WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 16:44
Cartman! schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:17:
Pizzaschep met perforatie gekocht nav de adviezen hier en dat scheelde inderdaad in de hoeveelheid griesmeel die op de steen terecht kwam :) Hier t resultaat (totaal 3, derde pizza geen foto meer genomen):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ooni Karu 12G op ~400 graden, caputo rood, 60% hydratatie, bollen van 270gr gedaan dit keer. Thuisfront was erg blij maar vonden t net teveel deeg dus ik ga volgende keer toch terug naar bollen van 200gr. Ik had afgelopen week bij een goede italiaan gegeten met een grote steenoven pizza-oven en het deed er echt heel weinig voor onder.
Lijken vrij klein voor 270 gram deeg? Hoeveelheid deeg zegt niet zoveel als je maar ver genoeg blijft stretchen.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
FinalBob schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Lijken vrij klein voor 270 gram deeg? Hoeveelheid deeg zegt niet zoveel als je maar ver genoeg blijft stretchen.
Passend gemaakt voor de schep dus misschien lijkt t zo door de foto?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15
Cartman! schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:53:
[...]

200 gram is wel erg weinig. Ik doe zelf meestal 230 of 250 gram. Volgens mij was 230 wat er meestal voor Napolitaanse wordt gebruikt. Ik zou vooral even testen (200, 230 en 250 bijvoorbeeld).

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:38
Cartman! schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:53:
[...]

Ik maak ze 270-280 gram en laat het deeg vanvoor en opzij een klein beetje overhangen. Dat is ook makkelijker om ze in de oven te schuiven. Die overhangende stukjes grijpen de steen, zo blijft je deeg ook "groter".

• 418O2
Weswyp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Ik maak ze 270-280 gram en laat het deeg vanvoor en opzij een klein beetje overhangen. Dat is ook makkelijker om ze in de oven te schuiven. Die overhangende stukjes grijpen de steen, zo blijft je deeg ook "groter".
Jij hebt een arc xl? Dat scheelt nogal qua ruimte.

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:15
Heb dit weekend gebakken met bloem van de de Lidl "Italiamo doppio zero". Duidelijk merkbaar dat het lager in eiwitten zit. Tijdens het stretchen werd het deeg erg snel erg dun. Verdere receptuur exact het zelfde als normaal maar met Caputo eigenlijk zelden tot nooit last van.

Gewoon ter info, misschien iets om rekening mee te houden. Ik ga het wel op maken maar denk iets minder nat maken zal ook al helpen.

• Cartman!
  • Niet online
Weswyp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Zoals al gemeld; dat past niet in m'n oven want de pizzaschep past maar net in de opening van de Ooni. Voor mij is de grootte van de pizza overigens helemaal prima met de kleinere bol, ieder z'n voorkeur :)

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:40
418O2 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Zeker bijzonder. Vriendin is chef en was langs, dus dan krijg je dit. Ze had de coquilles met zout en suiker gepekeld en we hebben ze door de helft gesneden en er gelijk op gedaan. Door het pekelen (uurtje oid) was er al vocht onttrokken en ze waren perfect gaar. Temperatuur op de vloer is iets van 380-400 bij mij

De smaak viel zeker niet weg, maar we hadden er niet veel andere smaken bij. Een crème fraiche bodem en wat gefermenteerde citroen er over
Ik ga het eens proberen. Dank voor de tip/ inspiratie!

This train carries saints and sinners

• 418O2
sjors123 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Ik ga het eens proberen. Dank voor de tip/ inspiratie!
Volgens mij had ik er nog een olijfolie overheen gedrizzled waar wat knoflook in zat. Veel meer heb je ook niet nodig

• Weswyp
Cartman! schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Zoals al gemeld; dat past niet in m'n oven want de pizzaschep past maar net in de opening van de Ooni. Voor mij is de grootte van de pizza overigens helemaal prima met de kleinere bol, ieder z'n voorkeur :)
Een rede om te upgraden? :+

Met mijn oude burnhard had ik ook wel wat meer plaats. Dat is toch echt spijtig van die 12inch Ooni toestellen.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-06 15:22

basvn

Breezand - NHN

Van het weekend op de La Feu 3.0 pizza gebakken om even te testen. (had de 2.0 al) want komend weekend voor 15/20 man aan de gang!.

lekker simpel, saus, halve bol mozzarella en wat kaas. eerste was na 20min opwarmen. 2e na z'n 30min. dat was wel nodig ook.

bolletjes van volgens mij 250 gram uit de vriezer gepakt. Molini Pizzuti Tipo 0 bloem gebruikt met 62% water. vond het met het maken van de bollen minder lekker werken dan de Caputo rood

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThH0FNYfvWRlXHnpfUxcylOGLYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zdl9X3mfcQ3TBxchVQuuCb9t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrDkTHmp4SpqpBP1SjusEwpa5KE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oAo4gr17jK7BcKOmx0pupnYk.png?f=fotoalbum_large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Cartman!
  • Niet online
Weswyp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Een rede om te upgraden? :+

Met mijn oude burnhard had ik ook wel wat meer plaats. Dat is toch echt spijtig van die 12inch Ooni toestellen.
Voor mij is die Ooni helemaal top qua grootte en gebruik dus zeker geen reden om te upgraden :)

• 418O2
Cartman! schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Voor mij is die Ooni helemaal top qua grootte en gebruik dus zeker geen reden om te upgraden :)
Groter is ook niet per se beter voor pizza imo.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:06
418O2 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:26:
[...]

Groter is ook niet per se beter voor pizza imo.
Ik denk van wel.

Je hebt meer ruimte om te draaien wst handig is als je pizza net wat te groot geworden is of een beetje langwerpig door verkeerd lanceren.

en je kan de pizza wat verder van de vlam af leggen waardoor de vlamkant niet meteen te snel bakt of al zwart begint te worden.

• Weswyp
3dmazter schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:54:
[...]

Ik denk van wel.

Je hebt meer ruimte om te draaien wst handig is als je pizza net wat te groot geworden is of een beetje langwerpig door verkeerd lanceren.

en je kan de pizza wat verder van de vlam af leggen waardoor de vlamkant niet meteen te snel bakt of al zwart begint te worden.
Dit dus. Ik zou nooit terug willen naar een kleiner model. Je kan veel makkelijker je pizza draaien. Je hebt meer voeling met de vlam (zeker op een Arc waar het aan de zijkant zit). Natuurlijk kost het iets, maar ik bak zo goed als elke week pizza. Vorig weekend heb ik 18 pizza's gemaakt voor het verjaardagsfeestje van mijn vrouw. 12 pizza's voorgebakken en 6 "live" gemaakt. Het zijn dan allemaal pizza's van 30 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emh2lkyK-7I6CxFxGy6QWNvlnPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzDMcL2uT7tMDwww04RIG3BS.jpg?f=fotoalbum_large

• _Sjaak_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-06 21:46
Weswyp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:13:
[...]

Dit dus. Ik zou nooit terug willen naar een kleiner model. Je kan veel makkelijker je pizza draaien. Je hebt meer voeling met de vlam (zeker op een Arc waar het aan de zijkant zit). Natuurlijk kost het iets, maar ik bak zo goed als elke week pizza. Vorig weekend heb ik 18 pizza's gemaakt voor het verjaardagsfeestje van mijn vrouw. 12 pizza's voorgebakken en 6 "live" gemaakt. Het zijn dan allemaal pizza's van 30 cm.

[Afbeelding]
Hoe bak jij ze voor? Doe je alleen de bodem met saus of alleen de bodem?

• Weswyp
_Sjaak_ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:46:
[...]

Hoe bak jij ze voor? Doe je alleen de bodem met saus of alleen de bodem?
Bodem, saus en kaas. Bakken tot de onderkant van de pizza goed is en de korst gestegen is. Dan eruit. Bij het opnieuw bakken heb ik de toppings erop gedaan en terug erin. Omdat de onderkant al goed gebakken was, moet ik ook niet wachten tot de steen warm genoeg is. Bovenwarmte is genoeg. Ging heel vlot. Heb die ronde roosters en houders van Amazon. Super handig.

• reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:31
Terrie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Ja die Nuvola is echt top. In combinatie met Manitoba heb ik nog niet geprobeerd. Merk je verschil tussen red caputo en manitoba?
Leuk dat je weer reageer haha. Ik moest m'n eigen post bekijken of ik cuoco had vermeld maar zie dat je vorig jaar ergens op de een post had gereageerd waarin ik dus cuoco gebruikte.
Ga je voor de 70% Nuvola / 30% Manitoba mix, dan lever je smaaktechnisch wel wat diepte in (Manitoba is behoorlijk neutraal qua tarwesmaak), maar man... die textuur is bizar. Omdat Manitoba zo achterlijk hoog in z'n eiwitten zit, trek je echt flinterdunne, glanzende glutenvliezen. Resultaat is een mega krokante 'shell' met een bizar luchtige corniccione . Nadeel is wel dat het deeg door de Manitoba flink wat 'elastisch geheugen' heeft; je moet het echt de tijd geven om te ontspannen na het opbollen, anders springt het geheid terug bij het vormen.

• 3dmazter
Weswyp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Bodem, saus en kaas. Bakken tot de onderkant van de pizza goed is en de korst gestegen is. Dan eruit. Bij het opnieuw bakken heb ik de toppings erop gedaan en terug erin. Omdat de onderkant al goed gebakken was, moet ik ook niet wachten tot de steen warm genoeg is. Bovenwarmte is genoeg. Ging heel vlot. Heb die ronde roosters en houders van Amazon. Super handig.
Bak je ze dan ook af op die roosters zodat je geen onderwarmte krijgt en alleen de bovenkant bakt.

• Weswyp
3dmazter schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:55:
[...]

Bak je ze dan ook af op die roosters zodat je geen onderwarmte krijgt en alleen de bovenkant bakt.
Heb ik geprobeerd, maar ik krijg ze niet goed gedraaid met mijn draaischep. Ik zorg gewoon dat mijn steen niet te heet is. Vlam ook lager.

• Oekol
  • Laatst online: 07:42

Oekol

waka waka hey hey

Morgen weer pizza's maken. Gisteravond deeg gemaakt: 90% tipo 00 en 10% integrale

Heb het rond een uur of 21u gemaakt en heb het toen tot vanmorgen buiten de koelkast laten rijzen (als test). Nu opgebold en koelkast in.

Morgen 3 a 4 uur van te voren er uit om op kamertemperatuur te laten komen denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lHlSxBKOblSQXd6uFiu2is4Ljw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGKERkmDgnE1lZZzgC0B90WG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93-1AhhMtB9BpJZKtdKyehrZXrs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc2IX463uCKEh39f4kRhgO1L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcd0i1cGP53SeXhV14EcWjXdnzI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CKbvrwYSaFieYuHU4Nw097Q.jpg?f=fotoalbum_tile

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
Nadeel van zelf pizza's bakken is dat de kinderen het bijna altijd willen eten.. normaal plan ik het van te voren maar de kinderen waren een beetje ziek en die wilden dit heel graag eten.

Dus zaterdag om 15.00 begonnen met deeg en eerste pizza kwam om 18.25 uit de oven. Een simpele pizza met normale kaas, ze houden van meer NYP-style pizza dus op lagere temperatuur (circa 300 graden) iets langer in de oven. Kijkend naar het deeg denk ik dat een napolitaanse style ook goed was gelukt...

5 bollen a 300 gram, manitoba 720 gram, 180 semolina fijn, 62% water, 22g zout, 20 g olijfolie en meer gist dan normaal 6 gram gezien korte tijd.

Deeg na het kneden -> laten rijzen -> ballen van gemaakt -> laten rijzen -> pizza's maken -> pizza.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ydio-QKGCMNuANj44D1JE5Q-4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObqXZjGGjZlUaTqb2oGOOEjy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk3Sy7tg_lddaVGcDRC6tnPWAlQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCbwcPaA2OkyhbYXBLQw9Hvb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfdO9aL68JvxJLW62QGxyBizyYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eH9SqbKhnop4H3ZZANP8n0yQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNYJY-tTPtt84WI-JrXVmF-cATU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDmhXWYuXbwDMR5mFI4tfeoZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkfL9R6KepiYHPJD5YK9jscr6cY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvITq4j2tSDXYhubDRCV2gla.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnAr7mwxcefj17wA-zFrIrDNzHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZFDVKHNHW5s9gTDqeYaWq7Q.jpg?f=fotoalbum_tile

• 3dmazter
Weswyp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Heb ik geprobeerd, maar ik krijg ze niet goed gedraaid met mijn draaischep. Ik zorg gewoon dat mijn steen niet te heet is. Vlam ook lager.
je kan dan toch het hele rooster met pizza er uit halen met normale schep en dan buiten de oven draaien?

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 21:16
Al een week of twee hier aan het lezen. Van de week al een paar keer een pizza gebakken op een Lidl pizzasteen . Behoorlijk verschil zeg met alles wat je normaal in de oven bakt. Wil eigenlijk al naar een volgende fase met een dedicated pizza oven.

Denk dan aan de Unold Luigi. Hoe is de kwaliteit van deze oven kwa materiaal, temp stabiliteit en vervangende steen, reinigen? Temp instelling? Kan men daar in focaccia gebakken worden? Of korte stokbrood/brood bolletjes?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Lord Anubis schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:45:
Al een week of twee hier aan het lezen. Van de week al een paar keer een pizza gebakken op een Lidl pizzasteen . Behoorlijk verschil zeg met alles wat je normaal in de oven bakt. Wil eigenlijk al naar een volgende fase met een dedicated pizza oven.

Denk dan aan de Unold Luigi. Hoe is de kwaliteit van deze oven kwa materiaal, temp stabiliteit en vervangende steen, reinigen? Temp instelling? Kan men daar in focaccia gebakken worden? Of korte stokbrood/brood bolletjes?
Ik heb hem staan voor als ik pizza bak op dagen van regen/veel wind of als het echt koud is. Anders bak ik pizza buiten in een Ooni op hout/houtskool.

Resultaat is net zo goed als bakken met de Ooni, dus goede boven/onderwarmte (400 graden) voor alle soorten pizza’s.

Bruikbare hoogte is ongeveer de breedte van een normale mobiel. Op youtube zijn wat testen te vinden.

Instellen gaat wat omslachtig maar als je het door hebt dan valt het mee.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:10
Vrijdag poging 2 voor mij en mijn 1e oven. 1e poging redelijk verlopen.

Aanpassing voor vrijdag: Oven langer laten voorverwarmen zodat de steen ook echt warm is.

Tips nodig voor het deeg, ik heb Sligro bollen in de diepvries, vrijdag wordt het behoorlijk warm. Hoe kan ik deze het beste laten ontdooien? Bij de eerste poging waren ze een klein beetje uitgedroogd namelijk.

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:44
Dirk0s schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:29:

Aanpassing voor vrijdag: Oven langer laten voorverwarmen zodat de steen ook echt warm is.

Tips nodig voor het deeg, ik heb Sligro bollen in de diepvries, vrijdag wordt het behoorlijk warm. Hoe kan ik deze het beste laten ontdooien? Bij de eerste poging waren ze een klein beetje uitgedroogd namelijk.
Ontdooien onder een natte theedoek is mijn ervaring

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Lord Anubis schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:45:

Plus:
  1. Lekkere pizza's, temperatuur voor mij hoog genoeg, en kan prima meerdere pizza's doorbakken.
  2. Prijs t.o.v. sommige van de meer luxe merken.
  3. Nog net handzaam genoeg om zonder je rug te breken van en naar de keuken te sjouwen.
Min:
  1. niet gebruiksvriendelijk qua instellen, als je (om wat voor reden ook) een andere temperatuur boven of onder wil moet je 'opnieuw' beginnen, knoppen zou fijner zijn.
  2. Rumoerig, er zit een ventilatortje in dat best wel herrie maakt, dat was wel even wennen tov de G3 ferrari die ik hiervoor had.
  3. Met de steen die er standaard in zat en de max temperatuur (450 voor mijn versie) brand de bodem wel makkelijk aan. Heb een biscotto besteld, dat is wat mij betreft voor deze oven wel een must als je napolitaanse temperaturen gaat gebruiken.
Geen ervaring met stokbrood of foccacia.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Krijg je die niet in een individueel bakje of zo?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• 418O2
HvanL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:31:
[...]

Ontdooien onder een natte theedoek is mijn ervaring
Of een afgesloten bakje. Nooit open in elk geval.

Ik zou ze de dag ervoor in de koelkast doen en dan een uur of 4 van te voren er uit (afgedekt dus)

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:15

Moet zeggen dat ik altijd mijn deegjes ontdooi in de koelkast 2 graden. Niet daarbuiten, anders begint de buitenkant van je bol welke ontdooid is alweer met rijzen en de binnenkant is nog bevroren (wat dus niet gaat rijzen). Meestal een dag (24u) van tevoren leg ik ze in een deegkrat in de koelkast. In iedergeval zo lucht dicht mogelijk.

Weet niet precies hoe de sligro bollen verpakt zijn maar als ze vacuum verpakt zijn gewoon lekker daarin laten zitten. En anders apart verpakken in bakjes van tupperware of whatever dat je hebt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Fragger123 op 20-05-2026 20:49 ]

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

En vandaag was het dus baktijd.

Toppings waren mozzarella light, pastrami, kip, kalkoen, paprika en kaas in verschillende samenstellingen. Moest een beetje eiwitrijk zijn zegmaar ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj5d4kWJxGWAXGJlOD_cNYJo0Dg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2NbCFI3rc6Zwi1LC6jQTRsk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqbMEi0ijf7ofQ9WJpTo9Nw1wq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5C9Z9DAcb2cgTFjwhaPbgaQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfNt1obPPkscQCxk7Lc9J4afrzA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWt8rayiBhp7m4v1aZg0YLfI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sURH_j3wkOESNBBCDaEtfcP7zkU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNOaNfaFiVX7olbusRWZKaPM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGr6WS0fBDS38_QS-KJC3TDyDGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRU5jpxB2TUsDbcjSual3EX1.jpg?f=fotoalbum_tile

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:55

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik had al een tijdje geen pizza meer gegeten, dus dat vandaag maar even ingehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzmmRNVL5Jfzo-2qhGoor3Z8bsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzcJlHzYWa9M1OblZsl85do9.png?f=fotoalbum_large

Le 5 Stagioni Oro tipo 00, 65% hydratatie, 48 uur koelkast rijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSt6nJSDFOH8bOkTFWDdkzuY5x4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FkY28goaTv8PTZ5mjx7Og6Br.png?f=fotoalbum_large

Vijf tegelijk gebakken, want ik had honger... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thdM_fMtpB_OjRU05w4YoFCRUI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WTUUyXAgsJRdVKLVXuZrsHLo.png?f=fotoalbum_large

Helaas staat die oven maar op 300c, dus een Napolitaanse pizza zit er niet in, maar dit was ook best eetbaar ;)

Specs

• Dirk0s
Fragger123 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Moet zeggen dat ik altijd mijn deegjes ontdooi in de koelkast 2 graden. Niet daarbuiten, anders begint de buitenkant van je bol welke ontdooid is alweer met rijzen en de binnenkant is nog bevroren (wat dus niet gaat rijzen). Meestal een dag (24u) van tevoren leg ik ze in een deegkrat in de koelkast. In iedergeval zo lucht dicht mogelijk.

Weet niet precies hoe de sligro bollen verpakt zijn maar als ze vacuum verpakt zijn gewoon lekker daarin laten zitten. En anders apart verpakken in bakjes van tupperware of whatever dat je hebt :)
Ze zitten in 1 grote zak, niet vacuüm dus. Ik heb er nu 3 uitgehaald en apart in Tupperware bakjes in de koelkast gezet.

Ga ze rond uur of 15:00 uit de koelkast halen met de deksels erop laten. Mocht dit niet werken ga ik volgende keer met natte theedoek proberen!

• 3dmazter
-knip- niet de bedoeling

[ Voor 76% gewijzigd door ZieMaar! op 22-05-2026 15:21 ]

• Dallie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-06 12:41
Dallie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:43:
Zojuist Gozney Arc gekocht als vervroegd verjaardagscadeau voor mijzelf :P . Zondag komt meteen 12 man op verjaardag van mijn vrouw. Iemand tips voor eerste gebruik van pizza oven met dergelijke temperaturen? Hoorde bijvoorbeeld over opwarmen met maximale vlam, bakken met lage vlam? Op welke temperatuur focussen jullie je voor Napolitaanse of NY? Ik heb nog geen infrarood thermometer, dus doe het met de interne thermo van Gozney. Hartstikke bedankt voor alle tips alvast!
Niet ontevreden met het resultaat! Eerste drie foto's gemaakt, vervolgens niet meer. Toch best stressvol, 12 man bij het eerste gebruik, dus had geen mentale ruimte over om nog meer foto's te maken. De pizzasteen bungelde tussen 430 en 330 (na enkele pizza's) uit mijn hoofd. Leerpunten zitten hem o.a. in pizzasteen heet houden en beter leren omgaan met het vuur. Koos nu voor minimale vlam bij launch, regelmatig keren en dan waren ze meestal na 2-2.5 minuut klaar. Nu werden gehele randen zwart ipv alleen leopard spots. Vanavond gaat ie weer aan, ditmaal met zelfgemaakt deeg (1000g bloem, 600g water, 30g zout, 1g droge gist, 2u bulkrijs, 4-6u bolletjesrijs op +/- 20°C is het doel).

Feedback ontvang ik graag!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J4FN3ZcF/PXL-20260517-163815172.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/htgd1sQ6/PXL-20260517-160122697.jpg
MAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J4FN3ZcF/PXL-20260517-163815172.jpg

• 205Gutmann
  • Laatst online: 22:00
@bvk Wat is dat voor indrukwekkende oven? :o

(iIk heb op het merk gezocht, maar het lijkt custom made?)

• bvk

bvk

205Gutmann schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:30:
@bvk Wat is dat voor indrukwekkende oven? :o

(iIk heb op het merk gezocht, maar het lijkt custom made?)
Ik weet er helaas niet veel van af, maar dat de oven custom made is lijkt me heel reëel. Ik ben allang blij dat ik er af en toe pizza's in mag bakken op rustige momenten...

@Dallie
zelfgemaakt deeg (1000g bloem, 600g water, 30g zout, 1g droge gist, 2u bulkrijs, 4-6u bolletjesrijs op +/- 20°C is het doel).
Wat voor bloem gebruik je? 60% hydratatie is voor pizza niet erg veel, 30 gram zout is wél erg veel en 1 gram gist weer te weinig voor zo'n korte rijs.

Mijn deeg van de vorige post:
1000 gram bloem
650 gram water
20 gram zout
2 gram gist

En dat is met 48 uur koelkast rijs plus 6 uur op "kamer" temperatuur.

Specs

• Dallie
bvk schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:09:
[...]

Ik weet er helaas niet veel van af, maar dat de oven custom made is lijkt me heel reëel. Ik ben allang blij dat ik er af en toe pizza's in mag bakken op rustige momenten...

@Dallie

[...]

Wat voor bloem gebruik je? 60% hydratatie is voor pizza niet erg veel, 30 gram zout is wél erg veel en 1 gram gist weer te weinig voor zo'n korte rijs.

Mijn deeg van de vorige post:
1000 gram bloem
650 gram water
20 gram zout
2 gram gist

En dat is met 48 uur koelkast rijs plus 6 uur op "kamer" temperatuur.
Ik had Molino Chiavazza (W230-260). Recept kwam uit Pizzabijbel, maar zij deden 1.7g gist en ChatGPT adviseerde dat sterk af en zei 0.5-0.9g gist gezien de temperatuur van 22-24 graden gisteren. PizzaApp gaf overigens nog hogere gist aan (2-2.5). Ik merk dat ik zoekende ben in gist hoeveelheden, als beginner overigens. Sommige recepten doen 7g droge gist bij 8u kamertemp, andere doen 1g droge gist; hetzelfde bij cold proof. Als ik jouw recept zie denk ik: 2g gist met koelkast rijs, dan had ik véél meer gist moeten hebben voor same day rijs toch? Want meer gist bij korte rijstijd en warmte, is de regel toch?

Eindresultaat was inderdaad teleurstellend: niet luchtig, dus wss onvoldoende gefermenteerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Dallie op 23-05-2026 09:42 ]

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Dallie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Ik had Molino Chiavazza (W230-260). Recept kwam uit Pizzabijbel, maar zij deden 1.7g gist en ChatGPT adviseerde dat sterk af en zei 0.5-0.9g gist gezien de temperatuur van 22-24 graden gisteren. PizzaApp gaf overigens nog hogere gist aan (2-2.5). Ik merk dat ik zoekende ben in gist hoeveelheden, als beginner overigens. Sommige recepten doen 7g droge gist bij 8u kamertemp, andere doen 1g droge gist; hetzelfde bij cold proof. Als ik jouw recept zie denk ik: 2g gist met koelkast rijs, dan had ik véél meer gist moeten hebben voor same day rijs toch? Want meer gist bij korte rijstijd en warmte, is de regel toch?

Eindresultaat was inderdaad teleurstellend: niet luchtig, dus wss onvoldoende gefermenteerd.
Het rijzen en fermenteren kan je sturen door bollen warmer (versnellen) of kouder (vertragen) te zetten. Mijn ervaring is om dubbel zoveel droge gist te gebruiken als geadviseerd. Het is een stukje sturing en niet zoveel uur dit en dan zoveel uur dat “omdat dat in de app of het boek staat”.

Leer van wat er gebeurt en hoe beter je het gaat begrijpen hoe beter het resultaat wordt.

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-05 08:13
Ik gebruik verse gist voor mijn pizza's. Hoeveel gram zouden jullie adviseren bij 1 kilo bloem (Caputo Pizza), 62% water, 20 gram zout? Ik doe de bollen 24 uur in de koelkast en daarna nog 2 a 3 uur buiten de koelkast.

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

mirod schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:45:
Ik gebruik verse gist voor mijn pizza's. Hoeveel gram zouden jullie adviseren bij 1 kilo bloem (Caputo Pizza), 62% water, 20 gram zout? Ik doe de bollen 24 uur in de koelkast en daarna nog 2 a 3 uur buiten de koelkast.
Gebruik de PizzApp en je weet het.

• Dallie
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Gebruik de PizzApp en je weet het.
Eerder zei je dubbele doses gist te hanteren, is dat ook t.o.v. de PizzApp? Vind de hoeveelheden gist daar al aan de hoge kant

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Dallie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:59:
[...]

Eerder zei je dubbele doses gist te hanteren, is dat ook t.o.v. de PizzApp? Vind de hoeveelheden gist daar al aan de hoge kant
Klopt, maar werkt beste bij mij. Ik doe altijd eerst een paar uur bulkrijs (eerder even laten rusten), dat rijzen goed start, daarna opbollen en koelkast in. De bakdag gaan ze vanuit de koelkast in de keuken en gedurende de dag kijk ik hoe de bollen zich ontwikkelen. Als het te snel gaat weer koelkast in en uurtje voor daarvoor weer eruit. Heb daarna nooit nog massieve amper gerezen bollen.

overigens, als het echt warm in huis is dan doe ik wat minder gist want temperatuur compenseert dat weer.

[ Voor 8% gewijzigd door PeepPeepPeep op 24-05-2026 13:06 . Reden: irri spellingcontrole ]

• bvk

bvk

mirod schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:45:
Heb je al eerder met verse gist gewerkt? Vaak gebruikt men 3x zoveel verse gist vergeleken met droge gist, voor een 24 uur in de koelkast op een kilo bloem zou ik 3 gram droge gist gebruiken, dus 9 gram verse.

Maar er spelen uiteraard meer factoren mee, dit is slechts een grove richtlijn.

Specs

• Dirk0s
Poging 2 vrijdag ging een stuk beter , volgens mij 3 prima pizza’s gemaakt. 1 dingetje:

Heel veel vocht in het midden van de pizza , iemand een idee hoe dit kan? De mozzarella, teveel saus?

Mutti pizzasaus en een mozzarella van de AH

• 418O2
Kan beide. Heb je de mozzarella laten uitlekken? Ik kook de pizzasaus tegenwoordig ook altijd een beetje in, dat helpt ook

• Lord Anubis
418O2 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:59:
Kan beide. Heb je de mozzarella laten uitlekken? Ik kook de pizzasaus tegenwoordig ook altijd een beetje in, dat helpt ook
Doe je het dan warm erop of weer afgekoeld?

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:55
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:23:
[...]

Klopt, maar werkt beste bij mij. Ik doe altijd eerst een paar uur bulkrijs (eerder even laten rusten), dat rijzen goed start, daarna opbollen en koelkast in. De bakdag gaan ze vanuit de koelkast in de keuken en gedurende de dag kijk ik hoe de bollen zich ontwikkelen. Als het te snel gaat weer koelkast in en uurtje voor daarvoor weer eruit. Heb daarna nooit nog massieve amper gerezen bollen.

overigens, als het echt warm in huis is dan doe ik wat minder gist want temperatuur compenseert dat weer.
Is ook mijn ervaring. PizzaApp is heel fijn, alleen gist verdubbel ik.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dirk0s schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:32:
Heel veel vocht in het midden van de pizza , iemand een idee hoe dit kan? De mozzarella, teveel saus?
Vet van salami e.d.?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• 418O2
Lord Anubis schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Doe je het dan warm erop of weer afgekoeld?
Warmig

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:29

arie_papa

Running on Ubuntu

Eerst desembrood bakken en daarna pizza. Dat is het plan. 2 stenen op elkaar... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec9lSvQio7CjMSBAZ6mO1Jw2B1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXvukxjCiS9OUPNYUkLvMB6h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcBECBLsUoZzcOvvh6ln5eH4oD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJMppJpom39v6ICu9oevnJmY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEjDv4z6ZSUE6lCmb0jIoXZ7m9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtydUIdTPfaxuvCdMHLqgdVF.jpg?f=fotoalbum_large

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• reAaa
  • Laatst online: 09:31
reAaa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:12:
6-7 KT/ 50u koelkast. 70% nuvola / 30% Manitoba / 68% hydratatie / 2,5% zout.

Gebakken in een roccbox en deeg gemaakt met halo pro spiraalmixer
Deze keer zelfde recept maar dan 70% hydratatie. Merkte weinig verschil met vorige keer behalve dat het deeg deze keer (logischerwijs) moeilijker hanteerbaar was.

Volgende keer maar eens een BIGA recept proberen, kijken hoe dat gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rr2BE2pb3TX0B4dK81yGCuCeU1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qR4BSsOb5Slvyg0f31WwqNiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtC6dN77flEaZmXzwaUCrK1njZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUa4tbkpZon6v2siSVYOA1cW.jpg?f=fotoalbum_large

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

headout

Oi oi!

arie_papa schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:33:
Eerst desembrood bakken en daarna pizza. Dat is het plan.
Maak je het pizzadeeg ook op basis van desem? Ik bak regelmatig desembrood, maar pizzadeeg nog niet geprobeerd.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ha,
Wel geprobeert, maar ik word er niet heel blij van. Oorzaak vooral overrijs waardoor er snel gaten ontstaan. Gisteren idem zonder desem. Veel gevloek, weinig pizza

headout schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:54:

[...]

Maak je het pizzadeeg ook op basis van desem? Ik bak regelmatig desembrood, maar pizzadeeg nog niet geprobeerd.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44

Sabbi

je denkt aan mij.

Voor de Pinksteren zaten we in een vakantiehuisje, daarom geen zuurdesem maar gistdeeg gemaakt van 1kg bloem met 62% hydratatie en 1.8% zout en 1.6 gram gist. 15 uur bulk in de koelkast en daarna opbollen en nog 4 uur op kamertemperatuur. Had eigenlijk de bulkrijs langer moeten doen, maar omdat het zo lekker warm was kwam het uiteindelijk toch nog goed.

Flammküchen met spekjes, ui en münsterkaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOEFEkjTWw0Zxjy-0G2QfE4LlkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLRTmIzchbPbqmv6m1iRjCCx.jpg?f=fotoalbum_large

Flammküchen met geitenkaas, honing en olijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PyOxPkllwG6kAkb9fLm2ejHLoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzCmL3luJD12zd66BaIxTfwg.jpg?f=fotoalbum_large

Flammküchen met ik heb teveel asperges gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dLzmVX0nAdsfJ4cEY0Am-UZY8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnIadgu9mvMbMmCOrer97kl2.jpg?f=fotoalbum_large

• Weswyp
Voor de geïnteresseerden, er zijn summer sales voor Gozney: https://pizzastore.nl/product-categorie/merken/gozney

• 3dmazter
Bij gozney zelf ook. https://eu.gozney.com/

Sterker nog ik heb net icm een referral code een Arc XL gekocht voor €720,- Hele nette prijs vind ik.

• Lord Anubis
@Sabbi Die Asperges, waren die nog zacht? Had ook eens Asperges gebruikt maar werden meer boomtakjes. Ze, de pizza’s, zien er wel lekker uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Lord Anubis op 27-05-2026 10:59 ]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44

Sabbi

je denkt aan mij.

@Lord Anubis Ik heb ze voorgebakken in de koekenpan met wat olijfolie zodat ze van binnen gaar werden.

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:37
Ik gooi groene asperges altijd rauw op de pizza, die hebben niet zoveel hitte nodig om te garen. Vooraf even inwrijven met wat olijfolie. En dan na het bakken wat serranoham eroverheen. Mijn favoriete pizza.

Oven is trouwens houtgestookt, pizza's gaan er een minuut of 2 in bij ~400 graden steentemperatuur.

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:21
Ola Tweakers!

Ik zal mij hier ook maar eens gaan melden. Al enige tijd (zeker een jaar) speel ik met de gedachte om zelf pizza te gaan bakken. Dit forum heeft daar flink aan bijgedragen met al de prachtige pizza's die hier voorbij kwamen. Het bleef echter een behoorlijke investering om alles aan te schaffen en hier hikte ik nogal tegenaan.

Desalniettemin heb ik de afgelopen tijd veel gerechten gekookt uit de Italiaanse keuken (driemaal hoezee voor de Pastabijbel van Roberta Pagnier, echt een aanrader ;)) en ben ik behoorlijk geïnspireerd geraakt. Daarnaast zijn er ook heel veel smakelijke vegetarische gerechten te vinden in de Italiaanse keuken, wat goed uitkomt met mijn vegetarische partner. Al met al genoeg reden om dan nu de volgende stap te maken in de Italiaanse keuken en mijn hardverdiende euro's stuk te slaan op een goede pizzaoven.

Naar aanleiding van het doornemen van dit forum en mijn persoonlijke wensen was het duidelijk dat ik een elektrische oven wilde. Lang verhaal kort; na lang wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt voor een Macte Nettuno en heb deze online bij Macte besteld. Een dikke week later staat deze deze dan nu bij mij in de keuken. Gisteren uitgepakt en ingebakken en morgen zal ik dan de eerste zelfgemaakte pizza's gaan bakken! Ik ben heel erg benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvQVZRVJ0uFZ6xKs-hrMyvB8Ukw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47sv6qSr3tXtY0bYUyf9vWBh.jpg?f=fotoalbum_large

De Macte Nettuno. Ik ben voor een hoog model gegaan omdat ik de optie wilde openhouden om er ook brood in de kunnen bakken in de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGClL3ctAzKtMHelayfeP33tmr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6B8ebEWBp1wuxeuASmo9y3K.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn allereerst gemaakte pizzadeeg in Babadoh bakjes. 4 bollen á 220 gram.
-557 gram Caputo Pizzeria bloem
-301 ml water
-1 gram droge gist
-9,5 gram zout
-11,5 gram olie

Optimale baktemperatuur voor dit recept moet ik nog even gaan uitvogelen. Idee is om het de eerste keer niet al te complex te maken en voor Margherita's te gaan. Twee extra bollen gemaakt om te 'verknoeien' mocht dat het geval zijn.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
@Anniedrew

Mooie oven d:)b

Waar heb je dat recept vandaan? Want hoeveelheid water vind ik erg laag. Je hebt nu 54% water.
En waarom gebruik je olie? Het lijkt erop dat je een recept hebt voor pizza in een gewone keukenoven op lagere temperatuur. Of je moet dit willen bakken in de Macte, maar deze is geschikt voor zeer hoge temperatuur.

Olie kun je weglaten als je op hoge temperatuur bakt. Dit voegt niks toe mijn inziens. Is alleen handig als je op lagere temperatuur bakt, dan droogt de rand niet zo snel uit.

En ik zou persoonlijk je hydratatie verhogen naar minimaal 60%, liefst nog iets hoger, maar dan wordt het wat lastiger hanteerbaar. Maar 60-62% is nog makkelijk hanteerbaar en niet plakkerig. Gebruik wel semolina om je bollen te vormen, want anders plakt het aan je werkplek.

[ Voor 6% gewijzigd door Highfive95 op 29-05-2026 09:57 ]

• Anniedrew
Highfive95 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:
@Anniedrew

Mooie oven d:)b

Waar heb je dat recept vandaan? Want hoeveelheid water vind ik erg laag. Je hebt nu 54% water.
En waarom gebruik je olie? Het lijkt erop dat je een recept hebt voor pizza in een gewone keukenoven op lagere temperatuur. Of je moet dit willen bakken in de Macte, maar deze is geschikt voor zeer hoge temperatuur.

Olie kun je weglaten als je op hoge temperatuur bakt. Dit voegt niks toe mijn inziens. Is alleen handig als je op lagere temperatuur bakt, dan droogt de rand niet zo snel uit.

En ik zou persoonlijk je hydratatie verhogen naar minimaal 60%, liefst nog iets hoger, maar dan wordt het wat lastiger hanteerbaar. Maar 60-62% is nog makkelijk hanteerbaar en niet plakkerig. Gebruik wel semolina om je bollen te vormen, want anders plakt het aan je werkplek.
Thanks voor je reactie!

Het recept is grotendeels gebaseerd op die van Simon Giaccotto uit de Pizzabijbel. Deze heb ik eerst maar als uitgangspunt genomen om 'ergens' te beginnen en met het voordeel dat deze nog erg gemakkelijk hanteerbaar is voor een beginneling.

Je tip omtrent olie en dat deze op hoge temperatuur weinig toevoegt wist ik nog niet. Deze neem ik mee voor de volgende keer. Het zelfde geldt voor de hydratatie. Goed om te horen dat 60% ook nog goed hanteerbaar is. Wellicht dat ik vandaag nog wel een deeg maak voor zondag. Maak ik er een pizzaweekendje van ;)

• 418O2
Wat ik zelf erg lekker vond is een deel van de bloem vervangen door semolina (10-20%)

• FinalBob
Anniedrew schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:45:
Ola Tweakers!

Ik zal mij hier ook maar eens gaan melden. Al enige tijd (zeker een jaar) speel ik met de gedachte om zelf pizza te gaan bakken. Dit forum heeft daar flink aan bijgedragen met al de prachtige pizza's die hier voorbij kwamen. Het bleef echter een behoorlijke investering om alles aan te schaffen en hier hikte ik nogal tegenaan.

Desalniettemin heb ik de afgelopen tijd veel gerechten gekookt uit de Italiaanse keuken (driemaal hoezee voor de Pastabijbel van Roberta Pagnier, echt een aanrader ;)) en ben ik behoorlijk geïnspireerd geraakt. Daarnaast zijn er ook heel veel smakelijke vegetarische gerechten te vinden in de Italiaanse keuken, wat goed uitkomt met mijn vegetarische partner. Al met al genoeg reden om dan nu de volgende stap te maken in de Italiaanse keuken en mijn hardverdiende euro's stuk te slaan op een goede pizzaoven.

Naar aanleiding van het doornemen van dit forum en mijn persoonlijke wensen was het duidelijk dat ik een elektrische oven wilde. Lang verhaal kort; na lang wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt voor een Macte Nettuno en heb deze online bij Macte besteld. Een dikke week later staat deze deze dan nu bij mij in de keuken. Gisteren uitgepakt en ingebakken en morgen zal ik dan de eerste zelfgemaakte pizza's gaan bakken! Ik ben heel erg benieuwd :)

[Afbeelding]

De Macte Nettuno. Ik ben voor een hoog model gegaan omdat ik de optie wilde openhouden om er ook brood in de kunnen bakken in de toekomst.

[Afbeelding]

Mijn allereerst gemaakte pizzadeeg in Babadoh bakjes. 4 bollen á 220 gram.
-301 ml water
-1 gram droge gist
-9,5 gram zout
-11,5 gram olie

Optimale baktemperatuur voor dit recept moet ik nog even gaan uitvogelen. Idee is om het de eerste keer niet al te complex te maken en voor Margherita's te gaan. Twee extra bollen gemaakt om te 'verknoeien' mocht dat het geval zijn.
Gefeliciteerd met deze prachtige aankoop! Mooi oven zeg.

Ik zou het deeg ook iets anders doen, bollen ook iets zwaarder maken zodat ze of iets groter worden of de rand lekker dik blijft. Voor 4x 230

564 gram Caputo
338 gram water
17 gram zout
1 gram gist

Savonds maken, dan nachtje in de koelkast en sochtends vroeg eruit om de dag lekker te laten rijzen. Dan heb je echt op een heel makkelijke manier een top deegje.

Succes, ik kijk uit naar je baksels!

• Anniedrew
FinalBob schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Gefeliciteerd met deze prachtige aankoop! Mooi oven zeg.

Ik zou het deeg ook iets anders doen, bollen ook iets zwaarder maken zodat ze of iets groter worden of de rand lekker dik blijft. Voor 4x 230

564 gram Caputo
338 gram water
17 gram zout
1 gram gist

Savonds maken, dan nachtje in de koelkast en sochtends vroeg eruit om de dag lekker te laten rijzen. Dan heb je echt op een heel makkelijke manier een top deegje.

Succes, ik kijk uit naar je baksels!
Thanks en bedankt voor je Reactie! Het deegrecept ga ik zeker uitproberen, lijkt me ideaal qua timing met werk. Er komt binnenkort ongetwijfeld een update met de gemaakte baksels 😉

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Anniedrew schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Thanks voor je reactie!

Het recept is grotendeels gebaseerd op die van Simon Giaccotto uit de Pizzabijbel. Deze heb ik eerst maar als uitgangspunt genomen om 'ergens' te beginnen en met het voordeel dat deze nog erg gemakkelijk hanteerbaar is voor een beginneling.

Je tip omtrent olie en dat deze op hoge temperatuur weinig toevoegt wist ik nog niet. Deze neem ik mee voor de volgende keer. Het zelfde geldt voor de hydratatie. Goed om te horen dat 60% ook nog goed hanteerbaar is. Wellicht dat ik vandaag nog wel een deeg maak voor zondag. Maak ik er een pizzaweekendje van ;)
Ik had al het een en ander gepoogd, maar het recept van Simon met die lage hydratatie is prima om mee te beginnen omdat de handeling van het deeg goed te doen is. Natter deeg is gewoon lastiger.
Als ik het me goed herinner is de olie overigens niet voor in het deeg, maar over het deeg. Het specifieke recept wat jij aanhaalt staat als 2 filmpjes in de startpost (maar die heb je vast al gespot).

Succes in ieder geval. Hele mooie oven, in ieder geval :)

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bhc9cHQ0pJK8fk6KZuJmsI5oJZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxQlgHxmLootyodQ8JQMkLRB.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het eerst op biscotto steen gebakken. (Pizza burrata). Had voorheen nog weleens dat de bodem veel te snel ging terwijl bovenop nog niet gaar was. Met deze steen helemaal geen last van.

Dit maal een Romeinse pizza.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

418O2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:12:
Wat ik zelf erg lekker vond is een deel van de bloem vervangen door semolina (10-20%)
Doe je dat gewoon 1 op 1? Geen grote verschillen met vochtopname of iets dergelijks?

Nomen nescio

• 418O2
Bra-Jo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:54:
[...]

Doe je dat gewoon 1 op 1? Geen grote verschillen met vochtopname of iets dergelijks?
Ja heb ik wel gedaan. Tot 30% en dat was echt lekker. Extra vocht zou wel kunnen maar was niet echt nodig. Zat iets boven 60%

https://www.jamieoliver.com/recipes/bread/pizza-dough/

Zelfs Jamie Oliver raadt het aan, dan weet je het wel, fuiyohhh

[ Voor 28% gewijzigd door 418O2 op 29-05-2026 21:10 ]

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:47
418O2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:12:
Vind ik persoonlijk de pizza te krokant maken. Heb het maar één keer gedaan, dus niet veel ervaring mee. Wat ik wel lekker vond was maïsmeel gebruiken ipv semolina bij het vormen van het deeg. En 15% volkorenbloem bij het maken van het deeg. Dat geeft de pizza meer body.

• 418O2
MennoE schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Vind ik persoonlijk de pizza te krokant maken. Heb het maar één keer gedaan, dus niet veel ervaring mee. Wat ik wel lekker vond was maïsmeel gebruiken ipv semolina bij het vormen van het deeg. En 15% volkorenbloem bij het maken van het deeg. Dat geeft de pizza meer body.
Dat is het mooie, dat kan iedereen zelf proberen. Wel beter als Romeinse dan Napolitaanse bodem imo

• Dallie
Hebben jullie tips? Vanavond pizza gegeten, maar bij uit koelkast halen (2u vooraf) al merkbaar dat bolletjes erg nat en plat waren. In de 2 uur daarna werd dat alleen maar meer. Eerste bolletje als test gebruikt en die was helemaal niet sterk, werd heel snel heel dun en scheurde al snel drie gaatjes. De overige 2 even terug in koelkast gezet, opnieuw opgebold en na 30 minuten gegeten - prima, maar niet super.

Recept was gebaseerd op https://www.seriouseats.c...tdoor-pizza-ovens-5211302.

535 g dallagiovanna napoletana

2 g instant dry gist (0.4%),

65% water, op 12 graden

12 g zout (2%)

Kort kneden met machine, 20 minuten rusten, zout erbij en mengen met 2 setjes stretch folds, weer 20 minuten rust, opbollen voor bulkrijs 60 minuten. Dit alles op +/- 23-25 graden kamertemperatuur. Vervolgens opbollen in 3x280g en dan 40 uur op 4 graden in koelkast. Vanavond eruit gehaald en merkbaar plakkerig vanaf het begin.

Teveel gist in relatie tot kamertemperatuur deze dagen? Te weinig glutenkracht opgebouwd door korte bulk rijs /rust?

[ Voor 8% gewijzigd door Dallie op 29-05-2026 23:04 ]

• 418O2
Lijkt me wel wat veel gist, ook als het minder warm is

• bvk

bvk

Dallie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:02:
Hebben jullie tips? Vanavond pizza gegeten, maar bij uit koelkast halen (2u vooraf) al merkbaar dat bolletjes erg nat en plat waren. In de 2 uur daarna werd dat alleen maar meer. Eerste bolletje als test gebruikt en die was helemaal niet sterk, werd heel snel heel dun en scheurde al snel drie gaatjes. De overige 2 even terug in koelkast gezet, opnieuw opgebold en na 30 minuten gegeten - prima, maar niet super.

65% water, op 12 graden

12 g zout (2%)

Kort kneden met machine, 20 minuten rusten, zout erbij en mengen met 2 setjes stretch folds, weer 20 minuten rust, opbollen voor bulkrijs 60 minuten. Dit alles op +/- 23-25 graden kamertemperatuur. Vervolgens opbollen in 3x280g en dan 40 uur op 4 graden in koelkast. Vanavond eruit gehaald en merkbaar plakkerig vanaf het begin.

Teveel gist in relatie tot kamertemperatuur deze dagen? Te weinig glutenkracht opgebouwd door korte bulk rijs /rust?
Grote kans dat je het deeg hebt overrezen inderdaad, 1 gram gist was genoeg geweest waarschijnlijk. En ook een korte bulkrijs, in een uurtje gebeurt er niet zoveel, ook niet buiten de koelkast.

Wat ik zelf doe:

1. Eerst autolyse, dus alleen bloem en water mengen en dat een uur laten staan.
2. Gist erbij en de machine laten kneden, tijdens het kneden het zout toevoegen.
3. Het nu verkregen deeg in zijn geheel dus zonder verder opbollen of wat dan ook de koelkast in, in jouw geval dus 40 uur.
4. Nu pas gaan opbollen en verder laten rijzen op kamertemperatuur tot je bollen het juiste volume hebben.
5. Pizza vormen en bakken maar!

Eenvoudiger, het scheelt ruimte in de koelkast en betere glutenvorming ;)

Edit: Misschien tussendoor een S&F (omslaan en wat lucht eruit krijgen) als het onverhoopt in de koelkast nog te hard gaat met het rijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door bvk op 29-05-2026 23:21 ]

Specs

• Houtenklaas
  • Laatst online: 03-06 18:04
Dallie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:02:

65% water, op 12 graden

12 g zout (2%)

Ik gebruik doorgaans 0,5% gist, met deze temperaturen verlaag ik dat wel, maar 0.4% klinkt niet gek in mijn optiek. Daarnaast gebruik ik 63% water, wijkt ook nauwelijks af met jouw recept, net als het zout, hier ook 2%. Jouw bloem is bedoeld voor langzame rijs, net als de Caputo Cuoco die ik gebruik, maar ze lijken nagenoeg identiek qua sterkte/eiwit.

Het enige wat ik anders doe... Na mengen/kneden 24-48 uur de koelkast in en een uur of 5-6 voor het bakken uit de koelkast halen. In de koelkast heb ik de bollen in de bekend IKEA ronde bakjes afgesloten, pas bij als ik ze uit de koelkast haal leg ik de deksel er los op. Plakkerig is het bij mij nog nooit geweest.

Kortom, ik zie eigenlijk niks geks. Gist wat ik gebruik is Il Molino van de Appie, die geeft m.i. een constante en voorspelbare kwaliteit.

Toevoeging: Ah, volgorde is hetzelfde als bij @bvk , maar als lui efficiënt mens kieper ik het zout eerst in de bak, daar de bloem bovenop. Gist oplossen in lauw water en bovenop de bloem kieperen en vervolgens de boel mengen/kneden, verdelen in bollen en in afgesloten bakjes de koelkast in.

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 29-05-2026 23:29 ]

• bvk

bvk

Met als verschil dat het bij mij dus als één bonk deeg de koelkast in gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tSOkzBVMvA86IAHUrL1R7tL0dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9rP6sHjVrBs0CFxi03pJF99k.png?f=fotoalbum_large

Opbollen (7x240 gram) heb ik dus pas 48 uur later gedaan.

Specs

• FinalBob
Is de hoeveelheid gist icm vrij hoge koelkast temperatuur niet het probleem? Op 4 graden rijst het nog door. Dan is 40u echt erg lang. Mijns inziens moet je de koelkast dan op max 2 graden hebben staan.

• bvk

bvk

FinalBob schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:42:
Is de hoeveelheid gist icm vrij hoge koelkast temperatuur niet het probleem? Op 4 graden rijst het nog door. Dan is 40u echt erg lang. Mijns inziens moet je de koelkast dan op max 2 graden hebben staan.
Ja, dat denk ik ook. Het gistproces stopt wel grotendeels onder de 7 graden, maar het duurt wel even voordat het deeg die temperatuur bereikt.

Daarom doe ik dus die bulkrijs zodat ik het deeg na 24 uur nog een keer kan omslaan als het rijzen alsnog te hard gaat. Als je meteen gaat opbollen verlies je daar de controle over.

Specs

• Houtenklaas
FinalBob schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:42:
Dat is precies de reden waarom ik na het mengen en verdelen in bakjes direct in de koelkast zet. Het duurt even voordat die 4 graden bereikt is. Dan rijst het nog wel ietsje, maar stopt nagenoeg helemaal na verloop van tijd. Mijn koelkast staat ook op 4 graden overigens. Omdat ik het al heb verdeeld in blobs van 250 gram, zal dat wat sneller gaan vermoed ik dan één blob van een kilo.

Maar goed, gist is ook belangrijk, ik heb de nodige soorten geprobeerd met soms erg verdrietige resultaten. Die van de Appie gebruik ik nu al lange tijd, dat is van constante kwaliteit in mijn optiek.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51
koelkast heeft vaak ook een soort van turbo stand waarbij hij harder koelt.
Ik heb het gehad met brood bakken. Koelkast bleek na meten gewoon veel te warm (6 graden). gevalletje te volle koelkast dat ook niet helpt. Na wat plek maken ging het al beter met de temp laag houden.
En ik zet dus tegenwoordig bij zowel brood als bij pizza de koelkast op snel koelen, in ieder geval tot de 4 graden bereikt is en controleer dan ook of ie dat blijft.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Dallie
Houtenklaas schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:22:
[...]

Ik gebruik doorgaans 0,5% gist, met deze temperaturen verlaag ik dat wel, maar 0.4% klinkt niet gek in mijn optiek. Daarnaast gebruik ik 63% water, wijkt ook nauwelijks af met jouw recept, net als het zout, hier ook 2%. Jouw bloem is bedoeld voor langzame rijs, net als de Caputo Cuoco die ik gebruik, maar ze lijken nagenoeg identiek qua sterkte/eiwit.

Het enige wat ik anders doe... Na mengen/kneden 24-48 uur de koelkast in en een uur of 5-6 voor het bakken uit de koelkast halen. In de koelkast heb ik de bollen in de bekend IKEA ronde bakjes afgesloten, pas bij als ik ze uit de koelkast haal leg ik de deksel er los op. Plakkerig is het bij mij nog nooit geweest.

Kortom, ik zie eigenlijk niks geks. Gist wat ik gebruik is Il Molino van de Appie, die geeft m.i. een constante en voorspelbare kwaliteit.

Toevoeging: Ah, volgorde is hetzelfde als bij @bvk , maar als lui efficiënt mens kieper ik het zout eerst in de bak, daar de bloem bovenop. Gist oplossen in lauw water en bovenop de bloem kieperen en vervolgens de boel mengen/kneden, verdelen in bollen en in afgesloten bakjes de koelkast in.
Misschien toch te warm geweest woensdag en gisteren? Telefoon thermometer gaf binnen temperatuur aan van 24, maar 25-26 zou me niks verbazen.

Waarom losse deksel erop overigens?
bvk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:18:
[...]

Grote kans dat je het deeg hebt overrezen inderdaad, 1 gram gist was genoeg geweest waarschijnlijk. En ook een korte bulkrijs, in een uurtje gebeurt er niet zoveel, ook niet buiten de koelkast.

Wat ik zelf doe:

1. Eerst autolyse, dus alleen bloem en water mengen en dat een uur laten staan.
2. Gist erbij en de machine laten kneden, tijdens het kneden het zout toevoegen.
3. Het nu verkregen deeg in zijn geheel dus zonder verder opbollen of wat dan ook de koelkast in, in jouw geval dus 40 uur.
4. Nu pas gaan opbollen en verder laten rijzen op kamertemperatuur tot je bollen het juiste volume hebben.
5. Pizza vormen en bakken maar!

Eenvoudiger, het scheelt ruimte in de koelkast en betere glutenvorming ;)

Edit: Misschien tussendoor een S&F (omslaan en wat lucht eruit krijgen) als het onverhoopt in de koelkast nog te hard gaat met het rijzen.
Thanks! Wat zijn voor jou de voordelen van bulk vs bal rijs? Is je deeg daarna wel luchtig en extensibel?

Ik verwacht dat mijn gluten niet heel sterk waren. Alhoewel 2x20 min rust en vervolgens 60 min bulkrijs wel iets moet doen?Mijn nadeel is dat ik geen goede keukenmachine heb, dus kies dan liever voor no-knead met veel rust. Ik heb een C-haak en geen spiraalhaak, waarbij het deeg dus steeds omhoog kruipt en eerder rondjes gedraaid wordt dan gekneed. Dus kort mengen van natte ingrediënten lukt, maar zodra het steviger wordt meteen stoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dallie op 30-05-2026 09:07 ]

• Houtenklaas
Dallie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:07:
[...]

Misschien toch te warm geweest woensdag en gisteren? Telefoon thermometer gaf binnen temperatuur aan van 24, maar 25-26 zou me niks verbazen.

Waarom losse deksel erop overigens?
Tja, dat zal ook wel het idee zijn, kan er lucht weg en rijst het niet tegen de deksel aan. Maar meer gevoel dan een gedachte :)

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06 20:26
3dmazter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Bij gozney zelf ook. https://eu.gozney.com/

Sterker nog ik heb net icm een referral code een Arc XL gekocht voor €720,- Hele nette prijs vind ik.
Zijn er meer mensen die dit geprobeerd hebben? Bij zowel mij als mijn zus lukt het niet om een referral code als discount code in te vullen, we krijgen dan de melding 'Enter a valid discount code or gift card'. De code is echt net aangemaakt.

Hebben wel een publiek geplaatste referral link gebruikt dus weet niet of er een limiet zit op hoe vaak die gebruikt kan worden, maar dan zou ik wellicht ook geen code moeten ontvangen..

• Anniedrew
Gisteren de eerste sessie gehad, en wat een super resultaat.

In beginsel had ik voor gisteren 4 pizzabollen gemaakt om eventueel de eerste keer wat te kunnen verknoeien. Ware het niet dat een tweetal gasten zichzelf min of meer hadden uitgenodigd. De druk lag dus hoog en met een voorbehoud van geen garantie mochten ze aanschuiven aan tafel.

Rond 17:00 uur heb ik de oven aangezet op initieel 450 bovenwarmte en 340 onderwarmte na een kleine discussie met Gemini. Deze adviseerde mij, in verband met de olie in het deeg, om de onderwarmte iets lager te zetten om verkoling te voorkomen. Na een uur aan te hebben gestaan resulteerde dat in een steentemperatuur van ommenabij 420 graden. Volgens Gemini veel te hoog en moest deze gereduceerd worden tot 340 graden steentemperatuur. Lang verhaal kort: beide elementen uit, deur open en terugkoelen naar een steentemperatuur van 340 graden. Vlak daarvoor eerst alleen het bovenelement weer aangezet op 450 graden en de eerste pizza ingeworpen.

De eerste pizza ging eigenlijk boven verwachting goed en al snel had ik het gevoel dat ik dit redelijk in controle had. Door de iets lagere temperatuur in de oven was de pizza lekker krokant geworden wat zeer goed in de smaak viel bij het publiek. Naar aanleiding van ontwikkeling in de oven van de eerste pizza heb ik besloten de temperatuur toch weer te verhogen naar 450 boven en 370 onder. Ik had gezien dat de waarschuwing van Gemini voor wat betreft de verkoling niet geheel terecht was. Ook hierna ontwikkelden de pizza's zich heel mooi al werden ze wel iets minder krokant, wat iets minder lekker werd bevonden door de eters. Desalniettemin heeft iedereen (inclusief ikzelf) ontzettend lekker gegeten en genoten van de ervaring. Dit smaakt dus zeker naar meer.

Een aantal impressies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxuDBFRAQ7Pbw0UOFOUgRZplKk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXXNm6WVj6sXXK5iai6iooVG.jpg?f=fotoalbum_large
De voorbereidende werkzaamheden. Alle 4 de pizza's zijn gisteren met dezelfde basis gemaakt: saus, kaas en mozzarella.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZ_4m8GBQkCRZiAm2XeE59sYc1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fWZxTNPDf1sA2NQ63vY813X.jpg?f=fotoalbum_large Het bakproces in de oven verliep goed. Na een initieel een lagere temperatuur kreeg ik na de eerste pizza voldoende vertrouwen om de temperatuur te verhogen naar 450 graden boven en 370 onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GAEb9F9C-Ayso52AtyZXS5Fvzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpk11smpLLdtMgk3lJrTkOio.jpg?f=fotoalbum_large
Het resultaat zonder topping. Eerst even laten uitdampen op een rek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IizrdWS1uqjKF2NSVcp60dIiW2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pe4zFOSgYKEAPd2f5sR8YnOH.jpg?f=fotoalbum_large
Het eindresultaat! In deze een prosciutto. De andere pizza werd belegd met burrata en granaatappelpitjes na het bakken in de oven.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Anniedrew schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:17:

In beginsel had ik voor gisteren 4 pizzabollen gemaakt om eventueel de eerste keer wat te kunnen verknoeien. Ware het niet dat een tweetal gasten zichzelf min of meer hadden uitgenodigd. De druk lag dus hoog en met een voorbehoud van geen garantie mochten ze aanschuiven aan tafel.

Rond 17:00 uur heb ik de oven aangezet op initieel 450 bovenwarmte en 340 onderwarmte na een kleine discussie met Gemini. Deze adviseerde mij, in verband met de olie in het deeg, om de onderwarmte iets lager te zetten om verkoling te voorkomen. Na een uur aan te hebben gestaan resulteerde dat in een steentemperatuur van ommenabij 420 graden. Volgens Gemini veel te hoog en moest deze gereduceerd worden tot 340 graden steentemperatuur. Lang verhaal kort: beide elementen uit, deur open en terugkoelen naar een steentemperatuur van 340 graden. Vlak daarvoor eerst alleen het bovenelement weer aangezet op 450 graden en de eerste pizza ingeworpen.

De eerste pizza ging eigenlijk boven verwachting goed en al snel had ik het gevoel dat ik dit redelijk in controle had. Door de iets lagere temperatuur in de oven was de pizza lekker krokant geworden wat zeer goed in de smaak viel bij het publiek. Naar aanleiding van ontwikkeling in de oven van de eerste pizza heb ik besloten de temperatuur toch weer te verhogen naar 450 boven en 370 onder. Ik had gezien dat de waarschuwing van Gemini voor wat betreft de verkoling niet geheel terecht was. Ook hierna ontwikkelden de pizza's zich heel mooi al werden ze wel iets minder krokant, wat iets minder lekker werd bevonden door de eters. Desalniettemin heeft iedereen (inclusief ikzelf) ontzettend lekker gegeten en genoten van de ervaring. Dit smaakt dus zeker naar meer.

Een aantal impressies:
[Afbeelding]
De voorbereidende werkzaamheden. Alle 4 de pizza's zijn gisteren met dezelfde basis gemaakt: saus, kaas en mozzarella.

[Afbeelding] Het bakproces in de oven verliep goed. Na een initieel een lagere temperatuur kreeg ik na de eerste pizza voldoende vertrouwen om de temperatuur te verhogen naar 450 graden boven en 370 onder.

[Afbeelding]
Het resultaat zonder topping. Eerst even laten uitdampen op een rek.

[Afbeelding]
Het eindresultaat! In deze een prosciutto. De andere pizza werd belegd met burrata en granaatappelpitjes na het bakken in de oven.
Is dit de allereerste keer dat je pizza maakt?

In dat geval chapeau! Prachtig resultaat en bijna perfect rond, doe je heel goed.

Hoeveel gram bollen had je gemaakt?

• Anniedrew
Oekol schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Is dit de allereerste keer dat je pizza maakt?

In dat geval chapeau! Prachtig resultaat en bijna perfect rond, doe je heel goed.

Hoeveel gram bollen had je gemaakt?
Thanks! Dit was inderdaad mijn eerste keer. Wel heb ik, omdat ik mij al zo lang oriënteer, inmiddels vele filmpjes en instructies bekeken. Misschien dat dat heeft geholpen. Het stretchen voelde nog wel wat onwennig en ging nog langzaam. Ik moest er veel bij nadenken, maar nam bewust de tijd ervoor.

Dit waren 4 bollen a 220 gram met het volgende recept:
-301 ml water
-1 gram droge gist
-9,5 gram zout
-11,5 gram olie

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:47
Anniedrew schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:17:

.
Ik ben een jaar geleden van een komende van een gas oven ook naar de Macte gegaan. Sindsdien echt niet één pizza meer mislukt. Vind het zo fijn dat je boven en onder apart kunt regelen en buiten (ik heb hem op een karretje staan) èn binnen kunt gebruiken.

Bij de gasoven ging het bij mij vaak fout dat ik te snel moest draaien om verbranding bij de branderkant te voorkomen, en nu in de Macte draai ik helemaal niet meer. Kan er dus ook even bij weglopen (met een timer aan). Heeft voor mij het plezier in het bakken weer helemaal teruggebracht, het ging ons ook meer om de lekkere wekelijkse pizza dan om het bakproces :9

Anders dan bij reizen, daar gaat het bij ons om de reis, niet om de bestemming :o

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Dallie
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van food processor om pizzadeeg te maken? Uiteraard minder romantisch, maar ik lees goede verhalen op Reddit n.a.v. recepten op Serious Eats (https://www.seriouseats.c...tdoor-pizza-ovens-5211302 en https://www.seriouseats.com/new-york-style-pizza). Recepten bevatten overigens wel teveel gist voor 48u koelkast naar mijn mening.

[ Voor 38% gewijzigd door Dallie op 31-05-2026 14:59 ]

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-06 15:41
Ik denk niet dat je een food processor (of de extra afwas) nodig hebt. Het enige wat de food processor lijkt te doen in het eerste recept is het deeg uniform genoeg te krijgen zodat de autolyse de rest kan doen, en dat kun je ook gewoon even snel met de hand doen.

Het tweede recept lijkt me wel interessant, windowpane test na ~40 seconden klinkt wel érg snel.

• Anniedrew
Himalaya schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:02:
[...]

Ik ben een jaar geleden van een komende van een gas oven ook naar de Macte gegaan. Sindsdien echt niet één pizza meer mislukt. Vind het zo fijn dat je boven en onder apart kunt regelen en buiten (ik heb hem op een karretje staan) èn binnen kunt gebruiken.

Bij de gasoven ging het bij mij vaak fout dat ik te snel moest draaien om verbranding bij de branderkant te voorkomen, en nu in de Macte draai ik helemaal niet meer. Kan er dus ook even bij weglopen (met een timer aan). Heeft voor mij het plezier in het bakken weer helemaal teruggebracht, het ging ons ook meer om de lekkere wekelijkse pizza dan om het bakproces :9

Anders dan bij reizen, daar gaat het bij ons om de reis, niet om de bestemming :o
Goed om te horen dat je je plezier weer hebt gevonden. Ik heb geen referentiemateriaal qua gas zoals jij, maar ik denk dat ik begrijp waarom de Macte makkelijk hanteerbaar en vergevingsgezind is. Het is mij in de eerste keer -zonder ervaring- gelukt een goede pizza te maken, zonder verbranding. Dit zal o.a. met de goede biscotto en temperatuurhuishouding te maken hebben.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

headout

Oi oi!

Dallie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:58:
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van food processor om pizzadeeg te maken?
Voor dat eerste recept zou ik een Deense deegklopper kopen. Doet exact hetzelfde als je food processor, maar veel efficienter.
De eenvoudige huis, tuin en keuken food processoren zijn helemaal niet berekend op zware klussen als werken met deeg.

• 3dmazter
Het feest kan beginnen want de Gozney ARC XL is binnen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pbChPbUpdo4TtANC3ceucnL_hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRvoNKckkAoL3YevDmYBlFVS.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een groot ding is het zeg en zwaar! Morgen een tijdelijk onderstel maken totdat de buitenkeuken klaar is.
En nu lekker bakken.

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06 20:26
3dmazter schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:56:
Het feest kan beginnen want de Gozney ARC XL is binnen :D

[Afbeelding]

Wat een groot ding is het zeg en zwaar! Morgen een tijdelijk onderstel maken totdat de buitenkeuken klaar is.
En nu lekker bakken.
Mooi man! Lijkt wel een beetje een groen tintje te hebben, of is dat bedrog? Benieuwd naar je resultaten :)

• 3dmazter
Recrush schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Mooi man! Lijkt wel een beetje een groen tintje te hebben, of is dat bedrog? Benieuwd naar je resultaten :)
jah tis een soort antraciet grijs, groen, zwart achtige kleur.

lastig te zeggen.

• 418O2
Jullie hebben me wel beïnvloed, ik wil nu ook een grotere oven :p

Ga de komende tijd een buitenkeuken bouwen onder mijn overkapping, ga stiekem wel rekening houden met een arc xl qua formaat

• FinalBob
418O2 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:45:
Jullie hebben me wel beïnvloed, ik wil nu ook een grotere oven :p

Ga de komende tijd een buitenkeuken bouwen onder mijn overkapping, ga stiekem wel rekening houden met een arc xl qua formaat
Je vrouw gedurende het proces; waarom maak je die plek zo groot. Dit oventje is toch veel kleiner? "Eeh nee, echt niet hoor. Dit past precies."

Buitenkeuken klaar; "sorry, je had toch gelijk, ik heb veel teveel ruimte gelaten :( "

Slim, je wint op alle fronten, vrouw gelijk kunnen geven én een goede reden gemaakt om een grotere oven te kopen.

• 418O2
Ik hoef zulke spelletjes niet te spelen gelukkig :)

Heb de huidige van haar gekregen en ze is groot fan

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 13:33

Garyu

WW

Dallie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:58:
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van food processor om pizzadeeg te maken? Uiteraard minder romantisch, maar ik lees goede verhalen op Reddit n.a.v. recepten op Serious Eats (https://www.seriouseats.c...tdoor-pizza-ovens-5211302 en https://www.seriouseats.com/new-york-style-pizza). Recepten bevatten overigens wel teveel gist voor 48u koelkast naar mijn mening.
Ik kneed mijn brooddeeg ook meestal in de machine - gewoon lui. Maar als je sowieso je deeg 48u laat rusten dan heb je niet veel kneedkracht nodig en hoef je in principe alleen de ingredienten even aan te roeren. Dat kan met een lepel of met je handen en is snel gepiept, daar zou ik ook geen machine voor gebruiken denk ik.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.