Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:33

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:15:
Nou, het is omgezet in een polymeer. Dat is geen olie meer natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook staal met arachide ingebrand, maar ik kan me niet voorstellen dat dat maar zo onschuldig is als je het binnenkrijgt.
Goede vraag. Van PFAS etc is bekend dat het eigenlijk niet opgenomen wordt door het lichaam als het van de pan loskomt (dus in = uit) maar dat het na verdere degradatie (als in kleiner nano stukjes) via vis en vlees wel degelijk nestelt in organen, net zoals andere micro plastics/kunststoffen.
Van de aanbaklaag die jezelf creëert in een plaatstalen pan zou je inderdaadn kunnen zeggen dat het een aangebrande polymeer is, en daar vindt het voedingscentrum wel wat van (maar dan die op vlees etc)
https://www.voedingscentr...ziek-worden-in-eten-.aspx

Zelf ben ik van mening dat als je gewoon normaal doet, dus ook met plaatstaal, je inname minimaal is en niet alles leidt tot een latere dood. De risico factoren van koken met een pan zijn vermoed ik vele male kleiner dan leefstijl en woonlocatie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:38
Robkazoe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:21:
Heb ondertussen een boze vrouw vanwege RVS koekenpannen. Had een Ikea Sensuell gekocht als vervanger van een oude koekenpan. Ook samen filmpjes gekeken en tips + tricks meegegeven om te kijken hoe om te gaan met de pan. Maar met enige regelmaat ging het mis en bakte de boel volledig aan als zij aan het koken was.

Ik kook zelf beduidend minder vaak maar mij lukte het vaak wel gewoon om vlees of vis goed te bereiden. Maar goed, nu de opdracht gekregen om toch maar weer anti-aanbak koekenpannen te kopen. Helaas...
En nu nog even plaatstaal kopen waarmee je vrouw veel minder last van aanbakken zal hebben? Voor je weer een pan met antiaanbaklaag koopt en voorlopig geen volgende poging kunt doen gezien de discussie?

Bij Ikea nu 28 cm plaatstalen koekenpan voor maar 24 euro dus prima prijs om nog te proberen of het voor haar werkt. https://www.ikea.com/nl/n...n-koolstofstaal-20581333/

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:17
@franssie
Mooie reply, maar mijn vraag zit em vooral in het vergelijk tussen pannen anti aanbak lagen. Dan doet woonomgeving ofzo daar als factor even niet in mee.

@onlime
De WAF factor van antiaanbak pannetjes is nu eenmaal gemiddeld hoger dan van plaatstaal.

@Robkazoe
Goed geprobeerd, ik zou nog zeggen: ga eens samen aan het fornuis en hopelijk mag je haar dan een beetje coachen. Maar zo niet, choose your battles, dit is toch maar gewoon een pan. Koop voor haar verjaardag dan wel jaarlijks een nieuwe gladde :)

[ Voor 52% gewijzigd door Barleone op 11-11-2025 22:18 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22
onlime schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:45:
[...]

En nu nog even plaatstaal kopen waarmee je vrouw veel minder last van aanbakken zal hebben? Voor je weer een pan met antiaanbaklaag koopt en voorlopig geen volgende poging kunt doen gezien de discussie?

Bij Ikea nu 28 cm plaatstalen koekenpan voor maar 24 euro dus prima prijs om nog te proberen of het voor haar werkt. https://www.ikea.com/nl/n...n-koolstofstaal-20581333/
Het hele rvs heeft het afgedaan. Mag zelfs niet keramiek in huis halen dus helaas.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:13:
@franssie
Mooie reply, maar mijn vraag zit em vooral in het vergelijk tussen pannen anti aanbak lagen. Dan doet woonomgeving ofzo daar als factor even niet in mee.

@onlime
De WAF factor van antiaanbak pannetjes is nu eenmaal gemiddeld hoger dan van plaatstaal.

@Robkazoe
Goed geprobeerd, ik zou nog zeggen: ga eens samen aan het fornuis en hopelijk mag je haar dan een beetje coachen. Maar zo niet, choose your battles, dit is toch maar gewoon een pan. Koop voor haar verjaardag dan wel jaarlijks een nieuwe gladde :)
Ik ga dit gevecht ook niet aan. Koop wel de pan die ze wilt en voor mijzelf wel een mooie pan voor op het kerst lijstje. Als ik zelf moet koken gebruik ik die wel. Vind het zelf ook wel mooi om te leren om met rvs aan de slag te gaan en ik haal er wel plezier uit.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:13:
@franssie
<>
Prima dan, en dan maakt het ook niet uit wat je kiest toch?
Het is dan toch allemaal even slecht - of goed, afhankelijk van wat je wil lezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:33
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:15:
Nou, het is omgezet in een polymeer. Dat is geen olie meer natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook staal met arachide ingebrand, maar ik kan me niet voorstellen dat dat maar zo onschuldig is als je het binnenkrijgt.
Als je de polymerisatie netjes hebt gedaan dan krijg je, als het oplost door een bijvoorbeeld een zuurtje (hydrolyse), een monoglyceride en wat vrije vetzuren, geloof ik. Vergelijkbaar met E471, een emulgrator.
De meeste gevaarlijke compounds (aldehyden) zijn verdwenen tijdens het uitdampen.

Als je een niet drogende olie gebruikt (zonnebloem, arachide) dan zijn die aldehyden juist nodig om de veel kortere polymeren samen te binden tot een grotere polymeerketting. Als je die laag oplost komt dat dus weer vrij.

Die hoeveelheden zijn natuurlijk wel minimaal gezien je het over een miniscuul dun laagje hoort te hebben.
Tijdens normaal bakken en braden creeer je ook aldehyden (hopelijk niet te veel), en dat krijg je allemaal binnen tenzij je van de grijze gehaktballen club bent.

Het belangrijkste verschil tussen de twee methoden zit 'm in het gebruik van het rookpunt, dat is het punt waarop er ontiegelijk veel stoffen vrij komen die niet zo goed voor je zijn.

- knip -

• Raymond P
Robkazoe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:37:
[...]

Het hele rvs heeft het afgedaan. Mag zelfs niet keramiek in huis halen dus helaas.
Ah, maar als je nu een mooie Tefal anti-aanbak pan aanschaft?
Of is jouw exemplaar geen fan van trukeren en misleiding? :+

- knip -

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42

Dennis1812

Amateur prutser

Robkazoe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:38:
[...]

Ik ga dit gevecht ook niet aan. Koop wel de pan die ze wilt en voor mijzelf wel een mooie pan voor op het kerst lijstje. Als ik zelf moet koken gebruik ik die wel. Vind het zelf ook wel mooi om te leren om met rvs aan de slag te gaan en ik haal er wel plezier uit.
Dan gewoon naar de action en de goedkoopste Tefal pakken. Als je vrouw kookt elke 6 maanden vervangen.
En zelf elke dag koken met RVS. En je vrouw verbannen uit de keuken?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:06:
@Gonadan
Oprechte interesse vanwege bijvoorbeeld zo’n tomaat vergissing die je laag sloopt. Als je dat opeet, wat dan?
Want we klagen allemaal terecht over de tefalletjes, maar ook je ingebrande laag verliest natuurlijk weleens hier en daar deeltjes
In theorie zou je het zo kunnen zien, maar er is wel een verschil tussen een flinterdunne laag schone natuurlijke olie die in beginsel blijft zitten tenzij je hem met zuren bewust oplost, en een brokkelende fysieke chemische antiaanbaklaag uit de fabriek.

Stoffen zijn niet inherent schadelijk, het is de dosis die bepaalt of iets slecht voor je is. Wanneer je je zorgen gaat maken om de eventuele gevolgen van een natuurlijke antiaanbaklaag dan hoop ik dat je bijzonder goed kunt koken want één keer iets een beetje te heet laten worden en je hebt al veel meer schadelijke stoffen gecreëerd dan je ooit van je natuurlijke anti-aanbaklaagje los zult kunnen weken. ;)

De PFAS discussie heeft weer een andere insteek mede omdat daar veel meer bronnen van zijn dan pannen alleen, dat is ook een soort optelsom.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:36
Gonadan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:56:
[...]

In theorie zou je het zo kunnen zien, maar er is wel een verschil tussen een flinterdunne laag schone natuurlijke olie die in beginsel blijft zitten tenzij je hem met zuren bewust oplost, en een brokkelende fysieke chemische antiaanbaklaag uit de fabriek.

Stoffen zijn niet inherent schadelijk, het is de dosis die bepaalt of iets slecht voor je is. Wanneer je je zorgen gaat maken om de eventuele gevolgen van een natuurlijke antiaanbaklaag dan hoop ik dat je bijzonder goed kunt koken want één keer iets een beetje te heet laten worden en je hebt al veel meer schadelijke stoffen gecreëerd dan je ooit van je natuurlijke anti-aanbaklaagje los zult kunnen weken. ;)

De PFAS discussie heeft weer een andere insteek mede omdat daar veel meer bronnen van zijn dan pannen alleen, dat is ook een soort optelsom.
Hoe denk je dat ze in de fabriek een anti aanbak laag maken? De wetten van de natuur en scheikunde zijn bij ons thuis niet ineens anders hoor ;)

• Raymond P
olafmol schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:59:
[...]

Hoe denk je dat ze in de fabriek een anti aanbak laag maken? De wetten van de natuur en scheikunde zijn bij ons thuis niet ineens anders hoor ;)
Volgens mij is het wel duidelijk dat hier onderscheid wordt gemaakt tussen een thuis gemaakte polymeer bestaand uit enkel vetzuren en de in de fabriek gemaakte polymeer bestaand uit fluorethyleen om twee uitersten te nemen.

De wetten zijn niet anders, maar ik zou mij thuis niet wagen aan die laatste. En ik ben nogal onbezonnen. :+

- knip -

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:39
Misschien een domme vraag: kunnen glazen deksels met stalen rand zonder problemen op plaatstalen pannen gebruikt worden?
Is er een type deksel wat het best matcht met plaatstaal , of draait het enkel om de diameter?

Ik overweeg een goedkope Lodge gietijzeren pan, kun je daarin zonder problemen (zure) sauzen maken zonder de seasoning / anti aanbaklaag kapot te maken?
Ik heb nu ervaring met een de Buyer plaatstalen koekenpan, maar daarin verdwijnt de seasoning door zure sauzen, dus zoek een pan voor de sauzen :)

• zacht
  • Niet online
Piemol schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:02:
Misschien een domme vraag: kunnen glazen deksels met stalen rand zonder problemen op plaatstalen pannen gebruikt worden?
Is er een type deksel wat het best matcht met plaatstaal , of draait het enkel om de diameter?
Als het maar past. Zelf heb ik zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrQGI06sghTFC49DqgoMa_KQPR0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TQX0ZtOpsiRUwvQ3JbU9nLaF.png?f=user_large
Een glazen deksel met brede siliconen rand, die op vrijwel al mijn pannen past.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24
Deruxian schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:31:
Iemand een tip voor een koekenpan met anti-aanbaklaag die geen gevaarlijke stoffen kan afgeven? Ook geschikt voor hogere temperaturen. Idealiter gewoon vaatwasser maar hoeft niet per se.

Mag dan zeker wat kosten..

Ik heb bv een debuyer pan en een Creuset. Toppers maar wel wat regels qua onderhoud etc

Deze moet voor de rest van het gezin erg “simpel” zijn.

Zie dat er redelijk wat online aangeboden wordt. Met name stukje gezondheid wel belangrijk
Pan in vaatwasser is nooit een goed idee, zelfs de anti aanbak en keramische prut doe je er beter niet in.

Ik heb voor jouw doel al jaren een giet aluminium pan. Dat is wat je zoekt. Altijd en voor iedereen non stick voor vis, eitjes en pannenkoeken ideaal en geen laag. Wel prijzig maar dat vond je niet erg.

Vroeger was het merk Woll maar dat schijnt tegenwoordig minder en Chinees te zijn. Daarom heeft kookpunt mij een Eurolux aangeraden. En die voldoet prima! Ik zie dat ze wat moeilijker verkrijgbaar zijn, maar via bol.com is ie nog te krijgen: Bekijk Eurolux Multifunctionele Koekenpan 28 cm - Afneembare Steel - Geschikt voor Alle Warmtebronnen op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Ik heb de meeste verloren omdat noord/zuid Amerikaanse gasten had die ze op maximaal
Vermogen inductie zetten en weglopen omdat het keramische daar half de power heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door borgdaville op 12-11-2025 16:40 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• borgdaville
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door borgdaville op 12-11-2025 16:39 ]

• zacht
  • Niet online
borgdaville schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:28:
[...]
Vroeger was het merk Woll maar dat schijnt tegenwoordig minder en Chinees te zijn. Daarom heeft kookpunt mij een Eurolux aangeraden. En die voldoet prima! Ik zie dat ze wat moeilijker verkrijgbaar zijn, maar via bol.com is ie nog te krijgen: Bekijk Eurolux Multifunctionele Koekenpan 28 cm - Afneembare Steel - Geschikt voor Alle Warmtebronnen op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Die pan heeft een keramische anti-aanbaklaag.

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

zacht schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:59:
[...]

Die pan heeft een keramische anti-aanbaklaag.
Dat is ook schadelijk/giftic?

• zacht
  • Niet online
Deruxian schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
[...]

Zover ik weet niet, maar die gaat uiteindelijk ook kapot.

• Raymond P
Deruxian schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
[...]

Het laagje is silicumdioxide, opgespoten als een gel en gebakken.
Als je je pan vermaalt tot een poeder en probeert te snuiven is het best gevaarlijk spul. :p

Silicumdioxide heeft ook een E nummer (E551) en wordt gebruikt als antiklontermiddel bij bijvoorbeeld geraspte kaas en koffiemelkpoeder.

- knip -

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Raymond P schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:48:
[...]

Als je je pan vermaalt tot een poeder en probeert te snuiven is het best gevaarlijk spul. :p

Silicumdioxide heeft ook een E nummer (E551) en wordt gebruikt als antiklontermiddel bij bijvoorbeeld geraspte kaas en koffiemelkpoeder.
Haha oké
Bedankt voor het meedenken
Dan komt deze denk ik het beste in de buurt van wat ik zoek!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Bij PFAS moet ook niet vergeten worden wat voor vervuiling er komt kijken bij het productieproces: Chemours (aka DuPont) vervuilt ons drinkwater met o.a. GenX

Ongeacht de schadelijkheid van het gebruik van zo'n pan zou dat reden genoeg moeten zijn om een ander materiaal te overwegen.

• borgdaville
zacht schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:36:
[...]

Zover ik weet niet, maar die gaat uiteindelijk ook kapot.
Keramische coating heb ik in een andere pan, dat is zo'n harde gladde coating dat heeft deze Eurolux zeker niet. Wellicht zit er wel iets van koken in. Dit is mijn 3e in 25 jaar, waarvan de eerste was afgeschreven doordat hij niet op inductie werkte (gebruik ik nog steeds op de bbq), de andere afgeschreven omdat hij was kromgetrokken doordat hij te lang op maximaal vermogen had gestaan, en de derde nu een paar jaar verder is nog als nieuw, dit terwijl er gewoon met metalen keuken spatels inkan (snijden zou ik niet doen). Dus vast kan ie wel kapot, maar daar doe je denk ik bij dagelijks misbruik 10 jaar over.

• zacht
  • Niet online
borgdaville schreef op donderdag 13 november 2025 @ 06:59:
[...]

Keramische coating heb ik in een andere pan, dat is zo'n harde gladde coating dat heeft deze Eurolux zeker niet. Wellicht zit er wel iets van koken in. Dit is mijn 3e in 25 jaar, waarvan de eerste was afgeschreven doordat hij niet op inductie werkte (gebruik ik nog steeds op de bbq), de andere afgeschreven omdat hij was kromgetrokken doordat hij te lang op maximaal vermogen had gestaan, en de derde nu een paar jaar verder is nog als nieuw, dit terwijl er gewoon met metalen keuken spatels inkan (snijden zou ik niet doen). Dus vast kan ie wel kapot, maar daar doe je denk ik bij dagelijks misbruik 10 jaar over.
Er zit wel degelijk een keramische coating in, al herken je het wellicht niet zo, maar alle Eurolux pannen hebben die laag. Het is ook geen puur aluminium, anders deed hij het simpelweg niet op inductie. Er is iets van ijzer toegevoegd na het gieten.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:40
Ik ga binnenkort verhuizen en dan moet ik van gas naar inductie. Mijn huidige kookpannen zijn van Ikea en die zijn best wel dun. Wel gebruik ik ze met plezier maar wil mijzelf trakteren op iets moois.

Zat te kijken naar kookpannen van Demeyere maar die in België zijn gemaakt zijn behoorlijk aan de prijs. Geloof wel dat het topspul is maar dat heb ik er niet voor over. Diverto 3 is betaalbaarder maar gemaakt in China. Zijn het alsnog degelijke pannen en die prijs waard? Kijk ik verder dan zeggen mij heel veel merken helaas niks zoals Sola, Zwilling, Beka, Kuhn Riko, etc.

Qua looks vind ik de Le Creuset Magnetik pannen erg mooi. Ook uit China en duurder dan Diverto 3. Valt er te zeggen dat de Demeyere die niet in België zijn gemaakt toch degelijker gemaakt zijn?

• Raymond P
De Sensuell is in de aanbieding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVp_y2-NOy0fpEJkd1Uaq__BQOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gW2szAHE3IV1dcoVd2UwdEzI.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Antiklonter in geraspte kaas? En dat terwijl ze al bakken zetmeel toevoegen om te voorkomen dat het klontert. Althans, dat is de uitleg, maar ondertussen is zetmeel soms zelfs het hoofdbestanddeel geworden en kan de 'kaas' wel tussen aanhalingstekens. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Piemol schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:02:

Ik overweeg een goedkope Lodge gietijzeren pan, kun je daarin zonder problemen (zure) sauzen maken zonder de seasoning / anti aanbaklaag kapot te maken?
Ik heb nu ervaring met een de Buyer plaatstalen koekenpan, maar daarin verdwijnt de seasoning door zure sauzen, dus zoek een pan voor de sauzen :)
Op zich moet dat allemaal prima kunnen, ik leg meestal ook een kookpandeksel erop. Die heb ik in verschillende maten en zo past er vaak ook wel één op de koekenpan.
Ondanks dat het gehard glas zal zijn zou ik alleen wel uitkijken met temperaturuverschillen. Als je gewoon wat wilt afdekken is het geen probleem, maar heb je de boel tandjesheet tot walmen toe gestookt en je legt er je koude glazen deksel op dan durf ik niet te garanderen dat dat altijd goed zal gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
Gonadan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:59:
[...]

Antiklonter in geraspte kaas? En dat terwijl ze al bakken zetmeel toevoegen om te voorkomen dat het klontert. Althans, dat is de uitleg, maar ondertussen is zetmeel soms zelfs het hoofdbestanddeel geworden en kan de 'kaas' wel tussen aanhalingstekens. :D
Och, ik zie dat ze nu inderdaad vooral aardappelzetmeel en cellulose gebruiken. (Het is niet een product wat ik regelmatig in m'n handen heb.)

- knip -

• borgdaville
D. Ninjai schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:21:
Ik ga binnenkort verhuizen en dan moet ik van gas naar inductie. Mijn huidige kookpannen zijn van Ikea en die zijn best wel dun. Wel gebruik ik ze met plezier maar wil mijzelf trakteren op iets moois.

Zat te kijken naar kookpannen van Demeyere maar die in België zijn gemaakt zijn behoorlijk aan de prijs. Geloof wel dat het topspul is maar dat heb ik er niet voor over. Diverto 3 is betaalbaarder maar gemaakt in China. Zijn het alsnog degelijke pannen en die prijs waard? Kijk ik verder dan zeggen mij heel veel merken helaas niks zoals Sola, Zwilling, Beka, Kuhn Riko, etc.

Qua looks vind ik de Le Creuset Magnetik pannen erg mooi. Ook uit China en duurder dan Diverto 3. Valt er te zeggen dat de Demeyere die niet in België zijn gemaakt toch degelijker gemaakt zijn?
Ik ben heel tevreden met deze: https://inoxibar.com/en/22-professional-line

Vast in China gemaakt, maar top kwaliteit voor een klein prijsje.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-11 10:58
Hoe kan ik een plaatstaal pan met bakvet residu van spekreepjes schoon krijgen? Het pannetje heb ik ingebrand met olei. Vlees en ei bakken gaat toppie. Spekreekpjes voor in de stampot laten steevast een dikke vette witte aanslag achter die ik met heet water niet weg krijg.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Apollyon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:08:
Hoe kan ik een plaatstaal pan met bakvet residu van spekreepjes schoon krijgen? Het pannetje heb ik ingebrand met olei. Vlees en ei bakken gaat toppie. Spekreekpjes voor in de stampot laten steevast een dikke vette witte aanslag achter die ik met heet water niet weg krijg.
Stomme vraag, maar is je water/boiler wel heet genoeg?

Ik bak regelmatig spekreepjes in een plaatstaal pan, en laat daarna de pan 1-2u op het fornuis staan tot ik de boel opruim. De witte vetlaag spoel ik er met een gewone kraan zo vanaf als die eenmaal heet is. Voor de vorm haal ik de afwasborstel er nog een keer doorheen.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-11 10:58
Ik gebruik heet water uit de boiler met de zachte kant van een schuursponsje. De boiler water is na 10 seconden erg heet. Ik heb ook geprobeerd water in de pan te laten koken op het fornuis. Het blijft moeilijk de witte aanslag weg te krijgen.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Raymond P
De RVS pannenspons. :)
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/dam/product/AHI_645f3251476e535f526b61484d5146396333414f6c51?revLabel=1&rendition=800x800_JPG_Q90&fileType=binary

- knip -

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Apollyon schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:58:
Ik gebruik heet water uit de boiler met de zachte kant van een schuursponsje. De boiler water is na 10 seconden erg heet. Ik heb ook geprobeerd water in de pan te laten koken op het fornuis. Het blijft moeilijk de witte aanslag weg te krijgen.
Supermarkt spekjes zeker? Die staan hier notair bekend. Geen idee wat er precies in zit, maar ze geven vaak een enorme bende in pannen. Bij sommigen gaat het goed, bij anderen laten ze veel rommel achter. Ik bak ze alleen in RVS, niet in plaatstaal.

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:12
Apollyon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:08:
Ik doe meestal na het bakken de pan goed heet opstoken en er een beetje (kook)vocht in. Dan is de pan direct schoon. Heb je gelijk een slappe jus, gooi ik bij de stamppot. Je kan het ook weggoien

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12

Dido

heforshe

Silicumdioxide heet gewoon silica, staat bekend als kwarts, en is op de meeste plekken op aarde het hoofdbestanddeel van zand.
Er wordt onder meer glas van gemaakt, en keramiek is in essentie niets anders dan een harde laag glas ergens op - of het nou tegeltjes zijn of een pan :P

Het is inert, dus op zich zou je het prima kunnen snuiven - maar dan moet je het wel heel goed fijn malen, want ej wilt geen glassplinterjes snuiven, inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 17-11-2025 11:21 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Raymond P
@Dido Exact, er is altijd wel een manier te bedenken om het loodje eraan te leggen. :+

- knip -

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toen wij 9 jaar geleden gingen samenwonen bakvormen van de AH gekocht. Gewoon standaard spul. Deed wat het moest doen. En vele nog steeds. Alleen de cake bleek het populairste baksel hier.

Ik zoek een nieuw cakeblik dus. Zonder PFAS. Wat deze vast wel heeft. En dat is ongezond natuurlijk.
Zijn er gouden standaarden qua maten? Materiaal graag het gezondste bij voorkeur..

Tips?

• bvk
  • Laatst online: 20:08

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Dennis1812 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:34:
Toen wij 9 jaar geleden gingen samenwonen bakbornen van de AH gekocht. Gewoon standaard spul. Deed wat het moest doen. En vele nog steeds. Alleen de cake bleek het populairste baksel hier.

Ik zoek een nieuw cakeblik dus. Zonder PFAS. Wat deze vast wel heeft. En dat is ongezond natuurlijk.
Zijn er gouden standaarden qua maten? Materiaal graag het gezondste bij voorkeur..

Tips?
Ik zou zelf gewoon voor plaatstaal gaan, maar bijvoorbeeld Pyrex is ook een optie. De keuze is reuze, ook in anti aanbak materiaal wat voor een cakeblik qua duurzaamheid minder relevant is omdat je veel minder slijtage hebt dan bij een pan.

Specs

• borgdaville
borgdaville schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:25:
[...]

Ik ben heel tevreden met deze: https://inoxibar.com/en/22-professional-line

Vast in China gemaakt, maar top kwaliteit voor een klein prijsje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BEGW6NM1iE-XOEauogzzuB4TDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbQPDbQyPWe8l42dnW0ZBuME.jpg?f=fotoalbum_large
Even een foto, na 15 jaar 3x per week in vaatwasser. Heeft dikke bodem en stevige handvatten die koud blijven. Ik heb er ooit een setje van meegenomen bij de Profi shop van kookpuntnin Rotterdam. Prijs is/was zeer concurrerend, schijntje vergeleken bij de grote merken.

Heb het even gegoogled en ze worden volgens mij in Spanje gemaakt, dus ook nog eens made in Europe.

[ Voor 5% gewijzigd door borgdaville op 18-11-2025 20:57 ]

• Barleone
Ik ben in de markt voor nieuwe kookpannen. Nu verwacht ik dat design en smaak belangrijker zijn dan kookprestaties van ZOVEEL keuzes. Alle pannen zullen best wel goed kunnen koken. Voorlopig gebruik op gas, dus de keuze is reuze.

Maar, er is een onderdeel dat ik erg belangrijk vind: de deksels.
Ik denk dan aan :
- kookwater eenvoudig afgieten,
- weinig ruimte in de vaatwasser (slanke deksels)
- geen resten water in het deksel als het uit de vaatwasser komt
- handvat niet te heet om vast te pakken met blote handen
- neerleggen (op zijn kop) moet goed kunnen zonder dat het alle kanten op wiebelt

Ik zie mezelf voor het gemak maar even als lastige klant, maar ik wil de rest van mijn kooktijd niet geïrriteerd worden door designmislukkingen.

En dan de vraag aan jullie: wie heeft met kookpan deksels goede ervaringen of juist slechte, met welk merk of type?

[ Voor 8% gewijzigd door Barleone op 19-11-2025 08:33 ]

• Dido

Dido

heforshe

Barleone schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:30:
Ik ben in de markt voor nieuwe kookpannen. Nu verwacht ik dat design en smaak belangrijker zijn dan kookprestaties van ZOVEEL keuzes. Alle pannen zullen best wel goed kunnen koken. Voorlopig gebruik op gas, dus de keuze is reuze.

Maar, er is een onderdeel dat ik erg belangrijk vind: de deksels.
Ik denk dan aan :
- kookwater eenvoudig afgieten,
- weinig ruimte in de vaatwasser (slanke deksels)
- geen resten water in het deksel als het uit de vaatwasser komt
- handvat niet te heet om vast te pakken met blote handen
- neerleggen (op zijn kop) moet goed kunnen zonder dat het alle kanten op wiebelt

Ik zie mezelf voor het gemak maar even als lastige klant, maar ik wil de rest van mijn kooktijd niet geïrriteerd worden door designmislukkingen.

En dan de vraag aan jullie: wie heeft met kookpan deksels goede ervaringen of juist slechte, met welk merk of type?
Wij gebruiken hier al jaren een set van BK uit de Q-linair master lijn (link)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/289437/files/301254528/600x600x2/bk-cookware-bk-q-linair-master-kookpannenset-5-del.webp

- Heel eenvoudig afgieten (deksel een kwartslag draaien en hij zit "vast" bij de handvatten).
- De deksels nemen niet meer ruimte in dan een bord in de vaatwasser.
- Deksels zijn plat, dus daar kan geen water in blijven staan.
- Handvaten worden alleen heet als ik het gas te hoog heb staan - da's een kwestie van een keer fout doen en snel afleren :P
- Door de rechthoekige vorm van het dekselhandvat ligt ie stabiel op tafel.

Geen idee wat we er toentertijd voor betaald hebben, volgens mij minder dan de 269 euro in de link - maar als ik heel eerlijk ben, als mijn pannen morgen gestolen worden leg ik met genoegen die 168 euro neer om ze te vervangen.
Edit: ik zie nu dat dit een iets uitgebreidere set is - wij hebben geen soeppan (die staat nu wel op het verlanglijstje :P )

Tip voor afgieten met deze pannen: ik had gisteren di grootste pan vol zitten met aardappels, boerkenkool en water, en dan leg ik gewoon op zijn kant naast de gootsteen tot ie stopt met druppen terwijl ik de tafel dek :+

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 19-11-2025 17:22 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Dido zijn dat RVS deksels? Dan is het wel een gave set. Ik ben te lomp voor glas

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:26
Dido schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:18:
[...]

Wij gebruiken hier al jaren een set van BK uit de Q-linair master lijn
Hoe werkt dat in de afwasmachine met de grote handvatten bovenop de deksels? Dat zit dan toch in de weg als je bijvoorbeeld meerdere van die deksels in de afwasmachine moet stoppen?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

- Heel eenvoudig afgieten (deksel een kwartslag draaien en hij zit "vast" bij de handvatten).
- Handvaten worden alleen heet als ik het gas te hoog heb staan - da's een kwestie van een keer fout doen en snel afleren :P

Geen idee wat we er toentertijd voor betaald hebben, volgens mij minder dan de 269 euro in de link - maar als ik heel eerlijk ben, als mijn pannen morgen gestolen worden leg ik met genoegen die 168 euro neer om ze te vervangen.
Edit: ik zie nu dat dit een iets uitgebreidere set is - wij hebben geen soeppan (die staat nu wel op het verlanglijstje :P )

Tip voor afgieten met deze pannen: ik had gisteren di grootste pan vol zitten met aardappels, boerkenkool en water, en dan leg ik gewoon op zijn kant naast de gootsteen tot ie stopt met druppen terwijl ik de tafel dek :+
Mooie set, lijkt wel wat op onze BK gastronome alleen heb ik geen deksel draai trucjes.
Wel heel dikke bodem en volledig RVS. Dat vind ik heel prettig werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMem_T-dcegG1il4DbKUq-KzHq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3dQuhaE9wjwblPCo4h1EjFHe.png?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dido

Dido

heforshe

franssie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:43:
@Dido zijn dat RVS deksels? Dan is het wel een gave set. Ik ben te lomp voor glas
Yup. Ze hebben ook een glas-lijn, maar daar kan meuk tussen het glas en de metalen rand komen, dus die wil ik niet.
duvekot schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:18:
Hoe werkt dat in de afwasmachine met de grote handvatten bovenop de deksels? Dat zit dan toch in de weg als je bijvoorbeeld meerdere van die deksels in de afwasmachine moet stoppen?
De handvaten zijn niet hoger dan een bord diep is, dus je kunt twee deksels met de handvaten naar elkaar kwijt op de plek van 2 borden.

Nou moet ik zeggen dat ik de deksels meestal meteen na gebruik even snel met de hand afwas - en de pannen ook, trouwens, dat scheelt pas echt ruimte in de afwasmachine, plus dat RVS lekker makkelijk schoonmaakt :)
Gonadan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:32:
Mooie set, lijkt wel wat op onze BK gastronome alleen heb ik geen deksel draai trucjes.
Wel heel dikke bodem en volledig RVS. Dat vind ik heel prettig werken.
Die zijn ook mooi, en met een dikkere bodem dan mijn set, zo te zien. Moet zeggen dat ik bij kookpannen een heel dikke bodem niet echt mis (voor sudderen heb ik een gietijzeren exemplaar dat ook gewoon de oven in gaat).
Dat dekseldraaitrucje was een grappig gimmick dacht ik toen ik ze kocht, maar ik zou niet meer zonder willen.
Vanuit de steelpan met 1 hand afgieten is echt ideaal, net als de mogelijkheid om een pan gewoon op zijn kant te leggen om af te gieten terwijl je wat anders doet.
Ik hoef niet meer terug naar het afgieten met een theedoek over de deksel heen :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Dido dikke bodem betekent ingebouwde warmhoudplaat. Dus een agv of rijst off dergelijken kunnen rustig op tafel en het blijft op temperatuur.

Afgieten doe ik meestal door een vergiet in de pan te zetten. Geen gedoe met deksels.

[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 19-11-2025 18:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dido

Dido

heforshe

Gonadan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:46:
@Dido dikke bodem betekent ingebouwde warmhoudplaat. Dus een agv of rijst off dergelijken kunnen rustig op tafel en het blijft op temperatuur.
Ach, hier eten we het gewoon op voordat het koud wordt :P (en rijst komt uit de rijstkoker, maar daar is een heel eigen topic voor :P )
Afgieten doe ik meestal door een vergiet in de pan te zetten. Geen gedoe met deksels.
Da's het mooie van deze deksels. Die deksel zit er toch al op tijdens het koken, en er is geen extra vergiet nodig dat afgewassen moet worden :+
En afgieten met een dichte deksel zorgt er ook nog eens voor dat wat je gekookt hebt minder afkoelt :D

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Dido schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:04:
Ach, hier eten we het gewoon op voordat het koud wordt :P (en rijst komt uit de rijstkoker, maar daar is een heel eigen topic voor :P )
Een rijstkoker is gewoon een elektrische pan met timer, daar hoef ik geen extra apparatuur voor. ;)
Da's het mooie van deze deksels. Die deksel zit er toch al op tijdens het koken, en er is geen extra vergiet nodig dat afgewassen moet worden :+
En afgieten met een dichte deksel zorgt er ook nog eens voor dat wat je gekookt hebt minder afkoelt :D
Die is wel erg vergezocht, je weet dat een deksel er na het afgieten ook weer op kan hè? :D

Ik vind het wel prettig om de manier van afgieten aan te kunnen passen op wat er in de pan zit, maar ik heb geen ervaring met jouw set dus kan daar weinig onze zeggen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
Gonadan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:28:
[...]

Een rijstkoker is gewoon een elektrische pan met timer, daar hoef ik geen extra apparatuur voor. ;)

[...]

Die is wel erg vergezocht, je weet dat een deksel er na het afgieten ook weer op kan hè? :D

Ik vind het wel prettig om de manier van afgieten aan te kunnen passen op wat er in de pan zit, maar ik heb geen ervaring met jouw set dus kan daar weinig onze zeggen. :P
Voor wat het waard is, we koesteren hier ons rijstkokertje :) Nooit zo vaak rijst gegeten als sinds we de rijstkoker hebben. Ideaal. Je doet het water en de rijst er in (ja, we spoelen en weken vantevoren) en de rest gaat vanzelf. En het wordt automatisch warm gehouden tot je zover bent dat je de rijst kan gebruiken. En lekkerder dan ik het uit de pan had.

Ik zie het niet als pan met timer :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Sjamo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:34:
Voor wat het waard is, we koesteren hier ons rijstkokertje :) Nooit zo vaak rijst gegeten als sinds we de rijstkoker hebben. Ideaal. Je doet het water en de rijst er in (ja, we spoelen en weken vantevoren) en de rest gaat vanzelf. En het wordt automatisch warm gehouden tot je zover bent dat je de rijst kan gebruiken. En lekkerder dan ik het uit de pan had.

Ik zie het niet als pan met timer :)
Tja voor mij wel. Ik doe precies hetzelfde. Rijst afmeten, wassen, gepast water erbij, aan de kook brengen en dan gas uit. De dikke bodem blijft heet, stoomt het gaar en houdt het warm. Geen verschil met rijstkokers in mijn ervaring.
Sterker nog, in rijstkokers wil het nog wel eens gaan bruinen als je het te lang laat zitten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Barleone
[...]

[Afbeelding]

Hele waardevolle post, dankje!
Hoe zit het nog met de hitte van het deksel als je tijdens het koken in de pan wilt kijken? Is dat goed te doen zonder pannenlap?

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Probleem met rijstkokers is dat er ook zo'n slijtbare coating in de pan zit. Teflon of keramisch i.p.v. gewoon rvs.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Barleone in mijn huishouden zijn de meningen er vaak over verdeeld wanneer je wel of geen pannenlap nodig hebt, hier is het nogal persoonlijk. Weet niet hoe dat bij jullie thuis zit? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
jhr27 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:55:
Probleem met rijstkokers is dat er ook zo'n slijtbare coating in de pan zit. Teflon of keramisch i.p.v. gewoon rvs.
Off topic hier, excuus, maar hoewel vaak wel, niet altijd. De rijstkoker die we hier gebruiken heeft een ik meen aardewerken schaal voor rijst. Ideaal.

• Barleone
@Gonadan
Is persoonlijk natuurlijk, maar de vraag komt voort uit het plezier van kunststof grepen die we nu hebben. Behalve de temperatuur is kunststof vooral bad practice (mijn ervaring).

• Dido

Dido

heforshe

Barleone schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:25:
Hoe zit het nog met de hitte van het deksel als je tijdens het koken in de pan wilt kijken? Is dat goed te doen zonder pannenlap?
Handvat van de deksel blijft koud genoeg om gewoon vast te kunnen pakken :)

• Dido

Dido

heforshe

jhr27 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:55:
Voordeel is dan weer dat die keramische coating (en zelfs Teflon) veel minder slijt dan in een koekenpan omdat de temperatuur veel lager blijft :)

Verder is het gewoon een kwestie van niet met metaal in je pan gaan klooien.

• Barleone
@Dido
Uiteindelijk gegaan voor de BK Vesta serie. Lijkt op de Q-linair master, maar oogt wat vriendelijker. Helaas vond BK de soeppan overbodig om te laten produceren, daarom wordt dat een afwijkende.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gonadan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:53:
[...]

Tja voor mij wel. Ik doe precies hetzelfde. Rijst afmeten, wassen, gepast water erbij, aan de kook brengen en dan gas uit. De dikke bodem blijft heet, stoomt het gaar en houdt het warm. Geen verschil met rijstkokers in mijn ervaring.
Dat is anders beduidend meer moeite dan de rijstkoker nodig heeft :P
Sterker nog, in rijstkokers wil het nog wel eens gaan bruinen als je het te lang laat zitten.
Als je een hele simpele hebt wel, ja. Zeg maar zo'n model van de blokker voor €12.50. Maar een wat geavanceerdere heeft dat probleem niet en houdt je rijst letterlijk uren warm zonder problemen.

D'r is een reden dat heel Azië er een heeft. Inclusief mensen met kleine keukens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Raymond P
Fwiw: ik doe het ook met pannen. Afhankelijk van het gewenste resultaat op verschillende manieren.
M'n rijst is beter dan wat ik met een rijstkoker kan bereiken.
Door de ogen van een ander zal het vast meer moeite zijn. Mja, dat gaat ook op voor de rest van m'n repetoire.

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 01:03:
Dat is anders beduidend meer moeite dan de rijstkoker nodig heeft :P
Je bedoelt dan het gas aan en weer uit zetten, want dat is feitelijk het enige verschil. Als je dat beduidend veel moeite vindt dan staan wij er iets anders in denk ik. Ik vind dat maar een heel klein deel van de totale moeite. :P
Als je een hele simpele hebt wel, ja. Zeg maar zo'n model van de blokker voor €12.50. Maar een wat geavanceerdere heeft dat probleem niet en houdt je rijst letterlijk uren warm zonder problemen.

D'r is een reden dat heel Azië er een heeft. Inclusief mensen met kleine keukens.
Klopt, en dat is puur het gemak. Niet omdat de rijst dan ineens oneindig veel lekkerder is (als dat zo is ligt het aan je eigen kookkunst). En dat is niet mijn mening maar die van mijn Aziatische vrienden. Die hebben hem inderdaad ook maar dat is met name omdat je ze aan kunt zetten en gewoon andere dingen doen zoals op je telefoon zitten of ander eten voorbereiden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gonadan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:29:
[...]

Je bedoelt dan het gas aan en weer uit zetten, want dat is feitelijk het enige verschil. Als je dat beduidend veel moeite vindt dan staan wij er iets anders in denk ik. Ik vind dat maar een heel klein deel van de totale moeite. :P
Nee. Je moet 't ook in de gaten houden. De rijstkoker doet alles voor je vanaf het moment dat je op de knop drukt. Nul aandacht nodig.
Die hebben hem inderdaad ook maar dat is met name omdat je ze aan kunt zetten en gewoon andere dingen doen zoals op je telefoon zitten of ander eten voorbereiden. ;)
Precies.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:05:
Nee. Je moet 't ook in de gaten houden. De rijstkoker doet alles voor je vanaf het moment dat je op de knop drukt. Nul aandacht nodig.
Doe ik op gehoor. Kleine moeite, zodra het kookt gas uit en niet meer naar om kijken.

Maar ik heb niets tegen die dingen hè? Ik snap best dat je ze wilt maar vind het zelf niet nodig, voor mij is het niet meer dan een pan met een timer zoals ik al schreef. Er werd echter beweerd dat de rijst ook automatisch lekkerder is uit zo'n ding, en dat bestrijd ik. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik zag recentelijk aflevering keuringsdienst van waarde en daar zei men dat je eigenlijk alleen echt kunt wokken op gasbrander en niet echt op gas/inductie..

Even dit topic bekeken en zie toch behoorlijk wat wokpannen voorbij komen

Zoals deze: Apollo 7 wokpan

Hoe zit dat nu; kan je met zo een pan “echt” wokken op inductie?

• Raymond P
@Deruxian In die aflevering kwam ook kort "Wok Hei" (breath of the wok) voorbij. Dit zijn feitelijk aromaten die gevormd worden als de rokende dampen blootgesteld worden aan een open vlam die de pan ingezogen wordt door de beweging, verbranden en een integraal deel vormen met het gerecht.
Vooral makkelijk te bereiken als er heet gewokt wordt (Bao, >600c).

Echt Kantonees wokken gaat dus niet lukken op inductie, ook niet makkelijk op een reguliere gasvlam, en is sowieso niet aan te raden om thuis te doen als je afzuiging daar niet op afgestemd is.

Verder heb je het probleem dat je voornamelijk op de wangen van de pan aan het koken bent en de bodem enkel gebruikt om een mogelijk overschot aan vocht te reduceren.
Gezien de wok op een reguliere inductiepit enkel vanaf de bodem energie krijgt heb je dus de issue dat, als er vocht is, je een significant deel van de energie daar al kwijt raakt en er niet voldoende transport van warmte naar de wangen kan plaatsvinden om vlot een interactie te krijgen tussen suikers en eiwitten.
Ook, of juist, als er een meerlaags systeem gebruikt is, dit zal er namelijk toe leiden dat de temperatuur meer/sneller gemiddeld wordt. En het vocht zal niet snel warmer worden dan 100 graden.
Zoals je gezien hebt wordt praktisch alles voorgegaard en is er als je op lagere temperaturen wokt (Chao, 150-240c) meestal wel een overvloed aan vocht.

Er zijn wel profi inductie wokpitten, met een kuipvorm en spoelen aan de zijkanten, waar een (specifieke) wok perfect in past. Dan mis je wel nog steeds de karakteristieke wok hei, maar die spot je in het wild ook niet al te veel in NL (door portiegrootte).

Zo'n Apollo is wel leuk om je Igloo maaltijd mee op te warmen. :)

edit: Ik vond het overigens wel jammer dat het Franse sauteren niet benoemd werd in die aflevering, dat lijkt namelijk veel meer op het echte wokken dan "het draaien van een nasi".

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 22-11-2025 09:06 ]

- knip -

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Raymond P schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:20:
@Deruxian In die aflevering kwam ook kort "Wok Hei" (breath of the wok) voorbij. Dit zijn feitelijk aromaten die gevormd worden als de rokende dampen blootgesteld worden aan een open vlam die de pan ingezogen wordt door de beweging, verbranden en een integraal deel vormen met het gerecht.
Vooral makkelijk te bereiken als er heet gewokt wordt (Bao, >600c).

Echt Kantonees wokken gaat dus niet lukken op inductie, ook niet makkelijk op een reguliere gasvlam, en is sowieso niet aan te raden om thuis te doen als je afzuiging daar niet op afgestemd is.

Verder heb je het probleem dat je voornamelijk om de wangen van de pan aan het koken bent en de bodem enkel gebruikt om een mogelijk overschot aan vocht te reduceren.
Gezien de wok op een reguliere inductiepit enkel vanaf de bodem energie krijgt heb je dus de issue dat, als er vocht is, je een significant deel van de energie daar al kwijt raakt en er niet voldoende transport van warmte naar de wangen kan plaatsvinden om vlot een interactie te krijgen tussen suikers en eiwitten.
Ook, of juist, als er een meerlaags systeem gebruikt is, dit zal er namelijk toe leiden dat de temperatuur meer/sneller gemiddeld wordt. En het vocht zal niet snel warmer worden dan 100 graden.
Zoals je gezien hebt wordt praktisch alles voorgegaard en is er als je op lagere temperaturen wokt (Chao, 150-240c) meestal wel een overvloed aan vocht.

Er zijn wel profi inductie wokpitten, met een kuipvorm en spoelen aan de zijkanten, waar een (specifieke) wok perfect in past. Dan mis je wel nog steeds de karakteristieke wok hei, maar die spot je in het wild ook niet al te veel in NL (door portiegrootte).

Zo'n Apollo is wel leuk om je Igloo maaltijd mee op te warmen. :)

edit: Ik vond het overigens wel jammer dat het Franse sauteren niet benoemd werd in die aflevering, dat lijkt namelijk veel meer op het echte wokken dan "het draaien van een nasi".
Dank je wel voor deze informatie! Als je de beschrijving van die pannen leest toch een beetje “too good to be true”…

Als ik hier nog een vraag mag stellen. Ivm verjaardag wat budget voor nieuwe pannen. De koekenpannen heb ik dankzij hier al gevonden.

Ben eigenlijk op zoek naar een steelpan/hapjespan.
Vooral voor:
-sausjes/ sauzen
-scrambled egg
-klein eenpansgerechtje
-evt blancheren van iets

Vooral beetje handzaam en lieft voor eeuwig mee.

Topic uiteraard doorgespit en vond deze Demeyere 7 silver conisch

Voor inductie

Goede keuze waarschijnlijk?

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59
@Deruxian heerlijke pan, ik heb de Atlantis 7 20cm sauspan. Praktisch dezelfde pan. De ronding tussen bodem en wand is ideaal tijdens het maken van saus. De pan wordt ook goed warm over de gehele hoogte.

• Z___Z
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:09:
[...]

Doe ik op gehoor. Kleine moeite, zodra het kookt gas uit en niet meer naar om kijken.

Maar ik heb niets tegen die dingen hè? Ik snap best dat je ze wilt maar vind het zelf niet nodig, voor mij is het niet meer dan een pan met een timer zoals ik al schreef. Er werd echter beweerd dat de rijst ook automatisch lekkerder is uit zo'n ding, en dat bestrijd ik. :)
Waarschijnlijk kook jij niet elke dag rijst. Dan is een rijstkoker minder de moeite waard. Een rijstkoker is net als een vaatwasser. Met de hand de vaat doen is een kleine moeite, maar een vaatwasser is toch verdomde handig. Maar goed geldt voor alle luxe in de keuken, stoomoven, standmixer, eierkoker etc.

Er is overigens een dedicated topic over rijstkokers.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Deruxian schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:51:
Dank je wel voor deze informatie! Als je de beschrijving van die pannen leest toch een beetje “too good to be true”…
Valt wel mee toch? In de beschrijving lees ik Aziatische maaltijden maken en roerbakken, dat moet lukken. En aangezien de gemiddelde Nederlander de kip Madras wereldgerecht van Knorr als geroerbakte Aziatische maaltijd ziet doet die pan prima wat hij belooft. :P

Ja de typische bao met wok hei waar @Raymond P het over heeft kan je thuis vergeten, maar dat vind je alleen in een écht wokrestaurant en dan maken ze je maaltijd per stuk.
Het wokken op lagere temperatuur (chao uit mijn hoofd?) kan een stuk beter, en in onze cultuur is de lijn dun met het Indonesische roerbakken.
De echte kenner hier zal een stuk kritischer zijn en ook op de materialen letten maar voor een gemiddelde thuiskok kan je met een dergelijke kan prima uit de voeten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:20:
Een wolk wok hei uit je gevel vandaan, ik zie het al helemaal voor me. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Z___Z schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:37:
[...]

Waarschijnlijk kook jij niet elke dag rijst. Dan is een rijstkoker minder de moeite waard. Een rijstkoker is net als een vaatwasser. Met de hand de vaat doen is een kleine moeite, maar een vaatwasser is toch verdomde handig. Maar goed geldt voor alle luxe in de keuken, stoomoven, standmixer, eierkoker etc.
Het wisselt nog wel eens, niet elke dag maar wel vaak. Ik snap niet waarom het zo'n punt is dat iemand een dergelijk apparaat niet nodig vindt, waar zit dat toch in?
Ik snijd bijna elke dag wel iets in plakjes of snippers, maar vind het niet nodig om dat met mandoline of keukenmachine te doen. Ik klop/mix/meng ook vaak dingen met de hand met een garde, gewoon in een glazen maatbeker.
Natuurlijk kunnen apparaten veel handelingen makkelijker maken en zou ik mijn keukenmachine ook vaker kunnen gebruiken, maar dat is toch niet verplicht? Móet ik de makkelijke keuze dan nodig vinden?

Ik heb hobbykok en vind het leuk om te koken en daarbij ook veel gewoon op basis van eigen techniek te doen. Apparaten dragen soms zeker bij maar ik vind het gewoon niet nodig om voor alles wat met minder moeite kan ook meteen een apparaat in te zetten.
Afwassen is geen koken maar ellende achteraf dus daar heb ik een apparaat voor, behalve de messen en pannen en zo.

En nu wil deze hobbykok het hier eigenlijk wel weer gewoon over pannen hebben. :)

Oh, en een slowcooker heb ik dus ook niet. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
Gonadan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:45:
[...]

Een wolk wok hei uit je gevel vandaan, ik zie het al helemaal voor me. :D
Hah ik heb wel eens toeschouwers voor m'n raam staan, in de snuffelzone uiteraard. :+

Dat alle dampen door de gevel vertrekken is wel een utopie, als het er heftig aan toe gaat in de keuken mag ik daarna ook de TV afdoen bijvoorbeeld.

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:25:
[...]

Hah ik heb wel eens toeschouwers voor m'n raam staan, in de snuffelzone uiteraard. :+

Dat alle dampen door de gevel vertrekken is wel een utopie, als het er heftig aan toe gaat in de keuken mag ik daarna ook de TV afdoen bijvoorbeeld.
Als ik thuis echt bao zou doen dan moet ik een nieuwe afzuigkap en in het ergste geval de verzekering wat uitleggen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
Voordeel is dat daarna de RVS beklede wandjes ineens wel toegestaan zijn. :p

- knip -

• borgdaville
Na aanleiding van wokken en/of roerbakken. Ik met mijn bescheiden wok op inductie gaat prima snel heet en goed heet te houden bij kleine porties. Lekker hard aanzetten en dan direct afmaken en eten. Heerlijk met biefstuk bijvoorbeeld. Zie ook mij eerdere post met een leuke betaalbare wok: borgdaville in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:57
Dido schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:42:
[...]
Yup. Ze hebben ook een glas-lijn, maar daar kan meuk tussen het glas en de metalen rand komen, dus die wil ik niet.
[...]
Echt helemaal geen last van trouwens, ik vind glas heerlijk, kan je lekker in de pan kijken!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Dido

Dido

heforshe

Mattie112 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:25:
Echt helemaal geen last van trouwens, ik vind glas heerlijk, kan je lekker in de pan kijken!
Ik heb geen behoeft aan in de pan kijken. Ik weet wat ik erin gestop heb, en ga ervan uit dat er niet magisch iets anders in terecht komt als er een deksel op zit. :+

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Je kunt er in kijken zolang het nog niet beslagen is, dus in die zin kan je zien of het water al kookt. Daarna is het alsnog beslagen en zal de deksel eraf moeten om te kijken. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 26-11-2025 10:14 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-12 14:20
https://www.tefal.nl/p/in...e-set-inductie/2100135251

Hier zit een anti aanbak laag op maar ik weet dus niet of dat schadelijk is. Op de website staat dat het niet schadelijk is maar er zit dus wel een bepaald plastic op. Weet iemand hier meer over? Anders ga ik gewoon voor RVS zonder laag.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:53:

Hier zit een anti aanbak laag op maar ik weet dus niet of dat schadelijk is. Op de website staat dat het niet schadelijk is maar er zit dus wel een bepaald plastic op. Weet iemand hier meer over? Anders ga ik gewoon voor RVS zonder laag.
Ik zie op de website m.b.t. veiligheid alleen dat de handgreep (:')) veilig is: "Een veilige, gepatenteerde afneembare handgreep". Dit blijft een PFTE pan, dus in elk geval niet duurzaam.

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-12 14:20
disheaver schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:04:
[...]

Ik zie op de website m.b.t. veiligheid alleen dat de handgreep (:')) veilig is: "Een veilige, gepatenteerde afneembare handgreep". Dit blijft een PFTE pan, dus in elk geval niet duurzaam.
Dankjewel! Heb dit gevonden, RVS en zonder coating maar misschien mis ik iets.

https://www.bol.com/nl/nl...ctCardItem_0.ProductImage

Is dit een goede keuze? Wil gewoon geen chemisch spul

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:26

Heb je überhaupt zo veel verschillende pannen nodig? Hier gebruiken we eigenlijk alleen een 24cm hoge hapjes pan, een 20cm koekenpannetje en dan 2 verschillende maten kookpannen en een steelpannetje. Daar kunnen we tot nu toe alles mee doen wat we willen ..

Dus 9 verschillende pannen is een beetje "overkill" ..je kan er waarschijnlijk toch maar 4 kwijt op je kookplaat .. en dan heb je ook nog maar twee stelen om de pannen mee te verplaatsen.

En dan ook nog onduidelijkheden over wat er op zit ..

Ik zou gewoon voor RVS gaan .. en bij de Ikea gaan shoppen en kijken . Dat is waarschijnlijk ook nog voordeliger. (Die spatels en andere zwarte opschep dingen heb je waarschijnlijk ook niet nodig .. en met RVS kan je die van een wat degelijker materiaal kopen zodat ze niet half wegsmelten als je er in de pannen mee bezig bent)

• Dido

Dido

heforshe

Ze hebben het over een titanium coating, maar iets verderop waarschuwen ze tegen oververhitten wat de anti-aanbaklaag beschadigt. Die twee zaken zijn niet tegelijkertijd waar.
Daarmee vertrouw ik direct niets meer wat ze over die antiaanbaklaag zeggen, en zou ik gewoon aannemen wat in dit topic al eenm tijdje geleden geconcludeerd is: geen enkele anti-aanbaklaag is duurzaam, want ze gaan allemaal stuk (en afhankelijk van waaruit die laag bestaat is dat meer of minder schadelijk voor je gezondheid.)

Sowieso is deze set erop gericht dat je de pannen in elkaar stapelt, en een RVS panbodem boevenop een antiaanbaklaag is sowieso een uitstekende manier om van je antiaanbaklaag af te komen.

De losse handgrepen zijn leuk voor een campingsetje, maar ik zou zoiets in mijn normale keuken absoluut niet willen hebben, trouwens.

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Mensen ervaring met RVS pannen van BK? Ik zie dat er een set in de aanbieding is en het lijkt me een mooie deal (link) . Ik zie zelf niet iets geks?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Booyaa schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:46:
Mensen ervaring met RVS pannen van BK? Ik zie dat er een set in de aanbieding is en het lijkt me een mooie deal (link) . Ik zie zelf niet iets geks?
Enige waar ik aan twijfel of dat rose gouden handvat mooi op kleur blijft na vaak in de vaatwasser of oven.
Het Rvs deel is gewoon prima inderdaad.

• El-Vder
Zonder mijn schoen te zetten toch een cadeautje gekregen, nouja zelf gekocht dat wel. Een mooie Le Creuset grillpan van 26cm bij de kringloop op de kop getikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djgKnAS707Wb-QTqge4Xf7R6wZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NELHIXSoYvLxtBPTMkYr6lZl.jpg?f=fotoalbum_large
Nu heeft deze pan wel een hoop liefde nodig, maar eerst nog even hardhandig aanpakken. Zit namelijk nog een behoorlijke dikke laag aanbaksels in. Ik neem aan dat de Kruidvat ovenreiniger nog steeds de way-to-go is als het om huis, tuin en keuken middelen gaat. Daarna mag de pan met een lekker laagje olie de warme oven in, zal d’r goed doen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@El-Vder ik zou eerst eens voorzichtig uitkoken met zout water. Mooie aanwinst voor dat geld

• El-Vder
@franssie dank je voor de tip ga dat wel eerst doen. Denk dat ik de buitenkant wel met de ovenreiniger ga doen, want alleen het handvat is nog rood, de rest is helemaal zwart en vettig.
En ik kon hem niet laten liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door El-Vder op 29-11-2025 19:25 ]

• El-Vder
Het resultaat van de eerste poging schoon koken met zoutoplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4lfVdkqL1q8BD1Lf6Rr3rwWfto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wsi8waeMhuZlkjy6qryYy04i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dNav1hTmUGID-pzumGWAuNFz1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pl19x3leyrgzAoxzVUobcCH5.jpg?f=fotoalbum_tile
Al stukje schoner

[ Voor 5% gewijzigd door El-Vder op 29-11-2025 19:52 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Is normaal de hele pan rood? Dan is hij wel ultiem ranzig.

Mooie vondst! Succes met poetsen en mooi maken.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
El-Vder schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:50:
Het resultaat van de eerste poging schoon koken met zoutoplossing.
[Afbeelding][Afbeelding]
Al stukje schoner
Lijkt te werken, rinse and repeat

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:05
Ik heb Demeyere koekenpannen en zoek eigenlijk deksels die handig zijn voor een downdraft kookplaat. Iemand tips hiervoor? Lijk qua maten rond de 26, 28 en 30 cm in diameter uit te komen al weet ik niet helemaal hoe sommige fabrikanten meten. Heb nu van Demeyere de juiste deksels maar zij lijken geen downdraft deksels te hebben.

Zat op internet al even te zoeken maar twijfel wat wijsheid is. Misschien is het teveel een gimmick maar de deksels nu half op de pan lijkt ook niet altijd ideaal.

• Vadecium
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
Interessant filmpje van Chris Young over warmte overdracht en welke pan hij het liefst gebruikt. Conclusie 80% van de tijd lekker RVS gebruiken en 20% RVS met een carbon toplaag.

https://youtu.be/LdORIBH3R88?si=MOHxduGrntMvt_TQ

• El-Vder
Dennis1812 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:54:
Is normaal de hele pan rood? Dan is hij wel ultiem ranzig.

Mooie vondst! Succes met poetsen en mooi maken.
Dank je, nee dacht ik eerst maar komt van een schuursponsje af.

• Raymond P
Vadecium schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:19:
Interessant filmpje van Chris Young over warmte overdracht en welke pan hij het liefst gebruikt. Conclusie 80% van de tijd lekker RVS gebruiken en 20% RVS met een carbon toplaag.

https://youtu.be/LdORIBH3R88?si=MOHxduGrntMvt_TQ
Eh, nee. Chris z'n conclusie was: koop een zilveren pan. :+

- knip -

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Helaas te laat gelezen dat spekjes niet zo best zijn voor de plaatstaal pan.. Ik had er een fraaie gladde laag opzetten. Spekjes gebakken, leek wel oké maar zojuist eitje gebakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAcplo6nBAE0S-T436CQJ3g5ZKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXQh9hMo2z67PT7wdMMHWfNb.jpg?f=fotoalbum_large

Eitje leek wel redelijk schoon van de onderkant..

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Na het poetsen zag ik dat ik met een zwak schuursponsje zo de hele boel af kon vegen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt1T1p1Z2UjFGAio1vwRUyaPllg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sR2sUWmcGceRDJUAn9VN6asR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem maar flink geschrobd.

Wat is nu wijsheid?
Als ik hem droog veeg met keukenpapier komen er ijzervegen (ruikt ook zo)

Even met staalwol schrobben en keer opnieuw inbranden?

En hoop niet dat ik teveel van de aanbaklaag in de spekjes heb gekregen…

• Raymond P
@Deruxian Dit is een terugkerend fenomeen hier met als oorzaak het gebruik van een niet-drogende olie icm heel veel lagen en het niet blauwen van de pan.
Dan heb je veel sneller last van laagjes die komen en gaan.

Helaas heb je met het bakken van supermarkt spekjes altijd de kans dat je laag wat oplost

- knip -

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste