*knip*. goed bedoeld maar pluggen van V&A advertentie is niet de bedoeling.
[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 04-02-2025 10:27 ]
[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 04-02-2025 10:27 ]
iPhone 13 mini (iOS 26.2) // Pebble 2 Duo (wit) // Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5.0.0.67 "Tampella")
2025-02-20: OS version 5.0.0.61 “Tampella” was released for Early Access subscribers of all supported Sailfish OS devices as an over-the-air update.
Wat er mijn inziens op neerkomt de connectiviteit en de browser zijn geupdatet.Release highlights
- VoLTE switch in Settings fixed - it did not always turn VoLTE off
- Robustness fixes for connectivity
- Browser address bar search fixed and user agent URL updated (ESR91)
- Improvements for how the browser uses the display area (e.g. avoiding the notch)
- Fixed the issue of the keyboard disappearing when typing the first character on a new Browser tab
- Fixes primarily for Mind2
Denk nog even geduld hebben voordat 5.0 voor alle gebruikers beschikbaar wordt.Other
This 5.0.0.61 is the target for the public release for all supported devices. There will be more 5.0.0 update releases later during the first half of the year.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Later vanavond binnenhalen op de XA2, 10II en 10III
- 2025-02-24: OS version 5.0.0.61 “Tampella” was released as an over-the-air update for all supported Sailfish OS device users. Installable images are available at Jolla shop
[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 17-03-2025 23:01 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 18-03-2025 00:24 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Waarom zou je niet pre abonnement betalen? Het helpt Jolla om financieel meer tractie te krijgen.ocf81 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:58:
AppSupport valt nu onder een abonnement, dus ik heb vandaag maar CalyxOS op mijn nieuwe FP5 gezet. Jammer dat Jolla hun eigen glazen zo ingooit. Ik zal nooit instemmen met een abonnement voor software die zo essentieel is als het OS van mijn telefoon.
vrede in rust
© ocf81 1981-infinity
is graphenOS dan geen goede oplossing?Nas T schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:01:
[...]
Nee, of je moet Maemo meenemen, die ervaring was met de N900 nagenoeg gelijk, alleen had Nokia toen nog wat in de melk te brokkelen en had je wat meer apps (zoals navigatie: Sygic).
En initiatieven zoals /e/ OS: tsja, dan blijf je het Google ecosysteem indirect in stand houden. Een beetje zoals we ook doen met de Android app ondersteuning in Sailfish, maar ... dan ondermijn je wel de interesse in AOSP/Android, waardoor je het ecosysteem van Google meer ondermijnt. En daar moeten we heen als maatschappij (dat zie je ook op Europees niveau): het ecosysteem moet afgebroken worden. En het is niet de vraag of, maar wanneer. Hoe eerder de huidige verdienmodellen van Google/Apple uitgeschakeld worden, hoe beter.
Ik snap dat Sailfish door hun app-ondersteuning niet zaligmakend is, maar het enige verwijt dat ik ze kan geven is dat ze geen betalingsmogelijkheid voor appmakers bieden. Laat Jollaboys er voor zorgen dat apps betaald kunnen zijn en dan zou Whatsapp misschien een betaalde versie kunnen uitbrengen. En nee, dan niet voor €5 per maand, maar eerder rond de €10 per jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 27-03-2025 11:50 ]
Sorry, ik dacht gereageerd te hebben, maar niet dus.
vrede in rust
[ Voor 28% gewijzigd door lohost op 22-05-2025 13:08 ]
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
© ocf81 1981-infinity
Beetje off-topic hier, maar ik had last van iets soortgelijks op mijn Lumia 950 die ik al 8 jaar in gebruik heb. Ik merkte dat opladen steeds langer duurde en schreef dat aanvankelijk toe aan de batterij of de oplader. Ik had al langer het probleem dat mijn PC de telefoon niet meer herkende als aangesloten wanneer ik de telefoon via een USB-datakabel had ingeplugd. Hierdoor kon ik dus ook geen foto's van mijn mobieltje meer overbrengen naar de PC. Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg Dat hielp enigszins om de telefoon weer herkend te laten worden door de desktop. En als een gunstig bijeffect bleek later dat het opladen daarna ook veel sneller verliep dan voorheen, dat scheelt echt uren aan oplaadtijd. Wellicht kun je iets met deze tip.ocf81 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:46:
Ondertussen is mijn Xperia 10 III zo goed als dood en heb ik meerdere keren per week dat deze niet goed oplaadt omdat de USB-poort min of meer dood is. Dat is natuurlijk strontvervelend...
Bij mij is het retentiemechanisme gewoon stuk. Ik moet de kabel er onder een bepaalde hoek indrukken om contact te maken. Soms glijd de kabel er tijdens het opladen dus uit en kom je 's ochtends een lege batterij tegenchoogen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
[...]
Beetje off-topic hier, maar ik had last van iets soortgelijks op mijn Lumia 950 die ik al 8 jaar in gebruik heb. Ik merkte dat opladen steeds langer duurde en schreef dat aanvankelijk toe aan de batterij of de oplader. Ik had al langer het probleem dat mijn PC de telefoon niet meer herkende als aangesloten wanneer ik de telefoon via een USB-datakabel had ingeplugd. Hierdoor kon ik dus ook geen foto's van mijn mobieltje meer overbrengen naar de PC. Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg Dat hielp enigszins om de telefoon weer herkend te laten worden door de desktop. En als een gunstig bijeffect bleek later dat het opladen daarna ook veel sneller verliep dan voorheen, dat scheelt echt uren aan oplaadtijd. Wellicht kun je iets met deze tip.
© ocf81 1981-infinity
Hier hetzelfde. Ik weet het ook aan de kabel/poort. maar uiteindelijk goed schoongemaakt. Je kan een kwast nemen met lange dunne haren en dan met water met wat zeep kan je het schoon krijgen.choogen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
[...]
... Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg.
vrede in rust
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
vrede in rust
© ocf81 1981-infinity
vrede in rust
SFOS op FP6 wellicht?Nas T schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:33:
Jammer te horen dat het niet heeft gewerkt, bedankt voor de terugkoppeling en ik hoop ooit tot ziens bij Sailfish in de toekomst.
© ocf81 1981-infinity
Eerst was enkel het eerste jaar gratis. Dit is dus een sterke verbetering. De kans dat ik een C2 had gekocht was ook veel groter geweest als dit meteen al had gegolden.FortezzA_64 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:29:
Long-term Sailfish OS updates free-of-charge for all Jolla C2!
Dus geen abonnement model voor de C2. Dat is nieuw voor mij, begreep eerst dat het een model zou zijn waar bij je middels een maandelijks bedrag toegang kreeg tot updates. Of, als je vlak na een release inschrijft, je deze update kan krijgen.
jolla@techhub.social - Calling all Jolla & Sailfish OS fans!
We’re hosting a live-streamed Jolla Community Meeting from Tampere on 2nd of July 2025 18:00, and you’re invited. Join us to hear what’s new, meet the team, and take part in shaping what comes next.
📍 Details & stream link here:
https://forum.sailfishos....d-july-from-tampere/23493
See you there?
#SailfishOS #Jolla #CommunityPowered
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
[ Voor 67% gewijzigd door ocf81 op 04-07-2025 15:28 ]
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 14% gewijzigd door lohost op 10-07-2025 16:01 . Reden: link ]
[ Voor 36% gewijzigd door choogen op 18-07-2025 13:28 ]
[ Voor 19% gewijzigd door choogen op 05-08-2025 21:25 ]
Ben erg benieuwd in hoeverre de uitslag van de enquete doorgevoerd gaat worden, maar vooral naar welke hardware-fabrikant ze hebben gevonden. Zouden ze verder gaan met Reeder?choogen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:03:
Jolla blijkt al na te denken over de volgende Jolla telefoon en vraagt nu Sailfish-gebruikers en geïnteresseerden om via het Sailfish-forum hun voorkeuren uit te spreken via een enquête. Je kunt bijv. aangeven welke specificaties de telefoon volgens jou moet gaan hebben, hoe groot hij moet worden, wat je maximaal bereid bent te betalen, etc. Invullen is geheel vrijblijvend.
Op basis van de enquête-resultaten en bij voldoende vraag zal een Next Gen Jolla telefoon worden uitgebracht die al in het eerste kwartaal van 2026 beschikbaar zou moeten komen. Jolla heeft een minimum van 2000 pre-orders nodig om van start te kunnen gaan.
De goedkoopste prijscategorie ligt in de enquête op < €600, dus het lijkt mij dat men voor de Next Gen denkt aan een veel luxer uitgeruste telefoon dan de C2 van Reeder destijds was. Maar goed, dat is op dit moment eigenlijk nog speculeren, want een telefoon van €300 valt strikt genomen ook gewoon in de sub-€600 categorie.
Zie hier: https://forum.sailfishos.org/t/next-gen-jolla-phone/23882
iPhone 13 mini (iOS 26.2) // Pebble 2 Duo (wit) // Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5.0.0.67 "Tampella")
51% ~6" (~154mm diagonal, like Sony Xperia 10 II/III/IV/V)choogen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:03:
Jolla blijkt al na te denken over de volgende Jolla telefoon en vraagt nu Sailfish-gebruikers en geïnteresseerden om via het Sailfish-forum hun voorkeuren uit te spreken via een enquête. Je kunt bijv. aangeven welke specificaties de telefoon volgens jou moet gaan hebben, hoe groot hij moet worden, wat je maximaal bereid bent te betalen, etc. Invullen is geheel vrijblijvend.
Op basis van de enquête-resultaten en bij voldoende vraag zal een Next Gen Jolla telefoon worden uitgebracht die al in het eerste kwartaal van 2026 beschikbaar zou moeten komen. Jolla heeft een minimum van 2000 pre-orders nodig om van start te kunnen gaan.
De goedkoopste prijscategorie ligt in de enquête op < €600, dus het lijkt mij dat men voor de Next Gen denkt aan een veel luxer uitgeruste telefoon dan de C2 van Reeder destijds was. Maar goed, dat is op dit moment eigenlijk nog speculeren, want een telefoon van €300 valt strikt genomen ook gewoon in de sub-€600 categorie.
Zie hier: https://forum.sailfishos.org/t/next-gen-jolla-phone/23882
Natuurlijk super voor jou dat dit zo goed uitpakt, maar het doet mij ook afvragen waarom Jolla en/of de Sailfish developer community iets soortgelijks al jaren niet voor elkaar kunnen krijgen voor de Xperia 10 IV/V. Op die Xperia telefoons werken bijv. de camera en de hoofdtelefoonaansluiting nog steeds niet, naast problemen met simkaartherkenning. Ligt dat aan Sony die op een bepaalde manier in gebreke blijft, waar OnePlus wellicht juist coöperatief is? Of ligt het probleem op een ander vlak? Heeft het bijv. te maken met de Android versie (13/14) waar Jolla mee werkt?TheLion01 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:04:
Gisteren SailfishOS 5.0.62 geïnstalleerd op een OnePlus 6T die ik van een maat had overgenomen. Toestel was eigenlijk bedoeld voor een projectje maar daarvoor had ik nog een oude Galaxy Tab 2 gevonden die prima geschikt was. Maar wát een goede community port van SFOS is dit zeg!En zelfs Waydroid installeren ging ontzettend soepel.
Ik vind het ook bizar. Ik dacht wel dat Sony bij de 10 IV & V minder coöperatief was in de zin dat binary blobs e.d. veel later waren vrijgegeven e.d. Waarom het de community wel lukt bij hardware van bv OnePlus (die niet samenwerken met Jolla) is mij ook een raadsel. Daarnaast is het ook heel vreemd dat een community port op een OP6T zelfs soepeler werkt dan op eigen hardware van Jolla inclusief de C2. Het blijkt moeilijk te zijn voor Jolla om een goede partner te vinden voor hardware voor hun OS. Op deze manier blijft het helaas ook vooral een ding voor tweakers en zal het nooit een merkbaar marktaandeel kunnen afsnoepen van iOS/Android. Echt ontzettend zonde. Ik heb nog enigszins hoop dat Jolla ooit AppSupport nog gaat aanbieden (tegen betaling) voor een aantal community ROM’s.choogen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:15:
[...]
Natuurlijk super voor jou dat dit zo goed uitpakt, maar het doet mij ook afvragen waarom Jolla en/of de Sailfish developer community iets soortgelijks al jaren niet voor elkaar kunnen krijgen voor de Xperia 10 IV/V. Op die Xperia telefoons werken bijv. de camera en de hoofdmicrofoonaansluiting nog steeds niet, naast problemen met simkaartherkenning. Ligt dat aan Sony die op een bepaalde manier in gebreke blijft, waar OnePlus wellicht juist coöperatief is? Of ligt het probleem op een ander vlak? Heeft het bijv. te maken met de Android versie (13/14) waar Jolla mee werkt?
Het heeft ook te maken met de leeftijd van de toestellen. De OnePlus 6T is bijna 7 jaar oud en heeft ook talloze custom ROMs waaruit geput kan worden voor het oplossen van problemen. Jolla moet grotendeels zelf alles reverse engineeren dat kost natuurlijk heel wat meer tijd.choogen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:15:
[...]
Natuurlijk super voor jou dat dit zo goed uitpakt, maar het doet mij ook afvragen waarom Jolla en/of de Sailfish developer community iets soortgelijks al jaren niet voor elkaar kunnen krijgen voor de Xperia 10 IV/V. Op die Xperia telefoons werken bijv. de camera en de hoofdtelefoonaansluiting nog steeds niet, naast problemen met simkaartherkenning. Ligt dat aan Sony die op een bepaalde manier in gebreke blijft, waar OnePlus wellicht juist coöperatief is? Of ligt het probleem op een ander vlak? Heeft het bijv. te maken met de Android versie (13/14) waar Jolla mee werkt?
Ik vraag me af of het niet toch een model uit een ander land is of een refurbished toestel dat oorspronkelijk van een operator met restrictions was.choogen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:31:
Verdikkeme, ik lees net op het Sailfish forum dat er van de Sony Xperia 10 V versies bestaan waarvan de bootloader überhaupt niet ontgrendeld kan worden. Blijkbaar kun je dus zo'n kat in de zak kopen wanneer je de 10 V specifiek hebt gekocht om er Sailfish OS op te zetten. Ik heb mijn eigen 10 V nog niet getest (gloednieuw, de sticker zit nog op het display), want ik wacht(te) nog steeds op officiële ondersteuning voor o.a. de camera en hoofdtelefoonaansluiting.
Het is nog niet duidelijk waarom de bootloader soms toch niet ontgrendeld kan worden. Sony zegt op zijn website het volgende: Please see the list of supported devices and note it will only be possible to unlock the bootloader for certain releases (depending on operator restrictions). De topicstarter op het Sailfish forum had zijn telefoon in een (Duitse) winkel gekocht - zonder abonnement, als ik zijn woorden tenminste correct interpreteer.
https://forum.sailfishos....xperia-10-v-xq-dc54/24674
https://developer.sony.co.../how-to-unlock-bootloader
Lijkt mij ook aannemelijk.RepareerDroid schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:27:
[...]
Ik vraag me af of het niet toch een model uit een ander land is of een refurbished toestel dat oorspronkelijk van een operator met restrictions was.
Het zou extra fijn zijn als die fabrikant meerdere versies uitbrengt met de keuze uit standaard Sailfish OS, PostMarket OS en Ubuntu Touch. Dan kunnen ze ook samenwerken om problemen op te lossen en ondersteuning te verbeteren.TheLion01 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:29:
[...]
Lijkt mij ook aannemelijk.
Overigens is het wel een probleem dat steeds meer fabrikanten de mogelijkheid tot het unlocken van de bootloader stopzetten. Dit maakt het per definitie onmogelijk om SailfishOS te installeren op toestellen en maakt het daarmee ook veel minder aantrekkelijk om community ports te maken. Daarmee wordt de noodzaak voor goede first-party hardware van Jolla steeds groter. Ik hoop ook nog steeds dat er een third-party fabrikant aanhaakt om telefoons met Sailfish OS uit te brengen, net zoals het Indiaase Intex destijds.
[ Voor 5% gewijzigd door choogen op 05-09-2025 14:04 ]
Dank je, ik was er niet van op de hoogte.choogen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:45:
Jolla biedt gebruikers sinds gisteren de mogelijkheid om via de Jolla website donaties te doen voor de verdere ontwikkeling van Sailfish OS.
vrede in rust
Toen ze het aankondigden twijfelde ik ook geen moment om een maandelijkse incasso aan te zetten! Toen ook maar meteen hetzelfde gedaan voor de UBports foundation. Ondanks dat een iPhone mijn daily driver is op dit moment wil ik deze Europese alternatieven maar al te graag ondersteunen! Draait atm heerlijk op mijn tablet en hopelijk straks nog beter als er een update voor Gecko komt. Ik blijf de ontwikkelingen op de voet volgen.Nas T schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:41:
[...]Ik hoop dat jullie dat ook zien, al is het maar dat ze veel slechte tijden hebben gekend, maar altijd hebben overleefd.
Ik hoop dat jullie Tweakers het belang van Sailfish naar waarde kunnen schatten en een gift willen doen. Bedankt voor het lezen van mijn relaas en vooral bedankt voor het vertrouwen dat de meesten van jullie in Sailfish hebben (gehad)!
Misschien dat je hier iets aan hebt: https://forum.sailfishos.org/t/xperia-10-ii-and-android-12/Toon83 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:40:
En de vereiste Android versie voor installatie [op mijn Xperia 10 ii] is Android 11. Zou ik het ook kunnen installeren vanaf Android 12, of zou ik dan eerst een downgrade moeten uitvoeren?
"Linux Phone", Android is toch ook een Linux Phone?choogen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:59:
Deze Amerikaanse vrouw runt een klein YouTube-kanaal over technologie en licht haar (korte) ervaring met de Jolla C2 toe in een recente review: (13 min) YouTube: 1 week using a Linux Phone | Jolla C2 Community Phone with Sailfish OS
Ik zit hier zelf ook met een Xperia 10V die ik heb gekocht met het doel om er SFOS op te zetten, maar tot op heden lijkt het nog geen daily driver materiaal te zijn. Dus ik wacht nog even af met flashen etc.RobertMe schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:23:
Als er nu daadwerkelijk een beetje "normale" (~mid range) "Linux telefoon" zou zijn zou ik het wellicht wel overwegen. Maar bij mijn weten is dat er niet en blijft het een force niche waarbij het vaak gaat om een alternatief OS op een Android telefoon met iffy support (zie Jolla met Sony dat hier laatst nog voorbij kwam. Dat je een toestel koopt om later Sailfish er op te zetten op basis van beloften en het vervolgens "niet door gaat").
Ik heb hier vroeger wel iets meer gepost jachoogen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:38:
Overigens, welkom terug in deze draad! Ik zag dat je hier vroeger regelmatige postte en daarmee zelfs een Jolla badge verdiend hebt.
These are the notable improvements of 5.0.0.71 compared to 5.0.0.70.
A lot of fixes in AppSupport for connectivity and other things.
Settings > AppSupport has some new switches to control AppSupport behavior, so make sure to check that after the update.
Sailfish Community News, 13th November 2025 - xdg-shellOn Tuesday, we released the Sailfish OS 5.0.0.72 for all devices. The significant fix in the 5.0.0.72 was the recovery boot issue affecting Xperia XA2, Xperia 10, and Jolla C2.
[ Voor 3% gewijzigd door FortezzA_64 op 15-11-2025 17:01 ]
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 115% gewijzigd door Jozz op 05-12-2025 14:26 . Reden: Informatie toegevoegd ]
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
[ Voor 13% gewijzigd door choogen op 05-12-2025 17:46 ]
Tsja, zoals je hier ook doorlopend in het topic leest: gebrek aan software ondersteuninglutj schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:27:
[...] Waar kijken jullie het meest kritisch naar? [...]
[ Voor 5% gewijzigd door pixeled op 06-12-2025 11:36 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Bongoarnhem op 06-12-2025 22:56 ]
Gezien banken apps intussen achter Google Play Integrity worden gestopt* en de EU dat schijnbaar prima vind zie ik het al helemaal niet gebeuren dat er een verplichting komt tot het uitbrengen van apps voor andere OSen.Bongoarnhem schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:40:
Het zou welkom zijn als de EU Europese bankenapps gaat verplichten om een app uit te brengen voor het Europese os.
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
In dit overzicht op het Sailfish-forum kun je ongeveer zien wat de huidige stand van zaken is m.b.t. de verschillende Europese bank-apps. Lees de evaluatiecodes bovenaan om e.e.a. te kunnen interpreteren.Develve schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:02:
Na heel wat jaren geleden de eerste Jolla voor 2 jaar gebruikt te hebben zit ik nu toch weer naar de nieuwe te kijken. Helaas zit ik wel vast aan een aantal Android-apps: Abn-Amro Bank en de Giro en ook zonder WhatsApp kan ik niet. Werken deze nu een beetje?.
:strip_exif()/f/image/VvvpuonSwO6pNVvsX3gnAhF3.jpg?f=fotoalbum_large)
Help me even... Welke toepassingen zijn er uberhaupt voor de J1 geweest? En dan bedoel ik voornamelijk officieel. Het enige dat ik mij kan herinneren was dat er gesproken werd over een qwerty-toetsenbord, "slide out"? zoals bv de N900 had. Maar of dat er ooit gekomen is? Kan me er verder niks meer van herinneren.TheLion01 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:31:
The Other Half keert terug!![]()
Batch #1 en #2 van de nieuwe Jolla Phone zijn uitverkocht en vandaag heeft Jolla Batch #3 aangekondigd: Als ze 10.000 pre-orders halen gaan ze verder met de ontwikkeling van The Other Half modulaire accessoires voor de nieuwe Jolla. In de forumpost zijn ze aan het inventariseren naar welke toepassingen de community interessant vinden.
[Afbeelding]
Dit trok mij over de drempel om toch een maar een pre-order in te leggen
[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 13-12-2025 17:18 ]
Ik ben ook erg benieuwd welke het gaat worden. Zeker aangezien ze het toestel lang willen ondersteunen zou je denken dat je nu wil investeren een een goede SoC die in de toekomst nog goed mee kan.Gezien de combinatie van WiFi 6, BT 5.4, NFC zou het om een 7300+, 8300+ of 9300+ moeten gaan, maar de 9300+ ondersteunt WiFi 7 dus die zal het wel niet worden.
[ Voor 54% gewijzigd door choogen op 16-12-2025 12:24 ]
Vanuit de ir2c aansluiting(zo heette die pinnetjes geloof ik) is er nooit wat officieels gekomen.RobertMe schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:13:
[...]
Help me even... Welke toepassingen zijn er uberhaupt voor de J1 geweest? En dan bedoel ik voornamelijk officieel. Het enige dat ik mij kan herinneren was dat er gesproken werd over een qwerty-toetsenbord, "slide out"? zoals bv de N900 had. Maar of dat er ooit gekomen is? Kan me er verder niks meer van herinneren.
En terwijl ik dit rype bedenk ik me dat je ook covers in andere kleuren kon hebben waarbij elke cover, op basis van NFC in de cover?, een ander thema kon activeren.... Niet een heel nuttige toepassing IMO.
Edit:
De post zelf haalt ook alleen de verschillende ambiances (/thema's) aan. En daarnaast het community toetsenbord (dus niet officieel). Dat ze het pionieren noemen en ver voordat grotere fabrikanten er mee experimenteerden zegt ook wel genoeg? Ik kan mij niks van dit van de "grote fabrikanten" herinneren? En als ze er mee experimenteerden is het daar dus (ook) mislukt?
Voor mensen die goedkoop een qwerty toetsenbord onder hun candybar willen plakken kan ik een BB keyboard aanraden (tenzij de gebruiker dikke vingers heeft). Die heb je in USB-C en Bluetooth. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Want een other half met wireless charging (Qi) staat je doe om je USB-C poort dicht te kitten met kunsthars, en dan kun je Bluetooth gebruiken voor communicatie.RobertMe schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:13:
[...]
Help me even... Welke toepassingen zijn er uberhaupt voor de J1 geweest? En dan bedoel ik voornamelijk officieel. Het enige dat ik mij kan herinneren was dat er gesproken werd over een qwerty-toetsenbord, "slide out"? zoals bv de N900 had. Maar of dat er ooit gekomen is? Kan me er verder niks meer van herinneren.
En terwijl ik dit rype bedenk ik me dat je ook covers in andere kleuren kon hebben waarbij elke cover, op basis van NFC in de cover?, een ander thema kon activeren.... Niet een heel nuttige toepassing IMO.
Edit:
De post zelf haalt ook alleen de verschillende ambiances (/thema's) aan. En daarnaast het community toetsenbord (dus niet officieel). Dat ze het pionieren noemen en ver voordat grotere fabrikanten er mee experimenteerden zegt ook wel genoeg? Ik kan mij niks van dit van de "grote fabrikanten" herinneren? En als ze er mee experimenteerden is het daar dus (ook) mislukt?
[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 23-12-2025 15:57 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
The SoC will be an unpublished MediaTek Dimensity 7000 series chipset. As it is still unpublished we can’t disclose details about it and need to wait the SoC vendor publications
For the 12/256GB memories we’re shooting for LPDDR5 for the RAM and UFS3.1 for the mass storage, both from top tier Korean vendors. Please note, there is an unseen global shortage on memory chips which may effect the availability of memory types, thus we’ll confirm the particular memory types closer to the mass production.
In regards the SIM configuration, it will be a single tray dual-sided nano-SIM with a separate slot for the microSDXC. I.e. in total 3-slots in one tray.
Een fysiek toetsenbord zou ik graag willen hebben. Ik heb geen dunne vingers, maar het toetsenbord van de N900 was prima voor me. Ik heb tweemaal een extern toetsenbord gehad, één keer via bluetooth denk ik en één keer als other half voor ik denk de eerste Jolla phone. Maar het valt of staat ook met hoe snel je kan beginnen met typen. Bij de N900 schuif je het toetsenbord uit en dan typ je, dat kost denk ik minder dan een halve seconde. Op het moment dat je eerst een knop moet indrukken en dan nog 0,5-1 seconde moet wachten, dan is dat al te lang. De USB-poort bezet houden is prima, maar een toetsenbordje uit je zak laten steken, plus de USB-poort continu fysiek belasten is geen doen, en aansluiten en weer wachten? Ik weet het niet.Jerie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:35:
Ik heb deze ook gepreordered, of ik hem ook helemaal wil kopen of het maar zo laat weet ik nog niet. Want ik heb wel zo op- en aanmerkingen. De Firefox versie lijkt wel erg out of date (en begrijp me goed: een ESR gebruiken is prima). Terwijl Fennec (codenaam van mobile Firefox) ontwikkeling ooit begonnen is met de Nokia N900 als main target!
Daarnaast heb ik een FP5. Die heeft een SoC die lang ondersteunt blijft, en de componenten zijn eenvoudig met een schroevendraaier te vervangen. Alleen het OS wil ik eigenlijk niet draaien (Android). Dus de vraag wordt wat is prettiger: switchen naar een AOSP-based OS, of een fatsoenlijke Europese smartphone met Europese software plus iets met remote desktop dit ding in mijn WLAN of zak hangen en dan gebruiken indien echt nodig.
[...]
Voor mensen die goedkoop een qwerty toetsenbord onder hun candybar willen plakken kan ik een BB keyboard aanraden (tenzij de gebruiker dikke vingers heeft). Die heb je in USB-C en Bluetooth. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Want een other half met wireless charging (Qi) staat je doe om je USB-C poort dicht te kitten met kunsthars, en dan kun je Bluetooth gebruiken voor communicatie.
Voorbeeld: https://www.elecrow.com/p9981-ble-usb-keyboard-pro.html
Je ook andere varianten van BB toetsenborden. Je hebt er ook die USB-C male hebben, die steek je dan zo in je toestel.
Het wordt gemaakt en verzonden door een Chinese student die in Dresden studeert. Die is nu trouwens even op vakantie.
Zoals ik al zei: tenzij de gebruiker dikke vingers heeft. Een slideout keyboard of OSD op een slideout touchscreen heeft op papier in dit geval meer potentie, maar ook bij slideout keyboards kunnen de toetsen klein zijn (zie bijvoorbeeld de N900 of f(x)tec).
Ander alternatief dan AOSP draaien (wat ook remote kan op een x86-64 server in een browser, middels Waydroid) is om bepaalde applicaties op je homelab te draaien, en die dan normaal te benaderen via WWW (evt. achter VPN). Bijvoorbeeld: https://docs.linuxserver.io/images/docker-signal/
vrede in rust
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq