Dat was een good call. Die is zo goed als leeg418O2 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:36:
[...]
Het was voor mij ook al even geleden. Ga voor de zekerheid de gasfles maar even wegen
De reden dat ik nu 2 9,5kg flessen heb en niet midden in een pizza uitval.418O2 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:02:
[...]
Dat was een good call. Die is zo goed als leeg
Als hij bijna leeg is zoal de ene fles met nog 500gr. wissel ik hem en brand die fles leeg op mijn wokbrander. dat is niet erg als die uitvalt.
Ik volg dit topic een tijdje en heb al veel inspiratie opgedaan en geleerd! Dank daarvoor iedereen!418O2 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:12:
[Afbeelding]
Nog twee uur op kamertemperatuur komen en dan moet het goed zijn. Gister gemaakt, twee uur op kamertemperatuur gerezen, toen opgebold en de koelkast in.
Ik vraag me af, waar heb je de deeg bollen in liggen op deze foto? Het lijkt een soort bak die daar speciaal voor is. Ik heb al een aantal van deze soort bakken online gevonden maar ze lijken me allemaal zo groot voor in de koelkast te passen. Welke gebruik jij? En heeft iemand anders misschien aanraders?
Dit is een rijsbak/deegkratredrekkel schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:07:
[...]
Ik volg dit topic een tijdje en heb al veel inspiratie opgedaan en geleerd! Dank daarvoor iedereen!![]()
Ik vraag me af, waar heb je de deeg bollen in liggen op deze foto? Het lijkt een soort bak die daar speciaal voor is. Ik heb al een aantal van deze soort bakken online gevonden maar ze lijken me allemaal zo groot voor in de koelkast te passen. Welke gebruik jij? En heeft iemand anders misschien aanraders?
https://shop.italieplein....rat-voor-pizzadeeg-klein/
https://shop.italieplein....zadeeg-maken/deegkratten/
Past precies in mijn koelkast
[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 25-09-2026 15:14 ]
Is dat ook echt de klein (30x20) die jij hebt? Want de klein linkt naar de middelgroot (40x30) maar dan je alsnog doorklikken naar de klein.418O2 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:11:
[...]
Dit is een rijsbak/deegkrat
[Afbeelding]
Ik heb nooit zo'n bak gekocht omdat ze meestal vrij groot zijn, maar de klein klinkt dan wel weer aantrekkelijk. Daarvoor hoef je niet je halve koelkast leeg te maken. En die zou zelfs in mijn campingkoelbox passen die in de winter gewoon in de schuur niets staat te doen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn mensen die zes bollen in de kleine krijgen, dus toch ff checken.418O2 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:18:
Nee de url was niet goed geüpdatet. Zoals je ziet heb ik de grote voor zes bollen
Ik heb zelden meer dan drie bollen nodig, maar zal eens met de rolmaat in de gang. Liever ruimte over dan tekort.
[ Voor 71% gewijzigd door Gonadan op 26-09-2026 11:48 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Drie of zes bollen maken kost niet gek veel meer moeite. Wat we overblijft gaat de vriezer in, als je die er s ochtends uithaalt kan je s avonds pizza maken zonder deeg te hoeven makenGonadan schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:33:
[...]
Er zijn mensen die zes bollen in de kleine krijgen, dus toch ff checken.![]()
Ik heb zelden meer dan drie bollen nodig, maar zal eens met de rolmaat in de gang. Liever ruimte over dan tekort.
Dat is waar, al vond ik ze uit de vriezer toch iets minder. Maar wellicht wel handig om te hebben.418O2 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:46:
[...]
Drie of zes bollen maken kost niet gek veel meer moeite. Wat we overblijft gaat de vriezer in, als je die er s ochtends uithaalt kan je s avonds pizza maken zonder deeg te hoeven maken
:strip_exif()/f/image/rdtzHZTEWJkKQuqKkKIYdNyq.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooralsnog werkt de Ikea braadslede ook prima. Deze zijn voor vanavond.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier weer eens een keer een poolish gemaakt net, morgen deegje verder maken en dan ook bakken. Weer eens wat anders dan 2 a 3 dagen in de koelkast. Beetje afwisseling houdt het spannend. Zal wel een fotootje posten na het bakken.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Dankje voor de tips! Ik heb even gemeten en de deegbak middelgroot van 40x30 cm past precies in de koelkast.418O2 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:11:
[...]
Dit is een rijsbak/deegkrat
[Afbeelding]
Ik ga eens op de website kijken wat ze nog meer hebben en dan wil ik gaan bestellen. Hebben jullie nog aanraders voor soorten bloem of andere handige dingen? Ik heb al een steen, schep en schrapers.
Tipo 00, semolina en een turning Peel. En ik hou persoonlijk wel van een beetje volkoren in het deeg (10-30%), is ook leuk om mee te bestellen om mee te experimenterenredrekkel schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:11:
[...]
Dankje voor de tips! Ik heb even gemeten en de deegbak middelgroot van 40x30 cm past precies in de koelkast.![]()
Ik ga eens op de website kijken wat ze nog meer hebben en dan wil ik gaan bestellen. Hebben jullie nog aanraders voor soorten bloem of andere handige dingen? Ik heb al een steen, schep en schrapers.
Ik gebruik zelf losse bakjes dan kun je het een beetje verdelen in de koelkast Hier heb ik ze gekocht.
Die heb ik ook, van Ikea. Gebruik ik als ik minder dan zes bollen maak of als ik ze invries.stefmeister77 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:21:
Ik gebruik zelf losse bakjes dan kun je het een beetje verdelen in de koelkast Hier heb ik ze gekocht.
Nou de eerste keer met een pizzastaal in de inbouwoven. Was een beetje experimenteren maar valt me niet tegen.
Mijn dochter vond hem lekker maar net niet zo lekker als de Ristorante.
Note to self: niet te enthousiast met peperolie op de rand. Wanneer het op je scherp komt begint de zooi te plakken en is inschieten een ramp.
Mijn pizza ging uiteindelijk een beetje over de plaat achterin en dat krijg je natuurlijk nooit meer terug. Dus al vloekend plaat half uit de oven en goed leggen en toen ging het weer.
Al met al geen turbovlamluipaardjespizza's maar wel erg lekker.
Note to self: niet te enthousiast met peperolie op de rand. Wanneer het op je scherp komt begint de zooi te plakken en is inschieten een ramp.
Mijn pizza ging uiteindelijk een beetje over de plaat achterin en dat krijg je natuurlijk nooit meer terug. Dus al vloekend plaat half uit de oven en goed leggen en toen ging het weer.
![]() | ![]() | ![]() |
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan je zou kunnen proberen om de bodem met saus eerst even los te doen en daarna het beleg (en de eventuele olie op de korst) erop te doen. Dan kan de bodem net even iets langer garen zonder dat je beleg te ver gaat. Maar ik moet zeggen dat het er prima uit zit. Neem aan dat het gaar was en best krokant?
Ja dit was gewoon 'soft and crunchy', de middelste zelfs te gaar zou ik zeggen.418O2 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:11:
@Gonadan je zou kunnen proberen om de bodem met saus eerst even los te doen en daarna het beleg (en de eventuele olie op de korst) erop te doen. Dan kan de bodem net even iets langer garen zonder dat je beleg te ver gaat. Maar ik moet zeggen dat het er prima uit zit. Neem aan dat het gaar was en best krokant?
Dat voorbakken van de bodem heb ik vaker gezien, maar ik heb nog nooit gehad dat de bodem niet klaar was en het beleg wel. Dus ik doe het liever in één.
En de olie was gewoon een kwestie van motoriek. Een slechte uitvoering maakt nog niet dat het plan niet oké was.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
hoe lang voorverwarmd?Gonadan schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:08:
Nou de eerste keer met een pizzastaal in de inbouwoven. Was een beetje experimenteren maar valt me niet tegen.
Mijn dochter vond hem lekker maar net niet zo lekker als de Ristorante.![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
En welke temp? max?
Dik uur voorverwarmd op 300 boven- en onderwarmte.3dmazter schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:18:
[...]
hoe lang voorverwarmd?
En welke temp? max?
Details van links naar rechts:
Pizza 1 gewoon bakken, niets speciaals. Gewoon gaar alleen beetje bleekjes.
Pizza 2 olijfolie op de rand, iets langer bakken. Meer kleur maar ook wat hardere korst, wat mij betreft iets te ver.
Pizza 3 met de grill aan, had ik ook eens gezien als tip. En het gepruts met de peperolie. Iets minder lang dan nummer 2 en daarmee de korst beter in balans.
De grill vond ik weinig toevoegen, het verbrandt eerder je bellen zoals je op de foto kunt zien.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik gebruik deze dan weer als ik bollen de vriezer in doe.stefmeister77 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:21:
kunnen hierin nog heel even rijzen terwijl ze de vriezer in gaan. maar omdat ze van silicone zijn, haal je de bollen er zo uit.
daarna verpak ik ze per 2 in de vacuummachine
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dochter zou er goed aan doen te leren wat een testament is en hoe je daar uit geknikkerd wordt.Gonadan schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:08:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Hoe hoog heb je het pizzastaal in je oven liggen?Gonadan schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:37:
[...]
Dik uur voorverwarmd op 300 boven- en onderwarmte.
Details van links naar rechts:
Pizza 1 gewoon bakken, niets speciaals. Gewoon gaar alleen beetje bleekjes.
Pizza 2 olijfolie op de rand, iets langer bakken. Meer kleur maar ook wat hardere korst, wat mij betreft iets te ver.
Pizza 3 met de grill aan, had ik ook eens gezien als tip. En het gepruts met de peperolie. Iets minder lang dan nummer 2 en daarmee de korst beter in balans.
De grill vond ik weinig toevoegen, het verbrandt eerder je bellen zoals je op de foto kunt zien.
Haha, volledig onterven van een kind kan in Nederland niet (enigszins offtopic)CyBeR schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:07:
[...]
Dochter zou er goed aan doen te leren wat een testament is en hoe je daar uit geknikkerd wordt.
Als je verteld aan de rechter dat ze diepvries pizza lekkerder vind dan haar vaders vers gebakken pizza zal hij vast een uitzondering maken voor jeMennoE schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:56:
[...]
Haha, volledig onterven van een kind kan in Nederland niet (enigszins offtopic)
Net boven het midden. Dat is de hoogste stand waar je nog comfortabel een pizza op de plaat krijgt en kunt draaien.stin00 schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:24:
[...]
Hoe hoog heb je het pizzastaal in je oven liggen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe voorkomen jullie dat alles onder de semolina zit? Ik probeer alles er af te kloppen, maar heb toch steeds nog flink wat aan de pizza zitten als hij uit de oven komt.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
als ik hem met mijn vingers gevormd heb nog voor het uitrekken flap ik hem even een paar keer van de ene op de andere hand en veeg het blad schoon.Aziraphale schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:22:
Hoe voorkomen jullie dat alles onder de semolina zit? Ik probeer alles er af te kloppen, maar heb toch steeds nog flink wat aan de pizza zitten als hij uit de oven komt.
Daarna leg ik de pizza op het blad en rek hem uit.
Zeker geen olijfolie op je deeg doen bij of na het het opbollen. Ik heb een apart bakje waar ik mijn semola in doe. Daar gaat de bol in en draai ik het enkele keren in om. Dan pas gaat de bol op de tafel om te stretchen. Eerst onderzijde, dan bovenzijde stretchen. Bij de laatste stretch om het groter te maken veeg ik nog eens het overtollig semola aan de kant.Aziraphale schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:22:
Een filmpje van het laatste deel van het stretchen, op zich is er niet zo veel semola meer aanwezig.
https://drive.google.com/file/d/1TDqkX_CK7-F_IeoGHj6lESah4cjQCbWl/view?usp=sharing
Ik heb een schep met sleuven, dat helpt heel ergAziraphale schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:22:
Voor de mensen die over mijn bakkunsten twijfelden (me too) dit is de onderkant van de laatst gebakken pizzas op de cordieriet steen in de arc xl.
[ Voor 35% gewijzigd door 3dmazter op 27-09-2026 18:44 ]
Manmanman, op een biscotto zou dat er een stuk mooier uit zien3dmazter schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:44:
Voor de mensen die over mijn bakkunsten twijfelden (me too) dit is de onderkant van de laatst gebakken pizzas op de cordieriet steen in de arc xl.
[Afbeelding] [Afbeelding]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dank, daar kan ik wat mee! Ik gebruik dus duidelijk veel te veel en deed ook wat olijfolie in het rijsbakje omdat ik dacht dat dat beter was ivm plakken. Maar dat laat ik in het vervolg maar achterwege.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
Ik doe in mijn deegbak ook olijf olie op de bodem en randen. maar die onderkant wordt de bovenkant van de pizza. Nooit last dat er te veel aan plakt. maar ook hier schep met sleuven.Aziraphale schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:51:
Dank, daar kan ik wat mee! Ik gebruik dus duidelijk veel te veel en deed ook wat olijfolie in het rijsbakje omdat ik dacht dat dat beter was ivm plakken. Maar dat laat ik in het vervolg maar achterwege.
Wat voor schep heb je? Ik heb alleen de peel die bij mijn pizzasteel geleverd werd en daar zitten geen sleuven in.3dmazter schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:57:
[...]
Ik doe in mijn deegbak ook olijf olie op de bodem en randen. maar die onderkant wordt de bovenkant van de pizza. Nooit last dat er te veel aan plakt. maar ook hier schep met sleuven.
Zou de Havstulpan van Ikea een geschikte zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 27-09-2026 19:12 ]
die is maar 29cm diep dus een 30cm pizza gaat over de voorste rand hangen.Aziraphale schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:06:
[...]
Wat voor schep heb je? Ik heb alleen de peel die bij mijn pizzasteel geleverd werd en daar zitten geen sleuven in.
Zou de Havstulpan van Ikea een geschikte zijn?
Deze heb ik
https://a.aliexpress.com/_EwfxKei
maar deze zou ook kunnen maar steel is voor mij te kort.
https://amzn.eu/d/02llCe7A
[ Voor 9% gewijzigd door 3dmazter op 27-09-2026 19:24 ]
Die korte steel is in mijn keuken juist een voordeel. Ga ik naar kijken, thanks!
Olijfolie heb ik ook vaak op de bol, bijvoorbeeld als je er plastic overheen doet. Verder niet veel veel semolina nodig, dus heb er ook geen last van.Aziraphale schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:51:
Heb ook geen gaten in mijn schep, dan ligt dat spul echt overal.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
even uitschudden boven prep plaats en dan in de oven. Dan valt er niks uit onderwegGonadan schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:52:
[...]
Olijfolie heb ik ook vaak op de bol, bijvoorbeeld als je er plastic overheen doet. Verder niet veel veel semolina nodig, dus heb er ook geen last van.
Heb ook geen gaten in mijn schep, dan ligt dat spul echt overal.
Vandaag ook eindelijk weer eens deeg gemaakt, wel pas voor a.s. woensdag.
Nou zou dat met de Caputo Nuvola Super geen probleem moeten zijn. 65% hydratatie.
Plan is ~65u in de koelkast en 5u op kamertemperatuur woensdag.
Ik vraag me alleen af of het wijs is om op een bepaald punt opnieuw op te bollen en zo ja; wanneer? De vorige keer dat ik een wat langere fermentatie had gedaan, dat was ~48u, waren de bollen wel redelijk uitgezakt. Stretchen ging prima, er zat alleen niet veel lucht in de korst, maar dat kwam tijdens het bakken uiteindelijk wel nog redelijk ok. Ik vraag me af of dat beter zou gaan met een keer extra opbollen?
Nou zou dat met de Caputo Nuvola Super geen probleem moeten zijn. 65% hydratatie.
Ik vraag me alleen af of het wijs is om op een bepaald punt opnieuw op te bollen en zo ja; wanneer? De vorige keer dat ik een wat langere fermentatie had gedaan, dat was ~48u, waren de bollen wel redelijk uitgezakt. Stretchen ging prima, er zat alleen niet veel lucht in de korst, maar dat kwam tijdens het bakken uiteindelijk wel nog redelijk ok. Ik vraag me af of dat beter zou gaan met een keer extra opbollen?
Beeromaniac
lekker zo laten. even kijken of je ze eerder uit koeling moet halen en hoe warm het binnen is waar ze opwarmen.Thompson schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:51:
Ik zou gewoon voor een bulkrijs gaan, op de dag van bakken uit de koeling halen. opbollen en laten rijzen tot het stretch moment. En daarna meteen bakken natuurlijk,Thompson schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:51:
@Thompson zou lekker voor een bulkrijs gaan en de avond voor het bakken één keer opbollen. Zo krijgt nuvola super mooi de tijd om echt goed te ontspannen. Vanwege de hoge W waarde kan het nog wel terug veren als je gaat opbollen op de dag van bakken.
Ik ben bovenstaande gaan doen sinds ik met biga ben gaan werken en dat opbollen qua timing bevalt erg goed.
Ik ben bovenstaande gaan doen sinds ik met biga ben gaan werken en dat opbollen qua timing bevalt erg goed.
Hmm ja dat was waarschijnlijk een betere keus geweest inderdaad echter heb ik ze dus al opgebold in 250gr bollen
goeie voor de volgende keer lekker bulk rijs doen.
Beeromaniac
Hoe doe je dat qua timing? Ik stel me voor dat het vrij lang duurt voordat de hele bulk een beetje is opgewarmd zodat je er bollen van kunt maken?reAaa schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:13:
Waarom zou je deeg eerst op temperatuur moeten komen? Bewerken van deeg gaat juist veel fijner als het koud is.CyberEspresso schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:30:
[...]
Hoe doe je dat qua timing? Ik stel me voor dat het vrij lang duurt voordat de hele bulk een beetje is opgewarmd zodat je er bollen van kunt maken?
Avond van tevoren in bulk uit koelkast halen. direct opbollen en weer de koelkast in! Dag erna afhankelijk van temp binnen én gebruikte hoeveelheid gist zo'n 3-5 uur voor bakken uit koelkast en erna bakken maar.CyberEspresso schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:30:
[...]
Hoe doe je dat qua timing? Ik stel me voor dat het vrij lang duurt voordat de hele bulk een beetje is opgewarmd zodat je er bollen van kunt maken?
Vind je? Stug en kwetsbaar, ik heb het liever warm. Verdelen voor bollen gaat nog wel maar verder liever op kt.bvk schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:35:
[...]
Waarom zou je deeg eerst op temperatuur moeten komen? Bewerken van deeg gaat juist veel fijner als het koud is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is inderdaad mijn mening en ervaring. Koud deeg laat zich in mijn optiek beter stretchen, omslaan, verdelen, insnijden etc. dan deeg op "kamer" temperatuur. Zeker een hoog hydratatie deeg zal ook minder plakken.Gonadan schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:37:
[...]
Vind je? Stug en kwetsbaar, ik heb het liever warm. Verdelen voor bollen gaat nog wel maar verder liever op kt.
Leuk om dit topic te blijven lezen en tips op te doen. Zelf gebruik ik al een hele tijd een Unold Luigi met een biscotto steen er in. Ik gebruik altijd Makro Pizza bloem W290-320 omdat die voor mij makkelijker verkrijgbaar is dan bijv. Caputo. Altijd verse gist en ca. 48 uur koude rijs. Ik wil nog wel eens upgraden naar een mooie spiraalmenger om nog een beetje te kunnen verbeteren maar ik ben niet ontevreden.
:strip_exif()/f/image/jY3bHeth6Fz5XAllC9l6BIy5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jY3bHeth6Fz5XAllC9l6BIy5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga je met een spiraalkneder echt verschil in het eindresultaat merken denk je? Of maak jij vaak grote hoeveelheden deeg?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk dat het deeg nog wel iets beter wordt door de kneder, het gaat mij niet om de grote hoeveelheden, ik maak doorgaans max 10 bollen (= ca. 2.5kg deeg). Meer vanuit gemak.Gonadan schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:11:
Ga je met een spiraalkneder echt verschil in het eindresultaat merken denk je? Of maak jij vaak grote hoeveelheden deeg?
2,5 kg is voor sommige keukenmachines al best veel, dus kan zeker wel verschil maken als je een professionele machine hebt.saabfanatic schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:24:
[...]
Ik denk dat het deeg nog wel iets beter wordt door de kneder, het gaat mij niet om de grote hoeveelheden, ik maak doorgaans max 10 bollen (= ca. 2.5kg deeg). Meer vanuit gemak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
lijkt me eerder een probleem te zijn van nog geen goed glutennetwerk opgebouwd te hebben tijdens het mengen / na preppen.Thompson schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:51:
Hier maak ik alleen nog mijn deeg met een biga (wat ik 1 dag laat staan) , daarna maak ik er mijn deeg mee 63% hydratatie (caputo oro) en gaat deze 5 dagen de koelkast in en daarna een 5-6 uur op RT voor ik ze afbak. gaat gewoon hop mijn spiraalmixer in, met water van 4C, kneedt totdat ik zie dat hij goed is. laat hem dan nog even bulk rijzen, opbollen en gaat gewoon de ijskast in. bollen blijven gedurende de hele tijd mooi stevig.
met je opmerking over lucht, zeker dat je gist nog actief/goed is? beetje suikerwater / honingwater maken en wat gist indoen. tijdje erna terug komen en dan kijken of er wat belletjes/schuim opstaat. zoja -> zouden je pizza's nog luchtig moeten zijn (kans dat je ze te ver hebt laten fermenteren) , indien niet kan het dat ook zijn.
Also voor degene die betaalbare spiraalmixers zoeken -> Alibaba ZBX HM-5TD (is de OEM van de kys spiraalmixer) leveren vanuit china (+- 600 euro - 750W DC brushless motor, of tegen de 900 euro vanuit duitsland) zorg wel dat je ze van zbappliances koopt dan (dat is de OEM winkel)
Ik heb die van mij uit china laten komen, toch een 2 maanden op liggen wachten. kwaliteit is oerdegelijk en lekker stil. draait wekelijks meerdere keren (Pizza, brood, etc...)
[ Voor 4% gewijzigd door Skyllaer op 28-09-2026 16:03 ]
SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij
ik merkte hier toch wel een enorme verbetering in mijn deeg.Gonadan schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:11:
Niet zozeer op smaak, maar meer op de consistency. Nu is iedere keer mijn deeg zo goed als hetzelfde. voorheen was het hit or mis (afhankelijk hoe lang ik wou nabewerken met een gewone mixer, of hoe lang ik handmatig wou kneden)
SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij
Dat klinkt logisch, maar het leest nu alsof je daarvoor dan ook geen consistente werkwijze had. Omdat hij het over upgraden had deed ik de aanname dat hij nu ook al machinaal kneedde en consistent werkte.Skyllaer schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:04:
[...]
ik merkte hier toch wel een enorme verbetering in mijn deeg.
Niet zozeer op smaak, maar meer op de consistency. Nu is iedere keer mijn deeg zo goed als hetzelfde. voorheen was het hit or mis (afhankelijk hoe lang ik wou nabewerken met een gewone mixer, of hoe lang ik handmatig wou kneden)
De stap van niet consistent naar een topmachine is wel een stuk groter dan van wel erg consistent naar een nog betere machine.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gisteren weer eens pizza gebakken en een deegreceptje gebruikt zoals ik het vroeger nog wel eens deed op de kamado. Eerst een poolish gemaakt (100 gr bloem, 100 gr water en een zakje instant gist) dat een nacht de koelkast in en de dag erop het deeg gedraaid (4 bollen van 230 gram op 60% hydratatie). 1 uurtje bulk rijs en dan opbollen en in de krat. Na 5 uurtjes waren ze giga gerezen (niet zo gek ook met een heel zakje gist) Alles klaar gezet en de Ooni Karu 2 opgestookt. De 1e 2 waren met salami voor de pubers, de 3e met tonijn (geen foto) en de laatste met pepperoni en anjovis. Alles gebakken op een temperatuur van rond de 430 graden. Ik schat max 2 minuten per pizza, tussendoor wel even 1 a 2 houtjes moeten wachten tot de steen weer op temp was. Korst kwam niet ver omhoog (net als dat in de kamado ook nooit gebeurde) smaak was wel goed gelukkig. De volgende keer maar weer het deegje maken zoals ik het meestal doe, 65% hydratatie en 2 a 3 dagen rijpen.
:strip_exif()/f/image/8UfDXZrVVR1PAFUfERyWFyzq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AbgZEbshgKE2RU4kaiASMghM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vHVlGMZOQAP0cklWtCKQXMpc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ttNIDJo6Vx22LNyGmzhL4hq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8UfDXZrVVR1PAFUfERyWFyzq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AbgZEbshgKE2RU4kaiASMghM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vHVlGMZOQAP0cklWtCKQXMpc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ttNIDJo6Vx22LNyGmzhL4hq.jpg?f=fotoalbum_large)
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
hoe heet was de steen? onderkant ziet wat bleek vind ikfxs81 schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:59:
Gisteren weer eens pizza gebakken en een deegreceptje gebruikt zoals ik het vroeger nog wel eens deed op de kamado. Eerst een poolish gemaakt (100 gr bloem, 100 gr water en een zakje instant gist) dat een nacht de koelkast in en de dag erop het deeg gedraaid (4 bollen van 230 gram op 60% hydratatie). 1 uurtje bulk rijs en dan opbollen en in de krat. Na 5 uurtjes waren ze giga gerezen (niet zo gek ook met een heel zakje gist) Alles klaar gezet en de Ooni Karu 2 opgestookt. De 1e 2 waren met salami voor de pubers, de 3e met tonijn (geen foto) en de laatste met pepperoni en anjovis. Alles gebakken op een temperatuur van rond de 430 graden. Ik schat max 2 minuten per pizza, tussendoor wel even 1 a 2 houtjes moeten wachten tot de steen weer op temp was. Korst kwam niet ver omhoog (net als dat in de kamado ook nooit gebeurde) smaak was wel goed gelukkig. De volgende keer maar weer het deegje maken zoals ik het meestal doe, 65% hydratatie en 2 a 3 dagen rijpen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
430 graden volgens de digitale thermometer. Mijn bodems zijn nooit zo donker, ook niet op 450 of 460 graden alleen verbrand de korst dan sneller. Pizza's worden wel altijd vrij dik belegd en dat werkt ook door in de bodem natuurlijk. Als ik bv een flamkuchen maak dan is de bodem een stuk donkerder.3dmazter schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:02:
[...]
hoe heet was de steen? onderkant ziet wat bleek vind ik
Zelfde "probleem" als hier. Ze mogen hier zelf de pizza beleggen en ik brul altijd "less is more", maar is volledig aan dovemansoren gericht. Het enige dreigement wat helpt is dat het lanceren wel eens kan mislukken als er een vracht salami, kaas, champignons, Fior di Latte en zo op ligt en dat het dan "risico man" is. Maar dan nog ...fxs81 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:08:
[...]
430 graden volgens de digitale thermometer. Mijn bodems zijn nooit zo donker, ook niet op 450 of 460 graden alleen verbrand de korst dan sneller. Pizza's worden wel altijd vrij dik belegd en dat werkt ook door in de bodem natuurlijk. Als ik bv een flamkuchen maak dan is de bodem een stuk donkerder.
Maar goed, zometeen bollen maken voor morgen, dat zullen er vast meer doen! Eet smakelijk!
Ik volg recept uit de PizzaLogic app.
465 op 646 gram water (71%)
Mengen, bulk kamertemperatuur 2-3hr met stretch fold 4x
Opbollen
36 hr koeling
En dan uit de koeling 4-5 rijzen kamertemperatuur
In de koelkast zijn het nu pannenkoekjes.
Caputo 00 rood
Best hoge hydratatie
Opnieuw opbollen straks of lekker laten?
Opbollen
36 hr koeling
Caputo 00 rood
Best hoge hydratatie
@Deruxian waar zit je in het proces?
Ik zou het lekker met rust laten. In de koelkast gebeurt er niet veel. Waarschijnlijk komt het in die kamertemperatuur tijd nog wel goed. Die tijd kan je altijd nog wat verlegen (dus eerder eruit halen) als je het op die dag zelf nog niet goed genoeg vindt. In 5 uur kamertemperatuur kan het behoorlijk hard gaan
wat bedoel je met " 465 op 646 gram water (71%)"Deruxian schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:14:
Ik volg recept uit de PizzaLogic app.
Opbollen
36 hr koeling
Caputo 00 rood
Best hoge hydratatie
wat is die 465?
Sorry te snel neergezet!3dmazter schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:48:
[...]
wat bedoel je met " 465 op 646 gram water (71%)"
wat is die 465?
bloem totaal 646
water totaal 465
Ik schrok al even.Deruxian schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:24:
[...]
Sorry te snel neergezet!
bloem totaal 646
water totaal 465
wel een hoog percentage maar lekker liggen laten en mogelijk iets eerder uit de koeling. Even kijken hoe ze er dan uitzien.
Ik heb vanavond eens die diepvries pizzabollen van de jumbo geprobeerd. Op zich makkelijk dat je geen deeg zelf hoeft te maken. Maar ze rezen als bol nauwelijks. En qua smaak prima, maar ze bakten vrij hard met weinig rijs en weinig lucht erin. Volgende keer weer eigen deeg maken.
Hoe lang heb je ze ontdooit en laten rijzen?MennoE schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:32:
Ik heb vanavond eens die diepvries pizzabollen van de jumbo geprobeerd. Op zich makkelijk dat je geen deeg zelf hoeft te maken. Maar ze rezen als bol nauwelijks. En qua smaak prima, maar ze bakten vrij hard met weinig rijs en weinig lucht erin. Volgende keer weer eigen deeg maken.
In afgesloten bakken 24 uur in de koelkast, en daarna 5 uur buiten de koelkast. Omdat het zo langzaam ging heb ik ze op een vrij warme plek gelegd, maar geen resultaat.
Dat klinkt alsof het leven er wel uit was. ZondeMennoE schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:36:
[...]
In afgesloten bakken 24 uur in de koelkast, en daarna 5 uur buiten de koelkast. Omdat het zo langzaam ging heb ik ze op een vrij warme plek gelegd, maar geen resultaat.
Ik haal ze ochtends uit de koelkast voor die avond. Wacht ik tot b.v 12:00 dan reist het veel te weinig.MennoE schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:36:
[...]
Ik zoek een goede weegschaal. Ding wat ik net weg geflikkerd heb was van de hema. Iedere keer nadat ik er wat opgezet had leek het wel of ik ook aan tare zat. Mag best wat kosten maar zoek er 1 zonder bs fratsen
Ik ben tevreden met de Blue van de ah, voordeel is usb oplaadbaarTazzy schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:38:
Ik zoek een goede weegschaal. Ding wat ik net weg geflikkerd heb was van de hema. Iedere keer nadat ik er wat opgezet had leek het wel of ik ook aan tare zat. Mag best wat kosten maar zoek er 1 zonder bs fratsen
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
En welk bereik moet hij hebben? Voor gist en zout of grote deeghoeveelheden?Tazzy schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:38:
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Twee tips, afhankelijk van je use case:Tazzy schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 08:21:
De wat grotere dingen, voor zout enzo heb ik een kleinere weegschaal staan
- Eentje met uittrekbaar display (makkelijk met grote kommen, maar lastiger schoon te maken)
- Ik dacht ooit gelezen te hebben dat Soehnle altijd in professionele keukens wordt gebruikt, omdat dit vrijwel niet kapot te krijgen is. Ik heb die van mij zelf ook al jaren, ook makkelijk schoon te maken.
Ik heb deze van amazon. Oplaadbaar via usb, ik moet hem 1x per 2 maanden aan de lader doen fzo, word dagelijks gebruikt. Kan tot 5 kg maar ook in tiendes van grammen. Ideaal ding. Nog geen 2 tientjes.
[ Voor 33% gewijzigd door fxs81 op 05-10-2026 10:12 ]
Oplaadbaar, had ik kunnen verwachten dat dat bestond. Ik heb er gewoon eentje met oplaadbare batterijen, lekker simpel ding. Glazen bovenkant, maakt lekker makkelijk schoon.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe ga je nu je gist wegen?Tazzy schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 07:41:
Thanks guys, met het oog op garantie enzo heb ik de Soehnle keukenweegschaal Page Profi besteld
ben ik heel raar om dan voorkeur te hebben voor gewoon 2 AAA batterijen die minstens 3 jaar (misschien wel 5+) meegaan?fxs81 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:12:
Ik heb deze van amazon. Oplaadbaar via usb, ik moet hem 1x per 2 maanden aan de lader doen fzo, word dagelijks gebruikt. Kan tot 5 kg maar ook in tiendes van grammen. Ideaal ding. Nog geen 2 tientjes.
[Afbeelding]
Ik heb een klein weegschaaltje voor mijn koffie die ik in 3 jaar 1x heb opgeladen (en dat was niet eens nodig nog). Dat gaat best wel even mee hoor. En die gebruik ik meerdere keren per dagPrulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:11:
[...]
ben ik heel raar om dan voorkeur te hebben voor gewoon 2 AAA batterijen die minstens 3 jaar (misschien wel 5+) meegaan?
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 06-10-2026 09:14 ]
dat is heel wat anders dan elke 2 maanden418O2 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:14:
[...]
Ik heb een klein weegschaaltje voor mijn koffie die ik in 3 jaar 1x heb opgeladen (en dat was niet eens nodig nog). Dat gaat best wel even mee hoor. En die gebruik ik meerdere keren per dag
Het is dus niet bij alle weegschalen zo dat het zo vaak moet, dat was meer mijn puntPrulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:15:
[...]
dat is heel wat anders dan elke 2 maanden
Ja, ik begrijp niet zo goed hoe er na het vragen van advies alsnog een weegschaal wordt gekocht waarmee je geen gist kan afwegen onder de 1 gram. We zitten tenslotte in het pizza topic.souljah1h schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:23:
[...]
Zoiets erbij kopen? https://www.action.com/nl-nl/p/3218558/precisieweegschaal/
zijn er weegschalen die goed 1.5 kilo en 0.87 gram kunnen wegen voor normale prijzen dan?sander121 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:34:
[...]
Ja, ik begrijp niet zo goed hoe er na het vragen van advies alsnog een weegschaal wordt gekocht waarmee je geen gist kan afwegen onder de 1 gram. We zitten tenslotte in het pizza topic.
Je hebt duo weegschalen. Al lees ik nu dat ik over het hoofd heb gezien dat de wens was voor grotere gewichten.. mijn eerdere opmerking was onterecht.
Nee hoor, helemaal niet raar en die kunnen er ook in, in het geval van de Rhorawill zijn dat 3 AAA batterijtjes. Je kan dus zelf kiezen of je gaat voor de ingebouwde li-ion batterij of liever gewone batterijen gebruikt.Prulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:11:
[...]
ben ik heel raar om dan voorkeur te hebben voor gewoon 2 AAA batterijen die minstens 3 jaar (misschien wel 5+) meegaan?
Kan die van mij ook niet terwijl hij wel twee decimalen aan kan.sander121 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:34:
[...]
Ja, ik begrijp niet zo goed hoe er na het vragen van advies alsnog een weegschaal wordt gekocht waarmee je geen gist kan afwegen onder de 1 gram. We zitten tenslotte in het pizza topic.
Klein schaaltje voor het gist erop en gewoon niet
tarragewicht op nul zetten. Problem solved.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik heb gewoon 2 weegschaaltjes, 1 voor alles van een paar gram tot 2kg (in de praktijk water en meel) en een mini voor alles onder de ~50 gram (in de praktijk gist en zout, hoewel ik met zout een afwijking van 1 of 2 gram niet zo erg vind).
Een duo lijkt me in de praktijk niet perse handiger, zeker niet als je de "gewone" dagelijks gebruikt en de mini 1 keer per week
Een duo lijkt me in de praktijk niet perse handiger, zeker niet als je de "gewone" dagelijks gebruikt en de mini 1 keer per week
Idem. Mijn precisieweegschaal kan volgens mij ook niet verder dan 100 gram of zo? Eigenlijk gebruik ik die alleen voor hoeveelheden onder de 10 gram of zo, daarboven is het de precisie niet meer waard meestal.Prulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:35:
ik heb gewoon 2 weegschaaltjes, 1 voor alles van een paar gram tot 2kg (in de praktijk water en meel) en een mini voor alles onder de ~50 gram (in de praktijk gist en zout, hoewel ik met zout een afwijking van 1 of 2 gram niet zo erg vind).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De Burnhard tony is nu 140 euro op amazon.
Mensen ervaring met deze oven?
Mensen ervaring met deze oven?
Ook zoiets en werkt prima ook voor gist hoeveel heden. Gebruik het hoofdzakelijk voor hydroponics maar ook voor deeg.fxs81 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:12:
[Afbeelding]
Waa had ik dat eerder geweten heb zojuist een precisie weegschaal van Witt gekochtZoiets erbij kopen? https://www.action.com/nl-nl/p/3218558/precisieweegschaal/
waar ook de oven van is. 10x zo duur.haha
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
:strip_exif()/f/image/09HTIN7kvsX10aRU4hc5dA8r.png?f=user_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
10x maar?TurboNick3 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:29:
[...]
Waa had ik dat eerder geweten heb zojuist een precisie weegschaal van Witt gekocht
waar ook de oven van is. 10x zo duur.haha
https://www.weegschaal-on...eegschaal-valor-3000.html
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
:strip_exif()/f/image/gUs6419NPxotOgtm7ued44Cb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ISzl3VOwNBzQIT7ygKiKpWxu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pMyPOVg3CQ8FIlShlpnkRFZm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SOvqAay41Rd9HlL76vPeciTg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/butjKWyz8vjlDThzg5pOCr9b.jpg?f=fotoalbum_tile)