1nsane schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:16:
[...]
De boeken zijn ook gericht op de huisvrouw maar hoewel de uitdaging er inderdaad nog steeds is, bereiding is eenvoudiger geworden door techniek, waar vroeger alles met de hand moest, pakken we nu een Magimix of Bamix enz enz. De huisvrouw had ook nog geen wasdroger danwel, nouja, you get the point.
Ik heb wel het idee dat er zeker langer geleden, voor goede gerechten minder gekunstelde smaakmiddelen gebruikt werden. Nouja, blokje maggie ofzo wel natuurlijk en ga je verder terug, kalk in brood enz maar toch.
Nee joh, vroegah werd er ook al veel geknutseld. Zeker op wat hoger niveau, maar ook gewoon in de dagelijkse keuken om de meest simpele dingen eetbaar te maken.
Escoffier stond ook al paddenstoelen en ham te concentreren. En die paddenstoelen waren de Britten al honderden jaren mee bezig (ketjap > ketchup verhaal).
Dingen veranderen wel met de tijd, waardoor bijvoorbeeld een paar druppels worcestershire saus gangbaar is geworden en niet meer als speciale hack/toevoeging gezien wordt om de smaak te upliften.
En zoiets als roux is ook een honderden jaren oude (goedkopere) hack als een bindmiddel, zo ver geïntegreerd dat als je een eigeeltje of een ganzenlevertje voorstelt men raar staat te kijken.
Gonadan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:58:
Die ja, bij de tropische supermarkt had je daar zakken van meerdere kilogrammen van.
Heb ze bij de AH nooit eerder gezien, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zelden in de maggihoek kijk. Trassie was trouwens nog wel door mijn hoofd geschoten als kanshebber om wat toe te voegen aan de dip, maar die heeft een wel erg aanwezige geur en smaak, dat werkt vast niet.
Hoe moet ik het trouwens rijmen dat je dergelijke spullen cheaten noemt maar het ook een mooie ontwikkeling vindt?
Bedoel je droge groene peper? Want ze staan ook altijd bij de kappertjes uit mijn hoofd, maar dan doorweekt.
Verstegen heeft al zeker 20 jaar Vetsin in hun kruidenpotjes assortiment, en dat staat ook al zo lang in de supermarkten.

En natuurlijk petis udang ipv trassi bakar in zo'n geval.
Voor mij is het cheaten als je een alles in 1 bakje hebt en niet meer na hoeft te denken. Niets mis mee hoor, als het ff kan cheat ik ook vaak.
Ik vind het mooi dat het nu vaker gedeconstrueerd of geïsoleerd aangeboden wordt, dat geeft meer opties.
Edit: ja, simpele groene peperkorrels op zout water. Daarvoor mag ik naar een andere stad rijden...
@
1nsane Die E-nummers waren er toen nog niet, maar het gros van die stoffen werden dus wel gebruikt.
[
Voor 32% gewijzigd door
Raymond P op 23-12-2025 10:53
]