Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hoopte op oplossingen zonder extra accessoires:)
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Als in andere bakplaat kopen? Iets langer voorverwarmen had je neem ik aan al geprobeerd.KnOeFz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:25:
Dank voor de suggestie
Hoopte op oplossingen zonder extra accessoires:)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Andere bakplaat? Deze lijkt me prima, m'n techniek op de gaspitten heeft nog wat nodig denk ik.franssie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:33:
[...]
Als in andere bakplaat kopen? Iets langer voorverwarmen had je neem ik aan al geprobeerd.
Hoe lang voorverwarmen?
Weet niet of dat t is... Heb m ook al eens eerst midden op een pit gelegd.
Ook als t eten klaar is blijft het temp verschil best groot.
Is zo'n plaat bij jullie wel gelijkmatig van temperatuur op een fornuis? (Op de bbq gaat t prima)
[ Voor 10% gewijzigd door KnOeFz op 19-09-2025 21:50 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Verdiep je er in en dan begrijp je dat je óf je gerecht continue moet gaan verplaatsen over de bakplaat, danwel de aanbevolen vlamverdelers gaat gebruiken, of beide.
Dat het op de BBQ prima gaat is logisch ... die warmte is al verdeeld.
Staat de plaat nu op deze manier op de grootste pitten? Ik gebruik op dezelfde manier een oude bakplaat van plaatstaal, maar zet die schuin op de grootste twee pitten van mijn fornuis. En dat gaat prima voor bijvoorbeeld het bakken van hamburgers en de broodjes op een minder heet gedeelte of lagere vlam van de 2e pit.KnOeFz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:41:
Misschien offtopic hier... Maar heeft iemand tips hoe een grillplaat gelijkmatiger verwarmd kan worden op een fornuis? Tussen de pitten is hij minder heet en bakt hij veel minder hard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En jouw plaat is zo te zien van gietijzer wat ook een goede warmtegeleiding heeft. Misschien iets heter stoken of langer voorverwarmen? Of wat vaker "swappen" van je pancakes tussen de heetste plekken en het wat koudere middengedeelte?
Als je hem een kwartslag draait zal het al iets helpen gok ik. Aannemende dat linksonder een grote pit zit.KnOeFz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:41:
Misschien offtopic hier... Maar heeft iemand tips hoe een grillplaat gelijkmatiger verwarmd kan worden op een fornuis? Tussen de pitten is hij minder heet en bakt hij veel minder hard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar geheel gelijkmatig gaat het nooit worden. Kan je ook in je voordeel gebruiken om iets lagere temp te garen met een dekseltje of bakje erop. Of voor warmhoud. En harder aan grillen op heet gebied.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Precies, it's not a bug, it's a feature.Dennis1812 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 00:10:
Maar geheel gelijkmatig gaat het nooit worden. Kan je ook in je voordeel gebruiken om iets lagere temp te garen met een dekseltje of bakje erop. Of voor warmhoud. En harder aan grillen op heet gebied.
By de BBQ is dat nou net waarom mensen die iets verder gaan dan hamburgers en speklappen cremeren ook met verschillende temperatuurzones werken.
Ook goed opletten bij een teppan-yaki restaurant kan verhelderend zijn: alles wordt op die hete plaat bereid, maar die plaat is lang niet oevral dezelfde temperatuur, zodat voedsel op een minder hete plek kan worden weggelegd totdat de rest klaar is voor het gerecht.
- knip -
Buikspek snuiven krijg ik ook geen plezier van.
- knip -