Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:02
prinsvlad schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:39:
Voor de geïnteresseerden:

De pizzaoven in de Action webshop is nu nog iets goedkoper: https://ap.lc/CSuRl

Zie mijn eerdere posts voor bak resultaten.
Heb je inmiddels al meer ervaring met de oven? Zou je 'm aanraden? Deze lijkt wat op de Gourmia elektrische oven. Daar zijn al wel diverse reviews van te vinden op YouTube.

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prinsvlad
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
sfinx schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Heb je inmiddels al meer ervaring met de oven? Zou je 'm aanraden? Deze lijkt wat op de Gourmia elektrische oven. Daar zijn al wel diverse reviews van te vinden op YouTube.
Gezien de prijs, en hetgeen ik ermee doe (pizza, pitabroodjes, lahmacun en focaccia bakken) en kwaliteit verhouding is dit gewoon een goede aankoop. De pizza lukt voortreffelijk met koude rijs Napolitaans deeg (48-72 uur).

Kort filmpje: YouTube: Elektrische pizzaoven Action / Electric pizzaoven Action / Four élec...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Oekol schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Of kunstmatige hulp van 24/7 airco. Dat zou ook kunnen
Dat kan helpen inderdaad, als je het deeg op een redelijke temperatuur (18 graden) kunt houden. Maar ik denk niet alleen aan overrijzen, maar ook aan bepaalde toxische bacteriën die deze temperaturen ook heerlijk vinden en zich kunnen ontwikkelen als je deegkom/mixer etc. niet brandschoon zijn.

Die bacteriën gaan niet per se dood tijdens het bakken, ondanks de hoge baktemperatuur....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Highfive95 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:19:
@Deruxian

Waarom 2 x bulkrijs in en buiten de koelkast? En koelkast op 2 graden? Dat is veel te koud.

Persoonlijk doe ik alleen mengen/kneden op oog met mixer. Dan 1-2 uur laten rusten. Bolletjes maken, 10-15 laten rusten. Dan opbollen. Koelkast in. (4-5 graden). Dag van bakken 4-5 uur van tevoren eruit en laten rijzen.

Dat gaat altijd goed. Belangrijk is wel dat je van tevoren bedenkt hoe lang je ze in de koelkast wil leggen. Want hoe koud ook is. Iets rijzen doen ze altijd een klein beetje.

Maar zeker nu met warme dagen kun je echt veel minder gist gebruiken voor hetzelfde resultaat.
Ik heb een tijdje nu gebakken met 24hr rijs op kamertemperatuur. Was benieuwd wat nog eens 24hr rijpen met de smaak zou doen.

Maar beter dus om het lange rijzen op kamertemperatuur weg te laten en alleen de laatste 4-5 uur op kamertemperatuur laten komen?

Koelkast is 2-3 graden, op zich niet verkeerd toch?

En maak je in je recept nu 2x bolletjes?

@bvk ik woon niet op Noordpool. Voorraadkast is zo rond de 23 graden. Wel afgelopen zaterdag hoor. Hoeveelheid gist was 0.099 gram op 620 gram bloemd

[ Voor 6% gewijzigd door Deruxian op 01-07-2025 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:40
bvk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:22:
[...]

Dat kan helpen inderdaad, als je het deeg op een redelijke temperatuur (18 graden) kunt houden. Maar ik denk niet alleen aan overrijzen, maar ook aan bepaalde toxische bacteriën die deze temperaturen ook heerlijk vinden en zich kunnen ontwikkelen als je deegkom/mixer etc. niet brandschoon zijn.

Die bacteriën gaan niet per se dood tijdens het bakken, ondanks de hoge baktemperatuur....
Zelfs de sterkste bacteriën overleven niet bij temperaturen boven 130 graden, maar de uitgescheiden toxines (gifstoffen) wel. Maar als je met airco de temperatuur laag kunt houden is het risico op bacteriegroei niet groter dan in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

coinman63 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Zelfs de sterkste bacteriën overleven niet bij temperaturen boven 130 graden, maar de uitgescheiden toxines (gifstoffen) wel. Maar als je met airco de temperatuur laag kunt houden is het risico op bacterie groei niet groter dan in de winter.
Dank voor de verbetering, maar dit is wel het punt wat ik duidelijk probeerde te maken. Pas dus wel op met deze temperaturen als je het deeg niet gecontroleerd kunt laten rijzen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
bvk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Dank voor de verbetering, maar dit is wel het punt wat ik duidelijk probeerde te maken. Pas dus wel op met deze temperaturen als je het deeg niet gecontroleerd kunt laten rijzen.
Sorry, kan het niet laten, ik moest hardop lachen bij het onderschrift van je nick in combinatie met het onderwerp. Zal de warmte zijn, excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:27
Freshouttheoven schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Dan doel je met pizzasteen waarschijnlijk op een standaard steen, werkt beter dan een bakplaat en daarmee is alles gezegd haha.

Koop een fatsoenlijke pizza/ biscotto steen van minimaal 3 cm dik (o.a. te koop bij pizzastore.nl) of een baking steel van minimaal 6 mm dik. Verder dien je in een standaard oven de bodem voor te bakken, anders is de kaas al greasy geworden voordat de bodem klaar is. Voorbakken doe je door de bodem met saus 90 tot 120 seconden te bakken, en vervolgens direct beleggen en in 90 tot 120 seconden af te bakken. Afhankelijk van het type pizza waar je voorkeur naar uitgaat. Met deze methode is de pizza ook beter in balans betreft textuur vergeleken met 8 minuten baktijd waardoor het in de buurt van een cracker komt.

Een andere tip is om een goed stuk jonge of jong belegen Goudse kaas zelf te raspen en dit te gebruiken i.p.v.
'gedroogde' mozarella waar vaak geen smaak aan zit. Wellicht controversieel maar zeker het proberen waard en geschikter voor een thuisoven.
Bedankt voor je tips. Zal het eens proberen met voorbakken van de bodem. Qua pizzasteen heb ik een zware steen van 3cm dik. Het is in iedergeval niet zo'n vliesje van de ah of action. De oven zet ik een uur van te voren aan zodat de steen ongeveer even warm is als de binnenkant van de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
coinman63 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Zelfs de sterkste bacteriën overleven niet bij temperaturen boven 130 graden, maar de uitgescheiden toxines (gifstoffen) wel. Maar als je met airco de temperatuur laag kunt houden is het risico op bacteriegroei niet groter dan in de winter.
Dat is natuurlijk kolder wat je hier verkondigt. Bacteriegroei kan ontstaan als je al geinfecteerde werkomgeving hebt of met vieze handen werkt. Uitgescheiden toxines?.......Dus als ik zuurdesem maak dan zou dat ook zo zijn beweer je? Dan zou je zuurdesem niet kunnen eten toch?
Mijn zuurdesem staat makkelijk 4-5 dagen bij kamertemp op het aanrecht in een niet geheel afgesloten pot. Het doel ervan is juist gisting door organische groei te creeeren. Dat daar 'afvalstoffen' bij vrij komen, de uitscheiding van die organismen, is inherent en een gevolg daarvan, en dat is juist de gisting.

Door het bakproces wordt het gistingsproces wel beindigd. Dat gedeelte klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door prinsvlad op 02-07-2025 07:08 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Art
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:42
Dit weekend maar is m'n Bighorn met Ooni Pro gasunit proberen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6zrFa2FVWprmg9MAynzP-udmkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3olzPv9EG9iaAMsOrrF1Pnw.jpg?f=fotoalbum_large

Was klaar met die pellets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:19
prinsvlad schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:07:
[...]

Dat is natuurlijk kolder wat je hier verkondigt. Bacteriegroei kan ontstaan als je al geinfecteerde werkomgeving hebt of met vieze handen werkt. Uitgescheiden toxines?.......Dus als ik zuurdesem maak dan zou dat ook zo zijn beweer je? Dan zou je zuurdesem niet kunnen eten toch?
Mijn zuurdesem staat makkelijk 4-5 dagen bij kamertemp op het aanrecht in een niet geheel afgesloten pot. Het doel ervan is juist gisting door organische groei te creeeren. Dat daar 'afvalstoffen' bij vrij komen, de uitscheiding van die organismen, is inherent en een gevolg daarvan, en dat is juist de gisting.

Niet alle bacterien produceren toxines. De melkzuurbacterie en 't gist in je desem zijn just gericht op het buiten houden van de 'onjuiste' bacterien.
Dat gezegd hebbende, als je 4/5 dagen niet bakt is het doorgaans wel beter om je desem in de koelkast te zetten. Maar goed, weet niet wat je routine daarin is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
Luapper schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:36:
[...]

Niet alle bacterien produceren toxines. De melkzuurbacterie en 't gist in je desem zijn just gericht op het buiten houden van de 'onjuiste' bacterien.
Dat gezegd hebbende, als je 4/5 dagen niet bakt is het doorgaans wel beter om je desem in de koelkast te zetten. Maar goed, weet niet wat je routine daarin is ;)
Dat schreef ik toch?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gisterenavond weer 4 pizza's gebakken voor t gezin op de Ooni Karu 12G:

Pizza
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdEM9CETTOw8FXMGozOURwFufP4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7qtGlNOtumZZoW3JPXbZqwq.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMQ9ea0zPVT7KfVWZwipaXIDnPs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GigFvcuGVTCv0E65OWZ9OlQH.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGR43xgNDu7cYEjC9zivJ7npZQo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuhHCzcI9uyrZojtG6eWGDW3.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omuKi8GCpMUf01nHQduCe4mFy80=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2802yqMKFhXI9oiLSdfyqsMH.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKKeAkFPjNonf4qJfqQWDWW6PzU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTF88W0iAgYF4KjzSGtZsdgS.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRJ2eiV7U8opXxHCK_C60OH3dvI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjYYJq9NNp8aczQYkOOzq36Y.jpg?f=fotoalbum_small

Was weer heerlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Laatst online: 14:52
Cartman! schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:45:

Pizza
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Hoeveel gram maak je je ballen? het lijken kleine pizza's... Ik maak ze altijd 250gram voor normaal formaat pizza.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:19
prinsvlad schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:07:
[...]

Je noemt wat coinman63 zegt kolder, maar nergens zegt hij dat alle bacterien toxines uitscheiden. Dus daarom verhelder ik het even. Anders begrijp ik niet wat je precies kolder noemt.
Want toxines zijn wel degelijk schadelijk en gaan inderdaad niet weg bij verhitting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
BlueSS50 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Hoeveel gram maak je je ballen? het lijken kleine pizza's... Ik maak ze altijd 250gram voor normaal formaat pizza.
Ff denken; 500gr bloem + 300ml water dus dat komt dan neer op ~200gr per bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15

Pizza

Zien er goed uit!

Een voorstel: Ik zou de volgende keer je courgette (ook voor aubergine) op voorhand bakken in een pan met veel olie, zout en peper tot het wat bruin aangebakken is aan beide zijden. Dat brengt de smaak nog meer naar boven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Weswyp schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:05:
[...]

Zien er goed uit!

Een voorstel: Ik zou de volgende keer je courgette (ook voor aubergine) op voorhand bakken in een pan met veel olie, zout en peper tot het wat bruin aangebakken is aan beide zijden. Dat brengt de smaak nog meer naar boven!
Ja, goed idee. Ik heb al n paar keer ook de champignons eerst laten drogen in de oven, dat smaakt ook net even wat beter en geeft minder vocht op de pizza. Was n beetje lui dit keer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 10:27
prinsvlad schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Gezien de prijs, en hetgeen ik ermee doe (pizza, pitabroodjes, lahmacun en focaccia bakken) en kwaliteit verhouding is dit gewoon een goede aankoop. De pizza lukt voortreffelijk met koude rijs Napolitaans deeg (48-72 uur).

Kort filmpje: YouTube: Elektrische pizzaoven Action / Electric pizzaoven Action / Four élec...
Heb deze ook besteld en zou vandaag geleverd moeten worden. Erg benieuwd. Ik bak nu in een gewone oven (hetelucht+grill-stand op 240 graden) op een pizza-steel. Levert me prima resultaten op, dus ben erg nieuwsgierig wat de hogere temperatuur oplevert. Voor het geld is het inderdaad prima, want voor 100,- een pizza-oven is natuurlijk echt weinig... Ik koppel daar overigens ook meteen een kwaliteitsgevoel aan, dus hoop dat dat beetje meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
Makaja schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Heb deze ook besteld en zou vandaag geleverd moeten worden. Erg benieuwd. Ik bak nu in een gewone oven (hetelucht+grill-stand op 240 graden) op een pizza-steel. Levert me prima resultaten op, dus ben erg nieuwsgierig wat de hogere temperatuur oplevert. Voor het geld is het inderdaad prima, want voor 100,- een pizza-oven is natuurlijk echt weinig... Ik koppel daar overigens ook meteen een kwaliteitsgevoel aan, dus hoop dat dat beetje meevalt.
Ja hoor ding is degelijk gebouwd. Overigens werd/wordt deze pizzaoven door een multi-merk firma uit Denemarken verhandeld, en gefabriceerd in de PRC. De firma uit DK is: https://schou.com/en

Product zelf is overigens nergens te vinden op de pagina.......

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sfinx
RvH photo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:55:
[...]

Bedankt voor je tips. Zal het eens proberen met voorbakken van de bodem. Qua pizzasteen heb ik een zware steen van 3cm dik. Het is in iedergeval niet zo'n vliesje van de ah of action. De oven zet ik een uur van te voren aan zodat de steen ongeveer even warm is als de binnenkant van de oven.
Heb dit vorige week ook geprobeerd, op steel in oven van 275 graden. Eerste foto is in 1x gebakken, tweede eerst met alleen bodem + saus, daarna met toppings, beide keren 3 minuten. Verschilt nogal hoe de mozzarella er na het bakken uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncqr3LRSVWH_F3risFAoa-e7c4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWHANd5XvTtwpIzCXeWjXEed.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iffQs0Nz9KJ9wjdZE_2NF5WezU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJ2NrdFe6fWxExfRqOiaPLem.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:22
prinsvlad schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Ziet er interessant uit.
Zou je voor mij eens de afmeting van de steen kunnen opmeten?
Ik zie dat hij 15kg weegt, redelijk makelijk te verplaatsen dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Laatst online: 00:40

Pizza

Zo zien ze er ook uit. Ik hou van pizza en toch bak ik ze zeker niet elke week, maar dit soort plaatjes maken wel dat ik weer een pizzasessie inplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48
sfinx schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Heb dit vorige week ook geprobeerd, op steel in oven van 275 graden. Eerste foto is in 1x gebakken, tweede eerst met alleen bodem + saus, daarna met toppings, beide keren 3 minuten. Verschilt nogal hoe de mozzarella er na het bakken uitziet.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er heerlijk uit!!! :9

Welke salami is dit? Ik ben al een tijdje op zoek naar zulke salami maar bij jumbo/ah/vomar kan ik hem niet vinden.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
radeoxx schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:45:
Welke salami is dit? Ik ben al een tijdje op zoek naar zulke salami maar bij jumbo/ah/vomar kan ik hem niet vinden.
Is van de Sligro: https://www.sligro.nl/p.2...pperonni-stuk-1-kilo.html

[ Voor 6% gewijzigd door sfinx op 02-07-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prinsvlad
maxoss schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Ziet er interessant uit.
Zeker makkelijk te verplaatsen. De corderiet pizzasteen is 30 X 30,5 cm. Maximale grootte voor een pizza is dus 30cm. Aanbevolen gewicht per deegbol is dan 260 - 280 gram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
maxoss schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Ziet er interessant uit.
Ik heb hem vandaag binnengekregen. Het is een beste unit. Voelt zwaar, ziet er netjes uit, in het zwart, en ergens is het best knap dat ze dit voor onder de 100,- kunnen aanbieden! Goed, in feite is het niet meer dan 2 verwarmingselementen en een (weliswaar dunne) steen, maar toch. Als Action hier ook nog aan verdient...

Straks maar eens warm laten worden, om de fabriekslucht eruit te krijgen.

De steen is overigens 30x30cm. Niet heel groot dus, maar voor gemiddelde pizza prima. De oven zelf is niet veel breder dan dat, dus dat is wel iets om rekening mee te houden, bij een pizzaschep. De mijne is namelijk te breed... :+

Edit: en volgens de doos is 12,4kg. Misschien heb je daar nog wat informatie aan!

[ Voor 4% gewijzigd door Makaja op 02-07-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
Makaja schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Ik heb hem vandaag binnengekregen. Het is een beste unit. Voelt zwaar, ziet er netjes uit, in het zwart, en ergens is het best knap dat ze dit voor onder de 100,- kunnen aanbieden! Goed, in feite is het niet meer dan 2 verwarmingselementen en een (weliswaar dunne) steen, maar toch. Als Action hier ook nog aan verdient...

Straks maar eens warm laten worden, om de fabriekslucht eruit te krijgen.

De steen is overigens 30x30cm. Niet heel groot dus, maar voor gemiddelde pizza prima. De oven zelf is niet veel breder dan dat, dus dat is wel iets om rekening mee te houden, bij een pizzaschep. De mijne is namelijk te breed... :+

Edit: en volgens de doos is 12,4kg. Misschien heb je daar nog wat informatie aan!
Pizza schep van Ikea past mooi....en niet duur, slechts €7,99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:19

Thompson

Beeromaniac

Vorig jaar in een opwelling een Glowen Raptor 2 gekocht. Door nieuw huis, verbouwing etc. kom ik er nu pas aan toe om deze te gaan gebruiken.

Mijn idee was om voor de eerst keer, heb nog 0 ervaring met zelf pizza maken, te gaan voor een direct deeg;
Voor 4 pizza's;
620g Caputo Pizzeria 00 bloem
400gr water (65% hydratatie)
16g zout (2,5%)
0.5g droge gist

Deeg maken;
1. Gist oplossen in water.
2. 80% bloem toevoegen en 2 minuten mengen (kitchenaid menger)
3. Zout en rest bloem toevoegen en nog ~8min mixen (in de gaten houden of het deeg een mooie stretch heeft "windowpane")
4. Even laten rusten en nog een paar keer met de hand kneden tot een mooie grote bol en 2 uur laten rusten bij kamertemperatuur (~21 graden)
5. Opbollen (dit gaat een grote uitdaging worden de eerste keer) en bollen ~8u op kamertemperatuur
6. Stretchen (volgende uitdaging) en beleggen (zeer zuinig aan met de toppings zeker de eerste pizza's)
7. Op de pizzaschep nog een laatste stretch en zodra die op de schep ligt vlot de oven in (evt heel klein beetje semolina op de schep?)
8. ~90sec bakken, tussendoor wat draaien
9. Epic meal time

Zou prima moeten lukken voor een eerst keer? Als dat dan goed gaat wil ik een volgende keer waarschijnlijk een biga proberen, lijkt me makkelijker dan poolish?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prinsvlad
Thompson schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:22:
Vorig jaar in een opwelling een Glowen Raptor 2 gekocht. Door nieuw huis, verbouwing etc. kom ik er nu pas aan toe om deze te gaan gebruiken.

Mijn idee was om voor de eerst keer, heb nog 0 ervaring met zelf pizza maken, te gaan voor een direct deeg;
Voor 4 pizza's;
16g zout (2,5%)
0.5g droge gist

Deeg maken;
3. Zout en rest bloem toevoegen en nog ~8min mixen (in de gaten houden of het deeg een mooie stretch heeft "windowpane")
4. Even laten rusten en nog een paar keer met de hand kneden tot een mooie grote bol en 2 uur laten rusten bij kamertemperatuur (~21 graden)
5. Opbollen (dit gaat een grote uitdaging worden de eerste keer) en bollen ~8u op kamertemperatuur
6. Stretchen (volgende uitdaging) en beleggen (zeer zuinig aan met de toppings zeker de eerste pizza's)
7. Op de pizzaschep nog een laatste stretch en zodra die op de schep ligt vlot de oven in (evt heel klein beetje semolina op de schep?)
9. Epic meal time

Zou prima moeten lukken voor een eerst keer? Als dat dan goed gaat wil ik een volgende keer waarschijnlijk een biga proberen, lijkt me makkelijker dan poolish?
Moet lukken zo. Poolish doe ik zelf nooit, net als Biga maken. Meestal een 48-72 uurs koude rijs Napolitaans deeg met 60-65% hydratatie (zie eerdere post voor deegrecept). Alles lekker in de machine (gemak dient de mens, en daarvoor heb je dat ding) en vervolgens wachten tot 'pizzaday'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makaja
Thompson schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:22:
Voor 4 pizza's;
16g zout (2,5%)
0.5g droge gist

Deeg maken;
9. Epic meal time
Gist oplossen in water is normaal niet nodig, als je gewoon droge gist gebruikt. Die kan rechtstreeks door je bloem. Wel vind ik dat je vrij veel zout gebruikt; ik zou zelf eerder 10-12 gram gebruiken. Maar dat is smaak. Dat zout kun je dan oplossen in het water, voor dat je het aan het bloem toevoegt. In mijn persoonlijke ervaring werkt dat het beste.

En voor een eerste keer, zou ik niet direct voor een lange rijs gaan. Begin gewoon met een zakje gist, en dan eerst 2 uur op kamertemperatuur, dan opbollen, en nog eens een klein uurtje. En misschien de oven niet direct op volle toeren, maar iets lager.

Kunt beter eerst paar keer oefenen, voordat je je waagt aan de 90 seconden pizza's...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Laatst online: 23:19

Thompson

Beeromaniac

prinsvlad schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:31:
[...]

Moet lukken zo. Poolish doe ik zelf nooit, net als Biga maken. Meestal een 48-72 uurs koude rijs Napolitaans deeg met 60-65% hydratatie (zie eerdere post voor deegrecept). Alles lekker in de machine (gemak dient de mens, en daarvoor heb je dat ding) en vervolgens wachten tot 'pizzaday'.
De koude rijs zou die het juist makkelijker moeten maken of loop ik daarmee extra risico dat er iets niet goed gaat? Met name het opbollen en stretchen lijkt me voor de eerste keren zonder ervaring moeilijk. Dus alles wat ik voor nu kan aanpassen om dat makkelijker te maken lijkt me een goed idee. En dan pas als ik daar meer ervaren mee ben gaan spelen met hydrataties, fermentaties etc. Dat het (positieve) invloed heeft op de smaak weet ik, maar niet hoe dat zit met handling.

M.b.t. hydratie is het dacht ik hoger is moeilijker bollen maar makkelijker stretchen en dus vice versa. 62~65% lijkt een beetje de ideale middenweg? En voor een echt mooie neapolitan wil je dan wellicht hoger gaan, maar dat is voor nu waarschijnlijk nog te lastig. Ik zie soms zelfs filmpjes met 80% voorbij komen? 8)7
Makaja schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Gist oplossen in water is normaal niet nodig, als je gewoon droge gist gebruikt. Die kan rechtstreeks door je bloem. Wel vind ik dat je vrij veel zout gebruikt; ik zou zelf eerder 10-12 gram gebruiken. Maar dat is smaak. Dat zout kun je dan oplossen in het water, voor dat je het aan het bloem toevoegt. In mijn persoonlijke ervaring werkt dat het beste.

En voor een eerste keer, zou ik niet direct voor een lange rijs gaan. Begin gewoon met een zakje gist, en dan eerst 2 uur op kamertemperatuur, dan opbollen, en nog eens een klein uurtje. En misschien de oven niet direct op volle toeren, maar iets lager.

Kunt beter eerst paar keer oefenen, voordat je je waagt aan de 90 seconden pizza's...
Thanks voor de tips! Ik vermoed dat het stretchen sowieso wel een uitdaging gaat worden en dat ik ze dus inderdaad nog niet dun genoeg ga krijgen om een 90s pizza te doen. Ik ben al zeer tevreden als ik qua structuur/stevigheid ergens tussen NY en neapolitan uit kom. Wellicht misschien zelfs wenselijk want vind beide stijlen erg lekker.

[ Voor 32% gewijzigd door Thompson op 03-07-2025 10:16 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
Makaja schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Let op met te weinig zout: zout heeft o.a. als functie om het deeg sterkte te geven door glutenvorming. Gebruik je te weinig zout dan kan je deeg te slap worden,het is niet enkel voor de smaak.
Gist oplossen in water geldt idd alleen voor verse gist en zout later toevoegen. Gebruik van droge gist kan men alle ingredienten direct bij elkaar verwerken.

Uitleg zout in pizzadeeg: https://www.pizzaschoolne...h-the-flavorful-guardian/

https://ooni.com/blogs/oo...-in-pizza-dough-explained

[ Voor 7% gewijzigd door prinsvlad op 03-07-2025 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:21
@Thompson

Ik zou de eerste keer paar keer op 60% hydratatie zitten, werkt veel makkelijker. Ook met het vormen van de bodem, zeker bij de huidige kamertemperaturen.

Volgens de AVPN mag de max. hydratatie 62% bedragen, je hoeft dus niet mee met de hype van > 70% hydratatie voor een echte Napolitaanse pizza.

Verder is 2,5 % zout imo ook veel te veel, hanteer 2% en kijk hoe dit bevalt. Tevens zou ik het omdraaien en nadat jet het twee uur hebt laten rusten een mooie bol maken en in bulk ~ 6 uur laten rijzen, opbollen en ~ een uur later bakken (zo heb je iets meer controle). Wellicht ook handig om een extra bol te maken, voor de zekerheid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
prinsvlad schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Let op met te weinig zout: zout heeft o.a. als functie om het deeg sterkte te geven door glutenvorming. Gebruik je te weinig zout dan kan je deeg te slap worden,het is niet enkel voor de smaak.
Gist oplossen in water geldt idd alleen voor verse gist en zout later toevoegen. Gebruik van droge gist kan men alle ingredienten direct bij elkaar verwerken.

Uitleg zout in pizzadeeg: https://www.pizzaschoolne...h-the-flavorful-guardian/

https://ooni.com/blogs/oo...-in-pizza-dough-explained
De reden waarom veel recepten een hoog zoutpercentage hanteren is omdat deze terugvallen op oude Napolitaans recepten/ gewoontes. Met een hogere zoutpercentage kun je de fermentatie beter onder controle houden, zoals in de link die jij deelde. Doordat de AVPN voorschrijft om deeg enkel op kamertemperatuur te laten rijzen en in Italië zomers de kamertemperatuur aardig kan oplopen is men meer zout gaan toevoegen om meer grip te krijgen op het rijsproces.

Wanneer je een zeer lage zoutpercentage gebruikt krijg je inderdaad een onderontwikkeld deegje, vanaf ~ 1,6% volstaat al voor een sterke glutennetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prinsvlad
Freshouttheoven schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:36:
@Thompson

Ik zou de eerste keer paar keer op 60% hydratatie zitten, werkt veel makkelijker. Ook met het vormen van de bodem, zeker bij de huidige kamertemperaturen.

Volgens de AVPN mag de max. hydratatie 62% bedragen, je hoeft dus niet mee met de hype van > 70% hydratatie voor een echte Napolitaanse pizza.

Verder is 2,5 % zout imo ook veel te veel, hanteer 2% en kijk hoe dit bevalt. Tevens zou ik het omdraaien en nadat jet het twee uur hebt laten rusten een mooie bol maken en in bulk ~ 6 uur laten rijzen, opbollen en ~ een uur later bakken (zo heb je iets meer controle). Wellicht ook handig om een extra bol te maken, voor de zekerheid ;).
https://www.pizzanapoletana.org/it/ricetta_pizza_napoletana

https://www.pizzanapoleta...Disciplinare-2024-ITA.pdf

Cursus Italiaans niet inbegrepen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• prinsvlad
Lunch: Pizza Bianca Crème Fraiche & Spinazie Knoflook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05LwKhIjgJOPzxOoe9NrMPsyE1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyE8dVtHwN1AzrJY7XdWYx2t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuoJqfOX-czOUoKQpzPiaS7lIUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIAr5B3CNqfnJXhXy1HRTWwq.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan lekker genieten buiten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DzxpOwR1k9CNJ0I013mHafCNTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6cDaJ46gJxIJQWqDmsjfll2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5ODv61fv2fCvhYg6axjr1EjhcI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9GZd8W8VcF1ycQOA5XbLxgP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihdRC_pOVqLPWBtYiQ3qMICBLHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvoaByX7txxAYaxjz1yZ7cKI.jpg?f=fotoalbum_tile

Met een deegbol uit de vriezer overigens.

Ingredienten:

Creme Fraiche
Verse room
Pistou
Gedroogde rode peper
Parmigiano of andere droge kaas
Grove bladspinazie
Knoflook
Ui
Rauwe ham
paar druppels tabasco

optioneel andere kazen

[ Voor 5% gewijzigd door prinsvlad op 03-07-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:46
Freshouttheoven schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:33:
[...]

Een cursus Italiaans is niet nodig, er is ook een Engelse versie ;).
Grappig dat ze berekening vanuit de hoeveelheid water doen ipv de bloem. Toen ik het eerst las was mijn reactie vooral wat veel zout.
The following doses are based on 1 litre (1000ml) of water;:
- Water: 1 litre (1000 ml)
- Salt: 40-60 grams
- Yeast (based on temperature and humidity):
Fresh beer yeast 0.1-3 grams
Mother Yeast 5-20% of flour used
Dry yeast 1/3 of fresh yeast used (1 gram of dry for 3 grams of fresh)
- Flour: 1,600/1,800 (depending on the degree of absorption).

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
ChristianD schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:54:
Grappig dat ze berekening vanuit de hoeveelheid water doen ipv de bloem. Toen ik het eerst las was mijn reactie vooral wat veel zout.
Volgens dat recept dus 4-6% zout. Dat vind ik persoonlijk teveel. Dan heb ik de verdere avond dorst... :9~

En dan ook 3 soorten gist gebruiken..

Moet wel eerlijk toegeven, ik gebruik droge gist, maar ook criscito. Dat is gedroogd zuurdesem, en voegt wel degelijk iets toe.

Dus ja, misschien hebben ze toch gelijk. Alleen dat zout hou ik toch bij max 2%. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:04
Makaja schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Volgens dat recept dus 4-6% zout. Dat vind ik persoonlijk teveel. Dan heb ik de verdere avond dorst... :9~

En dan ook 3 soorten gist gebruiken..

Moet wel eerlijk toegeven, ik gebruik droge gist, maar ook criscito. Dat is gedroogd zuurdesem, en voegt wel degelijk iets toe.

Dus ja, misschien hebben ze toch gelijk. Alleen dat zout hou ik toch bij max 2%. O-)
Het AVNP reglement gaat dan wel uit van de hoeveelheid water, maar bakers percentages blijven gebaseerd op de hoeveelheid bloem: 2.22-3.75% zout.Overzicht van de gist geeft aan welke drie soorten en hoeveelheden officieel gebruikt mogen worden, niet tegelijk.

EDIT: los daarvan is de AVPN enkel een belangengroepering en het reglement geen echt recept, gewoon aanpassen naar smaak en voorkeur dus.

[ Voor 8% gewijzigd door mtr33 op 04-07-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
mtr33 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Het AVNP reglement gaat dan wel uit van de hoeveelheid water, maar bakers percentages blijven gebaseerd op de hoeveelheid bloem: 2.22-3.75% zout.Overzicht van de gist geeft aan welke drie soorten en hoeveelheden officieel gebruikt mogen worden, niet tegelijk.

EDIT: los daarvan is de AVPN enkel een belangengroepering en het reglement geen echt recept, gewoon aanpassen naar smaak en voorkeur dus.
Je hebt gelijk; ik ging uit van het water, maar dat moet inderdaad op basis van de bloem zijn. :+

Ik haal uit de tekst niet direct dat het om 1 van de drie soorten gist zou gaan, maar dat is wel logischer. Het is beetje onzinnig om én verse gist én droge gist te gebruiken. Zuurdesem zie ik dan wel wat extra smaak toevoegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM89
  • Laatst online: 22:16
Beste pizza liefhebbers,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een eerste pizza oven, ik hou zelf van pizza's en wil ze nu zelf gaan bakken.

Ik heb zelf al veel gelezen en onderstaande ovens op het oog om mee te starten.

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Het meeste neig ik naar de bovenste 2 waarvan de nieuwe verbeterde Koda 2 Pro het meest. Nieuwe ontsteking/regeling en beide zeide een brander, Koda 16 heeft een L brander en is ook 200 euro goedkoper. Heb het liefst een ruimere oven zodat ik wat grotere pizza's kan bakken en meer ruimte heb.

Vraag me voor nu alleen af of de Koda 2 Pro de 200 euro meer waard is, lees veel goede reviews over beide, zijn er hier mensen met ervaringen wat betreft deze 2 ovens?

De Gozney is ook nog een optie maar staat voor nu onderaan het korte lijstje.

Zelf zal ik sowieso beginnen met de aankoop van kan en klare deeg bollen omdat ik nu geen geschikte keukenmachine heb, wellicht in de toekomst. Maar dan kan ik wel al beginnen met (oefenen) bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
DM89 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:12:
Beste pizza liefhebbers,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een eerste pizza oven, ik hou zelf van pizza's en wil ze nu zelf gaan bakken.

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Het meeste neig ik naar de bovenste 2 waarvan de nieuwe verbeterde Koda 2 Pro het meest. Nieuwe ontsteking/regeling en beide zeide een brander, Koda 16 heeft een L brander en is ook 200 euro goedkoper. Heb het liefst een ruimere oven zodat ik wat grotere pizza's kan bakken en meer ruimte heb.

Vraag me voor nu alleen af of de Koda 2 Pro de 200 euro meer waard is, lees veel goede reviews over beide, zijn er hier mensen met ervaringen wat betreft deze 2 ovens?

Zelf zal ik sowieso beginnen met de aankoop van kan en klare deeg bollen omdat ik nu geen geschikte keukenmachine heb, wellicht in de toekomst. Maar dan kan ik wel al beginnen met (oefenen) bakken.
Ik heb een soortgelijk dilemma gehad, maar op mijn shortlist stond de burnhard Fat Tony nog :+

Misschien ook het bekijken waard. Standaard meegeleverd deurtje, ingebouwde temperatuurmeting (2x) en wat meer bakhoogte dan de Koda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Koekstra schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:21:
[...]

Ik heb een soortgelijk dilemma gehad, maar op mijn shortlist stond de burnhard Fat Tony nog :+

Misschien ook het bekijken waard. Standaard meegeleverd deurtje, ingebouwde temperatuurmeting (2x) en wat meer bakhoogte dan de Koda.
Zo, die is ook erg mooi zeg, nette prijs ook. Bedankt, nu weet ik het helemaal niet meer 🤣 wil bij voorkeur 35cm (large) pizzas gaan maken dus dat zou net gaan.. Ooni is wat dat betreft wat ruimer maar goed (tot 45cm). Zo'n deurtje erbij is ook handig :)

Ik twijfel ook echt of ik een L brander of een brander aan beide kanten moet nemen, bij de laatste hoef je als het goed is minder te draaien. wordt een beetje gek van alles keuzes 🤣

Lastig, lastig.

Naam aan dat jij deze dan hebt? Goede ervaring? Steen snel op temperatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door DM89 op 05-07-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
L brander is 1x draaien. Als je in de koda 2 niet meer hoeft te draaien is het helemaal ideaal. Geen idee of dat zo is. Temperatuur sensor lijkt mij ook wel handig.

Ik ga mijn koda 16 er niet mee vervangen, maar als ik een nieuwe nodig had zou ik waarschijnlijk voor de 2 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
defusion schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:46:
L brander is 1x draaien. Als je in de koda 2 niet meer hoeft te draaien is het helemaal ideaal. Geen idee of dat zo is. Temperatuur sensor lijkt mij ook wel handig.

Ik ga mijn koda 16 er niet mee vervangen, maar als ik een nieuwe nodig had zou ik waarschijnlijk voor de 2 gaan.
Koda 2 heeft een brander achter, Koda 2 Pro heeft de dubbele brander, wel. Iets om op te letten haha.

Ze zeggen dat de dubbele brander ervoor zorgt dat je geen hete en koude zone meer hebt en dus alles ongeveer gelijk is in temperatuur in theorie en dus niet hoeft te draaien maar goed of dat dus ook echt zo is.. Zou in iedergeval ideaal zijn voor de beginnende pizzabakker.

Denk dat ik nu gewoon moet gaan kiezen tussen de Koda 16 en Koda 2 Pro als starter, geeft me gewoon het beste gevoel en er is zoveel keus, beter en slechter dat ik mezelf er echt gek mee kan maken 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:29
DM89 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:55:
[...]

Koda 2 heeft een brander achter, Koda 2 Pro heeft de dubbele brander, wel. Iets om op te letten haha.

Ze zeggen dat de dubbele brander ervoor zorgt dat je geen hete en koude zone meer hebt en dus alles ongeveer gelijk is in temperatuur in theorie en dus niet hoeft te draaien maar goed of dat dus ook echt zo is.. Zou in iedergeval ideaal zijn voor de beginnende pizzabakker.

Denk dat ik nu gewoon moet gaan kiezen tussen de Koda 16 en Koda 2 Pro als starter, geeft me gewoon het beste gevoel en er is zoveel keus, beter en slechter dat ik mezelf er echt gek mee kan maken 😅
Het draaien is nog het makkelijkste van het gehele proces lijkt me. Daar kan niks mis mee gaan, behalve vergeten. Ik zou juist niet al te hoog instappen. Ik heb zelf een Koda 12 van Marktplaats gehaald, pas als ik alles onder de knie heb, stap ik wel eens over naar een "beter" model. Maar dat is uiteraard mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
FabianNL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Het draaien is nog het makkelijkste van het gehele proces lijkt me. Daar kan niks mis mee gaan, behalve vergeten. Ik zou juist niet al te hoog instappen. Ik heb zelf een Koda 12 van Marktplaats gehaald, pas als ik alles onder de knie heb, stap ik wel eens over naar een "beter" model. Maar dat is uiteraard mijn mening.
Daar heb je gelijk in, gewoon in de gaten houden en af en toe draaien. Dat zal het probleem ook niet zijn. Maak. Het mezelf misschien ook te moeilijk maar zo ben ik 🤣

Zelf koop ik liever nieuw, maar goed snap wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:59
FabianNL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Het draaien is nog het makkelijkste van het gehele proces lijkt me. Daar kan niks mis mee gaan, behalve vergeten.
Is mij toch tot twee keer toe gelukt om een gat in mijn bodem te krijgen tijdens het draaien waardoor al het beleg op de bodem om de steen terecht kwam😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:34
Beste pizza liefhebbers,

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Waarom kant en klaar deeg? Je kunt prima deeg maken met de hand, dat doe ik ook en dat werkt goed.

Met die ovens heb ik geen ervaring, heb zelf de Karu 2G en dat is prima oven ben er blij mee. Ongeacht wat je kiest uit die lijst, je krijgt een geen spijt van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Handmixer met deeghaken is de beste middenweg in mijn ervaring (voor 2-6 pizza's), kost je minder spierkracht dan met de hand kneden, en minder schoonmaak en gedoe met keukenmachine uithalen als je die zou gebruiken.
Grotere batches gaan hier wel in de keukenmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CF-ROB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-07 17:23
Hi, sinds kort een Boska pizza oven op pellets. Pellets van Ooni in gebruik. De pizzas die eruit komen zijn goed maar soms hebben ze een chemische smaak. Ik vermoed dat het te maken heeft met de timing van de pizza in de oven.

Wat is nou het beste moment om deze erin te schuiven zonder een bijsmaak te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlaar
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-07 21:19
Beste pizza liefhebbers,

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Ik heb sindskort een Koda 2 Pro, leek mij handiger t.o.v. de Koda 2 omdat 'ie wat ruimter is en die glazen deur heeft.

Trouwens alleen vandaag bij Vuur en Rook 15% korting op alle Ooni producten als je deze kortingscode gebruikt: OONI15

Tot dat ik zo'n Ooni mixer bij elkaar heb gespaard, koop ik gewoon de kant en klaar deegbollen bij Van Lemmen. Ook heel vers zelfgemaakt deeg en gemakkelijk in het gebruik.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:11
Vandaag voor het eerst mijn glowen Raptor gebruikt op hout en ik moet zeggen, het viel me niet tegen :) . Alleen aan het einde kwam er hout op mijn pizzasteen en die kon ik niet weghalen omdat ik alleen een grote schep heb. En ook hout bijvullen was niet ideaal. Dus maar gelijk een kleine schep bestelld.

Pizzadeeg was volgens recept van Vito iacopelli met 65% hydratatie.

Maar plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden!

Het deeg nadat het klaar was met rijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXi-Nb9SORZhGiOT-jKY4Ta3xNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWHVKcIzdxXjumPGnnVM5qXW.jpg?f=fotoalbum_large

Onze eerste pizza:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFdWLvEmKBZFjaXor3Xf_kdtUk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N29WIFIfAV8ZcCdsyP8XWKUb.jpg?f=fotoalbum_large

De pizza voor de kleine en naar mijn inziens degene die het beste gelukt was :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IigA7BdNGtnxbyhOE_47TPlR_Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6keQYvYa2mhS82D41TClLwH.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste wat bijna een calzone was. De bodem was perfect maar het stretchen duurde te lang waardoor er geen rollende vlammen over de pizza waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0LK8ArSW2WQPvW6uMiib9NeAJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fFieYs0JkdicdWuf5CmdW4S.jpg?f=fotoalbum_large

Overige sfeerbeelden :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIrDS487OsOGgkLi9gVy0wW8DlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNedbjCc8JqaoVlYQbAWMqlf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:46
Vandaag de eerste keer pizzadeeg gemaakt met Ooni Halo Pro. Ooni napolitaans deeg recept met 65% hydradatie gebruikt en het was met de nieuwe deegkneder een heel stuk fijner om met het deeg te werken. Afgebakken daarna op 450 graden in de EffeUno 😋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8rzqNp9sVptlHo6LQlvyAQXga4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e3GLa64u3xGtbGRflsKfoP4.jpg?f=fotoalbum_large

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik gebruik al jaren (sinds 2010) naar tevredenheid de pizzapan Napoli - G3 Ferrari - Rood (Pizza Express Napoli). Dit model is zo te zien vervangen door de G3 Ferrari Delizia.

De steen is inmiddels gebarsten, werkt nog wel maar het einde is in zicht.

Ik had deze steen besteld, was niet alleen beschadigd maar past ook niet helemaal, met 31,5 is het een halve centimeter te groot. Inmiddels teruggestuurd.
Op de site staat trouwens 30cm doorsnede, op de mijne staat 31,5, ze hadden dus de verkeerde gestuurd.

Kan ik wellicht toch zo'n steen gebruiken en deze middels de decoupeerzaag wat kleiner te maken?

Edit: de productcode van de 31,5cm versie is dezelfde als van de 30 cm versie....

[ Voor 15% gewijzigd door Sponz op 07-07-2025 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
rvdlaar schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:38:
[...]

Ik heb sindskort een Koda 2 Pro, leek mij handiger t.o.v. de Koda 2 omdat 'ie wat ruimter is en die glazen deur heeft.

Trouwens alleen vandaag bij Vuur en Rook 15% korting op alle Ooni producten als je deze kortingscode gebruikt: OONI15

Tot dat ik zo'n Ooni mixer bij elkaar heb gespaard, koop ik gewoon de kant en klaar deegbollen bij Van Lemmen. Ook heel vers zelfgemaakt deeg en gemakkelijk in het gebruik.
Je hebt echt geen mixer nodig om pizzadeeg te maken :)
Gewoon lekker met de hand, op deze manier ontwikkel je ook een beetje gevoel voor het deeg.
In een paar minuten gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sponz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:21:
Ik gebruik al jaren (sinds 2010) naar tevredenheid de pizzapan Napoli - G3 Ferrari - Rood (Pizza Express Napoli). Dit model is zo te zien vervangen door de G3 Ferrari Delizia.

De steen is inmiddels gebarsten, werkt nog wel maar het einde is in zicht.

Ik had deze steen besteld, was niet alleen beschadigd maar past ook niet helemaal, met 31,5 is het een halve centimeter te groot. Inmiddels teruggestuurd.
Op de site staat trouwens 30cm doorsnede, op de mijne staat 31,5, ze hadden dus de verkeerde gestuurd.

Kan ik wellicht toch zo'n steen gebruiken en deze middels de decoupeerzaag wat kleiner te maken?

Edit: de productcode van de 31,5cm versie is dezelfde als van de 30 cm versie....
Ik zie hem niet op de site staan maar wellicht kunnen ze er wel aankomen: https://www.pizzaoven-onl...71/onderdelen-pizzaovens/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:20
Freshouttheoven schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Wanneer je een zeer lage zoutpercentage gebruikt krijg je inderdaad een onderontwikkeld deegje, vanaf ~ 1,6% volstaat al voor een sterke glutennetwerk.
Interessant! Dus het zoutgehalte heeft los van het effect op het gist ook een effect op de structuur van het deeg? Dat is nieuw voor mij.

Zelf maak ik zelden pizza maar wel regelmatig focaccia. Dat hoort behoorlijk zout te zijn als eindresultaat, maar ik voeg altijd initieel maar een beetje zout toe. Later bij het uitspreiden over de plaat voor de tweede rijs voeg ik nog wat meer toe, en dan grof zeezout zodat het minder interfereert met de gisting. Omdat ik altijd vanuit de losse pols werk kan ik helaas geen percentages geven (ik weet het, dat is vloeken in de kerk hier >:) ). En uiteraard gaat er nog een mengsel van zoutwater en olijfolie over voor het de oven in gaat, zoals het hoort bij focaccia. Dat geeft prima resultaat.

Maar ik sprak een tijdje geleden de kok van een Italiaanse broodjeszaak hier in de buurt. Hij komt uit Puglia en zijn brood is echt fantastisch. Het is zijn eigen recept, wat volgens hem een beetje in zit tussen focaccia en panini. En hij zegt dus dat je voor het beste resultaat helemaal geen enkel zout moet toevoegen tot op het laatste moment, dus na de laatste keer rijzen. Dat matcht niet met zo'n beetje welk recept dan ook. Maar "you can't argue with results", zijn brood is echt het lekkerste in dat genre van brood dat ik ooit gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlaar
Plint schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Je hebt echt geen mixer nodig om pizzadeeg te maken :)
Gewoon lekker met de hand, op deze manier ontwikkel je ook een beetje gevoel voor het deeg.
In een paar minuten gedaan.
Helemaal prima als jij het met de hand en op jouw manier wil doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
Ik wil er alleen maar voor waken dat het beeld ontstaat dat je een mixer nodig hebt om pizzabollen te maken.
Als ik zo de laatste pagina's lees dan lijkt het bijna wel een must, en nog voor de eerste pizzaoven er al over een mixer wordt gepraat.

Als je tegenwoordig wat in de yt reviews of kookfilmpjes kijkt, lijkt het alsof je wel heel veel (extra) tools nodig hebt. Die heel toevallig ook in de beschrijving van het filmpje zitten. Het is niet gek dat mensen dan denken het ook echt allemaal nodig hebben vanaf dag 1.

Ben oprecht wel benieuwd waarom je de stap nu overslaat van het zelf pizzadeeg maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:39
Plint schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:04:
Als je tegenwoordig wat in de yt reviews of kookfilmpjes kijkt, lijkt het alsof je wel heel veel (extra) tools nodig hebt. Die heel toevallig ook in de beschrijving van het filmpje zitten. Het is niet gek dat mensen dan denken het ook echt allemaal nodig hebben vanaf dag 1.
Alles voor je affiliates toch? Snap dat op zich wel. Maar het geeft inderdaad een verkeerd beeld.

Nu moet ik niks zeggen want in kneed ook met een planeetmenger, maar dat komt omdat ik dat prettiger vind. Als je veel bakt, pizza, brood, gebak etc dan is zo'n ding gewoon onmisbaar. Het kan prima met de hand, maar met machine is een stukje gemak.

Als je het deeg zelf maakt heb je mijn inziens veel meer plezier in het bakken. Je weet immers wat je deeg is en hoe dit het lekkerste is. Makkelijkste hanteerbaar en kwa smaak het beste is. Dat heb je met kant-en-klare bollen niet. Niet dat deze slecht zijn, maar zelf doen is veel leuker. En veel goedkoper!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:08

fxs81

Julianadorp

Ik mengde in het begin het deeg altijd gewoon met een handmixer en deeghaken, kost weinig en werkt ook. Tegenwoordig wel een Kitchenaid met easydough deeghaak voor de pizza maar die mixers zijn gewoon erg duur dus ik snap best dat veel mensen daar niet aan beginnen. Het leven is al duur genoeg, voor het geld van zo'n mixer kan je best veel kant en klare bollen kopen. Dat gezegd hebbende, zelf gemaakt deeg is wel lekkerder vind ik en je kan eens experimenteren met de hoeveelheden zout, water, gist etc.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
fxs81 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:22:
Ik mengde in het begin het deeg altijd gewoon met een handmixer en deeghaken, kost weinig en werkt ook. Tegenwoordig wel een Kitchenaid met easydough deeghaak voor de pizza maar die mixers zijn gewoon erg duur dus ik snap best dat veel mensen daar niet aan beginnen. Het leven is al duur genoeg, voor het geld van zo'n mixer kan je best veel kant en klare bollen kopen. Dat gezegd hebbende, zelf gemaakt deeg is wel lekkerder vind ik en je kan eens experimenteren met de hoeveelheden zout, water, gist etc.
Easydough deeghaak. Is dat die meer spiraal vorm die er niet bij zit?

Pizzadeeg en brooddeeg gaat hier de kitchenaid in, maar echt lekker mengen met de standaardhaken lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-07 09:35
Beste pizza liefhebbers,

Ooni Koda 2 Pro,
Ooni Koda 16
Gozney Arc

Ik heb een tijd terug een pizzaiolo cursus gedaan. Aan alle pizza-liefhebbers: van harte aan te bevelen, heel erg leerzaam en mijn pizza's zijn met sprongen vooruit gegaan.

Anyway, ik had een Ooni en ik vroeg om tips. Toen kwam zijn unpopulair mening; wegdoen. Pizzabakken op vuur is leuk en romantisch, maar ook inconsistent en lastig. Rooksmaak schijnt verwaarloosbaar te zijn. Hij adviseerde een oven van GGM Gastro (elektrisch, horecamerk). Die heb je voor ruim onder de 200 euro, je kunt de steen en oventemperatuur heel precies instellen. Daarmee bak ik nu sinds een paar weken. Niet romantisch, niet sexy, wel geweldig pizzaresultaat! Let op; daarmee bak je Romaanse pizza's (±320 graden), geen Napolitaanse (±450 graden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
T-!-M schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:29:
[...]
Anyway, ik had een Ooni en ik vroeg om tips. Toen kwam zijn unpopulair mening; wegdoen. Pizzabakken op vuur is leuk en romantisch, maar ook inconsistent en lastig. Rooksmaak schijnt verwaarloosbaar te zijn.
Inconsistent en lastig? Huh? Sorry, maar die ervaring heb ik zeker niet, als je iedere keer hetzelfde recept gebruikt hoe kan het dan inconsistent zijn? En wat is er lastig? Rooksmaak is inderdaad verwaarloosbaar, maar daar doe ik het niet voor. Het is voor mij echt genieten om op deze manier pizza's te bakken, worden ze perfect? Zeker niet maar dat hoeft ook niet want goed is goed genoeg. Niet helemaal rond? Vierkant? Te dik te dun? Lekker boeiend als de smaak maar goed is, en lekker genieten van de sfeer en familie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Xavier schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:27:
[...]

Easydough deeghaak. Is dat die meer spiraal vorm die er niet bij zit?

Pizzadeeg en brooddeeg gaat hier de kitchenaid in, maar echt lekker mengen met de standaardhaken lukt niet.
Ja klopt, ik heb hem bij pizzastore vandaan. Met de standaard c-haak die erbij zit kruipt mijn deeg steeds over die ronde ring heen die daarop zit. Met de easydough haak gaat het niet verder dan de onderkant van die haak.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
Aangezien wij thuis al jaren zelf brood bakken, en hiervoor een Kenwood mixer hebben, ben ik voor pizzadeeg ook begonnen met het gebruiken van de kenwood (5tal jaar geleden), maar sinds een paar maanden ben ik daar net van af gestapt. Ik vind het eigenlijk veel gemakkelijker (en minder vaat) om alles los te mengen in een kom, en de tijd zn werk te laten doen, en dus gebruik ik nu geen mixer meer. (ten gevolge van het pizzarecept van @kevinho040 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
fxs81 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Ja klopt, ik heb hem bij pizzastore vandaan. Met de standaard c-haak die erbij zit kruipt mijn deeg steeds over die ronde ring heen die daarop zit. Met de easydough haak gaat het niet verder dan de onderkant van die haak.
50,- voor de goedkoopste versie... Heb je die veer die ze verkopen ook nodig? (bestel hem wel via Ali voor een fractie van de prijs...)

[ Voor 6% gewijzigd door Xavier op 07-07-2025 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Lapa schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Interessant! Dus het zoutgehalte heeft los van het effect op het gist ook een effect op de structuur van het deeg? Dat is nieuw voor mij.

Zelf maak ik zelden pizza maar wel regelmatig focaccia. Dat hoort behoorlijk zout te zijn als eindresultaat, maar ik voeg altijd initieel maar een beetje zout toe. Later bij het uitspreiden over de plaat voor de tweede rijs voeg ik nog wat meer toe, en dan grof zeezout zodat het minder interfereert met de gisting. Omdat ik altijd vanuit de losse pols werk kan ik helaas geen percentages geven (ik weet het, dat is vloeken in de kerk hier >:) ). En uiteraard gaat er nog een mengsel van zoutwater en olijfolie over voor het de oven in gaat, zoals het hoort bij focaccia. Dat geeft prima resultaat.

Maar ik sprak een tijdje geleden de kok van een Italiaanse broodjeszaak hier in de buurt. Hij komt uit Puglia en zijn brood is echt fantastisch. Het is zijn eigen recept, wat volgens hem een beetje in zit tussen focaccia en panini. En hij zegt dus dat je voor het beste resultaat helemaal geen enkel zout moet toevoegen tot op het laatste moment, dus na de laatste keer rijzen. Dat matcht niet met zo'n beetje welk recept dan ook. Maar "you can't argue with results", zijn brood is echt het lekkerste in dat genre van brood dat ik ooit gehad heb.
Pizza is een ander deegproduct, met bijbehorende eigenschappen, vergeleken met Focaccia en Panini.

Bij een pizza is een sterk glutennetenwerk noodzakelijk anders schuurt het deeg tijdens het vormen van de bodem, ook krijg je met zout meer hoogte, daarnaast voorkomt zout dat het deeg te snel overrijs.

Wanneer we naar Focaccia kijken is een (over) luchtige deeg juist het doel, ook hoef je je geen zorgen te maken om het scheuren aangezien de tweede rijs in de bakplaat plaatsvindt. Door de hoge hydratatie percentage heb je ook geen last van het nadeel dat een zoutloos deegje een drogere textuur/ structuur heeft.

Verder hoef je niet bang te zijn dat zout met gist interfereert, met de percentages die gebruikelijk zijn. Ik los eerst altijd zeezout op in water en los vervolgens het gist hierin op. Zout heeft pas een nadelig effect op de gist bij veel hogere percentages en dan hebben we het over > 7 %.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:04
Xavier schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:48:
[...]

50,- voor de goedkoopste versie... Heb je die veer die ze verkopen ook nodig? (bestel hem wel via Ali voor een fractie van de prijs...)
Ik had ook de goedkopere versie op het oog, maar die hadden vaak meerdere reviews erbij dat de toleranties nogal konden verschillen. Met als gevolg schade aan de kom tot een total-loss mixer aan toe. Iets om in gedachten te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Xavier schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Nee, veer is niet nodig. Let er wel op dat je de goede krijgt op Ali, ik.kreeg een andere dan geadverteerd en die paste niet. Vandaar maar gewoon in nl besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Verder hoef je niet bang te zijn dat zout met gist interfereert, met de percentages die gebruikelijk zijn. Ik los eerst altijd zeezout op in water en los vervolgens het gist hierin op. Zout heeft pas een nadelig effect op de gist bij veel hogere percentages en dan hebben we het over > 7 %.
Het is inderdaad een hardnekkige fabel dat gist niet tegen zout kan (zoals een slak niet tegen zout kan). Volgens mij is de gedachte dat zout de gist dehydrateert, dus, verse gist moet je niet bewaren in een bakje met zout (dat spreekt voor zich). Maar bij het mengen van ingrediënten is voldoende water aanwezig, dus dat is geen probleem. En daarnaast komen gist en zout mekaar hoe dan ook tegen tijdens het kneden.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highfive95
Voor degene die nog bloem nodig hebben. Pizzastore heeft nu leuke actie met 2+1 gratis. Ik kan het komende half jaar weer vooruit :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdlaar
Plint schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:04:
Ik wil er alleen maar voor waken dat het beeld ontstaat dat je een mixer nodig hebt om pizzabollen te maken.
Als ik zo de laatste pagina's lees dan lijkt het bijna wel een must, en nog voor de eerste pizzaoven er al over een mixer wordt gepraat.

Ben oprecht wel benieuwd waarom je de stap nu overslaat van het zelf pizzadeeg maken?
Ik zie het niet als een stap "overslaan". Het is gewoon een andere optie, niet een soort level skip wat mij betreft. Voor mij is het een kwestie van gemak.
Voor mij is fase 1 kant en klare Van Lemmen pizza deeg bollen, dan kan ik beginnen en het bakken een beetje leren in m'n nieuwe oven. En daarna met een mixer zelf bollen maken.

Helemaal prima als jij een andere gelaagde aanpak hanteert/hanteerde toen jij begon, maar voor mij is het een bewuste keuze om niet het deeg handmatig te mengen want daar heb ik geen zin in.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik lees al enige tijd mee hier en heb al veel goede tips gezien, waarvoor dank! Nadat de pizzeria hier in de buurt definitief sloot, overgegaan op diepvriespizza's en Domino's. Hier was ik snel op uitgekeken en zodoende dus zelf pizza gaan bakken. Tijd om eens mijn huidige werkwijze te delen...

Het deeg maak ik met 250g 00 bloem (heb goede ervaring met die van de notenshop), 165g water (66% hydratatie), 4g zout en 0,5g instant gist. Ik laat eerst het zout oplossen in water en op kamertemperatuur komen. Dan 10% bloem mengen, gist mengen en met de mixer op laagste stand langzaam alle bloem erdoorheen. Daarna een uurtje laten rusten. Dan het deeg halveren in 2 porties, opbollen en in de ronde ikea bakjes in de koelkast. De volgende ochtend haal ik het er weer uit.

Het bereiden doe ik met een G3 Ferrari. Deze verwarm ik voor op stand 2,5. Onderwijl het beleg klaarzetten. Dan op stand 3 en de eerste pizza klaarmaken. Ik vorm de bol op een bedje van bloem/griesmeel tot de juiste diameter en daarbij zorg ik dat de natte kant boven komt. Dan beleggen met dun laagje saus (Mutti aromatica), jonge kaas en andere ingredienten naar wens. De pizza vervolgens op de schep krijgen en op de G3 schieten had wat oefening nodig, maar heb ik nu aardig onder de knie. Eerst 2 minuten bakken, daarna kwartslag draaien, 1 min bakken, en dat herhalen.

Hiermee behaal ik nu aardig mooi resultaat, sowieso beter dan een diepvriespizza. Het grootste nadeel van de G3 is toch wel dat de temperatuur niet goed consistent is te houden. De thermostaat slaat af bij zo'n 350 graden, wat net te laag is. En doordat het met een deksel werkt, raak je de warmte ook snel kwijt. Ik heb nog wat modificaties gedaan, middels een dikkere pizzasteen (@Sponz: deze) en het afsluiten van de luchtgaten in het deksel (met een slangklem). Maar het kriebelt wel om deze te upgraden. Ik zag al genoeg ervaringen voorbij komen met andere ovens, dus ik volg dit topic rustig verder.

En ter afsluiting nog een fotootje. (We kunnen er ook het grote show je zelfgebakken pizza topic van maken ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5W2cIxkvPF0nAURgWumeKjk8Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NePYiCjM0POurfqY8eRoZcrY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:27
Zijn er hier ook mensen die brood bakken in een effeuno? Ik zit heel erg te twijfelen om een 509 ha pro aan te schaffen. Het is een hoop geld voor alleen pizza's te bakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:50
RvH photo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:53:
Zijn er hier ook mensen die brood bakken in een effeuno? Ik zit heel erg te twijfelen om een 509 ha pro aan te schaffen. Het is een hoop geld voor alleen pizza's te bakken.
1x in de week 2 (goede) pizza's kost je 1500 euro per jaar. Dus je houd geld over en je kan ook nog brood bakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
VantageR schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:58:
En ter afsluiting nog een fotootje. (We kunnen er ook het grote show je zelfgebakken pizza topic van maken ;) )

[Afbeelding]
Die korst met n beetje griesmeel erop vind ik heel nice, ga ik volgende keer ook proberen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:04
Michieas schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:01:
[...]

1x in de week 2 (goede) pizza's kost je 1500 euro per jaar. Dus je houd geld over en je kan ook nog brood bakken...
Zo simpel is het nou ook weer niet hè? ;)

Een pizza steel in je huis-tuin-en-keuken oven op 300C kost je 7 tientjes. Dan heb je ook prima pizza's. Zeker niet hetzelde als uit een pizza oven, maar véél lekkerder dan de domino's.

De vraag is dus of het verschil van 750 euro het waard is, wat betreft pizza-kwaliteit en eventueel brood bakken. Ik heb mezelf ook die vraag gesteld en tot nu toe besloten dat ik niet vaak genoeg pizza bak, en een pizza oven onvoldoende toegevoegde waarde heeft voor brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Laatst online: 22:19
Maakt iemand wel is gebruik van de custom recept in de pizza dough app? Hoe stellen jullie deze dan in?

Of pak je grotendeels de beginner, express, of poolish recept die al standaard aanwezig is en ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buD0ErK3cuIRqbvL5Whw0veritw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JSrwnCBrzG3aCLizc3JcXyjo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of4MphDZhAla4TOzpCWo5neVG2c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OvFSuXAXhJcWbuGWFtdBYHxS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsoiGBSUBSKZfSE1j5yzwtItvJ8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dPcMIoq67vjcOm3NkJC13A2q.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 21:42

Oekol

waka waka hey hey

Poeh. Was vandaag even buffelen. Bloedheet en deeg overrezen doordat ik het om 11u al uit de koelkast gehaald had. Was slecht handelbaar helaas.

Had dit keer een bulkrijs in de avond gedaan, paar keer gold 'n stretch. Daarna geportioneerd (6 bollen) in de koelkast tot de bakdag. Vandaag dus 11u er uit en 17u bakken. Veeeeel te lang. Amateur dat ik ben :+

Doen jullie als je al geportioneerd hebt op de dag zelf nog opbollen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15
Oekol schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:39:
Poeh. Was vandaag even buffelen. Bloedheet en deeg overrezen doordat ik het om 11u al uit de koelkast gehaald had. Was slecht handelbaar helaas.

Had dit keer een bulkrijs in de avond gedaan, paar keer gold 'n stretch. Daarna geportioneerd (6 bollen) in de koelkast tot de bakdag. Vandaag dus 11u er uit en 17u bakken. Veeeeel te lang. Amateur dat ik ben :+

Doen jullie als je al geportioneerd hebt op de dag zelf nog opbollen?
Ik bol hem altijd pas op op de dag dat ik ga eten. De bollen worden dan niet te plat in mijn krat. Ik haal ze wel nooit zo lang op voorhand uit, ook niet in de winter :). Meestal 3-4u op voorhand. Bij echt koele temperaturen kan 5-6u wel. Als het zo warm is als nu, dan leg ik wanneer ik begin te bakken met mijn eerste bol, mijn krat tussendoor zelfs in de koelkast. Dan neem ik telkens een nieuwe bol eruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
@Oekol

Met dit warme weer is uurtje of 4-5 bij mij meer dan voldoende. Langer dan zijn ze ook op het randje. Maar met voldoende semolina is er dan toch nog wel wat van te maken.

Hier vandaag geen pizza maar flammkuchen. Donderdag deeg gemaakt. Lage hydratatie pizzadeeg met extra olie. Helaas niet vroeg genoeg uit koelkast gehaald. Was net elastiek, geen bodem van te maken. Toen eenmaal deeg kamertemp had was wel te vormen, maar nog veel te elastisch. Weer een leer momentje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Highfive95 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:43:
@Oekol

Met dit warme weer is uurtje of 4-5 bij mij meer dan voldoende. Langer dan zijn ze ook op het randje. Maar met voldoende semolina is er dan toch nog wel wat van te maken.
Hmm ja dat heb ik ook al eens gehad dat het elastiek was en te laat er uit gehaald. Het is nog best lastig :p

Wat betreft semolina zeker waar. Heb echt veeeeel moeten gebruiken en twee onbedoelde calzones verder (omdat hij in midden scheurde). Zo kwam ik er achter dat als het deeg te ver heen is je beter dubbel klappen kan als calzone. Die kwamen er super prima uit! Weer lekker met ricotta, pistache en mortadella.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
Goedemorgen!

Aangezien de pizzastore een mooie aanbieding heeft voor bloem wil ik wat gaan inslaan, maar ik ben bang dat ik de verkeerde kies.

Ik heb nu van caputo pizzeria met w waarde 260-280 en gebruik een poolish. Opzich bakt dit prima pizza's maar laatst zag ik een filmpje van vito dat je voor poolish een w-waarde van 300 tot 330 nodig hebt. Hij zei dat een lage w-waarde als risico geeft eerder te overrijzen dan een hogere. Maar heeft een te hoge w-waarde ook nog risico's of is het een kwestie van beter te hoog dan te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Rox92 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:39:
Goedemorgen!

Aangezien de pizzastore een mooie aanbieding heeft voor bloem wil ik wat gaan inslaan, maar ik ben bang dat ik de verkeerde kies.

Ik heb nu van caputo pizzeria met w waarde 260-280 en gebruik een poolish. Opzich bakt dit prima pizza's maar laatst zag ik een filmpje van vito dat je voor poolish een w-waarde van 300 tot 330 nodig hebt. Hij zei dat een lage w-waarde als risico geeft eerder te overrijzen dan een hogere. Maar heeft een te hoge w-waarde ook nog risico's of is het een kwestie van beter te hoog dan te laag?
Voor mij kan 't niet hoog genoeg zijn maar ik maak deeg 2 tot 3 dagen van te voren en laat het heel lang in de koelkast rijzen. Ik mix tipo 00 met tipo 1. In een verhouding van 60/40 bijv. Dallagiovanna bloem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:24
Ik heb normale gist en moedergist

Nu heb ik het idee dat deze beiden niet meer werken, de deeg rijst niet echt meer zo hard als aan het begin toen ik het gekocht heb.
Aangezien ik niet elke week pizza maak, moet ik de gist wel goed kunnen bewaren. Staan nu gewoon in de la 🫢

Moet ik het anders bewaren? En hoe lang is het houdbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Goofyduck384 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:25:

Nu heb ik het idee dat deze beiden niet meer werken, de deeg rijst niet echt meer zo hard als aan het begin toen ik het gekocht heb.
Aangezien ik niet elke week pizza maak, moet ik de gist wel goed kunnen bewaren. Staan nu gewoon in de la 🫢

Ik gebruik droge gist van d'r oetker en staat in de vriezer tot ik 't weer ga gebruiken en verdwijnt dan weer in de vriezer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-07 21:31
Die Caputo gist is ondertussen beroemd/berucht op dit forum. Ik gebruik ook de zakjes gedroogde gist. En om geen verpest deeg te krijgen omdat de gist niet meer werkt, gooi ik het zakje ook weg na gebruik.

Gister een combimaaltijd met onze Turkse buren gehad. Turkse pizza’s en Italiaanse pizza’s. Een groot succes, je eet alleen wel echt te veel op zo een avond. Vergeten om foto’s te maken behalve de eerste Turkse pizza. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF9iG6tUyV5AOphci93Why2ySnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xr8tfs52WWZwvZQB9UiOCOH4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
Goofyduck384 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:25:

Droge gist droog en koel bewaren in luchtdichte verpakking. Verse gist kan je ook invriezen. Moedergist nog nooit gekocht aangezien ik zelf zuurdesem maak van Bio tarwebloem aangevuld met gewone bloem en zonder alle 'toestanden' die sommigen ervan maken zoals een deel weggooien en weer aanvullen. Nee: simpel en eenvoudig enkel beginnen in schone glazen pot met ruime opening (jampotje kan prima) met 1 deel bio tarwebloem en 1 deel water. Niet afsluiten maar wel afdekken. De volgende dag herhalen na omroeren. Dit doe je 5 tot 7 dagen lang (bij temp van 21° - 23°). Na de tweede dag vul ik aan met gewone bloem. Na die 5 tot 7 dagen zal je desem al actief zijn. Markeer de hoogte na idere aanvulling. Als je desem actief is ruikt ie lichtzurig maar niet onaangenaam. Je kan indien het actief is grotere gelijke delen toevoegen om meer desem te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
Oekol schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Voor mij kan 't niet hoog genoeg zijn maar ik maak deeg 2 tot 3 dagen van te voren en laat het heel lang in de koelkast rijzen. Ik mix tipo 00 met tipo 1. In een verhouding van 60/40 bijv. Dallagiovanna bloem.
Ah dan begrijp ik het wel. Zelf begin ik 27 uur van te voren waarvan 20 uur de poolish in de koelkast staat. De rest is allemaal op kamertemperatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prinsvlad
Voor wie het interesseert. Hier duidelijk en mooi uitgelegd over meel, bloem en het maken van deeg en de werking van verschillende tipo's, mogelijkheden en tot het maken van het eindproduct.

https://www.pizzaacademy.nl/home

en uitleg op YT : YouTube: Zo maak je het perfecte pizzadeeg - deel 1:De Theorie

YouTube: Zo maak je het perfecte pizzadeeg - deel 2: De Praktijk deel 2 pizzadeeg maken

[ Voor 46% gewijzigd door prinsvlad op 14-07-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Het is meen ik al eens eerder besproken, maar hoe wegen jullie gist af? Ik ben weer een deeg aan het maken en de pizza app geeft 1,85 gram gist aan voor het recept.

Op mijn werk gebruik ik een CAS ED-H precisie weegschaal, maar zelfs die is niet nauwkeurig genoeg om tot 2 cijfers achter de komma te meten. Dat wordt dus 1,8 of 1,9 gram maar wat als je maar een 0,5 gram wil gebruiken?

Dat valt toch niet te wegen?

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Laatst online: 14:52
bvk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 00:58:
Het is meen ik al eens eerder besproken, maar hoe wegen jullie gist af? Ik ben weer een deeg aan het maken en de pizza app geeft 1,85 gram gist aan voor het recept.

Op mijn werk gebruik ik een CAS ED-H precisie weegschaal, maar zelfs die is niet nauwkeurig genoeg om tot 2 cijfers achter de komma te meten. Dat wordt dus 1,8 of 1,9 gram maar wat als je maar een 0,5 gram wil gebruiken?

Ik gebruik een precisie weegschaaltje van Amazon van 7,99 die 2 cijfers achter de komma gaat.

Maar volgens mij komt het niet zo spits met gist, of je nou 1,8 of 1,9 hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik neem dat ook niet zo nauw. Voor het gemak ga ik uit van dezelfde dichtheid van water en gebruik een maatschepje van 1ml.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 00:58:

Je een grotere variatie heb door verschil in omgevingstemperatuur, watertemperatuur en variatie in activiteit van het gist dan dat je dat merkt door 1,8 of 1,9 gram te gebruiken. Tenzij je die omgevingsvariabelen ook met 3 significante cijfers kan beheersen, maar dat verwacht ik niet ;)

Heb zelf ook gewoon een goedkope precisieweegschaaltje van Amazon. Was iets van 7 a 8 euro. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik maak me zelf ook niet zo druk om een 1/10 gram meer of minder, maar aangezien de recepten er zo precies in zijn vroeg ik me af hoe anderen daarmee omgingen.

En die CAS is geijkt en weet ik dus dat het klopt wat die aangeeft. Maar als zo'n Amazon weegschaaltje goede resultaten geeft is dat natuurlijk ook prima, al is die niet geijkt.

Specs

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.