Dit, laag schoonmaak azijn erin en een paar uur laten weken. Dan weeg je roest er zo uit.bvk schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:38:
Of een fles azijn erin kieperen?
Na het gezeur met de DeBuyer deze gekocht:
Le Creuset Les Forgées
Gisteren voor het eerst gebruikt en wat een verschil met die Tefal dingen! Temperatuur wordt goed vastgehouden, geen hotspots. Gewicht is goed te doen en de greep blijft mooi koel.
Nu nog uitproberen met een eitje, een pannekoek en natuurlijk een mooi biefstukje.
Ik ben om :-)
Le Creuset Les Forgées
Gisteren voor het eerst gebruikt en wat een verschil met die Tefal dingen! Temperatuur wordt goed vastgehouden, geen hotspots. Gewicht is goed te doen en de greep blijft mooi koel.
Nu nog uitproberen met een eitje, een pannekoek en natuurlijk een mooi biefstukje.
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Voor € 85,- voor een 20 cm pan mag het ook wel wat beter bakken dan een standaard Tefal pannetje, wat een prijs... Daar had je 10 De Buyer pannen voor kunnen kopen van hetzelfde formaatSkyrunner schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:21:
Na het gezeur met de DeBuyer deze gekocht:
Le Creuset Les Forgées
Die dus ook uitstekend bakken is mijn conclusie ondertussen, het was voor mij vooral een kwestie van wennen. Je hebt bijvoorbeeld al gauw het vuur te hoog staan wat helemaal niet nodig is.
Maar goed, veel plezier ermee en ik hoop dat je er vele jaren mee doet!
Azijn heeft wel de roest grotendeels verwijderd, maar nu heb ik toch allemaal rare kale plekken. De in de jaren opgebouwde seasoning laag laat niet zo makkelijk los, dus helemaal kaal schuren/stralen lijkt toch de enige oplossing te zijn om daarna de pan weer helemaal goed gelijkmatig in te kunnen branden.chrisborst schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:54:
[...]
Dit, laag schoonmaak azijn erin en een paar uur laten weken. Dan weeg je roest er zo uit.
EUR 71,- voor een 28cm pan, dat valt dus redelijk mee :-)bvk schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:09:
[...]
Voor € 85,- voor een 20 cm pan mag het ook wel wat beter bakken dan een standaard Tefal pannetje, wat een prijs... Daar had je 10 De Buyer pannen voor kunnen kopen van hetzelfde formaat![]()
Die dus ook uitstekend bakken is mijn conclusie ondertussen, het was voor mij vooral een kwestie van wennen. Je hebt bijvoorbeeld al gauw het vuur te hoog staan wat helemaal niet nodig is.
Maar goed, veel plezier ermee en ik hoop dat je er vele jaren mee doet!
Dat klinkt al wat beter inderdaad. Post dan ook de juiste link!Skyrunner schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:54:
[...]
EUR 71,- voor een 28cm pan, dat valt dus redelijk mee :-)
Maar die De Buyer verdwijnt nu ergens onderin de kast of krijgt die nog een herkansing?
* Zwerver is zijn nieuwe De Buyer pan aan het weken in azijn
De seasoning was niet helemaal goed gegaan (understatement)....
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
En als dat niet werkt met azijn: laag van 0.5 cm zout erin en een tijd op halfhoog vuur zetten. Is die pan ook redelijk van zijn seasoning ontdaan.Zwerver schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:11:
* Zwerver is zijn nieuwe De Buyer pan aan het weken in azijn
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Nah staat er nu een half uurtje in en de bodem is bijna weer kaal. Er zaten ook pas iets van 3 lagen seasoning op, dus wat dat betreftwoutur schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:20:
[...]
En als dat niet werkt met azijn: laag van 0.5 cm zout erin en een tijd op halfhoog vuur zetten. Is die pan ook redelijk van zijn seasoning ontdaan.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Maar wat was er niet goed gegaan dan, liet de laag weer los? Wel belangrijk om te weten natuurlijk voor de volgende poging.Zwerver schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:24:
[...]
Nah staat er nu een half uurtje in en de bodem is bijna weer kaal. Er zaten ook pas iets van 3 lagen seasoning op, dus wat dat betreft
Gelukkig kost het niet veel moeite, want het vuur en de afzuigkap doen het meeste werk
Ja de laag liet weer los. Eerste twee lagen waren erop gezet in de oven, laag 3 en 4 op het vuur. Maar toen ik gisteravond een biefstukje bakte kwam de laag mee....bvk schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:00:
[...]
Maar wat was er niet goed gegaan dan, liet de laag weer los? Wel belangrijk om te weten natuurlijk voor de volgende poging.
Gelukkig kost het niet veel moeite, want het vuur en de afzuigkap doen het meeste werk
Dan begin ik ondertussen het vermoeden te krijgen dat je teveel olie hebt gebruikt, waardoor je een soort van plakken op de metaallaag krijgt in plaats van dat het erin trekt.Zwerver schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:07:
[...]
Ja de laag liet weer los. Eerste twee lagen waren erop gezet in de oven, laag 3 en 4 op het vuur. Maar toen ik gisteravond een biefstukje bakte kwam de laag mee....
Ik heb er zelf gelukkig nog geen last van gehad, ik heb zelf de pannen dusdanig ingesmeerd dat er helemaal niets meer vloeide aan olie als de pan warm werd.
En als de pan op temperatuur begon te komen er nog snel even doorheen met een propje keukenpapier om de olie nog beter te verdelen. Pan bloedheet stoken, 5 minuten zo laten staan en weer af laten koelen. Repeat...
Waarschijnlijk die ene keer dat ik het op het vuur deed en niet op stond te letten. Het voordeel van in de oven is dat de olie eraf druipt terwijl je de pan opwarmt....bvk schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:42:
[...]
Dan begin ik ondertussen het vermoeden te krijgen dat je teveel olie hebt gebruikt, waardoor je een soort van plakken op de metaallaag krijgt in plaats van dat het erin trekt.
Ik heb er zelf gelukkig nog geen last van gehad, ik heb zelf de pannen dusdanig ingesmeerd dat er helemaal niets meer vloeide aan olie als de pan warm werd.
En als de pan op temperatuur begon te komen er nog snel even doorheen met een propje keukenpapier om de olie nog beter te verdelen. Pan bloedheet stoken, 5 minuten zo laten staan en weer af laten koelen. Repeat...
Persoonlijk vind ik het nogal onzin om de pan een keer of 10 in te branden. Kost veel tijd en het resultaat is er ook lang niet altijd naar. Mijn eerste pan had ik ook belachelijk vaak ingebrand, en na een paar keer koken zaten de zwarte stukjes al aan m'n eten.
Wat bij mij goed werkt: de pan verhitten, paar druppels olie op een schoteltje, keukenpapiertje over het schoteltje halen en daarmee een dun laagje olie in de pan aanbrengen. Vervolgens de pan weer flink heet laten worden zodat de olie begint te roken. Dit herhaal je twee of drie keer en vervolgens ga je er gewoon mee koken.
Na het koken de pan schoonmaken en weer een dun laagje olie aanbrengen voor je hem weg zet. Na verloop van tijd wordt de pan door gebruik steeds donkerder en bakt hij ook vrijwel niet meer aan.
Wat bij mij goed werkt: de pan verhitten, paar druppels olie op een schoteltje, keukenpapiertje over het schoteltje halen en daarmee een dun laagje olie in de pan aanbrengen. Vervolgens de pan weer flink heet laten worden zodat de olie begint te roken. Dit herhaal je twee of drie keer en vervolgens ga je er gewoon mee koken.
Na het koken de pan schoonmaken en weer een dun laagje olie aanbrengen voor je hem weg zet. Na verloop van tijd wordt de pan door gebruik steeds donkerder en bakt hij ook vrijwel niet meer aan.
Ehm, iets met RRP en echte aanschafprijs? ;-)bvk schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:07:
[...]
Dat klinkt al wat beter inderdaad. Post dan ook de juiste link!![]()
Maar die De Buyer verdwijnt nu ergens onderin de kast of krijgt die nog een herkansing?
De DeBuyer krijgt zeker een herkansing! Ik moet enkel nog even de tijd (zin) vinden het ding opnieuw in te branden.
Maar ondertussen heb ik de Les Forgées nog eens gebruikt voor een gerechtje gehaktbal in tomatensaus (iets waar dus de DB op onderuit zou gaan) en ... perfect.
Ja, maar je linkt naar de 20 cm, dan wil ik al niet eens meer weten wat de adviesprijs is voor de 28 cm...Skyrunner schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:27:
[...]
Ehm, iets met RRP en echte aanschafprijs? ;-)
Daar zou ik nou juist een RVS hapjespan of zo voor gebruiken en geen koekenpan? Maar ik ken uiteraard het gerecht niet, dus misschien zeg ik nu wel iets heel stoms...Maar ondertussen heb ik de Les Forgées nog eens gebruikt voor een gerechtje gehaktbal in tomatensaus (iets waar dus de DB op onderuit zou gaan) en ... perfect.
Dit dus zo ongeveer. Lijkt me toch beter dan in de oven de olie eruit laten druipen wat alleen maar strepen geeft en geen gelijkmatige laag.Vinze schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:19:
[ Voor 31% gewijzigd door bvk op 16-01-2018 19:23 ]
My bad.bvk schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:18:
[...]
Ja, maar je linkt naar de 20 cm, dan wil ik al niet eens meer weten wat de adviesprijs is voor de 28 cm...![]()
[...]
Daar zou ik nou juist een RVS hapjespan of zo voor gebruiken en geen koekenpan? Maar ik ken uiteraard het gerecht niet, dus misschien zeg ik nu wel iets heel stoms...
Een hapjespan idd, maar waarom zou je daar dan juist voor RVS kiezen? Ik had zelf gedacht dezelfde pan maar dan van het type hapjes aan te schaffen :-)
Ben benieuwd waarom RVS ; het hoe en waarom is me nog niet altijd even duidelijk, maar ik weet wel dat ik, zoals jullie allen waarschijnlijk ook, hard bezig ben de juiste (kwaliteit/materiaal) pannen aan te schaffen en een collectie van hetzelfde merk/type veel minder interessant is/
Hoeft niet direct RVS te zijn inderdaad, ik denk dat ik dat typte omdat mijn eigen hapjes pannen van RVS zijn... Wel heb je natuurlijk met een anti aanbak pan het risico dat er toch kleine sneetjes/barstjes in de laag komen na verloop van tijd omdat je altijd wel een keer per ongeluk er met iets scherps in gaat.Skyrunner schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:36:
[...]
My bad.
Een hapjespan idd, maar waarom zou je daar dan juist voor RVS kiezen? Ik had zelf gedacht dezelfde pan maar dan van het type hapjes aan te schaffen :-)
Ben benieuwd waarom RVS ; het hoe en waarom is me nog niet altijd even duidelijk, maar ik weet wel dat ik, zoals jullie allen waarschijnlijk ook, hard bezig ben de juiste (kwaliteit/materiaal) pannen aan te schaffen en een collectie van hetzelfde merk/type veel minder interessant is/
Dat is niet erg voor een gebakken eitje of een stukje vlees, maar je hebt misschien wel kans dat zuren dan de laag aan kunnen gaan tasten omdat ze een "opening" gevonden hebben voor hun "aanval".. Daarom zou ik zelf voor een nieuwe pan niet meer zo snel voor anti aanbak kiezen, het gaat toch eerder slijten waardoor je de pan op een gegeven moment weg kan mieteren.
Met RVS of staal loop je dat risico niet, je moet hooguit een keer opnieuw inbranden.
Ik heb een vraagje over grillpannen. Ik sta daar altijd enorm op te boenen en iemand zei laatst tegen me dat je die helemaal niet zo grondig hoeft schoon te maken.
Aangezien dergelijke pannen heel heet worden brandt ie wel weer schoon, is de redenatie.
Mijn vraag; hoe grondig boent de tweaker zijn of haar grillpan? En is er nog ander keukengerei wat geen of weinig schrobben behoeft?
Aangezien dergelijke pannen heel heet worden brandt ie wel weer schoon, is de redenatie.
Mijn vraag; hoe grondig boent de tweaker zijn of haar grillpan? En is er nog ander keukengerei wat geen of weinig schrobben behoeft?
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Ik maak die van mij amper schoon. Grove vuilresten wegpoetsen wanneer ie nog heet is, dan wanneer ie is afgekoeld, nog een keer met een droge afwasborstel afschrobben en navegen met keukenrol.
Nomen nescio
Ik zit te kijken voor een gietijzeren pannekoekenpan, eentje van lodge b.v. De handgreep zal wel verschroeiend heet worden denk ik? Wel iets om rekening mee te houden....of iets met een ander soort steel vinden.

Dat zal wel meevallen toch? Want je gaat als het goed is op een gematigd vuurtje bakken als je geen zwart geblakerde pannenkoeken wil, dus zal de steel ook niet heel erg heet worden.Trichoglossus schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:45: De handgreep zal wel verschroeiend heet worden denk ik?
Is gietijzer niet onhandig zwaar bij het draaien van een pannenkoek?Trichoglossus schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:45:
Ik zit te kijken voor een gietijzeren pannekoekenpan
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
dat kan ik beamen.. Ik ben dan wel geen sportschoolbezoeker, maar zeker niet slap. Toch til ik mijn lodge koekenpan maar met moeite stabiel met één hand (weegt bijna 5 kilo geloof ik) , laat staan dat ik er vlot een pannenkoek mee flip; dat moet echt met een spatel.mekkieboek schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:39:
[...]
Is gietijzer niet onhandig zwaar bij het draaien van een pannenkoek?
Het handvat wordt wel degelijk goed heet, zeker als je een grote stapel pannenkoeken moet bakken. Ik gebruik altijd lashandschoenen als ik met deze pan moet sjouwen
Er komen wel prima pannenkoeken uit, maar mijn vriendin bakt liever pannenkoeken in een tefal pannetje van de blokker.. een stuk handzamer, en werkt ook prima...
[ Voor 20% gewijzigd door breew op 21-01-2018 22:17 ]
Voor pannenkoeken is dat denk ik wel waar. Een gietijzeren pan is zoveel gaver maar soit, een lichtere pan heeft ook in deze zeker voordelen!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je d'r absoluut op staat dat een pannenkoek gedraaid moet worden door 'm in de lucht te werpen wel, ja. Maar als je gewoon normaal doet met een spatel niet.mekkieboek schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:39:
[...]
Is gietijzer niet onhandig zwaar bij het draaien van een pannenkoek?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Daarom keek ik ook naar een pannenkoekenpan, die is toch weer een stukje lichter dan die koekenpan.breew schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:15:
[...]
dat kan ik beamen.. Ik ben dan wel geen sportschoolbezoeker, maar zeker niet slap. Toch til ik mijn lodge koekenpan maar met moeite stabiel met één hand (weegt bijna 5 kilo geloof ik) , laat staan dat ik er vlot een pannenkoek mee flip; dat moet echt met een spatel.
Het handvat wordt wel degelijk goed heet, zeker als je een grote stapel pannenkoeken moet bakken. Ik gebruik altijd lashandschoenen als ik met deze pan moet sjouwen
Er komen wel prima pannenkoeken uit, maar mijn vriendin bakt liever pannenkoeken in een tefal pannetje van de blokker.. een stuk handzamer, en werkt ook prima...
Ik las links en rechts dat je beter pannenkoeken kan bakken in een gietijzeren pan dan eentje met een anti- aanbaklaag.
En zoveel duurder dan die blokker pan zijn ze ook niet. En je doet er nog 100 jaar mee.
0,0 ervaring verder met een gietijzeren pan trouwens
Deze crepepan is misschien ook een optie? Goedkoper dan een tefal pannetje en gaat waarschijnlijk ook 100 jaar langer mee
Lijkt me ook prima. Voor de prijs hoef je het niet te laten.Vinze schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:35:
Deze crepepan is misschien ook een optie? Goedkoper dan een tefal pannetje en gaat waarschijnlijk ook 100 jaar langer mee
Sinds enkele jaren hebben we een de Buyer koekenpan. Werkt perfect voor bakken en braden. Nu hebben we sinds een jaar ook een wok/hapjespan.
(https://www.debuyer.com/e...b-element-country-fry-pan )
Hier maken we van alles mee, waaronder gerechten met tomatensaus en andere 'zure' sauzen. De inbrandlaag lost alleen op als je enkele van deze gerechten gemaakt hebt. Ik heb geen zin om de pan zo vaak in te moeten branden. Ook wil ik geen pan met een antiaanbaklaag. Nu dacht ik dat er misschien wel een soort gelijke pan is van RVS zodat je die niet hoeft in te branden tegen roest.
Zijn er tips en ideeën voor dit probleem? Het liefst een pan onder de €100,-.
(https://www.debuyer.com/e...b-element-country-fry-pan )
Hier maken we van alles mee, waaronder gerechten met tomatensaus en andere 'zure' sauzen. De inbrandlaag lost alleen op als je enkele van deze gerechten gemaakt hebt. Ik heb geen zin om de pan zo vaak in te moeten branden. Ook wil ik geen pan met een antiaanbaklaag. Nu dacht ik dat er misschien wel een soort gelijke pan is van RVS zodat je die niet hoeft in te branden tegen roest.
Zijn er tips en ideeën voor dit probleem? Het liefst een pan onder de €100,-.
Demeyere heeft mooie RVS pannen voor dat doel. Die zijn wel prijzig maar het in mijn ogen wel waard.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En IKEA heeft ook goede RVS pannen, wat minder chique maar functioneel gewoon goed.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik kook op inductie en voorheen op gas. De RVS pannen van de Ikea werkte bij mij goed op gas, nu op inductie is het met deze pannen wel minder dan de met de Demeyere. De Ikea pannen lijken niet helemaal goed door te verwarmen over de hele pan. De Demeyere met zijn zoveel lagen lijkt de warmte beter verdeeld te worden over de bodem. Althans, dat is mijn ervaring. Ik merk het ook aan de hoogte van de kracht. Met de Demeyere heb ik op standje 7 een bloedhete pan en als ik dit wel evenaren met de Ikea variant moet ik de stand rond de 8.5 zetten.
De Ikea pannen voor het gebruik icm gas, prima! Voor inductie vind ik ze wat minder.
De Ikea pannen voor het gebruik icm gas, prima! Voor inductie vind ik ze wat minder.
Iemand ervaring met deze wok of het wokken met een RVS pan in het algemeen? Ik heb nu 2 DeBuyer plaatstalen koekenpannen waar ik uitermate tevreden over ben maar ik ben nog opzoek naar een goede wokpan. Aangezien de seasoning van de stalen pannen niet zo goed tegen sausen kunnen zat ik te denken aan RVS. Adviesprijs op de BK website is 171 euro maar op de website van iBood is hij nu voor 59,95 te verkrijgen.
Werkt prima met pannekoeken. Inbranden was wel een lekker werkje. Halve huis stonk naar olieVinze schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:35:
Iets anders - voor wie zijn gietijzeren braadpan niet in vaatwasser doet (ik ben denk ik de enige) maar deze wel wil schoonmaken. Een vriend van me had in een tweedehand winkel een roestige en vuile gietijzeren braadpan gekocht. Via via kwam hij uit op elektrolyse.
http://www.castironcollector.com/electrolysis.php
Ik heb foto's gezien en ik was onder de indruk - als nieuw!
Iemand hier dit ooit geprobeerd?
Nope. Ik heb alleen geëmailleerd gietijzer, dat heb je met zo'n krulsponsje zo schoon.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het "de juiste pan kiezen" ging bij mij vandaag letterlijk wat verkeerd.... Ik wil vanavond stamppot rauwe andijvie maken en dan is een wat grotere pan altijd wel fijn. Nu heb ik alleen wat kleinere kookpannen (3 liter) en een hele grote van 9 liter.
Dus ik bij de Blokker vandaag even kijken voor een tussen maat (5 á 6 liter) en zie een Den Blijker pan in de aanbieding met naar ik dacht het juiste formaat. Of ik heb niet opgelet óf de winkel mevrouw want nu kom ik thuis en is het ook een 9 liter, nu heb ik twee van die joekels....
Dus ik bij de Blokker vandaag even kijken voor een tussen maat (5 á 6 liter) en zie een Den Blijker pan in de aanbieding met naar ik dacht het juiste formaat. Of ik heb niet opgelet óf de winkel mevrouw want nu kom ik thuis en is het ook een 9 liter, nu heb ik twee van die joekels....
Nee, gewoon meteen met heel heet water en grof zout uitpsoelen, laten driogen, weer op het vuur zetten en net als een lodge koekenpan als hij heet is weer met een beetje olie insmeren, af laten koelen en opbergenfranssie schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:09:
Iets anders - voor wie zijn gietijzeren braadpan niet in vaatwasser doet (ik ben denk ik de enige) maar deze wel wil schoonmaken. Een vriend van me had in een tweedehand winkel een roestige en vuile gietijzeren braadpan gekocht. Via via kwam hij uit op elektrolyse.
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
@Bokkie dat doe ik ook als je vaatwasser 'm niet schoon krijgt maar dan moet het wel echt verbrand zijn (gebeurt gelukkig bijna nooit). Deze pan kwam uit de kringloop en was volgens mijn vriend bijna FUBAR smerig, met name aan de buitenkant.
En geen honger vanavondbvk schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:51:
Dus ik bij de Blokker vandaag even kijken voor een tussen maat (5 á 6 liter) en zie een Den Blijker pan in de aanbieding met naar ik dacht het juiste formaat. Of ik heb niet opgelet óf de winkel mevrouw want nu kom ik thuis en is het ook een 9 liter, nu heb ik twee van die joekels....![]()
Mijne gaan dus nooit in de vaatwasserfranssie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:04:
@Bokkie dat doe ik ook als je vaatwasser 'm niet schoon krijgt maar dan moet het wel echt verbrand zijn (gebeurt gelukkig bijna nooit). Deze pan kwam uit de kringloop en was volgens mijn vriend bijna FUBAR smerig, met name aan de buitenkant.
Als je geen electrolyse wil doen, kan je ook een middagje loog en azijn gebruiken
Let wel op dat je bescherming gebruikt
Maar electrolyse is inderdaad een mooie manier om te restaureren. Alleen wel meteen weer seasonen daarna
RVS ligt niet zo lekker op de maag hoor...
Ik moet nog steeds eens kijken hoe ik die oude verroeste wadjang die ik heb weer goed krijg. Ik heb totaal geen kennis van chemische zaken en de combinatie water/stroom zie ik ook niet echt zitten.Bokkie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:22:
[...]
Mijne gaan dus nooit in de vaatwasser
Als je geen electrolyse wil doen, kan je ook een middagje loog en azijn gebruiken
Let wel op dat je bescherming gebruikt
Maar electrolyse is inderdaad een mooie manier om te restaureren. Alleen wel meteen weer seasonen daarna
Alleen azijn werkte niet echt, dus ik moet maar eens langs een autogarage of zo voor een roest verwijder middel. Zijn er geen andere niet agressieve en minder riskante methodes om een roestige pan weer blank te krijgen wat je gewoon thuis kunt doen?
@bvk thuis niet en met chemische middelen gaan werken zou ik ook niet zo snel doen. Maar met je auto gedachte kan ik wel iets. Een beetje schadebedrijf heeft wel een Grit cabine - misschien eens lief vragen of je die mag gebruiken of dat ze voor een kratje bier je willen helpen?
maar elektrolyse lijkt me dan wel een leuk experiment
accu, acculader, stan van ijzer (voor connectie en als offer materiaal) en ventilatie aan 
Als je in Groningen Stad woont kan ik je in contact brengen met een net zelf benoemde expert.
maar elektrolyse lijkt me dan wel een leuk experiment
Als je in Groningen Stad woont kan ik je in contact brengen met een net zelf benoemde expert.
[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 14-02-2018 16:46 ]
http://www.seriouseats.co...ware.html#comments-185814bvk schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:39:
[...]
Ik moet nog steeds eens kijken hoe ik die oude verroeste wadjang die ik heb weer goed krijg. Ik heb totaal geen kennis van chemische zaken en de combinatie water/stroom zie ik ook niet echt zitten.
Alleen azijn werkte niet echt, dus ik moet maar eens langs een autogarage of zo voor een roest verwijder middel. Zijn er geen andere niet agressieve en minder riskante methodes om een roestige pan weer blank te krijgen wat je gewoon thuis kunt doen?
Loog en azijn. Wel hadnschoenen laarzen en een schort dragen.
En op een zeil in de tuin
Ik dacht gewoon aan een roest verwijdermiddel of zo, laten zandstralen is eventueel nog een optie. Maar elektrolyse en de "oplossing" (letterlijk) van @Bokkie gaan me net even te ver. Dan moet die pan maar bij het grofvuil als het niet anders kan, ik ben bang voor Boem...franssie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:43:
@bvk thuis niet en met chemische middelen gaan werken zou ik ook niet zo snel doen. Maar met je auto gedachte kan ik wel iets. Een beetje schadebedrijf heeft wel een Grit cabine - misschien eens lief vragen of je die mag gebruiken of dat ze voor een kratje bier je willen helpen?
maar elektrolyse lijkt me dan wel een leuk experimentaccu, acculader, stan van ijzer (voor connectie en als offer materiaal) en ventilatie aan
Tja, 13 jaar geleden was dat welkom geweest, toen woonde ik in de Hofstraat, een zijstraat van de Oude EbbingeAls je in Groningen Stad woont kan ik je in contact brengen met een net zelf benoemde expert.
@bvk in een open ruimte (lees buiten onder een afdak) kan wat knalgas echt geen kwaad, het is niet zo dat het water dan vlam vat oid. Als je van je pan afwilt, wil ik het wel eens proberen, ik zoek namelijk een gietijzeren wadjan nadat ik de mijne om dezelfde reden had weggedaan.
Is goed hoor, ik wil best wel weer eens een dagje Groningen doen! Ik denk ook niet dat ik de pan zelf heel veel ga gebruiken als ik hem ooit nog goed krijg, dus dan doe ik liever jou er een plezier mee. Wil ik wel eens zien hoe je dat aanpakt.franssie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:13:
Als je van je pan afwilt, wil ik het wel eens proberen, ik zoek namelijk een gietijzeren wadjan nadat ik de mijne om dezelfde reden had weggedaan.
Dan wel met mooi en lekker weer uiteraard aangezien het buiten moet gebeuren. En dan kan er eventueel ook nog een terrasje gepakt worden op de Grote markt...
Ik woon zelf in Muiden, kunnen we carpoolen. Die oude studie vriend van me krijg je met geen 9 paarden van Loeks de stad meer uit, ik ben teruggegaan.bvk schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:16:
[...]
<> En dan kan er eventueel ook nog een terrasje gepakt worden op de Grote markt...
Maar ik durf het ook wel aan hier dus als het eens lekker weer is mag je langskomen en krijg je een borrel op mijn terras op de Vecht.
Aha, ik dacht je zelf ook in Groningen woonde... Maar deal, ergens in het voorjaar of zo kom ik naar Muiden en gaan we die pan eens "restaureren"!
Leuk! Labvoedingen en accu's heb ik wel dus dat gaat lukken
franssie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:50:
Leuk! Labvoedingen en accu's heb ik wel dus dat gaat lukken
En uiteraard maken we dan foto's en video's van het proces die we hier posten
Edit: De pan in kwestie in zijn huidige staat:

[ Voor 14% gewijzigd door bvk op 14-02-2018 22:18 ]
haha - niet zeker of ik mijn GoPro in de bak zet maar een imitatie kost nu een paar tientjes dus ja filmen doen we. Een hobby mag wat kostenbvk schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:23:
[...]
Project Wadjan vanaf nu geheten!
En uiteraard maken we dan foto's en video's van het proces die we hier posten
Ik heb die top chef pannen van de action gekocht. Ik gebruik zonnebloemolie bij het bakken,,,, de hele boel zit telkens onder het olie het vliegt alle kanten op. In handleiding stond eerst ff insmeren met slaolie; ik heb het met zonnebloemolie ingesmeerd, maakt dit verschil? Geen doen zo....
Wat bedoel je met "het vliegt alle kanten" op, het spettert of zo? Wat probeer je bakken?saken schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:24:
Ik heb die top chef pannen van de action gekocht. Ik gebruik zonnebloemolie bij het bakken,,,, de hele boel zit telkens onder het olie het vliegt alle kanten op. In handleiding stond eerst ff insmeren met slaolie; ik heb het met zonnebloemolie ingesmeerd, maakt dit verschil? Geen doen zo....
Ik weet niet waarom je deze pannen zou moeten insmeren, maar zonnebloem of sla olie zou daarbij niet veel uit moeten maken.
Ik probeer vlees te bakken, gebakken aardappels enz. In zonnebloemolie van de Lidl. Het spettert idd alle kanten op (het vet).bvk schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:09:
[...]
Wat bedoel je met "het vliegt alle kanten" op, het spettert of zo? Wat probeer je bakken?
Ik weet niet waarom je deze pannen zou moeten insmeren, maar zonnebloem of sla olie zou daarbij niet veel uit moeten maken.
Ongeacht de pan gaat olie spetteren als er (teveel) vocht bijkomt, zolang dat vocht niet verdampt is. Dep je het vlees en de aardappelen vooraf even droog met keukenpapier?saken schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:10:
[...]
Ik probeer vlees te bakken, gebakken aardappels enz. In zonnebloemolie van de Lidl. Het spettert idd alle kanten op (het vet).
Zo nee, probeer dat eens en kijk dan of het minder spettert. En zorg ervoor dat je het vlees goed dichtschroeit, supermarktvlees bevat doorgaans veel water en als dat in aanraking komt met olie.... Het kan ook zijn dat je gewoon teveel olie gebruikt waardoor je een soort mislukte frituur poging krijgt.
Van de week een rvs wok gekocht van BK. Moet deze nou ingebrand worden of niet? In de gebruiksaanwijzing lees ik er niets over.
there's no tweak without the tweaker
@virtualJac Officieel hoeft het niet, uit voodoo overwegingen zweet ik RVS pannen wel in. Dat ik doe is met een klein bodempje Arachideolie de pan opwarmen en de olie bljjven rondsmeren. Hoeft niet tot het rookpunt (liever niet zelfs) maar wel warm/heet. Daarna laten afkoelen en de olie trekt er toch wat in en voorkomt aanbra(n)den. Zo nu en dan herhalen.
Ik kwam erop na een artikel over wapenonderhoud gelezen te hebben waarin ik las dat ook harde staalsoorten als RVS enigszins poreus zijn en olie kunnen opnemen. Daarna bleek dat meer mensen dat met hun RVS pannen doen.
Bij inbranden creëer je een antiaanbaklaag OP het staal, dat doe je met RVS niet, pan blijft dus blank (of als je uitschiet in temp wordt ie wat violet blauw gevlamd, ook mooi).
Ik kwam erop na een artikel over wapenonderhoud gelezen te hebben waarin ik las dat ook harde staalsoorten als RVS enigszins poreus zijn en olie kunnen opnemen. Daarna bleek dat meer mensen dat met hun RVS pannen doen.
Bij inbranden creëer je een antiaanbaklaag OP het staal, dat doe je met RVS niet, pan blijft dus blank (of als je uitschiet in temp wordt ie wat violet blauw gevlamd, ook mooi).
@franssie Ga het eens proberen. Lijkt me sowieso baat het niet dan schaadt het niet. Heb verder ook een RVS hapjes pan waarmee ik dat ook eens ga proberen. Deze is vrij kritisch met net iets te droge producten.
there's no tweak without the tweaker
Wij zijn onlangs verhuisd en koken nu op inductie. Nu doen mijn koekenpannen en "wok" het daar niet op dus ik ga nieuwe pannen bestellen.
Ik kook vaak een sausgerecht (ui+knoflook/gehakt of kip/groenten/tomaat en dan voor 4-6personen). Dan kom ik zelf uit op een hapjes/sauteerpan. De Buyer valt dan denk ik af vanwege de zure tomaten. Zat eerst te denken aan een Demeyere pan maar vraag me af of dit wel echt zoveel beter is als bijvoorbeeld de hapjespan van IKEA . Derde optie is gietijzer, ben alleen niet zo sterk en zeker niet in mijn armen.
Daarnaast zoek ik een koekepan waarin oa twee soorten pannenkoeken worden gebakken:
- glutenvrij
- koemelk en eivrij (bloem+sojamelk+bakpoeder blijkt ook prima pannenkoeken te produceren)
Ook daar twijfel ik tussen RVS en gietijzer.
Iemand suggesties? Als ik de plank volledig missla hoor ik het ook graag. We hebben ons huis in eigen beheer gebouwd en ik heb zoveel dingen uitgezocht dat ik nog niet aan de pannen was toegekomen. Maar zonder bovenstaande pannen is koken toch wel saai dus wil ze liefst zo snel mogelijk bestellen.
Ik kook vaak een sausgerecht (ui+knoflook/gehakt of kip/groenten/tomaat en dan voor 4-6personen). Dan kom ik zelf uit op een hapjes/sauteerpan. De Buyer valt dan denk ik af vanwege de zure tomaten. Zat eerst te denken aan een Demeyere pan maar vraag me af of dit wel echt zoveel beter is als bijvoorbeeld de hapjespan van IKEA . Derde optie is gietijzer, ben alleen niet zo sterk en zeker niet in mijn armen.
Daarnaast zoek ik een koekepan waarin oa twee soorten pannenkoeken worden gebakken:
- glutenvrij
- koemelk en eivrij (bloem+sojamelk+bakpoeder blijkt ook prima pannenkoeken te produceren)
Iemand suggesties? Als ik de plank volledig missla hoor ik het ook graag. We hebben ons huis in eigen beheer gebouwd en ik heb zoveel dingen uitgezocht dat ik nog niet aan de pannen was toegekomen. Maar zonder bovenstaande pannen is koken toch wel saai dus wil ze liefst zo snel mogelijk bestellen.
Ik ben voor de pannekoeken voor onderstaande plaatstalen pannekoekenpan gegaan. Werkt erg prettig moet ik zeggen. Het inbranden was wel even een stinkend geheelWNT schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:46:
- glutenvrij
Vinze schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:35:
Ik heb als braadpan altijd zo'n bekende BK pan gebruikt. Prima geschikt om gehaktballen etc. in te braden, maar minder om (langdurig) te stoven vanwege de toch wel dunne bodem waardoor het in het midden toch altijd wat aan begint te branden.
Nu deze gekocht:
http://www.blokker.nl/nl/...raadpan-24-cm-4-2-l-zwart
Geen Staub of Le Creuset maar denk ik toch wel net zo goed gezien het gewicht (4.7 KG) hoop ik. Ik zit alleen even te kijken of inbranden kan en nodig is? Gebruiksaanwijzing zegt wel licht insmeren met olie voor eerste gebruik, maar ook dat de pan zonder inhoud alleen op laag vuur gebruikt mag worden:
Nu deze gekocht:
http://www.blokker.nl/nl/...raadpan-24-cm-4-2-l-zwart
Geen Staub of Le Creuset maar denk ik toch wel net zo goed gezien het gewicht (4.7 KG) hoop ik. Ik zit alleen even te kijken of inbranden kan en nodig is? Gebruiksaanwijzing zegt wel licht insmeren met olie voor eerste gebruik, maar ook dat de pan zonder inhoud alleen op laag vuur gebruikt mag worden:

Dat is een geëmailleerde pan dus die hoef je niet in te laten branden. Wat ze zeggen is wel het bovenrandje waar de deksel er op ligt af en toe in te smeren; dat is namelijk een klein randje blank gietijzer wat dus zou kunnen roesten. De pan zelf aan de binnenzijde kun je ook doen maar heel veel toegevoegde waarde heeft dat niet imo.
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 28-02-2018 16:58 ]
Nee, deze is zowel aan de binnen als buitenkant ruw gietijzer, geen email. Vandaar de vraag dusCyBeR schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:56:
Dat is een geëmailleerde pan dus die hoef je niet in te laten branden. Wat ze zeggen is wel het bovenrandje waar de deksel er op ligt af en toe in te smeren; dat is namelijk een klein randje blank gietijzer wat dus zou kunnen roesten. De pan zelf aan de binnenzijde kun je ook doen maar heel veel toegevoegde waarde heeft dat niet imo.
Maar ik gok wel dat inbranden (zoals bij plaatstalen koekenpannen) niet zoveel zin heeft omdat je langdurig gaat stoven/sudderen met zuren zoals tomaat, wijn of tamarinde.
Gewoon na gebruik afwassen met alleen heet water, goed afdrogen en even insmeren met olie denk ik om roesten te voorkomen?
Waarom zou je alleen heet water gebruiken? Zo'n gietijzeren pan kan prima omgaan met een sopje hoor.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Omdat het sop in de poriën trekt en ook de pan ontvetGaryu schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:24:
Waarom zou je alleen heet water gebruiken? Zo'n gietijzeren pan kan prima omgaan met een sopje hoor.
Het ding mag volgens de gebruiksaanwijzing zelfs de vaatwasser in. Dat zal dus wel niet zo'n vaart lopen. Hier al tig jaar zo'n gietijzeren pan die ook gewoon het sop in gaat, nog geen enkel negatief effect waargenomen..- J.W. - schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:06:
[...]
Omdat het sop in de poriën trekt en ook de pan ontvet
En de beschrijving op de Blokker site zegt weer:Garyu schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:16:
[...]
Het ding mag volgens de gebruiksaanwijzing zelfs de vaatwasser in. Dat zal dus wel niet zo'n vaart lopen. Hier al tig jaar zo'n gietijzeren pan die ook gewoon het sop in gaat, nog geen enkel negatief effect waargenomen..
Lekker, die tegenstrijdigheden....De gietijzeren pannen zijn niet geschikt voor de vaatwasser.
Maar dit artikel zegt ook alleen water, dus ik kijk wel even hoever ik kom zonder zeep te gebruiken.
Ik vraag me alleen af of en hoe je een soort van anti aanbak laag gaat creëren als je er doorgaans stoofschotels zoals Goulash of Rendang mee maakt, maar er ook die gehaktbal mee wil kunnen braden.
Zoals gezegd, hier geen probleem. Maar voorzichtigheid is prima natuurlijk.bvk schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:27:
[...]
En de beschrijving op de Blokker site zegt weer:
[...]
Lekker, die tegenstrijdigheden....![]()
Maar dit artikel zegt ook alleen water, dus ik kijk wel even hoever ik kom zonder zeep te gebruiken.
NietIk vraag me alleen af of en hoe je een soort van anti aanbak laag gaat creëren als je er doorgaans stoofschotels zoals Goulash of Rendang mee maakt, maar er ook die gehaktbal mee wil kunnen braden.
Oh sorry, ik vond 't er uit zien als op dezelfde manier geëmailleerd als mijn zwarte Staub pan. Daarvoor geld ook dat alleen 't randje onder het deksel blank is en dus aangeraden wordt om eens in de zoveel tijd een beetje in te vetten.bvk schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:13:
[...]
Nee, deze is zowel aan de binnen als buitenkant ruw gietijzer, geen email. Vandaar de vraag dus
In dat geval heeft inbranden wel enig nut, maar dan moet je dus niet daarna weer met zure sauzen e.d. aan de gang want dan raak je 't net zo hard weer kwijt.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 28-02-2018 18:31 ]
Oké, inbranden heeft in dit geval dus duidelijk geen nut... Maakt ook niet uit, ik ga de pan toch alleen maar gebruiken voor stoofpotten denk ik, voor gehaktballen en dergelijke gebruik ik dan gewoon de BK.
Er staat nu een rendang (Beb Vuyk recept) in te pruttelen als "premiere", eens kijken hoe dat gaat.
Er staat nu een rendang (Beb Vuyk recept) in te pruttelen als "premiere", eens kijken hoe dat gaat.
Wel een nachtje laten staan hè? Daar wordt rendang nog lekkerder van. 
En dat ruik je dan ook als je hem weer gaat verhitten. Bij mij ook alleen sop als het echt nodig is.- J.W. - schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:06:
Omdat het sop in de poriën trekt en ook de pan ontvet
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Natuurlijk en het is pas klaar als het klaar is! Maar het resultaat mag er zijn, die pan mag blijvenGonadan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:27:
Wel een nachtje laten staan hè? Daar wordt rendang nog lekkerder van.

@bvk rijst uit de rijstkoker of ook uit een pan? Dat laatste heeft mij teveel pannen gekost dus heb ik maar een rijstkoker gekocht
Nee, gewoon een builtje....franssie schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:41:
@bvk rijst uit de rijstkoker of ook uit een pan? Dat laatste heeft mij teveel pannen gekost dus heb ik maar een rijstkoker gekocht
Hoe kan dat nou een pan kosten?franssie schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:41:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Aspergepan doet hier dubbel dienst als miepan. Door het netje haal je de mie heel makkelijk uit het koekende water (afgekeken van de V&D/LapLace.
Staat je gas dan niet te hoog? Want op het laagste standje moet je de pan wel erg vergeten wil je de bodem verpesten toch?franssie schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:28:
Droogkoken en je bodem verpesten ... soms is dat te herstellen maar soms ook niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarom gebruik ik ook builtjes, dan heb je van aankoeken niet zoveel last...Gonadan schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:30:
[...]
Staat je gas dan niet te hoog? Want op het laagste standje moet je de pan wel erg vergeten wil je de bodem verpesten toch?
@Gonadan joh dat was 20 jaar geleden en vast wel, toen leerde ik van mijn Indiase vrienden dat een rijstkoker van Remy gewoon 24u goede rijst geeft zonder moeite. Het hele Aziatische continent leeft op die die dingen dus soit, ik ook
Als je meer dan 3x per jaar rijst eet is een rijstkoker 't zeker waard ja. Perfecte rijst (als je niet zo'n goedkoop onding hebt wat gewoon op standje turbo de pan droogkookt) waar je niet naar om hoeft te kijken. Ik heb een Chinese.
Ben dan wel benieuwd, want wat ik bij mijn Aziatische vrienden meestal zie is onderin van die bruin gefikte rijst en de rest is wel goed.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja dat zijn dus die goedkope ondingen die gewoon op standje turbo de pan droogkoken. De mijne doet dat niet.
Ik snap het probleem niet helemaal, rijst koken is toch geen rocket science? Wat kan er mis gaan met een normale kookpan als je even je aandacht erbij houdt gedurende die 10 minuten?
Als je elke dag rijst eet heeft het misschien voordelen, maar voor die 1 of 2 keer per week dat ik rijst eet zie ik zo'n extra rijstkoker alleen maar als sta in de weg...
Just my 2 cents
Als je elke dag rijst eet heeft het misschien voordelen, maar voor die 1 of 2 keer per week dat ik rijst eet zie ik zo'n extra rijstkoker alleen maar als sta in de weg...
Just my 2 cents
Je beantwoord je vraag hier zelf albvk schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:33:
<>Wat kan er mis gaan met een normale kookpan als je even je aandacht erbij houdt gedurende die 10 minuten?<>
Als ik 5 dingen in de keuken aan het doen ben vind ik het heerlijk als ik er één alvast kan afstrepen. Daarom ben ik ook een enorme fan van ovens en sous-vide.
Ja ik ben lui en snel afgeleid
Daarom hebben ze voor jouw soort mensen dan ook Thuisbezorgd uitgevonden
Maar serieus, rijst eet ik meestal bij gerechten die dan vaak al lang en breed klaar zijn (Chili, Goulash, Rendang, name it) of ik serveer het bij een roerbak gerecht. Dus ik maak het gerecht en dan vlak voor het opdienen de rijst, of ik kook eerst de rijst en laat die heet in de pan staan waarna ik snel het wokgerecht maak.
Hetzelfde met aardappelen. Pasta luistert dan een hoop nauwer qua timing, voor dat je het weet is het doorgekookt en na afspoelen is het in recordtijd weer afgekoeld...
Waarom zou je pasta afspoelen?bvk schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:59:
Pasta luistert dan een hoop nauwer qua timing, voor dat je het weet is het doorgekookt en na afspoelen is het in recordtijd weer afgekoeld...
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Zodat 't niet doorkookt, maar de betere manier om dat te voorkomen is 't niet te lang in 't water laten zitten.
Als m'n pasta klaar is, gooi ik 'm in een zeef en daarna in de saus. Even roeren en direct opdienen. Van afspoelen wordt het koud en verlies je smaak; het nut ontgaat me compleet.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Soms is afspoelen wel belangrijk, bijvoorbeeld voor in een koude salade (zodat het zetmeel eraf gaat, anders gaat het samenklonteren), of als je het zou gaan wokken (dit geldt vooral voor (rijst)noedels).8088 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 04:56:
Als m'n pasta klaar is, gooi ik 'm in een zeef en daarna in de saus. Even roeren en direct opdienen. Van afspoelen wordt het koud en verlies je smaak; het nut ontgaat me compleet.
Pasta die je warm serveert met een saus moet je inderdaad niet afspoelen, dan verlies je een hoop zetmeel, terwijl dat zetmeel er juist voor zorgt dat de saus aan je pasta blijft hangen. Zelfs in een zeef / vergiet doen is vaak niet nodig, bij een pasta met saus wil je juist wat van het kookwater bij je saus hebben, vanwege het zetmeel wat erin is gegaan tijdens het koken, wederom om de saus beter aan de pasta te laten binden.
Daarom is een pastalepel* zo handig, kan je de spaghetti na het koken zo in de pan met de saus scheppen en gaat er meestal al voldoende kookvocht mee.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10202427/
Ja, maar dan wil je 't afgekoeld hebben dus ik denk niet dat 't daarom gingVerwijderd1 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 05:02:
[...]
Soms is afspoelen wel belangrijk, bijvoorbeeld voor in een koude salade
Dat ligt aan het type saus. 
Een veloute basis gaat in een sauspan maar een bolognaise gaat een paar uur in een sudderpan.
Een snelle vis/room doe ik dan weer direct in de koekenpan.
En een carbonara maak ik in een glazen kom.
Een veloute basis gaat in een sauspan maar een bolognaise gaat een paar uur in een sudderpan.
Een snelle vis/room doe ik dan weer direct in de koekenpan.
En een carbonara maak ik in een glazen kom.
- knip -
Het zal het tijdstip van posten wel geweest zijn, maar ik bedoelde natuurlijk afgieten
Als je pasta direct in een saus doet is de temperatuur inderdaad geen issue, maar ik serveer het ook regelmatig los bij andere componenten op het bord. En dan is het zo koud, wat dan helpt is om het bord even voor te verwarmen maar dan nog...
Even mezelf quotenbvk schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:23:
Wel raar dat het dan inderdaad specifiek op de verpakking staat....
Dat inbranden is wel iets wat je even moet oefenen geloof ik, ik vraag me af of het bij mij wel helemaal goed gegaan is. De olie heeft een plasje gevormd denk ik, dat had iets minder mogen zijn:
[afbeelding]
Bij de bovenstaande (24 CM) pan was het inbranden dus duidelijk niet helemaal goed gegaan. Teveel olie, niet goed uitgesmeerd, te lage temperatuur etc. En ook Arachide i.p.v. Lijnzaad olie.

Dus ben ik maar eens overnieuw begonnen met deze pan en met dit resultaat kan ik wel tevreden zijn denk ik

Hoe zien jullie pannen er nu uit na die twee maanden sinds de Blokker actie?
In mijn gebruikshandleiding stond Arachideolie, en ook gebruikt dus.bvk schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:54:
[...]
Even mezelf quoten![]()
Bij de bovenstaande (24 CM) pan was het inbranden dus duidelijk niet helemaal goed gegaan. Teveel olie, niet goed uitgesmeerd, te lage temperatuur etc. En ook Arachide i.p.v. Lijnzaad olie.
Mijn pan neigt naar het 2e plaatje. Pannenkoeken bakken gaat nog steeds prima zonder dat ze blijven plakken
Mijn pan lijkt meer op de eerste. Maar helaas liet deze week de laag los.bvk schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:54:
[...]
Even mezelf quoten![]()
[afbeelding]
Dus ben ik maar eens overnieuw begonnen met deze pan en met dit resultaat kan ik wel tevreden zijn denk ikBen benieuwd of de laag nu wel goed blijft zitten, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Mooi egaal diep zwart en geen vlekken/kringen:
[afbeelding]
Hoe zien jullie pannen er nu uit na die twee maanden sinds de Blokker actie?
Weer overnieuw beginnen. Nu eerst de laag helemaal verwijderen.
Hoe heb jij het eraf gekregen? En tweede pan ziet er goed uit. Hoe breng je de laagjes er zo dun op en hoeveel heb je er gedaan?
Dit is mijn eerste pan die ik in moet branden, dacht dat het wel goed was gegaan.
Maar helaas..