Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 22:01

Chiron

Moderator Discord
Ernemmer schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:53:
[...]

Ik heb de pan een aantal keer geseasoned met lijnzaadolie totdat er een mooi bruin/zwart laagje over de pan zat.
Daarna enkele keren gebruikt en die laag ging er alweer af en dan bakt alles muurvast op dat stuk.

Ik heb dus weer gekozen voor de tefal pan, puur voor het gebruiksgemak.
Na elke keer wassen (met alleen heet water) droog ik de pannen op het fornuis, en doe er een drupje olie in en wrijf dat uit. Dat voorkomt dat er alsnog vocht bij het staal komt en gaat roesten. Misschien dat ik dan onbewust de laag vernieuw :? Ik wrijf hem in als de pan nog heet is van het drogen in ieder geval.

En voordat er vlees/vis in gaat gooi ik ook altijd wat vet/olie in de pan, en wacht totdat dat op temperatuur is. Als je zo hop het vlees erin gooit zonder enige olie/vet dan bakt het wel aan ja :+ Laat het dan wel los na een tijdje (al dan niet met een licht tikje)? Of moet je meteen met een spatel en een schuurspons aan de gang omdat het hermetisch aan het oppervlak is gefused?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas gaat het toch geen De Buyer pan worden. Vriendin vind hem lelijk...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Chiron schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:06:
[...]
Of moet je meteen met een spatel en een schuurspons aan de gang omdat het hermetisch aan het oppervlak is gefused?
Dit was meestal het geval inderdaad. Misschien binnenkort nog eens proberen, maar nu eerst lekker snel bakken in de Tefal's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tsurany schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:08:
Helaas gaat het toch geen De Buyer pan worden. Vriendin vind hem lelijk...
_o- Ga je 'm na gebruik in de woonkamer aan de muur hangen dan?
Uiterlijk is bij mij wel het minste criterium. Gelukkig ben ik de baas in de keuken en niet mijn vrouw.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Wij vinden onze De Buyer pannen met de tijd juist steeds mooier worden, hoe donkerder ze worden met de patronen erin gebrand :D

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ursamajor schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:06:
Heb zelf ergens gelezen dat er wordt geadviseerd om het gas maar half open te draaien met zo'n pan
Ik zou überhaupt niet weten waarom je het gas verder open zou draaien, tenzij je een pit met zeer weinig vermogen gebruikt. Helemaal open zetten is bijna altijd te hard voor wat je er mee wilt doen en er gaat veel verloren langs de pan.

Zelf heb ik het gas zelden over de helft staan. Ook niet bij het verwarmen van de grillplaat, dat wil ik juist geleidelijk en blafheet wordt hij evengoed wel. :P
Chiron schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:43:
Yep. Waar je alleen mee uit moet kijken is dat je 'm niet eerst op een gastoestel gebruikt, want dan kan de bodem vervormen; Als die niet meer vlak is werkt het niet meer goed op inductie.
Is al wat over gezegd maar dat geldt niet voor inductie. Vroeger gold het voor elektrisch koken toen alles nog keramisch was. De gemiddelde consument is daarna alles wat ook elektrisch was onder dezelfde regels gaan scharen, maar dat klopt dus niet. In het geval van inductie is de kwaliteit van de bodem van de pan wel zeer belangrijk, maar niet hoe vlak die is. Hooguit is het ruk om een bolle bodem op een plaat te zetten. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

En dan heb je de "professionele" horecapannen van Hendi die zo'n 14 euro kosten. Dat afgezet tegen sommige merkpannen van bijna 200 euro...
Oke, wel erg industriele look met een handvat dat qaan de bovenkant van de rand is vastgelast... Maar als ik in de horeca zou werken en dit prima pannen zijn en geen drol kosten, zou ik deze ook nemen :)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ursamajor schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:43:
En dan heb je de "professionele" horecapannen van Hendi die zo'n 14 euro kosten. Dat afgezet tegen sommige merkpannen van bijna 200 euro...
Oke, wel erg industriele look met een handvat dat qaan de bovenkant van de rand is vastgelast... Maar als ik in de horeca zou werken en dit prima pannen zijn en geen drol kosten, zou ik deze ook nemen :)
Oh, die vind ik eigenlijk wel leuk. :o
Ben benieuwd of ze hetzelfde te gebruiken zijn als gewone pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Wat versta je onder een gewone pan?
Er zal prima mee te bakken zijn.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Hendi is wel echt een budgetmerk; lang niet alles wat ze maken is geschikt voor professioneel gebruik en hun anti-aanbakpannen zou ik thuis niet eens willen gebruiken, zo slecht. Ik vraag me af op die stalen pannen oké zijn, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en die paar Euro extra voor een De Buyer neerleggen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De reden dat pannen in de horeca gebruikt worden is net zo vaak omdat ze goedkoop zijn als dat ze goed zijn. Voor sommige doeleinden is regelmatig weggooien interessanter dan een hele goede pan lang gebruiken.

Vergelijk de eisen van een 'fabriek' niet met je eigen eisen. Thuis hobbymatig en relaxed koken is iets heel anders dan vol gas in een restaurant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik heb behalve De Buyer ook een eierpannetje van zo'n budgetmerk wat er als twee druppels water op lijkt; Omdat die maar 13 euro was ipv 26 voor een De Buyer hadden we zoiets van staal is staal.

In principe bakt het hetzelfde, het staal is wel een haartje dunner. Maar het verschil zit hem vooral in de afwerking, De Buyer heeft afgeronde zijkanten aan het handvat, en bij het budget pannetje zijn de randen wat hoekig/scherp.

Voor die 13 euro hoor je mij er in ieder geval niet over klagen, maar ik kan me voorstellen dat als je een wat grotere en zwaardere pan (staal is veel lomper dan aluminium tefal meuk) het toch wel fijn is dat de steel een beetje goed in de hand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 19:17
Wij hebben pannen van Le Creuset en Lagostina. Zowel gietijzeren stoofpannen als koekenpannen. Ik ben vooral fan van de Lagostina koekenpannen, aangezien dat de pannen zijn waarmee ik voor het eerst geen aanbakkende pannenkoeken hebt en ik ze fijn kan schoon kan schrobben met mijn stalen afwasborstel. :P Tefal heb ik echt een hekel aan, die kun je amper goed schoonmaken en alles bakt maar aan als ik kook. Vraag me niet waarom. :9 En als je niet uitkijkt, gaat die anti aanbaklaag eraf en is je eten vol giftige stukjes.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Je moet je Tefalpan ook niet met je stalen afwasborstel afwassen ;-)
Die stukjes zouden dan weer niet giftig zijn. Alleen bij het maken werd er een lijm gebruikt (nu verboden) om de teflonlaag aan het metaal te hechten.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toch de De Buyer gekocht en geprobeerd in te branden. Alleen nu is het volgens mij niet helemaal goed gegaan. Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/taTJR6rCdBLtil5FQUYr1SDA/full.jpg

Ik heb het volgens deze methode gedaan:
YouTube: Fry Pan Seasoning

Pan opwarmen. Van de plaat en insmeren met lijnzaad olie. Vervolgens weer op de pan en flink hoog zetten en laten walmen.
Heb ik hem misschien te vroeg van het vuur gehaald en niet genoeg laten afkoelen?

Ik doe dit op inductie en gebruik lijnzaadolie.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 25-01-2017 10:50 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 04:13

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Net als met veel dingen gaat het beter als je het vaker doet. Ziet er wat mij betreft niet heel slecht uit hoor; kan je prima mee bakken. Tijdens het gebruik zal 'ie nog wat verder zwart worden.

Bij mij werkt het overigens beter om de pan eerst heet te laten worden en er daarna pas olie overheen te smeren.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Net een eitje op gebakken, bleef toch aardig plakken. Wellicht had ik meer boter moeten gebruiken. Vanavond eens uitproberen met een biefstukje en wat aardappelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ok, ja als je echt die non-stick ervaring wilt moet je er waarschijnlijk eerst nog ff een aantal keer goed mee doorbakken. Bij mijn eerste zelf ge-seasonde pan (plaatstalen wok) duurde het wel ff voor het zover was.

Overigens is een teflonpan voor kwetsbare dingen als een eitje prima hoor.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een teflonpan zou ook prima kunnen inderdaad. Maar volgens mij kan je stellen dat je pan goed ingebrand is als je er een eitje op kan bakken. Dan is de laag echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Tsurany schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:47:
Toch de De Buyer gekocht en geprobeerd in te branden. Alleen nu is het volgens mij niet helemaal goed gegaan. Dit is het resultaat:
[afbeelding]

Ik heb het volgens deze methode gedaan:
YouTube: Fry Pan Seasoning

Pan opwarmen. Van de plaat en insmeren met lijnzaad olie. Vervolgens weer op de pan en flink hoog zetten en laten walmen.
Heb ik hem misschien te vroeg van het vuur gehaald en niet genoeg laten afkoelen?

Ik doe dit op inductie en gebruik lijnzaadolie.
Het lijkt alsof je de olie alleen op het donkere stuk hebt gesmeerd. Je moet een heel dun laagje door de hele pan smeren, dan wordt alles donker. Bij een nieuwe pan doe ik al gauw 8-10 lagen voordat ik 'm gebruik. Steeds tussendoor goed af laten koelen en schoonmaken met een keukenpapiertje.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mad Marty schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:01:
[...]

Het lijkt alsof je de olie alleen op het donkere stuk hebt gesmeerd. Je moet een heel dun laagje door de hele pan smeren, dan wordt alles donker. Bij een nieuwe pan doe ik al gauw 8-10 lagen voordat ik 'm gebruik. Steeds tussendoor goed af laten koelen en schoonmaken met een keukenpapiertje.
Dat heb ik wel gedaan, de hele pan ingesmeerd met een ontzettend dun laagje. Daarom vind ik het zo gek dat hij in het midden minder gekleurd is. Ik heb later nog de pan even schoongemaakt en opnieuw begonnen met daar tussen de pan echt goed af laten koelen. Resultaat is redelijk hetzelfde, de zijkanten zijn donkerder dan het midden van de pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:53
Wellicht niet goed ontvet voordat je de eerste keer inbrandde? Of het midden was minder warm?

Het lijkt mij ook niets om je zorgen over te maken. Als je hem begint te gebruiken kleurt het vanzelf wel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb hem nu al even gebruikt een paar keer en hij lijkt prima te presteren. Er plakt weinig aan en hij is eenvoudig schoon te maken. Prima pan voor het simpele bakwerk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:50
Tsurany schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:06:
[...]

Dat heb ik wel gedaan, de hele pan ingesmeerd met een ontzettend dun laagje. Daarom vind ik het zo gek dat hij in het midden minder gekleurd is. Ik heb later nog de pan even schoongemaakt en opnieuw begonnen met daar tussen de pan echt goed af laten koelen. Resultaat is redelijk hetzelfde, de zijkanten zijn donkerder dan het midden van de pan.
Dat alleen het midden het laagje krijgt heeft te maken dat je hem inbrand met inductie. Inductie geeft alleen de echte warmte af in het midden en de zijkanten niet zoveel. Zeker als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld op gas inbranden waarbij de restwarmte uit het midden langs de zijkanten stroomt zodat deze ook netjes worden ingebrand. Inductie geeft alleen de warmte af op het deel wat contact maakt met je kookplaat. De zijkant krijgt de alleen doorgegeven warmte van het ijzer van het midden af.

In principe kan je wel inbranden met inductie, maar wil je hem helemaal rondom netjes hebben kan je het beter even in de oven doen of anders bij iemand met een gaspit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas past hij niet goed in de oven, dan moet ik echt enorm proppen om de deur dicht te krijgen. Ik laat het voorlopig wel zo, hij bakt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:37:
Ik heb hem nu al even gebruikt een paar keer en hij lijkt prima te presteren. Er plakt weinig aan en hij is eenvoudig schoon te maken. Prima pan voor het simpele bakwerk :)
Ik bak mijn eitjes in een RVS pannetje, nul antikleeflaag. Gaat ook prima, maar moet je anders bakken. :P
TokkieB schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:21:
In principe kan je wel inbranden met inductie, maar wil je hem helemaal rondom netjes hebben kan je het beter even in de oven doen of anders bij iemand met een gaspit.
Of misschien minder hard zetten en gewoon langer heet laten worden. Misschien wordt de pan dan in zijn geheel heter.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik ga me toch ook maar eens wagen aan een DeBuyer pan. Ook na het lezen van een leuke blog denk ik dat deze pan me een hoop plezier gaat geven (hoewel mijn vrouw eigenlijk het meest kookt).

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren en vandaag pannekoeken gebakken. Ging prima, de ban even insmeren met olie (vooral de randjes goed meenemen) en hij bakt prima. Wel om de twee pannekoeken even een ligt laagje aanbrengen.

Wel merk ik dat met een schuursponsje de seasoning af en toe los laat op de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dat loslaten heeft de mijne op de onderkant. Geen idee waarom ik die toentertijd meegenomen heb in de anti-aanbaklaag, maar nu begint die laag dus ook te bladderen.

Denk dat ik 'm er binnenkort maar een keer helemaal afschrob; kwestie van de pan verder gewoon goed schoon en droog houden en dan zou die laag volgens mij niet eens nodig moeten zijn aan de buitenkant.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Die van mij bladeren af en toe ook aan de onderkant; Komt omdat ik ze ook aan de buitenkant insmeer na het schoonmaken, tegen roestvorming.

Als ze teveel gaan bladeren en schilferen weet je weer dat het tijd is om ze een keer helemaal schoon te schrobben en opnieuw in te branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als je de buitenkant niet doet dan kan je inderdaad wachten op roest.

Een schuurspons gebruik ik niet, ik heb een afwasborstel dedicated aan de pannen.
Als je de pan daar niet mee schoon krijgt zonder zeep dan kan je de zout methode gebruiken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is echt aan de zijkant van de binnenkant van de pan. Maar het geeft in de praktijk geen problemen met bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Aan de binnenkant heb ik het alleen bij de steel/nagels.
linkje

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Gisteren de pan (24cm) ontvangen. Toch best een mooi ding nog. Netjes de bijenwas eraf gepoetst en daarna een paar keer ingebrand. Op de pit waar ik de pan normaal zou gebruiken, brandde de randen niet in en werkte het ook niet goed op de plaatsen waar het vuur niet goed kwam, omdat daar het pannenrooster zit. Ik kreeg er een soort sterkleurig patroon. Door de pan om en om 45 graden te draaien zou dat wel goedkomen, maar toen bedacht ik me dat de wokbrander de onderkant egaler zou verwarmen.
Zo gezegd, zo gedaan. Daarmee werd de onderkant egaler van kleur en ook de randen kleurden mee.

De wijze van DeBuyer waarbij je een laag van 1mm olie moet verhitten tot het rookpunt en dan afgieten, heb ik 1 keer gedaan, maar vond de wijze van een dun laagje olie uitsmeren en dan verhitten tot het rookpunt prettiger gaan.

Vanavond maar eens iets bakken :)
Nu mijn vrouw er nog van overtuigen dat die pan echt niet met zeep moet worden afgewassen ;)

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ursamajor schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:30:
...
Nu mijn vrouw er nog van overtuigen dat die pan echt niet met zeep moet worden afgewassen ;)
Mijn vrouw had een gietijzeren koekenpan eens lekker een nachtje vochtig in de RVS-wasbak laten weken, dan merk je dat RVS niet roestvrij is :P Alles is wel weer goed gekomen trouwens, ook met de pan en de wasbak :+

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 01-02-2017 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

mutsje

Certified Prutser

Ursamajor schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:30:
Gisteren de pan (24cm) ontvangen. Toch best een mooi ding nog. Netjes de bijenwas eraf gepoetst en daarna een paar keer ingebrand. Op de pit waar ik de pan normaal zou gebruiken, brandde de randen niet in en werkte het ook niet goed op de plaatsen waar het vuur niet goed kwam, omdat daar het pannenrooster zit. Ik kreeg er een soort sterkleurig patroon. Door de pan om en om 45 graden te draaien zou dat wel goedkomen, maar toen bedacht ik me dat de wokbrander de onderkant egaler zou verwarmen.
Zo gezegd, zo gedaan. Daarmee werd de onderkant egaler van kleur en ook de randen kleurden mee.

De wijze van DeBuyer waarbij je een laag van 1mm olie moet verhitten tot het rookpunt en dan afgieten, heb ik 1 keer gedaan, maar vond de wijze van een dun laagje olie uitsmeren en dan verhitten tot het rookpunt prettiger gaan.

Vanavond maar eens iets bakken :)
Ik brand mijn de buyer pannen in door laagje olie erin te doen, daar zout overheen te strooien en dat laten infikken met afzuiger op vol tot zout begint te verkleuren. Jou methode werkt ook prima trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
begintmeta schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:05:
Mijn vrouw had een gietijzeren koekenpan eens lekker een nachtje vochtig in de RVS-wasbak laten weken, dan merk je dat RVS niet roestvrij is :P Alles is wel weer goed gekomen trouwens, ook met de pan en de wasbak :+
Gecondoleerd, de papieren zijn onderweg neem ik aan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Tsurany schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:24:
Net een eitje op gebakken, bleef toch aardig plakken. Wellicht had ik meer boter moeten gebruiken. Vanavond eens uitproberen met een biefstukje en wat aardappelen.
Tektoon schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 18:34:
Ok, ja als je echt die non-stick ervaring wilt moet je er waarschijnlijk eerst nog ff een aantal keer goed mee doorbakken. Bij mijn eerste zelf ge-seasonde pan (plaatstalen wok) duurde het wel ff voor het zover was.

Overigens is een teflonpan voor kwetsbare dingen als een eitje prima hoor.
Net ook eens een eitje gebakken in deze pan. Het eerste dat ik er überhaupt in bak :)
Ik had wel een beetje boter gebruikt en het ei bleef niet plakken en smaakte heerlijk!
Ik kan niet zeggen of ik dit gebakken ei lekkerder vind dan wanneer ie in een teflon pan gebakken zou zijn, maar het afwassen was wel leuk (zonder afwasmiddel). Onder de kraan, schrobben met de metalen spatel en klaar.
Ik vind deze pan nu al heerlijk in gebruik. Geen zorgen of ie niet te heet wordt i.v.m. de teflonlaag, of dat je op een andere manier voorzichtig moet doen... Deze pan doet gewoon waarvoor ie voor gemaakt is. Bakken!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:50

franssie

Save the albatross

Topicstarter
begintmeta schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:05:
[...]

Dat is mijzelf ook laatst overkomen. Dasty INOX reiniger van de Wibra bracht hier de uitkomt (topmerk is dat). Zat er na twaalf uur al best wel ingebeten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Na het bakken van gerookte spekreepjes en schoonmaken (zonder zeep natuurlijk) lijkt er toch een laagje te hebben losgelaten. Is dat normaal?
-edit- Trouwens ingebrand met olijfolie, maar nu lees ik dat die niet zo geschikt is omdat dat zou verbranden.
Debuyer pan

[ Voor 19% gewijzigd door Ursamajor op 06-02-2017 08:10 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:50
Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling nee. En olijfolie wordt in mijn ervaring plakkerig als je het lang voorbij het rookpunt verhit.
Ik gebruik mijn De Buyer pannen nu een jaar of acht en heb ze allemaal met arachide olie ingebrand. De onderkant heb ik daarbij ooit wel eens meegenomen maar dat doe ik nu nooit meer. En geen roest te bekennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TokkieB
Ursamajor schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:07:
Na het bakken van gerookte spekreepjes en schoonmaken (zonder zeep natuurlijk) lijkt er toch een laagje te hebben losgelaten. Is dat normaal?
-edit- Trouwens ingebrand met olijfolie, maar nu lees ik dat die niet zo geschikt is omdat dat zou verbranden.
[afbeelding]
Het ziet eruit alsof de laag te dik is geweest welke je hebt ingebrand en wat mij verder opvalt is dat het lijkt op de foto alsof de laag niet genoeg hitte heeft gekregen. De laag is bruinig en niet echt zwart.

Ik gebruik voor inbranden maar 1 soort olie, Lijnzaadolie. Deze kan je kopen bij wat groter gesorteerde dierenspeciaalzaak of anders de Welkoop. 1 liter Subli lijnzaadolie voor ongeveer €10,- Met lijnzaad krijg je echt een goed effect. Let wel op dat je koudgeperste olie hebt.

Als de pan in de oven kan qua grote, dan daar lekker in inbranden. Het effect wat je dan krijgt is veel gelijkmatiger en ziet er echt beter uit (en geeft ook een hardere laag). Ook als je een Weber of ander soortig BBQ oven ding hebt kan je het daar op doen. De pannen die bij mij niet in de oven kunnen doe ik daar op. Steel van de pan onder het deksel en fikken maar. Een DO (Dutch Oven) kan je ook makkelijk op een BBQ inbranden.

Het inbranden zelf doe ik door met heel weinig olie de pan alleen maar in te vetten. Dus paar druppels in de pan en wrijven maar met een keukenpapiertje totdat je bijna denkt 'er zit nu bijna niets meer op'. Dan de oven in of BBQ op en de zorg voor een temp rond de 230 graden. Doorgaan totdat hij mooi richting het zwart kleurt, dan afkoelen, schoonmaken en dan voor ronde 2. Dit doe ik de eerste keer ongeveer 5 keer. Dan zit er een lekker laagje op welke met iedere keer de pan gebruiken telkens weer wat dikker wordt.

Gebruik alleen nooit zuur achtige ingrediënten in de pan, kan wel maar dan zie je wel dat de laag een aardige tik krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door TokkieB op 07-02-2017 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gewoon op het gas zitten pannen bij mij binnen no time op 250 graden (einde meetbereik).

Het keukenpapiertje en een druppel olie doe ik ook.
Rijstolie als ik het heb, of een andere olie met een hoog rookpunt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Tja, nu wil ik 'm dan opnieuw inbranden, maar het valt nog niet mee om de pan weer schoon te krijgen. Heb met afwasmiddel met een schuurspons en later zo'n metalen spons met zeep erin zitten boenen, maar het is nog niet allemaal weg.
Had ook tijdgebrek, dus later weer eens een keer proberen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TokkieB
Ursamajor schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:33:
Tja, nu wil ik 'm dan opnieuw inbranden, maar het valt nog niet mee om de pan weer schoon te krijgen. Heb met afwasmiddel met een schuurspons en later zo'n metalen spons met zeep erin zitten boenen, maar het is nog niet allemaal weg.
De pan vullen met een flinke laag water en er vervolgens ook aardig wat schoonmaak soda in op lossen. Deze op het gas zetten en laten koken totdat het water verdampt is. In de pan blijft een laag soda achter. Afspoelen en hij is weer blank.

Dit werkt ook perfect als je bijvoorbeeld je RVS pan weer netjes clean wilt krijgen.

Let wel op!! Geen aluminum pannetje vullen met Soda en water. Die twee zijn geen vriendjes

[ Voor 11% gewijzigd door TokkieB op 08-02-2017 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ursamajor schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:33:
Gewoon iets met een zurige saus in het pannetje klaar maken, dat verwijdert meestal wel je antiaanbaklaag. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Olijfolie hoor je uberhaupt niet mee te bakken :P Als je daar je pan mee in gaat branden wordt het een soort kauwgum wat je er heel lastig weer af krijgt, en erg lekker smaakt het ook niet...

Wij gebruiken arachideolie, dat kan ook heel heet worden (in azie wokken ze ermee, op van die propaan raketmotoren ;)) en ligt gewoon in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Klopt, dat wordt zo'n vettige bende, is veel lekkerder op je salade ook. Arachideolie is wat dat betreft veel schoner. Overigens kan olijfolie nog iets heter worden dan arachideolie, dus daar win je nog niet zoveel op.

Daarom gebruik ik nu koolzaadolie. Ook erg neutraal maar een veel hoger rookpunt, dat kan echt blafheet worden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Gonadan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:32:
Daarom gebruik ik nu koolzaadolie. Ook erg neutraal maar een veel hoger rookpunt, dat kan echt blafheet worden. :P
Gewoon koolzaadolie uit de supermarkt?
Sta nu m'n pannetje schoon te koken met soda...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ursamajor schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:13:
Gewoon koolzaadolie uit de supermarkt?
Sta nu m'n pannetje schoon te koken met soda...
Ja had het bij de Appie vandaan geloof ik.

Overigens gebruik ik het voor het bakken, inbranden hoeft bij mij niet. Maar dat kan er vast ook mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 08-02-2017 20:21 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Koolzaadolie heeft een rookpunt van ongeveer 240 graden en arachaideolie of ookwel pindaolie 160 en geraffineerd 230. Hoe weet je nou welke olie je moet hebben?

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Maakt op zich niet zoveel uit, als het maar neutraal is. Dat werkt het prettigst met bakken en inbranden. Arachideolie en koolzaadolie zijn beiden neutraal, olijfolie is dat totaal niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Met de soda is het meeste wel weg, alleen aan de rand zit er nog wat hardnekkige verkleuring.
Binnenkort maar eens opnieuw inbakken met de juiste olie!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Koolzaadolie moet ik ook maar eens proberen dan.. arachideolie gebruiken we idd omdat redelijk smaakneutraal is, we maken er soms ook mayonaise mee :) Dat hoef je met olijfolie ook niet te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Chiron schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:07:
Dat hoef je met olijfolie ook niet te proberen...
Of juist wel ;) Voor de kleur en smaak gebruik ik juist meestal wel een deel olijfolie in mayonaise.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat heb je in de supermarkt ook, mayonaise met olijfolie. Ben toch meer van de originele smaak. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
8088 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:20:
[...]

Of juist wel ;) Voor de kleur en smaak gebruik ik juist meestal wel een deel olijfolie in mayonaise.
Een deel, ja, niet 100% :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Heb de pan met soda uit staan koken, maar er bleven toch nog ingebrande plekken over. Deze heb ik flink lopen wegboenen met onder andere Cif... Maar daar wordt zo'n pan natuurlijk niet mooier op en het inbranden met een andere olie gaf een dof resultaat.
Ach ja, zo blijft het een leuk speelproject. Ander keertje de pan maar weer eens polijsten en dan weer inbranden met wat geduld.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik ben ooit ook één keer zo stom geweest het met olijfolie te doen. Uiteindelijk heb ik het weg gekregen met zo'n wegwerpsponsje, warm water, afwasmiddel en veel geduld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

De pan vullen met een dikke laag zout en op het vuur zetten tot het zout flink verkleurd is werkt ook bijzonder goed om een oude laag weg te halen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Misschien niet direct veroorzaakt door welke pan je gebruikt.
Maar toch belangrijk voor wie veel en graag kookt:
Een goede afzuigkap is belangrijk.
Meer fijnstof achter het fornuis dan langs de snelweg

Denk je aan blootstelling aan fijnstof, dan doemt al snel het beeld van drukke snelwegen op en de longen van de mensen die er in de buurt wonen. Uit onderzoek van TNO in het tv-programma De Kennis van Nu blijkt echter dat de blootstelling aan fijnstof binnenshuis groter is dan buiten.

Bij het bakken en braden worden namelijk veel fijnstofdeeltjes de lucht in geslingerd. Doordat nieuwe huizen goed geïsoleerd zijn en afzuigkappen ofwel uitstaan, ofwel niet goed genoeg werken, blijven de deeltjes urenlang in de lucht hangen.

Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2017/02/09/352288/864x486.jpg

Rugzak

In een experiment gaf TNO onderzoeker Ajoeka Pronk een aantal mensen een rugzak vol meetapparatuur mee. Ze droegen die een week lang elke dag en de rugzak mat doorlopend het fijnstof in de lucht.

"Mensen brengen 90 procent van hun tijd binnen door", vertelt Pronk in het radioprogramma Nieuws & Co. "Ook ongeveer 90 procent van de blootstelling aan fijnstof liepen ze binnen op. Toen we daar verder op inzoomden, zagen we dat de blootstelling vooral plaatsvond tijdens en na het koken en dan vooral in de avond."
Normoverschrijding

In de dampen die vrijkomen bij koken zit heel veel fijnstof. Dat blijkt uit het onderzoek van Piet Jacobs. In proefkeukens bij TNO meet hij het fijnstof dat vrijkomt bij koken met verschillende pannen, afzuigkappen, temperatuur van de pan en ventilatie.

Vooral bij het braden van vlees en het wokken van groente komt veel fijnstof vrij. In de uitzending van het televisieprogramma De Kennis van Nu is te zien hoe bij het bakken van hamburgers het aantal microgram fijnstof per kubieke meter oploopt tot 670. Dat terwijl de door de WHO gehanteerde norm voor fijnstofdeeltjes onder de 2,5 micrometer op 10 microgram/m3. Daarmee ligt de gemeten waarde zestig keer hoger dan de norm.

"Goede kookafzuiging is heel belangrijk," zegt Jacobs. En dat blijkt een probleem. Voor een goede afzuiging heeft een afzuigkap minimaal een vermogen van 300 m3/uur nodig. Het onderzoek van TNO laat zien dat dit in een aantal huizen slechts 40 m3/uur was.

Volgens de bouwregelgeving moet die capaciteit minimaal 75 m3/uur zijn. Dat vindt Jacobs dan ook veel te laag. Zeker in goed geïsoleerde nieuwe huizen kan de kooklucht (en daarmee het fijnstof) uren blijven hangen. Bovendien worden er steeds meer open keukens gebouwd en kun je niet de keukendeur dichtdoen om verspreiding van de kooklucht naar bijvoorbeeld de woonkamer te voorkomen.
Zet je afzuigkap aan

Hoe schadelijk de dagelijkse blootstelling aan deze hoge concentraties fijnstof is, moet vervolgonderzoek uitwijzen. "Over de impact van het fijnstof binnen op de gezondheid is nog niet veel bekend," zegt Pronk.

"We weten dat fijnstof effecten heeft op de luchtwegen en op het hart en de vaten, maar dat komt vooral uit studies die in de buitenlucht zijn gedaan."

Toch is wachten op de resultaten van het vervolgonderzoek niet verstandig. Zet dus de afzuigkap aan als je kookt en let bij het aanschaffen van een nieuwe afzuigkap niet alleen op z’n looks.
http://nos.nl/artikel/215...dan-langs-de-snelweg.html

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
Vandaag was ik toevallig even bij de AH, en kon ik de pannen dus ook even bekijken. Het meeste vond ik niet zo heel veel soeps, maar de gietijzeren braadpan vond ik best prima uitzien. Ik heb wat volle spaarkaarten, dus ik zou hem kunnen halen.
Dus aan de wat meer ervaren koks hier: is'ie de moeite waard voor 40 euro? Ik heb nog niet zo'n soort pan, maar mis hem wel af en toe.

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 12-02-2017 01:46 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
Wormaap schreef op zondag 12 februari 2017 @ 01:46:
Vandaag was ik toevallig even bij de AH, en kon ik de pannen dus ook even bekijken. Het meeste vond ik niet zo heel veel soeps, maar de gietijzeren braadpan vond ik best prima uitzien. Ik heb wat volle spaarkaarten, dus ik zou hem kunnen halen.
Dus aan de wat meer ervaren koks hier: is'ie de moeite waard voor 40 euro? Ik heb nog niet zo'n soort pan, maar mis hem wel af en toe.
De AH pan is helaas niet van gietijzer, maar gegoten aluminium met een emaille laag.
Niet doet slecht is ofzo, maar het is geen gietijzer. Verder vind ik 24cm nogal aan de kleine kant. 1 braadlap en de bodem ligt meer dan vol.

Een braadpan is wel prettig als hij 30cm is. Kan je wat beter aanbraden enzo.

Ikzelf gebruik graag mijn staub cocotte van 30cm. Kost wel een beetje, maar die pan gaat de komende 100 jaar nog wel mee. (180 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:41
Hoe kom je aan die informatie ? Ik heb namelijk zojuist zo'n pan gehaald en is lekker stroef van binnen. In de gebruiksaanwijzing staat ook dat het een gietijzeren pan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TokkieB
jjonkie schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:06:
Hoe kom je aan die informatie ? Ik heb namelijk zojuist zo'n pan gehaald en is lekker stroef van binnen. In de gebruiksaanwijzing staat ook dat het een gietijzeren pan is.
Staat bij AH op de site. Als dit tenminste wel de pan is die je heb gekocht.
https://www.ah.nl/product...braadpan-rond-24-cm-zwart

Excuus. Ik heb de verkeerde pan voor me.
Nee, geen ervaring met de pan van de AH actie.

[ Voor 10% gewijzigd door TokkieB op 12-02-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
[s][s]
TokkieB schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:33:
[...]

Staat bij AH op de site. Als dit tenminste wel de pan is die je heb gekocht.
https://www.ah.nl/product...braadpan-rond-24-cm-zwart

Excuus. Ik heb de verkeerde pan voor me.
Nee, geen ervaring met de pan van de AH actie.[/s][/s]
grappig - op deze link staat gietijzer https://www.ah.nl/pannen#specificaties

Nu wachten tot iemand de pan op een weegschaal zet.

edit: je had het zelf ook gezien. Dan is EUR 40 wel een redelijke prijs. Hema heeft soms ook gietijzeren pannen voor weinig overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 12-02-2017 16:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Het is inderdaad de pan van de actie. Lekker zware pan. Pan is wel geemailleerd dus dat had je goed.

Nou weet ik niet of dat laatste nou een voor of nadeel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is maar net wie je het vraagt. Beiden heeft voor en nadelen, persoonlijk vind ik voor een braadpan geëmailleerd wel prettig. Je kunt het vergelijken met staal tegenover RVS voor een koekenpan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
precies, ik heb een kale gietijzeren pan en die werkt ook prima, maar had ik eentje gehad met email dan zou ik 'm ook niet omwisselen denk ik, werkt beide prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Maar eentje met hoef je niet in te branden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Die brandt je niet in inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
Dus als ik het zo lees is het niet verkeerd voor die vier tientjes? Dat'ie wat klein is, is geen probleem. Ik kook toch maar voor twee mensen. En 180 euro ga ik er momenteel toch niet aan uitgeven.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Lijkt me een prima pan, 40 euro is een net bedrag en de pan is zeker mooi (ook niet onbelangrijk soms). En de RVS knop is een plus, die van mijn Creuset is van een minderwaardiger iets en dus ook kapot nadat het deksel eens viel (de ceramische keukentegel ook kapot, zo zacht was het materiaal ook weer niet haha). Zo een pan kan een aantal generaties mee dus wat is 40 euro dan.

edit: even gemeten en mijn pan is ook 24cm, dat is voor twee personen goed te doen. Voor grotere groepen kan het snel te klein worden.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 12-02-2017 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Pannen advies op gathering... ;) Bedankt !

[ Voor 5% gewijzigd door jjonkie op 13-02-2017 12:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren ook mijn De Buyer pannen gekregen. Een kleine 20cm (bodem 14) acier carbon en omdat vanwege een aanbieding er geen prijsverschil was, een 24cm (bodem 17) mineral B. Die minerals B onderscheiden zich overigens alleen in iets dikker staal, een ander handvat met een siliconen-logo en worden in de fabriek ingevet met bijenwas. Daar betaal je dan 40-50% meer voor. Eigenlijk is dat het niet waard, want die bijenwas haal je meteen eraf. Tip dus, voor nieuwe kopers... De gewone zijn goed zat!

Enfin, meteen gisteren 10 keer ingebrand en het resultaat is simpelweg fantastisch. Na het inbranden een stukje spek gebakken, dat ging prima en vanochtend - op nationale pannenkoekdag - de echte kleeftest... passenkoeken. Ging perfect en ze waren heerlijk. Het was net alsof ik weer een jochie van een jaar of 8 was die bij oma pannenkoeken ging eten. Beter ga je ze niet vinden, ja misschien bij je eigen oma ;)

Vanmiddag groenten gesauteerd en een kogelbiefstukje gebakken. Fantastisch spul, zeker als je bedenkt dat ze helemaal zo gek duur niet zijn. Er is teflon te koop waar je het driedubbele voor moet neerleggen en niemand weet waarom.

De kunst van inbranden is trouwens met een stukje keukenpapier een flinterdun filmpje/masker van (goede pure!) zonnebloemolie aan te leggen. Na een keer of 7-8 heb je een pan die gitzwart is en zo glad is als een spiegel. Morgen komt er ook nog een 'la cuisine' gietijzeren braad/stoofpan. Ben erg nieuwsgierig naar de kwaliteit. Niet echt goedkoop, maar nog steeds 'voordeliger' dan Le Creuset. Deze heb ik nog aangeschaft omdat je in plaatstaal geen zuren kunt verwerken. Enfin foto's van het inbranden na 0, 1, 5 en 8 keer:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2aimtcg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vraag me altijd af wat dat gedoe met pannenkoeken is, ik gooi ze in een willekeurige pan, RVS, gietijzer, synthetische antikleefbekleding, en het kleeft eigenlijk nooit. Als mijn vrouw hetzelfde beslag in dezelfde pannen doet, wordt het scrambled pancake. Ik denk altijd dat het met geduld te maken heeft, rustig wachten tot de pan op temperatuur is, niet te snel om willen draaien. Maar 't kan ook zijn dat ik gewoon meer geluk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is de natuurkunde erachter dat in eiwitten/aminozuren een zwavelmolecuul zit die bij een bepaalde temperatuur vrijkomt en zwavel kan zich hechten aan metalen, maar dat is even met een flinke slag onder de arm! Heb nooit scheikunde gehad, zijn vast mensen hier die daar meer van weten. In elk geval zit in beslag melk en ei, dus eiwitten/aminozuren zat. Denk dat het met geluk niets te maken heeft, meer met techniek en goed materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

begintmeta schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:44:
Ik vraag me altijd af wat dat gedoe met pannenkoeken is, ik gooi ze in een willekeurige pan, RVS, gietijzer, synthetische antikleefbekleding, en het kleeft eigenlijk nooit. Als mijn vrouw hetzelfde beslag in dezelfde pannen doet, wordt het scrambled pancake. Ik denk altijd dat het met geduld te maken heeft, rustig wachten tot de pan op temperatuur is, niet te snel om willen draaien. Maar 't kan ook zijn dat ik gewoon meer geluk heb.
Op een goede temperatuur bakken is de sleutel inderdaad :Y Meeste mensen maken het beslag, zetten de pan op het vuur, wachten even kort tot de boter is gesmolten/olie wat rondgedraaid is in de pan en gooien het beslag erin. Gevolg: pannenkoek krijg je er niet meer heel uit. Even wachten tot de temperatuur juist is en dán pas het beslag erin.

Mijn huisgenoot stond in de keuken om vega-burgers te bakken, doettie het gas vól aan, olie in de pan, daarna de keukendeur dicht. Ik vroeg waarom hij de keukendeur dicht deed. Anders gaat het brandalarm straks af, antwoordt hij. Ik doe het gas op 33% en zeg: als je 'm hier op laat staan gaat 't brandalarm niet af en hoef je je burgers ook niet af te schrapen naderhand. Bedankt voor de tip, zegtie blij! Sommige mensen... :D

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Tja... Net weer met de DeBuyer pan 2 hamburgers gebakken, maar heel het huis vol rook. Man wat was die pan aan het walmen.
Had m eerst heet laten worden , olie erin, vlees erin, vuur laag en bakken maar.

Als ik foto's van hierboven zie hoe de pan zo netjes wordt ingebrandt, zo ziet ie er bij mij na een 2e poging nog niet uit... En na dit bakavontuur al helemaal niet meer...

Misschien is zo'n pan niet aan mij besteed en ga ik gewoon weer voor een anti aanbak pannetje :S

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 09:23

jeka

Support your local club.

Pan niet te heet? Dat je olie verbrand.

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:51
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:15:
Die minerals B onderscheiden zich overigens alleen in iets dikker staal, een ander handvat met een siliconen-logo en worden in de fabriek ingevet met bijenwas. Daar betaal je dan 40-50% meer voor. Eigenlijk is dat het niet waard, want die bijenwas haal je meteen eraf. Tip dus, voor nieuwe kopers... De gewone zijn goed zat!
Gezien de slechte warmte geleiding van ijzer zou ik toch wel voor de dikst mogelijke gaan, ook omdat zo'n pan je hele leven mee gaat :D Alsnog zijn ze een koopje vergeleken met vele andere pannen.
Ursamajor schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:01:
Tja... Net weer met de DeBuyer pan 2 hamburgers gebakken, maar heel het huis vol rook. Man wat was die pan aan het walmen.
Had m eerst heet laten worden , olie erin, vlees erin, vuur laag en bakken maar.

Als ik foto's van hierboven zie hoe de pan zo netjes wordt ingebrandt, zo ziet ie er bij mij na een 2e poging nog niet uit... En na dit bakavontuur al helemaal niet meer...

Misschien is zo'n pan niet aan mij besteed en ga ik gewoon weer voor een anti aanbak pannetje :S
Walmen heeft denk ik niet zo met de pan te maken, eerder dat je de pan te heet stookt of in iets bakt met een laag rookpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Afgelopen week eindelijk mijn Ikea grillpan vervangen door wat beters en zie ḿ nu wat goedkoper dan ik bij de Sligro betaalde - bevalt uitstekend http://www.blokker.nl/nl/...-grillpan-28-cm-gietijzer

Afbeeldingslocatie: https://static.blokker.nl//BLKCAS/960x960/1366508.jpg

Lekker loeizwaar 8) Het geld meer dan waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Die heb ik ook al een jaar of twee in gebruik! Bevalt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ursamajor schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:01:
Dan was 't te heet en heb je je olie verbrand.

Dat superduperheet laten worden moet je alleen doen bij het inbranden. Bij normaal bakken wil je 't wat lager houden over het algemeen.

Wat ik meestal doe om bijvoorbeeld biefstuk te bakken is eerst goed heet laten worden met wat (pinda)olie erin, wachten tot 't begint te roken, biefstuk erin, biefstuk een keer keren (dit voor 't bruine laagje op de biefstuk) en gas omlaag en boter erbij om de pan af te koelen om 'm mooi roze te garen.

Als je constant op hoog vuur bakt (of de pan niet goed af laat koelen) echter dan ga je op een gegeven moment de olie laten verbranden en dan staat binnen de korste keren je keuken danwel woonkamer blauw van de rook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Heeft er iemand een tip voor een hapjespan of wadjan? Ik ben er van plan zure dingen in te bakken, plaatstaal wordt het dus niet. Niet zwaar heeft voorkeur, teflon mag maar hoeft niet.

Reden is overigens de AH pan van een tijdje geleden: wat een kl@teding. Veeeeel te dunne wandjes die op 250 graden zitten als de bodem nog op 70 graden zit.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:07
woutur schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:04:
Heeft er iemand een tip voor een hapjespan of wadjan? Ik ben er van plan zure dingen in te bakken, plaatstaal wordt het dus niet. Niet zwaar heeft voorkeur, teflon mag maar hoeft niet.

Reden is overigens de AH pan van een tijdje geleden: wat een kl@teding. Veeeeel te dunne wandjes die op 250 graden zitten als de bodem nog op 70 graden zit.
Moet je dat niet gewoon een kleiner gas gebruiken? Toen ik nog gas gebruikte, viel het me op hoeveel warmte er vaak langs de pan omhoog verdween. Heb nu inductie en daar is dat geen issue. Over hapjespannen, ik zweer bij RVS.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenvdz
  • Laatst online: 11:26
Voor het koken op inductie heb ik erg goede ervaring met Demeyere, een erg goede warmtespreiding over de gehele bodem en zijkanten. Vooral bij het wokken is dit fijn door het kleine contactoppervlak van de bodem. Bij de merkloze wokken die ik daarvoor gebruikte was vooral de bodem zwart en de zijkanten werden amper warm. Alleen gerechten met kaaskrijg ik niet voor elkaar, alle kaas 'verzameld' zich op de bodem en blijft daar; kaaspannenkoeken worden gewone pannenkoeken na het omdraaien, alle kaas plakt harder in de pan dan op de pannenkoek.
Iemand hier een oplossing voor, of moet ik weer terug aan de anti aanbak voor de kaasgerechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Hapjes pan van IKEA van RVS met steel. Heb er inmiddels twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
woutur schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:04:

Tussen een hapjespan en een wadjang zit zeg maar evenveel verschil als tussen een racefiets en een mountainbike.... ;) Wat voor gerechten wil je er in maken?

Goede pannen zijn helaas meestal ook wat zwaarder vanwege een dikke bodem om de temperatuur goed te geleiden. Ik zou gewoon eens gaan kijken bij een Blokker, IKEA of waar dan ook ze een goed assortiment hebben bij je in de buurt.

Een wadjang (met 2 handvatten) zul je trouwens niet zo gauw vinden denk ik, een wok (met steel) is veel populairder als je wil roerbakken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 19:46
Deze pan is in de aanbieding bij IBood: http://www.ibood.com/home...rbonstalen-wok-31-cm.html

Is dat wat? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@NRG-81 de pan zal wel prima zijn, al is ie met verzendkosten erbij misschien bij een toko goedkoper. Probleem is hoe krijg je 'm heet? Een normaal gasfornuis geeft onvoldoende vermogen, elektrisch is sowieso kansloos (op een speciale indictie wokbrander na misschien).
Als je het echt goed wil doen dan heb je deze erbij nodig ;) https://www.marktplaats.n...nder-frituur-brander.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

NRG-81 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:27:
Deze pan is in de aanbieding bij IBood: http://www.ibood.com/home...rbonstalen-wok-31-cm.html

Is dat wat? Iemand ervaring?
Uit de aanbieding:
Niet mokken, gewoon lekker wokken

Deze wok uit de collectie van Ken Hom is ideaal om Aziatische gerechten op extreem hoge temperaturen te roerbakken mét een minimaal gebruik van olie én een optimale karamellisatie van de ingrediënten.

Materiaal en inbranden

Het authentieke geheel is vervaardigd uit dun maar extreem sterk carbonstaal, dat heel snel en efficiënt hitte absorbeert en deze op een gelijkmatige manier verdeelt. Als je hem de eerste keer gebruikt dien je de wok in te branden om de vorming van een natuurlijke antiaanbaklaag te stimuleren. Na het inbranden en verdere ingebruikname ontwikkelt het carbonstaal een donker patina met uitstekende antikleef-eigenschappen. Perfect dus voor die Aziatische gerechten.

Deze Wok van Ken Hom is een onmisbaar stuk keukengerei voor iedereen die echt traditioneel Aziatisch wil koken
Ten eerste. hoge temperaturen ga je op je fornuisje thuis niet krijgen. Althans, niet zo hoog als in het wokrestaurant en wat noodzakelijk is voor écht goed wokken. Een en ander hangt overigens ook af van de dikte van deze wok. Ik heb ooit een 'echte' plaatstalen wok gekocht, die zijn vrij dun. Maar die kan je echt alleen gebruiken met industrieel gas. Anders gooi je iets in je pan ennnnnnnn de pan is koud. Zo te lezen is dat met deze wok niet anders.

Ten tweede zie ik carameliseren echt niet zitten met zo'n wok. Dat is vragen om problemen. Tenzij je hobby iets met schuursponzen is.

Ten derde is een wok inbranden best wel even een karweitje. Zie ook dit topic over het inbranden van DeBuyer pannen.

Een aantal weken geleden postte ik ook een vraag over een wadjan. Met als reden dat mijn gas thuis gewoon niet warm genoeg wordt (ik heb een wokbrander van 3.5 KW). Een wadjan is van dik staal en houdt warmte goed vast waardoor het afkoelen als je er iets ingooit veel minder optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:53:
@NRG-81 de pan zal wel prima zijn, al is ie met verzendkosten erbij misschien bij een toko goedkoper. Probleem is hoe krijg je 'm heet? Een normaal gasfornuis geeft onvoldoende vermogen, elektrisch is sowieso kansloos (op een speciale indictie wokbrander na misschien).
Onderschat niet hoeveel hitte een inductiepit op de boost mode in een pan kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Voor alle warmtebronnen - geen inductie.
Dat is jammer.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:23:
[...]
Onderschat niet hoeveel hitte een inductiepit op de boost mode in een pan kan krijgen.
Klopt, maar het is nog steeds geen 7+ kW denk ik? Maar altijd beter dan keramisch - ik gebruik inderdaad een losse inductieplaat om te 'wokken' (2 kW) en dat lijkt toch meer op smoren dan echt sizzling wokken.
jeka schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:29:
Voor alle warmtebronnen - geen inductie.
Dat is jammer.
Wat eigenlijk raar is - carbon staal werkt volgens mij prima op inductie? En dat ie een vlakke bodem heeft maakt 'm juist geschikter dan een echte ronde wok. Het zou wat kunnen krassen misschien of hij staat niet helemaal vlak maar soit dat doet aan de werking niets af.

Oh zie eens deze link:
http://www.smulweb.nl/blo...-belang-van-een-goede-wok

[quote]Indien u op inductie kookt dan is het wel mogelijk om een Carbon stalen wok te nemen van het merk Ken Hom. De Ken Hom “Green” woks zijn geschikt voor inductie. Voor meer informatie daarover kijkt u op de Ken Hom website. U kunt ze kopen in een goed gesorteerde kookwinkel of via internet.

http://www.kenhom.com/ken...ProductDetails.aspx?Id=14
[/quote]

edit://

Zie http://www.kenhomwoks.co....arbon-steel-wok-32cm.html

Suitable for all hobs including induction

Dat is inderdaad een andere serie.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 05-07-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:20:
[...]

Klopt, maar het is nog steeds geen 7+ kW denk ik? Maar altijd beter dan keramisch - ik gebruik inderdaad een losse inductieplaat om te 'wokken' (2 kW) en dat lijkt toch meer op smoren dan echt sizzling wokken.
Ligt aan je inductieplaat. De betere driefasen-platen kunnen dat wel. Zo'n los wokpitje wat je in de muur prikt niet idd, dat kan per definitie maximaal ~3kW aan.

Overigens zijn er ook gaplaten met wokbranders voor thuis die een serieuze bak hitte onder je wok kunnen krijgen. Bijvoorbeeld http://www.atag.nl/collectie/ig9571mba/#specificaties. 3kW + 6kW wokpit. (Plus inductie, de enige gaspit is voor de wok.)
Zie http://www.kenhomwoks.co....arbon-steel-wok-32cm.html

Dat is geen echte wok; woks hebben geen anti-aanbaklaag. Die laag gaat keihard stuk als je ermee probeert te wokken; zelfs op een gewoon 3kW gaspitje krijg je 'm al veel te heet daarvoor.

Het probleem met koolstofstalen woks en inductie is meer dat ze heel dun zijn en dus krom kunnen trekken geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:29:
[...]
<>
Dat is geen echte wok; woks hebben geen anti-aanbaklaag. Die laag gaat keihard stuk als je ermee probeert te wokken; zelfs op een gewoon 3kW gaspitje krijg je 'm al veel te heet daarvoor.

Het probleem met koolstofstalen woks en inductie is meer dat ze heel dun zijn en dus krom kunnen trekken geloof ik.
Ze trekken inderdaad wat krom maar inductie blijft wel even werken. Volgens mij is het de wok van iBood die ik linkte. niet dus - iBood verkoopt de andere met het gele label.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 05-07-2017 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Die van Ibood is deze:
http://www.kenhomwoks.co....oning-steel-wok-31cm.html

Suitable for all hobs except induction

Everyday range :
Suitable for all hobs except induction
Lightweight carbon steel for high temperature stirfry cooking

Performance range:
Non stick coating for ease of use and easy clean

Maar als je de tekst onder leest:
Suitable for all hobs except induction 8)7

http://www.kenhomwoks.co....arbon-steel-wok-28cm.html

[ Voor 63% gewijzigd door jeka op 05-07-2017 14:15 ]

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

CyBeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:29:
[...]

Precies.. Echte woks en hun patina worden juist happier als je ze richting temperatuurtje zon stuurt. Non-stick coatings beginnen zo boven de 250 graden te ontleden in deels ongezonde gassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Maar hoe weet je of je een "echte" wok hebt? Mijn wokpan heb ik al een jaartje of 20 en altijd goed verzorgt, dus na gebruik alleen met heet water en een borstel wassen. Even laten drogen en daarna met arachide olie insmeren. Maar welk merk of materiaal? Geen idee...

Ermee wokken gaat nog altijd prima, dat de temperatuur ineens teveel daalt maak ik nooit mee. Maar mijn Etna gasstel kan dan ook een behoorlijke vlam produceren en de boel is altijd binnen no-time op de juiste gaarheid.

Specs

Pagina: 1 2 ... 86 Laatste