Toon posts:

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mede-auteur:
  • MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

MaximusTG

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic

Pizza

Het oude topic is hier te vinden : Het Grote Zelf Pizza Bakken topic

Pizza. Wie kent het niet? Voor veel mensen zal Italië als vanzelfsprekende associatie naar boven komen drijven. In inderdaad is de pizza zoals die tegenwoordig in onze eetcultuur verankerd ligt, met zn tomatensaus en kaas, ontstaan in Italië. Maar zelfs al in de tijd van de Trojaanse prins Aeneas wordt er verhaald over broodborden die opgegeten worden.

De pizza

Iedereen heeft zn eigen smaak in pizza, meer richting Amerikaanse stijl (waarin ook nog heel veel variaties zijn), of juist zoveel mogelijk zoals de Napolitaanse pizza.
Ik hou zelf van pizza's die niet te zwaar belegd zijn, met een dunne bodem. Liefst een die gemaakt is zonder allerlei toevoegingen in het deeg, zodat de smaak uit de bloem komt. Dus bereid met bv een zuurdesem of met weinig gist en een lange rijs. Door het deeg ook vrij hoog in watergehalte te houden krijg je een deeg dat ook mooi narijst in de oven, waardoor je een luchtige rand krijgt.

Recept

Het ultieme basisrecept, zoals gedeeld door MaximusTG
PDF met pizzarecepten

De blogpost van @Boudewijn - aka kookjunk
https://www.gatheringofko...oor-lang-rezen-pizzadeeg/

Online calculator voor deegberekening : http://www.pizzacreator.net/
IOSApp - https://apps.apple.com/nl/app/pizzapp/id1228158792
Android :- https://play.google.com/store/apps/details?id=fisico.pizzapp

met dank aan @MdO82 voor de opslag van de receptuur

Handige pizzasites

Pizzamaking
Jeff Varasano

Filmpjes

[YouTube: Pizza Throwing Demo]

[Video: Brick Oven-Style Pizza]

Nog één waarin duidelijk wordt, dat het niet het duurste bloem hoeft te zijn

uiteraard komen alle credits toe aan MaximusTG, degene die zo bevlogen was in het onderhoud en zijn waardevolle tips en recepten met ons deelde

[Voor 34% gewijzigd door FreshMaker op 23-09-2021 18:16. Reden: 23-09-2021 - pdf receptuur weer toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:38
Kijk een nieuwe start, en erg goed dat MaximusTG als mede-auteur gehandhaafd blijft.

Ik bak pizza's nu met Souzie Frans Krokant en ik moet zeggen, erg lekker en krokant. Een blijvertje dus.

Instagram:Ambitielozemeisjes | Путин, иди на хуй

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-03 16:18

-ko-

Leidend Voorwerp

Hulde! Zelf ben ik, met het goede weer, aan het bedenken of ik een pizzasteen ga kopen voor mijn bbq. Lekker buiten bakken, en die is wat heter te stoken dan de oven. :-)

Wa Doede Nou

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 15:03

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Redhawk schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:44:
Kijk een nieuwe start, en erg goed dat MaximusTG als mede-auteur gehandhaafd blijft.
Wat mij betreft is MaximusTG de eeuwige Pizza-Grootmester van GoT :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:49

m0nk

16-09-2003 15.15

Idd, denk elke keer als ik een pizza bak aan hem. Mijn steen/houtoven is ook van het type Maximus. Staat een grote sticker aan de zijkant. Wat mij betreft idd ook de pizza guru van dit forum!

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:29
Standeman schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:19:
[...]

_/-\o_
Zonder zijn inspiratie was ik, en waarschijnlijk velen met mij, hier nooit aan begonnen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

Ik denk niet dat iemand daar ook aan twijfelt, m0nk is wat mij betreft wel een hele goede 2e :)

Ik kwam trouwens dit tegen:

iemand zoiets al eens geprobeerd?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het nadeel van een pizzasteen vind ik de beduidend langere opwarmtijd van de oven wat tot energieverspilling leidt en buiten het stookseizoen tot een onbehaaglijk warme keuken door de extra afvalwarmte. Ik heb warmhoudplaatjes die bestaan uit een vierkante 'tegel' van iets van 15x15cm van graniet die in een plastic omhulsel met handvatten zitten. Dat graniet wordt heet in de magnetron. Je warmt ze zo een aantal minuten op en kunt ze dan gebruiken om een schotel/schaal langer warm te houden.

Het lijkt me handig als je een pizzasteen zou hebben die terwijl de oven voorverwarmt binnen die normale voorverwarmtijd in de magnetron separaat opgewarmd kan worden zodat je dan veel sneller de pizza op een hete steen in de oven kan schuiven.

Ik heb geen idee of dit een specifieke granietsoort is. Zoeken op Google levert alleen maar meldingen op dat een (pizza)steen juist niet is bedoeld voor in de magnetron. Die woordcombinatie zo formuleren dat ik een gewenst artikel vind is me nog niet gelukt.

Zijn hier mensen die van het bestaan van dergelijke stenen weten? Of zouden mensen hun steen willen proberen op te warmen in een magnetron? Als je er evt. een theeglas met wat water bij zet zal de magnetron in elk geval niet 'onbelast' draaien wat in principe ongewenst is. Als de steen geen warmte absorbeert neem ik aan dat het ook geen kwaad zal kunnen en als ie wel warm wordt... hij is bedoeld om warm te worden dus daar zou hij ook in principe tegen moeten kunnen. Het enige mogelijk risico zou een wat ongelijkmatige opwarming kunnen zijn met evt. spanningen die in het ergste geval tot breuk zou kunnen leiden.

Eventuele tests op eigen risico dus, maar ik kan me voorstellen dat meer mensen het wel handig zouden vinden om zo te werk te kunnen gaan. Ik heb ook niets kunnen vinden op graniet(soorten) en magnetronstralingabsorptie. Geen idee of een gemiddelde natuursteenhandel daar verstand van zou hebben. Mijn verwachtingen zijn eerlijk gezegd niet echt hoog gespannen op dat punt.

• FreshMaker
  • Niet online
Overal zijn nadelen voor te verzinnen natuurlijk.

Ik heb zelf geen steen in de oven, maar een 'oude' generatie pizzaoven.
Het lijkt mij dat je de steen in de oven mee-voor verwarmd, en dat hij dan natuurlijk zelf ook de temperatuur aanneemt, maar vooral vasthoud.

Dus de energieverspilling die je eerst aanduid, zal snel omslaan in besparing om dat de warmte langer vastgehouden wordt, dan een metalen oven-inzet

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je een hele serie pizza's gaat bakken wel maar als je er maar eentje wilt bakken dan moet je voor die ene pizza de oven veel langer aan hebben staan als die oven eerst ook een pizzasteen moet opwarmen.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:27:
Als je een hele serie pizza's gaat bakken wel maar als je er maar eentje wilt bakken dan moet je voor die ene pizza de oven veel langer aan hebben staan als die oven eerst ook een pizzasteen moet opwarmen.
Dat vind ik inderdaad ook het nadeel van een pizzasteen, maar de pizza wordt er wel een stuk beter van O-)

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Wat is een goed, goedkope en nog verkrijgbare pizza oven?

• Cartman!
  • Niet online
Ik gebruik tegenwoordig een koekenpan om de pizza in te bakken ipv. een steen, bevalt me veel beter. Gewoon deeg in de pan uitstrijken en dan met pan en al in de oven (let op dat je pan hiervoor geschikt is!).

• GermanPivo
  • Nu online
Cartman! schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:24:
Ik gebruik tegenwoordig een koekenpan om de pizza in te bakken ipv. een steen, bevalt me veel beter. Gewoon deeg in de pan uitstrijken en dan met pan en al in de oven (let op dat je pan hiervoor geschikt is!).
Kan je het dan niet net zo goed op een normale bakplaat doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
GermanPivo schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:25:
[...]

Kan je het dan niet net zo goed op een normale bakplaat doen?
Zou kunnen maar een pan geeft me direct de goede vorm en een mooi opstaande rand terwijl een bakplaat veel groter is. Gemak dus vooral :)

edit: en m'n koekenpan is veel dikker dan een bakplaat dus houdt de warmte beter vast.

[Voor 12% gewijzigd door Cartman! op 21-04-2015 21:27]

• FreshMaker
  • Niet online
Hmm dat is een idee, ik heb hier nog zo'n giet ijzeren skillet liggen ...

Binnenkort eens testen

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je hebt ook van die gietijzeren poffertjesplaten met van die handvatten. Die zou je ook op een gaspitje heet kunnen stoken en dan omgekeerd in de oven kunnen leggen. Eventueel met een stukje bakpapier erop.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-03 10:14
Heeft er iemand een goed recept voor een makkelijke en lekkere saus voor op de pizza (rode saus dus).
Ik vind er genoeg op internet maar wellicht heeft hier iemand een goed recept. De twee die ik getest heb vond ik niet super namelijk (waterig en flets qua smaak).

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 19:32
Ik maak deze regelmatig.
Mijn vrienden hebben deze ook goedgekeurd. :)
http://allrecipes.com/rec...ake-homemade-pizza-sauce/

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Typhone schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:44:
Heeft er iemand een goed recept voor een makkelijke en lekkere saus voor op de pizza (rode saus dus).
Ik vind er genoeg op internet maar wellicht heeft hier iemand een goed recept. De twee die ik getest heb vond ik niet super namelijk (waterig en flets qua smaak).
Iets langer koken/bakken zodat het vocht meer verdampt zou een oplossing kunnen zijn. Ook goede tomaten gebruiken, niet van die gevulde waterballen van de supermarkt. Toevoegen van wat meer kruiden voor de smaak of een klein blikje tomaten puree toevoegen.

Wat ik weleens doe bij grote hoeveelheden pizza (10+) gebruik ik de pizza saus van Mutti. Kreeg die tip ooit eens van een Italiaanse kennis. Heb deze saus een aantal keer gebruikt en de smaak is echt heel goed. Ook verkrijgbaar bij de AH: http://www.ah.nl/producte...ti-pizzasaus-aromatizzata

• Typhone
Beide even genoteerd. Aankomend weekend eens even testen.

• Cartman!
  • Niet online
Mijn saus voor italiaanse pizza: blikje AH basic tomatenpuree van 10ct bij AH, beetje water erdoor, beetje zout, peper en kruiden...klaar.

• Typhone
Ik gebruikte nu passata, tomantepuree, knoflook, sjalotjes, peper, zout, oregano en die liet ik inkoken. Die saus beviel het beste.

Zit nogal wat verschil tussen tomatenblokjes, gepelde tomaten etc. etc.

• Cartman!
  • Niet online
Bij KVW een keer gezien dat passata gewoon puree is met toegevoegd water dus ik hou t bij de goedkoopste puree 8)7

• Malt007
  • Laatst online: 21:21
Ah deel 2, toen ik de eerste post las hoopte ik al op een tribute aan MaximusTG (wist even zijn naam niet meer zeker toen ik de mede-auteur zag staan).

Blijft een goed topic wat ik regelmatig weer even lees voor tips en updates. Gelukkig is het topic actueel gebleven na het wegvallen van de grote drijfveer.

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 19:32
Typhone schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:14:
Ik gebruikte nu passata, tomantepuree, knoflook, sjalotjes, peper, zout, oregano en die liet ik inkoken. Die saus beviel het beste.

Ik gebruik de tomatenpakken van de lidl of die van heinz voor het recept.

• FreshMaker
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:14:
Meestal pak ik blikjes gepelde tomaten, wel even peuteren om de harde stukjes ( aanhechting steeltje ) eruit te halen, en die verwerk ik naar gelang ik ze wil gebruiken.

+

Tomaten in de puntzeef, de staafmixer erop, en onderop stroomt een perfecte passata de pan in ;)

• Typhone
FreshMaker schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:33:
[...]

Meestal pak ik blikjes gepelde tomaten, wel even peuteren om de harde stukjes ( aanhechting steeltje ) eruit te halen, en die verwerk ik naar gelang ik ze wil gebruiken.

[afbeelding] + [afbeelding]

Tomaten in de puntzeef, de staafmixer erop, en onderop stroomt een perfecte passata de pan in ;)
Zo'n ding nog niet eerder gezien. Dat wordt over een maandje spullen aanschaffen voor het nieuwe huis hahaha :9~

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:06

vhal

ಠ_ಠ

[...]

absoluut :)

offtopic:
stond er vrij recent niet een in memoriam kruisje naast zijn naam, wat je ook in zijn profiel ziet?

STRAVA

• FreshMaker
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:38:
[...]

Zo'n ding nog niet eerder gezien. Dat wordt over een maandje spullen aanschaffen voor het nieuwe huis hahaha :9~
Puntzeef is nu niet echt iets wat onmisbaar is hoor ;)
Het is weer één van de 100'en hulpmiddelen die je in de loop der tijd verzamelt in je keukenkastjes.
Ik vind het handig, maar voor anderen ligt hij in de weg ( kost wel zo'n 60€ )
Je kan prima tomaten pureren met een staafmixer in een grote jampot, maar deze vorm maakt de uitloop net wat handiger, een straaltje wat je vrij precies kan mikken.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:06

vhal

ಠ_ಠ

FreshMaker schreef op woensdag 22 april 2015 @ 23:34:
[...]

Ik vind het handig, maar voor anderen ligt hij in de weg ( kost wel zo'n 60€ )
60 euro wtf? 8)7

Ik zag ze liggen bij de Action/Xenos voor < 6euro. Snap niet waarom dit spul 60 euro moet zijn, dit heb ik wel eens vaker met keuken gerelateerd spul. Wellicht zit er een kwaliteitsverschil in maar mij maak je niet wijs dat zo'n ding slijt. Wat je zegt, vroeg of later verdwijnt het toch wel in het grote zwarte keukenkastjes gat. :P

[Voor 19% gewijzigd door vhal op 23-04-2015 08:00]

STRAVA

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik schuif effe aan! Leuk topic!

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Anoniem: 32279

Dit weekeinde (of maandag) ga ik pizza's bakken. Heb weer een nieuwe zak Frans Krokant gekocht (2,5 kilo voor 4,25 euro bij de Welkoop).

Ik ga diverse dingen proberen, onder andere wil ik mini pizza's gaan maken voor mijn dochter en ik ga pizza hawaii maken als het lekker weer blijft en voor mijzelf ga ik proberen eens een goede pizza met blauwe schimmelkaas te fabriceren. Maar dat komt nogal nauw, het lukt me nooit echt 100%. Misschien omdat ik dana blue ipv een ander type blauwe schimmelkaas heb geprobeerd. Die dana blue smelt niet zo lekker.

Iemand daarvoor nog een tip? Als bedekking doe ik denk ik rode ui, gele paprika en champignons erbij.

• FreshMaker
  • Niet online
Ik gebruik voor een blauwe schimmelkaas de wat hardere Ballarini Gorgonzola
Maar zoals jij wel zal weten ... de ene kaas is de andere niet ;)
En zeker met gorgonzola's is het kwaliteitsverschil enorm
vhal schreef op donderdag 23 april 2015 @ 07:57:
[...]

60 euro wtf? 8)7

Ik zag ze liggen bij de Action/Xenos voor < 6euro. Snap niet waarom dit spul 60 euro moet zijn, dit heb ik wel eens vaker met keuken gerelateerd spul. Wellicht zit er een kwaliteitsverschil in maar mij maak je niet wijs dat zo'n ding slijt. Wat je zegt, vroeg of later verdwijnt het toch wel in het grote zwarte keukenkastjes gat. :P
Ja, klopt, maar ik heb de mijne al 100 jaar, en ik heb de huidige Rosle prijzen erbij genomen.
Als je een ( metalen ) puntzeef van de Action kan vinden, is dat net zo goed.
De puntzeef met draadrooster zijn in mijn ervaring nét wat minder handig, en zeker met de staafmixer er in, wordt het een knoeiboel.

[Voor 66% gewijzigd door FreshMaker op 23-04-2015 13:02]

FreshMaker schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:00:
Zou kwaliteit zoveel uitmaken voor op de pizza? Ik heb net als bij mozarella het idee dat ik het verschil niet ga proeven op de pizza (in een salade of wat dan ook is het een ander verhaal).

• FreshMaker
  • Niet online
Op de pizza niet, maar een stukje kaas van zo'n 400gr gaat niet in één keer op de pizza ;)

De rest zal ook ergens heen moeten ...

FreshMaker schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:01:
De rest zal ook ergens heen moeten ...
Ik eet zo 400 gram uit het vuistje, maar dat is een heel andere discussie.

Ik zal dit weekeinde wat foto's maken, kom net uit een vergadering en daar ging het toevallig over pizza's en bleken er 2 leden te zijn die een pizza steen hebben en 1 heeft een pizza oven (ferrari), zal bij de volgende vergadering eens mijn receptenboek in copy's voor ze meenemen, krijg ik vast wel wat tips of recepten een keer weer terug.

• FreshMaker
  • Niet online
Dat bedoel ik, dan is het wel prettig om een smakelijke te hebben.
Had er ooit één die was op de pizza prima, maar los en met een stukje brood leek het wel afwasmiddel ...

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Beste pizzabakkers,

Ik wil ook pizza gaan bakken, maar beschik niet over een (reguliere) oven. Dus wil ik graag een pizza bak apparaat aanschaffen. Op de website van hema ben ik de vriendelijk geprijsde pizzapan tegengekomen, heeft iemand hier ervaring mee? Of kan ik beter voor een Ferrari gaan?
http://m.hema.nl/winkel/h...rectFrom=RegularAutomatic

groggy schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 05:40:
Beste pizzabakkers,

Ik wil ook pizza gaan bakken, maar beschik niet over een (reguliere) oven. Dus wil ik graag een pizza bak apparaat aanschaffen. Op de website van hema ben ik de vriendelijk geprijsde pizzapan tegengekomen, heeft iemand hier ervaring mee? Of kan ik beter voor een Ferrari gaan?
http://m.hema.nl/winkel/h...rectFrom=RegularAutomatic
De Ferrari is beter (lees perfect eigenlijk, maar ook duur). Die van de Hema was een tijdje terug 14 euro in een aanbieding en toen heeft o.a. deze tweaker hem gekocht en zijn ervaringen gepost:

Ernemmer in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic"

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Zo lagen ze er afgelopen vorig weekend bij. En dan keer 3 (12 bollen deeg van ongeveer 200 gram per stuk).
En zo kwamen ze er ongeveer uit:

Op de een of andere manier maak ik altijd wel wat foto's van mijn eerste pizza's (vaak voor de kids) maar doe ik dat niet voor de pizza's die ik erna bak.. De pizza voor de kids maak ik expres met een iets dikkere rand, vinden ze lekker.. :P

Ik heb nu ook een grote witte plaat in mijn tuin liggen waarop ik de pizza's vorm en beleg. Voorheen liep ik de hele tijd heen en weer vanuit de keuken. Met 10+ pizza''s was dat echt niet te doen..

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

60 euro wtf? 8)7

Ik zag ze liggen bij de Action/Xenos voor < 6euro.
Zojuist bij Xenos, een RVS puntzeef gezien.

3 euro, da's geen geld.
De gaatjes zijn minder 'ruim' maar dat zou ook zomaar een voordeel kunnen zijn.
( anders is een beetje uitboren met een klein boortje ook mogelijk ;) )

Wat doen jullie qua ananas op de pizza? Ik deed altijd uit blik, nu heb ik vers gedaan, maar de vrouwen in huis klagen dat ze zuur smaken? Toch maar weer uit blik de volgende keer?
FreshMaker schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:00:
Die heb ik nu op de pizza die voor mijn neus ligt (heb een pizza met lekker hoge randen gemaakt). Saus is uit een blikje van de AH (pizza saus van een of ander italiaans merk), rode ui in overvloed, 3/4e van die hele kaas erop en een halve zak mozarella die geraspt is.

De blauwe kaas is wel iets teveel, ik lust het wel, maar ik moet dat even minderen de volgende keer :9

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 24-04-2015 19:24]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Anoniem: 32279 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:22:
Saus is uit een blikje van de AH (pizza saus van een of ander italiaans merk),
http://www.ah.nl/producten/product/wi199886/cirio-pizzassimo

Deze?

Hoi!

• FreshMaker
  • Niet online
Ananas hoort niet op een pizza ;)
Maar dat is mijn mening ( en de algemene consensus van mijn gezin )
Ik zou het nooit nemen, maar kan me indenken dat anderen het wel lekker vinden.
3/4e van die gorgonzola .. pffff... ik gebruik in combinatie met gouda/oude kaas meestal zo'n 1/4e

( en dan achteraf een straaltje knoflooksaus :p )

Voor warme bereiding, al dan niet achteraf toegevoegd zijn blikjes minder zuur inderdaad.

qua saus wil ik deze proberen, en ook die van Cirio.

als ik haast heb pak ik zo'n heinz Tomato frito kartonnetjes, met knoflook of de 'hot' versie.

[Voor 53% gewijzigd door FreshMaker op 24-04-2015 19:32]

ik heb die van cirio vandaag gehad. Ik moet het wel wat dikker erop doen dan ik gewend ben. Het smaakt zo uit het blik als een soort ingedikte tomatenblik, je hoeft er weinig meer aan te doen. Ik vind hem veel fijner dan die Heinz pakjes, die zijn zo dun en ik heb liever wat dikker spul. Ik ga het de komende tijd gebruiken, het is wel een vrij algmene niet heel opvallende saus, maar dat kan mijn vrouw wel waarderen.

En in de zomer is een pizza hawai mits met heel dunne bodem wel heerlijk. Maar ik heb zelf liever blauwe kaas en uit en hete peper enzo erop. Ik was zelf voor mijn pizza het gehakt vergeten, dat moet eigenlijk bij mijn blauwe kaas met rode ui variant. Volgende keer beter :)

Ik ga denk ik maandag even opnieuw ermee bezig. Ik heb nu een supersnel deeg gemaakt dat amper kon reizen, maar de randen waren heel goed. Ik moet even uitzoeken waarom de pizza nu 9 minuten erin moet ipv 7 minuten, dat is wat apart. Ik heb de hele winter weinig pizza gemaakt, moet er weer even inkomen. Zal die hot saus ook eens proberen, dat lijkt me wel wat (kook hem denk ik nog wel wat in).
Ja!

Ik vind hem alleen niet super naar basilicum smaken, maar ik ga het nog eens testen als ik niet heel druk op het werk geweest ben en niet al te lang in de keuken wil staan.

[Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 24-04-2015 20:01]

Zo, de broodbakmachine staat hier alweer te draaien zodat ik morgen pizza's kan eten. Dit keer het recept dat een nacht moet staan in de koelkast, wordt het wel een stuk lekkerder van.

Dit keer wat pizza's met vlees erop. Denk iets met ham en eentje met gekruid gehakt. Eens proberen dit keer een foto te maken ipv hem gelijk op te eten.

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 25-04-2015 11:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

Weer pizza's gemaakt, met het recept uit de openingspost en ipv 4 heb ik er eigenlijk 2 gemaakt (American Style). Heb nog wat deeg over.

Bij beide pizza's de rode ui vergeten, jammer maar helaas, had ze al in de oven toen ik eraan dacht.

Pizza 1: Hawaii again voor de vrouw:

Pizza 2: Mexicaans gekruid gehakt met een berg sriracha saus erdoor, dat opgebakken met champignons, 2 soorten gele kaas en blauwe schimmelkaas, oh boy this looks good:

Edit: ok, ze zijn op, althans grotendeels. Een recept van 4 pizza's gebruiken voor 2 is wat veel :D
Had ze nu 9 minuten op de steen, heerlijk krokante korst, luchtbubbels overal en nergens, ik heb serieus de beste pizza die ik ooit gegeten heb net achter de kiezen. De volgende keer ga ik dunne randen maken, dat vind ik nog iets lekkerder, maar als ik hieraan nog uit toevoeg heb ik serieus mijn lievelingspizza gefabriceerd.

Wat ik nu gedaan heb (om te delen en als geheugensteuntje voor mijzelf):

1) recept 4 pizza's uit openingspost, alles in 1 keer in de broodbakmachine gezet op pizza deeg programma. Dat programma draait 45 minuten. Daarna 3 uur nog erin gelaten.

2) al het deeg verdelen over 2 bakken en in de koelkast

3) dag later oven voorverwarmen op maximale temerapatuur met steen onderin en minimaaal een uur warm laten worden. Daarna pizza's maken en 9 minuten laten bakken en dan smullen :9~

[Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 26-04-2015 18:22]

• Gumball
  • Laatst online: 26-03 21:31
Ziet er goed uit Dikkiedikdik! Ik mis een 'vind ik lekker' knopje in dit topic :9~
Wat moet ik me precies voorstellen bij Mexicaans gekruid gehakt?? Ik heb ooit eens een dr. Oetker Mexicaanse pizza gehad en die was erg lekker maar kan sindsdien die pizza nergens meer vinden. Wellicht dat jouw kruiden daar wat aan kunnen doen :+

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 32279 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:22:
Wat doen jullie qua ananas op de pizza?
Niet alleen voor op de pizza:

Verse ananas na het schillen even in zout water leggen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

60 euro wtf? 8)7

Slijten niet, maar het goedkope RVS van de Action wil nog wel eens gaan roesten. Had zo ook een bakvorm waar roest in kwam.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Gumball schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:00:
Ziet er goed uit Dikkiedikdik! Ik mis een 'vind ik lekker' knopje in dit topic :9~
Wat moet ik me precies voorstellen bij Mexicaans gekruid gehakt?? Ik heb ooit eens een dr. Oetker Mexicaanse pizza gehad en die was erg lekker maar kan sindsdien die pizza nergens meer vinden. Wellicht dat jouw kruiden daar wat aan kunnen doen :+
Zo'n zakje pittige tex mex kruiden, denk dat het nog een keer over was van taco's of tortilla's maken. Kwam ik tegen in de kast. Ik had 250 gram gehakt en voor 500 gram gehakt aan kruiden, daarna ook nog van die hete saus door het rauwe gehakt gedaan en opgebakken en laten afkoelen en dan koud op de pizza.

Ik denk dat je vrij eenvoudig die Mexicaanse pizza kan namaken. Misschien wat paprika en mais of bonen erop en klaar ben je. De volgende keer wil ik een pizza maken met shoarma :9~

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 27-04-2015 12:25]

• FreshMaker
  • Niet online
ik heb sinds kort deze kruiden mixen
Mesa, smaken imo beduidend beter dan de verstegen of casa-fiesta zakjes

FreshMaker schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:36:
Interessant! Ik maak meestal de kruidenmix zelf, maar ik kwam dit tegen. Misschien een keer van een feestje of wat dan ook (we waren de voorraadkast aan het opruimen).

Ik zal eens zien of onze AH dit ook heeft. Verstegen en casa fiesta zijn inderdaad niet zo goed, al vind ik de casa fiesta hot saus voor taco's wel erg ok.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Al een tijdje bezig om een beetje fatsoenlijke pizza's te maken, begonnen van de zomer op de BBQ met pizzasteen. Ook nog een Uuni 2 Pizzaoven gehad, niet echt handig als je twee pizza's maakt. Uiteindelijk een Ferrari Delizia oven gekocht, ideaal :-)

Gebruik Type 00 van de Sligro, zak van 5kg oid. Ik probeer voor de kaas 2/3 mozzarella en 1/3 Grana Padano aan te houden. Tips zijn altijd welkom :-)

Resultaat (rest al opgegeten :9~ ):

• Ample Energy
Rub147 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 20:03:
Uiteindelijk een Ferrari Delizia oven gekocht, ideaal :-)
Hoe heb je die versie gekozen? Ik weet dat er meerdere zijn en dat ze voornamelijk in bouwkwaliteit verschillen, maar er is ook een versie met 2 pizzastenen (ook 1 boven).
Jammer dat ze niet ergens allemaal op een rijtje staan zodat je ze kunt proberen :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Rub147
Ample Energy schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:53:
[...]

Hoe heb je die versie gekozen? Ik weet dat er meerdere zijn en dat ze voornamelijk in bouwkwaliteit verschillen, maar er is ook een versie met 2 pizzastenen (ook 1 boven).
Jammer dat ze niet ergens allemaal op een rijtje staan zodat je ze kunt proberen :P
Op het moment van kopen waren er volgens mij maar twee typen, de Deliria en de Napoli. Beide hebben ze alleen onder een steen, echter is de Napoli van gietijzer (kwalitatief beter). Maar de 30 euro meer vond ik het niet waard.

De Napoletana is de nieuwste versie met stenen aan beide kanten. Waarschijnlijk wordt de warmte nu beter verspreid, in de andere types zit er een ring die warm wordt, hierdoor wil de pizza nog wel eens aanbranden.

Helaas zag ik net tijdens het opruimen van de Ferrari dat er een barst in de steen zit, hoe die er is gekomen :?

• Ample Energy
Zonde, dat is ook snel gegaan. Als het een kleine barst is zal het niet veel uitmaken, maar het hoort niet.

Hoe hoog kan je de pizza ongeveer beleggen i.v.m. die verwarmingsring?

En hoe zijn de resultaten in vergelijking met zo'n Uuni? En is hij groot genoeg om 1 goed vullende pizza voor een volwassene te maken of moet je voor een goede maaltijd toch wel 2 pizza's maken?

Voor de prijs van een Uuni bouw ik liever zelf een oven, maar als de Ferrari's in de buurt komen wordt dat wel heel aantrekkelijk. Ik zit er al een tijd naar te kijken en afgelopen weekend is het deurtje van m'n oven nog verder krom getrokken waardoor de maximale temperatuur nog maar op ongeveer 200 graden blijft hangen na anderhalf uur voorverwarmen. 350-450 graden na 10 minuten klinkt dan wel heel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vandaag maar eens een pizza met tipo 00 meel gemaakt. Geeft de pizza duidelijk een andere smaak mee. Werkt soepeler mee om de bodem mee te vormen, maar de prijs... een euro voor 500 gram :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Das nog goedkoop, hier betaal ik 2,50 voor een kilo. Binnenkort maar es bij de Macro kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij de Lidl hebben ze nu een pizzavorm voor in de oven, het lijkt een soort steen te zijn maar het zou ook een dik metaal kunnen zijn. Mijn oven heeft een soortgelijk materiaal voor de wanden en volgens de brochure is dat steen. Het past echt perfect, als het ding een halve centimeter groter was dan paste hij er niet in,

Gisteren geprobeerd een pizza te bakken, maar mijn vrouw stopt alle keukenpoeders in glazen potjes. Het verschil tussen suiker en zout zie ik nog, maar ipv zout heb ik er dus schijnbaar bakpoeder ingedaan, Hierna de ingredienten er maar weer afgehaald en uitgesmeerd over voorgebakken broodjes want de pizza was niet te eten. De pizzabroodjes waren lekker ;)

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rub147
Ample Energy schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:05:
Zonde, dat is ook snel gegaan. Als het een kleine barst is zal het niet veel uitmaken, maar het hoort niet.

Hoe hoog kan je de pizza ongeveer beleggen i.v.m. die verwarmingsring?

En hoe zijn de resultaten in vergelijking met zo'n Uuni? En is hij groot genoeg om 1 goed vullende pizza voor een volwassene te maken of moet je voor een goede maaltijd toch wel 2 pizza's maken?

Voor de prijs van een Uuni bouw ik liever zelf een oven, maar als de Ferrari's in de buurt komen wordt dat wel heel aantrekkelijk. Ik zit er al een tijd naar te kijken en afgelopen weekend is het deurtje van m'n oven nog verder krom getrokken waardoor de maximale temperatuur nog maar op ongeveer 200 graden blijft hangen na anderhalf uur voorverwarmen. 350-450 graden na 10 minuten klinkt dan wel heel goed.
Het verwarmingselement zit ongeveer 6 centimeter van de steen af, alleen de ervaring leert dat je pizza niet hoger moet maken dan 2cm (dan verbrandt het instant).

In de Uuni kunnen behoorlijke pizza's, 25cm pizza zal wel passen. De Uuni is duur in aanschaf, maar de pellets die je moet gebruiken zijn nog duurder... Je kan niet de standaard verwarmingspellets gebruiken omdat er lijm enz in zou zitten.

Ik ben erg blij met de Ferrari, geen hout nodig, en je buren hebben geen last van de rooklucht ;-)

Voor de bodem gebruik ik Gran Mugnaio Spadoni Farina PZ2 “00”, te koop bij de Sligro in zakken van 5kg en 25kg >:) , kost volgens mij 8 euro ex btw voor 5kg. Kan aankomende week wel even kijken als iemand daar behoefte aan heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Marzman schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 09:53:
Bij de Lidl hebben ze nu een pizzavorm voor in de oven,
"Nu" is een rekbaar begrip. Ze hebben er begin maart een gehad zag ik net. Bij de huidige aanbiedingen kan ik geen pizzasteen vinden. Helaas worden alle folderaanbiedingen na 30 dagen teruggestuurd naar de leverancier dus die van maart zal nu nergens meer verkrijgbaar zijn.

Tenzij je een link hebt naar een actuele aanbieding vrees ik dat we hier niets meer mee kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:34:
[...]

"Nu" is een rekbaar begrip. Ze hebben er begin maart een gehad zag ik net. Bij de huidige aanbiedingen kan ik geen pizzasteen vinden. Helaas worden alle folderaanbiedingen na 30 dagen teruggestuurd naar de leverancier dus die van maart zal nu nergens meer verkrijgbaar zijn.

Tenzij je een link hebt naar een actuele aanbieding vrees ik dat we hier niets meer mee kunnen.
Ik zie de aanbieding ook niet terug, misschien lag die er gewoon nog :p

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:07

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Rub147 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 20:03:
Ik probeer voor de kaas 2/3 mozzarella en 1/3 Grana Padano aan te houden. Tips zijn altijd welkom :-)
Er werd mij hier aangeraden om toch nog eens verse mozzarella te proberen in plaats van nep-kaas. Sinds een tijdje heb ik de biologische buffelmozzarelle van de AH in gebruik en alhoewel de echte Italiaan het vast nog steeds nep-kaas vindt kan ik je zeggen dat 'ie echt heel lekker is!

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-03 14:19

Ram0n

Bierbrouwende nerd

FreshMaker schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:36:
Dank voor de tip, zojuist wat pakjes gehaald (nu 1+1 bij AH) en vanavond eens proberen :)

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 21:09

arie_papa

Running on Ubuntu

Gisteren ook maar eens gewaagd aan pizzadeeg. Ik heb geen mixer momenteel, dus "gekneed" met de keukenmachine (wat een pleuriszooi gaf). De bolletjes deeg liggen nu te wachten in de koelkast. Ik vind het rijzen nogal tegenvallen, of komt dat helemaal goed als ik ze straks 1 1/2 uur van tevoren uit de koelkast haal?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pizzasmurf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

arie_papa schreef op zondag 10 mei 2015 @ 09:10:
Gisteren ook maar eens gewaagd aan pizzadeeg. Ik heb geen mixer momenteel, dus "gekneed" met de keukenmachine (wat een pleuriszooi gaf). De bolletjes deeg liggen nu te wachten in de koelkast. Ik vind het rijzen nogal tegenvallen, of komt dat helemaal goed als ik ze straks 1 1/2 uur van tevoren uit de koelkast haal?
Rijzen in de koelkast gebeurd amper, ze rijzen wel als je ze eruit haalt. Doe het 3 uur van te voren ipv 1,5 uur, zal een beter resultaat geven.

Kneden kan je denk ik beter met de hand doen ipv met een keukenmachine als je zoveel troep ervan krijgt. Een keukenmachine voor deeg of een broodbakmachine werkt beter. Een mixer moet je niet gebruiken, die gaat kapot.

Maar het klinkt niet gek voor een 1e keer. Het is echt iets wat je vaker moet doen en het resultaat wordt ook veel beter, ook de troep die je ervan krijgt wordt een stuk minder. Het maken zo van de pizza (deeg rond krijgen e.d.) zal je ook nog wat ellende geven, maar het wordt beter in de loop va de tijd. De 3e keer dat je pizza maakt is al een wereld van verschil met de 1e keer. En na iets van 10 keer gaat het heel fijn en snel en draai je er je hand niet meer voor om.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 10-05-2015 09:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Anoniem: 32279 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 09:46:
Een mixer moet je niet gebruiken, die gaat kapot.
Uhhh.... daarvoor heb je toch deeghaken? Die moet een mixer dan natuurlijk wel meegeleverd hebben.

En nog even ter herinnering/als tweede poging. :)
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:49:
Het nadeel van een pizzasteen vind ik de beduidend langere opwarmtijd van de oven wat tot energieverspilling leidt en buiten het stookseizoen tot een onbehaaglijk warme keuken door de extra afvalwarmte. Ik heb warmhoudplaatjes die bestaan uit een vierkante 'tegel' van iets van 15x15cm van graniet die in een plastic omhulsel met handvatten zitten. Dat graniet wordt heet in de magnetron. Je warmt ze zo een aantal minuten op en kunt ze dan gebruiken om een schotel/schaal langer warm te houden.

Het lijkt me handig als je een pizzasteen zou hebben die terwijl de oven voorverwarmt binnen die normale voorverwarmtijd in de magnetron separaat opgewarmd kan worden zodat je dan veel sneller de pizza op een hete steen in de oven kan schuiven.

Ik heb geen idee of dit een specifieke granietsoort is. Zoeken op Google levert alleen maar meldingen op dat een (pizza)steen juist niet is bedoeld voor in de magnetron. Die woordcombinatie zo formuleren dat ik een gewenst artikel vind is me nog niet gelukt.

Zijn hier mensen die van het bestaan van dergelijke stenen weten? Of zouden mensen hun steen willen proberen op te warmen in een magnetron? Als je er evt. een theeglas met wat water bij zet zal de magnetron in elk geval niet 'onbelast' draaien wat in principe ongewenst is. Als de steen geen warmte absorbeert neem ik aan dat het ook geen kwaad zal kunnen en als ie wel warm wordt... hij is bedoeld om warm te worden dus daar zou hij ook in principe tegen moeten kunnen. Het enige mogelijk risico zou een wat ongelijkmatige opwarming kunnen zijn met evt. spanningen die in het ergste geval tot breuk zou kunnen leiden.

Eventuele tests op eigen risico dus, maar ik kan me voorstellen dat meer mensen het wel handig zouden vinden om zo te werk te kunnen gaan. Ik heb ook niets kunnen vinden op graniet(soorten) en magnetronstralingabsorptie. Geen idee of een gemiddelde natuursteenhandel daar verstand van zou hebben. Mijn verwachtingen zijn eerlijk gezegd niet echt hoog gespannen op dat punt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

CaptJackSparrow schreef op zondag 10 mei 2015 @ 10:16:
Uhhh.... daarvoor heb je toch deeghaken? Die moet een mixer dan natuurlijk wel meegeleverd hebben.
Tja, deeghaken. Je hebt handmixers van 20 euro en van 200 euro, de goedkopere trekken pizzadeeg niet waardoor de mixer oververhit raakt en kapot gaat of erger. Je kan problemen voorkomen door voor maximaal 2 pizza's per keer deeg te maken met een handmixer als hij in de "prijscategorie" lager dan 75 euro valt.

Doe in iedergeval niet als mij en ga voor meerdere pizza's deeg maken met een handmixer. De keuken stond hier namelijk toen vol met rook en de staafmixer was uitgebrand :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Anoniem: 32279 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 09:46:
[...]

Rijzen in de koelkast gebeurd amper, ze rijzen wel als je ze eruit haalt. Doe het 3 uur van te voren ipv 1,5 uur, zal een beter resultaat geven.

Kneden kan je denk ik beter met de hand doen ipv met een keukenmachine als je zoveel troep ervan krijgt. Een keukenmachine voor deeg of een broodbakmachine werkt beter. Een mixer moet je niet gebruiken, die gaat kapot.

Maar het klinkt niet gek voor een 1e keer. Het is echt iets wat je vaker moet doen en het resultaat wordt ook veel beter, ook de troep die je ervan krijgt wordt een stuk minder. Het maken zo van de pizza (deeg rond krijgen e.d.) zal je ook nog wat ellende geven, maar het wordt beter in de loop va de tijd. De 3e keer dat je pizza maakt is al een wereld van verschil met de 1e keer. En na iets van 10 keer gaat het heel fijn en snel en draai je er je hand niet meer voor om.
Duidelijk. We zullen zien wat het resultaat gaat zijn vanavond + in ieder geval wat meer tijd nemen voor het rijzen.

Op zich zijn we de laatste tijd steeds meer zelf aan het maken met meel/bloem en dat bevalt erg goed, al zal het vormen van de eerste bodem nog wel een crime worden. Erg benieuwd :)
Anoniem: 32279 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 10:28:
[...]

Tja, deeghaken. Je hebt handmixers van 20 euro en van 200 euro, de goedkopere trekken pizzadeeg niet waardoor de mixer oververhit raakt en kapot gaat of erger. Je kan problemen voorkomen door voor maximaal 2 pizza's per keer deeg te maken met een handmixer als hij in de "prijscategorie" lager dan 75 euro valt.

Doe in iedergeval niet als mij en ga voor meerdere pizza's deeg maken met een handmixer. De keuken stond hier namelijk toen vol met rook en de staafmixer was uitgebrand :X
Over die keukenmachine, inderdaad niet de meest handige keuze. Ik denk dat met de hand kneden toch een betere optie is. Zelf de "dure 1000W" keukenmachine begon een beetje te meuren, dus degelijk materiaal is wel nodig inderdaad.

[Voor 34% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 22:52]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0Henk 'm!

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 17:49:
Als ik met Engelse termen zoek begrijp ik dat het niet mogelijk is. Ik kom wel wat reacties tegen van mensen die het gelukt is, maar het resultaat is een stuk minder. De steen wordt kennelijk niet warm genoeg in de magnetron en het is funest voor je steen.

Ik heb gezocht op o.a. pizzastone + microwave en dat soort zoektermen.

Je moet wel een heel kleine steen hebben of een heel grote magnetron om het te testen. Mijn steen is 4 keer grotere dan wat in de magnetron past bijvoorbeeld.

Na het opwarmen van de oven kan je trouwens de oven wel uitzetten, de steen blijft wel warm genoeg voor 2 tot 3 pizza's. Meer dan 3 werkt bij mijn oven niet lekker, maar als je de oven op bijv. 350 graden kan zetten kan je denk ik wel 5 pizza's bakken als de steen warm is en de oven uit staat.

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 10-05-2015 10:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

De pizza vanavond zal helaas gewoon op het rooster + bakpapier moeten. Welke temperatuur is aan te bevelen? Ik heb een gewone elektrische gril/oven die tot max 300 graden opgestookt kan worden.

Edit: zo warm mogelijk dus als ik het goed begrijp...

[Voor 14% gewijzigd door arie_papa op 10-05-2015 12:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zou overbelasting bij elektrisch kneden evt. te maken kunnen hebben met dit op te hoog toeren/vermogen doen? Het verdient misschien aanbeveling de gebruiksaanwijzing eens te checken op eventuele instructies daaromtrent.

Hoog vermogen betekent nu eenmaal dat er per seconde meer energie de motor in gaat die uiteindelijk grotendeels in warmte omgezet zal worden. Als dan de warmteproductie hoger is dan de snelheid waarmee die warmte kan worden afgevoerd kun je problemen verwachten. Op laag vermogen zal de warmte afvoer de warmte aanvoer waarschijnlijk beter bij kunnen houden.

Het kneden zal iets langer duren maar er is zoiets over 'haastige spoed' en zo. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mijn KitchenAid Artisan op standje 2 met de deeghaak heeft het er al best zwaar mee, en die is 'er een beetje voor gemaakt' zeggen ze. Overigens maak ik vaak brood met de KitchenAid en dat kan hij prima aan. Ik zou het niet durven proberen met een normale mixer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-03 13:19
Ik was ook aan het rondkijken voor een KitchenAid... maar alhoewel ze zeggen dat een KitchenAid er voor gemaakt is blijft de motor wat aan de zwakke kant voor zulke zaken. De meeste van die keukenrobots hebben een motortje van 300 watt.

Als je er vaak pizza deeg mee wil maken dan kan je beter voor een zwaardere motor gaan. Dus de kitchen aid heb ik al laten varen en ben op zoek naar iets beters. De kenwood kmix heeft al een zwaardere motor (500W) maar ik wil'm wel eerst eens in actie zien.

Dus voorlopig gaat alles nog in de broodmachine ;)

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik lees uiteenlopende mening over de kracht van de KA en de Kenwood. De 1500 watt van de kenwood klinkt heel goed, maar de overbrenging is anders. Ik ben er niet zo'n held in maar het heeft iets te maken met paardenkracht versus moment. (Hp versus Torque). In auto termen: Paardenkracht is hoe snel je tegen een muur kan rijden en torsie (moment) is groot de deuk is die je in de muur maakt. De KA kan 3,5kg brooddeek aan, de Kenwood maar 3 had ik gelezen. Zelf denk ik dat het erg dicht bij elkaar ligt.

[Voor 5% gewijzigd door RobV op 10-05-2015 15:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03 21:59
Typhone schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:44:
Ikzelf houd ervan om een paar vlezige tomaten in grove partjes te snijden. Paar kwarten ui en enkele teentjes knoflook. Even mixen in een kom met wat eetlepels olijfolie en daarna welke kruiden je wenst (Ik gebruik een mix van droge oregano, basilicum en peterselie en dan wat er in de vensterbank groeit). Alles in een bakblik/-plaat in de oven en een theelepel suiker erover strooien. 45 min tot een uur roosteren daarna een staafmixer of iets dergelijks gebruiken en je hebt een simpele makkelijke smaakvolle saus.

Ik ben wel heel erg gehecht aan de smaak van geroosterde groenten.

Success

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Nou, de eerste pizza smaakte erg goed. Wel maar op 250 graden gebakken, dus hij was wel lekker knapperig maar nogal bleek.

deeg na 3 uur uit de koelkast:

Tomatensaus heb ik simpel gemaakt met wat gefruite knoflook, pakje tomatensaus, oregano, zout, peper en 40 minuutjes pruttelen.

Nu gaat pizza 2 de oven in op 300 graden, benieuwd of hij voor het oog nog mooier is ;)

[Voor 23% gewijzigd door arie_papa op 10-05-2015 21:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-03 12:52
Voor de mensen die dicht bij duitsland wonen en er toch naar de supermarkt gaan, je kunt ipv typo 00 (italiaanse aanduiding) ook Weizen Mehl type 405 (duitse aanduiding) kopen, scheelt over het algemeen een hoop want je koopt dan geen import. Misschien staat zoiets ook wel gewoon bij de Lidl of Aldi, daar kom ik nooit langs dus ik ga er ook nooit naar binnen.
Wel jammer dat Nederlanders meel net als met de stamppot maar gewoon op een grote hoop gooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Als je bij de super om durum vraagt staan ze je leeg aan te staren. Maar dat is met alles zo, lol.

Acties:
  • 0Henk 'm!

beefstick schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:05:
Voor de mensen die dicht bij duitsland wonen en er toch naar de supermarkt gaan, je kunt ipv typo 00 (italiaanse aanduiding) ook Weizen Mehl type 405 (duitse aanduiding) kopen, scheelt over het algemeen een hoop want je koopt dan geen import.
Ah, interessant. Ga volgende week weer inkopen in Duitsland doen. Heb je nog een bepaald merk dat lekker is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mag ik hieraan toevoegen dat meel bij de lokale molenaar goedkoop en in grotere hoeveelheden te verkrijgen is? Zo haal ik voor mijn brood 5kg zakken bij de molen van Oud Alblas (mijn ouders wonen in Dordrecht). Meel voor pizzadeeg hebben ze vaak ook.

[Voor 8% gewijzigd door RobV op 11-05-2015 18:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
RobV schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:35:
Mag ik hieraan toevoegen dat meel bij de lokale molenaar goedkoop en in grotere hoeveelheden te verkrijgen is? Zo haal ik voor mijn brood 5kg zakken bij de molen van Oud Alblas (mijn ouders wonen in Dordrecht)
En wat betaal je daar voor dan? Nu kan ik t niet vergelijken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Goede vraag, kom ik op terug!

EDIT:
5 kg Tarwebloem voor €6,50
1 kg Waldkorn €3,50 (meestal koop ik groter in, maar dit was een nood-voorraadje)

M. de Groot & Zn. BV
Oosteinde 7
Tel. 0184 69 14 25
Oud-Alblas

Ze hadden ooit een website met de prijslijst maar die heb ik niet meer kunnen vinden.

[Voor 82% gewijzigd door RobV op 11-05-2015 20:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
RobV schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:43:
Goede vraag, kom ik op terug!

EDIT:
5 kg Tarwebloem voor €6,50
1 kg Waldkorn €3,50 (meestal koop ik groter in, maar dit was een nood-voorraadje)

M. de Groot & Zn. BV
Oosteinde 7
Tel. 0184 69 14 25
Oud-Alblas

Ze hadden ooit een website met de prijslijst maar die heb ik niet meer kunnen vinden.
Dank :) Voor bij de molen niet duur maar geen molen in de buurt en bij AH betaal ik slechts €1,75 voor 5KG tarwebloem dus dat scheelt toch nog aardig dan. Waldkorn scheelt minder maar dat gebruik ik niet voor een pizza ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nou, inderdaad dat is helemaal niet duur inderdaad. Zou dat aan de kwaliteit kunnen liggen? Het supermarktbloem van bijvoorbeeld Hoogvliet is zelfs voor pannekoeken een smakeloze hap, misschien is dat bij de AH anders.

(De waldkorn mix had ik er bij gezet ter vergelijking)

[Voor 11% gewijzigd door RobV op 11-05-2015 21:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Voor pannenkoeken gebruik ik meestal een mix van volkoren tarwemeel met zelf gemalen boekweitzaad en soms speltmeel.

Voor de voorgaande pizza heb ik gewoon de goedkoopste (Oke = Jan Linders huismerk) tarwebloem gebruikt en dat smaakte prima, zeker voor een eerste keer. Maar aangezien we op steenworp afstand van DE wonen zal ik mijn vrouw eens vragen of ze dat Weizen mehl kan scoren. De eerste poging heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het zeker voor herhaling vatbaar is :Y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
RobV schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:08:
Nou, inderdaad dat is helemaal niet duur inderdaad. Zou dat aan de kwaliteit kunnen liggen? Het supermarktbloem van bijvoorbeeld Hoogvliet is zelfs voor pannekoeken een smakeloze hap, misschien is dat bij de AH anders.
Ik vind het niet smakeloos maar het zal ongetwijfeld een kwaliteitsverschil zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het was maar een suggestie. Overigens smaakt alles wat je zelf maakt vaak al gauw lekkerder, of dat nou pasta, pannekoeken, pizza of champignonsaus is..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:38
Nog even terugkomend op mixers, wij hadden hier een el cheapo Phlips handmixer met deeghaken en dat ging prima.
Totdat 1 van de deeghaken doormidden brak. De mixer zelf heeft het altijd zonder rare luchtjes gedaan. Nu weer een Philips van € 75,00 met dikkere deeghaken, en ook die rost door alles heen zonder tegensputtelen.

Instagram:Ambitielozemeisjes | Путин, иди на хуй

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-03 16:44
Hier in Gouda hebben we ook zo'n molen, en nog goedkoper dan de molen in Oud Alblas. ;) 5kg tarwebloem voor €5,50.

Zie hier de prijslijst in PDF, en hier de website. Ze hebben naast 'normale producten' een leuk assortiment aan brood-, cake- en pannenkoek mixen.

Mocht je eens op een zaterdag langs Gouda rijden zeker de moeite waard, vanaf de snelweg ben je er zo. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Marcusso schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:06:
Hier in Gouda hebben we ook zo'n molen, en nog goedkoper dan de molen in Oud Alblas. ;) 5kg tarwebloem voor €5,50.

Zie hier de prijslijst in PDF, en hier de website. Ze hebben naast 'normale producten' een leuk assortiment aan brood-, cake- en pannenkoek mixen.

Mocht je eens op een zaterdag langs Gouda rijden zeker de moeite waard, vanaf de snelweg ben je er zo. :)
Ik krijg een blanco gele pagina als ik de site open. 8)7 ligt dat aan mijn iPad?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcusso
RobV schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:44:
[...]

Ik krijg een blanco gele pagina als ik de site open. 8)7 ligt dat aan mijn iPad?
Hier ook, waarschijnlijk flash. Maar de pdf wel zichtbaar op iOS :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-03 10:55
Marcusso schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:06:

Hier ook een lege site, maar een klein beetje Googlen levert dit op. Weet ik tenminste waar ik heen moet fietsen; ik woon in de buurt...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Marcusso schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:00:
[...]

Hier ook, waarschijnlijk flash. Maar de pdf wel zichtbaar op iOS :)
Jup, flash. Was mij even ontschoten. Ook op de OSX machine: "Missing Plug-In". Sinds ik geen flash meer draai (en alle Adobe-troep eraf is) is mijn machine stukken stabieler geworden. Dus voor deze jongen geen Flash meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-03 10:55
Anyway, deze molen toch? Ik zal er eens langs fietsen...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcusso
ATS schreef op zondag 17 mei 2015 @ 17:24:
Anyway, deze molen toch? Ik zal er eens langs fietsen...
Yes. De Roode Leeuw inderdaad.

Ik zie een mooie ruil, tweakers bouwen nieuwe mooie website in ruil voor een paar pakken meel. ;)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Gisteren deeg gemaakt met het recept uit de topicstart en vandaag een prima pizza gegeten. :)
Maar nog twee porties deeg over; weet iemand hoe lang dat in de koelkast goed blijft?

Pagina: 1 2 3 ... 58 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee