21dagen de tijd geven. Maar dus wel met wat extra lucht.

Zo het vlees is klaar om de koeling in te gaan:

En om het wat beter vast te leggen heb ik er deze keer voor gekozen om iedere dag een foto te maken van het vlees en dit te monteren als timelapse. Op deze manier kun je goed de ontwikkeling zien in het vlees. Even stap voor stap de fases in het proces:
  • het wordt eerst felrood na dag 1
  • hierna begin je direct de eerste plekjes te zien (af en toe met groen achtige kleuren, no worries dit hoort er gewoon bij)
  • vervolgens begint het vet als eerste hard te worden
  • tevens is de zak nu ondertussen (na ongeveer 4 dagen) goed gehecht aan het vlees
  • hierna “groeit de korst langzaam dicht
Hier in kun je goed zien dat de minimum periode van 21 dagen wel logisch is; dit heeft het vlees ook echt nodig om helemaal dicht te geraken en goed hard te worden. Je voelt na 10 dagen dat het vlees nog zacht is, na 21 dagen is het echt stevig geworden.

Hierbij het linkje naar de timelapse:
https://www.youtube.com/watch?v=sIL4DxKoYlY

Vervolgens de bereiding, ik heb deze keer gekozen voor 2 methodes, eerst heb ik met iets nieuws gewerkt, namelijk een broiler. Dit bijzondere apparaat heb ik mogen lenen om te testen en dat was wel gaaf. Het wordt namelijk (volgens de fabrikant 900 graden celsius) erg heet, ik heb het niet kunnen nameten maar mijn hand zei ook dat het warm was. Verder heb ik weinig details omdat ik simpelweg de tijd niet had om foto’s te maken van het vlees, wel 5 seconden dat het onder de grill lag:

https://www.youtube.com/watch?v=N9uLijnWvHE
het is trouwens een ottoman wilde grill (ik ga binnenkort eens de Lidl variant kopen om te kijken of dit net zo goed werkt) Wat als je wel eens gehoord hebt van het maillard effect, dan kun je hier je hart mee ophalen, je ziet het vlees namelijk gegrilled worden alsof het popcorn is, de korst vormt zich al poppend onder je ogen binnen een mum van tijd.

Dit was wel de inspiratie om het vervolgens een week later nog een keer te gaan bereiden maar deze keer op mijn vertrouwde ei. Niet mijn befaamde reverse sear maar eens een keer zo heet als ik kon. Helaas geen searing grate en mijn thermometer in de dome is kapot, maar in het gebied “iphone is oververhit door het filmen” warm zeg maar.

Gewoon loeiheet gegrilled en daarna een beetje peper en zout, verder helemaal niks. Hierbij nog wat foto en film materiaal van het trimmen en het resultaat :D.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14:17
Wat stil hier.... ff wat leven in de brouwerij schoppen.
Het is mosselseizoen en daarom heb ik vandaag iets gemaakt waar ik mij aan de Franse Atlantische kust ooit helemaal clam aan heb gegeten.

Mosselen in Roquefort. (voor 2 personen, of 1 indien je flinke trek hebt)
Members only: hoe dan?

My DnB is Liquid

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True