Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:15:
Nou, het is omgezet in een polymeer. Dat is geen olie meer natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook staal met arachide ingebrand, maar ik kan me niet voorstellen dat dat maar zo onschuldig is als je het binnenkrijgt.
Goede vraag. Van PFAS etc is bekend dat het eigenlijk niet opgenomen wordt door het lichaam als het van de pan loskomt (dus in = uit) maar dat het na verdere degradatie (als in kleiner nano stukjes) via vis en vlees wel degelijk nestelt in organen, net zoals andere micro plastics/kunststoffen.
Van de aanbaklaag die jezelf creëert in een plaatstalen pan zou je inderdaadn kunnen zeggen dat het een aangebrande polymeer is, en daar vindt het voedingscentrum wel wat van (maar dan die op vlees etc)
https://www.voedingscentr...ziek-worden-in-eten-.aspx

Zelf ben ik van mening dat als je gewoon normaal doet, dus ook met plaatstaal, je inname minimaal is en niet alles leidt tot een latere dood. De risico factoren van koken met een pan zijn vermoed ik vele male kleiner dan leefstijl en woonlocatie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:00
Robkazoe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:21:
Heb ondertussen een boze vrouw vanwege RVS koekenpannen. Had een Ikea Sensuell gekocht als vervanger van een oude koekenpan. Ook samen filmpjes gekeken en tips + tricks meegegeven om te kijken hoe om te gaan met de pan. Maar met enige regelmaat ging het mis en bakte de boel volledig aan als zij aan het koken was.

Ik kook zelf beduidend minder vaak maar mij lukte het vaak wel gewoon om vlees of vis goed te bereiden. Maar goed, nu de opdracht gekregen om toch maar weer anti-aanbak koekenpannen te kopen. Helaas...
En nu nog even plaatstaal kopen waarmee je vrouw veel minder last van aanbakken zal hebben? Voor je weer een pan met antiaanbaklaag koopt en voorlopig geen volgende poging kunt doen gezien de discussie?

Bij Ikea nu 28 cm plaatstalen koekenpan voor maar 24 euro dus prima prijs om nog te proberen of het voor haar werkt. https://www.ikea.com/nl/n...n-koolstofstaal-20581333/

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:49
@franssie
Mooie reply, maar mijn vraag zit em vooral in het vergelijk tussen pannen anti aanbak lagen. Dan doet woonomgeving ofzo daar als factor even niet in mee.

@onlime
De WAF factor van antiaanbak pannetjes is nu eenmaal gemiddeld hoger dan van plaatstaal.

@Robkazoe
Goed geprobeerd, ik zou nog zeggen: ga eens samen aan het fornuis en hopelijk mag je haar dan een beetje coachen. Maar zo niet, choose your battles, dit is toch maar gewoon een pan. Koop voor haar verjaardag dan wel jaarlijks een nieuwe gladde :)

[ Voor 52% gewijzigd door Barleone op 11-11-2025 22:18 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:39
onlime schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:45:
[...]

En nu nog even plaatstaal kopen waarmee je vrouw veel minder last van aanbakken zal hebben? Voor je weer een pan met antiaanbaklaag koopt en voorlopig geen volgende poging kunt doen gezien de discussie?

Bij Ikea nu 28 cm plaatstalen koekenpan voor maar 24 euro dus prima prijs om nog te proberen of het voor haar werkt. https://www.ikea.com/nl/n...n-koolstofstaal-20581333/
Het hele rvs heeft het afgedaan. Mag zelfs niet keramiek in huis halen dus helaas.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:39
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:13:
@franssie
Mooie reply, maar mijn vraag zit em vooral in het vergelijk tussen pannen anti aanbak lagen. Dan doet woonomgeving ofzo daar als factor even niet in mee.

@onlime
De WAF factor van antiaanbak pannetjes is nu eenmaal gemiddeld hoger dan van plaatstaal.

@Robkazoe
Goed geprobeerd, ik zou nog zeggen: ga eens samen aan het fornuis en hopelijk mag je haar dan een beetje coachen. Maar zo niet, choose your battles, dit is toch maar gewoon een pan. Koop voor haar verjaardag dan wel jaarlijks een nieuwe gladde :)
Ik ga dit gevecht ook niet aan. Koop wel de pan die ze wilt en voor mijzelf wel een mooie pan voor op het kerst lijstje. Als ik zelf moet koken gebruik ik die wel. Vind het zelf ook wel mooi om te leren om met rvs aan de slag te gaan en ik haal er wel plezier uit.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:13:
@franssie
<>
Prima dan, en dan maakt het ook niet uit wat je kiest toch?
Het is dan toch allemaal even slecht - of goed, afhankelijk van wat je wil lezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste