Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 116 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:28
bvk schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:04:
[...]

Ik denk zelf dat goed kneden om de glutenvorming te bewerkstellingen beter is dan die 23c. En waarom zou 23 graden belangrijk moeten zijn, pas boven de 30 graden krijgt gist het moeilijk?

Edit:

Gisteren ook weer deeg gemaakt om morgen pizza te eten, deeg staat nu dus sinds gistermiddag in de koelkast tot morgenmiddag. Ook al zou mijn deeg "te warm" zijn geweest dan is het in de koelkast zo weer afgekoeld.
En hoelang met de hand gekneed ? 10 min ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Destralak schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:43:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Afgelopen weekend ook weer eens pizza gebakken. Was al veel te lang geleden, dus even moeten oefenen ;) Al met al weer prima gelukt met de Ooni Koda 12.
Kan je ons het recept / bereidingswijze delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

MaStar schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:12:
[...]

En hoelang met de hand gekneed ? 10 min ?
Geen idee, ik kijk niet op de klok tijdens het kneden.... ;) Maar ik kneed tot ik een mooie bol heb die niet meer aan mijn handen plakt, dus tot wanneer de bloem al het water heeft opgenomen, lekker stevig is en de glutenvorming in gang is gezet.

Verder zijn er natuurlijk honderdmiljoenmiljard pizza deeg recepten, ik zou me daar niet blind op staren. Zoveel variaties in bloem, hydratatie, ovens, hoeveelheid gist etc. etc. Belangrijk is dat je zelf de feeling krijgt voor wat voor jou het beste werkt.

Oefenen, oefenen en nog meer oefenen dus, tot je voor jou het gewenste resultaat bereikt.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:17
bvk schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:04:
[...]

Ik denk zelf dat goed kneden om de glutenvorming te bewerkstellingen beter is dan die 23c. En waarom zou 23 graden belangrijk moeten zijn, pas boven de 30 graden krijgt gist het moeilijk?

Edit:

Gisteren ook weer deeg gemaakt om morgen pizza te eten, deeg staat nu dus sinds gistermiddag in de koelkast tot morgenmiddag. Ook al zou mijn deeg "te warm" zijn geweest dan is het in de koelkast zo weer afgekoeld.
Het idee er achter is ook dat je het dan niet overkneed. Op 23 graden schijnt het gist te beginnen met werken. Bijvoorbeeld Adam Atkins (youtuber) doet het altijd op temperatuur om zo consistent mogelijk te zijn met deeg maken. Persoonlijk werk ik ook liever met exacte cijfers dan op gevoel.

Over 2 weken heb ik weer een pizza party en ga ik het uittesten of ik verschil merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Rox92 schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:40:
[...]

Het idee er achter is ook dat je het dan niet overkneed. Op 23 graden schijnt het gist te beginnen met werken. Bijvoorbeeld Adam Atkins (youtuber) doet het altijd op temperatuur om zo consistent mogelijk te zijn met deeg maken. Persoonlijk werk ik ook liever met exacte cijfers dan op gevoel.

Over 2 weken heb ik weer een pizza party en ga ik het uittesten of ik verschil merk.
Overkneden gebeurt als je het deeg langer dan nodig kneed en het daarmee opgebouwde glutennetwerk weer stuk maakt, dat heeft naar ik weet weinig met temperatuur te maken. Gist is bij elke temperatuur tussen 0 en 30 graden actief, alleen gaat het proces bij hogere temperaturen ook sneller.

Wat je wil is dat het deeg qua glutenopbouw genoeg gevorderd is op het moment dat de gist goed gaat werken en de suikers in je deeg gaat eten en daarmee koolzuur vormt. En wat dus gevangen moet blijven om een lekker luchtig deeg te krijgen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
bvk schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:24:
[...]

Overkneden gebeurt als je het deeg langer dan nodig kneed en het daarmee opgebouwde glutennetwerk weer stuk maakt, dat heeft naar ik weet weinig met temperatuur te maken. Gist is bij elke temperatuur tussen 0 en 30 graden actief, alleen gaat het proces bij hogere temperaturen ook sneller.

Wat je wil is dat het deeg qua glutenopbouw genoeg gevorderd is op het moment dat de gist goed gaat werken en de suikers in je deeg gaat eten en daarmee koolzuur vormt. En wat dus gevangen moet blijven om een lekker luchtig deeg te krijgen.
Hoe langer je kneed, hoe meer energie je toevoegt, hoe hoger de temperatuur word. Dus in essentie zou je dan toch kunnen zeggen dat het een indirecte indicatie is van je gluten netwerk?

Desalniettemin ik ga kijken of het voor mij werkt of niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:46
Gisteren pizza gebakken met een deeg dat poolish gebruik.

Heb een mooie calculator gevonden waar ook stap voor stap de handelingen aangegeven worden.
https://calculators.ramin.io/

Erg mooi soepel deeg, wat goed tot een vlies te stretchen was.

Ook nog een calzone geprobeerd, was ook een succes :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VkFhbVEi9vAqr2ChDCZP4SYi4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KlnwuR0dw4u91Kv39nslUBe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR9sa341u0exKcaTgw_9pN-duW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfnXTQmXxSlpEhPMIvUyEI38.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M63h-tQwVLViYCapYXDzra551uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ib7757VRFJD2A8h6xy92RdDv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 15-09-2025 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:46
Heb met m'n slaapkop per ongeluk 2 keer 3kg blokjes Fior di Latte besteld (als onderdeel van grotere bestelling, vandaar even gemist) 8)7

Heb één doos al geportioneerd en in de vriezer gedaan, maar voor de rest heb ik geen plek meer...
Wat kan je hiermee doen? Zoveel pizza's ga ik helaas niet eten, iemand een idee?
Anders mag ie ook weg voor voor 20EU, >50% korting, ophalen in Rotterdam (zuid), DM me maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkpH7PxL1w3ey53hk8BzEJfEDvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqvoPy4oTm3ori9Po2cGNpoy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGGQiog0UzH9Qh24Q1oLyCECFXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbbGdqbKOOINL3d1mF1FUQWn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 16:37
MaStar schreef op zondag 14 september 2025 @ 06:34:
Voor degene die met de hand kneden :

- Houden jullie rekening met de water temperatuur ? Bijvoorbeeld koud water ?

- hoeveel minuten kneden jullie ?

- houden jullie rekening met de deegtemperatuur ? Niet hoger dan 26 graden ?
Ik heb dit vandaag gedaan. Doe er voor de rest nog niets mee. Maar mijn bloem was 23 graden. Het water 18 en na even in de koelkast 17. Na het mengen en een goede 10 minuten kneden zat ik op 27 graden. Het deeg staat nu in de koelkast om over 2 dagen foccacia te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luapper
MaStar schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:20:
[...]

Ik lees ook kneden tussen 10-15 minuten . Verwarrend .
5 minuten hand kneden lijkt me weinig voor luchtig deeg
Ik kneed helemaal niet.
Simpelweg wachten en het deeg een keer of twee omslaan (vaak stretch and folds genoemd) doet het werk voor je en je krijgt een net zo mooi glad en ontwikkeld deeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Snelle en simpele manier van handmatig mixen en kneden: Bertinet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Luapper schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:45:
[...]

Ik kneed helemaal niet.
Simpelweg wachten en het deeg een keer of twee omslaan (vaak stretch and folds genoemd) doet het werk voor je en je krijgt een net zo mooi glad en ontwikkeld deeg.
Wat is niet kneden? Neem aan dat je alle ingrediënten tot een consistente massa brengt? Dat is voor mij ook al kneden.

Wel benieuwd wat je precies verstaat onder "omslaan"? Bol dubbelvouwen aantal keer? Hoe vaak/lang per keer? Lijkt mogelijk op wat ik altijd deed als ik in mijn eigen term aan het kneden was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luapper
nietorigineel schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:44:
[...]

Wat is niet kneden? Neem aan dat je alle ingrediënten tot een consistente massa brengt? Dat is voor mij ook al kneden.

Wel benieuwd wat je precies verstaat onder "omslaan"? Bol dubbelvouwen aantal keer? Hoe vaak/lang per keer? Lijkt mogelijk op wat ik altijd deed als ik in mijn eigen term aan het kneden was.
Niet kneden is dat je stopt wanneer je een homogeen deeg hebt. Dan, afhankelijk van je hydratatie, na 15-30m je deeg omslaan. Je kan het op je werkbank leggen en je deeg opzij trekken tot het weerstand biedt, en opzichzelf vouwen. Als een pakketje, vanuit elke zijde. Dat kun je dan 2 keer doen. Terug in de kom, en b.v. na 30m nog een keer.

Je kunt het ook in de kom laten en steeds een stuk deeg eruit trekken tot het tegenstand bied en boven vouwen, en zo werk je dan de kom rond (dit is de stretch and fold techniek).

Zo heb je precies dezelfde gluten ontwikkeling als wanneer je snoeihard zit te buffelen met je handen. Mijns inziens een superieure methode, en tevens beter voor je beetje. Maar goed, ieder zijn ding hoor, doe vooral wat voor jou goed werkt.
Maar zo bak ik al jaren al mijn eigen brood en pizzas :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bvk

bvk

Zondagmiddag dus een deegje gemaakt en in de koelkast gezet tot vanmorgen. Meegenomen naar werk, gewogen en met 839 gram was het precies goed voor 3 bollen van 280 gram.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GqJz0_FLSvZ97KF5OwPX0Gz0OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mxloNuCBlsRrHeob0hTneNJE.png?f=fotoalbum_large

En daarna gebakken op een andere afdeling in een pizza oven. Deze staat helaas maar op 300 graden, dus het bakken moet nog wel steeds in twee keer. Dus eerst met tomatensaus en daarna nog een keer met kaas en beleg. Het gaat alleen een stukje sneller en moet ik even oefenen met de pizza's draaien.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
In MO tags omdat ik niet wil dat Google deze foto's indexeert...

Alleen een beetje jammer dat mijn collega Pancetta had meegebracht i.p.v. Parma ham, dus die moest ik wel mee bakken in plaats van erna mee beleggen. De smaak was er echter niet minder om!

Specs

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Luapper schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:13:
[...]

Niet kneden is dat je stopt wanneer je een homogeen deeg hebt. Dan, afhankelijk van je hydratatie, na 15-30m je deeg omslaan. Je kan het op je werkbank leggen en je deeg opzij trekken tot het weerstand biedt, en opzichzelf vouwen. Als een pakketje, vanuit elke zijde. Dat kun je dan 2 keer doen. Terug in de kom, en b.v. na 30m nog een keer.

Je kunt het ook in de kom laten en steeds een stuk deeg eruit trekken tot het tegenstand bied en boven vouwen, en zo werk je dan de kom rond (dit is de stretch and fold techniek).

Zo heb je precies dezelfde gluten ontwikkeling als wanneer je snoeihard zit te buffelen met je handen. Mijns inziens een superieure methode, en tevens beter voor je beetje. Maar goed, ieder zijn ding hoor, doe vooral wat voor jou goed werkt.
Maar zo bak ik al jaren al mijn eigen brood en pizzas :)
Ik kneed inmiddels met de machine, maar ga deze techniek zeker ook eens proberen. Dat vouwen was mijn 'kneed' techniek (maar dan in de kom) toen ik het nog handmatig deed. Ik deed dat dan direct nadat ik een consistent deeg had, en wel wat vaker dan je hierboven aangeeft. Dan na een half uur nog 1 keer op spanning vouwen en in de koelkast. Altijd leuk om wat nieuws te leren.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
nietorigineel schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:44:
Dat is eigenlijk nog mengen, al kan ik me voorstellen dat die grens wat vaag kan zijn. Ik ben ook altijd wel voorstander van efficiënt kneden (lees: zo weinig mogelijk :P ).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:15
Niet kneden is eigenlijk een vorm van autolyse zoals bij het bakken van brood. Alleen moet je dan alleen water en bloem mengen. Daarna 30/60 minuten laten staan. Daarna zout en gist/starter toevoegen en dan nog kneden.

Vaak wordt dit gebruikt om een voorsprong te hebben bij het bakken van desembroden. Gluten zijn dan al gevormd en na het toevoegen van je desemstarter gaat het dan sneller.

Voor pizzadeeg gooi ik hier gewoon alles in mijn Maxima planeetmenger. Dan op het oog even kijken wanneer het goed is. Als je al zoveel deeg gemaakt hebt dan weet je wel wanneer het goed is.

Experimenteren is leuk, maar meestal grijp je toch weer terug naar je basisrecept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klopt inderdaad, ik deed dat ook vaak met desembrood. Maar dan alsnog alleen vouwen en niet kneden. Kneden is een manier om het proces te versnellen, meer niet eigenlijk. Je bepaalt dan zelf wanneer het goed is in plaats van wat je het puur aan 'de tijd' over laat.

Autolyse is de meel na het mengen de tijd geven om het water op te nemen en dus wachten met verder bewerken, dat zegt nog niet zoveel over of je gaat kneden of niet.

Uiteindelijk is het erg persoonlijk wat je prettig vindt. Niet kneden vraag wel een hoop doorlooptijd dus ik snap heel goed dat er veel machines gebruikt worden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MaStar
Gonadan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:27:

Uiteindelijk is het erg persoonlijk wat je prettig vindt. Niet kneden vraag wel een hoop doorlooptijd dus ik snap heel goed dat er veel machines gebruikt worden. ;)
Je kan toch ook met de hand kneden ? 10 minuten

• Gonadan

Gonadan

MaStar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:24:
Je kan toch ook met de hand kneden ? 10 minuten
Uiteraard, maar ik benoemde even het andere uiterste ten opzichte van niet kneden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Klopt inderdaad, ik deed dat ook vaak met desembrood. Maar dan alsnog alleen vouwen en niet kneden. Kneden is een manier om het proces te versnellen, meer niet eigenlijk. Je bepaalt dan zelf wanneer het goed is in plaats van wat je het puur aan 'de tijd' over laat.

Autolyse is de meel na het mengen de tijd geven om het water op te nemen en dus wachten met verder bewerken, dat zegt nog niet zoveel over of je gaat kneden of niet.

Wat dat laatste betreft, bijna iedereen hier gebruikt zeer weinig gist en bloem met hoge w-waarde. De doorlooptijden zijn hoog ongeacht de manier van kneden

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

verkeerslicht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:28:
Wat dat laatste betreft, bijna iedereen hier gebruikt zeer weinig gist en bloem met hoge w-waarde. De doorlooptijden zijn hoog ongeacht de manier van kneden
Valt wel mee toch? Sterke bloem is ook gewoon prettig in gebruik, dat hoeft niet per se te zijn omdat je drie etmalen wil rijpen. Ik zie hier allerlei verschillende stijlen langs komen, dat maakt het ook juist zo leuk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• verkeerslicht
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:26:
[...]

Valt wel mee toch? Sterke bloem is ook gewoon prettig in gebruik, dat hoeft niet per se te zijn omdat je drie etmalen wil rijpen. Ik zie hier allerlei verschillende stijlen langs komen, dat maakt het ook juist zo leuk. :)
Daar heb je wel een punt ;)
Ik zie hier echter bijna nooit deegjes langskomen met een korte rijstijd.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
verkeerslicht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:12:
[...]

Daar heb je wel een punt ;)
Ik zie hier echter bijna nooit deegjes langskomen met een korte rijstijd.
Ik heb meerdere geprobeerd en die snelle van Rutger vind ik zelf prima. Denk niet dat iedereen elke pizza post hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
mtr33 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:10:
Snelle en simpele manier van handmatig mixen en kneden: Bertinet
[YouTube: CRUMB: Mixing By Hand]
Wat is het voordeel ten opzichte van kneden ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MaStar schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:44:
[...]

Wat is het voordeel ten opzichte van kneden ??
Het is geschikt voor het nattere deeg wat je niet meer op een normale methode kan kneden.
Werkt prima, maar naderhand zit wel je keuken onder de klodders deeg als je een beetje enthousiast bent zoals ik. Niet zo'n hoge WAF dus ;) (ik ben daarmee dus gestopt :X )
Nat deeg laat zich trouwens ook goed kneden in een mengkom en dan met één hand schepbewegingen te maken. Het heet de Rubaud methode.
Zie hier een filmpje:
YouTube: How to Mix Wet Dough (Rubaud Method)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 23:31

Ik had er nooit zo over nagedacht, maar je zegt dus eigenlijk dat die gluten sowieso wel ontstaan, ongeacht of je het stretch-and-fold of kneedt. Dus zou je het na de mengfase 48h+ in de koelkast zetten, is het netwerk dan net zo goed ontwikkeld dan als ik na het mengen eerst nog 10 a 15 minuten kneed? Of is het kneden/stretchen toch wel ergens goed voor, ergens in het proces?

Opzich vind ik kneden altijd wel een eerzaam werkje, maar soms moet ik 12 of laatst zelfs 20 bolletjes maken, dan gaat alles in tweeën en wordt het echt een taak. Dan is wachten misschien wel net zo handig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luapper
Visitor.q schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:59:
[...]

Ik had er nooit zo over nagedacht, maar je zegt dus eigenlijk dat die gluten sowieso wel ontstaan, ongeacht of je het stretch-and-fold of kneedt. Dus zou je het na de mengfase 48h+ in de koelkast zetten, is het netwerk dan net zo goed ontwikkeld dan als ik na het mengen eerst nog 10 a 15 minuten kneed? Of is het kneden/stretchen toch wel ergens goed voor, ergens in het proces?

Opzich vind ik kneden altijd wel een eerzaam werkje, maar soms moet ik 12 of laatst zelfs 20 bolletjes maken, dan gaat alles in tweeën en wordt het echt een taak. Dan is wachten misschien wel net zo handig ;)
Er vormen enkel door verstrijken van tijd gluten, zeker. Maar door te stretchen/omslaan, krijg je een stevig netwerk waar ze allemaal in de 'juiste' richting gaan staan en zo de gassen goed kunnen tegenhouden bij het rijzen. Bij heel nat deeg en je soms wel >4x omslaan nodig om de juiste ontwikkeling te krijgen.

Kenden versnelt het proces, en in de industrie is tijd geld. Maar voor thuis bakkers is tijd je vriend. Net als met fermenteren, hoe langer het allemaal duurt, hoe lekkerder en beter verteerbaar het wordt :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MaStar
Prachtig , pizza bakken met dit weer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXpfl05x3whAwudDoEkwKk0-Wr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/go63r8o7zEI7BmoR5NJDNjHg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaStar
Resultaat: dit was prima en goed deeg !

YouTube: 48hour Direct pizza dough recipe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtjVvl7vuORFhLDNl2Uy2n6yl-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nL8SbXkBNhuPkHnMF0IAy9yX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 19-09-2025 19:24 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:19
Was inderdaad een lekker dagje om een paar pizzaatjes te bakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE9n-d_mAo8Nzrc-8hJiyq5P-wM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Go1GzxGzc8aAv5j8Favd7Bul.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mziMg8Clqy-ihVdGHB9pkXpdEag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtYJFAzbEJBWYXHKP3Esp39w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDhZmBJhcxjM2C6PodcZyKERG20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qFSvX3a4xa2HJ7GdyS7BMw8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB22py87tfoYXZntxotsp66Q9lQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQPhdBSWyd1T3OnOEQrqQdh6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7WrdCjqGRVXutEMGd6ngxsmn0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nnvsp7v35uutxVeF3kcw9ZZY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz-9fM0m45CQXTWqyd9C5eH6btQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmqhdqgWz1CjPIJaD1dCK5Ey.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Mooie pizza !! Goede opstaande rand .

Welk recept en bereiding heb je gebruikt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:25
Ziet er goed uit, ga ik ook eens proberen. Het valt mij wel op dat er olie in gaat. Ik heb altijd geleerd dat olie allen nodig is bij bakken op lage temperatuur?

• Gonadan

Gonadan

Visitor.q schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:59:
[...]

Eigenlijk wel ja, maar zoals @Luapper al zegt is de structuur van het gluten netwerk ook van belang. Als ik niet kneed doe ik wel altijd een beetje vouwen, maar dat is zo klaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:51
Vandaag was het weer pizza-tijd 🍕.
65 procent hydratatie, poolish en koude rijs van iets minder dan 24u. Mijn biscotto steen is goedgekeurd.

Tip: In de frigo van de Lidl kan je bij de Italiaanse producten pikante gedroogde worst vinden. Heerlijk. De pikante honing is ook een aanrader!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghDWwBBk45HH8K-MoffHdTd0-n0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYNNRTrTgDKiKYFpz8jrS3Hp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC4v1WVidiM9gEdN5rEclEd6708=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaXTw3eTXdLDrbnBbAQG9KNc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yZJaoT1WxBThZQT9PKmVSmD9WU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R07PiZvg7IcnlpCjiaWlIDjV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cEOZBQC2GbKh9DmaY_6Chug0Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDTTImanjG2EEmuJWKppC8j0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-yFrfzZF3Qr7ICs9IjJagry0-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdAqxDRHArBum0w9Vxb46Xgt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfirnn2oneQZvvfgOpsnMlV93aU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJjYVv5xL0h6a7jNp5fZ9xrX.jpg?f=fotoalbum_tile

• MaStar
Weswyp schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:03:
65 procent hydratatie, poolish en koude rijs van iets minder dan 24u. Mijn biscotto steen is goedgekeurd.

Tip: In de frigo van de Lidl kan je bij de Italiaanse producten pikante gedroogde worst vinden. Heerlijk. De pikante honing is ook een aanrader!
Ziet er top uit . Wat is het recept met ingrediënten en verhouding ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weswyp
MaStar schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:45:
[...]

Ziet er top uit . Wat is het recept met ingrediënten en verhouding ?
1 kilo Caputo Cuoco. Poolish met 300gr bloem 1,2 gram gist (omdat het warm is vandaag) en 300gr water, mengen en uurtje laten staan. Daarna de koelkast in voor minstens 14u.

Deeg heb ik in de mixer gemaakt. De rest van mijn kilo bloem met de poolish mixen tot het wat korrelig is, dan helft water erbij (65 procent hydratatie dus 350ml water). 20gr zout los ik dan nog op in het resterende water en dit voeg ik beetje per beetje toe tot alles is opgenomen. Daarna opbollen met stretch and fold techniek, bak erover en 15’ laten rusten, opnieuw stretch and fold en laten rusten. Dit doe je tot de bol glad is.

Ik laat mijn deeg in bulk rijzen in de koelkast. Dus een 4 a 5 uur op voorhand maak ik de deegbollen van 270gr. Ik haal er 6 uit een kilo bloem.

• Rox92

Je wilt toch niet zeggen dat je de hot honey ook bij de lidl vandaan hebt ?!?! Vind het wel een erg duur flesje worden als ik het moet bestellen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaStar
Avond pizza sessie omdat ik nog een paar bollen over had. Gaat steeds beter . Deeg was 48 uur koelkast koude fermentatie. Heerlijk.

Ene met parmaham , champignons en paprika. De andere pizza met blauwe kaas, peer en noten .

Volgende keer wil ik me focussen op nog een wat grotere opstaande lichte rand , dat is nog iets om te leren (en vraag of dat mogelijk is met hand kneden ). Misschien maak ik ze al iets te groot op de schep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHChbpSbxbogDbRLx89G4y_90JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A58j6qiolyc12wYadt5lsw39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXojkFBLY3GdUedS6_tn4AyMvEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xm2QIJrM2UOvWY1uE598Pggz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 20-09-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
MaStar schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:27:
Volgende keer wil ik me focussen op nog een wat grotere opstaande lichte rand , dat is nog iets om te leren (en vraag of dat mogelijk is met hand kneden ). Misschien maak ik ze al iets te groot op de schep.
Ziet er goed uit. (y)

Denk dat het meer techniek van vormen is dan of je met de hand kneed of met machine.

Wat ik altijd doe ik bol is bol op de kop in semolina. Dan rand er lichtjes in duwen. Zodat je eigenlijk in het midden nog een bol hebt. Dan bol omdraaien en bodem naar buiten duwen. Dan bodem stretchen tot gewenst formaat. Dan heb je een mooie cornicione :9 Maar het is echt oefenen, oefenen, oefenen. Mij lukt het ook niet altijd.

Nadeel is dat ik ze niet zo mooi kan bakken op de G3 ferrari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Highfive95 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:29:
[...]

Ziet er goed uit. (y)

Denk dat het meer techniek van vormen is dan of je met de hand kneed of met machine.

Wat ik altijd doe ik bol is bol op de kop in semolina. Dan rand er lichtjes in duwen. Zodat je eigenlijk in het midden nog een bol hebt. Dan bol omdraaien en bodem naar buiten duwen. Dan bodem stretchen tot gewenst formaat. Dan heb je een mooie cornicione :9 Maar het is echt oefenen, oefenen, oefenen. Mij lukt het ook niet altijd.

Nadeel is dat ik ze niet zo mooi kan bakken op de G3 ferrari.
Goede tip . En pizza niet te groot maken helpt ook denk ik . Waardoor je een betere rand krijgt.

En temperatuur van de oven . Waarbij ik 425 makkelijker te hanteren vindt om aanbranden te voorkomen , maar 475 graden beter is voor opkomende rand vermoed ik

[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 21-09-2025 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
Rox92 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:46:
[...]

Je wilt toch niet zeggen dat je de hot honey ook bij de lidl vandaan hebt ?!?! Vind het wel een erg duur flesje worden als ik het moet bestellen :+
Niet van de Lidl, wel online. Denk dat ik ze ergens voor 12 euro had gevonden. Maar kost gemiddeld 17 euro. Gaat wel lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Misschien stom, maar potje honing en fles sriracha en mengen? Dan heb je toch hetzelfde?

Kan me wel voorstellen dat lekker is op de pizza. Binnenkort eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Highfive95 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:20:
Misschien stom, maar potje honing en fles sriracha en mengen? Dan heb je toch hetzelfde?

Kan me wel voorstellen dat lekker is op de pizza. Binnenkort eens proberen.
Goed idee. Als dat zo is, dan probeer ik de volgende keer sriracha en honing (ongemengd) op de pizza. Misschien is gewoon sambal oelek ook wel prima. Sriracha bevat ook knoflook, en hot honey volgens mij niet?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
MaStar schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 23:03:
[...]

Mooie pizza !! Goede opstaande rand .

Welk recept en bereiding heb je gebruikt ?
Thanks kon nog beter als ik het een dag langer had laten rijzen.

Onderstaand is voor 6 bollen circa 220gram per bol
Ingrediënten
584g Manitoba bloem

219g semolina rimacinata

493g koud water

22g fijn zeezout

1,5g verse gist (of 0,5g instant gist; voor gecontroleerde rijs)

1 theelepel honing

Bereidingswijze
Voorbereiding (10 min): Los het zout op in het koude water. Meng 80g van de bloem-semolina mix erdoor als buffer. Voeg de gist toe en roer. Voeg geleidelijk de rest van de bloem-semolina toe en meng tot een ruw deeg.

Kneden (15 min): Stort op een licht bebloemd werkblad. Kneed langer (15 min) voor een sterker glutennetwerk.

Bulkrijs (2 uur): Vorm een bal, dek af en laat 2 uur rijzen op kamertemperatuur (20-23°C), om de 30 minuten een stretch and fold.

Bolletjes vormen (5 min): Verdeel in 6 bollen van ca. 220g. Bol strak op.

Lange koude rijs (72 uur): Plaats in een afgedekte bak in de koelkast bij 4-5°C. Haal 1-2 uur voor gebruik eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Voor degene die nog een Ooni koda 16 pizzaoven overwegen, hier nog een leuke tip, met de laagste prijsgarantie van Hornbach.

Bol: https://www.bol.com/nl/p/...izzaoven/9300000015024424

Bij Bol verkrijgbaar voor 450 euro .

Bij Hornbach kost die nu nog 499. Betekent dat je de laagste prijs krijgt en daar nog over 10% korting.

Goedkoper gaat die niet meer worden

[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 22-09-2025 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 08:46
Hi,

Ik lees altijd smakelijk mee in dit topic (eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zelf nagenoeg niets post :') ). Ik bak al enkele jaren pizza's thuis en meen dit aardig onder de knie te hebben. Ik bak ze in een Ooni Koda. Het deeg maak ik veelal 's ochtends om diezelfde avond te gebruiken.

Waar ik graag jullie advies over ontvang is het volgende;
Ik maak nu geregeld deeg met een kilo bloem. Ik merk dat mijn keukenmachine daar moeite mee heeft. het is een Kenwood chef van minstens 30 jaar oud, oersterk. omdat hij zo loopt te stuiteren op het aanrecht (en lelijk roomwit vergeeld is) wil ik hem vervangen.

omdat ik hem ook wil gebruiken voor cakes, taarten en alle andere standaard keuken dingen wil ik geen planeetmachine. de keus komt dan al snel uit bij een Kenwood XL of een grotere Kitchenaid met vaste kop en verstelbare kom. Hebben jullie nog inzichten of tips die mijn keuze makkelijker maken? :D

Voordelen van de Kenwood zijn m.i.:
- veelal iets voordeliger
- ik kan wat opzetstukken hergebruiken waarschijnlijk
- sommige modellen hebben een ingebouwde weegschaal

Voordelen van de Kitchenaid:
- mooier
- directe aandrijving (al zou dat tegenwoordig minder een USP zijn vanwege kunstof tandwielen oid?)

Verdere eisen;
- RVS accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:13
Fried schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:50:
Hi,

Ik lees altijd smakelijk mee in dit topic (eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zelf nagenoeg niets post :') ). Ik bak al enkele jaren pizza's thuis en meen dit aardig onder de knie te hebben. Ik bak ze in een Ooni Koda. Het deeg maak ik veelal 's ochtends om diezelfde avond te gebruiken.

Ik maak nu geregeld deeg met een kilo bloem. Ik merk dat mijn keukenmachine daar moeite mee heeft. het is een Kenwood chef van minstens 30 jaar oud, oersterk. omdat hij zo loopt te stuiteren op het aanrecht (en lelijk roomwit vergeeld is) wil ik hem vervangen.

omdat ik hem ook wil gebruiken voor cakes, taarten en alle andere standaard keuken dingen wil ik geen planeetmachine. de keus komt dan al snel uit bij een Kenwood XL of een grotere Kitchenaid met vaste kop en verstelbare kom. Hebben jullie nog inzichten of tips die mijn keuze makkelijker maken? :D

- mooier
- directe aandrijving (al zou dat tegenwoordig minder een USP zijn vanwege kunstof tandwielen oid?)

Verdere eisen;
- RVS accessoires
Geen idee, ik heb mijn Kitchenaid heavy duty in de soep gedraaid met pizzadeeg (er kwam rook uit!) en heb daarna een Maxima MSM8 gekocht. Ik wil voor deeg eigenlijk niet meer terug, zij het dat ik wellicht ooit nog de Maxima inruil voor een Famag Grilletta. Daar kun je ook kleinere hoeveelheden in kneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37
Fried schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:50:
Hi,

- mooier

Verdere eisen;
- RVS accessoires
Ik zou voor een spiraalmixer gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

Geïnspireerd op de laatste foto vandaag zelf even hot honey gemaakt. Lekker man! (en super simpel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vAyHlfZqUe0TSL3C0cbsrCFwOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKSyCS9iMTJNwaa3bhSEFfyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard ook pizzaatje gebakken vandaag. Heb de techniek inmiddels goed onder de knie en haal mooie resultaten met de Fat Tony, maar ben alleen niet tevreden over m'n deeg. Smaak is gewoon een beetje meh..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLIpdafWMwRLjDUrX3SmC98JjRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/romiIjpj2PDXO3RKHFLiO8KI.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe veel doet het soort bloem voor de smaak? Ik heb deze basia pizza bloem (00) en dat is eigenlijk de enige gemene deler tussen al m'n deegjes so far.. Verschillende recepten, droge gist, verse gist... Alleen de bloem is altijd 't zelfde omdat ze die hier in de winkel hebben staan.. :9

Overstappen voor smaak? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:34
Koekstra schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:38:
[...]

Geïnspireerd op de laatste foto vandaag zelf even hot honey gemaakt. Lekker man! (en super simpel)

[Afbeelding]

Uiteraard ook pizzaatje gebakken vandaag. Heb de techniek inmiddels goed onder de knie en haal mooie resultaten met de Fat Tony, maar ben alleen niet tevreden over m'n deeg. Smaak is gewoon een beetje meh..
[Afbeelding]
Hoe veel doet het soort bloem voor de smaak? Ik heb deze basia pizza bloem (00) en dat is eigenlijk de enige gemene deler tussen al m'n deegjes so far.. Verschillende recepten, droge gist, verse gist... Alleen de bloem is altijd 't zelfde omdat ze die hier in de winkel hebben staan.. :9

Receptje voor de hot honey? 🍯🤗

Koop een keer online caputo pizzaria of caputo chef 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
@Fried

Als je een planeetmenger wil kijk dan ook eens naar Maxima mpm 7. Stevige machine met rvs accessoires.

Ik heb deze zelf ook tijdje geleden gekocht en doet met gemak 1,5 kilo deeg. Staat stevig op aanrecht. Mijn vorige cheap keukenmachine stuiterde ook bij 0,5 kilo al over aanrecht.

Kitchenaid heb ik toen ook naar gekeken, maar dan kom je op de heavy duty en dat is het net niet voor deeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
impactftw schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:12:
[...]

Receptje voor de hot honey? 🍯🤗
150 gram honing, 5 gram chilivlokken, 1 snuf zout, 1 rode peper (fijn gesneden (evt. zonder zaadjes)), 15 ml (appel)azijn

Alles behalve de azijn in een pannetje verwarmen tot de honing gaat borrelen, dan vuur af zetten, azijn toevoegen, roeren, af laten koelen en proeven.
Naar wens smaak aanpassen met chilipeper, Chili vlokken, honing of azijn

Zelf had ik enkel witte wijnazijn, dus heb die gebruikt ipv de appel azijn.
Zal er eens een proberen en kijken of dat verschil maakt qua smaak :|

• xminator
[...]

FboGfi63yYD_2 "]deze[/url] basia pizza bloem (00) en dat is eigenlijk de enige gemene deler tussen al m'n deegjes so far.. Verschillende recepten, droge gist, verse gist... Alleen de bloem is altijd 't zelfde omdat ze die hier in de winkel hebben staan.. :9

Wat voor pizza probeer je eigenlijk te maken? New york style?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:30

basvn

Breezand - NHN

Deze week mijn nieuwe Patton gas Pizzaoven voor het eerst geprobeerd.
heb hem een paar weken geleden via iBOOD gekocht

verder niet veel anders dan de andere pizzaovens die ik heb, het enige wat ik wel had, de vlam op zijn laagst was te hoog voor de pizza's. zou een andere steen ook helpen? dat hij er minder lang op hoeft.
de bodem was nog niet helemaal klaar, maar de randen waren al goed zwart..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANotPp84MOfPFsrJxQTwB7LQFwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0lacrbkBuOLJ2IISVagwZPe.png?f=fotoalbum_large
de oven toen ik hem voor het eerst aan had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTgHzdVxVXjiBYh-jQ02CQnLwm4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3n8kVq3iKYPRT3ok7UdhQfZp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyTz0JbAzZv6DkmuFzJYoeHrifE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UXMvbS204LH1sFU97wfLdCbj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMK10-eVVwq5C4O6LgRthKZ1PDI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fs6z8WrY4VEivS7o9ieDbI6w.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ep_6hzdKsvDNBoFjrlKLxSgjfxI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lf5GMpYgEqPeY1k6kG9Ku6an.png?f=fotoalbum_tile
Waren verder heerlijk! pesto was een aanrader :9~

Ook had ik veel last van dat er (condens) water in de deegkratten zat, wat weer in het deeg trok.. iemand hier een oorzaak/oplossing voor?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Koekstra
  • Niet online
xminator schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:48:
[...]

Wat voor pizza probeer je eigenlijk te maken? New york style?
Nee dit had een Napolitaanse moeten worden, alleen is dát niet helemaal gelukt.
Met de techniek die ik onder de knie heb, bedoelde ik meer de pizza opscheppen en in/uit de oven halen en draaien. Niet persé de perfecte uitwerking van de pizza zelf nog.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:13
basvn schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:56:

verder niet veel anders dan de andere pizzaovens die ik heb, het enige wat ik wel had, de vlam op zijn laagst was te hoog voor de pizza's. zou een andere steen ook helpen? dat hij er minder lang op hoeft.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ook had ik veel last van dat er (condens) water in de deegkratten zat, wat weer in het deeg trok.. iemand hier een oorzaak/oplossing voor?
Eerste minuut of 2 even vuur uit dan kan de bodem bakken. daarna weer aansteken en bovenkant afbakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
Koekstra schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:13:
[...]

Nee dit had een Napolitaanse moeten worden, alleen is dát niet helemaal gelukt.
Met de techniek die ik onder de knie heb, bedoelde ik meer de pizza opscheppen en in/uit de oven halen en draaien. Niet persé de perfecte uitwerking van de pizza zelf nog.. :X
Ja vandaar mijn vraag omtrent hetgeen je wil bereiken. Volg je de recepten incl. rijstijd en dergelijke goed op?

Zelf met de standaarddeeg kan je al redelijk goede napolitaanse pizza's maken.

• Koekstra
  • Niet online
xminator schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:08:
[...]

Ja vandaar mijn vraag omtrent hetgeen je wil bereiken. Volg je de recepten incl. rijstijd en dergelijke goed op?

Zelf met de standaarddeeg kan je al redelijk goede napolitaanse pizza's maken.
Mij vraag ging initieel om de smaak. Ik hou me netjes aan de recepten, en varieer een beetje met een basisrecept om te begrijpen wat dan de invloed daarvan is. Dat maakt 't ook leuk, maar in alle gevallen is de smaak van het deeg een soort van gelijk (en naar mijn mening gewoon niet zo lekker) maar 't enige dat ik nog nooit heb veranderd is de bloem.

Structuur en dergelijke zie ik natuurlijk wel mee veranderen met aanpassingen aan het recept.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
Koekstra schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:16:
[...]

Mij vraag ging initieel om de smaak. Ik hou me netjes aan de recepten, en varieer een beetje met een basisrecept om te begrijpen wat dan de invloed daarvan is. Dat maakt 't ook leuk, maar in alle gevallen is de smaak van het deeg een soort van gelijk (en naar mijn mening gewoon niet zo lekker) maar 't enige dat ik nog nooit heb veranderd is de bloem.
Eens met @impactftw : koop eens een paar pakken caputo pizzaria/chef. Zeer geschikt voor een lange rijs, smaak is ongelofelijk veel beter dan simpele supermarktpizzabloem. Ik heb zelf ook veel gespeeld met verschillende parameters, maar soort bloem maakt echt een groot verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
the___butcher schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:35:
[...]

Eens met @impactftw : koop eens een paar pakken caputo pizzaria/chef. Zeer geschikt voor een lange rijs, smaak is ongelofelijk veel beter dan simpele supermarktpizzabloem. Ik heb zelf ook veel gespeeld met verschillende parameters, maar soort bloem maakt echt een groot verschil.
impactftw schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:12:
[...]
Zojuist gedaan! Ik kom er op terug 8)

• Weswyp
basvn schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:56:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Goh, mij lijkt het vuur helemaal rondom een beetje overkill :). Hoe lang had je op voorhand je steen opgewarmd? Het kan zijn dat je steen gewoon niet warm genoeg was. Ik gebruik een lasertemperatuurmeter om enigszins een idee te krijgen van de temperatuur van mijn steen.

• Weswyp
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blij om te inspireren. De honing ziet er inderdaad smakelijk uit zo.

Jouw bloem ken ik niet. Ken je de W-waarde hiervan? Want als je een langere rijs wil hanteren, is het natuurlijk belangrijk dat je een sterke bloem gebruikt. Een W-waarde van boven de 250 wordt aangeraden bij een langere fermentatie.

Ik gebruik caputo cuoco, dat is een w-waarde van boven de 300. Ik kan mijn bloem gelukkig in de Italiaanse zaak bij mijn in de buurt aankopen. Kost 2,5 euro denk ik per kilo.

• basvn
  • Laatst online: 16:30

basvn

Breezand - NHN

Weswyp schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:55:
[...]

Goh, mij lijkt het vuur helemaal rondom een beetje overkill :). Hoe lang had je op voorhand je steen opgewarmd? Het kan zijn dat je steen gewoon niet warm genoeg was. Ik gebruik een lasertemperatuurmeter om enigszins een idee te krijgen van de temperatuur van mijn steen.
ja de andere ovens die ik hebben hebben een halve cirkel (is een grote oven) en de 2e heeft een L, met draaibare steen.

Oven heeft ruim 25min voorverwarmd, en zat telkens tussen de pizza's ook 10min (wat bij de andere ovens lang genoeg is)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Weswyp
basvn schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:08:
[...]

ja de andere ovens die ik hebben hebben een halve cirkel (is een grote oven) en de 2e heeft een L, met draaibare steen.

Oven heeft ruim 25min voorverwarmd, en zat telkens tussen de pizza's ook 10min (wat bij de andere ovens lang genoeg is)
25 minuten lijkt mij misschien te kort. Ik zou de volgende keer een uurtje laten voorverwarmen op volle vlam. Wanneer je de pizza erin doet zet je de vlam op halve kracht. Zo doe ik het hier met mijn oven.

• iketot
  • Laatst online: 21:23
Weswyp schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:10:
[...]

25 minuten lijkt mij misschien te kort. Ik zou de volgende keer een uurtje laten voorverwarmen op volle vlam. Wanneer je de pizza erin doet zet je de vlam op halve kracht. Zo doe ik het hier met mijn oven.
Een uur lijkt me heel lang maar het ligt aan de oven.

Bij de Fat Tony is in 25 minuten de steen echt wel warm genoeg, langer is hij zo heet dat het te snel gaat verbranden.

De oven zelf is dan ook gerust 500+ graden als je hem te lang vol laat vlammen.

• 418O2
Weswyp schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:10:
[...]

Die steen is wel echt heel dun, denk dat dat meer het probleem is. Die kan niet zoveel warmte vasthouden denk ik

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:49
Even een newbie post tussen al het master pizza chef geweld hier.

Momenteel kopen we een bodem (in de supermarkt, oei oei oei) en die beleggen we. We kopen geen kant en klare pizza's (vloeken in dit topic waarschijnlijk) omdat we een koemelk allergie hebben en nagenoeg overal koemelk kaas op zit. Het is dus een prefab bodem waar we zelf de tomatensaus (uit een potje) op doen en wat ingredienten zoals buffel mozzarela / geitenkaas, (parma) ham, kipfilet, tomaten, paprika, champignons, ui, etc. Deze bakken we in onze Bosch hetelucht oven, niets bijzonders. (Nu rollen de tranen bij sommige van jullie waarschijnlijk al over de wangen en schreeuwen jullie naar je beeldscherm: DAT IS GEEN PIZZA!! Mijn excuus hiervoor.)

Onze grootste ergenis is dat de huidige pizza's in het midden vaak wat soft zijn (door het vocht?) en ze zijn (natuurlijk) niet zo lekker krokant als bij een goede pizzaria. Nu zouden we graag een iets betere pizza willen maken en ben ik op zoek naar wat concrete tips en tricks hier.

Mijn vragen:
  • - Wat is wijsheid: Dedicated oven of eerst een pizza steen in de oven of BBQ (we hebben een Weber Q1400) proberen?
  • - Indien steen, welke stenen zijn aanraders?
  • - Indien oven, welke ovens zijn aanraders? Wat ik zelf voorbij zie komen op Pepper/iBood: G3 Ferarri Delizia (€90), Pummarola of Napoletana (€120), Patton Cortina (€50), Grill Guru (€130) , Le Feu Turtle (€250), Bestron APZ500CO (€30), Unold Luigi (€170).
  • - Eventueel, waar bollen kopen? Kun je die gewoon invriezen en uithalen wanneer je wilt?
Wat mijn 'eisen/wensen' zijn indien jullie een oven aanraden:
  • Soort: electrisch (voorkeur) of gas, geen hout.
  • Temperatuur: hoog genoeg en dikke steen zodat hij goed de hitte kan vasthouden
  • Formaat: ?? 2 volwassen en 3 kinderen (7, 5, en 2j) Wat is wijsheid?
  • Plaatsing: binnen of buiten (onder een afdak)
  • Accessoires: pizzaschep en IR/laser? temperatuurmeter
  • Budget: €200 oid
Anyway, ik heb honger gekregen van dit typen en zoeken dus ik hou het even hierbij. Ik hoop dat jullie wat leuke tips hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Je moet niet zoveel aannames doen ;)

In de oven kan je het beste een pizzastaal gebruiken, is hier onlangs nog besproken. Die BBQ is niet ideaal voor pizza, kan vast, maar zou dat zelf niet per se aanraden.

Ik heb zelf een Solostove Prime op gas, dat is de beste goedkope gas oplossing, wel ietsje boven je budget, maar soms 2e hands leuk te vinden. wat betreft de elektrische kan ik je weinig vertellen. Je ziet nog wel redelijk wat op MP voor leuke prijzen als mensen er na 3x klaar mee zijn, daar kan je ook naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 25-09-2025 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:14
Card Nox schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:44:
Even een newbie post tussen al het master pizza chef geweld hier.

Momenteel kopen we een bodem (in de supermarkt, oei oei oei) en die beleggen we. We kopen geen kant en klare pizza's (vloeken in dit topic waarschijnlijk) omdat we een koemelk allergie hebben en nagenoeg overal koemelk kaas op zit. Het is dus een prefab bodem waar we zelf de tomatensaus (uit een potje) op doen en wat ingredienten zoals buffel mozzarela / geitenkaas, (parma) ham, kipfilet, tomaten, paprika, champignons, ui, etc. Deze bakken we in onze Bosch hetelucht oven, niets bijzonders. (Nu rollen de tranen bij sommige van jullie waarschijnlijk al over de wangen en schreeuwen jullie naar je beeldscherm: DAT IS GEEN PIZZA!! Mijn excuus hiervoor.)

Onze grootste ergenis is dat de huidige pizza's in het midden vaak wat soft zijn (door het vocht?) en ze zijn (natuurlijk) niet zo lekker krokant als bij een goede pizzaria. Nu zouden we graag een iets betere pizza willen maken en ben ik op zoek naar wat concrete tips en tricks hier.

Mijn vragen:
- Wat is wijsheid: Dedicated oven of eerst een pizza steen in de oven of BBQ (we hebben een Weber Q1400) proberen?
- Indien steen, welke stenen zijn aanraders?
- Indien oven, welke ovens zijn aanraders? Wat ik zelf voorbij zie komen op Pepper/iBood: G3 Ferarri Delizia (€90), Pummarola of Napoletana, Patton Cortina (€50), Grill Guru (€130) , Le Feu Turtle (€250), Bestron APZ500CO (€30), Unold Luigi (€170).
- Eventueel, waar bollen kopen? Kun je die gewoon invriezen en uithalen wanneer je wilt?

Wat mijn 'eisen/wensen' zijn indien jullie een oven aanraden:
  • Soort: electrisch (voorkeur) of gas, geen hout.
  • Temperatuur: hoog genoeg en dikke steen zodat hij goed de hitte kan vasthouden
  • Formaat: ?? 2 volwassen en 3 kinderen (7, 5, en 2j) Wat is wijsheid?
  • Plaatsing: binnen of buiten (onder een afdak)
  • Accessoires: pizzaschep en IR/laser? temperatuurmeter
  • Budget: €200 oid
Anyway, ik heb honger gekregen van dit typen en zoeken dus ik hou het even hierbij. Ik hoop dat jullie wat leuke tips hebben.
Het een en ander hangt af van wat je onder krokant verstaat. De meeste Tweakers bakken Napolitaansestijl pizza’s, deze zijn niet krokant, en de bodem al zeker niet.

Ik zou beginnen met een baking steel van 6 mm dik, goed voorverwarmen en dan de pizza met boven en onderwarmte bakken. Je kan dan beginnen met de voorgebakken pizzabodems die je al gewend bent. Wanneer je alleen beschikking hebt over de heteluchtstand zal de pizza krokanter worden c.q. te krokant worden.

Waarschijnlijk zal de baking steel ook volstaan voor de type pizza die je wenst, evenals met kant-en-klare deegbollen de eerste paar keer. Verse of ingevroren deegbollen dien je voor te bakken en de mozzarella goed uit laten lekken/ drogen.

Afgaand op het type pizza waar de voorkeur naar uitgaat en jouw ervaring zou ik voor een Unold Luigi kiezen of een vergelijkbare pizza oven van de action. Dit zal met name een upgrade zijn wanneer jouw oven maar tot 230 graden gaat of enkel beschikt over een heteluchtstand.

Er is al veel geschreven over kant-en-klare deegbollen, gebruik hiervoor de zoekbalk.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:44:
Waarschijnlijk ben je net als ik fan van Romeinse pizza's ('Roman Pizza'): een dunne, krokante bodem. Die zijn zeer ondervertegenwoordigd hier :+ Met een baking steel van 6mm dik in je huidige oven ga je al een heel eind komen. Dat doet al wonderen voor de krokantheid van je bodem. Let er wel op dat je de pizza niet té riant belegt met tomatensaus en (natte) toppings, want daar is geen enkele bakmethode tegen opgewassen.

Ik haal soms kant-en-klare pizza deegbollen van 220g bij de Sligro. Dat is acceptabele kwaliteit, in ieder geval beter dan supermarkt spul.

• Card Nox
Bedankt voor jullie reacties!!

@418O2, zal MP eens in de gaten houden.

@Freshouttheoven, bedankt voor je reactie. Ik heb me in de tussentijd alweer wat meer ingelezen in de Napolitaansestijl vs NewYork stijl. De kinderen vinden NY stijl lekkerder (dus minder hoge temps nodig) maar ik vind Napolitaans ook wel lekker op z'n tijd of als lekkere snack als ik 's avonds nog honger heb.

Onze oven heeft onder-boven warmte tot 250c, dit is voldoende voor NY maar niet voldoende voor de Napolitaanse stijl wat ik zo lees. Ik zie wel dat een pizza staal/steel zo'n €60 a €80 kost, dat vind ik nog best wat, wat de sprong naar een dedicated over aantrekkelijker maakt.
EDIT: hier eentje voor 32 euro

Kan ik met zo'n steel ook makkelijk 2 a 3 pizza's achter elkaar maken of moet ik dan tijd laten om het weer op te warmen?

@stin00, thanks voor de tip van de Sligro.

Zie nu ook de Le Feu Turtle Motion 18” Gas Pizza Oven met Roterende Steen voor €250, scheelt me weer prielen met het draien van een pizza (lui).

Ik zal er de komende dagen nog eens over nadenken / het laten bezinken en kijken wat we gaan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 26-09-2025 15:35 . Reden: typo ]

• 418O2
Lees wel even goed de reviews. Voor 250 euro een oven met een roterende steen biedt wat ruimte voor wantrouwen. Ik zeg niet dat hij slecht is, maar zou daar niet blind van uit gaan.

Draaien is net als deeg maken een stuk minder moeite dan je denkt als je het door hebt

[ Voor 42% gewijzigd door 418O2 op 25-09-2025 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:23:
Ik zal er de komende dagen nog eens over nadenken / het laten bezinken en kijken wat we gaan doen.
Ja en ik zou dicht bij je initiële wens blijven "Onze grootste ergenis is dat de huidige pizza's in het midden vaak wat soft zijn (door het vocht?) en ze zijn (natuurlijk) niet zo lekker krokant als bij een goede pizzaria.".

Dit wijst toch in de richting van een voorkeur voor dunne/krokante pizza's. In dat geval zou ik een instap pizzasteen of steel halen, dan gaat de baktijd al aanzienlijk verkorten op maximale temperatuur van je oven en zorgt voor een krokante bodem. Dan kan je daar een beetje mee experimenteren en kijken of het bevalt.

Je kan daarna altijd nog gaan investeren in zelf deeg maken, een fancy pizza oven en meer theoretische pizza kennis vergaren.

Je gelinkte pizza steel op Bol vind ik persoonlijk trouwens te klein met een breedte van 25cm. Daar zou ik toch minimaal 30cm breedte willen.

• Card Nox
@418O2, de meeste zijn positief (v2.0 had wat coating issues maar de v3.0 is dat opgelost). @vortexnl1982 is er ook wel content mee volgens mij, maar zijn comment mbt afmetingen en gewicht hebben we toch weer aan het denken gezet aangezien de WAF daar minder goed bij is.

Draaien en deeg maken zal inderdaad een kwestie van wat oefenen zijn, denk als je het kunt dat het zelfs wat toevoegt aan de beleving.

@stin00, op die toer zit ik nu ook. Maar eerst rustig beginnen en als het 'aanslaat' kun je altijd nog uitbreiden. Mbt de afmetingen had ik nog niet eens op gelet, ik kan ongeveer 40x35cm kwijt, 25 cm is inderdaad aan de kleine kant.
Kitchen Steel by Qwality 400 x 300 x 6mm voor €70 = prijzig
Pizzabakplaat Metaal Amica | 400 x 350 x 4 mm voor €70 = maar 4mm = te dun
BIBODU Pizzasteen van staal, 400 x 300 x 6mm voor €43 goede reviews Amazon
VEVOR Pizzastaal 400 x 350 x 6mm voor €50
VEVOR Pizzastaal 400 x 350 x 10mm voor €52 10mm ipv 6mm voor €2 meer

Raden jullie 6mm of 10mm aan? 6mm is sneller warm, maar 10mm zal zijn warmte langer vasthouden. Ik hoef geen 15 pizza's achter elkaar te bakken (dan zou ik sowieso voor een dedicated pizza oven gaan) maar 2 of 3 zonder lange pauzes (5min+) zou fijn zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 25-09-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Card Nox schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:23:

@Freshouttheoven, bedankt voor je reactie. Ik heb me in de tussentijd alweer wat meer ingelezen in de Napolitaansestijl vs NewYork stijl. De kinderen vinden NY stijl lekkerder (dus minder hoge temps nodig) maar ik vind Napolitaans ook wel lekker op z'n tijd of als lekkere snack als ik 's avonds nog honger heb.

Onze oven heeft onder-boven warmte tot 250c, dit is van voldoende voor NY maar niet voldoende voor de Napolitaanse stijl wat ik zo lees. Ik zie wel dat een pizza staal/steel zo'n €60 a €80 kost, dat vind ik nog best wat, wat de sprong naar een dedicated over aantrekkelijker maakt.
EDIT: hier eentje voor 32 euro

Kan ik met zo'n steel ook makkelijk 2 a 3 pizza's achter elkaar maken of moet ik dan tijd laten om het weer op te warmen?
Dit rijmt niet met;
Onze grootste ergenis is dat de huidige pizza's in het midden vaak wat soft zijn (door het vocht?) en ze zijn (natuurlijk) niet zo lekker krokant als bij een goede pizzeria.
Een Napiltaansestijl pizza is per definitie zacht in het midden, waarbij je de slice moet opvouwen om 'm fatsoenlijk te kunnen eten.

Je kunt ook een zachtere pizza bakken in een thuisoven, je zult geen leopard spots krijgen maar wel een zachtere textuur die richting Napolitaansestijl gaat.

Kwestie van de baktijd aanpassen.

NY stijl met jouw oven: 3-4 minuten voorbakken met alleen saus en afbakken totdat de mozzarella gesmolten is en begint te bubbelen.

Zachtere pizza; 2-3 minuten voorbakken en afbakken totdat de mozzarella gesmolten is en begint te bubbelen.

Hier heb je een baking steel van 6 mm dik en 40 x 30 wat praktischer is zoals Stin00 al aangaf, voor € 43. Hou er rekening mee dat je deze eerst in dient te branden met olie door een zeer dun laagje olie over het oppervlakte te smeren, en erna alles zo goed mogelijk er weer af vegen met keukenpapier. En dit proces minimaal nog een keer herhalen. De steel zal op een gegeven moment vliegroest ontwikkelen, dit is niet schadelijk voor de gezondheid. Je kunt hiermee goede resultaten behalen, zelf bak ik ook regelmatig op een baking steel.

Je kunt twee pizza's achterelkaar bakken, daarna heeft de baking steel even tijd nodig om weer warmte op te nemen om een pizza te bakken met vergelijkbare textuur. Dit is in een dedicated pizza oven btw niet anders.

Verder zou ik een aluminium pizza schep kopen en semola gebruiken wanneer je met kant-en-klare bollen gaat werken. De AH verkoopt ook ingevroren pizzadeeg, waarschijnlijk enkel bij de grotere filialen.

[ Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 26-09-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Card Nox schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:06:
Raden jullie 6mm of 10mm aan? 6mm is sneller warm, maar 10mm zal zijn warmte langer vasthouden. Ik hoef geen 15 pizza's achter elkaar te bakken (dan zou ik sowieso voor een dedicated pizza oven gaan) maar 2 of 3 zonder lange pauzes (5min+) zou fijn zijn.
Zes millimeter volstaat, tien is imo veel te lomp en daarnaast ook kans op sneller verbranden van de bodem.

De grootste bottleneck zal 'm in de buffel mozzarella zitten (veel vocht), je kan deze het beste de avond van te voren in een viertal stukken snijden en in een vergiet bedekt met koffiefilters leggen. Vervolgens gedurende de nacht laten uitlekken in de koelkast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyn12
  • Laatst online: 16:12
Wij bakken sinds twee jaar in een Effeuno oven, een verademing in vergelijking met de Ooni Karu die we daarvoor hadden. Veel constanter in temperatuur en de steen is snel weer warm na het bakken waardoor we veel pizza's achter elkaar kunnen bakken.

Maar helaas moeten we weer overstappen op een gasoven. Door verhuizing hebben we geen plek meer voor de Effeuno.
Nu denken we aan een Gozney Arc XL. Wie heeft hier ervaring mee? En ik zag dat er eerder dit jaar een actie was met refferal codes, weten iemand of dit nog loopt? Heeft iemand een code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Cyn12 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:07:
Wij bakken sinds twee jaar in een Effeuno oven, een verademing in vergelijking met de Ooni Karu die we daarvoor hadden. Veel constanter in temperatuur en de steen is snel weer warm na het bakken waardoor we veel pizza's achter elkaar kunnen bakken.

Maar helaas moeten we weer overstappen op een gasoven. Door verhuizing hebben we geen plek meer voor de Effeuno.
Nu denken we aan een Gozney Arc XL. Wie heeft hier ervaring mee? En ik zag dat er eerder dit jaar een actie was met refferal codes, weten iemand of dit nog loopt? Heeft iemand een code?
Ik weet dat er altijd een beetje korting is tijdens black friday. Ik ben ook aan het uitkijken naar een Arc XL, hopelijk gaat er dan toch iets van de prijs af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar

Ooni koda 16!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:32

Bij elk huis op Funda dat ik zie check ik eerst of de EffeUno in de keuken past. Zo niet, dan next 😬

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:56

Helaas geen code voor je, wel ervaring met :-). Ik gebruik de Arc XL nu ongeveer 4 maanden en ben er meer dan tevreden mee. Hij komt goed op temperatuur en de vlam die over de bovenkant komt maakt het voor mij af.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merk met bv een Ooni (die mijn zwager heeft). Beiden bakken meer dan prima pizza's en merk ik weinig verschil. Ik ben vooral voor de looks van de Gozney gegaan, die vind ik ongeëvenaard.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Het was weer heerlijk. Voor de kinderen een klein pizzabolletje met Nutella, voor pappa en mamma een vier-kazen, en een mortadella pizza, beiden met een paar klodders ricotta.

Voor Mortadella doen we nu citroenschilrasp erbij. Dat brengt de smaak van de Mortadella op een positieve manier omhoog. Wordt er een beetje een frisse pizza van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le8S-dwUT_RNZgluDcY_rrLNbVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5L0UknWLZNZ29TxXZlw49B3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw7TgnAL-07aPIlqS0lDR0nCnd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGihscVM70kNOgntNkAAy7mB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY3ejcTVkmmEfX2WmZSSaPmR6P8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uau4EPwiqay9l7or6qwDI2lh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex7xleX1qidxGIat6rUUHgnBWL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdU9JrDRBS7LKDTXaD8NN3J4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wYzJ1a_YlfnSQapHM1OrwiWKdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kl4jrr7ntm1UHPw2ZaqXhLJn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSNiJPCnlBbfk39dwMO0XZHEy-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7YIElCQoToBuS4AGjwvXuCz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeC4Wr9F1EXrJYl5UTvU5-wlxZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dIHnjEAjW4sUbIM7h5ozixl.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rox92
Vandaag ook hier een pizza sessie gehad en dank voor alle tips voor het sekelbos hout! Merkte dat het sekelbos hout erg warm word, maar niet echt een vlam geeft. Dus dan paar blokjes eiken hout en dat gaf een mooie vlam.

Dit werkte al veel beter dan alleen eikenhout, maar ik ga denk ik toch overstappen naar gas. (Als het hout op is) Gemak dient toch een beetje de mens :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMPyIZ-jOT80H_KXROd_36laeyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mwz1sDiaAbIrQTv5adTGYGj2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkEqiKt3rbP05vnrUTH8Y_pBquI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjgEzsH5Z9TI8vQ12IFV08DS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38

Oekol

waka waka hey hey

Hoe doen mensen dat om 4 tot 5 uur van te voren er uit te halen terwijl je een dag weg bent? Staat nu nog in de koelkast maar wij zijn een dagje weg en hopen rond 3 a 4 u terug te zijn. Dan is het dus niet om 17u pizza eten voor de kinderen. Wie heeft de verlossende tip? Nu er uit halen is het iig niet. Been there done that etc...

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Oekol schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:46:
Hoe doen mensen dat om 4 tot 5 uur van te voren er uit te halen terwijl je een dag weg bent? Staat nu nog in de koelkast maar wij zijn een dagje weg en hopen rond 3 a 4 u terug te zijn. Dan is het dus niet om 17u pizza eten voor de kinderen. Wie heeft de verlossende tip? Nu er uit halen is het iig niet. Been there done that etc...
Afhankelijk van de stand van je koelkast in welke zone je het deeg hebt staan is 1-2 uur vaak al genoeg. Gewoon er direct uit halen zodra je terug bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 11:53
Vandaag een keer pizza als (laat) ontbijt.
Zeer goed gelukt al zeg ik het zelf.
Deeg: 100% biga 24 uur kamertemperatuur, na opbollen nog pakweg 15 a 16 uur op kamertemperatuur (koude Slaapkamer).

Saus van knoflook room (Knoflook, slagroom, olijfolie) getopt met oude kaas, mozzarella (buffel), geraspte courgette en spek.
Afmaken na het bakken met citroen rasp en pittige honing en parmezaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93yVglzD_6khVKd79jPE_ZD2om0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Giz3uqwYx56QZvKZuEwCKOk8.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
Oekol schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:46:
Je zou ook minder gist kunnen gebruiken. 0,4 gr op een kilo bloem. Dan kan je het eerder uit de koelkast halen en duurt het langer voordat het overrezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38

Oekol

waka waka hey hey

mtr33 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:05:
[...]

Afhankelijk van de stand van je koelkast in welke zone je het deeg hebt staan is 1-2 uur vaak al genoeg. Gewoon er direct uit halen zodra je terug bent.
Hmm dat wordt het ook niet. Ben niet voor 17.30 thuis. Buren ook niet. Dus in de oven zetten of zo? :+

[ Voor 35% gewijzigd door Oekol op 28-09-2025 15:45 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36
Ik zou vanavond een frietje halen en de pizza morgen maken. Het is geen fastfold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Freshouttheoven schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:19:
Hier heb je een baking steel van 6 mm dik en 40 x 30 wat praktischer is zoals Stin00 al aangaf, voor € 43. Hou er rekening mee dat je deze eerst in dient te branden met olie door een zeer dun laagje olie over het oppervlakte te smeren, en erna alles zo goed mogelijk er weer af vegen met keukenpapier. En dit proces minimaal nog een keer herhalen. De steel zal op een gegeven moment vliegroest ontwikkelen, dit is niet schadelijk voor de gezondheid. Je kunt hiermee goede resultaten behalen, zelf bak ik ook regelmatig op een baking steel.
Vliegroest komt door deeltjes van iets anders, dit staal roest gewoon zelf als de brandweer als je hem niet goed genoeg in de olie houdt.
Inderdaad niet schadelijk als je hem gewoon schoon houdt maar wel iets om rekening mee te houden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Toen ik een paar maanden geleden begon met het zelf maken van deeg heb ik 3 kilo Caputo Cuoco bloem besteld bij Italieplein, maar die is nu nagenoeg op na vandaag weer een deeg gemaakt te hebben voor dinsdag a.s.

Ik begrijp dat dit zo'n beetje de beste bloem is, of tenminste één van de beste en bevalt prima. Of is er toch nog een betere bloem? Prijs per kilo maakt me niet zoveel uit.... ;)

En ik zoek nog een goede weegschaal, want mijn huidige Soenhle gevalletje is nog niet op de gram nauwkeurig, laat staan op tienden grammen. Nu is mijn oog gevallen op deze weegschaal van Ooni: https://shop.italieplein.nl/product/ooni-digitale-wegschaal/

Ze hebben veel meer weegschalen natuurlijk, maar deze lijkt me fijn vanwege de 2 verschillende weeg units. Goede keus?

Edit: Laat maar, of het een goede keuze is/was gaat wel blijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlC1BOdlvkAbgIROgTlmyuM2A9Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xXOTOIloGnQd7xz3FL5OyYXA.png?f=user_large

* bvk is ongeduldig... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door bvk op 28-09-2025 19:40 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
bvk schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:49:
Toen ik een paar maanden geleden begon met het zelf maken van deeg heb ik 3 kilo Caputo Cuoco bloem besteld bij Italieplein, maar die is nu nagenoeg op na vandaag weer een deeg gemaakt te hebben voor dinsdag a.s.

Ik begrijp dat dit zo'n beetje de beste bloem is, of tenminste één van de beste en bevalt prima. Of is er toch nog een betere bloem? Prijs per kilo maakt me niet zoveel uit.... ;)

En ik zoek nog een goede weegschaal, want mijn huidige Soenhle gevalletje is nog niet op de gram nauwkeurig, laat staan op tienden grammen. Nu is mijn oog gevallen op deze weegschaal van Ooni: https://shop.italieplein.nl/product/ooni-digitale-wegschaal/

Ze hebben veel meer weegschalen natuurlijk, maar deze lijkt me fijn vanwege de 2 verschillende weeg units. Goede keus?

Edit: Laat maar, of het een goede keuze is/was gaat wel blijken:

[Afbeelding]

* bvk is ongeduldig... ;)
Cuoco vind ik persoonlijk een van de beste bloemsoorten. Een goede weegschaal koop je voor een paar euro op AliExpress. Die van Ooni is echt een cashgrab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

MennoE schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:22:
[...]

Cuoco vind ik persoonlijk een van de beste bloemsoorten.
Ik ben ook benieuwd naar de Manitoba bloem die ik besteld heb, daar lees ik ook goede ervaringen mee.
Een goede weegschaal koop je voor een paar euro op AliExpress. Die van Ooni is echt een cashgrab.
Het zal vast overpriced zijn en betaal je voor de naam. Maar toch heb ik liever iets van een bekend merk (met hopelijk bijbehorende kwaliteit) dan één of andere China prul...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
bvk schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:01:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar de Manitoba bloem die ik besteld heb, daar lees ik ook goede ervaringen mee.

[...]

Het zal vast overpriced zijn en betaal je voor de naam. Maar toch heb ik liever iets van een bekend merk (met hopelijk bijbehorende kwaliteit) dan één of andere China prul...
Ik houd ook niet van 'China prul'. Maar ik heb twee van die prulweegschalen, en die gaan al iets van vier jaar mee. Prima dingen voor iets van € 2 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MennoE schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:26:
[...]

Ik houd ook niet van 'China prul'. Maar ik heb twee van die prulweegschalen, en die gaan al iets van vier jaar mee. Prima dingen voor iets van € 2 per stuk.
Ik heb ook goedkope weegschalen maar heb wel het idee dat de wat duurdere aanzienlijk sneller meten. Dat is voor mij wel een reden om een keer wat beters te kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-10 14:47
Soehnle is een goed merk.
Ook eerst zo een goedkope, ging snel kapot, nu al 5 jaqr een soehnle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04
wittmann1982 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:40:
Zelf ook al jaren lang gebruiker van een Soehnle. En deze kosten je de kop ook niet. Zal verder wel niet heel veel uitmaken maar ik geef mijn geld liever uit bij een bedrijf dat weegschalen als core business heeft als aan een partij die het "erbij" doet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bvk

bvk

Soehnle is natuurlijk een prima merk, maar met het exemplaar wat ik heb had ik geen enkel idee of ik nu een halve of anderhalve gram gist in mijn deeg stopte.... :p Die Ooni is in ieder geval een mooi apparaat waar ik nog veel plezier aan ga beleven. Een hobby mag wat kosten toch?

Anyways, de pizza van vanavond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWSjqquUJx-0gfZH6Y54XIR-dYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TCs0QZ3B2crRImEoyGR2sVhj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5kszip38NUb7vLGT02B8eQVwBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZKIN2Ebi9QVRalwFToZ2SFgU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NNP7342qpJHWdkOydopnvk0l8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lPIMwVrQkIeKi2f4IdUHbfxh.png?f=fotoalbum_large

Met salami, spinata picanta en rauwe ham. Ging er weer goed in :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
wittmann1982 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:40:
Ik heb een soehnle voor het meel zout en water, en een lidl silvercrest mini voor de gist. Kostte 8 euro, P
prima ding.
Pagina: 1 ... 116 117 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.