3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Pannen zijn ook niet om te laten vallen, maar om mee te koken...712641 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:13:
Laat je hem een keer vallen is je hele coating er vanaf.
Zelf heb ik laatst een grillpan gekocht bij de Aldi/Lidl met een coating die lijkt op de door jouw beschreven marmeren coating. Voor mijn gevoel is het vergelijkbaar met een keramische coating, wat de rest van mijn pannen zijn. Het zou mij ook niet verbazen als het hetzelfde is, maar dan een ander kleurtje met een spikkeltje erin.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Je hebt ook pannen zonder coating, bijv. de RVS-pannen van 'Fissler'. Iemand daar ervaring mee?Hackus schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:18:
Als je vaak het gas hoog hebt bij bakken en wokken, zou ik maar oppassen met al die coatings.
Die coatings lijkt mij ook niet bijster gezond, die teflonlaag komt uiteindelijk gewoon in je eten terecht naarmate het slijt

Je moet ze wel inbranden en niet in de vaatwasser doen, en niet met sop afwassen. Na goede behandeling heb je fijne pannen, waar je gewoon vol gas mee kan gaan.ThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:25:
[...]
Je hebt ook pannen zonder coating, bijv. de RVS-pannen van 'Fissler'. Iemand daar ervaring mee?
Die coatings lijkt mij ook niet bijster gezond, die teflonlaag komt uiteindelijk gewoon in je eten terecht naarmate het slijt
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik zweer zelf bij gewone plaatstalen pannen. Je moet ze even zelf inbranden met olie maar daarna is het een genot om mee te bakken. Die dingen gaan ook je hele leven mee, itt de 'tefal' pannen.ThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:25:
[...]
Je hebt ook pannen zonder coating, bijv. de RVS-pannen van 'Fissler'. Iemand daar ervaring mee?
Teflon in je pan is inmiddels verboden.ThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:25:
[...]
Ik ga liever voor RVS maar dat hoeft niet zo van de vrouwHackus schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:18:
Als je vaak het gas hoog hebt bij bakken en wokken, zou ik maar oppassen met al die coatings.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
RVS kan ik best wel aanraden trouwens, afhankelijk van waardoor je het wilt gebruiken. Ik kan je dat andere topic wel aanraden.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ecodan warmtepomp
Heb je een voorbeeld (linkje) naar zo'n pan? Heb er niet gelijk een beeld bij.emnich schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:29:
[...]
Ik zweer zelf bij gewone plaatstalen pannen. Je moet ze even zelf inbranden met olie maar daarna is het een genot om mee te bakken. Die dingen gaan ook je hele leven mee, itt de 'tefal' pannen.
Dat topic kende ik ook nog niet. Wel hendig, want ik ben ivm overstap gas > inductie op zoek naar een nieuwe set pannenGonadan schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:33:
In Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 nog nooit naar voren gekomen, heb er ook nog nooit van gehoord. Ik zou het persoonlijk links laten liggen.
RVS kan ik best wel aanraden trouwens, afhankelijk van waardoor je het wilt gebruiken. Ik kan je dat andere topic wel aanraden.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2017 15:38 ]

Vorige week een Lagostina Attiva gekocht in Frankrijk, is iets lichter (maar RVS geen plaatstaal):
Fissler RVS bakte als een tierelier toen ik die eens gebruikte. Dikke pan, even goed op laten warmen en dan werkt het goed. Ikzelf heb een DeMeyere, ook RVS, bevalt goed. Even wennen toen ik overstapte van anti-aanbaklaag, na een tijdje had ik door hoe het 't beste werkt. Makkelijk schoon te maken, echter niet in de vaatwasser doen. 30 jaar garantie, vrij duur maar een pan voor het leven dus uiteindelijk goedkoper. Ik vond 'm voor een tientje bij de kringloop, helemaal mooiThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:25:
[...]
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Was het niet zo dat die inbrand-laag er af gaat als je iets met tomaten (pastasauzen...) er in bakt?Hackus schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:28:
Je moet ze wel inbranden en niet in de vaatwasser doen, en niet met sop afwassen. Na goede behandeling heb je fijne pannen, waar je gewoon vol gas mee kan gaan.
Dat zou kunnen, weet ik zo niet. Ik maak met verse tomaten de soep en saus. hier komt geen blik tomatenpuree of kant klare pastasaus in huis. En dat gaart in kookpan, ook Chili.vanaalten schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:03:
[...]
Was het niet zo dat die inbrand-laag er af gaat als je iets met tomaten (pastasauzen...) er in bakt?
Ecodan warmtepomp
Moah, dat valt wel mee zolang je geen metalen kookgereedschap gebruikt op die pannen.ThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:25:
[...]
Hè, wat? Bron?
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Compizfox schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:36:
Hè, wat? Bron?
Bron: ConsumentenbondDe officiële benaming voor teflon is PTFE. Deze antiaanbaklaag heeft al jaren een slechte reputatie. De grote boosdoener is de stof PFOA. Deze stof werd jaren geleden veel gebruikt in teflon, tot PFOA in 2012 officieel in verband werd gebracht met onder andere verschillende vormen van kanker. Daarom is het sinds 2015 verboden om PFOA in consumentenproducten te gebruiken.
Juist, maar die bron ondersteunt je claim niet. PFOA (een grondstof voor de productie van PTFE) is inderdaad verboden, maar PTFE (Teflon) zelf niet hoor.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Als je zure gerechten gebruikt kan dat inderdaad. Zelf heb ik liever RVS, gaat brandschoon de kast in dus geen gedoe met inbranden en zo.vanaalten schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:03:
[...]
Was het niet zo dat die inbrand-laag er af gaat als je iets met tomaten (pastasauzen...) er in bakt?
Bakt alleen wel sneller aan met eieren of gevogelte.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Marmer is dus puur calciumcarbonaat.
Mooi spul om te zien maar kan totaal niet tegen zuur.
Als het echt marmer is in de pan zou je geen rabarber erin kunnen koken. Dat lost geleidelijk het marmer op.
Of is het een misbruikte commerciële naam die nergens op slaat? Wie weet het?
Echt veel info kan ik niet vinden.
http://pfluon.com/en/Products/infor/id/136.html#.WgIJilDvLqB
Helemaal onderop wordt vermeld dat het "marmer effect" dus in ieder geval geen marmer is maar een PTFE coating.
Verder klikken op "cookmark" geeft wederom een PTFE laag.
Uiteraard is dit maar 1 fabrikant.
- knip -
Het is een marmer coating, niet een laag kale marmer onderin je pan.
Gewoon een chemisch bewerkt product wat de illusie van gezond en natuurlijk moet geven. Beter dan teflon maar geen echte anti aanbak en kwetsbaar.
Zoeken op 'marble coating' levert meer informatie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je motiveerde me om even flink te Googlen. Het antwoord zal je verbazenroute99 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:17:
Of is het een misbruikte commerciële naam die nergens op slaat? Wie weet het?
...
De firma Pfluon verkoopt marmercoatings. Ze hebben ook een bijbehorend patent.
En:A wear resistant and anticorrosive non-sticky coating characterized in that it comprises anticorrosive primer, wear resistant midcoat, and non-sticky overcoat, wherein said anticorrosive primer contains fluoro-polymer, at least one type of heat resisting polymer binder, and pigment filler, and the pigment filler and the heat resisting polymer binder weight percentage account for 1%-15% by weight; the wear resistant midcoat is coated on the corrosive resisting primer and contains fluoro-polymer and inorganic filler particles; the overcoat is on the wear resistant midcoat and contains non-sticky fluoro-polymer; the bottom and top of partial large ones of said inorganic filler particles pierce through the midcoat and embed the primer and the overcoat respectively.
Het zou natuurlijk goed kunnen dat deze andere samenstelling beter bestand is tegen het afbladderen van PFTE, maar de opmerkingen hierboven dat puur marmer 'helemaal niet kan' lijken te kloppen, het magische ingrediënt blijft PFTE..The wear resistant and anticorrosive non-sticky coating according to claim 1, wherein said fluoro-polymer is polytetrafluoroethylene (PTFE).
Niets mis met een pan met teflon-coating als je 'm gewoon 'normaal' gebruikt, maar bovenstaande is vrij grappig gezien de marketing van dat soort producten...
[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 07-11-2017 20:41 ]
- knip -
Dus het is dus wit gekeurd teflon in dit geval.
Neen, niet helemaal verbaasd...... ik kwam ook bij Pfluon uit... zie mijn Opera log....Thralas schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:39:
[...]Je motiveerde me om even flink te Googlen. Het antwoord zal je verbazen
De firma Pfluon verkoopt marmercoatings. Ze hebben ook een bijbehorend patent.
Het zou natuurlijk goed kunnen dat deze andere samenstelling beter bestand is tegen het afbladderen van PFTE, maar de opmerkingen hierboven dat puur marmer 'helemaal niet kan' lijken te kloppen, het magische ingrediënt blijft PFTE..
Niets mis met een pan met teflon-coating als je 'm gewoon 'normaal' gebruikt, maar bovenstaande is vrij grappig gezien de marketing van dat soort producten...
Zag daar ook verwijzingen naar Teflon staan.......
Mijn vermoeden dat het om nep Marmer ging .... lijkt bewaarheid helaas.....
Zal het patent nog eens beter lezen, diagonaal (ben het gewend patenten te lezen...) was het al heel snel duidelijk wat het nieuwe "marmer" was .... "nep marmer". Vraag me nog wel af, moet het nog nalezen, of ze marmer als vulstof gebruikt hebben.....?

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 07-11-2017 20:55 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je ze regelmatig gebruikt hoef je ze niet na elke keer gebruiken in te vetten hoor. Gewoon olie er op voor 't bakken is prima.Bracha25 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:32:
Enige probleem dat ik met De Buyer pannen heb, is dat ik ze na gebruik, ingevet opberg. Heb ze dus in een apart kastje hangen...Dat heb ik met de rvs pan van ikea niet. Beiden trouwens erg fijne pannen
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
`Inorganic filler particles
[0036]
The inorganic filler particles used in the midcoat of this invention are selected from boride, nitride, carbide, metal particles, diamond, and etc. The hardness requirement of the inorganic filler particles used in the midcoat in this invention is that the Knoop hardness of the inorganic filler particles is at least 1000.
[0037]
Knoop hardness of part of above inorganic filler particles as chart follows:
Nitride Aluminium nitride(1225), Zirconium nitride (1510), Titanium nitride (1770)
Oxide Zirconium oxide(1200), Beryllium oxide (1300), Aluminium oxide (2025)
Carbide Tungsten Carbide (1880), Zirconium Carbide (2150), Titanium Carbide (2470), Silicon Carbide (2500)
Boride Zirconium Boride(1560), Aluminium Boride (2500), Titanium Boride(2850)
Diamond (8200)
Deze vulstoffen zijn oa ook om de slijtvastheid te vergroten, de nitrides en carbides staan daarom bekend, maar das nog steeds geen marmer.....
[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 07-11-2017 21:19 ]
ga ik proberen, thxCyBeR schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:55:
[...]
Als je ze regelmatig gebruikt hoef je ze niet na elke keer gebruiken in te vetten hoor. Gewoon olie er op voor 't bakken is prima.
Wel ff op het vuur zetten na afspoelen dan.
- knip -
Ook niet nodig. Als je afspoelt zonder zeep blijft er genoeg vet over als je afdroogt met keukenpapier.Raymond P schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:03:
[...]
Wel ff op het vuur zetten na afspoelen dan.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
- knip -