Gonadan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:53:
[...]
Links in de oven zit toch gewoon een gat voor de spies?
Luchtcirculatie is juist funest, dan droogt het harder uit. Dus goed dat je dan vocht kan toevoegen, dat helpt zeker veel. Maar een ruimte met maximaal natuurlijke convectie en een draaiend product wat zichzelf kan bedruipen is ongeëvenaard. Vlees van een spit is zo lekker.

Dit, er zit inderdaad links in de oven een draaiend gat voor de spies, heel de reden dat ik tot noch toe nog geen spies had (die zat er namelijk niet bij), is dat modernere varianten van deze oven, een draaiend gat hebben aan de achterkant. Je kunt voor die uitvoeringen nog prima een nieuw spit bestellen. Daar zit een soort vertandingskastje bij die onder een hoek van 90 graden naar achteren gaat.
Voor dit model, zijn ze niet meer nieuw te krijgen, tot ik dus toevallig via de buurtapp er tegenaan liep van iemand die het niet gebruikte.
Ik heb inderdaad gewoon de normale grillstand gebruikt, niet die met recirculatie, dat kan ook maar is voor een kip die 1,5u in de oven zit funest voor de sappigheid.
Dit was echt een heel goed sappig kippetje, echt zitten smullen. De kruiden, waren redelijk, maarja, volgende keer haal ik gewoon een rauwe grillkip bij de poelier ipv een unit van de AH. Was puur om het uit te proberen.
Qua sappigheid en malsheid, was dit echt heel goed. Ik maakte nog wel eens kip in braadzak, sterker nog, dat blijf ik denk ik wel doen maar met drumsticks, een hele kip in een zak, is dan vaak onder kletsnat en boven droog. Hele andere beleving. Wat ik vaak met kip uit de braadzak doe is deze met een Surinaamse ketjap marinade, daarna flossen en er Surinaamse Nasi mee maken. Dat is juist perfect voor het door die rijst heen mengen. Als je echt kip an sich uit de oven wilt, liever aan het spit, zonder circulatie, bakje water erbij voor de zekerheid. Aardappeltjes eronder.
Adjust non olet, plerumque...