Hopelijk kan iemand mij weer op het goede spoor zetten..
Begin dit jaar gestart met hardlopen. In eerste instantie twee keer per week, naast voetbal op zaterdag. Ging oké, tot ik in februari een ontsteking kreeg aan een teen. Voetbal ging voor, dus ongeveer anderhalve maand niet gelopen.
Langzaam maar zeker weer opgepakt, waarna ik medio april echt weer begon. Stand van zaken op dat moment: ongeveer 5:30 bij lopen tot 5km, ongeveer 5:45 bij lopen langer dan dat (max 7,5km). Beginner dus, maar prima over waar ik toen stond. Wist wel van mezelf dat ik eigenlijk elke training probeerde harder te gaan en dat dat mijn valkuil zou kunnen zijn.
Vanaf 21 april structureel twee keer per week gelopen, waarbij in de regel doordeweeks een loop rond de 5km zo snel mogelijk en in het weekend een loop van telkens ongeveer een kilometer langer.
Liep op 4 juni voor het eerst verder dan 10km. Snelheid op dat moment bij een loop tot 5km 5:15-5:30 en bij langere lopen nog steeds rond de 5:45.
Hoogtepunt was op 18 juni, toen ik 11,5km liep met een gemiddeld tempo van 5:18. Mooi moment dat voor mij smaakte naar meer, maar dat ook maakte dat ik een tempo van 5:22 op 5km een paar dagen later bestempelde als 'tegenvaller'.
Op dat moment liep ik overigens zo nu en dan met hartslagmeter. Bij een tempo van 5:45 lag mijn hartslag gemiddeld rond de 157.
Vanaf 10 juli zijn mijn prestaties terug gelopen. Wellicht dat het samenvalt met de warmte die periode, maar het lukte me niet meer om mijn oude 'snelheid' te halen.
In de periode 19 juli - 30 juli probeerde ik drie keer per week te lopen, met wat meer onderscheid in de trainingen. Eén keer echt rustig (vogels kijken), één keer een deel op tempo of interval en één keer een wat langere loop op gemiddeld tempo. De laatste twee weken ook drie keer per week gelopen, maar de weekendloop was met een groepje en slechts 5km. Tempo wel iets hoger, dan in vergelijking met de lange loop.
Waar ik nu sta, is dat ik zojuist een 5km heb gelopen met een tempo van 6:36 en een gemiddelde hartslag van 151. Met andere woorden: ik ben in tempo ongeveer een minuut achteruit gegaan in een goede zes weken tijd.
Voor mijn gevoel zwoeg ik als een malle en is mijn techniek gaarder dan ooit. Was al geen makkelijke loper, maar nu voelt het alsof ik met twee manke benen ren. Schaam me ook oprecht voor mijn prestaties en verlies het plezier op deze manier.
Bereid om echt te werken aan beterschap, maar het lijkt wel alsof ik overtraind ben. Weiger dat zelf echter als echte optie te zien, omdat ik het belachelijk zou vinden met mijn trainingen. Feit is wel dat ik mezelf in een aantal kenmerken (prestatievermindering, spierstijfheid, langzamer herstel, snel vermoeid) herken.
Misschien goed om te weten: naast hardlopen ga ik twee keer per week naar de sportschool (eerder drie keer in combinatie met twee keer lopen). Qua benen doe ik hier alleen deadliften en squatten, waarbij ik puur probeer om mijn niveau daarin vast te houden. Focus dus op het verbeteren van de hardloopprestatie, maar wil wel mijn niveau in de sportschool op peil houden.
Lang verhaal, maar mijn concrete vraag is of mensen zich hierin herkennen en zich over dit punt heen hebben geknokt. Concreet doel is mijn 5km binnen de 25 minuten te lopen en de 10 in 55 minuten te volbrengen, uiteraard nadat ik überhaupt weer een beetje fatsoenlijk presteer...
Link naar mijn Strava-profiel: https://www.strava.com/athletes/15440107