Aghanim schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:50:
Ik heb zojuist mijn schema afgerond om van 5km naar 10km in 8 weken tijd te komen. Dit is me goed afgegaan en ben nu aan het kijken of ik door wil naar de 15km of dat ik mijn tijd wil verbeteren op de 10km.
Gefeliciteerd

- kippenvel: soms krijg ik tijdens het lopen kippenvel. Dit gebeurt richting het einde van de training en meestal bij interval of hoog tempo constant lopen (hartslag zone 4). Ook word ik wat lichter in mijn hoofd dan. Is dit een teken van vocht te kort? Als ik na het trainen naar het toilet ga is het namelijk bijna de moeite niet. Ik train meestal in de ochtend dus heb dan nog niet heel veel vocht binnen.
Je lichaam presteert met zware trainingen/wedstrijden pas later op de dag echt goed, dus dat zou een rol kunnen spelen. Ik train regelmatig direct na het opstaan (dus ook nuchter) maar zware trainingen bewaar ik voor later op de dag.
- tempo: hoe kom ik er achter waar ik sta qua tempo? Ik loop de 10km in ongeveer 5:00/km als ik in zone 4 loop. In zone 3 zit ik rond de 5:20. Ik heb geen idee of dat snel of langzaam is. Ik zou best eens aan een 'wedstrijd' mee willen doen maar niet helemaal achteraan willen lopen.
Dat is een 10k in 50', waarmee je ongeveer in de middenmoot loopt. Je loopt zeker niet achteraan al is het maar omdat je in een wedstrijd gegarandeerd nóg sneller loopt. De tijdslimiet is meestal 80', go figure

-VO2 MAX: mijn FR230 geeft een Vmax van 51/52 na het hardlopen. Dat lijkt voor iemand in de 30 best goed. Is dit ook een betrouwbaar cijfer? Als ik mijn data invoer op Runpro.nl kom ik op 46 uit. Dat scheelt best wat met de Garmin.
Behoorlijk onbetrouwbaar. Een rekenmachine op basis van wedstrijdprestaties is stukken betrouwbaarder (maar daar verstoort loopeconomie de berekening) maar alleen een ademgasanalyse bij een sportmedisch adviescentrum of in het ziekenhuis is echt nauwkeurig te noemen. De vraag is of je daar geld voor wilt/moet neerleggen.
VO2max is trouwens normaal verdeeld met een mediaan van ~40 dus je zit qua genenloterij goed

- tempo verhogen: wat is de beste manier om het tempo te verhogen? Kan ik bijvoorbeeld een schema nemen om de 10km in 45min te gaan lopen of is dat echt voor gevorderde hardlopers die hun spieren en gewrichten al meer ontwikkeld hebben? Of is 1x interval en 2x continu tempo (1x zone 3 en 1x zone 4) voldoende om dit te bereiken?
Snelheid op afstanden vanaf 3000m is voor het grootste gedeelte gebaseerd op duurvermogen. Ik zou daar eerst op focussen. Duurvermogen is een kwestie van veel kilometers maken, een groot deel daarvan vooral rustig. Dan moet je dus eerder aan zone 1 en zone 2 denken dan aan 3 of 4. Deels omdat het trainen van vetverbranding optimaal gebeurt op rustige tempo's, deels omdat rustige kilometers minder zwaar is voor je lichaam waardoor je meer kilometers kunt maken dan wanneer je in een hogere zone zou lopen. Om een beeld te krijgen van wat rustig is: mijn rustige trainingen gaan ruim een minuut per kilometer langzamer dan mijn 10k-tempo.
Je kunt met
deze calculator je trainingstempo's bekijken in het tabje Training. Easy is het tempo dat bedoeld is voor de rustige duurlopen. Durf vooral te variëren: de ene keer loop je wat korter en sneller (maar nog steeds rustig), de andere keer langer en rustiger. En als je nog wat (spier)pijntjes hebt loop je kort en extra rustig. Zolang je maar heel blijft en die kilometers blijft maken.
Om bij je eerste overweging terug te komen: bouw vooral uit naar die 15km, maak veel kilometers en je zult automatisch sneller worden op de 10km. Nadat je gewend bent om wekelijks veel kilometers te maken zal niet alleen je duurvermogen maar ook je belastbaarheid toenemen waardoor je zwaardere trainingen beter zult verteren. Met die zwaardere trainingen werk je aan je VO2max (die is namelijk trainbaar) en aan je loopeconomie. Blijf vooral intervaltraining doen; slechter zul je er niet van worden en het is goed voor de loopeconomie. Maar beperk het tot een, hooguit twee keer per week. De absolute basis is duurvermogen uitbouwen. Ik ben door de jaren heen meer gaan lopen (van 3x/week naar 5x/week) maar er zijn alleen maar rustige trainingen bijgekomen.
Wat djlinsen hieronder zegt: koop dat boek! Veel nuttige informatie!