@
ocf81 Dank voor je uitgebreide reactie. Het is me nu wat duidelijker geworden. Kennelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, wanneer zelfs een XA2 uit 2018 nog steeds software updates van Jolla blijkt te krijgen. Ik was oorspronkelijk bezorgd dat ik bij de aankoop van een IV al binnen twee jaar geen updates meer kan verwachten, omdat Sony het apparaat dan niet langer ondersteunt en bijgevolg Jolla dan ook op zou houden met het beschikbaar maken van software updates. Ik zou de telefoon ook pas in gebruik gaan nemen nadat Jolla beschikbaar was gekomen, dus waarschijnlijk over circa een half jaar. Dan zou een resterende update-belofte van nog maar anderhalf jaar me te kort zijn geweest. Inmiddels begrijp ik ook dat er zelfs na de laatste OS-update naar Android 14 er toch nog steeds security updates kunnen worden uitgebracht gedurende nog twee jaren.
Interessant dat in jouw optiek de III een beter toestel is dan de IV. Over de IV lees ik dat hij soms erg warm kan worden, dat het onduidelijk is welke snellader erbij gebruikt kan worden (wordt sowieso al niet meegeleverd), dat de chip te traag is voor een moderne midrange telefoon, dat hij soms hapert bij het scrollen/browsen, dat de enkele luidspreker ondermaats is en dat de camera achterblijft. Echter, de III is inmiddels duurder dan de IV die vandaag net onder de €300 dook (tegen minimaal €355 voor een III), dus daarom neig ik naar de IV (tweedehands via V&A zou ook nog kunnen, maar spreekt me niet zo aan). Wel wordt de zeer lange accutijd van de IV vaak geroemd. Daarnaast vind ik de aanwezigheid van een ouderwetse 3,5 mm jack ook een groot pluspunt. Belangrijkste reden voor mij blijft natuurlijk om een telefoon te hebben die me in staat stelt zelf controle te houden over welke data mijn telefoon allemaal doorstuurt naar Google, app-makers en alle adverteerders, etc.
Ik twijfel voorlopig nog even over de aanschaf van de Experia 10 IV, maar overweeg daarnaast sowieso ook nog andere besturingssystemen zoals Calyx, e/OS, Lineage OS, Lineage OS for microG, Le OS, Graphene, iodéOS, Volla, Ubuntu Touch, Divest OS, etc. Hier op Tweakers is daar vaak op vergelijkend vlak niet zo veel over te vinden, want wat is nou het eigenlijk het beste OS voor op privacy georiënteerde gebruikers zoals ik? Vond nog wel dit artikel:
review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?
Omdat ik verder ook nog geen enkele ervaring heb met Android of Linux moet ik me natuurlijk nog veel dingen eigen maken en ik weet niet of het me al die tijd waard is (hoewel het soms natuurlijk ook best leuk kan zijn).
[Voor 8% gewijzigd door choogen op 27-03-2023 21:28]