Ik krijg volgende week de sleutel van mijn huis, en ik moet een complete inboedel gaan kopen, waaronder ook pannen.
Ik heb altijd anti aanpakpannen gehad (ja ja, shame on me), maar ik wil het nu gewoon goed doen. Ik ga keramisch koken (heb ik altijd al gedaan), want dat zat nou eenmaal in de keuken.
Ik ben niet zo'n vreselijk culinair wonder dat ik speciale, ingebrande wokpannen e.d. nodig heb ofzo.
Kep het volgende nodig:
- een kookpan voor rijst/pasta/aardappelen in te koken
- een 2e kookpan (liefst met stoom vergiet erin zodat ik ook kan stomen) voor verse groenten te stomen
- een koekepan/hapjespan om wat vlees in te braden of een zalm room schotel (waarbij de pan wat hoger gevuld is)
- een klein pannetje om wat eieren in te bakken
- een klein pannetje om wat eieren in te koken
Ik had voorheen zo'n
blauwe BK pan om vlees in te braden. Geemailleerd gietijzer was dat. Goeie pan!
Om rendang of ajam pedis te maken, gebruikte ik een
Sola gietijzeren pan. Werkte echt perfect. Maar ja, het liet wel allemaal vlekken achter in de pan, dat sudderen...
Die kon je wel ook in de oven zetten.
Voor de rest gebruikte ik die "marble-stone" pannen van de Action met die soort van keramische laag erin (wat stiekem ook gewoon een anti-aanbaklaag is).
Ik heb absoluut in de oren geknoopt dat anti aanbak/teflon een no-go is.
Dus ik kom al snel uit bij RVS. Ik begrijp dus dat het anders werkt dan met een anti aanbaklaag, dus dat ik de pannen zelf eerst heet genoeg moet krijgen (waterdruppels die rollen in de pan) voordat ik er iets in kan doen toch? Ik kan alles gewoon in de oven en in de vaatwasser mikken toch? En ik hoef niks in te branden?
Ik bak met gewone extra virgin olijfolie of ouderwets met blueband margarine.
Voor de 5 pannen die ik nodig heb (zie lijstje hierboven), bij welke kan ik het beste een pan uitzoeken met meerlaags RVS bodem? Alleen de koekepan? Of kan ik misschien beter toch gewoon opnieuw zo'n BK-pan kopen?
Ik hoef echt niet het goedkoopste, ik ben best bereid om een euro of 80-100 voor een écht goeie koekepan/hapjespan uit te geven. Ik denk dat de rest (kookpannen) niet zo duur hoeven te zijn. Ik hou in ieder geval rekening met zo'n 50 euro per pan, met 1 zeer goeie pan die wat meer mag kosten. Geen idee of dat realistisch is of niet...
[
Voor 7% gewijzigd door
Deathchant op 25-04-2025 17:05
]