Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Klaar voor een 48 uur in de koelkast:
/f/image/AG5VmkSNF2tTZQnZNPI67ldM.png?f=fotoalbum_large)
Het is een joekel van een oven, voelt en ziet er kwalitatief top uit. Wellicht overkill voor een beginnen de pizzabakker zoals mij maar het prijsverschil tussen de 2 Pro en 2 Max was te klein om niet voor de Max te gaan.
Ben ook nog losgegaan op de aankoop van verschillende accessoires, dus zowat een compleet pakket.
Ooni IR temperatuurmeter
Ooni beschermhoes
Ooni geperforeerde pizzaschep 16 inch
Ooni houten pizzaschep 16 inch
Ooni draaischep
Ooni borstel
Ooni deegbakken
Ooni spatelset
Les Plaisirs Du Chef wiegmes
Pentole Agnelli Rechthoekige plaat met opstaande rand voor op de keuken.
Wat ik nog wil is een RVS tafel voor buiten, die van VEVOR zien er wel goed uit. Kleinere houten pizza scheppen 30 en/of 35cm.
De eerste keer bakken ging redelijk goed maar het deeg was wat uitgedroogd tijdens het reizen waardoor het vormen niet zo goed ging en het niet meer zo luchtig was door het gehannes met die bollen. Hierdoor heb ik deegbakken gekocht voor de 2e ronde die veel beter ging op een mislukking na bij de poging om 2 pizza's tegelijk te bakken had ik een gaatje in de bodem waardoor 1 van de 2 pizza's bleef plakken in de oven, was niet best haha, rest was goed gelukt.
Om 2 pizza's tegelijk te bakken is de 16 inch schep te groot, dus zal dus nog 12 of 14 inch moeten kopen om ze netjes naast elkaar erin te leggen.
Hieronder wat foto's van de oven en de pizza's van de 2e bakavond.
:strip_exif()/f/image/O31aWU4eXQkWqWoVMzyabLlM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/meYGa06WREu1FIZjSOX3xO8Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wmVnTPkBNqZYuLOHwGe0Osvj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R9BRv0rmeyVuEJbRPjJLDokP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/juz9BOlNRJOLdmmhRKwCrXA2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DSDBusimWaOihf8CNa93zUx5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pdoGGfWSRQmXFeCxxtH5dfrP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2TvCCa8hw31VxjEMZzqRo9kV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door DM89 op 27-07-2025 20:50 ]
Ik dacht ook olie er over en dan in het bakje ontdooienWaah schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:22:
[...]
Dat werkt nietuitgedroogd. Morgen maar ff bakjes laten halen bij Ikea
Persoonlijk vind ik olie echt vervelend en niet nodig over de bol heen. Je krijgt er semola klonten van die je gaat bakken. Een keukenpapiertje met olie wrijven in een bakje is voldoende.Hercul3s schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:08:
[...]
Ik dacht ook olie er over en dan in het bakje ontdooien
Dit was met pikante Italiaanse worst, voorgebakken zoete paprika, hesp en gebakken pijnboompitten achteraf erop gestrooid.sjors123 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:27:
[...]
Ziet er heerlijk uit! Waar heb je de pizza mee belegd?
Ik heb voor vaderdag de Grill Guru pizza-oven op gas gekregen. En hoewel het ding eindeloos veel beter werkt dan pizza's in de gewone oven, merk ook ik dat de bodem niet warm genoeg wordt.bsmpower schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:18:
[...]
Weet niet of ie heter gaat eerlijk gezegd... Ik zet hem op max als ik bezig ga met de volgende pizza. Alles bij elkaar ben ik daar 5 min mee bezig ofzo? Op dat moment zit ie rond de 300 graden in het midden. Moet ik dan nog langer wachten met de volgende pizza, aangezien de steen niet zo snel heet wordt? Daarom vraag ik me af of de oven wel voldoet
Heb jij uiteindelijk hier nog een oplossing voor gevonden? Ik ben aan het kijken naar een andere pizzasteen die:
1) warmer kan worden;
2) de warmte beter vasthoudt, waardoor ik sneller achter elkaar pizza's kan bakken...
Ik heb alleen nog nog geen mogelijkheden voor een steen < EUR 80 gevonden voor de afmetingen van de Grill Guru (32,5 cm x 32,5 cm).
:strip_exif()/f/image/fn2bfFKyZgGUE9eFHTcMfe13.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door orejas op 29-07-2025 11:19 ]
Stam + t
Bij de pizzastore hebben ze 3cm dikke stenen voor 3 tientjes. Wel vierkant en 30cm maar dat past dus wel.orejas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:11:
[...]
Ik heb voor vaderdag de Grill Guru gekregen. En hoewel het ding eindeloos veel beter werkt dan pizza's in de gewone oven, merk ook ik dat de bodem niet warm genoeg wordt.
Heb jij uiteindelijk hier nog een oplossing voor gevonden? Ik ben aan het kijken naar een andere pizzasteen die:
1) warmer kan worden;
2) de warmte beter vasthoudt, waardoor ik sneller achter elkaar pizza's kan bakken...
Ik heb alleen nog nog geen mogelijkheden voor een steen < EUR 80 gevonden voor de afmetingen van de Grill Guru (32,5 cm x 32,5 cm).
De kamado is verder prima op 350+ te krijgen trouwens, kost je wel veel brandstof als je veel pizza's moet bakken maar gaat prima, hier ook jaren gedaan voordat er een Ooni is gekomen.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
De Grill Guru die ik heb is geen kamado, maar een gas-oven á la de Ooni Koda. Omdat dat niet duidelijk was, mijn post even aangepast.fxs81 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:18:
[...]
Bij de pizzastore hebben ze 3cm dikke stenen voor 3 tientjes. Wel vierkant en 30cm maar dat past dus wel.
De kamado is verder prima op 350+ te krijgen trouwens, kost je wel veel brandstof als je veel pizza's moet bakken maar gaat prima, hier ook jaren gedaan voordat er een Ooni is gekomen.
Stam + t
Hoe verwarm je de GrillGuru dan?. Met houtskool? Je kan rustig brandhout stoken en zo je steen, bij voorkeur een biscotto die houd warmte langer en beter vast, verwarmen. Een kamado kan met gemak temperaturen van 800°Celsius en hoger aan.orejas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:11:
[...]
Ik heb voor vaderdag de Grill Guru pizza-oven op gas gekregen. En hoewel het ding eindeloos veel beter werkt dan pizza's in de gewone oven, merk ook ik dat de bodem niet warm genoeg wordt.
1) warmer kan worden;
Ik heb alleen nog nog geen mogelijkheden voor een steen < EUR 80 gevonden voor de afmetingen van de Grill Guru (32,5 cm x 32,5 cm).[Afbeelding]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Die saus ziet er wel lekker uitorejas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:11:
[...]
Ik heb voor vaderdag de Grill Guru pizza-oven op gas gekregen. En hoewel het ding eindeloos veel beter werkt dan pizza's in de gewone oven, merk ook ik dat de bodem niet warm genoeg wordt.
1) warmer kan worden;
Ik heb alleen nog nog geen mogelijkheden voor een steen < EUR 80 gevonden voor de afmetingen van de Grill Guru (32,5 cm x 32,5 cm).[Afbeelding]
Heb hem al een tijdje niet meer gebruikt... Maar na de vakantie weer eens een keer pizza bakken. Denk vooral goed in de gaten houden met zo'n laser pistool wat de temp van de steen is. Pizza er in en dan laagste stand. Tussen de pizzas door juist op max. Denk dat het niet anders kan zonder indd een andere steen te kopen. Ik denk nog steeds dat 2 branders teveel is voor de kleine pizzaoven. Ken iemand met een grote Ooni. Geeft ook meer mogelijkheden om de pizza wat verder van het vuur te leggen. Bij de Grill Guru zit ie continu tegen het vuur aan. Denk er daarom ook over om wat kleinere diameter pizzas te gaan maken. En zo min mogelijk bloem op de bodem zodat het deeg op de steen ligt en niet een laag bloem er tussen.orejas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:11:
[...]
1) warmer kan worden;
P.s. op de foto ziet je pizza er goed uit 👍🏻. Bodem kan ik niet bepalen natuurlijk.
Langer verwarmen lijkt inderdaad logisch. Omdat @bsmpower een jaar geleden hetzelfde probleem had, was ik benieuwd of hij inmiddels een effectieve oplossing had gevonden.fxs81 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:26:
Ah duidelijk @orejas met een handvol bbq's in de tuin dacht ik bij het lezen van het merk automatisch aan een kamado. Als het gas is zal je denk ik gewoon langer moeten verwarmen, je kan ook voor een biscotte steen gaan, die zijn een stuk dikker. Even terugbladeren voor linkjes, er staan er diverse in dit topic. Zit hier nog te twijfelen om zo'n steen te bestellen voor mijn Karu2. Ik heb nooit last van een zwarte bodem maar moet wel steeds even bijstoken als ik er meerdere achter elkaar moet bakken.
Ik had inderdaad flink wat stenen gevonden in dit topic, waaronder hier. Ik had alleen nog niemand gevonden die een andere steen in een Grill Guru had gelegd..
Een blik mutti tomaten en een staafmixersouljah1h schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:34:
[...]
Die saus ziet er wel lekker uitWat voor tomaten gebruik je?
Ja, je merkt duidelijk aan welke kant de branders zitten. Ik heb zo'n laserpistool en gooi de pizza's er vaak in rond de 380 graden - ook omdat ik denk te merken dat ie niet veel heter kan worden. En dan heb ik al een stalen deurtje ge-MacGyver'd om de hitte wat binnen te houden. Juist daarom was/ben ik op zoek naar ervaringsdeskundigen met zo'n steen.bsmpower schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Heb hem al een tijdje niet meer gebruikt... Maar na de vakantie weer eens een keer pizza bakken. Denk vooral goed in de gaten houden met zo'n laser pistool wat de temp van de steen is. Pizza er in en dan laagste stand. Tussen de pizzas door juist op max. Denk dat het niet anders kan zonder indd een andere steen te kopen. Ik denk nog steeds dat 2 branders teveel is voor de kleine pizzaoven. Ken iemand met een grote Ooni. Geeft ook meer mogelijkheden om de pizza wat verder van het vuur te leggen. Bij de Grill Guru zit ie continu tegen het vuur aan. Denk er daarom ook over om wat kleinere diameter pizzas te gaan maken. En zo min mogelijk bloem op de bodem zodat het deeg op de steen ligt en niet een laag bloem er tussen.
P.s. op de foto ziet je pizza er goed uit 👍🏻. Bodem kan ik niet bepalen natuurlijk.
Toch maar eens bestellen.
PS. Deze pizza ging inderdaad erg goed. Het was dan ook de eerste in de batch.
Stam + t
Als de steen warmte niet goed overbrengt, dan wordt deze dus niet warm genoeg in de eerste plaats.orejas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:11:
[...]
1) warmer kan worden;
Een dikke biscotto steen gaat dan niet helpen, want hoewel deze de warmte beter kan vasthouden, brengt deze de warmte nog minder goed over. Biscotto is juist de oplossing als cordieriet voor zwartgeblakerde bodems zorgt.
De kern van het probleem zit 'm in het op temperatuur krijgen van de steen.
Volgens mij kun je dat bereiken door een deurtje te gebruiken tijdens het opwarmen. Die zit er denk ik niet bij?
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Ja, dat leek mij ook. Daarvoor heb ik al een "deurtje" geklust van wat oud metaal dat ik had liggen. Ik zal eens meten welke temperatuur de steen bereikt na 20 minuten (voor)verwarmen. Volgens de specs zou de oven 450 graden moeten kunnen halen.verkeerslicht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 04:30:
[...]
Als de steen warmte niet goed overbrengt, dan wordt deze dus niet warm genoeg in de eerste plaats.
Een dikke biscotto steen gaat dan niet helpen, want hoewel deze de warmte beter kan vasthouden, brengt deze de warmte nog minder goed over. Biscotto is juist de oplossing als cordieriet voor zwartgeblakerde bodems zorgt.
De kern van het probleem zit 'm in het op temperatuur krijgen van de steen.
Volgens mij kun je dat bereiken door een deurtje te gebruiken tijdens het opwarmen. Die zit er denk ik niet bij?
Stam + t
Niet zo heel duur maar mooi om te beginnen.
Was €159,-
Tafel en gasfles had ik al voor mijn wokbrander dus daar kon hij mooi op staan buiten.
:strip_exif()/f/image/H049mXAqG5r07vu3n7uRKpBq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de 2e keer dat ik hem gebruikt heb.
De eerste pizza waren erg zwart door de hoge temperatuur en te lange baktijd.
Nu doe ik steen op 330°c dan oven uit en pizza er 3 minuten in.
Kan de bodem lekker bakken.
Daarna vuur weer aan op laag voor nog 3 minuten tot de bovenkant klaar is.
:strip_exif()/f/image/F7yoyk7K7ZrfxZmN7BLsC7Zb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PltwXOYuTUSvB9SHbmuI0t9d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IPfhQYL45YYNNQWl22vgUu0u.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je er nu een diepvries pizza erin gedaan ?3dmazter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:14:toon volledige bericht
Naar aanleiding van dit topic en de veel te dure newyork pizza toch maar eens zelf een oven gekocht.
Was €159,-
Tafel en gasfles had ik al voor mijn wokbrander dus daar kon hij mooi op staan buiten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

6 minuten lijkt me heel lang.3dmazter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:14:
zelf een kodi fyra (omgebouwd naar gas) en na 2minuten is de pizza klaar.
Na 2 minuten was de bovenkant wel klaar maar de onderkant nog wat zacht.Bicky schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:55:
[...]
6 minuten lijkt me heel lang.
zelf een kodi fyra (omgebouwd naar gas) en na 2minuten is de pizza klaar.
Maar langer kon niet dab verbrand de rand.
Dus las ik ergens dat je de oven eerst 2 a 3 minuten uitzet en de hete steen de onderkant laat bakken.
Gaat perfect met caputo cuoco voor newyork style pizza
voor newyork style pizza die wat dikker is zal je inderdaad wat langer moeten bakken en is je techniek niet slecht.3dmazter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:27:
[...]
Na 2 minuten was de bovenkant wel klaar maar de onderkant nog wat zacht.
Maar langer kon niet dab verbrand de rand.
Dus las ik ergens dat je de oven eerst 2 a 3 minuten uitzet en de hete steen de onderkant laat bakken.
Gaat perfect met caputo cuoco voor newyork style pizza
Dat ziet er inspirerend uit! Ik ben mijzelf ook aan het orienteren maar schrik een beetje van de prijzen van Ooni's en Gozney's. Houd persoonlijk meer van New York stijl pizza dan Napotilaans dus een over hoeft van mij hoeft niet per se hele hoge temperaturen te bereiken. Dit ziet er zeker goed uit.3dmazter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:14:toon volledige bericht
Naar aanleiding van dit topic en de veel te dure newyork pizza toch maar eens zelf een oven gekocht.
Was €159,-
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de Kitchenbrothers Pizza Oven neem ik aan. Is het een beetje degenlijk gebouwt? Niet gammel?
Ik twijfel nog of ik voor een electrische of toch een gasoven ga... Het voordeel van de elektrische is dat ie makkelijk is en ik hem ook makkelijker in de winter zal gebruiken. Maar een gasoven is denk ik een goed compromis tussen veel power, maar ook makkelijker te regel en gebruiken dan een houtoven. Keuzes, Keuzes..
Dit is inderdaad die van kitchenbrothers.AvonW schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:08:
[...]
Dat ziet er inspirerend uit! Ik ben mijzelf ook aan het orienteren maar schrik een beetje van de prijzen van Ooni's en Gozney's. Houd persoonlijk meer van New York stijl pizza dan Napotilaans dus een over hoeft van mij hoeft niet per se hele hoge temperaturen te bereiken. Dit ziet er zeker goed uit.
Dit is de Kitchenbrothers Pizza Oven neem ik aan. Is het een beetje degenlijk gebouwt? Niet gammel?
Ik twijfel nog of ik voor een electrische of toch een gasoven ga... Het voordeel van de elektrische is dat ie makkelijk is en ik hem ook makkelijker in de winter zal gebruiken. Maar een gasoven is denk ik een goed compromis tussen veel power, maar ook makkelijker te regel en gebruiken dan een houtoven. Keuzes, Keuzes..
Het is een heel degelijk ding, poten zitten goed vast.
Is goed geisoleerd.
Heb wel een 37mbar druk regelaar gekocht.
die heb je nodig om op propaan te branden.
30mbar voor butaan.
Hij is met 40 minuten ong 330 graden in het center van de steen.
Tussen elke pizza door met 10 minuten klaar voor de volgende.
Kun je nog rustig eten ook en de volgende pizza klaarmaken.
Pizzaschep van 30cm past er prima in.
Ik heb voor gas gekozen omdat ik geen zin heb om een kampvuur te bouwen voordat ik kan eten en ik de gasfles al had voor mijn wokbrander.
Als je nog meer vragen hebt pm je maar.
Ik heb een tijdje terug de pizzaoven van (jawel!) de Action gekocht. Die kost momenteel (geloof het of niet!) €79,- excl €9,95 verzendkosten. Dus voor onder de €90,- heb je die in huis.AvonW schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:08:
Gaat 'slechts' tot 400c, is 1700 watt, en in 20 minuten warm. Ding kan ook verschillende temperaturen aan, voor bv diepvriespizza, maar dus ook New York stijl. Oventje is op eerste gezicht best degelijk gebouwd, en werkt voor ons prima. Bakt mooie pizza's, zeker in combinatie met Caputo-bloem.
Het is een overweging waard...
En dan ananas op de pizza doen....
Nee geintje, doe ik zelf ook voor de kleinste van de familie.
Leuk oventje die van Kitchenbrothers. Maar ik zie dat de steen van Mulliet keramiek is. Dat zie ik voornamelijk bij kamado's, maar niet als pizza steen. Hoe is de bodem als je deze gebakken hebt?
Twijfel of ik een goedkoop oventje moet kopen of toch iets meer moet uitgeven aan een Ooni. Zag dat de Koda 2 14 inch is en net wat meer ruimte heeft. Maar ook een stuk duurder is.
Ai ik had gehoopt dat je het niet gezien had.Highfive95 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:12:
[...]
En dan ananas op de pizza doen....![]()
Nee geintje, doe ik zelf ook voor de kleinste van de familie.
Leuk oventje die van Kitchenbrothers. Maar ik zie dat de steen van Mulliet keramiek is. Dat zie ik voornamelijk bij kamado's, maar niet als pizza steen. Hoe is de bodem als je deze gebakken hebt?
Twijfel of ik een goedkoop oventje moet kopen of toch iets meer moet uitgeven aan een Ooni. Zag dat de Koda 2 14 inch is en net wat meer ruimte heeft. Maar ook een stuk duurder is.
Dat deel is voor mijn vrouw die vind dat lekker en ja dan moet je wel.
Bodem heb ik geen foto van maar is goed gebakken met kleine donkere vlekjes.
Mooie tafel3dmazter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:14:toon volledige bericht
Was €159,-
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas niet.
Ik heb hem zelf gemaakt.
Hij kan geheel plat opvouwen (behalve de onderste plank)
Ik heb wel sketchup tekeningen ervan als je wilt
Ja, zoiets zou echt handig zijn . Mocht je een tekening hebben , houd ik me aanbevolen .3dmazter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:58:
[...]
Helaas niet.
Ik heb hem zelf gemaakt.
Hij kan geheel plat opvouwen (behalve de onderste plank)
Ik heb wel sketchup tekeningen ervan als je wilt
:strip_exif()/f/image/MjSX46QdUpXDA2HmbuVP5yiq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9NihU9dvvlnVRv1OGcJAPQoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben pas net begonnen met zelf pizza bakken, dit is de 4e pizza die ik tot dusver heb gemaakt. Ik gebruik een keukenoven die tot max. 230 graden kan (dus geen Effeuno oid) met een pizzasteen.
De aanpak en receptuur heb ik grotendeels uit deze video gehaald met een paar kleine aanpassingen:
- Caputo Cuoco bloem (500g in dit geval)
- 65% hydratatie (63% water, 2% olijfolie)
- 3% zout
- 0,2% gist
- Eetlepel suiker
In totaal zo'n 72 uur laten rusten/rijpen en rijzen (bulk), waarvan 68u in de koelkast en 4u buiten de koelkast. Bolletjes maakte ik toen het deeg uit de koelkast kwam en daarna nog 4 uur buiten de koelkast laten rijzen. Tussendoor ook nog 2x kort gekneed en dan weer terug in de koelkast. Uiteindelijke deeg was goed luchtig, heb veel luchtbellen moeten doorprikken iig
Pizza in de oven met de pepperoni en de jalapeños (ik houd erg van pepers, don't hate me
Al met al ben ik best wel tevreden omdat ik "bang" was dat ik met mijn huidige oven weinig zou kunnen bereiken. Deze pizza is zeker nog niet "la più bella della mamma" (moeders mooiste
Ik heb de smaak iig te pakken en ga door met oefenen, tzt komt er wellicht een goede oven die hoge temperaturen aan kan maar dat is dan sowieso pas over een jaar.
Buon appetito!
Nu zie ik deze ook staan in de pizza app.
Alleen wat is “poolish rijskracht in uren”?
Heb sinds paar maanden een nieuwe keuken en nieuwe combi oven gaat tot 250C hetelucht net als de oude.
Oude was alleen een losse oven en denk dat deze ver boven die 250C kwam want kon toen prima in 4-5 minuten een pizza baken op de bakplaat en redelijke bodem hebben. Met de nieuwe kost het minimaal 10-12 minuten en moet eigenlijk eerst de bodem even losbakken zonder toppings om iets fatsoenlijks te krijgen.
Ben in mijn eentje dus maak maar 1 pizza per keer,dus zal niet snel vaak achter elkaar pizzas erop hoeven hebben. Ook is een niet extreem lange opwarmtijd ook wel fijn. Zat daarom te kijken naar een vrij standaard dikte pizzasteen ipv een wat dikkere, of zou een pizzasteel beter zijn? Qua budget wou ik max iets van 50,- kwijt zijn.
Elke steen zal al wel beter zijn dan nu neem ik aan? Zou zo'n standaard LIDL ding voor eerst voldoende zijn?
Op termijn komt er een Kamado (merk nog te bepalen) als BBQ en wil die dan ook wat meer gaan gebruiken voor pizza's. Niet zo mooi als die pizza ovens in dit topic maar daar bak ik wat te weinig voor om financieel te rechtvaardigen.
Ik zou dan voor een pizza 'steel' gaan boven een steen ivm sneller opnemen (en afgifte) van warmte.Samoht93 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:15:
Advies qua pizzasteen/steel voor mijn situatie?
Heb sinds paar maanden een nieuwe keuken en nieuwe combi oven gaat tot 250C hetelucht net als de oude.
Oude was alleen een losse oven en denk dat deze ver boven die 250C kwam want kon toen prima in 4-5 minuten een pizza baken op de bakplaat en redelijke bodem hebben. Met de nieuwe kost het minimaal 10-12 minuten en moet eigenlijk eerst de bodem even losbakken zonder toppings om iets fatsoenlijks te krijgen.
Ben in mijn eentje dus maak maar 1 pizza per keer,dus zal niet snel vaak achter elkaar pizzas erop hoeven hebben. Ook is een niet extreem lange opwarmtijd ook wel fijn. Zat daarom te kijken naar een vrij standaard dikte pizzasteen ipv een wat dikkere, of zou een pizzasteel beter zijn? Qua budget wou ik max iets van 50,- kwijt zijn.
Elke steen zal al wel beter zijn dan nu neem ik aan? Zou zo'n standaard LIDL ding voor eerst voldoende zijn?
Op termijn komt er een Kamado (merk nog te bepalen) als BBQ en wil die dan ook wat meer gaan gebruiken voor pizza's. Niet zo mooi als die pizza ovens in dit topic maar daar bak ik wat te weinig voor om financieel te rechtvaardigen.
Aangezien je maar 1 pizza per keer bakt is de afgifte van warmte geen probleem.
Steen van de Lidl zou overigens ook gewoon zn werk doen in jouw geval.
PSN: DoubleDutchh
Is dit zonder poolish? Wil je misschien het volledige recept delen?reAaa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:11:
Vandaag een pizza lunch georganiseerd.
2 uur bulk> 36uur koude rijs > uit koelkast en na 1,5u opbollen en dan nog 3,5 uur rijs.
Mix van. 70% nuvola / 30% cuoco
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Zonder poolish inderdaad! Zie hieronder het gebruikte recept. Ik was zelf ook verbaasd over hoe luchtig ie werd en hoe mooi ie naar boven kwam. Moet ongetwijfeld komen door de combi van nuvola en cuoco.Terrie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:10:
[...]
Is dit zonder poolish? Wil je misschien het volledige recept delen?
:strip_exif()/f/image/aSBCUy8JnIFELoYwsMVBUnjc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe heb je deze gemaakt? Alles bij elkaar mengen, kneden en 36h koude rijs, erna 6u warme rijs en dan pas opbollen?Deruxian schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:23:
Vandaag ook weer gebakken.
Wat aan het experimenteren met een wat langere koude rijs.
Ook een beetje expiremteren met het stretchen. Bewust niet elke pizza niet even groot
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb meestal een zwarte bovenkant en witte onderkant of een mooie onderkant en een witte bovenkant
[ Voor 6% gewijzigd door Rox92 op 08-08-2025 08:40 ]
Toegegeven, ik heb geen houtoven, maar zit te truc er niet in dat alles door-en-door heet moet zijn, en dat de oven zoveel (thermische)massa heeft dat het stabiel blijft?Rox92 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:07:
Iemand nog tips voor het onder controle krijgen van een houtoven?
Ik heb meestal een zwarte bovenkant en witte onderkant of een mooie onderkant en een witte bovenkant
Of hebben we het over zo'n kleine pizzaoven die toevallig op hout werkt? Dan is het volgens mij vooral micro managen
[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 08-08-2025 08:37 ]
Ik zal mijn post even aanpassen. Het is inderdaad een kleinere pizza oven.defusion schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
Toegegeven, ik heb geen houtoven, maar zit te truc er niet in dat alles door-en-door heet moet zijn, en dat de oven zoveel (thermische)massa heeft dat het stabiel blijft?
Of hebben we het over zo'n kleine pizzaoven die toevallig op hout werkt? Dan is het volgens mij vooral micro managen
Hoe stook je hem op? Alleen hout of ook een bed van houtskool? Hoe lang verwarm je hem voor en meet je de steen met een infraroodmeter?Rox92 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:07:
Iemand nog tips voor het onder controle krijgen van een kleine (glowen raptor) houtoven?
Bij mijn Ooni gebruik ik houtskool en zodra dat goed heet is gaat er hout op en stook ik door tot de steen 450 graden is. Daarna bij iedere pizza een blokje hout er op en dat gaat als een raket
Edit: deze oven brand aan de zijkant en als ik het goed heb ligt het hout los in de oven? Je kan even op Youtube kijken, daar staan filmpjes op van een zuiderbuur met deze oven al bakt hij de laatste filmpjes volgens mij op gas
[ Voor 15% gewijzigd door Freezhost op 08-08-2025 09:37 ]
Ik begin ongeveer 45 minuten van te voren met het opstoken van de oven en ik gebruik alleen hout. Ik heb van inkbird een infrarood meter met dubbele lasers en dan na 45 minuten is hij rond de 420 graden. Dat zou wel lang genoeg moeten zijn voor een 2 cm dikke steen toch ? Al merk ik wel dat als ik even niet stook de temperatuur van de steen daalt.Freezhost schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:32:
[...]
Hoe stook je hem op? Alleen hout of ook een bed van houtskool? Hoe lang verwarm je hem voor en meet je de steen met een infraroodmeter?
Bij mijn Ooni gebruik ik houtskool en zodra dat goed heet is gaat er hout op en stook ik door tot de steen 450 graden is. Daarna bij iedere pizza een blokje hout er op en dat gaat als een raket
Edit: deze oven brand aan de zijkant en als ik het goed heb ligt het hout los in de oven? Je kan even op Youtube kijken, daar staan filmpjes op van een zuiderbuur met deze oven al bakt hij de laatste filmpjes volgens mij op gas
Klopt het hout ligt aan de zijkant van de oven naast de pizzasteen.
Ja die had ik ook gevonden, ik zie de meeste die deze oven hebben op gas stoken.
Ik denk dat ik de volgende keer anders ook wel begin met een laagje houtskool. Dat scheelt ook qua volume dan alleen hout stoken?
Leg je dat blokje hout er dan op als de pizza klaar is om erin te schuiven of leg je die erin en dan begin je aan de pizza maken?
[ Voor 5% gewijzigd door Rox92 op 08-08-2025 12:40 ]
Nee, oalles mengen en kneden voor 6-7 minuten (kitchrnaid)wittmann1982 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:21:
[...]
Hoe heb je deze gemaakt? Alles bij elkaar mengen, kneden en 36h koude rijs, erna 6u warme rijs en dan pas opbollen?
Direct bulk in koelkast 36hr.
Uit koelkast direct opgebold (ging prima) en 6hr warme rijs.
Ik heb dus alle gebruikte tijd ook als zodanig ingevoerd in de PizzaApp. De bolletjes leken wel wat op vlaaien maar ben best tevreden over eindresultaat.
Nog een beetje geëxperimenteerd met vormen. De grootste pizza kwam net buiten bord van 26cm uit.
Wel het deeg nog even in de koelkast gezet laatste uur omdat ik dacht dat het overrezen was maar dit bleek enorm mee te vallen want zelfs de laatste pizza lukte nog. Het bakken gaat niet vlot met 2 kleine kinderen…;)
Ik zat heel erg te twijfelen of ik de 6hr warme rijs mu wel of niet mee moest nemen in de pizza app..
Hij wordt vandaag vergeleken met een poolish recept wat ik altijd gebruikte! Luchtig is het zeker!reAaa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:45:
[...]
Zonder poolish inderdaad! Zie hieronder het gebruikte recept. Ik was zelf ook verbaasd over hoe luchtig ie werd en hoe mooi ie naar boven kwam. Moet ongetwijfeld komen door de combi van nuvola en cuoco.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/fIKqeoBRqD8o4AznQ9jVHh0l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O9zxtfDoPSf5sPmTHNbg3QB3.jpg?f=fotoalbum_large)
In de houten kom mijn poolish deeg en in de andere jouw recept. Wel met verse bakkersgist ipv droge gist. Ik heb alleen het deeg iets Te vroeg en lang uit de koelkast gehaald, het was namelijk iets te warm binnen.
Daardoor super luchtig, maar dat wil je eigenlijk nog niet. Dus nu de bollen strak gemaakt en in de koelkast tot een uurtje voordat ik ga bakken, volume zat!
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Nice, ik heb net sinds 4 weken bijna dezelfde met het verschil dat mijn kom er af kan en de kop omhoog kan kantelen. Zag toch een beetje op tegen het schoonmaken van een vaste kom/kneder.GieltjE schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:06:
Had mezelf een cadeautje gedaan, maar wat een verschil in deeg t.o.v. handwerk(foto op 75% hydradatie)
Misschien nog een maatje groter halen met alle groepen die langskomen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar superfijne machine, van hele kleine pizzadeegjes tot deeg voor meerdere volkorenbroden tegelijk.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Waar heb je hem vandaan?GieltjE schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:06:
Had mezelf een cadeautje gedaan, maar wat een verschil in deeg t.o.v. handwerk(foto op 75% hydradatie)
Misschien nog een maatje groter halen met alle groepen die langskomen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze bij agrieuro, was wat snellere levering dan direct uit Italie.
Doe een leuk bod en ik upgrade de mijne naar een 10L versie
[ Voor 9% gewijzigd door GieltjE op 08-08-2025 16:26 ]
Hell / 0
Welke mixer heb jij dan?Himalaya schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:35:
[...]
Nice, ik heb net sinds 4 weken bijna dezelfde met het verschil dat mijn kom er af kan en de kop omhoog kan kantelen. Zag toch een beetje op tegen het schoonmaken van een vaste kom/kneder.
Maar superfijne machine, van hele kleine pizzadeegjes tot deeg voor meerdere volkorenbroden tegelijk.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
https://www.xenos.nl/opbergbox-plat-9-liter-40x29x11-cm
Mooi maatje voor 6 bollen en maar €5.99 incl deksel.
Gemaakt van PP dus geschikt voor voedsel contact.
Past prima in de koelkast.
:strip_exif()/f/image/2S9mkadtIwuT9k5rWX0uyl2e.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen weer lekker bakken.
Dat is wel een goede tip inderdaad, ook maar eens kijken daar dan!3dmazter schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:28:
Vandaag even bij Xenos gekeken en zag daar een perfect bak voor de deegbollen.
https://www.xenos.nl/opbergbox-plat-9-liter-40x29x11-cm
Mooi maatje voor 6 bollen en maar €5.99 incl deksel.
Gemaakt van PP dus geschikt voor voedsel contact.
Past prima in de koelkast.
[Afbeelding]
Morgen weer lekker bakken.
Vandaag ook weer deeg gemaakt, dit is na 3 uur warme rijs waarna ik die hele bak (GN 1/1 formaat) (met deksel uiteraard) zo in de vriezer gezet heb voor later gebruik:
/f/image/uA7oGalzrE9ld2GgVPskloOf.png?f=fotoalbum_large)
Daarna de bollen goed verpakt uiteraard, maar zo'n Xenos bak is dan net even beter geschikt. Vriezer is -23 graden dus de bollen zijn wel in no time bevroren.
Hout voeg ik toe voordat een pizza de oven in gaat. Dat zorgt dan namelijk voor mooie vlammen die over je pizza heen komenRox92 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:23:
[...]
Ik begin ongeveer 45 minuten van te voren met het opstoken van de oven en ik gebruik alleen hout. Ik heb van inkbird een infrarood meter met dubbele lasers en dan na 45 minuten is hij rond de 420 graden. Dat zou wel lang genoeg moeten zijn voor een 2 cm dikke steen toch ? Al merk ik wel dat als ik even niet stook de temperatuur van de steen daalt.
Klopt het hout ligt aan de zijkant van de oven naast de pizzasteen.
Ja die had ik ook gevonden, ik zie de meeste die deze oven hebben op gas stoken.
Ik denk dat ik de volgende keer anders ook wel begin met een laagje houtskool. Dat scheelt ook qua volume dan alleen hout stoken?
Leg je dat blokje hout er dan op als de pizza klaar is om erin te schuiven of leg je die erin en dan begin je aan de pizza maken?
En hoe krijg je dat door met de hand te kneden ?Freshouttheoven schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:30:
[...]
Een luchtige korst heeft niets met een voordeeg/ Poolish te maken, enkel met een goed ontwikkelde glutennetwerk.
Is hier een truuk voor?
Ook zie ik bij die bakwedstrijden op tv iedereen kijken naar zo'n vliesje.. nou ik zie niets hoor
Plaatje.is leuk maar link.is beter. Neem.aan dat het deze is? https://pizzapartyovens.nl/product/famag-griletta-im-5s-230/
klein beetje olie aan je handen dan plankt het niet zo.greatgonzo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:03:
Ook maar eens geprobeerd om richting de 65% hydratatie te gaan, gemengd met de deeghaken en geprobeerd te kneden met de hand.. maar ondanks 10-15 minuten kneden blijft er veel aan mijn handen plakken.
Is hier een truuk voor?
Ook zie ik bij die bakwedstrijden op tv iedereen kijken naar zo'n vliesje.. nou ik zie niets hoor
Of beetje nat maken je handen. maar dat droogt snel op
Nee, dit is de versie met 10speed: https://www.agrieuro.de/s...-im-5-10v-hh-p-26061.htmlFr33z schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:13:
[...]
Plaatje.is leuk maar link.is beter. Neem.aan dat het deze is? https://pizzapartyovens.nl/product/famag-griletta-im-5s-230/
Door meermaals fold and stretch toe te passen. Op een bepaalde manier de bodem vormen heeft ook invloed op de luchtigheid.MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
En hoe krijg je dat door met de hand te kneden ?
Als de Poolish overnight op kamertemperatuur moet ontwikkelen is de gistpercentage veel te hoog, honing/ suiker is ook overbodig.MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:22:
Vanavond aan de slag met deze poolish van de Dough app . Morgen afmaken en in avond bakken . Iemand ervaring mee?
[Afbeelding]
Nee, 18 uur overnight in de koelkast . Het gaat om dry instant gist.Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:30:
[...]
Als de Poolish overnight op kamertemperatuur moet ontwikkelen is de gistpercentage veel te hoog, honing/ suiker is ook overbodig.
Rond 12.00 middag andere ingrediënten toevoegen.
Dit is het recept:
:strip_exif()/f/image/06jzQDXOPpBq1sTvJWBuKpiY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 09-08-2025 16:53 ]
Geduldgreatgonzo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:03:
Ook maar eens geprobeerd om richting de 65% hydratatie te gaan, gemengd met de deeghaken en geprobeerd te kneden met de hand.. maar ondanks 10-15 minuten kneden blijft er veel aan mijn handen plakken.
Is hier een truuk voor?
Eerst maar de helft van het water bij je bloem doen en mengen met een lepel, vork of pannenlikker tot alles een beetje gemengd is. Dan je zout ofwel oplossen in het resterende water of zo erbij kappen. Je resterende water beetje bij beetje bij je deeg gieten en mengen. Voordat ik het deeg op mijn plaat leg om te kneden, laat ik het even rusten om het vocht goed te absorberen. Dan op je plaat of tafel kneden zoals je elk brooddeeg kneed. Het deeg naar buiten duwen en dan terug bovenop leggen. Als je merkt dat het vochtig blijft, maak je er een bol van en laat je het onder een kom rusten. Als het deeg wat steviger is dan kan pas ik de stretch and fold techniek toe. Dit doe ik zeker drie keer met telkens minstens 15 minuten pauze ertussen. Daarna heb ik een gladde deegbol die de kom in kan.
80% van het deeg voor maar 3 uurtjes laten rijzen/ ontwikkelen noem ik niet 'beter verteerbaar deeg'. Ook krijgt de Poolish in dit recept onvoldoende de gelegenheid om zich te ontwikkelen, en zouden de laatste twee uurtjes voor het bakken wel eens te hard kunnen gaan bij de huidige kamertemperaturen.MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:53:
[...]
Nee, 18 uur overnight in de koelkast . Het gaat om dry instant gist.
Rond 12.00 middag andere ingrediënten toevoegen.
Dit is het recept:
[Afbeelding]
Als je graag een goed verteerbaar deegje wilt maken met Poolish zou ik het als onderstaand aanpakken;
Poolish
300 gram bloem
300 gram water
1 gram zout
1 gram instant gist
Zodra je dit leest maken en op de aanrecht laten staan totdat het minimaal 60% in volume is toegenomen, vervolgens in de koelkast laten rijpen.
Morgen ochtend haal je de Poolish rond 9u uit de koelkast en laat je het een uurtje rusten, rond 10u meng je het door onderstaande waardes, kleine 10 minuten kneden en weer een uurtje laten rusten. Deeg een paar keer omslaan (fold and stretch) en in bulk minimaal 4u laten rijzen. Opbollen en 60 tot 90 minuten laten rijzen.
652 bloem
338 water
18 gram zout
Thanks . Ga zo met de poolish aan de slag .Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:30:toon volledige bericht
[...]
80% van het deeg voor maar 3 uurtjes laten rijzen/ ontwikkelen noem ik niet 'beter verteerbaar deeg'. Ook krijgt de Poolish in dit recept onvoldoende de gelegenheid om zich te ontwikkelen, en zouden de laatste twee uurtjes voor het bakken wel eens te hard kunnen gaan bij de huidige kamertemperaturen.
Als je graag een goed verteerbaar deegje wilt maken met Poolish zou ik het als onderstaand aanpakken;
Poolish
300 gram bloem
300 gram water
1 gram zout
1 gram instant gist
Zodra je dit leest maken en op de aanrecht laten staan totdat het minimaal 60% in volume is toegenomen, vervolgens in de koelkast laten rijpen.
Morgen ochtend haal je de Poolish rond 9u uit de koelkast en laat je het een uurtje rusten, rond 10u meng je het door onderstaande waardes, kleine 10 minuten kneden en weer een uurtje laten rusten. Deeg een paar keer omslaan (fold and stretch) en in bulk minimaal 4u laten rijzen. Opbollen en 60 tot 90 minuten laten rijzen.
652 bloem
338 water
18 gram zout
Vraag me wel af waarom die app dan zo mis is ?
Geen idee, ik heb het niet zo op die apps evenals AI.MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
Thanks . Ga zo met de poolish aan de slag .
Vraag me wel af waarom die app dan zo mis is ?
Zoals gezegd is de basisregel dat je de Poolish eerst een aantal uur op kamertemperatuur moet wegzetten, wanneer je het na een paar minuten in de koelkast zet bij vier tot vijf graden Celsius zal het nooit goed ontwikkelen.
Dit is een goed voorbeeld om eerst jezelf te verdiepen in de materie door verschillende bronnen te checken, veel oefenen en zo kennis op te doen i.p.v. blindelings op de info in apps af te gaan
Ga je recept nu mixenFreshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:10:
[...]
Geen idee, ik heb het niet zo op die apps evenals AI.
Zoals gezegd is de basisregel dat je de Poolish eerst een aantal uur op kamertemperatuur moet wegzetten, wanneer je het na een paar minuten in de koelkast zet bij vier tot vijf graden Celsius zal het nooit goed ontwikkelen.
Dit is een goed voorbeeld om eerst jezelf te verdiepen in de materie door verschillende bronnen te checken, veel oefenen en zo kennis op te doen i.p.v. blindelings op de info in apps af te gaan.
Update: poolish staat op kamertemperatuur te rijzen
[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 09-08-2025 20:21 ]
Eens , maar in veel apps gaan ze uit van 1 uur rijzen bij poolish en dan koelkast in .Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:10:
[...]
Geen idee, ik heb het niet zo op die apps evenals AI.
Is 1 gram gist niet een beetje te weinig ? Lees overal 2 gram.Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:30:toon volledige bericht
[...]
80% van het deeg voor maar 3 uurtjes laten rijzen/ ontwikkelen noem ik niet 'beter verteerbaar deeg'. Ook krijgt de Poolish in dit recept onvoldoende de gelegenheid om zich te ontwikkelen, en zouden de laatste twee uurtjes voor het bakken wel eens te hard kunnen gaan bij de huidige kamertemperaturen.
Poolish
300 gram bloem
300 gram water
1 gram zout
1 gram instant gist
652 bloem
338 water
18 gram zout
Of zoe je minder ivm het warme weer ?
18 uur koelkast/6 uur er buiten of 42 uur koelkast/ 6 uur erbuiten is 1 gram gist vaak wel voldoende bij gebruik van 1 kg bloem 65% water. Zeker tijdens de warmere zomermaanden.MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:13:
[...]
Is 1 gram gist niet een beetje te weinig ? Lees overal 2 gram.
Of zoe je minder ivm het warme weer ?
Althans dat is mijn ervaring :-)
bla di bla bla
Ik red 14 uur koelkast en dan 6 uur erbuitenChristianD schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:16:
[...]
18 uur koelkast/6 uur er buiten of 42 uur koelkast/ 6 uur erbuiten is 1 gram gist vaak wel voldoende bij gebruik van 1 kg bloem 65% water. Zeker tijdens de warmere zomermaanden.
Althans dat is mijn ervaring :-)
Dat vliesje trekken is een beetje een hardnekkige onzin test. Tijdens het kneden kun je niet fatsoenlijk een vliesje trekken, het deeg moet altijd even relaxen, en dan kun je vervolgens een vliesje trekken.greatgonzo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:03:
Is hier een truuk voor?
Maar het beste is een beetje vertrouwen te hebben in het kneden. Na een bepaalde tijd kneden is het gewoon goed genoeg.
Zelf kneed ik mijn deeg nog maar nauwelijks (2 min max.). Tijd doet de rest, en ook dan kun je een vliesje trekken na verloop van tijd (als je daar gelukkig van wordt).
Dat is meteen ook een antwoord op je eerste vraag. Met de hand kneden werkt eenvoudig als volgt:
Meng je ingrediënten met de achterkant van een pollepel (oid) en verkrijg een samenhangende massa. Dit hoeft geen strak deeg te zijn, maar alle droge stof moet gehydrateerd zijn.
Laat dit een half uurtje rusten (autolyse) en ga dan kneden. Het deeg zal nu al een stuk minder plakkerig zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door verkeerslicht op 09-08-2025 22:50 ]
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Wat gebruik je voor bloem? Hoe hoger de hydratatie, hoe hoger de benodigde W waarde om het water op te nemen heb ik begrepen.greatgonzo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:03:
Is hier een truuk voor?
Toen ik begon met zelf deeg maken gebruikte ik gewone supermarkt bloem en bleef het ook aardig plakken met 65% hydratatie. Met Caputo Cuoco bloem (W waarde van 310/320) ging het ineens een hele hoop makkelijker....
De poolish tot nu toe, na zo’n 1 uur KT en 11 uur in de koelkast :Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:30:toon volledige bericht
[...]
Poolish
300 gram bloem
300 gram water
1 gram zout
1 gram instant gist
652 bloem
338 water
18 gram zout
:strip_exif()/f/image/tttqHRQ5AMAI0s5Ql3QK9zHj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil het nog 4 uur laten reizen in de koelkast , daarna eruit halen om alles toe te voegen .
EDIT@below: poolish in koelkast kan natuurlijk, maar voegt eigenlijk niets toe. De extra tijd die het kost kun je beter gebruiken voor het laten rijzen en/of rusten van het deeg zelf. Vito is een snelle entry in pizza maken, maar zeker niet zaligmakend. Poolish met een overdosis gist en honing als extra voeding voor die gist vervolgens lang in de koelkast zetten werkt elkaar tegen en is niet logisch. Als je KT constant kunt houden (bijkeuken, kelder) is active koeling niet echt nodig, maar kan wel handig zijn qua planning of voor extra rusttijd. Mits je bloem het aan kan natuurlijk.
Succes
[ Voor 41% gewijzigd door mtr33 op 10-08-2025 11:47 ]
Heb het ruim 1.5 uur op kamertemperaturen voor en na. In elke beschrijving lees ik ook dat poolish kan rijpen in de koelkast . Zie ook recept Vito.mtr33 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:
^ waarom poolish in de koelkast? Bij KT is de gist actiever en gaat het proces een stuk sneller. In beginsel verhouding 100g bloem, 100g water en 0.2g gedroogde of 0.6g verse gist (geen zout, geen honing) net zolang op KT tot het volume is verdubbeld. Met huidige temp in de bijkeuken duurde dat bij mij eergisteren 6-8h. Dan verder verwerken in hoofddeeg en eventueel dat langer in de koelkast laten rijpen, niet de poolish.
Ga het straks samenvoegen met de andere deeg ingrediënten.
Poolish lijkt niet 60% in volume toegenomen te zijn. Volgens mij heb ik gisteren andere waardes c.q. tijdlijn geadviseerd. Het is me dan ook een raadsel waarom je om hulp vraagt en vervolgens toch de app volgt door o.a. de Poolish pas om 13u uit de koelkast te halen i.p.v mijn goed bedoelde adviesMaStar schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:15:
[...]
De poolish tot nu toe, na zo’n 1 uur KT en 11 uur in de koelkast :
[...]
Wil het nog 4 uur laten reizen in de koelkast , daarna eruit halen om alles toe te voegen .
Ik laat het hierbij. Succes.
Thanks! Welk recept of bereiding raad jij aan voor het beste pizzadeeg?mtr33 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:
^ waarom poolish in de koelkast? Bij KT is de gist actiever en gaat het proces een stuk sneller. In beginsel verhouding 100g bloem, 100g water en 0.2g gedroogde of 0.6g verse gist (geen zout, geen honing) net zolang op KT tot het volume is verdubbeld. Met huidige temp in de bijkeuken duurde dat bij mij eergisteren 6-8h. Dan verder verwerken in hoofddeeg en eventueel dat langer in de koelkast laten rijpen, niet de poolish.
EDIT@below: poolish in koelkast kan natuurlijk, maar voegt eigenlijk niets toe. De extra tijd die het kost kun je beter gebruiken voor het laten rijzen en/of rusten van het deeg zelf. Vito is een snelle entry in pizza maken, maar zeker niet zaligmakend. Poolish met een overdosis gist en honing als extra voeding voor die gist vervolgens lang in de koelkast zetten werkt elkaar tegen en is niet logisch. Als je KT constant kunt houden (bijkeuken, kelder) is active koeling niet echt nodig, maar kan wel handig zijn qua planning of voor extra rusttijd. Mits je bloem het aan kan natuurlijk.
Succes
Ik kon pas om 20.30 beginnen.Freshouttheoven schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:07:
[...]
Poolish lijkt niet 60% in volume toegenomen te zijn. Volgens mij heb ik gisteren andere waardes c.q. tijdlijn geadviseerd. Het is me dan ook een raadsel waarom je om hulp vraagt en vervolgens toch de app volgt door o.a. de Poolish pas om 13u uit de koelkast te halen i.p.v mijn goed bedoelde advies.
Heb het er rond 11.00 uitgehaald overigens . Het is nog geen eens 13:00
Komt al heel mooi in volume . Deeg veert al licht terug bij indrukken . En voelt luchtig . Ben heel benieuwd . Zometeen bulk omzetten in kleine bollen !Freshouttheoven schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:07:
[...]
Poolish lijkt niet 60% in volume toegenomen te zijn. Volgens mij heb ik gisteren andere waardes c.q. tijdlijn geadviseerd. Het is me dan ook een raadsel waarom je om hulp vraagt en vervolgens toch de app volgt door o.a. de Poolish pas om 13u uit de koelkast te halen i.p.v mijn goed bedoelde advies.
:strip_exif()/f/image/9GLuTm5jiemTVldMUs9uXdqV.jpg?f=fotoalbum_large)
Benieuwd hoeveel opmerkingen je hier gaat krijgen over die ingrediënten op je pizza... Da heurt nie!
Hier had uw advertentie kunnen staan!

![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ik ben zeer tevreden over het resultaat, beste tot nu toe denk ik
[ Voor 44% gewijzigd door Cartman! op 11-08-2025 21:34 ]
Heb je dit receptje nog?T_V_H schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:12:toon volledige bericht
[...]
Ik gebruik ze ook soms voor de bollen en altijd voor bulkferment, het deksel staat meestal lichtjes bol en als je ze opent komt er idd lucht uit (kan ook niet anders als het deeg co2 creëert)
Net mijn recept met desem wat aangepast, de rijstijden liever. Vorige keer 52u cold ferment waardoor ik een vrij bleke pizza kreeg. Met zelfde recept nu 28u cold ferment en het resultaat is een betere en mooiere korst 👌🏻
52u cold ferment:
[Afbeelding]
28u cold ferment:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wil ook is ner desem gaan experiment bij de pizza's.
Inmiddels ben ik eindelijk zo ver dat mijn pizza's steeds zijn zoals ik ze het lekkerst vind. Mijn voornaamste bevindingen:
- Na vele experimenten met poolish, biga en 72 uur rijstijden (voor welke varianten ik eindeloos YouTube filmpjes met werkwijzen heb gekeken), merk ik dat een rijstijd van 24 uur voldoende is voor een prachtige pizza. Qua smaak merk ik ook weinig verschil. Qua verteerbaarheid scheelt het misschien, maar dat merk ik niet echt.
- Ik gebruik nu meestal een combi van Cuoco (40%), Pizzeria (40%) en Integrale (20%). Dat geeft goede resultaten. Ik heb verschillende merken bloem geprobeerd, maar Caputo steekt er in mijn ervaring met kop en schouders bovenuit.
- Op warme dagen 0,1% gist en als het koud is maximaal 0,3%.
- Een voor mij heel belangrijke: Bij het kneden van het deeg stoppen wanneer het deeg 23 graden is. Vraag mij niet waarom, maar alle keren waar mijn deeg warmer was na het kneden (rond de 26 graden), was het eindresultaat niet goed. Het deeg voelde dan stug, veerde terug tijdens het stretchen en rees niet goed tijdens in de oven.
- Het deeg opbollen voordat het de koelkast in gaat vind ik beter werken dan een bulkrijs in de koelkast. Je kunt dan goed zien hoeveel het nog moet rijzen op de dag van het bakken en dus wanneer je het uit de koelkast moet halen. Ook vind ik het makkelijker dat je opbolt op dezelfde dag als het kneden, i.p.v. dat je dat nog in de ochtend moet doen.
- Voor het rijzen vind ik die ronde IKEA bakjes super werken. Ze zijn makkelijk stapelbaar, groot genoeg en passen makkelijk in de koelkast. Ik heb ook van die rechthoekige rijsbakken voor zes bollen, maar die sluiten niet altijd goed. Daarnaast vind ik het toch een gedoe dat de bollen aan elkaar gaan plakken. Ook merk ik dat er soms wat vocht in gaat staan, waardoor de laatste bol nattig is en niet goed kan worden gebakken.
- En het belangrijkste: Een goede pizzaoven scheelt de wereld. Eerst had ik een gasoven. Dat was leuk, maar wat een gedoe met steeds de gasvlam laag/hoog en het deurtje aan de voorkant open/dicht. Verder moet je de pizza steeds draaien. Ook krijgt de steen alleen warmte van de vlam en niet van onder, waardoor de temperatuur relatief lastig te beheersen is. Dat is natuurlijk ook een skill issue. Maar na jaren proberen met vaak drie jonge rondspringende kinderen, bleef dit mij niet goed afgaan. Daarna had ik de Unold Luigi. Leuk ding, maar ik moest m'n best doen om hem op 440/450 graden te krijgen en het zo te timen dat de gloeispiraal aanging op het moment dat ik de pizza erin deed. Het resultaat kon goed zijn, maar in de praktijk wisselde het toch bij meerdere pizza's achter elkaar bakken. De EffeUno daarentegen is fantastisch. Met de spiralen onder de steen en daarboven is de steen in no time op 450 graden. Elke pizza komt er perfect uit. Ze hebben een vrij grote Napolitaanse korst, maar met krokante stevige bodem die niet gaat hangen tijdens het eten. Precies wat ik lekker vind.
Het grappige is dat nu mijn pizza's eindelijk zijn zoals ik ze wil, ik een stuk minder vaak pizza bak. Ik vind pizza nog steeds heerlijk. Alleen ik denk dat ik met name vaak bakte omdat ik graag mijn proces wilde verbeteren, en niet zozeer omdat ik zoveel trek had in pizza.
Wat foto's van vanavond:
:strip_exif()/f/image/4aGmlNvk77QFYRC2SPKc20OM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RAGvFUyI0fmUecaM3wl31UbG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v55QSgHxq5oMqBfwC7BfPI9e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/egOfYJ8om3HU2RIq6Y5Guj8j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bfYkRWmkFzH7x63wXKO7rrvH.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/IqFtxZEFCz2wr92HtPd0bZCg.png?f=fotoalbum_large)
(Beetje haastig gestretched en belegd, op het moment dat we wilden eten was het ineens druk....)
Nadeel van de gebruikte oven is nog steeds de max temp van 250c, voordeel is dat ik gewoon 3 (of zelfs 6) pizza's tegelijk kan bakken op die grote stenen vloer.
Gaaf! Zou je nog iets willen delen over je ingrediënten, m.b.t.MennoE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:08:toon volledige bericht
Ik heb al een tijdje niets meer gepost hier, daarom nu weer een update.
Inmiddels ben ik eindelijk zo ver dat mijn pizza's steeds zijn zoals ik ze het lekkerst vind. Mijn voornaamste bevindingen:
- Na vele experimenten met poolish, biga en 72 uur rijstijden (voor welke varianten ik eindeloos YouTube filmpjes met werkwijzen heb gekeken), merk ik dat een rijstijd van 24 uur voldoende is voor een prachtige pizza. Qua smaak merk ik ook weinig verschil. Qua verteerbaarheid scheelt het misschien, maar dat merk ik niet echt.
- Ik gebruik nu meestal een combi van Cuoco (40%), Pizzeria (40%) en Integrale (20%). Dat geeft goede resultaten. Ik heb verschillende merken bloem geprobeerd, maar Caputo steekt er in mijn ervaring met kop en schouders bovenuit.
- Op warme dagen 0,1% gist en als het koud is maximaal 0,3%.
- Een voor mij heel belangrijke: Bij het kneden van het deeg stoppen wanneer het deeg 23 graden is. Vraag mij niet waarom, maar alle keren waar mijn deeg warmer was na het kneden (rond de 26 graden), was het eindresultaat niet goed. Het deeg voelde dan stug, veerde terug tijdens het stretchen en rees niet goed tijdens in de oven.
- Het deeg opbollen voordat het de koelkast in gaat vind ik beter werken dan een bulkrijs in de koelkast. Je kunt dan goed zien hoeveel het nog moet rijzen op de dag van het bakken en dus wanneer je het uit de koelkast moet halen. Ook vind ik het makkelijker dat je opbolt op dezelfde dag als het kneden, i.p.v. dat je dat nog in de ochtend moet doen.
- Voor het rijzen vind ik die ronde IKEA bakjes super werken. Ze zijn makkelijk stapelbaar, groot genoeg en passen makkelijk in de koelkast. Ik heb ook van die rechthoekige rijsbakken voor zes bollen, maar die sluiten niet altijd goed. Daarnaast vind ik het toch een gedoe dat de bollen aan elkaar gaan plakken. Ook merk ik dat er soms wat vocht in gaat staan, waardoor de laatste bol nattig is en niet goed kan worden gebakken.
- En het belangrijkste: Een goede pizzaoven scheelt de wereld. Eerst had ik een gasoven. Dat was leuk, maar wat een gedoe met steeds de gasvlam laag/hoog en het deurtje aan de voorkant open/dicht. Verder moet je de pizza steeds draaien. Ook krijgt de steen alleen warmte van de vlam en niet van onder, waardoor de temperatuur relatief lastig te beheersen is. Dat is natuurlijk ook een skill issue. Maar na jaren proberen met vaak drie jonge rondspringende kinderen, bleef dit mij niet goed afgaan. Daarna had ik de Unold Luigi. Leuk ding, maar ik moest m'n best doen om hem op 440/450 graden te krijgen en het zo te timen dat de gloeispiraal aanging op het moment dat ik de pizza erin deed. Het resultaat kon goed zijn, maar in de praktijk wisselde het toch bij meerdere pizza's achter elkaar bakken. De EffeUno daarentegen is fantastisch. Met de spiralen onder de steen en daarboven is de steen in no time op 450 graden. Elke pizza komt er perfect uit. Ze hebben een vrij grote Napolitaanse korst, maar met krokante stevige bodem die niet gaat hangen tijdens het eten. Precies wat ik lekker vind.
Het grappige is dat nu mijn pizza's eindelijk zijn zoals ik ze wil, ik een stuk minder vaak pizza bak. Ik vind pizza nog steeds heerlijk. Alleen ik denk dat ik met name vaak bakte omdat ik graag mijn proces wilde verbeteren, en niet zozeer omdat ik zoveel trek had in pizza.
Wat foto's van vanavond:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
water, gist, zout. Welke verhouding gebruik je ?
En hoelang laat je het rijzen in de koelkast of in de kamer ?
Dus hoe ziet je tijdsplanning eruit in die 24 uur?
En hoeveel gram zijn je bollen ?
Ik mix water, bloem en gist in de spiraalmoeder en laat die eventjes draaien. Dan 20 minuten afgedekt met een natte doek. Vervolgens nog even kneden, waarbij de duur afhankelijk is van hoe warm het is. Hoe warmer het is, hoe korter ik kneed omdat het deeg anders te warm wordt. Daarna nog even laten rusten. Vervolgens een paar keer s&f en een opbollen. Als het 1,5 het volume heeft dan opbollen en in bakjes doen. Daarna de koelkast in. De volgende dag even kijken hoe ver het is gerezen en aan de hand daarvan bepalen wanneer het de koelkast uit moet. Ik vind het met name belangrijk dat het deeg goed is gerezen tegen de tijd dat ik ga bakken. Het bakje moet helemaal gevuld zijn met het gerezen deeg.MaStar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Gaaf! Zou je nog iets willen delen over je ingrediënten, m.b.t.
Ik gebruik altijd 63% water en 1,8% gist. Mijn bollen zijn 255 gram, waarbij ik uit ga van 5 gram verlies en de bollen dus weet op 250 gram. Overigens weeg ik ze niet meer bij het portioneren. Op gevoel gaat prima.
Qua ingrediënten zweer ik trouwens bij fior di latte. Heerlijke smaak en erg droog, waardoor m'n pizza's lekker krokant zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door MennoE op 13-08-2025 20:01 ]
Thanks. En welke spiraalmixer gebruik je ?MaStar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Gaaf! Zou je nog iets willen delen over je ingrediënten, m.b.t.
Deze: https://pizzapartyovens.nl/product/famag-griletta-im-5-230/MaStar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Thanks. En welke spiraalmixer gebruik je ?
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.