Vorig weekend eindelijk een eerste bak sessie gehad met mijn Glowen Raptor 2.
Oven is super! Het deeg wat ik had gemaakt was nog niet echt een succes, achteraf gezien was denk ik de gist redelijk dood (het beroemde/beruchte blikje van Caputo en tijdens de verhuizing heeft het maanden buiten de koelkast verbleven). Door de hectiek van de eerste keer bakken helemaal vergeten om foto's te maken.
Dus woensdagavond met nieuw gist (zakje van Dr Oetker) weer een deeg gemaakt, met gewoon simpel supermarkt bloem omdat ik nog even niks anders had. En dat resultaat was gisteravond al een heel stuk beter! 60% hydratatie, 18u in de koelkast, uurtje uit de koelkast en daarna opgebolt en dan nog 2u uit de koelkast als bollen alvorens te bakken. Deeg was zeker nog niet zo fluffy/luchtig als ik zou willen om dus een mooie luchtige Napolitaanse korst te creëren, maar we blijven oefenen.

Mozzerella met wat cherrytomaatjes
Margherita
Poolse worst olijf
Bacon artisjok
Volgende keer ook even een foto maken van de korst doorsnede
Verbeterpunten voor volgende keer;
• Precisie weegschaal aanschaffen zodat het makkelijker is om de hoeveelheid gist fatsoenlijk af te wegen.
• Koelkast/rijs tijden van te voren beter bepalen, hanteren en noteren om van te leren. Een uurtje extra rijzen op kamertemperatuur maakt, zeker met de huidige temperaturen, echt al flink verschil.
• Een betere voorbereiding/setup voor het beleggen, duurt nu af en toe nog te lang en dat maakt het lanceren van de pizza niet makkelijker.
Intussen ook Caputo Nuvola Super bloem binnen. Ik wil waarschijnlijk voortaan op woensdag deeg maken (vrije dag) en dan op vrijdag of zaterdag een pizza-avond, dus dan leek een wat hogere W waarde voor wat langere koelkast rijs me wel geschikt.
Wat ik nog niet helemaal weet is op er nou een groot verschil is op welk moment je opbolt? Kan je dat net zo goed meteen al doen en ze als kleine bollen laten koelkast rijzen? Of bolt het makkelijker/mooier als je de koelkast rijs als bulk doet?
[
Voor 6% gewijzigd door
Thompson op 18-07-2025 10:55
]