Ik denk dat het vooral er vanaf hangt hoe je er zelf mee omgaat. Persoonlijk ervaar ik niet dat ze snel vuil worden. Maar ik zorg ook dat ik bijvoorbeeld niet eet bij mijn toetsenbord, koffie / thee / water is het enige wat er op mijn bureau staat.JPtjeeNL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:11:
Top, dank allen! Hoe zijn de ervaringen met witte Keychron’s? Worden die snel vuil? Ik ken iemand met een witte Apple keyboard en die ziet er niet meer uit. Maar dat ligt ook aan de goedkope key caps.
Pura Vida
Ik denk niet dat de XMI comic sans keycaps nog als gradient te koop zijn. Mogelijk wel in een vaste kleurstelling. Ze werden op Discord via een group buy made to order verkocht, maar dat gebeurt helaas niet meer.
:strip_exif()/f/image/k6ErXvbhzYMoYmCVSAQYH3eg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HNueCSfPLblIgPhhcgvFnu9b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lvw1TYC9c7EOuA3x5COOCI1O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/skoedUdmTxVVntYuwHtxSiMw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yvwPmzJboaa3ylVh6zB3Uv9e.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Nerrion op 17-02-2026 11:20 ]
Mooi bordje hoor. Ik heb zelf alleen nog non-hotswap gebouwd en ben altijd bang dat die hotswap bordjes gaan rammelen. Misschien dat jij mij kan overtuigen dat dat echt niet het geval is?Nerrion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:14:
Gisteren ontvangen en gebouwd: de Oblique van Bowlkeyboards, met GMK Rubrehose, HMX Bad Sweetheart switches en Typeplus x YIKB stabs. Case kleur past perfect bij de alphas van Rubrehose. Bord voelt goed, HHKB layout is even wennen.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit: welke fullsize muismat heb jij daar trouwens?
Waarom zou hotswap gaan rammelen? De muismat is van GMK Rubrehose, het is de off-white variant.Keyb schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:21:
[...]
Mooi bordje hoor. Ik heb zelf alleen nog non-hotswap gebouwd en ben altijd bang dat die hotswap bordjes gaan rammelen. Misschien dat jij mij kan overtuigen dat dat echt niet het geval is?
edit: welke fullsize muismat heb jij daar trouwens?
Rammelen is misschien niet het juiste woord, maar omdat het niet 'vast' is gesoldeerd had ik zo'n idee.Nerrion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:33:
[...]
Waarom zou hotswap gaan rammelen? De muismat is van GMK Rubrehose, het is de off-white variant.
Nee, de switches zitten in de hotswap sockets die wel gesoldeerd zijn. Dus de switch beweegt niet en maakt geen extra geluid tov solder (zover ik weet).Keyb schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:41:
[...]
Rammelen is misschien niet het juiste woord, maar omdat het niet 'vast' is gesoldeerd had ik zo'n idee.
Complimenten! ziet er super uit! En de HHKB layout is zeker even wennen. Ik heb het toetsenbord in het verleden wel snel weg gelegd omdat ik dacht er niet aan te kunnen wennen maar nu ik gewend ben aan mijn Homerow mod is het heerlijk werken. Merk dat ik op een 65% of 75% dan ook dezelfde combinaties gebruik op mijn toetsenbord.Nerrion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:14:
Gisteren ontvangen en gebouwd: de Oblique van Bowlkeyboards, met GMK Rubrehose, HMX Bad Sweetheart switches en Typeplus x YIKB stabs. Case kleur past perfect bij de alphas van Rubrehose. Bord voelt goed, HHKB layout is even wennen.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pura Vida
Mooie build! Ticks my boxes wbt kleur keuzes, stijl en hhkb isNerrion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Pura Vida
Afgelopen weken veel gelezen en bekeken welke toetsenbord nou wat zou zijn voor mij, maar vooralsnog waren de afgelopen twee uur dikke prima. Het typt lekker, soepel, prima geluid en het voelt als een heel solide toetsenbord. Al draagt de alu behuizing daar natuurlijk ook aan bij. Ik had veel gelezen dat de software van Monsgeek slecht was, maar eerlijk werkt het voor mij gewoon prima en is het overzichtelijk genoeg. Alles is wel aan te passen naar wens. Nu lekker verder pielen en alle functies eens uit proberen.
[ Voor 22% gewijzigd door vinom op 21-02-2026 16:04 ]
Geprint met Bambu Lab PETG Translucent Clear op een P2S.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/74pYRhMEjnXtX9XJS1gnlHxa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CIEjM202hJMmmYwhe1R3aU3I.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wA4BUmEK9R1ChFP3yljdevwM.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iWKe1X9CJVy0nOArJK0zUphn.jpg?f=user_large)
Nu twijfel ik nog of ik andere switches wil
Wat ik mij afvraag is of er echt veel verschil in zit met die adapters. Typt het echt heel veel lekkerder/beter?Noxious schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:32:
Ik heb m'n ZSA Voyager een setje keywell spacers gegeven en ben erg tevreden met het resultaat - m'n polsen zijn er blij mee
Geprint met Bambu Lab PETG Translucent Clear op een P2S.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu twijfel ik nog of ik andere switches wil(momenteel gebruik ik Kailh Choc v1 Brown).
Heb er over zitten denken voor mijn Corne namelijk.
Over de switches kan ik niet veel zeggen, heb al mijn keyboards op choc v2. Ik ben een tactile aanhanger en heb mijn mq80 op Black Cloud en mijn Corne op Whale mini (silent). Enorm tevreden over.
Gewoon spullen
Zonder de adapters kwam ik bij sommige toetsen nét niet, of niet comfortabel - dat is nu wel weg.Soepie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:55:
[...]
Wat ik mij afvraag is of er echt veel verschil in zit met die adapters. Typt het echt heel veel lekkerder/beter?
Heb er over zitten denken voor mijn Corne namelijk.
Over de switches kan ik niet veel zeggen, heb al mijn keyboards op choc v2. Ik ben een tactile aanhanger en heb mijn mq80 op Black Cloud en mijn Corne op Whale mini (silent). Enorm tevreden over.
Ik heb er niet heel lang aan moeten wennen maar het voelt wel wat anders.
Qua keys heb ik een setje v1 switches in een frame van ali gehaalt, zoeentje:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tt6AKSPeRYmRPkH3kZzl9Rod.jpg?f=user_large)
Ik twijfel nu over de red pro. Ik dacht dat ik lichter fijner zou vinden, maar daar kan ik m'n vingers niet op laten rusten zonder ze in te drukken
Maar als jij dat fijn vindt moet je het zeker doen, ieder zijn ding
Ik kon er i.i.g. niet aan wennen, zulke lichte linears
Gewoon spullen
Ook andere switches erop gegooird. de Cocoa Cream V2 switches zijn niet slecht maar ik wilde een silent board hebben en ben naar TTC Frozen Silent V2 switches gegaan en de keyboard is nog stiller dan mijn oude rubber dome keyboards.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
Ja ik wil vooral experimenteren denk ikSoepie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:46:
De Iqunix MQ80 kwam met Gold Red switches (40gf lineairs). Daar had ik echt heel veel missers mee omdat dat voor mij veel te licht was. Dus ook de reden om over te stappen.
Maar als jij dat fijn vindt moet je het zeker doen, ieder zijn ding.
Ik kon er i.i.g. niet aan wennen, zulke lichte linears
Op m'n testblokje kan ik op de lineaire 35gf's in ieder geval m'n vingers laten rusten.
Maar ik heb nu dus de tactile browns:
/f/image/enfrfoPzBMqcoZcENiAqbaF4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Noxious op 23-02-2026 13:07 ]
Hoewel dat een beest van een keyboard is, ben ik niet echt tevreden over het typegevoel van de Red switches. Ik druk te vaak verkeerde toetsen in. Ingame, vooral in CS, is het te gevoelig en is counterstrafen moeilijk omdat de input zo onvoorspelbaar aanvoelt.
Zoals velen kom ik dan uit bij de Wooting 80HE, want ik heb wel graag functietoetsen en pijltjestoetsen. Na wat dieper in de rabbithole te zijn gegaan, ben ik bij TMR terechtgekomen en specifiek bij de MonsGeek M1 V5 TMR.
Is dat nu zo wat best of both worlds?
Wat me stoort, is dat de website geen duidelijk beeld geeft van de layout en de exacte beschrijving. Ik wil een QWERTY US layout, mag zwart zijn, waarbij de RGB enkel de letters verlicht en niet de volledige keycaps. Welke variant moet ik dan nemen? En welke switches zijn het meest geschikt voor mijn gebruik?
Eigenlijk is dit de layout dat ik wil, maar dan US QWERTY:
:strip_exif()/f/image/QVyauT4ReKQkURV3kRd6EIVP.png?f=user_large)
Sorry, maar dat is me op de site niet echt duidelijk. En die letters aan de voorkant van de keycaps vind ik niet mooi of functioneel.
Alvast bedankt voor wat extra input.
[ Voor 13% gewijzigd door kazzzdafke op 24-02-2026 12:49 ]
Never ever financial advice...
Wat betreft de voordelen van TMR/HE, ik ben niet overtuigd dat er een merkbaar verschil is. Ik zou nog altijd kiezen voor Wooting, vanwege het hoog aangeschreven Wootility.
Qua layout is het mij niet helemaal duidelijk wat je zoekt, je zegt een US layout te willen, ook wel bekend als ANSI, maar stuurt vervolgens een foto van een ISO bord. Het verschil zit hem in de vorm van de enter en linker shift.
Over het plaatje: klopt, dat is een ANSI layout, maar dat is niet wat ik wil. Met het plaatje wou ik vooral aantonen welke visual ik zoek op een US layout. Gewoon standaard zwart, met niet transparante keycaps die enkel via de uitsparing van de letters licht doorlaten. Maar welke die uitvoering is vind ik dus niet terug op hun site, enkel de ANSI versie.
Op dit moment zie ik vooral de software als het grootste voordeel van Wooting.
TMR lijkt enkele interessante eigenschappen te hebben. Zo kan het vaak meer soorten switches ondersteunen en zelfs een mix toelaten van magnetic en mechanische switches, bijvoorbeeld WASD magnetic en de rest mechanisch.
Daarnaast worden TMR sensoren vaak als gevoeliger omschreven, wat in theorie een nauwkeurigere detectie van de key travel betekent. In de praktijk vermoed ik dat het verschil voor de meeste nauwelijks merkbaar zal zijn. Die extra gevoeligheid kan wel interessant zijn omdat het mogelijk meer flexibiliteit geeft voor toekomstige switch designs.
Mis ik hier nog belangrijke verschillen tussen TMR en Hall Effect die de prijs van een Wooting kunnen verklaren?
Vergeet het aspect marketing niet.. ik denk niet dat er echt een prijsverschil nodig zou moeten zijn. Persoonlijk vind ik Wooting zwaar overschat. De standaard cases voelen wat mij betreft vrij goedkoop aan. En qua geluid zijn er veel betere HE toetsenborden te krijgen.kazzzdafke schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:36:
Ik probeer vooral te begrijpen waarom de prijs van een Wooting te verantwoorden is ten opzichte van TMR keyboards die vaak goedkoper zijn en technologisch nieuwer.
Op dit moment zie ik vooral de software als het grootste voordeel van Wooting.
TMR lijkt enkele interessante eigenschappen te hebben. Zo kan het vaak meer soorten switches ondersteunen en zelfs een mix toelaten van magnetic en mechanische switches, bijvoorbeeld WASD magnetic en de rest mechanisch.
Daarnaast worden TMR sensoren vaak als gevoeliger omschreven, wat in theorie een nauwkeurigere detectie van de key travel betekent. In de praktijk vermoed ik dat het verschil voor de meeste nauwelijks merkbaar zal zijn. Die extra gevoeligheid kan wel interessant zijn omdat het mogelijk meer flexibiliteit geeft voor toekomstige switch designs.
Mis ik hier nog belangrijke verschillen tussen TMR en Hall Effect die de prijs van een Wooting kunnen verklaren?
Wooting is gewoon heel goed qua marketing en daarnaast is hun software wel 1 van de allerbesten.
Ik heb in een opwelling ooit een Wooting gekocht en ook weer snel verkocht.
Pura Vida
Ik weet het, maar het is een beetje de referentie waartegen ik alternatieven wil afwegen.Maverick2001 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:39:
[...]
Wooting is gewoon heel goed qua marketing en daarnaast is hun software wel 1 van de allerbesten.
De bouwkwaliteit is inderdaad weer zo’n extra $$$ lade die je moet opentrekken. Voor de zink alloy versie komt er al snel 100 euro bij ten opzichte van de plastic versie, terwijl dat bij sommige alternatieve en goedkopere HE en TMR borden net standaard is.
Wat me nog doet twijfelen, zijn de verhalen over buggy software. Dat kan echt frustrerend zijn en dat zou mij uiteindelijk kunnen overtuigen om toch de premium prijs voor de 80HE te betalen.
Maar.. komt er binnenkort eventueel een opvolger? Zit je daar weer..
[ Voor 99% gewijzigd door Soepie op 24-02-2026 18:45 ]
Gewoon spullen
Cherry Xtrfy MX 8.2 Pro TMR
Dit is qua visual exact wat ik zoek. Even nog wat reviews opsnorren + degelijkheid + de software bekijken, maar dit zou er wel eens kunnen worden.
De rabbithole is te diep, en uiteindelijk is er geen verkeerde keuze.
De optie voor een ruime keuze aan switches, inclusief het mengen van mechanische en magnetische switches, heeft mij overtuigd.
https://salvun.com/products/float65-pre-order
Ik heb al wat gevonden wat mogelijk aan mijn eisen voldoet maar ik laat me graag adviseren als er betere alternatieven zijn. De Keychron C2 pro M4 dat volgens mij een 96% toetsenbord is en de Ducky Origin vintage.
Wat denk ik wel opvalt aan de twee bordjes is dat ik het niet moet hebben van gaming en hele drukke leds en meer van dat soort geneuzel. Verder is ook ondersteuning voor Linux echt belangrijk.
Oh ja wat betreft switches, tactile of clicky. Ik schrijf veel namelijk. Hot swappable is niet direct een pre maar wel een plus.
Ps. Wat is er gebeurd met Leopold? Daar had ik vroeger een zwak voor maar lijkt nu moeilijk verkrijgbaar te zijn.
Thx alvast
[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 26-02-2026 19:24 ]
Een goede keuze denk ik. Ik had deze ook op het oog, maar vond hem toch iets te prijzig. Monsgeek FUN60 Ultra TMR lag meer in mijn range om eens kennis te maken met mechanische toetsenborden.kazzzdafke schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:55:
Het is dus de Cherry geworden.
De rabbithole is te diep, en uiteindelijk is er geen verkeerde keuze.
De optie voor een ruime keuze aan switches, inclusief het mengen van mechanische en magnetische switches, heeft mij overtuigd.
Ik hou je op de hoogte.
@vinom die heb ik trouwens ook bekeken, maar na even wat brainfarts ben ik er snel achter gekomen dat ik toch liever een 75 of 80 toetsenbord heb dan een 60.
Ik gebruik de functietoetsen nogal veel.
Maar uiteindelijk is die M1 V5 TMR in de 80 versie maar net iets goedkoper dan de Cherry en ik vind de looks van die boards echt niet wat ik wil.
Veel plezier ermee en laat weten wat jouw bevindingen zijn.
[ Voor 88% gewijzigd door kazzzdafke op 26-02-2026 23:22 ]
Oh oh, Salvun. Weet je het zeker? :pMatthijsBoog schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:01:
Na de annulering door het faillissement van Spacecables is de Float65 weer terug. Gelijk maar weer besteld, nu nog bidden dat ik hem dit keer wel krijg. Wel voor een andere kleur gegaan dit keer, ben al op 2 andere zilverkleurige borden aan het wachten.
Salvun niet goed?
Ik vind het wel een mooi bordje moet ik zeggen!
Ik ben trouwens op zoek naar een zooitje Box Navy/Jade's of iets anders wat gewoon hard clicked.
Het is echt Ali of andere meer verzendkosten betalen dan de switches zo'n beetje kosten
[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 26-02-2026 23:22 ]
Kan nooit erger zijn dan CKCebby schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:51:
[...]
Gewoon historie van vertraging en bij Event Horizon matige qc.
De M1 V5 TMR heb ik ook een tijd in mijn winkelwagentje gehad, maar aangezien ik vanaf de bank game met toetsenbord en muis op soort plateau wat weer op mijn benen rust, haakte ik af op het gewicht van dat ding. De FUN60 Ultra is de helft van het gewicht van de M1 V5 TMR en ondanks dat 80% layout net iets beter had geweest, kan ik met de 60% layout tot nu toe prima uit de voeten vanwege de FN toets. Ik heb de FUN60 Ultra TMR nu een weekje en het voelt voor mij echt als dikke prima. Heel degelijk voelt het allemaal. Software is prima, stel je in het begin her en der wat in en daarna kom je er niet meer aan.kazzzdafke schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:40:
De toekomst zal het uitwijzen.
Ik hou je op de hoogte.
@vinom die heb ik trouwens ook bekeken, maar na even wat brainfarts ben ik er snel achter gekomen dat ik toch liever een 75 of 80 toetsenbord heb dan een 60.
Ik gebruik de functietoetsen nogal veel.
Maar uiteindelijk is die M1 V5 TMR in de 80 versie maar net iets goedkoper dan de Cherry en ik vind de looks van die boards echt niet wat ik wil.
Veel plezier ermee en laat weten wat jouw bevindingen zijn.
Oeh, leuk ding. Al lange tijd geen bord meer gekocht maar dit trekt me toch wel weer, misschien dat ik ook maar een preorder plaats.MatthijsBoog schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:01:
Na de annulering door het faillissement van Spacecables is de Float65 weer terug. Gelijk maar weer besteld, nu nog bidden dat ik hem dit keer wel krijg. Wel voor een andere kleur gegaan dit keer, ben al op 2 andere zilverkleurige borden aan het wachten.
https://mechanicalkeyboards.com/collections/leopold/keyboardMiki schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:13:
Na een tweetal 65% bordjes waar ik ontzettend veel plezier aan heb ben ik door een functie verandering op mijn werk opzoek naar een full size keyboard. Ik mis naast het numerieke gedeelte ook specifieke F toetsen, ik moet teveel onhandige combinaties maken met functie toetsen.
Ik heb al wat gevonden wat mogelijk aan mijn eisen voldoet maar ik laat me graag adviseren als er betere alternatieven zijn. De Keychron C2 pro M4 dat volgens mij een 96% toetsenbord is en de Ducky Origin vintage.
Wat denk ik wel opvalt aan de twee bordjes is dat ik het niet moet hebben van gaming en hele drukke leds en meer van dat soort geneuzel. Verder is ook ondersteuning voor Linux echt belangrijk.
Oh ja wat betreft switches, tactile of clicky. Ik schrijf veel namelijk. Hot swappable is niet direct een pre maar wel een plus.
Ps. Wat is er gebeurd met Leopold? Daar had ik vroeger een zwak voor maar lijkt nu moeilijk verkrijgbaar te zijn.
Thx alvast
Ik heb nog een FC660C met Topre switches liggen. Maar ik weet niet waar ik die weg voor zou doen.Ik heb hem al lang, maar amper gebruikt omdat ik niet van de Topre switches hou.
Alle andere hardware is tegenwoordig zó duur geworden dat een custom mechanisch toetsenbord weer een leuke 'goedkope' upgrade van je PC lijktdanoontjeh schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:10:
[...]
Oeh, leuk ding. Al lange tijd geen bord meer gekocht maar dit trekt me toch wel weer, misschien dat ik ook maar een preorder plaats.
Toch maar overstag gegaan en een gele/oranje besteld. Ben benieuwd. Nu eens uitzoeken wat ik nog aan keycaps en switches heb, zodat ik weet of ik daar nog naar op zoek moet voordat er uitgeleverd wordt over een paar maanden.danoontjeh schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:10:
[...]
Oeh, leuk ding. Al lange tijd geen bord meer gekocht maar dit trekt me toch wel weer, misschien dat ik ook maar een preorder plaats.
Ja daar heb ik ook wel over gelezen. Space mods, binnenkort eens proberen. Waar ben je naartoe gegaan van die 60%?MatthijsBoog schreef op maandag 2 maart 2026 @ 01:13:
Ik ben geen actieve 60% user, maar toen ik het nog wel gebruikte, ging mijn voorkeur naar een 3-laags keymap. Fn-space (ingedrukt fn, tikje spatie), zodat bijvoorbeeld wasd pijltjes kunnen zijn. Vervolgens maak je dan een aparte Gaming lager met een fn toggle, zodat je daar nog wel gewoon spatie ingedrukt kunt houden.
Zo erg eigenlijk dat ik het op alle andere borden ook heb.
Dit werkt idd perfect. Gebruik het op al mijn layouts van HHKB tot 75% (ook al is het niet altijd nodig maar het is wel na een tijdjes zo gewend dat het eigenlijk altijd prettig werken is). Ook bij het ingedrukt houden vanMatthijsBoog schreef op maandag 2 maart 2026 @ 01:13:
Ik ben geen actieve 60% user, maar toen ik het nog wel gebruikte, ging mijn voorkeur naar een 3-laags keymap. Fn-space (ingedrukt fn, tikje spatie), zodat bijvoorbeeld wasd pijltjes kunnen zijn. Vervolgens maak je dan een aparte Gaming lager met een fn toggle, zodat je daar nog wel gewoon spatie ingedrukt kunt houden.
A -> CTRL
S -> OPTION (ALT)
D -> CMD (Windows key)
F -> SHIFT
En dit zelfde omgekeerd bij J/K/L/;
Merk dat het heel veel rust geeft en minder bewegingen. Het is even wennen maar kan niet meer zonder.
Met Karabiner elements ingesteld dat Tab ingedrukt ook weer specifieke acties mogelijk maakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Maverick2001 op 02-03-2026 09:20 ]
Pura Vida
Ik heb nog te vaak laptops nodig en ben niet bepaald een kampioen in het wisselen tussen verschillende layouts, dus voor mij is 65% eigenlijk de enige optie. Met dan vaak nog links een numpad ernaast. Zodra ik niet meer zo vaak een laptop nodig heb wordt het eens tijd om wat meer andere layouts te overwegen.Keyb schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:51:
[...]
Ja daar heb ik ook wel over gelezen. Space mods, binnenkort eens proberen. Waar ben je naartoe gegaan van die 60%?
Nu maar weer opzoek naar een alternatief, was erg blij dat mijn Zoom geel was.
Ik lees veel over de Rainy 75? Zijn er nog andere alternatieven die ik mis?
Toevallig net deze video zitten kijken, misschien heb je er wat aan:Henkie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:14:
Nou, na een avontuurtje met teveel vocht is mijn Zoom75 overleden..
Nu maar weer opzoek naar een alternatief, was erg blij dat mijn Zoom geel was.
Ik lees veel over de Rainy 75? Zijn er nog andere alternatieven die ik mis?
Ik slide je DM's in als je dat goed vindMatthijsBoog schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:30:
Ik heb nog wel een hotswap pcb voor je eventueel.
Ik denk dat het ook vrij marginaal zal zijn. Blijf het mooie toetsenborden vinden.. en ga er misschien ook wel 1 kopen omdat deze al lang op mijn verlanglijst staat maar er komt altijd wat anders wat ook weer mooi is. Ze mogen de filmpjes wel iets minder gelikt maken, daar stoor ik me wel aan.MatthijsBoog schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:50:
Daar is de volgende Mode update hoor. Encore is niet meer limited, maar permanent ontwerp, met nieuw mounting system. Sonnet heeft ook een interne update gehad, moet wel zeggen dat ik niet direct overtuigd ben dat dit echt een verschil gaat maken.
Pura Vida
Het hele flimpje door heb ik het gevoel dat ik naar Onion news network zit te kijken.MatthijsBoog schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:50:
Daar is de volgende Mode update hoor. Encore is niet meer limited, maar permanent ontwerp, met nieuw mounting system. Sonnet heeft ook een interne update gehad, moet wel zeggen dat ik niet direct overtuigd ben dat dit echt een verschil gaat maken.
Slechte update, het ging niet eens over koffie!MatthijsBoog schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:50:
Nog maar een uurtje kunnen testen, niet kunnen finetunen, maar eerste bevinden zijn heel positief buiten 1:
- de cijfers zijn niet verlicht. Hoe kan je de onderste functie van de toets nu niet verlichten?
Maar zoals gezegd, al de rest van voorlopig dikke mee. Ook de software, eventjes zoeken, maar als je je weg erin vindt, gaat alles vlot en correct.
Het typen is ook veel relaxter tov de K95, geen 20 verschillende dubbele of foute toetsaanslagen
[ Voor 6% gewijzigd door kazzzdafke op 03-03-2026 23:33 ]
Op de foto mij niet helemaal duidelijk, bedoel je dat alleen het bovenste symbool see-through is en de rest gewoon print is? Dat is super niet praktisch inderdaad.kazzzdafke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:32:
Hier is de cherry binnen.
Nog maar een uurtje kunnen testen, niet kunnen finetunen, maar eerste bevinden zijn heel positief buiten 1:
- de cijfers zijn niet verlicht. Hoe kan je de onderste functie van de toets nu niet verlichten?
Maar zoals gezegd, al de rest van voorlopig dikke mee. Ook de software, eventjes zoeken, maar als je je weg erin vindt, gaat alles vlot en correct.
Het typen is ook veel relaxter tov de K95, geen 20 verschillende dubbele of foute toetsaanslagen
[Afbeelding]
Ben je al in de rabbit hole gevallen van keycaps? Ik spreek uit ervaring, ik had specifieke wensen en heb echt lang gezocht om ze uiteindelijk wel te vinden (JTK HSA White on Black)
En nee, nog niet. Ik ben (nog) niet zo thuis in al de verschillen etc.. Ik wou daarom een heel erg aanpasbaar keyboard, met alle mogelijkheden van switches. Dus langzaamaan zal dat wel helaas gebeuren
Ik ben heel tevreden met mijn Rainy. Gewoon out-of-the box helemaal prima. De enige reden dat ik geen tweede aanschaf voor mijn werk is omdat ie wel loeizwaar is.MatthijsBoog schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:30:
Ik heb nog wel een hotswap pcb voor je eventueel.
Nu een poging om mijn Keychron V1 wat stiller te maken met haku heartbeat switches en een tapemod.
P s. Iemand nog aanraders waar je een beetje goed keycaps kan aanschaffen? Veel sites hebben beperkt aanbod en/of best wel malle prijzen.
Ik gebruik een qk65 op mijn werk, wat ook niet het lichtste bord is, maar ik laat hem dan ook gewoon altijd daar op mijn bureau liggen. Was vandaag afwezig en werd gebeld door een collega of mijn toetsenbord gebruikt mocht worden. Ben benieuwd hoe lang het duurt tot ze zelf ook overstappen op iets mechanisch.
Wie zegt dat je collega er op ging typen? Misschien wilde hij/zij je baas er mee slaanMatthijsBoog schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:41:
Tja, hangt af van wat voor keycaps je zoekt, als het niet teveel mag kosten zou ik gewoon een double shot setje op aliexpress halen. KDBIY heeft daar best een flink aanbod bijvoorbeeld.
Ik gebruik een qk65 op mijn werk, wat ook niet het lichtste bord is, maar ik laat hem dan ook gewoon altijd daar op mijn bureau liggen. Was vandaag afwezig en werd gebeld door een collega of mijn toetsenbord gebruikt mocht worden. Ben benieuwd hoe lang het duurt tot ze zelf ook overstappen op iets mechanisch.
QK65 heeft een hoge zombie defense score dus is daar prima geschikt voor
Ik kreeg overigens vandaag voor het eerst een normale reactie op een toetsenbord (nu de GMK67), ipv de standaard 'wat is dat voor een raar toetsenbord' kreeg ik nu een 'hey welk toetsenbord is dat? Geen Keychron toch?'.
Ook wel eens leuk!
Ik krijg van mijn collega/teamlead op het werk meer en meer klachten dat mijn keyboard "te luid" is.
Een Ducky Mini, met Cherry MX Reds, en o-ringetjes voor extra demping.
Ik wil die man wel te vriend houden natuurlijk, en mijn keyboard thuis is stillaan de geest aan het geven dus ik ben zeker bereid om mijn werk-keyboard gewoon terug mee naar huis te nemen en op het werk een nieuw te installeren.
Maar het is echt wel lastig om door het bos de bomen nog te zien
Na wat research kom ik onder andere op een Logitech MX Mechanical Mini (silent linear/tactile), een Ducky One 3SF (silent red), of een Keychron (die trouwens veel te veel modellen hebben...). Nuphy Air75 V3 zie ik ook geregeld langskomen. Maar ik sta zeker open voor alle suggesties! De belangrijkse voorwaarden voor mij zijn: Formaat tussen de 65% en TKL, maar zeker geen numpad. US Intl. ANSI (alles hier in België is ISO Azerty, vreselijk), maar het allerbelangrijkste: STIL
Ik denk dat stille switches het meest voorname zijn. Of je nou een Nuphy, Ducky of een Keychron neemt... het maak allemaal niet zoveel uit. Zolang je geen stille switches gebruikt blijft het 'relatief' luidruchtig'.iqcgubon schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:39:
Beste Tweakers
Ik krijg van mijn collega/teamlead op het werk meer en meer klachten dat mijn keyboard "te luid" is.
Een Ducky Mini, met Cherry MX Reds, en o-ringetjes voor extra demping.
Ik wil die man wel te vriend houden natuurlijk, en mijn keyboard thuis is stillaan de geest aan het geven dus ik ben zeker bereid om mijn werk-keyboard gewoon terug mee naar huis te nemen en op het werk een nieuw te installeren.
Maar het is echt wel lastig om door het bos de bomen nog te zienEr zijn zoveel nieuwe merken op de markt, maar het probleem is vooral dat ze nergens echt fysiek in een winkel liggen om ze te testen op "luidheid". Volgens mij komt het geluid ook vooral door het feit dat ik nogal ram op mijn keyboard. Altijd bottom-out, tot op de plaat. Dus het type switch gaat waarschijnlijk niet zozeer het grote verschil maken denk ik? Misschien moet ik gewoon eerder voor een low-profile keyboard gaan zodat die toetsen niet te hard neerkomen?
Na wat research kom ik onder andere op een Logitech MX Mechanical Mini (silent linear/tactile), een Ducky One 3SF (silent red), of een Keychron (die trouwens veel te veel modellen hebben...). Nuphy Air75 V3 zie ik ook geregeld langskomen. Maar ik sta zeker open voor alle suggesties! De belangrijkse voorwaarden voor mij zijn: Formaat tussen de 65% en TKL, maar zeker geen numpad. US Intl. ANSI (alles hier in België is ISO Azerty, vreselijk), maar het allerbelangrijkste: STIL
Denk dat de Logitech MX Mini de enige uitzondering is uit jouw rijtje, dat is een low profile stil toetsenbord.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een Nuphy Air V2 liggen met stille switches en die is erg fijn voor het gebruik dat jij voor ogen ziet. Maar persoonlijk zou ik gaan voor een Stille MX (tenzij je echt beslist low profile wil).
Ik prefereer trouwens de V2 boven de V3 gezien dat nog met QMK/VIA gaat en bij de V3 is het software van Nuphy zelf (daar ben ik niet zo'n fan van gezien je altijd afhankelijk bent van het merk).
De keuze is reuze maar het blijft natuurlijk lastig kiezen. Je zal toch op de reviews af moeten gaan vaak (wat ik ook vaak zelf doe).
Pura Vida
Welke switches staan er dan op bij jou?Maverick2001 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:06:
[...]
Ik heb zelf bijvoorbeeld een Nuphy Air V2 liggen met stille switches en die is erg fijn voor het gebruik dat jij voor ogen ziet
YouTube: NuPhy Air75 V2 Typing Sound Test - Aloe / Cowberry / Wisteria / Moss
Want ze klinken toch allemaal nog redelijk luid als je nogal hard bottom-out typt precies.
https://www.gateron.com/p...ches-set?VariantsId=10993
In het onderstaande filmpje zie je in het 2e deel het geluid. Echt 100% silent is het niet voor zover je dat ooit kan bereiken met het toetsenbord.
YouTube: Low Profile Silent Red - Nuphy Air 75 - Comparison
Pura Vida
Ik zou geen regel code meer uit m'n handen krijgen
Ziet er super uit! Zag Windbraker toevoallig nog voorbij komen op Reddit en dacht 'ik moet ook meer kleur'! Word erg blij van deze set. Heb behalve een groen een een rode set veel grijze keycaps. Lang in dubio gezeten of ik Orenji zou kopen.. misschien alsnog doen (ook fijn voor het WK / Koningsdag).
Pura Vida
Jeetje! Carlo en Irene bij Telekids flashbacks!
Fotooo!!iqcgubon schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:43:
Na wat research ben ik uiteindelijk voor de Nuphy Kick75 gegaan. Low profile met nano Blush switches. En die zijn inderdaad fluisterstil!Super mooi bordje ook.
:strip_exif()/f/image/i7hTh6xOQvSkuJkt3Vgzqy5P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EafUQdBr96Muoy07RkOkIK2a.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen foto van de achterzijde, maar die heeft zo'n 8-bit Mario-achtige print. Heel speels bordje. Velen zouden het hier een "Fisher Price" toetsenbord durven noemen maar ik hou wel van die look
Wel weer even wennen aan de nieuwe switches en lay-out. Ik kom van een 60% en om dan nu ineens weer F-toetsen en pijltjes te hebben is weer wat gewenning. Die volume knob is wel een nice feature! Het klinkt alleszins fantastisch. Ik kan me niet voorstellen dat mijn collega hierover kan klagen
Die NuphyIO web interface is ook wel cool om alles te managen van firmware updates tot macros en ledjes. Alleen jammer dat dit niet wireless kan en je hiervoor de kabel moet aansluiten. Maar dat moet toch om de zoveel tijd om weer eens op te laden als je hem wireless gebruikt dus zo problematisch is dat ook weer niet.
Ja zompige silent switches zijn wel een ding, komt door de dempers op de stemR3m3d7 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:35:
Ik heb silent switches gebruikt in een werksituatie ivm “overlast”. Ja, ze zijn stil maar ik vond ze zo sponzig aanvoelen dat het voor mij bijna niet anders meer was dan een goed membraam keyboard van Lenovo. Andere keycaps of foam kan het geluidsprofiel zodanig veranderen dat mensen zich er niet meer aan irriteren en je gewoon met normale switches kan blijven typen.
Mijn ervaring is dat het volume vaak niet eens hinderlijk word ervaren maar het soort geluid. Ik zit nu op een gemodde GMK67 met lubed Sarokeys Strawberry red wines met OSA keycaps, alles behalve stil maar wel erg thocky. Ik vraag regelmatig at mensen van het geluid vinden maar de standaard HP membraam borden worden als irritanter ervaren omdat die gewoon hol kinken en de stabs als een malle ratelen. Niemand tot nu toe vond het geluid vervelend of hinderlijk, eerder wel lekker
Dankjewel!HelloIamAldo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:07:
Het ziet er prachtig uit, maar waar zit de ctrl? Of is dat één van je supers?
Ik heb CTRL onder de 'a' en ';:' (wanneer je deze ingedrukt houdt). En ook heb ik aan de rechterkant van de spatiebalk nog een button als CTRL geconfigureerd.
Pura Vida
Ik vervang capslock altijd voor een CTRL. Ik mis capslock echt nooit.Maverick2001 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:12:
[...]
Dankjewel!
Ik heb CTRL onder de 'a' en ';:' (wanneer je deze ingedrukt houdt). En ook heb ik aan de rechterkant van de spatiebalk nog een button als CTRL geconfigureerd.
Ik ben nieuw in de wereld van mechanische toetsenborden en ben voor mijn recent gebouwde desktop op zoek naar een toetsenbord dat mijn 'typeopvoeding' op een oude schrijfmachine met inktlint en daarna IBM model M overleefd.
De eisen zijn:
- hot-swappable switches (ik wil er Kailh jades in).
- liefst +/-96%, anders full-size (compact is fijn, maar ik kan niet zonder numpad)
- liefst niet backlit, of anders alleen wit
- zou fijn zijn als het beetje kleurt bij de rest van het interieur en de desktop (Fractal Design, North, black mesh)
- liefst geen software buiten de standaard drivers
- liefst zowel bedraad als draadloos, zodat ik kan switchen tussen mijn desktop en werklaptop (die hangt via dock aan dezelfde monitors)
- geen losse AA/AAA batterijen (dus oplaadbaar voor draadloos)
- dikke L-vormige Enter toets
Iemand tips of ideeën?
Ik dacht dat alle Q versies van Keychron VIA hadden, schijnbaar is dat niet meer zo. wel zie ik een Q6 pro
de Q5 heeft wel QMK en keychrons eigen launcher website zo te zien.
Of een van deze: 96% QMK keychrons
Backlight kan je altijd uitzetten, aanzetten als die het niet heeft is lastiger
Bedoelde inderdaad 8. ja. Ik was de lijst nog aan het editen, terwijl ik de volgende zin al had getypedskoozie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:30:
(...)
de Q5 heeft wel QMK en keychrons eigen launcher website zo te zien.
(...)
Backlight kan je altijd uitzetten, aanzetten als die het niet heeft is lastiger
De Keychrons zijn goed inderdaad, maar alle relevante modellen zijn uitverkocht. Daar liep ik bij bijvoorbeeld ATTACKSHARK ook al tegenaan. Die laatste hebben per e-mail ook aangegeven dat het niet terug in productie komt.
Bij Keychron heb ik op relevante modellen al stock alerts gezet.
Behoorlijk zwaar apparaat eigenlijk, voelt zeer degelijk.
Ik heb de Aloe switch, maar ik vind die nog best wat geluid maken eigenlijk.
Er zijn wat andere kleuren switches meegeleverd, eens de red proberen, misschien is die wat prettiger.
Ik heb begrepen dat de blush switches stil zijn, of eventueel de silent red ks-33, dus als iemand een shop weet die ze verkopen, dan houd ik me aanbevolen.
Ben al wel aan de mapping begonnen, maar in linux moet je wat rechten goedzetten voordat je erbij kunt.
Dus voor de volledigheid:
1
2
3
| sudo chmod a+rw /dev/hidraw3 use the VIA website https://usevia.app/ sudo chmod 600 /dev/hidraw3 |
Edit
Ik heb inmiddels de KS-33 silent switches besteld bij Shelter.
[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 13-03-2026 22:51 ]
Ik heb ook een Nuphy 96 gehad maar merkte dat ik te vaak de verkeerde toetsen indrukte. Het numpad en de Arrow keys zitten zo dicht op elkaar dat het heel frustrerend werd. Merk dat een exploded 100% een stuk beter werkt. Inmiddels al een paar jaar geen numpad meer. Mis ik het? Zo nu en dan, vooral bij het doen van de administratie. Verder heb ik ik het zelf niet echt nodig.rinkel schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:32:
Ik heb inmiddels een Nuphy Air 96 binnen, ik gebruik dat nummerieke deel toch wel vaak namelijk.
Behoorlijk zwaar apparaat eigenlijk, voelt zeer degelijk.
Ik heb de Aloe switch, maar ik vind die nog best wat geluid maken eigenlijk.
Er zijn wat andere kleuren switches meegeleverd, eens de red proberen, misschien is die wat prettiger.
Ik heb begrepen dat de blush switches stil zijn, of eventueel de silent red ks-33, dus als iemand een shop weet die ze verkopen, dan houd ik me aanbevolen.
Ben al wel aan de mapping begonnen, maar in linux moet je wat rechten goedzetten voordat je erbij kunt.
Dus voor de volledigheid:code:Ik zag dat er inmiddels ook een Nuphy Node 100 is uitgekomen, dat is een design dat mij beter past. Hopelijk komt dat design een keer naar de air 96 (v3?)
1 2 3 sudo chmod a+rw /dev/hidraw3 use the VIA website https://usevia.app/ sudo chmod 600 /dev/hidraw3
Edit
Ik heb inmiddels de KS-33 silent switches besteld bij Shelter.
Pura Vida
Voor Blender (3d modelleren) heb ik een losse numpad gekocht.Maverick2001 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:51:
[...]
Ik heb ze ook een Nuphy 96 gehad maar merkte dat ik telaak de verkeerde toetsen indrukte. Het numpad en de Arrow keys zitten zo dicht op elkaar dat het heel frustrerend werd. Merk dat een exploded 100% een stuk beter werkt. Inmiddels al een paar jaar geen numpad meer. Mis ik het? Zo nu en dan, vooral bij het doen van de administratie. Verder heb ik ik het zelf niet echt nodig.
https://tweakers.net/toet...pad_p1659756/vergelijken/
Dank voor de tip, voor die prijs is het best nog interessant.Keyb schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:05:
[...]
Voor Blender (3d modelleren) heb ik een losse numpad gekocht.
https://tweakers.net/toet...pad_p1659756/vergelijken/
Vond https://deltakeyco.com/products/np-r-numpad-group-buy wel erg mooi maar is voor wat ik er mee ga doen een beetje overkill.
Pura Vida
Dat is een serieuze prijs idd. Ik zag zelfs goedkopere toen ik zocht, maar ik vond deze redelijk en het is ook een rekenmachine :-)Maverick2001 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:13:
[...]
Dank voor de tip, voor die prijs is het best nog interessant.
Vond https://deltakeyco.com/products/np-r-numpad-group-buy wel erg mooi maar is voor wat ik er mee ga doen een beetje overkill.
Ik merk ook dart ik vaak andere toetsen indruk. Ik heb daarom andere toetsen gekocht (moeten nog binnenkomen), de silent-red en nog een setje Kailh red brown, deze laatste zijn tactile. Ik vind de tactile iets prettiger dan linear denk ik.Maverick2001 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:51:
[...]
Ik heb ze ook een Nuphy 96 gehad maar merkte dat ik telaak de verkeerde toetsen indrukte. Het numpad en de Arrow keys zitten zo dicht op elkaar dat het heel frustrerend werd. Merk dat een exploded 100% een stuk beter werkt. Inmiddels al een paar jaar geen numpad meer. Mis ik het? Zo nu en dan, vooral bij het doen van de administratie. Verder heb ik ik het zelf niet echt nodig.
Ik vind het verder wel een fijn toetsenbord en wil eigenlijk ook niet anders dan low-profile.
Ik kijk overigens nog wel naar andere TKL toetsenborden waarbij het inderdaad wat meer "exploded" is.
Ook kijk ik nog wel met een schuin oog naar de Air 75 v3 en de Iqunix mq80 (lastig te krijgen), maar beide zijn niet "exploded" maar ik vind beide erg mooi.
Ik zou er een low-profile numpad bij kunnen zetten, al wordt dat dan niet in dezelfde stijl.
[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 15-03-2026 16:11 ]
Ik krijg enorme Star Trek ToS vibes bij die numpadMaverick2001 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:13:
[...]
Dank voor de tip, voor die prijs is het best nog interessant.
Krijg je er ook dat cassettebandje bij?MatthijsBoog schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:19:
Ik heb de np-r numpad heel misschien al besteld, whoops
Past er wel bij.
Je hebt wel een uitstekende smaak! Ben heel benieuwd.MatthijsBoog schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:19:
Ik heb de np-r numpad heel misschien al besteld, whoops
Pura Vida
:strip_exif()/f/image/wyexL5Hzkca32Y9ad8hmeHde.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bDIPrYSVXr3Z755ISyRU40Fb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4tS3jl4fbl7DjWr1oZoq8Bts.jpg?f=fotoalbum_large)