Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 02:10

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

De Juiste Pan Kiezen

Van Dale zegt: pan (de; v(m); meervoud: pannen; verkleinwoord: pannetje) bekkenvormig vaatwerk, gebruikt om in te koken, te bakken enz.

Omdat het vorige topic in TL [GoT kookclub] De juiste pan kiezen beter in AZ voortgezet kan worden een nieuwe topic start. de vraag blijft dezelde zoals gallery: SeatRider deze al stelde:
Kortom, wat zijn nu de beste (all-round) pannen?

Mocht je willen meeschrijven aan een bepaald type pan, stuur een DM en dan voeg ik je toe - ik heb ook niet overal ervaring mee.
Type Pannen
Koekenpan, platte pan met steel om iets in te bakken
https://static.tweakers.net/ext/f/1fVyuDLkqBWK5ZCX5yurjeUV/medium.jpg
Deze kent en heeft iedereen wel. Wordt veelal gebruikt om iets relatief heet te bakken in boter of vet. Vaak wil men daarbij 'aanbakken', ofwel voorzien van een krokant laagje.

Braadpan
https://static.tweakers.net/ext/f/gjGrvIv93OuGtvxhCqkaHnn0/medium.jpg
Pan om in te bakken en braden en of langzaam in te garen bij een constante en lagere temperatuur. Eigenlijk is het verschil met een kookpan niet zo groot maar wijkt het materiaal af zodat je er beter in kunt braden. Je ziet hier voornamelijk gietijzer en blik - vaak met een email laag.

Kookpan
https://static.tweakers.net/ext/f/bi2YIPZGaKyhG0w070fPhoqt/medium.jpg
De pan waarin je water aan de kook brengt om daarin ingrediënten te garen. Hang er een sluitend vergiet of stoommand in en je hebt een stoompan.

Hapjespan
https://static.tweakers.net/ext/f/BOlYYzmDBzKxDQaJDuFHF80c/medium.jpg
Dit is eigenlijk iets van alles. De afmetingen van een grote koekenpan gecombineerd met een wat hogere rand en een deksel maakt dit een alleskunner. Erg geschikt voor éénpans gerechten. Deze gaat bij mij op vakantie altijd mee.

Snelkookpan
https://static.tweakers.net/ext/f/KlrN2RwZJ39SqeiWEZ31oM5H/medium.jpg
Velen vinden het eng en er zijn ook ongelukken mee gebeurd maar soms toch erg handig. Door de druk in de pan op te laten lopen wordt het kookpunt verhoogd zodat je ingrediënten sneller gaar (of kapot gekookt) zijn. Ik gebruik 'm voor een erwtensoep of een snelle smoor.

Grillpan
https://tweakers.net/ext/f/BcTMKPNnOw70oyCU2HX233ym/medium.jpg
https://tweakers.net/ext/f/VLHiTalhy9CXQVVstZLNVNIA/medium.jpg
In verschillende vormen en materialen te krijgen. Gietijzer, RVS of gewoon met antiaanbaklaag. Met of zonder steel, met of zonder schenktuiten. Je hebt ze zelfs gewoon in de vorm van een plaat voor meerdere branders. Wordt veelal gebruikt om vlees of groente op te garen door de hoge stralingswarmte van de pan. Hierbij wordt geen vet of olie in de pan gedaan, hooguit wat op het eten gesmeerd waardoor het een relatief gezonde manier van bereiden is.

Wok & Wadjan
https://static.tweakers.net/ext/f/CsfbfFt6SnYVqf1efDcPoFZq/medium.jpg
https://static.tweakers.net/ext/f/kq26Nqq4O50oqPShixnSM2W3/medium.jpg
In vorm zijn deze vaak vergelijkbaar alleen in de wok meestal van dun staal (snel heet) en de wadjan van gietijzer voor een constantere temperatuur (en plaatsing in het houtvuur).

Braadslee
https://static.tweakers.net/ext/f/AcBdiwji7qEQDvuciRN0pUw9/medium.jpg
Hoewel niet iedereen dit als pan zal zien maar meer als ovenschaal gebruik ik de mijne (net zoals de horeca) als pan. Heerlijk om even wat vlees of groenten aan te zetten en dat in de oven te laten nagaren. Scheelt afwas.

Aspergepan
https://static.tweakers.net/ext/f/2HGiiHHKRiv0X9WEiK3rODX8/medium.jpg
Dit is een smalle en hoge pan met daarin een draadmandje (zoals in de frituurpan) om de kwetsbare asperges in te koken en er heel in en uit te krijgen.

Mosselpan
https://static.tweakers.net/ext/f/UIwSoLTA37RBH2pG0LGDC4Ob/medium.jpg
Een emaille kookpan, vaak met een extra hoog/diep deksel voor de lege schelpen. Overigens gaan de mossels bij mij in de wok of hapjespan maar daar is een ander topic voor.

Rijstkoker
Beetje een vreemde eend hier maar als je graag rijst(gerechten) eet een ideaal apparaat. Je kan uren van tevoren de rijstkoker al aanzetten dus daar heb je geen omkijken meer naar. En uit mijn eigen ervaring kan ik helaas zeggen dat verbrande rijst een goede manier is om een pan om zeep te helpen :+

Materialen

RVS
Mijn persoonlijke favoriet. Bijna al mijn pannen zijn van RVS. Hoewel de meningen erover verdeeld zijn behandel ik ze regelmatig met arachide(pinda)olie nadat ik ze even opgestookt heb. RVS is redelijk hufterproof, redelijk eenvoudig schoon te houden. Ze mogen zelfs in de vaatwasser, al is dat niet aan te raden om dat alles toch sneller slijt of lelijk wordt.

Carbonstaal
Dit is eigenlijk het echte werk voor koekenpannen. Carbonstaal pannen zijn betaalbaar en bakken prima. Wel moeten ze van te voren goed worden ingebrand (een ritueel met aardappelschillen en olie) om een soort antiaanbaklaag te creëren. Hierdoor zijn ze minder geschikt om eerst te braden en dan bijvoorbeeld er een zure saus in te maken, zuren tasten namelijk de beschermlaag aan en dan moet je weer opnieuw in branden.
>> Zie ook deze uitgebreide post Skoebidoetje in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Aluminium
Goedkoop. licht in gewicht en snel op temperatuur dus het lijkt het ideale materiaal. Helaas is puur aluminium lastig schoon te houden en het reageert ook met zuren. Daarom zijn bijna alle aluminium pannen gecoat, al zie je ook wel puur aluminium kookpannen en campingsets.
Ook wordt aluminium voor de positieve eigenschappen vaak in combinatie met andere materialen gebruikt. De betere RVS pannen hebben een aluminium tussenlaag iin de bodem om zo de warmte sneller en beter te verspreiden.

Hard-geanodiseerd Aluminium
Een coatingsproces waardoor de nadelen van aluminium worden opgeheven. Pan pan wordt krasvast en non-poreus en volgens internet bakt deze ook normaal waar andere coating nog wel eens zo glad willen zijn dat er geen mooie korst onstaat.

Keramiek
Dit is eigenlijk een Aluminium pan, maar dan met een keramische coating die het aluminium beschermt en aanbranden tegengaat. Hoewel Tellsell anders doet geloven is een beetje vet toch vaak nodig.

Teflon / PTFE
Hier is Tefal groot mee geworden als merk. Niet gebruiken als je vogels in huis hebt. Bij verhitting komt er een beetje gas vrij dat bij mensen niet veel kwaad kan maar voor een kanarie al snel dodelijk. Daarnaast mogen ze sinds 2015 niet meer verkocht worden.

Keramische Themolon
Pannen met antiaanbaklaag zijn nog volop verkrijgbaar. De gebruikte Thermolon laag bevat geen PTFE meer. Ik gebruik ze alleen om een ei/omelet te bakken. Feitelijk alleen geschikt voor gerechten waarbij aanbakken niet lekker is.

Gietijzer
Zwaar maar prima warmtegeleiding en constante temperatuur door puur massa. Mijn braadpan is van gietijzer en onverwoestbaar. Gietijzer moet je ook wat vet houden al draait de mijne ook gewoon mee in de vaatwasser (edit Gonadan: :F). In het begin moest ik vaak opnieuw olie in laten trekken maar dat lijkt steeds minder nodig te zijn. Ze werken het beste als je ze slechts met warm water en een niet-krassend sponsje schoon houdt, ideaal voor braadpannen en grillpannen.

Koper
Koper is (hoewel het van nature in je bloed zit) in te hoge doseringen schadelijk. Daarom zijn koperen pannen van binnen vertint. De mooiste pannen zijn het wel, maar je moet van poetsen houden en de pan regelmatig laten vertinnen.

Glas
Dit kom je niet vaak tegen maar er zijn pannen die van glas gemaakt zijn.

Polulaire Merken
Veel genoemde merken zijn:
• De Buyer
• Le Creuset
• Ikea
• Demeyere
• Staub
• Fissler
• BK

In het vorige topic zijn er twee merken die steeds terug kwamen als in zijnde goede prijs & kwaliteit. Andere merken zijn welkom:

1) De Buyer carbonstaal pannen. Voor 2 à 3 tientjes heb je een goede koekenpan die een leven mee kan.
2) Ikea 365+ en OUMBÄRLIG RVS pannen. Ook onverwoestbaar en zeer betaalbaar. Omdat ze geen plastic onderdelen hebben gaan ze bij mij ook de oven in. Ik zie nu dat een deel van de 365+ serie hernoemd is naar OUMBÄRLIG. Deze hebben namelijk de klinknagels en de RVS deksels die de pannen zo onverwoestbaar maken. Glas is leuk maar gaat mij net iets te makkelijk kapot.

Gerelateerde Keuken Topics
Er zijn verscheidene kook, eet en drank-gerelateerde topics op AZ, zoals:
Welke keukenmessen - Deel 2
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3
Het grote Airfryer topic - Deel 2
Soylent en alternatieven - Deel 2
Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1
Het Theetopic - Deel 1
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Ik moet nog eye candy toevoegen maar iedereen weet wel hoe een pan eruit ziet denk ik :+
Gonadan had zich al opgeworpen als mede auteur maar deze versie is nog mijn verantwoordelijkheid O-)

[Voor 30% gewijzigd door franssie op 12-01-2020 17:03]

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Kijk, da's mooi. We kunnen los. Ik zal er z.s.m. eens voor gaan zitten.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
FreshMaker schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:48:
Ik heb vorige week 3 pannen besteld van Gusta.
Geen topmerk, maar wel degelijke koekenpannen.

[afbeelding]

Ik heb de 22, 24 en 28cm versies, maar het enige nadeel vind ik de kleinere contact oppervlakte.
De 28cm versie heeft 'maar' 24cm effectief ruimte.
Ik kende het merk niet, Nederlands zelfs las ik. Gedragen ze zich ook echt als gietijzeren pannen? Dan schaf ik er misschien een aan, ik zoek nog een goede gietijzeren koekepan (zo eentje die je met twee handen aan de steel moet tillen liefst maar deze zijn lichter begrijp ik).
quote:
Voor een uitbreiding ga ik toch maar eens kijken bij DeBuyer want ik wil toch ook een contactoppervlak hebben van die 28/30cm voor de familysize aadrappelbak sessie ;)
Nu moest ik het in de 24 & 28cm doen, en niet eens alles ineens :(
Dat is altijd een lastige afweging bij het kopen van een pan. Ik heb er twee die heel groot zijn zodat er van mijn 4 pitten de rest eigenlijk onbruikbaar worden als ik er ééntje op het formuis zet. Daarvoor heb ik dan maar zo'n inductie plaatje gekocht, ook leuk om buiten mee te koken.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Exphy schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 04:32:
Ik mis gegoten aluminium pannen in de OP. Veel voordelen van gegoten staal, maar stukken lichter. De TROVÄRDIG reeks van de Ikea vind ik trouwens ook geweldig.
Ik heb de OP gesplitst in typen/vormen van de pannen en de materialen, anders zou de lijst erg lang worden als vorm en materiaal gekruist zou worden. Of bedoel je echt een specifiek soort pan die alleen in aluminium verkrijgbaar is?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Exphy schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:13:
[...]

Gegoten en hardgeanodiseerde pannen zijn echt anders dan een aluminium pan. Het is werkt meer als een gietijzerenpan, helaas nog niet echt bekend bij veel mensen.
hardganodiseerd is dus de coating, in principe is natuurlijk alle alu gegoten ;) Zoeken op acst aluminium geeft namelijk alle al bekende horrorverhalen van puur alu retour.

Ik zal het opnemen in de OP.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Daarom ook de ;) Ik vraag me af of dat veel verschil maakt overigens. Gietijzer is echt een ander materiaal dan carbonstaal of RVS, maar aluminium lijkt me aluminium blijven. Maar zoals ik in de OP a schreef heb ik niet overal ervaring (en kennis) van.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik heb gelezen dat de aardappelschillen gebruikt worden bij het schoonmaken maar dat daarna zonder de schillen de laag opgebouwd moet worden. Maar het nadeel van het internet is dat je ook 3 andere redenen zo kunt vinden.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
begintmeta schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:44:
Gonadan in "[GoT kookclub] De juiste pan kiezen", het is inderdaad ruw gietijzer,. voor emaille is het natuurlijk niet nodig. Uiteindelijk heb ik de boel wat afgeschuurd en ingesmeerd met rijstolie in de oven gebakken (1u@185°C, vervolgens af laten koelen in de oven., er lijkt een prima laag te zijn ontstaan.
Je weet dat heel zeker? Velen denken namelijk dat het matzwarte email van Staub bijvoorbeeld ook gewoon kaal gietijzer is. :+
quote:
Wat pannenmerken betreft: ik heb diverse typen RVS pannen van Demeyere (Atlantis, Industry), en vind ze prima, maar qua prijs/prestatie zijn ze IMHO toch wel te overdenken, er is gezien de prijs ook wel een behoorlijke kwaliteitsspreiding (scheef gelaste hengsels etc), dus kijk goed naar het exemplaar dat je koopt.
Prijs en kwaliteit van pannen blijft toch een eeuwige discussie. Want ja, gietijzer is inderdaad 'gewoon' gietijzer en staal is staal.

Toch merk ik zelf grote verschillen welke, helaas, ook vaak terug te zien zijn in de prijs. Qua afwerking en manier van assembleren zie je al verschil, maar dat is nog te overzien. In het geval van materialen als RVS met verschillende laagjes erin zie je een duidelijk verschil. De ene is gewoon een laagje aluminium ingepakt met RVS, de ander heeft een heel systeem wat de warmte beter moet verdelen en dan pas aluminium. Dit schijnt volgens de bekende filmpjes daadwerkelijk iets te helpen.

Los daarvan is gewicht, ofwel hoeveelheid gebruikt materiaal, vaak een belangrijke factor. Gietijzer moet dik en zwaar zijn, dan houdt het lekker veel warmte vast en heb je het minste last van lokale hitteverschillen door het fornuis. Hetzelfde geldt feitelijk voor RVS en staal.

Een pan met een lekkere dikke bodem kookt/bakt/braadt regelmatiger, kan je gemakkelijker met beschaafd vuur gebruiken en houdt het eten beter warm. Je gekookte groente (of rijst, pasta, whatever) uit een kookpan met dikke bodem kan je rustig een half uur op tafel zetten en je hebt geen warmhoudplaat nodig.

Daar zie ik met name verschillen in als je het gaat hebben over prijsverschillen. De goedkopere pannen zijn vaak toch gewoon dunner. Dat betekent niet dat die niet goed werken of dat je er niet goed mee kunt koken, maar de dikke zijn gewoon net iets prettiger.

Dan is het uiteraard weer zeer persoonlijk of je dat verschil merkt en er geld voor over hebt.
quote:
begintmeta schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:17:
Bij mij eigenlijk alle, op een WMF 20cm-kookpan na, dieeigenlijk wel recht te noemen is. Mijn pannen van Demeyere zitten op pakweg 0,2mm tot 0,5mm/dm (maar zoals ik eerder schreef zijn bijvoorbeeld ook hengsels bij Demeyere toch frequent duidelijk scheef aangelast)
Ik zou eens een andere winkel zoeken en niet meer diegene nemen die dumppartijen aanbiedt. :+

[Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 14-07-2016 09:39]

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:47:
Ik was altijd in de veronderstelling dat het aluminium of koper juist het systeem was om de warmte beter te verdelen, en het rvs vooral als afschermende laag bedoeld is.
Dat klopt, maar dat kan je ook op verschillende manieren uitvoeren. De één heeft een dun laagje aluminium en klaar, de ander heeft zeven lagen met aanzienlijke dikte. De één past zijn lagen aan om beter op inductie te werken, de ander gebruikt het gewoon als warmte spreiding. Het kan alle kanten op. :)
quote:
Ik heb ze volgens mij toch wel in een normale winkel gekocht.... Ik kan eens kijken of de fabrikanten hun garanties waarmaken, maar ik heb daar eerlijk gezegtd niet heel veel vertrouwen in :/ , daarnaast werken de pannen op zich ook goed genoeg, staan stabiel, worden goed gelijkmatig warm.
Levenslange garantie op de constructiefouten wordt echt wel waar gemaakt, maar de vraag is natuurlijk of een scheef gelaste steel als dusdanig beoordeeld wordt. Het is optisch je had het bij aankoop kunnen zien.

Zelf heb ik meerdere Demeyere koekenpannen maar alles zit kaarsrecht. :)

edit:
Zo, OP nog wat gekieteld.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:05:
Het zou mij om de niet (meer?) geheel rechte bodems gaan, de pannen met (duidelijk) scheve hengsels/stelen of bodems heb ik uiteraard in eerste instantie al niet gekocht.
Bodem aan de binnenkant of buitenkant? Het is in ieder geval wel zo dat als je een pan op een hittebron als gas gebruikt hebt hij altijd iets ongelijk kan worden waardoor hij niet meer geschikt is voor inductie. Daarom wordt bij aankoop vaak aangeraden het alleen voor inductie te gebruiken als je hem daar überhaupt voor wilt gebruiken.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:22:
Buitenkant, de binnenkant heb ik nog niet zo precies bekeken, zal dat eens doen. Het is optisch (en praktisch) allemaal recht genoeg, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat de binnenkanten ook wel niet helemaal recht zullen zijn.
Sommige pannen zijn op verschillende hittebronnen gebruikt, andere niet (enkel op inductie). Oververhit is in iedergeval geen van de pannen, noch zijn er buitengewone temperatuurswisselingen geweest.
Dat hoeft ook niet. Een gasbrander geeft per definitie niet een perfect egale warmte, het is normaal dat met gebruik op gas enige vervorming kan optreden. Of dat bij die dikke pannen ook duidelijk merkbaar mag zijn kan je over discussiëren. Wellicht kan je het de fabrikant eens vragen?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
woutur schreef op zondag 17 juli 2016 @ 00:06:
Hee, grappig om te zien dat ik niet de enige ben die wat problemen heeft met het inbranden van Debuyer. Ik heb mijn pan nu zo'n drie keer ingebrand maar zoals ik op sommige YouTube's zie waar ze een eitje bakken : vergeet het maar. Keihard vastkoeken. En echt dat je je halve ei ook kwijt bent. Kipje en biefstuk bakken gaat wel. Ik heb het geprobeerd met rijstolie vanwege het hoge rookpunt en veel dunne laagjes, ik gok zo'n laag of acht. Ik zit ook nog op een onfaalbare techniek te wachten. Mijn vriendin is het vanwege de stank ondertussen ook wel zat :)
Te heet, te weinig vet, te snel er aan zitten. Eieren zijn lastig en hebben gewoon wat meer subtiliteit nodig.
Sowieso boter in de pan en het gas echt niet hoog, dat is voor eieren niet nodig en alleen maar nadelig.

* Gonadan bakt zijn eitje op de laagste stand

[Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 18-07-2016 13:24]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ik gebruik RVS koekenpannen, dan is een beetje vet wel verplicht. :P

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
woutur schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:34:
[...]

Dat is het proberen waard. Ik zette hem tot nu takkejantjes heet..
Ah standje kernsplitsing zoals mijn vriendin dit noemt ... Heeft zij ook al heel wat gerechten mee vermoord :(

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Bijna elke pit op je fornuis kan een stuk heter dan je ooit nodig hebt, tenzij je gaat wokken, dan kan geen enkele pit heet genoeg. :D

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Wat wordt 'overal' aangeraden dan? Want het meeste advies over gietijzer gaat over kaal gietijzer terwijl heel veel tegenwoordig geëmailleerd is.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
En niet geheel ontoevallig is het advies voor geëmailleerd gietijzer om ze met warm water en een zacht metaalsponsje schoon te maken. Meer niet. ;)

En zuur kan inderdaad prima, je hebt geen opgebouwde laag nodig.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Tektoon schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:01:
De sale loopt dus het is een goed moment voor een nieuwe pan! Ik ben een beetje klaar met mijn vertrouwde aardewerken tajine en wil voor m'n curries ed door naar een gietijzeren unit. Bij Oldenhof zijn de bekende Le Creusetjes in de bonus maar ook in het zwart vind ik ze gatlelijk.

Bij dezelfde kookboer zag ik echter ook dit schatje;

[afbeelding]

Van 189e voor 95e maar bij Bol gewoon standaard 75e. Go figure. Dat laatste bedrag is wel erg budget voor een gietijzeren pan met emaillelaag. Nog ervaringsdeskundigen qua gietijzeren pannen die een beslissend inzicht hebben?
Ik ken dit schatje eigenlijk niet. Zelf ben ik voor Staub gegaan omdat ik die handiger en mooier vind dan Le Creuset.

Gietijzer is wel vaker stukken goedkoper te krijgen dat de dure merken. Enerzijds is dat natuurlijk om dat de dure merken ook een beetje duur zijn vanwege het merk, anderzijds moet er toch verschil in zitten. Misschien wat minder dik, of niet zo best geëmailleerd, wie zal het zeggen. Ik koop zelf echter geen pannen zonder ze vastgehouden te hebben zodat ik kan voelen. :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Ursamajor schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:04:
Heb dringend een nieuwe hapjespan en een koekenpan nodig. De hapjespan is van Tefal, een Jamie Oliver en de koekenpan was ook niet een van de goedkoopste van Tefal. Maar toch... Geen idee wat het is, zwarte aangekoekte etensresten? Verkoolde teflon laag? Het gaat er haast niet af. Zelfs met een metalen schuurspons is het er niet af te krijgen (pan wordt niet meer gebruikt natuurlijk).

Bij BK hebben ze pas vanaf 28-1-2017 een actie dat je voor je oude pan 30% korting krijgt... Ze hebben wel mooie RVS pannen :) No nonsens schoonmaken en gaat lang mee.
Met zowel een teflon pan als een RVS pan moet je verschillend bakken, maar een lege RVS pan op het vuur die je even vergeet, zal niet zo snel kapot gaan.
Zoals gezegd ben ik een groot fan van de Ikea pannen. De duurdere series van BK zijn beter overigens maar duurder ;) De goedkopere series van BK zou ik laten staan.

Met Tefal heb ik dermate wisselende ervaringen dat ik met dat merk gestopt ben.

[Voor 4% gewijzigd door franssie op 16-01-2017 23:55]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Fable schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:25:
Na wat meer onderzoek lees ik ook dat teflon eigenlijk pas de PTFE's vrijlaat bij een temperatuur boven de 350 graden. Dan kan je daaruit toch concluderen dat voor normaal gebruik, zoals vlees of een ei bakken teflon niet giftig is.
http://swac.web.unc.edu/t...-safe-to-use-teflon-pans/
Jawel, want mensen zetten de pan op maximaal vuur om te wachten tot de stip rood is. Gaan dan weer op hun telefoon pielen en schrikken ineens op als de blauwe dampen er al af slaan.

De gemiddelde consument snapt niets van koken en verneukt die pannen elk jaar opnieuw, ongeacht hoe duur. :P
quote:
Ursamajor schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:13:
Als ik de site van BK zo lees, houdt elke pan met anti aanbaklaag het maar 2 tot 5 jaar vol. Waarom dan een dure kopen?
Heb een grote wok van de IKEA, bevalt tot nu toe erg goed, hoewel die natuurlijk niet vaak gebruikt wordt...
Waarom überhaupt antiaanbak kopen? :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
8088 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:43:
Dat vraag ik me ook al jaren af. Ik kan alleen maar nadelen bedenken.
Gemak. Je hoeft minder met aandacht te koken. Wil je een eitje bakken in een echte koekenpan dan moet je daar iets meer je best voor doen om die mooi te krijgen. Uiteindelijk is hij dan wel tien keer lekkerder dan uit een antiaanbakpan maar velen vinden het gemak zwaarder wegen dan de kwaliteit van het eten. :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dat inductie verhaal is m.i. met name een verkoopverhaal om bij de plaat gelijk een nieuwe set pannen te verkopen (mijn vader was er ook slachtoffer van). Juist bij inductie is het contact minder belangrijk. Bij de andere vormen van elektrisch koken zou het eerder moeten opgaan omdat daar de warmte overdracht wel via contact gaat ipv ... inductie :+ (halogeen eventueel daargelaten). Maar als je maar goed doorstookt wordt ook een kromme braadslee op ceramisch wel heet.

edit:// dat een heel erg schele pan niet lekker roert etc omdat ie dan mee gaat draaien is altijd wel een reden om liefst een vlakke bodem te hebben.

[Voor 14% gewijzigd door franssie op 18-01-2017 17:35]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Ursamajor schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:06:
Heb zelf ergens gelezen dat er wordt geadviseerd om het gas maar half open te draaien met zo'n pan
Ik zou überhaupt niet weten waarom je het gas verder open zou draaien, tenzij je een pit met zeer weinig vermogen gebruikt. Helemaal open zetten is bijna altijd te hard voor wat je er mee wilt doen en er gaat veel verloren langs de pan.

Zelf heb ik het gas zelden over de helft staan. Ook niet bij het verwarmen van de grillplaat, dat wil ik juist geleidelijk en blafheet wordt hij evengoed wel. :P
quote:
Chiron schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:43:
Yep. Waar je alleen mee uit moet kijken is dat je 'm niet eerst op een gastoestel gebruikt, want dan kan de bodem vervormen; Als die niet meer vlak is werkt het niet meer goed op inductie.
Is al wat over gezegd maar dat geldt niet voor inductie. Vroeger gold het voor elektrisch koken toen alles nog keramisch was. De gemiddelde consument is daarna alles wat ook elektrisch was onder dezelfde regels gaan scharen, maar dat klopt dus niet. In het geval van inductie is de kwaliteit van de bodem van de pan wel zeer belangrijk, maar niet hoe vlak die is. Hooguit is het ruk om een bolle bodem op een plaat te zetten. :+

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De reden dat pannen in de horeca gebruikt worden is net zo vaak omdat ze goedkoop zijn als dat ze goed zijn. Voor sommige doeleinden is regelmatig weggooien interessanter dan een hele goede pan lang gebruiken.

Vergelijk de eisen van een 'fabriek' niet met je eigen eisen. Thuis hobbymatig en relaxed koken is iets heel anders dan vol gas in een restaurant.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:37:
Ik heb hem nu al even gebruikt een paar keer en hij lijkt prima te presteren. Er plakt weinig aan en hij is eenvoudig schoon te maken. Prima pan voor het simpele bakwerk :)
Ik bak mijn eitjes in een RVS pannetje, nul antikleeflaag. Gaat ook prima, maar moet je anders bakken. :P
quote:
TokkieB schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:21:
In principe kan je wel inbranden met inductie, maar wil je hem helemaal rondom netjes hebben kan je het beter even in de oven doen of anders bij iemand met een gaspit.
Of misschien minder hard zetten en gewoon langer heet laten worden. Misschien wordt de pan dan in zijn geheel heter.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
begintmeta schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:05:
Mijn vrouw had een gietijzeren koekenpan eens lekker een nachtje vochtig in de RVS-wasbak laten weken, dan merk je dat RVS niet roestvrij is :P Alles is wel weer goed gekomen trouwens, ook met de pan en de wasbak :+
Gecondoleerd, de papieren zijn onderweg neem ik aan?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
begintmeta schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:05:
[...]

Mijn vrouw had een gietijzeren koekenpan eens lekker een nachtje vochtig in de RVS-wasbak laten weken, dan merk je dat RVS niet roestvrij is :P Alles is wel weer goed gekomen trouwens, ook met de pan en de wasbak :+
Dat is mijzelf ook laatst overkomen. Dasty INOX reiniger van de Wibra bracht hier de uitkomt (topmerk is dat). Zat er na twaalf uur al best wel ingebeten.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Ursamajor schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:33:
Tja, nu wil ik 'm dan opnieuw inbranden, maar het valt nog niet mee om de pan weer schoon te krijgen. Heb met afwasmiddel met een schuurspons en later zo'n metalen spons met zeep erin zitten boenen, maar het is nog niet allemaal weg.
Had ook tijdgebrek, dus later weer eens een keer proberen.
Gewoon iets met een zurige saus in het pannetje klaar maken, dat verwijdert meestal wel je antiaanbaklaag. :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Klopt, dat wordt zo'n vettige bende, is veel lekkerder op je salade ook. Arachideolie is wat dat betreft veel schoner. Overigens kan olijfolie nog iets heter worden dan arachideolie, dus daar win je nog niet zoveel op.

Daarom gebruik ik nu koolzaadolie. Ook erg neutraal maar een veel hoger rookpunt, dat kan echt blafheet worden. :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Ursamajor schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:13:
Gewoon koolzaadolie uit de supermarkt?
Sta nu m'n pannetje schoon te koken met soda...
Ja had het bij de Appie vandaan geloof ik.

Overigens gebruik ik het voor het bakken, inbranden hoeft bij mij niet. Maar dat kan er vast ook mee.

[Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 08-02-2017 20:21]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Maakt op zich niet zoveel uit, als het maar neutraal is. Dat werkt het prettigst met bakken en inbranden. Arachideolie en koolzaadolie zijn beiden neutraal, olijfolie is dat totaal niet.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Dat heb je in de supermarkt ook, mayonaise met olijfolie. Ben toch meer van de originele smaak. :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ik ben ooit ook één keer zo stom geweest het met olijfolie te doen. Uiteindelijk heb ik het weg gekregen met zo'n wegwerpsponsje, warm water, afwasmiddel en veel geduld.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
[s][s]
quote:
TokkieB schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:33:
[...]

Staat bij AH op de site. Als dit tenminste wel de pan is die je heb gekocht.
https://www.ah.nl/product...braadpan-rond-24-cm-zwart

Excuus. Ik heb de verkeerde pan voor me.
Nee, geen ervaring met de pan van de AH actie.[/s][/s]
grappig - op deze link staat gietijzer https://www.ah.nl/pannen#specificaties

Nu wachten tot iemand de pan op een weegschaal zet.

edit: je had het zelf ook gezien. Dan is EUR 40 wel een redelijke prijs. Hema heeft soms ook gietijzeren pannen voor weinig overigens.

[Voor 12% gewijzigd door franssie op 12-02-2017 16:00]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Dat is maar net wie je het vraagt. Beiden heeft voor en nadelen, persoonlijk vind ik voor een braadpan geëmailleerd wel prettig. Je kunt het vergelijken met staal tegenover RVS voor een koekenpan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
precies, ik heb een kale gietijzeren pan en die werkt ook prima, maar had ik eentje gehad met email dan zou ik 'm ook niet omwisselen denk ik, werkt beide prima.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Die brandt je niet in inderdaad.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Lijkt me een prima pan, 40 euro is een net bedrag en de pan is zeker mooi (ook niet onbelangrijk soms). En de RVS knop is een plus, die van mijn Creuset is van een minderwaardiger iets en dus ook kapot nadat het deksel eens viel (de ceramische keukentegel ook kapot, zo zacht was het materiaal ook weer niet haha). Zo een pan kan een aantal generaties mee dus wat is 40 euro dan.

edit: even gemeten en mijn pan is ook 24cm, dat is voor twee personen goed te doen. Voor grotere groepen kan het snel te klein worden.

[Voor 15% gewijzigd door franssie op 12-02-2017 18:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Afgelopen week eindelijk mijn Ikea grillpan vervangen door wat beters en zie ḿ nu wat goedkoper dan ik bij de Sligro betaalde - bevalt uitstekend http://www.blokker.nl/nl/...-grillpan-28-cm-gietijzer

https://static.blokker.nl//BLKCAS/960x960/1366508.jpg

Lekker loeizwaar 8) Het geld meer dan waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Hapjes pan van IKEA van RVS met steel. Heb er inmiddels twee.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@NRG-81 de pan zal wel prima zijn, al is ie met verzendkosten erbij misschien bij een toko goedkoper. Probleem is hoe krijg je 'm heet? Een normaal gasfornuis geeft onvoldoende vermogen, elektrisch is sowieso kansloos (op een speciale indictie wokbrander na misschien).
Als je het echt goed wil doen dan heb je deze erbij nodig ;) https://www.marktplaats.n...nder-frituur-brander.html

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
CyBeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:23:
[...]
Onderschat niet hoeveel hitte een inductiepit op de boost mode in een pan kan krijgen.
Klopt, maar het is nog steeds geen 7+ kW denk ik? Maar altijd beter dan keramisch - ik gebruik inderdaad een losse inductieplaat om te 'wokken' (2 kW) en dat lijkt toch meer op smoren dan echt sizzling wokken.
quote:
jeka schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:29:
Voor alle warmtebronnen - geen inductie.
Dat is jammer.
Wat eigenlijk raar is - carbon staal werkt volgens mij prima op inductie? En dat ie een vlakke bodem heeft maakt 'm juist geschikter dan een echte ronde wok. Het zou wat kunnen krassen misschien of hij staat niet helemaal vlak maar soit dat doet aan de werking niets af.

Oh zie eens deze link:
http://www.smulweb.nl/blo...-belang-van-een-goede-wok

[quote]Indien u op inductie kookt dan is het wel mogelijk om een Carbon stalen wok te nemen van het merk Ken Hom. De Ken Hom “Green” woks zijn geschikt voor inductie. Voor meer informatie daarover kijkt u op de Ken Hom website. U kunt ze kopen in een goed gesorteerde kookwinkel of via internet.

http://www.kenhom.com/ken...ProductDetails.aspx?Id=14
[/quote]

edit://

Zie http://www.kenhomwoks.co....arbon-steel-wok-32cm.html

Suitable for all hobs including induction

Dat is inderdaad een andere serie.

[Voor 7% gewijzigd door franssie op 05-07-2017 15:00]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
CyBeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:29:
[...]
<>
Dat is geen echte wok; woks hebben geen anti-aanbaklaag. Die laag gaat keihard stuk als je ermee probeert te wokken; zelfs op een gewoon 3kW gaspitje krijg je 'm al veel te heet daarvoor.

Het probleem met koolstofstalen woks en inductie is meer dat ze heel dun zijn en dus krom kunnen trekken geloof ik.
Ze trekken inderdaad wat krom maar inductie blijft wel even werken. Volgens mij is het de wok van iBood die ik linkte. niet dus - iBood verkoopt de andere met het gele label.

[Voor 5% gewijzigd door franssie op 05-07-2017 15:01]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk dun kaal staal en bol zonder vlakke bodem wordt gezien als echte wok. Ik heb helaas geen gas. Met ^ dus. Zijn merkloos voor weinig te koop bij de toko/groothandel. Klinkt alsof je een echte hebt.

Ik wil nog eens een Rocket Stove lassen, ideaal voor een wok lijkt me.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik zou het proberen (eventueel zo'n messing borstel op je boormachine zetten om meters te maken), gietijzer geeft sowieso wel wat ijzer af maar soit - Popeye!

[Voor 32% gewijzigd door franssie op 05-07-2017 15:26]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik heb mijn Wadjan ooit weggedaan, nog steeds spijt van, ideaal om op een houtvuurtje te plaatsen buiten voor een lekker smoor recept (wat nu met braadpannen heel populair is alleen noemen we ze dan Dutch Ovens)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@CyBeR Klopt helemaal - het is de hype. Dat gezegd hebbende - een braadpan van email zou ik dan weer geen Dutch Oven noemen en ook niet boven het vuur hangen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
CyBeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:26:
Nah, origineel zijn woks inderdaad rond maar dat is niet handig als je geen wokpit hebt.
Een wok met platte bodem noemen we een hoge koekenpan. :P

Overigens wordt wokken nogal lastig zonder wokbrander, dan wordt het hooguit roerbakken.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
woutur schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:59:
ik heb een wokbrander van 3.5 KW
Da's dan ook weer het jammere van die fornuis verkopers. 3.5 KW is geen wokbrander maar een gewone snelbrander waarvan een normaal gasstel er ook wel één heeft. Alleen dan met een wok houdertje.
Voor consumenten zit je al snel op 5 à 6 KW of meer wil je het al echt wokbrander gaan noemen en dan nog is het niets vergeleken met de 12 KW die vaak door de echte wokkers wordt gebruikt.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nee, een goede koekenpan is zwaar. :P

Dat is juist het idee, betere warmteverdeling.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nee, ik kook juist graag in verschillende pannen vanwege de verschillende bereidingstijd.
Ik geloof niet zo in die energiebesparing. Want of je nu één of twee pannen gebruikt, er moet een bepaalde hoeveelheid energie dat voer in. Het enige verschil is de overhead van het verhitten van de pan zelf.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
waah schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:39:
@Gonadan is geen energiebesparing, meer afwasbesparing ;-). Kwa dezelfde energie ben ik het niet helemaal met je eens. De energie zit hem in het opwarmen van het water. Het koken gebeurt door de stoom. Ik geloof er niks van dat als ik 2x zoveel aardappels erin leg, dat ik 2x zo lang moet wachten tot ze gaar zijn. dat zou een 100% efficientie zijn, en met stomen geloof ik daar niks van :+ O-) Zelf snij ik de aardappels al in dikke schijven, dan zijn ze sowieso sneller gekookt.
Volgens IKEA wel, maar duidelijk dan. ;)
Je had het over een pan die je niet ging stomen, als je inderdaad alles gaat stomen kan dat een hoop verschil maken. Maar dan nog, je hebt maar een pisbeetje water nodig om piepers of groente te garen, gewoon een bodempje.

Maar in mijn geval zal de meeste energie in de pannen gaan. Die dikke bodem duurt wel even om op te warmen, maar na het afgieten blijft het dan ook een uur warm.
quote:
@Bra-Jo met groente weet je op een gegeven moment wel hoe lang het op moet staan toch? Maar heel eerlijk: hier gaan de aardappels en groente er gewoon tegelijk op... en tegelijk vanaf. We zijn niet de types die echt daar aanpassingen aan gaan doen. Al het water kookt zet ik hem lager, en that's it. Die tijd spendeer ik meestal aan het vlees, waarbij ik het wel merk....
Koken doe je niet op tijd maar op basis van hoe gaar het is. Of het nu groente of piepers is, ik controleer regemaltig de structuur om te bepalen wanneer het van het vuur moet. Zeker omdat zaken als piepers nog nagaren in de pan.
Ik kan het ook op een gemiddelde tijd baseren en in één pan gooien, maar dan zit ik te ver van het optimum wat ik wil bereiken.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik gebruik mijn stoom inzet vaak voor broccoli boven de aardappels. Gaat prima.sugar snaps ook.

[Voor 9% gewijzigd door franssie op 20-07-2017 14:40]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ach ja, zo kan ik alles ook gewoon in één pan tot pap koken en dan in de blender flikkeren. Dat is toch ongeveer het eindresultaat bij eten, dus waarom nog druk maken over individuele smaken en structuur? O-)

Alle gekkigheid op een stokje, iedereen moet natuurlijk voor zichzelf bepalen waar hij de lat legt. Persoonlijk vind het gewoon belangrijk om de garing in de hand te hebben. Daarom snijd je de producten in gelijke delen en beheers je per product de tijd op het vuur. Door goede pannen met dikke bodem kan ik prima iets afgieten en tien minuten laten staan zonder dat het afkoelt. Ik vind het gewoon leuk om te proberen het op die manier zo goed mogelijk te bereiden.

Daarnaast snap ik ook best dat niet iedereen daar zin in heeft. Anderen gaan weer voor meer gemak en zoeken gewoon naar een efficiënte wijze om het voer op tafel te krijgen zonder dat het niet te vreten is. Dat boontjes dan wat harder of wat zachter zijn is niet zo'n punt. Een ruimere acceptatiemarge zeg maar. :P

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@begintmeta je wil deze denk ik http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10232844/

gietijzer rulez! ook als het weinig kost.

[Voor 20% gewijzigd door franssie op 05-08-2017 01:44]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik gebruik voor alles gewoon arachide/pinda olie - dat werkt voor mij goed genoeg en ik heb het altijd in huis. Met name bij RVS merk ik dat ik om de zoveel tijd even nieuw olie in het staal moet laten trekken (want ik flikker alles op mijn gietijzeren grillpan) gewoon in de vaatwasser. Daarom ben ik ook met carbonstaal gestopt, werkt prima maar mij te vet in de kast.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Tecto nette pannen, mooi onderhouden. Ken je Niklas Eksted? Groot gietijzerfan en beweert in zijn boek 'koken met vuur' dat het ijzergehalte van zijn vriendin altijd lekker hoog is daardoor ;)

edit: ik zie dat Welke keukenmessen - Deel 2 nog in de topic start ontbrak gek genoeg (nu aangepast)

[Voor 25% gewijzigd door franssie op 03-09-2017 17:02]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Niet alle modellen hebben email binnen voor zover ik weet. Ik heb zelf Creuset en de mijne heeft ook geen email al heb ik ze gezien met. Het is een keuze.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
CyBeR schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:48:
[...]

Afaik maakt Creuset geen ongeëmailleerd gietijzer. Is de binnenkant wit?
Ik heb even gekeken en heb een cousances 22 - dat merk is overgenomen door Creuset (en dat is dacht ik ook wat op de doos stonds ooit lang geleden) maar het is er inderdaad geen email noch wit, gewoon zwart gietijzer binnen en buiten en ik doe er nooit afstand van. Top pan.

[Voor 1% gewijzigd door franssie op 03-09-2017 19:32. Reden: ik ga echt op zoek naar een nieuw toetsenbord]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dat inderdaad - een pan die hitte vasthoud.

Neemt niet weg dat de kwaliteit van het vlees uiteindelijk belangrijker is dan de kwaliteit van de pan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
mekkieboek schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:26:
Ik heb een soortgelijke pan van BK gehad, 28 cm met steel en 2e handvat en net als die Demeyere erg zwaar. Door dat gewicht is die steel een beetje zijn functie kwijtgeraakt, de pan is veel te zwaar om 'm ermee op te tillen, zonder die 2e handle te gebruiken. En dus zat die steel (vond ik) alleen maar in de weg.
Ik vind de steel juist wel prettig, gebruik hem ook om het voer wat door de pan te schudden. Dat tweede handvat gebruik ik alleen als ik wil schenken en dus gegarandeerde precisie nodig heb. :P

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Maikel86 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:25:
Tja het is een hapjespan, dus voor het algemene dagelijkse gebruik eigenlijk. Pastasaus, groenten, vlees. Ik weet ook niet of het nodig is, vandaar mijn vraag.
Ik had deze even gemist - ik doe niet echt inbranden maar wel inzweten bij RVS. Dus even uitkoken met wat water om de fabrieksolie eraf te krijgen, dan even heet stoken (kan wat verkleuren bij RVS) en dan afkoelen met pindaolie. Die olie trekt er toch iets in, niet veel maar wel iets. Zo om het jaar herhalen of wanner je merkt dat het echt aanbakt in het RVS, eventueel wat zout bij het uitkoken.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
waah schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:17:
Hier juist net IKEA pannen gekocht. We wilden eerst de 365+ pannen, maar daar was 1 niet van op voorraad. En veel van de inzet-spullen pastte betere in de OUMBÄRLIG pannen. Naast het feit dat ik slecht ervaring heb met glas+schroefjes als deksel... leek dat toch de betere keuze.

Sowieso al een stuk beter dan de oude pannen die we hadden. Al heeft vriendinlief het nu al voor elkaar gekregen om de kleinste pan te laten droogkoken XD
Ik heb kookpannen pannen van 365+ gekocht die ze nu onder het OUMBÄRLIG label verkopen. Ik heb die splitsing nooit zo begrepen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
waah schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 07:51:
[...]

<>

Het zou volgens mij juist vreemd zijn ze in dezelfde range te zetten :+
Nu wel glas maar ik heb dus echt twee kookpannen met de nagels en stalen deksels, waarvan een gekocht als 365+ en eentje als Ombarlig - bij beiden staat echter 365+ onderop ;).
Ooit hebben ze de naamgeving gewijzigd - dat bevreemde mij.
Glas is overigens ook mijn favoriet niet.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Jb! ik denk dat inderdaad het vanaf koel opwarmen en daarna weer laten afkoelen van het staal (en RVS, daar doe ik het ook bij maar krijg je een vette pan en geen laag) de tip is, of het nu staal of RVS is, metaal ademt dan die olie in. Bij carbonstaal ga je langer door om die anti-aanbrandlaag te krijgen, bij RVS stop je als het koud na afspoelen nog steeds vet aanvoelt (ook minder heet al geeft erg heet wel leuke blauwe kleurtjes bij RVS)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Tektoon schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 00:27:

[...]
(maar ik maak m'n pasta saus dus in een koekenpan 8)7 )
Niets mis mee al is een deksel soms handig. In Italië kookte onze kokkin de spaghetti ook gewoon in een koekenpan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Als iemand zich wil opwerpen als De Buyer / Carbon staal expert dan wil ik die wel toevoegen als mede-topicstarter of als iemand een goed verhaal schrijft kan ik het ook gewoon toevoegen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Bra-Jo schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:55:
Ik wilde je de wokpan uit de 365+ lijn van Ikea aanraden, met anti-aanbaklaag, maar het lijkt erop dat die niet meer in het assortiment zit. :/
Alleen nog gevonden bij Amazon, maar ook daar is ie helaas niet leverbaar.
https://www.amazon.co.uk/...ersive-view_1515275585655
Dat is heel jammer - alhoewel geen echte Wok was het wel een pan waarmee je het gemiddelde wokgerecht van de AH of een willekeurig kookblog prima in kon bereiden op een standaard fornuis. Ik zou zo snel ook geen alternatief weten. Iemand wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Vinze schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:37:
De DeBuyer koekenpannen bij de Blokker zijn trouwens 2mm dik in plaats van 4mm, waarschijnlijk zijn ze daarom zo goedkoop. Ik weet niet of die dikte een nadeel is, maar ik kan me zo voorstellen dat ze de warmte misschien wat minder vasthouden/verdelen.
Dat scheelt nogal. De dikte van een pan is behoorlijk belangrijk. Het valt mij wel op dat je steeds vaker van dat soort acties ziet waarbij een merk dus toch niet meer helemaal is waar het voor staat. Zonde.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
CyBeR schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:57:
Nee hoor, dit is gewoon de Force Blue serie en die zijn altijd al wat dunner, dat is het specifieke punt van die serie.
Ah, dat valt dan weer mee. Te vroeg geoordeeld. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
soit - maar dikker vind ik vaak wel fijner, behalve als je soms erg snel in de temp wil veranderen zonder een andere pan te pakken, dan is dun wel fijn.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
blackadder91 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:04:
Ja hoor, ik heb nu ook een DeBuyer van de blokker! Altijd handig voor de hogere temperaturen, maar heeft er iemand ervaring deze te gebruiken boven een houtvuur? Lijkt mij dat zoiets ook wel goed zal gaan toch?
Ik zou alleen wel een ovenwant mee nemen, de steel kon wel eens warm worden. :P

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@lorddrune ik gebruik daar meestal mijn braadpan van gietijzer (zonder email) voor. RVS wil wel aanbakken maar dat is gelijk hard, gietijzer geeft (bij mij) betere resulaten. Ik wil dan ook nog een gietijzeren skillet erbij zoals @TecTo die heeft erbij. Voor biefstuk gebruik ik vaak mijn gietijzeren grillpan maar daarin kan ik niet echt saus maken door de ribbels (je kan niet goed lossteken).

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
bvk schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:47:
Ik ben nu ook met lijnzaadolie verder aan het inbranden en ik begin al een mooi kleurtje/laagje te krijgen in de pannen:

[afbeelding]

Het valt me wel op dat er nu een soort van "vissig" luchtje vrijkomt met lijnzaad, wat ik eerst met arachide niet had. Ervaren jullie dat ook?
Zou best kunnen, bij koolzaad meurt het ook naar vis.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk @nielsn dat is mijn gedachte ook. Zand of gritstralen dat ding en lekker wokken wadjannen!

[Voor 8% gewijzigd door franssie op 10-01-2018 20:11]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wel met bril dan. Als je ooit later een MRI krijgt ...

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Voor pannenkoeken is dat denk ik wel waar. Een gietijzeren pan is zoveel gaver maar soit, een lichtere pan heeft ook in deze zeker voordelen!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Demeyere heeft mooie RVS pannen voor dat doel. Die zijn wel prijzig maar het in mijn ogen wel waard.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
En IKEA heeft ook goede RVS pannen, wat minder chique maar functioneel gewoon goed.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Iets anders - voor wie zijn gietijzeren braadpan niet in vaatwasser doet (ik ben denk ik de enige) maar deze wel wil schoonmaken. Een vriend van me had in een tweedehand winkel een roestige en vuile gietijzeren braadpan gekocht. Via via kwam hij uit op elektrolyse.
http://www.castironcollector.com/electrolysis.php

Ik heb foto's gezien en ik was onder de indruk - als nieuw!

Iemand hier dit ooit geprobeerd?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nope. Ik heb alleen geëmailleerd gietijzer, dat heb je met zo'n krulsponsje zo schoon.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Bokkie dat doe ik ook als je vaatwasser 'm niet schoon krijgt maar dan moet het wel echt verbrand zijn (gebeurt gelukkig bijna nooit). Deze pan kwam uit de kringloop en was volgens mijn vriend bijna FUBAR smerig, met name aan de buitenkant.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk thuis niet en met chemische middelen gaan werken zou ik ook niet zo snel doen. Maar met je auto gedachte kan ik wel iets. Een beetje schadebedrijf heeft wel een Grit cabine - misschien eens lief vragen of je die mag gebruiken of dat ze voor een kratje bier je willen helpen?

maar elektrolyse lijkt me dan wel een leuk experiment }) accu, acculader, stan van ijzer (voor connectie en als offer materiaal) en ventilatie aan ;)

Als je in Groningen Stad woont kan ik je in contact brengen met een net zelf benoemde expert.

[Voor 32% gewijzigd door franssie op 14-02-2018 16:46]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk in een open ruimte (lees buiten onder een afdak) kan wat knalgas echt geen kwaad, het is niet zo dat het water dan vlam vat oid. Als je van je pan afwilt, wil ik het wel eens proberen, ik zoek namelijk een gietijzeren wadjan nadat ik de mijne om dezelfde reden had weggedaan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
bvk schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:16:
[...]
<> En dan kan er eventueel ook nog een terrasje gepakt worden op de Grote markt... ;)
Ik woon zelf in Muiden, kunnen we carpoolen. Die oude studie vriend van me krijg je met geen 9 paarden van Loeks de stad meer uit, ik ben teruggegaan.

Maar ik durf het ook wel aan hier dus als het eens lekker weer is mag je langskomen en krijg je een borrel op mijn terras op de Vecht.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Leuk! Labvoedingen en accu's heb ik wel dus dat gaat lukken ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
bvk schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:23:
[...]

(y) Project Wadjan vanaf nu geheten!

En uiteraard maken we dan foto's en video's van het proces die we hier posten ;)
haha - niet zeker of ik mijn GoPro in de bak zet maar een imitatie kost nu een paar tientjes dus ja filmen doen we. Een hobby mag wat kosten :+

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@virtualJac Officieel hoeft het niet, uit voodoo overwegingen zweet ik RVS pannen wel in. Dat ik doe is met een klein bodempje Arachideolie de pan opwarmen en de olie bljjven rondsmeren. Hoeft niet tot het rookpunt (liever niet zelfs) maar wel warm/heet. Daarna laten afkoelen en de olie trekt er toch wat in en voorkomt aanbra(n)den. Zo nu en dan herhalen.

Ik kwam erop na een artikel over wapenonderhoud gelezen te hebben waarin ik las dat ook harde staalsoorten als RVS enigszins poreus zijn en olie kunnen opnemen. Daarna bleek dat meer mensen dat met hun RVS pannen doen.
Bij inbranden creëer je een antiaanbaklaag OP het staal, dat doe je met RVS niet, pan blijft dus blank (of als je uitschiet in temp wordt ie wat violet blauw gevlamd, ook mooi).

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Wel een nachtje laten staan hè? Daar wordt rendang nog lekkerder van. :9
quote:
- J.W. - schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:06:
Omdat het sop in de poriën trekt en ook de pan ontvet :)
En dat ruik je dan ook als je hem weer gaat verhitten. Bij mij ook alleen sop als het echt nodig is.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk rijst uit de rijstkoker of ook uit een pan? Dat laatste heeft mij teveel pannen gekost dus heb ik maar een rijstkoker gekocht ;)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
franssie schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:41:
@bvk rijst uit de rijstkoker of ook uit een pan? Dat laatste heeft mij teveel pannen gekost dus heb ik maar een rijstkoker gekocht ;)
Hoe kan dat nou een pan kosten? :?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Aspergepan doet hier dubbel dienst als miepan. Door het netje haal je de mie heel makkelijk uit het koekende water (afgekeken van de V&D/LapLace.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Gonadan schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:24:
[...]

Hoe kan dat nou een pan kosten? :?
Droogkoken en je bodem verpesten ... soms is dat te herstellen maar soms ook niet.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
franssie schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:28:
Droogkoken en je bodem verpesten ... soms is dat te herstellen maar soms ook niet.
Staat je gas dan niet te hoog? Want op het laagste standje moet je de pan wel erg vergeten wil je de bodem verpesten toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Gonadan joh dat was 20 jaar geleden en vast wel, toen leerde ik van mijn Indiase vrienden dat een rijstkoker van Remy gewoon 24u goede rijst geeft zonder moeite. Het hele Aziatische continent leeft op die die dingen dus soit, ik ook ;)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ben dan wel benieuwd, want wat ik bij mijn Aziatische vrienden meestal zie is onderin van die bruin gefikte rijst en de rest is wel goed. ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
bvk schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:33:
<>Wat kan er mis gaan met een normale kookpan als je even je aandacht erbij houdt gedurende die 10 minuten?<>
Je beantwoord je vraag hier zelf al :+

Als ik 5 dingen in de keuken aan het doen ben vind ik het heerlijk als ik er één alvast kan afstrepen. Daarom ben ik ook een enorme fan van ovens en sous-vide.

Ja ik ben lui en snel afgeleid ;)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
screamhouse schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:02:
Om snel mijn sous vide vlees een mooi laagje te geven twijfel ik tussen de grillpan of de gewone koekenpan van DeBuyer. Iemand een advies, ik neig naar de grillpan zodat je een mooi grill/ruitpatroon krijgt
Gewoon een brander. :P

Met een (goede) pan mag je hem sowieso maar erg kort erop leggen anders heeft dat hele sous vide gedoe geen zin meer. Zo'n patroon krijg je wel bij een (goede) grillpan, maar ook niet in tien seconden.

Voordeel van de grillpan is wel dat je het gewoon droog kunt doen, in een koekenpan heb je waarschijnlijk wel weer vet nodig anders zit hij even vast. :P

[Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 22-03-2018 15:29]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Noemen ze dat niet gewoon hoge koekenpan?
quote:
bvk schreef op zondag 25 maart 2018 @ 09:36:
Ook hier mogelijk te hoog vuur en het is denk ik belangrijk om er direct met een houten spatel doorheen te gaan en het vlees geen kans te geven om aan de pan te plakken. En normaliter komt er ook vocht/vet vrij waarna de boel weer los komt.
Vooral dat laatste. Als je meteen met een spatel erdoor gaat sloop je alle kip. Gewoon je vuur niet te hoog en geduld, het laat vanzelf weer los.

[Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 25-03-2018 16:43]

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True