Ja ik snap je punt ook wel. Ikzelf gebruik echter op geen enkel device de standaard browser, dus til daar minder zwaar aan.RobertMe schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
[...]
Dat Android support handig is om het app gap te overkomen is zeker waar.
Maar..., een browser is zo'n standaard functionaliteit dat als zelfs daar geen app voor is die bevalt dat daarbij terugvallen op een Android app naar mijn idee aantoont dat het OS gewoon niks voor je is. En je dus net zo goed eender welk "deGoogled" smartphone OS kunt gebruiken (al dan niet "uit Europa", dat volgens mij bv geldt voor /e/).
En als de browser al "vervangen" wordt door een Android variant, what's next, een Android telefoon/bel app?Als de Android bridge dat ondersteund.
Standaard browser is natuurlijk iets anders dan native browserbilgy_no1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:01:
[...]
Ja ik snap je punt ook wel. Ikzelf gebruik echter op geen enkel device de standaard browser, dus til daar minder zwaar aan.
Uit de initiële vraag / post opmakende zijn er voor Sailfish ook meerdere, native, alternatieve browsers. Maar Firefox valt daar dus niet onder.
Hetzelfde als dat er vroeger geen Linux gebruikers zullen zijn geweest die dan Internet Explorer in Wine gingen draaien "omdat dat zo'n fijne browser is". Terwijl Linux toen ook al prima meerdere native browsers had. Uiteraard had KDE zijn eigen browser en render engine (KHTML, die later geforked is door Apple en Webkit geworden is, dat later weer door Google geforked is en Blink geworden is), maar ook Firefox en Opera kon je 15, 20 jaar terug prima native op Linux draaien.
Als browser gebruik ik Angelfish en de stock browser. Dit is goed genoeg voor ongeveer 95% van mijn usecases. Ik activeer AppSupport en Firefox alleen als het echt nodig is. Rootitanium is gewoon Angelfish maar dan AI slop, beide zijn dezelfde versie van QtWebEngine. Er is ook Atlantic browser maar hier heb ik geen ervaring mee.L0g0ff schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:39:
Welke browser maken jullie gebruik van? Ik heb net angelfish geïnstalleerd maar dan moet je best wel wat hoepels door. Rootitanium en de default browser voelen beide niet zo snappy. Angelfish gaat beter maar nog steeds gaat scrollen niet zo snel als de Firefox Android app. Ik wil alleen wel proberen zo min mogelijk gebruik te maken van die Android bridge.
En zijn er andere toetsenborden die aan te raden zijn?
En ik heb tailscale via de cli ook enabled maar dit is niet heel gebruiks vriendelijk. Ik zit nu te twijfelen om thuis alles om te bouwen naar wireguard maar juist de eenvoud van tailscale vind ik het mooie van die oplossing.
Dat gezegd hebbende zijn er ook alternatieve terminals? Die built-in werkt goed maar het keyboard ben in niet echt fan van. Ik snap dat ze hem meeleveren omdat het default geen terminal toetsen hebt. Maar termux op Android lost dat op door een blokje met terminal keys (pijltjes, ctrl, tab, etc) boven je keyboard te zetten.
En welke repo's zijn echte aanraders? Ik heb nu openrepos en chum installed.
Er is best wel wat software uitgebracht voor sailfish maar het is best een zoektocht. Voor Ubuntu bijvoorbeeld heb je van die 20 dingen die je echt even aan moet passen na een verse install of andere soortgelijke lijsten. Dat mis ik een beetje met sailfish. Maar mogelijk zoek ik gewoon verkeerd.
Als terminal gebruik ik ToeTerm van OpenRepos. Er is ook Ghosteel Terminal maar hier heb ik eveneens geen ervaring mee. Wat betreft alternatieve toetsenborden is er niet echt veel keuze vrees ik. Alleen andere layouts, layout tweaks en de presage word predictor.
Voor tweaks en apps raad ik aan om rond te kijken op het Sailfish forum. Hier zijn veel tips te vinden voor nieuwe gebruikers (ook lijsten met native alternatieven voor Android apps). Qua veiligheid is het: Jolla Store > Chum > OpenRepos. Maar ik maak zelf het meest gebruik van OpenRepos omdat daar ook veruit het meeste te vinden is. Daarnaast is er ook nog Patchmanager voor diepere tweaks aan het besturingssysteem. Dit heeft ook een web repository met UI/UX en app tweaks.
[ Voor 12% gewijzigd door MatiasG op 17-08-2026 15:45 ]
Ondertussen antwoord van Tweakers over het uitlenen van het toestel.
Helaas is het te druk om het op te pakken, jammer.
Dat is wel echt faal hoor, juist dit soort specials zijn het interessantst op Tweakers vind ik. Ik wilde mijn Commodore 8020 aanbieden ter review als die binnen is (zal ergens Q4 op zijn vroegst zijn) maar dat hoeft dus ook niet.RXShorty schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:21:
Nou, dat is inderdaad wel heel teleurstellend. Ik lees het als "de nieuwe Google Pixel komt er weer aan en we verdienen meer als we big tech blijven ondersteunen..."RXShorty schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:21:
Het zal lijkt mij idd vooral zijn in de categorie: Tweakers is niet meer voor Tweakers.
De gemiddelde bezoeker zal echt geen interesse hebben in een niche product en gewoon de volgende Samsung of iPhone kopen. (En Samsung is dan een veralgemening van "elk Android toestel").
Immers zal geld moeten rollen bij DPG.
De gemiddelde bezoeker zal echt geen interesse hebben in een niche product en gewoon de volgende Samsung of iPhone kopen. (En Samsung is dan een veralgemening van "elk Android toestel").
Ik merk ook dat ik steeds minder op Tweakers zit en steeds meer op Mastodon (en een aantal specifieke fora) voor het echte Tweaker en Hacker nieuws. Daar komt Jolla bijvoorbeeld veel langs.RobertMe schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:00:
Het zal lijkt mij idd vooral zijn in de categorie: Tweakers is niet meer voor Tweakers.
Het is wat het is.
https://joinmastodon.org/
We kunnen altijd @arnoudwokke eens pingen of die te porren is
Heeft vorig jaar nog een review van / achtergrondartikel over Sailfish geschreven, en de reviews van de originele Jolla, de Jolla C, en de tablet zijn ook van zijn hand.
Voor Arnoud: @RXShorty heeft zijn nieuwe toestel aangeboden ter review. Maar daar is blijkbaar geen interesse in?
Voor Arnoud: @RXShorty heeft zijn nieuwe toestel aangeboden ter review. Maar daar is blijkbaar geen interesse in?
Mij pingen lukt altijd
Yeah, ik zag de dm voorbij komen. Ik heb @RXShorty nog niet geantwoord, omdat ik het antwoord nog niet weet. Ik hoop dat ik er tijd voor kan maken. Zoals veel mensen al dan niet weten schrijf ik zelden nog telefoonreviews, maar af en toe doe ik het wel en dit soort dingen vind ik heel leuk. Maar er moet wel tijd en gelegenheid zijn en dat weet ik nog niet, want ik ben net terug van vakantie.
Ik snap wel dat de mensen die zich elke dag met telefoonreviews bezighouden in deze periode geen tijd hebben. Het is enorm druk met vouwbare Galaxy's, Pixels en nog allemaal telefoons die eraan komen
Dus even geduld aub
Yeah, ik zag de dm voorbij komen. Ik heb @RXShorty nog niet geantwoord, omdat ik het antwoord nog niet weet. Ik hoop dat ik er tijd voor kan maken. Zoals veel mensen al dan niet weten schrijf ik zelden nog telefoonreviews, maar af en toe doe ik het wel en dit soort dingen vind ik heel leuk. Maar er moet wel tijd en gelegenheid zijn en dat weet ik nog niet, want ik ben net terug van vakantie.
Ik snap wel dat de mensen die zich elke dag met telefoonreviews bezighouden in deze periode geen tijd hebben. Het is enorm druk met vouwbare Galaxy's, Pixels en nog allemaal telefoons die eraan komen
V.w.b. de "bezetting" was dat opgevallen jaarnoudwokke schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:49:
Mij pingen lukt altijd![]()
Ik snap wel dat de mensen die zich elke dag met telefoonreviews bezighouden in deze periode geen tijd hebben. Het is enorm druk met vouwbare Galaxy's, Pixels en nog allemaal telefoons die eraan komenDus even geduld aub
En daarnaast ben jij dan ook de uitgerekend persoon om een vergelijking te maken. Je weet vast nog wel wat dingen van de oude Jolla / Sailfish. En kunt dus wellicht ook nog wel wat vergelijken. Bv waar (grote) stappen zijn gemaakt.
* RobertMe heeft ook "the one and only" Jolla gehad (na een Nokia N9, als mijn eerste twee smartphones), maar uiteindelijk door app gap naar Android gegaan. Nu met de introductie van het nieuwe toestel volg ik wel weer wat meer dit topic. Dus een vergelijking van toen vs nu lijkt mij daarom wel interessant. Met uiteraard ook dat er nu de Android bridge is die 10 jaar terug niet bestond. Waarbij ook een "wat werkt wel en niet" interessant kan zijn (ik zag in dit topic vandaag of gisteren al wat NL bank apps vernoemd die wel werken). Maar met meer en meer Google Play Integrity eisen weet je het natuurlijk nooit wat de toekomst brengt.
Al die Pixels en Xiaomis en Oppos zijn toch maar saai... Als telefoonrecensent met een beetje eer zou je toch staan te springen om zo'n speciale telefoon te reviewen...arnoudwokke schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:49:
Mij pingen lukt altijd![]()
Ik snap wel dat de mensen die zich elke dag met telefoonreviews bezighouden in deze periode geen tijd hebben. Het is enorm druk met vouwbare Galaxy's, Pixels en nog allemaal telefoons die eraan komenDus even geduld aub
Dat ben ik helemaal met je eensbilgy_no1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:58:
[...]
Al die Pixels en Xiaomis en Oppos zijn toch maar saai... Als telefoonrecensent met een beetje eer zou je toch staan te springen om zo'n speciale telefoon te reviewen...
Opgepast voor (Russische) scammers! Bestel enkel en alleen via de officiële website. Zie voor voorbeelden van scams https://forum.sailfishos....phones-from-georgia/32130
De officiële websites zijn jolla.com en sailfishos.org (met https ervoor, eventueel iets achter de / of een subdomein, je kunt ook het certificaat nog checken)
De officiële websites zijn jolla.com en sailfishos.org (met https ervoor, eventueel iets achter de / of een subdomein, je kunt ook het certificaat nog checken)
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik zie bijvoorbeeld vandaag deze post op Mastodon over het effect op batterij en bluetooth van de recente Jolla update:voorstad schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:06:
[...]
Ik merk ook dat ik steeds minder op Tweakers zit en steeds meer op Mastodon (en een aantal specifieke fora) voor het echte Tweaker en Hacker nieuws. Daar komt Jolla bijvoorbeeld veel langs.
Het is wat het is.
https://hub.netzgemeinde.eu/item/b70d571b-5d19-45b2-b119-efbd64d9cbb8
https://joinmastodon.org/
Eerste app tegengekomen die niet werkt: Ikea Home smart heeft play protect. Kan er gelukkig omheen doordat ik ook Home Assistant draai.
Zojuist een e-mail ontvangen (in de spam folder
): Your Jolla Phone Batch #3 will be shipping in September.
Het is een leuk mailtje, in Markdown (mijn e-mail client toont standaard enkel plaintext, maar dat is goed genoeg). Hieronder verbatim (dus zonder de Markdown te porten naar het GoT dialect van UBB code):
1) Het gaat echt gebeuren! Qua Amerikaanse GUI OSen heb ik straks alleen nog maar macOS op mijn laptop, en gezien Sequoia straks op het tweede en laatste jaar zit, voorzie ik dat ook dat niet lang meer kan duren. Ik schrijf specifiek GUI OSen omdat ik nog wel wat Amerikaans IoT spul heb (Ubiquiti, Nvidia Shield). En mijn kinderen is ook een ander verhaal.
2) Wat jammer dat ik maar drie jaar heb gedaan met de Fairphone 5 als main driver. Ik had er nog best een jaartje mee uit de voeten gekund. Vaarwel Fairphone, ik zal je missen. Maar ik blijf in Europa, en de batterij blijft ook makkelijk te vervangen. Dat vind ik belangrijk.
3) Ik kan nog gauw accessoires bijbestellen, zoals een hoesje of een screen protector, maar eigenlijk wil ik beide niet; ik wil eigenlijk een leren wallet flip case, en dan zonder screen protector. Misschien heeft iemand anders hier een oplossing voor gevonden? Mijn ervaring met (vegan) kunstleer is niet al te best, dus ik wil het liefst echt leer. Ook ben ik vergeten welke TOH ik nou zo leuk vond qua ringtone.
4) Dat ze nog eens twee weken extra 'wet koop op afstand' bieden, is netjes van ze. Je hebt dus een maand de tijd om het toestel uit te testen. Dat schept vertrouwen, en dat is ook de bedoeling, maar je moet het ook maar aandurven.
Het is een leuk mailtje, in Markdown (mijn e-mail client toont standaard enkel plaintext, maar dat is goed genoeg). Hieronder verbatim (dus zonder de Markdown te porten naar het GoT dialect van UBB code):
N.a.v. dit mailtje heb ik drie vier realisaties:Dear <knip>,
Firstly, apologies for the silence in emails - we’ve been super busy getting the [Jolla Phone ready to ship](https://forum.sailfishos....nd-other-next-steps/30730) and ramp-up the operations to ship the first pre-order batches. Meanwhile, we’ve been updating the progress regularly to the [Sailfish Forum](https://forum.sailfishos.org/), which is almost an indefinite source of information and help for all interested on Sailfish OS, Jolla and anything related.
Thus, we kindly request to follow the Jolla Phone progress primarily at [The Official Jolla Blog](https://forum.sailfishos.org/c/blog/31) - sharing the information and your potential questions with other customers helps us a lot in the process
Back in December we gave a target to start shipping Jolla Phone by end of June 2026. A target that was very ambitious and we can think many doubted whether we’d make it in time.
But we did it. On July 8, we started delivering the Jolla Phone at the Day1 celebration event in Helsinki. Since then, over 2,500 phones have shipped to customers across Europe. If you missed the stream, or want to recap it:
* PeerTube: <https://jolla.com/phone/day1-peertube-stream>
* YouTube: <https://youtu.be/2ijX_iKrTd4?t=8542>
And here is what one first-time Sailfish OS user had to say after unboxing his Jolla Phone — we truly recommend watching this: [https://youtu.be/lY-Ar0iY1_8](YouTube: Jolla Phone Unboxing And First Impressions | 2026 Batch 1)
Your phone is in the next wave. Here is what you need to know.
### YOUR ORDER
Your Jolla Phone is in the Batch #3 to deliver in September.
We’re shipping every day, and while we had a bit delay in the ramp-up process, we start to be on speed and are moving into Batch #2 shippings. This will naturally be followed by Batch #3 which will take us to 10,000 units in total - which is a lot to deliver in two months while we’re ramping up our operations. We target to deliver during September all the Batch #3 orders which had fully paid by [April 30](https://forum.sailfishos....p-170418-final-payments-1).
#### Cancellations, Returns and Refunds
You can cancel at any time for a full refund. Fully your call. No questions asked, no hard feelings and always welcome back Please use the [Withdrawal Form](https://commerce.jolla.com/pages/eu-withdrawal-form) to submit your cancellation and we will refund your order.
If you have already asked for a refund by email, we have long queue in the emails but rest assured it will be processed. Should you wish to speed up the process please use the [Withdrawal Form](https://commerce.jolla.com/pages/eu-withdrawal-form) to submit your cancellation, this helps us in the process. Apologies for the delays and thanks for understanding.
EU consumer law guarantees you a 14-day return window from the day your phone arrives and the [Jolla Refund Policy](https://commerce.jolla.com/policies/refund-policy) gives you even more: you have 30-days to conclude whether you want to keep your new Jolla Phone. If it is not what you expected, return it for a full refund. No fine print. Paying now is not a final commitment — it is securing your place in the production queue, with a 30-day trial built in.
#### Accessories
While you are at it — check out the [Jolla Phone accessories](https://commerce.jolla.co...jolla-phone-accessories): soft TPU protective case, Corning Gorilla Glass screen protector or Privacy Glass, or an extra back cover in The Orange, Snow White or Kaamos Black.
#### Picks from the forums and FAQ
The Jolla community and the [Sailfish Forum](https://forum.sailfishos.org) is almost an indefinite source of information and help for all interested on Sailfish OS, Jolla and anything related. As usual, please consider searching and asking at the forum prior from sending email to us - we still get a lot emails where the answer can be found (or if not directly found, easily asked) at the forum A good place to start is at [The Official Jolla Blog](https://forum.sailfishos.org/c/blog/31).
While waiting for your Jolla Phone we also recommend checking out [Daily driving the new Jolla Phone](YouTube: Jolla Phone 2 & Sailfish OS: A Real Third Option) end user review by a fellow community member.
Smooth sailing and enjoy the rest of your summer!
Sincerely,
The Jolla Crew
P.S. Over 2,500 Jolla Phones are already in the hands of customers across Europe. Yours is waiting in the next delivery batch.
1) Het gaat echt gebeuren! Qua Amerikaanse GUI OSen heb ik straks alleen nog maar macOS op mijn laptop, en gezien Sequoia straks op het tweede en laatste jaar zit, voorzie ik dat ook dat niet lang meer kan duren. Ik schrijf specifiek GUI OSen omdat ik nog wel wat Amerikaans IoT spul heb (Ubiquiti, Nvidia Shield). En mijn kinderen is ook een ander verhaal.
2) Wat jammer dat ik maar drie jaar heb gedaan met de Fairphone 5 als main driver. Ik had er nog best een jaartje mee uit de voeten gekund. Vaarwel Fairphone, ik zal je missen. Maar ik blijf in Europa, en de batterij blijft ook makkelijk te vervangen. Dat vind ik belangrijk.
3) Ik kan nog gauw accessoires bijbestellen, zoals een hoesje of een screen protector, maar eigenlijk wil ik beide niet; ik wil eigenlijk een leren wallet flip case, en dan zonder screen protector. Misschien heeft iemand anders hier een oplossing voor gevonden? Mijn ervaring met (vegan) kunstleer is niet al te best, dus ik wil het liefst echt leer. Ook ben ik vergeten welke TOH ik nou zo leuk vond qua ringtone.
4) Dat ze nog eens twee weken extra 'wet koop op afstand' bieden, is netjes van ze. Je hebt dus een maand de tijd om het toestel uit te testen. Dat schept vertrouwen, en dat is ook de bedoeling, maar je moet het ook maar aandurven.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik heb een probleem mijn Jolla. De browser die erop zit die werkt niet echt lekker. Als ik naar mijn eigen website ga, dan blijft hij schokken en hangen. Hebben jullie dat ook?
Ja, voor mij ook batch 3, dus nog een paar weekjes maar...Jerie schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 02:45:
Zojuist een e-mail ontvangen (in de spam folder): Your Jolla Phone Batch #3 will be shipping in September.
[...]
N.a.v. dit mailtje heb ik drie vier realisaties:
Tav punt 3). Ik verwacht niet dat er heel veel accessoires voor gaan komen. Het toestel heeft een oplage van enkele tienduizenden en dat maakt het gewoon lastig. Wellicht via wat duurdere accessoire merken uit Scandinavië, dat was bij de eerste Jolla Phone ook zo geloof ik.
Wellicht komt er iets ambachtelijk uit de community, of je kunt zelf iets maken. Je zou bijv een leren wallet flip kunnen maken obv een TOH. Niet zo makkelijk als even op Ali zoeken en waarschijnlijk ook duurder.
Hier ook batch 3, dezelfde mail en dus ook in september
Ik kan het nog niet beantwoorden, maar misschien is er op het Jolla forum meer over te vinden. Ik meen eerder iets gelezen te hebben over issues met de standaard browser. Mogelijk werken andere browsers beter. In principe kun je iedere Android browser gebruiken en er zijn ook native Sailfish alternatieven.Yzord schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:09:
Ik heb een probleem mijn Jolla. De browser die erop zit die werkt niet echt lekker. Als ik naar mijn eigen website ga, dan blijft hij schokken en hangen. Hebben jullie dat ook?
Er zijn wel alternatieven voor de browser.Yzord schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:09:
Er is Atlantic Browser: https://forum.sailfishos.org/t/atlantic-browser-feedback-thread/30374
En voor zover ik weet is er ook nog Angelfish: https://forum.sailfishos.org/t/how-is-angelfish-currently/26464
Voor die laatste moet je wel via de CLI alles installeren. Ik moet zeggen dat ik alleen Atlantic even kort geprobeerd heb. Het werkt op zich wel goed.
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
Ik zit in Batch3, geen mail gehad, ook niet in de spambox, op mn voorgaande 5 mails (shop @ jolla.com) heeft Jolla nooit gereageerd. iemand enig idee hoe ik met ze in contact kan komen ?
Ik heb ingelogd in de shop, zie daar alleen mijn order van het OS zelf voor op de xperia uit 2019, heb verder alleen de mails gehad om te betalen.
Ik heb ingelogd in de shop, zie daar alleen mijn order van het OS zelf voor op de xperia uit 2019, heb verder alleen de mails gehad om te betalen.
Ik heb gisterochtend de mail gehad (ook batch 3). Ze lijken de mails ook verspreid te sturen, misschien krijg je 'm later deze week alsnog. Op het blog zijn er ook reacties van 4 dagen geleden over dezelfde mail.
Log je in op de shop op commerce.jolla.com of shop.jolla.com? Je moet voor de phone de eerste hebben (Shopify-omgeving). Daarin kun je als het goed is je pre-order voucher en de definitieve bestelling inzien.
Log je in op de shop op commerce.jolla.com of shop.jolla.com? Je moet voor de phone de eerste hebben (Shopify-omgeving). Daarin kun je als het goed is je pre-order voucher en de definitieve bestelling inzien.
Met e-mail hebben ze een enorme backlog. Via het forum heb je vaak sneller antwoord. Maar ga eerst even na of er echt iets aan de hand is.J-roenn schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:52:
Ik zit in Batch3, geen mail gehad, ook niet in de spambox, op mn voorgaande 5 mails (shop @ jolla.com) heeft Jolla nooit gereageerd. iemand enig idee hoe ik met ze in contact kan komen ?
Als het goed is heb je van de shop@jolla een pre-order mail voor het bevestigen van de aanbetaling in dec/Jan. Vervolgens van noreply@Jolla (niet de shop!) in april een mail gehad om de betaling af te ronden. Als je order hebt afgerond en betaald heb je daarvan ook een bevestiging gekregen van shop@jolla.
2 mails dus van shop@jolla. De volgende zal de verzendbestiging zijn.
In de shop heb ik ook geen Purchase History staan. De Jolla Phone gaat schijnbaar via een ander platform (commerce.jolla.com) en niet via de reguliere shop.
De mail die hier wordt genoemd betreft een algemene mail weer van noreply@jolla. Geen idee waarom je die nog niet hebt. Of misschien toch ergens weggefilterd...
Er zijn wat bekende gevallen die tot vertraging leiden, zoals dat de pre-order en de uiteindelijke bestelling via verschillende e-mailadressen zijn gedaan of een betaling via PayPal. Als dat zo is best even afwachten.
Maar als je de twee orderbevestigingen hebt (pre-order en final order) dan komt het goed.
Voorheen de Fairphone wallet flip hoes had ik gekocht via iemand die custom hoesjes maakte, maar die mevrouw is gestopt met haar bedrijf. Waren wel mooie.bilgy_no1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:10:
[...]
Ja, voor mij ook batch 3, dus nog een paar weekjes maar...
Tav punt 3). Ik verwacht niet dat er heel veel accessoires voor gaan komen. Het toestel heeft een oplage van enkele tienduizenden en dat maakt het gewoon lastig. Wellicht via wat duurdere accessoire merken uit Scandinavië, dat was bij de eerste Jolla Phone ook zo geloof ik.
Wellicht komt er iets ambachtelijk uit de community, of je kunt zelf iets maken. Je zou bijv een leren wallet flip kunnen maken obv een TOH. Niet zo makkelijk als even op Ali zoeken en waarschijnlijk ook duurder.
Inmiddels heb ik vanmiddag goed nieuws ontvangen over dit onderwerp:
De website is: https://www.insmat.fi/en/home heb nog geen direct link.Hi,
Thank you for your interest in the availability of the Flip Case for the Jolla Phone.
Based on current information, the product is being manufactured successfully and should be available in October.
The process is still ongoing, and we will add the product to our online store as soon as possible.
Best regards,
<knip>
Insmat Oy
Ik denk dat ik het risico waag om dan maar 1 a 2 maanden zonder te doen.
Thnx, op commerce.jolla.com staat inderdaad de order er goed in en op “ Confirmedtszcheetah schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:14:
Ik heb gisterochtend de mail gehad (ook batch 3). Ze lijken de mails ook verspreid te sturen, misschien krijg je 'm later deze week alsnog. Op het blog zijn er ook reacties van 4 dagen geleden over dezelfde mail.
We're preparing these items for shipping”.
Met creditcard betaald, pre-order mail en final order mail inderdaad ook gewoon binnen gehad, ik wacht nog wel even afbilgy_no1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:33:
[...]
Met e-mail hebben ze een enorme backlog. Via het forum heb je vaak sneller antwoord. Maar ga eerst even na of er echt iets aan de hand is.
Als het goed is heb je van de shop@jolla een pre-order mail voor het bevestigen van de aanbetaling in dec/Jan. Vervolgens van noreply@Jolla (niet de shop!) in april een mail gehad om de betaling af te ronden. Als je order hebt afgerond en betaald heb je daarvan ook een bevestiging gekregen van shop@jolla.
2 mails dus van shop@jolla. De volgende zal de verzendbestiging zijn.
In de shop heb ik ook geen Purchase History staan. De Jolla Phone gaat schijnbaar via een ander platform (commerce.jolla.com) en niet via de reguliere shop.
De mail die hier wordt genoemd betreft een algemene mail weer van noreply@jolla. Geen idee waarom je die nog niet hebt. Of misschien toch ergens weggefilterd...
Er zijn wat bekende gevallen die tot vertraging leiden, zoals dat de pre-order en de uiteindelijke bestelling via verschillende e-mailadressen zijn gedaan of een betaling via PayPal. Als dat zo is best even afwachten.
Maar als je de twee orderbevestigingen hebt (pre-order en final order) dan komt het goed.
Precies wat @Jozz schrijft. Er zijn een paar alternatieven en die werken beter maar ook nog niet je van het. Het vreemde is dat wanneer je de Android Firefox app installeert alles wel lekker vlot reageert. Het zit hem dus echt in de browser app zelf en het is geen beperking van het toestel.Yzord schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:09:
Ik had al even zitten spelen om een SDK op te zetten om te kijken of ik zelf iets van een browser zelf kon bouwen als PoC maar na een uurtje rommelen heb ik maar besloten op Jolla of de community te wachten tot er echt een degelijke browser komt en tot die tijd maar te accepteren dat het niet zo lekker werkt.
Om maar even wat goed nieuws in dit topic te brengen.
Vandaag bij @arnoudwokke / tweakers op bezoek geweest (dankjewel voor je tijd!) en de Jolla phone achtergelaten.
Vandaag bij @arnoudwokke / tweakers op bezoek geweest (dankjewel voor je tijd!) en de Jolla phone achtergelaten.
[ Voor 3% gewijzigd door RXShorty op 09-09-2026 19:27 ]
Ik ben benieuwd. Ik hoop wel op enige nuance van de redactie @arnoudwokkeRXShorty schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:26:
Om maar even wat goed nieuws in dit topic te brengen.
Bijv. sommige bank apps werken niet omdat die banken gebruikmaken van Play Integrity. Aangezien dat er niet op zit weigeren die apps dus dienst op een niet Google Android telefoon of als de app niet via de Play Store is geïnstalleerd.
Dan kun je van zoiets schrijven dat Sailfish nog niet geschikt is voor het dagelijks gebruik van de gemiddelde persoon. Je kunt echter ook benadrukken hoe concurrentiebeperkend Google bezig is*. En waarom het dus nodig is dat er alternatieven komen. Dan leg je de schuld waar hij hoort.
Overigens komt er vanuit de Jolla Community een initiatief op gang om dit onderwerp te adresseren.
Anyway, nog een par weken en dan zou ik mijn toestel ook moeten hebben...
*Ze mogen als poortwachter onder DMA geen obstakels opwerpen voor andere App stores en dat doen ze hiermee dus wel.
Advocaat van de duivel. Maar dat Google Play Integrity de mogelijkheid geeft "dienst te weigeren" is natuurlijk iets anders dan "Google blokkeert het en als poortwachter mag dat niet". De poortwachter biedt een "dienst" (Play Integrity) aan en de app developer kiest ervoor het te gebruiken, niet Google. Waarbij AOSP ook een soortgelijk "framework" kent, alleen gebruiken de meeste apps Play Integrity. En ik meen dat er nog een (alternatieve) Android ROM was die met hun eigen "open" variant zijn gekomen?bilgy_no1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:43:
[...]
Ik ben benieuwd. Ik hoop wel op enige nuance van de redactie @arnoudwokke
Bijv. sommige bank apps werken niet omdat die banken gebruikmaken van Play Integrity. Aangezien dat er niet op zit weigeren die apps dus dienst op een niet Google Android telefoon of als de app niet via de Play Store is geïnstalleerd.
Dan kun je van zoiets schrijven dat Sailfish nog niet geschikt is voor het dagelijks gebruik van de gemiddelde persoon. Je kunt echter ook benadrukken hoe concurrentiebeperkend Google bezig is*. En waarom het dus nodig is dat er alternatieven komen. Dan leg je de schuld waar hij hoort.
Overigens komt er vanuit de Jolla Community een initiatief op gang om dit onderwerp te adresseren.
Anyway, nog een par weken en dan zou ik mijn toestel ook moeten hebben...
*Ze mogen als poortwachter onder DMA geen obstakels opwerpen voor andere App stores en dat doen ze hiermee dus wel.
Verder wel eens. Het lijkt me goed om te benoemen wat wel en niet werkt v.w.b. "wat je mag verwachten" (dus iets als bank apps die bv zijn ingeburgerd), maar dan ook waar nodig / mogelijk benoemen waarom iets niet werkt en "vinger wijzen". Dus ook zoals jij aangeeft benoemen dat de app Google Play Integrity vereist en daardoor hard dienst weigert. De app werkt niet omdat de developer / uitgever niet wilt dát die werkt (op "niet-officiële ROMs / toestellen") niet perse omdat de app incompatibel is met de Android runtime van Sailfish. (Maar puur "de Android runtime van Sailfish is geen gecertificeerde Google Android").
Ik heb wat dit betreft geen reden om uit te gaan van zuivere intenties van big tech bedrijven als Google. Die hebben het Integrity framework precies zo in elkaar gezet met deze uitwerking. Ze dwingen bij fabrikanten ook allerlei zaken af die mee moeten worden geïnstalleerd om ook de Play store te kunnen leveren.RobertMe schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:37:
[...]
Advocaat van de duivel. Maar dat Google Play Integrity de mogelijkheid geeft "dienst te weigeren" is natuurlijk iets anders dan "Google blokkeert het en als poortwachter mag dat niet". De poortwachter biedt een "dienst" (Play Integrity) aan en de app developer kiest ervoor het te gebruiken, niet Google. Waarbij AOSP ook een soortgelijk "framework" kent, alleen gebruiken de meeste apps Play Integrity. En ik meen dat er nog een (alternatieve) Android ROM was die met hun eigen "open" variant zijn gekomen?
Verder wel eens. Het lijkt me goed om te benoemen wat wel en niet werkt v.w.b. "wat je mag verwachten" (dus iets als bank apps die bv zijn ingeburgerd), maar dan ook waar nodig / mogelijk benoemen waarom iets niet werkt en "vinger wijzen". Dus ook zoals jij aangeeft benoemen dat de app Google Play Integrity vereist en daardoor hard dienst weigert. De app werkt niet omdat de developer / uitgever niet wilt dát die werkt (op "niet-officiële ROMs / toestellen") niet perse omdat de app incompatibel is met de Android runtime van Sailfish. (Maar puur "de Android runtime van Sailfish is geen gecertificeerde Google Android").
Technisch is het inderdaad de keuze van de bank om wel/niet die Integrity check te gebruiken. Maar heeft die bank wel echt een keuze voor een ander platform om die "integrity" vast te stellen?
Ik ben behoorlijk teleurgesteld is sailfish en het toestel van Jolla. Knip, dit is niet de bedoeling. Ik kan maar niet wennen aan de UX.
[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 11-09-2026 11:26 ]
Welke dan? De meeste Nederlandse banken lijken te werkenBijv. sommige bank apps werken niet omdat die banken gebruikmaken van Play Integrity.
Bron: https://forum.sailfishos.org/t/banking-apps-on-sailfish-os/18438
Er zijn nog diverse banken die niet op dat lijstje staan. Verder is die lijst wellicht niet helemaal up-to-date.m9n schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:51:
[...]
Welke dan? De meeste Nederlandse banken lijken te werken
Bron: https://forum.sailfishos.org/t/banking-apps-on-sailfish-os/18438
Ik zeg toch niet "geen enkele bank app werkt"? Lijkt me wel handig als mensen snappen dat sommige bank of andere apps mogelijk niet werken. VW/VAG gebruikt nu bijvoorbeeld ook Play Integrity.
Voor degene die het nog niet gezien hebben. In de tweede helft van de video een demo van de interface voor de Commodore Callback. Ondanks de aanpassingen wel duidelijk herkenbaar als Sailfish! Ben ook erg benieuwd in hoeverre het compatibel gaat zijn met de 'standaard' Sailfish OS uitvoering. Android apps gaan sowieso werken maar hopelijk wordt het ook mogelijk om OpenRepos en Chum te sideloaden.
iPhone Air - iOS 27.0
Moto Edge 30 neo - Sailfish OS 5.0.0.77 community port
Moto G 2nd gen - Sailfish OS 5.1.0.11 community port
Pebble 2 Duo
Als ze die Commodore nou als 'gewone' candybar hadden ontworpen zou ik meer geïnteresseerd zijn geweest. Ik snap die fixatie met flip-telefoons in de VS niet zo. Uitgeklapt zijn die telefoons zoveel langer / groter dan een gemiddelde smartphone en je hebt nog steeds maar een 3 inch scherm. Voorbeeld zoals dit beestje, alleen draait die op een versie van AOSP.
In de Short lijkt het beeldscherm trouwens wel van een flink hoge kwaliteit te zijn, positief!
Inderdaad benieuwd hoe lang het duurt voordat de community hier de app-blokkering omzeilt heeft :-)
In de Short lijkt het beeldscherm trouwens wel van een flink hoge kwaliteit te zijn, positief!
Inderdaad benieuwd hoe lang het duurt voordat de community hier de app-blokkering omzeilt heeft :-)
[ Voor 10% gewijzigd door bvanwijk op 14-09-2026 11:44 ]
Ingeklapt zijn ze dik, maar passen makkelijk in een kleine broekzak. Daarnaast hebben ze een ingebouwde screenprotector: namelijk dubbelgeklapt gegarandeerd geen krassen op je scherm (tenzij je er rotzooi tussen weet te krijgen).bvanwijk schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:41:
Als ze die Commodore nou als 'gewone' candybar hadden ontworpen zou ik meer geïnteresseerd zijn geweest. Ik snap die fixatie met flip-telefoons in de VS niet zo. Uitgeklapt zijn die telefoons zoveel langer / groter dan een gemiddelde smartphone en je hebt nog steeds maar een 3 inch scherm. Voorbeeld zoals dit beestje, alleen draait die op een versie van AOSP.
Helaas de smartphone die je linkt gebruikt GApps.
Allemaal waar; mijn voorkeur gaat uit naar de candybar-vorm. Vroeger ook nooit zo'n last gehad van krassen.
Bij de Dumber Mini kan je zelf instellen of je de Google-componenten geïnstalleerd wilt hebben, maar dat gaat buiten dit topic ... ;-)
Bij de Dumber Mini kan je zelf instellen of je de Google-componenten geïnstalleerd wilt hebben, maar dat gaat buiten dit topic ... ;-)
Weet iemand waar kan je het beste een hoesje kan vinden voor de laatste jolla phone? Of zijn er generieke hoesje die goed passen?
Jolla verkoopt zelf zo'n transparant siliconen geval. En ze hebben gehint op een samenwerking met een ander bedrijf voor accessoires. Misschien nog even afwachten.L0g0ff schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:59:
Weet iemand waar kan je het beste een hoesje kan vinden voor de laatste jolla phone? Of zijn er generieke hoesje die goed passen?
Zie Jerie in "Het mini Jolla Topic"L0g0ff schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:59:
Dus we zitten allemaal zonder protection hier
Vooralsnog is afzien van gebruik mijn protection... maar over een paar dagen wordt hij bezorgd...L0g0ff schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:43:
Dus we zitten allemaal zonder protection hier
Interessant nieuws vanuit Volla. In hun presentatie tijdens de Volla Community Days samen met Volla-Sailfish OS-porter Adam Pigg hebben ze aangekondigd dat Volla serieuze gesprekken voert met Jolla om AppSupport naar de reeds bestaande Sailfish ports voor deze toestellen te brengen, om te beginnen met de Volla Tablet. Hopelijk krijgen we hiermee snel meer opties voor officiële Sailfish toestellen naast de Jolla Phone en de Commodore!
Van toekomstige Sony Xperia’s hoeven we op dit vlak niet veel meer te verwachten denk ik) Edit: Toegevoegd dat het gaat om AppSupport voor reeds bestaande Sailfish OS ports voor Volla .
Van toekomstige Sony Xperia’s hoeven we op dit vlak niet veel meer te verwachten denk ik) Edit: Toegevoegd dat het gaat om AppSupport voor reeds bestaande Sailfish OS ports voor Volla .
[ Voor 11% gewijzigd door TheLion01 op 18-09-2026 10:07 ]
iPhone Air - iOS 27.0
Pebble 2 Duo
Ik las onlangs dat Volla niet aangeraden wordt: nonagoninf in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"TheLion01 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:43:
Interessant nieuws vanuit Volla. In hun presentatie tijdens de Volla Community Days samen met Sailfih OS-porter Adam Pigg hebben ze aangekondigd dat Volla serieuze gesprekken voert met Jolla om AppSupport naar deze toestellen te brengen, om te beginnen met de Volla Tablet. Hopelijk krijgen we hiermee snel meer opties voor officiële Sailfish toestellen naast de Jolla Phone en de Commodore!![]()
Van toekomstige Sony Xperia’s hoeven we op dit vlak niet veel meer te verwachten denk ik)
[YouTube: Adam Pigg - Sailfish OS (Volla Community Days 2026) Day 1]
AppSupport is leuk, maar dat is geen Sailfish OS. Het is de laag om op Linux Android Apps te kunnen opstarten.TheLion01 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:43:
....om AppSupport naar deze toestellen te brengen....
Ik denk dat er veel meer voor nodig is dan het compat laagje om Sailfish op andere Linux based apparaten werkend te krijgen.Hopelijk krijgen we hiermee snel meer opties voor officiële Sailfish toestellen
Waarom zou je Sailfish op een tablet draaien? * RobertMe heeft juist een paar maanden terug een Android tablet gekocht om er Linux (momenteel Debian) op te zettenTheLion01 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:43:
om te beginnen met de Volla Tablet
Nu heb ik ook geen interesse in Android apps (gaat om een 12" tablet met toetsenbord en touchpad, meer een compacte laptop / Surface like apparaat) maar met Waydroid zou dat wellicht ook prima werken.
Aah een hele andere TL;DR. Adam heeft Sailfish al een zwik Volla geport naar Volla. Waydroid werkte al en AppSupport is een heel eind.
En wat ook wel interessant is, het wordt sowieso een community port en ze onderhandelen over om het meer te maken dan een community port.
Ik ging er vanuit dat mensen al op de hoogte waren dat er Sailfish OS Community ports waren voor diverse Volla telefoons. My bad, dat voeg ik even toe.readefries schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:10:
[...]
Aah een hele andere TL;DR. Adam heeft Sailfish al een zwik Volla geport naar Volla. Waydroid werkte al en AppSupport is een heel eind.
En wat ook wel interessant is, het wordt sowieso een community port en ze onderhandelen over om het meer te maken dan een community port.
Why not? Een tablet past prima in een Sailfish ecosysteem. Ik heb Sailfish een tijd gedraaid op de Xiaomi Pad 6. Dat werkte toch wel heel fijn, al is op dit moment het OS nog niet optimaal aangepast voor grote schermen.RobertMe schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:02:
[...]
Waarom zou je Sailfish op een tablet draaien? * RobertMe heeft juist een paar maanden terug een Android tablet gekocht om er Linux (momenteel Debian) op te zettenDat ding heeft Android alleen gezien in de periode totdat de bootloader geunlocked mocht worden.
Ja, het is bekend dat Volla niet zelf hun telefoons ontwerpt. In principe is dat niet anders dan wat Jolla heeft gedaan met de C2, wat gewoon een Reeder S19 Pro Max is. Ondanks dat vind ik het toch goed dat er meer bedrijven zijn die DeGoogled telefoons verkopen. En Volla is op dit moment ook de enige speler die een telefoon verkoopt met Ubuntu Touch. Dat verdient toch wel credits.Joab9000 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 06:43:
[...]
Ik las onlangs dat Volla niet aangeraden wordt: nonagoninf in "[/e/OS] Ervaringen & Discussie"
iPhone Air - iOS 27.0
Pebble 2 Duo
@TheLion01 Thanks voor de update! Ik dacht dat alleen een handje vol Sony telefoons dit hadden. Maar dat is datn waarschijnlijk de betaalde support net als waarvoor Volla nu lijkt te onderhandelen?
In de huidige status is het denk ik prima dat de telefoons door anderen ontworpen zijn en we eerst werken naar een breder gedragen EU OS voor de mobiel en tablet. Maar ik denk wel dat het wenselijk is op langere termijn ook apparaten te hebben die wél in de EU ontworpen zijn.
In de huidige status is het denk ik prima dat de telefoons door anderen ontworpen zijn en we eerst werken naar een breder gedragen EU OS voor de mobiel en tablet. Maar ik denk wel dat het wenselijk is op langere termijn ook apparaten te hebben die wél in de EU ontworpen zijn.
Mijn nieuwe Jolla telefoon is binnen, met hoesje en bescherming voor het glas
Prima dingetje, die kan ik wel als primair toestel gebruiken.
Ik heb ook een Volla X23 en dan kan ik daar mee gaan tweaken, kijken hoe Sailfish en UBports daar op draaien.
Ik heb ook een Volla X23 en dan kan ik daar mee gaan tweaken, kijken hoe Sailfish en UBports daar op draaien.
Nice! De mijne is al een paar dagen onderweg. Lijkt wel alsof Jolla een pakketdienst per fiets gebruikt...candyman schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:06:
Mijn nieuwe Jolla telefoon is binnen, met hoesje en bescherming voor het glas![]()
Maar nu is hij ergens in Duitsland, dus kan niet heel lang meer duren.
Welke batch zat je? Ik heb zoals gebruikelijk nog niks gehoord, zit in batch3.candyman schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:06:
Mijn nieuwe Jolla telefoon is binnen, met hoesje en bescherming voor het glas![]()
Gefeliciteerd. Ik heb lange tijd de kat uit de boom gekeken, maar zit nu in de October batch, dus dat gaat nog even durencandyman schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:06:
Ik zit in batch 3 en nog geen mailtje ontvangen dat die verzonden is.
Weet alleen dat de status op confirmed staat.
Weet alleen dat de status op confirmed staat.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
Grote kans dat binnenkort Sailfish OS 5.2 uitkomt voor de overige telefoons:
https://forum.sailfishos.org/t/greetings-from-kaupinoja-hackday/33686
https://forum.sailfishos.org/t/greetings-from-kaupinoja-hackday/33686
[ Voor 3% gewijzigd door m9n op 22-09-2026 18:48 ]
@J-roenn en @Mystic_Jack
Welk pre-order nummer hebben jullie? Ik heb in de 9400-9500 reeks en die is vorige week verstuurd. Je kunt eventueel in het Sailfish forum kijken waar het nu staat.
Als je voor de finale bestelling een ander mailadres hebt gebruikt dan voor de pre-order dan is dat een bekend issue waardoor vertraging kan ontstaan. In het Sailfish forum zijn daar ook wat instructies voor om te zorgen dat Jolla het sneller kan oplossen.
E-mail helpt niet echt, maar een DM in het forum wordt sneller opgepakt.
Welk pre-order nummer hebben jullie? Ik heb in de 9400-9500 reeks en die is vorige week verstuurd. Je kunt eventueel in het Sailfish forum kijken waar het nu staat.
Als je voor de finale bestelling een ander mailadres hebt gebruikt dan voor de pre-order dan is dat een bekend issue waardoor vertraging kan ontstaan. In het Sailfish forum zijn daar ook wat instructies voor om te zorgen dat Jolla het sneller kan oplossen.
Waarmee zijn jullie bestellingen geleverd? Ik heb (nog) geen verzendbevestiging ontvangen, maar zie ineens een verzending die via Duitsland komt maar met een onduidlijke afzender zonder dat ik iets anders besteld had.
Die van mij zit volgens tracking nu in Duitsland. Link van Finse post.readefries schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:40:
Waarmee zijn jullie bestellingen geleverd? Ik heb (nog) geen verzendbevestiging ontvangen, maar zie ineens een verzending die via Duitsland komt maar met een onduidlijke afzender zonder dat ik iets anders besteld had.
Zojuist een algemene mail ontvangen met een status update. Batch 3 wordt naar verwachting rond 20 oktober afgerond. Als je nog geen mail hebt misschien even checken in ongewenste mail.
[ Voor 19% gewijzigd door bilgy_no1 op 22-09-2026 21:31 ]
Mijn pre-order nummer zit veel hoger. In de 13000-14000 reeks.bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:51:
@J-roenn en @Mystic_Jack
Lees net in hun nieuwsbrief dat batch 3 tot 20 oktober duurt. Even geduld dus.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
Ah thanks, mijn pre-order zit rond de 11.500. Dus nog even geduld 😅
Ik had gehoopt dat ie er eerder was, wil eigenlijk welet de SDK spelem alleen is de setup verweven met allerlei aannames die het lastig maken. Zoals niet kunnen omgaam met SELimix policies en het maken van container tags met karakters waar niet alle OCI engines mee om kunnen gaan 😐
Ik had gehoopt dat ie er eerder was, wil eigenlijk welet de SDK spelem alleen is de setup verweven met allerlei aannames die het lastig maken. Zoals niet kunnen omgaam met SELimix policies en het maken van container tags met karakters waar niet alle OCI engines mee om kunnen gaan 😐
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Komende tijd ben ik niet thuis en ik ben benieuwd of ik hem bij een pakketpunt kan laten bezorgen.readefries schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:40:
Ordernr van de pre-order is 1295*, van de final order is 2691* (laatste getal even weggelaten, weet niet wat iemand evt. zou kunnen met die nummers).bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:51:
@J-roenn en @Mystic_Jack
Inmiddels ook een mailtje gehad dat Batch 3 tot eind oktober wordt uitgeleverd (eerste communicatie naar mij behalve de orderbevestigingen). we wachten weer af
Met de community shipping tracker kun je wel een inschatting maken van wanneer je aan de beurt bent. Verzending gaat op pre-ordernummer, in het sheet zijn telkens de laatste 2 cijfers weggelaten. Het lijkt erop dat ze nu ergens rond pre-ordernummer 10.000 zitten.
Heel grof: batch 3 lijkt tot ongeveer nummer 15.500 te gaan, dus ze moeten in een maand tijd nog zo'n 5-6k pre-orders verwerken, oftewel zo'n 1500 per week (minder telefoons neem ik aan, niet elke pre-order is een order geworden enz). Nummer 129** zal dus over ongeveer 2 weken aan de beurt zijn.
Let wel: er lijken wel wat foutjes in het sheet te zitten kijkend naar volgnummers, datums, enz, dus hecht ook niet al te veel waarde aan deze inschatting
Heel grof: batch 3 lijkt tot ongeveer nummer 15.500 te gaan, dus ze moeten in een maand tijd nog zo'n 5-6k pre-orders verwerken, oftewel zo'n 1500 per week (minder telefoons neem ik aan, niet elke pre-order is een order geworden enz). Nummer 129** zal dus over ongeveer 2 weken aan de beurt zijn.
Let wel: er lijken wel wat foutjes in het sheet te zitten kijkend naar volgnummers, datums, enz, dus hecht ook niet al te veel waarde aan deze inschatting
YouTube: Callback Flip Phone Production Update by Commodore #y2k #digitaldetox
Zo te zien zijn ze begonnen met de productie, of in elk geval testen van de productielijn.
Zo te zien zijn ze begonnen met de productie, of in elk geval testen van de productielijn.
Ik zat einde van batch 2J-roenn schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:07:
[...]
Welke batch zat je? Ik heb zoals gebruikelijk nog niks gehoord, zit in batch3.
Ondertussen heb ik de Jolla 2026 telefoon al getest.
In het verleden heb ik ook met Sailfish gewerkt en grafisch is het erg mooi maar toen had ik het op een oud toestel getest zonder de mogelijkheid om Android apps te draaien.
Om maar gelijk met het slechte nieuws te beginnen, er zitten nog behoorijk wat bugs in het besturingssysteem.
Het scherm gaf aan dat er een 4G verbinding was maar er was geen mobiel internet.
Ontwikkelaarsoptie aan gezet en met de terminal aan de gang gegaan.
Na een paar uur aan de gang gekregen met hulp van het Sailfish forum.
Maar VPN en hotspot werkte ook nog niet, gisteren op m'n werk niks te doen dus even aan het stoeien met de Jolla en ik kreeg VPN ook werkend, weer met hulp van het Sailfish forum.
Nou nog de hotspot aan de gang krijgen en kijken wat voor bugs we nog meer tegen komen.
Dus het is geen plug en play maar met een beetje creativiteit komen we er wel.
Waarschijnlijk heb ik nog wel een paar weken nodig voordat ik hem als primair toestel kan gebruiken.
Dat Sailfish is wel behoorlijk wennen, je hebt de Jolla winkel maar ook nog een Chum winkel en Storeman die je kan installeren voor apps die niet in de Jolla winkel mogen.
Het grootste probleem met linux telefoons is het ontwaken als je gebeld wordt of een bericht krijgt, dat was de reden dat ik nooit postmarketOS of Mobian als primair toestel heb kunnen testen.
Daar heeft deze Sailfish telefoon geen last van.
In het verleden heb ik ook met Sailfish gewerkt en grafisch is het erg mooi maar toen had ik het op een oud toestel getest zonder de mogelijkheid om Android apps te draaien.
Om maar gelijk met het slechte nieuws te beginnen, er zitten nog behoorijk wat bugs in het besturingssysteem.
Het scherm gaf aan dat er een 4G verbinding was maar er was geen mobiel internet.
Maar VPN en hotspot werkte ook nog niet, gisteren op m'n werk niks te doen dus even aan het stoeien met de Jolla en ik kreeg VPN ook werkend, weer met hulp van het Sailfish forum.
Nou nog de hotspot aan de gang krijgen en kijken wat voor bugs we nog meer tegen komen.
Waarschijnlijk heb ik nog wel een paar weken nodig voordat ik hem als primair toestel kan gebruiken.
Dat Sailfish is wel behoorlijk wennen, je hebt de Jolla winkel maar ook nog een Chum winkel en Storeman die je kan installeren voor apps die niet in de Jolla winkel mogen.
Het grootste probleem met linux telefoons is het ontwaken als je gebeld wordt of een bericht krijgt, dat was de reden dat ik nooit postmarketOS of Mobian als primair toestel heb kunnen testen.
Nu wel binnen?bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:40:
[...]
Nice! De mijne is al een paar dagen onderweg. Lijkt wel alsof Jolla een pakketdienst per fiets gebruikt...
Maar nu is hij ergens in Duitsland, dus kan niet heel lang meer duren.
Ja hij is sinds vorige week binnen.
Toestel heeft een OK formaat, niet te breed. TOH is leuk erbij; ben benieuwd naar wat er komen gaat.
Sailfish kende ik al van de eerste versie. De bediening en uiterlijk zijn redelijk gelijk gebleven.
Even een tegenvaller: ik krijg de Aurora en F-Droid stores niet aan de praat. Ze klagen dat er geen connectie is, maar die is er wel (werkt wel voor native Sailfish browser en apps). En bij de wifi staat 'beperkte toegang'. Alle andere devices werken wel gewoon op hetzelfde netwerk.
Via het forum helaas nog geen oplossing kunnen vinden en ik ben verder druk met werk enz.
Ah, het ligt dus niet aan mij!bilgy_no1 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:01:
[...]
Ja hij is sinds vorige week binnen.
Toestel heeft een OK formaat, niet te breed. TOH is leuk erbij; ben benieuwd naar wat er komen gaat.
Sailfish kende ik al van de eerste versie. De bediening en uiterlijk zijn redelijk gelijk gebleven.
Even een tegenvaller: ik krijg de Aurora en F-Droid stores niet aan de praat. Ze klagen dat er geen connectie is, maar die is er wel (werkt wel voor native Sailfish browser en apps). En bij de wifi staat 'beperkte toegang'. Alle andere devices werken wel gewoon op hetzelfde netwerk.
Via het forum helaas nog geen oplossing kunnen vinden en ik ben verder druk met werk enz.
Ik heb een TP link Deco setje hier, toen ik roaming disabled had voor de Jolla leek wifi beter te werken.
Over die extra store apps. Ik kan me vaag herinneren dat je toch repo’s kon toevoegen aan de reguliere Jolla store of vergis ik me? Raar dat het activeren van iets als f-droid zo lastig gaat. Hoe is de camera? Hebben jullie wat foto’s?candyman schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:50:
Ondertussen heb ik de Jolla 2026 telefoon al getest.
Hier ook TP Link Deco Mesh. Ik zal dat ook eens proberen, maar wel vreemd als het iets met Roaming te maken heeft.zjeeraar84 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:13:
[...]
Ah, het ligt dus niet aan mij!
Ik heb een TP link Deco setje hier, toen ik roaming disabled had voor de Jolla leek wifi beter te werken.
Ik heb nog niet echt foto's gemaakt, maar ik verwacht er niets bijzonders van. Deze telefoon koop je niet voor de beste specs en performance. Het is puur een demonstrator voor het Sailfish OS.lutj schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:31:
[...]
Over die extra store apps. Ik kan me vaag herinneren dat je toch repo’s kon toevoegen aan de reguliere Jolla store of vergis ik me? Raar dat het activeren van iets als f-droid zo lastig gaat. Hoe is de camera? Hebben jullie wat foto’s?
Een jaar of 7 geleden had je openrepos.net, dat was van een mede gebruiker. Was best uitgebreid!lutj schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:31:
[...]
Over die extra store apps. Ik kan me vaag herinneren dat je toch repo’s kon toevoegen aan de reguliere Jolla store of vergis ik me? Raar dat het activeren van iets als f-droid zo lastig gaat. Hoe is de camera? Hebben jullie wat foto’s?
ja precies dat! Jammer dat het nu niet helemaal meer zo werkt. Wat ik ook jammer vind is dat in sailfishos de RSS feed functie niet meer zit zoals dat op de N9 was. Heerlijk nieuws binnenhalen zonder meuk.Bongoarnhem schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:43:
[...]
Een jaar of 7 geleden had je openrepos.net, dat was van een mede gebruiker. Was best uitgebreid!
Openrepos bestaat nog steeds. En je kunt er een RSS events view plugin downloaden, welke is gemaakt door een medewerker van Jolla zelf: https://openrepos.net/content/abranson/rss-event-feed
OpenRepos bestond al langer dan dat. Ik heb al 10 jaar een Android toestel, maar heb ook nog de "Kodimote" app gemaakt voor Sailfish en die in Openrepos gepubliceerd. Zo lang bestaat OpenRepos dus ook al.Bongoarnhem schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:43:
[...]
Een jaar of 7 geleden had je openrepos.net, dat was van een mede gebruiker. Was best uitgebreid!
En blijkbaar staat Kodimote er nog steeds in
OK heb het volgende gedaan: op een andere telefoon een hotspot gemaakt en daarmee verbonden. Toen kon ik wel in Aurora.bilgy_no1 schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:02:
[...]
Hier ook TP Link Deco Mesh. Ik zal dat ook eens proberen, maar wel vreemd als het iets met Roaming te maken heeft.
Daarna weer terug naar het thuisnetwerk en die verbindt nu ook goed...
Wonderlijk, maar nu werkt het. Firefox geïnstalleerd en nu langzaam verder kijken wat ik over kan hevelen.
Ik ben er nu mee bezig, heb storeman en chum als extra winkel toegevoegd zodat ik niet steeds via openrepo dingen met de hand moet downloaden en installeren.lutj schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:31:
[...]
De camera werkt bij mij prima, geen high end maar goed te doen voor mij.
Heb een Xperia besteld op Refurbed, om er Sailfish op te installeren als testje. Kijk er naar uit!
Na 1 week jolla phone: het is wel wat wennen, naar so far so good. Grootste gemis is hotmail/live/microsoft mail en kalender die niet willen syncen... Kalender standalone als ics syncen lukt gelukkig wel... Mail doe ik dan maar via de android oulook app... Revolut doet het niet, maar andere banken onder AppSupport voorlopig wel. Built-in browser is inderdaad oud, de community heeft echter voldoende alternatieven... Voor de rest is AppSupport wel essentieel om toch een aantal apps te draaien...
Bringer of heat, food and silence!
Welke banken die je hebt geprobeerd werken wel?mendel129 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:51:
Na 1 week jolla phone: het is wel wat wennen, naar so far so good. Grootste gemis is hotmail/live/microsoft mail en kalender die niet willen syncen... Kalender standalone als ics syncen lukt gelukkig wel... Mail doe ik dan maar via de android oulook app... Revolut doet het niet, maar andere banken onder AppSupport voorlopig wel. Built-in browser is inderdaad oud, de community heeft echter voldoende alternatieven... Voor de rest is AppSupport wel essentieel om toch een aantal apps te draaien...
De android apps voor belfius (moet wel een kernel flag zetten) en ing belgie werken voorlopig prima.
Bringer of heat, food and silence!
Er staat Android 12 op, maar volgens de instructies van Jolla is Android 11 nodig. Weet iemand of het nodig is dat ik deze Xperia 10 ii een rollback naar Android 11 geef, of zal het met Android 12 ook lukken (ofnog: bedoelen ze "11 of nieuwer" of moet het echt 11 zelf zijn)?Joab9000 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:02:
Heb een Xperia besteld op Refurbed, om er Sailfish op te installeren als testje. Kijk er naar uit!
Als ik de instructies lees, gebruiken ze gewoon de standaard unlock met fastboot om de bootloader te kunnen overschrijven. Dat kan ook gewoon met Android 12. (Volgens mij al vanaf Android 2 en nog steeds met 17).
Op het SailfhishOS forum staat ook een topic met dezelfde vraag. Het lijkt wel te werken met Android 12.Joab9000 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:36:
[...]
Er staat Android 12 op, maar volgens de instructies van Jolla is Android 11 nodig. Weet iemand of het nodig is dat ik deze Xperia 10 ii een rollback naar Android 11 geef, of zal het met Android 12 ook lukken (ofnog: bedoelen ze "11 of nieuwer" of moet het echt 11 zelf zijn)?
https://forum.sailfishos.org/t/xperia-10-ii-and-android-12/12863/34
Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)
ah bedankt! ik had daar gezocht maar niet gevonden (tbh ik vind de search op het forum daar in het algemeen niet goed werken...)Jozz schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:56:
[...]
Op het SailfhishOS forum staat ook een topic met dezelfde vraag. Het lijkt wel te werken met Android 12.
https://forum.sailfishos.org/t/xperia-10-ii-and-android-12/12863/34
Flashen is goed gelukt. Heb voor de zekerheid eerst Android 11 erop geflasht, en dan dus Sailfish. Nu is het wel even wennen en goede apps zoeken. Ik heb geen Android-support, ik wil zonder proberen, dus zal de fora wat afschuimen voor tips en tricks:)
Het zou mooi zijn als er een keer een grote Europese partij, of partijen, middelen ter beschikking stellen om native clients te maken voor bepaalde apps. Wat ik mis is de Proton stack en een volwaardige Nextcloudclient. Ook Home Assistant zou mooi zijn en niet te vergeten Signal. Nu weet ik dat er soms een alternatief bieden, maar die vind ik toch vaak net niet.
Zelf nog eens gekeken of opensource makkelijk te porteren is naar Sailfishos, maar dat lijkt nog niet zo simpel als ik hoopte.
Zelf nog eens gekeken of opensource makkelijk te porteren is naar Sailfishos, maar dat lijkt nog niet zo simpel als ik hoopte.
Een paar maanden geleden heb ik ook een Xperia 10 iii (met Android 13) geflasht met Sailfish OS. Tot nu toe nog niet tegen problemen aan gelopen, maar ik gebruik 'm (nog) niet dagelijks.Joab9000 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 15:24:
Flashen is goed gelukt. Heb voor de zekerheid eerst Android 11 erop geflasht, en dan dus Sailfish. Nu is het wel even wennen en goede apps zoeken. Ik heb geen Android-support, ik wil zonder proberen, dus zal de fora wat afschuimen voor tips en tricks:)
Ik kwam wel een post op het forum tegen waar gesproken wordt over een hoog batterij verbruik (A12) en het erop lijkt dat dit met A13 niet voorkomt.
Zie: https://forum.sailfishos.org/t/high-battery-drainage-xperia-10-iii/12393/464
Edit1: Ah ik lees nu pas dat je een Xperia 10 ii hebt
Edit2: Juiste Android versies
[ Voor 7% gewijzigd door m9n op 04-10-2026 07:39 ]
Sailfish komt ook steeds meer beschikbaar op Volla telefoons.
Te flashen via de UBports installer.
Te flashen via de UBports installer.
Kleine tip, er zijn alternatieve winkels op Sailfish.Joab9000 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 15:24:
Eerst storeman installeren via de repo en via storeman kan je ook Chum installeren.
Storeman had ik al, Chum nog niet, dank voor de tip! Heb je ook tips voor een goeie browser? Atlantik heb ik al, maar vind het even brak als de native browser... Misschien een browser die PWA ondersteunt, of is dat te veel gevraagd?candyman schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:13:
[...]
Kleine tip, er zijn alternatieve winkels op Sailfish.
Eerst storeman installeren via de repo en via storeman kan je ook Chum installeren.
Zou mooi zijn maar die heb ik nog niet gevonden.Joab9000 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:13:
[...]
Storeman had ik al, Chum nog niet, dank voor de tip! Heb je ook tips voor een goeie browser? Atlantik heb ik al, maar vind het even brak als de native browser... Misschien een browser die PWA ondersteunt, of is dat te veel gevraagd?
Net zoals een browser waar je extensies kan installeren, ook nog niet gevonden.
Wel jammer want ik wil graag proton pass gebruiken in de browser.
Echt? Dat heb ik juist met Windows. (Vanaf Sway perspectief) Ik had t 20 jaar niet gebruikt, en kreeg er van een klant. Gelukkig na een maand om kunnen ruilen voor een Mac.Joab9000 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:16:
Eerlijk gezegd voel ik me wel wat 20 jaar terug in de tijd met Linux op desktop...
/OT
/f/image/X1hCu8QyV8gjRP7BygN1PGKJ.png?f=fotoalbum_large)