Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.984 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

kenneth schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:11:
[...]

Hoe is de maatvoering vergeleken met Inov-8?
Lastig om voor iemand anders te oordelen, omdat ik in Inov-8 standaard een half maatje groter neem om mijn tenen de ruimte te geven. Mijn Lems zijn 45, mijn Inov-8's 45,5 of 46 (UK 11).
Pathogen schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:56:
[...]

De grote vraag: toevallig in een stenen winkel gekocht?
Nee. Over laten komen van over de plas. Maar omdat ze een uitprintbare maattabel hebben weet je heel goed wat je kunt verwachten. Mijn nine2fives heb ik overigens in 46 ipv 45. Had wellicht niet gehoeven, maar omdat leer wat minder stretch heeft dan mesh heb ik daarvoor gekozen. De Primals draag ik zonder inlegzool, omdat die in v1 er ook niet in zat. De n2f kan ook zonder, maar begint dan vreemd genoeg spartaanser aan te voelen dan de primal, terwijl de zool van de laatste dunner is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 12:13
Pathogen schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:56:
[...]
De grote vraag: toevallig in een stenen winkel gekocht?
Voor zover ik weet is er in NL maar één reseller:
http://www.anyonesrunshop.nl/
maar die heeft niet veel keuze. Je zou ze misschien eens kunnen bellen of mailen, ze zijn meestal vrij behulpzaam.

Ik heb net zoals Rudedadude de voeten opgemeten en op basis daarvan de maat besteld. Normaal heb ik maat 45 (soms 45,5), maar voor zowel Lems als VFF heb ik maat 46.

[ Voor 12% gewijzigd door Mitrilvich op 06-07-2016 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitrilvich
  • Laatst online: 05-10 12:13
kramerty88 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:53:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar de progressie die je hiermee zult boeken. Hou ons maar op de hoogte, altijd leuk om te lezen. d:)b

Zelf ben ik ook weer volop km's aan het maken. Na 2 maand een beetje gesukkeld te hebben met allerlei pijntjes en een echte blessure ben ik nu toch echt begonnen aan de opbouw voor Berlijn. De eerste 100+ week met maar liefst 121,5 kilometer zonder pijntjes kunnen voltooien. In mijn rechterkuit heb ik nog wel een trekkend spiertje, maar die kan ik met massages onder controle houden en het wordt zelfs met deze omvang minder. Dus alles lijkt in gereedheid gebracht te kunnen worden voor een topvorm.

Hoe zag mijn week er dan uit? Nou, afgelopen week niet helemaal volgens schema getraind, iets meer intensiteit dan mijn planning voorschrijft doordat ik woensdag geen zin had om langzaam te lopen en zondag 2 etappes in een marathonestafette had (5,4 en 9,6km). Verder was dit het resultaat:
  • Maandag: 15,8km - DL70 Z0 (HS 139); pace 4:20
  • Dinsdag: 25,4km - Baantraining (tempowerk) +in-/uitlopen vanaf huis
  • Woensdag: 10,4km - 20x200 p100; pace 3:10-:3:00, +in-/uitlopen
  • Donderdag: 14,8km - 3x (6min 3:24 + 3min 3:14) +in-/uitlopen
  • Vrijdag: 10,1km - DL45 Z0 (HS 139); pace 4:32
  • Zaterdag: 24,0km - Easy DL90 Z1/Z2 (HS 154); pace 3:53
  • Zondag: 20,7km - Fakiden Marathon (5,4k; pace 3:21, 9,6k; pace 3:33) +in-/uitlopen
De 2 etappes heb ik op halve marathon pace en marathon pace gelopen ivm de omvang en intensiteit deze week.

Als ik alles uiteenzet kom ik op het volgende uit:
Z1: 289min (57,1%)
Z2: 116min (22,9%)
Z3: 58,8min (11,6%)
Z4: 40,3min (7,9%)
Z5: 2,5min (0,5%)
Ofwel toch vrij netjes aan mijn schema gehouden :9 (gezien de omvang loop ik meer op Z1 dan wanneer ik op de 10k train). De komende weken zullen de hogere regionen nog minder worden en meer Z1/Z2. Berlijn is nog maar 11 week en 5 dagen ;)

Voor de geïnteresseerden; alles is na te lezen in mijn Strava logboek: https://www.strava.com/athletes/9332941/training/log
Leuk om te lezen hoe je alles zo indeelt. Maak je nog gebruik van een trainer of stel je alles zelf samen?

Vanavond weer een rondje gedaan in de Z2 zone. De Z1 lukt nog niet (is nog te langzaam om leuk te zijn) en ik durf nog niet harder/verder omdat ik een oude blessure om de hoek zie gluren. Het is na drie keer nog te vroeg om van vooruitgang te spreken ... maar toch is het wel leuk.
AfstandHRTempo
30 juni5.3km1396:51
4 juli5.4km1396:42
6 juni5.5km1386:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Aight! schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:50:
Van het weekend ook eens meegedaan aan een 5KM wedstrijd, nog nooit gedaan best wel grappig eigenlijk voordat je het weet ben je al klaar :P. Kwam er moeilijk in, had gedacht onder de 25min of je was mijn streven.

Uiteindelijk op 21:59 geëindigd.

Ik zie overal nu hier hartslag slaan, ik zit als ik normaal ren op 175, als ik harder ren (sneller dan mijn rustige tempo) eerder op 180-190. En soms met bootcamp zit ik wel eens op 195-200.

Volgens mij klopt mijn hartslagmeter niet, hebben jullie een hartfilmpje laten maken of laten onderzoeken bij een sportdokter? Ben 29, weeg 75 kg en 1,75m. Dacht altijd max hartslag is 220 - je leeftijd.
Is hier wel vaker voorbijgekomen. De 220-leeftijd is niet meer dan een vuistregel met een flinke spreiding van zo maar +/- 10%. Jouw gemeten max. van 195-200, past prima binnen die spreiding. Ik ben zelf 42, vorig jaar is een max hs geconstateerd van 195 bij een sportarts, past ook binnen de bandbreedte.

Zelf max. hs meten is niet zo moeilijk. Goed warmlopen, vervolgens tempo opvoeren en ten slotte sprint trekken, het liefst heuvel/viaduct op.

Voor meer zekerheid is een bezoek aan sportarts met een groot sportmedisch onderzoek aan te bevelen, dan wordt o.a. ook omslagpunt, VO2 max bepaald en ECG controle gedaan. Op basis hiervan kan je je loopschema's exacter opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:47

vhal

ಠ_ಠ

Hmm...Strava is weer rijkelijk aan het strooien met gratis 30dgn Premium trials. Dit is alweer de tweede binnen een half jaar :/ Op zich is premium wel grappig maar of het nou 5€/maand waard is...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Mitrilvich schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:49:
[...]

Leuk om te lezen hoe je alles zo indeelt. Maak je nog gebruik van een trainer of stel je alles zelf samen?

Vanavond weer een rondje gedaan in de Z2 zone. De Z1 lukt nog niet (is nog te langzaam om leuk te zijn) en ik durf nog niet harder/verder omdat ik een oude blessure om de hoek zie gluren. Het is na drie keer nog te vroeg om van vooruitgang te spreken ... maar toch is het wel leuk.
AfstandHRTempo
30 juni5.3km1396:51
4 juli5.4km1396:42
6 juni5.5km1386:26
De dinsdag en donderdag trainingen zijn vaak met de atletiekvereniging, waarbij ik op dat schema loop. De overige trainingen deel ik zelf in met input van anderen. Dat wil zeggen, ik pak een bepaald type training en bepaal wanneer ik die ga lopen. Piramide-/interval-/blok-/tempo-/duurtrainingen heb je in allerlei varianten, waarbij ik dan zelf een type indeel. De inspiratie voor de type trainingen haal ik weer uit schema's van anderen.

Belangrijk voor mij is dat ik doe wat ik leuk vind en niet iets doe omdat het "moet". ;)

Wat je beschrijft is heel herkenbaar, het duurde bij mij ook even voor ik lol kreeg in "langzaam lopen". Een beetje om je heen kijken en meer genieten van waar je loopt, of met wie je loopt in plaats van hoe en hoe hard je loopt... Dat was voor mij het keerpunt.
Lekker lol hebben, daar gaat het om ;)

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:17:
Hmm...Strava is weer rijkelijk aan het strooien met gratis 30dgn Premium trials. Dit is alweer de tweede binnen een half jaar :/ Op zich is premium wel grappig maar of het nou 5€/maand waard is...
Mij niet, daarom doe ik alleen aan gratis Premium :D

Zojuist (eindelijk!) mijn nieuwe schoentjes kunnen proberen! Het moge duidelijk zijn dat je het écht voelt als je overschakelt van 11mm naar 8m drop. Geen pijn, maar overduidelijk dat mijn beenspieren lager worden gebruikt als voorheen, dus een stuk dat nog niet getraind is.
Verder ben ik nu al verliefd op deze Skechers Go Run Ride 4's. Zo ontzettend belachelijk licht! Rolt heerlijk af, zit goed met fijne ruimte voor de teentjes. Het helpt me voor mijn gevoel ook echt om midfoot te blijven landen.

Jammer dat ik het toch echt moet gaan opbouwen :P

Ik heb bedacht:
- 1x per week met de nieuwe schoenen, totdat het niet meer voelt alsof ik onbekende spiergroepen aanspreek, de rest van de week met de oude schoenen
- daarna opbouwen naar 2 en 3 keer (de doordeweekse loopjes, max 5km per keer)
- als dat lekker loopt, ook een duurloop proberen, afhankelijk van het resultaat om de week met oude/nieuwe schoenen
- dan echt wel een paar maandjes zo blijven lopen voordat ik ga proberen zonder binnenzool (4mm drop) te lopen

Ben er alleen nog niet uit wat ik ga doen met wedstrijdjes. Als ik verstandig ben reken ik ze onder de duurlopen, maar voor mijn gevoel wil ik dan met nieuwe schoenen lopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:51

Roozzz

Plus ultra

Rudedadude schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 07:59:
[...]

Ja, ik denk dat het sowieso een goed idee is om nog een keer na de zomervakantie te herhalen, volgens mij zijn er genoeg lopers in dit topic die wel van wat onverhard houden en die een 30km aan kunnen. Desalniettemin niet wederstaand ondanks toch van de weeromstuit wil ik zondag de 17e de UHT gaan lopen. Ik wil rond een uur of 13:00-13:30 starten (de lunch moet een beetje gezakt zijn :) )
Zoals gezegd maakt tempo me niet uit. Uit het vorige topic bleek dat Driedees Ho0f en wellicht Galois zouden kunnen. Meer animo is dus welkom, maar ik loop dus sowieso :)
Die zondag zit ik hopelijk op een Zwitsers terras na te genieten van de Eiger ultra 8) Maar ik hou me aanbevolen voor een volgende keer!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 21:43

Galois

1811 - 1832

vhal schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:17:
Wat is er fijn aan de premium? De doelen die je in kunt stellen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Vandaag meegedaan met de 10K Champions Run in Amsterdam (vanuit EK atletiek).

Tweaker Samo had een startbewijs over en ik mocht met zijn bedrijf meedoen... Maar wat een zware loop zeg! Ontzettend veel bruggetjes in het parcours. Omlaag het Vondelpark in en later weer omhoog... Pfff. De eerste 5 km die gingen nog wel, maar de tweede helft ging ik helemaal kapot. Dit weer, te warm, hielp ook niet echt.

Mijn PR op de 10 km staat op 38:30 en ik voelde mij goed om hier vandaag onder te kunnen. Ben goed getraind al heb ik sinds oktober vorig jaar geen 10 km meer gelopen (in wedstrijdverband dan, uiteraard wel in training :)).
Dat was wat ik ook samo beloofd heb voor in hun teamklassement. Maar sowieso onder de 40 zei ik vanochtend nog :(

Doel was een constante 3:50/km te gaan lopen. Wat dus de eerste helft ook ging... Maar het lukte gewoon niet. Doel bijgesteld naar: "Dan maar onder de 40." En dat werd ook krap op een gegeven moment...

Toen ik het 9 km punt passeerde zat ik op 34:45. Dus onder de 40 ging makkelijk lukken. Mijn laatste km was 3:56.
Helaas stond dit 9 km punt verkeerd (wat ook mijn horloge aangaf) en ben ik geëindigd op iets van 40:15 (officiële tijd staat er nog niet op).

Desondanks een leuke loop, jammer dat ik mijzelf zo verkeerd in heb geschat.
(want ik denk nog steeds dat ik fit genoeg ben voor een PR op een sneller parcours. Ik troost mij maar met de gedachte dat Butter het ook een zwaar parcours vond... :)).

@samo: nogmaals dank dat ik met jullie mee mocht doen!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Laatst online: 09:51

samo

yo/wassup

Poeh wat was het warm inderdaad. En die bruggetjes zijn venijnig. Ik heb een 51min gelopen en had het er echt moeilijk mee.

Nog graag gedaan :)

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb ook meegelopen in Amsterdam ! Mijn doel was 45 min en halverwege zat ik precies op schema, helaas in de laatste km's te langzaam gelopen ; uiteindelijk 47 minuten. Toch wel tevreden.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2016 19:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 22:46
Bovenstaande kan ik niet anders dan volmondig beamen. Eerste 7 km op schema voor een <45 min maar toch daarna enorm kapot gegaan. Maar ook echt kapot.

Dank Samo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Roozzz schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:39:
[...]

Die zondag zit ik hopelijk op een Zwitsers terras na te genieten van de Eiger ultra 8) Maar ik hou me aanbevolen voor een volgende keer!
Bij deze alvast veel succes komend weekend. Wanneer ik in mijn agenda kijk is op het moment het weekend van 17/18 september de enige mogelijkheid. Zou me best goed uitkomen, 2 weken voor de kustmarathon :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 18:10

Jag

kenneth schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:15:
[...]

Ik heb van zomer 2011 tot najaar 2015 volgens de Souplessemethode getraind. Ik was slecht belastbaar, zelfs monotone rustige duurlopen zorgden steeds voor allerlei pijntjes. Ook werkte ik in die tijd nog volop aan mijn techniek, die was toen allerbelabberdst. De Souplessemethode sloot precies aan op wat ik nodig had. Vanaf 2012 ben ik ook regelmatig wedstrijden gaan lopen, dit is een essentieel onderdeel van de methode. De meeste wedstrijden gingen echter niet voluit en waren dus veredelde VO2max-trainingen.
Ik heb in die jaren mijn belastbaarheid langzaamaan verhoogd, ik vond het trainen erg leuk en ik heb lekker veel wedstrijden kunnen lopen (en dat vind ik het leukste onderdeel van het hardlopen). Wat dat betreft zeker een aanrader voor recreanten, hoewel je er misschien niet alles uithaalt wat erin zit.

Toen ik in 2011 begon was mijn pr op de 10k 43'57, op de 5k 21'16. Najaar 2015 was dat 38'14 en 18'24.

Inmiddels train ik onder begeleiding van een trainer die grofweg dezelfde methode hanteert als die kramerty88 heeft beschreven. Grotendeels geinspireerd door gerenommeerde trainers Daniels, Magness en Canova. Reden? Ik ben sterker, heb meer ervaring en de tijd begint te dringen. Ik ben alweer 37 jaar oud en wil nog een keer alles eruit halen wat erin zit. Ik liep krap vijf maanden later 37'12 op de 10k. Redelijk succesvol, dacht ik zo :)

Ik ben helaas niet meer in de buurt ben gekomen van die tijd, maar dat komt wel weer. Ik ben mijn BMI van 22 naar 20 aan het brengen en ik wil de komende tijd van 170km/maand naar 230km/maand. Dat alles moet denk ik wel genoeg zijn om er weer een minuut van af te krijgen (dit was het vijfde jaar op rij dat ik minimaal een minuut sneller ben geworden op de 10k). En wie weet schuilt er nog een 35-hoog in mij.
Very nice 8) . Zeer vlotte tijden, lekker hoor. Heel herkenbaar ook, ik voel ook dat de tijd begint te dringen. Net 35 geworden, maar goed om te horen dat ik kennelijk nog even heb :). Max hartslag is bij mij nog zo ongeveer 200. Mijn gemeten VO2max was geloof ik 62 ml/min/kg, maar is al weer ff geleden. Momenteel train ik met interval trainingen voor 37:30 op de 10K. Maar de zomer is wel erg warm voor de toptijden. Waarschijnlijk kan ik ook wel winst behalen met techniek verbeteren en misschien train ik ook wel te hard. Soms zit je in de flow en dan voelen je bewegingen ook soepeler en hoef je minder adem arbeid te verrichten voor dezelfde snelheid lijkt het. Zo'n gevoel dat je soort van zweeft :). Ik kan ook nog wel iets gewicht kwijt, van 64,5 naar 61-62kg kan zeker, vrees wel dat mijn vriendin wat gaat klagen, doe het al stiekum (ze leest geen tweakers gelukkig) :+. Heb je nog tips voor leesvoer over training methoden?
Valorian schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:06:
[...]

Gefeliciteerd met je mooie tijd!

Wat betreft hartslag: ik weet dat ten tijde van de 1e cardio van TomTom er op fora nog wel eens mensen schreven dat ze slechte/foutieve meteing kregen en het geheel gewoon retourneerde aan TomTom en een nieuwe kregen. Wellicht de moeite om ze in ieder geval even te bellen om te polseimn hoe en wat. Mijn TomTom Cardio (1) is vorig jaar door vochtschade kapot gegaan en toen ik was toen erg tevreden over de aftersales. Een belletje en ik kreeg netjes een port-betaald bonnetje in de mail waarmee ik het geheel kostenloos kon opsturen. Ruime week later lag er een nieuwe klaar...
Dank voor meedenken. Ik heb toch maar voor de zekere route gekozen en een polar hartslagband besteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Jag op 10-07-2016 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jag schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:35:

Heb je nog tips voor leesvoer over training methoden?
Daniels' Running Formula is een aanrader, evenals dit overzicht (pdf) van Lydiard's trainingsfilosofie.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 11:33

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ook de 10K gelopen in Amsterdam, had gemunt op 45-50minuten.. werd uiteindelijk 57! man,man,man die bruggetjes, de drukte (constant klem zitten achter mensen die allemaal links bleven) en dan nog is die volle zon vervolgens ook nog is ambulances die er langs moesten.. ik las dat er rond de 15 mensen zijn afgevoerd.
Maar het was wel gezellig, veel mensen langs de kant etc. maar gewoon te vol en te smal om echt serieus voor een tijd te gaan naar mijn mening.
En helemaal na de 5km waar de AA werd uitgedeeld, niemand drinkt dat en het lag overal, je plakte helemaal vast aan de grond. Ook bij de finish, iedereen giet die zooi meteen uit het flesje en vult het vervolgens met water.
Ze kunnen beter Spa als sponsor nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Goed te horen dat meer mensen het zwaar gehad hebben en het parcours onderschat :)

Het parcours was inderdaad smal, maar ik heb niet heel veel last gehad van andere lopers. Ik startte in het tweede vak (geel) en helemaal vooraan. Nadeel bij dit soort lopen is wel dat geld belangrijker lijkt dan de prestatie op zich.

Dat het eerste vak voor de VIP business run is, die een kwartier eerder start en na 3 km we al op de achterste komen, lijkt mij een verbeterpunt voor de organisatie.

Bij de waterpunten was het wel druk. Dan stonden er zoveel mensen gewoon rustig te drinken, waardoor ik nauwelijks een bekertje aan kon nemen. Volgens mij waren dit niet de lopers die normaal 38 minuten lopen en nu 2 minuten uittrokken om rustig te drinken :)

Erg jammer: als je maar genoeg betaalt bij dit soort lopen (VIP run) dan mag je vooraan starten, of je nu wel of niet wat kunt... (lijkt het wel).

EDIT: ik deel je mening over AA overigens niet. Het valt mij ook niet op dat mensen het flesje leeggieten.

[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 11-07-2016 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ook deelgenomen aan de 10k in Amsterdam. Slechtste loopervaring tot nu toe...

- Weinig wc's voor de start
- veel te smal parcours
- niet echt gemotiveerde vrijwilligers bij de waterpunten
- onwijs veel lopers die te langzaam waren voor het startvak waarin ze stonden. Ik finishte in 52:00 minuten, en stond in het 55 min startvak, maar heb 10km lang moeten zich-zaggen...
- leuke route, maar erg tricky met de stoepjes, tramrails etc etc.

Ontevreden gevoel overgehouden zo :).

p.s.; mijn Fenix 3 meet meestal iets minder (9.9 in CPC), maar heeft nu 10.2 gemeten en zelfs 10.4 volgens Strava. Kortom, door het inhalen onwijs veel extra meters moeten maken...

[ Voor 15% gewijzigd door Requiem19 op 11-07-2016 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ter afwisseling van mijn duurlopen, gisteren tijdens een hardlooprondje van 8km 2 versnellingen (2x800m) gedaan bijna voluit. Poeh wat was dat warm, maar wel lekker om een keer tot het gaatje te gaan.

https://www.strava.com/activities/635960472

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Ook de 10k gelopen in 42:08, wat langzamer dan PR maar door de warmte toch wel tevreden. Ik had gelukkig niet heel veel last van de drukte (vanuit groen), beetje moeten slalommen en de laatste drankpost overgeslagen. Wilde wel een bekertje, maar het was daar te druk om zonder te struikelen over de wandelaars wat te pakken. Op 10k ook niet zo'n probleem om een post over te slaan, als het niet zo warm was geweest had ik nergens gedronken.

Vond het parcours wel mooi zo door de binnenstad en de sfeer was ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren was het idd vrij warm. Normaal gesproken vind ik het heerlijk om met deze warme temperaturen te gaan lopen, dus om 14.00 uur mijn Salomon pack met 1 liter water gevuld en de weg op. Wel richting het bos voor een duurloop gecombineerd met heuveltraining.

Waar ik even geen rekening mee had gehouden (of gewoon heb genegeerd) is het feit dat ik op zaterdag een fietstocht heb gehad waarbij redelijk wat bier naar binnen gegaan. De aanzet ging vrij goed, waarlopen op 6.30, vrij goed onderin de HR zone, 2,9. Daarna ging het tempo iets hoger (naar 5.30 met HRZ 4.5, toen begon ik me al zorgen te maken). Bij de eerste heuvel viel het tempo terug naar 6.30, maar de HRZ schoot omhoog naar 5.4. Bovenaan had ik vrij zwaar, maar was wel blij met de zeer recente aanschaf van mijn Saloman Slab pack. Herstellen ging wel, maar vrij moeizaam.

Heb de duurloop van 75 minuten naar 70 minuten afgebroken. Die laatste 5 minuten gingen gewoon niet meer goed. Kon wel doorzetten, maar dan had ik het gevoel dat ik alleen maar af aan het breken was, dus de stekker uit de training getrokken.

Dat ik af aan het breken was, bleek wel uit de statistieken van mijn horloge toen ik de training afsloot. De VO2 max was van 52 gezakt naar 50. Herstel van de training is ingeschat op 60 uur.
De volgende keer toch maar niet meer midden op de dag gaan hardlopen als ik de dag ervoor flink wat bier naar binnen heb gegooid. "Vroeger" met voetballen ging dat allemaal prima, maar die tijd is voorbij blijkbaar :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:33
CT schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:24:
En helemaal na de 5km waar de AA werd uitgedeeld, niemand drinkt dat en het lag overal, je plakte helemaal vast aan de grond. Ook bij de finish, iedereen giet die zooi meteen uit het flesje en vult het vervolgens met water.
Ze kunnen beter Spa als sponsor nemen.
Hoe werkte dat dan precies na dat leeggooien? Zat er een kraan bij het 5km punt waar mensen in de rij stonden om hun flesje met water te vullen? Of goten mensen bekertjes water over in een flesje AA? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Calitomnication schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:17:
Gisteren was het idd vrij warm. Normaal gesproken vind ik het heerlijk om met deze warme temperaturen te gaan lopen, dus om 14.00 uur mijn Salomon pack met 1 liter water gevuld en de weg op. Wel richting het bos voor een duurloop gecombineerd met heuveltraining.

Waar ik even geen rekening mee had gehouden (of gewoon heb genegeerd) is het feit dat ik op zaterdag een fietstocht heb gehad waarbij redelijk wat bier naar binnen gegaan. De aanzet ging vrij goed, waarlopen op 6.30, vrij goed onderin de HR zone, 2,9. Daarna ging het tempo iets hoger (naar 5.30 met HRZ 4.5, toen begon ik me al zorgen te maken). Bij de eerste heuvel viel het tempo terug naar 6.30, maar de HRZ schoot omhoog naar 5.4. Bovenaan had ik vrij zwaar, maar was wel blij met de zeer recente aanschaf van mijn Saloman Slab pack. Herstellen ging wel, maar vrij moeizaam.

Heb de duurloop van 75 minuten naar 70 minuten afgebroken. Die laatste 5 minuten gingen gewoon niet meer goed. Kon wel doorzetten, maar dan had ik het gevoel dat ik alleen maar af aan het breken was, dus de stekker uit de training getrokken.

Dat ik af aan het breken was, bleek wel uit de statistieken van mijn horloge toen ik de training afsloot. De VO2 max was van 52 gezakt naar 50. Herstel van de training is ingeschat op 60 uur.
De volgende keer toch maar niet meer midden op de dag gaan hardlopen als ik de dag ervoor flink wat bier naar binnen heb gegooid. "Vroeger" met voetballen ging dat allemaal prima, maar die tijd is voorbij blijkbaar :P
Ik had dit zo ongeveer ook, maar dan zonder bier en met buggy + tegenwind... Na 5km was ik compleet naar de balletjes, alleen moest ik nog terug... Ik heb echt issues met lopen in plotseling opgekomen warm weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Requiem19 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:56:

- veel te smal parcours
- onwijs veel lopers die te langzaam waren voor het startvak waarin ze stonden. Ik finishte in 52:00 minuten, en stond in het 55 min startvak, maar heb 10km lang moeten zich-zaggen...

Bij dit soort massa-events i.c.m. een 'leuk parcours' door de stad ontkom je bijna niet aan bovenstaande situaties. Volgens mij moet je zo'n run als deze meer als 'fun run' beschouwen of er gewoon niet meer aan mee gaan doen, want de kans dat je lekker door kan lopen is dan gewoon miniem. Uitzondering is natuurlijk de groep die in een heel snel startvak zit, maar de massa daarachter is gewoon te groot voor de bruggetjes e.d. .. Heb dat zelf ook eens meegemaakt in Amersfoort tijdens de 10K van de A'foort 750 Jaar event. 10.000 mensen over veredelde bospaadjes waarbij je kon kiezen tussen een waardeloze tijd en oponthoud of je enkels riskeren in de zachte berm met boomwortels als horden.

Dat de waterpunten niet ruim genoeg waren voor een beetje doorstroom is dan wel weer jammer, dat is iets wat goed te regelen zou moeten zijn. Zeker gezien het nogal exorbitante bedrag wat je moest neerleggen voor een startbewijs voor deze run 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoof
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:56:
[...]
Zeker gezien het nogal exorbitante bedrag wat je moest neerleggen voor een startbewijs voor deze run 8)7
En dan kreeg je niet eens een medaillie :p Niet dat dat mij interesseert, heb schoenendozen vol met dat blik, maar voor 30 euro had dat er nog wel afgekund (kreeg wel een shirt natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 11:33

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Valorian schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:49:
[...]

Hoe werkte dat dan precies na dat leeggooien? Zat er een kraan bij het 5km punt waar mensen in de rij stonden om hun flesje met water te vullen? Of goten mensen bekertjes water over in een flesje AA? :?
Op 5km (halverwege) werd naast water bekertjes ook AA-drink uitgedeeld in dezelfde bekertjes als waar water in zat. Maar door de drukte bij de punten was het niet heel duidelijk of je nu AA of water had. Gevolg was dat mensen bekertje AA neergooide en water pakte. Op dat punt plakte ook de hele grond :o
Bij de finish kreeg je een echt flesje bij je medaille, maar een paar meter verder was een water punt incl. mensen met een tuinslang die ze vulde. Door de drukte waren er geen volle bekertjes dus stond iedereen te wachten tot je bij de tuinslang was, waardoor mensen snel hun flesje leeg goten en 'm vervolgens onder de tuinslang hingen.
Dit alles had voorkomen kunnen worden door flesjes met water uit te delen op 5km en finish naar mijn mening. Ik vond het een beetje verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
  • Nu online
Flesjes uitdelen tijdens de loop lijkt me een erg slecht idee, dat is een recept voor blessures en ongelukken. Na de finish hadden ze inderdaad wel meer watervoorzieningen mogen regelen, twee (volgens mij waren ze met een derde bezig toen ik er stond) tuinslangen voor 12.000 mensen is wat weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik deel die mening ook niet.

Wij hadden bij de finish mensen staan van een watermerk die echt heel veel flesjes water uitdeelden. Verder waren er kraampjes met water en AA inderdaad. Eerste wat je kreeg na finishen was AA en ik vond dat enorm lekker.

Kreeg overigens ook gewoon een medaille..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
  • Nu online
Omdat je (of diegene die het nummer voor je geregeld heeft) ervoor betaald had waarschijnlijk, bij de meeste evenementen van deze omvang is het bij de prijs inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Oh, daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Liep via Samo dus dat zal inderdaad wel.. :)

Iemand toevallig een Brooks Running shirt gekregen, maat L, die hem wil verkopen? Vond hem erg vet!

[ Voor 36% gewijzigd door KaiseRRuby op 11-07-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Ho0f schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:47:
Flesjes uitdelen tijdens de loop lijkt me een erg slecht idee, dat is een recept voor blessures en ongelukken. Na de finish hadden ze inderdaad wel meer watervoorzieningen mogen regelen, twee (volgens mij waren ze met een derde bezig toen ik er stond) tuinslangen voor 12.000 mensen is wat weinig ;)
Flesjes uitdelen is geweldig. Ik heb dit een keer meegemaakt bij een halve marathon in Londen. Drinkt veel beter dan bekertje en mensen nemen de flesjes langer mee, dus de rommel wordt meer verspreid. Geen last van troep op het parcours dus.
Requiem19 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:56:

- veel te smal parcours

p.s.; mijn Fenix 3 meet meestal iets minder (9.9 in CPC), maar heeft nu 10.2 gemeten en zelfs 10.4 volgens Strava. Kortom, door het inhalen onwijs veel extra meters moeten maken...
Niet om vervelend te doen, maar dit wist je van tevoren. Op de wc's na dan.

Over je fenix... Gps is niet accuraat genoeg om je zigzag te meten, dat zal eerder verstrooiing van het GPS signaal zijn door hoge gebouwen etc.
Ik heb zelf ook een F3 en die wijkt af beide kanten op. Soms snijdt hij bochten af (dus te weinig meters), soms slingers of jumps (dus teveel meters). Hecht daar dus niet zoveel waarde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
  • Nu online
kramerty88 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:24:
[...]

Flesjes uitdelen is geweldig. Ik heb dit een keer meegemaakt bij een halve marathon in Londen. Drinkt veel beter dan bekertje en mensen nemen de flesjes langer mee, dus de rommel wordt meer verspreid. Geen last van troep op het parcours dus.

[...]
Zie inderdaad dat ze dat bij London doen (en dan vooral het nieuws over de mensen die de flesjes stelen http://metro.co.uk/2016/0...side-of-the-road-5838167/ :S). Lijkt me dat er toch het één en ander op het parcours blijft liggen waar mensen over kunnen struikelen, maar dat valt wel mee dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben erg fan van die bekers-met-spons-met-inkeping die ze in Rotterdam hadden. Drinkt geleidelijk maar makkelijk en na afloop kun je nog het sponsje gebruiken om je hoor mee te koelen. Bij normale bekers kan ik niet rennen en drinken tegelijk zonder 2/3 te morsen en Nijntje mij te verslikken in de andere 1/3 ;) , bij deze variant lukte dat gemakkelijk en had ik zeer weinig tijdverlies bij de waterpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:04
Valorian schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:00:
... en Nijntje verslikken in de andere 1/3 ;)
Heerlijk, die autocorrect. Blijkbaar schrijf jij vaak over Nijntje :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
dreamscape schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:27:
[...]

Heerlijk, die autocorrect. Blijkbaar schrijf jij vaak over Nijntje :)
Haha, meestal zie ik nog op tijd, maar deze ontschoot me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Geen moeite met papieren bekertjes. Aanpakken, inknijpen om tuitje te maken, slok nemen, ademhalen, nog een slok nemen, weggooien :)

Heb wel eens op wat eenvoudige loopjes plastic bekers meegemaakt. Dat vind ik niet te doen.

Die sponsvariant ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
  • Nu online
Plastic bekers zijn inderdaad een drama, ook al een paar keer gehad, wie dat verzint... Die sponsdingen hebben ze ook bij de CPC, dat is inderdaad ook erg goed.

Edit: lijkt erop dat Berlijn ook plastic bekers heeft, lekker is dat ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Hoof op 12-07-2016 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ach, het meeste eindigt gelukkig langs de berm, evenals al die gelletjes e.d. .. Wat milieu betreft geen ramp volgens mij, neem aan dat er altijd wel een opruimronde gedaan moet worden bij grote events. Bij kleinschalige loopjes van lokale verenigingen e.d. gooi ik hooguit iets op de grond bij een waterpunt, niet kilometers verder langs een weiland waar het vervolgens blijft liggen.

Grappig bij de Marathon (R'dam) vond ik dat er ook veel mensen allerlei andere dingen langs de kant uitdelen. Van vers fruit tot snoep. In het kader van "niet experimenteren tijdens de race" nam ik de eerste 30-35 km alleen maar gelletjes (per 5km) en water langs de kant. Maar aan het einde kon ik me één keer niet inhouden en pakte ik wat van die zoute chips-achtige sticks. Dat was vervolgens zo droog dat ik het geheel weer uitgespuugd heb en heel blij was met water een paar km verder ;) .. Vers fruit vind an zich fijn, maar het gekleef van stukjes banaan aan mijn handen weer erg irritant dus laat ik meestal maar voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoof
  • Nu online
Vind het niet zo'n probleem vanwege het milieu, maar omdat je uit plastic bekers zo moeilijk kan drinken tijdens het rennen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Altijd gedoe met bekertjes. Gewoon kortere wedstrijden lopen :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 04:32

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Of een camelbak meenemen!

Gisteren ook weer een duurloopje gedaan van 22 km, maar merkte dat ik na 20 km toen we gingen versnellen wel weer even moeilijk had.

Tijd geleden dat ik zo een afstand deed. Maar het voelt nu wel weer lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 20:34
Zit nu voor een paar weken voor een zakenreis in Verona, en mijn appartement zit vlak naast een heuveltje. Lijkt me leuk om ook een keer op wat hoogtemeters te trainen, iemand daar nog tips voor? (bijv proberen zo constant mogelijk omhoog te lopen of juist wat afwisseling in tempo). Alleen gaat dat pas over een paar dagen gebeuren, het kwik loopt vandaag op tot 36 graden 8)7. Over een paar dagen is het hoop ik wat koeler en kan ik gaan lopen (in de avond als het wat afgekoeld is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Bartske schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:15:
Zit nu voor een paar weken voor een zakenreis in Verona, en mijn appartement zit vlak naast een heuveltje. Lijkt me leuk om ook een keer op wat hoogtemeters te trainen, iemand daar nog tips voor? (bijv proberen zo constant mogelijk omhoog te lopen of juist wat afwisseling in tempo). Alleen gaat dat pas over een paar dagen gebeuren, het kwik loopt vandaag op tot 36 graden 8)7. Over een paar dagen is het hoop ik wat koeler en kan ik gaan lopen (in de avond als het wat afgekoeld is).
Korte passen maken als je omhoog loopt en dan gewoon lekker rustig dribbelen. Rust genoeg tussendoor, als je niet gewend bent heuvels te lopen zul je snel last krijg van "achterwerk". Die spieren moeten ineens hard werken, wat bij vlak lopen nauwelijks getraind wordt.

Daarom gewoon lekker rustig lopen, niet op tempo's letten, maar gewoon op gevoel lopen.

Geniet van de mooie omgeving! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Ik sluit me aan bij Kramerty88. Wat verder nog een leuk idee kan zijn is één heuvel uitzoeken, niet te groot/stijl waar je een aantal keer overheen gaat. Dan maak je een rondje waarbij je ongeveer 40 meter voor de heuvel gaat versnellen, de heuvel op vrij hoog tempo (maar wel beheerst) op gaat (dit is je tempo-interval) naar beneden rustig dribbelt (dit is je rust) en dat dan een aantal rondjes. Dat geeft een leuke intervaltraining, waarbij de kunst is het zo te doseren dat je bij de laatste keer heuvel op nog steeds de technische nette passen zet (inderdaad korte passen) en tempo houdt die je ook de eerste keer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

...en wees ook voorzichtig met deze belasting. Je knieën zijn deze heuvels niet gewend en daar kun je snel last van krijgen. Zo was ik vorig jaar op vakantie ook erg enthousiast 3x per week heuveltrainingen aan het doen. Terwijl ik dat in NL natuurlijk niet gewend was. Kreeg last van mijn knie. Gelukkig viel het mee en was het na twee/drie weken weer over. Maar luister dus goed naar je lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vooral rustig dalen - naar boven ga je niet zo snel wat blesseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Na lang wikken en wegen mij zojuist ingeschreven voor de Amsterdam marathon.

Ik heb lang getwijfeld omdat ik alleen mee wilde doen, als ik een kans maakte op een sub 3 uur. Vorig jaar liep ik 3:12 (getraind voor <3:10).

Ik had met mijzelf afgesproken dat ik mij zou inschrijven als ik afgelopen zondag die 10K Champions Run een PR zou lopen (onder de 38:30). Dat is bij lange na niet gelukt... (40:18).

Maar aangezien ik de schuld vooral aan het parcours geef :D, toch maar ingeschreven.

Ik vrees dat een sub 3 uur erg, erg moeilijk gaat worden. Of misschien zelfs onmogelijk. Maar goed, een plan B: een PR, is ook mooi :)

Vorig jaar heb ik vooral op gevoel getraind. Ik deed 1x per week een lange duurloop en 2 of 3 keer iets anders. Gewoon waar ik zin in had. Niet zozeer netjes ook intervaltrainingen. Dat wil ik dit jaar wel doen. Heb een mooi schema uit de Runner's World die ik min of meer wil volgen.

De maanden juli, augustus en september wil ik rond de 200 km per maand gaan lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Succes, ik loop 'm ook - met hetzelfde doel (sub 3:00).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

MrAcid schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:07:
Succes, ik loop 'm ook - met hetzelfde doel (sub 3:00).
En wat zijn jouw huidige tijden, PR, kansen, etc? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo hup bam.

Kreeg een mailtje van Runkeeper met een challenge om mijn 5k PR aan te scherpen, kun je een nieuw paar Asics winnen. Dus ik dacht, waarom ook niet?
Een paar GPS glitches given or taken van 24:05 (3 weken geleden) naar 23:31!

https://runkeeper.com/challenge/asicsdynaflyte2016

Dat moet toch wel betekenen dat ik met de juiste training ooit richting de <20 moet kunnen... Leuk om te merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Pathogen schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:44:
Zo hup bam.

Kreeg een mailtje van Runkeeper met een challenge om mijn 5k PR aan te scherpen, kun je een nieuw paar Asics winnen. Dus ik dacht, waarom ook niet?
Een paar GPS glitches given or taken van 24:05 (3 weken geleden) naar 23:31!

https://runkeeper.com/challenge/asicsdynaflyte2016

Dat moet toch wel betekenen dat ik met de juiste training ooit richting de <20 moet kunnen... Leuk om te merken :)
Ik ben van mening dat iedereen(*) door het doen van het juiste huiswerk, de 5 km onder de 20 kan lopen. Voor onder de 18 komt er talent en aanleg bij kijken. Dezelfde mening heb ik bij de 10 km. Onder de 40 kan iedereen die hard traint. Onder de 36-37, daar moet je aanleg voor hebben...
En het hoeft niet eens heel gek: door 100-150 km per maand te trainen (3-4x per week) moet het lukken...
(maar uiteraard niet iemand net begint met hardlopen :))

Kortom: succes! :)

Delen jullie deze mening?

*met iedereen bedoel ik: gezond persoon, zonder overgewicht, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Galois schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:51:
[...]

Ik ben van mening dat iedereen(*) door het doen van het juiste huiswerk, de 5 km onder de 20 kan lopen. Voor onder de 18 komt er talent en aanleg bij kijken. Dezelfde mening heb ik bij de 10 km. Onder de 40 kan iedereen die hard traint. Onder de 36-37, daar moet je aanleg voor hebben...
En het hoeft niet eens heel gek: door 100-150 km per maand te trainen (3-4x per week) moet het lukken...

Ik ben zelf nog geen sub-20 / sub 40 loper, dus kan daar nog niet zoveel over zeggen. Wel denk ik dat je gedoseerd moet opbouwen. Zo lijkt de stap van 23:30 naar <20 die Pathogen beschrijft misschien klein omdat het slechts een paar minute betreft, maar de korte afstand vertekent, het komt neer op hetzelfde als een 10KM van 47 naar <40 krijgen. Of een kwartier van een halve marathon PR af. Al kan je de afstanden wellicht niet helemaal op die manier vergelijken, lijkt het me duidelijk dat dit nog wel even training vraagt (tenzij die 23:30 nog niet voluit was natuurlijk).

Mijzelf als voorbeeld (n=1), 35 jaar, geen atletiekverleden, recreatief hardloper:
- mijn 10K snelheid heeft jaren op 49-50 min gelegen, in die tijd trainde ik nauwelijks.
- De afgelopen 2,5 jaar ben ik wekelijks gaan lopen (groepstraining/loopscholing) en geprobeerd 2x per week vast te houden (maar nog steeds lage kilometrages). Dit resulteerde in een 10K net boven de 45 minuten.
- Vanaf eind 2015 heb ik mijn schema opgekrikt naar 100-150 km per maand ivm marathontraining. Dat resulteerde niet alleen in een fijne eerste marathon (3:50) maar ook in een 10KM tijd die ik naar 42:30 heb weten te krijgen.

Bovenstaande leert mij dat bij veel kilometers (inclusief veel intervallen) de 10K-tijd (en 5K wellicht ook) inderdaad snel omlaag kan maar ook dat elke minuut nog steeds hard werken is. Ik denk dat als ik de 100km-150km per maand vast kan houden ik inderdaad probleemloos onder de 20/40 zou moeten kunnen komen. Daarbij verwacht ik dat mijn <20 (nu bij 10K een doorlooptijd van +/- 21.15) sneller komt dan mijn <40 omdat ik merk dat de hoge snelheid toch wel erg lastig vol te houden is boven die eerste 5 km..

NB: Een fit lichaam zonder overgewicht helpt natuurlijk ook wel erg mee. Maar bij de genoemde 150km per maand zouden de kilo's er bij eventuele gewichtige lopers ook wel af moeten vliegen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 12-07-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:35
Ik ben 30 jaar en gezond/geen overwicht. Mijn 5KM tijd blijft op 21:30 steken in een wedstrijd. Privé loop vaak 22:00-22:30.
Door het jaar heen voetbal ik en loop zelden tot nooit.
Ik ga volgend seizoen lager voetballen en wil 1x per week gaan hardlopen. Al 3 jaar rondom de 22 minuten voor 5KM.
Loop ik dan te weinig of ben ik te bang om mezelf op te blazen (m.a.w. ik ga niet voluit)?
Ik vind het van 13,50/14,00 KM/H nog een hele stap naar >15,00 KM/H. Dus de stelling dat iedereen het kan vind ik iets te kort door de bocht. Maakt me enigszins wel gemotiveerd :-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Galois schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:16:
[...]

En wat zijn jouw huidige tijden, PR, kansen, etc? :)
PR is 3:09. Huidige tijden weet ik niet echt - al lang geen wedstrijd meer gelopen. Binnenkort weer eens "testen". Over twee weken begint mijn schema. Volg een Strava trainingsplan dat volgens mij bij McMillan vandaan komt.

All-time PR's zijn oud:

17:31 (08-2010) 5km
37:48 (09-2011) 10km
58:52 (11-2011) 15km
1:01:17 (09-2011) 10EM
1:22:46 (07-2010) ½ Marathon
1:42:41 (05-2011) 25km
3:09:15 (10-2011) Marathon

[ Voor 20% gewijzigd door MrAcid op 12-07-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valorian schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:13:
[...]

Ik ben zelf nog geen sub-20 / sub 40 loper, dus kan daar nog niet zoveel over zeggen. Wel denk ik dat je gedoseerd moet opbouwen. Zo lijkt de stap van 23:30 naar <20 die Pathogen beschrijft misschien klein omdat het slechts een paar minute betreft, maar de korte afstand vertekent, het komt neer op hetzelfde als een 10KM van 47 naar <40 krijgen.
Wellicht schets ik een wat vertekend beeld, even wat meer context:

Waar ik voorheen met de grootste moeite onder de 25 minuten kwam (24:53 was vóór juni mijn PR, op een vlak parcours, blijkt het na een maand puur op korte afstand trainen al mogelijk om daar anderhalve minuut af te halen, op een behoorlijk pittig parcours met de Erasmusbrug en de Willemsbrug (ik ging dóód op de eerste klim!). Ik denk dat dezelfde run op een vlak parcours me nog wel een halve minuut had kunnen schelen, zo makkelijk ging het buiten de bruggen om :)

En met ooit bedoel ik geen korte termijn. Een hele maand puur op de korte afstand is niet niks en zal ik ook vast niet nog een keer doen dit jaar. Misschien volgend jaar weer. Wellicht dat ik tegen die tijd ook dat niet meer doe, omdat de wens er nog steeds is om in 2018 een marathon te pakken, maar ik denk dat ik die <20 uiteindelijk kan bereiken :)

Beentjes voelen goed trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Duurprestaties zijn afhankelijk van het zuurstofopnemend vermogen (VO2max) en loopeconomie (voor het gemak te definiëren als vVO2max - de snelheid die je loopt bij VO2max). Deze zijn grotendeels erfelijk bepaald. Ik dacht (pin me er niet op vast) volgens een normale verdeling met een mediaan rond de 40ml/kg/min. Een 5k binnen 20' vraagt om ongeveer 50ml/kg/min, afhankelijk van loopeconomie iets lager of hoger.

VO2max is slechts in beperkte mate trainbaar. Met efficient en effectief trainen kan de VO2max 5-20% verhoogd worden. Loopeconomie is ook (beperkt) trainbaar en verbetert vaak naarmate de hardloopleeftijd toeneemt. En dan is er nog belastbaarheid: als je van nature erg krakkemikkig bent en er daardoor elke paar maanden even uit ligt met een blessure zal je nooit je top bereiken. Gelukkig is belastbaarheid ook (beperkt) trainbaar.

Sommigen hebben de pech dat ze met weinig training een 5k in 23' lopen maar met keihard trainen niet sneller dan 21'30. Anderen hebben het geluk dat ze met weinig training een 5k in 25' lopen maar na keihard trainen onder de 18' duiken.

150km per maand is redelijk aan de magere kant, overigens. Afhankelijk van aanleg kun je het halen (misschien zelfs met minder kilometers) maar voor veel mensen met minder talent geldt gewoon: heel veel kilometers maken, en dan heb je het al gauw over 200 - 300 kilometer per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[...]

Nope, deel deze mening niet :) gebrek aan talent doet veel :+ Ambitie maakt wel wat goed. Ben 35, geen overgewicht. Train sinds 2009 3x p/w (via schema's) en de 100km p/m passeer ik regelmatig/structureel (sinds begin mei elke week meer dan 30km). Twee week geleden sportmedische keuring gedaan, conditie was goed: omslagpunt 176 en 50mL. Toch heb ik niet de snelheid, mijn "kracht" zit in explosieve sporten, heb gevolleybald en kan dan wel weer erg hoog springen. PR op Halve is 1.47.30 en op 4-mijl 29.22. Die halve zit rek in, die 4-mijl is wel volle bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
kenneth schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:13:
[...]

Duurprestaties zijn afhankelijk van het zuurstofopnemend vermogen (VO2max) en loopeconomie (voor het gemak te definiëren als vVO2max - de snelheid die je loopt bij VO2max). Deze zijn grotendeels erfelijk bepaald. Ik dacht (pin me er niet op vast) volgens een normale verdeling met een mediaan rond de 40ml/kg/min. Een 5k binnen 20' vraagt om ongeveer 50ml/kg/min, afhankelijk van loopeconomie iets lager of hoger.

VO2max is slechts in beperkte mate trainbaar. Met efficient en effectief trainen kan de VO2max 5-20% verhoogd worden. Loopeconomie is ook (beperkt) trainbaar en verbetert vaak naarmate de hardloopleeftijd toeneemt. En dan is er nog belastbaarheid: als je van nature erg krakkemikkig bent en er daardoor elke paar maanden even uit ligt met een blessure zal je nooit je top bereiken. Gelukkig is belastbaarheid ook (beperkt) trainbaar.

Sommigen hebben de pech dat ze met weinig training een 5k in 23' lopen maar met keihard trainen niet sneller dan 21'30. Anderen hebben het geluk dat ze met weinig training een 5k in 25' lopen maar na keihard trainen onder de 18' duiken.

150km per maand is redelijk aan de magere kant, overigens. Afhankelijk van aanleg kun je het halen (misschien zelfs met minder kilometers) maar voor veel mensen met minder talent geldt gewoon: heel veel kilometers maken, en dan heb je het al gauw over 200 - 300 kilometer per maand.
Goed verhaal. Enige waar ik mijn vraagtekens bij zet is de afwezigheid van het mentale aspect. Ik zit er niet zo in als jij, dus voel je vrij om mij te corrigeren waar nodig, maar ik vraag mij af of bij de mensen die nu denken voluit te gaan voor een PR echt al op hun VO2-max en dus potentiele snelheidsmax zitten.

Een atletiek-beoefenaar of veelvuldig wedstrijdloper kent zijn grenzen waarschijnlijk goed, maar bij veel recreatief lopers (waar ik zelf ook toe behoor) heb ik het idee dat ze ondanks dat ze zeggen het maximale eruit te hebben gehaald nog niet écht diep gegaan zijn. Als die aanname juist is, betekent dat dan niet ook dat de VO2-max dan ook nog niet is aangesproken? Dat ze zich onbewust hebben ingehouden omdat ze het idee hadden op max te zitten maar dat er eigenlijk nog wel meer uit kan komen?

Misschien wat wollig neergezet zo, maar wat ik bedoel is dat ik denk dat er voor iedere loper een bottle-neck is, en dat VO2-max niet altijd het kritieke onderdeel is van een snelheids-limiet. Maar goed, bovenstaande is meer onderbuikgevoel dan wetenschap. Zelf ben ik wel erg benieuwd naar mijn vo2-max, via de rekensites kom ik op de rekenmodules kom ik uit tussen de 46 en 48, maar een SMA zegt wellicht wat beter hoe en wat.

@Atharpe: woon je in het buitenland (gezien de 4-mijl PR)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:50:
[...]

Nope, in de buurt van Groningen. Grootste evenement daar is de 4-mijl, heb iets met incourante afstanden :) een 10km heb ik nog nooit gelopen, wel allerlei trails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik reageer op de reacties van mijn 'stelling' "Iedereen die goed zijn huiswerk doet, kan een 5 km onder de 20 min en een 10 km onder de 40 min lopen."

Voor de duidelijkheid: bovenstaande is nergens anders op gebaseerd dan op gevoel en wellicht enigszins ervaring.
Valorian schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:13:
[...]

Ik ben zelf nog geen sub-20 / sub 40 loper, dus kan daar nog niet zoveel over zeggen. Wel denk ik dat je gedoseerd moet opbouwen. Zo lijkt de stap van 23:30 naar <20 die Pathogen beschrijft misschien klein omdat het slechts een paar minute betreft, maar de korte afstand vertekent, het komt neer op hetzelfde als een 10KM van 47 naar <40 krijgen. Of een kwartier van een halve marathon PR af. Al kan je de afstanden wellicht niet helemaal op die manier vergelijken, lijkt het me duidelijk dat dit nog wel even training vraagt (tenzij die 23:30 nog niet voluit was natuurlijk).

Mijzelf als voorbeeld (n=1), 35 jaar, geen atletiekverleden, recreatief hardloper:
- mijn 10K snelheid heeft jaren op 49-50 min gelegen, in die tijd trainde ik nauwelijks.
- De afgelopen 2,5 jaar ben ik wekelijks gaan lopen (groepstraining/loopscholing) en geprobeerd 2x per week vast te houden (maar nog steeds lage kilometrages). Dit resulteerde in een 10K net boven de 45 minuten.
- Vanaf eind 2015 heb ik mijn schema opgekrikt naar 100-150 km per maand ivm marathontraining. Dat resulteerde niet alleen in een fijne eerste marathon (3:50) maar ook in een 10KM tijd die ik naar 42:30 heb weten te krijgen.

Bovenstaande leert mij dat bij veel kilometers (inclusief veel intervallen) de 10K-tijd (en 5K wellicht ook) inderdaad snel omlaag kan maar ook dat elke minuut nog steeds hard werken is. Ik denk dat als ik de 100km-150km per maand vast kan houden ik inderdaad probleemloos onder de 20/40 zou moeten kunnen komen. Daarbij verwacht ik dat mijn <20 (nu bij 10K een doorlooptijd van +/- 21.15) sneller komt dan mijn <40 omdat ik merk dat de hoge snelheid toch wel erg lastig vol te houden is boven die eerste 5 km..

NB: Een fit lichaam zonder overgewicht helpt natuurlijk ook wel erg mee. Maar bij de genoemde 150km per maand zouden de kilo's er bij eventuele gewichtige lopers ook wel af moeten vliegen ;)
Helemaal met je eens. Een sub20/sub40 lopen gaat je niet binnen een jaar lukken nee. Of met 1 à 2 trainingen per week...
Ik denk dat het haalbaar is met 100 km per maand en 3-4 trainingen per week.
Roodey schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:48:
Ik ben 30 jaar en gezond/geen overwicht. Mijn 5KM tijd blijft op 21:30 steken in een wedstrijd. Privé loop vaak 22:00-22:30.
Door het jaar heen voetbal ik en loop zelden tot nooit.
Ik ga volgend seizoen lager voetballen en wil 1x per week gaan hardlopen. Al 3 jaar rondom de 22 minuten voor 5KM.
Loop ik dan te weinig of ben ik te bang om mezelf op te blazen (m.a.w. ik ga niet voluit)?
Ik vind het van 13,50/14,00 KM/H nog een hele stap naar >15,00 KM/H. Dus de stelling dat iedereen het kan vind ik iets te kort door de bocht. Maakt me enigszins wel gemotiveerd :-) .
Je loopt veel en veel te weinig om onder de 20 minuten te kunnen lopen. Voetbaltraining is toch een hele andere training. In geen voetbalwedstrijd is er een voetballer die 5 km lang in één tempo loopt :)

Je zult zien dat als je 3-4x per week gaat lopen, dat je zo richting die 15 km/h gaat.
Ik durf te beweren dat als het jou met je huidige 'basisconditie' en dan al in 22 min lukt, dat je met een serieuze training (dus 3-4x per week, 100 km/maand) binnen een half jaar onder de 20 zit.
Door je voetbalervaring heb je wel het voordeel dat je spieren en pezen al wat gewend zijn, maar blijft goed luisteren naar je lichaam om blessures te voorkomen.

Over een half jaar zie ik graag het bericht: "Galois, je had gelijk. Ik heb 5 km in 19:51 gelopen!" :)
kenneth schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:13:
[...]

Uiteraard zal diegene met meer talent/aanleg eerder/makkelijker een 5 km onder de 20 min lopen. Logisch.

Wat je met een VO2max mediaan van 40 ml/kg/min bedoelt, snap ik niet goed. Als dat is voor de populatie 'de gehele bevolking', lijkt het mij logisch dat de populatie 'hardloper' daar (ver?) boven zit.

Bovendien geloof ik niet dat de VO2max zo één op één aan een tijd te koppelen en dan ook nog eens zo sterk erfelijk bepaald.
Ik heb heel veel mensen meegemaakt die een eerste 5 km boven de 30 minuten lopen en enthousiast raken en binnen no time daar zeker 20% van de tijd afgaat.

Ook met dat je 200-300 km per maand moet trainen vind ik erg aan de hoge kant. Dat doen maar weinig recreatieve hardlopers.
Ik reken mijzelf tot een fanatieke hardloper, maar gedurende de wintermaanden (nov-maart) moet ik mijzelf bijna dwingen om de 100 km per maand te halen. Als ik hard aan het trainen ben, zoals bv. voor de marathon van vorig jaar, dan heb ik twee piekmaanden van boven de 200 km. De 300 heb ik nog nooit gered (hopelijk dit jaar :)).

Bovendien vind ik niet dat ik veel talent heb en met 100 km per maand, loop ik makkelijk de 5 km onder de 20 minuten.
artharpe schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:40:
[...]

Nope, deel deze mening niet :) gebrek aan talent doet veel :+ Ambitie maakt wel wat goed. Ben 35, geen overgewicht. Train sinds 2009 3x p/w (via schema's) en de 100km p/m passeer ik regelmatig/structureel (sinds begin mei elke week meer dan 30km). Twee week geleden sportmedische keuring gedaan, conditie was goed: omslagpunt 176 en 50mL. Toch heb ik niet de snelheid, mijn "kracht" zit in explosieve sporten, heb gevolleybald en kan dan wel weer erg hoog springen. PR op Halve is 1.47.30 en op 4-mijl 29.22. Die halve zit rek in, die 4-mijl is wel volle bak.
Het verbaast mij dat je met 3x per week trainen en meer dan 100 km/maand je halve marathon-tijd maar 1:47 is. Dat is boven de 5 min/km. Had ik niet verwacht...
Maar met N=1 is mijn stelling nog niet ontkracht :)
[...]

Goed verhaal. Enige waar ik mijn vraagtekens bij zet is de afwezigheid van het mentale aspect. Ik zit er niet zo in als jij, dus voel je vrij om mij te corrigeren waar nodig, maar ik vraag mij af of bij de mensen die nu denken voluit te gaan voor een PR echt al op hun VO2-max en dus potentiele snelheidsmax zitten.

Een atletiek-beoefenaar of veelvuldig wedstrijdloper kent zijn grenzen waarschijnlijk goed, maar bij veel recreatief lopers (waar ik zelf ook toe behoor) heb ik het idee dat ze ondanks dat ze zeggen het maximale eruit te hebben gehaald nog niet écht diep gegaan zijn. Als die aanname juist is, betekent dat dan niet ook dat de VO2-max dan ook nog niet is aangesproken? Dat ze zich onbewust hebben ingehouden omdat ze het idee hadden op max te zitten maar dat er eigenlijk nog wel meer uit kan komen?

Misschien wat wollig neergezet zo, maar wat ik bedoel is dat ik denk dat er voor iedere loper een bottle-neck is, en dat VO2-max niet altijd het kritieke onderdeel is van een snelheids-limiet. Maar goed, bovenstaande is meer onderbuikgevoel dan wetenschap. Zelf ben ik wel erg benieuwd naar mijn vo2-max, via de rekensites kom ik op de rekenmodules kom ik uit tussen de 46 en 48, maar een SMA zegt wellicht wat beter hoe en wat.

Ik ben het met je eens dat ervaring een grote rol speelt. Voluit durven gaan en om kunnen gaan met de 'pijn' die je dan voelt. Dat je moet leren dat je best langer kunt doorlopen met een gevoel van tegen verzuring aanzitten. Dat 'doorbijten' moet je zeker leren. Dus ik ben het met je eens dat bij een onervaren loper zijn lichaam meer lactaat kan verwerken, dan hij denkt/voelt.

-----
Leuke discussie.
En nog even voor de volledigheid. Alles wat ik hierboven zeg is mijn mening. Ik heb geen professionele achtergrond op dit gebied. Slechts een jaar of 15 ervaring (met periodes van meer en minder lopen) en dan denk je altijd wat te kunnen roepen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

VO2max is altijd wel te halen, het is (kort door de bocht) het tempo dat je ongeveer zes tot tien minuten kunt volhouden, afhankelijk van aan welke wetenschapper je het vraagt. Het is niets meer dan de laagste snelheid waarop je lichaam de maximale hoeveelheid zuurstof verwerkt die het kan verwerken. Deze snelheid zit nog een stuk onder je topsnelheid. Je kunt namelijk wel harder gaan lopen maar je zult niet meer zuurstof verbranden; de overige energie wordt dan louter uit anaerobe verbranding gehaald. Zo lopen de meeste mensen een 1500m-wedstrijd sneller dan het VO2max-tempo en een 800m gaat nog sneller.

VO2max blijkt in de praktijk een vrij goede indicator voor hardloopprestaties, de verschillen die over blijven worden vaak aan loopeconomie toegewezen (als je economisch loopt kun je harder lopen met dezelfde hoeveelheid zuurstof), daarom is vVO2max ook een populair meetgegeven.
Billat baseert haar trainingen daarop. Dan loop je eerst 30" op vVO2max, daarna 30" heel langzaam en dat herhaal je zolang je de vVO2max haalt op het snelle stuk. De gedachte erachter is dat je lichaam rond VO2max de meeste en nuttigste aanpassingen doet om beter te presteren. Billat heeft ontdekt dat dat effect een tijd na-ijlt wanneer je al gestopt bent met rennen op dat tempo. Door steeds te wisselen tussen vVO2max en rust kun je in totaal veel langer (15-20' is meestal wel haalbaar) in die VO2max-modus blijven dan wanneer je aan een stuk op vVO2max zou lopen. Ze heeft daar spectaculaire resultaten mee behaald.
Galois schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:28:

Uiteraard zal diegene met meer talent/aanleg eerder/makkelijker een 5 km onder de 20 min lopen. Logisch.

Wat je met een VO2max mediaan van 40 ml/kg/min bedoelt, snap ik niet goed. Als dat is voor de populatie 'de gehele bevolking', lijkt het mij logisch dat de populatie 'hardloper' daar (ver?) boven zit.
Een getrainde duursporter zal daar wel boven zitten, of dat er ver boven is hangt dus af van de trainbaarheid ervan.
Bovendien geloof ik niet dat de VO2max zo één op één aan een tijd te koppelen en dan ook nog eens zo sterk erfelijk bepaald.
Tja, uit onderzoek blijkt dat het heel sterk correleert. Niet één op één, maar genoeg om op basis van een wedstrijdprestatie iemands VO2max te kunnen schatten en omgekeerd. Zoals ik hierboven uitlegde heeft loopeconomie (lichaamsdimensies, neuromusculaire aansturing, spierkracht) er ook wat invloed op.

Jesper van de Wielen, als kind enthousiast voetballer, liep een keer uit het niets een 15k-wedstrijd ruim binnen het uur. Inmiddels is hij dik tien minuten sneller en hoort hij bij de Nederlandse top. Een perfect voorbeeld van zowel aanleg als trainbaarheid.
Het kan zijn dat ik hem verwar met een andere Nederlandse topper, ik kan het artikel niet meer terugvinden.
Ik heb heel veel mensen meegemaakt die een eerste 5 km boven de 30 minuten lopen en enthousiast raken en binnen no time daar zeker 20% van de tijd afgaat.
De trainbaarheid van de VO2max verschilt enorm. Daarnaast zitten veel beginners nog niet aan hun maximale volume of optimaal gewicht (als je gewicht daalt stijgt je VO2max automatisch).

Ik zou zeggen, lees je eens in over het werk van Veronique Billat, dat zul je vast interessant vinden.
Ook met dat je 200-300 km per maand moet trainen vind ik erg aan de hoge kant. Dat doen maar weinig recreatieve hardlopers.
Inderdaad, en maar weinig recreatieve hardlopers lopen 5k binnen 20' :)
Bovendien vind ik niet dat ik veel talent heb en met 100 km per maand, loop ik makkelijk de 5 km onder de 20 minuten.
Dan heb je veel meer aanleg dan gemiddeld hoor. Ik had daar de helft meer voor nodig en ik heb, naast inmiddels aardig wat hardloopkilometers, ook best wat aanleg: een 17-hoog ligt inmiddels in het verschiet (nu wel op 170-200km/maand) en dat is niet alleen maar een kwestie van trainen maar voor een groot deel geluk hebben met de genenloterij.
Maar met N=1 is mijn stelling nog niet ontkracht :)
Als we dan toch wetenschappelijk bezig gaan: je nulhypothese is beter geformuleerd als "een 5k <20' vergt een uitzonderlijke aanleg". En je beweert dus dat die hypothese niet klopt, je hebt hem alleen nog niet ontkracht :P
Leuke discussie.
En nog even voor de volledigheid. Alles wat ik hierboven zeg is mijn mening. Ik heb geen professionele achtergrond op dit gebied. Slechts een jaar of 15 ervaring (met periodes van meer en minder lopen) en dan denk je altijd wat te kunnen roepen... :)
Interessante discussie ja! Ik ben zelf ook maar een enthousiaste amateur met een iets bovengemiddelde interesse voor de theorie achter het hardlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-10 19:37
Helemaal met je eens. Een sub20/sub40 lopen gaat je niet binnen een jaar lukken nee. Of met 1 à 2 trainingen per week...
Ik denk dat het haalbaar is met 100 km per maand en 3-4 trainingen per week.
[...]
Als dit jouw statistieken helpt: dat klopt bij mij :). Sinds dit jaar (op januari na, "slechts 90km") loop ik elke maand minstens 100km en ben van 3 naar 4 trainingen gegaan. In mei mijn allereerste sub20 gelopen op de 5k.

September hoop ik in de buurt van de 40 te komen op de 10k (op dit moment nog niet overtuigd dat het gaat lukken, maar veel zit ook tussen de oren).

Toegegeven, gewicht speelt bij mij ook een rol. Ik ben sinds begin dit jaar 6kg kwijt en dat begin ik toch echt te merken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 11:47

vhal

ಠ_ಠ

Hmpf, ik heb sinds zaterdag niet meer gelopen, ws. toch weer een oude blessure aan mijn onderbeen opgepakt. Het loopje van zaterdag was wellicht ook iets te veel van het goede daar ik nu nog last heb van mijn linker onderbeen. Beetje zo’n trekkend en zeurend gevoel aan de binnenkant, net boven de enkel over een gebied van ~ 15cm. Ik laat het hardlopen even voor wat het is en kijk het een paar weken aan. Ondertussen moet ik maar iets anders verzinnen om in beweging te blijven.

Overigens zag ik via FB een suggestiepagina ( shinsplintstop.nl :+ ) voorbij komen over scheenbeen specifieke klachten en Manual Adhaesion Release. Even gekeken op de site maar het had wel een vrij hoog ‘to good to be true’ gehalte…

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:04
Man, ik zou willen dat ik sinds zaterdag niet meer gelopen had.... mijn laatste training was 31 mei. :(

In het eerste weekend van juni kreeg ik vervelende steken in mijn rechterknie en ik zit nu nog steeds met een slijmbeurs die af en toe opspeelt. Gelukkig hebben we een sportfysyio bij onze atletiekvereniging dus ik ben ik goede handen. Sinds vorige week mag ik weer af en toe op de racefiets zitten om toch een beetje te bewegen, maar ik kan niet wachten tot ik weer wat mag gaan lopen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Interessante discussie wel.

Ik loop gemiddeld 60km per week maand. Mijn PR's:

- 5KM: 22.01
- 10km: 47.15

Als ik zou opschalen naar 100km in de week zouden die records verpulverd moeten worden?

[ Voor 3% gewijzigd door KaiseRRuby op 13-07-2016 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:12:

Ik loop gemiddeld 60km per week. Mijn PR's:

Als ik zou opschalen naar 100km in de week zouden die records verpulverd moeten worden?
Snelheid ligt ook heel erg aan hoe je bouw is en hoe je precies traint, maar met 60 km per week zou ik verwachten dat je die records ook al moet kunnen verbeteren. Nu helpt meer gaan lopen natuurlijk meestal ook wel, maar door je trainingen aan te passen kun je vaak ook veel bereiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske

Hoeft helemaal niet, iedereen is anders. Leuke discussie hierboven hoor dat iedereen dat zou moeten kunnen halen (en misschien kan 90% dat ook wel) maar iedereen is anders en zal ook anders lopen. Ik denk sowieso al dat niet iedereen is gemaakt om 100km/week te lopen.

Als ik kijk naar mezelf denk ik dat ik het zelf wel zou moeten kunnen halen, loop nu zo'n 20km/week (2x per week) en mn PR op de 5km is 21.06 (en dat was op een 6.5km loop). Misschien dat ik het na de zomer wat ga opschalen en ook wat gerichter ga trainen (misschien wel bij een loopgroepje ga). Zou toch graag wel eens een halve of misschien zelfs wel hele marathon gaan lopen, maar doordat ik eerder altijd een andere sport ook deed bleef er weinig tot geen tijd over voor hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Dat is wel de tendens, meer kilometers -> betere prestaties.

Maar persoonlijk denk ik dat alleen volume niet het hele verhaal is. Het maakt natuurlijk ook nogal uit wat voor trainingen je doet.
Ik zou bijvoorbeeld verwachten dat jouw tijden scherper zouden moeten zijn als je al een tijd structureel 60 per week loopt zonder je te kennen (dus leeftijd, gewicht etc even buiten beschouwing). Dan vraag ik me dus af hoe je precies traint en of je daar niet meer winst kan halen ten opzichte van meer kilometers maken.

Reagerend op de oorspronkelijke vraag: ik kan me wel vinden in de stelling, bijna iedereen kan dat soort tijden lopen als ze daar specifiek naar toe werken. Wat ook precies het probleem is, heel veel mensen lopen niet zo specifiek. Kijk voor de grap eens richting beginners/gevorderden groepen bij een loopvereniging. Het merendeel komt niet in de buurt van dit soort tijden, maar er zijn er altijd enkelen die dit eenvoudig halen na enige tijd. In mijn optiek komt dit niet zo zeer door "talent" (als je ziet met wat voor techniek mensen soms ver onder de 20/40 kunnen lopen...), maar meer door hoe "belangrijk" ze hardlopen vinden. Zijn ze bereid om "af te zien"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Om even de N=x populatie te vergroten:

1.81 / 67 kg
Mijn Fenix 3 schat mijn V02 max in op 48.

Ik loop ongeveer 2 keer per week (soms 3x, soms 1x), waarvan 1x interval (bijv 5x 400 meter interval etc) en 1x wat verder op lager tempo (6-10 km). Per maand zal ik uit komen op zo'n 40-70 km.

PR:
5km: 22:57
10km: 49:09

Gezien de trainingsomvang denk ik acceptabele tijden. Ik vermoed dat vooral de 5km tijd relatief goed is tov de 10km ivm mijn Crossfit trainingen, (3x per week), waarin je vaak HIIT workouts doet met gewichten.

Mijn conclusie is dan ook dat ik vooral zou moeten investeren in meer trainingsomvang qua duurkilometers. Zo ging ik tot 6km ook best lekker afgelopen zondag (4:50) vanaf km 6 was het harken om 5:30 te blijven lopen..

Kortom, wat je erin stopt qua training kun je goed terugzien in je resultaten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
-
Leuke discussie.
Inderdaad leuke discussie, zie het ook niet als beoordelend danwel veroordelend. Die 1.47 zie ik nog wel als verbeterbaar, eind deze maand een "aanval" op de 1.45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby

Wat stom, ik vergis me enorm. 60 per maand bedoel ik, ongeveer 15 per week in 2 keer lopen. Daarnaast in de sportschool nog een klein stukje.

@mooie reacties hierboven, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:06:
[...]
Wat stom, ik vergis me enorm. 60 per maand bedoel ik, ongeveer 15 per week in 2 keer lopen. Daarnaast in de sportschool nog een klein stukje.

@mooie reacties hierboven, excuus.
Dan blijft het globale verhaal hetzelfde alhoewel de stap van 15km per week naar 25 per week wel een wat groter verschil zal maken en ook beter haalbaar is. Als je dat dan ook combineert met de goede soorten training moeten je tijden normaal gesproken makkelijk nog wat omlaag kunnen (alhoewel blijft gelden dat niet iedereen hetzelfde tempo zal kunnen halen dus het blijft persoonlijk)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
redwing schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:35:
[...]

Dan blijft het globale verhaal hetzelfde alhoewel de stap van 15km per week naar 25 per week wel een wat groter verschil zal maken en ook beter haalbaar is. Als je dat dan ook combineert met de goede soorten training moeten je tijden normaal gesproken makkelijk nog wat omlaag kunnen (alhoewel blijft gelden dat niet iedereen hetzelfde tempo zal kunnen halen dus het blijft persoonlijk)
Ik merk zelf dat de stap naar 25+ km per week ervoor zorgt dat je ook echt een ritmiek moet gaan vinden waarbij je op vastere momenten gaat lopen (en bij voorkeur ook conform een gepland schema van bijv. 1 duurloop, 1 interval, 1 herstel). Dat lukt mij in ieder geval niet meer met gewoon wel kijken en als je zin hebt gaan lopen, dan schieten de avonden voorbij zonder dat je er erg in hebt en ben je weer een week verder met net twee keer naar buiten en weinig km's... Mijn streven was vanaf mijn marathon in ieder geval 100km per maand vasthouden, maar zelfs dat wordt nu vaak al lastig (weekendjes weg enzo helpen dan ook niet mee ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Weekendjes weg zijn juist de uitgelezen kans om op leuke plekken te hardlopen. Omdenken :+

Ik loop sinds dit jaar stelselmatig meer dan 200km per maand. Vorig jaar was dit ongeveer 150km. In een halfjaar heb ik nog 30 seconden van mijn 10km tijd gehaald (zelfde parkoers, vergelijkbare omstandigheden, gelijkgebleven gewicht), dus dat lijkt te helpen. Veel lopen en gewicht zijn volgens mij de belangrijkste factoren. Toen ik 4 jaar terug echt startte met hardlopen had ik na een najaar en een slappe winter/voorjaar een pr op de 5km van rond de 27 minuten. Binnen een jaar zat dat rond de 22:00, daarna 20:17, daarna 19:30 en nu rond de 18:00. Ik heb denk ik wel aanleg, maar mijn longen zijn mijn zwakke punt. Ik kan me redelijk vinden in de stelling. Gooi iedereen naar een relatief laag gewicht (ik ben nu 72kg bij 1.86) en je vliegt vooruit. Maak vervolgens voldoende kilometers en loop niet te houterig en het wordt weer drukker vooraan op het parkoers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:36
Rudedadude schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:33:
Weekendjes weg zijn juist de uitgelezen kans om op leuke plekken te hardlopen. Omdenken :+
QFT
Betrap me er op dat ik, op het moment dat we in huize TheOmen een vakantie/weekendje plannen, ik eerst wikiloc en gpsies opentrek om te zien of er nog leuke trails in de buurt zijn :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Valorian schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:47:
[...]

Ik merk zelf dat de stap naar 25+ km per week ervoor zorgt dat je ook echt een ritmiek moet gaan vinden waarbij je op vastere momenten gaat lopen (en bij voorkeur ook conform een gepland schema van bijv. 1 duurloop, 1 interval, 1 herstel). Dat lukt mij in ieder geval niet meer met gewoon wel kijken en als je zin hebt gaan lopen, dan schieten de avonden voorbij zonder dat je er erg in hebt en ben je weer een week verder met net twee keer naar buiten en weinig km's... Mijn streven was vanaf mijn marathon in ieder geval 100km per maand vasthouden, maar zelfs dat wordt nu vaak al lastig (weekendjes weg enzo helpen dan ook niet mee ;) ).
Inderdaad. Ik doe nog meer sporten naast hardlopen en dan moet ik wat gaan schrappen. Overigens zit ik daar wel echt over na te denken, sportschoolabonnement opzetten en 3x per week hardlopen + 1x boksen. Ben alleen bang voor blessures, die krijg ik namelijk vaak aan het eind van het jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wat voor mij erg helpt (als is het maar psychologisch) tegen blessures:

meer anti-inflammatory voeding eten
- onverzadigde vetten (vette vis/ omega 3 / lijnzaadolie)
- kurkuma (icm cayenne peper) / kaneel / gember

en daarnaast zorgen voor goede nachtrust, geen overmatig alcohol en hard werken aan je mobiliteit.

Mobiliteit / krachttraining wordt erg onderschat door hardlopers is mijn gevoel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Nog een anti-blessnretip: koop een foam roller (een mooie voor 3 tientjes https://www.athleteshop.n...nT1cTIoBZfYWOIBoCGljw_wcB , maar goedkoper kan waarschijnlijk ook, zelfs een wijnfles voldoet...

Ik denk als je na elke zware training de roller gebruikt dit al enorm scheelt. Voelt als een goede sportmassage (kan ook vrij pijnlijk zijn) en maakt het goed los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

TheOmen schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:27:
[...]

QFT
Betrap me er op dat ik, op het moment dat we in huize TheOmen een vakantie/weekendje plannen, ik eerst wikiloc en gpsies opentrek om te zien of er nog leuke trails in de buurt zijn :P
Dat ja :) Ik ben nu in onderhandeling over hoe vaak ik mag hardlopen tijdens de vakantie. Basisbod van vrouwlief was 6 keer in 2 weken, maar dat is natuurlijk niet voldoende :P Ik zit in heuvelachtig en bossig gebied en dat is niet bij toeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Rudedadude schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:58:
[...]

Dat ja :) Ik ben nu in onderhandeling over hoe vaak ik mag hardlopen tijdens de vakantie. Basisbod van vrouwlief was 6 keer in 2 weken, maar dat is natuurlijk niet voldoende :P Ik zit in heuvelachtig en bossig gebied en dat is niet bij toeval.
Het argument: "Maar lief, ook jij hebt een leukere vakantie als ik elke dag mag hardlopen." wil ook wel helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 19:17

The_Scarabial

MTB for life!

Dat je erover in onderhandeling moet 8)7 Je gaat toch niet een hele dag heen hardlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Vorig jaar op vakantie o.a. een duurloop van 35km met 1000 hm gemaakt, dan ben ik wel even weg :) Maar het gaat wel loslopen, zo dramatisch is het allemaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Ik ben van mening dat iedereen(*) door het doen van het juiste huiswerk, de 5 km onder de 20 kan lopen. Voor onder de 18 komt er talent en aanleg bij kijken. Dezelfde mening heb ik bij de 10 km. Onder de 40 kan iedereen die hard traint.[...]

Toch nog even inhaken (en tevens mijn eerste post in dit topic :)). Ben het met je eens, en de voorwaarde die je stelt is volgens mij juist. Met 100k+ per maand en de juiste lichaamsbouw moet dat te halen zijn. Echter, onderschat dat mentale aspect niet! Zelfs met de juiste bouw is het echt niet voor iedereen weggelegd om drie tot vier keer per week de schoenen aan te trekken en te gaan lopen. En dat is toch echt de belangrijkste stap.

Zelf ben ik nu twee jaar aan het hardlopen (vroeger ook wel wat gedaan, maar dat is 10 jaar terug). Ben nu 30, weeg 65kg, VO2/max van 55, en ben zo'n 1,85m. Ik heb die 5k inmiddels op 19:30 staan, en dat is met ±200k per maand aan training. De 10k staat op 43:05, maar dat komt eigenlijk alleen omdat de enige wedstrijd die ik de afgelopen twee jaar heb gelopen op een warme zomeravond van 26 graden na een dag in de tuin werken was. Mijn Garmin horloge meent dat ik 38:30 moet kunnen lopen, hoewel ik dat serieus betwijfel.

Momenteel ben ik aan het trainen om de wedstrijd over de afsluitdijk te doen in september, dus heb me bij mijn atletiekvereniging maar bij het marathongroepje aangesloten. We doen nu duurloopjes van 25-30km op zondagochtend, en dat gaat me redelijk goed af. Meestal loop ik dat op 5:15/km, en dan in hartslagzone 1 of 2. Afgelopen zondag was het echter zo warm dat ik, zelfs met 5:20/km, het laatste uur in zone 4 liep, en dan is 27k toch best een eind. Was blij dat het er op zat, maar wel een leerzame dag gehad. Ik merk wel dat ik na dat soort loopjes toch wat meer herstel nodig heb dan ik gewend ben, ik moet soms echt twee dagen stilzitten om alle kleine pijntjes uit mijn knieën te laten verdwijnen.

Maar goed, de trainingen om de afsluitdijk (32,8km) te gaan lopen gooit een beetje roet in mijn ambitie om de 10k binnen de 40 minuten te lopen. Misschien in de maanden erna, als de temperaturen weer dalen en mijn snelheid weer een beetje terug is.

Terug naar de stelling dat 40min op de 10k voor iedereen te doen moet zijn: Eens, maar dat vereist heel veel training en toewijding. Ben nu twee jaar bezig, sta bij mijn vrienden en collega's inmiddels een beetje te boek als een hardloopgekkie, heb de bouw en de motivatie om die 40 minuten een keer aan te tikken, maar het wordt nog heel, heel moeilijk. En dat is vooral mentaal, want ik weet ook wel dat als ik me er volledig op focus, mijn dieet en wijnconsumptie er op toespits en mijn sociale leven nog iets meer on hold zet, dat ik die 40 minuten echt nog wel dit jaar ga lopen. Maar de vraag is of ik dat trek...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoe zien jullie dat dan voor gezonde mannelijke dertigers die al jaren bij een av trainen op 200km/maand en niet onder de 45' komen? Ik denk dat er wordt onderschat hoeveel mensen aan de andere kant van de bult van de grafiek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kurkentrekker schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 23:35:
[...]

Toch nog even inhaken (en tevens mijn eerste post in dit topic :)). Ben het met je eens, en de voorwaarde die je stelt is volgens mij juist. Met 100k+ per maand en de juiste lichaamsbouw moet dat te halen zijn. Echter, onderschat dat mentale aspect niet! Zelfs met de juiste bouw is het echt niet voor iedereen weggelegd om drie tot vier keer per week de schoenen aan te trekken en te gaan lopen. En dat is toch echt de belangrijkste stap.

Zelf ben ik nu twee jaar aan het hardlopen (vroeger ook wel wat gedaan, maar dat is 10 jaar terug). Ben nu 30, weeg 65kg, VO2/max van 55, en ben zo'n 1,85m. Ik heb die 5k inmiddels op 19:30 staan, en dat is met ±200k per maand aan training. De 10k staat op 43:05, maar dat komt eigenlijk alleen omdat de enige wedstrijd die ik de afgelopen twee jaar heb gelopen op een warme zomeravond van 26 graden na een dag in de tuin werken was. Mijn Garmin horloge meent dat ik 38:30 moet kunnen lopen, hoewel ik dat serieus betwijfel.

Momenteel ben ik aan het trainen om de wedstrijd over de afsluitdijk te doen in september, dus heb me bij mijn atletiekvereniging maar bij het marathongroepje aangesloten. We doen nu duurloopjes van 25-30km op zondagochtend, en dat gaat me redelijk goed af. Meestal loop ik dat op 5:15/km, en dan in hartslagzone 1 of 2. Afgelopen zondag was het echter zo warm dat ik, zelfs met 5:20/km, het laatste uur in zone 4 liep, en dan is 27k toch best een eind. Was blij dat het er op zat, maar wel een leerzame dag gehad. Ik merk wel dat ik na dat soort loopjes toch wat meer herstel nodig heb dan ik gewend ben, ik moet soms echt twee dagen stilzitten om alle kleine pijntjes uit mijn knieën te laten verdwijnen.

Maar goed, de trainingen om de afsluitdijk (32,8km) te gaan lopen gooit een beetje roet in mijn ambitie om de 10k binnen de 40 minuten te lopen. Misschien in de maanden erna, als de temperaturen weer dalen en mijn snelheid weer een beetje terug is.

Terug naar de stelling dat 40min op de 10k voor iedereen te doen moet zijn: Eens, maar dat vereist heel veel training en toewijding. Ben nu twee jaar bezig, sta bij mijn vrienden en collega's inmiddels een beetje te boek als een hardloopgekkie, heb de bouw en de motivatie om die 40 minuten een keer aan te tikken, maar het wordt nog heel, heel moeilijk. En dat is vooral mentaal, want ik weet ook wel dat als ik me er volledig op focus, mijn dieet en wijnconsumptie er op toespits en mijn sociale leven nog iets meer on hold zet, dat ik die 40 minuten echt nog wel dit jaar ga lopen. Maar de vraag is of ik dat trek...
Het lukt je zeker. Met deze 5 km tijd en de ervaring op langere afstanden, moet denk ik zelfs vandaag een 10 km rond de 40 min mogelijk zijn :)
En zeker met een voorbereiding van 6 weken met een schema gericht op een snelle 10 km. Met intervaltrainingen en zo.
kenneth schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 07:19:
Hoe zien jullie dat dan voor gezonde mannelijke dertigers die al jaren bij een av trainen op 200km/maand en niet onder de 45' komen? Ik denk dat er wordt onderschat hoeveel mensen aan de andere kant van de bult van de grafiek zitten.
Zijn die er dan? Ik geloof je gelijk, maar ik ken er geen een. Alle lopers die ik ken met deze afstanden per maand, wat er al niet veel zijn, lopen onder de 45.

Er zullen vast lopers zijn die voldoen aan het hiervoor gestelde profiel en het nooit redden. Klopt. Maar ik denk nog steeds dat de meesten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:45
Het zal je verbazen. Ik loop zo rond de 35 minuten op de 5km dus 45 minuten op de 10 is voor nu onmogelijk.
Het gaat hier om tijd, aanleg en motivatie.
Niet iedereen heeft tijd om drie keer in de week te sporten en dan nog op zijn manier welke goed is voor zoveel progressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

tlpeter schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 07:57:
Het zal je verbazen. Ik loop zo rond de 35 minuten op de 5km dus 45 minuten op de 10 is voor nu onmogelijk.
Het gaat hier om tijd, aanleg en motivatie.
Niet iedereen heeft tijd om drie keer in de week te sporten en dan nog op zijn manier welke goed is voor zoveel progressie.
Maar als je geen tijd hebt, kom je dan wel aan die 200+ km per maand?
Ik ook niet hoor, maar dat was wel een nuance in de stelling.

[ Voor 7% gewijzigd door Pathogen op 15-07-2016 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op CnR was er een tijd geleden een soortgelijke discussie discussie, over sub-40 op de 10k, waar vooral mattiman en HennyV het proberen te onderbouwen met cijfers. Hier komt mattiman met ongeveer dezelfde cijfers als ik eerder, maar dan met verwijzingen :) en een statistische extrapolatie. Conclusie: ongeveer 15% moet het kunnen halen, wat al flink hoger is dan het percentage hardlopers dat het daadwerkelijk haalt maar bij lange na geen 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:45
Pathogen schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:29:
[...]

Maar als je geen tijd hebt, kom je dan wel aan die 200+ km per maand?
Ik ook niet hoor, maar dat was wel een nuance in de stelling.
Ik kom hoe dan ook niet aan 200km per maand :)
Tijd is hierbij een grote factor en instelling ook.
Ik denk dat als ik ga proberen 200km te lopen in een maand dat ik binnen diezelfde maand geblesseerd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Leuke discussie op CnR Kenneth.

Ik begrijp goed wat jij bedoelt, maar ik denk dat er gewoon niet veel (recreatieve) hardlopers zijn die de discipline hebben om 4x per week te trainen.

HennyV heeft het daar bijvoorbeeld over het percentage deelnemers aan loopevenementen die onder de 40 minuten loopt. Daar zijn inderdaad de meesten van die boven de 40 minuten loopt.
Maar hardlopen is zo populair tegenwoordig en er doen zoveel mensen aan mee die maar af en toe loopt. Het is logisch dat deze mensen natuurlijk niet in de buurt komt van de 40 minuten.

Een eis aan de groep hardlopers uit mijn stelling, was wel dat ze goed moesten trainen. Ik gaf dan als richtlijn 3-4x per week en 100 km per maand.
Mijn gevoel zegt dat net zo'n laag percentage van de deelnemers aan bv "Utrechtse Singelloop, Golden Tenloop, 10 van Groet (tevens NK), Amsterdamse Stadionloop" (die HennyV als vb noemt) aan deze eis voldoet.

Om hier nog meer vraagtekens bij te plaatsen, het volgende.

Ik heb het afgelopen jaar de volgende grote lopen gedaan:
- 10K Champions Run, ik hoorde daar bij de 2,0% snelste lopers.
- Zevenheuvelenloop, ik hoorde daar bij de 2,9% snelste lopers.

Waarom? Omdat bij deze zeer grote populaire lopen er ontzettend veel mensen meedoen die 'af en toe' lopen. Ik kan de 10 km onder de 40 minuten lopen, omdat ik minstens 3-4x per week train en minstens 100 km per maand loop.
Als ik een wedstrijdje met jullie zou doen, met de lopers hier die minstens 3-4x per week trainen en minstens 100 km per maand, dan zou ik al blij zijn als ik bij de beste 50% zou horen :)

Jij (Kenneth) had het ook over 200 km in een vorige post. Maar ik denk dat bij teveel km per maand, je 10 km tijd minder wordt. De meesten die 200-300 km per maand lopen, zijn toch met lange afstanden bezig (marathon, ultralopen). Jij volgens mij niet, maar voor veel km per maand, tikken de lange duurlopen juist aan. Als je 1x per week een 30+ doet, dan is dat al 130 km per maand die je 'extra' hebt. Iemand die traint voor de 10 km, doet (als het goed is) geen lange duurlopen van 30 km.

Dat door te trainen de VO2max-waarde slechts 5 à 25% kan verbeteren is wel iets wat mijn stelling wellicht wat ontkracht. Maar ik lees ook dat er hele grote individuele verschillen zijn. Wat dat exact inhoudt, kan ik niet goed plaatsen.
Dan lijkt het zo te zijn dat deze waarde minstens 50 moet zijn om onder de 40 te kunnen lopen. Maar ik heb nu meerdere tabellen voorbij zien komen, waar deze waarde weer net anders is.

De gemiddelde VO2max + 25% zit dan wel boven de 50... :)

(binnenkort ga ik zo'n test doen. In mijn zorgverzekering zit zo'n module dat ik 100 euro vergoed krijg. Dan is het wel leuk om zoiets eens te doen... Mijn Garmin geeft 62 60 aan (62 was hoogste wat hij ooit heeft aangegeven (FR620) :) Mooi horloge 8))

Maar afsluitend: ik twijfel inderdaad over mijn stelling.

Zoals ik eerder gezegd heb, is het slechts een gevoel gebaseerd op ervaring. Wat ik in mijn eigen omgeving heb gezien. Vele vrienden, kennisen, enz, die zich fanatiek hebben gestort op hardlopen, hebben dit gehaald.
Maar ik realiseer mij heel goed dat aan de andere kant de misschien minder getalenteerde lopers, minder gemotiveerd zijn omdat ze bleven steken op bv. 44 minuten. Ik kan mij goed voorstellen dat als je merkt dat je elke keer net iets sneller wordt, dat je toch de magische grens van 40 minuten wilt halen als je ziet dat die steeds dichterbij komt. Dan ga je ook harder trainen. De groep die dus niet zo hard traint, heeft het eerder opgegeven omdat ze niet in de buurt kwamen... Zoiets kan natuurlijk ook (en is mijn stelling ontkracht :)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

10km is geen sprintafstand, meer kilometers zullen altijd helpen. Ik kijk dan even naar Marti ten Kate, die 200+ km per week liep en onder de 29minuten op de 10k.
Op kortere afstanden (onder de 3000m?) hebben meer kilometers geen zin en worden andersoortige trainingen belangrijker.

En massaevenementen zijn inderdaad geen goede graadmeters, omdat daar veel gelegenheidpubliek op afkomt. Op de bruggenloop was ik afgelopen jaar 98ste van de 12.000, tijdens de strandloop in ouddorp kwam ik afgelopen jaar niet bij de eerste 25 bij 150 deelnemers omdat daar bijna alleen maar athletiekclubdeelnemers meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Is er een of andere methode om erachter te komen welke manier van voetlanding het beste bij je past? De reden van mijn vraag is dat ik nu een week of 3-4 de HIIT 2x per week doe en dat primair met voorvoetslanding doe (mogelijk geldt dat voor iedereen?). Na een week ziekte liep ik een 5km en bleek die weer met voorvoetslanding te doen.
Wat ik zelf merk is dat ik dan een een veel betere cadans heb (167) en veel lichter lijk te lopen.
Normaal liep ik meer met amper opgetrokken knieën, maar met die voorvoetslanding trek ik m'n knieën veel hoger op.

Gisteren deed ik een HIIT bewust met zo'n landing en merkte dat ik mijn HR 90% top een stuk langer kon volhouden dan met mijn 'oude' manier van lopen.

Zou het kunnen dat dit type lopen misschien met mijn lichaam en lengte (2mtr) toch optimaler is?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gisteravond in Utrecht op de Trackmeeting de 3000m gelopen. Een moeilijke afstand maar het ging voortreffelijk. Met twee keer seconde afwijking precies mijn schema kunnen volgen: 83 / 85 / 84 / 84 / 84 / 82 / 82 / 40. Op 1km doorkomen in 3'30, op 2km in 7'00, wat een heerlijk gevoel geeft dat :)

Er zat de laatste 200m weinig meer in dus was wel bijna het maximaal haalbare. Misschien iets scherper kunnen lopen maar ik ben uitermate tevreden. Ben in voorbereiding voor een 10EM dus deze wedstrijd was gewoon voor de lol. En dan toch 10'23.83 gelopen, ruim 20" sneller dan mijn oude pr (van twee jaar oud, dat wel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo gisteren een trainingsschema gemaakt, vandaag nieuwe schoenen gekocht (Saucony Ride9), nu hard trainen voor een 10 km onder de 45 min!! Huidige is 47. September weer een wedstrijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 16-07-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Nice, ik heb de ride 7 en 8, altijd goed bevallen. Wel benieuwd of je nog verschilt merkt met dat Everrun foam of dat dat vooral mooie Graphics en marketing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik geloof niet zo in dat Everrun, maar misschien heb ik het mis en moet ik mijn doelstelling positief bijschaven naar 40 min. ;). Vind het wel een mooie schoen, trouwens. De blauwe uitvoering.

Vandaag een rondje van 10 km meegelopen en ze bevallen erg goed, beter dan mijn vorige Assics gel nimbus 16 qua demping (minder, voor mij beter), gewicht en aansluiting.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 16-07-2016 18:10 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ik ben inmiddels weer terug uit Zwitserland. Daar genoten van de 101 km bij de Eiger ultra trail. Door de verse sneeuw tot ruim onder de 2000m was het een interessante editie :P Mede hierdoor heeft ongeveer de helft van de starters de finish niet bereikt. Als ik het goed heb ben ik 3e Nederlander geworden :) En heb ik bij mijn 100km debuut vele ervaren ultralopers achter me gelaten...

Ik zal kijken of ik van de week een wat uitgebreider verslag op papier kan zetten, voor nu moeten jullie het doen met strava. :P

-edit-
Nog een eerste fotootje, geeft een aardig beeld van hoe wit de wereld was 8)
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/e9elba.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Roozzz op 19-07-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ahh dat ziet er lekker uit! Ik heb vandaag mijn lunchronde maar overgeslagen. Op zich kan ik nog wel lopen met deze temperatuur, maar daarna ben ik op en er moet nog gewerkt worden :P
Meer mensen die met dit zomerweer maar even niet lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Roozzz schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:58:
Ik ben inmiddels weer terug uit Zwitserland. Daar genoten van de 101 km bij de Eiger ultra trail. Door de verse sneeuw tot ruim onder de 2000m was het een interessante editie :P Mede hierdoor heeft ongeveer de helft van de starters de finish niet bereikt. Als ik het goed heb ben ik 3e Nederlander geworden :) En heb ik bij mijn 100km debuut vele ervaren ultralopers achter me gelaten...

Ik zal kijken of ik van de week een wat uitgebreider verslag op papier kan zetten, voor nu moeten jullie het doen met strava. :P

-edit-
Nog een eerste fotootje, geeft een aardig beeld van hoe wit de wereld was 8)
[afbeelding]
Wat een prestatie zeg! Gefeliciteerd!

Was die foto aan het begin dat je nog zo kon lachen? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 19-07-2016 14:03 ]

Pagina: 1 2 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic