Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Delen van ervaringen is prima, maar iets als "welke tool gebruik jij" is niets meer dan een opsomming vragen.

Het is wat anders dan vragen "welke distro kan ik het best gebruiken dat x en y kan", want daar valt wel meer over te discussiëren. Namelijk waarom de ene distro een betere keus zou zijn dan de andere, als ze beide aan de eisen/verwachtingen voldoen. Want anders zou er hooguit een handje vol distro's bestaan, niet zoveel als er nu zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tjalling123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:43:
mischien is dit niet de juiste plek idd maar waar zou je hem dan plaatsen?
want een volledig nieuw topic is denk ik ook wel wat overdreven voor deze vraag vind je niet?
Volgens mij was er ooit een soort "Handige Tooltjes waar je niet zonder kan?" Topic hier ergens op GoT dus misschien wordt het wel tijd om zoiets opnieuw leven in te blazen :? :)

Mocht je vaak met HPE Servers moeten rommelen dan kan ik in ieder geval een RPM based distro aanraden, zoals Fedora of CentOS of hoe die tegenwoordig ook heet na al die forks/afsplitsingen... d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
Ik heb ooit QubesOS op een ssd geinstalleerd. Ik kan de schijf niet meer terug halen in linux met gparted of in windows met diskpart. Kan de ssd niet terug vinden om bijvoorbeeld een format te doen, zelfs de qubes live cd kan de ssd niet meer vinden. Wat is er toch aan de hand? Met wat geklooi is het zelfs niet meer gelukt om de ssd terug te vinden via Bios boot menu zodat ik qubes os ook niet meer kan opstarten. Ik heb gezocht op google, blijkt dat er nog mensen zijn met hetzelfde probleem en niemand die een werkende fix heeft. Dus denk 2 keer na voordat je qubes installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
twix121 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:19:
Ik heb ooit QubesOS op een ssd geinstalleerd. Ik kan de schijf niet meer terug halen in linux met gparted of in windows met diskpart. Kan de ssd niet terug vinden om bijvoorbeeld een format te doen, zelfs de qubes live cd kan de ssd niet meer vinden. Wat is er toch aan de hand? Met wat geklooi is het zelfs niet meer gelukt om de ssd terug te vinden via Bios boot menu zodat ik qubes os ook niet meer kan opstarten. Ik heb gezocht op google, blijkt dat er nog mensen zijn met hetzelfde probleem en niemand die een werkende fix heeft. Dus denk 2 keer na voordat je qubes installeert.
Als je veiligheid wenst dan zijn er ook nog OpenBSD, Alpine Linux en NetBSD die alledrie veel belang hechten aan optimale beveiliging van het besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:25
Hier nog ideeen wat de beste distro is voor oude laptop (HP 6710) met 1GB werkgeheugen?

Idee is om oude (Windows) Games op die machine te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke games hebben we het over? Gaan die wel fatsoenlijk werken met iets als Wine van nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:04
Core2Duo is wel aardig, maarja 1 GB, are you serious? Dit is een netniet-n00b mening , ingegeven door al enige ervaring, maar ik denk echt dat bijna geen enkele distro zich hier lekker bij zal voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sjah schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:49:
Core2Duo is wel aardig, maarja 1 GB, are you serious? Dit is een netniet-n00b mening , ingegeven door al enige ervaring, maar ik denk echt dat bijna geen enkele distro zich hier lekker bij zal voelen.
Het is grappig, en een probleem tegelijk, dat mensen denken 'Oh, ik heb nog een low-spec/legacy device, laat ik er Linux op draaien'. Vervolgens draait Linux ook niet goed genoeg (aangezien de hardware oud is), en krijgt de distro de schuld, want die is ook te bloat.

It beats me, snap de associaties echt niet. Maar goed, ook genoeg die Windows 10/11 de schuld te geven, omdat hun gekocht device altijd slecht is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
FateTrap schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Als je veiligheid wenst dan zijn er ook nog OpenBSD, Alpine Linux en NetBSD die alledrie veel belang hechten aan optimale beveiliging van het besturingssysteem.
Alpine Linux? Ik draai deze veelal in Docker-containers, aangezien het aanvoelt als Arch Linux (light en customisable).

Wist niet dat het ook geschikt was om echt als OS te draaien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:51
DVX73 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:48:
Hier nog ideeen wat de beste distro is voor oude laptop (HP 6710) met 1GB werkgeheugen?

Idee is om oude (Windows) Games op die machine te draaien.
AntiX bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:58
HollowGamer schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:32:
[...]

Het is grappig, en een probleem tegelijk, dat mensen denken 'Oh, ik heb nog een low-spec/legacy device, laat ik er Linux op draaien'. Vervolgens draait Linux ook niet goed genoeg (aangezien de hardware oud is), en krijgt de distro de schuld, want die is ook te bloat.

It beats me, snap de associaties echt niet. Maar goed, ook genoeg die Windows 10/11 de schuld te geven, omdat hun gekocht device altijd slecht is geweest.
Linux kent idd ook echt wel een ondergrens. Mijn laptops (daily en testing) zijn echt wel sneller op Linux dan Windows maar dat zijn gewoon systemen met n i3/i5, 16GB en n SSD. Daar merk je de ‘bloat’ van Windows echt wel. Helemaal als je WindowManager only gaat (maar dat is niet helemaal eerlijk want dan mis je voor m deel de ‘GUI-settings’ die een DE heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
Hero of Time schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:19:
Welke games hebben we het over? Gaan die wel fatsoenlijk werken met iets als Wine van nu?
Dosbox voor Aladdin, Lion King etc.
Vermoed dat Age Of Empires 1 ook goed speelbaar is met Wine.
Moderner wordt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
Sjah schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:49:
Werkgeheugen voor een paar euro uitbreiden is een mogelijkheid, maar ik zie het voor nu als uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:52
DVX73 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Dosbox voor Aladdin, Lion King etc.
Vermoed dat Age Of Empires 1 ook goed speelbaar is met Wine.
Moderner wordt het niet.
Ik heb een tijd geleden op een trage machine (simpele atom met 2 GB ram en een hdd) puppy linux gedraaid. Geen idee of daar iets als Lutris/Wine lekker op werkt, maar het voelde voor de hardware erg vloeiend en snappy aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:35

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FateTrap
HollowGamer schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:35:
[...]

Alpine Linux? Ik draai deze veelal in Docker-containers, aangezien het aanvoelt als Arch Linux (light en customisable).

Wist niet dat het ook geschikt was om echt als OS te draaien. :)
Het is onlangs nog geschikter geworden hiervoor aangezien het nu ook GNOME en KDE Plasma aanbiedt, XFCE was al lang mogelijk.

Dus je hebt drie perfecte desktops die je kunt gebruiken. En bspwm, wat mijn favoriete window manager is, zit ook tussen de paketten.

Net zoals bij Clear Linux, OpenBSD en Devuan geldt dat je best Intel of AMD graphics gebruikt als je van plan bent om het als desktop systeem te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@FateTrap Je wilt toch niet gaan zeggen dat dit een potentiële Arch Linux vervanger is? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:19
Goedendag,

Ik gebruik Linux al zo'n 5 jaar als eerst OS en dan voornamelijk Ubuntu.

Ik wil mijn desktop PC opnieuw installeren, en ben een beetje aankijken welke distro het wordt. Ik zal een nieuwe SSD plaatsen voor het nieuwe OS, dus hoeft geen update te zijn.

Op dit moment heb ik Ubuntu 20.04 LTS wat redelijk goed werkt maar loop toch wel tegen een paar beperking aanloopt.
Ik heb vaak problemen met games via steam ondanks het nu al veel beter is dan in het verleden. Wat meestal iets van driver of zo is(of onbekend).
Ik heb ook veel problemen met bluetooth (muis en toestenbord).

Ik heb zelf geen problemen mee als er derde partij software in zit.

Ik ben voornamelijk opzoek naar een distro die gewoon werkt en waar ik weinig omkijk na heb.

Ik zie Pop!_OS veel voorbij komen, is dat wat? Andere aanraders?

Bedankt,
Marc

Specs: AMD 3900x met 64 GB RAM. Momenteel 1660 Super, maar wil in het najaar overstappen naar AMD videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
marc1990 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:01:
Goedendag,

Ik wil mijn desktop PC opnieuw installeren, en ben een beetje aankijken welke distro het wordt. Ik zal een nieuwe SSD plaatsen voor het nieuwe OS, dus hoeft geen update te zijn.

Op dit moment heb ik Ubuntu 20.04 LTS wat redelijk goed werkt maar loop toch wel tegen een paar beperking aanloopt.
Ik heb vaak problemen met games via steam ondanks het nu al veel beter is dan in het verleden. Wat meestal iets van driver of zo is(of onbekend).

Ik ben voornamelijk opzoek naar een distro die gewoon werkt en waar ik weinig omkijk na heb.

Bedankt,
Marc

Specs: AMD 3900x met 64 GB RAM. Momenteel 1660 Super, maar wil in het najaar overstappen naar AMD videokaart.
Wellicht is Manjaro wat? Ik draai dat nu een half jaar op mijn 5 jaar oude ThinkPad. Draait als een zonnetje, zelfs de firmware kan ik bijwerken vanuit Manjaro.
Is in de basis Arch Linux, maar met wat eigen tools en design keuzes.
Is een rolling release, dus ook recente hardware wordt meestal goed ondersteund. Mijn ervaring is wel dat Ubuntu stabieler is, maar nog geen grote issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@marc1990, Pop_OS! is ook gewoon Ubuntu. Als je de meest recente Pop installeert krijg je effectief Ubuntu 22.04. Van wat ik heb begrepen is Pop wel meer nVidia georiënteerd, zeker voor laptops, qua configuratie en functionaliteit. AMD zou hier ook gewoon op moeten werken, aangezien de basis daarvan in de kernel zit, de rest komt via packages zoals Mesa.

Mint is ook iets om naar te kijken, maar ook dit is effectief Ubuntu.

Vraag mij wel af welke problemen je hebt met je toetsenbord en muis via bluetooth. Gebruik dat zelf met m'n Zen 4 pc en de bluetooth module die op het moederbord zit en heb weinig problemen er mee. Enige wat ik heel soms heb, is dat m'n toetsenbord invoer wat vertraagd, maar dat heb ik eigenlijk alleen als ik ook een bluetooth koptelefoon heb gekoppeld en daar wat raars mee gebeurt. Zonder komt het veel minder vaak voor, zolang er geen externe verstoring is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Falco schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Wellicht is Manjaro wat? Ik draai dat nu een half jaar op mijn 5 jaar oude ThinkPad. Draait als een zonnetje, zelfs de firmware kan ik bijwerken vanuit Manjaro.
Is een rolling release, dus ook recente hardware wordt meestal goed ondersteund. Mijn ervaring is wel dat Ubuntu stabieler is, maar nog geen grote issues gehad.
> Ik ben voornamelijk opzoek naar een distro die gewoon werkt en waar ik weinig omkijk na heb.

Dan zou ik wegblijven bij Manjaro. Er is al vaker iets stuk gegaan bij hun, en rolling is niet echt een stabieler basis. Zie ook https://github.com/arindas/manjarno

@marc1990 Een Linux-distro is erg persoonlijk. Ik ben heel erg fan van Fedora Silverblue, aangezien je daar veel vanuit Flatpak's draait (zoals Steam dus ook). Maar als je iets meer basic zoekt + gebruikersvriendelijk, dan is wellicht Linux Mint een goede keuze. PopOS opzicht ook goed, al vind ik het ook wat rommelig.

Maar zoals gezegd, het is nogal wat je wilt. De een vind wat meer bleeding edge fijn, en de andere ertussenin. Wel goed dat je van Ubuntu wilt afstappen, hoe zij dingen pushen als Snap stoort mij enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom niet gewoon Debian? Debian 12 is net uit, als je op Ubuntu 20.xx zit dan hoef je duidelijk niet de recentste software... En Debian wordt breed ondersteund.

Ik schakel meestal na een tijd over op Debian Testing, om wat bij te blijven (en snel naar de volgende release te kunnen migreren), maar als je nergens omkijken naar wil hebben is de stabiele release de beste keuze.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:19:
Waarom niet gewoon Debian? Debian 12 is net uit, als je op Ubuntu 20.xx zit dan hoef je duidelijk niet de recentste software... En Debian wordt breed ondersteund.

Ik schakel meestal na een tijd over op Debian Testing, om wat bij te blijven (en snel naar de volgende release te kunnen migreren), maar als je nergens omkijken naar wil hebben is de stabiele release de beste keuze.
Omdat Debian nou niet uitblinkt op moderne hardware en software.
Het is beter dan Ubuntu (met hun lelijke backports o.a.), maar dan zou ik toch kijken naar iets anders als je ook van gaming houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:22:
[...]

Omdat Debian nou niet uitblinkt op moderne hardware en software.
Het is beter dan Ubuntu (met hun lelijke backports o.a.), maar dan zou ik toch kijken naar iets anders als je ook van gaming houdt.
Debian 12 bevat anders recentere software dan Ubuntu 22.04, dus waar heb je het over? Ga nou niet de staat van een distro na 3 jaar vergelijken met eentje die elke 6 maanden een half bakken samenraapsel uitspuugt en het een release noemt.

Hoe goed denk je dat Ubuntu 22.04 het out of the box, zonder hun vage HWE kernel zut werkt op een Intel 13th gen of AMD Zen 4? Ik kan je garanderen, stuk slechter dan Debian Stable. Simpelweg omdat Debian 12 al kernel 6.1 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Debian 12 bevat anders recentere software dan Ubuntu 22.04, dus waar heb je het over? Ga nou niet de staat van een distro na 3 jaar vergelijken met eentje die elke 6 maanden een half bakken samenraapsel uitspuugt en het een release noemt.

Hoe goed denk je dat Ubuntu 22.04 het out of the box, zonder hun vage HWE kernel zut werkt op een Intel 13th gen of AMD Zen 4? Ik kan je garanderen, stuk slechter dan Debian Stable. Simpelweg omdat Debian 12 al kernel 6.1 heeft.
Ja, heel leuk dat Debian nu kernel 6.1 heeft, maar ik zit al een hele tijd op 6.4.
Ik vergeleek overigens Ubuntu niet met Debian, maar wel over dat ze nu eenmaal kiezen voor LTS-versies.

Verwacht dus ook niet de laatste mesa (tenzij dit veranderd is) en andere software. Zoals gezegd, kun je beter gamen op distro's die wel die laatste versies meeleveren, aangezien dat dus niet de core feature is van hun.

Ik heb niets tegen Debian, prima voor op servers, en inderdaad veel beter dan Ubuntu, maar voor de desktop vind ik het helemaal niets. Gnome-shell zit nog altijd 43 bijvoorbeeld, en alles wat ook maar 'recent' is, doen zij labelen als 'experimental'.

Nee dank je, voor mij geen Debian. Ook als developer niet interessant, omdat ze ook op andere packages ontzettend achterlopen. Stable is voor mij niet 'oude packages', vind het een verouderde manier van denken.

Sorry, moet het even kwijt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
marc1990 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:01:
Goedendag,

Bedankt,
Marc

Min suggesties:
  • Nobara
  • Kubuntu
Nobara is een gebruiksvriendelijke op Fedora gebaseerde distro gericht op gaming.

Kubuntu is Ubuntu met een KDE desktop environment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:19
Falco schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Ik heb in het verleden ook wel eens gespeeld met Manjaro. Maar zoals @HollowGamer aanhaalt, ik bang dat het toch niet zo stabiel is.
Hero of Time schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:34:

Vraag mij wel af welke problemen je hebt met je toetsenbord en muis via bluetooth. Gebruik dat zelf met m'n Zen 4 pc en de bluetooth module die op het moederbord zit en heb weinig problemen er mee. Enige wat ik heel soms heb, is dat m'n toetsenbord invoer wat vertraagd, maar dat heb ik eigenlijk alleen als ik ook een bluetooth koptelefoon heb gekoppeld en daar wat raars mee gebeurt. Zonder komt het veel minder vaak voor, zolang er geen externe verstoring is.
Het niet tonen van devices en dus geen keyboard en muis hebben. (geeft nu bijvoorbeeld weer: bluetooth is off EN in het zelfde menu geeft een optie om bluetooth uit te zetten ipv aan.)
Wifi is net zo'n draak, zeker als het gecombineerd wordt met bedraad en/of VPN.[

quote]Hero of Time schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:34:
@marc1990, Pop_OS! is ook gewoon Ubuntu. Als je de meest recente Pop installeert krijg je effectief Ubuntu 22.04. Van wat ik heb begrepen is Pop wel meer nVidia georiënteerd, zeker voor laptops, qua configuratie en functionaliteit. AMD zou hier ook gewoon op moeten werken, aangezien de basis daarvan in de kernel zit, de rest komt via packages zoals Mesa.
[/quote]
Klinkt als dat ik net zo goed Ubuntu 22.04 LTS. Of misschien toch de niet LTS. Wat is de ervaring met updaten van iedere 6 maanden?
Borromini schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:19:

Ik heb debain wel eens gebruikt, maar minder ervaring mee.
HollowGamer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:05:
[...]

@marc1990 Een Linux-distro is erg persoonlijk. Ik ben heel erg fan van Fedora Silverblue, aangezien je daar veel vanuit Flatpak's draait (zoals Steam dus ook). Maar als je iets meer basic zoekt + gebruikersvriendelijk, dan is wellicht Linux Mint een goede keuze. PopOS opzicht ook goed, al vind ik het ook wat rommelig.
Wat is je ervaring met Fedora Silverblue en modern spellen. Immutable klinkt opzicht wel interssant. Gaat dat goed met videokaart drivers? (Nu dat ik over na denk misschien toch maar eerder van Nvidia drivers afstappen naar AMD)

Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@marc1990 Ik ben groot fan van FS, maar niet alles kan even gemakkelijk. Nu heb ik gelukkig al wat Arch Linux ervaring, dus weet mijn weg in de command-line, maar bijvoorbeeld iets installeren is niet altijd zo gemakkelijk.

Je installeert het meeste met Flatpaks, daarna in een toolbox, en dan - als het niet anders kan - met een overlay package. Fedora heeft ook niet standaard alle codecs aan boord, zie https://rpmfusion.org/Howto/OSTree

Het is zeker interessant, maar als je echt iets stabiels en minder experimenteel zoekt, dan zit je met een Debian/Ubuntu gebaseerde distro misschien beter. Steam kan je als Flatpak ook draaien op Linux Mint bijvoorbeeld. :)

Ik zou zeggen, installeer VirtualBox of Gnome Boxes, en probeer eens uit wat bij je past. Of maak een live-usb en doedingen die je normaal doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Ja, heel leuk dat Debian nu kernel 6.1 heeft, maar ik zit al een hele tijd op 6.4.
Ik vergeleek overigens Ubuntu niet met Debian, maar wel over dat ze nu eenmaal kiezen voor LTS-versies.
Ik zit met mijn Debian ook al een tijdje op 6.4, dus een echt sterk argument heb je niet. Maar Debian is nooit voor bleeding edge geweest, maar voor stabiliteit. Dat betekend dat wanneer het de staat 'stable' krijgt, er geen grote wijzigingen meer zal krijgen. Dat is dus ook een nieuwe kernel.
Verwacht dus ook niet de laatste mesa (tenzij dit veranderd is) en andere software. Zoals gezegd, kun je beter gamen op distro's die wel die laatste versies meeleveren, aangezien dat dus niet de core feature is van hun.
Wat vind jij de laatste Mesa? Momenteel is 22.3 in Stable, 23.1 is wat ik heb.
Ik heb niets tegen Debian, prima voor op servers, en inderdaad veel beter dan Ubuntu, maar voor de desktop vind ik het helemaal niets. Gnome-shell zit nog altijd 43 bijvoorbeeld, en alles wat ook maar 'recent' is, doen zij labelen als 'experimental'.
Van wat ik heb begrepen is het verschil tussen Gnome 43 en 44 niet noemenswaardig. Je houd dus eerder vast aan een arbritair nummer.
Nee dank je, voor mij geen Debian. Ook als developer niet interessant, omdat ze ook op andere packages ontzettend achterlopen. Stable is voor mij niet 'oude packages', vind het een verouderde manier van denken.
Het is geen verouderde manier van denken. Want wat is dan de nieuwere manier van denken? Niet om constant het nieuwste van het nieuwste te draaien, met alle bugs en crashes die daar bij horen. Dat is niet de Debian filosofie. Dat is ook niet wat je als beheerder wilt of wanneer je een server draait. Het moet gewoon werken en niet spontaan omvallen als je er alleen maar naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

marc1990 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Het niet tonen van devices en dus geen keyboard en muis hebben. (geeft nu bijvoorbeeld weer: bluetooth is off EN in het zelfde menu geeft een optie om bluetooth uit te zetten ipv aan.)
Wifi is net zo'n draak, zeker als het gecombineerd wordt met bedraad en/of VPN.
Hmmm, klinkt als iets wat specifiek met de bluetooth adapter te maken heeft. Niet zozeer de hardware zelf, maar het aansturen ervan. Ik heb wel eens rare dingen gezien wat met een nieuwere versie van de firmware ervoor of nieuwer kernel was opgelost. Voor wifi net zo. Sommige chips zijn wat grillig met Linux.

[...]
Klinkt als dat ik net zo goed Ubuntu 22.04 LTS. Of misschien toch de niet LTS. Wat is de ervaring met updaten van iedere 6 maanden?
Pop en Mint gebruiken Ubuntu als basis, maar hebben hun eigen configuratie. Qua hardware support zijn ze gelijk. Maar de configuratie kan nou nét iets anders zijn waardoor je minder rariteiten hebt dan met plain Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Net harde reset gedaan want opeens KDE Neon helemaal bevroren. Niets deed het meer. Wat kan dat toch zijn, want dit is al de tweede keer dat dit gebeurt |:( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Wat draai je uberhaupt voor distro? En is het een LTS om maar iets te noemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:03:
Het is geen verouderde manier van denken. Want wat is dan de nieuwere manier van denken? Niet om constant het nieuwste van het nieuwste te draaien, met alle bugs en crashes die daar bij horen. Dat is niet de Debian filosofie. Dat is ook niet wat je als beheerder wilt of wanneer je een server draait. Het moet gewoon werken en niet spontaan omvallen als je er alleen maar naar kijkt.
Ah, dus jij bent voorstander van (lelijke) backports, als iets niet (goed) werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
desalniettemin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:21:
Net harde reset gedaan want opeens KDE Neon helemaal bevroren. Niets deed het meer. Wat kan dat toch zijn, want dit is al de tweede keer dat dit gebeurt |:( :?
Misschien handig als je de volgende keer de logs checkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemblans
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-12-2024
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Cyphax op 09-08-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
HollowGamer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

Misschien handig als je de volgende keer de logs checkt. ;)
Daar snap ik geen ene hol van ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Dan kun je hier om hulp vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
HollowGamer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Dan kun je hier om hulp vragen. :)
Da's fijn, maar welk terminal commando heb ik daar voor nodig? Ik ben een Linux gebruiker ja, maar een echte tweaker nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
desalniettemin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:20:
[...]

Da's fijn, maar welk terminal commando heb ik daar voor nodig? Ik ben een Linux gebruiker ja, maar een echte tweaker nee.
Niet, tegenwoordig heb je gewoon een Logs app (tenminste in Gnome), en KDE zal ook wel iets hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
HollowGamer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

Niet, tegenwoordig heb je gewoon een Logs app (tenminste in Gnome), en KDE zal ook wel iets hebben.
Ksystemlog geinstalleerd, maar ik zie niets over een freeze, crash of wat dan ook. Ik zie wel iets over een kernel logdown.

[ Voor 6% gewijzigd door desalniettemin op 09-08-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:29:
Wat draai je uberhaupt voor distro? En is het een LTS om maar iets te noemen....
Er wordt gezegd dat 'KDE Neon' vast loopt. Volgens verschillende zoekmachines schijnt dat een distro te zijn gebouwd op Ubuntu LTS maar met de nieuwste KDE erop. ;)
HollowGamer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

Ah, dus jij bent voorstander van (lelijke) backports, als iets niet (goed) werkt?
Als je zulke onzin uit wilt kramen, kom dan met feiten en bronnen. Oh, wacht, dat kan je niet, want het is onzin. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:36:
Als je zulke onzin uit wilt kramen, kom dan met feiten en bronnen. Oh, wacht, dat kan je niet, want het is onzin. :z
https://backports.debian.org/

Wat is dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen lelijke oplossing iig. Want dat is wat jij beweert waar ik blijkbaar fan van ben. De Debian Backports is verre van een lelijke oplossing, noch probeert het een probleem op te lossen omdat 'iets niet werkt'. Het doel van Backports staat heel duidelijk omschreven. Met een enorme disclaimer.

Je kraamt dus nog steeds onzin uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:30:
[...]

Geen lelijke oplossing iig. Want dat is wat jij beweert waar ik blijkbaar fan van ben. De Debian Backports is verre van een lelijke oplossing, noch probeert het een probleem op te lossen omdat 'iets niet werkt'. Het doel van Backports staat heel duidelijk omschreven. Met een enorme disclaimer.

Je kraamt dus nog steeds onzin uit.
Backports cannot be tested as extensively as Debian stable, and backports are provided on an as-is basis, with risk of incompatibilities with other components in Debian stable. Use with care!

It is therefore recommended to only select single backported packages that fit your needs, and not use all available backports.
Het probleem is dat het in feite een patch is, bovenop een oudere versie.

Dus stel dat in software X, een CVE zit, dan kan het deze oplossen, maar ook dingen stuk maken. Terwijl een nieuwere versie dus wel getest is met die CVE, en niet als een pleister is geplakt op iets bestaands. Dan heb je ook nog, dat de deps out-of-sync kunnen raken, of dat daar weer een CVE inzit, die weer software Y kapot maakt.

Het is alsof je een waterleiding hebt met gaten/roest, en om dat maar niet te moeten vervangen, er ducttape overheen plakt. Backports worden ook in de meeste gevallen enkel getest door de packager/distro, maar niet door de developer ervan.

Zie ook dit van de Ubuntu Wiki (https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBackports):
When using Backports, it is important to understand that there is an inherent risk in backporting software. Although backported packages are tested by the community before they are included in the repository, there are very occasionally bad interactions with the older software on your system that are overlooked.

Additionally, the very nature of Backports means that backported packages will change the behavior of the package in ways that may be unfamiliar to users of the older versions, and may be incompatible with configuration format and other options of the older versions.
Nieuw is niet altijd beter, maar backports al helemaal niet. Als developer zou ik er ook niet blij mee zijn als andere er allemaal patches op gooien, en ik op mijn issue-tracker deze moet oppakken en geen idee heb, want de Ubuntu/Debian devs hebben gepatched.

Nee, ben totaal geen fan. Een backport enkel als het nodig is (zoals bij een ernstige CVE), maar niet om de boel een beetje bij elkaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@HollowGamer het is overduidelijk dat je geen flauw idee hebt hoe Debian werkt. En waar Backports voor is bedoelt. Ga eens de changelog van Apache lezen van Debian. Dan zie je dat je nog steeds onzin uitkraamt.

Backports doet juist geen F met CVEs oplossen. Daar is het Security team voor. Is er voor versie X dat in Debian Stable zit een CVE, dan lossen zij dat op via debian-security.

Debian Backports is te zien voor iets als LibreOffice, waarbij een nieuwe major versie niet in de standaard repo komt, maar juist daar beschikbaar wordt gemaakt.

Het quoten van de Ubuntu help pagina toont ook nog eens dat je niet weet wat Debian doet, want die tekst is niet toepasbaar op Debian. Daarom staat het ook op de site van Ubuntu. Nu pak je feitelijk een handleiding van een BMW en wil je de die informatie gaan toepassen op een Audi. Succes daarmee. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:43:
@HollowGamer het is overduidelijk dat je geen flauw idee hebt hoe Debian werkt. En waar Backports voor is bedoelt. Ga eens de changelog van Apache lezen van Debian. Dan zie je dat je nog steeds onzin uitkraamt.

Backports doet juist geen F met CVEs oplossen. Daar is het Security team voor. Is er voor versie X dat in Debian Stable zit een CVE, dan lossen zij dat op via debian-security.

Debian Backports is te zien voor iets als LibreOffice, waarbij een nieuwe major versie niet in de standaard repo komt, maar juist daar beschikbaar wordt gemaakt.

Het quoten van de Ubuntu help pagina toont ook nog eens dat je niet weet wat Debian doet, want die tekst is niet toepasbaar op Debian. Daarom staat het ook op de site van Ubuntu. Nu pak je feitelijk een handleiding van een BMW en wil je de die informatie gaan toepassen op een Audi. Succes daarmee. :F
Wikipedia: Backporting

Je weet wat backporting betekent, neem ik aan? Daar zitten dus security fixes gewoon bij.

By taking the modification that fixes Software v2.0 and changing it so that it applies to Software v1.0, one has effectively backported the fix

---

https://wiki.debian.org/Backports

Backports are recompiled packages from testing (mostly) and unstable (in a few cases only, e.g. security updates), so they will run without new libraries (wherever it is possible) on a stable Debian distribution. It is recommended to pick out single backports which fit your needs, and not to use all backports available.

Of ze worden gebumped naar een nieuwe(re) versie die een CVE bijvoorbeeld oplost, of ze krijgen een patch die de CVE oplost.

Backporting is ugly (persoonlijke mening), want het kan goed zijn dat upstream verwacht dat lib* zit op versie 2.02, en Debian lib* nog heeft zitten op 1.9.9, maar het package wordt dus aanpast, zodat het compiled op een oudere versie.

---

Ik zie daarom meer in Flatpaks, appimage, (zelfs) snap, Docker, etc. .. dan dit soort lelijke workarounds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je snapt nog steeds geen drol van de werkmethode van Debian en haalt irrelevante zaken er bij. In mijn ogen zit je nu gigantisch te trollen en geef ik het op om je wat te leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjah
Heeren, hou je een beetje in tegen elkaar. Als de mod het me toestaat om te zeggen dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:53
Hero of Time schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

Ik zit met mijn Debian ook al een tijdje op 6.4, dus een echt sterk argument heb je niet.
Het is maar net hoe je het ziet. Default Debian heeft geen kernel 6.4. Ubuntu ook niet.
Debian SID/Testing heeft kernel 6.4?
Ubuntu pas na het toevoegen van een mainline PPA.

Dus je moet je distro aanpassen om de laatste kernels erop te krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Mark de Vaal, Testing/Sid heeft idd 6.4. Ik zou zelfs 6.5rc kunnen krijgen, van Debian zelf. Enige wat ik daarvoor hoef te doen, is die uit Experimental halen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Sjah schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:10:
Heeren, hou je een beetje in tegen elkaar. Als de mod het me toestaat om te zeggen dan. :)
Zelf een mod is een mens (ChatGPT >:) ) met emotie. Dus jij mag dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
toerist schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Dankjewel. Ik dacht dat linux ook op oudere hardeware draait, maar 9 jaar is wel erg oud. Misschien een lichte distrubitie, of google chrome os? Dat is toch gewoon een browser als OS?

Of misschien de macbook pro toch maar wegdoen of recyclen.
Ik gebruik zelf de i3-3240 die 11 jaar oud is ondertussen. Ik heb ondertussen meer dan 30 browserbenchmarks gedaan op deze CPU en de enige browserbenchmark waar er een moderne CPU 4x sneller was is Speedometer. In al de andere browserbenchmarks was de 13900k met RAM op 8000MHz minder dan 4 keer sneller. In veel gevallen was deze i9-13900k maar 2X sneller en in sommige tests was hij exact even snel (en vaak was hij ook minder dan 2x sneller).

Door de commercialisatie van Linux zijn veel distro's minder snel en/of licht geworden. Omdat dit vannuit commercieel gedreven instanties te verkiezen is tov distro's die razendsnel zijn. Anders valt de verkoop van de hardware industrie grotendeels helemaal stil. Maar als je een beetje zoekt kun je nog systemen vinden die erg snel zijn op 32 bit hardware. Alpine Linux, Void Linux (i686) en FreeBSD (met bvb bspwm/i3/spectrwm/Fluxbox/dwm) gaan snel werken op 32 bit systemen.

Aan welk systeem ik de voorkeur geef, hangt sterk af van hoe vaak ik het systeem zal gebruiken en wat de specifieke hardware is.

Gemakkelijk en voor AMD/Intel/Nvidia gebruikers: mageia, Nobara Project, Mint, ROSA Fresh, Neptune, openKylin, GhostBSD, siduction, ALT Sisyphus, EndeavourOS
Gemiddeld en voor AMD/Intel gebruikers: Devuan, Void Linux, OpenBSD, Clear Linux, Artix Linux, DragonFly BSD, Alpine Linux, FreeBSD
Gemiddeld en voor Nvidia-gebruikers: Void Linux, FreeBSD, Artix Linux

Dit zijn in mijn mening de nuttigste of kwalitatiefste systemen en ik heb ervaring met alle besturingssystemen die in de top 200 van DistroWatch staan momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ik zat 2 jaar geleden met dezelfde vraag: welke distro past bij mij?

Ik had al wel de nodige ervaring met *unixen en heb in het verleden uitstapjes gemaakt naar ubuntu, debian, suse en zelfs nog solaris (de tijd van gratis install cd's/dvd's via de post...). Maar er was altijd iets stuk, software was verouderd of de distro maakte een compleet custom feestje van.

1.5 jaar geleden dan toch de stap gemaakt vanaf windows 10 naar eerst manjaro. Ik houd van diy, maar wil er absoluut niet dagelijks mee bezig zijn.

Manjaro is top, maar ik zat niet zo te wachten op de aanpassingen die deze distro maakte op vanilla arch linux; ik kies voor bepaalde software waarbij ik vooral de software zo wil ervaren als de ontwikkelaar van die software het heeft bedoelt. Dus zonder aanpassingen vanuit de distro.

Toen dacht ik; waarom probeer ik Arch niet zelf? Ja het is een wat steilere leercurve dan een livecd met installatiewizard van bv ubuntu, maar je leert direct hoe je OS werkt en grote lijnen.

Hoewel je met een rolling release distro eerder verwacht er wel eens wat stuk gaat, heb ik daar in 1.5 jaar nog geen enkele keer last van gehad. Ik durf te beweren dat bij het rolling release-achtig update beleid van windows 11 tegenwoordig vaker iets stuk gaat dan bij arch anno 2023.

Installeren is met de guide en vele stap voor stap youtube filmpjes een leuk klusje voor een middagje en extra informatie kan je in de prima arch wiki vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Paar weken terug voor het eerst Linux Mint met cinnamon op mijn werklaptop geïnstalleerd. :) Draait als een zonnetje.

Ik had op een oude laptop Linux Garuda geïnstalleerd, maar herkende mijn geluid niet. Dus die ook maar naar Linux mint overgezet. Wel zit ik in de overweging om een keer te experimenteren met arch of debian op mijn oude laptop en om die te customizen naar mijn voorkeuren. Of een keer dit proberen:

[ Voor 5% gewijzigd door perform93 op 20-08-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
kwibox schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:33:
Ik zat 2 jaar geleden met dezelfde vraag: welke distro past bij mij?

Ik had al wel de nodige ervaring met *unixen en heb in het verleden uitstapjes gemaakt naar ubuntu, debian, suse en zelfs nog solaris (de tijd van gratis install cd's/dvd's via de post...). Maar er was altijd iets stuk, software was verouderd of de distro maakte een compleet custom feestje van.

1.5 jaar geleden dan toch de stap gemaakt vanaf windows 10 naar eerst manjaro. Ik houd van diy, maar wil er absoluut niet dagelijks mee bezig zijn.

Manjaro is top, maar ik zat niet zo te wachten op de aanpassingen die deze distro maakte op vanilla arch linux; ik kies voor bepaalde software waarbij ik vooral de software zo wil ervaren als de ontwikkelaar van die software het heeft bedoelt. Dus zonder aanpassingen vanuit de distro.

Toen dacht ik; waarom probeer ik Arch niet zelf? Ja het is een wat steilere leercurve dan een livecd met installatiewizard van bv ubuntu, maar je leert direct hoe je OS werkt en grote lijnen.

Hoewel je met een rolling release distro eerder verwacht er wel eens wat stuk gaat, heb ik daar in 1.5 jaar nog geen enkele keer last van gehad. Ik durf te beweren dat bij het rolling release-achtig update beleid van windows 11 tegenwoordig vaker iets stuk gaat dan bij arch anno 2023.

Installeren is met de guide en vele stap voor stap youtube filmpjes een leuk klusje voor een middagje en extra informatie kan je in de prima arch wiki vinden.
Grappig. Zo ben ik precies hetzelfde ooit op Arch uitgekomen na ook nog omzwervingen met Fedora. Arch is hier al jaren een hele fijne en stabiele betrouwbare distro gebleken. Met een uitstekend bijgehouden Arch wiki voor hulp.

Vooral met moderne hardware heb ik nergens last van, ook voo gaming + NVIDIA en nu Stable Diffusion (= AI imaging). Ook niet met rolling updates. Op Reddit lees ik wel dat sommige mensen wel meer dan 12 jaar op nog steeds dezelfde Arch install werken. Dat is een knappe prestatie.

Arch heeft tegenwoording ook als optie standaard een installer: archinstall
https://wiki.archlinux.org/title/Archinstall

@marc1990 Probeer zeker eens Manjaro. Je hebt daar geen omkijken aan. Het is Arch based met veel meer ondersteuning apps. Na verloop van tijd kun je altijd nog naar Arch overstappen wanneer je die extra standaard hulp van Manjaro bent ontgroeid.

• cryptonet0
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-09-2023
Hallo,
Ik twijfel tussen Windows en Linux. Ik heb een PC met lage systemvereisten, dus ik wil overstappen naar Linux. Maar weet ik niet welke distro moet ik gebruiken. Ik hou van programmeren, ik speel de gamen bijna niet, ik heb Office programmen nodig (Bijvoorbeeld Word, Powerpoint etc.) Alvast bedankt voor uw hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
cryptonet0 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:18:
Hallo,
Ik twijfel tussen Windows en Linux. Ik heb een PC met lage systemvereisten, dus ik wil overstappen naar Linux. Maar weet ik niet welke distro moet ik gebruiken. Ik hou van programmeren, ik speel de gamen bijna niet, ik heb Office programmen nodig (Bijvoorbeeld Word, Powerpoint etc.) Alvast bedankt voor uw hulp.
Dan zou ik gaan voor Linuxmint samen met Onlyoffice. Onlyoffice komt heel dicht bij MS Word, excel en powerpoint.

Libreoffice is ook een optie, maar deze moet je toch wat meer customizen om het meer compatible te krijgen. Dit is voor een Linux starter niet de bedoeling of je wil graag in het diepen worden gegooid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Hero of Time schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:18:
@Mark de Vaal, Testing/Sid heeft idd 6.4. Ik zou zelfs 6.5rc kunnen krijgen, van Debian zelf. Enige wat ik daarvoor hoef te doen, is die uit Experimental halen. :P
Ik zit nu ook al een tijdje op Debian Testing met kernel Xanmod 6.5+. Mesa 23.2+.
Hiervoor had ik PikaOs, maar dit werd zo instabiel als wat na een tijdje. Elke update was een verrassing of mijn laptop/pc wel wilde opstarten of beeld wilde geven. Hier had ik geen zin meer in. Dus weer naar Debian Testing.

Firefox esr gedeïnstallerd en via flatpak de laatste versie erop gezet.
Libreoffice gedeïnstalleerd en de laatste versie erop gezet van LibreOffice site zelf.
Multimedia dependencies erop gezet voor volledige media ondersteuning.

Enige wat ik nog zoek is die Calibre fonts (liefst een volledig font pack) van ms. Voor de rest ben ik wel tevreden nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Mark de Vaal op 28-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mark de Vaal schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:41:
[...]

Ik zit nu ook al een tijdje op Debian Testing met kernel Xanmod 6.5+. Mesa 23.2+.
Hiervoor had ik PikaOs, maar dit werd zo instabiel als wat na een tijdje. Elke update was een verrassing of mijn laptop/pc wel wilde opstarten of beeld wilde geven. Hier had ik geen zin meer in. Dus weer naar Debian Testing.
Unstable heeft ondertussen kernel 6.5 en dat is ook naar Testing gedruppeld. Mesa 23.2-rc3 zit in Unstable, Testing heeft nog 23.1.7. Had in den beginnen die ook uit Experimental gepakt vanwege de verbeteringen voor AMD videokaarten.
Firefox esr gedeïnstallerd en via flatpak de laatste versie erop gezet.
Libreoffice gedeïnstalleerd en de laatste versie erop gezet van LibreOffice site zelf.
Multimedia dependencies erop gezet voor volledige media ondersteuning.
Voor FF en LO zou je het ook theoretisch kunnen krijgen door Unstable toe te voegen als repo en de prioriteit met pinning aanpassen zodat je net als met Experimental specifiek voor die bron moet kiezen.

Omdat ik standaard Sid draai en soms wat uit Experimental pak, heb ik voor iig updates ervan het volgende in apt/preferences.d gezet:
code:
1
2
3
Package: *
Pin: release a=experimental,l=Debian
Pin-Priority: 100

Experimental heeft by default een prio 1, waardoor zelfs nieuwe versies van iets dat je al uit Experimental hebt niet wordt gemarkeerd als update. Met prio 100 gebeurt dat wel, maar krijg je het niet als standaard update aangeboden voor packages die je niet daar vandaan hebt gehaald (libc6 bijvoorbeeld is 2.37, in Experimental is 2.38, maar deze wordt bij mij hiermee niet als update aangeboden). Zie apt-pinning en pin-priority voor meer informatie hierover.

Multimedia zaken kan je via deb-multimedia.org ophalen als je wilt. :)
Enige wat ik nog zoek is die Calibre fonts (liefst een volledig font pack) van ms. Voor de rest ben ik wel tevreden nu.
Ik dacht dat er een package was met als 'fonts-cambria' als naam. Maar ik kan die niet meer in m'n repo vinden. Er was namelijk wel een vergelijkbaar font beschikbaar in het verleden voor de twee nieuwe fonts die MS met Office 2007 introduceerde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:03
Hero of Time schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:13:
Ik dacht dat er een package was met als 'fonts-cambria' als naam. Maar ik kan die niet meer in m'n repo vinden. Er was namelijk wel een vergelijkbaar font beschikbaar in het verleden voor de twee nieuwe fonts die MS met Office 2007 introduceerde.
Dat zijn voor Debian:
Calibri: fonts-crosextra-carlito
Cambria: fonts-crosextra-caladea

Deze kun je in Libre Office instellen als standaard vervangingsfont voor resp. Calibri en Cambria.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zijn ze idd. Heb ze zelf ook geïnstalleerd staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Unstable heeft ondertussen kernel 6.5 en dat is ook naar Testing gedruppeld. Mesa 23.2-rc3 zit in Unstable, Testing heeft nog 23.1.7. Had in den beginnen die ook uit Experimental gepakt vanwege de verbeteringen voor AMD videokaarten.
Mesa 23.2-rc3 zit sinds van de week toch echt in de testing repo's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal

Voor FF en LO zou je het ook theoretisch kunnen krijgen door Unstable toe te voegen als repo en de prioriteit met pinning aanpassen zodat je net als met Experimental specifiek voor die bron moet kiezen.

Omdat ik standaard Sid draai en soms wat uit Experimental pak, heb ik voor iig updates ervan het volgende in apt/preferences.d gezet:
code:
1
2
3
Package: *
Pin: release a=experimental,l=Debian
Pin-Priority: 100

Experimental heeft by default een prio 1, waardoor zelfs nieuwe versies van iets dat je al uit Experimental hebt niet wordt gemarkeerd als update. Met prio 100 gebeurt dat wel, maar krijg je het niet als standaard update aangeboden voor packages die je niet daar vandaan hebt gehaald (libc6 bijvoorbeeld is 2.37, in Experimental is 2.38, maar deze wordt bij mij hiermee niet als update aangeboden). Zie apt-pinning en pin-priority voor meer informatie hierover.
Ik wist dat dit er was, maar nu duik ik hier even in. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mark de Vaal schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:01:
[...]

Mesa 23.2-rc3 zit sinds van de week toch echt in de testing repo's.
Mijn package cache was nog wat ouder (van begin deze week), dus had niet de meest actuele staat toen ik in aptitude ging kijken. ;)
Ik wist dat dit er was, maar nu duik ik hier even in. Thanks
Zolang je Debian maar niet sloopt: https://wiki.debian.org/DontBreakDebian. Het geeft daar als voorbeeld om Stable juist niet te mengen met Testing of Unstable. Maar aangezien Firefox non-esr alleen in Unstable zit, is er niet echt een andere optie om die te krijgen als je Testing draait en alleen bij de Debian repo's wilt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:15
Over het algemeen wordt mij door familie/vrienden/kennisen niet gevraagd om te helpen met computerzaken. Vorige week werd mij echter gevraagd of ik "even" de laptop van een oom van de koude kant kon aanpakken. Of hij even iets sneller kon. Nou ja, laat maar komen.

Het is een prachtige Fujitsu Siemens laptop uit 2006 met een Intel Core 2 Duo en 4GB RAM (model en verdere specs kan ik later opzoeken). Ooit gemaakt met Windows XP aan boord maar ondertussen met Windows 10 erop. Het beestje is goed onderhouden maar viel hier en daar wel wat uit elkaar toen ik hem openschroefde voor inspectie. Windows 10 draait zo goed als dat je zou verwachten. Tijdens het opstarten kun je koffie zetten en de was doen en het internet voelt als een inbelverbinding op mijn 100MB/s glasvezelverbinding.

Maar goed, ik ben geïntrigeerd door dit apparaat en wat ik eruit zou kunnen halen. Eerste stap: HDD vervangen met SSD. Die kun je tegenwoordig goedkoop krijgen, want investeren hierin is niet de intentie van de eigenaar. Ik heb ervoor gekozen de HDD te klonen naar de SSD en te kijken hoe dat zou gaan. Het opstarten duurt nog steeds vrij lang maar ik krijg niet meer de neiging om weg te lopen. Websites openen is echter nog steeds niet te doen, daar had ik met deze ingreep ook geen verbetering verwacht. Maar ja, dat zal met Windows erop ook niet veel beter worden ben ik bang.

Dus dan maar een alternatief daarvoor zoeken. Ik pak m'n Ventoy erbij en probeer een willekeurige Live omgeving om te kijken hoe dat draait. Tot mijn verbazing kreeg ik een melding te zien waarvan ik was vergeten dat het bestond: de kernel is niet geschikt voor een i686 systeem 8)7

Dan maar een willekeurige i686 Live omgeving downloaden om te testen. Dat was wat moeilijker dan ik had verwacht. Ik kon alleen een Live omgeving van Void Linux vinden die op i686 zou moeten draaien. Ik had weleens van Void Linux gehoord maar nog nooit mee gewerkt. Tijd om dat te veranderen.

Starten naar de Live omgeving is... sneller dan naar Windows 10. Verder voelt dit systeem als Live omgeving al erg snappy voor een 17 jaar oude laptop! Muis en toetsenbord input is responsief en Thunar werkt met een lichte, niet storende delay. Firefox openen en gebruiken was ook acceptabel, in ieder geval vergeleken met de situatie in Windows.

De volgende stap gaat zijn om de eigenaar daarvan te overtuigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:07

_Eend_

🌻🇺🇦

@Jolijter zou je dat wel doen?

In mijn ervaring is het beter om ze een nieuwe of knappe tweedehands laptop te laten kopen. Want meestal zijn mensen met zulke oude hardware niet de meest technisch aangelegde mensen. Om ze dan een compleet nieuw OS aan te leren gaat je "wat" tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom een i686 kernel/release gebruiken? Ik was in de veronderstelling dat alle Core2Duo processoren 64 bit waren. Je zou kunnen beargumenteren dat omdat er toch maar 4 GB geheugen in zit het niet nodig is, maar het is wel fijn om net die paar MB extra te kunnen benutten. Plus, veel recente distro's hebben niet direct meer een x86 versie en doen alleen nog x64_86, zoals Ubuntu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:38:
Waarom een i686 kernel/release gebruiken? Ik was in de veronderstelling dat alle Core2Duo processoren 64 bit waren. Je zou kunnen beargumenteren dat omdat er toch maar 4 GB geheugen in zit het niet nodig is, maar het is wel fijn om net die paar MB extra te kunnen benutten. Plus, veel recente distro's hebben niet direct meer een x86 versie en doen alleen nog x64_86, zoals Ubuntu.
Maar Ubuntu is zelfs langzaam, aangezien Snap voor geen meter werkt, en ontzettend traag is.

Dan kun je beter kijken naar als Linux Mint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

Maar Ubuntu is zelfs langzaam, aangezien Snap voor geen meter werkt, en ontzettend traag is.

Dan kun je beter kijken naar als Linux Mint.
Mint is gewoon Ubuntu met z'n eigen bloat en troep. Ik noemde Ubuntu puur als voorbeeld van een distro dat alleen nog maar als x86_64 beschikbaar is.

Wil je iets dat sneller is, dan is Debian een betere keus dan Mint imo. Plus dat Debian nog wél x86 doet. Mint, vanwege Ubuntu als basis, niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Oww, wat een geklaag op Snaps weer, terwijl het steeds beter wordt. Durf zelfs te stellen dat Firefox snap een pre heeft op niet snap. Namelijk deze: al jaaren heb ik altijd als er een nieuwe versie binnen was, in Fx Windows 7 of niet-snap Ubuntu, op nu herstarten moeten drukken. Dat hoeft niet meer, dank u heer, was ook een grote onzin, Snap brengt ons deze vreugde, die updatet gewoon vrolijk.

[ Voor 50% gewijzigd door Hero of Time op 02-10-2023 20:39 . Reden: Je kan ook iets zeggen zonder ziektes of andere scheldwoorden te gebruiken ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Je kan misschien ook dingen zeggen zonder te schelden?

Firefox is in Snap nog altijd langzaam, zeker in opstarten. En niet alleen voor FF, vrijwel alles in Snap.
Als het voor een lightweight systeem is, dan zou ik zeker wegblijven bij Ubuntu.

Maar het is een persoonlijke mening, maar gelukkig kan ik dat zeggen zonder scheldwoorden. :)

Edit: ik snap niet zo goed wat je met herstarten bedoeld, want dan geld ook voor Flatpak en appimage.
Zelfs voor een package hoef je niet te herstarten hoor, dat ligt echt aan wat er geupdate is.

Gelukkig wordt dit steeds beter in Linux, want het is wel waar dat het nogal gek is hoevaak je moet herstarten.

[ Voor 25% gewijzigd door HollowGamer op 02-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nm.

[ Voor 202% gewijzigd door Sjah op 02-10-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Als het op Firefox en Thunderbird aankomt, installeer ik nog altijd de tarball. Altijd de nieuwste versie en download ook automatisch de nieuwste update.

[ Voor 20% gewijzigd door desalniettemin op 03-10-2023 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
Hero of Time schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Mint is gewoon Ubuntu met z'n eigen bloat en troep. Ik noemde Ubuntu puur als voorbeeld van een distro dat alleen nog maar als x86_64 beschikbaar is.

Wil je iets dat sneller is, dan is Debian een betere keus dan Mint imo. Plus dat Debian nog wél x86 doet. Mint, vanwege Ubuntu als basis, niet.
Wellicht niet zo geschikt voor de oom van de koude kant (of toch.... >:) ), maar de Arch based distros zijn ook erg snel. Maar die zijn bij mijn weten niet geschikt voor x86, alhoewel ik dacht dat de core 2 duo wel x86-64 kan draaien? Ik heb mijn mijn vader een pc staan met een core 2 duo e8400 erin en die draait gewoon x86-64.

Draai zelf tegenwoordig EndeavourOS en ben daar erg tevreden over. Extreem snel en simpel, maar er moet wel een en ander in de terminal gedaan worden. Voor de oom zou iets als Manjaro dan geschikter zijn.

edit: e8400 is inderdaad 64-bit
https://ark.intel.com/con...-00-ghz-1333-mhz-fsb.html

[ Voor 23% gewijzigd door Falco op 03-10-2023 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:52
Als het een Core Duo is (dus zonder de "2" ertussen) dan is 't nog wel een processor zonder x64-support. De laptop zou uit 2006 komen en dat is de tijd dat Core Duo nog veel in laptops kwam want Core 2 Duo kwam pas halverwege 2006 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Jullie hebben vast gelijk over Core 2 Duo. Ik weet niet meer hoe ik erbij kwam dat het een Core 2 Duo zou zijn maar blijkbaar is het een Intel Core Solo T1300 :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Jolijter schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:52:
Jullie hebben vast gelijk over Core 2 Duo. Ik weet niet meer hoe ik erbij kwam dat het een Core 2 Duo zou zijn maar blijkbaar is het een Intel Core Solo T1300 :X
Dat was al een slechte CPU, toen hij destijds uitkwam..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oef, als het echt een laptop is met die processor kan hij veel beter een nieuwe kopen. Ik heb een T2300 gehad en dat was destijds prima te doen. Maar nu, echt niet dat ik er nog wat mee zou doen.

Heb zelf nog een Toshiba Tecra M10 (waar wél een C2D in zit), werd destijds met Vista geleverd en voor wat simpele zaken voldoet het nog zeg maar. Zelfs met een hdd. Al is het al een aardige tijd dat ik 'm aan heb gehad. En de hdd die erin zat, 5400 rpm, is vervangen voor een WD Black 7200 rpm. Dat hielp al wat.

Maar echt, zeker voor de koude kant van de familie, lekker nieuwe laten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:45:
Oef, als het echt een laptop is met die processor kan hij veel beter een nieuwe kopen. Ik heb een T2300 gehad en dat was destijds prima te doen. Maar nu, echt niet dat ik er nog wat mee zou doen.

Heb zelf nog een Toshiba Tecra M10 (waar wél een C2D in zit), werd destijds met Vista geleverd en voor wat simpele zaken voldoet het nog zeg maar. Zelfs met een hdd. Al is het al een aardige tijd dat ik 'm aan heb gehad. En de hdd die erin zat, 5400 rpm, is vervangen voor een WD Black 7200 rpm. Dat hielp al wat.

Maar echt, zeker voor de koude kant van de familie, lekker nieuwe laten kopen.
Wat ik niet zo begrijp, verwachten mensen wel eventjes dat Linux wel nog smooth draait op oude hardware, omdat Windows 11 'overdreven' systeemeisen heeft?

Ik ben helemaal voor minder e-waste, maar Gnome en KDE zijn beide echt niet zo lightweight als sommige doen denken. Dan heb je iets als LXDE en XFCE, maar of die zo bruikbaar zijn.. je kunt op deze hardware toch niet eens fatsoenlijk een YT filmpje zien op 720p of meer?

Flash is er niet meer, maar zelfs dat had deze laptop destijds op zijn knieën gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark de Vaal
HollowGamer schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

Ik ben helemaal voor minder e-waste,
Ik ben juist voor e-waste. Dan worden deze netjes ge-recycled hier in NL. Wat moet je er imo mee doen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:49:
[...]

Ik ben juist voor e-waste. Dan worden deze netjes ge-recycled hier in NL. Wat moet je er imo mee doen dan?
Aan je kennissenkring en familie geven, onder de noemer goede daad. :+

Doet mij denken aan mij vader, die gaf mij ook altijd oud spul, als veel plezier ermee - hoef ik het niet weg te gooien. Maar goed, dat heeft weinig met NOS te maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
HollowGamer schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:13:
[...]

Je kan misschien ook dingen zeggen zonder te schelden?

Firefox is in Snap nog altijd langzaam, zeker in opstarten. En niet alleen voor FF, vrijwel alles in Snap.
Als het voor een lightweight systeem is, dan zou ik zeker wegblijven bij Ubuntu.

Maar het is een persoonlijke mening, maar gelukkig kan ik dat zeggen zonder scheldwoorden. :)

Edit: ik snap niet zo goed wat je met herstarten bedoeld, want dan geld ook voor Flatpak en appimage.
Zelfs voor een package hoef je niet te herstarten hoor, dat ligt echt aan wat er geupdate is.

Gelukkig wordt dit steeds beter in Linux, want het is wel waar dat het nogal gek is hoevaak je moet herstarten.
Na n update van Firefox moet je vaak Firefox opnieuw opstarten om weer goed te functioneren. Daar vraagt de browser zelf althans om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Koepert schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Na n update van Firefox moet je vaak Firefox opnieuw opstarten om weer goed te functioneren. Daar vraagt de browser zelf althans om.
Dat is ook met de apt/pacman ook, dat is niet nieuws. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
HollowGamer schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Dat is ook met de apt/pacman ook, dat is niet nieuws. :)
K bevestigde ook niet of/dat het iets nieuws was, alleen dat dat waarschijnlijk bedoeld werd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
[...]

Wat ik niet zo begrijp, verwachten mensen wel eventjes dat Linux wel nog smooth draait op oude hardware, omdat Windows 11 'overdreven' systeemeisen heeft?

Ik ben helemaal voor minder e-waste, maar Gnome en KDE zijn beide echt niet zo lightweight als sommige doen denken. Dan heb je iets als LXDE en XFCE, maar of die zo bruikbaar zijn.. je kunt op deze hardware toch niet eens fatsoenlijk een YT filmpje zien op 720p of meer?

Flash is er niet meer, maar zelfs dat had deze laptop destijds op zijn knieën gekregen.
Ik ben aangenaam verast met de snelheid van Void Linux op dit apparaat. De eigenaar had hem gekregen en kan nu met alleen een nieuwe SSD (<17 euro) wat taken op het internet doen. Als ik zelf een keer zonder laptop zat en de keuze had om voor <17 euro een laptop kon krijgen die met een actueel OS het internet op kon zou ik het ook zeker overwegen, zoveel doe ik privé niet meer met een laptop.

Om antwoord te geven op je vraag: op YouTube is de framerate laag, de audio loopt goed door en zijn er verder geen vertragingen in afspeelsnelheid. Bij veel gebruik is de framerate niet te doen, om incidenteel een korte instructievideo oid te moeten bekijken niet onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jolijter schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:30:
Ik heb ervoor gekozen de HDD te klonen naar de SSD en te kijken hoe dat zou gaan.
Als je dat verkeerd doet en de alignment van de partities op de SSD niet goed is gezet dan zou je weleens tegenvallende resultaten kunnen krijgen! ;)
Ik pak m'n Ventoy erbij en probeer een willekeurige Live omgeving om te kijken hoe dat draait.
Gisteren voor het eerst gebruikt als vervanging van een oude setup met ander tooltje dat niet meer met hedendaagse systemen werkt en werkte echt fijn en is ook nog eens snel aan te passen of te updaten! d:)b
Dan maar een willekeurige i686 Live omgeving downloaden om te testen. Dat was wat moeilijker dan ik had verwacht. Ik kon alleen een Live omgeving van Void Linux vinden die op i686 zou moeten draaien. Ik had weleens van Void Linux gehoord maar nog nooit mee gewerkt. Tijd om dat te veranderen.
FreeBSD heeft nog steeds i686 builds als het goed is :)
Starten naar de Live omgeving is... sneller dan naar Windows 10.

Verder voelt dit systeem als Live omgeving al erg snappy voor een 17 jaar oude laptop!
Alles wat Linux/*BSD is voelt/werkt/installeert sneller dan Windows 8.x/10/11 wat mij betreft !!! :Y)

Zelfs een Raspberry Pi heb je sneller geüpdate dan een Windows PC wat dat betreft... :X :+
Dat is een CPU/SoC die eigenlijk alleen als een MP3 spelend apparaat kan functioneren wat mij betreft :)

Zelfs toen die net nieuw op de markt was...
Ja, eigenlijk wel, want dat is jarenlang de reden geweest om Windows weg te pleuren en een leuke Linux distro ervoor in de plaats te installeren : Het veel beter omgaan met de resources dan Windows ooit heeft gedaan! :*)
Gnome en KDE zijn beide echt niet zo lightweight als sommige doen denken.
Dat zijn ze ook niet en zal niemand claimen over het algemeen :)

Ik vind zelfs dat ondanks de KDE berichten in de trant van "Kijk ons eens minder resources gebruiken dan LXFCE !!!" van een paar jaar geleden dat KDE echt serieus traag is op het moment dat je die vanaf een HDD draait en eigenlijk is dat best wel onacceptabel voor een DE waarvan je dat echt niet zou zeggen in de tijd dat we hooguit 10.000 toeren Raptor HDD's hadden voor thuisgebruik!

Ergens is er dus iets gruwelijk misgegaan... -O-
Dan heb je iets als LXDE en XFCE, maar of die zo bruikbaar zijn...
Anders ga je toch lekker met FluxBox/OpenBox aan de slag ?? :)
Je kunt op deze hardware toch niet eens fatsoenlijk een YT filmpje zien op 720p of meer?
IMHO is het oudste type systeem dat je nog kan gebruiken om een beetje op het internet rond te hangen iets van een i3 350M/370M en is alles wat ouder is eigenlijk niet meer echt goed inzetbaar :)
Laten we Flash lekker begraven laten waar die ligt en hooguit af en toe nog de laag beton eroverheen een beetje bijwerken om "Zombie Flash" te voorkomen! :Y) :+
Mark de Vaal schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:49:
Ik ben juist voor e-waste. Dan worden deze netjes ge-recycled hier in NL.
Dat werkt ietsje anders en minder vrolijk dan je denkt... ;w
Wat moet je er imo mee doen dan?
MP3 dan wel Radio Streamer van maken natuurlijk! :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Linux is zeker geen wondermiddel om oude hardware nog als nieuw te laten lijken. Maar het verlengt de levensduur wel wat. Kijk maar naar de eisen die Windows 11 heeft, het systeem moet TPM2 hebben en secure boot aan kunnen. Iets dat pas sinds Intel Core i 8e generatie mogelijk is. Je kan beargumenteren dat een systeem van 5 jaar oud toch wel aan het eind is, maar er wordt hier zelfs gesproken over een Core Duo, dat is heul veel ouder. En voor een mailtje typen of FB berichtje lezen nog prima. Echter, om veilig het internet op te kunnen moet je wel een modern OS hebben en met Windows is dat met zulke oude hardware niet mogelijk.

Ik heb nog 2 oudere PCs, kunnen zelfs nog HD video afspelen zonder problemen. Maar Windows? Nope. M'n AMD FX-8150 kon niet eens Windows 7 installeren, de installatie startte niet eens op en crashte met een BSOD. Daarvan geloof ik ook echt niet dat W10 er op zou draaien.
M'n andere pc is een 3e generatie Intel Core i5, ook prima voor browsen maar Windows erop is in zekere zin terug naar de tijd van mechanische harde schijven. Terwijl er een ssd in zit. Als W10 überhaupt zou installeren en niet valt over de 'antieke' hardware.

En Linux? Recente software draait er vlekkeloos op. Video's spelen prima.
Nou, omdat Xfce gebruik maakt van GTK als basis is het ook niet zo lichtgewicht hoor. Het is alweer eventjes dat ik plain Xfce heb gebruikt (m'n oude pc boven heeft wel Xfce maar heeft Compiz als WM en nu kijken naar het geheugengebruik is niet echt zinvol omdat het al een aantal maanden geen updates heeft gehad (constant slaapstand) en al die tijd Firefox open heeft staan. Maar mogelijk dat 'ie bijna net zo veel geheugen gebruikt na boot als m'n Zen 4 systeem met KDE.
Met die processor is dat niet zo moeilijk. Alles wat je er tegenwoordig tegenaan kan gooien krijgt 'm wel op de knieën. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Momenteel ben ik ook erg aan het strugglen. Ik zit tussen twee keuzes die ik allebei prettig vind werken. Maar een heeft gewoon een beetje extra.

Ik werk al lange tijd op een Macbook air M1 als desktop, een 49inch curved monitor eraan met USBC.
Dit werkt op zich prima, maar ik loop tegen dingejtes aan als , geheugen is wat krap, 8gb en de storage is bijna vol, en eergisteren crashte de zooi nadat ik de update naar sonoma heb uitgevoerd.

Nu ben ik redelijk bedreven in Linux, ik heb altijd grote omgevingen aan servers en netwerken beheerd en 99 procent daarvan was linux.

Nu wil ik Linux altijd een kans geven om te schitteren als Desktop os, en het komt nu wel heel dichtbij.

Ik draai op mijn vaste pc ( Ryzen9, 64GBram en 2x 1tb nvme ) . Ik draai daarop arcolinux de combi is nu Arch met Q-tile tiling window manager.

Het draait bloedsnel , en verder werkelijk fantastisch, alles is aan te passen en de configs zijn prima te doen. Dus de ideale combi dus.

Ik mis nu alleen iets wat ik dacht dat ik niet zou missen. Ik heb naast mijn apple ook iphone, watch, apple tv , airpods ipad enz. Zaken als Icloud , betalen , handover mis ik echt.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
DutchITMaster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:14:

Ik mis nu alleen iets wat ik dacht dat ik niet zou missen. Ik heb naast mijn apple ook iphone, watch, apple tv , airpods ipad enz. Zaken als Icloud , betalen , handover mis ik echt.

Enige wat ik kan zeggen is dat ik voor Apple Music een App gebruikt die Cider heet. Dit is wel een Electron App.
Voor de rest weet ik niet of denk ik niet dat er veel is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Vergeleken met KDE Neon is Xfce toch echt een stuk lichter. Rond de 520 op Debian 11. Neon al op 830 minstens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
desalniettemin schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:03:
Vergeleken met KDE Neon is Xfce toch echt een stuk lichter. Rond de 520 op Debian 11. Neon al op 830 minstens.
Xfce is ook een stuk minimalistischer dan KDE, dat lijkt mij daardoor ook de verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Jolijter schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Xfce is ook een stuk minimalistischer dan KDE, dat lijkt mij daardoor ook de verwachting.
Heb ook een tijdje Kubuntu gebruikt en dat gebruikte ong. rond de 650. Ligt er dus ook aan welke distro je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DutchITMaster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:14:

Gewoon al die dingen niet gebruiken of waar mogelijk puur en alleen via de browser :)

Dump al die zooi voor een :
- Jolla Sailfish
- Ubuntu Touch
- PostmarketOS

Telefoon en je kijkt nooit meer achterom IMHO 8) :*) :Y) d:)b

Waar je eventueel naar kan kijken is https://kdeconnect.kde.org/
En hoe en wat i.c.m. Apple staat hier : https://userbase.kde.org/KDEConnect#Installation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Heb ook een tijdje Kubuntu gebruikt en dat gebruikte ong. rond de 650. Ligt er dus ook aan welke distro je gebruikt.
Meer welke extra zut je installeert. Zou zomaar kunnen dat Kubuntu geen hele KDE PIM (Kontact, Akonadi, etc) suite standaard geïnstalleerd heeft en KDE Neon wel.

Ik had eigenlijk gisteren toen ik m'n pc opstartte even moeten kijken hoeveel geheugen het gebruikte na inloggen. Naja, ooit, als ik weer reboot en er aan denk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

nero355 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:32:
[...]

Gewoon al die dingen niet gebruiken of waar mogelijk puur en alleen via de browser :)

Dump al die zooi voor een :
- Jolla Sailfish
- Ubuntu Touch
- PostmarketOS

Telefoon en je kijkt nooit meer achterom IMHO 8) :*) :Y) d:)b

Waar je eventueel naar kan kijken is https://kdeconnect.kde.org/
En hoe en wat i.c.m. Apple staat hier : https://userbase.kde.org/KDEConnect#Installation
Mijn ervaring nu is dat het geen zooi is. Ik heb een serieus hart probleem ( heb in een drie jaar tweemaal een openhart operatie gehad) , het stukje ECG / Saturatie op mijn watch heeft voor mij echt wel meerwaarde. Daarbij vind ik het ook een prettig idee dat als mijn Watch of Iphone een val detecteerd ( wat in mijn geval zeker een keer gaat gebeuren ) Hij de hulpdiensten kan waarschuwen.

De opties die je aandraagt zijn wel heel erg interesant zeg. Ik ga eens kijken of ik nog ergens een device heb waar ik die postmarketOS en Sailfish op kan testen.

Nu kan ik natuurlijk het mobiele gebruik beperken tot IOS en op mijn werkstation gewoon verder gaan op dit systeem. Dat is dus ook mijn intentie. Maar dan loop ik wel vast op de Notities / Agenda en andere sync mogelijkheden die Icloud bied. Handover is daar een hele mooie aanvulling op.

Daarbij kost het ook wel flink tijd voordat je systeem aangepast is naar al mijn wensen. Daarbij denk ik wel dat ik met notities / agenda / contacten enz wel iets kan maken met mijn NAS. Maar ga ik op de lange termijn tevreden zijn, of blijf ik altijd tinkeren. Want een beperking van mogeiijkheden schept ook weer vrijheid.

Ik merk wel dat als ik nu op het appeltje werk dat ik hem flink laggy vind. Dus ik hou mezelf tegen om geen betere macbook te gaan halen M2/32gb ofzo . Dit wordt ook wel versterkt door het feit dat ik nog wat hardware niet helemaal lekker werkend krijg op mijn werkstation ( streamdeck, korg midi , rgb shizzle van Corsair ).

Verder werkt die werkstation zo heerlijk, en dat gevoel blijft tot ik weer een fuckup maak in een of andere config, dan merk ik ook dat het heel kwetsbaar is en niet foolproof. ik kan goed scripten , php en html , maar nog niet zo goed python en heb juist hiervoor gekozen inplaats van Xmonad, omdat ik beter wil worden in python. Dus het hoort ook bij het leerprocess.

Het voordeel van de apple is wel dat het gewoon werkt, en alles is geregeld. Ik werk veel in de terminal en dat is prima naar wens aan te passen. Verder ben je best wel beperkt.

Dus ergens is het een moeilijke keus, aan de andere kant is hij heel makkelijk. Dan gewoon een dikkere mac halen en het probleem is opgelost :)

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Hero of Time schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Meer welke extra zut je installeert. Zou zomaar kunnen dat Kubuntu geen hele KDE PIM (Kontact, Akonadi, etc) suite standaard geïnstalleerd heeft en KDE Neon wel.

Ik had eigenlijk gisteren toen ik m'n pc opstartte even moeten kijken hoeveel geheugen het gebruikte na inloggen. Naja, ooit, als ik weer reboot en er aan denk. :P
Neon is heel minimalistisch. Komt met bijna niks. Kubuntu had ik ook al de minimaal geinstalleerd ipv de maximaal.

[ Voor 6% gewijzigd door desalniettemin op 06-10-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:33
Tot voor kort zou ik gezegd hebben: Linux Mint of Ubuntu, maar afgelopen week heb ik Ubuntu 22.04.3 LTS gedownload, de ISO geverifieerd en vervolgens live opgestart. Toen Firefox gestart en toen kreeg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VO-xM6qjEe-N6CGDsdmSs9v3wnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp7BThc2mxB2LUSq10wP2uyP.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn videokaart is een Gigabyte Radeon RX 5500 XT die speciaal vanwege Linux is aangeschaft.

Daarna Chromium in deze Ubuntu live sessie geïnstalleerd en die oogt wel normaal :?

Firefox oogt bij mij ook normaal op een live ISO sessie van Linux Mint 21.2.

Ik vind dit jammer omdat ik een kennis van mij die helemaal niet overtuigd is van Linux zowel Ubuntu als Mint wil laten zien op haar laptop, waar ze steen en been over klaagt omdat die met Windows 11 enorm traag is geworden.

[ Voor 30% gewijzigd door Uruk-Hai op 07-10-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bijzonder. Chromium zou hetzelfde moeten zijn als Firefox, als in, beide zouden Snap packages moeten zijn. Maar hoe dat op een live omgeving gaat, geen idee. Het lijkt er wel op dat er iets met hardware versnelling niet helemaal goed gaat.

Uiteindelijk gaat het om hoe de (standaard) desktop omgeving eruit ziet als je voor iemand moet kiezen tussen Ubuntu of Mint. Ik verwacht enigszins wel dat dit probleem niet bij een geïnstalleerd systeem van toepassing zal zijn. Mede omdat een live omgeving altijd achter loopt qua updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:34:
[..]

Ik vind dit jammer omdat ik een kennis van mij die helemaal niet overtuigd is van Linux zowel Ubuntu als Mint wil laten zien op haar laptop, waar ze steen en been over klaagt omdat die met Windows 11 enorm traag is geworden.
Dat laat die kennis lekker klagen. :)
Ik ben er klaar mee mensen te overtuigen, laat ze maar lekker op Windows blijven en aanmodderen.

Over je Firefox probleem, dit lijkt inderdaad een GPU probleem. Je kunt de journal/logs er eens bij pakken, waarschijnlijk gaat hij ergens op corrupt.

Helaas geen verstand van Snaps, geen idee of die loggen naar de journal eigenlijk?

[ Voor 20% gewijzigd door HollowGamer op 07-10-2023 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
desalniettemin schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Hebben we het hier over memory? Want het is vrij nutteloos dat de vergelijken. :)

Op Windows is het wellicht anders, maar op Linux is juist wasted memory zonde.
Hoe meer je kunt pompen in het geheugen, hoe beter (in 90% van de gevallen).

Distro's kun je in geval van memory usage ook niet echt goed vergelijken.
De ene gebruikt Firefox als main browser, de andere Chromium. De andere gebruikt de PIM-suite (in geval van KDE) en de andere gebruikt Thunderbird.

Maar zoals gezegd, ik heb liever dat mijn RAM volzit, dan dat ik maar 5% gebruik zien worden. Het wordt toch terug geclaimed, als iets anders het nodig heeft.
Pagina: 1 ... 34 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.