Ik lees al enige tijd mee hier en heb al veel goede tips gezien, waarvoor dank! Nadat de pizzeria hier in de buurt definitief sloot, overgegaan op diepvriespizza's en Domino's. Hier was ik snel op uitgekeken en zodoende dus zelf pizza gaan bakken. Tijd om eens mijn huidige werkwijze te delen...
Het deeg maak ik met 250g 00 bloem (heb goede ervaring met die van de notenshop), 165g water (66% hydratatie), 4g zout en 0,5g instant gist. Ik laat eerst het zout oplossen in water en op kamertemperatuur komen. Dan 10% bloem mengen, gist mengen en met de mixer op laagste stand langzaam alle bloem erdoorheen. Daarna een uurtje laten rusten. Dan het deeg halveren in 2 porties, opbollen en in de ronde ikea bakjes in de koelkast. De volgende ochtend haal ik het er weer uit.
Het bereiden doe ik met een G3 Ferrari. Deze verwarm ik voor op stand 2,5. Onderwijl het beleg klaarzetten. Dan op stand 3 en de eerste pizza klaarmaken. Ik vorm de bol op een bedje van bloem/griesmeel tot de juiste diameter en daarbij zorg ik dat de natte kant boven komt. Dan beleggen met dun laagje saus (Mutti aromatica), jonge kaas en andere ingredienten naar wens. De pizza vervolgens op de schep krijgen en op de G3 schieten had wat oefening nodig, maar heb ik nu aardig onder de knie. Eerst 2 minuten bakken, daarna kwartslag draaien, 1 min bakken, en dat herhalen.
Hiermee behaal ik nu aardig mooi resultaat, sowieso beter dan een diepvriespizza. Het grootste nadeel van de G3 is toch wel dat de temperatuur niet goed consistent is te houden. De thermostaat slaat af bij zo'n 350 graden, wat net te laag is. En doordat het met een deksel werkt, raak je de warmte ook snel kwijt. Ik heb nog wat modificaties gedaan, middels een dikkere pizzasteen (@
Sponz:
deze) en het afsluiten van de luchtgaten in het deksel (met een slangklem). Maar het kriebelt wel om deze te upgraden. Ik zag al genoeg ervaringen voorbij komen met andere ovens, dus ik volg dit topic rustig verder.
En ter afsluiting nog een fotootje. (We kunnen er ook het grote show je zelfgebakken pizza topic van maken

)