Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-07 14:04
Himalaya schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
ik vind dat @dizzytal met een legitieme vraag komt. Voor de wensen van gasten dien je respect te hebben, los van wat je er zelf van vind, en ze "voor de gek houden" door het gewoon niet te zeggen hoort daar gewoon niet bij. Dus ik snap zijn reactie heel goed. En ook al heb ik geen antwoord voor hem vind ik het heel netjes dat hij zijn best doet om het voor zijn gasten zo goed mogelijk en naar eer en geweten te doen!
Iedereen hier vindt dat hij met een legitieme vraag komt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@dizzytal je vraag heeft me wel geïntrigeerd omdat Italiaanse kazen vrij traditioneel zijn dus zelden veganistisch maar ook moeilijk te vervangen qua smaak.
Ik las wil onder een 'this is not parmesan' welke vrij goed was maar geen idee waar je dat nu zou kunnen kopen. Winkels als Ekoplaza hebben wel degelijk assortiment maar niet deze.

Ga ik echter zoeken waar ze het van maken dan is het lijstje ingrediënten vrij simpel en vond ik zelfs een recept. :P

https://dekeukenboef.wordpress.com/2018/08/23/vegan-pecorinokaas-maken/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MennoE
Gonadan schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:50:
@dizzytal je vraag heeft me wel geïntrigeerd omdat Italiaanse kazen vrij traditioneel zijn dus zelden veganistisch maar ook moeilijk te vervangen qua smaak.
Ik las wil onder een 'this is not parmesan' welke vrij goed was maar geen idee waar je dat nu zou kunnen kopen. Winkels als Ekoplaza hebben wel degelijk assortiment maar niet deze.

Ga ik echter zoeken waar ze het van maken dan is het lijstje ingrediënten vrij simpel en vond ik zelfs een recept. :P

https://dekeukenboef.wordpress.com/2018/08/23/vegan-pecorinokaas-maken/
Deze veganistische kaas heb ik weleens gegeten. Smaakt best geinig; maar verre van echte kaas. Overigens zoekt @dizzytal geen veganistische kaas. Hij zoekt gewone kaas gemaakt zonder stremsel. En daar is er best veel van.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Himalaya schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
ik vind dat @dizzytal met een legitieme vraag komt. Voor de wensen van gasten dien je respect te hebben, los van wat je er zelf van vind, en ze "voor de gek houden" door het gewoon niet te zeggen hoort daar gewoon niet bij. Dus ik snap zijn reactie heel goed. En ook al heb ik geen antwoord voor hem vind ik het heel netjes dat hij zijn best doet om het voor zijn gasten zo goed mogelijk en naar eer en geweten te doen!
Eens. Als gasten het te bont maken met eisen of dingen waar ik niet achter kan staan horen ze dat, anders krijgen ze wat ze willen. De biefstuk die iemand op 88c wilde, en cherry-coke in single malt Islay's zijn dus dingen die ik weiger.

• Gonadan

Gonadan

MennoE schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:37:
[...]

Deze veganistische kaas heb ik weleens gegeten. Smaakt best geinig; maar verre van echte kaas. Overigens zoekt @dizzytal geen veganistische kaas. Hij zoekt gewone kaas gemaakt zonder stremsel. En daar is er best veel van.
Hij zoekt specifiek pecorino zonder stremsel, dat is wat anders dan 'gewone kaas', wat kan jij aanbevelen wat het benadert?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MennoE
Gonadan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Hij zoekt specifiek pecorino zonder stremsel, dat is wat anders dan 'gewone kaas', wat kan jij aanbevelen wat het benadert?
“Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?”

Kaas dus zonder stremsel, niet specifiek pecorino. Daar zijn er genoeg van. Overigens las ik dat de verhouding stremsel / melk doorgaans tussen de 1:15.000 - 1: 60.000 is. Best interessant.

Ik heb er zelf geen ervaring met deze kazen dus zou niet weten welke. Ik zou denk ik zonder kaas bakken en daarna een goede vegetarische burrata gebruiken. Dat vind ik persoonlijk ook lekkerder.

• Gonadan

Gonadan

MennoE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:03:
[...]

“Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?”

Kaas dus zonder stremsel, niet specifiek pecorino. Daar zijn er genoeg van. Overigens las ik dat de verhouding stremsel / melk doorgaans tussen de 1:15.000 - 1: 60.000 is. Best interessant.

Ik heb er zelf geen ervaring met deze kazen dus zou niet weten welke. Ik zou denk ik zonder kaas bakken en daarna een goede vegetarische burrata gebruiken. Dat vind ik persoonlijk ook lekkerder.
Je kunt dat interpreteren als willekeurig welke kaas inderdaad, maar aangezien hij grana padano (en niet pecorino lees ik nu terug :+ ) gebruikt zit je toch wel in een bepaalde hoek. Denk dat je toch snel in de hoek van edelgistvlokken met wat extra uit komt.

Je hebt ook die Parrano Strooikaas (Nederlands product) wat zo weinig op kaas lijkt dat het mij nu verbaast dat er daadwerkelijk kaas in zit. :D

En klopt inderdaad, er zit maar heel weinig stremsel in. Het is in feite niet meer dan een hulpstof om de boel te laten klonteren, anders kan je de wrongel er niet uit scheppen.
Je vraagt je toch af hoe hoe men ooit zoiets bedacht heeft. Ik vond de theorie van wikipedia (ja ik werd nieuwsgierig) ook wel lollig:
Een theorie met betrekking tot de ontdekking van het productieproces van kaas is dat het zo'n zesduizend jaar geleden bij toeval is ontdekt door nomaden. Melk werd vaak bewaard in varkens- of rundermagen en als deze werden meegenomen, werd de melk voortdurend heen en weer geschud. Tijdens zo'n tocht kunnen de enzymen die van nature in de kalvermaag (de maagwand) zitten de zure melk veranderen in een vast (kaas) en vloeibaar (wei) gedeelte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Weswyp schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Klopt. En eerlijk gezegd, als een persoon eigen wensen heeft, vraag ik aan die persoon om het zelf mee te nemen. Scheelt mij de zoektocht naar alternatieven. Die personen zijn daar naar alle waarschijnlijkheid beter in. Denk dat je je vraag dus beter richt aan je vegetarische gasten.
Dat zou kunnen, maar gezien de leeftijd van de gasten en ik eigenlijk had verwacht dat hier in de community wel wat meer ervaring zou zitten met lekkere/goede (ja, smaken verschillen i.d.d.) alternatieven.. dacht ik laat ik hier maar weer eens wat posten/vragen..
Boudewijn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:51:
[...]

Eens. Als gasten het te bont maken met eisen of dingen waar ik niet achter kan staan horen ze dat, anders krijgen ze wat ze willen.
Nou dat. Dit leek me niet echt een heel groot probleem. Zoals ik zei; ik had verwacht dat er wel wat ervaringsdeskundigen zijn.
Gonadan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Er zijn i.d.d. genoeg 'Nederlandse' kazen, maar ik zoek eigenlijk iets wat zo dicht mogelijk hier bij (grana padano) in de buurt komt. Hoeft niet perse veganistisch te zijn, 'echte kaas' zonder stremsel is schijnbaar gewoon OK (en laten we daar nu niet over discusseren, daar is vast een ander topic voor)

Ik ga wel eens naar de lokale kaasboer wellicht dat die een advies heeft, anders is het gewoon naar de AH en op de goede gok iets proberen. Wellicht dat ik zelf maar eens even wat probeer, zal vermoed ik zo niet de laatste keer zijn dat ik hier 'tegen aan loop'

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Gonadan

Gonadan

dizzytal schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:21:
Er zijn i.d.d. genoeg 'Nederlandse' kazen, maar ik zoek eigenlijk iets wat zo dicht mogelijk hier bij (grana padano) in de buurt komt. Hoeft niet perse veganistisch te zijn, 'echte kaas' zonder stremsel is schijnbaar gewoon OK (en laten we daar nu niet over discusseren, daar is vast een ander topic voor)

Ik ga wel eens naar de lokale kaasboer wellicht dat die een advies heeft, anders is het gewoon naar de AH en op de goede gok iets proberen. Wellicht dat ik zelf maar eens even wat probeer, zal vermoed ik zo niet de laatste keer zijn dat ik hier 'tegen aan loop'
Zelf kijk ik in de veganistische hoe omdat je daar meestal meer kan vinden. Wanneer mensen geen dierlijke producten in de kaas willen slaan ze vaak de stap vegetarisch over omdat kalveren nu eenmaal toch al restproduct van die industrie zijn, dus dat stremsel heb je dan toch al over. Niet om een discussie te starten maar ter info. :)
En ik denk dat je daarmee ook makkelijker in de juiste hoek qua smaak kunt gaan zitten, maar ik heb het zelf nooit op pizza geprobeerd.
Bij de Italianen ga je het in ieder geval niet vinden, die zijn nogal rigide met hun traditionele kazen. Dierlijk stremsel is verplicht en vaak ook nog heel specifiek een diersoort in lijn met de melk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MennoE
Pecorino zonder dierlijk stremsel bestaat kennelijk wel. Alleen duur en lange levertijd

Link

• Gonadan

Gonadan

MennoE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:27:
Pecorino zonder dierlijk stremsel bestaat kennelijk wel. Alleen duur en lange levertijd

Link
Mja, maar die gaat dus de D.O.P. classificatie nooit krijgen, is het dan nog pecorino? Wel benieuwd wat die qua smaak zou doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voor de liefhebber is de Ooni Koda 2 Pro nu voor €599 te krijgen bij Welkoop: https://www.welkoop.nl/ooni-koda-2-pro-gas-pizzaoven-2-branders_1431416 . Volgens mij wel een nette prijs.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:35:
Voor de liefhebber is de Ooni Koda 2 Pro nu voor €599 te krijgen bij Welkoop: https://www.welkoop.nl/ooni-koda-2-pro-gas-pizzaoven-2-branders_1431416 . Volgens mij wel een nette prijs.
Ik ga de oven proberen. Ik vind de prijzen voor Ooni tafels en hoezen wel erg hoog. Ik ga maar eens op zoek naar een waardig alternatief.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-07 20:49

fxs81

Julianadorp

dizzytal schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:47:
Misschien iemand hier die een goede suggestie heeft. Binnenkort houd oudste dochter een (pizza)feestje, nu is een van de vriendinnen vegetarisch, kaas is op zich geen probleem maar dierlijkstremsel wel. Normaal gebruik ik Grana Padano voor de topping, maar deze wordt gemaakt met stremsel, dus dat wordt hem niet.

Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?
Bijna alle geraspte kaas van de appie zelf heeft een V en is gemaakt zonder dierlijk stremsel. Dan heb je goudse kaas, ook lekker als topping.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

TwArbo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Ik ga de oven proberen. Ik vind de prijzen voor Ooni tafels en hoezen wel erg hoog. Ik ga maar eens op zoek naar een waardig alternatief.
Rvs serveerkarren heb je voor minder en dan heb je meer praktische ruimte. En er is een imitatie van die tafel die je noemt voor de helft

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-06 10:53
Sander0105 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:59:
Morgen heb ik een kinderfeestje waar pizza gegeten wordt dus ik mag aan de bak. Totaal iets van 10 pizza's. Alleen nu zit ik nog een beetje met planning, vanavond het deeg voorbereiden, morgen laatste rijs.

Deeg vormen zal ik zelf moeten doen, denk niet dat dat heel goed gaat komen en idealiter gaan de kids zelf beleggen maar hoe dit te doen? Want op het moment dat de saus er op gaat wil je wel snel de pizza de oven in hebben. Ik bak op een Gozney arc XL, dus dat gaat wel redelijk snel maar dan nog voorzie ik wat uitdaging om het allemaal een beetje snel voor elkaar te krijgen.

Nu had ik als idee om misschien het deeg van te voren al te vormen en dan even kort af te bakken (15-30sec) zodat het in ieder geval droog is, daarna naar de kids om te beleggen en dan nog 60-90sec terug (afhankelijk van de topping). Ik heb alleen geen idee wat de impact is van het bakken in 2 fasen? Heeft iemand dat eerder gedaan? of nog andere tips?

Ik ga voor een 62% hydratatie dus zou redelijk makkelijk te verwerken moeten zijn.
Je bodems voorbakken en af laten koelen, dan kunnen de kinderen hem zelf beleggen en hoef je hem maar een minuutje of 2 af te bakken.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:45
TwArbo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Ik heb de koda 2 pro op een Ikea Grillskar staan. Past net..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 17:57

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op vaderdag voor het eerst zelfgemaakt deeg gebruikt op de Ooni Karu. Grofweg het recept uit deze video van BBQExperienceCenter gebruikt: 1kg bloem (Caputo blauw, want die had ik nog staan), 650ml water, 25g zout, ±1g instant gist (hoog tijd dat ik een nauwkeuriger weegschaal regel).

Mengen in de standmixer, rusten, opbollen (7x ±245g), iets van een uur op kamertemperatuur laten staan en daarna de deegkrat de koelkast in voor iets van 20u uiteindelijk geloof ik. Zondagochtend de krat uit de koelkast gehaald en nog een aantal uur laten rijzen. Vanwege het warme weer was dat uiteindelijk denk ik net wat te lang, maar op zich viel er nog best goed mee te werken.

Direct na het opbollen (6 bollen in zo'n krat is misschien ook wat veel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUvt-zDCSsfRPAMGrvo_12e8Lzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJ8CquQuiopYpyVwy50twupk.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgL5XV7lKq1TMayyYUafHrRfC5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDoKuue26RI1CTDW2yuoet5D.jpg?f=fotoalbum_large

En met wat meer beleg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esvgPcwksNIMnKn3zhNFvAHcu64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K72k1aFS0xGyvRBjFZnMHVCw.jpg?f=fotoalbum_large

Smaakte in elk geval prima :9

Van de 7 bollen waren er uiteindelijk 2 mislukt. Eentje sneuvelde bij het op de peel krijgen, een andere ging stuk in de oven (tot zover de redelijk schone steen :+ ). Gelukkig was 5 pizza's ook al ruim voldoende, dus wat dat betreft geen man overboord en leerzame ervaring :Y

En ik zag dat de lokale jumbo tegenwoordig (of dit seizoen?) ook diepvriesbollen in het assortiment heeft, dus die gaan we binnenkort maar eens proberen :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 30-06-2026 16:24 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-07 07:23
Ik zoek voor mijn nieuwe ooni karu 12, een tafel waar ik deze pizza oven op kan zetten.

Maar ik wil daarnaast ook ruimte hebben om de pizza te beleggen dus nog wel wat werkruimte ernaast.

Ik denk dat dan die ooni Large tafel te klein is. Maar wat is dan wel geschikt type?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Joostje123 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:40:
Ik zoek voor mijn nieuwe ooni karu 12, een tafel waar ik deze pizza oven op kan zetten.

Maar ik wil daarnaast ook ruimte hebben om de pizza te beleggen dus nog wel wat werkruimte ernaast.

Ik denk dat dan die ooni Large tafel te klein is. Maar wat is dan wel geschikt type?
Wat hier het nadeel van is dat je werkplek dan de hoog is, of de oven wat laag staat. Ik heb de oven zelf op een keter werktafel/kastje staan, maar dat is niet echt ideaal. En je houdt dan eigenlijk ook te weinig werkruimte over. Dus let daar op voor je iets aanschaft.

@Orion84 wat ik zelf doe is altijd teveel bollen maken, die kan je makkelijk zelf invriezen

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 01-07-2026 12:20 ]

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

418O2 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:19:
[...]

@Orion84 wat ik zelf doe is altijd teveel bollen maken, die kan je makkelijk zelf invriezen
Dat wil ik inderdaad ook gaan doen. Was voor nu niet zo relevant omdat ik toch maar 1 kg bloem had staan. Maar als ik vaker thuis pizza ga bakken (dan heb ik er maar 2 nodig), dan is een grote batch maken en deels invriezen inderdaad wel zo efficiënt.

Wanneer vries je ze dan in? Direct na opbollen, of pas na de koude rijs?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Orion84 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:31:
[...]

Dat wil ik inderdaad ook gaan doen. Was voor nu niet zo relevant omdat ik toch maar 1 kg bloem had staan. Maar als ik vaker thuis pizza ga bakken (dan heb ik er maar 2 nodig), dan is een grote batch maken en deels invriezen inderdaad wel zo efficiënt.

Wanneer vries je ze dan in? Direct na opbollen, of pas na de koude rijs?
Ik doe het met wat ik over heb, anderen na het opbollen. Kan beide. Denk dat eerder beter is, maar ik heb niet graag tekort

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 01-07-2026 12:35 ]

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-07 23:18
Orion84 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:23:

En ik zag dat de lokale jumbo tegenwoordig (of dit seizoen?) ook diepvriesbollen in het assortiment heeft, dus die gaan we binnenkort maar eens proberen :Y)
Heten die toevallig ‘Da Michelle’? Zag deze ook sinds gisteren. Ook nieuw hier. Iemand al gebruikt? Morgen aantal halen.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Lord Anubis schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:27:
[...]

Heten die toevallig ‘Da Michelle’? Zag deze ook sinds gisteren. Ook nieuw hier. Iemand al gebruikt? Morgen aantal halen.
Ik heb ze bij mijn lokale Jumbo nog niet zien liggen, wel de kant en klare diepvries pizza's van Da Michelle.

Niet dat ik ze zou kopen, want bij zelf pizza bakken hoort IMHO ook zelf het deeg maken. Blijft toch lekkerder en ook goedkoper ;)

Specs

• Gonadan

Gonadan

Als je dan nog een deegrecept hebt wat in een uurtje voor goede pizza zorgt houd ik me aanbevolen. Het zelf deeg maken werkt bij mij nogal slecht bij spontane en ongeplande zin in pizza. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:41
Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:35:
Als je dan nog een deegrecept hebt wat in een uurtje voor goede pizza zorgt houd ik me aanbevolen. Het zelf deeg maken werkt bij mij nogal slecht bij spontane en ongeplande zin in pizza. :P
Die bevroren bol is ook niet in een uur ontdooid toch? Binnen een uur of 4 heb je met eigen deeg ook al een prima resultaat.

• Gonadan

Gonadan

Houtenklaas schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:41:
[...]

Die bevroren bol is ook niet in een uur ontdooid toch? Binnen een uur of 4 heb je met eigen deeg ook al een prima resultaat.
In een vacuüm zakje in water gaat ontdooien heel snel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Denman
  • Laatst online: 13:55
Ik maak zelf altijd deeg maar had van een familielid bevroren bollen gekregen van de Makro. Daar hadden we er 6 van over en die wilde ik dit weekend gebruiken, maar onze vriezer was door overmatige ijsvorming slechter gaan werken en de bollen waren daarmee ook verloren gegaan :/.

Omdat we daar gisterochtend rond 11 uur achter kwamen, snel zelf maar wat in elkaar gezet. Kilo Le 5 Stagioni Napoletana bloem, 7 gram gist (doe normaal iets van 1,5 - 2 gram bij 48 uur rijs), 650 ml water, eetlepel zou en eetlepel suiker.

Bulkrijs van een uur, daarna opgebold en buiten de koelkast nog eens 5 uur. Dat was eigenlijk aan de lange kant, maar kon niet anders omdat we 's middags een verjaardag hadden. Dat waren dus behoorlijk grote bollen geworden :+

Desalniettemin een prima resultaat en de kids vonden dit zelfs lekkerder dan de pizza's van normaal. Ik weet niet of dat een compliment is of niet :P

Join het GoT Pulse-Team!

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Deze inderdaad: https://www.jumbo.com/producten/da-michele-deegballen-2-stuks-753587DS

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:47:
[...]

In een vacuüm zakje in water gaat ontdooien heel snel.
Maar die bevroren bollen horen toch juist langzaam te ontdooien (overnacht in de koelkast) en dan nog een aantal uur rijzen op kamertemperatuur?

Sneller ontdooien zal vast lukken, maar skip je dan niet ook een stuk rijpen en rijzen? Then again: als jij er op die manier gemakkelijk, snel, prima pizza's mee kan bakken, niks mis mee natuurlijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 06-07-2026 09:50 ]

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
[...]

Ja hier al gebruikt! Bij thuiskomst direct in de koelkast gelegd (in bakjes) en per ongeluk 4 (of was het 5?) dagen laten staan. Positief verrast! Was wat flauw qua hoeveelheid zout (die normale diepvries van Da Michele was daarentegen erg zout) maar smaakte dikke prima!

• Lord Anubis
Idd, deze. Heb twee dozen gehaald. Hebben wel 24 uur nodig om te ontdooien. Geeft niet. Maar snel een pizza is er niet bij.

• Lord Anubis
Fuwor schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:52:
[...]

Ja hier al gebruikt! Bij thuiskomst direct in de koelkast gelegd (in bakjes) en per ongeluk 4 (of was het 5?) dagen laten staan. Positief verrast! Was wat flauw qua hoeveelheid zout (die normale diepvries van Da Michele was daarentegen erg zout) maar smaakte dikke prima!
Mooi en bedankt. Sommige belegsels zijn ook wat zoutig, salami etc. Dus voor hier geen probleem.

• Gonadan

Gonadan

Orion84 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Maar die bevroren bollen horen toch juist langzaam te ontdooien (overnacht in de koelkast) en dan nog een aantal uur rijzen op kamertemperatuur?

Sneller ontdooien zal vast lukken, maar skip je dan niet ook een stuk rijpen en rijzen? Then again: als jij er op die manier gemakkelijk, snel, prima pizza's mee kan bakken, niks mis mee natuurlijk :)
Als je het zelf doet vaak wel inderdaad, maar niet bij die supermarktdingen. Die moeten gewoon ontdooien en dan zijn ze direct klaar voor gebruik.
Die koop je sowieso niet omdat ze gzo goed gerijpt zijn, ik zou het meer als alternatief zien als je wel spontaan pizza wilt aan het einde van de dag maar wilt voorkomen dat je aan de diepvriespizza moet. :P

Edit:
Ik heb nu die Jumbo specifieke gevonden, bij die willen ze inderdaad nog wel een rijs. Op zich goed, waarschijnlijk beter resultaat, maar dan kan ik het net zo goed zelf doen en is het voordeel van kopen een beetje weg. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 06-07-2026 10:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:02:
[...]

Als je het zelf doet vaak wel inderdaad, maar niet bij die supermarktdingen. Die moeten gewoon ontdooien en dan zijn ze direct klaar voor gebruik.
Heb tot nu to alleen bollen van een BBQ speciaalzaak gebruikt en daar is ook wel de instructie om dus langzaam te ontdooien en daarna nog te laten rijzen. Was niet bekend met bollen die na ontdooien direct te gebruiken zijn :)

En inderdaad, daarmee voegt het qua snelheid weinig toe. Het geeft alsnog wel een stukje gemak (zeker als je geen mixer hebt) en je hoeft niet na te denken over de juiste verhoudingen aan ingrediënten en ergens goede bloem vandaan halen etc. Maar zeker als je ook het zelf invriezen onder de knie hebt voegt het inderdaad niet zoveel toe.

• Gonadan

Gonadan

Orion84 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:17:
[...]

Heb tot nu to alleen bollen van een BBQ speciaalzaak gebruikt en daar is ook wel de instructie om dus langzaam te ontdooien en daarna nog te laten rijzen. Was niet bekend met bollen die na ontdooien direct te gebruiken zijn :)

En inderdaad, daarmee voegt het qua snelheid weinig toe. Het geeft alsnog wel een stukje gemak (zeker als je geen mixer hebt) en je hoeft niet na te denken over de juiste verhoudingen aan ingrediënten en ergens goede bloem vandaan halen etc. Maar zeker als je ook het zelf invriezen onder de knie hebt voegt het inderdaad niet zoveel toe.
Persoonlijk heb ik de indruk dat wanneer men zo bezig is met de juiste bloem en verhoudingen men de kant-en-klare bol toch al als minder zou zien.
Dus als je die concessie toch al doet, dan hoef je je bij zelf maken ook niet zo druk te maken over het exacte recept toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07 13:21
Omdat ik eerst een een veranda moest bouwen omdat het altijd regent als ik pizza wil bakken had ik de Gozney arc XL nog niet getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bSPeg70suk8q6UJLMUabBySlPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRAEO1BV8a4Z9cCMpjbrAVFp.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu alles klaar is kan de fik er in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0jAW5luiG_L6UOxV4l3Ff9MgAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fvkI4x8eWs0ZRg57NVUuP3p.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn pizza game wat wat roestig geworden dus de eerste 2 mislukten al buiten de oven :-(. Bakken ging prima, lekker veel ruimte om te draaien. ze verbranden ook niet zo snel aan de rand en de bodem was veel egaler gebakken.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Persoonlijk heb ik de indruk dat wanneer men zo bezig is met de juiste bloem en verhoudingen men de kant-en-klare bol toch al als minder zou zien.
Dus als je die concessie toch al doet, dan hoef je je bij zelf maken ook niet zo druk te maken over het exacte recept toch? ;)
Voor degene die die moeite niet wil doen is het een shortcut naar een beter resultaat :)

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:07
Zelf bollen maken is nauwelijks meer werk. Ik gok dat op en neer naar de jumbo rijden meer tijd kost dan 10 bollen te maken mbv een mixmachine.

Heb zelf de laatste keer het opboillen niet gedaan, gewoon om te kijken of ik er mee wegkwam en wat dacht je: werkt niet hahahah. Alle bollen mislukt. Wel gewoon pizza's mee gemaakt, maar het wegfikken van alle zooi die op de steen achterbleef gaf mooie wolken zullen we maar zeggen :)

Ik heb nu van die bakjes van de ikea, maar zou een grote pizza rijdbak makkelijker zijn? Wat is jullie ervaring?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:14

NoTimeRemains

I know

wowly schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:01:
Zelf bollen maken is nauwelijks meer werk. Ik gok dat op en neer naar de jumbo rijden meer tijd kost dan 10 bollen te maken mbv een mixmachine.

Heb zelf de laatste keer het opboillen niet gedaan, gewoon om te kijken of ik er mee wegkwam en wat dacht je: werkt niet hahahah. Alle bollen mislukt. Wel gewoon pizza's mee gemaakt, maar het wegfikken van alle zooi die op de steen achterbleef gaf mooie wolken zullen we maar zeggen :)

Ik heb nu van die bakjes van de ikea, maar zou een grote pizza rijdbak makkelijker zijn? Wat is jullie ervaring?
Welk recept gebruik je dan voor pizza op dezelfde dag? Want daar loop ik nu wel tegenaan, ik moet het echt plannen en dat vergeet ik nog wel eens.

This is the Way.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

NoTimeRemains schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:06:
[...]

Welk recept gebruik je dan voor pizza op dezelfde dag? Want daar loop ik nu wel tegenaan, ik moet het echt plannen en dat vergeet ik nog wel eens.
Ik gebruik deze dan
https://rutgerbakt.nl/all...f-pizzadeeg-maken-recept/

• Gonadan

Gonadan

Die voor één uur ga ik eens proberen, want dat noem ik geschikt voor pizza op dezelfde werkdag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Die voor één uur ga ik eens proberen, want dat noem ik geschikt voor pizza op dezelfde werkdag.
Voor de tijd geeft die goed resultaat. Wel met veeel gist dus. Die van 4 uur is wel wat prettiger te verteren, die kan je rond de lunch maken en s avonds eten

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 06-07-2026 11:28 ]

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Voor de tijd geeft die goed resultaat. Wel met veeel gist dus. Die van 4 uur is wel wat prettiger te verteren, die kan je rond de lunch maken en s avonds eten
Als ik de tijd heb dan ligt er gewoon een paar nachtjes een voordeeg in de koelkast, maar het probleem is dat we lang niet altijd goed plannen.
En als werkend stel met gezin kan je dan door de week ook niet gedurende de dag even wat bolletjes gaan maken. Dus wanneer het idee pizza nu spontaan op komt moeten we ze kant en klaar kopen, en dat is niet echt een feest zullen we maar zeggen.

Tot nu toe is pizza maken echt altijd een uitgebreide bezigheid geweest, meer hobby dan gewoon eten maken. De tijd nemen, mooi deeg, gezellig beleggen, lekker bakken in de tuin. Maar daardoor ook slechts incidenteel en ik wil nu ook de snelle pizza gaan upgraden zodat ik vaker van een goede pizza kan genieten.
Met dat deeg van een uurtje en een dikke stalen plaat in de oven (moet ik nog even halen) denk ik de kant en klare variant toch al flink te kunnen ontstijgen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 23:21

headout

Oi oi!

NoTimeRemains schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:06:
[...]

Ik heb afgelopen weekend deze gebruikt:
https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-basisrecept/

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

@Gonadan o dat is het zeker. Lekker experimenteren zou ik zeggen!

• Gonadan

Gonadan

Wat ik bij die zo gek vind is dat ze eerst heel bewust het gist niet in verhouding meeveranderen bij aanpassen van het aantal pizza's, en verderop hebben ze het wel over vaste verhoudingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Denman
  • Laatst online: 13:55
3dmazter schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:28:
Omdat ik eerst een een veranda moest bouwen omdat het altijd regent als ik pizza wil bakken had ik de Gozney arc XL nog niet getest.

[Afbeelding]

Maar nu alles klaar is kan de fik er in.

[Afbeelding]

Mijn pizza game wat wat roestig geworden dus de eerste 2 mislukten al buiten de oven :-(. Bakken ging prima, lekker veel ruimte om te draaien. ze verbranden ook niet zo snel aan de rand en de bodem was veel egaler gebakken.
Ha! En ik dacht dat ik de enige was die daar last van had. Sterker nog, toen we gister op die verjaardag waren en de bewolking toe nam zei mijn oudste zoon al: ja hoor, papa gaat weer pizza bakken :+

Uiteindelijk viel het gelukkig mee en bleef het bij zware bewolking. Wel besloten dat de tuin in onze volgende woning sowieso een overkapping gaat krijgen ten behoeve van de kamado en Ooni :P

Join het GoT Pulse-Team!

• headout

headout

Oi oi!

Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Wat ik bij die zo gek vind is dat ze eerst heel bewust het gist niet in verhouding meeveranderen bij aanpassen van het aantal pizza's, en verderop hebben ze het wel over vaste verhoudingen.
Yup, plus dat 4 pizza's opv 500 meel en 300 water wel kleine pizzaatjes oplevert. Overall was ik niet ontevreden, maar je merkt echt het verschil tussen dit basic recept en recepten met een langere koelkastrijs en hogere hydratatie.

Voor die ene keer echt meer dan prima, maar dit gaat niet mijn vaste recept worden.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:07
Wat de anderen zeggen, meer gist erin. Ik betwijfel of het dan net zo lekker is als dat je het doet met rustige rijstijden.

Overigens gebruik ik altijd de pizza app. Kun je gewoon aangeven hoe lang het moet rijzen. Ik vermoed dat je dan wel meer gist erin moet doen.

Het recept van italieplein heb ik lange tijd gebruikt, ook erg lekker. Niks mis mee.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• reAaa
  • Laatst online: 16-07 19:23
Komende vrijdag julian sisofo z'n biga 3.0 recept proberen! Ga deze morgen alvast maken en ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken in m'n roccbox.

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 14:40
wowly schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:01:

Gebruik een krat, maar ook Griekse yoghurtbakjes van 500 of 1000 gram. Ik heb siliconenbakjes voor deeg geprobeerd, maar ik vond dat die minder goed werkten dan de yoghurtbakjes. 🙂

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:32
robbynaish schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Gebruik een krat, maar ook Griekse yoghurtbakjes van 500 of 1000 gram. Ik heb siliconenbakjes voor deeg geprobeerd, maar ik vond dat die minder goed werkten dan de yoghurtbakjes. 🙂
gebruik ook een krat, maar die yoghurtbakjes komen ook genoeg voorbij hier in huis.. die ga ik eens een paar bewaren!

Strava

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-07 14:18
Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:35:
Ik heb hier standaard een deel van mijn eigen pizza's in de diepvries. Je kan ze zelf eerst een stukje voorbakken (tot de bodem ok is en de korst gestegen is) met tomatensaus en kaas. Daarna laten afkoelen en in de diepvries.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:37

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Weswyp schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:56:
[...]

Ik heb hier standaard een deel van mijn eigen pizza's in de diepvries. Je kan ze zelf eerst een stukje voorbakken (tot de bodem ok is en de korst gestegen is) met tomatensaus en kaas. Daarna laten afkoelen en in de diepvries.
Dit doe ik ook, dan nog even op afbakken in de oven als een normale pizza:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
Prulleman schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:04:
[...]

gebruik ook een krat, maar die yoghurtbakjes komen ook genoeg voorbij hier in huis.. die ga ik eens een paar bewaren!
Ik gebruik altijd een rijskrat. Hoe krijgen jullie dan het deeg goed uit zo'n bakje? Ik heb het nu een paar keer geprobeerd. Semola op de bodem. Maar zodra ik het deeg uit de koelkast haal en het echt begint te rijzen zit het vast aan het bakje. Ik heb wel semola op de bodem, maar met name de zijkanten zitten muurvast. Ik loop dan echt te kl...en en krijg een misvormde pizzabol.

This train carries saints and sinners

• headout

headout

Oi oi!

De bakjes heel licht met olijfolie smeren, @sjors123 . Bakje op zijn kop zetten, en dan vallen ze er vanzelf uit. Sommigen leggen de bollen op de deksels, en sluiten af met het bakje. Dat was bij mij niet zo'n succes (deeg liep tussen deksel en bak eruit), maar dat was denk ik meer te wijten aan het hele warme weer, overrijzen en wellicht nog een andere oorzaak.

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-07 18:57
sjors123 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:42:
[...]

Ik gebruik altijd een rijskrat. Hoe krijgen jullie dan het deeg goed uit zo'n bakje? Ik heb het nu een paar keer geprobeerd. Semola op de bodem. Maar zodra ik het deeg uit de koelkast haal en het echt begint te rijzen zit het vast aan het bakje. Ik heb wel semola op de bodem, maar met name de zijkanten zitten muurvast. Ik loop dan echt te kl...en en krijg een misvormde pizzabol.
Ik pak ook een beetje semolina en doe dat op de bovenkant tegen de rand aan met een deegkrabber, daarna steek ik met dezelfde deegkrabber het bolletje los van de zijkant waardoor de semolina ook tegen de zijkant komt en effectief het bolletje los ligt. Dit doe ik ook overigens tussen 2 bolletjes in als ze tegen elkaar liggen.

Daarna met het stretchen van je deeg klop je overtollig semolina er zo weer af :)

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-07 20:49

fxs81

Julianadorp

Hier vet ik de bakjes ook licht in met olijfolie, deksel ook, dan even ondersteboven houden en dan valt het vanzelf op het bord met semola. Werkt prima.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• jlve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-07 14:19
Fragger123 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:35:
[...]

Ik pak ook een beetje semolina en doe dat op de bovenkant tegen de rand aan met een deegkrabber, daarna steek ik met dezelfde deegkrabber het bolletje los van de zijkant waardoor de semolina ook tegen de zijkant komt en effectief het bolletje los ligt. Dit doe ik ook overigens tussen 2 bolletjes in als ze tegen elkaar liggen.

Daarna met het stretchen van je deeg klop je overtollig semolina er zo weer af :)
Doe het ook ongeveer zo. Geen olijfolie, gewoon los in de bak, de randen van de bol met bloem / semolina bestrooien, aan alle vier de kanten even lossteken en eruit scheppen met een flexibele deegspatel / deegsteker.

PSN ID: JLvanEs0305

• Woutje34
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-07 19:52
Ik was benieuwd welke deegkrabber of spatel jullie gebruiken.

Ik gebruik nu van die goedkope, dunne plastic deegkrabbers van Amazon, maar ik zoek eigenlijk iets beters.

Mijn werkwijze is meestal als volgt: ik doe de bulkreis in de koelkast (24u), haal het deeg daarna nog ongeveer 2 à 3 uur uit de koelkast en bol het vervolgens op in deegkratten. Daarom lijkt een deegkrabber die een beetje flexibel is me wel handig, vooral wanneer ik in de deegkrat moet werken.

Welke deegkrabber of spatel raden jullie aan? En gebruiken jullie liever plastic, siliconen of juist metaal? (metaal lijkt me niet handig want de kratten zijn van plastic).

• Gonadan

Gonadan

Ik heb een aantal van die standaard plastic, ooit bij een molen gehaald en gebruik ik ook voor brood. En ik heb een stevige van RVS. Eigenlijk gebruik ik ze allemaal en net hoe het me uit komt. De ene keer werkt plastic erg lekker en de andere keer gebruik ik toch liever mijn RVS op het aanrecht bijvoorbeeld. Kan ook zomaar van mijn humeur of de dag afhangen welke ik lekker vind werken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sjors123
ik gebruik een plastic spatel wanneer ik het deeg uit de krat haal. Dan is de flexibiliteit idd erg handig. Voor het portioneren van deeg in kleinere bollen gebruik ik dan weer juist een rvs deegkrabber. Nu ik dit zo tik denk ik dat ik dat ook prima met een spatel zou kunnen doen. Kortom: met de kennis van nu zou een spatel voldoende zijn. Tegelijkertijd kost een krabber ook weer niet al teveel geld.

• reAaa
reAaa schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:56:
Komende vrijdag julian sisofo z'n biga 3.0 recept proberen! Ga deze morgen alvast maken en ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken in m'n roccbox.
Vandaag het deeg gaan maken

Pffoe die 70% hydratatie was echt net ff anders dan de 67-68 die ik normaliter aan houd. Weet niet wat het was, maar vond 't allemaal maar lastig vormen en 't voelde haast alsof het qua percentage nog hoger lag. Denk dat ik in de deegbak niet eens kan spreken vans bollen, maar eerder pannekoeken. In de ikea bakjes helpen de randen met de boel bij elkaar houden.

Ontzettend benieuwd hoe 't vrijdag zal gaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERI9GcATrgBqf5Dbn62bySci1Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWKczkKePSwAR5h4o9YnMob0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_6uqh1LtWodfQj7x-4cRuqlMj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZ2zZdVkmwpm8RiaPAkD5zYX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyjJ6qzhWy4MFaRuAV-TBLZaQ-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knkxJWLvI3a0BrNS22J6y3NH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuqllBqCK7FaZ6oB28cWi3X8lnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05MVJynHvOOFJqhicDU5IMOl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPNCDX8HzaRahyEw3HUvw_8sR5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDkpZ49QAN9eOhS03dxrWrJp.jpg?f=fotoalbum_large

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gonadan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:18:
Ik heb een aantal van die standaard plastic, ooit bij een molen gehaald en gebruik ik ook voor brood. En ik heb een stevige van RVS. Eigenlijk gebruik ik ze allemaal en net hoe het me uit komt. De ene keer werkt plastic erg lekker en de andere keer gebruik ik toch liever mijn RVS op het aanrecht bijvoorbeeld. Kan ook zomaar van mijn humeur of de dag afhangen welke ik lekker vind werken. ;)
Dit dus, ik gebruik ook verschillende krabbers, maar meestal zo'n flexibel goedkoop geval. Of een zwaar uitgevoerd geval, kunststof van buiten maar staal van binnen. Ideaal om plakken boter mee te snijden bijvoorbeeld :) Maar vooral om deegstukken te portioneren natuurlijk.

@reAaa Welke bloem gebruik je?

Specs

• MennoE
reAaa schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:24:
[...]

Vandaag het deeg gaan maken

Pffoe die 70% hydratatie was echt net ff anders dan de 67-68 die ik normaliter aan houd. Weet niet wat het was, maar vond 't allemaal maar lastig vormen en 't voelde haast alsof het qua percentage nog hoger lag. Denk dat ik in de deegbak niet eens kan spreken vans bollen, maar eerder pannekoeken. In de ikea bakjes helpen de randen met de boel bij elkaar houden.

Ontzettend benieuwd hoe 't vrijdag zal gaan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook weleens van dit slappe deeg gehad met hoge hydratatie. Bij het bakken was het ook net een pannenkoek. Maar het werden prachtige pizza's!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:14
Ik ga zaterdag bakken voor een groepje, maar het wordt erg warm. Normaliter doe ik iets van 1g op 800g bloem. Wat zouden jullie adviseren met zulk warm weer? Ik ben van plan vanavond deeg te maken en dan koud bulk rijs tot zaterdag, dan eruit halen en als de massa op temperatuur is ballen maken.

• reAaa
MennoE schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:49:
[...]

Ik heb ook weleens van dit slappe deeg gehad met hoge hydratatie. Bij het bakken was het ook net een pannenkoek. Maar het werden prachtige pizza's!
Heb je toevallig nog foto's hiervan? ben heel benieuwd.
Denk dat het wel goed moet komen as vrijdag, maar ergens wel 'spannend', want moet ze eruit knallen voor 6 volwassenen en 3 peuters. Komt vast goed. Updates volgen _/-\o_

• 3dmazter
rwr_ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:37:
Ik ga zaterdag bakken voor een groepje, maar het wordt erg warm. Normaliter doe ik iets van 1g op 800g bloem. Wat zouden jullie adviseren met zulk warm weer? Ik ben van plan vanavond deeg te maken en dan koud bulk rijs tot zaterdag, dan eruit halen en als de massa op temperatuur is ballen maken.
je kan ook later uit de koeling halen bijv 4 uur of korter voor je begint.

• sjors123
3dmazter schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:18:
[...]

je kan ook later uit de koeling halen bijv 4 uur of korter voor je begint.
Dat doe ik ook. Ik houd altijd mijn standaardrecept aan. Hoever ik het vantevoren uit de koelkast haal, is afhankelijk van de binnentemperatuur. Ik ga morgen weer pizza's bakken. Met een binnentemperatuur van ca 27 graden haal ik het deeg dan 2,5/ 3 uur vantevoren uit de koelkast.

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:56
https://www.lidl.nl/p/sil...zzaoven-2400-w/p100409268

Unold Luigi vervanger?

Lijkt op betere bediening, grotere steen en meer watts.

• reAaa
Woutje34 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:04:
Ik was benieuwd welke deegkrabber of spatel jullie gebruiken.

I

Welke deegkrabber of spatel raden jullie aan? En gebruiken jullie liever plastic, siliconen of juist metaal? (metaal lijkt me niet handig want de kratten zijn van plastic).
De gi metal flexibele schraper

• Lord Anubis
Krus schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:32:
https://www.lidl.nl/p/sil...zzaoven-2400-w/p100409268

Unold Luigi vervanger?

Lijkt op betere bediening, grotere steen en meer watts.
Lijkt me niet verkeerd. Vraag me altijd of er een steen los te bestellen is ter vervanging.
Is 1200W per element voldoende?

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:52
Hoi allemaal,

Ik wil een keukenmachine kopen zodat ik mijn pizzadeeg niet meer met de hand hoef te kneden. Nou zijn er heel veel opties, waarbij ik vaak de Kitchenaid Artisan hoor of de Kenwood Chef.

Zelf kwam ik ook uit bij de Bourgini Kitchen Chef Plus, die nu bij Bol in de aanbieding zeer scherp geprijsd is.

Welke machine raden jullie aan? Ik wil geen spiraalkneder, dat vind ik voor mijn situatie een wat overkill.

• 3dmazter
nickdemeijers schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:26:
Hoi allemaal,

Ik wil een keukenmachine kopen zodat ik mijn pizzadeeg niet meer met de hand hoef te kneden. Nou zijn er heel veel opties, waarbij ik vaak de Kitchenaid Artisan hoor of de Kenwood Chef.

Zelf kwam ik ook uit bij de Bourgini Kitchen Chef Plus, die nu bij Bol in de aanbieding zeer scherp geprijsd is.

Welke machine raden jullie aan? Ik wil geen spiraalkneder, dat vind ik voor mijn situatie een wat overkill.
Lijkt me een prima machine voor dit doel.

Begin met een kleine hoeveelheid bv 2 bollen en kijk even wat de max is. Pizza deeg is zwaar voor een mixer. En lees de handleiding goed door voor de juiste instellingen. Machinaal mixen gaat een stuk sneller met een minuut of 6 ben je er wel.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-07 21:15
Natuurlijk ben ik vergeten om wat foto's te maken, maar ik heb dit weekend voor het eerst glutenvrije pizza gemaakt en nee niet met een bloemkool bodem ofzo.

Ik had collegas op bezoek en 2 kinderen hebben coeliakie. 2 bachtes deeg gemaakt waarvan 1 met caputo fioreglut. Hoe werkt dat vraag je je af? Het eerlijke antwoord is NIET. Het praktische antwoord, de kinderen vonden het erg lekker.

Hey bloem voelt aan als bijvoorbeeld maizena of bijv bao bloem. Het is heel fijn en kraakt en knisperd in je handen tijdens het kneden. Het geheel komt bij elkaar als een droog pastadeeg, het heeft de neiging om an de randjes te scheuren.

Een paar uur laten rijzen met relatief veel gist (voor de rijstijd) deed ook niet veel voor het deeg. Ook niet heel gek zonder gluten. Eenmaal uitgerold begint het toch op een soort pizza te lijken. vervolgens in de pizza oven krijgt het wel vorm, maar echt een mooi luchtig deeg wordt het helaas niet.

In alle haast heb ik her uiteindelijk niet zelf geproefd :X maar de kinderen waren tevreden dus in dat opzicht geslaagd.

Voor de rest heb ik nog gewone pizza gemaakt voor de overige gasten en daarnaast een lamsbout op de BBQ voor tacos en een aantal spareribs.

Een ervaring rijker en een drukke dag, want ik moest er ook voor zorgen dat alles giga schoon was incl de pizza oven want het kleinste beetje contaminatie hebben ze de volgende dag al last van.

tijd voor wat klusjes!

• 3dmazter
s0ulmaster schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:31:
Natuurlijk ben ik vergeten om wat foto's te maken, maar ik heb dit weekend voor het eerst glutenvrije pizza gemaakt en nee niet met een bloemkool bodem ofzo.

Ik had collegas op bezoek en 2 kinderen hebben coeliakie. 2 bachtes deeg gemaakt waarvan 1 met caputo fioreglut. Hoe werkt dat vraag je je af? Het eerlijke antwoord is NIET. Het praktische antwoord, de kinderen vonden het erg lekker.

Hey bloem voelt aan als bijvoorbeeld maizena of bijv bao bloem. Het is heel fijn en kraakt en knisperd in je handen tijdens het kneden. Het geheel komt bij elkaar als een droog pastadeeg, het heeft de neiging om an de randjes te scheuren.

Een paar uur laten rijzen met relatief veel gist (voor de rijstijd) deed ook niet veel voor het deeg. Ook niet heel gek zonder gluten. Eenmaal uitgerold begint het toch op een soort pizza te lijken. vervolgens in de pizza oven krijgt het wel vorm, maar echt een mooi luchtig deeg wordt het helaas niet.

In alle haast heb ik her uiteindelijk niet zelf geproefd :X maar de kinderen waren tevreden dus in dat opzicht geslaagd.

Voor de rest heb ik nog gewone pizza gemaakt voor de overige gasten en daarnaast een lamsbout op de BBQ voor tacos en een aantal spareribs.

Een ervaring rijker en een drukke dag, want ik moest er ook voor zorgen dat alles giga schoon was incl de pizza oven want het kleinste beetje contaminatie hebben ze de volgende dag al last van.
Mooi dat het allemaal gelukt is.

Moest wel meteen hieraan denken. YouTube: Pieter Derks - Glutenvrij

• Houtenklaas
  • Laatst online: 11:41
s0ulmaster schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:31:

Hier ook Fioreglut gebruiker. Vrouwlief heeft op latere leeftijd glutenallergie gekregen en heeft dan ook ervaring met en zonder gluten. Fioreglut komt het dichtstbij "gewoon" deeg in onze ervaring. Maar geen "lucht" in de bodem inderdaad, maar dat is ook lastig zonder gluten. Ik bak hem altijd als bodem 1 minuut voor, omdat er relatief veel water in zit, dat maakt het succesvol beleggen een stuk eenvoudiger. Ik begin altijd met de glutenvrije pizza. Tip (als ze dat nog niet kennen): "Little Helpers" die bij een besmetting helpen om alsnog binnengekregen gluten af te breken in de maag. Wordt hier gebruikt bij "uit eten" waar je niet altijd het vertrouwen hebt in de eettent.

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:17
Houtenklaas schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:19:
[...]

Tip (als ze dat nog niet kennen): "Little Helpers" die bij een besmetting helpen om alsnog binnengekregen gluten af te breken in de maag. Wordt hier gebruikt bij "uit eten" waar je niet altijd het vertrouwen hebt in de eettent.
Bedankt voor deze tip! Mijn vrouw heeft ook glutenintolerantie, dus dit gaan we zeker proberen!

Het deeg gebruik ik zelf ook, en ja, het is wat lastiger te bewerken, maar het restultaat is best een prima/lekkere pizza(bodem) :-)

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
nickdemeijers schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:26:
Hoi allemaal,

Ik heb deze bourgoni vorig jaar gekocht voor ongeveer dezelfde prijs.

Het ding is van kunststof gemaakt en beweegt over het aanrecht. Elke keer dat ik hem hoor mixen vraag ik me af wanneer hij explodeert, maar tot nu toe al minstens 20 keer 1 kilo deeg per keer gemixt ermee.

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:26
In het kader van ‘eens iets anders’, gisteren pizza gemaakt met leftover varkenshaas dat ik zaterdag op de BGE had bereid
Na de foto nog een klein beetje chipotle mayonaise erover gedrizzled. Erg lekker!

63% 72 uur koud ferment deeg.
Voor mij toch wel mijn favoriete deeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu5WjUWjnFrtySaKrQIM6UKVQ6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zilegEaiz0gjghTo4QeHKxoK.jpg?f=fotoalbum_large

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 22:22

Thompson

Beeromaniac

Ronster schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:22:
In het kader van ‘eens iets anders’, gisteren pizza gemaakt met leftover varkenshaas dat ik zaterdag op de BGE had bereid
Na de foto nog een klein beetje chipotle mayonaise erover gedrizzled. Erg lekker!

63% 72 uur koud ferment deeg.
Voor mij toch wel mijn favoriete deeg.

[Afbeelding]
Prachtige spotting! Met welk bloem is dit?

Als ik me niet vergis wil je bij een lange fermentatie graag een bloem met een hogere W waarde, en zorgt de langere fermentatie behalve voor een interessante smaak ook voor een makkelijkere stretch. Die anders vanwege de hoge W waarde wat moeilijker kan zijn?

Dan moet ik dat met mijn Caputo Nuvola Super ook nodig eens proberen.

Beeromaniac

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:26
Thompson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Prachtige spotting! Met welk bloem is dit?

Als ik me niet vergis wil je bij een lange fermentatie graag een bloem met een hogere W waarde, en zorgt de langere fermentatie behalve voor een interessante smaak ook voor een makkelijkere stretch. Die anders vanwege de hoge W waarde wat moeilijker kan zijn?

Dan moet ik dat met mijn Caputo Nuvola Super ook nodig eens proberen.
Klopt! Je hebt wel een sterke bloem (= hogere W waarde) nodig voor langere fermentatie / rijstijd.
Ik heb verschillende soorten meel geprobeert (waaronder ook verschillende Caputo's, welke prima zijn) en gebruik nu altijd Dallagiovanna Napoletana W310. Deze bevalt mij erg goed.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• reAaa
Thompson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:25:
[...]

zorgt de langere fermentatie behalve voor een interessante smaak ook voor een makkelijkere stretch.
Ontspannen deeg zorgt voor een makkelijkere stretch. Daarnaast is een lager percentage ook vanuit invloed op hoe handzaam het deeg is. Bij 70% is het allemaal wat moeilijker te bewerken. Meer Ervaring maakt 't een stuk makkelijker

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:52
koelkast schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:41:
[...]

Ik heb deze bourgoni vorig jaar gekocht voor ongeveer dezelfde prijs.

Het ding is van kunststof gemaakt en beweegt over het aanrecht. Elke keer dat ik hem hoor mixen vraag ik me af wanneer hij explodeert, maar tot nu toe al minstens 20 keer 1 kilo deeg per keer gemixt ermee.
Hm, dat doet mij dan weer twijfelen! Maar ik twijfel ook of de kenwood chef bijvoorbeeld dit probleem niet heeft. Ik twijfel nog tussen de Kenwood Chef of de Bourgini

• Drwho1
  • Laatst online: 16-07 10:14
Mijn zak Caputo Pizzeria is halfweg, vandaag een order geplaatst voor een zak Caputo Cuoco. Al veel goeds over gelezen dus ik ben benieuwd naar het resultaat van de hogere W waarde.

Afgelopen vrijdag rondje pizza gebakken, 6 bollen van ongeveer 260gr met een poolish volgens het recept van Vito. Ongeveer 48u rijs in totaal en hydratatie van 70%, dat is wel stevig werken om onder controle te krijgen.

Ik heb een tijdje geleden een turning peel gekocht van Amazon, maar die schiet erg tekort (letterlijk bijna) voor gebruik in mijn Arc XL. Nu ben ik aan het twijfelen om voor de Balance turning peel van Gozney te gaan. Heb ik eens mee gewerkt op een demodag en was makkelijk te manipuleren. Wel wat aan de prijs zoals veel van die merkdingen natuurlijk...

Fotootje gemaakt van 2 bakresultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kPCts2uhudszQWP78wTfRHuuXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbuB2u17FpJWgUuaKOPDLbD1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhnexXrZwo-WpBkhTvP_0oQmE1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wu5lejzyF9iKLEKZTioHprTG.jpg?f=fotoalbum_large

• reAaa
Drwho1 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:35:

Fotootje gemaakt van 2 bakresultaten:
Hoe bevalt je ArcXL? Ben hier in ieder geval van plan om te upgraden vanaf een roccbox.

• Drwho1
  • Laatst online: 16-07 10:14
reAaa schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:53:
[...]

Hoe bevalt je ArcXL? Ben hier in ieder geval van plan om te upgraden vanaf een roccbox.
Geweldig. Ik hinkte heen en weer tussen Ooni Koda 2 Pro en een Gozney Arc (XL), een demodag waarin ik met de XL aan de slag ben gegaan heeft het definitief naar de Arc doen hellen. Lekker veel ruimte om mee te werken. Ook de (optionele) geïntegreerde stand was een grote pro voor mijn situatie, met de Koda moest ik nog naar een aparte tafel op zoek.

• reAaa
bvk schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:38:
[...]

@reAaa Welke bloem gebruik je?
Dit was een blend van 70% Nuvola Super en 30% Amerikaans Patentbloem.

Heb verder nog een restje Nuvola, Cuoco en een aantal kg's manitoba!

• Prulleman
wat is nou de sleutel tot "stevigere/hogere" bollen? ik ben met een hoop variabelen aan het spelen geweest, maar ik krijg toch eigenlijk altijd een vrij platte / uitgezakte bol.
- hydratatie tussen 60-64%
- zout 2-3%
- met de hand mengen/kneden of met de maxima Planeet menger met deeghaak
- 1-3 dagen in de koelkast vooraf
- iets meer/iets minder gist, voor een snellere of langzamere laatste rijs
- als bol of als bulk in de koeling
- Caputo – Cuoco (300-320 W)

verder gewoon simpel traditionele werkwijze, water + zout, deel van de bloem, gist (instant dry, ook wel eens vers geprobeerd) toevoegen, rest van bloem. en dan kneden tot het goed homogeen is (en letten op de temp bij gebruik planeetmenger), meestal minuutje of 10.

het bak resultaat is bijna altijd goed/lekker, laatst met de hoge buitentemp was het wat te slap, maar normaal gesproken prima hanteerbaar deeg en redelijk luchtige korst, maar -altijd- platte uitgezakte bollen, en een echt hoge rand is een uitzondering.

Moet je toch aan de slag met biga of poolish recepten/werkwijzes? is de bulkrijs/fermentatie te koud?
Aan welke knoppen moet ik nog draaien voor luchtige/stevige bollen en een mooiere/hogere napolitaanse korst

Strava

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:17
Houtenklaas schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:19:
[...]

Tip (als ze dat nog niet kennen): "Little Helpers" die bij een besmetting helpen om alsnog binnengekregen gluten af te breken in de maag. Wordt hier gebruikt bij "uit eten" waar je niet altijd het vertrouwen hebt in de eettent.
Nogmaals bedankt voor deze tip! Mijn vrouw heeft ze meteen besteld en gisteren binnen gekregen, 2 ingenomen en daarna maaltijd met gluten erin gegeten en zowaar geen opgezette buik en/of buikpijn.

Hadden vaak gezocht naar iets wat kan helpen de gluten wat beter te verdragen, maar waren dit nog nooit tegengekomen.

Dus het was een succes en dit is echt 1 die ze erin gaat houden! 😁👍

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-07 14:18
Prulleman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:02:
wat is nou de sleutel tot "stevigere/hogere" bollen? ik ben met een hoop variabelen aan het spelen geweest, maar ik krijg toch eigenlijk altijd een vrij platte / uitgezakte bol.
- zout 2-3%

verder gewoon simpel traditionele werkwijze, water + zout, deel van de bloem, gist (instant dry, ook wel eens vers geprobeerd) toevoegen, rest van bloem. en dan kneden tot het goed homogeen is (en letten op de temp bij gebruik planeetmenger), meestal minuutje of 10.

het bak resultaat is bijna altijd goed/lekker, laatst met de hoge buitentemp was het wat te slap, maar normaal gesproken prima hanteerbaar deeg en redelijk luchtige korst, maar -altijd- platte uitgezakte bollen, en een echt hoge rand is een uitzondering.

Moet je toch aan de slag met biga of poolish recepten/werkwijzes? is de bulkrijs/fermentatie te koud?
Aan welke knoppen moet ik nog draaien voor luchtige/stevige bollen en een mooiere/hogere napolitaanse korst
Ik krijg de beste bollen als ik ze meteen na een bulkrijs opbol en zo in mijn pizzabak leg. Tot 65% hydratatie krijg ik ze mooi bol, daarna kunnen ze wel plat worden in de bak. Het is natuurlijk wel belangrijk om op de juiste manier op te bollen. Daarvoor zijn er genoeg instructievideo's op youtube :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5_acYVjlYaKsPJo5aFOpvtoX6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zr8SQxUYqp04FOSclSCCEN1D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfonqsYuOasAflFy_SmVadj7bvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dncYRmfyE1neJws5N8Rmljoi.jpg?f=fotoalbum_tile

• MennoE
Prulleman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:02:
- zout 2-3%

Ik weet niet of een uitgezakte bol gelijk staat aan geen hoge rand. Ik heb vaak genoeg uitgezakte bollen gehad die als pizza toch een hoge rand hadden. Ik vraag mij sowieso af of het nou iets toevoegt voor je pizza als je een stevige bol hebt.

in mijn ervaring krijg je een grote luchtige korst als je de pizzaoven goed opwarmt voordat je de pizza erin doet. Een steen van 450 graden en oven warmte vol aan. De pizza zie je dan instant reageren en opzwellen. Welke oven heb je en hoe warm is die als je gaat bakken?

• Prulleman
Ooni karu 12 met gas module. Toch altijd wel 400+ als de pizza erin gaat.

Opbollen gaat volgens mij ook goed.. maar misschien gaat het daar wel mis.. zal eens 1 batch wat verschillend opbollen

Strava

• MennoE
Prulleman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:45:
Ooni karu 12 met gas module. Toch altijd wel 400+ als de pizza erin gaat.

Opbollen gaat volgens mij ook goed.. maar misschien gaat het daar wel mis.. zal eens 1 batch wat verschillend opbollen
Ik ben ook geen expert, maar 400 graden is met pizza bakken wel echt een wereld van verschil ten opzichte van 450. Napolitaans bak je bij voorkeur richting de 500. Je baktijd verkort daarmee van 3 minuten naar 1 minuut. De rand blaast veel meer en sneller op.

• Prulleman
Dan is de karu toch vrij beperkt met gas denk ik.. het verschil tussen voor en achterin is vrij groot en achterin is het denk ik max tegen de 450

Strava

• MennoE
Prulleman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:55:
Dan is de karu toch vrij beperkt met gas denk ik.. het verschil tussen voor en achterin is vrij groot en achterin is het denk ik max tegen de 450
Heb je met een deurtje gewerkt om de steen meer gelijkmatig te verwarmen?

• MennoE
Prulleman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:55:
Dit is geen perfect voorbeeld, maar zo gaat het bij mij. Twee stills uit een bakproces. Eerste is 10 seconden of zo nadat ik de pizza erin deed. Tweede is precies 1 minuut daarna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MvArSKjzhwQ_8dzJ4ZjJjQ3GH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PcEBYgGJr0Ps1cmPx3bUcVG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVvd8xdFMnYSA5nWfbHYW8ajv-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZtxuWzNstsCdsYlen2OmjCWh.png?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

MennoE schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Ik weet niet of een uitgezakte bol gelijk staat aan geen hoge rand. Ik heb vaak genoeg uitgezakte bollen gehad die als pizza toch een hoge rand hadden. Ik vraag mij sowieso af of het nou iets toevoegt voor je pizza als je een stevige bol hebt.

in mijn ervaring krijg je een grote luchtige korst als je de pizzaoven goed opwarmt voordat je de pizza erin doet. Een steen van 450 graden en oven warmte vol aan. De pizza zie je dan instant reageren en opzwellen. Welke oven heb je en hoe warm is die als je gaat bakken?
Dat is mijn ervaring ook. Ik ga niet beweren dat een stevige bol geen toegevoegde waarde kan hebben maar voor een luchtige rand is het geen harde eis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Ga vandaag bakken. Heb een mooi poolish deegje. Eindelijk de caputo gist vervangen, scheelt wel iets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaU3RaeXF3G_uNPVZQWhL5oy27Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C54W9Dmm2gNcvUnYuwKcgntb.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.