Leuke discussie op CnR Kenneth.
Ik begrijp goed wat jij bedoelt, maar ik denk dat er gewoon niet veel (recreatieve) hardlopers zijn die de discipline hebben om 4x per week te trainen.
HennyV heeft het daar bijvoorbeeld over het percentage deelnemers aan loopevenementen die onder de 40 minuten loopt. Daar zijn inderdaad de meesten van die boven de 40 minuten loopt.
Maar hardlopen is zo populair tegenwoordig en er doen zoveel mensen aan mee die maar af en toe loopt. Het is logisch dat deze mensen natuurlijk niet in de buurt komt van de 40 minuten.
Een eis aan de groep hardlopers uit mijn stelling, was wel dat ze goed moesten trainen. Ik gaf dan als richtlijn 3-4x per week en 100 km per maand.
Mijn gevoel zegt dat net zo'n laag percentage van de deelnemers aan bv "Utrechtse Singelloop, Golden Tenloop, 10 van Groet (tevens NK), Amsterdamse Stadionloop" (die HennyV als vb noemt) aan deze eis voldoet.
Om hier nog meer vraagtekens bij te plaatsen, het volgende.
Ik heb het afgelopen jaar de volgende grote lopen gedaan:
- 10K Champions Run, ik hoorde daar bij de 2,0% snelste lopers.
- Zevenheuvelenloop, ik hoorde daar bij de 2,9% snelste lopers.
Waarom? Omdat bij deze zeer grote populaire lopen er ontzettend veel mensen meedoen die 'af en toe' lopen. Ik kan de 10 km onder de 40 minuten lopen, omdat ik minstens 3-4x per week train en minstens 100 km per maand loop.
Als ik een wedstrijdje met jullie zou doen, met de lopers hier die minstens 3-4x per week trainen en minstens 100 km per maand, dan zou ik al blij zijn als ik bij de beste 50% zou horen
Jij (Kenneth) had het ook over 200 km in een vorige post. Maar ik denk dat bij teveel km per maand, je 10 km tijd minder wordt. De meesten die 200-300 km per maand lopen, zijn toch met lange afstanden bezig (marathon, ultralopen). Jij volgens mij niet, maar voor veel km per maand, tikken de lange duurlopen juist aan. Als je 1x per week een 30+ doet, dan is dat al 130 km per maand die je 'extra' hebt. Iemand die traint voor de 10 km, doet (als het goed is) geen lange duurlopen van 30 km.
Dat door te trainen de VO2max-waarde slechts 5 à 25% kan verbeteren is wel iets wat mijn stelling wellicht wat ontkracht. Maar ik lees ook dat er hele grote individuele verschillen zijn. Wat dat exact inhoudt, kan ik niet goed plaatsen.
Dan lijkt het zo te zijn dat deze waarde minstens 50 moet zijn om onder de 40 te kunnen lopen. Maar ik heb nu meerdere tabellen voorbij zien komen, waar deze waarde weer net anders is.
De gemiddelde VO2max + 25% zit dan wel boven de 50...
(binnenkort ga ik zo'n test doen. In mijn zorgverzekering zit zo'n module dat ik 100 euro vergoed krijg. Dan is het wel leuk om zoiets eens te doen... Mijn Garmin geeft
62 60 aan (62 was hoogste wat hij ooit heeft aangegeven (FR620)

Mooi horloge

)
Maar afsluitend: ik twijfel inderdaad over mijn stelling.
Zoals ik eerder gezegd heb, is het slechts een gevoel gebaseerd op ervaring. Wat ik in mijn eigen omgeving heb gezien. Vele vrienden, kennisen, enz, die zich fanatiek hebben gestort op hardlopen, hebben dit gehaald.
Maar ik realiseer mij heel goed dat aan de andere kant de misschien minder getalenteerde lopers, minder gemotiveerd zijn omdat ze bleven steken op bv. 44 minuten. Ik kan mij goed voorstellen dat als je merkt dat je elke keer net iets sneller wordt, dat je toch de magische grens van 40 minuten wilt halen als je ziet dat die steeds dichterbij komt. Dan ga je ook harder trainen. De groep die dus niet zo hard traint, heeft het eerder opgegeven omdat ze niet in de buurt kwamen... Zoiets kan natuurlijk ook (en is mijn stelling ontkracht

).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.