Binnenkort ben ik weer eens jarig en mijn vriendin begon ineens over of ik niet een nieuwe keukenmachine (multifunctioneel ding, niet algemene term) wilde. Nu had ze daar op zich wel een punt want die van mij deed laatst raar en toen maakte ik opmerkingen dat hij zijn beste tijd wel gehad kon hebben.
Dus op basis van zo'n opmerking ga je dan weer eens rondneuzen. De Bosch MUM5 die ik heb is al dertien jaar of zo en wordt gewoon nog steeds gemaakt en verkocht. Die werd vaak weggehoond als plastic prul maar doet eigenlijk al jaren gewoon goed zijn werk.
Maar goed, je gaat dan natuurlijk ook even vergelijken met KitchenAid en Kenwood, want die zijn niet voor niets ook al jaren populair.
Elk model en type heeft weer zijn voor- en nadelen en dan moet je ook nog gaan kijken wat voor opzetstukken er op kunnen, want ik gebruik er nogal wat. Kneden en kloppen regelmatig, citruspers regelmatig, blender af en toe, foodprocessor soms, vegasnijdopzetdingwatopfoodprocessor lijkt zelden, en ik wil ook nog wel een vleeswolf.
Ga je voor een nieuwe machine dan moet je ook ineens een hoop vervangen en weer nagaan of dat allemaal wel te krijgen is en knap werkt.
Veel te veel gedoe dus om 'ff gauw' uit te zoeken, maar toen bedacht ik mij dat ik (onderhand twee jaar geleden) ook aan het kijken was naar een staafmixert. Zelf had ik het nog niet gedaan want niet écht nodig maar als je er zomaar één kunt krijgen dan moet ik natuurlijk wel Bamix roepen, zo'n kans heb je niet vaak.
Dus ik even naar de site van de fabrikant, want was allang alweer vergeten welke typen en combinatiesets er waren. Nou lijkt duidelijk, ga je dan naar online shops kijken en dan zie je weer andere namen en combinaties.
Gvd wat is dat toch, waarom kan dat nooit eens simpel zijn.