Als je dat verkeerd doet en de alignment van de partities op de SSD niet goed is gezet dan zou je weleens tegenvallende resultaten kunnen krijgen!

Ik pak m'n Ventoy erbij en probeer een willekeurige Live omgeving om te kijken hoe dat draait.
Gisteren voor het eerst gebruikt als vervanging van een oude setup met ander tooltje dat niet meer met hedendaagse systemen werkt en werkte echt fijn en is ook nog eens snel aan te passen of te updaten!

Dan maar een willekeurige i686 Live omgeving downloaden om te testen. Dat was wat moeilijker dan ik had verwacht. Ik kon alleen een Live omgeving van Void Linux vinden die op i686 zou moeten draaien. Ik had weleens van Void Linux gehoord maar nog nooit mee gewerkt. Tijd om dat te veranderen.
FreeBSD heeft nog steeds i686 builds als het goed is

Starten naar de Live omgeving is... sneller dan naar Windows 10.
Verder voelt dit systeem als Live omgeving al erg snappy voor een 17 jaar oude laptop!
Alles wat Linux/*BSD is voelt/werkt/installeert sneller dan Windows 8.x/10/11 wat mij betreft !!!
Zelfs een Raspberry Pi heb je sneller geüpdate dan een Windows PC wat dat betreft...

Dat is een CPU/SoC die eigenlijk alleen als een MP3 spelend apparaat kan functioneren wat mij betreft
Zelfs toen die net nieuw op de markt was...
Ja, eigenlijk wel, want dat is jarenlang de reden geweest om Windows weg te pleuren en een leuke Linux distro ervoor in de plaats te installeren : Het veel beter omgaan met de resources dan Windows ooit heeft gedaan!

Gnome en KDE zijn beide echt niet zo lightweight als sommige doen denken.
Dat zijn ze ook niet en zal niemand claimen over het algemeen
Ik vind zelfs dat ondanks de KDE berichten in de trant van "Kijk ons eens minder resources gebruiken dan LXFCE !!!" van een paar jaar geleden dat KDE echt serieus traag is op het moment dat je die vanaf een HDD draait en eigenlijk is dat best wel onacceptabel voor een DE waarvan je dat echt niet zou zeggen in de tijd dat we hooguit 10.000 toeren Raptor HDD's hadden voor thuisgebruik!
Ergens is er dus iets gruwelijk misgegaan...

Dan heb je iets als LXDE en XFCE, maar of die zo bruikbaar zijn...
Anders ga je toch lekker met FluxBox/OpenBox aan de slag ??

Je kunt op deze hardware toch niet eens fatsoenlijk een YT filmpje zien op 720p of meer?
IMHO is het oudste type systeem dat je nog kan gebruiken om een beetje op het internet rond te hangen iets van een i3 350M/370M en is alles wat ouder is eigenlijk niet meer echt goed inzetbaar

Flash is er niet meer, maar zelfs dat had deze laptop destijds op zijn knieën gekregen.
Laten we Flash lekker begraven laten waar die ligt en hooguit af en toe nog de laag beton eroverheen een beetje bijwerken om "Zombie Flash" te voorkomen!

Dat werkt ietsje anders en minder vrolijk dan je denkt...

Wat moet je er imo mee doen dan?
MP3 dan wel Radio Streamer van maken natuurlijk!