Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.796 views

Onderwerpen

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:40:
Op dit moment gebruik ik deze oortjes samen met de mp3-speler. Ze zitten fijn en hebben voor mij een duidelijk geluid. Alleen zweten ze na 10-15 minuten uit mijn oren, waardoor ik ze steeds terug in moet duwen. Niet leuk. :/
Welke oortjes gebruiken jullie?
ik ren hier met koptelefoon met oorschelpen (urban wear of zoiets?). Geluid is erg prettig en gezien ik langer haar heb, hou ik dat meteen uit mijn gezicht :D Zitten ook behoorlijk comfortabel, zelfs met langere tijd op.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Aghanim schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:36:
Andersom is het ook niet altijd prettig. Ik ben 1.78m en weeg 72 kilo wat vrij normaal is. Maar zodra ik langdurig intensief ga sporten (hardlopen of fietsen) krijg ik na een paar maanden een ingevallen gezicht als ik me niet helemaal stuk eet om het calorieverbruik te compenseren. Mensen vragen dan 'voel je je wel lekker?' terwijl je topfit bent :)
Ik denk dat de meeste mensen inmiddels ook gewend zijn aan 'te dikke' gemiddelden. Ik ben dus nog redelijk te zwaar maar kan makkelijk maat M aan - ik heb medelijden met de dunnere en/of minder borsten hebbende medevrouwen die dus waarschijnlijk een slobbershirt aanmoeten. Toen ik een keer iemand zei dat er (toen nog) 25kg af moest schrok die want ik 'had toch een prima gewicht'?
Iemand ervaring met de schema's van Prorun.nl? Gezien de hoeveelheid detailinformatie op de website lijken me de schema's goed doordacht en daardoor prima om te volgen.
Groot gedeelte van ProRunschema's kan je op andere plekken ook vinden - dus ze zijn vast prima. Asics heeft - ondanks hun crappy site - op myasics ook wel aardige schema's.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Verwijderd

Jup, iedereen moet goed op zijn voeding letten. Je hoeft niet erg veel te eten, enkel wat meer calorieën binnen krijgen. Dat kun je doen met een calorie-rijke snack, een extra dikke boterham, wat snoepjes, of iets dergelijks.
Als je lang onder je calorie-verbruik zit en je hebt een laag vetpercentage, dan kan jouw lichaam ander lichaamsweefsel gaan afbreken voor energie. Zoals bot- en spierweefsel. Maar dat gebeurt gelukkig niet zomaar.
Hé, handig. 2 in 1. Jammer dat koptelefoons van mijn hoofd afstuiteren. :P
Morgen krijg ik de nieuwe oortjes binnen en ga ik er hopelijk morgen al mee lopen. :)

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

Tallguy schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:06:
Net ingeschreven voor de Bruggenloop Rotterdam. Inschrijving is om 12:00u open gegaan, dus als er nog lopers van GoT willen...go go GO :D
22,50... En dan nog 5,50 voor een kluisje.
Het ligt misschien aan mij, maar ik vind het echt gigantisch veel geld voor een gesponsoord hardloopevenement. (Ja, het ligt zeker weten aan mij. Maar 22,50 is gewoon veel geld voor een toegankelijke sport zoals hardlopen).

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
Aghanim schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:36:
Andersom is het ook niet altijd prettig. Ik ben 1.78m en weeg 72 kilo wat vrij normaal is. Maar zodra ik langdurig intensief ga sporten (hardlopen of fietsen) krijg ik na een paar maanden een ingevallen gezicht als ik me niet helemaal stuk eet om het calorieverbruik te compenseren. Mensen vragen dan 'voel je je wel lekker?' terwijl je topfit bent :)

Iemand ervaring met de schema's van Prorun.nl? Gezien de hoeveelheid detailinformatie op de website lijken me de schema's goed doordacht en daardoor prima om te volgen.
Als mensen zeggen dat in een ingevallen gezicht heb en toch echt te 'mager' wordt dan weet ik dat ik klaar ben voor de marathon :)
Uiteindelijk probeer in rond de 80kilo (ben 1.95m) te wegen zo rond 16 oktober, dat is voor mij een prima gewicht wanneer ik gewoon netjes mijn trainingen heb kunnen doen.

Powered by KPN

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Inderdaad - ingevallen gezicht = klasse, ik ben fit! Net als wanneer je de aders op je benen steeds meer gaat zien. Top! :+

Which bring me to... Wie scheert hier als hardloper z'n benen? (Ik!)

Korte toelichting: vorig jaar mee begonnen want ik was er altijd al benieuwd naar (ik zit ook regelmatig op de racefiets) en ging toen een 'trainingsweek' doen in de Alpen. Op de fiets vind ik het sowieso erg chill, maar ik heb sindsdien ontdekt dat er ook een (kleine) groep hardlopers is (voornamelijk als ze ook triathleet zijn) die dit ook doet. In de winter had ik de boel weer laten aangroeien, maar sinds maart/april hou ik het weer netjes bij.

Waarschijnlijk is Tweakers hier overigens niet helemaal de doelgroep voor - maar eens checken of er meer ijdeltuiten zijn. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 11-08-2016 16:55 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Poekie schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen inmiddels ook gewend zijn aan 'te dikke' gemiddelden. Ik ben dus nog redelijk te zwaar maar kan makkelijk maat M aan - ik heb medelijden met de dunnere en/of minder borsten hebbende medevrouwen die dus waarschijnlijk een slobbershirt aanmoeten. Toen ik een keer iemand zei dat er (toen nog) 25kg af moest schrok die want ik 'had toch een prima gewicht'?

[...]

Groot gedeelte van ProRunschema's kan je op andere plekken ook vinden - dus ze zijn vast prima. Asics heeft - ondanks hun crappy site - op myasics ook wel aardige schema's.
Ik ben nu rond de 70 kilo (man, 1m92) en ik heb echt een buikje welke ik vind dat deze er af moet.
Ik denk dat ik dan zeker rond de 65 kilo kom te wegen en heel veel mensen vinden dat echt te weinig terwijl ik zo ongeveer alles naar binnen werk wat ik tegen kom :P :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Wat een vedergewichten komen hier langs ;)

Met 1.83 en 84 kilo ben ik redelijk zwaar. Ik word ook regelmatig wat meewarig aangekeken wanneer ik me bij een kleinere wedstrijdje vooraan posteer. Vind dat wel vermakelijk :D

Wil ik nog gewicht verliezen, zal ik daar te veel voor moeten laten, wat ik het niet waard vind. Ik ben tevreden met de tijden die ik loop en de tijd die ik loop/sport. Als recreant gaat het me toch vooral om de lol en dat ik het leuk vind, dat wil ik wel zo houden.

• tlpeter
Ik geef je gelijk hoor. Ik ben gewoon erg mager van me zelf. Alleen de jaren beginnen te tellen en dus begint er een buikje te ontstaan. Je moet wel kunnen genieten dus die ik er niet alles voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 11:14
Simpel, ik moet echt wat aan mijn gewicht gaan doen.

In 2015 nog best vaak de 5 km gelopen, echter in 2016 is hier de klad ingekomen :(

2016:

1x maart 2016 - 4km gelopen
1x april 2016 - 4km gelopen

En afgelopen dinsdag heb ik 5 km gelopen eindelijk weer eens,

Normaal doe ik er 33 minuten over, en dinsdag was dit 37 minuten, al was ik ook bezig met pokemons gevangen.

Dit is ook een stimulans om weer te gaan lopen.

Ben van plan het weer 3x in de week te gaan doen, dit topic moet ook een stimulans zijn

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Gisteren een zware training gedaan. Vanaf de camping (via een wandelroute) naar een waterval (erg mooie waterval). Langs een rivier, een paar keer de rivier over keien over, prachtige route.

1/3 ging over asfalt, 1/3 offroad over redelijk goede wegen en 1/3 over berggeitpaden :)
Zelfs gevallen :) (maar niets aan de hand verder).

Genieten. Ik was enthousiast, ging lekker hard. 23,3 km met 1145 hoogtemeters in iets meer dan 2 uur (Strava data). Met zelfs nog een CR op een Strava-segment 8)

Flinke spierpijn nu. Rustdagje dan maar...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

met 1m88 en 89kg ben ik een zwaargewicht hier :+ Ach ja, vorig jaar zomer zat ik nog op de 98 kg.

Momenteel is het hardlopen sowieso een beetje lastig door een doxycycline kuur ivm een mogelijke verdenking van een plek welke weg heeft van een erythema migrans. Overdags lopen raadt men dan niet aan ivm mogelijke overgevoeligheid voor het zonlicht als bijwerking.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Galois schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:03:
Gisteren een zware training gedaan. Vanaf de camping (via een wandelroute) naar een waterval (erg mooie waterval). Langs een rivier, een paar keer de rivier over keien over, prachtige route.

1/3 ging over asfalt, 1/3 offroad over redelijk goede wegen en 1/3 over berggeitpaden :)
Zelfs gevallen :) (maar niets aan de hand verder).

Genieten. Ik was enthousiast, ging lekker hard. 23,3 km met 1145 hoogtemeters in iets meer dan 2 uur (Strava data). Met zelfs nog een CR op een Strava-segment 8)

Flinke spierpijn nu. Rustdagje dan maar...
Klinkt tof, maar: pics or it didn't happen! Of in elk geval een Strava linkje...! ;)

Zelf gisteren ook een super lekkere training gedaan. 8x1000m op "Stamina Pace" - dat is: niet sterven, wel hard lopen. Stukje onder het omslagpunt dus. https://www.strava.com/activities/672709948

Kreeg van mijn Garmin te horen dat ik 10km in 38:49 had gelopen in deze training. Daar was ik niet ontevreden mee want het ging echt super easy. Ben voorlopig echt heel enthousiast over de Strava Trainings Plans icm de McMillanRunning calculator!

Voor de statistieken hier: 1m93, 69kg.

[ Voor 39% gewijzigd door MrAcid op 12-08-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 11:14
vhal schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:05:
met 1m88 en 89kg ben ik een zwaargewicht hier :+ Ach ja, vorig jaar zomer zat ik nog op de 98 kg.

Momenteel is het hardlopen sowieso een beetje lastig door een doxycycline kuur ivm een mogelijke verdenking van een plek welke weg heeft van een erythema migrans. Overdags lopen raadt men dan niet aan ivm mogelijke overgevoeligheid voor het zonlicht als bijwerking.
Nou wees maar niet bang, ik ben 1.94 en 100+ :(

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:22
Ik kijk hier al een tijdje stiekem mee, en zal nu ook maar eens iets opschrijven O-)

Ik ben een voetballer die voornamelijk als het mooi weer is (en er niet wordt gevoetbald) ook wat aan hardlopen doet. Voor de conditie, maar ook omdat hardlopen bij mij het beste werkt om af te vallen. Maar ik merk dat ik iets teveel een mooiweerhardloper ben. Ik woon aan een bekend Amsterdams hardlooprondje (Sloterplas) van net geen 6K, dus dat is ook het rondje dat ik altijd loop.

2 jaar geleden de discipline gehad om dat 2 maanden ongeveer 2x per week te doen, waarbij mijn tijd van 34:30 naar 29:30 daalde. Vorig jaar heb ik het iets langer volgehouden en werd mijn beste tijd 28:30 en ging ik het rondje ook iets uitbreiden. Hierdoor een tijdje op een voor mij mooie 86 kilo gezeten.

Dit jaar enthousiast begonnen met het aanschaffen van nieuwe schoenen, maar uiteindelijk pas 2x gelopen zonder de tijd bij te kunnen houden. Nu wil ik het al een tijdje weer 1-2x per week naast voetbal gaan doen, maar door allerlei activiteiten die al dan niet gepland opduiken op mijn geplande loopdagen komt het er niet echt van. Ook al speelt het uitblijven van een echte zomer hier ook een rol in.

Kortom, ik wil graag een hardloper zijn, maar mijn gedrag onderschrijft die intentie niet.

Stats: 1m89 en ~90 kilo, ik wil eigenlijk dalen naar 85 kilo, maar ben bang dat ik dat niet ga redden. 87 kan ik ook prima mee leven ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:13
Geen zorgen allemaal, ik ben 1.96 en 90kg.. :)

Ik heb niet meer gelopen sinds mijn halve marathon (ongeveer 1,5 week geleden) en dat voelt goed! Mijn vakantie is altijd ook vakantie van sporten, ik laat dan alles even gaan behalve het boksen.

Zijn er nog mensen die een mooi team bij elkaar hebben voor de Dam tot Dam loop en nog vulling nodig hebben? Ik herinner me dat vorig jaar er nogal vraag was om businessteams te vullen, dus ik meld me graag aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Vandaag heb ik 'm binnengekregen. Net zo handig, weegt bijna niks en is makkelijker idd dan met horloge te pielen of GSM mee te zeulen.

[ Voor 27% gewijzigd door Tallguy op 12-08-2016 14:12 ]

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tallguy schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:11:
[...]

Vandaag heb ik 'm binnengekregen. Net zo handig, weegt bijna niks en is makkelijker idd dan met horloge te pielen of GSM mee te zeulen.
Is het niet heel zweterig? Ik moest mijn oude garmin altijd over een polszweetbandje dragen omdat hij niet strak genoeg kon en dat werd echt warm bij t lopen. Warme polsen vind ik niet fijn want dan vaak ook hele warme handen enzo... Ik hoor t graag want het is wel fijn dat als mensen je vinden dat ze weten wie je bent en wie er verder gewaarschuwd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Heb 'm net binnen en er nog niet mee gelopen (zondag pas). Wat ik tot nu toe op diverse fora heb gelezen zit dat ding best prettig (heb 'm nu wel een tijdje om om zelf te voelen hoe en wat en...met ong 2,5-3cm breed maar kan ik dat ook wel beamen).
Hij kan ook wat schuiven over mijn pols dus ik verwacht er weinig last van te hebben.
Op de foto lijkt het een zweetbandje die je kent van bij het tennis, maar zo breed is hij dus absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tallguy schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:11:
[...]

Heej, dat is nog eens een goed id(ee). Hoelang heeft het geduurd voordat hij in NL was? Wil er ook wel 2 bestellen. 1 voor mij, 1 voor mijn vriendin, die doet veel aan wandelen, dus zo'n ding is ook voor haar wel handig.

Welke polsmaat heb je gekozen als ik vragen mag?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:09

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Zou je die ook om je onderbeen, net boven je enkel kunnen plaatsen? Moet ie natuurlijk wel strak zitten zodat hij niet gaat bewegen. Maar dat lijkt me fijner dan om de pols.
Zelf loop ik in de wintermaanden vaak met een reflecterende band om m'n enkel, ik heb het niet eens meer door

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

vhal schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:05:

Nice hoor ! ik nu 101 precies, met 193 is het te zwaar. Maar goed kom van de 140+ af. Nu nog een kilo of 10. Ben net echt begonnen weer met hardlopen ivm enkelband perikelen (ja ja geen detentie) maar gescheurd door zaalvoetbal.

Nu dus weer 2 keer in de week lopen met als doel de afstanden en snelheid omhoog te krijgen.

1 keer in de week bootcamp.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Malfunctions schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:33:
Kortom, ik wil graag een hardloper zijn, maar mijn gedrag onderschrijft die intentie niet.
Wat bij mij enorm helpt is om 's ochtends te gaan rennen. Ik sta om 05:45 op en ga dan een rondje van 5 kilometer lopen. Dan is het thuis even uitpuffen en uitzweten terwijl ik de katten eten geef en mijn eigen ontbijt en lunch klaar maak en dan snel de douche in. Dan hoef ik 's avonds ook niet meer met tegenzin te gaan lopen, na een lange werkdag heb ik daar meestal geen zin meer in.

Enige nadeel is dat ik merk dat ik 's ochtends iets minder energie heb en dus wat minder hard kan lopen. Maar door zo consequent drie keer per week te lopen en de andere twee dagen thuis wat basale krachttraining uit te voeren houd ik mijzelf wel fit.

Misschien zou ik nog iets moeten vinden om 's ochtends voor het lopen even naar binnen te mikken voor wat energie echter nog geen idee wat hier handig voor zou zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
garmin heeft voor iig de forerunner 235 een update uitgebracht vandaag, mooiste punt erin: een verbetering voor de optische hartslagmeter. Zojuist geinstalleerd, vanavond hopelijk tijd om hem te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:09
Tsurany schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 16:03:
[...]

Misschien zou ik nog iets moeten vinden om 's ochtends voor het lopen even naar binnen te mikken voor wat energie echter nog geen idee wat hier handig voor zou zijn.
Ik heb laatst beker optimel en cracker met pindakaas gegeten voor een 5k run.
Dit voor de vezels en eiwitten. Dit is een lichte maaltijd en lopen ging goed.
Na het lopen magere franse kwark genomen voor eiwitten voor spieren.

[ Voor 38% gewijzigd door Roodey op 12-08-2016 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Calitomnication schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:50:
[...]

Heej, dat is nog eens een goed id(ee). Hoelang heeft het geduurd voordat hij in NL was? Wil er ook wel 2 bestellen. 1 voor mij, 1 voor mijn vriendin, die doet veel aan wandelen, dus zo'n ding is ook voor haar wel handig.

Welke polsmaat heb je gekozen als ik vragen mag?
8 dagen na bestelling ontvangen.
Maat kan je bepalen nav de maatgeving en je eigen pols meten.

@dreameater: onderbeen kan denk ik wel maar ik denk dat het niet handig is. Ik heb 'm om mijn pols gedaan en de 2 (iets bredere) delen tegen elkaar geplaatst en het klittenband vastgemaakt. Als je 'm op je onderbeen doet ga je naw een 'gat' krijgen tussen die brede delen en dat kan tot schuren leiden verwacht ik.
Het strak om je pols doen kan, maar of het nodig is? Ik heb dat (bewust) niet want dat vind ik juist niet prettig met zo' ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik eet wel 500 gram magere kwark na het hardlopen als ontbijt. Maar om daarvoor zo veel te eten, dat krijg ik 's ochtends niet weg.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Of melk met een whey eiwit shake en gemalen havermout erdoorheen. Dat doe ik voor het lopen. Na het lopen meestal hetzelfde om de spieren weer 'gevuld' te krijgen mbt energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Tsurany schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:54:
Ik eet wel 500 gram magere kwark na het hardlopen als ontbijt. Maar om daarvoor zo veel te eten, dat krijg ik 's ochtends niet weg.
ik vind het al opmerkelijk dat jullie kunnen eten voor het rennen :o hier resulteert het altijd in vloerpizza na een km of 2 van de keren dat ik het probeerde. Beperk me meestal tot het drinken wat wat water een half uur voor ik ga en bij terugkomst wat yoghurt / kwark / boterham.

En eigen update: na eerste keer 5k halen, jeukt het natuurlijk om het niet alleen te blijven doen, maar ook wat van de tijd af te tikken. 2 runs die geplanned waren om ook 5k te halen gingen echter crap, 1 keer na een 3,5km de pin erin geslagen omdat ik mezelf helemaal had opgeblazen (ik probeerde netjes op een pace tussen 5:30 en 6:00 te blijven, het resulteerde in dat ik tussen 5:00 en 5:30 bleef pingpongen), de 2de keer de pacealert bijgewerkt naar 5:50 en 6:20 dan maar, na een 4k was het wederom op, zelfde resultaat.

Vanmorgen eens schema's maar bekeken en besloten ipv pacealert en zelf de hartslag in het oog houden, hartslagzones in te stellen als course: resultaat was nu een run van 6,2km op een ~43:00 (slakkengang van 6:56m./km wel slechts, maar ik heb met een vrij groot joygevoel gelopen, beetje om me heen kijken ed.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:54:
Ik neem altijd een banaan en (als ik verder dan 5km ga) een Snelle Jelle. Ligt mij niet te zwaar op de maag en zorgt wel voor energie.

Vandaag aan een nieuw schema begonnen (verbeteren van tijden op 10km en opdoen van extra loopuren) en voor het eerst in D1 gelopen. Het koste me best moeite om niet harder te gaan (normaal tempo is 5:00 en in D1 6:35). Alsof je in je toerenbegrenzer rijdt en niet kan schakelen. Na een tijdje merkte ik echter wel dat ik ook in dit tempo begon te zweten en een voldaan gevoel kreeg. Ga in dit schema proberen om netjes D1 te blijven doen. In mijn vorige schema liep ik in D2 wanneer ik wilde herstellen. Dat tempo past ook beter bij mijn natuurlijke loop.

[ Voor 42% gewijzigd door Aghanim op 13-08-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:03
Vanochtend een groepstraining afgesloten met een mooie interval in het park:

4x een serie van:
- 400m tempo
- 100m rust
- 300m tempo
- 100m rust
- 200m tempo
- 100m rust
- 100m tempo

Tempo's steeds omhoog (dus de 400m net boven wedstrijdtempo, 300 iets harder, 200 nog harder en 100 bijna sprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Aghanim schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:04:
[...]

Vandaag aan een nieuw schema begonnen (verbeteren van tijden op 10km en opdoen van extra loopuren) en voor het eerst in D1 gelopen. Het koste me best moeite om niet harder te gaan (normaal tempo is 5:00 en in D1 6:35). Alsof je in je toerenbegrenzer rijdt en niet kan schakelen. Na een tijdje merkte ik echter wel dat ik ook in dit tempo begon te zweten en een voldaan gevoel kreeg. Ga in dit schema proberen om netjes D1 te blijven doen. In mijn vorige schema liep ik in D2 wanneer ik wilde herstellen. Dat tempo past ook beter bij mijn natuurlijke loop.
D1 trainingen zijn zo ongelooflijk saai! :)
Het lukt mij bijna niet om ze te doen... Doe ze eigenlijk veel te weinig.
Om de een of andere reden ben ik ook niet echt overtuigd van het nut. Ondanks de vele literatuur erover.

Ik ga het vaker doen! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Galois schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:12:
[...]

Om de een of andere reden ben ik ook niet echt overtuigd van het nut. Ondanks de vele literatuur erover.

Ik ga het vaker doen! :)
Ik vind het ook lastig omdat het voelt alsof je net zo goed niet had kunnen gaan sporten. Maar heb het onderdeel van het schema gemaakt dus dan is het ook maar 1x per week D1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
[...]
Geldt dat ook voor recreanten die drie keer in de week lopen en zich met name op afstanden rond de 10km richten? Daarvoor ben ik ook zeker niet overtuigd van het nut. Wanneer je vijf keer in de week traint en een herstelloop onontbeerlijk is of wanneer je traint voor een marathon of verder, kan ik nog wel het nut van een D1 loop inzien. Maar voor de frequentie en afstanden die ik loop, ben ik daar ook niet van overtuigd. Zegt de literatuur daar iets over? (Al zal ik dan waarschijnlijk nog steeds niet overstag zijn en D1 lopen gaan doen, maar ben wel nieuwsgierig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Iemand de 10.000m mannen nog (terug)gezien? Wat een koning, die Mo Farah. Halverwege met meer dan 20km/uur onderuit gaan en dan gewoon doorrollen, opstaan, en uiteindelijk alsnog de race winnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
lateef schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:35:
[...]

Geldt dat ook voor recreanten die drie keer in de week lopen en zich met name op afstanden rond de 10km richten? Daarvoor ben ik ook zeker niet overtuigd van het nut. Wanneer je vijf keer in de week traint en een herstelloop onontbeerlijk is of wanneer je traint voor een marathon of verder, kan ik nog wel het nut van een D1 loop inzien. Maar voor de frequentie en afstanden die ik loop, ben ik daar ook niet van overtuigd. Zegt de literatuur daar iets over? (Al zal ik dan waarschijnlijk nog steeds niet overstag zijn en D1 lopen gaan doen, maar ben wel nieuwsgierig).
Goede vraag. Ik zit namelijk in dezelfde categorie. Wel is het zo dat ik op Pro Run een schema maakte en daar aan gaf dat ik 'maar' 3x per week wilde lopen, het gegenereerde schema toch met D1 aan kwam zetten. Op basis daarvan zou ik dus denken dat het wel nuttig is.

Voorheen zag mijn schema voor 3x in de week er zo uit: 1x D2 1x D3 1x interval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]

Goed, de literatuur vermeldt al genoeg over fysiologische aanpassingen maar er is ook een praktisch punt. Ik train bijvoorbeeld vijf keer per week. Deze week was uitzonderlijk zwaar met drie pittige trainingen: een VO2max-prikkel van 36' lang afwisselend hard en rustig, een keiharde snelheidstraining met snelheden tot ruim 21km/h en een lange duurloop van 18km met tempoblokken op drempelsnelheid. Maar daarmee kom ik lang niet aan de 60km die ik per week wil halen. Immers geldt dat hoe meer je loopt, hoe sneller je wordt. Ja, de wet van de verminderde meeropbrengst is ook hier van toepassing maar ik zit echt nog wel een kilometer of 15 per week onder de grens waar de nadelen voor mij groter worden dan de voordelen.

Dus hoe kom ik aan die zestig kilometer, zonder dat alle pezen van de gewrichten scheuren en elke spier in de knoop raakt? Juist, rustige kilometers. Veel fysiologische aanpassingen zijn, zolang je op minimaal 60% van je VO2max loopt, vooral afhankelijk van de tijd die je loopt, niet zozeer van het tempo of de afstand. Dus ik heb nog twee trainingen opgevuld met krap 23 rustige kilometers. Een training ging zelfs anderhalve minuut langzamer dan 10k-tempo. Maar daardoor kwam ik deze week wel op 65,6 kilometer uit.

Dat zou ik nooit volhouden met alleen maar kwaliteit. Kwantiteit is minstens zo belangrijk. En mocht ik ooit vaker willen lopen dan is een extra rustige training zo ingepast en goed te verteren.
What was the secret, they wanted to know; in a thousand different ways they wanted to know The Secret. And not one of them was prepared, truly prepared to believe that it had not so much to do with chemicals and zippy mental tricks as with that most unprofound and sometimes heart-rending process of removing, molecule by molecule, the very tough rubber that comprised the bottoms of his training shoes. The Trial of Miles; Miles of Trials.
Verder ben ik het wel helemaal eens met lateef en is bijvoorbeeld de Souplessemethode een prachtige en effectieve manier om toch vooruitgang te boeken zonder al te veel langzame kilometers. Maar wil je echt elke seconde per kilometer uit je lijf wringen ... the trial of miles, miles of trials!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 20:21

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

kenneth schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 22:39:
[...]

Verder ben ik het wel helemaal eens met lateef en is bijvoorbeeld de Souplessemethode een prachtige en effectieve manier om toch vooruitgang te boeken zonder al te veel langzame kilometers. Maar wil je echt elke seconde per kilometer uit je lijf wringen ... the trial of miles, miles of trials!
Zelf ben ik voorstander geworden van alternatieve trainingen voor D1 specifieke trainingen.
Op de racefiets is het veel makkelijker en veel minder blesure gevoelig om lange tijd D1 te trainen bijvoorbeeld.

Sowieso is het altijd goed uitkijken met het mixen van trainingsintensiteit in 1 training, voor je het weet
doe je met het ene blok het andere blok teniet. (extreem voorbeeld 20x200 intensief op 800m tempo. gevolgd door 25km duurloop)

Altijd goed nadenken, welk doel (welk energiesysteem, kracht, souplesse oid) wil ik met deze training bereiken, en wat is de meest efficiente manier om dat doel te halen. (intensiteit, snelheid, duur). Daarmee moet je direct een specifieke training in een groter plaatje zetten. De dag erna is er immers weer een trainingsdag die je effectief wil inzetten.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:51

Aight!

'A toy robot...'

Jezus, trail de Fantoms wat was je een pittige uitdaging!

Dat klimmen, dat ben ik dus echt niet gewend, echte een andere manier van hardlopen en wandelen.

Uiteindelijk in 2:42 binnen gekomen volgens de website, over 19 km. Ongeveer even snel als de koning van Spanje, alleen deed ik daar 25 km :P.

Na 14 km en de laatste klim, kramp in mijn kuiten, ik kon gewoon niet meer hardlopen. Laatste KM's gewandeld, gejoggeld en als proberen hard te lopen als het nog kon. Door de warmte wellicht te weinig vocht. Heb niet echt bij een verzorgingspost stil gestaan en ben meestal gelijk door gelopen. Daarnaast had ik maar 1 liter water gedronken in totaal van mijn camelbak. Volgende keer dus meer drinken en gewoon bij vullen bij een verzorgingspost.

Maar wat vette uitdaging, heb genoten, vooral het afdalen ging lekker hard! :D 18 km/u aangetikt, viel wel op dat veel mensen niet hard de berg af gaan, is dat slechter voor je benen of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 22:16

Roozzz

Plus ultra

Aight! schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 12:19:
Jezus, trail de Fantoms wat was je een pittige uitdaging!

Dat klimmen, dat ben ik dus echt niet gewend, echte een andere manier van hardlopen en wandelen.

Uiteindelijk in 2:42 binnen gekomen volgens de website, over 19 km. Ongeveer even snel als de koning van Spanje, alleen deed ik daar 25 km :P.

Na 14 km en de laatste klim, kramp in mijn kuiten, ik kon gewoon niet meer hardlopen. Laatste KM's gewandeld, gejoggeld en als proberen hard te lopen als het nog kon. Door de warmte wellicht te weinig vocht. Heb niet echt bij een verzorgingspost stil gestaan en ben meestal gelijk door gelopen. Daarnaast had ik maar 1 liter water gedronken in totaal van mijn camelbak. Volgende keer dus meer drinken en gewoon bij vullen bij een verzorgingspost.

Maar wat vette uitdaging, heb genoten, vooral het afdalen ging lekker hard! :D 18 km/u aangetikt, viel wel op dat veel mensen niet hard de berg af gaan, is dat slechter voor je benen of zo?
Klinkt alsof je je vermaakt hebt d:)b

Dalen heeft in principe een vrij grote impact of je quadriceps, maar in mijn optiek daalt men vooral rustig omdat ze niet harder durven door het terrein. Ikzelf vind dalen juist leuk en loop dan ook bijna iedereen die in mijn deel van het veld loopt zoek in de afdaling, zeker als het technischer wordt :+ Maar maak er vooral gebruik van als jij dit wel kan/durft, in de afdaling maak je namelijk vaak het verschil d:)b

Ik was last-minute ook aanwezig (voor de 65k) en heb me uitstekend vermaakt. Uiteindelijk de verstandige keuze gemaakt en uitgestapt na 43km (in 5,5 uur). Ik was namelijk duidelijk nog niet helemaal hersteld van de Eiger 101 van 3 weken geleden, dus er kwamen diverse pijntjes wederom opzetten. En gezien dit een tussendoortje was en ik fatsoenlijk wil voorbereiden richting het NK Skyrunning, maar besloten de stekker eruit te trekken. Achteraf wel een beetje spijt toen ik zag dat ik rond plek 20 in de wedstrijd lag, ruim voor de eerste dames. Zo hoog loop ik normaalgesproken niet in het klassement... Maar goed, nu wel heel gebleven. Én mooi op tijd terug bij de finish om Infinchible en diverse anderen binnen te halen :)

Het parcours van de 65 was in ieder geval een heel stuk heftiger en technischer dan die van de 50k een paar jaar terug, absoluut een verbetering wat mij betreft :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 16:12
djlinsen schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:20:
[...]

Zelf ben ik voorstander geworden van alternatieve trainingen voor D1 specifieke trainingen.
Op de racefiets is het veel makkelijker en veel minder blesure gevoelig om lange tijd D1 te trainen bijvoorbeeld.
De crux is: waar is D1 goed voor, voor de basisconditie (aeroob systeem) of om de botten-pezen-spieren in de benen sterker te maken? Eens dat een D1 training op een racefiets relatief makkelijk is, maar daarmee versterk je m.i. niet de benen voor het hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Roozzz schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 13:02:
[...]

Klinkt alsof je je vermaakt hebt d:)b

Dalen heeft in principe een vrij grote impact of je quadriceps, maar in mijn optiek daalt men vooral rustig omdat ze niet harder durven door het terrein. Ikzelf vind dalen juist leuk en loop dan ook bijna iedereen die in mijn deel van het veld loopt zoek in de afdaling, zeker als het technischer wordt :+ Maar maak er vooral gebruik van als jij dit wel kan/durft, in de afdaling maak je namelijk vaak het verschil d:)b

Ik was last-minute ook aanwezig (voor de 65k) en heb me uitstekend vermaakt. Uiteindelijk de verstandige keuze gemaakt en uitgestapt na 43km (in 5,5 uur). Ik was namelijk duidelijk nog niet helemaal hersteld van de Eiger 101 van 3 weken geleden, dus er kwamen diverse pijntjes wederom opzetten. En gezien dit een tussendoortje was en ik fatsoenlijk wil voorbereiden richting het NK Skyrunning, maar besloten de stekker eruit te trekken. Achteraf wel een beetje spijt toen ik zag dat ik rond plek 20 in de wedstrijd lag, ruim voor de eerste dames. Zo hoog loop ik normaalgesproken niet in het klassement... Maar goed, nu wel heel gebleven. Én mooi op tijd terug bij de finish om Infinchible en diverse anderen binnen te halen :)

Het parcours van de 65 was in ieder geval een heel stuk heftiger en technischer dan die van de 50k een paar jaar terug, absoluut een verbetering wat mij betreft :)
Ja ik heb me zeker vermaakt! De trail lopers zijn ook altijd zo vriendelijk! Veel leuker dan bij een halve marathon of zo, waar de tijd veel belangrijker is. Ik zag vaak mensen ook overal foto's van maken. Helaas had ik mijn telefoon verstopt zitten in de camelbak dus, kon er niet gemakkelijk bij anders had ik soms ook wel plaatjes geschoten.

En berg af was top, ik had niet echte trail schoenen (toch maar een keer aanschaffen) maar probeerde zo snel mogelijk naar beneden te gaan :D. Grote passen en de rest gaat vanzelf :)

Jammer dat je bent uitgestapt, maar dan nog 5,5 uur lopen, pfff dat is even andere koek! We waren nog bij de finish gebleven en daar kwam om 18:30 ook nog mensen van de 65 km binnen, dan heb je gewoon 11,5 gelopen, lijkt me ook erg pittig.

En als ik de lijsten check, nummer 1 van de 19 km heeft in 1.30 de hele rit gelopen, toen was ik net op de helft hahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

Aight! schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 15:14:
[...]

probeerde zo snel mogelijk naar beneden te gaan :D. Grote passen en de rest gaat vanzelf :)
Is het niet zo dat je juist bij afdalen kleine pasjes neemt met een hoge cadans en je je gehele lichaam als het ware naar voren laat leunen?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

vhal schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 15:36:
[...]

Is het niet zo dat je juist bij afdalen kleine pasjes neemt met een hoge cadans en je je gehele lichaam als het ware naar voren laat leunen?
Beide werkt. Wat het beste is, is sterk afhankelijk van de exacte afdaling (en je eigen voorkeur). In de basis geldt hoe steiler des te hoger de frequentie... Typisch gevalletje van oefening baart kunst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:15
[...]

Sowieso is het altijd goed uitkijken met het mixen van trainingsintensiteit in 1 training, voor je het weet
doe je met het ene blok het andere blok teniet. (extreem voorbeeld 20x200 intensief op 800m tempo. gevolgd door 25km duurloop)
Daar bestaat toch veel discussie over. Ik ben persoonlijk wel voorstander van het mixen van snelheden in 1 sessie. Er bestaan vele voorbeelden van zgn. "mixed workouts": piramidelopen, fast finish long runs, allerlei soorten fartlek. Enkele voorbeeldjes: http://blog.strava.com/wow-the-moneghetti-9402/; http://blog.strava.com/wow-the-blazinraisin-9622/; http://running.competitor...t-week-deuces-wild_111441; http://running.competitor...s-1-2-3-2-1-fartlek_15247; http://running.competitor...rself-how-to-race_60581/3
enzovoort.
Deze workouts zijn wel vrij "race-specifiek" voor de competitiebeesten die te maken krijgen met versnellingen in een wedstrijd. Maar daarnaast is het ook een leuke variatie in de training.

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Roozzz schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 16:16:
[...]

Beide werkt. Wat het beste is, is sterk afhankelijk van de exacte afdaling (en je eigen voorkeur). In de basis geldt hoe steiler des te hoger de frequentie... Typisch gevalletje van oefening baart kunst :P
Gewoon naar voren leunen en de rest gaat vanzelf :P.

Alleen ik had een stuk wat erg stijl was, waar ik steeds remde tegen een boom hahaha. Ach ja, ik heb het gehaald in ieder geval!

Maar toch maar dat klimmen wat meer trainen! Helaas hier in de regio niet veel bergen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 20:21

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

chaola schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:34:
[...]

Daar bestaat toch veel discussie over. Ik ben persoonlijk wel voorstander van het mixen van snelheden in 1 sessie. Er bestaan vele voorbeelden van zgn. "mixed workouts": piramidelopen, fast finish long runs, allerlei soorten fartlek. Enkele voorbeeldjes: http://blog.strava.com/wow-the-moneghetti-9402/; http://blog.strava.com/wow-the-blazinraisin-9622/; http://running.competitor...t-week-deuces-wild_111441; http://running.competitor...s-1-2-3-2-1-fartlek_15247; http://running.competitor...rself-how-to-race_60581/3
enzovoort.
Deze workouts zijn wel vrij "race-specifiek" voor de competitiebeesten die te maken krijgen met versnellingen in een wedstrijd. Maar daarnaast is het ook een leuke variatie in de training.
en
bert74 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:14:
[...]

De crux is: waar is D1 goed voor, voor de basisconditie (aeroob systeem) of om de botten-pezen-spieren in de benen sterker te maken? Eens dat een D1 training op een racefiets relatief makkelijk is, maar daarmee versterk je m.i. niet de benen voor het hardlopen.
Dat is precies wat ik met dit deel bedoel:
[...]
Altijd goed nadenken, welk doel (welk energiesysteem, kracht, souplesse oid) wil ik met deze training bereiken, en wat is de meest efficiente manier om dat doel te halen. (intensiteit, snelheid, duur). Daarmee moet je direct een specifieke training in een groter plaatje zetten. De dag erna is er immers weer een trainingsdag die je effectief wil inzetten.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:51
Hopelijk kan iemand mij weer op het goede spoor zetten..

Begin dit jaar gestart met hardlopen. In eerste instantie twee keer per week, naast voetbal op zaterdag. Ging oké, tot ik in februari een ontsteking kreeg aan een teen. Voetbal ging voor, dus ongeveer anderhalve maand niet gelopen.
Langzaam maar zeker weer opgepakt, waarna ik medio april echt weer begon. Stand van zaken op dat moment: ongeveer 5:30 bij lopen tot 5km, ongeveer 5:45 bij lopen langer dan dat (max 7,5km). Beginner dus, maar prima over waar ik toen stond. Wist wel van mezelf dat ik eigenlijk elke training probeerde harder te gaan en dat dat mijn valkuil zou kunnen zijn.

Vanaf 21 april structureel twee keer per week gelopen, waarbij in de regel doordeweeks een loop rond de 5km zo snel mogelijk en in het weekend een loop van telkens ongeveer een kilometer langer.
Liep op 4 juni voor het eerst verder dan 10km. Snelheid op dat moment bij een loop tot 5km 5:15-5:30 en bij langere lopen nog steeds rond de 5:45.
Hoogtepunt was op 18 juni, toen ik 11,5km liep met een gemiddeld tempo van 5:18. Mooi moment dat voor mij smaakte naar meer, maar dat ook maakte dat ik een tempo van 5:22 op 5km een paar dagen later bestempelde als 'tegenvaller'.
Op dat moment liep ik overigens zo nu en dan met hartslagmeter. Bij een tempo van 5:45 lag mijn hartslag gemiddeld rond de 157.

Vanaf 10 juli zijn mijn prestaties terug gelopen. Wellicht dat het samenvalt met de warmte die periode, maar het lukte me niet meer om mijn oude 'snelheid' te halen.
In de periode 19 juli - 30 juli probeerde ik drie keer per week te lopen, met wat meer onderscheid in de trainingen. Eén keer echt rustig (vogels kijken), één keer een deel op tempo of interval en één keer een wat langere loop op gemiddeld tempo. De laatste twee weken ook drie keer per week gelopen, maar de weekendloop was met een groepje en slechts 5km. Tempo wel iets hoger, dan in vergelijking met de lange loop.

Waar ik nu sta, is dat ik zojuist een 5km heb gelopen met een tempo van 6:36 en een gemiddelde hartslag van 151. Met andere woorden: ik ben in tempo ongeveer een minuut achteruit gegaan in een goede zes weken tijd.

Voor mijn gevoel zwoeg ik als een malle en is mijn techniek gaarder dan ooit. Was al geen makkelijke loper, maar nu voelt het alsof ik met twee manke benen ren. Schaam me ook oprecht voor mijn prestaties en verlies het plezier op deze manier.
Bereid om echt te werken aan beterschap, maar het lijkt wel alsof ik overtraind ben. Weiger dat zelf echter als echte optie te zien, omdat ik het belachelijk zou vinden met mijn trainingen. Feit is wel dat ik mezelf in een aantal kenmerken (prestatievermindering, spierstijfheid, langzamer herstel, snel vermoeid) herken.

Misschien goed om te weten: naast hardlopen ga ik twee keer per week naar de sportschool (eerder drie keer in combinatie met twee keer lopen). Qua benen doe ik hier alleen deadliften en squatten, waarbij ik puur probeer om mijn niveau daarin vast te houden. Focus dus op het verbeteren van de hardloopprestatie, maar wil wel mijn niveau in de sportschool op peil houden.

Lang verhaal, maar mijn concrete vraag is of mensen zich hierin herkennen en zich over dit punt heen hebben geknokt. Concreet doel is mijn 5km binnen de 25 minuten te lopen en de 10 in 55 minuten te volbrengen, uiteraard nadat ik überhaupt weer een beetje fatsoenlijk presteer...

Link naar mijn Strava-profiel: https://www.strava.com/athletes/15440107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-08 14:55

wickedm3n

Always having fun!

mefjoew schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:15:

Lang verhaal, maar mijn concrete vraag is of mensen zich hierin herkennen en zich over dit punt heen hebben geknokt. Concreet doel is mijn 5km binnen de 25 minuten te lopen en de 10 in 55 minuten te volbrengen, uiteraard nadat ik überhaupt weer een beetje fatsoenlijk presteer...

Jammer om te lezen.. zelf nooit mee gemaakt. Het enige wat ik lees is dat je wel erg focust op duurlopen en nagenoeg geen intervals doet.. naar mijn idee ga je daar niet harder van lopen.. maar ik ben ook geen expert :+
Zelf probeer ik 2X per week intervallen te doen en 1x een duurloop.
Tot nu toe ga ik daarmee vooruit in mijn duur tempo.
Misschien is dat ook wat voor je en krijg je daardoor ook meer motivatie.

Succes in ieder geval.

Zelf vandaag op de atletiekbaan getraind:
300-600-400-800-500-1000m. Allemaal op 4min/km met 200m dribbel rust.
Ging weer lekker 8)

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:27

Fontainemelon

Zuiderbuur

Klinkt naar mijn mening alsof je je teveel fixeert op prestatie en tijden, waardoor je al vertrekt met een verkeerde mindset. Ga een aantal keer per week op je gemakje 5km lopen met niet meer dan ontspanning als doel, zonder teveel op fitness apps en tijden te letten. Doe dit een maandje of twee, en kijk daarna waar je staat. Het moet leuk blijven, jezelf keer op keer teleurstellen door het niet behalen van doelstellingen zorgt alleen maar voor frustratie en dan zit je in no-time zo diep dat je de zetel niet meer uitkomt. :)

Wist overigens niet dat hierover een topic bestond, toevallig tegengekomen in 'actieve topics'. Maar even m'n persoonlijke stand van zaken delen. :D

Ik was vroeger een typisch zomersportpersoon: in de zomermaanden ging ik geregeld lopen, en eens het buiten kouder werd bleef ik mooi binnen. Lopen met een lange broek en dikke trui heb ik nooit echt aangenaam gevonden. :+ Sinds de voorbije winter heb ik het anders aangepakt, en ben ik sporadisch wezen lopen als ik er zin in had, zonder enige tracking apps of dergelijke. Er waren weken waar ik 2x 5km liep, en er waren weken waar ik totaal niet ging lopen.

Sinds pakweg 2 maand geleden ben ik er wat meer consistentie in gaan stoppen, en heb ik dat 2x per week een "verplichting" gemaakt. Nog steeds zonder fitness apps, want als ik teleurgesteld zou zijn in m'n tijden dan was de kans groot dat ik zou gaan opgeven. Een maandje geleden dan maar eens de proef op de som genomen en met tracker vertrokken, en hierbij geprobeerd om hetzelfde tempo van altijd aan te houden. Kwam neer op 5km in 25:40. Om te zien hoeveel verder ik kon gaan, een volgende loopsessie eens zwaar ervoor gegaan en op 23:20 gestrand. Daaruit besloten om mijn doelstelling te leggen op 5km runs met een gemiddelde van <5min/km, met focus op consistentie. Niet 3:30 in de eerste en laatste kilometer, en 6:00 in de overige drie. O-) Ondertussen dus een viertal weken verder, en nu loop ik tussen de 24:00 en 24:45 met een pace tussen de 4:40 en 4:55. De consistentie is er, dus nu heb ik m'n aantal wekelijkse runs opgeschroefd naar 3x 5km: zondag, dinsdag en donderdag. Dit doe ik nog even voort, en dan ga wordt het tijd voor de volgende doelstelling: één van die drie runs een 10km maken.

Ik let alleszins niet té veel op m'n tracker; de voice coaching heb ik uitgezet, en ik kijk pas naar m'n tijd als ik terug thuis ben. Daardoor forceer ik mezelf niet om harder te lopen dan ik wil of kan, en is het ook makkelijker om echte verbetering op te merken.

M'n vroegere vorm heb ik nog niet terug alleszins, m'n tracking app wreef het er even leuk in dat ik in 2014 22:00 klokte op 5km. Als ik dat nu zou proberen, dan zou ik tegen het einde van de run klaar zijn voor een beademingsmachine. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Langzaam maar zeker weer opgepakt, waarna ik medio april echt weer begon. Stand van zaken op dat moment: ongeveer 5:30 bij lopen tot 5km, ongeveer 5:45 bij lopen langer dan dat (max 7,5km). Beginner dus, maar prima over waar ik toen stond. Wist wel van mezelf dat ik eigenlijk elke training probeerde harder te gaan en dat dat mijn valkuil zou kunnen zijn.
Uh. Beginner? Het heeft me een behoorlijke tijd gekost voordat ik langdurig onder de 6:00 kon lopen, geen maanden maar jaren :P

Wat betreft je terugval, je geeft zelf al aan dat overtraind zijn een mogelijkheid is. Volgens mij is je probleem tweeledig: Je motivatie ligt in het steeds sneller gaan, en fysiek lukt dat niet. Doordat het fysiek niet lukt raak je mentaal van slag en flubbert de techniek alle kanten op, met nog langzamere loopjes tot gevolg.

Tijd voor een reset zou ik zeggen. Persoonlijk zou ik dan gewoon een week helemaal niet lopen. Gaat het dan kriebelen om weer te lopen? Mooi :) Heb je je benen ook even goed de rust gegeven en dan kun je weer verder gaan.
Laat je niet leiden door het verleden. Als je daarna 6:00 loopt, dan is dat je huidige tempo. Wil je daar verbetering in maken? Ga eens focussen op wat er niet lekker loopt. Je zegt dat je techniek wel beter mag, daar kun je een hoop winst mee maken en goed stappen vind ik zelf een fijn punt om een loopje goed op te focussen. Ademhaling is er ook zo eentje.

Niet met metingen lopen wordt er veel gezegd. Ik loop altijd met metingen. Misschien een slechte eigenschap, maar ja, ook de mindere trainingen horen erbij.

Overigens, zit je niet al een tijdje tegen een griepje aan? Hooikoorts? Zijn ook leuke invloeden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:27

Fontainemelon

Zuiderbuur

Pathogen schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:01:
[...]

Laat je niet leiden door het verleden. Als je daarna 6:00 loopt, dan is dat je huidige tempo.
Dat lijkt me de essentie, inderdaad. Je moet je doelstellingen vastleggen op basis van je huidige ritme, dus over 25min/5km zou ik me absoluut nog niet druk maken. Die 5:30 van een paar maandjes geleden uit je hoofd zetten is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je (bvb) die 6:00 nu als startpunt neemt dan zit je waarschijnlijk sneller dan je denkt aan dat oude ritme, en met een positieve mindset. :)

Wat gebruiken jullie overigens als tracking app? Ik zie best redelijk wat opties in de (Android) app store: Strava, Runtastic, Endomondo... Ikzelf gebruik Endomondo omdat ik dat jaren geleden als eerste tracking app gebruikt heb, maar de advertenties en limieten van hun "free" app beginnen me wat te storen en ik ben niet aan apps met abonnementen (Endomondo Premium is maandelijks €5.99 en jaarlijks €26.99). Benieuwd wat jullie voorkeuren en ervaringen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:51

Als je op zich geen pijn voelt (door de pijn lopen is echt geen goed idee) en je bent verder gezond, dan zou ik me niet teveel zorgen maken. Je lichaam moet zich sowieso aanpassen aan een nieuwe soort belasting, en je kan moeilijk (ongestraft) op alles tegelijk vooruitgang boeken.

Gezien je prestatiegericht bent (wat mag, ik snap dat :) ) is een loopgroep misschien iets voor jou? Daar kan men je observeren en persoonlijk advies geven. Ik weet nu niet of hartslag 160 voor jou veel is, ik kan je gewicht niet inschatten, ik heb geen idee hoe jouw loopstijl er uitziet. Los van het feit dat ik ook maar een amateur met voldoende gebreken ben, is advies geven heel moeilijk.

Edit: je laat je toch misleiden door de cijfertjes? Je gps data op strava lijkt soms wat shaky...
Fontainemelon schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:28:
Wat gebruiken jullie overigens als tracking app? Ik zie best redelijk wat opties in de (Android) app store: Strava, Runtastic, Endomondo... Ikzelf gebruik Endomondo omdat ik dat jaren geleden als eerste tracking app gebruikt heb, maar de advertenties en limieten van hun "free" app beginnen me wat te storen en ik ben niet aan apps met abonnementen (Endomondo Premium is maandelijks €5.99 en jaarlijks €26.99). Benieuwd wat jullie voorkeuren en ervaringen zijn. :)
Een hardloophorloge :)

En die sync ik met Strava. Ik vind Strava leuk voor de segmenten, de premium vind ik de moeite niet, veel te duur (tenzij je misschien hun schema's wil gebruiken, die zien er wel ok uit). Ik gebruik veloviewer voor de analyse van de Strava data. Ik heb nike+ ook gebruikt, maar kijk er nu niet meer naar. De anderen ken ik niet.

Op zich vind ik de apps/sites van Garmin en Suunto ook helemaal niet slecht, maar het "sociale" gedeelte van Strava geeft wel iets extras. Het laat mij ommetjes maken waar ik anders nooit zou komen, en "gas geven" waar ik dat anders nooit zou doen. En er is een Tweakers club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb via Garmin (want daar is m'n horloge van) een sync met Runkeeper en Strava voor de sociale aspecten. Maar daar hoef ik weinig voor te doen.
Voor verdere analyse zijn zowel Runalyze als Smashrun fijn (schaamteloze invitelink: http://smashrun.com/poekie/invite). Smashrun is een click-to-sync met Garmin, Runalyze moet je zelf dingen uploaden.
Dankzij Smashrun ben ik eindelijk 'echt' gaan hardlopen - regelmatig, meer - vanwege de badges en de wekelijkse mail met je prestaties (of hoe die minder zijn geworden als je die week niet hebt gerend). Moet je wel gevoelig voor zijn natuurlijk - maar dat ben ik.
Runalyze heeft meer stats dan dat ik weet wat ik er mee moet maar yay nummertjes O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het eerste wat mijn browser me vertelt als ik naar die smashrun site wil gaan is dat het certificaat niet klopt, dus die laten we maar even links liggen ;)

Ik heb gisteren mijn sporthorloge binnengekregen, de Suunto spartan ultra *O* *O* *O*

Ik heb de HR variant, dus gisteren ook voor het eerst rondjes gerend met hartslagmeter. Daar komt ook een mooie berg data uit. Ik ben nog niks aan het tweaken geweest dus ik heb gisteren gewoon het standaard running profiel aangezet, ben naar het park gehobbeld en heb mijn C25K rondjes gelopen (nu in 5e week, intervallen van 5 minuten rennen en dan even wandelen). Dus in de statistieken staat ook het wandelen van/naar park en de autolaps van een kilometer die hij maakte matchen voor geen meter met de intervals, maargoed. Cool speelgoed :)

Movescount van Suunto geeft dat allemaal mooi genoeg weer, ik ben niet geinteresseerd in verdere sociale aspecten. Wel absurd overigens dat movescount in zijn geheel geen https gebruikt, dus je logt lekker insecure in |:( :F

Daar komen dan dit soort plaatjes uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BsYkpH1KqhlMuVxv0mYOYW0y/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d09ykoqObg6rW7iek2ow9Zbk/thumb.png

Dat leert mij voorlopig nog niet zoveel, eerst maar eens naar dat halfuur onafgebroken lopen toe, dan ga ik wel eens nadenken over efficienter lopen/ademen/trainen/etc,Die maximum heartrate enzo berekent hij aan de hand van leeftijd volgens mij, die 'very hard' die hij aan 10 minuten van mijn run knoopt voelde voor mij niet zo, dat is echt het tempo dat ik nog wel wat langer vol kan houden, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Jheroun schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:39:
Het eerste wat mijn browser me vertelt als ik naar die smashrun site wil gaan is dat het certificaat niet klopt, dus die laten we maar even links liggen ;)
Oh, dat is omdat ik https in de link had gezet voor t niet secure gedeelte :') Pas bij inlogpagina is ie secure. Domme poekie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

Ik heb gisteren mijn sporthorloge binnengekregen, de Suunto spartan ultra *O* *O* *O*

Ik heb de HR variant, dus gisteren ook voor het eerst rondjes gerend met hartslagmeter. Daar komt ook een mooie berg data uit. Ik ben nog niks aan het tweaken geweest dus ik heb gisteren gewoon het standaard running profiel aangezet, ben naar het park gehobbeld en heb mijn C25K rondjes gelopen (nu in 5e week, intervallen van 5 minuten rennen en dan even wandelen). Dus in de statistieken staat ook het wandelen van/naar park en de autolaps van een kilometer die hij maakte matchen voor geen meter met de intervals, maargoed. Cool speelgoed :)

Movescount van Suunto geeft dat allemaal mooi genoeg weer, ik ben niet geinteresseerd in verdere sociale aspecten. Wel absurd overigens dat movescount in zijn geheel geen https gebruikt, dus je logt lekker insecure in |:( :F

[afbeelding]
[afbeelding]

Dat leert mij voorlopig nog niet zoveel, eerst maar eens naar dat halfuur onafgebroken lopen toe, dan ga ik wel eens nadenken over efficienter lopen/ademen/trainen/etc,Die maximum heartrate enzo berekent hij aan de hand van leeftijd volgens mij, die 'very hard' die hij aan 10 minuten van mijn run knoopt voelde voor mij niet zo, dat is echt het tempo dat ik nog wel wat langer vol kan houden, maargoed.
Gaaf!

Post vooral ook je ervaringen in het hardloophorloge topic :): rockhopper in "Het grote Sporthorloge met GPS topic"

Heel erg benieuwd naar de Spartan. De eerste echte Fenix 3 concurrent imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[afbeelding]
[afbeelding]

Mooi :Y Ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Ik geloof* dat max hr en inspanningsniveau ed deels ingesteld kunnen worden via de de site (als je je max hr weet) en anders zelf "leren". In het begin zal het dus een beetje onzin zijn :P
(*Zo werkt het in ieder geval met de Ambit reeks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik zal me ook in het andere topic melden voor horloge technobabble.

Rentechnisch ben ik nog een noob, met mijn nu vierenhalve week ervaring, maar dit is wel een blijvertje denk ik. De pijntjes in de pezen blijven door mijn benen heenschuiven dus dat zal vast allemaal bij de opbouw horen ;) Last van mijn nek/schouders heb ik al stukken minder dus het bovenlichaam lijkt al meer ontspannen te zijn. Wellicht dat ik wel nog een paar lichtere schoenen aanschaf, ik heb een trailvariant gekocht om wat meer steun te hebben, die lopen heerlijk maar ik wil ook wel iets anders proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Pijltjes horen er nu eenmaal bij in het begin. Niet al te veel op focussen, tenzij het je ontwikkeling in 't lopen begint te hinderen. Dan zou je eventueel met een sportmasseur nog een eind kunnen komen om ze weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Bedankt voor alle reacties. Ik pak er hieronder even wat dingen uit.
wickedm3n schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:45:
Jammer om te lezen.. zelf nooit mee gemaakt. Het enige wat ik lees is dat je wel erg focust op duurlopen en nagenoeg geen intervals doet.. naar mijn idee ga je daar niet harder van lopen.. maar ik ben ook geen expert :+
Zelf probeer ik 2X per week intervallen te doen en 1x een duurloop.
Tot nu toe ga ik daarmee vooruit in mijn duur tempo.
Misschien is dat ook wat voor je en krijg je daardoor ook meer motivatie.
Eens, vandaar ook dat ik ben begonnen met drie keer lopen waarvan eenmaal interval of op tempo. Ben met je eens dat één keer interval het minimum moet zijn. Overigens denk ik dat een voetbalwedstrijd hier ook onder kan vallen?
Fontainemelon schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:46:
Klinkt naar mijn mening alsof je je teveel fixeert op prestatie en tijden, waardoor je al vertrekt met een verkeerde mindset.
Dat klopt sowieso. De ontspanning probeer ik te vinden tijdens het zogenaamde 'vogels kijken', maar betrap me er op dat ik dit niet kan volhouden als ik zie dat mijn tempo dan richting de 7:00 gaat...
Pathogen schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:01:
Uh. Beginner? Het heeft me een behoorlijke tijd gekost voordat ik langdurig onder de 6:00 kon lopen, geen maanden maar jaren :P
Beredeneerd vanuit mezelf en wat ik hier qua tempo vaak voorbij zie komen ;)
Wat betreft je terugval, je geeft zelf al aan dat overtraind zijn een mogelijkheid is. Volgens mij is je probleem tweeledig: Je motivatie ligt in het steeds sneller gaan, en fysiek lukt dat niet. Doordat het fysiek niet lukt raak je mentaal van slag en flubbert de techniek alle kanten op, met nog langzamere loopjes tot gevolg.
Prima analyse!
Tijd voor een reset zou ik zeggen. Persoonlijk zou ik dan gewoon een week helemaal niet lopen. Gaat het dan kriebelen om weer te lopen? Mooi :) Heb je je benen ook even goed de rust gegeven en dan kun je weer verder gaan.
Laat je niet leiden door het verleden. Als je daarna 6:00 loopt, dan is dat je huidige tempo. Wil je daar verbetering in maken? Ga eens focussen op wat er niet lekker loopt. Je zegt dat je techniek wel beter mag, daar kun je een hoop winst mee maken en goed stappen vind ik zelf een fijn punt om een loopje goed op te focussen. Ademhaling is er ook zo eentje.
Het kriebelt nog steeds om te gaan lopen. Wel is het zo dat ik er na een kilometer redelijk klaar mee ben, omdat het dan niet 'loopt' zoals ik wil.
Qua focus probeer ik misschien juist te veel dingen tegelijk in de gaten te houden nu. Wellicht verstandiger één aspect uit te kiezen en daar dan een run lang mezelf op te richten.
Niet met metingen lopen wordt er veel gezegd. Ik loop altijd met metingen. Misschien een slechte eigenschap, maar ja, ook de mindere trainingen horen erbij.
Metingen vind ik ook juist leuk en interessant. Zelfs als ze in mijn geval duiden op achteruitgang.
Overigens, zit je niet al een tijdje tegen een griepje aan? Hooikoorts? Zijn ook leuke invloeden.
Niet dat ik weet in ieder geval.
Fontainemelon schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:28:
Dat lijkt me de essentie, inderdaad. Je moet je doelstellingen vastleggen op basis van je huidige ritme, dus over 25min/5km zou ik me absoluut nog niet druk maken. Die 5:30 van een paar maandjes geleden uit je hoofd zetten is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je (bvb) die 6:00 nu als startpunt neemt dan zit je waarschijnlijk sneller dan je denkt aan dat oude ritme, en met een positieve mindset. :)
Op zich eens, maar als je dan om je heen (Strava, zie hieronder) mensen wel vooruitgang ziet boeken is dat best frustrerend.. Tevreden zijn met een zesje als je daarvoor nog met dezelfde inzet een acht haalde, is niet echt mijn ding.
Heb sinds deze week een Polar M400 sporthorloge, dus meet daarmee vanaf gisteren m'n runs. Wel gekoppeld aan Strava, waar ik eerder via m'n telefoon al m'n runs op plaatste.
nokie schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:54:
Als je op zich geen pijn voelt (door de pijn lopen is echt geen goed idee) en je bent verder gezond, dan zou ik me niet teveel zorgen maken. Je lichaam moet zich sowieso aanpassen aan een nieuwe soort belasting, en je kan moeilijk (ongestraft) op alles tegelijk vooruitgang boeken.
Echte pijn niet nee. Wel eens wat 'gezeur', maar dat mag geen naam hebben. Voor zover bekend verder inderdaad gezond. Qua belasting eens, maar sport eigenlijk al tijden onafgebroken vier/vijf keer per week vrij intensief. Zou lichamelijk al gewend moeten zijn toch?
Gezien je prestatiegericht bent (wat mag, ik snap dat :) ) is een loopgroep misschien iets voor jou? Daar kan men je observeren en persoonlijk advies geven. Ik weet nu niet of hartslag 160 voor jou veel is, ik kan je gewicht niet inschatten, ik heb geen idee hoe jouw loopstijl er uitziet. Los van het feit dat ik ook maar een amateur met voldoende gebreken ben, is advies geven heel moeilijk.
Laatste twee zondagen meegelopen met een groepje dat traint voor een 5km loop zondag over een week. Wilde hier ook aan mee gaan doen (eigenlijk de 10km, maar nu twijfel ik zelfs over de 5km), dus dat matchte mooi. Groepje met één man en vier vrouwen, waarvan ik van tevoren dacht zelfs 'beter' te zijn dan de man. Praktijk is echter dat ik tot 3,5km met hem meeloop en daarna afhaak. Liep vorige week zondag gemiddeld 5:27 en kwam deze zondag niet verder dan 5:50. Tja...
Mijn omslagpunt ligt (voor mijn gevoel, nooit heel exact gemeten) rond de 170. In rust heb ik een heel lage hartslag, van ongeveer 40. Gewicht is rond de 85 kilo bij 1.85.
Edit: je laat je toch misleiden door de cijfertjes? Je gps data op strava lijkt soms wat shaky...
Wil ik zeker niet uitsluiten, hoewel ik de echte fuck-ups qua GPS er wel uit probeer te filteren.

Hoeveel invloed hebben schoenen in jullie ogen? Ik weet van mezelf dat ik overproneer, dus heb bij mijn start schoenen in dat kader (Asics GT) aangeschaft. Niet ergens laten aanmeten of iets dergelijks.

Thanks voor de adviezen in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:13
Alles hierboven klinkt echt als teveel, te graag en te vaak.

Laat je hardloopschoenen eens 2 weken in de kast liggen. Ga eens 1 week maar 1 keer naar de sportschool en pak het dan weer op. In mijn geval doet het dat altijd goed.

Ik liep 2 weken geleden een halve marathon en heb tot afgelopen zondag niet meer gesport. Anderhalve week niet in de sportschool geweest, niet wezen hardlopen, niet wezen boksen.

Wilde pas weer gaan hardlopen als ik er echt zin in had, en dat was afgelopen zondag en gisteren. Dan voelt het goed en fijn.

Puur gesproken vanuit mijzelf natuurlijk.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

KaiseRRuby schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:50:
Dit.

Ik zou aanraden om inderdaad even een stapje terug te doen en de obsessie met cijfertjes en vooruitgang (voor nu) los te laten. Ga gewoon lekker lopen voor de fun. De rest komt dan vanzelf. Iedere training harder willen is op zijn minst een slecht plan... en volstrekt onmogelijk.

Je mag je zaken uiteraard prima tracken, maar zie het gewoon als een neutraal gegeven en probeer hier niet over te oordelen.

Ik zal maar niets zeggen over verschillen in betrouwbaarheid van gps gegevens tussen een app en een horloge? Daar zou zomaar al flink wat seconden per kilometer kunnen zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
mefjoew schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:33:

[...]

Laatste twee zondagen meegelopen met een groepje dat traint voor een 5km loop zondag over een week. Wilde hier ook aan mee gaan doen (eigenlijk de 10km, maar nu twijfel ik zelfs over de 5km), dus dat matchte mooi. Groepje met één man en vier vrouwen, waarvan ik van tevoren dacht zelfs 'beter' te zijn dan de man. Praktijk is echter dat ik tot 3,5km met hem meeloop en daarna afhaak. Liep vorige week zondag gemiddeld 5:27 en kwam deze zondag niet verder dan 5:50. Tja...
Mijn omslagpunt ligt (voor mijn gevoel, nooit heel exact gemeten) rond de 170. In rust heb ik een heel lage hartslag, van ongeveer 40. Gewicht is rond de 85 kilo bij 1.85.
Ik heb af en toe ook nog dat het 3km erg goed gaat en dat het dan opeens helemaal in zakt. Ik ben er bij mij achter dat dit alles met voeding en vooral vocht te maken heeft. Heb ik te weinig gegeten en gedronken vooraf dan is het net of vanuit het niets de tank leeg is. Zou je ook even naar kunnen kijken.

Buiten dat, volg een schema en houd je er dan ook aan. Deze zal je voor je gevoel echt veel te langzaam laten lopen maar je word vanzelf beter en je blaast jezelf tenminste niet op. Je hebt een M400 las ik, Polar heeft best goede trainingsschemas (alleen vervelend dat het piepje van het horloge amper hoorbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik gebruik alleen wedstrijden om te kijken of ik vooruit ben gegaan. Of iig ten opzichte van iets vergelijkbaars (want ik kan de diepe hel niet vergelijken met een platte 10k hier in de buurt).
Trainingen - tja, als ik me niet helemaal lekker voel, slecht geslapen heb, ergens de dagen ervoor bloed gedoneed heb, ongesteld ben, te veel gezopen had de avond ervoor, het te warm is... alles heeft invloed. Waar het om gaat is dat ik gelopen heb. Hoe, tja. Het is fijn als t goed gaat, maar ach. Ik ben toch maar gegaan! En ik volg een schema dat me gewoon kilometers laat maken - die snelheid komt volgend jaar wel weer als ik m'n conditie weer terug heb. Ik doe rustige kilometers - maar voor mijn doen wel véél rustige km. En daar geniet ik eerlijk gezegd dan ook wel van - lekker beestjes kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
mefjoew schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:33:
Hoeveel invloed hebben schoenen in jullie ogen? Ik weet van mezelf dat ik overproneer, dus heb bij mijn start schoenen in dat kader (Asics GT) aangeschaft. Niet ergens laten aanmeten of iets dergelijks.
Hoe stel je eigenlijk vast of je overproneert of iets dergelijks? Ik zou werkelijk geen idee hebben. Voor mijn volgende paar schoenen ga ik me ook maar eens laten adviseren, wellicht loop ik met andere schoenen wel beter omdat ik een raar loopje heb ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Jheroun schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:05:
[...]

Hoe stel je eigenlijk vast of je overproneert of iets dergelijks? Ik zou werkelijk geen idee hebben. Voor mijn volgende paar schoenen ga ik me ook maar eens laten adviseren, wellicht loop ik met andere schoenen wel beter omdat ik een raar loopje heb ofzo :P
Je kan t schijnbaar zien aan de slijtage van je zool (daar weet google wel wat over) - of tijdens het lopen kijken naar hoe je voet neerzet ;). Je kan met schoenen redelijk wat compenseren aan rare dingen (of veroorzaken als je verkeerde hebt) - maar het kan ook zijn dat je dit door een raar loopje doet en dan moet je dus wel even wennen aan dat je schoenen dat dus voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-08 13:13
Huidige schoenen meenemen naar een goede hardloopwinkel. Ze kunnen aan de slijtage van de zool al zien welke kant je op gaat. Daarna is het een kwestie van passen en in de winkel een stukje lopen waarbij je loop gefilmd wordt. Filmpje vertraagd terug kijken om te zien hoe je neerkomt en volgende schoenen passen totdat je de perfecte voor jou gevonden hebt.

Een hardloop topic! Ik kan echt voor al mijn hobbies op GoT terecht! Even snel voorstellen: ik ben een recreatieve loper die 1 keer per week met een loopgroep loopt. Niet een lange duurloop, maar met intervallen en loopscholing. Zo 1 of 2 keer per jaar een loopje van 5 km en 1 keer een 10 km gelopen. Persoonlijke records:

500 m: 1:46
1 km: 4:11
5 km: 23:31 (4:42/km)
10 km: 56:41 (5:40/km)
Coopertest: 2550 m in 12:00 (4:42/km)

In oktober ga ik me weer aan een 10 km wagen met als doel onder de 55:00 te lopen. Vorige 10 km was op een parcours dat niet vlak was, dus dat moet lukken. Sinds kort loop ik met een Microsoft Band 2 zodat ik ook hartslag in de gaten kan houden hoewel ik hier nog niks mee heb gedaan.

Heb de laatste paar pagina's teruggelezen, vooral het verhaal van mefjoew en de reacties daarop. Over de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat duurlopen alleen mijn uithoudingsvermogen verhogen, maar niet mijn snelheid. Voor snelheid moet ik echt intervallen als piramide loopjes doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
KaiseRRuby schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:50:

Laat je hardloopschoenen eens 2 weken in de kast liggen. Ga eens 1 week maar 1 keer naar de sportschool en pak het dan weer op. In mijn geval doet het dat altijd goed.

Ik liep 2 weken geleden een halve marathon en heb tot afgelopen zondag niet meer gesport. Anderhalve week niet in de sportschool geweest, niet wezen hardlopen, niet wezen boksen.

Wilde pas weer gaan hardlopen als ik er echt zin in had, en dat was afgelopen zondag en gisteren. Dan voelt het goed en fijn.

Puur gesproken vanuit mijzelf natuurlijk.. :)
Klinkt als heel aannemelijk en goed advies. Wel een uitdaging voor mezelf om even niets te doen, want heb mezelf redelijk afgericht in het minimaal vier keer per week sporten. Luisteren naar je lichaam (en in dit geval goede tips van mede-Tweakers) is echter een stuk verstandiger..
Roozzz schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:24:
Ik zal maar niets zeggen over verschillen in betrouwbaarheid van gps gegevens tussen een app en een horloge? Daar zou zomaar al flink wat seconden per kilometer kunnen zitten :P
Kan heel goed kloppen, maar als dat structureel in mijn 'voordeel' is, zou me dat wel verrassen. Sowieso komt de eerste meting met het horloge overeen met de lijn van de laatste weken, dus dat lijkt niet direct de uitleg.
[Roland] schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:32:
Ik heb af en toe ook nog dat het 3km erg goed gaat en dat het dan opeens helemaal in zakt. Ik ben er bij mij achter dat dit alles met voeding en vooral vocht te maken heeft. Heb ik te weinig gegeten en gedronken vooraf dan is het net of vanuit het niets de tank leeg is. Zou je ook even naar kunnen kijken.
Zou kunnen, maar daar had ik eerder geen last van.
Buiten dat, volg een schema en houd je er dan ook aan. Deze zal je voor je gevoel echt veel te langzaam laten lopen maar je word vanzelf beter en je blaast jezelf tenminste niet op. Je hebt een M400 las ik, Polar heeft best goede trainingsschemas (alleen vervelend dat het piepje van het horloge amper hoorbaar is).
Ja, ik ben aan het oriënteren wat voor mij een passend schema is. Zal daarbij ook zeker die van Polar checken, maar houd me ook absoluut aanbevolen voor tips in dat kader.
Inderdaad door slijtage, of door een expert ernaar te laten kijken. In mijn geval is het tijdens een revalidatietraject eens aan het licht gekomen toen ik onder toeziend oog van een fysiotherapeut op een loopband aan de slag moest. Overigens alweer vijf jaar geleden, dus wellicht is dat inmiddels anders?
Plymp schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:56:
Heb de laatste paar pagina's teruggelezen, vooral het verhaal van mefjoew en de reacties daarop. Over de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat duurlopen alleen mijn uithoudingsvermogen verhogen, maar niet mijn snelheid. Voor snelheid moet ik echt intervallen als piramide loopjes doen.
Ja, denk dat ik na een pauze mezelf ga focussen op meer intervals. Snelheid was ook altijd al een probleem bij voetbal, dus dat is sowieso wel handig denk ik :+

Denken jullie dat ik de pauze per direct in moet gelasten, of is er nog een trucje om over anderhalve week (zondag 28 augustus) een fatsoenlijke prestatie op de 5km neer te zetten? Voel mezelf namelijk als een vreselijke afhaker als ik dat event helemaal laat schieten, vooral gezien het eerdere voornemen de 10 daar te gaan lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

mefjoew schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:07:
Denken jullie dat ik de pauze per direct in moet gelasten, of is er nog een trucje om over anderhalve week (zondag 28 augustus) een fatsoenlijke prestatie op de 5km neer te zetten? Voel mezelf namelijk als een vreselijke afhaker als ik dat event helemaal laat schieten, vooral gezien het eerdere voornemen de 10 daar te gaan lopen..
Als ik t was - die loop toch doen maar nu wel een week rust. Of je hebt daarna een knettergoede tijd, of je hebt een mooie om te verbeteren (en eigenlijk natuurlijk beide)!
Sport is ook een stukje spychologie en als je jezelf als een afhaker gaat zien is juist wel lopen dus misschien wel slim, aan de andere kant als je tijd erg tegenvalt kan dat weer negatief uitpakken. Blijf het vooral positief inzien, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Plymp schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:56:
[...]

Huidige schoenen meenemen naar een goede hardloopwinkel. Ze kunnen aan de slijtage van de zool al zien welke kant je op gaat. Daarna is het een kwestie van passen en in de winkel een stukje lopen waarbij je loop gefilmd wordt. Filmpje vertraagd terug kijken om te zien hoe je neerkomt en volgende schoenen passen totdat je de perfecte voor jou gevonden hebt.

Een hardloop topic! Ik kan echt voor al mijn hobbies op GoT terecht! Even snel voorstellen: ik ben een recreatieve loper die 1 keer per week met een loopgroep loopt. Niet een lange duurloop, maar met intervallen en loopscholing. Zo 1 of 2 keer per jaar een loopje van 5 km en 1 keer een 10 km gelopen. Persoonlijke records:

500 m: 1:46
1 km: 4:11
5 km: 23:31 (4:42/km)
10 km: 56:41 (5:40/km)
Coopertest: 2550 m in 12:00 (4:42/km)
Mooi rijtje :) .. Heb je die Coopertest toevalig in exact hetzelfde gemiddelde tempo gelopen als de 5K of was dat in jouw geval gewoon je snelste 12 minuten gemeten in een race die langer dan dat duurde?

In het laatste geval voegt het weergeven niet veel toe (dan kun je er net zo goed ook nog een 800m bijzetten, een 1500m, een 5 Engelse Mijl, etc. ;) )

In het eerste geval, dan toevallig :) .. Maar als je echt alles eruit perst op 12:00 minuten dan zou je gemiddeld toch wel wat sneller moeten kunnen uitkomen dan je 5K gemiddelde?

Nou ja, weet er ook niet veel van, laatste coopertest die ik gedaan heb was denk ik zo rond 1996 op de middelbare school. Geen idee wat daaruit komt. Inmiddels gaat mijn 5K langzaam richting de 20 (maar is er nog niet) en denk ik dat ik in 12 minuten (maar nooit geprobeerd) zo'n 3.100-3200m zou moeten kunnen halen. Wel leuk experimetje eigenlijk, zal het na mijn vakantie, als het weer iets afgekoeld is, eens proberen :)

• Plymp
Valorian schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:27:
Mooi rijtje :) .. Heb je die Coopertest toevalig in exact hetzelfde gemiddelde tempo gelopen als de 5K of was dat in jouw geval gewoon je snelste 12 minuten gemeten in een race die langer dan dat duurde?
Puur toeval ben ik bang :). Ik heb eerst die Coopertest gelopen en een paar maanden later die 5 km. Bij de Coopertest had ik geen loper in de buurt om mee op te trekken, maar bij de 5 km zat ik achter 2 lopers die net iets sneller liepen dan ik zelf zou hebben gedaan. Na 2 km haakte 1 van die lopers af en versnelde de ander en daar ben ik toen achteraan gegaan. Die heb ik tot 3.5 km ofzo bijgehouden en de laatste 1.5 km heb ik denk ik rond de 4:55/km gelopen waardoor het gemiddelde tempo op hetzelfde uitkwam als mijn tempo bij de Coopertest. Dus de eerste 12 minuten van de 5 km heb ik denk ik zelfs net iets meer afgelegd (misschien 50-75 meter) dan tijdens de Coopertest. Ik vind het zelf heel lastig om een goed tempo te pakken, dus loop graag achter anderen aan ;). Als ik zelf tempo moet bepalen heb ik vaak dat ik te veel over heb aan het einde, waardoor ik de laatste 1 of 2 km kan versnellen, dat was bij die 5 km helemaal niet het geval.

• bert74

Waar ik nu sta, is dat ik zojuist een 5km heb gelopen met een tempo van 6:36 en een gemiddelde hartslag van 151. Met andere woorden: ik ben in tempo ongeveer een minuut achteruit gegaan in een goede zes weken tijd.

Ik ben vorig jaar begonnen met hardlopen en loop in trainingen de 5km in gemiddeld 5:15 en de 10km in 5:40 bij beide niet helemaal voluit. Ik loop ook 3 keer in de week en wissel een beetje af met vlotte 5Km en wat langere duurlopen van 8-10 km. Vergelijkbaar met jou dus. Ook mijn doelen zijn gelijk aan die van jouw 5k in 25:00 en 10k in 55. Gezien wat je recent gelopen hebt, lijkt me dat echt wel realistisch.

Dat je met dezelfde hartslag 1 km/min langzamer bent gelopen vind ik wel opmerkelijk. Vaak zie je wel dat de progressie afvlakt, maar een dergelijke terugval vind ik wel opmerkelijk.

Uit jouw Strava activiteit leidt ik wel af dat dat jouw hartslag maar heel langzaam omhoog kruipt. Wat ik uit de literatuur lees, is dat dit een teken van vermoeidheid kan zijn.

Op basis hiervan zou ik willen adviseren:
- Neem wat meer rust, breng eens 2 weken het aantal trainingen/sportschool met de helft terug bv. 2 keer per week hardlopen, 1 keer sportschool.
- Denk ook om je slaap

Als het na die 2 weken beter gaat, dan weet je dat je het daar moet zoeken.

Verder adviseer ik altijd, zeker als beginner, om een groot sportmedisch onderzoek te doen. Hier wordt je compleet doorgelicht, waar zaken als maximale hartslag, omslagpunt, VO2Max worden bepaald onder registratie van een ECG. Zie ook mijn post hierover in deel 6 van dit Topic.

Succes

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ik ben hier in het verleden een paar keer opnieuw begonnen (met de famous evy natuurlijk :D "ooit zult ge een groot atleet worden) en bij de laatste "restart" heb ik vanaf het begin de focus gelegd naast die intervallen op letten op ademhaling en ervaarde het zelf als stukken motiverender vooral nadat je op het einde zit. Je techniek is een stukje soepeler omdat je jezelf vanaf het begin een goede ademhaling aanleert (en je hoeft er dus niet meer echt op te letten), een betere landing ipv "stampen" enz. :) Bijkomend voordeel is ddat waar ik de vorige keren heel erg veel last had van allerlei mysterieuze pijntjes in gewrichten / benen / voeten, ik nu buiten wat stijve spieren helemaal nergens last van heb, dus misschien dat het voor jou ook werkt ;)

Omdat het in het begin best veel dingen zijn heb ik me bij elke run op 1 ding gefocused zodat het behapbaar was. Bv. 1 run ging ik heel scherp letten dat ik goed bleef ademen, de run erop gaf ik aandacht aan hoe ik mijn armen / schouders hield, dan dat mijn landing netjes was, enz. Het enige waar ik niet op lette was de pace

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Laat ademhaling nou net iets zijn wat het lichaam prima zelf regelt op basis van de hoeveel koolstofdioxide in je bloed (dus geen zuurstoftekort, grappig genoeg). Naarmate je fitter wordt, wordt de inspanning lichter en zul je ook rustiger ademhalen. Fitter worden is dus effectiever dan focussen op je ademhaling.

En als je op de grens van je kunnen loopt, bijvoorbeeld aan het einde van een 5k, dan gaat geen ademhalingstechniek je helpen. Je lichaam produceert koolstofdioxide als een malle en je hersenstam zal er alles aan doen om het kwijt te raken.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• mefjoew
Poekie schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:25:
Als ik t was - die loop toch doen maar nu wel een week rust. Of je hebt daarna een knettergoede tijd, of je hebt een mooie om te verbeteren (en eigenlijk natuurlijk beide)!
Sport is ook een stukje spychologie en als je jezelf als een afhaker gaat zien is juist wel lopen dus misschien wel slim, aan de andere kant als je tijd erg tegenvalt kan dat weer negatief uitpakken. Blijf het vooral positief inzien, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Thanks, dank dat ik dat ga doen inderdaad. Qua tijd richt ik me dan op 27:30, wat gewoon haalbaar moet zijn. Vanaf deze zaterdag ook weer voetbal, dus direct goede intervaltraining erbij ;)
bert74 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:36:
Ik ben vorig jaar begonnen met hardlopen en loop in trainingen de 5km in gemiddeld 5:15 en de 10km in 5:40 bij beide niet helemaal voluit. Ik loop ook 3 keer in de week en wissel een beetje af met vlotte 5Km en wat langere duurlopen van 8-10 km. Vergelijkbaar met jou dus. Ook mijn doelen zijn gelijk aan die van jouw 5k in 25:00 en 10k in 55. Gezien wat je recent gelopen hebt, lijkt me dat echt wel realistisch.

Dat je met dezelfde hartslag 1 km/min langzamer bent gelopen vind ik wel opmerkelijk. Vaak zie je wel dat de progressie afvlakt, maar een dergelijke terugval vind ik wel opmerkelijk.

Uit jouw Strava activiteit leidt ik wel af dat dat jouw hartslag maar heel langzaam omhoog kruipt. Wat ik uit de literatuur lees, is dat dit een teken van vermoeidheid kan zijn.

Op basis hiervan zou ik willen adviseren:
- Neem wat meer rust, breng eens 2 weken het aantal trainingen/sportschool met de helft terug bv. 2 keer per week hardlopen, 1 keer sportschool.
- Denk ook om je slaap

Als het na die 2 weken beter gaat, dan weet je dat je het daar moet zoeken.

Verder adviseer ik altijd, zeker als beginner, om een groot sportmedisch onderzoek te doen. Hier wordt je compleet doorgelicht, waar zaken als maximale hartslag, omslagpunt, VO2Max worden bepaald onder registratie van een ECG. Zie ook mijn post hierover in deel 6 van dit Topic.

Succes
Dank voor je uitgebreide reactie.
Begrijp ik goed dat jij geen intervallen loopt? Zo ja, vanwaar die keuze? Zo nee, hoe zien jouw intervallen eruit?
Ik vind de terugval ook opmerkelijk en dank dat overtraining de beste verklaring is. Blijf erbij dat ik niet snap hoe een amateur als ik overtraind kan raken, maar dat terzijde.
Je verhaal over de uitgebreide test heb ik gelezen. Erg interessant en zeker iets om te overwegen. Het kostenplaatje weerhoudt me daar op dit moment echter nog wel van.

Zoals ik er nu insta, ga ik deze week en volgende week niet hardlopen (hoewel ik wel oprecht zin heb om te gaan, c.q. me er niet heel goed bij voel dat ik niet ga |:( ). Volgende week zondag dan die 5km run, waarna ik vanaf dan twee keer per week ga hardlopen, in combinatie met 1x voetbal en 2x sportschool. Hardlopen dan de ene training rustig wat verder (tot max 8km in eerste instantie), de andere interval (voetbal zie ik ook als intervaltraining).
Hoop dat dit de juiste stappen zijn en dat ik over een jaar van nu tevreden terug kijk op deze beslissing. Thanks voor alle goede input in ieder geval!

• bert74
mefjoew schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:05:
[...]

Thanks, dank dat ik dat ga doen inderdaad. Qua tijd richt ik me dan op 27:30, wat gewoon haalbaar moet zijn. Vanaf deze zaterdag ook weer voetbal, dus direct goede intervaltraining erbij ;)

[...]

Dank voor je uitgebreide reactie.
Begrijp ik goed dat jij geen intervallen loopt? Zo ja, vanwaar die keuze? Zo nee, hoe zien jouw intervallen eruit?
Ik vind de terugval ook opmerkelijk en dank dat overtraining de beste verklaring is. Blijf erbij dat ik niet snap hoe een amateur als ik overtraind kan raken, maar dat terzijde.
Je verhaal over de uitgebreide test heb ik gelezen. Erg interessant en zeker iets om te overwegen. Het kostenplaatje weerhoudt me daar op dit moment echter nog wel van.

Zoals ik er nu insta, ga ik deze week en volgende week niet hardlopen (hoewel ik wel oprecht zin heb om te gaan, c.q. me er niet heel goed bij voel dat ik niet ga |:( ). Volgende week zondag dan die 5km run, waarna ik vanaf dan twee keer per week ga hardlopen, in combinatie met 1x voetbal en 2x sportschool. Hardlopen dan de ene training rustig wat verder (tot max 8km in eerste instantie), de andere interval (voetbal zie ik ook als intervaltraining).
Hoop dat dit de juiste stappen zijn en dat ik over een jaar van nu tevreden terug kijk op deze beslissing. Thanks voor alle goede input in ieder geval!
Tot mei dit jaar liep ik 2 keer in de week en altijd met een voor mijn doen behoorlijk tempo en hoge hartslag. Ik had altijd veel hersteltijd nodige en ook mijn scheenbenen begonnen te zeuren. Vanaf mei loop ik 3 keer in de week meestal 2 x rustig en 1 x vlot, maar niet meer zo snel als voorheen. Dit heeft mij goed geholpen: bij dezelfde hartslag meer snelheid dus betere conditie.

An sich wil ik wel intervallen doen, en ik doe het ook af en toe, maar ik merk dat mijn scheenbenen wat gevoelig blijven. Dus is focus mij op de basis, meer kilometers maken zonder blessures en dus wat rustiger aan. De snelheid komt vanzelf.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
kenneth schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:03:
Laat ademhaling nou net iets zijn wat het lichaam prima zelf regelt op basis van de hoeveel koolstofdioxide in je bloed (dus geen zuurstoftekort, grappig genoeg). Naarmate je fitter wordt, wordt de inspanning lichter en zul je ook rustiger ademhalen. Fitter worden is dus effectiever dan focussen op je ademhaling.

En als je op de grens van je kunnen loopt, bijvoorbeeld aan het einde van een 5k, dan gaat geen ademhalingstechniek je helpen. Je lichaam produceert koolstofdioxide als een malle en je hersenstam zal er alles aan doen om het kwijt te raken.
vanuit mijn duikervaring maakt het ritme en hoe diep je adem haalt toch echt wel veel uit en is de natuurlijke reactie niet altijd de handigste te noemen. En uiteindelijk wil dat je aandacht besteed aan hje ademhaling ook natuurlijk betekenen dat je kijkt of je wat rechtop loopt (houding hoort erbij), diep lucht haalt ipv wat hijgerig enz. Fitter worden hoef je daarom niet te laten liggen, dat is inherent lijkt me aan jezelf trainen :)

(en natuurlijk als je op je grenzen zit of erover, dan is het ver gedaan ja en resteert wat hijgen :P)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Net me eerste run sinds 7.5/8 jaar gemaakt.
Het viel me nog erger tegen dan ik al dacht. me gewicht is flink te pan uit gestegen en dat is ook de reden dat ik mezelf vanaf deze week weer push om te gaan sporten. vroeger deed ik dat in de sportschool maar ik wil dit nu eens proberen.

Moet zeggen dat ondanks dat het zo tegen viel fysiek.. ik erg tevreden ben met dat ik het heb gedaan. het was waarschijnlijk compleet niets vergeleken met wat jullie doen maar toch :P

Het rondje was 3 kilometer en heb er net geen half uur over gedaan. Ik had geen goal gesteld voor mezelf voor tijd of afstand. ik wilde gewoon zien wat ik kan. dit was toch echt wel voor vandaag in ieder geval me limiet. het stuk coolingdown naar huis lopen was best zwaar ;p

Misschien was het alleen niet zo handig om in de bossen te beginnen want dat is nog best heuvelachtig enzo ;p

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AcZn6xu.png

Ik ben van plan zondag weer te gaan.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• Roodey
@Ricmaniac, Heerlijk dat gevoel als je hebt hard gelopen hé :)

Als ik soms 2 weken niet hardloop (en ik doe dat bijna alleen buiten voetbalseizoen om) heb ik al het idee dat ik kapot ga.
Ik denk dat je leuke sprongen kunt maken vanaf hier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

Vanavond m'n eerste 5km wedstrijd gelopen, de wereldbekende dorpsloop van Wilnis! ;)

Doel was puur om als voorbereiding op de dam tot dam by night de ervaring van een wedstrijd te hebben, en kijken of ik ondanks dat er meerdere mensen lopen toch m'n eigen tempo kan blijven lopen. Het parcours was een stukje over de dijk (met trappetjes) en dorp de polder in, en daar omkeren bij het waterpunt en dezelfde route weer terug. Volgens mij deden er 50-60 personen mee, dus het was bij de start nog enigszins druk en merkte ik dat ik moeite moest doen om niet op een te snel tempo meegezogen te worden. De rest van het eerste stuk redelijk relaxed gelopen, met de meute mee op een voor mij relaxed tempo. Na het omkeren was ik m'n loopmaatje kwijt (die voor de 5km uitlopen ging) en had ik een aantal personen voor me die ik voor m'n gevoel wel in kon halen zonder serieus te hoeven versnellen. Daardoor op een toch wat hoger tempo kunnen lopen zonder last te hebben. De laatste kilometer merkte ik dat ik bij het waterpunt denk ik toch wat te veel gedronken had en had het gevoel dat het zooitje omhoog aan het komen was, maar gelukkig niet over hoeven geven. Leerpuntje voor de volgende keer. Uiteindelijk volgens runkeeper begonnen met 6:15/km op de eerste km (drukte & trappetjes) en geleidelijk afgebouwd naar 5:12/km op de laatste kilometer, voor een gemiddelde van 5:36/km waar ik erg blij mee ben. Officiële tijden moet ik nog afwachten, maar maken me eigenlijk niet zoveel uit. Op het eind nog flink kunnen versnellen voor de laatste 50m voor de finish en zelfs daar kwam ik met energie overheen.

Dit smaakt naar meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Ik heb even een korte vraag. Ik zit er aan te denken om volgende week mijn eerste 10K wedstrijd te lopen (Bommenberendloop, Groningen). Mijn trainings PR op de 5K is 26:32, 10K 56:32 beide niet voluit.Ik loop nu tussen de 15-20 km per week.

Ik weet dat ik de 5K voluit wel kan halen met een hartslag tussen 185-190 (in een intervaltraining kom ik vrij makkelijk op 195, max HS is ~200). 5K moet in 25:00 wel lukken, maar dit tempo ga waarschijnlijk geen 10km volhouden.

Wat is handig 5K voluit gaan en kijken waar het schip strand (tempo zakt weg) of een beetje inhouden dat ik ook in het tweede gedeelte nog een beetje over heb.

Ik weet dat een race persoonlijk is, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plymp
Spotter schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:01:
De laatste kilometer merkte ik dat ik bij het waterpunt denk ik toch wat te veel gedronken had en had het gevoel dat het zooitje omhoog aan het komen was, maar gelukkig niet over hoeven geven. Leerpuntje voor de volgende keer.
Als ik een loopje ga doen dan drink ik van te voren voldoende zodat ik tijdens de loop niet hoef te drinken en na afloop dan goed drinken om weer aan te vullen. Ik merk dat het bij mij ook niet goed gaat, want ik heb geen zin om bij een waterpunt wat langzamer te gaan lopen om het te laten zakken. Dan gebruik ik het water dat ik onderweg kan pakken liever om mijn nek en polsen wat af te koelen als het erg warm is. Bij 5 en 10 km red ik het wel zonder bijtanken onderweg en verder dan 10 heb ik nog niet gelopen.

Als je langer dan een uur gaat lopen is het aan te raden om een sportdrank mee te nemen, want water alleen is dan niet voldoende (geen mineralen, geen energie en dorstgevoel verdwijnt te snel). Maar dan kun je het beste bij trainingen al oefenen met drinken om te zien wat voor jou werkt (hoe te drinken, tempo verlagen na drinken, enz.).
bert74 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:24:
Ik zou de eerste 5 km op iets van 26:30 mikken (je 5 km PR niet voluit) en dan daarna proberen in te schatten of je de 2e 5 km iets sneller kunt, hetzelfde tempo of iets in moet houden. Er is niets zo irritant als moeten gaan wandelen omdat je te snel gestart bent, dus 25:00 voor 1e 5 km zou ik niet doen (misschien voor de volgende 10 km als je merkt dat je veel te veel overhoudt). Maar inderdaad, het is heel persoonlijk :)

[ Voor 20% gewijzigd door Plymp op 19-08-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18
Plymp schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:31:
[...]

Als ik een loopje ga doen dan drink ik van te voren voldoende zodat ik tijdens de loop niet hoef te drinken en na afloop dan goed drinken om weer aan te vullen. Ik merk dat het bij mij ook niet goed gaat, want ik heb geen zin om bij een waterpunt wat langzamer te gaan lopen om het te laten zakken. Dan gebruik ik het water dat ik onderweg kan pakken liever om mijn nek en polsen wat af te koelen als het erg warm is. Bij 5 en 10 km red ik het wel zonder bijtanken onderweg en verder dan 10 heb ik nog niet gelopen.

Als je langer dan een uur gaat lopen is het aan te raden om een sportdrank mee te nemen, want water alleen is dan niet voldoende (geen mineralen, geen energie en dorstgevoel verdwijnt te snel). Maar dan kun je het beste bij trainingen al oefenen met drinken om te zien wat voor jou werkt (hoe te drinken, tempo verlagen na drinken, enz.).
Bij de paar 10K's die ik gelopen heb heb ik bij het waterpunt 1 bekertje gepakt een slokje genomen en de rest als afkoeling gebruikt, voor 10K heb ik het ook niet nodig om te drinken (tenzij het heel warm of benauwd is).
Vanavond m'n eerste 5km wedstrijd gelopen, de wereldbekende dorpsloop van Wilnis! ;)

Doel was puur om als voorbereiding op de dam tot dam by night de ervaring van een wedstrijd te hebben, en kijken of ik ondanks dat er meerdere mensen lopen toch m'n eigen tempo kan blijven lopen. Het parcours was een stukje over de dijk (met trappetjes) en dorp de polder in, en daar omkeren bij het waterpunt en dezelfde route weer terug. Volgens mij deden er 50-60 personen mee, dus het was bij de start nog enigszins druk en merkte ik dat ik moeite moest doen om niet op een te snel tempo meegezogen te worden. De rest van het eerste stuk redelijk relaxed gelopen, met de meute mee op een voor mij relaxed tempo. Na het omkeren was ik m'n loopmaatje kwijt (die voor de 5km uitlopen ging) en had ik een aantal personen voor me die ik voor m'n gevoel wel in kon halen zonder serieus te hoeven versnellen. Daardoor op een toch wat hoger tempo kunnen lopen zonder last te hebben. De laatste kilometer merkte ik dat ik bij het waterpunt denk ik toch wat te veel gedronken had en had het gevoel dat het zooitje omhoog aan het komen was, maar gelukkig niet over hoeven geven. Leerpuntje voor de volgende keer. Uiteindelijk volgens runkeeper begonnen met 6:15/km op de eerste km (drukte & trappetjes) en geleidelijk afgebouwd naar 5:12/km op de laatste kilometer, voor een gemiddelde van 5:36/km waar ik erg blij mee ben. Officiële tijden moet ik nog afwachten, maar maken me eigenlijk niet zoveel uit. Op het eind nog flink kunnen versnellen voor de laatste 50m voor de finish en zelfs daar kwam ik met energie overheen.

Dit smaakt naar meer!
Mooi! Ook mooi dat je negatieve splits heb kunnen lopen. Mocht je alleen echt voor een snelle tijd gaan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je met energie over over de finish heen komt ;). Had daar nog aan mee willen doen maar vond die website zo onduidelijk (kon geen starttijd vinden) dat ik het maar gelaten heb. Woon daar ook aardig in de buurt namelijk.

[ Voor 47% gewijzigd door Bartske op 19-08-2016 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

bert74 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:24:
Ik heb even een korte vraag. Ik zit er aan te denken om volgende week mijn eerste 10K wedstrijd te lopen (Bommenberendloop, Groningen). Mijn trainings PR op de 5K is 26:32, 10K 56:32 beide niet voluit.Ik loop nu tussen de 15-20 km per week.

Ik weet dat ik de 5K voluit wel kan halen met een hartslag tussen 185-190 (in een intervaltraining kom ik vrij makkelijk op 195, max HS is ~200). 5K moet in 25:00 wel lukken, maar dit tempo ga waarschijnlijk geen 10km volhouden.

Wat is handig 5K voluit gaan en kijken waar het schip strand (tempo zakt weg) of een beetje inhouden dat ik ook in het tweede gedeelte nog een beetje over heb.

Tja, dit is vooral een kwestie van ervaring opdoen denk ik. Heb je al eens een 5km wedstrijd oid gelopen? Hoe reageerde je daarop? De meeste mensen kunnen in een wedstrijd namelijk aanzienlijk harder lopen dan bij een training. Ikzelf moet regelmatig behoorlijk afzien tijdens duizendjes op 10km tempo, terwijl ik dat in een wedstrijd gewoon continu loop.

Heb je geen flauw idee dan zou ik persoonlijk gewoon weg gaan op 5:00-5:10 per km. Je trainingspr op de 5k zit daar vlakbij namelijk, dus ik schat dat dat wel haalbaar is in een wedstrijdsetting. Vergeet niet na een halve kilometer te remmen zodat je ook daadwerkelijk dat tempo loopt :P en vervolgens dat zo lang mogelijk vast proberen te houden. Lukt dat ongeveer: super! Dik pr en het maximale eruit gehaald. Zo niet: dan heb je ervaring opgedaan voor de volgende keer en is er verbetering mogelijk :+
Wil je het veilig spelen, dan ietsje langzamer starten (~5:20) en kijken of je in de 2e helft iets harder kan. Loop je nog steeds een pr op de 10, maar uit ervaring weet ik dat de voldoening dan waarschijnlijk minder is :P

Onderschat trouwens niet het samenlopen met / volgen van iemand die ongeveer jouw tempo loopt. Dat maakt het leven aanzienlijk makkelijker, dus iets om op te letten in de eerste kilometers.

[knip]

Dit smaakt naar meer!
Gefeliciteerd! Op naar de volgende 8)
Zoals eerder al werd opgemerkt, na gewenning kan je prima een 5k zonder drinken dus volgende keer even afwegen of je de moeite neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Dank voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik het volgende doe:

Gewoon weggaan op 5:00/km voor de eerste 5km, maar met hartslag alarm op m'n Garmin op 185 slagen. Als mijn hartslag boven de 185 komt: inhouden. Na 5km gewoon doorbijten.

Overigens mijn trainings PR was niet echt een PR poging, maar onderdeel van een 8KM tempoloop, waarbij ik de eerste 5km vlot wilde lopen en de laatste 3 wat langzamer. Eerste 5km ging in 26:32 met een gemiddelde hs van 175. Dus ik vermoed dat 25:00 voor de eerste 5km in een wedstrijdsetting wel moet lukken.

Nu kijken of die loop volgende week een beetje in mijn planning past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zou 5:00 pakken de eerste km, die gaat bij mij altijd te snel :P en na 1-2km evalueren of je dat vol kunt houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18
bert74 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:45:
Dank voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik het volgende doe:

Gewoon weggaan op 5:00/km voor de eerste 5km, maar met hartslag alarm op m'n Garmin op 185 slagen. Als mijn hartslag boven de 185 komt: inhouden. Na 5km gewoon doorbijten.

Overigens mijn trainings PR was niet echt een PR poging, maar onderdeel van een 8KM tempoloop, waarbij ik de eerste 5km vlot wilde lopen en de laatste 3 wat langzamer. Eerste 5km ging in 26:32 met een gemiddelde hs van 175. Dus ik vermoed dat 25:00 voor de eerste 5km in een wedstrijdsetting wel moet lukken.

Nu kijken of die loop volgende week een beetje in mijn planning past.
Ik zou proberen iets langzamer te beginnen, en mocht je je na 6km goed voelen dan gaan versnellen. Wat ik zelf dan heb als ik dat doe is dat je als je iets langzamer loopt je ook in een wat langzamere groep mensen komt, ga je dan versnellen na 6km ga je opeens allemaal mensen inhalen en dat geeft mij altijd een psychologisch voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Ik zie hier soms hartslagen voorbij komen dat ik twijfel aan de belasting waar ik mee loop...

Tijdens mijn 5KM loop heb ik een hartslag variërend van 125 HSM (begin) tot 150-155 (snelste tempo, 15km/u, dit loop ik niet constant, daar probeer ik heen te 'groeien').
Mijn hartslag bouwt zich dus op van 125 HSM naar 145 HSM bij een gemiddelde loop.
Soms zie ik hier hartslagen langskomen van 185 bij een pace van 6:00. Uiteraard is de belasting bij iedereen anders. Maar ik zit daar op mijn hoogtepunt 40 slagen vanaf, op laagte punt zelfs 60 slagen!

Daarnaast heb ik in rust een lage hartslag. Ook weet ik dat mijn longinhoud klein is, maar dat zou in mijn optiek nadelig moeten wezen (?).

Iemand die soortgelijke dingen herkent?

[ Voor 5% gewijzigd door Roodey op 19-08-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Roodey schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:02:
Ik zie hier soms hartslagen voorbij komen dat ik twijfel aan de belasting waar ik mee loop...

Tijdens mijn 5KM loop heb ik een hartslag variërend van 125 HSM (begin) tot 150-155 (snelste tempo, 15km/u, dit loop ik niet constant, daar probeer ik heen te 'groeien').
Mijn hartslag bouwt zich dus op van 125 HSM naar 145 HSM bij een gemiddelde loop.
Soms zie ik hier hartslagen langskomen van 185 bij een pace van 6:00. Uiteraard is de belasting bij iedereen anders. Maar ik zit daar op mijn hoogtepunt 40 slagen vanaf, op laagte punt zelfs 60 slagen!

Daarnaast heb ik in rust een lage hartslag. Ook weet ik dat mijn longinhoud klein is, maar dat zou in mijn optiek nadelig moeten wezen (?).

Hi Roodey.

De hartslag zone is per individu ontzettend verschillend en is in grote mate afhankelijk van je maximale hartslag. De formule 220-leeftijd is alleen als gemiddelde interessant. Individuen kunnen hier heel veel van afwijken. Wat jouw maximale hartslag is, zegt niets over hoe goed of slecht je conditie is.

Wat wel iets zegt is het percentage van je maximale hartslag dat jij nodig hebt om een bepaalde pace te lopen. Stel ik loop op 90% van mijn HR max 6:00 en jij loopt op 90% van je HR max 4:00, dan loop jij overduidelijker een stuk efficiënter ;).

Voorbeeld:
Mijn HRmax is 200. (ik ben 31). Mijn vriendin van 31 heeft een HRmax van 175. Als we rustig samen lopen, heb ik vaak een hartslag van gemiddeld 160 (80% hr max). Zij loopt dan met ongeveer 140 (ook 80% hr max). Feitelijk gezien is de inspanning die ons cardiovasculaire systeem dan levert vrij gelijk, ook al is mijn hartslag 20 slagen hoger.

Uiteraard is het percentage van Hrmax ook weer niet heel precies een weergave van de inspanning. Dan zou je echt moeten gaan kijken naar percentage van je lactate threshold etc. Maar het is een duidelijk voorbeeld om dit uit te leggen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

Plymp schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:31:
[...]

Het vreemde is, normaal loop ik meer (6,5 minimaal) en dan drink ik ook niet. Ik denk dat het een beetje een combinatie van warmte, toch wat spanning, en de aanwezigheid was. Weer wat geleerd over wat wel en niet te doen.
Bartske schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:39:
Mooi! Ook mooi dat je negatieve splits heb kunnen lopen. Mocht je alleen echt voor een snelle tijd gaan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je met energie over over de finish heen komt ;). Had daar nog aan mee willen doen maar vond die website zo onduidelijk (kon geen starttijd vinden) dat ik het maar gelaten heb. Woon daar ook aardig in de buurt namelijk.
Helemaal gelijk, maar dit keer was m'n doel niet het lopen van een snelle tijd, maar meer ervaring opdoen en kijken wat ik beter kan doen. Dat is zeker geluk en uiteindelijk ben ik precies middenin beland, dus daar ben ik erg blij mee. De site was niet echt duidelijk inderdaad, maar de starttijd stond volgens mij op de voorpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Roodey schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:02:

Hi Roodney,

Je hebt vast mijn post gezien met mijn hartslag ;-) Inderdaad mijn hartslag is vrij hoog, zeker omdat ik ook al 42 ben. Mijn vader had het ook en die liep er een marathon mee op met 59 in 3:40. Ik heb me vorig jaar laten testen. Max HS 195 op de fiets, omslagpunt op 180. Volgens de arts kan dit al hardlopend zo maar 5 slagen hoger zijn, dus ca. 200. Mijn rusthartslag is volgens Garmin 57 deze week.

Zo voelt het ook in de praktijk. Met een hartslag van 160 loop ik nu ca. 6:05. https://www.strava.com/activities/678885327 Dat is voor mij een makkelijk tempo en dat zou ik puur conditioneel 2 uur kunnen volhouden (maar dat vinden mijn benen nog niet fijn). In het voorjaar liep ik een 10K met een gemiddelde hartslag van 182, pittig maar goed te doen.

Wat belangrijker is ontwikkeling van je pace in relatie tot je hartslag. Ik ben pas vorig jaar begonnen met hardlopen en had toen een gemiddelde hartslag nodig van ~175 bij een pace van 6:00. Het verschil is te verklaren door conditieverbetering, minder gewicht, loopefficiëntie etc.

Als je het voor jezelf moet weten, kan je het laten zoeken in een SMA (zie link). https://www.smanoord.nl/s...sanalyse-vo2max-test.html Prijzig, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
na een drukke werkweek mijn trainingsschema fijn gedumpt voor vandaag en met een relaxed muziekje op was het doel een 5ish km's doelloos te maken in een rustig tempo. Beetje in trance gelopen geloof ik, want ipv 5km eindigde ik op 9.1km (wel met maar een gemiddelde pace van 7:28). Geen wereldschokkende snelheid, maar ik was zelf verbaasd wel over de afstand en dat het eigenlij kserieus soepel ging, de laatste 4km's zelfs steeds sneller dan de voorgaande 4 en nergens last van.

Heerlijk gevoel als je wat afstand kan maken en onderweg wat kunt genieten van de omgeving/muziek zonder dat je je scheel staart op pace :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 22:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

polthemol schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:28:
Heerlijk gevoel als je wat afstand kan maken en onderweg wat kunt genieten van de omgeving/muziek zonder dat je je scheel staart op pace :D
Ik doe beide, lopen zonder muziek werkt bij mij sowieso niet, evenals een geestdodende omgeving. Af en toe check ik m'n horloge voor de pace, werkt prima!

Ik train nu ook wat vaker op pace. Gisteren 10km gelopen waaronder 2x 1 km in 4:10, de rest boven de 5:00. En ik merk echt vooruitgang, ik houd 4:10 nog geen 10 km vol, maar dat gaat niet lang meer duren! Huidige pr is 47 min. Morgen ochtend een rustige loop, zondag bootcamp (krachttraining), maandag uitrusten (@work).
Oh ja en al 4 kg verloren in een paar maanden tijd ;) maar dat is bijzaak.

[ Voor 61% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2016 22:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sport_Life schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 22:44:
[...]

Ik doe beide, lopen zonder muziek werkt bij mij sowieso niet, evenals een geestdodende omgeving. Af en toe check ik m'n horloge voor de pace, werkt prima!

Ik train nu ook wat vaker op pace. Gisteren 10km gelopen waaronder 2x 1 km in 4:10, de rest boven de 5:00. En ik merk echt vooruitgang, ik houd 4:10 nog geen 10 km vol, maar dat gaat niet lang meer duren! Huidige pr is 47 min. Morgen ochtend een rustige loop, zondag bootcamp (krachttraining), maandag uitrusten (@work).
Oh ja en al 4 kg verloren in een paar maanden tijd ;) maar dat is bijzaak.
zonder muziek lukt me wel, als het maar niet in de stad is. Beetje door de bos hobbelen het smorgens of savonds laat is heerlijk dan. De omgeving telt vooral, bebouwde kom / drukke wegen enz brrrrr :D

Pace lukt denk ik niet helemaal lekker nog ivm de route, ik zag dat ik op de laatste 4km gisteren opeens heel constant liep, maar dat was verharde weg. De rest van de route zwabberde de pace all over the place, maar ging de weg ook de hele tijd stukje omhoog, stukje omlaag. Geef hier in ieder geval momenteel de voorkeur aan rennen op hartslagzones en let niet echt op de pace.

Vandaag eens fijn op de fiets springen, uurtje wat peddelen en mijn kuiten weer soepel krijgen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik ben ook weer terug van mijn vakantie in de Vogezen. Uiteindelijk in 2 weken 7 keer gelopen en in totaal net geen 125 kilometer hardgelopen. daarnaast ook nog veel wandeltochten gemaakt met het gezin en elke keer een hoop meters omhoog en naar beneden gelopen. 'Toppunt' hierbij was starten op de Hohneck, een van de hoogste bergen / heuvels in de regio met 1364 meter, vervolgens via allerlei rotspaden afdalen naar een dorpje in het dal op net iets meer dan 500 meter en vervolgens via een andere route weer omhoog naar de bergkam en via allerlei colletjes en cols terug naar de Hohneck. In totaal bijna 26 kilometer en meer dan 1700 hoogtemeters. Ook direct vanaf de camping veel kunnen lopen en daarbij weer veel mooie paadjes ontdekt, maar soms ook me over omgevallen bomen heengeploeterd op paden waar de afgelopen jaren blijkbaar alleen nog maar herten hadden gelopen. Dit alles met mijn telefoon in mijn hand om met behulp van de app Osmand met open street maps gaandeweg de route uit te stippelen. En onderweg natuurlijk nog wel wat fotootjes gemaakt :)
Veel gelopen op mijn nieuwe Inov-8 220's: zo ongeveer de lichtste trailschoenen die er is. Dat viel an sich goed te doen, alhoewel met de hoeveelheid rotspaadjes onderweg ik het ook nog wel eens wil proberen op schoenen waarmee je daar gedachteloos overheen kunt stampen :)

De Hohneck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pRzZhliLlipAIFP2QYPV33qb/full.jpg

Op weg naar beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bvWbQq0C1F5tWDITD8mYe4wR/full.jpg

Leuke paadjes langs bergbeekjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k9RdQoQ8jZjYenLWkPZExbGE/full.jpg

Terug op de bergkam, met telkens weer andere toppen om overheen te rennen (en lopen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VYtmG7uqhYD3tHAi7HsLCdWt/full.jpg

Paadjes die vaak tegen de heuvel aangeplakt zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X4MdYm8qqo7IxuKUXCrceDvL/full.jpg

Andere dag, het lac des truites, het hoogstgelegen bergmeertje (1066m) in de Vogezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XsA72FqEEoa3uSraAXdskjr0/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 20-08-2016 22:11 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Prachtig, Rudedadude! Klinkt als een topvakantie :)

Vandaag niet echt de ideale condities voor een 5k-wedstrijd: vooraf werden we getrakteerd op hoosbuien, de eerste kilometer ging over een puinpaadje dat blank stond en er waren weinig concurrenten voor mijn streeftijd (18'10): de winnaar liep 15-half, de derde loper finishte in 19-laag.

Maar goed, bij de start was het even droog en dansend rond de plassen zat ik toch mooi rond mijn streeftempo. Tussen de bomen vloog het tempo opeens naar 3'50/km maar inmiddels weet ik al dat dat niet aan mij ligt. Bij het keerpunt zag ik hoe groot de verschillen waren met de loper voor mij en de loper achter mij. Dan maar op eigen kracht. Voor mijn gevoel ging ik steeds harder lopen maar het tempo bleef gelijk :P Ik voelde me gelukkig goed, voor zover dat met een 5k mogelijk is.

Gelukkig kende ik het parcours nog van een paar jaar geleden want ik begon opeens te twijfelen of ik niet te lang over de dijk liep. Geen bordjes, geen stewards en de voorfietser was waarschijnlijk al bij de finish. Opeens herkende ik de afslag en stormde ik naar beneden. Ik had al even niet meer op mijn horloge gekeken maar 18'10 moest mogelijk zijn, dan was eindelijk dat veertien maanden(!) oude pr uit de boeken. Onder enthousiaste aanmoedigingen van vriendin en zoontje stormde ik over de parkeerplaats naar de finish. Met 19km/h rende ik gniffelend langs een bordje dat aangaf dat de maximumsnelheid 15km/h was. Op de streep hoorde ik naast me: "zeventien zevenenvijftig!"

Wat!? Yeah! *O* 8)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Vandaag een nieuw persoonlijk (afstands)record gelopen:24km in 2:37u. Gemiddelde HR van 147 en een cadans van 161. Vandaag de Utrechtse Heuvelrug op en af (5% stijging), vertrekkende vanuit Veenendaal naar Elst, dan Amerongen, Leersum, Overberg en terug naar Veenendaal.
Tot km7 in droog weer gelopen, daarna begon het flink te regenen tot het einde. Was tot op de vezel doorweekt maar ja...ook dat hoort erbij. Af en toe het shirt uitwringen en stug door blijven lopen 😜 Ik liep ook gewoon in kort sportbroeken en shirt.

Score t/m vandaag voor deze maand: 100km zit erop, nog de komende 1,5e week doorlopen maar, nietwaar? 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ew1GkgtyNrQxkjalT9qeCd5X/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 22:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

polthemol schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 09:57:
[...]

zonder muziek lukt me wel, als het maar niet in de stad is. Beetje door de bos hobbelen het smorgens of savonds laat is heerlijk dan. De omgeving telt vooral, bebouwde kom / drukke wegen enz brrrrr :D

Pace lukt denk ik niet helemaal lekker nog ivm de route, ik zag dat ik op de laatste 4km gisteren opeens heel constant liep, maar dat was verharde weg. De rest van de route zwabberde de pace all over the place, maar ging de weg ook de hele tijd stukje omhoog, stukje omlaag. Geef hier in ieder geval momenteel de voorkeur aan rennen op hartslagzones en let niet echt op de pace.
Ik gebruik de pace niet om constant te lopen, maar om bij te houden wat mijn conditie doet, waar de meeste lopers hr voor gebruiken. Lopen in de stad vind ik ook verschrikkelijk, gelukkig zit ik hier zo in de duinen. Zijn nu bezig met een andere woning welke iets dichterbij mijn favoriete hardlooprondje zit! O-)

Toen ik vanmorgen mijn krachttraining buiten in de stromende regen aan het doen was, besefte ik me voor het eerst dat de tijd van alleen bij mooi weer lopen verleden tijd is ;). Nog meer regengangers vandaag?!

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-08-2016 23:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Regen is beter lekker maar het moet dan niet te hard regenen en niet bij de start.
Pagina: 1 ... 5 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic