@
jhr27 Allereerst: m'n reactie was vooral gericht op de correctheid van de gebruiksaanwijzing.
Je kunt natuurlijk prima, na het reinigen van de pan, snel spoelen met keuken (tafel/natuur/appel) azijn en met keukenpapier oppoetsen om een fris passief oppervlak te creëren (dat doe ik ook vaak).
Azijnzuur (in normale concentraties) is erg slecht in het verwijderen van vetten, eiwitten en simpele/complexe koolhydraten. M.a.w. normale verontreinigingen die je creëert tijdens koken doet het niets mee. Het helpt zelfs niet mee bij de hydrolyse, dus feitelijk gezien zou in water weken hetzelfde effect moeten hebben voor zover het om voedselresten gaat.
Wat het wel erg goed doet is minerale (kalk) aanslag verwijderen, en dat is hier dan ook de truuk om op lage temperatuur met zeer weinig vetstof een eitje te kunnen bakken in een RVS pan zonder dat het gaat plakken.
Daarvoor dient je pan immers compleet schoon te zijn.
Als je de RVS pan
helemaal schoon hebt en het eitje (platvis, kipfilet, zalm op de huid, etc) alsnog plakt dan heb je waarschijnlijk last van (put) corrosie.
Dat hoeft dus niet noodzakelijk zichtbaar te zijn met het blote oog.
Het grote nadeel van een verontreinigde pan weken in een etsend middel zoals schoonmaakazijn is dat de vervuiling niet overal even dik aanwezig is. Delen van de pan worden dan (onnodig) langer aan het zuur blootgesteld.
Dit kan je allemaal nuanceren. Tot op een zekere hoogte kan je beschadiging compenseren met meer vetstof en een hogere temperatuur tijdens bakken.
Of jij het ziet/merkt of niet is natuurlijk lastig te beoordelen.
Je hebt hier wel een foto gepost van je Matfer, je zou een verse kunnen posten om te vergelijken.
Mocht je voorbeelden van mijn persoonlijke collectie van falen willen zien dan kan dat natuurlijk. Al is dat niet heel representatief, mijn keuken is een warzone waar ik vooral achteraf probeer uit te vinden wat ik allemaal fout heb gedaan.
En als je gewoon door gaat met azijn weken dan is dat ook prima natuurlijk.
Maar die gebruiksaanwijzing klopt.