Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:31
MetM schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Is de EffeUno N3 eigenlijk een beetje te verplaatsen (ivm het opbergen)? Met 25kg lijkt het een wat lomp apparaat
Bij ons staat hij in de voorraadkast op zo’n trolley/meubelhondje. Daarmee rol ik ‘m steeds heen en weer en til ‘m dan op aanrecht. Gaat tot nu toe prima!

Just do it.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-11 16:28

basvn

Breezand - NHN

https://shop.action.com/n...114/elektrische-pizzaoven

deze is vanaf morgen weer te bestellen! hier in dit topic een paar positieve reacties er over. zoals bij @Recrush en @BigSurf
ik ga hem in ieder geval bestellen! mooi voor in de winter

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:26
basvn schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:33:

deze is vanaf morgen weer te bestellen! hier in dit topic een paar positieve reacties er over. zoals bij @Recrush en @BigSurf
Ik heb deze sinds een aantal maanden ook in huis. Bevalt prima en het is best bijzonder dat ze deze voor het geld kunnen leveren. In de aanbieding was deze 79,- en dat is echt geen geld.

Opwarmen duurt een minuut of 20, tot 400 graden. Heb de infrarood-thermometer erbij gepakt, en de steen is dan zo'n 375 graden, dus dat klopt redelijk. Bakken gaat goed: in een minuut of 3-4 is de pizza klaar, althans voor de napolitaanse versie. De oven heeft ook standen voor NY-style, diepvries en wat andere zaken. Bouwkwaliteit lijkt prima. Hij is verder zonder ventilatoren, dus ook gewoon stil.

T.o.v. een gewone oven (zelfs met pizza-steel) is het gewoon een echte upgrade. Bakt mooi luchtig, is heet, goed te tillen (want staat bij mij in de bijkeuken, en als ik ga bakken til ik hem makkelijk naar de keuken), en zit er goed uit.

Mocht je geen Effeuno-budget hebben, kan ik deze gewoon aanbevelen!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Makaja schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb deze sinds een aantal maanden ook in huis. Bevalt prima en het is best bijzonder dat ze deze voor het geld kunnen leveren. In de aanbieding was deze 79,- en dat is echt geen geld.

Opwarmen duurt een minuut of 20, tot 400 graden. Heb de infrarood-thermometer erbij gepakt, en de steen is dan zo'n 375 graden, dus dat klopt redelijk. Bakken gaat goed: in een minuut of 3-4 is de pizza klaar, althans voor de napolitaanse versie. De oven heeft ook standen voor NY-style, diepvries en wat andere zaken. Bouwkwaliteit lijkt prima. Hij is verder zonder ventilatoren, dus ook gewoon stil.

T.o.v. een gewone oven (zelfs met pizza-steel) is het gewoon een echte upgrade. Bakt mooi luchtig, is heet, goed te tillen (want staat bij mij in de bijkeuken, en als ik ga bakken til ik hem makkelijk naar de keuken), en zit er goed uit.

klinkt top! ik ga hem morgen bestellen :)

heb 3 verschillende op gas staan, maar zo in de winter is dat toch minder. helemaal als je bezoek hebt. gezellig buitenzitten en daar pizza eten zit er met dit weer ook niet in.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:58

Als het weer voor 79 euro is haal ik dit oventje ook. Vorige keer lopen twijfelen, nu wel handig om in huis te hebben.

• Makaja
basvn schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:53:
klinkt top! ik ga hem morgen bestellen :)

heb 3 verschillende op gas staan, maar zo in de winter is dat toch minder. helemaal als je bezoek hebt. gezellig buitenzitten en daar pizza eten zit er met dit weer ook niet in.
Voor 79,- is het echt een koopje. Het is even wennen hoe je hem moet gebruiken, maar na een keer of 2-3 had ik door hoe hij met de temperatuur om gaat, en bakt hij prima. Als je er rekening mee houdt, dat hij niet continu die 400 graden heeft, maar dat je even moet spelen met de instellingen, met opwarmen en zo, dan gaat het echt goed.

Ik was echt positief verrast! Zeker in combinatie met de overstap naar Caputo bloem, was dit voor mij een echte upgrade tov supermarkt-bloem en de pizza-steel in de gewone oven.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Makaja wat bedoel je met wennen? Heeft hij een specifieke gebruiksaanwijzing of is het een beetje behelpen omdat hij zo goedkoop is?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:09
MetM schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Is de EffeUno N3 eigenlijk een beetje te verplaatsen (ivm het opbergen)? Met 25kg lijkt het een wat lomp apparaat
Die van mij staat op zolder opgeborgen. Je kweekt vanzelf de spieren waardoor het een eitje wordt. Ik til hem inclusief biscotto steen. Ik had weinig keus, of opbergen op zolder of geen elektrische oven. Ik heb nog geen spijt van mijn keuze.

• sander121
Ik had gister voor het eerst salami achterin de elektrische oven voorbij de pizza. Dit gebeurde tijdens het schieten van de pizza op de steen. Ik kwam er ook niet bij omdat het te diep lag.
Nadat ik de pizza er uithaalde ontstond er door het vet van de salami redelijke vlammen in de oven. Hier heb ik me bij de houtgestookte Ooni toch nooit zorgen om gemaakt. Bij de elektrische oven is dat toch anders… nadat de vlammen weg waren eerst het huis maar even geventileerd.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:32
sander121 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:14:
Ik had gister voor het eerst salami achterin de elektrische oven voorbij de pizza. Dit gebeurde tijdens het schieten van de pizza op de steen. Ik kwam er ook niet bij omdat het te diep lag.
Nadat ik de pizza er uithaalde ontstond er door het vet van de salami redelijke vlammen in de oven. Hier heb ik me bij de houtgestookte Ooni toch nooit zorgen om gemaakt. Bij de elektrische oven is dat toch anders… nadat de vlammen weg waren eerst het huis maar even geventileerd.
Kon je et met je draaischep niet bij?
is die zo kort of je oven heel diep?

• Viru
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 15:51
Gonadan schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:21:
@Makaja wat bedoel je met wennen? Heeft hij een specifieke gebruiksaanwijzing of is het een beetje behelpen omdat hij zo goedkoop is?
Ben ook in het bezit van deze oven en ik kan volledig beamen wat Makaja zegt over het gebruik
van de oven.
Temperatuur steen ongeveer 385 graden gemeten bij mij en inderdaad 3 -4 minuten in de oven.
Gebruik Caputo pizzeria bloem met 60% water.
Na het bakken van 1 pizza doe ik even de stekker eruit en na ongeveer 1-2 minuten is de oven
weer op temperatuur.
Dikke aanrader wat mij betreft en zeker voor 79 euro.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:12
Wanneer zou je dan toch de Effeuno kiezen? :)
Makaja schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-11 17:21

Zeker een top oven voor binnen! Net als anderen zeiden wordt de steen bij mij ongeveer 385-390 graden. Bouwkwaliteit is top, makkelijk in gebruik, en prima resultaten.

Tussen de Roccbox en de Action oven is de smaakontwikkeling in de Roccbox beter. Daartegenover is de Action oven echt een upgraden ten opzichte van de G3 Ferrari, voor hetzelfde/minder geld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK3Npn3NOvxFJIrbN14eHOb__lU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lDqGsZUXhklIOigKNr8t5n7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEdr9FjefWXLdxxfDX8t27XVRdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgQPPnma9hCPyD3iJJgZzexB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iXauqi53rxUogjqSQB0sY4i9PE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWS7Xp3O22pls1yR7JvjOgp4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJHYmOqq2LVaLSp0cGGkz2FLqgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndjsQrFU5tn89xrfeZW1hhRD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpmst1Ae-6wefHiPeYhUp67acL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKQI70jJZLFCkU2iolcIwrmJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUq0Mp733aoA7QNqEZgMQXFigjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bn4WweRHGsDIaWJTMGznxKr.jpg?f=fotoalbum_tile

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Een heel verleidelijke aanschaf dit lijkt me als je thuis nog geen pizza oven hebt!

Misschien dat ik er ook eentje bestel, al eet ik thuis nooit pizza maar altijd met collega's op werk. Maar toch handig om in huis te hebben, voor tijdens vakantie of zo.

Even een nachtje over slapen dus ;)

Specs

• sander121
3dmazter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:05:
[...]

Kon je et met je draaischep niet bij?
is die zo kort of je oven heel diep?
Door dat de pizza er nog in zat kon ik de hoek niet maken. Mijn ervaring is dat als je de pizza net neerlegt dat hij eerst kleeft aan de steen. Hij moet eerst even garen voordat ik de schep er onder kan plaatsen.

• Gonadan

Gonadan

Recrush schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:20:
Zeker een top oven voor binnen! Net als anderen zeiden wordt de steen bij mij ongeveer 385-390 graden. Bouwkwaliteit is top, makkelijk in gebruik, en prima resultaten.

Tussen de Roccbox en de Action oven is de smaakontwikkeling in de Roccbox beter. Daartegenover is de Action oven echt een upgraden ten opzichte van de G3 Ferrari, voor hetzelfde/minder geld.
Waarin zit dan het smaakverschil? Is dat omdat de Roccbox gewoon nog een pak heter kan en je graag Napolitaans doet?
Of is het een stukje beleving dat er geen vuur bij zit?

Qua bouwkwaliteit ben ik wel benieuwd. Ik geloof best dat hij stevig in elkaar zit, maar er zijn natuurlijk wel verschillen met de gevestigde merken die ze voor een veelvoud aanbieden. Dikkere steen? Meer isolatie en beter in warmte vast houden? Of gewoon iets meer hufterproof ontworpen?

Ben wel benieuwd wat de oordelen zijn als even niet puur naar de prijs gekeken wordt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Makaja
Gonadan schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:21:
Het is zeker geen behelpen, maar meer hoe hij werkt: je zou verwachten dat je hem instelt op 400 graden, en dat hij dan dat ook blijft. Maar (zoals ook in de gebruiksaanwijzing staat..) is dat niet zo. Hij warmt op tot 400 graden, en blijft dat dan gedurende een 5-tal minuten of zo. Dan gaat hij afkoelen. Je moet hem dan opnieuw laten opwarmen naar 400 graden, voor je er een pizza in schiet. Hij blijft dus geen 45 minuten continu op die hoge temperatuur.

Als je dat eenmaal weet, is het geen enkel probleem. Opwarmen, pizza beleggen, pizza bakken, en dan vervolgens tijdens de volgende beleggen opnieuw opwarmen en dan bakken. En dan gaat het echt super.

Kostte me 2 sessies om dat door te hebben, maar dan is het ook echt geen issue meer.

Qua goedkoop: ik ben nog steeds verbaasd over de bouw-kwaliteit versus het geld. Dat ze dit voor elkaar hebben gekregen, is echt verrassend! Meer dan tevreden, hoor.

• Makaja
impactftw schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:11:
Wanneer zou je dan toch de Effeuno kiezen? :)
Nieuwsgierig of 500 graden tov 400 graden echt dát verschil maakt en de biscotto steen. Dat zouden de enige redenen zijn. Maar gezien de een 80,- (of 100,-) kost en de ander 600,-, is dat een verschil dat ik voor mijzelf niet recht kan praten...

• Gonadan

Gonadan

@Makaja dat is gewoon gebruiksinstructies inderdaad. Blijkbaar heeft hij een 'auto off' en dat moet je weten.

Dat rijst bij mij dan wel de vraag waarom dat is. Beveiliging? Of is hij minder geschikt om langdurig te stoken? Of niet meer dan een ontwerpkeuze?

Voor honderd piek een beetje metaal met een deurtje in elkaar klinken en voorzien van een steen met verwarming en thermostaat is natuurlijk ook weer niet heel uitdagend. Als je op het typenummer zoekt vind je meerdere aanbieders van deze oven, vaak net boven de 200 piek. Dus er zijn vast meer reviews te vinden en misschien zelfs vergelijkingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:42
Makaja schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:00:
[...]
Kostte me 2 sessies om dat door te hebben, maar dan is het ook echt geen issue meer.
Klopt. Ik had ook een pizza die niet wilde. Dacht dat als ik oven opwarmde naar 400 graden en dan de timer op een half uur ofzo deze op temperatuur zou blijven maar na meting met een infrarood thermometer zag ik dat ie flink afgekoeld was. Nu idd vlak voordat ik de pizza erin doe de oven eerst weer op laten warmen naar 400 graden. Het is een beetje klooien met de knopjes maar stekker eruit/erin is ook een optie.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Ze zijn nu beschikbaar! zojuist besteld voor €89.94 (79.95+9.99 verzendkosten)

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:22

headout

Oi oi!

Ik heb de pizza oven van de Action besteld, €79,95 en €10 verzendkosten. Momenteel maak ik weinig gebruik van de Ooni Koda vanwege het weer. Terwijl het pizza bakken zo ontzettend leuk en lekker is.

• Recrush
Gonadan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Waarin zit dan het smaakverschil? Is dat omdat de Roccbox gewoon nog een pak heter kan en je graag Napolitaans doet?
Of is het een stukje beleving dat er geen vuur bij zit?
Zit hem echt in de temperatuur. Ben geen chemicus maar de hogere temperatuur (en kortere baktijd) doet iets anders met oa suikers, aminozuren, vocht en karamelisatie dan langer bakken op lagere temperatuur. Zullen vast nog meer factoren meespelen.

Voor het geld vind ik het nog steeds super. Als ik zin heb in pizza maar het is slecht weer, of ik wil de Roccbox niet opwarmen voor 1 pizza, dan heb ik alsnog een pizza op m’n bord die voor mij lekkerder is dan bestellen of diepvries. Dat het een trade off is is voor mij helemaal te verantwoorden.

• Makaja
BigSurf schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Klopt. Ik had ook een pizza die niet wilde. Dacht dat als ik oven opwarmde naar 400 graden en dan de timer op een half uur ofzo deze op temperatuur zou blijven maar na meting met een infrarood thermometer zag ik dat ie flink afgekoeld was. Nu idd vlak voordat ik de pizza erin doe de oven eerst weer op laten warmen naar 400 graden. Het is een beetje klooien met de knopjes maar stekker eruit/erin is ook een optie.
Ik had dus exact hetzelfde. En zoals gezegd, kostte me dat 2 sessies om door te hebben, dat je hem telkens even weer moet opwarmen. En als je dát eenmaal doorhebt, gaat het meer dan prima.

Maar stekker eruit hoeft niet: als de timer is afgelopen, laat ik hem altijd even, zodat ik een bodem kan vormen, en dan druk ik gewoon weer op start, en gaat hij opwarmen. Tegen de tijd dat de bodem belegd is, piept hij, dat hij op temperatuur is. Werkt voor mij prima.

• Gonadan

Gonadan

Recrush schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:22:
Zit hem echt in de temperatuur. Ben geen chemicus maar de hogere temperatuur (en kortere baktijd) doet iets anders met oa suikers, aminozuren, vocht en karamelisatie dan langer bakken op lagere temperatuur. Zullen vast nog meer factoren meespelen.

Voor het geld vind ik het nog steeds super. Als ik zin heb in pizza maar het is slecht weer, of ik wil de Roccbox niet opwarmen voor 1 pizza, dan heb ik alsnog een pizza op m’n bord die voor mij lekkerder is dan bestellen of diepvries. Dat het een trade off is is voor mij helemaal te verantwoorden.
Klopt, maar het verschil tussen kort of lang bakken zit meer tussen de 200 van een gewone oven en de 400+ van een pizzaoven, het verschil tussen net geen 400 en de ruim 400 van de action oven en de Roccbox lijken me minder van invloed op dat punt.

Wel lijkt het er op dat het echte luipaardkorstje toch liever een 450 of meer heeft dan net geen 400, dus misschien zit het hem daar dan in?
Dat is ook wel een beetje wat mij tegen staat aan dit ding. Het is allicht fijner dan een inbouwoven, maar is het voor het echte napolitaanse werk eigenlijk niet weer een beetje 'net niet'?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Gonadan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:14:
[...]

Klopt, maar het verschil tussen kort of lang bakken zit meer tussen de 200 van een gewone oven en de 400+ van een pizzaoven, het verschil tussen net geen 400 en de ruim 400 van de action oven en de Roccbox lijken me minder van invloed op dat punt.
Ik bak in een professionele oven die afgesteld staat op 300 graden, net er tussenin dus. Prima voor een Romeinse pizza, maar voor een pizza in "Napolitaanse stijl" bak ik gewoon in twee keer. Niet zoals het hoort natuurlijk, maar zolang ik een goed gare bodem en een mooie korst krijg vind ik het wel best ;)
Wel lijkt het er op dat het echte luipaardkorstje toch liever een 450 of meer heeft dan net geen 400, dus misschien zit het hem daar dan in?
Dat is ook wel een beetje wat mij tegen staat aan dit ding. Het is allicht fijner dan een inbouwoven, maar is het voor het echte napolitaanse werk eigenlijk niet weer een beetje 'net niet'?
Dat mooie korstje kan ik ook op die 300 graden krijgen, zolang ik de pizza's maar goed constant draai naar de hittebron. Het gaat al met al meer om de hoeveelheid energie die in de bakkamer gestopt wordt en hoe die vastgehouden wordt.

En vergeet ook het deeg niet, hoever is het gerezen en hoeveel capaciteit is er om in de oven mooi op te komen.

Specs

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:14:
[...]

De tijd in de oven verandert bij die temperaturen wel fors. Bij 450-500°C is het ongeveer (respectievelijk)90-60 seconden. Ik lees hierboven iets van 4 minuten bij ~400°C Dat scheelt toch aanzienlijk. Ik merk ook dat de smaak bij echt hoge temperaturen anders is. Ik kan het niet echt onderbouwen, maar de hitte doet iets vanaf een bepaalde grens.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Gonadan

Gonadan

verkeerslicht schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:35:
De tijd in de oven verandert bij die temperaturen wel fors. Bij 450-500°C is het ongeveer (respectievelijk)90-60 seconden. Ik lees hierboven iets van 4 minuten bij ~400°C Dat scheelt toch aanzienlijk. Ik merk ook dat de smaak bij echt hoge temperaturen anders is. Ik kan het niet echt onderbouwen, maar de hitte doet iets vanaf een bepaalde grens.
Drie minuten staat in de handleiding. Dat is relatief gezien een stuk minder verschil dan met de tien minuten die je vaak in een conventionele oven moet doen.

Daarom denk ik dat het verschil met name zit in de absolute temperatuur waaraan het blootgesteld wordt, dat je toch boven een bepaalde grens nét even die andere smaak hebt.
Ik vind het zelf thuis ook gewoon anders als ik richting de 500 bak of op veel minder. Ik heb het alleen nog nooit met zo'n oventje gedaan en ben daarom wel benieuwd hoe dat precies presteert.

Daarom ga ik ook niet mee in het verhaal van @bvk (sorry) dat twee keer op lagere temperatuur hetzelfde oplevert. Ja voor een soft en crunchy Napolitaanse rand wel, dat lukt je ook op lagere temperatuur. Maar toch vind ik hem in één keer op hoog anders. En dat echte luipaard idee krijg je gewoon alleen op een heel hoge temperatuur, sommigen hechten daar veel waarde aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• verkeerslicht
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:46:
[...]

Drie minuten staat in de handleiding. Dat is relatief gezien een stuk minder verschil dan met de tien minuten die je vaak in een conventionele oven moet doen.

Daarom denk ik dat het verschil met name zit in de absolute temperatuur waaraan het blootgesteld wordt, dat je toch boven een bepaalde grens nét even die andere smaak hebt.
Ik vind het zelf thuis ook gewoon anders als ik richting de 500 bak of op veel minder. Ik heb het alleen nog nooit met zo'n oventje gedaan en ben daarom wel benieuwd hoe dat precies presteert.

Daarom ga ik ook niet mee in het verhaal van @bvk (sorry) dat twee keer op lagere temperatuur hetzelfde oplevert. Ja voor een soft en crunchy Napolitaanse rand wel, dat lukt je ook op lagere temperatuur. Maar toch vind ik hem in één keer op hoog anders. En dat echte luipaard idee krijg je gewoon alleen op een heel hoge temperatuur, sommigen hechten daar veel waarde aan.
Denk 't ook. De maillard-reactie gaat veel sneller (ongeveer 2x zo snel op 500 als op 400). In die zin ook niet gek dat dit invloed heeft op de smaak. Het geeft een beetje een rokerig/karamel smaakje af.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
Ben benieuwd trouwens. Doen jullie allemaal olie op de pizza voor het bakken? Ik zie ook weleens filmpjes van bakkers die het ook op de rand (deeg) doen.
Dit laatste heb ik ook weleens geprobeerd, maar ik vind de korst er erg bitter van worden.

Sindsdien doe ik alleen naderhand (en ook niet altijd) olie op de pizza na het bakken. Volgens mij verbrand die olie gewoon bij die hoge temperaturen, en da's helemaal niet lekker. Ik vraag me dus af waarom dit zo'n algemeen gebruik is.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:06
verkeerslicht schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:22:.
Sindsdien doe ik alleen naderhand (en ook niet altijd) olie op de pizza na het bakken. Volgens mij verbrand die olie gewoon bij die hoge temperaturen, en da's helemaal niet lekker. Ik vraag me dus af waarom dit zo'n algemeen gebruik is.
Olie op de pizza voordat hij de oven in gaat is zeker niet zo algemeen! Dat kan eigenlijk alleen als de temperatuur onder de 200c blijft. Anders wordt hij idd bitter. Een beetje olijf (en/of knoflook) olie na het bakken komt wel veel voor.

• Gonadan

Gonadan

verkeerslicht schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:22:
Ben benieuwd trouwens. Doen jullie allemaal olie op de pizza voor het bakken? Ik zie ook weleens filmpjes van bakkers die het ook op de rand (deeg) doen.
Dit laatste heb ik ook weleens geprobeerd, maar ik vind de korst er erg bitter van worden.

Ik doe het alleen met peperolie voor de pit, daar heb ik geen last van bitterheid. Maar de rand gewoon inoliën doe ik niet. Zou ook niet weten waarom met Napolitaans.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Gonadan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:46:
[...]

Ik stel ook absoluut niet dat je hetzelfde resultaat krijgt, dat zeg ik er volgens mij ook duidelijk bij. Alleen dat ik met het huidige resultaat best wel tevreden ben ondanks de lagere temperatuur ;)

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat behalve die absolute temperatuur het ook belangrijk is hoe heet de oven gemiddeld is én blijft, inclusief de vloer. Die luipaard korst is natuurlijk heel lekker, maar je wil ook een gare bodem in die 1 of 2 minuten baktijd.

En daar heb ik dus een beetje mijn bedenkingen bij, lees alleen al de discussies over de diverse stenen in de ovens, voorverwarm tijden en dergelijke.

Specs

• verkeerslicht
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:08:
[...]

Ik stel ook absoluut niet dat je hetzelfde resultaat krijgt, dat zeg ik er volgens mij ook duidelijk bij. Alleen dat ik met het huidige resultaat best wel tevreden ben ondanks de lagere temperatuur ;)

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat behalve die absolute temperatuur het ook belangrijk is hoe heet de oven gemiddeld is én blijft, inclusief de vloer. Die luipaard korst is natuurlijk heel lekker, maar je wil ook een gare bodem in die 1 of 2 minuten baktijd.

En daar heb ik dus een beetje mijn bedenkingen bij, lees alleen al de discussies over de diverse stenen in de ovens, voorverwarm tijden en dergelijke.
Maar je zei "Dat mooie korstje kan ik ook op die 300 graden krijgen" (verwijzend naar de luipaardkorst). En daar doelt Gonadan volgens mij op. Want het korstje op 300°C is anders dan op 450°C. Niet beter per se, maar wel degelijk anders (dan Napolitaanse stijl).

Wat voor bedenkingen heb je precies uit je laatste zin? De gaarheid van de bodem bij 1 a 2 minuten?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
base_ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Olie op de pizza voordat hij de oven in gaat is zeker niet zo algemeen! Dat kan eigenlijk alleen als de temperatuur onder de 200c blijft. Anders wordt hij idd bitter. Een beetje olijf (en/of knoflook) olie na het bakken komt wel veel voor.
Ik zie het in de meeste filmpjes toch gebeuren, dat er olie vooraf op de topping wordt gedaan.
YouTube: Pizza tutoria in few sec @KyleIstook

Maar ik vroeg me af wat daar het voordeel van is t.o.v. wat olie (olijf, of chili-olie) achteraf.
Op de rand zag ik laatst langskomen, dat is inderdaad niet algemeen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:08:
[...]

Ah oké. Ik kreeg de indruk dat je met wat draaien en langer wachten op lagere temperatuur exact hetzelfde kon bereiken, maar als het puur gaat om een degelijk resultaat bereiken dan volg ik je.

Het is denk ik niet voor niets dat hij direct weer af slaat. Dat ding is waarschijnlijk totaal niet geïsoleerd en de steen flinterdun. Dus na elke pizza is het gewoon verstandig om even rustig weer op te laten warmen voordat je de volgende gaat doen.
Geen probleem als je daarop ingesteld bent maar als je meer behoefte hebt aan consistentie en minder rekening wilt houden met bepaalde beperkingen dan kijk je waarschijnlijk verder. Een oven met meer massa en steen zal ook zeker beter zijn in het vasthouden van de temperatuur net na het inschieten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

@verkeerslicht @Gonadan Jullie hebben natuurlijk gelijk dat ik de luipaard spots nooit zo krijg als bij een boven warmte van 450 graden, maar het komt toch wel een beetje in de buurt.

Een foto zegt echter meer dan duizend woorden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De vloer is altijd 300 graden, maar als de zij elementen opgloeien worden die behoorlijk heet en krijg ik toch aardige spots als ik even niet uitkijk en de pizza niet goed draai. De korst verbrand dan in no time....

Ik bak dus eigenlijk genoodzaakt in 2 keer omdat de vloer gewoon niet heet genoeg is om in 2 minuten de bodem gaar te krijgen. Hopelijk is het zo iets duidelijker wat ik bedoel ;)

Specs

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-11 14:26
Als je deeg laten we zeggen 72 uur bulk gerezen heeft in de koelkast. Kneden jullie het dan nog een keer voordat je er bolletjes van maakt aangezien het vocht in het deeg deels uitzakt of steken jullie stukken af en maken jullie er bollen van?

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:55:
@verkeerslicht @Gonadan Jullie hebben natuurlijk gelijk dat ik de luipaard spots nooit zo krijg als bij een boven warmte van 450 graden, maar het komt toch wel een beetje in de buurt.

***members only***

De vloer is altijd 300 graden, maar als de zij elementen opgloeien worden die behoorlijk heet en krijg ik toch aardige spots als ik even niet uitkijk en de pizza niet goed draai. De korst verbrand dan in no time....

Ik bak dus eigenlijk genoodzaakt in 2 keer omdat de vloer gewoon niet heet genoeg is om in 2 minuten de bodem gaar te krijgen. Hopelijk is het zo iets duidelijker wat ik bedoel ;)
Dan ben je in feite de pizza vanaf de zijkant aan het grillen. Lastig inschatten wat dat met de temperatuur doet. De vloer is dan niet per se representatief voor wat de zij- en bovenkant van de pizza ervaart.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• verkeerslicht
  • Niet online
RvH photo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:04:
Als je deeg laten we zeggen 72 uur bulk gerezen heeft in de koelkast. Kneden jullie het dan nog een keer voordat je er bolletjes van maakt aangezien het vocht in het deeg deels uitzakt of steken jullie stukken af en maken jullie er bollen van?
Doe je meteen na het kneden in de koelkast? of wacht je tot het een beetje gerezen is.

Ik doe zelf altijd de bolletjes in de koelkast nadat het een beetje gerezen is. Dus niet dezelfde procedure.

Maar voor het opbollen geldt denk ik wel hetzelfde. Het deeg is heel losjes na het rijzen (zeker na 72u). Dus bij het oppakken van het deeg vouw je het even over elkaar heen, zodat je het als een geheel kan beet pakken en op het aanrecht kunt leggen. Dan inderdaad afsteken en opbollen. In ieder geval niet nogmaals gaan kneden.

Verder geen ervaring met volledig bulkrijzen in de koelkast. Het lijkt me niet heel handig, maar misschien zijn er anderen die er succes mee hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door verkeerslicht op 30-10-2025 11:02 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:55:

***members only***

Als er lekkere pizza's uit komen dan is het goed toch!
Maar das wel een serieuze oven :) De donkere vloer vertelt mij dat deze nooit echt super heet wordt. Je zal wel serieuze opwarmtijden moeten hanteren met zo'n oven, om de massa op te warmen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:53
Vandaag mijn nieuwe Gozney ARC XL ingebakken. Wat een gemak om de steen te draaien in vergelijking met mijn Nero Burnhard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2kuJSmZfP9CBawxyxasdl-uxn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1mtB5lefwujdWL8OBR2bBZi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O68VJMe-jCI4LTBentQ8IsHlUOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xr71RXOGlq1YcBCexqhCVXPJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CddiFrqXNi-PlPu7tlVHHMPqWRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5m0fcDd38FJgrc5Cy55d1WEA.jpg?f=fotoalbum_tile

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:45
Gisteren heb ik een tweedehands Gozney Roccbox gekocht. De gasbrander blijkt een UK-versie te zijn (50mbar). De bijgeleverde glasdrukregelaar is er eentje van 30mbar. Dat zou gewerkt hebben, maar ik vertrouw het niet en heb een 50mbar regelaar besteld. Ik neem aan dat die gewoon werkt op een Belgische gasfles?

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:55
Drossie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:39:
Gisteren heb ik een tweedehands Gozney Roccbox gekocht. De gasbrander blijkt een UK-versie te zijn (50mbar). De bijgeleverde glasdrukregelaar is er eentje van 30mbar. Dat zou gewerkt hebben, maar ik vertrouw het niet en heb een 50mbar regelaar besteld. Ik neem aan dat die gewoon werkt op een Belgische gasfles?
'k Zou niet weten waarom niet, dan heb je in ieder geval de temperatuur waar hij voor gemaakt is. Overigens gaat er hier niks mis, er stroomt alleen te weinig gas uit die 30mb regelaar en dus te lage temperatuur. Maar gevaarlijk is het zeker niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Houtenklaas op 30-10-2025 23:07 ]

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:58
Drossie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:39:
In de brander zit een messing sproeier. Hier staat een cijfer ingeslagen, 1 of 1.1 waarschijnlijk. Met deze sproeiers zit je met 30mbar goed (en 50mbar dus niet);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC3QPHO_C8LvN4_b7gpaDBHEQUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlDdDAcDi8AJcPtayFCYBE17.jpg?f=fotoalbum_large

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Gistermiddag, een dag eerder dan verwacht de Action pizzaoven binnen gekregen!
en had toevallig al afgesproken met vrienden om te komen eten, dus dan maar op de electrische om te proberen!

ik dacht dat ik het temp vasthouden onder de knie had, met de timer te verzetten, maar hij bleef niet verwarmen.
de eerste pizza was wel gaar, maar niet mooi bruin geworden.
dus zoals de andere de oven uit en weer aangezet moment dat ik de pizza ging klaarmaken.

Prima ding! erg tevreden over. pizza's lagen er z'n 4 minuten in, daarna opgegeten met zn 3e, en rustig aan weer met de nieuwe begonnen. steen kon het hierdoor prima aan.
voor €90 (80+10 verzenden) een goede aankoop, helemaal voor in de winter, of voor 1 pizza!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rk_kooCpRT02AKt2Jc_RIoWDqEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZvosFGF2NJuXW3x5ArTfTBZR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asEJ6gl49pfTA3j2S4mMa95ZZcw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OlI3ohyAJNDmmUBAc7fuWQKa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AfjtiA1ePXbPvwxxoFTiLpJySM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NwDIQWyTU1WUCCDjayxdurdp.png?f=fotoalbum_large

eerste pizza die er in ging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPc3-zsmrzbydoHQ-CEc4OicPWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iiNiHsEPkb46fIN6cByayMAe.png?f=fotoalbum_large

• 3dmazter
basvn schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:27:
Gistermiddag, een dag eerder dan verwacht de Action pizzaoven binnen gekregen!
en had toevallig al afgesproken met vrienden om te komen eten, dus dan maar op de electrische om te proberen!

ik dacht dat ik het temp vasthouden onder de knie had, met de timer te verzetten, maar hij bleef niet verwarmen.
de eerste pizza was wel gaar, maar niet mooi bruin geworden.
dus zoals de andere de oven uit en weer aangezet moment dat ik de pizza ging klaarmaken.

Prima ding! erg tevreden over. pizza's lagen er z'n 4 minuten in, daarna opgegeten met zn 3e, en rustig aan weer met de nieuwe begonnen. steen kon het hierdoor prima aan.
voor €90 (80+10 verzenden) een goede aankoop, helemaal voor in de winter, of voor 1 pizza!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

eerste pizza die er in ging
[Afbeelding]
Dat ziet er keurig uit.
Ik en vooral mijn vrouw leek het ook wel wat maar ja,
Waar laat je zon ding.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36
@3dmazter naast die lelijke airfryer :D

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Precies waar hij nu bij mij staat ja :+
even kijken of ik hem hier laat staan, of dat ik in de bijkeuken een plekje kan vinden in de stellingkast (goede reden om weer is wat zooi op te ruimen wel)

• 3dmazter
https://share.google/iU1aTXw2IUIqMsNwN

'T is maar wat je lelijk vind. ;)
Maar daar is helaas geen ruimte.
En om em elke keer de trap op naar boven te tillen is ook zo iets.

[ Voor 18% gewijzigd door 3dmazter op 31-10-2025 14:16 ]

• alki
dat pizza ding is ook lelijk ik zou alles in de schuur zetten haha

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:09
Ik heb last van verbrande semola aan de kant van mijn pizza die als eerste de oven in gaat (en dus een bittere smaak). Zodra de pizza in de oven zit draai ik het gas naar de laagste stand. Verder alles goed, op de rest van de pizza geen verbrande semolina.

Is mijn steen in het begin gewoon te heet? Ik stook de koda tussen de pizza's (en het eten..) door maximaal op. Of toch teveel semola?

[ Voor 6% gewijzigd door Kameelstok op 01-11-2025 18:36 ]

• Recrush
Kameelstok schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:35:
Ik heb last van verbrande semola aan de kant van mijn pizza die als eerste de oven in gaat (en dus een bittere smaak). Zodra de pizza in de oven zit draai ik het gas naar de laagste stand. Verder alles goed, op de rest van de pizza geen verbrande semolina.

Is mijn steen in het begin gewoon te heet? Ik stook de koda tussen de pizza's (en het eten..) door maximaal op. Of toch teveel semola?
Had ik ook met m’n Roccbox. Ik dacht in het begin dat ik de steen maar beter zo heet mogelijk kon houden zodat de bodem snel bakt en ik hem sneller om kan draaien, maar had ook altijd veel zwarte buitenrand onderzijde. Tussen de pizza’s verwarm ik de oven nog steeds maximaal om ook schoon te branden, maar even voordat de pizza erin gaat draai ik de vlam een goed stuk terug. Sindsdien bijna altijd een mooie bodem zonder verbranding.

• 3dmazter

even een minuut of 1.5 zonder vuur de bodem laten bakken en dan weer aan en de bovenkant afbakken werkt bij mij prima.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Heb ik ook als die te lang is opgewarmd.
Koda 16.
IR temperatuur meter helpt. Meten is weten.
Als je ook de 16 hebt kun je de pizza ook wat verder van de vlammen houden. De steen is achteraan op zn heetst. Als je de kleine hebt denk ik eerst afkoelen als het te heet is.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Iemand een goed recept / ervaring / tips voor een gluttenvrije pizza?

• Houtenklaas
Dracula schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:31:
Iemand een goed recept / ervaring / tips voor een gluttenvrije pizza?
Vrouwlief is hier glutenvrij ... Veel meel geprobeerd, Fioreglut van Caputo ben ik op blijven hangen, dat is met afstand het beste meel. Gewoon de verpakking volgen qua recept. Ik bak wel de bodem even voor vanwege de hoge hydratatie en dan pas beleggen en dat gaat prima. En je kan ze een uurtje van te voren maken, je hebt immers geen gluten waar je op moet wachten ...

Mijn recept: 100% meel, 80% water, 1,5% zout, 2,5% olie (bij heet bakken deze overslaan) en 0,5% gedroogde gist. De hele bende kneden, opbollen en uurtje laten rusten. Dan er een bodem van maken, even voorbakken dat het water kan verdampen, beleggen en afbakken. En een beetje Fioreglut eronder om het wat makkelijker te verwerken met de schep. En het deeg plakt vreselijk, het is niet anders. Ik bak die van haar altijd als eerste, dan die met gluten ...

[ Voor 11% gewijzigd door Houtenklaas op 02-11-2025 20:41 ]

• alki
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX1qjU5IqBsTFuDSSzUZvwaGFdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqo8b6wq5yGLobTsPwPuFbeV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyxSmBPZsWEm595Jc2QIiq4ioLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALTv3fSt2OTWuUXckEHM7ns2.jpg?f=fotoalbum_large

Ging weer lekker vandaag

• JanFrituurpan
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:20
@alki Wat zit er precies op pizza nummer 2? Ziet er goed uit

• alki
JanFrituurpan schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:50:
@alki Wat zit er precies op pizza nummer 2? Ziet er goed uit
prosciutto di parma met balsamico creme

• Drossie
Grutte Pier schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

In de brander zit een messing sproeier. Hier staat een cijfer ingeslagen, 1 of 1.1 waarschijnlijk. Met deze sproeiers zit je met 30mbar goed (en 50mbar dus niet);

[Afbeelding]
Dit is de onderzijde. Ik vermoed dan toch dat een 50mbar ok zou moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sknHnEbygU7C0IpyAhhwfUXSzko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2tATs0KeUAzyQtO7K6DPWKR.jpg?f=fotoalbum_large

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:58
Drossie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:44:
[...]

Dit is de onderzijde. Ik vermoed dan toch dat een 50mbar ok zou moeten zijn?

[Afbeelding]
Klopt :)

Mooi om te zien dat de handleiding geen 0,95mm specificeert voor NO, maar dat deze er wel daadwerkelijk is....

[ Voor 11% gewijzigd door Grutte Pier op 04-11-2025 08:36 ]

• Drossie
Grutte Pier schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:34:
[...]

Klopt :)

Mooi om te zien dat de handleiding geen 0,95mm specificeert voor NO, maar dat deze er wel daadwerkelijk is....
Wat ik niet begrijp is het verbruik. Als ik naar jouw tabel kijk, zou het 4.6kW moeten zijn. Op de brander staat echter 4.2kW.
Best interessant, want dat scheelt 25% aan gas. Voor hetzelfde resultaat vermoed ik.
Of zouden de ovens met 50mbar heter kunnen worden?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:11
Drossie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:45:
[...]

Wat ik niet begrijp is het verbruik. Als ik naar jouw tabel kijk, zou het 4.6kW moeten zijn. Op de brander staat echter 4.2kW.
Best interessant, want dat scheelt 25% aan gas. Voor hetzelfde resultaat vermoed ik.
Of zouden de ovens met 50mbar heter kunnen worden?
ik verwacht wel dat je met meer kW / meer gas heter kan stoken. Zal zeker geen 25% meer zijn in graden, want er gaat natuurlijk steeds meer verloren.

(chatgpt maakt er met een boel aannames een verschil van 8-25 graden van, maar ook de opwarmtijd zal sneller zijn bij de 4.6 variant)

Strava

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Na al lang meelezen in dit topic (en genieten van de mooie foto's) en lang twijfelen over een pizza oven, heb ik besloten de aanbieding van de Action pizza oven ditmaal niet te laten passeren. Ik heb hier in diverse posts positieve dingen erover gelezen en dat heeft me over de streep getrokken. Werd ondertussen geleverd, plan is om er komend weekend mee aan de slag te gaan.
Voor de bloem ben ik gegaan voor Caputo Pizzeria, droge gist heb ik ook in huis gehaald en een rijskrat ook maar ineens.
Ik ga met het filmpje van Städler made aan de slag om een Napolitaans deeg te maken, ditmaal wil ik het echt juist doen. Er moet nog veel geleerd worden...

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Drwho1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:53:
Na al lang meelezen in dit topic (en genieten van de mooie foto's) en lang twijfelen over een pizza oven, heb ik besloten de aanbieding van de Action pizza oven ditmaal niet te laten passeren. Ik heb hier in diverse posts positieve dingen erover gelezen en dat heeft me over de streep getrokken. Werd ondertussen geleverd, plan is om er komend weekend mee aan de slag te gaan.
Voor de bloem ben ik gegaan voor Caputo Pizzeria, droge gist heb ik ook in huis gehaald en een rijskrat ook maar ineens.
Ik ga met het filmpje van Städler made aan de slag om een Napolitaans deeg te maken, ditmaal wil ik het echt juist doen. Er moet nog veel geleerd worden...
Hier 't zelfde :) Aantal jaar geleden met een pizza steen in de "normale" oven pizza's gemaakt. Wil pizza bakken weer oppakken en kwam toevallig uit op dit topic. Van het weekend hopelijk ook aan de slag met de Action Pizza oven 8)

• Weswyp
Tweede sessie op de Gozney ARC XL. Zelfde recept als voorheen met mijn Burnhard, maar het deeg is veel luchtiger en de bodem beter. Deze wordt heter en dat helpt wel.

Eentje is met hesp en olijven voor de kids.
De andere is met pikante salami, voorgebakken courgette (met veel zout), zeer dun gesneden rode ui en olijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbQoUu12HCyZ6OBd-Krdm4ZT9BQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLkuEiT8nM8R5qlI9yZ5aMeJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mX_iwudGg2AoESKMuDnKVQIHI4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1z9FeDpcKYIlwuKwRgrSHef.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npeAxA_9ygk2JJk-lmSajSD25Yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IFU2OfyQRzbp2MfvURyRLhL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CddiFrqXNi-PlPu7tlVHHMPqWRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5m0fcDd38FJgrc5Cy55d1WEA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP7vIaUX6DgPKG0qGd-gLHttzws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGzx9LbeZgIFclKArB7IbqOf.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Weswyp op 05-11-2025 18:39 ]

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:58
Getwijfeld over de action oven, maar lijkt net niet genoeg heet te worden. Ik wacht denk totdat deze weer beschikbaar is voor <140 euro: https://www.amazon.nl/dp/B0FGYCW6MM lijkt tikkeltje warmer te kunnen en daarmee iets betere resultaten te kunnen bereiken (kijkend naar de afbeeldingen / reviews).

• Drwho1
  • Nu online
Hm. Ik heb gisteren een deeg gemaakt volgens de stadler calculator voor een napolitan, maar 24u later in de koelkast zie ik nog steeds geen rijs. De bol is gewoon plat uitgezakt, maar van luchtigheid geen sprake.
Koelkast op 4°c

Recept:
824gr bloem (caputo pizzeria)
535gr water (65%)
20.6gr zout
0.58gr droge gist

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn gist niet voldoende heb beschermd tegen het zoute water? Al vraag ik me af of dat bij instant een rol speelt dat je eerst wat bloem door het water moet doen.

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:51
Drwho1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:04:
Hm. Ik heb gisteren een deeg gemaakt volgens de stadler calculator voor een napolitan, maar 24u later in de koelkast zie ik nog steeds geen rijs. De bol is gewoon plat uitgezakt, maar van luchtigheid geen sprake.
Koelkast op 4°c

Recept:
535gr water (65%)
20.6gr zout
0.58gr droge gist

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn gist niet voldoende heb beschermd tegen het zoute water? Al vraag ik me af of dat bij instant een rol speelt dat je eerst wat bloem door het water moet doen.
Met zo weinig gist zal het deeg in de koelkast idd weinig tot niets reizen
Jouw recept in de PizzApp gezet
Met deze hoeveelheid gist, moet deeg 24 uur buiten de koelkast (17-19) graden rijzen
Ik doe dit altijd zo
24 uur buiten koelkast rijzen, daarna opbollen en na 4-5 uur bakken

Rijstijd in App is tijd voor het opbollen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M-Lw3Ts9NCIJUdSrZzA38qZQBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9TCgxy922Ds3NQ7HJlDzAi1B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Goofman2 op 06-11-2025 19:32 ]

• Drwho1
  • Nu online
Goofman2 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:29:
[...]

Met deze hoeveelheid gist, moet deeg 24 uur buiten de koelkast (17-19) graden rijzen
Ik doe dit altijd zo

[Afbeelding]
Dank voor je advies. Dus de stadler calculator is niet voorzien op koude rijs? Of onderschat de calculator systematisch de hoeveelheid gist?
Valt dat deeg nog te redden met het uit te zetten op kamertemp of is het verloren?

Buiten de koelkast op 17-19c is hier moeilijk: op het gelijkvloers is het minimaal 21c en met zon erop al sneller 22 tot 23 graden.
Mogelijk kan ik beter boven laten rijzen, daar verwarm ik niet en is het eerder richting 20 graden.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Drwho1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:04:
Koelkast op 4°c

Recept:
535gr water (65%)
20.6gr zout
0.58gr droge gist

Als je 65% water gebruikt en lange rijs hebt zakken ze altijd wat uit. Het blijft geen bol dus op zich is dat geen probleem. Je moet wel wat kleine luchtbellen zien nu.

Het kan zijn dat je niet genoeg gluten vorming hebt. Niet lang genoeg gekneed. Dan worden ze plat omdat lucht niet vastgehouden kan worden.

Is je gist nog wel goed? Los even een beetje op in lauwwarm water en laat even 10 minuutjes staan. Als begint te schuimen is gist nog actief.

Ik weet niet hoeveel uur je in de koelkast laat liggen, maar 0,58 gram gist is vrij weinig op 824 gram bloem. Hier hou ik 0,01 % in zomer en 0,02% in winter aan. Dat bij 24 uur in koelkast. En dan meestal 4-5 uurtjes op kamertemperatuur. Op 4 graden gebeurt er namelijk niet zo veel.

Zoals @Goofman2 zegt zou je deze hoeveelheid gist bij rijzen op kamertemperatuur doen. Als je morgen gaat bakken zou ik ze in de ochtend uit de koelkast halen en dan laten rijzen. Gaat het te snel in de middag zet je ze even terug.

• Drwho1
  • Nu online
Highfive95 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:02:
[...]

Als je 65% water gebruikt en lange rijs hebt zakken ze altijd wat uit. Het blijft geen bol dus op zich is dat geen probleem. Je moet wel wat kleine luchtbellen zien nu.

Het kan zijn dat je niet genoeg gluten vorming hebt. Niet lang genoeg gekneed. Dan worden ze plat omdat lucht niet vastgehouden kan worden.

Is je gist nog wel goed? Los even een beetje op in lauwwarm water en laat even 10 minuutjes staan. Als begint te schuimen is gist nog actief.

Ik weet niet hoeveel uur je in de koelkast laat liggen, maar 0,58 gram gist is vrij weinig op 824 gram bloem. Hier hou ik 0,01 % in zomer en 0,02% in winter aan. Dat bij 24 uur in koelkast. En dan meestal 4-5 uurtjes op kamertemperatuur. Op 4 graden gebeurt er namelijk niet zo veel.

Zoals @Goofman2 zegt zou je deze hoeveelheid gist bij rijzen op kamertemperatuur doen. Als je morgen gaat bakken zou ik ze in de ochtend uit de koelkast halen en dan laten rijzen. Gaat het te snel in de middag zet je ze even terug.
Ik ben blind (wegens onervaren) verdergegaan op de calculator van stadler. Daarnaast heb ik zijn filmpje voor de koude rijs gevolgd op YT. 5 minuten kneden en dan de koelkast in. Het plan was 3 dagen rijs, zaterdagavond bakken. Ik verwacht inderdaad geen snelle rijs, maar er is echt nog niks te zien momenteel.

Het leek mij ook een kleine hoeveelheid gist, maar de droge gist is veel krachtiger dan de verse en ik dacht wel verder te kunnen op de calculator...misrekening dus. Speciaal ook een precisieweegschaaltje gekocht om het goed te doen. Zeer precies de calculator gevolgd.
Bedoeling was 6 deegbollen te bekomen, om wat reserve voor misbaksels op te vangen.

Edit: wat is een goede 'fotodeeldienst' zonder poespas? Dan maak ik er even een beeld van.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 22:46
Drwho1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:28:
[...]

Ik ben blind (wegens onervaren) verdergegaan op de calculator van stadler. Daarnaast heb ik zijn filmpje voor de koude rijs gevolgd op YT. 5 minuten kneden en dan de koelkast in. Het plan was 3 dagen rijs, zaterdagavond bakken. Ik verwacht inderdaad geen snelle rijs, maar er is echt nog niks te zien momenteel.

Het leek mij ook een kleine hoeveelheid gist, maar de droge gist is veel krachtiger dan de verse en ik dacht wel verder te kunnen op de calculator...misrekening dus. Speciaal ook een precisieweegschaaltje gekocht om het goed te doen. Zeer precies de calculator gevolgd.
Bedoeling was 6 deegbollen te bekomen, om wat reserve voor misbaksels op te vangen.

Edit: wat is een goede 'fotodeeldienst' zonder poespas? Dan maak ik er even een beeld van.
Oh, je hebt nog twee dagen, dan zou ik me nog niet direct zorgen maken, zaterdag beetje optijd er uit pakken en op kamertemperatuur laten komen/rijzen.

Foto’s kun je hier gewoon in het forum uploaden met het op een na meest rechtse icoontje boven het reactieveld.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• bvk

bvk

Goofman2 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:29:
[...]

Ik doe dit altijd zo

[Afbeelding]
Je kunt in de Pizza app ook eventueel voor plaatpizza kiezen, dan krijg je er ook de koelkast rijstijd bij. Net de app ook weer even gebruikt voor een deeg om zaterdagavond 3 pizza's te bakken.

Dan krijg je dit dus:
Pizzatype: Plaatpizza
Deegbollen: 3
Bolgewicht: 275 g
Water: 65%
Zout: 2%
Vet: 0%
KT rijstijd: 5 h
KT: 20°C
GT rijstijd: 43 h
GT: 4°C
-------------------------
Totaal deeggewicht
Meel: 493 g
Water: 321 g
Zout: 9,9 g
Vet: 0 g
IDG: 0,92 g
Sowieso iets meer gist dus, want die 0.58 gram is inderdaad wel heel weinig, ook voor een lange koude fermentatie.

Edit: Zet ook het deeg na het mengen en kneden niet meteen in de koelkast, maar laat het even een half uurtje staan zodat in ieder geval het rijsproces al een begin krijgt. Dat doe ik zelf wel in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 07-11-2025 00:34 ]

Specs

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Drwho1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:28:
[...]

Geen paniek, de meeste recepten RIJPEN in de koelkast en RIJZEN op de dag zelf een aantal uur.

De hoeveelheid gist zou voor mij niet gek zijn in de zomer (temperatuur in de keuken wat hoger). Ik haal het deeg dan een uur of 5/6 vantevoren uit de koelkast, en na een half uur/uur maak ik er bollen van. Dat is dan voldoende tijd om nog te rijzen bij een graad of 23. Als je het wat langer van tevoren uit de koelkast haalt komt het nog best goed als het kan rijzen rond de 20 graden. Haal het er 's ochtends vroeg meteen uit, als het te hard gaat kan je het altijd weer even terugkoelen.

• Prulleman
Highfive95 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:02:
[...]

ik heb ook wel structureel uitgezakte bollen, of ik nou 1 of 3 dagen van te voren het deeg maak, meestal wel met 64-65% hydratatie.
Als ik ze dan wat langer nog laat rijzen, dan wordt het vaak ook wat aan de slappe kant, dan hoef je er maar naar te kijken en het stretched al (weinig veerkracht).
Op zich niet ontevreden met de resultaten na bakken, maar de napolitaanse korst moet toch beter (dikker/hoger) kunnen.
Wat ik nu vaak doe is uurtje na kneden laten staan, dan bulk in de koelkast, en de ochtend voor het bakken opbollen en een beetje inschatten aan de hand van hoe het uit de koelkast komt en hoe warm het is op tijd er uit voor de laatste rijs.

als ik stevigere en luchtigere bollen wil, waar kan ik dan het beste tweaken in het recept/proces?
heb even geen foto bij de hand, maar deze foto van internet geplukt, zo zien ze er meestal uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExBXOdIIZvxfVy_6ZboY0OR6wVI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qe5yKWCtcZU06GqXDY3LqRz8.png?f=user_large
(en ze gaan er echt wel mooi rond/bol in)

Strava

• Drwho1
  • Nu online
Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden; dit was mijn deeg vanmorgen (sinds woensdag namiddag in de koelkast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAlFXApbGsre-MTFbn_yXrvd0XI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RsKpVjjTYMfJa3FxSL7uIVyY.jpg?f=user_large

Ik heb het nu vandaag op advies van @Goofman2 uitgehaald en in een omgeving van 18-19c geplaatst op kamertemperatuur. Daar wil ik het nu minimaal 24 laten staan (tot zaterdagochtend/voormiddag) en dan opbollen + nog een laatste rijs om dan zaterdag (late) namiddag te bakken.

Als dit alsnog niet meer te redden valt, dan zal het straks opnieuw deegmaken zijn en dan voor een kortere kamertemperatuurrijs gaan. Er moet zaterdagavond zelfgemaakte pizza op tafel staan, vrouw en dochter verwachten het :+

[ Voor 16% gewijzigd door Drwho1 op 07-11-2025 12:09 ]

• Prulleman
Drwho1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:08:
Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden; dit was mijn deeg vanmorgen (sinds woensdag namiddag in de koelkast)

[Afbeelding]

Ik heb het nu vandaag op advies van @Goofman2 uitgehaald en in een omgeving van 18-19c geplaatst op kamertemperatuur. Daar wil ik het nu minimaal 24 laten staan (tot zaterdagochtend/voormiddag) en dan opbollen + nog een laatste rijs om dan zaterdag (late) namiddag te bakken.

Als dit alsnog niet meer te redden valt, dan zal het straks opnieuw deegmaken zijn en dan voor een kortere kamertemperatuurrijs gaan. Er moet zaterdagavond zelfgemaakte pizza op tafel staan, vrouw en dochter verwachten het :+
tijd genoeg hoor om dit nog te laten rijzen, gewoon goed in de gaten houden, in de koelkast gebeurd er niet zichtbaar veel,

Strava

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:06

Ik kan aan die foto niet zien of er al kleine bubbels aanwezig zijn (zie je meestal vooral aan de onderkant en binnenzijde.
Tip: check na 6 en 12 uur rijzen of het deeg al luchtig wordt: het rijzen gaat steeds sneller totdat het voedsel op is (lees bepaalde voor gist voedzame stoffen). Als het eenmaal een beetje luchtig wordt heb je aan een uur of 4 rijzen al genoeg, als je het dan nog veel langer laat rijzen zal het teveel rijzen: dan wordt je deeg slapper en gaat het rijzen weer langzamer. Als het te snel gaat gewoon weer afkoelen.
Ikzelf doe ongeveer 1,5x zoveel gist (sneller) met 1,5x meer zout (langzamer rijzen), 2 dagen in koelkast en dan 10 uur rijzen na s'ochtends opbollen. Houd er ook rekening mee dat het een uur duurt voordat de bollen op kamertemperatuur zijn.
Vooral temperatuur, hoeveelheid gist, versheid gist en zoutgehalte zijn bepalend voor de rijstijd.

• Drwho1
  • Nu online
Ik wil me voorbereiden op een worst case scenario, dus ga opnieuw een deeg maken vanavond.
Via de calculator van Pizzastahl kom ik op volgende samenstelling voor 6 deegballen van 230gr

Flour:
614.4g 100%
Water:
368.7g 60%
Salt:
15.4g 2.5%
Dry Yeast (IDY):
1.5g 0.3%

14u koude fermentatie
Uithalen 30-60 minuten later ballen maken
6u kamertemperatuur laten rijzen
Pizza maken

Kan ik hiermee aan het werk?

[ Voor 15% gewijzigd door Drwho1 op 07-11-2025 19:15 ]

• Houtenklaas
Drwho1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:13:
Ik wil me voorbereiden op een worst case scenario, dus ga opnieuw een deeg maken vanavond.
Via de calculator van Pizzastahl kom ik op volgende samenstelling voor 6 deegballen van 230gr

Flour:
614.4g 100%
Water:
368.7g 60%
Salt:
15.4g 2.5%
Dry Yeast (IDY):
1.5g 0.3%

14u koude fermentatie
Uithalen 30-60 minuten later ballen maken
6u kamertemperatuur laten rijzen
Pizza maken

Kan ik hiermee aan het werk?
6 x230 = 1380 gram, ik heb het idee dat dat niet rond-telt bij jou. Inderdaad, bij jou kom ik aan 1000 gram in totaal, je komt lang niet aan de 1380 gram ...

Ik gebruik voor de korte rijs (voor 1380 gram):
867,9 gram bloem
468,7 gram water (54%)
17,4 gram zout (2%)
17,4ml olie (2%), maar niet boven de 300 graden!
8,7 gram instant gist (1%)

Mengen, kneden. opbollen en 4 uur laten rijzen, dan gebruiken.

Lange rijs doe ik (ook weer 1380 gram):
839,9 gram bloem
503,3 gram water (60%)
16,8 gram zout (2%)
16,8 ml olie (2%), maar niet boven de 300 graden
4,2 gram instant gist (0,5%)

Mengen, kneden, opbollen. 20 uur in de koeling. circa 4-5 uur voor gebruik uit de koelkast en laten rijzen.

O ja, hoe bereken je het eenvoudig? Korte rijs is bij mij het totaal 159%, de lange rijs 164,5%. De bloem is altijd 100%, water 54% of 60%, zou&olie 2%, gist 1% of 0,5%. Knal het even in excel met gewicht per bol en aantal bollen en je krijgt hapklaar de hoeveelheden.

[ Voor 13% gewijzigd door Houtenklaas op 07-11-2025 19:38 ]

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:51

[Afbeelding]

Gok dat dit er morgen er ongeveer zo uit gaat zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNvsxusuFVn-2m35P7KjVkIwCkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mh1Zr4XT71041HM0iK6LuvCd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q28qdTuAHX-KPg87XRmoGZYnYME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFKolxt6DXS4KvZ9L6U98dcx.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna 4-5 uur voor bakken opbollen en bakken maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TOP5GlNJX-xVcj_eVWCCjfB3CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooQsz0HtzkDzJRFpBEKbApx7.jpg?f=fotoalbum_large

• Drwho1
  • Nu online
Houtenklaas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
[...]

6 x230 = 1380 gram, ik heb het idee dat dat niet rond-telt bij jou. Inderdaad, bij jou kom ik aan 1000 gram in totaal, je komt lang niet aan de 1380 gram ...

Ik gebruik voor de korte rijs (voor 1380 gram):
867,9 gram bloem
468,7 gram water (54%)
17,4 gram zout (2%)
17,4ml olie (2%), maar niet boven de 300 graden!
8,7 gram instant gist (1%)

Mengen, kneden. opbollen en 4 uur laten rijzen, dan gebruiken.

Lange rijs doe ik (ook weer 1380 gram):
839,9 gram bloem
503,3 gram water (60%)
16,8 gram zout (2%)
16,8 ml olie (2%), maar niet boven de 300 graden
4,2 gram instant gist (0,5%)

Mengen, kneden, opbollen. 20 uur in de koeling. circa 4-5 uur voor gebruik uit de koelkast en laten rijzen.

O ja, hoe bereken je het eenvoudig? Korte rijs is bij mij het totaal 159%, de lange rijs 164,5%. De bloem is altijd 100%, water 54% of 60%, zou&olie 2%, gist 1% of 0,5%. Knal het even in excel met gewicht per bol en aantal bollen en je krijgt hapklaar de hoeveelheden.
Thx. Ik ga je korte rijs als backup houden als ik het morgen echt niet meer zie goedkomen. Dan kan ik toch nog op een uurtje of 4 een deeg preppen.
Er lijkt nu stilaan weer meer leven in de brouwerij te komen sinds ik het op kamertemp heb gezet (18-20c), logisch natuurlijk. Wonderen verwacht ik er niet meer van, het is gewoon te weinig gist.

• Houtenklaas
Drwho1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:17:
[...]

Thx. Ik ga je korte rijs als backup houden als ik het morgen echt niet meer zie goedkomen. Dan kan ik toch nog op een uurtje of 4 een deeg preppen.
Er lijkt nu stilaan weer meer leven in de brouwerij te komen sinds ik het op kamertemp heb gezet (18-20c), logisch natuurlijk. Wonderen verwacht ik er niet meer van, het is gewoon te weinig gist.
Kleine toevoeging, die instant gist los ik altijd vooraf op in het water, niet steenkoud, ook niet handwarm, maar beetje ertussenin. Omgevingstemperatuur in mijn keuken is 19-20 graden, daar staat de bloem ook en dat zit ik aardig in de buurt van de 60 regel. Leuk, succes morgen!

Nog één: De instant gist die ik nu gebruik is die van de Appie, Molinari heet die geloof ik, witte zakjes met blauwe opdruk. En die bevalt prima, is ook consistent qua gedrag. Had eerst biergist en ander Italiaans spul, maar dat werkte voor geen meter.

[ Voor 13% gewijzigd door Houtenklaas op 07-11-2025 22:39 ]

• bvk

bvk

Drwho1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:17:
[...]

Ik denk ook dat je net even te weinig gist gebruikt hebt, maar kijk het gewoon nog even aan. Komt vast goed, geduld is een schone zaak! En anders inderdaad maar een snel deeg maken zoals je aangeeft.

Zo ziet mijn deeg er uit na nu 24 uur in de koelkast gestaan te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc3E5BDtwZf27rBi4IUsoAOHJ30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CocMrQfzeGiX8rAL7Hl6nOQ8.png?f=fotoalbum_large

Ook hier lijkt op het oog niets gebeurt te zijn, maar ik weet dat er ondertussen toch al het een en ander gebeurt is qua glutenvorming, smaak ontwikkeling etc. Als dit morgen op temperatuur komt en ik ga opbollen gaat dit op kamer (omgevings) temperatuur prima rijzen.

@Houtenklaas Il Molino gist bedoel je van de AH, die gebruik ik ook tegenwoordig en is inderdaad prima.

Specs

• Drwho1
  • Nu online
Goofman2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:06:
[...]

Gok dat dit er morgen er ongeveer zo uit gaat zien
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna 4-5 uur voor bakken opbollen en bakken maar
[Afbeelding]
Het deeg is na 24u op kamertemp ondertussen tot leven gekomen, het volume is toegenomen en er zijn luchtbellen zichtbaar geworden. 4-5u voor bakken nog opbollen en een laatste rijs. Is er een praktische manier om het afmeten van de bollen in te schatten? Ik heb geen idee hoe ik 220-230gr moet inschatten enkel op zicht, ik begrijp dat het wel komt met ervaring natuurlijk.

Ik gebruik trouwens ook die Il Molino droge gist van de AH.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
@Drwho1

Afwegen?

Beetje bloem op weegschaal en afwegen. Dan weet je zeker dat ze hetzelfde gewicht zijn.

Hier gebruik ik instant gist van Dallagiovanna. Tijdje geleden gekocht bij pizzastore 500 gram voor €9,95. Nu bak kk ook veel brood dus gaat veel gist doorheen hierr.

• Drwho1
  • Nu online
nevermind.
Antwoorden op mijn vragen hier gevonden.

[ Voor 100% gewijzigd door Drwho1 op 08-11-2025 14:06 ]

• Houtenklaas
Drwho1 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:25:
nevermind.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar je resultaat vandaag ... Hier ook pizza's gebakken vandaag, met de balsamico creme als add-on uit een eerder reactie van @alki, dat was een prima tip!

• bvk

bvk

Drwho1 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:25:
nevermind.
En ook ik ben heel benieuwd of het uiteindelijk allemaal gelukt is, al dan niet met je originele deeg of toch een nieuw deeg.

Mijn resultaat van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-xdkqvSneI5oW_r0_dmFpBk6pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DyKMIX2zhhdkNyIvjflcUatl.png?f=fotoalbum_large

De meest rechtse pizza was op verzoek wat lichter gebakken met alleen kaas. Saai, maar smaken verschillen... ;)

Specs

• Drwho1
  • Nu online
Zaterdag was dus D-day voor het eerste gebruik van mijn Action pizza oven. Ik ben nog enkele afbeeldingen verschuldigd :)
Het deeg is uiteindelijk best goed gekomen: 1,5 dagen koude rijs > 24u kamertemp rijs > opbollen + 4-5u kamertemp rijs. Dit was eerder uit 'paniek' dan een gecontroleerde handeling hoor. :+
Volgende deeg zal sowieso meer droge gist bevatten om de koude rijs beter te laten verlopen. Jammer dat de Städler pizza dough calculator er dan zo naast zit :?

Erg tevreden met mijn eerste baksel, ik had ook 2 schoonzussen in huis die onverwacht mee in de jury zaten om te keuren. Positieve reacties gekregen, maar er is natuurlijk nog veel ruimte om te verbeteren vind ik zelf. Ik heb maar 1 mislukte pizza gehad wegens een té dunne bodem die gesneuveld is.
Het beleggen vraagt ook nog wat meer verfijning, je bent er al snel teveel aan het opleggen. En natuurlijk het vormen vraagt ook gewoon nog het nodige leren, maar je ziet in elk geval dat het ambachtelijk gemaakt is :P

De oven heeft vooringestelde programma's voor de verschillende soorten pizza. Dat was soms vervelend, want na 1 bakbeurt koelt die weer af en moet je opnieuw het programma selecteren om op temperatuur te komen.
Volgende keer de manuele stand gebruiken waarbij hij gewoon op temperatuur blijft (gemakkelijker om continu te bakken) en hou ik zelf wel oogje op de tijd. Nu verloor ik teveel tijd telkens met het opnieuw opwarmen.
Maar ik heb met de Action Pizza Oven in elk geval een heel mooi resultaat geboekt, zou me nooit gelukt zijn met de gewone oven.
Mijn schoonzus wilde ook nog eentje bestellen, maar in de loop van de avond kwam die op uitverkocht te staan. Dat zal dus voor binnen enkele weken zijn wanneer die opnieuw in het aanbod komt.

Foto's: (sorry, binnenkant korst vergeten op foto te leggen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBD4oOczEpFtgOPH3g5isFXxtqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4c9nA33J3VW2aE4RWBXen1q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vCSmrg9MSzr1BHx0potW93Oo4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U31VyU9vehB2ciEkAcflKrJh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVg2-eh1WirWydTONed7Zr20oCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGbHNf3XC6OQhRv2xGML3nWf.jpg?f=fotoalbum_large

• Makaja
Drwho1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:10:
De oven heeft vooringestelde programma's voor de verschillende soorten pizza. Dat was soms vervelend, want na 1 bakbeurt koelt die weer af en moet je opnieuw het programma selecteren om op temperatuur te komen.
Volgende keer de manuele stand gebruiken waarbij hij gewoon op temperatuur blijft (gemakkelijker om continu te bakken) en hou ik zelf wel oogje op de tijd. Nu verloor ik teveel tijd telkens met het opnieuw opwarmen.
Dat dacht ik dus ook, maar dat is dus blijkbaar toch niet zo. Hij blijft dan niet continue op 400 graden, maar schakelt op een gegeven moment tóch af. Zoiets staat ook in de handleiding vermeldt.

Zoals ik het nu doe: voorverwarmen op 400 graden (duurt ca. 20 minuten), in de tussentijd alles klaar zetten, en op het moment dat de oven warm is, bodem maken, beleggen, nog even kort weer naar de 400 graden brengen, en dan is het een kwestie van 3-3,5 minuut. Dan koelt hij weer af. Intussen kan dan weer een pizza belegd worden, en als ik bijna klaar ben, start ik weer het opwarmen naar 400 graden. Tegen de tijd dat ik klaar ben, is de oven ook weer warm en kan de pizza erin.

Vergt even wat handigheid qua timing, maar dze methode werkt voor mij het beste.

• Prulleman
Prulleman schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:13:
[...]

ik heb ook wel structureel uitgezakte bollen, of ik nou 1 of 3 dagen van te voren het deeg maak, meestal wel met 64-65% hydratatie.
Als ik ze dan wat langer nog laat rijzen, dan wordt het vaak ook wat aan de slappe kant, dan hoef je er maar naar te kijken en het stretched al (weinig veerkracht).
Op zich niet ontevreden met de resultaten na bakken, maar de napolitaanse korst moet toch beter (dikker/hoger) kunnen.
Wat ik nu vaak doe is uurtje na kneden laten staan, dan bulk in de koelkast, en de ochtend voor het bakken opbollen en een beetje inschatten aan de hand van hoe het uit de koelkast komt en hoe warm het is op tijd er uit voor de laatste rijs.

als ik stevigere en luchtigere bollen wil, waar kan ik dan het beste tweaken in het recept/proces?
heb even geen foto bij de hand, maar deze foto van internet geplukt, zo zien ze er meestal uit:
[Afbeelding]
Afgelopen weekend het deeg wat langer buiten de koelkast gehouden, normaal deed ik het na een uurtje ofzo de koelkast in de schuur in. (Die vrij koud is). Nu dacht ik de buiten temp is ook best geschikt voor een beetje rijs en ontwikkeling. Vrijdag gemaakt, zondag ochtend bollen gemaakt en deze zagen er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-o4vNvJ49mp7GZqCcVx-7LQ40c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ5FGin2pg4AYeWDK7LW1uZK.jpg?f=fotoalbum_large
Stuk luchtiger en toch vrij stevig.

Resultaat was ook prima👌🏻
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR-Xc11Y8Upl4KfwZ3yMcm8H4Uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8y3vZ0oY1c38mnmX0FEnV8l.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

• Weswyp
Prulleman schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:13:
[...]

[Afbeelding]
Geen last van uitgezakte deegbollen meer. Het is een proces. Alles moet een beetje goed zitten. Sterke bloem, goede technieken, correct opbollen… .

In de meeste gevallen maak ik gebruik van een poolish. 300gr water, 300gr caputo cuoco bloem, 1,5gr gist. Mengen in een kom, uurtje laten rusten op kamertemperatuur en dan ongeveer 14-16u in de koelkast.

Dag erna maak ik het deeg (meestal in de mixer). Ik vul aan tot 65% hydratatie. Ik maak mijn kilo bloem op en doe er dan nog eens 350 gram water bij. Zout gebruik ik 20 gram.

Na het mixen leg ik de deegbol op een plaat en stretch and fold ik een aantal keer over een periode van 30-40 minuten. Daarna gaat de volledige bol in een kom in de koelkast. Soms 24 uur, soms wel 48 uur.

Ik bol mijn deegbol op in kleine bollen ongeveer 4-5 uur op voorhand. Dit zijn mijn bollen net na het opbollen (270 gr per bol). Ik vind het persoonlijk makkelijker om de bollen te maken las het deeg nog koud is en daarom steviger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qPUZ6AkgXLyWEESDG--Pf_cH4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tka9Isqh03rcCHmKKKCJCfh3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqHX8LUOj1uxZ92fWdqkZEOqaJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbodMuK04oFUTixVXbDO0FTs.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit zijn de bollen na 4 uur. Ik had ze iets te laat opgebold, dus ze waren nog wat koud (normaal zijn ze goed tegen elkaar opgedrukt ,zie foto eronder). De pizza was goed , maar het deeg was nog wat te stevig, dus het stretchen verliep iets moeizamer. Normaal krijg ik hem met enkele “slaps” op de juiste grootte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjvgU_Jf0GrKniS-pVjG9DSHl8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfOioQ2lmvROOlrbqvp3lmBW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WHiR305JB_yA1ImxQKv6F1VgiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqHt60gG8h6DLZLD0aip7cxE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaLghsuw5tAW-bXozbbZPHCABVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0efqSJx6gRdke6fnBmGYdiW.jpg?f=fotoalbum_large

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:58
Een vraagje aan de gebruikers van de Action Pizzaoven. Ik heb hem, na een paar goede verhalen hier op het forum, ook aangeschaft en inmiddels pizza's mee gebakken.

Ik maak meestal een vrij standaard deeg;

500 gr 00 bloem
280 ml water
3 gram gedroogde gist
10 gram zout
(soms) 1a 2 el olijfolie - bij geen gebruik olie doe ik iets meer water.

Mengen, kneden, half uurtje laten rusten, 4 bollen maken en ca 5 uur laten rijzen op kamer temperatuur.

Ik merk in de pizzaoven dat de eerste pizza meestal wel "redelijk" eruit komt. Maar ik merk wel dat de toppings al (te) donker worden terwijl de korst nog niet echt top is.

Als ik dan erna de tweede pizza erin leg dan lijkt het wel alsof alle temperatuur verdwenen is. Ik kan hem gerust 8 minuten erin laten liggen en de korst is nog steeds bleek (wel droog-hard inmiddels) en toppings garen ook (te) langzaam.

De pizza's erna lijken dan wel weer beter. Opeens wordt de bodem en rand donkerder en de pizza beter.

Ik warm de oven voor op 400 graden. Als hij aangeeft dat hij heet is dan schuif ik de eerste erin. Dat opwarmen duurt meestal ca. 20 minuten.

Heeft iemand wat tips hoe ik het beter uit de oven kan krijgen? Ligt het aan mijn deeg? of moet ik de oven nog langer aan laten op de 400 graden? Is een andere steen een verrijking voor deze oven? Of ligt het aan iets heel anders?

Dank voor de hulp!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:16
Zelf heb ik een Unold Luigi, volgens mij hebben die oventjes allemaal een beetje dezelfde techniek.

Ik warm hem minstens (!) een uur op zodat de steen door en door heet is. Ik heb er een biscotto steen voor gekocht en dat is best een wereld van verschil (voor de bodem). De truc is om je steen zo heet mogelijk te houden en het boven element (warmte) aan te laten springen als de pizza er in gaat.

Zelf merk ik dat de eerste 2 pizza's vaak net iets minder zijn dan alle pizza's daarna. Nog geen idee hoe dat komt. Daarom maak ik de eerste 2 ook vaak voor de kinderen ;) Die zijn wat minder kritisch.

Voor de ontwikkeling van je deeg kan je er ook voor kiezen om het deeg 48 koud te laten rijzen in de koelkast. Ik vind je reistijd persoonlijk aan de korte kant. Verder zit er heel veel verschil in bloem 00. Ik gebruik nooit meer iets uit de super maar zorg dat ik óf Caputo in huis heb of een bloem haal bij Makro/Sligro met een goede W waarde.

Ook ben ik afgestapt van droge gist naar verse gist en dat is ook wel een game changer en ligt vaak bij de super in het koelschap en kost heel weinig.

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:58
Dank voor je reactie! Ik zal de volgende keer de oven langer aanzetten en verwarmen. Als het dan nog niet goed werkt probeer ik eens een andere steen.

Je hebt gelijk vwb de bloem. Mijn Caputo bloem was op dus heb helaas even snel een supermarkt 00 gehaald. Bestel gelijk maar weer een nieuwe batch.

Helaas kan ik bij dit Action oventje, itt jouw Luigi, de bovenelementen niet los aansturen. Het is aan of uit voor de gehele oven. Verklaart wel weer het prijsverschil ;)

Soms maak ik het deeg de avond ervoor, en ik moet zeggen dat in het verleden, ik bakte toen voornamelijk op mijn Bastard, het wel lekkerder was. Hoeveel gram gedroogde gist zou je aanraden bij 48u koude rijs? En doe je dat in één grote bol of eerst klein bolletjes maken?

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@FinalBob Ik heb zelf ook de action oven en ben van plan dit zondag te testen. Vrijdag ga ik het deeg maken:

300 ml Water Room temperature
0.5 kg Le 5 Stagioni Napoletana Pizza Flour, 35 oz. Tipo 00 (RED)
15 grams Salt
0.5 gram Dry yeast

https://www.vincenzosplat...tan-pizza-with-dry-yeast/

15-25 min kneden
2 uur laten rusten onder vochtig doek
Bollen maken
24-48 uur in koelkast in luchtdichte bakjes
4 uur voor het maken van de pizza uit de koelkast

En als ik zo lees zet ik de oven een uur van tevoren aan. Verder heb ik blijkbaar instant yeast ipv dry yeast. Geen idee of de verhouding dan hetzelfde is :9

[ Voor 22% gewijzigd door ProfaNe op 13-11-2025 10:57 ]

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:16
FinalBob schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:39:
Dank voor je reactie! Ik zal de volgende keer de oven langer aanzetten en verwarmen. Als het dan nog niet goed werkt probeer ik eens een andere steen.

Je hebt gelijk vwb de bloem. Mijn Caputo bloem was op dus heb helaas even snel een supermarkt 00 gehaald. Bestel gelijk maar weer een nieuwe batch.

Helaas kan ik bij dit Action oventje, itt jouw Luigi, de bovenelementen niet los aansturen. Het is aan of uit voor de gehele oven. Verklaart wel weer het prijsverschil ;)

Soms maak ik het deeg de avond ervoor, en ik moet zeggen dat in het verleden, ik bakte toen voornamelijk op mijn Bastard, het wel lekkerder was. Hoeveel gram gedroogde gist zou je aanraden bij 48u koude rijs? En doe je dat in één grote bol of eerst klein bolletjes maken?
Ik kan ook mijn bovenelement niet los aanzetten ;) Alleen als je de oven goed voor hebt verwarmd is de steen zo heet dat deze bij het openen van de deur niet afkoelt. De temperatuur van de ovenkamer zakt dan wel waardoor de spiralen weer aan gaan. Dat is iig mijn methode om de bovenspiraal aan te krijgen.

Ik zou qua deegrecepten 1 van de vele app's downloaden voor de mengverhoudingen. En de lange rijs in de koelkast doe ik altijd in bulk (dus niet verdelen in bolletjes). Koop daarvoor zeker zo'n italiaans deegkrat met deksel zodat het deeg niet uit zal drogen.
Pagina: 1 ... 117 118 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.