Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-02 19:12
Plint schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:22:
Na 1 youtube filmpje weet je toch hoe je een ei moet bakken in een RVS pan?
Ik snap dat dat mis gaat als je de anti-aanbakpan tactiek gebruikt de eerste keer. Van alles wat je kan bakken in een RVS pan, is een ei toch ongeveer het makkelijkst?

Merk dat ik bijna nooit echt moet boenen met de RVS pan, Als ik klaar ben laat ik een klein laagje kokend water erin staan en na het eten kan ik alles makkelijk eraf vegen.
Het is inmiddels mijn favoriete pan :)
Tussen weten en doen zit een grote kloof. Zeker bij sommigen. En dan is het makkelijker om de pan de schuld te geven ("met onze oude pannen ging dit prima").

Maar we houden vol. En dat gebakken eitje voor een keertje gaan we niet dood aan. Voor de rest wel tevreden met de RVS pan hoor. Ik ben gewoon vaker verantwoordelijk voor het vlees nu

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Maduth schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:59:
Maar dan weer opnieuw inbakken? Ik dacht serieus dat ik het goed had gedaan
Wellicht heb je het perfect gedaan.
Maar zo'n laagje is geen wondermiddel dat je van alle keuken perikelen behoedt. Als iets flink aanbakt dan heb je altijd de kans dat je (een deel van) je laagje verliest.

We zien duidelijk de maat van je inductie spoel en de minder goede warmte verdeling van plaatstaal als de delta groot is en die twee maten niet overeen komen (daar was je voor gewaarschuwd).
De kans dat dit nog wat vaker gaat gebeuren is aanzienlijk.

- knip -

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-02 10:46

Maduth

Probeersel

Raymond P schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 04:34:
[...]
Wellicht heb je het perfect gedaan.
Maar zo'n laagje is geen wondermiddel dat je van alle keuken perikelen behoedt. Als iets flink aanbakt dan heb je altijd de kans dat je (een deel van) je laagje verliest.

We zien duidelijk de maat van je inductie spoel en de minder goede warmte verdeling van plaatstaal als de delta groot is en die twee maten niet overeen komen (daar was je voor gewaarschuwd).
De kans dat dit nog wat vaker gaat gebeuren is aanzienlijk.
Neem ik aan maar is het oppoetsen een optie of is het beter om een aangepaste pan aan te schaffen?

• Raymond P
  • Nu online
@Maduth De pan reinigen zoals @franssie al beschreef is absoluut een optie. En als 'ie netjes schoon is dan kan je de staat van je laagje beoordelen.

Het is niet onmogelijk om plaatstalen pannen op inductie te gebruiken. Maar als dit geen ongelukje was doordat je enkele minuten niet in de keuken aanwezig was dan zul je wel je kookstijl aan moeten passen.

- knip -

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Plint schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:22:
Na 1 youtube filmpje weet je toch hoe je een ei moet bakken in een RVS pan?
Ik snap dat dat mis gaat als je de anti-aanbakpan tactiek gebruikt de eerste keer. Van alles wat je kan bakken in een RVS pan, is een ei toch ongeveer het makkelijkst?

Merk dat ik bijna nooit echt moet boenen met de RVS pan, Als ik klaar ben laat ik een klein laagje kokend water erin staan en na het eten kan ik alles makkelijk eraf vegen.
Het is inmiddels mijn favoriete pan :)
Ware het niet dat er op YouTube ook zoveel cowboy onzin is te vinden dat mensen het daardoor juist ook fout gaan doen. Lekker leidenfrost proberen met je eitje en olie is ook weer zo'n klassieker.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Ware het niet dat er op YouTube ook zoveel cowboy onzin is te vinden dat mensen het daardoor juist ook fout gaan doen. Lekker leidenfrost proberen met je eitje en olie is ook weer zo'n klassieker.
Leidenfrost werkt prima bij mij maar in filmpjes overdrijven ze vaak en stoken ze die pan tot 250 graden ofzo. Gewoon net een druppel die danst is prima. En dat moet je dan bv ook niet met uitjes fruiten doen.

• Raymond P
  • Nu online
Zodra je het Leidenfrost effect denkt te gaan gebruiken én een vetstof toevoegt dan gaat er ergens iets mis.
Daarbovenop ga je geen Leidenfrost stand kunnen houden als de pan 'maar' +/-210c is en je significante massa (zoals een ei) toevoegt.

De correcte manier om een eitje te 'bakken' met Leidenfrost is zonder vet in een pan die ruim over de 250 graden is en blijft.
De pan zo ver voorverwarmen om daarna minimaal vetstof toe te voegen om een product te bakken betekent dat je op z'n minst twee dingen structureel verkeerd doet.

Als je de pan wel zo ver wilt voorverwarmen om vervolgens ruim voldoende vetstof toe te voegen om het geheel te laten dalen naar een acceptabele temperatuur om op te bakken, zeg 140-170c, dan kan dat natuurlijk. Maareh, dat is niet echt efficient.
Zelf doe ik het ook wel eens, maar dan vooral omdat ik de wanden van de pan ook op temperatuur wil hebben (maximale thermische buffer) voor stabiliteit bij delicate producten (plat visje bijvoorbeeld). Daarna giet ik er voldoende water in om te zakken naar +/-140c, giet ik het water eruit en voeg ik vetstof toe.

Natuurlijk kan je 'succesvol' een eitje bakken in een schroeiend hete pan, er zijn nog veel meer manieren om succesvol suboptimaal/verkeerd een ei te bakken.

- knip -

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Uiteindelijk heb ik het wel zo geleerd en is het een prima uitgangspunt :P
Naar mijn idee als je nooit met RVS bakt, dan is de grootste fout dat de pan niet warm genoeg is, en het eten te koud. De pan is te heet om een eitje te bakken, maar ik laat deze rustig iets afkoelen. Inmiddels heb ik er meer gevoel bij en hoef ik niet per sé het leidenfrost punt te bereiken.

Ik laat de pan opwarmen tot het leidenfrost punt, test met een druppeltje water.
In dezelfde tijd doe ik de eitjes in een bakje warm water.
Als het leidenfrost punt bereikt is (stand 7), zet ik deze lager (stand 5).
Eitjes breken in een bakje, klein beetje boter in de pan, en als de boter goed kleurt de eitjes erbij.
Na een (1/2)minuutje ofzo, deksel erop tot je gewenste substantie. O-)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De grootste fout is de pan te heet en het eten te koud.
En als je hem daarna laat afkoelen en vetstof gaat toevoegen bak je dus niet met het Leidenfrost-effect. Velen laten hem dan niet afkoelen en proberen boter met koud ei op Leidenfrost temperaturen en klagen dan dat ei bakken in RVS niet kan.

Het houdt niet op, niet vanzelf... :/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 18:12
Ik heb net de Topicstart doorgelezen, mooi stukje werk!
Helaas is mijn vraag niet beantwoord en ik vrees dat dit in de afgelopen 360pagina's wel besproken is. Maar dat vind ik wel erg veel huiswerk :)

De situatie; Mijn hippe blauwe BK (Lijkt het meest op "Easy induction wok 30cm, maar de mijne heeft een blauwe binnenkant). pan heb ik vorig jaar bij de Blokker gekocht (dus het bonnetje heb ik weggegooid) en er zitten nu al defecten/chips in. Ik zie stukjes aluminium op de bodem en in de wand. Ik gebruik alleen houten lepels of een plastic spatel. Meestal zet ik de pan op mijn inductiekookplaat op standje 3/10 voor een minuutje, dan naar stapje 8 en dan gooi ik het (bevroren) eten erin. Mijn Herman (blokker) pan heb ik 15 jaar gebruikt zonder problemen maar dat was op gas. En toen ik overging naar inductie heb ik die pan weggedaan voor deze BK pan. Deze pan kan ik nu dus wel weggooien en garantie kan ik waarschijnlijk ook wel vergeten? (vraag 1)

(vraag 2) Dus ik moet een nieuwe pan, en dit is dus wat ik eigenlijk gehoopt had om tegen te komen in de TS, welke pan bij welk soort gebruik goed is!
Ik ben namelijk geen fan van koken, ik kook vrijwel alleen voor mijzelf en doe nu eigenlijk bijna alles in deze wok. Zoals wat dan?
  • (supermarkt-) kip of beef wokken, daarna wokgroente en een beetje woksaus.
  • Aardappel diepvries zoals rosti of aviko griekse aardappelschotel
  • Diepvries maaltijdzakken zoals xxl nutrition fitmeals
Wat zou hier een goede pan voor zijn? (en misschien zijn er nog andere tips)

Omdat ik niet perse zit te wachten op weer stukjes narigheid in mijn eten zat ik te kijken naar een RVS pan.
(en toevallig liep ik laatst bij onze lokale winkel binnen en zag ik een mooie etalage van Demeyere staan en dat zag er mooi uit. Maar de Wokpannen hebben een hele kleine platte onderkant en zijn echt veel duurder dan de koekenpannen. En daar lijkt de opstaande rand toch net te laag te zijn om daar een zwik wokgroente in te bereiden.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik kop hem maar alvast in:
IKEA 365+ Hapjespan, roestvrij staal, 24 cm

Prima RVS pan om te beginnen .. voldoende ruimte voor 1 persoons maaltijden zoals je beschreven had.

En als je een echte wokker bent en een echte wokbrander met de kracht van de brander onder een hetelucht balon ... Dan een simpele stalen wok met houten handvat van de locale toko.

Maar zo te lezen is die Ikea pan voldoende voor je en ben je geen wokker maar een hapjespanner.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Zeker een uitstekende pan, maar voor "wokroersmoren" zijn de randen mij net een centimeter of twee te laag, en omgooien lukt mijn niet echt.

@Hennie-M Die hapjes pan is echt uitstekend voor opwarmen etc van je diepvriespruducten, en zou ik zeker aanschaffen, ik heb er twee.
Voor mijn "wok" avonturen heb ik toch maar een wok achtige pan gekocht met keramische coating en ik accepteer dat ik die om de zoveel jaar zal moeten vervangen. Als je plaatstaal wat lijkt is dat ook een optie, al is het op inductie wat minder optimaal dan op gas. Ik en plaatstaal gaan gek genoeg niet zo goed samen maar in dit topic ben ik hierin gelukkig een uitzondering.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Raymond P
  • Nu online
Uit interesse: was het een mat-glanzende donkerblauwe binnenkant en zwarte buitenkant?
Zo ja dan had je een geëmailleerde pan en die zijn niet opgewassen tegen zulke rituelen.
M.i. doe je er dan goed aan om iig emaille (en keramische coatings) nu te vermijden.

- knip -

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-02 11:10
Ik ben ondertussen toch best een ervaren thuiskok, maar RVS zal me nooit bekoren los van wat specifieke gerechten met bijvoorbeeld een tomatensaus (die niet in de grote geëmailleerde pan gaan).
Je kan er alles mee, het is onverwoestbaar, maar het is veruit het lastigste materiaal om mee te werken. Plaatstaal blijft mijn ideale compromis.

Ik weet niet of mensen al die nieuwe lichting pannen met genitreerd plaatstaal hebben geprobeerd, of nu weer die titanium van o.a. OurPlace met Kenji, maar ik denk dat het dezelfde problemen heeft als Hexclad, alleen dan wel "levenslang" omdat het titanium is ipv pfas.

• Raymond P
  • Nu online
@Zebby Pannen met een titanium laagje zijn een beetje onzinnig. Het heeft geen meerwaarde tov RVS. Wel fancy natuurlijk.

Genitreerd plaatstaal staat op mijn shortlist, maar imho verwacht ik niet dat dat een goed laagje polymeer op geblauwd staal gaat overtreffen.
Die van Misen met alu core is dan technisch gezien wel interessant, maar de prijs is mij te hoog.

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:42:
Uit interesse: was het een mat-glanzende donkerblauwe binnenkant en zwarte buitenkant?
Zo ja dan had je een geëmailleerde pan en die zijn niet opgewassen tegen zulke rituelen.
M.i. doe je er dan goed aan om iig emaille (en keramische coatings) nu te vermijden.
Welke rituelen doel je dan op? Want die aloude zwarte BK pannetjes krijg je toch ook gewoon met geen mogelijkheid stuk? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:21:
[...]

Welke rituelen doel je dan op? Want die aloude zwarte BK pannetjes krijg je toch ook gewoon met geen mogelijkheid stuk? :P
@Hennie-M schreef
Meestal zet ik de pan op mijn inductiekookplaat op standje 3/10 voor een minuutje, dan naar stapje 8 en dan gooi ik het (bevroren) eten erin
Dit veroorzaakt temperatuurschokker die onnodig (en zinloos) zijn, bij bevroren voedsel is het voorverwarmen van de pan onnodig (tenzij het gekookt moet worden).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Hennie-M
franssie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:29:
[...]

@Hennie-M schreef

[...]

Dit veroorzaakt temperatuurschokker die onnodig (en zinloos) zijn, bij bevroren voedsel is het voorverwarmen van de pan onnodig (tenzij het gekookt moet worden).
Het klinkt ook als onnodige marteling van de pan maar het is dat het op de verpakking staat dat het bevroren in een voorverwarmde pan moet... (maar nu begin ik ook te twijfelen)...
Raymond P schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:42:
Het is inderdaad een zwarte buitenkant met een donkerblauwe binnenkant met heel veel metallic toestanden (dus fel blauwe en donkerblauwe spikkels)
Het is irritant dat er helemaal geen markering of typenummer op de pan staat behalve 082404 (maar dat zou ook het produktiejaar kunnen zijn)

Ik was overigens vandaag ook bij een kookwinkel geweest, die man gaf aan dat ik niet perse een nieuwe pan hoefde te kopen omdat het niet goed maar ook niet heel slecht is dat er een paar puntjes ontbreken in de coating. Interessante keuze van deze man om dat ongezien te vertellen maar hij had mij ook een pan kunnen verkopen dus geloof hem opzich wel..
In ieder geval alleen nog maar met de hand wassen en als ik mij er echt aan ga storen koop ik wel weer een 'goedkope' pan met anti aanbaklaag en gaat alles koud de pan in om samen op te warmen.

edit: bedankt voor alle tips! :)

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:52

Trebbors

Failure is no option!

duvekot schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:30:
[...]

Ik kop hem maar alvast in:
IKEA 365+ Hapjespan, roestvrij staal, 24 cm

Prima RVS pan om te beginnen .. voldoende ruimte voor 1 persoons maaltijden zoals je beschreven had.

En als je een echte wokker bent en een echte wokbrander met de kracht van de brander onder een hetelucht balon ... Dan een simpele stalen wok met houten handvat van de locale toko.

Maar zo te lezen is die Ikea pan voldoende voor je en ben je geen wokker maar een hapjespanner.
Of ipv de Ikea? Scanpan is volgens mij prima spul.
https://www.marc-home.nl/...CnLlXK0P0NIwaAjc9EALw_wcB

Misschien is de rand lager, er staan geen specificaties bij.

Ik heb een plaatstalen wok maar verwacht dat het niet slim is om daar gehakt, groente en lasagnasaus in op te warmen door de zuren in de saus?

• duvekot
  • Nu online
Trebbors schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:44:
[...]
Of ipv de Ikea? Scanpan is volgens mij prima spul.
https://www.marc-home.nl/...n-set-impact-20-28cm.html

Misschien is de rand lager, er staan geen specificaties bij.
Dat zijn echt "koekenpannen" .. en dus idd langere randen. En als je voor jezelf kookt dan is een pan van 28cm eigenlijk veel te groot .. 24cm past beter op de meest kookplaten.
Ik heb een plaatstalen wok maar verwacht dat het niet slim is om daar gehakt, groente en lasagnasaus in op te warmen door de zuren in de saus?
"Formeel" zegt men niet doen ... Maar je kan het altijd proberen en kijken wat en hoe.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Hennie-M schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:40:
[...]

Het klinkt ook als onnodige marteling van de pan maar het is dat het op de verpakking staat dat het bevroren in een voorverwarmde pan moet... (maar nu begin ik ook te twijfelen)...

[...]

Het is inderdaad een zwarte buitenkant met een donkerblauwe binnenkant met heel veel metallic toestanden (dus fel blauwe en donkerblauwe spikkels)
Het is irritant dat er helemaal geen markering of typenummer op de pan staat behalve 082404 (maar dat zou ook het produktiejaar kunnen zijn)

Ik was overigens vandaag ook bij een kookwinkel geweest, die man gaf aan dat ik niet perse een nieuwe pan hoefde te kopen omdat het niet goed maar ook niet heel slecht is dat er een paar puntjes ontbreken in de coating. Interessante keuze van deze man om dat ongezien te vertellen maar hij had mij ook een pan kunnen verkopen dus geloof hem opzich wel..
In ieder geval alleen nog maar met de hand wassen en als ik mij er echt aan ga storen koop ik wel weer een 'goedkope' pan met anti aanbaklaag en gaat alles koud de pan in om samen op te warmen.

Voor wat het waard is.
We maken hier wel eens iets als Hollandse groenteschotel klaar. Dat moet ook " gebakken" worden. We bakken het in rvs. Eerder hielden we ons aan de instructies op de verpakking, maar dat resulteerde altijd in fors aangebakken pan/eten.

Hier doet mijn partner het tegenwoordig andes. Bevroren eten in lauwe pan zonder olie. Als je op dat moment olie toevoegd zit alles gelijk vast.
Hij zet de kookplaat dan redelijk hoog (proberen, maar boven half) en schept wat om tot alle water verdwenen is. Net daarvoor de temperatuur al terug naar net onder half. Dan olie toevoegen en rustig bakken.

Hier geeft dat een pan die weinig is aangebakken en met iets water zo schoon is.

Misschien werkt dat voor jou ook.

• Raymond P
  • Nu online
[...]

[...]

Totaal oneens met deze verkoper.
Het enige laagje dat "geschikt" is voor consumptie is PTFE.

De andere laagjes zijn harder dan je tanden en scherp genoeg om behoorlijke schade aan te richten als je een stukje inslikt dat groot genoeg is.

Je kunt ervan uit gaan dat er nog meer afbreekt. En hoewel dat niet toxisch is (zowel coating als aluminium) is het dus zeker niet onschadelijk.

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:29:
[...]

@Hennie-M schreef

[...]

Dat heb ik ook gelezen maar dat zal niet zomaar de splinters om je oren doen springen bij een degelijke pan.

Maar ik lees nu iets met spikkels en zo, dat is niet de degelijke BK die ik ken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:52:
[...]

Dat heb ik ook gelezen maar dat zal niet zomaar de splinters om je oren doen springen bij een degelijke pan.

Maar ik lees nu iets met spikkels en zo, dat is niet de degelijke BK die ik ken. :P
De schok geeft kans op het loskomen van het emaille, hetzelfde met keramische coatings.
De splinters volgen later pas.

- knip -

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Het blijft glas, kan wel redelijk wat hebben, maar niet alles dat emaille

• duvekot
  • Nu online
Een foto (of meerdere) kan soms helpen >:)

• Hennie-M
duvekot schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Een foto (of meerdere) kan soms helpen >:)
Goed punt.
Ik geloof ook dat dit een limited edition was. En dit vind ik ook echt een hele mooie kleur voor een pan. Maar als het ‘snel’ kapot gaat, is dat niet handig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9r2pmjigsUF2GEZ6e1MJIUeGkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DV8s3iqCPETgkMicyjzaRJZx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVWbwH7ZknSRV4fZ_sFcdPlPNq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljXEopJnhE1tILvru0BH4tNm.jpg?f=fotoalbum_large
Links van het midden zit de grootste 'chip'. en 45graden naar rechts zit een kleinere chip in de wand van de wok.

Ik weet niet hoe ik de foto's kleiner maak.. excuses.
Raymond P schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Totaal oneens met deze verkoper.
Het enige laagje dat "geschikt" is voor consumptie is PTFE.

De andere laagjes zijn harder dan je tanden en scherp genoeg om behoorlijke schade aan te richten als je een stukje inslikt dat groot genoeg is.

Je kunt ervan uit gaan dat er nog meer afbreekt. En hoewel dat niet toxisch is (zowel coating als aluminium) is het dus zeker niet onschadelijk.
Inderdaad, leuk dat je er geen kanker van krijgt maar het schijnt dat een darmperforatie ook niet superleuk voor je is.
Oftewel, alsnog tijd voor een nieuwe pan :) / :(

[ Voor 28% gewijzigd door Hennie-M op 05-02-2026 20:36 ]

• Raymond P
  • Nu online
@Hennie-M Dat is vrijwel zeker een keramische coating, geen emaille.
Die kunnen inderdaad erg slecht tegen thermische schokken.
Al heb ik een soortgelijk resultaat (x10) gehad door enkel reguliere schokken. :+

- knip -

• Dtrierum
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-02 23:10
Beste pannendeskundigen. Aangezien we later dit jaar van type kookstel gaan wisselen (naar inductie), gaan we onze oude bejaarde pannenset vervangen. Nu hebben wij automatisch gespaard voor de pannenspaaractie van de lokale grootgrutter Plus en ik vroeg me af of indien we een pan of 7 uit deze Zwilling serie zouden aanschaffen, of dit dan eigenlijk wel een voordelige optie is. Of dat je beter ergens een pannenset in zijn geheel kan kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFNp32gdc1TPRbg1lgHiv8gVkVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5dCvmCFFNU9ZkwotzdbnYKo.jpg?f=fotoalbum_large

• Rukapul
  • Laatst online: 10:27
Dtrierum schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:21:
Beste pannendeskundigen. Aangezien we later dit jaar van type kookstel gaan wisselen (naar inductie), gaan we onze oude bejaarde pannenset vervangen. Nu hebben wij automatisch gespaard voor de pannenspaaractie van de lokale grootgrutter Plus en ik vroeg me af of indien we een pan of 7 uit deze Zwilling serie zouden aanschaffen, of dit dan eigenlijk wel een voordelige optie is. Of dat je beter ergens een pannenset in zijn geheel kan kopen.

[Afbeelding]
Om deze vraag te beantwoorden moet je eerst:
- je eisen bepalen
- achterhalen welke serie het betreft

Met name het laatste is belangrijk omdat dit vaak actiemodellen betreft.

Een merk alleen is dus onvoldoende.

Tevens zou ik kookpannen en koekenpannen los van elkaar afwegen.

• Dtrierum
Mijn eisen zijn alleszins gemiddeld.
En dit zal inderdaad een actieserie zijn, want er wordt verder geen serie naam genoemd en ik zie geen 1 op 1 vergelijk met modellen die ik op de Zwilling site zie.

Daarom ook dat ik even achter mijn oren krabde of dit nu voordelig was. Als de algemene mening is dat dat dit soort spaaracties normaliter altijd bagger is (qua kwaliteit of qua voordeel), dan geeft dat ook al richting.

• duvekot
  • Nu online
Dtrierum schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:45:
En dit zal inderdaad een actieserie zijn, want er wordt verder geen serie naam genoemd en ik zie geen 1 op 1 vergelijk met modellen die ik op de Zwilling site zie.

Daarom ook dat ik even achter mijn oren krabde of dit nu voordelig was. Als de algemene mening is dat dat dit soort spaaracties normaliter altijd bagger is (qua kwaliteit of qua voordeel), dan geeft dat ook al richting.
Staan ze niet in de winkel? Kan je daar de EAN van vinden? Dan kan je gerichter zoeken .. en maak maar fotos van de dozen met de specificaties.

Persoonlijk zou ik naar de ikea rijden als ik jou was >:)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dtrierum schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:45:

Ik verwacht dat het prima is voor het geld, maar dat bijv een Ikea 365 pan betere waar voor geld biedt.
Maar dan zou je ze eens in het echt moeten bekijken/voelen.

Verder heb je misschien helemaal niks nieuws nodig. Als de huidige pannen oorspronkelijk wel geschikt waren voor inductie kun je ze nu ook gewoon gebruiken.

Dit voor de kookpannen iig. Koekenpan zou ik sowieso de overstap van antiaanbaklaag naar rvs/plaatstaal/gietijzer overwegen. Daar kun je genoeg over vinden in dit topic ;)

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 07-02-2026 09:23 ]

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:44
Kookpannen lijken me prima, heb zelf afgelopen jaar een pannen set met spaarzegels van de Jumbo gekocht (kuhn Rikon volgens mij). Die zijn prima voor mijn gebruik. Nog wel een grote soep pan van BK erbij gekocht en die is toch net even wat kwalitatiever.

Zou voor koekenpan wel even verder kijken naar alternatieven, RVS oid, densoods die RVS pan van Ikea.
Daarbij is mijn ervaring dat die bij zegel acties over het algemeen met slechte antiaanbaklaag zijn.

• Dtrierum
Ik heb daar weleens aan gedacht, RVS koekenpan, maar lijkt me dan qua schoonmaken van de pan na gebruik zo’n gedoe.

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-02 10:46

Maduth

Probeersel

OK... daar ben ik weer. Dankzij de tip, is de pan eigenlijk wel weer goed schoon dus ik kan een tweede poging wagen. Ik twijfel nu dus tussen deze twee manieren:

Tweakers.net manier:

1: Neem een oliesoort (rijstvlies is populair, @Boudewijn doet het met arachide of zonnebloem, maar net wat voorhanden is)
2: Wrijf de binnenkant van de pan in met een klein beetje olie. Zorg wel dat alles 'geraakt' is met je olie.
3: Wrijf met een tissue de olie uit de pan. Het lijkt alsof hij schoon is maar je laat een heel dun laagje achter
4: Stook de pan warm op een gaspit, of in de oven als je pan past en daartegenkan.
5: Wacht tot de pan lekker rookt, en zorg dat alle in te branden delen van de pan goed heet zijn. Ze kleuren dan netjes zwart.
6: Laat afkoelen
7: Was even af, zonder zeep.
8: Herhaal :) . Tijdens het gebruik verdik je de laag uiteindelijk ook nog.

OF via deze link:

https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductTitle

Beide goed of is die laatste echt een NO go volgens de tweakers experts?

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:42
Filmpje is van De Buyer, wat weten die nou van pannen. zelf denk ik dat het niet zo heel veel verschilt al zal de tweakers methode een dunnere laag opleveren en heeft het wellicht zin om het een paar keer te doen.

heb zelf ook een paar pannen van De Buyer en weet echt niet meer hoe ik het gedaan heb maar waarschijnlijk volgens de door De Buyer voorgestelde. ze brengen ook altijd een laagje bijenwas aan en kan mij voorstellen dat het op hun manier een beetje mengt met de olie

[ Voor 38% gewijzigd door Erebos op 07-02-2026 13:12 ]

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51
Dtrierum schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:21:
Wij hebben alleen de kleine steelpan met schenktuitjes gekocht, die gebruiken we als 'waterkoker' en bevalt prima. Inderdaad zijn de andere pannen niet supergoedkoop en eigenlijk ook niet mooi genoeg, ook de maten vonden we eigenlijk te onhandig vergeleken bij de oude set die we nog altijd gebruiken.
Allemaal wat persoonlijk natuurlijk maar misschien helpt het in je denkproces.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• mawashigeri
Dtrierum schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:42:
Ik heb daar weleens aan gedacht, RVS koekenpan, maar lijkt me dan qua schoonmaken van de pan na gebruik zo’n gedoe.
Bij alle RVS pannen moet je wat discipline aanleren
  1. Eerst de pan heet laten worden, ongeveer warm genoeg dat een druppeltje water er als een bolletje overheen stuitert ("Leidenfrost effect")
  2. Dan olie erin, zorg dat je de hele bodem bedekt en voldoende van de randen
  3. Begin met je werkstuk, of laat het een beetje afkoelen tot de correcte hitte
Hiermee bereik je dat het iets poreuze RVS eerst dichttrekt en daarna overal olie heeft zitten, dat werkt dus niet goed als je de olie in een koude pan doet omdat de olie die in de poriën kruipt en daar verbrand - daarna plakt alles er lekker aan vast en dat was nou net niet de bedoeling.

Het voornaamste is dus: even geduld en je pan/fornuis combinatie leren kennen wat betreft de opwarmingstijd.

• Raymond P
  • Nu online
mawashigeri schreef op zondag 8 februari 2026 @ 01:45:
[...]

Bij alle RVS pannen moet je wat discipline aanleren
  1. Eerst de pan heet laten worden, ongeveer warm genoeg dat een druppeltje water er als een bolletje overheen stuitert ("Leidenfrost effect")
  2. Dan olie erin, zorg dat je de hele bodem bedekt en voldoende van de randen
  3. Begin met je werkstuk, of laat het een beetje afkoelen tot de correcte hitte
Hiermee bereik je dat het iets poreuze RVS eerst dichttrekt en daarna overal olie heeft zitten, dat werkt dus niet goed als je de olie in een koude pan doet omdat de olie die in de poriën kruipt en daar verbrand - daarna plakt alles er lekker aan vast en dat was nou net niet de bedoeling.

Het voornaamste is dus: even geduld en je pan/fornuis combinatie leren kennen wat betreft de opwarmingstijd.
Eh nee. RVS heeft geen poriën, olie verbrand niet als je temperatuur normaal blijft en fatsoenlijke vetstoffen gaan niet plakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 08-02-2026 08:40 ]

- knip -

• mawashigeri
Raymond P schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:27:
Eh nee. RVS heeft geen poriën, olie verbrand niet als je temperatuur normaal blijft en fatsoenlijke vetstoffen gaan niet plakken.
Allereerst: ik ben een metallurgische noob dus ik baseer me op andermans werk :)
Niettemin zegt Heritage Steel het volgende:
The surface of all stainless steel is somewhat porous at the microscopic level. As the pan expands with heat, these pores shrink.

Foods will stick to your pan if they get pinched by contracting pores. Avoiding that is fairly simple by following a few rules:
Het artikel dat je aanhaalt is volgens mij een vrij specifiek annealing proces voor een specifiek eindproduct dat gebruik maakt van post-processing met een laser, "Single face centered cubic (fcc) AISI (American Iron and Steel Institute)-316L stainless steel and CoCrFeMnNi-high entropy alloy (HEA) were successfully fabricated using selective laser melting (SLM)."

Goed, even afgezien van mijn terminologie die wellicht fout is kan je het proces thuis makkelijk vergelijken met simpelweg beginnen met een koude pan en koude olie, warm de boel op tot de temperatuur die je nodig hebt voor je gebakken ei en bakken maar. Mijn persoonlijke ervaring was duidelijk: eerst de pan opwarmen!

Gelukkig krijg je in alle gevallen die pan wel weer schoon, maar ik ben lui en wil het liefst simpel doen.

• Raymond P
  • Nu online
@mawashigeri Klopt, ik heb de eerste link gepakt.
Een doorsnede gemaakt met een laser leek mij wel representatief. Er zijn tal van voorbeelden die grofweg hetzelfde laten zien.

Dat 316l of minder specifiek 18/10 bereikt z'n roestvastheid door het laagje chroomoxide (cr2o3) dat zich op het oppervlakte vormt. Over het algemeen wordt dat beschouwd als niet poreus.
Eventuele imperfecties worden daarmee opgevangen.

De reden waarom voedsel blijft plakken is voornamelijk van der Waals krachten. Dit wordt erger als er geen vetstof tussen product en pan zit, wat met RVS dus makkelijk(er) voor komt.
Om ervoor te zorgen dat er wel/makkelijker vetstof ertussen blijft wordt bij duurdere pannen het oppervlakte behandeld om het wat minder uniform te maken.

Overigens prima mogelijk om te starten met koude pan, koude olie en een product wat niet nat en ijskoud is.

- knip -

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 23:07
Gonadan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:37:
De grootste fout is de pan te heet en het eten te koud.
En als je hem daarna laat afkoelen en vetstof gaat toevoegen bak je dus niet met het Leidenfrost-effect. Velen laten hem dan niet afkoelen en proberen boter met koud ei op Leidenfrost temperaturen en klagen dan dat ei bakken in RVS niet kan.

Het houdt niet op, niet vanzelf... :/
Kun je deze en je vorige post toelichten? Ik ben in mijn instructie zoektocht niet veel anders tegengekomen dan pan voorverwarmen, druppeltest, evt hitte terugschroeven, vetstof toevoegen (in mijn geval zonnebloemolie) en daarna eten in de pan.

Moet zeggen dat met bovenstaande zowel een spiegelei als roerei prima lukken.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
B-Bandit schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:07:
[...]

Kun je deze en je vorige post toelichten? Ik ben in mijn instructie zoektocht niet veel anders tegengekomen dan pan voorverwarmen, druppeltest, evt hitte terugschroeven, vetstof toevoegen (in mijn geval zonnebloemolie) en daarna eten in de pan.

Voorverwarmen op een lagere temperatuur (in mijn geval stand 3 van een inductiekookplaat die tot 9 gaat), bakolie toevoegen, ei bakken.
No way dat mijn pan de druppeltest doorstaat, daar is hij niet warm genoeg voor. Maar een eitje er in bakken gaat prima.
Etenswaar op kamertemperatuur gaat net iets makkelijker, maar rechtstreeks uit de koelkast is ook prima te doen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
B-Bandit schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:07:
[...]

Het punt is dat het met name hippe videootjes zijn die geen achtergrondinformatie geven, of van alles door elkaar halen. En dan komen hier aan de lopende band mensen klagen dat het niet lukt, en dan soms nog eigenwijs doen als wij tegen de 'instructievideootjes' in gaan. Het is ons dan ook een raadsel waarom die instructie zo veel online voor komt, waarschijnlijk omdat dansende druppeltjes tof zijn of zo. :P
offtopic:
Het valt mij op dat veel online video's en kanalen informatie weglaten waarmee je succesvoller zou kunnen zijn. Of dat bewust is weet ik niet maar het valt mij op dat wanneer je veel bronnen combineert je tot extra inzichten komt waarmee het ineens wél lukt. Of het nu gaat om pannen, pizza's, barbecue of whatever, ik kom dat principe overal tegen. Alsof ze het je toch een beetje moeilijk willen maken zodat je het toch knap blijft vinden dat het hen wel zo in een keer lukt.
Op zich is er niets mis mee om met een druppel te testen of hij heet is, maar er zitten wel een paar voorwaarden aan die vaak niet genoemd worden. Een druppel die net aan begint te dansen is namelijk al heet genoeg voor het Leidenfrost-effect en dat doe je zonder vetstof, voor bakken met vetstof is het feitelijk al te heet dus je móet de hittebron terugschroeven.
Velen warmen echter lekker snel op (inductie) en zien het verschil niet tussen een net aan dansende druppel en een druppel die uit elkaar valt in meerdere dansende druppeltjes (veel te heet). Gooi er dan een direct uit de koelkast in zonder temperatuur terug te schroeven en het wordt niks.

Daarnaast voegt het meestal ook gewoon niet zoveel toe, het is meer voor het effect dan dat het nut heeft. Wanneer je geen Leidenfrost gaat gebruiken waarom zou je dan eerst die temperaturen opzoeken om daarna weer te moeten afzakken? Voor een stukje vlees bakken of iets anders zonder vetstof is dat nog logisch, maar niet voor gewoon bakken.
Voor een ei gooi ik gewoon boter in de pan tijdens het opwarmen en je kunt prima zien wanneer het heet genoeg is, dan een kamertemperatuur ei erbij en dat wordt vele malen lekkerder.

Als je de druppeltest prettig vindt gewoon blijven doen, maar dan zit je blijkbaar genoeg op te letten om het niet te heet te laten worden. Maar lees maar eens terug in dit topic hoe vaak men komt met de standaard klachten dat ei niet lukt, dat olie aankoekt, dat dingen verbranden. Steevast ligt de oorzaak in dat ze online hebben gezien dat je flink moet stoken en met druppels testen, en steevast zijn de problemen weg als ze beter aan warmtebeheer gaan doen.

Ik ben groot voorstander voor weten wat je doet en wat voor effect het heeft, en daarmee in beginsel geen voorstander van trucjes zonder context. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 23:07
Gonadan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:22:
[...]

Het punt is dat het met name hippe videootjes zijn die geen achtergrondinformatie geven, of van alles door elkaar halen. En dan komen hier aan de lopende band mensen klagen dat het niet lukt, en dan soms nog eigenwijs doen als wij tegen de 'instructievideootjes' in gaan. Het is ons dan ook een raadsel waarom die instructie zo veel online voor komt, waarschijnlijk omdat dansende druppeltjes tof zijn of zo. :P
offtopic:
Het valt mij op dat veel online video's en kanalen informatie weglaten waarmee je succesvoller zou kunnen zijn. Of dat bewust is weet ik niet maar het valt mij op dat wanneer je veel bronnen combineert je tot extra inzichten komt waarmee het ineens wél lukt. Of het nu gaat om pannen, pizza's, barbecue of whatever, ik kom dat principe overal tegen. Alsof ze het je toch een beetje moeilijk willen maken zodat je het toch knap blijft vinden dat het hen wel zo in een keer lukt.
Op zich is er niets mis mee om met een druppel te testen of hij heet is, maar er zitten wel een paar voorwaarden aan die vaak niet genoemd worden. Een druppel die net aan begint te dansen is namelijk al heet genoeg voor het Leidenfrost-effect en dat doe je zonder vetstof, voor bakken met vetstof is het feitelijk al te heet dus je móet de hittebron terugschroeven.
Velen warmen echter lekker snel op (inductie) en zien het verschil niet tussen een net aan dansende druppel en een druppel die uit elkaar valt in meerdere dansende druppeltjes (veel te heet). Gooi er dan een direct uit de koelkast in zonder temperatuur terug te schroeven en het wordt niks.

Daarnaast voegt het meestal ook gewoon niet zoveel toe, het is meer voor het effect dan dat het nut heeft. Wanneer je geen Leidenfrost gaat gebruiken waarom zou je dan eerst die temperaturen opzoeken om daarna weer te moeten afzakken? Voor een stukje vlees bakken of iets anders zonder vetstof is dat nog logisch, maar niet voor gewoon bakken.
Voor een ei gooi ik gewoon boter in de pan tijdens het opwarmen en je kunt prima zien wanneer het heet genoeg is, dan een kamertemperatuur ei erbij en dat wordt vele malen lekkerder.

Als je de druppeltest prettig vindt gewoon blijven doen, maar dan zit je blijkbaar genoeg op te letten om het niet te heet te laten worden. Maar lees maar eens terug in dit topic hoe vaak men komt met de standaard klachten dat ei niet lukt, dat olie aankoekt, dat dingen verbranden. Steevast ligt de oorzaak in dat ze online hebben gezien dat je flink moet stoken en met druppels testen, en steevast zijn de problemen weg als ze beter aan warmtebeheer gaan doen.

Ik ben groot voorstander voor weten wat je doet en wat voor effect het heeft, en daarmee in beginsel geen voorstander van trucjes zonder context. :)
Helder. Ik denk wel dat de druppeltest een goede manier is als je het nieuw bent met het koken op rvs om te kijken wanneer je pan warm is. In mijn geval heb ik net een nieuwe pan en ben ik nog niet zo bekend met de opwarmtijd etc. Hij is veel dikker dan de pannen die ik tot nu toe heb gehad. Overigens behaal ik inmiddels goede resultaten, maar ik ben 100% voorstander van begrijpen wat je doet zodat je het makkelijker kan reproduceren. Anders wordt het een trucje. Dat zeg ik ook altijd tegen mijn vrouw als ze weer problemen heeft met haar pc en gewoon wilt "dat het werkt" :P

Maar ik heb je post door Gemini laten analyseren en met wat follow up vragen het volgende eruit gehaald. Let svp niet op het AI sausje.

De temperatuur-val: Bereik je Leidenfrost (dansende druppels), dan zit je boven de 200 graden. Dat is top voor vetvrij bakken, maar eigenlijk te heet als je met boter of olie bakt (die verbranden dan direct).
Leer je fornuis kennen: Gebruik de druppeltest alleen om te timen hoelang je pan nodig heeft. Duurt het 3 min op stand 6? Bak de volgende keer dan met vetstof na 2 of 2,5 minuut. Dan zit je in de 'safe zone' (160- 180 graden).
Actief warmtebeheer: Zodra je product de pan raakt, vang je de temperatuurdaling even op door het vuur hoog te houden, maar schakel daarna direct terug naar middelhoog. Zo voorkom je dat de pan alsnog doorschiet naar standje 'crematie'.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@B-Bandit de druppeltest is in die zin nuttig dat je kunt testen hoe heet je pan is zonder dat je olie tegen je afzuigkap zit of je boter instant zwart is. Een vrij veilige methode, mits goed gebruikt.

Met de zoekfunctie had je denk ik ook al posts van @Raymond P gevonden die al exact uitlegt hoe het met de temperaturen zit. Dit is echt een terugkerend thema hier. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
Roomboter geeft feedback op meerdere kanalen. Dat maakt het imho ideaal als het fornuis of de pan onbekend is.

Mja als je dat niet wilt gebruiken dan kan je altijd cheaten zoals Croma het doet.
Een snufje koffie creamer bij de olie en je ziet/ruikt exact wanneer je over de 150c gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT-N4qvEUVUskvsKbHIojiRodGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdVBHpkH6VwdoYgE1xJljUff.jpg?f=fotoalbum_large (@151c)
n.b. dit snufje is al veel, 1 stick zal behoorlijk lang meegaan.

DE Coffee Creamer:
glucosestroop, geheel gehard plantaardig vet (kokosnoot), stabilisator (E340, E452), MELKEIWITTEN, emulgator (E471), antiklontermiddel (E551), kleurstof (E160a).
edit: ik ben groot fan van cheaten, vooral als je snapt wat je doet. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 10-02-2026 10:21 ]

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:19:
Roomboter geeft feedback op meerdere kanalen. Dat maakt het imho ideaal als het fornuis of de pan onbekend is.
Afzuigkanaal, ventilatiekanaal, ademhalingskanaal, bedoel je dat een beetje? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:40:
[...]

Afzuigkanaal, ventilatiekanaal, ademhalingskanaal, bedoel je dat een beetje? :P
Zo ver hoeft het niet te komen lmao. Ik doelde meer op de eigen zintuigen (zicht,reuk,gehoor).

Bij 90c gaat het hoorbaar borrelen/spetteren en zie je schuimvorming.
Bij 110c wordt het stil.
Bij 135c begint het zichtbaar te verkleuren.
Bij 150c begint het flink te ruiken.

Als de delta met de pan te hoog of te laag is dan kan het natuurlijk dat je signalen gaat missen.
Zo kan al het vocht verdampt zijn voordat het de kans krijgt te gaan borrelen als je uber langzaam verhit.
Of alles gebeurt tegelijk als je de boter de pan door laat stuiteren op leidenfrost temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 10-02-2026 15:21 ]

- knip -

• jhr27
  • Niet online
Ik gebruik meestal Leidenfrost en heb nooit last van verbrande olie.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
jhr27 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:35:
Ik gebruik meestal Leidenfrost en heb nooit last van verbrande olie.
Maarja, wat weet je dan? Je weet hoe heet je pan minimaal is, maar niet daadwerkelijk hoe heet. Leidenfrost zul je ook zien bij hogere temperaturen.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:06
Ik heb een probleem met mijn dutch oven. Ik blijf een nare metaalsmaak houden bij stoofgerechten.

Toen de pan nieuw was heb ik deze meerdere keren ingebrand. Ik gebruik deze voornamelijk voor bakken van brood, maar ook voor stoofgerechten. In het begin was het prima, maar naar verloop van tijd krijg ik steeds vaker een metaalachtige smaak aan gerechten.

De pan heb ik inmiddels al meerdere keren helemaal schoongemaakt (roestvrij, voor zover aanwezig) en iedere keer met meerdere dunne laagjes olie ingebrand. Lijkt ook gewoon goed te zijn.

Maar toch zit er iedere keer een vervelende metaalachtige smaak aan het eten. Jullie nog tips?
Pan wordt alleen met beetje water schoongemaakt. Verder geen afwasmiddel of iets dergelijks.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Highfive95 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:32:
Ik heb een probleem met mijn dutch oven. Ik blijf een nare metaalsmaak houden bij stoofgerechten.

Toen de pan nieuw was heb ik deze meerdere keren ingebrand. Ik gebruik deze voornamelijk voor bakken van brood, maar ook voor stoofgerechten. In het begin was het prima, maar naar verloop van tijd krijg ik steeds vaker een metaalachtige smaak aan gerechten.

De pan heb ik inmiddels al meerdere keren helemaal schoongemaakt (roestvrij, voor zover aanwezig) en iedere keer met meerdere dunne laagjes olie ingebrand. Lijkt ook gewoon goed te zijn.

Maar toch zit er iedere keer een vervelende metaalachtige smaak aan het eten. Jullie nog tips?
Pan wordt alleen met beetje water schoongemaakt. Verder geen afwasmiddel of iets dergelijks.
Aan het inbranden te lezen gaat het om een 100% gietijzeren Dutch oven pan? Eigenlijk wil je daar geen zure gerechten in maken omdat het de ingebrande lag aantast en dus ook het metaal. Stoofgerechten bevatten heel vaak tomaten(saus/puree), azijn of wijn. Daardoor kunnen gerechten naar metaal smaken. Je maakt deze liever in een gietijzeren pan met emaille coating.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• jhr27
  • Niet online
vinom schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:33:
[...]

Maarja, wat weet je dan? Je weet hoe heet je pan minimaal is, maar niet daadwerkelijk hoe heet. Leidenfrost zul je ook zien bij hogere temperaturen.
Kom ik ook niet achter door met m'n hoofd boven de pan te hangen of m'n hand er boven te houden. Het is puur een hulpmiddel. En hoe heftiger de druppels uiteengaan des te heter de pan. Dan weet ik ook weleens dat ik hem te heet heb gestookt.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:23

ViezeVis

Sample Text

Ik heb een wat gekke vraag misschien. Inmiddels hebben wij onze 2e set GreenPan keramische koekenpannen set geretourneerd omdat de antiaanbaklaag na slechts 3-6 maanden gebruik echt bijzonder slecht wordt. Zelfs zo slecht dat de huid van de zalm vastplakt aan de pan wanneer we de zalm toch behoorlijk lang laten liggen op z'n plek. Zelfs spekjes blijven vastplakken. Vreselijk. Nu zijn we dus op zoek naar een koekenpannenset ter vervanging van deze. En was benieuwd of hier misschien mensen ervaringen hebben met goede koekenpannen met een keramische antiaanbaklaag. Al moet ik eerlijk zeggen dat de traditionele 'antiaanbaklaag' koekenpanen nog altijd uitstekend bevallen...

Ik heb ook nagedacht over RVS pannen maar dat lijkt me toch echt bijzonder ingewikkeld aan het begin. Zeker omdat mijn vrouw thuis het voor het kiezen heeft qua koken :+.

Zo'n krasvrije hexpan (HexClad?) zag er veelbelovend uit. Maar ook stevig aan de prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 14-02-2026 18:41 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:35:
Ik heb een wat gekke vraag misschien. Inmiddels hebben wij onze 2e set GreenPan keramische koekenpannen set geretourneerd omdat de antiaanbaklaag na slechts 3-6 maanden gebruik echt bijzonder slecht wordt. Zelfs zo slecht dat de huid van de zalm vastplakt aan de pan wanneer we de zalm toch behoorlijk lang laten liggen op z'n plek. [...]
Het worden waarschijnlijk toch RVS pannen. Om te beginnen een RVS pan van de IKEA om het te proberen. Trouwens, de pannen van @Hennie-M lijken ook heel erg op de keramische greenpans. Het exact dezelfde problemen. Grappig :)

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-02 16:50
ViezeVis schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:57:
[...]

Het worden waarschijnlijk toch RVS pannen. Om te beginnen een RVS pan van de IKEA om het te proberen. Trouwens, de pannen van @Hennie-M lijken ook heel erg op de keramische greenpans. Het exact dezelfde problemen. Grappig :)
Heel goed!
Ik heb goede ervaringen met de sensuele pan van de IKEA! Uitstekende warmtegeleiding, zelfs naar de zijkanten.

• Bundin
  • Niet online
TereZz schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Heel goed!
Ik heb goede ervaringen met de sensuele pan van de IKEA! Uitstekende warmtegeleiding, zelfs naar de zijkanten.
Ik ben heel benieuwd wat er zo speciaal is aan die pan... rondingen op alle goede plaatsen? :+

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:48
Bundin schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat er zo speciaal is aan die pan... rondingen op alle goede plaatsen? :+
Die pan heeft alle eigenschappen die een RVS-pan minimaal 'heel goed' maken, tegen een scherpe prijs:

- 3-laags: aluminium binnenkant, met daarboven en onder een RVS-laag, volledig gesealed. Aluminium zorgt voor een goede, snelle, gelijkmatige warmtegeleiding en werken op inductie. RVS er omheen zorgt voor slijtvastheid, goed warmtebehoud, vaatwasserbestendig
- Goedkope pannen hebben die lagen vaak enkel in de bodem (disc bottom): een dikke platte schijf waar een soort losse kuip op geplaatst is. De bodem wordt dan goed warm, maar geleid niet goed door naar de (dunnere) kuip/randen. De Ikea-pan bestaat uit één stuk: de drie lagen lopen van rand tot rand waardoor dus de hele pan, niet alleen de bodem, gelijkmatig warm wordt
- 18/10-RVS: geeft de samenstelling van het RVS aan. 18% nikkel, 10% chroom. Deze verhouding is het meest slijtvast, meest roestvast en glanst het meest. Andere verhoudingen zijn (vaak) goedkoper, en voor pannen minder geschikt

De nog (veel) duurdere pannen hebben eigenschappen die ze merkbaar beter maken, bv:
- Meer en dikkere lagen staal (5 of 7 lagen ipv 3): nóg betere warmtegeleiding, betere warmteretentie (vooral een voorkeur)
- Een merk als Demeyere voert een specifieke voorbehandeling uit op het staal, zodat deze nóg zuiverder is en daarmee mooier blijft glanzen, iets betere bakeigenschappen heeft en nog wat makkelijker schoon te maken is
- Handvat kan bijvoorbeeld gelast zijn ipv met klinknagels gemonteerd als bij de Ikea, waardoor de binnenkant volledig glad is. De randen rondom de klinknagels zijn na verloop van tijd moeilijker schoon te maken
- Handvat blijft koeler ivm de pan, pan is beter ovenbestendig door weglaten rubberen greep aan de onderkant

Dat gezegd hebbende: het verschil tussen een matige pan en de Ikea Sensuell (of andere pan met minimaal die specs) is enorm veel groter dan tussen de Ikea Sensuell en de veel duurdere opties.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:11

Dennis1812

Amateur prutser

Hij doelde op je typo denk ik.
"Sensuele"
Maar je uitleg is top.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb laatst deze RVS (5-laags, 4mm) pan gekocht waar ik erg tevreden over ben: https://habonne.nl/produc...pan-26-cm-met-glasdeksel/

Ik zocht al een tijdje een RVS pan met licht conische vorm. Niet te groot zodat ik er nog een klein pannetje naast kan zetten op de inductieplaat. Wel weer groot genoeg voor een sudder, curry of pastasaus gerecht. En vooral niet te hoog ivm ingebouwde afzuiging van de Novy One inductieplaat. En het liefst gelaste handvaten. Deze heeft dat helemaal.

Enige minpuntje tot nu toe is dat de handvaten te warm worden om vast te pakken met blote handen, maar van de andere kant betekent dat ook dat de warmte geluiding goed naar de zijkanten gaat ;)

Ik was hem nog niet tegengekomen in dit topic, dus als iemand hetzelfde zoekt in de toekomst in ieder geval te vinden nu ;)

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Is er nog veel verschil tussen de RVS pannen van IKEA? En dan met name de Sensuell vs 365+. De Sensuell komt hier vaker voorbij meende ik.

Aha de 355 lijkt meer budget te zijn waar de Sensuell meer premium is oid.

[ Voor 22% gewijzigd door ViezeVis op 19-02-2026 17:12 ]

• zacht
  • Niet online
ViezeVis schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:10:
Is er nog veel verschil tussen de RVS pannen van IKEA? En dan met name de Sensuell vs 365+. De Sensuell komt hier vaker voorbij meende ik.

Aha de 355 lijkt meer budget te zijn waar de Sensuell meer premium is oid.
Het laatste inderdaad. Ik heb zowel de Sensuell koekenpannen (24 en 28cm) als de 28 cm 365+ koekenpan (en ook nog een Sensuell hapjespan, mijn favoriete pan). De Sensuells zijn een stukje zwaarder, voelen allemaal net iets degelijker, ik gok dat ze ook net wat dikker zijn qua staal. Overigens gebruik ik de Sensuell 28 cm nooit meer sinds ik de 365+ heb, ik denk juist omdat die laatste lichter is.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

zacht schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Het laatste inderdaad. Ik heb zowel de Sensuell koekenpannen (24 en 28cm) als de 28 cm 365+ koekenpan (en ook nog een Sensuell hapjespan, mijn favoriete pan). De Sensuells zijn een stukje zwaarder, voelen allemaal net iets degelijker, ik gok dat ze ook net wat dikker zijn qua staal. Overigens gebruik ik de Sensuell 28 cm nooit meer sinds ik de 365+ heb, ik denk juist omdat die laatste lichter is.
Thnx!

Zojuist ook de eerste ervaringen opgedaan met de pan. Eitje gebakken met plantaardige boter van de AH. Met de Leidenfrost methode gekeken of de pan heet genoeg was. Het water danste wel in het rond maar verdampte ook nog gedeeltelijk. Ben waarschijnlijk iets te vroeg begonnen maar ondanks dat heb ik zonder moeite een eitje kunnen bakken.

Vanmiddag pannenkoeken gebakken met roomboter, zelfde methode gebruikt en ook iets langer gewacht. Roomboter gebruikt ipv plantaardige boter. Ging ook echt dikke prima. Ondanks de keuze voor volkoren pannenkoeken, ging het echt super goed. Mijn ervaring is dat deze nog wel eens vaak uit elkaar vallen. Volgens mij heb ik hiermee de moeilijkste dingen wel gehad :D

Kun je trouwens gewoon met RVS keukengerij in de pan? Ik heb zo'n platte metalen bakspaan. Het krast ietsjes in de pan (niet voelbaar) dus ben gelijk weer overgestapt naar een plastic spatel.

• zacht
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Kun je trouwens gewoon met RVS keukengerij in de pan? Ik heb zo'n platte metalen bakspaan. Het krast ietsjes in de pan (niet voelbaar) dus ben gelijk weer overgestapt naar een plastic spatel.
Ik heb nog een paar houten spatels maar RVS spatels zijn degene die ik het meest gebruik. Ik heb niet het idee dat mijn pannen lijden onder krassen, ik merk er in het gebruik in ieder geval niets van. Het zijn gebruiksvoorwerpen en de RVS-varianten zijn ook nog eens hufterproof.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Thnx!

Zojuist ook de eerste ervaringen opgedaan met de pan. Eitje gebakken met plantaardige boter van de AH. Met de Leidenfrost methode gekeken of de pan heet genoeg was. Het water danste wel in het rond maar verdampte ook nog gedeeltelijk. Ben waarschijnlijk iets te vroeg begonnen maar ondanks dat heb ik zonder moeite een eitje kunnen bakken.

Vanmiddag pannenkoeken gebakken met roomboter, zelfde methode gebruikt en ook iets langer gewacht. Roomboter gebruikt ipv plantaardige boter. Ging ook echt dikke prima. Ondanks de keuze voor volkoren pannenkoeken, ging het echt super goed. Mijn ervaring is dat deze nog wel eens vaak uit elkaar vallen. Volgens mij heb ik hiermee de moeilijkste dingen wel gehad :D

Mooi verslagje! Ik werk gewoon met stalen kookgerei (spatel van global) in mijn Demeyere pannen. Zal iets meer krassen dan hout maar na 5 (?) jaar zie je zoveel kleine krasjes in de pannen dat het toch wel egaal lijkt.

Btw: plantaardige boter is een contradictio in terminis (80% melkvet is een eis). Is dat niet gewoon margarine?

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Boudewijn schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:37:
[...]

Mooi verslagje! Ik werk gewoon met stalen kookgerei (spatel van global) in mijn Demeyere pannen. Zal iets meer krassen dan hout maar na 5 (?) jaar zie je zoveel kleine krasjes in de pannen dat het toch wel egaal lijkt.

Btw: plantaardige boter is een contradictio in terminis (80% melkvet is een eis). Is dat niet gewoon margarine?
Het is deze. Best prima om mee te bakken hoor, maar ik denk dat we gaan overstappen op ghee.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@ViezeVis als ah het zelf al een "Vloeibaar product met vet 78%" noemt, dus geeneens margarine, wil ik niet weten wat het wel is :P

Geklaarde boter is inderdaad prima om op hoge temperaturen te kunnen bakken. Ik klaar het zelf meestal even in de pan als ik platvis ga bakken, dan een scheut olie erbij (50/50) en ik frituur de vis bijna met toch die typische botersmaak.
Maar ik wist niet dat AH dat nu kant en klaar verkoopt, leuk.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:16:
[...]

Het is deze. Best prima om mee te bakken hoor, maar ik denk dat we gaan overstappen op ghee.
Het product heet "vloeibaar plantaardig" . Dat boter noemen is gewoon fraude maar kennelijk is het zelfs de term margarine niet waardig.

Ik zeg niets over of het lekker is of niet, maar het is geen boter. De term bakvet-met-water komt in mij op.

• stin00
  • Niet online
[...]

Beetje off-topic, maar dat zijn echt 2 totaal verschillende vetstoffen. De één is een olie blend met toevoegingen, de ander geklaarde boter. Die AH terra olie vind ik overigens wat matig als je naar de specs kijkt:

Ingrediënten: plantaardige olie (raap, zonnebloem, geheel geharde raap), water, zout, emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren [E471], lecithinen [E322]), conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), natuurlijk aroma, kleurstof (carotenen [E160a])

Met water, zout en wat andere E-nummers vind ik dit nou geen hele goede vetstof.. 0.9g zout per 100ml olie is onnodig extra zout vind ik. Zal erin zitten voor de houdbaarheid of smaak? Ik zou dan toch gaan bakken in iets als zonnebloem- of arachide olie, dat is pure olie zonder toevoegingen (en dus ook 0g zout).

Ghee gebruik ik soms om goed vlees mee aan te braden, maar het wordt een dure hobby om dit voor alles te gebruiken. Het is met veel verzadigd vet ook niet de meest gezonde vetstof.. maar wel lekker af en toe :+

Edit: misschien ben ik wat te negatief over de Terra olie. Die olie doet het gewoon goed qua (verzadigde) vetten, rookpunt en als de smaak bevalt: zeker geen foute keuze. Ik vind alleen de extra toevoegingen wat onnodig en heb er liever ook geen water door, vooral bij bakken/braden wil je vaak geen vocht in de pan.

[ Voor 18% gewijzigd door stin00 op 20-02-2026 16:42 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

stin00 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:31:
[...]

Beetje off-topic, maar dat zijn echt 2 totaal verschillende vetstoffen. De één is een olie blend met toevoegingen, de ander geklaarde boter. Die AH terra olie vind ik overigens wat matig als je naar de specs kijkt:

Ingrediënten: plantaardige olie (raap, zonnebloem, geheel geharde raap), water, zout, emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren [E471], lecithinen [E322]), conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), natuurlijk aroma, kleurstof (carotenen [E160a])

Met water, zout en wat andere E-nummers vind ik dit nou geen hele goede vetstof.. 0.9g zout per 100ml olie is onnodig extra zout vind ik. Zal erin zitten voor de houdbaarheid of smaak? Ik zou dan toch gaan bakken in iets als zonnebloem- of arachide olie, dat is pure olie zonder toevoegingen (en dus ook 0g zout).

Ghee gebruik ik soms om goed vlees mee aan te braden, maar het wordt een dure hobby om dit voor alles te gebruiken. Het is met veel verzadigd vet ook niet de meest gezonde vetstof.. maar wel lekker af en toe :+
Volgens mij hebben we ook nog goede kwaliteit extra vierge olijfolie staan, dat zou volgens mij ook moeten kunnen toch? Maar heeft wel een bepaalde smaak.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:36:
[...]

Volgens mij hebben we ook nog goede kwaliteit extra vierge olijfolie staan, dat zou volgens mij ook moeten kunnen toch? Maar heeft wel een bepaalde smaak.
Ja hoor. En als je die fles van de ah fijn/lekker vindt is dat natuurlijk ook gewoon prima. Ik wil jou of je kookwerk niet afkraken , het ging mij puur om het woord boter :)

• stin00
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:36:
[...]
Extra vierge wordt gezien als een gezonde keuze, maar inderdaad wel met een hele uitgesproken smaak. Daar moet je van houden. Daarnaast is het rookpunt erg laag (160°C tot 190°C) waardoor je niet op hogere temperatuur kan bakken, dan gaat de olie roken en verbranden. Ik gebruik het vooral bij pastasauzen waarbij je op medium temperatuur kookt, maar niet voor vlees, aardappelen, wokken etc!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Boudewijn schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:37:
[...]

Ja hoor. En als je die fles van de ah fijn/lekker vindt is dat natuurlijk ook gewoon prima. Ik wil jou of je kookwerk niet afkraken , het ging mij puur om het woord boter :)
Helemaal begrijpelijk hoor! We zijn steeds actiever bezig met het niet meer kopen en eten van ultra bewerkt voedsel. Dus het is soms even zoeken wat goede alternatieven zijn. Geldt eigenlijk ook voor plastic kookgerei, pannen etc. Zo hebben we nu alleen nog maar houten snijplanken, houten en metalen keukengerei (vandaar mijn eerdere vraag over of een metalen bakspaan wel kan in een RVS pan). En omdat we dus nu overstappen naar RVS pannen wil ik ook gelijk de stap zetten om anders te gaan koken (we kijken nu bijvoorbeeld ook bewuster naar biologische producten, met ons AH premium abonnement krijg je daar 10% korting op waardoor de prijsverschillen nog wat minder groot zijn). Dat is soms eventjes zoeken :9

[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 20-02-2026 16:45 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

stin00 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Extra vierge wordt gezien als een gezonde keuze, maar inderdaad wel met een hele uitgesproken smaak. Daar moet je van houden. Daarnaast is het rookpunt erg laag (160°C tot 190°C) waardoor je niet op hogere temperatuur kan bakken, dan gaat de olie roken en verbranden. Ik gebruik het vooral bij pastasauzen waarbij je op medium temperatuur kookt, maar niet voor vlees, aardappelen, wokken etc!
Yep! Ben ik mij van bewust. En ik had ghee gehaald voor vb. vlees. Margarine heb ik inmiddels ook op de lijst staan voor hedendaags gebruik. Volgens mij staat er ook nog een klein beetje 'traditioneel olijfolie' in de kast. Als dat weg is, halen we dat ook niet meer in huis :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Is die van de AH nu geklaarde boter of ghee? Ja het lijkt op elkaar maar het kan strikt genomen niet allebei zijn. :D

Heb die ook wel eens gehad, werkt prima. Maar het is wel zachter dan wanneer ik het zelf maak, dus ze doen er nog iets mee wat ik niet doe. Meestal klaar ik boter gewoon zelf en houd het op voorraad. Dat is een stuk goedkoper en prima te doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:02
Gonadan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Is die van de AH nu geklaarde boter of ghee? Ja het lijkt op elkaar maar het kan strikt genomen niet allebei zijn. :D

Heb die ook wel eens gehad, werkt prima. Maar het is wel zachter dan wanneer ik het zelf maak, dus ze doen er nog iets mee wat ik niet doe. Meestal klaar ik boter gewoon zelf en houd het op voorraad. Dat is een stuk goedkoper en prima te doen.
Inderdaad: Ghee of geklaarde boter maak je heel makkelijk zelf en is ook nog eens erg lang houdbaar (een jaar in de koelkast en 4 maanden buiten de koelkast). En vele malen goedkoper dan het kant en klaar kopen in de winkel.

Voor de smaak geef ik zelf overigens de voorkeur aan ghee boven geklaarde boter. YouTube: How to make ghee #ghee #clarifiedbutter #cooking #recipes

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Misschien beter om verder te gaan over de vetten en zo in dit topic?
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

Denk dat we het wel eens zijn dat bakken in RVS prima kan :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
franssie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:48:
Misschien beter om verder te gaan over de vetten en zo in dit topic?
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

Denk dat we het wel eens zijn dat bakken in RVS prima kan :+
Heel goed plan. Vandaag hier geen nieuws, geen pannen gebruikt (bbq ftw)

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Wat gebruiken jullie voor pangerechten zoals een panlasagne of pasta? Een hapjespan? We hebben nu zo’n wokpan met anti aanbaklaag maar echt wokken op inductie gaat m niet worden. Is meer voor de diepte en inhoud haha.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
ViezeVis schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:45:
Wat gebruiken jullie voor pangerechten zoals een panlasagne of pasta? Een hapjespan? We hebben nu zo’n wokpan met anti aanbaklaag maar echt wokken op inductie gaat m niet worden. Is meer voor de diepte en inhoud haha.
Een pasta gerecht in een wokpan?

Pasta kook je in een kookpan, de saus (Ragù) maak je in een stoof/braadpan. Lasagne komt in mijn beeld alleen uit een oven?

Dit vraagt om wat verdere uitleg... ;)

Specs

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ViezeVis schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:45:
Ik heb zo'n zware Staub Cocotte, ofwel gietijzeren braadpan (geëmailleerd). Daar doe ik eigenlijk alles in waar ik niet heel specifiek een andere pan voor nodig heb. En je kunt er ook brood in bakken. Echt een legendarische allrounder zo'n ding.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

bvk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Een pasta gerecht in een wokpan?

Pasta kook je in een kookpan, de saus (Ragù) maak je in een stoof/braadpan. Lasagne komt in mijn beeld alleen uit een oven?

Dit vraagt om wat verdere uitleg... ;)
Pasta koken in een kookpan, daarna gaat het in de wokpan om het samen te brengen. Een panlasagne komt niet uit de oven :)

De belangrijkste zin die je mist is:

“Is meer voor de diepte en inhoud haha.”

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@ViezeVis maar kieper jij dan alles door elkaar? Dat is een typisch Nederlands Honig stijl hoor. De saus en pasta komen toch pas samen op het bord?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• duvekot
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:21:
@ViezeVis maar kieper jij dan alles door elkaar? Dat is een typisch Nederlands Honig stijl hoor. De saus en pasta komen toch pas samen op het bord?
Er zijn genoeg pasta gerechten uit Italië waarbij je juist WEL de pasta en de "saus" IN de pan mixen. Iig de 4 bekende pastas uit Rome (Cacio e Pepe, Gricia, Carbonara en Amatriciana) hebben allemaal de pasta en de saus al bij elkaar. En voor aglio e olio gaat ook de pasta al in de pan bij elkaar.

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
ViezeVis schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:17:
[...]

Pasta koken in een kookpan, daarna gaat het in de wokpan om het samen te brengen. Een panlasagne komt niet uit de oven :)

De belangrijkste zin die je mist is:

“Is meer voor de diepte en inhoud haha.”
Als ik het goed begrijp maak jij dus je saus dus in een wok en voeg je daar je gewoon in water gekookte pasta aan toe?

En is die "wok" dus niet groot genoeg om alles samen te brengen?

@Gonadan Ja, je voegt de pasta toe bij de ragù, mengt en serveert. Niet op het bord.

@duvekot was me voor (y)

Specs

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

duvekot schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Er zijn genoeg pasta gerechten uit Italië waarbij je juist WEL de pasta en de "saus" IN de pan mixen. Iig de 4 bekende pastas uit Rome (Cacio e Pepe, Gricia, Carbonara en Amatriciana) hebben allemaal de pasta en de saus al bij elkaar. En voor aglio e olio gaat ook de pasta al in de pan bij elkaar.
Dit dus. Dankjewel voor de verduidelijking. Daar gebruiken wij dus een wokpan voor omdat die lekker hoog is hahaha.
Een alternatief is een hapjespan?

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
ViezeVis schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:40:
[...]

Dit dus. Dankjewel voor de verduidelijking. Daar gebruiken wij dus een wokpan voor omdat die lekker hoog is hahaha.
Een alternatief is een hapjespan?
Een hapjespan (wat is dat eigenlijk?) is meestal een lage sauteuse pan waarmee je iets kunt bakken en daarna smoren/stoven. Prima voor je saus maar er kan geen pasta meer bij...

Truc: Kook je pasta in een grote kookpan, laat deze uit lekken en hevel je pastasaus over naar de nu lege kookpan. De pasta zou er nu wel gewoon bij moeten kunnen en kun je deze omscheppen door de saus ;)

Specs

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
duvekot schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Van die vier zou ik hooguit bij amatriciana het woord saus gebruiken, maar als je dat mee rekent dan zijn er inderdaad een hoop.

Persoonlijk denk ik bij saus aan echt iets los maken en er achteraf doorheen mengen, niet aan een paar ingrediënten erbij doen en dat het echt onderdeel van het proces is zoals carbonara.
Maar dat is wellicht puur semantiek en persoonlijk. Voor zoiets als carbonara pak ik vaak gewoon een koekenpan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Gonadan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:25:
[...]

Van die vier zou ik hooguit bij amatriciana het woord saus gebruiken, maar als je dat mee rekent dan zijn er inderdaad een hoop.

Persoonlijk denk ik bij saus aan echt iets los maken en er achteraf doorheen mengen, niet aan een paar ingrediënten erbij doen en dat het echt onderdeel van het proces is zoals carbonara.
Maar dat is wellicht puur semantiek en persoonlijk. Voor zoiets als carbonara pak ik vaak gewoon een koekenpan.
Same of de sauteuse die zichzelf een hapjespan noemt :P

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Voor een carbonara pak ik dan mijn Demeyere Apollo pan. Spaghetti er in koken en ondertussen de guanciale snijden en het ei/parmezaan mengsel maken.

Als de pasta gaar is afgieten en in de nog hete pan de guanciale bakken, van het vuur af en het mengsel erdoor, spaghetti erdoor en mengen. Serveren met vers gemalen peper en eventueel nog wat extra kaas.

Specs

• Raymond P
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:21:
Voor een smeuïge finish doe je bij ontiegelijk veel Italiaanse gerechten finishen in een pan waarmee je een emulsie kunt creëren tussen je (saus,) vet en bindmiddel.
Dat kan boter, ei, kaas, zetmeel-rijk kookwater of iets anders.
edit: en praktisch altijd gaan de koolhydraten daarin mee.

In het Italiaans heet dat "Mantecatura" oftewel rigoreus mengen, en die hebben een pan ervoor (mantecavera / salsa pasta)...
Idealiter volledig van aluminium zodat je goed controle hebt over de temperatuur (en je saus niet breekt), en heeft behoorlijk hoge wanden in een conische vorm zodat je om kunt gooien.

De risotto gaat hier gewoon in de conische sauteuse, maar voor delicate dingen zoals een Alfredo of een Cacio E Pepe zou ik zeker nog wel een keertje een pan willen aanschaffen.
En of dat dan de Demeyere silver 7 of een dedicated alu pan wordt ben ik nog niet uit.

- knip -

• zacht
  • Niet online
Zit ik hier in het kook-topic? Dan wil ik er graag nog even op wijzen dat ghee en/of geklaarde boter veel calorieën en verzadigde vetten bevat. Gebruik met mate!
In een RVS-pan.
Waar je gerust met een RVS-spatel in mag.
En met een vork in mag prikken.
En die gewoon in de vaatwasser kan.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Voor een smeuïge finish doe je bij ontiegelijk veel Italiaanse gerechten finishen in een pan waarmee je een emulsie kunt creëren tussen je (saus,) vet en bindmiddel.
Dat kan boter, ei, kaas, zetmeel-rijk kookwater of iets anders.
edit: en praktisch altijd gaan de koolhydraten daarin mee.
Even voor de goede orde, ik stelde de vraag dus na opmerkingen over ragu, ofwel echte saus die je daadwerkelijk apart bereidt.
Dat iedereen me nu de Italiaanse keuken wil uitleggen is lief bedoeld, maar lijkt me wat overbodig.
Dit is het pannentopic, niet het kooktopic, en hier varieert het nogal hoe traditioneel men kookt, dus ik stelde gewoon een vraag. :)
In het Italiaans heet dat "Mantecatura" oftewel rigoreus mengen, en die hebben een pan ervoor (mantecavera / salsa pasta)...
Idealiter volledig van aluminium zodat je goed controle hebt over de temperatuur (en je saus niet breekt), en heeft behoorlijk hoge wanden in een conische vorm zodat je om kunt gooien.

De risotto gaat hier gewoon in de conische sauteuse, maar voor delicate dingen zoals een Alfredo of een Cacio E Pepe zou ik zeker nog wel een keertje een pan willen aanschaffen.
En of dat dan de Demeyere silver 7 of een dedicated alu pan wordt ben ik nog niet uit.
Interessant, ik wist niet dat ze daar wan ook weer een speciale pan voor hadden. Aan de andere kant, dat had ik wel kunnen verwachten met Italianen. Die zijn kookgek én traditioneel aangelegd.

Maar die pan ís toch gewoon een sauteuse? Alleen met aluminium wellicht niet geschikt voor alle soorten sauzen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
@Gonadan Het ging mij specifiek om de pan, de rest was intro. ;)

Het verschil zit 'm voornamelijk in het materiaal, als je een perfecte binding wilt dan wil je fijnmazige controle over de temperatuur. En als je tegelijk vocht aan het verdampen bent dan is een groter oppervlakte beter.

Voor mijn regulier gebruik is een sauteuse prima, maar op momenten dat ik iets relatief simpels op een hoog (of op z'n minst hoger) niveau wil hebben dan lukt mij dat hier gewoon niet of is het niet reproduceerbaar.
En juist als het gerecht eenvoudiger wordt gaat voor mij de uitvoering enorm tellen.

Een Alfredo afmaken doe ik (na afkijken van Alex the french guy) op een rvs serveerschaal omdat mijn pannen te veel retentie hebben.
En een carbonara kan ik maar in 1 van mijn pannen bereiden zodat ik 'm zelf ook lekker vind.
Een volledig aluminium pan kan je zo veel meer sturen zonder noemenswaardige delay, dat maakt zulke gerechten gewoon veel makkelijker/toegankelijker.

Dat de Italianen redelijk door kunnen slaan is mij wel bekend ja, ik heb de afgelopen jaren voldoende Italia Squisita gekeken om niet verbaasd te zijn van een Michelinster versie van een Alfredo.

Zulke videos zijn voor mij ook wel een reality check. Het kan op hoog niveau gewoon met een steelpannetje met puck, ik kan het gewoon niet. En m'n marmeren plaat switchen voor hout heeft niet geholpen. :+
Tegelijk is dit waar kooktips en materiaalkeuze raakvlak heeft. Zonder intro komt zo'n boodschap niet over of is er niet doorheen te filteren voor de meelezer die geen boodschap heeft aan ietwat meer gevorderde materiaalkeuze en technieken.

Anyways, mondgevoel is een belangrijk onderdeel van smaaksensatie. En de pan die je kiest dicteert hoe makkelijk het gaat worden om je gewenste resultaat te bereiken.

- knip -

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:46

Quad

Doof

Coolblue heeft de KitchenAid Multiply Koekenpannenset 24 + 28 cm in de aanbieding voor 89 euro. Goede prijs voor een tri-ply RVS set.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• simon
  • Laatst online: 14:51
Raymond P schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:08:
@Gonadan Het ging mij specifiek om de pan, de rest was intro. ;)

Het verschil zit 'm voornamelijk in het materiaal, als je een perfecte binding wilt dan wil je fijnmazige controle over de temperatuur. En als je tegelijk vocht aan het verdampen bent dan is een groter oppervlakte beter.

Voor mijn regulier gebruik is een sauteuse prima, maar op momenten dat ik iets relatief simpels op een hoog (of op z'n minst hoger) niveau wil hebben dan lukt mij dat hier gewoon niet of is het niet reproduceerbaar.
En juist als het gerecht eenvoudiger wordt gaat voor mij de uitvoering enorm tellen.

Een Alfredo afmaken doe ik (na afkijken van Alex the french guy) op een rvs serveerschaal omdat mijn pannen te veel retentie hebben.
En een carbonara kan ik maar in 1 van mijn pannen bereiden zodat ik 'm zelf ook lekker vind.
Een volledig aluminium pan kan je zo veel meer sturen zonder noemenswaardige delay, dat maakt zulke gerechten gewoon veel makkelijker/toegankelijker.

Dat de Italianen redelijk door kunnen slaan is mij wel bekend ja, ik heb de afgelopen jaren voldoende Italia Squisita gekeken om niet verbaasd te zijn van een Michelinster versie van een Alfredo.

Zulke videos zijn voor mij ook wel een reality check. Het kan op hoog niveau gewoon met een steelpannetje met puck, ik kan het gewoon niet. En m'n marmeren plaat switchen voor hout heeft niet geholpen. :+
Tegelijk is dit waar kooktips en materiaalkeuze raakvlak heeft. Zonder intro komt zo'n boodschap niet over of is er niet doorheen te filteren voor de meelezer die geen boodschap heeft aan ietwat meer gevorderde materiaalkeuze en technieken.

Anyways, mondgevoel is een belangrijk onderdeel van smaaksensatie. En de pan die je kiest dicteert hoe makkelijk het gaat worden om je gewenste resultaat te bereiken.
Ik denk dat je in heel wat meer pannen emulsies kan creeeren dan wat je nu hier schetst. Vind dat wat te dramatisch klinken. Temperatuur is relevant, maar de rest van de techniek net zo. In m'n gietijzeren pannnen ga ik geen carbonara maken, zeker, maar ik kan best in m'n RVS pannen een carbonara maken. Misschien gaat 't met een alu pan net iets precieser, maar ik heb grote twijfels of die invloed zo groot is als we soms schetsen.

Ik vermoed dat het type pasta, de juiste hoeveelheid aan vetten en goede techniek veel relevanter zijn dan die pan. Ik verbaas mij keer op keer weer hoe groot de verschillen zijn in de kwaliteiten en types van de pasta en hoe het pasta water bij sommige pastas praktisch puur water is en bij de andere veel meer zetmelig is.

[ Voor 6% gewijzigd door simon op 24-02-2026 12:59 ]

|>

• Raymond P
  • Nu online
@simon Mijn keuken is een drama slagveld.
Met techniek kan je inderdaad een hoop compenseren, goed materiaal maakt het makkelijker.
Uiteindelijk bepaalt de temperatuurval hoe je vetten kristalliseren en wat voor structuur je emulsie krijgt. Een pan die dat een handje meehelpt compenseert voor het gebrek aan techniek en/of maakt het mogelijk grotere porties te maken.
Tegelijkertijd zal een pan met meer hitteretentie het proces actief tegenwerken wat je met techniek niet kunt compenseren (tenzij de lucht in je keuken vrieskoud is).

Het verschil is, voor mij, groot genoeg om op te merken en/of aan te ergeren.
Als jij het naar tevredenheid kunt met beperkte middelen dan is dat ideaal natuurlijk. En zou je het naar mijn tevredenheid kunnen doen dan verdien je wat mij betreft een lintje van de Koning, zelf kan ik dat namelijk niet zo goed.

Mbt je pasta-water: ik kook eerst bloem in het water omdat ik geen dedicated pan op vuur heb staan waar de hele dag pasta in is gekookt om het effect te benaderen.

Mijn punt is vooral dat je, ruim voordat je je bezig gaat houden met micro-optimalisatie, een significant voordeel kunt behalen met zo'n grote alu pasta-omgooi-pan.

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
simon schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Ik denk dat je in heel wat meer pannen emulsies kan creeeren dan wat je nu hier schetst. Vind dat wat te dramatisch klinken. Temperatuur is relevant, maar de rest van de techniek net zo. In m'n gietijzeren pannnen ga ik geen carbonara maken, zeker, maar ik kan best in m'n RVS pannen een carbonara maken. Misschien gaat 't met een alu pan net iets precieser, maar ik heb grote twijfels of die invloed zo groot is als we soms schetsen.

Ik vermoed dat het type pasta, de juiste hoeveelheid aan vetten en goede techniek veel relevanter zijn dan die pan. Ik verbaas mij keer op keer weer hoe groot de verschillen zijn in de kwaliteiten en types van de pasta en hoe het pasta water bij sommige pastas praktisch puur water is en bij de andere veel meer zetmelig is.
Hoe iets simpels als pasta door brons persen in plaats van kunststof al een verschil kan maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste