Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan zo zijn, maar ik zie liever m'n geheugen gebruikt worden door programma's dat ik gebruik, dan dat er zonder ook maar iets te starten een flinke hap uit m'n beschikbaar geheugen is genomen.

Dus kaal opgestart en ingelogd is wat er op dat moment gebruikt wordt geheel aan je DE en achtergrondprocessen te wijzen. Zaken die noodzakelijk zijn om het systeem te laten draaien. Maar dat hoeft echt geen verschil van 200-300 MB of meer te zijn tussen de ene en andere distro met dezelfde desktop omgeving. Dat verschil geef ik liever aan m'n browser, game, VM of wat ik ook maar zou draaien.

Nou heeft m'n Zen 4 systeem 32 GB geheugen, dus het is een druppel op een gloeiende plaat, maar bij een ouder systeem dat niet overstroomt van resources is het toch wel fijn om wat zuiniger te zijn direct na boot.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:50:
Kan zo zijn, maar ik zie liever m'n geheugen gebruikt worden door programma's dat ik gebruik, dan dat er zonder ook maar iets te starten een flinke hap uit m'n beschikbaar geheugen is genomen.

[..]
Dat is juist mijn punt: dat geheugen wordt dus teruggeven aan dat programma, en de andere (reserved) zal het loslaten. Daardoor start je browser zo snel op, omdat het nog in de cache staat. Heeft iets anders het (meer) nodig, dan zal je browser dit weer loslaten, zoals bijvoorbeeld een game.

Mensen starten zich blind om hun geheugen (ver)gebruik, maar dat is helemaal niet belangrijk. Het is juist belangrijk als dit niet gevuld wordt, dan gaat er iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

Dat is juist mijn punt: dat geheugen wordt dus teruggeven aan dat programma, en de andere (reserved) zal het loslaten. Daardoor start je browser zo snel op, omdat het nog in de cache staat. Heeft iets anders het (meer) nodig, dan zal je browser dit weer loslaten, zoals bijvoorbeeld een game.

Mensen starten zich blind om hun geheugen (ver)gebruik, maar dat is helemaal niet belangrijk. Het is juist belangrijk als dit niet gevuld wordt, dan gaat er iets fout.
Je mist mijn punt. Dat er geheugen gebruikt wordt door o.a. een browser is prima. Maar als je net opgestart bent en naar het bureaublad staart, is het gek en waarschijnlijk ook onnodig dat de ene distro al standaard meer geheugen gebruikt dan de andere. Dit is niet gereserveerd of in de cache, maar effectief in gebruik. Geheugen dat dus juist niet vrijgegeven kan worden voor processen die je later start en het nodig hebben, zoals een browser.

Ik pak m'n huidige geheugenstaat er even bij:
code:
1
2
               total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           31200        8906       19536         207        3400       22294

Er is 19536 MB 'vrij', maar 22294 MB 'beschikbaar'. Dat verschil kan idd door andere programma's gebruikt worden als dat ook echt nodig is. Daar gaat het ook niet om. Waar het wel om gaat is hoeveel er na boot daadwerkelijk bij 'available' staat. Dát verschilt van distro tot distro en gaf dus tussen Kubuntu en KDE Neon een (merkbaar) verschil. Terwijl het dezelfde basis heeft, dezelfde desktop omgeving. Maar functioneel mis je niks tussen beide.

Dan rest dus de vraag: waarom heeft de een minder beschikbaar dan de ander? Wat draait er wat dit verschil veroorzaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Dan rest dus de vraag: waarom heeft de een minder beschikbaar dan de ander? Wat draait er wat dit verschil veroorzaakt?
Dat ligt aan de distro en de services die worden gestart. Maar dan ook aan de hoeveelheid data die bijvoorbeeld door een user wordt opgeslagen.

De ene distro gebruikt compressie techniek X en de andere Y. Ook zoiets 'simpels' als het FS, heeft al invloed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 22:36
Uruk-Hai schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:34:
Tot voor kort zou ik gezegd hebben: Linux Mint of Ubuntu, maar afgelopen week heb ik Ubuntu 22.04.3 LTS gedownload, de ISO geverifieerd en vervolgens live opgestart. Toen Firefox gestart en toen kreeg ik dit:

[Afbeelding]

Mijn videokaart is een Gigabyte Radeon RX 5500 XT die speciaal vanwege Linux is aangeschaft.

Daarna Chromium in deze Ubuntu live sessie geïnstalleerd en die oogt wel normaal :?

Firefox oogt bij mij ook normaal op een live ISO sessie van Linux Mint 21.2.

Ik vind dit jammer omdat ik een kennis van mij die helemaal niet overtuigd is van Linux zowel Ubuntu als Mint wil laten zien op haar laptop, waar ze steen en been over klaagt omdat die met Windows 11 enorm traag is geworden.
Dan zou ik voor Linux Mint gaan. Kan je tegenwoordig ook krijgen met een nieuwere kernel. Is beter geschikt voor de nieuwere hardware. Cinnamon lijkt op Windows. Ubuntu is wel heel erg wennen voor iemand die nieuw is met Linux. Of Ubuntu Mate. Die heeft verschillende desktop opties.

[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 07-10-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Dan zou ik voor Linux Mint gaan. Kan je tegenwoordig ook krijgen met een nieuwere kernel. Is beter geschikt voor de nieuwere hardware.
Mint is gebaseerd op Ubuntu LTS en daar heb je ook gewoon nieuwere kernels mogelijk. Sterker nog, Mint maakt vziw juist gebruik van de HWE kernel die in Ubuntu beschikbaar is. Als dat het enige argument is, is het niet echt een sterke. ;)
Cinnamon lijkt op Windows. Ubuntu is wel heel erg wennen voor iemand die nieuw is met Linux. Of Ubuntu Mate. Die heeft verschillende desktop opties.
Cinnamon en Mate van Mint geven idd wel een goede overgang naar Linux als je bij Windows vandaan komt. Xfce, KDE en LXQt doen dat ook trouwens, met de meer traditionele 'taakbalk' en applicatiemenu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
desalniettemin schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Dan zou ik voor Linux Mint gaan. Kan je tegenwoordig ook krijgen met een nieuwere kernel. Is beter geschikt voor de nieuwere hardware. Cinnamon lijkt op Windows. Ubuntu is wel heel erg wennen voor iemand die nieuw is met Linux. Of Ubuntu Mate. Die heeft verschillende desktop opties.
Ik raad ook altijd Linux Mint aan voor nieuwe users, het werkt gewoon. :)

Altijd 'grappig' als je mensen ziet komen met Manjaro, PopOS, etc.
Waarom niet PopOS? Het is voor de simpele user, nog te veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 15:36
De reden waarom ik PopOS niet aanraad aan leken is simpel: behalve een ander uiterlijk voegt het functioneel gezien niets toe aan wat Linux Mint al te bieden heeft. Het zelfde geld voor Ubuntu.

Simpel geval van simpel te demonstreren handige functionaliteit voor leken: splitscreen in de filemanager van Linux Mint door op F3 te drukken. Dat handigheidje zit niet in de filemanager van Ubuntu of PopOS.

Waarom zou je dan als leek nog iets kiezen dat qua uiterlijk sterk afwijkt van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uruk-Hai schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:08:
Waarom zou je dan als leek nog iets kiezen dat qua uiterlijk sterk afwijkt van Windows?
Dat is iets wat ik mij ook vaak afvraag als mensen Windows zat zijn, geen Linux willen en dan maar kiezen voor een Apple. Dat werkt zo enorm veel anders. Maar dat is schijnbaar geen probleem. Of zo. Mogelijk dat ze zich meer forceren vanwege de enorme aanschafprijs, maar het blijft bijzonder hoe mensen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:22
HollowGamer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:17:
[...]

I

Altijd 'grappig' als je mensen ziet komen met Manjaro, PopOS, etc.
Waarom niet PopOS? Het is voor de simpele user, nog te veel.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DutchITMaster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:56:
Mijn ervaring nu is dat het geen zooi is. Ik heb een serieus hart probleem ( heb in een drie jaar tweemaal een openhart operatie gehad) , het stukje ECG / Saturatie op mijn watch heeft voor mij echt wel meerwaarde. Daarbij vind ik het ook een prettig idee dat als mijn Watch of Iphone een val detecteerd ( wat in mijn geval zeker een keer gaat gebeuren ) Hij de hulpdiensten kan waarschuwen.
Het enige wat ik daarop kan zeggen is dat ik het echt serieus minder vind dat je met al die ellende moet leven voor de rest van je leven! :'(

Maar denk ook tegelijk aan het volgende :

Vroeger leefde men ook gewoon door zonder al die hulpmiddelen en eigenlijk vertrouw je nu ook op iets dat je niet volledig kan vertrouwen totdat het jezelf allemaal overkomt en dan is het maar de vraag hoe betrouwbaar je dat kan beschouwen ?!

En dat zeg ik dan niet om je ervan te overtuigen om al die dingen niet te gebruiken, maar gewoon puur als iets om over na te denken...
De opties die je aandraagt zijn wel heel erg interesant zeg. Ik ga eens kijken of ik nog ergens een device heb waar ik die postmarketOS en Sailfish op kan testen.
Wat ik nog was vergeten te melden :
- Jolla Sailfish als bedrijf heeft nu wat issues door allerlei rare omstandigheden dus ik weet niet of een licentie aanschaffen nu echt goed werkt!
- De vrij downloadbare versie van Jolla Sailfish heeft een aantal zaken niet dus check effe of je daar behoefte aan hebt!
- Voor sommige toestellen zijn er "Communtiy Edition" versies beschikbaar die je op het forum van XDA Developers kan vinden!
- We hebben een Jolla Sailfish Topic op GoT dus eventuele vragen kan je daar posten : Het mini Jolla Topic
Maar dan loop ik wel vast op de Notities / Agenda en andere sync mogelijkheden die Icloud bied. Handover is daar een hele mooie aanvulling op.
Je kan natuurlijk ook naar https://proton.me of zo kijken als alternatief :)

Naast het zelf hosten wat je zelf al noemde :
Daarbij denk ik wel dat ik met notities / agenda / contacten enz wel iets kan maken met mijn NAS.
Maar ga ik op de lange termijn tevreden zijn, of blijf ik altijd tinkeren. Want een beperking van mogeiijkheden schept ook weer vrijheid.
IMHO altijd de beste optie! Desnoods ergens online in een VPSje :Y)
MacBook M2
Als ik heel eerlijk ben dan moet ik wel zeggen dat ik het echt geweldig vond toen Apple eindelijk al die ARM SoC kracht heeft "vrijgelaten" en er gewoon PC's en Laptops ermee is gaan bouwen! :$
Maar het is alleen zo jammer dat het allemaal Apple spul is uiteindelijk... O-)
Dit wordt ook wel versterkt door het feit dat ik nog wat hardware niet helemaal lekker werkend krijg op mijn werkstation ( streamdeck, korg midi , rgb shizzle van Corsair ).
Ik doe echt niks met RGB meuk en heb er eigenlijk wel een hekel aan gekregen door de jaren heen, want mijn PC hoeft echt niet 365 dagen per jaar een kerstboom te zijn! :F

Onlangs heb ik wel wat zitten rommelen met Steam onder Debian Testing en dat was stiekem wel heel erg leuk! :D
Echter speel ik een aantal zeikerige games die ik liever gewoon onder Windows draai dus dat toch maar zo gehouden uiteindelijk...
In de toekomst ga ik wel proberen om zo vaak mogelijk de wat minder zeikerige games lekker onder Linux te spelen! ;)
Verder werkt die werkstation zo heerlijk, en dat gevoel blijft tot ik weer een fuckup maak in een of andere config, dan merk ik ook dat het heel kwetsbaar is en niet foolproof.
Als in Linux op een PC gewoon :?

Tegenwoordig hoef je weinig via laten we zeggen iets van xorg.conf en dergelijke aan te passen dus ik ben wel benieuwd waar je dan tegenaan bent gelopen :)
Het voordeel van de apple is wel dat het gewoon werkt, en alles is geregeld. Ik werk veel in de terminal en dat is prima naar wens aan te passen. Verder ben je best wel beperkt.
Mijn ervaring is dat je tegenwoordig eigenlijk wel alles onder Linux gewoon kan inprikken en dat het dan ook meteen werkt!
Eventueel nog een leuk programmatje erbij en gaan met die banaan! :Y)

En dat kan ik eerlijk gezegd niet over Windows of MacOS zeggen, bijvoorbeeld als het om Scanners/Printers/USB LAN NIC's gaat... :/
Dus ergens is het een moeilijke keus, aan de andere kant is hij heel makkelijk.
Dan gewoon een dikkere mac halen en het probleem is opgelost :)
Voor Foto/Video Editing op zich wel lekker, totdat je de Storage op je eigen manier wilt aanpassen zonder Apple specifieke hardware en bijbehorende prijzen... :|

Maar dan heb je weer wel een Color Management die verdomd goed werkt...

Inderdaad lastig... -O-
Uruk-Hai schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:34:
Tot voor kort zou ik gezegd hebben: Linux Mint of Ubuntu, maar afgelopen week heb ik Ubuntu 22.04.3 LTS gedownload, de ISO geverifieerd en vervolgens live opgestart. Toen Firefox gestart en toen kreeg ik dit:

[Afbeelding]

Mijn videokaart is een Gigabyte Radeon RX 5500 XT die speciaal vanwege Linux is aangeschaft.

Daarna Chromium in deze Ubuntu live sessie geïnstalleerd en die oogt wel normaal :?

Firefox oogt bij mij ook normaal op een live ISO sessie van Linux Mint 21.2.
Borked Driver dan wel de GPU zelf of het VRAM ervan is ook nog een optie hé! ;)
Ik vind dit jammer omdat ik een kennis van mij die helemaal niet overtuigd is van Linux zowel Ubuntu als Mint wil laten zien op haar laptop, waar ze steen en been over klaagt omdat die met Windows 11 enorm traag is geworden.
Wie het niet wilt afleren moet het maar voelen IMHO dus lekker in d'r eigen sop laten gaarkoken! d:)b

Ik vind het überhaupt bizar dat er nog steeds zoveel mensen zijn die akkoord gaan met Windows 10/11 vrijwillig gebruiken als ik zie hoeveel troep daar tegenwoordig in zit !! :o

Google Android is dan zelfs de betere optie : Die zijn eerlijk over het feit dat het een adware/spyware paltform is en je betaalt niks voor de licentie, want dat komt toch wel goed via het harvesten van je data uiteindelijk... :+
Uruk-Hai schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:08:
De reden waarom ik PopOS niet aanraad aan leken is simpel: behalve een ander uiterlijk voegt het functioneel gezien niets toe aan wat Linux Mint al te bieden heeft. Het zelfde geld voor Ubuntu.
Volgens mij wel hoor : Het schakelen tussen de Intel iGPU en de losse (Vaak Nvidia) GPU hadden zij als één van zo niet DE eersten fatsoenlijk en zonder allerlei gedoe voor elkaar gekregen, want nodig voor al die Custom Laptops van hun System76 webshop! ;)
Simpel geval van simpel te demonstreren handige functionaliteit voor leken: splitscreen in de filemanager van Linux Mint door op F3 te drukken. Dat handigheidje zit niet in de filemanager van Ubuntu of PopOS.
Ondertussen vragen alle Norton/Midnight Commander en Total Commander gebruikers zich af waarom het niet gewoon standaard zo is gemaakt :? :+
Omdat ik zelfs als KDE gebruiker stiekem GNOME 3.x.x als de ideale DE voor een Tablet zie en hoop dat ergens in het komende jaar te kunnen gaan testen! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:41

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

[quote]nero355 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Het enige wat ik daarop kan zeggen is dat ik het echt serieus minder vind dat je met al die ellende moet leven voor de rest van je leven! :'(

Maar denk ook tegelijk aan het volgende :

Vroeger leefde men ook gewoon door zonder al die hulpmiddelen en eigenlijk vertrouw je nu ook op iets dat je niet volledig kan vertrouwen totdat het jezelf allemaal overkomt en dan is het maar de vraag hoe betrouwbaar je dat kan beschouwen ?!

En dat zeg ik dan niet om je ervan te overtuigen om al die dingen niet te gebruiken, maar gewoon puur als iets om over na te denken...

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ja het is minder om die kwaal te hebben en ik heb die hulpmiddelen gewoon als extra. Het kan soms even valideren of wat ik voel klopt. Denk aan een hoge hartslag, de tool die hiervoor op de watch zit, kan misschien afwijken van het daadwerkelijke, maar tot op heden wel vrij nauwkeurig gebleken. Ook de saturatiemeter zit er niet naast.
Maar ik kan met een klap neerkomen, hartstilstand of een prop die naar een verkeerde plek schiet. Het is dan toch mooi dat mijn watch of telefoon kan alarmeren.

Inderdaad vroeger leefde men ook zonder die tools, maar die mensen werden dan ook niet zo oud, en met dezelfde kwaal als ik waren ze na een incident ook gewoon dood. Maargoed, ik heb 4 kinderen, ik wil er nog even voor ze zijn en als een tooltje daaraan kan bijdragen.

Trouwens, ook de ECG die de watch maakt, vind ook de cardioloog best interessant. Hij haalt best wel informatie uit de ECG over het pompen van mijn hart.

[...]

Wat ik nog was vergeten te melden :
- Jolla Sailfish als bedrijf heeft nu wat issues door allerlei rare omstandigheden dus ik weet niet of een licentie aanschaffen nu echt goed werkt!
- De vrij downloadbare versie van Jolla Sailfish heeft een aantal zaken niet dus check effe of je daar behoefte aan hebt!
- Voor sommige toestellen zijn er "Communtiy Edition" versies beschikbaar die je op het forum van XDA Developers kan vinden!
- We hebben een Jolla Sailfish Topic op GoT dus eventuele vragen kan je daar posten : Het mini Jolla Topic

Kijk hier haal je ook meteen aan wat mij dan wel weer aan het denken zet. Veel zijn projecten die community driven zijn. zolang er nog mensen actief in zijn zal het project beter worden. Maar het voelt vaak wel als een project en niet als een product. Ondanks dat ik me er altijd voor interesseer en ook graag een bijdrage doet, geeft het mij een gevoel dat het ook zo weer overboord gegooid kan worden.

[...]

Je kan natuurlijk ook naar https://proton.me of zo kijken als alternatief :)

Naast het zelf hosten wat je zelf al noemde :

Klopt , ik heb een eigen web/mail server dus ik kan daar wel op doorbouwen.

[...]

IMHO altijd de beste optie! Desnoods ergens online in een VPSje :Y)

[...]

Als ik heel eerlijk ben dan moet ik wel zeggen dat ik het echt geweldig vond toen Apple eindelijk al die ARM SoC kracht heeft "vrijgelaten" en er gewoon PC's en Laptops ermee is gaan bouwen! :$
Maar het is alleen zo jammer dat het allemaal Apple spul is uiteindelijk... O-)

Het product is gewoon goed, maar ik vind de prijs vooral een dingetje. En de samenwerking van al die devices. Het naadloos overgaan tussen alle apparaten , als je daar eenmaal gebruik van maakt wordt je wel verwend

[...]

Ik doe echt niks met RGB meuk en heb er eigenlijk wel een hekel aan gekregen door de jaren heen, want mijn PC hoeft echt niet 365 dagen per jaar een kerstboom te zijn! :F

Onlangs heb ik wel wat zitten rommelen met Steam onder Debian Testing en dat was stiekem wel heel erg leuk! :D
Echter speel ik een aantal zeikerige games die ik liever gewoon onder Windows draai dus dat toch maar zo gehouden uiteindelijk...
In de toekomst ga ik wel proberen om zo vaak mogelijk de wat minder zeikerige games lekker onder Linux te spelen! ;)

Voor gamen draai ik nog wel windows, maar het gamen zwakt bij mij wel af en ben steeds meer bezig met het ontdekken van programmeren en scripts
[...]

Als in Linux op een PC gewoon :?

Tegenwoordig hoef je weinig via laten we zeggen iets van xorg.conf en dergelijke aan te passen dus ik ben wel benieuwd waar je dan tegenaan bent gelopen :)

Niets wat niet op te lossen valt, maar ik gebruik Q-tile, en dit is helemaal aan te passen. Het is allemaal supergoed gedocumenteerd, maar zelfs als je dan zaken vanuit de documentatie overneemt. Zeg maar een bepaalde functie als D-Menu met commands.

Het resultaat is gewoon de window manager die crashed, en dan ben je weer alles eruit aan het pulken om je window manager te laten werken. Nu ben ik zelf best handig op de CLI en kan mijn weg goed vinden in de config files. Dus heb ik het zo weer opgelost. Dat maakt het leuk om te doen, maar het blijft een gevoel hebben van een project. En je blijft maar verzinnen wat je er nog meer in kan bouwen

[...]

Mijn ervaring is dat je tegenwoordig eigenlijk wel alles onder Linux gewoon kan inprikken en dat het dan ook meteen werkt!
Eventueel nog een leuk programmatje erbij en gaan met die banaan! :Y)

En dat kan ik eerlijk gezegd niet over Windows of MacOS zeggen, bijvoorbeeld als het om Scanners/Printers/USB LAN NIC's gaat... :/

Die ervaring heb ik niet. Maar alle leuke tools van Elgato heb je wel een repo van iemand die het gebouwd heeft, en dat werkt op zich allemaal wel . Maar toch mis je functionaliteit die je op OSX en Windows wel hebt.

[...]

Voor Foto/Video Editing op zich wel lekker, totdat je de Storage op je eigen manier wilt aanpassen zonder Apple specifieke hardware en bijbehorende prijzen... :|

Maar dan heb je weer wel een Color Management die verdomd goed werkt...

Inderdaad lastig... -O-

Precies, lastig

Ik merk ook dat zodra ik op linux werk ik gewoon weer snel even iets wil aanpassen in de window manager (Q-Tile) en daar dan toch weer flink wat tijd in gaat zitten. Niet echt bevordelijk voor de productiviteit.

Maar bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik denk ook dat ik niet echt gelijkgestemden in mijn omgeving heb, voor OSX en ook niet voor Linux. dus een keer sparren zit er ook niet in helaas.

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 15:36
Ik heb net mijn lijstje van persoonlijke issues in Linux bijgewerkt terwijl ik in een Linux Mint live sessie zat.

Ik had nog één klein dingetje aan te merken op Linux ten opzichte van Windows 10.

Nu is die kwestie ook verholpen en heb ik persoonlijk geen enkel probleem meer met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
DutchITMaster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:14:
...

Ik mis nu alleen iets wat ik dacht dat ik niet zou missen. Ik heb naast mijn apple ook iphone, watch, apple tv , airpods ipad enz. Zaken als Icloud , betalen , handover mis ik echt.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Daarvoor heb je iCloud-for-linux.
Het is wel jammer dat Apple ook niet gewoon in Gnome zit als online accounts zoals voor Google en Microsoft.

iCloud for linux is er als snap app, vanuit de AUR voor Arch Linux of zelf de iCloud app genereren.

https://zilowtech.com/use-icloud-on-linux/

https://aur.archlinux.org/packages/icloud-for-linux-git

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

CR2032 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Daarvoor heb je iCloud-for-linux.
Het is wel jammer dat Apple ook niet gewoon in Gnome zit als online accounts zoals voor Google en Microsoft.

iCloud for linux is er als snap app, vanuit de AUR voor Arch Linux of zelf de iCloud app genereren.

https://zilowtech.com/use-icloud-on-linux/

https://aur.archlinux.org/packages/icloud-for-linux-git
Deze heb ik geprobeerd. Maar die opent alleen maar iCloud op web. Dat komt niet echt in de buurt helaas.

Netwerk Engineer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
DutchITMaster schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:33:
[...]

Deze heb ik geprobeerd. Maar die opent alleen maar iCloud op web. Dat komt niet echt in de buurt helaas.
Het is een wrapper maar dat staat ook in de beschrijving uitgelegd.

Je kunt ook standaard mail en calender apps gebruiken met iCloud. Dat werkt voor mij prima.
https://webhostinghero.org/ubuntu-icloud-sync/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vind het wel wat verwarrend eigenlijk, gebruikers die aan de ene kant vrijheid van Linux willen op de desktop, maar aan de andere kant de gevangenis kiezen voor hun mobiel door in het Apple ecosysteem te springen. Nogal een two-face houding IMO. Je kan prima van alles doen zonder iCloud te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
Hero of Time schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:44:
Vind het wel wat verwarrend eigenlijk, gebruikers die aan de ene kant vrijheid van Linux willen op de desktop, maar aan de andere kant de gevangenis kiezen voor hun mobiel door in het Apple ecosysteem te springen. Nogal een two-face houding IMO. Je kan prima van alles doen zonder iCloud te gebruiken.
Ik heb een Macbook met zo'n M1 voor werk, maar ik kan je zeggen kwa vrijheid is het ruk. Alles werkt binnen hun eigen "Ecosysteem", maar een bestand naar een ntfs drive (usb) schrijven is er niet bij. Geen licentie bij MS. Alles moet je kopen of een abbo op nemen en dan praat ik nog niet over ondersteuning met mijn Android telefoon.

Bij mijn werkgever kan ik elk 3 jaar een nieuwe laptop bestellen (want na 3 jaar is de laptop van mij) en dan ga ik echt overwegen om een (het doet pijn) Windows Laptop te bestellen. Macbook is niet te doen in een MS omgeving (of zal ik een Debian op de Macbook knallen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Mark de Vaal, precies mijn punt. Elke keer als ik met MacOS te maken krijg, wil ik zaken die gewoon niet kunnen. En dat kan al zo simpel zijn als bepaalde verwachtingen van window management, zaken die bij WIndows al jaren standaard is en bij Linux vanzelfsprekend. Maar bij Apple gewoonweg niet bestaat.

Voor M1/M2 is denk ik Asahi Linux de betere keus dan Debian. O.a. Linus Torvalds gebruikt dat op z'n Macbook M1. Althans, volgens een bepaalde kernel release notes werd dat iig specifiek gemeld dat 'ie al het werk voor die versie daarmee deed. Asahi is meer toegespitst op de Apple hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Nou dan zal ik wel onder een steen hebben gelegen sinds de iPhone uitkwam in 07 ofzo. Maar een iPhone biedt, net als linux, veiligheid, waar Windows daar wat laat liggen. Een iPhone biedt voor (meer geld) meer jaren ondersteuning, dat vind ik erg belangrijk. Tenslotte, en nu komt het, sinds wanneer biedt het zoveel gunstige dingen als je je Android phone aansluit op je pc? Nogmaals, misschien heb ik dit allemaal gemist, maar voor mij is Android best gebruiksonvriendelijk, en onveilig als je dat naast iPhone zet. En nogmaals, van echt goeie integratie voor de iPhone alsmede de Android Phone met Win/MacOS/linux, is niet zoveel sprake.

Wel ben ik het eens dat Apple geldwolven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is niet echt de beste plek om verder de verschillen tussen de mobiele systemen te bespreken, daar is een heel forum deel voor.

Ik gaf alleen m'n eigen mening en het punt dat iCloud geen harde noodzaak is om ook maar iets met je iPhone te kunnen doen. Genoeg alternatieven daarvoor die je, ondanks het erg gesloten systeem, toch kan gebruiken. Immers, de meesten gebruiken iCloud voor foto opslag/backup. Ik vertrouw Apple niet om m'n foto's bij hun te plaatsen zonder dat ze er allerlei algoritmes overheen gooien voor weet ik veel wat. Het is mijn data, niet die van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Precies mijn dilemma. Voor mobiele devices vind ik Apple subliem, goede apparaten goede ondersteuning en meer dan dit hoef ik niet op mijn apparaat. Daarbij de goede intregratie met Watch , tablet en laptop.

Het werkt gewoon, notities, scannen met camera van iPad naar Mac, contacten waarvan de verjaardag meteen netjes in agenda staan enz enz
Het werkt ook gewoon vanuit de doos, dankzij iCloud. En begrijp me niet verkeerd het is allemaal wel te bouwen en aan elkaar te knopen . Maar ook mijn tijd is kostbaar.

Ik leef het meeste in de terminal en in de browser. Maak notities en maak lijstjes in herinneringen en gebruik visual studio code.

Als je inderdaad ieder apparaat als een eilandje ziet kan het allemaal prima. Maar dat neemt niet weg dat het Apple ecosysteem wel fijn werkt.

Maar ik ben toch wel benieuwd wat je dan niet kan op een Apple?

Waar ik het 100% mee eens ben is dat de apparaten veels te duur zijn. Daar is geen twijfel over mogelijk. Gelukkig krijg je gebruikt ook nog een nette prijs voor je apparaten terug.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchITMaster op 21-10-2023 19:28 ]

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
'de gevangenis' is wel overdreven. Apple werkt fijn en secure, de UI is voor mij nog steeds een van de beste die er is. Het is niet voor niets dat veel desktop en icon themes in Linux altijd Apple kopieren. En zo duur is Apple hardware niet, tenzij je vol voor de uitbreidingen gaat.

Als je ook een iPad en iPhone hebt is het erg gemakkelijk om je data met iCloud ook in Linux te kunnen benaderen.

Of zoals Apple zo mooi kan zeggen.. Continuity.
One seamless experience, nu ook wat meer samen met Linux. ;)

https://www.apple.com/macos/continuity/

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 21-10-2023 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:53:
[...]

'de gevangenis' is wel overdreven. Apple werkt fijn en secure, de UI is voor mij nog steeds een van de beste die er is.
De dingen die ik wil doen, kunnen veelal niet. Het is letterlijk onmogelijk om zonder muis in te loggen, want je kan met geen mogelijkheid het wachtwoordveld activeren op het login scherm. Window management bestaat praktisch niet, dat doet Windows zelfs nog beter.

Het hele 'gevangenis' idee voor mij is dat Apple bepaalt hoe ik een systeem gebruik. Wat ik wel en vooral niet kan. Zij denken voor mij, zelf nadenken mag niet. Want stel je voor dat je een individu bent en een eigen wil hebt.
Het is niet voor niets dat veel desktop en icon themes in Linux altijd Apple kopieren.
En dat vind ik juist zo vreselijk irritant. Blader door 1000 icon thema's en >900 zijn een look-a-like van Apple. Het hele punt van de aanpasbaarheid van Linux om je individualiteit te tonen. Niet dat je het os op die van een gesloten systeem laat zien. Wil je dat uiterlijk, koop dan de hardware en het OS en gebruik dat. Maar dan komen we op onderstaand punt.
En zo duur is Apple hardware niet, tenzij je vol voor de uitbreidingen gaat.
Kan je voor €500 een compleet systeem krijgen bij Apple? Dat kan niet. Een verdubbeling van opslag kost dat al, terwijl de schijf zelf nog niet eens een kwart is als je die los zou kopen voor een pc. Zelfs Apple schermen beginnen al ver over de €1000. Hun telefoons kosten minstens €800. Wat is jouw definitie van 'niet duur'? Want ik vind dat toch best veel geld. En er zijn heel veel mensen die dat echt niet kunnen betalen. Want, jawel, het is DUUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 08:17
Inderdaad, als je het kan betalen is de hoge prijs niet zo'n probleem, want dan kun je het over een langere periode afschrijven. Maar als je gewoon niet zoveel geld hebt, en dus ook niet kan sparen, wat voor heel veel mensen realiteit is, dan ben niet gekwalificeerd om Apple producten te gebruiken, want er zijn geen budget modellen. Dus ben je verplicht om een Android telefoon of tablet aan te schaffen. En die smartphone heb je gewoon nodig, anders kun je niet meedoen.

Dit is natuurlijk alleen een issue als je heel graag Apple producten wilt gebruiken om dat je dit fijner vind het werken dan andere systemen. Dit geldt dus niet voor iedereen.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjen42 op 22-10-2023 20:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:08
Ik kan het wel waarderen wanneer een systeem een sterke mening heeft wat betreft gebruikerservaring en mogelijke beperkingen daarin. Zelf gebruik ik GNOME en daar zie je dat er ook steeds meer keuzes voor je worden gemaakt. Ik vertrouw erop dat wat ze daar bekokstoven ook daadwerkelijk een idee heeft en probeer me aan te passen aan de bedachte workflow. Dat bevalt vooralsnog erg goed. Als dat op een gegeven moment niet meer bevalt, kan ik overstappen naar een andere DE in de distributie die ik draai. Dat is de vrijheid die ik waardeer in Linux en die je met macOS/Windows niet hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
[...]

Apple werkt fijn en secure, de UI is voor mij nog steeds een van de beste die er is.
Linux heeft veel window managers die objectief een stuk productiever zijn en die veel makkelijker aan te passen zijn. Ongeveer iedere 'tiling window manager' is productiever dan de UI van macOS.

En in mijn mening zijn LXQt, XFCE, GNOME en KDE Plasma alle vier intuitiever dan de UI van macOS.
Bij macOS moet ik vaak opzoeken hoe zaken werken terwijl ik dezelfde functies in Linux kan vinden zonder dat ik moet gaan opzoeken hoe je het doet.
Kan je voor €500 een compleet systeem krijgen bij Apple? Dat kan niet. Een verdubbeling van opslag kost dat al, terwijl de schijf zelf nog niet eens een kwart is als je die los zou kopen voor een pc. Zelfs Apple schermen beginnen al ver over de €1000. Hun telefoons kosten minstens €800. Wat is jouw definitie van 'niet duur'? Want ik vind dat toch best veel geld. En er zijn heel veel mensen die dat echt niet kunnen betalen. Want, jawel, het is DUUR.
Ik ben ook tot die constatatie gekomen, zeker als het gaat over deze drie producten: Mac mini, Mac Studio, and Mac Pro

Ik had een computer met grotendeels 11 jaar oude onderdelen en ik heb die onlangs een upgrade gegeven door exact vier nieuwe onderdelen te kopen: nieuwe CPU, nieuw RAM, nieuwe CPU koeler, nieuw moederbord.
De totaalprijs van deze upgrade is 228+82+25+143 = 478 EUR

Voor dit relatief goedkoop bedrag heb je meestal een systeem upgrade die heel gelijkaardig presteert voor web browsing als de duurste producten van Apple. De enige vereiste is dat je een paar componenten van je desktop kunt vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R6PS7pM/screen35.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
In bovenstaande screenshot zie je dat dit systeem waar ik eigenlijk maar 478 EUR voor betaald heb 99 689 scoort in Octane 2.0

De iPhone 15 Pro Max (die minimum 1.179,75 EUR kost) scoort maar 86 270 hoewel hij meer dan dubbel zo veel geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
FateTrap schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:33:
In bovenstaande screenshot zie je dat dit systeem waar ik eigenlijk maar 478 EUR voor betaald heb 99 689 scoort in Octane 2.0

De iPhone 15 Pro Max (die minimum 1.179,75 EUR kost) scoort maar 86 270 hoewel hij meer dan dubbel zo veel geld kost.
Een telefoon vergelijken met een desktop is... niet heel eerlijk lijkt mij. Ik ben niet bekend met de Octane 2.0 benchmark maar 86.270 voor een telefoon lijkt mij niet heel slecht wanneer een (net opgewaardeerde) desktop 99.689 scoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhannie
  • Laatst online: 13-09 11:53

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ah, de Apple vs <willekeurig ander merk> discussie. Een van de minst nuttige discussies die je kan hebben op het internet, omdat je toch niemand gaat overtuigen om het andere te gebruiken. :+

Die Octane benchmark is overigens ook wel hilarisch slecht. Ik heb mijn score kunnen verdubbelen door een andere browser te installeren en er zit af en toe meer dan 10% verschil in score van run tot run. 8)7

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jolijter schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:24:
Ik kan het wel waarderen wanneer een systeem een sterke mening heeft wat betreft gebruikerservaring en mogelijke beperkingen daarin. Zelf gebruik ik GNOME en daar zie je dat er ook steeds meer keuzes voor je worden gemaakt. Ik vertrouw erop dat wat ze daar bekokstoven ook daadwerkelijk een idee heeft en probeer me aan te passen aan de bedachte workflow.
GNOME vind ik juist door die mentaliteit erg onprettig. En dat is prima, ieder z'n ding. Ik herinner mij nog wel berichten van een aardig aantal versies terug van Gnome waar ze een functie van ik meen Nautilus hadden verwijdert (dual pane weergave iirc) 'want niemand gebruikte dat', om het twee versies later er toch weer te herstellen. En zo hebben ze vaker dingen gehad die van versie na versie wel, niet, wel, niet beschikbaar was.
Dat bevalt vooralsnog erg goed. Als dat op een gegeven moment niet meer bevalt, kan ik overstappen naar een andere DE in de distributie die ik draai. Dat is de vrijheid die ik waardeer in Linux en die je met macOS/Windows niet hebt.
Dat is zeker de grootste pluspunt van Linux. Bevalt iets je niet, dan hoef je niet je hele systeem om te gooien of heb je het maar te slikken wat men heeft bedacht. En als het andere toch niet zo bevalt, ben je ook net zo makkelijk weer terug. :)
Rhannie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:52:
Ah, de Apple vs <willekeurig ander merk> discussie. Een van de minst nuttige discussies die je kan hebben op het internet, omdat je toch niemand gaat overtuigen om het andere te gebruiken. :+
Dat is ook waarom ik die discussie hier liever niet heb. Niet alleen is dit topic de verkeerde plek, de gebruikers zijn ook dermate anders dat je de fruitliefhebbers hier zelden ziet. Die blijven liever in hun fruitschaal. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

FateTrap schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:18:
Ik had een computer met grotendeels 11 jaar oude onderdelen en ik heb die onlangs een upgrade gegeven door exact vier nieuwe onderdelen te kopen: nieuwe CPU, nieuw RAM, nieuwe CPU koeler, nieuw moederbord.
Even compleet off topic; jij hebt dus je GTX 650 laten zitten en niet voor een IGPU gekozen?
Het is jouw keuze en als jij er blij mee bent dan is dat natuurlijk prima.
Maar als je kijkt wat die video kaart aan energie opslurpt en dat met de huidige energie prijzen is dat nogal opmerkelijk.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
Vishari Beduk schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:29:
[...]

Even compleet off topic; jij hebt dus je GTX 650 laten zitten en niet voor een IGPU gekozen?
Maar als je kijkt wat die video kaart aan energie opslurpt en dat met de huidige energie prijzen is dat nogal opmerkelijk.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-650.c894
65 watt is toch niet veel? En dat is alleen onder full load. Als je niet gamed, kan je gewoon een nieuwere low end videokaart installeren. Nog steeds beter dan igpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Sjah schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:38:
Nou dan zal ik wel onder een steen hebben gelegen sinds de iPhone uitkwam in 07 ofzo. Maar een iPhone biedt, net als linux, veiligheid, waar Windows daar wat laat liggen. Een iPhone biedt voor (meer geld) meer jaren ondersteuning, dat vind ik erg belangrijk. Tenslotte, en nu komt het, sinds wanneer biedt het zoveel gunstige dingen als je je Android phone aansluit op je pc? Nogmaals, misschien heb ik dit allemaal gemist, maar voor mij is Android best gebruiksonvriendelijk, en onveilig als je dat naast iPhone zet. En nogmaals, van echt goeie integratie voor de iPhone alsmede de Android Phone met Win/MacOS/linux, is niet zoveel sprake.

Wel ben ik het eens dat Apple geldwolven zijn.
Android is Linux, dus dan ook veilig in jouw redenatie toch?

Als ik afgelopen 10 jaar naar de security updates kijk van diverse OSen en andere software (webbrowsers), dan gaat het redelijk gelijk op qua ellende en is alles wel zo lek als een mandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dutchnltweaker schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:28:
[...]

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-650.c894
65 watt is toch niet veel? En dat is alleen onder full load. Als je niet gamed, kan je gewoon een nieuwere low end videokaart installeren. Nog steeds beter dan igpu.
Je kan tegenwoordig best weinig met een GT650. Als je toch geen games gaat spelen, is de iGPU van Intel superieur aan een nVidia kaart, zeker zo'n oudje. De potentiële hogere performance die de nVidia kan leveren staat in schril contrast met de functionaliteit die de iGPU bied. Denk hierbij voornamelijk aan hardware versnelling voor het afspelen van video's. De GT650 is dermate oud dat het niet de hedendaagse codecs ondersteund. Tevens gebruikt het een proprietary API waar browsers zoals Firefox en Chrome geen gebruik van maken.

Dus puur kijkend naar het niet-gamen scenario is er geen reden om de nVidia kaart te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
PageFault schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Als ik afgelopen 10 jaar naar de security updates kijk van diverse OSen en andere software (webbrowsers), dan gaat het redelijk gelijk op qua ellende en is alles wel zo lek als een mandje.
Over jouw 1e zin, Android vind ik geen Linux, althans geen Linux distro. Denk dat Android minder veilig is dan Linux , al was het alleen maar doordat ik Linux veilig acht vanwege de obscuriteit, en dat geldt bepaald niet voor Android (duh).

Over jouw 2e zin, dat is nou echt een oneliner waarmee ik niks kan, zolang ik niet weet hoe jij erin staat, ben je een prof., en dan nog, welke specialisatie, of ben je een goedwillende admin? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Over jouw 1e zin, Android vind ik geen Linux, althans geen Linux distro. Denk dat Android minder veilig is dan Linux , al was het alleen maar doordat ik Linux veilig acht vanwege de obscuriteit, en dat geldt bepaald niet voor Android (duh).
Android draait wel degelijk Linux. De Linux kernel. Het is echter geen GNU/Linux zoals de gemiddelde distributie is. Android heeft nou niet echt de GNU toolset er omheen om o.a. de grafische omgeving te tonen. ;)
Over jouw 2e zin, dat is nou echt een oneliner waarmee ik niks kan, zolang ik niet weet hoe jij erin staat, ben je een prof., en dan nog, welke specialisatie, of ben je een goedwillende admin? ;)
Als je er niks mee kan, snap je de strekking er van niet. Perfectie bestaat niet. Bugvrije software is een mythe en daarmee dus ook onbreekbare/hackbare systemen. Daarvoor maakt het niet uit wat de achtergrond is van degene die het zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Reactie verwijderd. Waarom kan je een reactie niet verwijderen. Of kan dit wel?

[ Voor 155% gewijzigd door desalniettemin op 24-10-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Sjah schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Android is Linux. Wellicht een andere DE beleving dan jij in je hoofd hebt, maar het blijft Linux. Met alle voor- en nadelen.

Ik ben een gebruiker en heb met mijn werk nu vooral met Windows en Linux te maken. Tot ruim een jaar geleden deed ik heel veel met Windows, veel met macOS (begonnen met classic v6), redelijk wat met Linux (vooral servers, deel desktop) en sporadisch met ChromeOS. In al die jaren heb ik veel lekken voorbij zien komen, ook in IIS en Apache en kwam snel tot de conclusie dat je je niet veilig hoeft te wanen indien je geen Windows gebruikt.

Het grootste en grofste lek wat ik ooit zag was in macOS in 2018. Inloggen als root zonder wachtwoord. Zo erg heeft Windows het zelfs niet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:38:
Tenslotte, en nu komt het, sinds wanneer biedt het zoveel gunstige dingen als je je Android phone aansluit op je pc?
Sinds Microsoft een kloon van https://kdeconnect.kde.org/ heeft gemaakt kunnen ze je maar niet vaak genoeg vertellen hoe geweldig dat is en dat je dat z.s.m. moet doen! :') _O- :+
Nogmaals, misschien heb ik dit allemaal gemist, maar voor mij is Android best gebruiksonvriendelijk, en onveilig als je dat naast iPhone zet. En nogmaals, van echt goeie integratie voor de iPhone alsmede de Android Phone met Win/MacOS/linux, is niet zoveel sprake.
Ik heb Android ooit geaccepteerd als telefoon OS maar eigenlijk altijd al R-U-K gevonden net als iOS dus van mij mogen ze beiden z.s.m. uit de wereld verdwijnen! :w

- Ubuntu Touch
- Jolla SailFish
- PostmarketOS
- Droidian

Doe mij die maar! :Y) 8) d:)b
DutchITMaster schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:26:
Gelukkig krijg je gebruikt ook nog een nette prijs voor je apparaten terug.
Ik zie dat vaak als argument en voel me ondertussen echt zwaar in de minderheid met mijn "Totdat het ding implodeert zal ik het blijven gebruiken!" mentaliteit... :$ :+

Zo is mijn lieve ASRock X79 Extreme11 onlangs na 10 jaar overleden en heb ik dus al die tijd totaal niet de behoefte gehad om wat anders te kopen! :)
Het is niet voor niets dat veel desktop en icon themes in Linux altijd Apple kopieren.
Omdat het hip/hipster is of omdat het ook echt beter is :?

Ik twijfel daar altijd heel erg aan...

Daarnaast zijn er zoveel mensen die dat doen dat ik het juist liever niet doe 8)
Hero of Time schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:09:
Het hele 'gevangenis' idee voor mij is dat Apple bepaalt hoe ik een systeem gebruik. Wat ik wel en vooral niet kan. Zij denken voor mij, zelf nadenken mag niet. Want stel je voor dat je een individu bent en een eigen wil hebt.
:o Dus daar heeft Microsoft het van afgekeken voor hedendaagse Windows versies! :+
En dat vind ik juist zo vreselijk irritant. Blader door 1000 icon thema's en >900 zijn een look-a-like van Apple.
+1 :|

Echt ontmoedigend soms om verder te blijven doorbladeren... :F
Arjen42 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:39:
En die smartphone heb je gewoon nodig, anders kun je niet meedoen.
Meedoen :? Aan wat precies ?!

Ik gebruik juist geen Android of iOS om een hoop onzin te vermijden! :)
FateTrap schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:18:
De totaalprijs van deze upgrade is 228+82+25+143 = 478 EUR

Voor dit relatief goedkoop bedrag heb je meestal een systeem upgrade die heel gelijkaardig presteert voor web browsing.
De enige vereiste is dat je een paar componenten van je desktop kunt vervangen.
Jou kennende had ik een gave Intel NUC achtige oplossing verwacht en dan zelfs misschien met een ARM SoC erin i.p.v. x86-64 hardware :)
Jolijter schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:20:
Een telefoon vergelijken met een desktop is... niet heel eerlijk lijkt mij.
Zouden we juist vaker moeten doen! ;)

Hedendaagse ARM SoC's in tablets/telefoons zijn in feite monsters die in een kooi vastzitten en hun kracht niet kwijt kunnen! ;w

Elke keer als ik mijn OnePlus 7 Pro in de dockingstation schuif en Ubuntu Touch Convergence gebruik denk ik van : "Goh, wat hadden we toch mooie apparaten gehad als we niet de verkeerde kant op waren gegaan vanuit het PDA tijdperk!" :)
Een PCIe Slot kan maar 75 Watt leveren en dan tijdens het spelen van een game onder 100% LOAD dus IDLE zal het maar een fractie ervan zijn :)

Ding is alleen wel vreselijk oud en onder Linux als Internet GPU niet de handigste keuze : AMD of Intel werkt dan vele malen beter, want VDPAU vs. VA-API en zo...

Ik heb toevallig een GT 630 en ook de latere GT 1030 hier, maar in een 1:1 vergelijking met de laatste generatie APU/iGPU modellen leggen ze het beiden waarschijnlijk af tegen zowat elk model :)
PageFault schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:18:
Alleen als je Android door wat anders vervangt en de Kernel laat staan !!! >:) :P :+
PageFault schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:27:
Android is Linux. Wellicht een andere DE beleving dan jij in je hoofd hebt, maar het blijft Linux. Met alle voor- en nadelen.
HELL NO. :P

Ik noem Android al jarenlang 'Fake Linux' en als ik zie wat voor ellende Google i.c.m. Samsung of een andere fabrikant op je afvuurt op het moment dat je zo'n tablet of telefoon in gebruik neemt dan moet ik er niet aan denken om dat ooit nog uit vrije wil te moeten gebruiken! :r
In al die jaren heb ik veel lekken voorbij zien komen, ook in IIS en Apache en kwam snel tot de conclusie dat je je niet veilig hoeft te wanen indien je geen Windows gebruikt.
En toch zal ik eerder voor Apache kiezen dan IIS en als het moet NginX gebruiken, want het OS eromheen is zoveel fijner dat ik echt niet elke keer met Windows Update wil vechten om iets stoms als een Webserver te kunnen draaien! ;)
Het grootste en grofste lek wat ik ooit zag was in macOS in 2018. Inloggen als root zonder wachtwoord. Zo erg heeft Windows het zelfs niet gehad.
Altijd handig als je het systeem niet meer in kan komen! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:31:
Ik heb toevallig een GT 630 en ook de latere GT 1030 hier, maar in een 1:1 vergelijking met de laatste generatie APU/iGPU modellen leggen ze het beiden waarschijnlijk af tegen zowat elk model :)
Ik heb hier de GT 630, GT 710, GT 1030 en heel belangrijk; een energie meter :)
De details weet ik niet meer, maar was best al een verschil tussen die 630 en 710
het was in ieder geval de reden om die 630 nooit meer te gebruiken.
Sowieso is een IGPU (ook de oude) zoveel zuiniger.

Edit: om toch on-topic te blijven; ik type dit op een lekker zuinige 13th Gen Intel® Core™ i5-13500 met UHD Graphics 770 en Ubuntu 23.04

[ Voor 10% gewijzigd door Vishari Beduk op 25-10-2023 21:43 ]

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

De dingen die ik wil doen, kunnen veelal niet. Het is letterlijk onmogelijk om zonder muis in te loggen, want je kan met geen mogelijkheid het wachtwoordveld activeren op het login scherm. Window management bestaat praktisch niet, dat doet Windows zelfs nog beter.

[...]

En dat vind ik juist zo vreselijk irritant. Blader door 1000 icon thema's en >900 zijn een look-a-like van Apple. Het hele punt van de aanpasbaarheid van Linux om je individualiteit te tonen. Niet dat je het os op die van een gesloten systeem laat zien. Wil je dat uiterlijk, koop dan de hardware en het OS en gebruik dat. Maar dan komen we op onderstaand punt.

[...]

Op bijna alle punten totaal niet met je eens. :P

Want waarom zou je zonder muis of touchpad willen inloggen :?
Het venster management werkt erg fijn en met zoveel handige touchpad gestures.

https://support.apple.com/nl-nl/102482
Afbeeldingslocatie: https://cdsassets.apple.com/live/7WUAS350/images/keyboards-trackpads-and-mouse-devices/trackpad2-show-desktop.png

Een gevangenis idee is het niet, want je kunt zelf alle apps installeren naast de App store. En ook alle iPad apps als je een Apple Silicon processor hebt.

Aanrader is om ook homebrew te installeren, dat is een packagemanager voor macOS net zoals met Linux..
In plaats van 'apt update' tik je in 'brew update' :P https://brew.sh/

En nee, Apple is ook niet wanneer je verder kijkt dan je neus lang is. De tweedehands verkoopwaarde is hoog, je schrijft veel minder af. Dan kan het zo opeens GOEDKOPER worden.
Een Apple desktop koop je al voor ongeveer 700 euro en dat heet de mac mini. Met onderwijskorting is die 600 euro. Duur? Welnee.

De tijd van al die zogenaamde nadelen over mac is anno 2023 wel achterhaald.
Je moet wel open durven staan voor iets nieuws. macOS is geen Windows of Linux en wil dat ook niet zijn.
Want Apple is wel vaak eigenwijs en soms mij ook net wat te eigenwijs met een eigen aanpak. De GUI is wel de beste die er is van alle OS'en die ik ken. Het is tot het extreme gelijkgetrokken en heel consistent.

macOS is in de kern Darwin, een Unix OS. Dat is ook heel interessant als Linux gebruiker. Zelf werk ik zowel op een mac mini als met Arch Linux, beide hebben zo hun voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:31:
HELL NO. :P

Ik noem Android al jarenlang 'Fake Linux' en als ik zie wat voor ellende Google i.c.m. Samsung of een andere fabrikant op je afvuurt op het moment dat je zo'n tablet of telefoon in gebruik neemt dan moet ik er niet aan denken om dat ooit nog uit vrije wil te moeten gebruiken! :r
Of je het leuk vindt of niet: Android is gewoon Linux. Ongeacht wat een andere partij (als Google) eraan weet te verkloten.
En toch zal ik eerder voor Apache kiezen dan IIS en als het moet NginX gebruiken, want het OS eromheen is zoveel fijner dat ik echt niet elke keer met Windows Update wil vechten om iets stoms als een Webserver te kunnen draaien! ;)
Apache heeft niks met een OS te maken, die draait ook prima op Windows. Windows Update heeft ook niks met Apache te maken, alleen met Windows. En ik zit het verschil niet tussen Patch Tuesday en elke 2 dagen je kernel (automatisch) compileren :+
Altijd handig als je het systeem niet meer in kan komen! :+
Toen dat plaatsvond, zat ik bij een klant met zo'n macOS bolwerk. Die konden er serieus niet om lachen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 08:17
PageFault schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:53:
[...]

Of je het leuk vindt of niet: Android is gewoon Linux. Ongeacht wat een andere partij (als Google) eraan weet te verkloten.

[...]
Ja inderdaad, op dezelfde manier dat iOS en macOS dezelfde kernel hebben. Dat is de essentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
Ik heb verschillende distro's getest, maar toch val ik toch weer terug op windows. Heb ubuntu tijdje gehad, maar met nvidia graphics toch niet zo lekker. Linux mint vind ik een beetje saai. pop os is leuk maar nog steeds 22.04 release en de vooruitgang gaat best traag, ook breekte er wel eens wat helaas tussendoor waarna ik daarna bezig was met zoeken naar een fix (waar ik niet op zat te wachten), ook is de pop shop dat gebaseerd is op de elementery os shop en is deze alles behalve lekker werkend (Slechtste stukje linux software naar mijn mening). Manjaro en Fedora is wel nice, maar toch vind ik ze beide net niet. Manjaro te druk en fedora te rustig. Ook is de software die ik wil gebruiken op linux niet allemaal beschikbaar. Een MS office pakket vervanger die net zoveel functies heeft of goed is, is er gewoon helaas weg niet (prove me other wise).

Ook de defragmentatie van de linux distro wereld helpt denk ik ook niet. Naar mijn mening kan er beter op minder projecten gefocust worden om betere kwaliteit te genereren. Maar ja, wie ben ik.

Bij Windows werkt gewoon altijd alles wat ik moet hebben, enige linux dat ik dagelijks veel gebruikt is android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
CR2032 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:29:
[...]

[Afbeelding]
Omdat een toetsenbord voor niet-grafische werkzaamheden een stuk effectiever en betrouwbaar is dan een muis of touchpad. Daarnaast wordt met window management ook gerefereerd naar het (makkelijk) kunnen verplaatsen, schalen en "snappen" van applicaties binnen het scherm. Dat zie ik zo snel niet terugkomen op die pagina.
Aanrader is om ook homebrew te installeren, dat is een packagemanager voor macOS net zoals met Linux..
Het is inderdaad een uitkomst, net als Chocolatey voor Windows of Flatpak/Snap voor Linux. Maar het is niet "net zoals met Linux", daar is het hele systeem opgebouwd uit packages die worden beheerd met de package manager. Dat is een stuk robuuster.
Je moet wel open durven staan voor iets nieuws. macOS is geen Windows of Linux en wil dat ook niet zijn.
Want Apple is wel vaak eigenwijs en soms mij ook net wat te eigenwijs met een eigen aanpak. De GUI is wel de beste die er is van alle OS'en die ik ken. Het is tot het extreme gelijkgetrokken en heel consistent.
Elk systeem heeft nadelen en voordelen. Een tijdje terug heb ik een korte periode weer intensief met macOS gewerkt en het ziet er inderdaad gelikt uit. Maar we moeten niet doen alsof de genoemde punten geen nadelen zijn voor gebruikers die daar belang bij hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
dutchnltweaker schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:07:
Ik heb verschillende distro's getest, maar toch val ik toch weer terug op windows. Heb ubuntu tijdje gehad, maar met nvidia graphics toch niet zo lekker. Linux mint vind ik een beetje saai. pop os is leuk maar nog steeds 22.04 release en de vooruitgang gaat best traag, ook breekte er wel eens wat helaas tussendoor waarna ik daarna bezig was met zoeken naar een fix (waar ik niet op zat te wachten), ook is de pop shop dat gebaseerd is op de elementery os shop en is deze alles behalve lekker werkend (Slechtste stukje linux software naar mijn mening). Manjaro en Fedora is wel nice, maar toch vind ik ze beide net niet. Manjaro te druk en fedora te rustig. Ook is de software die ik wil gebruiken op linux niet allemaal beschikbaar. Een MS office pakket vervanger die net zoveel functies heeft of goed is, is er gewoon helaas weg niet (prove me other wise).

Ook de defragmentatie van de linux distro wereld helpt denk ik ook niet. Naar mijn mening kan er beter op minder projecten gefocust worden om betere kwaliteit te genereren. Maar ja, wie ben ik.

Bij Windows werkt gewoon altijd alles wat ik moet hebben, enige linux dat ik dagelijks veel gebruikt is android.
Je kunt in ieder geval niet zeggen dat je het niet hebt geprobeerd!

Wat betreft defragmentatie; ik denk dat het juist de kracht van Linux is. Zodra je krachten gaat bundelen komt er een stuk meer bureaucratie bij kijken en krijg je te maken met een autoriteit die keuzes gaat maken waar lang niet iedereen het mee eens is. Nu zit die bureaucratie bij de grote partijen als Canonical (oa Ubuntu), Red Hat (oa RHEL en Fedora) en SuSE (oa OpenSuse) en kunnen kleine partijen daarvan afsplitsen om daar hun eigen creativiteit in kwijt te kunnen (bijv elementaryOS, VanillaOS). Grote partijen kunnen de goede ideeën daaruit weer opnemen in hun basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Jolijter schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:48:
[...]

Je kunt in ieder geval niet zeggen dat je het niet hebt geprobeerd!

Wat betreft defragmentatie; ik denk dat het juist de kracht van Linux is. Zodra je krachten gaat bundelen komt er een stuk meer bureaucratie bij kijken en krijg je te maken met een autoriteit die keuzes gaat maken waar lang niet iedereen het mee eens is. Nu zit die bureaucratie bij de grote partijen als Canonical (oa Ubuntu), Red Hat (oa RHEL en Fedora) en SuSE (oa OpenSuse) en kunnen kleine partijen daarvan afsplitsen om daar hun eigen creativiteit in kwijt te kunnen (bijv elementaryOS, VanillaOS). Grote partijen kunnen de goede ideeën daaruit weer opnemen in hun basis.
De fragmentatie is inderdaad goed voor ontwikkeling, innovatie en om te zorgen dat het niet eindigt als een soort communisme (single eigenaarssschap), maar killing voor adaptie door de mensen die nu Windows gebruiken. Ik vind dat jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online

Klinkt dat je dan eens Chrome OS Flex of een Chromebook zou kunnen proberen. Dat is Gentoo Linux met Google saus. De UI is heel clean en je hebt geen omkijken naar het beheer.

Hoe een Linux distro eruit ziet wordt bepaald door je keuze van de desktop environment voor die distro.
Die kun je zelf wisselen, Gnome, XFCE, KDE Plasma is veel drukker. Libreoffice werkt hier goed voor bijna alles tot en met draaitabellen. Waar loop je dan tegenaan?

https://manjaro.org/download/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Op bijna alle punten totaal niet met je eens. :P

Omdat ik een desktop apparaat heb en de muis belly up moet liggen omdat 'ie honger heeft en alleen daar gevoed kan worden. Compleet nutteloos en onbruikbaar wanneer het honger heeft. Terwijl de trackball die ik nu gebruik gewoon het stekkertje voorin geprikt kan worden en kan laden tijdens gebruik.

Of in geval je een tweede muis hebt, kan je die alleen koppelen als je bent ingelogd. Hoe doe je dat ook alweer? Owja, door met de muis.... shit.

[Afbeelding]
Leuk, maar ik heb een normale muis. Geen tactloze, RSI veroorzakende, onergonomische multi-touch ding van $duur. Leuk dat je met wat bewegingen dingen kan doen, maar vereist specifieke hardware. Nutteloos dus. En dan nog is het aardig beperkt in hoe ik met vensters wil werken. Het is al erg genoeg dat wanneer je een venster maximaliseert, het naar een eigen desktop gaat waar je niet met cmd+tab kan wisselen naar een ander venster, want die staat niet op die desktop. Dan moet je eerst weer met drie vingers opzij bewegen. Eh, waarop? Ik heb geen touchpad of 'magic' mouse.
Een gevangenis idee is het niet, want je kunt zelf alle apps installeren naast de App store. En ook alle iPad apps als je een Apple Silicon processor hebt.
Vrijheid is niet in welke apps je kan installeren. Maar wat je kan aanpassen. Er zijn maar 2 opties voor het uiterlijk: licht en donkere modus. Meer niet. Geen andere kleuren, geen aangepaste iconen, andere aanwijzer, geluiden, helemaal niks.
Wat weer compleet ruk werkt met meerdere gebruikers. Want degene die homebrew installeert is eigenaar van de bestanden op het file system. Ik installeer een programma, een andere gebruiker wil het starten. Mag niet, geen rechten op het file system. Zelf dan installeren? Nee, want het is al geïnstalleerd.

Homebrew is GEEN oplossing. Ik heb het gezien, het is ranzig als wat. En op Linux bestaat het ook, walgelijk gewoon. :r
En nee, Apple is ook niet wanneer je verder kijkt dan je neus lang is. De tweedehands verkoopwaarde is hoog, je schrijft veel minder af. Dan kan het zo opeens GOEDKOPER worden.
Een Apple desktop koop je al voor ongeveer 700 euro en dat heet de mac mini. Met onderwijskorting is die 600 euro. Duur? Welnee.
€600 niet duur? Dat is dan een instap Mini. Voor bijna de helft van dat geld heb je een instapper bij een OEM zoals Dell, HP of Lenovo. En voor die €600 een degelijke middenklasser. En wil je wat meer schijfruimte, dan kan je gewoon de schijf vervangen. Bij Apple is dat onmogelijk, want de flash storage van de ssd en de controller zijn gescheiden. De hardware bepaald wat je er nou werkelijk in kan steken. Koop je er eentje die met 512 GB komt, maar wil je toch liever 1 TB, dan moet je een compleet nieuw apparaat kopen á $veel. Bij een pc? Gewoon omwisselen, klaar. Of zelfs er bij prikken.
Uiterlijk != functioneel. Leuk dat alles er naadloos gelijk uit ziet en uniform is. Functioneel lopen ze nog steeds járen achter. Ik heb geen enkele vernieuwing gezien in wat je kan tussen Mac OSX 10.5 en MacOS 13. Alleen visueel is er wat gepoetst en polijst. Voor de rest...

Bovendien vind ik het juist enorm achterhaald om bij het inlogscherm juist géén wifi te hebben wanneer er gebruik gemaakt wordt van 802.1x. De system keyring is niet beschikbaar, net daar waar de credentials in staan. Gevolg: je geeft een nieuwe MB aan een gebruiker en die kan niet eens inloggen, want geen netwerk. Geen netwerk is geen toegankelijke domain controller. Geen DC om credentials te controleren = niet kunnen inloggen. Moet je eerst met een kabel verbinding maken. Moet je ook weer een adapter voor hebben.
macOS is in de kern Darwin, een Unix OS. Dat is ook heel interessant als Linux gebruiker. Zelf werk ik zowel op een mac mini als met Arch Linux, beide hebben zo hun voordelen en nadelen.
De kernel maakt het niet interessant. De tools die beschikbaar zijn maken het interessant. En de mogelijkheden voor mij bij Apple is nihil. Ik heb te veel mensen gehoord dat 'omdat er een terminal beschikbaar is, het in je straatje past'. In Windows is er ook een terminal. Kan je ook veel in typen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
Jolijter schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Ik ben aangenaam verast met de snelheid van Void Linux op dit apparaat. De eigenaar had hem gekregen en kan nu met alleen een nieuwe SSD (<17 euro) wat taken op het internet doen. Als ik zelf een keer zonder laptop zat en de keuze had om voor <17 euro een laptop kon krijgen die met een actueel OS het internet op kon zou ik het ook zeker overwegen, zoveel doe ik privé niet meer met een laptop.

Om antwoord te geven op je vraag: op YouTube is de framerate laag, de audio loopt goed door en zijn er verder geen vertragingen in afspeelsnelheid. Bij veel gebruik is de framerate niet te doen, om incidenteel een korte instructievideo oid te moeten bekijken niet onmogelijk.
Om hier nog even op terug te komen, de eigenaar was ook aangenaam verrast door de "snelheid" van het apparaat en kan nu, met relatief weinig wachttijd, z'n internetactiviteiten weer vervolgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Omdat ik een desktop apparaat heb en de muis belly up moet liggen omdat 'ie honger heeft en alleen daar gevoed kan worden. Compleet nutteloos en onbruikbaar wanneer het honger heeft. Terwijl de trackball die ik nu gebruik gewoon het stekkertje voorin geprikt kan worden en kan laden tijdens gebruik.

Of in geval je een tweede muis hebt, kan je die alleen koppelen als je bent ingelogd. Hoe doe je dat ook alweer? Owja, door met de muis.... shit.

[...]

Leuk, maar ik heb een normale muis. Geen tactloze, RSI veroorzakende, onergonomische multi-touch ding van $duur. Leuk dat je met wat bewegingen dingen kan doen, maar vereist specifieke hardware. Nutteloos dus. En dan nog is het aardig beperkt in hoe ik met vensters wil werken. Het is al erg genoeg dat wanneer je een venster maximaliseert, het naar een eigen desktop gaat waar je niet met cmd+tab kan wisselen naar een ander venster, want die staat niet op die desktop. Dan moet je eerst weer met drie vingers opzij bewegen. Eh, waarop? Ik heb geen touchpad of 'magic' mouse.

[...]

Vrijheid is niet in welke apps je kan installeren. Maar wat je kan aanpassen. Er zijn maar 2 opties voor het uiterlijk: licht en donkere modus. Meer niet. Geen andere kleuren, geen aangepaste iconen, andere aanwijzer, geluiden, helemaal niks.

[...]

Wat weer compleet ruk werkt met meerdere gebruikers. Want degene die homebrew installeert is eigenaar van de bestanden op het file system. Ik installeer een programma, een andere gebruiker wil het starten. Mag niet, geen rechten op het file system. Zelf dan installeren? Nee, want het is al geïnstalleerd.

Homebrew is GEEN oplossing. Ik heb het gezien, het is ranzig als wat. En op Linux bestaat het ook, walgelijk gewoon. :r

[...]

€600 niet duur? Dat is dan een instap Mini. Voor bijna de helft van dat geld heb je een instapper bij een OEM zoals Dell, HP of Lenovo. En voor die €600 een degelijke middenklasser. En wil je wat meer schijfruimte, dan kan je gewoon de schijf vervangen. Bij Apple is dat onmogelijk, want de flash storage van de ssd en de controller zijn gescheiden. De hardware bepaald wat je er nou werkelijk in kan steken. Koop je er eentje die met 512 GB komt, maar wil je toch liever 1 TB, dan moet je een compleet nieuw apparaat kopen á $veel. Bij een pc? Gewoon omwisselen, klaar. Of zelfs er bij prikken.

[...]

Uiterlijk != functioneel. Leuk dat alles er naadloos gelijk uit ziet en uniform is. Functioneel lopen ze nog steeds járen achter. Ik heb geen enkele vernieuwing gezien in wat je kan tussen Mac OSX 10.5 en MacOS 13. Alleen visueel is er wat gepoetst en polijst. Voor de rest...

Bovendien vind ik het juist enorm achterhaald om bij het inlogscherm juist géén wifi te hebben wanneer er gebruik gemaakt wordt van 802.1x. De system keyring is niet beschikbaar, net daar waar de credentials in staan. Gevolg: je geeft een nieuwe MB aan een gebruiker en die kan niet eens inloggen, want geen netwerk. Geen netwerk is geen toegankelijke domain controller. Geen DC om credentials te controleren = niet kunnen inloggen. Moet je eerst met een kabel verbinding maken. Moet je ook weer een adapter voor hebben.

[...]

De kernel maakt het niet interessant. De tools die beschikbaar zijn maken het interessant. En de mogelijkheden voor mij bij Apple is nihil. Ik heb te veel mensen gehoord dat 'omdat er een terminal beschikbaar is, het in je straatje past'. In Windows is er ook een terminal. Kan je ook veel in typen. 8)7
Tja, je kunt van alles problemen maken die er niet hoeven te zijn als je even de moeite neemt.
  • Je kunt ieder merk muis of trackpad aansluiten die je wilt.
  • Voor extra schijfruimte heb ik ook een externe SSD aangesloten, goedkoop en werkt perfect. Kun je ook gebruiken voor Linux op een Mac
  • Bij het inloggen kun je zonder muis ook <Tab> gebruiken.
  • Bij inloggen controleert een MacBook altijd bij uitgifte eerst online de hardware ownership credentials bij Apple op de DEP-code en je kunt daarna daarna vanuit beheer een image pushen. Werkt ook prima met Wifi.
  • homebrew multi user is geen probleem, genoeg uitleg te vinden online.
  • 600 of 500 euro voor een mac mini M1 is een steal, de M1 is een enorme krachtpatser.
  • als je geen grote veranderingen hebt gezien sinds 10.5 van meer dan 10 jaar geleden dan heb je slecht opgelet of heb je eigenlijk geen interesse in de technische ontwikkelingen.

Neem bijvoorbeeld alleen al het laatste Continuity, dat voegt zoveel functionaliteit toe met andere devices. Daar loopt Linux helaas meer dan 10 jaar of meer op achter. Vanzelfsprekend komt dat ook omdat Apple ook een hardware leverancier is. https://www.apple.com/macos/continuity/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@CR2032, je kan blijven praten tot je een ons weegt, maar je gaat mij echt nooit overtuigen hoe 'geweldig' Apple wel niet is.

Je puntje van inloggen gaat dus niet werken. Want hoe de *piep* wil je inloggen op een domein, zakelijk dus, als er GEEN, herhaling, GEEN!!!, netwerkverbinding is? Leuk dat Apple online gaat controleren. Hoe dan? Waar dan? Je bent juist NIET online. En dat is dus bij MacOS 11 of 12 kapot gegaan. Want daarvoor werkte certificaat authenticatie wél op het login scherm voor wifi.

De veranderingen die ik heb gezien, zijn alleen kleine grafische polijst dingetjes die niet noemenswaardig zijn en functioneel, productief gezien, is het alleen maar met gebaren uitgebreid. Microsoft heeft in die tijd zinvollere innovaties gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Omdat betrouwbare knoppen i.p.v. touchpad/touchscreen prut :)

Ik vind het zelfs jammer dat ik bij SDDM niet meer gewoon kan beginnen met het intypen van mijn wachtwoord i.p.v. eerst op een willkeurige knop te drukken!

Zelfs Windows 10 doet het dan trouwens beter dan MacOS :+
Daarnaast ken ik genoeg mensen die überhaupt niks van touchpads moeten weten en verplicht een draadloze muis naast hun laptop gebruiken! ;)
Dus ook zo'n fijn Windows 10 achtig OS dat met een identiteitscrisis kampt : Ben ik een PC of een Tablet/Telefoon :?

Verschrikkelijk!!! :F
Het is mijn LG WebOS TV niet! :P
De tweedehands verkoopwaarde is hoog, je schrijft veel minder af. Dan kan het zo opeens GOEDKOPER worden.
Dat is dus voor mij geen argument : Gebruiken totdat het afsterft FTW!!! :Y)
Dat is een hele dure Intel NUC wat mij betreft! :/

Een krachtig ARM SoC aangestuurd "NUCje" koop ik ook voor € 115 maar het is maar net de vraag of het in je straatje past...
Zo lang geleden is het niet dat ik een USB LAN NIC in een MacBook schoof en dmesg wel wat aangaf maar er niks mee kon, terwijl het onder Linux of Windows gewoon werkt! ;)
Je moet wel open durven staan voor iets nieuws.
Ben ik dol op : Mijn eerste ervaring met BeOS destijds was geweldig! O+
Net als Jolla SailFish niet te lang geleden! _O_

Maar Apple zal dat gewoon nooit zijn en hooguit een noodzakelijk kwaad op een bepaald moment...
macOS is in de kern Darwin, een Unix OS. Dat is ook heel interessant als Linux gebruiker.
Dat beetje FreeBSD wat erin zit is inderdaad het enige wat er goed aan is :P
PageFault schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:53:
Of je het leuk vindt of niet: Android is gewoon Linux.
Ongeacht wat een andere partij (als Google) eraan weet te verkloten.
Als je het zo stelt dan ben ik het WEL met je eens! d:)b :+
Apache heeft niks met een OS te maken, die draait ook prima op Windows. Windows Update heeft ook niks met Apache te maken, alleen met Windows.
Ja, maar laten we eerlijk zijn : Apache draaien onder Windows is gewoon RAAR!!! :P

Geen normaal mens die dat doet, tenzij je het puur gebruikt om lokaal af en toe wat te testen...
En ik zit het verschil niet tussen Patch Tuesday en elke 2 dagen je kernel (automatisch) compileren :+
Dat laatste klinkt alsof er iets niet helemaal goed ging aan de beheerders kant :? :P
Arjen42 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:01:
Ja inderdaad, op dezelfde manier dat iOS en macOS dezelfde kernel hebben. Dat is de essentie.
Gaan ze daar ooit nog wat leuks mee doen eigenlijk :?

** KUCH ** Convergence ** KUCH ** ;)
Ik heb verschillende distro's getest, maar toch val ik toch weer terug op windows.
Als jij daarmee kan leven dan is dat prima! :)
Ook is de software die ik wil gebruiken op linux niet allemaal beschikbaar.
Een MS office pakket vervanger die net zoveel functies heeft of goed is, is er gewoon helaas weg niet (prove me other wise).
Ik vind Office en Outlook en dergelijken ontzettende draken van programma's dus ik ga je echt niet vertellen dat je daar een 1:1 vervanger voor zal vinden, maar ik kan je wel aanraden om eens na te denken over alternatieve oplossingen voor die behoeftes, want vraag jezelf eens af waarom je ze überhaupt gebruikt :
- De beste oplossing op de markt ?
- Of pure gewenning ?!
- Vind je ze überhaupt wel fijn om te gebruiken als je goed erover nadenkt ?
- enz.

;)
Eerlijk is eerlijk : Sommige dingen zouden er echt wel op vooruit gaan als het geheel meer als een bedrijf zou functioneren! :)

Maar tegelijkertijd zijn er ook projecten die ontwikkeld worden voor meerdere distro's tegelijk, zoals bijvoorbeeld oFono op het moment : Als men het een en ander de komende tijd goed uitwerkt dan profiteren alle telefoon en tablet gerelateerde projecten daarvan! :Y)
Bij Windows werkt gewoon altijd alles wat ik moet hebben.
Bij mij is het een Gaming OS waar ik eigenlijk een hekel aan heb en het liefst zo min mogelijk erin blijf rondhangen : Booten, Game opstarten, Vergeten dat ik Windows gebruik zolang ik aan het gamen ben! :Y) :+
PageFault schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:01:
om te zorgen dat het niet eindigt als een soort communisme (single eigenaarssschap)
Ik zou eens wat meer gaan lezen over dergelijke onderwerpen en dan eens goed na gaan denken over wat je nou eigenlijk zegt! ;)
CR2032 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:47:
Klinkt dat je dan eens Chrome OS Flex of een Chromebook zou kunnen proberen. Dat is Gentoo Linux met Google saus. De UI is heel clean en je hebt geen omkijken naar het beheer.
Maar of je er vrolijk van wordt :?

Dan zou ik eerder lekker zelf een Gentoo omgeving opbouwen en gedurende het proces bepalen of je dat leuk vindt! :)
Hoe een Linux distro eruit ziet wordt bepaald door je keuze van de desktop environment voor die distro.
Die kun je zelf wisselen, Gnome, XFCE, KDE Plasma is veel drukker.
Wat zou daar drukker aan moeten zijn :?

Wat dat betreft kan ik niet van welke DE dan ook zeggen dat ik het te druk vind!
Misschien zit er ergens een obscure variant tussen die wel aan die omschrijving voldoet, maar ik ken hem niet...
Hero of Time schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:23:
Geen tactloze, RSI veroorzakende, onergonomische multi-touch ding van $duur.
Volgens mij was er wel wat haptic feedback of hoe dat ook heet...
Maar wat je kan aanpassen. Er zijn maar 2 opties voor het uiterlijk: licht en donkere modus. Meer niet. Geen andere kleuren, geen aangepaste iconen, andere aanwijzer, geluiden, helemaal niks.
Serieus :?

Zelfs Windows doet dat al jarenlang veel beter : Microsoft Windows 95 Plus! :+
Een LG WebOS TV wordt er wel beter van : YouTube met Ads Blocking meuk erin! >:)
Verder JellyFin en wat games en zo...
Moet je eerst met een kabel verbinding maken. Moet je ook weer een adapter voor hebben.
Dongles...

Dongles EVERYWHERE!!!

/Toy Story MEME :+
Ik heb te veel mensen gehoord dat 'omdat er een terminal beschikbaar is, het in je straatje past'.
In Windows is er ook een terminal. Kan je ook veel in typen. 8)7
Dezelfde shit hoor je over Windows 10/11 sinds WSL zijn intrede heeft gemaakt... echt... d0h! :F
CR2032 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:40:
Voor extra schijfruimte heb ik ook een externe SSD aangesloten, goedkoop en werkt perfect.
Kun je ook gebruiken voor Linux op een Mac
Dat is echt gewoon een R-U-K oplossing als je een Hot Swap Bay van een Laptop bent gewend of een DIY PC met ruimte voor 12+ HDD's en nog veel meer SSD's :P
Bij inloggen controleert een MacBook altijd bij uitgifte eerst online de hardware ownership credentials bij Apple op de DEP-code en je kunt daarna daarna vanuit beheer een image pushen. Werkt ook prima met Wifi.
Dat er mensen zijn die daarmee akkoord gaan... DAMN... 7(8)7
600 of 500 euro voor een mac mini M1 is een steal, de M1 is een enorme krachtpatser.
Ik kan 5 kastjes voor dat geld kopen die voor heel veel mensen prima zouden voldoen als PC ;)
Neem bijvoorbeeld alleen al het laatste Continuity, dat voegt zoveel functionaliteit toe met andere devices.
Als je het over dat geneuzel hebt dat als ik iemand voor 1 apparaat toegang geef tot mijn WiFi er opeens meerdere apparaten op mijn netwerk erbij komen, want dumbass synchronisatie shit gaande : LIEVER NIET!!! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:20:
Ik vind het zelfs jammer dat ik bij SDDM niet meer gewoon kan beginnen met het intypen van mijn wachtwoord i.p.v. eerst op een willkeurige knop te drukken!

Zelfs Windows 10 doet het dan trouwens beter dan MacOS :+
Eh, wat heb je gesloopt om dat te krijgen? Standaard thema wat je krijgt als je Debian installeert met alleen SDDM geeft je al de optie om direct je gebruikersnaam en wachtwoord in te typen. Wil je dat je gebruikersnaam herinnert wordt, dan installeer je sddm-theme-elarun. Of je kijkt in de KDE store (store.kde.org) voor een andere login thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:32:
Eh, wat heb je gesloopt om dat te krijgen?
Kubuntu 20.04 LTS SDDM laten updaten vorig jaar of zo via Discover en die change toch echt niet ertussen zien staan :)
Standaard thema wat je krijgt als je Debian installeert met alleen SDDM geeft je al de optie om direct je gebruikersnaam en wachtwoord in te typen.
Zal eens kijken hoe het daarmee staat op de andere PC's :)
Wil je dat je gebruikersnaam herinnert wordt, dan installeer je sddm-theme-elarun.
Niks onthouden is het beste onthouden! :Y)
Of je kijkt in de KDE store (store.kde.org) voor een andere login thema.
Dus die optie zit misschien in het thema ingebakken :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, oh, zeker zit het in het thema ingebakken. Heb een paar geprobeerd die er mooi uitzagen, maar niet standaard het invoerveld actief had. Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het is mogelijk dat het standaard Breeze thema het mogelijk ook niet goed doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Hero of Time schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:10:
@nero355, oh, zeker zit het in het thema ingebakken. Heb een paar geprobeerd die er mooi uitzagen, maar niet standaard het invoerveld actief had. Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het is mogelijk dat het standaard Breeze thema het mogelijk ook niet goed doet.
Dat vind ik met de meeste applicaties. Ga naar google search en je moet eerst clicken in de search bar voordat je kan typen. Inlog velden van sites, fora etc. Eerst clicken dan typen. Niks intuïtiefs aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mark de Vaal schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:59:
[...]

Dat vind ik met de meeste applicaties. Ga naar google search en je moet eerst clicken in de search bar voordat je kan typen. Inlog velden van sites, fora etc. Eerst clicken dan typen. Niks intuïtiefs aan.
Bij sites heb ik er juist een bloedhekel aan wanneer ze invoervelden standaard focus geven. Want ik heb nog steeds ingesteld staan dat backspace een pagina terug gaat. Succes als de site je invoer naar hun bagger zoekveld heeft gestuurd. Net zoals dat sites hun zoek functie activeren als je / typt, wat bij iig FF ook zoeken op pagina doet.

Oh, enige uitzondering die ik heb daarmee is als ze een aparte login pagina hebben. Dan is het wel fijn, want sneltoets van m'n password manager om snel het formulier in te vullen. En als er 2FA nodig is, wil ik de volgende sneltoets kunnen gebruiken, ipv eerst klikken op het invoerveld.

[ Voor 17% gewijzigd door Hero of Time op 27-10-2023 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
[...]
Voor extra schijfruimte heb ik ook een externe SSD aangesloten, goedkoop en werkt perfect. Kun je ook gebruiken voor Linux op een Mac
Dit is onzin. Ik werk met alleen maar NTFS schijven en images en USB drives. Mijn Macbook is waardeloos hiermee. Iets met licenties! Ik heb hiervoor en extra Debian NUC staan om voor een Windows omgeving mijn werk te kunnen doen.
[...]
homebrew multi user is geen probleem, genoeg uitleg te vinden online.
Werkt prima met de de oudere OSen van Apple, maar vanaf Manjove krijg ik constant de melding. Dit OS wordt niet ondersteund of ergens in die strekking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@Mark de Vaal
NTFS for Mac van Paragon Software werkt prima.

@Hero of Time
Je hebt ongelijk. :)

Voor dat inloggen moet je eens kijken naar MDM met Jamf, Intune +ABM. Zakelijk zijn zulke MDM setups heel normaal, ook voor het soms moeten inloggen zonder netwerkconnectiviteit. Niks bijzonders.

Dat je alleen kleine grafische polijst dingetjes ziet in 10 jaar tijd is natuurlijk flauwekul en dat weet je best. >:)
Neem alleen al dat Continuity en Universal control, dat is zo razend knap. Je telefoontjes komen binnen op de Mac, je iPhone is een extra webcam, automatische hotspot, je werkt live naadloos verder op je iPad. Het werkt gewoon, zonder extra setups.

Apple is niet perse geweldig in alles, maar hun hang naar perfectie en handige functioniteiten succesvol beschikbaar maken voor de massa is dat wel.

Kijk en huiver:

[ Voor 35% gewijzigd door CR2032 op 28-10-2023 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark de Vaal
CR2032 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:47:
@Mark de Vaal
Debian ook en die is gratis! Jij moet echt dingen gescheiden houden. MacOs werkt niet out of the box zoals jij zegt! Het kan pas goed werken als je heeeeel veel geld heb neergelegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Misschien zijn de zaken niet zo heel gescheiden, mensen die een Apple kunnen betalen, hebben nog wel eens een centje ergens achteraf liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
CR2032 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:47:
@Mark de Vaal

@Hero of Time
Je hebt ongelijk. :)

Voor dat inloggen moet je eens kijken naar MDM met Jamf, Intune +ABM. Zakelijk zijn zulke MDM setups heel normaal, ook voor het soms moeten inloggen zonder netwerkconnectiviteit. Niks bijzonders.

Dat je alleen kleine grafische polijst dingetjes ziet in 10 jaar tijd is natuurlijk flauwekul en dat weet je best. >:)
Neem alleen al dat Continuity en Universal control, dat is zo razend knap. Je telefoontjes komen binnen op de Mac, je iPhone is een extra webcam, automatische hotspot, je werkt live naadloos verder op je iPad. Het werkt gewoon, zonder extra setups.

Apple is niet perse geweldig in alles, maar hun hang naar perfectie en handige functioniteiten succesvol beschikbaar maken voor de massa is dat wel.

Kijk en huiver:

[YouTube: Universal Control - iPadOS 15 / macOS Monterey - Apple]
Ik waardeer je doorzettingsvermogen, het wordt je hier niet makkelijk gemaakt.

Dat Continuity lijkt me een technisch zeer complex stuk, ik zie voor mezelf er echter weinig meerwaarde in. Voor mij zijn het allemaal verschillende apparaten met hun eigen doel en wil ik dat graag zo houden. De smartphone zou van mij veel minder hoeven kunnen.

Wat ik zelf laatst heb gemerkt en tekenend vind voor een verschil tussen macOS en Linux is dat macOS inloggen met een FIDO key ondersteunt, maar je moet er dan gelijk twee registreren omdat Apple jou niet genoeg vertrouwt om die FIDO key goed te bewaren. In Linux moet je er een tutorial voor volgen om het te configureren voordat het werkt en is het je eigen verantwoordelijkheid dat je die FIDO key goed bewaard. Veel gebruikers hebben die verantwoordelijkheid niet en dan is de aanpak van Apple prima. Ik denk alleen dat dat niet de gebruikers zijn die je in dit topic gaat tegenkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Drogreden. Zou niet best wezen als je na (dure) aanschaf hetzelfde zou terug krijgen in de tweedehands markt, maar dat wil nog niet zeggen dat het goedkoper is. Dat is gewoon klinklare onzin.

Apple maakt mooi spul hoor, hoor je mij niks van zeggen. Maar optimale performance per euro is het niet. En het feit dat Apple gebruikers steeds meer in hun eigen ecosysteem te drukken en ze af te schermen van wat zij noemen onveilige invloeden van buitenaf helpt voor mij niet mee.

Als mensen zich daar lekker in voelen, helemaal goed. Maar ga niet lopen beweren dat het allemaal goedkoper is of het afschermgedrag allemaal wel mee valt. Er zijn wel redenen waarom trouwe Apple gebruikers (waaronder ikzelf) op een gegeven moment gewoon afhaken. En dat is niet omdat we allemaal kritiekloos en met roze brillen achter Tim Cook aan blijven lopen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
afterburn schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Drogreden. Zou niet best wezen als je na (dure) aanschaf hetzelfde zou terug krijgen in de tweedehands markt, maar dat wil nog niet zeggen dat het goedkoper is. Dat is gewoon klinklare onzin.

Apple maakt mooi spul hoor, hoor je mij niks van zeggen. Maar optimale performance per euro is het niet. En het feit dat Apple gebruikers steeds meer in hun eigen ecosysteem te drukken en ze af te schermen van wat zij noemen onveilige invloeden van buitenaf helpt voor mij niet mee.

Als mensen zich daar lekker in voelen, helemaal goed. Maar ga niet lopen beweren dat het allemaal goedkoper is of het afschermgedrag allemaal wel mee valt. Er zijn wel redenen waarom trouwe Apple gebruikers (waaronder ikzelf) op een gegeven moment gewoon afhaken. En dat is niet omdat we allemaal kritiekloos en met roze brillen achter Tim Cook aan blijven lopen.
Restwaarde telt natuurlijk flink mee. Ik heb eerder een MacBook gehad en na dik 4 jaar verkocht. Totale kosten: iets van 350 euro. Hetzelfde ooit gehad met een iMac. Tel uit je winst, hoezo is Apple altijd duur. Welnee, dat is de grootste onzin. Dat wordt vooral door mensen geroepen die nog nooit een Mac hebben gehad.

Zelf werk ik nagenoeg volledig met Arch Linux op een desktop, we hebben ook een mac mini.
Als ik zie met hoeveel gemak en eenvoud die mac werkt en samen met de iPad kan ik hier alleen maar jaloers op zijn. Zo mooi werkt het, het is gewoon magisch. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 15:53

jurroen

Security en privacy geek

CR2032 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:20:
[...]

Zelf werk ik nagenoeg volledig met Arch Linux op een desktop, we hebben ook een mac mini.
Als ik zie met hoeveel gemak en eenvoud die mac werkt en samen met de iPad kan ik hier alleen maar jaloers op zijn. Zo mooi werkt het, het is gewoon magisch. :+
Yikes. Dat heb ik totaal niet. Bij het minste customizen loop ik al tegen limieten aan, op zowel macOS als op een iPad. Doe mij maar lekker mijn OpenBSD desktop en telefoon/tablet met GrapheneOS.

Natuurlijk is dat heel erg persoonlijk, afhankelijk van voorkeur en situatie.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
[...]

Restwaarde telt natuurlijk flink mee. Ik heb eerder een MacBook gehad en na dik 4 jaar verkocht. Totale kosten: iets van 350 euro. Hetzelfde ooit gehad met een iMac. Tel uit je winst, hoezo is Apple altijd duur. Welnee, dat is de grootste onzin. Dat wordt vooral door mensen geroepen die nog nooit een Mac hebben gehad.

Mijn PC is bijna 12 en gaat nog steeds goed mee (doe eigenlijk alleen CaptureOne Pro, Photoshop, Illustrator en InDesign. Werk vooral met hele grote scans). Destijds was de nieuwprijs circa 680 euro, 6 core, 16 GB memory, enkel later een extra schijf erbij geknald. Denk niet dat dat goedkoper zou zijn op een mac, overigens ook niet dat dit onmogelijk is op een mac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

[...]

Je hebt recht op je eigen mening, maar mijn ervaring met meerdere MBP's zijn anders. Ja, je krijgt er meer voor terug. Maar met een aanschaf prijs van boven de 3000 euro is er geen sprake van dat ik ook maar in de buurt van 350 euro kosten zou hebben na 4 jaar gebruik.Gebeurt niet.

Maar het werkt wel goed tussen meerdere apparaten van Apple.

Tegelijkertijd werk ik nog steeds met mijn desktop die ik heb gebouwd in 2016. Recent de CPU voor 50 tientjes vervangen met een 14 core Xeon omdat de CPU stuk was gegaan, maar kwa performance nog steeds niks te klagen. Dat is ook erg goedkoop computeren, met dank aan jarenlang gebrek aan innovatie door intel. ;)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Jolijter schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Een telefoon vergelijken met een desktop is... niet heel eerlijk lijkt mij. Ik ben niet bekend met de Octane 2.0 benchmark maar 86.270 voor een telefoon lijkt mij niet heel slecht wanneer een (net opgewaardeerde) desktop 99.689 scoort.
De iPhone 15 Pro Max is niet zomaar een smartphone. Je ziet al ongeveer 6 jaar lang dat Apple de vloer veegt met Android smartphones in browser benchmarks zoals Speedometer, Jetstream 2, WebXPRT 4, Robohornet Pro, Stylebench, etc en dat ze veel recente desktop systemen in dit soort tests kunnen evenaren. Hun processors zijn ARM technologie wat technologisch zwaar superieur is tov de technologie die Intel en AMD nog steeds gebruiken. De processor is ook niet random ARM technologie maar die van Apple en die hebben gigantische bedragen R&D geïnvesteerd in de ontwikkeling van deze SOCs om een significant competitief voordeel te hebben. Verder heeft Apple ook ervoor gezord dat Safari en WebKit mogelijk de meest efficiënte browser technologie is, dus Safari is al jaren beter geoptimaliseerd dan Chromium in de meeste dagdagelijkse taken (in WebGL is Vivaldi dan weer vaak sneller dan Safari, en Firefox kan Safari ook outperformen in specifieke taken)

Verder is de iPhone 15 Pro Max gloednieuw terwijl de Intel 12600KF al twee generaties oud is..

Dus de vergelijking gaat eigenlijk net wel perfect op en het verschil is vooral dat de iPhone die ik vergelijk meer dan twee keer duurder is.
[...]

Ik ben niet van plan om de GTX 650 eindeloos te blijven gebruiken. Normaal ga ik over twee maanden een nieuwe GPU kopen, maar er zit geen haast achter. De GTX 650 is voor de zaken die ik doe eigenlijk meestal geen bottleneck. In browserbenchmarks kan ik vaak een i9-14900K verslagen door Clear Linux te combineren met browsers die niet voor windows beschikbaar zijn of door het feit dat Firefox op Clear Linux abnormaal goed geoptimaliseerd is. 95% van de apps die ik gebruik openen in minder dan één second. En je hebt ook veel goede games die niet meer vereisen dan een GTX 650, er zijn dit jaar zelfs nog een aantal goede games uitgebracht die niet meer nodig hadden dan een GTX 650.

Op gebied van stroomverbruik denk ik dat je de situatie verkeerd ingeschat hebt. Ik begrijp wel dat je denkt dat een 11 jaar oude GPU waarschijnlijk serieus veel stroom trekt. Maar hij trekt in idle exact 6W stroom. Vergelijk dit met de nieuwe Intel ARC instapkaarten waarvan bepaalde varianten meer dan 40W stroom trekken in idle. Dus voor zo een 11 jaar oude kaart is het ding opvallend zuinig. De RX 6000 generatie trekt 3W en de RX 7000 generatie trekt 2W of 3W afhankelijk van het specifieke model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:45

Cyphax

Moderator LNX
De Apple-discussie/heilige oorlog is meer iets voor in de kroeg (hoewel, pas op met heilige oorlogen ook daar :P) want wordt op gegeven moment te off-topic voor hier. Dus gelieve die daar eventueel voort te zetten. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FateTrap schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:43:
De iPhone 15 Pro Max is niet zomaar een smartphone.

Je ziet al ongeveer 6 jaar lang dat Apple de vloer veegt met Android smartphones in browser benchmarks zoals Speedometer, Jetstream 2, WebXPRT 4, Robohornet Pro, Stylebench, etc en dat ze veel recente desktop systemen in dit soort tests kunnen evenaren.

Hun processors zijn ARM technologie wat technologisch zwaar superieur is tov de technologie die Intel en AMD nog steeds gebruiken.
Je hebt mensen die een gevecht zien en je hebt mensen die vechters zien die gevangen zitten in een veel te kleine kooi... ;w

Als beide kampen nou eens wat meer dit zouden promoten : https://store.fxtec.com/ubuntu-touch-for-the-pro1/
Dan worden we daar allemaal veel blijer van! :Y

Vooral als er zo'n prachtig toetsenbord onder de telefoon zit! :9~

Zelfs Microsoft kan dan wat leuks bijdragen : https://news.softpedia.co...-as-ubuntu-s-493904.shtml :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

nero355 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Je hebt mensen die een gevecht zien en je hebt mensen die vechters zien die gevangen zitten in een veel te kleine kooi... ;w

Als beide kampen nou eens wat meer dit zouden promoten : https://store.fxtec.com/ubuntu-touch-for-the-pro1/
Dan worden we daar allemaal veel blijer van! :Y

Vooral als er zo'n prachtig toetsenbord onder de telefoon zit! :9~

Zelfs Microsoft kan dan wat leuks bijdragen : https://news.softpedia.co...-as-ubuntu-s-493904.shtml :+
Dan moet dat ding wel te koop zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bah61rCgJVpzVVDCTZfQif5hiL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yc4VUQgCqQd2IlCV1ylBqSq5.png?f=fotoalbum_large
de QWERTZ variant geeft dezelfde melding

Ook niet via tweakers: uitvoering: F(x)tec Pro1

Ik zat al een tijdje te wachten op dat toestel, maar hij komt maar niet ;( Jammer, want ik heb nooit een Nokia N900 gehad maar wilde altijd wel een toestel met fysiek ramplankje, en dit leek het ideale toestel om er Ubuntu/Fedora touch op te knallen :P

En dat voor een toestel dat in 2019 al is gepresenteerd: https://www.techradar.com/reviews/fxtec-pro1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:06
Zojuist heb ik op mijn 2e HP Z2 workstation de nieuwste versie van Linux Mint Debian Edition (LMDE) geïnstalleerd. Deze versie, LMDE 6 'Faye', is gebaseerd op Debian 12 'Bookworm'.

De installer is wat kariger dan die van de 'gewone' Linux Mint, die gebaseerd is op Ubuntu 22.04. Vooral bij het indelen van de schijven als je wat anders wilt dan 'Gooi maar leeg en installeer Mint' is het een wat meer Linux-voor-gevorderde-gebruikers-optie.

Er wordt een knop getoond waarmee Gparted wordt gestart waar je vervolgens partities kunt aanmaken/wijzigen en verwijderen.

Na het (in mijn geval) aanmaken van een EFI partitie, een BTRFS partitie en configuratie van de aankoppelpunten en vlaggetjes en ten slotte de installatielocatie voor grub, hobbelt de installatie vlotjes door.

Ik moet zeggen dat het erg lekker werkt en er erg goed uitziet. Uiteraard kun je Debian 12 met Cinnamon als DE installeren. Echter, LMDE 6 biedt toch net een wat completere ervaring out of the box, waaronder de update manager, software center (met ingebouwde ondersteuning voor flatpak) en de Linux Mint theming is uiteraard ook consistent doorgevoerd.

De driver utility die in de 'gewone' Linux Mint zit, zul je niet in LMDE 6 aantreffen. Heb je bijvoorbeeld een Nvidia GPU, dan wordt het even een uitstapje naar de terminal om de drivers te installeren.

Verder werkt het lekker vlot, naar mijn ervaring sneller dan de 'gewone' Linux Mint Cinnamon. Die laatste versie had ik van het weekend op dezelfde computer geïnstalleerd, dus kon nu redelijk goed ervaren welke versie snappier aanvoelt. Dat is voor mij toch echt LMDE.

Een aanrader om een keer te proberen voor wie de standaard Debian installatie te basic vindt en/of liever geen distro op basis van Ubuntu wil gebruiken.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

_Eend_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:47:
Dan moet dat ding wel te koop zijn:
[Afbeelding]
de QWERTZ variant geeft dezelfde melding

Ook niet via tweakers: uitvoering: F(x)tec Pro1

Ik zat al een tijdje te wachten op dat toestel, maar hij komt maar niet ;( Jammer, want ik heb nooit een Nokia N900 gehad maar wilde altijd wel een toestel met fysiek ramplankje, en dit leek het ideale toestel om er Ubuntu/Fedora touch op te knallen :P

En dat voor een toestel dat in 2019 al is gepresenteerd: https://www.techradar.com/reviews/fxtec-pro1
Het gaat om het idee/concept en niet het toestel zelf :)

Zo heb ik op het moment een OnePlus 7 Pro die hetzelfde kan, maar dan zonder dat prachtige toetsenbord uiteraard :*)

Echt zo blij als een kind dat ik eindelijk mijn eigen Ubuntu Touch Convergence setup heb staan en ook nog eens een toestel dat video via USB kan uitsturen! <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CutePuppy
  • Laatst online: 08:06
Nieuwe PC (onderdelen) besteld. Ga deze keer voor mijn nieuwe PC toch voor LM ipv LMDE. LMDE 6 fixt veel problemen van mij qua gaming (nieuwere NVIDIA drivers), maar uiteindelijk is LMDE toch niet een heel geschikte distro voor iemand die toch wel regelmatig gamed vind ik. Ga voor LM als mijn main driver totdat ze besluiten om LM op te geven en 100% in LMDE te steken. Tegen die tijd is het niet te laat om dan over te schakelen naar LMDE.

Heb ook hele goeie dingen gehoord over Nobara Linux als gaming distro, maar denk niet dat ik de "stabiliteit" van LM/LMDE wil opgeven voor een "hobbyist" distro als Nobara.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
CutePuppy schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:42:
Nieuwe PC (onderdelen) besteld. Ga deze keer voor mijn nieuwe PC toch voor LM ipv LMDE. LMDE 6 fixt veel problemen van mij qua gaming (nieuwere NVIDIA drivers), maar uiteindelijk is LMDE toch niet een heel geschikte distro voor iemand die toch wel regelmatig gamed vind ik. Ga voor LM als mijn main driver totdat ze besluiten om LM op te geven en 100% in LMDE te steken. Tegen die tijd is het niet te laat om dan over te schakelen naar LMDE.

Heb ook hele goeie dingen gehoord over Nobara Linux als gaming distro, maar denk niet dat ik de "stabiliteit" van LM/LMDE wil opgeven voor een "hobbyist" distro als Nobara.
Nobara is okay en werkt meestal out of the box. Als je voor een Debian install gaat kan je ook eens kijken naar SpiralLinux. Deze maakt het heel makkelijk om van stabel -> testing -> sid en weer terug te gaan. Ook heeft hij hier al volledig Pipewire opgezet. Ik ben deze aan testen in een VM. Btw Spirallinux is van dezelfde maker als GeckoLinux (Opensuse)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:04
CutePuppy schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:42:

Wat maakt een distro nou eigenlijk een gaming distro? Up-to-date drivers en dergelijke?

Heb zelf een tijdje geleden EndeavourOS ontdekt en dat past mij uitstekend voor desktop gebruik en af en toe een spelletje (e.g. UrbanTerror en SuperTux/Supertuxkart met de kinderen).

EndeavourOS loopt zeer snel en soepel op mijn hardware, beter dan enige andere distro ervoor. En altijd up-to-date met pakketten en drivers, zeker een aanrader ook voor gaming volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Falco schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:23:
[...]

Wat maakt een distro nou eigenlijk een gaming distro? Up-to-date drivers en dergelijke?

Heb zelf een tijdje geleden EndeavourOS ontdekt en dat past mij uitstekend voor desktop gebruik en af en toe een spelletje (e.g. UrbanTerror en SuperTux/Supertuxkart met de kinderen).

EndeavourOS loopt zeer snel en soepel op mijn hardware, beter dan enige andere distro ervoor. En altijd up-to-date met pakketten en drivers, zeker een aanrader ook voor gaming volgens mij.
Kwa performance is er geen tot weinig verschil. Als ik sommige benchmarks mag geloven is vanilla Arch snel tot het snelst. Ja zelfs sneller dan NobaraOs. Maar bij NobaraOs is het installeren, updaten en gamen. Garuda linux idem dito. Endeavour en Arch weer niet. Deze moet jezelf kant en klaar maken om te gamen. Dit maakt ik mijn ogen het verschil tussen een Gaming distro en een standaard distro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CutePuppy
  • Laatst online: 08:06
Falco schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:23:
[...]

Voor een veteraan Linux gebruiker is elke (goeie) distro wel goed als gaming distro denk ik. Maar voor mensen die nog niet heel goed zijn met Linux (like me :) ) zijn "gaming distros" indd meer "plug and play" of in dit geval "installeer OS en dan heb je gelijk steam, video card drivers en allerlei goeie gaming tweaks geinstalleerd/ingesteld voor je". Of iig dat ze wel beschikbaar zijn en makkelijk te installeren zijn.

Op LMDE 5 zaten we op een debian kernel dat alleen een nvidia driver versie van 470 aankon. De wat geavanceerdere linux gebruikers hadden dan misschien een nieuwere kernel handmatig geinstalleerd om toch de nieuwere drivers te kunnen installeren. Maar ik had helemaal niet eens door dat dat een optie was. En al had ik dat eerder geweten, weet niet of het handig was voor mij om dat te doen. Dan ben je in feite eigenlijk niet meer met LMDE 5 bezig. Ironisch genoeg was dit dan nog makkelijker geweest als ik op Debian zat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jolijter
Fedora 39 is uitgekomen. Ik ben nog steeds erg content met mijn Fedora Silverblue opstelling. Blijkbaar hebben ze nu ook een Budgie variant in de atomic familie, die heet Fedora Onyx. Volgens mij hebben ze dan nu deze varianten:
  • GNOME (Silverblue)
  • KDE (Kinoite)
  • Sway (Sericea)
  • Budgie (Onyx)
  • XFCE (Vauxite, onofficieel)
Mocht daar een DE/WM tussen zitten die jou aanspreekt kan ik het je van harte aanbevelen. Het is zeker even wennen aan het begin maar vooral het update proces is fantastisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

Jolijter schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:55:
Fedora 39 is uitgekomen. Ik ben nog steeds erg content met mijn Fedora Silverblue opstelling. Blijkbaar hebben ze nu ook een Budgie variant in de atomic familie, die heet Fedora Onyx. Volgens mij hebben ze dan nu deze varianten:
  • GNOME (Silverblue)
  • KDE (Kinoite)
  • Sway (Sericea)
  • Budgie (Onyx)
  • XFCE (Vauxite, onofficieel)
Mocht daar een DE/WM tussen zitten die jou aanspreekt kan ik het je van harte aanbevelen. Het is zeker even wennen aan het begin maar vooral het update proces is fantastisch.
Op het werk gebruiken we vooral Red Hat en Oracle Enterprise Linux (Larry Ellison's RHEL-smaakje) en dat heeft mij aangestoken: ik draai nu al een paar jaar op mijn werk laptop en op mijn eigen desktop Fedora 38 :*)

En het bevalt prima.

Overigens hebben ze ook nog een i3 spin. En er zijn er nog meer: https://fedoraproject.org/spins/

Wel heb ik deze week mijn eerste echt grote issue sinds mijn overstap gehad: in MS Teams werkt in- en uitgaande video niet. Mijn webcam wordt wel gedetecteerd en ik zie in mijn eigen scherm wel mijn eigen cambeelden, maar video van anderen zie ik niet, en anderen zien mijn beeld ook niet. En ook schermdelen werkt niet. Best lastig als je iets moet laten zien op je PC :P

Geprobeerd in Firefox en Chromium. Die werkten allemaal niet.

Nu heb ik de Edge snap geinstalleerd en dat werkt wel.. Geen idee waarom, maar het is maar voor even. Straks kan ik de Edge snap weer lekker deinstalleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is in zekere zin een Microsoft probleem. Dat het in FF niet werkt kom door gebruik van een bepaalde codec dat FF niet ondersteund. Voor Chromium zou het kunnen dat de Fedora build die codec niet aan heeft staan tijdens compilatie.

Ik heb nog het 'geluk' gehad om de electron app te kunnen installeren voordat MS de app en repo uitgefaseerd had en je naar de 'PWA' versie duwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
_Eend_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:47:
[...]

Op het werk gebruiken we vooral Red Hat en Oracle Enterprise Linux (Larry Ellison's RHEL-smaakje) en dat heeft mij aangestoken: ik draai nu al een paar jaar op mijn werk laptop en op mijn eigen desktop Fedora 38 :*)

En het bevalt prima.

Overigens hebben ze ook nog een i3 spin. En er zijn er nog meer: https://fedoraproject.org/spins/

Wel heb ik deze week mijn eerste echt grote issue sinds mijn overstap gehad: in MS Teams werkt in- en uitgaande video niet. Mijn webcam wordt wel gedetecteerd en ik zie in mijn eigen scherm wel mijn eigen cambeelden, maar video van anderen zie ik niet, en anderen zien mijn beeld ook niet. En ook schermdelen werkt niet. Best lastig als je iets moet laten zien op je PC :P

Geprobeerd in Firefox en Chromium. Die werkten allemaal niet.

Nu heb ik de Edge snap geinstalleerd en dat werkt wel.. Geen idee waarom, maar het is maar voor even. Straks kan ik de Edge snap weer lekker deinstalleren
Ze hebben inderdaad wel meer verschillende spins voor Fedora Workstation, ik had het specifiek over de atomic family die Team Silverblue wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Fedora is die niet gericht op developers ipv de "gewone" gebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:46:
Door dat logo dat ze al een paar jaartjes gebruiken zou ik eerder aan Smoelenboek gebruikers denken! >:) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
desalniettemin schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:46:
Mijn mening is mogelijk niet heel relevant omdat ik een developer ben, maar ik zie niet helemaal in waarom. Misschien omdat het de Red Hat speeltuin voor hun RHEL distributie is, die wel echt op developers gericht is? Het installatieproces is misschien niet zo gestroomlijnd als dat van Ubuntu, maar verder merk ik niet aan de aanwezige applicaties dat het meer of minder voor developers zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ben ook benieuwd naar de criteria wat een distro meer gericht is voor devvers dan andere gebruikers. Ik zou namelijk eerder iets als Gentoo of LFS verwachten, misschien zelfs nog Arch, omdat je daar juist veel packages aan het compileren bent. Maar of dat nou echt iets is wat alleen devvers doen... Die compilen hun eigen code al vaak genoeg, lijkt mij dat ze dan liever een omgeving willen hebben dat binary packages heeft en niet veel tijd in onderhoud nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Even terugkomend op mijn eerdere discussie/dilemma over het gebruik van Qtile ( zeer fijn in gebruik ) en Apple ( fijne samenwerking met devices )

Ik denk dat ik het nu heb gevonden. Ik kan dit net zo mooi inrichten als een tiling window manager.

Ik wilde dit graag even met jullie delen.

https://github.com/koekeishiya/yabai

YouTube: How To Use A Tiling Window Manager On MacOs | Yabai Ultimate Guide

Als dit stabiel werkt is mijn issue opgelost, en kan ik zonder te veel te muizen een prima workflow realiseren

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik heb echt helemaal niets met WM's. Teveel toetsenbord en shortcuts gericht. Persoonlijk vind ik dat niks. En tiling boeit me ook echt helemaal niets. Doe mij maar een desktop en de muis maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:11:
Ik heb echt helemaal niets met WM's. Teveel toetsenbord en shortcuts gericht. Persoonlijk vind ik dat niks. En tiling boeit me ook echt helemaal niets. Doe mij maar een desktop en de muis maar.
Een desktop zonder WM doet nogal weinig, dat is gewoon een CLI. Of een single window omgeving. ;)

Ik mag dus hopen dat je toch wel iets hebt met een window manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Snap ik. Ik bedoelde eigenlijk meer een window manager, zoals Open Box. XMonad, I3,Qtile etc.

[ Voor 5% gewijzigd door desalniettemin op 14-11-2023 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@desalniettemin WM is de afkorting van Window Manager. Wat ik denk dat jij bedoelt is een Tiling Window Manager ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Of liever een volledige desktop omgeving wilt, ipv alleen een window manager. Want je kan kiezen voor de hele suit zoals Gnome, KDE, Xfce, Cinnamon, Mate, etc, of alleen een window manager zoals WindowMaker, Fluxbox, etc. Die laatste kan je alsnog icm een volledige desktop omgeving gebruiken, het vervangt dan de WM van de DE zelf (zoals Fluxbox als vervanging van kwin bij KDE Plasma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan2011
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 13:16
Ben vorig jaar overgestapt naar Funtoo (vanaf Gentoo) vanwege de Russische sponsor (MEPhI).

Nu voel ik mij thuis bij deze distributie en het heeft mij tot nu toe doen weerhouden van een switch. Maar ik denk dat bepaalde cruciale pakketten toch wel verouderd zijn, zoals openssl 1.1.1q, glibc 2.33.

Wat vinden jullie? Is het beter om een mainstream ('corporate-backed') distro te gebruiken vanwege de veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jonathan2011 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:01:
Ben vorig jaar overgestapt naar Funtoo (vanaf Gentoo) vanwege de Russische sponsor (MEPhI).
Lekker belangrijk man! :') _O-

Zo kan je ook een heleboel distro's wegstrepen, want Google/Microsoft contribution om maar wat te noemen...
Maar ik denk dat bepaalde cruciale pakketten toch wel verouderd zijn, zoals openssl 1.1.1q, glibc 2.33.

Wat vinden jullie? Is het beter om een mainstream ('corporate-backed') distro te gebruiken vanwege de veiligheid?
Dat zegt niet alles natuurlijk!

Welke patches zijn er toegepast ?

Daarnaast is er vast wel een optie om iets van een Testing of Unstable Release met nieuwere software te draaien gok ik :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jonathan2011 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:01:

Nu voel ik mij thuis bij deze distributie en het heeft mij tot nu toe doen weerhouden van een switch. Maar ik denk dat bepaalde cruciale pakketten toch wel verouderd zijn, zoals openssl 1.1.1q, glibc 2.33.

Gezien het feit dat OpenSSL 1.1.1 niet meer onderhouden wordt, is het verstandiger om naar een distro te kijken die nog wél met een courante versie werkt.

Er zijn trouwens distro's die niet company-backed zijn. Debian bijvoorbeeld is volledig community driven. Maar ook andere zoals Arch en Slackware zijn dat. En ik meen dat Mint dat ook is. Voldoende keus dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonathan2011
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 13:16
@nero355 ik zit inderdaad op testing (Funtoo 'next'), al is dit min of meer hun enige optie (stable of 1.4 wordt niet meer actief onderhouden). Er is ook harvester (unstable), maar die is niet echt geschikt voor dagelijks gebruik.

@Hero of Time dank voor je suggesties. Arch heb ik hiervoor gebruikt, misschien ga ik weer terugkeren. Of naar EndeavourOS, hoor dat dit Nederlandse oorsprong heeft.

Het leuke van Funtoo zelf is wel dat het development proces heel open is en ze je graag iets willen bijleren (al blijft voor mij de leercurve stijl als je niet dagelijks ontwikkelt in een Linux omgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:01
Ik heb sinds kort op alle 3 mijn externe hdd's een niet te verwijderen / toegangelijke lost & found folder waar ik graag vanaf wil. Op YouTube vind ik alleen tutorials hoe ik de data kan recoveren, maar dat wil ik helemaal niet. Iemand enig idee? Of is dit veel gedoe? Alvast bedankt voor het meedenken!

Edit: Daarnaast heb ik sinds kort, zonder dat ik grote veranderingen heb doorgevoerd, een foutmelding tijdens het opstarten. Het systeem opnieuw installeren hielp niet. Zie bovenste regel in de afbeelding.

amd_gpio AMDI0030:00: Invalid config param 0014

Dit is een fout in de kernel, toch? Hoe patch ik dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9GfxCt0WSVnG87kgWBQ28SaJX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUyB9cAJwkcqOlu08hvzluWD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door StopEcocide op 08-12-2023 23:17 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

StopEcocide schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:01:
Ik heb sinds kort op alle 3 mijn externe hdd's een niet te verwijderen / toegangelijke lost & found folder waar ik graag vanaf wil. Op YouTube vind ik alleen tutorials hoe ik de data kan recoveren, maar dat wil ik helemaal niet. Iemand enig idee? Of is dit veel gedoe? Alvast bedankt voor het meedenken!
Dus je wilt een vitale map dat onderdeel is van het file system en voor een reden niet voor normale gebruikers toegankelijk is gaan verwijderen? Waarom!?
Edit: Daarnaast heb ik sinds kort, zonder dat ik grote veranderingen heb doorgevoerd, een foutmelding tijdens het opstarten. Het systeem opnieuw installeren hielp niet. Zie bovenste regel in de afbeelding.

amd_gpio AMDI0030:00: Invalid config param 0014

Dit is een fout in de kernel, toch? Hoe patch ik dit?[Afbeelding]
Eerste hit ddg: https://askubuntu.com/que...invalid-config-param-0014
Onschuldige melding dat eigenlijk niet als error moet worden getoond. Dit is bij meer recentere kernels al opgelost om dit niet te tonen.

Wat wil je precies oplossen? Want dat past dan beter in een apart topic dan hier.

Pagina: 1 ... 35 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.