Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:28:
[...]

Dus je wilt een vitale map dat onderdeel is van het file system en voor een reden niet voor normale gebruikers toegankelijk is gaan verwijderen? Waarom!?

[...]

Eerste hit ddg: https://askubuntu.com/que...invalid-config-param-0014
Onschuldige melding dat eigenlijk niet als error moet worden getoond. Dit is bij meer recentere kernels al opgelost om dit niet te tonen.

Wat wil je precies oplossen? Want dat past dan beter in een apart topic dan hier.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb hier geen verstand van. De reden dat ik het weg wil hebben is dat ik mijn systeem vlekkeloos wil hebben. Soort van computer smetvrees zeg maar. Maar na jouw antwoord besef ik dat het niet zo erg is. Dankjewel voor je hulp.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

StopEcocide schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:24:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb hier geen verstand van. De reden dat ik het weg wil hebben is dat ik mijn systeem vlekkeloos wil hebben. Soort van computer smetvrees zeg maar. Maar na jouw antwoord besef ik dat het niet zo erg is. Dankjewel voor je hulp.
De map is vergelijkbaar met System Volume Information van NTFS (Windows). Die moet je ook niet weggooien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:22
Hero of Time schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:29:
[...]

De map is vergelijkbaar met System Volume Information van NTFS (Windows). Die moet je ook niet weggooien.
Alsof je dat lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:29:
[...]

Ik ontdek net dat hij sowieso verdwijnt als je verborgen bestanden tonen uitzet.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is dan afhankelijk van de file manager, want bij mij met KDE laat Dolphin het wel zien, ongeacht of verborgen bestanden en mappen weergeven aan staat of niet. Maar ook in de terminal met ls / zie je 'm.

[ Voor 14% gewijzigd door Hero of Time op 09-12-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Ik verwijder hem vaak zat gewoon. Kan gewoon als root. Nog nooit problemen mee gehad...

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
Nickname55 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:24:
Ik verwijder hem vaak zat gewoon. Kan gewoon als root. Nog nooit problemen mee gehad...
Kun je aangeven hoe dat moet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Laten we dat nou niet doen. Het is er voor een reden en als je een oncontroleerbare obsessie hebt met 'opschonen' is het wellicht beter om niet aan systemen te gaan zitten en zaken sloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:25:
Laten we dat nou niet doen. Het is er voor een reden en als je een oncontroleerbare obsessie hebt met 'opschonen' is het wellicht beter om niet aan systemen te gaan zitten en zaken sloopt.
Je hebt gelijk. Ik laat het erbij. Is wel zo verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Nu online
Edit: niks gezegd... Sorry.

[ Voor 97% gewijzigd door StopEcocide op 10-12-2023 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Linux Live omgeving booten en die map verwijderen is zo gedaan! })

Maar of Windows dat leuk vindt en hoeveel irritante meldingen je wel niet zal krijgen na de volgende boot is een ander verhaal... :') _O- :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Ik heb wat door het topic gebladerd, mag je hier nog om advies vragen rond de keuze van een linux distro of is dat niet gewenst/niet gepast?

Ik ben aan het kijken of ik terug van Windows af kan geraken. 25 jaar geleden had ik alleen windows voor gaming. Ik heb toen heel wat distro’s doorzwommen (van wat ik mij herinner heb ik Slack - niet echt uit vrije wil, maar onder “dwang” van mijn studiegenoten - Mandrake, Debian, RedHat, Gentoo en op het einde Kubuntu gehad). Linux was toen vooral veel prutsen en leren.

Door werk steeds meer (de laatste 20 jaar dus) afhankelijk geworden van Windows (met name Adobe, Outlook365), en steeds minder reden om nog naar Linux te booten. Uiteindelijk heb ik het opgegeven. Ik heb wel nog 2 RPI’s draaien op raspbian (headless).

Maar het kriebelt toch steeds meer (denk dat ik in de overgang aan het belanden ben) om terug te gaan naar mijn oude liefde. Alleen is er precies wel wat veranderd.

Ik heb geen zin in een te makkelijke distro, daar leer ik niets uit. Hoewel ik het niet meer in de vingers heb, mag het dus wel iets uitdagends zijn. Ik wil beginnen terug op een oudere laptop (Asus N550, i7 4XXXh en Nvidia 850m met 16GB ram, dus zeker nog niet traag), dus het mag ook kapot gaan.

Het zal waarschijnlijk ook kapot gaan. Mezelf kennende ga ik sowieso onstabiele versies (vroeger draaide ik alphas) willen draaien, gewoon om te zien wat er allemaal fout gaat (zit ook in windows insider programma en draai ook beta’s op mijn iPhone). Ik wil ook wel graag meezijn met de nieuwste dingetjes (heb me nog niet veel ingelezen, maar las bijvoorbeeld dat X nu vervangen wordt door Wayland, ja, dan wil ik dat wel zien).

Waarschijnlijk meer een vraag voor DM maar ik wilde in die tijd ook altijd een systeem dat vooral niet op Windows leek (anders gebruik ik wel Windows). Volgens mij heel lang blackbox/fluxbox gedraaid met allerlei extra’s, enlightenment ook. Gnome nooit wild van geworden, op het einde had ik Kubuntu met KDE (2.1 als ik me nog goed herinner), maar vond dat toen heel log en zwaar (op een Pentium III).

Het zou wel leuk zijn als ik Steam/EPIC erop aan de praat krijg om te gamen. Uiteindelijke doel zou zijn om het ook op mijn “main” PC te draaien, dus ik wil ook experimenteren om Adobe en Office365 aan de praat te krijgen zodat ik niet meer moet dual booten. (En ja, ik zit vast aan die twee).

Iemand een suggestie? Enerzijds dacht ik aan iets debian based (maar geen zin in Ubuntu), geen idee of Bodhi interessant zou zijn? Zijn er nog andere die ik mis? Anderzijds mag het gerust ook iets anders zijn. Arch lijkt me iets te ambitieus (vrees dat het gewoon altijd stuk gaat zijn bij mij), maar misschien is Manjaro dan iets? Nobara spreekt me ook wel aan omwille van het “game oriented” (aangezien dat waarschijnlijk het eerste is wat ik wil uitzoeken).

Mocht het ongepast zijn, dan verwijder ik mijn vraag wel terug. En anders, hartelijk dank nu al voor jullie adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

nokie schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:16:
Ik heb geen zin in een te makkelijke distro, daar leer ik niets uit.
Hoewel ik het niet meer in de vingers heb, mag het dus wel iets uitdagends zijn.
Er is niet meer zoveel uitdaging in een X.org draaiend systeem eerlijk gezegd, want een hoop wordt tegenwoordig automatisch herkend en je hoeft niet meer je lines te gaan configureren om de juiste resolutie en het aantal Hz te kunnen kiezen om maar wat te noemen :)
Ik wil beginnen terug op een oudere laptop (Asus N550, i7 4XXXh en Nvidia 850m met 16GB ram, dus zeker nog niet traag), dus het mag ook kapot gaan.
Opzich heb je daarmee wel een uitdaging, namelijk het kiezen tussen de iGPU en de MXM GPU :)

Maar...

Pop!_OS van System76 fixt zelf dat automatisch voor je met een beetje geluk! :*)
(heb me nog niet veel ingelezen, maar las bijvoorbeeld dat X nu vervangen wordt door Wayland, ja, dan wil ik dat wel zien).
Voor zover ik het goed heb begrepen is Wayland nog altijd optioneel en niet helemaal goed bruikbaar :)
Ik wilde in die tijd ook altijd een systeem dat vooral niet op Windows leek (anders gebruik ik wel Windows).
Volgens mij heel lang blackbox/fluxbox gedraaid met allerlei extra’s, enlightenment ook.
Dat kan nog steeds! d:)b
Gnome nooit wild van geworden, op het einde had ik Kubuntu met KDE (2.1 als ik me nog goed herinner), maar vond dat toen heel log en zwaar (op een Pentium III).
GNOME en KDE waren toen sowieso veel zwaarder dan de rest dus dat is niet zo heel gek! ;)
Het zou wel leuk zijn als ik Steam/EPIC erop aan de praat krijg om te gamen.
Steam installeren en een game via Steam spelen is echt poepsimpel kwam ik laatst achter! :*)

Games via Proton spelen die je niet via Steam in je Account hebt staan heb ik echter nog niet geprobeerd.
Uiteindelijke doel zou zijn om het ook op mijn “main” PC te draaien, dus ik wil ook experimenteren om Adobe en Office365 aan de praat te krijgen zodat ik niet meer moet dual booten. (En ja, ik zit vast aan die twee).
Twee dingen :
- Je kan IMHO beter twee losse SSD's gebruiken voor elk OS en die elke keer zelf handmatig kiezen op wat voor manier dan ook!
- Mogelijk krijg je zelfs op die manier gezeik met het hele UEFI Partition verhaal en Windows vs. Linux en dingen die stuk zullen gaan en zo!

En om heel eerlijk te zijn :

Adobe programma's en Microsoft Office meuk kan je eigenlijk wel beter gewoon in Windows land laten ;(
Iemand een suggestie?
Enerzijds dacht ik aan iets debian based (maar geen zin in Ubuntu)
Zijn er nog andere die ik mis?

Anderzijds mag het gerust ook iets anders zijn.
Debian Testing of zelfs Unstable misschien een idee :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nokie schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:16:
Ik heb wat door het topic gebladerd, mag je hier nog om advies vragen rond de keuze van een linux distro of is dat niet gewenst/niet gepast?
Dit is juist hét topic om erover te hebben! :) De paar posts hierboven waren off-topic.
Ik heb geen zin in een te makkelijke distro, daar leer ik niets uit. Hoewel ik het niet meer in de vingers heb, mag het dus wel iets uitdagends zijn. Ik wil beginnen terug op een oudere laptop (Asus N550, i7 4XXXh en Nvidia 850m met 16GB ram, dus zeker nog niet traag), dus het mag ook kapot gaan.

Het zal waarschijnlijk ook kapot gaan. Mezelf kennende ga ik sowieso onstabiele versies (vroeger draaide ik alphas) willen draaien, gewoon om te zien wat er allemaal fout gaat (zit ook in windows insider programma en draai ook beta’s op mijn iPhone). Ik wil ook wel graag meezijn met de nieuwste dingetjes (heb me nog niet veel ingelezen, maar las bijvoorbeeld dat X nu vervangen wordt door Wayland, ja, dan wil ik dat wel zien).
Klinkt als een prima optie voor iets als Debian Testing of Unstable. Maar Fedora is met bleeding edge ook een optie. Al heeft die iets meer de naam om wat stabieler te zijn, ze brengen het pas uit als ze tevreden zijn over de stabiliteit.

Andere opties zijn Arch en daarop gebaseerde distro's.

Aangezien je een nVidia videokaart hebt in je testmachine, zou men direct denken aan Pop_OS!, maar dat is met de leeftijd van de videokaart zelf niet echt relevant imo. Dat het de gesloten driver, wat overigens een aardig oude legacy versie gaat zijn, 'degelijk' configureert is meer iets voor meer recente kaarten dan de 850m in je laptop. Wil je een extern scherm aansturen, dan voldoet de nouveau driver waarschijnlijk prima. Voor games is de kaart toch ietwat te oud. Of je wilt games die >10 jaar oud zijn spelen.
En dan is er ook nog het punt dat Pop_OS! op Ubuntu is gebaseerd en dat wil je liever niet. En het mag niet te makkelijk zijn zeg je. Twee punten waarop deze distro af zou vallen.
Waarschijnlijk meer een vraag voor DM maar ik wilde in die tijd ook altijd een systeem dat vooral niet op Windows leek (anders gebruik ik wel Windows). Volgens mij heel lang blackbox/fluxbox gedraaid met allerlei extra’s, enlightenment ook. Gnome nooit wild van geworden, op het einde had ik Kubuntu met KDE (2.1 als ik me nog goed herinner), maar vond dat toen heel log en zwaar (op een Pentium III).
Kijk idd even in de andere sticky hier over Desktop Omgevingen.
Het zou wel leuk zijn als ik Steam/EPIC erop aan de praat krijg om te gamen. Uiteindelijke doel zou zijn om het ook op mijn “main” PC te draaien, dus ik wil ook experimenteren om Adobe en Office365 aan de praat te krijgen zodat ik niet meer moet dual booten. (En ja, ik zit vast aan die twee).
Steam is native beschikbaar, dus dat zal geen enkel probleem zijn. Epic echter heb ik gemengde verhalen over gelezen en als het even kan, zou ik dat persoonlijk vermijden als het even kan.

Adobe is tegenwoordig een subscriptie en dat kan zomaar stoppen met werken via Wine. Als het huidige model er überhaupt op draait.

Voor O365 kan je voor email naar Evolution kijken, voor de andere zaken zit je ook weer met Wine en is hit-and-miss. Misschien werkt het, misschien ook niet. Web-based gaat wel gewoon werken, maar is functioneel beperkt. LibreOffice doet niet direct onder als alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:47
Voor Epic kun je Heroic Games Launcher installeren.

Ik heb alleen Tony Hawk's Pro Skater 1+2 via deze Launcher draaien en dat gaat redelijk goed (gebruikt wine). Je kunt inloggen met je Epic Games account en je aangekochte games downloaden in je bibliotheek, net als bij Steam.

Persoonlijk vind ik de performance van Proton binnen Steam veel beter dan de Proton-implementatie binnen Heroic. Maar Tony Hawk is speelbaar, al moet ik de resolutie flink terugschroeven om het een beetje speelbaar te houden met mijn Nvidia GT1030.

En meerdere game launchers ben ik op Linux wel gewend. Gebruik Steam, Heroic, ScummVM en DOSBox. :)

Edit: en eens met @nero355 en @Hero of Time, Debian 12 testing of unstable is prima voor wat je wilt. Al is de stable versie nog niet zo heel lang uit, dus daar zou je ook prima mee uit de voeten moeten kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door pporrio op 11-12-2023 20:56 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
Ok, bedankt voor de snelle en uitgebreide antwoorden!

Ik zal beginnen met Debian dan maar. Ik ben wel benieuwd, want de tijd die ik heb meegemaakt was inderdaad nog heel veel lijntjes in config files schrijven (en erger, genoeg zitten prullen in drivers en IRQs en weet ik veel wat nog allemaal). Hopelijk werkt het niet gewoon allemaal, dat zou ergens zelfs tegenvallen :)

Qua DE zal ik wel eens rondkijken in het andere topic, ik zie op zich dat er veel meer mogelijk is nu met KDE dus misschien is dat toch goed genoeg. En anders goed om te zien dat sommige van de oude mogelijkheden nog bestaan.

Ik speel nog niet echt recente games (zit heel ver achter in mijn game library), en sowieso is mijn desktop wel recenter (2070S nu, en die ga ik nog wel eens upgraden).

En terecht wat betreft O365 (Evolution ken ik nog!) en Adobe. Zoals gezegd zit ik daar heel hard in vast, dus weinig opties. Misschien moet ik windows in een VM draaien dan, geen idee. We zoeken het wel uit.

Hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:04
nokie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:15:

Ik zal beginnen met Debian dan maar. Ik ben wel benieuwd, want de tijd die ik heb meegemaakt was inderdaad nog heel veel lijntjes in config files schrijven (en erger, genoeg zitten prullen in drivers en IRQs en weet ik veel wat nog allemaal). Hopelijk werkt het niet gewoon allemaal, dat zou ergens zelfs tegenvallen :)

Qua DE zal ik wel eens rondkijken in het andere topic, ik zie op zich dat er veel meer mogelijk is nu met KDE dus misschien is dat toch goed genoeg. En anders goed om te zien dat sommige van de oude mogelijkheden nog bestaan.

Ik speel nog niet echt recente games (zit heel ver achter in mijn game library), en sowieso is mijn desktop wel recenter (2070S nu, en die ga ik nog wel eens upgraden).

En terecht wat betreft O365 (Evolution ken ik nog!) en Adobe. Zoals gezegd zit ik daar heel hard in vast, dus weinig opties. Misschien moet ik windows in een VM draaien dan, geen idee. We zoeken het wel uit.

Hartelijk dank!
Nog even wat betreft O365 en Adobe, ik begrijp niet precies waarom je daar heel hard vast in zit, maar bijgevoegd een redelijk recent linkje voor wat betreft de opties qua O365 onder Linux.
https://itsfoss.com/use-microsoft-office-linux/

Voor Adobe is er een vergelijkbaar lijstje, een idee is wellicht ook op windows bijvoorbeeld overgaan naar GIMP en dat kan je dan ook onder Linux gewoon gebruiken.
https://itsfoss.com/adobe-alternatives-linux/

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
De verklaring is eigenlijk vrij simpel: "werkgever meets BYOD". Privé kan ik inderdaad wegblijven van die twee (al verlies ik daarmee zeker bij Adobe een stukje "muscle memory") en uiteraard kan ik ervoor kiezen om mijn eigen hardware niet te gebruiken voor het werk. Maar uiteindelijk wil ik dat een PC of OS voor mij werkt. Mijn workflow is nu helemaal opgebouwd rond Adobe (Cloud).

Hoe ik het nu doe, werkt alles perfect (zowel op Windows als MacOS). Misschien is de eindconclusie dat ik moet wachten tot mijn pensioen om terug naar Linux over te stappen, geen idee. De uitdaging is ook een stukje om het wél werkende te krijgen.

En ik zal zeker wel eens uitzoeken hoe een open source workflow er zou kunnen uitzien, en misschien stap ik privé dan wel over. Maar ik denk niet dat ik mijn werkgever kan overtuigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nokie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:15:

Dan gaat er redelijk veel tegenvallen, want in de loop der tijd is er juist een hele hoop verbetert en is het nu veelal 'it just works'. Bij Debian zal je voor je hardware voornamelijk tegen non-free firmware aan lopen, maar dat is ook erg eenvoudig op te lossen door deze toe te voegen als optie in je sources.list of tijdens installatie al aangeven dat je die wilt. Daarna is het een kwestie van het juiste package installeren en dat is 't.

Zelfs je netwerk configureren is optioneel via config files, cli of volledig grafisch met NetworkManager te doen.
KDE is initieel gericht op een Windows look, maar je kan de panels inrichten hoe je zelf wilt. Cinnamon en Mate zitten naar mijn weten veel vaster aan het MS uiterlijk/principe.
Als je gaat upgraden is het advies toch wel AMD als videokaart mocht je serieus op Linux willen gamen. De driver is onderdeel van de kernel en heeft mede hierdoor betere mogelijkheden dan de nVidia gesloten driver. Vroeger was het andersom, maar tegenwoordig is AMD de betere keus.

Hartelijk dank!
De KDE PIM suite (Kontact: kmail, kaddressbook, korganizer) kan ook wel overweg met O365, maar heeft duidelijk beperkingen. Evolution is hiermee veel prettiger. Gebruik het op m'n werk. M'n collega's met MS Office hebben functioneel weinig vernieuwingen tussen 2013 en 365. Enige wat echt anders is, is de interface en daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn zaken die je als basic kan beschrijven wat Evolution gewoon doet en Outlook nog steeds niet heeft.

Als je trouwens voor Adobe software naar een VM grijpt, moet je even letten op wat de software nodig heeft. Mogelijk draait het niet of niet echt lekker in een VM. Zeker als je iets als Premier (video editing) wil gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Falco schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:37:
Nog even wat betreft O365 en Adobe, ik begrijp niet precies waarom je daar heel hard vast in zit, maar bijgevoegd een redelijk recent linkje voor wat betreft de opties qua O365 onder Linux.
https://itsfoss.com/use-microsoft-office-linux/

Voor Adobe is er een vergelijkbaar lijstje, een idee is wellicht ook op windows bijvoorbeeld overgaan naar GIMP en dat kan je dan ook onder Linux gewoon gebruiken.
https://itsfoss.com/adobe-alternatives-linux/
NOFI, maar dat zijn echt gewoon geen goede oplossingen voor een heleboel mensen helaas... ;(

Alle opties die daar worden genoemd zijn al lang bekend, maar uiteindelijk doe je er simpelweg beter aan om alles wat Windows nodig heeft te offloaden naar een klein krachtig Intel NUCje of bijvoorbeeld zo'n AsRock A300/X300 achtig kastje en die op te starten als je Windows Applicaties nodig hebt :)

Om je een persoonlijk voorbeeld te geven :

Ik vind G.I.M.P. helemaal geweldig, zowel onder Linux als Windows, maar het kan voor mij gewoon niet Adobe Photoshop en het Camera RAW gedeelte daarin vervangen :-(
Zelfs al die losse vensters ervan vind ik niet erg in tegenstelling tot heel veel mensen, omdat ik toch al meerdere schermen gebruik en alles prima kwijt kan/een eigen plekje kan geven, maar zodra ik iets met de RAW files van mijn dSLR wil doen dan houdt het verhaal ineens op helaas...

Wat daarbij ook nog eens irritant is : Alle andere RAW files gerelateerde programma's proberen Adobe Lightroom na te apen en dat vind ik sowieso al een verschrikkelijk programma dus al die clones ervan gaan het hem ook niet worden! :F

Jammer, maar het is helaas niet anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:37
Uitdaging: Debian Sid, Gentoo, Slackware. Rolling: Open Suse Tumbleweed en Arch uiteraard. Wayland is nog steeds niet helemaal uitgewerkt, vooral met Nvidia is het nogal behelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou Debian Sid niet direct als uitdaging noemen, maar wel rolling. Arch is meer uitdagend.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
@nokie Wanneer je iets meer uitdaging zoekt probeer dan gelijk Arch. Ik gebruik het al jaren na eerst veel distro's geprobeerd te hebben die altijd het net niet waren. Ingewikkeld is het niet.

Arch biedt de nieuwste pakketten, is rolling distro en heel stabiel. Ook met Nvidia, steam gaming, AI-imaging, alles werkt. Wat mij direct aansprak is dat je zelf je systeem gaat inrichten precies zoals je zelf wilt. Niets meer, niets minder.

Je kunt tegenwoordig ook de automatische installatie gebruiken met archinstall die je stap voor stap meeneemt. Het handmatig installeren is niet moeilijk als je maar nauwkeurig bent en geeft je wat meer inzicht in de opbouw van een Linux systeem. De Arch wiki is de bron voor alles en is goed gedetailleerd en up to date.

https://wiki.archlinux.org/

Er zijn ook genoeg online handleidingen te vinden die je nog meer op weg helpen met een eerste installatie.
https://itsfoss.com/install-arch-linux/

[ Voor 13% gewijzigd door CR2032 op 14-12-2023 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
Ik heb ondertussen Debian geïnstalleerd. Ging overigens niet van de eerste keer goed, maar nu werkt het. X (of KDE, geen idee waar het aan ligt op dit moment) loopt wel regelmatig vast, dus ik zal sowieso wel iets om handen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:11:
Wanneer je iets meer uitdaging zoekt probeer dan gelijk Arch. Ik gebruik het al jaren na eerst veel distro's geprobeerd te hebben die altijd het net niet waren. Ingewikkeld is het niet.

Arch biedt de nieuwste pakketten, is rolling distro en heel stabiel. Ook met Nvidia, steam gaming, AI-imaging, alles werkt.

Wat mij direct aansprak is dat je zelf je systeem gaat inrichten precies zoals je zelf wilt.
Niets meer, niets minder.
In alle eerlijkheid : Dat kan eigenlijk wel met elke distro op voorwaarde dat je zelf eerst een Minimal Install doet en daarna alleen installeert wat je echt denkt nodig te hebben :)

Of zit jij met Arch altijd alles te compileren met non-default opties :?
Je kunt tegenwoordig ook de automatische installatie gebruiken met archinstall die je stap voor stap meeneemt.
En daarmee wordt het verschi met andere distro's dus steeds kleiner...
Het handmatig installeren is niet moeilijk als je maar nauwkeurig bent en geeft je wat meer inzicht in de opbouw van een Linux systeem.
Dan wordt het weer wel een heel ander verhaal :)
De Arch wiki is de bron voor alles en is goed gedetailleerd en up to date.

https://wiki.archlinux.org/
Dat dan weer wel !! Ook als je een andere distro gebruikt vaak zeer handig !! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:43:
[...]

In alle eerlijkheid : Dat kan eigenlijk wel met elke distro op voorwaarde dat je zelf eerst een Minimal Install doet en daarna alleen installeert wat je echt denkt nodig te hebben :)

[...]
Het verschil is dat je met Arch altijd begint met alleen een knipperende terminal prompt in text mode vanaf een USB-boot. En verder helemaal niets - behalve dan doei, succes ermee. Dit kan voor een eerste keer best wel intimiderend zijn. Met archinstall proberen ze nu dit gat voor beginners wat te dichten maar ideaal vind ik daarvoor niet, want je hebt geen idee wat de installer exact doet zoals met ram disks en lvm settings. Het gaat dan gelijk behoorlijk diep. Het werkt wel heel handig om zelf een eigen installatiescript te maken.
https://archinstall.archlinux.page/installing/guided.html

Het mooie aan Arch vindt ik dat het eigenlijk altijd goed blijft werken, het is zo robuust. Doordat je wat meer energie moet steken in de installatie weet je ook beter wat er allemaal draait.

Wanneer je na een pacman update een melding krijgt dat je een grub-mkconfig of ssh config opnieuw moet uitvoeren begrijp je het direct wat te doen. Sommige mensen vinden misschien reuze irritant en dat dit automatisch moet gebeuren. Dan is Arch geen goede distro voor je. Ik vind het juist de charme van Arch. Je kunt altijd ook zelf een pacman hook of batch script hiervoor maken. Daarnaast heb je de AUR waar je een enorme hoeveel extra applicaties zelf kunt compileren en Arch heeft een fijne grote community.

Arch is gebruiksvriendelijk, logisch en simpel maar zal niet continue je handje blijven vasthouden. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH2RFXzr2qx-PgbjAFn_hSb4D0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x3CMqxovnbFC5fA67shVCVvf.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door CR2032 op 15-12-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Hero of Time schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:41:
Ik zou Debian Sid niet direct als uitdaging noemen, maar wel rolling. Arch is meer uitdagend.
Ivm default Debian ;) NixOS ipv Sid dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:44:
[...]

Het verschil is dat je met Arch altijd begint met alleen een knipperende terminal prompt in text mode vanaf een USB-boot. En verder helemaal niets - behalve dan doei, succes ermee. [...]

Wanneer je na een pacman update een melding krijgt dat je een grub-mkconfig of ssh config opnieuw moet uitvoeren begrijp je het direct wat te doen. Sommige mensen vinden misschien reuze irritant en dat dit automatisch moet gebeuren. [...]

Arch is gebruiksvriendelijk.
Eh, die laatste drie woorden is met wat erboven is gezegd het tegenovergestelde van elkaar. Als je denkt een installatie te kunnen doen en je wordt een kale prompt in gesmeten zonder informatie, is dat alles behalve gebruiksvriendelijk. Als je na een kernel update weer je grub config moet maken, is dat niet gebruiksvriendelijk.

Je claimt ook dat het robuust is. Daar zijn ook genoeg verhalen over te vinden wat het tegendeel bewijst. Ga maar het Arch forum op en kijk hoeveel topics er wel niet zijn over systemen die na een update via pacman stuk zijn gegaan. Dat is NIET gebruiksvriendelijk en ook niet robuust. Want robuust betekend dat het niet stuk te krijgen is. Als het al zorgt dat zaken opeens niet meer werken na een update is het niet stabiel als je beweert.

Zelfs de meest doorgewinterde Arch gebruiker zal zo nu en dan extra tijd moeten steken om z'n systeem weer op de rails te krijgen. Leuk als hobbyist, maar iemand die een stabiel systeem wil en verwacht zal hier echt niet blij van worden.
desalniettemin schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:16:
[...]

Ivm default Debian ;) NixOS ipv Sid dan?
Ik ken NixOS niet, dus daar kan ik geen oordeel over geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
nero355 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:43:
CR2032 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:44:
Het verschil is dat je met Arch altijd begint met alleen een knipperende terminal prompt ...
Zo houd ik Debian een beetje in toom ;)
$ sudo debootstrap --variant=minbase --print-debs bookworm dummy_folder
[..]
adduser
apt
base-files
base-passwd
bash
bsdutils
coreutils
dash
debconf
debian-archive-keyring
debianutils
diffutils
dpkg
e2fsprogs
findutils
gcc-12-base
gpgv
grep
gzip
hostname
init-system-helpers
libacl1
libapt-pkg6.0
libattr1
libaudit-common
libaudit1
libblkid1
libbz2-1.0
libc-bin
libc6
libcap-ng0
libcap2
libcom-err2
libcrypt1
libdb5.3
libdebconfclient0
libext2fs2
libffi8
libgcc-s1
libgcrypt20
libgmp10
libgnutls30
libgpg-error0
libhogweed6
libidn2-0
liblz4-1
liblzma5
libmd0
libmount1
libnettle8
libp11-kit0
libpam-modules
libpam-modules-bin
libpam-runtime
libpam0g
libpcre2-8-0
libseccomp2
libselinux1
libsemanage-common
libsemanage2
libsepol2
libsmartcols1
libss2
libstdc++6
libsystemd0
libtasn1-6
libtinfo6
libudev1
libunistring2
libuuid1
libxxhash0
libzstd1
login
logsave
mawk
mount
ncurses-base
ncurses-bin
passwd
perl-base
sed
sysvinit-utils
tar
tzdata
usr-is-merged
util-linux
util-linux-extra
zlib1g
$ man debootstrap
[..]
       --variant=minbase|buildd|fakechroot
              Name  of  the  bootstrap  script variant to use.  Currently, the
              variants supported are minbase,  which  only  includes  required
              packages  and  apt;  buildd,  which installs the build-essential
              packages and fakechroot, which  installs  the  packages  without
              root  privileges.  The default, with no --variant=X argument, is
              to create a base Debian installation with all packages of prior‐
              ity required and important, including apt.
[..]
       --exclude=alpha,beta
              Comma separated list of packages  which  will  be  removed  from
              download  and extract lists.  WARNING: you can and probably will
              exclude essential packages, be careful using this option.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:31:
[...]

Eh, die laatste drie woorden is met wat erboven is gezegd het tegenovergestelde van elkaar. Als je denkt een installatie te kunnen doen en je wordt een kale prompt in gesmeten zonder informatie, is dat alles behalve gebruiksvriendelijk. Als je na een kernel update weer je grub config moet maken, is dat niet gebruiksvriendelijk.

Je claimt ook dat het robuust is. Daar zijn ook genoeg verhalen over te vinden wat het tegendeel bewijst. Ga maar het Arch forum op en kijk hoeveel topics er wel niet zijn over systemen die na een update via pacman stuk zijn gegaan. Dat is NIET gebruiksvriendelijk en ook niet robuust. Want robuust betekend dat het niet stuk te krijgen is. Als het al zorgt dat zaken opeens niet meer werken na een update is het niet stabiel als je beweert.

Zelfs de meest doorgewinterde Arch gebruiker zal zo nu en dan extra tijd moeten steken om z'n systeem weer op de rails te krijgen. Leuk als hobbyist, maar iemand die een stabiel systeem wil en verwacht zal hier echt niet blij van worden.

[...]
Op een forum komen natuurlijk de meeste topics te staan wanneer hulp nodig is en minder vaak alleen de tevreden gebruikers. Als je Arch wilt gebruiken dan weet je dat je er bij de installatie energie moet insteken en ook voor het beheer. Een grub config opnieuw hoef je niet bij iedere kernel upgrade te doen, alleen bij een update van het grub package geeft pacman een waarschuwingsmelding. Ik heb daarvoor een rerun bash bestandje gemaakt, wat dan veel tikwerk scheelt. :P

Arch werkt goed voor productie als main OS, niet alleen voor de hobbyist. Al jaren zonder alle problemen die ik wel had met Fedora, Ubuntu, Linux Mint en Debian. Jij raadt hier vaak Debian aan, dat werkte hier voor mij het slechtste van allemaal op de desktop. Zo onstabiel wanneer je nieuwere pakketten wilde met testing, sid of backports gedoe wat uiteindelijk altijd op het meest ongelegen moment breekt. Debian raadt dit ook niet aan voor productie. Met reden, no pun.

Op reddit komen regelmatig reacties voorbij dat men Arch soms al 15 jaar of langer met dezelfde installatie nog steeds gebruikt, met dank aan rolling.

https://www.reddit.com/r/...ad_a_arch_system_running/

met een eigen subreddit
https://www.reddit.com/r/archlinux

Arch is Rock Solid. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:31:
[...]

Ik vind dat altijd een beetje afhangen van wat je de gebruiker eigenlijk wil bieden. Zo heb ik Slackware altijd heel gebruiksvriendelijk gevonden, omdat het weliswaar een distro is waar je zelf aan zal moeten sleutelen, maar hij maakt het je best makkelijk: in die vorm van gebruik is het heel vriendelijk, want zit je nooit in de weg, etc. Ik vind dat van Arch eigenlijk ook wel. Wat Arch imho gebruiksvriendelijk maakt is een vrij goede kwaliteit (in mijn ervaring in elk geval wel) en hele goede documentatie. :)

Ik blijf ook nog wel een beetje worstelen als het gaat om wat ik nou wil. Een deel van mij vindt een distro waar je mee moet tinkeren 'm op maat te krijgen erg leuk. Met vlagen. Maar om die vlagen heen wil ik eigenlijk een OS dat meer kant-en-klaar is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:35:
Op reddit komen regelmatig reacties voorbij dat men Arch soms al 15 jaar of langer met dezelfde installatie nog steeds gebruikt, met dank aan rolling.
Ja, maar als we zo gaan doen dan is mijn 10+ jaar oude Windows 7 Professional installatie ook helemaal geweldig, voorals als je bedenkt dat die meerdere grote hardware changes heeft doorstaan en dat is heel wat voor een Windows OS dat vaak daarbij keihard onderuit gaat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Op een forum komen natuurlijk de meeste topics te staan wanneer hulp nodig is en minder vaak alleen de tevreden gebruikers. Als je Arch wilt gebruiken dan weet je dat je er bij de installatie energie moet insteken en ook voor het beheer. Een grub config opnieuw hoef je niet bij iedere kernel upgrade te doen, alleen bij een update van het grub package geeft pacman een waarschuwingsmelding. Ik heb daarvoor een rerun bash bestandje gemaakt, wat dan veel tikwerk scheelt. :P
Dat je dit zelf moet doen en een script moet maken om het te automatiseren zie ik dus niet als gebruiksvriendelijk. Het zegt al dat er iets gedaan moet worden. Waarom kan het dan niet datgeen doen het zegt dat gedaan moet worden?
Arch werkt goed voor productie als main OS, niet alleen voor de hobbyist.
Prima voor je desktop, maar op een server wil je Arch echt niet draaien. In een zakelijke omgeving wordt je praktisch afgeschoten als je dat durft.
Al jaren zonder alle problemen die ik wel had met Fedora, Ubuntu, Linux Mint en Debian. Jij raadt hier vaak Debian aan, dat werkte hier voor mij het slechtste van allemaal op de desktop. Zo onstabiel wanneer je nieuwere pakketten wilde met testing, sid of backports gedoe wat uiteindelijk altijd op het meest ongelegen moment breekt. Debian raadt dit ook niet aan voor productie. Met reden, no pun.
Goh, waarom zou Debian nou afraden om releases te mengen? Je gaat bewust een FrankenDebian maken en bent dan verbaast dat de boel instabiel is. Debian Stable is voor productie zaken, ontelbaar veel servers draaien hierop. En dan ga jij beweren dat Debian zelf hun eigen distro niet voor productie aanraadt? _O-
Je moet echt je best doen om Debian stuk te krijgen met normaal gebruik.

https://www.reddit.com/r/...ad_a_arch_system_running/

met een eigen subreddit
https://www.reddit.com/r/archlinux

Arch is Rock Solid. d:)b
Mijn AMD FX-8150 draait Debian Sid sinds ik de hardware heb gekocht. Doet het ook nog steeds prima. Enige 'gezeik' wat er mee is geweest door de tijd heen had met nVidia te maken. De gesloten driver is nou eenmaal ietwat problematisch met nieuwe kernels.

Deze pc heeft al een paar maanden geen updates gezien overigens. Maar ik weet zeker dat als ik de boel ga bijwerken, er niks om gaat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Arch werkt goed voor productie als main OS, niet alleen voor de hobbyist.
Ik heb nog nooit Arch Linux in produktie gezien.
En ik zat vaak in netwerken van andere bedrijven te wroeten omdat ik daar software agents en relays moest installeren op hun Linux servers.
RH/CentOS, Debian en Ubuntu was wat ik tegenkwam met distributie in die volgorde.

Maar goed je moet gewoon doen waar je je het lekkerst bij voelt.

EDIT: Hebben ze bij jou Arch in produktie en in wat voor functie?

[ Voor 5% gewijzigd door deHakkelaar op 18-12-2023 20:58 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0ycMwYXh/arch-linux-server.jpg

Arch kan natuurlijk ook worden gebruikt voor servers in een zakelijke productieomgevingen. Waarom niet, Arch is uiterst stabiel en mature, het bestaat al meer dan 20 jaar. Het vraagt eenzelfde vorm van systeembeheer als iedere andere distro. Het enige is dat support contracten afsluiten misschien wat meer zoekwerk kost.
Is Arch designed to be used as a server? A desktop? A workstation?
Arch is not designed for any particular type of use. Rather, it is designed for a particular type of user. Arch targets competent users who enjoy its 'do-it-yourself' nature, and who further exploit it to shape the system to fit their unique needs. Therefore, in the hands of its target user base [...] Arch can be used for virtually any purpose.
https://wiki.archlinux.or..._A_desktop?_A_workstation
Er zijn verder voorbeelden en ervaringen genoeg online te vinden.
https://www.howtoforge.co...nstall-arch-linux-server/

Valve is een voorbeeld van Arch in productie omgevingen.
Steam OS en de Steam Deck console is tegenwoordig ook Arch Linux based.
https://www.pcworld.com/a...deck-as-a-desktop-pc.html

https://arstechnica.com/g...on-arch-linux-not-debian/

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 18-12-2023 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@CR2032 , het leek alsof je uit eigen ervaring sprak.

Voor mij is onder vd Wiki een goede reden om Arch niet in produktie toe te passen:
You may not want to use Arch, if:
  • you do not have the ability/time/desire for a 'do-it-yourself' GNU/Linux distribution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:18:
Arch kan natuurlijk ook worden gebruikt voor servers in een zakelijke productieomgevingen. Waarom niet, Arch is uiterst stabiel en mature, het bestaat al meer dan 20 jaar. Het vraagt eenzelfde vorm van systeembeheer als iedere andere distro. Het enige is dat support contracten afsluiten misschien wat meer zoekwerk kost.
Ik kan je vertellen dat in de Hosting Wereld dat echt NIEMAND doet op welgeteld één klant na toen ik nog in dat wereldje werkte ;)

En de andere klant die afweek van de rest draaide Gentoo op al zijn Servers :P

Voor de rest :
- Debian
- Ubuntu
- CentOS (Nu opgesplitst in twee aparte projecten geloof ik ?!)
- Proxmox
- OpenVZ (Is ondertussen EOL geloof ik ?!)
- VMWare
- pfSense
- FreeBSD
- OpenBSD
- Hier en daar wat Xen bakken...

En nog wat verdwaalde Windows Server bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
deHakkelaar schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:00:
@CR2032 , het leek alsof je uit eigen ervaring sprak.

Voor mij is onder vd Wiki een goede reden om Arch niet in produktie toe te passen:

[...]
Valve bewijst dus het tegendeel. Ongetwijfeld zal Arch veel meer gebruikt worden waarbij snelle ontwikkeling van pakketten en stabiliteit belangrijk is. Voor Valve een van de redenen om over te stappen van Debian naar Arch.

Serverwatch heeft een vergelijking gemaakt van de 10 beste Linux distro's 2023.
Arch staat daar ook bij, met enkele voorbeelden van server toepassingen. Zo apart is het dus allemaal niet.

https://www.serverwatch.com/os/linux-distros/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Valve's SteamOS is een afgeleide van Arch, met een eigen repo en alles. Men cherry picked de updates en doet daarop uitvoerig testen of alles nog functioneert zoals het moet voordat er nieuwe packages uitgerold worden. Zou men direct wijzen naar de Arch repo met iets van een auto-update systeem, dan heb je binnen de kortste keren gebruikers met een bricked Steam Deck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik volg jullie discussie vanaf de zijlijn en zal mij niet met de inhoud bemoeien
maar ...
Jij maakt geen sterk punt als je dat artikel als argument gebruikt.
Ten eerste gaat dat artikel helemaal niet over server OS (ondanks de naam van de website).
En ten tweede is de schrijver ervan een generieke gast schrijver. En als je op zijn naam klikt dan krijg ik niet de indruk dat hij enige praktijk ervaring heeft server OS.

Nou ja, dat was mijn 2ct

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:47:
Voor Valve een van de redenen om over te stappen van Debian naar Arch.
Is dat niet hetzelfde verhaal als die ChromeOS krengen van Google en het ge(mis)bruik van Gentoo ervoor als basislaag :?

Oftewel niet bepaald hetzelfde als het OS zelf installeren met Steam daar bovenop ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

CentOS bestaat nog steeds maar doet nu aan rolling releases, het staat nu niet meer gelijk aan RHEL maar zit tussen Fedora en RHEL in.

Om het oude CentOS gat op te vullen zijn er twee distros ontstaan, Rocky Linux en nog eentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
CR2032 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:47:
Valve bewijst dus het tegendeel.
Je quote mij maar wat wordt er dan bewezen precies in relatie met wat ik zei?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
AlmaLinux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:07:
Voor de rest :
- Debian
- Ubuntu
- CentOS (Nu opgesplitst in twee aparte projecten geloof ik ?!)
- Proxmox
- OpenVZ (Is ondertussen EOL geloof ik ?!)
- VMWare
- pfSense
- FreeBSD
- OpenBSD
- Hier en daar wat Xen bakken...
RHEL ontbreekt in je lijstje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:10:
[...]

RHEL ontbreekt in je lijstje ;)
Niet bij de partij waar 'ie werkte. RHEL vereist een licentie dat gekocht moet worden. Er kan gekozen worden dit aan te bieden als hosting provider, maar je gaat logischerwijs die licentiekosten doorberekenen. Wat denk je wat klanten gaan doen als ze de keus krijgen tussen verschillende gratis distro's en 1 'betaalde'? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@Hero of Time , je kunt ook RHEL installeren zonder licentie maar dan geen updates etc.
En het is niet zozeer een "licentie" maar meer een contract voor ondersteuning.
EDIT: Dit ivm GPL etc.

[ Voor 6% gewijzigd door deHakkelaar op 19-12-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:19:
Wat denk je wat klanten gaan doen als ze de keus krijgen tussen verschillende gratis distro's en 1 'betaalde'? ;)
Als je ondersteuning nodig hebt heb je haast geen andere keuze.
Ook kan RHEL een vereiste zijn voor bepaalde software die je wilt toepassen.
Anders krijg je daar weer geen support.

[ Voor 16% gewijzigd door deHakkelaar op 19-12-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow we hebben het nog steeds over produktie toch?
Ik ken zat bedrijven die hun datavloer(en) hebben opgedoekt en verhuist naar een hosting provider ... virtueel.
En ik weet van twee enterprise Linux toepassingen die RHEL als vereiste hebben (EDIT: of inmiddels hadden).

[ Voor 5% gewijzigd door deHakkelaar op 19-12-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:54:
[...]

Is dat niet hetzelfde verhaal als die ChromeOS krengen van Google en het ge(mis)bruik van Gentoo ervoor als basislaag :?

Oftewel niet bepaald hetzelfde als het OS zelf installeren met Steam daar bovenop ?!
Steam OS is een door Valve zelf ontwikkelde Arch based distro. Het doet wel wat denken aan Manjaro doordat het releases uitbrengt met eigen repo's. Wikipedia: SteamOS

Net zoals je Arch ook voor allerlei doeleinden kunt aanpassen en gebruiken waaronder servers.

@deHakkelaar Valve bewijst het tegendeel door niet alleen naar je quote maar ook de andere voordelen van Arch based zoals actualiteit belangrijker te vinden. In commerciele productie omgevingen.

Het grote voordeel is dat er wat te kiezen valt. :P

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 20-12-2023 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:23:
@Hero of Time , je kunt ook RHEL installeren zonder licentie maar dan geen updates etc.
En het is niet zozeer een "licentie" maar meer een contract voor ondersteuning.
EDIT: Dit ivm GPL etc.
Klopt. Maar zoals je ook zegt, updates heb je niet en heb je extra packages nodig ivm dependencies dan moet je maar hopen dat die op de dvd staan die je hebt gedownload, want anders wordt dat toch wel een uitdaging.
deHakkelaar schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:30:
[...]

Als je ondersteuning nodig hebt heb je haast geen andere keuze.
Ook kan RHEL een vereiste zijn voor bepaalde software die je wilt toepassen.
Anders krijg je daar weer geen support.
Gelukkig zijn er software leveranciers die vroeger CentOS en tegenwoordig Alma/Rocky ook voldoende vinden om support te geven.

Wist je trouwens dat Oracle een tijd lang geen ondersteuning gaf voor hun database als je Oracle Enterprise Linux draaide? Het moest RHEL zijn of CentOS (dacht dat deze wel ondersteund werd).
Tegenwoordig ondersteunen ze hun eigen 'fork' van RHEL wel voor hun software. Wat trouwens volledig gratis zonder subscriptie of wat dan ook te gebruiken is, met toegang tot de repo voor updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
CR2032 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:00:
Het grote voordeel is dat er wat te kiezen valt. :P
Er valt altijd wel te kiezen.
Maar soms zijn je handen gebonden zoals die voorbeelden met die RHEL vereiste/afhankelijkheden.

Voor one-off's zou ik niet voor Arch kiezen vanwege de extra handelingen.
Ik moest ook vaak zaken laagdrempelig houden zodat de stand-by medewerkers er nog kaas van kunnen eten.
Misschien als ik in de toekomst een Ansible farm/cluster zou moeten opzetten zal ik mogelijk kiezen voor Arch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:59:
Wist je trouwens dat Oracle een tijd lang geen ondersteuning gaf voor hun database als je Oracle Enterprise Linux draaide? Het moest RHEL zijn of CentOS (dacht dat deze wel ondersteund werd).
Tegenwoordig ondersteunen ze hun eigen 'fork' van RHEL wel voor hun software. Wat trouwens volledig gratis zonder subscriptie of wat dan ook te gebruiken is, met toegang tot de repo voor updates.
Nee dat wist ik niet.
We hadden een Oracle DBA voor dat soort zaken.
Als deze vragen had wbt Linux kwam deze bij mij.
En als ik SQL vragen had dan kon ik bij de DBA terecht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kwam zeer weinig voor, maar Fedora had er wel tussen mogen staan opzich :)
Fedora was ik wel vergeten :)
RHEL vereist een licentie dat gekocht moet worden. Er kan gekozen worden dit aan te bieden als hosting provider, maar je gaat logischerwijs die licentiekosten doorberekenen.
De RHEL klanten die er waren hadden de licentie vaak zelf al, maar over het algemeen was het CentOS, CentOS en nog eens CentOS voor degenen die graag .rpm bestandjes gebruikten :+
Wat denk je wat klanten gaan doen als ze de keus krijgen tussen verschillende gratis distro's en 1 'betaalde'? ;)
CentOS was voornamelijk de keuze voor klanten die DirectAdmin of Plesk gebruikten dus uiteindelijk kwam er in sommige gevallen sowieso wel een licentie erbij kijken, tenzij ze die zelf al hadden :)
deHakkelaar schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:23:
Je kunt ook RHEL installeren zonder licentie maar dan geen updates etc.
Dat lijkt me niet handig op een Server die vaak direkt aan het Internet hangt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:54:
Dat lijkt me niet handig op een Server die vaak direkt aan het Internet hangt ;)
Dit lijkt mij weer niet handig/veilig als dit produktie betreft.
Backend gaat in een appart netwerk/VLAN en frontend in een DMZ met zoiets als Check Point ervoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

deHakkelaar schreef op donderdag 21 december 2023 @ 01:19:
Dit lijkt mij weer niet handig/veilig als dit produktie betreft.
Tja, klant wil, klant krijgt...
Backend gaat in een appart netwerk/VLAN en frontend in een DMZ met zoiets als Check Point ervoor ;)
Je moest eens weten waar ik allemaal mee te maken heb gehad... ;) :X :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Een beetje OT maar poeh er komt ook een boel uit NL:
https://threatmap.checkpoint.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Die wil ik wel als Screensaver :*)

Hebben ze die toevallig alleen voor klanten of iets ??

• desalniettemin
Steam OS met KDE desktop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX

Je kan dit ook beter in de Kroeg plaatsen, dan is het gelijk niet meer off-topic. :)

(Wel een gave site zo op het eerste oog :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vertel ons eens het ongelooflijk mysterieuze verhaal achter deze zeer beknopte reactie :> :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik kwam vandaag weer een Arch elitist tegen.

“Arch is de sh*t, ook voor newbies. Want dat leren ze wat echt Linux is.”

Hoezo leren newbies dan wat echt Linux is? Dat kan toch ook prima met andere distros?

Volgens mij wat je echt leert als newbie met arch, is hoe commando’s te kopiëren van een website en die in je console en/of terminal te mikken. Daarnaast leer je als newbie hoe je het beste als een vervelend persoon kan uiten naar andere distributie gebruikers dan die van Arch.

Arch beter dan andere distro’s? Hou eens op met die onzin. Dat is mening en geen feit :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
toro schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:21:

Hoezo leren newbies dan wat echt Linux is? Dat kan toch ook prima met andere distros?
Arch wel, maar Arch based is dat toch anders. EndeavourOS is toch al meer plug and play. Yay is al geinstalleerd dus 1 keer "yay -S pamac-nosnap" en je bent er. Alles installeren vanuit Pamac. Geen gedoe om packages vanuit diverse repo's met preferences te installeren.
Volgens mij wat je echt leert als newbie met arch, is hoe commando’s te kopiëren van een website en die in je console en/of terminal te mikken.
Dit is waar, maar Arch heeft een hele mooie en een uitgebreide wiki. Ik als medium user kan hiermee goed uit de voeten en ik heb hierdoor heeeeel veeeeel meer kennis opgedaan. Dus dit ligt aan de persoon zelf en niet aan een distro.
[b]Daarnaast leer je als newbie hoe je het beste als een vervelend persoon kan uiten naar andere distributie gebruikers dan die van Arch.
Hier ben ik het zeker mee eens. Ik weet niet wat die gasten hebben. Iets met steekje los!
[b]Arch beter dan andere distro’s? Hou eens op met die onzin. Dat is mening en geen feit :/
Ik denk dat dit de oorzaak is dat er zoveel fragmentatie is. Niemand is het met elkaar eens en maakt dan weer een fork van. Arch is een Distro net als Debian Gentoo etc..
Alleen Arch is een Bleeding edge Distro. Dit is niet wat je wil in een productie omgeving. Ook worden packages nauwelijks gestest in hun update kanaal gegooid. Zie Grub failure 2 jaar geleden. Dependency problemen met packages, vooral als je AUR gebruikt. Veel zelf compilen.
Dit moet je niet hebben op een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Mark de Vaal schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:45:
Ik denk dat dit de oorzaak is dat er zoveel fragmentatie is.
Zoveel fragmentatie is er ook weer niet.
Het zijn toch vaak dezelfde toolstacks die worden toegepast:
  • initramfs voor bootstrappen;
  • grub als bootloader;
  • systemd als Init;
  • iproute2 voor netwerk;
  • iw voor Wifi;
  • bluez voor Bluetooth;
  • udev voor plug and pray;
  • cron voor schedulen (of systemd timers);
  • openSSH;
  • en natuurlijk de kernel zelf.
Verschillen zitten vaak in de package manager en configuraties.

[ Voor 3% gewijzigd door deHakkelaar op 23-12-2023 02:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 01:00:
[...]

...
Verschillen zitten vaak in de package manager en configuraties.
En dat is nou juist waar de fragmentatie zit: de configuratie en voorkeur voor hoe de boel gepackaged wordt.

Debian based systemen hebben vaak een <conf>.d map waar je configuratiesnippets in kan zetten zodat bij updates je aanpassingen niet potentieel overschreven worden of de vraag krijgt welke versie je wilt behouden.

Bij RHEL/rpm based systemen is dat dan weer niet zo gebruikelijk. En zit er ook een deel in /etc/sysconfig, een map die bij andere distro's weer niet bestaat of als zodanig gebruikt wordt.

Aardig verschil in manier van dingen doen. Package systemen net zo, er zit een spec aan vast en daar moet aan gehouden worden. Vind je dat niks, dan bedenk je wat anders. Effectief is dat ook gewoon configuratie.

Waarom denk je dat er 1001 Ubuntu afgeleide smaken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:14:
Ik houd wel van veel smaakjes als ik de ijssalon aandoe ;)
EDIT: en ik grep de sh.t uit al die config lokaties :)

[ Voor 11% gewijzigd door deHakkelaar op 23-12-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

deHakkelaar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 01:00:
Het zijn toch vaak dezelfde toolstacks die worden toegepast:
  • grub als bootloader;
  • systemd als Init;
  • cron voor schedulen (of systemd timers);
Slechte voorbeelden, want die 3 kunnen door meerdere alternatieven worden vervangen! :+
Hero of Time schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:14:
Debian based systemen hebben vaak een <conf>.d map waar je configuratiesnippets in kan zetten zodat bij updates je aanpassingen niet potentieel overschreven worden of de vraag krijgt welke versie je wilt behouden.
Die moet je me effe uitleggen, want of ik begrijp je niet of ik begrijp je verkeerd :?

Mijn ervaring :
- Nee, ik raak mijn config niet kwijt die vol met aanpassingen staat.
- Maar ik krijg wel vaak genoeg de vraag wat ik met de config wil doen of welke versie ik wil toepassen : Nieuw/Oud/Merge van de twee/Nog wat andere opties.
Bij RHEL/rpm based systemen is dat dan weer niet zo gebruikelijk. En zit er ook een deel in /etc/sysconfig, een map die bij andere distro's weer niet bestaat of als zodanig gebruikt wordt.
Sprekende vanuit CentOS en Fedora moet ik wel eerlijk zeggen dat sommige dingen opzich wel logisch waren, maar niet alles was altijd even handig :)

Mijn favoriet is en blijft FreeBSD op dat gebied :
- /etc/ voor de dingen die in het OS zitten.
- /usr/local/etc/ voor alles wat je als los programma erbij installeert.
Eerlijk :?

Omdat er een heleboel mensen zo nodig hip moeten doen en op de hype mee willen surfen en te kunnen zeggen dat ze hun eigen smaakje ervan hebben... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:01:
[...]

Die moet je me effe uitleggen, want of ik begrijp je niet of ik begrijp je verkeerd :?

Mijn ervaring :
- Nee, ik raak mijn config niet kwijt die vol met aanpassingen staat.
- Maar ik krijg wel vaak genoeg de vraag wat ik met de config wil doen of welke versie ik wil toepassen : Nieuw/Oud/Merge van de twee/Nog wat andere opties.
Er zijn situaties geweest waar het config bestand niet goed was opgegeven of dat er iets met de post-install werd gedaan en dit niet door debconf werd afgehandeld en werd je config zo overschreven. Zeer kleine kans met standaard repo packages, maar zodra je met 3rd party aan de slag gaat, kan dit zomaar gebeuren door een slechte package maintainer/builder.

Ik heb het iig eens meegemaakt waarbij m'n ene aanpassing niet werd aangeduid als afwijking van de meegeleverde config.
In een ander geval kreeg ik de vraag welke versie ik wilde behouden, terwijl ik geen aanpassingen had gedaan. Het had gewoon de package versie moeten toepassen, maar iets matchte niet en ging mij vragen wat ik wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
nero355 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:01:
[...]

Vertel ons eens het ongelooflijk mysterieuze verhaal achter deze zeer beknopte reactie :> :+
Het was bedoeld als een reactie ergens op, maar kan me niet meer herinneren waarop :F

Ik was duidelijk even van het padje af ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:03:
Ik was duidelijk even van het padje af ;w
"There, there" :(:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
toro schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:21:

Volgens mij wat je echt leert als newbie met arch, is hoe commando’s te kopiëren van een website en die in je console en/of terminal te mikken. Daarnaast leer je als newbie hoe je het beste als een vervelend persoon kan uiten naar andere distributie gebruikers dan die van Arch.

Arch beter dan andere distro’s? Hou eens op met die onzin. Dat is mening en geen feit
Dat ligt meer aan de gebruiker dan aan de distro. Je leert met Arch wat beter en sneller hoe Linux in de basis werkt. Je wordt gelijk in het diepe geflikkerd bij de installatie met alleen de terminal prompt. Het is zwemmen of verzuipen.

Voor de installatie en vooral het dagelijkse beheer heeft Arch een fijne en uitgebreide wiki, die een behoorlijke portie zelfredzaamheid vraagt. Die ervaring helpt je daarna ook bij andere Linux distro's.

Eigenlijk zou iedereen minimaal eens een Arch installatie moeten proberen.
Al is het alleen al voor de fun. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faCfvneF93-RgniRwJDvVhOZrfY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3psB1A7N8DZKBbzaWGoqcUH2.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 30-12-2023 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:22
Ja en dus in een terminal prompt gedropt worden en dan leren zwemmen, prima, maar dan wel in werktijd als je salaris krijgt. Ben je geen ict-er voor je geld, is het allemaal opeens minder leuk. Nee laat mij maar veracht worden als Ubuntu-kenner (en dus Linux-amateurtje), al weet ik wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
CR2032 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:15:
[...]

Dat ligt meer aan de gebruiker dan aan de distro. Je leert met Arch wat beter en sneller hoe Linux in de basis werkt. Je wordt gelijk in het diepe geflikkerd bij de installatie met alleen de terminal prompt. Het is zwemmen of verzuipen.

Voor de installatie en vooral het dagelijkse beheer heeft Arch een fijne en uitgebreide wiki, die een behoorlijke portie zelfredzaamheid vraagt. Die ervaring helpt je daarna ook bij andere Linux distro's.

Eigenlijk zou iedereen minimaal eens een Arch installatie moeten proberen.
Al is het alleen al voor de fun. ;)

[Afbeelding]
Dit hoeft niet op deze manier, maar het kan wel. Nu kan je beginnen met "archinstall" script dit standaard meekomt met de iso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
Arch Linux oftewel RTFM :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:30
Het kriebelt bij mij om eens wat oude skils op te gaan halen op IT gebied. Eind jaren 90 was ik een hobbyist met wat ligt Linux (Redhat vn als LAMP) en BSD (NetBSD) gebruik, tot ca. 2003. Daarna heb ik eigenlijk niets meer met Linux gedaan. Maar ik wil weer eens wat ontwikkelen, en wil daarvoor een simpel thuis servertje neerzetten. Dan begin je eigenlijk opnieuw met leren. En er gaan dan ongetwijfeld wat fouten worden gemaakt.

Om mijn werkomgeving niet om zeep te brengen heb ik daarom maar een microdesktop aangeschaft. Daar kan het geen kwaad, goedkoop, kan je kwijt in de meterkast en als het weer 'bevalt' kan ik altijd nog upgraden.

Twee vragen; 1; Is het verstandig eerst een actuele 'full newbie' vriendelijke distro te kiezen, of kan je met 20 jaar oude grotendeels weggezakte kennis best een medior oplossing pakken. Ik neigde een beetje naar Debian stable. 2; Virtualisatie is voor mij ook grotendeels nieuw. Ik zie op homelab fora veel gebruik van Proxmox. Gaat dat in de leercurve wat opleveren (meerdere VMs om kapot te maken :D) of gaat dat meer in de weg zitten. Ik start met een beperkte hoeveelheid opslagruimte (128 GB)

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 15:17

MartinMeijerink

Computerrorist

Dan zou ik voor Slackware gaan, daar hoef je niet allerlei ingewikkelde muisbewegingen te doen, maar kun je (net als in de vorige eeuw) gewoon intikken wat je wilt. :)
Er is de afgelopen decennia ook weinig veranderd aan Slackware, ik begon in 1997 met Slackware, maar dat ging me toen als newbie nog niet helemaal goed af, toen lange tijd SuSE gebruikt, heel even Ubuntu, en Debian nog het langste, maar daar ben ik vanaf gestapt omdat Debian 12 niet meer zonder systemd kan (en ik niet mét systemd kan). Slackware is helemaal systemd-vrij, en (mede daarom) superstabiel en betrouwbaar, en gezien jouw ervaring in het verleden wel iets om te overwegen.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:08
Dutchman! schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:17:
Het kriebelt bij mij om eens wat oude skils op te gaan halen op IT gebied. Eind jaren 90 was ik een hobbyist met wat ligt Linux (Redhat vn als LAMP) en BSD (NetBSD) gebruik, tot ca. 2003. Daarna heb ik eigenlijk niets meer met Linux gedaan. Maar ik wil weer eens wat ontwikkelen, en wil daarvoor een simpel thuis servertje neerzetten. Dan begin je eigenlijk opnieuw met leren. En er gaan dan ongetwijfeld wat fouten worden gemaakt.

Om mijn werkomgeving niet om zeep te brengen heb ik daarom maar een microdesktop aangeschaft. Daar kan het geen kwaad, goedkoop, kan je kwijt in de meterkast en als het weer 'bevalt' kan ik altijd nog upgraden.

Twee vragen; 1; Is het verstandig eerst een actuele 'full newbie' vriendelijke distro te kiezen, of kan je met 20 jaar oude grotendeels weggezakte kennis best een medior oplossing pakken. Ik neigde een beetje naar Debian stable. 2; Virtualisatie is voor mij ook grotendeels nieuw. Ik zie op homelab fora veel gebruik van Proxmox. Gaat dat in de leercurve wat opleveren (meerdere VMs om kapot te maken :D) of gaat dat meer in de weg zitten. Ik start met een beperkte hoeveelheid opslagruimte (128 GB)
Veel zaken zullen je bekend voorkomen, sommige onderdelen niet. Je kunt natuurlijk wat verschillende distributies proberen op je microdesktop voordat je degene hebt gevonden die prettig werkt. Je zult voor veel zaken even moeten opzoeken hoe je wilt bereiken wat je wilt, ik verwacht dat dat met je eerdere ervaring wel goed moet komen.

Debian lijkt me prima. Ik werk zelf met Fedora, dat is van Red Hat, en kan het je ook aanbevelen. Ik ben zelf in 2008 begonnen met Linux en mijn ervaring is dat vooral het installeren van distributies over de tijd veel makkelijker is geworden. Daar zou ik gebruik van maken als ik jou was. Als een distributie toch niet helemaal is wat je ervan verwacht kun je zo een andere installeren.

Wat betreft virtualisatie zou je je ook kunnen verdiepen in Docker. Dat is een andere strategie voor het isoleren van experimenten waarbij je containers declaratief opbouwt die alleen gaan doen wat jij zegt dat ze moeten doen, zoals een webserver starten en de poort daarvoor beschikbaar maken terwijl je "echte" systeem (de host) niet eens weet wat een webserver is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX

Proxmox draait op Debian, ik heb er ontzettend veel plezier mee maar uiteindelijk is het voor mij met name "gewoon" een host voor diverse (LXC-)containers, waarbij elke container een specifieke dienst aanbiedt. Niet een distributie om veel aan te sleutelen en waar een desktopomgeving op draait.
Dit kan je ook op andere manieren aanpakken, denk aan Docker, wat je op een redelijk willekeurige distributie kan draaien.

Is het verstandig om een newbie-vriendelijke distro te kiezen? Ik denk dat je, wanneer je bij bekende distributies blijft, je eigenlijk altijd wel een mate van newbie-vriendelijkheid gaat vinden. Arch vereist meer van jou als gebruiker om je systeem in te richten, maar ze hebben daar hele goede documentatie tegenover staan.

Voor mij is het vooral de vraag: wat wil ik voor me hebben na installatie? Een prompt en een kaal systeem? Dan Arch, Debian of Slackware. Of een volledig en uitontwikkelde desktopomgeving waar alles al in zit? Dan Pop!_OS, Ubuntu, Fedora, of een van de vele afgeleiden. Je post begon met dat het een beetje kriebelt, dat klinkt alsof je meer neigt naar de zelf-doen-categorie. Ik denk dat ik dan Arch zou aanraden in eerste instantie. Hoewel ik het nu niet draai (ik wilde juist een out-of-the-box-experience) heb ik er wel goede ervaringen mee. :)
Jolijter schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Debian lijkt me prima. Ik werk zelf met Fedora, dat is van Red Hat, en kan het je ook aanbevelen. Ik ben zelf in 2008 begonnen met Linux en mijn ervaring is dat vooral het installeren van distributies over de tijd veel makkelijker is geworden. Daar zou ik gebruik van maken als ik jou was. Als een distributie toch niet helemaal is wat je ervan verwacht kun je zo een andere installeren.
Ik heb nu ook nog Fedora op m'n laptop maar wat mij betreft niet lang meer. Het draaide in beginsel goed maar sinds een update van een paar weken terug werken sommige dingen niet meer goed. Met name bluetooth (wat perfect werkte en nu gewoon slecht werkt) en power-management-gerelateerde dingen (laptop gaat niet altijd meer in suspend als ik 'm dichtklap, soms komt ie ook niet meer uit suspend en moet ik 'm resettten) maken dat ik er eigenlijk vanaf wil.
Dat is jammer, want het werkte eerder gewoon goed en ik was er best wel tevreden over. :(

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 03-01-2024 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
Cyphax schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:09:

[...]

Ik heb nu ook nog Fedora op m'n laptop maar wat mij betreft niet lang meer. Het draaide in beginsel goed maar sinds een update van een paar weken terug werken sommige dingen niet meer goed. Met name bluetooth (wat perfect werkte en nu gewoon slecht werkt) en power-management-gerelateerde dingen (laptop gaat niet altijd meer in suspend als ik 'm dichtklap, soms komt ie ook niet meer uit suspend en moet ik 'm resettten) maken dat ik er eigenlijk vanaf wil.
Dat is jammer, want het werkte eerder gewoon goed en ik was er best wel tevreden over. :(
Dat zijn vervelende issues voor dagelijks gebruik inderdaad. Ik draai Fedora Silverblue, de immutable variant en heb daar vrijwel nooit problemen mee. Als Fedora wel bevalt en je iets anders wilt zou je dat kunnen proberen. Het basissysteem wordt bij elke update volledig vervangen met een nieuwe versie waardoor er niets overblijft van de vorige versie. In mijn ervaring levert dat een erg stabiel systeem op.

[ Voor 5% gewijzigd door Jolijter op 03-01-2024 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online

Voor een beginner zou ik vooral Debian/Ubuntu based aanraden. Daarover is makkelijk veel te vinden. Arch (geen Arch based) zou ik doen als je graag alle stappen zelf wil doorlopen. De documentatie is zo goed dat ik het ook wel eens gebruik voor Ubuntu. Fedora is een beetje een lastige distributie. Bij Arch doe je alles zelf, Fedora doet de helft maar weet je niet welke helft als beginner, Ubuntu doet alles voor je dus dan leer je misschien pas later wat allemaal kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
Bare metal is wel leuk. Zeker omdat je een dedicated computer beschikbaar hebt is het leuk om hiermee te spelen.

Mislukt het een keer, gewoon de USB stick met de Linux live omgeving erin en opstarten. Daarmee kun je vaak al het nodige fixen. Heb je het systeem te erg om zeep geholpen, niet getreurd, gewoon opnieuw installeren. Lekker leren van je fouten. ;)

Debian 12 stable kun je rustig proberen met de grafische installer. Daar zul je vast wel uitkomen, zeker als je de installer laat partitioneren. Na installatie kom je in de desktop omgeving die je tijdens de installatie hebt gekozen en kun je lekker vanalles uitproberen en wijst het zich vanzelf.

Als alternatief kun je Linux Mint Debian Edition (LMDE) proberen of gewoon Linux Mint (op basis van Ubuntu).

Proxmox is ook leuk om mee te spelen. Gebruikt trouwens ook Debian als basis. Het voordeel is dat je hier meerdere VM's onder aan kunt maken en verwijderen. Echter, dat kan onder een geïnstalleerde distro via KVM (qemu) ook.

Maar...voor Proxmox zou ik je adviseren om meer schijfruimte beschikbaar te stellen dan de 128GB die je nu hebt. Onder Proxmox upload je namelijk ook de installatie ISO's van de distro's die je wilt installeren. Die nemen ook de nodige GB's aan schijfruimte in beslag. En dan nog de benodigde schijfruimte per geïnstalleerde distro. En SSD's vinden het niet zo leuk als ze bijna vol zitten. ;)

Proxmox is eigenlijk een KVM server die meerdere VM's kan draaien en waarbij je de VM's vanaf een andere computer benadert via de browser (laggy) of een remote desktop programma zoals Remmina (een stuk beter).

Maar goed, ik vind zelf bare metal het leukst en je heb de beste performance. Doordat je toch een dedicated pc hebt, kun je makkelijk verwijderen opnieuw installeren. Ook wanneer de geïnstalleerde distro niet bevalt. :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco

Mag ik toch EndeavourOS nog eens aandragen, dat is Arch maar je hoeft niet helemaal vanaf de grond te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Guus... schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Fedora is een beetje een lastige distributie. Bij Arch doe je alles zelf, Fedora doet de helft maar weet je niet welke helft als beginner, Ubuntu doet alles voor je dus dan leer je misschien pas later wat allemaal kan.
Wat bedoel je met "Fedora doet de helft"? Volgens mij is er een installer vergelijkbaar met die van Ubuntu waarna je in een volledig werkbare omgeving terecht komt. Misschien mis ik het niveau waarop je dit bedoelt.

Eerder werd Flathub niet of beperkt ingeschakeld als flatpak repo, tegenwoordig kun je die vanuit de installer volledig inschakelen. Dat scheelt ook een stuk.

[ Voor 12% gewijzigd door Jolijter op 03-01-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Jolijter schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Dat zijn vervelende issues voor dagelijks gebruik inderdaad. Ik draai Fedora Silverblue, de immutable variant en heb daar vrijwel nooit problemen mee. Als Fedora wel bevalt en je iets anders wilt zou je dat kunnen proberen. Het basissysteem wordt bij elke update volledig vervangen met een nieuwe versie waardoor er niets overblijft van de vorige versie. In mijn ervaring levert dat een erg stabiel systeem op.
Zo'n immutable OS is een hele interessante optie, ik denk alleen dat dat niet beschermt tegen dit soort regressies. Het lijkt erop dat mijn issue met bluetooth veroorzaakt wordt door bluez zelf (https://github.com/bluez/bluez/issues/686), zou je met Fedora Silverblue specifiek die package kunnen downgraden of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Ik wil zelf overigens openSUSE Tumbleweed nog eens proberen, iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Cyphax schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Zo'n immutable OS is een hele interessante optie, ik denk alleen dat dat niet beschermt tegen dit soort regressies. Het lijkt erop dat mijn issue met bluetooth veroorzaakt wordt door bluez zelf (https://github.com/bluez/bluez/issues/686), zou je met Fedora Silverblue specifiek die package kunnen downgraden of zoiets?
Ik zou in een immutable OS niet gaan stoeien met individuele packages maar terugrollen naar een oudere versie en wachten tot het is opgelost. Terugrollen in Silverblue is 1 commando.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Niet online
Jolijter schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Wat bedoel je met "Fedora doet de helft"? Volgens mij is er een installer vergelijkbaar met die van Ubuntu waarna je in een volledig werkbare omgeving terecht komt. Misschien mis ik het niveau waarop je dit bedoelt.

Eerder werd Flathub niet of beperkt ingeschakeld als flatpak repo, tegenwoordig kun je die vanuit de installer volledig inschakelen. Dat scheelt ook een stuk.
Ik bedoel inderdaad een beetje dat soort keuzes. Nvidia drivers moet je ook zelf opzoeken maar volgens mij zitten er nog meer dingen in die je in de weg kunnen zitten zoals codecs. Toen ik het een jaar geleden installeerde heb ik flink moeten zoeken en je komt niet alles makkelijk tegen als je niet al een beetje meer weet. Ik vind het een ontzettend mooie distributie die Linux verder helpt door soms voorop te lopen maar voor en beginner kan het lastig zijn omdat je dingen zoals beperkte Flathub of alleen Wayland (binnenkort) niet perse weet als je daar niet toevallig over hebt gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Falco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:20:
Ik wil zelf overigens openSUSE Tumbleweed nog eens proberen, iemand daar ervaring mee?
Ik heb het weleens geprobeerd. Ik kreeg de indruk dat het makkelijker is om packages in je base image te krijgen dan met Fedora Silverblue. Als je van met CLI programmas werkt is dat een groot voordeel. Verder was de afwerking nog wat ruig, waardoor ik de voorkeur aan Fedora Silverblue gaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
Guus... schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Ik bedoel inderdaad een beetje dat soort keuzes. Nvidia drivers moet je ook zelf opzoeken maar volgens mij zitten er nog meer dingen in die je in de weg kunnen zitten zoals codecs. Toen ik het een jaar geleden installeerde heb ik flink moeten zoeken en je komt niet alles makkelijk tegen als je niet al een beetje meer weet. Ik vind het een ontzettend mooie distributie die Linux verder helpt door soms voorop te lopen maar voor en beginner kan het lastig zijn omdat je dingen zoals beperkte Flathub of alleen Wayland (binnenkort) niet perse weet als je daar niet toevallig over hebt gehoord.
Ja, het principe om enkel vrije software te shippen kan met NVidia systemen een hobbel zijn. Open source NVidia drivers zijn beduidend slechter dan die van NVidia zelf. Ik vraag me af hoeveel "standaard" gebruikers merken dat er Wayland of X11 wordt gebruikt en dat daar verschillen in zitten. Ik merk het in ieder geval niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nero355

nero355

Eind jaren 90 was ik een hobbyist met wat Linux (Redhat vn als LAMP) en BSD (NetBSD) gebruik, tot ca. 2003. Daarna heb ik eigenlijk niets meer met Linux gedaan.
Soort van ongeveer hetzelfde verhaal was bij mij ook van toepassing met de toevoeging dat het dan vooral om Linux/FreeBSD Desktop omgevingen ging, want ik heb nog wel jarenlang ermee gestoeid als Server OS en dus alleen CLI/Terminal meuk ermee gedaan :)
Twee vragen;

1; Is het verstandig eerst een actuele 'full newbie' vriendelijke distro te kiezen, of kan je met 20 jaar oude grotendeels weggezakte kennis best een medior oplossing pakken. Ik neigde een beetje naar Debian stable.
Ik zou gewoon wat distro's pakken die standaard een volledige GNOME/KDE/XFCE/enz. Desktop omgeving neerzetten met een shitload aan applicaties erbij die je misschien niet eens nodig zal hebben, maar dan heb je wel een beetje een indruk van wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is onder elke DE en wat voor software er allemaal is of het meest voorkomt :)

Dus in het begin kom je dan vooral in een soort ritme dat bestaat uit een paar dagen of een weekje of zo wat testen om het vervolgens te slopen door weer een verse installatie te doen van een andere distro :+
2; Virtualisatie is voor mij ook grotendeels nieuw. Ik zie op homelab fora veel gebruik van Proxmox. Gaat dat in de leercurve wat opleveren (meerdere VMs om kapot te maken :D) of gaat dat meer in de weg zitten.
Geen idee waar je eventueel ervaring mee hebt qua VM's draaien, maar ik vind het echt een geweldige oplossing! d:)b

Na de installatie click je nog effe wat rond en voor je het weet draai je een VM met een OS naar keuze daarin :Y)
Ik start met een beperkte hoeveelheid opslagruimte (128 GB)
Dat is niet echt handig om twee redenen :
- Je hebt sowieso meer ruimte nodig voor al je VM's en LXC's en 128 GB is eerder voor alleen het OS interessant...
- Er bestaan SSD's die totaal niet geschikt zijn voor Proxmox omdat ze helemaal kapotgeschreven worden of crashes veroorzaken en als die SSD dan ook nog eens zo klein is dan heb je kans dat je na een hele korte periode alweer aan een nieuwe toe bent !! :X :| :/
Jolijter schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:04:
Ik ben zelf in 2008 begonnen met Linux en mijn ervaring is dat vooral het installeren van distributies over de tijd veel makkelijker is geworden. Daar zou ik gebruik van maken als ik jou was. Als een distributie toch niet helemaal is wat je ervan verwacht kun je zo een andere installeren.
Dat is echt 100% waar en eigenlijk iets wat we misschien met zijn allen nog weleens over het hoofd zien! d:)b
Wat betreft virtualisatie zou je je ook kunnen verdiepen in Docker. Dat is een andere strategie voor het isoleren van experimenten waarbij je containers declaratief opbouwt die alleen gaan doen wat jij zegt dat ze moeten doen, zoals een webserver starten en de poort daarvoor beschikbaar maken terwijl je "echte" systeem (de host) niet eens weet wat een webserver is.
Docker is geen Virtualisatie maar Containerisatie (Als dat een woord is ?!) van Applicaties terwijl je in een LXC een heel OS propt die de Kernel deelt met je Host OS zoals Proxmox :)
pporrio schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:18:
Mislukt het een keer, gewoon de USB stick met de Linux live omgeving erin en opstarten. Daarmee kun je vaak al het nodige fixen. Heb je het systeem te erg om zeep geholpen, niet getreurd, gewoon opnieuw installeren. Lekker leren van je fouten. ;)
Kan met Proxmox ook : Zowel het OS als een VM of LXC redden is geen enkel probleem! :)
Echter, dat kan onder een geïnstalleerde distro via KVM (qemu) ook.
Maar dan zonder de mooie webGUI :)
Onder Proxmox upload je namelijk ook de installatie ISO's van de distro's die je wilt installeren. Die nemen ook de nodige GB's aan schijfruimte in beslag.
Die hoeven niet zo groot te zijn als je iets van een Mini Install ISO of zo pakt, maar die vervolgens weer vertelt om ALLES te installeren :)
Proxmox is eigenlijk een KVM server die meerdere VM's kan draaien en waarbij je de VM's vanaf een andere computer benadert via de browser (laggy) of een remote desktop programma zoals Remmina (een stuk beter).
Ik vind S.P.I.C.E. echt geweldig : De VM wordt ineens je PC gewoon!
Zelfs met meerdere schermen aangesloten terwijl er een video wordt afgespeeld !! :*)
Maar goed, ik vind zelf bare metal het leukst en je heb de beste performance. Doordat je toch een dedicated pc hebt, kun je makkelijk verwijderen opnieuw installeren. Ook wanneer de geïnstalleerde distro niet bevalt. :)
Dat dan weer wel :)
Eerder werd Flathub niet of beperkt ingeschakeld als flatpak repo, tegenwoordig kun je die vanuit de installer volledig inschakelen.
Dat scheelt ook een stuk.
Ik zou dat soort dingen in het begin vermijden net als SnapD bijvoorbeeld om een beter beeld te hebben van wat het OS zelf biedt en je niet in één klap software uit 4 verschillende bronnen gebruikt :
- SnapD
- FlatPak
- AppImage
- Packages Manager van de distro zelf.

8)7
Falco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:20:
Volgens mij wel een paar keer positief besproken niet al te lang geleden dus lees effe een stukje terug of pak de Search bovenaan erbij :)
Guus... schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:54:
Nvidia drivers moet je ook zelf opzoeken maar volgens mij zitten er nog meer dingen in die je in de weg kunnen zitten zoals codecs.
IMHO maakt men van de Nvidia Drivers een grotere drama dan het daadwerkelijk is :)

Verder vraag ik me af wat je qua Codecs nodig denkt te hebben :?

Het is altijd je browser die iets moet afspelen en anders pak je een VLC of Kodi erbij die alles voor je afspeelt en dat was het dan wel ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
nero355 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:26:

IMHO maakt men van de Nvidia Drivers een grotere drama dan het daadwerkelijk is :)

Het is altijd je browser die iets moet afspelen en anders pak je een VLC of Kodi erbij die alles voor je afspeelt en dat was het dan wel ?!
Onlangs Fedora geïnstalleerd gehad voor een maandje en ik moest om YouTube (en andere video's op bv LinkedIn) in Firefox goed te laten draaien non-free codecs installeren. Zelfde moest ik doen voor Nvidia drivers. Allebei kwamen niet out of the box beschikbaar in de repo's dus was even zoeken (https://rpmfusion.org/Configuration voor codecs iig)

Zodra de Nvidia driver was geïnstalleerd wilde m'n scherm niet meer uit als het systeem gelockt was, startte hij 25% van de tijd niet meer goed op uit sleep en had ik veel gedoe met fluctuerende framerates op de desktop.

Aangezien ik merkte dat er meer stuk ging omdat Fedora wat te bleeding edge deed overgestapt naar Linux Mint en alles werkte out of the box een stuk soepeler en simpeler. Dan maar niet bleeding edge :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Maar dan zonder de mooie webGUI :)
Ik vind Virtual Machine Manager (virt-manager) een prima GUI ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Merethil schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:40:
Onlangs Fedora geïnstalleerd gehad voor een maandje en ik moest om YouTube (en andere video's op bv LinkedIn) in Firefox goed te laten draaien non-free codecs installeren. Zelfde moest ik doen voor Nvidia drivers. Allebei kwamen niet out of the box beschikbaar in de repo's dus was even zoeken (https://rpmfusion.org/Configuration voor codecs iig)

Zodra de Nvidia driver was geïnstalleerd wilde m'n scherm niet meer uit als het systeem gelockt was, startte hij 25% van de tijd niet meer goed op uit sleep en had ik veel gedoe met fluctuerende framerates op de desktop.

Aangezien ik merkte dat er meer stuk ging omdat Fedora wat te bleeding edge deed overgestapt naar Linux Mint en alles werkte out of the box een stuk soepeler en simpeler. Dan maar niet bleeding edge :+
OK... Dat is echt gewoon slecht van Fedora dan... :-(
pporrio schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:41:
De volgende keer moet je dat wel effe erbij zetten! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Niet online

[...]

[...]

Ik bedoelde beide meer als voorbeelden waar je last van zou kunnen hebben. Je wil een programma installeren, er staat installeer het van Flathub en dan werkt Flathub niet zoals verwacht omdat Fedora het net anders doet (nu opgelost). Je wil een spel spelen maar dat werkt niet goed, op internet vind je dat je dan moet switchen naar X11 en een instructie, maar Fedora heeft X11 support al soft verwijderd en er is geen switch meer in Gnome (misschien bij een volgende versie van Fedora). Je wil een Youtube filmpje afspelen maar het werkt niet, dan moet je op zoek naar hoe je de codecs installeert en voor je het weet ben je blind commands in de terminal aan het plakken als beginner.

Dat is voor een beginner gewoon onhandig. Bij Arch weet je dat niets werkt zonder dat je het installeert maar dat doe je met de documentatie allemaal zelf, dus als je een probleem hebt weet je al ongeveer waar je moet zijn en wat je hebt gedaan, Bij Ubuntu, Mint, Pop_OS! proberen ze het zo goed mogelijk te maken out of the box en kom je pas bij problemen als je iets bijzonders probeert.

Als je al langer Linux gebruikt weet je dat bij bepaalde problemen bepaalde oplossingen horen dus weet je waar je moet zoeken bij het installeren van Fedora, mijn installatie werkt gewoon. Maar als je begint weet je niet wat je niet weet, dus de juiste zoekopdracht bedenken kan je nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
[...]

Ik vind S.P.I.C.E. echt geweldig : De VM wordt ineens je PC gewoon!
Ik ook. Alleen de Red Hat gebaseerde distro's hebben SPICE eruit gegooit. Deprecated zeggen ze... kwam ik achter toen ik eens AlmaLinux als KVM host wilde gebruiken. Weer snel terug gegaan naar Ubuntu Server.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
pporrio schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Gebruik ik ook. Maar op de meeste VM's met grafische omgeving heb ik ook wel een VNC server draaien zodat ik ze ook vanaf andere systemen in het netwerk over kan nemen. Bijvoorbeeld vanaf de Windows laptop in de woonkamer. Uiteraard via een SSH tunnel :7

[ Voor 3% gewijzigd door Nickname55 op 03-01-2024 17:51 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nickname55 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:48:
Ik ook. Alleen de Red Hat gebaseerde distro's hebben SPICE eruit gegooit. Deprecated zeggen ze... kwam ik achter toen ik eens AlmaLinux als KVM host wilde gebruiken.
Dat is echt ronduit dom gewoon! :(

Aan de andere kant ook weer typisch Red Hat gezien de andere dingen die ze in de Linux wereld hebben geïntroduceerd... :/
Weer snel terug gegaan naar Ubuntu Server.
Waarom geen Proxmox of Debian maar dan zonder Proxmox webGUI ?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
nero355 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Ik weet niet. Heb me nog nooit verdiept in Proxmox. Wat bied dat voor meerwaarde dan?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal

Dat is echt ronduit dom gewoon! :(

Aan de andere kant ook weer typisch Red Hat gezien de andere dingen die ze in de Linux wereld hebben geïntroduceerd... :/
Sinds de overname van IBM hebben ze wel meer domme dingen gedaan. Zeker in 2023!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Precies. Bij Ubuntu moet je dat hele snap eruit slopen.

Ik heb sinds kort een Proxmox NUC met een Hassio VM met containers er omheen. Werkt veel beter dan ik verwacht had.
Pagina: 1 ... 36 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.