(Ik zat bij de Nokia N900 in het Maemo ecosysteem, dus dat is mijn (behoorlijk out of date) referentiekader.)
Precies dit wat @
RobertMe schrijft. Mijn vrouw wil een goede camera, klaar. Dat is voor haar het meest belangrijke. Momenteel heeft zij een Google Pixel die vervangen mag worden. Die stamt nog uit het tijdperk Biden (ik noem het maar even zo). Android is ze gewend.
Krijgt zij waar voor haar geld met deze Jolla? Is het bruikbaar voor iemand die van Android komt? Hoe groot is de learning curve? Of is een oudere Google Pixel 10 met GrapheneOS een betere prijs/kwaliteit? Of wellicht de bijna uit te komen Google Pixel 11? En zo ja, hoe groot is het verschil?
Over Fairphone met /e/ hebben ze ook een prima artikel geschreven. Dat daar voor ons doeddoeners in staan, eens, maar je moet uitgaan van de lezer die er (nog) niets of nauwelijks iets over weet. Wees eerlijk, transparant, en zo neutraal mogelijk. De lezer kan dan zelf waardeoordeel (met bovenstaande n=1 als voorbeeld) maken.
Eerlijk, transparant, en zo neutraal mogelijk. Daar heb je iemand voor nodig met een journalistieke achtergrond, de reviewer. En je hebt iemand nodig die een technische meetlat weet te hanteren, het testlab. Een user review komt hier, met alle respect, nagenoeg nooit bij in de buurt. Kan ook eigenlijk niet vanwege de schaal. Dit is hun werk.
offtopic:
Overigens ben ik van mening dat de realiteit Fairphone deels heeft ingehaald (missie volbracht!), maar dat ze ook relevanter zijn dan ooit. Echter, de software stack... ze blijven braaf bij Google, ook na Biden. Jammer!