Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:43
Dennis1812 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:09:
Leuk om te lezen dat ruim 100 jaar terug een weekmenu maken ook al elke week een uitdaging was en de alcohol discussie ook al speelde.

Eigenlijk is er geen steek veranderd dus.
De boeken zijn ook gericht op de huisvrouw maar hoewel de uitdaging er inderdaad nog steeds is, bereiding is eenvoudiger geworden door techniek, waar vroeger alles met de hand moest, pakken we nu een Magimix of Bamix enz enz. De huisvrouw had ook nog geen wasdroger danwel, nouja, you get the point.

Ik heb wel het idee dat er zeker langer geleden, voor goede gerechten minder gekunstelde smaakmiddelen gebruikt werden. Nouja, blokje maggie ofzo wel natuurlijk en ga je verder terug, kalk in brood enz maar toch.

Adjust non olet, plerumque...

• 1nsane
Gonadan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:58:
Die ja, bij de tropische supermarkt had je daar zakken van meerdere kilogrammen van. :D

Heb ze bij de AH nooit eerder gezien, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zelden in de maggihoek kijk. Trassie was trouwens nog wel door mijn hoofd geschoten als kanshebber om wat toe te voegen aan de dip, maar die heeft een wel erg aanwezige geur en smaak, dat werkt vast niet.

Hoe moet ik het trouwens rijmen dat je dergelijke spullen cheaten noemt maar het ook een mooie ontwikkeling vindt? :P

Bedoel je droge groene peper? Want ze staan ook altijd bij de kappertjes uit mijn hoofd, maar dan doorweekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzW7eCET3Dv4sBRbtxcGX5UnBcs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1jeuJczKHuWBt5b6YFckay1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARN89FibsB4IKxdZlMMYkNjOG0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rX70OpkantaYeov5PUi2W5Xt.jpg?f=fotoalbum_tile
Wij hadden vorige week een kerstlunch op onze verdieping op werk. Uiteraard iedereen veel te veel meegenomen maar mijn befaamde “blauwe” ballen waren als eerste op. Zoet pittig met een kick. Mensen snappen maar niet hoe ik ze zo maak maar het is eigenlijk gewoon een normale beschuitstuitâh minus de buisman, wat minder kruim, toegevoegd ketjap manis, uitjes gecaramelliseerd, zelfgemaakte sambal en, een flinke snuf trassiepoeder. Dat is gewoon gemalen trassie dus makkelijker in gehakt te verwerken.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
1nsane schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:16:
[...]

De boeken zijn ook gericht op de huisvrouw maar hoewel de uitdaging er inderdaad nog steeds is, bereiding is eenvoudiger geworden door techniek, waar vroeger alles met de hand moest, pakken we nu een Magimix of Bamix enz enz. De huisvrouw had ook nog geen wasdroger danwel, nouja, you get the point.

Ik heb wel het idee dat er zeker langer geleden, voor goede gerechten minder gekunstelde smaakmiddelen gebruikt werden. Nouja, blokje maggie ofzo wel natuurlijk en ga je verder terug, kalk in brood enz maar toch.
Nee joh, vroegah werd er ook al veel geknutseld. Zeker op wat hoger niveau, maar ook gewoon in de dagelijkse keuken om de meest simpele dingen eetbaar te maken.
Escoffier stond ook al paddenstoelen en ham te concentreren. En die paddenstoelen waren de Britten al honderden jaren mee bezig (ketjap > ketchup verhaal).

Dingen veranderen wel met de tijd, waardoor bijvoorbeeld een paar druppels worcestershire saus gangbaar is geworden en niet meer als speciale hack/toevoeging gezien wordt om de smaak te upliften.
En zoiets als roux is ook een honderden jaren oude (goedkopere) hack als een bindmiddel, zo ver geïntegreerd dat als je een eigeeltje of een ganzenlevertje voorstelt men raar staat te kijken.
Gonadan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:58:
Die ja, bij de tropische supermarkt had je daar zakken van meerdere kilogrammen van. :D

Heb ze bij de AH nooit eerder gezien, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zelden in de maggihoek kijk. Trassie was trouwens nog wel door mijn hoofd geschoten als kanshebber om wat toe te voegen aan de dip, maar die heeft een wel erg aanwezige geur en smaak, dat werkt vast niet.

Hoe moet ik het trouwens rijmen dat je dergelijke spullen cheaten noemt maar het ook een mooie ontwikkeling vindt? :P

Bedoel je droge groene peper? Want ze staan ook altijd bij de kappertjes uit mijn hoofd, maar dan doorweekt.
Verstegen heeft al zeker 20 jaar Vetsin in hun kruidenpotjes assortiment, en dat staat ook al zo lang in de supermarkten. :)
En natuurlijk petis udang ipv trassi bakar in zo'n geval.

Voor mij is het cheaten als je een alles in 1 bakje hebt en niet meer na hoeft te denken. Niets mis mee hoor, als het ff kan cheat ik ook vaak.
Ik vind het mooi dat het nu vaker gedeconstrueerd of geïsoleerd aangeboden wordt, dat geeft meer opties.

Edit: ja, simpele groene peperkorrels op zout water. Daarvoor mag ik naar een andere stad rijden...

@1nsane Die E-nummers waren er toen nog niet, maar het gros van die stoffen werden dus wel gebruikt.

[ Voor 32% gewijzigd door Raymond P op 23-12-2025 10:53 ]

- knip -

• 1nsane
Raymond P schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:43:
[...]

Nee joh, vroegah werd er ook al veel geknutseld. Zeker op wat hoger niveau, maar ook gewoon in de dagelijkse keuken om de meest simpele dingen eetbaar te maken.
Escoffier stond ook al paddenstoelen en ham te concentreren. En die paddenstoelen waren de Britten al honderden jaren mee bezig (ketjap > ketchup verhaal).

Dingen veranderen wel met de tijd, waardoor bijvoorbeeld een paar druppels worcestershire saus gangbaar is geworden en niet meer als speciale hack/toevoeging gezien wordt om de smaak te upliften.
En zoiets als roux is ook een honderden jaren oude (goedkopere) hack als een bindmiddel, zo ver geïntegreerd dat als je een eigeeltje of een ganzenlevertje voorstelt men raar staat te kijken.
Ik doelde meer op allerlei E nummers. Nee vroeger was zeker alles niet beter hoor :-)

Over ganzenlever gesproken, ik ga als 1 van de gangen een mini Rossini maken (met wagyu entrecote ipv ossenhaas) dus een tournedos Rossini is het niet maarja, dan de lever. Ik merk dat het ook bij de Sligro minder in aanbod is en heel duur is geworden. Uiteindelijk voor een halve kilo eendenlever gegaan. Vind ik sowieso lekkerder en meer smaak geven. En die was nog gratis ook want die was ingevroren 6 maanden geleden en net 1 maand over de datum. Ik geloof het wel. Diepgevroren gaat dit niet snel stuk. Toch weer ff bespaard. Ik zag hem onderop liggen in het vriesvak en zag al dat ie over de datum was dus bij de kassa gezegd, wat doen we hiermee? Oh neem maar mee.

De Wagyu entrecote was ook gratis van een kennis die slager is en ik over z’n verbouwing advies heb gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRezUxtL0IVjepTrV5LLoDGC0A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zus5VkMSJx4Sjdvet128jUQT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door 1nsane op 23-12-2025 10:54 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Raymond P schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:43:
[...]

[...]

Verstegen heeft al zeker 20 jaar Vetsin in hun kruidenpotjes assortiment, en dat staat ook al zo lang in de supermarkten. :)
Ja die potjes bestaan al heel lang inderdaad, dat is bekend, maar de grote zakken met pure glutamaat zijn mij nooit opgevallen. Toen ik zelf nog vakkenvuller was bestond dat in ieder geval nog niet. (ja dat is wel even geleden ;) )
En natuurlijk petis udang ipv trassi bakar in zo'n geval.
Maar Petis is geen Trassie. :?
Voor mij is het cheaten als je een alles in 1 bakje hebt en niet meer na hoeft te denken. Niets mis mee hoor, als het ff kan cheat ik ook vaak.
Ik vind het mooi dat het nu vaker gedeconstrueerd of geïsoleerd aangeboden wordt, dat geeft meer opties.
Eens, zo benader ik het thuis ook meestal. Ik heb alle componenten los en als ik iets vaak moet combineren maak ik liever een eigen mix dan dat ik een kant en klare haal.
Niet eens per se principieel (nou ja misschien een beetje) maar voornamelijk omdat ik dat ook leuk vind. Net zoals gisteren gewoon gaan staan mengen in allemaal verschillende bakjes en kijken wat het doet. Doordat je dat vaker doet kan je ook weer veel beter voorspellen wat een toevoeging aan een gerecht kan brengen en dan begint het echt op koken te lijken zullen we maar zeggen. :P
Edit: ja, simpele groene peperkorrels op zout water. Daarvoor mag ik naar een andere stad rijden...
Serieus? -O-

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

1nsane schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:46:
[...]

Ik doelde meer op allerlei E nummers. Nee vroeger was zeker alles niet beter hoor :-)
Sterker nog, in oma's tijd is dat juist begonnen met al die gemaksproducten. Oma's zijn altijd erg fan van croma, custardpoeder, saroma, bouillonblokjes, etc.
Het wordt vaak als terug naar vroegâh gezien als je geen pakjes en zakjes wilt maar in de realiteit moet je wel erg ver terug dan. Honig en dergelijke merken zijn juist in de generaties voor ons heel erg opgekomen en gemeengoed geworden.

Niet dat het per se erg is hoor, net als @Raymond P doe ik het gerust ook wel wanneer het mij uit komt. Zolang het maar een bewuste keuze is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 1nsane
Gonadan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:26:
[...]

Sterker nog, in oma's tijd is dat juist begonnen met al die gemaksproducten. Oma's zijn altijd erg fan van croma, custardpoeder, saroma, bouillonblokjes, etc.
Het wordt vaak als terug naar vroegâh gezien als je geen pakjes en zakjes wilt maar in de realiteit moet je wel erg ver terug dan. Honig en dergelijke merken zijn juist in de generaties voor ons heel erg opgekomen en gemeengoed geworden.

Niet dat het per se erg is hoor, net als @Raymond P doe ik het gerust ook wel wanneer het mij uit komt. Zolang het maar een bewuste keuze is. :)
Daarom vond ik dat boekje uit 1912 interessant, daar zie je het een stuk minder.

• Raymond P
Ahzo, je bedoelt specifiek de grote zakken. Ik gok dat Verstegen ze vast nog veel groter heeft maar er weinig afnemers zijn in de AH. :9
De oosterse supermarkt catert ander volk. Bij een oosters feestje krijgt iedereen een buik vol met eten ipv een blokje kaas. Dan heb je ook andere hoeveelheden nodig. Volgens mij komt ajinomoto hier niet in kleinere zakjes dan 200gr.

Petis bevat enorm veel glutamaat en voldoende inosinaat. Trassi bevat nog meer inosinaat, en vast een tienvoud aan glutamaat. De een kan je prima toevoegen aan een sausje (of fruit), de ander kom je niet ongestraft mee weg.

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:31:
Ahzo, je bedoelt specifiek de grote zakken. Ik gok dat Verstegen ze vast nog veel groter heeft maar er weinig afnemers zijn in de AH. :9
De oosterse supermarkt catert ander volk. Bij een oosters feestje krijgt iedereen een buik vol met eten ipv een blokje kaas. Dan heb je ook andere hoeveelheden nodig. Volgens mij komt ajinomoto hier niet in kleinere zakjes dan 200gr.
Zo moeten mijn Aziatische vrienden ook gieren van het lachen om die 1 kg pakjes rijst die wij in de AH hebben staan. Hoezo koop je dat niet per baal? _O-
Petis bevat enorm veel glutamaat en voldoende inosinaat. Trassi bevat nog meer inosinaat, en vast een tienvoud aan glutamaat. De een kan je prima toevoegen aan een sausje (of fruit), de ander kom je niet ongestraft mee weg.
Ja maar zo'n blokje trassie heb ik gewoon liggen, die petis niet dus die kon ik niet proberen. Maar de trassie durfde ik niet vanwege het sterke aroma.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:56:
[...]

Zo moeten mijn Aziatische vrienden ook gieren van het lachen om die 1 kg pakjes rijst die wij in de AH hebben staan. Hoezo koop je dat niet per baal? _O-

[...]

Ja maar zo'n blokje trassie heb ik gewoon liggen, die petis niet dus die kon ik niet proberen. Maar de trassie durfde ik niet vanwege het sterke aroma.
1kg?
300g bedoel je!
Lassie Toverrijst builtje #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi412500

Die kreeg ik laatst bij mijn schoonouders. Hebben ze leuk 3 van die verpakkingen gehaald..
Maarja, die mensen eten 1x per 2 jaar rijst ofzo.
Wij merendeel van de week..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Raymond P
Gonadan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:56:
[...]

Ja, dat dus. Al vind ik het prima dat er nu dus ook 1kg Tilda ligt.

De 2 minuten magnetron meuk mogen ze dan wel weer schrappen van mij.
(En dat is dus 250 gram nat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwH-kq0x-WvjsvPXOyeVyKu6Ps4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkPuuoTnvecVNTPoDqXymrDB.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb nog veel meer potjes staan die handig zijn (en hetzelfde doen maar een ander smaakprofiel hebben). :+

- knip -

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:55
Raymond P schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:15:
[...]
Ja, dat dus. Al vind ik het prima dat er nu dus ook 1kg Tilda ligt.

De 2 minuten magnetron meuk mogen ze dan wel weer schrappen van mij.
(En dat is dus 250 gram nat)
[Afbeelding]
[...]
Ik heb nog veel meer potjes staan die handig zijn (en hetzelfde doen maar een ander smaakprofiel hebben). :+
Die Tilda zakjes magnetron rijst zijn wel erg makkelijk voor in een noodpakket . het hoeft nml niet in de magnetron .. kan zo in de pan bij de curry uit een potje en je hebt iig weer wat om je buik vol te krijgen in noodgevallen.

• Raymond P
duvekot schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:42:
[...]

Die Tilda zakjes magnetron rijst zijn wel erg makkelijk voor in een noodpakket . het hoeft nml niet in de magnetron .. kan zo in de pan bij de curry uit een potje en je hebt iig weer wat om je buik vol te krijgen in noodgevallen.
Ja, veel plezier. Als het langer dan drie dagen duurt klok ik wel uit. :+

En die drie dagen eet ik gewoon crème anglaise, meringue, pannenkoeken en als het ff kan crème brulee als een barbaar op een afscheidsfeestje.

- knip -

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb bij Lindenhof ravioli besteld om eens uit te proberen.

Mijn vrouw kwam met het idee om ze met kerst als voorgerechtje te eten, opzich prima. Hoeft ook mijn vrouw geen ragout te maken..
Maar in mijn beleving zouden ze nog een paar maanden in de vriezer liggen.
Nu moet ik binnen 48u een sausje erbij verzinnen.
Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc9P4AXjfYKyuBBtkmUXK_SWq_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzyziUdRcgoOoyrw06SMugQl.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 even overlegd met de vriendin, wat wij zouden doen is:
Bosui, het wit smoren in olie, beetje heel grof gemalen zwarte peper erbij. Mag op het super gare af maar niet verbrand (20 minuten smoren oid). Later het groen erbij voor de kleur en de frisheid, en dat geeft ook wat pit/zoet. Later wat goede balsamico azijn (zoet!) toevoegen. Afmonteren met een eetlepel of twee craime fraiche of wat room voor de binding en plakfactor.
Geraspte oude Italiaanse kaas er op het laatste moment overheen schaven met wat raketsla (kleur en bitter) aan tafel.
Ik zou de borden licht voorverwarmen, het is winter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste