• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:00

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Egocentrix schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:00:
Ik zit een beetje rond te kijken en een XA2 is bijvoorbeeld nog wel betaalbaar aan te komen.

Zijn er hier mensen die er nog een gebruiken, en is zo'n oude telefoon een beetje bruikbaar?
Of is het echt verstandig een nieuwer model Sony te gaan zoeken?
Alles is bruikbaar als het puur om een telefoon gaat en een slechte accu kan je nog vervangen, maar als het om betrouwbaarheid gaat dan heb ik best wel veel gekke dingen voorbij zien komen op het officiële Jolla Sailfish Forum wat betreft de Sony XA2 dus om die reden zou ik het je echt afraden! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:24

Egocentrix

Parttime zeurkous

Dankjewel allebei! Ik kwam net ook een betaalbare Xperia 10 II tegen op marktplaats, dus ik ga het maar gewoon proberen :)

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:16

Sméagol

Master of Mayhem

Nas T schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:29:
Helaas is de telefoon slecht beschikbaar, zowel nieuw dan wel tweedehands.
nero355 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:13:
Al die mensen die de Xperia 10 III hebben gekocht onder het motto "Ik neem de gok wel dat die straks gewoon wordt ondersteund" stiekem toch een beetje blij dat ze dat hebben gedaan! :D
Ik nam inderdaad die gok. Dit is de grootste reden dat ik voor de Sony Xperia 10 III koos.
Eigenlijk had ik geen grote behoefte aan een telefoon, ik gebruikte op dat moment gewoon nog m'n Nokia N9, en ja ik miste wat functionaliteit, maar de belangrijkste dingen (bellen en SMS) deed ie gewoon. Grootste gemis was bv het niet meer functioneren van de maps. Dat plus het feit dat 3G ging verdwijnen, en toen ben ik toch naar een nieuwe telefoon gaan kijken. Goeie beslissing, want een paar maanden later hield mn Nokia N9 er mee op.

Ik had toen hetzelfde probleem, ik zat te kijken naar een 2de hands 10 II of XA2 of zo, maar die waren niet tot nauwelijks te krijgen, en ik hou niet zo van 2de hands. De 10 III werd toen net aangekondigd, en voor niet veel meer geld kon ik dus een nieuwe telefoon pre-orderen die bovendien makkelijk te krijgen was.

Ik zie dus dat er nu dezelfde problemen spelen.. Ik zou voor dezelfde reden dus nu voor een Xperia 10 IV gaan als ik in die situatie zat, ondanks de nadelen (want inderdaad relatief duur). Maar nu makkelijk te krijgen, en als je pre-ordered krijg je er een koptelefoon bij dat de nieuw prijs enigszins drukt.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

• nero355

nero355

Sméagol schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:12:
Grootste gemis was bv het niet meer functioneren van de maps.
Nokia Maps Here Maps WeGo is voor mij toch dood sinds een aantal maanden onder Android in ieder geval, want men heeft er een zooitje van gemaakt door zo'n beetje alles te slopen wat er zo geweldig aan was! :( :| :F

Er bestaat ook een Jolla Sailfish versie van, maar die moet ik nog een keer testen en vrees stiekem dat ze die ook een keer gaan slopen, want bezuinigen op de verkeerde dingen en zo... :X
Dat plus het feit dat 3G ging verdwijnen, en toen ben ik toch naar een nieuwe telefoon gaan kijken.
Dat hele 3G verhaal is inderdaad wel een dingetje... :/

Maar tegelijk heb je dus ook te maken met de VoLTE/VoWiFi en MMS ondersteuning die nog flink in ontwikkeling is voor alle "Echte Linux based telefoons" om ze maar effe zo te noemen ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zit een beetje in dubio. De XA2 lijkt op zijn laatste benen. Veel problemen en de behuizing is ook wel erg sleets aan het worden. De voorkeur gaat uit naar de Fairphone 4 vanwege de vervangbare onderdelen, iets waar ik veel plezier van heb gehad met mijn FP2. Eigenlijk zou ik een FP4 willen met SFOS willen, maar die combinatie lijkt er niet te gaan komen, zelfs niet vanuit de community.

Dus dan is de keus: overstappen naar een FP4 met custom android ROM (zit te denken aan iodé of heel misschien /e/) of een Sony Xperia 10 IV en gokken/wachten op de release van SFOS voor die telefoon.

Wat zouden jullie doen?

[Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 15-07-2022 17:24. Reden: correctie model Sony telefoon]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• nero355

nero355

ocf81 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:02:
Een Sony Xperia IV en gokken/wachten op de release van SFOS voor die telefoon.

Wat zouden jullie doen?
Dat dus! :)

Zoals ik al eerder zei : De gok die de Xperia III eigenaren hebben genomen bleek uiteindelijk een hele slimme zet te zijn! :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:42
nero355 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:24:
[...]
Zoals ik al eerder zei : De gok die de Xperia III eigenaren hebben genomen bleek uiteindelijk een hele slimme zet te zijn! :*)
Achteraf is mooi wonen ;)
Ik hoop/verwacht wel dat er wel weer een Sony model uitkomt dat ondersteund gaat worden, maar ik zet mijn geld er nog niet op in. Het gaat dan neem ik aan over de Xperia 10 IV en niet over de 1 IV?

Volgens mij is praktisch elk serieus model dat ondersteund wordt de laatste maanden/jaren van Sony. Als Sony zou stoppen met het open devices programma, dan lijkt dat ook een doodssteek te kunnen zijn voor Jolla/Sailfish.

vrede in rust

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nas T schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Achteraf is mooi wonen ;)
Ik hoop/verwacht wel dat er wel weer een Sony model uitkomt dat ondersteund gaat worden, maar ik zet mijn geld er nog niet op in. Het gaat dan neem ik aan over de Xperia 10 IV en niet over de 1 IV?

Volgens mij is praktisch elk serieus model dat ondersteund wordt de laatste maanden/jaren van Sony. Als Sony zou stoppen met het open devices programma, dan lijkt dat ook een doodssteek te kunnen zijn voor Jolla/Sailfish.
De 10 IV inderdaad. Het is een beetje koffiedik kijken of zo'n telefoon ondersteund gaat worden, waardoor ik er een beetje huiverig voor ben om deze alvast aan te schaffen. Maar de 10 III is nu al zeer beperkt verkrijgbaar (staat in de pricewatch alleen bij die Deense toko)
Tegelijkertijd is de FP4 met iodé een zekerheid. Maar dus helaas zonder SFOS.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• nero355

nero355

ocf81 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:27:
Hoe mooi dat project ook klinkt : Het is echt een hoop geld voor een matig en lelijk toestel! :/

En dan is de laatste versie zelfs nog ietsje interessanter gemaakt dan zijn voorgangers... :o

Dan zou ik eerder kiezen voor een overpriced Sony toestel met redelijkere specificaties en een outdated design dat desondanks wel veel beter eruit ziet dan dat notch gedoe! :Y)
En je kan dan gelijk Jolla Sailfish draaien! 8) :*) :D

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-05 07:03
[...]

De 10 IV inderdaad. Het is een beetje koffiedik kijken of zo'n telefoon ondersteund gaat worden, waardoor ik er een beetje huiverig voor ben om deze alvast aan te schaffen. Maar de 10 III is nu al zeer beperkt verkrijgbaar (staat in de pricewatch alleen bij die Deense toko)
Zat ongeveer twee jaar geleden met dezelfde situatie. Het feit dat Jolla de Android-kernel op mijn toenmalige Xperia X-device niet meer bijwerkte, was voor mij de doodsteek. Ja, ik begrijp dat het technisch moeilijk is, maar uiteindelijk wil ik als gebruiker gewoon een veilig toestel dat regelmatig patches ontvangt. Dat ik anno 2020 nog steeds met Android 4.4 werkte onder de motorkap was gewoon absurd.

Inmiddels beschik ik al een tijd over een Fairphone 3 met Android. Had een tijd /e/ draaien, maar toen ik in de source zat te grasduinen, viel me op dat het gewoon geforkte opensource-apps zijn die nauwelijks worden bijgewerkt. Dan kies ik liever voor de stock-versie van Fairphone mét bijgewerkte apps uit F-Droid of iets dergelijks.

Ik heb overigens ook de droom dat Jolla de Fairphone support. Het klinkt ergens ontzettend logisch (het zijn beide underdogs, die beide iets anders willen met de smartphonewereld), maar er zullen vast commerciële belangen spelen die dit verhinderen.

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ossebol schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Zat ongeveer twee jaar geleden met dezelfde situatie. Het feit dat Jolla de Android-kernel op mijn toenmalige Xperia X-device niet meer bijwerkte, was voor mij de doodsteek. Ja, ik begrijp dat het technisch moeilijk is, maar uiteindelijk wil ik als gebruiker gewoon een veilig toestel dat regelmatig patches ontvangt. Dat ik anno 2020 nog steeds met Android 4.4 werkte onder de motorkap was gewoon absurd.
Xperia 10, 10 II, 10 III, XA2 heeft Android 10 voor Sailfish. Het is overigens niet zo dat Sailfish 'onder de motorkap' Android is. De Android compatibiliteit komt voort uit een soort van emulator. Sprake van extra beveiligingsrisico zou mijn inziens niet 1-2-3 voortkomen uit achterblijven van updates vanuit Android maar eerder de manier waarop Sailfish de emulator weet te sandboxen.
Ossebol schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Inmiddels beschik ik al een tijd over een Fairphone 3 met Android. Had een tijd /e/ draaien, maar toen ik in de source zat te grasduinen, viel me op dat het gewoon geforkte opensource-apps zijn die nauwelijks worden bijgewerkt. Dan kies ik liever voor de stock-versie van Fairphone mét bijgewerkte apps uit F-Droid of iets dergelijks.
De 'stock' Android - wat gewoon Google Android is - komt alsnog met de spyware waar je vanaf wilt (even vanuit gaande aangezien je /e/ hebt gebruikt). Dat betekend dat óók met het verwijderen van GApps je telefoon nog steeds naar Google inbelt. Al zal het wel minder zijn.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nero355 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Hoe mooi dat project ook klinkt : Het is echt een hoop geld voor een matig en lelijk toestel! :/

En dan is de laatste versie zelfs nog ietsje interessanter gemaakt dan zijn voorgangers... :o
Zoals ik eerder al zei: het is een enorm voordeel voor mij dat de onderdelen vervangbaar zijn. Ik heb ca. 3 jaar mijn FP2 als belangrijkste telefoon gebruikt, en dat was alleen maar mogelijk door twee keer de top module, één keer het scherm en één keer de bottom module te vervangen. Bij elkaar minder dan de kosten van 2 telefoons, terwijl ik er anders drie had moeten kopen. Daar zit voor mij de aantrekkingskracht van Fairphone. Niet uit idieële redenen, puur uit zunigheid. (en de upgrade van de camera was ook leuk) Dat ie er misschien niet zo mooi uitziet is voor mij geen onoverkomelijk probleem. Dat toestel is vooral een middel om doelen te realiseren. Ik ben, afgezien van een paar apps zoals e-mail, signal, sporttrackers en navigatie, geen groot appgebruiker. De data wordt voor 90% gebruikt door mijn tablet en laptop. Het belangrijkste is voor mij dus dat ik bereikbaar ben (op twee lijnen), dat de GPS goed werkt en dat ik mijn apparaten op de hotspot kan aansluiten. Helaas bij de XA2 ook problemen met mijn Unifi AP's. Het is niet helemaal duidelijk waar dat aan ligt, de XA2/SFOS of aan de AP. Het werkt wel met een oude firmware op de AP, maar dat is de deur open zetten voor ongewenste bezoekers. Helaas heb ik een buurman die de hobby heeft om de netwerken van zijn buren af te struinen, dus dat liever niet.
nero355 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:28:
Dan zou ik eerder kiezen voor een overpriced Sony toestel met redelijkere specificaties en een outdated design dat desondanks wel veel beter eruit ziet dan dat notch gedoe! :Y)
En je kan dan gelijk Jolla Sailfish draaien! 8) :*) :D
Ik ben sinds de Z3C ook wel Sony fan, dat was echt en fijn toestel (tot het ermee ophield omdat de rasterizer van de touch input ermee ophield), dus het is niet zo dat ik nu spijt zal hebben van een Sony toestel. SFOS heeft voor mij echt een streepje voor, maar het releasebeleid is wel een minpunt in dat verhaal.

© ocf81 1981-infinity

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ocf81 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Helaas bij de XA2 ook problemen met mijn Unifi AP's. Het is niet helemaal duidelijk waar dat aan ligt, de XA2/SFOS of aan de AP.
oei, ik heb voor €1000,- aan ubiquiti spul staan en ben niet van plan dat te gaan ruilen. Maar goed dat ik dit lees.

Dat maakt mijn beslissing wel weer makkelijker overigens: iodé of GrapheneOS.

[Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 18-07-2022 15:57]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nst6ldr schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:57:
[...]

oei, ik heb voor €1000,- aan ubiquiti spul staan en ben niet van plan dat te gaan ruilen. Maar goed dat ik dit lees.

Andere WiFi netwerken werken gewoon zonder problemen op de XA2. Ik heb een tijd lang hetzelfde gehad met mijn FP2 met FairPhone Open. Het begon direct na een bepaalde firmware upgrade van mijn AP, maar ik heb nooit de moeite genomen om echt alles uit te gaan pluizen in de logs van mijn Ubiquiti set. Ik heb dus het vermoeden is dat dit aan de AP ligt, maar kan dat niet met zekerheid zeggen.

[Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 18-07-2022 16:36]

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

ocf81 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:23:
Zoals ik eerder al zei: het is een enorm voordeel voor mij dat de onderdelen vervangbaar zijn. Ik heb ca. 3 jaar mijn FP2 als belangrijkste telefoon gebruikt, en dat was alleen maar mogelijk door twee keer de top module, één keer het scherm en één keer de bottom module te vervangen. Bij elkaar minder dan de kosten van 2 telefoons, terwijl ik er anders drie had moeten kopen. Daar zit voor mij de aantrekkingskracht van Fairphone. Niet uit idieële redenen, puur uit zunigheid. (en de upgrade van de camera was ook leuk) Dat ie er misschien niet zo mooi uitziet is voor mij geen onoverkomelijk probleem.
NOFI maar ik lees daarin iets heel anders : De FairPhone 2 was gewoon een onbetrouwbaar toestel in jouw geval! :/

Een beetje toestel hoort IMHO minimaal 5 jaar mee te gaan met als enig eventueel manekement dat de accu op een bepaald moment vervangen moet worden en niet meer dan dat! :)

* nero355 kijkt naar de vele oude telefoons in huis die het gelukkig nog steeds doen! O+
Helaas bij de XA2 ook problemen met mijn Unifi AP's. Het is niet helemaal duidelijk waar dat aan ligt, de XA2/SFOS of aan de AP. Het werkt wel met een oude firmware op de AP, maar dat is de deur open zetten voor ongewenste bezoekers.
Ik ken de... laten we zeggen "gebreken" qua Ubiquiti Firmware beleid, maar op basis van wat ik allemaal over de XA2 voorbij heb zien komen durf ik gewoon te zeggen dat het aan de XA2 ligt :)
Helaas heb ik een buurman die de hobby heeft om de netwerken van zijn buren af te struinen, dus dat liever niet.
Dat is minder, maar stiekem ook weer wel leuk O-)
Ik ben sinds de Z3C ook wel Sony fan, dat was echt en fijn toestel (tot het ermee ophield omdat de rasterizer van de touch input ermee ophield), dus het is niet zo dat ik nu spijt zal hebben van een Sony toestel.
SFOS heeft voor mij echt een streepje voor, maar het releasebeleid is wel een minpunt in dat verhaal.
Wat ik een keer eerder schreef : Elke non-Android/iOS optie heeft wel een bepaald nadeel net als Android/iOS zelf dus het is maar net waar je zin in hebt! :)

Het kiezen tussen Android of iOS zelf is naar mijn mening in ieder geval een geval van "Kiezen tussen twee kwaden" want als je eenmaal wat anders kent dan word je daar gewoon niet echt blij van! }:| :/
nst6ldr schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:57:

Als dat je tegenhoudt dan geef je het wel heel makkelijk op :?

Zelfs "de gloednieuwe veel te dure voor wat je krijgt Samsung S22 reeks" heeft bepaalde problemen gehad i.c.m. UniFi Accesspoint en dat is onlangs in een bepaalde firmware versie aangepakt! ;)

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

Down with Big Tech.

nero355 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:45:
[...]

Als dat je tegenhoudt dan geef je het wel heel makkelijk op :?

Zelfs "de gloednieuwe veel te dure voor wat je krijgt Samsung S22 reeks" heeft bepaalde problemen gehad i.c.m. UniFi Accesspoint en dat is onlangs in een bepaalde firmware versie aangepakt! ;)
Ik doe zowel een studie als een fulltime baan en een inhaalslag in mijn fysieke inzetbaarheid en heb ook nog een huis af te maken. Die vijf minuten dat ik muziek via Wi-Fi kan luisteren wil ik niet bezig zijn met gedoe. Dan had ik ook wel een goedkoper netwerk kunnen aanleggen.

Samsung vind ik sowieso niet erg sterk overigens.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

[...]

NOFI maar ik lees daarin iets heel anders : De FairPhone 2 was gewoon een onbetrouwbaar toestel in jouw geval! :/

Een beetje toestel hoort IMHO minimaal 5 jaar mee te gaan met als enig eventueel manekement dat de accu op een bepaald moment vervangen moet worden en niet meer dan dat! :)

* nero355 kijkt naar de vele oude telefoons in huis die het gelukkig nog steeds doen! O+
Bij mij haalt een telefoon met enige moeite ca. 1½ jaar, en dan is ie op. Vaak is het na ca een jaar al gedaan omdat de USB poort of de audio jack het begeeft. De XA2 lijkt dit patroon weer redelijk waar te gaan maken, de lockdown heeft ervoor gezorgd dat ie iets langer leeft dan gemiddeld, maar ook niet heel veel langer. Met ca 2 jaar actief gebruik is het nu ongeveer over. De audiopoort is aan het haperen. 5 jaar is voor mij utopisch. Dus in dat licht heeft fairphone bij mij echt een streepje voor, mits de spyware eraf kan worden gehaald.
Wat ik een keer eerder schreef : Elke non-Android/iOS optie heeft wel een bepaald nadeel net als Android/iOS zelf dus het is maar net waar je zin in hebt! :)

Het kiezen tussen Android of iOS zelf is naar mijn mening in ieder geval een geval van "Kiezen tussen twee kwaden" want als je eenmaal wat anders kent dan word je daar gewoon niet echt blij van! }:| :/
Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik geen waarde in de vrijheid van Sailfish zag zou ik allang een keuze hebben gemaakt! :)

[Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 19-07-2022 11:35]

© ocf81 1981-infinity

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ocf81 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Bij mij haalt een telefoon met enige moeite ca. 1½ jaar, en dan is ie op.
Wauw, ik pers nog niet eens een hele dag uit mijn huidige smartphone :o

Ik hoop boven alles dat Sailfish zich weer aan hardware gaat wagen, want de afhankelijkheid van Sony lijkt me ook geen lang leven beschoren als ik heel eerlijk ben. Het Open Devices principe is een kostenpost waarvan Sony uiteindelijk kan gaan besluiten dat het niet lucratief genoeg is. Ze hebben in 2019 een reorganisatie ondergaan waarbij de mobile divisie zijn er een hoop ontslagen heeft geïncasseerd, en eind vorig jaar hebben ze te kennen gegeven dat het nóg niet naar verwachtingen opereert. De meeste bedrijven gaan dan terug naar hun roots, minder modellen uitbrengen en randzaken afstoten.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nst6ldr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:20:
[...]

Wauw, ik pers nog niet eens een hele dag uit mijn huidige smartphone :o
Ja, leuk woordspelinkje :)
nst6ldr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:20:
Ik hoop boven alles dat Sailfish zich weer aan hardware gaat wagen, want de afhankelijkheid van Sony lijkt me ook geen lang leven beschoren als ik heel eerlijk ben. Het Open Devices principe is een kostenpost waarvan Sony uiteindelijk kan gaan besluiten dat het niet lucratief genoeg is. Ze hebben in 2019 een reorganisatie ondergaan waarbij de mobile divisie zijn er een hoop ontslagen heeft geïncasseerd, en eind vorig jaar hebben ze te kennen gegeven dat het nóg niet naar verwachtingen opereert. De meeste bedrijven gaan dan terug naar hun roots, minder modellen uitbrengen en randzaken afstoten.
Jolla is bijna over de kop gegaan door de eigen telefoon te produceren. Ik denk juist dat het niet zo erg is dat ze geen eigen devices maken, zolang ze maar een partner kunnen vinden die betrouwbaar is met het aanbrengen van geschikte telefoons. De enige goede reden die ik kan bedenken om zo expliciet voor Sony te kiezen is dat ik denk dat de support van Sony en de schaal waarop Sony produceert bijdraagt aan een platform wat (relatief) betrouwbaar is om voor te ontwikkelen. Er was ooit sprake van een officiële ondersteuning van de Fairphone 2, maar dat ging niet door. Ik ben nooit te weten gekomen wat nu precies de reden was waarom dat in het water is gevallen. Wellicht zouden de extra kosten niet opwegen tegen de baten die mogelijk gerealiseerd kunnen worden door Fairphone te gaan ondersteunen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 10:24

mpol

root@localhost

De 10 IV inderdaad. Het is een beetje koffiedik kijken of zo'n telefoon ondersteund gaat worden, waardoor ik er een beetje huiverig voor ben om deze alvast aan te schaffen. [...]
Jolla is afhankelijk van Sony. Wanneer Sony het toestel in de serie Open Devices plaatst wordt het pas mogelijk voor Jolla om ondersteuning te geven. Vervolgens zijn wij weer afhankelijk van Jolla, er is geen enkele garantie dat Jolla dat ook gaat doen tot het moment van uitbrengen.

Ik kan me voorstellen dat het veilig voelt om even te wachten op Sony, of de 10 IV in het Open Devices programma geplaatst wordt.
https://developer.sony.co...evices-and-functionality/

https://timelord.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Is er trouwens animo voor een Jolla-meetup of een Linux-phone-meetup?

Ik zie het best zitten om dat eens te organiseren. Gewoon heel informeel een middag of avond bij elkaar komen. Ik denk aan een locatie als Utrecht, centraal gelegen. Een zaterdagmiddag (of zondagmiddag), ik neem aan dat de meesten hier doordeweeks werken. September of oktober lijkt me een goede periode, na de schoolvakantie en er is genoeg marge om het te plannen.

Mocht er hier animo zijn dan wil ik het ook wel plaatsen op het forum van Jolla, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik kan niet goed inschatten op welk forum meer Nederlandse Sailfish-gebruikers zijn, er is sowieso wel wat overlap.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mpol schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Jolla is afhankelijk van Sony. Wanneer Sony het toestel in de serie Open Devices plaatst wordt het pas mogelijk voor Jolla om ondersteuning te geven. Vervolgens zijn wij weer afhankelijk van Jolla, er is geen enkele garantie dat Jolla dat ook gaat doen tot het moment van uitbrengen.

Ik kan me voorstellen dat het veilig voelt om even te wachten op Sony, of de 10 IV in het Open Devices programma geplaatst wordt.
https://developer.sony.co...evices-and-functionality/
Tegen de tijd dat Jolla die beslissing maakt is de Sony waarschijnlijk nagenoeg niet meer verkrijgbaar. Dat maakt het ook zo lastig.

© ocf81 1981-infinity

• mpol

mpol

root@localhost

Ik bedoel te zeggen dat er twee stappen zijn. Eerst Sony met het Open Devices programma. Daarna Jolla dat er een Sailfish-uitgave komt (en de geruchten vooraf).
Na de stap van Sony is het risico op een miskoop al redelijk laag.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mpol schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:36:
Ik bedoel te zeggen dat er twee stappen zijn. Eerst Sony met het Open Devices programma. Daarna Jolla dat er een Sailfish-uitgave komt (en de geruchten vooraf).
Na de stap van Sony is het risico op een miskoop al redelijk laag.
Je snapt toch wel dat als je daar op moet wachten, de tijd dat je nog kan kopen (grotendeels) voorbij is? Dan zijn er nog maar een of twee aanbieders en waarschijnlijk ook een hogere prijs..

[Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 22-07-2022 13:53]

© ocf81 1981-infinity

• t_weak
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-11-2022
mpol schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:24:

Ik zie het best zitten om dat eens te organiseren. Gewoon heel informeel een middag of avond bij elkaar komen. Ik denk aan een locatie als Utrecht, centraal gelegen. Een zaterdagmiddag (of zondagmiddag), ik neem aan dat de meesten hier doordeweeks werken. September of oktober lijkt me een goede periode, na de schoolvakantie en er is genoeg marge om het te plannen.

Mocht er hier animo zijn dan wil ik het ook wel plaatsen op het forum van Jolla, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik kan niet goed inschatten op welk forum meer Nederlandse Sailfish-gebruikers zijn, er is sowieso wel wat overlap.
Wat een goed initiatief! Ik wil er graag aan meedoen.

• mpol

mpol

root@localhost

t_weak schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:52:
Wat een goed initiatief! Ik wil er graag aan meedoen.
Je bent welkom :) Hopelijk is er nog meer animo, met zijn tweeen is het nog niet een meetup.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:27
mpol schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:24:

Mischien goed om het ook op het telegram kanaal te roepen. Daar zitten nog wel wat nederlanders. Ook zou je het op Jollanl.org kunnen laten zetten. Dan wordt daar ook weer eens wat ge-update….

• t_weak
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-11-2022
Dat vind ik een heel goede suggestie!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Eigenlijk hoopte ik op wat meer animo hier op GoT, daarna zou het verder doorgezet kunnen worden om het breder te maken.
Misschien een ander jaar ;)

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Goed, na veel wikken en wegen toch maar een Experia 10 III gekocht. Hopelijk een betere ervaring dan de ervaring die ik met mijn XA2 de laatste paar maanden heb gehad.

[Voor 20% gewijzigd door ocf81 op 01-08-2022 18:47]

© ocf81 1981-infinity

• Bongoarnhem
Een SailfishX licentie is nu in de aanbieding bij Jolla voor 39,90.

Pak je kans indien je die nodig hebt.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bongoarnhem schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:05:
Een SailfishX licentie is nu in de aanbieding bij Jolla voor 39,90.

Pak je kans indien je die nodig hebt.
Heb ik ook gelijk gedaan.

© ocf81 1981-infinity

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:24

Egocentrix

Parttime zeurkous

Die actie is voor mij helaas net te laat :P
Na advies van @FortezzA_64 en @nero355 heb ik een paar weken terug een tweedehands Xperia 10 ii gekocht en Sailfish erop gezet, en ik moet zeggen: het is fantastisch. Ik heb lang geleden een N9 gehad, Android heeft vaak als handicap gevoeld en dit voelt als thuiskomen.
Ja, er zijn wat onhandigheidjes, dezelfde ruwe randjes die altijd genoemd worden in Linuxdiscussies. Ik zou Sailfish daarom niet aanraden aan familie bijvoorbeeld, maar ik ben er zelf erg blij mee. Dank allen!

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Pfew, alles draait nu eindelijk. Het flashen van de Xperia 10 III was een stuk lastiger dan de XA2. Ik heb het wel vijf keer moeten proberen voordat ik het het werkend kreeg. Eerst bleek dat mijn laptop niet mee wilde werken omdat er te veel devices aan de USB bus hingen. Dus toen maar met enige tegenzin mijn gaming computer opgestart en die gebruikt. Dat ging op zich redelijk vlotjes. Echter bleef de X10 III hangen op het opstartscherm. Na enig gepruts maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een hard reboot gedaan na het flashen terwijl de telefoon nog aan de USB hing. Dat werkte wel.

Helaas nog steeds een probleem met het internet op de X10 III. KPN had mij verzekerd dat mijn instellingen oké waren. Ook bij de winkel zagen ze geen probleem. Toch maar eens gekeken wat er op de site van KPN stond. Daar stond dat de APN naam internet moet zijn, echter was op de een of andere manier de naam op de simkaart prepaidinternet. Nu ik dat handmatig heb aangepast werkt het internet weer.

Al met al is de X10 III wel een fijne telefoon. Er past een matte beeldschermbeschermer op, iets wat op de XA2 niet kon, en hij is een stuk handzamer dan de XA2. De implementatie van Sailfish lijkt echter nog niet 100% stabiel te zijn. Vooral met navigatieapps zakt ie nog wel eens door het ijs.

Ik ben er overigens ook achter waarom Sailfish OS niet om kan gaan met mijn Ubiquiti apperatuur. Protected Management Frames worden niet ondersteund door SFOS. Nu dus ook weer WiFi thuis :) in mijn ogen betekent dit wel een minpunt voor Jolla. Dit moet in mijn ogen gewoon werken. Mijn computers kunnen het. Mijn FP2 kan het, dus waarom kan Jolla dit niet regelen voor SFOS?

[Voor 25% gewijzigd door ocf81 op 13-08-2022 14:32]

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

ocf81 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 01:28:
Ik ben er overigens ook achter waarom Sailfish OS niet om kan gaan met mijn ubiquiti apperatuur. Protected Management Frames worden niet ondersteund door SFOS. Nu dus ook weer WiFi thuis :)
https://www.wi-fi.org/bea...ce-wi-fi-network-security

Interessant! :o

Hoe kwam je daar uiteindelijk achter ?? :)
In mijn ogen betekent dit wel een minpunt voor Jolla. Dit moet in mijn ogen gewoon werken.
Mijn computers kunnen het. Mijn FP2 kan het, dus waarom kan Jolla dit niet regelen voor SFOS?
Wel vaag inderdaad, maar aan de andere kant kan het ook te maken hebben met het feit dat je als non-Android OS elke keer door die hele emulatielaag heen moet die met de firmware communiceert en doet alsof het een Android OS is dat ermee praat i.p.v. Jolla Sailfish of iets van Ubuntu Touch of PostmarketOS en zo... :/

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De nieuwe telefoon was reden om er maar eens mee te gaan pielen. Wifi deed het immers op de nieuwe telefoon onder Android voordat ik ging flashen, maar niet nadat Sailfish erop stond. Toen maar eens gekeken waar het aan kon liggen, en ik kwam een draadje tegen op het SailfishOS forum waar stond dat het niet wordt ondersteund. Dus toen helaas maar mijn beveiliging verzwakt. (Ik had het liever aan gelaten)
nero355 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Wel vaag inderdaad, maar aan de andere kant kan het ook te maken hebben met het feit dat je als non-Android OS elke keer door die hele emulatielaag heen moet die met de firmware communiceert en doet alsof het een Android OS is dat ermee praat i.p.v. Jolla Sailfish of iets van Ubuntu Touch of PostmarketOS en zo... :/
Is dat hoe het werkt? Dat zou wel heel omslachtig zijn. Is er geen manier om direct met de firmware te praten?

[Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 13-08-2022 14:30]

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

YUP! :)
Dat zou wel heel omslachtig zijn.
De overhead is eigenlijk best wel verrassend laag als je naar het geheel kijkt! :o
Ik had het veel erger verwacht...

Dat is trouwens ook gelijk de reden dat VoWiFi/VoLTE/MMS zo'n gedoe zijn om goed werkend te krijgen onder een non-Android OS ;)
Is er geen manier om direct met de firmware te praten?
Helaas niet... :'(

Of Android moet ooit een fatsoenlijke Linux distro worden, maar dat zie ik niet echt gauw gebeuren heel eerlijk gezegd :+

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als ik het goed begrijp komt dat dus doordat Sony (al dan niet vanwege contracten) geen directe toegang geeft tot de firmware blobs? Dat is dus waar je het android image van Sony voor nodig hebt?

[Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 13-08-2022 14:55]

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

ocf81 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:46:
Als ik het goed begrijp komt dat dus doordat Sony (al dan niet vanwege contracten) geen directe toegang geeft tot de firmware blobs?
Dat is dus waar je het android image van Sony voor nodig hebt?
Ow ja... blobs en zo... die puinhoop hebben we ook nog inderdaad! :X

Het is best wel een ingewikkeld verhaal en de accu van mijn laptop is bijna leeg :+ dus ik zou zeggen begin hier met lezen : Wikipedia: Hybris (software) :)

In principe is het dus :
code:
1
Jolla Sailfish => Hybris => Android Firmware meuk => De hardware zelf

Als ik het me goed herinner! :$

• Bongoarnhem
Volgens mij zijn alle chips in telefoon land gemaakt om te “praten” met Android. Dankzij Hybris kan Sfos ook met die chips praten. Hybris emuleert android eigenlijk.

• nero355

nero355

Bongoarnhem schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:10:
Volgens mij zijn alle chips in telefoon land gemaakt om te “praten” met Android.
Op een paar minder bekende na is dat inderdaad helaas het geval... ;(
Dankzij Hybris kan Sfos ook met die chips praten. Hybris emuleert android eigenlijk.
Soort van inderdaad :)

• Bongoarnhem
Voor de nieuwsgierigen, er zijn ports uitgekomen voor de Sony Xperia 1 en 5.

https://forum.sailfishos....sony-xperia-1-and-5/12662

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik blijf het maar vaag vinden. Een CPU is gewoon een state machine, en je zou er ook gewoon met een ander OS mee moeten kunnen babbelen. (althans, in theorie) Ik ben wel benieuwd of er ooit iemand een open source SoC voor telefoons gaat ontwikkelen. (wellicht op basis van RISC-V?)

[Voor 28% gewijzigd door ocf81 op 17-08-2022 11:33]

© ocf81 1981-infinity

• Ikheetchris
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06 23:35
Als ik het goed heb begrepen, heeft Android Java-API's voor ontwikkelaars om met de hardware zoals camera's, sensoren en dergelijke te praten. De Java-implementatie van deze API's praten vaak over het Binder-IPC protocol met native (C++) processen, volgens mij ook wel services genoemd binnen Android, die controleren of de applicatie de juiste rechten hebben en nog wat andere dingen doen. Deze services laden dikwijls een gedeelde bibliotheek die door de hardware-producent geschreven is en met de hardware praat, al dan niet via de Linux-kernel. De interface tussen de services en de bibliotheken die zij laden wordt volgens mij de HAL genoemd. Nu is hoe deze HAL geïmplementeerd wordt volgens mij met project Treble veranderd, maar dat zal ik weglaten om het simpel te houden.

Het probleem is dus dat de meeste hardware aangestuurd wordt via deze HAL-bibliotheken geschreven door de fabrikanten, die veelal de broncode hiervan niet vrijgeven. De stuurprogramma's bevinden zich dus vaak niet in de Linux-kernel, die zich onder de GPLv2-licentie bevind. De GPLv2 eist dat de toegebrachte wijzigingen aan de broncode openbaar moeten worden gemaakt aan iedereen waaraan de software geleverd wordt.

Omdat de broncode niet openbaar is, wordt het lastig om stuurprogramma's voor SailfishOS (en Linux in het algemeen) te (her)schrijven. De HAL-bibliotheken kunnen niet direct in Sailfish OS geladen worden, omdat deze met een andere C-bibliotheek genaamd Bionic geschreven en gecompileerd worden. Bionic ondersteund niet alles wat in GNU libc (glibc), de meest-gebruikte C-bibliotheek in GNU/Linux en ook gebruikt in Sailfish OS, ondersteund wordt. Ook heeft Bionic nog wat andere verschillen met glibc, waardoor een programma gecompileerd voor de ene bibliotheek niet zomaar werkt met de andere.

libhybris lost dit probleem op, door het mogelijk te maken om bibliotheken gecompileerd met Bionic te laden in een programma gecompileerd met glibc, Binnen Sailfish OS wordt libhybris gebruikt om de HAL-bibliotheken van Android in te kunnen laden, om zo met de hardware te kunnen praten.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 23:03
[Release notes] Vanha Rauma 4.4.0.72
OAuth2 authentication taken into use in Exchange account creation. Microsoft deprecates Basic Authentication 5 for Exchange accounts on September 30th. Create the new accounts (sooner or later you will have to) with option “Microsoft 365” in Settings > Accounts.
Voor wie het gemist heeft O-)

• YoMarK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 11:02
Ik heb sinds vandaag issues met de rabobank app. Die klaagt over een te oude "Android System Webview".
via Aurora Store proberen te updaten, en kreeg daarbij de melding:
code:
1
INSTALL_FAILED_MISSING_SHARED_LIBRARY: Reconciliation failed…: Reconcile failed: Package com.android.chrome requires unavailable shared library com.google.android.trichromelibrary; failing!

Die zelfde melding kreeg ik overigens ook tijdens het installeren van de Chrome browser. Schijnt een known issue te zijn, via apkmirror Trichrome Library geinstalleerd. Daarna kon ik inderdaad Android System Webview installeren, en ook Chrome(deed het, is er weer af ;) )
Je zou verwachten dat de Rabobank app het nu ook zou doen, maar helaas. ;(

Zijn er anderen met deze issue?
Afgelopen weekend heb ik de app nog gewoon gebruikt.

YoMarK out...

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

YoMarK schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:07:
Ik heb sinds vandaag issues met de rabobank app. Die klaagt over een te oude "Android System Webview".
via Aurora Store proberen te updaten, en kreeg daarbij de melding:
code:
1
INSTALL_FAILED_MISSING_SHARED_LIBRARY: Reconciliation failed…: Reconcile failed: Package com.android.chrome requires unavailable shared library com.google.android.trichromelibrary; failing!

Die zelfde melding kreeg ik overigens ook tijdens het installeren van de Chrome browser. Schijnt een known issue te zijn, via apkmirror Trichrome Library geinstalleerd. Daarna kon ik inderdaad Android System Webview installeren, en ook Chrome(deed het, is er weer af ;) )
Je zou verwachten dat de Rabobank app het nu ook zou doen, maar helaas. ;(

Zijn er anderen met deze issue?
Afgelopen weekend heb ik de app nog gewoon gebruikt.
Het zou iets kunnen zijn met de minimale versie van Android die de app ondersteunt. Weet jij welke versie dat moet zijn volgens de Rabobank?

© ocf81 1981-infinity

• YoMarK
@ocf81 Nee, maar het is in feite gewoon een Android 10 AOSP image bij mijn Xperia III.
De melding van de app is:
De Rabobank App werkt soms niet vlekkeloos op Android 10 of lager!. Dit komt omdat een systeem app "Android System Webview" mogelijk verouderd is. Om er zeker van te zijn dat u over de nieuwste versie van de app "Android System Webview" beschikt, drukt u op "OK" om te controleren of er een update beschikbaar is op Google Play.
------
"Annuleer" "OK"
Als ik op Ok druk, dan gebeurd er niets. (Er staat natuurlijk ook geen Google Play op, maar wel Aurora Store.)
Als ik op "Annuleer" klik gaat hij wel verder naar het pincode scherm, maar na het invoeren komt er een wit scherm. Inderdaad alsof WebView het niet doet ofzo.
Als ik de code fout invoer, dan krijgt ik dat wel netjes te zien.

YoMarK out...

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@YoMarK Laat ik voorop stellen dat ik zo ongeveer de laatste persoon ben die iets zinnigs over bankapps kan zeggen, daar ik die stelselmatig vermijd. Maar het lijkt erop dat je dus een nieuwere Android versie (>10) nodig hebt om de Rabo app te kunnen draaien. Het gaat nog wel even duren, aangezien de versie die SailfishX emuleert door Jolla maar sporadisch wordt opgehoogd. (eens per 3 à 4 jaar ofzo?)

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

ocf81 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:53:
Laat ik voorop stellen dat ik zo ongeveer de laatste persoon ben die iets zinnigs over bankapps kan zeggen, daar ik die stelselmatig vermijd.
:> MY PEOPLE!!! d:)b _O_ O+

• YoMarK
@ocf81 Dat is niet wat de foutmelding zegt. Afgezien daarvan lijkt me dat er ongeveer 0 apps zijn die minimaal Android 11 nodig hebben aangezien het marktaandeel dan wel klein wordt. 10 is niet zo heel oud, en nog steeds ondersteunt door Google.

YoMarK out...

• FortezzA_64
Heb hier hetzelfde probleem. Rabo app geeft ook die foutmelding. Xperia XA2 4.4.0.72
Waarschuwing
De Rabobank App werkt soms niet vlekkeloos op Android 10 of lager! Dit komt omdat een systeem-app 'Android System WebView' mogelijk verouderd is. Om er zeker van te zijn dat u over de nieuwste versie van de app 'Android Systeem Webview' beschikt, drukt u op 'OK' om te controleren of er een update beschikbaar is op de Google Play.
Via Instellingen --> Android-appondersteuning geeft dit weer; Android Version 10, API Level 29.

Via Aurora store:Rabobank app 7.22 (72242740)
Wijzigingslog;
In sommige gevallen werkt de Rabobank App niet vlekkeloos op Android 8 of Android 9. Werkt de Rabobank app niet naar behoren, update dan het toestel naar de laatste versie van Android of ga hiervoor naar de Google Playstore en update de 'Android System Webview'.
Dat ziet er dus niet zo goed uit. Lijkt erop dat SFOS eerst een update moet hebben naar een hogere versie? Staat dat gepland voor 4.5 en voor welke devices?
In het overzicht op shop.jolla staat overigens ook Android App Support 10 voor de Xperia XA2, 10, 10 II en 10 III en 4.4 voor de Xperia X

edit 2022-11-03
Heb nu een week mijn bankzaken (Rabo) via de browser geregeld. Je zou bijna vergeten dat dat ook nog gewoon kan. Daarvoor moet je wel je browser registreren zodat je kan inloggen met je 5-cijferige code, zie uitleg. Gebruikt met Firefox. Over de SFOS browser kan ik niet zeggen, niet getest.
Dat werkt op zich allemaal gelijk aan de app. Alleen heb ik tot nu toe elke transactie moeten ondertekenen met de scanner, in plaats van met 5-cijferige code. Ik weet niet of dit in de toekomst nog veranderd, naar mate er vaker een bedrag naar een bekend rekeningnummer overschrijft. Heeft iemand hier ervaring mee?

[Voor 23% gewijzigd door FortezzA_64 op 03-11-2022 21:32]

• YoMarK
Dat gaat vrees ik niet veranderen. Vanuit de browser(Ideal) word alleen de app ondersteund. Dus die zal het moeten doen.

YoMarK out...

• FortezzA_64
Het is op de Announcements pagina op forum.sailfish.org al een tijdje rustig qua een volgende update 4.5.
Maar in de Sailfish Community News, 29th December wordt er wel een opmerking over gemaakt. Namelijk dat de repositories gebranched zijn, wat betekent dat de features geselecteerd zjn, die in de 4.5.0 release moeten zitten en dat de eerste interne versie gemaakt is om te testen. Er is verder geen aankondiging met een datum.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hopelijk gaan ze de IPv4 implementatie bij selectie van dual stack WAN IPs eens fixen. Ik kan nu geen internet delen omdat de telefoon geen IPv4 adres krijgt van KPN. Dit werkt op mijn FP4 met Fairphone Open gewoon wel op dezelfde sim.

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

@ocf81

Jij bent aan het tetheren of zo :?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nero355 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:28:
@ocf81

Jij bent aan het tetheren of zo :?
Hotspot en/of aansluiten op USB, afhankelijk van de omgeving. Beide werken niet omdat er iets niet goed gaat met IPv4 bij dual stack. Dit probleem speelt al een jaar en ik heb op het SailfishOS forum al enkele lotgenoten gespot.

© ocf81 1981-infinity

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik zag dat de Sailfish software op dit moment geflasht kan worden naar o.a. de Sony Experia 10 III, een toestel dat uitkwam in mei van 2021. Sinds mei 2022 is er ook een Experia 10 IV op de markt. Valt het te verwachten dat daarop uiteindelijk ook Sailfish geflasht kan worden en over welke termijn hebben we het dan waarschijnlijk?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

choogen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:47:
Ik zag dat de Sailfish software op dit moment geflasht kan worden naar o.a. de Sony Experia 10 III, een toestel dat uitkwam in mei van 2021. Sinds mei 2022 is er ook een Experia 10 IV op de markt. Valt het te verwachten dat daarop uiteindelijk ook Sailfish geflasht kan worden en over welke termijn hebben we het dan waarschijnlijk?
Dat is altijd even afwachten, maar het lijkt me wel waarschijnlijk. De Xperia 10 IV staat in de lijst van ondersteunde Open Devices van Sony, en dat is de basisvoorwaarde. Tot nu toe zijn de eerdere telefoons uit de Xperia 10 lijn met een vertraging van ca. 12 tot 18 maanden opgevolgd met een Sailfish X release.

© ocf81 1981-infinity

• FortezzA_64
Even snel bericht
4.5.0.16 is beschikbaar voor early access
https://forum.sailfishos....uven-ketju-4-5-0-16/14290

• YoMarK
Kan in ieser geval bevestigen dat de Rabobank app het weer doet op 4.5.x doordat Android webview is geüpdate binnen Alien Dalvik.

YoMarK out...

• Bongoarnhem
Sailfish X at a discounted price

To celebrate the Sailfish OS 4.5 release, Jolla offers Sailfish X, the downloadable version of Sailfish OS,  at a discounted price of €39,90 at https://shop.jolla.com. Choose your preferred device and download now. The offer is valid for a limited time only.

You can also download and use pure Sailfish OS for free, without certain extra features (like Android app support).

Sailfish OS 4.5 is now available to early access subscribers, the final release is usually available 1-2 weeks afterwards.

Indien je geïnteresseerd bent in de ontwikkeling dan kan je hierover discussieren met meerdere ontwikkelaars:

https://forum.sailfishos....-16th-february-2023/14326

[Voor 16% gewijzigd door Bongoarnhem op 08-02-2023 07:08]

• Bongoarnhem
Ik zag deze in het kortingstopic voorbij komen, deze draait ook Sailfish!

fairphone.com
50 euro korting op een Fairphone 4*.
Members only:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

*Geldig t/m 15feb.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bongoarnhem schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:55:
Ik zag deze in het kortingstopic voorbij komen, deze draait ook Sailfish!
Maar dat is toch een community port zonder de Android emulatie?

© ocf81 1981-infinity

• Bongoarnhem
ocf81 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:15:
[...]

Maar dat is toch een community port zonder de Android emulatie?
Ik dacht dat er een FP4 port was maar zoals ik het nu lees op het Faiphone forum is dat helaas nog niet het geval.
Sorry mijn fout, ben er al even uit.

[Voor 45% gewijzigd door Bongoarnhem op 11-02-2023 10:43]

• choogen
  • Niet online

choogen

De frontpage van Tweakers heeft ook een artikel aan de nieuwe versie van Sailfish gewijd:
nieuws: Jolla brengt Sailfish OS 4.5 uit met ondersteuning voor Android 11-apps

• Melones
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-05 17:47
Heeft er iemand al ervaring met de geclaimde "exchange activesync" functionaliteit en zo ja met welke providers is dat dan precies?
Ik ben vooral benieuwd naar fatsoenlijke calendar sync en shared calendars. Hoopte dat te combineren met danwel nextcloud danwel iets als soverin?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Melones schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:41:
Heeft er iemand al ervaring met de geclaimde "exchange activesync" functionaliteit en zo ja met welke providers is dat dan precies?
Ik ben vooral benieuwd naar fatsoenlijke calendar sync en shared calendars. Hoopte dat te combineren met danwel nextcloud danwel iets als soverin?
Ik gebruik alleen de exchangefunctionaliteit voor e-mails en agenda van mijn werk. Het werkt goed met Office365. Je kan gewoon afspraken in je agenda zetten en mailen. Ik weet niet hoe het met Nextcloud werkt.

[Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 11-02-2023 20:17]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vandaag is er de update naar 4.5.0.19 uitgebracht. Deze update maakt het gebruik van CLAT mogelijk (uitleg), waardoor verbindingen kunnen worden gelegd met IPv4 netwerken je alleen de beschikking hebt over een IPv6 verbinding op je mobiele netwerk. Dit was voor bijv. een hotspot een probleem dat nu is opgelost. (en aangezien ik daar ook last van had, ben ik er erg blij mee! :Y )

[Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 21-03-2023 01:13]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Volgens Jolla's webshop worden er Jolla-software support en klantondersteuning geboden voor zolang als de Sony Experia 10 III ondersteund wordt. Bij Sony lijkt dat slechts maximaal drie jaar te zijn en dan nog voornamelijk bij hun flagship modellen. https://shop.jolla.com/

Volgens deze bron is vorige maand besloten dat de 10 III van Sony tegen de verwachting in toch nog een update naar Android 13 krijgt: https://www.notebookcheck...ge-of-heart.695144.0.html

Nu is een Experia 10 III voor mij sowieso al te oud, maar ik probeer na te gaan hoe lang een Experia 10 IV door Sony ondersteund blijft (ik weet overigens dat de 10 IV op dit moment nog niet voor Jolla in aanmerking komt, maar in de nabije toekomt waarschijnlijk wel). Volgens de specs op Coolblue krijgt de 10 IV uit 2022 naar verwachting nog twee Android updates. Over hoeveel jaar hebben we het dan? (Omdat ik zelf nog nooit een Android telefoon heb gehad ben ik daar niet mee bekend.)

[Voor 15% gewijzigd door choogen op 27-03-2023 15:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

choogen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:31:
Volgens Jolla's webshop worden er Jolla-software support en klantondersteuning geboden voor zolang als de Sony Experia 10 III ondersteund wordt. Bij Sony lijkt dat slechts maximaal drie jaar te zijn en dan nog voornamelijk bij hun flagship modellen. https://shop.jolla.com/
Het is denk ik wel te begrijpen dat Jolla dat standpunt er op na houdt. Mocht er een kritieke bug worden gevonden in de software die Sony aanlevert om Hybris te laten werken, dan is Jolla volledig afhankelijk van Sony om daar iets aan te doen. In de praktijk wordt de soep tot op heden niet zo heet gegeten. Mijn XA2 krijgt ook nog updates. Wel is het zo dat sommige nieuwere features niet worden geïntroduceerd op oudere telefoons, schijnbaar omdat de hardware dat niet aan kan. Ik geloof dat ergens op de site van Jolla ook wel een tabel staat met welke features voor welke telefoon worden ondersteund.
Volgens deze bron is vorige maand besloten dat de 10 III van Sony tegen de verwachting in toch nog een update naar Android 13 krijgt: https://www.notebookcheck...ge-of-heart.695144.0.html
Goed nieuws, maar voor Sailfish OS denk ik niet zo heel interessant, aangezien alleen de basislaag (Hybris) wordt gebruikt om de telefoon bruikbaar te maken voor Sailfish OS.
Nu is een Experia 10 III voor mij sowieso al te oud, maar ik probeer na te gaan hoe lang een Experia 10 IV door Sony ondersteund blijft (ik weet overigens dat de 10 IV op dit moment nog niet voor Jolla in aanmerking komt, maar in de nabije toekomt waarschijnlijk wel). Volgens de specs op Coolblue krijgt de 10 IV uit 2022 naar verwachting nog twee Android updates. Over hoeveel jaar hebben we het dan? (Omdat ik zelf nog nooit een Android telefoon heb gehad ben ik daar niet mee bekend.)
De specs van de IV zijn marginaal beter dan die van de III, afgezien van de USB, waar de III toch een stuk beter is. Ik vraag me af waarom je zo hangt op de leeftijd van het ontwerp. Als de telefoon het doet is ie denk ik gewoon goed genoeg. Helemaal in de context van Sailfish OS support. Van elke nieuwe jaargang van de Xperia 10 is het weer afwachten of deze wordt opgepakt door Jolla om er een Sailfish OS release voor te bakken. Meestal duurt het een 1 à 1½ jaar na de start van de verkoop voordat Jolla dit doet, en dat hangt o.a. af van het opnemen van het apparaat in het Open Devices programma van Sony.
Maar eenmaal omgezet naar Sailfish OS is het hele Android support verhaal gewoon niet interessant meer. De versie die Jolla meestuurt is min of meer onafhankelijk van de versie die Sony officieel ondersteunt voor de telefoon. De Adroid emulatie is namelijk een eigen pakket van Jolla dat voor meerdere telefoons wordt ontwikkeld.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

@ocf81 Dank voor je uitgebreide reactie. Het is me nu wat duidelijker geworden. Kennelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, wanneer zelfs een XA2 uit 2018 nog steeds software updates van Jolla blijkt te krijgen. Ik was oorspronkelijk bezorgd dat ik bij de aankoop van een IV al binnen twee jaar geen updates meer kan verwachten, omdat Sony het apparaat dan niet langer ondersteunt en bijgevolg Jolla dan ook op zou houden met het beschikbaar maken van software updates. Ik zou de telefoon ook pas in gebruik gaan nemen nadat Jolla beschikbaar was gekomen, dus waarschijnlijk over circa een half jaar. Dan zou een resterende update-belofte van nog maar anderhalf jaar me te kort zijn geweest. Inmiddels begrijp ik ook dat er zelfs na de laatste OS-update naar Android 14 er toch nog steeds security updates kunnen worden uitgebracht gedurende nog twee jaren.

Interessant dat in jouw optiek de III een beter toestel is dan de IV. Over de IV lees ik dat hij soms erg warm kan worden, dat het onduidelijk is welke snellader erbij gebruikt kan worden (wordt sowieso al niet meegeleverd), dat de chip te traag is voor een moderne midrange telefoon, dat hij soms hapert bij het scrollen/browsen, dat de enkele luidspreker ondermaats is en dat de camera achterblijft. Echter, de III is inmiddels duurder dan de IV die vandaag net onder de €300 dook (tegen minimaal €355 voor een III), dus daarom neig ik naar de IV (tweedehands via V&A zou ook nog kunnen, maar spreekt me niet zo aan). Wel wordt de zeer lange accutijd van de IV vaak geroemd. Daarnaast vind ik de aanwezigheid van een ouderwetse 3,5 mm jack ook een groot pluspunt. Belangrijkste reden voor mij blijft natuurlijk om een telefoon te hebben die me in staat stelt zelf controle te houden over welke data mijn telefoon allemaal doorstuurt naar Google, app-makers en alle adverteerders, etc.

Ik twijfel voorlopig nog even over de aanschaf van de Experia 10 IV, maar overweeg daarnaast sowieso ook nog andere besturingssystemen zoals Calyx, e/OS, Lineage OS, Lineage OS for microG, Le OS, Graphene, iodéOS, Volla, Ubuntu Touch, Divest OS, etc. Hier op Tweakers is daar vaak op vergelijkend vlak niet zo veel over te vinden, want wat is nou het eigenlijk het beste OS voor op privacy georiënteerde gebruikers zoals ik? Vond nog wel dit artikel: review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?

Omdat ik verder ook nog geen enkele ervaring heb met Android of Linux moet ik me natuurlijk nog veel dingen eigen maken en ik weet niet of het me al die tijd waard is (hoewel het soms natuurlijk ook best leuk kan zijn).

[Voor 8% gewijzigd door choogen op 27-03-2023 21:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

choogen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:08:
Belangrijkste reden voor mij blijft natuurlijk om een telefoon te hebben die me in staat stelt zelf controle te houden over welke data mijn telefoon allemaal doorstuurt naar Google, app-makers en alle adverteerders, etc.

Ik twijfel voorlopig nog even over de aanschaf van de Experia 10 IV, maar overweeg daarnaast sowieso ook nog andere besturingssystemen zoals Calyx, e/OS, Lineage OS, Lineage OS for microG, Le OS, Graphene, iodéOS, Volla, Ubuntu Touch, Divest OS, etc.

Hier op Tweakers is daar vaak op vergelijkend vlak niet zo veel over te vinden, want wat is nou het eigenlijk het beste OS voor op privacy georiënteerde gebruikers zoals ik?
Tweakers is daar niet de website voor IMHO want die willen alleen maar Android/iOS zooi positief reviewen lijkt het wel... :F

IMHO heb je drie keuzes :
- Jolla Sailfish
- Ubuntu Touch
- PostmarketOS

En al het andere is gewoon gemodde Android rommel! ;)
Omdat ik verder ook nog geen enkele ervaring heb met Android of Linux moet ik me natuurlijk nog veel dingen eigen maken en ik weet niet of het me al die tijd waard is (hoewel het soms natuurlijk ook best leuk kan zijn).
Neem lekker een diepe duik en geniet ervan! :Y) 8) :*) d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@ocf81 Dank voor je uitgebreide reactie. Het is me nu wat duidelijker geworden. Kennelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, wanneer zelfs een XA2 uit 2018 nog steeds software updates van Jolla blijkt te krijgen. Ik was oorspronkelijk bezorgd dat ik bij de aankoop van een IV al binnen twee jaar geen updates meer kan verwachten, omdat Sony het apparaat dan niet langer ondersteunt en bijgevolg Jolla dan ook op zou houden met het beschikbaar maken van software updates. Ik zou de telefoon ook pas in gebruik gaan nemen nadat Jolla beschikbaar was gekomen, dus waarschijnlijk over circa een half jaar. Dan zou een resterende update-belofte van nog maar anderhalf jaar me te kort zijn geweest. Inmiddels begrijp ik ook dat er zelfs na de laatste OS-update naar Android 14 er toch nog steeds security updates kunnen worden uitgebracht gedurende nog twee jaren.
Ik kan wel begrijpen dat het enige spanning oplevert om alvast een telefoon te kopen. Zelf heb ik dit nog niet hoeven doen. Ik heb zowel mijn XA2 als mijn 10 III min of meer aan het einde van de verkrijgbaarheidsperiode gekocht. In het geval van de 10 III was het een refurbished model. Maar je betaalt dan inderdaad iets extra daarvoor, omdat de telefoon dan al niet zo goed meer verkrijgbaar is.
Interessant dat in jouw optiek de III een beter toestel is dan de IV. Over de IV lees ik dat hij soms erg warm kan worden, dat het onduidelijk is welke snellader erbij gebruikt kan worden (wordt sowieso al niet meegeleverd), dat de chip te traag is voor een moderne midrange telefoon, dat hij soms hapert bij het scrollen/browsen, dat de enkele luidspreker ondermaats is en dat de camera achterblijft. Echter, de III is inmiddels duurder dan de IV die vandaag net onder de €300 dook (tegen minimaal €355 voor een III), dus daarom neig ik naar de IV (tweedehands via V&A zou ook nog kunnen, maar spreekt me niet zo aan). Wel wordt de zeer lange accutijd van de IV vaak geroemd. Daarnaast vind ik de aanwezigheid van een ouderwetse 3,5 mm jack ook een groot pluspunt. Belangrijkste reden voor mij blijft natuurlijk om een telefoon te hebben die me in staat stelt zelf controle te houden over welke data mijn telefoon allemaal doorstuurt naar Google, app-makers en alle adverteerders, etc.
Ja, maar dat hangt hem vooral op het feit dat je met de III USB3 krijgt en bij de IV USB 2. Voor mij een dingetje omdat ik graag grote files zoals podcastopnames op mijn telefoon afluister. Dan scheelt het wel een factor 5 in snelheid bij het overzetten. Het scherm is op de IV net iets beter qua helderheid, maar op dat punt ben ik nu ook al wel tevreden met de telefoon, dus dat is voor mij geen selling point. De 3.5mm jack zit op beiden. De SoC in de IV is gewoon de opvolger van de SoC in de III zonder noemenswaardige verbeteringen, dus ook daar eigenlijk geen echte vooruitgang. De batterij zal onder Sailfish wat slechter presteren, dat is helaas een van de pijnpunten van Sailfish OS. De IV is dus geen slechtere telefoon, afgezien van de USB. Maar ik heb dus een voorkeur waarbij dit een verschil maakt. Voor de prijs zou ik dan een IV kopen inderdaad.
Ik twijfel voorlopig nog even over de aanschaf van de Experia 10 IV, maar overweeg daarnaast sowieso ook nog andere besturingssystemen zoals Calyx, e/OS, Lineage OS, Lineage OS for microG, Le OS, Graphene, iodéOS, Volla, Ubuntu Touch, Divest OS, etc. Hier op Tweakers is daar vaak op vergelijkend vlak niet zo veel over te vinden, want wat is nou het eigenlijk het beste OS voor op privacy georiënteerde gebruikers zoals ik? Vond nog wel dit artikel: review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?

Ik ben het wel met @nero355 eens dat er een wezenlijk verschil zit tussen het gebruiken van een aangepaste Android, wat gewoon nog steeds Android is, en het gebruik maken van een wezenlijk ander OS dat in zijn hele doen en laten niet lijkt op Andoid. Ik ben zelf groot voorstander van het wippen van de invloed van Apple en Google in de smartphone markt, dus voor mij is dat een extra reden om te kiezen voor Sailfish. Ik wil het duopolie van het ecosysteem doorbroken zien.
Ik moet wel zeggen dat het een hele stap is om de meeste van je apps gedag te zeggen en echt de overstap te maken. De Android emulatie die in Sailfish X zit maakt het wat makkelijker om toch deze stap te zetten. Uiteindelijk is het mijn doel om met nul Android apps door het leven te gaan. Dat is vooralsnog niet helemaal te doen voor mij, hoewel ik een eind kom.

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

ocf81 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:03:
Ja, maar dat hangt hem vooral op het feit dat je met de III USB3 krijgt en bij de IV USB 2.
Dat soort keuzes beginnen echt te vaak voor te komen... W-T-F @ Al die fabrikanten :? :F
Voor mij een dingetje omdat ik graag grote files zoals podcastopnames op mijn telefoon afluister. Dan scheelt het wel een factor 5 in snelheid bij het overzetten.
Het scheelt ook een heleboel op het moment dat je met het flashen aan de slag gaat! :D
De batterij zal onder Sailfish wat slechter presteren, dat is helaas een van de pijnpunten van Sailfish OS.
Toevallig wat cijfers van ??
Ik ben zelf groot voorstander van het wippen van de invloed van Apple en Google in de smartphone markt, dus voor mij is dat een extra reden om te kiezen voor Sailfish.
Leuke typo! _O_ :+
Ik wil het duopolie van het ecosysteem doorbroken zien.
Ik wil vooral niks met beiden te maken hebben! :Y)
Uiteindelijk is het mijn doel om met nul Android apps door het leven te gaan.
Voor mij ook en dat lukt eigenlijk wel prima, maar ik ben dan ook niet zo'n "apps verslaafde" zoals de meeste mensen dus dat scheelt een heleboel! :)

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@nero355 wippen is gewoon een (wellicht wat minder gangbare?) uitdrukking die min of meer dezelfde strekking heeft als "iemand van zijn plaats stoten" of "uit de weg ruimen". Dat is geen typo?

[Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 29-03-2023 12:32]

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

ocf81 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:31:
@nero355 wippen is gewoon een (wellicht wat minder gangbare?) uitdrukking die min of meer dezelfde strekking heeft als "iemand van zijn plaats stoten" of "uit de weg ruimen". Dat is geen typo?
Dacht dat er één p teveel in stond en heb vandaag zo te zien iets nieuws geleerd! :D Thnx! d:)b

• choogen
  • Niet online

choogen

Inmiddels heb ik de Sony Experia 10 II en IV van mijn lijstje moeten schrappen i.v.m. het niet zelf kunnen vervangen van de accu op die telefoons. Heb ook gekeken naar de Fairphone 4, maar zelfs voor de Fairphone 3 is nog geen Sailfish support.

Waar ik nu naar zit te kijken is de Volla Phone 22 uit Duitsland (ca. €450) die vorig jaar uitkwam en waar je naast het Volla OS ook nog Sailfish en/of Ubuntu Touch op kunt zetten als tweede OS. Hier is de accu gewoon goed toegankelijk, de camera lijkt me heel behoorlijk, er zit een flinke 4500mAh batterij in en ook een 3,5 mm jack is aanwezig: https://betanews.com/2022/11/11/volla-phone-22-review/

By default, the phone runs Volla OS, which is based on the open source Google-free Android Operating System (AOSP). Being Google-free means there’s no Gmail, no Google Maps, no YouTube, and so on. Which you might view as refreshing or terrifying.

The phone’s support for multi-boot means you can also install and use Ubuntu Touch or Sailfish OS as your operating system, if you’d prefer. These can be installed through Settings and you can switch between them or Volla OS on boot up.

Raar is wel dat op de eigen website van Volla Sailfish nog niet als extra OS-optie vermeld staat: https://volla.online/en/volla-phone-22/

In mei van dit jaar komt trouwens al de opvolger Volla Phone 23 uit.

• nero355

nero355

choogen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:39:
Inmiddels heb ik de Sony Experia 10 II en IV van mijn lijstje moeten schrappen i.v.m. het niet zelf kunnen vervangen van de accu op die telefoons.
Dat kan je wel doen, maar dan niet zo makkelijk als dat we met zijn allen zouden willen helaas dus ik let daar al jarenlang niet meer op eigenlijk...
Heb ook gekeken naar de Fairphone 4, maar zelfs voor de Fairphone 3 is nog geen Sailfish support.
Hooguit wat Custom ROMs @ XDA Developers Forum die je tegen zou kunnen komen, maar verder moet je daar ook niet op rekenen, want Jolla Sailfish = Sony Xperia modellen zo'n beetje op wat andere opties na :)
Waar ik nu naar zit te kijken is de Volla Phone 22 uit Duitsland (ca. €450) die vorig jaar uitkwam en waar je naast het Volla OS ook nog Sailfish en/of Ubuntu Touch op kunt zetten als tweede OS.
Hier is de accu gewoon goed toegankelijk, de camera lijkt me heel behoorlijk, er zit een flinke 4500mAh batterij in en ook een 3,5 mm jack is aanwezig: https://betanews.com/2022/11/11/volla-phone-22-review/

By default, the phone runs Volla OS, which is based on the open source Google-free Android Operating System (AOSP). Being Google-free means there’s no Gmail, no Google Maps, no YouTube, and so on. Which you might view as refreshing or terrifying.

The phone’s support for multi-boot means you can also install and use Ubuntu Touch or Sailfish OS as your operating system, if you’d prefer. These can be installed through Settings and you can switch between them or Volla OS on boot up.

Raar is wel dat op de eigen websitevan Volla Sailfish nog niet als extra OS-optie vermeld staat: https://volla.online/en/volla-phone-22/

In mei van dit jaar komt trouwens al de opvolger Volla Phone 23 uit.
Volla Phone = Android of Ubuntu Touch telefoon in principe.

AOSP klinkt verder wel leuk, maar ik gok dat die niet ontGoogled is, want zelfs bijvoorbeeld LineageOS is dat niet als je daarvan het netwerkverkeer bekijkt ZONDER ook maar iets van Google meuk erop! ;)

Als je bereid bent de Volla Phone te kopen dan zou ik hem meteen met Ubuntu Touch erop bestellen en verder niet omkijken naar andere opties.

Persoonlijk vind ik zowel de Fairphone als de Volla simpelweg spuuglelijk en zou ik eerder voor de Sony "Bananaphone++" met een ouderwets, maar toch wel mooier design optie gaan i.c.m. Jolla Sailfish :)

• choogen
  • Niet online

choogen

Hoi Nero355, dank voor je reactie.
Dat kan je wel doen, maar dan niet zo makkelijk als dat we met zijn allen zouden willen helaas dus ik let daar al jarenlang niet meer op eigenlijk...
Voor mij is dit echt een no-go, want een verkwisting van materialen en geld, daarom kwam de Fairphone ook nog even in beeld (waar kennelijk Ubuntu Touch overigens dan wel op schijnt te draaien, i.t.t. Sailfish).
Als je bereid bent de Volla Phone te kopen dan zou ik hem meteen met Ubuntu Touch erop bestellen en verder niet omkijken naar andere opties.
Waarom niet bestellen met Volla 12 erop en dan zelf Sailfish ernaast zetten op een SD-kaart? Van Ubuntu Touch begrijp ik dat het ertoe leidt dat je accu relatief snel leeg raakt, al geldt dat in mindere mate wellicht ook voor Sailfish. Of zelfs Ubuntu en Sailfish allebei installeren (naast Volla 12).
AOSP klinkt verder wel leuk, maar ik gok dat die niet ontGoogled is,
In dit aspect moet ik me nog wat verder verdiepen.
Elders vond ik dit (https://buy.jolla-devices.com/prodotto/volla-phone-22/):

The Volla OS is based on the open-source Android Open Source Project (AOSP) and does without Google Apps and Play services to protect your privacy. A combination of measures and technologies ensures high security:

• No dependence on a cloud or user account. You decide which services you use.
• No data collection and user profiling.
• Curated open source apps that only do what they are supposed to do.
• Optional log-free VPN from Hide.me for anonymizing internet connections.
• Full source end release under Volla license for maximum transparency and control.
• Encrypted device storage with biometrically secured access.

And these are the novelties that make your Volla Phone 22 a fortress:
From the springboard settings, activate the security mode with a single gesture, protected by a password:

App Locker: With the security mode, you can disable apps, which are additionally hidden in the app grid and do not run in the background. At the same time, you can prevent new apps or malware from being installed.
Firewall: Use a blacklist or whitelist of the Internet and IP addresses to define which Internet connections your Volla Phone 22 is not allowed to establish, or only allowed to establish. This firewall operates at the lower level of the operating system and applies to all apps. It can even be operated with a VPN.

With the security mode, you can give your child a Volla Phone and keep your peace of mind. Be confident that your child won’t see anything that is not suitable for children. Additionally, you can whitelist designated apps and sites such as access to a school’s website. Additional advantage: If you have to use an app for work, study, or private use that could lead to user data collection, you can specifically block these connections or block the app completely if you don’t need it.
.... want zelfs bijvoorbeeld LineageOS is dat niet als je daarvan het netwerkverkeer bekijkt ZONDER ook maar iets van Google meuk erop!
Naar wat ik begrijp is LineageOS al niet eens zo heel erg privacy-gericht in vergelijking met sommige andere Android-forks: zie commentaar onderaan tabel waarin LineageOS met Graphene (sandbox voor apps) wordt vergeleken: review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?

Over smaak valt verder niet te twisten, maar persoonlijk vind ik dat wat minder belangrijk. De zwarte versie is mij neutraal genoeg en doet me verder geen pijn aan de ogen, haha. Heel benieuwd trouwens wat ik moet verstaan onder een Sony "Bananaphone++". Is dat een verwijzing naar de smalle afmetingen van de Experia 10 modellen? ;)

[Voor 36% gewijzigd door choogen op 30-03-2023 18:14]

• nero355

nero355

choogen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:54:
Voor mij is dit echt een no-go, want een verkwisting van materialen en geld, daarom kwam de Fairphone ook nog even in beeld (waar kennelijk Ubuntu Touch overigens dan wel op schijnt te draaien, i.t.t. Sailfish).
Als iFixIt het kan dan kan jij het ook : https://www.ifixit.com/Gu...Battery+Replacement/65962 :)
Waarom niet bestellen met Volla 12 erop en dan zelf Sailfish ernaast zetten op een SD-kaart?
Van Ubuntu Touch begrijp ik dat het ertoe leidt dat je accu relatief snel leeg raakt, al geldt dat in mindere mate wellicht ook voor Sailfish. Of zelfs Ubuntu en Sailfish allebei installeren (naast Volla 12).
Dat is iets wat je zelf zal moeten bepalen en heb ik helaas geen concrete data over gelezen :)
In dit aspect moet ik me nog wat verder verdiepen.
Elders vond ik dit (https://buy.jolla-devices.com/prodotto/volla-phone-22/):

The Volla OS is based on the open-source Android Open Source Project (AOSP) and does without Google Apps and Play services to protect your privacy. A combination of measures and technologies ensures high security:

• No dependence on a cloud or user account. You decide which services you use.
• No data collection and user profiling.
• Curated open source apps that only do what they are supposed to do.
• Optional log-free VPN from Hide.me for anonymizing internet connections.
• Full source end release under Volla license for maximum transparency and control.
• Encrypted device storage with biometrically secured access.

And these are the novelties that make your Volla Phone 22 a fortress:
From the springboard settings, activate the security mode with a single gesture, protected by a password:

App Locker: With the security mode, you can disable apps, which are additionally hidden in the app grid and do not run in the background. At the same time, you can prevent new apps or malware from being installed.
Firewall: Use a blacklist or whitelist of the Internet and IP addresses to define which Internet connections your Volla Phone 22 is not allowed to establish, or only allowed to establish. This firewall operates at the lower level of the operating system and applies to all apps. It can even be operated with a VPN.

With the security mode, you can give your child a Volla Phone and keep your peace of mind. Be confident that your child won’t see anything that is not suitable for children. Additionally, you can whitelist designated apps and sites such as access to a school’s website. Additional advantage: If you have to use an app for work, study, or private use that could lead to user data collection, you can specifically block these connections or block the app completely if you don’t need it.
Ze doen aan Blacklist/Whitelist filtering op DNS dan wel IP basis : Good for them! :)

Maar ik vraag me nog steeds af wat je krijgt als je dit allemaal naloopt : https://old.reddit.com/r/...google_lineageos_in_2019/
En dan staat daar niet eens alles genoemd denk ik... :X
Naar wat ik begrijp is LineageOS al niet eens zo heel erg privacy-gericht in vergelijking met sommige andere Android-forks: zie commentaar onderaan tabel waarin LineageOS met Graphene (sandbox voor apps) wordt vergeleken: review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?
Mwa, ik hecht tegenwoordig niet zoveel waarde aan dergelijke Reviews en kom amper nog op de Frontpage dus ik weet niet hoeveel waarde je daar nog aan moet hechten eerlijk gezegd... ;)
Heel benieuwd trouwens wat ik moet verstaan onder een Sony "Bananaphone++".
Is dat een verwijzing naar de smalle afmetingen van de Experia 10 modellen? ;)
Vooral hoe uitgerekt ze zijn, want eigenlijk vind ik dat echt gewoon ronduit dom!

Doe mij maar een 6 inch 16:9 telefoon of eventueel 16:10 :)

Stiekem zie ik wat 3:2 of 4:3 modellen ook wel graag verschijnen!
Zeg maar een heleboel modellen die hier tussen staan : https://duckduckgo.com/?q...ones&iax=images&ia=images ;)

• choogen
  • Niet online

choogen

Maar ik vraag me nog steeds af wat je krijgt als je dit allemaal naloopt : https://old.reddit.com/r/...google_lineageos_in_2019/
En dan staat daar niet eens alles genoemd denk ik..
Interessant leesvoer, verontrustend eigenlijk hoe ver je moet gaan om Google uit te sluiten. En dan nog heb je geen zekerheid.
Doe mij maar een 6 inch 16:9 telefoon of eventueel 16:10 :)
Stiekem zie ik wat 3:2 of 4:3 modellen ook wel graag verschijnen!
Zeg maar een heleboel modellen die hier tussen staan: https://duckduckgo.com/?q...ones&iax=images&ia=images
LOL, dat zou waarschijnlijk niet in eens in mijn broekzak passen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:19
nero355 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:16:
En dan staat daar niet eens alles genoemd denk ik... :X
Dat valt reuze mee. Mijn Lineage telefoon belt nooit naar Google. Enkel de Captive Portal moest worden aangepast. De rest hangt zeer af van welke apps je gebruikt (A-GPS heb ik sowieso altijd uit). Browsers hebben trouwens zelf ook een captive portal functie dus buiten de OS om moet je met dat soort zaken altijd rekening houden. De meeste Linux distros bellen ook vaak naar huis en hebben ook standaard telemetrie en anti-privacy functies aan (en uitzetten kost soms evenveel zo niet meer moeite dan op Windows :S).

• nero355

nero355

choogen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:19:
Interessant leesvoer, verontrustend eigenlijk hoe ver je moet gaan om Google uit te sluiten.
En dan nog heb je geen zekerheid.
Precies! :)
LOL, dat zou waarschijnlijk niet in eens in mijn broekzak passen!
Zoiets : uitvoering: Huawei Mate 9 Dual Sim Grijs
Vond ik weinig mis mee qua formaat! :*)
RepareerDroid schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:52:
Dat valt reuze mee. Mijn Lineage telefoon belt nooit naar Google. Enkel de Captive Portal moest worden aangepast.
Dan heb je een goede Custom ROM bouwer die dat waarschijnlijk heeft aangepast, maar de meesten doen dat dus helaas niet! ;) :/
De rest hangt zeer af van welke apps je gebruikt (A-GPS heb ik sowieso altijd uit).
Browsers hebben trouwens zelf ook een captive portal functie dus buiten de OS om moet je met dat soort zaken altijd rekening houden.
Over het algemeen is een Android ROM afhankelijk van Android System WebView voor Captive Portal functionaliteit en als je dus een deGoogled ROM draait zoals Graphene of /e/ dan ben je ook van hen afhankelijk voor de updates daarvan!
De meeste Linux distros bellen ook vaak naar huis en hebben ook standaard telemetrie en anti-privacy functies aan (en uitzetten kost soms evenveel zo niet meer moeite dan op Windows :S).
Dan heb je een hele rare Linux distro gebruikt denk ik! ;) :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RepareerDroid
nero355 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:30:
Dan heb je een goede Custom ROM bouwer die dat waarschijnlijk heeft aangepast, maar de meesten doen dat dus helaas niet! ;) :/
De meeste telefoons met een gezonde custom ROM ondersteuning en community hebben wel een paar goede ROMs. Het zal voornamelijk een probleem zijn op telefoons met maar 1 of 2 Custom ROMs.
nero355 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:30:
Over het algemeen is een Android ROM afhankelijk van Android System WebView voor Captive Portal functionaliteit en als je dus een deGoogled ROM draait zoals Graphene of /e/ dan ben je ook van hen afhankelijk voor de updates daarvan!
Nee hoor. De captive portal activiteit kan gewoon via je voorkeurs browser. Enkel de standaard Android captive portal activiteit wordt door de webview gedrukt, maar daar ben je in principe niet van afhankelijk. Daarnaast zijn er eventueel ook alternatieve webview varianten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

RepareerDroid schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:52:
[...]
De meeste telefoons met een gezonde custom ROM ondersteuning en community hebben wel een paar goede ROMs. Het zal voornamelijk een probleem zijn op telefoons met maar 1 of 2 Custom ROMs.

[...]
Nee hoor. De captive portal activiteit kan gewoon via je voorkeurs browser. Enkel de standaard Android captive portal activiteit wordt door de webview gedrukt, maar daar ben je in principe niet van afhankelijk. Daarnaast zijn er eventueel ook alternatieve webview varianten.
Ik heb met beiden helaas een totaal andere ervaring! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Interessant artikel van een Amerikaanse Sailfish-gebruiker die het een en ander uitlegt over hoe het OS werkt en waarom hij het zo fantastisch vindt: https://www.optoutproject...-and-android-alternative/ Bevat ook een lijstje met apps die hij in het bijzonder waardeert/aanraadt.

• nero355

nero355

@choogen

Leuk artikel, maar ik zie niks staan over :
- 4G/LTE i.c.m. bellen via VoLTE
Dit was vorig jaar of het jaar ervoor namelijk best wel een big deal en heeft ineens heel veel aandacht gekregen vanwege het in dat artikel genoemde verdwijnen van 3G in bepaalde landen!
- MMS berichten en dan vooral naar/van meerdere personen tegelijk.
Dit schijnt in een aantal landen nog steeds heel veel gebruikt te worden en ik zie alleen SMS genoemd worden dus dat had er ook wel bij gekund.

Voor ons in Nederland in principe allemaal zo goed als niet boeiend, maar als je eenmaal in het buitenland zit dan is het opeens wel iets waar je rekening mee moet houden! :)

• choogen
  • Niet online

choogen

nero355 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:41:
@choogen

Leuk artikel, maar ik zie niks staan over :
- 4G/LTE i.c.m. bellen via VoLTE
Dit was vorig jaar of het jaar ervoor namelijk best wel een big deal en heeft ineens heel veel aandacht gekregen vanwege het in dat artikel genoemde verdwijnen van 3G in bepaalde landen!
Hij zegt er wel kort iets over: I used a [Sony] X and an XA for years, but in spring 2022 the US-networks dropped 3G and only allowed 4G LTE connection. At least Jolla got LTE up and running in time.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RepareerDroid
choogen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:14:
[...]

Hij zegt er wel kort iets over: I used a [Sony] X and an XA for years, but in spring 2022 the US-networks dropped 3G and only allowed 4G LTE connection. At least Jolla got LTE up and running in time.
VOLTE is afhankelijk van de provider. Dus in landen waar het toestel niet verkocht is ondersteunen netwerken het niet of nauwelijks. Hier een lijstje van ondersteunde netwerken: https://forum.sailfishos.org/t/volte-provider-support/11501
Voornamelijk de Xperia 10 II doet het prima. De III serie heeft wat meer problemen, ook met MMS.

• nero355

nero355

choogen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:14:
Dat had dus wel wat meer context mogen krijgen, want een zeer belangrijk onderwerp! :)
RepareerDroid schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:23:
Hier een lijstje van ondersteunde netwerken: https://forum.sailfishos.org/t/volte-provider-support/11501
Voornamelijk de Xperia 10 II doet het prima. De III serie heeft wat meer problemen, ook met MMS.
Mooi Topic! Thnx! d:)b

Ik moet weer eens een keer wat meer gaan rondneuzen op hun officiële forum!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[Update: Ondertussen is de situatie weer ietsjes verslechterd. Op het moment dat ik in een situatie met slecht bereik kom dan gaat het terug naar 2G en daar blijft het ook. Echter opnieuw het netwerk kiezen (zonder eerst te zoeken) fixt het al en dit werkt altijd (I.t.t. versie 16 waar deze workaround vaak niet werkte). Dus het is nu slechts een klein issue gebleven.]

---

Hier wilde ik nog even iets melden over de modemversie die wordt aangeraden door Jolla voor de XA2 (Ultra). Ik heb nu al meer dan een jaar last van 4G dat steeds slechter wordt, vaak terugval naar 2G. Enkele maanden terug culmineerde dit in een vrijwel permanente 2G verbinding die vaak het ook niet eens deed.

Veel debugging liep uiteindelijk op niets uit. Provider gewisseld, SIM kaarten gewisseld, Sailfish geherinstalleerd, APN settings combinaties getest (waar mogelijk, niet alle settings zijn zichtbaar in sailfish). Niets werkte dus ik was al aan het voorsorteren op een nieuwe telefoon, overwoog zelfs weer gewoon Android, want dan heb ik tenminste internet.

In een wanhoopspoging wilde ik weer herinstalleren, toen zag ik de recommendation voor de binary blob staan. Nu heb ik dus de recommended versie van de modemsoftware (16) vervangen voor de meer recente (17B). Dit wordt afgeraden met de reden dat bereik juist slechter is met de meest recente versie (althans, voor wifi). Niets is echter minder waar, mijn hele mobiele internet probleem is in één klap opgelost en heb nu al een week geen 2G meer bovenin mijn scherm zien staan en internet lijkt net zo rap als mijn werktelefoon (android).

Dit wilde ik gewoon even melden, mochten meer mensen hier een XA2 (Ultra) hebben met dezelfde moeizame connectie met 4G.
Up- of downgraden kan trouwens zonder herinstallatie, dus het is relatief makkelijk gefixed: https://docs.sailfishos.o...es/Updating_Vendor_Image/

[Voor 14% gewijzigd door Nivve op 10-05-2023 15:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• candyman
  • Laatst online: 06-06 18:20
Is sailfish geschikt voor dagelijks gebruik?
Nou zal die definitie per persoon verschillen maar ik wil graag een betrouwbare telefoon waar ik mee kan bellen, appen en foto's maken.
Heb bijna alle linux distro's al geprobeerd en Ubuntu is ook best goed maar sailfish vind ik wat mooier.
Maar voordat ik geld uit geef aan een nieuw toestel ben ik wel benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Temp2264
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:23
Ik gebruik sailfish nu al sinds december 2013 dagelijks in het begin was het echt niet stabiel maar nu is het
goed voor dagelijks gebruik. Hier en daar soms een kleine issue om de 10-20 dagen stop bij mij de vingerafdruk lezer er mee (Ik gebruik de Sony Xperia 10 II). Gebruik je een tool die het herstart en dan doet alles het weer.
Sommige Android apps werken niet goed ander werken perfect over algemeen ik kan me bankzaken er op doen zonder problemen en digid werkt. Voor browser zo ik wel een Android versie gebruiken heb je meer functies als de mee geleverde het is te doen met de standaard browser maar je hebt soms problemen.

<SG>Temp2264

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

candyman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:22:
Is sailfish geschikt voor dagelijks gebruik?
Voor mij wel, maar ik ben bijvoorbeeld geen persoon die behoefte heeft aan dingen zoals :
Temp2264 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:45:
om de 10-20 dagen stop bij mij de vingerafdruk lezer er mee
of
bankzaken
of
digid
Of dat ranzige Smoelenboek gedoe en dergelijken! :)
Voor browser zo ik wel een Android versie gebruiken heb je meer functies als de mee geleverde het is te doen met de standaard browser maar je hebt soms problemen.
Er zijn een aantal browsers die je ernaast kan installeren, maar ik heb ze nog niet genoeg gebruikt om daar echt iets nuttigs over te kunnen zeggen :)
Nou zal die definitie per persoon verschillen maar ik wil graag een betrouwbare telefoon waar ik mee kan bellen, appen en foto's maken.
Als je "appen" dumpt en voor Telegram of Signal kiest dan mag dat geen probleem heten IMHO :)
Heb bijna alle linux distro's al geprobeerd en Ubuntu is ook best goed maar sailfish vind ik wat mooier.
+1 d:)b
Maar voordat ik geld uit geef aan een nieuw toestel ben ik wel benieuwd naar jullie mening.
Eigenlijk zou je een compatible toestel tweedehands moeten scoren en gewoon een tijdje ermee experimenteren en je eigen conclusies trekken, desnoods via een Community Custom ROM zoals je die voor sommige non-Sony toestellen kan vinden! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• candyman
nero355 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Voor mij wel, maar ik ben bijvoorbeeld geen persoon die behoefte heeft aan dingen zoals :

[...]

of

[...]

of

[...]

Of dat ranzige Smoelenboek gedoe en dergelijken! :)

[...]

Er zijn een aantal browsers die je ernaast kan installeren, maar ik heb ze nog niet genoeg gebruikt om daar echt iets nuttigs over te kunnen zeggen :)

[...]

Als je "appen" dumpt en voor Telegram of Signal kiest dan mag dat geen probleem heten IMHO :)

[...]

+1 d:)b

[...]

Eigenlijk zou je een compatible toestel tweedehands moeten scoren en gewoon een tijdje ermee experimenteren en je eigen conclusies trekken, desnoods via een Community Custom ROM zoals je die voor sommige non-Sony toestellen kan vinden! :)
Bedankt voor je uitgebreide reactie 😀
Ik gebruik geen producten van google en facebook dus dat zit wel goed.
Bankzaken doe ik via de browser en ik heb geen beveiliging op m'n telefoon dus dat zit wel goed.
Maar ik zag net de Volla X23 te koop staan en die specs stonden mij wel aan.
Dus het is geen Sony geworden maar ik heb die Volla besteld en dan kan ik sailfish erbij zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• candyman
Temp2264 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:45:
Ik gebruik sailfish nu al sinds december 2013 dagelijks in het begin was het echt niet stabiel maar nu is het
goed voor dagelijks gebruik. Hier en daar soms een kleine issue om de 10-20 dagen stop bij mij de vingerafdruk lezer er mee (Ik gebruik de Sony Xperia 10 II). Gebruik je een tool die het herstart en dan doet alles het weer.
Sommige Android apps werken niet goed ander werken perfect over algemeen ik kan me bankzaken er op doen zonder problemen en digid werkt. Voor browser zo ik wel een Android versie gebruiken heb je meer functies als de mee geleverde het is te doen met de standaard browser maar je hebt soms problemen.
Geen problemen met bijvoorbeeld het wakker worden van de telefoon als je gebeld wordt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Temp2264
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:23
candyman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:48:
[...]

Geen problemen met bijvoorbeeld het wakker worden van de telefoon als je gebeld wordt?
Ik gebruik een programma genoemd Situations dit zet mijn geluid uit om 23:00 en weer aan om 6:30 je kan heel veel senarios hiermee inprogrammeren. Trifunctie aan en uit beeldscherm helderheid enz. werkt erg goed.

<SG>Temp2264

Acties:
  • 0Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

candyman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:23:
[...]
Maar ik zag net de Volla X23 te koop staan en die specs stonden mij wel aan.
Dus het is geen Sony geworden maar ik heb die Volla besteld en dan kan ik sailfish erbij zetten.
Zo'n Volla 23 is voor mij ook nog steeds een interessante optie. Houd ons hier straks maar een beetje op de hoogte van je ervaringen! :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• candyman
choogen schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:21:
[...]

Zo'n Volla 23 is voor mij ook nog steeds een interessante optie. Houd ons hier straks maar een beetje op de hoogte van je ervaringen! :)
Zal ik doen, als hij binnen is zal ik wel proberen een review te maken.
Voorlopig is de levering uitgesteld.

https://volla.online/en/delivery-delay/
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee