Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:39

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

De Juiste Pan Kiezen

Van Dale zegt: pan (de; v(m); meervoud: pannen; verkleinwoord: pannetje) bekkenvormig vaatwerk, gebruikt om in te koken, te bakken enz.

Omdat het vorige topic in TL [GoT kookclub] De juiste pan kiezen beter in AZ voortgezet kan worden een nieuwe topic start. de vraag blijft dezelde zoals gallery: SeatRider deze al stelde:
Kortom, wat zijn nu de beste (all-round) pannen?

Mocht je willen meeschrijven aan een bepaald type pan, stuur een DM en dan voeg ik je toe - ik heb ook niet overal ervaring mee.
Type Pannen
Koekenpan, platte pan met steel om iets in te bakken

Deze kent en heeft iedereen wel. Wordt veelal gebruikt om iets relatief heet te bakken in boter of vet. Vaak wil men daarbij 'aanbakken', ofwel voorzien van een krokant laagje.

Braadpan

Pan om in te bakken en braden en of langzaam in te garen bij een constante en lagere temperatuur. Eigenlijk is het verschil met een kookpan niet zo groot maar wijkt het materiaal af zodat je er beter in kunt braden. Je ziet hier voornamelijk gietijzer en blik - vaak met een email laag.

Kookpan

De pan waarin je water aan de kook brengt om daarin ingrediënten te garen. Hang er een sluitend vergiet of stoommand in en je hebt een stoompan.

Hapjespan

Dit is eigenlijk iets van alles. De afmetingen van een grote koekenpan gecombineerd met een wat hogere rand en een deksel maakt dit een alleskunner. Erg geschikt voor éénpans gerechten. Deze gaat bij mij op vakantie altijd mee.

Snelkookpan

Velen vinden het eng en er zijn ook ongelukken mee gebeurd maar soms toch erg handig. Door de druk in de pan op te laten lopen wordt het kookpunt verhoogd zodat je ingrediënten sneller gaar (of kapot gekookt) zijn. Ik gebruik 'm voor een erwtensoep of een snelle smoor.

Grillpan

In verschillende vormen en materialen te krijgen. Gietijzer, RVS of gewoon met antiaanbaklaag. Met of zonder steel, met of zonder schenktuiten. Je hebt ze zelfs gewoon in de vorm van een plaat voor meerdere branders. Wordt veelal gebruikt om vlees of groente op te garen door de hoge stralingswarmte van de pan. Hierbij wordt geen vet of olie in de pan gedaan, hooguit wat op het eten gesmeerd waardoor het een relatief gezonde manier van bereiden is.

Wok & Wadjan

In vorm zijn deze vaak vergelijkbaar alleen in de wok meestal van dun staal (snel heet) en de wadjan van gietijzer voor een constantere temperatuur (en plaatsing in het houtvuur).

Braadslee

Hoewel niet iedereen dit als pan zal zien maar meer als ovenschaal gebruik ik de mijne (net zoals de horeca) als pan. Heerlijk om even wat vlees of groenten aan te zetten en dat in de oven te laten nagaren. Scheelt afwas.

Aspergepan

Dit is een smalle en hoge pan met daarin een draadmandje (zoals in de frituurpan) om de kwetsbare asperges in te koken en er heel in en uit te krijgen.

Mosselpan

Een emaille kookpan, vaak met een extra hoog/diep deksel voor de lege schelpen. Overigens gaan de mossels bij mij in de wok of hapjespan maar daar is een ander topic voor.

Rijstkoker
Beetje een vreemde eend hier maar als je graag rijst(gerechten) eet een ideaal apparaat. Je kan uren van tevoren de rijstkoker al aanzetten dus daar heb je geen omkijken meer naar. En uit mijn eigen ervaring kan ik helaas zeggen dat verbrande rijst een goede manier is om een pan om zeep te helpen :+

Materialen

RVS
Mijn persoonlijke favoriet. Bijna al mijn pannen zijn van RVS. Hoewel de meningen erover verdeeld zijn behandel ik ze regelmatig met arachide(pinda)olie nadat ik ze even opgestookt heb. RVS is redelijk hufterproof, redelijk eenvoudig schoon te houden. Ze mogen zelfs in de vaatwasser, al is dat niet aan te raden om dat alles toch sneller slijt of lelijk wordt.

Carbonstaal
Dit is eigenlijk het echte werk voor koekenpannen. Carbonstaal pannen zijn betaalbaar en bakken prima. Wel moeten ze van te voren goed worden ingebrand (een ritueel met aardappelschillen en olie) om een soort antiaanbaklaag te creëren. Hierdoor zijn ze minder geschikt om eerst te braden en dan bijvoorbeeld er een zure saus in te maken, zuren tasten namelijk de beschermlaag aan en dan moet je weer opnieuw in branden.

Aluminium
Goedkoop. licht in gewicht en snel op temperatuur dus het lijkt het ideale materiaal. Helaas is puur aluminium lastig schoon te houden en het reageert ook met zuren. Daarom zijn bijna alle aluminium pannen gecoat, al zie je ook wel puur aluminium kookpannen en campingsets.
Ook wordt aluminium voor de positieve eigenschappen vaak in combinatie met andere materialen gebruikt. De betere RVS pannen hebben een aluminium tussenlaag iin de bodem om zo de warmte sneller en beter te verspreiden.

Hard-geanodiseerd Aluminium
Een coatingsproces waardoor de nadelen van aluminium worden opgeheven. Pan pan wordt krasvast en non-poreus en volgens internet bakt deze ook normaal waar andere coating nog wel eens zo glad willen zijn dat er geen mooie korst onstaat.

Keramiek
Dit is eigenlijk een Aluminium pan, maar dan met een keramische coating die het aluminium beschermt en aanbranden tegengaat. Hoewel Tellsell anders doet geloven is een beetje vet toch vaak nodig.

Teflon / PTFE
Hier is Tefal groot mee geworden als merk. Niet gebruiken als je vogels in huis hebt. Bij verhitting komt er een beetje gas vrij dat bij mensen niet veel kwaad kan maar voor een kanarie al snel dodelijk. Daarnaast mogen ze sinds 2015 niet meer verkocht worden.

Keramische Themolon
Pannen met antiaanbaklaag zijn nog volop verkrijgbaar. De gebruikte Thermolon laag bevat geen PTFE meer. Ik gebruik ze alleen om een ei/omelet te bakken. Feitelijk alleen geschikt voor gerechten waarbij aanbakken niet lekker is.

Gietijzer
Zwaar maar prima warmtegeleiding en constante temperatuur door puur massa. Mijn braadpan is van gietijzer en onverwoestbaar. Gietijzer moet je ook wat vet houden al draait de mijne ook gewoon mee in de vaatwasser (edit Gonadan: :F). In het begin moest ik vaak opnieuw olie in laten trekken maar dat lijkt steeds minder nodig te zijn. Ze werken het beste als je ze slechts met warm water en een niet-krassend sponsje schoon houdt, ideaal voor braadpannen en grillpannen.

Koper
Koper is (hoewel het van nature in je bloed zit) in te hoge doseringen schadelijk. Daarom zijn koperen pannen van binnen vertint. De mooiste pannen zijn het wel, maar je moet van poetsen houden en de pan regelmatig laten vertinnen.

Glas
Dit kom je niet vaak tegen maar er zijn pannen die van glas gemaakt zijn.

Polulaire Merken
Veel genoemde merken zijn:
• De Buyer
• Le Creuset
• Ikea
• Demeyere
• Staub
• Fissler
• BK

In het vorige topic zijn er twee merken die steeds terug kwamen als in zijnde goede prijs & kwaliteit. Andere merken zijn welkom:

1) De Buyer carbonstaal pannen. Voor 2 à 3 tientjes heb je een goede koekenpan die een leven mee kan.
2) Ikea 365+ en OUMBÄRLIG RVS pannen. Ook onverwoestbaar en zeer betaalbaar. Omdat ze geen plastic onderdelen hebben gaan ze bij mij ook de oven in. Ik zie nu dat een deel van de 365+ serie hernoemd is naar OUMBÄRLIG. Deze hebben namelijk de klinknagels en de RVS deksels die de pannen zo onverwoestbaar maken. Glas is leuk maar gaat mij net iets te makkelijk kapot.

Gerelateerde Keuken Topics
Er zijn verscheidene kook, eet en drank-gerelateerde topics op AZ, zoals:
Welke keukenmessen - Deel 2
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3
Het grote Airfryer topic - Deel 2
Soylent en alternatieven - Deel 2
Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1
Het Theetopic - Deel 1
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Ik moet nog eye candy toevoegen maar iedereen weet wel hoe een pan eruit ziet denk ik :+
Gonadan had zich al opgeworpen als mede auteur maar deze versie is nog mijn verantwoordelijkheid O-)

franssie wijzigde deze reactie 03-09-2017 17:01 (29%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Kijk, da's mooi. We kunnen los. Ik zal er z.s.m. eens voor gaan zitten.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik zal de pannen op de weegschaal zetten, kijken of mijn 'echte' skillet gewogen wordt in vergelijking
Maar mijn eerste ervaringen waren prima, de aardappels waren prima gebakken

Skillet cast iron 30cm - 3 kilo

Gusta - 28cm - 1.3 kilo

De 24cm weegt 975gr
De 20cm weegt 800gr
( zijn dezelfde foto's .... alleen minder pan ;) )

FreshMaker wijzigde deze reactie 11-07-2016 19:27 (36%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-08 22:11
quote:
orejas schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:33:
Ik ben echt reuzeblij met de DeBuyer-pannen die ik al flink wat jaren in huis heb. Eens in de zoveel tijd gaat er per ongeluk toch een zure stof in de pan, waardoor ik weer met de staalborstels in de weer kan. Schrobben tot het staal weer blank is en inbranden maar. Dat laatste is me eigenlijk nog niet een keer echt goed gelukt. Met jaloezie kijk ik naar foto's van perfect zwarte pannen - waar mijn pannen altijd minimaal sproeterig zijn. Daarom: kennen jullie een idiot-proof methode voor inbranden?
Mijn methode van op matig vuur laagjes arachideolie aanbrengen met keukenpapier werkt niet tot tevredenheid. Tel daarbij op dat die pannen altijd een flinke tijd giftige gassen liggen uit te stoken en de hele woonkamer daarna stinkt en ik wil het beter leren doen...
Ja ik ben achter een totale foolproof methode voor inbranden gekomen (ook met een DeBuyer pan);

- arachideolie
- hitte
- dunne laagjes
- geen geintjes
- tijd.

Ik heb 1 pan waarbij ik nog aan 't experimenteren was, die is niet egaal, maar hij wat ik volgens deze methode heb gedaan is kei en keihard, en maakt zuur ook weinig uit. Maar je pakt een bakje met olie, daar dep je met keukenrolpapier in, deze smeer je uit over de pan. Nu gaat de pan warm worden, laagje voor laagje smeer je 't er in uit, met bijv vleespincet, eetstokjes oid. Maar vooral; dunne laagjes, veel hitte en een olie a la arachideolie. Dan is 't simpel.

En nog een andere pannenaanrader:

de meyere wokpan... ooh zo fijn, makkelijk schoonmaken, egaal warm.. mjum

simon wijzigde deze reactie 12-07-2016 16:24 (6%)

|>

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-08 10:38

majic

Art = Life

quote:
woutur schreef op zondag 17 juli 2016 @ 00:06:
Hee, grappig om te zien dat ik niet de enige ben die wat problemen heeft met het inbranden van Debuyer. Ik heb mijn pan nu zo'n drie keer ingebrand maar zoals ik op sommige YouTube's zie waar ze een eitje bakken : vergeet het maar. Keihard vastkoeken. En echt dat je je halve ei ook kwijt bent. Kipje en biefstuk bakken gaat wel. Ik heb het geprobeerd met rijstolie vanwege het hoge rookpunt en veel dunne laagjes, ik gok zo'n laag of acht. Ik zit ook nog op een onfaalbare techniek te wachten. Mijn vriendin is het vanwege de stank ondertussen ook wel zat :)
Toch vreemd, ik kan zelfs op een simpele RVS koekenpan van de Ikea eitjes bakken. Gebruik gewoon nooit wasmiddel en schrob met een schuursponsje. Gaat eigenlijk altijd goed - royaal olie of boter gebruiken en het vuur niet te laag of te hoog is de truuk iig.
quote:
woutur schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:25:
Voldoende rijstolie in de pan gegooid. Ik weet niet hoe jij meet hoe heet de pan wordt maar misschien was dit een indicator: toen ik de eieren erin deed bleef het eiwit best lang doorzichtig.
Kijk, dat is dus je probleem (imho). De pan moet zo heet zijn dat het eiwit vrijwel direct z'n transparantie begint te verliezen. Met goed hete olie (separatie-golfjes zichtbaar) gaat dat uitstekend, en heb je bovendien een heerlijk halfkrokant laagje. Ik zet overigens het vuur direct een stuk lager nadat ik de eieren in de (RVS) pan doe. Eerst de vlammenwerper eroverheen, daarna rustig sudderen om de bovenkant en eierdooier te garen (Die ik overigens traditiegetrouw half lek prik).

majic wijzigde deze reactie 04-09-2016 12:58 (29%)

http://www.instagram.com/suahuatica

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-08 10:38

majic

Art = Life

quote:
franssie schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:00:
Carbonstaal
Dit is eigenlijk het echte werk voor koekenpannen. Carbonstaal pannen zijn betaalbaar en bakken prima. Wel moeten ze van te voren goed worden ingebrand (een ritueel met aardappelschillen en olie) om een soort antiaanbaklaag te creëren. Hierdoor zijn ze minder geschikt om eerst te braden en dan bijvoorbeeld er een zure saus in te maken, zuren tasten namelijk de beschermlaag aan en dan moet je weer opnieuw in branden.
Uiteindelijk deels uit gemakzucht deels door ervaring/experimenteren m'n gietijzeren koekenpan (Ikea 'Senior Koekenpan' a 19,95 :o ) hanteer ik toch een ander proces dan overal wordt aangeraden.

1) Ik schrob hem (niet al te hard) regelmatig af met een staaldraadsponsje.
2) Ik gebruik nooit wasmiddel.
3) Ik bak én sudder er in (hij's flink groot)
4) Ik maak er ook zure gerechten in (interessant artikel gelezen dat dit ook een uitstekende manier is voor wat extra ijzer in je voeding :*) ).

Hij bakt eigenlijk nooit aan, behalve misschien als ik pannenkoeken zou proberen (Waar z'n maat te groot voor is anyway). Pannekoeken zijn bij mij ook nog eens glutenvrij wat helemaal een ramp is.

Afgezien van de zure maaltijden laat ik de pan eigenlijk altijd staan na een snelle veeg met wat keukenpapier. Deksel er op wegzetten en volgende keer weer gebruiken (tenzij ik er vis in gebakken heb, overigens. Brrr...dat vind ik vies..).

De pan voelt tijdens gebruik op deze manier aan als een RVS+ pan - bakt minder snel aan, maar verder heel vergelijkbaar in gebruik en resultaat. Alleen het gewicht blijft irritant, maarja :)

http://www.instagram.com/suahuatica

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Ursamajor schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:04:
Heb dringend een nieuwe hapjespan en een koekenpan nodig. De hapjespan is van Tefal, een Jamie Oliver en de koekenpan was ook niet een van de goedkoopste van Tefal. Maar toch... Geen idee wat het is, zwarte aangekoekte etensresten? Verkoolde teflon laag? Het gaat er haast niet af. Zelfs met een metalen schuurspons is het er niet af te krijgen (pan wordt niet meer gebruikt natuurlijk).

Bij BK hebben ze pas vanaf 28-1-2017 een actie dat je voor je oude pan 30% korting krijgt... Ze hebben wel mooie RVS pannen :) No nonsens schoonmaken en gaat lang mee.
Met zowel een teflon pan als een RVS pan moet je verschillend bakken, maar een lege RVS pan op het vuur die je even vergeet, zal niet zo snel kapot gaan.
Zoals gezegd ben ik een groot fan van de Ikea pannen. De duurdere series van BK zijn beter overigens maar duurder ;) De goedkopere series van BK zou ik laten staan.

Met Tefal heb ik dermate wisselende ervaringen dat ik met dat merk gestopt ben.

franssie wijzigde deze reactie 16-01-2017 23:55 (4%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ovenvastheid van pannen vind ik altijd ook wel een punt om op te letten trouwens, handig als je een pan zo nodig in de oven kan gooien zonder heel erg op de temperatuur te moeten letten.

• Bra-Jo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

quote:
Tsurany schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:08:
Helaas gaat het toch geen De Buyer pan worden. Vriendin vind hem lelijk...
_o- Ga je 'm na gebruik in de woonkamer aan de muur hangen dan?
Uiterlijk is bij mij wel het minste criterium. Gelukkig ben ik de baas in de keuken en niet mijn vrouw.

Nomen nescio

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-08 14:40

Ursamajor

Astrofotograaf

En dan heb je de "professionele" horecapannen van Hendi die zo'n 14 euro kosten. Dat afgezet tegen sommige merkpannen van bijna 200 euro...
Oke, wel erg industriele look met een handvat dat qaan de bovenkant van de rand is vastgelast... Maar als ik in de horeca zou werken en dit prima pannen zijn en geen drol kosten, zou ik deze ook nemen :)

Gadgets FTW!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De reden dat pannen in de horeca gebruikt worden is net zo vaak omdat ze goedkoop zijn als dat ze goed zijn. Voor sommige doeleinden is regelmatig weggooien interessanter dan een hele goede pan lang gebruiken.

Vergelijk de eisen van een 'fabriek' niet met je eigen eisen. Thuis hobbymatig en relaxed koken is iets heel anders dan vol gas in een restaurant.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Ursamajor schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:30:
...
Nu mijn vrouw er nog van overtuigen dat die pan echt niet met zeep moet worden afgewassen ;)
Mijn vrouw had een gietijzeren koekenpan eens lekker een nachtje vochtig in de RVS-wasbak laten weken, dan merk je dat RVS niet roestvrij is :P Alles is wel weer goed gekomen trouwens, ook met de pan en de wasbak :+

begintmeta wijzigde deze reactie 01-02-2017 09:06 (8%)

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10-08 23:27

mutsje

Certified Prutser

quote:
Ursamajor schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:30:
Gisteren de pan (24cm) ontvangen. Toch best een mooi ding nog. Netjes de bijenwas eraf gepoetst en daarna een paar keer ingebrand. Op de pit waar ik de pan normaal zou gebruiken, brandde de randen niet in en werkte het ook niet goed op de plaatsen waar het vuur niet goed kwam, omdat daar het pannenrooster zit. Ik kreeg er een soort sterkleurig patroon. Door de pan om en om 45 graden te draaien zou dat wel goedkomen, maar toen bedacht ik me dat de wokbrander de onderkant egaler zou verwarmen.
Zo gezegd, zo gedaan. Daarmee werd de onderkant egaler van kleur en ook de randen kleurden mee.

De wijze van DeBuyer waarbij je een laag van 1mm olie moet verhitten tot het rookpunt en dan afgieten, heb ik 1 keer gedaan, maar vond de wijze van een dun laagje olie uitsmeren en dan verhitten tot het rookpunt prettiger gaan.

Vanavond maar eens iets bakken :)
Nu mijn vrouw er nog van overtuigen dat die pan echt niet met zeep moet worden afgewassen ;)
Ik brand mijn de buyer pannen in door laagje olie erin te doen, daar zout overheen te strooien en dat laten infikken met afzuiger op vol tot zout begint te verkleuren. Jou methode werkt ook prima trouwens.

• Marcel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 21:45
Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling nee. En olijfolie wordt in mijn ervaring plakkerig als je het lang voorbij het rookpunt verhit.
Ik gebruik mijn De Buyer pannen nu een jaar of acht en heb ze allemaal met arachide olie ingebrand. De onderkant heb ik daarbij ooit wel eens meegenomen maar dat doe ik nu nooit meer. En geen roest te bekennen.

• TokkieB
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:08
quote:
Ursamajor schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:07:
Na het bakken van gerookte spekreepjes en schoonmaken (zonder zeep natuurlijk) lijkt er toch een laagje te hebben losgelaten. Is dat normaal?
-edit- Trouwens ingebrand met olijfolie, maar nu lees ik dat die niet zo geschikt is omdat dat zou verbranden.
[afbeelding]
Het ziet eruit alsof de laag te dik is geweest welke je hebt ingebrand en wat mij verder opvalt is dat het lijkt op de foto alsof de laag niet genoeg hitte heeft gekregen. De laag is bruinig en niet echt zwart.

Ik gebruik voor inbranden maar 1 soort olie, Lijnzaadolie. Deze kan je kopen bij wat groter gesorteerde dierenspeciaalzaak of anders de Welkoop. 1 liter Subli lijnzaadolie voor ongeveer €10,- Met lijnzaad krijg je echt een goed effect. Let wel op dat je koudgeperste olie hebt.

Als de pan in de oven kan qua grote, dan daar lekker in inbranden. Het effect wat je dan krijgt is veel gelijkmatiger en ziet er echt beter uit (en geeft ook een hardere laag). Ook als je een Weber of ander soortig BBQ oven ding hebt kan je het daar op doen. De pannen die bij mij niet in de oven kunnen doe ik daar op. Steel van de pan onder het deksel en fikken maar. Een DO (Dutch Oven) kan je ook makkelijk op een BBQ inbranden.

Het inbranden zelf doe ik door met heel weinig olie de pan alleen maar in te vetten. Dus paar druppels in de pan en wrijven maar met een keukenpapiertje totdat je bijna denkt 'er zit nu bijna niets meer op'. Dan de oven in of BBQ op en de zorg voor een temp rond de 230 graden. Doorgaan totdat hij mooi richting het zwart kleurt, dan afkoelen, schoonmaken en dan voor ronde 2. Dit doe ik de eerste keer ongeveer 5 keer. Dan zit er een lekker laagje op welke met iedere keer de pan gebruiken telkens weer wat dikker wordt.

Gebruik alleen nooit zuur achtige ingrediënten in de pan, kan wel maar dan zie je wel dat de laag een aardige tik krijgt.

TokkieB wijzigde deze reactie 07-02-2017 08:00 (18%)

• TokkieB
quote:
Ursamajor schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:33:
Tja, nu wil ik 'm dan opnieuw inbranden, maar het valt nog niet mee om de pan weer schoon te krijgen. Heb met afwasmiddel met een schuurspons en later zo'n metalen spons met zeep erin zitten boenen, maar het is nog niet allemaal weg.
Had ook tijdgebrek, dus later weer eens een keer proberen.
De pan vullen met een flinke laag water en er vervolgens ook aardig wat schoonmaak soda in op lossen. Deze op het gas zetten en laten koken totdat het water verdampt is. In de pan blijft een laag soda achter. Afspoelen en hij is weer blank.

Dit werkt ook perfect als je bijvoorbeeld je RVS pan weer netjes clean wilt krijgen.

Let wel op!! Geen aluminum pannetje vullen met Soda en water. Die twee zijn geen vriendjes

TokkieB wijzigde deze reactie 08-02-2017 08:51 (11%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Maakt op zich niet zoveel uit, als het maar neutraal is. Dat werkt het prettigst met bakken en inbranden. Arachideolie en koolzaadolie zijn beiden neutraal, olijfolie is dat totaal niet.

• TokkieB
quote:
jjonkie schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:06:
Hoe kom je aan die informatie ? Ik heb namelijk zojuist zo'n pan gehaald en is lekker stroef van binnen. In de gebruiksaanwijzing staat ook dat het een gietijzeren pan is.
Staat bij AH op de site. Als dit tenminste wel de pan is die je heb gekocht.
https://www.ah.nl/product...braadpan-rond-24-cm-zwart

Excuus. Ik heb de verkeerde pan voor me.
Nee, geen ervaring met de pan van de AH actie.

TokkieB wijzigde deze reactie 12-02-2017 15:54 (10%)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Die brandt je niet in inderdaad.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Santax
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-01-2018
Gisteren ook mijn De Buyer pannen gekregen. Een kleine 20cm (bodem 14) acier carbon en omdat vanwege een aanbieding er geen prijsverschil was, een 24cm (bodem 17) mineral B. Die minerals B onderscheiden zich overigens alleen in iets dikker staal, een ander handvat met een siliconen-logo en worden in de fabriek ingevet met bijenwas. Daar betaal je dan 40-50% meer voor. Eigenlijk is dat het niet waard, want die bijenwas haal je meteen eraf. Tip dus, voor nieuwe kopers... De gewone zijn goed zat!

Enfin, meteen gisteren 10 keer ingebrand en het resultaat is simpelweg fantastisch. Na het inbranden een stukje spek gebakken, dat ging prima en vanochtend - op nationale pannenkoekdag - de echte kleeftest... passenkoeken. Ging perfect en ze waren heerlijk. Het was net alsof ik weer een jochie van een jaar of 8 was die bij oma pannenkoeken ging eten. Beter ga je ze niet vinden, ja misschien bij je eigen oma ;)

Vanmiddag groenten gesauteerd en een kogelbiefstukje gebakken. Fantastisch spul, zeker als je bedenkt dat ze helemaal zo gek duur niet zijn. Er is teflon te koop waar je het driedubbele voor moet neerleggen en niemand weet waarom.

De kunst van inbranden is trouwens met een stukje keukenpapier een flinterdun filmpje/masker van (goede pure!) zonnebloemolie aan te leggen. Na een keer of 7-8 heb je een pan die gitzwart is en zo glad is als een spiegel. Morgen komt er ook nog een 'la cuisine' gietijzeren braad/stoofpan. Ben erg nieuwsgierig naar de kwaliteit. Niet echt goedkoop, maar nog steeds 'voordeliger' dan Le Creuset. Deze heb ik nog aangeschaft omdat je in plaatstaal geen zuren kunt verwerken. Enfin foto's van het inbranden na 0, 1, 5 en 8 keer:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 20-08 08:54
quote:
Santax schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:15:
Die minerals B onderscheiden zich overigens alleen in iets dikker staal, een ander handvat met een siliconen-logo en worden in de fabriek ingevet met bijenwas. Daar betaal je dan 40-50% meer voor. Eigenlijk is dat het niet waard, want die bijenwas haal je meteen eraf. Tip dus, voor nieuwe kopers... De gewone zijn goed zat!
Gezien de slechte warmte geleiding van ijzer zou ik toch wel voor de dikst mogelijke gaan, ook omdat zo'n pan je hele leven mee gaat :D Alsnog zijn ze een koopje vergeleken met vele andere pannen.
quote:
Ursamajor schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:01:
Tja... Net weer met de DeBuyer pan 2 hamburgers gebakken, maar heel het huis vol rook. Man wat was die pan aan het walmen.
Had m eerst heet laten worden , olie erin, vlees erin, vuur laag en bakken maar.

Als ik foto's van hierboven zie hoe de pan zo netjes wordt ingebrandt, zo ziet ie er bij mij na een 2e poging nog niet uit... En na dit bakavontuur al helemaal niet meer...

Misschien is zo'n pan niet aan mij besteed en ga ik gewoon weer voor een anti aanbak pannetje :S
Walmen heeft denk ik niet zo met de pan te maken, eerder dat je de pan te heet stookt of in iets bakt met een laag rookpunt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Afgelopen week eindelijk mijn Ikea grillpan vervangen door wat beters en zie ḿ nu wat goedkoper dan ik bij de Sligro betaalde - bevalt uitstekend http://www.blokker.nl/nl/...-grillpan-28-cm-gietijzer

Lekker loeizwaar 8) Het geld meer dan waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:56

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Die heb ik ook al een jaar of twee in gebruik! Bevalt heel goed.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19-08 10:21

jeka

Support your local club.

Die van Ibood is deze:
http://www.kenhomwoks.co....oning-steel-wok-31cm.html

Suitable for all hobs except induction

Everyday range :
Suitable for all hobs except induction
Lightweight carbon steel for high temperature stirfry cooking

Performance range:
Suitable for all hobs including induction
Non stick coating for ease of use and easy clean

Maar als je de tekst onder leest:
Suitable for all hobs except induction 8)7

http://www.kenhomwoks.co....arbon-steel-wok-28cm.html

jeka wijzigde deze reactie 05-07-2017 14:15 (63%)

FCG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Zwaarte maakt toch niet uit? Wellicht staat het leuk als je pannenkoeken kan flippen met de pan maar een spatel werkt toch net zo goed?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

quote:
Tsurany schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:19:
Zwaarte maakt toch niet uit? Wellicht staat het leuk als je pannenkoeken kan flippen met de pan maar een spatel werkt toch net zo goed?
Je moet als vader natuurlijk wel je eer (en je pannenkoeken) hooghouden hè. :Y)

Nomen nescio

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19:46
quote:
Jb! schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:43:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af hoe je de pannen met de olies die je noemt inbrand? Verwarm je ze tot boven het rookpunt?

Zien je plaatstalenpannen er bijvoorbeeld wel zo uit als deze (qua kleur, niet ruwheid)? http://www.thekitchn.com/...eres-what-happened-224612
Verwijzing naar mijn eerste inbreng.

De koekenpannen van plaatstaal en rvs bakken niet aan. Bij in gebruik nemen van RVS pan verhitten tot het kokosvet begint te walmen. Dus ja verhitten maximaal!

De verwijzing in jouw link betreft gietijzeren pannen. Ja zo ziet mijn lodge skillet uit en de rest van het gietijzer ook.

De door mij gebruikte manier voldoet aan mijn eis en aanbakken is er niet bij. Alle pannen zijn voorzien van een mooie laag, die niet loslaat, niet plakt en het resultaat vind ik belangrijker dan het visueel aspect.

Het kan best zo zijn dat het inbranden met met lijnolie ook een tevreden resultaat geeft. Als deze wijze voor jou het gewenste resultaat geeft gewoon blijven doen. Later we er geen raketwetenschap van maken en stoeien met cijfertje zus en polymeer zo.

iRacing | Fotografie | Koffie

• TecTo
wellicht helpt het om visueel ......

Lodge pan na meer dan 25 jaar gebruik

Wok toko plaatstaal

Sligro plaatstaal

RVS

Braadpan

Skillet/grillpan

Anti aanbak huppeldepup pan ;)

Geloof me of niet maar na 40 jaar keuken ervaring ben ik zo eigenwijs, te weten welke pan je moet gebruiken voor het te bereiden product en wat te doen bij ingebruikname.

Off topic. Als toegift 1 van mijn favoriete messen.

TecTo wijzigde deze reactie 03-09-2017 16:42 (3%)

• Nomad
  • Laatst online: 22:06

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

quote:
Kixpo schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:00:
Kan iemand mij vertellen of de handvatten van de koekenpannen en wokpan uit de ikea 365+ serie erg warm worden? Of zijn ze nog prima met blote handen vast te pakken?
Wij hebben een koekenpan 28cm en de wok 365 van Ikea, de handvaten zijn alleen warm naast de pan zelf, maar je kan ze gewoon prima vastpakken op de normale plek. Dus dat werkt zoals je zou hopen dat het voldoet :)

martijnscholtens.nl

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:54

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn DeBuyer: ik was mijn pan af met heet water en schrob wat met een borsteltje. Daarna met wat papier napoetsen en droogmaken. Vervolgens zet ik hem een minuutje op hoog gas. Dan is ie droog. Gaat zonder olie verder in de kast en voor zover ik weet is de pan in topconditie.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• begintmeta
  • Niet online
quote:
franssie schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:24:
Dat inderdaad - een pan die hitte vasthoud.

Neemt niet weg dat de kwaliteit van het vlees uiteindelijk belangrijker is dan de kwaliteit van de pan.
En ook nog andere zaken, zoals de temperatuur van het vlees als het de pan in gaat, maken uit.

Ik zou trouwens willen toevoegen dat inderdaad een degelijke koekenpan van ander materiaal (zoals RVS/aluminium) ook prima kan werken. Ik gebruik vaak een RVS/alu, voldoet IMHO prima, en is zeer onderhoudsvriendelijk.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oef, dit is wel een onzinverhaaltje alleen: https://www.kookpunt.nl/de-buyer-verschillen/nl/page/1396/

Het verschil tussen de Carbone en Mineral B pannen is alleen maar de greep en dat die laatste bedoeld is voor de consumentenmarkt. Dat bijenwaslaagje is alleen maar tegen roest in de winkel; die hoor je er af te wassen voordat je de pan inbrandt. De Carbone hebben ook een laagje maar dan van een een of andere minder fijne olie, en die hoor je er óók af te wassen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
zoenvisje schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:03:
[...]
ik vind het wel handig om te weten dat ook al staat mijn kookplaat niet op slot de katten de pitten toch niet aan/warm krijgen.
Inductieplaten worden sowieso niet heet, dus tenzij je katten ook een pan erop weten te krijgen is er niks aan de hand.

(De warmte die je op een inductieplaat voelt na het koken komt van de pan, niet van de plaat.)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
zoenvisje schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:14:
[...]

Dat is die van mij nog niet gelukt ondanks dat ze er zowat dagelijks op ligt te dweilen. Allerlei duren mandjes en krabpalen maar de kookplaat ligt het lekkerst 8)7 . Heb je die afdekplaten zelf gemaakt?
Nee gewoon online gekocht, twee glazen platen met anti-slip voetjes er onder.

Kan ze zo snel niet meer vinden maar als je zoekt op "afdekplaten inductie" kom je er wel :)

• TecTo
quote:
woutur schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:24:
Ik wil een kleine pan voor het bakken van een enkele of twee biefstukjes of kipfilets. Nu zat ik te denken aan de Lodge 8 inch skillet of een DeBuyer 22 cm. Ik heb al een DeBuyer en vind dat voor daarvoor geschikt voedsel een fijne pan. De Lodge trekt mij ook wel. Klein, met een schenktuit. Wel erg kort handvat. Iemand ervaring met de Lodge?
Onderstaand stukkie gietijzer van Lodge doet al 25 jaar trouwe dienst. Niet alleen op de gaspitten maar ook op de bbq. Echt allround gereedschap en voor biefstuk/kipfilet prima geschikt.

Plaatstaal ook prima voor steak etc. Deze is van de Sligro en merk maakt me niet uit. Alle plaatstalen pannen zijn prima, mits je ze goed inbrand en weet te gebruiken. Veel belangrijker dan een merk -waar je sowieso de naam moet betalen-. Ben niet vies van merken maar als het om een plaatstaal gaat..... :) Voordeel van plaatstaal snel op temperatuur reageert idem dito op je warmtebron. In mijn geval gaspit.

Wil je grill marks moet je deze nemen maar is puur luxe :+

Ligt er maar net aan hoe of wat. Vaak rvs omdat het laagje wat op de bodem achterblijft een prima basis is om een saus te maken. Plaatstaal en gietijzer vind ik minder fijn werken om een saus in te laten koken want daarmee doe je de ontstane laag geen goed.

Het meest belangrijke is om de pan op de juiste temperatuur te brengen en zou ik er maar 1 mogen gebruiken dan zonder aarzelen de Lodge skillet. Het meest allround want ook op een stapeltje houtskool of briketten kan je nog een lekkere hap bereiden. Onverwoestbaar !!!!!!!

• flam
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23:00
Weet niet of dit bij elk Blokker filiaal zo is; heb vandaag bij Blokker Hoofddorp centrum een De Buyer 28cm voor €9,- in de sale gekocht. 24cm = €8,- en 32cm = €12,-.

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:54

woutur

Klauwtjes uit!

quote:
Naiki schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:49:
[...]

Ik sluit mij hierbij aan. Heb een 18 24 en een 28cm pan gekocht. Maar ik neem aan dat je bij deze pannen ook moet behandelen met olie? Want dit zijn wat ik zo gauw kon vinden de blue steel serie pannen.
Ja, mijn vriendin ziet hier nogal tegenop omdat het nogal stinkt en walmt. Doe ik wel als ze er een keer niet is. Of in de barbecue.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die is geëmailleerd ja.

• bvk
  • Laatst online: 18:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

quote:
flam schreef op zondag 31 december 2017 @ 20:29:
Weet niet of dit bij elk Blokker filiaal zo is; heb vandaag bij Blokker Hoofddorp centrum een De Buyer 28cm voor €9,- in de sale gekocht. 24cm = €8,- en 32cm = €12,-.
Ook van mij bedankt voor de tip! Ik heb ook net mijn slag geslagen ondanks dat ik eigenlijk geen pannen nodig heb, maar voor dit geld kun je ze moeilijk laten staan lijkt me.

Je zou bijna gaan denken dat er een prijs manager bij de Blokker een foutje heeft gemaakt, want dit is gewoon een kwart van de normale prijs.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18-08 12:52
Ik zie hier nogal wat reacties over aanbranden met DeBuyer pannen. Ik heb dat zelf ook gehad. Op een gegeven moment vervangen door een Ikea gietijzeren pan en nog een budget kleinere gietijzeren pan bij Betsie's in centrum 030 gekocht.

Gietijzer vind ik fijner werken dan DeBuyer staal. Degene aan wie ik hem heb weggegeven is er trouwens verder tevreden mee. Die kookt wel veel vegetarisch, dus wellicht een ander kookpatroon met minder dierlijke eiwitten.

Mijn ervaring is trouwens ook dat verzadigde vetten (margarine, roomboter) en vloeibare kookproducten minder aanbaksels geven. Olie gebruik ik vooral als ik groenten, uien en knoflook bak.

Weblog | Straling! | Randstad repeaters (link gefixt) stream

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
Vinze schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:37:
De DeBuyer koekenpannen bij de Blokker zijn trouwens 2mm dik in plaats van 4mm, waarschijnlijk zijn ze daarom zo goedkoop. Ik weet niet of die dikte een nadeel is, maar ik kan me zo voorstellen dat ze de warmte misschien wat minder vasthouden/verdelen.
Dat scheelt nogal. De dikte van een pan is behoorlijk belangrijk. Het valt mij wel op dat je steeds vaker van dat soort acties ziet waarbij een merk dus toch niet meer helemaal is waar het voor staat. Zonde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
Gonadan schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:28:
[...]

Dat scheelt nogal. De dikte van een pan is behoorlijk belangrijk. Het valt mij wel op dat je steeds vaker van dat soort acties ziet waarbij een merk dus toch niet meer helemaal is waar het voor staat. Zonde.
Nee hoor, dit is gewoon de Force Blue serie en die zijn altijd al wat dunner, dat is het specifieke punt van die serie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
soit - maar dikker vind ik vaak wel fijner, behalve als je soms erg snel in de temp wil veranderen zonder een andere pan te pakken, dan is dun wel fijn.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
Skyrunner schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:18:
Inmiddels hebben de lagen in mijn DeBuyer Mineral B een beetje losgelaten en is er roest in de pan verschenen. Even snel een paar lagen inbranden heeft niet geholpen, leverde enkel een plakkerige boel op (waarschijnlijk te dikke laag). Ik moet dus helemaal overnieuw beginnen vrees ik.

Vanwege de enorme rookontwikkeling van de gasfornuis procedure (hoe hard laat je de olie eigenlijk walmen bij het inbranden, dat vindt ik nergens terug?) overweeg ik nu de procedure te volgen voor het in de oven inbranden. Iemand enige ervaring hiermee, hoe heet moet die oven. Max van mijn oven is 250C en gezien het rookpunt van arachide olie op ca. 230C ligt lijkt het me niet verstandig naar de max te gaan gedurende 2 uren ivm mogelijk ontbranden?

Thnx!
Als je onder het rookpunt blijft krijg je ook geen polymerisatie (reacties waarbij olie naar polymeer omgezet wordt), de truc is om de laag zo dun aan te brengen dat er wel rook ontstaat, maar niet zoveel dat je hele keuken volhangt. Dan blijft de laag ook goed zitten, hopelijk.

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• HomeAut
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 25-01-2018
Wij hadden al iets van 15 jaar de standaard geëmailleerde braadpan zoals heel NL die thuis heeft, dus zo eentje:

Met de AH actie een tijd geleden een VIVO (villeroy & boch) 4.2l braadpan aangeschaft, de zwarte hieruit:

En wat een wereld van verschil! Dit ding brand gewoon niet aan, en daar waar wij vroeger bepaalde stukken vlees bestempelden als 'daar komt geen lekkere jus vanaf', is er nu altijd lekkere jus.

• lorddrune
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:44

lorddrune

Thick as a Brick

quote:
franssie schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:05:
@lorddrune ik gebruik daar meestal mijn braadpan van gietijzer (zonder email) voor. RVS wil wel aanbakken maar dat is gelijk hard, gietijzer geeft (bij mij) betere resulaten. Ik wil dan ook nog een gietijzeren skillet erbij zoals @TecTo die heeft erbij. Voor biefstuk gebruik ik vaak mijn gietijzeren grillpan maar daarin kan ik niet echt saus maken door de ribbels (je kan niet goed lossteken).
Misschien dat ik dan toch overweeg om een gietijzeren inductie skillet te kopen. Ik heb voorheen altijd op gas gekookt maar ben onlangs verhuist en mijn oude gietijzeren pannen kunnen helaas niet op inductie.

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19-08 08:27
Yep. ;)

Een gietijzeren wadjan zal nog veel minder variaties hebben.
Wellicht dat je de buitenkant nog kan emailleren in een leuk kleurtje dat matcht met je afwasmiddel en keukenschortje.

Raymond P wijzigde deze reactie 09-01-2018 12:57 (4%)

- knip -

• bvk

bvk

quote:

Carbone B kan ik ook nergens terugvinden op de site, dus misschien is dit inderdaad een aparte versie voor ketens zoals de Blokker?

Gisteren trouwens de pannen voor het eerst gebruikt voor de maaltijd en dan kom je er wel achter dat deze pannen voor het bakken van vlees toch echt wel een verschil maken. Je krijgt gewoon het perfecte korstje met bijbehorende smaak, in een pan met anti aanbak laag blijft het allemaal toch wat "laffer" qua korst.

Specs

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 03:12
Is zandstralen bij een autogarage geen oplossing?

• breew
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 18-08 21:52
@bvk: staal- of koperborstel op de boormachine en poetsen maar :).. zo klaar.

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17:33
Na het gezeur met de DeBuyer deze gekocht:

Le Creuset Les Forgées

Gisteren voor het eerst gebruikt en wat een verschil met die Tefal dingen! Temperatuur wordt goed vastgehouden, geen hotspots. Gewicht is goed te doen en de greep blijft mooi koel.

Nu nog uitproberen met een eitje, een pannekoek en natuurlijk een mooi biefstukje.

Ik ben om :-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Vinze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-08 08:35
Persoonlijk vind ik het nogal onzin om de pan een keer of 10 in te branden. Kost veel tijd en het resultaat is er ook lang niet altijd naar. Mijn eerste pan had ik ook belachelijk vaak ingebrand, en na een paar keer koken zaten de zwarte stukjes al aan m'n eten.

Wat bij mij goed werkt: de pan verhitten, paar druppels olie op een schoteltje, keukenpapiertje over het schoteltje halen en daarmee een dun laagje olie in de pan aanbrengen. Vervolgens de pan weer flink heet laten worden zodat de olie begint te roken. Dit herhaal je twee of drie keer en vervolgens ga je er gewoon mee koken.

Na het koken de pan schoonmaken en weer een dun laagje olie aanbrengen voor je hem weg zet. Na verloop van tijd wordt de pan door gebruik steeds donkerder en bakt hij ook vrijwel niet meer aan.

i7 6700K / Z170I / GTX 1070 / 16GB / AW3418DW

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
mekkieboek schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:39:
[...]

Is gietijzer niet onhandig zwaar bij het draaien van een pannenkoek?
Als je d'r absoluut op staat dat een pannenkoek gedraaid moet worden door 'm in de lucht te werpen wel, ja. Maar als je gewoon normaal doet met een spatel niet.

• bvk

bvk

Het "de juiste pan kiezen" ging bij mij vandaag letterlijk wat verkeerd.... Ik wil vanavond stamppot rauwe andijvie maken en dan is een wat grotere pan altijd wel fijn. Nu heb ik alleen wat kleinere kookpannen (3 liter) en een hele grote van 9 liter.

Dus ik bij de Blokker vandaag even kijken voor een tussen maat (5 á 6 liter) en zie een Den Blijker pan in de aanbieding met naar ik dacht het juiste formaat. Of ik heb niet opgelet óf de winkel mevrouw want nu kom ik thuis en is het ook een 9 liter, nu heb ik twee van die joekels.... :( >:)

Specs

• bvk

bvk

Aha, ik dacht je zelf ook in Groningen woonde... Maar deal, ergens in het voorjaar of zo kom ik naar Muiden en gaan we die pan eens "restaureren"!

Specs

• bvk

bvk

quote:
franssie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:50:
Leuk! Labvoedingen en accu's heb ik wel dus dat gaat lukken ;)
(y) Project Wadjan vanaf nu geheten!

En uiteraard maken we dan foto's en video's van het proces die we hier posten ;)

Edit: De pan in kwestie in zijn huidige staat:

bvk wijzigde deze reactie 14-02-2018 22:18 (14%)

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
bvk schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:23:
[...]

(y) Project Wadjan vanaf nu geheten!

En uiteraard maken we dan foto's en video's van het proces die we hier posten ;)
haha - niet zeker of ik mijn GoPro in de bak zet maar een imitatie kost nu een paar tientjes dus ja filmen doen we. Een hobby mag wat kosten :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
Gonadan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:27:
Wel een nachtje laten staan hè? Daar wordt rendang nog lekkerder van. :9
Natuurlijk en het is pas klaar als het klaar is! Maar het resultaat mag er zijn, die pan mag blijven ;)

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Gonadan joh dat was 20 jaar geleden en vast wel, toen leerde ik van mijn Indiase vrienden dat een rijstkoker van Remy gewoon 24u goede rijst geeft zonder moeite. Het hele Aziatische continent leeft op die die dingen dus soit, ik ook ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
Hehe Remy ja.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik snap het probleem niet helemaal, rijst koken is toch geen rocket science? Wat kan er mis gaan met een normale kookpan als je even je aandacht erbij houdt gedurende die 10 minuten?

Als je elke dag rijst eet heeft het misschien voordelen, maar voor die 1 of 2 keer per week dat ik rijst eet zie ik zo'n extra rijstkoker alleen maar als sta in de weg...

Just my 2 cents ;)

Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
franssie schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:39:
Ja ik ben lui en snel afgeleid ;)
Daarom hebben ze voor jouw soort mensen dan ook Thuisbezorgd uitgevonden >:)

Maar serieus, rijst eet ik meestal bij gerechten die dan vaak al lang en breed klaar zijn (Chili, Goulash, Rendang, name it) of ik serveer het bij een roerbak gerecht. Dus ik maak het gerecht en dan vlak voor het opdienen de rijst, of ik kook eerst de rijst en laat die heet in de pan staan waarna ik snel het wokgerecht maak.

Hetzelfde met aardappelen. Pasta luistert dan een hoop nauwer qua timing, voor dat je het weet is het doorgekookt en na afspoelen is het in recordtijd weer afgekoeld...

Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jb!
  • Niet online
quote:
8088 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 04:56:
Als m'n pasta klaar is, gooi ik 'm in een zeef en daarna in de saus. Even roeren en direct opdienen. Van afspoelen wordt het koud en verlies je smaak; het nut ontgaat me compleet.
Soms is afspoelen wel belangrijk, bijvoorbeeld voor in een koude salade (zodat het zetmeel eraf gaat, anders gaat het samenklonteren), of als je het zou gaan wokken (dit geldt vooral voor (rijst)noedels).

Pasta die je warm serveert met een saus moet je inderdaad niet afspoelen, dan verlies je een hoop zetmeel, terwijl dat zetmeel er juist voor zorgt dat de saus aan je pasta blijft hangen. Zelfs in een zeef / vergiet doen is vaak niet nodig, bij een pasta met saus wil je juist wat van het kookwater bij je saus hebben, vanwege het zetmeel wat erin is gegaan tijdens het koken, wederom om de saus beter aan de pasta te laten binden.

Daarom is een pastalepel* zo handig, kan je de spaghetti na het koken zo in de pan met de saus scheppen en gaat er meestal al voldoende kookvocht mee.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10202427/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
Dat ligt aan het type saus. :)
Een veloute basis gaat in een sauspan maar een bolognaise gaat een paar uur in een sudderpan.
Een snelle vis/room doe ik dan weer direct in de koekenpan.
En een carbonara maak ik in een glazen kom. :p

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
8088 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 04:36:
[...]

Waarom zou je pasta afspoelen?
Het zal het tijdstip van posten wel geweest zijn, maar ik bedoelde natuurlijk afgieten :D

Als je pasta direct in een saus doet is de temperatuur inderdaad geen issue, maar ik serveer het ook regelmatig los bij andere componenten op het bord. En dan is het zo koud, wat dan helpt is om het bord even voor te verwarmen maar dan nog...

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 19:22
Dit geeft wel een goed idee van hoe het moet:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Verwijderen en opnieuw aanbrengen.

• bvk

bvk

quote:
screamhouse schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:02:
Om snel mijn sous vide vlees een mooi laagje te geven twijfel ik tussen de grillpan of de gewone koekenpan van DeBuyer. Iemand een advies, ik neig naar de grillpan zodat je een mooi grill/ruitpatroon krijgt
Ik zou voor de koekenpan gaan, daar kun je ook nog een eitje/champignons/whatever in bakken. Een eitje bakken in een grillpan gaat nu eenmaal wat lastiger... ;)

Er van uitgaande dat je nu nog geen goede koekenpan hebt, anders is een grillpan erbij nooit verkeerd natuurlijk.

Specs

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
screamhouse schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:02:
Om snel mijn sous vide vlees een mooi laagje te geven twijfel ik tussen de grillpan of de gewone koekenpan van DeBuyer. Iemand een advies, ik neig naar de grillpan zodat je een mooi grill/ruitpatroon krijgt
Gewoon een brander. :P

Met een (goede) pan mag je hem sowieso maar erg kort erop leggen anders heeft dat hele sous vide gedoe geen zin meer. Zo'n patroon krijg je wel bij een (goede) grillpan, maar ook niet in tien seconden.

Voordeel van de grillpan is wel dat je het gewoon droog kunt doen, in een koekenpan heb je waarschijnlijk wel weer vet nodig anders zit hij even vast. :P

Gonadan wijzigde deze reactie 22-03-2018 15:29 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 19:22
Door de wisselende verhalen die ik lees over stalen pannen, ben ik maar op zeker gegaan, en een gewone koekenpan met (nieuwe) anti aanbaklaag bij de ikea gehaald. Dat gaat voor mij in ieder geval altijd goed :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
WNT schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Laat je even weten welke het blijkt te zijn? Ben ook naar zoiets op zoek namelijk. Kwam zelf ook nog deze tegen (https://www.kookwinkel.nl...3-1-liter-o-24-cm-rvs-mat) maar die is ook prijzig, maar wel RVS.
Als ik antwoord krijg zal ik dat zeker even laten weten! Maar waarom zijn die pannen allemaal zo duur zeg, zowel die van Habonne als de pan die je nu linkt zitten allemaal dik boven de 100 Euro :/

Zoals gezegd vanavond kip gebakken in de 28 cm De Buyer op matig vuur.

Voor:

Tijdens:

En na het bakken:

Ik had wel wat aanbaksel maar dat is niet niet heel gek gezien de marinade die mee bakt en waar allemaal kruiden maar ook knoflook en sjalot in zaten. Maar even de pan met warm water en een borstel afwassen en je zit weer op het eerste plaatje.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
Gonadan schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:13:
Zonder aanbaksel kan je het ook geen bakken noemen. Ben je tevreden? :)
Gezien het resultaat wel ja :)

Die Blokker aanbiedingen zijn destijds een prima aanschaf geweest als je de € 9,- voor deze pan vergelijkt met met alleen al een Tefal pan van dezelfde grootte voor minstens het drie dubbele van die prijs.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:20
quote:
bvk schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:39:
Rood vlees moet je inderdaad dichtschroeien om de vlees sappen in het vlees te houden
offtopic:
Dat is een veelgehoorde reden maar hij klopt niet. Een slager en de Libelle website :P zijn het daarmee eens:
https://slagermarcoridder.nl/dichtschroeien-zin-of-onzin/

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 20:45

Sharky

Skamn Dippy!

quote:
bvk schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:22:
[...]

Sorry, maar ik ben het daar absoluut niet mee eens. Ik merk toch echt wel dat als je een goed stuk rood vlees bakt en dichtschroeit en daarna even laat rusten de sappen er pas uitkomen op het moment dat je het vlees gaat snijden.
Natuurlijk komt er nog wat uit als je het snijdt. Maar je kunt niet verwachten dat vlees opeens een vochtdichte laag krijgt door het bakken. De buitenste laag droogt wel wat uit, daardoor lijkt het misschien dat de sappen er pas uitkomen als je het snijdt.

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• bvk

bvk

quote:
Gonadan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 01:10:
[...]

Traditioneel bak je eerst de buitenkant krokant en matig je dan het vuur ook verder gelijkmatig te garen. Bij reverse sear zorg je eerst voor de juiste garing en gooi je hem op het laatst nog even in een hete pan voor het lekkere laagje aan de buitenkant.

De manier waarop je gaart maakt voor het principe niet uit. Dat dan sous vide zijn maar ook oven of zelfs in een niet al te hete pan.
Aha, dát bedoelen jullie ermee! Ook heel logisch gezien de naam natuurlijk...

Maar daar heb ik nog geen ervaring mee, in dat licht bezien leef ik inderdaad nog in de jaren 70 zoals ik kook ;) Ik ben die steak gewoon zwart van buiten en rood van binnen gewend, ik weet letterlijk niet beter maar vind het nog steeds heerlijk.

Specs

• RooT
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 07-08 20:11
Het mag dan misschien niet zoveel uitmaken voor de sappen zoals sommige beweren, een lekker donkerbruin krokant laagje op mijn biefstuk vind ik toch echt veel lekkerder dan een zachte lichtbruine laag. En die krijg je alleenmaar door de biefstuk even flink warm 'dicht te schroeien'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
WNT schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:07:
[...]

Goed om te horen, ik ga ook zo iets bestellen. Wat had je er in gemaakt?
Een soort van "wok gerecht", kip met groenten en noodles:

Gaat hier dus ook perfect in als de pan eenmaal goed op temperatuur is. De eerder gelinkte vergelijkbare pannen zijn praktisch even duur, ik vraag me af of er nog verschillen in kwaliteit in zitten. Waar Demeyere een gerenommeerd merk is, terwijl ik van bijvoorbeeld Habonne nog nooit gehoord had.

Maar dat zal wel aan mij liggen... ;)

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyrunner
Ik heb inmiddels een 2e Creuset Les Forgées erbij gekocht, 20cm, na erg goede ervaringen met de 1e (28cm).

Goed, het zijn dure pannen, maar deze koop ik voor het leven. De DeBuyer Mineral B gaat weg, dat gezeur met inbranden vindt ik niks (per ongeluk citroensap erin gehad en dus laag naar de kl*te).

De instap Tefal pannen gaan vanzelf weg, al was het maar omdat mijn vrouw in haar onschuld metalen gereedschappen heeft gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:29
Zojuist bij de Blokker in Almelo drie de Buyer acier steel pannen gekocht (2mm). Kon ze niet laten staan voor 9, 10 en 12 euro (28, 30 en 32cm). Aardige aanbieding immers. Had liever een nog grotere en nog kleinere gehad, de formaten zijn nu niet zo heel verschillend. Maar meer was er niet.

Ik begrijp dat er ook dikkere varianten zijn. Gezien het gewicht van de 2mm lijkt me nog dikker te zwaar worden.

Vanavond maar eens een pannetje inbranden. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen. Belangrijkste reden om te kopen: ik wil af van de anti-aanbaklagen die je langzaam op eet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
Tommy The Cat schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:42:
[...]

Deze?
[video]

Uit deze instructie haal ik: roken = eraf.

Maar jij hebt goede ervaring met langer op het vuur? Dus als ik je goed lees: uit laten roken, dan nog vijf minuten op hoog vuur en dan pas eraf?
Die inderdaad, zo heb ik het ook gedaan. En ik haalde er juist uit dat hij de pan nadat die is gaan roken nog een paar minuten laat staan. Voor mij werkte dat in ieder geval ;)

De bodem wordt na verloop van tijd wel wat minder zwart, maar de pan blijft prima bakken. En als het toch allemaal wat minder wordt laat je de pan een nachtje in de azijn staan en doe je het proces simpelweg overnieuw.

Decennia lang want je kunt niks permanent stuk maken!

@Skyrunner
Terwijl je met zo'n mooie Le Creuset pan toch altijd uit moet kijken geen krassen te maken lijkt me, of zit daar geen anti aanbak laag in? Mag je met een stalen tang of spatel werken bijvoorbeeld?

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyrunner
quote:
bvk schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:06:
[...]
@Skyrunner
Terwijl je met zo'n mooie Le Creuset pan toch altijd uit moet kijken geen krassen te maken lijkt me, of zit daar geen anti aanbak laag in? Mag je met een stalen tang of spatel werken bijvoorbeeld?
Het zijn hard geanodiseerde pannen waar je in principe wel metaal in kan gebruiken. Overigens doe ik het zelf niet, alleen in mijn wok.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tommy The Cat
Zo. Vrijwel de hele dag besteed aan het inbranden van de De Buyer carbon pannen.

Van de drie pannen heb ik er twee ingebrand. De derde vertoont roestplekken, die na het uitwassen van de beschermlaag zichtbaar werden. Die gaat terug en dan komt er direct een groter formaat.

Als volgt ingebrand met lijnzaadolie (100%, koud geperst).

Eenmalig
- Pan met afwasmiddel, schuurspons en heet water goed reinigen.
- Pan drogen, ook op het vuur (niet overdreven).

Elf keer
- Pan licht verwarmen (zodat de olie beter verdeeld kan worden).
- Maximaal een theelepel olie met keukenrol inwrijven. (De eerste keer was de pan te heet: de olie gaf meteen zwart af op het keukenpapier waarmee ik het verdeelde. Dat zwarte heb ik er met een keukenrol eerst weer uitgepoetst.)
- Met het schone deel van de keukenrol de olie er weer af vegen, zodat er een niet zichtbare dunne laag overblijft.
- Pan op breed vuur verhitten totdat de olie begint te walmen. Vervolgens nog ongeveer twee minuten doorverhitten. Het walmen hield meestal een minuut aan.
- Pan van het vuur (waardoor de olie gek genoeg opnieuw begint te walmen) en volledig af laten koelen. Dat duurde ongeveer 35 minuten.

Zowel de binnen als de buitenkant heb ik behandeld.

Het resultaat is een strak gladde laag met diep blauw-zwarte en goudbruine kleur. Niet pikzwart zoals ik verwacht had, dat komt naar ik aanneem in de loop van de tijd door gebruik.

Hoewel een ei bakken in het begin wordt afgeraden, kon ik deze proef niet weerstaan. En met wisselend succes. Op beide pannen waren er delen van het ei die aanbakten (de een meer dan de ander, hoewel ik de pannen precies gelijk heb behandeld). Opmerkelijk is dus dat er ook delen zijn waar het ei moeiteloos overheen glijdt. Omdat ik heel nauwkeurig te werk ben gegaan, lijkt het wel alsof het staal daar dus anders is (of ik heb het daar onvoldoende gereinigd, hoewel onwaarschijnlijk want ik was zorgvuldig). Overigens was de aangebakte laag er met water en de zachte kant van een schuurspons weer af te boenen.

Nu eerst maar eens wat ervaring op doen met vlees en over een tijdje weer een ei bakken om te zien hoe de pan is gevorderd.

edit
Over de scheikunde hierachter kan ik niet echt een betrouwbare, overtuigende uitleg vinden. Dit betekent dat ik niet weet wat ik doe. Behalve dan: de olie van structuur veranderen en aan de pan hechten naar - waarschijnlijk - een koolstof. Hierom, en doordat de toegepaste methoden verschillen, zijn de twee minuten doorverhitten na het roken niet meer dan een goede gok op basis van gevoel/lekenredenaties/voorbeelden.

edit 2
Zojuist kip gebakken. De kippetjes gleden door de pan. Wat kleine puntjes aangekoekt, waarschijnlijk kruiden. Met water en spons eenvoudig gereinigd en weer glad.

Tot zover mijn ervaring. Het was een leuk pinksterproject :).

edit 3
Na al die tekst mag een foto van het resultaat niet ontbreken (onderin geen detail door schaduw). De oneffenheden die je ziet zijn niet voelbaar.

Tommy The Cat wijzigde deze reactie 21-05-2018 15:48 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Ziet er goed uit hoor!

Wat betreft het bakken van eieren: probeer dit gewoon eens in het begin op laag vuur tot het ei goed begint te stollen. Dan zal het veel minder vastplakken (vooral rond de dooier) en kun je daarna het vuur wat hoger zetten voor het lekkere korstrandje.

En je moet inderdaad even ervaring krijgen, dit bakt totaal anders als een Tefal pannetje... ;)

Je had die derde pan niet echt terug hoeven brengen ondanks dat dit duidelijk een productie foutje is, met azijn en een schuursponsje is de roest ook zo weg.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
quote:
Tommy The Cat schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:00:
<>
Of dat nu door minder vuur of het bakken van vlees komt.. het werkt!
Even los van welke pan, een gebakken ei doe je het liefst op zo laag mogelijk vuur, mag best 10+ minuten duren, je proeft het.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Raymond P
quote:
bvk schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:11:
[...]

Je moet ze ook niet als hamer gebruiken natuurlijk ;)
Ik mep met enige regelmaat schitzeltjes. Ook de kipfilets op gelijke dikte krijgen doe 'ie perfect. :+
M'n koekenpan heeft niet alleen meer oppervlakte dan mijn vleeshamer, er zit ook nog eens meer gewicht achter.
quote:
Maar wat versta je onder onzorgvuldig gebruik? Een zeer hete pan onder de koud water kraan houden of zo?
Guilty. :9
Als de pan te heet is geworden dan is dat wel de snelste manier om het koken voort te zetten.
quote:
Maar al gaat de bodem na een aantal jaren wat boller/holler staan dan zal dat op gas nog niet heel veel uitmaken toch?
Echt bol wil ik het niet noemen, maar voldoende om issues te hebben met drie dooiers in het midden van mijn spiegelei. Bij het gebruik van een klontje boter geen uniforme dekking over de bodem.
OCD level voldoende hoog om dat irritant te vinden.
quote:
En ook al zullen ze over een paar jaar misschien minder goed bruikbaar zijn, dan heb ik er voor die paar Euro nog steeds veel plezier van gehad.
Jazeker. De volgende wordt alleen wat dikker.
In handen van een idioot zoals ik (die er absoluut niet zuinig op is) hebben ze gewoon een verminderde levensduur.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik lees hier vele interessante verhalen over het inbranden van pannen en de ervaringen daarmee.
Soms lijkt het wel alsof men meer bezig is met de pan zelf, dan met koken en bakken. ;)

Heb ooit, 20-30 jaar geleden (!) een serie pannen aangeschaft die het anno 2018 nog steeds prima doen en er vrijwel als nieuw uitzien.

Voor het koekenpan gebeuren gebruik heel af en toe zo'n weggooi tefal ding (vaak verkregen d.m.v. spaarpunten van een supermarkt o.i.d.).
Maar het echte goede bakwerk doe ik al jaren in een hackman gietijzeren pan.

Die dingen zijn echt onverwoestbaar. Heb een kleine uitvoering (die is nog enigszins te tillen), en een grote van 25cm Ø bodemoppervlak. Nooit specifiek ingebrand, maar in de beginjaren gewoon wat meer boter/olie gebruikt. En in de loop der jaren is er een supergoede 'natuurlijke' anti aanbak coating ontstaan.
Of ik er nou Kaiserschmarrn in bak, aardappeltjes pof of een gigantische gevulde omelet; het werkt gewoon altijd goed. Zelfs droogbakken van eigengemaakte tortillas is geen enkel probleem.
En na aflooop met heet water en de afwasborstel ff schoonmaken en goed afdrogen. Nooit in de vaatwasser (past niet eens door de enorme steel) en geen reinigingsmiddelen gebruiken.
Na het afdrogen zet ik 'm nog ff op het vuur, veeg met een keukenpapier met wat olie de pan nog na en veeg alle olie goed weg.
Maar walmende verbrande olie in de keuken? No way.

Als 'gewone' kookpannen heb ik een aantal modellen van SILGA, de Teknika serie:
http://www.silgainox.com/styled-2/page7/
inclusief een groot formaat stoompan.
Aardappels koken, jam koken, pasta koken, dumplings garen. Aardappels direct in die pan stampen voor stamppot. Volledig metalen staafmixer erin en flink heen en weer raggen om een fruitmassa te pureren; het kan allemaal.

Die pannen kunnen in principe in de vaatwasser; maar dat zal nooit goed schoon worden. Je gaat dan op een gegeven moment verkleuringen zien. En er blijven miniscule vuildeeltjes hangen in het oppervlakte materiaal van de pan, waardoor er tijdens het volgende gebruik alleen maar weer meer materiaal blijft kleven.
Het fraaie van deze pannen is het enorm intensieve polijstproces wat ze toepassen en tientallen jaren meegaat.
Zo sprak ik ooit één van de voormalige nederlandse importeurs (La Cucina) en die gaven aan dat de import gestopt was, omdat er zo weinig te verdienen valt aan die pannen... ze gaan namelijk veels te lang mee! 8)

Mijn schoonmaakmethodes
Wanneer je iets hebt laten aanbakken of er zit toch opgedroogd voedsel op de bodem/wanden:
  • afwassen met afwasborstel; grove vuil eruit.
  • beetje goedkoop vloeibaar schuurmiddel erin, ff heen en weer met vatenkwast, goed naspoelen en afdrogen.
  • Klaar.
Wanneer verkleurd (de bekende blauwe vlekken) door b.v. het opkoken van alcohol houdende gerichten, zoals tijdens het afblussen van risotto.
  • afwassen met afwasborstel; grove vuil eruit.
  • beetje citroenzuur of schoonmaakazijn op de bodem i.c.m. vloeibaar schuurmiddel, ff poetsen, goed naspoelen en afdrogen.
  • Klaar en weer als nieuw.
En van Spring Swiss heb ik nog een aloude (deels koperen) sauteuse voor sausjes, chocolade smelten, e.d.
Plus de Hackman:

ook een ideale saus/pudding pan.
Dat materiaal is zeer degelijk. Was ooit suiker aan het caramelliseren en ik lette ff niet op... :-( Gewoon eruit gebikt en grove schoonmaakmiddelen gebruikt; no problemo. :)

Tegenwoordig zie ik dat dit soort pannen fors aan de prijs zijn. Maar als je rekent dat ze tientallen jaren meegaan; wat is dan duur?

Om terug te komen op de titel van dit topic "Koken: De juiste pan kiezen"; ja, dan heb ik het idee dat ik tig jaar geleden de juiste pan(en) heb gekozen. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:24

Koeitje

Back-up tiems now?

Die heb ik. Prima ding, maar ben ook geen veeleisende kok. Ik wilde voornamelijk iets wat niet snel kapot gaat (lees: geen antiaanbaklaag).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jb!
  • Niet online
quote:
Tommy The Cat schreef op zondag 10 juni 2018 @ 13:41:

De tweede keer inbranden dus weer dunner aangebracht, maar nog steeds iets dikker dan de eerste keer met lijnzaadolie. Oftewel: theelepel aanbrengen en weer uitvegen, maar niet uitvegen totdat het er weer vrijwel droog uit ziet.
De olie eerst in de pan doen is ook geen goed idee. Je brengt dan veel teveel olie in de pan. Daarnaast is het oneven, onderin krijg je een dikke plak terwijl er op de rand hoogstens een dun laagje zit.

De techniek die hier goed werkt is hele dunne lagen. Olie op een stuk keukenrol, dan uitwrijven op de pan. Dan lang op het vuur (liever te lang dan te kort, de gaspitjes in een huiskeuken kunnen de pan niet zo heet maken dat de laag loslaat). Mag dus gerust 10 minuten nadat het begint te roken (al valt de rook reuze mee, er is immers maar heel weinig olie aangebracht).
quote:
Hoewel ik het graag nog een derde poging zou geven - nu met arachide-olie en ipv 2 of 4 minuten doorverwarmen na het roken meteen de pan van het vuur halen - wil ik er niet nog een dag aan tijd in steken. Bovendien staat mijn vertrouwen in de laag op een laag pitje.
Een dag? Met lijnzaadolie zit je toch na 5-15 minuten wel aan het rookpunt? Als het er dan in totaal een 20-30 minuten op het vuur heeft gestaan is het wel goed. Dan nog een 30-60 minuten afkoelen en het is klaar (één laag dan).

Mochten er nog slechte lagen opzitten die je er niet afkrijgt: bewaar je pan tot je gaat barbecuen (met houtskool of kooltjes) en leg de pan er na afloop in (in de barbecue met nog wat kooltje die je in de pan schept). Dat laat je een dag liggen en daarna kun je de oude lagen er zo afvegen.

Wel oppassen dat je het handvat een beetje erbuiten houdt, anders gaat de beschermende laag daarvan er ook af. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
Goofyduck384 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:19:
Ik heb geen ervaring met inbranden etc, heb gewoon normale huis tuin en keuken tefal pannen met antiaanbaklaag. Nu lukt het mij eigenlijk nooit om vlees te bakken zonder dat er allemaal blauwe rook ontstaat. Uiteraard de ene keer meer dan andere, maar heb het zelfs zo gehad dat ik de deuren wel open moest zetten omdat anders de brandalarmen af gingen.

Wat doe ik nou telkens fout? Heb geprobeerd met boter, olie, olie en boter, een heel klein beetje, juist veel meer, of zelfs helemaal niks erin.

- zet ik het vuur (gas) veel te hoog?
- gebruik ik een te grote pan?
- moet ik wel of geen olie/boter gebruiken?
- heb ik gewoon slechte pannen (Tefal Basics 24cm en Tefal Character 28 cm)

Ik kan prima koken, alleen ‘goed’ vlees bakken lukt me eigenlijk nooit. Lang bakken op hele lage temp is natuurlijk makkelijk, maar soms wil je juist dichtschroeien op hoge temp. Maar dan krijg ik vaak blauwe rook (volgens mij omdat alle olie en/of boter verbrand).
Ten eerste vlees wil je eigenlijk niet in een anti-aanbakpan. Je wilt er een die goed heet kan worden (de PTFE-laag raak je bij te veel hitte kwijt) en die die warmte ook vast houdt. Gietijzer of staal dus, zonder antiaanbaklaag.

Vervolgens: je wilt 'm alleen gloeiend heet hebben aan 't begin, om het vlees een beetje dicht te schroeien. Dat doe ik altijd met arachide-olie, dat verbrandt niet zo snel. Als je een mooi bruin laagje er op hebt zet je het vuur laag en gooi je er een klont boter bij. Dat koelt de pan af (waardoor geen rook meer), en dan kun je je vleesje mooi gaar laten worden.
quote:
O88088 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:37:
Sowieso had in nog niet eerder een gietijzeren pan gehad
En nu nog steeds niet :P

CyBeR wijzigde deze reactie 10-06-2018 14:40 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:25
quote:
leon0013 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:48:
[...]

Die heb je nog steeds niet. Mineral B is uit gewalste staalplaat gemaakt. ;)
Ah dat bedoelde ik :+ een gietijzeren braadpan staat wel nog op m'n verlanglijstje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12-07 06:34
Ik heb mijn De Buyer pannen gewoon ingebrand met arachideolie. >:)

Gusto wijzigde deze reactie 10-06-2018 16:02 (3%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-08 08:35
Persoonlijk vind ik een keer of 10 inbranden nogal onzinnig. Heb ik de eerste keer ook gedaan en was geen succes omdat de laag los liet. Wat ik nu doe, 2 of 3 keer inbranden met een héél klein beetje arachide olie en daarna gewoon lekker gaan koken. Na het schoonmaken (zonder zeep) even een keukenpapiertje met wat olie erdoorheen halen en wegzetten voor de volgende kookbeurt. Na verloop van tijd wordt ie steeds wat donkerder en gaat hij ook beter koken.

Ik heb ze inmiddels bijna een jaar en heb er absoluut geen spijt van. Voor sausjes en andere zure dingen gebruik ik mijn (wok-)pan van BK (deze dus). Zelfs die pan zet ik weg met een heel klein beetje olie, en misschien zit het tussen mijn oren maar ik heb het idee dat die daardoor ook beter kookt en makkelijker schoon te maken is.

Vinze wijzigde deze reactie 10-06-2018 23:30 (11%)

i7 6700K / Z170I / GTX 1070 / 16GB / AW3418DW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TokkieB
quote:
begintmeta schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:10:
Ik zoek eigenlijk een goede fluitketel of eventueel schenkketel voor het koken van ~1-1,5l water op een inductieveld Ø180 2,8kW. Liefst zo snel mogelijk zonder spatten of schelle fluitttonen kokend natuurlijk, en veilig en goed doseerbaar uitschenkend. Heeft iemand tips?
Ik heb een 'Le Creuset' tradition fluitketel van 2.1 liter. Geëmailleerd van de binnen en buitenkant en is snel aan het 'fluiten' op de boost stand. En ja dat fluiten is wel wat een ouderwetse fluitketel doet en hard ook.

Verder is het een prima ketel en bij het schenken heb je een mooi slank tuitje, wel een tip is dat je de 'deksel' even moet oplichten op het moment dat je gaat schenken. Dan heb je in ieder geval geen last van klotsen als je tuitje naar lucht moet happen.

De kosten zijn misschien wel wat hoger, maar wij hebben hem ook wel een beetje voor de eye candy gekocht. Zo'n klassieker op een strakke inductieplaat staat ook leuk (vinden wij) :-)

Succes met de keuze

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
quote:
bvk schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:08:
[...]

Poeh, als je dat zo leest durf je die pannen bijna niet meer te gebruiken.... Maar misschien maken juist al die stofjes het vlees wel zo lekker met dat knapperige korstje ;)

Maar wel vreemd dat er dan geen onderzoek naar gedaan is/wordt, waar dat wel bij bijvoorbeeld Teflon gebeurt is waarna het werd verboden.
Vergeleken met aluminium pannen met antiaanbaklaag is er bij plaatstaal en gietijzer ook een aanzienlijke toename in gezondheidsrisico als je 'm op je voet laat vallen.

Teflon werd natuurlijk ook grootschalig toegepast door fabrikanten. Je plaatstalen pan koop je over het algemeen unseasoned.
Dat maakt onderzoek lastig en een verbod praktisch onmogelijk.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
franssie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:22:
Klopt minimaal vet, niet geen vet. En de werkelijke (en vaak ook enige) reden dat de meeste mensen een antiaanbakpan kopen is denk ik toch omdat die het makkelijkst afwast, meer niet :+
Dat ene druppeltje olijfolie wat men dan erbij gooit gaat je eitje niet redden, dat staat ongeveer gelijk aan niets erbij gooien. Maar ik ben het met je eens, men koopt zo'n pan voor het gemak, niet voor de smaak.
Een eitje is toch het lekkerst als hij gewoon heeft mogen glijden in de boter.

Het grote voordeel van een antiaanbakpan is dat je niet hoeft kunnen koken. Gewoon gas op 10 en eten erin gooien. Kijk maar hoe vaak mensen schrikken als hun vlees vast zit aan de pan (gewoon even wachten) of verbaasd zijn dat het gas juist laag moet om goed te bakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
Ah ja, de antiaanbakpan voor het eitje op zondagochtend en de rest van de week magnetronmaaltijden en thuisbezorgd. :p

- knip -

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Oh maar ik donderstraal ook wel eens Knorr Tandoori in m'n oude antiaanbakpan (al doe ik dat liever in m'n braadpan) als ik gewoon snel wat moet bikken (en vrouwlief heeft boodschappen gedaan).
Maar ik noem dat nu niet echt met voldoening koken. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
quote:
franssie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:18:
Neu dat is het niet echt. Maar de Knorr Tandoori is wel te eten als poeder pakje zijnde? In een chicken tonight fles zit tenmisnte nog room in (of wat er gemodificeerd voor door moet gaan).
https://www.ah.nl/product...eldgerechten-kip-tandoori

ik ga het voor de grap eens proberen, met kipdij, room of kokos en wellicht nog wat groente die ik in de koude la heb liggen.
Het haalt het niet bij boemboe met kokos van de toko, maar is best oké voor de snelle hap. Minder zout dan vroeger, al is het nog steeds stevig. Er moet sowieso crème fraiche bij voor het romige.
quote:
Maar inderdaad (en iets meer on topic) zou ik ook eerder mijn gietijzeren braadpan pakken dan mijn ikea anti aanbak wok (ja die heb ik, smoort heerlijk overigens en wast makkelijk af en belangrijk want past niet echt in de vaatwasser - zo lui ben ik dan ook wel weer).
Yup. De gietijzeren pan wast net zo gemakkelijk af en bakt de kip lekkerder aan. De koekenpan kan dat nog beter maar dat kost je weer je tijdwinst bij het schoonmaken. :P

• Tommy The Cat
quote:
Tommy The Cat schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:44:
[...]

Ondanks dat ik al zat de denken aan andere pannen, vind ik dit nog wel interessant om te proberen. Ik ben dan vooral benieuwd of de pan al een beetje goed non-stick is en of de laag niet afgeeft (test = ei).

Misschien dat ik mij over een tijdje nog eens meld met poging drie.
Update :). Voordat ik een nieuwe poging zou wagen met het inbranden van mijn de Buyer pannen heb ik een rvs-pan gekocht van Ikea (de rvs-pannen zonder anti-aanbaklaag heten tegenwoordig kennelijk Sensuell). https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60324544/

Voordeel ten opzichte van plaatstaal: inbranden niet nodig (kennelijk niet aan mij besteed) en je kunt ook met zuur in de pan (vind ik toch een vervelende restrictie). Nadeel: geen anti-aanbaklaag en evenmin zelf te maken. De grote test was dus wederom het ei en na wat experimenteren ben ik meer dan tevreden.

Een ei bakken volgens de bakinstructie (pan heet, olie erin, vuur verminderen, voedsel erin en wachten totdat het vanzelf loslaat) resulteerde in een mooie aangekoekte bruine laag. Het ei kwam niet goed los. Een tweede poging met roomboter in plaats van zonnebloemolie op dezelfde methode was al een stukje beter, maar vanwege de hoge temperatuur van de pan verbrandt de boter een beetje en dat is niet lekker. Vervolgens heb ik de pan ingezweet (laagje zonnebloemolie, verhitten en bij rook meteen eraf, pan laten afkoelen met olie erin). Dit geeft geen verbrande laag, maar maakte wel dat het bakken beter ging. Echter nog niet perfect (met de zojuist genoemde bakmethode).
Voor het ei is het advies simpelweg als volgt. Zorg ervoor dat de pan een beetje vettig blijft (dus: alleen met heet water afwassen en minimaal in de olie). Verwarm wat roomboter (voorkom dat de boter verbrandt), bak het ei op rustig vuur in deze boter en het eitje vliegt door de pan! Wat betreft vlees moet ik nog ervaring opdoen (dan wellicht wel eerst goed heet en bovenstaande methode), maar inmiddels heb ik vertrouwen dat ik met deze pan overweg kan. Mooi zo. Geen gedoe meer.

Oftewel mijn de Buyer pannen staan te koop voor de liefhebber :). https://link.marktplaats.nl/m1299329178

• Tommy The Cat
quote:
franssie schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:56:
@Tommy The Cat je kan je boter beter klaren als je heet wilt bakken. Een ei bak je beter op lage temperatuur, veel lekkerder.
Eens, ik was alleen bang dat laag vuur met deze pan niet zou werken en ik wilde verschillende methoden proberen voor wat inzicht.

Gelukkig dat het met laag vuur werkt, ik houd niet zo van dat bruine op mijn eitjes.
Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True