Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Arar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-01 14:23
Thuis zijn we tevreden over de Ikea Sensuell koekenpannen(28 en 32 cm). Ik ben zelf wel liefhebber van alles wat zwaar is.
De handgreep van de Sensuell is wat minder handig en daarom heb ik vandaag de Korkmaz Proline 32 cm "serveerpan" besteld. Door de dikke bodem(8mm volgens de specs)zou die iets zwaarder dan de Sensuell moeten zijn, maar waarschijnlijk scheelt het niet veel.
Gelijk maar een 16cm uitvoering meebesteld, aangezien de pannen toch in de aanbieding zijn.

Ik ben benieuwd hoe ze het doen op de inductie kookplaat.

https://www.kaufland.de/p...alue=korkmaz+32+cm+pfanne

63kWp 3x25A 3 meterkasten

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33
medal schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:15:
[...]

Ik zou me niet te veel focussen op het aantal lagen dat is voor een groot deel marketing. Eén aluminiumlaag van 2 mm kookt in de praktijk niet wezenlijk anders dan meerdere aluminiumlagen die samen ook 2 mm dik zijn. Wat echt telt, is de totale dikte, de kwaliteit van de gebruikte materialen en de bouwkwaliteit van de pan.

Dat gezegd hebbende: de Industry 5 is een iets dunnere pan en heeft geen gesloten randen. De andere pannen zijn onderling behoorlijk vergelijkbaar en zijn, mits je het hogere gewicht geen probleem vindt de betere keuze, doordat ze iets dikker zijn en gesloten randen hebben.
Uiteindelijk de Multiline 7 besteld. Ben benieuwd!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35
Voor de eerste keer mijn nieuwe Dutch Oven (28cm) gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnMUKr5l-lFdzS7v6RBMlIwEgfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcircfSyz9YdcOY3rZrBnRkg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KikARzM6xt9gpNj755yTsMFSwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPPsvcuwC8ltB8klRpC0nuFy.jpg?f=fotoalbum_tile
Mooie dikke wand.
Pan voelt solide aan, maar is een stuk lichter dan een vergelijkbare gietijzeren pan (Moa 30cm).
Ook de warmteverdeling (gebruik inductie) is mijn inziens een flink stuk beter dan bij gietijzer.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:44

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Spidey schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:04:
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie dikke wand.
Pan voelt solide aan, maar is een stuk lichter dan een vergelijkbare gietijzeren pan (Moa 30cm).
Ook de warmteverdeling (gebruik inductie) is mijn inziens een flink stuk beter dan bij gietijzer.
Wat heb je er nu zoal in bereid? Echt braadpan gerechten zoals gehaktballen of ander stoof?

@borgdaville hier heb je een ervaring (is toch dezelfde pan dacht ik?)

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 12-01-2026 19:24 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik ben vooral benieuwd hoe deze "Dutch oven" zich gedraagt op een open kampvuur, een hete BBQ of desnoods in de oven op 250c om brood te bakken.

Krijg je mooie gerechten of kun je het geval daarna weggooien als je dat probeert.

Specs

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:00
In mijn optiek is dit het schoolvoorbeeld van met wat leuke marketing een product te verkopen tegen een hoge prijs in een markt waar je anders niet echt opvalt.

De pan zal niet slecht zijn, mag ook wel in deze prijsklasse. Maar de rest….

De hele term Dutch Oven is al wat onzinnig. Leuk voor de marketing maar historisch niets meer dan een pan met dikke wanden en een goed sluitende deksel. Dus dan maak je een gewone alu/rvs pan en moet je de wanden onnodig dik maken om dat in je marketing te kunnen gebruiken. Functioneel doet het natuurlijk helemaal niets dat een dunnere alu wand niet ook doet.

En om het dan met inductie te laten werken moet er gewoon nog wat ijzer in de bodem, exact wat alle andere inductie pannen ook doen. En wat voor de gietijzer pannen gewoon een standaard eigenschap is.

En dan krijg je hier dus gewoon een standaard alu/rvs pan met een wat dikker wandje en een leuk kleurtje en (in mijn ogen) een spuuglelijke deksel erbij.

Zonder de eigenschappen van gietijzer (langzame warmteopname en afgifte) maar gewoon die van alu (snelle warmteopname en afgifte). Compleet andere eigenschappen en dus ook onvergelijkbare pannen.

De marketing en het kleurtje maak het wat anders, maar verder…..

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Het is inderdaad d evraag wat de pan zal doen op een kampvuur, daar hang ik mijn gietijzeren pan zonder problemen boven, maar of het aluminium van deze pan dat fijn vindt? Geen idee maar ik zou het niet durven.
Maar niet iedereen kookt op open vuur natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Spidey
franssie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Wat heb je er nu zoal in bereid? Echt braadpan gerechten zoals gehaktballen of ander stoof?
Alleen nog een goulash in gemaakt. Aanbraden op inductie. Rest erbij en vervolgens 5 uurtjes in de oven tegen de 100 graden.
Deze pan gaat alleen gebruikt worden op inductie en in de oven.

Die €229 wat ze als adviesprijs geven is wel bijzonder hoog. Ik heb deze voor €129 via Kickstarter aangeschaft.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ach ja, ergens is de term dutch oven populair geworden (denk in barbecueland of wellicht op de socials?) en sindsdien verkoop je braadpannen en zelfs andere pannen beter als je ze de verkeerde naam geeft. Da's op zich niet nieuw in marketingland toch? Fabrikanten goochelen aan de lopende band met terminologie als dat beter verkoopt.

Ik vind deze wel aardig aan de prijs voor een opgeleukte kookpan als ik eerlijk ben, maar goed, Demeyere vraagt voor een Apollo meer en dat is feitelijk net zoiets (maar dan zwaarder en meer warmtecapaciteit vermoed ik).
Ben wel benieuwd of je nu in de praktijk echt een verschil gaat merken tussen deze 'dutch oven' en een degelijke RVS kookpan. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Arar
Arar schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:22:
Thuis zijn we tevreden over de Ikea Sensuell koekenpannen(28 en 32 cm). Ik ben zelf wel liefhebber van alles wat zwaar is.
De handgreep van de Sensuell is wat minder handig en daarom heb ik vandaag de Korkmaz Proline 32 cm "serveerpan" besteld. Door de dikke bodem(8mm volgens de specs)zou die iets zwaarder dan de Sensuell moeten zijn, maar waarschijnlijk scheelt het niet veel.
Gelijk maar een 16cm uitvoering meebesteld, aangezien de pannen toch in de aanbieding zijn.

Ik ben benieuwd hoe ze het doen op de inductie kookplaat.

https://www.kaufland.de/p...alue=korkmaz+32+cm+pfanne
Om de post te complementeren: Ik heb niks ontvangen. De pannen zijn blijkbaar niet meer in de aanbieding en ik ik kreeg van Kaufland een bericht dat de bestelling geannuleerd is.
Tja.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Arar schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Om de post te complementeren: Ik heb niks ontvangen. De pannen zijn blijkbaar niet meer in de aanbieding en ik ik kreeg van Kaufland een bericht dat de bestelling geannuleerd is.
Tja.
Dat is brutaal, je hebt toch gewoon een overeenkomst?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:10
Na bijna exact een jaar begint de seasoning laag op m'n gietijzeren wok te 'flaken' op de bodem / in het midden.
Hier en daar lees ik dat je dat enigszins kan herstellen, anderen raden aan om de pan volledig te strippen. Op het meer opstaande stuk lijkt het alsof ik ooit onbewust viezigheid heb opgesloten tussen wat season laagjes. Het koekt er nooit aan maar ziet er minder fraai uit.

Daarom neig ik nu toch naar het volledig strippen van de pan. Maar hoe doe je dat in godsnaam? Ik kan scrubben tot ik een ons weeg met m'n 'chainmail' scrub matje, maar er komt bijna niets los.
Iemand een suggestie?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
HowsMyApple schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:10:
Na bijna exact een jaar begint de seasoning laag op m'n gietijzeren wok te 'flaken' op de bodem / in het midden.
Hier en daar lees ik dat je dat enigszins kan herstellen, anderen raden aan om de pan volledig te strippen. Op het meer opstaande stuk lijkt het alsof ik ooit onbewust viezigheid heb opgesloten tussen wat season laagjes. Het koekt er nooit aan maar ziet er minder fraai uit.

Daarom neig ik nu toch naar het volledig strippen van de pan. Maar hoe doe je dat in godsnaam? Ik kan scrubben tot ik een ons weeg met m'n 'chainmail' scrub matje, maar er komt bijna niets los.
Iemand een suggestie?
1) foto? Type pan?
2) ovenreiniger?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Spidey schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:04:
Kan dan wel solide aanvoelen maar dit is imho toch geen Dutch Oven... :N

Die overleeft zoiets niet:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53424874855_b52cafc699_c.jpg
DutchOven01 by Erik Haak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53424860481_d726745271_c.jpg
DutchOven03 by Erik Haak, on Flickr

Heb er destijds het schamele bedrag van €32 voor betaald...

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 15-01-2026 20:43 ]

Mooie Plaatjes   

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 23:59
HowsMyApple schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:10:

Iemand een suggestie?
- Ovenreiniger idd (van Kruidvat, die werkt het beste)
- Azijn (geen natuurazijn)
- Een blik tomatenblokjes er een paar uur in laten sudderen

• Arar
@Gonadan
Ja, alleen ik ga er geen tijd aan besteden verder.
Inmiddels heb ik een bestelling elders geplaatst.

• bvk

bvk

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:17:
[...]

1) foto? Type pan?
2) ovenreiniger?
Kan je je ons avontuur met die wadjan nog herinneren die we weer blank probeerden te krijgen? Zelfs electrolyse hielp niet....

Het hangt er maar van af hoe de pan er voor staat, dus een foto zou inderdaad wel helpen.

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bvk schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:42:
[...]

Kan je je ons avontuur met die wadjan nog herinneren die we weer blank probeerden te krijgen? Zelfs electrolyse hielp niet....

Het hangt er maar van af hoe de pan er voor staat, dus een foto zou inderdaad wel helpen.
nee daarop werkte niets.
Overeiniger hadden we toen toch niet geprobeerd?

• bvk

bvk

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:45:
[...]

nee daarop werkte niets.
Overeiniger hadden we toen toch niet geprobeerd?
Nee, ik ben achteraf heel benieuwd of ovenreiniger iets uitgehaald zou hebben. Jammer dat je die pan weggegooid hebt, in dit geval een gemiste kans dus ;)

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:17:
[...]

Nee, ik ben achteraf heel benieuwd of ovenreiniger iets uitgehaald zou hebben. Jammer dat je die pan weggegooid hebt, in dit geval een gemiste kans dus ;)
tsja, het werd anders een kerkhof hier van oude pannen :P

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:01
Elektrolyse werkt altijd. Het kan alleen ff duren, zeker als er een isolerende laag op gebakken is. :)
Ervan uitgaande dat je je badje netjes gevuld had met een soda oplossing voor geleiding maak je van dat water automatisch een NaOH oplossing, dus die ovenreiniger had niet méér gedaan.

- knip -

• Spidey
ehtweak schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Kan dan wel solide aanvoelen maar dit is imho toch geen Dutch Oven... :N

Die overleeft zoiets niet:
Nee, dat zou ik zeker niet aandurven met de pan.

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb diezelfde Kruidvat Ovenreiniger als tip van dit topic ooit gekocht maar gelukkig nog nooit hoeven te gebruiken.

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-01 18:37
Laatst heb ik een carbonstalen pan helemaal ontdaan van een steeds lelijker wordende coating met schuurpapier. Iets van 80 grit, later nog een keer 800 om het wat gladder te maken. Was binnen een paar minuten gedaan. Daarna met 1 seasoning ronde weer spiegeleitjes door de pan heen glijden.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:40
Ik ben sinds een week in het bezit van een 20,24 en 28 centimeter Demeyere Essential 5 RVS pannen. Een goed ei bakken wat niet plakt heeft me ongeveer een poging of 10 gekost, maar ik begin dat nu onder de knie te krijgen met lage warmte en geduld :P

Vanavond is poging 2 voor gebakken aardappelen/ mini krieltjes. De eerste keer bleef het flink aanplakken ondanks vele olie. Iemand alvast tips om de 2e keer iets meer een succes te maken? Ik heb ter beschikking roomboter, olijfolie en rijstolie. Kookplaat is een Bora Pure.

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:57
vinom schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:43:
Ik ben sinds een week in het bezit van een 20,24 en 28 centimeter Demeyere Essential 5 RVS pannen. Een goed ei bakken wat niet plakt heeft me ongeveer een poging of 10 gekost, maar ik begin dat nu onder de knie te krijgen met lage warmte en geduld :P

Vanavond is poging 2 voor gebakken aardappelen/ mini krieltjes. De eerste keer bleef het flink aanplakken ondanks vele olie. Iemand alvast tips om de 2e keer iets meer een succes te maken? Ik heb ter beschikking roomboter, olijfolie en rijstolie. Kookplaat is een Bora Pure.
  1. Pan eerst heet genoeg laten worden (en daarna evt terugzetten waar nodig
  2. Accepteren dat een RVS-pan áltijd eerst aanbakt, wat juist voor het krokante korstje zorgt. Niet gelijk je ei oid willen bewegen, maar geduld hebben tot 'ie lost komt
Punt 2 werkt wel alleen goed als je punt 1 goed hebt uitgevoerd. Gebruik evt de druppeltest om te zien of de pan al heet genoeg is.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@vinom die "krieltjes" zijn al redelijk ver voorgekookt, dus vallen snel uit elkaar. Ik doe ze wel eens met een flinke klont boter (40 gram oid?) en een scheutje "warme olijfolie". Ik gebruik de roomboter voornamelijk voor de smaak, maar betere kwaliteit aardappels scheelt ook een hoop.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@vinom wat @franssie zegt en aanvullend: maak ze droog. Die zooi uit de super is vaak veel te nat om mooi te bakken. Lekker droogdeppen of zelfs aan de lucht nog laten uitdrogen en dan in een mengsel van boter en olie. Dan zijn ze nog wel redelijk te doen.

@franssie vallen ze bij jou uit elkaar? Ik vind dat voorgekookte spul juist vaak nog veel te hard. :D

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 19-01-2026 16:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Gonadan Ik heb de neigin om ze eerst wat te smoren en dan af te bakken. Dat doe ik wel eens te lang. Al heb ik sterk de indruk dat ze ook maar een beetje willekeurig welk ras gebruiken voor de tot 'krieltjes' geschilde aardappels, het verschilt nogal.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:10:
@Gonadan Ik heb de neigin om ze eerst wat te smoren en dan af te bakken. Dat doe ik wel eens te lang. Al heb ik sterk de indruk dat ze ook maar een beetje willekeurig welk ras gebruiken voor de tot 'krieltjes' geschilde aardappels, het verschilt nogal.
Zou zomaar kunnen. Sowieso hebben ze zelden nog een ras op de zak staan. Het wordt verkocht als de consument vindt het handig om een toepassing erop te hebben in plaats van een ras maar onder de streep geeft het ze natuurlijk gewoon de vrijheid erin te stoppen wat commercieel gezien op dat moment het handigst is.

Let ook vooral op wanneer dingen in de aanbieding zijn, dan zijn ze vaak zomaar ineens van een ander kaliber. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:40
Het was al een stuk beter gelukt dan de vorige keer. Netjes op temperatuur gekregen, niet teveel aan de aardappels komen in het begin en dan komt met een beetje hulp van de spatel los.

Het is echt anders koken op RVS. Het was een behoorlijke impuls aankoop, maar de leercurve is toch wat steiler dan gedacht. Ik krijg het wel onder de knie, maar mijn vrouw moet ik dit ook nog gaan leren.

Wat dat betreft is het gemak dat je hebt van een pan antiaanbak laag wel top. Veel meer hufterproof qua bakken, sneller en het eten smaakt hetzelfde als met RVS tot nu toe. Maar ik wilde ervan vanaf stappen vanwege de rommel die vrijkomt/in die pannen.
Maarja, ik zit nu wel het spul in de roomboter te bakken, omdat ik het nog niet helemaal beheers met Rvs. Ook niet zo gezond :P

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hartstikke gezond, gewoon met mate eten. :P

Probleem is dat wanneer je een restant zelf gekookte piepers een dag later opsnijdt en in een bakpan opbakt met een beetje olie en boter dit zoveel lekkerder is dan van die harde kant en klare schijfjes in een antiaanbakpan opwarmen. Dan ga je automatisch meer eten van die dingen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@vinom Roomboter is prima, van Margarine Planta ga je dood dus blijf daar bij weg :P
Van lekkerder eten eet je minder dan van minder verzadigend leeg eten, het is allemaal relatief.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Het gaat bijna niet meer over pannen, maar ik ben bijvoorbeeld gestopt met schijfjes aardappel bakken. Ik snijd rauwe vastkokende piepers in vier stukken (in de lengte). Voorkoken in een paar minuten. Vervolgens bakken starten op de ronde kant, vervolgens draaien als ze beginnen te bruinen. Dat betekent elk partje drie kantjes, ongeveer 15-20 totale baktijd. Heerlijk smullen. Demeyere 5-ply rvs koekenpan.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:06

Maduth

Probeersel

Hello,

Ik heb al veel gelezen en tools gebruikt (o.a. met AI) en wil graag mijn vragen/oplossingen delen voor een laatste advies bij de Tweakers experts :).

We zoeken een vervanging voor onze wok, maar ik twijfel of een sauteerpan niet beter past. Hieronder mijn wensen en eisen:

Wat we eten:

Pasta’s, noedels, nasi, rijstgerechten (m.a.w. vooral eenpansgerechten)

Wat we hebben:

Twee Le Creuset braadpannen (bevallen goed)

Eisen:
  • Geen PFAS
  • Minimaal 28 cm breed (we zijn met 4 personen)
  • Budget: ± €150
  • Vaatwasser niet nodig
  • Pan hoeft niet in de oven
Opties die ik vond:
  • De Buyer Mineral B Pro Element sauteerpan 28 cm
  • Le Creuset Sauteerpan Ø 28 cm
  • Hapjespan met lange steel Ceraforce 28 cm
Mijn vragen:
  • Past een sauteerpan beter bij onze wensen dan een wok?
  • Zijn er nog alternatieven die ik zeker moet overwegen binnen mijn budget?
  • Zie ik nog iets belangrijks over het hoofd?

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:31
franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:10:
@vinom Roomboter is prima, van Margarine Planta ga je dood dus blijf daar bij weg :P
Van lekkerder eten eet je minder dan van minder verzadigend leeg eten, het is allemaal relatief.
Volgens het Voedingscentrum is margarine of halvarine juist gezonder dan roomboter, omdat het minder verzadigd vet bevat en vaak verrijkt zijn met vitamine D. Te veel verzadigd vet verhoogt je cholesterol en het risico op hart- en vaatziekten. Het draait om de balans, Meer dan 50% van de volwassen Nederlander heeft overgewicht.

Uiteindelijk mag iedereen zelf weten wat hij of zij eet. :)

• Raymond P
@walterworld Je krijgt, in principe, overgewicht als je structureel meer calorieën naar binnen werkt dan je nodig hebt. Waar die calorieën dan vandaan komen is minder relevant.
Maar als ik mag kiezen dan bereik ik dat stadium liever door roomboter consumptie dan die ultra-bewerkte margarine. :)

@Maduth Je benoemt een plaatstalen pan, die zijn niet ideaal voor natte eenpans gerechten die vaak een wat zuurder karakter hebben. Een pilav/biryani gaat bijvoorbeeld wel prima.
Als het 1 pan moet zijn dan zou ik mij vooral oriënteren op RVS. En of je dan een (traditionele) sauteerpan, wok of hapjespan kiest zou ik vooral laten afhangen van je warmtebron.

- knip -

• Maduth

Maduth

Probeersel

Helmaal vergeten maar ik heb dus een inductieplaat @Raymond P

• Raymond P
@Maduth Dan heb je veel minder baat bij de vorm van een traditionele wok en/of sauteerpan gezien er geen vlam is die de wanden verhit.
Persoonlijk zou ik dan eerder kijken naar een hapjespan. Eea is wel afhankelijk van je definities, een 'echte' nasi draaien gaat natuurlijk erg lastig in een hapjespan.

- knip -

• Maduth

Maduth

Probeersel

Raymond P schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:53:
@Maduth Dan heb je veel minder baat bij de vorm van een traditionele wok en/of sauteerpan gezien er geen vlam is die de wanden verhit.
Persoonlijk zou ik dan eerder kijken naar een hapjespan. Eea is wel afhankelijk van je definities, een 'echte' nasi draaien gaat natuurlijk erg lastig in een hapjespan.
Ik ben geen keukenprins dus met nasi bedoel ik bijvoorbeeld: kip/groeten opbakken, samenvoegen en opscheppen. 8)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Met mijn motoriek betekent omscheppen in een hapjespan meestal dat ik het fornuis ook nog leeg moet scheppen achteraf. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
Gonadan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:03:
Met mijn motoriek betekent omscheppen in een hapjespan meestal dat ik het fornuis ook nog leeg moet scheppen achteraf. :+
Afhankelijk van hoeveel rum er in de nasi beland is heb ik hetzelfde probleem bij een 33cm wok. :+

Rekening houdende met de vertroebeling van naamgeving: een moderne hapjespan is hoog genoeg om soep in te maken. :P
Dat zijn niet meer de ouderwetse dingen waar net voldoende olie in past om een handje miniloempia's in te laten pootjebaden.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 20-01-2026 13:10 ]

- knip -

• Maduth

Maduth

Probeersel

We zoeken wel iets met een steel (voorkeur) dus meer verdieping in een hapjespan die we prima kunenn gebruiken voor onze gerechten. Wokken is leuk maar zoals ze het in een restaurant doen, dat lukt mij toch niet.

Tevens de Le Creuset Sauteerpan Ø 28 cm is dus ook niet echt een optie?

• Raymond P
@Maduth Waar je vooral op moet letten is dat die 28cm doorsnede de maat van de deksel is.
Dat betekent dat als je een wok-vorm hebt je een veel kleinere bodem hebt.
Een hapjespan is normaliter gewoon een cilinder met rechtopstaande randen en tegenwoordig licht concave hoeken, dat geeft je dus meer oppervlakte om op te bakken.

Op gas is dat niet echt een issue, maar op inductie krijg je te maken met een beperkte transport van warmte vanuit de bodem naar de wanden van de pan. Dit is een klein beetje te mitigeren met een dikke plak aluminium (of koper, zilver) als tussenlaag, maar imho biedt het in totaal weinig meerwaarde en ben je dan beter af met een andere vorm pan.

Om je een voorbeeld te geven: mijn 24cm deBuyer sauteuse heeft een volume van 2,3 liter, maar op de bodem van 17cm kan je niet voldoende proteïne aanbakken om 4 te voeden (al is dat discutabel natuurlijk).

Le Creuset maakt heel veel pannen, en de naamgeving verschilt van shop tot shop. Heb je een linkje van de pan die je bedoelt?

- knip -

• Maduth

Maduth

Probeersel

https://www.lecreuset.nl/...ar_TN51101_size=30cm-l3-6

De grote versie is trouwens boven mijn budget, zie ik nu pas

PS. ...en ja.. .ik reageer snel, ik zit in een saaaaaaaaaaai overleg ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Maduth op 20-01-2026 14:19 ]

• Raymond P
Ahja, dat is niet echt een sauteerpan met die 6,5 cm hoogte (2,2L inhoud).
Als je denkt dat je daarin minder problemen met omroeren ervaart dan @Gonadan dan is die verder prima, lijkt mij. :+

Behalve dan dat het een pan uit de TNS lijn is als ik het niet verkeerd heb, en er dus een PTFE laagje in zit dat slijt. Als je je daarvan bewust bent en bereid bent zo veel geld daarvoor neer te leggen dan is dat ook prima, en anders komt er zo vast iemand hier voorbij die je kan vertellen dat dat niet het beste idee is. :)

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is toch gewoon een hoge koekenpan? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Maduth schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:12:
https://www.lecreuset.nl/...ar_TN51101_size=30cm-l3-6

De grote versie is trouwens boven mijn budget, zie ik nu pas

PS. ...en ja.. .ik reageer snel, ik zit in een saaaaaaaaaaai overleg ;)
En heeft een anti aanbaklaag ... Dus iig voor mij een no-go >:)

"Gewoon" een RVS hapjes pan van de Ikea zou ik als eerste (weer) voorstellen. De 28cm versie van de Ikea heeft alleen twee handvatten aan de zijkant. Maar als "start pan" zou het volgens mij wel een idee kunnen zijn.

• duvekot
  • Nu online
Raymond P schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:22:
...en anders komt er zo vast iemand hier voorbij die je kan vertellen dat dat niet het beste idee is. :)
Ik had je post nog niet gelezen >:)

• Raymond P
Gonadan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:38:
Dat is toch gewoon een hoge koekenpan? :P
Als ik daarin zou moeten sauteren dan kan je de paddestoelen en ui van het raam afschrapen.
Met de zachte hand een champignon gaar aaien is ook niet echt mijn stijl. Mja. :9

@duvekot Je komt als geroepen. :>

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Als ik daarin zou moeten sauteren dan kan je de paddestoelen en ui van het raam afschrapen.
Met de zachte hand een champignon gaar aaien is ook niet echt mijn stijl. Mja. :9

@duvekot Je komt als geroepen. :>
Haha nou ik doe dat ook gewoon met mijn koekenpan hoor, die heeft een rand met een kromming waardoor ik makkelijk dingen kan omgooien. Maar als het serieus omscheppen wordt dan wil ik ook wel een hogere rand inderdaad. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:10
franssie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:17:
[...]

1) foto? Type pan?
2) ovenreiniger?
Een gietijzeren wok, zoals ik al zei ;) Heb twee foto's toegevoegd.
Als de pan droog is zie je goed het 'opgesloten' vuil. Roest kan het niet zijn want ik maak de pan altijd direct droog.
Als de pan net is ingesmeerd met een laagje olie zie je goed het verschil met waar de seasoning los heeft gelaten en waar niet.

Heb een ovenreiniger staan van Mr Muscle, zit natriumhydroxide in. Kwestie van binnenkant inspuiten en nachtje laten trekken + afspoelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcEYXezUw5AJvvIKM8NLPsuj1J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYo1E6IrKDQmCJDhDQNtd4Ca.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IYLQQtnyS2DCN9LEoIbLs9Man8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQivGqhfIwGnzAgKmDCf6CXJ.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
HowsMyApple schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:55:
[...]
<>Roest kan het niet zijn want ik maak de pan altijd direct droog.
><
Ik was erg slecht in scheikunde, maar jij waarschijnlijk ook :+
Roest (oxidatie) heeft zuurstof nodig, niet noodzakelijk vocht.
Sterker, veel schatten blijven goed bewaard in de zee door juist het gebrek aan zuurstof, ondanks dat zout ook oxiderend werkt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Water is ook gewoon nodig, en NaCl in water versnelt inderdaad het proces.

@HowsMyApple een ovenreiniger is met name bedoeld om hardnekkig ingebrande vetvlekken te verwijderen, dus daarmee gaat in ieder geval je mooie laagje eraf. Die van kruidvat is ook erg fijn.

Daarnaast kan je hem ook schrobben met zout (en evt. azijn), of vol kieperen met water, soda en een zuurtje. Uiteindelijk wordt 'ie als het goed is helemaal kaal en dan kan je weer rustig een mooi egaal laagje gaan opbouwen.

Maar als ik zo kijk lijkt het wel kaal gietijzer inderdaad, toevallig de ultra light serie? Ik zou hem dan goed schoonmaken en na elk gebruik toch een klein beetje olie geven. Roest kan je anders niet uitsluiten, zeker niet als je hem überhaupt niet ingebrand hebt.

Daarom zou ik hem gewoon wel inbranden. Fabrikanten en verkopers smeren er wat meuk op en vertellen dan dat het niet hoeft, maar die meuk haal je er liefst meteen af en brandt de pan gewoon zelf in. Dat geeft veel beter resultaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• duvekot
  • Nu online
@HowsMyApple wel opletten hoe je hem gaat inbranden .. want die siliconen deeltjes op de handvatten gaan maar tot ongeveer 200C goed in een oven.

Het is deze pan toch:
https://www.nordicnest.nl...icht/?variantId=509411-01

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@duvekot ik vrees dat deze überhaupt niet in een oven past maar wel iets om op te letten inderdaad. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• duvekot
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:41:
@duvekot ik vrees dat deze überhaupt niet in een oven past maar wel iets om op te letten inderdaad. :P
Wie weet heeft hij wel een grote pizza oven staan of zo >:)

• Raymond P
Of gewoon een onpraktische unit van 90cm met 1 oven van 80x50cm met zo'n kolossaal machtige deksel...
Die dingen snap ik dus niet. :p

N.b. bij zulke grote pannen werkt een heteluchtpistool (verf brander) prima om de randen snel(ler) op temperatuur te krijgen. Maar met een voldoende tijd en geduld zal dat uiteindelijk ook wel lukken op een inductie pit.

- knip -

• Maduth

Maduth

Probeersel

duvekot schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:41:
[...]

En heeft een anti aanbaklaag ... Dus iig voor mij een no-go >:)

"Gewoon" een RVS hapjes pan van de Ikea zou ik als eerste (weer) voorstellen. De 28cm versie van de Ikea heeft alleen twee handvatten aan de zijkant. Maar als "start pan" zou het volgens mij wel een idee kunnen zijn.
Na wat dagen zoeken en het laten inwerken van de informatie. Heb ik mijn top 3 aangepast en ben ik op deze optie aangekomen. Ik zag namelijk in dit topic dat meerdere tweakers deze variant hebben.

De Buyer Prim'Appety Sauteuse - Ø 28cm - Rvs

• Maduth

Maduth

Probeersel

Uiteindelijk toch een andere pan gekocht [DeBuyer Mineral B Hapjespan met 2 grepen ] en volgens de online instructie, een poging om deze in te bakken met onderstaand als resultaat. Lijkt mij niet helemaal OK.

Iemand een suggestie wat ik zou moeten doen of gewoon een poging wagen met een gerecht en alles komt goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtbhyybOzgcY7sPIDr1t91kFgnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPN02TmyJ59apjMyOCNi3E0a.jpg?f=fotoalbum_large

• B-Bandit
Gebruiken jullie metalen spatels en kookgerei in jullie RVS pannen? Ik gebruik een visspatel van RVS. Mijn inmiddels 2 weken oude Multiline 7 zit aardig vol met krassen inmiddels. Ook al wist ik dat dat hoort en de pan dat gewoon kan hebben, voelt dat ook een beetje zonde. Hebben jullie dat ook? Denk wel dat het ergste achter de rug is omdat de pan net nieuw was.

Overigens echt een pareltje kwa performance...had al een Apollo van Demeyere en een RVS hapjespan van Le Creuset, maar de koekenpan was tot op heden een Tefal Virtuoso. Daar waar ik met de Tefal nog weleens moeite had met bijvoorbeeld een eitje blijft er in de Multiline helemaal niks plakken. Denk zelf omdat de pan beter voor te verwarmen is en de Tefal toch al snel te heet of koud was. Terwijl de Tefal wel 3-ply was voorzover ik kon zien. Maar goed, had al begrepen dat de stap naar 5-ply het grootste is en tussen 5-ply en 7-ply kleiner.

Kipfilet bakt ook heerlijk krokant. Gisteren nog een gehaktburgertje in de pan gebakken, ook perfect _/-\o_

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Raymond P
@B-Bandit Was het een goedkoper visspateltje?

Eventjes een stukje schuurpapier (#400-#800-#1200) erlangs om de randjes mooi af te ronden.
Ze worden gestanst en amper nabewerkt wat inderdaad al snel kan zorgen voor krasjes. De hele dure exemplaren zijn wel wat beter, maar ook niet perfect (meer).

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@B-Bandit ik gebruik een rvs spatel inderdaad. Die zijn zoveel dunner dan de veilige varianten en dat werkt erg fijn met eieren of pannenkoeken en zo. Krassen heb ik ook, had 'ie maar geen pan moeten worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• B-Bandit
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:19:
@B-Bandit Was het een goedkoper visspateltje?

Eventjes een stukje schuurpapier (#400-#800-#1200) erlangs om de randjes mooi af te ronden.
Ze worden gestanst en amper nabewerkt wat inderdaad al snel kan zorgen voor krasjes. De hele dure exemplaren zijn wel wat beter, maar ook niet perfect (meer).
Valt opzich wel mee. Heb een Mercer gekocht (onderweg) en een OXO ((in gebruik). Volgens mij 1 van de betere. Zal eens lichtjes met schuurpapier erlangs gaan.
Gonadan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:33:
@B-Bandit ik gebruik een rvs spatel inderdaad. Die zijn zoveel dunner dan de veilige varianten en dat werkt erg fijn met eieren of pannenkoeken en zo. Krassen heb ik ook, had 'ie maar geen pan moeten worden.
Haha...Ja die dingen komen natuurlijk helemaal gepolijst de fabriek uit, met zo'n maagdelijke Silvinox afwerking...Ik verwacht dat hij na een paar weken niet meer 'verder' krast. Ergens was ik dan bang dat ik te diep kras waardoor de werking van de pan vermindert.

Ze werken trouwens inderdaad zeer prettig. Je komt er makkelijk mee onder je burger oid.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Afhankelijk van hoeveel rum er in de nasi beland is heb ik hetzelfde probleem bij een 33cm wok. :+
Rum in de nasi? Wow die kende ik nog niet.
Zoete kecap erin, pilsje ernaast is eerder mijn modus operandi.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Raymond P
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Rum in de nasi? Wow die kende ik nog niet.
Zoete kecap erin, pilsje ernaast is eerder mijn modus operandi.
Nou nee. Meer dat als de rum de weg naar de nasi vindt er ongetwijfeld wat meer mis gaat. :+
Er zijn momenten dat geen pan groot genoeg en geen plafond hoog genoeg is...

- knip -

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Nou nee. Meer dat als de rum de weg naar de nasi vindt er ongetwijfeld wat meer mis gaat. :+
Er zijn momenten dat geen pan groot genoeg en geen plafond hoog genoeg is...
Tsja in die status is een bapao opwarmen in de magnetron wellicht de beste optie :+

• Raymond P
Eens, maar hoogmoed. Totdat de vriendin je de dag erna de foto's laat zien. :P
In piekvorm gaat er hier ook wel eens iets naast hoor.

- knip -

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Maduth schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:19:
Uiteindelijk toch een andere pan gekocht [DeBuyer Mineral B Hapjespan met 2 grepen ] en volgens de online instructie, een poging om deze in te bakken met onderstaand als resultaat. Lijkt mij niet helemaal OK.

Iemand een suggestie wat ik zou moeten doen of gewoon een poging wagen met een gerecht en alles komt goed?

[Afbeelding]
Die klonten in het midden zijn echt niet goed. Die moet je eruit halen (weken met wat zuur of evt schuren/schrapen). Daarna opnieuw inbranden. Onthoud, liever 5 dunne laagjes dan 1 dikke ;)

• Maduth

Maduth

Probeersel

Had ik gelezen en is nu goed gegaan 💪

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Maduth schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:39:
Goed zo! Dit is overigens de meeste mensen met een DeBuyer wel eens overkomen (ik spreek sowieso voor mezelf). Het leuke is dat het inderdaad gewoon redelijk straffeloos opnieuw kan.

• Raymond P
@Maduth Ik ben vooral benieuwd hoe dat voor je uit gaat pakken met pasta-sauzen. :)

- knip -

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:19:
@Maduth Ik ben vooral benieuwd hoe dat voor je uit gaat pakken met pasta-sauzen. :)
Die maakt hij binnenkort in zijn nieuwe RVS-pan!

• Raymond P
spoiler:
Dat vrees ik ook

- knip -

• Maduth

Maduth

Probeersel

Volgende week gaan we het zien 🫣

• duvekot
  • Nu online
Maduth schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:39:
Pics or it didn't happen >:)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
B-Bandit schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:01:
Haha...Ja die dingen komen natuurlijk helemaal gepolijst de fabriek uit, met zo'n maagdelijke Silvinox afwerking...Ik verwacht dat hij na een paar weken niet meer 'verder' krast. Ergens was ik dan bang dat ik te diep kras waardoor de werking van de pan vermindert.

Ze werken trouwens inderdaad zeer prettig. Je komt er makkelijk mee onder je burger oid.
Ach ja de Silvinox. Ziet er mooi uit en heeft theoretische voordelen, maar ik ga daar geen rekening mee houden. Officieel mag ik ook niet met metaal in mijn gietijzeren grillpan. 't Is goed, dan krijg ik die aangekoekte rag er nooit af. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Heb zelf een koekenpan met en zonder Silvinox van Demeyere. Enige verschil is dat de pan zonder iets doffer wordt en diepe krassen wat beter zichtbaar zijn. De silvinox heeft nog streeds krassen en is niet makkelijker schoon te maken. Sterker zelfs, de pan zonder silvinox (Ecoline) heeft naar mijn mening een fijnere handgreep (de Multiline heeft een wat dunne platte greep).

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Been there done that.
Van anti-aanbak naar plaatstaal: had ik veel eerder moeten doen!
Van plaatstaal naar RVS: had ik veel eerder moeten doen! })

@Maduth hier vast een linkje.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--40488126--nl--nl

• duvekot
  • Nu online
@Maduth of deze:
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-00484253/

Die vind ik zelf prettiger omdat die wat kleiner is en de andere pannen niet snel in de weg gaat zitten. Het is maar net voor hoeveel je moet gaan koken.
Wij hebben deze in de camper in Australië om mee te koken op een twee pits gasstel. En thuis als backup (en RVS probeer pan)

Nu hebben we thuis deze:
Demeyere Industry 5 Sudderpan met deksel 24 cm / 3,7 l

• Raymond P
jhr27 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:35:
Heb zelf een koekenpan met en zonder Silvinox van Demeyere. Enige verschil is dat de pan zonder iets doffer wordt en diepe krassen wat beter zichtbaar zijn. De silvinox heeft nog streeds krassen en is niet makkelijker schoon te maken. Sterker zelfs, de pan zonder silvinox (Ecoline) heeft naar mijn mening een fijnere handgreep (de Multiline heeft een wat dunne platte greep).
Daarbovenop voel ik mij minder schuldig als ik een polijstmiddel met polijstschijf gebruik op een 'simpele' RVS pan. :+

@Gonadan Aanvullend: wat is er mis met een nylon draadborstel? Dat werkt prima op (geëmailleerd en kaal) gietijzer. ;)

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Daarbovenop voel ik mij minder schuldig als ik een polijstmiddel met polijstschijf gebruik op een 'simpele' RVS pan. :+

@Gonadan Aanvullend: wat is er mis met een nylon draadborstel? Dat werkt prima op (geëmailleerd en kaal) gietijzer. ;)
Zoiets bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osbssQtslgQMkxwaYRlpjU1bpOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QxkWLQg6jfhN8CdLJXoB3Nfi.png?f=fotoalbum_large

Kan ik wel eens proberen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
@Gonadan Die ja. Werkt prima voor luie mensen na sateh grillen. :+

- knip -

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Trebbors

Failure is no option!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy_rg_plIbWfDJHdHIGrJxQ3u2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpuIkbMJIX4H2aM6c8rVsB9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYNeC1_Ko-Iq40UGkUi4Xtl27wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ob2vB0MCgya2KseBat4ocAMx.jpg?f=fotoalbum_large

Na één nachtje in een bak azijn, met als eindresultaat redelijk schone pannen. Is de zwarte aanslag die achtergebleven is, nog een reden voor een extra nacht azijn? Of is het prima zo en lekker opnieuw inbranden? Ook opnieuw blauwen, of heeft dat nu geen toegevoegde waarde meer.

• Raymond P
@Trebbors Die zwarte aanslag (waarschijnlijk ijzeracetaat) haal je het liefst eruit, want dat zit niet aan je pan vast. Maar niet met azijn, want dan maak je enkel meer aan.

Je kunt gewoon een brillo of soortgelijk pakken en de pan oppoetsen tot een matte shine.
Daarna verkeert je pan, na goed spoelen, in de ideale staat om geblauwd te worden.

edit, en voor de volgende die dat gaat doen: het lang weken van carbonstaal in azijn is niet ideaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 03-02-2026 11:41 ]

- knip -

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Raymond P schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:37:
@Trebbors Die zwarte aanslag (waarschijnlijk ijzeracetaat) haal je het liefst eruit, want dat zit niet aan je pan vast. Maar niet met azijn, want dan maak je enkel meer aan.

Je kunt gewoon een brillo of soortgelijk pakken en de pan oppoetsen tot een matte shine.
Daarna verkeert je pan, na goed spoelen, in de ideale staat om geblauwd te worden.

edit, en voor de volgende die dat gaat doen: het lang weken van carbonstaal in azijn is niet ideaal.
Thanks voor de tip! Wat betreft de azijn, dat las ik vaker in dit topic terug.

• Waah
  • Laatst online: 21:05
zacht schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:14:
[...]

Been there done that.
Van anti-aanbak naar plaatstaal: had ik veel eerder moeten doen!
Van plaatstaal naar RVS: had ik veel eerder moeten doen! })

@Maduth hier vast een linkje.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--40488126--nl--nl
Miss Waah moet nog aardig wennen aan de RVS pannen. Voor eieren is er toch een anti aanval aanbak Tefal pan nog. Voor de rest probeert ze het in de RVS maar dat gaat nog niet altijd van harte.

Voornamelijk zaken die niet dichtgeschroeid hoeven (kaasschnitzels of andere gepaneerde zaken) gaan nog wel eens mis.... Maar ja geduld is nooit haar sterkste kant geweest dus meestal is de vlam volle bak open :+

Zelf vind ik RVS wel een beter resultaat geven. Krokanter en meer bite. Maar schoon houden iets lastiger. Moet misschien nog ff een goede RVS cleaner halen, en we hadden opeens weer schuursponsjes nodig. :+

• Raymond P
@Trebbors Klopt, het azijn verhaal herhaalt zich.

Kort samengevat wordt het ijzer gewoon opgegeten door de azijnzuur.
Doordat plaatstaal niet 'perfect' is kan dat best diepe putjes in het oppervlak bloot leggen (putcorrosie), en daar kan je last van blijven houden gedurende de levensduur van de pan.

Hoewel het enger klinkt is het voor het staal veiliger om natriumhydroxide te gebruiken. Bijvoorbeeld even insprayen met de welbekende Kruidvat ovenreiniger en zonodig in een zak wegleggen bij ernstige vervuiling.
Je kunt ook een sterker pannen badje maken door naoh korrels toe te voegen aan (koud) water en daar je gietijzeren of plaatstalen pan een dag (of week) in te leggen.

Je kunt overigens wel semi-ongestraft kortere periodes je pan te lijf gaan met azijn.

- knip -

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Raymond P schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:28:
Hoewel het enger klinkt is het voor het staal veiliger om natriumhydroxide te gebruiken. Bijvoorbeeld even insprayen met de welbekende Kruidvat ovenreiniger en zonodig in een zak wegleggen bij ernstige vervuiling.
Je kunt ook een sterker pannen badje maken door naoh korrels toe te voegen aan (koud) water) en daar je gietijzeren of plaatstalen pan een dag (of week) in te leggen.
In de wereld van vintage gietijzer gebruiken we inderdaad NaOH (natronloog, in 't engels lye) om prut van pannen af te krijgen. Dat kan zonder problemen maanden achtereen, de NaOH zorgt ervoor dat er geen roest optreedt. Warmte versnelt het proces enigszins. Hiermee krijg je wel aangebakken meuk van je pan af, maar tegen roest doet het niks.

Een andere optie, die wel met roest afrekent, is electrolyse. En aangezien je daarvoor een electrolyt nodig hebt en natronloog dat is, kun je dat combineren.

Als je de korrelontstopper-route gaat, het toevoegen van water aan die korrels levert een exotherme reactie op. Dus altijd (rustig!) de korrels aan water toevoegen, nooit andersom. En gebruik schoonmaakhandschoenen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Raymond P
Vergeet de bril niet. :P

- knip -

• duvekot
  • Nu online
Waah schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Miss Waah moet nog aardig wennen aan de RVS pannen. Voor eieren is er toch een anti aanval aanbak Tefal pan nog. Voor de rest probeert ze het in de RVS maar dat gaat nog niet altijd van harte.
Het komt vanzelf wel ..
Voornamelijk zaken die niet dichtgeschroeid hoeven (kaasschnitzels of andere gepaneerde zaken) gaan nog wel eens mis.... Maar ja geduld is nooit haar sterkste kant geweest dus meestal is de vlam volle bak open :+
Daar komt ze dan vanzelf wel achter na een aantal zwart geblakerde kaas schnitzels >:)
Zelf vind ik RVS wel een beter resultaat geven. Krokanter en meer bite. Maar schoon houden iets lastiger. Moet misschien nog ff een goede RVS cleaner halen, en we hadden opeens weer schuursponsjes nodig. :+
RVS cleaner heb je waarschijnlijk al in huis ... Gewoon goed boenen met heet water en zeep ...en na afloop ff een wat citroensap of klein scheutje azijn er in .. en dan met warm water ff goed borstelen en goed afspoelen.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:14
Na 1 youtube filmpje weet je toch hoe je een ei moet bakken in een RVS pan?
Ik snap dat dat mis gaat als je de anti-aanbakpan tactiek gebruikt de eerste keer. Van alles wat je kan bakken in een RVS pan, is een ei toch ongeveer het makkelijkst?

Merk dat ik bijna nooit echt moet boenen met de RVS pan, Als ik klaar ben laat ik een klein laagje kokend water erin staan en na het eten kan ik alles makkelijk eraf vegen.
Het is inmiddels mijn favoriete pan :)

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:55
Plint schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:22:
Ik snap dat dat mis gaat als je de anti-aanbakpan tactiek gebruikt de eerste keer. Van alles wat je kan bakken in een RVS pan, is een ei toch ongeveer het makkelijkst?

Merk dat ik bijna nooit echt moet boenen met de RVS pan, Als ik klaar ben laat ik een klein laagje kokend water erin staan en na het eten kan ik alles makkelijk eraf vegen.
Misschien geldt dat voor kook-goden :)

Ik heb teveel filmpjes gezien op youtube hoe je, oa een ei bakt in rvs, en ik heb het opgegeven.

Ik bak verschillende dingen in rvs maar geen ei. In gietijzer gaat dat dan weer bijna vanzelf hier. Ik denk dat kookstijl impact kan hebben.

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL0rL_j_50s_Je-GSjtF57ub6y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUFbtlIlRqZ65NmDB24niuKj.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe debuyer wok. Aangekocht via internet.
Met kras, een diepte waar nagel net achter blijft hangen. Zouden jullie deze ruilen of gewoon lekker gebruiken.

• duvekot
  • Nu online
Trebbors schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:49:
[Afbeelding]

Nieuwe debuyer wok. Aangekocht via internet.
Met kras, een diepte waar nagel net achter blijft hangen. Zouden jullie deze ruilen of gewoon lekker gebruiken.
Als het binnen de 14dagen is .. dan contact opnemen en nieuwe vragen. En wie weet zeggen ze wel dat ze de oude niet terug willen :+

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

duvekot schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Als het binnen de 14dagen is .. dan contact opnemen en nieuwe vragen. En wie weet zeggen ze wel dat ze de oude niet terug willen :+
Ik ga de pan toch gewoon gebruiken. Na het inbranden zal het vast onzichtbaar worden. En uiteindelijk komen er toch gebruikerssporen in. Dus het nieuwe auto syndroom zet ik maar even aan de kant ;)

• Maduth

Maduth

Probeersel

OK OK.... het is toch niet goed gegaan. Resultaat als volgt :(

Hoe moet ik dit nu weer fixen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wk-IflEKwJwzZ3S1KEBHG8v3j3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmHbPp4C8lyB6rB3EZfVhfmX.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Maduth schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:56:
OK OK.... het is toch niet goed gegaan. Resultaat als volgt :(

Hoe moet ik dit nu weer fixen?

[Afbeelding]
Weken, uitkoken,schuren met zout.

• Maduth

Maduth

Probeersel

Maar dan weer opnieuw inbakken? Ik dacht serieus dat ik het goed had gedaan

• Waah
  • Laatst online: 21:05
Plint schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:22:

Tussen weten en doen zit een grote kloof. Zeker bij sommigen. En dan is het makkelijker om de pan de schuld te geven ("met onze oude pannen ging dit prima").

Maar we houden vol. En dat gebakken eitje voor een keertje gaan we niet dood aan. Voor de rest wel tevreden met de RVS pan hoor. Ik ben gewoon vaker verantwoordelijk voor het vlees nu
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste