Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.778 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 11:55

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

kenneth schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 07:19:
Hoe zien jullie dat dan voor gezonde mannelijke dertigers die al jaren bij een av trainen op 200km/maand en niet onder de 45' komen? Ik denk dat er wordt onderschat hoeveel mensen aan de andere kant van de bult van de grafiek zitten.
Om erop in te haken, ik denk dat traingskwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit onder de 200k/maand. Men kan makkelijk zonder blessures 15-20k/week intensief trainen. Dit is al bijna 100k/maand. Ik zie veel recreatieve lopers trainen als topsporters, 10-20% van de omvang intensief, rest rustig. Als je maar 50km per maand loopt train je dus 1-2km per week intensief, daar word je echt niet sneller van. De mythe dat je van langzaam lopen sneller wordt klopt enkel als je genoeg op tempo traint. Pas als de omvang boven de 200 uitkomt zul je echt moeten indelen omdat je anders niet op tijd hersteld bent voor je volgende training. Daarbij klopt het dat je van langzaam lopen inderdaad sneller wordt. Bij minder is dat niet het geval.

Een herstel training als je 2x per week traint? Waarvan moet je herstellen? Je lichaam is allang weer hersteld eer je begint aan de "hersteltraining" kortom, die ronde is vrij nutteloos en van die ene training zul je niet genoeg snelheid krijgen om onder de 45-40min te lopen.

Ik ben het eens met de stelling dat het overgrote deel van de mensen onder de 45 kan lopen bij goede gezondheid, maar wel met de juiste training EN mentaliteit. Al die tempotrainingen moet je wel zin in hebben en mentaal aankunnen.

Ik denk daarom dat veel mensen die het kúnnen, het niet wíllen. Is dat erg? Absoluut niet. Wanneer je lekker loopt en daarmee lekker 48'ers haalt, wie zegt dat je dan meer of harder moet trainen zodat je een 44'er haalt? Hardlopen moet wel leuk blijven, voor iedereen.

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 19:48
Pathogen schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:52:
Ahh dat ziet er lekker uit! Ik heb vandaag mijn lunchronde maar overgeslagen. Op zich kan ik nog wel lopen met deze temperatuur, maar daarna ben ik op en er moet nog gewerkt worden :P
Meer mensen die met dit zomerweer maar even niet lopen?
Gisteravond gewoon interval training gedaan 8)7. Die hakte er wel aardig in.
Wel korte afstanden en wat meer rust tussen de intervallen en langere serie pauze.
Vanavond maar buiten krachttraining doen ipv binnen :9~
Woensdagavond stond ook interval training op het programma, maar gaat denk ik een rustige duurloop worden :P .

[ Voor 3% gewijzigd door noodel1988 op 19-07-2016 14:59 ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39
noodel1988 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:58:
[...]

Gisteravond gewoon interval training gedaan 8)7. Die hakte er wel aardig in.
Wel korte afstanden en wat meer rust tussen de intervallen en langere serie pauze.
Vanavond maar buiten krachttraining doen ipv binnen :9~
Woensdagavond stond ook interval training op het programma, maar gaat denk ik een rustige duurloop worden :P .
Of een combi?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 19:48
Zou kunnen, maar advies van de trainer (atletiek vereniging) was duurloopje doen.
Zaterdag ochtend denk ik dan maar 1000tjes, draaien we het gewoon om :P

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:23

Roozzz

Plus ultra

Bartske schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:03:
[...]

Wat een prestatie zeg! Gefeliciteerd!

Was die foto aan het begin dat je nog zo kon lachen? ;)
Pak hem beet op 35 km, op het hoogste punt van het parcours... de grijns bij de finish is nog breder :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Galois schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:49:
Jij (Kenneth) had het ook over 200 km in een vorige post. Maar ik denk dat bij teveel km per maand, je 10 km tijd minder wordt. De meesten die 200-300 km per maand lopen, zijn toch met lange afstanden bezig (marathon, ultralopen). Jij volgens mij niet, maar voor veel km per maand, tikken de lange duurlopen juist aan. Als je 1x per week een 30+ doet, dan is dat al 130 km per maand die je 'extra' hebt. Iemand die traint voor de 10 km, doet (als het goed is) geen lange duurlopen van 30 km.
Ook voor de korte afstand wordt veel omvang getraind. Met 50k per week kom je er niet. De top op de 800m en 1500m loopt gedurende het seizoen ook gewoon tussen de 80 en 100km per week (week, niet maand). Wat sterk verschilt is de trainingsindeling. Een marathonloper traint veel op duur met inderdaad 30+'ers. Een 800m of 1500m loper doet dat niet maar heeft bijvoorbeeld wel een 20x400/400 op zijn schema, met 3-4k warming up/cooling down zit hij/zij dan ook op 22-24k. Qua omvang komen ze hiermee dus eenvoudig op 80-100 en soms zelfs meer uit. Nu heb ik het hier wel over topsport en geen recreatieve 800 lopers, kanttekening is hierbij dat de marathon toppers in aanloop naar de marathon boven de 200 per week uitkomt.

Dat je 10k snelheid achteruit gaat als je veel omvang traint is een mythe. Met veel omvang wordt je juist sneller op de 10, zolang je maar wel je tempotraining erin houdt. Vaak zie je wanneer mensen trainen voor een snelle marathon ze zelfs hun pr's op de 10 en halve nog aanscherpen.
Waar de mythe vandaan komt is dat veel sporters op het einde van hun carrière overschakelen naar de lange afstand. Ze worden dus langzamer, maar dat heeft niets te maken met het feit dat ze meer omvang gaan trainen. Je snelheid verlies je op jongere leeftijd (korte afstandslopers pieken rond de 25-28) dan je duurvermogen (marathonlopers kunnen rond hun 32-36 nog steeds pieken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:51

Infinchible

Woef!

Roozzz schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:58:
Ik ben inmiddels weer terug uit Zwitserland. Daar genoten van de 101 km bij de Eiger ultra trail. Door de verse sneeuw tot ruim onder de 2000m was het een interessante editie :P Mede hierdoor heeft ongeveer de helft van de starters de finish niet bereikt. Als ik het goed heb ben ik 3e Nederlander geworden :) En heb ik bij mijn 100km debuut vele ervaren ultralopers achter me gelaten...

Ik zal kijken of ik van de week een wat uitgebreider verslag op papier kan zetten, voor nu moeten jullie het doen met strava. :P

-edit-
Nog een eerste fotootje, geeft een aardig beeld van hoe wit de wereld was 8)
[afbeelding]
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wil ik ook! Nice! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Toch nog even inhaken op de 10 onder de 40 discussie.
kenneth schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 07:19:
Hoe zien jullie dat dan voor gezonde mannelijke dertigers die al jaren bij een av trainen op 200km/maand en niet onder de 45' komen? Ik denk dat er wordt onderschat hoeveel mensen aan de andere kant van de bult van de grafiek zitten.
Zijn die er? Vind 200km/maand erg veel voor een recreatieve loper, zeker wanneer diegene die omvang maakt om een snelle tien kilometer te lopen.

Overigens ben ik het wel met je eens dat er voor een hoop mensen een grens is, ondanks dat ze fit, gezond en nog niet al te oud zijn en de onderbouwing die je er bij leverde, lijkt me zeker steekhoudend. Mijn gevoel heeft overigens wel lang iets anders gezegd. Ik ben niet de jongste, ben niet de fitste (en dan vooral niet de soepelste, waardoor er regelmatig wel iets vast zit en ik toch wel regelmatig, soms ook preventief, een bezoekje aan de fysio breng) en ook niet de lichtste, maar ik liep redelijk snel nadat ik begon met hardlopen (binnen anderhalf jaar) mijn eerste tien kilometer onder de 40 minuten. Terwijl mijn trainingsomvang niet zo heel groot is, ik kom ongeveer op zo'n 1200 km per jaar, dat is gemiddeld dus 'slechts' 100 km per maand. Ik was lang in de veronderstelling dat als ik het kan, dat iedereen die maar enigszins toegewijd is, dat ook wel zou moeten lukken. Maar ik zie om me heen toch genoeg mensen die daar erg veel moeite mee hebben of het zelfs gewoon helemaal niet lukt. Ondanks dat ze minstens zo veel lopen als ik en ook aan intervaltrainingen doen (wat naar mijn idee wel noodzakelijk is om echt winst in snelheid te maken). De onderbouwing die jij gaf, lijkt me daarvoor een hele logische. Op een gegeven moment zit er gewoon geen rek meer in en is het - zeker voor een recreant - niet reëel meer om daar harder en/of meer voor te trainen.

Of dat erg is? Zo lang je lol hebt in het hardlopen, lijkt me dat helemaal niet erg. Al kan ik me wel voorstellen dat het voor sommigen ook wel de motivatie kan gaan tegenwerken. Daarnaast zijn er weleens mensen waarvan ik me afvraag waar ze de lol nog uit halen. Zo ken ik iemand die nu ergens eind dertig is, al jaren lid is van een atletiekvereniging, gezond is, serieus/fanatiek overkomt, veel kilometers maakt, maar die op de tien niet onder de vijftig minuten komt. Dat lijkt me toch wél een grens die iedereen zou moeten kunnen halen. Maar ach, hij heeft er blijkbaar een hoop lol in en het naar zijn zin bij de atletiekvereniging. Ik denk dan weleens dat ze hem daar een schop onder zijn reet zouden moeten geven, maar hij zal vast keurig zijn contributie betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Roozzz schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:58:
Ik ben inmiddels weer terug uit Zwitserland. Daar genoten van de 101 km bij de Eiger ultra trail. Door de verse sneeuw tot ruim onder de 2000m was het een interessante editie :P Mede hierdoor heeft ongeveer de helft van de starters de finish niet bereikt. Als ik het goed heb ben ik 3e Nederlander geworden :) En heb ik bij mijn 100km debuut vele ervaren ultralopers achter me gelaten...

Ik zal kijken of ik van de week een wat uitgebreider verslag op papier kan zetten, voor nu moeten jullie het doen met strava. :P

-edit-
Nog een eerste fotootje, geeft een aardig beeld van hoe wit de wereld was 8)
[afbeelding]
VET! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Tallguy schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:51:
Is er een of andere methode om erachter te komen welke manier van voetlanding het beste bij je past? De reden van mijn vraag is dat ik nu een week of 3-4 de HIIT 2x per week doe en dat primair met voorvoetslanding doe (mogelijk geldt dat voor iedereen?). Na een week ziekte liep ik een 5km en bleek die weer met voorvoetslanding te doen.
Wat ik zelf merk is dat ik dan een een veel betere cadans heb (167) en veel lichter lijk te lopen.
Normaal liep ik meer met amper opgetrokken knieën, maar met die voorvoetslanding trek ik m'n knieën veel hoger op.

Gisteren deed ik een HIIT bewust met zo'n landing en merkte dat ik mijn HR 90% top een stuk langer kon volhouden dan met mijn 'oude' manier van lopen.

Zou het kunnen dat dit type lopen misschien met mijn lichaam en lengte (2mtr) toch optimaler is?
Anyone? Iemand die hier wellicht iets zinnigs over kan zeggen? Of moet je dan echt naar een runclinic ofzo om erachter te komen welk type loop bij je past? Of gewoon maar uitproberen en zien hoe het gaat (soms is het gewoon zo simpel)

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Tallguy schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:25:
[...]

Anyone? Iemand die hier wellicht iets zinnigs over kan zeggen? Of moet je dan echt naar een runclinic ofzo om erachter te komen welk type loop bij je past? Of gewoon maar uitproberen en zien hoe het gaat (soms is het gewoon zo simpel)
Ik zou vanuit mijn gevoel het laatste zeggen en dat gevoel werd laatst bevestigd door een vriend van me die fysiotherapeut is (wat dus slechts n=1 is en niet wetenschappelijk onderbouwd). Zijn argumentatie was dat zolang je geen last hebt van blessures kan je het beste gewoon je natuurlijke looptechniek aanhouden. Wel is het bijzonder raadzaam om ook loopscholing te doen. Daarmee verbeter je je looptechniek en zal mogelijk ook je landing wat anders worden. Overigens is het ook zo dat wanneer je sneller wordt (ik geloof boven de 16km/u) je landing vanzelf meer naar voren op je voet komt. Ik zie dat ook bij mezelf, op zich ben ik van nature meer een hak-/middenvoetlander, maar bij snelle intervallen of een wedstrijd land ik verder naar voren op mijn voeten. Geforceerd een andere landing aanleren zou ik niet doen. Maar dit is slechts mijn mening, er zullen vast genoeg mensen zijn die daar een andere mening over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

If it ain't broke, don't fix it.

Daarnaast kan het qua belastbaarheid (en mogelijk loopeconomie) nooit kwaad om een hoge pasfrequentie na te streven. Proberen om in een paar maanden/jaar tijd je pasfrequentie van 150-160 in de richting van de 180 te tillen heeft amper nadelen. Probeer je dat binnen een paar weken voor elkaar te krijgen (zonder omvang te verminderen) dan kan dat wel problemen opleveren.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

thx guys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:02
Eens met eerder genoemde reacties. Een kleine toevoeging: hoewel er veel discussie is over de verschillende landingen en wat beter is voor je / blessure(on)gevoeliger, etc. is er volgens mij wel consensus op één punt: minder 'contacttijd' met de grond zorgt voor minder energieverlies. Dat leidt al snel naar voorvoetlanding maar hoeft niet persé. Bij mij schijnt (aldus mijn loopcoach) mijn landing meer midden te zijn maar zorg ik toch voor kort contact met grond, meer door 'kracht' dan door finesse kennelijk. Dit korte grondcontact is iets wat je goed kan trainen door korte intervallen te lopen en zoals eerder gezegd met loopscholing. Dan zetten trainers bijvoorbeeld 10 pionen achter elkaar met steeds iets meer afstand. Door te streven naar één stap tussen elke pion zorg je voor een mooie versnelling waarbij je automatisch wat meer op je voorvoet komt.

Nou ja, misschien klinkt die wat omslachtig, in mijn hoofd klonk het logischer dan waneer ik het nu teruglees. Belangrijkste is dat het natuurlijk lopen moet blijven. Dus geen grote stappen van veel demping of drop naar bijna geen en landing te forceren, maar wel loopscholing waar mogelijk (kan vaak ook via amateur-loopgroepjes van bijv. run2day , runnersworld, of andere stadsinitiatieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
Vandaag voor het eerst mogen wheelen (hardlopen voor rolstoel) in een topend (ik denk een Eliminator™ OSR Racing Wheelchair – Open V Cage ). En wat een verschil met de vorige. Deze is een stuk lichter dus de max snelheid schoot omhoog naar heel kort 21km/u. Raak nog veel tijd kwijt door slechte techniek maar dat komt wel.

Tussentijd op de 100 meter. 24! seconden.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Iemand heel goed thuis in de inspaningsfysiologie? Hoe zou het komen dat je bij hogere buiten temperatuur een hogere hartfrequentie nodig hebt voor dezelfde snelheid? Ik kan twee mogelijkheden bedenken: ofwel op cellulair niveau door hogere temperatuur enzymen die niet goed functioneren en daardoor ondanks goed hartminuutvolume minder vermogen. Ofwel een verlaagde veneuze return door een combinatie van hypovolemie (zweten) en distributie (perifere vasodilatatie door hoge temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 12:43

Rudedadude

Maybe we were born to run

Volgens mij staat het hier wel aardig:

https://www.runnersweb.nl...ardlopen-in-de-hitte.htm:

Ik heb vandaag weer eens wat nieuws geprobeerd: pepermuntolie. Schijnt zuurstofopname te verbeteren en hartslag te verlagen. Vanavond toevallig zonder ventolin/salbutamol gelopen (was ik vergeten), maar ik heb 20 kilometer lang nergens last van gehad en de hartslag was ook prima. Het is nog wat te vroeg voor conclusies, maar misschien is het wel het nieuwe bietensap :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iemand hier ervaring met shin plints? (net boven de enkel, tegen scheenbeen aan). Ik heb hier in het verleden al eens last van gehad, en nu ik mijn trainingsomvang vergroot (zowel afstand als snelheid) komt het weer terug. Ik heb gelezen dat compressie kousen kunnen helpen?

Ik loop nu zo'n 3x per week 10km-15km, meestal 4.30-4.50 p km, en af en toe een lesje bootcamp voor de gezelligheid ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
Jag schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:40:
Iemand heel goed thuis in de inspaningsfysiologie? Hoe zou het komen dat je bij hogere buiten temperatuur een hogere hartfrequentie nodig hebt voor dezelfde snelheid? Ik kan twee mogelijkheden bedenken: ofwel op cellulair niveau door hogere temperatuur enzymen die niet goed functioneren en daardoor ondanks goed hartminuutvolume minder vermogen. Ofwel een verlaagde veneuze return door een combinatie van hypovolemie (zweten) en distributie (perifere vasodilatatie door hoge temperatuur).
Dat de temperatuur in je cellen zoveel zou verhogen dat het invloed heeft op je enzymen gebeurt gelukkig niet, dat zou desastreus voor je zijn. Het heeft puur te maken met het afkoelen, stroomt het bloed sneller door je oppervlakte huid heen koel je sneller af (icm zweten) zoals ook in die link hierboven uitgelegd wordt. Het lichaam doet er dan ook alles aan je kerntemperatuur niet te verhogen en dat is waarom je hartslag omhoog gaat, niet andersom dus.

Geen inspanningsfysioloog hier maar wel celbioloog ;)

En overigens werken je enzymen wel beter op een hogere temperatuur, bedebk maar eens waarom je koorts krijgt bij een griepje

[ Voor 5% gewijzigd door Bartske op 24-07-2016 22:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Sport_Life schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:40:
Iemand hier ervaring met shin plints? (net boven de enkel, tegen scheenbeen aan). Ik heb hier in het verleden al eens last van gehad, en nu ik mijn trainingsomvang vergroot (zowel afstand als snelheid) komt het weer terug. Ik heb gelezen dat compressie kousen kunnen helpen?

Ik loop nu zo'n 3x per week 10km-15km, meestal 4.30-4.50 p km, en af en toe een lesje bootcamp voor de gezelligheid ;).
Zelf geen ervaring mee, ik kan wel de ervaring van een collega-loper uit onze loopgroep me je delen, die had ook last van shinsplints, is naar de fysio gegaan, in eerste instantie moest hij er rekening mee houden dat hij er voor zeker 3 maanden uit zou liggen. Daarna is hij op advies van de fysio naar een hogere cadens overgestapt, dit heeft het voor hem opgelost :).

disclaimer
Calitomnication is geen fysio, arts, medicijnman of whatever. Ieder lichaam is anders, dus bij twijfel of voor echt medisch advies, kan ik je aanraden om een afspraak te maken bij een fysiotherapeut

Gisteren overigens mijn eigen grens verlegd. Sinds kort heb ik een Saloman vest (totale capaciteit 5 liter, maar dat heb ik nog niet nodig gehad). Gisteren om 14.15 waterflesjes gevuld, gel in het vest en gaan.
De moeder van mijn vriendin woont op +/-10 km. van mijn huis, dus zij ging met de auto, dan zou ik er lopend naartoe komen.
Ivm warmte het bos opgezocht en zo langs (en soms over) de Duitse grens naar het zuiden gelopen). Op een bepaald punt had ik geen idee meer waar ik was, maar omkeren is ook zoiets, dus gewoon doorgaan.
Tempo was lekker relaxt (5.50) en zolang ik op de bekende fietsroutes bleef kon er niets fout gaan.
Dit was echt de eerste keer dat ik het vest echt heb moeten gebruiken. Had beide flessen niet volledig gevuld omdat ik dacht dat het niet nodig zou zijn. Op het end van de rit had ik nog een beetje water over, maar al met al 800ml water en 1 gel verbruikt

Totale afstand 23.2 kilometer, dit is ook meteen het verste wat ik ooit heb gelopen, tot nu tot was een HM mijn langste afstand ooit, trots op 8)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 11:01

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik weet niet of ik het splints kan noemen, maar de last die ik had onderaan mijn schenen toen ik te snel opbouwde was inderdaad een stuk minder met compressiekousen.
Results may vary ;)

Komende zaterdag een run die ik eigenlijk helemaal niet had ingepland, de VTM loop in Maasdijk, maar omdat ik debiel verkouden was tijdens de Kadeloop had ik nog een extra run nodig om in "het klassement" te komen van het lokale run circuit (Agium run circuit). En dat was toch mijn doel dit jaar, dus daar gaan we voor!

Dus afgelopen zaterdag maar weer even een rustig duurloopje erin, met een graadje of 25 wel behoorlijk warm, ik denk er serieus weer over om mijn lange haren af te knippen :P
De telefoon meegenomen voor wat Pokébeesten (lekker kilometers maken voor de eitjes), maar onderweg pikte ik ook een ongewenste daas op die lekker op mijn hand begon te knagen. Irritant beest snel een mep verkocht, wondje uitgezogen en gespoeld en gelukkig nergens last van.

Bij gebrek aan langere loopjes ben ik wel erg benieuwd hoe de 10km gaat zijn zaterdag. Ik zou heel graag dit jaar nog een <50 lopen, maar of dat gaat lukken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Pathogen schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:23:
[...]

Ik weet niet of ik het splints kan noemen, maar de last die ik had onderaan mijn schenen toen ik te snel opbouwde was inderdaad een stuk minder met compressiekousen.
Results may vary ;)

Komende zaterdag een run die ik eigenlijk helemaal niet had ingepland, de VTM loop in Maasdijk, maar omdat ik debiel verkouden was tijdens de Kadeloop had ik nog een extra run nodig om in "het klassement" te komen van het lokale run circuit (Agium run circuit). En dat was toch mijn doel dit jaar, dus daar gaan we voor!

Dus afgelopen zaterdag maar weer even een rustig duurloopje erin, met een graadje of 25 wel behoorlijk warm, ik denk er serieus weer over om mijn lange haren af te knippen :P
De telefoon meegenomen voor wat Pokébeesten (lekker kilometers maken voor de eitjes), maar onderweg pikte ik ook een ongewenste daas op die lekker op mijn hand begon te knagen. Irritant beest snel een mep verkocht, wondje uitgezogen en gespoeld en gelukkig nergens last van.

Bij gebrek aan langere loopjes ben ik wel erg benieuwd hoe de 10km gaat zijn zaterdag. Ik zou heel graag dit jaar nog een <50 lopen, maar of dat gaat lukken...
Leuk, die ga ik ook lopen :) Wilde ik vorig jaar al, maar toen gooide een storm roet in het eten en werd het afgelast. Ik wil je wel naar een sub-40 hazen :P

Ik heb last gehad van opkomende shin splints toen ik een periode bezig was mijn paslengte te vergroten. Daar ben ik toen snel weer mee gestopt. Was voordat ik compressietubes droeg. Die combinatie (hogere loopfrequentie en compressietubes) gaan er bij helpen. De 'wiggle your toe' methode gaat ook helpen: http://gizmodo.com/590269...with-one-magical-exercise

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:43:
[...]

Leuk, die ga ik ook lopen :) Wilde ik vorig jaar al, maar toen gooide een storm roet in het eten en werd het afgelast. Ik wil je wel naar een sub-40 hazen :P

Ik heb last gehad van opkomende shin splints toen ik een periode bezig was mijn paslengte te vergroten. Daar ben ik toen snel weer mee gestopt. Was voordat ik compressietubes droeg. Die combinatie (hogere loopfrequentie en compressietubes) gaan er bij helpen. De 'wiggle your toe' methode gaat ook helpen: http://gizmodo.com/590269...with-one-magical-exercise
Vorig jaar was een raar jaar voor het ciruit :) 2 afgelaste lopen redelijk vlak na elkaar, maar om compleet andere redenen.
Ik zie nu een 18 graden met wat bewolking staan, dat is wel positief :) Mocht je een langharige gozer met roodachtige baard zien, geef gerust een gil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:32
Ik heb me vandaag ingeschreven voor deze halve marathon: http://www.bosmarathon.eu/index.htm

Ben enorm benieuwd, lijkt me erg tof om over bospaden etc te lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dank voor jullie reacties mbt shin splints! Ik denk dat het inderdaad ligt aan een te grote paslengte (mogelijk een gevolg van hockey, daar nooit last gehad op kunstgras).
Ik ga maar eens op de passen letten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-08 10:56
De rechter-enkel zeurde een beetje en om te voorkomen dat ik met een mogelijke blessure door zou blijven lopen heb het ik hardlopen gestopt en ben vorige week dinsdag naar de sportfysio geweest. Die concludeerde dat ik een geïrriteerde peroneuspees had (ik weet niet meer of het de 'longus' of 'brevis' was). Blijkbaar herstellen deze pezen zeer moeilijk en moet ik nu zo'n 5-6 weken rust houden. Balen, was net hersteld van breuk in de linkervoet, nu is de rechtervoet aan de beurt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Ja, zelf veel ervaring mee helaas. Compressiekousen hebben bij mij heel sterk geholpen, maar verhelpen doen ze zeker niet. Uit je verhaal lees ik dat je zowel snelheid als omvang verhoogd, dat leidt vaak tot dit soort overblastingsklachten. Probeer eerst een van beide te doen. Rustiger lopen en wat langer en dan pas snelheid, of andersom.

Let daarnaast ook eens op je looptechniek. In mijn geval is het verholpen door een betere looptechniek; midvoet landing, rechtop lopen, voetplaatsing onder je lichaam, maar vooral lopen met kortere GCT (grondcontacttijd), dus "tippend" lopen. Daardoor is de impact veel lager en dus de klappen op je schenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56
Mitrilvich schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:00:
Die concludeerde dat ik een geïrriteerde peroneuspees had (ik weet niet meer of het de 'longus' of 'brevis' was).
Die heb ik ook gehad, en kan je vertellen dat wel doorlopen veeeeel langer gaat zeuren dan 6 weken. Bij mij "viel het wel mee" en ben er 3 maanden op door gerend, het herstel heeft uit eindelijk 6 maanden geduurd..

Ik zit nog steeds met me knie, wel bij de fysio geweest (en kan ook wel weer rustig aan rennen) maar het is zeker niet op het oude niveau. Hij gaf aan dat het toch echt uit me heupen kwam en niet zozeer me knie was (die raakt gewoon continue geïrriteerd door het overbelasten).

Ben nu aan het kijken naar zo'n balance board voor thuis en dan me heupen maar proberen te trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aaight, 6km gelopen op de Skechers, bijna geen last van de na-burn meer onderin de benen (dat gebied dat ik met 11mm drop nog niet gebruikte maar met 8mm wel).
Verstand zegt me wel dat ik nog niet zaterdag 10km moet gaan doen met die schoenen, dus laten we dat maar even volgen. Misschien over 2 weken dan.
Maar ik loop er zoveel lekkerder en sneller op! Ja pech. Geen zin om straks wekenlang voorzichtig te moeten gaan doen vanwege een nieuw paar schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-08 10:56
ex87 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:17:
[...]
Die heb ik ook gehad, en kan je vertellen dat wel doorlopen veeeeel langer gaat zeuren dan 6 weken. Bij mij "viel het wel mee" en ben er 3 maanden op door gerend, het herstel heeft uit eindelijk 6 maanden geduurd..
Had je er toen alleen last van met het hardlopen of ook met gewoon lopen? Tijdens het hardlopen voelde ik het nauwelijks en met normaal lopen ook niet. Het viel mij voornamelijk op wanneer ik met de kids aan het spelen was (veel gekke bewegingen).
Ik zit nog steeds met me knie, wel bij de fysio geweest (en kan ook wel weer rustig aan rennen) maar het is zeker niet op het oude niveau. Hij gaf aan dat het toch echt uit me heupen kwam en niet zozeer me knie was (die raakt gewoon continue geïrriteerd door het overbelasten).

Ben nu aan het kijken naar zo'n balance board voor thuis en dan me heupen maar proberen te trainen.
Die heb ik ook gehad, al lag bij mij de oorzaak niet in de heupen. De sportfysio heeft me toen een serie aan oefeningen gegeven (squats en core/planking) omdat de stabiliteit vanuit de heupen/core wel wat beter kon. Deze oefeningen hebben mij best wel goed geholpen. Wel klote voor je, want volgens mij 'loop' je al een tijdje met die problemen.

Ik zit nu ook te kijken naar zo'n wobble board, ik weet alleen niet of verstandig om nu hier aan te beginnen, misschien eerst nog een paar weekjes rust houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
He, vanochtend eens een mooie duurloop gedaan door de bossen. Uiteindelijk 16.1km gelopen. De eerste 7 kilometer had ik echt het idee dat ik iemand op mijn rug had o.i.d., kwam echt niet vooruit, mijn benen waren stijf, mijn hoofd wilde niet. Daarom viel mijn tijd ook wat tegen, maar wel mooi gefinished.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Mitrilvich schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:59:

Had je er toen alleen last van met het hardlopen of ook met gewoon lopen? Tijdens het hardlopen voelde ik het nauwelijks en met normaal lopen ook niet. Het viel mij voornamelijk op wanneer ik met de kids aan het spelen was (veel gekke bewegingen).
Gek genoeg voornamelijk onder de douche 's ochtends.. Nooit met hardlopen echt, en altijd als ik bv met me hond aan het spelen was, dus dat klopt wel ja wat je beschrijft.. Daarom ben ik er ook zelf zo lang mee door gerend.
Mitrilvich schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:59:
Die heb ik ook gehad, al lag bij mij de oorzaak niet in de heupen. De sportfysio heeft me toen een serie aan oefeningen gegeven (squats en core/planking) omdat de stabiliteit vanuit de heupen/core wel wat beter kon. Deze oefeningen hebben mij best wel goed geholpen. Wel klote voor je, want volgens mij 'loop' je al een tijdje met die problemen.

Ik zit nu ook te kijken naar zo'n wobble board, ik weet alleen niet of verstandig om nu hier aan te beginnen, misschien eerst nog een paar weekjes rust houden.
Ja, begon net voor me marathon, even weg geweest en net me marathon kunnen lopen en nu al sinds begin mei last van..

Ik denk dat zo'n wobble board inderdaad gaat helpen, bij mij is echt wel echt een stabiliteit issue dat voel ik zelf ook helaas wel. Planks etc doe ik al 2/3x per week samen met wat andere oefeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb thuis een Wobbel voor de kleine meid :) best grappig om eens te doen, maar ik sta er niet voldoende op om te weten of het wat doet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

[...]

Ik heb destijds bij de fysio een rubber band gehad voor tussen de benen, om de heupen te trainen. Dat heeft mij aardig geholpen. O.a. rond je enkels doen en dan opzij lopen.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Heb nu met een aantal van de mensen waarmee ik regelmatig loop een dinsdagavond-core-stability-avond ingebouwd. Dan gaan we na inlopen eerst 20-25 minuten core-oefeningen doen op het gras. Soort buikspier-kwartiertje+. Erg leuk, en daarna natuurlijk nog even lopen (totaal een km of 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Shiver23 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:16:
[...]

Ik heb destijds bij de fysio een rubber band gehad voor tussen de benen, om de heupen te trainen. Dat heeft mij aardig geholpen. O.a. rond je enkels doen en dan opzij lopen.
Ah - die heb ik 2 jaar geleden gehad voor m'n heupen.. Die zou ik inderdaad ook gewoon kunnen gebruiken!
Bedankt voor de tips _/-\o_ ik ga is een routine maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

ex87 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:01:
[...]

Ik denk dat zo'n wobble board inderdaad gaat helpen, bij mij is echt wel echt een stabiliteit issue dat voel ik zelf ook helaas wel. Planks etc doe ik al 2/3x per week samen met wat andere oefeningen.
er is een app voor enkel verstevigende oefeningen, de expert mode is zijn juist die oefeningen op een wobble board met je ogen dicht. Succes met dat :P

https://www.veiligheid.nl...n-diensten/apps/enkel-app

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Pfff... weer eens een stevige interval gedaan (voor mijn doen):
- 20min inlopen
- 4x 1500m op 4:00/min met steeds 500m rust tussendoor
- uitlopen

Had 6 sets in de planning, maar dat was wat ambitieus. Zeker na dinsdag al gelopen te hebben en gisteren geklommen én gezien het feit dat het nog 18-20 graden was vanavond met een luchtvochtigheid van 84% (Utrecht). Weet nu zeker dat al mijn poriën weer schoongespoeld zijn :) ..

Heb uiteindelijk 3 sets vol weten te houden op het geplande tempo (wat voor mijn doen al aan de hoge kant zit, mijn 10KM per zit op 42:30), toen even afgekoeld, 2km rust genomen en daarna nog één set gedaan waarvan ik dacht dat ik op tempo zat maar die uiteindelijk op een 4:09 uitkwam. Hartslag ging ook through the roof:
- Inlopen: hartslag van rust naar +/- 150-155
- 1e intervalblok: van 155 naar 189 (4:01)
- 1e rustblok: van 189 naar 149
- 2e intervalblok: van 149 naar 194 (4:00)
- 2e rustblok: van 194 naar 155
- 3e interval: van 155 naar 197 (4:04)
- 3e rustblok: van 197 naar 158
- 4e interval (na lang rust): van 155 naar 195 (4:09)
- 4e rusblok: van 195 naar 155

Stats:
https://mysports.tomtom.c...vwr2W_Mxj_-DA?format=html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:54
Valorian schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:57:
- 20min inlopen
- uitlopen

Had 6 sets in de planning, maar dat was wat ambitieus. Zeker na dinsdag al gelopen te hebben en gisteren geklommen én gezien het feit dat het nog 18-20 graden was vanavond met een luchtvochtigheid van 84% (Utrecht). Weet nu zeker dat al mijn poriën weer schoongespoeld zijn :) ..

Heb uiteindelijk 3 sets vol weten te houden op het geplande tempo (wat voor mijn doen al aan de hoge kant zit, mijn 10KM per zit op 42:30), toen even afgekoeld, 2km rust genomen en daarna nog één set gedaan waarvan ik dacht dat ik op tempo zat maar die uiteindelijk op een 4:09 uitkwam. Hartslag ging ook through the roof:

Stats:
Ik heb gisteren ook rondje gedaan in Utrecht, vond het inderdaad vies benauwd. Goede snelheden op je intervallen trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
acidd91 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:05:
[...]

Ik heb gisteren ook rondje gedaan in Utrecht, vond het inderdaad vies benauwd. Goede snelheden op je intervallen trouwens!
Thanks. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met het opschalen van de snelheden, dus moet nog een beetje zoeken naar wat logische interval-blokken zijn. Dit was voor het eerst dat ik geprobeerd heb blokken van meer dan 1km vol te houden op 4:00/km, dus wellicht was 6x 1500m ook wat ambitieus ;) .. Misschien volgende keer 3x 2000 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:54
Valorian schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:10:
[...]

Thanks. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met het opschalen van de snelheden, dus moet nog een beetje zoeken naar wat logische interval-blokken zijn. Dit was voor het eerst dat ik geprobeerd heb blokken van meer dan 1km vol te houden op 4:00/km, dus wellicht was 6x 1500m ook wat ambitieus ;) .. Misschien volgende keer 3x 2000 proberen.
Misschien kan je de volgende keer proberen langs Amsterdam-Rijnkanaal te lopen (aan de kant van Papendorp), daar heb je een heel lang stuk zonder stoplichten e.d.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:29
Last van een lopersknie als ik de Google resultaten mag geloven. Pijn tijdens het hardlopen na een aantal KM tijdens de run. Stoppen met lopen = pijn verdwenen.
Ik heb O-benen en schoenen zijn exact 3 jaar oud.
Het schoeisel ga ik morgen/begin volgende week vervangen. Daarnaast loop ik iets naar buiten. Ik zal ook een loopanalyse doen.

Het vreemde is dat ik 5 KM of 10-12 KM per run loop. Ik loop ongeveer 2 x per week. Dus geen grote hoeveelheden aan KM's. Maar de oorzaken bezit ik wel redelijk.

Zijn er meer mensen die dit in het verleden hebben ervaren en nu niet meer hebben?
Ik wil voetbal afwisselen met vaker hardlopen en baal ervan dat ik geen lange afstanden kan lopen :(
Hopelijk krijg ik hoopgevende reacties te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
- 20min inlopen
- uitlopen
Zou voor mijn doen ook een stevige interval zijn en mijn tien kilometers loop ik onder de veertig minuten, maar ik loop 1000m intervallen op ~4.20/min met langere rust afstanden ertussen.

Had je dit schema ergens vandaan of op eigen gevoel bepaald. Vind het namelijk wel een stevige training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Van de week heb ik me ingeschreven voor de Berg By Night race (Wageningen -> Ouwehands Dierenpark). Vertrek 22:50 voor de 11,6km die ik heb gekozen. Schijnt een leuke loop te zijn.
Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
lateef schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:32:
[...]

Zou voor mijn doen ook een stevige interval zijn en mijn tien kilometers loop ik onder de veertig minuten, maar ik loop 1000m intervallen op ~4.20/min met langere rust afstanden ertussen.

Had je dit schema ergens vandaan of op eigen gevoel bepaald. Vind het namelijk wel een stevige training.
Bedankt voor je feedback. Dit was een "op gevoel" training, eigenlijk meer een test om eens te kijken waar ik sta. Ik ben me er van bewust dat als ik naar de sub 40 wil trainen ik beter iets rustiger kan lopen en frequenter (dus meer een week-trainingspakket wat in totaal in balans is ipv één slooptraining en daarna alleen nog wat herstelloopjes). Maar ben soms ook wat koppig ;)

Weet jij toevallig ergens een trainingsschema specifiek voor een snellere 10? Ik zien bij de 10 voooral "my first 10k"-achtige schema's, of juist weer echt atletenschema's met 5+ keer per week lopen. 3x per week lopen moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Tallguy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:25:
Van de week heb ik me ingeschreven voor de Berg By Night race (Wageningen -> Ouwehands Dierenpark). Vertrek 22:50 voor de 11,6km die ik heb gekozen. Schijnt een leuke loop te zijn.
Iemand ervaring?
Die is erg leuk! Ik heb de 7,6 gedaan vorig jaar, nadeel is dat je dan op een plein start en bovenaan de Grebbeberg eindigt, dus veel meer omhoog dan omlaag. Verder als je echt voluit gaat wel een slijtageslag op de laatste kleine kilometer op een bospad stijl omhoog. Een hoofdlampje of iets dergelijks kan daar handig zijn, er staan op sommige plekken fakkels langs de weg maar in het bosdeel alleen heel veel waxinelichtjes waardoor je wel de route ziet maar niet eventuele verdwaalde takken, gaten of wortels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 20:21

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

- 20min inlopen
- uitlopen

Stats:
Wat is je omslagpunt? Dit soort extensieve interval trainingen zou je tegen / op je omslag punt moeten uitvoeren. Kwa tempo vaak zo richting je 10km tempo, dat lijkt goed te zijn 4.12/km vs 4 /km moet nog wel kunnen. Ik vind je HR echter erg hoog dit zou verklaren waarom je dit niet 6x volhoudt.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
Valorian schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 09:07:
[...]
Weet jij toevallig ergens een trainingsschema specifiek voor een snellere 10?
Ik train volgens de souplessemethode, daar zitten heel veel schema's bij, waaronder één voor drie keer in de week voor tien kilometer. Ik volg(de) die methode niet exact - met name omdat je volgens dat schema om de week een wedstrijd zou moeten lopen en omdat er ook wel weken zijn dat drie keer in de week niet lukt - maar ik heb met die methode mijn PR in een jaar van ongeveer 43 half naar onder de 38 half gekregen. Dat is natuurlijk geen garantie (zie ook de discussie paar pagina's terug), maar ik denk dat je er zeker vooruitgang mee zal boeken, ik vind het een prettige, gevarieerde methode en ik vind het qua belasting niet zo zwaar. Dat is voor recreanten zoals ik en jij naar ik vermoed ook wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
djlinsen schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:13:
[...]

Wat is je omslagpunt? Dit soort extensieve interval trainingen zou je tegen / op je omslag punt moeten uitvoeren. Kwa tempo vaak zo richting je 10km tempo, dat lijkt goed te zijn 4.12/km vs 4 /km moet nog wel kunnen. Ik vind je HR echter erg hoog dit zou verklaren waarom je dit niet 6x volhoudt.
Mijn omslagpunt ligt inderdaad lager, denk rond de 180 maar heb het nooit echt gemeten. Ja, denk dat voor een gebalanceerde en regelmatige intervaltraining ik inderdad beter de tempoblokken tussen de 4.15 en 4.30 kan houden, dat hou ik beter vol. Dit was vooral eens om te testen wat er mogelijk was, had nog nooit het <4.00 tempo langer dan 1km gelopen ;) .. En hoewel een training an zich niet zo stevig moet denk ik dat het ook geen kwaad kan af en toe 'diep' te gaan en jezelf wat te testen, zeker als je zoals ik eigenlijk maar weinig wedstrijden loopt.

NB: Mijn hartslag ligt sowieso vrij hoog, max iets boven de 200 bij 35 jaar en mijn halve marathon in december liep ik bijvoorbeeld met een gemiddelde hartslag van 188. Die in maart met dezelfde tijd overigens 10 slagen lager, maar dat was ook na 3 maanden marathon-training ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Valorian op 30-07-2016 16:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Aanklooien is altijd goed, het leert je waar je grenzen liggen. Beeter dan altijd in een gemiddeld tempo je rondjes lopen. En over een tijdje is het tempo waar je nu op afhaakt niet meer zo spannnend, zul je dan zien.

Ik heb deze week 2 wedstrijden gelopen. Afgelopen donderdag mijn eerste baanwedstrijd over 5km. Dat was best grappig. Starten in een groep van 20 lopers die allemaal een tijd tussen de 18:00 en 19:00 wilden lopen. In mijn ethousiasme greep ik na een half rondje de leiding omdat het naar mijn gevoel niet snel genoeg ging. Na zo'n 5 rondjes werd ik weer ingehaald door een loper en kon ik net aan daar een paar rondjes bijblijven. 3 rondjes voor het einde kwam nog een loper voorbij, maar hoorde ik ook geen geheig meer achter me en lag ik dus los. Uiteindelijk zo'n 40 meter achter de nummers 1 en 2 over de finish gekomen in 18:22. Ik had vooraf 18:15 opgegeven, dus redelijk goed gemikt.

Vanmiddag was de VTM Telecomloop in Maasdijk. Op het laatste moment ingeschreven. Het bleek een sterk deelnemersveld te zijn, ik herkende een hoop snelle lopers. Ik had me voorgenomen om niet tot het uiterste te gaan gezien de wedstrijd van donderdag avond. Bij de start herkende ik Carla Ophorst (snelste nederlandse vrouw in de categorie 55+) en ik besloot haar te volgen. Dat werkte prima het eerste rondje van 5k, tegen het eind ging ik haar zelfs even voorbij. Tweede ronde voelde zwaar aan, ik moest al de neiging onderdrukken om meteen na 5k af te slaan. Het was warm en deze periode scheen de zon continu. Ik zakte wat in en een groepje van 4, inclusief Carla kwam voorbij. Die kon ik niet volgen en ik liet ze langzaam gaan. Van dat groepje kwam er 1 weer terugwaaien en bleef zo'n 10 meter voor me lopen, een ander ging opeens wandelen na 7 K. Carla en iemand die haar blijkbaar pacete (was tijdens ronde 1 gaan plassen maar was vrolijk weer aangesloten) liepen zo'n 50 meter voor me. De laatste kilometer kwam ik dichterbij de loper voor me en op het laatste stukje richting finish kon ik nog een stuk versnellen en ging hem voorbij. Eindtijd uiteindelijk 39:24. Ik hoorde van meerdere lopers dat ze 1 a 2 minuten oven hun normale tijd hadden gelopen door de warmte en het windje. Dat klopt heel aardig met mijn eigen gevoel.

Nog even nagepraat met Pathogen die na 51:00 over de finish kwam en dat was het weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Tallguy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:25:
Iemand ervaring?
Best een leuke loop ja. Een paar jaar terug alle afstanden een keer gelopen met vrienden. Ik zou alleen niet rekenen/hopen om een pr te lopen op dit parcours. De start van de lange afstand slingert wat op en af door Wageningen voordat je lekker tempo kan gaan draaien richting Rhenen. Met helder weer kan je hier fantastisch naar de sterren kijken. Bij de Grebbeberg aangekomen krijg je het klimmetje door het donkere bos naar de finish voor de kiezen. Dus niet erg snel, maar wel mooi :)
Bij de kortere afstanden kan je ook wat problemen krijgen doordat de vrouwen 5(?) minuten voor de heren starten. Dus de snellere mannen komen héél veel vrouwen tegen. Dit speelt bij de 11,6 nagenoeg niet, want daar zijn een stuk minder start-to-run dames aanwezig.

Ik zal eens kijken of ik wat mensen op de been krijg om weer eens mee te doen. Thanks for the reminder :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gisteren de Halve marathon van Lauwersoog naar Ulrum gelopen. Het was warm, lichtjes wind mee, veel windluwe gedeeltes en daardoor zwaar. Ik heb nog nooit een wedstrijd gelopen waarin iedereen zo stil was en het praten maar liet voor wat het was. Had me voorgenomen om een paar hartslagen onder mijn omslagpunt van 175BPM te lopen (gemeten eind juni), uitgekomen op 171BPM. Leverde een tijd van 1.55.09 op. Een halve in April van mijn werkgever, toen was ik beduidend minder goed getraind, heb ik een zelfde tijd gelopen maar toen met 164BPM. Zo zie je wat de warmte doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Zojuist een relaxte 12km gelopen met een gemiddelde HR van 144 en een gemiddelde 🏃 van 6:30min/km.
Mijn VO2max is ook een puntje gestegen dus daar ben ik al trots op. Afgelopen maand ook het meest gelopen tot nu toe: 75km 😅 Mag niet klagen...in april pas weer ècht begonnen met hardlopen na afgelopen jaren niet verder te zijn gegaan dan een 5km max lopen. Sinds mei 13kg afgevallen, inmiddels al een 1/2e marathon gelopen en still going strong (leeftijd 45) 😅
Doel voor augustus: 100km lopen en kijken of ik wat tijden kan aanscherpen op de 5 en 10km.
In september een weekje Frankrijk en daar trainen in de heuvels, dat kan oa goed van pas komen tot met die BergraceByNight naar de Grebbenberg 😀
Volgend jaar dan eventueel toch een keer een marathon? Wie weet....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:39:
<knip>
Nog even nagepraat met Pathogen die na 51:00 over de finish kwam en dat was het weer :)
* Pathogen zwaait terug

Zaterdag begon lekker bewolkt, maar "helaas" kwam de zon toch vol door voor de start. Ik had werkelijk waar geen enkel gevoel vooraf of ik snel of niet snel zou zijn, dus mijn insteek was gewoon mikken op 50:00 en maar kijken of dat een beetje bevalt.
En tsja, dat beviel niet :D Rondje 1 heb ik nog wel aardig door kunnen stampen, maar na de afslag richting de finish viel alle wind weg en voelde ik mezelf direct overkoken. Op 5km zat ik nog onder de 24 minuten, maar ik wist al dat ik dat niet ging redden zonder om te vallen na de finish. En zo ver wilde ik nou ook weer niet gaan.
Zo goed en zo kwaad als het kon heb ik mezelf naar de waterpost (op 6,5km) gedwongen door te lopen en daar heb ik eens even rustig wandelend een flesje water opgeslokt en gesponst. De laatste 3 km toch maar iets rustiger gelopen, zodat ik nog leefde bij de finish, waar ik nog even mijn naam gebruld hoorde worden :)

Leuk om even een medetweaker tegen te komen :Y Volgende keer herken ik je vast sneller, nu moest ik echt even nadenken met alleen foto's met zonnebril :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Afgelopen zaterdag een 10k. in Duisburg (DE) gelopen. Het parcours bestond uit 2 rondjes van 5k. en was voornamelijk onverhard. De start was op een gravel atletiekbaan, een rondje en dan de weg op. De eerste kilometer zat het tempo er met 4.08 vrij goed in. Het was warm, heel warm en benauwd, dus na 3km. het tempo naar 4.28 later terugzakken.

Met 3 man uit onze loopgroep hebben we de hele race in een groepje gelopen, wat heerlijk was om het tempo vast te houden.
Het niveau van de wedstrijd was "ok", met 4.20 liepen wij vrij ver vooraan mee. Op de 5k. ging het weer een rondje over de atletiekbaan. Op de 10k. liepen wij de atletiekbaan op richting "das Ziel" en kwam de laatste van de 5k. net de baan af, op naar het 2e rondje.

Op het einde nog een eindsprint eruit weten te persen en met 43.58 over de eindstreep. Tevreden? Niet helemaal, ik had liever iets meer richting de 41 gelopen, maar het parcours was vrij tricky. Een heuvel van ongeveer 20 meter met een stijgingspercentage van +/- 16%, bovenaan de heuvel ging het nog vals plat naar boven, dus echt op gang komen was er niet bij. Veel stoeprandjes en scherpe, onoverzichtelijke bochten. Daarnaast was het parcours niet volledig afgezet, dus op de 3k. liepen vrolijk mensen hun hond uit te laten, midden op het parcours.

Al met al, niet helemaal ontevreden gezien de omstandigheden (25 graden, zonnig). Toch 4e in mijn leeftijdscategorie weten te eindigen, 30e van de 168 deelnemers.

Wat wel mooi is aan wedstrijden in Duitsland is dat gezonde voeding niet zo nauw wordt genomen. Niks broodje kaas, soep + banaan, gewoon een dikke vette braadworst + friet naar binnen werken :D

Overigens, vandaag is de inschrijving van de Venloop geopend. Wil je deze gaan lopen? Ben er dan rap bij, de HM was afgelopen editie binnen 2 weken uitverkocht. Overigens, de Venloop is door Runnersworld uitgeroepen tot mooits finishstraat! Dus, zeker meedoen!

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
@lateef: Die progressie zou ik ook wel willen maken :) Het boek van de souplessemethode is hier in België niet zo gemakkelijk (verzendingskosten zijn nogal hoog) te verkrijgen, dus ik twijfel nog een beetje om het te bestellen. Wat heeft jou overtuigd om voor deze methode te kiezen en wat maakt volgens jou het grote verschil? Ik probeer een beetje in te schatten of ik er iets mee kan.

@Valorian: aangezien jij hetzelfde doel hebt als ik, ik vind 1500m intervals eigenlijk best lang vooral (de schema's die ik tegenkom gaan zelden of nooit boven de 1000m voor 5k/10k schema's). Zelf doe ik intervals genre (12-16x) 400/100 of (6-8x) 800/200 aan 10k tempo, of "soepele" 100/100. Dat gaat me redelijk af. Ander alternatief zijn laddertjes zoals in de openingspost, maar eigenlijk doe ik die niet zoveel meer.

Ik combineer dit sinds kort met een "golvende duurloop" (of zo noem ik het toch), voorbeeld 4-5x 1000/1000 aan 4:20/5:10 ongeveer (5:10 is mijn "duurloop-tempo", 4:20 min of meer mijn HM tempo). Sinds ik dit doe, loop ik eigenlijk gemakkelijker een "negatieve split" (of ik maak mezelf toch wijs dat dat hieraan ligt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:11
Rudedadude schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:58:
[...]

Dat ja :) Ik ben nu in onderhandeling over hoe vaak ik mag hardlopen tijdens de vakantie. Basisbod van vrouwlief was 6 keer in 2 weken, maar dat is natuurlijk niet voldoende :P Ik zit in heuvelachtig en bossig gebied en dat is niet bij toeval.
<TheOmen is weer terug>
Gelukkig heb ik een vrouw die ook graag hardloopt, en meestal doen we dan om-en-om (TheOmen-om?).
Uiteindelijk 5 keer kunnen lopen in iets minder dan twee weken.
Locatie was Waxweiler in de Dutise Eifel. Vanaf de camping veel paden het bos in, en wat mooie, goed aangegeven routes in de omgeving.
Om een idee te geven: https://www.strava.com/activities/659026724

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Oh ja, leuke vraag om eens in de groep te gooien:

Ik kan momenteel zonder risico op blessures een 10km voltooien en wil volgend jaar een paar HM's mee gaan pikken, het jaar daarop minimaal één keer het gehele koningsnummer van 42,195km.

Wie heeft er goede boektips? Hoeft niet per sé methodiek gerelateerd te zijn, iets om de sfeer van een marathon een beetje op te snuiven kan ook heel vermakelijk zijn.
Bij voorkeur iets dat ook in de bieb te lenen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
Pathogen schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:38:
Wie heeft er goede boektips? Hoeft niet per sé methodiek gerelateerd te zijn, iets om de sfeer van een marathon een beetje op te snuiven kan ook heel vermakelijk zijn.
Gekend bji velen vooral van de website, maar deze ligt gewoonlijk ergens op mijn nachtkastje (of dat van mijn vrouw):

http://shop.theoatmeal.co...-why-i-run-long-distances

Je leert er niets mee, maar is best leuk (om te krijgen, eigenlijk :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

Methodiek gerelateerd, maar wel must read:
https://www.bol.com/nl/p/...formula/1001004002333756/
https://www.bol.com/nl/p/...all&originalSection=books
https://www.bol.com/nl/p/...all&originalSection=books

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
nokie schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 11:47:
@lateef: Die progressie zou ik ook wel willen maken :) Het boek van de souplessemethode is hier in België niet zo gemakkelijk (verzendingskosten zijn nogal hoog) te verkrijgen, dus ik twijfel nog een beetje om het te bestellen. Wat heeft jou overtuigd om voor deze methode te kiezen en wat maakt volgens jou het grote verschil? Ik probeer een beetje in te schatten of ik er iets mee kan.
Het was meer wie dan wat ;) Kenneth heeft overtuigd om deze methode te gebruiken. Het sprak me wel aan, maar ervaringen met andere methodes heb ik niet. Ik liep een half jaar en wilde wat meer variatie in mijn trainingen. Ik liep steeds rondjes in een zelfde tempo en dat vond ik wat saai, maar wilde wel een leidraad voor variatie. Kenneth was hier wel enthousiast over de methode en dat was voor mij de reden om het te proberen. Het is mij erg goed bevallen en ik gebruik het nog steeds als leidraad. Veel sneller ben ik overigens na dat ene jaar niet meer geworden, maar dat komt - naast naar ik vermoed mijn leeftijd - mede doordat ik ook andere sporten (weer) ben gaan doen en omdat ik ook op een andere manier wat meer variatie in het hardlopen ben gaan zoeken en me wat minder ben gaan focussen op de ( vijf en) tien kilometer.

Kenneth is overigens inmiddels overgestapt op een andere trainingsmethode, waar hij ook weer flinke progressie mee heeft gemaakt, maar dat is naar mijn idee wel een aanmerkelijk zwaardere methode. Je moet daar wel zin in en tijd voor hebben. Hij kan denk ik wel beter aangeven hoe verschillende methodes zich tot elkaar verhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ik ga dit jaar weer de marathon van Amsterdam lopen met als doel in ieder geval een flinke PR, maar misschien wel onder de 3 uur.

Heb een goed uitgedacht trainingsschema. Zelf gemaakt op basis van mijn eigen ervaringen en bestaande schema's.

Nu ben ik op vakantie in dusdanig bergachtig gebied dat er weinig van m'n schema terechtkomt. Bv. interval op 3:45/km waar ik toevallig bergop ga, nee. Of heuveltraining 3x 400 meter op een berg die 3 km is...

Ik pak m'n schema wel weer op als ik terug ben en voor nu maar op gevoel trainen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:57
Ik heb deze laatst gelezen, vond ik erg de moeite en zeker inspirerend voor de marathon:
https://www.bol.com/nl/p/twee-uur/9200000046575217/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bedankt voor de boekensuggesties :) Dat stuk van TheOatmeal blijft geniaal uiteraard.

Mijn focus is weer een beetje gezet nu. Over anderhalve week nog één keer écht knallen op de 10, ik zal die sub-50 halen (overmacht daargelaten).
Daarna gaan we eens goed afstand opbouwen. 24 september staat er een 10EM op het program, daarna is de planning qua races nog leeg. Maar ergens richting november met enig gemak (6:00min/km) een HM kunnen uitlopen lijkt me een haalbaar doel. Ik denk zelfs dat ik dat nu zou kunnen, maar dan zonder het gemak :P

Ik denk dat ik na die 10k maar even over ga schakelen van 3x naar 4x, puur omdat ik doordeweeks eigenlijk alleen kleinere afstanden kan lopen in de lunchpauze. 6km is echt de max waarbij ik ook nog daadwerkelijk kan douchen, dus dat zou dan neerkomen op 3x5 en 1x15.

Op een gegeven moment zal ik dan echt weer een avondloop erbij moeten pakken om aan voldoende volume te komen.

* Pathogen pakt er een kalender en Excel bij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik heb net "Run of Lore" maar besteld nav de posting van @djlinsen. Het zou inderdaad een goed naslagwerk zijn. Hoe iets werkt in je lijf en waarom het soms beter/slechter reageert (de mechanica ook) heeft me altijd geïnteresseerd.

En stiekem heb ik ook het plan eind volgend jaar mijn koningsnr te gaan lopen...de marathon oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na lange tijd niet hard gelopen te hebben wil ik weer beginnen. echter zit ik met een gebroken botje in mijn enkel. hiervoor is mijn enkel ingetapet maar hoe kan ik dit het beste opbouwen richting 10km? iemand ervaring hiermee of een schema want kan op google niet echt iets specifieks vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:36:
na lange tijd niet hard gelopen te hebben wil ik weer beginnen. echter zit ik met een gebroken botje in mijn enkel. hiervoor is mijn enkel ingetapet maar hoe kan ik dit het beste opbouwen richting 10km? iemand ervaring hiermee of een schema want kan op google niet echt iets specifieks vinden
Gebroken? Dat zou ik dan toch echt met een fysio overleggen. Sorry voor de dooddoener, maar ik zou er echt geen risico mee willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:36:
Ik zou dit met een sport fysio bespreken en met hem bepalen wanneer en hoe zwaar je je enkel mag gaan belasten. Je kan dan met hem voor de tussentijd alternatieve trainingsmethode bespreken zoals zwemmen, fietsen of crosstrainer oid, alles afhankelijk van de belastbaarheid van je enkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

http://www.ibood.com/spor.../15047/1144/head-salomon/

Salomon sokken, voor de liefhebber? Zelf geen ervaring mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

d:)b Thanks voor de tip d:)b Zelf ook geen ervaring met lopen op Salomon, loop nu nog voornamelijk op Nike, maar ga het voor deze prijs zeker eens proberen. Al weet ik niet of deze aanbieding goedkoper is dan de sokken die bij het Outlet in Roermond bij Salomon in de schappen liggen.

Aan de andere kant, voor deze prijs... :)

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:49

polthemol

Moderator General Chat
maar even aanhaken hier in het topic als beginnend hardloper ;) Enkele jaren terug een tijdje hardlopen gedaan maar afgehaakt vanwege enkelklachten (aangeboren, crappy enkelbanden die te lang zijn) en daaruit voortvloeiend een kapotte motivatie.

Recent toch het idee in mijn hoofd gehaald dat ik graag eens een 45km trail wil rennen met als doel het finishen zonder hartaanval. Flink zitten uitzoeken en het moet haalbaar zijn binnen een 1,5 jaar.

In het kader van grondig aanpakken, een loopanalyse gehad waarbij mijn enkels inderdaad stevig naar binnen klapten bij elke landing (en dus ook de pijnlijke gewrichten verklaarde, ik was behoorlijk verbaasd zelfs dat ik zo kon rennen :/ ). Corrigerend schoeisel om de voeten gekregen, en de opbouw naar 5km me vooral blijven focussen op een degelijke landing (midden/ voorvoet) en minder op tijden.

Momenteel zou ik vanavond de 5km moeten aantikken eindelijk en nog geen keer echt last gehad van de enkels :D Volgende stap wordt me aanmelden bij een atletiekvereniging zodat die mensen me verder kunnen helpen schaven aan techniek en van 3 trainingen doorgaan naar 4 traininge per week met de focus vooral op afstand vergroten (snelheid boeit me niet zoveel, doel is 45km trail volbrengen binnen de cutoff tijd zonder blessures, al de rest is bonus)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:22

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

polthemol schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:38:
Momenteel zou ik vanavond de 5km moeten aantikken eindelijk en nog geen keer echt last gehad van de enkels :D Volgende stap wordt me aanmelden bij een atletiekvereniging zodat die mensen me verder kunnen helpen schaven aan techniek en van 3 trainingen doorgaan naar 4 traininge per week met de focus vooral op afstand vergroten (snelheid boeit me niet zoveel, doel is 45km trail volbrengen binnen de cutoff tijd zonder blessures, al de rest is bonus)
Mooi doel, zet hem op! :)F

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Gewoon rustig blijven opbouwen, dan kom je vanzelf op het punt dat dit soort afstanden realistisch zijn :)

Het kllinkt alsof je er al een op het oog hebt?
Afhankelijk van de aard ervan zijn er misschien nog wat specifieke (trainings-) tips te geven. Er zitten hier inmiddels diverse mensen met trailervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:45:
[...]

Gewoon rustig blijven opbouwen, dan kom je vanzelf op het punt dat dit soort afstanden realistisch zijn :)

Het kllinkt alsof je er al een op het oog hebt?
Afhankelijk van de aard ervan zijn er misschien nog wat specifieke (trainings-) tips te geven. Er zitten hier inmiddels diverse mensen met trailervaring...
een heel specifieke zelfs haha ;) Bello Gallico in Hasselt Lanaken (BE) is het doel. Ergens rond februari zouden de inschrijvingen open meoten gaan voor komend jaar en dan wil ik me ook meteen inschrijven zodat ik mezelf voor het blok zet (en als het goed is gaat een collega van werk ook mee doen, dus dan heb ik zoeen beetje alle druk en motivatie om de traininge vol te houden, gezien dit een bizar lange planning is voor mijn doen).

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 03-08-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

polthemol schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:50:
[...]

een heel specifieke zelfs haha ;) Bello Gallico in Hasselt Lanaken (BE) is het doel. Ergens rond februari zouden de inschrijvingen open meoten gaan voor komend jaar en dan wil ik me ook meteen inschrijven zodat ik mezelf voor het blok zet (en als het goed is gaat een collega van werk ook mee doen, dus dan heb ik zoeen beetje alle druk en motivatie om de traininge vol te houden, gezien dit een bizar lange planning is voor mijn doen).
Je hebt nog 4 maanden ter voorbereiding om dit jaar mee te doen :+ Misschien dat ik nog besluit om in te schrijven... Hoe dan ook, mooi doel om naar toe te werken. Jij komt uit de regio? Of waarom heb je specifiek voor deze gekozen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
4 maanden zou heel erg overmoedig zijn he ;) Geen hartfalen of orgaanuitval is het subdoel naast finishen :P
Maar ik woon in Limburg inderdaad ;) En de rede vooral was dat het een mooi gebied is met tegen die tijd waarschijnlijk plenty modder (niets zo zaaddodend voor me als verharde wegen, vind het echt vreselijk om dan te moeten rennen :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ik loop eigenlijk altijd zonder legitimatie of telefoon oid.
Op vakantie (als ik eraan denk) doe ik soms wel een briefje in m'n zak waarop het telefoonnummer van m'n vrouw staat.
Mocht ik aangereden worden, of er iets anders met mij gebeuren, kunnen de hulpdiensten ik ieder geval m'n vrouw op de hoogte stellen.

Nu lijkt mij zo'n systeem als van soscoin wel handig.

Gebruikt iemand zoiets? Of hoe zorgen jullie ervoor dat mocht je iets overkomen, de hulpdiensten weten wie je bent?
En wat zet je op zo'n soscoin? Eigen naam en telefoonnummer van m'n vrouw?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Galois schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:01:
Op vakantie (als ik eraan denk) doe ik soms wel een briefje in m'n zak waarop het telefoonnummer van m'n vrouw staat.
Mocht ik aangereden worden, of er iets anders met mij gebeuren, kunnen de hulpdiensten ik ieder geval m'n vrouw op de hoogte stellen.

Gebruikt iemand zoiets? Of hoe zorgen jullie ervoor dat mocht je iets overkomen, de hulpdiensten weten wie je bent?
Goed idee, ik ga hier ook eens over nadenken. Ik heb ooit het idee gehad een zo klein mogelijk telefoontje mee te nemen, maar dat is ook weer onhandig met prepaid kaartjes die moeten worden opgeladen om de zoveel tijd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Galois schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:01:

Op mijn telefoon staat op het homescreen de tekst
"Gevonden? naam@example.com ICE +316123456789"
Als ik m'n telefoon niet meenemen, stop ik m'n rijbewijs in een vakje van mijn rugtas.
Maar eigenlijk zou een geplastificeerd stukje papier met wat ICE nummers beter zijn....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17
Bij onze atletiekvereniging kregen alle leden vorig jaar zo'n bandje:
Afbeeldingslocatie: http://images.theidbandco.com/MWR190.jpg
http://www.theidbandco.co...l-ID-Wristband-Small-8876

Maar dan met het logo van de club erop. Het is een simpele maar stevige nylon band met klittenband en binnenin een briefje met daarop mijn gegevens (NAW + geboortedatum) en het telefoonnummer van mijn vrouw. Die doe ik tegenwoordig om als ik ga lopen of als ik op de racefiets stap. In dat laatste geval heb ik altijd wel een klein portemonneetje bij me met wat geld en ID, maar dit is iets dat een hulpverlener in ieder geval direct zal zien.

En daarnaast dezelfde strategie als TheOmen hierboven. Als je mijn telefoon erbij pakt, dan staat er op het lockscreen
In case of emergency or loss, please call +31 6 53******

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ik kan me er niet heel erg druk om maken. Als shit happens dan maakt het ook niet meer uit of mijn familie dat binnen enkele minuten weet of dat daar enige tijd overheen gaat. ID en mobiel heb ik dan wel weer praktisch altijd bij me.

In principe vertrouw ik vooral op mijn zelfredzaamheid. Daar waar ik de meeste kilometers maak kan het best wel een tijdje duren voordat er iemand langskomt (if any) :P Dus als ik daar spontaan tegen de vlakte ga heb ik toch een iets ander probleem :X

polthemol schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:01:
4 maanden zou heel erg overmoedig zijn he ;) Geen hartfalen of orgaanuitval is het subdoel naast finishen :P
Maar ik woon in Limburg inderdaad ;) En de rede vooral was dat het een mooi gebied is met tegen die tijd waarschijnlijk plenty modder (niets zo zaaddodend voor me als verharde wegen, vind het echt vreselijk om dan te moeten rennen :D)
Was ook niet bepaald serieus... hoewel ik het mensen wel heb zien doen :P (om vervolgens van blessure naar blessure te gaan...). En onverhard is zeker de beste keuze 8)

[ Voor 39% gewijzigd door Roozzz op 03-08-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mijzelf zal het weinig schelen, maar mijn vrouw wordt al ongerust als ik een half uur langer weg ben dan gepland. En om nou nog iemand een hartaanval te bezorgen lijkt me ook weer niet de bedoeling :)

Daarnaast is het wél handig voor jezelf als je allergisch bent voor antibiotica, diabeticus, hoge bloeddruk, of andere gekke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:25:
Was ook niet bepaald serieus... hoewel ik het mensen wel heb zien doen :P (om vervolgens van blessure naar blessure te gaan...). En onverhard is zeker de beste keuze 8)
je, kom je nu mee aan, moet ik mijn schema weer gaan omrekenen van 12 trainingen per week terug naar 4 ;P Maar mijn opbouw is echt heel erg gericht op geen blessures aan enkels met name omdat ik uit ervaring weet dat ik er dan ook meteen royaal prijs mee heb en een maand of langer serieuze last :) Minste last nu ervan is ook instant stoppen met de run en nor huus wandelen.

Voor die coins ivm hulp: als je langere afstanden hebt, lijkt me het veel beter dat je je wat richt op zelfredzaamheid zoals Roozzz ook zei :) Afhankelijk van hoeveel je voorbereid wil zijn, is een thermodeken, noodverband en een mobiel die het doet een aardige stap op weg naar een goed verhaal voor op feesten en partijen ipv. een noodlottig avontuur, als er poep door de ventilator gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 03-08-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
polthemol schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:33:
[...]

als je langere afstanden hebt, lijkt me het veel beter dat je je wat richt op zelfredzaamheid zoals Roozzz ook zei :)
Tja, zelfredzaamheid heb je niet zoveel aan als je niet meer aanspreekbaar bent. Daarom toch maar een ICE ergens genoteerd.
Maar idd, als je ver van de bewoonde wereld gaat lopen is telefoon, jasje/thermodeken en verband wel aan te raden.
En berenspray... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ik heb zowiezo altijd mijn telefoon, ID en sleutels bij. Aan mijn sleutelbos zit een Tile zodat mijn vrouw kan zien waar dat mijn telefoon zou moeten uithangen. Verder geen papiertje met informatie over wie wat waar. Ik ga er namelijk vanuit dat als men mijn ID vind men ook wel kan uitvogelen waar ik woon.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Corrigerend schoeisel om de voeten gekregen, en de opbouw naar 5km me vooral blijven focussen op een degelijke landing (midden/ voorvoet) en minder op tijden.
Waarom die focus op midden-/voorvoetlanding? Daarnaast kan je je natuurlijk afvragen of corrigerend schoeisel iets toevoegt bij een midden-/voorvoetlanding. Al kan je sowieso afvragen of corrigerend schoeisel van toegevoegde waarde is (ik draag zelf overigens ook corrigerende schoenen).

Maar wel een mooi en ik denk ook goed haalbaar doel! Bij een trail ligt de focus vaak ook wat minder op snelheid, de toppers zoals die hier ook zijn uitgezonderd, en wat meer op het genieten van het lopen en de omgeving. Ik loop zo af en toe ook wat kortere trails (tussen de 15 en 30 kilometer) en vind dat een zeer welkome afwisseling, kan het zeker aanraden. En je woont in een goede omgeving voor mooie trails die niet al te ver zijn. Ik zou dan ook proberen om er al een aantal mee te pakken voor je je aan die 45km gaat wagen.

Voor wat betreft die soscoin, goeie tip! Misschien moet ik dat ook eens doen. Heb ook nooit ID of telefoon of iets bij me, mocht er iets misgaan, is het toch prettig dat ze weten wie ik ben en wie eventueel bereikt kan worden. Mijn NAW gegevens zou ik er overigens niet zo snel op zetten, mijn naam en 'noodnummer' lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
schoeisel zijn saucony omni's die mijn enkel naar buiten dwingen. Met de loopanalyse was te zien dat beide enkels bij de landing naar binnen klapten en ik mijn gewricht stijf hield onbewust om ze recht te houden (Wat resulteerde in keihard op de hak landen). Nu hou ik mijn enkel vrij recht en voel ik mijn banden niet meer (zeg maar eerst voelde ik een doffe pijn na een run, nu voel ik dat ik gewerkt heb, dus gewoon vermoeidheid). Met midden/voorvoet voel ik ook minder spierpijn in mijn kuiten/bovenbenen en lijkt het lopen zelf een stuk soepeler te gaan. That being said: vanaf dat ik vermoeider ben, land ik wel degelijk langzaam veel meer op mijn hak ;P

In the end zullen de enkels wel aansterken, maar nooit op het niveau van een gezonde set. Als ik langere afstanden ga doen en ik krijg te maken met vermoeidheid, krijg ik het moeilijker gecompenseerd (met blessures, veelal omzwikken, als gevolg), dus vandaar vanaf het begin focus op goeie techniek en langzaam opbouwen van afstand en geen echt doel qua snelheid.

Van de trails: jep, planning is ook om wat wedstrijden mee te pikken vanaf dat ik een 10 tot 15km in goede doen haal. In regio Gulpen / Maastricht heb ik al wat mooie gevonden die dan op de lijst gaan komen :)

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 03-08-2016 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Pfoeh, ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven een HM gelopen. Was binnen in 1.50u. Was gewoon op de Veluwe, in de bossen. Eerlijk gezegd heb ik nu totaal niet meer de ambitie om ooit een hele marathon te lopen, man, wat is 21km al een eind. Was ook nog eens mijn hardloophorloge vergeten dus met mijn telefoon getracked.

Maargoed, dit doel kan ik ook weer afstrepen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:44
Ik heb gewoon het gsm nummer van mijn vrouw op mijn borstband (met een dymo labeltje) hangen bij het lopen. Onder het moto: "als ze daar zijn, zullen ze het wel nodig hebben". verder niets van ID mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Hmmmm....heb er maar 1 zojuist besteld. Ik loop altijd in m'n uppie in de weilanden (hou er (nog) niet van om met telefoon te lopen). Ik kan het ook wel in m'n Garmin FR235 zetten via een widget, maar...zo'n bankje met test en symbool lijkt me een eerdere hit te genereren bij hulpverleners.
Alleen small gaat 'm niet worden-> Large it is 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 10-09 11:00

Spotter

Lichtnicht

Afgelopen tijd een beetje last gehad van m'n knie dus wat rustiger aan gedaan. Deze week zat ik in het huis van mijn nicht en verandering van spijs doet eten, dus maar weer eens aan het lopen gegaan. Besloten om maar gewoon op gevoel te gaan lopen ipv een trainingsschema en kijken hoe het ging. Tot m'n eigen verbazing voor het eerst een ruime 5km aan 1 stuk gelopen op 5:50/km gemiddeld. Ik had zeker nog verder gekund, en heb voor m'n gevoel erg langzaam gelopen. Daar zit dus zeker ruimte voor verbetering, maar dit was erg lekker. Bring on the 8km over een maandje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
KaiseRRuby schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 19:09:
Pfoeh, ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven een HM gelopen. Was binnen in 1.50u. Was gewoon op de Veluwe, in de bossen. Eerlijk gezegd heb ik nu totaal niet meer de ambitie om ooit een hele marathon te lopen, man, wat is 21km al een eind. Was ook nog eens mijn hardloophorloge vergeten dus met mijn telefoon getracked.

Maargoed, dit doel kan ik ook weer afstrepen.. :)
Klinkt wel gezond hoor. Toen ik mijn eerste 10EM liep moest ik er ook niet aan denken dat daar ooit 5km bij zou komen voor de HM. En bij de eerste HM dacht ik ooit niet dat er ooit een 42K zou komen. Na de tweede HM was ik echter om en 5 maanden later in R'dam de eerste marathon gelopen. En aan het einde daarvan was ik ervan overtuigd dat dat ook wel echt de max was...

Inmiddels ben ik in dubio om mijzelf straks in te gaan schrijven voor de Eiger 51KM zomer 2017. Nog erg ver weg, maar inschrijvingen gaan altijd erg hard én als ik me in oktober meteen inschrijf dan heb ik nog een mooie lange tijd aan de verschuiving van plat asfalt naar offroad hoogtemeters te gaan wennen... ben nog in dubio (nog relatief weinig trailrun ervaring) maar lijkt me een fantastisch event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Aangezien ik deze maand wil opschalen van 75 naar minimaal 100km, had ik gisteren, toen het eindelijk een keer droog was, een 10km gelopen. Dat is niet vreemd, die loop ik wel vaker. Maar wat me verbaasde was, toen ik toch eens (nooit eerder gedaan) een echte versnelling erin gooide in km8, dat zoveel sneller ging. Tov de andere splits was km8 zomaar een minuut vlotter. Dat lijkt mij best flink, of valt dat wel mee?

Ik heb nl nooit eerder echt puur op snelheid gelopen, alleen op hartslag. Maar als ik dit zo zie, ga ik misschien toch maar eens een keer een snelle 5 proberen, ongeacht de hartslagzone....gewoon stampen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wat betreft ID mee onderweg, ik heb eigenlijk nooit iets bij me. Was me laatst aan het bedenken dat dit best wel tricky is eigenlijk. Ik heb wel een FR235 om m'n arm, daar heb ik nu een widget opgezet met m'n naam, geboortedatum, telefoonnummer(s) en bloedgroep.

Heb wel eens overwogen om zo'n ouderwetse legertag met gegevens te bestellen, maar ben weer bang dat deze gaat stuiteren. Misschien een armband, heb op Facebook eens een reclame voor "ID's me" voorbij zien komen.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
Calitomnication schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:19:
Ik heb wel een FR235 om m'n arm, daar heb ik nu een widget opgezet met m'n naam, geboortedatum, telefoonnummer(s) en bloedgroep.
Heb je daar een standaard widget voor gebruikt of zelf iets geknutseld?

Deze bijvoorbeeld?
https://apps.garmin.com/n...ea-4f22-b15b-eceea7e80277

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ho0f schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:03:
[...]

Heb je daar een standaard widget voor gebruikt of zelf iets geknutseld?

Deze bijvoorbeeld?
https://apps.garmin.com/n...ea-4f22-b15b-eceea7e80277
Moet iemand dan zelf nog door zo'n horlogemenu bladeren om het te vinden? Of gaat de widget automatisch aan en op de voorgrond als je hartslag onder de 40 komt ;)

Een al dan niet geplatificeerd briefje in de zak waar ook je sleutels in zitten lijkt me toch makkelijker voor een hulpverlener. Zelf heb ik overigens helemaal niets bij me, nooit echt over nagedacht. Bij de marathon dit jaar voor het eerst maar eens serieus de achterzijde van zo'n startnummer ingevuld (meestal vul ik hem last minute in en zet ik wel mijn naam erop, maar heb ik mijn telefoon dan al weggelegd en weet ik dus ook niet meer welk noodnummer ik erop kan zetten 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Valorian op 04-08-2016 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17
Een hulpverlener gaat (zodra daar tijd voor is na het toepassen van noodzakelijke eerste hulp) vast wel op zoek naar een telefoon of portemonnee. En zo'n bandje, een clip aan je schoen of gewoon dogtags, die vinden ze ook wel. Maar ik vraag me terdege af of ze gaan kijken op je horloge of daar contactinformatie op te vinden is.

ninja-edit: met ^^ inderdaad. Dat werkt volgens mij alleen maar als hij continu die info weergeeft als je stil ligt of zoiets.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Daarom dat ik ook die wristband heb besteld. het symbool met tekst lijken me genoeg clues te zijn voor een hulpverlener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
Dat is waar, of ze zich beseffen dat er wel eens iets in je horloge zou kunnen staan (en daar dan ook in gaan zoeken) is maar erg de vraag. Dan is, zoals Valorian zegt, een klein kaartje zekerder.

[ Voor 9% gewijzigd door Hoof op 04-08-2016 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Ho0f schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:22:
Dat is waar, of ze zich beseffen dat er wel eens iets in je horloge zou kunnen staan (en daar dan ook in gaan zoeken) is maar erg de vraag. Dan is, zoals Valorian zegt, een klein kaartje zekerder.
buiten het punt dat het om een horloge gaat, met een eindige batterij en een grotere kans dat er iets sneuvelt van een scherm als je zo hard op je plaat gaat dat je buiten bewustzijn bent en blijft.

Pagina: 1 ... 3 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic