Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

nero355 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Wat ik me wel afvraag is hoe de "License Check" dan gaat werken, want in tegenstelling tot vele anderen is mijn telefoon alleen online als ik effe wat wil checken en dan ook nog eens via WiFi en dus geen 24/7 3G/4G/4G+/5G toestanden, waarbij de telefoon constant allerlei meldingen produceert! ;)
Ja, plus dat je telefoon dan kennelijk continu bezig is om "naar huis te bellen" om te zien of de licentie nog geldig is. Lijkt me ook niet echt een pluspunt voor een OS dat stelt privacy voorop te willen stellen.

Overigens lees ik net op het forum dat er waarschijnlijk toch een levenslange Sailfish-licentie blijft worden aangeboden (maar over de prijs daarvan voor de Xperia 10 IV en V wordt nog niets gecommuniceerd):

Q: Are you considering keeping one-time-fee (perpetual) Sailfish license available?
A: Yes, we are and also based on the feedback it looks that we keep the option for a Sailfish OS (perpetual) license with fixed fee available for all supported device models. This will be offered next to the subscription model.

https://forum.sailfishos....4#questions-and-answers-2

In een andere draad (inmiddels tijdelijk gesloten) wordt over het abonnementsmodel ook een stevige discussie gevoerd: https://forum.sailfishos....nsive-for-my-budget/18674

Volgens een van de sprekers tijdens Jolla Love Day 2 zou de Xperia 10 V voor augustus van dit jaar MS-Exchange ondersteuning & Android App Support moeten krijgen. Tegen die tijd ga ik het dan maar eens installeren, ben benieuwd hoe het bevalt en of ik er doorlopend voor wil blijven betalen. Wellicht dat ik het gewoon eerst een maand uitprobeer en dan alsnog afkoop (mits dat inderdaad mogelijk wordt gemaakt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 23:29
choogen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:35:

@5pë©ïàál_Tèkén
Bij een Xperia van die leeftijd heb je wellicht al eens de accu moeten (laten) vervangen. Hoe verliep dat? Heb je het zelf gedaan, hoe kwam je aan de juiste originele accu en hoe lastig was het om de nieuwe batterij te plaatsen en de oude los te krijgen?
(nog) niet gedaan, al moet ik zeggen dat ik best wel spaarzaam ben met m'n accu. Standaard staat m'n wifi uit en zet ik die alleen aan als ik iets wil doen. 4G gebruik ik eigenlijk nooit. Ik heb nu een berg Ifixit spul gekocht in de actie en durf daar wel een accu mee te vervangen. Nog niet gekeken naar originele onderdelen en of die er nog zijn tegen die tijd.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
choogen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:11:
[...]
Volgens een van de sprekers tijdens Jolla Love Day 2 zou de Xperia 10 V voor augustus van dit jaar MS-Exchange ondersteuning & Android Support moeten krijgen. Tegen die tijd ga ik het dan maar eens installeren, ben benieuwd hoe het bevalt en of ik er doorlopend voor wil blijven betalen. Wellicht dat ik het gewoon eerst een maand uitprobeer en dan alsnog afkoop (mits dat inderdaad mogelijk wordt gemaakt).
Ik vind dat Jolla veel te veel wil. Ik snap dat Sailfish niche is en dat niet alles altijd even perfect is, maar ik krijg het gevoel dat features/buzzwords belangrijker zijn dan stabiliteit. Daar knap ik wel op af en met mij een groot deel van de community, omdat de feature fanboys wel bij Apple/Android zitten en niet in de Jolla fanbase. En met features geldt voor mij - doe het goed, of doe het niet. Half afgebakken & crashende onderdelen hebben we bij Sailfish al genoeg, daar hoeven we er geen meer van :P. De AI praat komt op mij over alsof óf het geld tegen de plinten aan klotst daar ('we hebben resources over dus gaan we het wiel AI uitvinden), óf er juist minder geld dan wenselijk, en ze uit semi-paniek maar wat hippe dingen roepen om toch mensen te binden. Gezien de praat naar monthly subs lijkt het mij het laatste.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:05:
[...]

Ik vind dat Jolla veel te veel wil. Ik snap dat Sailfish niche is en dat niet alles altijd even perfect is, maar ik krijg het gevoel dat features/buzzwords belangrijker zijn dan stabiliteit. Daar knap ik wel op af en met mij een groot deel van de community, omdat de feature fanboys wel bij Apple/Android zitten en niet in de Jolla fanbase. En met features geldt voor mij - doe het goed, of doe het niet. Half afgebakken & crashende onderdelen hebben we bij Sailfish al genoeg, daar hoeven we er geen meer van :P. De AI praat komt op mij over alsof óf het geld tegen de plinten aan klotst daar ('we hebben resources over dus gaan we het wiel AI uitvinden), óf er juist minder geld dan wenselijk, en ze uit semi-paniek maar wat hippe dingen roepen om toch mensen te binden. Gezien de praat naar monthly subs lijkt het mij het laatste.
Aangezien ze niet heel veel geld hebben lijkt optie één de minst waarschijnlijke.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dat zeg/roep ik over een heleboel dingen, maar niemand lijkt zich daar wat van aan te trekken... :') _O- :+

Wat dat betreft heb ik het idee dat ik al 25 jaar of zo allerlei Alpha/Beta produkten koop en gebruik in heel veel gevallen! :r

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:10
[Release notes] Sauna 4.6.0.12
2024-06-06: OS version 4.6.0.12 was released to Early Access subscribers as an over-the-air update.
AppSupport
Video calls via Android apps are shown in full screen again

Phone
Voice call waiting fixed

Sailfish Utilities
Tool for resetting audio (Pulseaudio) added for recovering from difficult audio problems. This item is lacking translations - it is in English only. The next OS update will fix it.

SDK
Fixes

Xperia 10 IV & 10 V
Several improvements

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Een week later is nu ook al versie 4.6.0.13 uit: https://forum.sailfishos....otes-sauna-4-6-0-13/19088

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
En deze versie is nu ok uit de Early Access en vrijgegeven voor all users;
2024-06-19: OS version 4.6.0.13 was released to all users as an over-the-air update. Installable images are available in the Jolla Shop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sepulep
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-07-2024
Er is extra informatie over sailfish implemtatie voor xperia 10 IV en V

xperia 10 IV en V info

als het goed is wordt duidelijk deze week of Android 14 AOSP gebruikt kan worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb de aankondiging van de C2 helemaal gemist. Ik hoop dat het toestel toch wat aanslaat en er snel een betere opvolger komt.

Deze specs vallen toch wat tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Temp2264
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 07:33

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

De aankondiging van Jolla's nieuwe C2 telefoon heeft net de Frontpage van Tweakers gehaald; goed dat er toch nog enige aandacht aan Sailfish wordt besteed:
nieuws: Jolla kondigt nieuwe Sailfish-smartphone aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 19:23
Het lijkt er op dat de C2 een unisoc T606 cpu krijgt.
Als je dat tegenover de Xperia 10 V zet (Snapdragon 695), dan verwacht ik dat de Xperia zo'n twee keer sneller is CPU-wise (even grof bekeken, als iemand een betere inschatting heeft, verbeter me alsjeblieft).

Daarnaast is de Xperia 10 V een stuk kleiner (2,5cm minder lang, 1cm minder breed) en heeft een resolutie van 2520x1080 tegenover 1600x720, dus significant hoger. De prijs van de Xperia is nieuw €400, en dan komt daar voor het eerste jaar (ga ik van uit) €60 abonnementskosten bij, tegenover €300 voor de C2.

Ik vind de C2 dan niet per se heel duur, maar ik gebruik liever een telefoon met betere specificaties.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Heb vandaag maar eens een Jolla-account aangemaakt.

Jolla had eigenlijk aangekondigd dat het per augustus 2024 mogelijk zou moeten zijn om een commerciële licentie aan te schaffen (al dan niet op abonnementsbasis) voor o.a. de Xperia 10 V. Wanneer ik nu de Jolla shop bezoek is dat voor de 10 IV en 10 V helaas nog niet mogelijk; de gratis SFOS versie zonder MS-Exchange support en Android AppSupport is overigens wel al beschikbaar (momenteel alleen nog voor de XQ-DC54 versie vd Xperia 10 V).

Hopelijk komt die licentie-optie er snel, want ik heb best zin om de 10V als daily driver te gaan gebruiken. Ben wel benieuwd hoe lastig het flashen van de software gaat zijn, heb daar totaal geen ervaring mee.

Verder lees ik op het SF-forum dat men Sailfish op de 10V wil uitbrengen bovenop Android 14 (i.p.v. op Android 13), maar dat houdt dan in dat de camera voorlopig niet gebruikt kan worden en uitgezet wordt:

To make our life easier in the future release, we have decided to go with the Android 14 base. Issue with Android 14 vendor blobs is that camera won’t start and needs to be disabled. Hopefully next version of the Android 14 vendor blobs contain the proposed fix. We asked from you, Sailfish Community, an opinion on how would you prefer this and seems that preferred 4 approach is to release the free version quickly rather than waiting for the new vendor blobs. This means that the first version comes with disabled camera service. Reason for disabling is that broken camera service prevents suspend causing battery draining.

Once we have the new Android 14 vendor blobs containing needed changes to fix the camera service, we do a minor Sailfish OS update to re-enable camera and provide instructions on how to flash the vendor blobs.

https://forum.sailfishos....ugust-2024-jolla-c2/19547

[ Voor 60% gewijzigd door choogen op 03-08-2024 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Nas T schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:28:
Het lijkt er op dat de C2 een unisoc T606 cpu krijgt.
Als je dat tegenover de Xperia 10 V zet (Snapdragon 695), dan verwacht ik dat de Xperia zo'n twee keer sneller is CPU-wise (even grof bekeken, als iemand een betere inschatting heeft, verbeter me alsjeblieft).

Daarnaast is de Xperia 10 V een stuk kleiner (2,5cm minder lang, 1cm minder breed) en heeft een resolutie van 2520x1080 tegenover 1600x720, dus significant hoger. De prijs van de Xperia is nieuw €400, en dan komt daar voor het eerste jaar (ga ik van uit) €60 abonnementskosten bij, tegenover €300 voor de C2.

Ik vind de C2 dan niet per se heel duur, maar ik gebruik liever een telefoon met betere specificaties.
Ja, dat klopt. Maar dat is geen nieuws: Zie mijn post van 24 mei met al meer informatie over het toestel dan in het Tweakers nieuwsbericht: RepareerDroid in "Het mini Jolla Topic"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RXShorty
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-05 16:43
Gisteren de pre-order definitief gemaakt voor de Jolla C2.
Dit is mijn tweede Jolla, het eerste toestel heb ik ooit eens uitgeleend aan Tweakers voor de review (oud account).

Helaas heeft dit toestel geen biometrische opties zoals vingerafdruk maar ik ben wel benieuwd hoe ver dit toestel te gebruiken is als een daily driver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
RXShorty schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:25:
Dit is mijn tweede Jolla, het eerste toestel heb ik ooit eens uitgeleend aan Tweakers voor de review (oud account).

Helaas heeft dit toestel geen biometrische opties zoals vingerafdruk maar ik ben wel benieuwd hoe ver dit toestel te gebruiken is als een daily driver. :)
Is het ook je bedoeling om de C2 langdurig als daily driver te gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Helaas heeft dit toestel geen biometrische opties zoals vingerafdruk
Ik zie dat als een heel groot voordeel d:)b

Laat effe weten hoe het gekke ding bevalt na een maandje of zo en daarna nog een keer na 6 of 12 maanden ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RXShorty
De bedoeling is minimaal een half jaar inderdaad. 🙂

Zodra hij binnen is zal ik wel wat ervaringen delen. 👍

• 5pë©ïàál_Tèkén
Daar zijn toch product reviews voor?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Gebruik maken van biometrie als toegangscontrole is een beveiligingsrisico. Je biometrische kenmerken kunnen makkelijk worden nagemaakt en zijn ook niet makkelijk te veranderen. Ik maak daarom geen gebruik meer van dat soort mogelijkheden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RXShorty
Ik begrijp je standpunt, maar het is een afweging die ik gemaakt heb. Althans... Had... Straks is het niet meer mogelijk met het toestel.

Wat betreft een review, mocht ik daar de tijd voor willen nemen zal ik ook een review achterlaten. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
ocf81 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:35:
[...]

Gebruik maken van biometrie als toegangscontrole is een beveiligingsrisico. Je biometrische kenmerken kunnen makkelijk worden nagemaakt en zijn ook niet makkelijk te veranderen. Ik maak daarom geen gebruik meer van dat soort mogelijkheden.
Dan moet iemand wel de moeite nemen om je vingerafdruk te stelen. Tenzij iemand specifiek op zoek is naar de data in je telefoon is dat niet heel realistisch. En als je toch vrij paranoide zo worden kun je ook regelmatig wisselen van geregistreerde vinger en zelfs welk deel van je vinger(en handschoenen dragen). Daarnaast moet je ook iedere paar dagen je wachtwoord invullen. En enkel een wachtwoord is ook niet ideaal. Als je naar een publieke locatie/publiek evenement gaat en je moet je wachtwoord steeds moet invullen om in je telefoon te komen dan is dat makkelijker te kopieren dan je vingerafdrukken. In het beste scenario zou je twee vormen van authenticatie tegelijk moeten gebruiken. Voor de meeste gebruikers zijn vingerafdrukken een prima optie en zeker veiliger dan gezichtsherkenning via de selfie camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

RepareerDroid schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:25:
En enkel een wachtwoord is ook niet ideaal.
Gewoon niks belangrijks op je telefoon bewaren : KLAAR!!! :Y) 8) :*) d:)b

Mijn Ubuntu Touch telefoons mag iedereen bekijken na een keer naar links te hebben geswiped :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RXShorty
Ik ben zelf ook security/privacy minded maar heb de "strijd" op sommige vlakken opgegeven.

Social Media beperkt nu nog tot LinkedIn, al is dat ook steeds meer een FB concurrent aan het worden.
Chat is beperkt tot Signal.
Google is een Workspace account.

Het is jammer om te zien dat alles wat we gebruiken vrijwel niets uit de EU komt, en daarom vind ik Jolla/Sailfish interessant. Al gaat het niet hard en heeft het te weinig funding/backing vanuit de gebruikers/bedrijven uit de EU.

De C2 telefoon is ook redelijk beperkt maar ik moet het dan ook een kans geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FortezzA_64
[Release notes] Sauna 4.6.0.15
Met dit lijstje met wijzigingen;
Several fixes to ensure a smooth transition between WiFi and mobile networks for Android apps:

Make not being able to read the network stats non-fatal
Add networks to WifiConfigManager to avoid some errors
Disable scan-only mode to avoid network breakage when WiFi is disconnected
Prevent a timeout when removing the network

Opening Android apps from the app grid was fixed
Android Webview updated to version 119.0.6045.141
Permissions of ~/android_storage fixed

Xperia X
Fingerprint service fixed

Xperia XA2 and Xperia 10
Partition opt2 was created to allow for more space for AppSupport on Sailfish 5.0.0
RXShorty in "Het mini Jolla Topic"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FortezzA_64
Uit [Release notes] Sauna 4.6.0.15;
Android Webview updated to version 119.0.6045.141
Waardoor ik er nu achter kom dat de bank-app weer werkt, voorlopig. Dit was bij 4.6.0.13 nog niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
Ik loop tegen een probleem aan met mijn outlook.com accounts. Sinds de gewone inlog methode met gebruikersnaam en wachtwoord is vervangen door OAuth2 authentication kan ik niet meer inloggen en geen acoount meer succesvol instellen.

Op 4.6.0.15 via instellingen, accounts, account toevoegen, Microsoft 365. De stappen doorlopen volgens Setup Exchange Account op docs.sailfishos.org geeft deze melding (Accountfout - Kon account niet aanmaken)

In de online omgeving van outlook.com heb ik 2FA aangezet en de Authenticator app geïnstalleerd. Tijdens het instellen van het Microsoft 365 account krijg ik nog steeds dezelfde melding. De Authenticator app krijgt wel netje een pop-up om de inlog goed te keuren.

Tips en trucs uit deze thread [4.4.0.72 - 4.5.0.16] Unable to create Microsoft 365 Account - Using a live.com] geven ook geen oplossing.

Heeft iemand hier ervaring met een Microsoft 365 account en wat doe je anders? Wat werkt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Geen ervaring mee, maar ik zou denken dat er naast het gebruik van een Microsoft 365 account ook een inlogmogelijkheid zou moeten zijn voor mensen zonder zo'n betaalde account. Microsoft 365 is immers een abonnement, nietwaar? Ook Outlook & Hotmail gebruikers zonder een 365 abonnement zouden gebruik moeten kunnen blijven maken van hun email-account, dus daar moet dan toch iets voor bedacht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RXShorty
Ze zijn begonnen met het verzenden van de C2.
Vandaag tracking binnen gekregen, zodra de telefoon binnen is maar eens gaan testen.
Ondertussen een Xperia 10 IV voorzien van 4.6 en draait prima maar mist Android runtime vooralsnog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RXShorty
He toestel is binnen maar tot zo ver een koude start.

Opgestart met voldoende lading.
Ingesteld, helaas wifi werkte niet.
Er moest opnieuw opgestart worden en nu blijft het toestel hangen op de pin.

Even kijken of het nog wil gaan werken, helaas ben ik niet alleen met problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPZeL8hqn6CwEf2c9qrDTMqEiMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RF5wvotfupFnvRS8LacWxnSq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7faR0aKdMyjqbSEDdtvrkviaPF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1Nei7WfjeLBtln1jWdyGSLK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9pqFp44z9q8Q3BCRMNzPGpr7Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCGmIDcVmpoPZVUBzfLHL1Bl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RXShorty schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:47:

Even kijken of het nog wil gaan werken, helaas ben ik niet alleen met problemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een domper! Ziet er wel uit als een mooi toestel, mooier dan de J1 destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RXShorty
Het is inderdaad een mooi toestel, zeker voor de prijs.
Wat wel mist is een fingerprint reader, maar daar krijg je dan wel een AUX voor terug.
Helaas het apparaat niet meer aan de praat gekregen, de meeste issues lijken te zijn opgelost met een update maar die kun je niet op het toestel krijgen zonder internet verbinding.

En bij de eerste boot werkte WiFi niet en de SIM data niet.
Voor nu is het afwachten en DIT topic in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Wat jammer dat Jolla dit proces kennelijk niet uitgebreid genoeg heeft getest. Beetje knullig ook wel.
Hopelijk weet men snel met een oplossing te komen, vooral voor hen die nog geen werkende internetverbinding op de C2 tot stand hebben kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RXShorty schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:15:
Wat wel mist is een fingerprint reader, maar daar krijg je dan wel een AUX voor terug.
Wat voor AUX bedoel je precies ? :)
Helaas het apparaat niet meer aan de praat gekregen, de meeste issues lijken te zijn opgelost met een update maar die kun je niet op het toestel krijgen zonder internet verbinding.

En bij de eerste boot werkte WiFi niet en de SIM data niet.
Voor nu is het afwachten en DIT topic in de gaten houden.
Ik zou verwachten dat je een toestel dat door hen wordt verkocht makkelijk volledig overnieuw zou kunnen flashen met een verse image/installatie in zo'n geval :?

Dus effe naar Fast Boot and take it from there... ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RXShorty
Zowaar een 3.5mm aux jack 😊

Verwacht ook dat we kunnen gaan flashen, maar tot nu toe weinig tot geen reactie.
Vrees dat ze dit niet hadden voorzien.
Vraag is dus ook of het alleen software is, aangezien het bij een aantal wel prima werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RXShorty schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:47:

Doet me aan de J1 tijd denken, die bij de start batterij drainage problemen. En de JollaC heeft tijden een netwerkbug gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RXShorty
De Jolla met de other half.
Prachtig toestel om te zien, maar werkte voor mij niet soepel genoeg.

Dit toestel is ook geen powerhouse natuurlijk.
Hopelijk kunnen ze de problemen van de C2 herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RXShorty
En het toestel gaat terug gestuurd worden en er wordt een vervanger opgestuurd.
Ik moet nog even wachten om er van te genieten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
Dat is fijn en nog best snel geregeld! Heb je een ticket aan moeten maken? En vervolgens retour instructies gekregen?

Onlangs heeft mijn 10III barsten in het scherm opgelopen. Repareren komt uit op €170. Dat is dit toestel niet meer waard. Dacht dat de C2 dan een mooie vervanger kan zijn. Maar nu lees ik veel over problemen. Dus ben erg benieuwd naar de status van de C2 als dagelijks te gebruiken toestel. Kan het nu niet permitteren om tegen te grote problemen aan te lopen als vervanger van de 10III. Het is altijd kip-en-ei-verhaal, weinig gebruikers geen verbeteringen, zonder verbeteringen weinig gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RXShorty
Ik heb inderdaad een Zendesk ticket aangemaakt.
Daar heb ik retour instructies gekregen en 2 opties.
A ) You return the phone to us. We send a fixed one to you with an upgraded OS installed
on it as soon as the defect has been fixed. We refund the costs related to sending the
phone back and receiving the fixed phone.
B ) You return the phone to us. We cancel the purchase and refund the phone price and
other costs related to receiving and sending the phone back.

Vooralsnog nette service.
Helaas zijn alle C2's ondertussen verkocht en er is nog geen duidelijkheid of er een nieuwe batch komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
RXShorty schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:35:
Helaas zijn alle C2's ondertussen verkocht en er is nog geen duidelijkheid of er een nieuwe batch komt.
Ik had bijna nog een C2 besteld als 2e toestel, maar toen was het al uitverkocht. Op de site staat sindsdien "For announcements on upcoming batches, please follow up on the Sailfish OS Forum". Dat gaf mij in ieder geval wel de indruk dat een 2e batch gepland staat. Achteraf gezien ben ik in ieder geval wel blij dat ik te laat was voor de eerste batch. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

FortezzA_64 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:08:
Onlangs heeft mijn 10III barsten in het scherm opgelopen.
Repareren komt uit op €170.

Dat is dit toestel niet meer waard.
Ook als je zelf een scherm bestelt via AliExpress of zo en die dan vervangt :?

Zat laatst wat te browsen voor mijn OnePlus 7 Pro en zag ongeveer het volgende :
- LCD schermen vanaf € 25
- OLED scherm was grofweg € 125

Scheelt toch weer wat geld als het voor jouw niet al te oude Sony Xperia 10 III ongeveer hetzelfde blijkt te zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenMobiel
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-05 18:37
ASN Bank app werkt weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenMobiel
Automobiel navigatie app Waze werkt nu ook op Jolla Sailfish!
Met stem besturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Jammer dat er weinig tot geen vooruitgang lijkt te zitten in een betaalde Sailfish licentie voor de Xperia 10 IV/V. Ik heb hier al bijna een jaar zo'n toestel ongebruikt in de kast liggen (gloednieuw), maar zonder de Microsoft Exchange support en Android AppSupport mogelijkheden die een betaalde (commerciële) licentie biedt vind ik het installeren van Sailfish hierop nog onvoldoende de moeite waard. De moeilijkheden die mede-Tweaker FortezzA_64 (eerder in dit topic) ervaart met het toevoegen van een Outlook-account geven me ook weinig vertrouwen dat ik mijn email hierop zal kunnen laten binnenkomen.

Begin spijt te krijgen van mijn aankoop, maar ik kijk het nog een tijdje aan. Het kan me inmiddels niet eens meer zoveel schelen of het een abonnementsmodel wordt of een eenmalig bedrag, zolang ze het maar voor elkaar krijgen. Op het Sailfish forum word ik ook niet veel wijzer, het enige dat ik kan vinden is de uitgesproken hoop van een moderator dat er eind van dit jaar zo'n licentie beschikbaar zal komen:
https://forum.sailfishos....k-on-xperia-10-v/20114/89 Hoop, daar moeten we het mee doen. :-(

[ Voor 9% gewijzigd door choogen op 09-12-2024 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, ik heb een Xperia 10 V op de plank liggen waar ik ook ooit nog wel eens SFOS op wil zetten, maar ik begin te denken dat Jollaboys er geen energie meer in wil steken. Het feit dat Sony als 'legacy' wordt bestempeld geeft mij heel weinig vertrouwen. Ik ben al op zoek naar een alternatief. Wellicht eens PostmarketOS uitproberen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MatiasG
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:31
Er begint langzaam wat beweging in te komen. Dit lag aan factoren buiten hun controle, vooral het feit dat Sony nog geen nieuwe vendor blobs had uitgebracht. Die zijn nu eindelijk uitgekomen maar die werken nog niet zonder problemen met Sailfish dus er is nog werk aan de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

choogen schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:07:
Jammer dat er weinig tot geen vooruitgang lijkt te zitten in een betaalde Sailfish licentie voor de Xperia 10 IV/V. Ik heb hier al bijna een jaar zo'n toestel ongebruikt in de kast liggen (gloednieuw), maar zonder de Microsoft Exchange support en Android AppSupport mogelijkheden die een betaalde (commerciële) licentie biedt vind ik het installeren van Sailfish hierop nog onvoldoende de moeite waard.

De moeilijkheden die mede-Tweaker FortezzA_64 (eerder in dit topic) ervaart met het toevoegen van een Outlook-account geven me ook weinig vertrouwen dat ik mijn email hierop zal kunnen laten binnenkomen.
Als je zo afhankelijk bent van al die dingen dan kan je het IMHO beter bij een Android toestel houden :?

Wat iemand laatst ook op XDA Forums zei over zijn Jolla Sailfish Custom ROM voor een Xiaomi toestel :
Het draaien van een compleet ander OS op je Google Android toestel moet je ook een beetje zien als een nieuwe manier van (deGoogled) door het leven gaan !!!

Je zal andere programma's en protocollen gaan gebruiken, op een andere manier je telefoon bedienen, nieuwe interessante dingen ontdekken : Er zal een hoop veranderen! :*)
Of iets in die trant ;)

En ik ben het daar wel mee eens, want zo gebruik ik in principe al mijn non-Android draaiende telefoons : Helemaal op basis van Native Applicaties en helemaal geen Waydroid en dat soort zooi :Y) 8) :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:41:
[...]

Als je zo afhankelijk bent van al die dingen dan kan je het IMHO beter bij een Android toestel houden :?
Dat snap ik, maar nee. Android is alsof je in je broek plast in de winter. Uiteindelijk blijft het warm, maar het stinkt wel. Zeker na >10 jaar ...
Het rotte van Android is Google, ze verzinnen wel altijd wel weer iets om geld te slaan uit de consument, zonder daar iets fatsoenlijks voor terug te geven. Ik heb een Android telefoon (zakelijk) en heb er gelukkig blokada op om ads te filteren, maar wordt misselijk van de manieren waarop apps alsnog data van je proberen te krijgen, zelfs voor betaalde apps ...

En dat is het: het ecosysteem van Android is zo door en door en door rot, dat komt niet meer goed. Daarom moet het tot op de grond afgebroken worden wat mij betreft. Ik ben wel echt fan van bijvoorbeeld Google Maps, maar de offers die we daarvoor moeten brengen in gebruikerservaring: nee.
En Apple/iOS is eigenlijk ook hetzelfde. Niet qua privacy, maar ze sturen er wel op om klanten af te zetten. Dat zie je al met de pogingen die ze doen door de reparatiebusiness te monopoliseren, door middel van hardware id's bijvoorbeeld. En bij Apples producten kunnen simpele upgrades ineens een factor 5 tot 10 meer kosten dan nodig. En dat is al zo'n 20 jaar.

Daarom blijf ik trouw aan Sailfish. Het is verre van perfect, maar het is een verademing qua gebruikerservaring.
Het is alsof je uit de modernste Porsche 911 + HD deluxe met snufjes, piepjes, toeters en kermisschermen stapt in een 20 jaar oude Porsche 911, niet eens het topmodel, wat veel puurder voelt rijden, directer en waar elke rit een voldoening blijft.
Ik voel me een oude e*kel, een boomer, maar de laatste 5~10 jaar is bijna de hele digitale ervaring compleet verruïneerd. Online wordt je geplaagd met phishing, advertenties en privacy, gaming wordt geplaagd met lootboxes en te snel uitgebrachte buggy games, auto's worden verpest met allerlei piepjes en schermfetisjisme (zover zelfs dat Euro Ncap daar eisen aan gaat stellen).

Dan ben ik maar een oude e*kel: ik ben echt geen tegenstander van vooruitgang, maar: verandering is niet per definitie hetzelfde als vooruitgang.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenMobiel
Beste Nas T,

Mooi gesproken.
Heb je ervaring met andere OS's die ge-degoogled zijn?
gr. Ruben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FortezzA_64
MatiasG schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:58:
Er begint langzaam wat beweging in te komen. Dit lag aan factoren buiten hun controle, vooral het feit dat Sony nog geen nieuwe vendor blobs had uitgebracht. Die zijn nu eindelijk uitgekomen maar die werken nog niet zonder problemen met Sailfish dus er is nog werk aan de winkel.
en @ocf81

In Sailfish Community News, 5th December 2024 - The next C2 batch is een alinea gewijd aan de Sony Xperia 10 IV and 10 V.
The new Sony Xperia 10 IV and 10 V binary blobs were published a few days ago, but combined with the public Sailfish OS release they do not work well yet. Stay tuned for an update! If you have already flashed the newer blobs, you probably should flash previous blobs back.
@choogen
De moeilijkheden die mede-Tweaker FortezzA_64 (eerder in dit topic) ervaart met het toevoegen van een Outlook-account geven me ook weinig vertrouwen dat ik mijn email hierop zal kunnen laten binnenkomen.
Dit probleem heeft me aangezet om het over een andere boeg te gooien. @outlook.com adres eruit en alternatief voor mail, contacten en agenda voor in de plaats.
Mail heb ik nu via een provider die niet meekijkt in mijn box; freedom.nl
Mijn native outlook programma (office 2021) heb ik via CalDav Synchronizer for Outlook users laten synchroniseren met een, voorlopig, gratis account op The Good Cloud.
Volgende stap is om contacten en agenda (en eventueel taken) met mijn Xperia 10 III te laten synchroniseren.

[ Voor 30% gewijzigd door FortezzA_64 op 16-12-2024 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FortezzA_64
Voor de C2 is nu Tampella 5.0.0.43 beschikbaar, release notes
Release highlights

The list below contains the major improvements of 5.0.0.43, compared to 5.0.0.21:
  • VoLTE is supported on the C2. VoLTE means phone calls and messages in 4G networks. Visit “Settings > Mobile network” and enable “4G calling (VoLTE)”
  • Sailfish Browser engine (Gecko) updated to v. 91.13.1
  • Phone shutdown prevented during startup wizard encryption
  • Factory reset supported on the C2 (but not yet via the UI)
  • Limited fastboot flashing support added to the C2 bootloader. Allow users to flash specific partitions with the public fastboot tool. The C2 image zip contains the basic instructions in the flashing-readme file. There is no need to unlock the bootloader before flashing.
  • No reboot is requested if the WLAN adapter is missing
  • Physical keyboard support fixed in AppSupport, with layout support (AppSupport 13)
  • PackageKit: crash on resolving package sources fixed
  • For OS updates, there is a change to avoid updated packages from being unnecessarily added to the list of packages to be removed, i.e., there is a sanity check for packages detected for removal during OS update. Note: this change does not help when installing 5.0.0.43 - it will help with the next update.
  • VPN status icon fixed to follow the VPN connecting state.
  • Some translations (l10n) updated.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nas T
RubenMobiel schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:30:
Beste Nas T,

Mooi gesproken.
Heb je ervaring met andere OS's die ge-degoogled zijn?
gr. Ruben
Nee, of je moet Maemo meenemen, die ervaring was met de N900 nagenoeg gelijk, alleen had Nokia toen nog wat in de melk te brokkelen en had je wat meer apps (zoals navigatie: Sygic).

En initiatieven zoals /e/ OS: tsja, dan blijf je het Google ecosysteem indirect in stand houden. Een beetje zoals we ook doen met de Android app ondersteuning in Sailfish, maar ... dan ondermijn je wel de interesse in AOSP/Android, waardoor je het ecosysteem van Google meer ondermijnt. En daar moeten we heen als maatschappij (dat zie je ook op Europees niveau): het ecosysteem moet afgebroken worden. En het is niet de vraag of, maar wanneer. Hoe eerder de huidige verdienmodellen van Google/Apple uitgeschakeld worden, hoe beter.

Ik snap dat Sailfish door hun app-ondersteuning niet zaligmakend is, maar het enige verwijt dat ik ze kan geven is dat ze geen betalingsmogelijkheid voor appmakers bieden. Laat Jollaboys er voor zorgen dat apps betaald kunnen zijn en dan zou Whatsapp misschien een betaalde versie kunnen uitbrengen. En nee, dan niet voor €5 per maand, maar eerder rond de €10 per jaar.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:01:
Hoe eerder de huidige verdienmodellen van Google/Apple uitgeschakeld worden, hoe beter.
HELL YEAH !!! }) d:)b

Alleen...

Waarom dan weer :
Laat Jollaboys er voor zorgen dat apps betaald kunnen zijn en dan zou Whatsapp misschien een betaalde versie kunnen uitbrengen. En nee, dan niet voor €5 per maand, maar eerder rond de €10 per jaar.
:?

Als er iets echt gruwelijk hard moet verdwijnen van dit aardbol dan is het wel alles wat met Smoelenboek te maken heeft !!! :( :r

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355

nero355

Soms gebeuren er spontaan dingen waar je heel vrolijk van wordt :

Onlangs kwam er opeens een notificatie in mijn mailbox terecht in de vorm van de volgende reactie op het XDA Developers Forum :
https://xdaforums.com/t/s...2983/page-6#post-89878935 :> oOo

Dus zojuist mijn Xiaomi Mi 9T geflashed vanaf Jolla Sailfish 3.4.x.x naar 5.x.x.x en werken dat het doet !!! :D
OH YEAH !!! w00t w00t !!! :Y) 8) :*) *O* d:)b

Nou alleen effe kijken of hij heel stiekem de "Battery drain bug" heeft aangepakt of niet, want na 48 uur grofweg was de koek toch wel op met de oude build :D

Echt...

#SooSmooth!!! <3 _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:35
In 2013 heb ik de eerste Jolla phone gekocht en een aantal jaar vol tevredenheid SailfishOS gebruikt. Daarna ben ik via de BlackBerry Leap (BB10) terug naar de iPhone gegaan. Afgelopen jaren wel steeds met een schuin oog naar de ontwikkeling van SailfishOS gekeken. Ook wel een aantal keer gespeeld met een Xperia X en XA2 met SailfishOS.

Mede omdat ik mijn afhankelijkheid van Big Tech wat wil gaan verkleinen wil ik weer een toestel met SailfishOS gaan gebruiken en ik ben op zoek naar een goede kandidaat. De grootste kanshebber is de Xperia 10 V omdat die als het goed is op zeker moment officiële ondersteuning krijgt met Exchange en AppSupport.

Ik zie her en der dat de Volla Phone 22 ook ondersteuning heeft voor de community versie van SailfishOS. Maar ik kan nergens op internet enige video vinden waarin dit wordt gedemonstreerd. Op de eerste Volla kon je dacht ik ook SailfishOS als multi-boot naast Android installeren met hun eigen flashtool. Weet iemand of dit nog steeds mogelijk is? De Volla lijkt mij namelijk interssant omdat ik dan ook wat kan spelen met Ubuntu Touch.

Zijn er mensen die SailfishOS gebruiken op een toestel met een community port? (niet officieel ondersteund door Jolla) Missen jullie de AppSupport (Android-apps)?

MacBook Pro (13-inch, M2, 2022) //  Mac mini (2018) //  iPhone 13 mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

TheLion01 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:35:
Daarna ben ik via de BlackBerry Leap (BB10) terug naar de iPhone gegaan.
BlackBerry ;w

Eigenlijk ook een merk dat ik veel leuker vind dan het hedendaagse Apple/Google gebeuren, maar het mocht niet zo zijn helaas... :'(
Mede omdat ik mijn afhankelijkheid van Big Tech wat wil gaan verkleinen wil ik weer een toestel met SailfishOS gaan gebruiken en ik ben op zoek naar een goede kandidaat.
De grootste kanshebber is de Xperia 10 V omdat die als het goed is op zeker moment officiële ondersteuning krijgt met Exchange en AppSupport.
IMHO moet je dat gewoon doen als je bereid bent zo'n toestel te kopen :)
Ik zie her en der dat de Volla Phone 22 ook ondersteuning heeft voor de community versie van SailfishOS. Maar ik kan nergens op internet enige video vinden waarin dit wordt gedemonstreerd.
Ik vind heel dat merk maar een beetje raar...

Leek op een bepaald moment ook bijna te gaan verdwijnen, maar toch weer niet en zo... :?
Op de eerste Volla kon je dacht ik ook SailfishOS als multi-boot naast Android installeren met hun eigen flashtool.
Weet iemand of dit nog steeds mogelijk is?
Als je A/B Slots hebt op dat toestel dan zou dat goed mogelijk kunnen zijn :
Slot A Boot+System = Jolla SailFish
Slot B Boot+System = Ubuntu Touch

Om maar wat te noemen :)

Ik zit nu te kijken of ik op mijn OnePlus 7 Pro twee versies van Ubuntu Touch voor elkaar kan krijgen :
- Slot A = Huidige installatie.
- Slot B = Nieuwere build die misschien niet zal bevallen...

Eerst maar eens goed backups maken en daarna testen :+
De Volla lijkt mij namelijk interssant omdat ik dan ook wat kan spelen met Ubuntu Touch.
Dat dan weer wel en is geloof ik dan ook direkt zo tekoop met de UBPorts release erop :*)
Zijn er mensen die SailfishOS gebruiken op een toestel met een community port?
Daar zijn er genoeg van : Zelfs voor sommige Sony toestellen om de een of andere reden !!

Deze ben ik door de tijd heen tegengekomen :
- https://xdaforums.com/t/s...i-k20-mi-9t-beta.4062983/ <= Xiaomi Mi 9T met 'batterydrain issue' die ik dus gebruik op het moment.
- https://xdaforums.com/t/s...e-5-5-plus-vince.3789021/ <= Xiaomi RedMi Note 5 & 5 Plus
- https://xdaforums.com/t/s...note-10-4-4-0-72.4523365/ <= Xiaomi Mi Note 10 en ik geloof dat de Xiaomi Mi Note 10 Pro ook compatible is, maar dat weet ik effe niet meer zeker...
Was een beetje een warrig verhaal ;)

Waarbij je het liefst de laatste twee opties wilt hebben qua stabiliteit en accutijd :)

Verder las ik laatst over een port voor de OnePlus 6 of 6T maar ken ik verder niet en zou zomaar eens hier tussen kunnen staan : https://xdaforums.com/tags/sailfishos/
Moet je effe doorspitten...
(niet officieel ondersteund door Jolla) Missen jullie de AppSupport (Android-apps)?
Ik mis eigenlijk vooral Firefox als browser, maar voor de rest red ik me wel over het algemeen :)

Eventueel nog VLC en dat was het dan wel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Er is weer een nieuwe batch van de Jolla C2, en eigenlijk ben ik wel heel benieuwd. Lees echter nog steeds dat er behoorlijk wat problemen zijn wat mij doet twijfelen.

Heeft iemand hier daadwerkelijk een C2? Indien ja, wat zijn de ervaringen?

En voor alle SailfishOS gebruikers: hoe is de Android AppSupport? Ik ben niet heel afhankelijk van Android apps, maar ben bang dat WhatsApp en een navigatie app toch nog nodig zijn hier. Ook muziek afspelen (lokale library) is belangrijk voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatiasG
Whatsapp werkt goed hier, ik wou dat ik er vanaf kon maar helaas (misschien toch maar proberen wat familieleden naar Signal te pushen :) ). Verder gebruik ik vooral native Sailfish apps.

Voor het afspelen van mijn lokale muziekbibliotheek gebruik ik QuasarMX en voor navigatie gebruik ik Pure Maps i.c.m. met OSM Scout Server voor offline kaarten. Van wat ik op het forum heb gelezen zijn er mogelijk nog wat problemen met Pure Maps op de C2 (zelf geen ervaring mee).

[ Voor 3% gewijzigd door MatiasG op 24-01-2025 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Enige issue dat ik heb is dat apps niet met Bluetooth overweg kan. Hierdoor kan ik de base, volume etc van m'n oortjes niet met de app instellen.
Firefox, Microsoft Authenticator, VLC, outlook werken allemaal als een zonnetje.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
MatiasG schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:15:
Whatsapp werkt goed hier, ik wou dat ik er vanaf kon maar helaas (misschien toch maar proberen wat familieleden naar Signal te pushen :) ). Verder gebruik ik vooral native Sailfish apps.

Voor het afspelen van mijn lokale muziekbibliotheek gebruik ik QuasarMX en voor navigatie gebruik ik Pure Maps i.c.m. met OSM Scout Server voor offline kaarten. Van wat ik op het forum heb gelezen zijn er mogelijk nog wat problemen met Pure Maps op de C2 (zelf geen ervaring mee).
Kunnen Android apps zoals WhatsApp en Syncthing ook gewoon bij dezelfde bestanden/foto's als de native apps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatiasG
Ja dat klopt. De opslag van Android AppSupport zit in een map gebaamd android_storage op je home partitie. Maar je gehele Linux home partitie plus eventuele MicroSD kaarten worden aan de Android kant gemount als extra opslag zodat Android apps hier bij kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Stefan22 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:48:
Ook muziek afspelen (lokale library) is belangrijk voor mij.
Dat kan sowieso d:)b
Als die twee nou eens aan de bak gaan voor Jolla SailFish en Ubuntu Touch dan is er voor mij eigenlijk geen reden meer om Android te gebruiken :*)

Kunnen we niet een petitie starten of zo met beide gebruikersgroepen om dat voor elkaar te krijgen ?! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheLion01
Zojuist de knoop doorgehakt en een Jolla C2 besteld. oOo
Schijnt dat er nog wel wat scherpe randjes aan zitten, maar hopelijk is er het een en ander verbeterd in de 2e batch van dit toestel.

Ben heel erg benieuwd hoe SailfishOS zich heeft ontwikkeld de laatste jaren sinds ik het niet meer heb gebruikt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
TheLion01 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:58:
Zojuist de knoop doorgehakt en een Jolla C2 besteld. oOo
Schijnt dat er nog wel wat scherpe randjes aan zitten, maar hopelijk is er het een en ander verbeterd in de 2e batch van dit toestel.

Ben heel erg benieuwd hoe SailfishOS zich heeft ontwikkeld de laatste jaren sinds ik het niet meer heb gebruikt. :)
Vet hoor! Ik twijfel nog steeds, vooral dus vanwege die scherpe randjes... Het OS lijkt me echter zo fijn, en het ziet er gewoon fantastisch uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Stefan22 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:34:
Het OS lijkt me echter zo fijn, en het ziet er gewoon fantastisch uit.
Als je het eenmaal hebt gebruikt dan ziet al het andere er zoo vreselijk saai en achterhaald uit dat het voor mij best wel effe een "W-T-F ?!?!" momentje opleverde :D

In deze video : YouTube: Nokia N9 | Why MeeGo is The Best OS I Have Ever Used
Wordt heel effe de GUI situatie uit 2011 naast elkaar gezet en Android en iOS waren toen gewoon FUGLY vergeleken met Meego :') _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 00:45:
[...]

Als je het eenmaal hebt gebruikt dan ziet al het andere er zoo vreselijk saai en achterhaald uit dat het voor mij best wel effe een "W-T-F ?!?!" momentje opleverde :D
Sailfish ten opzichte van Android (of iOS)? iOS heb ik eigenlijk geen ervaring mee, maar Sailfish OS vind ik wat minder gelikt ten opzichte van Android. Er zijn minder apps, geen fancy spellen/apps zoals bij Android.
Maar waar je bij Android altijd aan het vechten bent tegen het schenden van je privacy en tegen advertenties (tip: neem iets als blokada), is dat probleem bij Sailfish er niet. Voor alle apps gemaakt voor Sailfish, heb je geen zorgen om je privacy (zo ver ik weet), geen advertenties en geen enkele app is betaald.
Daarnaast kun je er best van uitgaan dat je toestel zo'n 5 jaar updates krijgt (volgens mij de allereerste Jolla en de C1 niet meer) en kun je vrij eenvoudig root toegang krijgen en dus alles naar wens aanpassen.

Bij Android word ik altijd misselijk als ik de chat backup van Whatsapp over moet zetten. Dat staat ergens anders dan in het verleden, dus niet elk antwoord op internet klopt. Daarnaast moet je de rechten van de app goed hebben staan op het juiste moment, anders laad Whatsapp de backup niet.

En Apple? Die verzint altijd wel iets wat je geld kost (geen uitbreidbare interne opslag, draadloze dopjes, reparaties), dus dat is anders slecht dan Google/Android.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:27:
Sailfish ten opzichte van Android (of iOS)?
Eigenlijk al het andere, maar vooral Android en iOS :)
Sailfish OS vind ik wat minder gelikt ten opzichte van Android.
Er zijn minder apps, geen fancy spellen/apps zoals bij Android.
Minder gelikt vanwege die apps of gewoon qua GUI dan wel besturing ??

Gamen doe ik eigenlijk gewoon niet op de telefoon dus dat boeit me niet...

Ik zou wel graag willen zien dat bijvoorbeeld Firefox en VLC en eventueel HERE WeGo naar Jolla SailFish en UBPorts Ubuntu Touch toe komen :)
Maar waar je bij Android altijd aan het vechten bent tegen het schenden van je privacy en tegen advertenties is dat probleem bij Sailfish er niet.
In alle eerlijkheid :

Ik vind Android sinds "Day #1" een draak van een OS dat ik eigenlijk liever niet gebruik !!

Nog voordat je tegen alle Privacy schendende ellende aanloopt...
(tip: neem iets als blokada)
Ik blokkeer alles op mijn netwerk via Pi-Hole en onderweg doe ik eigenlijk niks met Data dus ik heb het niet nodig, maar is wel een goede TIP inderdaad :)

Voor UBPorts Ubuntu Touch heeft iemand ook zoiets ondertussen gemaakt :*)
Voor alle apps gemaakt voor Sailfish, heb je geen zorgen om je privacy (zo ver ik weet), geen advertenties en geen enkele app is betaald.
Voor zover ik weet ook niet, maar dat laatste is eigenlijk wel jammer, want wat ik dan weer jammer vind is dat je heel veel het volgende tegenkomt :
- :> Weeee!!! SailFish !!! Interessant !!! Ik ga een app bouwen !!! YAY !!! :*)
- X tijd later : Oww, toch niet meer zo boeiend... :| Ik ga die app ook niet meer onderhouden... :/

Gevolg :

Een heleboel zooi die in zowel de Jolla Store als de OpenStore staat die eigenlijk eruit gehaald zou moeten worden, want niet meer compatible of teveel bugs die erin zitten...

-O-
Daarnaast kun je er best van uitgaan dat je toestel zo'n 5 jaar updates krijgt (volgens mij de allereerste Jolla en de C1 niet meer) en kun je vrij eenvoudig root toegang krijgen en dus alles naar wens aanpassen.
Volgens mij worden alle Sony modellen al heel lang ondersteund en zit er niet echt een limiet aan voorlopig... :?
Bij Android word ik altijd misselijk als ik de chat backup van Whatsapp over moet zetten.
Dat staat ergens anders dan in het verleden, dus niet elk antwoord op internet klopt.
Daarnaast moet je de rechten van de app goed hebben staan op het juiste moment, anders laad Whatsapp de backup niet.
Ik noem dat altijd "De klooien met Dropbox/Google Drive Backups Shit Show" >:) :+
En Apple? Die verzint altijd wel iets wat je geld kost (geen uitbreidbare interne opslag, draadloze dopjes, reparaties), dus dat is anders slecht dan Google/Android.
Ik heb ooit zakelijk een iPhone 5 SE gekregen en dat was echt totaal niet aan mij besteed en dan niet alleen omdat het zo'n klein k*t toestel was... :X :| :F

Gelukkig was ik daar na 7 maanden weer van af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:45:
[...]
Minder gelikt vanwege die apps of gewoon qua GUI dan wel besturing ??

Gamen doe ik eigenlijk gewoon niet op de telefoon dus dat boeit me niet...
...
Vooral qua apps. De besturing van Sailfish is prima, maar ook wat foutgevoelig. Voorbeeld is Wordfeud (Android app). Talloze keren heb ik onbedoeld een app (bijna) geminimaliseerd, omdat ik een steentje van de rand van het bord wegsleep. Dat wordt ook niet beter, evenals mistypen (een fysiek toetsenbord is vele malen fijner).

(Hard) sluiten van apps gaat wat sneller in Sailfish dan in Android (één gesture, naast een knop en gesture). De klok app (vooral timers) vind ik fijner dan Android (die standaard geleverd wordt). Sailfish heeft geen bloatware, wat super is.

Maar vooral apps in Android voelen volwassener aan. Zeker qua games, daar voelt Sailfish aan alsof we met DOS leven, of Windows 3.11. Maar ook andere apps. Ik heb Sygic waar ik mee kan navigeren, dat ziet er volwassen uit. Dat gevoel mis ik bij Sailfish. Ik zou best willen betalen voor Sailfish apps, appontwikkeling hoeft niet per se gratis te zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:12:
Dat wordt ook niet beter, evenals mistypen (een fysiek toetsenbord is vele malen fijner).
Die wens heb ik echt laten varen, want dat ga je gewoon niet meer krijgen op een beetje leuke telefoon met realistische prijs/prestatie verhoudingen ;w
Maar ook andere apps. Ik heb Sygic waar ik mee kan navigeren, dat ziet er volwassen uit.
Dat gevoel mis ik bij Sailfish.
Daarom zou ik het wel grappig vinden als HERE WeGo als ex-Nokia produkt naar een door ex-Nokia personeel gemaakt platform zou komen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FortezzA_64
[Release notes] Tampella 5.0.0.55
2025-01-30: OS version 5.0.0.55 “Tampella” was released for Early Access subscribers of all supported Sailfish OS devices as an over-the-air update.
New devices
  • Jolla C2 is supported.
  • The state of initial support for Xperia 10 IV (XQ-CC54) and Xperia 10 V (XQ-DC54) continues. Only the free trial Sailfish versions are available as an over-the-air update (as this is an Early Access release). Android AppSupport and the Sailfish licence are not yet available.
Older devices
  • Xperia XA2
  • Xperia 10
  • Xperia 10 II
  • Xperia 10 III
Hoop vooral deze hoop ik impact van te ervaren;
Sailfish OS Forum: issues reported by the community fixed in this update
  • ...
  • High battery drainage Xperia 10 III
  • ..
Mooi dat deze al is getipt voor de Downloads!

Verder geen nieuws over OAuth2, maar daar ben ik zijdelings mee bezig. Dat houdt geen oplossing in, maar meer een werkwijze voor contacten en agenda via CalDAV en CardDAV. En zo geen outlook.com meer nodig. Uiteindelijk zou dit een win-win kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:27:
Daarnaast kun je er best van uitgaan dat je toestel zo'n 5 jaar updates krijgt (volgens mij de allereerste Jolla en de C1 niet meer).
Als je dus deze lijst erbij pakt :
FortezzA_64 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:17:
Older devices
  • Xperia XA2
  • Xperia 10
  • Xperia 10 II
  • Xperia 10 III
Dan zie je dat de XA2 in 2018 uitkwam en nog steeds wordt ondersteund :*)

En laten we eerlijk zijn :
Er bestaat ook totaal geen reden om dat niet te doen !!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RXShorty
Hier hebben we vraag en aanbod voor

[ Voor 82% gewijzigd door PaT op 03-02-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RXShorty
*knip*. goed bedoeld maar pluggen van V&A advertentie is niet de bedoeling.

[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 04-02-2025 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheLion01
Gisteren mijn Jolla C2 uitgepakt. oOo Was ontzettend verbaasd over hoe degelijk het toestel aanvoelt. Zodra je hem aanzet merk je wel dat het een toestel uit het lagere segment is. En wat issie groot! (Zeker vergeleken met mijn iPhone 13 mini) :P .

De komende dagen maar eens lekker mee gaan experimenteren. De verleiding is groot om voor alles een Android app te installeren, maar ben ontzettend benieuwd naar de native Sailfish apps. Was even vergeten hoe mooi het OS is. O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FortezzA_64
Voor wie 'm heeft gemist:
[Release notes] Tampella 5.0.0.61
2025-02-20: OS version 5.0.0.61 “Tampella” was released for Early Access subscribers of all supported Sailfish OS devices as an over-the-air update.
Release highlights
  • VoLTE switch in Settings fixed - it did not always turn VoLTE off
  • Robustness fixes for connectivity
  • Browser address bar search fixed and user agent URL updated (ESR91)
  • Improvements for how the browser uses the display area (e.g. avoiding the notch)
  • Fixed the issue of the keyboard disappearing when typing the first character on a new Browser tab
  • Fixes primarily for Mind2
Wat er mijn inziens op neerkomt de connectiviteit en de browser zijn geupdatet.
Other
This 5.0.0.61 is the target for the public release for all supported devices. There will be more 5.0.0 update releases later during the first half of the year.
Denk nog even geduld hebben voordat 5.0 voor alle gebruikers beschikbaar wordt.

En als ik toch bezig ben, wie leest de Sailfish Community News?
Sailfish Community News, 20th February 2025 - Sailfish 5.0 for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

De standaard browser heeft iets heel raars dat ze eigenlijk zouden moeten aanpassen :

Als je de Cache/History wilt deleten dan staan serieus je Bookmarks in de lijst van de dingen die worden verwijderd en ben je die dus kwijt als je een keer niet op zit te letten !!! :X :| :F

Welke mafkees heeft dat bedacht ?!?! 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Op de frontpage van Tweakers staat na een hattip van Fortezza_64 nu ook het nieuws over Sailfish 5.0: download: Sailfish OS 5.0.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
En nu officieel;
  • 2025-02-24: OS version 5.0.0.61 “Tampella” was released as an over-the-air update for all supported Sailfish OS device users. Installable images are available at Jolla shop
Later vanavond binnenhalen op de XA2, 10II en 10III

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Zeldzame YouTube review van de Jolla C2 (25 min):

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Volgens een nieuwe aankondiging op het Jolla-forum is er nu eindelijk Android AppSupport + Microsoft Exchange beschikbaar gekomen voor de Sony Xperia IV en V ! *O*

Many of you have been asking AppSupport for Sony Xperia 10 IV and 10 V.

We’re happy to inform that AppSupport alongside with Microsoft 365 and Microsoft Exchange (ActiveSync) are now available for Sony Xperia 10 IV and 10 V. You need a Jolla account to download these from the Jolla Store on your device.

To compensate the delays, we offer to discount the subscription fees (normally 4.99€/month) for the first 6 months for any orders made by end of April.

You may always freely choose to support Sailfish OS development and community efforts with the 24.90€ support package from shop.jolla.com

https://forum.sailfishos....eria-10-iv-and-10-v/22541

Uit de reacties aldaar blijkt echter wel dat er voor sommigen nog wat moeilijkheden bestaan om de image op/naar hun mobiel te downloaden. Je moet sowieso eerst ingelogd zijn in je Jolla-account om dat te kunnen doen. Het zou bovendien ook slechts gaan om een beta-versie. Vooralsnog is het alleen mogelijk om een abonnement af te sluiten en nog geen eeuwige (eenmalige) licentie - al zou dat nog wel steeds in de pijplijn zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

AppSupport valt nu onder een abonnement, dus ik heb vandaag maar CalyxOS op mijn nieuwe FP5 gezet. Jammer dat Jolla hun eigen glazen zo ingooit. Ik zal nooit instemmen met een abonnement voor software die zo essentieel is als het OS van mijn telefoon.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 17-03-2025 23:01 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Moet zeggen dat het er in de Jolla-shop wel onduidelijk uitziet, ook wanneer je wel ingelogd bent op je Jolla-account (vanaf mijn desktop). De 10 IV en V staan weliswaar in de lijst van ondersteunde modellen, maar dat was eerder ook al het geval. Bovendien staat nog steeds aangegeven dat er voor de 10 IV en V nog geen (betaalde) licentie beschikbaar is, enkel de gratis versie, maar die was immers zes maanden geleden al beschikbaar (zie data: https://releases.sailfishos.org/images/). Hoe je überhaupt een maandabonnement (met de genoemde kleine korting) kunt afsluiten voor de 10 IV of V of welk ander toestel dan ook is me een raadsel. Het lijkt er op dat je het in de post genoemde bedrag van €24.90 alleen in de shop kunt uitgeven wanneer je een legacy telefoon wilt gebruiken, maar daar vallen de 10 IV en V dan weer niet onder. Kennelijk moet je dat bedrag dan gewoon beschouwen als een stukje algemene ondersteuning van Jolla, een soort gift. Maar waar is dan die recente versie te vinden voor de 10 IV en V? Of moet je beginnen met het eerst installeren van versie 4.6.0 op je 10 IV/V en kun je pas daarna AppSupport apart downloaden vanuit de Jolla-winkel op je telefoon zelf?

[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 18-03-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

AppSupport is nu alleen als SaaS oplossing beschikbaar. De eeuwigdurende licentie is er (nog) niet.

En aangezien 3 werkdagen lang genoeg is om de verandering in de store door te voeren, krijg ik ondertussen het vermoeden dat het er ook nooit gaat komen, want anders hadden ze dit inmiddels wel gedaan.

Adieu Jolla! Die C2 is kansloos en die AI computer is dat ook. Ik hoop dat ze er zelf zo snel mogelijk de stekker uit trekken, zodat Sailfish zal worden bevrijd van het juk dat die lui effectief op de ontwikkeling van Sailfish hebben geplaatst. Misschien dat Sailfish dan nog eens een toekomst heeft.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ocf81 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:58:
AppSupport valt nu onder een abonnement, dus ik heb vandaag maar CalyxOS op mijn nieuwe FP5 gezet. Jammer dat Jolla hun eigen glazen zo ingooit. Ik zal nooit instemmen met een abonnement voor software die zo essentieel is als het OS van mijn telefoon.
Waarom zou je niet pre abonnement betalen? Het helpt Jolla om financieel meer tractie te krijgen.
Ik zou in het geval van Jolla kiezen voor een goedkoper abonnement. Nu betaal ik €50 voor zeg 3 tot 5 jaar support in de praktijk (zo lang gebruik ik mijn telefoon ongeveer. Straks betaal ik €60 per jaar, dus ruim een factor vier hoger. En ik wens Jolla echt meer financieel succes toe, maar ruim een factor vier duurder worden voelt als een cashgrab ...
En nee, mijn abonnement aan/uit zetten, daar ga ik niet in mee. Ik ga niet mee in constructies die actief geld binnenharken door een psychologisch effect te gemisbruiken. En ja, dat is misbruiken, want ethisch gezien heeft het geen draagvlak. Ik wil dat mensen hun gedachten inzetten voor iets wat nuttig voor de maatschappij is, en dus niet zulke constructies.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Nas T Het voelt inderdaad nogal als een cash grab. Maar ik heb ook principiële bezwaren tegen elke vorm van SaaS op mijn telefoon, en dat is waar zo'n abonnement toch wel op neerkomt.
Dus mijns inziens is het gebruik van die software dan ook regelrecht verbonden aan het beschikbaar zijn van een eeuwig durende licentie, welke in de praktijk dan zo'n 2 jaar ± 6mnd meegaat, want dan is het gekoppelde apparaat in mijn geval op.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docc
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-04 13:28
Nas T schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:01:
[...]

Nee, of je moet Maemo meenemen, die ervaring was met de N900 nagenoeg gelijk, alleen had Nokia toen nog wat in de melk te brokkelen en had je wat meer apps (zoals navigatie: Sygic).

En initiatieven zoals /e/ OS: tsja, dan blijf je het Google ecosysteem indirect in stand houden. Een beetje zoals we ook doen met de Android app ondersteuning in Sailfish, maar ... dan ondermijn je wel de interesse in AOSP/Android, waardoor je het ecosysteem van Google meer ondermijnt. En daar moeten we heen als maatschappij (dat zie je ook op Europees niveau): het ecosysteem moet afgebroken worden. En het is niet de vraag of, maar wanneer. Hoe eerder de huidige verdienmodellen van Google/Apple uitgeschakeld worden, hoe beter.

Ik snap dat Sailfish door hun app-ondersteuning niet zaligmakend is, maar het enige verwijt dat ik ze kan geven is dat ze geen betalingsmogelijkheid voor appmakers bieden. Laat Jollaboys er voor zorgen dat apps betaald kunnen zijn en dan zou Whatsapp misschien een betaalde versie kunnen uitbrengen. En nee, dan niet voor €5 per maand, maar eerder rond de €10 per jaar.
is graphenOS dan geen goede oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatiasG
Tweakers/DPG heeft een nieuwe cookiewall die niet meer te weigeren valt in de Sailfish browser 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Sony heeft gisteren weer nieuwe binaries/blobs uitgebracht voor Xperia open devices:
https://developer.sony.co...wnloads/software-binaries
Jolla heeft nog niet gereageerd op het uitkomen van de nieuwe binaries.

(NB: ik heb zelf nog geen ervaring met dit hele proces, dus het installeren van de downloads in de Sony-link is op eigen risico. Kennelijk moet je daar trouwens voor de 10 V de Zambezi-versie hebben, maar vraag me niet waarom).

Zie ook deze draad op het Sailfish forum: https://forum.sailfishos....-happening-actually/22584
Sommigen hebben de nieuwe Sony blobs geïnstalleerd en de ervaringen verschillen. Bij sommigen loopt de telefoon daarna compleet vast en wordt erg warm, zoals bij eerdere versies kennelijk ook al gebeurde. Een ander geeft aan dat na de installatie van de nieuwe binary zijn simkaart niet meer herkend wordt. Weer iemand anders meldt dat op zijn telefoon wifi, Bluetooth en de batterijstatus nu lijken te werken, dit was echter getest in een telefoon zonder simkaart.

[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 27-03-2025 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nas T
Docc schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:21:
[...]

is graphenOS dan geen goede oplossing?
Sorry, ik dacht gereageerd te hebben, maar niet dus.
Ik ben er geen voorstander van, integendeel. Zover ik begrijp is de basis AOSP (evenals bij /e/OS).
Lang verhaal kort: uiteindelijk hou je een rot ecosysteem (van Google/Android) in leven.
En eigenlijk wil je dat net niet: Google laat alleen maar zien dat ze slechte intenties hebben wat betreft klanten. Zie ook het artikel "Google gaat delen van Android minder vaak opensource beschikbaar stellen".
Zolang je GrapheneOS (of /e/) gebruikt, dan blijf je ontwikkelaars stimuleren om voor Android te programmeren. Op korte termijn makkelijk, maar zo krijg je het rotte beleid van Google niet kapot.

Hetzelfde geldt voor Apple trouwens. Niet qua privacy, maar ze vragen exorbitant veel geld voor randzaken en zetten schimmige praktijken in om geld af te troggelen. Ze zijn net zo slecht als Google.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Slechts weinig nieuws van het Sailfish front:

You, Sailfish community, are occasionally asking status update of Sony Xperia 10 IV and 10 V. Like communicated already few times, with the new blobs for Sony Xperia 10 IV and 10 V, we need to adapt NFC, GPS, sensors and VoLTE from HIDL to AIDL. So getting those working will require time and development efforts. @flypig wrote back in August 2021 a nice summary about libgbinder that opens up also HIDL and AIDL. If there are community members who would have understanding of the changes needed and would like to contribute to the Xperia 10 IV and/or 10 V, please raise your hand. Somebody from the Jolla Crew could probably help you to get started. https://forum.sailfishos....h-may-2025-beacondb/23059

Dit klinkt alsof het nog lang gaat duren. Kennelijk wordt de Sailfish-gemeenschap geacht zelf de nieuwe blobs van Sony aan te passen, met slechts zeer beperkte ondersteuning van iemand vanuit Jolla. Het heeft duidelijk weinig prioriteit. Die zal dan wel liggen bij de C2 telefoon en bij Jolla's eigen AI Mind2-apparaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

lohost

iemand had al localhost :-(

De gebruikersgroep is waarschijnlijk zover geslonken dat het niet meer uit kan. Te weinig developers en te weinig communityleden die dit kunnen doen. Helaas, maar ik zie geen toekomst meer voor het platform. De tijd dat we overal, zelfs in Nederland, een meet hadden met liefhebbers ligt lang achter ons. Denk dat het vanaf het blokkeren van Mitakuuluu achteruit is gegaan.

[ Voor 28% gewijzigd door lohost op 22-05-2025 13:08 ]

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, ik heb er inmiddels ook geen vertrouwen meer in dat de Xperia 10 V die ik hier heb ooit SFOS gaat draaien. Ondertussen is mijn Xperia 10 III zo goed als dood en heb ik meerdere keren per week dat deze niet goed oplaadt omdat de USB-poort min of meer dood is. Dat is natuurlijk strontvervelend en Ik ben daarom aan het kijken naar een alternatief voor SFOS. Vooralsnog lijkt dat CalyxOS op een FP5 te gaan worden, maar ik moet nog een manier vinden om gesprekken met mogelijke juridische gevolgen op te nemen en ik moet nog een backup maken van mijn Signal installatie op mijn Xperia 10 III, want dat gaat nu steeds mis om onduidelijke redenen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

ocf81 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:46:
Ondertussen is mijn Xperia 10 III zo goed als dood en heb ik meerdere keren per week dat deze niet goed oplaadt omdat de USB-poort min of meer dood is. Dat is natuurlijk strontvervelend...
Beetje off-topic hier, maar ik had last van iets soortgelijks op mijn Lumia 950 die ik al 8 jaar in gebruik heb. Ik merkte dat opladen steeds langer duurde en schreef dat aanvankelijk toe aan de batterij of de oplader. Ik had al langer het probleem dat mijn PC de telefoon niet meer herkende als aangesloten wanneer ik de telefoon via een USB-datakabel had ingeplugd. Hierdoor kon ik dus ook geen foto's van mijn mobieltje meer overbrengen naar de PC. Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg Dat hielp enigszins om de telefoon weer herkend te laten worden door de desktop. En als een gunstig bijeffect bleek later dat het opladen daarna ook veel sneller verliep dan voorheen, dat scheelt echt uren aan oplaadtijd. Wellicht kun je iets met deze tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

choogen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Beetje off-topic hier, maar ik had last van iets soortgelijks op mijn Lumia 950 die ik al 8 jaar in gebruik heb. Ik merkte dat opladen steeds langer duurde en schreef dat aanvankelijk toe aan de batterij of de oplader. Ik had al langer het probleem dat mijn PC de telefoon niet meer herkende als aangesloten wanneer ik de telefoon via een USB-datakabel had ingeplugd. Hierdoor kon ik dus ook geen foto's van mijn mobieltje meer overbrengen naar de PC. Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg Dat hielp enigszins om de telefoon weer herkend te laten worden door de desktop. En als een gunstig bijeffect bleek later dat het opladen daarna ook veel sneller verliep dan voorheen, dat scheelt echt uren aan oplaadtijd. Wellicht kun je iets met deze tip.
Bij mij is het retentiemechanisme gewoon stuk. Ik moet de kabel er onder een bepaalde hoek indrukken om contact te maken. Soms glijd de kabel er tijdens het opladen dus uit en kom je 's ochtends een lege batterij tegen :/

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Aha, dan ligt het probleem op een ander vlak. Misschien de USB-poort (laten) vervangen? Is natuurlijk wel lastig, gegeven hoe moderne telefoons tegenwoordig allemaal zijn dichtgelijmd. Dat probleem krijg je met zo'n Fairphone 5 gelukkig dan weer niet, daarvan kun je de USB-poort immers zelf gemakkelijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
choogen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
[...]

... Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg.
Hier hetzelfde. Ik weet het ook aan de kabel/poort. maar uiteindelijk goed schoongemaakt. Je kan een kwast nemen met lange dunne haren en dan met water met wat zeep kan je het schoon krijgen.
Heb het ongeveer een week terug voor de tweede keer gedaan, ik geloof dat voor ik de eerste keer schoonmaken ook het idee had dat het retentiemechanisme niet meer werkte en de kabel er in de juiste hoek en met een elastiek in moest houden.

Bij het schoonmaken zou ik in ieder geval wat geduld gebruiken. Het kan zijn dat het water met zeep even het vuil moet oplossen wat je dan erna kan losborstelen en uit de poort en kabel kan verwijderen. Voor ingebruikname zorgen dat kabel/poort geen vocht meer bevatten om kortsluiting te voorkomen.

vrede in rust

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste