Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Raymond P schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:20:
@Deruxian Dit is een terugkerend fenomeen hier met als oorzaak het gebruik van een niet-drogende olie icm heel veel lagen en het niet blauwen van de pan.
Dan heb je veel sneller last van laagjes die komen en gaan.

Helaas heb je met het bakken van supermarkt spekjes altijd de kans dat je laag wat oplost
Spekjes bij ambachtelijke slager... wellicht wat zuur vanuit de conserveringsmiddelen?
Nu kwestie van staalwol en opnieuw inbranden even?
@El-Vder Leuke pan, ik had tijdje terug in enthousiasme nog een Debuyer grillpan gekocht. Moet hem nog gebruiken. Op reddit is men niet zo positief.. Zeggen dat het een nutteloze pan is.
Maar lijkt mij zowel leuk effect als ook wat extra smaak of bv groenten en kip/vlees

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:04
Ja, je kunt met plaatstaal en gietijzer gewoon resetten.

Mbt je slager: tjah...

- knip -

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Raymond P maar waar ligt het dan aan? Ik hoor het vaker over spekblokjes van de super maar heb het niet kunnen herleiden tot een ingrediënt wat je dan kunt ontlopen.
Feitelijk bevatten al die producten een zuurteregelaar, conserveermiddelen, specerijen en meestal een rookextract. Dus één van die dingen, of een combinatie, zorgt dan blijkbaar voor deze ellende?

Nu is het algemeen bekend dat hoe meer je vlees bewerkt (ook snijden) hoe meer er nodig is om het goed te houden, dus je kunt ook bij een slager wel verwachten dat voorgesneden reepjes meer bevatten dan een hele speklap. Ik zie nu alweer een nieuw experiment aan komen. Een hele speklap van de super in blokjes snijden en voorgesneden blokjes kopen, en dan allebei vergelijken. (en is zelf snijden dan niet sowieso gewoon lekkerder?)

Leg ik het naast guanciale dan komen conserveermiddelen overeen (ook met bijv. Moretti), maar is het grote verschil de zuurteregelaar kaliumlactaat (E326). Zou dat de boosdoener zijn?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
@Gonadan Voor zover ik heb kunnen concluderen: het vocht, zoutgehalte en E250. :)
De supermarkt spek is altijd natter dan de meuk die ergens een paar maanden te drogen heeft gehangen.

Een slechte polymeerlaag (lees: niet optimale olie) is poreus door een gebrek aan crosslinking, het vocht in de spek zorgt ervoor dat het zout en natriumnitriet "er doorheen" lekt en de binding breekt tussen polymeer en metaal voor zover die bestaat.
Een goede polymeer van een drogende olie heeft een veel grotere ketenlengte en crosslinking waardoor het meer niet-poreus is (en daarmee ook meer non-stick).

Hoe die lagen chemisch aan de de pan plakken is behoorlijk complex, en snap ik sowieso bijna helemaal niets van. :P
Vandaar ook altijd m'n advies om te blauwen zodat je meer mechanische adhesie hebt. Veel robuuster.

Het zal ook niet meehelpen als de spek voorgesneden is, dan is er immers veel meer oppervlakte en dus natriumnitriet nodig om ervoor te zorgen dat je geen botulisme in een pakje koopt.

Voor testen hoef je niet al te ver te gaan, je kunt de hippe methode gebruiken waarbij men water toevoegt in de pan bij spek om op een meer gecontroleerde temperatuur het vet te renderen.
Met voldoende vocht wordt het hier altijd een feestje.

- knip -

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zowel de NaCl alsmede de NaNO2 reageren in een waterige omgeving heftig als oxidant met metalen.
Zeker als het ook nog eens verwarmd wordt. :Y

Dus zodra er poriën zitten in je beschermende laag, vreet het zich een weg richting je ijzer/staal.
M.a.w. destructief voor die zorgvuldig opgebouwde antikleeflaag...

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:44:
@Gonadan Voor zover ik heb kunnen concluderen: het vocht, zoutgehalte en E250. :)
De supermarkt spek is altijd natter dan de meuk die ergens een paar maanden te drogen heeft gehangen.

Een slechte polymeerlaag (lees: niet optimale olie) is poreus door een gebrek aan crosslinking, het vocht in de spek zorgt ervoor dat het zout en natriumnitriet "er doorheen" lekt en de binding breekt tussen polymeer en metaal voor zover die bestaat.
Een goede polymeer van een drogende olie heeft een veel grotere ketenlengte en crosslinking waardoor het meer niet-poreus is (en daarmee ook meer non-stick).

Hoe die lagen chemisch aan de de pan plakken is behoorlijk complex, en snap ik sowieso bijna helemaal niets van. :P
Vandaar ook altijd m'n advies om te blauwen zodat je meer mechanische adhesie hebt. Veel robuuster.

Het zal ook niet meehelpen als de spek voorgesneden is, dan is er immers veel meer oppervlakte en dus natriumnitriet nodig om ervoor te zorgen dat je geen botulisme in een pakje koopt.

Voor testen hoef je niet al te ver te gaan, je kunt de hippe methode gebruiken waarbij men water toevoegt in de pan bij spek om op een meer gecontroleerde temperatuur het vet te renderen.
Met voldoende vocht wordt het hier altijd een feestje.
Dat zou dan betekenen dat een scheutje water bij de guanciale er net zo'n puinbak van maakt als superblokjes, en dat een kale speklap in blokjes geen punt is ook al is hij zeiknat?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
@Gonadan Klopt, en sluit ook aan bij mijn ervaring.

- knip -

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:55
Of je pakt gewoon een RVS pan voor de spekblokjes :+

• Raymond P
duvekot schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:04:
Dat is zeker een optie. Maar ik ben dus geen fan van symptoombestrijding, zeker niet in de keuken. :)

- knip -

• Lampjuh
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-12 22:36
Ik zag via de ah voordeelshop een Moa braadpan van 5,7ltr voorbij komen. 39,-
Weegt 6kg

Iemand bekend hiermee?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
duvekot schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:04:
Dan heb je nog exact dezelfde ellende hoor. Het enige voordeel is dat je geen laag hoeft te herstellen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 01-12-2025 19:37 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:33:
[...]

Dan heb je nog exact dezelfde ellende hoor. Het enige voordeel is dat je geen laag hoeft te herstellen. ;)
Die herstelt de vaatwasser wel voor je.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vaatwasserdiscussie incoming. :+

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 01-12-2025 20:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:24

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Dennis1812 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:49:
[...]

Die herstelt de vaatwasser wel voor je.
Magische vaatwasser dan, die een laag hersteld die er helemaal niet is ;)

Ik heb jaren geleden bij de Blokker (2017?) een paar DeBuyer pannen gekocht voor een schijntje, de 24 cm was geloof ik 7,- Euro. Daar zit ondertussen een dermate sterke laag in dat ik het rustig aandurf om wat voor spek dan ook te bakken zonder bang te zijn die laag kwijt te raken.

Specs

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:06:
[...]

Magische vaatwasser dan, die een laag hersteld die er helemaal niet is ;)

Ik heb jaren geleden bij de Blokker (2017?) een paar DeBuyer pannen gekocht voor een schijntje, de 24 cm was geloof ik 7,- Euro. Daar zit ondertussen een dermate sterke laag in dat ik het rustig aandurf om wat voor spek dan ook te bakken zonder bang te zijn die laag kwijt te raken.
De RVS laag wordt hersteld door de vaatwasser. Daar zat zooi op. Nu niet meer

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 15:32
Gonadan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:13:
Je kunt er in kijken zolang het nog niet beslagen is, dus in die zin kan je zien of het water al kookt. Daarna is het alsnog beslagen en zal de deksel eraf moeten om te kijken. :+
Welnee, in het begin is het beslagen maar als het kookt zie je het juist veel scherper. Er hangen wel druppels maar geen condens!

Hey maar ieder z'n ding :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-12 22:00
Leuk experiment met verschillende materialen:

YouTube: What's the Best Pan Money Can Buy?

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:11
De juiste pan kiezen blijkt hier toch lastiger dan gedacht. Ik had eerder 10" gietijzeren koekenpannen gekocht en die werken op zich goed, maar ze zijn voor ons te groot voor dagelijks gebruik.

Nu 2x 8" en 1x 6" gietijzeren koekenpan gekocht en ik denk dat dat beter past. 2x 8" voor wanneer we 2 dingen tegelijk willen bakken of wanneer we voor beiden een panpizza oid willen maken.

Vandaag de nieuwe pannen 3 nieuwe lagen seasoning meegegeven. Bovenop de seasoning vanaf de fabriek zou dat voor een start voldoende moeten zijn. Het was even geleden maar ik ben voor nu tevreden met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaKW6zIZR4IQ5ecpZvAYfIzreAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgEwLd19c4fZENHUvYZ8dNey.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Sjamo mooie pannen (welk merk en type is dat)? 6 inch zou voor mij al snel te klein zijn en ik ben al geen grote eter, mijn vriendin ook niet. Maar ieder een eigen voorkeur natuurlijk.
Maar misschien is een 6 inch wel leuk voor erbij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sjamo
franssie schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:33:
@Sjamo mooie pannen (welk merk en type is dat)? 6 inch zou voor mij al snel te klein zijn en ik ben al geen grote eter, mijn vriendin ook niet. Maar ieder een eigen voorkeur natuurlijk.
Maar misschien is een 6 inch wel leuk voor erbij.
Het zijn Field skillets. Ik had al een 6" van Lodge. Die wordt bijna dagelijks gebruikt. Ideaal voor bijvoorbeeld 2 eieren voor op brood, een stukje vlees etc. De Lodge werkt perfect maar ik ben verwend en vind een pan die wat gladder is makkelijker met schoonmaken en onderhoud.

Daarom nu deze keuze.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Sjamo schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:44:
[...]

Het zijn Field skillets. Ik had al een 6" van Lodge. Die wordt bijna dagelijks gebruikt. Ideaal voor bijvoorbeeld 2 eieren voor op brood, een stukje vlees etc. De Lodge werkt perfect maar ik ben verwend en vind een pan die wat gladder is makkelijker met schoonmaken en onderhoud.

Daarom nu deze keuze.
Dit merk dus?
https://fieldcompany.com/
Zien er erg strak uit - ga het eens overwegen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sjamo
franssie schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:52:
[...]

Dit merk dus?
https://fieldcompany.com/
Zien er erg strak uit - ga het eens overwegen
Field skillets passen goed bij wat ik zoek, maar het zal niet voor iedereen ideaal zijn denk ik.

Ze zijn duur vergeleken met bijvoorbeeld Lodge. Ik heb ze via amazon.com besteld. Dat was een stuk goedkoper dan via Field zelf. Het verschil zat vooral in de verzendkosten en daarmee ook de invoerrechten.

Lodge werkt hier 100% net zo goed als Field. Alleen onderhoud is iets lastiger vind ik. Niet iedereen vind dat een probleem.

Ze zijn betrekkelijk licht van gewicht. Ik vind dat erg prettig. Het maakt dat ik vaak automatisch deze pannen kies boven andere opties. Het zit vooral in de randen, maar ook de bodem lijkt iets dunner. Dat houdt in dat het de warmte iets minder goed vast houdt dan bijvoorbeeld Lodge, Stargazer, Smithey en andere merken. Het voordeel is dat het een fractie sneller opwarmt en wat sneller reageert op wisselingen in temperatuur. Ik heb er zelf in de praktijk nog geen hinder van ondervonden.

Er zitten geen schenktuiten op. De rand is zo gemaakt dat je overal kan schenken volgens Field maar soms vinden mensen een schenktuit toch handig.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hahaha ja met mijn pannen kan ik ook overal schenken, zo lust ik er nog wel een paar. Een echte schenktuit houdt de boel al snel een stuk netter.

Maar goed, ik schenk zelden uit een pan dus voor mij zou het een theoretisch voordeel zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sjamo
Gonadan schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:49:
Hahaha ja met mijn pannen kan ik ook overal schenken, zo lust ik er nog wel een paar. Een echte schenktuit houdt de boel al snel een stuk netter.

Maar goed, ik schenk zelden uit een pan dus voor mij zou het een theoretisch voordeel zijn. :P
Het lijkt er op dat mijn ervaring met schenktuiten in het algemeen minder positief is dan de jouwe :)

Maar ik schenk ook zelden de pan uit waar het iets uitmaakt. Ik heb overigens vergelijkende tests gezien online (beeld), en daar kwam de Field qua schenken best redelijk uit.

• Sjamo
Is seasoning in het algemeen hier off topic eigenlijk?

Ik zie hier nog wel eens het advies voor lijnzaadolie om plaatstaal te seasonen omdat het een drogende olie is die een goede seasoninglaag geeft.

Ik lees bij gietijzer juist dat lijnzaadolie wordt afgeraden omdat de seasoninglaag die het geeft te broos zou zijn. Snel zou knappen en loskomen in stukjes.

Kan het zijn dat lijnzaadolie op plaatstaal anders werkt/hecht dan op gietijzer?

Er is zoveel (tegenstrijdige) informatie over seasoning op youtube en internet dat het vaak lastig is te onderscheiden wat het dichts bij de waarheid komt vind ik.

Ik heb er nu zelf met mijn nieuwe gietijzeren pannen voor gekozen de instructies van de fabrikant/leverancier te lezen en te volgen en ik ben benieuwd naar het resultaat na een paar maanden gebruik.

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12 11:54
Ik gebruik voor al mijn pannen (gietijzer, plaatstaal en een wok van de toko) rijstolie en dezelfde manier, ongeacht wat de fabrikant zegt.

Tot nu toe nergens last van gehad en de laag blijft goed zitten.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:00:

Ik zie hier nog wel eens het advies voor lijnzaadolie om plaatstaal te seasonen omdat het een drogende olie is die een goede seasoninglaag geeft.

Ik lees bij gietijzer juist dat lijnzaadolie wordt afgeraden omdat de seasoninglaag die het geeft te broos zou zijn. Snel zou knappen en loskomen in stukjes.

Kan het zijn dat lijnzaadolie op plaatstaal anders werkt/hecht dan op gietijzer?

Er is zoveel (tegenstrijdige) informatie over seasoning op youtube en internet dat het vaak lastig is te onderscheiden wat het dichts bij de waarheid komt vind ik.

Ik heb er nu zelf met mijn nieuwe gietijzeren pannen voor gekozen de instructies van de fabrikant/leverancier te lezen en te volgen en ik ben benieuwd naar het resultaat na een paar maanden gebruik.
Als je handleidingen of video's gaat opzoeken dan ga je echt down the rabbit hole, er worden hele wetenschappen van gemaakt. Bijzondere wereld :D

Ik heb zelf geseasoned met arachide-, druivenpit- en avocado olie. Ik merk onderling eigenlijk geen verschil, behalve de prijs dan. Voorheen deed ik meerdere lagen, maar tegenwoordig season ik 1 laag en begin daarna gewoon met bakken. Eerst wat makkelijke producten (bijv. uien) en daarna ontstaat er al een mooie natuurlijke laag. Een pan seasoned zichzelf daarna wel zolang je hem maar flink gebruikt.

• Raymond P

Nee, lijnzaad werkt zelfs beter op gietijzer dan op plaatstaal. Zolang je de pan goed voorbereid en de juiste (verse, ruwe) lijnzaadolie gebruikt.
Je kunt ervaringen redelijk filteren door te stellen dat verse en verder onbehandelde lijnzaadolie in de VS lastig te krijgen is.
Daar kun je processen van fabrikanten aan toevoegen, bijvoorbeeld Smithey doet hun gietijzer netjes blauwen en gebruikt een (semi-drogende) druivenpitolie.
De polymeer die je van lijnzaad krijgt is (idealiter) inderdaad ontzettend hard en kan, bij slechte hechting, los komen doordat 'ie breekt.

Als je kwantificeerbare info wilt zal je je moeten verdiepen in wat de laag eigenlijk zou moeten zijn en van daar uit terug redeneren naar wat voor jou praktisch is. Moet het dienen als bescherming van het staal, wil je de minst sticky laag, of een middenweg?
Wat wellicht helpt is om specifiek te zoeken naar het verschil in cross-linking bij het polymeriseren van een drogende olie en die van een niet-drogende olie.
Kort samengevat doet een drogende olie dat automagisch en heeft een niet-drogende olie hulp nodig. De eerste bindt aan praktisch niets anders meer, de tweede blijft kwetsbaar (en poreus) op de geforceerde 'zijwaartse' binding van de polymeer kettingen.

Maar als je bij het bakken je vetstof percentage uitdrukt in "sticks of butter" dan maakt de rest ook niet meer uit. En een eeuwig vettige laag op je pan die dagelijks verdund wordt is dan ook goed genoeg.
Been there: probleem als je veel pannen hebt met een niet droog laagje en ze niet dagelijks gebruikt is dat je laag rans kan worden.

Foto van m'n gepolijste, geblauwde en met lijnzaad afgewerkte gietijzeren skillet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPEBaBaVmgw-TcpzCwpdz-uO0JU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4lREUdxUSGNPokGhghagSMq.jpg?f=fotoalbum_large deze: Raymond P in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2" (originele laag)

N.b. over de volledig uitgeharde lijnzaad polymeer zit een laagje zonnebloem, die is sacrificial en hecht zichtbaar niet goed aan de lijnzaad.
Net zoals bij m'n plaatstalen pannen is de lijnzaad ontiegelijk robuust, ik kan er gerust met een rvs pannenspons overheen (en doe dat geregeld).
In de praktijk merk ik dat er op enkel lijnzaad vrijwel niets opbouwt, terwijl op zo'n 2-staps seasoning de zonnebloem laag altijd wat dikker wordt met de tijd, ondanks ijverig boenen. Hier te zien aan de randen, inclusief duidelijke sporen van m'n rvs pannenspons.

Edit: een belangrijke side-note:
Als je pan seasoned is zal je 'm dus volledig kaal moeten strippen voordat je lijnzaad erop gaat stoken. Doe je dat niet dan krijg je van mij 100% garantie dat je het binnen no time eruit trekt met een plakkende proteïne.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 08-12-2025 12:48 ]

- knip -

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-12 15:27
Behalve een RVS wok en plaatstalen koekenpan heb ik nu ook een kleinere plaatstaal wok gekocht van de Ikea. De Vardagen: https://www.ikea.com/nl/n...tofstaal-beuken-70604841/

Een leuke eenvoidige wok met glazen deksel. Door de zware steel staat het een beetje instabiel op mijn eenvuodige sociale huurwoning fornuisje. Je moet hem zelf wel inbranden. Het inbranden op mijn fornuis is geod gelukt. Alleen de wanden waren even lastig maar met veel gedult is dat wel gelukt.

Ik heb nu alleen hetzelfde probleem wat ik met de RVS wok ook al had. Er zit gelige glazige aanslag op 1/3 van de binnenwand. Het voelt daar stroef aan en plakt ietsjes. De bodem en overige 2/3 van de wand zijn nog mooi glad van het inbranden.

Hoe moet ik dit schoonmaken? Voor de RVS wok gebruik ik kriutvat ovenreiniger. Dat werkt goed op RVS. Ik ben bang dat dit voor de plaatstaal wok te aggreseif zal zijn en de seasoning mee verwijdert.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Sponsje en elbow grease. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik gebruik op mijn Griswold skillets hoofdzakelijk Crisco.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-12 15:27
Dat heb ik geprobeerd. Het is heel taai en verdwijnt neit. Ik gebruik die kliene gele sponsjes met een groen schuurlaagje en heet water.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Na een verjaardag mijn pannenset vervangen. Met dank aan jullie voor de tips.

Nieuw:
Eurolux: bak, roerbak en koekenpan met deksel
Demeyere; Apollo 7 rond hapjespan

Ik had al een BK stoofpan en een Le Creuset.

De Eurolux zijn echt super. Voor inductie. Opwarmen duurt ietsje lang maar houd veel warmte vast en lang. Handvat is met een druk op de knop los waardoor je hem zo de oven in schuift.

En mooie is zowel de Eurolux als de Demeyere overleeft een vaatwasser. Niet dat ik het ga doen bewust maar goed je woont niet alleen ….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67LPE60CNaq71Z54Pz_rdUwKcho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wn0UChUSqjMG8ENcMHHS04w4.jpg?f=fotoalbum_large

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
Deruxian schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:52:
Na een verjaardag mijn pannenset vervangen. Met dank aan jullie voor de tips.

Nieuw:
Eurolux: bak, roerbak en koekenpan met deksel
Demeyere; Apollo 7 rond hapjespan

Ik had al een BK stoofpan en een Le Creuset.

De Eurolux zijn echt super. Voor inductie. Opwarmen duurt ietsje lang maar houd veel warmte vast en lang. Handvat is met een druk op de knop los waardoor je hem zo de oven in schuift.

En mooie is zowel de Eurolux als de Demeyere overleeft een vaatwasser. Niet dat ik het ga doen bewust maar goed je woont niet alleen ….

[Afbeelding]
Wow, zoveel verschillende pannen...

Eurolux is beste anti aanbakpan. Maar.ik doe.de.mijne.toch niet of zelden in de vaatwasser. Spoelt meestal zo schoon. Hoe vaak doe jij hem in de vaatwasser en hoe lang gaat dat al goed?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

borgdaville schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:22:
[...]

Wow, zoveel verschillende pannen...

Eurolux is beste anti aanbakpan. Maar.ik doe.de.mijne.toch niet of zelden in de vaatwasser. Spoelt meestal zo schoon. Hoe vaak doe jij hem in de vaatwasser en hoe lang gaat dat al goed?
Haha vond het nog wel meevallen!
Nee ik heb ze ook nog niet in de vaatwasser gedaan. Staat toch op bijna informatie van de verkopers dat ze “ondanks dat ze vaatwasserbestendig zijn er dit ten zeerste afraden”
Idem met de RVS van Demeyere

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:01
Omdat we over gaan op inductie ipv gas heb ik nieuwe pannen nodig. Ik heb de deBuyer plaatstaal maar die zijn krom het gas

Ik twijfel nu tussen nieuwe plaatstalen pannen en RVS pannen de deBuyer
Plaatstaal beviel erg goed maar ik las ook weer dat RVS op inductie beter is? Minder snel krom trekken. Klopt dat?

• Raymond P
Dat klopt. Als het bij jou op gas is gebeurd dan gaat plaatstaal waarschijnlijk een keer of drie mee op je nieuwe inductieplaat.

- knip -

• sjaak81
Echt? Trekt dat zo snel krom op inductie? Want volgens de site zou het gewoon moeten kunnen namelijk

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-12 14:31
@sjaak81
Ik vermoed dat @Raymond P doelt op user error, waarbij hij rvs dan als foolproof adviseert. Enfin, zelf het gemak van rvs kennende, zou ik dat ook adviseren.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Raymond P
De kans dat de inductiespoel niet dezelfde maat als de bodem van je pan heeft in combinatie met de mogelijkheid om ontzettend veel energie te stoppen door het oppervlakte waar er wel een overlap is geeft het risico op krommen van een pan.

Als je spoel een diameter van pakweg 15cm heeft en je een pan van 24cm wilt verwarmen dan moet de energie die de het midden van de pan ontvangt getransporteerd worden naar de rest, als dat niet snel genoeg lukt dan gaat een deel van het materiaal sneller uitzetten dan de rest en neemt de vlakheid af.
Dit is permanent als je het staal heet genoeg stookt.

Op een gaspitje is het over het algemeen makkelijker om een pan evenredig te verhitten, maar gezien het daar dus ook al mis is gegaan schat ik het risico op inductie significant hoger in.
Het hoeft dus helemaal niet te gebeuren. Mja, 30 seconden je aandacht er niet bij en een grote plaatstalen pan op een hoog vermogen inductie pitje op standje hoog en zelfs 3mm gaat permanent krom.

@Barleone Klopt. Ik heb maar 1 soort falen gezien wat niet (echt) user error is, en dat waren de flinterdunne 'inductie' pannetjes die bij het ontvangen van een klein beetje energie oprolden als een burrito.
Maar die ben ik al zeker 15 jaar niet meer tegengekomen. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 13-12-2025 10:41 ]

- knip -

• duvekot
Dat is een van de dingen die ik merkte toen ik over ging van Tafel antiaanbaklaag pannen naar RVS .. je kan het gas een stuk lager zetten. Bij de Tefal pan was het pan op het fornuis, gas vol open, direct "vloeibare boter" er in .. en dan koken. Met RVS gaat het allemaal een stuk rustiger en langzamer ... En alles op standje half of lager. We zijn hier nog niet over naar Inductie maar in andere (vakantie)huizen merk ik ook dat ik nooit meer heel hoog het vuur aanzet.
Als een fornuis/inductie altijd op de hoogste stand gebruikt zou moeten worden hadden ze er geen knoppen op gezet denk ik maar.

• sjaak81
Raymond P schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:36:
De kans dat de inductiespoel niet dezelfde maat als de bodem van je pan heeft in combinatie met de mogelijkheid om ontzettend veel energie te stoppen door het oppervlakte waar er wel een overlap is geeft het risico op krommen van een pan.

Als je spoel een diameter van pakweg 15cm heeft en je een pan van 24cm wilt verwarmen dan moet de energie die de het midden van de pan ontvangt getransporteerd worden naar de rest, als dat niet snel genoeg lukt dan gaat een deel van het materiaal sneller uitzetten dan de rest en neemt de vlakheid af.
Dit is permanent als je het staal heet genoeg stookt.

Op een gaspitje is het over het algemeen makkelijker om een pan evenredig te verhitten, maar gezien het daar dus ook al mis is gegaan schat ik het risico op inductie significant hoger in.
Het hoeft dus helemaal niet te gebeuren. Mja, 30 seconden je aandacht er niet bij en een grote plaatstalen pan op een hoog vermogen inductie pitje op standje hoog en zelfs 3mm gaat permanent krom.

@Barleone Klopt. Ik heb maar 1 soort falen gezien wat niet (echt) user error is, en dat waren de flinterdunne 'inductie' pannetjes die bij het ontvangen van een klein beetje energie oprolden als een burrito.
Maar die ben ik al zeker 15 jaar niet meer tegengekomen. :+
Op zich altijd wel zuinig erop geweest en nooit super hoge temperaturen bereikt geloof ik. Maar goed ben ook geen expert
Denk maar op zoek naar een paar mooi deBuyer RVS pannen.
Wel vaak gehoord dat eiwitrijke producten lastiger te bakken zijn? Of heeft dat gewoon wat oefening nodig

• duvekot
sjaak81 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:30:
[...]

Op zich altijd wel zuinig erop geweest en nooit super hoge temperaturen bereikt geloof ik. Maar goed ben ook geen expert
Denk maar op zoek naar een paar mooi deBuyer RVS pannen.
Wel vaak gehoord dat eiwitrijke producten lastiger te bakken zijn? Of heeft dat gewoon wat oefening nodig
Dat klinkt dan als niet goed schoongemaakt na de vorige keer koken ... Een truukje wat ik ooit hier volgens mij gelezen had is na het goed afwassen met heet water en zeep .. een klein spuitje citroensap uit zo'n nep citroen er in spuiten en met de zelfde hoeveelheid warm water verdunnen en daarmee nog even goed naspoelen en borstelen.

• zacht
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:46:
Dat is een van de dingen die ik merkte toen ik over ging van Tafel antiaanbaklaag pannen naar RVS .. je kan het gas een stuk lager zetten. Bij de Tefal pan was het pan op het fornuis, gas vol open, direct "vloeibare boter" er in .. en dan koken. Met RVS gaat het allemaal een stuk rustiger en langzamer ... En alles op standje half of lager. We zijn hier nog niet over naar Inductie maar in andere (vakantie)huizen merk ik ook dat ik nooit meer heel hoog het vuur aanzet.
Als een fornuis/inductie altijd op de hoogste stand gebruikt zou moeten worden hadden ze er geen knoppen op gezet denk ik maar.
De enige uitzondering is bij het bakken van pannenkoeken. Ik kook/bak alles met de combi RVS/inductie, en inderdaad gaat alles op een lagere stand dan verwacht, behalve dus de pannekoeken. Ligt waarschijnlijk ook aan het grote oppervlakte van de pan t.o.v. de kookzone.

• Sjamo
zacht schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:56:
[...]

De enige uitzondering is bij het bakken van pannenkoeken. Ik kook/bak alles met de combi RVS/inductie, en inderdaad gaat alles op een lagere stand dan verwacht, behalve dus de pannekoeken. Ligt waarschijnlijk ook aan het grote oppervlakte van de pan t.o.v. de kookzone.
Pannenkoeken gaan hier erg goed en gelijkmatig op inductie, op stand 5,5 van 9. Dat is wel op een niet al te grote pan (gietijzeren pannenkoekenpan 26cm van Lodge).

Ik heb hier overigens geregeld gelezen over dat spek lastig te bakken is. Ik had dat met spekreepjes in het verleden ook..
Sinds ik een stukje spek koop en dat zelf snij is dat probleem hier opgelost. Ik weet niet of het slecht werkt op seasoning eigenlijk, ik gebruik het in rvs. Maar speklappen bakken we wel in gietijzer en dat geeft geen probleem. Daar zal ook minder chemische troep door zitten misschien.

In elk geval, wat wij gebruiken is dit
https://www.ah.nl/producten/product/wi122314

Of iets soortgelijks van een andere supermarkt.

• zacht
  • Niet online
Heel veel blikjes leegdrinken en je eigen pan maken:
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste