Ik heb nog een paar houten spatels maar RVS spatels zijn degene die ik het meest gebruik. Ik heb niet het idee dat mijn pannen lijden onder krassen, ik merk er in het gebruik in ieder geval niets van. Het zijn gebruiksvoorwerpen en de RVS-varianten zijn ook nog eens hufterproof.ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:54:
[...]
Kun je trouwens gewoon met RVS keukengerij in de pan? Ik heb zo'n platte metalen bakspaan. Het krast ietsjes in de pan (niet voelbaar) dus ben gelijk weer overgestapt naar een plastic spatel.
Mooi verslagje! Ik werk gewoon met stalen kookgerei (spatel van global) in mijn Demeyere pannen. Zal iets meer krassen dan hout maar na 5 (?) jaar zie je zoveel kleine krasjes in de pannen dat het toch wel egaal lijkt.ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:54:
[...]
Thnx!
Zojuist ook de eerste ervaringen opgedaan met de pan. Eitje gebakken met plantaardige boter van de AH. Met de Leidenfrost methode gekeken of de pan heet genoeg was. Het water danste wel in het rond maar verdampte ook nog gedeeltelijk. Ben waarschijnlijk iets te vroeg begonnen maar ondanks dat heb ik zonder moeite een eitje kunnen bakken.
Vanmiddag pannenkoeken gebakken met roomboter, zelfde methode gebruikt en ook iets langer gewacht. Roomboter gebruikt ipv plantaardige boter. Ging ook echt dikke prima. Ondanks de keuze voor volkoren pannenkoeken, ging het echt super goed. Mijn ervaring is dat deze nog wel eens vaak uit elkaar vallen. Volgens mij heb ik hiermee de moeilijkste dingen wel gehad
Kun je trouwens gewoon met RVS keukengerij in de pan? Ik heb zo'n platte metalen bakspaan. Het krast ietsjes in de pan (niet voelbaar) dus ben gelijk weer overgestapt naar een plastic spatel.
Btw: plantaardige boter is een contradictio in terminis (80% melkvet is een eis). Is dat niet gewoon margarine?
Het is deze. Best prima om mee te bakken hoor, maar ik denk dat we gaan overstappen op ghee.Boudewijn schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:37:
[...]
Mooi verslagje! Ik werk gewoon met stalen kookgerei (spatel van global) in mijn Demeyere pannen. Zal iets meer krassen dan hout maar na 5 (?) jaar zie je zoveel kleine krasjes in de pannen dat het toch wel egaal lijkt.
Btw: plantaardige boter is een contradictio in terminis (80% melkvet is een eis). Is dat niet gewoon margarine?
@ViezeVis als ah het zelf al een "Vloeibaar product met vet 78%" noemt, dus geeneens margarine, wil ik niet weten wat het wel is 
Geklaarde boter is inderdaad prima om op hoge temperaturen te kunnen bakken. Ik klaar het zelf meestal even in de pan als ik platvis ga bakken, dan een scheut olie erbij (50/50) en ik frituur de vis bijna met toch die typische botersmaak.
Maar ik wist niet dat AH dat nu kant en klaar verkoopt, leuk.
Geklaarde boter is inderdaad prima om op hoge temperaturen te kunnen bakken. Ik klaar het zelf meestal even in de pan als ik platvis ga bakken, dan een scheut olie erbij (50/50) en ik frituur de vis bijna met toch die typische botersmaak.
Maar ik wist niet dat AH dat nu kant en klaar verkoopt, leuk.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het product heet "vloeibaar plantaardig" . Dat boter noemen is gewoon fraude maar kennelijk is het zelfs de term margarine niet waardig.ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:16:
[...]
Het is deze. Best prima om mee te bakken hoor, maar ik denk dat we gaan overstappen op ghee.
Ik zeg niets over of het lekker is of niet, maar het is geen boter. De term bakvet-met-water komt in mij op.
Beetje off-topic, maar dat zijn echt 2 totaal verschillende vetstoffen. De één is een olie blend met toevoegingen, de ander geklaarde boter. Die AH terra olie vind ik overigens wat matig als je naar de specs kijkt:ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:16:
[...]
Het is deze. Best prima om mee te bakken hoor, maar ik denk dat we gaan overstappen op ghee.
Ingrediënten: plantaardige olie (raap, zonnebloem, geheel geharde raap), water, zout, emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren [E471], lecithinen [E322]), conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), natuurlijk aroma, kleurstof (carotenen [E160a])
Met water, zout en wat andere E-nummers vind ik dit nou geen hele goede vetstof.. 0.9g zout per 100ml olie is onnodig extra zout vind ik. Zal erin zitten voor de houdbaarheid of smaak? Ik zou dan toch gaan bakken in iets als zonnebloem- of arachide olie, dat is pure olie zonder toevoegingen (en dus ook 0g zout).
Ghee gebruik ik soms om goed vlees mee aan te braden, maar het wordt een dure hobby om dit voor alles te gebruiken. Het is met veel verzadigd vet ook niet de meest gezonde vetstof.. maar wel lekker af en toe
Edit: misschien ben ik wat te negatief over de Terra olie. Die olie doet het gewoon goed qua (verzadigde) vetten, rookpunt en als de smaak bevalt: zeker geen foute keuze. Ik vind alleen de extra toevoegingen wat onnodig en heb er liever ook geen water door, vooral bij bakken/braden wil je vaak geen vocht in de pan.
[ Voor 18% gewijzigd door stin00 op 20-02-2026 16:42 ]
Volgens mij hebben we ook nog goede kwaliteit extra vierge olijfolie staan, dat zou volgens mij ook moeten kunnen toch? Maar heeft wel een bepaalde smaak.stin00 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:31:
[...]
Beetje off-topic, maar dat zijn echt 2 totaal verschillende vetstoffen. De één is een olie blend met toevoegingen, de ander geklaarde boter. Die AH terra olie vind ik overigens wat matig als je naar de specs kijkt:
Ingrediënten: plantaardige olie (raap, zonnebloem, geheel geharde raap), water, zout, emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren [E471], lecithinen [E322]), conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), natuurlijk aroma, kleurstof (carotenen [E160a])
Met water, zout en wat andere E-nummers vind ik dit nou geen hele goede vetstof.. 0.9g zout per 100ml olie is onnodig extra zout vind ik. Zal erin zitten voor de houdbaarheid of smaak? Ik zou dan toch gaan bakken in iets als zonnebloem- of arachide olie, dat is pure olie zonder toevoegingen (en dus ook 0g zout).
Ghee gebruik ik soms om goed vlees mee aan te braden, maar het wordt een dure hobby om dit voor alles te gebruiken. Het is met veel verzadigd vet ook niet de meest gezonde vetstof.. maar wel lekker af en toe
Ja hoor. En als je die fles van de ah fijn/lekker vindt is dat natuurlijk ook gewoon prima. Ik wil jou of je kookwerk niet afkraken , het ging mij puur om het woord boterViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:36:
[...]
Volgens mij hebben we ook nog goede kwaliteit extra vierge olijfolie staan, dat zou volgens mij ook moeten kunnen toch? Maar heeft wel een bepaalde smaak.
Extra vierge wordt gezien als een gezonde keuze, maar inderdaad wel met een hele uitgesproken smaak. Daar moet je van houden. Daarnaast is het rookpunt erg laag (160°C tot 190°C) waardoor je niet op hogere temperatuur kan bakken, dan gaat de olie roken en verbranden. Ik gebruik het vooral bij pastasauzen waarbij je op medium temperatuur kookt, maar niet voor vlees, aardappelen, wokken etc!ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:36:
[...]
Volgens mij hebben we ook nog goede kwaliteit extra vierge olijfolie staan, dat zou volgens mij ook moeten kunnen toch? Maar heeft wel een bepaalde smaak.
Helemaal begrijpelijk hoor! We zijn steeds actiever bezig met het niet meer kopen en eten van ultra bewerkt voedsel. Dus het is soms even zoeken wat goede alternatieven zijn. Geldt eigenlijk ook voor plastic kookgerei, pannen etc. Zo hebben we nu alleen nog maar houten snijplanken, houten en metalen keukengerei (vandaar mijn eerdere vraag over of een metalen bakspaan wel kan in een RVS pan). En omdat we dus nu overstappen naar RVS pannen wil ik ook gelijk de stap zetten om anders te gaan koken (we kijken nu bijvoorbeeld ook bewuster naar biologische producten, met ons AH premium abonnement krijg je daar 10% korting op waardoor de prijsverschillen nog wat minder groot zijn). Dat is soms eventjes zoekenBoudewijn schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:37:
[...]
Ja hoor. En als je die fles van de ah fijn/lekker vindt is dat natuurlijk ook gewoon prima. Ik wil jou of je kookwerk niet afkraken , het ging mij puur om het woord boter
[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 20-02-2026 16:45 ]
Yep! Ben ik mij van bewust. En ik had ghee gehaald voor vb. vlees. Margarine heb ik inmiddels ook op de lijst staan voor hedendaags gebruik. Volgens mij staat er ook nog een klein beetje 'traditioneel olijfolie' in de kast. Als dat weg is, halen we dat ook niet meer in huisstin00 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:39:
[...]
Extra vierge wordt gezien als een gezonde keuze, maar inderdaad wel met een hele uitgesproken smaak. Daar moet je van houden. Daarnaast is het rookpunt erg laag (160°C tot 190°C) waardoor je niet op hogere temperatuur kan bakken, dan gaat de olie roken en verbranden. Ik gebruik het vooral bij pastasauzen waarbij je op medium temperatuur kookt, maar niet voor vlees, aardappelen, wokken etc!
Is die van de AH nu geklaarde boter of ghee? Ja het lijkt op elkaar maar het kan strikt genomen niet allebei zijn.ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:16:
[...]
Heb die ook wel eens gehad, werkt prima. Maar het is wel zachter dan wanneer ik het zelf maak, dus ze doen er nog iets mee wat ik niet doe. Meestal klaar ik boter gewoon zelf en houd het op voorraad. Dat is een stuk goedkoper en prima te doen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad: Ghee of geklaarde boter maak je heel makkelijk zelf en is ook nog eens erg lang houdbaar (een jaar in de koelkast en 4 maanden buiten de koelkast). En vele malen goedkoper dan het kant en klaar kopen in de winkel.Gonadan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:28:
[...]
Is die van de AH nu geklaarde boter of ghee? Ja het lijkt op elkaar maar het kan strikt genomen niet allebei zijn.
Heb die ook wel eens gehad, werkt prima. Maar het is wel zachter dan wanneer ik het zelf maak, dus ze doen er nog iets mee wat ik niet doe. Meestal klaar ik boter gewoon zelf en houd het op voorraad. Dat is een stuk goedkoper en prima te doen.
Voor de smaak geef ik zelf overigens de voorkeur aan ghee boven geklaarde boter. YouTube: How to make ghee #ghee #clarifiedbutter #cooking #recipes
Misschien beter om verder te gaan over de vetten en zo in dit topic?
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
Denk dat we het wel eens zijn dat bakken in RVS prima kan
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Heel goed plan. Vandaag hier geen nieuws, geen pannen gebruikt (bbq ftw)franssie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:48:
Misschien beter om verder te gaan over de vetten en zo in dit topic?
Wat gebruiken jullie voor pangerechten zoals een panlasagne of pasta? Een hapjespan? We hebben nu zo’n wokpan met anti aanbaklaag maar echt wokken op inductie gaat m niet worden. Is meer voor de diepte en inhoud haha.
Een pasta gerecht in een wokpan?ViezeVis schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:45:
Wat gebruiken jullie voor pangerechten zoals een panlasagne of pasta? Een hapjespan? We hebben nu zo’n wokpan met anti aanbaklaag maar echt wokken op inductie gaat m niet worden. Is meer voor de diepte en inhoud haha.
Pasta kook je in een kookpan, de saus (Ragù) maak je in een stoof/braadpan. Lasagne komt in mijn beeld alleen uit een oven?
Dit vraagt om wat verdere uitleg...
Ik heb zo'n zware Staub Cocotte, ofwel gietijzeren braadpan (geëmailleerd). Daar doe ik eigenlijk alles in waar ik niet heel specifiek een andere pan voor nodig heb. En je kunt er ook brood in bakken. Echt een legendarische allrounder zo'n ding.ViezeVis schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:45:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Pasta koken in een kookpan, daarna gaat het in de wokpan om het samen te brengen. Een panlasagne komt niet uit de ovenbvk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:54:
[...]
Een pasta gerecht in een wokpan?
Pasta kook je in een kookpan, de saus (Ragù) maak je in een stoof/braadpan. Lasagne komt in mijn beeld alleen uit een oven?
Dit vraagt om wat verdere uitleg...
De belangrijkste zin die je mist is:
“Is meer voor de diepte en inhoud haha.”
@ViezeVis maar kieper jij dan alles door elkaar? Dat is een typisch Nederlands Honig stijl hoor. De saus en pasta komen toch pas samen op het bord?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn genoeg pasta gerechten uit Italië waarbij je juist WEL de pasta en de "saus" IN de pan mixen. Iig de 4 bekende pastas uit Rome (Cacio e Pepe, Gricia, Carbonara en Amatriciana) hebben allemaal de pasta en de saus al bij elkaar. En voor aglio e olio gaat ook de pasta al in de pan bij elkaar.Gonadan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:21:
@ViezeVis maar kieper jij dan alles door elkaar? Dat is een typisch Nederlands Honig stijl hoor. De saus en pasta komen toch pas samen op het bord?
Als ik het goed begrijp maak jij dus je saus dus in een wok en voeg je daar je gewoon in water gekookte pasta aan toe?ViezeVis schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:17:
[...]
Pasta koken in een kookpan, daarna gaat het in de wokpan om het samen te brengen. Een panlasagne komt niet uit de oven
De belangrijkste zin die je mist is:
“Is meer voor de diepte en inhoud haha.”
En is die "wok" dus niet groot genoeg om alles samen te brengen?
@Gonadan Ja, je voegt de pasta toe bij de ragù, mengt en serveert. Niet op het bord.
@duvekot was me voor
Dit dus. Dankjewel voor de verduidelijking. Daar gebruiken wij dus een wokpan voor omdat die lekker hoog is hahaha.duvekot schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:34:
[...]
Er zijn genoeg pasta gerechten uit Italië waarbij je juist WEL de pasta en de "saus" IN de pan mixen. Iig de 4 bekende pastas uit Rome (Cacio e Pepe, Gricia, Carbonara en Amatriciana) hebben allemaal de pasta en de saus al bij elkaar. En voor aglio e olio gaat ook de pasta al in de pan bij elkaar.
Een alternatief is een hapjespan?
Een hapjespan (wat is dat eigenlijk?) is meestal een lage sauteuse pan waarmee je iets kunt bakken en daarna smoren/stoven. Prima voor je saus maar er kan geen pasta meer bij...ViezeVis schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:40:
[...]
Dit dus. Dankjewel voor de verduidelijking. Daar gebruiken wij dus een wokpan voor omdat die lekker hoog is hahaha.
Een alternatief is een hapjespan?
Truc: Kook je pasta in een grote kookpan, laat deze uit lekken en hevel je pastasaus over naar de nu lege kookpan. De pasta zou er nu wel gewoon bij moeten kunnen en kun je deze omscheppen door de saus
Van die vier zou ik hooguit bij amatriciana het woord saus gebruiken, maar als je dat mee rekent dan zijn er inderdaad een hoop.duvekot schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:34:
[...]
Er zijn genoeg pasta gerechten uit Italië waarbij je juist WEL de pasta en de "saus" IN de pan mixen. Iig de 4 bekende pastas uit Rome (Cacio e Pepe, Gricia, Carbonara en Amatriciana) hebben allemaal de pasta en de saus al bij elkaar. En voor aglio e olio gaat ook de pasta al in de pan bij elkaar.
Persoonlijk denk ik bij saus aan echt iets los maken en er achteraf doorheen mengen, niet aan een paar ingrediënten erbij doen en dat het echt onderdeel van het proces is zoals carbonara.
Maar dat is wellicht puur semantiek en persoonlijk. Voor zoiets als carbonara pak ik vaak gewoon een koekenpan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Same of de sauteuse die zichzelf een hapjespan noemtGonadan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Van die vier zou ik hooguit bij amatriciana het woord saus gebruiken, maar als je dat mee rekent dan zijn er inderdaad een hoop.
Persoonlijk denk ik bij saus aan echt iets los maken en er achteraf doorheen mengen, niet aan een paar ingrediënten erbij doen en dat het echt onderdeel van het proces is zoals carbonara.
Maar dat is wellicht puur semantiek en persoonlijk. Voor zoiets als carbonara pak ik vaak gewoon een koekenpan.
Voor een carbonara pak ik dan mijn Demeyere Apollo pan. Spaghetti er in koken en ondertussen de guanciale snijden en het ei/parmezaan mengsel maken.
Als de pasta gaar is afgieten en in de nog hete pan de guanciale bakken, van het vuur af en het mengsel erdoor, spaghetti erdoor en mengen. Serveren met vers gemalen peper en eventueel nog wat extra kaas.
Als de pasta gaar is afgieten en in de nog hete pan de guanciale bakken, van het vuur af en het mengsel erdoor, spaghetti erdoor en mengen. Serveren met vers gemalen peper en eventueel nog wat extra kaas.
Voor een smeuïge finish doe je bij ontiegelijk veel Italiaanse gerechten finishen in een pan waarmee je een emulsie kunt creëren tussen je (saus,) vet en bindmiddel.Gonadan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:21:
Dat kan boter, ei, kaas, zetmeel-rijk kookwater of iets anders.
edit: en praktisch altijd gaan de koolhydraten daarin mee.
In het Italiaans heet dat "Mantecatura" oftewel rigoreus mengen, en die hebben een pan ervoor (mantecavera / salsa pasta)...
Idealiter volledig van aluminium zodat je goed controle hebt over de temperatuur (en je saus niet breekt), en heeft behoorlijk hoge wanden in een conische vorm zodat je om kunt gooien.
De risotto gaat hier gewoon in de conische sauteuse, maar voor delicate dingen zoals een Alfredo of een Cacio E Pepe zou ik zeker nog wel een keertje een pan willen aanschaffen.
En of dat dan de Demeyere silver 7 of een dedicated alu pan wordt ben ik nog niet uit.
- knip -
Zit ik hier in het kook-topic? Dan wil ik er graag nog even op wijzen dat ghee en/of geklaarde boter veel calorieën en verzadigde vetten bevat. Gebruik met mate!
In een RVS-pan.
Waar je gerust met een RVS-spatel in mag.
En met een vork in mag prikken.
En die gewoon in de vaatwasser kan.
In een RVS-pan.
Waar je gerust met een RVS-spatel in mag.
En met een vork in mag prikken.
En die gewoon in de vaatwasser kan.
Even voor de goede orde, ik stelde de vraag dus na opmerkingen over ragu, ofwel echte saus die je daadwerkelijk apart bereidt.Raymond P schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Voor een smeuïge finish doe je bij ontiegelijk veel Italiaanse gerechten finishen in een pan waarmee je een emulsie kunt creëren tussen je (saus,) vet en bindmiddel.
Dat kan boter, ei, kaas, zetmeel-rijk kookwater of iets anders.
edit: en praktisch altijd gaan de koolhydraten daarin mee.
Dat iedereen me nu de Italiaanse keuken wil uitleggen is lief bedoeld, maar lijkt me wat overbodig.
Dit is het pannentopic, niet het kooktopic, en hier varieert het nogal hoe traditioneel men kookt, dus ik stelde gewoon een vraag.
Interessant, ik wist niet dat ze daar wan ook weer een speciale pan voor hadden. Aan de andere kant, dat had ik wel kunnen verwachten met Italianen. Die zijn kookgek én traditioneel aangelegd.In het Italiaans heet dat "Mantecatura" oftewel rigoreus mengen, en die hebben een pan ervoor (mantecavera / salsa pasta)...
Idealiter volledig van aluminium zodat je goed controle hebt over de temperatuur (en je saus niet breekt), en heeft behoorlijk hoge wanden in een conische vorm zodat je om kunt gooien.
De risotto gaat hier gewoon in de conische sauteuse, maar voor delicate dingen zoals een Alfredo of een Cacio E Pepe zou ik zeker nog wel een keertje een pan willen aanschaffen.
En of dat dan de Demeyere silver 7 of een dedicated alu pan wordt ben ik nog niet uit.
Maar die pan ís toch gewoon een sauteuse? Alleen met aluminium wellicht niet geschikt voor alle soorten sauzen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Het ging mij specifiek om de pan, de rest was intro. 
Het verschil zit 'm voornamelijk in het materiaal, als je een perfecte binding wilt dan wil je fijnmazige controle over de temperatuur. En als je tegelijk vocht aan het verdampen bent dan is een groter oppervlakte beter.
Voor mijn regulier gebruik is een sauteuse prima, maar op momenten dat ik iets relatief simpels op een hoog (of op z'n minst hoger) niveau wil hebben dan lukt mij dat hier gewoon niet of is het niet reproduceerbaar.
En juist als het gerecht eenvoudiger wordt gaat voor mij de uitvoering enorm tellen.
Een Alfredo afmaken doe ik (na afkijken van Alex the french guy) op een rvs serveerschaal omdat mijn pannen te veel retentie hebben.
En een carbonara kan ik maar in 1 van mijn pannen bereiden zodat ik 'm zelf ook lekker vind.
Een volledig aluminium pan kan je zo veel meer sturen zonder noemenswaardige delay, dat maakt zulke gerechten gewoon veel makkelijker/toegankelijker.
Dat de Italianen redelijk door kunnen slaan is mij wel bekend ja, ik heb de afgelopen jaren voldoende Italia Squisita gekeken om niet verbaasd te zijn van een Michelinster versie van een Alfredo.
Zulke videos zijn voor mij ook wel een reality check. Het kan op hoog niveau gewoon met een steelpannetje met puck, ik kan het gewoon niet. En m'n marmeren plaat switchen voor hout heeft niet geholpen.
Tegelijk is dit waar kooktips en materiaalkeuze raakvlak heeft. Zonder intro komt zo'n boodschap niet over of is er niet doorheen te filteren voor de meelezer die geen boodschap heeft aan ietwat meer gevorderde materiaalkeuze en technieken.
Anyways, mondgevoel is een belangrijk onderdeel van smaaksensatie. En de pan die je kiest dicteert hoe makkelijk het gaat worden om je gewenste resultaat te bereiken.
Het verschil zit 'm voornamelijk in het materiaal, als je een perfecte binding wilt dan wil je fijnmazige controle over de temperatuur. En als je tegelijk vocht aan het verdampen bent dan is een groter oppervlakte beter.
Voor mijn regulier gebruik is een sauteuse prima, maar op momenten dat ik iets relatief simpels op een hoog (of op z'n minst hoger) niveau wil hebben dan lukt mij dat hier gewoon niet of is het niet reproduceerbaar.
En juist als het gerecht eenvoudiger wordt gaat voor mij de uitvoering enorm tellen.
Een Alfredo afmaken doe ik (na afkijken van Alex the french guy) op een rvs serveerschaal omdat mijn pannen te veel retentie hebben.
En een carbonara kan ik maar in 1 van mijn pannen bereiden zodat ik 'm zelf ook lekker vind.
Een volledig aluminium pan kan je zo veel meer sturen zonder noemenswaardige delay, dat maakt zulke gerechten gewoon veel makkelijker/toegankelijker.
Dat de Italianen redelijk door kunnen slaan is mij wel bekend ja, ik heb de afgelopen jaren voldoende Italia Squisita gekeken om niet verbaasd te zijn van een Michelinster versie van een Alfredo.
Zulke videos zijn voor mij ook wel een reality check. Het kan op hoog niveau gewoon met een steelpannetje met puck, ik kan het gewoon niet. En m'n marmeren plaat switchen voor hout heeft niet geholpen.
Tegelijk is dit waar kooktips en materiaalkeuze raakvlak heeft. Zonder intro komt zo'n boodschap niet over of is er niet doorheen te filteren voor de meelezer die geen boodschap heeft aan ietwat meer gevorderde materiaalkeuze en technieken.
Anyways, mondgevoel is een belangrijk onderdeel van smaaksensatie. En de pan die je kiest dicteert hoe makkelijk het gaat worden om je gewenste resultaat te bereiken.
- knip -
Coolblue heeft de KitchenAid Multiply Koekenpannenset 24 + 28 cm in de aanbieding voor 89 euro. Goede prijs voor een tri-ply RVS set.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Ik denk dat je in heel wat meer pannen emulsies kan creeeren dan wat je nu hier schetst. Vind dat wat te dramatisch klinken. Temperatuur is relevant, maar de rest van de techniek net zo. In m'n gietijzeren pannnen ga ik geen carbonara maken, zeker, maar ik kan best in m'n RVS pannen een carbonara maken. Misschien gaat 't met een alu pan net iets precieser, maar ik heb grote twijfels of die invloed zo groot is als we soms schetsen.Raymond P schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:08:
@Gonadan Het ging mij specifiek om de pan, de rest was intro.
Zulke videos zijn voor mij ook wel een reality check. Het kan op hoog niveau gewoon met een steelpannetje met puck, ik kan het gewoon niet. En m'n marmeren plaat switchen voor hout heeft niet geholpen.![]()
Ik vermoed dat het type pasta, de juiste hoeveelheid aan vetten en goede techniek veel relevanter zijn dan die pan. Ik verbaas mij keer op keer weer hoe groot de verschillen zijn in de kwaliteiten en types van de pasta en hoe het pasta water bij sommige pastas praktisch puur water is en bij de andere veel meer zetmelig is.
[ Voor 6% gewijzigd door simon op 24-02-2026 12:59 ]
|>
@simon Mijn keuken is een drama slagveld.
Met techniek kan je inderdaad een hoop compenseren, goed materiaal maakt het makkelijker.
Uiteindelijk bepaalt de temperatuurval hoe je vetten kristalliseren en wat voor structuur je emulsie krijgt. Een pan die dat een handje meehelpt compenseert voor het gebrek aan techniek en/of maakt het mogelijk grotere porties te maken.
Tegelijkertijd zal een pan met meer hitteretentie het proces actief tegenwerken wat je met techniek niet kunt compenseren (tenzij de lucht in je keuken vrieskoud is).
Het verschil is, voor mij, groot genoeg om op te merken en/of aan te ergeren.
Als jij het naar tevredenheid kunt met beperkte middelen dan is dat ideaal natuurlijk. En zou je het naar mijn tevredenheid kunnen doen dan verdien je wat mij betreft een lintje van de Koning, zelf kan ik dat namelijk niet zo goed.
Mbt je pasta-water: ik kook eerst bloem in het water omdat ik geen dedicated pan op vuur heb staan waar de hele dag pasta in is gekookt om het effect te benaderen.
Mijn punt is vooral dat je, ruim voordat je je bezig gaat houden met micro-optimalisatie, een significant voordeel kunt behalen met zo'n grote alu pasta-omgooi-pan.
Met techniek kan je inderdaad een hoop compenseren, goed materiaal maakt het makkelijker.
Uiteindelijk bepaalt de temperatuurval hoe je vetten kristalliseren en wat voor structuur je emulsie krijgt. Een pan die dat een handje meehelpt compenseert voor het gebrek aan techniek en/of maakt het mogelijk grotere porties te maken.
Tegelijkertijd zal een pan met meer hitteretentie het proces actief tegenwerken wat je met techniek niet kunt compenseren (tenzij de lucht in je keuken vrieskoud is).
Het verschil is, voor mij, groot genoeg om op te merken en/of aan te ergeren.
Als jij het naar tevredenheid kunt met beperkte middelen dan is dat ideaal natuurlijk. En zou je het naar mijn tevredenheid kunnen doen dan verdien je wat mij betreft een lintje van de Koning, zelf kan ik dat namelijk niet zo goed.
Mbt je pasta-water: ik kook eerst bloem in het water omdat ik geen dedicated pan op vuur heb staan waar de hele dag pasta in is gekookt om het effect te benaderen.
Mijn punt is vooral dat je, ruim voordat je je bezig gaat houden met micro-optimalisatie, een significant voordeel kunt behalen met zo'n grote alu pasta-omgooi-pan.
- knip -
Hoe iets simpels als pasta door brons persen in plaats van kunststof al een verschil kan maken.simon schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:54:
[...]
Ik denk dat je in heel wat meer pannen emulsies kan creeeren dan wat je nu hier schetst. Vind dat wat te dramatisch klinken. Temperatuur is relevant, maar de rest van de techniek net zo. In m'n gietijzeren pannnen ga ik geen carbonara maken, zeker, maar ik kan best in m'n RVS pannen een carbonara maken. Misschien gaat 't met een alu pan net iets precieser, maar ik heb grote twijfels of die invloed zo groot is als we soms schetsen.
Ik vermoed dat het type pasta, de juiste hoeveelheid aan vetten en goede techniek veel relevanter zijn dan die pan. Ik verbaas mij keer op keer weer hoe groot de verschillen zijn in de kwaliteiten en types van de pasta en hoe het pasta water bij sommige pastas praktisch puur water is en bij de andere veel meer zetmelig is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:strip_exif()/f/image/QMp8W3cBg7ZsojD693VLxWlz.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een jaar of 15 gaat mijn Sola braadpan toch maar eens vervangen worden. Ik denk aan een Staub in een leuk kleurtje of een TGFF of Combekk. Beide laatste merken zie ik vaak in bedrijfsrestaurants gebruikt worden, dus die zullen wel goed zijn. De Sola is 28 cm, mag nu een maatje kleiner, 26 cm. Staub heeft dat, andere twee merken niet. Verkleuren andere merken als Sola eigenlijk net zo snel? Of zit daar wezenlijk verschil en emailleringkwaliteit?
[ Voor 44% gewijzigd door woutur op 27-02-2026 13:54 ]
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Is de emaille laag nog helemaal in takt? Is het niet "gewoon" even een keertje heel goed/drastisch schoonmaken?woutur schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:22:
[Afbeelding]
Na een jaar of 15 gaat mijn Sola braadpan toch maar eens vervangen worden. Ik denk aan een Staub in een leuk kleurtje of een TGFF of Combekk. Beide laatste merken zie ik vaak in bedrijfsrestaurants gebruikt worden, dus die zullen wel goed zijn. De Sola is 28 cm, mag nu een maatje kleiner, 26 cm. Staub heeft dat, andere twee merken niet. Verkleuren andere merken als Sola eigenlijk net zo snel? Of zit daar wezenlijk verschil en emailleringkwaliteit?
Zo'n gietijzeren pan moet toch wel zeker langer dan 15 jaar mee gaan toch?
Dit is de pan in schoongemaakte toestand. De emaillelaag is, zoals je ongetwijfeld ziet, niet meer intakt. Ik weet niet wat jij verstaat onder drastisch schoonmaken, maar je kan emaille niet echt gaan schuren volgens mij (met zo'n groen sponsje bijvoorbeeld).duvekot schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Is de emaille laag nog helemaal in takt? Is het niet "gewoon" even een keertje heel goed/drastisch schoonmaken?
Zo'n gietijzeren pan moet toch wel zeker langer dan 15 jaar mee gaan toch?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Je mag in emaille ook wel (verdunde) azijn gebruiken om aangekoekte eiwitten te verwijderen. Maar anderen hier hebben daar meer kennis van dan ik.woutur schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:21:
[...]
Dit is de pan in schoongemaakte toestand. De emaillelaag is, zoals je ongetwijfeld ziet, niet meer intakt. Ik weet niet wat jij verstaat onder drastisch schoonmaken, maar je kan emaille niet echt gaan schuren volgens mij (met zo'n groen sponsje bijvoorbeeld).
Maar als je echt kapotte stukken emaille hebt dan is het misschien een andere verhaal (maar kan je wel goed experimenteren met deze pan met schoonmaak voorstellen van anderen)
@woutur aangezien je de pan toch al hebt afgeschreven denk ik:
1) weken in schoonmaakazijn (buiten vanwege de stank)
2) uitkoken met een half vaatwasblokje
3) zou moeten kunnen maar ik gebruik het nooit, een loog zoals ovenreiniger gebruiken
Dan pas kan je echt zien wat nu aankoeksel is en wat eronder vandaan komt.
Maar dat was e vraag niet. De klassieke merken die je noemt zijn met een reden klassiek geworden. Nadeel van kekke kleurtjes is dat ze inderdaad gevoelig zijn voor verkleuren én inbranden. Al mijn braadpannen zijn daarom klassiek zwart, op de deksel knoppen na want daar zijn leuke aftermarket knoppen voor te koop (zo heb ik een slak)
1) weken in schoonmaakazijn (buiten vanwege de stank)
2) uitkoken met een half vaatwasblokje
3) zou moeten kunnen maar ik gebruik het nooit, een loog zoals ovenreiniger gebruiken
Dan pas kan je echt zien wat nu aankoeksel is en wat eronder vandaan komt.
Maar dat was e vraag niet. De klassieke merken die je noemt zijn met een reden klassiek geworden. Nadeel van kekke kleurtjes is dat ze inderdaad gevoelig zijn voor verkleuren én inbranden. Al mijn braadpannen zijn daarom klassiek zwart, op de deksel knoppen na want daar zijn leuke aftermarket knoppen voor te koop (zo heb ik een slak)
@woutur Laat je niet leiden door wat je in gootkeukens/catering gebruikt ziet worden. Ze zijn bijna altijd gelimiteerd tot 1 inkoopkanaal en heel vaak geldt zelfs dan nog een beperkte selectie die voornamelijk gedicteerd wordt door hogere hand op basis van afspraken/inkoopbonussen met leveranciers.
Wit emaille zal altijd ietwat sneller verkleuren. Maar in jouw pan zie ik volgens mij voornamelijk aanslag.
Om zo'n carbon laag te verwijderen kan je 'm gevuld met water en een gram of 100 natriumbicarbonaat naar de kook trekken en een half uurtje lekker laten sudderen.
Als je er zin in hebt kan je dan ook met een houten spatel een beetje schrapen.
Wit emaille zal altijd ietwat sneller verkleuren. Maar in jouw pan zie ik volgens mij voornamelijk aanslag.
Om zo'n carbon laag te verwijderen kan je 'm gevuld met water en een gram of 100 natriumbicarbonaat naar de kook trekken en een half uurtje lekker laten sudderen.
Als je er zin in hebt kan je dan ook met een houten spatel een beetje schrapen.
- knip -
Voor funsies zal ik alles proberen. Ter lering ende vermaeck
Ik vermoed dat dit een beetje de volgorde van minder agressief naar meer agressief is, doe ik het in deze volgorde:
1. 100g natriumcarbonaat
2. Uitkoken met een vaatwasblokje
3. Weken in schoonmaakazijn
4. Ovenreiniger
Ik hou jullie op de hoogte met hopelijk wat mooi fotomateriaal!
1. 100g natriumcarbonaat
2. Uitkoken met een vaatwasblokje
3. Weken in schoonmaakazijn
4. Ovenreiniger
Ik hou jullie op de hoogte met hopelijk wat mooi fotomateriaal!
Als 1 niet werkt hoef je iig 4 niet te proberen, en 3 kan je sowieso overslaan. 
De natriumbicarbonaat leunt vooral op de temperatuurverhoging en is waarschijnlijk het veiligst.
Als je ze alle 4 doet dan heb je in ieder geval straks een schone afvoer.
De natriumbicarbonaat leunt vooral op de temperatuurverhoging en is waarschijnlijk het veiligst.
Als je ze alle 4 doet dan heb je in ieder geval straks een schone afvoer.
- knip -
Ook wat waard.
En als je t buiten op je terras gooit is je groene aanslag gelijk weg. Scheelt moeilijk doen met hogedrukreiniger.
Overigens kan je je pas ook schoonspuiten met een hogedrukreiniger. Misschien idee 5?
En als je t buiten op je terras gooit is je groene aanslag gelijk weg. Scheelt moeilijk doen met hogedrukreiniger.
Overigens kan je je pas ook schoonspuiten met een hogedrukreiniger. Misschien idee 5?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
:strip_exif()/f/image/jPb92gOxKHoVZIrT3K7txL5R.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de pan na 45 minuten baking soda en daarna nog normale soda voor 20 minuten. Daarnaast heb ik een minuut of 20 lopen schrobben (toedeledokie afwasborstel). Het oppervlak voelt soms redelijk glad aan maar er zijn donkere stukken die grof aanvoelen. Al met al, ik had al een tijd gewoon lopen schrobben dus dit ziet er best ok'ish uit vergeleken met de vorige toestand. Morgen gaan we next level om te kijken of we toch niet al het zwart eruit kunnen krijgen .
Zoals 'ie nu is kan je weer 5 jaar vooruit. 
Edit: en voor de volgende keer: zo'n afwasborstel in heet water doet niet heel veel, wat druk erop zetten met een houten spatel had minder energie gekost.
Edit: en voor de volgende keer: zo'n afwasborstel in heet water doet niet heel veel, wat druk erop zetten met een houten spatel had minder energie gekost.
[ Voor 63% gewijzigd door Raymond P op 27-02-2026 20:15 ]
- knip -
Waarom niet?woutur schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:21:
[...]
Dit is de pan in schoongemaakte toestand. De emaillelaag is, zoals je ongetwijfeld ziet, niet meer intakt. Ik weet niet wat jij verstaat onder drastisch schoonmaken, maar je kan emaille niet echt gaan schuren volgens mij (met zo'n groen sponsje bijvoorbeeld).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let wel ff op dat als er chips van het emaille zijn je niet meer uit de pan moet eten. Glassplinters in je maag zijn niet tof.
Ik heb zoiets in mijn studententijd ook ooit gedaan met een oude pan. Die is door chipping wel weggegaan daarna.
Ik heb zoiets in mijn studententijd ook ooit gedaan met een oude pan. Die is door chipping wel weggegaan daarna.
Emaille is gewoon een duur woord voor een harde glaslaag in je pan.woutur schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:21:
Ik weet niet wat jij verstaat onder drastisch schoonmaken, maar je kan emaille niet echt gaan schuren volgens mij (met zo'n groen sponsje bijvoorbeeld).
En zo'n groen sponsje krast echt geen glas kapot, hoor.
Met een RVS spons moet je wel oppassen, ja. Maar als je er glazen mee schoon kunt maken kun je er emaille mee schoonmaken.
Dat is ook precies de reden dat je prima allerlei chemische meuk in die pan kan gooien: glas is aardig inert. Alleen met oxaalzuur moet je oppassen.
Goed emaille is wel ietwat wat harder dan een normaal glas.
Maar net zoals met glas geldt dat als je gaat boenen je vooral uit moet kijken voor korreltjes zand.
Pak dus wel een nieuw sponsje.
Maar net zoals met glas geldt dat als je gaat boenen je vooral uit moet kijken voor korreltjes zand.
Pak dus wel een nieuw sponsje.
- knip -
Zien dat goede pannen ja? Ik ben op zoek naar een nieuwe set vanwege overstap gas -> Bora. Daarnaast zijn mijn huidige pannen versleten. Voor geen enkele reden heb ik mijn oog laten vallen op rvs. Die zijn er nogal wat in iedere prijsklasse ook. Vandaar de vraagQuad schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:19:
Coolblue heeft de KitchenAid Multiply Koekenpannenset 24 + 28 cm in de aanbieding voor 89 euro. Goede prijs voor een tri-ply RVS set.
PSN: bollsie
Als je nog geen ervaring hebt met RVS zou ik adviseren om de RVS bakpannen van de Ikea als eerste uit te proberen. Als je daar een beetje aan gewend bent kan je verder rondkijken naar andere soorten .. maar dan weet je iig beter naar wat je zoekt.sjufke schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:18:
[...]
Zien dat goede pannen ja? Ik ben op zoek naar een nieuwe set vanwege overstap gas -> Bora. Daarnaast zijn mijn huidige pannen versleten. Voor geen enkele reden heb ik mijn oog laten vallen op rvs. Die zijn er nogal wat in iedere prijsklasse ook. Vandaar de vraag
En heb je echt 28cm nodig? Voor hoeveel mensen moet je koken? 24cm past meestal beter op een normale kookplaat. En met inductie is groter ook niet altijd handig ivm de grote van je inductie spoel en de verdeling van de gegenereerde warmte in de RVS pan.
Een Amerikaanse review van 31 RVS pannen[YouTube: https://youtu.be/v7aJzlRXHnw]Lijkt alsof embed kapot is of zo .. hier de link:
https://youtu.be/v7aJzlRXHnw
TLDS; Koop een IKEA 365+ pan.duvekot schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:24:
Een Amerikaanse review van 31 RVS pannen
[YouTube]
Lijkt alsof embed kapot is of zo .. hier de link:
Na jaren een Le Creuset Essential Ceramic Non-stick Pannenset te hebben gebruikt ben ik opzoek naar een nieuwe set. De non-stick laag begint toch te veel los en we zijn geswitcht naar inductie en merk dat de pannen toch wat krom zijn na eerdere koken op gas.
Ik heb mijn oog laten vallen op de BK profiline, lijkt me een mooie budgetvriendelijke set en lees ook hier in het topic positeve verhalen. Het enige punt waardoor ik nog twijfel is dat ik in een aantal reviews online lees dat de handvaten warm worden. Kan iemand mij vertellen of dit klopt en of dit ook het geval is bij het gebruik van deze pan op inductie? Worden ze zo warm dat je de pan niet meer kan oppakken aan de handvaten?
Ik heb mijn oog laten vallen op de BK profiline, lijkt me een mooie budgetvriendelijke set en lees ook hier in het topic positeve verhalen. Het enige punt waardoor ik nog twijfel is dat ik in een aantal reviews online lees dat de handvaten warm worden. Kan iemand mij vertellen of dit klopt en of dit ook het geval is bij het gebruik van deze pan op inductie? Worden ze zo warm dat je de pan niet meer kan oppakken aan de handvaten?
Zoek je "kookpannen" .. of "bakpannen" ?CatchEmAll schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:29:
Na jaren een Le Creuset Essential Ceramic Non-stick Pannenset te hebben gebruikt ben ik opzoek naar een nieuwe set. De non-stick laag begint toch te veel los en we zijn geswitcht naar inductie en merk dat de pannen toch wat krom zijn na eerdere koken op gas.
Als ik zo lees is de BK Profiline series voornamelijk "kookpannen" .. en je vraag over handvatten lijkt daar ook op de wijzen .. Maar je oorspronkelijke pannen waren "bakpannen" als ik het zo bekijk ..
En heb je direct een "set" nodig? Of kan je met 1 of 2 nieuwe bakpannen gewoon weer verder uit de voeten?
Ah goeie vraag, ik zoek kookpannen. De vorige set was een combi van kook en bakpannen. De bakpannen zijn nog prima maar de kook pannen wil ik graag vervangen.duvekot schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:33:
[...]
Zoek je "kookpannen" .. of "bakpannen" ?
Als ik zo lees is de BK Profiline series voornamelijk "kookpannen" .. en je vraag over handvatten lijkt daar ook op de wijzen .. Maar je oorspronkelijke pannen waren "bakpannen" als ik het zo bekijk ..
En heb je direct een "set" nodig? Of kan je met 1 of 2 nieuwe bakpannen gewoon weer verder uit de voeten?
En @duvekotCatchEmAll schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:04:
[...]
Ah goeie vraag, ik zoek kookpannen. De vorige set was een combi van kook en bakpannen. De bakpannen zijn nog prima maar de kook pannen wil ik graag vervangen.
RVS pannen van de Ikea te beginnen.
Of er moeten specifieke wensen zijn
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
En overweeg dan ook de Ikea aspergepan, lekker smal dus neemt weinig ruimte in op je fornuis, maar kookt natuurlijk ook gewoon aardappels en pasta etc.CatchEmAll schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:04:
[...]
Ah goeie vraag, ik zoek kookpannen. De vorige set was een combi van kook en bakpannen. De bakpannen zijn nog prima maar de kook pannen wil ik graag vervangen.
Ik was aan het kijken naar een mammoet essentials koekenpan.
Getest 8n een Landsl huisje, dus dan moet het degelijk spul zijn voor alle horken die er gebruik van maken.
Op Bol zou de anti aanbak emaille moeten zijn, terwijl het er toch echt meer Teflon uit ziet.
Iemand ervaring ermee?
https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductTitle
Schoonmoeders heeft koekenpannen van Cook&Pan type: Honey,
Met honingraat structuur, maar ik vraag me af of dit een gimmick is of daadwerkelijk iets toevoegt.
Getest 8n een Landsl huisje, dus dan moet het degelijk spul zijn voor alle horken die er gebruik van maken.
Op Bol zou de anti aanbak emaille moeten zijn, terwijl het er toch echt meer Teflon uit ziet.
Iemand ervaring ermee?
https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductTitle
Schoonmoeders heeft koekenpannen van Cook&Pan type: Honey,
Met honingraat structuur, maar ik vraag me af of dit een gimmick is of daadwerkelijk iets toevoegt.
[ Voor 13% gewijzigd door elektriekert op 07-03-2026 21:06 ]
Op zulke locaties moet spul vooral goedkoop zijn zodat het direct vervangen kan worden bij schade/klachten zonder dat het een grote kostenpost is.
Het zal geen emaille laag zijn gezien het een aluminium pan is. Wellicht keramisch, who knows.
Het zal geen emaille laag zijn gezien het een aluminium pan is. Wellicht keramisch, who knows.
- knip -
"I Tested 31 Stainless Steel Frying Pans: These Are the Best & Worst" : https://prudentreviews.com/best-stainless-steel-frying-pan/
Bottom Line: Which Stainless Steel Frying Pan Is the Best?
- If money isn’t a factor, Demeyere Atlantis Proline and Hestan NanoBond are the top two overall stainless steel frying pans. Go with Demeyere for the heat retention (166°F, 2nd best), 7-ply construction, and excellent induction performance. Go with Hestan NanoBond if you want a lighter, more responsive pan with hard, scratch-resistant surface, flush rivets, sealed rims, and an oven-safe rating of 1050°F.
- In the $100 to $200 range, Made In, All-Clad D3 Everyday, and Heritage Steel Eater Series are the safest long-term buys.
- Under $100, Cuisinart MultiClad Pro is the clear winner. It has one of the best handles, a 9.7-inch cooking surface, sealed rims, and dependable performance — all for $90.
- I don’t recommend 360 Cookware because it’s expensive, and its main selling point, the vapor cooking feature, actually burned my food during testing. It didn’t deliver better results, and it complicates something that should be simple. The Caraway Stainless Steel is overpriced for what you get. Hestan CopperBond is beautifully made and feels premium in every way, but it doesn’t outperform pans that cost far less. And while IKEA 365 delivered excellent controlled test results, the handle is a deal breaker for me.
Ja ...hier de video versie van 9 dagen geleden.nl_umpire schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:44:
"I Tested 31 Stainless Steel Frying Pans: These Are the Best & Worst" : https://prudentreviews.com/best-stainless-steel-frying-pan/
- If money isn’t a factor, Demeyere Atlantis Proline and Hestan NanoBond are the top two overall stainless steel frying pans. Go with Demeyere for the heat retention (166°F, 2nd best), 7-ply construction, and excellent induction performance. Go with Hestan NanoBond if you want a lighter, more responsive pan with hard, scratch-resistant surface, flush rivets, sealed rims, and an oven-safe rating of 1050°F.
- In the $100 to $200 range, Made In, All-Clad D3 Everyday, and Heritage Steel Eater Series are the safest long-term buys.
- Under $100, Cuisinart MultiClad Pro is the clear winner. It has one of the best handles, a 9.7-inch cooking surface, sealed rims, and dependable performance — all for $90.
- I don’t recommend 360 Cookware because it’s expensive, and its main selling point, the vapor cooking feature, actually burned my food during testing. It didn’t deliver better results, and it complicates something that should be simple. The Caraway Stainless Steel is overpriced for what you get. Hestan CopperBond is beautifully made and feels premium in every way, but it doesn’t outperform pans that cost far less. And while IKEA 365 delivered excellent controlled test results, the handle is a deal breaker for me.
duvekot schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:24:
Een Amerikaanse review van 31 RVS pannen
[YouTube]
Lijkt alsof embed kapot is of zo .. hier de link:
🤦♂️ ... oeps ; had snel gezocht op de url ... te snel dus
4 jaar geleden nieuwe keuken genomen met inductie plaat van atag. Toen ook nieuwe pannen van tefal.
De koekenpan 28cm deed het goed. De kleine koekenpan van 20cm en wok deden het niet goed.
Kregen er geen hitte in.
Nu nieuwe pannen van Hema. Wow.
De koekenpan wordt op dezelfde stand als de tefalpannen veel warmer.
Ook de kleine koekenpan wordt nu echt heet.
Vanavond de wok eens testen.
Als die ook zo goed is, koop ik nooit meer tefal
De koekenpan 28cm deed het goed. De kleine koekenpan van 20cm en wok deden het niet goed.
Kregen er geen hitte in.
Het belangrijkste detail laat je wegp.d.akkerman schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:27:
4 jaar geleden nieuwe keuken genomen met inductie plaat van atag. Toen ook nieuwe pannen van tefal.
Kregen er geen hitte in.
De "wordt ook lauwwarm op inductie" lijn natuurlijk. 
Mijn oude Tefal pannenkoeken/crepes pan heeft een automatische warmteregeling als je het vermogen hoog genoeg zet.
Doet zichzelf verwijderen en weer terugplaatsen van/op de inductieplaat...
Mijn oude Tefal pannenkoeken/crepes pan heeft een automatische warmteregeling als je het vermogen hoog genoeg zet.
Doet zichzelf verwijderen en weer terugplaatsen van/op de inductieplaat...
[ Voor 63% gewijzigd door Raymond P op 21-03-2026 12:55 ]
- knip -
Grappig. Als zn review kijk denk ik: die pan moet ik hebben en vervolgens raad hij hem niet aan omdat hij het handvat stom vindt.nl_umpire schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:44:
"I Tested 31 Stainless Steel Frying Pans: These Are the Best & Worst" ..while IKEA 365 delivered excellent controlled test results, the handle is a deal breaker for me.
Als bezitter van deze pan snap ik hem wel een beetje. Het is een geweldige pan, maar ik heb geen idee hoe de toekomst van die handvatten eruit gaat zien. Ze zijn hol met een opening die te klein is om makkelijk af te drogen, maar groot genoeg om water ruim de kans te geven.drvinnie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:13:
[...]
Grappig. Als zn review kijk denk ik: die pan moet ik hebben en vervolgens raad hij hem niet aan omdat hij het handvat stom vindt.
Desalniettemin ben ik nog steeds blij met mijn aankoop.
Iemand geniale tips hoe je een RVS pan schoonmaakt? Vooral de buitenkant. Ik heb het nu met een wonderspons gedaan aan de buitenkant en dat ging bijzonder snel. Ik weet alleen niet of de wonderspons voor in de pan veilig genoeg is. Ik las online staalwol, gevoelsmatig kras je daarmee de pan al is dat denk ik een verkeerde gedachte.
Heb je fotos?ViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:57:
Iemand geniale tips hoe je een RVS pan schoonmaakt? Vooral de buitenkant. Ik heb het nu met een wonderspons gedaan aan de buitenkant en dat ging bijzonder snel. Ik weet alleen niet of de wonderspons voor in de pan veilig genoeg is. Ik las online staalwol, gevoelsmatig kras je daarmee de pan al is dat denk ik een verkeerde gedachte.
Niet meer, het is nu schoon. Meer voor de toekomst.
Dan was het dus waarschijnlijk primaViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Niet meer, het is nu schoon. Meer voor de toekomst.
Wonderspons is dacht ik best veilig, zeker aan de buitenkant (want hoe voedselveilig die dingen zijn weet ik niet).
Kruidvat ovenreiniger.ViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:57:
En anders gewoon een rvs pannenspons.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met heet water afspoelen na het koken en dan wat heet water even in de pan laten staan. Daarna veeg je het meeste uit de pan zo weg. Een beetje azijn kan helpen. Zoniet, dan Barkeepers Friend, dit spul maakt bij mij de pan helemaal (van binnen en buiten) schoon.ViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:57:
Fwiw: ze worden gemaakt door melamine met formaldehyde te combineren. Ze zijn dus zeker niet eetbaar.franssie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:32:
Wonderspons is dacht ik best veilig, zeker aan de buitenkant (want hoe voedselveilig die dingen zijn weet ik niet).
Zolang je ze gebruikt hoe je ze hoort te gebruiken en het oppervlak (uiteindelijk) daadwerkelijk volledig schoon krijgt kan het, volgens mij, prima op de binnenkant van RVS.
Naar mijn ervaring is dat wel veel te arbeidsintensief.
@ViezeVis Bovenop de Kruidvat spray (natronloog), barkeeper's friend (schuurmiddel met oxaalzuur) en ordinaire Cif of een andere manier van mechanisch verwijderen kan je ook een dedicated RVS reiniger gebruiken.
Wel eentje specifiek geschikt voor pannen pakken (BK, Demeyere, HG), zodat er geen laagje achterblijft.
- knip -
Rvs koekenpan in de aanbieding bij de Lidl, zou het wat zijn? https://www.lidl.nl/p/sil...enpan-28-cm/p100401061002
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Koop er eentje en geef een mooie review hiersfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
Rvs koekenpan in de aanbieding bij de Lidl, zou het wat zijn? https://www.lidl.nl/p/sil...enpan-28-cm/p100401061002
Voor een eurotje minder heb je de 24cm variant.
Grappig, wilde net dit topic opzoeken hiervoor... Ik heb hem vandaag gekocht. Let op, er zijn 2 varianten, met en zonder de coating/anti-aanbak laag - ik heb uiteraard de versie zonder anti-aanbaklaag, al staat er nergens PFAS vrij.sfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
In de handleiding staan een aantal dingen die ik verwarrend vond. Bijvoorbeeld:
- De pan mag niet heter mag worden dan 250 °C. Raakt de pan toch oververhit, ventileer de ruimte dan goed
- Gevaar voor krassen - werkt alleen met hout of kunststof kookgerei
- Oververhit het product niet [..] om afname van de effectiviteit van de anti-aanbaklaag te verminderen
Ik heb toevallig dezelfde pan in 24cm, die was toen iets duurder maar ook erg goedkoop. Het is een prima pan voor de prijs maar verwacht er niet veel van. Als je hem in de vaatwasser doet komt er bruine verkleuring waar de bodem geplakt zit. De handgreep is erg ergonomisch. Maar wel een prima pan als wilt beginnen met rvs en het niet zeker weet. Ook prima voor een stukje vlees (als je die niet tegen de rand laat komen).sfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
Vaak kloppen die handleidingen voor geen meter. Ook op een fles schoonmaakazijn staat dat het niet geschikt is voor rvs terwijl het daar juist goed voor werkt.Visitor.q schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:30:
[...]
Grappig, wilde net dit topic opzoeken hiervoor... Ik heb hem vandaag gekocht. Let op, er zijn 2 varianten, met en zonder de coating/anti-aanbak laag - ik heb uiteraard de versie zonder anti-aanbaklaag, al staat er nergens PFAS vrij.
In de handleiding staan een aantal dingen die ik verwarrend vond. Bijvoorbeeld:Opvallend dat ze het hebben over de anti-aanbaklaag, maar het kan zijn dat de handleiding is gemaakt voor beide producten (met + zonder) - maar zeker weten doe ik het niet. Ik ging er eigenlijk van uit dat ik met RVS ook op hoge temperatuur kan searen maar dat ventileren wijst er op dat er toch giftige dampen kunnen ontstaan, dus dat moet toch met enig beleid. Hoe dan ook, ik zocht al een tijdje een alternatief voor zuurhoudende sauzen want mijn plaatstaal pan heeft het soms helemaal gehad met die tomaten, dus dat gaan we komende dagen eens testen.
- De pan mag niet heter mag worden dan 250 °C. Raakt de pan toch oververhit, ventileer de ruimte dan goed
- Gevaar voor krassen - werkt alleen met hout of kunststof kookgerei
- Oververhit het product niet [..] om afname van de effectiviteit van de anti-aanbaklaag te verminderen
Azijn is niet geschikt voor gebruik op RVS. Je kunt het kort ermee spoelen en goed afdoen, maar meer ook niet. 
Het gros van de pannen zal gemaakt zijn met 316-ish wat er wat beter tegen kan, maar zeker met 304/308 18/8 moet je oppassen.
Het gros van de pannen zal gemaakt zijn met 316-ish wat er wat beter tegen kan, maar zeker met 304/308 18/8 moet je oppassen.
[ Voor 2% gewijzigd door Raymond P op 02-04-2026 03:14 . Reden: Nummer foutje ]
- knip -
Wij hebben beiden, ongecoat en gecoat.sfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
De ongecoate laatst eens met een olie heet gestookt.
Dit werkt wonderbaarlijk goed als anti-aanbaklaag.
Wel op tijd herhalen nodig. En als je dan alsnog iets te lang laat aanbakken moet je de laag opnieuw aanbrengen.
De gecoate hebben we pas in het gebruik dus kan daar nog niks over zeggen.
Een anti aanbaklaag (seasoning) aanbrengen is zeg maar niet erg gebruikelijk bij RVS.... Dat doe je alleen bij plaatstaal of puur gietijzer (zonder emaille) pannen.elektriekert schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:15:
[...]
Wij hebben beiden, ongecoat en gecoat.
De ongecoate laatst eens met een olie heet gestookt.
Dit werkt wonderbaarlijk goed als anti-aanbaklaag.
Wel op tijd herhalen nodig. En als je dan alsnog iets te lang laat aanbakken moet je de laag opnieuw aanbrengen.
De gecoate hebben we pas in het gebruik dus kan daar nog niks over zeggen.
Dan heb ik de kunst nog niet onder de knie van het niet laten aanbakken van (zo ongeveer alles) in de panbvk schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:22:
[...]
Een anti aanbaklaag (seasoning) aanbrengen is zeg maar niet erg gebruikelijk bij RVS.... Dat doe je alleen bij plaatstaal of puur gietijzer (zonder emaille) pannen.
Troost je, daar ben je getuige de vele reacties in dit topic niet de enige in. Bakken in RVS kent nu eenmaal een leercurve, daar ontkom je niet aan. Het voordeel is dat je elke keer weer een nieuwe bakpoging kunt wagen na het even schrobben van de pan, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld plaatstaal waarbij je wellicht het hele inbak proces opnieuw mag gaan doen als er iets fout gaat.elektriekert schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:44:
[...]
Dan heb ik de kunst nog niet onder de knie van het niet laten aanbakken van (zo ongeveer alles) in de pan
Wat gebeurt er dan?Raymond P schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:14:
Azijn is niet geschikt voor gebruik op RVS. Je kunt het kort ermee spoelen en goed afdoen, maar meer ook niet.
Het gros van de pannen zal gemaakt zijn met 316-ish wat er wat beter tegen kan, maar zeker met 304/308 moet je oppassen.
Met azijn strip je vrij rap de laag (chroom oxide) dat het staal zo passief maakt.
Nu komt dat laagje ook net zo snel weer terug (zodra de pan droog/schoon is), maar als je gaat weken en/of verhitten dan gaat dat zuur de kans krijgen om te reageren met het ijzer. Die corrosie kan/zal leiden tot het etsen (al dan niet zichtbaar) van het oppervlak, en als de zuurgraad toeneemt zullen diepere putjes vormen.
Dus hoewel je zeker ff kunt spoelen/oppoetsen met een keukenazijn (vaak 4%) om het toplaag je te ontdoen van bijvoorbeeld kalkaanslag zou ik schoonmaakazijn vermijden. Dat is dubbel zo zuur en kan op kamertemperatuur al door je RVS eten.
- knip -
Ik ben meer van de saltpeterzuur en fluorwaterstofzuur als er een rvs pan aangefikt is.Raymond P schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:14:
Dan zijn ze weer als nieuw.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ronald.42 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 03:35:
[...]
Ik ben meer van de saltpeterzuur en fluorwaterstofzuur als er een rvs pan aangefikt is.
Dan zijn ze weer als nieuw.
Mja als je het hebt staan en er veilig mee weet te werken dan kan het allemaal natuurlijk.
- knip -
Yes heb 'm gisteren aangeschaft Kees, zal laten weten hoe ie bevaltduvekot schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:40:
[...]
Koop er eentje en geef een mooie review hier![]()
Voor een eurotje minder heb je de 24cm variant.
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Succes .. deze zou dan wat meer temperatuur vast zijn .. maar als je met de Ikea pan al aan de slag kan dan moet deze ook wel lukken.sfinx schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:29:
[...]
Yes heb 'm gisteren aangeschaft Kees, zal laten weten hoe ie bevaltHeb nog weinig ervaring met RVS pannen, tot nu toe alleen deze hapjespan in gebruik. Bodem van de pan van de Lidl is een stuk dikker in ieder geval.
Demeyere reinigingscreme werkt bij mij echt fantastisch. Ook als je echt bruine ingebrande olie in je pan hebt zitten. Zo'n fles is vrij goedkoop, en gaat lang mee. Normaal schuursponsje erbij en je krijgt bijna alles los.ViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:57:
Ik heb die dus ook speciaal gekocht en niet het gevoel dat die beter werkt dan normaal afwasmiddel. En dat azijn de echt ingebrande smurrie goed losweekt. Maar goed ik zal het een extra kans geven als ik daarmee mijn pan niet ruïneer. @Raymond P Heb al vaker met azijn geweekt en weet niet of dit zichtbaar / merkbaar is.Koekhapperrr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:01:
[...]
Demeyere reinigingscreme werkt bij mij echt fantastisch. Ook als je echt bruine ingebrande olie in je pan hebt zitten. Zo'n fles is vrij goedkoop, en gaat lang mee. Normaal schuursponsje erbij en je krijgt bijna alles los.
@jhr27 Allereerst: m'n reactie was vooral gericht op de correctheid van de gebruiksaanwijzing.
Je kunt natuurlijk prima, na het reinigen van de pan, snel spoelen met keuken (tafel/natuur/appel) azijn en met keukenpapier oppoetsen om een fris passief oppervlak te creëren (dat doe ik ook vaak).
Azijnzuur (in normale concentraties) is erg slecht in het verwijderen van vetten, eiwitten en simpele/complexe koolhydraten. M.a.w. normale verontreinigingen die je creëert tijdens koken doet het niets mee. Het helpt zelfs niet mee bij de hydrolyse, dus feitelijk gezien zou in water weken hetzelfde effect moeten hebben voor zover het om voedselresten gaat.
Wat het wel erg goed doet is minerale (kalk) aanslag verwijderen, en dat is hier dan ook de truuk om op lage temperatuur met zeer weinig vetstof een eitje te kunnen bakken in een RVS pan zonder dat het gaat plakken.
Daarvoor dient je pan immers compleet schoon te zijn.
Als je de RVS pan helemaal schoon hebt en het eitje (platvis, kipfilet, zalm op de huid, etc) alsnog plakt dan heb je waarschijnlijk last van (put) corrosie.
Dat hoeft dus niet noodzakelijk zichtbaar te zijn met het blote oog.
Het grote nadeel van een verontreinigde pan weken in een etsend middel zoals schoonmaakazijn is dat de vervuiling niet overal even dik aanwezig is. Delen van de pan worden dan (onnodig) langer aan het zuur blootgesteld.
Dit kan je allemaal nuanceren. Tot op een zekere hoogte kan je beschadiging compenseren met meer vetstof en een hogere temperatuur tijdens bakken.
Of jij het ziet/merkt of niet is natuurlijk lastig te beoordelen.
Je hebt hier wel een foto gepost van je Matfer, je zou een verse kunnen posten om te vergelijken.
Mocht je voorbeelden van mijn persoonlijke collectie van falen willen zien dan kan dat natuurlijk. Al is dat niet heel representatief, mijn keuken is een warzone waar ik vooral achteraf probeer uit te vinden wat ik allemaal fout heb gedaan.
En als je gewoon door gaat met azijn weken dan is dat ook prima natuurlijk.
Maar die gebruiksaanwijzing klopt.
Je kunt natuurlijk prima, na het reinigen van de pan, snel spoelen met keuken (tafel/natuur/appel) azijn en met keukenpapier oppoetsen om een fris passief oppervlak te creëren (dat doe ik ook vaak).
Azijnzuur (in normale concentraties) is erg slecht in het verwijderen van vetten, eiwitten en simpele/complexe koolhydraten. M.a.w. normale verontreinigingen die je creëert tijdens koken doet het niets mee. Het helpt zelfs niet mee bij de hydrolyse, dus feitelijk gezien zou in water weken hetzelfde effect moeten hebben voor zover het om voedselresten gaat.
Wat het wel erg goed doet is minerale (kalk) aanslag verwijderen, en dat is hier dan ook de truuk om op lage temperatuur met zeer weinig vetstof een eitje te kunnen bakken in een RVS pan zonder dat het gaat plakken.
Daarvoor dient je pan immers compleet schoon te zijn.
Als je de RVS pan helemaal schoon hebt en het eitje (platvis, kipfilet, zalm op de huid, etc) alsnog plakt dan heb je waarschijnlijk last van (put) corrosie.
Dat hoeft dus niet noodzakelijk zichtbaar te zijn met het blote oog.
Het grote nadeel van een verontreinigde pan weken in een etsend middel zoals schoonmaakazijn is dat de vervuiling niet overal even dik aanwezig is. Delen van de pan worden dan (onnodig) langer aan het zuur blootgesteld.
Dit kan je allemaal nuanceren. Tot op een zekere hoogte kan je beschadiging compenseren met meer vetstof en een hogere temperatuur tijdens bakken.
Of jij het ziet/merkt of niet is natuurlijk lastig te beoordelen.
Je hebt hier wel een foto gepost van je Matfer, je zou een verse kunnen posten om te vergelijken.
Mocht je voorbeelden van mijn persoonlijke collectie van falen willen zien dan kan dat natuurlijk. Al is dat niet heel representatief, mijn keuken is een warzone waar ik vooral achteraf probeer uit te vinden wat ik allemaal fout heb gedaan.
En als je gewoon door gaat met azijn weken dan is dat ook prima natuurlijk.
Maar die gebruiksaanwijzing klopt.
- knip -
Bodem van 6mm. Interessant. Ik heb alleen geen pan meer nodig.sfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
Of gewoon onkunde.Raymond P schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:23:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Had misschien de 'ik' vorm moeten gebruiken. Maar ik ben nog steeds van mening dat als idiot-me het kan een ander het ook moet kunnen.
- knip -
Met voldoende aandacht kan iedereen het inderdaad.
Zeiss Distagon 21 f/2.8