Soort van ongeveer hetzelfde verhaal was bij mij ook van toepassing met de toevoeging dat het dan vooral om Linux/FreeBSD Desktop omgevingen ging, want ik heb nog wel jarenlang ermee gestoeid als Server OS en dus alleen CLI/Terminal meuk ermee gedaan

Twee vragen;
1; Is het verstandig eerst een actuele 'full newbie' vriendelijke distro te kiezen, of kan je met 20 jaar oude grotendeels weggezakte kennis best een medior oplossing pakken. Ik neigde een beetje naar Debian stable.
Ik zou gewoon wat distro's pakken die standaard een volledige GNOME/KDE/XFCE/enz. Desktop omgeving neerzetten met een shitload aan applicaties erbij die je misschien niet eens nodig zal hebben, maar dan heb je wel een beetje een indruk van wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is onder elke DE en wat voor software er allemaal is of het meest voorkomt
Dus in het begin kom je dan vooral in een soort ritme dat bestaat uit een paar dagen of een weekje of zo wat testen om het vervolgens te slopen door weer een verse installatie te doen van een andere distro

2; Virtualisatie is voor mij ook grotendeels nieuw. Ik zie op homelab fora veel gebruik van Proxmox. Gaat dat in de leercurve wat opleveren (meerdere VMs om kapot te maken

) of gaat dat meer in de weg zitten.
Geen idee waar je eventueel ervaring mee hebt qua VM's draaien, maar ik vind het echt een geweldige oplossing!
Na de installatie click je nog effe wat rond en voor je het weet draai je een VM met een OS naar keuze daarin

Ik start met een beperkte hoeveelheid opslagruimte (128 GB)
Dat is niet echt handig om twee redenen :
- Je hebt sowieso meer ruimte nodig voor al je VM's en LXC's en 128 GB is eerder voor alleen het OS interessant...
- Er bestaan SSD's die totaal niet geschikt zijn voor Proxmox omdat ze helemaal kapotgeschreven worden of crashes veroorzaken en als die SSD dan ook nog eens zo klein is dan heb je kans dat je na een hele korte periode alweer aan een nieuwe toe bent !!

Jolijter schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:04:
Ik ben zelf in 2008 begonnen met Linux en mijn ervaring is dat vooral het installeren van distributies over de tijd veel makkelijker is geworden. Daar zou ik gebruik van maken als ik jou was. Als een distributie toch niet helemaal is wat je ervan verwacht kun je zo een andere installeren.
Dat is echt 100% waar en eigenlijk iets wat we misschien met zijn allen nog weleens over het hoofd zien!

Wat betreft virtualisatie zou je je ook kunnen verdiepen in Docker. Dat is een andere strategie voor het isoleren van experimenten waarbij je containers declaratief opbouwt die alleen gaan doen wat jij zegt dat ze moeten doen, zoals een webserver starten en de poort daarvoor beschikbaar maken terwijl je "echte" systeem (de host) niet eens weet wat een webserver is.
Docker is geen Virtualisatie maar Containerisatie (Als dat een woord is ?!) van Applicaties terwijl je in een LXC een heel OS propt die de Kernel deelt met je Host OS zoals Proxmox

pporrio schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:18:
Mislukt het een keer, gewoon de USB stick met de Linux live omgeving erin en opstarten. Daarmee kun je vaak al het nodige fixen. Heb je het systeem te erg om zeep geholpen, niet getreurd, gewoon opnieuw installeren. Lekker leren van je fouten.

Kan met Proxmox ook : Zowel het OS als een VM of LXC redden is geen enkel probleem!

Echter, dat kan onder een geïnstalleerde distro via KVM (qemu) ook.
Maar dan zonder de mooie webGUI

Onder Proxmox upload je namelijk ook de installatie ISO's van de distro's die je wilt installeren. Die nemen ook de nodige GB's aan schijfruimte in beslag.
Die hoeven niet zo groot te zijn als je iets van een Mini Install ISO of zo pakt, maar die vervolgens weer vertelt om ALLES te installeren

Proxmox is eigenlijk een KVM server die meerdere VM's kan draaien en waarbij je de VM's vanaf een andere computer benadert via de browser (laggy) of een remote desktop programma zoals Remmina (een stuk beter).
Ik vind S.P.I.C.E. echt geweldig : De VM wordt ineens je PC gewoon!
Zelfs met meerdere schermen aangesloten terwijl er een video wordt afgespeeld !!

Maar goed, ik vind zelf bare metal het leukst en je heb de beste performance. Doordat je toch een dedicated pc hebt, kun je makkelijk verwijderen opnieuw installeren. Ook wanneer de geïnstalleerde distro niet bevalt.

Dat dan weer wel

Ik zou dat soort dingen in het begin vermijden net als SnapD bijvoorbeeld om een beter beeld te hebben van wat het OS zelf biedt en je niet in één klap software uit 4 verschillende bronnen gebruikt :
- SnapD
- FlatPak
- AppImage
- Packages Manager van de distro zelf.

Volgens mij wel een paar keer positief besproken niet al te lang geleden dus lees effe een stukje terug of pak de Search bovenaan erbij

IMHO maakt men van de Nvidia Drivers een grotere drama dan het daadwerkelijk is
Verder vraag ik me af wat je qua Codecs nodig denkt te hebben
Het is altijd je browser die iets moet afspelen en anders pak je een VLC of Kodi erbij die alles voor je afspeelt en dat was het dan wel ?!