Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ubuntu 22.04 LTS is er weer vanaf. Veel te onstabiel. Veel applicaties weigeren opnieuw te starten wanneer je een paar keer deze al had opgestart in een sessie. Zonder foutmelding, alleen sessie herstarten werkt voor even. Firefox, Nautilus, Gimp, niets werkt opeens meer. Verder meer onverklaarbare dingen zonder duidelijke oorzaak. Rsync kon geen incremental backups maken, die zag alle bestanden opeens als nieuw aan. Met toch hetzelfde UID. De nas weigerde met NFS te mounten.

Ubuntu is precies hetzelfde als enkele jaren geleden, bug, bug bug, bug. Precies als toen.
Jammer, want NVidia werkte nu wel goed en de UI met de fonts was prima. Bij Fedora was het precies omgekeerd, NVidia ieen ramp maar de rest was goed. OpenSuse was instabiel. Er is weinig bar veranderd de laatste jaren.

Ik heb nu weer helemaal genoeg van het distro hoppen.
Good old Arch staat er weer op en werkt probleemloos met NVidia, nu met Apparmor en nde Ubuntu fonts ;)

De keuze van welke kernel blijkt wel een behoorlijke impact hebben. Phoronix heeft een uitgebreide benchmark test gedaan. Gaming gaat opArch nog soepeler met de linux kernel in plaats van linux-lts.
Interessante benchmark test. Het is blijkbaar vergelijkbaar met het kiezen van de Liquorix kernel op Debian.
https://www.phoronix.com/review/arch-linux-kernels-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

CR2032 schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:01:
Ubuntu 22.04 LTS is er weer vanaf. Veel te onstabiel.

Veel applicaties weigeren opnieuw te starten wanneer je een paar keer deze al had opgestart in een sessie. Zonder foutmelding, alleen sessie herstarten werkt voor even. Firefox, Nautilus, Gimp, niets werkt opeens meer. Verder meer onverklaarbare dingen zonder duidelijke oorzaak. Rsync kon geen incremental backups maken, die zag alle bestanden opeens als nieuw aan. Met toch hetzelfde UID. De nas weigerde met NFS te mounten.
Dat klinkt als een probleem met de storage of de drivers ervan :?
Ubuntu is precies hetzelfde als enkele jaren geleden, bug, bug bug, bug. Precies als toen.
...in combinatie met jouw hardware.

Gok ik :?

Want anders zou je er wel meer mensen over horen ;)
Good old Arch staat er weer op en werkt probleemloos met NVidia
Komt dat niet doordat je zelf een systeem opbouwt en dus meer controle erover hebt :?

Zo heb ik vandaag ook weer lekker zitten "DKMS-en" met de Nvidia Driver en OpenZFS en dat werkt onder Debian Testing gewoon zonder gezeik! :Y)
De keuze van welke kernel blijkt wel een behoorlijke impact hebben.
5.10.x hier voor wat het waard is :)

Waarbij ik graag van @Hero of Time hoor hoe hij daarmee omgaat, want ik heb tot nu toe geen tussentijdse updates gezien :?
Of is het gewoon de bedoeling dat je meteen naar de nieuwste versie upgrade zodra die wordt uitgebracht ?
Dat zou dan nu 6.1.x zijn als ik het goed heb...
Phoronix heeft een uitgebreide benchmark test gedaan.

Gaming gaat opArch nog soepeler met de linux kernel in plaats van linux-lts.
Interessante benchmark test.

Het is blijkbaar vergelijkbaar met het kiezen van de Liquorix kernel op Debian.
https://www.phoronix.com/review/arch-linux-kernels-2023
Hmm... Gaming onder Linux... Nog steeds iets wat ik een keer moet testen! :$ O-)

Ik ga maar eens dat artikel lezen alvast! Thnx! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:29

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een Razer Blade gekocht omdat ik af wil van de commerciele OSen. Laatste 10 jaar zat ik op macOS, maar Apple vertrouw ik ook niet meer alsmede MS met Windows. Ben zelf Linux beheerder geweest (wel voornamelijk headless gewerkt) dus ik wil over naar Linux.

Ik dacht eerst Kali te gebruiken ervoor, omdat mijn interesse de laatste jaren gegaan is richting pentesting, maar Kali is geen OS voor dagelijks gebruik helaas en ik ondervind te veel struggles in het persoonlijk maken van Kali OS.

Dus mijn vraag is, welke distro is uitermate geschikt voor mijn laptop? Ik heb de volgende 'eisen', zeg maar

- Trackpad moet reageren als een Macbook trackpad (gestures enzo)
- Ik moet er op kunnen gamen (Proton?)
- foto en video editing zou fijn zijn
- Apps als Discord, Telegram, Plex, Authy en GPG Keychain moeten er op kunnen werken

iemand tips waar ik naar zou kunnen kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:15
Yzord schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:38:
Ik heb een Razer Blade gekocht omdat ik af wil van de commerciele OSen. Laatste 10 jaar zat ik op macOS, maar Apple vertrouw ik ook niet meer alsmede MS met Windows. Ben zelf Linux beheerder geweest (wel voornamelijk headless gewerkt) dus ik wil over naar Linux.

Ik dacht eerst Kali te gebruiken ervoor, omdat mijn interesse de laatste jaren gegaan is richting pentesting, maar Kali is geen OS voor dagelijks gebruik helaas en ik ondervind te veel struggles in het persoonlijk maken van Kali OS.

Dus mijn vraag is, welke distro is uitermate geschikt voor mijn laptop? Ik heb de volgende 'eisen', zeg maar

- Ik moet er op kunnen gamen (Proton?)
- Apps als Discord, Telegram, Plex, Authy en GPG Keychain moeten er op kunnen werken

iemand tips waar ik naar zou kunnen kijken?
Heeft jouw Razer Blade een NVidia GPU? Dan zou ik kijken naar Ubuntu of Pop!_OS. Dat zijn distro's waarbij je zo'n 2 keer per jaar een grote release hebt met major package updates en tussendoor vooral minor updates en hotfixes. Als je het belangrijk vindt dat major updates sneller doorkomen kun je kijken naar rolling release distro zoals OpenSUSE Tumbleweed. Hoewel ik zelf erg tevreden ben met Fedora kan ik het niet aanbevelen voor NVidia systemen.

Gestures zijn, in mijn ervaring, vooral in Gnome goed geïntegreerd. Die DE lijkt sowieso wat meer op MacOS terwijl andere veelgebruikte DEs over het algemeen meer op Windows lijken. Ik gebruik Steam via een flatpak en dat gaat eigenlijk altijd wel goed met Proton, ook met games die daar officieel niet voor "gekwalificeerd" zijn. Ik moet daarbij wel zeggen dat mijn meest recente game waarschijnlijk uit 2017 is ofzo :X

De andere apps die je noemt zijn hoogstwaarschijnlijk ook wel als flatpak (of Snap als je voor Ubuntu gaat) binnen te krijgen.

Bedoel je met Plex een server of een client? Voor de client is in ieder geval een flatpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Yzord schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:38:
Ik heb een Razer Blade gekocht omdat ik af wil van de commerciele OSen.

Dus mijn vraag is, welke distro is uitermate geschikt voor mijn laptop?

IMHO hebben de meeste DE's daar genoeg opties voor dus slinger wat Live ISO's aan en kijk welke het meest voldoet ;)
KDE heeft daar KdenLive voor, maar die moet ik zelf ook nog een keer flink aan de tand voelen : https://docs.kdenlive.org/en/index.html
- Telegram
Download je het beste direkt vanaf hun website : https://desktop.telegram.org/
Daarna zal de applicatie zichzelf altijd updaten indien nodig! ;)
- Plex
Kan je beter door JellyFin vervangen : https://jellyfin.org/downloads d:)b
Heeft echt voor elk denkbaar apparaat een Client of plug-ins voor andere software! :Y) 8) :*)
GPG Keychain
Volgens mij is dat via de Terminal makkelijk te fixen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:29

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

nero355 schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:11:
[...]

IMHO hebben de meeste DE's daar genoeg opties voor dus slinger wat Live ISO's aan en kijk welke het meest voldoet ;)
Ik heb het idee dat juist de Live iso’s deze niet actief ondersteunen of moet ik dat dan zelf activeren?
KDE heeft daar KdenLive voor, maar die moet ik zelf ook nog een keer flink aan de tand voelen : https://docs.kdenlive.org/en/index.html
Is KDE geen tegenhanger van GNOME welke ik het liefst heb? Nogmaals, heb altijd headless gewerkt, dus van GUI heb ik nog niet veel geleerd.
Download je het beste direkt vanaf hun website : https://desktop.telegram.org/
Daarna zal de applicatie zichzelf altijd updaten indien nodig! ;)
Ah top, gaak doen 👍🏻
Kan je beter door JellyFin vervangen : https://jellyfin.org/downloads d:)b
Heeft echt voor elk denkbaar apparaat een Client of plug-ins voor andere software! :Y) 8) :*)
Heb alles geprobeerd en Plex is toch wel mijn ding. Heb een lifetime abo dus blijf lekker bij Plex. Meer dan tevreden over.
Volgens mij is dat via de Terminal makkelijk te fixen :?
Als dat ook zo kan is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:09:
[...]

Dat klinkt als een probleem met de storage of de drivers ervan

[...]

...in combinatie met jouw hardware.

Gok ik :?

Want anders zou je er wel meer mensen over horen

[...]

Komt dat niet doordat je zelf een systeem opbouwt en dus meer controle erover hebt :?

Zo heb ik vandaag ook weer lekker zitten "DKMS-en" met de Nvidia Driver en OpenZFS en dat werkt onder Debian Testing gewoon zonder gezeik! :Y)

[...]

5.10.x hier voor wat het waard is

Waarbij ik graag van @Hero of Time hoor hoe hij daarmee omgaat, want ik heb tot nu toe geen tussentijdse updates gezien :?
Of is het gewoon de bedoeling dat je meteen naar de nieuwste versie upgrade zodra die wordt uitgebracht ?

[...]

Hmm... Gaming onder Linux... Nog steeds iets wat ik een keer moet testen!

Ik ga maar eens dat artikel lezen alvast! Thnx!
Ik heb bij dit rondje distro hoppen het gevoel gekregen dat ik meer de bugs van de distro bouwers steeds moet proberen op te lossen. Op een gegeven moment zijn het er dan teveel en is het game over voor die distro. Met Arch kun je inderdaad niemand anders de schuld geven dan jezelf want je bouwt het zelf op. ;)

Mijn ervaring met Ubuntu was nog van een vorige PC. Ik dacht dat nu de LTS versie een jaar oud is het wel stabiel zou zijn. Storage en drivers waren allemaal standaard, hiermee geen problemen met Arch en Fedora.
Op de fora wordt anders flink geklaagd over het gebrek aan de stabiliteit Ubuntu, maar dat lees je natuurlijk altijd op internet. Zelf uitproberen is toch het recept.

Toch ben ik verbaasd hoe weinig distro's er zijn die geen problemen geven.
Ik lees soms de distro reviews van Dedoimedo en daar wordt je ook vaak niet vrolijk van. https://www.dedoimedo.com/linux.html

Hij kan helemaal los gaan over het gebrek aan vooruitgang bij de verschillende distro's. Al kan hij hiermee wel eens wat doorschieten als font of kleur net niet goed is. Zulke crashes en vastlopers als ik had is wel andere koek. Aan Arch of Gentoo heeft hij zich helaas nog niet gewaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:09:
[...]

5.10.x hier voor wat het waard is :)

Ik draai gewoon de Debian kernel. Momenteel 6.1.20-2. Heb vanochtend ook op m'n werklaptop de nVidia driver verwijdert, want ik maak toch geen gebruik van dat ding. Alle video-uit loopt toch via de Intel gpu en grafisch zware dingen draai ik niet.

Vroegâh waren laptops met Optimus zo gemaakt dat het laptop scherm op de iGPU zat en de HDMI poort of wat je ook maar had voor een extern scherm aan de nVidia hing. Dat was aardig ruk, want wanneer je op accu zat en juist lang er mee wilde doen tijdens een presentatie oid was je alsnog verplicht om die energie zuipende videokaart te gebruiken. Weg was je 4 uur accu tijd en had je met wat geluk nog 1,5 over. :+

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Yzord schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:04:
Ik heb het idee dat juist de Live iso’s deze niet actief ondersteunen of moet ik dat dan zelf activeren?
Welke miste je dan of zoek je precies ?

Standaard is er aardig wat aanwezig qua scrollen bijvoorbeeld als ik in mijn Kubuntu Settings rondkijk :)
Is KDE geen tegenhanger van GNOME welke ik het liefst heb?
Dat maakt verder niet uit : Het is een QT programma dat je los kan installeren! ;)
Nogmaals, heb altijd headless gewerkt, dus van GUI heb ik nog niet veel geleerd.
Ik ben ook nog een heleboel dingen aan het ontdekken hoor! :D

Bij mij was het van :
- Rommelen met Linux/*BSD GUI omgevingen een aantal jaren achter elkaar.
- Daarna een flink gat van 10 a 15 jaar of zo...
- En sinds een paar jaar weer dat hele wereldje verkennen!

En in die tussentijd eigenlijk ook alleen maar Linux/*BSD via een Terminal gebruikt/onderhouden/zitten troubelshooten voor anderen...
CR2032 schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:08:
Met Arch kun je inderdaad niemand anders de schuld geven dan jezelf want je bouwt het zelf op. ;)
Precies! :)
Op de fora wordt anders flink geklaagd over het gebrek aan de stabiliteit Ubuntu, maar dat lees je natuurlijk altijd op internet. Zelf uitproberen is toch het recept.
Mensen klagen vaak over instabiliteit, maar hebben ondertussen niet door dat het weleens aan hun hardware kan liggen... :F

Dat is dan ook gelijk de reden dat ik altijd liever aan dat recept begin! ;)
Toch ben ik verbaasd hoe weinig distro's er zijn die geen problemen geven.
Ik lees soms de distro reviews van Dedoimedo en daar wordt je ook vaak niet vrolijk van. https://www.dedoimedo.com/linux.html
Interessant! Ga ik eens naar kijken! :)
Hij kan helemaal los gaan over het gebrek aan vooruitgang bij de verschillende distro's.
Daar heb ik soms ook wel moeite mee hoor, maar eerlijk is eerlijk : Het blijft stiekem een OS dat vooral in Server omgevingen wordt gebruikt en dan is het alleen maar mooi meegenomen als die eene oude en minder bekende Printer of Scanner gewoon werkt! :D

Gelukkig kom ik over het algemeen alleen maar nieuwe handige dingen tegen die ik vervolgens het liefst onder elk OS waar ik af en toe ook gebruik van maak zou willen hebben :*)
Zulke crashes en vastlopers als ik had is wel andere koek.
Aan Arch of Gentoo heeft hij zich helaas nog niet gewaagd.
Ik kan me voorstellen dat je zoveel mogelijk vanuit de positie van een normale gebruiker naar het geheel wilt kijken en dan baalt als je dezelfde soort problemen die jij had ervaart, want hoe moet iemand die net ermee begint zich dan redden ?!
Om het over het afschrikken van nieuwe gebruikers maar niet te hebben...
Hero of Time schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:38:
Ik draai gewoon de Debian kernel. Momenteel 6.1.20-2.
OK, maar hoe zit het met updates ?
Bepaal jij dat zelf of krijg je ook af en toe updates voor die Kernel binnen ?

Ik zit nu met de volgende situatie :
- Debian Testing geïnstalleerd.
- Die had Kernel 5.9.x standaard erbij zitten.
- Om OpenZFS en de Nvidia Driver tegelijk goed te kunnen gebruiken moest ik Kernel 5.10.x installeren geloof ik...

Vervolgens zie ik geen updates langskomen voor die Kernel en heb ik dus in mijn GRUB2 alleen die twee Kernels staan :?
Vroegâh waren laptops met Optimus zo gemaakt dat het laptop scherm op de iGPU zat en de HDMI poort of wat je ook maar had voor een extern scherm aan de nVidia hing. Dat was aardig ruk, want wanneer je op accu zat en juist lang er mee wilde doen tijdens een presentatie oid was je alsnog verplicht om die energie zuipende videokaart te gebruiken.
Weg was je 4 uur accu tijd en had je met wat geluk nog 1,5 over. :+
Dat was inderdaad best wel ruk, maar ook gelijk de reden dat ik graag laptops met dit soort accu's gebruik : https://www.usbphoneworld.com/lenovo-battery-42t4799.html
Dan krijg je dit soort dingen die de huidige generatie blijkbaar niet kent : https://old.reddit.com/r/...ng_out_of_the_back_of_my/ _O- :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:07:
[...]

OK, maar hoe zit het met updates ?
Bepaal jij dat zelf of krijg je ook af en toe updates voor die Kernel binnen ?

- Om OpenZFS en de Nvidia Driver tegelijk goed te kunnen gebruiken moest ik Kernel 5.10.x installeren geloof ik...

Vervolgens zie ik geen updates langskomen voor die Kernel en heb ik dus in mijn GRUB2 alleen die twee Kernels staan :?
Jij gebruikt toch Debian Testing? Daar heb je nu gewoon dezelfde kernel versie die ik nu heb. Draai je Debian Stable en wil je nieuwer, dan moet je naar Backports kijken. Anders blijf je op dezelfde major versie van de kernel zitten. Bij Stable is dat momenteel 5.10.158. Backports bied overigens 6.1.12 aan. Dus als jij 5.9 hebt met Debian, doe je iets grandioos fout. Of je gebruikt Ubuntu LTS, maar dan doe je sowieso al wat fout. :+ Die wil je nog wel eens naar de HWE kernel schoppen en dat kan als experimenteel gezien worden aangezien die bijna gelijk is aan upstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat is wel de bedoeling geweest en de Netinstall die ik heb gebruikt destijds inderdaad :)
Daar heb je nu gewoon dezelfde kernel versie die ik nu heb.
Ik zit dus op de door mij geïnstalleerde 5.10.x Kernel :?
Draai je Debian Stable en wil je nieuwer, dan moet je naar Backports kijken.
Dat is dus NIET de bedoeling!
Anders blijf je op dezelfde major versie van de kernel zitten.
Bij Stable is dat momenteel 5.10.158. Backports bied overigens 6.1.12 aan.
Hmpf... -O- Dan draai ik dus een Kernel die ouder is dan de Stable versie vrees ik... :F
Dus als jij 5.9 hebt met Debian, doe je iets grandioos fout.
Dat was wel de Kernel die er standaard bij zat, maar je moet wel effe rekening houden met het feit dat die installatie iets van 2 jaar geleden of zo is gedaan!

Aan de eerdere reacties te zien klopt dat ook grofweg : Hero of Time in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" :)

Gisteren toevallig
# lsb_release -a

gebruikt en die gaf ook Bookworm aan dus dat lijkt me wel OK ?!
Of je gebruikt Ubuntu LTS, maar dan doe je sowieso al wat fout. :+
Dat is hem zeker weten niet! :P
Die wil je nog wel eens naar de HWE kernel schoppen en dat kan als experimenteel gezien worden aangezien die bijna gelijk is aan upstream.
Ja, whatever...

Die optie kunnen we in ieder geval doorstrepen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355 ooit package linux-image-amd64 gepinned? Of dat meta-package verwijderd? Al denk ik dat je meer dingen kapot maakt als je 'm verwijdert. Maar ga iig eens kijken of je updates hebt en zoek met iets als aptitude naar linux-image. Welke versies zie je in de curses interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
https://boilingsteam.com/...as-a-linux-gaming-distro/ Ben niet de enige die EndeavourOS aanraad ;)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355 heb je al gevonden wat je fout hebt gedaan voor je kernel of schaam je je zo enorm dat je door de grond bent gezakt en niet meer durft te posten erover? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:14:
Heb je al gevonden wat je fout hebt gedaan voor je kernel of schaam je je zo enorm dat je door de grond bent gezakt en niet meer durft te posten erover? :+
Effe tijd en zin vinden om die bak te booten en wat ermee te rommelen.
Je hoort nog wel van me hoor! ;)

Staat namelijk maar af en toe aan om een beetje het een en ander ermee te doen.
Vaak alleen wat backups draaien of een beetje muziek af te spelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:07:
[...]
Gelukkig kom ik over het algemeen alleen maar nieuwe handige dingen tegen die ik vervolgens het liefst onder elk OS waar ik af en toe ook gebruik van maak zou willen hebben :*)
[...]

Naast gaming experimenteer ik ook met AI Imaging, dat is pas nieuw. :) Lokaal geinstalleerd en het werkt allemaal ook op Linux. Het hebben van een krachtige NVidia kaart en de actuele drivers en kernel is dan wel een must. Het is een flinke berg rekenwerk met veel Python spul. Op Arch zit ik nu op kernel 6.2.11 met NVidia driver 530.41

Ongelovelijk wat je nu allemaal met AI kunt doen. Zoals deze foto's helemaal gemaakt door AI open source.
Deze man is dus niet echt en heeft ook nooit bestaan. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pirtyOmCs-uraOODbkLI3exc-uQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF5sfYozLzUYlwaySW5PkZGy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlswaJG26PBxJ_7SvcpzMmlZXbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pumxTLzmpjIUV3D8wg9bsITZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door CR2032 op 21-04-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:41:
Deze man is dus niet echt en heeft ook nooit bestaan. ;)
Je kan beter andere dingen maken die je ook gelijk geld opleveren : https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=deepfake ;) O-) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:28
Met welke brands qua laptops hebben jullie goede ervaring mee als het op Linux en/of FreeBSD/OpenBSD aankomt?

Lenovo was/is met een aantal modellen echt goed ondersteund maar die is al even in Chinese handen. Maar ik las van Hero of Time dat daar iets engs mee was als je iets custom qua secure boot ging doen dat zo'n ding dan kan bricken 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
toro schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:26:
Met welke brands qua laptops hebben jullie goede ervaring mee als het op Linux en/of FreeBSD/OpenBSD aankomt?

Lenovo was/is met een aantal modellen echt goed ondersteund maar die is al even in Chinese handen. Maar ik las van Hero of Time dat daar iets engs mee was als je iets custom qua secure boot ging doen dat zo'n ding dan kan bricken 8)7
Mijn ervaring is met een T61, een X230, een X270 en een T14, en eigenlijk heb ik daar nooit problemen mee gehad van enige aard, behalve dat de T14 in de bios de juiste sleep-modus moet kiezen voor je fatsoenlijk kan suspenden. Dus mijn ervaring is vooralsnog prima, maar het zou zeker kunnen dat bepaalde modellen (ze hebben er best veel) problemen geven. Ik vermoed dat dat voor de meeste fabrikanten ook wel geldt. Ik heb met secure boot verder niet zoveel hoeven doen, daar zit niets customs bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 20-04-2023 18:46 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik denk dat als je gewoon zoveel mogelijk laptops kiest die puur en alleen Intel hardware hebben dat het dan wel goed komt! :)
Lenovo was/is met een aantal modellen echt goed ondersteund maar die is al even in Chinese handen.
Lekker belangrijk!

Voorals als je bedenkt dat de echte fatsoenlijke Lenovo modellen absoluut niet de nieuwste van de nieuwste zijn, maar juist de oude modellen zo vanaf de x20 of eventueel x30 serie met wat x20 aanpassingen! ;)
Dus iets als een :
- T420/T520/W520
- T430/T530/W530/X230
en ouder...
Maar ik las van @Hero of Time dat daar iets engs mee was als je iets custom qua secure boot ging doen dat zo'n ding dan kan bricken 8)7
Dat zijn nieuwerwetse UEFI modellen volgens mij :?

Opzich zou ik ook wel zoiets aandurven :
- v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad L540 (i5-4300M / 8GB RAM / 128GB SSD / 15" 19...
- v&a aangeboden: Lenovo Thinkpad W540 | Intel i7-4710MQ | 16GB | Nvidea Quadro...

Ondanks het feit dat ze wat nieuwer zijn en de laatste een Nvidia Quadro aan boord heeft (die misschien wel te verwijderen is, want vaak in een MXM Slot en zo..) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
nero355 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat als je gewoon zoveel mogelijk laptops kiest die puur en alleen Intel hardware hebben dat het dan wel goed komt! :)
Ik sta eigenlijk te wachten totdat Framework wat met coreboot of open firmware gaat doen, dan wordt 't een aardige laptop om OSS op te draaien, alhoewel dat is hij eigenlijk al.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:43:
Ik sta eigenlijk te wachten totdat Framework wat met coreboot of open firmware gaat doen, dan wordt 't een aardige laptop om OSS op te draaien, alhoewel dat is hij eigenlijk al.
Ik heb effe gezocht wat je nou bedoelt en kwam hierop uit : nieuws: Framework toont laptops met AMD-processoren en 16"-model met upgradeb...
En daar is alvast één ding mis mee : Het toetsenbord is één grote NOPE.AVI :N

Dit kan ik dan weer wel een beetje waarderen : .geek: YouTuber bouwt van Framework-laptop en iPad-displays pc met drie schermen
"Once you go Triple Screen* you never go back!" :Y) 8) :*) d:)b <3 _O_

* : AMD Eyefinity & Nvidia Surround Gaming included! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat bricken was wat ik bij o.a. https://wiki.archlinux.or..._ThinkPad_T14_(AMD)_Gen_1 las:
As of January 2021 deleting Secure Boot keys and installing your own keys (for example by using KeyTool) will brick the device. This is a problem that is similar to one which has been reported on some other Lenovo laptops and is likely due to a faulty firmware. If the device is stuck in a boot loop after replacing the Secure Boot keys, the only way to repair it is by replacing the mainboard of the device. Hopefully, the issue will get fixed with a firmware update in the future.
Zolang je dat dus niet doet, werkt de laptop echt uitstekend.

Wel zag ik op het forum onlangs iemand die problemen had met sleep mode met een Asus laptop en Intel 13th gen processor. Die laptop ondersteunde niet de juiste modi voor degelijke suspend onder Linux. Als je dat wilt gebruiken, is dat dus iets om rekening mee te houden en voortijdig te onderzoeken of dat werkt bij wat je op het oog hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
nero355 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:59:
[...]

Ik heb effe gezocht wat je nou bedoelt en kwam hierop uit : nieuws: Framework toont laptops met AMD-processoren en 16"-model met upgradeb...
Ja eensch. Hoewel: voor het profiel van een framework 13 is het echt wel een aanvaardbaar toetsenbord. Het is geen super toetsenbord maar doet niet onder voor een m1 mekboek air. De reviews zijn meestal ook positief erover.

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 20-04-2023 22:00 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:59:
[...]

Dit kan ik dan weer wel een beetje waarderen : .geek: YouTuber bouwt van Framework-laptop en iPad-displays pc met drie schermen
"Once you go Triple Screen* you never go back!" :Y) 8) :*) d:)b <3 _O_

* : AMD Eyefinity & Nvidia Surround Gaming included! ;)
Zag laatst dat iemand n ortholinear toetsenbord hiervoor had geknutseld. Weet niet of de travel daar anders van is, maar veel free om zelf wat te bouwen 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

CR2032 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:41:
[...]
Naast gaming experimenteer ik ook met AI Imaging, dat is pas nieuw.
Ongelofelijk wat je nu allemaal met AI kunt doen.
Interessant :*)
Heb je een linkje ?
Natuurlijk kan ik zelf google op 'AI Imaging with Ubuntu' maar wellicht heb al een interesante start

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:58:
Ja eensch.

Hoewel: voor het profiel van een framework 13 is het echt wel een aanvaardbaar toetsenbord. Het is geen super toetsenbord maar doet niet onder voor een m1 mekboek air. De reviews zijn meestal ook positief erover.
Dat is ook gewoon meuk : uitvoering: Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty... :| :F
Koepert schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:17:
Zag laatst dat iemand n ortholinear toetsenbord hiervoor had geknutseld. Weet niet of de travel daar anders van is, maar veel free om zelf wat te bouwen
Als je eenmaal zoiets hebt gebruikt :
- uitvoering: Lenovo ThinkPad T520 (NW95JMN)
- uitvoering: Dell Latitude E6410-E333NL <-- Om ook maar eens te laten zien dat andere merken vroeger ook fatsoenlijke toetsenborden hadden! :P :+

Dan wil je nooit meer iets anders gebruiken! ;)

Trouwens ik was helemaal vergeten te melden voor @toro dat je natuurlijk ook kant en klare Linux laptops kan kopen! :*)

Bijvoorbeeld :
- https://kde.org/hardware/
- https://system76.com/laptops

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Nu online
nero355 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:06:
[...]

Dat is ook gewoon meuk : uitvoering: Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty... :| :F

[...]

Als je eenmaal zoiets hebt gebruikt :
- uitvoering: Lenovo ThinkPad T520 (NW95JMN)
- uitvoering: Dell Latitude E6410-E333NL <-- Om ook maar eens te laten zien dat andere merken vroeger ook fatsoenlijke toetsenborden hadden! :P :+

Dan wil je nooit meer iets anders gebruiken! ;)

Trouwens ik was helemaal vergeten te melden voor @toro dat je natuurlijk ook kant en klare Linux laptops kan kopen! :*)

Bijvoorbeeld :
- https://kde.org/hardware/
- https://system76.com/laptops

;)
Je vergeet er m.i. 1

https://www.tuxedocomputers.com/en

LINKJES OPENEN IPV AANNAMES DOEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zie KDE link ;)
Hero of Time schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:48:
Ooit package linux-image-amd64 gepinned? Of dat meta-package verwijderd?
Niet eens geïnstalleerd lijkt het wel of door iets anders verwijderd om wat voor reden dan ook :?
Al denk ik dat je meer dingen kapot maakt als je 'm verwijdert.
Maar ga iig eens kijken of je updates hebt en zoek met iets als aptitude naar linux-image.
Welke versies zie je in de curses interface?
Laten we het effe TUI-loos houden :

Huidige Kernel versie die in gebruik is :
# uname -a
Linux HTPC 5.10.0-5-amd64 #1 SMP Debian 5.10.26-1 (2021-03-27) x86_64 GNU/Linux

Wat het OS vindt dat ik draai :
# lsb_release -a 
No LSB modules are available.
Distributor ID: Debian
Description:    Debian GNU/Linux 12 (bookworm)
Release:        12
Codename:       bookworm

Hoe mijn sources.list eruit ziet :
# cat /etc/apt/sources.list
# Testing
deb https://deb.debian.org/debian testing main contrib non-free non-free-firmware

# Testing security updates
deb http://security.debian.org/ testing-security main contrib non-free non-free-firmware

#deb http://security.debian.org/debian-security bullseye main non-free non-free-firmware contrib
# deb-src http://deb.debian.org/debian/ bullseye main non-free contrib

#deb http://deb.debian.org/debian/ bullseye-security main contrib non-free non-free-firmware
# deb-src http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib non-free

# This system was installed using small removable media
# (e.g. netinst, live or single CD). The matching "deb cdrom"
# entries were DOOR MIJ REMOVED at the end of the installation process.
# For information about how to configure apt package sources,
# see the sources.list(5) manual.

Wat dpkg vindt dat er geïnstalleerd staat :
# dpkg -l | grep linux
ii  linux-headers-5.10.0-5-amd64                  5.10.26-1                         amd64        Header files for Linux 5.10.0-5-amd64
ii  linux-headers-5.10.0-5-common                 5.10.26-1                         all          Common header files for Linux 5.10.0-5
ii  linux-headers-5.10.0-7-amd64                  5.10.40-1                         amd64        Header files for Linux 5.10.0-7-amd64
ii  linux-headers-5.10.0-7-common                 5.10.40-1                         all          Common header files for Linux 5.10.0-7
ii  linux-headers-6.1.0-7-amd64                   6.1.20-1                          amd64        Header files for Linux 6.1.0-7-amd64
ii  linux-headers-6.1.0-7-common                  6.1.20-1                          all          Common header files for Linux 6.1.0-7
ii  linux-headers-amd64                           6.1.20-1                          amd64        Header files for Linux amd64 configuration (meta-package)
ii  linux-image-5.10.0-5-amd64                    5.10.26-1                         amd64        Linux 5.10 for 64-bit PCs (signed)
ii  linux-image-5.9.0-4-amd64                     5.9.11-1                          amd64        Linux 5.9 for 64-bit PCs (signed)
ii  linux-libc-dev:amd64                          6.1.20-1                          amd64        Linux support headers for userspace development

Uiteraard was er nog veel meer, maar ik heb effe het relevante overgelaten :)

Wat gerichter zoeken dan :
# dpkg -l | grep linux-image
ii  linux-image-5.10.0-5-amd64                    5.10.26-1                         amd64        Linux 5.10 for 64-bit PCs (signed)
ii  linux-image-5.9.0-4-amd64                     5.9.11-1                          amd64        Linux 5.9 for 64-bit PCs (signed)

En dat was het dan :?

Nog één ding dan :
# apt search linux-image-amd64
Sorting... Done
Full Text Search... Done
linux-image-amd64/testing 6.1.20-1 amd64
  Linux for 64-bit PCs (meta-package)

Die hebben we dus niet...
Hero of Time schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:14:
Heb je al gevonden wat je fout hebt gedaan voor je kernel of schaam je je zo enorm dat je door de grond bent gezakt en niet meer durft te posten erover? :+
Vertel me maar wat er fout is gegaan, want ik zou het echt niet weten... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:07:
[...]

Niet eens geïnstalleerd lijkt het wel of door iets anders verwijderd om wat voor reden dan ook :?
Dan ga je toch je logs bekijken waarom het er niet meer op staat? :S
[...]

Laten we het effe TUI-loos houden :

Huidige Kernel versie die in gebruik is :
# uname -a
Linux HTPC 5.10.0-5-amd64 #1 SMP Debian 5.10.26-1 (2021-03-27) x86_64 GNU/Linux

Wat het OS vindt dat ik draai :
# lsb_release -a 
No LSB modules are available.
Distributor ID: Debian
Description:    Debian GNU/Linux 12 (bookworm)
Release:        12
Codename:       bookworm

Hoe mijn sources.list eruit ziet :
# cat /etc/apt/sources.list
# Testing
deb https://deb.debian.org/debian testing main contrib non-free non-free-firmware

# Testing security updates
deb http://security.debian.org/ testing-security main contrib non-free non-free-firmware

#deb http://security.debian.org/debian-security bullseye main non-free non-free-firmware contrib
# deb-src http://deb.debian.org/debian/ bullseye main non-free contrib

#deb http://deb.debian.org/debian/ bullseye-security main contrib non-free non-free-firmware
# deb-src http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib non-free

# This system was installed using small removable media
# (e.g. netinst, live or single CD). The matching "deb cdrom"
# entries were DOOR MIJ REMOVED at the end of the installation process.
# For information about how to configure apt package sources,
# see the sources.list(5) manual.

Wat dpkg vindt dat er geïnstalleerd staat :
# dpkg -l | grep linux
ii  linux-headers-5.10.0-5-amd64                  5.10.26-1                         amd64        Header files for Linux 5.10.0-5-amd64
ii  linux-headers-5.10.0-5-common                 5.10.26-1                         all          Common header files for Linux 5.10.0-5
ii  linux-headers-5.10.0-7-amd64                  5.10.40-1                         amd64        Header files for Linux 5.10.0-7-amd64
ii  linux-headers-5.10.0-7-common                 5.10.40-1                         all          Common header files for Linux 5.10.0-7
ii  linux-headers-6.1.0-7-amd64                   6.1.20-1                          amd64        Header files for Linux 6.1.0-7-amd64
ii  linux-headers-6.1.0-7-common                  6.1.20-1                          all          Common header files for Linux 6.1.0-7
ii  linux-headers-amd64                           6.1.20-1                          amd64        Header files for Linux amd64 configuration (meta-package)
ii  linux-libc-dev:amd64                          6.1.20-1                          amd64        Linux support headers for userspace development

Uiteraard was er nog veel meer, maar ik heb effe het relevante overgelaten :)
Zoals je ziet heb je wel kernel headers voor 6.1.20. Want het linux-headers-amd64 meta package is geïnstalleerd. Was je dat niet opgevallen tijdens updaten, of voer je regelmatig blind 'apt update -y' uit ofzo? :S
Wat gerichter zoeken dan :
# dpkg -l | grep linux-image

En dat was het dan :?
Nogmaals geen meta package, dus dat verklaart waarom je geen 6.1 hebt.
Nog één ding dan :
# apt search linux-image-amd64
Sorting... Done
Full Text Search... Done
linux-image-amd64/testing 6.1.20-1 amd64
  Linux for 64-bit PCs (meta-package)

Die hebben we dus niet...
Eh, misschien heb je een bril nodig, want het is er wel degelijk. Het resultaat dat je terug krijgt is PRECIES wat je nodig hebt. |:(
[...]

Vertel me maar wat er fout is gegaan, want ik zou het echt niet weten... :$
Logs, logs, logs. Had ik al LOGS gezegd? Dan bij deze zeg ik: logs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:37:
Dan ga je toch je logs bekijken waarom het er niet meer op staat? :S
Ik weet niet of ik die nog heb... allemaal lang geleden en zo... :$
Zoals je ziet heb je wel kernel headers voor 6.1.20. Want het linux-headers-amd64 meta package is geïnstalleerd. Was je dat niet opgevallen tijdens updaten, of voer je regelmatig blind 'apt update -y' uit ofzo? :S
Dat heeft meer met de updates van de Nvidia Driver en OpenZFS te maken, want daar compileert/build die tegen (DKMS en zo...) toen ik de laatste keer updates heb gedraaid ;)
Nogmaals geen meta package, dus dat verklaart waarom je geen 6.1 hebt.
Dan ga ik die eens erop zetten en kijken wat er gebeurt :)
Eh, misschien heb je een bril nodig, want het is er wel degelijk. Het resultaat dat je terug krijgt is PRECIES wat je nodig hebt. |:(
Er staan geen INSTALLED bij! :P

Daar had ik het namelijk over : Het is niet aanwezig in mijn installatie! B)
Logs, logs, logs. Had ik al LOGS gezegd? Dan bij deze zeg ik: logs!
Ik denk dat het daar te laat voor is maar misschien kom ik nog een keer wat tegen... ;)

Zal in ieder geva dus de meta package installeren en dan kijken wat er in de toekomst gebeurt qua updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:48:
[...]

Ik weet niet of ik die nog heb... allemaal lang geleden en zo... :$
Die kunnen best ver terug gaan.
[...]

Dat heeft meer met de updates van de Nvidia Driver en OpenZFS te maken, want daar compileert/build die tegen (DKMS en zo...) toen ik de laatste keer updates heb gedraaid ;)
Dus je kijkt niet wat je aan updates hebt en vind het dan dus helemaal niet vreemd dat de ene package een veel nieuwere versie wordt dan de andere.... Immers, je kijkt niet, ziet het niet en kan je ook niet over verbazen.
[...]

Dan ga ik die eens erop zetten en kijken wat er gebeurt :)
Wat denk je dat er gaat gebeuren?
[...]

Er staan geen INSTALLED bij! :P

Daar had ik het namelijk over : Het is niet aanwezig in mijn installatie! B)
Omdat je met apt zoekt wat er in je REPO aanwezig is. Je ziet hetzelfde als je zoekt op systemd en 0ad. Informatie over een package en of deze aanwezig is (indien niet aanwezig, geen informatie).
[...]

Ik denk dat het daar te laat voor is maar misschien kom ik nog een keer wat tegen... ;)

Zal in ieder geva dus de meta package installeren en dan kijken wat er in de toekomst gebeurt qua updates!
Sorry, maar voor iemand die veel lijkt te weten kom je nu over als iemand die geen flauw benul heeft van Linux, het package systeem en wat er zoal bij komt kijken en hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:50:
[...]

Interessant :*)
Heb je een linkje ?
Natuurlijk kan ik zelf google op 'AI Imaging with Ubuntu' maar wellicht heb al een interesante start
Het is met AI Imagers al bijna net zoals het welk Linux OS inmiddels.
Er zijn er een heleboel om uit te kiezen om lokaal te installeren.

InvokeAI en Easy Diffusion zijn goede starters en helemaal gratis. Alles staat in 1 directory, die je zo kunt verwijderen als het niet bevalt. Je distro help je hiermee niet om zeep met allerlei packages.

https://github.com/invoke-ai
https://stable-diffusion-ui.github.io/

Verder heb je ook betaald spul maar dat gebruik ik niet. Kijk ook eens in dit AI Imaging topic:
Het grote AI art show- & kletstopic

Het is veel Python spul en de versies mogen niet te laag of te hoog zijn.
Je hebt een moderne Linux kernel nodig en een NVidia kaart werkt het beste.

En wat fantasie. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMPNaP-TP9hUshIomt-VnYuxkbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjxogfHwVAHh4n6SvgEuLjKs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door CR2032 op 22-04-2023 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:05
Brr wat eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:41:
Dus je kijkt niet wat je aan updates hebt en vind het dan dus helemaal niet vreemd dat de ene package een veel nieuwere versie wordt dan de andere....
Immers, je kijkt niet, ziet het niet en kan je ook niet over verbazen.
Een hoop dingen zijn dan ook klakkeloos via Discover gegaan dus dat kan best kloppen ;)

Echter kan ik me niet herinneren dat tijdens het handmatig vervangen van de Kernel destijds iets van een Meta Package is verwijderd...
Wat denk je dat er gaat gebeuren?
Vuurwerk! >:) :P
Omdat je met apt zoekt wat er in je REPO aanwezig is. Je ziet hetzelfde als je zoekt op systemd en 0ad. Informatie over een package en of deze aanwezig is (indien niet aanwezig, geen informatie).
Dat weet ik ook wel :O
Sorry, maar voor iemand die veel lijkt te weten kom je nu over als iemand die geen flauw benul heeft van Linux, het package systeem en wat er zoal bij komt kijken en hoe het werkt.
Voor iemand die veel lijkt te weten ben je niet echt begrijpend aan het lezen en mee aan het denken wat de oorzaak van dit geheel zou kunnen zijn! B)

Ik weet een hoop, maar niet alles en probeer erachter te komen hoe iets nieuws in elkaar zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online

Kijk eens bij Dell.
Een aantal Precision en XPS modellen worden naar keuze ook geleverd met Ubuntu.
Zonder Windows licentie ben je dan ook nog eens 100 - 150 euro goedkoper uit.
Ik heb met andere modellen ook altijd goede ervaringen gehad, al moet je soms wel wat gaan Linux distro hoppen voor een match. Vooral met een NVidia kaart.

Of een Dell Alienware met NVidia 4090 als het wat mag kosten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 22-04-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 00:28:
[...]

Een hoop dingen zijn dan ook klakkeloos via Discover gegaan dus dat kan best kloppen ;)

Echter kan ik me niet herinneren dat tijdens het handmatig vervangen van de Kernel destijds iets van een Meta Package is verwijderd...
Niet herinneren is niet gelijk aan dat het niet is gebeurt. En je hebt door die actie dan ook blind zut geaccepteerd zonder ook maar te kijken. *insert South Park Human CentIpad episode*
[...]

Dat weet ik ook wel :O
Kom dan niet met de opmerking dat je niet kan zien of het geïnstalleerd is of niet. Dat wist je niet, anders had je die opmerking niet gemaakt. :Z
[...]

Voor iemand die veel lijkt te weten ben je niet echt begrijpend aan het lezen en mee aan het denken wat de oorzaak van dit geheel zou kunnen zijn! B)

Ik weet een hoop, maar niet alles en probeer erachter te komen hoe iets nieuws in elkaar zit...
En ik heb al herhaaldelijk gezegd hoe je dat kan vinden. Jij bent juist degene die niet begrijpend leest. Sowieso het feit dat je met Debian Testing blind op de 'update all' knop ramt geeft al aan dat je lezen niet zo leuk vind. Ik ga je niet nog verder jouw probleem voorkauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:00:
Niet herinneren is niet gelijk aan dat het niet is gebeurt.
Dat zeg ik ook niet :P
En je hebt door die actie dan ook blind zut geaccepteerd zonder ook maar te kijken. *insert South Park Human CentIpad episode*
Dat ging over Apple niet Debian :P
Kom dan niet met de opmerking dat je niet kan zien of het geïnstalleerd is of niet.
Dat wist je niet, anders had je die opmerking niet gemaakt. :Z
Je weet toch wel dat als je iets met APT opzoekt dat erbij staat (installed) als het al op je systeem staat :?
En ik heb al herhaaldelijk gezegd hoe je dat kan vinden.
Jij bent juist degene die niet begrijpend leest.
_O-
Sowieso het feit dat je met Debian Testing blind op de 'update all' knop ramt geeft al aan dat je lezen niet zo leuk vind.
Integendeel! ;)

Het punt is dat het allemaal niet zo belangrijk is qua systeem : Is er wat stuk ? Live ISO erbij pakken en fixen als het echt niet anders kan! Lekker boeiend! :P

Testing is puur voor de up-to-date software en verder is het geen kritische Server of zo...
Ik ga je niet nog verder jouw probleem voorkauwen.
Mooie houding man! Jaagt echt geen nieuwe gebruikers weg of zo... _O-

Ik zou bijna gaan kijken waar mijn USB Stick met FreeBSD erop ook alweer staat! })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
--moved--

[ Voor 103% gewijzigd door HollowGamer op 23-04-2023 10:43 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:00:
Mag ik waardering uitspreken voor Docker & Podman in dit topic? :)
Als het maar niet over UniFi UDR/UDM/CloudKey 2/2+ produkten gaat qua Podman want daar zijn ze er zo tevreden over dat die op elk produkt gaat verdwijnen! :+
Ik was al aan het denken aan tools als cpulimit of iets van settings aanpassen via systemd, maar dit is werkelijk erg cool. Of ben ik gewoon niets gewend? :9
Je bent niks gewend : Woodski in "Het grote Proxmox VE topic" :+

En meer iets voor LNX Kroeg - Deel 2 gok ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
hallo j'allen
ik ben bezig met het hosten van een .onion/tor service, en ben nu bezig met het hoofdstuk security.
kwa OS zit ik een beetje in een zoektocht.
Heel veel OS'en zijn gebouwd om security heen, maar welke wordt nou aangeraden als het gaat om hosting security?
Op Tails OS kan geen tor service gedraaid worden. Kodachi leek mij een goede nummer 2, maar ik lees daar veel over dat het in werkelijkheid meevalt hoe secure die is.
Iemand advies?

Mijn doel is dat de server zo hack-proof mogelijk is. En als het dan even kan ook zo onvindbaar mogelijk (ookal draai ik een publieke service)

Toegevoegd; ik ben niet zo'n guru dat ik aan systemd genoeg zou hebben om verder te kunnen bouwen :P. Al mijn werk is te danken aan Professor G. Oogle

[ Voor 24% gewijzigd door 7Sins op 05-05-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
7Sins schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:50:
Heel veel OS'en zijn gebouwd om security heen, maar welke wordt nou aangeraden als het gaat om hosting security?
Hangt uiteraard van zeer veel factoren af. Een OS zelf kan heel veilig zijn met daarop een zeer onveilige webserver met open config en chmod 777 op alle mappen.

Puur de vraag; welk OS voor maximale beveiliging, dan denk ik aan OpenBSD
Vwb beveiliging kan je niet beter krijgen dan BSD en veel beveiligingszaken die we ook onder Linux terugzien zijn te herleiden naar BSD.

Maar daar heb je niet voldoende aan. Je moet ook weten hoe je het goed inricht.
(als je geen kennis ervan hebt, dan ben je goed in staat je veilige OS heel snel heel onveilig te maken)

Een Linux distributie zoals Qubes is wel heel erg 'secure' en 'privacy' gericht maar lijkt mij niet geschikt voor het hosten van Tor routing.

Ik zou gaan voor Fedora of Debian (ivm stable - Fedora veel nieuwere packages) of OpenBSD
En less = more, dus geen desktop environment, geen extra repositories, evt sudo eraf (of vervangen voor doas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
hallo j'allen
ik ben bezig met het hosten van een .onion/tor service, en ben nu bezig met het hoofdstuk security.
kwa OS zit ik een beetje in een zoektocht.
Op Tails OS kan geen tor service gedraaid worden. Kodachi leek mij een goede nummer 2, maar ik lees daar veel over dat het in werkelijkheid meevalt hoe secure die is.
Iemand advies?

Mijn doel is dat de server zo hack-proof mogelijk is. En als het dan even kan ook zo onvindbaar mogelijk (ookal draai ik een publieke service)

Toegevoegd; ik ben niet zo'n guru dat ik aan systemd genoeg zou hebben om verder te kunnen bouwen :P. Al mijn werk is te danken aan Professor G. Oogle
Je server 'hack-proof' maken, gaat je helaas niet lukken. Wel kun je maatregelen nemen, zoals SELinux gebruiken, root uitschakelen, sshkeys, etc.

Zie ook https://wiki.archlinux.org/title/Security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabool
uh.... licht die eens toe?
Als je root uitschakeld dan kan je volgens mij niet zoveel meer.... ofwel helemaal niets meer
Ook als je het programma sudo gebruikt, dan wordt het uitgevoerd als root

Bedoel je misschien dat je zaken instelt zoals PermitRootLogin = no op je sshd config ?
Dat is namelijk wel een goede en behoort tot het minimal wat je sowieso altijd moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Metabool schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:05:
[...]

uh.... licht die eens toe?
Als je root uitschakeld dan kan je volgens mij niet zoveel meer.... ofwel helemaal niets meer
Ook als je het programma sudo gebruikt, dan wordt het uitgevoerd als root

Bedoel je misschien dat je zaken instelt zoals PermitRootLogin = no op je sshd config ?
Dat is namelijk wel een goede en behoort tot het minimal wat je sowieso altijd moet doen.
Je kan root uitschakelen: https://www.tecmint.com/disable-root-login-in-linux/

Ik schakel hem nooit uit, maar je kan het wel doen. Sudo zou moeten werken, je kunt alleen niet inloggen als root. Weet niet uit mijn hoofd of dit werkt: su -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
@HollowGamer @Metabool
Ik hoor het al, er komt zoveel bij kijken.
root uitschakelen had ik ook niet aan gedacht.

Wat zou volgens jullie de checklist zijn die ik kan afgaan hieromtrent?
Of staan dergelijke overzichten online? "linux server security best practice" levert me veelal common knowledge op.

dank in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
7Sins schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:14:
@HollowGamer @Metabool
Ik hoor het al, er komt zoveel bij kijken.
root uitschakelen had ik ook niet aan gedacht.

Wat zou volgens jullie de checklist zijn die ik kan afgaan hieromtrent?
Of staan dergelijke overzichten online? "linux server security best practice" levert me veelal common knowledge op.

dank in ieder geval
Die bestaan er, gewoon op zoeken. :)

Het ligt ook van je distro af, sommige hebben bijvoorbeeld al SELinux/Apparmor, andere disablen al root, etc.
Dus je zult even moeten zoeken.. en documenteer het ook, zodat je weet wat je hebt aangepast op de server.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metabool
HollowGamer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Je kan root uitschakelen: https://www.tecmint.com/disable-root-login-in-linux/

Ik schakel hem nooit uit, maar je kan het wel doen. Sudo zou moeten werken, je kunt alleen niet inloggen als root. Weet niet uit mijn hoofd of dit werkt: su -
Dat is dus niet uitschakelen, echter toegang beperken ;)
- Geen root login op SSH (schreef ik)
- TTY beperken
- Shell uitschakelen

Het account bestaat nog altijd, is ook inschakelt en wordt wel degelijk gebruikt als je bv 'sudo' gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Metabool schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Dat is dus niet uitschakelen, echter toegang beperken ;)
- Geen root login op SSH (schreef ik)
- TTY beperken
- Shell uitschakelen

Het account bestaat nog altijd, is ook inschakelt en wordt wel degelijk gebruikt als je bv 'sudo' gebruikt.
Sorry voor de verwarring, ik bedoelde inderdaad root login uitschakelen.
Het root account kun je niet uitschakelen of verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metabool
HollowGamer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:16:
[...]

en documenteer het ook, zodat je weet wat je hebt aangepast op de server.
En wees erop voorbereid dat je 50 keer opnieuw begint, daarmee doe je de kennis wel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7Sins
Metabool schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:18:
[...]

En wees erop voorbereid dat je 50 keer opnieuw begint, daarmee doe je de kennis wel op.
Ik ben al bij VM #12 of 13 aangekomen :O

Met afzien en leergierigheid gaan we richting de 50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
7Sins schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Ik ben al bij VM #12 of 13 aangekomen :O

Met afzien en leergierigheid gaan we richting de 50
Er zijn scripts en GUI's voor, als je niet alles handmatig wilt doen.

Check even Github/Github Gist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Nu online
Omdat ik denk dat dit e ook onder valt.. Ik ben al 3 dagen aan het genieten en me opvreten over Ubuntu Touch op een Xiaomi Redmi Note 7..

Genieten want installatie is n eitje, alles binnen UT lijkt te werken als een trein
Opvreten omdat Ik ook wilde proberen Waydroid aan de praat te krijgen en die crasht DE HELE TIJD!!! :P

En ik ben te eigenwijs om het op te geven.. K wil kijken of ie daily drivable is.. en dan mis ik nog wel wat apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Koepert schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:39:
Omdat ik denk dat dit e ook onder valt.. Ik ben al 3 dagen aan het genieten en me opvreten over Ubuntu Touch op een Xiaomi Redmi Note 7..

Genieten want installatie is n eitje, alles binnen UT lijkt te werken als een trein
Opvreten omdat Ik ook wilde proberen Waydroid aan de praat te krijgen en die crasht DE HELE TIJD!!! :P

En ik ben te eigenwijs om het op te geven.. K wil kijken of ie daily drivable is.. en dan mis ik nog wel wat apps.
Ubuntu Touch? Bestaat dat nog?

Wel cool, zou ook weleens iets anders willen proberen dan Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koepert schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:39:
NICE!!! d:)b
Zal ongetwijfeld beter werken dan op mijn stokoude BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition Zwart :+
Die moet je gewoon helemaal skippen! Weg met die Android shit! })
En ik ben te eigenwijs om het op te geven..
Dat kan ik dan weer wel waarderen! _O_
Ik wil kijken of ie daily drivable is..
Die van mij is dat al een jaar of 2 alweer denk ik...

Kwam een beetje te laat achter het hele Ubuntu Touch doorontwikkeling via de Community gedoe :$
en dan mis ik nog wel wat apps.
- Morph Browser
- Terminal
- UT Tweak Tool
- uTorch
- Telegram Client die via een API werkt en dus heel anders eruit ziet, maar wel redelijk werkt...

Meer heb je niet nodig! :Y)
Zeker weten! d:)b

Ik ben alleen bang dat men uiteindelijk meer een soort FireOS zal maken dan het originele plan van Ubuntu Phone/Touch zal volgen qua Convergence en dergelijke... :'(

"Time will tell.."
Wel cool, zou ook weleens iets anders willen proberen dan Android.
Mijn Top 3 op het moment :
- Jolla Sailfish
- Ubuntu Touch - Community Edition
- PostmarketOS

Ga lekker aan de slag zou ik zeggen! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Nu online
PostmarketOS wilde ik eerst proberen, maar die boot niet.
Droidian (ook via UBPorts installer) werkt ook wel, maar lijkt nog iets verder achter te lopen

en ja Ubuntu Touch @HollowGamer : https://ubuntu-touch.io/nl/

Door de community opgepikt toen Cannonical zei: "Doei"

En ja @nero355 zo minimal werk ik niet qua mobiel. Zou misschien wel beter zijn, maar familie gebruik ik Signal, Sommige restanten not op Whatsapp

- Home Assistant app
- Rabobank (maar ja, betaling met deze GSM is toch n utopie dus wat moet je er mee)
- Een Mastodon-app capable om meer dan 1 account te hebben (de huidige Touch app is elke keer nieuwe inlog (maar ja, browser kan)
- Spotify zou fijn zijn

en zo nog wel wat spul

Ik ben/wil ook niet helemaal anti Apple/Google, bewust bepaalde inbreuken accepteren ten koste van gemak vind ik ok, maar wil gewoon kijken hoe ver ik kom met UT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koepert schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:08:
En ja @nero355 zo minimal werk ik niet qua mobiel.
Rommel die ik 1 keer per jaar of zo gebruik "offload" ik naar een oude Android telefoon :)
Zou misschien wel beter zijn, maar familie gebruik ik Signal
Daar is ook een Client voor beschikbaar :
- https://axolotl.chat/
- https://open-store.io/app/textsecure.nanuc

;)
Sommige restanten nog op Whatsapp
Die laatste heb ik gedumpt na de eerste seconde dat Smoelenboek ze overnam en heel eerlijk gezegd vond ik dat altijd al een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende service die niet eens multi-platform was zoals Telegram dat is :
- Of ik nou mijn Laptop of Telefoon op mijn PC gebruik : ALLE Chats zijn in sync! :*)
Via een NATIVE Client zonder browser geklooi en backups via Dropbox en weet ik het wat allemaal wel niet! 8)7
- Home Assistant app
Daar heb je een browser voor!
- Rabobank (maar ja, betaling met deze GSM is toch n utopie dus wat moet je er mee)
Wil ik niet eens op mijn telefoon hebben!

#PinPasFTW!!! :Y)

En regulier bankieren kan ook via de browser! :P
- Een Mastodon-app capable om meer dan 1 account te hebben (de huidige Touch app is elke keer nieuwe inlog (maar ja, browser kan)
Goed zo! d:)b
- Spotify zou fijn zijn
Vond ik zo'n teleurstellende service dat ik daar al gauw klaar mee was!
Vooral als je ziet hoe ze met hun klanten omgaan! :F

En dan nog die neppe applicatie van ze die gewoon Electron zooi is... :r
Ik ben/wil ook niet helemaal anti Apple/Google, bewust bepaalde inbreuken accepteren ten koste van gemak vind ik ok, maar wil gewoon kijken hoe ver ik kom met UT.
Ik vind dit soort projecten zoveel leuker/beter/fijner/en soms heerlijk innoverend dat ik eigenlijk nooit meer terug wil naar die zooi van ze!

Mijn laatste Android telefoon was eigenlijk ook niet echt een Android telefoon gelukkig, want daar was ik al gauw klaar mee na mijn eerste Android telefoon : Dat was echt bagger gewoon! :| :/

Nee... Doe mij maar lekker een echte Linux telefoon! <3 O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Nu online
Nou ja dat is t wel... Deze Redmi is geschikt voor UT, maar er nie mee gemaakt.. Dus dat is al 1-0 achter.. En n script draaien om de bovenste balk (klok ed) in beeld te krijgen ivm notch en ronde randen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koepert schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:32:
Deze Redmi is geschikt voor UT, maar er nie mee gemaakt.. Dus dat is al 1-0 achter..
Dat geldt voor alle telefoons als je wat anders erop gaat flashen, tenzij je Jolla Sailfish gebruikt i.c.m. een Sony :)
En n script draaien om de bovenste balk (klok ed) in beeld te krijgen ivm notch en ronde randen..
Dat is wel een dingetje inderdaad!

Had (heeft ?!) zelfs de Volla Phone last van! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Nu online
nero355 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 01:03:
[...]

Dat geldt voor alle telefoons als je wat anders erop gaat flashen, tenzij je Jolla Sailfish gebruikt i.c.m. een Sony :)
Nee dat klopt ook wel. Maar als ik dan online zie dat er mensen een Pixel 3a (voorbeeld) gebruiken en die bijna seemless Waydroid draait, en die van mij crasht elke keer, is er toch merkbaar iets anders. En k heb echt al meerdere methodes/handleidingen gebruikt.
[...]

Dat is wel een dingetje inderdaad!

Had (heeft ?!) zelfs de Volla Phone last van! :D
Klopt, maar script lost t prima op. Enige is dat de "meldingen" envelop daarmee achter de notch verdwijnt als je wat meer aan hebt staan.. Schijnt op te lossen te zijn door in bestanden te gaan rommelen maar k laat t eerst maar ff zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koepert schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:09:
Maar als ik dan online zie dat er mensen een Pixel 3a (voorbeeld) gebruiken en die bijna seemless Waydroid draait, en die van mij crasht elke keer, is er toch merkbaar iets anders.
En k heb echt al meerdere methodes/handleidingen gebruikt.
Dat komt waarschijnlijk doordat de Google Pixel toestellen ironisch genoeg de meest gebruikte en ideale toestellen zijn voor een alternatief OS op je Android telefoon draaien! _O- :+

Daar is dus ook de meeste ervaring mee opgebouwd door een heleboel developers en een hoop informatie over beschikbaar via allerlei websites en misschien is Waydroid zelfs voor de eerste keer op zo'n toestel draaiende gekregen of ontwikkeld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
Metabool schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:02:
[...]
Puur de vraag; welk OS voor maximale beveiliging, dan denk ik aan OpenBSD
Vwb beveiliging kan je niet beter krijgen dan BSD en veel beveiligingszaken die we ook onder Linux terugzien zijn te herleiden naar BSD.
NetBSD is net zoals OpenBSD 'secure by default' en NetBSD heeft ongeveer alle veiligheidsfeatures van OpenBSD. Dus het is moeilijk om te zeggen welk van de twee het veiligste is. NetBSD is alleszinds een uitstekende keuze.

FreeBSD en DragonFly BSD kunnen door iedere bekwame sysadmin even veilig gemaakt worden als NetBSD en OpenBSD, maar ze zijn nipt iets minder 'secure by default'

Op gebied van veilige Linux systemen heb ik het meeste vertrouwen in Alpine Linux en NixOS.
Debian heeft ook een redelijk goed beveiligingsteam maar ze zijn de laatste jaren wat lakser geworden:
https://unixsheikh.com/articles/the-delusions-of-debian.html
Ik zou ook eerder Devuan kiezen ipv Debian omdat systemd veel beveiligingsproblemen heeft omdat het veel te complex is (voor wat het dient).

De beveiliging van de paketten zelf vertrouw ik meer bij Debian dan bij NixOS.
Maar de rest van de defaults vertrouw ik meer bij NixOS, en NixOS lijkt de laatste jaren ook actiever bezig met beveiliging dan Debian:
https://twitter.com/GabriellaG439/status/1408181256160903170
https://linuxiac.com/nixo...ed-with-security-in-mind/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FateTrap schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:49:
Ik zou ook eerder Devuan kiezen ipv Debian omdat systemd veel beveiligingsproblemen heeft omdat het veel te complex is (voor wat het dient).
Of soms domme bugs heeft : RobertMe in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" :') 7(8)7 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:24:
[...]

Mijn laatste Android telefoon was eigenlijk ook niet echt een Android telefoon gelukkig, want daar was ik al gauw klaar mee na mijn eerste Android telefoon : Dat was echt bagger gewoon! :| :/

Nee... Doe mij maar lekker een echte Linux telefoon! <3 O+
Ben mij aan aan het orienteren hoe Ubuntu Touch in de praktijk bevalt, waar je toestellen kunt kopen die werken met Ubuntu Touch, software, beveiligingsupdates, etc.

Mag ook een ander Linux os zijn.

Telefoon wordt gebruikt voor surfen, foto's Signal, Telgram en zo min mogelijk whatsapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Ben mij aan aan het orienteren hoe Ubuntu Touch in de praktijk bevalt, waar je toestellen kunt kopen die werken met Ubuntu Touch, software, beveiligingsupdates, etc.

Mag ook een ander Linux os zijn.

Telefoon wordt gebruikt voor surfen, foto's Signal, Telgram en zo min mogelijk whatsapp.
Ik denk dat het in de praktijk erg gaat tegenvallen. Zeg niet dat Android het beste is, maar ze hebben veel meer apps en developers, dan bijvoorbeeld Ubuntu Touch, wat enkel community driven is. KDE heeft ook een mobile port, en die viel mij puur op het oog gezien, erg tegen.

Sailfish OS lijkt me interessanter, maar dacht niet dat veel toestellen dit draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 19-05-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik ben bezig met het hosten van een .onion/tor service, en ben nu bezig met het hoofdstuk security. [...]
Afscherming via VM of Docker image, die je dagelijks opnieuw opstart van de originele snapshot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Nu online
HollowGamer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat het in de praktijk erg gaat tegenvallen. Zeg niet dat Android het beste is, maar ze hebben veel meer apps en developers, dan bijvoorbeeld Ubuntu Touch, wat enkel community driven is. KDE heeft ook een mobile port, en die viel mij puur op het oog gezien, erg tegen.

Sailfish OS lijkt me interessanter, maar dacht niet dat veel toestellen dit draaien.
Als je een toestel pakt die Ubuntu Touch goed ondersteund is EN Waydroid, dan kun je gewoon je Android apps draaien.

Dit zijn " te koop met toestellen": https://ubports.com/nl/supported-products
Maar op deze kun je het installeren: https://devices.ubuntu-touch.io/ Als je daar de toestellen pakt met de sterren of de meeste groene vinkjes kun je er prima mee uit de voeten.

Heb je een toestel met full support voor PostmarketOS dan kun je ook veel kanten op. Met Pixel toestellen (ook oudere) of OnePlus ben je al snel goed qua Linux support. Geen nieuwe toestellen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Koepert

Opzich is Jolla Sailfish wel het meest complete OS van de drie keuzes zeg maar, echter betekent dat weer dat je eigenlijk min of meer aan een Sony telefoon vastzit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 10:28
goedenavond,

ik heb Ubuntu geistalleerd op een surface go 3.
met firefox kan ik voor nu het touchscreen niet gebruiken, scrollen, en in en uit zoomen.

in Chrome werkt dit wel, kom op internet verschillende mogelijkheden tegen om aan t passen.
weet iemand welke aanpassing werkt hiervoor. met gebruiken?

Ron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

sterremos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:47:
goedenavond,

ik heb Ubuntu geistalleerd op een surface go 3.
met firefox kan ik voor nu het touchscreen niet gebruiken, scrollen, en in en uit zoomen.

in Chrome werkt dit wel, kom op internet verschillende mogelijkheden tegen om aan t passen.
weet iemand welke aanpassing werkt hiervoor. met gebruiken?

Ron
1: Welke aanpassingen dan? Dit om te voorkomen dat men dezelfde resultaten geeft.
2: Dit past beter in een apart topic, want het issue lijkt mij niet echt Ubuntu specifiek, aangezien je juist met Firefox een probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toerist
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Hallo,

Ik heb een nieuwe macbook air 15 inch gekocht. Mijn oude macbook pro 15 inch uit 2014 gebruik ik niet meer. Wil het niet weggooien. Welke systeem kan ik erop zetten? Ik zat te denken aan linux of google chrome. Macos X draait nog wel maar is langzaam en de nieuwste versie's draaien er niet mee op.

Iemand enige ervaring met linux op een intel macbook pro en draait en werkt alles een beetje?

Elke tips en advies welkom,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Daar kan ik wel iets over zeggen. Had een Ibm 2006 laptop, die 32 bit was. En ja toen ging 32 bit er zo een beetje uit, en ik dacht slim te zijn en te moeten denken (zoals velen) dat elke 32 bit linux distro het super zou doen. Nou wat bleek, dat liep ook hardstikke langzaam. Mijn les is, dat ook linux distro's snelle moderne hardware willen. Tuurlijk is er een marge, en ik denk dat je nog paar jaar goed zit met je 2014 macbook, alhoewel de moderne Macos hem al niet meer lust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toerist
Sjah schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:21:
Daar kan ik wel iets over zeggen. Had een Ibm 2006 laptop, die 32 bit was. En ja toen ging 32 bit er zo een beetje uit, en ik dacht slim te zijn en te moeten denken (zoals velen) dat elke 32 bit linux distro het super zou doen. Nou wat bleek, dat liep ook hardstikke langzaam. Mijn les is, dat ook linux distro's snelle moderne hardware willen. Tuurlijk is er een marge, en ik denk dat je nog paar jaar goed zit met je 2014 macbook, alhoewel de moderne Macos hem al niet meer lust.
Dankjewel. Ik dacht dat linux ook op oudere hardeware draait, maar 9 jaar is wel erg oud. Misschien een lichte distrubitie, of google chrome os? Dat is toch gewoon een browser als OS?

Of misschien de macbook pro toch maar wegdoen of recyclen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:15
toerist schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:22:
Hallo,

Ik heb een nieuwe macbook air 15 inch gekocht. Mijn oude macbook pro 15 inch uit 2014 gebruik ik niet meer. Wil het niet weggooien. Welke systeem kan ik erop zetten? Ik zat te denken aan linux of google chrome. Macos X draait nog wel maar is langzaam en de nieuwste versie's draaien er niet mee op.

Iemand enige ervaring met linux op een intel macbook pro en draait en werkt alles een beetje?

Elke tips en advies welkom,

Jan
Hallo Jan,

Op een 13 inch MacBook Pro uit 2011 (met Intel processor) die macOS niet zo goed meer aankon heb ik verschillende Linux distributies geprobeerd die allemaal een stuk vlotter werkten dan macOS.

Als ik je bericht lees krijg ik niet de indruk dat je ervaring hebt met Linux distributies. Ik heb op basis daarvan wat verschillende opties die je kunt overwegen en/of proberen.
elementaryOS
(https://elementary.io/)
Deze distributie probeert de look and feel van macOS te imiteren. Als macOS gebruiker zul je, in vergelijking met andere distributies, veel overeenkomsten zien. Het gaat op de website wat verder in op hoe je het op een MacBook installeert, iets wat je bij veel andere distributies niet zult zien. Het leuke is dat deze handleiding meestal ook toe te passen is op andere distributies.

Het is niet per se een hele lichte distributie. Ik verwacht dat het allemaal net wat soepeler zal zijn dan macOS, maar andere distributies zullen vlotter voelen.
Ubuntu
(https://ubuntu.com/desktop)
Dit wordt gezien als een beginnersvriendelijke optie door het installatieproces en de mogelijkheid om lang op dezelfde versie te blijven.
Xubuntu
(https://xubuntu.org/)
Xubuntu is een lichtere distributie. Het gebruikt de basis van Ubuntu zonder de zwaardere desktop omgeving en gebruikt in plaats daarvan een veel lichtere.

Hopelijk kun je hier wat mee. Je wilt sowieso wat anders op je oude MacBook installeren dus ik zou zeggen, probeer gewoon wat en als het niet bevalt probeer je wat anders. Je kunt altijd weer terugvallen op macOS als het echt niet naar wens is. Veel succes en hopelijk ook wat plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toerist
Jolijter schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Hallo Jan,

Als ik je bericht lees krijg ik niet de indruk dat je ervaring hebt met Linux distributies. Ik heb op basis daarvan wat verschillende opties die je kunt overwegen en/of proberen.

Hopelijk kun je hier wat mee. Je wilt sowieso wat anders op je oude MacBook installeren dus ik zou zeggen, probeer gewoon wat en als het niet bevalt probeer je wat anders. Je kunt altijd weer terugvallen op macOS als het echt niet naar wens is. Veel succes en hopelijk ook wat plezier!
Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ja geen ervaringen met linux. Ik ga aan de slag met je suggesties. Het wordt niet mijn dagelijkse laptop dus als het misgaat, niks aan de hand. Deze weekend maar eens de distro's downloaden die jij aanbeveelt, en ik laat het resultaat wel weten.

Ja ik zal er wel plezier mee hebben. Altijd leuk om iets nieuws te proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tot oktober vorig jaar had ik hardware van 10-11 jaar oud in gebruik. Beneden is nu vernieuwd, maar boven staat nog een oude FX-8150 te snorren. Voor wat browsen en een video hier of daar is dat prima te doen. 4k speelt het denk niet af, maar HD is geen probleem en met browsen heb ik ook geen gezeik tenzij de site suboptimaal is geschreven en animatie over animatie over animatie met 4k textures doet. Maar dat is een ander probleem. :P

Dus een MBP uit 2014 kan an sich prima. Het is eerder een van de laatste Intel modellen dat een probleem is, vanwege de touchbar en hoe de boel aan elkaar is geknoopt intern. Standaard geen touchpad en toetsenbord, installatie moet je met externe randapparatuur doen. Iig toen ik er iets mee wilde doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat MacBook ding uit 2014 is sneller dan alle laptops die ik hier in huis heb staan :
- i5-2520M in twee laptops
- i3-350/370M in twee nog oudere laptops.

IMHO nog steeds meer dan prima bruikbaar voor wat browsen i.c.m. welk OS dan ook! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49

_Eend_

🌻🇺🇦

SSDtje er in als ie dat nog niet heeft en dan draait het prima. Mijn Thinkpad x220 met i7 uit 2013 doet het prima op Fedora 37 (moet nog updaten). Alleen 4k kijken zal mogelijk wat moeite opleveren. Voor browsen en algemeen werk doet ie het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hee, voordat ik als een gek distros ga proberen, gewoon om te kijken of die net zo een dock aan de zijkant hebben als Ubuntu gnome heeft....kan ik het hier ook vragen? Bij Debian ontdekte ik het niet. En heeft Fedora het? En Endeavour? Dank voor uw aandacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Sjah Je kunt het zelf online zonder installeren zo proberen....dat gaat zo snel... das toch niet als een gek proberen.....
https://distrosea.com/

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 25-06-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@route99 nee dat is zo, maar dan moet je die site wel kennen, ik kende hem niet. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Sjah op 25-06-2023 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Sjah schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:19:
@route99 ......maar dan moet je die site wel kennen, ik kende hem niet.
Kan uiteraard. Daarom die tip dus...

Verder:
https://packages.debian.o...hell-extension-dashtodock
Tis een extensie van Gnome.... dus als je geen distro met Gnome test dan zie je hem zeker niet.....
Of ie standaard in Gnome actief is? In Ubuntu blijkbaar wel.

Dus kies eerst je distro en installeer daar Gnome op als ie niet standaard erop stond.

Iets?
https://www.quora.com/Wha...that-have-a-GNOME-Desktop

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 25-06-2023 19:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:16:
Hee, voordat ik als een gek distros ga proberen, gewoon om te kijken of die net zo een dock aan de zijkant hebben als Ubuntu gnome heeft....kan ik het hier ook vragen? Bij Debian ontdekte ik het niet. En heeft Fedora het? En Endeavour? Dank voor uw aandacht.
Klinkt meer als een vraag voor De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments, waarbij je vraag voornamelijk is "hoe doet Ubuntu dat of wat is er verantwoordelijk voor?" Want het is echt een Ubuntu ding waar men het uiterlijk van Unity heeft proberen na te maken. En omdat het een Ubuntu specifiek ding is, ga je dit niet in vanilla Gnome direct vinden. Niet in Debian, niet in Arch, niet in Fedora, nergens. Men zal dit vast wel ergens beschikbaar hebben gemaakt, maar dan moet je het wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
tJa heb dit zelf nog gevonden .... https://www.makeuseof.com/best-dock-apps-for-linux/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Het zal mij verbazen mochten Cairo-Dock en Docky nog in ontwikkeling zijn.

Als je GNOME hebt, kun je beter in Gnome Extensions kijken (zoals Dash-to-dock), en bij KDE zit dat er al standaard in (of met Latte Dock).

Maar volgens mij liggen al die ontwikkelingen stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:16:
Gewoon om te kijken of die net zo een dock aan de zijkant hebben als Ubuntu gnome heeft....
Wat jij zoekt is dit denk ik : https://github.com/ubports/unity8

Het oude Unity heet nu dus Lomiri en kan je bij sommige distro's in de repository vinden! ;)

Dat is trouwens ook de reden dat Ubuntu dus standaard allerlei meuk in GNOME activeert om het op Unity te laten lijken sinds een bepaalde versie van de Ubuntu+GNOME reeks releases :)

/EDIT :
Sinds Oktober 2022 alweer zo te zien! NICE!!! :*)

[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 28-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 13:43
nero355 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Wat jij zoekt is dit denk ik : https://github.com/ubports/unity8

Het oude Unity heet nu dus Lomiri en kan je bij sommige distro's in de repository vinden! ;)

Dat is trouwens ook de reden dat Ubuntu dus standaard allerlei meuk in GNOME activeert om het op Unity te laten lijken sinds een bepaalde versie van de Ubuntu+GNOME reeks releases :)
Er is ook Ubuntu Unity: https://ubuntuunity.org/blog/ubuntu-unity-23.04/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nee ik zoek gewoon Dash2Dock, en vroeg me af of die in veel andere distros zat. Antwoord heb ik, dat antwoord is dus Nee, alhoewel het volgens mij wel in Pop! zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 13:43
Sjah schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:18:
Nee ik zoek gewoon Dash2Dock, en vroeg me af of die in veel andere distros zat. Antwoord heb ik, dat antwoord is dus Nee, alhoewel het volgens mij wel in Pop! zit.
Dash to dock is alleen voor Gnome volgens mij. Is een extension. Ik gebruikte altijd Dash to Panel toen ik Ubuntu gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CutePuppy
  • Laatst online: 15-09 18:27
Sorry dat dit (een beetje) offtopic is. Stiekem toch een beetje spijt dat ik voor LMDE ben gegaan ipv de "normale" LM. Heb het gevoel dat ik nu steeds tegen (graphic) issues aanloop voor bepaalde games die ik niet had gehad als ik up to date drivers heb gehad van nvidia die wel makkelijk via LM te installeren zijn, maar eigenlijk niet (standaard) voor LMDE nog beschikbaar zijn.

Sinds het issue met UbiSoft Connect 3 weken geleden kan ik niet meer spellen spelen van Ubisoft die Ubisoft Connect nodig hebben met altijd de foutmelding dat mijn videokaart niet wordt gedetecteerd of dat de videocard driver niet wordt ondersteund :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt meer als een Ubisoft Connect probleem. Maar zonder te zeggen welke videokaart je hebt, ga ik even uit van nVidia en dat is altijd wat gedoe. Terwijl in Debian Stable zelfs versie 525 zit. En LMDE maakt dacht ik gebruik van maandelijkse snapshots van Testing, dus het zou zelfs wat nieuwer moeten zijn dan standaard LM, omdat die juist Ubuntu LTS als basis heeft, wat een jaar oud is ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CutePuppy
Hero of Time schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:54:
Klinkt meer als een Ubisoft Connect probleem. Maar zonder te zeggen welke videokaart je hebt, ga ik even uit van nVidia en dat is altijd wat gedoe. Terwijl in Debian Stable zelfs versie 525 zit. En LMDE maakt dacht ik gebruik van maandelijkse snapshots van Testing, dus het zou zelfs wat nieuwer moeten zijn dan standaard LM, omdat die juist Ubuntu LTS als basis heeft, wat een jaar oud is ondertussen.
Ik zit op 470.
Graphics: Device-1: NVIDIA TU116 [GeForce GTX 1660] vendor: Gigabyte driver: nvidia
v: 470.182.03 bus ID: 26:00.0 chip ID: 10de:2184 class ID: 0300
Display: x11 server: X.Org 1.20.11 driver: loaded: nvidia
unloaded: fbdev,modesetting,nouveau,vesa alternate: nv resolution: 1: 1920x1080~60Hz
2: 1920x1080~60Hz s-dpi: 96
OpenGL: renderer: NVIDIA GeForce GTX 1660/PCIe/SSE2 v: 4.6.0 NVIDIA 470.182.03
direct render: Yes
LMDE5 is based on Debian 11 "Bullseye" and the Nvidia-470 is your newest option.
Weet eerlijk gezegd niet of dat echt de oplossing is voor mijn issues, maar alleen dat ik nu niet op de nieuwste NVIDIA driver zit op LMDE5.

Krijg nu bij AC Odyssey de melding dat
You are running the game without a video driver installed or with an unsupported video card.

Kon ik altijd wel wegklikken (spel startte nog steeds op met deze layover notification). Maar sinds die ene update van een maand geleden van UbiSoft Connect houdt het nu bij mij op bij de loading splash screen met deze melding. Als ik Anno 1800 probeer te spelen krijg ik een andere melding:
Failed to enumerate the DXGI adapter.
Error code: 1202

Misschien heb ik geluk en is dit indd gewoon een Ubisoft Connect probleem en wordt het met een latere update van Proton opgelost.

Sorry for OT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is voornamelijk een probleem van de game. Heb iets te vaak gehad dat een spel zat te zeiken over driver terwijl ik prima voldeed aan de minimale eisen. De detectie die wordt uitgevoerd is gewoon ruk. Zeker voor games die Windows only zijn en je via compatibiliteit zaken zoals Wine of Proton wil spelen. Ze zien de kaart niet zoals ze verwachten, dus 'computer says no'.

Ik verwacht dat zelfs als je op 535 zou zitten, wat de laatste release is voor iig de 1660, je dezelfde melding zou krijgen. Ook als je een 4080 zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CutePuppy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:41:
Krijg nu bij AC Odyssey de melding dat
You are running the game without a video driver installed or with an unsupported video card.

Kon ik altijd wel wegklikken (spel startte nog steeds op met deze layover notification). Maar sinds die ene update van een maand geleden van UbiSoft Connect houdt het nu bij mij op bij de loading splash screen met deze melding. Als ik Anno 1800 probeer te spelen krijg ik een andere melding:
Failed to enumerate the DXGI adapter.
Error code: 1202

Misschien heb ik geluk en is dit indd gewoon een Ubisoft Connect probleem en wordt het met een latere update van Proton opgelost.
En daarom game ik dus nog steeds gewoon onder Windows :)

Het lijkt er echter op dat ik dankzij al die verschrikkelijke Electron based software van tegenwoordig ergens eind dit jaar moet overstappen naar minimaal Windows 10 i.p.v. 7 omdat men bijvoorbeeld voor Steam onderhuids Chromium gebruikt! :r

Triest, maar waar... :| :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CutePuppy
nero355 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:49:
[...]

En daarom game ik dus nog steeds gewoon onder Windows :)

Het lijkt er echter op dat ik dankzij al die verschrikkelijke Electron based software van tegenwoordig ergens eind dit jaar moet overstappen naar minimaal Windows 10 i.p.v. 7 omdat men bijvoorbeeld voor Steam onderhuids Chromium gebruikt! :r

Triest, maar waar... :| :F
Tot nu toe werken alle games nog die ik wil spelen behalve die via Ubisoft Connect sinds een maand geleden. Dus qua resultaten is het toch niet slecht. En mogelijk is het gewoon een rare combinatie van mijn settings/installatie oid? Zal vast wel een fix voor zijn. Geloof dat AMD videokaarten beter werken voor linux gaming, wat ik dus toevallig niet heb. Anyway ik ga dit weekend er even goed voor zitten. Heb sowieso nog niet een volledige uninstall/reinstall van de spellen geprobeerd dus misschien is dat het proberen waard (jammer dat het alleen zulke grote spellen zijn, + 60 GB). Ah well.

Maar heel eerlijk: LMDE is ws niet de meest toegankelijke distro als je ook een beetje fatsoenlijk wilt gamen. Zijn genoeg distros die wat game friendlier zijn wat dat betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door CutePuppy op 29-06-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 14:55
Hallo mede Tweakers,
Ik ben benieuwd wat voor iso's jullie niet zonder kunnen leven bij troubleshooting/reparaties.
Zelf ben ik 3 maand terug op ultimatebootcd gestuit en kan tegenwoordig niet meer zonder, hebben jullie ook een iso/live omgeving waar jullie niet zonder meer kunnen?
Ben benieuwd naar jullie must have iso's
Daarnaast ben ik ook benieuwd naar jullie suggesties voor een ventoy drive grootte 512gb of 1 tb(doel is om er veel iso's op te zetten zodat ik al mijn iso's op 1 plek heb)?

[ Voor 21% gewijzigd door Tjalling123 op 13-07-2023 20:59 . Reden: voeg ventoy vraag toe en wat spelfoutjes verbeterd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een random (bootable) ISO met tools is niet echt een vraag voor welk OS/distro je kan nemen voor dagelijks werk, of wel soms @Tjalling123? Je vraag past niet echt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
Hero of Time schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:36:
Een random (bootable) ISO met tools is niet echt een vraag voor welk OS/distro je kan nemen voor dagelijks werk, of wel soms @Tjalling123? Je vraag past niet echt hier.
mischien is dit niet de juiste plek idd maar waar zou je hem dan plaatsen? want een volledig nieuw topic is denk ik ook wel wat overdreven voor deze vraag vind je niet? overgens was het mij niet duidelijk dat dit topic alleen voor dagelijks gebruik distro's/os's was want dat is het deel waar hij inderdaad niet in past

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tjalling123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:43:
[...]

mischien is dit niet de juiste plek idd maar waar zou je hem dan plaatsen? want een volledig nieuw topic is denk ik ook wel wat overdreven voor deze vraag vind je niet? overgens was het mij niet duidelijk dat dit topic alleen voor dagelijks gebruik distro's/os's was want dat is het deel waar hij inderdaad niet in past
Aangezien het niet veel meer is dan vragen om een opsomming, iets wat we liever niet zien omdat het geen enkele vorm van discussie bevat, is er niet een plek om dit verder te vragen. Dat is in het verleden al genoeg gedaan en er is niet echt wat verandert tussen zeg nu en 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
Hero of Time schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:49:
[...]

Aangezien het niet veel meer is dan vragen om een opsomming, iets wat we liever niet zien omdat het geen enkele vorm van discussie bevat, is er niet een plek om dit verder te vragen. Dat is in het verleden al genoeg gedaan en er is niet echt wat verandert tussen zeg nu en 5 jaar geleden.
Oke bedankt dan voor het wijzen op dit, ik was mij hier niet bewust van ik dacht dat dit forum niet alleen voor discussies was maar ook voor delen van mensen hun ervaringen. Dan zal ik zoeken naar oudere bronnen. Fijne avond nog
Pagina: 1 ... 33 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.