Bijna goed : AMD Ryzen is het meest recente voorbeeld
En niet eens alleen onder Linux maar ook onder Windows !!

En dan nog er is toch wel heel snel al een beta-kernel uit die het wel doet, en zelf je kernel erop gooien/veranderen is toch te doen?
Ik weet niet meer of het goed te doen was, maar extreem lullig voor een heleboel mensen was het in ieder geval wel

Wat ik wel geloof is dat je moet uitkijken met een capturekaart of een geluidskaart, die willen nog wel eens prima werken op Windows, maar op Linux moet je dan 1.5 jaar wachten totdat een onbetaald iemand een driver maakt.
Ik heb juist het idee dat het daarmee steeds beter gaat of zelfs eigenlijk wel heel goed te doen is geworden, want voor een heleboel dingen waarvan ik vrijwel zeker weet dat het vroeger gezeik opleverde is het tegenwoordig een kwestie van inprikken en gaan met die banaan !!!
Alleen wat betreft dergelijke produkten die net uit zijn kan ik weer niks zeggen dus misschien gaat het daarmee nog vaak genoeg mis ??
Hero of Time schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:09:
Mensen, ga eens zoeken wie als eerste USB 3.0 ondersteunde. Dat was de Linux kernel. Niet Microsoft Windows. En die laatste is nog steeds enorm kieskeurig qua poort en stick om vanaf op te starten of te installeren en komt dan met 'plaats driver cd voor de hard disk', terwijl het er helemaal niks mee te maken heeft.
Eerlijk gezegd was USB 3.0 zo'n puinhoop in het begin dat het een kwestie van geluk was als het überhaupt goed werkte destijds
Op een gegeven moment zat ik met 3 verschillende add-on kaartjes te prutsen om alle USB 3.0 apparatuur draaiende te houden !!

En gebruik maken van bleeding edge hardware is prima te doen, als je ook recente kernel en firmware gebruikt voor je hardware. Verwachten dat een Ubuntu 20.04 LTS op een AM5 systeem vlekkeloos gaat werken omdat de distro nog updates krijgt is wishful thinking. Maar ik had met m'n Debian Sid installatie eigenlijk maar 1 probleem: ik moest nieuwere firmware uit git/upstream halen om de iGPU fatsoenlijk aan de praat te krijgen.
Volgens mij ben je dan de enige die daar altijd succes mee heeft gehad, want zo is het echt niet altijd gegaan helaas...

Voor een ander leuk punt, m'n oude AMD systeem, een FX-8150, kon destijds geeneens Windows 7 installeren. De installatie crashte doodleuk met de melding dat het systeem niet ACPI compliant was. Als er 1 OS is dat juist kieskeurig is qua ACPI en de standaarden ervan is dat wel Linux. En wat er een teringbende van maakt is Windows. Die laatste crashte met een blue screen en kwam doodleuk met de melding er bij 'zoek bij je fabrikant voor een update'. Laatste BIOS stond er al op om de processor te ondersteunen.

Linux? Gewoon draaien, geen enkel probleem. Doet het nu nog steeds vlekkeloos. En Windows? Grote kans dat het nog steeds niet werkt, W10 zal vast een bepaalde idiote eis hebben en over 1,5 jaar is dat toch EOL.
Die hele AMD FX reeks/generatie was zo'n puinhoop dat wat mij betreft de beste oplossing bestaat uit het simpelweg niet gebruiken van die meuk en lekker iets anders te kopen!

En Scanners

Maar ga eens aan de slag met vendors als Realtek en Broadcom, en dan wordt het wat minder gezellig.
RealTek geen idee, maar dure Enterprise NIC's met Broadcom Chip hebben nog weleens extra firmware en zo nodig, terwijl Intel en zelfs Mellanox over het algemeen meteen werken

Maar dus onder Windows niet meer werken in sommige gevallen!
Hetzelfde met Scanners

Maar voor de rest moeten printers eigenlijk gewoon dood. Helaas zijn ze voor bepaalde industrieën onmisbaar.
Dat dan weer wel !!!

Wireless heb ik geen ervaring met Realtek. Heul vroeger wel een Ralink chip gehad, dat was onstabiel als wat met ndiswrapper, native was het super traag.
Tegenwoordig, geen idee, gewoon Intel nemen.
M'n huidige pc kwam met een MediaTek chip, maar hoe de wifi was weet ik niet, want bedraad aangesloten. Ondertussen is die vervangen voor een Intel AX200 ivm bluetooth idioterie van diezelfde MediaTek.

Hoewel Atheros op zich ook wel redelijk tot goed was vroeger.
Dat zijn de chips die in heel wat Accesspoints zitten dus sowieso de betere gok

Tegenwoordig trouwens van Qualcomm dus dat is ook niet verkeerd !!
Echter zijn er ook genoeg netwerkapparaten met een MediaTek SoC erin
dus eigenlijk zouden die ook wel redelijk moeten werken...
Voor mijn Laptop met Linux erop vind ik de Intel iGPU meer dan prima eigenlijk, maar als we het over de Game PC hebben dan wil ik toch eigenlijk wel nog steeds gewoon Intel + Nvidia want Surround Gaming onder dat gore vieze Windows

Compizfox schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:02:
Heb je daar voorbeelden van? Ik herken dit namelijk eigenlijk helemaal niet.
Ik draai Linux gewoon op nieuwe hardware en heb daar nooit echt problemen mee ondervonden.
Je moet alleen even opletten dat je een recente kernel hebt voor support van nieuwe AMD GPUs e.d.
Als het spul net uit is dan gaat het gewoon nog vaak genoeg mis
Kijk ook eens naar de Change Log van je Kernel Updates af en toe voor de grap :
Zelfs als alles OK lijkt wordt er genoeg door de tijd heen gefixt, want in geval X gebeurt er Y en dan is Z de klos en zo...

Guus... schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:18:
Met mijn laptop, die destijds nog nergens te koop was in Nederland, had ik problemen met de camera, microfoon, audio en sleep. Ook met de nieuwste kernels was het op dat moment niet mogelijk om microfoon, audio en camera tegelijk te laten werken. Ik moest 2 van de 3 kiezen afhankelijk van de kernel. Als je dat nodig hebt voor bijvoorbeeld werk is dat erg onhandig.
Met nieuwe hardware wordt bedoelt hardware die minder dan 2 a 3 maanden uit is. Daarna is de kans dat de mainstream componenten ondersteund worden een stuk groter.
Jouw voorbeeld lijkt me dan inderdaad iets dat echt net een week lang tekoop is of zo en dan gaat het inderdaad weleens mis