Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
woutur schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:24:
Ik wil een kleine pan voor het bakken van een enkele of twee biefstukjes of kipfilets. Nu zat ik te denken aan de Lodge 8 inch skillet of een DeBuyer 22 cm. Ik heb al een DeBuyer en vind dat voor daarvoor geschikt voedsel een fijne pan. De Lodge trekt mij ook wel. Klein, met een schenktuit. Wel erg kort handvat. Iemand ervaring met de Lodge?
Onderstaand stukkie gietijzer van Lodge doet al 25 jaar trouwe dienst. Niet alleen op de gaspitten maar ook op de bbq. Echt allround gereedschap en voor biefstuk/kipfilet prima geschikt.

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/lodge.jpg

Plaatstaal ook prima voor steak etc. Deze is van de Sligro en merk maakt me niet uit. Alle plaatstalen pannen zijn prima, mits je ze goed inbrand en weet te gebruiken. Veel belangrijker dan een merk -waar je sowieso de naam moet betalen-. Ben niet vies van merken maar als het om een plaatstaal gaat..... :) Voordeel van plaatstaal snel op temperatuur reageert idem dito op je warmtebron. In mijn geval gaspit.
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/plaatstaalpan.jpg

Wil je grill marks moet je deze nemen maar is puur luxe :+
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/grillpan.jpg

Ligt er maar net aan hoe of wat. Vaak rvs omdat het laagje wat op de bodem achterblijft een prima basis is om een saus te maken. Plaatstaal en gietijzer vind ik minder fijn werken om een saus in te laten koken want daarmee doe je de ontstane laag geen goed.
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/tweakers/rvspan.jpg

Het meest belangrijke is om de pan op de juiste temperatuur te brengen en zou ik er maar 1 mogen gebruiken dan zonder aarzelen de Lodge skillet. Het meest allround want ook op een stapeltje houtskool of briketten kan je nog een lekkere hap bereiden. Onverwoestbaar !!!!!!!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Iemand bekend met Zyliss Soft Touch? Ik zag op de reclame een Cold Copper Stone pan, maar eenmaal in de winkel zag ik ook een Zyliss voor dezelfde prijs, maar voelde toch een stuk zwaarder/dikker aan. Een soort extra harde alumium pan met ook ceramische coating (3 laags). Volgens eigen zeggen zou deze coating 10 jaar gegarandeerd zijn. Gezien mijn beste ervaring met een coating pan niet eens een jaar haalt (Tefal) ben ik wel erg benieuwd hoe goed deze werkt.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:20
@ByteMe_ Die zien eruit als de coating die hier besproken is: Pannen met marmeren coating?

Het is in ieder geval geen ceramische coating. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel86
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-06 09:32
Nu onze hapjes/koekenpan aan zijn einde is zijn we op zoek naar een vervanger. De pan die we hadden was voorzien van anti-aanbaklaag maar aangezien mijn kookskills zich in de loop der jaren verbeteren wil ik ook een betere pan voor het "dagelijkse" werk.

Ben in het bezit van Demeyere Apollo pannenset en heb nu de lage sauteuse (https://www.bol.com/nl/p/...o-28-cm/9200000037101059/)

op het oog. Wat is jullie mening daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:18
Maikel86 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:44:
Ben in het bezit van Demeyere Apollo pannenset en heb nu de lage sauteuse (https://www.bol.com/nl/p/...o-28-cm/9200000037101059/)

op het oog. Wat is jullie mening daarover?
Ik heb een soortgelijke pan van BK gehad, 28 cm met steel en 2e handvat en net als die Demeyere erg zwaar. Door dat gewicht is die steel een beetje zijn functie kwijtgeraakt, de pan is veel te zwaar om 'm ermee op te tillen, zonder die 2e handle te gebruiken. En dus zat die steel (vond ik) alleen maar in de weg.

Toen was bij bestsale.be de Demeyere 43828 hapjespan in de aanbieding (nog steeds 119, - maar goed). Met twee normale handvatten en dat bevalt mij veel beter al is ie nog steeds erg zwaar. Hele goede warmte overdracht met inductie, dikke bodem en silvinox. Ik zie dat ie momenteel 259,- is, nota bene in de aanbieding :X. Meestal is bestsale vrij scherp qua prijs maar voor deze pan zijn er goedkopere aanbieders.

Maar RVS ipv. anti-aanbaklaag gaat voor mij zonder problemen. Met blokjes kip of gehakt of groenten (het standaardspul voor in een hapjespan), het gaat eigenlijk altijd goed, ook zonder idiote hoeveelheden olie of boter.

[ Voor 9% gewijzigd door mekkieboek op 17-12-2017 18:34 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 11:56

woutur

Klauwtjes uit!

Geen Lodge onder de kerstboom maar een Camp Chef, 8 inch. Ziet er exact hetzelfde uit en na een wasbeurtje met heet water uitgeprobeerd. Eitje bakken ging prima met de fabriekaf seasoning. Twijfelde nog even om de pan glad te schuren en zelf te doen. Niet nodig blijkt dus. Hier kan ik mooi mijn biefstukjes en ander klein vlees in bakken! Nu al zin in.

Afbeeldingslocatie: http://docserver.nl/gietijzerenpan.jpg

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
mekkieboek schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:26:
Ik heb een soortgelijke pan van BK gehad, 28 cm met steel en 2e handvat en net als die Demeyere erg zwaar. Door dat gewicht is die steel een beetje zijn functie kwijtgeraakt, de pan is veel te zwaar om 'm ermee op te tillen, zonder die 2e handle te gebruiken. En dus zat die steel (vond ik) alleen maar in de weg.
Ik vind de steel juist wel prettig, gebruik hem ook om het voer wat door de pan te schudden. Dat tweede handvat gebruik ik alleen als ik wil schenken en dus gegarandeerde precisie nodig heb. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maikel86
Ik heb hem gistermiddag binnen gekregen, vanavond dus maar even wat lekkers verzinnen om hem voor het eerst te testen. Nu heb ik veel filmpjes gezien over het seasonen van de pan. Doen jullie dat ook en soja, welke manier heeft jouw voorkeur?

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-07 08:30

orejas

Omelette du Fromage

Maikel86 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 05:57:
Ik heb hem gistermiddag binnen gekregen, vanavond dus maar even wat lekkers verzinnen om hem voor het eerst te testen. Nu heb ik veel filmpjes gezien over het seasonen van de pan. Doen jullie dat ook en soja, welke manier heeft jouw voorkeur?
Met een RVS pan heb ik dat nog nooit geprobeerd. Het ligt, bovendien, volgens mij minder voor de hand dan bij plaatstaal. Waar wil je de pan precies voor gaan gebruiken?

Stam + t

• Maikel86
Tja het is een hapjespan, dus voor het algemene dagelijkse gebruik eigenlijk. Pastasaus, groenten, vlees. Ik weet ook niet of het nodig is, vandaar mijn vraag.

• orejas
  • Laatst online: 07-07 08:30

orejas

Omelette du Fromage

Maikel86 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:25:
Tja het is een hapjespan, dus voor het algemene dagelijkse gebruik eigenlijk. Pastasaus, groenten, vlees. Ik weet ook niet of het nodig is, vandaar mijn vraag.
Dan zou ik het zeker niet doen. Een pan inbranden ("seasonen") doe je om een anti-aanbaklaag te creeren. Kort gezegd: die pan kun je daarna alleen nog gebruiken om mee te bakken. In bijvoorbeeld tomatensaus zit zoveel zuur dat de laag wordt aangetast. Nota bene: je zult deze pan dan niet goed kunnen gebruiken om eieren/vis/pannekoeken mee te bakken. Een stuk vlees braden zal echter prima gaan.

Stam + t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-07 11:47
Weet niet of dit bij elk Blokker filiaal zo is; heb vandaag bij Blokker Hoofddorp centrum een De Buyer 28cm voor €9,- in de sale gekocht. 24cm = €8,- en 32cm = €12,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Maikel86 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:25:
Ik had deze even gemist - ik doe niet echt inbranden maar wel inzweten bij RVS. Dus even uitkoken met wat water om de fabrieksolie eraf te krijgen, dan even heet stoken (kan wat verkleuren bij RVS) en dan afkoelen met pindaolie. Die olie trekt er toch iets in, niet veel maar wel iets. Zo om het jaar herhalen of wanner je merkt dat het echt aanbakt in het RVS, eventueel wat zout bij het uitkoken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

flam schreef op zondag 31 december 2017 @ 20:29:
Weet niet of dit bij elk Blokker filiaal zo is; heb vandaag bij Blokker Hoofddorp centrum een De Buyer 28cm voor €9,- in de sale gekocht. 24cm = €8,- en 32cm = €12,-.
Ik kon het niet laten voor dat geld. 24cm gehaald vanmiddag. Bedankt voor de tip!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
woutur schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:04:
[...]

Ik kon het niet laten voor dat geld. 24cm gehaald vanmiddag. Bedankt voor de tip!
Ik sluit mij hierbij aan. Heb een 18 24 en een 28cm pan gekocht. Maar ik neem aan dat je bij deze pannen ook moet behandelen met olie? Want dit zijn wat ik zo gauw kon vinden de blue steel serie pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Naiki schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:49:
[...]

Ik sluit mij hierbij aan. Heb een 18 24 en een 28cm pan gekocht. Maar ik neem aan dat je bij deze pannen ook moet behandelen met olie? Want dit zijn wat ik zo gauw kon vinden de blue steel serie pannen.
Ja, mijn vriendin ziet hier nogal tegenop omdat het nogal stinkt en walmt. Doe ik wel als ze er een keer niet is. Of in de barbecue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
over de stank maak ik mij niet zo'n zorgen. Maar heb even verder gezocht over dit type, maar het is de force blue serie van de buyer (tenminste degene die ik gekocht heb) deze hebben zijn 2mm dik en de carbon versie is 2.5mm. Enige wat blijkbaar verschil is dat de force blue minder hoog vuur aan kunnen en warmte minder goed vast houden.(dit is even wat ik zo snel kon vinden)

Heb blijkbaar de 24, 28 en 30cm pannen :) voor een totaal prijs van 27 euro.. niet slecht :) Dus bedankt voor de tip. Kunnen de ikea pannen de prullenbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hier juist net IKEA pannen gekocht. We wilden eerst de 365+ pannen, maar daar was 1 niet van op voorraad. En veel van de inzet-spullen pastte betere in de OUMBÄRLIG pannen. Naast het feit dat ik slecht ervaring heb met glas+schroefjes als deksel... leek dat toch de betere keuze.

Sowieso al een stuk beter dan de oude pannen die we hadden. Al heeft vriendinlief het nu al voor elkaar gekregen om de kleinste pan te laten droogkoken XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 12:20
Even snel inhaken hier :-)

De pannen die de AH momenteel in de spaaractie heeft, VB Vivo, daar heb ik de ovale braadpan van. Nette pan, loeizwaar. Is dit ding geëmailleerd gietijzer?

Ik vermoed van wel gezien mijn moeke er ook een gebruikt en deze nooit ingebrand heeft.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die is geëmailleerd ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Waah schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:17:
Hier juist net IKEA pannen gekocht. We wilden eerst de 365+ pannen, maar daar was 1 niet van op voorraad. En veel van de inzet-spullen pastte betere in de OUMBÄRLIG pannen. Naast het feit dat ik slecht ervaring heb met glas+schroefjes als deksel... leek dat toch de betere keuze.

Sowieso al een stuk beter dan de oude pannen die we hadden. Al heeft vriendinlief het nu al voor elkaar gekregen om de kleinste pan te laten droogkoken XD
Ik heb kookpannen pannen van 365+ gekocht die ze nu onder het OUMBÄRLIG label verkopen. Ik heb die splitsing nooit zo begrepen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:22

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Waah schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:17:
Hier juist net IKEA pannen gekocht. We wilden eerst de 365+ pannen, maar daar was 1 niet van op voorraad.
Ik heb net die 365+ koekenpan gekocht: heel fijn ding. Hiervoor had ik de goedkope editie @6,95 maar die gaan toch wel snel stuk.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
franssie schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:30:
[...]

Ik heb kookpannen pannen van 365+ gekocht die ze nu onder het OUMBÄRLIG label verkopen. Ik heb die splitsing nooit zo begrepen.
365+ is met glazen deksel, andere vorm (de pasta-inzet past beter in de Oumbärlig). De Oumbärlig heeft klinktnagels, geen schroefje om het handvat op het deksel vast te zetten.

Dus ik snap de splitsing wel.
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/ikea-pan-met-deksel__0333668_PE523579_S4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/oumbarlig-pan-met-deksel__0467564_PE610908_S4.JPG

Het zou volgens mij juist vreemd zijn ze in dezelfde range te zetten :+

bij mijn huidige pannen ging het schroefje die het handvat van de deksel vasthoud steeds een beetje los. Daardoor kwam er steeds water onder. één van de redenen om nieuwe pannen te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Iemand ervaring met deze wok?
https://www.orientalwebsh...wok-16-wood-handle-single

Ik zoek een dunne stalen wok zonder anti aanbaklaag. Zijn er betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Waah schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 07:51:
[...]

<>

Het zou volgens mij juist vreemd zijn ze in dezelfde range te zetten :+
Nu wel glas maar ik heb dus echt twee kookpannen met de nagels en stalen deksels, waarvan een gekocht als 365+ en eentje als Ombarlig - bij beiden staat echter 365+ onderop ;).
Ooit hebben ze de naamgeving gewijzigd - dat bevreemde mij.
Glas is overigens ook mijn favoriet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ook van mij bedankt voor de tip! Ik heb ook net mijn slag geslagen ondanks dat ik eigenlijk geen pannen nodig heb, maar voor dit geld kun je ze moeilijk laten staan lijkt me.

Je zou bijna gaan denken dat er een prijs manager bij de Blokker een foutje heeft gemaakt, want dit is gewoon een kwart van de normale prijs.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:52
Oeh, dat is idd niet duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 21:09

Snappie88

Mr. Hollywood

Nu woon ik ook in Hoofddorp, dus ook de 24 en 32 gehaald! Nog sterk overwogen de hele set te halen, maar denk dat twee voorlopig voldoende is! Nu inbranden die handel :9 bedankt voor de tip!

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Snappie88 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:06:
[...]

Nu woon ik ook in Hoofddorp, dus ook de 24 en 32 gehaald! Nog sterk overwogen de hele set te halen, maar denk dat twee voorlopig voldoende is! Nu inbranden die handel :9 bedankt voor de tip!
In Apeldoorn ook in de aanbieding heb er 2 gekocht! Thanks voor de tip

Inbranden het zelfde als gietijzer? Heb al een tijd gietijzeren pannen maar nog geen plaatstaal.

[ Voor 11% gewijzigd door SPX420 op 04-01-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Ik heb wat probleempjes met mijn DeBuyer Mineral B.

Pan netjes schoongemaakt, dunne laagjes arachide olie ingebrand (6 stuks). De pan is netjes zwart, maar erg vlekkerig na het bakken van wat dan ook. Spul brandt deels aan, kleine aankoek resten.

Kwestie van verder gebruiken of het hele seasoning proces herhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

SPX420 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:32:
Iemand ervaring met deze wok?
https://www.orientalwebsh...wok-16-wood-handle-single

Ik zoek een dunne stalen wok zonder anti aanbaklaag. Zijn er betere opties?
Deze: https://www.meesterslijpers.nl/wokken/carbon-wok-27cm

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

Skyrunner schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:18:
Ik heb wat probleempjes met mijn DeBuyer Mineral B.

Pan netjes schoongemaakt, dunne laagjes arachide olie ingebrand (6 stuks). De pan is netjes zwart, maar erg vlekkerig na het bakken van wat dan ook. Spul brandt deels aan, kleine aankoek resten.

Kwestie van verder gebruiken of het hele seasoning proces herhalen?
Ik heb ze gisteren beide zeven maal ingebrand en daarna wat vinken op de kleinste gegooid. Lichte vlekken inderdaad, maar heb het eraf kunnen boenen. Heb geloof ik wel een deel van de lagen eraf geboend ook (kan dat?), dus ik brand er denk ik nog een paar lagen op.

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Snappie88 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:17:
[...]

Ik heb ze gisteren beide zeven maal ingebrand en daarna wat vinken op de kleinste gegooid. Lichte vlekken inderdaad, maar heb het eraf kunnen boenen. Heb geloof ik wel een deel van de lagen eraf geboend ook (kan dat?), dus ik brand er denk ik nog een paar lagen op.
Ik kan de plekken inderdaad ook redelijk eenvoudig verwijderen met een borstel en heet water. Daarna ziet de pan er vlekkerig uit, maar laat er geen laag los. Denkelijk zal ik de pan gewoon wat vaker gebruiken (nu alleen voor dat ene biefstukje in de maand) om de lagen op te bouwen.

Onder de streep is en blijft het wel een erg fijn pannetje om mee te bakken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

Absoluut! Mijn oude Ikea pannen zijn al in de vuilnisbak verdwenen ;) Nu nog een mooie set normale pannen en een hapjespan, en ik ben er weer klaar voor :D

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Laatst online: 13-07 11:32
Weet iemand waarom de De Buyer pannen bij de Blokker niet geschikt zouden zijn voor inductie?
Belangrijkste kenmerken
  • Koekenpan met een diameter van 28 cm
  • Geschikt voor alle warmtebronnen behalve inductie
  • Van staal voor een ideale warmte doorstroming en afgifte
Het is toch gewoon plaatstaal? Op de verpakking staat ook in het rood en groot 'Not for induction'.

[ Voor 8% gewijzigd door AquaSheep op 05-01-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:44
AquaSheep schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:36:
Weet iemand waarom de De Buyer pannen bij de Blokker niet geschikt zouden zijn voor inductie?

[...]

Het is toch gewoon plaatstaal? Op de verpakking staat ook in het rood en groot 'Not for induction'.
De Buyer verkoopt diverse soorten pannen, als het over plaatstaal gaat (Mineral B, Carbone, ..) dan werkt dit op inductie, het is immers gewoon ijzer. Zie ook de officiele De Buyer site.

[ Voor 42% gewijzigd door - J.W. - op 05-01-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
AquaSheep schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:36:

[...]

Werkt gewoon op inductie, ik heb ze gister ingebrand op m'n buiten inductie plaatje.

Net m'n eerst uitsmijter met spek er op gebakken, ging perfect. Wel wat extra olie gebruikt voor de zekerheid.

[ Voor 12% gewijzigd door SPX420 op 05-01-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Wel raar dat het dan inderdaad specifiek op de verpakking staat....

Dat inbranden is wel iets wat je even moet oefenen geloof ik, ik vraag me af of het bij mij wel helemaal goed gegaan is. De olie heeft een plasje gevormd denk ik, dat had iets minder mogen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/REeiEyZh.jpg

Maar toch bakt de pan prima, ik kon er een heerlijk broodje kip mee maken zonder dat er ook maar iets aanbrandde:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TFghJRnh.jpg

De 24 cm is wel een beetje klein, dus ga ik morgen nog maar even kijken of de 28 en 32 cm ook nog aanwezig en in de aanbieding zijn. Kunnen ze op termijn de anti aanbak pannen die ik nu nog heb (en nog prima zijn) vervangen, voor dit geld krijg je ze nooit meer denk ik.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Broodje ziet er smakelijk uit!

Die waarschuwing van De Buyer lijkt inderdaad een beetje vreemd, maar ik ben er achter gekomen dat die waarschuwing eerder is voor kromtrekken van de pannen dan werking op een inductieplaat. De pannen bij Blokker zijn 2 mm dik. Zie de handleiding van De Buyer https://www.debuyer.com/s...ier_Instructions_INTL.pdf Wellicht iets om rekening mee te houden tijdens het inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bvk schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:23:
Wel raar dat het dan inderdaad specifiek op de verpakking staat....

Dat inbranden is wel iets wat je even moet oefenen geloof ik, ik vraag me af of het bij mij wel helemaal goed gegaan is. De olie heeft een plasje gevormd denk ik, dat had iets minder mogen zijn:
Aan het plaatje is het niet helemaal duidelijk te zien hoe je het inbranden aangepakt hebt. Hier probeer ik in te branden met veel zo dun mogelijke laagjes lijnzaadolie (flaxseed oil in het Engels). De eerste twee laagjes in de oven (blijven die zeker goed zitten, zal gewoon op het fornuis misschien ook goed gaan). Olie aanbrengen op de pan, op z'n kop in een koude oven, dan naar de warmste stand (220+ graden C), daar een minuut of 20 bakken en dan de oven uitzetten, maar de pannen er pas uit halen na een paar uur (zodat de pan geleidelijk afkoelt).

De laagjes daarna gewoon op het fornuis, koud insmeren, dan verwarmen tot een minuut of 10 na het rookpunt op groot vuur, dan af laten koelen. Er ontstaat hierbij een wel wat ongezonde rook, dus goede afzuiging is noodzakelijk. De rook is wel nodig, omdat dat betekent dat de olie

Olie aanbrengen doe ik door een beetje olie op keukenpapier te doen, dan met het papier op de pan smeren, zodat er slechts een heel dun laagje olie op de pan zit. Het gevaar van dikke lagen (zoals bij jou wellicht, niet heel duidelijk te zien) is dat ze niet goed aan de pan hechten en op een gegeven moment losraken (geen ervaring mee, maar dat ben ik tegengekomen toen ik me inlas).

* lijnzaadolie is een beetje controversieel (sommigen zweren erbij, sommigen hebben de voorkeur voor andere oliën). Heb zelf altijd (pas sinds vorig jaar ;) ) lijnzaadolie gebruikt en dat werkt voor mij prima, goede antiaanbaklaag en geen last van loslatende deeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Verwijderd1 ik denk dat inderdaad het vanaf koel opwarmen en daarna weer laten afkoelen van het staal (en RVS, daar doe ik het ook bij maar krijg je een vette pan en geen laag) de tip is, of het nu staal of RVS is, metaal ademt dan die olie in. Bij carbonstaal ga je langer door om die anti-aanbrandlaag te krijgen, bij RVS stop je als het koud na afspoelen nog steeds vet aanvoelt (ook minder heet al geeft erg heet wel leuke blauwe kleurtjes bij RVS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

bvk schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:23:

(...)

De 24 cm is wel een beetje klein, dus ga ik morgen nog maar even kijken of de 28 en 32 cm ook nog aanwezig en in de aanbieding zijn. Kunnen ze op termijn de anti aanbak pannen die ik nu nog heb (en nog prima zijn) vervangen, voor dit geld krijg je ze nooit meer denk ik.
Niet alles hoeft er 'perfect' uit te zien als geschoren-billen-sex toch? Mijn wok is ook niet egaal gekleurd maar werkt prima. :) Broodje ziet er heel lekker uit (en ik heb nog niet zó lang geleden gegeten :9~ )

Ik heb zelf 24 en 28 cm. Die eerste is alleen groot genoeg voor 1-persoons hapjes en omeletten. Overigens kan je in die pannen weer geen tomaten sauzen ed maken want het zuur tast je laag aan. Om die reden heb ik alsnog een koekenpan met anti aanbak (maar ik maak m'n pasta saus dus in een koekenpan 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Tektoon schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 00:27:

[...]
(maar ik maak m'n pasta saus dus in een koekenpan 8)7 )
Niets mis mee al is een deksel soms handig. In Italië kookte onze kokkin de spaghetti ook gewoon in een koekenpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 07:28
Hier ook drie De Buyer plaatstaal, 5 jaar oud, met lijnzaadolie ooit ingebrand en daarna alleen afspoelen met water en een drupje druivenpitolie. Heb nooit de antiaanbaklaag vernieuwd. In het begin haalde ik nog wel eens staalwol erdoor en één nieuw laagje lijnzaadolie, maar ik ben lui, dus dat komt er ook al drie jaar niet meer van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PBjoKTjtP8I1XpiCtSn4xdgT/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik gebruik ook lijnzaadolie. Gisteren begonnen met inbranden. Ik heb eerst de pan echt goed gewassen met veel zeep en heel heet water. Toen op het vuur gezet zonder iets erin. Ik zag dat de pan begon te roken dus er zat toch nog wat was in blijkbaar. Toen nog een keer gewassen. De pan weer op het vuur gezet zonder olie om hem wat op te warmen Daarna met lijnzaadolie de pan van binnen en buiten ingesmeerd met keukenpapier. Vervolgens met een ander stukje keukenpapier nagewreven zodat de laag olie er echt heel dun op zat. Dit ben ik nu aan het herhalen. De pan heeft al een mooie dikke bruine doffe glans en we werken rustig naar zwart toe. Ik denk dat ik voor een laag of 10 ga. Dan bacon bakken, heb ik toch nog liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
We kunnen ondertussen wel een apart De Buyer topic openen.... >:) (Of wat in de TS erover vertellen?)

@Verwijderd1 @Tektoon @franssie Dank voor de tips, ik ga ermee aan de slag al heb ik geen oven die groot genoeg is voor deze pannen. Want ja, ik heb ondertussen ook de 28 en 30 cm pannen in huis. Plus lamme armen van het sjouwen, want wat zijn die krengen zwaar zeg.

Ik heb voor deze eerste poging gewoon duidelijk te veel olie gebruikt, wat naar de randen loopt en/of een plasje vormt als de olie heet en dun wordt aangezien mijn gasstel blijkbaar niet helemaal waterpas is. Nu met deze nieuwe pannen dus een nieuwe poging, alhoewel de kleine pan dus al prima bakt op dit moment. Het verhitten en weer afkoelen proces is dus blijkbaar wel goed gegaan.

* bvk hoeft in ieder geval voor de rest van zijn leven geen nieuwe sauteer pannen meer aan te schaffen ;)

P.S.
Waar halen jullie die lijnzaad olie vandaan? Net gekeken bij de Jumbo, maar daar kom ik niet verder dan raapzaad en koolzaad olie.

Stond bij de bio/natuur produkten, dus blijkbaar is lijnzaad (en de walm) gebruiken voor je pannen toch erg goed voor je, anders stond het daar niet... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 07-01-2018 15:33 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Als iemand zich wil opwerpen als De Buyer / Carbon staal expert dan wil ik die wel toevoegen als mede-topicstarter of als iemand een goed verhaal schrijft kan ik het ook gewoon toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 20:27
Ik ben inmiddels ook een aantal maanden in bezit van twee DeBuyer Carbon Steel koekenpannen. Eerst de 28cm via internet besteld, en later de 22cm bij de Hanos. Voorheen had ik altijd goedkope koekenpannen met zo'n witte anti aanbak laag, maar met mijn manier van koken en schoonmaken waren die altijd na een paar maanden aan vervanging toe.

De eerste pan heb ik een keer of 8 ingebrand met dunne laagjes arachide olie en was mooi egaal zwart. Na 2/3 keer vlees erin bereid te hebben merkte ik dat die laag los liet en de pan ook weer aanbakte. Toen heb ik 'm volledig kaal gemaakt met baking soda, azijn en een stukje heel fijn schuurpapier. Vervolgens 2 laagjes ingebrand om de koekenpan een bruinige kleur te geven en gewoon gaan gebruiken. Inmiddels zijn beide pannen mooi donker van kleur en aanbakken heb ik geen last meer van. Na het schoonmaken wel even invetten met een paar druppels olie voor je hem in de kast zet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y8kWwTUl.jpg

De DeBuyer koekenpannen bij de Blokker zijn trouwens 2mm dik in plaats van 4mm, waarschijnlijk zijn ze daarom zo goedkoop. Ik weet niet of die dikte een nadeel is, maar ik kan me zo voorstellen dat ze de warmte misschien wat minder vasthouden/verdelen.

Ik ben nu ook opzoek naar een mooie nieuwe wokpan. Mijn huidige heeft een anti aanbak laag welke (natuurlijk) ook weer aan het einde van z'n leven is. Aangezien ik zo ontzettend tevreden ben over de DeBuyer pannen vroeg ik me af of jullie tips hebben wat een goede wokpan is? Is een keramische coating een goed idee? (bijv. deze)

[ Voor 15% gewijzigd door Vinze op 06-01-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik wilde je de wokpan uit de 365+ lijn van Ikea aanraden, met anti-aanbaklaag, maar het lijkt erop dat die niet meer in het assortiment zit. :/
Alleen nog gevonden bij Amazon, maar ook daar is ie helaas niet leverbaar.
https://www.amazon.co.uk/...ersive-view_1515275585655

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bra-Jo schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:55:
Ik wilde je de wokpan uit de 365+ lijn van Ikea aanraden, met anti-aanbaklaag, maar het lijkt erop dat die niet meer in het assortiment zit. :/
Alleen nog gevonden bij Amazon, maar ook daar is ie helaas niet leverbaar.
https://www.amazon.co.uk/...ersive-view_1515275585655
Dat is heel jammer - alhoewel geen echte Wok was het wel een pan waarmee je het gemiddelde wokgerecht van de AH of een willekeurig kookblog prima in kon bereiden op een standaard fornuis. Ik zou zo snel ook geen alternatief weten. Iemand wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 21:54
Bedankt voor de tip, zojuist ook even de complete set gehaald! Was al langer opzoek naar dit soort pannen en voor deze prijs kan je ze moeilijk laten staan. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

bvk schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:55:
P.S.
Waar halen jullie die lijnzaad olie vandaan? Net gekeken bij de Jumbo, maar daar kom ik niet verder dan raapzaad en koolzaad olie.
Ik gebruik druivenpitolie, werkt ook goed voor het onderhoud van houten snijplanken en fondue. Maar dat is gewoon omdat ze dat hier goedkoop hebben staan. De AH heeft goedkoop arachideolie staan. Voor een wok kan dat ook maar daar zou ik niet meteen m'n snijplank mee invetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 08:58

TNW

Ik zie hier nogal wat reacties over aanbranden met DeBuyer pannen. Ik heb dat zelf ook gehad. Op een gegeven moment vervangen door een Ikea gietijzeren pan en nog een budget kleinere gietijzeren pan bij Betsie's in centrum 030 gekocht.

Gietijzer vind ik fijner werken dan DeBuyer staal. Degene aan wie ik hem heb weggegeven is er trouwens verder tevreden mee. Die kookt wel veel vegetarisch, dus wellicht een ander kookpatroon met minder dierlijke eiwitten.

Mijn ervaring is trouwens ook dat verzadigde vetten (margarine, roomboter) en vloeibare kookproducten minder aanbaksels geven. Olie gebruik ik vooral als ik groenten, uien en knoflook bak.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Tektoon schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:44:
[...]

Ik gebruik druivenpitolie, werkt ook goed voor het onderhoud van houten snijplanken en fondue. Maar dat is gewoon omdat ze dat hier goedkoop hebben staan. De AH heeft goedkoop arachideolie staan. Voor een wok kan dat ook maar daar zou ik niet meteen m'n snijplank mee invetten.
Ik heb het ondertussen al gevonden hoor, het stond bij de bio/natuur producten. Dus daar ga ik pan nummer 3 mee inbranden en kan ik meteen eens kijken wat het verschil maakt met pannen 1 en 2 waar ik arachide voor gebruikt heb.

Je kunt beter geen zure producten gebruiken, maar weet iemand hoe het zit met zuivel en dan met name crème fraiche of yoghurt? Is het een probleem om paddestoelen er in te bakken waarna er een potje crème fraiche bij gaat voor een lekkere saus als je de pan daarna direct weer afwast?

Lijkt me zelf van niet, maar misschien is zuivel wel juist heel agressief tegenover de season laag...
TNW schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:57:

Mijn ervaring is trouwens ook dat verzadigde vetten (margarine, roomboter) en vloeibare kookproducten minder aanbaksels geven. Olie gebruik ik vooral als ik groenten, uien en knoflook bak.
Misschien ging mijn kip daarom wel direct goed zonder aanbaksel, daar heb ik namelijk Ghee voor gebruikt. Dus geklaarde (Indiase) boter met een heel hoog verbrand punt.

[ Voor 18% gewijzigd door bvk op 07-01-2018 16:06 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vinze schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:37:
De DeBuyer koekenpannen bij de Blokker zijn trouwens 2mm dik in plaats van 4mm, waarschijnlijk zijn ze daarom zo goedkoop. Ik weet niet of die dikte een nadeel is, maar ik kan me zo voorstellen dat ze de warmte misschien wat minder vasthouden/verdelen.
Dat scheelt nogal. De dikte van een pan is behoorlijk belangrijk. Het valt mij wel op dat je steeds vaker van dat soort acties ziet waarbij een merk dus toch niet meer helemaal is waar het voor staat. Zonde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gonadan schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:28:
[...]

Dat scheelt nogal. De dikte van een pan is behoorlijk belangrijk. Het valt mij wel op dat je steeds vaker van dat soort acties ziet waarbij een merk dus toch niet meer helemaal is waar het voor staat. Zonde.
Nee hoor, dit is gewoon de Force Blue serie en die zijn altijd al wat dunner, dat is het specifieke punt van die serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:57:
Nee hoor, dit is gewoon de Force Blue serie en die zijn altijd al wat dunner, dat is het specifieke punt van die serie.
Ah, dat valt dan weer mee. Te vroeg geoordeeld. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
soit - maar dikker vind ik vaak wel fijner, behalve als je soms erg snel in de temp wil veranderen zonder een andere pan te pakken, dan is dun wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
Ik heb net nog even gekeken, en de carbon plus en de mineral B lijnen zijn 2,5 tot 3 mm dik en de force blue 2 mm
Heb ze ondertussen wel ingebrand, alleen was er nog niet echt een anti aanbak laag ontstaan.. vanavond weer proberen met wat vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:24
Ja hoor, ik heb nu ook een DeBuyer van de blokker! Altijd handig voor de hogere temperaturen, maar heeft er iemand ervaring deze te gebruiken boven een houtvuur? Lijkt mij dat zoiets ook wel goed zal gaan toch?
Verder heb ik hem al ingebrand boven een laag gasvuur met olijfolie, 2x herhalen en daarna wat bacon gebakken wat helemaal prima ging.
Heeft er verder iemand tips over de opslag van dit soort pannen? Ik heb nu een stapel schone pannen op elkaar met een inlegvilt ertussen. Deze pan blijft natuurlijk altijd wat vettig dus dat vilt zal ook wel vies worden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

TNW schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:57:
Precies mijn ervaring. Eitje bakken met roomboter gaat bijvoorbeeld prima. Met olie was dat eerder altijd een ramp. Dit zal misschien in het begin van het gebruik van de pan zijn. Ik vermoed dat het later beter gaat.
blackadder91 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:04:
Ja hoor, ik heb nu ook een DeBuyer van de blokker! Altijd handig voor de hogere temperaturen, maar heeft er iemand ervaring deze te gebruiken boven een houtvuur? Lijkt mij dat zoiets ook wel goed zal gaan toch?
Verder heb ik hem al ingebrand boven een laag gasvuur met olijfolie, 2x herhalen en daarna wat bacon gebakken wat helemaal prima ging.
Heeft er verder iemand tips over de opslag van dit soort pannen? Ik heb nu een stapel schone pannen op elkaar met een inlegvilt ertussen. Deze pan blijft natuurlijk altijd wat vettig dus dat vilt zal ook wel vies worden helaas.
Deze pannen zijn gewoon van staal. Tenzij je ze in een hoogoven stopt kan je ze overal op gebruiken. Oven, barbeque, houtvuur.. maakt allemaal niet uit. Inbranden met olijfolie: interessant :) Ben benieuwd of de laag houdt en wat je verdere ervaringen zijn.

Wat betreft mijn pan: na een laag of 10 heb ik een paar repen bacon/spek gebakken en wat mij tegenviel was dat er toch heel wat aanbaksels waren. Had verwacht dat de bacon als een eitje rond de pan zou glijden. Was niet het geval. Misschien te heet gebakken ofzo. Schoonmaken ging goed en de pan is weer helemaal glad. Hij heeft echter niet meer die mooie dofzwarte glans die hij na het inbranden had. Enfin, morgen maar weer eens een stuk vlees in bakken of een eitje ofzo. Kijken of dat goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 20:27
woutur schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:29:
Deze pannen zijn gewoon van staal. Tenzij je ze in een hoogoven stopt kan je ze overal op gebruiken. Oven, barbeque, houtvuur.. maakt allemaal niet uit.
Ik zou wel oppassen met houtvuur en koken op hogere temperaturen, volgens de website van DeBuyer zijn deze Blueforce pannen wat minder geschikt voor hoge temperaturen.
2mm thickness perfect for moderate power heat sources.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Volgens mij moet je ze er daarna gewoon niet in ijswater gooien. Ik zal het nog eens nakijken maar volgens mij heb ik gewoon een Carbone Plus pan gekocht. De Force Blue series heeft een zwart met blauw etiket (snelle google search gedaan) en de Carbone Plus een kartonkleurige verpakking. De laatste heb ik.

Deze pannen zijn vanaf 26 cm 3 mm dik en daaronder 2.5. Succes met het kapotmaken op welke manier dan ook van deze pannen*

*behalve dan eerder genoemde extreme temperatuurwisselingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Inmiddels hebben de lagen in mijn DeBuyer Mineral B een beetje losgelaten en is er roest in de pan verschenen. Even snel een paar lagen inbranden heeft niet geholpen, leverde enkel een plakkerige boel op (waarschijnlijk te dikke laag). Ik moet dus helemaal overnieuw beginnen vrees ik.

Vanwege de enorme rookontwikkeling van de gasfornuis procedure (hoe hard laat je de olie eigenlijk walmen bij het inbranden, dat vindt ik nergens terug?) overweeg ik nu de procedure te volgen voor het in de oven inbranden. Iemand enige ervaring hiermee, hoe heet moet die oven. Max van mijn oven is 250C en gezien het rookpunt van arachide olie op ca. 230C ligt lijkt het me niet verstandig naar de max te gaan gedurende 2 uren ivm mogelijk ontbranden?

Thnx!

[ Voor 0% gewijzigd door Skyrunner op 08-01-2018 13:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Skyrunner schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:18:
Inmiddels hebben de lagen in mijn DeBuyer Mineral B een beetje losgelaten en is er roest in de pan verschenen. Even snel een paar lagen inbranden heeft niet geholpen, leverde enkel een plakkerige boel op (waarschijnlijk te dikke laag). Ik moet dus helemaal overnieuw beginnen vrees ik.

Vanwege de enorme rookontwikkeling van de gasfornuis procedure (hoe hard laat je de olie eigenlijk walmen bij het inbranden, dat vindt ik nergens terug?) overweeg ik nu de procedure te volgen voor het in de oven inbranden. Iemand enige ervaring hiermee, hoe heet moet die oven. Max van mijn oven is 250C en gezien het rookpunt van arachide olie op ca. 230C ligt lijkt het me niet verstandig naar de max te gaan gedurende 2 uren ivm mogelijk ontbranden?

Thnx!
Als je onder het rookpunt blijft krijg je ook geen polymerisatie (reacties waarbij olie naar polymeer omgezet wordt), de truc is om de laag zo dun aan te brengen dat er wel rook ontstaat, maar niet zoveel dat je hele keuken volhangt. Dan blijft de laag ook goed zitten, hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 21:54

Thnx!
Ik las dat DeBuyer zelf aanraad om 1 cm olie in de pan te doen, die 5 minuten te verhitten en dan de rest weg te gooien.
Bij andere methodes gaat het snel plakkerig worden. Moet binnenkort het zelf ook doen bij 4 pannen dus hopelijk werkt dit.

[ Voor 63% gewijzigd door chrisborst op 08-01-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik zou alleen wel een ovenwant mee nemen, de steel kon wel eens warm worden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd1 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:22:
... Als je onder het rookpunt blijft krijg je ook geen polymerisatie (reacties waarbij olie naar polymeer omgezet wordt), ...
Volgens mij krjg je dat al bij kamertemperatuur, maar het gaat dan wel erg traag (vandaar dat men lijnzaadolie voor verf kookt en er katalysatoren aan toevoegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorddrune
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-07 07:31

lorddrune

Thick as a Brick

Ik volg dit topic nu een tijdje en lees veel over het inbranden van DeBuyer pannen. Ik zoek eigenlijk nog een pan voornamelijk voor het aanbraden van vlees oa biefstuk en om vervolgens van de aanbaksels sauzen en jus te maken. Kan dit het beste in een RVS pan zonder deze in te branden?
Ik gebruik vaak wijn voor het maken van saus, ik neem aan dat dit vanwege de zuren niet goed is voor de laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@lorddrune ik gebruik daar meestal mijn braadpan van gietijzer (zonder email) voor. RVS wil wel aanbakken maar dat is gelijk hard, gietijzer geeft (bij mij) betere resulaten. Ik wil dan ook nog een gietijzeren skillet erbij zoals @TecTo die heeft erbij. Voor biefstuk gebruik ik vaak mijn gietijzeren grillpan maar daarin kan ik niet echt saus maken door de ribbels (je kan niet goed lossteken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

Wij hadden al iets van 15 jaar de standaard geëmailleerde braadpan zoals heel NL die thuis heeft, dus zo eentje:
Afbeeldingslocatie: https://static.blokker.nl//BLKCAS/960x960/1125893.jpg

Met de AH actie een tijd geleden een VIVO (villeroy & boch) 4.2l braadpan aangeschaft, de zwarte hieruit:

Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/1241/1920_pannenset.jpg?10000

En wat een wereld van verschil! Dit ding brand gewoon niet aan, en daar waar wij vroeger bepaalde stukken vlees bestempelden als 'daar komt geen lekkere jus vanaf', is er nu altijd lekkere jus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik ben nu ook met lijnzaadolie verder aan het inbranden en ik begin al een mooi kleurtje/laagje te krijgen in de pannen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tYEOYB8h.jpg

Het valt me wel op dat er nu een soort van "vissig" luchtje vrijkomt met lijnzaad, wat ik eerst met arachide niet had. Ervaren jullie dat ook?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep

Thnx!
De Mineral B heeft een epoxy laag om de handgreep. Dergelijke handgrepen zijn niet aangeraden om uren in een oven te plaatsen.
Are iron cooking utensils suitable for traditional ovens?
All cooking utensils from our iron ranges can be used in traditional ovens. Nevertheless, pans equipped with an iron handle coated with epoxy can only flash in the oven (10 minutes at 200°C maximum) as an extended exposure to heat or to a higher temperature might damage the epoxy coating.

For any longer cooking in an oven, we recommend you to use cookware with stainless steel or aluminium handles.
Zie ook de ervaringen op amazon:
https://www.amazon.com/gp...B00F2GYNA0#R1VPXVVJ9DVSW2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik ben nu thuisgekomen en het etiket van mijn pan eens onder de loep genomen. Er staat heel duidelijk op dat het gaat om 2mm plaatstaal in plaats van 2.5 mm. Het etiket was niet dat van Force Blue maar ook niet van Carbone Plus. Het lijkt dus wel een in opdracht gemaakt product. Ik kan nergens deze pan op de site van DeBuyer vinden.

Goed dat andere mensen ook zo oplettend zijn: ik had nooit verwacht dat je de pan niet in de oven zou kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door woutur op 08-01-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Pic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:47:
Ik ben nu ook met lijnzaadolie verder aan het inbranden en ik begin al een mooi kleurtje/laagje te krijgen in de pannen:

[afbeelding]

Het valt me wel op dat er nu een soort van "vissig" luchtje vrijkomt met lijnzaad, wat ik eerst met arachide niet had. Ervaren jullie dat ook?
Zou best kunnen, bij koolzaad meurt het ook naar vis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lorddrune
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-07 07:31

lorddrune

Thick as a Brick

franssie schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:05:
@lorddrune ik gebruik daar meestal mijn braadpan van gietijzer (zonder email) voor. RVS wil wel aanbakken maar dat is gelijk hard, gietijzer geeft (bij mij) betere resulaten. Ik wil dan ook nog een gietijzeren skillet erbij zoals @TecTo die heeft erbij. Voor biefstuk gebruik ik vaak mijn gietijzeren grillpan maar daarin kan ik niet echt saus maken door de ribbels (je kan niet goed lossteken).
Misschien dat ik dan toch overweeg om een gietijzeren inductie skillet te kopen. Ik heb voorheen altijd op gas gekookt maar ben onlangs verhuist en mijn oude gietijzeren pannen kunnen helaas niet op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
Hmm, ik vond het al raar dat er nergens op het label force blue stond. wat mij ook al op viel is op de label staat niet geschikt voor inductie terwijl andere pannen van De Buyer wel geschikt zijn voor inductie.

Maar goed ben nog steeds blij (heb toch gas) Gisteravond simpele karbonades gebakken en bakte niet aan :) Van de week maar even testen met een ei bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:24
Vinze schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:15:
Ik zou wel oppassen met houtvuur en koken op hogere temperaturen, volgens de website van DeBuyer zijn deze Blueforce pannen wat minder geschikt voor hoge temperaturen.
Ik ga het desondanks toch maar binnenkort eens proberen, zal er op letten hem niet rechtstreeks op de kolen te gooien of te quenchen met water. Nu gooi ik het voedsel rechtstreeks op een hete steen dus het zal sowieso beter worden! Ben wel benieuwd wat het met de seasoning doet.
Gonadan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:35:
Ik zou alleen wel een ovenwant mee nemen, de steel kon wel eens warm worden. :P
Ik heb al wel een theepot die bestand is tegen rechtstreeks vuur, ik denk dat dat RVS is. Die kan ik er tenminste uithalen met een tak, bij deze pan zal ik er inderdaad wat op moeten verzinnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar is natuurlijk al lang een oplossing voor: https://www.pannenexpert....chermhoes-universeel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@lorddrune Een rvs sauteerpan is wat je zoekt.

Een jus de rôti trekken uit een plaatstalen pan kan nog wel zolang je deglaceert met fond.
Na wijn/bier/tomaten mag je weer opnieuw inbranden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 11-07 15:14
Iemand nog tips voor een goede wadjang? Ik heb nu zo'n AH Hapjespan (dikke bodem, dunne wand) die of een te lage temp heeft op een middelgrote gaspit, of de wanden kokend heet en de bodem niet op de grote gaspit. En dan gebruik ik de wokbrander nog niet eens.

Mijn moeder had vroeger zo'n gietijzeren wadjang, loeizwaar maar onverwoestbaar. Eigenlijk zoek ik ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
loeberce schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:59:
Iemand nog tips voor een goede wadjang? Ik heb nu zo'n AH Hapjespan (dikke bodem, dunne wand) die of een te lage temp heeft op een middelgrote gaspit, of de wanden kokend heet en de bodem niet op de grote gaspit. En dan gebruik ik de wokbrander nog niet eens.

Mijn moeder had vroeger zo'n gietijzeren wadjang, loeizwaar maar onverwoestbaar. Eigenlijk zoek ik ook zoiets.
Je kunt eens kijken naar een carbon steel wok. Lichter dan gietijzer, goede warmteverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Afhankelijk van waar je 'm voor gaat gebruiken is plaatstaal een optie ja.

Ik heb een plaatstalen wadjan (geen wok/ronde bodem: wah-nam-hong) op gas en die is gewoon steenkoud nadat ik ik er 3 kippenpoten in mik. En dan volgt de issue: koud onder en gloeiendheet aan de zijkanten.
Die issue heb ik niet als ik bij mijn moeder kook. Gietijzer houdt veel meer warmte vast.
Voor wat snellere Chinese gerechten prima geschikt.

Een gietijzeren staat op mijn verlanglijstje maar de vriendin wilt eerst een grotere keuken.

---

Je mag je wel afvragen of er buiten materiaaldikte nog verschil zit tussen een pan en een pan als je shopt voor een pan zonder speciale laagjes.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Raymond P schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:35:
Je mag je wel afvragen of er buiten materiaaldikte nog verschil zit tussen een pan en een pan als je shopt voor een pan zonder speciale laagjes.
Voor het grootste deel zijn de plaatstalen pannen idd identiek wat betreft het pangedeelte; de verschillen zitten 'm met name in de handvatten e.d. Sommige zijn wat mooier dan andere, en de een heeft ze vastgelast terwijl ze bij de ander met popnagels zitten. Weer andere hebben een pan + handvat handgemaakt uit één stuk (Turk) maar die zijn dan meestal wel wat duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 09-01-2018 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Yep. ;)

Een gietijzeren wadjan zal nog veel minder variaties hebben.
Wellicht dat je de buitenkant nog kan emailleren in een leuk kleurtje dat matcht met je afwasmiddel en keukenschortje.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 09-01-2018 12:57 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
AquaSheep schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:49:
[...]
De Mineral B heeft een epoxy laag om de handgreep. Dergelijke handgrepen zijn niet aangeraden om uren in een oven te plaatsen.
Da's een goede, had ik niet over nagedacht.

Ok, dus de enige methode is het inbranden van dunne laagjes..

Ik zal de pan kaalmaken en opnieuw beginnen ; ik denk dat ik sowieso de eerste paar laagjes, puur uit onwetendheid, te dik heb aangebracht en tja, als de basis niet goed is....

Denk wel dat dit gelijk mijn laatste in te branden pan is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Opn9kpth.jpg

Carbone B kan ik ook nergens terugvinden op de site, dus misschien is dit inderdaad een aparte versie voor ketens zoals de Blokker?

Gisteren trouwens de pannen voor het eerst gebruikt voor de maaltijd en dan kom je er wel achter dat deze pannen voor het bakken van vlees toch echt wel een verschil maken. Je krijgt gewoon het perfecte korstje met bijbehorende smaak, in een pan met anti aanbak laag blijft het allemaal toch wat "laffer" qua korst.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Heeft iemand ervaring met wokken in een RVS pan? Zodra ik noedels in de pan gooi, gaan ze meteen plakken aan de pan. Roerbakken lukt niet, want de hele bodem vult zich met aangeplakte noedels. Het lukt mij wel met een kleine hoeveelheid noedels in de pan. De noedels blijven nog steeds plakken, maar na een tijdje worden de noedels krokant en laten ze los. Het probleem is weer dat je alleen harde krokante noedels overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

AquaSheep schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:41:
Heeft iemand ervaring met wokken in een RVS pan? Zodra ik noedels in de pan gooi, gaan ze meteen plakken aan de pan. Roerbakken lukt niet, want de hele bodem vult zich met aangeplakte noedels. Het lukt mij wel met een kleine hoeveelheid noedels in de pan. De noedels blijven nog steeds plakken, maar na een tijdje worden de noedels krokant en laten ze los. Het probleem is weer dat je alleen harde krokante noedels overhoudt.
RVS en massaal eiwitten bakken gaat niet zo goed samen, tenzij je heel veel olie gebruikt. Dan wordt het meer frituren. Je hebt denk ik gewoon een anti-aanbaklaag nodig hetzij via gepolymieerde (wut?) oliën, hetzij via teflon.
loeberce schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:59:

Hee nog iemand met die ervaring. Wat een ongelooflijke k*tpan is dat zeg! Ik houd me aanbevolen voor gietijzeren wadjan tips (heb ik volgens mij ook al eens om gevraagd in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 11-07 15:14
Raymond P schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:35:
Afhankelijk van waar je 'm voor gaat gebruiken is plaatstaal een optie ja.

Ik heb een plaatstalen wadjan (geen wok/ronde bodem: wah-nam-hong) op gas en die is gewoon steenkoud nadat ik ik er 3 kippenpoten in mik. En dan volgt de issue: koud onder en gloeiendheet aan de zijkanten.
Die issue heb ik niet als ik bij mijn moeder kook. Gietijzer houdt veel meer warmte vast.
Voor wat snellere Chinese gerechten prima geschikt.

Een gietijzeren staat op mijn verlanglijstje maar de vriendin wilt eerst een grotere keuken.

---

Dat afkoelen tijdens het bakken is voor mij de voornaamste reden om voor gietijzer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daarnet mijn DeBuyer Acier Carbone Steel binnen gekregen. Wat is nou de beste manier om deze via de oven in te bakken?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@loeberce @woutur

Kopen? >:) O-)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qCycYBuh.jpg

Nee geintje, ik moet deze decennia oude wadjan zelf nog steeds eens onder handen nemen en weer in gebruik gaan nemen. Maar eens kijken of ik ergens een schuurmachine of zo kan lenen om dat ding weer helemaal glad te krijgen. Of iets met "base" (hoe? zoutoplossing?) doen had ik al eerder meegekregen, de roest wegkrijgen met cola werkt in ieder geval niet.... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 14:52
Is zandstralen bij een autogarage geen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk @nielsn dat is mijn gedachte ook. Zand of gritstralen dat ding en lekker wokken wadjannen!

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 10-01-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Laatst online: 23:13
CyBeR schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:57:
[...]

Maar het verschil met de force blue en Blokker pannen is dat die van de Blokker niet geschikt zouden zijn voor inductie. Waarom niet is me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:10
@bvk: staal- of koperborstel op de boormachine en poetsen maar :).. zo klaar.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zamro.nl/L/ef_/rbumschaftkombi.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wel met bril dan. Als je ooit later een MRI krijgt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Dank voor de tips, maar ik wilde zelf eigenlijk kijken of er niet iets was met een roest oplosmiddel of zo geschikt voor gietijzer. En daarmee insmeren en lekker laten "weken", iets van HG misschien? Of een fles azijn erin kieperen?

Kan dat of moet het echt met schuren/stralen?

Edit:

Gewoon door schuren met stalen pannenspons dus, ik begin al blank ijzer te zien :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gRIG2Gyh.jpg

Wel een pokkewerk, maar goedkoop, simpel en goed voor de armspieren!

[ Voor 34% gewijzigd door bvk op 10-01-2018 21:09 ]

Specs

Pagina: 1 ... 4 ... 85 Laatste