Niet noodzakelijk, wat vooral mee telt is hoe lang je het van plan bent te gaan doen.
Wat je exact nodig hebt voor klimaatbeheer had ik al benoemd, een vochtbestendig fannetje en een keramisch ultrasoon vernevelaar plaatje. Daar komt dan een vlottermechanisme bij, die was ik vergeten.
Dan heb je nog de SHT45 voor monitoring, het UV lampje zodat je het erna nog een keer kunt doen, een paar mosfetjes, een gate driver, microcontroller en wat diodes en weerstandjes nodig om dat deel aan te sturen. En een paar stukjes RVS om het netjes te maken.
Dat kost je pakweg 70 euro en een beetje tijd.
En dan de koelkast als basis, idealiter met inverter compressor zodat de temperatuur niet te veel piekt en daalt.
Deze hele goedkope bijvoorbeeld:
uitvoering: Hisense RB329N4AWE
Maw voor 500 kan je een prima setup hebben voor het gekoeld rijpen van vlees.
Het enige waar je dan nog mee moet dealen is de initiële vochtafgifte in de eerste uurtjes. (mijn inverter koelkast gaat daar overigens prima mee om zolang ik het bescheiden houd).
Voor worsten en kazen zal je temperatuur wat hoger moeten liggen, dan wordt het m.i. wat leuker omdat je dan zelf de koelkast mag/moet aansturen. Dat kost vooral tijd om te reverse engineeren als je geen schematics kunt vinden.
Voor kaas heb je verse lucht nodig, maar zolang je het bij semi-harde kazen houdt zal je sowieso de kaas moeten draaien wat ruim voldoende wissel zal geven.
Filters heb je m.i. niet nodig.
Hoe het financieel uitkomt is door je perspectief te veranderen en de eerste investering onder hobby te schuiven.
Het een en ander wordt vanzelf wel duidelijk als je ermee aan de gang gaat, maar laat je niet verblinden door de hype.
Natuurlijk kan je kobe in je kast hangen, en natuurlijk wordt dat (hopelijk) fantastisch. Maar dat is waar het naar mijn idee juist zo vaak fout gaat in de filosofie.
Je kunt dmv (langer) rijpen van een ordinair maar fatsoenlijk stukje vlees de kwaliteit ontiegelijk ver omhoog schroeven, dat is de charme van het rijpen. Je hoeft dus juist niet te sourcen bij de beste/duurste slagers.
Hetzelfde geldt voor worst, vooral lekker veel smaakvol vet en de 'restdelen' vlees geeft goede worst.
En voor zover dat nog niet duidelijk was, het verschil tussen een redelijk stukje vlees wat lang genoeg heeft mogen rijpen en een uit hetzelfde deel gesneden extreem goed stukje vlees wat net zo lang heeft mogen rijpen is imho echt niet zo groot. Diminishing returns enzo.
Houd dat in je achterhoofd en stel jezelf dan nog een keer de vraag of je die worst zou kunnen maken voor 30 eur/kg. Ik zeg volmondig: ja, en je resultaat zal waarschijnlijk beter zijn.
Kaas is een ander verhaal, daar heb je inderdaad ruimte en nog meer geduld voor nodig.
Ik heb 30 jaar terug een keer een harde kaas gemaakt, en laat dat sindsdien met liefde aan een ander over.
Tegelijkertijd kan je dus ook gewoon die worst low-tech met een touwtje in je schuur hangen als het klimaat daar naar is. Maar dat durf ik zelf niet.