Ik kan eindelijik meepraten hier! Sinds deze week een Koda 2 Pro in bezit en vandaag de allereerste pizza's er in gebakken. Mijn vorige oven was een goedkope pellet oven die redelijk klein was (80,-). Kon die niet op temperatuur houden en de pizza er in zetten was niet te doen, want de pizza steen was rond en maar iets groter dan de pizza zelf. Eerste pizza lukte vaak nog wel, maar de 2e ronde kreeg ik 'm vaak niet hoger dan 200 graden.
Vandaag dus mijn nieuwe oven getest en wat een verschil

(mag ook wel voor het prijsverschil).
Mijn deeg: 500gr bloem 00 van de molen. 60% hydratatie en 3g instant gist. Ik doe dat altijd in de broodmachine, die kneed dat ongeveer 20min en dan nog ongeveer 2,5 uur rijzen. Daarna opbollen (3 bollen van 267gr) en ongeveer 5 uur donker op kamer temperatuur weg gezet.
De eerste lag nog een beetje aan de voorkant. Ik moet het "in de oven schieten" nog even oefenen, maar dat gaat nu al een stuk beter met zo'n brede oven. Had deze op 375 graden gebakken, maar omdat ie wat vooraan lag was de ene helft wat minder dan de andere helft (die was overigens wel perfect). Na ongeveer een half minuutje wel gedraaid en wat verder in de oven gelegd. Prima eerste resultaat!
Tweede lag er al wat beter in. Had die op 400 graden gebakken, maar dat vond ik wat te snel gaan. Hier en daar wat te zwarte vlekken en zelfs een klein stukje gehad wat letterlijk aan het branden was. Dus ik denk dat 375 beter werkt voor mij.
Volgende stap is mijn deeg optimaliseren. Al is het nu al niet slecht. Wil nog caputo bloem proberen. En 48h rijzen in de koelkast. Daarna eens poolish testen. Ik kijk er in ieder geval al naar uit om pizza parties te geven in het voorjaar.
Foto's zijn van de eerste: