Workstation. Gnome is gewoon nooit mijn ding geweest. Toen het nog Gnome 2 was, vond ik het al irritant dat er 2 locaties was op het panel om dingen te starten, waarbij de instellingen ook nog eens soort van door elkaar stonden, sommige hadden root rechten nodig, anderen weer niet onder dezelfde sectie. Xfce vond ik destijds overzichtelijker. Het was meer wat ik gewend was van Windows.
En Gnome sinds versie 3, nu noemen ze het doodleuk 44, 45 en whatnot, maar het is nog steeds 3 in feite, vind ik het alleen maar onoverzichtelijker geworden. Het is gewoon niet mijn ding.
Cyphax schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:43:
[...]
Ooooh wat vind ik dat verschrikkelijk zeg, updaten bij het opstarten, en dat het dan inderdaad gerust een minuut duurt maar je weet niet hoe lang want dat staat er niet bij. En dan moet ik uit m'n neus gaan zitten eten ofzo.
Updates liet ik uitvoeren via Gnome Software, of hoe het grafische ding ook heet bij Fedora dat als centraal software centrum wordt gebruikt. Daar kwam gelijk de melding met 'update & restart', nadat het de updates had gedownload kwam nogmaals die vraag en ging het herstarten. Bij het opstarten echter werden de updates uitgevoerd. Leuk als er een kernel update is, die komt dus eigenlijk pas na nog een reboot actief.
Maar een minuut? Dan had je weinig updates. Standaard installatie die ik had, had er iets van 39, of 69, kon niet echt goed zien hoeveel het waren, want met 100% schaal op een 4k monitor was het gewoon enorm slecht te zien. Het heeft iig een goed kwartier staan draaien.
Voor de vergelijking, mijn Debian Unstable systeem heeft wel eens 200 packages gehad als update. Dat heeft na downloaden nog geen 5 minuten geduurd. Nou waren het veel kleine packages, het KDE framework bestaat uit veel libraries die los gepackaged worden, maar toch, niet alles was een paar 100 KB.

Ik heb automatische updates uitgezet en update een paar keer per week ofzo met dnf update. Daarna hoef je niet te rebooten als je dat niet wil. Iets als Firefox wordt direct bijgewerkt want die gaat al snel mekkeren dat je 'm opnieuw moet starten (wat ook bijzonder irritant is maar zal onder andere distros niet anders zijn).
M'n werklaptop update ik eens per week, op maandag. De rest van de week gaat 'ie naar hibernate en vrijdag uit. M'n pc thuis heeft sinds voor de kerst de laatste reboot gehad voor updates en gaat straks ook weer gewoon in slaapstand. Van het weekend maar weer eens updaten.
Het gedrag van Firefox is overigens overal zo, ook op Windows kan je opeens de melding krijgen dat je de browser moet herstarten, al is dat eigenlijk alleen als je met meerdere personen tegelijk het systeem zit, zoals een RDS omgeving.

Anders start je 'm op, zie je heel kort het venster, alsof het crasht, en komt daarna weer terug en heeft het de update toegepast.
Het is op zich wel fijn hoe het op Linux werkt. Je wordt er niet hard uit gegooid en bestaande tabs blijven gewoon werken. Alleen nieuwe tabs starten een nieuw proces en dat vereist dan een herstart. Maar naar een compleet andere site gaan in een bestaande tab is geen probleem. Misschien zelfs een link in nieuwe tab openen werkt nog.