Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 13:01
Weswyp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Ik heb een tijdje terug 18 pizza's gebakken voor een verjaardag. Ik heb er 12 op voorhand afgebakken met saus en kaas. Gewoon bakken tot de rand mooi gestegen is en de onderzijde goed is. Daarna kan je ze verder beleggen op een later moment en de oven in om de toppings te laten bakken. Het handige is dat je steen hier niet 400 graden moet zijn. De bodems zijn al gebakken. Ik vind persoonlijk de smaak dan zelfs beter.

Edit: 3dmazter was me voor :*)
Nice! dat klinkt inderdaad als een goede aanpak!

tja...


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Weswyp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Ik heb een tijdje terug 18 pizza's gebakken voor een verjaardag. Ik heb er 12 op voorhand afgebakken met saus en kaas. Gewoon bakken tot de rand mooi gestegen is en de onderzijde goed is. Daarna kan je ze verder beleggen op een later moment en de oven in om de toppings te laten bakken. Het handige is dat je steen hier niet 400 graden moet zijn. De bodems zijn al gebakken. Ik vind persoonlijk de smaak dan zelfs beter.

Edit: 3dmazter was me voor :*)
waar laat je 18 pizza's? ik heb nu een los rekje en gaas bodems voor 5 pizza's. Heb jij gewoon heel veel rekjes?

  • headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:56

headout

Oi oi!

schoene schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:31:
[...]

De bollen op het deksel leggen en de bakjes dus omgekeerd zetten
Dat, of het bakje op zijn kop zetten in de semola (of wat je gebruikt) en rustig wachten tot de bol er mooi uitvalt.

  • m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
3dmazter schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Mijn schoonouders hebben zon ding in huis staan.

Bakken was toen hij nieuw was leuk voor een keer maar dat u nu al 15 jaar geleden denk ik. Dat oven deel wordt nooit gebruikt. probleem is temperatuur. je moet precies stoken om een cake of brood te bakken en het ding is ook aangesloten op de CV dus als je een uur cake bakt is het hele huis 100 graden omdat het hete water ergens heen moet. Het is lastig om 1 temperatuur te houden. Voor pizza kan hij ook niet heet genoeg maar buiten kun je iig je warmte wel kwijt. maar ideaal is dit niet.

Als je pizza wilt bakken is een simpele pizza oven al veel makkelijker zoals die van de action laatst
Cake en brood ofzo was ik niet van plan. Ik zou hem puur voor pizza bakken gebruiken, daarnaast het vuurtje voor de gezelligheid en om het bij kouder weer warm te krijgen onder de overkapping. Maar zo te horen kan ik dus beter gewoon een normale kachel kopen en pizza’s blijven bakken op mijn weber bbq met pizza ring toevoeging.

  • Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:43

Sabbi

je denkt aan mij.

@m@fkeez Je kan ook kijken naar de Weltevree outdooroven. Kan je goed pizza's mee bakken en fik stoken.

  • xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:57
schoene schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:31:
[...]

De bollen op het deksel leggen en de bakjes dus omgekeerd zetten
Let op dat je dan niet te veel gist gebruikt…


Beetje zijkanten van het bakje invetten met olijfolie, dan de bollen erin.

  • Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:06
Eergisteren pizza deeg gemaakt om gisteren te bakken. 4 bollen via de pizza app.

uit de app
  • Napolitaans
  • 4 bollen a 200gr
  • water 60%
  • zout 3%
  • kt rijstijd 8uur
  • kt 20°
  • idg
  • meel 490gr
  • water 294gr
  • zout 15gr
  • gist 0,86gr
  • [img=1170,2532]blob:https://gathering.tweakers.net/b1bad837-458c-4fe3-be4a-bf3a3e7df519[/img]
Had Il Molino 00 ( 500gr ) meel en il Molino idg gist gebruikt. Het deeg 24 uur in de koelkast ( 6°c) gezet. Uit de koelkast gehaald en even op kamertemperatuur laten komen, dan in 4 delen van 210 gr en opgebold. 2 naar de vriezer en twee onder een vochtige theedoek 8 uur laten rijzen. Alleen dat viel wat tegen. Had meer rijzing verwacht. Nog geen 10%. Nu hoopte ik op 20° kamer temperatuur maar was meer 17°. Tijdens het kneden was het wel 20°.

Hoe doen jullie dat als je niet weet wat de temperatuur zal zijn tijdens het rijzen? Risico nemen of toch meer gist er in doen, door bv de kt van 16-17° te nemen?

Ze waren wel lekker maar niet zo’n dikke opgezette korst als bedoeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Lord Anubis op 09-06-2026 21:16 ]


  • Dallie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-06 11:00
xminator schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Let op dat je dan niet te veel gist gebruikt…


Beetje zijkanten van het bakje invetten met olijfolie, dan de bollen erin.
Mijn ervaring is dat de bollen er goed uitkomen met ingeolied bakje, máár dat ze wel een bepaalde vochtigheid krijgen door het contact met de olie. Komt een flinterdun laagje olie op de bol en onderzijde. Ga binnenkort eens met semola in bakje proberen.

  • PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Lord Anubis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:06:
Eergisteren pizza deeg gemaakt om gisteren te bakken. 4 bollen via de pizza app.

uit de app
  • Napolitaans
  • 4 bollen a 200gr
  • water 60%
  • zout 3%
  • kt rijstijd 8uur
  • kt 20°
  • idg
  • meel 490gr
  • water 294gr
  • zout 15gr
  • gist 0,86gr
  • [[url="blob:https://gathering.tweakers.net/b1bad837-458c-4fe3-be4a-bf3a3e7df519"]Afbeelding[/url]]
Had Il Molino 00 ( 500gr ) meel en il Molino idg gist gebruikt. Het deeg 24 uur in de koelkast ( 6°c) gezet. Uit de koelkast gehaald en even op kamertemperatuur laten komen, dan in 4 delen van 210 gr en opgebold. 2 naar de vriezer en twee onder een vochtige theedoek 8 uur laten rijzen. Alleen dat viel wat tegen. Had meer rijzing verwacht. Nog geen 10%. Nu hoopte ik op 20° kamer temperatuur maar was meer 17°. Tijdens het kneden was het wel 20°.

Hoe doen jullie dat als je niet weet wat de temperatuur zal zijn tijdens het rijzen? Risico nemen of toch meer gist er in doen, door bv de kt van 16-17° te nemen?

Ze waren wel lekker maar niet zo’n dikke opgezette korst als bedoeld.
Idd het omgekeerde dus dubbel gist. Als ze dan teveel of te snel rijzen kunnen ze de koelkast in om de rem erop te zetten.

  • m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sabbi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:12:
@m@fkeez Je kan ook kijken naar de Weltevree outdooroven. Kan je goed pizza's mee bakken en fik stoken.
Mooi om te horen dat er optie’s zijn. Al vind ik deze niet zo mooi. Nog maar es effe verder googlen en misschien komt er nog iemand met de gouden tip.

  • Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
m@fkeez schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Mooi om te horen dat er optie’s zijn. Al vind ik deze niet zo mooi. Nog maar es effe verder googlen en misschien komt er nog iemand met de gouden tip.
Als je niet teveel gedoe wilt zou ik voor een elektrische gaan. Pizza's stoken op hout, gas of BBQ is minder consistent. Ik zet hem nu gewoon op 450 graden, pizza erin, na 1 minuut ff draaien, nog 1 minuut wachten en komt er perfect uit, zonder verbrande korsten of zompige bodem :*)

Maar als het je hobby is om met vuur te spelen zijn die andere mogelijkheden voor jou misschien wel leuker om te doen.

http://www.avfoto.nl


  • jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:57
Wat was de daadwerkelijke kt? 16-17 graden is wel heel erg laag om gist te activeren. Gist wordt pas echt actief vanaf een graad of 20, daar onder neemt de werking snel af. Ik zou persoonlijk een warmere omgeving zoeken om de bollen in te laten rijzen mocht de kt te laag zijn.

  • Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 13:01
Sander0105 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Nice! dat klinkt inderdaad als een goede aanpak!
Inmiddels 10 bodems voorgebakken, ~45-60sec. ze hebben een klein beetje kleur en de rest komt vanavond wel. Denk wel dat het zo moet werken! Thanks voor de tips :)

tja...


  • Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-06 13:51
Sander0105 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Inmiddels 10 bodems voorgebakken, ~45-60sec. ze hebben een klein beetje kleur en de rest komt vanavond wel. Denk wel dat het zo moet werken! Thanks voor de tips :)
Succes! Het leuke is dat je ze zo ook kan invriezen.

  • impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:41
Sander0105 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Inmiddels 10 bodems voorgebakken, ~45-60sec. ze hebben een klein beetje kleur en de rest komt vanavond wel. Denk wel dat het zo moet werken! Thanks voor de tips :)
Is het dan zo dat je wacht tot de korst helemaal opgezet is en dan eruit? ; )

  • Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:06
@PeepPeepPeep & @jordyc

Het was misschien zelfs kouder. Was weggegaan en had zon verwacht. Maar in plaats daarvan regende het en raam open.

Denk dat ik zo’n €20 rijskast/tas ga halen, kan het instellen tussen 20-35°C. Lekker stabiel dan. Noodzaak hoogst waarschijnlijk niet maar wel handig.

  • evolutionzz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 07:35
Ik lees al een poosje mee op het forum, maar het werd nu toch tijd om ook eens iets te posten.

Wij bakten eerder op een Ooni Karu 12. Een mooi apparaat, maar zodra je wat meer productie wilt draaien, loop je toch tegen de beperkingen aan. Daarom zijn we overgestapt naar een grotere oven: de Ispirazione van Pizza Party. En wat een verschil maakt dat.

We gebruiken de oven nu voor het bakken van pizza’s op kleine evenementen en de resultaten zijn echt top. Het grootste voordeel is dat we continu pizza’s achter elkaar kunnen bakken, zonder grote temperatuurverliezen. Dankzij de dikke Saputo biscotto steen houdt de oven zijn warmte erg goed vast. Voorverwarmen gaat vrij snel (ongeveer 30 minuten uit de wind), maar idealiter geven we hem een uur zodat de stenen volledig doorwarmd zijn.

We merken wel dat we de oven nog beter moeten leren kennen. De temperatuurregeling luistert behoorlijk nauw. Het is soms zoeken naar de juiste balans tussen bovenwarmte en de warmte in de steen. Door de krachtige brander en de relatief lagere warmteoverdracht van de steen, gaart de bovenkant sneller dan de onderkant. Het voordeel is wel dat de bodem eigenlijk nooit verbrandt.

Als we niet continu bakken, werkt het voor ons het beste om de vlam eerst hoog te zetten voordat de pizza erin gaat, en daarna direct wat terug te regelen. Omdat we vaak juist wel continu bakken, zijn we nog op zoek naar de ideale constante vlaminstelling voor een goede balans. Tips hiervoor zijn zeker welkom!

Wat we ook gemerkt hebben: bij harde wind wil een lage vlam nog wel eens uitwaaien, dus daar moet je rekening mee houden in de opstelling.

We hebben nog getwijfeld tussen de Emozione en de Ispirazione, maar uiteindelijk voor de Ispirazione gekozen vanwege de extra ruimte. Dat helpt ook om pizza’s net wat egaler te bakken.

De oven is bovendien goed te transporteren en met z’n tweeën prima te tillen. De meegeleverde gasslang hadden wij wel iets langer mogen zijn.

Al met al zijn we erg tevreden met de oven en blij met de stap naar een groter model. Mocht iemand vragen hebben over het gebruik, dan hoor ik het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2Q6C4lXy-HjjhwvOZU06C702wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsrgQtijavqFjNcvd8EKhWEd.png?f=fotoalbum_large

  • m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Arrien schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:05:
[...]

Als je niet teveel gedoe wilt zou ik voor een elektrische gaan. Pizza's stoken op hout, gas of BBQ is minder consistent. Ik zet hem nu gewoon op 450 graden, pizza erin, na 1 minuut ff draaien, nog 1 minuut wachten en komt er perfect uit, zonder verbrande korsten of zompige bodem :*)

Maar als het je hobby is om met vuur te spelen zijn die andere mogelijkheden voor jou misschien wel leuker om te doen.
Op de bbq of op vuur vind ik idd leuker en gaat prima hier. Duurt 2 tot 3 keer zo lang als op de elektrische manier, maar das prima. Ik ga gewoon rustig op zoek.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Nou het is zo ver. De Arc XL mag naar buiten. Het onderstel is klaar en geschilderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ4axwCICoKfi7W_oJt-165aWKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4oDc6iUIO00UOvIhu65hZqX.jpg?f=fotoalbum_large Beugels voor de gasfles 3d geprint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjCPDPnUgj5W0sxVUkH-F1gnfO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfQpw3aW9kmUXCdNcscaEBQv.jpg?f=fotoalbum_large

Regenhoes erover en hij is klaar om te bakken van het weekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3KGambPLEeEF4Lmrk2-SdnEAZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMbewjtARDaVobHS7R9YJkoc.jpg?f=fotoalbum_large ps. andere grotere en betere zwenkwielen gekocht in zwart. deze van de action zijn om te huilen

[ Voor 3% gewijzigd door 3dmazter op 10-06-2026 21:46 ]


  • Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 13:01
Weswyp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Succes! Het leuke is dat je ze zo ook kan invriezen.
oeh.. niet eens aan gedacht, best slim inderdaad!

tja...


  • Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 13:01
impactftw schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Is het dan zo dat je wacht tot de korst helemaal opgezet is en dan eruit? ; )
ja, een beetje op gevoel eerlijk gezegd, nu ik ze vanavond afgebakken heb zou ik denk ik iets korter voorbakken, soms kom je met de toppings en de korst wat in de knoei. Voor de toppings wil je wat langer maar de korst is al een eind.

tja...


  • reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
3dmazter schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:20:
Nou het is zo ver. De Arc XL mag naar buiten. Het onderstel is klaar en geschilderd

[Afbeelding] Beugels voor de gasfles 3d geprint

[Afbeelding]

Regenhoes erover en hij is klaar om te bakken van het weekend.

[Afbeelding] ps. andere grotere en betere zwenkwielen gekocht in zwart. deze van de action zijn om te huilen
Mooie stand! Heb nu twee jaren een roccbox en ben nu 'jelly' op degenen met een ArcXL. Ik krijg er zeker prima pizza's uit, maar vind draaien nog wel een ding. Maar goed, arcxl marginal gains. Misschien ooit nog een keer tweedehands tevoorschijn toveren zoals ik de roccbox ook had. Ik zou 'm ook niet buiten laten staan onder eeen hoes, dus het zou zo nu en dan verplaatst moeten worden.

mbt die stand: zelf gemaakt gok ik zo? ziet er goed uit!

  • SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:13

SB!

Ik wil toch ook even mijn zelfgemaakte pizzaoven ‘kast’ showen.

De oven is een Glowen Dragon (heb ik hier nog niet voorbij zien komen). Het is er een op gas. De gastenk staat in de ‘kast’. Ik ben wel erg tevreden over de oven. Wordt echt snel warm.

Is mijn eerste oven dus kan niet vergelijken met andere ovens. Bovendien ben ik nieuw in de pizza wereld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwI3zD_jIzBMLHeI3ThLmsbJZvY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XpV6i6Wgc04U185ui7DdP8TE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door SB! op 11-06-2026 10:12 ]


  • Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:19
SB! schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:10:
Ik wil toch ook even mijn zelfgemaakte pizzaoven ‘kast’ showen.

De oven is een Glowen Dragon (heb ik hier nog niet voorbij zien komen). Het is er een op gas. De gastenk staat in de ‘kast’. Ik ben wel erg tevreden over de oven. Wordt echt snel warm.

Is mijn eerste oven dus kan niet vergelijken met andere ovens. Bovendien ben ik nieuw in de pizza wereld.

[Afbeelding]
Heel cool! Ik ga dit als inspiratie gebruiken voor mijn "kast"

Moet wel eerst de overkapping in onze achteruin afmaken :)

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
SB! schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:10:
Ik wil toch ook even mijn zelfgemaakte pizzaoven ‘kast’ showen.

De oven is een Glowen Dragon (heb ik hier nog niet voorbij zien komen). Het is er een op gas. De gastenk staat in de ‘kast’. Ik ben wel erg tevreden over de oven. Wordt echt snel warm.

Is mijn eerste oven dus kan niet vergelijken met andere ovens. Bovendien ben ik nieuw in de pizza wereld.

[Afbeelding]
Heel netjes. Waarom zitten de wielen zo dicht het midden? lijkt me erg instabiel

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
reAaa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Mooie stand! Heb nu twee jaren een roccbox en ben nu 'jelly' op degenen met een ArcXL. Ik krijg er zeker prima pizza's uit, maar vind draaien nog wel een ding. Maar goed, arcxl marginal gains. Misschien ooit nog een keer tweedehands tevoorschijn toveren zoals ik de roccbox ook had. Ik zou 'm ook niet buiten laten staan onder eeen hoes, dus het zou zo nu en dan verplaatst moeten worden.

mbt die stand: zelf gemaakt gok ik zo? ziet er goed uit!
Ja stand heb ik zelf gemaakt.

En hij komt onder de overkapping te staan. Elke keer naar binnen en buiten is ook wat hij is 25kilo!

  • SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:13

SB!

3dmazter schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Heel netjes. Waarom zitten de wielen zo dicht het midden? lijkt me erg instabiel
Thanks! Dat had met de bevestiging te maken. Op de foto lijken ze dichter bij elkaar te zitten dan in real life. Bovendien hoef ik hem ook niet ver te rijden. Het werkt prima zo.

  • reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
3dmazter schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Ja stand heb ik zelf gemaakt.

En hij komt onder de overkapping te staan. Elke keer naar binnen en buiten is ook wat hij is 25kilo!
Hoe hoog heb je de stand gemaakt en wat is daadwerkelijk de werkhoogte als je vanaf de steen tm grond meet?

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
reAaa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Hoe hoog heb je de stand gemaakt en wat is daadwerkelijk de werkhoogte als je vanaf de steen tm grond meet?
Nu 136cm maar met de nieuwe grotere wielen zou hij op 140 moeten komen.

Dat is een mooie hoogte voor mij om achter in de oven te kijken zonder te veel hoeven bukken

  • reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
3dmazter schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Nu 136cm maar met de nieuwe grotere wielen zou hij op 140 moeten komen.

Dat is een mooie hoogte voor mij om achter in de oven te kijken zonder te veel hoeven bukken
Mooi! Zou je de afmetingen van het tafelblad kunnen delen?

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
reAaa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Mooi! Zou je de afmetingen van het tafelblad kunnen delen?
Ik kan ook het hele model in sketchup delen incl alle maten als je dat wilt?

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Klik voor sketchup file Gozney Arc xl cart

  • Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 12:07
Het lijkt me leuk om zo af en toe een pizza te bakken.

Welke beginnersoven zouden jullie aanraden?

Budget zat ik aan max 300 te denken. Tweedehands is wat mij betreft ook een optie.

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Gemeni schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:14:
Het lijkt me leuk om zo af en toe een pizza te bakken.

Welke beginnersoven zouden jullie aanraden?

Budget zat ik aan max 300 te denken. Tweedehands is wat mij betreft ook een optie.
Ik heb eventueel wat voor je.

  • bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gemeni schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:14:
Het lijkt me leuk om zo af en toe een pizza te bakken.

Welke beginnersoven zouden jullie aanraden?

Budget zat ik aan max 300 te denken. Tweedehands is wat mij betreft ook een optie.
Heb je nu helemaal geen oven, of wel een "normale" keukenoven?

Het moeilijkste IMHO is het zelf deeg maken en daarna de pizza vormen, als je dat eenmaal onder de knie hebt en in een normale oven iets fatsoenlijks kan bakken al is het maar een Romeinse pizza zou ik daarmee beginnen.

Dan kun je daarna altijd nog kijken voor een dedicated pizza oven ;)

Specs


  • jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:57
Om te beginnen zou ik ook je normale oven gebruiken, eventueel een biscotto steen er in. Ja de pizza's worden niet zoals in een dedicated pizza oven, maar qua smaak maak je gelijk sprongen. En je kunt oefenen en spelen met het maken van je deeg en uiteindelijk de pizza van je werkblad in de oven te krijgen. In een normale oven heb je net wat meer werkruimte en vanwege de lagere temperaturen ook meer speling.

  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 16:09
Onze vlonder is klaar en we hebben ongeveer 30 m2 gereserveerd voor een buitenkeuken met zitgedeelte. Nu willen wij ook een pizza oven gaan kopen, maar na het lezen van dit topic en andere websites vind ik het nog wel moeilijk om tot een goede keuze te komen (ook qua buitenkeuken, alhoewel Ikea een mooi modulair systeem heeft die goed schijnt te zijn).

Heeft iemand tips om een juiste pizza oven te selecteren? Dus geen concrete modellen, maar eigenlijk bepalen hoe je de juiste kiest.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat is je budget?
Welke brandstof wil je? (Hout/gas/pellets)
Welk formaat wil je?

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Orangelights23 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:27:
Onze vlonder is klaar en we hebben ongeveer 30 m2 gereserveerd voor een buitenkeuken met zitgedeelte. Nu willen wij ook een pizza oven gaan kopen, maar na het lezen van dit topic en andere websites vind ik het nog wel moeilijk om tot een goede keuze te komen (ook qua buitenkeuken, alhoewel Ikea een mooi modulair systeem heeft die goed schijnt te zijn).

Heeft iemand tips om een juiste pizza oven te selecteren? Dus geen concrete modellen, maar eigenlijk bepalen hoe je de juiste kiest.
Inderdaad brandstof.

Hout is heel klassiek maar duurt ook langer om de huiste temperatuur te krijgen en houden. Je hebt daar meer werk aan dan bijv gas of electisch.

Gas is makkelijker te regelen dmv een draaiknop

electrisch is temp instellen en gaan maar buiten mischien geen optie ivm vocht.

Dan het formaat pizza wat je wilt maken. wil je 30cm of juist heel groot, wil je napolitaanse pizza maken en moet je hoge temperaturen berijken van wel 500 graden.

Is de steen dik genoeg om warmte vast te houden om sneller pizza's achter elkaar te bakken.

Vaste opstelling of verplaatsbaar/draagbaar zodat je hem mee kan nemen op vakantie of naar vrienden of familie.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
.

[ Voor 99% gewijzigd door 3dmazter op 14-06-2026 15:48 ]


  • FrStr
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:33
Gisteren mezelf een Effeuno P134H 509 Pro cadeau gedaan Afbeeldingslocatie: https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t1e/2/16/1f60a.png. Levering is gebeurd via Vandella uit Lochristi (bij Gent) die sinds kort verdeler van Effeuno zijn. Heel vriendelijke zaakvoerders en goede service! Ben benieuwd welk verschil het zal geven tov bakken in onze thuis-oven (die 280 graden haalt)... spannende tijden!

  • RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-06 19:51
schoene schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:31:
[...]

De bollen op het deksel leggen en de bakjes dus omgekeerd zetten
Dit afgelopen weekend geprobeerd, ergens kreeg ik het wel makkelijker uit maar er ontstond een soort overdruk die het deeg door de kier van het deskel en het bakje drukte.

Heb jij hier geen alst van gehad?

  • bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

RricK schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:46:
[...]

maar er ontstond een soort overdruk
En vooral niet aan ruiken, want dan wordt je dronken! :+

Dit is uiteraard het logische gevolg van het rijsproces, waarbij de gist de suikers (koolhydraten) omzet in koolzuur (gas) en alcohol. Waarbij het de bedoeling is dat de gluten in de bloem die koolzuur zoveel mogelijk vasthouden om het deeg te laten rijzen.

Maar dat wist je vast wel. Toch?

Specs


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
RricK schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Dit afgelopen weekend geprobeerd, ergens kreeg ik het wel makkelijker uit maar er ontstond een soort overdruk die het deeg door de kier van het deskel en het bakje drukte.

Heb jij hier geen alst van gehad?
Je kan het bolletje er met een klein beetje olijf olie aan je handen gewoon uit graven hoor.

Beetje voorzichtig langs de rand en dan komt ie er zo uit. Daarna weer even rond maken en pizza vormen.

  • Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-06 14:15
3dmazter schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Je kan het bolletje er met een klein beetje olijf olie aan je handen gewoon uit graven hoor.

Beetje voorzichtig langs de rand en dan komt ie er zo uit. Daarna weer even rond maken en pizza vormen.
Persoonlijk zou ik olijfolie altijd vermijden. Gewoon een dot semola eroverheen. Met olijfolie heb je kans dat je van die semola klonten krijgt op je pizza.

  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:20
RricK schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Dit afgelopen weekend geprobeerd, ergens kreeg ik het wel makkelijker uit maar er ontstond een soort overdruk die het deeg door de kier van het deskel en het bakje drukte.

Heb jij hier geen alst van gehad?
Tijdens het rijzen 1 of 2 keer even deksel los maken, zodat de druk kan ontsnappen.

  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 16:09
418O2 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:23:
Wat is je budget?
Welke brandstof wil je? (Hout/gas/pellets)
Welk formaat wil je?
Budget kan ik pas bepalen als ik weet wat de opties zijn. Ik zie pizza-ovens voor 300 euro voorbij komen en voor 1500 euro, maar ik heb geen idee op basis van wat een hogere prijs verantwoord.

Brandstof moet gas zijn, wij wonen in Zweden en naast dat dit het meest brandveilig is, is dit ook het makkelijkste te verkrijgen

Formaat maakt niet heel veel uit, we zijn nog bezig met het ontwerpen van de buitenkeuken en kunnen rekening houden met verschillende formaten. Als wij 1 pizza per keer erin kunnen stoppen, is dat meer dan voldoende, qua diepte hebben we wel wat beperkt de ruimte (max 1.5 meter).

  • schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:23
RricK schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Dit afgelopen weekend geprobeerd, ergens kreeg ik het wel makkelijker uit maar er ontstond een soort overdruk die het deeg door de kier van het deskel en het bakje drukte.

Heb jij hier geen alst van gehad?
Ik heb daar zelf 1x last van gehad, maar toen had ik te weinig rekening gehouden met zomertemperaturen, en te veel gist gebruikt. Daarna nooit meer gehad eigenlijk. Ondertussen heb ik een pizzakrat, dus gebruik ik de bakjes niet meer

  • Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-06 14:09

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Een 1 day-dough. Met een w260 en 68% hydratatie en met de hand gekneed. Best prima pizzatjes geworden! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4RQDvG3Rfs6Ov-4i6--uE3-jNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AmpOOaf5H8FZxw4MXzkYmI9.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium


  • RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-06 19:51
bvk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:37:
[...]


En vooral niet aan ruiken, want dan wordt je dronken! :+

Dit is uiteraard het logische gevolg van het rijsproces, waarbij de gist de suikers (koolhydraten) omzet in koolzuur (gas) en alcohol. Waarbij het de bedoeling is dat de gluten in de bloem die koolzuur zoveel mogelijk vasthouden om het deeg te laten rijzen.

Maar dat wist je vast wel. Toch?
ja dat weet ik, was meer dat ik benieuwd was hoe andere hier die bakjes gebruiken. Ik ga de andere suggesties nog eens proberen en anders toch maar een soort kratje kopen.


bedankt allemaal!

  • fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:45

fxs81

Julianadorp

RricK schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:48:
[...]

ja dat weet ik, was meer dat ik benieuwd was hoe andere hier die bakjes gebruiken. Ik ga de andere suggesties nog eens proberen en anders toch maar een soort kratje kopen.


bedankt allemaal!
Ik gebruik beide, ligt een beetje aan de hoeveelheid, heb acht bakjes met deksel voor als ik aan de deegkrat niet genoeg heb. Vet de bakjes en deksels licht in met olijfolie en heb ook wel eens gehad dat er wat deeg tussendoor piepte, rijst dan gewoon net even door. Eruit halen gaat vrijwel vanzelf, deksel eraf, even ondersteboven houden en dan valt het er meestal zo uit. Heb trouwens nooit last van klonten semola door het beetje olie wat eraan zit.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb een krat en toch maar bakjes gehaald. Krat is lastig in de koelkast, moet er echt ruimte voor maken. En die bakjes kan je ook zo in de vriezer zetten als je over hebt (heb ik vrijwel altijd, opzettelijk). Dus het krat gebruik ik steeds minder.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
RricK schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:48:
[...]

ja dat weet ik, was meer dat ik benieuwd was hoe andere hier die bakjes gebruiken. Ik ga de andere suggesties nog eens proberen en anders toch maar een soort kratje kopen.


bedankt allemaal!
kratje bij de xenos werkt prima.

  • bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

418O2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:06:
Ik heb een krat en toch maar bakjes gehaald. Krat is lastig in de koelkast, moet er echt ruimte voor maken. En die bakjes kan je ook zo in de vriezer zetten als je over hebt (heb ik vrijwel altijd, opzettelijk). Dus het krat gebruik ik steeds minder.
Het zo in de vriezer kunnen zetten van die bakjes is wel een voordeel inderdaad, misschien ook maar eens naar kijken. Maar toch blijf ik ook een krat gebruiken, bijvoorbeeld voor baguettes.

Die passen wat minder goed in een rond bakje.... :+

Specs


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:44:
[...]


Het zo in de vriezer kunnen zeten van die bakjes is wel een voordeel inderdaad, misschien ook maar eens naar kijken. Maar toch blijf ik ook een krat gebruiken, bijvoorbeeld voor baguettes.

Die passen wat minder goed in een rond bakje.... :+
Ja ik hou hem ook wel hoor. Het is niet dat ik hem nooit gebruik, maar niet heel vaak meer. Voordeel is dat je ook meer kan maken als je beide hebt. Die bakjes kosten geen klap, dus ik kan nu 15 bollen deeg maken als het moet.

Goeie van de baguettes, moet ik ook gauw weer eens maken

  • schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:23
Ik ben net van bakjes overgestapt naar een krat: ik doe de lange rijs in de koelkast tegenwoordig in bulk, en bol pas nadien op, dus ik moet de bakjes of krat niet meer in de koelkast plaatsen. Uiteraard wel de grote kom met alle deeg, dat is een ander probleem :)

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
schoene schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:13:
Ik ben net van bakjes overgestapt naar een krat: ik doe de lange rijs in de koelkast tegenwoordig in bulk, en bol pas nadien op, dus ik moet de bakjes of krat niet meer in de koelkast plaatsen. Uiteraard wel de grote kom met alle deeg, dat is een ander probleem :)
Hoe lang laat je het nog rijzen na het opbollen?

  • CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
schoene schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:13:
Ik ben net van bakjes overgestapt naar een krat: ik doe de lange rijs in de koelkast tegenwoordig in bulk, en bol pas nadien op, dus ik moet de bakjes of krat niet meer in de koelkast plaatsen. Uiteraard wel de grote kom met alle deeg, dat is een ander probleem :)
Waarom ben je overgestapt? Ik ben net serieus begonnen met pizza bakken en twijfel of ik beter de bekende bakjes of een krat in huis kan halen.

  • Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-06 14:09

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
CyberEspresso schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Waarom ben je overgestapt? Ik ben net serieus begonnen met pizza bakken en twijfel of ik beter de bekende bakjes of een krat in huis kan halen.
Ik heb dit soort bakken;
https://www.novitalia.nl/...0x40x10cm-fix/category/2/

Maar het is maar net wat je fijn vind, ik vind het lekker dat de zijkanten niet aan de bak vast gaan plakken en het mooie bolletjes blijven:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
CyberEspresso schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Waarom ben je overgestapt? Ik ben net serieus begonnen met pizza bakken en twijfel of ik beter de bekende bakjes of een krat in huis kan halen.
losse bakjes: makkelijker in de koelkast te plaatsen, nadeel bollen blijven soms flink plakken in de bakjes en komen er rommelig uit.

Krat, neemt altijd evenveel ruimte in in de koelkast of er nu 1,3 of 6 bollen in zitten. Bollen kun je er heel makkelijk uit scheppen worden soms wat vierkant maar kun je simpel rond vormen.

Om in te vriezen maakt het niet uit. bollen na het opbollen op een dienblad in de vriezer leggen tot ze bevroren zijn. daarna eruit halen en in ziplock of vacuumzak in de vriezer. dan blijven ze mooi rond.

Zelf ben ik begonnen met bakjes maar nu ik een krat heb gebruik ik die liever. Maak elke keer 6 pizza's klaar zodat ik ze kan invriezen voor als we geen tijd of zin hebben om te maken.

  • schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:23
418O2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Hoe lang laat je het nog rijzen na het opbollen?
ik reken na het opbollen nog een 5 a 6 uur rijzen op kamertemperatuur

  • schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:23
CyberEspresso schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Waarom ben je overgestapt? Ik ben net serieus begonnen met pizza bakken en twijfel of ik beter de bekende bakjes of een krat in huis kan halen.
Omdat ik overgestapt ben naar bulkrijs in de koelkast, vond ik het gebruik van de bakjes ongemakkelijk. Het is allemaal wat stroever in gebruik.Ook het reinigen nadien vraagt meer werk dan 1 grote bak

  • Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:19
3dmazter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Om in te vriezen maakt het niet uit. bollen na het opbollen op een dienblad in de vriezer leggen tot ze bevroren zijn. daarna eruit halen en in ziplock of vacuumzak in de vriezer. dan blijven ze mooi rond.
_/-\o_ Dit is wel echt een mega tip! heb nu altijd last van uitgezakte bolletjes omdat ik ze meteen vanuit de deegkrat in een ziplock zakje doe. Krijg je meer pannenkoeken dan bolletjes eruit ;)

Ik gebruik zelf ook een mengkom afgesloten met deksel om bulkrijs in de koelkast te doen. Eerst de poolish en daarna het hoofddeeg in dezelfde kom.

Daarna haal ik het uit de koelkast en bol ik op, laat verder rijzen op kamer temperatuur in deegkrat(ten). Zodat ik inderdaad ook niet te veel hoef te her-organiseren in de koelkast.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Fragger123 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:23:
[...]

_/-\o_ Dit is wel echt een mega tip! heb nu altijd last van uitgezakte bolletjes omdat ik ze meteen vanuit de deegkrat in een ziplock zakje doe. Krijg je meer pannenkoeken dan bolletjes eruit ;)

Ik gebruik zelf ook een mengkom afgesloten met deksel om bulkrijs in de koelkast te doen. Eerst de poolish en daarna het hoofddeeg in dezelfde kom.

Daarna haal ik het uit de koelkast en bol ik op, laat verder rijzen op kamer temperatuur in deegkrat(ten). Zodat ik inderdaad ook niet te veel hoef te her-organiseren in de koelkast.
Ja vond het zelf ook een top idee. Niet zelf bedacht hoor maar ja het youtube algoritme geeft constand pizza filmpjes en zo leer je nog eens wat :)

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
3dmazter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Ja vond het zelf ook een top idee. Niet zelf bedacht hoor maar ja het youtube algoritme geeft constand pizza filmpjes en zo leer je nog eens wat :)
heb je dat alsnog niet als ze ontdooien?

Ik gooi de bakjes en deksels gewoon in de vaatwasser. Dat is met een bak wat lastig

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
418O2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:23:
[...]

heb je dat alsnog niet als ze ontdooien?

Ik gooi de bakjes en deksels gewoon in de vaatwasser. Dat is met een bak wat lastig
invriezen doe je voor de rijs. dus kneden/opbollen/invriezen. Ondooien/rijs/pizza maken.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
3dmazter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:33:
[...]

invriezen doe je voor de rijs. dus kneden/opbollen/invriezen. Ondooien/rijs/pizza maken.
Ik doe het vaak na de rijs met wat over is. Maar dat kan inderdaad ook

  • PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 08:27
Al heel wat jaren bak ik (in periodes) pizza's. Ooit begonnen in een gewone oven (veel te krokant), toen overgestapt op een G3 Ferrari (bodem wel ok, maar bovenkant niet), daarna een pizzasteen in de gewone oven (alweer een stuk beter) en vervolgens een Ooni Karu (die nu Karu 12 heet) aangeschaft.

En die laatste heb ik nog steeds. Bij tijd en wijlen komen er best goede pizzas uit, maar of een consistenter resultaat te krijgen heb ik de gas burner erbij gekocht. De laatste weken weer druk aan het bakken met wat hieronder staat het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGpejPQEcwun4DZv0H2fBpyLliI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkqDkzsMNUxmVc5EW4FcDFBZ.jpg?f=fotoalbum_largeIk heb hier het recept van Vito Iacopelli gebruikt met een poolish:

Poolish:
100 gr bloem
100 gr water
2 gr gist
2 gr honing

24 uur rijzen in de koelkast. Vervolgens toevoegen:

60 gr bloem
4 gr water (oorspronkelijk 10 gr, maar vind 65% hydratatie net wat fijner werken)
5 gr zout

Nog 1 a 2 uur rijzen bij kamertemp en bakken maar.

Een paar vragen:

- Is een deegbol van 280 gr goed voor een pizza van 30 cm? Of gebruiken jullie wellicht minder?
- Ik heb eigenlijk altijd Le 5 Stagioni Pizza Napoletana Rossa gebruikt. Maar de rand zou nog iets luchtiger mogen. Welke bloem preferen jullie? Ik zie Caputo Pizzzeria en Caputo Nuvola voorbij komen.
- Ik gebruik maismeel om de pizza niet aan de schep te laten plekken. Heb ook wel griesmeel gebruikt. Werkt ook. Maar zie vaak semolina in video's. Kan je daarvoor gewoon die van DeCecco van de AH gebruiken?

Deze pizza is ongeveer 30 cm. Dat is ook wat maximaal in de Ooni Karu 12 gaat. Lastig aan de Karu vind ik dat de brander aan de achterkant zit en je dus niet kan zien wat er gebeurd. Ben dus aan het kijken naar een andere oven. Bijvoorbeeld de Gozney Arc.

[ Voor 8% gewijzigd door PluueeR op 20-06-2026 11:13 ]


  • PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

PluueeR schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:13:
Al heel wat jaren bak ik (in periodes) pizza's. Ooit begonnen in een gewone oven (veel te krokant), toen overgestapt op een G3 Ferrari (bodem wel ok, maar bovenkant niet), daarna een pizzasteen in de gewone oven (alweer een stuk beter) en vervolgens een Ooni Karu (die nu Karu 12 heet) aangeschaft.

En die laatste heb ik nog steeds. Bij tijd en wijlen komen er best goede pizzas uit, maar of een consistenter resultaat te krijgen heb ik de gas burner erbij gekocht. De laatste weken weer druk aan het bakken met wat hieronder staat het resultaat:

[Afbeelding]Ik heb hier het recept van Vito Iacopelli gebruikt met een poolish:

Poolish:
100 gr bloem
100 gr water
2 gr gist
2 gr honing

24 uur rijzen in de koelkast. Vervolgens toevoegen:

60 gr bloem
4 gr water (oorspronkelijk 10 gr, maar vind 65% hydratatie net wat fijner werken)
5 gr zout

Nog 1 a 2 uur rijzen bij kamertemp en bakken maar.

Een paar vragen:

- Is een deegbol van 280 gr goed voor een pizza van 30 cm? Of gebruiken jullie wellicht minder?
- Ik heb eigenlijk altijd Le 5 Stagioni Pizza Napoletana Rossa gebruikt. Maar de rand zou nog iets luchtiger mogen. Welke bloem preferen jullie? Ik zie Caputo Pizzzeria en Caputo Nuvola voorbij komen.
- Ik gebruik maismeel om de pizza niet aan de schep te laten plekken. Heb ook wel griesmeel gebruikt. Werkt ook. Maar zie vaak semolina in video's. Kan je daarvoor gewoon die van DeCecco van de AH gebruiken?

Deze pizza is ongeveer 30 cm. Dat is ook wat maximaal in de Ooni Karu 12 gaat. Lastig aan de Karu vind ik dat de brander aan de achterkant zit en je dus niet kan zien wat er gebeurd. Ben dus aan het kijken naar een andere oven. Bijvoorbeeld de Gozney Arc.
Deegbol: ja, 260 kan ook prima.

Meel: Caputo

Semolina: ieder merk kan, ik gebruik die van Caputo.

Hier ook Karu12 na oven en Ferrari. Bak altijd nog met hout/houtskool. Wel later grotere vuurbak gekocht, scheel hoop gepriegel en veel bijvullen. Geen reden over te gaan naar gas.

  • dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Misschien iemand hier die een goede suggestie heeft. Binnenkort houd oudste dochter een (pizza)feestje, nu is een van de vriendinnen vegetarisch, kaas is op zich geen probleem maar dierlijkstremsel wel. Normaal gebruik ik Grana Padano voor de topping, maar deze wordt gemaakt met stremsel, dus dat wordt hem niet.

Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?

If you didn't win today, you can always win tomorrow


  • Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-06 13:51
dizzytal schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:47:
Misschien iemand hier die een goede suggestie heeft. Binnenkort houd oudste dochter een (pizza)feestje, nu is een van de vriendinnen vegetarisch, kaas is op zich geen probleem maar dierlijkstremsel wel. Normaal gebruik ik Grana Padano voor de topping, maar deze wordt gemaakt met stremsel, dus dat wordt hem niet.

Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?
Geen grana padano erop doen? Gewoon pizza met mozzarella. Je hebt mozzarella gemaakt met microbieel stremsel. Staat normaal wel ergens op de verpakking.

Of... niets van zeggen en gewoon maken. Het is niet dat ze er allergisch voor is :+

  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als ze vegetarisch is kan ze gewoon op de pizza.

Maar als ze vegetariër is dan kan ze gewoon kaas eten want vegetariers eten geen dieren, maar wel dierlijke producten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:18:
Als ze vegetarisch is kan ze gewoon op de pizza.

Maar als ze vegetariër is dan kan ze gewoon kaas eten want vegetariers eten geen dieren, maar wel dierlijke producten.
https://onzetaal.nl/taalloket/vegetarisch-zijn-vegetari
Die strijd is al verloren

  • Ltfx
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06 12:11
dizzytal schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:47:
Misschien iemand hier die een goede suggestie heeft. Binnenkort houd oudste dochter een (pizza)feestje, nu is een van de vriendinnen vegetarisch, kaas is op zich geen probleem maar dierlijkstremsel wel. Normaal gebruik ik Grana Padano voor de topping, maar deze wordt gemaakt met stremsel, dus dat wordt hem niet.

Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?
Het is geen kaas, maar de Lidl verkoopt plantaardige rasp. Die bevalt hier erg goed als vervanger, zeker als extra topping.

https://veganwiki.nl/product/way-to-go-plantaardige-rasp-parmesan-style/

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De strijd is pas verloren wanneer je hem opgeeft. Ik ben al blij als tegenwoordig meer dan twee lettergrepen in een woord gebruikt worden. Al dat vega of zelfs dat 'veggie', brr. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Toffeltje
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:24
CyBeR schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:18:
Als ze vegetarisch is kan ze gewoon op de pizza.

Maar als ze vegetariër is dan kan ze gewoon kaas eten want vegetariers eten geen dieren, maar wel dierlijke producten.
Vegetariërs eten dierlijke producten waar geen dieren voor gedood zijn, het stremsel voor veel kaas wordt gewonnen uit dode dieren, dus zijn er vegetariërs die dat niet eten.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De semantische discussie is leuk, maar als @dizzytal aangeeft dat er geen echte kaas op de pizza moet dan zal dat wel kloppen toch? Hij is immers degene die de gasten krijgt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Weswyp schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:10:
[...]
Of... niets van zeggen en gewoon maken. Het is niet dat ze er allergisch voor is :+
Serieus? (ondanks de Emoji) Beetje respect voor de wensen van je gasten, dat is toch niet zo veel gevraagd?

En verder… als er nog iemand wel ervaring of een tip heeft, graag. Maar aan t gros van de reacties heb ik helaas weinig… Volgens mij was mijn vraag duidelijk: iemand een tip voor een vervanger van grana padano zonder dierlijk stremsel.. Of t meisje nu vega, vegan, veganistisch, vegetariër of whatever is WTF…

[ Voor 34% gewijzigd door dizzytal op 21-06-2026 18:04 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow


  • Toffeltje
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:24
Bij de AH staat altijd wel duidelijk aangegeven of kaas vegetarisch is, deze bijvoorbeeld.

  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:20
dizzytal schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:53:
[...]

Serieus? (ondanks de Emoji) Beetje respect voor de wensen van je gasten, dat is toch niet zo veel gevraagd?

En verder… als er nog iemand wel ervaring of een tip heeft, graag. Maar aan t gros van de reacties heb ik helaas weinig… Volgens mij was mijn vraag duidelijk: iemand een tip voor een vervanger van grana padano zonder dierlijk stremsel.. Of t meisje nu vega, vegan, veganistisch, vegetariër of whatever is WTF…
Beetje overdreven reactie op een geintje. Bovendien heeft hij toch ook een tip gegeven? Genoeg kaas op de markt zonder dierlijk stremsel.

  • Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-06 13:51
MennoE schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Beetje overdreven reactie op een geintje. Bovendien heeft hij toch ook een tip gegeven? Genoeg kaas op de markt zonder dierlijk stremsel.
Klopt. En eerlijk gezegd, als een persoon eigen wensen heeft, vraag ik aan die persoon om het zelf mee te nemen. Scheelt mij de zoektocht naar alternatieven. Die personen zijn daar naar alle waarschijnlijkheid beter in. Denk dat je je vraag dus beter richt aan je vegetarische gasten.

  • Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De hanos heeft een okaye "mozzamix" en "pizzamix". Goedkope "kaas" die mooi smelt en bruineert, zonder veel vocht los te laten. En omdat het palmvet en dergelijke bevat ook nog vegetarisch.

  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06
ik vind dat @dizzytal met een legitieme vraag komt. Voor de wensen van gasten dien je respect te hebben, los van wat je er zelf van vind, en ze "voor de gek houden" door het gewoon niet te zeggen hoort daar gewoon niet bij. Dus ik snap zijn reactie heel goed. En ook al heb ik geen antwoord voor hem vind ik het heel netjes dat hij zijn best doet om het voor zijn gasten zo goed mogelijk en naar eer en geweten te doen!

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:20
Himalaya schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
ik vind dat @dizzytal met een legitieme vraag komt. Voor de wensen van gasten dien je respect te hebben, los van wat je er zelf van vind, en ze "voor de gek houden" door het gewoon niet te zeggen hoort daar gewoon niet bij. Dus ik snap zijn reactie heel goed. En ook al heb ik geen antwoord voor hem vind ik het heel netjes dat hij zijn best doet om het voor zijn gasten zo goed mogelijk en naar eer en geweten te doen!
Iedereen hier vindt dat hij met een legitieme vraag komt.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@dizzytal je vraag heeft me wel geïntrigeerd omdat Italiaanse kazen vrij traditioneel zijn dus zelden veganistisch maar ook moeilijk te vervangen qua smaak.
Ik las wil onder een 'this is not parmesan' welke vrij goed was maar geen idee waar je dat nu zou kunnen kopen. Winkels als Ekoplaza hebben wel degelijk assortiment maar niet deze.

Ga ik echter zoeken waar ze het van maken dan is het lijstje ingrediënten vrij simpel en vond ik zelfs een recept. :P

https://dekeukenboef.wordpress.com/2018/08/23/vegan-pecorinokaas-maken/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:20
Gonadan schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:50:
@dizzytal je vraag heeft me wel geïntrigeerd omdat Italiaanse kazen vrij traditioneel zijn dus zelden veganistisch maar ook moeilijk te vervangen qua smaak.
Ik las wil onder een 'this is not parmesan' welke vrij goed was maar geen idee waar je dat nu zou kunnen kopen. Winkels als Ekoplaza hebben wel degelijk assortiment maar niet deze.

Ga ik echter zoeken waar ze het van maken dan is het lijstje ingrediënten vrij simpel en vond ik zelfs een recept. :P

https://dekeukenboef.wordpress.com/2018/08/23/vegan-pecorinokaas-maken/
Deze veganistische kaas heb ik weleens gegeten. Smaakt best geinig; maar verre van echte kaas. Overigens zoekt @dizzytal geen veganistische kaas. Hij zoekt gewone kaas gemaakt zonder stremsel. En daar is er best veel van.

  • Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Himalaya schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
ik vind dat @dizzytal met een legitieme vraag komt. Voor de wensen van gasten dien je respect te hebben, los van wat je er zelf van vind, en ze "voor de gek houden" door het gewoon niet te zeggen hoort daar gewoon niet bij. Dus ik snap zijn reactie heel goed. En ook al heb ik geen antwoord voor hem vind ik het heel netjes dat hij zijn best doet om het voor zijn gasten zo goed mogelijk en naar eer en geweten te doen!
Eens. Als gasten het te bont maken met eisen of dingen waar ik niet achter kan staan horen ze dat, anders krijgen ze wat ze willen. De biefstuk die iemand op 88c wilde, en cherry-coke in single malt Islay's zijn dus dingen die ik weiger.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MennoE schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:37:
[...]

Deze veganistische kaas heb ik weleens gegeten. Smaakt best geinig; maar verre van echte kaas. Overigens zoekt @dizzytal geen veganistische kaas. Hij zoekt gewone kaas gemaakt zonder stremsel. En daar is er best veel van.
Hij zoekt specifiek pecorino zonder stremsel, dat is wat anders dan 'gewone kaas', wat kan jij aanbevelen wat het benadert?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:20
Gonadan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Hij zoekt specifiek pecorino zonder stremsel, dat is wat anders dan 'gewone kaas', wat kan jij aanbevelen wat het benadert?
“Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?”

Kaas dus zonder stremsel, niet specifiek pecorino. Daar zijn er genoeg van. Overigens las ik dat de verhouding stremsel / melk doorgaans tussen de 1:15.000 - 1: 60.000 is. Best interessant.

Ik heb er zelf geen ervaring met deze kazen dus zou niet weten welke. Ik zou denk ik zonder kaas bakken en daarna een goede vegetarische burrata gebruiken. Dat vind ik persoonlijk ook lekkerder.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MennoE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:03:
[...]

“Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?”

Kaas dus zonder stremsel, niet specifiek pecorino. Daar zijn er genoeg van. Overigens las ik dat de verhouding stremsel / melk doorgaans tussen de 1:15.000 - 1: 60.000 is. Best interessant.

Ik heb er zelf geen ervaring met deze kazen dus zou niet weten welke. Ik zou denk ik zonder kaas bakken en daarna een goede vegetarische burrata gebruiken. Dat vind ik persoonlijk ook lekkerder.
Je kunt dat interpreteren als willekeurig welke kaas inderdaad, maar aangezien hij grana padano (en niet pecorino lees ik nu terug :+ ) gebruikt zit je toch wel in een bepaalde hoek. Denk dat je toch snel in de hoek van edelgistvlokken met wat extra uit komt.

Je hebt ook die Parrano Strooikaas (Nederlands product) wat zo weinig op kaas lijkt dat het mij nu verbaast dat er daadwerkelijk kaas in zit. :D

En klopt inderdaad, er zit maar heel weinig stremsel in. Het is in feite niet meer dan een hulpstof om de boel te laten klonteren, anders kan je de wrongel er niet uit scheppen.
Je vraagt je toch af hoe hoe men ooit zoiets bedacht heeft. Ik vond de theorie van wikipedia (ja ik werd nieuwsgierig) ook wel lollig:
Een theorie met betrekking tot de ontdekking van het productieproces van kaas is dat het zo'n zesduizend jaar geleden bij toeval is ontdekt door nomaden. Melk werd vaak bewaard in varkens- of rundermagen en als deze werden meegenomen, werd de melk voortdurend heen en weer geschud. Tijdens zo'n tocht kunnen de enzymen die van nature in de kalvermaag (de maagwand) zitten de zure melk veranderen in een vast (kaas) en vloeibaar (wei) gedeelte.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Weswyp schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Klopt. En eerlijk gezegd, als een persoon eigen wensen heeft, vraag ik aan die persoon om het zelf mee te nemen. Scheelt mij de zoektocht naar alternatieven. Die personen zijn daar naar alle waarschijnlijkheid beter in. Denk dat je je vraag dus beter richt aan je vegetarische gasten.
Dat zou kunnen, maar gezien de leeftijd van de gasten en ik eigenlijk had verwacht dat hier in de community wel wat meer ervaring zou zitten met lekkere/goede (ja, smaken verschillen i.d.d.) alternatieven.. dacht ik laat ik hier maar weer eens wat posten/vragen..
Boudewijn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:51:
[...]

Eens. Als gasten het te bont maken met eisen of dingen waar ik niet achter kan staan horen ze dat, anders krijgen ze wat ze willen.
Nou dat. Dit leek me niet echt een heel groot probleem. Zoals ik zei; ik had verwacht dat er wel wat ervaringsdeskundigen zijn.
Gonadan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Hij zoekt specifiek pecorino zonder stremsel, dat is wat anders dan 'gewone kaas', wat kan jij aanbevelen wat het benadert?
Er zijn i.d.d. genoeg 'Nederlandse' kazen, maar ik zoek eigenlijk iets wat zo dicht mogelijk hier bij (grana padano) in de buurt komt. Hoeft niet perse veganistisch te zijn, 'echte kaas' zonder stremsel is schijnbaar gewoon OK (en laten we daar nu niet over discusseren, daar is vast een ander topic voor)

Ik ga wel eens naar de lokale kaasboer wellicht dat die een advies heeft, anders is het gewoon naar de AH en op de goede gok iets proberen. Wellicht dat ik zelf maar eens even wat probeer, zal vermoed ik zo niet de laatste keer zijn dat ik hier 'tegen aan loop'

If you didn't win today, you can always win tomorrow


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
dizzytal schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:21:
Er zijn i.d.d. genoeg 'Nederlandse' kazen, maar ik zoek eigenlijk iets wat zo dicht mogelijk hier bij (grana padano) in de buurt komt. Hoeft niet perse veganistisch te zijn, 'echte kaas' zonder stremsel is schijnbaar gewoon OK (en laten we daar nu niet over discusseren, daar is vast een ander topic voor)

Ik ga wel eens naar de lokale kaasboer wellicht dat die een advies heeft, anders is het gewoon naar de AH en op de goede gok iets proberen. Wellicht dat ik zelf maar eens even wat probeer, zal vermoed ik zo niet de laatste keer zijn dat ik hier 'tegen aan loop'
Zelf kijk ik in de veganistische hoe omdat je daar meestal meer kan vinden. Wanneer mensen geen dierlijke producten in de kaas willen slaan ze vaak de stap vegetarisch over omdat kalveren nu eenmaal toch al restproduct van die industrie zijn, dus dat stremsel heb je dan toch al over. Niet om een discussie te starten maar ter info. :)
En ik denk dat je daarmee ook makkelijker in de juiste hoek qua smaak kunt gaan zitten, maar ik heb het zelf nooit op pizza geprobeerd.
Bij de Italianen ga je het in ieder geval niet vinden, die zijn nogal rigide met hun traditionele kazen. Dierlijk stremsel is verplicht en vaak ook nog heel specifiek een diersoort in lijn met de melk.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:20
Pecorino zonder dierlijk stremsel bestaat kennelijk wel. Alleen duur en lange levertijd

Link

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MennoE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:27:
Pecorino zonder dierlijk stremsel bestaat kennelijk wel. Alleen duur en lange levertijd

Link
Mja, maar die gaat dus de D.O.P. classificatie nooit krijgen, is het dan nog pecorino? Wel benieuwd wat die qua smaak zou doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voor de liefhebber is de Ooni Koda 2 Pro nu voor €599 te krijgen bij Welkoop: https://www.welkoop.nl/ooni-koda-2-pro-gas-pizzaoven-2-branders_1431416 . Volgens mij wel een nette prijs.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:35:
Voor de liefhebber is de Ooni Koda 2 Pro nu voor €599 te krijgen bij Welkoop: https://www.welkoop.nl/ooni-koda-2-pro-gas-pizzaoven-2-branders_1431416 . Volgens mij wel een nette prijs.
Ik ga de oven proberen. Ik vind de prijzen voor Ooni tafels en hoezen wel erg hoog. Ik ga maar eens op zoek naar een waardig alternatief.

  • fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:45

fxs81

Julianadorp

dizzytal schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:47:
Misschien iemand hier die een goede suggestie heeft. Binnenkort houd oudste dochter een (pizza)feestje, nu is een van de vriendinnen vegetarisch, kaas is op zich geen probleem maar dierlijkstremsel wel. Normaal gebruik ik Grana Padano voor de topping, maar deze wordt gemaakt met stremsel, dus dat wordt hem niet.

Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?
Bijna alle geraspte kaas van de appie zelf heeft een V en is gemaakt zonder dierlijk stremsel. Dan heb je goudse kaas, ook lekker als topping.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
TwArbo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Ik ga de oven proberen. Ik vind de prijzen voor Ooni tafels en hoezen wel erg hoog. Ik ga maar eens op zoek naar een waardig alternatief.
Rvs serveerkarren heb je voor minder en dan heb je meer praktische ruimte. En er is een imitatie van die tafel die je noemt voor de helft

  • JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 13:07
Sander0105 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:59:
Morgen heb ik een kinderfeestje waar pizza gegeten wordt dus ik mag aan de bak. Totaal iets van 10 pizza's. Alleen nu zit ik nog een beetje met planning, vanavond het deeg voorbereiden, morgen laatste rijs.

Deeg vormen zal ik zelf moeten doen, denk niet dat dat heel goed gaat komen en idealiter gaan de kids zelf beleggen maar hoe dit te doen? Want op het moment dat de saus er op gaat wil je wel snel de pizza de oven in hebben. Ik bak op een Gozney arc XL, dus dat gaat wel redelijk snel maar dan nog voorzie ik wat uitdaging om het allemaal een beetje snel voor elkaar te krijgen.

Nu had ik als idee om misschien het deeg van te voren al te vormen en dan even kort af te bakken (15-30sec) zodat het in ieder geval droog is, daarna naar de kids om te beleggen en dan nog 60-90sec terug (afhankelijk van de topping). Ik heb alleen geen idee wat de impact is van het bakken in 2 fasen? Heeft iemand dat eerder gedaan? of nog andere tips?

Ik ga voor een 62% hydratatie dus zou redelijk makkelijk te verwerken moeten zijn.
Je bodems voorbakken en af laten koelen, dan kunnen de kinderen hem zelf beleggen en hoef je hem maar een minuutje of 2 af te bakken.

  • EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:37
TwArbo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Ik ga de oven proberen. Ik vind de prijzen voor Ooni tafels en hoezen wel erg hoog. Ik ga maar eens op zoek naar een waardig alternatief.
Ik heb de koda 2 pro op een Ikea Grillskar staan. Past net..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.