Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dun plaatstaal zonder anti-aanbaklaag en niet rvs = echte wok in deze context.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 05-07-2017 15:06 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk dun kaal staal en bol zonder vlakke bodem wordt gezien als echte wok. Ik heb helaas geen gas. Met ^ dus. Zijn merkloos voor weinig te koop bij de toko/groothandel. Klinkt alsof je een echte hebt.

Ik wil nog eens een Rocket Stove lassen, ideaal voor een wok lijkt me.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:07:
@bvk dun kaal staal en bol zonder vlakke bodem wordt gezien als echte wok. Ik heb helaas geen gas. Met ^ dus. Zijn merkloos voor weinig te koop bij de toko/groothandel. Klinkt alsof je een echte hebt.

Ik wil nog eens een Rocket Stove lassen, ideaal voor een wok lijkt me.
Hmmm..., mijn wok heeft dus wel een (kleine) vlakke bodem... Is die bolle bodem echt een kenmerk? Niet dat het wat uitmaakt want het ding bakt zoals gezegd prima ;)

Maar ik ben eens na gaan denken wat ik voor die wok ook alweer gebruikte. Oh ja, ik had een wadjang die wel erg zwaar was en daarom vervangen werd door die wok. Wadjang opgespoord, heeft dus 20 jaar in de buitenlucht vertoeft:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bsJLdcoh.jpg

Zwaar gietijzer te voelen aan het gewicht, kan ik deze nog te lijf gaan met staalwol, wassen en opnieuw inbranden?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik zou het proberen (eventueel zo'n messing borstel op je boormachine zetten om meters te maken), gietijzer geeft sowieso wel wat ijzer af maar soit - Popeye!

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 05-07-2017 15:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bvk schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:23:
[...]

Hmmm..., mijn wok heeft dus wel een (kleine) vlakke bodem... Is die bolle bodem echt een kenmerk? Niet dat het wat uitmaakt want het ding bakt zoals gezegd prima ;)
Nah, origineel zijn woks inderdaad rond maar dat is niet handig als je geen wokpit hebt.
Maar ik ben eens na gaan denken wat ik voor die wok ook alweer gebruikte. Oh ja, ik had een wadjang die wel erg zwaar was en daarom vervangen werd door die wok. Wadjang opgespoord, heeft dus 20 jaar in de buitenlucht vertoeft:

[afbeelding]

Zwaar gietijzer te voelen aan het gewicht, kan ik deze nog te lijf gaan met staalwol, wassen en opnieuw inbranden?
Yep, geen probleem. Gietijzer kun je bijna altijd fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik heb mijn Wadjan ooit weggedaan, nog steeds spijt van, ideaal om op een houtvuurtje te plaatsen buiten voor een lekker smoor recept (wat nu met braadpannen heel populair is alleen noemen we ze dan Dutch Ovens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wij noemen braadpannen gewoon braadpannen. Dutch oven is de Engelse term voor hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Dank voor de reacties, dan ga ik maar eens met deze aan de slag die ik nog had liggen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dYTj6Dbh.jpg

Zo'n keuken klassieker hoort niet verder weg te roesten maar gebruikt te worden! Ben benieuwd of ik hiermee al een beetje resultaat kan boeken.

Edit: Resultaat na een half uurtje schrobben:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qCycYBuh.jpg

Ik kwam ook op het "lumineuze" idee om wat olie toe te voegen waardoor je een soort schuurpasta krijgt vanwege het ijzer wat je weg schuurt. Je krijgt geen ijzer wolken meer die je inademt en het lijkt sneller te gaan.

Maar om weg te krijgen wat er nu nog zit gaat wel even duren... Ik heb geen boormachine ( :o ), wat is een betere methode dan schuren met staalwol. Azijn?

[ Voor 45% gewijzigd door bvk op 05-07-2017 16:19 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@CyBeR Klopt helemaal - het is de hype. Dat gezegd hebbende - een braadpan van email zou ik dan weer geen Dutch Oven noemen en ook niet boven het vuur hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:12
@bvk: Er zijn vele manieren een gietijzeren/carbonstaal pan weer echt kaal te krijgen, bijv. nachtje(s) in base laten weken of zelfs met electrolyse (google/youtube voor 'de details'). Voordeel van zulk soort manieren is dat je de pan niet kunt beschadigen en de tijd het werk voor je doet ipv zelf keihard boenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:26:
Nah, origineel zijn woks inderdaad rond maar dat is niet handig als je geen wokpit hebt.
Een wok met platte bodem noemen we een hoge koekenpan. :P

Overigens wordt wokken nogal lastig zonder wokbrander, dan wordt het hooguit roerbakken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:20
woutur schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:59:
[...]

Uit de aanbieding:

[...]

Ten eerste. hoge temperaturen ga je op je fornuisje thuis niet krijgen. Althans, niet zo hoog als in het wokrestaurant en wat noodzakelijk is voor écht goed wokken. Een en ander hangt overigens ook af van de dikte van deze wok. Ik heb ooit een 'echte' plaatstalen wok gekocht, die zijn vrij dun. Maar die kan je echt alleen gebruiken met industrieel gas. Anders gooi je iets in je pan ennnnnnnn de pan is koud. Zo te lezen is dat met deze wok niet anders.

Ten tweede zie ik carameliseren echt niet zitten met zo'n wok. Dat is vragen om problemen. Tenzij je hobby iets met schuursponzen is.

Ten derde is een wok inbranden best wel even een karweitje. Zie ook dit topic over het inbranden van DeBuyer pannen.

Een aantal weken geleden postte ik ook een vraag over een wadjan. Met als reden dat mijn gas thuis gewoon niet warm genoeg wordt (ik heb een wokbrander van 3.5 KW). Een wadjan is van dik staal en houdt warmte goed vast waardoor het afkoelen als je er iets ingooit veel minder optreedt.
Thanks! Helder, gaat m voor mij niet worden in ieder geval. Ben meer in de markt voor een huis tuin en keuken wok(pan) die zonder al te veel gedoe doet wat ik wil (vooral roerbakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
woutur schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:59:
ik heb een wokbrander van 3.5 KW
Da's dan ook weer het jammere van die fornuis verkopers. 3.5 KW is geen wokbrander maar een gewone snelbrander waarvan een normaal gasstel er ook wel één heeft. Alleen dan met een wok houdertje.
Voor consumenten zit je al snel op 5 à 6 KW of meer wil je het al echt wokbrander gaan noemen en dan nog is het niets vergeleken met de 12 KW die vaak door de echte wokkers wordt gebruikt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Gisteren heb ik eindelijk onze oude koekenpan met anti-aanbaklaag weggedonderd, nadat een gebakken ei vol schilfers anti-aanbaklaag zat. :r
Dus nu een nieuwe. Ik heb een mooie DeBuyer waar ik erg blij mee ben, maar mijn vrouw bleef stug de oude a-a gebruiken omdat die veel lichter is. Dus ik zoek een goede koekenpan die vooral niet te zwaar mag zijn. Iemand tips?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee, een goede koekenpan is zwaar. :P

Dat is juist het idee, betere warmteverdeling.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bra-Jo schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 17:57:
Gisteren heb ik eindelijk onze oude koekenpan met anti-aanbaklaag weggedonderd, nadat een gebakken ei vol schilfers anti-aanbaklaag zat. :r
Dus nu een nieuwe. Ik heb een mooie DeBuyer waar ik erg blij mee ben, maar mijn vrouw bleef stug de oude a-a gebruiken omdat die veel lichter is. Dus ik zoek een goede koekenpan die vooral niet te zwaar mag zijn. Iemand tips?
De Buyer maakt ook heavy-use anti-aanbakpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Gonadan schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 18:30:
Nee, een goede koekenpan is zwaar. :P

Dat is juist het idee, betere warmteverdeling.
Leg dat maar eens uit aan mijn vrouw... :/

En stiekem vind ik een wat lichtere pan ook prettiger met pannenkoeken bakken, toch vrij lastig om pannenkoeken om te gooien met een pan van anderhalve kilo :$
CyBeR schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:41:
[...]

De Buyer maakt ook heavy-use anti-aanbakpannen.
Tnx, ga ik ff naar kijken, hoewel ik gevoelsmatig neig naar een stalen pan met doe-het-zelf-anti-aanbaklaag.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bra-Jo schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:56:
[...]

Tnx, ga ik ff naar kijken, hoewel ik gevoelsmatig neig naar een stalen pan met doe-het-zelf-anti-aanbaklaag.
Die heb je maar was te zwaar voor je vrouw en pannenkoeken zei je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

CyBeR schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:29:
[...]

Die heb je maar was te zwaar voor je vrouw en pannenkoeken zei je :P
Wise-ass... :P
Daarom meld ik me hier dus, in de hoop dat iemand een tip had voor een lichte stalen pan. Maar toch bedankt. ;)

Ik denk dat ik twee verschillende maten crêpepannen bestel, en dan zie ik wel hoe ze bevallen. Ze zijn een stuk zwaarder dan de oude koekenpan, maar minder dan de helft van onze grote stalen. Moeder de vrouw moet maar spierballen kweken. >:)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn vrouw heeft geen enkel probleem met het gooien van pannekoeken met de bakpan van 2,8kg. En volgens mij is ze echt niet bijzonder sterk... misschien is dat wel een vergissing :P Ze heeft wel een beetje een probleem met lang genoeg laten opwarmen van de pan trouwens.

[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 15-07-2017 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zwaarte maakt toch niet uit? Wellicht staat het leuk als je pannenkoeken kan flippen met de pan maar een spatel werkt toch net zo goed?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tsurany schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:19:
Zwaarte maakt toch niet uit? Wellicht staat het leuk als je pannenkoeken kan flippen met de pan maar een spatel werkt toch net zo goed?
Je moet als vader natuurlijk wel je eer (en je pannenkoeken) hooghouden hè. :Y)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-09 19:08
De Albert Heijn heeft deze week twee plaatstalen koekenpannen en een wok van Voccelli in de aanbieding. Geen idee van de kwaliteit, though.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 12-09 16:20
Het lukt mij op mijn hollandse huisgasstelletje nooit om een dunne plaatstalen wok op warmte te houden. Meestal is het midden warm, maar de branders die ik in China zag om een wok te verwarmen, waarbij de wok even groot was als hier, waren stuk groter. Daardoor bleef de pan verwarmd worden en zo brandde er niets aan. Lukt mij in NL niet.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt er echt een wokbrander voor nodig ja, is natuurlijk wel te verkrijgen maar zal wel wat prijzig zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:55
nav dit topic zat ik even op de Ikea-site te kijken...
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50152345/

Een kook-inzet.

Iemand ervaring? momenteel hebben we zo'n opzetstoomding voor de aardappels. Maar we koken vaak maar 3 aardappels... en dan nog een pan groente (niet gestoomd dus). Hiermee kan je alles in 1 pan koken, en alles stomen. Leek mij best handig....

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 20-07-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee, ik kook juist graag in verschillende pannen vanwege de verschillende bereidingstijd.
Ik geloof niet zo in die energiebesparing. Want of je nu één of twee pannen gebruikt, er moet een bepaalde hoeveelheid energie dat voer in. Het enige verschil is de overhead van het verhitten van de pan zelf.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Eens met Gonadan, het gebruiksgemak is niet ideaal ivm verschillende kooktijden: je kunt niet even je bloemkool lager zetten omdat de aardappels nog niet gaar zijn, bijvoorbeeld. Te weinig flexibiliteit.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Gonadan is geen energiebesparing, meer afwasbesparing ;-). Kwa dezelfde energie ben ik het niet helemaal met je eens. De energie zit hem in het opwarmen van het water. Het koken gebeurt door de stoom. Ik geloof er niks van dat als ik 2x zoveel aardappels erin leg, dat ik 2x zo lang moet wachten tot ze gaar zijn. dat zou een 100% efficientie zijn, en met stomen geloof ik daar niks van :+ O-) Zelf snij ik de aardappels al in dikke schijven, dan zijn ze sowieso sneller gekookt.

@Bra-Jo met groente weet je op een gegeven moment wel hoe lang het op moet staan toch? Maar heel eerlijk: hier gaan de aardappels en groente er gewoon tegelijk op... en tegelijk vanaf. We zijn niet de types die echt daar aanpassingen aan gaan doen. Al het water kookt zet ik hem lager, en that's it. Die tijd spendeer ik meestal aan het vlees, waarbij ik het wel merk....

De rest (macaroni, noodles etc) gaat in de wok. dus groente is ~3x per week. Maar was benieuwd of iemand er toevallig ervaring mee had.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 20-07-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Waah schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:39:
@Gonadan is geen energiebesparing, meer afwasbesparing ;-). Kwa dezelfde energie ben ik het niet helemaal met je eens. De energie zit hem in het opwarmen van het water. Het koken gebeurt door de stoom. Ik geloof er niks van dat als ik 2x zoveel aardappels erin leg, dat ik 2x zo lang moet wachten tot ze gaar zijn. dat zou een 100% efficientie zijn, en met stomen geloof ik daar niks van :+ O-) Zelf snij ik de aardappels al in dikke schijven, dan zijn ze sowieso sneller gekookt.
Volgens IKEA wel, maar duidelijk dan. ;)
Je had het over een pan die je niet ging stomen, als je inderdaad alles gaat stomen kan dat een hoop verschil maken. Maar dan nog, je hebt maar een pisbeetje water nodig om piepers of groente te garen, gewoon een bodempje.

Maar in mijn geval zal de meeste energie in de pannen gaan. Die dikke bodem duurt wel even om op te warmen, maar na het afgieten blijft het dan ook een uur warm.
@Bra-Jo met groente weet je op een gegeven moment wel hoe lang het op moet staan toch? Maar heel eerlijk: hier gaan de aardappels en groente er gewoon tegelijk op... en tegelijk vanaf. We zijn niet de types die echt daar aanpassingen aan gaan doen. Al het water kookt zet ik hem lager, en that's it. Die tijd spendeer ik meestal aan het vlees, waarbij ik het wel merk....
Koken doe je niet op tijd maar op basis van hoe gaar het is. Of het nu groente of piepers is, ik controleer regemaltig de structuur om te bepalen wanneer het van het vuur moet. Zeker omdat zaken als piepers nog nagaren in de pan.
Ik kan het ook op een gemiddelde tijd baseren en in één pan gooien, maar dan zit ik te ver van het optimum wat ik wil bereiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Alweer eens met Gonadan. :P Ik ben ook constant bezig met prikken en proeven om te kijken hoe gaar iets is. Maar goed, als je het voor elkaar krijgt om de kooktijd en de "eetbaarheid" van alles op elkaar af te stemmen, zou ik zeggen: waarom niet? In dat geval zie ik het voordeel wel. :) Maar mij gaat dat dus niet lukken.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik gebruik mijn stoom inzet vaak voor broccoli boven de aardappels. Gaat prima.sugar snaps ook.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 20-07-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:02:
...Ik kan het ook op een gemiddelde tijd baseren en in één pan gooien, maar dan zit ik te ver van het optimum wat ik wil bereiken.
Doe je dan elke aardappel apart in een eigen pan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
begintmeta schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:11:
[...]

Doe je dan elke aardappel apart in een eigen pan?
Tenzij je er voldoende zout op strooit is dit wel heel flauw.... :P

Voor mij (en iedere andere gemiddelde kok lijkt me?) is het gewoon simpel, je kookt naar het moment nul. Dus bijvoorbeeld eerst de aardappelen die 15 minuten moeten, dan de boontjes voor 10 minuten (dus 5 min. nadat de aardappelen laag gezet zijn) en nog eens 5 minuten later je vlees of vis wat snel klaar is. Dit uiteraard allemaal in hun eigen pan...

Dan alles even snel afgieten, de rest af maken en opdienen. Dat je op het moment van opdienen even druk bent hoort erbij.

Maar je gaat toch niet alles gewoon maar in één pan gooien en dan gokken of het goed komt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:10
Die kookinzet lijkt mij wel handig.
Geen discussie meer over bloemerige of vastkokende aardappel...
Met 4 pitten ben ik hier toch enigszins beperkt.

Daar houdt het nut wat mij betreft ook op, geen fan van ongewenste smaakoverdracht.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ui
bvk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 02:07:

Voor mij (en iedere andere gemiddelde kok lijkt me?) is het gewoon simpel, je kookt naar het moment nul. Dus bijvoorbeeld eerst de aardappelen die 15 minuten moeten, dan de boontjes voor 10 minuten (dus 5 min. nadat de aardappelen laag gezet zijn) en nog eens 5 minuten later je vlees of vis wat snel klaar is. Dit uiteraard allemaal in hun eigen pan...

Dan alles even snel afgieten, de rest af maken en opdienen. Dat je op het moment van opdienen even druk bent hoort erbij.

Maar je gaat toch niet alles gewoon maar in één pan gooien en dan gokken of het goed komt?
Zo'n stoomopzetstuk zou je in een dergelijk scenario prima kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
bvk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 02:07:
[...]

Tenzij je er voldoende zout op strooit is dit wel heel flauw.... :P

Met een inzet kan je toch ook later de boontjes toevoegen? it's not rocket sience... Hier prikken we gewoon in de aardappels om te kijken of ze gaar zijn. Idem met groente. Maar een idee heb ik wel zo langzamerhand wat eerst moet. Maar ging mij meer om of mensen er ervaring mee hebben... nee dus :9
Raymond P schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:22:
Die kookinzet lijkt mij wel handig.
Geen discussie meer over bloemerige of vastkokende aardappel...
Met 4 pitten ben ik hier toch enigszins beperkt.

Daar houdt het nut wat mij betreft ook op, geen fan van ongewenste smaakoverdracht.
Ongewenste smaakoverdracht? je bedoelt dat je aardappels misschien naar boontjes gaan smaken? Terwijl je de aardappels en boontjes samen opeet? O-)

Maar goed als ik weer eens bij de Ikea ben maar eens kijken naar deze opzetstukken. Wil sowieso andere pannen hebben (nu een bij elkaar geraapt zootje van pannen en deksels die niet helemaal passen) dus kan dan meteen kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind stoomopzetstukken prima bruikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Waah schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:02:

Ongewenste smaakoverdracht? je bedoelt dat je aardappels misschien naar boontjes gaan smaken? Terwijl je de aardappels en boontjes samen opeet? O-)
Ja.
Ik ben mij er wel van bewust dat niet iedereen daar moeite mee heeft.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Raymond P schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:02:
[...]

Ja.
Ik ben mij er wel van bewust dat niet iedereen daar moeite mee heeft.
offtopic:
Jij eet dus eerst je boontjes, en dan de aardappelen? of andersom? :+
Of stop je zowel aardappel als boontjes tegelijk in je mond? want zo doe ik het (en ik denk velen met mij?) en dan heb je toch ook "smaakcontaminatie "?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
offtopic:
Voor mij maakt dat nogal een verschil ja.
Ik ben ook zo'n idioot die aan elke hap moet ruiken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ach ja, zo kan ik alles ook gewoon in één pan tot pap koken en dan in de blender flikkeren. Dat is toch ongeveer het eindresultaat bij eten, dus waarom nog druk maken over individuele smaken en structuur? O-)

Alle gekkigheid op een stokje, iedereen moet natuurlijk voor zichzelf bepalen waar hij de lat legt. Persoonlijk vind het gewoon belangrijk om de garing in de hand te hebben. Daarom snijd je de producten in gelijke delen en beheers je per product de tijd op het vuur. Door goede pannen met dikke bodem kan ik prima iets afgieten en tien minuten laten staan zonder dat het afkoelt. Ik vind het gewoon leuk om te proberen het op die manier zo goed mogelijk te bereiden.

Daarnaast snap ik ook best dat niet iedereen daar zin in heeft. Anderen gaan weer voor meer gemak en zoeken gewoon naar een efficiënte wijze om het voer op tafel te krijgen zonder dat het niet te vreten is. Dat boontjes dan wat harder of wat zachter zijn is niet zo'n punt. Een ruimere acceptatiemarge zeg maar. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Terwijl ik een beetje aan het kijken was wat voor fonduegerei bestaat, kwam ik een aardig setje van € 16939,65 tegen (achteraan dit pdfje). Dat is me dan toch net wat teveel. De gietijzeren van €1500 ziet er dan in contrast wat normaler uit, misschien is dat de opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@begintmeta je wil deze denk ik http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10232844/

gietijzer rulez! ook als het weinig kost.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 05-08-2017 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:23

Bob Popcorn

Plop!

Van de week een setje BK antiaanbakpannen weggeflikkerd, na een jaar walmden ze zo erg dat ik ze ook niet goed meer schoon kreeg. Nu dus weer terug naar IKEA 365 pannen, hebben tegenwoordig een beetje het "de Buyere" design maar wel gewoon antiaanbak. Ben benieuwd, vroeger in mn studentenhuis zweerden we bij 365 pannen! :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Hallo, pannenlikkers ;), mijn naam is Huib 67 jaar en al jaren is koken mijn passie.

Door de jaren een redelijke set kookgerei verzameld en tools voor de keuken. In bezit van Sligro, Hanos en Makro pas waar het overgrote deel van ons gereedschap (en food producten ) is/wordt aangeschaft. Favoriete winkel is Kookpunt.

Plaatstalen en RVS koekenpannen van de Sligro. Braden doen we in Hackman en Staub braadpannen. De deksel van deze pannen zijn aan de binnenkant voorzien van bobbeltjes, zodat het vocht terug valt op het product. Voor het koken van groentes enz. doen een set rvs pannen van Le Chef -die een 25 jaar terug zijn aangeschaft bij V&D- trouwe diens. Als skillet al jaren een lodge en de laatste aanschaf is een grillpan van le creuset. Nog even getwijfeld over de staub grillpan maar de open greep op de 26cm le creuset gaf de doorslag. Pakt net iets fijner op. Wokken (lees roerbakken) in een bolvormige wok van de toko. Inclusief wok lepels en bamboe borstel.

De koekenpannen van plaatstaal en rvs bakken niet aan. Bij in gebruik nemen van RVS pan verhitten tot het kokosvet begint te walmen, af laten koelen uitnemen met keukenpapier. Plaatstalen koekenpan en wok meerdere lagen aanbrengen of met kokosvet of rijstolie. Na gebruik even lauw water afspoelen en licht invetten geeft voor mij het beste resultaat.

Hoewel geen fan van anti aanbak pannen een tweetal Woll nowo titanium koekenpannen in gebruik. Deze pannen zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met de doorsnee anti aanbakpannen. Keiharde coating met als eigenschap om producten een mooie crunch te geven. Door de afneembare handgreep ideaal om ook als bakvorm te gebruiken, bv een tarte tatin.

Naast dat pannen op de gaspit hun werk moeten doen vind ik dat ze ook in oven en kamado bruikbaar zijn.

Waarvan ik dacht dat het een kort verhaaltje zou worden besef ik dat ik over de kook raak als over........ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
TecTo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:00:
Hallo, pannenlikkers ;), mijn naam is Huib 67 jaar en al jaren is koken mijn passie.

....

Waarvan ik dacht dat het een kort verhaaltje zou worden besef ik dat ik over de kook raak als over........ :)
Mooi verhaal hoor en ervaringen zijn altijd welkom! Maar had je dit topic dan al wel eens gezien?

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

:9

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
TecTo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:00:

De koekenpannen van plaatstaal en rvs bakken niet aan. Bij in gebruik nemen van RVS pan verhitten tot het kokosvet begint te walmen, af laten koelen uitnemen met keukenpapier. Plaatstalen koekenpan en wok meerdere lagen aanbrengen of met kokosvet of rijstolie. Na gebruik even lauw water afspoelen en licht invetten geeft voor mij het beste resultaat.
Waarom kokosvet or rijstolie? Ik lees hier in het topic (zoekfunctie: 'lijnzaad') en op internet een voorkeur voor lijnzaadolie, dat heeft veel meel meer dubbele bindingen (onverzadigd, waarvan het grootste deel meervoudig), dat levert vrije radicalen op die de polymerisatie mogelijk maken.

Als ik Google krijg ik het volgende (% verzadigd / meervoudig onverzadigd / enkelvoudig onverzadigd):

Rijstolie*: 20 / 35 / 39
Kokosvet**: 30 / 0.4 / 1.4
Lijnzaadolie***: 9 / 68 / 18

Ik (en ik vermoed anderen ook) zou dus aanraden een keer met lijnzaadolie te proberen en hoor graag een vergelijking van de bevindingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd1 op 01-09-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@bvk bedankt voor het linkje, ga zeker even proeven.
Verwijderd1 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:18:
[...]
Waarom kokosvet or rijstolie?
Omdat je deze oliën tot een hoge temperatuur kunt verhitten en ideaal zijn om nieuwe pannen in gebruik te nemen. Althans dat is mijn ervaring.
Kokospasta 230°C voor rvs
Rijstolie, 255°C voor plaatstaal

Naast het inbranden van de pannen vind ik ook dat deze twee soorten het goed doen in de Aziatische keuken en varianten.

Wat er staat geschreven over lijnzaadolie.
"Gebruik van lijnzaadolie kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld om mee te koken. Het is echter niet verstandig om in de olie te bakken of braden. Het is daar niet geschikt voor. Dit komt omdat er schadelijke stoffen vrijkomen als lijnzaadolie op hoge temperatuur verhit wordt"

Daarom lijkt het mij minder geschikt om pannen hun eerste behandeling de geven. Verder geen ervaring met deze olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
TecTo schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:15:
@bvk bedankt voor het linkje, ga zeker even proeven.

[...]

Omdat je deze oliën tot een hoge temperatuur kunt verhitten en ideaal zijn om nieuwe pannen in gebruik te nemen. Althans dat is mijn ervaring.
Kokospasta 230°C voor rvs
Rijstolie, 255°C voor plaatstaal

Naast het inbranden van de pannen vind ik ook dat deze twee soorten het goed doen in de Aziatische keuken en varianten.

Wat er staat geschreven over lijnzaadolie.
"Gebruik van lijnzaadolie kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld om mee te koken. Het is echter niet verstandig om in de olie te bakken of braden. Het is daar niet geschikt voor. Dit komt omdat er schadelijke stoffen vrijkomen als lijnzaadolie op hoge temperatuur verhit wordt"

Daarom lijkt het mij minder geschikt om pannen hun eerste behandeling de geven. Verder geen ervaring met deze olie.
Ik heb het ook niet over koken, maar over een antiaanbaklaag op te bouwen. Die schadelijke stoffen die je noemt zijn de vrije radicalen (googlen!), die komen pas in grote aantallen bij temperaturen boven het rookpunt, wat bij lijnzaadolie veel lager ligt. Daarnaast bevat lijnzaadolie veel meer onverzadigde ketens die dus daadwerkelijk voor vrij radicalen zorgen, in tegenstelling tot de verzadigde ketens.

Om te koken heb je wel gelijk, dan gebruik je een andere olie (eigenlijk alles wat normaal voor koken gebruikt wordt, olijf, kokos, zonnebloem, boter et cetera).

Ik vraag me eigenlijk af hoe je de pannen met de olies die je noemt inbrand? Verwarm je ze tot boven het rookpunt? Indien niet het geval, dan treedt er toch geen polymerisatie op en is de pan na afkoelen toch nog gewoon plakkerig?

Zien je plaatstalenpannen er bijvoorbeeld wel zo uit als deze (qua kleur, niet ruwheid)? http://www.thekitchn.com/...eres-what-happened-224612

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Verwijderd1 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:43:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af hoe je de pannen met de olies die je noemt inbrand? Verwarm je ze tot boven het rookpunt?

Zien je plaatstalenpannen er bijvoorbeeld wel zo uit als deze (qua kleur, niet ruwheid)? http://www.thekitchn.com/...eres-what-happened-224612
Verwijzing naar mijn eerste inbreng.

De koekenpannen van plaatstaal en rvs bakken niet aan. Bij in gebruik nemen van RVS pan verhitten tot het kokosvet begint te walmen. Dus ja verhitten maximaal!

De verwijzing in jouw link betreft gietijzeren pannen. Ja zo ziet mijn lodge skillet uit en de rest van het gietijzer ook.

De door mij gebruikte manier voldoet aan mijn eis en aanbakken is er niet bij. Alle pannen zijn voorzien van een mooie laag, die niet loslaat, niet plakt en het resultaat vind ik belangrijker dan het visueel aspect.

Het kan best zo zijn dat het inbranden met met lijnolie ook een tevreden resultaat geeft. Als deze wijze voor jou het gewenste resultaat geeft gewoon blijven doen. Later we er geen raketwetenschap van maken en stoeien met cijfertje zus en polymeer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
TecTo schreef op zondag 3 september 2017 @ 14:02:
[...]

Verwijzing naar mijn eerste inbreng.

De koekenpannen van plaatstaal en rvs bakken niet aan. Bij in gebruik nemen van RVS pan verhitten tot het kokosvet begint te walmen. Dus ja verhitten maximaal!

De verwijzing in jouw link betreft gietijzeren pannen. Ja zo ziet mijn lodge skillet uit en de rest van het gietijzer ook.

De door mijn gebruikte manier voldoet aan mijn eis en aanbakken is er niet bij. Alle pannen zijn voorzien van een mooie laag, die niet loslaat, niet plakt en het resultaat vind ik belangrijker dan het visueel aspect.

Het kan best zo zijn dat het inbranden met met lijnolie ook een tevreden resultaat geeft. Als deze wijze voor jou het gewenste resultaat geeft gewoon blijven doen. Later we er geen raketwetenschap van maken en stoeien met cijfertje zus en polymeer zo.
Ik heb me pas kort geleden verdiept in het gebruik van pannen die ingebrand moeten worden, ik pretendeer dus ook niet te weten wat het beste is. Mijn reacties zijn geplaatst uit nieuwsgierigheid, gezien jouw manier in mijn (beperkte) internetzoektocht afgeraden wordt (ik kwam steeds uit op lijnzaadolie, ook voor plaatstaal, rvs heb ik me verder niet in verdiept). Mocht het wat offensief overgekomen zijn, mijn excuses daarvoor.

Mijn (wederom zeer beperkte) ervaring met lijnzaadolie i.c.m. twee de Buyer pannen zijn zeer positief, ze worden net zo zwart als de gietijzeren pannen in de eerdere link (en ook geen aanbakken noch plakken). Dit filmpje laat het mooi zien (met beeld van hoe ze uit de winkel komen en van na zoveel keer inbranden) https://www.youtube.com/watch?v=xoIO8YOpyN4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik gebruik voor alles gewoon arachide/pinda olie - dat werkt voor mij goed genoeg en ik heb het altijd in huis. Met name bij RVS merk ik dat ik om de zoveel tijd even nieuw olie in het staal moet laten trekken (want ik flikker alles op mijn gietijzeren grillpan) gewoon in de vaatwasser. Daarom ben ik ook met carbonstaal gestopt, werkt prima maar mij te vet in de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
wellicht helpt het om visueel ......

Lodge pan na meer dan 25 jaar gebruik
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/lodge.jpg

Wok toko plaatstaal
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/wokborstel.jpg

Sligro plaatstaal
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/plaatstaalpan.jpg

RVS
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/rvspan.jpg

Braadpan

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/staub.jpg

Skillet/grillpan

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/grillpan.jpg

Anti aanbak huppeldepup pan ;)

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/woll.jpg

Geloof me of niet maar na 40 jaar keuken ervaring ben ik zo eigenwijs, te weten welke pan je moet gebruiken voor het te bereiden product en wat te doen bij ingebruikname.

Off topic. Als toegift 1 van mijn favoriete messen.

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/BBQ/takamura_totaal.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 03-09-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Tecto nette pannen, mooi onderhouden. Ken je Niklas Eksted? Groot gietijzerfan en beweert in zijn boek 'koken met vuur' dat het ijzergehalte van zijn vriendin altijd lekker hoog is daardoor ;)

edit: ik zie dat Welke keukenmessen - Deel 2 nog in de topic start ontbrak gek genoeg (nu aangepast)

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 03-09-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Staub ftw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
franssie schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:56:
@Tecto nette pannen, mooi onderhouden. Ken je Niklas Eksted? Groot gietijzerfan en beweert in zijn boek 'koken met vuur' dat het ijzergehalte van zijn vriendin altijd lekker hoog is daardoor ;)
:) Moet bekennen dat ik Niklas Eksted (nog niet) ken. Een hoog hemoglobine doet
me sowieso de bloeddruk stijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Als je hiermee bedoelt; ' For The Win' dan is een kleine correctie op zijn plaats.

Onovertroffen als braadpan, max hitte, in oven en bbq te gebruiken. Mooie geleiding, zowel op inducktie al gaspit. Wat minder is dat de eenlaags coating niet tegen zuren kan en beschadigd raakt. Beslist niet geschik voor een tomaten saus die je langduring in moet koken en pruttel gerechten met een hoog gehalte acid/azijn. Een scheutje kan geen kwaad, evenals een slok rode wijn. Echter nooit een teveel aan acid producten langduring in deze pan.

Waanzinnig goede pan maar met beperkingen zoals boven.

[ Voor 4% gewijzigd door TecTo op 03-09-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r gaan twee lagen op (en 3 aan de buitenkant bij de mooiere varianten zoals ik heb, zie hieronder), en afaik is er geen enkel probleem met langdurig zure dingen laten pruttelen. Het emaille is glas en glas reageert quasi-nergens mee. Daarom ook dat zo ongeveer alles in scheikunde in glas wordt opgeslagen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UjuabRP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Niet alle modellen hebben email binnen voor zover ik weet. Ik heb zelf Creuset en de mijne heeft ook geen email al heb ik ze gezien met. Het is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:14:
Niet alle modellen hebben email binnen voor zover ik weet. Ik heb zelf Creuset en de mijne heeft ook geen email al heb ik ze gezien met. Het is een keuze.
Afaik maakt Creuset geen ongeëmailleerd gietijzer. Is de binnenkant wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:48:
[...]

Afaik maakt Creuset geen ongeëmailleerd gietijzer. Is de binnenkant wit?
Ik heb even gekeken en heb een cousances 22 - dat merk is overgenomen door Creuset (en dat is dacht ik ook wat op de doos stonds ooit lang geleden) maar het is er inderdaad geen email noch wit, gewoon zwart gietijzer binnen en buiten en ik doe er nooit afstand van. Top pan.

[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 03-09-2017 19:32 . Reden: ik ga echt op zoek naar een nieuw toetsenbord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Producten met een hoog zuur gehalte langdurig bereiden wordt afgeraden voor een staub braadpan. De verkoper van kookpunt gaf hetzelfde advies.

Een linkje waar het eveneens wordt aangehaald. http://meganannblog.com/staub-vs-le-creuset/

Voor het gemak een deel copy/paste

The Staub is a classic piece that is quite popular for cooking, heating and basting. The non stick coating formed during cooking removes the need for seasoning or using much oil.
Pros:

The absorption of the cooking oil causes a non stick layer to coat the bottom which adds a delicious dash of seasoning to the food cooked in it.
The tight lid seals in the heat and ensures the even distribution of moisture content.
The Matte finish helps to maintain higher temperatures than glossy enamel.

Cons:

Cooking acidic food like tomato or vinegar removes the coating.
The non stick coating can be quite hard to scrape off.

Verdict: The Staub only gets better with age and its high durability is maintained without any wear and tear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat gaat om een eventueel opgebouwde laag seasoning, en dat geldt voor elke pan waarin dat gebeurt. Een Creuset dus ook, als je zo'n laag hebt opgebouwd. Het verschil is dat de Creusets binnenin een glad email hebben waar die van de Staubs wat ruwer is, waardoor een dergelijke laag zich makkelijker opbouwt.

Zurige dingen in een Staub pan (of eender welke andere geemailleerde pan) koken is niet inherent problematisch voor de pan zélf.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 04-09-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
CyBeR schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:34:
Dat gaat om een eventueel opgebouwde laag seasoning, en dat geldt voor elke pan waarin dat gebeurt. Een Creuset dus ook, als je zo'n laag hebt opgebouwd. Het verschil is dat de Creusets binnenin een glad email hebben waar die van de Staubs wat ruwer is, waardoor een dergelijke laag zich makkelijker opbouwt.

Zurige dingen in een Staub pan (of eender welke andere geemailleerde pan) koken is niet inherent problematisch voor de pan zélf.
Denk dat we elkaar niet begrijpen, zelf blijf ik bij het advies. Een scheut wijn bij Coq au vin of wat tomaatjes in een stoof kan geen kwaad. We hebben het over bv tomatensaus langdurig inkoken.

Als je het geen probleem vind gewoon koken zoals je koksmuts goeddunkt.

Seasoning in een braadpan met emaille binnenkant?

Na gebruik maak ik de pan schoon met een lauwwarm water en een zachte borstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TecTo schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:17:
[...]

Denk dat we elkaar niet begrijpen, zelf blijf ik bij het advies.
Kun je doen, maar je begrijpt het advies verkeerd :)
Een scheut wijn bij Coq au vin of wat tomaatjes in een stoof kan geen kwaad. We hebben het over bv tomatensaus langdurig inkoken.
Dat kan ook geen kwaad, is het hele punt wat ik probeer t maken.
Seasoning in een braadpan met emaille binnenkant?
Als je je geen zorgen maakt om de seasoning laag (die er niet in dezelfde mate is als een blank gietijzeren pan, maar wel degelijk in enige mate aanwezig) dan kun je ook gewoon je tomatensaus laten pruttelen.

Nogmaals, email is in essentie glas. Dat lost niet zomaar op in je voedsel; dat zou een enorm probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 18:59
Kan iemand mij vertellen of de handvatten van de koekenpannen en wokpan uit de ikea 365+ serie erg warm worden? Of zijn ze nog prima met blote handen vast te pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kixpo schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:00:
Kan iemand mij vertellen of de handvatten van de koekenpannen en wokpan uit de ikea 365+ serie erg warm worden? Of zijn ze nog prima met blote handen vast te pakken?
Wij hebben een koekenpan 28cm en de wok 365 van Ikea, de handvaten zijn alleen warm naast de pan zelf, maar je kan ze gewoon prima vastpakken op de normale plek. Dus dat werkt zoals je zou hopen dat het voldoet :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb inductie, echter tijdens het koken gaat de inductiekookplaat de hele tijd aan en uit. Het gevolg is dat het water in de pan de hele tijd wisselt tussen koken en niet koken. Dan kookt het 2 seconden, dan 2 seconden niet, dan weer wel, etc.
Komt dit doordat de pan niet geschikt is voor inductie? Misschien dat een pan met een dikke magnetiseerbare bodem beter werkt.

Is dit een probleem? Of kookt het voedsel zo gewoon goed? Het water is circa 100 graden, dus misschien heeft het wel hetzelfde effect en maakt het dus niet uit dat de kookplaat steeds aan en uit gaat en het water in de pan steeds wisselt tussen koken en niet koken. Dit omdat het water gewoon 100 graden blijft. Iemand enig idee?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Salvatron schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 01:15:
Ik heb inductie, echter tijdens het koken gaat de inductiekookplaat de hele tijd aan en uit. Het gevolg is dat het water in de pan de hele tijd wisselt tussen koken en niet koken. Dan kookt het 2 seconden, dan 2 seconden niet, dan weer wel, etc.
Komt dit doordat de pan niet geschikt is voor inductie? Misschien dat een pan met een dikke magnetiseerbare bodem beter werkt.

Is dit een probleem? Of kookt het voedsel zo gewoon goed? Het water is circa 100 graden, dus misschien heeft het wel hetzelfde effect en maakt het dus niet uit dat de kookplaat steeds aan en uit gaat en het water in de pan steeds wisselt tussen koken en niet koken. Dit omdat het water gewoon 100 graden blijft. Iemand enig idee?
Ik denk dat het doorgaans niet echt een probleem zal zijn, maar ik vind het wel vreemd, wij hebben inmiddels een jaartje of zo inductie, en ik heb een dergelijk fenomeen nog niet geobserveerd, ondanks dat ik kan horen dat de inductieplaat pulserend stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

begintmeta schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 08:29:
[...]

Ik denk dat het doorgaans niet echt een probleem zal zijn, maar ik vind het wel vreemd, wij hebben inmiddels een jaartje of zo inductie, en ik heb een degelijk fenomeen nog niet geobserveerd, ondanks dat ik kan horen dat de inductieplaat pulserend stookt.
Ik denk dat het komt doordat die pannen zo'n dunne bodem hebben waardoor ze de warmte niet vasthouden. Die pannen komen waarschijnlijk van Action voor een paar euro. Op eentje staat wel "induktion" aan de onderkant maar die fluctueert ook. Niet voor niets wordt er aangeraden om pannen met een dikke bodem te gebruiken, waarschijnlijk omdat die de warmte beter verspreiden en beter vasthouden waardoor die fenomeen niet optreedt.
Maar ik heb nieuwe pannen besteld, eens kijken of die hier ook last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou goed kunnen inderdaad, ik zal ook eens opletten hoe lang de intervallen zijn van de inductieplaat, ~2 seconden zou me wat lang lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb nieuwe pannen gekocht die geschikt zijn voor inductie, deze:
https://www.wmf.com/en/co...adem-plus-0730046040.html

Echter doen deze pannen hetzelfde als die van de action. Ook deze koken pulserend, dus ondanks een 3 lagen-bodem (rvs,alu,rvs) doen ze hetzelfde. Heel vreemd, maar misschien maakt het wel geen bal uit. Het is hetzelfde als met een magnetron die ook steeds aan en uit gaat en daarmee verschillende effecten bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Salvatron schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 22:54:
Ik heb nieuwe pannen gekocht die geschikt zijn voor inductie, deze:
https://www.wmf.com/en/co...adem-plus-0730046040.html

Echter doen deze pannen hetzelfde als die van de action. Ook deze koken pulserend, dus ondanks een 3 lagen-bodem (rvs,alu,rvs) doen ze hetzelfde. Heel vreemd, maar misschien maakt het wel geen bal uit. Het is hetzelfde als met een magnetron die ook steeds aan en uit gaat en daarmee verschillende effecten bereikt.
Ik denk zoals ik eerder had gepost dat het doorgaans niet veel uit zal maken. Maakt het eigenlijk nog uit op welke stand je de inductie zet? Ik kan me voorstellen dat er eventueel net een 'grensstand' is. Mij is het in iedergeval nooit opgevallen bij onze plaat, ik zal misschien eens experimenteren of ik hetzelfde effect kan bereiken.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

begintmeta schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:53:
[...]

Ik denk zoals ik eerder had gepost dat het doorgaans niet veel uit zal maken. Maakt het eigenlijk nog uit op welke stand je de inductie zet? Ik kan me voorstellen dat er eventueel net een 'grensstand' is. Mij is het in iedergeval nooit opgevallen bij onze plaat, ik zal misschien eens experimenteren of ik hetzelfde effect kan bereiken.
Nee, de stand maakt niet uit. Ik neem aan dat je bedoelt met dat het doorgaans niet veel zal uitmaken, dat het voedsel gewoon goed gekookt wordt ook al pulseert het water.

Ik heb gekookt met groente erin, en gaat het gewoon goed dus geen pulserend koken. Blijkbaar moet je wat in de pan doen om continu te koken.

[ Voor 10% gewijzigd door Salvatron op 17-09-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Ik heb 2 plaatstalen pannen van DeBuyer gekocht. Na het afwassen met heet water en borstel, zodat ik ze kan gaan inbranden, geven ze zilver af op het keukenpapier waarmee ik het afdroog. Ik denk dat het geen kwaad kan maar wat denken jullie?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
JT schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:40:
Ik heb 2 plaatstalen pannen van DeBuyer gekocht. Na het afwassen met heet water en borstel, zodat ik ze kan gaan inbranden, geven ze zilver af op het keukenpapier waarmee ik het afdroog. Ik denk dat het geen kwaad kan maar wat denken jullie?
Heb je toevallig een Mineral-B serie aangeschaft?
Dat kan geen kwaad en kan je direct inbranden.

Als je het niet vertrouwt kan je altijd je pan met zeep reinigen en (opnieuw) seasonen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Niet de Mineral B maar het bakt prima ;) Smeren jullie altijd wat olie in de pan voor je die weg zet?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:50
JT schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:13:
Niet de Mineral B maar het bakt prima ;) Smeren jullie altijd wat olie in de pan voor je die weg zet?
Ja, na het afspoelen van de pan doe ik altijd een paar druppels olie in de pan die ik dan uitsmeer met een stuk keukenpapier. Dit houd het roesten tegen van de pan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nope, maar d'r zit altijd nog wel wat vettigheid op van 't bakken als je niet met afwasmiddel bezig gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Ligt er een beetje aan wat er in zat - uiteindelijk hier 50:50 tussen @TokkieB en @CyBeR :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn DeBuyer: ik was mijn pan af met heet water en schrob wat met een borsteltje. Daarna met wat papier napoetsen en droogmaken. Vervolgens zet ik hem een minuutje op hoog gas. Dan is ie droog. Gaat zonder olie verder in de kast en voor zover ik weet is de pan in topconditie.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik eet best vaak ossenhaas, entrecote etc. Wat is de beste pan hiervoor? Ik heb inductie.

[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 19-11-2017 22:07 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Een van dik plaatstaal of gietijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Heb je een specifiek merk pan die je mij aanraadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dat inderdaad - een pan die hitte vasthoud.

Neemt niet weg dat de kwaliteit van het vlees uiteindelijk belangrijker is dan de kwaliteit van de pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Geloof me ik heb al 1000en euro's ossenhaas weg gebakken. Toch gemiddeld €50 tot €73 euro per kg. Maar heb maar een standaard pannetje eigenlijk die nu helemaal kapot is. Goed vlees verdient een goede pan :P

Give me names!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De grap is dat het merk bij dit soort pannen niet echt uit maakt. Plaatstaal is plaatstaal, gietijzer is gietijzer. Laagje seasoning eroverheen en 't is allemaal hetzelfde. Mijn stalen pannen zijn van de Buyer. Lodge maakt prima gietijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
franssie schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:24:
Dat inderdaad - een pan die hitte vasthoud.

Neemt niet weg dat de kwaliteit van het vlees uiteindelijk belangrijker is dan de kwaliteit van de pan.
En ook nog andere zaken, zoals de temperatuur van het vlees als het de pan in gaat, maken uit.

Ik zou trouwens willen toevoegen dat inderdaad een degelijke koekenpan van ander materiaal (zoals RVS/aluminium) ook prima kan werken. Ik gebruik vaak een RVS/alu, voldoet IMHO prima, en is zeer onderhoudsvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 17:40
YoshiBignose schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:28:
Geloof me ik heb al 1000en euro's ossenhaas weg gebakken. Toch gemiddeld €50 tot €73 euro per kg. Maar heb maar een standaard pannetje eigenlijk die nu helemaal kapot is. Goed vlees verdient een goede pan :P

Give me names!
Super complete winkel met nette prijzen:
https://www.kookpunt.nl/p...nen/nl/page/1964/#/?CPI=1

Deze pan bijvoorbeeld:
Staal:
https://www.kookpunt.nl/d...pan-28cm/nl/product/6618/

Gietijzer:
https://www.kookpunt.nl/l...sk3-26cm/nl/product/8177/

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 20-11-2017 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oef, dit is wel een onzinverhaaltje alleen: https://www.kookpunt.nl/de-buyer-verschillen/nl/page/1396/

Het verschil tussen de Carbone en Mineral B pannen is alleen maar de greep en dat die laatste bedoeld is voor de consumentenmarkt. Dat bijenwaslaagje is alleen maar tegen roest in de winkel; die hoor je er af te wassen voordat je de pan inbrandt. De Carbone hebben ook een laagje maar dan van een een of andere minder fijne olie, en die hoor je er óók af te wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 11:55
Salvatron schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 02:02:
[...]

Nee, de stand maakt niet uit. Ik neem aan dat je bedoelt met dat het doorgaans niet veel zal uitmaken, dat het voedsel gewoon goed gekookt wordt ook al pulseert het water.

Ik heb gekookt met groente erin, en gaat het gewoon goed dus geen pulserend koken. Blijkbaar moet je wat in de pan doen om continu te koken.
Op inductie heeft het gewicht van je pannen effect op het aan/uit gaan van je pitten. Mijn kleinste koekenpan doet het alleen met vlees erin, zonder slaat de pit niet aan. Wat hier de reden voor is weet ik niet helemaal zeker, ik vind het wel handig om te weten dat ook al staat mijn kookplaat niet op slot de katten de pitten toch niet aan/warm krijgen. Misschien dat jou pannen dus ook te weinig wegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

zoenvisje schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:03:
[...]
ik vind het wel handig om te weten dat ook al staat mijn kookplaat niet op slot de katten de pitten toch niet aan/warm krijgen.
Inductieplaten worden sowieso niet heet, dus tenzij je katten ook een pan erop weten te krijgen is er niks aan de hand.

(De warmte die je op een inductieplaat voelt na het koken komt van de pan, niet van de plaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

[...]

Op inductie heeft het gewicht van je pannen effect op het aan/uit gaan van je pitten. Mijn kleinste koekenpan doet het alleen met vlees erin, zonder slaat de pit niet aan. Wat hier de reden voor is weet ik niet helemaal zeker, ik vind het wel handig om te weten dat ook al staat mijn kookplaat niet op slot de katten de pitten toch niet aan/warm krijgen. Misschien dat jou pannen dus ook te weinig wegen?
Nee, er zitten liters water in als hij pulserend kookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

De kattennagels zijn bij mij de reden dat ik er afdekplaten op heb zitten. Ze krijgen de plaat niet aan maar ze krijgen er wel krassen in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 11:55
Salvatron schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 02:01:
[...]

Nee, er zitten liters water in als hij pulserend kookt.
Dat lijkt me zwaar zat ja.
Tsurany schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:04:
[...]

De kattennagels zijn bij mij de reden dat ik er afdekplaten op heb zitten. Ze krijgen de plaat niet aan maar ze krijgen er wel krassen in :(
Dat is die van mij nog niet gelukt ondanks dat ze er zowat dagelijks op ligt te dweilen. Allerlei duren mandjes en krabpalen maar de kookplaat ligt het lekkerst 8)7 . Heb je die afdekplaten zelf gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

zoenvisje schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:14:
[...]

Dat is die van mij nog niet gelukt ondanks dat ze er zowat dagelijks op ligt te dweilen. Allerlei duren mandjes en krabpalen maar de kookplaat ligt het lekkerst 8)7 . Heb je die afdekplaten zelf gemaakt?
Nee gewoon online gekocht, twee glazen platen met anti-slip voetjes er onder.

Kan ze zo snel niet meer vinden maar als je zoekt op "afdekplaten inductie" kom je er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-09 15:56
Hier vooral pannen met anti-aanbak laag, en 1 RVS pan voor bakken op hogere temperaturen. Zolang je goed omgaat met teflon komen er geen schadelijke stoffen vrij, maar het mag dus gewoon niet te warm worden. Ben nu op zoek naar een wokpan die warmte goed vasthoudt, kwamen al veel leuke exemplaren voorbij!
Voor de mensen die hier trouwens hun pannen inbranden: bij het rookpunt van een olie komt het giftige acroleïne vrij, zorg dus voor een goede afzuiging als je dat doet! Polymerisatie van lijnolie treedt al op bij lagere temperaturen dus hoeft niet per se tot rookpunt verhit te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

Ik wil een kleine pan voor het bakken van een enkele of twee biefstukjes of kipfilets. Nu zat ik te denken aan de Lodge 8 inch skillet of een DeBuyer 22 cm. Ik heb al een DeBuyer en vind dat voor daarvoor geschikt voedsel een fijne pan. De Lodge trekt mij ook wel. Klein, met een schenktuit. Wel erg kort handvat. Iemand ervaring met de Lodge?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Pagina: 1 ... 3 ... 86 Laatste