Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58
Hero of Time schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:09:
Mensen, ga eens zoeken wie als eerste USB 3.0 ondersteunde. Dat was de Linux kernel. Niet Microsoft Windows. En die laatste is nog steeds enorm kieskeurig qua poort en stick om vanaf op te starten of te installeren en komt dan met 'plaats driver cd voor de hard disk', terwijl het er helemaal niks mee te maken heeft.

Linux installers? Als het niet werkt, was je iso corrupt. Daarom wordt de checksum ook beschikbaar gesteld zodat je zeker weet dat het in orde is.

En gebruik maken van bleeding edge hardware is prima te doen, als je ook recente kernel en firmware gebruikt voor je hardware. Verwachten dat een Ubuntu 20.04 LTS op een AM5 systeem vlekkeloos gaat werken omdat de distro nog updates krijgt is wishful thinking. Maar ik had met m'n Debian Sid installatie eigenlijk maar 1 probleem: ik moest nieuwere firmware uit git/upstream halen om de iGPU fatsoenlijk aan de praat te krijgen.

Voor een ander leuk punt, m'n oude AMD systeem, een FX-8150, kon destijds geeneens Windows 7 installeren. De installatie crashte doodleuk met de melding dat het systeem niet ACPI compliant was. Als er 1 OS is dat juist kieskeurig is qua ACPI en de standaarden ervan is dat wel Linux. En wat er een teringbende van maakt is Windows. Die laatste crashte met een blue screen en kwam doodleuk met de melding er bij 'zoek bij je fabrikant voor een update'. Laatste BIOS stond er al op om de processor te ondersteunen. :F
Linux? Gewoon draaien, geen enkel probleem. Doet het nu nog steeds vlekkeloos. En Windows? Grote kans dat het nog steeds niet werkt, W10 zal vast een bepaalde idiote eis hebben en over 1,5 jaar is dat toch EOL.
Wat betreft de grote componenten in computers heb je gelijk maar waar het vaak mis gaat is de implementatie van de bios/uefi en wat kleinere randapparatuur. Denk hierbij aan sleep states van de cpu, slaapstand en ontwaken wat vaak mis gaat bij verkeerde implementatie, fans van de cpu die op volle snelheid blijven draaien. Maar ook lullige dingen als keyboard verlichting en webcams op laptops of die verdomde Realtek Wifi chips waar je eerst even aan de compiler mag als je net variant 5 of 6 hebt van de chip versie die wel ondersteund wordt.

Geheel zorg vrij en dus blind een laptop of systeem bestellen is er echt nog niet bij.

[ Voor 1% gewijzigd door Miki op 21-02-2024 12:48 . Reden: Zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Falco schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:09:
[...]
Het is jammer, maar bleeding edge hardware is ook gewoon niet zo'n goede combi met Linux. Vaak loopt de ondersteuning van hardware wat achter en kan je dus beter niet het nieuwste van het nieuwste kopen als je Linux wilt gaan draaien.
Dat is het lastigste met succesvol Linux gebruik, je moet je verdiepen in welke hardware goed ondersteund wordt. Je komt dan automatisch bij iets oudere hardware terecht.

Naast een zelfbouw pc heb ik nog een Lenovo ThinkPad en en Thinkcentre, beide iets ouder maar ze draaien Linux zonder enig probleem. Officieel gecertificeerd voor Ubuntu ook (maar werden daar nieuw niet mee geleverd).

Enige optie voor bleeding edge is dan een van de genoemde Linux vriendelijke fabrikanten als Slimbook, Tuxedo en framebook.
Heb je daar voorbeelden van? Ik herken dit namelijk eigenlijk helemaal niet.

Ik draai Linux gewoon op nieuwe hardware en heb daar nooit echt problemen mee ondervonden. Je moet alleen even opletten dat je een recente kernel hebt voor support van nieuwe AMD GPUs e.d.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Ik draai Linux gewoon op nieuwe hardware en heb daar nooit echt problemen mee ondervonden. Je moet alleen even opletten dat je een recente kernel hebt voor support van nieuwe AMD GPUs e.d.
Met mijn laptop, die destijds nog nergens te koop was in Nederland, had ik problemen met de camera, microfoon, audio en sleep. Ook met de nieuwste kernels was het op dat moment niet mogelijk om microfoon, audio en camera tegelijk te laten werken. Ik moest 2 van de 3 kiezen afhankelijk van de kernel. Als je dat nodig hebt voor bijvoorbeeld werk is dat erg onhandig.

Met nieuwe hardware wordt bedoelt hardware die minder dan 2 a 3 maanden uit is. Daarna is de kans dat de mainstream componenten ondersteund worden een stuk groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:57
Guus... schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Met mijn laptop, die destijds nog nergens te koop was in Nederland, had ik problemen met de camera, microfoon, audio en sleep. Ook met de nieuwste kernels was het op dat moment niet mogelijk om microfoon, audio en camera tegelijk te laten werken. Ik moest 2 van de 3 kiezen afhankelijk van de kernel. Als je dat nodig hebt voor bijvoorbeeld werk is dat erg onhandig.

Met nieuwe hardware wordt bedoelt hardware die minder dan 2 a 3 maanden uit is. Daarna is de kans dat de mainstream componenten ondersteund worden een stuk groter.
Dit soort voorbeelden bedoel ik inderdaad. Je moet dan dus eigenlijk al een Linux distro draaien die überhaupt met recente kernels werkt, anders heb je grote kans op dit soort problemen.

Maar het betekent niet dat alleen 10+ jaar oude hardware geschikt is, je hebt gewoon iets meer research nodig, een recente kernel draaien en/of je moet de heel recente hardware kopen van een fabrikant die Linux ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
HollowGamer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:22:
[...]

Dat is nogal een gewaagde combinatie.

Heb je zelf een M1/M2? Heb altijd begrepen dat Apple's, zeker tegenwoordig, erg goed op slot zitten.
Ik heb zelf een Intel mac. Die zit ook goed op slot maar het slot kan er ook eenvoudig vanaf in de UEFI. Fedora draait als een zonnetje.

Het is een knappe prestatie van Fedora en Asahi dat ze dit nu ook als distro voor M1/M2 voor elkaar
hebben gekregen. En ook nog eens installeren vanuit macOS. Want de Apple Soc documentatie is schaars.

De distro is stable.

https://docs.fedoraproject.org/en-US/fedora-asahi-remix/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:05
Falco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Dit soort voorbeelden bedoel ik inderdaad. Je moet dan dus eigenlijk al een Linux distro draaien die überhaupt met recente kernels werkt, anders heb je grote kans op dit soort problemen.

Maar het betekent niet dat alleen 10+ jaar oude hardware geschikt is, je hebt gewoon iets meer research nodig, een recente kernel draaien en/of je moet de heel recente hardware kopen van een fabrikant die Linux ondersteunt.
Ik had inderdaad dezelfde problemen met een toentertijd relatief nieuwe laptop. Het heeft toch nog een flink aantal kernelupdates geduurd voordat alles echt naadloos werkte. Vooral slaapstand duurde lang voordat dat vlekkeloos werkte: vaak ging toen de laptop in een soort scherm-uit modus, maat geen slaapstand en ook op geen manier weer wakker te krijgen. Soms kwam dit probleem ook weer terug in latere kernelupdates. Gelukkig is het nu stabiel wat dat betreft, maar als ik onbekend zou zijn geweest met Linux is dat natuurlijk geen goede eerste indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sjah schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:44:
Noem mij eens een voorbeeld, dat zeg zelfs je cpu niet werkte bij iemand omdat die te nieuw was?
Dat moet van de Athlon64-intro geleden zijn...
Bijna goed : AMD Ryzen is het meest recente voorbeeld :)

En niet eens alleen onder Linux maar ook onder Windows !! ;)
En dan nog er is toch wel heel snel al een beta-kernel uit die het wel doet, en zelf je kernel erop gooien/veranderen is toch te doen?
Ik weet niet meer of het goed te doen was, maar extreem lullig voor een heleboel mensen was het in ieder geval wel :-(
Wat ik wel geloof is dat je moet uitkijken met een capturekaart of een geluidskaart, die willen nog wel eens prima werken op Windows, maar op Linux moet je dan 1.5 jaar wachten totdat een onbetaald iemand een driver maakt.
Ik heb juist het idee dat het daarmee steeds beter gaat of zelfs eigenlijk wel heel goed te doen is geworden, want voor een heleboel dingen waarvan ik vrijwel zeker weet dat het vroeger gezeik opleverde is het tegenwoordig een kwestie van inprikken en gaan met die banaan !!! :*)

Alleen wat betreft dergelijke produkten die net uit zijn kan ik weer niks zeggen dus misschien gaat het daarmee nog vaak genoeg mis ??
Mensen, ga eens zoeken wie als eerste USB 3.0 ondersteunde. Dat was de Linux kernel. Niet Microsoft Windows. En die laatste is nog steeds enorm kieskeurig qua poort en stick om vanaf op te starten of te installeren en komt dan met 'plaats driver cd voor de hard disk', terwijl het er helemaal niks mee te maken heeft.
Eerlijk gezegd was USB 3.0 zo'n puinhoop in het begin dat het een kwestie van geluk was als het überhaupt goed werkte destijds :X :| :F

Op een gegeven moment zat ik met 3 verschillende add-on kaartjes te prutsen om alle USB 3.0 apparatuur draaiende te houden !! :')
En gebruik maken van bleeding edge hardware is prima te doen, als je ook recente kernel en firmware gebruikt voor je hardware. Verwachten dat een Ubuntu 20.04 LTS op een AM5 systeem vlekkeloos gaat werken omdat de distro nog updates krijgt is wishful thinking. Maar ik had met m'n Debian Sid installatie eigenlijk maar 1 probleem: ik moest nieuwere firmware uit git/upstream halen om de iGPU fatsoenlijk aan de praat te krijgen.
Volgens mij ben je dan de enige die daar altijd succes mee heeft gehad, want zo is het echt niet altijd gegaan helaas... ;)
Voor een ander leuk punt, m'n oude AMD systeem, een FX-8150, kon destijds geeneens Windows 7 installeren. De installatie crashte doodleuk met de melding dat het systeem niet ACPI compliant was. Als er 1 OS is dat juist kieskeurig is qua ACPI en de standaarden ervan is dat wel Linux. En wat er een teringbende van maakt is Windows. Die laatste crashte met een blue screen en kwam doodleuk met de melding er bij 'zoek bij je fabrikant voor een update'. Laatste BIOS stond er al op om de processor te ondersteunen. :F
Linux? Gewoon draaien, geen enkel probleem. Doet het nu nog steeds vlekkeloos. En Windows? Grote kans dat het nog steeds niet werkt, W10 zal vast een bepaalde idiote eis hebben en over 1,5 jaar is dat toch EOL.
Die hele AMD FX reeks/generatie was zo'n puinhoop dat wat mij betreft de beste oplossing bestaat uit het simpelweg niet gebruiken van die meuk en lekker iets anders te kopen! :Y)
HollowGamer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:15:
Zelfde met printers, die werken gewoon op Linux. :)
En Scanners :*)
Maar ga eens aan de slag met vendors als Realtek en Broadcom, en dan wordt het wat minder gezellig.
RealTek geen idee, maar dure Enterprise NIC's met Broadcom Chip hebben nog weleens extra firmware en zo nodig, terwijl Intel en zelfs Mellanox over het algemeen meteen werken :)
Hero of Time schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:21:
Voornamelijk oudere printers, die zeg 5+ jaar oud zijn. :P
Maar dus onder Windows niet meer werken in sommige gevallen! :X

Hetzelfde met Scanners :/
Maar voor de rest moeten printers eigenlijk gewoon dood. Helaas zijn ze voor bepaalde industrieën onmisbaar.
Dat dan weer wel !!! })
Wireless heb ik geen ervaring met Realtek. Heul vroeger wel een Ralink chip gehad, dat was onstabiel als wat met ndiswrapper, native was het super traag.

Tegenwoordig, geen idee, gewoon Intel nemen.

M'n huidige pc kwam met een MediaTek chip, maar hoe de wifi was weet ik niet, want bedraad aangesloten. Ondertussen is die vervangen voor een Intel AX200 ivm bluetooth idioterie van diezelfde MediaTek.
d:)b
Hoewel Atheros op zich ook wel redelijk tot goed was vroeger.
Dat zijn de chips die in heel wat Accesspoints zitten dus sowieso de betere gok :)
Tegenwoordig trouwens van Qualcomm dus dat is ook niet verkeerd !!

Echter zijn er ook genoeg netwerkapparaten met een MediaTek SoC erin
HollowGamer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:03:
Ik had het inderdaad over WiFi, waarbij ik ook graag met een boog om MediaTek heen loop lol.
dus eigenlijk zouden die ook wel redelijk moeten werken...
Hero of Time schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:15:
Daarom heb ik een AMD videokaart nu. Eerst nVidia, want de gesloten driver was destijds beter, maar dat is ondertussen enorm achterhaald sinds de amdgpu driver bestaat.
Voor mijn Laptop met Linux erop vind ik de Intel iGPU meer dan prima eigenlijk, maar als we het over de Game PC hebben dan wil ik toch eigenlijk wel nog steeds gewoon Intel + Nvidia want Surround Gaming onder dat gore vieze Windows :)
Compizfox schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:02:

Ik draai Linux gewoon op nieuwe hardware en heb daar nooit echt problemen mee ondervonden.
Je moet alleen even opletten dat je een recente kernel hebt voor support van nieuwe AMD GPUs e.d.
Als het spul net uit is dan gaat het gewoon nog vaak genoeg mis ;)

Kijk ook eens naar de Change Log van je Kernel Updates af en toe voor de grap :
Zelfs als alles OK lijkt wordt er genoeg door de tijd heen gefixt, want in geval X gebeurt er Y en dan is Z de klos en zo... :D
Guus... schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:18:

Jouw voorbeeld lijkt me dan inderdaad iets dat echt net een week lang tekoop is of zo en dan gaat het inderdaad weleens mis :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Miki schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Wat betreft de grote componenten in computers heb je gelijk maar waar het vaak mis gaat is de implementatie van de bios/uefi en wat kleinere randapparatuur. Denk hierbij aan sleep states van de cpu, slaapstand en ontwaken wat vaak mis gaat bij verkeerde implementatie, fans van de cpu die op volle snelheid blijven draaien.
Voor UEFI/BIOS bugs moet je de fabrikant aankijken die zich niet aan de specs houdt, maar met minimal effort Windows laten werken en het dan wel gesneden vind. Leveren een mvp en focussen op het volgende ding dat ze met minimale inzet voor veel in de markt kunnen dumpen.

Sleep states van de cpu heb ik ervaring mee. M'n AM5 systeem kon in eerste instantie niet in slaapstand, later was het 50/50 of het voor een tweede/derde/vierde/etc keer naar slaap wilde. Nu is het stabiel en heeft het meer dan een maand in slaapstand kunnen gaan.

Laptop van de zaak heeft een i7 1365U en daar heb ik eerst ook wat gezeik mee gehad mbt slaapstand en gewoon niet willen doen. Leek te slapen maar alleen het scherm stond uit, fan draaide nog gewoon en 5 uur later was de accu leeg. Soms bleef de fan dan nog wel draaien, maar ging het wel naar slaapstand toe.
Om die reden heb ik secure boot uitgezet en ben ik hibernate gaan gebruiken. Deze week heb ik weer slaapstand geprobeerd en tot nu toe werkt het zoals verwacht.
Maar ook lullige dingen als keyboard verlichting en webcams op laptops of die verdomde Realtek Wifi chips waar je eerst even aan de compiler mag als je net variant 5 of 6 hebt van de chip versie die wel ondersteund wordt.

Geheel zorg vrij en dus blind een laptop of systeem bestellen is er echt nog niet bij.
Maar wie koopt nou überhaupt blind een laptop zonder vooraf uit te zoeken wat er nou in zit? Wie dat doet betaal €1000 voor een 3 jaar oud traag ding.
Falco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Maar dat is met Windows net zo. Hoeveel mensen wilde Windows 7 nog draaien op hardware dat met Windows 10 kwam, geen drivers voor de oudere Windows versies had en gingen piepen dan hun geliefde systeem niet werkte? Je moet op een laptop van vandaag geen distro zetten die 2 jaar geleden uit is gekomen.
nero355 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Bijna goed : AMD Ryzen is het meest recente voorbeeld :)

En niet eens alleen onder Linux maar ook onder Windows !! ;)
Bijzonder eigenlijk, want er was best veel werk in de kernel gedaan voordat de AM5 cpu's überhaupt te koop waren. Het werkte prima, alleen wat specifieke power management dingen zoals slaapstand was een dingetje, maar is dat echt het noemen waard? Het deed al het andere wat je van een processor mag verwachten.
[...]

Eerlijk gezegd was USB 3.0 zo'n puinhoop in het begin dat het een kwestie van geluk was als het überhaupt goed werkte destijds :X :| :F
En het is er niet beter op geworden met namen zoals 3.2, 3.2 2x2 en whatnot. En dan is er USB 4 wat zonder wijziging van spec opeens 4.1 is gaan heten. :? 8)7
[...]

Volgens mij ben je dan de enige die daar altijd succes mee heeft gehad, want zo is het echt niet altijd gegaan helaas... ;)
Blijkbaar heb ik geluk dan. :P
[...]

Die hele AMD FX reeks/generatie was zo'n puinhoop dat wat mij betreft de beste oplossing bestaat uit het simpelweg niet gebruiken van die meuk en lekker iets anders te kopen! :Y)
Nou, ik weet dat de Bulldozer en Piledriver series niet noemenswaardig waren. Maar mijn AMD was wel sneller dan een i5 3570 die ik later in m'n htpc had. Wat ik als hardware had, was de 'mislukte' processor anders toch wel de snelste.
[...]

Maar dus onder Windows niet meer werken in sommige gevallen! :X

Hetzelfde met Scanners :/
Precies mijn punt. ;)
[...]

Als het spul net uit is dan gaat het gewoon nog vaak genoeg mis ;)

Kijk ook eens naar de Change Log van je Kernel Updates af en toe voor de grap :
Zelfs als alles OK lijkt wordt er genoeg door de tijd heen gefixt, want in geval X gebeurt er Y en dan is Z de klos en zo... :D
En dat gebeurt bij Windows niet dan? MS geeft geen changelog uit, maar reken er maar op dat daar veel meer idioterie wordt opgelost dan je in de Linux kernel changelogs ziet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:55:
Voor UEFI/BIOS bugs moet je de fabrikant aankijken die zich niet aan de specs houdt, maar met minimal effort Windows laten werken en het dan wel gesneden vind. Leveren een mvp en focussen op het volgende ding dat ze met minimale inzet voor veel in de markt kunnen dumpen.
"Consumer The Beta Tester to the rescue!" zeg ik altijd ;w
Bijzonder eigenlijk, want er was best veel werk in de kernel gedaan voordat de AM5 cpu's überhaupt te koop waren. Het werkte prima, alleen wat specifieke power management dingen zoals slaapstand was een dingetje, maar is dat echt het noemen waard? Het deed al het andere wat je van een processor mag verwachten.
AM4 was er ook nog hé! :)
En het is er niet beter op geworden met namen zoals 3.2, 3.2 2x2 en whatnot. En dan is er USB 4 wat zonder wijziging van spec opeens 4.1 is gaan heten. :? 8)7
Lijkt HDMI wel inderdaad :+
Nou, ik weet dat de Bulldozer en Piledriver series niet noemenswaardig waren. Maar mijn AMD was wel sneller dan een i5 3570 die ik later in m'n htpc had. Wat ik als hardware had, was de 'mislukte' processor anders toch wel de snelste.
In sommige dingen vast wel, maar niet allemaal gok ik :)

Was er niet zelfs een hele rechtszaak over die dingen geweest qua wel of niet X aantal Cores en zo :? :+
En dat gebeurt bij Windows niet dan? MS geeft geen changelog uit, maar reken er maar op dat daar veel meer idioterie wordt opgelost dan je in de Linux kernel changelogs ziet.
Zeg... Doe eens effe normaal jij !!!

Duidelijke feedback van Microsoft over wat er nou echt daadwerkelijk is veranderd in een update of überhaupt iets van controle over je updates hebben ?!?!

Ben je helemaal gek geworden!

Dat zou veel te leuk en te handig zijn voor ons dus dat mag niet !!! :P

DAS IST VERBOTEN !!! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:08:
[...]

"Consumer The Beta Tester to the rescue!" zeg ik altijd ;w
Dan ga je er vanuit dat er dingen gefixt worden. Daar heb je het mis bij zulke fabrikanten. Werkt Windows, dan is het prima. Wil je Linux gebruiken en dat werkt niet, pech voor je, dat ondersteunen we niet.
[...]

AM4 was er ook nog hé! :)
Maar het ging even over AM5 en daar was best veel werk aan vooraf gegaan. Voor AM4 was het niet heel gek dat het wat later kwam, omdat de architectuur zo veel anders was dan wat 'gebruikelijk' was en AMD wilde natuurlijk nog niks vrijgeven aan de concurrent.
[...]

In sommige dingen vast wel, maar niet allemaal gok ik :)

Was er niet zelfs een hele rechtszaak over die dingen geweest qua wel of niet X aantal Cores en zo :? :+
Jep, dat is er idd geweest, omdat twee cores dezelfde cache deelde of zo. Het was het begin van de CCD zoals we die nu kennen. Het idee en principe was goed, uitwerking echter niet. Na meer onderzoek kwam Ryzen en dat was een schot in de roos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
...
Precies. Als iets echt niet werkt op je spiksplinterniuwe nieuwe hardware is switchen naar een distro die ook de meeste recente kernel en linux-firmware de snelste manier. En een distro die ook recente versies van de software heeft.

En de ondersteuning van andere hardware wordt met Linux steeds beter.
Je foto's en video's van de iPhone en iPad syncen werkt zonder problemen met bijv. Fedora en Arch.

Het is nu niet meer werk dan
code:
1
sudo dnf install gthumb heif-pixbuf-loader

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
Ik heb vandaag even ge-distro-hopt en een uitstapje gemaakt naar Ubuntu 23.10 maar dat is toch wel een aardig rommeltje om het (zeer) zacht uit te drukken.
Laat ik vooropstellen dat de aandacht en zorg voor de installer en de algemene look en feel van een bijzonder hoog niveau is. Maar het installeren van updates en overige software was een ramp.

De Snap Store had een aantal Snap pakketen die ik niet kon updaten vanuit Gui tool en gaf mij niets zeggende foutmeldingen. De terminal bood oplossing maar dit had ik anno 2024 niet verwacht.

Ook het installeren van HPlip ging heel moeizaam. Al met al geen beste ervaring, ik ga gauw weer terug naar Fedora Workstation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Heb een nieuwe Keyboard gekocht, en het spijt me te moeten melden, maar windows 11 was de enige die mij de propietary software voor mijn HyperX mechanisch toetsenbord bood. Geeft niet, want ik heb toch een dualboot met win11, maar toch moreel demotiverend. Wel fijn, dat hij nadat ik met die software (in W11 dus) de lightning beetje rustig en naar wens had gedwongen, dit ook in Linux onthoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Sjah, och, mijn eerste mechanische toetsenbord was van Cougar. Die had extra handige macro toetsen en om het nog veel krachtiger te maken was de rechterhelft van de (gebroken) spatiebalk er ook eentje. Volgens de specs zou dat standaard hetzelfde als de spatiebalk moeten zijn, maar zou je kunnen instellen mocht je dat willen.

Dat was het dus niet. En het toetsenbord kon zelf niet overweg met Linux, want wanneer ik een macro toets indrukte, liep 'ie vast en kon je er niks meer mee. Er is een tooltje voor, maar die was ook Windows only. Ik had een VM en kon USB daarheen sturen, dus prima, doen we wel eventjes. Ware het niet dat het tooltje direct ging kijken voor firmware updates en zonder vragen werd het toegepast. Tobo herstart naar firmware flash modus, verdwijnt voor de VM en was onbruikbaar geworden. Alleen te herstellen via een native Windows systeem, want het werd niet meer als USB apparaat gezien.

Heb er een review over geschreven. Ding heeft net 2 dagen op m'n bureau gelegen toen ik 'm terugstuurde. Je had dus slechter kunnen treffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:01:
Ik heb vandaag even ge-distro-hopt en een uitstapje gemaakt naar Ubuntu 23.10 maar dat is toch wel een aardig rommeltje om het (zeer) zacht uit te drukken.
Laat ik vooropstellen dat de aandacht en zorg voor de installer en de algemene look en feel van een bijzonder hoog niveau is. Maar het installeren van updates en overige software was een ramp. De Snap Store had een aantal Snap pakketen die het niet kon updaten vanuit Gui tool en gaf mij niets zeggende foutmelding. De terminal bood oplossing maar dit had ik anno 2024 niet verwacht. Ook het installeren van HPlip ging heel moeizaam. Al met al geen beste ervaring, ik ga gauw weer terug naar Fedora Workstation :)
Waarom heb je de switch gemaakt of moeten maken wellicht?

Alles wat Canonical aanraakt, vermijd ik. Mede door de hoeveelheid bugs en gekke implementaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
@Hero of Time Cougar is dacht ik ook een oudere 60+ vrouw die op jonge mannen valt.....of je dat wilt is een 2e.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
HollowGamer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:25:
[...]

Waarom heb je de switch gemaakt of moeten maken wellicht?

Alles wat Canonical aanraakt, vermijd ik. Mede door de hoeveelheid bugs en gekke implementaties.
Oh niets bijzonders, puur uit nieuwsgierigheid :)

Maar voor mij is ook duidelijk dat ik er ver vandaan moet blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Oh niets bijzonders, puur uit nieuwsgierigheid :)

Maar voor mij is ook duidelijk dat ik er ver vandaan moet blijven.
Ubuntu Server kan ik nog eventueel hebben, al zou ik zelf niet voor mijn eigen instances gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
HollowGamer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:24:
[...]

Ubuntu Server kan ik nog eventueel hebben, al zou ik zelf niet voor mijn eigen instances gebruiken.
Debian zou mijn voorkeur hebben voor thuis gebruik eventueel in combinatie met Proxmox. Wellicht zou zakelijk inzetten van Ubuntu server een prima oplossing zijn maar ik heb geen ervaring met het runnen van servers in een zakelijke omgeving :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Debian zou mijn voorkeur hebben voor thuis gebruik eventueel in combinatie met Proxmox. Wellicht zou zakelijk inzetten van Ubuntu server een prima oplossing zijn maar ik heb geen ervaring met het runnen van servers in een zakelijke omgeving.
Achja, ik heb jarenlang Arch Linux instances gehad. Als je weet wat je doet en je hebt een plan, dan kan het allemaal hoor. :)

Debian is vervelend, aangezien je zit met stable software. Als je bijvoorbeeld PHP 8.3 wilt hebben, dan mag je overschakelen naar de unstable branch.

Voor mij kies ik tegenwoordig voor een stabiele basis (eventueel beheerd door clouder) en dan daarop containers met Alpine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hero of Time schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:55:

Dat was het dus niet. En het toetsenbord kon zelf niet overweg met Linux, want wanneer ik een macro toets indrukte, liep 'ie vast en kon je er niks meer mee.
Daar kwam ik ook achter toen ik mijn uitvoering: Cherry MX Board 1.0 TKL RGB (MX Red, Qwerty US) onder Linux wilde gebruiken. Onder Windows werkt het ding (ik heb er twee dus het is geen exemplarische fout) probleemloos maar in Linux lijkt het alsof de linker cursortoets permanent ingedrukt is. Is niet mee te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:28
Gisteren had ik KDE neon geupgrade naar Plasma 6. Man man wat een teleurstelling was het. Log out, shut down werkte niet, mijn thema Fluent dark was verwijderd, maar deed het nog steeds, behalve toen ik Breeze dark gebruikte en weer terug wilde naar Fluent dark, Papirus icoontjes werden niet overal goed toegepast, Panel transparency widget werkt niet met Plasma 6, ik kon geen andere thema's meer installeren, behalve Sweet gewoon en transparant, want andere thema's waren er niet. Kortom verwijderd en terug gegaan naar mijn oude trouwe vriend MX Linux Xfce. Dag KDE het was leuk zolang het duurde. Misschien dat ik ooit nog neon de nieuwste iso probeer, maar voorlopig even niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 13:48

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

desalniettemin schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:25:
Gisteren had ik KDE neon geupgrade naar Plasma 6. Man man wat een teleurstelling was het. Log out, shut down werkte niet, mijn thema Fluent dark was verwijderd, maar deed het nog steeds, behalve toen ik Breeze dark gebruikte en weer terug wilde naar Fluent dark, Papirus icoontjes werden niet overal goed toegepast, Panel transparency widget werkt niet met Plasma 6, ik kon geen andere thema's meer installeren, behalve Sweet gewoon en transparant, want andere thema's waren er niet. Kortom verwijderd en terug gegaan naar mijn oude trouwe vriend MX Linux Xfce. Dag KDE het was leuk zolang het duurde. Misschien dat ik ooit nog neon de nieuwste iso probeer, maar voorlopig even niet.
Heb Neon ook draaien op een van mijn laptops. Gister ook over naar Plasma 6. Ik moet wel zeggen, het ziet er netjes en gelikt uit. Maar inderdaad, shutdown en logoff werken niet. Ik hoop dat Tuxedo, welke ik draai op mijn werkstation, nog even wacht met doorvoeren van Plasma 6 (Is ook KDE based). Even aanzien hoe snel die shutdown bug op Plasma 6 gefixt is... ben benieuwd..
Icoontjes waren inderdaad ook hit-en-miss... Ohw well, that's what you get for bleeding edge... ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Misschien is het niet verstandig om te switchen naar een nieuwe major versie van een desktop op de dag van de release als je zo gevoelig bent voor bugs en een custom theme wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Er is in ieder geval al een workaround voor het niet kunnen uitloggen of shutdownen.
Check deze link. Even een aantal service units toevoegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:04
Sjah schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:44:
Heb een nieuwe Keyboard gekocht, en het spijt me te moeten melden, maar windows 11 was de enige die mij de propietary software voor mijn HyperX mechanisch toetsenbord bood. Geeft niet, want ik heb toch een dualboot met win11, maar toch moreel demotiverend. Wel fijn, dat hij nadat ik met die software (in W11 dus) de lightning beetje rustig en naar wens had gedwongen, dit ook in Linux onthoudt.
Een toetsenbord die proprietary software nodig heeft om z'n functionaliteiten te kunnen gebruiken zou voor mij sowieso een no-go zijn. Als ik dat soort functionaliteiten nodig zou hebben zou ik voor iets met QMK firmware gaan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
ElCondor schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:45:
[...]

Heb Neon ook draaien op een van mijn laptops. Gister ook over naar Plasma 6. Ik moet wel zeggen, het ziet er netjes en gelikt uit. Maar inderdaad, shutdown en logoff werken niet. Ik hoop dat Tuxedo, welke ik draai op mijn werkstation, nog even wacht met doorvoeren van Plasma 6 (Is ook KDE based). Even aanzien hoe snel die shutdown bug op Plasma 6 gefixt is... ben benieuwd..
Icoontjes waren inderdaad ook hit-en-miss... Ohw well, that's what you get for bleeding edge... ;)
Het schijnt hoofdzakelijk op neon voor te komen, niet voor iedereen overigens, maar niet op Tumbleweed :?

• desalniettemin
ElCondor schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:21:
Er is in ieder geval al een workaround voor het niet kunnen uitloggen of shutdownen.
Check deze link. Even een aantal service units toevoegen...
De bekende KDE bugs zeg maar ;) Tumbleweed schijnt overigens er geen last van te hebben :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Guus... schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:27:
[...]

Misschien is het niet verstandig om te switchen naar een nieuwe major versie van een desktop op de dag van de release als je zo gevoelig bent voor bugs en een custom theme wil gebruiken.
Heb me ook niet echt goed ingelezen, amateur die ik ben, maar ik heb al eerder upgrades gedaan met neon en die gingen altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Sjah schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:33:
Opvallend hoeveel mensen voor hun "afdankertje" wel Linux willen....maar komt het op hun net nieuwe bleeding edge systeem aan, dan lijkt alleen Apple of Windows goed genoeg. Zo jammer.
Ik heb mijn weg moeten vinden in Linux maar ik kan onderschrijven dat dit voor mij sinds eind vorig jaar niet meer op gaat. Ik heb toen dit monster samengesteld en daarop direct Tuxedo geïnstalleerd.
Waar ik hierbij wel tegen aanliep was dat ik een ISO gebruikte van 2022 en die wilde het inderdaad niet doen. Maar een verse ISO van de Tuxedo website en nagenoeg alles werkte zonder problemen en waar ik bij gebruik van mijn SoundblasterX Katana nog problemen ondervond met Garuda op mijn oude PC, werkte deze soudnbar onder Tuxedo zonder problemen. En hiermee kan ik echter wel voor een deel jouw verhaal bevestigen want deze soundbar kon ik alleen via optical aansluiten op mijn Garuda PC, want de soundbar zelf werd niet als USB geluidskaart herkent. Echter, onder Tuxedo werd juist de optische uitgang van mijn on-board geluidskaart niet goed herkent. En toen ik de soundbar ter test via USB aansloot, werd die opeens wél als sounddevice wel herkent.

Ach, het blijft dus een beetje hit en miss als je bleeding edge/niche hardware en Linux wilt gebruiken. De ondersteuning voor bleeding edge zal over het algemeen wel goed komen. Voor niche hardware, tsja, dan moet je echt op de community rekenen en die zijn soms super enthousiast en duiken echt zo'n rabbit-hole in. Terwijl andere devices soms volledig niet ondersteund blijven.

Nu zit ik er bijvoorbeeld alleen nog mee dat, blijkbaar, AMD GPU's onder Linux geen goede ondersteuning bieden voor DDC/CI, waarmee je hardware monitor eigenschappen en functies vanuit het OS kunt aansturen. Je kunt voor Windows een applet downloaden om mijn Dell monitoren qua brightness, PIP/PBP en nog zowat van die zaken te kunnen instellen. Echter, dit gaat niet goed met Linux en een AMD GPU. Hij lockt dan de firmware op beide monitoren en je kunt ze dan niet eens met de knoppen aan en uit zetten. Schijnt een niche, maar wel bekend probleem te zijn. Als sinds een paar jaar, maar nog steeds geen oplossing in de Kernel/Drivers. 8)7
Voor nu is de workaround om DDC/CI op de monitor uit te schakelen. :X

• Sjah
Jolijter schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Een toetsenbord die proprietary software nodig heeft om z'n functionaliteiten te kunnen gebruiken zou voor mij sowieso een no-go zijn. Als ik dat soort functionaliteiten nodig zou hebben zou ik voor iets met QMK firmware gaan denk ik.
Nou maar voor mij niet hoor, zo een kb heeft juist superieure extras. Het moet echter niet zo zijn dat het een verplichte driver is, en dat je er echt alleen mee in windows terecht kan, dan pass ik ook.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:42:
Debian is vervelend, aangezien je zit met stable software. Als je bijvoorbeeld PHP 8.3 wilt hebben, dan mag je overschakelen naar de unstable branch.
En dat is met Ubuntu LTS niet het geval? Beetje kortzichtig om specifiek Debian als slecht aan te schrijven voor iets wat bij elke LTS distro van toepassing is. Ook bij Red Hat ga je niet zomaar van 8.2 naar 9.4 als die tijdens de levensduur uit zou komen.

Als je denkt dat je een jaar later bij een stable/LTS distro een nieuwe major versie van iets gaat krijgen moet toch eens je verwachtingen bijstellen. Het druist namelijk tegen alles in wat een stable/LTS distro is.

Zeker bij iets als PHP kan je er je klok op gelijk zetten dat wat je draait na een major versie spontaan niet meer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Sjah schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Nou maar voor mij niet hoor, zo een kb heeft juist superieure extras. Het moet echter niet zo zijn dat het een verplichte driver is, en dat je er echt alleen mee in windows terecht kan, dan pass ik ook.
Wat kun je daarmee wat je niet met een open standaard als QMK zou kunnen doen? Ik ben niet bekend met HyperX toetsenborden, als ik de HyperX NGENUITY software globaal bekijk lijkt het vooral te zijn gericht op het beheren van macro's en configureren van verlichting. Nuttig, maar ook niet erg spectaculair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:01:
Laat ik vooropstellen dat de aandacht en zorg voor de installer en de algemene look en feel van een bijzonder hoog niveau is. Maar het installeren van updates en overige software was een ramp.

De Snap Store had een aantal Snap pakketen die ik niet kon updaten vanuit Gui tool en gaf mij niets zeggende foutmeldingen. De terminal bood oplossing maar dit had ik anno 2024 niet verwacht.
Dat heeft @Hero of Time meerdere keren verteld : Soms krijg je een soort "Snaps Loop" omdat de GUI applicatie ook een snap is en dus zichzelf niet kan updaten of zoiets... 8)7
Ook het installeren van HPlip ging heel moeizaam.
Waar heb je die precies voor nodig ??

Een snelle Search geeft HP Imaging Software als resultaat, maar nou weet ik nog steeds niet wat het precies is of kan...

Als het om het gebruik van je Scanner gaat zou je eens Skanlite kunnen proberen : Simpel & Effectief tooltje om van alles mee te scannen! d:)b
Sjah schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:44:
In alle eerlijkheid :

Zulke software verafschuw ik zelfs onder Windows dus als het effe zonder kan dan kies ik voor die optie! >:)

Een andere optie is één keer opstarten, wat rondkijken of zooi instellen, daarna nooit meer aanraken! :+
Vermeld effe het exacte model erbij :)
downtime schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:51:
Daar kwam ik ook achter toen ik mijn uitvoering: Cherry MX Board 1.0 TKL RGB (MX Red, Qwerty US) onder Linux wilde gebruiken. Onder Windows werkt het ding (ik heb er twee dus het is geen exemplarische fout) probleemloos maar in Linux lijkt het alsof de linker cursortoets permanent ingedrukt is. Is niet mee te werken.
Valt me tegen van zo'n beetje HET MERK voor toetsenborden en mechanische switches -O-
Dat is toch de "Huidige ontwikkelingen op KDE gebied Showcase Distro" van KDE zelf gebaseerd op een *Buntu smaakje :?

Niet heel raar dat er dan een heleboel stuk is of kan gaan :P
Moedige mensen die nog steeds Creative Labs produkten durven te kopen : Je moet het maar kunnen! _O_

Ik moet er echter niet aan denken! :P :+
Nu zit ik er bijvoorbeeld alleen nog mee dat, blijkbaar, AMD GPU's onder Linux geen goede ondersteuning bieden voor DDC/CI, waarmee je hardware monitor eigenschappen en functies vanuit het OS kunt aansturen.
Ik zie dat hele protocol als een mislukking doordat het nog slechter is geregeld dan HDMI-CEC dus ik zou daar onder welk OS dan ook eigenlijk nooit op rekenen :)
Sjah schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:05:
Dit :
Jolijter schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:04:
Als ik dat soort functionaliteiten nodig zou hebben zou ik voor iets met QMK firmware gaan denk ik.
Is wat mij betreft gewoon de beste oplossing! d:)b

Zo heb je bijvoorbeeld losse NumPad's die je kan programmeren via meerdere "Layers" zoals dat heet :
- Bovenaan zitten 4 knoppen om tussen de 4 Layers te switchen.
- Layers #1 maak je dan gewoon een NumPad van.
- Layers #2 #3 #4 kan je voor allerlei Macro dingetjes gebruiken! :*)

• desalniettemin
Al vaker neon geupgrade, ging altijd probleemloos. Was de enige niet met neon die problemen had. Ach ja Linux, you soooo silly ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
@Jolijter en @nero355

[quote]>>> Een andere optie is één keer opstarten, wat rondkijken of zooi instellen, daarna nooit meer aanraken! <<<< ja daar kies ik dus ook voor, en vind me inlezen en inwerken in die open source QMK onnodig en te vermoeiend, en gewoon niet spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
nero355 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:27:
[...]

Dat heeft @Hero of Time meerdere keren verteld : Soms krijg je een soort "Snaps Loop" omdat de GUI applicatie ook een snap is en dus zichzelf niet kan updaten of zoiets... 8)7
Soms moet je het ook zelf ervaren om het te begrijpen :+

Het was overigens niet alleen de Snap Store die stond te bokken. Ook bijvoorbeeld Firefox (snap versie) liet zich niet updaten. Achteraf bleek er ergens een bug te zijn, tenminste wat ik zo voorbij zag komen uit een Reddit draadje.

Voor mij kwam de info uit het draadje te laat. Het gaf me een nare bijsmaak en iets wat ik in de afgelopen weken met Fedora geheel niet ben tegengekomen. Voor een distro (Fedora) dat gebruik maakt van vrij recente pakketten loopt het uitermate stabiel en ook de toegang tot software van derden loopt vrij vlekkeloos en naadloos. Het zit verdomd goed in elkaar.

Het enige waarover ik mijn vraagtekens heb is het updaten via de Gnome software tool. De tool dwingt je om te herstarten waarna je in een soort veilige modus komt waar alle update worden geïnstalleerd terwijl updaten via de cli met dnf instant is zonder die fratsen. Vanuit stabiliteit/ veiligheid begrijp ik het ergens wel maar het voelt zo Windows aan.
Waar heb je die precies voor nodig ?

Een snelle Search geeft HP Imaging Software als resultaat, maar nou weet ik nog steeds niet wat het precies is of kan...

Als het om het gebruik van je Scanner gaat zou je eens Skanlite kunnen proberen : Simpel & Effectief tooltje om van alles mee te scannen! d:)b
HPlip is voor specifieke gui tool voor printers en scanners van HP. Verre van noodzakelijk omdat je prima uit kunt met cups icm generieke tools maar het werkt net even fijner als je wat instellingen voor het printen wilt aanpassen omdat ze printer specifiek zijn.

Ik heb het naderhand nog even uitgezocht wat er precies aan de hand was maar het blijkt dat versie 23.10 door de HP software niet ondersteund wordt. Daardoor ging het helemaal mis met installeren van de afhankelijkheden. Stomme is dat Fedora het gewoon in de standaard repro’s heeft zitten en dus met een simpele klik of cli opdracht geïnstalleerd is. Blijkt meteen hoe verwend je kan zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:06:
Sowieso! :Y
Het enige waarover ik mijn vraagtekens heb is het updaten via de Gnome software tool.

De tool dwingt je om te herstarten waarna je in een soort veilige modus komt waar alle update worden geïnstalleerd terwijl updaten via de cli met dnf instant is zonder die fratsen. Vanuit stabiliteit/ veiligheid begrijp ik het ergens wel maar het voelt zo Windows aan.
Komt dat niet doordat er twee images tegelijk worden gepatched : De actieve en de passieve :?

Zo werkt het ook bij Android telefoons met A/B Slots bijvoorbeeld, maar ook bij een door de UBPorts Installer officiëel ondersteund toestel als je Ubuntu Touch draait en dan een grote OTA Update/Upgrade laat installeren :)
HPlip is voor specifieke gui tool voor printers en scanners van HP.

Verre van noodzakelijk omdat je prima uit kunt met cups icm generieke tools maar het werkt net even fijner als je wat instellingen voor het printen wilt aanpassen omdat ze printer specifiek zijn.
Heeft de Printer geen webGUI waarmee je dat kan doen toevallig ?? :)
Stomme is dat Fedora het gewoon in de standaard repro’s heeft zitten en dus met een simpele klik of cli opdracht geïnstalleerd is.
Blijkt meteen hoe verwend je kan zijn ;)
Dat is ook zo irritant af en toe : Je weet niet of je op de distro kan rekenen voor een redelijk up-to-date versie van dergelijke software :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

Cyphax

Moderator LNX
[...]
Het enige waarover ik mijn vraagtekens heb is het updaten via de Gnome software tool. De tool dwingt je om te herstarten waarna je in een soort veilige modus komt waar alle update worden geïnstalleerd terwijl updaten via de cli met dnf instant is zonder die fratsen. Vanuit stabiliteit/ veiligheid begrijp ik het ergens wel maar het voelt zo Windows aan.
Haha precies dat :D
Voor mij ook een ontzettende pet peeve en als je via de cli update suggereert ie nooit een reboot.
HPlip is voor specifieke gui tool voor printers en scanners van HP. Verre van noodzakelijk omdat je prima uit kunt met cups icm generieke tools maar het werkt net even fijner als je wat instellingen voor het printen wilt aanpassen omdat ze printer specifiek zijn.
In mijn ervaring, met mijn printer (een hele oude Laserjet met netwerkaansluiting) is hplip eigenlijk zo goed als nodig. In die zin dat het na installeren van die library eigenlijk allemaal plug&play wordt (zowel de printer als de scanner (flatbed + adf)) maar niet zonder hplip. :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Nog wel een aardige bug met plasma 6: Discover is niet te openen, op het eigen flagship distro, KDE Neon. Dat is toch wel wat... 8)7
De bug is al wel bekend bij ze, dus er zal wel een fix voor komen, maar dit zijn toch slordigheidjes die je je niet kunt permiteren als je zo'n groot product neer wilt zetten.
Blijkbaar kwamen deze euvels, het niet kunnen uitloggen, shutdownen en het niet kunnen starten van Discover, niet voor in de ´unstable´ branch... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Waar heb je die precies voor nodig ??

Zoals hierboven al aangegeven is het om te kunnen printen. Heb je een HP printer, dan ben je bijna verplicht om hplip te installeren. De benodigde ppd bestanden voor cups zitten er namelijk in.
[...]

Vermeld effe het exacte model erbij :)
Ik heb nou niet echt veel reviews geschreven, dus met 3 klikken heb je die zo gevonden.
[...]

Moedige mensen die nog steeds Creative Labs produkten durven te kopen : Je moet het maar kunnen! _O_

Och, vroeger was het anders best goede geluidskaarten en wat ze nu hebben zal vast nog steeds beter zijn dan die Intel/Reaktek HD Audio zut die overal gebruikt wordt. Toen ik m'n socket 939 systeem met onboard Creative Audio Live! 24 bit verving voor nieuwere hardware heb ik ook gekeken naar een andere geluidskaart. De Creative kaarten die er destijds waren werden niet zo goed ondersteund onder Linux, dus die vermeed ik. Iets als de Asus Xonar ofzo had een of andere media-iets chipset en voor dom 2.0 was het an sich prima, maar surround werkte met een 2e DAC en die aansturen was ronduit klote. Volume control daarvoor was er gewoonweg niet, deed niks. Elk alternatief gebruikte diezelfde chipset, dus dan maar bij de HD Audio meuk blijven, dat werkte tenminste zonder gezeik of omwegen.

Dus ja, als de Linux ondersteuning voor Creative op orde is, is er imo niks mis mee.
[...]

Het was overigens niet alleen de Snap Store die stond te bokken. Ook bijvoorbeeld Firefox (snap versie) liet zich niet updaten. Achteraf bleek er ergens een bug te zijn, tenminste wat ik zo voorbij zag komen uit een Reddit draadje.
En dan heb je binnen korte tijd al een paar issues gemerkt bij het gebruiken van Snap packages. Net datgeen waar veel gebruikers op afknappen en Ubuntu links laten liggen.
Voor mij kwam de info uit het draadje te laat. Het gaf me een nare bijsmaak en iets wat ik in de afgelopen weken met Fedora geheel niet ben tegengekomen. Voor een distro (Fedora) dat gebruik maakt van vrij recente pakketten loopt het uitermate stabiel en ook de toegang tot software van derden loopt vrij vlekkeloos en naadloos. Het zit verdomd goed in elkaar.
Er is ook nogal een verschil in de manier waarop releases worden uitgebracht bij die twee. Bij Ubuntu is er een vaste datum en dat is het. Ongeacht de staat op dat moment, het gaat de deur uit. Dat zag je 2 jaar geleden ook al, toen gebruikers met een Intel 12th gen problemen hadden met Ubuntu 22.04. Dat werd later opgelost met kernel patches.

Fedora echter heeft meerdere keren release data uitgesteld omdat het nog niet 'klaar' was. Dat is een hele andere mentaliteit dan Canonical heeft voor Ubuntu. Het is final als het ook echt final is, niet een mvp dat net aan succesvol de installatie doorloopt.
Dat viel mij ook gelijk op toen ik Fedora een tijd terug in een VM installeerde. Denk niet dat het herstarten een Fedora ding is, dat zal meer aan Gnome liggen. De recovery-achtige modus dat opgestart wordt voor updates is echter wel een Fedora ding. Jaren geleden heb ik Fedora 22 gedraaid en een upgrade naar 23 werd ook in een offline omgeving uitgevoerd. Heel anders dan hoe het bij Ubuntu gaat, want daar wordt een release upgrade gewoon in je huidige omgeving uitgevoerd terwijl je op GoT aan het zwerven bent. Met een relatief grote kans dat het proces om een of andere reden op z'n bek gaat. En met een beetje pech klapt je GUI eruit tijdens het upgrade proces en zit je met een half bijgewerkt, niet-functioneel systeem. Dat is bij Fedora een stuk beter geregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:55
ElCondor schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:54:
Nog wel een aardige bug met plasma 6: Discover is niet te openen, op het eigen flagship distro, KDE Neon. Dat is toch wel wat... 8)7
De bug is al wel bekend bij ze, dus er zal wel een fix voor komen, maar dit zijn toch slordigheidjes die je je niet kunt permiteren als je zo'n groot product neer wilt zetten.
Blijkbaar kwamen deze euvels, het niet kunnen uitloggen, shutdownen en het niet kunnen starten van Discover, niet voor in de ´unstable´ branch... |:(
Op Arch doet discover het gewoon. Zal niet een Plasma 6 gerelateerde bug zijn, maar meer een Ubuntu bug. Hier is Neon op gebaseerd namelijk!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:56:
Ik heb nou niet echt veel reviews geschreven, dus met 3 klikken heb je die zo gevonden.
Dus was het niet zoveel moeite geweest om een linkje naar die Review erbij te zetten ?! >:) :P :+
Och, vroeger was het anders best goede geluidskaarten
Nee... verre van...

Maar ja... gaming meuk... dus het verkocht toch wel :z
en wat ze nu hebben zal vast nog steeds beter zijn dan die Intel/Reaktek HD Audio zut die overal gebruikt wordt.
Liever een RealTek Chipje wat mij betreft !!! :P
Elk alternatief gebruikte diezelfde chipset, dus dan maar bij de HD Audio meuk blijven, dat werkte tenminste zonder gezeik of omwegen.
Dat deed het altijd al :Y)
Dus ja, als de Linux ondersteuning voor Creative op orde is, is er imo niks mis mee.
De grap is dat ze tegenwoordig onderhuids vaak ook C-Media of RealTek Chips hebben :+
Heel anders dan hoe het bij Ubuntu gaat, want daar wordt een release upgrade gewoon in je huidige omgeving uitgevoerd terwijl je op GoT aan het zwerven bent.
Met een relatief grote kans dat het proces om een of andere reden op z'n bek gaat.
En met een beetje pech klapt je GUI eruit tijdens het upgrade proces en zit je met een half bijgewerkt, niet-functioneel systeem.
Niet mijn ervaring onder Kubuntu die ik een paar keer heb geüpgrade op een moment dat het mij goed uitkwam en er dus ook niks automatisch gebeurde gelukkig! :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:08:
[...]

Dus was het niet zoveel moeite geweest om een linkje naar die Review erbij te zetten ?! >:) :P :+
Je bent gewoon een luie flikker, maar weigert dit toe te geven want dat kost weer moeite. ;)
[...]

Niet mijn ervaring onder Kubuntu die ik een paar keer heb geüpgrade op een moment dat het mij goed uitkwam en er dus ook niks automatisch gebeurde gelukkig! :)
Wel de mijne. Van de 4 upgrades die ik ooit heb gedaan was er maar 1 gelukt en dat was juist degene die ik NIET via hun gare updater deed. En tijdens het proces deed ik ook niks met m'n systeem, ik hield juist de stappen in de gaten.

Bij 1 upgrade crashte de hele grafische interface en kon ik niet meer inloggen of wat dan ook, reboot gaf keiharde fouten en wilde niet meer.

Bij 1 upgrade kwam er een foutmelding en stopte het proces. Opnieuw uitvoeren gaf aan dat er geen release update beschikbaar was. Reboot gaf een dood systeem.

Bij 1 upgrade crashte de upgrader zelf en liet de boel in een half geconfigureerde staat achter dat niet te herstellen was met de kennis die ik destijds had, het lock bestand voor dpkg was niet opgeruimd en dan kan je dus niks meer.

Dat waren dus 3 nieuwe installaties omdat de do-release-upgrade in z'n broek had gescheten.

Dat gezeik was voor mij genoeg om het proces niet meer te vertrouwen en wat later met een nieuwe computer geen Ubuntu meer te gebruiken, maar Debian. Want daar gaan release upgrades van Stable, wat fatsoenlijk is gedocumenteerd, wél goed.

Ubuntu is direct na release en de eerste paar maanden erna nog instabieler dan Debian Unstable.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:19:
Je bent gewoon een luie flikker, maar weigert dit toe te geven want dat kost weer moeite. ;)
Weet ik veel waar jij die Review achter hebt gelaten... 8)7

Het was gewoon een oprecht verzoek dus doe nou niet eens zo raar en fix het gewoon effe snel :P

Ohh en ehh... Ik ook van jou en zo... <3

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Mark de Vaal schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Op Arch doet discover het gewoon. Zal niet een Plasma 6 gerelateerde bug zijn, maar meer een Ubuntu bug. Hier is Neon op gebaseerd namelijk!
Dan houdt ik mijn hart vast voor de Tuxedo update, want die is ook Ubuntu based.
[...]

[...]
Gutte-gut wat zijn we lekker aan het stangen... :/
Ik had de Katana al toen ik nog voornamelijk op Windows werkte. Niks mis mee, imho. Ik vond alleen de vrijheid en customizability van Linux zo leuk. In Windows is alles inmiddels zo ver weg geabstraheerd, als systeembeheerder ben ik gewoon verbaast dat de jonkies niks meer weten uit te voeren op de command prompt.
Ik script net zo makkelijk in Bash als in PowerShell. Ik hoef me niet zo nodig af te zetten tegen de 'tegenpartij'. Ik maak gewoon graag gebruik van de tools en hardware die ik bescikbaar heb. En als het werkt, waarom dan vervangen? En verder pruts ik gewoon lekker verder op de verschillende systemen en OS-en die ik draaiende heb, :7

• nero355

nero355

ElCondor schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:26:
Gutte-gut wat zijn we lekker aan het stangen... :/
Ik vind je echt oprecht moedig dat je wat van die gasten durft te kopen hoor! _O_
In Windows is alles inmiddels zo ver weg geabstraheerd, als systeembeheerder ben ik gewoon verbaast dat de jonkies niks meer weten uit te voeren op de command prompt.
Helemaal mee eens! d:)b
Ik hoef me niet zo nodig af te zetten tegen de 'tegenpartij'.
Daar ging het dan ook niet over ;)
En als het werkt, waarom dan vervangen?
Geen idee... Jij ging ineens Linux gebruiken... Dus er moest toch misschien iets worden vervangen :? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:15:
[...]

En dat is met Ubuntu LTS niet het geval? Beetje kortzichtig om specifiek Debian als slecht aan te schrijven voor iets wat bij elke LTS distro van toepassing is. Ook bij Red Hat ga je niet zomaar van 8.2 naar 9.4 als die tijdens de levensduur uit zou komen.

Als je denkt dat je een jaar later bij een stable/LTS distro een nieuwe major versie van iets gaat krijgen moet toch eens je verwachtingen bijstellen. Het druist namelijk tegen alles in wat een stable/LTS distro is.

Zeker bij iets als PHP kan je er je klok op gelijk zetten dat wat je draait na een major versie spontaan niet meer werkt.
Nee, want Ubuntu is meer gericht op PPA's, dan bijvoorbeeld Debian dit is.

Bij Debian wil je het liefst hun packages gebruiken, en vooral niet gaan mixen. Dit raad ik ook sterk af bij Ubuntu, maar het wordt wel gepromoot dat het kan.

Ik heb niets tegen een stabiele basis, alleen een LTS is vervelend met de huidige ontwikkelingen. Stel dat PHP 9 ai introduceert, dan zit dit niet in je huidige LTS versie, terwijl dat je dat wellicht toch nodig hebt.

In mijn ogen zou een LTS dus dit soort extra pakketten niet moeten leveren (tenzij nodig is voor basis zelf). Je ziet hetzelfde met Python (ook leuk bij minor bumps), en daarvoor zijn er gelukkig tegenwoordig containers beschikbaar. Al gebruiken helaas nog altijd veel sysadmins/developers deze te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Voor Ubuntu zijn er PPA's ja, maar de kwaliteit is verre van gegarandeerd. Elke simpelton kan een PPA opzetten. Heb ze vroeger ook gebruikt en met regelmaat was het niet meer bruikbaar omdat het niet meer werd bijgehouden met nieuwe versies, kwamen er geen packages voor de volgende Ubuntu release of was de hele PPA opeens foetsie.

Het feit dat er PPAs bestaan is geen reden om het voor je stabiele omgeving in te gaan zetten.
Bij Debian wil je het liefst hun packages gebruiken, en vooral niet gaan mixen. Dit raad ik ook sterk af bij Ubuntu, maar het wordt wel gepromoot dat het kan.
Genoeg externe partijen die 100% compatible packages aanbieden voor Debian. Zo maak ik op m'n werk gebruik van Zabbix en hun eigen repo die voor Debian beschikbaar is. Voor PHP ga je naar Sury.
In mijn ogen zou een LTS dus dit soort extra pakketten niet moeten leveren (tenzij nodig is voor basis zelf). Je ziet hetzelfde met Python (ook leuk bij minor bumps), en daarvoor zijn er gelukkig tegenwoordig containers beschikbaar. Al gebruiken helaas nog altijd veel sysadmins/developers deze te weinig.
Ik vind het niet zo'n fijne gedachte als ik voor elke package dat niet voor de basic functies van Linux afhankelijk moet gaan zijn van externe partijen. Security is een heel belangrijk en vitaal iets bij LTS releases. Vaak genoeg dat er een security issue is gevonden en de oplossing die door de oorspronkelijke ontwikkelaar wordt gegeven is 'upgrade maar', terwijl je dat helemaal niet kan omdat je applicatie dan niet meer werkt. Dan is het wel heel erg fijn dat er een package maintainer is die de fix backport zodat je veilig bent zonder je applicatie te slopen.

Containers kunnen een oplossing zijn, maar met bovenstaand voorbeeld van 'upgrade maar' gaat het echt niet helpen. Het is geen heilige graal dat alles maar oplost. Er zijn nog genoeg zaken die niet in containers kunnen. En op m'n vorige werk maakte men ook gebruik van containers, maar zoals de devs daar waren hadden ze geen flauw idee hoe die fatsoenlijk gebruikt moesten worden, dus toen de basis van wat ze gebruikte een nieuwe versie kreeg, ging er wat stuk en ze hadden geen flauw benul waarom. Het werd dus gezien als dé oplossing voor alles, maar de basis begrepen ze al niet. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
ElCondor schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:54:
Het was een grote teleurstelling op neon. Voorheen nooit upgrade problemen. Het schijnt dat op neon 6 shutdown ook niet werkt. Beter wachten tot 6.1 er is. Maar ik ben rerug gegaan naar mijn oude betrouwbare vriend Xfce. MX Linux geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

desalniettemin schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Het was een grote teleurstelling op neon. Voorheen nooit upgrade problemen. Het schijnt dat op neon 6 shutdown ook niet werkt. Beter wachten tot 6.1 er is. Maar ik ben rerug gegaan naar mijn oude betrouwbare vriend Xfce. MX Linux geinstalleerd.
Een van de dingen waar je aan moet wennen, denk ik, als je Linux gebruikt, je moet zelf willen prutsen er mee. Er zijn maar weinig stabiele distro's die het out of the box zonder problemen doen. Mint vindt ik zelf het beste voorbeeld, maar zelfs met die loop je nog wel eens tegen problemen aan.
Maar, toegegeven, hoe eenvoudiger de functionaliteit (XFCE) hoe stabieler het wordt. Ik ben zelf niet vies van een beetje eyecandy, dus daar kies ik dan zelf voor om dan eens in de zoveel tijd niet verrast te zijn als het stuk gaat.
Je hebt nog gezien dat er voor het niet functioneren van logoff, lock en shutdown er inmiddels workarounds zijn? Kleine moeite, maar dat is mijn eigen mening. Ik begrjip goed dat anderen er ook in kunnen zitten dat het gewoon moet werken.
Daar heb je ook hele goede OS-en voor, schijnt ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zou mij trouwens niks verbazen als het probleem bij Neon wordt veroorzaakt door net iets oudere libraries dan waar de KDE ontwikkelaars de release op hebben gebaseerd. Oftewel, het is niet echt bedoeld om op een 2 jaar oude distro te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik heb niets tegen een stabiele basis, alleen een LTS is vervelend met de huidige ontwikkelingen. Stel dat PHP 9 ai introduceert, dan zit dit niet in je huidige LTS versie, terwijl dat je dat wellicht toch nodig hebt.

Is dat Ubuntu Pro gebeuren daar niet op gericht of valt dat ook tegen :?

Wat betreft een LAMP setup bijvoorbeeld had ik het idee dat FreeBSD daarin veel flexibeler was (Ehh... dus FAMP dan maar ?! ) en ik altijd uit meerdere versies kon kiezen van elk pakket, maar misschien is daar ondertussen ook wat veranderd :)

Hero of Time schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:50:
Voor Ubuntu zijn er PPA's ja, maar de kwaliteit is verre van gegarandeerd. Elke simpelton kan een PPA opzetten. Heb ze vroeger ook gebruikt en met regelmaat was het niet meer bruikbaar omdat het niet meer werd bijgehouden met nieuwe versies, kwamen er geen packages voor de volgende Ubuntu release of was de hele PPA opeens foetsie.

Het feit dat er PPAs bestaan is geen reden om het voor je stabiele omgeving in te gaan zetten.
Niet zo negatief joh...

Bijvoorbeeld iets van een Kodi PPA is IMHO helemaal niks mis mee of inderdaad iets van
Genoeg externe partijen die 100% compatible packages aanbieden voor Debian. Zo maak ik op m'n werk gebruik van Zabbix en hun eigen repo die voor Debian beschikbaar is. Voor PHP ga je naar Sury.
Of iets in die trant :)
Containers kunnen een oplossing zijn, maar met bovenstaand voorbeeld van 'upgrade maar' gaat het echt niet helpen. Het is geen heilige graal dat alles maar oplost. Er zijn nog genoeg zaken die niet in containers kunnen.

En op m'n vorige werk maakte men ook gebruik van containers, maar zoals de devs daar waren hadden ze geen flauw idee hoe die fatsoenlijk gebruikt moesten worden, dus toen de basis van wat ze gebruikte een nieuwe versie kreeg, ging er wat stuk en ze hadden geen flauw benul waarom. Het werd dus gezien als dé oplossing voor alles, maar de basis begrepen ze al niet. :F
Hey! Kijk! :o

Mijn stereotype beeld van gebruikers van Docker en Podman en dergelijken! >:) LOL! :+
ElCondor schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:21:
Een van de dingen waar je aan moet wennen, denk ik, als je Linux gebruikt, je moet zelf willen prutsen er mee. Er zijn maar weinig stabiele distro's die het out of the box zonder problemen doen. Mint vindt ik zelf het beste voorbeeld, maar zelfs met die loop je nog wel eens tegen problemen aan.
Echt totaal niet mee eens !!! :P

De boel gaat stuk op het moment dat je ermee gaat prutsen!
Of zelfs dat eigenlijk niet eens...
Het kan eventueel stuk gaan als je ermee gaat zitten prutsen!
Is misschien de betere omschrijving :)
Je hebt nog gezien dat er voor het niet functioneren van logoff, lock en shutdown er inmiddels workarounds zijn?
Kleine moeite, maar dat is mijn eigen mening.
Sinds ik CTRL+ALT+SHIFT+PageDown/PageUp heb ontdekt gebruik ik die GUI knoppen niet eens meer en probeer ik zelfs af en toe mijn Windows PC op die manier uit te zetten of te rebooten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas01
nero355 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Is dat Ubuntu Pro gebeuren daar niet op gericht of valt dat ook tegen :?
Ubuntu Pro gaat volgens mij voornamelijk over langere beveiligingsupdates (namelijk 10 jaar) op de 'main' én 'universe' packages (die laatste wordt toegevoegd met Pro), dus niet per se compleet nieuwe versies van software. Daar is een LTS natuurlijk ook niet voor bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Die upgrade horrorverhalen zijn wat mij betreft nog de voornaamste reden om naar een immutable (of atomic zoals het nu blijkbaar moet heten) OS te gaan. Het upgraden is erg stabiel in mijn ervaring omdat je hele basissysteem wordt vervangen, daarnaast kun je met 1 commando terug naar de vorige versie.

Wat voor mij ook een groot voordeel is van containers die ik op mijn werk gebruik. Werkt het niet meer? Ff vorige versie opspinnen zodat er verder gewerkt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Jolijter schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:42:
Die upgrade horrorverhalen zijn wat mij betreft nog de voornaamste reden om naar een immutable (of atomic zoals het nu blijkbaar moet heten) OS te gaan. Het upgraden is erg stabiel in mijn ervaring omdat je hele basissysteem wordt vervangen, daarnaast kun je met 1 commando terug naar de vorige versie.

Wat voor mij ook een groot voordeel is van containers die ik op mijn werk gebruik. Werkt het niet meer? Ff vorige versie opspinnen zodat er verder gewerkt kan worden.
Helaas blijven veel sysadmins vasthouden aan VMs en VPS'en, en ik snap het echt totaal niet.

Precies al die reden die je zegt, zijn waarom containers dit soort werk overnemen. Leuke is ook dat je een nieuwere versie kunt proberen, en weer makkelijk* terug kan naar de vorige (mits geen conversie ofzo heeft plaatsgevonden, maar ook dat kun je met een container oplossen).

Je hebt een VM nodig om die containers te draaien wellicht, maar ook daar kun je tegenwoordig al veel kanten mee op.

Ik kan bijvoorbeeld niet wachten om zo Fedora 40 Silverblue te testen. Zit nu nog op 39, maar ik houd die image nog even aan, en boot zo tussen die versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Andreas01 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:19:
[...]

Ubuntu Pro gaat volgens mij voornamelijk over langere beveiligingsupdates (namelijk 10 jaar) op de 'main' én 'universe' packages (die laatste wordt toegevoegd met Pro), dus niet per se compleet nieuwe versies van software. Daar is een LTS natuurlijk ook niet voor bedoeld.
Vraag ook even aan MS hoe dat zit met Ubuntu LTS en VSCode. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Vraag ook even aan MS hoe dat zit met Ubuntu LTS en VSCode. :+
Ergens vind ik het van de gebruikers die gelijk moord en brand begonnen te schreeuwen enorm overdreven. Mainline support was al meer dan een half jaar ten einde. Zonder Pro kreeg je geen security updates meer. Als je als ontwikkelaar op zo'n oude omgeving zit te werken, heb ik echt enorme twijfels over je kwaliteiten. Het is je dagelijkse werkomgeving! Dat je met antieke talen werkt is geen enkel excuus om op je werksysteem ook maar in het verleden te blijven hangen.
Vergelijkbaar als dat ze nog voor Server 2012R2 en Windows 8.1 ontwikkelen en nieuwer niet ondersteunen omdat ze het zelf niet draaien.

Vraag mij dan ook af of ze gaan janken en klagen dat ze met hun vervuilende auto niet het stadscentrum in mogen waar een milieuzone van kracht is. Of dat ze geen gloeilampen meer kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:00:
[...]

Ergens vind ik het van de gebruikers die gelijk moord en brand begonnen te schreeuwen enorm overdreven. Mainline support was al meer dan een half jaar ten einde. Zonder Pro kreeg je geen security updates meer. Als je als ontwikkelaar op zo'n oude omgeving zit te werken, heb ik echt enorme twijfels over je kwaliteiten. Het is je dagelijkse werkomgeving! Dat je met antieke talen werkt is geen enkel excuus om op je werksysteem ook maar in het verleden te blijven hangen.
Vergelijkbaar als dat ze nog voor Server 2012R2 en Windows 8.1 ontwikkelen en nieuwer niet ondersteunen omdat ze het zelf niet draaien.

Vraag mij dan ook af of ze gaan janken en klagen dat ze met hun vervuilende auto niet het stadscentrum in mogen waar een milieuzone van kracht is. Of dat ze geen gloeilampen meer kunnen kopen.
Het verschil bij Windows, is dat het nog altijd flink compatible is met oudere versies. Volgens mij kan je nog altijd oude applicaties zonder veel moeite draaien op W10/W11, die dus gemaakt zijn voor het XP tijdperk. Dacht dat sommige spellen wel een probleem waren, aangezien sommige DRM niet meer beschikbaar is (gelukkig genoeg op GOG).

Ik vind dat Linux best meer mag breken, en inderdaad dat een sysadmin en/of devver, echt wel mee moeten gaan. Helaas zie ik nog genoeg die nooit upgraden (geen idee hebben hoe) of op een oude NodeJS bijvoorbeeld zitten, want het 'werkt'.

De kennis van veel developers valt mij echt enorm tegen, en zo moeilijk is het vaak nog niet eens. Genoeg Upgrade Guides en als je een schone basis aanhoudt, dan gaat het ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:35:
Ik vind dat Linux best meer mag breken, en inderdaad dat een sysadmin en/of devver, echt wel mee moeten gaan. Helaas zie ik nog genoeg die nooit upgraden (geen idee hebben hoe) of op een oude NodeJS bijvoorbeeld zitten, want het 'werkt'.

De kennis van veel developers valt mij echt enorm tegen, en zo moeilijk is het vaak nog niet eens. Genoeg Upgrade Guides en als je een schone basis aanhoudt, dan gaat het ook makkelijker.
Sommige ontwikkelaars komen van school af, kennen iets en doen verders weinig om hun kennis bij te houden of uit te breiden. Met dus tot gevolg dat ze iets inrichten en dat is het, geen enkele vernieuwing of update, want idd, het gaat anders stuk. Waarom wordt niet uitgezocht. Zaken die al 2 major versies als deprecated zijn aangemerkt worden nog doodleuk gebruikt en bij de eerstvolgende update zit het er niet meer in, zoals al lange tijd gepland en aangekondigd. Om dan met vraagtekens in de ogen naar de code te kijken waarom het niet meer werkt.

Gelukkig zijn er ook goede ontwikkelaars die wél de techniek en vernieuwingen bijhouden. Dankzij die ontwikkelaars zien we verbeteringen en nieuwe mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Sommige ontwikkelaars komen van school af, kennen iets en doen verders weinig om hun kennis bij te houden of uit te breiden. Met dus tot gevolg dat ze iets inrichten en dat is het, geen enkele vernieuwing of update, want idd, het gaat anders stuk. Waarom wordt niet uitgezocht. Zaken die al 2 major versies als deprecated zijn aangemerkt worden nog doodleuk gebruikt en bij de eerstvolgende update zit het er niet meer in, zoals al lange tijd gepland en aangekondigd. Om dan met vraagtekens in de ogen naar de code te kijken waarom het niet meer werkt.

Gelukkig zijn er ook goede ontwikkelaars die wél de techniek en vernieuwingen bijhouden. Dankzij die ontwikkelaars zien we verbeteringen en nieuwe mogelijkheden.
Helaas kan ik uit ervaring vertellen dat er genoeg 'senior' developers zijn, die geen idee hebben hoe Linux werkt, laat staan hoe ze packages beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:56:
[...]

Helaas kan ik uit ervaring vertellen dat er genoeg 'senior' developers zijn, die geen idee hebben hoe Linux werkt, laat staan hoe ze packages beheren.
Idem. Ken een senior die niet eens bedacht wat voor impact hij had op de organisatie of afdeling. Keek niet naar de status van deployments naar productie en gooide zo meer dan een uur een service offline en meer van dat soort zaken die ik zelfs bij een junior niet zou verwachten. Want die zou de procedures volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Idem. Ken een senior die niet eens bedacht wat voor impact hij had op de organisatie of afdeling. Keek niet naar de status van deployments naar productie en gooide zo meer dan een uur een service offline en meer van dat soort zaken die ik zelfs bij een junior niet zou verwachten. Want die zou de procedures volgen.
Ik moet mensen uitleggen hoe je SSH-key kan toevoegen of dat het ongewenst is om direct een koppeling te maken met enkel een wachtwoord..

Het gras is niet groener, want Sony had hetzelfde aan de hand (om maar een grote naam te noemen).

Ik ben verre van een senior sysadmin, maar als je ervoor dik betaald krijgt, dan verwacht je meer kennis en inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
ElCondor schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:21:
[...]

Maar, toegegeven, hoe eenvoudiger de functionaliteit (XFCE) hoe stabieler het wordt. Ik ben zelf niet vies van een beetje eyecandy, dus daar kies ik dan zelf voor om dan eens in de zoveel tijd niet verrast te zijn als het stuk gaat.
Je hebt nog gezien dat er voor het niet functioneren van logoff, lock en shutdown er inmiddels workarounds zijn? Kleine moeite, maar dat is mijn eigen mening. Ik begrjip goed dat anderen er ook in kunnen zitten dat het gewoon moet werken.
Daar heb je ook hele goede OS-en voor, schijnt ;) >:)
Het schijnt inmiddels met een update gefixt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Btw, bij Debian zijn ze bezig met de t64 library transitie. Dit is de time_t 64-bit waarde voor tijd om het 2038 probleem voor te zijn. Meer informatie erover op https://wiki.debian.org/ReleaseGoals/64bit-time.

Vorige week had ik al een paar packages die niet helemaal lekker wilde upgraden, gelukkig toont aptitude alles netjes wat 'stuk' gaat en kan je het handmatig fixen. Gisteren was er een wat groter deel dat nog niet helemaal goed stond op de mirror.

Wie Debian Testing draait zal waarschijnlijk nog niks merken totdat alles klaar is, maar wie Unstable draait, zoals ik, zal hier zeker wat van merken tijdens regelmatige updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Andreas01 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:19:
Opzich mee eens, maar dit is een voorbeeld van die melding :
Get more security updates through Ubuntu Pro with 'esm-apps' enabled:

vlc-bin vlc-plugin-video-output libavformat58 libmagick++-6.q16-8
libavfilter7 ffmpeg mc liburiparser1 vlc-plugin-samba
libmagickcore-6.q16-6-extra imagemagick libswresample3 vlc-plugin-qt libzmq5
iperf3 python2.7-minimal libhdf5-103 libmagickwand-6.q16-6 vlc-plugin-skins2
vlc-plugin-visualization vlc-l10n libcgraph6 python2.7 vlc-plugin-notify
libvlc5 mc-data libpostproc55 liblab-gamut1 libvlccore9 libvlc-bin
imagemagick-6.q16 libeditorconfig0 libavcodec58 libopusfile0 vlc libcdt5
libavutil56 vlc-data libpathplan4 libavdevice58 libswscale5 libgvpr2
libopenexr24 libsdl2-2.0-0 libmysofa1 libmagickcore-6.q16-6 libiperf0
vlc-plugin-video-splitter libpython2.7-minimal libgvc6 vlc-plugin-base
libpython2.7-stdlib traceroute graphviz libavresample4 imagemagick-6-common
Terwijl mijn Kubuntu 20.04 LTS installatie ondertussen dus gewoon nieuwe Kernels krijgt en allerlei andere dingen WEL gepatched worden... :?

Ik ben wat dat betreft best wel benieuwd wat er straks in 2025 gaat gebeuren met die melding :)
Hero of Time schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:00:
Ergens vind ik het van de gebruikers die gelijk moord en brand begonnen te schreeuwen enorm overdreven. Mainline support was al meer dan een half jaar ten einde. Zonder Pro kreeg je geen security updates meer.
Dat is dus best wel een vaag verhaal geworden :D
Als je als ontwikkelaar op zo'n oude omgeving zit te werken, heb ik echt enorme twijfels over je kwaliteiten.
Het is je dagelijkse werkomgeving!
Dat je met antieke talen werkt is geen enkel excuus om op je werksysteem ook maar in het verleden te blijven hangen.
So what :?

Ik kan iemand best wel begrijpen als die geen zin heeft in nieuwere software omdat hij/zij de latere versies totaal niet fijn vindt werken om wat voor reden dan ook :)

Kijk naar het Windows 7 vs. Windows 8.x/10/11 verhaal bijvoorbeeld :
Dat is gewoon één grote puinhoop wat mij betreft en als je daar echt heel eerlijk naar kijkt dan is het gewoon belachelijk dat men met dat hele verhaal is meegegaan... :X :| :F

En dan is er nog het hele Palladium/TCPA/TPM Chip/Pluton Chip verhaal... ;w

Ook bijvoorbeeld iets als Firefox is echt een gedrocht geworden door de jaren heen :
- Begonnen als "Mean & Lean Browser Project"
- Tegenwoordig een Mega Bloated stuk software met allerlei troep erin met ook nog eens een GUI die totaal is verpest in de hoop die eene irritante grote spyware "concurrent" bij te kunnen houden... |:(

Of neem eens al die Gaming Platform Clients als voorbeeld :
Alles is in feite één grote Electron teringbende geworden die zwaar afhankelijk is van het Chromium Framework en nu dus altijd als minimale systeemeisen zal hebben waar dat Framework om vraagt 7(8)7

Over bloated software gesproken... :X
Van al die LED lampen word ik niet echt enthousiast net als al die halvegare elektrische auto's dus ik kan die mensen ook wel begrijpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas01
nero355 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:06:
[...]

Opzich mee eens, maar dit is een voorbeeld van die melding :

[...]

Terwijl mijn Kubuntu 20.04 LTS installatie ondertussen dus gewoon nieuwe Kernels krijgt en allerlei andere dingen WEL gepatched worden... :?
Maar wat is dan je punt? Ik zie bijvoorbeeld VLC ertussenstaan, dit is natuurlijk geen systeempackage---daarom valt het onder Ubuntu Pro.
nero355 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:06:
[...]
So what :?

Ik kan iemand best wel begrijpen als die geen zin heeft in nieuwere software omdat hij/zij de latere versies totaal niet fijn vindt werken om wat voor reden dan ook :)

Kijk naar het Windows 7 vs. Windows 8.x/10/11 verhaal bijvoorbeeld :
Dat is gewoon één grote puinhoop wat mij betreft en als je daar echt heel eerlijk naar kijkt dan is het gewoon belachelijk dat men met dat hele verhaal is meegegaan... :X :| :F

En dan is er nog het hele Palladium/TCPA/TPM Chip/Pluton Chip verhaal... ;w

Ook bijvoorbeeld iets als Firefox is echt een gedrocht geworden door de jaren heen :
- Begonnen als "Mean & Lean Browser Project"
- Tegenwoordig een Mega Bloated stuk software met allerlei troep erin met ook nog eens een GUI die totaal is verpest in de hoop die eene irritante grote spyware "concurrent" bij te kunnen houden... |:(

Of neem eens al die Gaming Platform Clients als voorbeeld :
Alles is in feite één grote Electron teringbende geworden die zwaar afhankelijk is van het Chromium Framework en nu dus altijd als minimale systeemeisen zal hebben waar dat Framework om vraagt 7(8)7
Er zit natuurlijk een verschil tussen geen zin hebben in nieuwe versies of extreem oude (en daardoor ook mogelijk onveilige) software gebruiken. Ik zou zelf af en toe ook op oude pakketten willen blijven zitten, maar ik realiseer me ook dat deze niet meer ondersteund worden en dat het daarom beter is om toch naar een nieuwere versie te gaan. Ondersteuning is nou eenmaal niet voor altijd (hoe oneens je het ook daarmee bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat er dus ook losse software tussen staat zoals VLC/ImageMagick/MC/Paar Codecs en men juist niks zegt over het systeem zelf :?
Ik zie bijvoorbeeld VLC ertussenstaan, dit is natuurlijk geen systeempackage---daarom valt het onder Ubuntu Pro.
Alleen kan je die ook gewoon zelf binnenhalen : https://www.videolan.org/vlc/download-ubuntu.html
Nou heb ik dan wel weer SnapD gesloopt dus dat gaat hem niet worden :+ maar het kan dus ook op die manier!
Er zit natuurlijk een verschil tussen geen zin hebben in nieuwe versies of extreem oude (en daardoor ook mogelijk onveilige) software gebruiken. Ik zou zelf af en toe ook op oude pakketten willen blijven zitten, maar ik realiseer me ook dat deze niet meer ondersteund worden en dat het daarom beter is om toch naar een nieuwere versie te gaan. Ondersteuning is nou eenmaal niet voor altijd (hoe oneens je het ook daarmee bent).
Mensen doen daar veel te dramatisch over IMHO :F

Zolang je niet allerlei halvegare websites/bronnen raadpleegt of foute software gebruikt is de kans dat je wat raars/ergs overkomt zo goed als 0,0 en is er echt niks engs aan dat oude OS bijvoorbeeld :)

Een browser wordt uiteraard een heel ander verhaal, maar ik zie iedereen altijd zo dramatisch doen over bijvoorbeeld een oude Windows of Android versie dat ik echt zoiets heb van "Ga lekker iemand anders bang zitten maken!" want zo eng is het allemaal echt niet... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas01
nero355 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:24:
[...]

Dat er dus ook losse software tussen staat zoals VLC/ImageMagick/MC/Paar Codecs en men juist niks zegt over het systeem zelf :?
Omdat die gewoon onder "normale LTS updates" vallen?
nero355 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:24:
Mensen doen daar veel te dramatisch over IMHO :F

Zolang je niet allerlei halvegare websites/bronnen raadpleegt of foute software gebruikt is de kans dat je wat raars/ergs overkomt zo goed als 0,0 en is er echt niks engs aan dat oude OS bijvoorbeeld :)

Een browser wordt uiteraard een heel ander verhaal, maar ik zie iedereen altijd zo dramatisch doen over bijvoorbeeld een oude Windows of Android versie dat ik echt zoiets heb van "Ga lekker iemand anders bang zitten maken!" want zo eng is het allemaal echt niet... :z
Misschien letten jij en ik daarop, maar ik ken genoeg mensen die op hun computer maar wat rondklikken en waarbij outdated software dus wel een probleem is. Aan de andere kant: Waarom zou je niet gewoon proberen het risico beperken en gewoon nieuwe software draaien (gegeven dat je hardware het aan kan, natuurlijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:34
Daarnaast ging het hier om werkmachines. Zodra je niet meer de nieuwste versies (LTS of niet) van je softwarepakketten kan draaien loop je vanzelf tegen compatibiliteitsproblemen, verouderde security of algehele mismatches in mogelijkheden aan. Als ik nu nog in Java 8, Python 2.7 of Node 12 zou zitten programmeren dan zou m'n werkgever daar niet heel blij van worden. En laten net dit soort zaken nou na een tijdje niet meer gebackport worden naar EOL OS'en.

Dan kan je nog een hoop oplossen met containers en bijvoorbeeld Snap/Flatpak, maar ook die oplossingen raken vanzelf EOL of lopen achter op nieuwe werkwijzen die mogelijk uiteindelijk incompatible raken. Er is een reden dat ook LTS OS'en EOL raken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Laatst online: 18-09 10:24
Zo dan, even een update van mijn "back to Linux" avontuur...na begonnen te zijn met Pop!os ben ik via Debian 12 naar Fedora workstation (ook de immutable SB) terecht gekomen bij...OpenSuse Tumbleweed!

Waarom? Ik draaide in eerste instantie Gnome en ik kwam erachter dat de bestelling Gnome ervaring op Fedora is, echter Gnome is saai! Sinds ik weer terug in de Linux Rabbit Hole ben gedoken wil ik weer klooien en leren van mijn systeem, dus het werd tijd voor een windowmanager, via i3 naar Sway naar Hyprland gegaan wat ik momenteel draaiend heb voor dagelijks gebruik, ben alleen nog de looks aan het tweaken. Heel leuk om te doen weer.

Voor Hyprland zijn wel liefst de nieuwste pakketten beschikbaar en dan kom je al snel aan een rolling release. OpenSuse werd meermaals genoemd als underrated en zeer stabiel. Ook het feit dat het een EU distro is spreekt me aan. Erg tevreden over deze distro tot nu toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@-TheNose-

Geef eens wat voorbeelden/screenshots van wat je nu allemaal hebt draaien dan ?? :)

Klinkt opzich wel interessant!

Misschien ook leuk om wat in Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6 te posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Vind het zo een onzin dat sommigen Gnome DE net zo een resource-hog noemen als Windows is... Windows is dat ook niet echt, en Gnome ook niet, gewoon een Ryzen kopen. _o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -TheNose-
Sjah schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:29:
Vind het zo een onzin dat sommigen Gnome DE net zo een resource-hog noemen als Windows is... Windows is dat ook niet echt, en Gnome ook niet, gewoon een Ryzen kopen. _o_
Wie zeggen dat dan? Ik vind Gnome saai omdat het gewoon werkt 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dat zeggen sommige Linuxgasten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:29:
Dus een Ryzen 1200 laat Gnome vloeiend en snappy gedragen en zorgt ook dat het geen sloot geheugen nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Wat noem je een sloot, sommigen vonden 64 GB al 10 jaar terug normaal, ik vind nu een 24 Gb niet een hele sloot meer. En Ryzen 1200 is ook alweer een tijd terug, beetje flauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -TheNose-
Fijne van Linux is toch keuze? Ik gebruik Gnome als fallback voor als ik iets gesloopt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:14:
Wat noem je een sloot, sommigen vonden 64 GB al 10 jaar terug normaal, ik vind nu een 24 Gb niet een hele sloot meer.
Jij vind 3 GB geen sloot meer? Eigenlijk vind ik 1 GB voor alleen een DE al best veel.
spoiler:
Ja, ik ben hier flauw omdat je 24 Gb schreef ipv 24 GB.
En Ryzen 1200 is ook alweer een tijd terug, beetje flauw.
Hoezo? Je specificeerde niet meer. Net als dat de gemiddelde persoon zich afvraagt waarom hun systeem zo traag is terwijl ze een i7 hebben. Maar even vergeten dat die i7 ook alweer 6 jaar oud is en een hedendaagse i3 er rondjes omheen rent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:41

MartinMeijerink

Computerrorist

Hero of Time schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:29:
[...]
Jij vindt 3 GB geen sloot meer? Eigenlijk vind ik 1 GB voor alleen een DE al best veel.
1GB is echt veel!!
Window Maker heeft genoeg aan 20MB _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://gfx.zutphen.nu/wminfo.png

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hero of Time schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Jij vind 3 GB geen sloot meer? Eigenlijk vind ik 1 GB voor alleen een DE al best veel.
spoiler:
Ja, ik ben hier flauw omdat je 24 Gb schreef ipv 24 GB.

.
Nou dan leef je wel in het verleden. Maar ik voel met je mee, maar bedank daarvoor maar de ontwikkelaars, die niet zo zuinig met nieuwe ruimte die nieuwe hardware biedt, omgaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjah op 08-03-2024 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:09:
[...]

Nou dan leef je wel in het verleden. Maar ik voel met je mee, maar bedank daarvoor maar de ontwikkelaars, die niet zo zuinig met nieuwe ruimte die nieuwe hardware biedt, omgaan.
Mijn systeem heeft nu 32 GB, maar m'n htpc heeft een tijd lang met 4 GB gedraaid, later verhoogd naar 8 GB geheugen. Ik zie m'n geheugen liever voor m'n applicaties gebruikt worden, dan m'n desktop omgeving.

En schijfruimte wordt veelal als goedkoop gezien, dus idd, ontwikkelaars nemen het nog wel eens ruim. Wat ook gelijk verklaard waarom Windows niet eens wil installeren tenzij je schijf minstens 60 GB is en zelfs dat wordt als krap gezien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
-TheNose- schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:57:
[...]

Wie zeggen dat dan? Ik vind Gnome saai omdat het gewoon werkt 🤣
Ook aan Gnome kun zoveel aanpassen. Zoek eens op Gnome rice. :)

https://www.reddit.com/r/...empt_at_ricing_how_did_i/

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Gpf4WfwM/gnomerice.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door CR2032 op 08-03-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat een beeldschermruimte verspilling !!! :X :| :/

En je link gaat naar de website i.p.v. het origineel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Wat een beeldschermruimte verspilling !!! :X :| :/
Wtf? Je hoeft toch niet hele tijd je browser gemaximaliseerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:59:
Wtf? Je hoeft toch niet hele tijd je browser gemaximaliseerd hebben?
Natuurlijk niet, maar kijk naar die zwarte balk bovenaan : Waarom zou je zoiets raars willen hebben :? 7(8)7

Is dit soms door de bedenker van de Windows 11 Taakbalk en Start Menu redesign gepost of zo ?!?! >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:27:
[...]

Natuurlijk niet, maar kijk naar die zwarte balk bovenaan : Waarom zou je zoiets raars willen hebben :? 7(8)7

Is dit soms door de bedenker van de Windows 11 Taakbalk en Start Menu redesign gepost of zo ?!?! >:) :+
Heb je ooit Gnome3 gebruikt? Dat is de standaard panel waar ook de knop voor afsluiten op te vinden is. En je netwerkstatus e.d.

Het is een floating panel, iets wat KDE sinds versie 6 ook standaard doet en wanneer een venster deze raakt, dockt het aan de rand van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zowel 2.x.x als 3.x.x in voornamelijk Live omgevingen :)
Dat is de standaard panel waar ook de knop voor afsluiten op te vinden is. En je netwerkstatus e.d.

Het is een floating panel, iets wat KDE sinds versie 6 ook standaard doet en wanneer een venster deze raakt, dockt het aan de rand van het scherm.
Voor zover ik weet ziet GNOME er zo uit over het algemeen : Corrigan in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"

Oftewel een soort fake MacOS achtige toestand waarbij je "Start Menu" bovenaan te vinden is :)

Waarom deze ineens niet vast zou moeten/mogen zitten aan één van je schermranden is mij een raadsel en totaal niet logisch of handig... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
nero355 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:07:
[...]

[...]

Voor zover ik weet ziet GNOME er zo uit over het algemeen : Corrigan in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"

Oftewel een soort fake MacOS achtige toestand waarbij je "Start Menu" bovenaan te vinden is :)

Waarom deze ineens niet vast zou moeten/mogen zitten aan één van je schermranden is mij een raadsel en totaal niet logisch of handig... :F
Van die start menu links bovenin zijn ze al weer een tijdje afgestapt. Je kunt met super je dock te voorschijn halen waarbij je ook de eerste letters van je applicatie kunt in toetsen om deze direct te kunnen starten. Als je toch je muis in de linkerbovenhoek drukt dan gebeurd hetzelfde, mocht je het missen ;)

In het begin is het even wennen maar het werkt als je het door hebt heel fijn. Gnome geeft rust en overzicht.

Gnome HIG: https://developer.gnome.org/hig/#

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 10-03-2024 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:07:
[...]

[...]

Omdat je de post waarop je reageert niet hebt gelezen. Er staat duidelijk bij dat Gnome aanpasbaar is en je het ook zo er uit kan laten zien.
Miki schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:23:
[...]

Van die start menu links bovenin zijn ze al weer een tijdje afgestapt. Je kunt met super je dock te voorschijn halen waarbij je ook de eerste letters van je applicatie kunt in toetsen om deze direct te kunnen starten. Als je toch je muis in de linkerbovenhoek drukt dan gebeurd hetzelfde, mocht je het missen ;)

In het begin is het even wennen maar het werkt als je het door hebt heel fijn. Gnome geeft rust en overzicht.

Gnome HIG: https://developer.gnome.org/hig/#
Dat is iets wat ik eerder al noemde, maar bij het applicatieoverzichtweergave of hoe je het ook wilt noemen (app drawer? Maar dat is Android), toont niet alle programma's die je geïnstalleerd hebt. En mijn ervaring is ook dat een programma niet altijd hetzelfde heet als het package waar het in zit. Hoe ga je naar iets zoeken als je niet weet hoe het heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Omdat je de post waarop je reageert niet hebt gelezen. Er staat duidelijk bij dat Gnome aanpasbaar is en je het ook zo er uit kan laten zien.

[...]

Dat is iets wat ik eerder al noemde, maar bij het applicatieoverzichtweergave of hoe je het ook wilt noemen (app drawer? Maar dat is Android), toont niet alle programma's die je geïnstalleerd hebt. En mijn ervaring is ook dat een programma niet altijd hetzelfde heet als het package waar het in zit. Hoe ga je naar iets zoeken als je niet weet hoe het heet?
Dat van die programma’s herken ik wel maar voorzover ik weet gaat het alleen mis met vertalingen die soms te letterlijk worden genomen. Voorbeeld: Gnome tweaks > afstellingen, gear lever > versnellingspook.
Ik gebruik echter maar een handje vol applicaties dat ik me geen zorgen dat ik niet onthouden heb hoe ze heten en daarbij zet ik ze ook vast aan de dock als ik ze veel gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Miki schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Dat van die programma’s herken ik wel maar voorzover ik weet gaat het alleen mis met vertalingen die soms te letterlijk worden genomen. Voorbeeld: Gnome tweaks > afstellingen, gear lever > versnellingspook.
Ik gebruik echter maar een handje vol applicaties dat ik me geen zorgen dat ik niet onthouden heb hoe ze heten en daarbij zet ik ze ook vast aan de dock als ik ze veel gebruik.
Kijk eens hoe de file manager heet vs het package dat je moet installeren. En wat er bij 'Help > About' staat. Je gaat namelijk geen 'Nautilus' vinden in je app overzicht, maar het wordt 'File Manager' of 'Gnome Files' oid genoemd. En als het met 1 zo is, zal het meer meer zo inconsistent zijn. Zulke dingen trek ik slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:15:
[...]

Kijk eens hoe de file manager heet vs het package dat je moet installeren. En wat er bij 'Help > About' staat. Je gaat namelijk geen 'Nautilus' vinden in je app overzicht, maar het wordt 'File Manager' of 'Gnome Files' oid genoemd. En als het met 1 zo is, zal het meer meer zo inconsistent zijn. Zulke dingen trek ik slecht.
Ah nu begrijp ik je :)

Grappig genoeg is het me niet opgevallen zoals je het nu beschrijft. Blijkbaar ben ik er niet gevoelig voor terwijl ik de naam Nautilus al sinds Red Hat Linux 7.1 ken.

Die inconsistentie is natuurlijk wel terug te herleiden naar wat Gnome probeert na te streven met het versimpelen van eea.

[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 10-03-2024 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:20
[...]

Dit is niet juist. En gnome is hier zeker niet anders in dan andere DE's. Je kan in (een Engelse) gnome zoeken op "nautiles", "files", "filesystem" (etc) en dit zal telkens nautilus als eerste tonen. Zoals elke DE, zoekt gnome in de desktop files en die bevatten meer dan enkel de app naam. De desktop file van nautilus is zelfs 299 lijnen. Eens stukje van de desktop file:

code:
1
2
Keywords[en_GB]=folder;manager;explore;disk;filesystem;nautilus;
Keywords[nl]=folder;manager;explore;disk;filesystem;nautilus;map;beheer;verkenner;schijf;bestandssysteem;

Dit is hetzelfde voor bv. de pdf reader (evince):

code:
1
2
3
4
Name[en_GB]=Document Viewer
Name[nl]=Documentweergave
Keywords[en_GB]=pdf;ps;postscript;dvi;xps;djvu;tiff;document;presentation;viewer;evince;
Keywords[nl]=pdf;ps;postscript;dvi;xps;djvu;tiff;document;presentation;presentatie;viewer;weergave;evince;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

Cyphax

Moderator LNX
[...]

offtopic:
Het is alsof ze er zelf ook mee stoeien. Als je in de about van "Files" (Nautilus) naar about gaat en dan op de knop van de website klikt, dan kom je op de oude site uit waar die applicatie nog "Files" heette, maar je wordt vervolgens gelijk doorverwezen naar https://apps.gnome.org/nl/Nautilus/ waar ze beginnen met "Bestanden, ook bekend onder de naam Nautilus" :D

Xfce geeft je geloof ik de optie om "generieke" applicatienamen te gebruiken, het is alsof Gnome dat afdwingt. Dat is wel irritant als je iets vanaf de CLI wil draaien en je niet weet wat je moet uitvoeren. Komt gelukkig niet zo vaak voor dat het, voor mij iig, een probleem is.

Ik begrijp de afwegingen ook wel: wat heeft "nautilus" nou met "bestanden" te maken? Is dat dan wel echt gebruiksvriendelijk? Als ik mensen met Windowsproblemen suggereer om "explorer" te starten weten ze ook vaak niet wat je bedoelt. Hoe pakken ze dat bij bijv Apple aan?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Ik gebruik Geary als emailclient binnen Gnome. Zo heet het ook in het activities scherm. Als ik zoek naar "mail" oid komt hij ook naar boven. Ik kan het nu niet testen, maar ik verwacht dat wanneer je naar Nautilus zou zoeken het ook wel naar boven komt. Persoonlijk zie ik liever dat het doel van een applicatie zichtbaarder is dan de naam ervan. Het kan mij niet zoveel interesseren of ik Geary of Thunderbird gebruik, ik wil gewoon m'n mail lezen in een applicatie die ik ooit geïnstalleerd heb. Als die applicatie me niet bevalt ga ik op zoek naar vervanging.

Ik denk dat het voor de mainstream gebruiker ook niet zo boeiend is dat de naam van de standaard Gnome file manager Nautilus is (of iets anders). Die wil gewoon in zijn of haar bestanden bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:55
Jolijter schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:22:
Ik gebruik Geary als emailclient binnen Gnome. Zo heet het ook in het activities scherm. Als ik zoek naar "mail" oid komt hij ook naar boven. Ik kan het nu niet testen, maar ik verwacht dat wanneer je naar Nautilus zou zoeken het ook wel naar boven komt. Persoonlijk zie ik liever dat het doel van een applicatie zichtbaarder is dan de naam ervan. Het kan mij niet zoveel interesseren of ik Geary of Thunderbird gebruik, ik wil gewoon m'n mail lezen in een applicatie die ik ooit geïnstalleerd heb. Als die applicatie me niet bevalt ga ik op zoek naar vervanging.

Ik denk dat het voor de mainstream gebruiker ook niet zo boeiend is dat de naam van de standaard Gnome file manager Nautilus is (of iets anders). Die wil gewoon in zijn of haar bestanden bladeren.
Waarom Geary ipv Evolution? Bij Gnome vind ik dus Evolution een mooiere integratie dan Geary. Notifications en je agenda synchroon met de rest van je systeem. Dit dmv alleen je online accounts te syncen met Gnome.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:23:
De HORROR!!! :X :| :F

Ik vond GNOME 3.x.x al een soort Windows 8.x maar dat maakt het nog erger dan het al was...
KDE/XFCE/FluxBox/OpenBoX FTW!!! :Y)

En natuurlijk ook een beetje Lomiri als Ubuntu Touch gebruiker zijnde O+
Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:46:
Omdat je de post waarop je reageert niet hebt gelezen.
Dat kan jij niet weten !!! :F
Er staat duidelijk bij dat Gnome aanpasbaar is en je het ook zo er uit kan laten zien.
Daar heb ik het dan ook over : Waarom zou je in hemelsnaam je desktop zo eruit willen laten zien :? |:(
Miki schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:09:
Software in het Nederlands gebruiken... brr... moet er niet aan denken !! :X

Alles is hier gewoon lekker in het Engels zoals het ook is ontworpen! :Y)
Miki schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:40:
Die inconsistentie is natuurlijk wel terug te herleiden naar wat Gnome probeert na te streven met het versimpelen van eea.
Jolijter schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:22:
Persoonlijk zie ik liever dat het doel van een applicatie zichtbaarder is dan de naam ervan.
Het kan mij niet zoveel interesseren of ik Geary of Thunderbird gebruik, ik wil gewoon m'n mail lezen in een applicatie die ik ooit geïnstalleerd heb.

Dumbing down...

DUMBING DOWN EVERYWHERE !!!

:X :| :/
Als die applicatie me niet bevalt ga ik op zoek naar vervanging.
De gemiddelde (n00b) gebruiker doet dat dus zelden en daarom heb je dankzij al die idiote Android/iOS/Windows versimpelingen en aanpassingen van alles een heleboel miscommunicatie op het moment dat een beheerder/helpdesker met een gebruiker praat over een probleem... ;w

Wat dat betreft moet er echt serieus iets veranderen, want op dit moment is het één grote chaos geworden! 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
Mark de Vaal schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Waarom Geary ipv Evolution? Bij Gnome vind ik dus Evolution een mooiere integratie dan Geary. Notifications en je agenda synchroon met de rest van je systeem. Dit dmv alleen je online accounts te syncen met Gnome.
Toen ik een tijd geleden een schone installatie had gedaan heb ik er een paar geprobeerd en kwam bij Geary uit. Ik gebruik de agenda en notificaties eigenlijk niet, ik kijk alleen soms naar mijn email. Als in, wanneer ik dat wil en niet wanneer ik een notificatie krijg dat er een mailtje is. Volgens mij is Evolution meer een soort alles-in-één oplossing met allerlei functies die ik toch niet gebruik.
Pagina: 1 ... 38 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.