iPhone Air [27.0] | iPad Air (4e gen) [27.0] | MacBook Pro 13" (M2) [27.0] | HomePod mini (2x) [26.5] | Jolla C2 [Sailfish OS 5.1] | Pebble 2 Duo
Yep! Dit kan met harbour-containers, te vinden in Chum als "Containers". Let wel op, ik heb een tijdje geleden een PR gemaakt om het Arch Linux setup script te fixen. Deze zit volgens mij nog niet in de versie van het normale Chum repository. Dus je moet hem of downloaden van Chum:Testing of zelf even het scriptje updaten ma de installatie, het is maar een kleine verandering.TheLion01 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:17:
Wat gaaf zeg! Heb je Arch Linux in een container op sfos draaien? Waar kan ik intructies vinden om dit voor elkaar te krijgen? Lijkt me vet om van mijn Xiaomi Pad met sfos een Linux computer te maken!
Arch Linux containers zijn de enige met werkend geluid. Zowel Debian als Arch gebaseerde distros werken met het automatische setup script. De rest spreekt voor zich denk ik, maar als er problemen zijn help ik graag!
Ik heb nu nog niks ontvangen (pre-order in januari gedaan), maar dat duurt vast niet heel lang meer.
Op het Sailfish OS Forum staat ook een aankondiging: https://forum.sailfishos....rds-mass-production/28667
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
Hopelijk iets betere ervaring dan de C2.
Ik ben benieuwd.
Be Quiet 900 DX | Aorus Elite X3D 870E |AMD 9800X3D | NZXT Kraken 360 ! 32GB Dominator Titanium 6000CL30 | Lian Li Edge 1000 PSU | Aorus Radeon 9070XT | Alienware AW3423DWF |
Symbian had trouwens capabilities, dat hadden iOS en Android in het begin nog niet, en het is bij sommige capabilities nog steeds alles of niets. Bovendien discrimineren beide jegens diverse van hun native apps.
Je moet niet te hoog inzetten, spaarzaam met je resources en kroonjuwelen omgaan. Dat doet Jolla nu. Ze hebben ook diverse fouten gemaakt in verleden (tablet debacle), deels ook ingehaald door de realiteit (Rusland/Aurora).
Inmiddels heb ik ook de email ontvangen, blijkbaar zat ik in batch #3. Wel krijg ik de 12 GB RAM / 256 GB storage optie. Hoewel oranje mijn lievelingskleur is, ben ik voor saai zwart gegaan. Ik heb niks met opvallende devices (Flipper Zero, laptops met meer stickers dan GB RAM, ...), maar smaken verschillen.
Uiteindelijk heb je m.i. drie opties als je een niet bigtech smartphone wilt (met enige reach):
1) GrapheneOS met Google Pixel. Dat is, mits de secure element veilig blijft de meest veilige oplossing. Je gebruikt dan wel hardware van Google.
2) /e/ met bijv Fairphone 6. Makkelijk te repareren, en duurzaam. Lange ondersteuning.
3) Deze Jolla smartphone met Sailfish gebaseerd op Fedora. Ook best lange ondersteuning softwareupdates.
In alledrie de gevallen heb je iets van backwards compatibility met Android, en (nagenoeg) alle apps werken.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
De betaling is gedaan en heb voor de oranje cover gekozen.
Eigenlijk heb ik nog geen nieuwe telefoon nodig, gebruik nog de Pixel 8a, maar Jolla is wel altijd interessant geweest. Het is dat ik bij toeval dit tegen kwam, anders wist ik het niet.
Misschien komt het ook omdat het Europees is en daar een speciaal topic voor bestaat met alternatieve Europese diensten en producten.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
Ik vond het redactionele artikel van 19 maart overigens heel negatief geschreven. Alleen maar focus op de prijsstijging voor mensen die later bestellen. Niet eens benoemen dat de eerdere batches gewoon de volle specs krijgen.
Maar goed... Ik moet nog eens gaan bedenken wat ik met de telefoon ga doen. Ik heb privé een Android waar van alles op draait, goede camera etc. Dan nog een zakelijk toestel (Fairphone 5) voor bij een klant. Maar daarop moet dan Intune en andere MS spyware draaien. Geen idee of ik de werkmail en agenda aan de praat krijg op de Jolla.
Dan heb ik nog een buitenlands nummer. Nu op een esim op de prive telefoon. Die kan wellicht op de Jolla, maar dan loop ik af en toe met 3 telefoons rond...
Hij kan eventueel ook naar mijn, zoontje als eerste smartphone. Als tegenwicht voor de Google chrome indoctrinatie op iedere basisschool...
Press release van Jolla: https://jolla.com/content/uploads/2026/06/Commodore-press.pdf?x62051
Commodore info page: https://commodore.net/callback/
er zijn verschillende kleurstellingen. De prijs zal 500 dollar worden. Als je je nu inschrijft kan je een discount krijgen van $50,-
[ Voor 11% gewijzigd door lutj op 16-06-2026 15:24 ]
Heel leuk initiatief inderdaad, ook omdat ik best Commodore nostalgisch ben, maar niet mijn ding. Ik heb de Jolla Phone gepreordered. Zit in batch 3, hopelijk wordt het toestel in augustus geleverd :)
Dat is best pittig voor een telefoon van het soort dat gevoelsmatig in de onderste prijsklasse zit. Ja, ik weet dat'ie flink meer kan, maar de laatste keer dat ik een telefoon met die vorm kocht was de prijs in de tientjes uitgedrukt, niet meerdere honderden.lutj schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:22:
...
er zijn verschillende kleurstellingen. De prijs zal 500 dollar worden. Als je je nu inschrijft kan je een discount krijgen van $50,-
[ Voor 18% gewijzigd door AnonymousGerbil op 16-06-2026 17:00 ]
Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
De telefoon is inderdaad wel aan de prijs. Ik heb de Jolla Phone al besteld, maar ik vind deze vormfactor ook interessant.Jerie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 04:18:
Beetje duur. Anders was deze leuk geweest voor kinderen: goede privacy, geen browser of social media, vervangbare batterij, horloge, SOS knop, en blijkbaar WhatsApp (ugh...).
Er is een Signal-versie voor Saifish: Whisperfish.
Dat dacht ik inderdaad ook. Als die ook een beetje robuust is, dan zou dat perfect kunnen zijn. En liever inderdaad wel met Signal. Maar goed, ik heb nu al een Jolla 2 besteld en daarvoor zoek ik ook nog een doel... Voor mijn kind heb ik nog een paar wat oudere telefoons. Daar kan die nieuwe startphone skin op voor het eerste gebruik...Jerie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 04:18:
Beetje duur. Anders was deze leuk geweest voor kinderen: goede privacy, geen browser of social media, vervangbare batterij, horloge, SOS knop, en blijkbaar WhatsApp (ugh...).
tijdlijn :
19-05 betaald en gelijk een mailtje gehad met de factuur
10-06 een mailtje gestuurd met de vraag wanneer ik de telefoon kan verwachten
16-06 nog een keer een herinnering gestuurd vanaf mijn zakelijke mailadres om evt. problemen met spamfilters uit te sluiten.
Ik heb hier 0,0 reactie op terug gekregen.
[ Voor 31% gewijzigd door J-roenn op 23-06-2026 10:46 ]
- end of June: Mass Production (MP) and preparation of the first batch to ship
- July 8: Day1 delivery
- July - August: deliveries of all Batch #1, #2 and #3
Bringer of heat, food and silence!
Thnx, dat ik die pagina zelf niet kon vinden....mendel129 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:45:
https://forum.sailfishos.org/t/jolla-phone-update-final-payment-and-towards-mass-production/28667nog even geduld voor de levering
- end of June: Mass Production (MP) and preparation of the first batch to ship
- July 8: Day1 delivery
- July - August: deliveries of all Batch #1, #2 and #3
blijf erbij dat ze toch wel even hadden kunnen reageren op het mailtje, snap dat het een kleine club is die alles regelt daar maar na een week een reactie zou toch wel moeten lukken lijkt me.
Haha... Nog helemaal niemand heeft levering gekregen... Batch 1 krijgt het na het lanceringsevent begin juli. De rest volgt daarna.J-roenn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:40:
Zijn er meer mensen in Batch 3 die nog geen levering hebben gehad ? heb 3x gemaild inmiddels met shop@jolla.com, ik krijg helemaal geen reactie, ook voor de zekerheid vanaf een ander mailadres geprobeerd... ik sta op het punt om via de creditcardmaatscappij een charge-back te doen, of weet er iemand nog andere contactmogelijkheden waar wel op gereageerd wordt ?
tijdlijn :
19-05 betaald en gelijk een mailtje gehad met de factuur
10-06 een mailtje gestuurd met de vraag wanneer ik de telefoon kan verwachten
16-06 nog een keer een herinnering gestuurd vanaf mijn zakelijke mailadres om evt. problemen met spamfilters uit te sluiten.
Ik heb hier 0,0 reactie op terug gekregen.
Maar nog even wachten en dan ga ik het wederom proberen over te stappen. (na de C2)
Nou ja, volgens mij staat het er vrij duidelijk bij op moment van bestellen... En het is maar een kleine organisatie met zo'n beetje de meest betrokken en mondige klantengroep die er bestaat.RXShorty schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:23:
Communicatie is niet het sterkste punt van Jolla.
Maar nog even wachten en dan ga ik het wederom proberen over te stappen. (na de C2)
Ben ook wel benieuwd naar Jolla en Sailfish na een paar jaar rond te hebben gelopen met de Jolla 1. Hopelijk kan het nu wel doorbreken nu er meer aandacht is voor digitale soevereiniteit.
Ze zouden er goed aan doen om de Euro cloud (of hoe dat heet) native te integreren, met Nextcloud enz. Dan kun je ook voor ambtenaren een werkbare telefoon maken en heb je ineens een hele grote potentiële doelgroep.
Ik denk graag groot, maar besef dat er nog wel wat meer moet gebeuren. Maar ze moeten wel uit de schaduw stappen nu...
Ik heb nog wel gezocht op de website en kon het niet 1-2-3 terugvinden, ik snap zeker dat het een kleine organisatie is en dat het wat langer duurt, maar binnen een week reageren op een simpele vraag moet toch kunnen denk ik.bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:38:
[...]
Nou ja, volgens mij staat het er vrij duidelijk bij op moment van bestellen... En het is maar een kleine organisatie met zo'n beetje de meest betrokken en mondige klantengroep die er bestaat.
Ben ook wel benieuwd naar Jolla en Sailfish na een paar jaar rond te hebben gelopen met de Jolla 1. Hopelijk kan het nu wel doorbreken nu er meer aandacht is voor digitale soevereiniteit.
Ze zouden er goed aan doen om de Euro cloud (of hoe dat heet) native te integreren, met Nextcloud enz. Dan kun je ook voor ambtenaren een werkbare telefoon maken en heb je ineens een hele grote potentiële doelgroep.
Ik denk graag groot, maar besef dat er nog wel wat meer moet gebeuren. Maar ze moeten wel uit de schaduw stappen nu...
A fin, k ben gerustgesteld en hoop dat mn ervaring met het toestel zo goed gaat zijn dat ik afscheid durf te nemen van mijn iPhone en het Apple ecosysteem
Komt goed. Het wordt een journey 😉J-roenn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:25:
[...]
Ik heb nog wel gezocht op de website en kon het niet 1-2-3 terugvinden, ik snap zeker dat het een kleine organisatie is en dat het wat langer duurt, maar binnen een week reageren op een simpele vraag moet toch kunnen denk ik.
A fin, k ben gerustgesteld en hoop dat mn ervaring met het toestel zo goed gaat zijn dat ik afscheid durf te nemen van mijn iPhone en het Apple ecosysteem
Ik hoop dat de ontwikkeling en support weer een flinke boost krijgt. Zowel native apps als steeds completere ondersteuning van Android apps.
Leuk om alvast het Jolla/Sailfish forum te volgen. Ik zag daar laatst dat er nu ook een oplossing is die Bluetooth mogelijk maakt om tegelijk native en Android apps te bedienen. Dat maakt weer een hoop mogelijk, zoals de mobile key voor mijn auto.
Later dit jaar opent er ook een officiële fysieke Commodore winkel bij het Home Computer Museum dus hopelijk kunnen we het toestel daar snel een keer uitproberen.
iPhone Air [27.0] | iPad Air (4e gen) [27.0] | MacBook Pro 13" (M2) [27.0] | HomePod mini (2x) [26.5] | Jolla C2 [Sailfish OS 5.1] | Pebble 2 Duo
Ik heb hem gepreordered, batch 7. Ben benieuwd. Paar jaar terug sailfish gehad op een Sony Xperia 10 II maar had toen teveel quircks.TheLion01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:08:
Ik vind die Commodore Callback 8020 toch wel een leuk toestel hoor. Het deed me meteen weer denken aan Jolla’s concept van jaren geleden (MWC 2018) waarop ze SailfishOS hadden draaien op een Nokia new 3310. Toen hoopte ik al dat er een fabrikant (HMD anyone?) ermee aan de slag wilde gaan.
[YouTube: Sailfish OS running on a Nokia 3310 feature phone #MWC18]
Dit toestel is vooralsnog wel voor een een niche doelgroep waar de Jolla Phone juist een grote doelgroep wilt aanspreken, maar ik word er wel blij van. Het is dat ik al een Clicks Communicator in pre-order heb staan en daarom mijn Jolla pre-order heb gecancelled, anders was ik misschien wel ingestapt. Bring back buttons!
Later dit jaar opent er ook een officiële fysieke Commodore winkel bij het Home Computer Museum dus hopelijk kunnen we het toestel daar snel een keer uitproberen.
Zie ook het topic https://forum.sailfishos.org/t/streaming-links-for-jolla-phone-day1-are-now-available-join-us-live-on-july-8/30481 op het Sailfish OS forum.
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
Er is eigenlijk bar weinig te zien (release party waarbij mensen wat met elkaar babbelen), maar over ongeveer 30 minuutjes komt de CEO aan het woord.lohost schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:18:
Voor de liefhebbers, het Jolla Phone Day1 event is straks vanaf 16u te volgen via https://friprogramvarusyndikatet.tv/w/kFQohTGZAB2oekoGGqgSEU en YouTube: Jolla Phone Day1
Zie ook het topic https://forum.sailfishos.org/t/streaming-links-for-jolla-phone-day1-are-now-available-join-us-live-on-july-8/30481 op het Sailfish OS forum.
Hopelijk komt Sailfish 5.2 met de web browser upgrade snel.
[ Voor 42% gewijzigd door rens-br op 09-07-2026 20:59 ]
Eh ja, er is ook molly.im, die werkt met UnifiedPush (dus geen Firebase nodig).readefries schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:26:
[...]
De telefoon is inderdaad wel aan de prijs. Ik heb de Jolla Phone al besteld, maar ik vind deze vormfactor ook interessant.
Probleem is, Signal is niet federated. Als Signal zoiets heeft van die clients die gaan we weren, dan staat Signal in hun recht. Zelfde probleem als bijv. met Discord.
Reddit probeert me ook naar hun app te loodsen. Donder toch op met je app.
Je kunt onder de radar proberen te blijven met SFOS, prima hoor. Maar niet huilen als het gevolgen heeft. Wees je bewust van de risico's.
Bringer of heat, food and silence!
De telefoon kan 99% van de android apps draaien dus Whisperfish is niet eens nodig.readefries schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:26:
[...]
De telefoon is inderdaad wel aan de prijs. Ik heb de Jolla Phone al besteld, maar ik vind deze vormfactor ook interessant.
Hangt er vanaf met welk doel iand dat zou willen. Voor mij is het zoveel mogelijk bij VS tech vandaan zien te komen. Ik weet natuurlijk dat Signal een US stichting is, maar ook dan zou ik liever een native app hebben voor SFOS.Shinji schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:36:
[...]
De telefoon kan 99% van de android apps draaien dus Whisperfish is niet eens nodig.
Je maakt nog steeds gebruik van code van Signal. Native software kun je boven Android verkiezen omdat het er beter uitziet, het efficiënter draait, of beter met native tooling werkt (denk aan voorbeeld UnifiedPush in Molly).readefries schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:23:
[...]
Hangt er vanaf met welk doel iand dat zou willen. Voor mij is het zoveel mogelijk bij VS tech vandaan zien te komen. Ik weet natuurlijk dat Signal een US stichting is, maar ook dan zou ik liever een native app hebben voor SFOS.
Of je nou Molly of Whisperfish draait je bent in beide gevallen fout bezig (volgens Signal EULA). Als ik Signal was, zou ik iets eerder oogje dichtknijpen voor Whisperfish (omdat het een native variant is) maar ze hebben al aangegeven dat ze er lak aan hebben voor non-Android forks (GrapheneOS, /e/, enz enz). Functionaliteit kan dus zo stoppen, als Signal dat wil.
Leuke eerste ervaring inderdaad. Wel herkenbaar wat hij zegt over het algemene pessimisme bij iedere poging om de invloed van big tech te beperken. Daar ben ik het zeker mee eens.mendel129 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:33:
YouTube: Jolla Phone Unboxing And First Impressions
Een eerste, positieve, review!
Maar dan moet Jolla toch echt wel Jolla betere marketing gaan doen. Op hun eigen website bij nieuws staat helemaal niets over de lancering. Op het forum is er weinig van te zien. Op YouTube alleen de ellenlange livestream: waarom niet even de keynotes eruit knippen en apart publiceren???
Na zo'n launch verwacht je toch een beetje meer aandacht om de verkoop van volgende batches nog wat aan te jagen.
Op de livestream krijg je de fysieke telefoon niet eens te zienbilgy_no1 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:02:
[...]
Maar dan moet Jolla toch echt wel Jolla betere marketing gaan doen. Op hun eigen website bij nieuws staat helemaal niets over de lancering. Op het forum is er weinig van te zien. Op YouTube alleen de ellenlange livestream: waarom niet even de keynotes eruit knippen en apart publiceren???
Na zo'n launch verwacht je toch een beetje meer aandacht om de verkoop van volgende batches nog wat aan te jagen.
Nice! Batterij zit vast met 6 philips schroefjes. Die worden ook veel gebruikt:
Opgelet met de gele, die is van ander formaat dan de rest.
Ik zie niets over hoe het scherm te vervangen, dat zal dus wel wat complexer zijn dan een Fairphone.
Ik ben helemaal blij. De combinatie van Sailfish met MicroG werkt goed voor bijna alle apps.
Verzoek trouwens aan iedereen. Aangezien sailfish nu is overgestapt op Beacondb voor locatiebepaling, zou het leuk zijn als meer mensen met stumblefish op pad gaan. Deze app verzameld gegevens voor Beacondb.
Heb je toevallig ook ervaring met bankier apps? Voor GrapheneOS hadden wr toevallig genoeg rumoer gemaakt toen Triodos niet meer werkte door die attestation service vendor lock-in. En zou wel graag een apl gebruik ipv een FF tabje voor zowel ASN als Triodos 😄avanhel schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:32:
Ik ben helemaal blij. De combinatie van Sailfish met MicroG werkt goed voor bijna alle apps.
Ik moet helaas nog even op de levering wachten, gelukkig ben ik heel geduldig 🙃Verzoek trouwens aan iedereen. Aangezien sailfish nu is overgestapt op Beacondb voor locatiebepaling, zou het leuk zijn als meer mensen met stumblefish op pad gaan. Deze app verzameld gegevens voor Beacondb.
De ING app blijft een draak. Maar die heeft push notificaties nodig om in te kunnen loggen.
De ASN app werkt goed, behalve dat ze wilde dat ik mezelf opnieuw moest identificeren. Het gevolg was dat de app mijn ID kaart probeert te lezen, maar nooit toestemming heeft gevraagd voor NFC. Dus dat werkt niet.
De AbnAmro app werkt tot nu toe goed, deze gaf alleen aan het begin van het jaar een probleem vanwege android 11 compatibiliteit maar met de upgrade naar 13 is dat geen probleem meer.
Ik ga wel verder met het verzoek voor een native app.
Voor de beacondb kan je alvast beginnen er is een app in android die ook verzamelen.
Een stumbler staat erop, en zal wat rapporteren.
Het blijft jammer dat Android apps voor push vaak de makkelijke route gaan en niet eens nadenken over local notification.
Begrijp ik goed dat ASN werkt mits je specifiek aangeeft dat NFC gebruikt mag worden? Als dat zo is, moet er even een check op een backlog gezet worden.
Helemaal mee eens dat native apps de way to go is. Maar ik verwacht meer reaultaat via de Android route.
Ik zie android integratie als een tijdelijke oplossing. Gelukkig geloof ik ook in dat een permanente oplossing, een tijdelijke is.readefries schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:58:
Helemaal mee eens dat native apps de way to go is. Maar ik verwacht meer reaultaat via de Android route.
Net zo tijdelijk als Wine voor Linux gaming?avanhel schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:06:
[...]
Ik zie android integratie als een tijdelijke oplossing. Gelukkig geloof ik ook in dat een permanente oplossing, een tijdelijke is.
Toch is er ook hoop: qua apps hebben we native op Linux, ofwel web apps. Nauwelijks Wine nodig.
Ik vrees dat we voorlopig vast zitten aan AOSP emulatie omdat de smartphonemarkt is verzadigd op Android (ofwel: op AOSP-gebaseerde OSen met Android als verreweg meest populaire) en iOS. Waarbij we iOS emulatie voorlopig kunnen vergeten op smartphones; te traag, ofwel afhankelijk van het inmiddels Israëlische Correllium.
1
2
3
4
5
| devel-su ssu ar "piggz-qt6sb2" "https://repo.sailfishos.org/obs/home:/piggz:/qt6sb2/sailfish_51_aarch64/" devel-su ssu ar "piggz-qt6-apps" "https://repo.sailfishos.org/obs/home:/piggz:/qt6apps/sailfish_5.1_aarch64/" devel-su zypper ref devel-su zypper in qt-runner-qt6 devel-su zypper in angelfish |
Maar waarom een Sailfish telefoon kopen als je zo nodig Android apps wilt draaien.Shinji schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:36:
[...]
De telefoon kan 99% van de android apps draaien dus Whisperfish is niet eens nodig.
Ik snap wel dat Jolla dat doet want het verkoopt beter.
Maar ik ga toch echt voor de native Sailfish apps, als dat niet werkt dan de browser en als het dan echt niet anders kans dan maar een APK installeren.
Uhm, een APK is dan toch net zo goed een Android app?candyman schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:33:
[...]
Maar waarom een Sailfish telefoon kopen als je zo nodig Android apps wilt draaien.
Ik snap wel dat Jolla dat doet want het verkoopt beter.
Maar ik ga toch echt voor de native Sailfish apps, als dat niet werkt dan de browser en als het dan echt niet anders kans dan maar een APK installeren.
Maar mensen willen niet "een Android app draaien" ze willen een app draaien met bepaalde functionaliteit. En het aanbod (kwalitatieve) Sailfish apps was tot in elk geval een paar jaar geleden zwaar bedroevend. En niet alles in in browser te doen, zeker niet op de commodore telefoon want die kan geen browser.
Maar die gebruik je toch pas als er geen andere optie meer is lijkt mij?
Anders kan je net zo goed een Android telefoon kopen.
De bedoeling is toch om weg te gaan bij het Google ecosysteem, of heb alleen ik dat?
Is er een android telefoon die geen browser, social media toestaat etc?candyman schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:52:
Ja klopt ja, een APK is een Android app.
De bedoeling is toch om weg te gaan bij het Google ecosysteem, of heb alleen ik dat?
En het is dan nog steeds geen Android telefoon toch? Dus je bent bij het Google eco systeem weg. Dat je een app gebruikt die ook op Android gebruikt kan worden zie ik persoonlijk niks mis mee. Eventueel problematisch is integratie met Play Services, maar dat heeft iets als Signal niet nodig dacht ik, en valt eventueel te ondervangen met MicroG etc.
Dus ik zie niet wat een Sailfish telefoon met Signal nog te maken heeft met het Google ecosysteem.
Vergelijk het met CPU's, vroeger had je Intel met Windows, daar kwam concurentie op door AMD. Als je dan Windows op AMD CPU's draait, zit je dan nog steeds in het Intel ecosysteem?
Die gebruik je inderdaad als er geen native app is. Maar voor heel veel diensten en devices bestaat er gewoon geen native app. Dat je dan toch met een Android app (evt met Micro G) die dienst of device kunt gebruiken is alleen maar mooi. Anders wordt het wel heel karig om een Sailfish toestel te gebruiken.candyman schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:52:
Ja klopt ja, een APK is een Android app.
Realistisch gezien is het niet te verwachten dat opeens al die miljoenen apps ook native worden uitgebracht (of via de browser kunnen werken).
Daarover:
Op het Sailfish forum ontstond een idee/initiatief om meer banken en instanties werkend te krijgen op Sailfish.
Enerzijds moet Jolla daar aan werken (maar is een kleine organisatie) en anderzijds kunnen we als community bijdragen door bijvoorbeeld banken erop te wijzen als hun Android app niet werkt omdat er bijvoorbeeld wordt gecontroleerd op 'niet-originele' Android ROMs. Op het Sailfish forum staat een topic over bank apps waar nog niet alle in NL actieve banken opstaan. Het initiatief zou zijn om deze lijst compleet werkend te krijgen met evt Micro G.
Andere belangrijke Apps zijn DigiD, Berichtenbox van de overheid, zorgverzekeraars, apotheken/artsen etc.
Dus eerst inventariseren en testen. En als het niet werkt de betreffende organisatie benaderen. Zou natuurlijk mooi zijn als ze een native app gaan ontwikkelen, maar die stap is gewoon nog erg groot voor een kleine user base.
Als er mensen zijn die hier aan willen meehelpen, ga dan naar het volgende topic:
https://forum.sailfishos.org/t/payment-banking-apps-work-group-europe/30922/9
Voor Nederland kunnen we het wellicht hier op Tweakers coördineren.
De enige apps waarvoor ik de Android app moet gebruiken is Delta Chat en floraincognita.
De rest kan via native sailfish apps of de browser
Maar dat is natuurlijk enkel van toepassing op mijn persoonlijke situatie.
Banken, DigiD e.d doe ik gewoon via de browser en whatsapp gebruik ik niet.
https://protonmail.uservoice.com/forums/945460-general-ideas/suggestions/50842790-native-support-for-sailfish-os#comments
Flora Incognitca, interessant, kende ik niet, en heb ik wel eens kunnen gebruiken om voor de kinderen te duiden. Zoiets zoek ik ook voor beestjes, en vogels. Het is trouwens spijtig dat die app niet FOSS is, gezien het van een non-profit is.candyman schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:40:
Goed initiatief![]()
De enige apps waarvoor ik de Android app moet gebruiken is Delta Chat en floraincognita.
De rest kan via native sailfish apps of de browser
Maar dat is natuurlijk enkel van toepassing op mijn persoonlijke situatie.
Banken, DigiD e.d doe ik gewoon via de browser en whatsapp gebruik ik niet.
Wat betreft je andere voorbeeld, die volg ik niet. Delta Chat core FOSS en in Rust is geschreven: https://github.com/chatmail/core
Wat nog wel mooi zou zijn is wanneer je van een website een PWA kunt maken. Ik weet niet of dat tegenwoordig makkelijk kan op SFOS, maar op deze manier gebruikte ik bijvoorbeeld Netflix tijden lang op desktops. In een container, met eigen extensies.
Om een beetje achtergrond te geven. Ik gebruik Jolla en SailfishOS sinds de Jolla 1 uit 2013. Ik ben daarnaast ook de gelukkige eigenaar van een originele Jolla Tablet. Het is dan ook niet gek dat toen ik de nieuwe telefoon van Jolla kon ophalen in Finland ik in het vliegtuig ben gesprongen om een telefoon op te halen.
Maar nu over de telefoon.
Vergeleken met de X III is hij snel, zeer snel. Ik heb ook een tijdje geprobeerd om de X V voldoende aan de praat te krijgen maar die bleef erg traag aanvoelen. Dit heb ik met de nieuwe Jolla telefoon niet.
GPS is snel en accuraat. Op de X III was het traag en miste je vaak de afslag in de navigatie. Nu heb ik zelfs binnenhuis vaak een goede en snelle meting.
Camera laat in mijn ogen nog wat te wensen over. Ik heb nog niet het idee dat alle pixels worden meegenomen in de uiteindelijke foto. Jolla is op de hoogte en gaat dit software matig nog aanpassen zeggen ze.
In gebruikers groepen lees is veel over een grijze waas over het scherm. Zelfs in het donker valt het mij niet zo op. Het laatste OLED scherm dat ik heb gebruikt was dan ook de Nokia N9. Het valt mij wel op dat ik de keuren op het scherm wat blauw vind.
De beltonen is misschien wel iets dat ik moet bespreken gezien de hype die er van werd gemaakt tijdens de Jolla Day1. De Kaamos Black is voor alles mijn favoriet. De wekker daarvan is ook heerlijk wakker worden. De tonen van de Inari blue zijn in mijn oren wat schel. Dit kom misschien door het soort instrument dat ze hebben gebruikt.
Mochten jullie nog vragen hebben of test die ik moet uitvoeren laat het even weten. Ik zal kijken wat ik kan beantwoorden.
Als jullie willen weten hoe SailfishOS 5.2.0.15 aanvoelt kan ik kort zijn: Goed.
Zijn er buiten de apps om redenen waarom het toestel niet als daily gebruikt kan worden?Xerohumoris schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:01:
Ik heb van een aantal van jullie de vraag gekregen om wat te vertellen over de nieuwe telefoon. Ik vind het lastig om een volledig onderscheid te maken tussen de telefoon en het OS.
Om een beetje achtergrond te geven. Ik gebruik Jolla en SailfishOS sinds de Jolla 1 uit 2013. Ik ben daarnaast ook de gelukkige eigenaar van een originele Jolla Tablet. Het is dan ook niet gek dat toen ik de nieuwe telefoon van Jolla kon ophalen in Finland ik in het vliegtuig ben gesprongen om een telefoon op te halen.
Maar nu over de telefoon.
Vergeleken met de X III is hij snel, zeer snel. Ik heb ook een tijdje geprobeerd om de X V voldoende aan de praat te krijgen maar die bleef erg traag aanvoelen. Dit heb ik met de nieuwe Jolla telefoon niet.
GPS is snel en accuraat. Op de X III was het traag en miste je vaak de afslag in de navigatie. Nu heb ik zelfs binnenhuis vaak een goede en snelle meting.
Camera laat in mijn ogen nog wat te wensen over. Ik heb nog niet het idee dat alle pixels worden meegenomen in de uiteindelijke foto. Jolla is op de hoogte en gaat dit software matig nog aanpassen zeggen ze.
In gebruikers groepen lees is veel over een grijze waas over het scherm. Zelfs in het donker valt het mij niet zo op. Het laatste OLED scherm dat ik heb gebruikt was dan ook de Nokia N9. Het valt mij wel op dat ik de keuren op het scherm wat blauw vind.
De beltonen is misschien wel iets dat ik moet bespreken gezien de hype die er van werd gemaakt tijdens de Jolla Day1. De Kaamos Black is voor alles mijn favoriet. De wekker daarvan is ook heerlijk wakker worden. De tonen van de Inari blue zijn in mijn oren wat schel. Dit kom misschien door het soort instrument dat ze hebben gebruikt.
Mochten jullie nog vragen hebben of test die ik moet uitvoeren laat het even weten. Ik zal kijken wat ik kan beantwoorden.
Als jullie willen weten hoe SailfishOS 5.2.0.15 aanvoelt kan ik kort zijn: Goed.
Ja ik vind hem daily geschikt.candyman schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:53:
[...]
Zijn er buiten de apps om redenen waarom het toestel niet als daily gebruikt kan worden?
Ik daily al jaren SailfishOS. Alleen de raboApp is met periodes vervelend. Rabo ding.
Voor het werk heb ik ook de MS autheticator nodig en werkt ook gewoon.
Heb alleen echt problemen met de Bluetooth in een nieuwe Volvo. Maar had dit ook met de X III. In mijn oude Volvo werkt het wel goed.
Die komen vast wel zodra meer mensen de telefoon in huis hebben 🥳Joab9000 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:00:
Ik zou ook graag een echte Tweakersreview zien van deze telefoon:)
En volgens mij is de Jolla (/"J1") toentertijd ook door Tweakers gereviewd? Maar was dat een geleend toestel van een Tweaker die het toestel had gekocht.
Ik ben daar een beetje dubbel over. Ik vind redactie reviews over het algemeen wel OK, maar bij producten die vanuit een andere filosofie worden gemaakt wordt er toch iets teveel over de lat van de massa gemeten.Jerie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 01:17:
Zouden ze al een reviewtoestel hebben? Ik wil die van mij best aan de redactie uitlenen... als ik 'm heb (batch 3)...
Van die opmerkingen als "voor een telefoon van deze prijs kun je een veel betere camera krijgen" en "in dit segment vind je ook telefoons met een veel snellere chip".
Ik vind dat zulke dooddoeners. Het gaat om een demonstrator toestel van een klein bedrijf dat een alternatief OS ontwikkelt. Uiteraard hebben die niet de schaalvoordelen qua inkoop om te concurreren met Samsung of Chinese fabrikanten die je toestel vol spy/ad/bloatware stoppen.
Ook qua OS zal er wel het een en ander aan te merken zijn. Zo'n toestel als dit vereist de mindset van een innovator, niet die van een late majority.
Dat lijkt mij juist wel relevant. Ik koop liever een mid-range toestel voor een high-end price dan een low-end toestel voor een high-end price.bilgy_no1 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:59:
Van die opmerkingen als "voor een telefoon van deze prijs kun je een veel betere camera krijgen" en "in dit segment vind je ook telefoons met een veel snellere chip".
Het geeft in een bepaalde mate aan hoeveel "premium" je betaald voor het "exclusieve" toestel vs de massa.
Geen vergelijking maken is alleen relevant voor diegene die het toch wel kopen. Maar die gaan natuurlijk ook geen review lezen / gebruiken om een keuze te maken. Als ik jou posts zo lees zou je, bij wijze van spreken, het toestel ook gekocht hebben als het €2000 kostte. Waarbij je alles van Jolla al "blind" gekocht hebt. Wat verder natuurlijk prima is. En zo heb ik toentertijd ook mijn Jolla gekocht, vrij kort nadat die uit kwam zonder er "echt veel van te weten" (/geen reviews gezien). Ik wist al voor 99% zeker dat ik hem zou / wilde kopen. En idem dito daarvoor met de N9. Maar als je ver vantevoren pre-ordered, of al 90%+ zeker weet dat je iets wilt kopen nog voordat het uit is, is een review niet aan jou besteed.
Zelf ben ik juist van Jolla af gestapt i.v.m. app gap. Ik ben juist geïnteresseerd in wat Jolla nu levert, aan hardware, software, apps, .... Om te zien of het juist wel weer interessant zou kunnen zijn. En dat je "iets" inlevert, sure, maar de vraag is dan hoe veel je inlevert. Want ik vond het toen, ~10 jaar terug, dus "te veel". Terwijl anderen, "blind door ideologie" zaken als het app gap simpel naast zich neer leggen, "prijs voor de ideologische keuze".
En hetzelfde voor iets als een camera. Iemand die waarde hecht aan een camera zal waarschijnlijk toch willen weten of die "okay" foto's maakt, of dat het ronduit slecht is. Dat je inlevert op de camera, sure, maar hoeveel? En zijn het dan nog steeds prima foto's, of is het echt middelmatig tot slecht.
Precies dit wat @RobertMe schrijft. Mijn vrouw wil een goede camera, klaar. Dat is voor haar het meest belangrijke. Momenteel heeft zij een Google Pixel die vervangen mag worden. Die stamt nog uit het tijdperk Biden (ik noem het maar even zo). Android is ze gewend.
Krijgt zij waar voor haar geld met deze Jolla? Is het bruikbaar voor iemand die van Android komt? Hoe groot is de learning curve? Of is een oudere Google Pixel 10 met GrapheneOS een betere prijs/kwaliteit? Of wellicht de bijna uit te komen Google Pixel 11? En zo ja, hoe groot is het verschil?
Over Fairphone met /e/ hebben ze ook een prima artikel geschreven. Dat daar voor ons doeddoeners in staan, eens, maar je moet uitgaan van de lezer die er (nog) niets of nauwelijks iets over weet. Wees eerlijk, transparant, en zo neutraal mogelijk. De lezer kan dan zelf waardeoordeel (met bovenstaande n=1 als voorbeeld) maken.
Eerlijk, transparant, en zo neutraal mogelijk. Daar heb je iemand voor nodig met een journalistieke achtergrond, de reviewer. En je hebt iemand nodig die een technische meetlat weet te hanteren, het testlab. Een user review komt hier, met alle respect, nagenoeg nooit bij in de buurt. Kan ook eigenlijk niet vanwege de schaal. Dit is hun werk.
Overigens ben ik van mening dat de realiteit Fairphone deels heeft ingehaald (missie volbracht!), maar dat ze ook relevanter zijn dan ooit. Echter, de software stack... ze blijven braaf bij Google, ook na Biden. Jammer!
Ik deel je mening wat betreft kwaliteit. Ik gebruik een Android phone zakelijk en dat is een (tweedehands) S23 omdat het een goede camera biedt voor het geld.
Ik zou ook graag een hardware (uitschuifbaar) toetsenbord willen. Een Fxtec Pro1 is bijvoorbeeld zo'n toestel, maar ik wil geen 650 pond (€750?) neerleggen voor een toestel met een cpu uit 2017 en een verouderd camerasysteem. Dan betaal ik liever €1.000 als het geen low end toestel is.
En dat heb ik ook bij Fairphone. Ik wil wel een snelle soc en een goed camerasysteem, daar wil ik best voor betalen. Anders is het vlees noch vis.
En ik heb me totaal niet verdiept in de laatste Jolla telefoon. Ik weet geen specs, zelfs niet de codenaam/modelnaam of prijs. De reden: ik heb lage verwachtingen. Ik zie Sailfish niet als daily driver, ik heb nu een Sony Xperia 10 III. Camera is meh, vingerafdrukscanner is traag en niet trefzeker. Ik heb de digid app, de scanner (camera) is heel vervelend (niet trefzeker). En op Android zijn veel leuke (betaalde) spellen die ik op Sailfish zou missen.
Maar Android (en iOS) zijn dood. De commerciële insteek is alleen maar gericht op uitmelken, dat is bij Jolla (nu) niet. Daarom steun ik Jolla maandelijks. Ik wil goed gedrag graag belonen. Zelfs al heeft Jolla fouten gemaakt (tablet debacle), ze zijn minder slecht of veel beter dan Android/iOS. En ik wil dat goed gedrag een positieve financiële prikkel krijgt.
In Android probeer ik zo min mogelijk gegevens te delen.
[ Voor 36% gewijzigd door Nas T op 26-07-2026 11:22 ]
vrede in rust
Aan de andere kant wil ik juist enorm graag dat Sailfish aanslaat bij de massa. Maar de gemiddelde Jolla Phone koper weet waarschijnlijk niet eens dat de Chum en OpenRepos bestaan. Die kijken in de Jolla Store, zien dat daar bijna niks in staat (vanwege opgelegde harbour beperkingen die zij niet kunnen begrijpen) en installeren doodleuk een boel Android apps.
Dan had je net zo goed een Google Pixel kunnen kopen. Het is schokkend hoeveel nieuwkomers nieuwe threads aanmaken op het forum on voor de 500ste keer dezelfde vraag stellen in plaats van de zoekfunctie te gebruiken om het antwoord te vinden.
Ik gebruik Sailfish OS sinds maart 2023 (als daily driver, heb geen secundaire telefoon). Dus ik ben bij lange na geen "veteraan", wel inmiddels al jaren een tevreden gebruiker. Van een "app gap" heb ik zelf nooit echt last gehad maar de situatie is alleen maar verbeterd sinds ik begonnen ben. Ik heb enorm veel native apps en maar een handjevol Android apps. AAS staat het grootste gedeelte van de dag uit tenzij ik het expliciet nodig heb.
Het camerasysteem van de Xperia's voldoet voor mij. Wellicht dat ik simpelweg andere eisen stel aan een telefoon dan de meeste mensen, geen idee.
Ik vind persoonlijk een Samsung S-series niet zo'n goede vergelijking. De officiële ondersteuning duurt tegenwoordig lang, maar de software is toch nog steeds Android en bloatware? Als je daar nou /e/ of GrapheneOS op zou kunnen drasien heb je een ander speelveld. De nieuwe Motorola toestellen zijn wat dit betreft mogelijk ook interessant.
Ik vind /e/ of andere AOSP afgeleiden moeilijk. Ik snap de aantrekkingskracht van opensource AOSP en gericht op privacy, maar Google blijft de lachende derde. AOSP is voor mij niet alleen open source, maar ook een slinkse manier om het Androidmonopolie in stand te houden. Zolang de privacygeeks afgeleiden willen gebruiken, blijft er focus op Android (vanuit ontwikkkelaars) en kan Google het rotte ecosysteem in stand houden.
Je ziet dat dat rotte gedeelte (onbeperkt dat vergaren) overslaat naar Microsoft, die steeds dwingender wordt met inloggen en telemetrische gegevens. Je kon ooit gratis upgraden naar Windows 11, ik geloof zelfs vanuit een illegale Windows 10. Nu snap ik waarom: data.
En dat gegevens verzamelen moet gewoon stoppen. We hebben al honderden onnodige datalekken gehad. Ik ben zelf al zover (serieus) dat ik de huisarts wil vermijden om maar geen digitale gegevens achter te laten. Het gaat nooit meer weg. Nooit meer.
vrede in rust
Ja, wat dit betreft spreekt SailfishOS mij meer aan, omdat daar de standaard is SFOS met compatibility layer voor AOSP. Echter, wat ik dan weer interessant vind, is de vraag hoe het zit met de emulatielaag. In hoeverre kan Google daar roet in het eten gooien? Werkt die eigenlijk nog wel na de volgende duimschroeven die Google dit jaar aan zou draaien?Nas T schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:54:
@Jerie
Ik vind /e/ of andere AOSP afgeleiden moeilijk. Ik snap de aantrekkingskracht van opensource AOSP en gericht op privacy, maar Google blijft de lachende derde. AOSP is voor mij niet alleen open source, maar ook een slinkse manier om het Androidmonopolie in stand te houden. Zolang de privacygeeks afgeleiden willen gebruiken, blijft er focus op Android (vanuit ontwikkkelaars) en kan Google het rotte ecosysteem in stand houden.
Dat was destijds (toen dat bekend werd) ook mijn reactie. Dat was nog voor de AVG actief was. Dus ze hebben flink kunnen leegtrekken tot die tijd, en daarna nog wat kunnen rekken met 'ach, sorry, foutje'. Maar datzelfde geldt ook voor Android en de vele applicaties op beide OSen (en iOS, macOS idem).Je ziet dat dat rotte gedeelte (onbeperkt dat vergaren) overslaat naar Microsoft, die steeds dwingender wordt met inloggen en telemetrische gegevens. Je kon ooit gratis upgraden naar Windows 11, ik geloof zelfs vanuit een illegale Windows 10. Nu snap ik waarom: data.
Ja, dat moet stoppen, maar dan moeten we wel terug naar een ander model voor de financiering van hosting & ontwikkeling. En dan kom je uit op kopen of abonnementen. Dat laatste wil ik best doen, maar dan moet de prijs fatsoenlijk zijn (schaal helpt hierbij), en op een gegeven moment heb ik wel voldoende abonnementen. Het eerste, met een licentie voor die versie (zoals Sublime Text doet), vind ik prettiger.En dat gegevens verzamelen moet gewoon stoppen. We hebben al honderden onnodige datalekken gehad. Ik ben zelf al zover (serieus) dat ik de huisarts wil vermijden om maar geen digitale gegevens achter te laten. Het gaat nooit meer weg. Nooit meer.
Ik ben wel gecharmeerd van apps zoals briar waarmee je ook via bluetooth en wifi berichten kan verzenden.
Als je een goede camera wilt ben ik bang dat je echt bij de big tech moet blijvenJerie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:11:
(Ik zat bij de Nokia N900 in het Maemo ecosysteem, dus dat is mijn (behoorlijk out of date) referentiekader.)
Precies dit wat @RobertMe schrijft. Mijn vrouw wil een goede camera, klaar. Dat is voor haar het meest belangrijke. Momenteel heeft zij een Google Pixel die vervangen mag worden. Die stamt nog uit het tijdperk Biden (ik noem het maar even zo). Android is ze gewend.
Krijgt zij waar voor haar geld met deze Jolla? Is het bruikbaar voor iemand die van Android komt? Hoe groot is de learning curve? Of is een oudere Google Pixel 10 met GrapheneOS een betere prijs/kwaliteit? Of wellicht de bijna uit te komen Google Pixel 11? En zo ja, hoe groot is het verschil?
Over Fairphone met /e/ hebben ze ook een prima artikel geschreven. Dat daar voor ons doeddoeners in staan, eens, maar je moet uitgaan van de lezer die er (nog) niets of nauwelijks iets over weet. Wees eerlijk, transparant, en zo neutraal mogelijk. De lezer kan dan zelf waardeoordeel (met bovenstaande n=1 als voorbeeld) maken.
Eerlijk, transparant, en zo neutraal mogelijk. Daar heb je iemand voor nodig met een journalistieke achtergrond, de reviewer. En je hebt iemand nodig die een technische meetlat weet te hanteren, het testlab. Een user review komt hier, met alle respect, nagenoeg nooit bij in de buurt. Kan ook eigenlijk niet vanwege de schaal. Dit is hun werk.offtopic:
Overigens ben ik van mening dat de realiteit Fairphone deels heeft ingehaald (missie volbracht!), maar dat ze ook relevanter zijn dan ooit. Echter, de software stack... ze blijven braaf bij Google, ook na Biden. Jammer!
Heb nog geen custom Android of linux gezien met een camera die in de buurt kwam van de kwaliteit van Google/Samsung/Apple
Mja, ik heb gezien dat als je de Google Camera applicatie installeert op een AOSP-based OS, je best goede kwaliteit kunt hebben. Het is dus iets softwarematig. Kan GrapheneOS dit wel bijbenen dan? Of moeten we straks maar met twee telefoons rondlopen: eentje met spyware en fatsoenlijke camera in airplane stand, en eentje met SFOS?candyman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:23:
[...]
Als je een goede camera wilt ben ik bang dat je echt bij de big tech moet blijven
Heb nog geen custom Android of linux gezien met een camera die in de buurt kwam van de kwaliteit van Google/Samsung/Apple
Indien Google Pixel + GrapheneOS teveel negatieve invloed heeft op de camera (ook met installeren van de Google Camera app) dan valt voor mijn vrouw de use-case in ieder geval weg. Dan is de vergelijking Google Pixel + Android vs. Jolla + SFOS + Android emulatie.
Link: https://github.com/evilsocket/opensnitch (daemon, Qt frontend) https://github.com/xlfe/ostui (TUI)
Screenshots:

Goed, waarom noem ik deze? Ik vraag mij af of je zoiets ook binnen de emulatielaag kunt gebruiken. Ja, het is een bitch om dit de eerste keer te gebruiken, zelfs op een desktop, laat staat evt. op een smartphone. Maar je kunt denken meegeleverde rules of community-based rulesets. Om zo de tracking die binnen de emulatielaag gebruikt wordt in te dammen, maar evt. zelfs om evt. uitbuiting of evt. achterdeurtjes in de software tegen te gaan.
Voor een veilige emulatie van Android lijkt mij dit van funest. Heeft SFOS zoiets (in de pijplijn)?
Maar de specs weet je al van de lijst. Dat de camera niet baanbrekend is weet je ook al.RobertMe schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Dat lijkt mij juist wel relevant. Ik koop liever een mid-range toestel voor een high-end price dan een low-end toestel voor een high-end price.
Het geeft in een bepaalde mate aan hoeveel "premium" je betaald voor het "exclusieve" toestel vs de massa.
Geen vergelijking maken is alleen relevant voor diegene die het toch wel kopen. Maar die gaan natuurlijk ook geen review lezen / gebruiken om een keuze te maken. Als ik jou posts zo lees zou je, bij wijze van spreken, het toestel ook gekocht hebben als het €2000 kostte. Waarbij je alles van Jolla al "blind" gekocht hebt. Wat verder natuurlijk prima is. En zo heb ik toentertijd ook mijn Jolla gekocht, vrij kort nadat die uit kwam zonder er "echt veel van te weten" (/geen reviews gezien). Ik wist al voor 99% zeker dat ik hem zou / wilde kopen. En idem dito daarvoor met de N9. Maar als je ver vantevoren pre-ordered, of al 90%+ zeker weet dat je iets wilt kopen nog voordat het uit is, is een review niet aan jou besteed.
Zelf ben ik juist van Jolla af gestapt i.v.m. app gap. Ik ben juist geïnteresseerd in wat Jolla nu levert, aan hardware, software, apps, .... Om te zien of het juist wel weer interessant zou kunnen zijn. En dat je "iets" inlevert, sure, maar de vraag is dan hoe veel je inlevert. Want ik vond het toen, ~10 jaar terug, dus "te veel". Terwijl anderen, "blind door ideologie" zaken als het app gap simpel naast zich neer leggen, "prijs voor de ideologische keuze".
En hetzelfde voor iets als een camera. Iemand die waarde hecht aan een camera zal waarschijnlijk toch willen weten of die "okay" foto's maakt, of dat het ronduit slecht is. Dat je inlevert op de camera, sure, maar hoeveel? En zijn het dan nog steeds prima foto's, of is het echt middelmatig tot slecht.
Het gaat hier om een demonstratietoestel voor Sailfish OS. Niet om een massaproduct. Dat is dus gewoon duidelijk.
En dan is er dus simpelweg niet de mogelijkheid om dat én op kleine schaal te doen én top specs zoals een hele goede camera te hebben.
Wat ik wel interessant vind is een artikel dat uitlegt waar het OS staat, eventueel wat quotes van tweakers die SFOS al een tijd als daily driver hebben, en wat voorbeelden van hoe het OS zich ontwikkeld.
Een voorbeeld van dat laatste: Bluetooth was voor Android apps niet benaderbaar. Nu is daar echter een oplossing voor ontwikkeld waardoor weer een hoop toepassingen mogelijk zijn geworden (bijv sporthorloge met Android app).
[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-07-2026 15:34 ]
Voor wifi weet ik niet wat je bedoeld. Je kan met elk wifi netwerk verbinden. In de instellingen kan je ook aangeven dat voor Android apps alle verkeer wlan is.candyman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:19:
@Xerohumoris hebben de Android apps toegang tot wifi en bluetooth?
Ik ben wel gecharmeerd van apps zoals briar waarmee je ook via bluetooth en wifi berichten kan verzenden.
Voor Bluetooth is er nu een optie om apparaten via Androis Apps. Ik gebruik dat nu voor mijn Garmin. Werkt net zo goed/slecht als op Android zelf.
https://codeberg.org/ichthyosaurus/harbour-android-offline
[ Voor 14% gewijzigd door MatiasG op 26-07-2026 23:17 ]
Ik zou de app van Jolla zelf proberen. Moet je wel minimaal versie 5.1 gebruiken. Werkt NIET op de X V!MatiasG schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:17:
@Jerie ik weet niet of je hier iets aan hebt maar er bestaat sinds een paar maand een experimentele Sailfish app waarmee je AAS apps toegang tot het internet kunt ontzeggen:
https://codeberg.org/ichthyosaurus/harbour-android-offline
AppSupport Bluetooth (beta)
ik kwam deze tegen op reddit, mooie uitgebreide review
Dat klopt, dat was mijn toestel.Jerie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 01:17:
Zouden ze al een reviewtoestel hebben? Ik wil die van mij best aan de redactie uitlenen... als ik 'm heb (batch 3)...
Je kunt altijd een reach out doen bij Tweakers als je bereid bent om hem uit te lenen.
[ Voor 9% gewijzigd door RXShorty op 29-07-2026 13:05 ]
Ik heb de C2 straks beschikbaar hoor, mocht je het het willen proberen.Joab9000 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:22:
Ik vind het allemaal heel leuk klinken, maar zou het graag eens testen. Ik vind €700 wat duur om te testen/spelen, maar ik vind helaas geen tweedehands (oudere) Jolla-telefoons.
De C2 is een stuk goedkoper en daarnaast kun je met sommige Sony Xperia modellen aan de slag. Die zijn wel wat ouder en wellicht werkt niet alles zoals met de J2. Maar kun je wel even checken.Joab9000 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:22:
Ik vind het allemaal heel leuk klinken, maar zou het graag eens testen. Ik vind €700 wat duur om te testen/spelen, maar ik vind helaas geen tweedehands (oudere) Jolla-telefoons.
Zie: https://forum.sailfishos....ardware-adaptations/14081 voor opties.Joab9000 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:22:
Let op, community ports zijn niet officieel. Ze hebben ook geen Android emulatie, daar is een licentie voor vereist.
Ik heb eerder deze maand een pre-order geplaatst maar begon daarna wel aardig te twijfelen, dit filmpje heeft mij wel over de streep getrokken om er toch 100% voor te gaan.The_Anarchist schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:46:
https://makertube.net/w/pMEpFpcNfikYvETYtf2Emk
ik kwam deze tegen op reddit, mooie uitgebreide review
In het verleden was ik er altijd wel bij als er een nieuw mobiel OS uit kwam, Windows Mobile, Blackberry OS, Android, iOS, Windows Phone. En tijdens dat alles veel gewisseld van platform/versies met veel verschillende telefoons. De laatste ~ 10 jaar zit ik een beetje vast in het Apple ecosysteem, vooral omdat het goed en zorgeloos werkt. Nu begint het toch wel weer te kriebelen om met een sprong in het diepe en iets totaal nieuws te doen. En daarmee gelijk afstand nemen van een smartwatch en onnodig app-gebruik.
Geduld opbrengen tot oktober gaat wel wat uitdagend worden, kijk enorm uit naar mijn oranje Jolla Phone!
Mijn toestel is ondertussen in NL en zou vandaag bezorgd worden, maar ik was niet thuis, dus volgende week. Tevens maar even een mailtje gestuurd naar Tweakers of ze wederom interesse hebben om de Jolla te lenen voor een review.Jerie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 01:17:
Ik heb (rond de tijd dat ik de suggestie opperde, ongeveer begin deze week) een redacteur een DM gestuurd. Geen reactie. Dat mag (mogelijk wil men ook niet spoilen dat er wel een review komt, of men er is er nog niet over uit, of druk). Gezien jouw effort: daar laat ik het dan wel bij. Ze kunnen het intern bespreken of oppakken, en ik hoop natuurlijk dat ze dat doen en dat het die van jou wordt, simpelweg omdat jij hem eerder hebt dan ik.RXShorty schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Mijn toestel is ondertussen in NL en zou vandaag bezorgd worden, maar ik was niet thuis, dus volgende week. Tevens maar even een mailtje gestuurd naar Tweakers of ze wederom interesse hebben om de Jolla te lenen voor een review.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Eerste grote nadeel: Revolut werkt niet. 🫣
Nice, dat is ook in lijn met de andere reviews, en met een batterij die eenvoudiger te vervangen is, hoop ik dat het toestel toch een aantal jaren mee kan, en daarna nog een prima handmedown is.RXShorty schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:50:
Ondertussen het toestel binnen. Toestel voelt goed aan wat betreft bouw kwaliteit en ook de performance is stukken beter dan de C2.
Wat betreft Revolut, oef. Like, helemaal niet? Werkt het ook niet in de browser? Dat is dan neem ik aan je main bank? Ik gebruik ASN en Bunq, maar met Revolut / N26 / Curve als backup. Kun je Curve eens proberen? Heb jij ook N26?
Mijn niet Sailfish ervaring is dat de Revolut app Google Play Integrity vereist. Lees: op LineageOS werkte de app van de ene op de andere dag niet meer, i.v.m. hardware attestation / Google Play Integrity dus.Jerie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:57:
Wat betreft Revolut, oef. Like, helemaal niet? Werkt het ook niet in de browser? Dat is dan neem ik aan je main bank? Ik gebruik ASN en Bunq, maar met Revolut / N26 / Curve als backup. Kun je Curve eens proberen? Heb jij ook N26?
Aangezien de Jolla standaard met microG wordt geladen, heb ik hier nog niet verder naar gekeken wat er mogelijk is. Zal eens duiken in de Google Play spullenboel van de week.
De website werkt, maar het overmaken van geld is dan lastig? Althans, die optie zie ik niet terug, wel het schuiven van geld naar andere rekeningen van jezelf. (En ja Revolut is mijn main bank, met Bunq voor iDin gedoe)
N26 heb ik niet. Het start netjes op, maar bij het aanmaken van een account krijg ik een melding dat het toestel niet wordt ondersteund. Weet niet hoe het reageert als je een account hebt helaas.
ASN start ook netjes op, kan het verder ook niet testen.
Bunq werkt wel prima.
Update: Mijn toestel heeft een hardware defect, de volume knop naar beneden reageert niet.
[ Voor 10% gewijzigd door RXShorty op 06-08-2026 09:35 ]
Ah dat is wel extreem k_tRXShorty schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:50:
Ondertussen het toestel binnen. Toestel voelt goed aan wat betreft bouw kwaliteit en ook de performance is stukken beter dan de C2.
Ofwel moet ik hardcore gaan, en een bank zoeken die WEL werkt, en die andere opzeggen, met het risico dat ze er ineens ook Play Integrity inknallen natuurlijk
[ Voor 16% gewijzigd door Joab9000 op 06-08-2026 10:17 ]
Ik heb deze via Aurora deze week nog geupdate op Lineage en deze werkt nog.MatiasG schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:41:
De Rabobank app heeft een tijdje lang niet gewerkt en daarna weer wel. Maar ik lees in een recente Play Store review dat na de nieuwe update (naast een vreselijk herontwerp dat in vrijwel alle opzichten een stap achteruit is) de app niet meer werkt op GrapheneOS i.v.m. Play Integrity API. Dus ik durf niet te updaten zolang alles nog werkt.
Bij mijn weten is Rabo op een gegeven moment alleen Play Integrity gaan vereisen bij installatie. Daardoor deed de Google Play Store hem niet meer aanbieden. Maar als je hem via een alternatieve store installeert (zoals dus Aurora die puur een wrapper over de Play Store is) werkt die wel gewoon.
Edit:
Gezien het aantal plusjes.
Om absoluut duidelijk te zijn: ik heb het dus over "de Rabo app werkt op een Android apparaat zonder Play Integrity". Of die werkt op Sailfish, met Android emulatie, durf ik niks over te zeggen. En ik twijfel zelfs of ik op mij. lineage toestel nu MicroG heb of de volledige Play Services. In het laatste geval zal dat vast ook veel beter zijn dan wat Sailfish kan bieden.
[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 06-08-2026 14:48 ]
Ik heb al een week een tracking, maar het blijft bij een aanmelding, de parcel wordt niet afgegeven. Was dat bij jou ook zo?RXShorty schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Mijn toestel is ondertussen in NL en zou vandaag bezorgd worden, maar ik was niet thuis, dus volgende week. Tevens maar even een mailtje gestuurd naar Tweakers of ze wederom interesse hebben om de Jolla te lenen voor een review.