Is dat misschien omdat het typo 0 en niet 00 is?RvH photo schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:42:
Hebben jullie ervaring met de pizzameel van de makro? Ik heb 5kg manitoba gekocht en ook al gebruikt. Voor mijn gevoel neemt het iets minder makkelijk water op dan bijvoorbeeld meelmerken uit Italië. Voor de rest prima te verwerken.
https://producten.makro.n...Chef-Manitoba-Meel-0-5-kg
@Goofman2 , heb even een post van een tijdje terug gekopieerd.
Geen last van uitgezakte deegbollen meer. Het is een proces. Alles moet een beetje goed zitten. Sterke bloem, goede technieken, correct opbollen… .
In de meeste gevallen maak ik gebruik van een poolish. 300gr water, 300gr caputo cuoco bloem, 1,5gr gist. Mengen in een kom, uurtje laten rusten op kamertemperatuur en dan ongeveer 14-16u in de koelkast.
Dag erna maak ik het deeg (meestal in de mixer). Ik vul aan tot 65% hydratatie. Ik maak mijn kilo bloem op en doe er dan nog eens 350 gram water bij. Zout gebruik ik 20 gram.
Na het mixen leg ik de deegbol op een plaat en stretch and fold ik een aantal keer over een periode van 30-40 minuten. Daarna gaat de volledige bol in een kom in de koelkast. Soms 24 uur, soms wel 48 uur.
Ik bol mijn deegbol op in kleine bollen ongeveer 4-5 uur op voorhand. Dit zijn mijn bollen net na het opbollen (270 gr per bol). Ik vind het persoonlijk makkelijker om de bollen te maken las het deeg nog koud is en daarom steviger.
Dit zijn de bollen na 4 uur. Ik had ze iets te laat opgebold, dus ze waren nog wat koud (normaal zijn ze goed tegen elkaar opgedrukt ,zie foto eronder). De pizza was goed , maar het deeg was nog wat te stevig, dus het stretchen verliep iets moeizamer. Normaal krijg ik hem met enkele “slaps” op de juiste grootte.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen last van uitgezakte deegbollen meer. Het is een proces. Alles moet een beetje goed zitten. Sterke bloem, goede technieken, correct opbollen… .
In de meeste gevallen maak ik gebruik van een poolish. 300gr water, 300gr caputo cuoco bloem, 1,5gr gist. Mengen in een kom, uurtje laten rusten op kamertemperatuur en dan ongeveer 14-16u in de koelkast.
Dag erna maak ik het deeg (meestal in de mixer). Ik vul aan tot 65% hydratatie. Ik maak mijn kilo bloem op en doe er dan nog eens 350 gram water bij. Zout gebruik ik 20 gram.
Na het mixen leg ik de deegbol op een plaat en stretch and fold ik een aantal keer over een periode van 30-40 minuten. Daarna gaat de volledige bol in een kom in de koelkast. Soms 24 uur, soms wel 48 uur.
Ik bol mijn deegbol op in kleine bollen ongeveer 4-5 uur op voorhand. Dit zijn mijn bollen net na het opbollen (270 gr per bol). Ik vind het persoonlijk makkelijker om de bollen te maken las het deeg nog koud is en daarom steviger.
| [Afbeelding] | [Afbeelding] |
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De maalgraad zegt weinig over de W waarde en die is bij Manitoba bloem doorgaans vrij hoog. Ik gebruik zelf ook Manitoba Oro tipo 0, maar dan van Caputo en dat kan een hoge hydratatie aan dus dat zou ook bij deze bloem geen probleem mogen zijn.418O2 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:47:
[...]
Is dat misschien omdat het typo 0 en niet 00 is?
Deze Makro/Metro bloem komt trouwens ook uit Italië volgens de omschrijving
Ik heb beide methoden geprobeerd en merk eigenlijk geen verschil in het eind resultaat. Ik doe tegenwoordig ook na 30 minuten rusten portioneren, opbollen en de koelkast in (ca 12 uur) en dan sochtends eruit en laten rijzen tot bakken in de avond. Ik beschreef de bulk rijs optie meer voor diegene die het gepost had.sjors123 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:03:
[...]
Mijn gebruikelijke aanpak is om direct na het kneden (nou ja, laat het ca 30 minuten rusten op kamertemperatuur) is om meteen te portioneren en op te bollen (ca 270 gr per bol) en dan 20 uur in de koelkast. Vervolgens nog 5 uur op kamertemperatuur laten rijzen (0,175% gist). Wat is het voordeel met pas opbollen wanneer het uit de koelkast komt?
Dat vermoeden had ik al. Qua smaak zul je, denk ik, geen verandering proeven. Wellicht alleen de experts. het zal hem met name zitten in wat je prettiger vindt. Opbollen met deeg op kamertemperatuur of met koelkasttemperatuur.FinalBob schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:47:
[...]
Ik heb beide methoden geprobeerd en merk eigenlijk geen verschil in het eind resultaat. Ik doe tegenwoordig ook na 30 minuten rusten portioneren, opbollen en de koelkast in (ca 12 uur) en dan sochtends eruit en laten rijzen tot bakken in de avond. Ik beschreef de bulk rijs optie meer voor diegene die het gepost had.
Mijn methode werkt voor mij prima en geeft goed pizzadeeg. Maar ga het uiteraard wel een een keer proberen :-)
This train carries saints and sinners
Ik heb hier nog even na zitten denken. Mijn conclusie is dat het waarschijnlijk het beste is om het deeg zo lang mogelijk met rust te laten, dus hoe eerder opbollen hoe beter. Los van de temperatuur
Het is makkelijker om direct op te bollen, omdat dan ook iedereen het deeg uit de koelkast kan halen de volgende dag, en je niet thuis moet zijn om zelf op te bollen.
De 'bollen' zijn zeker platter voor mij als ik ze de dag ervoor opbol versus de dag zelf, daar zie ik het voornaamste verschil eigenlijk.
De 'bollen' zijn zeker platter voor mij als ik ze de dag ervoor opbol versus de dag zelf, daar zie ik het voornaamste verschil eigenlijk.
Laat je het dan zo lang mogelijk met rust?418O2 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:45:
Ik heb hier nog even na zitten denken. Mijn conclusie is dat het waarschijnlijk het beste is om het deeg zo lang mogelijk met rust te laten, dus hoe eerder opbollen hoe beter. Los van de temperatuur
Heb beide opties gedaan, vind zelf nu opbollen voordat het de koelkast in gaat makkelijker. Opbollen op kamertemperatuur.
Ga de volgende keer een 3e optie doen, totale rijs buiten de koelkast. Kijken hoe dat gaat.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja, van de laatste handeling tot bereiding is dan maximaalOekol schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:01:
[...]
Laat je het dan zo lang mogelijk met rust?
Heb beide opties gedaan, vind zelf nu opbollen voordat het de koelkast in gaat makkelijker. Opbollen op kamertemperatuur.
Ga de volgende keer een 3e optie doen, totale rijs buiten de koelkast. Kijken hoe dat gaat.
Bedankt om je recept en foto’s te delen. Deze focaccia pizza broden waren echt zo lekkerbvk schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:07:
Als ik pizza bak is dat in een veel grotere oven, dus de steel zou voor mij te kort zijn. Maar die perforatie is wel fijn natuurlijk, dat scheelt waarschijnlijk heel wat overtollige semola bij het inschieten.
Morgen ga ik weer "focaccia" bakken of hoe je het dan ook noemen wil, maar dan gewoon in een broodoven op een bakplaat. Deeg van
200 gr. Cuoco
200 gr. Manitoba
280 gr. water
20 gr. olijfolie
8 gr. zout
1 gr. gist
Staat sinds gisteren middag in de koelkast, morgen avond bakken.
Daar ben ik het mee eens, ik heb weleens op youtube een vergelijking gezien en daar maakte het weinig uit. Voor mij zijn er twee uitgangspunten, a je laat het deeg langer met rust en je breekt niet alle structuren af in de lijn der gedachte van no-kneed methode. B: je hebt maar 1 keer rommel en op de dag van het bakken hoef ik het in de ochtend alleen maar uit de koelkast te halen.418O2 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:45:
ok, dat klinkt wel logisch, toch ook maar weer eens in die volgorde doen. ben er wel achter dat ik structureel te weinig gist gebruik.. In het begin weleens comleet uitgezakte overproofed bollen gehad en sindsdien eigenlijk te voorzichtig geweest met de hoeveelheid gist.. Laatst een nieuwe app geprobeerd, maar die gaf voor de koude en kamertemp rijstijden aan dat de laaste opbol tijd daar niet in meegenomen wordt, als je dan bv maar 1 uur bulk kt doet, dan moet je significant meer gist gebruiken !
Dat heb ik dus ook. Mijn mooi opgebold deeg, echt mooi straks, zakt steeds uit. Eender welk recept ik volg eigenlijk. Ik zie filmpjes waar mensen echt heel mooi gerezen bollen kunnen gebruiken, maar dat lukt me alsnog niet.nietorigineel schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:33:
Maar: het deeg is heel makkelijk bewerkbaar en de smaak is prima. Enkel de randen blijven eerder plat in tegenstelling tot wat ik online zie.
Misschien de opbol techniek? Ze zakken beperkt uit bij mij. Je moet echt het huidje strak krijgen bovenop. De spanning moet voelbaar zijn op de bol. Dan rijst hij meer omhoog.Drossie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:03:
[...]
Dat heb ik dus ook. Mijn mooi opgebold deeg, echt mooi straks, zakt steeds uit. Eender welk recept ik volg eigenlijk. Ik zie filmpjes waar mensen echt heel mooi gerezen bollen kunnen gebruiken, maar dat lukt me alsnog niet.
Maar: het deeg is heel makkelijk bewerkbaar en de smaak is prima. Enkel de randen blijven eerder plat in tegenstelling tot wat ik online zie.
Ik zou denken van niet, want het zijn echt strakke bollen zonder oneffenheden ofzo, maar het kan wel. Het feit dat het bij mij gebeurt bij eender welk recept van deeg of eender welke bloem zou dan wel passen binnen het verhaal.FinalBob schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:43:
[...]
Misschien de opbol techniek? Ze zakken beperkt uit bij mij. Je moet echt het huidje strak krijgen bovenop. De spanning moet voelbaar zijn op de bol. Dan rijst hij meer omhoog.
Misschien nog enkele filmpjes bekijken.
Ik maak vanavond pizza's. Ik maak straks een foto van hoe de bollen er na 48h uitzien.
Hierbij de foto's van gisteren. Eerste foto is wanneer het deeg net uit de koelkast komt.Drossie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:43:
[...]
Ik zou denken van niet, want het zijn echt strakke bollen zonder oneffenheden ofzo, maar het kan wel. Het feit dat het bij mij gebeurt bij eender welk recept van deeg of eender welke bloem zou dan wel passen binnen het verhaal.
Misschien nog enkele filmpjes bekijken.
Ik maak vanavond pizza's. Ik maak straks een foto van hoe de bollen er na 48h uitzien.
Tweede foto is ongeveer 4u later, vlak voor het maken van de pizza's.
De deegbak is eentje die normaal gebruikt wordt voor 6 bollen. Ik vermoed dat met 6 bollen het deeg wel meer gerezen zou zijn in plaats van uit te lopen.
De korst van de pizza's zelf was opnieuw niet echt luchtig, maar pizza's waren wel lekker!
:strip_exif()/f/image/8QSoepYxVwnRlf0kd3yMup1A.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoeveel gram zijn jouw bollen? Vind ze met het opbollen niet echt bolletjes. Ik heb altijd 250 gram en ik heb ze kleiner opgebold bijv.Drossie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:32:
[...]
Hierbij de foto's van gisteren. Eerste foto is wanneer het deeg net uit de koelkast komt.
De deegbak is eentje die normaal gebruikt wordt voor 6 bollen. Ik vermoed dat met 6 bollen het deeg wel meer gerezen zou zijn in plaats van uit te lopen.
De korst van de pizza's zelf was opnieuw niet echt luchtig, maar pizza's waren wel lekker!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Deze waren 275.Oekol schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:36:
[...]
Hoeveel gram zijn jouw bollen? Vind ze met het opbollen niet echt bolletjes. Ik heb altijd 250 gram en ik heb ze kleiner opgebold bijv.
Maar ik heb geen foto van het opbollen. De eerste foto is als ze na 44u rusten uit de koelkast komen.
Bij het opbollen zijn het echt wel strakke, gladde bollen.
Ze lijken sowieso al flink gerezen in de koelkast. Staat hij we koud genoeg? Als hij warmer is dan 2 graden is dat wel iets om mee te nemen in je totale rijstijd.
Ik moet wel bekennen dat ik nog niet 44u rusttijd in de koelkast heb gedaan zelf. Dus wat dat betreft is mijn kennis beperkt.
Ik moet wel bekennen dat ik nog niet 44u rusttijd in de koelkast heb gedaan zelf. Dus wat dat betreft is mijn kennis beperkt.
De bollen op de foto's zijn voor mij wel herkenbaar/ vergelijkbaar met wanneer ik ze maak. Gaan als kleine bollen in de koelkast en komen er ca 20 uur later op een vergelijkbare wijze uit. Temperatuur van de koelkast is ca 4 graden.
Dat rijzen in de koelkast kan natuurlijk ook te maken hebben met de hoeveelheid gist die jij gebruikt?
Dat rijzen in de koelkast kan natuurlijk ook te maken hebben met de hoeveelheid gist die jij gebruikt?
Niks mis mee toch?Drossie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:51:
[...]
Deze waren 275.
Maar ik heb geen foto van het opbollen. De eerste foto is als ze na 44u rusten uit de koelkast komen.
Bij het opbollen zijn het echt wel strakke, gladde bollen.
Ik denk dat je niet kan verwachten dat ze nog net zo hoog zijn na zoveel uur als dat je ze opgebold in de koelkast gezet hebt. Zeker niet als je maar 3 bollen in je rijsbak hebt zitten. Als er mee inzitten drukken ze vanzelf omhoog.
Is misschien techniek bij vormen probleem met luchtige rand? Normaal moet je toch wel eenvoudig luchtige rand kunnen krijgen als je op hoge temp bakt. Misschien teveel rand zodat je meer broodachtige structuur krijgt?
Ik moet zeggen dat ik op mijn G3 Ferrari ook minder luchtige randen kreeg dan op mijn nieuwe Turbotronic. Maar dat is ook omdat deze tot 450 graden gaat. Dat scheelt wel heb ik het idee.
Hier staat volgende week weer pizza op het menu. Nu alweer zin in
Ivm tijd gebrek bol ik sinds kort ook op voordat ze de koelkast in gaan ipv bulk de koelkast in en heb eigenlijk het zelfde probleem. Ze zakken in de koelkast uit, en rijzen daarna uit de koelkast nog wel wat de hoogte in maar het blijven wel een beetje pannekoekjes. Het resultaat is wisselend, soms komt de rand echt wel goed omhoog met bakken en is de pizza lekker luchtig, maar soms blijft de rand ook wat compacter. Ik vraag mij af wat er dan precies fout gaat.Drossie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:32:
[...]
Hierbij de foto's van gisteren. Eerste foto is wanneer het deeg net uit de koelkast komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Echt gerezen zijn ze niet in de koelkast hoor. Eerder uitgezakt.sjors123 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:19:
De bollen op de foto's zijn voor mij wel herkenbaar/ vergelijkbaar met wanneer ik ze maak. Gaan als kleine bollen in de koelkast en komen er ca 20 uur later op een vergelijkbare wijze uit. Temperatuur van de koelkast is ca 4 graden.
Temperatuur van de koelkast is 4-5 graden.
Ik gebruikte 1 gram droge gist op 500g bloem.
Sinds deze week ben ik de eigenaar van een Gozney Roccbox. Ik had al wat soorten bloem besteld en enkele deegbollen bij vanlemmen. Vandaag wou ik de Roccbox voor de eerste keer proberen, dus gisteren al wat deegbollen uitgezet en vandaag uit de koelkast verder laten rijzen, mozerella laten drogen, enzvoort. Gasfles gaan kopen (veel verschillende soorten blijkbaar, DIN, snelkoppeling,..) alles klaargezet, en dan een uurtje voor ik de pizza's erin wou steken ging ik de oven aansluiten op de gasfles, en... De koppeling paste niet
Zeer vervelend.
De gasfles was een Antargaz Calypso propaan met de clip on snelkoppeling; De regelaar van de Gozney was ook een soort van clipon koppeling, maar véél te groot.De calypso snelkoppeling is 27mm. Blijkbaar heb ik een 'jumbo'' quick-on regelaar (35mm, 'G.56')
Ik had een Roccbox besteld, Nederlandse versie. In de doos zat dan een 30mbar model met een soort van quickclick koppeling. Op de brander zelf stond een sticker, enkel in het noors, dat het een 50mbar brander was met 0.95mm nozzle. Maar als ik naar de nozzle zelf keek staat er '1.1" ingeslagen. Volgens de datasheet heeft de 30mbar versier wel een 1.1mm nozzle, dus uiteindelijk zal het wel juist zijn.
Maar wat voor regelaar of adapter moet ik nu kopen om m'n oven wel te kunnen aansluiten? Ik neem aan dat ik het beste bij 30mbar blijft omdat dat de correcte druk is voor de nozzle grootte.
Ik zie er wel adapters zijn voor de Antargaz Calypso naar 21,7mm buitendraad. Hier kan ik dan een DIN 30mbar regelaar op aansluiten? Of de juiste click-on maar dan 37mbar? of een clip on naar buitendraad 1/4de links (maar dan moet ik hier nog een slangpilaar opzetten)
Zeer vervelend.
De gasfles was een Antargaz Calypso propaan met de clip on snelkoppeling; De regelaar van de Gozney was ook een soort van clipon koppeling, maar véél te groot.De calypso snelkoppeling is 27mm. Blijkbaar heb ik een 'jumbo'' quick-on regelaar (35mm, 'G.56')
Ik had een Roccbox besteld, Nederlandse versie. In de doos zat dan een 30mbar model met een soort van quickclick koppeling. Op de brander zelf stond een sticker, enkel in het noors, dat het een 50mbar brander was met 0.95mm nozzle. Maar als ik naar de nozzle zelf keek staat er '1.1" ingeslagen. Volgens de datasheet heeft de 30mbar versier wel een 1.1mm nozzle, dus uiteindelijk zal het wel juist zijn.
Maar wat voor regelaar of adapter moet ik nu kopen om m'n oven wel te kunnen aansluiten? Ik neem aan dat ik het beste bij 30mbar blijft omdat dat de correcte druk is voor de nozzle grootte.
Ik zie er wel adapters zijn voor de Antargaz Calypso naar 21,7mm buitendraad. Hier kan ik dan een DIN 30mbar regelaar op aansluiten? Of de juiste click-on maar dan 37mbar? of een clip on naar buitendraad 1/4de links (maar dan moet ik hier nog een slangpilaar opzetten)
Verkoper vragen?Sparco schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:11:
Sinds deze week ben ik de eigenaar van een Gozney Roccbox. Ik had al wat soorten bloem besteld en enkele deegbollen bij vanlemmen. Vandaag wou ik de Roccbox voor de eerste keer proberen, dus gisteren al wat deegbollen uitgezet en vandaag uit de koelkast verder laten rijzen, mozerella laten drogen, enzvoort. Gasfles gaan kopen (veel verschillende soorten blijkbaar, DIN, snelkoppeling,..) alles klaargezet, en dan een uurtje voor ik de pizza's erin wou steken ging ik de oven aansluiten op de gasfles, en... De koppeling paste niet![]()
Zeer vervelend.
Vraag over de pizza app;
Als je een 36hr koude fermentatie doet gevolgd door een narijs van 6 uren op kamertemperatuur wat voer je dan in de PizzaApp in?
1. GT (koelkast) - 36 uren
Of
2. KT -36 uren en KT 6 uren?
Als je een 36hr koude fermentatie doet gevolgd door een narijs van 6 uren op kamertemperatuur wat voer je dan in de PizzaApp in?
Of
In de opties kan je aangeven dat je beide typen rijs doetDeruxian schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:43:
Vraag over de pizza app;
Of
Binnenkort krijg (koop) ik een keuken met ditto oven. Een uitgelezen moment om eens te experimenteren met een pizzastaal. Voor ik er blind een koopt, zijn er nog aanraders of andere zaken waar ik rekening moet houden?
Als je even in dit topic zoekt, ga je je antwoord vinden. 6mm is geloof ik de sweet spotSituaties schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:58:
Binnenkort krijg (koop) ik een keuken met ditto oven. Een uitgelezen moment om eens te experimenteren met een pizzastaal. Voor ik er blind een koopt, zijn er nog aanraders of andere zaken waar ik rekening moet houden?
Ik gebruik deze, en ben er heel tevreden over : https://www.demeesternv.b...-pizza-amica-40x35cm.htmlSituaties schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:58:
:strip_exif()/f/image/DdbY4QeM17W9LmbY9Vb47VOd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter vermaak: even een (voor mij) andere techniek geprobeerd om de bodem te vormen: slapping. Overgooien van ene hand naar de andere, niet beseffende dat ik daarmee vrijwel alle semolina (pan in dit geval) eraf werk. Ging net zo gemakkelijk op de schep als altijd, alleen de launch....
:strip_exif()/f/image/4950g9VBk2UIFMAh4qkw0xnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fqultFXYpWA258vrzcEo0a2m.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan kan je leuk de ingrediënten uit je oven gaan schrapen! Kon er wel om lachen, eigen schuld. Was de laatste bol. Met wat reddingswerkzaamheden nog iets eetbaars van kunnen maken, alleen lijkt het (in elk geval qua vorm) niet echt meer op pizza:
Bij slapping denk ik aan heel iets anders....maar misschien ligt dat aan mij.Poplitius schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:47:
Ter vermaak: even een (voor mij) andere techniek geprobeerd om de bodem te vormen: slapping.
Op zich ziet de pizza er nog best goed uit hoor.
Iets nieuws proberen is leuk, maar leidt vaak tot teleurstelling. Hier ook vaak ongewilde calzones. Heb wel geleerd dat wat je altijd doet vaak toch het beste is.
Ik had vorige week een flinke fik in mijn (elektrische) Unold Luigi met biscotto steen
Bleek de semolina fijn aan het branden. Had er een beetje veel op liggen. Met de schep even alles uitgemaakt. Wel de steen even mooi schoongebrand, dat wel. Schrok me kapot...
Bleek de semolina fijn aan het branden. Had er een beetje veel op liggen. Met de schep even alles uitgemaakt. Wel de steen even mooi schoongebrand, dat wel. Schrok me kapot...
Nieuwe soorten bloem van Italiamo bij de Lidl,zoals Nuvola Tipo 0 13 gr.eiwitten ,Doppia Zero,Semola Rimacinata en Pasticceria vanaf 15-4 26 prijs 1,29 euro
[ Voor 5% gewijzigd door Viru op 14-04-2026 10:59 ]
Pizza ziet er toch nog goed uit?Poplitius schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:47:
[Afbeelding]
Ter vermaak: even een (voor mij) andere techniek geprobeerd om de bodem te vormen: slapping. Overgooien van ene hand naar de andere, niet beseffende dat ik daarmee vrijwel alle semolina (pan in dit geval) eraf werk. Ging net zo gemakkelijk op de schep als altijd, alleen de launch....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan kan je leuk de ingrediënten uit je oven gaan schrapen! Kon er wel om lachen, eigen schuld. Was de laatste bol. Met wat reddingswerkzaamheden nog iets eetbaars van kunnen maken, alleen lijkt het (in elk geval qua vorm) niet echt meer op pizza:
[Afbeelding]
Ik had vorige week bij het draaien van de pizza in mijn oven dat ik met de peel door het deeg heen stak. Was me niet meer gebeurt sinds ik mijn eerste pizza in die oven maakte. Groot gat in het midden en een puinhoop in de oven. Maar pizza smaakte er niet minder om en even doorbranden in de oven en je veegt het er zo uit. Ongelukken horen erbij denk ik dan maar.
Ik vind het dan altijd jammer van de zwarte/donkere vlek die op je steen ontstaat
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Eens, maar daar doe je weinig aan. En de eerste keer deed het pijn. Nu al minder. En het overgrote deel gaat er overigens vanaf. Alleen aan de voorkant krijg ik het niet weg. En om de steen in een Gozney om te draaien is me iets teveel werk. Zeker in de wetenschap dat die uiteindelijk ook vies wordt.EWS99 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:16:
Ik vind het dan altijd jammer van de zwarte/donkere vlek die op je steen ontstaat
Vandaag weer eens wat gebakken.
Ik doe het opbollen altijd de dag van het bakken. Heb een foto van de bollen vandaag om 12u en net voor de eerste pizza erin ging om 17u gemaakt.
65% hydratatie, 1 kilo caputo Cuoco, 650gr water, 1,5 gram gist, 20 gram zout. 6 bollen van 280 gram.
Op de foto's zie je een pizza van de kids met olijven, een pizza met pikante worst en nduja voor mij en een pizza met ansjovis, champignons en ajuin voor mijn vrouw.
Ik doe het opbollen altijd de dag van het bakken. Heb een foto van de bollen vandaag om 12u en net voor de eerste pizza erin ging om 17u gemaakt.
65% hydratatie, 1 kilo caputo Cuoco, 650gr water, 1,5 gram gist, 20 gram zout. 6 bollen van 280 gram.
Op de foto's zie je een pizza van de kids met olijven, een pizza met pikante worst en nduja voor mij en een pizza met ansjovis, champignons en ajuin voor mijn vrouw.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Zien er goed uit! Zeker die pikante worst, waar haal je die?Weswyp schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:08:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik weet niet waar Weswyp ze haalt maar ik haal altijd een groot pak pepperoni worst bij Sligro, merk Tulip. Ik denk nog geen tientje voor 1 kg.
Ik kies zelf altijd voor deze worst en voeg dan voor extra pittigheid italiaanse pepperoncini op olie toe.
Ik kies zelf altijd voor deze worst en voeg dan voor extra pittigheid italiaanse pepperoncini op olie toe.
Ik word altijd wel blij van deze:
https://www.morettifood.it/prodotto/salsiccia-bastone-per-pizza/
https://www.morettifood.it/prodotto/salsiccia-bastone-per-pizza/
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lijkt wel een beetje op dit Koc Sucuk plakjes #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi586331rwr_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:31:
[...]
Zien er goed uit! Zeker die pikante worst, waar haal je die?
Die hadden wij laatst omdat dat in Turkije zo lekker op de tosti was. Die ging op de pizza ook zo krom trekken met vocht in t midden, maargoed dat zullen ze allemaal doen met die hitte
Drie mogelijkheden. Ik woon in Belgie en in mijn stad hebben ze redelijk wat Italiaanse zaken waar ik af en toe verse worst koop. Als ik er niet geraak dan zoek ik een pikante gedroogde chorizo in de colruyt ofwel een pikante gedroogde worst in de Italiaanse hoek van de Lidl.rwr_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:31:
[...]
Zien er goed uit! Zeker die pikante worst, waar haal je die?
Ik snij ze in schijfjes en vries ze in zodat ik elke keer gepaste porties kan uithalen. Met de nduja doe ik het ook zo.
Ziet er goed uitWeswyp schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:08:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Kun je ook rijstijden geven?
Second that. Ben ik ook benieuwd naar. Zien er echt heel goed uit!Goofman2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:26:
[...]
Ziet er goed uit
Cupping is wel mooi om te zien ja. Weetje: De vulrichting van de worst bepaalt welke kant hij op schotelt bij het bakken.Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:49:
[...]
Lijkt wel een beetje op dit Koc Sucuk plakjes #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi586331
Die hadden wij laatst omdat dat in Turkije zo lekker op de tosti was. Die ging op de pizza ook zo krom trekken met vocht in t midden, maargoed dat zullen ze allemaal doen met die hitte
ik heb vrijdag een paar eters, en we gaan weer platte koeken met rooi' saus eten. Nu vind ik het wel fijn om bij de Hanos bollen te halen als ik niet per se wil focussen op een topproduct (wat ik niet wil dit keer). Ze hebben deze dus:
https://www.hanos.nl/nl/A...ESEM-24H-220GR/p/41327360
Die ga ik naast de standaard bol zetten:
https://www.hanos.nl/nl/A...INAL-48H-275GR/p/41322050
Die laatst zijn voor kant en klaar echt best wel goed. Zelfgemaakt deeg is lekkerder met lange koude bulkrijs, maar buiten dat is dit vrij onverslaanbaar (als je kijkt naar gemak, smaak, kosten) als je het mij vraagt. Iemand hier al ervaring met die zuurdesem-jetsers?
Op zondagavond poolish van 300gr bloem , 300gr water en 1,5gr droge gist. Mengen en uurtje laten staan op kamertemperatuur. Dan koelkast in tot dag erna (max. 24u).Goofman2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:26:
[...]
Ziet er goed uit
Op maandagmiddag deeg maken. Ik laat na het kneden het deeg een uurtje ongeveer rusten onder een kom met aantal keer stretch and fold tot het mooi glad is. Daarna gaat het de koelkast in tot de dag erna om 12u. Soms laat ik het een extra dag in de koelkast.
Op de dag van bakken bol ik op in kleinere bollen en blijven ze uit de koelkast. Deze keer was het van 12 tot 17u-18u. Maar meestal doe ik 13 tot 17u.
Dat lijkt me sterk, dan zou ik ook een pijl op de verpakking verwachten vanaf welke kant je moet snijden om ze omhoog te laten krullen. In mijn beleving krullen ze gewoon richting de hitte omdat die kant sneller uitdroogt.Boudewijn schreef op woensdag 15 april 2026 @ 01:12:
[...]
Cupping is wel mooi om te zien ja. Weetje: De vulrichting van de worst bepaalt welke kant hij op schotelt bij het bakken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Natuurlijk heeft Kenji hier een keer een onderzoek naar gedaan: https://www.seriouseats.c...b-why-does-pepperoni-curlGonadan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:54:
[...]
Dat lijkt me sterk, dan zou ik ook een pijl op de verpakking verwachten vanaf welke kant je moet snijden om ze omhoog te laten krullen. In mijn beleving krullen ze gewoon richting de hitte omdat die kant sneller uitdroogt.
Die knakker ken ik niet maar hij bevestigt wat ik al dacht inderdaad. Richting de hitte en het effect komt omdat de rand gewoon al een voorsprong heeft.rwr_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:30:
[...]
Natuurlijk heeft Kenji hier een keer een onderzoek naar gedaan: https://www.seriouseats.c...b-why-does-pepperoni-curl
Het magnetronexperiment is de enige manier waarop de vulrichting bepalend is, maar dat merk je dus niet bij het bakken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goed ik tikte het te sterk gisteravond. Nerdfeitje was wel dat het bij het magnetronnen dus wel zichtbaar is. Ik heb ooit eerder dat onderzoekje van kenji gezien.Gonadan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:54:
[...]
Dat lijkt me sterk, dan zou ik ook een pijl op de verpakking verwachten vanaf welke kant je moet snijden om ze omhoog te laten krullen. In mijn beleving krullen ze gewoon richting de hitte omdat die kant sneller uitdroogt.
Evengoed een grappig weetje, en helemaal legendarisch dat er mensen zijn die dat soort dingen gewoon gaan onderzoeken.Boudewijn schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:58:
[...]
Goed ik tikte het te sterk gisteravond. Nerdfeitje was wel dat het bij het magnetronnen dus wel zichtbaar is. Ik heb ooit eerder dat onderzoekje van kenji gezien.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die knakker zegtie, wow. Kenji is echt een legende. Voor straf moet je eigenlijk een avondje content van hem kijken
[ Voor 66% gewijzigd door 418O2 op 15-04-2026 09:20 ]
Heb wel wat beters te doen dan al die online knakkers volgen.418O2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:19:
Die knakker zegtie, wow. Kenji is echt een legende. Voor straf moet je eigenlijk een avondje content van hem kijken
Maar zijn site ken ik wel, kom ik wel vaker op voor interessante dingen. (bijv. knoflook ontkernen laatst)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier liggen de bolletjes ook weer in de koelkast.:strip_exif()/f/image/kYB8Fa2qekNwsQf0cOI9IJZG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Uf7Ryc9GR7BZu2XZ1nAxvn6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben nog even in dubio welke topping erop komen vanavond. Vrouwlief wil sowieso 5 kazen en kids een pompodori met pesto. Zelf heb ik nog Nduja en Chorizo liggen. Maar pomodori is ook wel erg lekker.
Zo maar eens bolletjes uit koelkast laten halen. Dan vanavond lekker bakken.
:strip_exif()/f/image/kYB8Fa2qekNwsQf0cOI9IJZG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Uf7Ryc9GR7BZu2XZ1nAxvn6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben nog even in dubio welke topping erop komen vanavond. Vrouwlief wil sowieso 5 kazen en kids een pompodori met pesto. Zelf heb ik nog Nduja en Chorizo liggen. Maar pomodori is ook wel erg lekker.
Zo maar eens bolletjes uit koelkast laten halen. Dan vanavond lekker bakken.
Alleen als je eerst een avondje modernist pizza leest418O2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:19:
Ik ben blij dat ik zelf mijn pizza's bak, maar waar gaat het heen met deze wereld....
Pizzakoeriers in Amsterdam-Zuidoost massaal beroofd van hun... pizza's
Zo moeilijk is het toch niet, stelletje pizzarovers!
Pizzakoeriers in Amsterdam-Zuidoost massaal beroofd van hun... pizza's
Zo moeilijk is het toch niet, stelletje pizzarovers!
Ik woon niet in een kelderbox, maar ik snap prima dat als je niks te makken hebt en toch het dievenpad op gaat... je liever een pizza steelt dan geld-om-naar-de-mac-te-gaan. Zeker als het echt een mooie pizza is, helaas zijn die bij de Njoe Jork Pizza lastig te vinden.
Au serieux: WTF, in de bak zetten die mafketels. In dit land blijf je met je poten van andermans eigendom af.
Au serieux: WTF, in de bak zetten die mafketels. In dit land blijf je met je poten van andermans eigendom af.
[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 16-04-2026 00:42 ]
Vandaag kwam de AI-assistent weer met een leuke suggestie voor consumenten: de Argheri Ziola. Dat is een elektrische pizza-oven die 500 graden moet kunnen doen, met bijpassende Biscotto steen.
https://argheri.com/collections/ziola
Ik kan hem met de zoekfunctie nog niet terugvinden hier, maar ik weet dat veel van jullie op meer dan 1 pizzaforum te vinden zijn. Ik hoop daarom iemand te vinden die er al ervaring mee heeft. Iemand hier misschien?
https://argheri.com/collections/ziola
Ik kan hem met de zoekfunctie nog niet terugvinden hier, maar ik weet dat veel van jullie op meer dan 1 pizzaforum te vinden zijn. Ik hoop daarom iemand te vinden die er al ervaring mee heeft. Iemand hier misschien?
All your base are belong to us
Ik overweeg een pizza oven aan te schaffen voor naast mijn kamado (Grill Guru Large) en Weber gas BBQ. Maar ik weet niet goed welke. Het hoeft alleen gebruikt te worden voor pizza's, al het andere kan ik al goed genoeg. Ik geef de voorkeur aan gas boven hout/elektrisch. Formaat moet groot genoeg zijn voor pizza's draaien, maar hoeft geen immens ding te zijn, dus ik denk aan 14" (?). Hij zal hoogstwaarschijnlijk op en neer verhuizen tussen tuin en garage, dus draagbaarheid is wel belangrijk doch niet prioriteit nummer 1. De prijzen lopen erg uiteen en reviews verschillen veel. Op Reddit wordt de Grozney Arc geprezen en Ooni veelal bekritiseerd, waarbij het dan gaat over het design, warmte behoud en kwaliteit van steen. Op andere plekken lees ik lovende reviews over Ooni. De Ooni Koda 2 is met €450 toch een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Arc met €600. Hebben jullie adviezen?
[ Voor 7% gewijzigd door Dallie op 16-04-2026 15:13 ]
Ik heb een solo stove en ondanks dat ik op heel veel vlakken een snob ben, heb ik nog niet gekeken naar een andere. Ding doet alles wat ik er van verwacht en heb niet per se het idee dat de duurdere ovens veel extra gaan brengen. Alleen degene die zelf draaien wellicht
Iedereen zal, denk ik, zijn eigen pizzaoven aanraden. Beide merken zijn prima ovens waarin je heerlijke pizza’s kunt bakken en waar je veel plezier van zult hebben. Ik ben zelf sinds een jaar eigenaar van de Gozney Arc XL en kan deze zeker aanraden. Niet echt draagbaar, maar icm het bijbehorende onderstel makkelijk te verrijden.Dallie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:11:
Ik overweeg een pizza oven aan te schaffen voor naast mijn kamado (Grill Guru Large) en Weber gas BBQ. Maar ik weet niet goed welke. Het hoeft alleen gebruikt te worden voor pizza's, al het andere kan ik al goed genoeg. Ik geef de voorkeur aan gas boven hout/elektrisch. Formaat moet groot genoeg zijn voor pizza's draaien, maar hoeft geen immens ding te zijn, dus ik denk aan 14" (?). Hij zal hoogstwaarschijnlijk op en neer verhuizen tussen tuin en garage, dus draagbaarheid is wel belangrijk doch niet prioriteit nummer 1. De prijzen lopen erg uiteen en reviews verschillen veel. Op Reddit wordt de Grozney Arc geprezen en Ooni veelal bekritiseerd, waarbij het dan gaat over het design, warmte behoud en kwaliteit van steen. Op andere plekken lees ik lovende reviews over Ooni. De Ooni Koda 2 is met €450 toch een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Arc met €600. Hebben jullie adviezen?
Zou je die aanraden aan iemand die eens wil kijken oftie het wat vindt?sjors123 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:54:
[...]
Iedereen zal, denk ik, zijn eigen pizzaoven aanraden. Beide merken zijn prima ovens waarin je heerlijke pizza’s kunt bakken en waar je veel plezier van zult hebben. Ik ben zelf sinds een jaar eigenaar van de Gozney Arc XL en kan deze zeker aanraden. Niet echt draagbaar, maar icm het bijbehorende onderstel makkelijk te verrijden.
Lastige vraag. Want ik vond het best een flinke investering. Alles bij elkaar (oven, onderstel, hoes, pizzaschep en pizzapeel) ben je zo 1400 euro kwijt. Dat vind ik persoonlijk veel geld, maar iedereen zijn eigen afweging418O2 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 00:16:
[...]
Zou je die aanraden aan iemand die eens wil kijken oftie het wat vindt?
Ik zou je adviseren om eens bij iemand die je kent en die al een pizza-oven heeft, mee te bakken. Of ergens een workshop te volgen. Ik ben gewoon begonnen met het bakken op een kamado. Daar kreeg ik veel plezier in, totdat ik merkte dat de aanschaf voor mij uit te leggen viel (los van het geld weer een apparaat in de tuin).
Al meer mensen ervaring met de Ooni Rotating Stone? https://eu.ooni.com/products/ooni-rotating-pizza-oven-stone Natuurlijk ook te vinden bij andere merken maar ik ben er erg blij mee! Toch wel een groot verschil, veel gemak (lui) en met wat minder 'gedoe' om een pizza maken. T voelt een beetje als cheaten maar gemak dient de mens.
ik bak mijn pizza's in een Macte Nettuno (elektrische oven) en dan hoef je je pizza's helemaal niet te draaien, dus ik zie de noodzaak niet zoFreezingPixels schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:47:
Al meer mensen ervaring met de Ooni Rotating Stone? https://eu.ooni.com/products/ooni-rotating-pizza-oven-stone Natuurlijk ook te vinden bij andere merken maar ik ben er erg blij mee! Toch wel een groot verschil, veel gemak (lui) en met wat minder 'gedoe' om een pizza maken. T voelt een beetje als cheaten maar gemak dient de mens.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zelf heb ik een 12" Ooni Karu 12G. Ben er best tevreden over, zeker na biscotto steen upgrade, maar weet niet of ik hem zo snel iemand zal aanbevelen.Dallie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:11:
Een kennis van me heeft een Le Feu Turtle Motion 18" (gas) met roterende steen. Deze komt regelmatig op iBood voorbij voor 299 euri. Echt een koopje en wat mij betreft voor deze prijs een absolute aanrader voor iemand die wil proberen of pizza bakken iets voor hem/haar is.
Mijn volgende zal (hoe ik er nu over denk) een Gozney worden, maar voorlopig gaat de Ooni nog wel weven mee.
Waarom zou je hem niet zo snel aanraden? Te kleine steen?Ronster schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:10:
[...]
Zelf heb ik een 12" Ooni Karu 12G. Ben er best tevreden over, zeker na biscotto steen upgrade, maar weet niet of ik hem zo snel iemand zal aanbevelen.
Een kennis van me heeft een Le Feu Turtle Motion 18" (gas) met roterende steen. Deze komt regelmatig op iBood voorbij voor 299 euri. Echt een koopje en wat mij betreft voor deze prijs een absolute aanrader voor iemand die wil proberen of pizza bakken iets voor hem/haar is.
Mijn volgende zal (hoe ik er nu over denk) een Gozney worden, maar voorlopig gaat de Ooni nog wel weven mee.
En die Le Feu Turtle Motion is idd een aanrader voor dat geld.
Wat weinig ruimte inderdaad, zowel in de hoogte als breedte/diepte. Maar dat heeft met de 12" te maken natuurlijk.sjors123 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:02:
[...]
Waarom zou je hem niet zo snel aanraden? Te kleine steen?
En die Le Feu Turtle Motion is idd een aanrader voor dat geld.
Daarnaast best wel 'last' van wat corrosi. Heb wel eens gelezen dat ze op een gegeven moment andere materialen zijn gaan gebruiken, waardoor de kwaliteit niet meer zoals vroegah is.
Ook gaat de gasvlam best vaak uit met een beetje wind of als je het deurtje wat hard dicht doet. Geen idee of dat met de oven, adapter of gas aansluiting te maken heeft.
Ik kan er prima pizzas mee maken en het ding heeft zich dubbel en dwars terug betaald, maar wat mij betreft is de prijs/kwaliteit verhouding een beetje scheef zeg maar
Wellicht zal ik een zelfde ervaring hebben met Gozney. Wat dat betreft heb ik geen vergelijkingsmateriaal, dus alleen om die reden al zal een volgende oven waarschijnlijk een ander merk en sowieso een maatje groter worden.
Ik heb met mijn Gozney nog niet meegemaakt dat de vlam uitging (behalve toen plotseling het gas op wasRonster schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:50:
[...]
Wat weinig ruimte inderdaad, zowel in de hoogte als breedte/diepte. Maar dat heeft met de 12" te maken natuurlijk.
Daarnaast best wel 'last' van wat corrosi. Heb wel eens gelezen dat ze op een gegeven moment andere materialen zijn gaan gebruiken, waardoor de kwaliteit niet meer zoals vroegah is.
Ook gaat de gasvlam best vaak uit met een beetje wind of als je het deurtje wat hard dicht doet. Geen idee of dat met de oven, adapter of gas aansluiting te maken heeft.
Ik kan er prima pizzas mee maken en het ding heeft zich dubbel en dwars terug betaald, maar wat mij betreft is de prijs/kwaliteit verhouding een beetje scheef zeg maar
Wellicht zal ik een zelfde ervaring hebben met Gozney. Wat dat betreft heb ik geen vergelijkingsmateriaal, dus alleen om die reden al zal een volgende oven waarschijnlijk een ander merk en sowieso een maatje groter worden.
En ik kan me idd voorstellen dat 12" te klein is. Succes met de zoektocht!
Meerdere keren gehad met de Gozney Roccbox maar wel door harde wind en een zelf gemaakt deurtje er voor om voorwarmen te verkorten. Als het een beetje hard waait heeft die daarna niet genoeg zuurstof. Zonder deurtje gaat die niet uit, dan moet het echt extreem hard waaien. Omdraaien oven lost dat op.sjors123 schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:23:
[...]
Ik heb met mijn Gozney nog niet meegemaakt dat de vlam uitging (behalve toen plotseling het gas op was).
En ik kan me idd voorstellen dat 12" te klein is. Succes met de zoektocht!
Omdat bij de AH de Il Molini gist uitverkocht was en er bij de Jumbo alleen hun huismerk gist lag (en niet eens Dr. Oetker) zo'n potje Caputo gist besteld. Helemaal vergeten dat ik daar slechte ervaringen over gelezen had...
En die slechte ervaring heb ik nu dus ook. Poolish gemaakt voor baguettedeeg wat na 14 uur alleen nog maar een bloem/water mengsel was zonder ook maar één bubbeltje... Uiteindelijke deeg gemaakt met een laatste zakje Il molini gist erbij, het begon prompt te rijzen zoals verwacht dus daar kan ik morgen wel mooie stokbroodjes mee maken.
Tegelijk een pizza/foccacia deeg gemaakt voor een 72 uurs koelkast rijs met 1 gram Caputo gist wat op dit moment dus gewoon ook helemaal niets doet. Was gepland voor donderdag bakken, maar ik vrees dat ik dit deeg gewoon weg kan gooien.
Apart dat Caputo zulke goede bloem maakt, maar zulke slechte gist en dit omgekeerd geldt voor Il Molini. Hun bloem is niet al te best (hele lage W waarde) maar hun gist is dus tot op heden top.
En die slechte ervaring heb ik nu dus ook. Poolish gemaakt voor baguettedeeg wat na 14 uur alleen nog maar een bloem/water mengsel was zonder ook maar één bubbeltje... Uiteindelijke deeg gemaakt met een laatste zakje Il molini gist erbij, het begon prompt te rijzen zoals verwacht dus daar kan ik morgen wel mooie stokbroodjes mee maken.
Tegelijk een pizza/foccacia deeg gemaakt voor een 72 uurs koelkast rijs met 1 gram Caputo gist wat op dit moment dus gewoon ook helemaal niets doet. Was gepland voor donderdag bakken, maar ik vrees dat ik dit deeg gewoon weg kan gooien.
Apart dat Caputo zulke goede bloem maakt, maar zulke slechte gist en dit omgekeerd geldt voor Il Molini. Hun bloem is niet al te best (hele lage W waarde) maar hun gist is dus tot op heden top.
Ik zou verwachten dat het bij de eerste keer openen wel naar behoren werkt. Dat het na verloop van tijd aan kracht verliest, kan ik begrijpen. Waarom vond je het huismerk niet goed genoeg?bvk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:39:
Omdat bij de AH de Il Molini gist uitverkocht was en er bij de Jumbo alleen hun huismerk gist lag (en niet eens Dr. Oetker) zo'n potje Caputo gist besteld. Helemaal vergeten dat ik daar slechte ervaringen over gelezen had...
Ik gooi de zakjes na de eerste keer gebruiken weg, vaak gebruik ik maar 1-2 gram. Volgens de medebakkers hier kan je het in de vriezer nog goed bewaren.
zojuist bij de Lidl 'Mozzarella per pizza' mini staven gespot. Eigen merk Italiamo. Harde mozzarella, 400gr voor 3 euro. Ik heb nog nooit ergens harde mozza voor 7,5 per kg zien liggen en deze kleine bankjes lijken me best handige porties om in te vriezen. Dus even wat kilootjes ingeslagen.
Mensen hier die dit al getest hebben? Zou mooi zijn als het permanent in de winkel kwam te liggen lijkt me. Ik vind zelf de kwaliteit van de mozzarella relatief weinig belangrijk. Als het smelt, dan merk ik weinig verschil tussen een dure buffelbol of zo'n goedkoop zakje van 80 cent uit de supermarkt of een fior di latte. De smaak komt toch vooral uit de langgerijpte kaas die je eroverheen strooit.
Mensen hier die dit al getest hebben? Zou mooi zijn als het permanent in de winkel kwam te liggen lijkt me. Ik vind zelf de kwaliteit van de mozzarella relatief weinig belangrijk. Als het smelt, dan merk ik weinig verschil tussen een dure buffelbol of zo'n goedkoop zakje van 80 cent uit de supermarkt of een fior di latte. De smaak komt toch vooral uit de langgerijpte kaas die je eroverheen strooit.
Helaas dezelfde ervaring met het gist van Caputo. Was jammer van het potje. Ik gebruik zelf gewoon de zakjes van Dr. Oetker van 7 gram. En die bewaar ik in de koelkast (4 graden). Aangezien ik ook regelmatig brood bak, gaat de gist er redelijk snel doorheen. Mijn ervaring is dat ik het prima in de koelkast kan bewaren.sander121 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:21:
[...]
Ik zou verwachten dat het bij de eerste keer openen wel naar behoren werkt. Dat het na verloop van tijd aan kracht verliest, kan ik begrijpen. Waarom vond je het huismerk niet goed genoeg?
Ik gooi de zakjes na de eerste keer gebruiken weg, vaak gebruik ik maar 1-2 gram. Volgens de medebakkers hier kan je het in de vriezer nog goed bewaren.
Zo uit mijn hoofd vond ik die een beetje rubberig.Poplitius schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:15:
zojuist bij de Lidl 'Mozzarella per pizza' mini staven gespot. Eigen merk Italiamo. Harde mozzarella, 400gr voor 3 euro. Ik heb nog nooit ergens harde mozza voor 7,5 per kg zien liggen en deze kleine bankjes lijken me best handige porties om in te vriezen. Dus even wat kilootjes ingeslagen.
Wel heb ik gisteren bij de lidl 10kg dopio zero en tipo 0 meegenomen, weet nog niet of het een goede producten zijn. Wel goedkoop (1.3eu/kg) tov caputo (2.8eu/kg).
Same here. Potje van Caputo had ik toen ik net begon met pizza deeg en had meteen issues. Kwam er al vrij snel achter dat het probeem bij het net geopende potje gist was.sjors123 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:46:
[...]
Helaas dezelfde ervaring met het gist van Caputo. Was jammer van het potje. Ik gebruik zelf gewoon de zakjes van Dr. Oetker van 7 gram. En die bewaar ik in de koelkast (4 graden). Aangezien ik ook regelmatig brood bak, gaat de gist er redelijk snel doorheen. Mijn ervaring is dat ik het prima in de koelkast kan bewaren.
Sindsdien voor mij ook Dr Oetker. Werkt prima. Omdat ik gemiddeld eens per 2 weken bak gooi ik de rest van de gist in het zakje weg. Ik wil eigenlijk geen risico lopen voor die paar centjes.Of is 2 weken gesloten in de koelkast bewaren echt veilig?
Ik vond hem ook wat rubberachtig, maar de prijs/kwaliteit verhouding is wel goed. Ik vind zelf wel een groot smaakverschil zitten tussen fior di latte en gewone mozzarella uit de supermarkt.Poplitius schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:15:
In het voordeel van?Toffeltje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:30:
[...]
Ik vond hem ook wat rubberachtig, maar de prijs/kwaliteit verhouding is wel goed. Ik vind zelf wel een groot smaakverschil zitten tussen fior di latte en gewone mozzarella uit de supermarkt.
In het voordeel van fior di latte, dat blijft toch wel mijn favoriet.
Ik ben ondertussen al een tijd op zoek naar een upgrade voor mijn Action pizza oven. De twijfelaar in mij is nog volop in gevecht met zichzelf.
Het Action oventje blijft onovertroffen prijs/kwaliteit, maar qua temperatuur loop je toch tegen beperkingen aan.
Hoewel ik eerst bijna overstag was voor een Ooni Karu 2 Pro ben ik dan toch weer doorgeslingerd naar een elektrische oven Effuno P134H of Macte Ovens Nettuno Advance.
Om dan uiteindelijk weer bij gas te belanden en dan specifiek de Gozney Arc XL...
Afgelopen weekend gaan kijken bij een bedrijf waar ze zowel Ooni als Gozney hebben staan, het is toch nog anders om het eens in het echt te zien (na talloze youtube filmpjes).
De Gozney Arc XL met staander is toch wel een zéér aantrekkelijk toestel
Ooni is weer onderaan de ladder gekomen, zo'n Karu 2 Pro is te groot en het gasverbruik is vrij hoog.
Aan de ene kant zit ik constant te denken om gewoon elektrisch te gaan: het hele jaar door bakplezier en weinig gedoe.
Aan de andere kant zie ik de Gozney ovens op gas en met een zon die buiten schijnt....dan is die lokroep weer erg groot. Ik heb ook een "backup plan" dat wanneer de Gozney het toch niet helemaal zou zijn, die erg makkelijk verkoopt op 2dehands. De enkele toestellen die ik zie verschijnen zijn op enkele uren weer weg.
Toevallig heeft het bedrijf vanavond ook een pizza workshop en gaan ze met Gozney werken, dus die ga ik eens volgen om te kijken hoe de ervaring is. Misschien geeft dat me de finale duw richting een beslissing...
Het Action oventje blijft onovertroffen prijs/kwaliteit, maar qua temperatuur loop je toch tegen beperkingen aan.
Hoewel ik eerst bijna overstag was voor een Ooni Karu 2 Pro ben ik dan toch weer doorgeslingerd naar een elektrische oven Effuno P134H of Macte Ovens Nettuno Advance.
Om dan uiteindelijk weer bij gas te belanden en dan specifiek de Gozney Arc XL...
Afgelopen weekend gaan kijken bij een bedrijf waar ze zowel Ooni als Gozney hebben staan, het is toch nog anders om het eens in het echt te zien (na talloze youtube filmpjes).
De Gozney Arc XL met staander is toch wel een zéér aantrekkelijk toestel
Ooni is weer onderaan de ladder gekomen, zo'n Karu 2 Pro is te groot en het gasverbruik is vrij hoog.
Aan de ene kant zit ik constant te denken om gewoon elektrisch te gaan: het hele jaar door bakplezier en weinig gedoe.
Aan de andere kant zie ik de Gozney ovens op gas en met een zon die buiten schijnt....dan is die lokroep weer erg groot. Ik heb ook een "backup plan" dat wanneer de Gozney het toch niet helemaal zou zijn, die erg makkelijk verkoopt op 2dehands. De enkele toestellen die ik zie verschijnen zijn op enkele uren weer weg.
Toevallig heeft het bedrijf vanavond ook een pizza workshop en gaan ze met Gozney werken, dus die ga ik eens volgen om te kijken hoe de ervaring is. Misschien geeft dat me de finale duw richting een beslissing...
Is die toko toevallig in Leeuwarden?
Gas kan je ook het hele jaar gebruiken als je een overkapping hebt, of grotendeels als je niet bakt wanneer het regent. Ik heb met de kerst ook pizzas gemaakt
Gas kan je ook het hele jaar gebruiken als je een overkapping hebt, of grotendeels als je niet bakt wanneer het regent. Ik heb met de kerst ook pizzas gemaakt
Een elektrische oven kan je ook buiten gebruiken met een verlengsnoerDrwho1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:36:
Ik ben ondertussen al een tijd op zoek naar een upgrade voor mijn Action pizza oven. De twijfelaar in mij is nog volop in gevecht met zichzelf.
De Gozney Arc XL met staander is toch wel een zéér aantrekkelijk toestel![]()
Eigenlijk nooit echt over nagedachtRonster schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:28:
[...]
Of is 2 weken gesloten in de koelkast bewaren echt veilig?
Ook hier nagenoeg het hele jaar buiten de pizzaoven aan. Alleen in de echt koude/ natte wintermaanden niet (ondanks dat de oven onder een overkapping staat). Maar dat ligt aan mij, dan heb ik geen zin om naar buiten te gaan.Drwho1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:36:
De Gozney Arc XL met staander is toch wel een zéér aantrekkelijk toestel![]()
Nee, ik zit in België.418O2 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:46:
Is die toko toevallig in Leeuwarden?
Geen overkapping, dus dat is een beperking waar ik tegenaan loop. Ik zie mezelf in de donkerste/koudste wintermaanden niet zo snel buiten gaan bakken. Lijkt me ook wat gedoe om met die pizza op de peel buiten te moeten lopen en daar dan te staan wachten om te draaien. Al zou ik de oven dan gemakkelijk dichtbij kunnen rollen om de afstand kort te houden, dat dan weer wel.
Met een elektrische buiten gaan staan met een verlengkabel is inderdaad een piste die ik ook al heb overdacht zoals @xminator zegt.
Ruimte binnen is een probleem, de oven van de Action past exact in een kast (diepte vooral) maar zodra ik op een effeuno of macte overschakel is die kast geen optie meer. Dan moet ik elders weer creatief plaats gaan zoeken om de oven op te bergen, ten koste van iets anders.
Ziek zal je er niet van worden als je gist dood is denk ik, maar het is wel vervelend als je deeg niet reistsjors123 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:15:
[...]
Eigenlijk nooit echt over nagedachtWij zijn er iig nog nooit ziek van geworden.
Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee om twee minuten buiten te staan voor een pizza. Maar ik ben dan ook "van huis uit" een low and slow bbq'er dus ben het gewend. Maar als je dat niet ziet zitten zou ik ook een elektrische nemen
Ook -afgesloten en donker- buiten de koelkast in een keukenladen of kastje kun je het langer dan 2 weken bewaren zonder achteruitgang.Ronster schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:28:
[...]
Omdat ik gemiddeld eens per 2 weken bak gooi ik de rest van de gist in het zakje weg. Ik wil eigenlijk geen risico lopen voor die paar centjes.Of is 2 weken gesloten in de koelkast bewaren echt veilig?
Hier gaat een zakje gist van 7 gram ongeveer 6 tot 8 weken mee waarbij ik geen verschil merk tussen een nieuw geopend zakje en aan het einde van de rit.
Hoe ontdooien jullie ingevroren bollen? Minimaal 24 uur van te voren uithalen en dan afgedekt op kamertemperatuur? Of in de koelkast ontdooien?
Normaliter maak ik altijd zelf het deeg, maar heb nu voor het gemak een keer de ingevroren pizzabollen (6 stuks) van Hanos gekocht.
Normaliter maak ik altijd zelf het deeg, maar heb nu voor het gemak een keer de ingevroren pizzabollen (6 stuks) van Hanos gekocht.
[ Voor 32% gewijzigd door Rivanov op 22-04-2026 12:38 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
ik doe ze met een klein beetje olijfolie (rondom anders drogen ze bij mij evengoed uit) in deze bakjes van IKEARivanov schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:38:
Hoe ontdooien jullie ingevroren bollen? Minimaal 24 uur van te voren uithalen en dan afgedekt op kamertemperatuur? Of in de koelkast ontdooien?
door de olijfolie gaan ze er ook makkelijk weer uit.
doe ze nacht er voor/in de ochtend hierin in de koelkast. en 2/3 uur van te voren haal ik ze daaruit en laat ik ze op kamertemperatuur komen
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik bewaar het dicht gerold met klip erop .Ronster schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:28:
[...]
Same here. Potje van Caputo had ik toen ik net begon met pizza deeg en had meteen issues. Kwam er al vrij snel achter dat het probeem bij het net geopende potje gist was.
Sindsdien voor mij ook Dr Oetker. Werkt prima. Omdat ik gemiddeld eens per 2 weken bak gooi ik de rest van de gist in het zakje weg. Ik wil eigenlijk geen risico lopen voor die paar centjes.Of is 2 weken gesloten in de koelkast bewaren echt veilig?
in een klein ziplock zakje.
In de vriezer.
Je hoeft niet te ontdooien.
En welke precies van waar? Mijn favoriet blijft vooralsnog buffel mozzarella van galbani.Toffeltje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:32:
[...]
In het voordeel van fior di latte, dat blijft toch wel mijn favoriet.
Ik gebruik ook altijd die van Dr.Oetker, gebruik maar meestal maar rond de gram dus gaat hier altijd wel een paar maanden mee, ik vouw het zakje weer dicht met een plakbandje erom en dat gaat zo weer de keukenla met de kruiden in. Deeg rijst altijd prima dus zo nauw komt dat niet met die instant gist.Ronster schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:28:
[...]
Same here. Potje van Caputo had ik toen ik net begon met pizza deeg en had meteen issues. Kwam er al vrij snel achter dat het probeem bij het net geopende potje gist was.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Thanks!basvn schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:46:
[...]
ik doe ze met een klein beetje olijfolie (rondom anders drogen ze bij mij evengoed uit) in deze bakjes van IKEA
door de olijfolie gaan ze er ook makkelijk weer uit.
doe ze nacht er voor/in de ochtend hierin in de koelkast. en 2/3 uur van te voren haal ik ze daaruit en laat ik ze op kamertemperatuur komen
En dan ook afgesloten met deksel? Of zonder deksel?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
deksel er gewoon gesloten op. ook als hij buiten de koelkast staat. dan maar iets meer druk er op ivm opwarming. maar minder kans op uitdrogingRivanov schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:43:
[...]
Thanks!
En dan ook afgesloten met deksel? Of zonder deksel?
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
twee dagen in de ijskast, en dan uurtje of twee voor het bereiden oppunten. Daarna op kamertemperatuur in een gastronormpje met vochtige doek erover.Rivanov schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:38:
Het punt met de Jumbo huismerkgist is dat het niet veel verkoopt en dus lang in het schap ligt, ergo: niet al te "vers" zeg maar. In de basis zal het prima werken.sander121 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:21:
[...]
Ik zou verwachten dat het bij de eerste keer openen wel naar behoren werkt. Dat het na verloop van tijd aan kracht verliest, kan ik begrijpen. Waarom vond je het huismerk niet goed genoeg?
Bij de AH echter weer 3 pakjes (dus 9 zakjes) Il Molini kunnen halen en dat is momenteel toch wel mijn voorkeursgist.
Dit was mijn deeg met de Caputo gist na ruim 30 uur in de koeling, geen enkele rijs:
/f/image/RDcObm9h8Df6oz8MzYMojGh5.png?f=fotoalbum_large)
Maar even een poolish gemaakt met die nieuwe Il Molini en het bestaande deeg gemengd daarmee, tezamen met wat olijfolie en wat kruiden om er morgen maar foccacia mee te bakken. Na een half uurtje al meteen resultaat:
/f/image/lV8dMOMx8gv2NKz2azVcZjR5.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dat morgen uit de koeling haal zal het (hoop ik) prima gerezen zijn, even omslaan, bollen maken en bakken maar.
Met de baguettes is het trouwens helemaal goed gekomen
/f/image/3Z924wCcI2gF6PJpajgRyaDN.png?f=fotoalbum_large)
Aangebroken zakjes gist bewaar ik in de vriezer, dat gaat prima. Nergens voor nodig om elke keer een nieuw zakje open te maken.
Wat betreft deeg ontdooien: altijd in de koelkast omdat anders de buitenkant van het deeg al begint te rijzen terwijl de binnenkant nog bevrioren is.
Hoe maak je die baguettes? Mijn vorige waren compleet mislukt.bvk schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:12:
[...]
Het punt met de Jumbo huismerkgist is dat het niet veel verkoopt en dus lang in het schap ligt, ergo: niet al te "vers" zeg maar. In de basis zal het prima werken.
Bij de AH echter weer 3 pakjes (dus 9 zakjes) Il Molini kunnen halen en dat is momenteel toch wel mijn voorkeursgist.
Dit was mijn deeg met de Caputo gist na ruim 30 uur in de koeling, geen enkele rijs:
[Afbeelding]
Maar even een poolish gemaakt met die nieuwe Il Molini en het bestaande deeg gemengd daarmee, tezamen met wat olijfolie en wat kruiden om er morgen maar foccacia mee te bakken. Na een half uurtje al meteen resultaat:
[Afbeelding]
Als ik dat morgen uit de koeling haal zal het (hoop ik) prima gerezen zijn, even omslaan, bollen maken en bakken maar.
Met de baguettes is het trouwens helemaal goed gekomen
[Afbeelding]
Aangebroken zakjes gist bewaar ik in de vriezer, dat gaat prima. Nergens voor nodig om elke keer een nieuw zakje open te maken.
Wat betreft deeg ontdooien: altijd in de koelkast omdat anders de buitenkant van het deeg al begint te rijzen terwijl de binnenkant nog bevrioren is.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Beetje offtopic, maar soit...Terrie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:19:
[...]
Hoe maak je die baguettes? Mijn vorige waren compleet mislukt.
Ik ben aan het oefenen en oefenen aan de hand van dit filmpje:Huidig gebruikt recept incl. de poolish:
650 gr. T65 Label rouge bloem van Molen de Hoop
416 gr. water
2 gr. gist
8 gr. zout
Vormrijs in een deegkrat met een couche en bakken in een fikse oven. Maar dat is verder meer iets voor het broodbaktopic denk ik.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
:strip_exif()/f/image/zr8SQxUYqp04FOSclSCCEN1D.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dncYRmfyE1neJws5N8Rmljoi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rsorAQQVktuBytubW4AJWMG0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/2WkAa4ZPuxGI7xvX8gBRR7de.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/HCXlGgpXXz4o0dvaT3BTiK6T.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OcqWgvY8XebHknyfYflhzYgX.jpg?f=fotoalbum_tile)