Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.781 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ho0f schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:03:
[...]

Heb je daar een standaard widget voor gebruikt of zelf iets geknutseld?

Deze bijvoorbeeld?
https://apps.garmin.com/n...ea-4f22-b15b-eceea7e80277
Dat is 'm ja. Via Connect kun je de gegevens opgeven en syncen met je FR. Deze voegt een Widget toe aan je horloge, maar de hulpverlener moet wel weten hoe een Forerunner werkt natuurlijk.
Voordeel is dat je de medische bio om je pols hebt, nadeel is dat deze widget niet tijdens een workout zichtbaar is, Je moet als hulpverlener dus wel weten hoe je terug moet naar de klok/startscherm, om vervolgens door je widgets te bladeren.

Aan de andere kant, die 12kb kan ik wel missen op m'n FR en beter iets dan niet toch?

Maar ik ben het wel met eerdere reacties eens dat dit absoluut geen sluitend systeem is!

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 04-08-2016 11:11 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo'n coin in je veters lijkt me tot nu toe nog de beste oplossing, aangezien ik het liefst met niks anders dan horloge en hartslagmeter loop (nou ok, kleding en schoenen dan :P ).
Het enige nadeel hieraan vind ik als je meerdere paren schoenen rouleert, dan heb je misschien meerdere coins nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een vraag over de mate waarin mijn schoenen versleten zouden kunnen zijn. Ik heb 4 jaar geleden een paar Asics Kayano gekocht, volgens de verkoper een erg goede hardloopschoen. De afgelopen 4 jaar heb ik vooral met perioden hard gelopen en ben sinds 3 maanden echt fanatiek bezig. In totaal heb ik volgens Strava zo'n 900km op deze schoenen gelopen.

Vorige week kreeg ik een blaar aan de binnenkant van de teen naast mijn grote teen. Vandaag (5 dagen later) kreeg ik ook een blaar aan mijn grote teen, waarschijnlijk schuurt blaar 1 tegen de grote teen aan.

Ik heb zelf geen idee wanneer hardloopschoenen echt versleten zijn. Sommige websites zeggen 800km, andere zeggen 1500km of 2 jaar. Zelf leek het me sowieso tijd worden als ik last zou krijgen tijdens het lopen. Dat zouden die blaren kunnen zijn, al kan dat ook domme pech zijn natuurlijk.

Wat is jullie beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 10:29
Aghanim schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:14:
Even een vraag over de mate waarin mijn schoenen versleten zouden kunnen zijn. Ik heb 4 jaar geleden een paar Asics Kayano gekocht, volgens de verkoper een erg goede hardloopschoen. De afgelopen 4 jaar heb ik vooral met perioden hard gelopen en ben sinds 3 maanden echt fanatiek bezig. In totaal heb ik volgens Strava zo'n 900km op deze schoenen gelopen.

Vorige week kreeg ik een blaar aan de binnenkant van de teen naast mijn grote teen. Vandaag (5 dagen later) kreeg ik ook een blaar aan mijn grote teen, waarschijnlijk schuurt blaar 1 tegen de grote teen aan.

Ik heb zelf geen idee wanneer hardloopschoenen echt versleten zijn. Sommige websites zeggen 800km, andere zeggen 1500km of 2 jaar. Zelf leek het me sowieso tijd worden als ik last zou krijgen tijdens het lopen. Dat zouden die blaren kunnen zijn, al kan dat ook domme pech zijn natuurlijk.

Wat is jullie beeld?
Gisteren nieuwe gekocht. Mijn Asics waren 3 jaar oud en ik loop alleen in de zomer ivm zomerstop voetbal. Vanochtend eerste keer gelopen op nieuwe schoenen (Saucony Ride 9). Ik had het gevoel op kussentjes te lopen.

De demping is er simpelweg uit na verloop van tijd ongeacht het aantal KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ja dat idee had ik ook al, zou ook de blaren kunnen verklaren lijkt me. Morgen maar eens op zoek naar nieuwe schoenen dan. Wil eigenlijk Nike Pegasus, maar zie daar nooit iemand op hardlopen dus twijfel of dat wel verstandig is. Wel balen, ik heb nog een Intersport cadeaubon van 40 euro die op moet, maar daar hebben ze geen scan om je manier van lopen te analyseren zoals bij Runnersworld.

[ Voor 27% gewijzigd door Aghanim op 04-08-2016 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:16
Aghanim schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:20:
Ja dat idee had ik ook al, zou ook de blaren kunnen verklaren lijkt me. Morgen maar eens op zoek naar nieuwe schoenen dan. Wil eigenlijk Nike Pegasus, maar zie daar nooit iemand op hardlopen dus twijfel of dat wel verstandig is. Wel balen, ik heb nog een Intersport cadeaubon van 40 euro die op moet, maar daar hebben ze geen scan om je manier van lopen te analyseren zoals bij Runnersworld.
Ik ben geen expert, maar tenzij er ook echt zichtbaar iets doorgesleten is kan ik me niet voorstellen dat je door een bepaalt soort schoen 'ineens' blaren krijgt. Als de binnenvoering kapot is en je daardoor tegen iets hards komt, ja, dan misschien wel, maar het kan ook zomaar zijn dat het bijvoorbeeld komt door een sok die dubbel heeft gezeten. Desalniettemin is 4 jaar en een kleine 1000 km's geen gek punt om weer eens nieuwe schoenen bij te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Valorian schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 22:48:
[...]
Ik ben geen expert, maar tenzij er ook echt zichtbaar iets doorgesleten is kan ik me niet voorstellen dat je door een bepaalt soort schoen 'ineens' blaren krijgt.
Ik heb daar ook wel zo af en toe last van met schoenen die ik al langer heb. Echt een verklaring heb ik daar niet voor, behalve dan dat ik wellicht mijn schoenen te los strik of dat ze in de loop van de tijd ruimer worden. Zichtbaar doorgesleten zijn ze dan niet.

Overigens vervang ik mijn schoenen als de zool versleten is, bij mij is dat al best snel, zo rond de 700, 750 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:07
Wat is dan versleten voor jou ? Is het profiel dan helemaal glad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Voor mij wordt het ook tijd om het schoeisel te vervangen. Heb nu Nike Air Zoom 7, iets meer dan 1 jaar oud en ze tikken bijna de 1000km aan. Onder de voorvoet is het profiel helemaal afgesleten, ik merk bij het lopen op een nat wegdek dat de grip minder aan het worden is. Bij loopscholing of planking/opdrukken schuiven m'n voeten gewoon weg, kan geen druk meer zetten. Binnenkort maar eens iets nieuws gaan uitzoeken :D

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
nogeeninlog schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:24:
Wat is dan versleten voor jou ? Is het profiel dan helemaal glad?
Niet over de hele lengte van de zool (natuurlijk), maar zeker de helft van mijn voorvoet en een groot deel van de hak inderdaad wel. Met name als de weg nat is, mis je dan wel grip, tijd dus om ze weg te doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

Aghanim schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:20:
Waarom wil je op Nike Pegasus lopen?
Toevallig heb ik zowel Kayano's (v18, 2013) als Nike Pegasus Zooms (kerstpakket van werk), en loop op beiden, maar het zijn totaal verschillende schoenen. Kayano is sterk antipronerend, terwijl de Pegasus neutraal is.

Mijn kayano's hebben er nu 900 km op zitten. De binnenvoering is half losgekomen, dus ze zijn aan vervanging toe. 1000km is wel ongeveer de grens.
Pegasus is een prima hardloopschoen. Ik loop korte afstanden, maar mijn buurman heeft ze ook en loopt er halve marathon op (80km per week)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Cis schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:47:
[...]

Waarom wil je op Nike Pegasus lopen?
Toevallig heb ik zowel Kayano's (v18, 2013) als Nike Pegasus Zooms (kerstpakket van werk), en loop op beiden, maar het zijn totaal verschillende schoenen. Kayano is sterk antipronerend, terwijl de Pegasus neutraal is.

Mijn kayano's hebben er nu 900 km op zitten. De binnenvoering is half losgekomen, dus ze zijn aan vervanging toe. 1000km is wel ongeveer de grens.
Pegasus is een prima hardloopschoen. Ik loop korte afstanden, maar mijn buurman heeft ze ook en loopt er halve marathon op (80km per week)
Heel simpel. Ik vind ze mooi :9
Dus als ze passen bij mijn manier van hardlopen dan ga ik ze nemen. De Kayano's heb ik genomen na enkel een scan van de onderkant van mijn voet. Geen idee of die bij mijn manier van lopen passen. Ik was destijds nog niet echt op de hoogte en het was een gewone sportzaak.

Edit: uiteindelijk is het Lunarglide 8 geworden. Na een voetscan en loopanalyse bleek ik weinig correctie nodig te hebben. Meeste Nike modellen pasten niet goed vanwege het feit dat mijn ene voet iets groter is dan de andere. De Lunarglides zaten net wat anders en liepen perfect. Nu maar eens in het echt testen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Aghanim op 05-08-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Aghanim schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:50:
[...]

Heel simpel. Ik vind ze mooi :9
Dus als ze passen bij mijn manier van hardlopen dan ga ik ze nemen. De Kayano's heb ik genomen na enkel een scan van de onderkant van mijn voet. Geen idee of die bij mijn manier van lopen passen. Ik was destijds nog niet echt op de hoogte en het was een gewone sportzaak.

Edit: uiteindelijk is het Lunarglide 8 geworden. Na een voetscan en loopanalyse bleek ik weinig correctie nodig te hebben. Meeste Nike modellen pasten niet goed vanwege het feit dat mijn ene voet iets groter is dan de andere. De Lunarglides zaten net wat anders en liepen perfect. Nu maar eens in het echt testen :)
De Lunarglide zijn hele fijne schoenen. Heb zelf de LG 4 & 5 gehad, heb hier altijd heel prettig op gelopen. Sinds anderhalf jaar ben ik over op de wat snellere schoenen van Nike. Minder drop en meer op de voorvoet landen. Volgens de Run2Day verkoper had een LunarGlide voor mij weinig zin, aangezien die de energie van je gewicht teruggeven, waardoor je soepeler gaat lopen. Echter, met mijn 60kg (& 1,80) heb ik niet genoeg gewicht om dit effect te triggeren, waardoor ik juist energie verspeel.

Loop wel altijd op Nike, heb ook andere merken aangehad (Brooks, Asics, Adidas, Saucony, Mizuno etc etc), maar Nike zitten gewoon het beste, kan er niets aan doen. Ben nu zo gewend aan de Nike pasvorm, dat iedere andere schoen heel raar en onnatuurlijk aanvoelt. Wat opzicht vreemd is, aangezien ik jaren heb gevoetbald op alleen maar Adidas, omdat Nike me daar totaal niet goed zat. Andere tak, andere sport, ander ontwerpteam dus andere schoen schijnbaar.

Wat Nike overigens ook als groot voordeel heeft, is dat ze heel maatvast zijn. Of ik nou een LunarGlide, Air Zoom of Flyknit Racer aantrek, het is allemaal maat 9. Daar hebben sommige andere merken nog wel eens moeite mee te hebben schijnt het. Zo had mijn hardlooptrainer schoenen van Saucony model 4, maat 9 aangehad en op basis daarvan model 5 in bestelling gezet, te klein... Dat hebben ze bij Nike wel goed op orde. En je kunt een schoen online in 35 verschillende kleurstijlen bestellen, dat is wel grappig natuurlijk :P

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:49

vhal

ಠ_ಠ

Ik wil toch eens een foamroller aanschaffen nu mijn kuiten onlangs flink onder handen zijn genomen door de fysio. Beetje ter preventie om niet weer met een blok beton als gevoel rond te lopen. Zit er nou heel veel verschil tussen de verschillende modellen en kan ik eigenlijk domweg de goedkoopste aanschaffen?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

Rudedadude

Maybe we were born to run

De meest goedkope zijn volgens mij massief foam en dat kan gaan indeuken. Ik heb met een pvc binnenkant, dus dat zal stevig blijven. Verder moet je je niet te veel aantrekken van allerlei spannend uitziende ribbels, dat doet niets. En ik kan het weten, ik heb zelf een the grid :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Rudedadude schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:26:
De meest goedkope zijn volgens mij massief foam en dat kan gaan indeuken. Ik heb met een pvc binnenkant, dus dat zal stevig blijven. Verder moet je je niet te veel aantrekken van allerlei spannend uitziende ribbels, dat doet niets. En ik kan het weten, ik heb zelf een the grid :P
Ja, ik had ook al gelezen dat de massieve uiteindelijk eindigen als zandloper doordat het foam doorgezakt is. De Grid heb ik ook gezien, qua formaat is het gelukkig niet zo'n gigantisch ding zodat je hem nog een beetje normaal op kan bergen.

Werkt het een beetje voor jou en voel je er eigenlijk wel iets van?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47

Aight!

'A toy robot...'

Zijn er hier ook mensen die meedoen aan de Trail des Fantomes?

Ik doe de 19km, volgens vrienden is het moeilijk zwaar! Maar het lijkt me wel een mooie route :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46

polthemol

Moderator General Chat
net de eerste keer bij de atletiekvereniging meegedaan met hun zaterdagochtendtraining en het viel een beetje erg hard tegen. Wat een verschil tussen wat offroad rennen en op een baan. Einde van de training niet gehaald, uit voorzorg op tijd gestopt omdat mijn enkels voorzichtig begonnen te protesteren.
Het loont zich wel voor de rest, kreeg een berg correcties mee (houding van armen, schouders) al en het motiveert ook prima als je wat mensen voor je hebt hobbelen (en gelukkig achter me ook :D).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011

Roozzz

Plus ultra

Aight! schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 08:33:
Zijn er hier ook mensen die meedoen aan de Trail des Fantomes?

Ik doe de 19km, volgens vrienden is het moeilijk zwaar! Maar het lijkt me wel een mooie route :)
Mooie uitdaging :) Qua zwaarte is ie "normaal" tov andere trails in de Ardennen. Ben je dat niet gewend, dan is het allicht pittig >:)
Ik weet dat in ieder geval Infinchible gaat. Misschien dat ik last-minute die kant op ga voor de langste afstand (65 ofzo?). Ik vind alleen het inschrijfgeld nogal fors...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 21:52

Infinchible

Woef!

Roozzz schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 12:34:
[...]

Mooie uitdaging :) Qua zwaarte is ie "normaal" tov andere trails in de Ardennen. Ben je dat niet gewend, dan is het allicht pittig >:)
Ik weet dat in ieder geval Infinchible gaat. Misschien dat ik last-minute die kant op ga voor de langste afstand (65 ofzo?). Ik vind alleen het inschrijfgeld nogal fors...
Nog geen gratis inschrijving gewonnen?
Ik ben er inderdaad ook bij, de 65km op zondag. Ga gewoon voor het uitlopen, dit jaar is echt een tussenjaar en ik zit alleen maar te prutsen. Het is dat er zoveel mooie evenementen zijn, maar ik heb echt het idee dat ik overtraind ben, of de TdF dan zo verstandig is is dan ook niet eens meer een vraag, maar hij is zó gaaf!
In december denk ik een maandje echt niets doen. Terwijl ik al wel veel minder train dan vorig jaar..... Erg frustrerend. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Infinchible schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 17:09:
[...]

Nog geen gratis inschrijving gewonnen?
Ik ben er inderdaad ook bij, de 65km op zondag. Ga gewoon voor het uitlopen, dit jaar is echt een tussenjaar en ik zit alleen maar te prutsen. Het is dat er zoveel mooie evenementen zijn, maar ik heb echt het idee dat ik overtraind ben, of de TdF dan zo verstandig is is dan ook niet eens meer een vraag, maar hij is zó gaaf!
In december denk ik een maandje echt niets doen. Terwijl ik al wel veel minder train dan vorig jaar..... Erg frustrerend. ;(
Haha nee, als jij je sponsor nou eens een beetje de goede kant op masseert? ;) Ik vind €70 voor een tussendoortje net wat te gek...

Wel vervelend dat het al een tijd niet zo lekker loopt. Toch iets te diep gegaan op weg naar die marathon en de periode daarna? Je was ook wel serieus aan het knallen dit voorjaar! Maar goed, ff een tijdje rustig aandoen en puur voor de fun lopen, dan komt de vorm vanzelf wel weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Roozzz schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 12:34:
[...]

Heb de koning van Spanje wel gedaan, de 25 km (of ja was eigenlijk 26,...) maar was wel even wennen met die heuvels. De Ardennen is natuurlijk nog iets pittiger. Maar mijn motto bij trails is gewoon genieten, ben toch geen tijd loper hahaha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-08 14:55

wickedm3n

Always having fun!

lees hier af en toe wat mee maar nog niet gereageerd.. Wat een afstanden worden hier af en toe gelopen zeg! leuk om te lezen welke trainingen en doelen mensen zich stellen.
Dit jaar ben ik ook "begonnen"met hardlopen..
Om eerlijk te zijn zit ik al vanaf mijn 11de op atletiek(ben nu 28) vroeger wel alles gedaan qua onderdelen maar op een gegeven moment (vanaf mijn 15de denk ik) was ik gewoon wat beter dan de gemiddelde bij onze club op de loopnummers dus toen altijd daar de focus op gelegd voor de competities.
Mijn "specialiteit" was de 400m waar ik meerdere keren heb meegedaan aan NK's.
Dit hield dus veel verzurings- trainingen in en veel kort werk(deed ook vaak de 100m)

na een paar keer een aardig zware blessure aan mijn lies en door wat andere lichamelijke strubbelingen (langdurige medicijnen) was ik dus een aantal jaar gestopt maar begin dit jaar ben ik weer een beetje begonnen met een andere instelling: niet sprinten maar meer duurloopjes. dit omdat sprinten zoals ik vroeger deed gewoon niet meer kan met mijn lies.. ik train nu weer gewoon bij de club met 2 vrienden en we proberen daar "langere" intervalletjes te combineren met wat krachtoefeningen(2x in de week) en in het weekend probeer ik een duurloopje van 5+ km te doen voor mijzelf.
Eerste doel is ergens eind dit jaar een 5km te lopen met een loopje en dat onder de 20min te doen.
eerlijk gezegd lijkt me dat dit me wel moet lukken want toen ik 13 was liep ik al 21min... maar daarna alleen maar korter werk gedaan dan (nooit langer dan 800m op training).

Vandaag ook maar een Garmin Forerunner 25 GPS hartslagmeter aangeschaft om eens wat data bij te houden. en na 4 weken vakantie ook vanmorgen maar een duurloopje gedaan van ongeveer 6km die in 27:30 ging. dus redelijk tevreden:) ik ga hier proberen ook wat dingen te posten naar hoe ik train en hoe mijn progressie gaat.
als mensen nog tips hebben voor trainingen voor 5km's hoor ik die graag.
en naar ervaringen met de Garmin Forerunner 25 ook;)

[ Voor 5% gewijzigd door wickedm3n op 07-08-2016 11:07 ]

In progress: VW kever

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
whoop, vandaag de 5k gehaald in relatief goede doen. 5.02km op 30:22 (inclusief het dodgen van een loslopende hond die wilde spelen grr).

hartslag gemiddelde van 169bpm en nog een iets te lage cadens (157). Op het einde ging het wel erg stevig omhoog de gemiddeldes, onbewust ruikte ik blijkbaar een finish :P (van een 6:40 vlak voor het einde nog een 5:20ish eruit geperst).

Nu doorbouwen naar de 10km :)

@wicked wat voor mij werkt tot nu toe is echt vrij geleidelijk opbouwen en proberen elke keer dat ik ga op 1 punt een accent te leggen zodat ik niet op 40 verschillende dingen aan het focussen ben (bv. de ene keer mijn pace constant houden of de volgende een hartslag of een bepaalde pace of simpelweg de finish halen, landing voeten, houding armen/schouders, enz.). Geen idee of die manier zorgt dat je hard vooruit gaat, maar voor mij houd het de fun erin en more fun is more improvement of zoiets :D

[ Voor 38% gewijzigd door polthemol op 07-08-2016 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis

Cis

vhal schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 07:27:
[...]

Ja, ik had ook al gelezen dat de massieve uiteindelijk eindigen als zandloper doordat het foam doorgezakt is. De Grid heb ik ook gezien, qua formaat is het gelukkig niet zo'n gigantisch ding zodat je hem nog een beetje normaal op kan bergen.

Jaren geleden heb ik deze gekocht:
http://www.resultsport.com/Foam-Rollers.html?product_id=60
(destijds via Amazon.co.uk met gratis verzending)

De foam roller blijft stevig, geen last van doorzakken oid; de roller ziet er nog uit als nieuw. Heeft ook niet heel veel te verduren met die 65kg.

Ik voel het wel degelijk als ik er overheen rol. Heb een tijd last van een runnersknee gehad, en toen rolden de tranen soms over mn wangen van de pijn. Maar ben er wel vanaf nu :)
(nu weer een lichte kuitblessure; halverwege onderbeen. denk aanhechting met achilles -> daarvoor gebruik ik de foam roller nu ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
vhal schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 07:27:
[...]

Ik voel het zeker. Heb de 'grid' en ben daar wel tevreden over. Door de manier waarop je met je andere ledematen op de grond steunt tijdens het rollen kan je doseren hoeveel van je lichaamsgewicht je op de rol laat komen. Bij veel gewicht is het erg pijnlijk (lees: moet je even wennen ;) ) , vooral als je als ergens last van hebt. In praktijk gebruik ik hem overigens weinig, weet dat het beter zou zijn om na zware trainingen even te doen maar zolang ik nergens last van heb is de drempel om het dan ook echt te gaan doen erg hoog. Net als fysio-oefeningen, als het beter gaat stop je met je huiswerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Zojuist de eerste 9.5km gelopen op mijn nieuwe Lunarglides. Was even wennen qua demping vergeleken met mijn oude Kayanos, maar daarna liep het prima. Heb het gevoel dat het een snellere schoen i's met iets meer bewegingsvrijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben sinds een paar weken ook aan het hardlopen geslagen. Ik ging altijd wel 2-3 keer in de week naar de sportschool maar toen ik naast mijn werk nog een studie ging doen is daar de klad in gekomen :) Nu zijn de vakken klaar dus is er ruimte voor meer beweging.

Hardlopen vond ik altijd wel lekker maar op zo'n band staan is niet mijn ding en op straat (woon in de stad) wordt ik gek van overig verkeer en stoplichten etcetera. Ik had er nooit zo over nagedacht maar wij wonen vlakbij een park met een prima rondje van een kilometer en als de afstanden wat langer worden is er ook een kanaal in de buurt waarlangs het rennen goed te doen moet zijn.

Ik ben met couch to 5k begonnen, ik ga deze week week 4 in, dus dat valt allemaal nog wel mee. Stevige wandelingen ben ik wel gewend maar rennen niet, mijn voeten al helemaal niet dus ik heb op de gok een wat stevigere schoen (Salomon trailschoen) gekocht om wat meer ondersteuning te hebben. Dat rent vooralsnog allemaal prima maar mijn techniek zal om te huilen zijn ;) Armen te hoog, niet netjes rechtop, dat soort dingen maar ik werk eraan.

Ik heb geen idee wat mijn hartslag, snelheid en dat soort dingen zijn maar een horloge zit er aan te komen, wij wandelen vooral op vakantie veel routes via GPS dus dat moest er ook op kunnen. Het plan was een Garmin Fenix 3, totdat de Suuntu Spartan Ultra aangekondigd werd :) Altijd goed als je ergens gadgets bij kan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Jheroun schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:25:

Ik heb geen idee wat mijn hartslag, snelheid en dat soort dingen zijn maar een horloge zit er aan te komen, wij wandelen vooral op vakantie veel routes via GPS dus dat moest er ook op kunnen. Het plan was een Garmin Fenix 3, totdat de Suuntu Spartan Ultra aangekondigd werd :) Altijd goed als je ergens gadgets bij kan gebruiken ;)
Gelukkig zie je het als een gadget, want dat horloge is wel een ietsje overkill als je bezig bent met naar de 5k toewerken :+ Maar goed, dan ben je meteen voorzien tegen de tijd dat je 100km door de bergen gaat rennen ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:47:
[...]

Gelukkig zie je het als een gadget, want dat horloge is wel een ietsje overkill als je bezig bent met naar de 5k toewerken :+ Maar goed, dan ben je meteen voorzien tegen de tijd dat je 100km door de bergen gaat rennen ofzo :P
Voor rondjes rennen door een park is dat megaoverkill ja :) Maar voor een dagtrip wandelen door bergen ietsie minder, en dat zijn toch dingen die wij vaak op vakantie doen. Fietsen doen we ook met enige regelmaat en als je dan gewoon een gpx van een rondje ergens vandaan kan trekken en op je horloge zetten maakt dat dingen wel makkelijk :) Naar een nieuwe gps unit was ik toch al aan het kijken, dat ik recent ook aan het rennen ben geslagen is eigenlijk bijvangst ;)

Voor onze komende vakantie neem ik alleen de ouderwetse Garmin gps nog wel mee (zo'n gele unit zonder horlogeband erom ;)), met zo'n nieuw ding weet je het nooit en dikke kans dat nog niet alle features voor navigatie al in de firmware zitten. Een sporthorloge is ook gewoon hardware en software dus daarvoor gelden inmiddels ook day 1 patches en DLC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Welkom "nieuwe" lopers :) Altijd leuk om weer eens wat nieuwe namen binnen te zien stromen.

Afgelopen zaterdag een lekker duurloopje gedaan, 14km achter de kinderwagen en eigenlijk was het allemaal best goed vol te houden! Uiteraard langzamer dan alleen lopen (6:30 min/km gemiddeld), maar als het niet was gaan spetteren had ik er met gemak 16-17km van gemaakt.
Morgen nog een lunchrunnetje en dan hopelijk zaterdag even écht hard knallen op de 10km. Zin in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:48

Investig8or

What goes up, could come down

Ik heb gisteren (in voorbereiding voor de Dam-tot-Dam) 14km gelopen. Daarbij ook mijn trainings-PR op de 10km verbeterd! De vorige was van een maand geleden, waarbij ik een hogere hartslag had en compleet leeg thuis kwam na precies 10km. Nu dus 4 km meer en lagere hartslag, duidelijk vooruitgang! Dat 3 keer per week trainen met af en toe een intervaltraining heeft effect!

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Jheroun schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:28:
[...]

Voor rondjes rennen door een park is dat megaoverkill ja :) Maar voor een dagtrip wandelen door bergen ietsie minder, en dat zijn toch dingen die wij vaak op vakantie doen. Fietsen doen we ook met enige regelmaat en als je dan gewoon een gpx van een rondje ergens vandaan kan trekken en op je horloge zetten maakt dat dingen wel makkelijk :) Naar een nieuwe gps unit was ik toch al aan het kijken, dat ik recent ook aan het rennen ben geslagen is eigenlijk bijvangst ;)

Voor onze komende vakantie neem ik alleen de ouderwetse Garmin gps nog wel mee (zo'n gele unit zonder horlogeband erom ;)), met zo'n nieuw ding weet je het nooit en dikke kans dat nog niet alle features voor navigatie al in de firmware zitten. Een sporthorloge is ook gewoon hardware en software dus daarvoor gelden inmiddels ook day 1 patches en DLC.
Kijk, zo klinkt zo'n aanschaf al een stuk logischer :) Ik moet zeggen dat ik er ook met een schuin oog naar zit te kijken. Helaas doet mijn Suunto Ambit 2 het nog perfect, dus ik heb geen enkele reden voor een nieuwe :P Maar misschien wel een leuk cadeautje voor mijn vriendin ofzo...
Qua firmware ed; ik heb uitstekende ervaringen met Suunto. Het werkte vanaf dag 1 gewoon perfect met mijn horloge (early adopter van de Ambit 2). Aangezien navigatie niet heel erg veranderd is tov eerdere versies, schat ik dat dat gewoon out-of-the-box prima werkt. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jouw ervaringen! Wanneer verwacht je hem te ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:07:
[...]
Wanneer verwacht je hem te ontvangen?
Ik heb hem gepreordered bij Coolblue, en die zeggen dat ze vrijdag de 19e leveren, maar ja, dat weet je nooit bij een preorder. Suuntu zegt volgens mij dat hij de 15e uitkomt of zo dus wellicht gaat die datum wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Mooi horloge die Spartan.
Alleen jammer dat de techniek van hartslagmeting zonder borstband kennelijk nog niet zover is.
Al zijn de reviews van de nieuwe Garmins met hartslagmeting op het horloge zelf positief.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Voor de ervaren trail lopers onder ons, nemen jullie bij Trail de Fantome gelletjes en een camelbak mee?

Ik doe dus de 19 km, dat is opzicht niet zo ver, maar vindt het altijd wel fijn om een camelbak met eigen water mee te nemen.

Aan de andere kant is het ook weer extra gewicht wat je meeneemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Galois schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:14:
Mooi horloge die Spartan.
Alleen jammer dat de techniek van hartslagmeting zonder borstband kennelijk nog niet zover is.
Al zijn de reviews van de nieuwe Garmins met hartslagmeting op het horloge zelf positief.
Erger: Hartslagmeting zonder borstband is ronduit beroerd. Afwijkingen zijn bizar groot, het geeft een redelijke indicatie maar voor de serieuze sporter geen optie. Om nog maar niet te beginnen over hoe een polshorloge iets moet meten als je een longsleeve aanhebt...
Anyway, er komt wel een spartan met polsmeting... Maar dan in combi met een band voor als een correcte meting van belang is.

Qua drinken meenemen; ik maak altijd een schatting van de verwachte tijd en tijd tussen de posten. Dan kan je vrij aardig inschatten of dat genoeg is of niet. Dat beetje extra gewicht weegt zeker op tegen de tijd die je verliest als je echt in het rood zit. Ik zit dus altijd aan de veilige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Aight! schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:14:
Voor de ervaren trail lopers onder ons, nemen jullie bij Trail de Fantome gelletjes en een camelbak mee?

Ik doe dus de 19 km, dat is opzicht niet zo ver, maar vindt het altijd wel fijn om een camelbak met eigen water mee te nemen.

Aan de andere kant is het ook weer extra gewicht wat je meeneemt...
Tja, denk dat dat toch een hele persoonlijke inschatting is. Dat zijn ook zo ongeveer de afstanden die ik met een trail loop en ik neem nooit water mee, wel wil ik nog weleens twee gelletjes meenemen, maar die kan ik altijd wel ergens wegsteken. Heb vorig jaar de 22km van de Trail de Barrage gelopen en dat was wel de zwaarste trail die ik heb gelopen, met name qua hoogtemeters, maar heb daar geen water gemist. Trail de Fantome is volgens mij wel vergelijkbaar.

Maar als je het fijn vind om water mee te nemen, is dat voor je gemoedsrust wel prettig. Als je insteek is om niet zo'n hele snelle tijd te lopen en vooral te genieten (dat is mijn insteek bij Trails), denk ik niet dat je heel veel last van het extra gewicht zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Het hangt voor mij een klein beetje van de temperatuur af, bij 25C en een volle zon op de hei kan ik het bij een afstand van 21km wel gebruiken. Maar dezelfde route midden in de winter, dan neem ik niets mee. Bij een 10km wedstrijd drink ik niets, maar als 't een beetje warm is pak ik elke spons aan en knijp die uit over m'n hoofd. Het is gewoon heel erg afhankelijk van wat je zelf fijn vindt en nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

lateef schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:02:
[...]

Tja, denk dat dat toch een hele persoonlijke inschatting is. Dat zijn ook zo ongeveer de afstanden die ik met een trail loop en ik neem nooit water mee, wel wil ik nog weleens twee gelletjes meenemen, maar die kan ik altijd wel ergens wegsteken. Heb vorig jaar de 22km van de Trail de Barrage gelopen en dat was wel de zwaarste trail die ik heb gelopen, met name qua hoogtemeters, maar heb daar geen water gemist. Trail de Fantome is volgens mij wel vergelijkbaar.

Maar als je het fijn vind om water mee te nemen, is dat voor je gemoedsrust wel prettig. Als je insteek is om niet zo'n hele snelle tijd te lopen en vooral te genieten (dat is mijn insteek bij Trails), denk ik niet dat je heel veel last van het extra gewicht zal hebben.
Ja dat is ook, bij mij is het ook meer genieten dan een goede tijd. Ik ben ook niet zo snel namelijk haha.

Zal hem gewoon meenemen en kijk ik op locatie of ik hem omdoe. Er is toch nog een verzorgingspost halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Roozzz schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:47:
[...]

Erger: Hartslagmeting zonder borstband is ronduit beroerd. Afwijkingen zijn bizar groot, het geeft een redelijke indicatie maar voor de serieuze sporter geen optie. Om nog maar niet te beginnen over hoe een polshorloge iets moet meten als je een longsleeve aanhebt...
Wellicht iets voor het Het grote Sporthorloge met GPS topic maar bij de meeste oHS horloges van Garmin kan je 'gewoon' een HS-band pairen via ANT of BT. Voor het intervalwerk is een HS-band een beter alternatief daar OHS te traag is maar voor de duurlopen maakt het nu al vrij weinig uit als ik de analyses mag geloven van DCR. De door jouw genoemde bizar grote afwijkingen herken ik absoluut niet.

Dat de techniek nog in de kinderschoenen staat ben ik het wel mee eens maar bij Garmin ben je sowieso een beta-tester voor wat betreft nieuwe techniek. Je zou dan ook een losse OHS meter kunnen overwegen zoals die van Scosche welke buitengewoon goed beoordeeld wordt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
vhal schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:09:
[...]

Wellicht iets voor het Het grote Sporthorloge met GPS topic maar bij de meeste oHS horloges van Garmin kan je 'gewoon' een HS-band pairen via ANT of BT. Voor het intervalwerk is een HS-band een beter alternatief daar OHS te traag is maar voor de duurlopen maakt het nu al vrij weinig uit als ik de analyses mag geloven van DCR. De door jouw genoemde bizar grote afwijkingen herken ik absoluut niet.

Dat de techniek nog in de kinderschoenen staat ben ik het wel mee eens maar bij Garmin ben je sowieso een beta-tester voor wat betreft nieuwe techniek. Je zou dan ook een losse OHS meter kunnen overwegen zoals die van Scosche welke buitengewoon goed beoordeeld wordt.
Nu (zomer) werkt het wellicht nog redelijk goed, maar als het straks weer wat kouder wordt dan zijn die polsdingen echt slecht is mijn ervaring (gebaseerd op de Apple Watch) - dat geldt ook bij duurlopen (intervallen is sowieso geen doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
MrAcid schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:44:
... (gebaseerd op de Apple Watch) ...
Dat is bijna net zoiets als zeggen dat GPS-ontvangst van een sporthorloge slecht is, gebaseerd op de ervaringen met een Apple Watch :)

Nee, dat is flauw. Maar toch: een Apple Watch is een mooie designgadget, maar geen sporthorloge.
De optische meting van dat apparaat komt in de verste verte niet in de buurt van bijvoorbeeld de optische sensors van Mio en consorten. En die doen inderdaad weer onder voor metingen met een borstband.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

vhal schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:09:
[...]

Niet helemaal de goede plek misschien inderdaad.
Er was enkele weken/maanden terug een studie gepubliceerd die afwijkingen +- van 30% liet zien tov een band. Dat vind ik een bizar grote afwijking voor een product dat op de markt gezet wordt als een serieus alternatief. Ik kan hem zo snel even niet terugvinden; maar wel interessant achtergrond/toelichtende artikelen:
1. http://www.wareable.com/f...ate-tech-health-risk-2764
2. http://www.wareable.com/s...ch-the-experts-speak-9763

Ik zal vanavond als ik thuis ben nog even zoeken naar die studie.

Basically kan ik me vrij goed vinden met de conclusie van Wareable:
[...]So what have we learned from talking to the experts of heart rate tech? Well firstly, if you're serious about your sport and data today, then steer clear of the wrist monitor. It's a great way for entry level runners and fitness fans to take control of their plans, but for those using the data to train, it's not up to task.

And while runners may one day be able to use optical tech for training sessions, when lag times and algorithms improve, for gym bunnies and HIIT fans it looks unlikely that the wrist will ever be a serious option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:01:
[...]

Dat is bijna net zoiets als zeggen dat GPS-ontvangst van een sporthorloge slecht is, gebaseerd op de ervaringen met een Apple Watch :)

Nee, dat is flauw. Maar toch: een Apple Watch is een mooie designgadget, maar geen sporthorloge.
De optische meting van dat apparaat komt in de verste verte niet in de buurt van bijvoorbeeld de optische sensors van Mio en consorten. En die doen inderdaad weer onder voor metingen met een borstband.
Eens, de Apple Watch is extra kut qua hartslagmeter tijdens workouts - daarover hoeven we geen discussie te hebben. ;)

De problemen zijn echter hetzelfde voor andere hartslagmeters die afhankelijk zijn van doorbloeding van de pols. Het verschilt per persoon (dat zie je ook in de online reviews) maar ik blijf voorlopig ook gewoon bij de borstband vanwege de betrouwbaarheid van de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:44:
[...]

Nu (zomer) werkt het wellicht nog redelijk goed, maar als het straks weer wat kouder wordt dan zijn die polsdingen echt slecht is mijn ervaring (gebaseerd op de Apple Watch) - dat geldt ook bij duurlopen (intervallen is sowieso geen doen).
Ik blijf content, ook in de winter, met een Scosche om mijn onderarm :) Polsmeting is veel gevoeliger voor lichtinval en kou, op de onderarm zit je lekker op een zacht stukje geklemd en gewoon onder een longsleeve.

Erg jammer dat die dingen duur en regelmatig slecht te verkrijgen zijn.

Edit: met de nuance dat ik weinig tot niks met intervallen heb en de responstijd me daar ook niet veel in kan schelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pathogen op 09-08-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:38:
[...]

Niet helemaal de goede plek misschien inderdaad.
Er was enkele weken/maanden terug een studie gepubliceerd die afwijkingen +- van 30% liet zien tov een band. Dat vind ik een bizar grote afwijking voor een product dat op de markt gezet wordt als een serieus alternatief. Ik kan hem zo snel even niet terugvinden; maar wel interessant achtergrond/toelichtende artikelen:
1. http://www.wareable.com/f...ate-tech-health-risk-2764
2. http://www.wareable.com/s...ch-the-experts-speak-9763

Ik zal vanavond als ik thuis ben nog even zoeken naar die studie.

Basically kan ik me vrij goed vinden met de conclusie van Wareable:

[...]
ik was een tijd terug gaan kijken voor een garmin 235 omdat ik een hekel heb aan die borstband (continu het gevoel dat er iets in de weg zit). En wat me opviel was dat je maar 2 reviews had: die wat de hartslagmeter op de pols compleet afschieten en die wat er weg van waren (met de sidenote dat je niet voor utlraprecies moet hopen).

Wat ik persoonlijk merk is dat het vrij hard lijkt te kloppen, alleen hij moet goed om je pols vast zitten. Met fietsen merk ik dan dat hij wel eens wat slagen mist (geen voorvering, dus horloge rammelt nogal eens wat losser / schuift naar ovren op mijn pols).

Wat je ook bij een deel reviews ziet is dat de negatieve results vooral aan het begin van de release waren, maar er naderhand positievere kwamen (in de changelog van garmin komen ook enkele fixes langs voor HRMgedeelte).

De keren dat ik de moeite heb genomen mijn oude forerunner met borstband mee te nemen en de stats te vergelijkenw are er in ieder geval geen noemenswaardige verschillen te ontdekken, buiten een hikje her en der eens of slag of 2 afwijking.
(het kan natuurlijk ook zijn dat ik toevallig een pols heb die wel goed werkt voor dat apparaat bedenk ik me net :D ).

en een vraagje: hoe werken jullie met recoverytimes? Ik wissel hardlopen nu af met fietsen (hierbij let ik hard dat mijn hartslag niet te hoog zit en dat ik max een z3 haal). Gezien ik andere spieren gebruik om te fietsen veelal, kun je dit tellen als een rustdag voor je hardloopschema of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 09-08-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:33:
[...]
Gezien ik andere spieren gebruik om te fietsen veelal, kun je dit tellen als een rustdag voor je hardloopschema of niet?
Tenzij je een handbike hebt of op je handen loopt gebruik je uiteraard gewoon je benen en daarmee grotendeels dezelfde spieren. :+

Fietsen op rustdagen kan wel, zeker als je onder de Z4 blijft, maar je gaat het bij het lopen wel merken. Het is niet hetzelfde als rust (open deur, maar voor de zekerheid). Onder de Z3 (dus Z1-2) fietsen is juist wel weer goed herstel voor je loopbenen vanwege de andere belasting en doorbloeding - maar dan niet te lang (ongeveer 60min max).

Qua rust ga ik persoonlijk 80% af op gevoel en 20% op rusthartslag (tijdens slaap). Dat betekent dus dat ik 0% luister naar de Garmin Recovery Advisor - maar we zitten vaak redelijk op één lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-09 21:26
Tegenwoordig loop ik wel eens op de loopband. Ik ben met ingang van het nieuwe seizoen gestopt met de voetbal (al was dit maar 2x in de week) en wil het hardlopen nu met wat meer structuur gaan doen, zodat ik mijn conditie nog op pijl ga houden ;)

Gezien ik net terug ben van vakantie en de gehele vakantie niks gedaan heb, verwacht ik dat de eerste keer lopen niet mee zal vallen. Gezien de voetbal begin ik niet helemaal vanaf 0, het lopen gaat mij meestal redelijk af. Ik heb vele schema's bekeken, maar weet nou niet echt wat goed voor mij is. Aangezien iedereen hier ooit is begonnen met het hardlopen, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen in het begin en evt. adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
MrAcid schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:07:
[...]

Tenzij je een handbike hebt of op je handen loopt gebruik je uiteraard gewoon je benen en daarmee grotendeels dezelfde spieren. :+
ik meende me te herinneren dat je met fietsen meer je bovenbenen aan het gebruiken bent voor kracht? :) Anyways, technische discussie, is iets voor een fysio :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 10-09 21:36
Daimen schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:51:
Tegenwoordig loop ik wel eens op de loopband. Ik ben met ingang van het nieuwe seizoen gestopt met de voetbal (al was dit maar 2x in de week) en wil het hardlopen nu met wat meer structuur gaan doen, zodat ik mijn conditie nog op pijl ga houden ;)

Gezien ik net terug ben van vakantie en de gehele vakantie niks gedaan heb, verwacht ik dat de eerste keer lopen niet mee zal vallen. Gezien de voetbal begin ik niet helemaal vanaf 0, het lopen gaat mij meestal redelijk af. Ik heb vele schema's bekeken, maar weet nou niet echt wat goed voor mij is. Aangezien iedereen hier ooit is begonnen met het hardlopen, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen in het begin en evt. adviezen!
Je kan met een startersschema beginnen zoals couch25k, maar aangezien je al wat sportiever bent dan helemaal van de bank komen kan dat ook averechts werken (als in: je begint zo licht dat je ongemotiveerd raakt). Hoe ik ben begonnen (ongeveer hetzelfde als jou maar ik sportte 3x p/w) is endomondo gedownload en rustig begonnen met intervalletjes lopen. Eerst 3 minuten inlopen dan 1 minuut rennen, dan 1 minuut lopen etc. Doe dit een paar keer en kijk hoe je je voelt. Gaat het goed kan je het wat uitbouwen en langere stukken aan 1 lopen maar ga vooral niet te snel. De kans is groot dat je de conditie wel hebt maar je spieren in je benen nog niet aan die belasting gewend zijn met blessures tot gevolg. Ga dus niet in 1 keer 10km lopen.

Wat je ook kan doen is een beginnersschema pakken en niet in het begin beginnen maar alvast een paar lesjes verder. Je voelt vanzelf aan of het goed of niet goed gaat maar luister ook naar je lichaam.

Succes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Bartske schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:05:
[...]

Je kan met een startersschema beginnen zoals couch25k, maar aangezien je al wat sportiever bent dan helemaal van de bank komen kan dat ook averechts werken (als in: je begint zo licht dat je ongemotiveerd raakt). Hoe ik ben begonnen (ongeveer hetzelfde als jou maar ik sportte 3x p/w) is endomondo gedownload en rustig begonnen met intervalletjes lopen. Eerst 3 minuten inlopen dan 1 minuut rennen, dan 1 minuut lopen etc. Doe dit een paar keer en kijk hoe je je voelt. Gaat het goed kan je het wat uitbouwen en langere stukken aan 1 lopen maar ga vooral niet te snel. De kans is groot dat je de conditie wel hebt maar je spieren in je benen nog niet aan die belasting gewend zijn met blessures tot gevolg. Ga dus niet in 1 keer 10km lopen.

Wat je ook kan doen is een beginnersschema pakken en niet in het begin beginnen maar alvast een paar lesjes verder. Je voelt vanzelf aan of het goed of niet goed gaat maar luister ook naar je lichaam.

Succes :D
Dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Heeft een van jullie ervaring met de combinatie koolhydraat-arm dieet en hardlopen? Dit doe ik nl sinds eind april ongeveer, heeft me tot nu toe zo'n 13-14kg afvallen opgeleverd (wat gunstig is voor de gewrichten en de tijden qua lopen), maar...ik merk toch wel de laatste dagen/weken dat ik steeds vaker het gevoel het van zware benen. Conditioneel is er geen vuiltje aan de lucht, loop meestal net <150HR en kom zelden boven mijn 90% HRMax uit.

Het is alleen dat de energie in m'n benen soms na 1-2km al 'op' lijkt te zijn. Soms lukt me een 10+ km loop prima, maar als ik hierover nadenk is dat alweer een poosje terug.
Nu zouden er 2 redenen kunnen zijn:
1. Ik ben iets aan het overtrainen. Ja ik wil van 75km naar 100km deze maand dus ong gemiddeld 3x10km per week. Ik loop 3x per week met altijd minimaal 1 dag rust ertussen.
2. Ik begin nu 'last' te krijgen van de weinige koolhydraten in m'n voeding. Ik zit nl op zo'n 10% koolhydraten, 45-50% eiwitten en de rest vetten.

Mogelijke oplossingen:
1. Even niet lopen en zaterdag pas weer. Dan heb ik 72+ uren rust gehad.
2. Toch meer koolhydraten innemen om te zien wat dat doet en donderdag gewoon weer lopen.

Hebben jullie nog advies of tips/ervaring hiermee?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 21:52

Infinchible

Woef!

Roozzz schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 17:41:
[...]

Haha nee, als jij je sponsor nou eens een beetje de goede kant op masseert? ;) Ik vind €70 voor een tussendoortje net wat te gek...

Wel vervelend dat het al een tijd niet zo lekker loopt. Toch iets te diep gegaan op weg naar die marathon en de periode daarna? Je was ook wel serieus aan het knallen dit voorjaar! Maar goed, ff een tijdje rustig aandoen en puur voor de fun lopen, dan komt de vorm vanzelf wel weer...
Ik zie je zondag! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Tot zondag!
En heb je nog een vinger in de pap gehad? :P
Tallguy schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:58:
Heeft een van jullie ervaring met de combinatie koolhydraat-arm dieet en hardlopen? Dit doe ik nl sinds eind april ongeveer, heeft me tot nu toe zo'n 13-14kg afvallen opgeleverd (wat gunstig is voor de gewrichten en de tijden qua lopen), maar...ik merk toch wel de laatste dagen/weken dat ik steeds vaker het gevoel het van zware benen. Conditioneel is er geen vuiltje aan de lucht, loop meestal net <150HR en kom zelden boven mijn 90% HRMax uit.

Het is alleen dat de energie in m'n benen soms na 1-2km al 'op' lijkt te zijn. Soms lukt me een 10+ km loop prima, maar als ik hierover nadenk is dat alweer een poosje terug.
Nu zouden er 2 redenen kunnen zijn:
1. Ik ben iets aan het overtrainen. Ja ik wil van 75km naar 100km deze maand dus ong gemiddeld 3x10km per week. Ik loop 3x per week met altijd minimaal 1 dag rust ertussen.
2. Ik begin nu 'last' te krijgen van de weinige koolhydraten in m'n voeding. Ik zit nl op zo'n 10% koolhydraten, 45-50% eiwitten en de rest vetten.

Mogelijke oplossingen:
1. Even niet lopen en zaterdag pas weer. Dan heb ik 72+ uren rust gehad.
2. Toch meer koolhydraten innemen om te zien wat dat doet en donderdag gewoon weer lopen.

Hebben jullie nog advies of tips/ervaring hiermee?
Yes, in principe eet ik zeer beperkt koolhydraten (op dit moment iets minder doordat lunch op het werk wat lastig in te vullen is). Hierbij volg ik de Maffetone-methode om vooral de vetverbranding te trainen.
Energietekort zoals jij beschrijft klinkt voor mij vooral als dat je waarschijnlijk iets te hard loopt en daardoor nog teveel op suikers leunt. Gezien je die beperkt binnenkrijgt voelt dat niet echt lekker :P De overstap vergt enige tijd, maar als je er eenmaal "door" bent is het erg fijn imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Heeft er iemand toevallig al eens van deze site gehoord? http://nlloopschoen2016 PUNT com/ (geen harde link, copy en paste maar :) ), weet niet waar de site is gehost, dus voorzichtigheid is geboden!

Ze bieden Nike Flyknit Racers (winkelwaarde € 160,-) voor € 50,- aan. Ben erg skeptisch en alle "if it sounds to good to be true, it probably is" alarmbellen gaan hier af. Als je een Whois look-up doet dan is alles verborgen, dus ze doen wel erg goed hun best om niet gevonden te worden, wat erg vreemd is voor een webshop.
Het gebruik van de NL taal op de site is ook niet van het hoogste niveau.

Dus...
- nlloopschoen2016.com domeinnaam slaat nergens op, waarom een jaartal in je naam verwerken? Tenzij het een site is die snel uit de grond is gestampt, maar net zo snel weer gaat verdwijnen.
- Februari dit jaar geregistreerd
- WHOIS compleet verborgen
- Prijzen kan niet
- Nederlands is slecht
- Geen contact op site
- To good to be true

Aan de andere kant, wie zegt dat dit geen site is die uit China opereert en van daar de (gestolen) merchandise verder gaat verkopen.

OVerigens, ik ben niet van plan om hier iets te gaan bestellen omdat al m'n alarmbellen gaan rinkelen, tenzij hier een Tweaker zit die me gaat vertellen dat hij daar al jááááren z'n spullen vandaan haalt en die site de producten gewoon "scherp" in de markt zet. :P

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gisteravond een eenvoudige maar leuke training: 12x 90" hard, 90" op halve snelheid. Beetje à la Billat maar dan iets langzamer dan vVO2max. In totaal in 18' krap 5,2km afgelegd op de harde stukken. Lang genoeg om pijn te hebben, kort genoeg om geen pijn te lijden :)

Daarmee dit jaar alweer over de 1300km. Als ik heel blijf dan is 2200km haalbaar, ruim 35% meer dan vorig jaar. De focus op volume gaat hopelijk volgende maand zijn vruchten afwerpen op de 10 mijl en de 10k. Tijd voor weer eens een mooi pr op de weg, het laatste pr is alweer bijna een half jaar oud.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Calitomnication schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:23:
Heeft er iemand toevallig al eens van deze site gehoord? http://nlloopschoen2016 PUNT com/ (geen harde link, copy en paste maar :) ), weet niet waar de site is gehost, dus voorzichtigheid is geboden!

Ze bieden Nike Flyknit Racers (winkelwaarde € 160,-) voor € 50,- aan. Ben erg skeptisch en alle "if it sounds to good to be true, it probably is" alarmbellen gaan hier af. Als je een Whois look-up doet dan is alles verborgen, dus ze doen wel erg goed hun best om niet gevonden te worden, wat erg vreemd is voor een webshop.
Het gebruik van de NL taal op de site is ook niet van het hoogste niveau.

Dus...
- nlloopschoen2016.com domeinnaam slaat nergens op, waarom een jaartal in je naam verwerken? Tenzij het een site is die snel uit de grond is gestampt, maar net zo snel weer gaat verdwijnen.
- Februari dit jaar geregistreerd
- WHOIS compleet verborgen
- Prijzen kan niet
- Nederlands is slecht
- Geen contact op site
- To good to be true

Aan de andere kant, wie zegt dat dit geen site is die uit China opereert en van daar de (gestolen) merchandise verder gaat verkopen.

OVerigens, ik ben niet van plan om hier iets te gaan bestellen omdat al m'n alarmbellen gaan rinkelen, tenzij hier een Tweaker zit die me gaat vertellen dat hij daar al jááááren z'n spullen vandaan haalt en die site de producten gewoon "scherp" in de markt zet. :P
Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Roozzz schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:46:
[...]

Tot zondag!
En heb je nog een vinger in de pap gehad? :P

[...]

Yes, in principe eet ik zeer beperkt koolhydraten (op dit moment iets minder doordat lunch op het werk wat lastig in te vullen is). Hierbij volg ik de Maffetone-methode om vooral de vetverbranding te trainen.
Energietekort zoals jij beschrijft klinkt voor mij vooral als dat je waarschijnlijk iets te hard loopt en daardoor nog teveel op suikers leunt. Gezien je die beperkt binnenkrijgt voelt dat niet echt lekker :P De overstap vergt enige tijd, maar als je er eenmaal "door" bent is het erg fijn imho
Wat is er 'fijn' aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Door dat je weinig koolhydraten binnenkrijgt dwing je je lichaam om vooral vet te verbranden. Dat levert in eerste instantie een veel evenwichtiger energieniveau gedurende de dag. Sportief gezien ben je door de verbetering van de vetverbranding veel minder afhankelijk van snelle suikers om op te lopen. Dus de noodzaak om bergen voedsel naar binnen te werken om te kunnen blijven rennen is fors minder. Wat mij weer de nodige maagproblemen bespaart tijdens lange tochten.

Positief neveneffect (waar Tallguy het zo te lezen vooral voor doet) is dat je behoorlijk wat gewicht kan verliezen doordat het overschot aan suikers door je lichaam niet opgeslagen wordt. Voor mij geen doel en ik weeg nog exact evenveel; daar kon ook amper wat vanaf... :+

Verder leesvoer: https://philmaffetone.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Roozzz schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:46:

Ik weet niet of ik snap wat je probeert te zeggen. "....Iets te hard loopt...". Wat bedoel je in dit geval? snelheid, hartslag of te veel km's in de week? Ik loop nl deels in zone 3 en deels zone 4. Soms in een 50:50 verhouding, meestal in een 25-75 verhouding. Qua HR lijkt me dat niet spannend.
"...teveel op suikers leunt...". Hoe zou dit kunnen? Ik zit al sinds eind april ong op een eiwitrijk dieet. Op suikers leunen lijkt me dat je dan erg veel in je verzuring loopt en ik weet niet of dat opgaat met mijn HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Zoooo tijdens het uitzweten maar hier eens kijken. Het begin is er. Na maanden last te hebben gehad van enkelband perikelen weer begonnen met sporten. Afgelopen maandag bootcamp gedaan. Veel beenspieren en daarnaast wat suicide-runs gelopen. Vanochtend besloten maar even de benen beetje los te lopen.

Toch lekker 5.1 km in 38 minuten. Viel mij niet tegen. Snelheid is er nog niet helemaal. Benen liepen redelijk snel vol maar toch. Het begin is er. Vrijdag maar weer eentje doen ! Leuk om hier te lezen wat de ervaringen zijn etc.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Roozzz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:05:
[...]

Door dat je weinig koolhydraten binnenkrijgt dwing je je lichaam om vooral vet te verbranden. Dat levert in eerste instantie een veel evenwichtiger energieniveau gedurende de dag. Sportief gezien ben je door de verbetering van de vetverbranding veel minder afhankelijk van snelle suikers om op te lopen. Dus de noodzaak om bergen voedsel naar binnen te werken om te kunnen blijven rennen is fors minder. Wat mij weer de nodige maagproblemen bespaart tijdens lange tochten.

Positief neveneffect (waar Tallguy het zo te lezen vooral voor doet) is dat je behoorlijk wat gewicht kan verliezen doordat het overschot aan suikers door je lichaam niet opgeslagen wordt. Voor mij geen doel en ik weeg nog exact evenveel; daar kon ook amper wat vanaf... :+

Verder leesvoer: https://philmaffetone.com/
Thanks, zal eens lezen. Klinkt als weer zo'n overtrokken bullshit-dieet, dus dan weet je alvast met welke mindset ik erin ga. :P
Gri77ie schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:11:
Zoooo tijdens het uitzweten maar hier eens kijken. Het begin is er. Na maanden last te hebben gehad van enkelband perikelen weer begonnen met sporten.
Vastgezeten? :+

Zonder gekheid (en ook absoluut niet vervelend bedoeld!): 5,1km in 38:00 (7:30/km) en dan vollopende benen (dat lees ik als verzuring)? Hoe doe je dat? Is dat met wandelen tussendoor? Wat zijn suicide-runs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Tallguy schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

Ik weet niet of ik snap wat je probeert te zeggen. "....Iets te hard loopt...". Wat bedoel je in dit geval? snelheid, hartslag of te veel km's in de week? Ik loop nl deels in zone 3 en deels zone 4. Soms in een 50:50 verhouding, meestal in een 25-75 verhouding. Qua HR lijkt me dat niet spannend.
"...teveel op suikers leunt...". Hoe zou dit kunnen? Ik zit al sinds eind april ong op een eiwitrijk dieet. Op suikers leunen lijkt me dat je dan erg veel in je verzuring loopt en ik weet niet of dat opgaat met mijn HR.
Sorry, ik was inderdaad wat kort door de bocht gisteravond. Ik bedoelde dat je waarschijnlijk met een te hoge HR intensiteit loopt. Er is een omslagpunt waarop je lichaam omschakelt van het verbranden van hoofdzakelijk vet naar suiker. Zit je boven deze hartslag dan zal je dus in hoog tempo door de (kleine) voorraad heen werken en vervolgens "leeg/op" voelen. Gelukkig kan je de verhouding tussen suiker/vet verbranding goed trainen.
Persoonlijk vind ik in z3-z4 trainen vrij stevig voor een low-carb diet; dat is in ieder geval niet iets waar ik het merendeel van mijn kilometers in maak. Ik "volg" ongeveer de 180 formula voor mijn rustige duurlopen. Dat komt voor mij neer op <70% (dus max zone2?)
MrAcid schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:25:
[...]
Thanks, zal eens lezen. Klinkt als weer zo'n overtrokken bullshit-dieet, dus dan weet je alvast met welke mindset ik erin ga. :P
[...]
Enjoy, ik ben ook helemaal niet van de dieten ed. Ik ben ook niet zo heel streng in de leer. Lunch is nog altijd iets met brood en bier ed gaan er ook met regelmaat in :P Ik ben er vooral vanuit een duursport-mindset in combinatie met maagklachten aan begonnen met de gedachte baat het niet dan schaadt het niet. De Eiger 101 ging erg soepel en nergens last van gehad, dus ik ga rustig zo verder want het lijkt de verwachting waar te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Roozzz : aha, thx voor je uitleg.

Wat anders: Bruggenloop Rotterdam - aanrader om te gaan lopen? Is een 15km die best OK schijnt te zijn. Lopers hier daar ervaring mee?

[ Voor 66% gewijzigd door Tallguy op 10-08-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Leuke loop, vooral omdat je op volle snelheid de Van Brienenoordbrug af mag denderen.

Het parcours is redelijk pittig, niet zozeer door de twee bruggen (de overige drie zijn gewoon straatniveau 8)7) maar doordat je continu kleine hoogteverschillen hebt; er is volgens mij geen kilometer echt vlak. Het heeft me er niet van weerhouden een behoorlijk scherp pr neer te zetten, dus onoverkomelijk is het niet.

Oh, je krijgt thee bij de finish. Zeker in december veel fijner dan water of sportdrank :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Roozzz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:39:

[...]

Enjoy, ik ben ook helemaal niet van de dieten ed. Ik ben ook niet zo heel streng in de leer. Lunch is nog altijd iets met brood en bier ed gaan er ook met regelmaat in :P Ik ben er vooral vanuit een duursport-mindset in combinatie met maagklachten aan begonnen met de gedachte baat het niet dan schaadt het niet. De Eiger 101 ging erg soepel en nergens last van gehad, dus ik ga rustig zo verder want het lijkt de verwachting waar te maken...
For two weeks, reduce carbohydrate foods: no sugar, breads, pastas, cereals, starches like corn, grains, potatoes and beans, no milk or yogurt, no fruits, fruit juice, energy bars and other moderate- and high-glycemic foods.
HAHAHAHAHAHA! NEE.

Die MAF-methode qua hartslag/pacing vind ik wel interessant. :)

Ik train nu voor de Marathon van Amsterdam op een trainingsschema van Strava (12 weken - nu 2,5e week bezig) gebasseerd op trainingsschema's en bijbehorende paces van McMillanRunning (https://www.mcmillanrunning.com/). Aangezien het allemaal "pace-based" is wat ik doe, sluit het voor mijn gevoel veel beter aan bij wat ik prettig vind lopen. Merk nu ook dat mijn hartslag aan het dalen is bij dezelfde/hogere pace op de Easy Runs - dus er zit zeker progressie in. Fijn om te merken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn schema afgerond om van 5km naar 10km in 8 weken tijd te komen. Dit is me goed afgegaan en ben nu aan het kijken of ik door wil naar de 15km of dat ik mijn tijd wil verbeteren op de 10km. Tijdens deze 8 weken zijn me wat dingen opgevallen die ik graag eens wil toetsen hier.

- kippenvel: soms krijg ik tijdens het lopen kippenvel. Dit gebeurt richting het einde van de training en meestal bij interval of hoog tempo constant lopen (hartslag zone 4). Ook word ik wat lichter in mijn hoofd dan. Is dit een teken van vocht te kort? Als ik na het trainen naar het toilet ga is het namelijk bijna de moeite niet. Ik train meestal in de ochtend dus heb dan nog niet heel veel vocht binnen.

- pijn binnenkant voet: ik had vandaag de eerste 4km een brandende pijn aan de binnenkant bij mijn voet iedere keer als deze op de grond kwam. Liep vandaag voor de 2e keer op nieuwe schoenen (vorige keer nergens last van). Kan dit te maken hebben met wennen aan de nieuwe schoenen?

- tempo: hoe kom ik er achter waar ik sta qua tempo? Ik loop de 10km in ongeveer 5:00/km als ik in zone 4 loop. In zone 3 zit ik rond de 5:20. Ik heb geen idee of dat snel of langzaam is. Ik zou best eens aan een 'wedstrijd' mee willen doen maar niet helemaal achteraan willen lopen.

-VO2 MAX: mijn FR230 geeft een Vmax van 51/52 na het hardlopen. Dat lijkt voor iemand in de 30 best goed. Is dit ook een betrouwbaar cijfer? Als ik mijn data invoer op Runpro.nl kom ik op 46 uit. Dat scheelt best wat met de Garmin.

- tempo verhogen: wat is de beste manier om het tempo te verhogen? Kan ik bijvoorbeeld een schema nemen om de 10km in 45min te gaan lopen of is dat echt voor gevorderde hardlopers die hun spieren en gewrichten al meer ontwikkeld hebben? Of is 1x interval en 2x continu tempo (1x zone 3 en 1x zone 4) voldoende om dit te bereiken?

[ Voor 12% gewijzigd door Aghanim op 10-08-2016 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Aghanim schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:50:
Ik heb zojuist mijn schema afgerond om van 5km naar 10km in 8 weken tijd te komen. Dit is me goed afgegaan en ben nu aan het kijken of ik door wil naar de 15km of dat ik mijn tijd wil verbeteren op de 10km. Tijdens deze 8 weken zijn me wat dingen opgevallen die ik graag eens wil toetsen hier.
Goed bezig d:)b Persoonlijk zou ik nog even wat meer ervaring opdoen op de 10km voordat je weer ergens gericht naartoe gaat trainen... Even niet opbouwen geeft je lichaam wat meer herstelmogelijkheden.

Ik reageer even op enkele punten waar ik iets zinnigs over kan/durf te zeggen; de rest is voor de anderen ;)
- tempo: hoe kom ik er achter waar ik sta qua tempo? Ik loop de 10km in ongeveer 5:00/km als ik in zone 4 loop. In zone 3 zit ik rond de 5:20. Ik heb geen idee of dat snel of langzaam is. Ik zou best eens aan een 'wedstrijd' mee willen doen maar niet helemaal achteraan willen lopen.
Dat is eenvoudig genoeg: gewoon even de uitslagen van de afgelopen jaren erbij opzoeken. Dan zie je snel genoeg waar je ongeveer staat in het deelnemersveld. Ter geruststelling, met een 10km in 50min zal je nooit* achteraan finishen. (* extreme uitzonderingen daargelaten).
-VO2 MAX: mijn FR230 geeft een Vmax van 51/52 na het hardlopen. Dat lijkt voor iemand in de 30 best goed. Is dit ook een betrouwbaar cijfer? Als ik mijn data invoer op Runpro.nl kom ik op 46 uit. Dat scheelt best wat met de Garmin.
Dit soort getallen komen simpelweg voort uit algoritmes en zijn dus een schatting. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten en het gewoon zien als een indicatie.
- tempo verhogen: wat is de beste manier om het tempo te verhogen? Kan ik bijvoorbeeld een schema nemen om de 10km in 45min te gaan lopen of is dat echt voor gevorderde hardlopers die hun spieren en gewrichten al meer ontwikkeld hebben? Of is 1x interval en 2x continu tempo (1x zone 3 en 1x zone 4) voldoende om dit te bereiken?
Simpelweg meer lopen. Als beginnende loper maak je nog zulke sprongen vooruit dat het eigenlijk niet gek veel uitmaakt hoe je exact traint, als je maar traint :P Persoonlijk zou ik gewoon dat 10km schema pakken en volgen. Trouwens het is dus niet zo efficient om alleen maar hard te lopen zoals jij schetst met 1x interval, 2x tempo. De kans is dan namelijk erg groot dat je te hard traint en dus te weinig hersteld. Een rustigere training is dus een prima idee. In een schema zal dit normaal ook opgenomen zijn; dat heeft een reden... Je zal niet de eerste zijn die zich overbelast door te hard van stapel te lopen O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik heb zojuist mijn schema afgerond om van 5km naar 10km in 8 weken tijd te komen. Dit is me goed afgegaan en ben nu aan het kijken of ik door wil naar de 15km of dat ik mijn tijd wil verbeteren op de 10km.
Gefeliciteerd :)
- kippenvel: soms krijg ik tijdens het lopen kippenvel. Dit gebeurt richting het einde van de training en meestal bij interval of hoog tempo constant lopen (hartslag zone 4). Ook word ik wat lichter in mijn hoofd dan. Is dit een teken van vocht te kort? Als ik na het trainen naar het toilet ga is het namelijk bijna de moeite niet. Ik train meestal in de ochtend dus heb dan nog niet heel veel vocht binnen.
Je lichaam presteert met zware trainingen/wedstrijden pas later op de dag echt goed, dus dat zou een rol kunnen spelen. Ik train regelmatig direct na het opstaan (dus ook nuchter) maar zware trainingen bewaar ik voor later op de dag.
Dat is een 10k in 50', waarmee je ongeveer in de middenmoot loopt. Je loopt zeker niet achteraan al is het maar omdat je in een wedstrijd gegarandeerd nóg sneller loopt. De tijdslimiet is meestal 80', go figure :)
Behoorlijk onbetrouwbaar. Een rekenmachine op basis van wedstrijdprestaties is stukken betrouwbaarder (maar daar verstoort loopeconomie de berekening) maar alleen een ademgasanalyse bij een sportmedisch adviescentrum of in het ziekenhuis is echt nauwkeurig te noemen. De vraag is of je daar geld voor wilt/moet neerleggen.

VO2max is trouwens normaal verdeeld met een mediaan van ~40 dus je zit qua genenloterij goed :P
Snelheid op afstanden vanaf 3000m is voor het grootste gedeelte gebaseerd op duurvermogen. Ik zou daar eerst op focussen. Duurvermogen is een kwestie van veel kilometers maken, een groot deel daarvan vooral rustig. Dan moet je dus eerder aan zone 1 en zone 2 denken dan aan 3 of 4. Deels omdat het trainen van vetverbranding optimaal gebeurt op rustige tempo's, deels omdat rustige kilometers minder zwaar is voor je lichaam waardoor je meer kilometers kunt maken dan wanneer je in een hogere zone zou lopen. Om een beeld te krijgen van wat rustig is: mijn rustige trainingen gaan ruim een minuut per kilometer langzamer dan mijn 10k-tempo.

Je kunt met deze calculator je trainingstempo's bekijken in het tabje Training. Easy is het tempo dat bedoeld is voor de rustige duurlopen. Durf vooral te variëren: de ene keer loop je wat korter en sneller (maar nog steeds rustig), de andere keer langer en rustiger. En als je nog wat (spier)pijntjes hebt loop je kort en extra rustig. Zolang je maar heel blijft en die kilometers blijft maken.

Om bij je eerste overweging terug te komen: bouw vooral uit naar die 15km, maak veel kilometers en je zult automatisch sneller worden op de 10km. Nadat je gewend bent om wekelijks veel kilometers te maken zal niet alleen je duurvermogen maar ook je belastbaarheid toenemen waardoor je zwaardere trainingen beter zult verteren. Met die zwaardere trainingen werk je aan je VO2max (die is namelijk trainbaar) en aan je loopeconomie. Blijf vooral intervaltraining doen; slechter zul je er niet van worden en het is goed voor de loopeconomie. Maar beperk het tot een, hooguit twee keer per week. De absolute basis is duurvermogen uitbouwen. Ik ben door de jaren heen meer gaan lopen (van 3x/week naar 5x/week) maar er zijn alleen maar rustige trainingen bijgekomen.

Wat djlinsen hieronder zegt: koop dat boek! Veel nuttige informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 20:21

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

- pijn binnenkant voet: ik had vandaag de eerste 4km een brandende pijn aan de binnenkant bij mijn voet iedere keer als deze op de grond kwam. Liep vandaag voor de 2e keer op nieuwe schoenen (vorige keer nergens last van). Kan dit te maken hebben met wennen aan de nieuwe schoenen?

VO2Max valt alleen goed te bepalen tijdens een gecontrolleerde inspanningstest
Ik gebruik zelf altijd VDOT van jack daniels, dit is een berekening gebasseerd op
daadwerkelijk gelopen tijden en houdt daarmee beter rekening met de rest van je lichaam.

As je veel fietst en je VO2Max is bij 60, wil dat niet zeggen dat je hardloopschema's aankan die horen bij een VO2Max van 60. Andersom kan ook, sommige mensen hebben een super efficiente loopstijl en halen betere tijden dan wat er op basis van de VO2Max verwacht mag worden.

Nog even mijn aandelen jack daniels promoten ;) koop en lees https://www.bol.com/nl/p/...57/?suggestionType=browse

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

MrAcid schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:25:
[...]

[...]

Vastgezeten? :+

Zonder gekheid (en ook absoluut niet vervelend bedoeld!): 5,1km in 38:00 (7:30/km) en dan vollopende benen (dat lees ik als verzuring)? Hoe doe je dat? Is dat met wandelen tussendoor? Wat zijn suicide-runs?
Maandag pittige bootcamp gehad met bijna alleen maar oefeningen voor de beenspieren. squats, walking lunges, kikkersprongen, sprinten in het mulle zand waarbij je een gewicht versleept. Allemaal oefeningen waarbij je bovenbenen enorm worden belast. Suicide runs zijn sprintoefeningen waarbij je begint met de kleinste afstand, terug naar de startlijn, een afstand iets verder, terug startlijn en dan verste afstand en weer terug. Dus eigenlijk nog vol in het herstel van de bootcamp en nog wat spierpijn. Wilde toch even lopen.

Daarbij is dit de tweede keer sinds driekwart jaar (ivm die enkelband blessure) dat ik weer aan het lopen ben. Nee, het liep niet echt heel lekker. Maar het begin is er. Vrijdag weer lopen. Eens kijken of het dan soepeler gaat. Normaal liep ik dit in ong. 25-28 minuten. Alleen merk ik dat ik dat op dit moment gewoon niet haal. Dus zit er maar een ding op. Trainen trainen en trainen.... ;)

Maar dat komt goed.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 10:29
kenneth schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:52:

Je kunt met deze calculator je trainingstempo's bekijken in het tabje Training. Easy is het tempo dat bedoeld is voor de rustige duurlopen. Durf vooral te variëren: de ene keer loop je wat korter en sneller (maar nog steeds rustig), de andere keer langer en rustiger. En als je nog wat (spier)pijntjes hebt loop je kort en extra rustig. Zolang je maar heel blijft en die kilometers blijft maken.
Kun/zul je van duurlopen op zo'n tempo niet langzamer worden? Of is dat gewoon broodnodig om kilometers te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tallguy schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:27:

Wat anders: Bruggenloop Rotterdam - aanrader om te gaan lopen? Is een 15km die best OK schijnt te zijn. Lopers hier daar ervaring mee?
Oh ja, vorig jaar vond ik die ook al interessant, maar was ik echt niet klaar voor 15k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roodey schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:00:
[...]

Kun/zul je van duurlopen op zo'n tempo niet langzamer worden? Of is dat gewoon broodnodig om kilometers te maken?
Het positieve effect van duurlopen (aanmaak mitochondria, groei nieuwe haarvaten, verbeterde enzymfunctie tbv vetverbranding) is heel groot. Rustige duurlopen verminderen inderdaad de loopeconomie, dat moet je dan ook compenseren door bijvoorbeeld een keer per week strides of wat sprints aan een duurloop toe te voegen en door in ieder geval een paar keer per maand trainingen uit te voeren die gericht zijn op het verhogen van de loopeconomie (R pace, volgens Daniels' Running Formula) waar je zo snel loopt dat je nog een goede techniek kunt handhaven en lang herstelt. Bijvoorbeeld 15x200m met een minuut langzaam wandelen als rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ah, dus zo is ongemerkt mijn "duurloop plus een Strava segmentje" helemaal zo slecht nog niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment gebruik ik deze oortjes samen met de mp3-speler. Ze zitten fijn en hebben voor mij een duidelijk geluid. Alleen zweten ze na 10-15 minuten uit mijn oren, waardoor ik ze steeds terug in moet duwen. Niet leuk. :/
Welke oortjes gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:40:
Op dit moment gebruik ik deze oortjes samen met de mp3-speler. Ze zitten fijn en hebben voor mij een duidelijk geluid. Alleen zweten ze na 10-15 minuten uit mijn oren, waardoor ik ze steeds terug in moet duwen. Niet leuk. :/
Áls ik ermee loop, loop ik met deze type oordopjes:

https://www.bol.com/nl/p/...12/?suggestionType=browse

Het haakje aan de bovenkant past in je oorschelp, en daardoor blijft ie zitten.
Blijft overigens zweterig, dus gaat ook jeuken op den duur. Ik vind oordopjes niet zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Daar kan ik zeker wat mee! Ga voorlopig wat meer 10km lopen op mijn huidige tempo om wat meer uren op te bouwen zodst het niet te snel gaat. Zal ook eens naar het boek kijken.

Als ik het goed begrijp is het dus ook goed om in zone 2 te lopen. Dat is me eerder niet gelukt omdat ik dan voor mijn gevoel aan het snelwandelen was maar zal het nog eens proberen.

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52
Ik gebruik deze: http://www.hardlopenwinkel.nl/Philips-SHS-3300 . Ze gaan niet in je gehoorgang en dat vind ik toch prettiger. Het nadeel is dat ze weinig bas hebben, maar als ik op mijn Sansa Clip de bas wat oppep dan gaat het nog wel qua geluidkwaliteit. Je hoort ook het verkeer en dat is soms ook wel fijn ;-).

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zag net het parcours, de Willemsbrug wordt niet eens gelopen :P Als ik moet kiezen heb ik die liever dan de Erasmus. Wel iets steiler, maar een stuk korter. En gewoon een mooiere brug :D

Over de van Brienenoord lijkt me wel superleuk... Ik ga hier nog even niet te lang over nadenken...

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 12:11
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:40:
Als ik met oortjes loop (net als Titanicfanatic icm een Sansa Clip) , zijn het Sony MDR-AS20J . Geen in-ears, zoals anderen al opmerkten: dat gaat zweten/irriteren. Plus dat het je helemaal van de buitenwereld afsluit.
Als mijn huidige paar het begeeft zal ik iets anders moeten zoeken, volgens mij worden ze niet neer verkocht (of voor bijna $100 op amazon....)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• MrAcid
  • Niet online
Toevallig van de week op The Verge - "The best wireless headphones for running".
http://www.theverge.com/2...running-jbl-beats-jaybird

Hier ook nog twee tips, van The Wirecutter:
Wired: http://thewirecutter.com/...ired-exercise-headphones/
Wireless: http://thewirecutter.com/...less-exercise-headphones/

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
kenneth schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:52:

Bedankt voor die link! Je beantwoordt er onmiddellijk een vraag mee die al een tijdje op mijn lippen brandt en bevestigt wat ik sinds 2 maanden begin te merken: mijn intervaltempo mag omhoog :) (De rest doe ik blijkbaar heel goed, leuk dat mijn gevoel overeenkomt met een tabelletje op het internet).

In het rijtje vragen over wedstrijden: wat kan ik verwachten van de halve marathon in Eindhoven begin oktober? Ik verwacht toch onder de 1:35 te kunnen komen maar laten ze iemand bij zijn eerste deelname in het eerste startvak? En kan je dan vlot doorlopen (want dan kan iedereen maar wat invullen)?

http://www.marathoneindho...vakken_halve_marathon.jpg

Eerst nog zien of mijn vrouw zich daadwerkelijk inschrijft, maar met mijn huidige conditie wil ik dan wel eens knallen (en mijn oververhitte Great Breweries 25k eerder dit jaar goedmaken).

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 12:11
Wellicht interessant voor sommigen onder ons:
http://lnkd.in/eSvp-bW
Athletiekunie zoekt met spoed testers (specifiek studenten) voor een nieuwe hardloop-app.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59

Net even gevraagd of je daar ook met rolstoel/wheeler aan mee mag doen. Maar helaas.

Strava | AP | IP | AW

• lateef
kenneth schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:29:
Gisteravond een eenvoudige maar leuke training:
Eenvoudig als in niet zo complex? Hij lijkt me namelijk wel behoorlijk pittig, flinke afstand nog die je in die tijd hebt afgelegd, zeker voor een training :o d:)b

---

Voor wat betreft de Bruggenloop, vind het zelf een fijne en naar mijn idee ook snelle loop, sneller dan de Zevenheuvelenloop naar mijn idee, al heb ik die alleen vorig jaar gelopen onder wat mindere weersomstandigheden en met oponthoud door een omgewaaide boom.

Bij de Bruggenloop is alleen de Brienenoordbrug pittig, maar wanneer je boven bent, is het eigenlijk alleen naar beneden naar de finish lopen. Bij de Zevenheuvelenloop is het veel meer heuvel op, heuvel af.

Zelf twijfel ik nog welke van de twee ik dit jaar ga doen, bij de Bruggenloop denk ik een snellere tijd te kunnen lopen, maar de Zevenheuvelenloop vind ik qua omgeving wat mooier en ik vind het ook wel leuk om zo af en toe wat verder van huis te lopen.

Sowieso moet ik weer meer lopen, laatste tijd fiets ik meer dan dat ik loop. Maar dat is een beetje de nieuwigheid (heb tijdje terug een 'nieuwe' fiets gekocht) en als het straks weer vroeger donker wordt, is fietsen wat mij betreft geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

In navolging van mijn eerdere posting over zware benen: het (b)lijkt toch te liggen aan het lage koolhydraten gehalte dat ik binnenkrijg per dag. Ik heb contact gehad met m'n sport diëtiste gisteren, het verhaal uitgelegd en ze geeft aan dat ik mijn koolhydraten voor het hardlopen tijdelijk wat moet verhogen en na het lopen weer naar het normale schema moet laten zakken.

Gisteravond bewust iets meer gemalen havermout in mijn shakes gedaan en vanochtend ook. Dat zijn langzame koolhydraten.
Het resultaat (ook oa na een nachtje slapen) is dat ik vanochtend mijn oOo PR op de 10km heb gezet in 58:49 *O*

Voor de verandering vanochtend ook eens niet gelet op mijn HR, maar alleen op het gevoel van de cadans waarin ik liep.
De 1e 6km gewoon gelopen en rond de 6:05min/km gelopen, daarna bewust de negatieve split opgezocht.

Tijden:
1. 6:07:8
2. 6:06:0
3. 5:56:7
4. 6:03:7
5. 6:06:7
6. 6:09:2
7. 5:57:4
8. 5:37:2
9. 5:23:8
10. 5:20:7

Gemiddelde HR van 154 en een gemiddelde cadans van 167.

Ben er best blij mee. Strakjes inschrijven voor de Bruggenloop Rotterdam :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Wow, jullie zijn allemaal zo snel! Ik ben meer een hobbyloopster :$ en loop af en toe een wedstrijd voor mezelf. Dit jaar eind januari mijn voorste enkelband doorgescheurd en de twee aan de zijkant ingescheurd waardoor ik het hardlopen wel even op m'n buik kon schrijven. Inmiddels weer aan t lopen, allemaal rustig tempo om m'n conditie weer terug te krijgen. Ondertussen kon ik dan echter weer niet van de chocola afblijven :X
September doe ik de (halve!) Afsluitdijk - gewoon omdat t kan. Zal echt geen toptijd worden, maar ik wilde dit gewoon doen. En - omdat ik me al had ingeschreven voor ik de Afsluitdijk wist - de singelloop in Enschede. Lekker dichtbij en best aardig parcours.
Verder de diepe hel holterberg en de zevenheuvelenloop. Mijn enkel is er inmiddels weer bovenop namelijk (voor zover mogelijk). Beide zijn prachtige routes (al vind ik de holterberg mooier dan de 7H).

Mijn racetempo is jullie trainingstempo ongeveer :P Maar goed - ik ben een vrouw van 1m62... en nog wel flink te dik :X

Ik lurk voornamelijk maar af en toe wil ik best wat posten :) dus vandaar dit bericht :D

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Bartske
  • Laatst online: 10-09 21:36
Poekie schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:23:
Wow, jullie zijn allemaal zo snel! Ik ben meer een hobbyloopster :$ en loop af en toe een wedstrijd voor mezelf. Dit jaar eind januari mijn voorste enkelband doorgescheurd en de twee aan de zijkant ingescheurd waardoor ik het hardlopen wel even op m'n buik kon schrijven. Inmiddels weer aan t lopen, allemaal rustig tempo om m'n conditie weer terug te krijgen. Ondertussen kon ik dan echter weer niet van de chocola afblijven :X
September doe ik de (halve!) Afsluitdijk - gewoon omdat t kan. Zal echt geen toptijd worden, maar ik wilde dit gewoon doen. En - omdat ik me al had ingeschreven voor ik de Afsluitdijk wist - de singelloop in Enschede. Lekker dichtbij en best aardig parcours.
Verder de diepe hel holterberg en de zevenheuvelenloop. Mijn enkel is er inmiddels weer bovenop namelijk (voor zover mogelijk). Beide zijn prachtige routes (al vind ik de holterberg mooier dan de 7H).

Mijn racetempo is jullie trainingstempo ongeveer :P Maar goed - ik ben een vrouw van 1m62... en nog wel flink te dik :X

Ik lurk voornamelijk maar af en toe wil ik best wat posten :) dus vandaar dit bericht :D
Het leuke van hardlopen is dat je in principe altijd tegen jezelf loopt dus iedereen evenveel uitdaging kan hebben! Dit topic is er dan ook voor iedereen. En je zegt dat je niet de snelste bent maar ondertussen loop je wel flinke afstanden :)

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Snelheid en afstanden zijn (bij mij althans) 2 verschillende dingen. Ik kan heel snel lopen, met wel 25k'/h of sneller...maar kan dat maar kort volhouden. Of ik loop rustig in m'n aerobe zone en hou dat kilometer na kilometer met gemak vol.
Het is juist de uitdaging om ze aan elkaar gekoppeld te krijgen. Afstanden lopen met een hogere snelheid zonder dat je opbrand.

En wat je zegt: ook ik train en loop voor mezelf. Ik ga nu ook bewust wat wedstrijdjes opzoeken, niet om te winnen, maar om mezelf te dwingen wat meer mezelf uit de tent te laten lokken met wat hogere snelheden. Het meedoen is dan ook belangrijker dan het winnen (goh, wat een cliché :) )

Verwijderd

Dank voor jullie posts! Ik ga denk ik deze bestellen. Dat het zweterig wordt vind ik niet erg. Alleen dat ze eruit vallen was vervelend. Verder geen andere irritaties gemerkt. :)
Hé, wij zijn even lang! Ik ben ook een slome loper, vaak 8,5 km/h. Ik ben begonnen met lopen om af te vallen en nu loop ik nog omdat ik het lekker vind. Gewoon blijven doen dus. :)

Verwijderd

Via de search functie vind ik vrij weinig.
Zijn hier nog mensen die een obstakel of mud run op zijn tijd meepakken?

Zelf ren ik er sporadisch eentje, maar kan me voorstellen dat sommigen dit meerdere keren per jaar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Net ingeschreven voor de Bruggenloop Rotterdam. Inschrijving is om 12:00u open gegaan, dus als er nog lopers van GoT willen...go go GO :D

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Bartske schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:40:
[...]

Het leuke van hardlopen is dat je in principe altijd tegen jezelf loopt dus iedereen evenveel uitdaging kan hebben! Dit topic is er dan ook voor iedereen. En je zegt dat je niet de snelste bent maar ondertussen loop je wel flinke afstanden :)
Haha dat klopt. Ik vind het tot rust komen tijdens het lopen inmiddels ook fijner dan om helemaal kapot te gaan - dus ik loop tegenwoordig zonder muziek oid en probeer zoveel mogelijk de 'natuur' (weilanden.. park...) in te gaan.
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:48: Hé, wij zijn even lang! Ik ben ook een slome loper, vaak 8,5 km/h. Ik ben begonnen met lopen om af te vallen en nu loop ik nog omdat ik het lekker vind. Gewoon blijven doen dus. :)
Kleine lopers unite! *O*
Ik loop al 13 jaar - begonnen omdat ik mee MOEST doen met de Batavierenrace en begon het steeds leuker te vinden. Gaat wel wat met vlagen - meestal stopte ik in de zomer want te warm en bleeergh. En al mijn 'loopjes' waren in t voorjaar!
Maar nu ik het wel echt leuk vind en wedstrijden in de herfst heb loop ik wel braaf in de zomer en dan als t 30* voorspeld wordt gewoon ook 's morgens vroeg, ook op vrije dagen. Had ik vroeger nooit gedacht haha.

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52
Poekie schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:23:
Wow, jullie zijn allemaal zo snel!

*snip*

Ik ben 1m72 en weeg net onder de 100 kg. Mij kun je dus ook niet bepaald een lichtgewicht noemen. Ik ben van de 172 kg afgekomen en hang nu al een tijdje op hetzelfde, maar ik heb sterk het vermoeden dat het ook komt door spieropbouw. Ik ben in training voor een HM dus ik maak best veel kilometers. Net als jij kijk ik vaak met ontzag naar de tijden die voorbij komen: mijn PR op de 5k is 25:56 en op de 10k 55:16. Die moet ik eigenlijk al sneller kunnen, maar dan denk ik aan ca. 54 minuten en 25 minuten.

Ik overweeg nog een uitgebreide inspanningstest met ademgasanalyse te doen. Ik schijn een lichte vorm van astma te hebben bleek uit een sportkeuring vorig jaar en ik vraag me af of dit me beperkt. Bij warm, vochtig weer klap ik echt finaal in elkaar.

Conclusie: doe je eigen ding en voel je er lekker bij. Je bent beter bezig dan driekwart van de andere mensen.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

^^ inderdaad herkenbaar dat ik tijden voorbij zie komen die ik bij lange na niet haal. Maar aan de andere kant heb ik daar ook vrede mee. Iedereen is anders. Sommigen lopen al jarenlang, anderen zijn jonger, lichter qua gewicht, betere genen...tal van redenen.
Ik loop voor mezelf, mijn eigen conditie & gezondheid, mijn eigen tijden en zolang ik me daar goed bij voel en zo af en toe een mooie verbetering meemaak, ben ik happy.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Titanicfanatic schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:07:
[...]

Ik ben 1m72 en weeg net onder de 100 kg. Mij kun je dus ook niet bepaald een lichtgewicht noemen. Ik ben van de 172 kg afgekomen en hang nu al een tijdje op hetzelfde, maar ik heb sterk het vermoeden dat het ook komt door spieropbouw. Ik ben in training voor een HM dus ik maak best veel kilometers. Net als jij kijk ik vaak met ontzag naar de tijden die voorbij komen: mijn PR op de 5k is 25:56 en op de 10k 55:16. Die moet ik eigenlijk al sneller kunnen, maar dan denk ik aan ca. 54 minuten en 25 minuten.

Ik overweeg nog een uitgebreide inspanningstest met ademgasanalyse te doen. Ik schijn een lichte vorm van astma te hebben bleek uit een sportkeuring vorig jaar en ik vraag me af of dit me beperkt. Bij warm, vochtig weer klap ik echt finaal in elkaar.

Conclusie: doe je eigen ding en voel je er lekker bij. Je bent beter bezig dan driekwart van de andere mensen.
Als je bedenkt dat elke kg aan gewicht ongeveer 3sec/km scheelt, loop jij nu eigenlijk toptijden :).

20 kg minder gewicht met zelfde spiermassa en conditie betekent voor jou dat je per kilometer ongeveer 1 minuut sneller zou moeten lopen (dat is theorie uiteraard).

Aan je cardiosysteem lijkt me daarom niet veel mis! :)

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tallguy schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:12:
^^ inderdaad herkenbaar dat ik tijden voorbij zie komen die ik bij lange na niet haal. Maar aan de andere kant heb ik daar ook vrede mee. Iedereen is anders. Sommigen lopen al jarenlang, anderen zijn jonger, lichter qua gewicht, betere genen...tal van redenen.
Ik loop voor mezelf, mijn eigen conditie & gezondheid, mijn eigen tijden en zolang ik me daar goed bij voel en zo af en toe een mooie verbetering meemaak, ben ik happy.
Oh, ik loop inderdaad voor mijn conditie (gezondheid.. maja hoe gezond is doorrennen in een doorweekt shirt ;)) en voor de leuk. Voordeel - als ik beter m'n best doe heb ik meteen een PR te pakken ;) Maar ik zie in mijn smashrun grafiekje toch een angstvallig rechte lijn door de jaren heen (wel pieken her en der, maar ook genoeg dalen). Och, ik heb plezier, loop niemand in de weg (ik probeer te letten op waar ik in t deelnemersveld zal eindigen bij plek bij massastart) en het is nog goed tegen de stress ook!
Requiem19 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:15:
[...]
Als je bedenkt dat elke kg aan gewicht ongeveer 3sec/km scheelt
Oh dan heb ik ook nog wat winst te halen! :) Streefgewicht ligt nog zo'n 19kg weg...

• Aghanim
  • Niet online
Andersom is het ook niet altijd prettig. Ik ben 1.78m en weeg 72 kilo wat vrij normaal is. Maar zodra ik langdurig intensief ga sporten (hardlopen of fietsen) krijg ik na een paar maanden een ingevallen gezicht als ik me niet helemaal stuk eet om het calorieverbruik te compenseren. Mensen vragen dan 'voel je je wel lekker?' terwijl je topfit bent :)

Iemand ervaring met de schema's van Prorun.nl? Gezien de hoeveelheid detailinformatie op de website lijken me de schema's goed doordacht en daardoor prima om te volgen.
Pagina: 1 ... 4 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic