• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45
@Jerie
Ik vind /e/ of andere AOSP afgeleiden moeilijk. Ik snap de aantrekkingskracht van opensource AOSP en gericht op privacy, maar Google blijft de lachende derde. AOSP is voor mij niet alleen open source, maar ook een slinkse manier om het Androidmonopolie in stand te houden. Zolang de privacygeeks afgeleiden willen gebruiken, blijft er focus op Android (vanuit ontwikkkelaars) en kan Google het rotte ecosysteem in stand houden.

Je ziet dat dat rotte gedeelte (onbeperkt dat vergaren) overslaat naar Microsoft, die steeds dwingender wordt met inloggen en telemetrische gegevens. Je kon ooit gratis upgraden naar Windows 11, ik geloof zelfs vanuit een illegale Windows 10. Nu snap ik waarom: data.

En dat gegevens verzamelen moet gewoon stoppen. We hebben al honderden onnodige datalekken gehad. Ik ben zelf al zover (serieus) dat ik de huisarts wil vermijden om maar geen digitale gegevens achter te laten. Het gaat nooit meer weg. Nooit meer.

vrede in rust

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nas T schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:54:
@Jerie
Ik vind /e/ of andere AOSP afgeleiden moeilijk. Ik snap de aantrekkingskracht van opensource AOSP en gericht op privacy, maar Google blijft de lachende derde. AOSP is voor mij niet alleen open source, maar ook een slinkse manier om het Androidmonopolie in stand te houden. Zolang de privacygeeks afgeleiden willen gebruiken, blijft er focus op Android (vanuit ontwikkkelaars) en kan Google het rotte ecosysteem in stand houden.
Ja, wat dit betreft spreekt SailfishOS mij meer aan, omdat daar de standaard is SFOS met compatibility layer voor AOSP. Echter, wat ik dan weer interessant vind, is de vraag hoe het zit met de emulatielaag. In hoeverre kan Google daar roet in het eten gooien? Werkt die eigenlijk nog wel na de volgende duimschroeven die Google dit jaar aan zou draaien?
Je ziet dat dat rotte gedeelte (onbeperkt dat vergaren) overslaat naar Microsoft, die steeds dwingender wordt met inloggen en telemetrische gegevens. Je kon ooit gratis upgraden naar Windows 11, ik geloof zelfs vanuit een illegale Windows 10. Nu snap ik waarom: data.
Dat was destijds (toen dat bekend werd) ook mijn reactie. Dat was nog voor de AVG actief was. Dus ze hebben flink kunnen leegtrekken tot die tijd, en daarna nog wat kunnen rekken met 'ach, sorry, foutje'. Maar datzelfde geldt ook voor Android en de vele applicaties op beide OSen (en iOS, macOS idem).
En dat gegevens verzamelen moet gewoon stoppen. We hebben al honderden onnodige datalekken gehad. Ik ben zelf al zover (serieus) dat ik de huisarts wil vermijden om maar geen digitale gegevens achter te laten. Het gaat nooit meer weg. Nooit meer.
Ja, dat moet stoppen, maar dan moeten we wel terug naar een ander model voor de financiering van hosting & ontwikkeling. En dan kom je uit op kopen of abonnementen. Dat laatste wil ik best doen, maar dan moet de prijs fatsoenlijk zijn (schaal helpt hierbij), en op een gegeven moment heb ik wel voldoende abonnementen. Het eerste, met een licentie voor die versie (zoals Sublime Text doet), vind ik prettiger.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:14
@Xerohumoris hebben de Android apps toegang tot wifi en bluetooth?

Ik ben wel gecharmeerd van apps zoals briar waarmee je ook via bluetooth en wifi berichten kan verzenden.

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:14
Jerie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:11:
(Ik zat bij de Nokia N900 in het Maemo ecosysteem, dus dat is mijn (behoorlijk out of date) referentiekader.)

Precies dit wat @RobertMe schrijft. Mijn vrouw wil een goede camera, klaar. Dat is voor haar het meest belangrijke. Momenteel heeft zij een Google Pixel die vervangen mag worden. Die stamt nog uit het tijdperk Biden (ik noem het maar even zo). Android is ze gewend.

Krijgt zij waar voor haar geld met deze Jolla? Is het bruikbaar voor iemand die van Android komt? Hoe groot is de learning curve? Of is een oudere Google Pixel 10 met GrapheneOS een betere prijs/kwaliteit? Of wellicht de bijna uit te komen Google Pixel 11? En zo ja, hoe groot is het verschil?

Over Fairphone met /e/ hebben ze ook een prima artikel geschreven. Dat daar voor ons doeddoeners in staan, eens, maar je moet uitgaan van de lezer die er (nog) niets of nauwelijks iets over weet. Wees eerlijk, transparant, en zo neutraal mogelijk. De lezer kan dan zelf waardeoordeel (met bovenstaande n=1 als voorbeeld) maken.

Eerlijk, transparant, en zo neutraal mogelijk. Daar heb je iemand voor nodig met een journalistieke achtergrond, de reviewer. En je hebt iemand nodig die een technische meetlat weet te hanteren, het testlab. Een user review komt hier, met alle respect, nagenoeg nooit bij in de buurt. Kan ook eigenlijk niet vanwege de schaal. Dit is hun werk.
offtopic:
Overigens ben ik van mening dat de realiteit Fairphone deels heeft ingehaald (missie volbracht!), maar dat ze ook relevanter zijn dan ooit. Echter, de software stack... ze blijven braaf bij Google, ook na Biden. Jammer!
Als je een goede camera wilt ben ik bang dat je echt bij de big tech moet blijven

Heb nog geen custom Android of linux gezien met een camera die in de buurt kwam van de kwaliteit van Google/Samsung/Apple

• Jerie
  • Niet online
candyman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:23:
[...]

Als je een goede camera wilt ben ik bang dat je echt bij de big tech moet blijven

Heb nog geen custom Android of linux gezien met een camera die in de buurt kwam van de kwaliteit van Google/Samsung/Apple
Mja, ik heb gezien dat als je de Google Camera applicatie installeert op een AOSP-based OS, je best goede kwaliteit kunt hebben. Het is dus iets softwarematig. Kan GrapheneOS dit wel bijbenen dan? Of moeten we straks maar met twee telefoons rondlopen: eentje met spyware en fatsoenlijke camera in airplane stand, en eentje met SFOS? :+

Indien Google Pixel + GrapheneOS teveel negatieve invloed heeft op de camera (ook met installeren van de Google Camera app) dan valt voor mijn vrouw de use-case in ieder geval weg. Dan is de vergelijking Google Pixel + Android vs. Jolla + SFOS + Android emulatie.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Even een tangent, kennen jullie OpenSnitch? Het is een layer-7 firewall die ik al lang gebruik. Denk aan ZoneAlarm op Windows of Little Snitch van macOS.

Link: https://github.com/evilsocket/opensnitch (daemon, Qt frontend) https://github.com/xlfe/ostui (TUI)

Screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/2742953/85205382-6ba9cb00-b31b-11ea-8e9a-bd4b8b05a236.png

Afbeeldingslocatie: https://github.com/xlfe/ostui/blob/main/screen_1.png?raw=true

Afbeeldingslocatie: https://github.com/xlfe/ostui/blob/main/screen_2.png?raw=true

Afbeeldingslocatie: https://github.com/xlfe/ostui/blob/main/screen_3.png?raw=true

Goed, waarom noem ik deze? Ik vraag mij af of je zoiets ook binnen de emulatielaag kunt gebruiken. Ja, het is een bitch om dit de eerste keer te gebruiken, zelfs op een desktop, laat staat evt. op een smartphone. Maar je kunt denken meegeleverde rules of community-based rulesets. Om zo de tracking die binnen de emulatielaag gebruikt wordt in te dammen, maar evt. zelfs om evt. uitbuiting of evt. achterdeurtjes in de software tegen te gaan.

Voor een veilige emulatie van Android lijkt mij dit van funest. Heeft SFOS zoiets (in de pijplijn)?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:46
RobertMe schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Dat lijkt mij juist wel relevant. Ik koop liever een mid-range toestel voor een high-end price dan een low-end toestel voor een high-end price.
Het geeft in een bepaalde mate aan hoeveel "premium" je betaald voor het "exclusieve" toestel vs de massa.

Geen vergelijking maken is alleen relevant voor diegene die het toch wel kopen. Maar die gaan natuurlijk ook geen review lezen / gebruiken om een keuze te maken. Als ik jou posts zo lees zou je, bij wijze van spreken, het toestel ook gekocht hebben als het €2000 kostte. Waarbij je alles van Jolla al "blind" gekocht hebt. Wat verder natuurlijk prima is. En zo heb ik toentertijd ook mijn Jolla gekocht, vrij kort nadat die uit kwam zonder er "echt veel van te weten" (/geen reviews gezien). Ik wist al voor 99% zeker dat ik hem zou / wilde kopen. En idem dito daarvoor met de N9. Maar als je ver vantevoren pre-ordered, of al 90%+ zeker weet dat je iets wilt kopen nog voordat het uit is, is een review niet aan jou besteed.

Zelf ben ik juist van Jolla af gestapt i.v.m. app gap. Ik ben juist geïnteresseerd in wat Jolla nu levert, aan hardware, software, apps, .... Om te zien of het juist wel weer interessant zou kunnen zijn. En dat je "iets" inlevert, sure, maar de vraag is dan hoe veel je inlevert. Want ik vond het toen, ~10 jaar terug, dus "te veel". Terwijl anderen, "blind door ideologie" zaken als het app gap simpel naast zich neer leggen, "prijs voor de ideologische keuze".
En hetzelfde voor iets als een camera. Iemand die waarde hecht aan een camera zal waarschijnlijk toch willen weten of die "okay" foto's maakt, of dat het ronduit slecht is. Dat je inlevert op de camera, sure, maar hoeveel? En zijn het dan nog steeds prima foto's, of is het echt middelmatig tot slecht.
Maar de specs weet je al van de lijst. Dat de camera niet baanbrekend is weet je ook al.

Het gaat hier om een demonstratietoestel voor Sailfish OS. Niet om een massaproduct. Dat is dus gewoon duidelijk.

En dan is er dus simpelweg niet de mogelijkheid om dat én op kleine schaal te doen én top specs zoals een hele goede camera te hebben.

Wat ik wel interessant vind is een artikel dat uitlegt waar het OS staat, eventueel wat quotes van tweakers die SFOS al een tijd als daily driver hebben, en wat voorbeelden van hoe het OS zich ontwikkeld.

Een voorbeeld van dat laatste: Bluetooth was voor Android apps niet benaderbaar. Nu is daar echter een oplossing voor ontwikkeld waardoor weer een hoop toepassingen mogelijk zijn geworden (bijv sporthorloge met Android app).

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-07-2026 15:34 ]

• Xerohumoris
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:58
candyman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:19:
@Xerohumoris hebben de Android apps toegang tot wifi en bluetooth?

Ik ben wel gecharmeerd van apps zoals briar waarmee je ook via bluetooth en wifi berichten kan verzenden.
Voor wifi weet ik niet wat je bedoeld. Je kan met elk wifi netwerk verbinden. In de instellingen kan je ook aangeven dat voor Android apps alle verkeer wlan is.

Voor Bluetooth is er nu een optie om apparaten via Androis Apps. Ik gebruik dat nu voor mijn Garmin. Werkt net zo goed/slecht als op Android zelf.

• MatiasG
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:02
@Jerie ik weet niet of je hier iets aan hebt maar er bestaat sinds een paar maand een experimentele Sailfish app waarmee je AAS apps toegang tot het internet kunt ontzeggen:

https://codeberg.org/ichthyosaurus/harbour-android-offline

[ Voor 14% gewijzigd door MatiasG op 26-07-2026 23:17 ]

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste