HE switches zijn zeker een grote stap in geluid, alleen wel de verkeerde kant op. Er begint langzaam verbetering in te zitten, maar de meeste varianten klinken nog altijd belabberd. HE kies je echt puur voor het gamen, maar ook daarbij heb ik persoonlijk nog altijd zeer mijn twijfels in hoe groot het verschil nou echt ik.

Wat de optimale switch voor typen is, is echt compleet persoonlijke voorkeur. Voor mij is dat een tactile, voor een ander een linear en weer een ander wil juist een clicky. Wil je gegarandeerd klachten voorkomen, dan is een silent wel aan te raden. Dit zal altijd iets sponziger aanvoelen dan "normale" switch, maar de verschillen zijn echt een heel stuk kleiner geworden afgelopen paar jaar.

Of een bord overkill is, hangt puur af van de persoonlijke wensen. Ik vind zo'n Keychron nog niet echt heel fantastisch, maar goed, dat hangt natuurlijk altijd af van je vergelijkingsmateriaal.

Het liefste zou ik een Neo80 adviseren, valt na het toevoegen van keycaps en switches naar keuze wel net iets buiten budget en heeft geen backlight. maar de afwerking en algehele kwaliteit is naar mijn mening wel zeer goed.
Voor een optie die wel binnen budget valt, de Keychron V-serie klinkt best leuk en is betaalbaarder.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik heb op het werk een Keychron V3 liggen (nog een versie 1 zonder max oid) met daarin Gammakay Pegasus switches.
Dat ding maakt minder lawaai dan de standaard logitech ultra cheap borden die wij standaard hebben liggen.
Dan ben je al met al niet eens zo heel duur uit maar voor echt silent zul je toch echt eerst een bord moeten aanschaffen en daarna de switches vervangen. Standaard borden zijn over het algemeen niet stil.

Gewoon spullen

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:40

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Ik word toch wel een beetje gallisch van chatter op m'n Keychron K1 Max. Incidenteel wachtwoorden handmatig moeten inrossen waarbij je geen optie hebt om te zien wat je typt begint een beetje onmogelijk te worden, en los daarvan draait de backspace overuren.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19
Ik type nu alweer een jaartje op de Attack Shark K86 en ben er nog steeds enorm tevreden over :). Het grootste pluspunt was toch wel de prijs en de TKL layout. Alhoewel ik van Kailh Blue af kwam en dat jaren gebruikt heb, vind ik de lineaire Blue Whale switches toch ook erg prettig. De AliExpress 'marshmallow' toetsen zien er na een jaar ook nog als nieuw uit. Iets wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvg3I1w_GJD8Jrk39BdaXynk_Oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/61k2D7vAvDgwIYKrDjOTxR42.png?f=fotoalbum_large

Het grootste nadeel vind ik dat het draadloos gedeelte enorm beroerd werkt. Dat was een van de pluspunten van dit model, maar meer dan een dag krijg ik niet uit de batterij. Ook is het inpluggen van de USB-C kabel ellendig. Ik gebruik het toetsenbord daarom bedraad.

Vorige week heb ik de volume knop vervangen voor een 3d geprint Mario muntje voor een andere stijl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCDV2SvyeQHkVeY7PP5jpiNLork=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PVUNUI24NOxodUKBPQ4NUZbe.png?f=user_large

Ook heb ik afgelopen weekend de tape mod gedaan. Het toetsenbord uit elkaar halen was een beetje ellendig omdat het in elkaar geklikt zit. Met wat geduld is het wel te doen. Ook zat de flat flex cable niet vast. Aan de onderkant van het toetsenbord heb ik wat schuim geplakt en twee lagen schilderstape op de achterkant van de PCB. Ik vind het resultaat behoorlijk goed. De akoestiek bij vooral de grotere toetsen is een stuk minder tangy. Ook zorgt het schuim voor veel minder deck flex.

Inmiddels heb ik een set Gateron Smoothies besteld en twee sets keycaps; Retro en Super Famicom stijl. Ik heb ook nog zitten kijken naar andere TKL borden zoals een GMK87, maar daarbij heb ik de knoop nog niet doorgehakt. Wordt vervolgd dus :).

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19
Deze week eindelijk toegakomen om de Gateron Smoothies te installeren. Het is daardoor echt een compleet ander toetsenbord. Het grootste verschil vind ik de toetsstabiliteit. Dat is echt een heel stuk beter dan bij de stock switches. De toetsen zitten er ook veel strakker op. Ook zijn deze switches een stuk minder tangy. Wel moet ik er nog steeds enorm aan wennen.

Eveneens had ik twee sets keycaps besteld. Een SNES / SFC inspired set en een retro-set. Beide van AliExpress voor een paar tientjes. De SNES set had mijn voorkeur, maar de toetsranden vond ik scherp om prettig mee te typen, dus voor nu heb ik de retro set erop gezet en ik ben blij met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHGR2eWMsyAr4-xYUBlYtwnC4Xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xo6mDmGVMgcC8XfGgW9SF7ub.png?f=fotoalbum_large

Helaas zaten er niet echt media-toetsen bij voor boven de pijltjestoetsen. Voor nu voldoen deze caps dus.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Ziet er mooi uit, dat crème/grijs. Lekker oldschool, Model M-style.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:30
De laatste versie van de Ducky One III firmware geïnstalleerd en nu heb ik geen last meer van dubbele toetsaanslagen. Had niet verwacht dat dat het alsnog ging oplossen, maar joepie ik "hoef" dus geen nieuw 100% toetsenbord te vinden.

Dan maar weer moeilijk doen met switches, ofzo. Mijn reds zijn wel lekker snel, maar ik heb soms het gevoel dat ik van nature zo hard op toetsenborden ram dat het effect van de reds een beetje wegvalt tegen mijn gehamer. Misschien moet ik gewoon meer typen nu dat ik het volste vertrouwen kan hebben in mijn toetsaanslagen.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw: Igor's Lab: Cherry MX2A Black Switches in practice test – Well lubricated is half the battle, not only at the office

If you want to optimize mechanical key switches, you will quickly come across the terms “lubing” and “filming”. Both measures are among the most popular modifications in the field of custom keyboards. They aim to significantly improve the feel and sound of the switches.
In the following, I will explain in detail why these steps are carried out and what effects they have. Today we are going to look at a Cherry switch and show how it can be improved by lubrication and filming. etc.....

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:01
Heeft er iemand misschien een goede suggestie voor een hoes waarin ik mijn Keychron K1 en mijn Logitech MX Ergo trackball zou kunnen vervoeren? De case van Keychron is erg fraai, maar daar past geen muis/trackball meer bij in...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-11 13:50

skoozie

SCSI

Via ali zijn er losse hoesjes voor de mx ergo. Die zien er stevig uit maar heb er geen ervaring mee. Dan heb je wel 2 losse dingen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Ik heb via Ali een G602 hoes gekocht voor mijn G502 LIghtspeed, zeer tevreden over, ding heeft al aardig wat overleefd. dus ik verwacht dat het voor de MX Ergo ook wel prima zal zijn.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Keychron is gestart met hun all-ceramic keyboard: https://www.kickstarter.c...st-fully-ceramic-keyboard

Ik heb zelf een QK75 met Cerakeys, en dat typt me toch een partij lekker. Moet zeggen dat het dan toch wel jeukt.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Klauwhamer

Klauwhamer

Die Cerakeys zijn wel duur, zeg. Jemig.

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Een GMK set is net zo duur. Maar ja, het is duur inderdaad :P

De Keychron is dan met €210 een prima prijs.

Ik betwijfel wel hoe de ervaring van dat keychron bord zal zijn tov Cerakeys. Waarbij ik natuurlijk wel erbij moet zeggen dat ik niet geheel onpartijdig ben. Het lijkt qua vorm en omschrijving erg op de dareu ceramic caps. Die voelen redelijk plastic achtig volgens gebruikers, want dat is het ook, een soort hybride tussen plastic en keramiek in plaats van echt keramiek. Dat is de reden dat ze zulke strakke vormen kunnen maken, in plaats van de afgeronde hoeken door de glazuur bij cerakey. Maar ik ben er nog niet aan uit of dat voor mij persoonlijk op zou wegen tegen het minder keramische gevoel.

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 14:38

Maverick2001

Never look back

Even een frisse look voor mijn Agar met nieuwe keycaps (Milk Way Jade Dragon)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRLLc90ETgtKm_Vpfx1iU7uNIcw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/cV88pkxYhaqwo64Y0weIkwTy.gif?f=fotoalbum_large

Pura Vida

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-11 07:33
Ik heb erg veel last van dubbele toetsaanslag op mijn Monsgeek M2 V5. Twijfel of dit ligt aan de Akko Cilantro switches of aan het bord zelf.

Wat denken jullie? Voor ik alles overhoop haal en weer nieuwe switches in huis ga halen.

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dat ligt eraan, heb je het bij 1 toets of bij alle toetsen?
En als het bij een aantal toetsen is, heb je dan de switches al even eruit gehaald?
Zijn dan de pins van die switches recht?
Ik maak even de aanname dat dit voor heel veel toetsen geldt.

Niet elke switch is even gevoelig voor dubbele aanslagen, die van Cherry hebben bijvoorbeeld een relatief lage kans erop. Dat gezegd hebbende, het is vrijwel gegarandeerd opgelost door een firmware erop te zetten met een iets langere debounce.

• Arcadius
Het is bij veel toetsen, maar weet nooit of het door mijn motoriek komt of het aan de toets ligt.

Ik ga eens verdiepen in firmware

• Klauwhamer

Klauwhamer

Arcadius schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:40:
Het is bij veel toetsen, maar weet nooit of het door mijn motoriek komt of het aan de toets ligt.

Ik ga eens verdiepen in firmware
Ik heb dat maar opgegeven met de Keychron K1 Max en ben in de weer gegaan met KeyboardChatterBlocker en dat werkt goed genoeg met wat finetuning. Wel even opletten dat sommige games dit mogelijk herkennen als cheaten.

• Arcadius
Firmware er op zetten lukt niet helaas : kom niet in Via want het toetsenbord wordt daar niet herkend

@Klauwhamer hier een macOS, dus dat is geen oplossing

[ Voor 22% gewijzigd door Arcadius op 05-10-2025 22:00 ]

• Klauwhamer

Klauwhamer

Arcadius schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:59:
Firmware er op zetten lukt niet helaas : kom niet in Via want het toetsenbord wordt daar niet herkend

@Klauwhamer hier een macOS, dus dat is geen oplossing
Met niet al te veel moeite vond ik een MacOS-alternatief ("mechanical keyboard antichatter macos").

• Cebby
  • Niet online
De source-code van de firmware van de Monsgeek borden is volgens mij niet beschikbaar, en het werkt niet direct in VIA omdat die source-code niet beschikbaar is. Dat is een requirement om in de lijst opgenomen te worden namelijk. Dus daar moet je een losse JSON file ergens vandaan toveren.

Maar in VIA kun je de de debounce sowieso niet aanpassen, noch de firmware veranderen. Firmware veranderen, waaronder dus de debounce, doe je door de QMK source aan te passen en die te flashen met bijv. QMK Toolbox.

Anyways, bij mij is het vaak een verkeerde switch die niet goed in de hotswap socket zit. Of de pin van de switch die verbogen is, of de pins in de socket die verbogen zijn. Dus meestal lost dat het bij mij op, als dat het niet doet dan zou ik eigenlijk gewoon klagen bij Monsgeek.

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-11 17:14
Ik wil wat ergonomischer op werk typen. Ik had een redelijk fijn membraantoetsenbord, maar die is met verandering werkplek verdwenen. Ik ben ook geïnteresseerd in eventueel een split keyboard.

Welke lay-out wil je (iso/ ansi)?
Ansi

Wil je met of zonder numpad?
Sta open voor alles.

Wil je backlight?
Kan, hoeft niet per se.

Welke MX Switch stijl prefereer je?
Brown, met name low-profile is belangrijk.

Wat je is je budget?
50-120 euro

Wil je macro toetsen?
Eventueel.

Doel van het keyboard?
Veel typen voor werk. Met name polsergonomie vind ik ook belangrijk (dus dat het toetsenbord op pootjes kan, of met polssteun. Draadloos is een vereiste.

Wat weet je al?
Ik denk dat je uitkomt op een Keychron, maar ik verdwaal enorm in de modellen, of allerlei Corne-achtige zaken. Een beetje sleutelen vind ik eventueel ook leuk.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:16
Majora schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:40:
Ik wil wat ergonomischer op werk typen. Ik had een redelijk fijn membraantoetsenbord, maar die is met verandering werkplek verdwenen. Ik ben ook geïnteresseerd in eventueel een split keyboard.

Ansi

Sta open voor alles.

Wil je backlight?
Kan, hoeft niet per se.

Wat je is je budget?
50-120 euro

Wil je macro toetsen?
Eventueel.

Doel van het keyboard?
Veel typen voor werk. Met name polsergonomie vind ik ook belangrijk (dus dat het toetsenbord op pootjes kan, of met polssteun. Draadloos is een vereiste.

Wat weet je al?
Ik denk dat je uitkomt op een Keychron, maar ik verdwaal enorm in de modellen, of allerlei Corne-achtige zaken. Een beetje sleutelen vind ik eventueel ook leuk.
Zit je alleen op kantoor, want veel switches kan ik al afraden vanwege het geluid. Ik heb thuis een mechanisch toetsenbord, maar op werk nu een mx master keys van logitech.

Ik wil het mijn collega's niet aandoen om op een mechanisch toetsenbord te gaan typen (tenzij het echt silent switches zijn)

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Ik typ dagelijks op een mech met tactiles. Wel specifiek een bord gekozen dat een prettig en niet al te luid geluid geeft. Nog nooit klachten gehad, sterker nog, collega's willen nu dat er nog iemand met zo'n bord gaat werken, omdat het heerlijk klinkt. Het is niets luider dan de membranes waar iedereen op werkt en ook nog eens een mooier geluid.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Majora schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:40:

Ansi

Sta open voor alles.

Wil je backlight?
Kan, hoeft niet per se.

Wat je is je budget?
50-120 euro

Wil je macro toetsen?
Eventueel.

Doel van het keyboard?

Wat weet je al?
ik heb deze:
https://www.amazon.co.uk/dp/B0BZH4WFN5
kost niet veel en typt lekker :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 16:29
Nu het buiten vroeger donker wordt, gaan de lichten in huis wat eerder aan.
Boven de tafel hebben wij een lamp die ondanks dat hij groot is een gedimd licht naar beneden strooit.
Ik zag dat licht zacht gefilterd op mijn eclectische toetsenbord vallen en de schoonheid van dat moment legde ik vast.
Twee werelden komen hier samen, de esthetiek en de functionaliteit.
Enerzijds als een kostbaar souvenir van een verre reis met een perfecte symmetrie en anderzijds een betrouwbaar apparaat dat altijd ten dienste staat.
Even lijkt het er op dat een engel het toetsenbord wil beroeren, als dat zo is dan is het een alliantie met de eeuwigheid aangegaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmpX0nZAll013oasxCio9EmDEdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ifkmrzWXBN8ZVfqeum5Xo4Zs.png?f=fotoalbum_large

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:31
Keyb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Vanaf een ander account. Ik heb eindelijk wat onderdelen besteld om er een nieuw 60% boardje mee te bouwen. DZ60 PCB, keycaps en stabilizers. De plate ga ik straks bestellen. Die heb ik vorig jaar eens laten maken bij een lasersnijder hier in de buurt en dat is goed bevallen.

Mocht iemand nog een default 60% (US, geen ISO) RVS plate willen kan je mij een DM sturen. Binnenkort zal ik ook wel een 65 of 67 plate bestellen daar, maar dat moet ik nog een beetje onderzoeken.

Hier nog een foto van mijn laatste GH60 builds:
[Afbeelding]
En toen gebeurde het leven en was ik bijna 4 jaar met andere zaken bezig. Eindelijk heb ik de Alpaca's op een DZ60 boardje gesoldeerd. Zit alleen nog met een plakkende spatiebalk die ik moet fixen. Wat vooral opvalt is dat de Alpaca's heeeeel stil zijn.

Hopelijk kan ik die plakkende spatiebalk nog fixen, anders moet ik op zoek naar alternatieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_Kb1yudlrnzgjnM5kwxdd2r5Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyxoRcPPDXdrNNBhXRekFHIX.jpg?f=fotoalbum_large

• Klauwhamer

Klauwhamer

Hebben jullie dit nog gezien? Statement van Keychron over problemen met chatter. Ik vind dit echt onfatsoenlijk. Hier kwam ik bij door mijn eigen K1 Max die sinds een dag of twee dramatisch slechter is geworden.

Ik ga deze retour doen en maar gaan zoeken naar een alternatief.. mocht iemand een aanrader weten (low profile red) die niet naar de uien gaat door buigende backplates en zo voorts, let me know.

Klauwhamer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:51:
Hebben jullie dit nog gezien? Statement van Keychron over problemen met chatter. Ik vind dit echt onfatsoenlijk. Hier kwam ik bij door mijn eigen K1 Max die sinds een dag of twee dramatisch slechter is geworden.

Ik ga deze retour doen en maar gaan zoeken naar een alternatief.. mocht iemand een aanrader weten (low profile red) die niet naar de uien gaat door buigende backplates en zo voorts, let me know.
Backplate? Je bedoeld de platenbon de PCB, de backplate is de onderzijde van de behuizing :?

Maargoed nee helaas keychron en fatsoen is één zin gaat niet samen :(
Ze zien zichzelf vooral als een kleine startup die geen geld hebben om garantie fatsoenlijk af te handelen en mensen proberen af te schepen met een tegoedbon ofzo.

Gabriël AM5

• Klauwhamer

Klauwhamer

sapphire schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

Backplate? Je bedoeld de platenbon de PCB, de backplate is de onderzijde van de behuizing :s
Ik bedoelde het als metafoor.

• Keyb
sapphire schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

Backplate? Je bedoeld de platenbon de PCB, de backplate is de onderzijde van de behuizing :?

Maargoed nee helaas keychron en fatsoen is één zin gaat niet samen :(
Ze zien zichzelf vooral als een kleine startup die geen geld hebben om garantie fatsoenlijk af te handelen en mensen proberen af te schepen met een tegoedbon ofzo.
IC, en ik heb net gisteren mijn K1 Max geflashed omdat ik last had van dubbele karakters. Dat lost het grotendeels op, maar af en toe zag ik nog wel een dubbele "n" hier en daar. Gelukkig heb ik mijn trusty GH60 met MX silver's nog. De nieuwe met alpaca's vind ik toch minder typen dan die MX silvers.

Even kijken of ik nog garantie heb op die Keychron en welke switches ik op mijn laatste PCB ga solderen.

Tevens heb ik een set overkompleet Alpaca switches liggen. Mocht iemand interesse hebben kan ik ze voor een zacht prijsje van de hand doen.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Keyb schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

IC, en ik heb net gisteren mijn K1 Max geflashed omdat ik last had van dubbele karakters. Dat lost het grotendeels op, maar af en toe zag ik nog wel een dubbele "n" hier en daar.
De firmware van mijn K1 Max zat op 1.0.0, dus ik hoopte dat de flash naar 1.1.1 soelaas zou bieden, maar helaas.

• Keyb
Klauwhamer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:12:
[...]

De firmware van mijn K1 Max zat op 1.0.0, dus ik hoopte dat de flash naar 1.1.1 soelaas zou bieden, maar helaas.
Ik ging ook van 1.0.0 naar 1.1.1, en idd helaas geen volledige oplossing.

• Wachten...
Ik weet dat er mensen zijn met een Rainy75 toetsenbord.

Ik was benieuwd of mensen deze nog gebruiken, en hoe de ervaringen zijn (geweest) op lange termijn.

Ik zit namelijk erg in twijfel tussen deze of de nuphy air75 V3, of de Keychron Q3 max

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:44
Wachten... schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:23:

Ik was benieuwd of mensen deze nog gebruiken, en hoe de ervaringen zijn (geweest) op lange termijn.

Ik zit namelijk erg in twijfel tussen deze of de nuphy air75 V3, of de Keychron Q3 max
Die van mij was veranderd in een IED (spicy pillow went brrrrt). Het was een fijn toetsenbord, maar voor mij never nooit meer een Chinees toetsenbord met accu erin ;) Ook voldoende spicy pillow nuphy's gezien op reddit trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 28-10-2025 10:14 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Tijdje terug een uitvoering: Keychron K5 QMK Version 2, White Backlight, Keychron Low Profile ... besteld voor mijn 2e werkplek. Eerste moest retour want de linker shift bleef plakken na wat testpotjes gamen..geen goed begin ;)

Kreeg netjes een nieuwe. Hij heeft een fijne aardig buttery toetsaanslag maar gek genoeg kan ik er bijzonder slecht aan wennen, de toets-afstand is voor mij blijkbaar niet lekker ofzo? Heb het een tijdje geprobeerd maar helaas. Voor kort wat testwerk geen issue, ook voor gamen niet (is ook guest-game-pc). Voelt verder degelijk aan, software ook okee zo op eerste oog maar ik doe niet aan veel customizen. Wel weer bijzonder dat er een soort 'pcb is powered' ledje onder de spatiebalk zit. Dat valt mij dan weer op ;)

Hoop stiekem dat Wooting ooit nog met een low profile fullsize toetsenbord komt met bedraad + dual wireless.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Wachten...
CrashOverDrive schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Die van mij was veranderd in een IED (spicy pillow went brrrrt). Het was een fijn toetsenbord, maar voor mij never nooit meer een Chinees toetsenbord met accu erin ;) Ook voldoende spicy pillow nuphy's gezien op reddit trouwens.
Maar bedoel je dan dat je nooit meer een toetsenbord koopt die daar gemaakt wordt? Want dan blijft er weinig over. Of bedoel je dat het bedrijf zelf niet uit China moet komen?

Ik heb er ook sterk mijn twijfels over hoor, al moet ik wel zeggen dat ik hem enkel bedraad zou gebruiken, en nooit draadloos

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Wachten... schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:23:

Ja hij staat hier op de kast, als onderdeel van de roulatie. Prima toetsenbord, en ik gebruik hem voornamelijk bedraad. Stabs zijn goed, en het geluid is voor het geld best goed. Nog meer vragen? ;)

• Wachten...
The GUI schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Ja hij staat hier op de kast, als onderdeel van de roulatie. Prima toetsenbord, en ik gebruik hem voornamelijk bedraad. Stabs zijn goed, en het geluid is voor het geld best goed. Nog meer vragen? ;)
Dank voor je reactie, ik heb het toetsenbord uiteindelijk maar opgehaald/overgenomen van iemand. Wat typt dit heerlijk zeg. Mag ik trouwens vragen wat jij primair gebruikt?

Ik mis overigens wel een draaiknop voor het volume. Het is iets kleins, maar ik gebruikte dit stiekem best wel veel op mijn toetsenbord.

• Cebby
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:39:
[...]
Ik mis overigens wel een draaiknop voor het volume. Het is iets kleins, maar ik gebruikte dit stiekem best wel veel op mijn toetsenbord.
Dan verander je de keymap en zet je vol up/down achter toetsen op het bord :p

• Wachten...
Cebby schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:58:
[...]

Dan verander je de keymap en zet je vol up/down achter toetsen op het bord :p
Ja een draaiknop is alleen net wat handiger/ sneller. Maar ik denk dat ik de page up en page down ga gebruiken voor het volume. Ik gebruik die toetsen verder nooit.

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@Wachten...
Ik heb KTT Strawberry V2's met GMK Redline erop liggen. Dat maakt het geluid nog eens wat dieper. Voor volume heb ik Fn + Arrow Up/Arrow Down want dat kan ik met 1 hand bedienen. Doe ik standaard op elk toetsenbord. Fn + Arrow Left/Arrow Right is Previous/Next track.

• Wachten...
The GUI schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:45:
@Wachten...
Ik heb KTT Strawberry V2's met GMK Redline erop liggen. Dat maakt het geluid een nog wat dieper. Voor volume heb ik Fn + Arrow Up/Arrow Down want dat kan ik met 1 hand bedienen. Doe ik standaard op elk toetsenbord. Fn + Arrow Left/Arrow Right is Previous/Next track.
Dank voor je uitleg en tip voor het regelen van het volume.

Wellicht is dat ook iets wat ik toe ga passen

• Klauwhamer

Klauwhamer

Ik overweeg als alternatief voor de Keychron K1 Max:

1) Logitech G915 X LIGHTSPEED TKL Low-Profile Wireless Gaming Keyboard
2) NuPhy Air 75

Alleen zit ik met de ISO-layout van (1) en vind ik de key layout van NuPhy altijd wat awkward. /sigh

[ Voor 54% gewijzigd door Klauwhamer op 29-10-2025 14:36 ]

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 15:10
Hallo allen,

Ik zit even met een vraag waar ik niet een heel duidelijk antwoord op krijg via mijn zoektocht. Misschien dat een van jullie e.e.a. in perspectief kunnen plaatsen.

Sinds een jaar heb ik een Razer Deathstalker v2 Pro en begin mij te irriteren aan de switches en de gevoeligheid nu ik weer BF6 speel. De Razer heeft zogenaamde optical switches en die zijn, ondanks dat Razer zelf zegt van niet, prima uitwisselbaar met Keychron switches. Deze zijn echter nagenoeg uitverkocht in de wereld, zelfs op Ali express.

Nu heb ik mijn K800 met siccor switches weer onder het stof vandaan gehaald en dat is dan weer heel erg prettig typen. Omdat het toetsenbord wat versletgen begint te raken wil ik toch kijken naar wat anders.

Nu komt dan mijn ding waar ik niet helemaal uitkom. De siccors switches zijn lastig vergelijkbaar met andere switches betreft de feel. Zelf denk ik dan Cherry browns of Keychron banana moet hebben die er dan het meeste op lijken maar ik zie echter zoveel switches dat ik niet zeker weet.

De switches moeten zeker niet ala blue zijn en lineair komt volgens mij te veel in de buurt van de optical switches, correct me if im wrong.

Dus wie kan mij enigzins in de juiste richting duwen welke switches het dichtst in de buurt komen van de siccor switches.

__/`\__/`\__

• Cebby
  • Niet online
Het grootste verschil tussen een scissor en mechanische switches is de travel, dus ik zou niet zeggen dat ze uberhaupt vergelijkbaar zijn.

Mogelijk is waar je op zoek bent de snelle feedback na de grote tactile bump, dus dan zouden de Keychron bananas, Boba U4Ts, Akko Cilantros of Hojicha Reserves allemaal opties kunnen zijn.

• Mistacal
Cebby schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:06:
Het grootste verschil tussen een scissor en mechanische switches is de travel, dus ik zou niet zeggen dat ze uberhaupt vergelijkbaar zijn.

Mogelijk is waar je op zoek bent de snelle feedback na de grote tactile bump, dus dan zouden de Keychron bananas, Boba U4Ts, Akko Cilantros of Hojicha Reserves allemaal opties kunnen zijn.
Check, thanks. Ik moet wel zeggen dat het verschil in travel van bijvoorbeeld de k800 t.o.v. de deathstalker niet super groot is. Ik denk inderdaad dat het meer gaat om de actuation na de tactile wat ik mis op de razer. Heb keychron maar een mailtje gestuurd maar ben bang dat ik een nieuw toetsenbord met hebben.

__/`\__/`\__

• Cebby
  • Niet online
Ah als je dat wilt weten: ja.

Optical is niet mechanical. De actuatie werkt compleet anders en de sensor voor optical switches zit op de printplaat van je toetsenbord. Daar kun je niet zomaar random pinnetjes op inprikken. Als je je switches wilt wisselen moet je echt de juiste switches bij het juiste bord hebben, dus bijvoorbeeld MX-style mechanical switches of MX-style HE switches met de juiste magneten. Van echt cross-compatible optical switches heb ik nog nooit gehoord.

• Mistacal
Cebby schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:37:
Ah als je dat wilt weten: ja.

Optical is niet mechanical. De actuatie werkt compleet anders en de sensor voor optical switches zit op de printplaat van je toetsenbord. Daar kun je niet zomaar random pinnetjes op inprikken. Als je je switches wilt wisselen moet je echt de juiste switches bij het juiste bord hebben, dus bijvoorbeeld MX-style mechanical switches of MX-style HE switches met de juiste magneten. Van echt cross-compatible optical switches heb ik nog nooit gehoord.
Nee klopt, nooit bij stil gestaan toen ik het plankje had gekocht. Misschien kan ik er nog iemand mee blij maken in V&A.

Nu op zoek naar een LP banana switch toetsenbord. Jammer dat bij de K5 max RGB niet doorschijnt, ook mag je daar de banana switches los erbij halen. Wordt een leuke zoektocht.

Bedankt voor de input!

__/`\__/`\__

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11 15:13
Ik heb nu een Sharkoon purewriter rgb met low-profile kailh blue clicky's: ik vindt deze erg lekker typen maar zie dat deze bijna niet meer te krijgen zijn. Helaas slijten ze wel dus weet iemand een beetje vergelijkbare switches en/of 100% keyboards? Ben al wel Kailh Low Profile White Clicky keys tegengekomen maar maar weinig keyboards met deze switches. Zijn de keychron banana's een beetje vergelijkbaar? Of minder clicky? Hier wel een positive review https://protesilaos.com/k...n-banana-silver-switches/. De keychron's keyboards zijn bijna allemaal wireless + usb zo te zien?

• Mistacal
base_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:15:
Ik heb nu een Sharkoon purewriter rgb met low-profile kailh blue clicky's: ik vindt deze erg lekker typen maar zie dat deze bijna niet meer te krijgen zijn. Helaas slijten ze wel dus weet iemand een beetje vergelijkbare switches en/of 100% keyboards? Ben al wel Kailh Low Profile White Clicky keys tegengekomen maar maar weinig keyboards met deze switches. Zijn de keychron banana's een beetje vergelijkbaar? Of minder clicky? Hier wel een positive review https://protesilaos.com/k...n-banana-silver-switches/. De keychron's keyboards zijn bijna allemaal wireless + usb zo te zien?
Keychron banana's zijn tactile, niet clicky

__/`\__/`\__

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34
Mistacal schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:27:
[...]

Keychron banana's zijn tactile, niet clicky
En volgens mij ook geen low profile

Gewoon spullen

• Mistacal

__/`\__/`\__

• CrashOverDrive
Het feestseizoen met advent kalenders komt er weer aan o<:)

GMK doet er dit jaar ook een :P https://www.gmk.net/shop/en/gmk-advent-calendar/fptk5117
Een switchoddities ook weer https://switchoddities.com/products/oddvent-calendar-2025

• coffey
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-11 15:13
Beste Tweakers,

Ik hoop dat ik het goede forum te pakken heb. Ik heb sinds 2020 mijn 2 Wooting Two full size keyboards (red & blue switches). Na 5 jaar moet ik toch wat switches vervangen en ik probeer met de Wootility.io de 'slechte' keys eruit te pikken door het actuatie punt na te lopen. Probleem is als volgt. Als ik de F-toetsen (en andere) wil controleren, bijvoorbeeld F1, dan gaat ook meteen een nieuwe tab op mijn browser open. Bij F3 de zoekfunctie, etc.

Ik wil de (functie-)toetsen kunnen indrukken en het actuatiepunt bekijken zonder dat de toets dan ook 'actief' zijn functie 'uitoefend'. Ik kan de 'extra' profielen wel uitschakelen maar de default blijft altijd actief.

Ben ik nu gek of weet iemand hoe ik dit kan doen?

Dank, dank,

• Klauwhamer

Klauwhamer

Klauwhamer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:45:
Ik overweeg als alternatief voor de Keychron K1 Max:

1) Logitech G915 X LIGHTSPEED TKL Low-Profile Wireless Gaming Keyboard
2) NuPhy Air 75

Alleen zit ik met de ISO-layout van (1) en vind ik de key layout van NuPhy altijd wat awkward. /sigh
Inmiddels heb ik de NuPhy Air 75v3 binnen en wat een verschil met de Keychron K1 Max qua typgenot. Dit toetsenbord vind ik echt veel fijner tikken dan de Keychron die ik hiervoor had. Het is nog wel even wennen en mijn gebruikelijke WPM zit er nog niet in maar wat een zalig toetsaanslag (red switches). Het is ook heel fijn dat je het ding op wireless schakelt en dat was het. Fn-1-3 voor BT, Fn-4 voor 2.4. Dat scheelt een boel gepruts met knopjes. Ik hoop dat het leed dat chatter heet uit blijft.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 17:48
Hi guys,

Van mij uit ook even een vraagje voor een nieuw toetsenbord.
Ik typ dit nu op een HP Toetsenbord welke ik jaren geleden gekocht heb bij mijn nieuwe pc.
Ondertussen ben ik overgeschakeld naar laptops maar door een studie IT ben ik dit toetsenbord weer gaan gebruiken.

Ik merk hierbij heel goed dat deze toetsen zwaarder typen dan een laptop toetsenbord en doordat ik met een sleutelbeenbreuk zit op moment van schrijven, typt dit niet echt comfortabel meer.

Daarom wil ik op zoek gaan naar een nieuw toetsenbord maar van wat ik hier lees zijn de mogelijkheden immens geworden.

Maakt op zich niet uit. de laptop heeft ISO en mijn toetsenbord is ANSI. Ik kan op beide typen.
Wel moet het Azerty zijn van layout.

Sowieso met numpad en liefst een volwaardig numpad dus met een enter naast de cijfers. Mijn MSI laptop bergt dit nu onder de '3' en dit is niet handig.

Wil je backlight?
Is geen must, zit het erop, des te beter.

Ofwel iets wat lijkt op een laptop toetsenbord van kracht ofwel een 'hoge' met weinig kracht om in te drukken.
Ik weet nog dat ik vroeger zat te typen op een oud IBM toetsenbord, zeer licht in aanslag en dat typte echt als een malle.
Mijn Lenovo laptop heeft ook hele goeie toetsen en een goeie layout om te typen.

Dus ofwel Scissor Switches
of de Blue, maar die maken volgens de info veel geluid. Ik zoek dus een middenweg. Dan zou ik naar de Brown moeten gaan.
Ik hou wel van het stille geluid dat een laptop toets maakt.

Wat je is je budget?
Ik vermoed dat ik voor €50 mijn wensen niet zal kunnen invullen dus ik ben bereid om tot €100 te gaan.

Wil je macro toetsen?
Neen

Doel van het keyboard?
Typen, typen en typen. Met een opleiding systeem- en netwerkbeheer worden er nu veel samenvattingen gemaakt en moet ik ook configureren (switches, routers) en ik merk dat mijn huidige toetsenbord daarin tekort komt.
Heel soms Cities Skylines of dergelijke.

Wat weet je al?
Ik vermoed ofwel Scissor Switches ofwel Brown Switches.
Wat ik niet weet als welke merken de dag van vandaag uitspringen. Ik hoef geen fancy zaken, gewoon een degelijk toetsenbord.
Soms durf ik wel neigen naar de bekendere merken voor de consument omdat ik de rest gewoon niet ken.

Ik wil ook vooral vragen waar ik nog op moet letten. Suggesties van toetsenborden zijn altijd welkom, zeker als je er ervaring mee hebt maar hoeft niet. Als ik weet waarop ik moet letten kan ik al een filtering doen en dan eventueel nog wat feedback vragen aan jullie.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 17:26

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik klikte hier even een filter in elkaar:
https://www.alternate.nl/...6221=140&filter_16221=266

Je kan vast nog verder filteren en ik koos Alternate omdat ik weet dat ze keychron hebben (zo goed en zo slecht als dat bekend staat - ik heb teveel gedoe gelezen de laatste tijd om daar nog iemand heen te sturen) maar wellicht hebben anderen nog een mening over deze selectie.

Het is deze maand natuurlijk black friday, dus doe daar ook je voordeel mee..

(ik zag overigens precies 1 post over Montech hier in het topic, maar 2 reviews: product: Montech MKey)

[ Voor 12% gewijzigd door pjottum op 10-11-2025 13:25 . Reden: montechech eg ech e ]

ping 127.212.23.124

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ik zou graag wat advies willen inwinnen omtrent het schoonmaken van een mechanisch toetsenbord (deze om precies te zijn: uitvoering: Cooler Master CK550 V2 (TTC Brown, Qwerty US)). Het zit zo: gisteravond ben ik zo lomp geweest om een bijna vol glas tripel Karmeliet over m'n toetsenbord heen te donderen. Snel USB-kabel eruit getrokken en droog gemaakt en op z'n kant gehouden. Ook nog met wat natte doekjes en alles schoongemaakt, toen met een föhn van redelijk ver een tijdje staan blazen. Vervolgens de hele nacht laten drogen. Toetsenbord werkt gewoon nog prima, maar een toetsen hangen soms een beetje. Nu las ik net dit op Reddit: https://www.reddit.com/r/...s/2cwpcp/comment/k00pqfp/. Is dat aan te raden? Zijn er mensen met soortgelijken ervaringen? Ik heb ook nog contactspray, maar dat maakt de boel natuurlijk niet goed schoon, dat zal wellicht enkel die af en toe stroeve toetsen wat smoother maken... :+

Edit: ik kwam ook nog dit tegen: https://www.reddit.com/r/...solutions_for_cleaning_a/

[ Voor 5% gewijzigd door Anonymoussaurus op 10-11-2025 14:55 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• CrashOverDrive
@Anonymoussaurus
Tenzij je een compleet zwembad had, is omdraaien of schuin houden en dan niets doen, 1 van de slechtste dingen die je kunt doen. Want als die vloeistof eenmaal binnen in je switches komt is er weinig meer aan te doen. En de boel even schuin houden maakt het wel heel makkelijk om goed naar binnen te lopen.

Met betrekking tot alles erom heen:
De toetsen (plastic caps) allemaal lostrekken en in een teiltje met warm water en 2 kunstgebit tabletjes gooien ;)

Dan terwijl die staan te bruisen, even met een tandenborstel en wat IPA (nee, niet het soort met hop :+ ) tussen de switches goed boenen en alle plakbende daar weghalen. En dan ben je hopelijk van de meeste plakkerigheid af. Maar al alles tussen je stabs en binnen in je switches is gelopen dan zal het lastig worden :P

[ Voor 8% gewijzigd door CrashOverDrive op 10-11-2025 14:59 ]

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

CrashOverDrive schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:56:
@Anonymoussaurus
Tenzij je een compleet zwembad had, is omdraaien of schuin houden en dan niets doen, 1 van de slechtste dingen die je kunt doen. Want als die meuk eenmaal binnen in je switches komt is er weinig meer aan te doen.

Wat betrekking tot alles erom heen:
De toetsen (plasti caps) allemaal lostrekken en in een teiltje met warm water en 2 kunstgebit tabletjes gooien ;)

Dan terwijl die staan te bruisen, even met een tandenborstel en wat IPA (nee, niet het soort met hop :+ ) tussen de switches goed boenen en alle plakbende daar weghalen. En dan ben je hopelijk van de meeste plak troep af. Maar als tussen je stabs in gelopen dan zal het last worden :P
Eerlijk gezegd had ik een niet veel beter idee om 12 uur 's nachts, want ondanks wat Googelen wist ik ook niet precies wat wel goed was, en als er 250ml bier op m'n toetsenbord ligt ga ik niet eerst rustig Googelen om te kijken wat ik moet doen. :P Vandaar dat ik eerst alles eruit heb laten stromen en vervolgens met natte doekjes alles ben gaan schoonmaken en gaan afdrogen met handdoek en föhn.

Thanks voor je advies! Uit interesse: heb je het zelf ook wel eens meegemaakt en toen diezelfde stappen uitgevoerd of heb je dit ook ergens vandaan?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11 20:23

TommieW

Numa numa.

Anonymoussaurus schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:31:
Ik zou graag wat advies willen inwinnen omtrent het schoonmaken van een mechanisch toetsenbord (deze om precies te zijn: uitvoering: Cooler Master CK550 V2 (TTC Brown, Qwerty US)). Het zit zo: gisteravond ben ik zo lomp geweest om een bijna vol glas tripel Karmeliet over m'n toetsenbord heen te donderen. Snel USB-kabel eruit getrokken en droog gemaakt en op z'n kant gehouden. Ook nog met wat natte doekjes en alles schoongemaakt, toen met een föhn van redelijk ver een tijdje staan blazen. Vervolgens de hele nacht laten drogen. Toetsenbord werkt gewoon nog prima, maar een toetsen hangen soms een beetje. Nu las ik net dit op Reddit: https://www.reddit.com/r/...s/2cwpcp/comment/k00pqfp/. Is dat aan te raden? Zijn er mensen met soortgelijken ervaringen? Ik heb ook nog contactspray, maar dat maakt de boel natuurlijk niet goed schoon, dat zal wellicht enkel die af en toe stroeve toetsen wat smoother maken... :+

Edit: ik kwam ook nog dit tegen: https://www.reddit.com/r/...solutions_for_cleaning_a/
Een tijdje terug had ik de fout gemaakt om een blikje Monster over m'n Keychron te gooien. Uiteindelijk heb ik het hele ding uit elkaar gehaald. Bij mij bleven de switches zelf intern plakken. Er was dus energy ingelopen. Gelukkig zijn de switches bij dit ding swappable, dus ook alle switches er af. Daarna een scheiding gemaakt tussen de switches die intern plakken en switches die dat niet doen. Alle switches die plakten heb ik helemaal uit elkaar gehaald en alle onderdelen schoongemaakt met een oude tandenborstel en isopropyl alcohol. Daarna het hele ding dus weer in elkaar. Bij elkaar wel een flinke tijd mee bezig geweest.

Je kan proberen om ze op een andere manier schoon te maken, maar naar mijn idee kan dat alleen succesvol zijn als je de resten er echt uit haalt en dus meer doet dan hopen dat het vuil zich naar een andere plek verplaatst.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Groesjenka
Probleem is dat een CK550 gesoldeerde switches heeft. Het enige wat je kan doen is wat contactspray in de probleem switches spuiten en in het uiterste geval de switch desolderen en een andere erin.
Dat heb ik meerdere keren op mijn CK550 gedaan en dat ging goed. Je moet dan wel een soldersucker hebben. De rgb lichtjes van die switches heb ik er niet meer ingedaan want dat was teveel werk.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@Anonymoussaurus wel een goede aanleiding om wat anders te kopen. :D

ping 127.212.23.124

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Dank allemaal voor de reacties. :)

Goed om te lezen, ik lees verschillende manieren van aanpakken. Ik denk persoonlijk, maar corrigeer mij als ik onzin uitkraam, dat het gebruik van een borsteltje met alcohol niet doeltreffend genoeg is omdat de substantie onder de switch zit (?) en ik daar niet bij kan met een borstel. Is het niet veel effectiever om alle keycaps eraf te halen en in een emmer met sop te gooien, daarna met isopropyl alcohol of (?) contactspray het een en ander in te spuiten? Tis alweer een lange tijd geleden sinds ik heb gesoldeerd, dus daar begin ik liever niet aan. :D

Zou kunnen inderdaad Pjottum, maar dat stel ik liever uit, ook al krijg ik het toetsenbord van m'n werk... :+

• Cebby
  • Niet online
Als het allemaal in je switches is beland dan betwijfel ik echt of iets gaat helpen, behalve het uit elkaar halen van de switches.

Je kunt natuurlijk ook eerst eens beginnen met het schoonmaken van de problematische switches met die contactspray. Maar houdt er rekening mee dat ook dat spul niet per se goed kan zijn voor hoe 'smooth' je switches zijn, en dat het afhankelijk is van het spul of het goed is voor plastic. Kan in ieder geval zijn dat het dan weer 'goed genoeg' is.
CrashOverDrive schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:56:
[...]

Met betrekking tot alles erom heen:
De toetsen (plastic caps) allemaal lostrekken en in een teiltje met warm water en 2 kunstgebit tabletjes gooien ;)

[...]
Ik zou dan ook niet per se iets corrosiefs gebruiken om m'n keycaps schoon te maken, maar gewoon goeie oude zeepsop en lauwwarm water.

[ Voor 3% gewijzigd door Cebby op 10-11-2025 17:22 ]

• Cebby
  • Niet online
Asterion schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:10:
[...]

Ofwel iets wat lijkt op een laptop toetsenbord van kracht ofwel een 'hoge' met weinig kracht om in te drukken.
Ik weet nog dat ik vroeger zat te typen op een oud IBM toetsenbord, zeer licht in aanslag en dat typte echt als een malle.
Mijn Lenovo laptop heeft ook hele goeie toetsen en een goeie layout om te typen.

Dus ofwel Scissor Switches
of de Blue, maar die maken volgens de info veel geluid. Ik zoek dus een middenweg. Dan zou ik naar de Brown moeten gaan.
Ik hou wel van het stille geluid dat een laptop toets maakt.

[...]
Op basis hiervan zou ik zeggen: koop geen mechanisch toetsenbord. Koop een Logitech MX Keys of iets wat daarop lijkt.
Wat een liefhebbers van isopropyl alcohol, waarom?

Meeste drank soorten lossen prima op in warm water, eventueel met een beetje afwasmiddel zoals @Cebby zegt.
In principe kun je een PCB en dus switches ook afspoelen met gedemineraliseerd water gezien dat niet geleid en geen residu achter laat. Moet je wel goed spoelen zodat niet alle troep juist achterblijft op de PCB :+

Gabriël AM5

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik heb ze, na een glaasje cola, geweekt in water met een druppeltje dreft. Daarna op theedoeken laten drogen voor een dag. Was een goed moment om ze te luben. Ze doen het nog steeds fantastisch :)

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:30
Leukere vraag: ik moest maar eens een toetsenbordmatje kopen, maar ik ben vreselijk kieskeurig dus ik zoek webshops waar genoeg keuze is.

Eigenlijk ben ik ook benieuwd naar iets: is er een kleinere oplossing dan een matje? Bijvoorbeeld foam aan de onderkant van het toetsenbord ofzo?

• CrashOverDrive
Cebby schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:21:
Ik zou dan ook niet per se iets corrosiefs gebruiken om m'n keycaps schoon te maken, maar gewoon goeie oude zeepsop en lauwwarm water.
Zeepsop kan, maar die gebits tabletjes zijn helemaal niet zo corrosief hoor. Ik heb hier verschillende gmk sets die 2-3 keer door zo'n bad gegaan zijn en ze zien er als nieuw uit. Ik zou het niet wekelijks herhalen. Maar voor de jaarlijkse coke-removal, no problemo.
HelloIamAldo schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:37:
is er een kleinere oplossing dan een matje? Bijvoorbeeld foam aan de onderkant van het toetsenbord ofzo?
Een kleiner matje? :P
Nou is novelkeys wat prijzig voor alleen 1 matje (VS :P ). Maar als dat ongeveer is wat je zoekt zijn er ook wel zat smaakjes op ali met die afmetingen van daar.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Hi guys,
..
Je linkt hier ook niet zomaar een toetsenbord, maar een IBM Model M :+
Wat weet je al?
Ik vermoed ofwel Scissor Switches ofwel Brown Switches.
Wat ik niet weet als welke merken de dag van vandaag uitspringen. Ik hoef geen fancy zaken, gewoon een degelijk toetsenbord.
Soms durf ik wel neigen naar de bekendere merken voor de consument omdat ik de rest gewoon niet ken.

Ik wil ook vooral vragen waar ik nog op moet letten. Suggesties van toetsenborden zijn altijd welkom, zeker als je er ervaring mee hebt maar hoeft niet. Als ik weet waarop ik moet letten kan ik al een filtering doen en dan eventueel nog wat feedback vragen aan jullie.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Mijn eerste tip zou zijn: let op formaat. Low profile mechanische borden zijn een 'ding' en is meteen een pittige differentiator. Het bepaalt of je een polssteun nodig gaat hebben of niet; een typisch normaal profiel mechanisch toetsenbord is hoog. Low profile is dat eigenlijk niet, hoewel de hogere low profiles al "kantje boord" kunnen zijn voor comfort.

Mijn tweede tip: probeer zoveel mogelijk switches. Dat betekent vooral een winkel bezoeken waar ze een collectie hebben staan, die je kunt proberen. In de audio wereld is het niet meer dan normaal dat je eerst het één en ander gaat luisteren (al dan niet een shortlist) voor je iets koopt. Dat zou hier niet anders moeten zijn als je het mij vraagt.

Derde tip: connectiviteit. Voor mij is het een harde eis om zowel Bluetooth als 2.4 te hebben, naast bedraad. Ik wil zo min mogelijk kabels op mijn bureau zien.

Vierde tip: Verwisselbare switches ja of nee. Keycaps wisselen is één maar switches kunnen wisselen is misschien ook iets om in je achterhoofd te houden.

Zelf kom ik van een HyperX Alloy Origins en een Keychron K1 Max af, en heb nu een NuPhy Air75 v3. De HyperX is geen low profile en vereist voor mij een polssteun. Het is een prettig toetsenbord, maar primair om te gamen. De NuPhy lijkt vooralsnog de prince of all trades te zijn. Keychron wil ik niet meer, mijn K1 Max kreeg last van chatter en daar viel softwarematig niet meer tegenop te corrigeren. Eerder in dit topic heb ik een officieel (!) statement van Keychron hierover gepost, afkomstig uit Reddit. Daar lusten de honden geen brood van. Zonde, want ik was aanvankelijk wel onder de indruk van de Keychron -- tot ik dus de NuPhy kreeg.

• Asterion
pjottum schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:23:
Ik klikte hier even een filter in elkaar:
https://www.alternate.nl/...6221=140&filter_16221=266

Je kan vast nog verder filteren en ik koos Alternate omdat ik weet dat ze keychron hebben (zo goed en zo slecht als dat bekend staat - ik heb teveel gedoe gelezen de laatste tijd om daar nog iemand heen te sturen) maar wellicht hebben anderen nog een mening over deze selectie.

Het is deze maand natuurlijk black friday, dus doe daar ook je voordeel mee..

(ik zag overigens precies 1 post over Montech hier in het topic, maar 2 reviews: product: Montech MKey)
Bedankt voor de filter! Voor mij zal het wel via de Belgische Alternate lopen aangezien het Azerty moet zijn. :P
Voor mij zijn die merken natuurlijk allemaal onbekend.
Keychron, Montech, Duckzero, Limokey... Zal dus heet wat reviews zoeken zijn :)
Cherry ken ik dan weer wel want zij zijn bekend van de key switches :+
Cebby schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:27:
[...]

Op basis hiervan zou ik zeggen: koop geen mechanisch toetsenbord. Koop een Logitech MX Keys of iets wat daarop lijkt.
Omdat een Logitech MX Keys gemakkelijk typt of omdat dit een voor de hand liggende keuze is voor de gewone consumer die net wat meer wilt?
Klauwhamer schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:30:
[...]

Je linkt hier ook niet zomaar een toetsenbord, maar een IBM Model M :+

[...]

Mijn eerste tip zou zijn: let op formaat. Low profile mechanische borden zijn een 'ding' en is meteen een pittige differentiator. Het bepaalt of je een polssteun nodig gaat hebben of niet; een typisch normaal profiel mechanisch toetsenbord is hoog. Low profile is dat eigenlijk niet, hoewel de hogere low profiles al "kantje boord" kunnen zijn voor comfort.

Mijn tweede tip: probeer zoveel mogelijk switches. Dat betekent vooral een winkel bezoeken waar ze een collectie hebben staan, die je kunt proberen. In de audio wereld is het niet meer dan normaal dat je eerst het één en ander gaat luisteren (al dan niet een shortlist) voor je iets koopt. Dat zou hier niet anders moeten zijn als je het mij vraagt.

Derde tip: connectiviteit. Voor mij is het een harde eis om zowel Bluetooth als 2.4 te hebben, naast bedraad. Ik wil zo min mogelijk kabels op mijn bureau zien.

Vierde tip: Verwisselbare switches ja of nee. Keycaps wisselen is één maar switches kunnen wisselen is misschien ook iets om in je achterhoofd te houden.

Zelf kom ik van een HyperX Alloy Origins en een Keychron K1 Max af, en heb nu een NuPhy Air75 v3. De HyperX is geen low profile en vereist voor mij een polssteun. Het is een prettig toetsenbord, maar primair om te gamen. De NuPhy lijkt vooralsnog de prince of all trades te zijn. Keychron wil ik niet meer, mijn K1 Max kreeg last van chatter en daar viel softwarematig niet meer tegenop te corrigeren. Eerder in dit topic heb ik een officieel (!) statement van Keychron hierover gepost, afkomstig uit Reddit. Daar lusten de honden geen brood van. Zonde, want ik was aanvankelijk wel onder de indruk van de Keychron -- tot ik dus de NuPhy kreeg.
Bedankt voor de tips. Ik neem ze zeker mee.
Wat betreft een winkel bezoeken, hoe begin je met zo'n zoektocht? Gespecialiseerde winkels? Of is een Coolblue of een Alternate ook een goede winkel om zoiets te kunnen testen?

Verwisselbare switches, zo ver ga ik het niet drijven. Want dan zit ik een straatje zonder einde wat betreft keuzes. En ik kan al zo moeilijk keuzes maken :+

Wat betreft draadloos, goede tip!
Daardloos is wel net zo handig en esthetischer maar een kabel tijdens het opladen is dan ook weer niet het einde van de wereld.

Zijn er eigenlijk merken die eruit springen waarvan jullie denken, overweeg om in dit merk te investeren?

• Klauwhamer

Klauwhamer

Asterion schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:50:
[...]

Wat betreft een winkel bezoeken, hoe begin je met zo'n zoektocht? Gespecialiseerde winkels? Of is een Coolblue of een Alternate ook een goede winkel om zoiets te kunnen testen?
Volgens mij heeft de MediaMarkt wel standaard het één en ander open en bloot liggen. Ik weet ook dat bijvoorbeeld YorCom demotoetsenborden heeft liggen.
Asterion schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:50:
[...]

Wat betreft draadloos, goede tip!
Daardloos is wel net zo handig en esthetischer maar een kabel tijdens het opladen is dan ook weer niet het einde van de wereld.
En omschakelen van apparaat. Ik heb mijn desktop-PC en mijn werklaptop op hetzelfde bureau. Schakelen is dan heel makkelijk en hoef je niet met kabels of dongles te klooien (alleen als een 2.4 nodig is omdat er geen BT beschikbaar is).

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 19:12

Flapmo

and back is gigi!

Ook maar weer eens een kleine HHKB show-off hier na een aantal aankoopjes.

Thuis
hhkb hybrid type‐s - black
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDzmYkHHDf4FJA7oMwlGDXoo1iQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1fYJGNJDoI0mFmTOEZx8dVq.jpg?f=fotoalbum_large

Monokei Kei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta6H3S9zNQSrJHFvHyXmNd3LnJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwsQ8FvzBlRPcrVTtk56Y6Ct.jpg?f=fotoalbum_large

Op het werk:
hhkb hybrid type‐s - dandelion caps mounted
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAAj35aOh6qj0o_wxkvZynYaAkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voIOqNSg3HIr2RgyJKz3vwpT.jpg?f=fotoalbum_large

hhkb hybrid type‐s - edius caps mounted
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jrv7Ly4rZ4jKFVJ9W1iKfyD6N7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TVncguwJJP2g7NTQ6ZBZCtK.jpg?f=fotoalbum_large

hhkb hybrid type‐s - Sony BKE caps mounted (foto van professional2 maar ik heb ze op hybrid type-s liggen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXkhuhMc7cyUNqFDsJjPm9fy8yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua5gsfFcqvk6XZ6YZL1w8heO.jpg?f=fotoalbum_large

en soms ook gewoon lekker met standard caps mounted.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjdiv-O6t6VjRSGopTrcVxqfSaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgyNvkRFknyKgkk33z2EbjFv.jpg?f=fotoalbum_large

Blijf toch terugkomen op HHKB layout en moet bekennen dat Topre langzaam toch wel de favoriet wordt..

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• Groesjenka
@Flapmo Nog niet gedacht om een Agar EC te proberen ?

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 19:12

Flapmo

and back is gigi!

Groesjenka schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:05:
@Flapmo Nog niet gedacht om een Agar EC te proberen ?
Niet echt, wel getwijfeld om de Lily R2 EC mee te pakken maar uiteindelijk niet gedaan. Toch heftig prijskaartje.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:21
Na jarenlang met veel plezier gebruik te hebben gemaakt van een Mistel Barocco en nu al een tijdje van een Mistel Q75, heb ik ook de Mistel Air One BT Black besteld (https://www.keebhouse.com...x-ulp-mechanical-keyboard). Deze is lichter en makkelijker mee te nemen van en naar werk en kan ik mijn Q75 gewoon lekker thuis op m'n bureau laten liggen.

Voorkomt ook dat ik thuis m'n PC niet kan gebruiken, omdat ik m'n toetsenbord weer eens op de zaak heb laten liggen :+

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 18:35
Zijn er goede split-keyboards, zoals de ZSA Moonlander, maar dan.. minder duur? Ik heb net een Nuphy Air V2 besteld ter vervanging van mijn Keychron K3 V2, maar ik wil ook eens een split keyboard proberen. Heel nieuwsgierig. Het oog wilt ook wat, waardoor de ZSA mijn voorkeur heeft. Een prijskaartje van €350+ kan ik echter niet verantwoorden. Iets onder de €200 zou leuker zijn. Iemand een suggestie?

• CrashOverDrive
@Sjeefr Als een beetje DIY je niet tegenstaat, kan je een kijkje nemen bij splitkb (is een Nederlandse shop) :P

Wel even goed opletten dat dat allemaal kits zijn, dus als je daar niet aan gewend bent, heul goed naar de descriptions kijken. Wat er op het plaatje staat is niet wat je krijgt, vaak alleen de pcb met eventueel wat hoofdonderdelen. Een beetje het Knorr wereldmaaltijd idee :+

[ Voor 53% gewijzigd door CrashOverDrive op 13-11-2025 10:33 ]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Sjeefr schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:12:
Zijn er goede split-keyboards, zoals de ZSA Moonlander, maar dan.. minder duur? Ik heb net een Nuphy Air V2 besteld ter vervanging van mijn Keychron K3 V2, maar ik wil ook eens een split keyboard proberen. Heel nieuwsgierig. Het oog wilt ook wat, waardoor de ZSA mijn voorkeur heeft. Een prijskaartje van €350+ kan ik echter niet verantwoorden. Iets onder de €200 zou leuker zijn. Iemand een suggestie?
En als je wil gokken kan je bij Ali terecht:
https://nl.aliexpress.com..._suggest.1.58616278ERXFC8

Gokken omdat je 36 keys hebt, maar geen mapping.

ping 127.212.23.124

• Asterion
Ik heb zonet de bestelling geplaatst voor een Keychron K10.
Een goede vriend heeft een Keychron K2 en deze even mogen testen.
Het zijn natuurlijk niet dezelfde maar ben wel overtuigd van de kwalitieit. Ik geef het een poging.
werkt het niet, dan gaat het terug retour.

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik heb vanmiddag de Siliworks x Gateron Type R Tactile Switches op mijn Neo75 CU gezet. Echt een fijne switch! De wat kortere travel vind ik niet erg want ik heb toch altijd bottom out. Ze maken wel wat meer/hoger geluid dan de Milky Yellows die ervoor in zaten, maar ik ben om: tactile is mijn soort switch.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-11 13:54
Iemand nog suggesties voor een mooi (bijna) full size toetsenbord? Zat zelf te kijken naar een Fox99, QK101 of Vertex Intro S100 maar die zijn helaas uitverkocht. Liefst met aluminium build en relatief stil. Gebruik nu nog een oude Corsair K95 RGB met MX Red switches maar die vertoont kuren (dubbele aanslagen), is enorm luid en ik gebruik de extra G-toetsen niet. De Keychron Q6 (HE) heb ik ook naar gekeken maar vind ik minder mooi en de plaatsing van de draaiknop lijkt me wat onhandig.

[ Voor 14% gewijzigd door ArjenIsM3 op 14-11-2025 12:37 ]

• CrashOverDrive

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:42
ArjenIsM3 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:36:
Iemand nog suggesties voor een mooi (bijna) full size toetsenbord? Zat zelf te kijken naar een Fox99, QK101 of Vertex Intro S100 maar die zijn helaas uitverkocht. Liefst met aluminium build en relatief stil. Gebruik nu nog een oude Corsair K95 RGB met MX Red switches maar die vertoont kuren (dubbele aanslagen), is enorm luid en ik gebruik de extra G-toetsen niet. De Keychron Q6 (HE) heb ik ook naar gekeken maar vind ik minder mooi en de plaatsing van de draaiknop lijkt me wat onhandig.
Ik ben zelf wel content met mijn NuPhy Air96 V2, lekker stevig toetsenbord. Qua geluid heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal, dus dat durf ik niet te zeggen. De Air is een low-profile, soort van draagbaar. Ik sleep hem altijd mee in de auto, heb ik ook bij mijn klanten een knap toetsenbord.

Ik heb er nu de Cowberry switches inzitten. Ik heb eerst de Aloe geprobeerd (had beide tegelijk besteld), maar daarmee had ik te vaak dat ik per ongeluk een toets indrukte, omdat ze zó licht zijn dat ik af en toe een toets al indruk wanneer ik er iets op rust. Met de Cowberries heb ik dat niet, ondanks dat deze een halve mm eerder registreren.

Laatst in het Tweakers VLog showde @Dennis de Vries zijn Nuphy Air 75 V2 ook nog vol trots:
Daar kan je ook even zijn tactile switches horen.

Ze hebben ook de Halo, die heeft volledig hoogte:
https://nuphy.com/collect...ter.p.m.custom.size=96%25

Daarnaast zou ik zelf voor thuis wel graag een variant met Hall-Effect switches willen, maar die hebben ze dan weer niet fulsize, terwijl ik erg gehecht ben aan mijn numpad... Daar heb ik nu uitvoering: Das Keyboard 5QS (Omron Gamma-Zulu, Qwerty US), maar achteraf daarmee kwam ik erachter dat ik liever lineaire switches heb, dan tactile. En helaas zijn die niet uitwisselbaar. Verder op zich een prima toetsenbord (niet meer verkrijgbaar), maar nu zou ik voor iets met verwisselbare switches gaan.

iRacing Profiel

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Sjeefr schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:12:
Je kan ook een soort tussenpaus doen om te kijken of het bevalt en gaan voor een Alice layout?

https://www.keychron.com/...ustom-mechanical-keyboard

Keychron heeft hele betaalbare. Weet alleen niet hoe split je wil gaan typen dus dat is echt wel persoonlijk.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 18:35
Touchdomex schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:21:
[...]
Je kan ook een soort tussenpaus doen om te kijken of het bevalt en gaan voor een Alice layout?

https://www.keychron.com/...ustom-mechanical-keyboard

Keychron heeft hele betaalbare. Weet alleen niet hoe split je wil gaan typen dus dat is echt wel persoonlijk.
Thanks voor de suggestie. Ik wil wel echt split-split, met mijn muis tussen het toetsenbord. Geen idee of dat bevalt, maar daardoor ben ik nog wel wat terughoudend voor een DIY, zoals hierboven gesuggereerd. DIY wordt moeilijk te retourneren. De Keychron Q11 komt al in de buurt van mijn interesse. Wellicht is dat de beste keus, geen idee. Nog even aan het rondneuzen naar de mogelijkheden!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Sjeefr schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:51:
[...]

Thanks voor de suggestie. Ik wil wel echt split-split, met mijn muis tussen het toetsenbord. Geen idee of dat bevalt, maar daardoor ben ik nog wel wat terughoudend voor een DIY, zoals hierboven gesuggereerd. DIY wordt moeilijk te retourneren. De Keychron Q11 komt al in de buurt van mijn interesse. Wellicht is dat de beste keus, geen idee. Nog even aan het rondneuzen naar de mogelijkheden!
Persoonlijk als je toch al zoveel geld uit wil geven is het een kleine stap naar een Moonlander of een Ergodox :+ Vermoedelijk krijg je hem prima verkocht hier op V&A zonder extreem veel verlies te lijden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Ik sta er best voor open om mijn Lotus58 een tijdje uit te lenen, die wordt momenteel toch niet gebruikt. Dan kun je een echte split proberen. Kost het je in principe alleen verzendkosten. (en borg die je terugkrijgt)

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

MatthijsBoog schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:25:
Ik sta er best voor open om mijn Lotus58 een tijdje uit te lenen, die wordt momenteel toch niet gebruikt. Dan kun je een echte split proberen. Kost het je in principe alleen verzendkosten. (en borg die je terugkrijgt)
Ik kan je maar één +1 geven, maar da's een heel tof aanbod @MatthijsBoog!

ping 127.212.23.124

• Asterion
Inmiddels heb ik de Keychron K10 Max mogen ontvangen.
Ik heb de versie met de Belgische lay-out besteld, dus ISO en bepaalde symbolen op de juiste plaats voor mij.

Ben zeer aangenaam verrast hoe zacht de (Brown switches) toetsen typen. Het geluid is natuurlijk een pak luider dan dat van een laptop maar het valt me niet tegen. Het is zelfs een beetje satisfying als ik het zo mag noemen.
En wat een gewicht! Je hebt echt het gevoel dat je iets degelijks onder je vinger hebt liggen.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-11 13:54
Wild Chocolate schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:19:
[...]

Ik ben zelf wel content met mijn NuPhy Air96 V2, lekker stevig toetsenbord. Qua geluid heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal, dus dat durf ik niet te zeggen. De Air is een low-profile, soort van draagbaar. Ik sleep hem altijd mee in de auto, heb ik ook bij mijn klanten een knap toetsenbord.

Ik heb er nu de Cowberry switches inzitten. Ik heb eerst de Aloe geprobeerd (had beide tegelijk besteld), maar daarmee had ik te vaak dat ik per ongeluk een toets indrukte, omdat ze zó licht zijn dat ik af en toe een toets al indruk wanneer ik er iets op rust. Met de Cowberries heb ik dat niet, ondanks dat deze een halve mm eerder registreren.

Laatst in het Tweakers VLog showde @Dennis de Vries zijn Nuphy Air 75 V2 ook nog vol trots:
[YouTube: De toetsenborden op onze redactie en een game-pc-update - Tweakers-vlog #11]
Daar kan je ook even zijn tactile switches horen.

Ze hebben ook de Halo, die heeft volledig hoogte:
https://nuphy.com/collect...ter.p.m.custom.size=96%25

Daarnaast zou ik zelf voor thuis wel graag een variant met Hall-Effect switches willen, maar die hebben ze dan weer niet fulsize, terwijl ik erg gehecht ben aan mijn numpad... Daar heb ik nu uitvoering: Das Keyboard 5QS (Omron Gamma-Zulu, Qwerty US), maar achteraf daarmee kwam ik erachter dat ik liever lineaire switches heb, dan tactile. En helaas zijn die niet uitwisselbaar. Verder op zich een prima toetsenbord (niet meer verkrijgbaar), maar nu zou ik voor iets met verwisselbare switches gaan.
Dank voor de suggestie! Low profile trekt me niet zo. Is ook alleen voor thuiswerken en gamen. De Halo96 kan nog wel interessant zijn hoewel die helaas net niet full size is. Kostentechnisch wel een stuk voordeliger dan die ik zelf op het oog had. Hall Effect (of liever nog, TMR) vind ik ook wel interessant hoewel het schijnt dat die minder fijn voelen en klinken dan reguliere lineaire switches. Is ook de voornaamste reden dat ik de Q6 HE overwogen heb. Maakt de opties echter nog beperkter. Dan zou ik of die Q6/K10 moeten halen of afscheid moeten nemen van het numpad.

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
Zijn er Tweakers hier die een Kiiboom toetsenbord hebben?

Na het lezen van reviews en kijken van wat filmpjes heb ik gisteren een Kiiboom Breeze 75 besteld voor bij m'n game-PC. Ik heb ook een Keychron K3 (low-profile). Die wil ik vooral voor het werk gaan gebruiken en de Breeze 75 voor het gamen. Was even zoeken naar een partij die naar NL doet verzenden. Een beetje tegen m'n principes in bij AliExpress gevonden en besteld. Over iets meer dan een week zou die binnen moeten komen.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:21
PdeBie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:45:
Na jarenlang met veel plezier gebruik te hebben gemaakt van een Mistel Barocco en nu al een tijdje van een Mistel Q75, heb ik ook de Mistel Air One BT Black besteld (https://www.keebhouse.com...x-ulp-mechanical-keyboard). Deze is lichter en makkelijker mee te nemen van en naar werk en kan ik mijn Q75 gewoon lekker thuis op m'n bureau laten liggen.

Voorkomt ook dat ik thuis m'n PC niet kan gebruiken, omdat ik m'n toetsenbord weer eens op de zaak heb laten liggen :+
Hij is binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9K8fWEGVxzbeD9lsKb0fwroOGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxIrEnFR3O7srrt51uU5r4k7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDP0XzXnzptQmUO7VHPjofBJ_YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShjMpdQawG0CChHhIIPf4Qzw.jpg?f=fotoalbum_large

Wel even wennen qua muscle memory, want de End zit bijvoorbeeld nu onder Fn+N in plaats van een losse knop en de delete zit onder Fn+backspace.

[ Voor 13% gewijzigd door PdeBie op 18-11-2025 11:12 ]

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste