Goede vraag. Van PFAS etc is bekend dat het eigenlijk niet opgenomen wordt door het lichaam als het van de pan loskomt (dus in = uit) maar dat het na verdere degradatie (als in kleiner nano stukjes) via vis en vlees wel degelijk nestelt in organen, net zoals andere micro plastics/kunststoffen.Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:15:
Nou, het is omgezet in een polymeer. Dat is geen olie meer natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook staal met arachide ingebrand, maar ik kan me niet voorstellen dat dat maar zo onschuldig is als je het binnenkrijgt.
Van de aanbaklaag die jezelf creëert in een plaatstalen pan zou je inderdaadn kunnen zeggen dat het een aangebrande polymeer is, en daar vindt het voedingscentrum wel wat van (maar dan die op vlees etc)
https://www.voedingscentr...ziek-worden-in-eten-.aspx
Zelf ben ik van mening dat als je gewoon normaal doet, dus ook met plaatstaal, je inname minimaal is en niet alles leidt tot een latere dood. De risico factoren van koken met een pan zijn vermoed ik vele male kleiner dan leefstijl en woonlocatie.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
:strip_exif()/f/image/TQX0ZtOpsiRUwvQ3JbU9nLaF.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gW2szAHE3IV1dcoVd2UwdEzI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GbQPDbQyPWe8l42dnW0ZBuME.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/3dQuhaE9wjwblPCo4h1EjFHe.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NELHIXSoYvLxtBPTMkYr6lZl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wsi8waeMhuZlkjy6qryYy04i.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pl19x3leyrgzAoxzVUobcCH5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nXQh9hMo2z67PT7wdMMHWfNb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sR2sUWmcGceRDJUAn9VN6asR.jpg?f=fotoalbum_large)