Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 16
Acties:

Onderwerpen

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01:42

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Lol, je bent me net voor, 'k had net aan Tukk gevraagd of hij 't erg zou vinden als ik z'n TS schaamteloos zou jatten :P

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Die Bruine
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:05
Hmm, niet eens aan gedacht om het te vragen. Volgens mij is het inmiddels wel een ongeschreven regel dat je de layout gebruikt. Afwijken is een belediging en vereist het vragen van toestemming van de oorspronkelijke topic-starter.

Kuch kuch, ja toch Tukk? O-)

Die Bruine wijzigde deze reactie 17-03-2016 14:13 (8%)

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Geckoo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 07:10

Geckoo

Good news everyone

anders voeg je Ardana toe als mede topicstarter, kunnen jullie het samen bijhouden.

@hieronder ;)

Geckoo wijzigde deze reactie 17-03-2016 16:36 (3%)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Jabbah
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10-10 16:28
Ok, 2 a 3 uur schijnt inderdaad wel nodig te zijn om het vlees op kamertemperatuur te laten komen. Goede tip.

Ik zal de volgende keer wat meer doorregen vlees proberen, en het vlees in kleinere porties aanbraden. Met het zuur zit het wel goed, er gaat altijd wijn in de saus :9

Edit: en grotere stukjes snijden. Niet snijden lijkt me geen optie omdat het om een stoofpotje gaat. Of snijdt je het vlees dan in stukjes als het gerecht klaar is?

Zou het nog uitmaken of je een wok, braadpan of gietijzeren pan gebruikt?

Jabbah wijzigde deze reactie 24-03-2016 00:02 (19%)

• Boudewijn
  • Laatst online: 00:14
Ik pak gietijzer, domweg omdat mijn braadpan van gietijzer groter is (dus minder gerichte vlam) en ik er een vlamverdeler onder kan schuiven. Dan staat hachee of rendang ook rustig 10 uur te sudderen.
Na 4 uur is hij eigenlijk wel lekker, maar het kan altijd beter.

Wees aub ook niet bang van wat vet.

Ik bak bij rendang het vlees niet eens aan, dat gaat gewoon rauw in de met santen aangemaakt boemboe. Gaat gewoon prima, botermals. Wellicht wel door de santen, dat is natuurlijk ook kneitervet.

• Mrs Redhair
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:42
quote:
Boudewijn schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 00:15:
Ik pak gietijzer, domweg omdat mijn braadpan van gietijzer groter is (dus minder gerichte vlam) en ik er een vlamverdeler onder kan schuiven. Dan staat hachee of rendang ook rustig 10 uur te sudderen.
Na 4 uur is hij eigenlijk wel lekker, maar het kan altijd beter.

Wees aub ook niet bang van wat vet.

Ik bak bij rendang het vlees niet eens aan, dat gaat gewoon rauw in de met santen aangemaakt boemboe. Gaat gewoon prima, botermals. Wellicht wel door de santen, dat is natuurlijk ook kneitervet.
Jij schrijft het, ik maak het op dit moment. En inderdaad, lang pruttelen is het magische woord.

Gewoon draadjesvlees maken wat niet droog is: Goed aanbraden met voldoende boter, bv half pakje bak en braad, en na dichtschroeien afblussen met water. Maar gebruik niet te veel water, anders 'kook' je het vlees ipv braden. En neem de tijd. Suddervlees maken doe ik meestal aan het eind van de ochtend en staat dan zachtjes te pruttelen tot het avondeten. Regelmatig het vochtniveau controleren. Het mag absoluut niet droog staan.

Mrs Redhair wijzigde deze reactie 24-03-2016 10:25 (23%)

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:51
Is dichtschroeien niet achterhaald door de wetenschap ondertussen?

Je kan het vlees ook ligt bloemen voor het aanbraden ter bescherming. Een blikje gepelde tomaten of wat azijn toevoegen helpt ook goed door het zuur.
Echter, een dag van te voren maken is mijns inziens de beste oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Oh ja rendang gaat hier 2-3 dagen vtv de pan in. Ik maak de traditionele versie van Bep Vuyk, maar dan wel zonder de lever. Dus ook de complete badass hoeveelheid rawits.
Qua vocht: het vlees koelt af als ik niet thuis ben (ik doe dan de pan uit) en als ik hem weer aanzet kieper ik er een blikje kokosmelk bij. Dat is dan net zo koud als het vlees.

Gisteren voor het eerst zelf vijfkruidenpoeder gemaakt, voor de mousse die ik dit weekend ga maken. Wel interessant dat het heel veel aromatischer is dan uit een potje, mede doordat ik szechuan peper in plaats van reguliere peper gebruik (nou ja ipv 2 delen zwarte peper heb ik 1.5 deel szechuan en 0.5 deel zwarte peper genomen).

offtopic:
2 delen kaneel, 1 deel kruidnagel, 2 delen venkelzaad en 2 delen steranijs. Lekker man. Krijg alleen niet de szechuan peper helemaal fijn in de vijzel. Grmbl.

Boudewijn wijzigde deze reactie 25-03-2016 10:03 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Oh ja als je trouwens voor indisch gaat mis ik het meest logische afbraak-enzym: assem ;). Superhandig spul en voegt ook een subtiele nuance toe qua smaak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb een hele hoop meuk (voorraad, dubbele strooiers, en maar zelden gebruikte kruidenmixen) in een kastje staan. De vaker gebruikte kruiden liggen netjes in een la met vakjes, zoals dit.

Ik ben alleen nog een aantal strooipotjes uit de winkel aan het verzamelen met schroefdop. Die hebben de perfecte afmetingen voor in de la. Ik heb nu nog een aantal potjes die stiekem net te groot zijn.
De kruiden zelf haal ik op de markt/toko. 't Is gewoon belachelijk wat de prijzen zijn in de supermarkt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:40

Aight!

'A toy robot...'

En zorg voor een hoop verse!

Laurier, rozemarijn, dragon, tijm, bieslook, peterselie zijn wel standaard.

€2,99 bij de Intratuin :D Beetje verzorgen en aandacht geven en je hebt er nog langer plezier van!

Ow en een andere must, gedroogde chili flakes!

Te koop CANON EF 70-200 F/4 : https://tweakers.net/aanbod/1937148/canon-ef-70-200mm-f-4l-usm.html

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:24
quote:
Cai schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:42:
Hoe experimenteren jullie met de opmaak van de borden waar een restaurant zich in onderscheid. Met kerst heb ik bijvoorbeeld met eetbare bloemen als garnituur gewerkt, maar toch ziet het er bij lange na niet zo uit als bij een goed restaurant. Is hier een goed boek voor?
Vooral dat: experimenteren :) Ik heb er zelf geen specifiek boek voor, maar enkele leuke kookboeken waar de foto's van de gerechten en de uitleg al een heel stuk helpen zijn: NOPI en De Moleculaire Keuken. Een deel van het probleem is dat een opmaak als in een restaurant ook de technieken van een restaurant vereist... laten we het er op houden dat mijn schuim bijvoorbeeld nooit echt schuimt maar vooral voor de smaak wordt toegevoegd. :+

Ik had de afgelopen weken het idee om een keer iets met gerookte avocado te doen; andere ingrediënten erbij bedacht, kwam ik in een ander Ottolenghi kookboek een recept tegen met praktisch dezelfde ingrediënten |:( In ieder geval een bevestiging dat de combinatie die ik had bedacht niet gek was. Maar gemaakt, om te proeven. Resultaat:

Tekening gerookte avocado

Toen ben ik wat gaat tekenen:

Avocadobietsalade

En uiteindelijk bleken onze borden wat kleiner dan ik had gedacht:

Eindresultaat gerookte avocado

Is dit restaurant opmaak? Geen idee - het is in ieder geval meer een voorgerechtje geworden dan het eerste bord. Gerookte avocado op een doperwt-munt-koriander puree met bietchips (zelfgemaakt), tonijn en een saus op basis van een rode-ui-compote. De saus was alleen veel te doen dus die ik heb met een kwastje het gehele bord maar in gekwast (in plaats van de mooie streep op de tekening).

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Maverick!
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-10 10:51
Gisteren alleen thuis.
Had nog wat 3 kleuren sla, een avocado en groene asperges.
Man, wat heb ik hier een tasty maaltijdsalade mee weten te fabriceren :)

- Driekleuren sla (gewassen en goed droog gemaakt)
- Groene asperges
- Avocado
- Halve ui in heel dunne halve ringen
- Geroosterde Pijnboompitjes

Dressing:
- Olijfolie
- Klein teentje knoflook geperst
- 1/3 theelepel mosterd
- Scheutje wijnazijn
- 1/5 theelepel honing
- Zwarte peper
- Zeezout

Rooster de pijnboompitten lichtbruin.

Spoel de asperges af, coat ze in een beetje olijfolie en sprinkel er een klein beetje zout over. Gril ze een aantal minuten aan beide kanten.

Meng de dressing goed met je handen door de sla en ui, verdeel de avodado in stukjes, pijnboompitten en asperges in stukjes over de sla.

XBox: R0nster76 || PSN: Ronster_Jona

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maverick!
quote:
Jabbah schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:05:
Hoe beheren jullie eigenlijk al jullie recepten? Ik heb recepten online, uit kookbladen, op losse vellen papier of in apps. Het liefst bundel ik dit allemaal tot één bibliotheek. Ik heb al gemerkt dat alles in een app invoeren te veel werk is en ik niet fijn vind werken, en dat ik recepten het liefst op papier heb.
OneNote.
Ideaal... Je maakt categorien aan etc. En van papieren recepten heb ik foto's gemaakt met mn telefoon, doorzoekbare Pdf's van gemaakt en in OneNote geplakt.

• Boudewijn
Pfff begin met een paar goede spullen (goed mes, snijdplank, goede koekenpan) en wat makkelijke gerechten uit bijvoorbeeld de allerhande.Ga dat dan daarna langzaam aan uitbreiden.

Je gaat na een tijd een voorkeur krijgen voor sets kruiden en dus een keuken. Gewoon rustig aan proberen.

Boudewijn wijzigde deze reactie 21-04-2016 00:09 (34%)

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:24

franssie

Save the albatross

quote:
Hamzie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:27:
Waar hebben jullie leren koken? Ik wil graag leren koken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen idee hoe ik moet beginnen of iets dergelijk.

Het enige wat ik nu kan is een omeletje maken en wat kant en klare dingen frituren.

Enige tips? Ook kookcursussen en workshops zijn welkom.
Ik heb het leren doen bij trial and error. maar als ik je nu op een pad zou moeten zetten:
1) het komplete kookboek - moet voor tien euro in een discounter boekwinkel te vinden zijn.
2) http://www.kokenmetkarin.nl/ is echt heel erg toegankelijk omdat het de pakjes en zakjes die je helaas en mischien al kent van Knorr etc leert vertalen naar gewone recepten.

Al kokende kom je vanzelf dingen tegen in je keuken zoals snijplanken, messenm raspen etc - dat blijft een verzamel ding, eerst koken!

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
Waar hebben jullie leren koken? Ik wil graag leren koken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen idee hoe ik moet beginnen of iets dergelijk.

Het enige wat ik nu kan is een omeletje maken en wat kant en klare dingen frituren.

Afgezaagd,
Mijn moeder ..... soms zou ik willen dat ze het internet meegemaakt had, zoals ze kookboeken verslond.
Elke receptuur in de zaterdagkrant op een prikbord, uitproberen - beviel het, in de grote multomappen.
beviel het niet, in de vuilbak en chinees eten ( en dat kwam zelden voor ).

Toen ik op mijzelf ging wonen werkte ik nog in de horeca, dus eten op het werk, en de vrije woensdag naar "huis" waar moeders de was deed, en kookte ..
Pas toen ik weer een relatie kreeg, en ging samenwonen had ik meer ruimte, en begon ik langzaamaan.
Spaghettisaus, aardappels bakken, vlees 'anders' bereiden dan standaard gaar sudderen.

proberen, filmpjes op youtube, 24kitchen en foodchannel .... leren, lezen, testen en again.

Zoals al gezegd, begin met de basics
Mes, Snijplank en een setje pannen ( 2 maatjes koekenpan, 2 of 3 kookpotten ( middel en groot, en als soeppan - extra groot :+ )
Vervolgens weer proberen, proeven en filmpjes kijken ...

* tipje .... Pinterest en Tumblr .... ( en kennelijk instagram, maar dat heb ik niet )
Foto's kijken, en de links opslaan.

http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/th_Naamloos_zps9bcy5zxx.png

FreshMaker wijzigde deze reactie 21-04-2016 00:42 (5%)

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:52
quote:

Als je door de bomen het bos niet meer ziet: breng structuur aan. Het gaat in de basis om 3 zaken: warenkennis, techniek en smaak. Leer bijv. hoe je aardappels klaarmaakt, pasta, rijst, vlees, vis, groenten. Daar zijn gewoon een aantal basisbereidingen voor. Dan eenvoudige recepten volgen en vervolgens kun je zelf gaan combineren. Ik zou niet blind van alles aan gaan schaffen. Meestal heb je wel een basis en ook in een slechte koekenpan kun je bakken. Voordat je veel geld uitgeeft aan een dure pan is het handig om te ontdekken waar je behoefte aan hebt. Zelf heb ik een aantal heel dure pannen maar in de praktijk gebruik ik het meest een setje plaatstalen pannen van €10 -€ 20 per stuk. Daarbij heb ik een stokoude versie van de "culinaire encyclopedie", een fantastisch naslagwerk waar je gewoon op alfabet kunt zoeken naar informatie over voedsel en bereidingswijzen. Daarnaast staat er ook heel veel info in over etiquette, serviezen etc.

Succes!

• Hafermaut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:24
quote:

Het enige wat ik nog toe te voegen heb aan alle reacties hiervoor is: maak ook bewust en gerust wél gebruik van potjes voordat je alles helemaal zelf wilt maken. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om kipfilet een keer op een leuke manier klaar te maken, maar gooi gewoon een pot kant-en-klare pastasaus door de spaghetti die je erbij eet.

Mijn amateur kennis-en-kunde over koken komt vooral uit boeken en uiteindelijk proberen, proberen, proberen. Maar volgens mij wordt beginnen met koken niet leuker als je de lat meteen te hoog legt en alles zelf wilt doen.

Overigens zijn desserts en taarten vaak veel moeilijker dan gewone gerechten. En recepten die al bijna helemaal niet mis kunnen gaan: soep. Dat is vaak alleen ingrediënten koken in bouillon en de staafmixer er doorhalen. (Dat 'ie vervolgens niet perfect smaakt, of iets te dik of te dun is, ach, dat doe je dan de volgende keer wel weer anders.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
bvk schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:03:
[...]

Een leuk Surinaams kookboek is inderdaad nooit weg, al heb ik mijn eigen favorieten nu ondertussen zelf wel weten te maken.

Gerechten zoals Teloh met Bakkeljauw zijn dan ook heel simpel natuurlijk, maar een lekkere geroosterde kip zoals die bij Moksi Meti komt is me nog niet gelukt...

Maar toko's zat inderdaad in de Poort, laat staan wat je allemaal wel niet op de markt kan krijgen op donderdag ;)
En vrijdag, mijn papadag, dus volop tijd te struinen :)
Mocht ik dat missen, op zaterdag staat dezelfde markt iets verderop op de Annie Romeinplein, sterker nog, iedere dag behalve zondag is het wel ergens op korte fietsafstand

Heb het boek besteld.

Vanavond totaal iets anders gekookt - ivm niet bepaald tropisch weer ben ik m'n eigen (culinaire) roots gaan verkennen en heb voor het eerst steak & kidney pudding gemaakt. Is best goed gelukt, al weigerde m'n zoon om ook maar een hap te proeven en vond m'n vriendin de steak & kidney prima maar de pudding helemaal niets. Ach, dan eet ik het maar op :)

Het leek hier nog het meest op:

De vulling was eenvoudig: gekarameliseerde uien en wortels; wortel en champignon; en stukjes sucadelap en in vieren gesneden lamsniertjes die ik voor het bakken met bloem bedekt had. Eerst de groenten gebakken, opzij gezet, dan vlees aanbraden, groente er weer bij, boullionblokje en een heel fles stout (toch Surinaams tintje gegeven: Trio Extra Stout :P ). Dat anderhalf uur laten pruttelen met beetje tijm, peterselie en een laurierblad.

Dan de pudding: geheim ingredient is runderniervet (suet in het Engels). Bij de betere slager te krijgen. Gelukkig hebben we die hier ook in de buurt. Bloem en bakpoeder mengen (of zelfrijzend bakmeel pakken), daar het niervet in raspen. Duurt LANG, maar tenzij je een worstenmaker (!) hebt is er geen shortcut. Gewichtsverhouding bloem <> niervet is 2:1, en ga ervan uit dat je max 2/3 van je brutogewicht niervet in de kom krijgt (ivm bindweefsel en ander prut, en feit dat dat spul werkelijk overal terechtkomt in de keuken). Wrijf de vet door de bloem, dan vleugje zout erbij en wat tijm en mosterd. Vervolgens voorzichtig koud water erdoor kneden tot het een stijve deeg vormt. 1/4 daarvan voor deksel afknijpen. De overige 3/4 uitrollen (vergeet niet roller en plank met bloem te bestrooien anders plakt het vreselijk) tot groot cirkel, en dat in een ovenvaste kom doen. Niet rekken!

Vervolgens vulling erin gieten, dan deksel ook uitrollen (hier was ik bloem op plank vergeten. fout :X ) en erover hangen. Tenslotte de boel afdekken met alufolie.

De pudding stoom je in een grote pan. Dat mag een snelkookpan zijn. Zonder snelkookpan minimaal anderhalf uur stomen, in snelkookpan was de mijne in een uur prima gaar.

Serveren met aardappels en traditionele groenten (heb wat witte kool gestoomd).

Ik waande me gelijk ergens in een gemoedelijke pub in Yorkshire op een gure winteravond en genoot :D

M'n vriendin waande zich op de cardiologie-afdeling van de lokale ziekenhuis ivm foute vettigheid. En m'n zoontje (3) voelde zich verraden, we hadden pudding beloofd, maar ipv iets met chocola ofzo kreeg hij iets stomends en hartigs. Hij at demonstratief een aardappel en liet de rest staan :')

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

quote:
LED-Maniak schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:57:
Gisteren voor het eerst koreaans gekookt: bimbibap. Wat een ontzettend lekker gerecht!!
Speciaal naar de toko geweest om de ingredienten te halen.

Nu heb ik dus een grote bak Gochujang liggen. Iemand een idee waar je dit nog meer bij kan eten?
Het is een paste genaakt van gefermenteerde pepers en sticky rice.
Probeer de volgende keer eens dolsot bimbibap, de nurungji die dan op de bodem ligt is heerlijk :9

Wat de gochujang, doe koreaans en flikker die zooi overal in :P
Ik heb altijd gochujang in de koelkast en red pepperflakes in de vriezer.

Als koreaans je beviel, experimenteer vooral verder :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Die Bruine
Lijkt mij geen discussie voor hier ;) . Maar om het toch even toe te lichten, in veel aziatische producten zitten smaakversterkers. Vandaar dat ik specifiek die probeer te mijden. Ik was in de veronderstelling dat ik het hier op Tweakers, in een kooktopic, niet hoefde toe te lichten :+ . Zoals ik al in een vorige post aangaf ben ik zelfs op zoek naar een E-nummer achtig iets ;) .

Maar geloof mij aub, smaakversterkers vernaggelen mijn slaap. En wat betreft E-nummers, ik mijd graag de kunstmatige varianten.

• dion_b
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan zoek je toch op welke E-nummers dat exact zijn en mijd je die. Wie weet is het gewoon volstrekt natuurlijk geteelde platgeslagen luizen (E120) oid waar je je - zolang je geen allergie daar specifiek voor hebt - niet druk om hoeft te maken :z

Verder kan ik mezelf vanavond wel schoppen. Kleine wilde vandaag naar een grote museum, dus naar Museumplein geweest (waar we ivm idiote rijen bij alle andere musea zoals vaker bij het Stedelijk terechtkwamen). Dat is natuurlijk bij de Albert Cuyp om de hoek, dus even los gegaan :9

Ingeslagen:
Ganzendijen, krieltjes, groene asperges en een goede zure, droge sauvignon blanc die zowel vettigheid van gans als de asperges aan zou kunnen.

Met jengelende koters om me heen klaargemaakt:
Ganzendijen, krieltjes, en een goede zure, droge sauvignon blanc die zowel vettigheid van gans als de asperges aan zou kunnen.

Zoek de verschillen :X

Niet helemaal groentes vergeten, heb de gans eerst halfuurtje solo in de oven gegooid, daarna afgegoten en krieltjes, wat in reepjes gesneden winterpeen en in grove stukken gesneden prei erbij gedaan. Vooral prei is goddelijk lekker eruit gekomen - maar had toch echt graag die asperges erbij gehad. Zonder asperges was ik sowieso voor een rode wijn gegaan, niet deze witte. Oh, en hoeveelheid ganzenvet die ik te pakken kreeg viel tegen, niet eens een kwart jampot :'(

Keerzijde: morgenochtend omelet met asperges :9~

dion_b wijzigde deze reactie 30-04-2016 00:07 (3%)

Soittakaa Paranoid!

• Pinin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:47
Visbouillon, altijd gaaf om te make. kreeg de enorme kabeljauw mee voor een euro.

Pinin wijzigde deze reactie 30-04-2016 21:48 (45%)

There is no such thing as too much coriander.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pinin
quote:
ToyotaMR2 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:22:
Ik heb zojuist een Easyvac Pro 569 gekocht, in de veronderstelling dat deze ook de Ikea (zip)zakjes zou slikken.
Helaas werkt dat dus niet.
Iemand dezelfde ervaring of doe ik iets verkeerd.

Zijn er andere (goedkope) oplossingen voor deze, of moet ik wel gewoon de Solis zakken kopen.
Je doet iets verkeerd, je kan geen vacuum krijgen omdat deze ikea zakken geen profiel hebben. Ik haal mijn zakken (op rol) bij http://www.marmelot.com/ je kan daar ook een gratis sampleset aanvragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maverick!
Vandaag de Mexican pulled pork, Carnitas, gemaakt.
Echt een dikke vette aanrader!

Het recept:
Jonas Cramby's carnitas

Ik had geen sinaasappel en had geen zin meer om naar se super te gaan, dus maar een citroen gebruikt.

Verder wat smoked paprika en liquid smoke gebruikt.

Dit gaat vaker op tafel verschijnen hier :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:23
Iets met rode biet en/of appel?

TK: Lenzers LEW102 horloge

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pinin
Welja, zo extreem nauwkeurig aansturen is nergens voor nodig. Als je regelaar een relaisuitgang heeft gaat deze ook sneller defect vanwege de hogere frequentie van aansturen.

Oh, en spareribs zijn ook geweldig sous-vide te maken. min. 24h en dan 2x 10 minuten in de oven. De boten komen dan bloot te leggen, velletje strak en het vlees is goddelijk sappig maar niet meer vet. KWIJL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ach op internet is zoveel te vinden. Wat wel verschil maakt is dat butaan niet verdampt bij een graad of 10 of lager, dus als je in de winter wilt werken moet je propaan gebruiken, dat werkt tot -meer dan butaan. Dat is het enige verschil dat ik kan bedenken.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:00

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Het linkje naar Modernist Cuisine die ik geef geeft best een mooie uitleg. Dat de meeste brandstoffen wel prima zijn, maar dat je even bewust naar de verbranding moet kijken en als dat goed is, dan pas toepassen op je eten.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pinin
quote:
franssie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:46:
[...]

Die regelaar kwam met een triac (heet dat zo?) dus geen relais,.....
Je moet dan goed kijken of deze uitgang zelf het vermogen kan schakelen. Of dat je er een ssr mee moet aansturen van bijv. 12/24V (rijstkoker zal schat ik 5A vragen.) anders is hij in 1x defect

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

quote:
ToyotaMR2 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 02:01:
Heeft iemand tips voor goede gasbrander (en welke vulling)?
Iets meer/groter dan de Xenos crème-brulee-brander.
Heb de mijne ondertussen binnen en hij doet het goed. Draai de brander, dan verandert de verbranding ook. Dus even om je vlees heen draaien en/of op de kop houden is echt onhandig. Maar doe je dat niet, komt er een mooie nette blauwe vlam uit. En meer dan genoeg power. Fullpower komt er zeker een 30cm blauwe vlam uit geschoten, dus je gaat hem eerder gebruiken op 1/3e power of minder :P

Deze heb ik gekocht, met een standaard flesje gas van de bouwmarkt:
http://www.banggood.com/G...g-BBQ-Tools-p-930392.html

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Ik heb mijn Anova opgehaald vandaag, en gewoon in ziplocks. Inderdaad is het minder-ruimte-voor-vocht punt goed, maar ik heb zelden zo'n lekkere kip gehad. 60m op 63.5C, daarna even kort in de hete boter.

Wat een porno.

Beetje cayenne peper, lemon-pepper-mix en zout. Klaar. Tot 2300 wachten was het waard :*) :*) :*)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

quote:
franssie schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 23:09:

edit:// grappig - twee antwoorden, Nomad is de GAS addict - ik wat minder. misschien moeten we eens een cook-off houden :+
You got me there, true true :P.
Ik houd van leuke dingen en spulletjes en dat iets werkt zoals het moet werken, in plaats van bij elkaar geharkte ongeveer/ruwweg componenten :P

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
ToyotaMR2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 01:21:
Wat is het verhaal achter de Spa?
<>
offtopic:
Het water zit (net zoals cola etc) in een PET fles. Er zijn aluhoedjes en anderen die chemicaliën uit het plastic in het water meten. Dat is natuurlijk pas na maanden als het effect al optreedt.
Terug naar een warm waterbak, hier zal het misschien ook iets optreden maar omdat je eten in een (plastic!) zak zit maar die wel voedselveilig is (de bakken van de action zijn dat niet noodzakelijkerwijs) valt het effect denk ik wel mee. En ach ook rook is giftig en ik rook ook graag mijn vlees een uur of 3 op de BBQ.
Maar dat is het spa verhaal. Het is mij altijd bijgbleven omdat eens een SPA marketeer verkondigde op de radio dat het hervullen van je flesje zo ongezond zou zijn, toen ben ik er wat ingedoken ;)

edit:// hier een redelijk genuanceerde link lijkt me https://www.gezondheidsne...ervullen-van-waterflesjes
en zie je nu overal plastic flesjes verkocht worden om na te vullen.

franssie wijzigde deze reactie 01-07-2016 22:45 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
quote:
ToyotaMR2 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:40:
De ossenhaas heeft een dikte van 5cm.
Twijfel om het niet gewoon op de bbq te gooien, echter wil ik die sous vide ook onder de knie krijgen.
Denk dat ik het eens 2 uurtjes op 51,5 graden probeer.

[...]
mag je natuurlijk helemaal zelf weten maar als je je maar bewust bent dat je ivm voedselveiligheid daarna nog wel even tot boven 54,5 graden zou moeten verwarmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-10 11:39
quote:
mutsje schreef op zondag 03 juli 2016 @ 20:49:
Mijn varkenshaas was iets te gaar geworden maar tjemig wat mals. Ik denk dat 1 1/2 uur op 56 graden te veel was. Had op deze site het recept voor varkenshaas gevonden. Dus voor mijn eerste keer sous vide iets te gaar maar iedereen heeft gesmuld. goede keuze geweest de anova geen spijt van.
Ik weet natuurlijk niet wat jij te gaar vindt, maar ik doe varkenshaas altijd 90 minuten op 56 graden, met als resultaat:

Laatst voor het eerst een picanha SV bereid; 4 uur op 54 graden. Pfoe, wat was die goed zeg! _/-\o_

Sous vide tijden zijn een beetje experimenteren naar je eigen voorkeur, maar de schema's hier zijn imho een goede basis.

GermanPivo wijzigde deze reactie 04-07-2016 17:34 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 14:31

mutsje

Certified Prutser

Ik denk dat het met name door mijn onervarenheid komt. Was de eerste keer sous vide en dan ook nog met een zipbag. Zoals eerder gemeld vacuümmachine is onderweg aus das ausland :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToyotaMR2
Gildehoen filetjes in een korstje met panko en parmezaan.
En een simpele aardappelpuree (met schil) met wat melk en crème fraîche (was de bieslook vergeten).
Voor de opwarmronde gooi ik er wel een handje rucola doorheen.

Ik krijg dadelijk 1kg Gildehoen dijvlees van BeefenSteak binnen.
2e pakketje binnen 1 week tijd :X (en om het Tweakend te houden: ook nog een NAS en 2x HDD :+ )

Nitril handschoenen
4 flesjes Stockyard
Wagyu carpaccio
Wagyu flat iron
Wagyu vet
Bakje pulled pork
Franse Barbarie eendenborstfilet
Yorkshire Game wilde duif (als iemand nog tips heeft?)
Zuid-Amerikaanse ossenhaas
Aberdeen Angus ossenhaas (kijken welke het lekkerst is voor in het vervolg)

En eind deze week wat verse zalm op de markt halen.
Staat dus nog op de planning hier. Alleen balen dat we met tijd altijd in de problemen komen (oftewel: lang wachten tot we iets kunnen doen), het nadeel van beiden onregelmatig werken }:|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
arie_papa schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:54:
En de zoektocht naar kippendijen gaat in ieder geval slagen bij de AH, zowel gezien online, als in een XL en een kleinere variant, al ga ik binnenkort ook maar eens langs de Turkse supermarkt of de zaterdag markt.
De aldi heeft ze ook en om de een of andere reden bevallen ze me beter dan die van de AH (kunnen niet tegen de turk op die helaas nu failliet is).

Los daarvan, heb laats hamburgers sous vide gedaan en dat is enorm bevallen. Het ging (uiteraard) wel om lekker dikke hamburgers en volgende laat is ze iets roder van binnen omdat ze bij het afgrillen alsnog iets et droog werden, maar wat een verschil met diezelfde gewoon in de pan/op de grill.

Veel sappiger, smaakvoller en daardoor ook beter te eten. Reden om verder te gaan proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
Ik heb vandaag roti met kippendij van de AH gemaakt. De kippendij 1.75-2 uur op 65.5C. Het vlees viel van het bot af. Niet slecht.

Bij dit soort dingen heb ik altijd het idee dat het bot mee laten garen echt wel helpt qua smaak. De dijen zijn met wat massala en gember in een zakje gegaan en lekker het warme bad in.
Daarna even kort in wat hete arachide olie aangebakken en nog even 15m de roti in. Teh nomz.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:13

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Tijd voor een break in al dit zoeviede geweld, het is tenslotte 30 graden buiten en dus een goed moment voor een frisse salade. Zomaar van de Jamie Oliver site geplukt wegens watermeloen in de bonus deze week. Lekker fris en prima te hakken! :)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22-07 22:03
quote:
franssie schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:00:
Oh - dat hoor je niet vaak dat iemand geen garnalen lust/wil. Ik zou het gewoon maken en er voor je vriend in plaats van garnalen schijfjes banaan op zijn bord gooien ;) of wat ei.
Gek genoeg eet hij wel garnalen als het in de paella zit :P
Ik denk dat ik hem maar gewoon laat proeven.

Mijn kippenhok

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
Boudewijn schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:15:
Waarom dat? :) Voor mijn gevoel gaat de warmte er sneller/gelijker in als het verdeeld is en dan kan de marinade meteen mooi intrekken. Ik zie voor een schouder (http://sousvidely.com/goat-meat-sous-vide/) 8 uur voorbijkomen op 57C....
Dat is wel wat lang :P.
Deels door ervaring met kipsaté, waarbij blokjes beduidend minder mals en lekker werden dan de hele filet en deels door het vermoeden dat vlees in blokjes ook bij sous vide meer vocht verliest dan wanneer het in een stuk is. (En wat ook zo leek bij bovenstaande kip saté).

Sous vide is geen techniek om iets snel te verwarmen, tijd gaat het toch kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Gisteren sous-vide spare-ribs gegeten. Dat was niet de eerste keer, ik maak het vaker.
Normaal liggen ze op 61 graden voor 36 uren in de sous-vide te garen, om dan afgegrilld te worden op de bbq.
Dit keer had ik minder voorbereidingstijd en moest ik het met 21 uren sous-vide doen. Ik had niet verwacht dat het verschil tussen 21 en 36 uren nog zo groot was. Het vlees was significant stugger nog en zeker niet los van het bot te trekken. Begrijp mij niet verkeerd, de smaken waren goed en iedereen smikkelde, maar het was niet zo los van het bot te trekken als anders.

Dus werkvlees zoals spare-ribs worden echt malser en malser nog ook voorbij de 24 uren markering als het ware. Goed om te weten.

(p.s. leverancier van de spare-ribs was gelijk, dikte van de ribben ook)

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:17
Recept :

150 gram pepers
1 ui
3 teentjes knoflook
scheutje azijn
scheutje olie (olijf of zonnebloem)
scheutje citroensap
snufje zout

pepers/uit/knoflook in de keukenmachine/blender en daarna vloeistoffen toevoegen tot het juiste dikte heeft.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:17
Gewoon rauw ja, niets koken.
En er is weinig vloeistof nodig dus gewoon 1-1-1 is prima.
Houdbaarheid is erg lang, potje waar je het in bewaard even schoonkoken voordat je het erin doet en schoon mes gebruiken als je het uit potje haalt.
De naga sambal was vorige keer pas na jaar op, verkleurt iets maar verder geen schimmels oid.

Koken heeft collega vorige keer geprobeerd met de Naga Jolokia, geeft ook leuk effect als je dan boven pan hangt 8)

DDX wijzigde deze reactie 29-07-2016 12:43 (37%)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:11
Zoiets is ook geweldig:

:9~ :9~

Zie bijvoorbeeld hier voor recept: http://www.gusto.at/rezepte/knusprige-schweinsstelze

Garyu wijzigde deze reactie 04-08-2016 13:38 (29%)

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
quote:
Boudewijn schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:31:
Zijn de eiwitten die je bij de Ap koopt in een flesje zoals deze http://www.ah.nl/producten/product/wi236257/two-chicks-eiwit nou al gepasteuriseerd? Ik meen het me te herinneren maar zie het er niet bij staan.

Moet volgend weekend koken, waaronder voor een zwangere dame... die dus geen rauwe eiwitten wil.
Weet iemand dit?
Dat lijkt mij wel. Zeker gezien je het na openen nog 7 dagen kan bewaren in de koelkast. En het feit dat je als winkel gewoon geen rauw ongepasteuriseerd eiwit moet willen verkopen. :X

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Thomas
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dames en heren!

Gisteren een werkelijk fantastische (cheese)burger gemaakt! Uiteraard kan het vast beter, maar dit was veruit de lekkerste die ik ooit zelf in elkaar heb gezet. Vrij klassiek allemaal. Recept als volgt;

Broodje; Meerzadenbol (per 4 verpakt) van de AH. Waarom? Valt niet uit elkaar (!), is een lekker broodje in essentie, niet te hard, niet te zacht. Snijvlakken aangebakken in een beetje roomboter totdat het bruin wordt.

Nu verder van onder tot boven;

Sla; gemengde sla van de AH. Enkel de blaadjes er uit gevist; zit ook geraspte wortel (?) in geloof ik.

Trostomaat; 2 plakjes, dun (niet te dun!), horizontaal gesneden (tomaat op z'n zijkant, dus onderkant links/rechts en bovenkant idem).

Saus; 3 (flinke) el. Hellmans, 1 (flinke) el. Heinz ketchup, 1 (flinke) tl. worcestershire saus, 1 (naar smaak) tl. Tabasco Chipotle, gemalen knoflookflakes naar smaak, peper naar smaak. Dit heb ik gebruikt om 2 burgers te maken, en had nog wat over. Giet er een riante eetlepel overheen.

Patty; Angus beef gehakt (mager, Greenfields, van de AH, +- 150 gram per stuk, ~ 1cm dik bij vormen), zout en peper naar smaak.

Kaas; Beemster jong belegen, in vierkantje gesneden zodat het de hele burger bedekt (aanrader, heerlijke kaas, niet te sterk en ook zeker niet te mild!)

Bacon; 2 plakjes, bijde kanten aangebakken zodat het enigszins krokant is. Gebruik zelf Stegeman ontbijtspek, met name omdat het niet bizar zout is.

Flinterdunne gesneden rode ui; zoals gezegd, snij zo dun mogelijk. Licht aangebakken met een klein beetje olijfolie op laag vuur. Zorgt dat de smaak wat meer naar boven komt.

Het vlees is mild en je proeft alle smaken. Ook de saus past heel goed vind ik, niet te overheersend maar wel een fijne, uitgesproken smaak. Heb erg veel recepten geprobeerd maar deze beviel me het meest, vaak overheerst er wel iets; de ene keer de saus, de andere keer de kaas (dat heb ik erg vaak met cheddar), de andere keer weer de kruiden in de burger zelf. Hier proefde ik alles, duurt niet al te lang om te maken gelukkig. Mocht je het een keer uitproberen hoor ik graag reacties. Op- of aanmerkingen en/of tips zijn altijd welkom.

(als je er op klikt is hij niet meer ondersteboven :P ).

| Switch FC: SW-3939-0492-5105 |

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01:42

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Even een update vanaf Campzone: ik zou 6 dagen koken voor 22-30 man, dat zijn er uiteindelijk 3 geworden, lang leve de lamheid van [LAM]. We hebben roti gegeten, beouf bourgignon en mexicaanse ovenschotel. Koken voor grote groepen bevalt me wel :Y

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
jammer voor de blender, had hij maar geen blender moeten worden.
Au serieux: hij was warm, maar het kon wmb wel.

Ik ga deze maken:
quote:
AVOCADO MET WATERKERS EN TOMAAT

3 stevige, eetrijpe avocado’s het sap van 5 limoenen piment d’espelette (poeder) 6 tomaten 100 g parelgort 1 sjalot 2 el fijngehakte bieslook schil van een 1/2 pekelcitroenschil 40 g gepofte boekweit 0,5 l geitenyoghurt 1 el amandelolie 1 bos waterkers zakje tomatenpoeder (verkrijgbaar bij sport- en gezondheidssupplementenwinkels) Hangop: Maak hangop door de yoghurt in een passeerdoek op te hangen en uit te laten lekken. Het mag een dagje hangen, begin daar ’s ochtends mee (of een dag van tevoren). Roer de amandelolie door de geitenhangop en maak op smaak met peper en zout. Vulling: Snijd 4 tomaten in parten, verwijder de zaadlijsten en kroontjes en bewaar ze. Snijd de ontzade parten in hele kleine blokjes (concassé). Maal de overgebleven twee tomaten fijn, samen met de afsnijdsels van de concassé. Stop dat mengsel in een passeerdoek en hang die op boven een bakje. Het gaat in dit geval om het vocht dat eruit lekt. Kook het lekvocht in tot het dikker wordt. Kook de parelgort in een minuut of tien gaar en giet af. Snijd de schil van de pekelcitroen fijn en meng die met de afgekoelde parelgort en bieslook door de concassé. Maak de salade aan met het tomatenvocht, wat olijfolie, peper, zout en een drupje limoensap naar smaak. Avocado’s: Schil de avocado’s, halveer ze en haal de pit eruit. Snijd van de bolle kant een dun plakje, zodat je ze kan neerzetten met de holle kant naar boven. Marineer ze in het limoensap (doe dit snel, anders verkleuren ze) en bestrooi rijkelijk met peper, zout en piment d’espelette (ze kunnen echt flink wat hebben). Pluk de blaadjes van de waterkers en zet die weg in ijswater, zo blijven ze mooi fris en groen. Afmaken: Schep een lepeltje hangop op het midden van het bord, bestrooi met een klein beetje boekweit. Zet de avocado erop en vul die met de parelgortsalade, er moet een mooie ronde berg op liggen. Besmeer de berg voorzichtig met meer hangop, bestrooi weer met een klein beetje boekweit. Maak de waterkers droog op keukenpapier. Beleg nu dakpansgewijs de hele avocado met blaadjes waterkers (plak ze een beetje op de hangop). Begin met één blaadje aan de punt en werk regelmatig naar de andere kant. De hele avocado moet netjes bedekt zijn. Bestuif de waterkersschubben en het bord rondom de avocado lichtjes met tomatenpoeder door een fijne zeef. Wijnadvies: Mehofer 2014, Grüner Veltliner, Wagram, Oostenrijk (bio), Well of Wine. € 8,95
https://www.nrc.nl/nieuws...-de-chef-1568841-a1112763

Daarbij asperges met roggebrood en koffieschuim, iets vlezigs (missen we), eikenhoutijs (zie nrc link hierboven) en bacon and eggs ijs.

Gewoon omdat het kan :*)

• ToyotaMR2
Avocado met waterkers en tomaat? Je zat bijna goed :9

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 22-08-2016 18:09 (7%)

• Boudewijn
quote:
ToyotaMR2 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:09:
Avocado met waterkers en tomaat? Je zat bijna goed :9
Et voila. Het is inderdaad geen cacao. De avocado is gevuld met parelgort en ingekookte tomaat ed.

Het origineel:
https://pbs.twimg.com/media/Bdii8VFIYAAd8tS.jpg

En andere link naar recept met deze foto:
http://www.lindanieuws.nl...oor-taste-of-amsterdam-2/

http://www.lindanieuws.nl/wp-content/uploads/2014/05/Schermafbeelding-2014-05-05-om-14.45.30.png
offtopic:
Jajaja ik weet welk domein het is :+

• zeef
  • Registratie: januari 2000
De Anova sous-vide koker gaat nu voor 99e weg (BT only) en voor 119e (BT+WiFi). Verzending vanuit NL dus een dag later in huis.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Tja, als ik naar checkout ga dan dat komt ie met die prijs. Kan toch niet zo zijn dat als nadat ik mijn gegevens heb ingevuld of via paypal betaal dat ie dan pas met de correcte prijs gaat komen?

• Die Bruine
Ik heb gisteren eindelijk eens de tijd gehad voor de Anova en Caso. Helaas dom dom dom vergeten foto's te maken. Een halve zalm in twee stukken gesneden. De ene helft au naturel peper en minimale hoeveelheid Herbamare. De andere helft in een mix van zoete ketjap, dark soja, light soja, limoensap, scheutje azijn (met appelsmaak) honingmosterd en wat gemalen peper(sambal). Dat 40 minuten op 50 graden. Daarna een krokant laagje gegeven in een pan. De volgende keer probeer ik he top 35 minuten en 48 graden denk ik. Door het bakken (die laag vinden wij belangrijk) droogt het wat ons betreft net iets teveel uit.
Maar, verder was het lekker en goed. Vacuüm trekken moet helaas ook met dit ding bij voorkeur met hangende producten. De eerste keer lag het plat op het aanrecht, bleef teveel lucht achter.
Dichtklemmen, laten hangen en dan pas activeren terwijl je de lucht eruit begeleidt ;) dat werkt het beste...

BTW @ all...

Ik zou graag eens de OP willen aanvullen met de bekende tips van oma. Any suggestions? Ik las wat replies terug; Boudwijn: tamarinde en andere (enzymen) ingrediënten om het vlees malser te maken. Net zoals de Coca Cola (zuur) in kerrie-eend om de kooktijd te verkorten :X .
Ik heb nog geen tijd gehad om het topic eens goed door te spitten. Maar ik weet nog wel dat er meer van deze tips zijn voorbij gekomen in de afgelopen jaren.
Als iemand zich geroepen voelt om ze te posten of te PM'en... Dan verwerk ik ze wel in de OP.

Die Bruine wijzigde deze reactie 14-09-2016 11:06 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

quote:
1 liter melk
200 gram gebroken rijst (andere rijst werkt niet)

Breng de melk aan de kook en voeg dan de rijst toe. Laat dit inkoken tot je met de spatel een streep kunt trekken.
Leg alvast een badlaken met helft van een krant uitgespreid klaar, doe de pan hierop en vouw de krant eromheen. De andere helft van de krant erop leggen en eromheen vouwen. Leg dit nu in je bed en vouw je dekbed er dubbel overheen. Dit moet circa 3 uur indikken.

Serveren: doe wat op je bord en maak het plat (circa 1cm dik, doe nu roomboter erover , suiker erop en flink kaneel. Eet smakelijk. (Let wel ligt net als halfa als een blok beton op je maag)

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
arie_papa schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:20:
Gisteren voor het eerst kennis gemaakt met voedsel bereid in een hooikist. Als ik zo bekijk wijkt dit principe nog niet eens ze sterk af van een slowcooker.
Eerst 1/6 van de normale kooktijd je voedsel vol koken en daarna 2 á 3 x de normale kooktijd in de kist. Gisteren rijst met sperzieboontjes en vandaag gaat arie_mama uiensoep proberen. Ik ben benieuwd :)
Ik snap je vergelijking maar deze gaat toch niet helemaal op. Het mooie aan een slowcooker is dat je voedsel nooit boven een bepaalde temperatuur komt, maar redelijk stabiel op een wat lagere temperatuur blijft. Dit vanwege bepaalde effecten boven een bepaalde temperatuur die je niet wilt. Een hooikist heeft als doel om brandstof te besparen en zoals je al zegt breng je het product wel aan de kook, waarna de temperatuur alleen nog maar afneemt.

• Maverick!
Mooi, ga ik daar eens naar op zoek.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Vandaag zag ik bij de Lidl zalm in xxl 4 stuks, dus in de kar getieft 2 gelijk vacuum getrokken en vriezer in. Daarna de overige twee voorzien van olijfolie peper zout en rozemarijn erbij in de vacuumzak. 30 minuten op 30 graden terwijl aardappel schijfjes in oven stonden te garen. Ondertussen spercieboontjes die bijtgaar waren opgebakken en visstikjes (voor de kids) klaar gemaakt. Hierna heel kort de zalm nog even in roomboter krokante korstjes gegeven. Als toetje had de oudste in bed al ontdekt dikke rijst :) dus heerlijke maaltijd gehad (fotoloos). Succes @maverick! met maken van dikke riest :)

• Maverick!
De eerste sous vide sessie is erg goed bevallen.

De slager had nog maar een redelijk klein stuk procureur, dus een lendestuk met een goede vetlaag erbij genomen, totaal zo'n 3kg.

Flink in de rub gezet en 20 uur in 74 graden ondergedompeld.

Na een ijsbadje een paar uur in de koelkast.

Vetlaag eraf gesneden, weer in de rub gezet en voor 1.5 uur op 140 graden op de Green Egg met 2 blokken appelhout. Halverwege nog 2 blokken erbij gedaan.

Ondertussen een deel van de vleessappen uit de zak in een pannetje gedaan, wat zelfgemaakte bbq saus erin en laten inkoken en een batch coleslaw gemaakt.

Ik was bang dat het lendestuk te droog zou worden, maar dat viel heel erg mee gelukkig. Dat zal aan de sous vide bereiding te danken zijn. Met een 10 uur rooksessie was het waarschijnlijk wel zo geweest.

Behalve de witte sesambolletjes van de Jumbo was alles heerlijk. Zelfs mijn zoontje die normaal niet zo van vlees houdt heeft zich volgepropt :)
De rest zal met voornamelijk met jamie's easy and quick flatbread worden verorberd.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:51
Vind hem er eerlijk gezegd behoorlijk droog uit zien. Bij de Jumbo hebben ze trouwens best goede bolletjes, je moet dan de boterbollen hebben.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Gezien zowel varkensvlees EN alles van Conimex in de aanbieding waren bij de Ap kon ik het niet laten weer eens babi ketjap (babi kecap) te maken. Alleen Conimex... gadverdamme, op hun sojasaus na. Die kopen ze in bij Bango, het flesje is zelfs hetzelfde, alleen een ander etiket (https://www.conimex.nl/pr...label/zoete-dikke-ketjap/)

Maar goed, babi ketjap dus. Super spul om in te vriezen dus meteen maar een hele pan gemaakt.
Nodig:

- Zout
- Peper
- Veel Gemberpoeder, zie toelichting
- 2el Bak/stem gember (op sap) (ik doe dus een bolletje of 6)
- 1 el sap van de gember
- 2-3 Uien
- 6 tenen knoflook
- 1kg varkensvlees
- 4 el azijn
- 8 el etjap

Optioneel:
- Gula djawa als je meer zoet wil
- Kemiri's als je wat nootachtiger wil , heb ik nu niet gedaan

Stappen:
- Hak het vlees in dobbelsteentjes. Ik heb nu iets grotere blokjes gemaakt.
- Doe het vlees in een kom, en gooi er wat peper en zout bij. Doe er daarna het gemberpoeder bij, waarbij ik de regel hanteer dat al het vlees licht bedekt moet zijn met gember. Zie foto. Hier is ongeveer 4-5x het kommetje van foto 1 bij gegaan. De smaak is goed merkbaar maar overheerst niet.
- Laat dit dan minimaal een uur staan.

- Snipper de uien en de knoflook
- Bak het vlees goudbruin terwijl je de ui en de knoflook mee laat bakken. Laag vuurtje is prima.
- Voeg vervolgens de ketjap, azijn, gula djawa (eventueel) en kemiri's (eventueel, pof ze vantevoren!) toe samen met een glas water. De gember fijnsnijden en samen met het gembersap toevoegen.
- Lekker in laten koken, laag vuur, deksel erop, niets meer aan doen behalve nu en dan roeren.

Ik laat hem meestal een uur of 3-4 op heel laag vuur inkoken, tot het vlees erg zacht is. Daarna een nachtje in de ijskast. Volgende dag pas eten, dan is het echt beter.

Je ziet dat de babi ketjap heel veel donkerder wordt in de pan als de saus indikt/inkookt. Sommige mensen die het korter doen binden de saus met maizena maar dat vind ik minder.

Ingredienten:

Zo moet het vlees eruit zien na de gember, voor het in de pan gaat:

Kleur van het vlees voor het toevoegen van de ketjap ed:

Ben gisteravond vergeten een foto te maken van het vlees na het toevoegen van de ketjap. Zal morgen even een foto maken van het resultaat. Bon appetit!

• Maverick!
quote:
Hobbykok schreef op woensdag 28 september 2016 @ 08:22:
[...]

Ik hier, fantastisch bedrijf, je krijgt een mooi kratje als je een kilo besteld:

http://www.westlandpeppers.com/

De shop van Westland peppers is hier te vinden:

http://shop.westlandpeppers.com/

Het aanbod hangt af van wat ze kunnen plukken voor je. Een kilo Carolina Reaper vers voor 35 euro :D
Als je iets zoekt en je ziet het niet, dan kan je ze mailen op westlandpeppersinfo@gmail.com

Tot slot, de blog is echt leuk, zie http://westlandpeppers.blogspot.nl/
Nu bijvoorbeeld een heel leuk stuk over een nieuwe soort chips. Hete chips. Per stuk verpakt en de Carolina reaper one chip challenge.
Leuke site idd, had er gisteren al eens rondgesnuffeld.
Had ook al een en ander in mijn winkelmandje zitten, maar niet afgerekend. Wilde eerst uitzoeken hoe lang pepers in de vriezer houdbaar zijn. Nu las ik op hun site dat ze tot een jaar wel goed blijven.

Toevallig vanmorgen voor ik naar werk ging wat madamme jeanettes, jalapenos en spaanse peper uit de vriezer gepakt en met knoflooktenen in zout/suikerwater gezet. Heb ik volgende week tenminste weer lekker hotsauce >:)
quote:
Dirtbiter schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:51:
Gisteren zag ik dat ook de Makro een flink aanbod verse pepers heeft. Onder andere Carolina Reaper, Naga Jolokia, Rawit, Habanero, Jalapeño, Padrón en gewone pepers dacht ik te hebben zien liggen.
Goeie tip! Ik heb een pasje, dus binnenkort maar eens even gaan checken.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

quote:
Die Bruine schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:30:
Wat ik hier mis zijn die groene Spaanse pepers die je in Spanje gefrituurd geserverd krijgt. Daar gebruik ik dan vaak Rawit of Halapeño voor in de plaats.
Dat zijn inderdaad de Pimientos de Padron: http://shop.westlandpeppe...duct/pimientos-de-padron/

Die vind je in de normale winkels inderdaad niet zo snel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Automark
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 12-10 20:57
Pimientos de Padron liggen hier dan in vrijwel elke supermarkt, tja Spanje.
Soms heb je een hele hete, altijd leuk als je met wat vrienden een biertje en een tapa weg zit te werken, en 1 iemand loopt ineens rood aan.

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
coelho schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:37:
Ik wil morgen eigenlijk mijn maiden run van mijn Anova doen en nu heeft vrouw bedacht dat we struisvogelbief eten. Ik kan nergens een recept vinden voor 'ostrich'. Iemand tips hoe ik dit aan kan pakken?
Ik kan ook niets vinden dus ik zou altijd uitgaan van de kerntemp. Die lijkt zo'n 55c te moeten zijn. Dus een biefstuk recept volgen met een 5 gradden hogere temperatuur en een wat langere tijd (20% ?) zou dan mijn goeie gok zijn. Zat eerst te vergelijken met duif of eend maar die hebben veel hogere kern temperaturen. Je kan ook een gemiddelde van beide nemen.

• Die Bruine
Vanochtend een bliksembezoek aan de markt gebracht. Ingrediënten voor bravousoep gekocht en wat pepers. De pepers varieerden in prijs van € 4,50 per kilo tot € 6,50 per kilo. De goedkoopste, daar had ik niet veel vertrouwen in . De duurste vond ik het prijsverschil niet waard. Uiteindelijk voor de variant ertussen gekozen. Die zijn echt super vers, keihard/knapperig en glanzend. Uiteindelijk met 2kg geel en 1kg rood naar huis gegaan. Thuis had ik nog een halve kg geel, halve kg rood en 250 gram Red Scorpions (denk ik, Naga/Jolokia in elk geval).

Zoals was te verwachten zat er veel rommel tussen de rode pepers. Die heb ik dan ook goed gesorteerd. De mooiste die bak ik, de mindere gaan samen met een ui op azijn (kruidenazijn).
Idem met de gele, alleen waren die zoals gezegd zo vers dat er geen slechte tussen zaten. Hoogstens wat onrijpe jonge. Die heb ik ook apart gezet.
Klaar voor de bak...

Ik bak niet teveel in één keer, dan krijg ik het vocht er niet goed uit. Niet met drie pannen tegelijk in elk geval.
Uiteindelijk heb ik een klein potje jonge pepers, klein potje vergif (RS), rode pepers, gele pepers en gele pepers met soja/ketjap/etcetera gebakken. Ik gebruik overigens uitsluitend wat knoflook en zout voor mijn sambals. Behalve dan de potjes waar ik wat soja/ketjap/marinade aan toe voeg.
De Red Scorpions heb ik zowel gebakken als op azijn gezet. Morgen eens proeven hoe het is geworden en welke ik eventueel kan aanpassen met de Red Scorpions.
Zes uur schoonmaken, snijden, bakken en opruimen later eeeeeeeeindelijk klaar.

Vier van die kleine potjes en één van de grote geef ik (soort van verplicht) weg. De rest is voor eigen gebruik. Hopelijk zijn ze niet allemaal op wanneer peper weer eens belachelijk duur is midden in de winter (€20,-/kg).
Helaas kwam ik er pas tijdens het schoonmaken achter dat ik helemaal vergeten ben om Madam Jeanette's te kopen. Helaas ook geen Aji Umba's gezien. Ik hoop wel dat die er snel weer zijn want mijn kookvoorraad begint nu echt op te raken.

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
quote:
Momenteel maak ik veel pompoensoep van flespompoenen, met groentebouillon, uitje , spaanse peper (die ik fijnhak met een hakmachine ipv eruit te halen), kerriepoeder en knoflook en een litertje water. Dat pureren na iets van 30 minuten koken. Heerlijk.

Het leukste om te maken vind ik kippenmaissoep met van die babymaiskolfjes en dan het liefst ook een pepertje erbij en daarna als hoofdgerecht met rijst en keema matar, zie http://food.ndtv.com/recipe-keema-matar-99070

Keema matar na een kippenmaissoep is zo heerlijk, volgens mij een indisch gerecht. De geur, oh oh oh... het water loopt me alweer in de mond. Erg leuk om te maken voor een grote groep trouwens, het is net als gehakt voor de tortilla's prima te maken in grote hoeveelheden en makkelijk warm te houden op een pitje.

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• Hobbykok
quote:
Pinin schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 08:32:
Ik lees dat jij 1 pompoen op 1 liter water doet, dat is nogal een lage verhouding en misschien moet ik dat ook proberen.
Ik neem een flespompoen, doormidden snijden, pitjes eruit en dan in blokjes van 0,5 of 1 cm en dat aanbakken met 1 aardappel in blokjes erbij. Ook 1 ui en 2 tenen knoflook erbij en aanbakken. Daarna doe ik er fijngehakte rode peper bij (1 zonder pitjes). Ik maal die fijn, doe wat water in de maler en maal dan weer zodat het goed vermengd. Daarna doe ik er 1 liter water met 2 groentebouillonblokjes bij en dat laat ik iets van 20 minuten koken met de deksel op de pan, daarna pureren met de staafmixer en nog een minuut of 5 laten koken.

Net weer een bak op, dit is de verhouding die ik lekker vind. Meeste pompoensoepen vind ik vrij saai, maar deze is goed. Al is sowieso de pompoen een wat saai ding qua smaak. Ik heb hem vandaag met stokbrood erbij gegeten , wel een makkelijk recept voor op de maandag (soep verwarm ik gewoon in de magnetron).

Wat de keemar mattar betreft, er zijn ook wat recepten in google te vinden die niet lijken op wat ik bedoel, dit recept is volgens mij het juiste recept. Maar ik probeer al 10 jaar dat kookboek dat ik kwijtben te vinden, maar tot op heden geen succes. Elke rommelmarkt bekijk ik, maar het gaat wel lukken, ik heb alle andere versies van dat kookboek al gezien, behalve die ik nodig heb, ze werden verkocht bij de witte boekenwinkel 20 jaar geleden, dus ik moet even geluk hebben :P

Helaas is hij kwijtgeraakt in een verhuizing of een relatiebreuk en heeft een ex vriendin hem....

Hobbykok wijzigde deze reactie 03-10-2016 19:04 (21%)

• AGee
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

quote:
LED-Maniak schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:49:
Weet iemand nog een mooi recept voor kofte? Ik wil dit morgen aan mijn gasten serveren :)
Heb een poos terug deze gegeten, was erg lekker. :) Heb hem later nog eens nagemaakt met deze kruidenmix voor het gehakt en puntpaprika's ipv Turkse pepers (niet goed genoeg gezocht naar die laatste).

AGee wijzigde deze reactie 03-10-2016 21:02 (24%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• nextware
  • Laatst online: 22:17
quote:
Maverick! schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:04:
[...]

Heb als echte Limbo al veel recepten geprobeerd, maar dit is onze favoriet:

Echt Limburgs zuurvlees / stoofvlees:

Vlees liefst 3 dagen marineren!

1600g stoofvlees (runderrib- of sucadelap, maar traditioneel wordt paardenvlees gebruikt)
600 azijn (ik gebruik een mengsel van 250ml rode wijnazijn en rest appelazijn)
12 laurierblaadjes
12 kruidnagels
12 jeneverbessen
8 grote uien
4 tenen knoflook
12 el rinse appelstroop
4 plakken ontbijtkoek
boter om te braden
zout en vers gemalen witte peper naar smaak
eventueel honing of bruine suiker

1. Kneus de jeneverbessen met het plat van het mes. Maak het vlees schoon en snij het in stukken van ca. 2x2 cm. Meng deze in een kom met de azijn en verdeel daar de laurierblaadjes, kruidnagels en jeneverbessen goed door. Voeg eventueel zoveel water en azijn toe dat het vlees volledig onder staat. (RT: zelfde hoeveelheid water als azijn)
2. Dek de kom af en laat het vlees in de koelkast marineren, minstens één dag, maar liever drie dagen.
3. Neem daarna het vlees uit de marinade en laat het in een zeef goed uitlekken. Bewaar de marinade. Dep het vlees droog met keukenpapier.
4. Snij de uien in (halve) ringen en hak de knoflook zeer fijn. Braad het vlees in een braadpan met de boter op een hoog vuur, voeg, als dit bruin is, de uien toe. Voeg daarna de knoflook toe en laat deze kort meebakken
5. Draai het vuur vervolgens laag en blus af met de marinade. Meng de appelstroop er goed doorheen en laat dan het vlees gaar stoven (ca. 2 à 3 uur)
6. Neem tenslotte het vlees weer uit de pan en verwijder de laurierblaadjes, kruidnagels en jeneverbessen.
7. Meng de verkruimelde plakken ontbijtkoek door het kookvocht om dit te binden, maar zorg dat de saus niet te dik wordt. Voeg tenslotte het vlees weer toe en laat nog even goed doorwarmen.
8. Maak op smaak met peper, zout en eventueel nog honing of suiker. De saus hoort smeuïg, kruidig en enigszins zoet zijn.
9. Als je de tijd hebt kun je dit stoofrecept uiteraard ook in de slowcooker maken. En als het snel moet, dan is de snelkookpan altijd een uitkomst. Gebruik in het laatste geval minder van de marinade.
10. Serveer met frieten, of aardappelpartjes uit de oven. Lekker met rode kool en appelmoes.
Namens de feestcommissie heel erg bedankt _/-\o_
Dit gaat binnenkort in huize Nextware gefabriceerd worden. Als ik maar de drie dagen geduld kan opbrengen :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Oma's familierecept voor maastrichts zoervleis:

Ingrediënten:
2 kg paardenvlees of runderpoulet
3 Laurierblaadjes
Gemalen kruidnagel
500 ml witte azijn
4-5 grote Uien (lekkerste met rode uien), in ringen gesneden
Peper en zout
Rinse appelstroop (hele pot)
250g Ontbijtkoek
Boter
Bindmiddel (aardappelzetmeel / Maïzena)

Marineren:
• Doe het vlees in de kom met de gemalen kruidnagel, laurierblaadjes en azijn.
• Afdekken met folie en een nachtje laten intrekken. Langer is beter.
Aanbraden van het vlees
• Laat het vlees goed uitlekken. (gooi het vocht NIET weg)
• In het vocht doe je vervolgens de uien.
• Kruid het vlees met peper, zout en wat gemalen kruidnagel.
• Smelt wat boter in een grote pan, en zodra de boter begint te kleuren braad je het vlees aan.
Uien
• Zodra het vlees is aangebraden, laat je de uien weer uitlekken. Gooi het vocht ook nu NIET weg.
• Bak de uienringen apart in een pan met boter tot ze glazig zijn.
• Voeg de uien bij het vlees.
Op smaak maken
• Het vocht gaat bij het vlees.
• Vervolgens begint het op smaak maken met ontbijtkoek en stroop.
• Voeg eerst een plakje ontbijtkoek toe en wat stroop. Deze zullen helemaal oplossen in de saus.
• Herhaal dit tot je de voor jou geschikte verhouding gevonden hebt. (bij mij gaat de hele 250 gram ontbijtkoek en de hele pot stroop er in)
• Bind tot slot de saus zodat het wat dikker wordt.

Verwijder de laurierblaadjes of laat ze zitten, net wat je fijner vindt.
Dit is duidelijk een vrij zoete variant. De kleur wordt heel donkerbruin; bijna zwart.

Voor de mensen die het nóg zoeter willen (ze bestaan echt!), die kunnen ook suiker toevoegen. Hier moet je wel van houden. Meestal is dit ivm de ontbijtkoek en stroop ook niet nodig.

• Hobbykok
Oei, saté :9

Ik ga eerst dit weekeinde de aflevering van heel holland bakt van afgelopen zondag kijken, volgens mijn vrouw over spekkoek en dat is mijn grootste hobby. Heb hier van elk kruid dat daarin gaat 1 kilo minimaal op voorraad. Heb er meer dan 50 gebakken in een paar maand tijd om het te perfectioneren. Heb 36 recepten geprobeerd (van mijn oma uit Indonesie tot aan recepten van internet en alles ertussen).

Probleem is alleen dat niemand meer spekkoek kan zien omdat ik er soms wel 3 per week uitdeelde omdat het voor mij puur ging om dat lastige ding perfect te krijgen.

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-10 11:39
Als het om saté gaat, dan zeker dit recept voor saté-pan ook eens proberen. :9~ Gekregen van m'n pa, die 20 jaar geleden een kookcursus heeft gevolgd bij een Indische man van dik in de 70. Hij heeft ze leren koken zoals hij het vroeger in zijn dorp geleerd heeft.

- Zelf laat ik het vlees sowieso altijd minimaal 24 uur marineren
- Je kan Calvé of een ander merk gebruiken, maar daar zit maar 80-85% pinda's in. Wij zijn nogal grootgebruikers hier, dus hebben een emmertje van 10kg ( :+ ) 'horecapindakaas' staan. Ingrediënten: 100 procent gemalen geroosterde pinda's :)

GermanPivo wijzigde deze reactie 13-05-2018 08:40 (6%)

• Mrs Redhair
quote:
GermanPivo schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:33:
Als het om saté gaat, dan zeker dit recept voor saté-pan ook eens proberen. :9~ Gekregen van m'n pa, die 20 jaar geleden een kookcursus heeft gevolgd bij een Indische man van dik in de 70. Hij heeft ze leren koken zoals hij het vroeger in zijn dorp geleerd heeft.

- Zelf laat ik het vlees sowieso altijd minimaal 24 uur marineren
- Je kan Calvé of een ander merk gebruiken, maar daar zit maar 80-85% pinda's in. Wij zijn nogal grootgebruikers hier, dus hebben een emmertje van 10kg ( :+ ) 'horecapindakaas' staan. Ingrediënten: 100 procent gemalen geroosterde pinda's :)
Dank voor het linkje voor de saté. Ik ben namelijk gek op indonesisch eten. :9

• Maverick!
quote:
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:44:
Oma's familierecept voor maastrichts zoervleis:

blabla
Net ff de slager gebeld en 2kg runderriblap in blokjes laten wegleggen.
Na het werk oppikken, in de marinade zetten en zaterdag het Mesjtreechse recept maar eens een kans geven :)
Liefst zou ik het eens met paardenvlees maken, maar 'de vrouw' vindt van niet :+

• bszz
quote:
Pinin schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:19:
[...]

Helaas is dat geen garantie als je bij een slager koopt
Nee, maar wel als je bij een "prijsstunter" koopt

bszz wijzigde deze reactie 13-10-2016 09:23 (64%)

• arie_papa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 10-10 07:13

arie_papa

Running on Ubuntu

Binnenkort maar eens naar de Rewe in DE voor het vlees. Zie dat ze nu voor rund stoofvlees voor 9 euro de kilo hebben. Daar valt vast wel een lekker pannetje zuurvlees van te maken.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Maverick!
Idee gepikt uit het bbq topic, maar denk dat er hier ook wel mensen zijn die dit leuk zullen vinden: de Stufz.

Net ook een (imitatie) besteld. Voor 2.32 euri incl verzending kun je je geen buil vallen :)
Met de hand lukt natuurlijk ook wel, maar dit lijkt me wel heel wat makkelijker.

• Pinin
quote:
Maverick! schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:30:
Idee gepikt uit het bbq topic, maar denk dat er hier ook wel mensen zijn die dit leuk zullen vinden: de Stufz.

Net ook een (imitatie) besteld. Voor 2.32 euri incl verzending kun je je geen buil vallen :)
Met de hand lukt natuurlijk ook wel, maar dit lijkt me wel heel wat makkelijker.
Ik heb er 1 gekocht , thx Eerste keer ook via aliexpress

• Hobbykok
Voor kroketten: johannes van dam heeft een heel goed krokettenkookboek geschreven, kan je vast zo reserveren in een binliotheek. Nieuw ook niet zo gek duur. Hij gebruikt wel gelatine trouwens, kwam dit recept van hem online tegen (maar is helaas geen viskroket), wellicht kan je er een tip uithalen:
quote:
Voor 12 kalfskroketten heb je nodig: 400 gram kalfsvlees, 650 gram water, 1 theelepel peperkorrels (gekneusd), 1 theelepel zout, bouquet garni, 80 gram roomboter, 100 gram bloem, 6 gram gelatine (geweekt in koud water), 50 gram slagroom, 2 eidooiers, 1 theelepel maggi, 1 theelepel mosterd, zout n peper naar smaak, nootmuskaat naar smaak, 1 eetlepel gehakte bladpeterselie, fijn paneermeel, 5 eiwitten, 10 gram bloem, grof paneermeel en zonnebloemolie om te frituren.
Zet het vlees met de peperkorrels en het zout op in koud water en breng het aan de kook. Schuim af als het water kookt en doe het bouquet garni erbij.
Draai als het vlees gaar is het vuur uit en laat de bouillon afkoelen met het vlees erin. Haal na enige uren het vlees eruit en snijd dit in kleine blokjes. Zeef de bouillon; er is nu een halve liter over.
Smelt voor de roux de boter in een pan met dikke bodem. Laat de boter bruisen, maar voorkom dat hij bruin wordt. Roer met een garde de bloem erdoor. Laat 1 à 2 minuten doorgaren tot het goudgelig van kleur is en de massa loslaat van de pan. Giet geleidelijk de bouillon bij de roux, steeds wat toevoegend als de vorige hoeveelheid is opgenomen. Laat de ragout al roerend 2 à 3 minuten doorkoken, tot de bloem gaar is. Proef, en haal de pan van het vuur als de roux glanst en niet meer melig smaakt.
Roer de uitgeknepen blaadjes gelatine erdoor en daarna de slagroom, eidooiers, maggi en mosterd. Maak de ragout op smaak af met nootmuskaat, peper en zout. Roer de blokjes vlees erdoor en tot slot de peterselie.
Laat de ragout afgedekt in de koelkast helemaal afkoelen.
Schep met een ijsbolletjestang bollen ragout van ongeveer 75 gram. Rol ze door het fijne paneermeel tot een kroketje.
Klop de eiwitten los en roer de bloem erdoor.
Haal de kroketten door het eiwit en rol ze door het grove paneermeel.
Frituur de kroketten 4 minuten in olie van 180 °C.
quote:
Pinin schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:07:
[...]

Ik heb er 1 gekocht , thx Eerste keer ook via aliexpress
Ze hebben echt veel aparte kitchen gadgets op aliexpress, je kan het zo gek niet bedenken. Erg leuk om te shoppen en het kost niks. Vooral fruitsnij gadgets vind ik leuk te bestellen, maar niet alles werkt even goed. Er zijn youtube kanalen met kitchen gadget tests trouwens, ook erg leuk om te bekijken.

Dat hamburger apparaat werkt trouwens niet voor alles heel goed, blauwe schimmelkaas werkt uitstekend, maar veel andere dingen niet echt. De plaatjes zijn wat positiever dan wat ermee kan, maar alleen al voor de blauwe schimmelkaasburgers is het zijn geld waard. Wel raar dat er mensen zijn die macaroni gevulde hamburges maken zoals ik zie op reclame foto's, dat lijkt me niet echt lekker.

Hobbykok wijzigde deze reactie 17-10-2016 22:13 (75%)

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-09 18:40
Voor kroketten hoef je geen gelatine te gebruiken. Ik heb stage gelopen bij Royaan(kroketten fabriek Oostzaan die nu door Ad van Geloven zijn overgenomen). Zo ver ik weet werd er nergens gelatine gebruikt. Het gaat om de juiste verhouding Roux en bouillon. Het moet niet te dik zijn want dan heb je zo'n bloem bom maar ook niet te dun want dan loopt alles eruit.

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-09 18:40
De uiteindelijke roux ongeveer wel ja. Misschien iets vaster omdat er door de frituur wat olie bij komt maar dat maakt het natuurlijk alleen maar wat smeuïger. De roux die daar werd gebruikt was ongeveer net zo stevig. Belangrijk is wel dat die roux eerst afkoelt voordat je die gebruikt, langzaam koelen. Liefste 24 uur.

• Pinin
OK,bedankt ik ga het nog een keer proberen, mijn roux/salpicon was dunner

• ToyotaMR2
Zijn echt de simpelste dingen.

E-nummers waarvan bv bekend zijn dat ze kankerverwekkend kunnen zijn. Echter wel door de EU goedgekeurd.

L-cysteine. Het haar in brood verhaal.
China zegt gewoon dat ze het nu van dierlijk materiaal maken en daarmee is de kous af. Controleren doen/kunnen ze toch niet.

Regelgevingen omtrent benamingen van producten.
Zo dacht ik dat iets bv Angus genoemd mag worden als er 50% Angus in zit. Wat de resterende 50 of 49% zijn. Tja.

Wild zwijn vlees vanuit omringende landen (Polen ed, weet niet meer precies). Is licht radioactief.
Nu is import van 1 (of paar ??) landen verboden. Maar, alsof het beestje ook bij de grens stopt en niet een meter verder gaat eten, daar waar de grond wel weer radioactief is.

Het kleuren van tonijn.
Tonijn wordt gekleurd zodat het langer "goed blijft".
Tenminste, visueel. Als je het eet, eet je als nog bedorven vis met alle gevolgen van dien.
Dat is verboden.
Echter wordt het wel nog steeds gedaan, daar is de NVWA zich van bekend en doet het makkelijk de uitspraak dat ze simpelweg niet alles kunnen controleren.

Daarom zeg ik.
Schijnveiligheid.

• Maverick!
quote:
assn schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:00:
[...]

Ik neem aan dat je dit doet nadat je het vlees hebt gebakken toch? Niet nadat je azijn hebt toegevoegd en dan aanvullen met 50/50 azijn/water? Ga vanmiddag naar de slager het vlees halen om in de marinade te leggen. Kan ik zaterdag op mijn brakken dag lekker frietje zuurvlees eten
Klopt, ik zou het samen met de marinade toevoegen nadat het vlees is aangebraden.
Laat em smaken!

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

Wok

Dakloos...

quote:
Is dat net zoiets als eend met whisky? :+

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• Hobbykok
Zo, bordje op. Volgende keer wat minder opscheppen, dat is pure stopverf zeg.

• uncle_sjohie
  • Laatst online: 22-07 13:55
quote:
arie_papa schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:56:
Gisteren heerlijk zelf bolognese saus gemaakt. Dit keer beetje zitten prutsen met rode wijn en spek, maar dit werd niet echt gewaardeerd door arie_mama. Ik vond het wel erg smakelijk.

Vandaag pannenkoeken op de planning. Geen pakjes koopmans, gewoon wat meel, bloem en boekweitzaden gemalen door elkaar. Voor de hartige hap wat spek en ui bakken en de liefhebbers van zoet krijgen slagroom en warme kersen ;)
Je kan ipv gewone stroop op een spekpannenkoek ook eens een beetje gembersiroop doen.. :9~

uncle_sjohie

• Hobbykok
quote:
Maverick! schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:33:
[...]

Nope, nooit van gehoord. Kan me niet voorstellen dat traditioneel Limburgs is.
Maar lijkt me wel lekker :)
Het recept is van een Limburger en het heet Limburgse andijvietaart, maar ik weet het ook niet. Het was wel lekker, bleef ook 2 dagen na het maken en in de koelkast bewaren nog knapperig. Vooral de komijnenkaas en ei erover is wel een hit.

In google kom ik varianten tegen met cashewnoten erin en ook eentje met aardappels erbij, kennelijk hele volksstammen die een andijvietaart maken, ik dacht : huh? Wat een rare combi. Maar het was best goed te pruimen.

volgende keer ga ik ze wel kleiner maken (kleine taartvorm) en dan maak ik ze met blauwe schimmelkaas erbij en ook eentje met cashewnoten.

Hobbykok wijzigde deze reactie 26-10-2016 18:06 (9%)

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:11
quote:
Luapper schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:17:
Ik heb een paar dagen geleden ook pompoenpitten geroosterd, lekker met kruiden. Maar achteraf waren ze nog zo houterig dat ik dacht dat ze geschild moesten worden, maar blijkbaar hadden ze er nog wat langer in gemoeten?!
Volgens het recept wat ik ken meot je ze ongeveer een uur roosteren in de oven, bij 140-160 graden. Wel goed poetsen en een nachtje inweken in gezout water voordat je gaat roosteren om de smaak te verbeteren. Na het inweken even afdeppen en kruiden en vervolgens dus de oven in.

Hier een goed recept (in het Duits):
http://de.wikihow.com/K%C3%BCrbiskerne-r%C3%B6sten

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:13

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

quote:
Maverick! schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:37:
[...]
Nice!
Heb al 3 pompoenen klaar liggen voor zaterdag, dus ga dit zeker met de pitten doen!
Eenmaal geroosterd, enig idee hoe lang ze dan lekker blijven?
Ik zal ze sowieso in een vacuum pot bewaren.
Ik bewaar ze in een tupperwarebakje met deksel maar ze zijn binnen twee dagen op.
quote:
Pinin schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:48:
[...]
Ik krijg het niet goed voor elkaar, hoe, hoelang en bij welke temp?
Ik doe maar wat eigenlijk. Uit de pompoen scheppen, even afspoelen en dan uitwrijven in een theedoek a-la Van Boven. Ik laat ze een dag drogen en doe er dan kruiden op: gerookte paprika, cayenne, komijn, peper, zout en olijfolie.
Van Boven zegt: tien minuten op 180. Bij mij gaan ze dan poffen na een minuut of 6. Vandaag heb ik gedaan: 12 minuten op 160 (zonder voorverwarmen). Nadat ik ze nog tien minuten liet afkoelen waren ze crunchier dan toen ze net uit de oven kwamen. Maar het kan goed zijn dat ik tevreden ben met iets dat jij niet zo geweldig vindt natuurlijk..
quote:
Garyu schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:07:
[...]
Volgens het recept wat ik ken meot je ze ongeveer een uur roosteren in de oven, bij 140-160 graden.
oh wauw, dat is een groot verschil zeg. Ik gooi er nu nog een handje in voor een half uur extra om te testen. Ben benieuwd.

EDIT: the results are in! Ze zijn vooral droger en minder taai na 45 minuten. Niet slecht. Maar het houterige neemt wel wat toe. Ze zijn wat meer pinda-achtig nu vind ik. Volgende keer probeer ik iets tussenin. Ik denk overigens niet dat het echt verschil maakt qua ervaring: als je ze na 10 minuten niet lekker vindt dan vind je ze na 45 minuten niet opeens te gek.

Tektoon wijzigde deze reactie 28-10-2016 00:08 (22%)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-10 13:50
Wat zie ik hier een hoop lekkere gerechten voorbij komen zeg :) Genoeg om eens uit te proberen vooral de saté-pan!

Hier nog een alternatief "stoofvlees" recept uit mijn indisch kookboek van mijn oma, Rendang!

- 1.5 kg kalfvlees of mager rundvlees (runderriblap werkt prima)
- 15 sjalotjes
- 3 teentjes knoflook
- 2 laos schijven
- 2 salam blad ( laurier )
- 3 djeroek poeroet ( citroenblaadjes )
- ½ theelepel trassie
- ½ pot sambal badjak ( 375ml minimaal )
- 1 eetlepel citroensap + schijfje citroen
- 1 blikje tomaten puree klein + 1 tomaat klein gesneden
- ½ pakje santen of klein blikje 165 ml kokos

10 eetlepels olie met uitjes en laos opbakken.
Als uitjes glazig zijn knoflook erbij doen verder fruiten.
Dan de trassie en sambal opbakken.
Het (klein gesneden) vlees + sambal mengsel djeroek + 1 eetlepel citroen + schil erbij doen, mengen en verder opbakken.

Zo nu en dan roeren als het te droog word water erbij ( kokend water gebruiken! )

Na een uurtje of 3
1 klein blikje tomaten puree + tomaat toevoegen.
Op laatst ½ blok santen
2 thee lepels suiker
½ eetlepel zout naar smaak toevoegen.

Hierna nog zeker een halfuurtje laten borrelen :)

Heb me best gedaan alles netjes te verwoorden want in het originele recept staat bij bijna elk ingrediënt, toevoegen naar smaak 8)7 maar mocht het te pittig zijn kan er altijd een klein beetje meer kokos toegevoegd worden (Of juist meer sambal >:) ), Helemaal mooi word het natuurlijk als je ook de zelf gemaakte sambal gaat gebruiken ;)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

quote:
barrymossel schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:28:
[...]

Ik bedoel meer dat ik niet echt begrijp wat je zegt. Mail=meel? En dat met die gele 0?
ow ja ben warrig vandaag :) Ik koop dus het hele fijne griesmeel bij de turk dat is het zelfde als de dubbel nul meel bij de italiaan. Alleen dan vele malen goedkoper. Bij de Lidl hadden ze laatst ook 250gr speciale italiaanse meel, was griesmeel.... bij de turk 5x zo goedkoop. kom ik nu beetje helder over? (zware werkweek achter de kiezen en nog niet genoeg dubbelshots espresso gehad :) )

• Die Bruine
Ik zou zeggen dat die pan te vaak met zeep is gewassen. Die zwarte stukken kunnen emaille zijn, of de seasoning(laag).
Zelf ben ik van het repareren/bijwerken/restaureren /leven verlengen. En dat zou ik ook bij deze pan doen als hij bevalt. Het is overduidelijk nodig.
Pak een grote teil, 2 á 3 liter azijn en bijvullen met water tot alles onder ligt. Een paar dagen laten intrekken. Goed drogen en een uur of twee verhitten in een oven of op de BBQ 150+. Daarna met een metaalspons schoonmaken. Nog een keer afspoelen en seasonen met olie (varkensvet voor de die hard, ik gebruik Crisco). Daarna weer verhitten (pan onderste boven zodat overtollig vet niet ophoopt) en voilá hij is weer als nieuw of beter ;) .
En via Google vind je vast nog 10 varianten. Maar veel zal het niet schelen.
Een braadpan moet je nooit weg doen, tenzij hij echt niet bevalt omdat hij bijvoorbeeld te dun is of te klein etcetera. Maar niet omdat hij onderhoud nodig heeft.

JM2C

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:49
Vandaag voor de 2e keer inmiddels Bao aan het maken (of bapao hoe je het ook wilt noemen). Heerlijke met varken gevulde gestoomde broodjes
Had nog vulling over van het feestje van mn ouders.

Vulling is gemaakt van:
- buikspek
- oester saus
- sesam olie
- honing
- chinese rijst wijn
- char siew (heerlijke marinade)

Met deze ingredienten marineer ik een kilo buikspek. Dit stop je in een bakblik met sjarlotjes, gember en knoflook.

Na een uur of 3/4 in de oven snijd ik het spek in plakken en doe ik er meer honing en char siew overheen, om dit vervolgens af te grillen.

Met vergelijkbare ingredienten maak ik vervolgens een een saus (met uitjes erdoor).

Het deeg is anders dan ik gewend ben. Het is een zoet gistdeeg, met een speciaal soort heel wit bloem met weinig gluten, waardoor het deeg vrij 'kort' wordt en de broodjes mooi wit. Daarnaast wordt er na de eerste gisting ook nog bakpoeder bij gedaan.

Vervolgens deeg vullen en bolletjes maken en stomen maar :)

Van de week waren er 50 stuks binnen no time op. Het is wat werk, maar voor mij 100% wel waard.

Foto's volgen straks als ik de brrodjes gestoomd heb

Without magic smoke, it ain't broken!

• Die Bruine
Ik heb mij rot ge-Googled, maar op 2 recepten na kon ik niets vinden. Die recepten hadden de focus op het ei btw. Maar wat ik wel her en der kon vinden is dat chef-koks en de "betere" slagers een kerntemperatuur van 46-50 adviseren. Nou, ik kan je vertellen dat mijn zoon echt niet van bebloed vlees houdt. En ja ik weet dat het myoglobine is en niet bloed. Maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel. Overigens ben ik er ook geen fan van. De kleur maakt mij niet uit, maar het moet gewoon niet "bloederig" zijn voor mij. Vaak genoeg tartaar gebakken en met een "bloederig" stuk tartaar gezeten in de kern met een zuurpruim (of twee) aan tafel. Terwijl ik weet dat je tartaar prima rauw kan eten. Genoeg mensen die het echt maar 2 minuten bakken aan elke kant. Van rundvlees weet ik dat het op 50 graden kan garen. Dan heb je echt rare vlees.
Om een warrig verhaal kort te maken... Alle bij elkaar opgeteld heb ik 8 tartaartjes vacuüm getrokken met wat Premium Light Soy Sauce en drie gedroogde lomboks. Dit heb ik op basis van bij elkaar geraapte recepten en adviezen 60 minuten lang op 50 graden sous vide bereid.
Daarna heb ik het even laten rusten en laten afkoelen. Intussen een pan verhit, twee uien gesneden en in olie gebakken met een scheutje PLSS. Daarna de uien eruit gehaald en de tartaartjes aan weerszijden even een bruin randje gegeven. Vier stuks zonder het vocht en vier stuks met het vocht (na een minuutje ofzo erbij gegooid). De vier stuks zonder vocht hebben het gewonnen. Die waren net iets droger, alsnog super sappig en mals.
De kleur was echt rood/rosé. Zeg maar rare biefstuk. Maar wat ik wel heel apart vond; het was echt geen bebloed stukje vlees. Een tartaartje klaarmaken echt rare in een pan zonder het bebloed-effect, dat lukt mij niet. En dat kan best aan mij liggen. Ik ben in elk geval blij dat het met behulp van sous vide lukt om tartaartjes rare klaar te maken.

Wat betreft eend, dat heb ik vrijdag gemaakt. Was wel een cheat O-) . Ik heb bij Amazing Oriëntal zo een Peking eend gekocht die je zelf nog moet afbakken in de oven of magnetron. In plaats van 30 minuten in de oven op 160 graden (of was het 200 :? ) heb ik de eend 40 minuten op 63 graden sous vide gedaan. Daarna 10 minuten (denk ik) onder de grill, meteen zo uit de sous vide. Dat was echt wel genieten. Het vlees was nog helemaal mals, maar vanwege al het vocht in de huid, werd die helemaal crispy gebakken onder de grill.

En die kip... Volgens mij was het trouwens haan, of maiskip. Hier heet het in elk geval harde kip. Ik heb het niet zelf gekocht dus kan je niet precies vertellen welke van de twee het is geweest. Ik gok beide eerlijk gezegd, een haan op maisdieet. Anyway, het waren twee bijna helften, weet niet hoe je dat noemt. In elk geval het borststuk met de vleugels eraan. Ik heb het vlees eraf gesneden net zoals je kipfilet koopt. Wat een klote werk btw, pfff. Haan/maiskip fileren vind ik echt niet leuk.
Voor de twee stukken filet heb ik een zoete marinade en een licht-zoute marinade gebruikt. Wederom weinig, want voor het broodbeleg is een lichte smaak al genoeg. Ik schat een 75-100ml. Misschien nog wel minder en meer richting 50-75ml. Vacuüm getrokken en 60 minuten op 63,5 graden sous vide. Daarna eruit gehaald, vocht meteen eruit laten lopen en laten afkoelen.
Zachte kipfilet door een snijmachine halen is echt een ultra drama, trust me I know. Vandaar ook de keuze voor haan/maiskip in dit geval.
Ik kan morgen denk ik wel een foto maken en plaatsen. Het is echt lekker beleg geworden. Het vlees was nog sappig (hou ik normaal gesproken zeker bij kip niet van). Zacht vlees associeer ik gewoon met rauw. Komt het uit een sous vide, dan weet ik dat het niet rauw is :+ en zo kan ik het wel door mijn strot krijgen.

En als je wil weten wat voor marinade... Soms gebruik ik alleen zwarte peper en Herbamare. Het gros van mijn marinades is gebaseerd op soy sauce/ketjap/nootmuskaat/tamarindepasta/knoflook/peper/kaneel/pimento/five spice. En dat in elke willekeurige volgorde en combinatie die je maar kan bedenken. Zo smaakt het altijd net een beetje anders.
BTW, soms cheat ik ook daarmee. Kant en klare marinade uit een flesje van de toko. Ja echt heel-zelden-soms...

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Voordeel van bijvoorbeeld de Anova sous vide is dat je het in elk willekeurige pan/bak kan hangen. Ik heb gewoon een bak bij de action ervoor gekocht. Hoef je geen chillen keuken voor te hebben :)
Pagina: 1 2 3 ... 16

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True