Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

En hoe krijg je dat door met de hand te kneden ?
Door meermaals fold and stretch toe te passen. Op een bepaalde manier de bodem vormen heeft ook invloed op de luchtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:22:
Vanavond aan de slag met deze poolish van de Dough app . Morgen afmaken en in avond bakken . Iemand ervaring mee?

[Afbeelding]
Als de Poolish overnight op kamertemperatuur moet ontwikkelen is de gistpercentage veel te hoog, honing/ suiker is ook overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:19
Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Als de Poolish overnight op kamertemperatuur moet ontwikkelen is de gistpercentage veel te hoog, honing/ suiker is ook overbodig.
Nee, 18 uur overnight in de koelkast . Het gaat om dry instant gist.
Rond 12.00 middag andere ingrediënten toevoegen.

Dit is het recept:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWyCWhcJB1uJRlU8KNcOTxLit-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06jzQDXOPpBq1sTvJWBuKpiY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 09-08-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33
greatgonzo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:03:
Ook maar eens geprobeerd om richting de 65% hydratatie te gaan, gemengd met de deeghaken en geprobeerd te kneden met de hand.. maar ondanks 10-15 minuten kneden blijft er veel aan mijn handen plakken.

Is hier een truuk voor?
Ook zie ik bij die bakwedstrijden op tv iedereen kijken naar zo'n vliesje.. nou ik zie niets hoor
Geduld :).

Eerst maar de helft van het water bij je bloem doen en mengen met een lepel, vork of pannenlikker tot alles een beetje gemengd is. Dan je zout ofwel oplossen in het resterende water of zo erbij kappen. Je resterende water beetje bij beetje bij je deeg gieten en mengen. Voordat ik het deeg op mijn plaat leg om te kneden, laat ik het even rusten om het vocht goed te absorberen. Dan op je plaat of tafel kneden zoals je elk brooddeeg kneed. Het deeg naar buiten duwen en dan terug bovenop leggen. Als je merkt dat het vochtig blijft, maak je er een bol van en laat je het onder een kom rusten. Als het deeg wat steviger is dan kan pas ik de stretch and fold techniek toe. Dit doe ik zeker drie keer met telkens minstens 15 minuten pauze ertussen. Daarna heb ik een gladde deegbol die de kom in kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Nee, 18 uur overnight in de koelkast . Het gaat om dry instant gist.
Rond 12.00 middag andere ingrediënten toevoegen.

Dit is het recept:

[Afbeelding]
80% van het deeg voor maar 3 uurtjes laten rijzen/ ontwikkelen noem ik niet 'beter verteerbaar deeg'. Ook krijgt de Poolish in dit recept onvoldoende de gelegenheid om zich te ontwikkelen, en zouden de laatste twee uurtjes voor het bakken wel eens te hard kunnen gaan bij de huidige kamertemperaturen.

Als je graag een goed verteerbaar deegje wilt maken met Poolish zou ik het als onderstaand aanpakken;

Poolish

300 gram bloem
300 gram water
1 gram zout
1 gram instant gist

Zodra je dit leest maken en op de aanrecht laten staan totdat het minimaal 60% in volume is toegenomen, vervolgens in de koelkast laten rijpen.

Morgen ochtend haal je de Poolish rond 9u uit de koelkast en laat je het een uurtje rusten, rond 10u meng je het door onderstaande waardes, kleine 10 minuten kneden en weer een uurtje laten rusten. Deeg een paar keer omslaan (fold and stretch) en in bulk minimaal 4u laten rijzen. Opbollen en 60 tot 90 minuten laten rijzen.

652 bloem
338 water
18 gram zout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

80% van het deeg voor maar 3 uurtjes laten rijzen/ ontwikkelen noem ik niet 'beter verteerbaar deeg'. Ook krijgt de Poolish in dit recept onvoldoende de gelegenheid om zich te ontwikkelen, en zouden de laatste twee uurtjes voor het bakken wel eens te hard kunnen gaan bij de huidige kamertemperaturen.

Als je graag een goed verteerbaar deegje wilt maken met Poolish zou ik het als onderstaand aanpakken;

Poolish

300 gram bloem
300 gram water
1 gram zout
1 gram instant gist

Zodra je dit leest maken en op de aanrecht laten staan totdat het minimaal 60% in volume is toegenomen, vervolgens in de koelkast laten rijpen.

Morgen ochtend haal je de Poolish rond 9u uit de koelkast en laat je het een uurtje rusten, rond 10u meng je het door onderstaande waardes, kleine 10 minuten kneden en weer een uurtje laten rusten. Deeg een paar keer omslaan (fold and stretch) en in bulk minimaal 4u laten rijzen. Opbollen en 60 tot 90 minuten laten rijzen.

652 bloem
338 water
18 gram zout
Thanks . Ga zo met de poolish aan de slag .
Vraag me wel af waarom die app dan zo mis is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:17:
[...]

Thanks . Ga zo met de poolish aan de slag .
Vraag me wel af waarom die app dan zo mis is ?
Geen idee, ik heb het niet zo op die apps evenals AI.

Zoals gezegd is de basisregel dat je de Poolish eerst een aantal uur op kamertemperatuur moet wegzetten, wanneer je het na een paar minuten in de koelkast zet bij vier tot vijf graden Celsius zal het nooit goed ontwikkelen.

Dit is een goed voorbeeld om eerst jezelf te verdiepen in de materie door verschillende bronnen te checken, veel oefenen en zo kennis op te doen i.p.v. blindelings op de info in apps af te gaan ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

Zoals gezegd is de basisregel dat je de Poolish eerst een aantal uur op kamertemperatuur moet wegzetten, wanneer je het na een paar minuten in de koelkast zet bij vier tot vijf graden Celsius zal het nooit goed ontwikkelen.

Dit is een goed voorbeeld om eerst jezelf te verdiepen in de materie door verschillende bronnen te checken, veel oefenen en zo kennis op te doen i.p.v. blindelings op de info in apps af te gaan ;).
Ga je recept nu mixen ;)

Update: poolish staat op kamertemperatuur te rijzen

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 09-08-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

Eens , maar in veel apps gaan ze uit van 1 uur rijzen bij poolish en dan koelkast in .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Poolish

300 gram bloem
300 gram water
1 gram zout
1 gram instant gist

652 bloem
338 water
18 gram zout
Is 1 gram gist niet een beetje te weinig ? Lees overal 2 gram.
Of zoe je minder ivm het warme weer ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 17:42
MaStar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Is 1 gram gist niet een beetje te weinig ? Lees overal 2 gram.
Of zoe je minder ivm het warme weer ?
18 uur koelkast/6 uur er buiten of 42 uur koelkast/ 6 uur erbuiten is 1 gram gist vaak wel voldoende bij gebruik van 1 kg bloem 65% water. Zeker tijdens de warmere zomermaanden.

Althans dat is mijn ervaring :-)

bla di bla bla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
ChristianD schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

18 uur koelkast/6 uur er buiten of 42 uur koelkast/ 6 uur erbuiten is 1 gram gist vaak wel voldoende bij gebruik van 1 kg bloem 65% water. Zeker tijdens de warmere zomermaanden.

Althans dat is mijn ervaring :-)
Ik red 14 uur koelkast en dan 6 uur erbuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ook maar eens geprobeerd om richting de 65% hydratatie te gaan, gemengd met de deeghaken en geprobeerd te kneden met de hand.. maar ondanks 10-15 minuten kneden blijft er veel aan mijn handen plakken.

Is hier een truuk voor?
Ook zie ik bij die bakwedstrijden op tv iedereen kijken naar zo'n vliesje.. nou ik zie niets hoor
Dat vliesje trekken is een beetje een hardnekkige onzin test. Tijdens het kneden kun je niet fatsoenlijk een vliesje trekken, het deeg moet altijd even relaxen, en dan kun je vervolgens een vliesje trekken.

Maar het beste is een beetje vertrouwen te hebben in het kneden. Na een bepaalde tijd kneden is het gewoon goed genoeg.

Zelf kneed ik mijn deeg nog maar nauwelijks (2 min max.). Tijd doet de rest, en ook dan kun je een vliesje trekken na verloop van tijd (als je daar gelukkig van wordt).

Dat is meteen ook een antwoord op je eerste vraag. Met de hand kneden werkt eenvoudig als volgt:
Meng je ingrediënten met de achterkant van een pollepel (oid) en verkrijg een samenhangende massa. Dit hoeft geen strak deeg te zijn, maar alle droge stof moet gehydrateerd zijn.
Laat dit een half uurtje rusten (autolyse) en ga dan kneden. Het deeg zal nu al een stuk minder plakkerig zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door verkeerslicht op 09-08-2025 22:50 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Is hier een truuk voor?
Wat gebruik je voor bloem? Hoe hoger de hydratatie, hoe hoger de benodigde W waarde om het water op te nemen heb ik begrepen.

Toen ik begon met zelf deeg maken gebruikte ik gewone supermarkt bloem en bleef het ook aardig plakken met 65% hydratatie. Met Caputo Cuoco bloem (W waarde van 310/320) ging het ineens een hele hoop makkelijker.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Poolish

300 gram bloem
300 gram water
1 gram zout
1 gram instant gist

652 bloem
338 water
18 gram zout
De poolish tot nu toe, na zo’n 1 uur KT en 11 uur in de koelkast :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDgreDZp306Y7d298As3HhOsvq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tttqHRQ5AMAI0s5Ql3QK9zHj.jpg?f=fotoalbum_large

Wil het nog 4 uur laten reizen in de koelkast , daarna eruit halen om alles toe te voegen .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:06
^ waarom poolish in de koelkast? Bij KT is de gist actiever en gaat het proces een stuk sneller. In beginsel verhouding 100g bloem, 100g water en 0.2g gedroogde of 0.6g verse gist (geen zout, geen honing) net zolang op KT tot het volume is verdubbeld. Met huidige temp in de bijkeuken duurde dat bij mij eergisteren 6-8h. Dan verder verwerken in hoofddeeg en eventueel dat langer in de koelkast laten rijpen, niet de poolish.

EDIT@below: poolish in koelkast kan natuurlijk, maar voegt eigenlijk niets toe. De extra tijd die het kost kun je beter gebruiken voor het laten rijzen en/of rusten van het deeg zelf. Vito is een snelle entry in pizza maken, maar zeker niet zaligmakend. Poolish met een overdosis gist en honing als extra voeding voor die gist vervolgens lang in de koelkast zetten werkt elkaar tegen en is niet logisch. Als je KT constant kunt houden (bijkeuken, kelder) is active koeling niet echt nodig, maar kan wel handig zijn qua planning of voor extra rusttijd. Mits je bloem het aan kan natuurlijk.

Succes :)

[ Voor 41% gewijzigd door mtr33 op 10-08-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
mtr33 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:
^ waarom poolish in de koelkast? Bij KT is de gist actiever en gaat het proces een stuk sneller. In beginsel verhouding 100g bloem, 100g water en 0.2g gedroogde of 0.6g verse gist (geen zout, geen honing) net zolang op KT tot het volume is verdubbeld. Met huidige temp in de bijkeuken duurde dat bij mij eergisteren 6-8h. Dan verder verwerken in hoofddeeg en eventueel dat langer in de koelkast laten rijpen, niet de poolish.
Heb het ruim 1.5 uur op kamertemperaturen voor en na. In elke beschrijving lees ik ook dat poolish kan rijpen in de koelkast . Zie ook recept Vito.

Ga het straks samenvoegen met de andere deeg ingrediënten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
MaStar schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

De poolish tot nu toe, na zo’n 1 uur KT en 11 uur in de koelkast :

[...]

Wil het nog 4 uur laten reizen in de koelkast , daarna eruit halen om alles toe te voegen .
Poolish lijkt niet 60% in volume toegenomen te zijn. Volgens mij heb ik gisteren andere waardes c.q. tijdlijn geadviseerd. Het is me dan ook een raadsel waarom je om hulp vraagt en vervolgens toch de app volgt door o.a. de Poolish pas om 13u uit de koelkast te halen i.p.v mijn goed bedoelde advies :?.

Ik laat het hierbij. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
mtr33 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:

EDIT@below: poolish in koelkast kan natuurlijk, maar voegt eigenlijk niets toe. De extra tijd die het kost kun je beter gebruiken voor het laten rijzen en/of rusten van het deeg zelf. Vito is een snelle entry in pizza maken, maar zeker niet zaligmakend. Poolish met een overdosis gist en honing als extra voeding voor die gist vervolgens lang in de koelkast zetten werkt elkaar tegen en is niet logisch. Als je KT constant kunt houden (bijkeuken, kelder) is active koeling niet echt nodig, maar kan wel handig zijn qua planning of voor extra rusttijd. Mits je bloem het aan kan natuurlijk.

Succes :)
Thanks! Welk recept of bereiding raad jij aan voor het beste pizzadeeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Freshouttheoven schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Poolish lijkt niet 60% in volume toegenomen te zijn. Volgens mij heb ik gisteren andere waardes c.q. tijdlijn geadviseerd. Het is me dan ook een raadsel waarom je om hulp vraagt en vervolgens toch de app volgt door o.a. de Poolish pas om 13u uit de koelkast te halen i.p.v mijn goed bedoelde advies :?.

Ik kon pas om 20.30 beginnen.
Heb het er rond 11.00 uitgehaald overigens . Het is nog geen eens 13:00 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Freshouttheoven schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Komt al heel mooi in volume . Deeg veert al licht terug bij indrukken . En voelt luchtig . Ben heel benieuwd . Zometeen bulk omzetten in kleine bollen !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFrnvFFSdoZKD7MeKhl2cfwRbUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GLuTm5jiemTVldMUs9uXdqV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MaStar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zxQld9Akn5UuQD0n21LaQlPzjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8W1xgw1vaxQVFOLfOrDaKJww.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0tF1lKT745czTYqLHAtnf1G0iA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9SZa3s7jzpSoWMjXOpx4DIA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:19
Benieuwd hoeveel opmerkingen je hier gaat krijgen over die ingrediënten op je pizza... Da heurt nie!

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
hahaha. Ik vind die ananas nog tot daar aan toe maar dat blikkie ham/spam er op is voor mij echt een no-go. Kun je zoveel lekkers er op doen en dan kies je de meest industriele optie van vlees-imitatie :z

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor t eerst deeg gemaakt met Caputo (ipv AH La Tua Farina). Vrijdag gemaakt, drie dagen in de koelkast op 4 graden en gebakken in de Ooni Karu 12G:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTdNQzHosKI6j5YszTrmBWfDvUU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ip4WbiNhA6CC6PSB1qRLYydt.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54l-y13ngsvpL1cDQc_Vzxkb9sw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHsD4eMAshO165Eqk7uaKzpn.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77MjUrBp6IWMqXddkKnso9nMkA0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBEj5IFIeqVrrWQwJZzMzydE.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR2Y9_wFgjAFPZyDqt4ZJn52-_M=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlE62IeMq4Hs8xJlzLFTadGx.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxGpvcEs44bjb8cSHzLC1ej5Rhc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kggYKmneY8eI6K22snxpOw0.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3moH9gy-BO_zpzfjMtVQE9gpurk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yT7gdAghQZ01IAsE2g4sVjG.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLL3qXKN9FS_AXPXskrgC_QyFnA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jmu2lVpCwhCYg06lyOxI0ZAP.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a21uOQzugXx6LMRjddYzhMGa-9g=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBBHu9rt28IdXl8Lr5ceOa2Z.jpg?f=fotoalbum_small

Ik ben zeer tevreden over het resultaat, beste tot nu toe denk ik :)

[ Voor 44% gewijzigd door Cartman! op 11-08-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Laatst online: 18:19

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 19:32
T_V_H schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:12:
[...]

Ik gebruik ze ook soms voor de bollen en altijd voor bulkferment, het deksel staat meestal lichtjes bol en als je ze opent komt er idd lucht uit (kan ook niet anders als het deeg co2 creëert)

Net mijn recept met desem wat aangepast, de rijstijden liever. Vorige keer 52u cold ferment waardoor ik een vrij bleke pizza kreeg. Met zelfde recept nu 28u cold ferment en het resultaat is een betere en mooiere korst 👌🏻

52u cold ferment:

[Afbeelding]

28u cold ferment:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je dit receptje nog?
Wil ook is ner desem gaan experiment bij de pizza's.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik heb al een tijdje niets meer gepost hier, daarom nu weer een update.

Inmiddels ben ik eindelijk zo ver dat mijn pizza's steeds zijn zoals ik ze het lekkerst vind. Mijn voornaamste bevindingen:
- Na vele experimenten met poolish, biga en 72 uur rijstijden (voor welke varianten ik eindeloos YouTube filmpjes met werkwijzen heb gekeken), merk ik dat een rijstijd van 24 uur voldoende is voor een prachtige pizza. Qua smaak merk ik ook weinig verschil. Qua verteerbaarheid scheelt het misschien, maar dat merk ik niet echt.
- Ik gebruik nu meestal een combi van Cuoco (40%), Pizzeria (40%) en Integrale (20%). Dat geeft goede resultaten. Ik heb verschillende merken bloem geprobeerd, maar Caputo steekt er in mijn ervaring met kop en schouders bovenuit.
- Op warme dagen 0,1% gist en als het koud is maximaal 0,3%.
- Een voor mij heel belangrijke: Bij het kneden van het deeg stoppen wanneer het deeg 23 graden is. Vraag mij niet waarom, maar alle keren waar mijn deeg warmer was na het kneden (rond de 26 graden), was het eindresultaat niet goed. Het deeg voelde dan stug, veerde terug tijdens het stretchen en rees niet goed tijdens in de oven.
- Het deeg opbollen voordat het de koelkast in gaat vind ik beter werken dan een bulkrijs in de koelkast. Je kunt dan goed zien hoeveel het nog moet rijzen op de dag van het bakken en dus wanneer je het uit de koelkast moet halen. Ook vind ik het makkelijker dat je opbolt op dezelfde dag als het kneden, i.p.v. dat je dat nog in de ochtend moet doen.
- Voor het rijzen vind ik die ronde IKEA bakjes super werken. Ze zijn makkelijk stapelbaar, groot genoeg en passen makkelijk in de koelkast. Ik heb ook van die rechthoekige rijsbakken voor zes bollen, maar die sluiten niet altijd goed. Daarnaast vind ik het toch een gedoe dat de bollen aan elkaar gaan plakken. Ook merk ik dat er soms wat vocht in gaat staan, waardoor de laatste bol nattig is en niet goed kan worden gebakken.
- En het belangrijkste: Een goede pizzaoven scheelt de wereld. Eerst had ik een gasoven. Dat was leuk, maar wat een gedoe met steeds de gasvlam laag/hoog en het deurtje aan de voorkant open/dicht. Verder moet je de pizza steeds draaien. Ook krijgt de steen alleen warmte van de vlam en niet van onder, waardoor de temperatuur relatief lastig te beheersen is. Dat is natuurlijk ook een skill issue. Maar na jaren proberen met vaak drie jonge rondspringende kinderen, bleef dit mij niet goed afgaan. Daarna had ik de Unold Luigi. Leuk ding, maar ik moest m'n best doen om hem op 440/450 graden te krijgen en het zo te timen dat de gloeispiraal aanging op het moment dat ik de pizza erin deed. Het resultaat kon goed zijn, maar in de praktijk wisselde het toch bij meerdere pizza's achter elkaar bakken. De EffeUno daarentegen is fantastisch. Met de spiralen onder de steen en daarboven is de steen in no time op 450 graden. Elke pizza komt er perfect uit. Ze hebben een vrij grote Napolitaanse korst, maar met krokante stevige bodem die niet gaat hangen tijdens het eten. Precies wat ik lekker vind.

Het grappige is dat nu mijn pizza's eindelijk zijn zoals ik ze wil, ik een stuk minder vaak pizza bak. Ik vind pizza nog steeds heerlijk. Alleen ik denk dat ik met name vaak bakte omdat ik graag mijn proces wilde verbeteren, en niet zozeer omdat ik zoveel trek had in pizza.

Wat foto's van vanavond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_saRWwhQvl77zNxJ_qVGFQlwCRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aGmlNvk77QFYRC2SPKc20OM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYJ5illGZsDS5J7XPziXOtypfTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAGvFUyI0fmUecaM3wl31UbG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9i_s0W6PFe3IYuARpuBGB14y14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v55QSgHxq5oMqBfwC7BfPI9e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-c-E5PKnMhXqkKOaHYEn9rCwAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egOfYJ8om3HU2RIq6Y5Guj8j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpMKTk7Ub01y6GE2tX0C32Z-3WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfYkRWmkFzH7x63wXKO7rrvH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvk

bvk

Vandaag op mijn werk ook weer pizza gegeten met twee andere collega's, ik begin langzaamaan vorderingen te maken. Eentje met prosciutto crudo, eentje met Spinata Romana en voor mij met salami cacciatora:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYY6BpxDG_LKOJxILUOs30i2CnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IqFtxZEFCz2wr92HtPd0bZCg.png?f=fotoalbum_large

(Beetje haastig gestretched en belegd, op het moment dat we wilden eten was het ineens druk....)

Nadeel van de gebruikte oven is nog steeds de max temp van 250c, voordeel is dat ik gewoon 3 (of zelfs 6) pizza's tegelijk kan bakken op die grote stenen vloer.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
MennoE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:08:

Inmiddels ben ik eindelijk zo ver dat mijn pizza's steeds zijn zoals ik ze het lekkerst vind. Mijn voornaamste bevindingen:
- Na vele experimenten met poolish, biga en 72 uur rijstijden (voor welke varianten ik eindeloos YouTube filmpjes met werkwijzen heb gekeken), merk ik dat een rijstijd van 24 uur voldoende is voor een prachtige pizza. Qua smaak merk ik ook weinig verschil. Qua verteerbaarheid scheelt het misschien, maar dat merk ik niet echt.
- Ik gebruik nu meestal een combi van Cuoco (40%), Pizzeria (40%) en Integrale (20%). Dat geeft goede resultaten. Ik heb verschillende merken bloem geprobeerd, maar Caputo steekt er in mijn ervaring met kop en schouders bovenuit.
- Een voor mij heel belangrijke: Bij het kneden van het deeg stoppen wanneer het deeg 23 graden is. Vraag mij niet waarom, maar alle keren waar mijn deeg warmer was na het kneden (rond de 26 graden), was het eindresultaat niet goed. Het deeg voelde dan stug, veerde terug tijdens het stretchen en rees niet goed tijdens in de oven.
- Het deeg opbollen voordat het de koelkast in gaat vind ik beter werken dan een bulkrijs in de koelkast. Je kunt dan goed zien hoeveel het nog moet rijzen op de dag van het bakken en dus wanneer je het uit de koelkast moet halen. Ook vind ik het makkelijker dat je opbolt op dezelfde dag als het kneden, i.p.v. dat je dat nog in de ochtend moet doen.
- Voor het rijzen vind ik die ronde IKEA bakjes super werken. Ze zijn makkelijk stapelbaar, groot genoeg en passen makkelijk in de koelkast. Ik heb ook van die rechthoekige rijsbakken voor zes bollen, maar die sluiten niet altijd goed. Daarnaast vind ik het toch een gedoe dat de bollen aan elkaar gaan plakken. Ook merk ik dat er soms wat vocht in gaat staan, waardoor de laatste bol nattig is en niet goed kan worden gebakken.
- En het belangrijkste: Een goede pizzaoven scheelt de wereld. Eerst had ik een gasoven. Dat was leuk, maar wat een gedoe met steeds de gasvlam laag/hoog en het deurtje aan de voorkant open/dicht. Verder moet je de pizza steeds draaien. Ook krijgt de steen alleen warmte van de vlam en niet van onder, waardoor de temperatuur relatief lastig te beheersen is. Dat is natuurlijk ook een skill issue. Maar na jaren proberen met vaak drie jonge rondspringende kinderen, bleef dit mij niet goed afgaan. Daarna had ik de Unold Luigi. Leuk ding, maar ik moest m'n best doen om hem op 440/450 graden te krijgen en het zo te timen dat de gloeispiraal aanging op het moment dat ik de pizza erin deed. Het resultaat kon goed zijn, maar in de praktijk wisselde het toch bij meerdere pizza's achter elkaar bakken. De EffeUno daarentegen is fantastisch. Met de spiralen onder de steen en daarboven is de steen in no time op 450 graden. Elke pizza komt er perfect uit. Ze hebben een vrij grote Napolitaanse korst, maar met krokante stevige bodem die niet gaat hangen tijdens het eten. Precies wat ik lekker vind.

Het grappige is dat nu mijn pizza's eindelijk zijn zoals ik ze wil, ik een stuk minder vaak pizza bak. Ik vind pizza nog steeds heerlijk. Alleen ik denk dat ik met name vaak bakte omdat ik graag mijn proces wilde verbeteren, en niet zozeer omdat ik zoveel trek had in pizza.

Wat foto's van vanavond:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Zou je nog iets willen delen over je ingrediënten, m.b.t.
water, gist, zout. Welke verhouding gebruik je ?

En hoelang laat je het rijzen in de koelkast of in de kamer ?
Dus hoe ziet je tijdsplanning eruit in die 24 uur?

En hoeveel gram zijn je bollen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Nu online
MaStar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Ik mix water, bloem en gist in de spiraalmoeder en laat die eventjes draaien. Dan 20 minuten afgedekt met een natte doek. Vervolgens nog even kneden, waarbij de duur afhankelijk is van hoe warm het is. Hoe warmer het is, hoe korter ik kneed omdat het deeg anders te warm wordt. Daarna nog even laten rusten. Vervolgens een paar keer s&f en een opbollen. Als het 1,5 het volume heeft dan opbollen en in bakjes doen. Daarna de koelkast in. De volgende dag even kijken hoe ver het is gerezen en aan de hand daarvan bepalen wanneer het de koelkast uit moet. Ik vind het met name belangrijk dat het deeg goed is gerezen tegen de tijd dat ik ga bakken. Het bakje moet helemaal gevuld zijn met het gerezen deeg.

Ik gebruik altijd 63% water en 1,8% gist. Mijn bollen zijn 255 gram, waarbij ik uit ga van 5 gram verlies en de bollen dus weet op 250 gram. Overigens weeg ik ze niet meer bij het portioneren. Op gevoel gaat prima.

Qua ingrediënten zweer ik trouwens bij fior di latte. Heerlijke smaak en erg droog, waardoor m'n pizza's lekker krokant zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MennoE op 13-08-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MaStar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Thanks. En welke spiraalmixer gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 20:15
MennoE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:08:

Wat foto's van vanavond:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Poooh dat is wel confronterend, mijn bollen in diezelfde ikea bakjes zijn in basis wel nog steeds echt bollen. Inderdaad 1 of 1,5x verdubbeld in volume maar niet zo hoog tegen de bovenkant (230 gram, 58% water). Het is weleens gebeurd maar dan heb ik helemaal het gevoel dat het veeeeeel te ver doorgerezen is. Is dat dus niet zo? Ben ik op zoek naar zo’n rijzing, of is dat te simpel gesteld?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Nou, toch ff showen!
Poging 4 op 'my first pizza oven'.. (fat Tony)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhosKSTb4wp2bkNRkeS_HA5LTsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnfeISab081ctmfvWkbw2OZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Poging 1 was oké.. Poging 2 ga ik het niet over hebben, maar de buren belde nog net niet de brandweer :+ poging 3 was ook niet onaardig, en deze was eigenlijk best wel goed!

't grootste issue is het 'glijden' over het werkblad en op/van de schep. Ik denk dat ik de verkeerde semolina heb, want dat lijkt gewoon niet te werken.. :? Deze pizza heb ik met een klein beetje bloem zo pats opgeschept en de oven in geschoven, maar dat verbrand natuurlijk als een dolle. Semolina is uit de Poolse supermarkt hier gevist, geen idee verder van de specs, maar zal 't eens bestellen op een website waarvan zeker is dat het goed bruikbaar is (en dat ik de rest aan mijn kant moet zoeken) :Y

Daarnaast moet ik ook bekennen dat ik géén bakker ben, en eigenlijk een beetje loop te freewheelen met het maken van het deeg. Om daar wat sturing aan te geven heb ik vandaag even 2 bollen van van Lemmen gekocht, die ga ik van t weekend eens proberen. Dan heb ik in ieder geval een soort kloppend deegje waar ik dan mijn deeg een beetje naartoe kan werken.. Iets meer gevoel er bij zegmaar.

To be continued! oOo

• reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:32
Koekstra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:23:
Nou, toch ff showen!

[Afbeelding]

Poging 1 was oké.. Poging 2 ga ik het niet over hebben, maar de buren belde nog net niet de brandweer :+ poging 3 was ook niet onaardig, en deze was eigenlijk best wel goed!

't grootste issue is het 'glijden' over het werkblad en op/van de schep. Ik denk dat ik de verkeerde semolina heb, want dat lijkt gewoon niet te werken.. :? Deze pizza heb ik met een klein beetje bloem zo pats opgeschept en de oven in geschoven, maar dat verbrand natuurlijk als een dolle. Semolina is uit de Poolse supermarkt hier gevist, geen idee verder van de specs, maar zal 't eens bestellen op een website waarvan zeker is dat het goed bruikbaar is (en dat ik de rest aan mijn kant moet zoeken) :Y

Daarnaast moet ik ook bekennen dat ik géén bakker ben, en eigenlijk een beetje loop te freewheelen met het maken van het deeg. Om daar wat sturing aan te geven heb ik vandaag even 2 bollen van van Lemmen gekocht, die ga ik van t weekend eens proberen. Dan heb ik in ieder geval een soort kloppend deegje waar ik dan mijn deeg een beetje naartoe kan werken.. Iets meer gevoel er bij zegmaar.

To be continued! oOo
Hoort erbij en is allemaal trial and error! Je kunt overigens gewoon semolina van de appie halen van DeCecco. Die werkt keer dan prima hier.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:50
Koekstra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:23:
Nou, toch ff showen!

[Afbeelding]

To be continued! oOo
Belegd op de schep?

• Koekstra
  • Niet online
reAaa schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Hoort erbij en is allemaal trial and error! Je kunt overigens gewoon semolina van de appie halen van DeCecco. Die werkt keer dan prima hier.
Oh das een goeie, rij ik daar ff langs van de week!
Nee niet belegd op de schep. Gewoon op m'n werkblad.

• MennoE
  • Nu online
Mosselmaniac schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:41:
[...]

Poooh dat is wel confronterend, mijn bollen in diezelfde ikea bakjes zijn in basis wel nog steeds echt bollen. Inderdaad 1 of 1,5x verdubbeld in volume maar niet zo hoog tegen de bovenkant (230 gram, 58% water). Het is weleens gebeurd maar dan heb ik helemaal het gevoel dat het veeeeeel te ver doorgerezen is. Is dat dus niet zo? Ben ik op zoek naar zo’n rijzing, of is dat te simpel gesteld?
Dat weet ik niet precies. Als je pizza's uiteindelijk goed zijn, dan zijn je bollen ook goed. Het is ook afhankelijk van het soort pizza dat je maken wilt. Mijn zwager bakt meer Romeinse pizza's, en zijn bollen zijn ook vrij klein en niet zo luchtig. Prima pizza's, maar ik houd meer van luchtig. Overrezen is zo'n vol IKEA bakje iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:50
Koekstra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Oh das een goeie, rij ik daar ff langs van de week!

[...]

Nee niet belegd op de schep. Gewoon op m'n werkblad.
Mmmh, ik denk niet dat het merk semolina veel verschil maakt. Ik gebruik overigens ook die van AH ‘de Cecco” ook weleens. Daar Iedergeval geen hinder mee gehad. Wat in het begin weleens werkt is starten met een wat lagere hydratatie en naar mate je het onder de knie krijgt langzaam aan de hydratatie verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59
MennoE schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Ik mix water, bloem en gist in de spiraalmoeder en laat die eventjes draaien. Dan 20 minuten afgedekt met een natte doek. Vervolgens nog even kneden, waarbij de duur afhankelijk is van hoe warm het is. Hoe warmer het is, hoe korter ik kneed omdat het deeg anders te warm wordt. Daarna nog even laten rusten. Vervolgens een paar keer s&f en een opbollen. Als het 1,5 het volume heeft dan opbollen en in bakjes doen. Daarna de koelkast in. De volgende dag even kijken hoe ver het is gerezen en aan de hand daarvan bepalen wanneer het de koelkast uit moet. Ik vind het met name belangrijk dat het deeg goed is gerezen tegen de tijd dat ik ga bakken. Het bakje moet helemaal gevuld zijn met het gerezen deeg.

Ik gebruik altijd 63% water en 1,8% gist. Mijn bollen zijn 255 gram, waarbij ik uit ga van 5 gram verlies en de bollen dus weet op 250 gram. Overigens weeg ik ze niet meer bij het portioneren. Op gevoel gaat prima.

Qua ingrediënten zweer ik trouwens bij fior di latte. Heerlijke smaak en erg droog, waardoor m'n pizza's lekker krokant zijn.
Ik zou hier ook eens aan de slag mee willen, ik ben jaloers op die dikke korst :+ . Ik zie wel in je initiële post 0,1% (warm weer) en 0,3% (koud weer), terwijl je in je laatste post 1,8% gezet hebt. Ook nergens melding van zout, al is dat natuurlijk iets persoonlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:52
Ik ben helemaal vergeten foto’s te posten van afgelopen week de eerste keer in de Gozney treed Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhHNzRwXLgn7Jnf4yrRemn9EycI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DghtsKirwNfvEq4OPbHcz8VQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was poging 2 en 3 van nummer 1 ben ik vergeten een foto te maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IivGpJdT16GXVW2I9WSOsHGVEs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTZBcsf8v1xqwZBZVH1MeJOP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
  • Nu online
wittmann1982 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Ik zou hier ook eens aan de slag mee willen, ik ben jaloers op die dikke korst :+ . Ik zie wel in je initiële post 0,1% (warm weer) en 0,3% (koud weer), terwijl je in je laatste post 1,8% gezet hebt. Ook nergens melding van zout, al is dat natuurlijk iets persoonlijk.
Ah fout van mij. Ik bedoel 1,8% zout. En voor deze pizza had ik 0,1% gist gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

Ik heb sinds begin dit jaar een Le Feu Turtle 2.0 staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6HSTJSvlpRDR0ATsY_lmuDKII0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaopirPKad7fRSh6536ouweu.jpg?f=fotoalbum_large

en ik wilde proberen of ik een beetje ''productie'' kon draaien met 10 pizza's in korte tijd te maken.
het was meer een probeersel, dus de toppings zijn matig (in totaal 150 gram kaas en 4 kleine rode uitjes op 10 pizza's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWaNnTbpFJ43tokPU8Wesyt8qL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaSDKpdwC4qIqyAjWDh9csat.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZfBQVHQY4Lop7_cYSTRdHSzA_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxBZvXKE3Gw8sx7yehRTEbAR.jpg?f=fotoalbum_large

de bolletjes waren 150 gram 61% met Caputo rood met een rijstijd van 20 uur op bulk en 2 opgebold.

omdat ze zo klein zijn is de korst relatief groot. bij de linker op de witte snijplant ben ik er met de deegroller overheen gegaan, en is een stuk netter geworden.

was leuk om een keer te proberen! en het was ongeveer z'n 45/50 minuten werk (inc opwarmen weer tussendoor) 4/5 pizza's vlak achter elkaar ging redelijk. daarna was de steen wel weer te koud en moest hij 10min doorwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCyj9Ps1Hq2RmDPKZYvHkVpcbFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNGTdjRfeXoWImKNfMlypeD6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door basvn op 15-08-2025 11:03 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Van die 10 zullen er zeker 8 koud op de foto staan, of waren ze niet voor consumptie bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

coinman63 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:36:
Van die 10 zullen er zeker 8 koud op de foto staan, of waren ze niet voor consumptie bedoeld?
de rest is mooi de vriezer in gegaan, paar uur van te voren eruit halen, en dan nog even 5 min in de hete oven/airfryer

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59
Uitgaande van een deegbol van ong 255 gram: 308gr bloem + 194gr water = 502gr, zijnde ong. 63% hydratatie (308/502*100).
Wanneer ik mijn zout- en gistpercentage dan bereken: doe ik dit dan ook op het totale gewicht van bloem en water (dus die 502gr)? 1,8% zout geeft dan 9gr en 0,1% gist 0,5gr.
Tot nu toe heb ik enkel maar recepten gebruikt en pro rata herrekend, zonder zelf te experimenteren met percentages. Beter eens te vragen hier ipv te eindigen met een gepekelde pizza :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
basvn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

de rest is mooi de vriezer in gegaan, paar uur van te voren eruit halen, en dan nog even 5 min in de hete oven/airfryer
Is dat dan nog enigszins vergelijkbaar met vers? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het toch een heel stuk minder zal zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Laatst online: 16:26
Gonadan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

Is dat dan nog enigszins vergelijkbaar met vers? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het toch een heel stuk minder zal zijn.
Denk dat het best prima te doen is.

Koop zelf soms bij een goede bakker heerlijk brood, dat vries ik dan in en gooi ik weer in de oven voor consumptie, en het smaakt echt net als vers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_V_H
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-09 15:22
ThijsM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Heb je dit receptje nog?
Wil ook is ner desem gaan experiment bij de pizza's.
Ik doe:

1000g bloem
700g water (hydratatie van de starter is 100% dus is de hydratatie van het einddeeg 72%)
150g starter
30g zout

Tegenwoordig doe ik +- 16u bulk op kamertemp (21-22C) en +- 8u opgebold op kamertemp (21-22C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 18:24
Ik heb nu ongeveer 2 maanden zo'n effeuno ding. Wat een baggerkwaliteit is dat! Ik moet de ondertemperatuur op 450 graden zetten om de bodem ietwat acceptabel te krijgen, maar eigenlijk is dat niet genoeg. En dan duurt dat... 45 minuten. M'n G3Ferrari was in 10 minuten operationeel.

En als je de temperatuur wilt wijzigen, dan moet dat met knullige touch-toetsen. Je wilt toch gewoon in 1 beweging aan een knop draaien? Als het nou een oventje van 200 euro uit China was, dan had ik dat nog kunnen begrijpen.

Meest irritante vind ik het geluid tijdens afkoelen. Hele benedenverdieping zit dan een halfuur in de pokkehierrie: [Video: https://imgur.com/OXExQ24]
Hoop dat de verkoper 'm nog wil terugnemen, dan ga ik een betere zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Poplitius op 15-08-2025 18:41 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:32
Mooie vroege pizzaavond gehad.

250gr bollen/ 2,5% zout, 0,4 gr gist / 67% water/ 64 uur koelkast oid bij 4 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0J6zIqWz66EDAmyll7dNXfUPGpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7lEDocTVyuD9CvwQIAzHTpi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWSuL7y3AxNnqrINGhgxgIpf2gE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4Fmlu3F74nGDNA18WIPxmOk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NxV80hIJ8Bfko8rurbHqWaZtyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvGUwhKrKBEcgu2ZfJjtnB3N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:03
Poplitius schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:37:
Ik heb nu ongeveer 2 maanden zo'n effeuno ding. Wat een baggerkwaliteit is dat! Ik moet de ondertemperatuur op 450 graden zetten om de bodem ietwat acceptabel te krijgen, maar eigenlijk is dat niet genoeg. En dan duurt dat... 45 minuten. M'n G3Ferrari was in 10 minuten operationeel.

En als je de temperatuur wilt wijzigen, dan moet dat met knullige touch-toetsen. Je wilt toch gewoon in 1 beweging aan een knop draaien? Als het nou een oventje van 200 euro uit China was, dan had ik dat nog kunnen begrijpen.

Meest irritante vind ik het geluid tijdens afkoelen. Hele benedenverdieping zit dan een halfuur in de pokkehierrie: [Video]
Ze hebben goedkopere varianten met eenvoudige draaiknoppen. Je had je er wel in verdiept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Nu online

Meest irritante vind ik het geluid tijdens afkoelen. Hele benedenverdieping zit dan een halfuur in de pokkehierrie: [Video]
Wat een apart geluid. Dat lijkt mij niet te kloppen. Die van mij is stil tijdens het opwarmen en het afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

Balen van jou negatieve ervaring, maar ik vind het wel een vreemd verhaal. De bodemverwarming heb je in principe niet eens nodig, behalve als je snel repeterend bakt. Om die reden snap ik niet dat de bodemtemperatuur zo hoog moet. Bij mijn (vergelijkbare) oven van Macte, schakelt de thermostaat van de bodemverwarming na verloop van tijd vanzelf permanent uit, als ik met te lange tussenpozen bak.
Mijn bodemverwarming zet ik sowieso niet hoger dan 325°C, omdat anders de pizzabodems volledig carboniseren. Ik heb overigens een hoog model, dus vergelijkbaar met de p134ha.
Tevens is het afkoelen na gebruik geruisloos (op misschien wat tikjes van het krimpen van het staal na).

De vraag is dus of er niet iets mis is met de oven, een maandagmorgen-modelletje of zo. Doet de bovenste gloeispiraal het wel?

30 minuten opwarmtijd zou (denk ik) realistisch moeten zijn bij een standaard (laag) model. De massa van de biscotto moet op temp komen, en ook de lucht in de bakkamer. Dat een Ferrari (of soortgelijk) in 10 minuten operationeel is, is omdat er geen inhoud verwarmd hoeft te worden. De steen is van cordieriet, en niet van biscotto, dus dat is een totaal ander principe wat je niet 1:1 kunt vergelijken. Het resultaat zal ook niet hetzelfde zijn.

n.b. Touch is inderdaad nooit een verbetering op welke oven dan ook. Doe mij maar ouderwetse draaiknoppen en een eenvoudig timertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

Vermoed dat je wat vocht/smeuïgheid verliest in de toppings. Ook vriezen bepaalde ingrediënten stuk. Dus iets aan kwaliteit zal je denk ik wel inleveren.

Er is trouwens een nieuw pizzamerk op de markt die ongeveer zo z'n pizza's maakt. BAM! pizza's (van Chef Erik). Schijnt best goed te zijn al heb ik het zelf niet geprobeerd. Invriezen gaat dan wel heel snel op een chill blaster (lees ik) voor het behoud van de kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-09 23:03

Ik ben super blij met m'n p134ha. Geen geluid met afkoelen of opwarmen en op 30 minuten op temp. En idd wat ben ik blij dat ik gewoon met draaiknoppen heb. Dat wist ik al gelijk dat touch bediening ellendig zou zijn. Ook het ontbreken van software is een grote plus. Gelukkig zijn alle onderdelen te verkrijgen zoals spiralen en thermostaten (en meer is het ook niet haha). Zolang deze verkrijgbaar zijn gaat deze oven oneindig lang mee. Gisteren is wel m'n lampje kapot gegaan( gebruik sinds november 1 a 2x per week)..

Met een effeuno maak je echt fantastische kwaliteit pizza's.

Het lijkt wel of je ventilator ergens tegenaan komt. Mss tegen isolatiemateriaal? Met transport kan ie veel te verduren hebben

[ Voor 5% gewijzigd door FietsFanaat33 op 15-08-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@verkeerslicht
n.b. Touch is inderdaad nooit een verbetering op welke oven dan ook. Doe mij maar ouderwetse draaiknoppen en een eenvoudig timertje.
Op welke pizza oven dan ook bedoel je denk ik? Ik moet er niet aan denken dit (als voorbeeld) met draaiknoppen te moeten regelen....:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bvk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:55:
@verkeerslicht

[...]

Op welke pizza oven dan ook bedoel je denk ik? Ik moet er niet aan denken dit (als voorbeeld) met draaiknoppen te moeten regelen....:

***members only***

;)
Ik bedoelde eigenlijk welke oven dan ook (dus zonder pizza), maar wat je hier laat zien is wel wat anders idd ;) Dit is niet je gebruikelijke huis/tuin/keuken oven.

Wij hebben sinds kort een nieuwe keuken, met een oven en magnetron van Bosch, maar ik vind touch bediening echt zo ongelooflijk onhandig. Er is geen modus die niet gewoon met een draaiknop en een startknop had kunnen werken. Het enige voordeel is dat het strak eruit ziet en makkelijk schoon te maken is, maar doe mij maar fysieke knoppen voor gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:17
MennoE schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:27:
[...]

Dat weet ik niet precies. Als je pizza's uiteindelijk goed zijn, dan zijn je bollen ook goed. Het is ook afhankelijk van het soort pizza dat je maken wilt. Mijn zwager bakt meer Romeinse pizza's, en zijn bollen zijn ook vrij klein en niet zo luchtig. Prima pizza's, maar ik houd meer van luchtig. Overrezen is zo'n vol IKEA bakje iig niet.
Vind het altijd lastig om te zien of je bok aan het overrezen is? Checken jullie dit om een x uur? En hoe kan je dit herkennen🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Dashlane schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Mmmh, ik denk niet dat het merk semolina veel verschil maakt. Ik gebruik overigens ook die van AH ‘de Cecco” ook weleens. Daar Iedergeval geen hinder mee gehad. Wat in het begin weleens werkt is starten met een wat lagere hydratatie en naar mate je het onder de knie krijgt langzaam aan de hydratatie verhogen.
Ik heb vandaag die van DeCecco gehaald, en wil toch nog even terug komen op het verschil..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXnIxZHy_hR_EKvUQX8UkZX8haA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3J4RGNem2bKKzKQtiDRVgLpG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk wel dat ik dit ga merken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Koekstra schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

Ik heb vandaag die van DeCecco gehaald, en wil toch nog even terug komen op het verschil..
[Afbeelding]

Ik denk wel dat ik dit ga merken :+
Zeker, maar de een is voor pasta bedoeld en de ander voor broodproducten. Vandaar het verschil in maling. Al lijkt het in dit geval te zijn dat beiden voor pasta is bedoeld.

Zie bijvoorbeeld deze twee van hetzelfde merk:
https://www.baktotaal.nl/...ola-rimacinata-1kg-mg0611
https://www.baktotaal.nl/...em-semola-droge-pasta-1kg

[ Voor 17% gewijzigd door verkeerslicht op 16-08-2025 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mtr33
  • Laatst online: 19:06
Semola rimacinata is dubbel gemalen en daardoor fijner. Semolina is de Engelse/Nederlandse vertaling maar geeft verder de maling niet aan, waarmee deze dus ook grover kan zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:20
Vandaag met mijn Action oven gebakken. 400 graden gezet. De eerste was wat bleekjes maar de tweede kwam er mooi uit! Ik heb ook een 17inch gasoven van Cozze, die bakt wat sneller en pizza is daardoor knappiger maar het viel me niet tegen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM98aLqsZKF98Q2pyUJ_kUW-k3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EboGR62QZFUz6gzbwa9f2BmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVFDCqia-OmCr4Aq9ad5s7xG8B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOg1L0fxPKY7DGZGDUIymx13.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvvtrUP9NCYNxR9sVeUyXD1M5DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqeAY74rQop1awHpegWNOQqt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GieSrA_MQFeK1z-sghGeRpDtHaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XdpsKhCChlUoWqdv9kDUIpe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:40
BigSurf schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:55:
Vandaag met mijn Action oven gebakken. 400 graden gezet. De eerste was wat bleekjes maar de tweede kwam er mooi uit! Ik heb ook een 17inch gasoven van Cozze, die bakt wat sneller en pizza is daardoor knappiger maar het viel me niet tegen![Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Heb de oven ook meteen besteld. Zocht al even iets dat beter is dan m’n G3 Ferrari, maar dat niet meteen Effeuno type geld kost. Blijf ook het allerliefst bakken in m’n Roccbox maar wil voor gemak, en misschien af en toe een brood bakken, iets voor binnen. Voor dit geld en naar jouw resultaat kijkend kan het bijna geen miskoop zijn. Dus thanks voor het delen, ben benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 19:32
Vandaag ook weer aan het bakken geweest.
Deeg met poolish donderdag bereid, vanmiddag opgebold en vanavond op de Ooni gedrukt. Dit zijn twee van de vijf pizza's.
Het was weer een heerlijk avondje. Geserveerd met een zelfgemaakt limoncellotje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FySHUuWpZyMBFL3dTg942KEuWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMPZdtQVqgbrKtHvgrKqt52N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcRoHkN9jx7pu2sgyzazxJMiZkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CJNFg36CqS6E9Uto9T3G2cQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
BigSurf schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:55:
Vandaag met mijn Action oven gebakken. 400 graden gezet. De eerste was wat bleekjes maar de tweede kwam er mooi uit!
Is dat deze? https://shop.action.com/n...114/elektrische-pizzaoven (Moet bijna wel want Action heeft maar 1 pizza-oven in hun shop ;) )

Voor dat bedrag ga ik ook nog overwegen om hem te kopen voor iig een jaartje. De keukenoven op 230 graden blijft verre van ideaal.

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:20
Bananeman schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

Is dat deze? https://shop.action.com/n...114/elektrische-pizzaoven (Moet bijna wel want Action heeft maar 1 pizza-oven in hun shop ;) )

Voor dat bedrag ga ik ook nog overwegen om hem te kopen voor iig een jaartje. De keukenoven op 230 graden blijft verre van ideaal.
Klopt. Ik heb er 99 voor betaald. Nu is die nog maar 80..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb deze budget oven ook gekocht. Is natuurlijk wel wat anders dan de Effeuno die ik eigenlijk wil(de) kopen ;) maar hier kan ik hopelijk een tijdje mee vooruit.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 16:04
Gisteren ook een sessie gehad, 24h laten rijzen in de krat. Maar deeg was veel te nat en niet stevig.
Scheurde bijna instant. Normaal komt dat wel goed maar dit keer blijkbaar geen goede verhouding deeg/water gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
alki schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:25:
Gisteren ook een sessie gehad, 24h laten rijzen in de krat. Maar deeg was veel te nat en niet stevig.
Scheurde bijna instant. Normaal komt dat wel goed maar dit keer blijkbaar geen goede verhouding deeg/water gehad.
Ik had gisteren een gelijkaardige ervaring. Ook 24u bulkrijs op kamertemperatuur (62% water, op 1500g deeg 0.3g gist), maar ik had duidelijk de kamertemperatuur onderschat. Het deeg was veel meer gerezen dan anders, en het deeg veel vochtiger en moeilijker behandelbaar. Het was nog net te doen, maar de pizza's waren toch minder rond dan anders. Weer een lesje geleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

verkeerslicht schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:53:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk welke oven dan ook (dus zonder pizza), maar wat je hier laat zien is wel wat anders idd ;) Dit is niet je gebruikelijke huis/tuin/keuken oven.
Dit is inderdaad een professionele broodoven, past misschien in je tuin maar daar is het aanleggen van krachtstroom wellicht wat lastiger ;)

Pizza van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06FAE9FWsHO3qu_lsXzmiTxztQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I0ehw3MtjEp4REOpXwgspWoJ.png?f=fotoalbum_large

Ik ervaar twee dingen:

Werken met bevroren en weer ontdooide bollen werkt toch even anders. Met name omdat het rijzing proces tijdens het ontdooien in de koeling alweer verder gaat (of begint) wat net even een ander resultaat geeft.

Het inschieten op een grote stenen vloer is lastiger dan gedacht. Bij te weinig semola gaat dat wat moeilijker, bij teveel semola is de bakkamer weer lastig schoon te krijgen....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Specs

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Ik heb team @Doomedahab gejoined, ik heb een solostove prime gekregen. Dus ik ga meelezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:28:
[...]

Dit is inderdaad een professionele broodoven, past misschien in je tuin maar daar is het aanleggen van krachtstroom wellicht wat lastiger ;)

Pizza van vandaag:

[Afbeelding]

Ik ervaar twee dingen:

Werken met bevroren en weer ontdooide bollen werkt toch even anders. Met name omdat het rijzing proces tijdens het ontdooien in de koeling alweer verder gaat (of begint) wat net even een ander resultaat geeft.

Het inschieten op een grote stenen vloer is lastiger dan gedacht. Bij te weinig semola gaat dat wat moeilijker, bij teveel semola is de bakkamer weer lastig schoon te krijgen....

***members only***
Ik kan me ergens voorstellen dat de glutenstructuur ietwat kapotvriest in een normale vriezer, waardoor het deeg naderhand meer last heeft van plakken.

Normaliter (kleine of grote stenen vloer mag niet uit maken) zou het inschieten geen probleem moeten zijn als de pizza op de schep niet vastgeplakt zit, maar vrij heen en weer kan bewegen. De truc is om niet de pizza er met een vaartje vanaf te schuiven als het ware, maar rustig de pizza te positioneren op de plek waar je 'm wilt hebben (uiteinde van de schep laat je de vloer aanraken), en dan de schep met een ferme ruk terug onder vandaan te trekken. Door de massatraagheid blijft de pizza dan op de plek waar deze is. Maar wellicht vertel ik je niks nieuws ;)
kan je trouwens geen pyrolyse doen met je mooie oven?

Als bij mijn oven wat op de steen is gevallen (kaas of zo), dan laat ik hem gewoon even op 500°C aan staan, en dan is na een tijdje de kaas, of wat voor ingrediënt ook veranderd in een witte poederige as. Schoonmaken is dan niet meer nodig, alleen even de as uitzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

verkeerslicht schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Ik kan me ergens voorstellen dat de glutenstructuur ietwat kapotvriest in een normale vriezer, waardoor het deeg naderhand meer last heeft van plakken.
Ja, dat denk ik ook wel. Voortaan dus geen flinke voorraad meer maken, maar net genoeg deeg voor de sessie voor die dag.
Normaliter (kleine of grote stenen vloer mag niet uit maken) zou het inschieten geen probleem moeten zijn als de pizza op de schep niet vastgeplakt zit, maar vrij heen en weer kan bewegen. De truc is om niet de pizza er met een vaartje vanaf te schuiven als het ware, maar rustig de pizza te positioneren op de plek waar je 'm wilt hebben (uiteinde van de schep laat je de vloer aanraken), en dan de schep met een ferme ruk terug onder vandaan te trekken. Door de massatraagheid blijft de pizza dan op de plek waar deze is. Maar wellicht vertel ik je niks nieuws ;)
Ik moet er gewoon nog even mee oefenen, maar met deze truc zal het best beter gaan. Vooral even de hoeveelheid semola moet ik nog even mee oefenen, dus net dusdanig dat de pizza op de schep al kan bewegen.
kan je trouwens geen pyrolyse doen met je mooie oven?
Nee helaas niet, want anders zou die 250c ook geen limiet zijn verwacht ik ;) Oven kent überhaupt geen schoonmaak opties.... Andere (hete lucht) oven die ik gebruik wel, die past pyrolyse toe, speelt vervolgens voor wasmachine en is daarna weer als nieuw.
Als bij mijn oven wat op de steen is gevallen (kaas of zo), dan laat ik hem gewoon even op 500°C aan staan, en dan is na een tijdje de kaas, of wat voor ingrediënt ook veranderd in een witte poederige as. Schoonmaken is dan niet meer nodig, alleen even de as uitzuigen.
Jij zet die oven daarna weer uit neem ik aan waarna je dat stofzuigen doet als de oven is afgekoeld. Deze oven is altijd heet en op baktemperatuur. Stofzuigers vinden dat meestal niet zo fijn :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
https://rutgerbakt.nl/all...f-pizzadeeg-maken-recept/
Vrijdag dit recept gemaakt in de langere variant. Eerste pizza was top gelukt

tweede kolossaal mislukt (kwam totaal niet van de pizzaschep, te weinig semolina op de schep), derde half mislukt, kwam er ook niet lekker af, beleg grotendeels eraf. Had een bol over, die had ik in de koelkast bewaard en vandaag gemaakt. Die was redelijk geslaagd, misschien was de oven nog niet helemaal warm genoeg. IR thermometer is onderweg om zeker te kunnen zijn. Overweeg ook nog een deurtje van Etsy om de temperatuur wat beter te kunnen bewaren.

https://palapizza.com/recipe/poolish-pizza-dough/
Net een poolish gemaakt voor maandag, ben benieuwd hoe die is.

Heb een mooie schieter, lange steel, schuivend handvat. Had een solide pizzaschep waar de pizza aan bleef plakken, heb die vervangen door een schep met uitsparingen waarvan ik hoop dat het minder blijft plakken, hoewel ik ook wel weet dat het door te weinig semolina/bloem kwam

[ Voor 37% gewijzigd door 418O2 op 23-08-2025 23:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjkkOh8sZiZupjKGeSbLlDpqV_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vGIPmtnhBTKPJwwajsML6O4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcAHERwD0z5RFAc2CTz_E8p894w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaPPirKviGaii5AxQS091h3P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVfOTvjNi40XMEEtYgtU9vMaH5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzqvcD32MRn9yoxJouegdQH8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgrvl_fx7VtlNKeMqp1iv-Cel_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POqdbhazJldNcTJEyFTA1Ztl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSkEb5m2xF75O1sYO2umvd7kpYo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROJ4o6hyRcfEdjwmpEfZhT6N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMPW3_2JE-ReDcY6sTMh0bZneLs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmBcWfkKR3yrhutzg1Va1IKI.jpg?f=fotoalbum_tile
Bij lange na niet zulke mooie als wat je hier tegenkomt, maar ik ben er blij mee. Was mijn 1e serieuze poging voor zelfgemaakte pizza. Bollen van gemiddeld 240 gr, 60% water, 17gr zout, 14gr vet en 4gr gist.

1e bulkrijs ongeveer 4 uur, daarna was het meer dan 2x zo groot dus moest wel verwerken tot bollen. Die heb ik, omdat ze te vroeg waren, deels op KT laten rijzen en het 2e deel van de tijd in de koelkast laten doen.

Mijn grootste zorg was het maken van de bodem, maar dat ging soepel zonder vervelend geplak. Pizza's hadden zo'n 3-4 minuten nodig op de BBQ en waren meer dan prima! :9

Oja, ook één met olijfolie langs de rand na het bakken, werd het wel wat bruiner van maar wel overdreven vet.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:40
Dankzij de foto's van @BigSurf onlangs ook de elektrische oven van de Action besteld en 'm gisteren voor het eerst uitgeprobeerd.

Heb in grote lijnen hetzelfde deegrecept (Poolish uit de Pizza Dough app) gebruikt als dat ik normaal in de Roccbox doe. Heb enkel nu 62% hydratatie gebruikt, wat minder gist en een klein scheutje olijfolie, maar verder hetzelfde - ook qua tijdschema. Deeg was heel fijn werkbaar. Oven voorverwarmd naar 400 graden (steentemperatuur van 380 graden gemeten) en eerste pizza ging erin. Leuk en spannend moment, want ik was wel benieuwd hoe deze oven het zou gaan doen.

Lang verhaal kort; wat een top oven (voor het geld). Komt niet in de buurt van wat ik uit de Roccbox kan toveren, maar in vergelijking met de G3 Ferrari (m'n eerste oven) is dit echt een mega upgrade. Qua smaakbeleving zit het ongeveer in het midden. Korst kleurt erg mooi en alsnog kwam deze tijdens het bakken ook flink omhoog. Pizza's waren ook net wat krokanter dan het zachte waar ik normaal voor ga. Heb ze overigens tijdens het bakken wel 2-3x gedraaid.

Het was in ieder geval heerlijk (zo ook volgens m'n bezoek waarmee ik normaal uit de Roccbox eet). Voor mij is deze oven meer dan voldoende voor wanneer ik wel pizza wil eten, maar niet buiten wil staan. Zou ik maar één oven kunnen hebben dan zou ik waarschijnlijk wel een andere elektrische neerzetten, maar voor erbij vind ik het echt een top apparaat :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK3Npn3NOvxFJIrbN14eHOb__lU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lDqGsZUXhklIOigKNr8t5n7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJHYmOqq2LVaLSp0cGGkz2FLqgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndjsQrFU5tn89xrfeZW1hhRD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAwb0Q5DZ8NoDvbuh9kqJ2dCChw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJVy1ebVQyFUJoxJuWq06Qi7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iXauqi53rxUogjqSQB0sY4i9PE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWS7Xp3O22pls1yR7JvjOgp4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUq0Mp733aoA7QNqEZgMQXFigjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bn4WweRHGsDIaWJTMGznxKr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEdr9FjefWXLdxxfDX8t27XVRdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgQPPnma9hCPyD3iJJgZzexB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
zo.. ook maar eens de caputo gist weggegooid en gewoon simpele zakjes van de supermarkt. wat een verschil :D

ik had het hier wel een keer voorbij zien komen, maar nog even terug gezocht en er zijn echt heel veel problemen mee.. ik dacht dat het bij een vers potje wel goed werkte, maar ook dan is de werking minder..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Prulleman schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:09:
zo.. ook maar eens de caputo gist weggegooid en gewoon simpele zakjes van de supermarkt. wat een verschil :D

ik had het hier wel een keer voorbij zien komen, maar nog even terug gezocht en er zijn echt heel veel problemen mee.. ik dacht dat het bij een vers potje wel goed werkte, maar ook dan is de werking minder..
Welke specifiek? Ik heb een blikje van italieplein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Welke specifiek? Ik heb een blikje van italieplein
Precies die

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:52
Gisteren weer pizza gebakken in de Gozney thread Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRUdHgGnjcb6-4_k_5huOQEKZ1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGImkwOWHo1jg0lc8VEIzlpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoQHpTvlTHmZGknU50FjrEk6z0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Et0F9l5EFofbqbWwL0QkjbSi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Die blijft dus niet lang goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Die blijft dus niet lang goed?
Nee zeker niet. Die krijgt niemand op.. maar het vervelende is dat het dus vaak al niet best is nieuw. En het dan ook nog eens snel achteruit gaat..

Ik koop het niet meer in ieder geval

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Prulleman schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Nee zeker niet. Die krijgt niemand op.. maar het vervelende is dat het dus vaak al niet best is nieuw. En het dan ook nog eens snel achteruit gaat..

Hmm vervelend. Ik ga even kijken of ik het gevacuumeerd kan invriezen ofzo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:53:
[...]

Hmm vervelend. Ik ga even kijken of ik het gevacuumeerd kan invriezen ofzo
of je gooit het weg en je koopt voor een euro 3 zakjes bij de supermarkt.

Met 1 zakje kan je als je regelmatig pizza maakt wel een paar keer doen. Dus 1 malig 4 euro afschrijven, en vervolgens voor pak em beet 10 cent per batch verder..... ik zou het wel weten.. of anders.. ik weet het inmiddels

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 25-08-2025 12:03 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Prulleman schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

of je gooit het weg en je koopt voor een euro 3 zakjes bij de supermarkt.

Met 1 zakje kan je als je regelmatig pizza maakt wel een paar keer doen. Dus 1 malig 4 euro afschrijven, en vervolgens voor pak em beet 10 cent per batch verder..... ik zou het wel weten.. of anders.. ik weet het inmiddels
Fair. Ik ga het even in de gaten houden. Zo lang het nog leeft is t prima natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:22
Gister ook weer pizza gemaakt met de Ooni Karu 12g. Deze keer met 1.5 portie deeg uit de Pizzabijbel. Helaas geen fotos gemaakt maar het smaakte wederom erg goed. Wat ik mij af vroeg zijn er meer mensen met de pizzabijbel en hoe gebruiken ze die? Ik laat me inspireren door de recepten en topping maar haal meestal een 4-6 toppings in huis en varieer hiermee. Hoe doet de rest dit (alle pizzas anders, alle pizzas hetzelfde, ....)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Fair. Ik ga het even in de gaten houden. Zo lang het nog leeft is t prima natuurlijk
Van die Caputo gist is al door veel mensen op die forum geconcludeerd dat die niet goed werkt en onbetrouwbare resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MennoE schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:39:
[...]

Van die Caputo gist is al door veel mensen op die forum geconcludeerd dat die niet goed werkt en onbetrouwbare resultaten geeft.
Dat had ik even gemist bij het inlezen. Vooralsnog werkt het voor mij maar ik hou het even in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
MennoE schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:39:
[...]

Hmm die gebruik ik ook en werkt prima voor zover ik weer. Welke gist gebruik jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:50

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Die Caputo is gewoon na openen niet zo betrouwbaar meer. Ik koop bij de Jumbo verse gist, blijft ongeveer maandje goed en geeft bij mij de beste resultaten.

Wel uiteraard meer gebruiken dan bij droge gist.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-09 11:22
Is vast al voorbij gekomen maar ik kan het niet zo snel vinden; ik heb net een biscotto steen binnen n.a.v. allerlei goede berichten die ik daarover gelezen heb. Ik heb een 12” Ooni op gas, bevalt heel goed maar was benieuwd of zo’n steen me nog wat zou kunnen opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxATTN8zzucB3Y9kPYYmTGDplWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86nqhlIvhmSu8XbX3hwYfwJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:40

headout

Oi oi!

Gaat je zeker wat opleveren @Malus65 . Ik heb lang getwijfeld om ook zo'n steen aan te schaffen (zelfde Ooni), maar twijfel of dat wel goed past. Uiiteindelijk is de originele steen 1 cm schat ik zo in, met een biscotto steen lever je wel wat ruimte naar boven toe in. Kan je daar iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:14
Refro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:10:
Gister ook weer pizza gemaakt met de Ooni Karu 12g. Deze keer met 1.5 portie deeg uit de Pizzabijbel. Helaas geen fotos gemaakt maar het smaakte wederom erg goed. Wat ik mij af vroeg zijn er meer mensen met de pizzabijbel en hoe gebruiken ze die? Ik laat me inspireren door de recepten en topping maar haal meestal een 4-6 toppings in huis en varieer hiermee. Hoe doet de rest dit (alle pizzas anders, alle pizzas hetzelfde, ....)?
Ik blader elke week wel een keer door de pizza bijbel om wat inspiratie op te doen voor de toppings of om een smaakrichting te bepalen. Sommige klassiekers pak ik wel een op een uit de bijbel als ik daar toevallig zin in heb het weekend.

Wij zijn maar met zn 2en thuis, dus ik maak altijd dezelfde pizza´s en meestal heb ik nog een derde bol om restjes op te maken in de vorm van een pizzarol die we dan de volgende dag kunnen eten. Als we met meerdere zijn dan bedenk ik meestal verschillende combinaties met de toppings die ik haal. Op deze manier beperk ik ook gelijk de hoeveelheid restjes die anders overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:05
Prulleman schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Bewaar je het in de koelkast? Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en ik maak het wel degelijk op.
En ik bak niet eens veel met gist, meestal met desem.
En ook, als de werking iets minder word kan je er ook na wat maanden iets meer van bij doen.

Maar wat in die zakjes zit is volgens mij gewoon exact hetzelfde spul, maar dan iets minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Nu online
Freezhost schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:25:
[...]

Hmm die gebruik ik ook en werkt prima voor zover ik weer. Welke gist gebruik jij dan?
Gewoon de standaard gist van Dr. Oetker. Kost weinig en je kunt ze geopend prima een tijd in de koelkast bewaren.

Check ook dit (vreemde) filmpje van Vito Lacopelli. Bij zijn pizzeria mislukten de pizza's ook door de gist van Caputo. Hij geeft er echter de vreemde verklaring voor dat je gist niet in een koelkast mag bewaren, en dat de kok dat toch had gedaan. In de reacties geeft iedereen aan dat ze gist gewoon in de koelkast bewaren en daarmee nooit een probleem hebben. Ik kan mij alleen maar voorstellen dat de gist van Caputo gewoonweg niet betrouwbaar is: YouTube: The Biggest Mistake You Can Make When Making Any Pizzas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:22
Freezhost schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:25:
[...]

Om me ook even inde gist discussie te mengen ik gebruik altijd Bruggeman instant gist. Bijna altijd zakken van 500 gram (meestal deel ik een zak met mijn schoonmoeder). Werkt goed voor pizza (maar ook brood wat ik vaak bak). Zijn er merk/proefbare verschillen tussen de verschillende soorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
Ik bewaar de Caputo gist ook in de koelkast. Volgens italieplein wordt de werking 2 maanden na opening minder en zou je iets meer moeten toevoegen.

Voor mijn zijn zakken van 500 gram veel groot, want ik gebruik altijd kleine hoeveelheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:56
Grappig die klachten over de Caputo gist. Ik heb nu 3-4x met de Dr. Oetker gist deeg gemaakt en dat ging altijd prima. Dit weekend de 1e keer met Caputo en het deeg was inderdaad minder. Ik dacht dat ik iets verkeerd had gedaan maar wellicht is het de gist.

Ik heb overigens een maandje geleden in een opwelling een Ooni Karu 2 gekocht. Ik at niet zo heel vaak Pizza maar sinds ik deze oven heb zit ik er helemaal in. Heel leuk om zelf deeg te maken en te bakken. Het gaat ook verassend goed, tot nu toe een Pizza of 20 gemaakt en nog geen enkele mislukt. Ook het lanceren in de oven gaat prima. Ik heb getest met briketten, houtskool en eikenhout en met dat laatste gaat het het beste voor Napolitaanse pizza.

Nu lekker gaan experimenteren om het deeg steeds wat beter te krijgen.

[ Voor 50% gewijzigd door VulcanRaven op 26-08-2025 09:28 ]

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.