Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47

paQ

ZeRoC00L schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:16:
[...]

Bedankt voor je reactie, bedoel je www.cookingtotem.com ?
yep!

Is ook wel oprecht hele fijne set.
Alleen het komt nogal nauw op onze inductieplaat met het kleinste pannetje. Die meot EXACT goed staan, anders doet ie het niet. (4 gelijke grotere zones)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 06-04-2025 20:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:09

Matis

Rubber Rocket

Hebben er hier mensen ervaring met Cook & Pan pannen?

Ik zoek pannen met anti-aanbaklaag (PFAS-vrij), geschikt voor inductie die ook in de oven kunnen (250 graden). Afwassen doe ik sowieso met de hand.

Deze pannenset viel meteen bij mij in de smaak: https://cookandpan.com/pr...e-koekenpannenset-3-delig / https://cookandpan.com/collections/zwart-pannen-signature
De (onafhankelijke) reviews lijken positief, maar het klinkt allemaal wel heel erg positief.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:54

Dennis1812

Amateur prutser

Wat een enorm vreselijke site is dat.
Maar het is gewoon een anti aanbaklaag die je er vanzelf af krast/bakt.

Dit gaat weinig verschillen met een standaard Tefal pan
Waarom wil je met antiaanbaklaag en geen RVS bijvoorbeeld?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Dennis1812 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:28:
Wat een enorm vreselijke site is dat.
Maar het is gewoon een anti aanbaklaag die je er vanzelf af krast/bakt.

Dit gaat weinig verschillen met een standaard Tefal pan
Waarom wil je met antiaanbaklaag en geen RVS bijvoorbeeld?
Omdat ik vaak, zeker in mijn hapjespan, zure gerechten lange tijd kook/stoof. Denk hierbij aan pastasauzen, curries etc.

Ik wil ook prima een Tefal pan kopen, maar vond deze er esthetisch ook een stukje beter uitzien dan die grijze keramische pannen van Tefal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zure gerechten kunnen prima in een RVS hapjespan.

Die hoef je niet in te branden o.i.d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Koop een Ikea rvs hapjespan om te proberen en je bent om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Matis Voor in de stoven en in oven zou ik deze adviseren, hoewel je er natuurlijk ook gewoon in kan bakken.
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-40488126/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb een Ikea Sensuell koekenpan, maar gebruik hem eigenlijk nooit.
Misschien toch maar weer eens uit de kast halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij moeten onze koekenpannen / braadpannen vervangen.

Budget: ongeveer 150 euro voor 3 pannen.

Simpelweg ikea pakken, toch Tefal of zijn er betere keuzes?

Voorwaarden: moet in vaatwasser kunnen worden en kermaische kookplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wippie1234 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:57:
Wij moeten onze koekenpannen / braadpannen vervangen.

Budget: ongeveer 150 euro voor 3 pannen.

Simpelweg ikea pakken, toch Tefal of zijn er betere keuzes?

Voorwaarden: moet in vaatwasser kunnen worden en kermaische kookplaat
Ik zou beginnen met Ikea als je RVS zoekt.
Met antiaanbak heb ik goede ervaring met combekk ceramisch.
Tefal gebruik ik al jaren niet meer.

Overigens een ongevraagde tip, als je later wat meer budget hebt, onderzoek wat de inbouwmaat van je keramische kookplaat is en overweeg om over te stappen naar inductie, daar werkt elke pan sowieso veel beter op (heb ik een paar jaar geleden ook vervangen, Siemens kookplaat was EUR 500 en aansluiten door de bezorgers van CoolBlue dacht ik 100, geen seconde spijt van gehad, wat bakt keramisch slecht)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:05:
[...]

Ik zou beginnen met Ikea als je RVS zoekt.
Met antiaanbak heb ik goede ervaring met combekk ceramisch.
Tefal gebruik ik al jaren niet meer.

Overigens een ongevraagde tip, als je later wat meer budget hebt, onderzoek wat de inbouwmaat van je keramische kookplaat is en overweeg om over te stappen naar inductie, daar werkt elke pan sowieso veel beter op (heb ik een paar jaar geleden ook vervangen, Siemens kookplaat was EUR 500 en aansluiten door de bezorgers van CoolBlue dacht ik 100, geen seconde spijt van gehad, wat bakt keramisch slecht)
Wat bedoel je exact met "inductie bakt beter dan keramisch" en "wat bakt keramisch slecht"?

Het budget is laag omdat we koken niet als hobby zien maar als 'noodzakelijk kwaad'. Indien met een hoger budget ook een groter gemak komt, dan is dat het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voor je gezondheid zou ik bij Ikea RVS blijven.
Antiaanbak slingert vrijwel altijd ongezonde stoffen je eten in. Zeker als ze ook de vaat ingaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wippie1234 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:36:
[...]

Wat bedoel je exact met "inductie bakt beter dan keramisch" en "wat bakt keramisch slecht"?

Het budget is laag omdat we koken niet als hobby zien maar als 'noodzakelijk kwaad'. Indien met een hoger budget ook een groter gemak komt, dan is dat het overwegen waard.
Het reageert veel sneller, sneller heet, koelt ook sneller af, bijna zoals gas. Dus is het makkelijker bijregelen tijdens het koken, ik vind dat fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:02:
[...]

Het reageert veel sneller, sneller heet, koelt ook sneller af, bijna zoals gas. Dus is het makkelijker bijregelen tijdens het koken, ik vind dat fijner.
Het langzame afkoelen is inderdaad een nadeel, zeker met kinderen. Het overige is voor ons geen probleem, zeker niet icm een quooker kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:28
Wippie1234 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:36:
[...]

Inductie is ook nog eens efficenter in gebruik dan keramisch .. omdat de warmte opgewekt wordt IN de pan .. ipv onder de pan. Volgens milieu centraal verbruikt een keramische kookplaat 30% meer electriciteit dan een inductie kookplaat.
Dus als het past in je budget ..vervang je keramische kookplaat door inductie en zorg dat je RVS pannen hebt (bijvoorbeeld die van Ikea) ipv Tefal of welke andere "laagjes" pannen .. en je hebt iets wat veiliger is en veel langer mee gaat.

Als je budget niet groot genoeg is .. investeer dan zeker in de RVS pannen .. daar zal je veel meer jaren profijt van hebben dan tefal (die meestal na 2 jaar al vervangen moeten worden, eerder als ze in de afwasmachine gaan)

en raak niet gefrustreert als je voor het eerst met RVS aan de slag gaat .. het is even een leercurve en in het begin gaat er van alles aanbakken en zullen je pannen na wat koken soms helemaal bruin/zwart zijn .. omdat je nu gewend bent dat je je vermogen heel hoog moet zetten .. wat bij RVS niet direct meer nodig is .. maar just langer langzamer opwarmen echt helpt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:43:
[...]

Als je budget niet groot genoeg is .. investeer dan zeker in de RVS pannen .. daar zal je veel meer jaren profijt van hebben dan tefal (die meestal na 2 jaar al vervangen moeten worden, eerder als ze in de afwasmachine gaan)

en raak niet gefrustreert als je voor het eerst met RVS aan de slag gaat .. het is even een leercurve en in het begin gaat er van alles aanbakken en zullen je pannen na wat koken soms helemaal bruin/zwart zijn .. omdat je nu gewend bent dat je je vermogen heel hoog moet zetten .. wat bij RVS niet direct meer nodig is .. maar just langer langzamer opwarmen echt helpt
Makes sense!

Dan wordt het eerst de pannen vervangen, vervolgens, ergens in de nabije toekomst, de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 30-04 11:22
Wippie1234 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:34:
[...]

Het langzame afkoelen is inderdaad een nadeel, zeker met kinderen. Het overige is voor ons geen probleem, zeker niet icm een quooker kraan.
Maar het is ook wel handig als je sneller klaar bent, aangezien het geen hobby van jullie is, toch? ;)
Het is zeker veel veiliger voor kinderen, want de inductieplaat wordt nooit heter dan de pan, in tegenstelling tot een klassieke keramische plaat.

En ook veilig: je kunt hem gewoon aanzetten met je hand erop, wordt niet heet. Tenzij je een magnetische hand hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
dextertje schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:44:
En ook veilig: je kunt hem gewoon aanzetten met je hand erop, wordt niet heet. Tenzij je een magnetische hand hebt. :+
Als je een ring om hebt zou ik dat waarschijnlijk ook niet graag willen doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
duvekot schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:04:
[...]

Als je een ring om hebt zou ik dat waarschijnlijk ook niet graag willen doen ...
Hangt van het materiaal af. Zilver en goud zijn niet magnetisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Weet je gelijk of de juwelier je heeft opgelicht. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:08
Woohoo. Ik heb ooit, wel 15-20jr geleden een bijna complete set BK gastronomic triply pannen gekocht. Nog in de fabriekswinkel in Kampen.
Wat nog ontbrak, was de grote soeppan. 2x per jaar maken we een grote pan soep en elke keer als we dat doen, denk ik weer "had ik maar die soeppan", simpelweg uit een soort van verzamelwoede.
Ik heb zeker al 5jr een zoekopdracht op mp staan voor gastronomic. 3jr geleden al een klein kookpannetje gekocht, toen was dat compleet.
En gisteren eindelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTgn8J46stEVwAzYzIu3mJlI0H0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9QRo739J5oHKWA6ww8gZtTo.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee waar ik hem moet laten, maar dat zijn luxeproblemen :)

* Raymond 's OCD klier is weer gekieteld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Raymond schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:28:
Vaker soep gaan koken dus ..kan die gewoon op de kookplaat blijven staan >:)

Veel plezier er mee .. ziet er nog mooi uit voor een tweedehands pan .. blijkbaar ook veel in een kastje gestaan om er maar 2x per jaar uit te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 30-04 11:22
Heeft er iemand ervaring met het regelmatig in de vaatwasser wassen van geëmailleerde pannen van Le Creuset of Staub?
Volgens de fabrikant moet het kunnen, maar kan het email wat doffer worden.
Ik was ze eigenlijk altijd met de hand, maar laatst toch een keer een braadpannetje van Le Creuset in de vaatwasser gedaan. Was wel mooi schoon geworden, zag er niks bijzonders aan, verder.

Toch gaat het een beetje tegen mijn intuïtie in, dus vandaar dat ik me afvroeg of er hier meer ervaringen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-04 14:09
Raymond schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:28:
Woohoo. Ik heb ooit, wel 15-20jr geleden een bijna complete set BK gastronomic triply pannen gekocht. Nog in de fabriekswinkel in Kampen.
Wat nog ontbrak, was de grote soeppan. 2x per jaar maken we een grote pan soep en elke keer als we dat doen, denk ik weer "had ik maar die soeppan", simpelweg uit een soort van verzamelwoede.
Ik heb zeker al 5jr een zoekopdracht op mp staan voor gastronomic. 3jr geleden al een klein kookpannetje gekocht, toen was dat compleet.
En gisteren eindelijk:

[Afbeelding]

* Raymond 's OCD klier is weer gekieteld :+
Hoeveel liter is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
7 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
duvekot schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:24:
[...]

Vaker soep gaan koken dus ..kan die gewoon op de kookplaat blijven staan >:)

Veel plezier er mee .. ziet er nog mooi uit voor een tweedehands pan .. blijkbaar ook veel in een kastje gestaan om er maar 2x per jaar uit te komen :+
Volgens de verkoper stond'ie al 10jr ongebruikt op zolder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

7 liter is een mooie starter.
Over een jaar upgrade je naar 15L en heb je daar te kort aan..

* Dennis1812 aait zijn 15 en 20L soeppannen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:04:
7 liter is een mooie starter.
Over een jaar upgrade je naar 15L en heb je daar te kort aan..

* Dennis1812 aait zijn 15 en 20L soeppannen..
We maken nu elke keer 5L en daar houden we aan over. En een 15L soeppan kan ik lenen van m'n moeder, die ga ik niet kopen :)
M'n vrouw ziet me aankomen. Die vindt de pannencollectie nu al belachelijk. En dan weet ze nog niet eens dat er een dutch oven verstopt staat in de kelder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik gebruik ze niet alleen voor soep, dat scheelt al.

En na het bereiden Weck ik de soep of net wat ik gemaakt heb. De weckketel is 30L. Die gaat niet aan voor 4 1L potjes uitgaande dat je ook een litertje eet.
Ik heb enkele honderden gevulde potten staan. Nu denk ik 380 gevulde potten. Van voorgerecht als hoofdgerecht en toetje natuurlijk.
Die grote kookpannen zijn voor soep, stoofperen, chili con carne, pastasaus, passata of pizza saus maken.

Inmaken is weer wel trendy tegenwoordig. Wecken is wat ingewikkelder. Maar je merkt gestaag wel groei bij de grootste Facebookgroepen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-04 14:09
Thanks. Hier al een 6 liter in gebruik en wil ook iets groter, maar eens kijken naar een 10 liter of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
Ik ben op zoek naar wat advies om een keuze te kunnen maken. Er wordt gekookt op een BORA inductie PUXU downdraft kookplaat met recirculatie. Wij "koken" daarnaast relatief veel in onze 2 ovens, 1 combi en 1 stoomoven. Wanneer een pan in de oven kan/mag, zou voor mij wel een "pre" zijn (geen must). Verder ben ik op zoek naar een goede prijs kwaliteit verhouding. Voor de rest kijk ik naar redelijkerwijs weinig onderhoud en incidenteel in de vaatwasser.

Ik zie veel naar Ikea wijzen, wat vast te onderbouwen is, maar ik wordt simpelweg niet blij van Ikea. De kwaliteit valt mij altijd tegen. Simpel voorbeeld, LED lampen, Ikea na 5 jaar gemiddeld kapot. Ik heb hier nog philips LED lampen van >10 jaar oud.

Wat ik nu in de lade heb liggen en wat blijft:
  • 2x steelpan RVS Masterchef (Jumbo actie)
  • 2x kookpan RVS Masterchef (Jumbo actie)
  • 1x de buyer koekenpan carbon plaatstaal 28cm (2x gebruikt, onlangs gekregen)
Een plekje in de kelder voor incidenteel gebruik:
  • 1x soeppan RVS
  • 1x kookpan RVS Masterchef
Wat ik wil vervangen ivm pfas of andere laag die inmiddels los laat:
  • 1x Tefal hapjespan met deksel 26cm
  • 1x Tefal koekenpan 28cm
  • 1x Tefal pannenkoek pan 26cm
  • 1x wok 30cm Masterchef
Wat ik zelf al heb gevonden:

Hapjespan
Demeyere Sauteerpan 'Apollo 7' 28cm (7 laags RVS) €149
Kela Flavoria Hapjespan 28cm (RVS) €55

Wok
Demeyere Wokpan 'Apollo 7' (7 laags RVS) €160
KOQI Downdraft Wokpan 28 cm met glazen deksel Mira (3-ply +Ceramisch) €130
Kela Kerros Wokpan Zwart 32cm 4L (Aluminium 5mm + Ceramisch) €79

Koekenpan
Demeyere Koekenpan 'Multiline 7 28cm (7 laags RVS) €153
Demeyere Alu Pro 5 Ceraforce 28cm 5mm (ALU+Ceramisch) €85
KOQI Uma 3-ply 28 cm (3-ply +Ceramisch) €99
Kela Flavoria 28 cm RVS €49,95

Verder zoek ik nog een goede pannenkoekenpan:
Demeyere Alu Pro 5 Ceraforce 28cm 5mm (ALU+Ceramisch) €85
Kela Kerros Zwart 28cm Alu+Ceramisch €45
De Buyer Mineral B 26cm plaatstaal €45

Mijn grote twijfels...
  1. Ga ik voor grootendeels RVS only?
  2. Is een goede alu pan+keramische coating een goede opvolger voor mijn Tefal PFAS pannen die betaalbaarder is dan RVS
  3. Kela sprak mij ook aan, maar is goedkoop toch duurkoop?
  4. Mis ik nog andere interesante opties?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 11:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
@Appie Heijn

Die "Masterchef" pannen zijn inderdaad prima net zoals DeBuyer plaatstaal natuurlijk, dus groot gelijk dat die gewoon blijven. Maar als plaatstaal bevalt zou je er nog gewoon een DeBuyer (in een ander formaat) bij kunnen nemen, ook voor je pannenkoeken.

Ook voor een wok heeft plaatstaal voor mij de voorkeur, die dingen heb je al voor 2 tientjes bij een toko.

Met Demeyere is natuurlijk ook niets mis, ik gebruik ook met groot plezier een Apollo 7 28cm maar dan als stoofpan voor de meer zure gerechten. Of als multifunctionele pan voor bijvoorbeeld een spaghetti Carbonara. Eerst de spaghetti er in koken, afgieten en dan meteen de guanciale/pancetta in dezelfde pan bakken terwijl die nog lekker warm is. Ei/kaas mengsel erbij, spaghetti weer toevoegen en klaar ;)
Mijn grote twijfels...
Ga ik voor grootendeels RVS only?
Is een goede alu pan+keramische coating een goede opvolger voor mijn Tefal PFAS pannen die betaalbaarder is dan RVS
Kela sprak mij ook aan, maar is goedkoop toch duurkoop?
Mis ik nog andere interesante opties?
RVS, plaatstaal en gietijzer zijn de duurzame opties, onverwoestbaar en gaan je leven lang mee. Aluminium met een "laagje" daarentegen.....

Kela ken ik niet, geen ervaringen mee.

Maar mis je geen goede gietijzeren (al dan niet geëmailleerde) braadpan voor het betere stoofwerk?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
bvk schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:53:
@Appie Heijn

Die "Masterchef" pannen zijn inderdaad prima net zoals DeBuyer plaatstaal natuurlijk, dus groot gelijk dat die gewoon blijven. Maar als plaatstaal bevalt zou je er nog gewoon een DeBuyer (in een ander formaat) bij kunnen nemen, ook voor je pannenkoeken.

Ook voor een wok heeft plaatstaal voor mij de voorkeur, die dingen heb je al voor 2 tientjes bij een toko.

Met Demeyere is natuurlijk ook niets mis, ik gebruik ook met groot plezier een Apollo 7 28cm maar dan als stoofpan voor de meer zure gerechten. Of als multifunctionele pan voor bijvoorbeeld een spaghetti Carbonara. Eerst de spaghetti er in koken, afgieten en dan meteen de guanciale/pancetta in dezelfde pan bakken terwijl die nog lekker warm is. Ei/kaas mengsel erbij, spaghetti weer toevoegen en klaar ;)

[...]

RVS, plaatstaal en gietijzer zijn de duurzame opties, onverwoestbaar en gaan je leven lang mee. Aluminium met een "laagje" daarentegen.....

Kela ken ik niet, geen ervaringen mee.

Maar mis je geen goede gietijzeren (al dan niet geëmailleerde) braadpan voor het betere stoofwerk?
Ik ben heel benieuwd of de plaatstaal mij blijft bevallen, wat gehaktballetjes klaar gemaakt en een gebakken ei als test. Beide wel geslaagd.
Zelf onderhoud plegen is niet helemaal mijn/ons ding, de robotstofzuiger en robotmaaier worden af en te lichtelijk verwaarloosd >:)
Ik gebruik nu onze hapjespan zoals jij de Apollo 7 gebruikt, vlees aanbraden, groenten erbij, en de los gekookte pasta erbij in. Dat laatste niet eens altijd, omdat de kids nog niet zo vergevingsgezind zijn, die willen soms meer/minder saus/groente.

Vergeten te melden, ik heb een dutch oven voor op de bastard, gebruik hem alleen wat te weinig op dit moment. Wellicht dat er op den duur nog eens een geëmailleerde stoof/braadpan komt. Maar voor nu eerst maar die pfas pannen eruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Appie Heijn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:08:
[...]

Ik ben heel benieuwd of de plaatstaal mij blijft bevallen, wat gehaktballetjes klaar gemaakt en een gebakken ei als test. Beide wel geslaagd.
Zelf onderhoud plegen is niet helemaal mijn/ons ding, de robotstofzuiger en robotmaaier worden af en te lichtelijk verwaarloosd >:)
Als in: "eigenlijk moet alles in de vatwasser mogen?" Even met de hand afwassen kost je een paar minuten, maar je hoeft nooit meer een andere koekenpan/wok te kopen... ;)
Ik gebruik nu onze hapjespan zoals jij de Apollo 7 gebruikt, vlees aanbraden, groenten erbij, en de los gekookte pasta erbij in. Dat laatste niet eens altijd, omdat de kids nog niet zo vergevingsgezind zijn, die willen soms meer/minder saus/groente.
Ik heb het over deze pan, prima geschikt voor wat jij nu beschrijft!

Edit: Vergeet wat ik zei over een plaatstalen wok, want dat gaat niet werken op inductie. Het inbranden alleen al.... Maar in deze Apollo kun je dus ook prima roerbakken, waar veel mensen speciaal een "wok" voor kopen.
Vergeten te melden, ik heb een dutch oven voor op de bastard, gebruik hem alleen wat te weinig op dit moment. Wellicht dat er op den duur nog eens een geëmailleerde stoof/braadpan komt. Maar voor nu eerst maar die pfas pannen eruit :)
Als je nooit stoofgerechten maakt heeft dat inderdaad geen haast. PFAS eruit gooien uiteraard wel :)

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 23-04-2025 21:59 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:47

pino85

Im just a Bird in the Sky

Hoi hoi,

Nu we ook een https://www.bosch-home.nl...uctiekookplaat/HLN39A050U hebben aangeschaft welke volgende week word geleverd ben ik op zoek naar inductie geschikte pannen. Onze huidige pannen zijn bij elkaar geraapt en een deel niet geschikt.

Ik zag in het topic als je een wat kleiner budget hebt dat de Ikea pannen werden aangeraden? , zijn er nog andere merken die rond of iets boven de Ikea prijsklasse zit?Of ga je dan puur kwa kwaliteit er niet echt op vooruit? Dit vond ik ook niet terug in de TS of ik heb er over heen gelezen?

Om in te bakken hebben pannen met een keramische coating en pfas vrij onze voorkeur, de kook pannen rvs.

- Wok pan
- Hapjes pan
- 2x koekenpan
- 3 a 4 kook pannen
- 1 braadpan

Edit;
Mocht iemand ons de goede richting in kunnen wijzen kwa een stapje boven ikea graag 😊. We kochten vroeger altijd Tefal maar in hoeverre deze anno 2025 nog steeds interessant zijn geen idee.

[ Voor 12% gewijzigd door pino85 op 23-04-2025 22:25 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
pino85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:50:

Mocht iemand ons de goede richting in kunnen wijzen graag 😊.
* Boudewijn wijst in de richting van de topicstart

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
bvk schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:29:

Edit: Vergeet wat ik zei over een plaatstalen wok, want dat gaat niet werken op inductie. Het inbranden alleen al.... Maar in deze Apollo kun je dus ook prima roerbakken, waar veel mensen speciaal een "wok" voor
Ik heb hem besteld de 28cm sudderpan, nogal in de aanbieding voor €149 bij art en craft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:57
RVS is natuurlijk heel simpel te onderhouden. Na het koken (als de pan koud is) vul ik ze altijd met water, half uurtje laten staan en je hemt nog amper een afwasborstel nodig om ze schoon te maken. Ze mogen ook wel in de vaatwasser maar dat doe ik nooit.
Toch bak ik persoonlijk liever met plaatstaal ondanks dat je daar iets voorzichtiger mee moet zijn. Zo heb ik 1 pan wel eens vol water gezet om schoon te weken. Ben toen naar bed gegaan, pan vergeten, volgende ochtend zat hij vol roest. Maar dat krijg je er ook zo weer uit, even schoonmaken, laagje opnieuw inbranden en klaar.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 13:41

Garyu

WW

bvk schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:29:
[...]

Als in: "eigenlijk moet alles in de vatwasser mogen?" Even met de hand afwassen kost je een paar minuten, maar je hoeft nooit meer een andere koekenpan/wok te kopen... ;)

[...]

Edit: Vergeet wat ik zei over een plaatstalen wok, want dat gaat niet werken op inductie. Het inbranden alleen al.... Maar in deze Apollo kun je dus ook prima roerbakken, waar veel mensen speciaal een "wok" voor kopen.

[...]

Als je nooit stoofgerechten maakt heeft dat inderdaad geen haast. PFAS eruit gooien uiteraard wel :)
Inbranden kan ook in de oven natuurlijk, dat is op inductie inderdaad niet zo handig (kan wel, maar meestal geen effen resultaten te behalen).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Garyu schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:25:
[...]

Inbranden kan ook in de oven natuurlijk, dat is op inductie inderdaad niet zo handig (kan wel, maar meestal geen effen resultaten te behalen).
Dan moet die wok wel in de oven passen, zou bij mij niet het geval zijn... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
bvk schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:45:
[...]

Dan moet die wok wel in de oven passen, zou bij mij niet het geval zijn... ;)
Thanks voor de tip, ik kreeg hem op inductie niet echt lekker egaal ingebrand. Bakt voor de rest wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 10:49
Malfoi schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:32:
M'n vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe pannenset. Hebben best een lijstje aan eisen en aangezien we in Duitsland wonen hebben we de hier alom bekende en veel verkrijgbare merken al doorgestpit:

- WMF, heeft niet echt wat we zoeken
- Zwilling, niet echt wat we zoeken
- Fissler, boven budget
- Rösle, ook niet echt een lijn die ons bevalt

Nu zijn we met kerst weer eens in Nederland en dacht, misschien kunnen we dan voor wat pannen van in NL verkrijgbare merken shoppen want had al wat sets van Sola en BK gezien die dus niet in DE te koop zijn (althans niet in een fysieke winkel).

Maar heb geen idee of dat wat is qua kwaliteit. Herinner me die merken nog wel van toen ik nog in Nederland woonde maar heb me er destijds niet mee bezig gehouden.

Is dat wat qua kwaliteit? Andere pannenmerken die ik nog zou kunnen overwegen?

Lijstje met eisen:
- Geen glazen deksels
- Geborsteld uiterlijk
- Maataanduiding aan binnenkant (dat dit niet standaard is bij pannen snap ik niet).
- (subjectief/gevoel) niet de dikke grepen, niet te veel poespas
- Inductie nu geen must maar misschien wel voor de toekomst.
- Budget max. 300 euro (WMF/Zwilling sets vaak in de sale voor rond de 200)
Zo, vier maanden na deze post en ongeveer 2 jaar na het begin van de pannenset-zoektoch vorige week toch een geschikte set gevonden, waarbij we nu toch water bij de wijn hebben gedaan en een set met glazen deksels hebben genomen.

Voornaamste reden tegen glazen deksels was dat het handvat bovenop altijd geschroefd zit en aan de onder kant vuil en vocht rond/onder de bevestiging komt. Althans, die ervaring had ik vroeger met glazen deksels (en zie het ook bij mijn moeder's pannen).

Nu een set gevonden waar eigenlijk alle bovengenoemde vinkjes zijn afgehaakt, behalve de glazen deksels dus.

Afbeeldingslocatie: https://www.zwilling.com/on/demandware.static/-/Sites-zwilling-master-catalog/default/dw25ee9eda/images/large/66460-000-0_1.jpg

https://www.zwilling.com/...ypYoBaZofhwoCUFOn6WLQLnBr

Fijne pannen, vrij licht en handvatten die lekker beetpakken. Mooi uiterlijk vind ik ook.

Alleen ontgaat me nog steeds het nut van glazen deksels. "Ja dan kan je zien wat er in de pan gebeurt".
Helemaal niet... Door damp beslaan die deksels en zie je alsnog niks. :')

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Malfoi schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:33:
[...]

Zo, vier maanden na deze post en ongeveer 2 jaar na het begin van de pannenset-zoektoch vorige week toch een geschikte set gevonden, waarbij we nu toch water bij de wijn hebben gedaan en een set met glazen deksels hebben genomen.

Voornaamste reden tegen glazen deksels was dat het handvat bovenop altijd geschroefd zit en aan de onder kant vuil en vocht rond/onder de bevestiging komt. Althans, die ervaring had ik vroeger met glazen deksels (en zie het ook bij mijn moeder's pannen).

Nu een set gevonden waar eigenlijk alle bovengenoemde vinkjes zijn afgehaakt, behalve de glazen deksels dus.

[Afbeelding]

https://www.zwilling.com/...ypYoBaZofhwoCUFOn6WLQLnBr

Fijne pannen, vrij licht en handvatten die lekker beetpakken. Mooi uiterlijk vind ik ook.

Alleen ontgaat me nog steeds het nut van glazen deksels. "Ja dan kan je zien wat er in de pan gebeurt".
Helemaal niet... Door damp beslaan die deksels en zie je alsnog niks. :')
Zelf hebben wij een oude Fissler kookpannen set met glazen deksels. De handgrepen zijn aan het uiteinden van de deksels gelast op de een of andere manier dus gaat er geen vuil onder zitten. Ze hebben echter geen stoomventiel dus de deksels gaan al snel rammelen. Maar het nut van een glazen deksel is er zeker wel. Als je iets kookt ga ik er vanuit dat je zoveel mogelijk energie wil besparen. Met een deksel op je pan kook je sneller. Maar met een glazen deksel kun je nog een beetje zien of de boel niet overkookt. Zelfs als de deksel beslaat kun je nog wel zien als het water compleet gaat schuimen. Of je moet het op gehoor doen en de afzuigkap uitzetten (tenzij je die niet hebt). Zelf heb ik ook een hapjespan met rvs deksel en dat gaat ook prima, maar daar kook ik op een andere manier mee. Daar sudder ik bijvoorbeeld sauzen in, kookpotten gebruik ik meestal alleen om bijvoorbeeld, rijst, groente, aardappelen of pasta in te koken.

[ Voor 40% gewijzigd door jhr27 op 24-04-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
jhr27 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:44:
[...]

Zelf hebben wij een oude Fissler kookpannen set met glazen deksels. De handgrepen zijn aan het uiteinden van de deksels gelast op de een of andere manier dus gaat er geen vuil onder zitten. Ze hebben echter geen stoomventiel dus de deksels gaan al snel rammelen. Maar het nut van een glazen deksel is er zeker wel. Als je iets kookt ga ik er vanuit dat je zoveel mogelijk energie wil besparen. Met een deksel op je pan kook je sneller. Maar met een glazen deksel kun je nog een beetje zien of de boel niet overkookt. Zelfs als de deksel beslaat kun je nog wel zien als het water compleet gaat schuimen. Of je moet het op gehoor doen en de afzuigkap uitzetten (tenzij je die niet hebt). Zelf heb ik ook een hapjespan met rvs deksel en dat gaat ook prima, maar daar kook ik op een andere manier mee. Daar sudder ik bijvoorbeeld sauzen in, kookpotten gebruik ik meestal alleen om bijvoorbeeld, rijst, groente, aardappelen of pasta in te koken.
Ik snap het idee van glas wel, is ook logisch dat je dan zou kunnen zien wat er gebeurt. Misschien ligt het ook aan specifiek deze pannenset, maar o.a. door het ontbreken van een stoomgaatje beslaat het glas zo erg dat je gewoon niet ziet wat er in de pan gebeurt. Ik kan eens een foto maken, maar ik overdrijf niet. Het had net zo goed een ondoorzichtig (metalen) deksel kunnen zijn. Dan had ik net zo veel gezien als nu.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zo'n gaatje helpt daarin niets hoor, dat is puur voor de overdruk zodat je de deksel niet wat scheef hoeft te leggen. Glazen deksels is ook meer een stijlkeuze dan dat het enig praktisch nut heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik krijg volgende week de sleutel van mijn huis, en ik moet een complete inboedel gaan kopen, waaronder ook pannen.

Ik heb altijd anti aanpakpannen gehad (ja ja, shame on me), maar ik wil het nu gewoon goed doen. Ik ga keramisch koken (heb ik altijd al gedaan), want dat zat nou eenmaal in de keuken.

Ik ben niet zo'n vreselijk culinair wonder dat ik speciale, ingebrande wokpannen e.d. nodig heb ofzo.
Kep het volgende nodig:
- een kookpan voor rijst/pasta/aardappelen in te koken
- een 2e kookpan (liefst met stoom vergiet erin zodat ik ook kan stomen) voor verse groenten te stomen
- een koekepan/hapjespan om wat vlees in te braden of een zalm room schotel (waarbij de pan wat hoger gevuld is)
- een klein pannetje om wat eieren in te bakken
- een klein pannetje om wat eieren in te koken

Ik had voorheen zo'n blauwe BK pan om vlees in te braden. Geemailleerd gietijzer was dat. Goeie pan!
Om rendang of ajam pedis te maken, gebruikte ik een Sola gietijzeren pan. Werkte echt perfect. Maar ja, het liet wel allemaal vlekken achter in de pan, dat sudderen...
Die kon je wel ook in de oven zetten.

Voor de rest gebruikte ik die "marble-stone" pannen van de Action met die soort van keramische laag erin (wat stiekem ook gewoon een anti-aanbaklaag is).

Ik heb absoluut in de oren geknoopt dat anti aanbak/teflon een no-go is.

Dus ik kom al snel uit bij RVS. Ik begrijp dus dat het anders werkt dan met een anti aanbaklaag, dus dat ik de pannen zelf eerst heet genoeg moet krijgen (waterdruppels die rollen in de pan) voordat ik er iets in kan doen toch? Ik kan alles gewoon in de oven en in de vaatwasser mikken toch? En ik hoef niks in te branden?

Ik bak met gewone extra virgin olijfolie of ouderwets met blueband margarine.

Voor de 5 pannen die ik nodig heb (zie lijstje hierboven), bij welke kan ik het beste een pan uitzoeken met meerlaags RVS bodem? Alleen de koekepan? Of kan ik misschien beter toch gewoon opnieuw zo'n BK-pan kopen?

Ik hoef echt niet het goedkoopste, ik ben best bereid om een euro of 80-100 voor een écht goeie koekepan/hapjespan uit te geven. Ik denk dat de rest (kookpannen) niet zo duur hoeven te zijn. Ik hou in ieder geval rekening met zo'n 50 euro per pan, met 1 zeer goeie pan die wat meer mag kosten. Geen idee of dat realistisch is of niet...

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 25-04-2025 17:05 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:03:
Ik krijg volgende week de sleutel van mijn huis, en ik moet een complete inboedel gaan kopen, waaronder ook pannen.

Ik heb altijd anti aanpakpannen gehad (ja ja, shame on me), maar ik wil het nu gewoon goed doen. Ik ga keramisch koken (heb ik altijd al gedaan), want dat zat nou eenmaal in de keuken.

Ik ben niet zo'n vreselijk culinair wonder dat ik speciale, ingebrande wokpannen e.d. nodig heb ofzo.
Kep het volgende nodig:
- een kookpan voor rijst/pasta/aardappelen in te koken
- een 2e kookpan (liefst met stoom vergiet erin zodat ik ook kan stomen) voor verse groenten te stomen
- een koekepan/hapjespan om wat vlees in te braden of een zalm room schotel (waarbij de pan wat hoger gevuld is)
- een klein pannetje om wat eieren in te bakken
- een klein pannetje om wat eieren in te koken

Ik had voorheen zo'n blauwe BK pan om vlees in te braden. Geemailleerd gietijzer was dat. Goeie pan!
Om rendang of ajam pedis te maken, gebruikte ik een Sola gietijzeren pan. Werkte echt perfect. Maar ja, het liet wel allemaal vlekken achter in de pan, dat sudderen...
Die kon je wel ook in de oven zetten.

Voor de rest gebruikte ik die "marble-stone" pannen van de Action met die soort van keramische laag erin (wat stiekem ook gewoon een anti-aanbaklaag is).

Ik heb absoluut in de oren geknoopt dat anti aanbak/teflon een no-go is.

Dus ik kom al snel uit bij RVS. Ik begrijp dus dat het anders werkt dan met een anti aanbaklaag, dus dat ik de pannen zelf eerst heet genoeg moet krijgen (waterdruppels die rollen in de pan) voordat ik er iets in kan doen toch? Ik kan alles gewoon in de oven en in de vaatwasser mikken toch? En ik hoef niks in te branden?

Ik bak met gewone extra virgin olijfolie of ouderwets met blueband margarine.

Voor de 5 pannen die ik nodig heb (zie lijstje hierboven), bij welke kan ik het beste een pan uitzoeken met meerlaags RVS bodem? Alleen de koekepan? Of kan ik misschien beter toch gewoon opnieuw zo'n BK-pan kopen?

Ik hoef echt niet het goedkoopste, ik ben best bereid om een euro of 80-100 voor een écht goeie koekepan/hapjespan uit te geven. Ik denk dat de rest (kookpannen) niet zo duur hoeven te zijn. Ik hou in ieder geval rekening met zo'n 50 euro per pan, met 1 zeer goeie pan die wat meer mag kosten. Geen idee of dat realistisch is of niet...
Stap de IKEA binnen (ga je vast toch al heen >:) ) en kijk naar hun RVS pannen .. en kies wat bij je budget past. Dan heb je een goede set om te starten met RVS voor niet heel veel geld ..
En als je er wat aan gewend bent .. kan je rustig kijken wat je mist of welke pan je juist heel veel gebruikt en misschien wel een andere voor wil hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

duvekot schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:31:
[...]

Stap de IKEA binnen (ga je vast toch al heen >:) ) en kijk naar hun RVS pannen .. en kies wat bij je budget past. Dan heb je een goede set om te starten met RVS voor niet heel veel geld ..
En als je er wat aan gewend bent .. kan je rustig kijken wat je mist of welke pan je juist heel veel gebruikt en misschien wel een andere voor wil hebben ...
Ik had natuurlijk kunnen weten dat dat het eerste advies zou zijn...

Ok, nog enig advies over hoé ik dan met RVS aan de slag moet, of is het zoals ik omschreef? (dus pan heet laten worden totdat waterdruppels erin rollen, en dan het vlees/eieren erin gooien en effe laten zitten voordat ik ermee ga schuiven?)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:39:
[...]

Ok, nog enig advies over hoé ik dan met RVS aan de slag moet, of is het zoals ik omschreef? (dus pan heet laten worden totdat waterdruppels erin rollen, en dan het vlees/eieren erin gooien en effe laten zitten voordat ik ermee ga schuiven?)
Waterdruppels kan je idd gebruiken. Ik heb een klein injectie spuitje geritseld bij mijn partner die verpleegkundige is. Daarmee kan ik makkelijk wat druppels er in doen ..
Maar die druppels techniek is er om je een gevoel te geven hoe lang het duurt met je specifieke pan .. en na een tijdje begin je het zelf aan te voelen .. en gebruik je het niet meer/minder.
En je moet wennen aan het zachter zetten van je kookplaat dan wat je gewend was met je oude pannen. Maar omdat je ook van huis wisselt en dus van kookplaat is dat sowieso iets waar je mee moet gaan wennen.
Dus succes met de zoektocht naar het juiste gebruik en pfas-vrij koken .. en wees niet bang om fouten te maken .. er zal zeker wat helemaal zwart aanbranden .. maar met RVS kan je dat weer goed afwassen en schoon krijgen. Grootste bron van aanbakken is een pan die niet goed schoon is is mijn ervaring. Maar ook dat is op te lossen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:39:
[...]

Wat @duvekot zegt.
Die druppeltest is handig bij het begin, maar ik ben er na een paar weken al mee gestopt, op een gegeven moment heb je het wel door.
Pan op wat lagere temperatuur dan je zou vermoeden een paar minuten laten opwarmen werkt goed. En niet meteen proberen iets los te halen van de bodem als het vast zit, meestal (!) komt het vanzelf weer los. Het eten eerst op kamertemperatuur laten komen helpt ook overigens. En er zal inderdaad ongetwijfeld ooit eens een keer iets niet goed gaan, maar RVS-pannen zijn relatief onverwoestbaar, die krijg je zo schoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Deathchant de druppeltest is een flinke valkuil, vaak ga je te heet. De meeste klachten in dit topic over koken met rvs komen er op neer dat de pan te heet is omdat ze gelezen hebben dat het water eruit moet dansen.

EVOO zou ik niet mee bakken. Zonde van je geld en plakt als de ziekte, maar in principe kan je met wat 'boter' of olie prima bakken in rvs. Het is alleen inderdaad geen anti aanbak, dus het bakt wel aan. Dat is lekkerder (vind ik) maar moet het misschien wel even aan wennen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:50:
@Deathchant de druppeltest is een flinke valkuil, vaak ga je te heet. De meeste klachten in dit topic over koken met rvs komen er op neer dat de pan te heet is omdat ze gelezen hebben dat het water eruit moet dansen.

EVOO zou ik niet mee bakken. Zonde van je geld en plakt als de ziekte, maar in principe kan je met wat 'boter' of olie prima bakken in rvs. Het is alleen inderdaad geen anti aanbak, dus het bakt wel aan. Dat is lekkerder (vind ik) maar moet het misschien wel even aan wennen.
Ook een kwestie van gevoel en aandacht.

Ik kan prima een eitje of vlees bakken in de rvs koekenpan en die gebruik ik ook het liefste.
Mijn vrouw daarintegen...
Die is het halve ei kwijt want dat zit aan de bodem van de pan.
Met vlees lukt het soms wel maar soms zit daar ook een deel van aan de pan vast.

Maar dan is het wel een geluk dat die rvs pan altijd weer schoon wordt.
Bij mij is het een scheutje sop en onder de hete kraan.
Ik heb na de bakkunsten van mijn vrouw wel eens de pan mee naar de schuur gehad...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ronald.42 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:59:
Ook een kwestie van gevoel en aandacht.
Dat sowieso. Koken doe je met aandacht en niet meer je telefoon in de hand tot je wat geks hoort of ruikt. Zo loopt hier iemand in huis die de boel bij water koken nog kan laten aanbranden.

Maar het is wel goed om je te realiseren dat rvs dus wel minder 'fire & forget' is dan tefalletjes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:04:
[...]

Dat sowieso. Koken doe je met aandacht en niet meer je telefoon in de hand tot je wat geks hoort of ruikt. Zo loopt hier iemand in huis die de boel bij water koken nog kan laten aanbranden.

Maar het is wel goed om je te realiseren dat rvs dus wel minder 'fire & forget' is dan tefalletjes.
Dat dus, die eeuwige telefoon als ze eten koken.

En idd de tekst jij bent zelfs in staat om water aan te laten branden is hier ook wel eens gebezigd.

En idd dan is de anti aanbak wel een uitkomst, alleen weten ze die ook binnen enkele maanden te verstieren met scherp spul als vorken en messen.

Nou jah ik zeg er ook maar niet al te veel over bestel op zijn tijd wel zo nu en dan een nieuwe tefal als de vorige weer krassen heeft.

Want ja ik wil ook niet altijd eten koken :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Haha nou ja, bij ons is het simpel. Ik vind het leuk, zij niet, dus ik maak er mijn hobby van en bereid praktisch alle maaltijden, en zijn geniet gewoon en pakt andere dingen op waar ik weer niets meer heb. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

OK dank voor de tips. Nou ja, ik ben ook echt "allergisch" voor aanbrand-lucht. Dus ik zal het maar met de IKEA RVS pannen gaan proberen dan. Ik zie overigens dat ze allemaal ook ijzeren handvaten hebben...Kep eigenlijk liever niet dat ik continu met handschoenen moet werken, maar goed.

Dat wat @Ronald.42 zegt is ook iets waar ik echt geen zin in heb; ik wil gewoon zonder gedoe en gestress een eitje kunnen bakken. Dus vandaar ook de vraag hoe moet ik de pannen opwarmen, op standje 9 (als 9 de max is) en dan dan met water testen of ie heet genoeg is, en dan boter/olie in de pan en dan ei erin?
Of idd juist op standje 5 en dan wat langer wachten tot op temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:03:
OK dank voor de tips. Nou ja, ik ben ook echt "allergisch" voor aanbrand-lucht. Dus ik zal het maar met de IKEA RVS pannen gaan proberen dan. Ik zie overigens dat ze allemaal ook ijzeren handvaten hebben...Kep eigenlijk liever niet dat ik continu met handschoenen moet werken, maar goed.

Dat wat @Ronald.42 zegt is ook iets waar ik echt geen zin in heb; ik wil gewoon zonder gedoe en gestress een eitje kunnen bakken. Dus vandaar ook de vraag hoe moet ik de pannen opwarmen, op standje 9 (als 9 de max is) en dan dan met water testen of ie heet genoeg is, en dan boter/olie in de pan en dan ei erin?
Dat laatste ... Geduld hebben ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:03:

Eitje bak ik met roomboter.
Klodder boter in de pan en dan staat ie eerst op een lage stand.
Rustig de hele pan met boter op temperatuur laten komen.
En dan hangt het er van af of ik 1 of 4 eieren in de pan mik hoe hoog hij tijdens het bakken staat.

Stand 9 of zelfs met extra power gebruik ik alleen om een pan water snel aan de kook te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 29-04 22:14
Ik ben ook op zoek naar rvs koekenpannen. Ik zie dat ikea aangeraden wordt. Er zijn wel een aantal verschillende typen. Zijn er nog aanraders binnen deze categorie?

https://www.ikea.com/nl/nl/cat/koekenpannen-20630/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Atomius schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:58:
Ik ben ook op zoek naar rvs koekenpannen. Ik zie dat ikea aangeraden wordt. Er zijn wel een aantal verschillende typen. Zijn er nog aanraders binnen deze categorie?

https://www.ikea.com/nl/nl/cat/koekenpannen-20630/
Let goed op .. want als je een filter op RVS doet krijg je ook pannen te zijn die in basis van RVS zijn maar OOK een antiaanbaklaag hebben. Je wilt de pannen die alleen maar van RVS zijn. HEMKOMST heb je bijvoorbeeld met en zonder antiaanbaklaag , en ook Ikea 365+ heeft dat. Goed opletten.

Daarbinnen heb je verschillende prijsklassen ... Dus pak wat past binnen je budget en ervaring met RVS.

En loop er langs en pak ze in je handen om te kijken hoe dat aan voelt .. ook het gewicht en verdeling etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Vraagje aan de kenners. Ik heb sinds 4,5 jaar zoiets twee Demeyere Alu Pro pannen in gebruik. Een gebruik ik eigenlijk alleen voor aardappel producten en de ander vooral voor vlees (sinds 1,5 jaar is die rol vaker voor de Debuyer weggelegd, maar delicatere producten wil ik nog wel met de Demeyere doen). Ik merk al een tijd dat er bij de vleespan toch vaker wat aan de bodem blijft plakken of dat het op zn minst niet meer zo soepel glijdt. Die pan werd dan ook veel vaker gebruikt.

Kijk ik echter naar de binnenlaag, zie ik wel duidelijk een optisch verschil, maar vind ik het er nog steeds netjes uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VBinfG_Q1Wvp4zu4Hi1T1bPfO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyOo1ruqPm72tFJYQTs0OLK7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YkJ1qYknwoD3wQO8mG3Ph4S8Xw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3UYm44pLsqRjx4XzY0NG16o.jpg?f=fotoalbum_tile

Links de vleespan, rechts de aardappelpan.

Hebben jullie een verklaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@LA-384 Op de foto's zie ik duidelijk het verschil, echter is het lastig inschatten of het opbouw van eiwitten is, of slijtage aan de laag.
Als je er met met een wit servet oid over wrijft met wat azijn of water, komt er dan iets af? Dan zou het eiwit kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Voor vlees gebruik ik tegenwoordig heel vaak de Debuyer plaatstalen pan of een kleine Lidl gietijzeren pan met coating.

De Debuyer bakt ook wel eens aan, maar is prima schoon te maken. Ik kan er ook zonder enkel probleem een omelet in bakken, dat glijdt vanaf de start prima door de pan heen.

Toch zien de randen er alles behalve fijn uit, je voelt ook duidelijk relief. Is er een manier om dat weer glad te krijgen, zonder anti kleef eigenschappen van de bodem aan te tasten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOWr9pLGsSYUtJ94oR-zNnVsI-Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/coZTkrdT2Wv0ns0Mol6yV5HB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Keukenpapier met azijn? Dan kan je enkel de randen poetsen zonder de bodem aan te raken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:32:
<> Is er een manier om dat weer glad te krijgen, zonder anti kleef eigenschappen van de bodem aan te tasten?

[Afbeelding]
Zou ik gewoon zo laten. Als je hier met zuur gaat werken is de kans te groot dat je de bodem ook ontvet en je opnieuw kan gaan inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
franssie schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:31:
@LA-384 Op de foto's zie ik duidelijk het verschil, echter is het lastig inschatten of het opbouw van eiwitten is, of slijtage aan de laag.
Als je er met met een wit servet oid over wrijft met wat azijn of water, komt er dan iets af? Dan zou het eiwit kunnen zijn.
Er komt zo niets vanaf. Ik heb even wat detailfoto's gemaakt.

Het is alsof het middelste stuk helemaal glad is, terwijl er normaal een structuur in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE_Yukfnp7XzIG4_lu2-omuwmfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXJxBsR2RHkFmjwvvqu8dzZ7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr4usE9tytiiLa6JqTT4BsbZsh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0nx30t7IhHtA1i7xAX5X3Sj.jpg?f=fotoalbum_tile

Vergeleken met de goede pan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iijcFyeAq3mdqYp9RGEz5tYNfoM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FXQK9Bn67IPDF6Y8LTuqfLyI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:54
LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:59:
[...]

Het is alsof het middelste stuk helemaal glad is, terwijl er normaal een structuur in zit.
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Wanneer een pan (gietijzer) niet schoon oogt of voelt gebruik ik hier tegenwoordig grof zout wat ik met een prop blauw papier (of keukenpapier) door de pan wrijf. Je ziet snel of het zout bruin/zwart wordt, of dat je papier vies wordt.

Hier tast dit de laag seasoning niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Sjamo die Demeyere is geen gietijzer. Het is de Alu Pro Duraglide, wat volgens mij aluminium met ptfe anti-aanbaklaag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:54
LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:26:
@Sjamo die Demeyere is geen gietijzer. Het is de Alu Pro Duraglide, wat volgens mij aluminium met ptfe anti-aanbaklaag is.
Ah excuus, verkeerd gelezen/begrepen.

Ik dacht dat ik reageerde op een post over een plaatstalen pan.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 27-04-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik lees in de startpost dat De Buyer een goede koop is. Is dit dan een goede set? Er wordt gesproken over 99% ijzer.

https://www.ibood.com/nl/...annenset-24-28-cm/1289176

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:17
Atomius schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:39:
Ik lees in de startpost dat De Buyer een goede koop is. Is dit dan een goede set? Er wordt gesproken over 99% ijzer.

https://www.ibood.com/nl/...annenset-24-28-cm/1289176
Die set heeft een bodem van 2mm en lijkt speciaal hiervoor gemaakt te zijn 'kostenbesparing'.

De "echte" DeBuyers hebben 3mm, zie bijvoorbeeld de specs bij https://www.knivesandtool...oekenpan-28cm-5110-28.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Je hebt ook nog de 5130 lijn, die heeft een ronde rvs steel. Ligt lekker in de hand en wordt niet heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
enigmafan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:42:
[...]

Hopelijk heb je wel deze prijs betaald in plaats van die 199,-
https://www.coolblue.nl/p...d7c561cfa6ec45806cc8d6fb4
Jazeker, zelfs minder nog (149 euro).
Link diente lauter ter "officiele" informatie. :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ga het toch effe vragen: is er een reden waarom ik voor de Demeyere industry 5 koekenpan 24cm moet kiezen (139 euro) ipv de multiline 7 (116,95 bij bol)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kan het zo niet bedenken, ik ken niet per se alle series uit mijn hoofd. De proline is wat lichter, en mogelijk wat minder dikke bodem daarmee. Al zie ik dat weer niet bij de specificaties staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
LA-384 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:59:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Kunnen jullie hier nog iets zinnigs over zeggen?

Het lijken geen eiwitresten te zijn. Is het dan toch een beschadiging van de anti-aanbaklaag? Ik let altijd wel op het vermogen wat ik in de pan stop, ik las bij Demeyere ergens dat ze adviseren om de pan rustig op te warmen op 70-80% van het maximum vermogen van je kookplaat, maar daar zit ik verre van. Ik geloof dat ik meestal op 800-1200w bak (stand 8-10) en de helft ervan zoiets voor voorverwarmen. Mn kookplaat heeft een max vermogen van ik dacht 3500w per pit op de power stand en 2400w zoiets op de maximale stand (14). 11+ gebruik ik alleen voor opwarmen vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Dartlink schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:44:
[...]

Die set heeft een bodem van 2mm en lijkt speciaal hiervoor gemaakt te zijn 'kostenbesparing'.

De "echte" DeBuyers hebben 3mm, zie bijvoorbeeld de specs bij https://www.knivesandtool...oekenpan-28cm-5110-28.htm
Is die De Buyer pan in jouw link een goede koop? 45 euro, geschikt voor inductie, 28cm. Ik wil ook een 24cm aanschaffen.

Of zal ik deze set doen: https://www.coolblue.nl/p...enpannenset-24-28-cm.html

Die vind ik er wel wat mooier uitzien.

Hoe zit het met die handvatten trouwens? Ik lees in de reviews van de demeyere dat die loeiend heet worden? Bij die van debuyer kan ik het niet goed terugvinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Atomius op 29-04-2025 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:28
LA-384 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:19:
[...]

Kunnen jullie hier nog iets zinnigs over zeggen?

Het lijken geen eiwitresten te zijn. Is het dan toch een beschadiging van de anti-aanbaklaag? Ik let altijd wel op het vermogen wat ik in de pan stop, ik las bij Demeyere ergens dat ze adviseren om de pan rustig op te warmen op 70-80% van het maximum vermogen van je kookplaat, maar daar zit ik verre van. Ik geloof dat ik meestal op 800-1200w bak (stand 8-10) en de helft ervan zoiets voor voorverwarmen. Mn kookplaat heeft een max vermogen van ik dacht 3500w per pit op de power stand en 2400w zoiets op de maximale stand (14). 11+ gebruik ik alleen voor opwarmen vloeistof.
600W om een lege aluminium pan voor te verwarmen is imho ook al knetterhoog. Een kleine 200W zal (uiteindelijk) voldoende zijn om een laagje water erin aan de kook te brengen.

Maareh, ook als je alles perfect doet: coatings slijten.
En deze lijkt zeker versleten, de missende delen kan je in je longen/bloedbaan of de natuur zoeken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Atomius Er zit een verschil tussen (plaat)staal en roestvast staal. Om een keuze te maken zou je er goed aan doen je eerst te verdiepen in de verschillende materialen.

Het zijn allemaal goede pannen. Op gas worden alle handvaten (uiteindelijk) te heet, op inductie is dat veel minder snel een probleem.
Er is ook geen schaamte bij het gebruik van een pannenlap.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 14:58
Deathchant schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:41:
Ik ga het toch effe vragen: is er een reden waarom ik voor de Demeyere industry 5 koekenpan 24cm moet kiezen (139 euro) ipv de multiline 7 (116,95 bij bol)?
De multiline 7 is normaal gesproken duurder dan de industry 5 (7 ipv 5 laags). De 7 heeft een iets dikkere bodem. Die zal dan ook iets zwaarder zijn; dus als gewicht belangrijk is kun je de 5 overwegen. Anders zou ik gewoon de 7 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:42:
600W om een lege aluminium pan voor te verwarmen is imho ook al knetterhoog. Een kleine 200W zal (uiteindelijk) voldoende zijn om een laagje water erin aan de kook te brengen.

Maareh, ook als je alles perfect doet: coatings slijten.
En deze lijkt zeker versleten, de missende delen kan je in je longen/bloedbaan of de natuur zoeken.
Haha, ja als ik de hele dag de tijd had, kon ik dat idd op die manier doen. Ik gebruik altijd stand 4 of 5 voor voorverwarmen, maar mijn kookplaat is niet lineair wat vermogen betreft. Ik heb het eens proberen te testen, maar dat bleek erg lastig. Het is een tweefase kookplaat, dus kan er niet eenvoudig zo'n energiemeter aanhangen. Ik meen me te herinneren dat 5 a 6 standen dicht bij elkaar zitten qua vermogen.

Op stand 4 of 5 duurt het een paar minuten tot de pan +)-150 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Mijn boodschap is dat je pan vrijwel zeker te heet is geworden. :)
Die +/-150 graden is wellicht een keertje of twee 250 geweest, zelfs op 200W red je dat wel binnen een paar minuten.

Je zou Demeyere een mailtje kunnen sturen, maar ik vrees dat je hetzelfde antwoord gaat krijgen.

Pannen met technische coatings niet leeg voorverwarmen rek je de levensduur mee op.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Raymond P Ik doe er altijd snel boter en olie in en meet met een warmtebeeldcamera. Dus echt leeg opwarmen gebeurt nooit.

De vraag is wel hoe heet het kan worden met vlees er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat kan je wel zien aan het vlees. Maar ik ga ervan uit dat je niet een krokant verkoold assig laagje erop bakt. :+

Fwiw: als je weer een ptfe pannetje koopt neem dan een goedkopere die ietwat minder pijn doet bij (vroegtijdig) vervangen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, mijn eerste experimentje met een RVS pan. Missie: gewoon een zak groenten met wat boter opwarmen/bakken.
Eerst pan opgewarmd, met waterdruppeltjes getest totdat ze gingen ronddansen, het vuur op kleinst gezet, toen boter erin laten smelten (blueband, werd vrij snel bruin ook en die bijna-verbrande boterlucht), groenten erin en gaan met de banaan....dacht ik..... Smaakte gewoon goed verder, maar het resultaat in de pan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbqeUVoPglOhuPSjHtyRY-E7pUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6ru1HTjlEZgiDQuhQHwQA6i.jpg?f=fotoalbum_large

En dan was dit een simpele Ernesto RVS pan, waarbij de handvaten loeiheet werden...
Geen idee wat ik dan nou fout heb gedaan, waarschijnlijk temperatuur te hoog?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Veel te hoog. Druppel test is voor snel dichtschroeien van vlees nuttig, niet voor relatief langzaam bakken van groenten.

En blueband is geen boter. Maar echte boter was nog sneller verbrandt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een beetje wat ik eerder al schreef. Druppeltest is heilig op internet, maar werkt vaker tegen dan mee. Zeker wanneer je vetstoffen nodig hebt is dat over het algemeen gewoon te heet.
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:50:

En verder zal een RVS pan er na gebruik altijd wel ranzig uit zien, dat is omdat hij wel aanbakt in tegenstelling tot een antiaanbakpan. Dus vastgekoekte of donkere resten zal je wel vaker krijgen, op zich niets mis mee. Even weken en je poetst het er zo uit met een sponsje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan RVS hoeft niet aan te bakken. ;)

@Deathchant De dansende druppeltjes: het Leidenfrost effect.
Dat gebruik je dus enkel als je daar ook gebruik van wilt maken. Oftewel: het product zonder vetstof laten zweven in de pan op het eigen vocht.
En als je product niet vooral uit eiwitten bestaat leidt dat niet snel tot een mooi resultaat.

Idealiter warm je je pan voor met een beetje water, dan zal het niet snel warmer zal worden dan 120 graden.
Kiep het water, mik je vetstof erin en even later je product. Gebruik om gevoel te ontwikkelen roomboter (of croma) zodat je een visuele indicatie hebt van warmte, te bruin = te heet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Raymond P hoeft niet inderdaad, maar je zal altijd meer restanten hebben dan je in een antiaanbakpan gewend bent. Ik zie vaak gebruikers verwachten dat hij brandschoon blijft, dat is niet heel realistisch. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 12:42
defusion schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:45:
Veel te hoog. Druppel test is voor snel dichtschroeien van vlees nuttig, niet voor relatief langzaam bakken van groenten.

En blueband is geen boter. Maar echte boter was nog sneller verbrandt.
@Deathchant, inderdaad, en als de handvaten loeiheet waren, dan gok ik zo dat je een veel te grote vlam met dus veel te veel vermogen hebt gebruikt voor het formaat (en wellicht de dikte) van de pan. Het lijkt ook alsof je een kookpannetje hebt gebruikt. Ook al is het materiaal hetzelfde, qua eigenschappen zijn ze toch vaak substantieel anders. Vaak zijn de kleiner en dunner/minder zwaar, want die egale opwarming is toch niet belangrijk (want je gebruikt normaliter water in de pan welke de hitte wel goed verspreidt).

En boter of margarine is geen geschikte vetstof voor een hoge temperatuur. Gebruik daarvoor olie met een hoog rookpunt. Ik doe zelf arachide-olie.

[ Voor 19% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-04-2025 18:30 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:16:
Dat kan je wel zien aan het vlees. Maar ik ga ervan uit dat je niet een krokant verkoold assig laagje erop bakt. :+

Fwiw: als je weer een ptfe pannetje koopt neem dan een goedkopere die ietwat minder pijn doet bij (vroegtijdig) vervangen.
Voor m'n gevoel bakte die demeyere wel langer goed en beter dan een tefal pan, maar dat kan natuurlijk een vertekende ervaring zijn door de aanschafprijs.

Ik gebruikte die pan vooral voor vis, hij leek minder gevoelig voor smaakretentie namelijk, tov de plaatstalen pan. Op zich kan ik ook een plaatstalen pan enkel voor vis gebruiken, hoewel je die waarschijnlijk beter met vlees kunt inbranden (versterken van de initiele laag uit de oven).

Wat is jullie ervaring met plaatstaal of gecoat gietijzer voor bijvoorbeeld een zalm op de huid?
Ik wil dan een knapperige huid krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Deathchant heb je ook wel genoeg olie gebruikt? Ik heb een rvs wok en bak daar altijd roerbakgroenten in (dus al kleingesneden), dat gaat vrijwel altijd zonder aanbakken. Ik gebruik doorgaans avocado-olie of zonnebloemolie. Als je boter wil gebruiken, pak dan geklaarde boter. Dat is roomboter waar het water uitgehaald is (als ik het goed heb). Wordt nooit bruin en bakt lekker.

[ Voor 38% gewijzigd door LA-384 op 29-04-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 09:24
Headshot_NL schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:58: Zo heb ik 1 pan wel eens vol water gezet om schoon te weken. Ben toen naar bed gegaan, pan vergeten, volgende ochtend zat hij vol roest.
Ik heb dat al een paar keer gedaan, nacht laten staan, nog nooit roest van gekregen. Zou misschien kunnen op een plek die niet goed ingebrand is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:57
Piemol schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:22:
[...]

Ik heb dat al een paar keer gedaan, nacht laten staan, nog nooit roest van gekregen. Zou misschien kunnen op een plek die niet goed ingebrand is
Misschien niet dan. Was vooral in het begin. Tegenwoordig lijkt hij prima ingebrand te zijn en is het mijn favoriete pan.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
LA-384 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:30:
[...]

Voor m'n gevoel bakte die demeyere wel langer goed en beter dan een tefal pan, maar dat kan natuurlijk een vertekende ervaring zijn door de aanschafprijs.

Ik gebruikte die pan vooral voor vis, hij leek minder gevoelig voor smaakretentie namelijk, tov de plaatstalen pan. Op zich kan ik ook een plaatstalen pan enkel voor vis gebruiken, hoewel je die waarschijnlijk beter met vlees kunt inbranden (versterken van de initiele laag uit de oven).

Wat is jullie ervaring met plaatstaal of gecoat gietijzer voor bijvoorbeeld een zalm op de huid?
Ik wil dan een knapperige huid krijgen.
Een stukje zalm op de huid gaat prima op kaal gietijzer, rvs, plaatstaal. En elke andere pan fwiw, zonder plakken.
Krokant is wel makkelijker op plaatstaal dan op ptfe.

Ik heb geen last van luchtjes die niet weg willen op mijn plaatstalen pannen en ben daar behoorlijk gevoelig voor.
Kaal gietijzer krijg je de makreel nooit meer uit, geemailleerd gietijzer kent dat probleem niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Raymond P Hm, OK. Dan ga ik even bekijken wat ik ga doen. Plaatstaal heb ik al, maar misschien nog maatje groter erbij. Gietijzer met emaille laag heb ik ook, maar die is minder geschikt denk je? Kaal gietijzer heb ik nog niet, maar is gevoeliger dan ingebrand plaatstaal denk ik? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat gietijzer lekkerder bakt (voor vis/zalm) vanwege de massa en vasthouden warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Daar kan ik mij wel in vinden.
Echter, ik heb enkel gietijzeren skillets met een redelijk hoge wang en dat is niet ideaal voor delicate visjes.

De gladde/gepolijste gietijzeren skillet blijkt een robuust ding in praktijk.
Geëmailleerde pannen vind ik ietwat minder fijn om stukken vlees of vis in te bakken, maar ook dat kan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:27:
[...]

@Deathchant, inderdaad, en als de handvaten loeiheet waren, dan gok ik zo dat je een veel te grote vlam met dus veel te veel vermogen hebt gebruikt voor het formaat (en wellicht de dikte) van de pan. Het lijkt ook alsof je een kookpannetje hebt gebruikt. Ook al is het materiaal hetzelfde, qua eigenschappen zijn ze toch vaak substantieel anders. Vaak zijn de kleiner en dunner/minder zwaar, want die egale opwarming is toch niet belangrijk (want je gebruikt normaliter water in de pan welke de hitte wel goed verspreidt).

En boter of margarine is geen geschikte vetstof voor een hoge temperatuur. Gebruik daarvoor olie met een hoog rookpunt. Ik doe zelf arachide-olie.
Het was idd een kookpannetje van mijn moeder ja. Ik wilde gewoon effe proberen :)
Ik vind in Blueband gebakken groente/vlees lekker ;)
Zonnebloemolie werd ook wel eens gezegd, maar heeft toch juist een laag rookpunt meen ik?

En in de supermarkt krijg je eigenlijk alleen geraffineerde oliën en geen ongeraffineerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Deathchant schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:45:
[...]

Het was idd een kookpannetje van mijn moeder ja. Ik wilde gewoon effe proberen :)
Ik vind in Blueband gebakken groente/vlees lekker ;)
Zonnebloemolie werd ook wel eens gezegd, maar heeft toch juist een laag rookpunt meen ik?

En in de supermarkt krijg je eigenlijk alleen geraffineerde oliën en geen ongeraffineerde.
Zonnebloemolie heeft als het goed is een rookpunt van 232 graden celsius, dan gaat het om de geraffineerde versie.

Geklaarde boter geeft ook die kenmerkende botersmaak, maar verbrandt dus niet. Ik heb een supermarkt die het verkoopt, maar niet elke supermarkt heeft het kant en klaar liggen volgens mij. Eventueel kun je het ook nog zelf maken.

Mijn moeder doet altijd een klontje boter over de worteltjes nadat ze gekookt zijn. Als het je puur om de smaak gaat, is dat misschien ook nog een optie.
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste