Om erop in te haken, ik denk dat traingskwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit onder de 200k/maand. Men kan makkelijk zonder blessures 15-20k/week intensief trainen. Dit is al bijna 100k/maand. Ik zie veel recreatieve lopers trainen als topsporters, 10-20% van de omvang intensief, rest rustig. Als je maar 50km per maand loopt train je dus 1-2km per week intensief, daar word je echt niet sneller van. De mythe dat je van langzaam lopen sneller wordt klopt enkel als je genoeg op tempo traint. Pas als de omvang boven de 200 uitkomt zul je echt moeten indelen omdat je anders niet op tijd hersteld bent voor je volgende training. Daarbij klopt het dat je van langzaam lopen inderdaad sneller wordt. Bij minder is dat niet het geval.kenneth schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 07:19:
Hoe zien jullie dat dan voor gezonde mannelijke dertigers die al jaren bij een av trainen op 200km/maand en niet onder de 45' komen? Ik denk dat er wordt onderschat hoeveel mensen aan de andere kant van de bult van de grafiek zitten.
Een herstel training als je 2x per week traint? Waarvan moet je herstellen? Je lichaam is allang weer hersteld eer je begint aan de "hersteltraining" kortom, die ronde is vrij nutteloos en van die ene training zul je niet genoeg snelheid krijgen om onder de 45-40min te lopen.
Ik ben het eens met de stelling dat het overgrote deel van de mensen onder de 45 kan lopen bij goede gezondheid, maar wel met de juiste training EN mentaliteit. Al die tempotrainingen moet je wel zin in hebben en mentaal aankunnen.
Ik denk daarom dat veel mensen die het kúnnen, het niet wíllen. Is dat erg? Absoluut niet. Wanneer je lekker loopt en daarmee lekker 48'ers haalt, wie zegt dat je dan meer of harder moet trainen zodat je een 44'er haalt? Hardlopen moet wel leuk blijven, voor iedereen.
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon