Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Mark de Vaal schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Precies. Bij Ubuntu moet je dat hele snap eruit slopen.
Ik installeer de pakketten gewoon met apt. Snap ben ik nog niet tegen gekomen. Ik vermoed dat ze dat alleen bij een desktop installatie gebruiken. Niet bij de server versie.

[ Voor 15% gewijzigd door Nickname55 op 03-01-2024 19:38 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:36
Nickname55 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:36:
[...]

Ik installeer de pakketten gewoon met apt. Snap ben ik nog niet tegen gekomen. Ik vermoed dat ze dat alleen bij een desktop installatie gebruiken. Niet bij de server versie.
Ook bij Ubuntu server is snap aanwezig en actief.
Lxd bijvoorbeeld is een snap pakket en zit in de standaard server versie.
Er zijn wel artikeltje vinden waar je snap volledig kan verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Ik zie het nu:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC0OxYkVwpKoFXQn7zK1IFDUUjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B73y6wbVoAhIqQ9LXY1zZKyP.jpg?f=fotoalbum_large
Nog geen last van gehad 😁

Euhm... \n ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:36
Nickname55 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:09:
Ik zie het nu:[Afbeelding]
Nog geen last van gehad 😁
Psst, ff updaten, er is al een nieuwere kernel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
[...]

Ik weet niet of ubuntu het ook op server doet maar op de desktop gaf het je een snap als je apt install Firefox deed bijvoorbeeld.

Voor mij is het flatpak > snap > apt > appimage > ppa. Zelf compileren moet natuurlijk eigenlijk vooraan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Dat is afhankelijk van het pakket dat je installeert en wat Ubuntu er mee doet. Voornamelijk grafische programma's zijn snap versies. Maar op server kan er ook best een snap versie van een cli programma draaien. Dat weet je pas als je gaat kijken of snapd is geïnstalleerd.

Stel dat je altijd apt gebruikt en denkt Firefox 'fatsoenlijk' te installeren met 'apt install firefox'. Je installeert het via apt en dus het .deb package, toch? Helaas, het is een leeg package dat niks anders doet dan 'snap install firefox'. Dit zie je bij de afhankelijkheden, niks voor grafische zaken, alleen snapd en nog een paar packages die elk package wel zo'n beetje nodig heeft.

Als een snap package draait, zie je dat trouwens ook terug in mtab, de lijst met file systems die gemount zijn. Simpelweg het commando 'mount' uitvoeren toont dit. Staat er iets van /run/snapd ofzo, dan weet je genoeg.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:44

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Ik ben best wel fervent flatpak (en in specifieke gevallen snapd) gebruiker, maar waarom canonical dit zo door iedereen z'n strot wilt duwen is mij nog steeds een raadsel :X APT is dpkg en daarmee .deb packages, klaar.

Dat dit in Gnome Software als standaard zo is vind ik acceptabel, maar dit is een direct commando; dat moet gewoon doen wat ik vraag (en verwacht). Als ik om de tuin geleid wil worden vanwege marketingskeuzes installeer ik wel MS Windows.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
MartinMeijerink schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:35:
... maar daar ben ik vanaf gestapt omdat Debian 12 niet meer zonder systemd kan ...
Ahum ;)
root@sysv:~# cat /etc/issue
Debian GNU/Linux 12 \n \l

root@sysv:~# /sbin/init --version
SysV init version: 3.06

root@sysv:~# stat /run/systemd/system
stat: cannot statx '/run/systemd/system': No such file or directory

EDIT: Alleen hebben steeds minder packages ook de bijbehorende init.d scripts.
Maar die kun je zelf aanmaken van een skeleton of copie van een ander.

[ Voor 14% gewijzigd door deHakkelaar op 03-01-2024 22:16 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nickname55 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:09:
Ik weet niet. Heb me nog nooit verdiept in Proxmox. Wat bied dat voor meerwaarde dan?
Geen Ubuntu gekkigheden en zo'n beetje de standaard als het gaat om Linux KVM gebruik :)

Lees anders een tijdje mee in Het grote Proxmox VE topic of blader dat topic door en kijk wat je ervan vindt ??
silverball schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:57:
Ik ben best wel fervent flatpak (en in specifieke gevallen snapd) gebruiker, maar waarom canonical dit zo door iedereen z'n strot wilt duwen is mij nog steeds een raadsel :X
Het jaagt mij als gebruiker in ieder geval weg dus :w *Buntu zolang het niet om UBPorts Ubuntu Touch gaat :P
APT is dpkg en daarmee .deb packages, klaar.
AMEN! d:)b
Als ik om de tuin geleid wil worden vanwege marketingskeuzes installeer ik wel MS Windows.
Mwhahahaha! Precies! >:) _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 15:17

MartinMeijerink

Computerrorist

deHakkelaar schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Ahum ;)
root@sysv:~# cat /etc/issue
Debian GNU/Linux 12 \n \l
[...]
Oh, met 10 en 11 ging het nog heel makkelijk, maar met 12 kwam ik er niet zo gauw uit, weet ook niet meer waarom precies, maar aangezien Slackware een goed alternatief is, heb ik daar maar voor gekozen... en geen spijt van! :)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

@deHakkelaar @MartinMeijerink

Als je Debian zonder SystemD wilt dan is er toch Devuan gewoon of voldeed dat niet voor jullie :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

nero355 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:52:

Als je Debian zonder SystemD wilt dan is er toch Devuan gewoon of voldeed dat niet voor jullie :?
Heb ik jaren geleden wel eens mee gespeeld, maar beviel toen niet echt. Voelde toch een beetje als een gekopieerde Debian met daarin systemd eruitgesloopt. En Slackware is zo simpel (net als ik), dus die mocht blijven (ik had ook geen zin om alle honderden distro's te proberen) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
nero355 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:52:

Ik heb totaal geen afkeer tegen systemd.
Ik zie ook de voordelen van systemd tov de oude systemv en laat alleen zien dat Debian met verschillende init's kan werken:
$ lsb_release -d
Description:    Debian GNU/Linux 11 (bullseye)

$ /sbin/init --version
init (upstart 1.13.2)

Ook heb ik nog geen betrouwbaarheid of stabiliteits problemen ervaren met systemd.
M'n eerste systemd server uit 2017 pruttelt nog als een zonnetje.

EDIT: Ow wbt package ondersteuning voor de oude systemv, dit valt nog reuze mee merk ik net:
$ apt-file search /etc/init.d | awk '{print $2}' | sort | uniq | wc -l
1181

[ Voor 11% gewijzigd door deHakkelaar op 04-01-2024 20:00 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:00
Kan ik een Gedit tekstbestandje op mijn ubs-stick encrypten?

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

StopEcocide schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:40:
Kan ik een Gedit tekstbestandje op mijn ubs-stick encrypten?
Ligt er aan, kan je een Kate bestandje versleutelen? Of een gemaakt met Leafpad? Of met Vim? En wat als het bestand met Nano is gemaakt?

Je vraag raakt kant noch wal en is hier als zodanig offtopic en kan je prima met wat eigen inzet en moeite zelf beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:00
Hero of Time schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Ligt er aan, kan je een Kate bestandje versleutelen? Of een gemaakt met Leafpad? Of met Vim? En wat als het bestand met Nano is gemaakt?

Je vraag raakt kant noch wal en is hier als zodanig offtopic en kan je prima met wat eigen inzet en moeite zelf beantwoorden.
Je hebt gelijk. My bad. Eerst zelf ff zoeken. Sorry voor het offtopic.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Laatst online: 15-09 18:57
Ik ben weer terug in Linux land na vele jaren MacOs. Mijn laatste ervaring was Arch meer dan 10 jaar geleden en nu ben ik op zoek naar een niet al te moeilijke distro, maar mag wel een beetje uitdaging in zitten. Ik heb geen software uitdagingen daar ik veel vanuit een browser werk.

Arch was destijds nog from scratch vanaf een diskette klooien wat grappig was, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor. Draai op dit moment PopOs en ook al werkt het allemaal direct op mijn laptop, voelt het een beetje meh.

Mijn systeem is een Thinkpad X1 carbon gen7 en dus prima compatible met Linux. Ik twijfel nu tussen 2 distro's:

Debian stable/testing (hou wel van rommelen met nieuwer spul, vandaar testing, denk dat ik stable te snel te oud vind).

Fedora silverblue, vanwege het immutable systeem en flatpacks wat me in theorie aanspreekt. Ook is onder Fedora alles behoorlijk nieuw.

Tips? Waarschijnlijk is het antwoord: het maakt niet uit welke je pakt, maar dat kan mijn brein moeilijk verwerken, zo kom ik nooit van PopOs af. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door -TheNose- op 29-01-2024 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Het maakt niet uit welke je pakt :p
Zelf heb ik de voorkeur voor Slackware, maar dat komt omdat ik van een compleet systeem hou, waar van alles in zit, maar toch zonder bloatware (zoals systemd bijvoorbeeld, dat zit er dus niet in). En het werkt allemaal supersnel, en zit logisch in elkaar. En als windowmanager Window Maker, ik heb het in 2003 even geprobeerd, en ben er tot op de dag van vandaag in blijven hangen, lekker minimalistisch, maar ziet er goed uit, en volledig naar smaak aan te passen. Maar als je geen problemen hebt met systemd (of je het graag zelf wilt ontdekken), dan kan ik je Debian aanbevelen, die bevat volgens mij ongeveer de minste bloatware (als je systemd dan even niet meerekent).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -TheNose-
Heb Debian stable gepakt en alles werkt direct. 😂
Even wat dingen instellen nog en als alles naar mijn zin is over naar testing 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Specificeer eens wat je aan PopOS nou " meh" vindt... dan hebben anderen er ook iets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

Cyphax

Moderator LNX
POP!_os zit in een transitiefase, van Gnome naar Cosmic, maar dat heeft wat vertraging opgelopen waardoor het nu behoorlijk achterloopt qua versies van software, en tegelijkertijd zou je iets installeren dat bij de volgende release weer helemaal wordt omgegooid. Ik ben er wel benieuwd naar maar ik zou nu niet POP!_os installeren maar even wachten op die volgende release (dat zou wel in de buurt moeten komen) of iets anders installeren.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:04
-TheNose- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:58:
Ik ben weer terug in Linux land na vele jaren MacOs. Mijn laatste ervaring was Arch meer dan 10 jaar geleden en nu ben ik op zoek naar een niet al te moeilijke distro, maar mag wel een beetje uitdaging in zitten. Ik heb geen software uitdagingen daar ik veel vanuit een browser werk.

Arch was destijds nog from scratch vanaf een diskette klooien wat grappig was, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor. Draai op dit moment PopOs en ook al werkt het allemaal direct op mijn laptop, voelt het een beetje meh.

Mijn systeem is een Thinkpad X1 carbon gen7 en dus prima compatible met Linux. Ik twijfel nu tussen 2 distro's:

Debian stable/testing (hou wel van rommelen met nieuwer spul, vandaar testing, denk dat ik stable te snel te oud vind).

Fedora silverblue, vanwege het immutable systeem en flatpacks wat me in theorie aanspreekt. Ook is onder Fedora alles behoorlijk nieuw.

Tips? Waarschijnlijk is het antwoord: het maakt niet uit welke je pakt, maar dat kan mijn brein moeilijk verwerken, zo kom ik nooit van PopOs af. ;)
Voor de Arch nostalgie zonder al teveel gedoe kan je ook EndeavourOS nog eens overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:55:
POP!_os zit in een transitiefase, van Gnome naar Cosmic, maar dat heeft wat vertraging opgelopen waardoor het nu behoorlijk achterloopt qua versies van software, en tegelijkertijd zou je iets installeren dat bij de volgende release weer helemaal wordt omgegooid. Ik ben er wel benieuwd naar maar ik zou nu niet POP!_os installeren maar even wachten op die volgende release (dat zou wel in de buurt moeten komen) of iets anders installeren.
Deze post ga ik morgen aan m'n collega laten zien. Die heeft namelijk onlangs op z'n Lenovo Legion laptop juist POP!_os gezet en daar heb ik het boot menu nog van gefixt zodat 'ie ook de andere schijf kan kiezen waar Windows op staat. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Deze post ga ik morgen aan m'n collega laten zien. Die heeft namelijk onlangs op z'n Lenovo Legion laptop juist POP!_os gezet en daar heb ik het boot menu nog van gefixt zodat 'ie ook de andere schijf kan kiezen waar Windows op staat. _O-
Zolang je 'm maar niet daarna Gnome in Fedora 39 laat zien... >:)

Op zich is POP!_os verder wel prima, het is met name die verouderde Gnome-versie. Als je collega er maar niet teveel aan gaat hechten want bij de volgende uitgave is ie weer exit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Zolang je 'm maar niet daarna Gnome in Fedora 39 laat zien... >:)

Op zich is POP!_os verder wel prima, het is met name die verouderde Gnome-versie. Als je collega er maar niet teveel aan gaat hechten want bij de volgende uitgave is ie weer exit. :+
Och, hij kent mijn KDE desktop. Maar kan idd wel Fedora in een VM gooien, goed idee. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -TheNose-
Cyphax schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:55:
Excuses dat ik dat niet uitlegde, maar deze post dekt de lading idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

Probeer eens Manjaro.
Voelt waarschijnlijk direct als thuiskomen omdat deze Arch based en meer gebruikersvriendelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:09
Fedora Silverblue werkt in de praktijk ook mooi is mijn ervaring als ik in dit topic meermaals heb aangehaald :)

[ Voor 55% gewijzigd door Jolijter op 29-01-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Ik merk dat Fedora door een hoop neckbeards als evil bestempeld wordt. Vanwaar zoveel haat tegen Fedora eigenlijk? Dat immutable idee is in principe wel mooi al vinden sommigen het te beperkend of zo.

Ik zat ook te kijken naar spins van Fedora met minimalistische windowmanagers zoals i3 en Sway. Gebruik voor 90% de browser voor alles, dus zo'n opzet lijkt me ook wel vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

@-TheNose- Bedenk wel dat de i3 spin van Fedora wel een beetje minimalistisch is. Als je iets wil dan zul je het waarschijnlijk zelf moeten configureren. Een achtergrond op je lockscreen? Daar zul je zelf iets voor moeten fabrieken etc. Dat moet dus wel je ding zijn :)

Ik heb op Fedora 39 i3 draaien naast Gnome, zodat ik lekker kan switchen als ik even in een 'simpele' DE als Gnome wil werken.

Waarom de neckbeard brigade Fedora haat, dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat het van IBM/Red Hat is, en dat RH 2 jaar geleden CentOS vakkundig de nek omgedraaid heeft door het geen 'gratis RHEL' te maken maar een soort Fedora-voor-servers (leesvoer: https://www.theregister.com/2021/01/26/killing_centos/ en https://www.centos.org/centos-linux-eol/) dat CentOS Stream heet en dat de EoL van de meest recente versie destijds, CentOS 8, werd verplaatst van 2029 naar 2021, terwijl CentOS 7 nog steeds een EoL heeft in 2024 (en die kwam in 2014 uit. 8 kwam in 2019 uit)

Ohja, en het Fedora logo lijkt op die van Feesboek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
_Eend_ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:03:
@-TheNose- Bedenk wel dat de i3 spin van Fedora wel een beetje minimalistisch is. Als je iets wil dan zul je het waarschijnlijk zelf moeten configureren. Een achtergrond op je lockscreen? Daar zul je zelf iets voor moeten fabrieken etc. Dat moet dus wel je ding zijn :)

Ik heb op Fedora 39 i3 draaien naast Gnome, zodat ik lekker kan switchen als ik even in een 'simpele' DE als Gnome wil werken.

Waarom de neckbeard brigade Fedora haat, dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat het van IBM/Red Hat is, en dat RH 2 jaar geleden CentOS vakkundig de nek omgedraaid heeft door het geen 'gratis RHEL' te maken maar een soort Fedora-voor-servers (leesvoer: https://www.theregister.com/2021/01/26/killing_centos/ en https://www.centos.org/centos-linux-eol/) dat CentOS Stream heet en dat de EoL van de meest recente versie destijds, CentOS 8, werd verplaatst van 2029 naar 2021, terwijl CentOS 7 nog steeds een EoL heeft in 2024 (en die kwam in 2014 uit. 8 kwam in 2019 uit)

Ohja, en het Fedora logo lijkt op die van Feesboek. :+
Ja dat verhaal heb ik gelezen, is deels wel een beetje foei een commercieel bedrijf dat geld wil verdienen. Begreep ook wel dat er op de oude manier veel gebruik maakten van RHEL maar dan gratis via CentOs. Dat EOL aanpassen is wel een vervelende actie als je net zon server zou hebben opgeleverd.

Ik ga zo Fedora Silverblue installeren, dat hele immutable spreekt me aan en kan dan als ik wil heel makkelijk rebasen van Gnome naar Sway bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op m'n werklaptop Fedora geïnstalleerd. De ISO van 2 GB downloading ging trouwens super traag voor onze internet verbinding. We hebben 1 Gbps, ik haalde met nog geen tiende daarvan de boel binnen, net aan 9 MB/s.

Wat fijn was, was dat het direct de zaken voor KVM had zodat automatische schermresolutie aanpassen werkte (nadat het ingeschakeld werd in de View optie). Het is ook erg snel, voelt vloeiend aan. Heeft zelfs sssd standaard geïnstalleerd in geval je 'm bij AD wilt aanmelden.

Maar dat laatste is ook gelijk een punt van kritiek. Tijdens de OOBE die je na installatie en reboot krijgt om een gebruiker te maken is er ook de optie voor Enterprise login. Dus ik vul de naam van ons AD domein in en m'n eigen credentials. Foutmelding: kan domeinnaam niet vinden. Internet en alles werkt, dus het zou gewoon bij het domein moeten kunnen. Ik geloof niet dat het te maken heeft met de netwerkmodus, NAT, die ik gebruikte.

Het updaten van Fedora gebeurt bij reboot en zoals ik gewend ben van Yum/dnf is dat niet het snelste proces. Omdat er meerdere updates waren inclusief een kernel update weet ik niet of updaten ook zonder reboot mogelijk is, bijvoorbeeld alleen Firefox bijwerken. Zou wel wat spijtig zijn als voor elke lullige librarie of package update een herstart nodig is, dat voelt zo enorm als Windows, die heel vroeger al een reboot ging eisen als je een muis aansloot (en ja, dat is heul lang geleden).

Gnome is overduidelijk niet mijn ding. Ik mis dingen, instellingen even snel bekeken maar heb het gevoel erg beperkt te zijn. Het applicatie menu toonde ook maar een handvol programma's, Firefox stond op het dock vast en ontbrak in de lijst. Heb het idee dat er meer is geïnstalleerd dan daar werd getoond.

Verder niet veel rond gekeken, had nog genoeg te doen op werk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Hero of Time schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:30:
Op m'n werklaptop Fedora geïnstalleerd. De ISO van 2 GB downloading ging trouwens super traag voor onze internet verbinding. We hebben 1 Gbps, ik haalde met nog geen tiende daarvan de boel binnen, net aan 9 MB/s.

Wat fijn was, was dat het direct de zaken voor KVM had zodat automatische schermresolutie aanpassen werkte (nadat het ingeschakeld werd in de View optie). Het is ook erg snel, voelt vloeiend aan. Heeft zelfs sssd standaard geïnstalleerd in geval je 'm bij AD wilt aanmelden.

Maar dat laatste is ook gelijk een punt van kritiek. Tijdens de OOBE die je na installatie en reboot krijgt om een gebruiker te maken is er ook de optie voor Enterprise login. Dus ik vul de naam van ons AD domein in en m'n eigen credentials. Foutmelding: kan domeinnaam niet vinden. Internet en alles werkt, dus het zou gewoon bij het domein moeten kunnen. Ik geloof niet dat het te maken heeft met de netwerkmodus, NAT, die ik gebruikte.

Het updaten van Fedora gebeurt bij reboot en zoals ik gewend ben van Yum/dnf is dat niet het snelste proces. Omdat er meerdere updates waren inclusief een kernel update weet ik niet of updaten ook zonder reboot mogelijk is, bijvoorbeeld alleen Firefox bijwerken. Zou wel wat spijtig zijn als voor elke lullige librarie of package update een herstart nodig is, dat voelt zo enorm als Windows, die heel vroeger al een reboot ging eisen als je een muis aansloot (en ja, dat is heul lang geleden).

Gnome is overduidelijk niet mijn ding. Ik mis dingen, instellingen even snel bekeken maar heb het gevoel erg beperkt te zijn. Het applicatie menu toonde ook maar een handvol programma's, Firefox stond op het dock vast en ontbrak in de lijst. Heb het idee dat er meer is geïnstalleerd dan daar werd getoond.

Silverblue of workstation?
Wat mis je precies in Gnome? Ik denk dat het 1 van de meest uitgebreide DEs is op Linux?

Ik ben zelf mijn Fedora Silverblue installatie rustig aan het inrichten en aan het proberen simpele dingen als back and forward swipen in Google Chrome aan de praat te krijgen.
Google Drive te koppelen etc. Allemaal suffe dingen want het systeem zelf draait gewoon dikke prima. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX

Ooooh wat vind ik dat verschrikkelijk zeg, updaten bij het opstarten, en dat het dan inderdaad gerust een minuut duurt maar je weet niet hoe lang want dat staat er niet bij. En dan moet ik uit m'n neus gaan zitten eten ofzo.
Ik heb automatische updates uitgezet en update een paar keer per week ofzo met dnf update. Daarna hoef je niet te rebooten als je dat niet wil. Iets als Firefox wordt direct bijgewerkt want die gaat al snel mekkeren dat je 'm opnieuw moet starten (wat ook bijzonder irritant is maar zal onder andere distros niet anders zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

-TheNose- schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Silverblue of workstation?
Wat mis je precies in Gnome? Ik denk dat het 1 van de meest uitgebreide DEs is op Linux?
Workstation. Gnome is gewoon nooit mijn ding geweest. Toen het nog Gnome 2 was, vond ik het al irritant dat er 2 locaties was op het panel om dingen te starten, waarbij de instellingen ook nog eens soort van door elkaar stonden, sommige hadden root rechten nodig, anderen weer niet onder dezelfde sectie. Xfce vond ik destijds overzichtelijker. Het was meer wat ik gewend was van Windows.

En Gnome sinds versie 3, nu noemen ze het doodleuk 44, 45 en whatnot, maar het is nog steeds 3 in feite, vind ik het alleen maar onoverzichtelijker geworden. Het is gewoon niet mijn ding.
Cyphax schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Ooooh wat vind ik dat verschrikkelijk zeg, updaten bij het opstarten, en dat het dan inderdaad gerust een minuut duurt maar je weet niet hoe lang want dat staat er niet bij. En dan moet ik uit m'n neus gaan zitten eten ofzo.
Updates liet ik uitvoeren via Gnome Software, of hoe het grafische ding ook heet bij Fedora dat als centraal software centrum wordt gebruikt. Daar kwam gelijk de melding met 'update & restart', nadat het de updates had gedownload kwam nogmaals die vraag en ging het herstarten. Bij het opstarten echter werden de updates uitgevoerd. Leuk als er een kernel update is, die komt dus eigenlijk pas na nog een reboot actief.

Maar een minuut? Dan had je weinig updates. Standaard installatie die ik had, had er iets van 39, of 69, kon niet echt goed zien hoeveel het waren, want met 100% schaal op een 4k monitor was het gewoon enorm slecht te zien. Het heeft iig een goed kwartier staan draaien.

Voor de vergelijking, mijn Debian Unstable systeem heeft wel eens 200 packages gehad als update. Dat heeft na downloaden nog geen 5 minuten geduurd. Nou waren het veel kleine packages, het KDE framework bestaat uit veel libraries die los gepackaged worden, maar toch, niet alles was een paar 100 KB. :P
Ik heb automatische updates uitgezet en update een paar keer per week ofzo met dnf update. Daarna hoef je niet te rebooten als je dat niet wil. Iets als Firefox wordt direct bijgewerkt want die gaat al snel mekkeren dat je 'm opnieuw moet starten (wat ook bijzonder irritant is maar zal onder andere distros niet anders zijn).
M'n werklaptop update ik eens per week, op maandag. De rest van de week gaat 'ie naar hibernate en vrijdag uit. M'n pc thuis heeft sinds voor de kerst de laatste reboot gehad voor updates en gaat straks ook weer gewoon in slaapstand. Van het weekend maar weer eens updaten.

Het gedrag van Firefox is overigens overal zo, ook op Windows kan je opeens de melding krijgen dat je de browser moet herstarten, al is dat eigenlijk alleen als je met meerdere personen tegelijk het systeem zit, zoals een RDS omgeving. :P Anders start je 'm op, zie je heel kort het venster, alsof het crasht, en komt daarna weer terug en heeft het de update toegepast.
Het is op zich wel fijn hoe het op Linux werkt. Je wordt er niet hard uit gegooid en bestaande tabs blijven gewoon werken. Alleen nieuwe tabs starten een nieuw proces en dat vereist dan een herstart. Maar naar een compleet andere site gaan in een bestaande tab is geen probleem. Misschien zelfs een link in nieuwe tab openen werkt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Via torrents gaat het een stuk sneller. Maar in een bedrijfsnetwerk is dat geen optie denk ik :P

Voor het AD verhaal, daar moet je nog wat stappen voor doen, iets met realm dacht ik? Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Een reboot is niet vaak nodig, eigenlijk alleen voor kernel updates, maar die heb je wel 1-2x per maand. Voor de rest heb je geen update nodig, hooguit dat je Firefox oid een keer moet herstarten.

Grappig, dat Firefox niet in de applicatielijst staat was mij nog niet opgevallen in al die tijd dat ik Fedora draai. Maar ik gebruik die lijst ook bijna nooit. Nu kijk ik er in en er ontbreken wel meer dingen bij mij. Maar er staan ook dingen in die ik niet had verwacht, zoals PuTTY :? En ook een aantal games waarbij ik tijdens de installatie via Steam ben vergeten een vinkje uit te zetten (iets in de geest van "Add icon to application menu")..

Ik moet wel zeggen dat sinds Fedora 34/35 Gnome iets uitgebreider is geworden, maar het voelt nog steeds beperkt. Misschien moet ik de KDE spin maar eens proberen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
_Eend_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:13:
Een reboot is niet vaak nodig, eigenlijk alleen voor kernel updates, maar die heb je wel 1-2x per maand.
Fedora (Nobara in mijn geval) worden ook vaak systeem packages geupdate waardoor je echt wel moet rebooten. Gebeurd wekelijks hier.
Dit is ook wat ik steeds meer tegenkomt bij andere distro's

@Hero of Time

Ik heb extra parameters in mijn /etc/dnf/dnf.conf file staan zoals:
fastestmirror=True
max_parallel_downloads=10
defaultyes=True
keepcache=True

Dit maakt dnf een beetje sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:32:
[...]

Updates liet ik uitvoeren via Gnome Software, of hoe het grafische ding ook heet bij Fedora dat als centraal software centrum wordt gebruikt. Daar kwam gelijk de melding met 'update & restart', nadat het de updates had gedownload kwam nogmaals die vraag en ging het herstarten.
Volgens mij zegt die tool voor elke poep en scheet inderdaad update & restart. Het is net alsof de ontwerpers van Windows aangenomen zijn voor dit onderdeel... dnf op de cli doet dat dus niet, da's net apt (maar dan de combi van update && upgrade)
Als die tool van Gnome de enige manier was geweest om Fedora te updaten, dan had er al heel snel een andere distro gedraaid. :)
Maar een minuut? Dan had je weinig updates. Standaard installatie die ik had, had er iets van 39, of 69, kon niet echt goed zien hoeveel het waren, want met 100% schaal op een 4k monitor was het gewoon enorm slecht te zien. Het heeft iig een goed kwartier staan draaien.
Dus je kon een kwartier je machine gewoon helemaal niet gebruiken?
Ik begrijp dan wel dat je niets met Gnome hebt. :D Ik had er ook ooit niks mee maar ik heb het een keer gewoon een kans gegeven, het gebruikt zoals de developers voor ogen hebben, en toen werd ik er wel fan van. Maar ik ben ook wel weer heel benieuwd naar KDE 6. Het is jammer dat het lastig is om die twee op 1 systeem te draaien zonder dat het een rommeltje wordt (als het uberhaupt nog kan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -TheNose-
Cyphax schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Volgens mij zegt die tool voor elke poep en scheet inderdaad update & restart. Het is net alsof de ontwerpers van Windows aangenomen zijn voor dit onderdeel... dnf op de cli doet dat dus niet, da's net apt (maar dan de combi van update && upgrade)
Als die tool van Gnome de enige manier was geweest om Fedora te updaten, dan had er al heel snel een andere distro gedraaid. :)

[...]

Ik begrijp dan wel dat je niets met Gnome hebt. :D Ik had er ook ooit niks mee maar ik heb het een keer gewoon een kans gegeven, het gebruikt zoals de developers voor ogen hebben, en toen werd ik er wel fan van. Maar ik ben ook wel weer heel benieuwd naar KDE 6. Het is jammer dat het lastig is om die twee op 1 systeem te draaien zonder dat het een rommeltje wordt (als het uberhaupt nog kan).
Ik probeer ook minder te "tinkeren" en draai dus nu bijvoorbeeld Fedora SB helemaal standaard met Gnome 45 zonder tweaks. Werkt dikke prima en ik ben geen tijd kwijt met de zoektocht naar de ultieme desktop die toch niet bestaat. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Fedora Silverblue installeert updates in een andere branch waar bij een herstart vanaf wordt geboot. Flatpak updates zijn gelijk bruikbaar. Voor mij werkt dat goed, ik sluit mijn laptop sowieso na gebruik af.

Even wisselen naar Fedora Kinoite (de immutable KDE variant) is ook 1 commando om dat te bekijken en 1 commando om weer terug te gaan naar Silverblue als dat niet bevalt.

Misschien haal ik het teveel aan maar ik wordt ook heel erg enthousiaste van immutable systemen. Het heeft wat nadelen (die ik eerder heb genoemd in dit topic) waar ik hoop dat nog verbetering in komt, verder zie ik een immutable os als de volgende stap in besturingssystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:37
Ik heb wel eens Fedora KDE geprobeerd, de live omgeving, maar kon bijna niets doen, want elke keer geen geheugen genoeg. Kon niets installeren om uit te proberen. Heb ik met geen andere distro ooit gehad :? Hoe moet je anders Fedora proberen als je steeds geen geheugen genoeg hebt?

[ Voor 15% gewijzigd door desalniettemin op 31-01-2024 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Eend_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:13:
[...]

Voor het AD verhaal, daar moet je nog wat stappen voor doen, iets met realm dacht ik? Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
M'n werklaptop met Debian Unstable heb ik bij het domein aangemeld. Ook een aantal Linux servers. Je gebruikt idd het realm commando van het realmd package, maar ook adcli en sssd is nodig.

Ik denk dat alles wat nodig is wel aanwezig is, maar het zei doodleuk dat het het domein niet kon vinden. Misschien dat het wat anders wilde doen, zoals bij een IPA server aanmelden ipv MS AD, of dat het andere issues had met kerberos of zo, geen idee. Het werkte iig niet bij de OOBE wizard.
[...]

Een reboot is niet vaak nodig, eigenlijk alleen voor kernel updates, maar die heb je wel 1-2x per maand. Voor de rest heb je geen update nodig, hooguit dat je Firefox oid een keer moet herstarten.
Fedora, met de Gnome Software updater, eiste dus een reboot om de updates te installeren. Zal wel een combi van die twee zijn.
[...]

Grappig, dat Firefox niet in de applicatielijst staat was mij nog niet opgevallen in al die tijd dat ik Fedora draai. Maar ik gebruik die lijst ook bijna nooit. Nu kijk ik er in en er ontbreken wel meer dingen bij mij. Maar er staan ook dingen in die ik niet had verwacht, zoals PuTTY :? En ook een aantal games waarbij ik tijdens de installatie via Steam ben vergeten een vinkje uit te zetten (iets in de geest van "Add icon to application menu")..

Ik moet wel zeggen dat sinds Fedora 34/35 Gnome iets uitgebreider is geworden, maar het voelt nog steeds beperkt. Misschien moet ik de KDE spin maar eens proberen..
Ik gebruik KDE omdat ik toch wat beperkingen met Xfce merkte, de WM had ik al standaard vervangen voor Compiz voor een aantal handigheidjes die niet direct bij Xfwm4 zitten. Met kwin had ik dezelfde functionaliteit als Compiz plus nog wat extra. En het ziet er ook erg gelikt uit, Milou werkt bijvoorbeeld erg fijn (super+spatie brengt 't naar voren, het is een quick search & execute, maar is uit te breiden met plugins voor rekenen, conversie en meer).
Mark de Vaal schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:55:
@Hero of Time

Ik heb extra parameters in mijn /etc/dnf/dnf.conf file staan zoals:
fastestmirror=True
max_parallel_downloads=10
defaultyes=True
keepcache=True

Dit maakt dnf een beetje sneller.
Mjah, dnf doet in principe hetzelfde als yum vroeger, de hele riedel in 3 fasen, waarbij de laatste 'cleanup' is. En dat vond ik altijd zo tering lang duren. Je ziet heel leuk alle stappen voor de packages over het scherm vliegen en daarna staat het rustig een paar minuten ogenschijnlijk niks te doen om uiteindelijk je prompt weer terug te geven. Geen idee wat het precies doet, maar dat is nog wel de langzaamste stap. Downloaden is vaak zo gedaan, tenzij de mirror je beperkt, of je nou 3 of 10 tegelijk kan downloaden.
Cyphax schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Mijn machine kon ik gewoon op doorwerken. De VM zelf was compleet kansloos. ;)
Ik begrijp dan wel dat je niets met Gnome hebt. :D
Eh, het update systeem is dacht ik iets van een distro zelf en hoe het daar mee om gaat, daar zal Gnome niet veel invloed op hebben. Maar dat zou ook niet mijn primaire reden zijn dat Gnome niks voor mij is. De algemene feel er van doet mij denken aan een nog meer beperkende MacOS interface. Met ook de verhalen die ik hier heb gelezen wat de ontwikkelaars zoals beslissen, dan een versie is het toch weer goed om het daarna weer kwijt te zijn. Dat staat mij gewoon niet aan. Ik wil dingen naar mijn hand kunnen zetten en dat is niet de core van Gnome. Wel van KDE.
Ik had er ook ooit niks mee maar ik heb het een keer gewoon een kans gegeven, het gebruikt zoals de developers voor ogen hebben, en toen werd ik er wel fan van. Maar ik ben ook wel weer heel benieuwd naar KDE 6. Het is jammer dat het lastig is om die twee op 1 systeem te draaien zonder dat het een rommeltje wordt (als het uberhaupt nog kan).
Ik zie niet in waarom je niet beide op het systeem kan hebben. Zolang je logt wat er tijdens installatie van KDE wordt geïnstalleerd kan je het zo weer verwijderen als je het toch niks vind.

Ik had graag KDE 6 beta in Experimental willen zien, maar vermoedelijk is de overgang naar Qt6 met tevens het hele framework een iets te grote stap om 'degelijk' in Experimental te zetten dat de maintainer dat liever niet doet. Op zich ook wel aardig, dat de maintainer wat afwacht en potentiële issues ontwijkt of voor je oplost voordat het in de repo komt. Zelfs al is het in rc/buggy (codenaam van Experimental).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
desalniettemin schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:46:
Ik heb wel eens Fedora KDE geprobeerd, de live omgeving, maar kon bijna niets doen, want elke keer geen geheugen genoeg. Kon niets installeren om uit te proberen. Heb ik met geen andere distro ooit gehad :? Hoe moet je anders Fedora proberen als je steeds geen geheugen genoeg hebt?
Waarom een live omgeving het niet goed doet kan ik je niet vertellen. Ik heb weinig vertrouwen in die omgevingen als het gaat om robuustheid, tenzij portability het doel van de distro is. Zoals een rescue omgeving.

Een distro testen gaat in mijn ervaring beter in een VM. Alsnog geen volledig representatieve weergave van de werking op je eigen hardware, maar het is in ieder geval een volledige installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
Hero of Time schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:38:
Ik had graag KDE 6 beta in Experimental willen zien, maar vermoedelijk is de overgang naar Qt6 met tevens het hele framework een iets te grote stap om 'degelijk' in Experimental te zetten dat de maintainer dat liever niet doet. Op zich ook wel aardig, dat de maintainer wat afwacht en potentiële issues ontwijkt of voor je oplost voordat het in de repo komt. Zelfs al is het in rc/buggy (codenaam van Experimental).
Ik heb Rawhide met Plasma 6.0 rc1 draaien in een VM. Deze draait erg goed. Anders KDE neon Experimental als je KDE 6.0 wil proberen.
Ik zie ook dat OpenSuse TW ook repo's heeft met de laatste 6.0 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Keek net op de tracker site van Debian voor Plasma-desktop. Er is een auto-gcc13 transitie gaande en KDE wordt hier blijkbaar mee geassocieerd. Dat verklaart het. Paar jaar geleden was er ook een library wijziging dat een flinke impact had en een transitiefase had waardoor veel packages pas later bijgewerkt werden dan gebruikelijk vanwege alle dependencies er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

-TheNose- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:06:
de zoektocht naar de ultieme desktop die toch niet bestaat. :P
Die bestaat wel hoor : KDE 5 met de Legacy Kickoff versie ;) :P :+

Maar XFCE of FluxBox/OpenBox vind ik ook wel tof omdat ik daarmee een beetje dat oude BeOS 5 gevoel terug krijg O+ d:)b
Jolijter schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:42:
Waarom een live omgeving het niet goed doet kan ik je niet vertellen. Ik heb weinig vertrouwen in die omgevingen als het gaat om robuustheid, tenzij portability het doel van de distro is. Zoals een rescue omgeving.

Een distro testen gaat in mijn ervaring beter in een VM. Alsnog geen volledig representatieve weergave van de werking op je eigen hardware, maar het is in ieder geval een volledige installatie.
Een Live omgeving vanaf een USB Stickie moet het gewoon doen! :)

Maar als je toch een VM aanslingert doe dan jezelf een lol en verbind dan met die VM lokaal of vanaf een andere PC via iets als S.P.I.C.E. om zodoende een wat realistischere indruk ervan te krijgen en niet via een lelijk laggend kijkvenstertje te moeten prutsen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:11:
Maar als je toch een VM aanslingert doe dan jezelf een lol en verbind dan met die VM lokaal of vanaf een andere PC via iets als S.P.I.C.E. om zodoende een wat realistischere indruk ervan te krijgen en niet via een lelijk laggend kijkvenstertje te moeten prutsen... ;)
Waarom moet ik juist remote met SPICE gaan werken? En sinds wanneer is virt-viewer die in virt-manager zit een lelijk, laggend traag kijkvenstertje?

En in geval er wat anders wordt gebruikt, ik heb Virtualbox nooit als traag ervaren met graphics. Zeker omdat de video module tegenwoordig onderdeel van de kernel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:24:
Waarom moet ik juist remote met SPICE gaan werken?
En sinds wanneer is virt-viewer die in virt-manager zit een lelijk, laggend traag kijkvenstertje?

En in geval er wat anders wordt gebruikt, ik heb Virtualbox nooit als traag ervaren met graphics.
Zeker omdat de video module tegenwoordig onderdeel van de kernel is.
Ik bekijk het geheel meer uit de Proxmox hoek en dan wil je eigenlijk wel op zo'n manier met je VM verbinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:14
nero355 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Ik bekijk het geheel meer uit de Proxmox hoek en dan wil je eigenlijk wel op zo'n manier met je VM verbinden :)
Klopt, heb onlangs ook een Proxmox servertje van mijn 2e PC gemaakt. Via de standaard HTML5 console is het inderdaad ontzettend laggy. En via Remmina (vnc) bij mij ook.

Via spice loopt het lekker vlot. Gisteren via Proxmox Fedora Silverblue uitgeprobeerd. Vind dit wel een hele mooie manier van je systeem opbouwen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door pporrio op 02-02-2024 10:02 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
Jolijter schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Weet ik, maar een beginner weet niet altijd hoe een VM werkt, daarom is de live versie zo handig om een OS te proberen zonder installatie.

MX Linux bv live versie is erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
desalniettemin schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Weet ik, maar een beginner weet niet altijd hoe een VM werkt, daarom is de live versie zo handing om een OS te proberen zonder installatie.
Je hebt helemaal gelijk. Een live omgeving zou ook een prima weergave moeten geven van een daadwerkelijke installatie. Maar doet dat in mijn ervaring niet altijd. Hopelijk is dat tegenwoordig beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -TheNose-
Hmmmzz, inmiddels alweer aardig aan het distro hoppen en zelfs met window managers aan het stoeien geweest. Ik geloof echter dat dat laatste niet voor mij is weggelegd. Heel leuk en voel me weer een echte nerd als ik met keyboard bindings in een heel minimalistische omgeving aan het rommelen ben, echter als ik daarna vanilla Gnome opstart voelt het allemaal veel natuurlijker.

Ik ben misschien niet meer weggelegd voor de echte neckbeard dingen, maar voel me het meest comfortabel bij de Gnome manier en daarom is Fedora voor nu mijn "distro of choice".

Nog meer blije Gnome gebruikers hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Wel een hele blije Window Maker gebruiker hier, heb je deze wm ook weleens geprobeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355

nero355

-TheNose- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:36:
Echter als ik daarna vanilla Gnome opstart voelt het allemaal veel natuurlijker.
Dan moet je het gewoon lekker daarbij houden! d:)b

#WhatEverWorksAsLongAsIt'sNotWindows!!! }) :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Heb in dit topic nog nooit iemand ook maar een poging zien wagen tot aanbeleving MX Linux....terwijl dat populair zou zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:58:
Heb in dit topic nog nooit iemand ook maar een poging zien wagen tot aanbeleving MX Linux....terwijl dat populair zou zijn...
Stukje omhoog scrollen dan : desalniettemin in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
* Sjah voelt zich voor schut staan..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb MX Linux wel eens geprobeerd en dat was wel een fijne distro toen. Later heb ik het nog eens geprobeerd en toen voelde het minder fijn aan...

Waarom weet ik niet meer, het is al zo lang geleden :P Maar nu ik de website zit te bekijken kan het zijn dat ik ipv de XFCE variant de KDE variant had geprobeerd. Ik ben sowieso geen KDE-fan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:04
Hiero, maar op dit moment wel i.c.m. Ubuntu. Ik heb inderdaad hetzelfde, ik heb vaker andere DEs and zelfs WMs gebruikt maar uiteindelijk kom ik toch terug naar Gnome omdat ik de algehele polish daar gewoon beter vindt, zeker op een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Sjah schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:58:
Ubuntu is ook populair en zie je hier niet veel voorbij komen. Het zullen vast prima distro's zijn, ik denk dat Tweakers vaak wat anders zoeken dan de meest populaire distro.
Absoluut! Voor mij is het de meest aangename desktop die ik ooit heb ervaren. Ik draai het met zo min mogelijk aanpassingen en dat bevalt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Hier ook een Gnome gebruiker. Draai zonder extensies. Eenvoudig, maar toch zeer functioneel.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Niet online
Hier ook Gnome op Ubuntu maar de Ubuntu aanpassingen uitgezet. Ik heb zelf de super + number waarmee je apps op je dock kan openen of in focus kan brengen (afhankelijk of het al open is) gerebind naar super + b voor de browser bijvoorbeeld en super + f voor de filemanager.

Ik weet niet of dat ook mogelijk is met tiling window managers anders zou ik die misschien gaan gebruiken. Nu kan ik maar 10 apps een hotkey geven en ik kom er eigenlijk 1 of 2 tekort. Uiteindelijk zal ik er waarschijnlijk een keer zelf een tool voor schrijven maar heb daar nog niet de tijd voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Guus... schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:45:
Nu kan ik maar 10 apps een hotkey geven en ik kom er eigenlijk 1 of 2 tekort.
Misschien is het voor jou interessant om zo'n mechanische NumPad te kopen die je geheel naar eigen smaak kan configureren/programmeren en dan ook nog eens 4 keer dankzij de "4 Layers" zoals ze dat noemen ?? :)

Je krijgt dan zoiets :
- Toggle buttons 1/2/3/4 die de laag selecteren.
- Laag #1 gewoon een NumPad zoals je die al jarenlang kent.
- Laag #2 voor een foto/video editing applicatie.
- Laag #3 controls voor je favoriete muziekprogramma.
- Laag #4 extra bindings voor een game of zo.

De laatste keer dat ik rondkeek in Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 was de prijs van zo'n programmeerbare NumPad iets van € 50 maar dan heb je ook wat !!! :Y) 8) :*) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Misschien is het voor jou interessant om zo'n mechanische NumPad te kopen die je geheel naar eigen smaak kan configureren/programmeren en dan ook nog eens 4 keer dankzij de "4 Layers" zoals ze dat noemen ?? :)
Ik gebruik dit vooral op mn laptop zonder numpad en met de intentie dat ik met 1 hand kan navigeren (pink op super en een andere vinger op de onderste rij letters of dichtbij super). In principe heb ik nog D, G, H over en zou ik R en T ook nog wel kunnen gebruiken, zeker voor programma's waar ik niet zo vaak naar switch zoals een kalender of email ofzo.

1 van de 2 keys zou ik gewoon het eerst geopende programma dat niet gepind op mn dock staat in focus willen laten brengen.

Ik gebruik namelijk meestal dezelfde programma's: browser, code editor, terminal, werk chat, email, filemanager, etc. Maar soms is er een ander programma dat ik nodig heb zoals een pdf viewer samen met de browser en code editor of een libre office applicatie samen met browser en code editor. Maar bijna nooit dat ik 2 weinig gebruikte applicaties naast elkaar gebruik.

Ik heb dus 10 programma's die ik blind wil kunnen vinden en 1 shortcut nodig voor een random programma dat niet in die 10 programma's passen.

Ik weet dat dit een hele random workflow lijkt maar ik vind dit de beste manier om te navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Guus... schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:18:
1 van de 2 keys zou ik gewoon het eerst geopende programma dat niet gepind op mn dock staat in focus willen laten brengen.
ALT+TAB onder KDE werkt goed genoeg voor mij :)
Ik gebruik namelijk meestal dezelfde programma's: browser, code editor, terminal, werk chat, email, filemanager, etc. Maar soms is er een ander programma dat ik nodig heb zoals een pdf viewer samen met de browser en code editor of een libre office applicatie samen met browser en code editor. Maar bijna nooit dat ik 2 weinig gebruikte applicaties naast elkaar gebruik.

Ik heb dus 10 programma's die ik blind wil kunnen vinden en 1 shortcut nodig voor een random programma dat niet in die 10 programma's passen.

Ik weet dat dit een hele random workflow lijkt maar ik vind dit de beste manier om te navigeren.
Ik gebruik KDE Legacy Kickoff : https://store.kde.org/p/1468103/

En mijn favoriete programma's opstarten is dus een kwestie van "Linux toets ;) :+ " rammen en dan scrollen met de pijltjestoetsen naar één van de op dit moment 10 applicaties die erin staan als Favorite :Y)

Één van de redenen dat ik het jammer vind dat het Start Menu van Windows Vista/Windows 7 is verdwenen trouwens : Dat was toch wel een verdomd fijn ding en dit is voor mij hetgene dat onder Linux/*BSD het dichtst ervan in de buurt komt :)

Zonder naar allerlei vreemde projecten/aanpassingen te grijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Vanilla Gnome werkt erg fijn idd, komen ook nieuwe auto tiling opties aan die me interessant lijken.

Mijn werk omgeving is Gnome op Fedora (twijfel nog tussen workstation en silverblue, ergens voelt Silverblue te beperkend).

Mijn speel omgeving is momenteel Hyprland, ziet er ook sexy uit, blijft alleen dubbel om alles handmatig in een config te knutselen. Geen geknutsel de komende tijd anders komen er teveel nieuwe dingen op mijn pad hehe.

Edit: Net de Fedora Silver Blue iso weer gedownload, draaide toch stabieler dan workstation hier. Als ik dan toch iets nieuws moet leren, dan is het hele immutable desktop gebeuren misschien wel het juiste om mee te beginnen.

[ Voor 30% gewijzigd door -TheNose- op 05-02-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hmmmzz, inmiddels alweer aardig aan het distro hoppen en zelfs met window managers aan het stoeien geweest. Ik geloof echter dat dat laatste niet voor mij is weggelegd. Heel leuk en voel me weer een echte nerd als ik met keyboard bindings in een heel minimalistische omgeving aan het rommelen ben, echter als ik daarna vanilla Gnome opstart voelt het allemaal veel natuurlijker.

Ik ben misschien niet meer weggelegd voor de echte neckbeard dingen, maar voel me het meest comfortabel bij de Gnome manier en daarom is Fedora voor nu mijn "distro of choice".

Zekers, heel blij. Gnome is voor mij al jaren de best ever in combinatie met Arch. Beiden hebben een minimalisch uitgangspunt en zijn gelijk ook weer enorm uitgebreid.

De user interface van Gnome voelt inderdaad allemaal veel natuurlijker. Het is ook ontworpen vanuit een eigen workflow principe; the HIG - Human Interface Guidelines.

https://developer.gnome.org/hig/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
_Eend_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:15:
Ik heb MX Linux wel eens geprobeerd en dat was wel een fijne distro toen. Later heb ik het nog eens geprobeerd en toen voelde het minder fijn aan...

Waarom weet ik niet meer, het is al zo lang geleden :P Maar nu ik de website zit te bekijken kan het zijn dat ik ipv de XFCE variant de KDE variant had geprobeerd. Ik ben sowieso geen KDE-fan :P
Ik wel :P Als je niet van systemd houdt, MX Linux. Je kan het overigens ook met gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 10-02-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Nadat mijn Debian 12 stable installatie gisterochtend na een kernel update mijn nvidia-tesla-470-kernel-dkms driver niet meer kon builden, zat ik met een systeem dat bleef hangen in een kernel panic tijdens boot :-(

Toen even opnieuw Debian 12 geïnstalleerd, maar wederom hetzelfde probleem bij het builden van de nvidia-tesla-470-kernel-dkms driver. Blijkbaar moet ik even geduld hebben tot een en ander gepatcht wordt.

Toen maar even Zorin OS 17 geïnstalleerd. En ik moet zeggen dat ik blij verrast ben! Net als Linux Mint schuift deze op Ubuntu (22.04 LTS) gebaseerde distro eigen repo en flathub versies van packages naar voren en geen snap. *O*

De Zorin theming is erg fraai en heel consistent doorgevoerd in alle te kiezen desktop layouts. Eye candy in de vorm van een 3D window switcher en de Desktop Cube. Die laatste bracht weer warme herinneringen naar boven toen ik - ik meen in 2006 - dit voor het eerst werkend had gekregen in Gnome via Compiz. 8)

Een mooie distro om mijn ouders mee te verblijden wanneer de ondersteuning van Windows 10 stopt. :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Een mooie distro om mijn ouders mee te verblijden wanneer de ondersteuning van Windows 10 stopt. :)
Willen ze dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Ik denk dat dit geen probleem is voor wat zij met hun resp. pc en laptop doen. E-mail, internet, af en toe een documentje typen...een Ebook naar de E-reader kopiëren. Niets spannends.

En onder Windows 10 zijn ze al gewend om Firefox en Thunderbird te gebruiken.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Goede vraag.

Ze hebben een paar opties:
  1. Niets doen
  2. Windows 11 op het systeem (laten) hacken
  3. Een Windows 11 systeem (laten) aanschaffen
  4. Een ander OS op het systeem (laten) installeren
Optie 1 zou ik noot aanraden ivm veiligheid. Optie 2 zou ik ook niet aanraden voor een systeem dat je betrouwbaar up-to-date wilt houden. Dan blijven optie 3 en 4 over. Optie 3 kost geld en een beperkte hoeveelheid energie om eraan te wennen, optie 4 kost geen geld en kost meer energie om eraan te wennen.

Wanneer het systeem op zichzelf nog aan de eisen voldoet zou ik in ieder geval eerst optie 4 aanraden. Als dat echt niet bevalt kun je altijd nog optie 3 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Jolijter Exact mijn idee :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
pporrio schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:24:
[...]

een Ebook naar de E-reader kopiëren. Niets spannends.
Als dat met Adobe Digital Editions moet kan ik uit ervaring zeggen dat dat flink tegenvalt ;(

Niet dat het onmogelijk is, maar ADE runnen vanuit Wine heeft me eerder weleens koppijn bezorgd en grafisch werkt het dan niet altijd mee. winetricks heeft er een installer voor die goed werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Jolijter op 12-02-2024 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
Jolijter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:29:
[...]

Als dat met Adobe Digital Editions moet kan ik uit ervaring zeggen dat dat flink tegenvalt ;(
Mijn moeder heeft losse bestanden die ze gewoon kan slepen via de Windows Verkenner en straks via Nautilus :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:38:
Nadat mijn Debian 12 stable installatie gisterochtend na een kernel update mijn nvidia-tesla-470-kernel-dkms driver niet meer kon builden, zat ik met een systeem dat bleef hangen in een kernel panic tijdens boot :-(

Toen even opnieuw Debian 12 geïnstalleerd, maar wederom hetzelfde probleem bij het builden van de nvidia-tesla-470-kernel-dkms driver. Blijkbaar moet ik even geduld hebben tot een en ander gepatcht wordt.
Bijzonder, want bij Debian Stable verandert de kernel niet zomaar naar een andere major versie, tenzij je die zelf specifiek uit backports haalt. De kernel module zou gewoon moeten compilen als je bij de standaard kernel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Hero of Time schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Bijzonder, want bij Debian Stable verandert de kernel niet zomaar naar een andere major versie, tenzij je die zelf specifiek uit backports haalt. De kernel module zou gewoon moeten compilen als je bij de standaard kernel blijft.
Ja, ik heb dit ook nooit eerder meegemaakt. Was gewoon een reguliere update (sudo apt update && sudo apt dist-upgrade) en gaat normaliter altijd goed. De Nvidia driver werd altijd opnieuw gecompileerd zonder problemen. Ik vind het ook bijzonder vreemd.

Edit: Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem:
https://unix.stackexchang...-on-nvidia-gpl-incompatib

[ Voor 13% gewijzigd door pporrio op 12-02-2024 19:11 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid eens geprobeerd om Linux native op een T2 Mac te zetten. Er circuleren online soms ingewikkelde handleidingen, het was een stuk eenvoudiger dan gedacht.
Eigenlijk niet meer dan vergelijkbaar de Secure Boot uitzetten om een standaard installatie te kunnen doen. Er zijn eventueel ook nog aparte T2 linux kernels.

Eerst Ubuntu geprobeerd, ben alleen nog steeds geen fan van bijna alleen maar Snaps.
Fedora werkt nu super op de Mac mini. Zelfs thunderbolt video wordt door Fedora direct herkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFAtbEiRJkWuw1d5o726cgJUKWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ongqL6RFCK0Pc5bT12Y6fe0r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:32:
Uit nieuwsgierigheid eens geprobeerd om Linux native op een T2 Mac te zetten.

Fedora werkt nu super op de Mac mini.

Zelfs thunderbolt video wordt door Fedora direct herkend.
Ik vind het altijd echt serieus kicken als dat soort dingen gewoon werken zonder allerlei rare ingrepen te moeten doen of extra dingen te moeten installeren !!! oOo 8) :*) _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
CR2032 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:32:
Uit nieuwsgierigheid eens geprobeerd om Linux native op een T2 Mac te zetten. Er circuleren online soms ingewikkelde handleidingen, het was een stuk eenvoudiger dan gedacht.
Eigenlijk niet meer dan vergelijkbaar de Secure Boot uitzetten om een standaard installatie te kunnen doen. Er zijn eventueel ook nog aparte T2 linux kernels.

Eerst Ubuntu geprobeerd, ben alleen nog steeds geen fan van bijna alleen maar Snaps.
Fedora werkt nu super op de Mac mini. Zelfs thunderbolt video wordt door Fedora direct herkend.

[Afbeelding]
Kijk, dat is mooi! Wij hebben hier nog een oude MacBook Air uit 2013, daar wil ik ook nog eens Linux op testen want het krijgt vanuit Apple geen updates meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Opvallend hoeveel mensen voor hun "afdankertje" wel Linux willen....maar komt het op hun net nieuwe bleeding edge systeem aan, dan lijkt alleen Apple of Windows goed genoeg. Zo jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22
Sjah schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:33:
Opvallend hoeveel mensen voor hun "afdankertje" wel Linux willen....maar komt het op hun net nieuwe beleeding edge systeem aan, dan lijkt alleen Apple of Windows goed genoeg. Zo jammer.
Het is wel wat genuanceerder dan dat en ook sterk afhankelijk wat je met de pc nieuwe systeem wilt gaan inzetten en ook het gemoeide kostenplaatje.

Wat daarbij ook meespeelt is ondersteuning voor Linux. Ik ben mezelf nu een beetje aan het oriënteren naar fabrikanten die Linux geverifieerde systemen verkopen maar dat is nog redelijk beperkt. Fedora workstation bevalt me namelijk dusdanig, dat ik erop zinspeel om de stap te maken.

Je hebt in Europa maar 3 échte fabrikanten die systemen met Linux ondersteuning verkopen namelijk het Spaanse Slimbook, het Duitse Tuxedo en het Amerikaanse Framebook. Daarnaast heb je bijvoorbeeld Lenovo met de Thinkpad serie die enkele modellen gecertificeerd hebben om Ubuntu of Fedora erop te kunnen draaien. Idem geldt voor Dell.
Uiteraard kun je ook erop gokken dat als je een systeem koopt alles werkt maar je hebt geen enkele garantie nog ondersteuning van de fabrikant. Als afdankertje neem je genoegen dat misschien niet alles werkt maar van een nieuw systeem verwacht je gewoon dat het werkt zoals het bedoelt is.

Anyway die Fedora Slimbook is wel een interessante laptop :)

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 19-02-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Ben met je eens dat de mogelijkheid om een laptop/pc met Linux (zeg Ubuntu of Fedora) aan te schaffen, om te huilen is. Heb anderhalf jaar terug gezocht en kwam bij Dell en Lenovo uit, maar dat waren dure modellen waar het kon, niet de aanbieding die ik bij Mediamarkt zag. Komt bij dat IK dualboot wilde, dus blij was met Windows11 voorgeinstalleerd, scheelt toch weer 50 euro voor een (illegale) key.

Maar je hebt gelijk, veel mensen krijgen van bijv een opleiding of van een Seniorenweb te horen koop die of die met Windows 11. Moet je een persoon zijn die sterk in zijn schoenen staat om dat advies met een "ik weet wel beter mening" te counteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Opvallend hoeveel mensen voor hun "afdankertje" wel Linux willen....maar komt het op hun net nieuwe bleeding edge systeem aan, dan lijkt alleen Apple of Windows goed genoeg. Zo jammer.
Ja... maar... beste @Sjah ...

Ik heb al jarenlang geen nieuw systeem meer gekocht of zelf gebouwd dus ik heb ALLEEN MAAR afdankertjes in huis B-) O+ :P :+

Maar effe serieus :

Soms is dat ook niet helemaal handig, omdat er nog het een en ander compatible moet worden gemaakt op het moment dat een CPU/Chipset/SoC nog maar net tekoop is of is uitgebracht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
Ho Ho, mijn zelfbouw pc uit 2018 heeft nooit Windows gezien, vanaf de eerste boot Linux (Ubuntu).
Binnenkort eens nieuwe installatie doen en dan wordt het waarschijnlijk EndeavourOS...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Falco schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:29:
[...]

Kijk, dat is mooi! Wij hebben hier nog een oude MacBook Air uit 2013, daar wil ik ook nog eens Linux op testen want het krijgt vanuit Apple geen updates meer.
Zeker doen. Het was voor mij een experimentje maar het bevalt nu zo goed dat het nu een blijvende Fedora mini is geworden. :)
Fedora werkt op de Mac mini vanaf de interne encrypted SSD en boot direct op zonder extra handelingen. Het was wel even apart om na het Apple boot logo heel netjes het Fedora logo te zien verschijnen met de login prompt. De Mac mini verbruikt ook nog eens een pak minder energie dan onze gaming zelfbouw desktop met Arch Linux erop.

Ik had veel aan deze instructies om de Mac UEFI in te stellen voor Linux. Daarna is het gewoon de schijf wissen en een standaard Linux installatie uitvoeren. Verder heb je niets nodig, GRUB, EFI, encryptie gaat allemaal vanzelf goed met Fedora. https://wiki.archlinux.org/title/Mac

[ Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 19-02-2024 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
Het is jammer, maar bleeding edge hardware is ook gewoon niet zo'n goede combi met Linux. Vaak loopt de ondersteuning van hardware wat achter en kan je dus beter niet het nieuwste van het nieuwste kopen als je Linux wilt gaan draaien.
Dat is het lastigste met succesvol Linux gebruik, je moet je verdiepen in welke hardware goed ondersteund wordt. Je komt dan automatisch bij iets oudere hardware terecht.

Naast een zelfbouw pc heb ik nog een Lenovo ThinkPad en en Thinkcentre, beide iets ouder maar ze draaien Linux zonder enig probleem. Officieel gecertificeerd voor Ubuntu ook (maar werden daar nieuw niet mee geleverd).

Enige optie voor bleeding edge is dan een van de genoemde Linux vriendelijke fabrikanten als Slimbook, Tuxedo en framebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Niet echt verrassend. Dat komt doordat je bijna standaard het OS zoals Windows er bij krijgt. Systemen waarbij Linux wordt meegeleverd voor een nette prijs zijn er niet veel. De Fedora Slimbook 16 is wel een prachtig mooi systeem. Alleen die prijs..

Een nieuw bleeding edge zelfbouw systeem kan heel goed onder Linux. Kwestie van de passende distro kiezen met een moderne kernel / die dicht op de upstream zit. Zoals Fedora, Arch of Manjaro.
Fedora zit nu op 6.7.4 met weer veel nieuwe hardware ondersteuning.

https://9to5linux.com/lin...eleased-this-is-whats-new

[ Voor 15% gewijzigd door CR2032 op 19-02-2024 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nou... Ik draai hier sinds een maand of drie Linux op een NUC 13. Dat is geen high-end hardware maar het apparaat is wel nieuw en specifiek voor deze taak gekocht. Heeft nooit Windows op gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Falco schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:09:
Naast een zelfbouw pc heb ik nog een Lenovo ThinkPad en en Thinkcentre, beide iets ouder maar ze draaien Linux zonder enig probleem.
Officieel gecertificeerd voor Ubuntu ook (maar werden daar nieuw niet mee geleverd).
Lenovo ThinkPad's zijn eigenlijk altijd al één van de beste opties geweest als "Linux Laptop" keuze :)

Als je iets kant en klaars wilt dan zou ik kijken naar :
- https://kde.org/hardware/
- https://system76.com/

Of toch wat minder kant en klaar overwegen en een barebone kiezen zoals die van Clevo onder andere, want die worden vaak als basis gebruikt door Gigabyte/MSI/enz. voor hun Laptops :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
nero355 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:11:
[...]

Maar effe serieus :

Soms is dat ook niet helemaal handig, omdat er nog het een en ander compatible moet worden gemaakt op het moment dat een CPU/Chipset/SoC nog maar net tekoop is of is uitgebracht :)
Noem mij eens een voorbeeld, dat zeg zelfs je cpu niet werkte bij iemand omdat die te nieuw was? Dat moet van de Athlon64-intro geleden zijn... En dan nog er is toch wel heel snel al een beta-kernel uit die het wel doet, en zelf je kernel erop gooien/veranderen is toch te doen?

Wat ik wel geloof is dat je moet uitkijken met een capturekaart of een geluidskaart, die willen nog wel eens prima werken op Windows, maar op Linux moet je dan 1.5 jaar wachten totdat een onbetaald iemand een driver maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Refurbished Dell Optiplex mini's werken zeer goed met Linux. Tegenwoordig ook met nvme SSD's 256G of 512G met 8G of 16G RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Mac kan nu ook op het lijstje zetten voor Linux. Wie had dat gedacht.

Je hebt nu de Fedora Asahi Remix distro beschikbaar voor bijna alle Mac's met de M1 en M2 Apple Silicon processors. Het is een samenwerking met Asahi Linux en Fedora Project. Asahi Linux is weer gebaseerd op Arch Linux.

Het mooie is dat je deze distro ook zo kunt installeren vanuit macOS.

https://asahilinux.org/fedora/

Afbeeldingslocatie: https://asahilinux.org/img/far_landing/fedora_remix.png

[ Voor 11% gewijzigd door CR2032 op 20-02-2024 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
CR2032 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:39:
Mac kan nu ook op het lijstje zetten voor Linux. Wie had dat gedacht.

Je hebt nu de Fedora Asahi Remix distro beschikbaar voor bijna alle Mac's met de M1 en M2 Apple Silicon processors. Het is een samenwerking met Asahi Linux en Fedora Project. Asahi Linux is weer gebaseerd op Arch Linux.

Het mooie is dat je deze distro ook zo kunt installeren vanuit macOS.

https://asahilinux.org/fedora/

[Afbeelding]
Dat is nogal een gewaagde combinatie.

Heb je zelf een M1/M2? Heb altijd begrepen dat Apple's, zeker tegenwoordig, erg goed op slot zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mensen, ga eens zoeken wie als eerste USB 3.0 ondersteunde. Dat was de Linux kernel. Niet Microsoft Windows. En die laatste is nog steeds enorm kieskeurig qua poort en stick om vanaf op te starten of te installeren en komt dan met 'plaats driver cd voor de hard disk', terwijl het er helemaal niks mee te maken heeft.

Linux installers? Als het niet werkt, was je iso corrupt. Daarom wordt de checksum ook beschikbaar gesteld zodat je zeker weet dat het in orde is.

En gebruik maken van bleeding edge hardware is prima te doen, als je ook recente kernel en firmware gebruikt voor je hardware. Verwachten dat een Ubuntu 20.04 LTS op een AM5 systeem vlekkeloos gaat werken omdat de distro nog updates krijgt is wishful thinking. Maar ik had met m'n Debian Sid installatie eigenlijk maar 1 probleem: ik moest nieuwere firmware uit git/upstream halen om de iGPU fatsoenlijk aan de praat te krijgen.

Voor een ander leuk punt, m'n oude AMD systeem, een FX-8150, kon destijds geeneens Windows 7 installeren. De installatie crashte doodleuk met de melding dat het systeem niet ACPI compliant was. Als er 1 OS is dat juist kieskeurig is qua ACPI en de standaarden ervan is dat wel Linux. En wat er een teringbende van maakt is Windows. Die laatste crashte met een blue screen en kwam doodleuk met de melding er bij 'zoek bij je fabrikant voor een update'. Laatste BIOS stond er al op om de processor te ondersteunen. :F
Linux? Gewoon draaien, geen enkel probleem. Doet het nu nog steeds vlekkeloos. En Windows? Grote kans dat het nog steeds niet werkt, W10 zal vast een bepaalde idiote eis hebben en over 1,5 jaar is dat toch EOL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Hero of Time Zelfde met printers, die werken gewoon op Linux. :)

Maar ga eens aan de slag met vendors als Realtek en Broadcom, en dan wordt het wat minder gezellig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:15:
@Hero of Time Zelfde met printers, die werken gewoon op Linux. :)
Voornamelijk oudere printers, die zeg 5+ jaar oud zijn. :P
Maar voor de rest moeten printers eigenlijk gewoon dood. Helaas zijn ze voor bepaalde industrieën onmisbaar.
Maar ga eens aan de slag met vendors als Realtek en Broadcom, en dan wordt het wat minder gezellig.
Eh, ik heb al jaren een Realtek NIC, werkt prima, zelfs zonder firmware. En Broadcom, heb ik ook al eens mee gewerkt en met de firmware ging het verders prima op een server.

Wireless heb ik geen ervaring met Realtek. Heul vroeger wel een Ralink chip gehad, dat was onstabiel als wat met ndiswrapper, native was het super traag. Broadcom wifi ken ik alleen met b32-fwcutter en vroeger was het nog wel eens een dingetje. Tegenwoordig, geen idee, gewoon Intel nemen. Hoewel Atheros op zich ook wel redelijk tot goed was vroeger.

M'n huidige pc kwam met een MediaTek chip, maar hoe de wifi was weet ik niet, want bedraad aangesloten. Ondertussen is die vervangen voor een Intel AX200 ivm bluetooth idioterie van diezelfde MediaTek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Voornamelijk oudere printers, die zeg 5+ jaar oud zijn. :P
Maar voor de rest moeten printers eigenlijk gewoon dood. Helaas zijn ze voor bepaalde industrieën onmisbaar.

[...]

Eh, ik heb al jaren een Realtek NIC, werkt prima, zelfs zonder firmware. En Broadcom, heb ik ook al eens mee gewerkt en met de firmware ging het verders prima op een server.

Wireless heb ik geen ervaring met Realtek. Heul vroeger wel een Ralink chip gehad, dat was onstabiel als wat met ndiswrapper, native was het super traag. Broadcom wifi ken ik alleen met b32-fwcutter en vroeger was het nog wel eens een dingetje. Tegenwoordig, geen idee, gewoon Intel nemen. Hoewel Atheros op zich ook wel redelijk tot goed was vroeger.

M'n huidige pc kwam met een MediaTek chip, maar hoe de wifi was weet ik niet, want bedraad aangesloten. Ondertussen is die vervangen voor een Intel AX200 ivm bluetooth idioterie van diezelfde MediaTek.
Ik had het inderdaad over WiFi, waarbij ik ook graag met een boog om MediaTek heen loop lol.

Maar bij NVIDIA heb ik hetzelfde, ik vind jij drivers totaal niet fijn, al schijnt CUDA wel goed te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarom heb ik een AMD videokaart nu. Eerst nVidia, want de gesloten driver was destijds beter, maar dat is ondertussen enorm achterhaald sinds de amdgpu driver bestaat.

Pagina: 1 ... 37 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.