Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:35

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

De Juiste Pan Kiezen

Van Dale zegt: pan (de; v(m); meervoud: pannen; verkleinwoord: pannetje) bekkenvormig vaatwerk, gebruikt om in te koken, te bakken enz.

Omdat het vorige topic in TL [GoT kookclub] De juiste pan kiezen beter in AZ voortgezet kan worden een nieuwe topic start. de vraag blijft dezelde zoals gallery: SeatRider deze al stelde:
Kortom, wat zijn nu de beste (all-round) pannen?

Mocht je willen meeschrijven aan een bepaald type pan, stuur een DM en dan voeg ik je toe - ik heb ook niet overal ervaring mee.
Type Pannen
Koekenpan, platte pan met steel om iets in te bakken

Deze kent en heeft iedereen wel. Wordt veelal gebruikt om iets relatief heet te bakken in boter of vet. Vaak wil men daarbij 'aanbakken', ofwel voorzien van een krokant laagje.

Braadpan

Pan om in te bakken en braden en of langzaam in te garen bij een constante en lagere temperatuur. Eigenlijk is het verschil met een kookpan niet zo groot maar wijkt het materiaal af zodat je er beter in kunt braden. Je ziet hier voornamelijk gietijzer en blik - vaak met een email laag.

Kookpan

De pan waarin je water aan de kook brengt om daarin ingrediënten te garen. Hang er een sluitend vergiet of stoommand in en je hebt een stoompan.

Hapjespan

Dit is eigenlijk iets van alles. De afmetingen van een grote koekenpan gecombineerd met een wat hogere rand en een deksel maakt dit een alleskunner. Erg geschikt voor éénpans gerechten. Deze gaat bij mij op vakantie altijd mee.

Snelkookpan

Velen vinden het eng en er zijn ook ongelukken mee gebeurd maar soms toch erg handig. Door de druk in de pan op te laten lopen wordt het kookpunt verhoogd zodat je ingrediënten sneller gaar (of kapot gekookt) zijn. Ik gebruik 'm voor een erwtensoep of een snelle smoor.

Grillpan

In verschillende vormen en materialen te krijgen. Gietijzer, RVS of gewoon met antiaanbaklaag. Met of zonder steel, met of zonder schenktuiten. Je hebt ze zelfs gewoon in de vorm van een plaat voor meerdere branders. Wordt veelal gebruikt om vlees of groente op te garen door de hoge stralingswarmte van de pan. Hierbij wordt geen vet of olie in de pan gedaan, hooguit wat op het eten gesmeerd waardoor het een relatief gezonde manier van bereiden is.

Wok & Wadjan

In vorm zijn deze vaak vergelijkbaar alleen in de wok meestal van dun staal (snel heet) en de wadjan van gietijzer voor een constantere temperatuur (en plaatsing in het houtvuur).

Braadslee

Hoewel niet iedereen dit als pan zal zien maar meer als ovenschaal gebruik ik de mijne (net zoals de horeca) als pan. Heerlijk om even wat vlees of groenten aan te zetten en dat in de oven te laten nagaren. Scheelt afwas.

Aspergepan

Dit is een smalle en hoge pan met daarin een draadmandje (zoals in de frituurpan) om de kwetsbare asperges in te koken en er heel in en uit te krijgen.

Mosselpan

Een emaille kookpan, vaak met een extra hoog/diep deksel voor de lege schelpen. Overigens gaan de mossels bij mij in de wok of hapjespan maar daar is een ander topic voor.

Rijstkoker
Beetje een vreemde eend hier maar als je graag rijst(gerechten) eet een ideaal apparaat. Je kan uren van tevoren de rijstkoker al aanzetten dus daar heb je geen omkijken meer naar. En uit mijn eigen ervaring kan ik helaas zeggen dat verbrande rijst een goede manier is om een pan om zeep te helpen :+

Materialen

RVS
Mijn persoonlijke favoriet. Bijna al mijn pannen zijn van RVS. Hoewel de meningen erover verdeeld zijn behandel ik ze regelmatig met arachide(pinda)olie nadat ik ze even opgestookt heb. RVS is redelijk hufterproof, redelijk eenvoudig schoon te houden. Ze mogen zelfs in de vaatwasser, al is dat niet aan te raden om dat alles toch sneller slijt of lelijk wordt.

Carbonstaal
Dit is eigenlijk het echte werk voor koekenpannen. Carbonstaal pannen zijn betaalbaar en bakken prima. Wel moeten ze van te voren goed worden ingebrand (een ritueel met aardappelschillen en olie) om een soort antiaanbaklaag te creëren. Hierdoor zijn ze minder geschikt om eerst te braden en dan bijvoorbeeld er een zure saus in te maken, zuren tasten namelijk de beschermlaag aan en dan moet je weer opnieuw in branden.

Aluminium
Goedkoop. licht in gewicht en snel op temperatuur dus het lijkt het ideale materiaal. Helaas is puur aluminium lastig schoon te houden en het reageert ook met zuren. Daarom zijn bijna alle aluminium pannen gecoat, al zie je ook wel puur aluminium kookpannen en campingsets.
Ook wordt aluminium voor de positieve eigenschappen vaak in combinatie met andere materialen gebruikt. De betere RVS pannen hebben een aluminium tussenlaag iin de bodem om zo de warmte sneller en beter te verspreiden.

Hard-geanodiseerd Aluminium
Een coatingsproces waardoor de nadelen van aluminium worden opgeheven. Pan pan wordt krasvast en non-poreus en volgens internet bakt deze ook normaal waar andere coating nog wel eens zo glad willen zijn dat er geen mooie korst onstaat.

Keramiek
Dit is eigenlijk een Aluminium pan, maar dan met een keramische coating die het aluminium beschermt en aanbranden tegengaat. Hoewel Tellsell anders doet geloven is een beetje vet toch vaak nodig.

Teflon / PTFE
Hier is Tefal groot mee geworden als merk. Niet gebruiken als je vogels in huis hebt. Bij verhitting komt er een beetje gas vrij dat bij mensen niet veel kwaad kan maar voor een kanarie al snel dodelijk. Daarnaast mogen ze sinds 2015 niet meer verkocht worden.

Keramische Themolon
Pannen met antiaanbaklaag zijn nog volop verkrijgbaar. De gebruikte Thermolon laag bevat geen PTFE meer. Ik gebruik ze alleen om een ei/omelet te bakken. Feitelijk alleen geschikt voor gerechten waarbij aanbakken niet lekker is.

Gietijzer
Zwaar maar prima warmtegeleiding en constante temperatuur door puur massa. Mijn braadpan is van gietijzer en onverwoestbaar. Gietijzer moet je ook wat vet houden al draait de mijne ook gewoon mee in de vaatwasser (edit Gonadan: :F). In het begin moest ik vaak opnieuw olie in laten trekken maar dat lijkt steeds minder nodig te zijn. Ze werken het beste als je ze slechts met warm water en een niet-krassend sponsje schoon houdt, ideaal voor braadpannen en grillpannen.

Koper
Koper is (hoewel het van nature in je bloed zit) in te hoge doseringen schadelijk. Daarom zijn koperen pannen van binnen vertint. De mooiste pannen zijn het wel, maar je moet van poetsen houden en de pan regelmatig laten vertinnen.

Glas
Dit kom je niet vaak tegen maar er zijn pannen die van glas gemaakt zijn.

Polulaire Merken
Veel genoemde merken zijn:
• De Buyer
• Le Creuset
• Ikea
• Demeyere
• Staub
• Fissler
• BK

In het vorige topic zijn er twee merken die steeds terug kwamen als in zijnde goede prijs & kwaliteit. Andere merken zijn welkom:

1) De Buyer carbonstaal pannen. Voor 2 à 3 tientjes heb je een goede koekenpan die een leven mee kan.
2) Ikea 365+ en OUMBÄRLIG RVS pannen. Ook onverwoestbaar en zeer betaalbaar. Omdat ze geen plastic onderdelen hebben gaan ze bij mij ook de oven in. Ik zie nu dat een deel van de 365+ serie hernoemd is naar OUMBÄRLIG. Deze hebben namelijk de klinknagels en de RVS deksels die de pannen zo onverwoestbaar maken. Glas is leuk maar gaat mij net iets te makkelijk kapot.

Gerelateerde Keuken Topics
Er zijn verscheidene kook, eet en drank-gerelateerde topics op AZ, zoals:
Welke keukenmessen - Deel 2
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3
Het grote Airfryer topic - Deel 2
Soylent en alternatieven - Deel 2
Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1
Het Theetopic - Deel 1
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Ik moet nog eye candy toevoegen maar iedereen weet wel hoe een pan eruit ziet denk ik :+
Gonadan had zich al opgeworpen als mede auteur maar deze versie is nog mijn verantwoordelijkheid O-)

franssie wijzigde deze reactie 03-09-2017 17:01 (29%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True