4 á 5 dagen, maar het vriest prima in voor een maand of 2 / 3
Thanks! Staat op de planning voor morgen, dus moet goed gaan.FreshMaker schreef op maandag 18 mei 2015 @ 07:25:
4 á 5 dagen, maar het vriest prima in voor een maand of 2 / 3

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Je eigen neus en inschattingsvermogen is leidend ....
Ik ken de omgeving en jouw koelast niet hé
Een koelkast die 100x per dag open gaat heeft een andere verhouding, dan één die altijd gesloten blijft.
Maar langer 'liggend' deeg is rijper, zoals diverse anderen hier al aangegeven hadden in de laatste weken.
Een koelkast die 100x per dag open gaat heeft een andere verhouding, dan één die altijd gesloten blijft.
Maar langer 'liggend' deeg is rijper, zoals diverse anderen hier al aangegeven hadden in de laatste weken.
[Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 18-05-2015 09:26]
Welke pizzaoven raden jullie aan ?
Je hebt de G3, die is mij eigenlijk te duur. (wat zijn de verschillen tussen die G3 versies?)
Je hebt de Bestron.
Groot verschil?
Je hebt de G3, die is mij eigenlijk te duur. (wat zijn de verschillen tussen die G3 versies?)
Je hebt de Bestron.
Groot verschil?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Haha, logisch! Maar komt wel goed met deze koelkastFreshMaker schreef op maandag 18 mei 2015 @ 09:26:
Je eigen neus en inschattingsvermogen is leidend ....

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ben voor de Delizia versie gegaan.
http://www.amazon.de/G3Fe(...)1&keywords=G3Ferrari
€100,- incl. verzending ipv €125 in nl
Ik heb exact die, werkt prima, goede prijs ook. Bij dikker deeg kan je ervoor kiezen het deeg al even op de steen te leggen en dan pas het beleg erop te doen - ze worden heet maar niet zeer heet (schijn te tweaken te zijn, moet daar nog eens naar op zoek).Christiano007 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:21:
Ben voor de Delizia versie gegaan.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ben zelf wel dol op een wat dikkere bodemfranssie schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:41:
[...]
Ik heb exact die, werkt prima, goede prijs ook. Bij dikker deeg kan je ervoor kiezen het deeg al even op de steen te leggen en dan pas het beleg erop te doen - ze worden heet maar niet zeer heet (schijn te tweaken te zijn, moet daar nog eens naar op zoek).

Heb jij ook zilverfolie aan de binnenkant (boven) ? Zie dat veel mensen dat hebben.
En ik zie ook mensen die folie op de steen leggen, waar is dat goed voor?
Nee ik heb geen zilverfolie boven, boven wordt warm zat, de steen met echt wel even een kwartier/half uur opwarmen en daar zit meer het tekort, dus vandaar bij een dikke bodem 'm even eerder op de steen leggen zodat deze wel gaar wordt zonder dat je topping verbrandt.
Zie ooko YouTube: fornetto g3 ferrari waar italianen het voordoen
Zie ooko YouTube: fornetto g3 ferrari waar italianen het voordoen

[Voor 21% gewijzigd door franssie op 18-05-2015 21:47]
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Overmorgen arriveert de G3
Welke accessoires zijn eigenlijk handig voor het maken van pizza's ? Zo'n deeg snijder , houten plank voor het kneden?
Welke accessoires zijn eigenlijk handig voor het maken van pizza's ? Zo'n deeg snijder , houten plank voor het kneden?
Ik heb een schieter, daarop vorm ik de pizza ook. Deegsnijder heb ik niet nodig, maak telkens bolletjes voor 1 persoon. Pizzasnijder kan wel handig wezen though.
Niet dat ze duur zijn perse, maar ik heb er 4 liggen, 2 ervan zaten bij een pizzasteen. DM mij even als je er eentje wilt krijgen.Joosie200 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 18:19:
Pizzasnijder kan wel handig wezen though.
Iemand ervaring met pizzas bakken in een Big Green Egg?
Ik sta te popelen om naar huis te gaan. Er staat namelijk een BGE op me te wachten om gemonteerd te worden
Nu kan ik dus pizzas gaan maken in een houtoven op 400 graden
Ben echt eens benieuwd of ik veel verschil merk met onze over op 300 graden.
Ik sta te popelen om naar huis te gaan. Er staat namelijk een BGE op me te wachten om gemonteerd te worden

Nu kan ik dus pizzas gaan maken in een houtoven op 400 graden

Ben echt eens benieuwd of ik veel verschil merk met onze over op 300 graden.
Ik zag van de week bij de Xenos van die pizzaplanken liggen voor 10-15 euro (met handvat dus).
Zag er best degelijk uit, en goed dik, dus wellicht interessant voor iemand.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Anoniem: 32279
Zo, dat is niet goedkoop. Ik had ze hier voor dezelfde prijs bij een kookwinkel en die winkels zijn niet de goedkoopste, althans in vergelijking met xenos. Maar zonder twee van die plankjes kan je niks, dus wel ideaal voor wie geen kookwinkel met een pizzaplankje in de buurt heeft ideaal.arie_papa schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:21:
Ik zag van de week bij de Xenos van die pizzaplanken liggen voor 10-15 euro (met handvat dus).
[afbeelding]
Als er hier deeg overblijft eet ik 2 dagen pizzaGermanPivo schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:56:
Gisteren deeg gemaakt met het recept uit de topicstart en vandaag een prima pizza gegeten.
Maar nog twee porties deeg over; weet iemand hoe lang dat in de koelkast goed blijft?

Soms ook tussen de middag, maak ik kleine pizza's ervan. Wel lekker, zeker met het zomerse weer dit weekeinde.
[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 21-05-2015 20:14]
Om de een of André reden kan ik van een bol deeg van 225 gram nooit een mooie grote pizza maken. Blijven altijd maar kleintjes. Lukt jullie dat wel, of is 225 gram dan gewoon te weinig? Ik haal er Max 28 cm ofzo mee ,wat ik voor een (italiaanse) pizza klein vind.
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Heb ook deeg gemaakt.
Recept.
350 gram bloem
1 eetlepel zout
1 eetlepel suiker
250 ml (of 200 weet het niet meer, het was na het afmeten 1 theekop tot op de rand)
7 gram gist
En bij de andere heb ik hetzelfde gedaan maar dan ook met 1 eetlepel olijfolie.
Ben begonnen rond 4 uur, laten rijzen tot half 8 en toen kon ik 5 royale bollen eruit krijgen (allemaal rond de 225 gram.
2 bollen in de vriezer gedaan, andere 3 in de koelkast. Kom net terug van training en zag dat ze in de koelkast alweer wat groter waren
Morgen krijg ik de G3 Ferrari binnen en dan na het werk ga ik eens wat proberen.
Recept.
350 gram bloem
1 eetlepel zout
1 eetlepel suiker
250 ml (of 200 weet het niet meer, het was na het afmeten 1 theekop tot op de rand)
7 gram gist
En bij de andere heb ik hetzelfde gedaan maar dan ook met 1 eetlepel olijfolie.
Ben begonnen rond 4 uur, laten rijzen tot half 8 en toen kon ik 5 royale bollen eruit krijgen (allemaal rond de 225 gram.
2 bollen in de vriezer gedaan, andere 3 in de koelkast. Kom net terug van training en zag dat ze in de koelkast alweer wat groter waren

Morgen krijg ik de G3 Ferrari binnen en dan na het werk ga ik eens wat proberen.
12,99 zie ik nu op de site. Maar ik had geen flauw idee wat zoiets in een normale kookwinkel moet opbrengen. Ik zou overigens in "achtergesteldAnoniem: 32279 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:12:
[...]
Zo, dat is niet goedkoop. Ik had ze hier voor dezelfde prijs bij een kookwinkel en die winkels zijn niet de goedkoopste, althans in vergelijking met xenos. Maar zonder twee van die plankjes kan je niks, dus wel ideaal voor wie geen kookwinkel met een pizzaplankje in de buurt heeft ideaal.
[...]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik woon in friesland, denk net zoveel kookwinkels als in limburg, puur geluk dat er hier eentje zit
Een dikke pizzasteen is fijn als je meer dan 1 pizza maakt, met een dunne kan je prima overweg als je alleen bent. Hij koelt sneller af namelijk. Misschien kan je er wel 2 pizzas goed op maken, voor die prijs kan je het wel proberen, is altijd een heeeeeel stuk beter dan zonder steen!
Een dikke pizzasteen is fijn als je meer dan 1 pizza maakt, met een dunne kan je prima overweg als je alleen bent. Hij koelt sneller af namelijk. Misschien kan je er wel 2 pizzas goed op maken, voor die prijs kan je het wel proberen, is altijd een heeeeeel stuk beter dan zonder steen!
[Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 21-05-2015 22:41]
Deze week twee keer een poging gedaan om pizza te bakken met zelfgemaakte bodem. Op basis van een kant en klare mix (bloem, zout, een of ander reismiddel) en volgens het recept water en olie toegevoegd. Poosje kneden, half uurtje laten staan (volgens recept).
Ondertussen oven voorverwarmd op 250° met daarin een Weber pizzasteen.
Deeg (wat niet heel veel gerezen is) uitgerold en belegd en de oven in.
10-15 minuten later een op het oog prima resultaat. Alleen bleek beide keren bij aansnijden dat de bodem niet goed gaar was. In de randen zat duidelijk nog halfrauw deeg en ook onder het beleg leek het niet goed gaar.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen, zodat ik wat meer gericht verder kan experimenteren? In eerste instantie verweet ik het bakplaatje dat bij die weber steen geleverd werd, dat was namelijk niet mooi vlak (en dus slecht contact met de steen). Maar gisteren zonder dat plaatje was het resultaat eigenlijk hetzelfde.
Ondertussen oven voorverwarmd op 250° met daarin een Weber pizzasteen.
Deeg (wat niet heel veel gerezen is) uitgerold en belegd en de oven in.
10-15 minuten later een op het oog prima resultaat. Alleen bleek beide keren bij aansnijden dat de bodem niet goed gaar was. In de randen zat duidelijk nog halfrauw deeg en ook onder het beleg leek het niet goed gaar.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen, zodat ik wat meer gericht verder kan experimenteren? In eerste instantie verweet ik het bakplaatje dat bij die weber steen geleverd werd, dat was namelijk niet mooi vlak (en dus slecht contact met de steen). Maar gisteren zonder dat plaatje was het resultaat eigenlijk hetzelfde.
[Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 22-05-2015 09:10]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Laat die kant en klare mixen voortaan maar staan. Eigen recepten staan er zat in dit topic tenslotte
Vorige week een vergissing gemaakt met de hoeveelheid bloem, zodat ik de helft van het deeg kon invriezen.
Ik heb 350 gram Frans Krokant gebruikt , met 1 eetlepel zout, 1 eetlepel suiker, 3 eetlepels olijfolie en met een erg ruime hoeveelheid gist (14 gram )
Dat leverde erg luchtige pizza's op, met een goed gare bodem. Let wel op met de hoeveelheid natte dingen die je er op legt.

Vorige week een vergissing gemaakt met de hoeveelheid bloem, zodat ik de helft van het deeg kon invriezen.
Ik heb 350 gram Frans Krokant gebruikt , met 1 eetlepel zout, 1 eetlepel suiker, 3 eetlepels olijfolie en met een erg ruime hoeveelheid gist (14 gram )
Dat leverde erg luchtige pizza's op, met een goed gare bodem. Let wel op met de hoeveelheid natte dingen die je er op legt.
Instagram:Ambitielozemeisjes | Путин, иди на хуй
Nou de eerste pizza's zijn op. Heel lekker, alleen een vrij dunne bodem. Nu alleen maar kaas en mozzarella erop gedaan om te proberen.
Het grootste probleem, we hebben nu nog honger
, de volgende keer ga ik zeker proberen bollen te maken van minimaal 300 gram. Zodat hij ook wat groter kan en wat dikker wordt.
Maar het smaakte prima voor een eerste testpoging.
Helaas wel een stukje deeg wat op de steen is blijven plakken wat nu zwart is. Kun je met een plamuurmes het eraf schrapen of is dat dodelijk voor zo'n steen?
Het grootste probleem, we hebben nu nog honger

Maar het smaakte prima voor een eerste testpoging.
Helaas wel een stukje deeg wat op de steen is blijven plakken wat nu zwart is. Kun je met een plamuurmes het eraf schrapen of is dat dodelijk voor zo'n steen?
Kan je er gewoon afschrapen met plamuurmes
Ik pak zelf schuurspons met warm water, ik doe het wel de volgende dag pas, de steen moet wel koud zijn! Je blijft vlekken op je steen houden, dat moet je waarderen, een goede pizzasteen zit vol vlekken.
Ik pak zelf schuurspons met warm water, ik doe het wel de volgende dag pas, de steen moet wel koud zijn! Je blijft vlekken op je steen houden, dat moet je waarderen, een goede pizzasteen zit vol vlekken.
[Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 22-05-2015 22:56]
Mijn rode monster heeft ook een zwarte staan, de eerste weken nog fanatiek aan het krabben geweest, maar het is onderdeel van de poreuze bodem, je houd het gewoon niet tegen.Anoniem: 32279 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 22:53:
Je blijft vlekken op je steen houden, dat moet je waarderen, een goede pizzasteen zit vol vlekken.
Vlekken boeien me niet, maar hij rook ook gewoon aangebrand
Was een dik stuk deeg oid.
Kon het later er gewoon aftrekken en wegsmijten

Kon het later er gewoon aftrekken en wegsmijten
Vandaag een test gedaan met drie soorten meel. AH basic, pizzameel van de locale molen en Frans krokant. Vond de laatste de beste en die van de molen eigenlijk het minst. Was volgens mij veel meer volkoren achtig en dat vind ik niet bij een pizza horen. Ik vond verder AH basic niet veel van Frans krokant (soezie) onderdoen.
Mijn steen zit ook vol met vlekken. In de handleiding stond dat je hem na het wassen met water wel met een zoutlaagje moet laten staan om hem weer goed droog te krijgen...maar uurtje in de oven is ook goed lijkt me.
Mijn steen zit ook vol met vlekken. In de handleiding stond dat je hem na het wassen met water wel met een zoutlaagje moet laten staan om hem weer goed droog te krijgen...maar uurtje in de oven is ook goed lijkt me.
[Voor 25% gewijzigd door FireFoz op 24-05-2015 21:55]
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Dat vind ik leuk te horen, zeker als je het prijsverschil meeneemt is AH basic een hele goede koop dus...FireFoz schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:54:
Ik vond verder AH basic niet veel van Frans krokant (soezie) onderdoen.
Het probleem met 'merken' zoals AH basic is dat ze alle overstock erin proppen. De ene keer is het 00 tipo. de andere keer is het iets wat ook ooit op meel leek. Niet dat je er geen pizza mee kan maken, maar let erop dat het meel van kwaliteit zal kan en mag veranderen.
probeer ook eens surfina, dat vind ik iets lekkerder nog dan frans krokant (beiden van soezie).FireFoz schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:54:
Vandaag een test gedaan met drie soorten meel. AH basic, pizzameel van de locale molen en Frans krokant. Vond de laatste de beste en die van de molen eigenlijk het minst.
Interessant, hoe kom je daar bij? Moet zeggen dat ik al zeker een paar jaar AH basic (toen Euroshopper) bloem gebruik en enorme verschillen zijn me nooit opgevallen.franssie schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:26:
Het probleem met 'merken' zoals AH basic is dat ze alle overstock erin proppen.
Heb net deze gemaakt: http://www.traditionaltur...lso-known-as-turkish.html Erg lekker maar kreeg het lang niet zo dun als op het plaatje. Zeker voor herhaling vatbaar

[Voor 23% gewijzigd door Cartman! op 25-05-2015 18:23]
Huismerken zijn merkloos, worden ingekocht op prijs en daarna pas op spec. http://www.plmainternational.com/
Dit gezegd hebbende kan het bij basic spul vaak net zo goed zijn als een A merk en soms (vaak) beter. Maar het kan wel plots veranderen ...
Ondertussen in Leeuwarden
Burgemeester van Napels, las het per toeval in de krant, een soort industriele pizzeria? Fucking gave houtoven zijn ze daar aan het bouwen, dat weet ik wel.
Dit moet het eindresultaat gaan worden als ik het goed begrijp:
Jammer dat ik niet meer in Leeuwarden woon, anders was ik even gaan kijken. Moet een bekende pizzabouwer zijn die hem in elkaar aan het zetten is.

Burgemeester van Napels, las het per toeval in de krant, een soort industriele pizzeria? Fucking gave houtoven zijn ze daar aan het bouwen, dat weet ik wel.
Dit moet het eindresultaat gaan worden als ik het goed begrijp:
Jammer dat ik niet meer in Leeuwarden woon, anders was ik even gaan kijken. Moet een bekende pizzabouwer zijn die hem in elkaar aan het zetten is.
[Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 27-05-2015 21:55]
pizzastenen nu bij de Lidl voor 12 euro, zijn wel 1/3e van het gewicht van mijn steen, maar voor wie nog geen steen heeft en geen zware steen wil kopen (= stuk duurder), dan is dit een mooie kans. Ze lopen vast niet zo hard schat ik in, dus sla je slag als je nog niks hebt.
Net even de meetlat erbij gepakt, Rond of rechthoekig, allebei passen niet in mijn oven
. Even meten van tevoren dus.

Ik gebruikte eerder altijd dit recept voor pizzadeeg van Jamie Oliver. Ging lekker snel, maar vond het altijd erg lastig om van het deeg een pizza te modelleren. Toen eens Gennaro's Perfect Pizza Recipe geprobeerd. Dat ging veel beter; het deeg wordt heel mooi elastisch. Na het rijzen duw je het eerst een beetje plat en daarna kan je het mooi over je handen laten uitzakken en uitrekken tot een mooie pizzabodem.
Ik heb wel een vraagje ivm het rijzen. Ik heb het een keer onder een vochtige theedoek gedaan, maar toen plakte de theedoek erg aan het deeg vast. Daarna heb ik het een keer laten rijzen in lidl-yoghurt emmertjes met een beetje olie erin, maar daarvan werd het deeg vrij plakkerig en schoof het slecht van mijn schietplankje af.
Hoe kan ik het rijzen beter doen? Moet ik misschien de theedoek vochtiger maken, of minder olie in de emmertjes doen (en hopen dat ik het deeg er nog uit krijg). Of gewoon meer bloem gebruiken? Hoe doen jullie dat?
Ik gebruik tot nu toe trouwens altijd gewone patentbloem.
Ik heb wel een vraagje ivm het rijzen. Ik heb het een keer onder een vochtige theedoek gedaan, maar toen plakte de theedoek erg aan het deeg vast. Daarna heb ik het een keer laten rijzen in lidl-yoghurt emmertjes met een beetje olie erin, maar daarvan werd het deeg vrij plakkerig en schoof het slecht van mijn schietplankje af.
Hoe kan ik het rijzen beter doen? Moet ik misschien de theedoek vochtiger maken, of minder olie in de emmertjes doen (en hopen dat ik het deeg er nog uit krijg). Of gewoon meer bloem gebruiken? Hoe doen jullie dat?
Ik gebruik tot nu toe trouwens altijd gewone patentbloem.
Ik heb gelezen dat ze tegen het plakken polenta of maismeel gebruiken, http://chowhound.chow.com/topics/879447
[Voor 11% gewijzigd door RobV op 30-05-2015 18:54]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
je kan er een stuk afzagen als je zo'n slijptol hebt, maarja, wie heeft dat in huis...arie_papa schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:58:
Net even de meetlat erbij gepakt, Rond of rechthoekig, allebei passen niet in mijn oven. Even meten van tevoren dus.
Ik doe vrij veel olie in die bakjes meestal (omdat ik uitschiet altijd). Ik haal dat bolletje er dan uit en heb wat meel op het aanrecht en dan is die olie wel weg. Op de plank doe ik zelf wat griesmeel, gewoon een dun laagje en dan schuift de pizza er altijd prima uit, dat griesmeel zijn een soort balletjes lijkt het wel.jurk738 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 18:30:
Daarna heb ik het een keer laten rijzen in lidl-yoghurt emmertjes met een beetje olie erin, maar daarvan werd het deeg vrij plakkerig en schoof het slecht van mijn schietplankje af.
[Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 31-05-2015 14:30]
Dremel zou ook moeten lukken toch?Anoniem: 32279 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:28:
[...]
je kan er een stuk afzagen als je zo'n slijptol hebt, maarja, wie heeft dat in huis...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
bij die van de lidl wel, maar mijn pizzasteen is een stuk dikker. Maar zo heel groot waren die van de Lidl niet, ik denk dat het voor maar een enkeling een probleem is. De steen is 30x40cm.
Ik heb zelf ook een kleine oven, bij mij past de steen alleen op de bodem (maar dat is ook de plek om hem te plaatsen). Ik ga wel een steen op maat laten maken die in mijn bakplaat past, dat voorkomt dat er kaas ofzo afloopt en ik gedoe heb met schoonmaken.
[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 31-05-2015 17:48]
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat voor steensoort pizzasteen is, maar als ik deze link (lees vooral stuk van steen aanpassen) dan lijkt het toch wel makkelijk bewerkbaar.
Misschien toch maar eens richting Lidl gaan...
Misschien toch maar eens richting Lidl gaan...
bij de lidl zit er misschien wel iets zwarts overheen, soort laagje? Ik zie het wat lastig in de folder, zou hem even uit de doos halen daar.
Op de afbeelding op de doos staat inderdaad een vaag soort antiaanbakplank. Ik heb 'm niet uit de doos gehaald (ik heb al een steen). Lijkt er wel los op de liggen maar dat moet je inderdaad zelf even zien.
Ik heb inmiddels een steen weten te scoren.
Er zit een soort dun bakblik bij die je schijnbaar er bovenop moet gebruiken.
Kwaliteit is in ieder geval stukken beter dan de steen die ik bij de Xenos gezien heb.
Nu nog even kijken hoe ik de steen iets kan inkorten zodat hij op mijn rooster past, of is direct op de bodem van de oven nog beter?
edit:
Het antwoord staat in de beschrijving. Metalen plaat is bedoeld om makkelijk de pizza van de steen te halen (aluminium). En advies is de steen op een rooster te leggen ivm hitteverspreiding.
Er zit een soort dun bakblik bij die je schijnbaar er bovenop moet gebruiken.
Kwaliteit is in ieder geval stukken beter dan de steen die ik bij de Xenos gezien heb.
Nu nog even kijken hoe ik de steen iets kan inkorten zodat hij op mijn rooster past, of is direct op de bodem van de oven nog beter?
edit:
Het antwoord staat in de beschrijving. Metalen plaat is bedoeld om makkelijk de pizza van de steen te halen (aluminium). En advies is de steen op een rooster te leggen ivm hitteverspreiding.
[Voor 61% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 22:52]
Hmm vandaag een lidl gehad, maar no game ...
Morgen eens naar de Belgische versie karren ..
Morgen eens naar de Belgische versie karren ..
Ik had ook pech bij de eerste en bij de tweede (grote variant Lidl) lagen er nog hooguit 5, dus ik zou opschieten als ik jou was.
Specs van de ronde zijn 36,5 cm diameter en 2,1 kg. Ik neem aan vergelijkbare kwaliteit
Specs van de ronde zijn 36,5 cm diameter en 2,1 kg. Ik neem aan vergelijkbare kwaliteit
als ik het zo bekijk kan je die metalen plaat gewoon achterwege laten en ik zou de steen nooit op een rooster leggen (kans op breuk is dan een stuk groter, ik heb al eens een duurdere steen zo kapot gemaakt).
Maar dan heb je wel een goedkope steen voor je pizza's.
Maar dan heb je wel een goedkope steen voor je pizza's.
Ik heb bij mijn Weber steen (die op het oog erg lijkt op die ernesto steen, maar dan rond) ook zo'n bakplaatje, maar aangezien dat al bij de eerste keer gebruik een beetje krom trok en dus geen goed contact maakte, heb ik die sindsdien niet meer gebruikt, behalve dan als schep om de pizza mee in en uit de oven te verplaatsen.
Ik heb mijn steen overigens wel op een rooster liggen. @Dikkiedikdik: hoezo zou dat de kans op breuk verhogen?
Ik heb mijn steen overigens wel op een rooster liggen. @Dikkiedikdik: hoezo zou dat de kans op breuk verhogen?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik denk dat Dikkiedikdik niet meer zal reageren. Hij liet weten per direct met GoT te stoppen.
Ik bak al meer dan een jaar met de steen op een rooster. Ik zie niet in waarom dat het risico op breuk zou verhogen.
Ik bak al meer dan een jaar met de steen op een rooster. Ik zie niet in waarom dat het risico op breuk zou verhogen.
[Voor 30% gewijzigd door Mrs Redhair op 03-06-2015 10:16]
Instagram:Ambitielozemeisjes | Путин, иди на хуй
Zo ik hoop dat iemand mij van advies wil voorzien.
Al tijden lees ik mee in dit topic en ben ik redelijk enthousiast geworden om ook pizza`s te maken.
Waarschijnlijk zoals vele van jullie, door foto`s van Maximus van al zijn lekkere bereidingen.
Ik heb nu een aantal keer zelf pizza geprobeerd te maken, maar het wil maar niet echt lukken.
Ik heb verschillende recepten gebruikt( handmatig kneden, met kitchenaid ) en ook verschillende soorten bloem gebruikt. Vanavond heb ik de Forina typo 00 voor pasta gebruikt. Ik had gelezen dat de pizza variant eigenlijk minder geschikt was.
Ik heb geprobeerd met het recept van Gennaro een lekkere pizza te maken ( 500 gr bloem, 325 ml water, 1 tl zout, 7 gr gist ). Waar ik structureel tegen aan loop, is dat mijn deeg niet goed lukt. Mijn bodem is moeilijk om te vormen, soms te elastisch, maar eigenlijk altijd te dun. Hierdoor scheurt de bodem continu en telkens scheurt mijn pizza als ik hem in de oven wil doen.
Vandaag nog geprobeerd om met een pizzaschep de pizza in de oven te krijgen. Zelfs met veel bloem ( wat zeer slecht smaakt overigens ) lukt het mij niet om de pizza in zijn geheel in de oven te krijgen.
Hebben jullie wat tips wat ik zou kunnen proberen? Ik heb wel zojuist gelezen dat ik maïsmeel kan proberen en dat zal ik binnenkort ook doen, maar ik twijfel of het niet gewoon mijn deeg is wat niet goed is. Daarbij merk ik ook op dat bij het reizen de deeg niet echt omhoog komt en ook in de oven blijven de randen vrijwel plat.
Al tijden lees ik mee in dit topic en ben ik redelijk enthousiast geworden om ook pizza`s te maken.
Waarschijnlijk zoals vele van jullie, door foto`s van Maximus van al zijn lekkere bereidingen.
Ik heb nu een aantal keer zelf pizza geprobeerd te maken, maar het wil maar niet echt lukken.
Ik heb verschillende recepten gebruikt( handmatig kneden, met kitchenaid ) en ook verschillende soorten bloem gebruikt. Vanavond heb ik de Forina typo 00 voor pasta gebruikt. Ik had gelezen dat de pizza variant eigenlijk minder geschikt was.
Ik heb geprobeerd met het recept van Gennaro een lekkere pizza te maken ( 500 gr bloem, 325 ml water, 1 tl zout, 7 gr gist ). Waar ik structureel tegen aan loop, is dat mijn deeg niet goed lukt. Mijn bodem is moeilijk om te vormen, soms te elastisch, maar eigenlijk altijd te dun. Hierdoor scheurt de bodem continu en telkens scheurt mijn pizza als ik hem in de oven wil doen.
Vandaag nog geprobeerd om met een pizzaschep de pizza in de oven te krijgen. Zelfs met veel bloem ( wat zeer slecht smaakt overigens ) lukt het mij niet om de pizza in zijn geheel in de oven te krijgen.
Hebben jullie wat tips wat ik zou kunnen proberen? Ik heb wel zojuist gelezen dat ik maïsmeel kan proberen en dat zal ik binnenkort ook doen, maar ik twijfel of het niet gewoon mijn deeg is wat niet goed is. Daarbij merk ik ook op dat bij het reizen de deeg niet echt omhoog komt en ook in de oven blijven de randen vrijwel plat.
Ik heb het recept niet zo bijdehand maar wij maken honderden pizza's per jaar. Wel aangepast en niet zo sexy als de Italianen het doen maar we komen met huis-tuin-en-keuken middelen aardig in de buurt.
De basis die wij gebruiken is gewoon all-purpose bloem, wil je ietsje beter gaan? Probeer dan 1/3e bloem met een hoog gluten gehalte toe te voegen. (niet alle all purpose bloem is hetzelfde, en wij zitten in het buitenland)
Verder instant gist, suiker (om de gist te starten) en water van ongeveer 25 graden. Een snuf zout om het af te maken.
De gist doe je in een glas water met beetje suiker en het water, zo kan je het gist 'starten' als er een aardig laagje schuim opzit gooi je alles bij elkaar en ga je lekker kneden. Kneed het niet dood maar ook niet te weinig. Mooie bal van maken en laten rijzen op een warme plek.
Onze oven is gewoon een hele simpele oven die maximaal tot 250 graden gaat.. hoe heter hoe beter.. Je kunt de bodem ff voorbakken in een hete oven, maximaal anderhalve minuut op (250). Daarna kun je de bodems invriezen of gewoon gelijk bewerken.
De techniek van de bodem uitrollen is rollen... keren, rollen, vormen, bloem op je plank, keren, rollen, bloem op je plank, vorm en keren. Zegmaar, maar ook daarbij
De basis die wij gebruiken is gewoon all-purpose bloem, wil je ietsje beter gaan? Probeer dan 1/3e bloem met een hoog gluten gehalte toe te voegen. (niet alle all purpose bloem is hetzelfde, en wij zitten in het buitenland)
Verder instant gist, suiker (om de gist te starten) en water van ongeveer 25 graden. Een snuf zout om het af te maken.
De gist doe je in een glas water met beetje suiker en het water, zo kan je het gist 'starten' als er een aardig laagje schuim opzit gooi je alles bij elkaar en ga je lekker kneden. Kneed het niet dood maar ook niet te weinig. Mooie bal van maken en laten rijzen op een warme plek.
Onze oven is gewoon een hele simpele oven die maximaal tot 250 graden gaat.. hoe heter hoe beter.. Je kunt de bodem ff voorbakken in een hete oven, maximaal anderhalve minuut op (250). Daarna kun je de bodems invriezen of gewoon gelijk bewerken.
De techniek van de bodem uitrollen is rollen... keren, rollen, vormen, bloem op je plank, keren, rollen, bloem op je plank, vorm en keren. Zegmaar, maar ook daarbij
Het is bij deze weer een fijne dag
Inderdaad je gist starten met suiker. Zelf doe ik ipv suiker bij de tweede rijs een lepel honing erdoor. Dat geeft ook smaak (vinden mijn kids lekker).Killing_Calu schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:15:
Zo ik hoop dat iemand mij van advies wil voorzien.
Voor het schuiven in de oven kun je wat griesmeel spreiden op je schep. Door de grove korreltjes zouden deze het deeg makkelijk doen afschuiven Mij is dat ook nooit gelukt, maar ik heb ook geen pizzaschep. Ik maak de pizza gewoon op bakpapier en dan zo op mijn steen. Mijn oven gaat maar tot 250 graden, dat gaat net. Heter zal dat verbranden vermoed ik.
Voor het vormen kun je eens kijken naar het eerste filmpje van de ts in deel 1: https://youtu.be/-V_rg74Im-A
Eerst de ingezakte bol rondom mer je vingers indrukken langs de rand dan nog wat in het midden. Vervolgens met de rug van je hand voorzichtig uittrekken tot het net niet scheurt. Midden is dan dun met een wat dikkere rand. Dan op je schep en nog een beetje rond vormen. Met wat oefening en beleid valt dat best te doen. In het filmpje is het deeg heel elastisch.
=
[Voor 99% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 22:53]
Gebruik je instant gist? Een beetje warm water is dan voldoende om je gist te activeren en anders kan je een klein beetje suiker oplossen in het warme water en dan je gist erbij doen. Je zou eens kunnen kijken naar verse gist (te koop bij oa de Jumbo). Ik maak altijd een kuiltje in de bloem in mijn kitchenaid en gooi het gist en het warme water erin. Het zout gooi ik langs de randen zodat dit niet gelijk in contact komt met het gist mengsel. Na ongeveer een minuut of 5 ga ik mixen.Killing_Calu schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:15:
Na het kneden in de kitchenaid (ongeveer 10-15 min) je deeg goed laten rijzen op een tochtvrije niet te koude plek. Ongeveer anderhalf tot 2 voordat je gaat bakken bol je het deeg goed op. Na het opbollen laat je het deeg rusten totdat je gaat bakken. Vooral dat opbollen en de rusttijd zijn erg belangrijk voor een goed werkbaar deeg. Pak het deeg ook voorzichtig op zodat het deeg mooi luchtig blijft! Kwestie van oefenen en proberen.
Maismeel kan je gebruiken, ik vorm het deeg altijd op mijn werkblad en strooi wat bloem op beide kanten van de pizza. Daarna beleg ik hem en schiet ik mijn pizza schep eronder. Gaat zonder plakken etc.. Succes iig!
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30
Bedankt voor de vele tips tot nog toe!!
Ik zal wat aanpassingen doen en voornamelijk eens een beetje suiker toevoegen aan mijn mengsel van water en gister.
Ik houd jullie op de hoogte.
Ik zal wat aanpassingen doen en voornamelijk eens een beetje suiker toevoegen aan mijn mengsel van water en gister.
Ik houd jullie op de hoogte.
Ik was ook al ettelijke maanden bezig om een goeie pizza te bekomen. En iedereen in mijn omgeving vond'm al superlekker maar ik wist zeker dat er nog heel wat verbetering inzat.
Ook heel vaak het probleem dat het deeg te hard terug trok of scheurde en ook vaak dat hij aan m'n plankjes bleef hangen en dus half scheurde voordat hij fatsoenlijk in m'n G3 ferrari terechtkwam...
Eerst al maar geprobeerd om met minder water te werken maar het bleef een heel wisselvallig resultaat. uiteindelijk de oplossing gevonden : tijd ...
laat je deeg lang genoeg rusten voordat je er mee aan de slag gaat. Als hij nog te hard terugtrekt heb je niet lang genoeg laten rusten.
Als hoofdtip kan ik echt aanraden om eens de werkwijze van MaximusTG te gebruiken en dan Receptformule 3, one day dough (op zijn minst, de andere zijn nog beter)
Neem er echt de tijd voor en probeer niet hier of daar wat tijd af te knibbelen. Dus echt x aantal uur wachten en dan pas doorgaan... Ja, je bent er veel langer mee bezig maar het scheelt echt wel.
Deeg ook gewoon op het aanrecht laten staan onder een vochtige doek (of folie) en niet in de ijskast.
Ik heb de laatste keer ook echt een pizzaschep gebruikt ipv 2 halve maantjes en dat ging ook al veel beter.
Wel erop letten dat je de pizza niet te lang op de schep laat liggen en regelmatig er eens even mee schudden zodat hij los blijft liggen.
Voelt je deeg echt nog vochtig aan dan heb je niet lang genoeg gewacht en kan je 'm beter even laten liggen zodat hij wat bekomt voordat je'm op de schep legt.
Ook niet al alle beleg er op en dan nog een tijd laten liggen want dan trekt er veel vocht van oa de saus in het deeg en krijg je hetzelfde probleem.
Deeg op de schep leggen, direct het beleg erop (af en toe even schudden zodat je zeker bent dat hij nog los licht) en dan direct in de oven.
Meestal gebruik ik ook bloem op de pizzaschep maar heb ook eens rijstgriesmeel geprobeerd en dat ging ook heel goed en gaf een hele andere smaak. Ben zelf nog op zoek naar een pak maisgriesmeel maar nog niet direct gevonden in de buurt.
ivm het rijzen : ga ook eens een pakje nieuwe instant gist halen. Ik had er nog liggen waarbij m'n deeg bijna niet naar boven kwam, ook niet met suiker erbij of honing... pakjes waren nog helemaal niet over de vervaldatum maar het verschil met een nieuw pakje was enorm.
Ook heel vaak het probleem dat het deeg te hard terug trok of scheurde en ook vaak dat hij aan m'n plankjes bleef hangen en dus half scheurde voordat hij fatsoenlijk in m'n G3 ferrari terechtkwam...
Eerst al maar geprobeerd om met minder water te werken maar het bleef een heel wisselvallig resultaat. uiteindelijk de oplossing gevonden : tijd ...
laat je deeg lang genoeg rusten voordat je er mee aan de slag gaat. Als hij nog te hard terugtrekt heb je niet lang genoeg laten rusten.
Als hoofdtip kan ik echt aanraden om eens de werkwijze van MaximusTG te gebruiken en dan Receptformule 3, one day dough (op zijn minst, de andere zijn nog beter)
Neem er echt de tijd voor en probeer niet hier of daar wat tijd af te knibbelen. Dus echt x aantal uur wachten en dan pas doorgaan... Ja, je bent er veel langer mee bezig maar het scheelt echt wel.
Deeg ook gewoon op het aanrecht laten staan onder een vochtige doek (of folie) en niet in de ijskast.
Ik heb de laatste keer ook echt een pizzaschep gebruikt ipv 2 halve maantjes en dat ging ook al veel beter.
Wel erop letten dat je de pizza niet te lang op de schep laat liggen en regelmatig er eens even mee schudden zodat hij los blijft liggen.
Voelt je deeg echt nog vochtig aan dan heb je niet lang genoeg gewacht en kan je 'm beter even laten liggen zodat hij wat bekomt voordat je'm op de schep legt.
Ook niet al alle beleg er op en dan nog een tijd laten liggen want dan trekt er veel vocht van oa de saus in het deeg en krijg je hetzelfde probleem.
Deeg op de schep leggen, direct het beleg erop (af en toe even schudden zodat je zeker bent dat hij nog los licht) en dan direct in de oven.
Meestal gebruik ik ook bloem op de pizzaschep maar heb ook eens rijstgriesmeel geprobeerd en dat ging ook heel goed en gaf een hele andere smaak. Ben zelf nog op zoek naar een pak maisgriesmeel maar nog niet direct gevonden in de buurt.
ivm het rijzen : ga ook eens een pakje nieuwe instant gist halen. Ik had er nog liggen waarbij m'n deeg bijna niet naar boven kwam, ook niet met suiker erbij of honing... pakjes waren nog helemaal niet over de vervaldatum maar het verschil met een nieuw pakje was enorm.
Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby
In de broodbakmachine is het echt een fluitje van een cent om mooi deeg te krijgen. Gebruik de panasonic sd-2501wxe en heb er een kookboek bij gekregen van marco bakker met perfect recept.
Zo, hier ben ik weer.. ik zou jullie op de hoogte houden bij mij nieuwe ontwikkelingen...
Gister nog eens een poging gewaagd en het ging al stukken beter. Ik heb suiker toegevoegd bij de gist en dit scheelde al aanzienlijk wat.
Omdat de actie van zelf pizza maken redelijk spontaan was, heb ik helaas niet de deeg een dag kunnen laten werken. Jammer genoeg hadden we ook geen griesmeel in huis, maar in plaats daarvan heb ik mijn pizza met bakpapier op de steen in de oven geschoven en dit ging perfect.
Het enige waar we nog tegen aanliepen, is de smaak van het deeg en hij was niet krokant genoeg. Ik hoop meer smaak te krijgen aan het deeg door het andere recept te volgen vanuit OP die wat langer moet werken.
Daarbij had ik wederom het probleem, dat de pizza ontzettend vettig lijkt, waardoor het een beetje sompig wordt. Ik had al bewust weinig tomatensaus ( vrij dik gelaten overigens ) gebruikt en stukken minder kaas.
Ik ben er nog niet uit hoe dit op te lossen. Wellicht de bodem niet te dun maken? Of eerst de bodum 2 minuten de oven in en daarna beleggen? of toch nog minder saus?
De ingredienten die we nu gebruikt hebben zijn, saus, stukjes ham, buffel mozarella, beetje permezaan en kleinte stukjes schimmelkaas.
Achja, de smaak was in ieder geval stukken beter, dus het gaat langzaam de goede kant op
Gister nog eens een poging gewaagd en het ging al stukken beter. Ik heb suiker toegevoegd bij de gist en dit scheelde al aanzienlijk wat.
Omdat de actie van zelf pizza maken redelijk spontaan was, heb ik helaas niet de deeg een dag kunnen laten werken. Jammer genoeg hadden we ook geen griesmeel in huis, maar in plaats daarvan heb ik mijn pizza met bakpapier op de steen in de oven geschoven en dit ging perfect.
Het enige waar we nog tegen aanliepen, is de smaak van het deeg en hij was niet krokant genoeg. Ik hoop meer smaak te krijgen aan het deeg door het andere recept te volgen vanuit OP die wat langer moet werken.
Daarbij had ik wederom het probleem, dat de pizza ontzettend vettig lijkt, waardoor het een beetje sompig wordt. Ik had al bewust weinig tomatensaus ( vrij dik gelaten overigens ) gebruikt en stukken minder kaas.
Ik ben er nog niet uit hoe dit op te lossen. Wellicht de bodem niet te dun maken? Of eerst de bodum 2 minuten de oven in en daarna beleggen? of toch nog minder saus?
De ingredienten die we nu gebruikt hebben zijn, saus, stukjes ham, buffel mozarella, beetje permezaan en kleinte stukjes schimmelkaas.
Achja, de smaak was in ieder geval stukken beter, dus het gaat langzaam de goede kant op

Mijn deeg smaakt naar brood, beetje smakeloos , maakt het meel veel uit voor de smaak?
Brood verliest zijn smaak door te lang kneden. Minder kneden is dus beter. Maar te kort kneden is ook niet goed want dan wordt het niet elastisch.
http://www.wiebaktmee.nl/...od/weinigknedenbrood.html
http://www.wiebaktmee.nl/...od/weinigknedenbrood.html
Afgelopen zaterdag was het weer pizza tijd. Deeg standaard napoletaans, met tipo 00 van molina caputo. Oventje tikte 450 graden aan. Heb bij het bakken de temperatuur iets laten zakken. Was wel erg heet...
Paar pics:
Laatste is een andere pizza, voor de kids..
Was de eerste pizza, oven was toen nog 400+ en lag denk ik iets te dicht bij het vuur.. 
Zit iig stukken minder zout in dan die diepvires pizza's
Paar pics:
Laatste is een andere pizza, voor de kids..

Zit iig stukken minder zout in dan die diepvires pizza's

[Voor 14% gewijzigd door m0nk op 07-07-2015 11:20]
hmmmm, lekker stukje pizza op de dinsdagmorgen.
[Voor 80% gewijzigd door RobV op 07-07-2015 10:20]
Thanks, doe mijn best

@m0nk : prachtige pizza!
Mag ik vragen waar je die caputo molina ergens haalt?
Had een paar jaar geleden heel wat meegebracht vanuit italië maar m'n voorraad is bijna op.
Door tijdsgebrek slechts heel weinig pizza kunnen maken. Maar daar gaat de komende dagen wel wat verandering in komen hoop ik!
Ben ook nog steeds op zoek naar een goede pizza oven.
Afhankelijk van waar hij komt te staan wordt het een volledige hout/steenoven.
Maar nu was ik de topic nog wat aan het doorlezen en zag ik dat m0nk het over een Maximus oven had.
Is dat deze oven? : http://www.bonnewits.nl/aanbiedingen/pizza-houtoven.html
En ben je er nog steeds heel tevreden over?
Hij lijkt me ook niet heel groot, kan je er 2 pizza's tegelijk in maken?
afgaande op de foto's van je post dus wel degelijk 2 (misschien zelfs meer)
Had een paar jaar geleden heel wat meegebracht vanuit italië maar m'n voorraad is bijna op.
Door tijdsgebrek slechts heel weinig pizza kunnen maken. Maar daar gaat de komende dagen wel wat verandering in komen hoop ik!
Maar nu was ik de topic nog wat aan het doorlezen en zag ik dat m0nk het over een Maximus oven had.
[Voor 4% gewijzigd door Fragbeestje op 26-08-2015 11:59]
Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby
Ja, ik pak altijd dr oetker groene 7 grams zakjes.groggy schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:11:
is de instant gist gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar?
Liggen in het bakspullen schap.
Zie je post nu pas. Ik heb inderdaad die oven. Er passen in principe 2 pizza's in de oven maar ik bak ze een voor een. Duurt toch maar een minuut of twee. Ben er nog steeds tevreden over.Fragbeestje schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:06:
@m0nk : prachtige pizza!
De bloem heb ik via italieplein gekocht.
Weliswaar crosspost uit het BBQ topic, maar misstaat hier ook niet mijn inziens.
Leuk om al die tafels te zien!
Ik had gisteren de vuurdoop
van mijn zelfgemaakte Pizza-oven add-on...
Resultaat was super!
Temperatuur liep op tot 500 graden. Hieronder ging het al over de 400...
Leuk geheel zo!
Het was redelijk last minute dus kant en klare pizzadeeg gebruikt. Volgende keer gaan we het zelf maken!
Even niet stil gestaan hoe we deze pizza in de oven krijgen...
Dus dat ging mis, daarna zijn we overgestapt op kleine modelletjes. Inmiddels laat ik een pizza-schep maken, dus dat probleem is voor de volgende keer ook opgelost!
Mooi beeld zo. 3 blokjes vurenhout gebruikt. Volgende keer pak ik eiken hout. Het resultaat van de eerste (grote) pizza die mis ging is nog goed te zien op de de steen
Het heerlijke resultaat. Omdat we voorheen dit pizzadeeg ook gebruikte voor in onze reguliere oven hadden we een goed vergelijk mbt tot smaak. Deze smaakte echt beter. Zeer krokante bodem. In de oven is het vaak erg nat en sappig door alle toppings. Nu was het heerlijk krokant met meer smaak. Slecht 90 tot 120 seconden in de oven was voldoende!
Overzichts foto.
Ovenwant had moeite met de temperatuur... Die smolt weg toen ik de steen een klein zetje wilde geven...
Leuk om al die tafels te zien!
Ik had gisteren de vuurdoop

Resultaat was super!
Temperatuur liep op tot 500 graden. Hieronder ging het al over de 400...
Leuk geheel zo!
Het was redelijk last minute dus kant en klare pizzadeeg gebruikt. Volgende keer gaan we het zelf maken!
Even niet stil gestaan hoe we deze pizza in de oven krijgen...

Mooi beeld zo. 3 blokjes vurenhout gebruikt. Volgende keer pak ik eiken hout. Het resultaat van de eerste (grote) pizza die mis ging is nog goed te zien op de de steen

Het heerlijke resultaat. Omdat we voorheen dit pizzadeeg ook gebruikte voor in onze reguliere oven hadden we een goed vergelijk mbt tot smaak. Deze smaakte echt beter. Zeer krokante bodem. In de oven is het vaak erg nat en sappig door alle toppings. Nu was het heerlijk krokant met meer smaak. Slecht 90 tot 120 seconden in de oven was voldoende!

Overzichts foto.
Ovenwant had moeite met de temperatuur... Die smolt weg toen ik de steen een klein zetje wilde geven...

Basement Bios ---- Exo-S
Gisteren een no knead pizza gemaakt in de oven op 225C, plaat pizza. Beetje te melerig, dus volgende keer ipv bebloemen wat griesmeel/polenta gebruiken. Deeg was mooi soepel en elastisch. Helaas geen foto's. Maar voor de volgende keer wel.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Als je niet teveel gist gebruikt een aantal dagen. Beste (mijn ervaring) is deeg wat 3-5 dagen heeft gerezen in de koelkast. Veel betere en intensere smaak.groggy schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:58:
hoe lang kan ik deeg in de koelkast bewaren?
Je kan het ook prima invriezen en dat zeker een week of 5 bewaren!
Basement Bios ---- Exo-S
Zeker niet! Prachtig project met een volgens mij verslavend resultaat. Maar volgens mij is de pizza op de foto iets te hard gegaan, of niet?Mystikal schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:09:
Weliswaar crosspost uit het BBQ topic, maar misstaat hier ook niet mijn inziens.
En wil je ander hout gebruiken voor de smaak of heeft dat een andere reden?
Ik heb helaas geen ruimte voor zo'n barbecue, maar ik heb wel meer hitte nodig. Ik denk dat ik toch maar zo'n Ferrari oven ga halen. Ik twijfel er al zo lang over.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Gewoon doen. Zo ben ik ook begonnen. Ik heb een Bestron (oud model) gekocht via marktplaats toen ik begon. Niet veel later kwam mijn steenoven er.. 

Dank je! Verslavend resultaat weet ik nog niet, maar ik vind het wel meer dan gemiddeld leuk om met dit soort dingen bezig te zijn. Daarnaast is het voor mij/ons wederom een andere mogelijkheid om de BBQ te gebruiken en wellicht ook wat vaker in de koudere periode aan te steken! Hij staat nu beneden in de tuin, maar ik denk dat ik hem van de winter gewoon op het verhoogde terras zet bij onze keuken met schuifdeur. Kunnen we makkelijker er gebruik van maken, zonder dat we de koude tuin door hoeven met allerlei ingredienten!Ample Energy schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:50:
[...]
Zeker niet! Prachtig project met een volgens mij verslavend resultaat. Maar volgens mij is de pizza op de foto iets te hard gegaan, of niet?
En wil je ander hout gebruiken voor de smaak of heeft dat een andere reden?
Ik heb helaas geen ruimte voor zo'n barbecue, maar ik heb wel meer hitte nodig. Ik denk dat ik toch maar zo'n Ferrari oven ga halen. Ik twijfel er al zo lang over.
Vurenhout brandt snel op, als je eikenhout pakt brandt het wat gelijkmatiger. Vurenhout is wel ideaal om het vuurtje mee op gang te brengen. Het was overigens een combinatie van Ecobrassa (volle starter) en een paar balkjes vurenhout (5x5).
Ik zelf vond het stuk niet te hard gegaan, ik hou wel van iets krokant, hardere bodem. Ik denk dat het met smaak te maken heeft. Maar het ging wel 'hard' door de hoge termperatuur. Maar goed, het was de eerste keer. Al doende leren we bij!
Basement Bios ---- Exo-S
Ik heb afgelopen week 2 keer zelf pizza's gemaakt.
Ik heb een pizza steen voor in mijn oven die 250 graden kan worden.
Nu vraag ik mij het volgende af, mijn recept is:
300 gram bloem, beetje zout, lauw water op gevoel en met de gist maak ik een starter.
1 eetlepel gist, beetje lauw water en 2 theelepels suiker. < Dit 15 minuten laten staan en gaat ontzettend schuimen.
Vervolgens het liefst op ongeveer 40 graden wegzetten en een paar uur laten rijzen.
Ik vraag me nu af of je alleen een giststarter maakt met droge gist want met de verse ging het amper schuimen dus moet dit alleen met gistpoeder?
De topicstart lees ik om het in de koelkast te zetten maar dan gaat het toch niet goed rijzen? Dus waarom doe je dat dan? Krijg je daardoor beter deeg?
Gebruik nu nog een deegroller maar heb redelijk dunne pizza's elke keer.. Wel met mooie luchtbellen erin
Kneden van het deeg, doe ik nu met de hand? Is dit met deeghaken beter?
Iemand ervaring met glutenvrij meel?
Fotos post ik later
Ik heb een pizza steen voor in mijn oven die 250 graden kan worden.
Nu vraag ik mij het volgende af, mijn recept is:
300 gram bloem, beetje zout, lauw water op gevoel en met de gist maak ik een starter.
1 eetlepel gist, beetje lauw water en 2 theelepels suiker. < Dit 15 minuten laten staan en gaat ontzettend schuimen.
Vervolgens het liefst op ongeveer 40 graden wegzetten en een paar uur laten rijzen.
Ik vraag me nu af of je alleen een giststarter maakt met droge gist want met de verse ging het amper schuimen dus moet dit alleen met gistpoeder?
De topicstart lees ik om het in de koelkast te zetten maar dan gaat het toch niet goed rijzen? Dus waarom doe je dat dan? Krijg je daardoor beter deeg?
Gebruik nu nog een deegroller maar heb redelijk dunne pizza's elke keer.. Wel met mooie luchtbellen erin

Kneden van het deeg, doe ik nu met de hand? Is dit met deeghaken beter?
Iemand ervaring met glutenvrij meel?
Fotos post ik later
Pizza!
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de 'Panacrunch' pan van Panasonic i.c.m. hun magnetron ovens? Dat ding wordt heet door magnetronstraling (enkele minuten voorverwarmen) en kan dus ook de pizzabodem beter verwarmen. Gecombineerd met warmte vanaf de bovenkant door de (quartz) grill en de verhitting door de directe inwerking van de magnetronstraling zou dat een goed resultaat moeten geven. Ze hebben aparte programma's voor diepgevroren pizza's en verse pizza's voor die pan.
Werkt het ultieme pizza recept ook op de big green egg?
SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L
Denk het wel, moet het zelf nog eens doen, heb de steen al sinds kerst.zo'n kamado wordt makkelijk driehonderd graden als je wilt.
Nou ik kan je vertellen wij hebben nu kolen uit geloof ik Chili. En als je die een beetje goed opstookt krijgen we ze wel rond de 1000 graden.franssie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:30:
Denk het wel, moet het zelf nog eens doen, heb de steen al sinds kerst.zo'n kamado wordt makkelijk driehonderd graden als je wilt.
Maar kan je ei dat ook aan? Ik was de mijne eens even kort uit het oog verloren (ik was afgeleid) en toen ik een half uurtje later terug kwam met de onderschuif open en de top eraf stond ie al op 350, toen heb ik 'm maar weer uitgezet - low en slow zat er niet meer inexeliser schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:50:
[...]
Nou ik kan je vertellen wij hebben nu kolen uit geloof ik Chili. En als je die een beetje goed opstookt krijgen we ze wel rond de 1000 graden.

Maar moet goed (grof) houtskool zou je makkelijk een pizza moeten kunnen bakken, nu de avonden weer langer worden ga ik ook weer meet deeg dingen doen dus waarschijnlijk zal ik binnenkort wel eens een pizza proberen, zal het dan hier en in het grote pizza topic posten mocht het (mis)lukken.

Als je de originele big green egg hebt moet dat prima lukken. Let er wel op dat het temperatuursverschil niet te snel gaat want dan kan "thermal burst" nog wel een probleempje zijn. En maak je ei NOOIT snel open met hoge temperatuur want door de hoeveelheid zuurstof die je er dan aan toe voegt kan je plots een hele grote vlam krrijgen en dat wil je niet hebben. (Dit wordt ook wel een backdraft of flashback genoemd)franssie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:26:
[...]
Maar kan je ei dat ook aan? Ik was de mijne eens even kort uit het oog verloren (ik was afgeleid) en toen ik een half uurtje later terug kwam met de onderschuif open en de top eraf stond ie al op 350, toen heb ik 'm maar weer uitgezet - low en slow zat er niet meer in
Maar moet goed (grof) houtskool zou je makkelijk een pizza moeten kunnen bakken, nu de avonden weer langer worden ga ik ook weer meet deeg dingen doen dus waarschijnlijk zal ik binnenkort wel eens een pizza proberen, zal het dan hier en in het grote pizza topic posten mocht het (mis)lukken.
Ik heb geen origineel, maar wat wil je met 1000 graden doen, keramiek bakken? En pizza gaat dan wel erg had en inderdaad de backdraft is gevaarlijk (been there, lost my eyebrows)
Oeh, hopelijk wel weer aangegroeid. Nee het is niet super nuttig tenzij ik aluminium wel gaan smelten maar ja dat het kan is wel zo leuk.franssie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:52:
Ik heb geen origineel, maar wat wil je met 1000 graden doen, keramiek bakken? En pizza gaat dan wel erg had en inderdaad de backdraft is gevaarlijk (been there, lost my eyebrows)
Zojuist pizza gebakken. Alleen een wat alternatief recept.
200gr zelfrijzend bakmeel
100-75ml water
Eetlepel olijfolie
Snuf zout
En dat gewoon in de blender flikkeren
Werkt dikke prima en veel beter deeg dan supermarktpizza.
Alleen moet je een goede blender hebben. Eentje op diesel of die van top gear
EDIT:
Foto's:
200gr zelfrijzend bakmeel
100-75ml water
Eetlepel olijfolie
Snuf zout
En dat gewoon in de blender flikkeren

Werkt dikke prima en veel beter deeg dan supermarktpizza.
Alleen moet je een goede blender hebben. Eentje op diesel of die van top gear

EDIT:
Foto's:
[Voor 23% gewijzigd door Nox op 31-10-2015 22:11]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Gisteren maar weer eens pizzadeeg gemaak. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat smaken. Afgelopen keren waren ze wel erg smakelijk, alleen ik moet nog een beetje prutsen met de goede temperaturen / pizzasteen / plaatsing. Wat ik nu zo lees is een hoge temperatuur altijd beter (mijn oven gaat max tot 300 graden celcius) en pizza en steen hoog in de oven plaatsen?
[Voor 16% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 22:54]
Dubbel
[Voor 99% gewijzigd door skunkopaat op 08-11-2015 10:53]
Leuk topic! Zeker volgen 
Ik zal mijn voorkeurspizza eens delen.
Ik heb geen broodbakmachine of een pizza oven.
Voor de bodem gebruik ik een broodmix voor bruin brood omdat ik dat heerlijk weg vind eten, de bodem heeft gewoon meer smaak.
Het deeg doe ik in een kookpan met deksel en laat deze een nacht dicht buiten de koelkast.
Voor de saus doe ik een vleestomaat pureren en daar gooi ik knoflook, tijm (HEEL klein beetje) en chili poeder in. Mocht het waterig zijn dat kook ik het dikker.
Bij het smeren van de saus doe ik vaak nog jonge kaas raspen en er over, want dat mengt heerlijk met de saus.
Voor de top doe ik vaak gorgonzola van de Lidl (smelt goed en smaakt vol), verse annanas en ansjovis (drinken moet klaar staan.!)
That's it! Simpel, maar wat een smaakexplosie!
De gorgonzola is ook goed te vervangen met blauwe kaas. Ik doe dan zelf zachte smeerbare omdat normale vaak niet lekker smelt.
Ik hoop dat iemand deze reis door de gazastrook van smaak aan durft. Laat de bevinding weten!
Edit: 250 graden op tien minuten. Hoger gaat mijn oven helaas niet.
De bodem word een beetje tussen Italiaan de Amerikaans in, naar mijn mening perfect

Ik zal mijn voorkeurspizza eens delen.
Ik heb geen broodbakmachine of een pizza oven.
Voor de bodem gebruik ik een broodmix voor bruin brood omdat ik dat heerlijk weg vind eten, de bodem heeft gewoon meer smaak.
Het deeg doe ik in een kookpan met deksel en laat deze een nacht dicht buiten de koelkast.
Voor de saus doe ik een vleestomaat pureren en daar gooi ik knoflook, tijm (HEEL klein beetje) en chili poeder in. Mocht het waterig zijn dat kook ik het dikker.
Bij het smeren van de saus doe ik vaak nog jonge kaas raspen en er over, want dat mengt heerlijk met de saus.
Voor de top doe ik vaak gorgonzola van de Lidl (smelt goed en smaakt vol), verse annanas en ansjovis (drinken moet klaar staan.!)
That's it! Simpel, maar wat een smaakexplosie!
De gorgonzola is ook goed te vervangen met blauwe kaas. Ik doe dan zelf zachte smeerbare omdat normale vaak niet lekker smelt.
Ik hoop dat iemand deze reis door de gazastrook van smaak aan durft. Laat de bevinding weten!
Edit: 250 graden op tien minuten. Hoger gaat mijn oven helaas niet.
De bodem word een beetje tussen Italiaan de Amerikaans in, naar mijn mening perfect
[Voor 4% gewijzigd door skunkopaat op 08-11-2015 10:51]
Nou dat was een groot succes vanavond :)]
Ik heb hier een compleet zakje gist gebruikt (7 gram) en het deeg was een stuk luchtiger. Ook heb ik niet een tijd gezet op de oven, maar gewoon gekeken (en dus een stuk langer in de oven). Dochter kreeg een stuk margerita, arie_mama beliefde een vega pizza en ikzelf heb een tonno gemaakt. Het deeg was super en in combinatie met de rest, heerlijk gesmuld.
Ik heb hier een compleet zakje gist gebruikt (7 gram) en het deeg was een stuk luchtiger. Ook heb ik niet een tijd gezet op de oven, maar gewoon gekeken (en dus een stuk langer in de oven). Dochter kreeg een stuk margerita, arie_mama beliefde een vega pizza en ikzelf heb een tonno gemaakt. Het deeg was super en in combinatie met de rest, heerlijk gesmuld.
[Voor 34% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 22:54]
Goed bezig hierboven!
@skunkopaat - volg je dan ook gewoon het recept van het broodmeel of gebruik je dat als basis van een pizza-deeg-recept?
Ik kan me er namelijk helemaal niets bij voorstellen ... misschien moet ik het eens proberen.
@skunkopaat - volg je dan ook gewoon het recept van het broodmeel of gebruik je dat als basis van een pizza-deeg-recept?
Ik kan me er namelijk helemaal niets bij voorstellen ... misschien moet ik het eens proberen.
Haha dat snap ik helemaal, het is immers niet hoe het moet, toch?franssie schreef op zondag 08 november 2015 @ 18:50:
Goed bezig hierboven!

Ik volg het brood recept in de zin van ik doe er water bij that's it.
Heb het ooit eens gedaan bij gebrek aan beter. Was brak, had geen zin in koken of uit huis gaan, maar ik had alles in huis voor een pizza maar geen gist!
Toen dus maar het brood pakket gepakt, en dat beviel me zo goed dat ik het er in heb gehouden

Ik zou zeggen probeer het, en wellicht wil je niet meer anders!
Anoniem: 402534
Ik kwam gisteren nog twee filmpjes tegen die kunnen helpen met het maken van een ronde ipv vierkante pizza. Filmpje 2 heeft potentie, dat is wel heel slim. Mijn deeg plakt alleen veel meer, moet even zien hoe ik het zo krijg als in die film.
YouTube: Me Making A Pizza
YouTube: Pasos Para sacar Orilla a masa De Pizza (Little Caesars)
En eigenlijk moet je zoiets maken om het deeg rond te krijgen:
YouTube: The REAL, Fastest Dough Cutter at Little Caesars's Pizza
Weet iemand hoe dat apparaat heet?
YouTube: Me Making A Pizza
YouTube: Pasos Para sacar Orilla a masa De Pizza (Little Caesars)
En eigenlijk moet je zoiets maken om het deeg rond te krijgen:
YouTube: The REAL, Fastest Dough Cutter at Little Caesars's Pizza
[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 402534 op 08-11-2015 20:11]
Hiermee kom je een heel eind lijkt me.Anoniem: 402534 schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:06:

Niet goedkoop, of consumentenkeukenformaat.

[Voor 8% gewijzigd door CaptJackSparrow op 08-11-2015 20:48]
Lol, soms is het zo simpel
Bizar duur trouwens
Ik dacht de oplossing gevonden te hebben.... Tja..... Voor die prijs kan je elke dag pizza laten bezorgen voor meerdere jaren
Bizar duur trouwens

Ik dacht de oplossing gevonden te hebben.... Tja..... Voor die prijs kan je elke dag pizza laten bezorgen voor meerdere jaren
[Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 402534 op 08-11-2015 21:16]
Helaas is het dan elke dag niet te vretenVoor die prijs kan je elke dag pizza laten bezorgen voor meerdere jaren

Vrijdagavond het deeg gemaakt volgens het recept in de TS. Toen ik klaar was met het deeg vond ik het nog veel te droog, dus nog snel wat water erbij en mixer flink aan tot het water weer opgenomen was. Het was even een kliederboel, maar het resultaat mocht er wezen. Een mooi plakkerig deeg.
Gistermiddag deeg weer uit de koelkast gehaald en 's avonds pizza gemaakt met dit als resultaat:

Ik was nog net op tijd met het maken van de foto, want het smaakte super!
Topping: tomatensaus( frito ging prima! ), mozzarella, champignons, roze ui, artisjok, zwarte olijven, puntpaprika en een paar stukjes jalapenos. Zeker voor herhaling vatbaar.
Gistermiddag deeg weer uit de koelkast gehaald en 's avonds pizza gemaakt met dit als resultaat:

Ik was nog net op tijd met het maken van de foto, want het smaakte super!
Topping: tomatensaus( frito ging prima! ), mozzarella, champignons, roze ui, artisjok, zwarte olijven, puntpaprika en een paar stukjes jalapenos. Zeker voor herhaling vatbaar.
i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
Gisteren weer een heerlijk resultaat gehad
2 lekker luchtige pizza's van goed formaat, met op die van mij zelfgemaakte tomatensaus, Parmezaanse kaas en hamblokjes.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery
Geen idee wat je doet, maar het klopt niet. Het recept is 100% goed, je hebt ergens wat verkeerd gedaan als er water bijmoet.vleesjus schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:44:
Vrijdagavond het deeg gemaakt volgens het recept in de TS. Toen ik klaar was met het deeg vond ik het nog veel te droog, dus nog snel wat water erbij en mixer flink aan tot het water weer opgenomen was. Het was even een kliederboel, maar het resultaat mocht er wezen.
Zo te zien aan de foto heb je mischien de 1e keer per ongeluk te weinig water gebruikt? Het resultaat lijkt namelijk wel prima en ziet eruit zoals het bij mij uit de oven komt (met de hoeveelheid water die in die pdf staat).
Ik heb gisteren ook deeg gemaakt, zo wat pizza's fabriceren en even resultaat hier posten. Eens zien of ik hem nu weer rond krijg, ik ga even mijn best doen.
[Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 402534 op 15-11-2015 16:18]
Ik denk dat ik er in eerste instantie te weinig water bij gedaan heb inderdaad. Heb geen keukenweegschaal, dus het is een beetje gokken met de streepjes op de maatbeker
( in eerste instantie perongeluk al 180ml water er in gegooid ipv de 360, kan zijn dat ik dus 2x dicht bij de 150 er in heb gedaan)

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
Sinds ik een digitale weegschaal heb met een tare functie (zodat je er iets op kan zetten en dan druk je op tare en staat hij op 0 gram) is het veel en veel fijner pizza's e.d. maken. Was iets van 25 euro, eigenlijk een must have. Mooi cadeau voor sinterklaas of kerst, je hebt er echt superveel plezier van en ideaal voor alles waaronder pizza's maken 
Ik maak nu pizza van oude brokkelkaas (had nog 3 kilo liggen, dus even geraspt) met ham (of salami) en ananas (voor mijn vrouw) en tot slot rode ui. Ben paparika vergeten te kopen, dus dan maar wat minder beleg erop dit keer.
Edit: mmm, lastige dingen blijven het ook
kleine pizza:
grote pizza:

Ik maak nu pizza van oude brokkelkaas (had nog 3 kilo liggen, dus even geraspt) met ham (of salami) en ananas (voor mijn vrouw) en tot slot rode ui. Ben paparika vergeten te kopen, dus dan maar wat minder beleg erop dit keer.
Edit: mmm, lastige dingen blijven het ook

kleine pizza:
grote pizza:
[Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 402534 op 15-11-2015 17:57]
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.