Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hoopte op oplossingen zonder extra accessoires:)
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Als in andere bakplaat kopen? Iets langer voorverwarmen had je neem ik aan al geprobeerd.KnOeFz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:25:
Dank voor de suggestie
Hoopte op oplossingen zonder extra accessoires:)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Andere bakplaat? Deze lijkt me prima, m'n techniek op de gaspitten heeft nog wat nodig denk ik.franssie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:33:
[...]
Als in andere bakplaat kopen? Iets langer voorverwarmen had je neem ik aan al geprobeerd.
Hoe lang voorverwarmen?
Weet niet of dat t is... Heb m ook al eens eerst midden op een pit gelegd.
Ook als t eten klaar is blijft het temp verschil best groot.
Is zo'n plaat bij jullie wel gelijkmatig van temperatuur op een fornuis? (Op de bbq gaat t prima)
[ Voor 10% gewijzigd door KnOeFz op 19-09-2025 21:50 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Verdiep je er in en dan begrijp je dat je óf je gerecht continue moet gaan verplaatsen over de bakplaat, danwel de aanbevolen vlamverdelers gaat gebruiken, of beide.
Dat het op de BBQ prima gaat is logisch ... die warmte is al verdeeld.
Staat de plaat nu op deze manier op de grootste pitten? Ik gebruik op dezelfde manier een oude bakplaat van plaatstaal, maar zet die schuin op de grootste twee pitten van mijn fornuis. En dat gaat prima voor bijvoorbeeld het bakken van hamburgers en de broodjes op een minder heet gedeelte of lagere vlam van de 2e pit.KnOeFz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:41:
Misschien offtopic hier... Maar heeft iemand tips hoe een grillplaat gelijkmatiger verwarmd kan worden op een fornuis? Tussen de pitten is hij minder heet en bakt hij veel minder hard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En jouw plaat is zo te zien van gietijzer wat ook een goede warmtegeleiding heeft. Misschien iets heter stoken of langer voorverwarmen? Of wat vaker "swappen" van je pancakes tussen de heetste plekken en het wat koudere middengedeelte?
Als je hem een kwartslag draait zal het al iets helpen gok ik. Aannemende dat linksonder een grote pit zit.KnOeFz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:41:
Misschien offtopic hier... Maar heeft iemand tips hoe een grillplaat gelijkmatiger verwarmd kan worden op een fornuis? Tussen de pitten is hij minder heet en bakt hij veel minder hard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar geheel gelijkmatig gaat het nooit worden. Kan je ook in je voordeel gebruiken om iets lagere temp te garen met een dekseltje of bakje erop. Of voor warmhoud. En harder aan grillen op heet gebied.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Precies, it's not a bug, it's a feature.Dennis1812 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 00:10:
Maar geheel gelijkmatig gaat het nooit worden. Kan je ook in je voordeel gebruiken om iets lagere temp te garen met een dekseltje of bakje erop. Of voor warmhoud. En harder aan grillen op heet gebied.
By de BBQ is dat nou net waarom mensen die iets verder gaan dan hamburgers en speklappen cremeren ook met verschillende temperatuurzones werken.
Ook goed opletten bij een teppan-yaki restaurant kan verhelderend zijn: alles wordt op die hete plaat bereid, maar die plaat is lang niet oevral dezelfde temperatuur, zodat voedsel op een minder hete plek kan worden weggelegd totdat de rest klaar is voor het gerecht.
- knip -
Buikspek snuiven krijg ik ook geen plezier van.
- knip -
https://www.lidl.nl/p/sil...list=search/pompoen%20pan
Als je geen pompoenfetish hebt hebben ze ook gewoon praktische vormen hoorzacht schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:27:
Voor wie een betaalbaar gokje wil wagen heeft de Lidl de pompoenpan weer eens van stal gehaald:
https://www.lidl.nl/p/sil...-pan-25-cm-3-l/p100393109
Heb er zelf 2 uit die serie, bevallen goed.
mcDavid schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:10:
Als je geen pompoenfetish hebt hebben ze ook gewoon praktische vormen hoor
https://www.lidl.nl/p/sil...-pan-25-cm-3-l/p100393109
Ook weer een briljante AI-vertaling: orange->sinaasappel
https://www.tramontina.co...ng-pan-26cm-2-2l-62155260
(Op Amazon is deze voor 45 euro te vinden.)
Dus tijd voor wat anders, in de praktijk is het (de 28cm koekenpan) een pan die we voornamelijk gebruiken voor bakken van aardappeltjes of een stukje vlees. Ik kwam deze tegen:
https://www.lidl.nl/p/sil...oekenpan-28-cm/p100394018
En ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, dit is een RVS binnenkant zonder anti-aanbaklaag, klinkt heel geschikt voor mijn doel? Maar wat ik van de 4 laags en koper moet vinden, no idea. Wij gebruiken inductie als warmtebron.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is de vraag inderdaad. Met googlen beweert de ene helft dat RVS geniaal is voor alles, de andere helft bakt zelf de soep nog bij aan.Gonadan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:56:
@Nomad de vraag is of je antiaanbak wil of niet, RVS bakt juist wel aan. Ik vind dat prettig, maar dat is mogelijk niet wat je zoekt.
Een beetje aanbakken is wel lekker, dat maakt de beste jus. Maar ik hoef geen jus te maken van gebakken aardappeltjes bijv. Hoe zijn de bevindingen voor dat soort voedsel? Voor vlees aanbraden e.d. vind ik genoeg info wel.
Maar aardappels zijn in RVS gewoon te bakken.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het is heel persoonlijk. Ik doe alles in RVS of in geëmailleerd gietijzer, maar RVS vraagt wel meer vetstof en techniek.Nomad schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:59:
Dat is de vraag inderdaad. Met googlen beweert de ene helft dat RVS geniaal is voor alles, de andere helft bakt zelf de soep nog bij aan.
Een beetje aanbakken is wel lekker, dat maakt de beste jus. Maar ik hoef geen jus te maken van gebakken aardappeltjes bijv. Hoe zijn de bevindingen voor dat soort voedsel? Voor vlees aanbraden e.d. vind ik genoeg info wel.
Aardappeltjes bakken vind ik lekkerder in RVS omdat het daadwerkelijk aanbakt, dan krijg je die krokante randjes veel mooier, maar het vraagt wel een beetje boter en olie. Het koekt dan ook wat aan, maar niet heel erg en is makkelijk schoonmaken.
Eieren is een klassieke uitdaging bij RVS. Eieren niet te koud, pan niet te heet, voldoende vetstof en geduld en het gaat prima, maar sommigen lukt dat gewoon niet.
Wil je echter heel 'mager' bakken, bijvoorbeeld hooguit met een spraytje olie uit een verstuiver dan moet je wegblijven bij RVS.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Pan bij start van bereiden vd maaltijd alvast op de pit laten opwarmen is de grootste wijziging. Dat kost geen extra tijd (elke pan moet je pakken en op het vuur zetten, ook anti-aanbak
Ik was wel m'n pannen met het handje af. Dat is omdat ze veel ruimte innemen in de vaatwasser en dat vind ik lastig. En voor m'n gevoel maakt de vaatwasser ze net iets te grondig schoon. Door ze met het handje af te wassen worden ze schoon genoeg, maar blijven ze wat makkelijker te gebruiken.
Ik heb hem even opgezocht maar dit is toch gewoon 'dé' standaard?Begur schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:20:
Over gebakken aardappelen in RVS zweeft er op YouTube een handig filmpje van “Stefan, culinair adviseur van Demeyere” rond. Ieder zijn eigen twist uiteraard, maar dit is wel een smakelijke methode.
Voorkoken, een combinatie van boter en olie en wachten tot het schuim weg is. Geen verkeerd advies, maar zo zou je dat in elke pan doen toch als je piepers wilt bakken?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Overigens vind ik voorkoken niet altijd standaard, maak regelmatig gebakken aardappelen in RVS, van goede kwaliteit aardappelen van de boer, zonder voorkoken.
Nomad schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Maar ik hoef geen jus te maken van gebakken aardappeltjes bijv. Hoe zijn de bevindingen voor dat soort voedsel?
Momenteel een tefal pan waar de coating van los laat.
Ben op zoek naar een goede RVS koekenpan.
Reeds gevonden
Fissler original profi
BK superior triply
Habonne master ply 5
Demeyere resto 3
Demeyere industry 5
Ik ben gewoon een amateurkok wat eigenlijk vrijwel niks speciaals klaar maakt.
Pannen van 180+ euro vind ik dus zelf wat te gek aangezien ik niet op sterren niveau kook.
Ik wil gewoon een goede kwaliteitspan waar ik ettelijke jaren mee vooruit kan en zeer voornamelijk geen antibak laag heeft maar echt een degelijke RVS pan.
Prijs kwaliteit lijkt me de demeyere resto 3 reeks aantrekkelijk maar is de upgrade naar de 5 reeks zijn geld waard ?
De bodems zijn dikker waardoor de warmte beter verdeeld word maar is dit in de praktijk ook merkbaar ?
Sorry maar dit topic en topic start geven voldoende handvatten om het niet anders te doen tenzij je speciefieke wensen hebt die je niet deelt.
Waarschijnlijk blijf je bij IKEA hangen.
edit: aangezien je van Tefal afkomt ... is je verwachting onduidelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 04-10-2025 00:34 ]
Ik heb de stap naar rvs voor gebakken aardappelen (nog) niet gemaakt en bak ze in een gietijzeren pan (met zwarte keramische binnencoating).Nomad schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:33:
Onze 28cm koekenpan (ikea, met anti-aanbak) is te heet geweest en nu is een stuk van de pan niet meer anti-stick. Je ziet er niets aan, hij is ook netjes schoon, maar 1 specifiek stuk van de pan bakt continue aan nu.
Dus tijd voor wat anders, in de praktijk is het (de 28cm koekenpan) een pan die we voornamelijk gebruiken voor bakken van aardappeltjes of een stukje vlees. Ik kwam deze tegen:
https://www.lidl.nl/p/sil...oekenpan-28-cm/p100394018
En ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, dit is een RVS binnenkant zonder anti-aanbaklaag, klinkt heel geschikt voor mijn doel? Maar wat ik van de 4 laags en koper moet vinden, no idea. Wij gebruiken inductie als warmtebron.
Het kost tijd, maar ik vind het wel de lekkerste gebakken aardappelen ooit. Het is wel een heel proces wat ze zo goed maakt. Ik kook ze voor waarbij ik wat baking soda aan het water toevoeg. Dat trekt het zetmeel naar buiten en geeft een plakkerig laagje rond de aardappelen. Daarna opschudden en in ruim olie/boter bakken voor zo'n 30-40 minuten. Het bakt aan en laat los wanneer die zijde crunchy is. Resultaat is een romig zachte aardappel met krokante buitenkant.
Ik zal als het handvat echt loslaat waarschijnlijk een demeyere kopen. Gewoon omdat ik het merk vertrouw en goede ervaringen heb met de plancha. Wil niet zeggen dat de andere niet goed zijn.
Heb 'm vanochtend gekocht in de lokale Lidl.zacht schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:27:
Voor wie een betaalbaar gokje wil wagen heeft de Lidl de pompoenpan weer eens van stal gehaald:
Voelt zeer degelijk en zwaar aan.
Nu nog afwachten hoe 'ie in gebruik is.
Top tip! Kriutvat Ovenreiniger is echt het enige dat werkt. Andere schoonmaak tips met baking soda of witte natuurazijn werkten allemaal neit.Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:10:
Voor RVS schoonmaken de bekende Kruidvat ovenreiniger spuitbus. Even spuiten en de boel verzeept vanzelf. Werkt het beste als oven of pan nog een graad of 50 is.
Zou wel ramen en deuren open zetten in dat geval.
Je moet echt wel naar buiten want de chemische reactie is heel heftig! De eerste keer had ik braafjes een bril op en handscheonen aan. Braaf buiten op het balkon spoot ik met de Kruidvat ovenrieniger spuitbus op de RVS wok: Heftige chemische reactie en nare stoom wolken o.i.d.

Volgende keer: Buiten op de grond, veiligheidsbril op, handschoenen aan én maksertje op!
Ik weet ook wat het probleem is waarom de aanslag ontstaat. De wand van de wok wordt te heet. Het is altijd de want die grenst aan een andere pan op het forneus. De warmte van de andere pan krult omhoog en maakt aan die zijde de wok want te heet.
Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie
Het zal dan wel nog beter werken omdat de concentratie NaOh verhoogt, maar hou er rekening mee dat boven de 60c het niet echt meer corrosie veilig is voor RVS.
Handschoenen zijn imho een must, en je ogen zijn net zo onmisbaar. Als je buiten gaat sprayen let dan wel op de wind, dat maskertje kan dan ineens ook noodzaak worden.
- knip -
Die pannen van Misen zijn genitreerd als ik mij niet vergis?Zebby schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:27:
Iemand al iets gezien van die pannen serie die Kenji mede ontwikkeld zou hebben? Merk "Our Place". Ziet eruit als hexclad maar dan titanium? Ik zie niet in wat het toevoegt tbh. Dan zijn die nieuwe van Misen meer interessant.
Genitreerd plaatstaal is behoorlijk hard/krasbestendig maar geoxideerd titanium is nog een stuk robuuster.
De vraag is wat die NoCo laag exact is, als het behoorlijk thermisch geoxideerd titanium is met daadwerkelijk een lotus effect dan zou het best wel eens een behoorlijk robuuste non-stick coating zijn.
Maareh, enkellaags genitreerd plaatstaal zou ook zeker mijn voorkeur hebben. Het voordeel van titanium tov rvs is minimaal.
- knip -
Volgens mij raadt de spuitbus zelf aan om de boel op zo'n 50 graden te hebben want dan lost het makkelijker op. Of had ik dat ergens anders vandaan?Raymond P schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:52:
@Apollyon Als de loog direct gaat stomen dan is het oppervlakte te heet.
Het zal dan wel nog beter werken omdat de concentratie NaOh verhoogt, maar hou er rekening mee dat boven de 60c het niet echt meer corrosie veilig is voor RVS.
Handschoenen zijn imho een must, en je ogen zijn net zo onmisbaar. Als je buiten gaat sprayen let dan wel op de wind, dat maskertje kan dan ineens ook noodzaak worden.
Hoe dan ook ben ik blijkbaar te onvoorzichtig. Ik gebruik nooit handschoenen of een masker en doe het gewoon binnen. Hooguit als ik te veel nevel zie ontstaan een raampje open, maar dat betekent dan eigenlijk dat ik asociaal veel nodig heb.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die 50~60 heb je mogelijk van mij.
- knip -
Ik zie niets geks en die Duitsers kopen vaak beter in dan de NL supermarkten. Denk dat het het geld wel waard isEigenschappen
Met 4-laags opbouw voor een snelle en gelijkmatige warmteverdeling
De koperen buitenkant geleidt warmte razendsnel en verspreidt die gelijkmatig over de hele pan
De pan heeft een aluminium kern en een RVS binnenkant
Deksel met ventilatie
Met litermarkering aan de binnenkant van de pan
Geschikt voor in de oven tot 250 °C
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit lijkt zo op het oog behoorlijk op de Finmat van Ikea met het handvat van de koperen Hendi.BigSurf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:39:
Bij de Lidl zijn vanaf zaterdag deze pannen te koop. Wil die wel gaan proberen. Iemand een idee over de kwaliteit?
[Afbeelding]
Waar je op moet letten bij deze pannen is dat de rand niet omgevouwen is, op die rand kijk je dus eigenlijk direct naar de binnenste laag die blood ligt.
Als je met de hand af gaat wassen is dan nog wel te doen, maar als ze de vaatwasser in gaan zou ik ze overslaan.
Ook is het laagje koper dusdanig dun dat het eigenlijk puur esthetisch is, verwacht daar dus niet te veel prestatievoordeel van.
@Gonadan Ja, daar ben ik ook ingetrapt. Twee maal.
Ik moet eerlijk zeggen dat het inderdaad niet klontert. Het wordt gewoon direct een baksteen.
- knip -
Vardagen 28 cm:
https://www.ikea.com/nl/n...tofstaal-beuken-70604841/
Vardagen 32 cm:
https://www.ikea.com/nl/n...tofstaal-beuken-80604845/
De wok meot nog ingebrand worden. Kan dat op een eenvoudig klien forneus of heb je daar een grote wok brander voor nodig?
Maar ze zijn nieuw dus ervaringen moeten nog komen, de prijs is niet heel gek maar een houten handvat aan welke pan dan ook vind ik zelf stom.
Een klein vlammetje is meestal wel voldoende om uiteindelijk staal te heet te krijgen.
En als je geen vlammetje hebt, je pan niet in een oven past of als je gewoon lekker creatief wilt zijn dan heb ik ook al eens succesvol een laag gebakken op een pan met een heteluchtpistool en/of een soldeerbrander.
- knip -
Mag koper überhaupt in de vaatwasser dan?Raymond P schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:48:
[...]
Als je met de hand af gaat wassen is dan nog wel te doen, maar als ze de vaatwasser in gaan zou ik ze overslaan.
Ook is het laagje koper dusdanig dun dat het eigenlijk puur esthetisch is, verwacht daar dus niet te veel prestatievoordeel van.
Het zal sowieso wat verkleuren (vlekken) of dof worden.
- knip -
ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Gisteren gebruikt voor een stoofpot. Werkte prima!
Eerst in een mengsel van ossewit/olijfolie in blokjes gesneden rundvlees aangebraden (hereford van de lokale boerderij).
Dan ui, prei, tomaten, paar gedroogde dadels, speculaaskruiden, balsamico, laurierblad, bio-tamari, jalapeño erbij en alles ff verder aangefruit. Beetje vocht erbij, uur in de oven (ca. 130o met deksel erop)
Vervolgens wat blokjes hokkaido en knoflook erbij. Nogmaals een uurtje in de oven met het deksel erop.
En daarna gewoon laten staan.
Tegen het einde v.d. dag wat zilvervlies rijst gekookt. Tezamen alles op het bord, gegarneerd met nog wat verse bieslook en een klodder zure room.
Schoonmaken ging prima. De pan is natuurlijk wel wat besmettelijker qua verkleuringen i.v.m. de witte binnenzijde. Maar een uurtje laten staan met wat sop erin en vervolgens gewoon met de vatenkwast schoongemaakt. Prima pan voor z'n geld.
Nu afwachten hoe 'ie zich houdt de komende jaren...
Ik heb ze even in handen gehad bij mijn lokale LIDL, en die twee koekenpannen, vooral de grotere, zijn echt zwaar en solide. Niet meegenomen omdat ik al veel pannen heb, maar daar toch een beetje spijt van dus eens kijken of die grote er morgen nog is.BigSurf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:39:
Bij de Lidl zijn vanaf zaterdag deze pannen te koop. Wil die wel gaan proberen. Iemand een idee over de kwaliteit?
[Afbeelding]
Maar ze voelen prima solide en ze zijn blijkbaar ook meerlaags. Voor die 3tientjes doe je er zeker geen miskoop aan.
Kleine disclaimer: Ik heb ze niet getest, dus mijn mening is gebaseerd op wat ik in de winkel heb gezien
Sorry. Ik was moe en dan is mijn dyslexie erger. De S en W zitten dicht bij elkaar en het woord had geen rood kringeltje gespeld.franssie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:04:
@Apollyon Plaatstalen sokken met beukenhouten afwerking
Waarom is hout stom? Hout wordt minder heet dan de ijzer steel.Maar ze zijn nieuw dus ervaringen moeten nog komen, de prijs is niet heel gek maar een houten handvat aan welke pan dan ook vind ik zelf stom.
De video op de Ikea website werkt niet voor mij. Is de instructievideo de moeite waard?Raymond P schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:31:
@Apollyon Heb je de promotionele instructievideo bekeken op de page die je linkt? Hoe klein is je pit?
Ik heb eerder geprobeerd een 24 cm koekenpan in te branden in de elektrische oven. Dat mislukte iedere keer. Uiteindelijk heb ik de koekenpan op het fornius ingebrand. Toen lukte het wel om een laag in te brenden. Helaas niet spiegelglad door het eerdere prutswerk in de oven.Een klein vlammetje is meestal wel voldoende om uiteindelijk staal te heet te krijgen.
En als je geen vlammetje hebt, je pan niet in een oven past of als je gewoon lekker creatief wilt zijn dan heb ik ook al eens succesvol een laag gebakken op een pan met een heteluchtpistool en/of een soldeerbrander.
Mijn oven is nutteloos gebleken voor inbranden van pannen. Mijn fornuis gaf redelijk resultaat voor een 24 cm koekenpan. Ik weet alleen niet of het mij ook lukt met een grote wok met vertikaale wanden.
Krijg je doro plaatselijke verhitting wel een goede strakke laag zonder bobbels en druipers?
Zie de olie gewoon als olieverf, hoe strak het is heeft voornamelijk te maken met hoe strak jij het erop smeert.
Dikke lagen drogen minder goed/snel en gaan druipen.
- knip -
Le Creuset - Online Factory to Table Sale, korting tot 40%
Misschien zit er wat tussen voor de liefhebber.
De wok wand blijft vies worden meet aangekoekt vet door hitte van de pannen op vuur er naast. Ik kan dat alleen schoon maken met Kruidvat ovenreiniger spiutbus.
Zeiss Distagon 21 f/2.8