|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
2025-01-30: OS version 5.0.0.55 “Tampella” was released for Early Access subscribers of all supported Sailfish OS devices as an over-the-air update.
New devices
- Jolla C2 is supported.
- The state of initial support for Xperia 10 IV (XQ-CC54) and Xperia 10 V (XQ-DC54) continues. Only the free trial Sailfish versions are available as an over-the-air update (as this is an Early Access release). Android AppSupport and the Sailfish licence are not yet available.
Hoop vooral deze hoop ik impact van te ervaren;Older devices
- Xperia XA2
- Xperia 10
- Xperia 10 II
- Xperia 10 III
Mooi dat deze al is getipt voor de Downloads!Sailfish OS Forum: issues reported by the community fixed in this update
- ...
- High battery drainage Xperia 10 III
- ..
Verder geen nieuws over OAuth2, maar daar ben ik zijdelings mee bezig. Dat houdt geen oplossing in, maar meer een werkwijze voor contacten en agenda via CalDAV en CardDAV. En zo geen outlook.com meer nodig. Uiteindelijk zou dit een win-win kunnen zijn.
Als je dus deze lijst erbij pakt :Nas T schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:27:
Daarnaast kun je er best van uitgaan dat je toestel zo'n 5 jaar updates krijgt (volgens mij de allereerste Jolla en de C1 niet meer).
Dan zie je dat de XA2 in 2018 uitkwam en nog steeds wordt ondersteundFortezzA_64 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:17:
Older devices
- Xperia XA2
- Xperia 10
- Xperia 10 II
- Xperia 10 III
En laten we eerlijk zijn :
Er bestaat ook totaal geen reden om dat niet te doen !!!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
[ Voor 82% gewijzigd door PaT op 03-02-2025 14:07 ]
[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 04-02-2025 10:27 ]

De komende dagen maar eens lekker mee gaan experimenteren. De verleiding is groot om voor alles een Android app te installeren, maar ben ontzettend benieuwd naar de native Sailfish apps. Was even vergeten hoe mooi het OS is.
iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)
[Release notes] Tampella 5.0.0.61
2025-02-20: OS version 5.0.0.61 “Tampella” was released for Early Access subscribers of all supported Sailfish OS devices as an over-the-air update.
Wat er mijn inziens op neerkomt de connectiviteit en de browser zijn geupdatet.Release highlights
- VoLTE switch in Settings fixed - it did not always turn VoLTE off
- Robustness fixes for connectivity
- Browser address bar search fixed and user agent URL updated (ESR91)
- Improvements for how the browser uses the display area (e.g. avoiding the notch)
- Fixed the issue of the keyboard disappearing when typing the first character on a new Browser tab
- Fixes primarily for Mind2
Denk nog even geduld hebben voordat 5.0 voor alle gebruikers beschikbaar wordt.Other
This 5.0.0.61 is the target for the public release for all supported devices. There will be more 5.0.0 update releases later during the first half of the year.
En als ik toch bezig ben, wie leest de Sailfish Community News?
Sailfish Community News, 20th February 2025 - Sailfish 5.0 for all
Als je de Cache/History wilt deleten dan staan serieus je Bookmarks in de lijst van de dingen die worden verwijderd en ben je die dus kwijt als je een keer niet op zit te letten !!!

Welke mafkees heeft dat bedacht ?!?!

Later vanavond binnenhalen op de XA2, 10II en 10III
- 2025-02-24: OS version 5.0.0.61 “Tampella” was released as an over-the-air update for all supported Sailfish OS device users. Installable images are available at Jolla shop

Many of you have been asking AppSupport for Sony Xperia 10 IV and 10 V.
We’re happy to inform that AppSupport alongside with Microsoft 365 and Microsoft Exchange (ActiveSync) are now available for Sony Xperia 10 IV and 10 V. You need a Jolla account to download these from the Jolla Store on your device.
To compensate the delays, we offer to discount the subscription fees (normally 4.99€/month) for the first 6 months for any orders made by end of April.
You may always freely choose to support Sailfish OS development and community efforts with the 24.90€ support package from shop.jolla.com
https://forum.sailfishos....eria-10-iv-and-10-v/22541
Uit de reacties aldaar blijkt echter wel dat er voor sommigen nog wat moeilijkheden bestaan om de image op/naar hun mobiel te downloaden. Je moet sowieso eerst ingelogd zijn in je Jolla-account om dat te kunnen doen. Het zou bovendien ook slechts gaan om een beta-versie. Vooralsnog is het alleen mogelijk om een abonnement af te sluiten en nog geen eeuwige (eenmalige) licentie - al zou dat nog wel steeds in de pijplijn zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 17-03-2025 23:01 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 18-03-2025 00:24 ]
En aangezien 3 werkdagen lang genoeg is om de verandering in de store door te voeren, krijg ik ondertussen het vermoeden dat het er ook nooit gaat komen, want anders hadden ze dit inmiddels wel gedaan.
Adieu Jolla! Die C2 is kansloos en die AI computer is dat ook. Ik hoop dat ze er zelf zo snel mogelijk de stekker uit trekken, zodat Sailfish zal worden bevrijd van het juk dat die lui effectief op de ontwikkeling van Sailfish hebben geplaatst. Misschien dat Sailfish dan nog eens een toekomst heeft.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Waarom zou je niet pre abonnement betalen? Het helpt Jolla om financieel meer tractie te krijgen.ocf81 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:58:
AppSupport valt nu onder een abonnement, dus ik heb vandaag maar CalyxOS op mijn nieuwe FP5 gezet. Jammer dat Jolla hun eigen glazen zo ingooit. Ik zal nooit instemmen met een abonnement voor software die zo essentieel is als het OS van mijn telefoon.
Ik zou in het geval van Jolla kiezen voor een goedkoper abonnement. Nu betaal ik €50 voor zeg 3 tot 5 jaar support in de praktijk (zo lang gebruik ik mijn telefoon ongeveer. Straks betaal ik €60 per jaar, dus ruim een factor vier hoger. En ik wens Jolla echt meer financieel succes toe, maar ruim een factor vier duurder worden voelt als een cashgrab ...
En nee, mijn abonnement aan/uit zetten, daar ga ik niet in mee. Ik ga niet mee in constructies die actief geld binnenharken door een psychologisch effect te gemisbruiken. En ja, dat is misbruiken, want ethisch gezien heeft het geen draagvlak. Ik wil dat mensen hun gedachten inzetten voor iets wat nuttig voor de maatschappij is, en dus niet zulke constructies.
vrede in rust
Dus mijns inziens is het gebruik van die software dan ook regelrecht verbonden aan het beschikbaar zijn van een eeuwig durende licentie, welke in de praktijk dan zo'n 2 jaar ± 6mnd meegaat, want dan is het gekoppelde apparaat in mijn geval op.
© ocf81 1981-infinity
is graphenOS dan geen goede oplossing?Nas T schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:01:
[...]
Nee, of je moet Maemo meenemen, die ervaring was met de N900 nagenoeg gelijk, alleen had Nokia toen nog wat in de melk te brokkelen en had je wat meer apps (zoals navigatie: Sygic).
En initiatieven zoals /e/ OS: tsja, dan blijf je het Google ecosysteem indirect in stand houden. Een beetje zoals we ook doen met de Android app ondersteuning in Sailfish, maar ... dan ondermijn je wel de interesse in AOSP/Android, waardoor je het ecosysteem van Google meer ondermijnt. En daar moeten we heen als maatschappij (dat zie je ook op Europees niveau): het ecosysteem moet afgebroken worden. En het is niet de vraag of, maar wanneer. Hoe eerder de huidige verdienmodellen van Google/Apple uitgeschakeld worden, hoe beter.
Ik snap dat Sailfish door hun app-ondersteuning niet zaligmakend is, maar het enige verwijt dat ik ze kan geven is dat ze geen betalingsmogelijkheid voor appmakers bieden. Laat Jollaboys er voor zorgen dat apps betaald kunnen zijn en dan zou Whatsapp misschien een betaalde versie kunnen uitbrengen. En nee, dan niet voor €5 per maand, maar eerder rond de €10 per jaar.

https://developer.sony.co...wnloads/software-binaries
Jolla heeft nog niet gereageerd op het uitkomen van de nieuwe binaries.
(NB: ik heb zelf nog geen ervaring met dit hele proces, dus het installeren van de downloads in de Sony-link is op eigen risico. Kennelijk moet je daar trouwens voor de 10 V de Zambezi-versie hebben, maar vraag me niet waarom).
Zie ook deze draad op het Sailfish forum: https://forum.sailfishos....-happening-actually/22584
Sommigen hebben de nieuwe Sony blobs geïnstalleerd en de ervaringen verschillen. Bij sommigen loopt de telefoon daarna compleet vast en wordt erg warm, zoals bij eerdere versies kennelijk ook al gebeurde. Een ander geeft aan dat na de installatie van de nieuwe binary zijn simkaart niet meer herkend wordt. Weer iemand anders meldt dat op zijn telefoon wifi, Bluetooth en de batterijstatus nu lijken te werken, dit was echter getest in een telefoon zonder simkaart.
[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 27-03-2025 11:50 ]
Sorry, ik dacht gereageerd te hebben, maar niet dus.
Ik ben er geen voorstander van, integendeel. Zover ik begrijp is de basis AOSP (evenals bij /e/OS).
Lang verhaal kort: uiteindelijk hou je een rot ecosysteem (van Google/Android) in leven.
En eigenlijk wil je dat net niet: Google laat alleen maar zien dat ze slechte intenties hebben wat betreft klanten. Zie ook het artikel "Google gaat delen van Android minder vaak opensource beschikbaar stellen".
Zolang je GrapheneOS (of /e/) gebruikt, dan blijf je ontwikkelaars stimuleren om voor Android te programmeren. Op korte termijn makkelijk, maar zo krijg je het rotte beleid van Google niet kapot.
Hetzelfde geldt voor Apple trouwens. Niet qua privacy, maar ze vragen exorbitant veel geld voor randzaken en zetten schimmige praktijken in om geld af te troggelen. Ze zijn net zo slecht als Google.
vrede in rust
You, Sailfish community, are occasionally asking status update of Sony Xperia 10 IV and 10 V. Like communicated already few times, with the new blobs for Sony Xperia 10 IV and 10 V, we need to adapt NFC, GPS, sensors and VoLTE from HIDL to AIDL. So getting those working will require time and development efforts. @flypig wrote back in August 2021 a nice summary about libgbinder that opens up also HIDL and AIDL. If there are community members who would have understanding of the changes needed and would like to contribute to the Xperia 10 IV and/or 10 V, please raise your hand. Somebody from the Jolla Crew could probably help you to get started. https://forum.sailfishos....h-may-2025-beacondb/23059
Dit klinkt alsof het nog lang gaat duren. Kennelijk wordt de Sailfish-gemeenschap geacht zelf de nieuwe blobs van Sony aan te passen, met slechts zeer beperkte ondersteuning van iemand vanuit Jolla. Het heeft duidelijk weinig prioriteit. Die zal dan wel liggen bij de C2 telefoon en bij Jolla's eigen AI Mind2-apparaat...
[ Voor 28% gewijzigd door lohost op 22-05-2025 13:08 ]
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
© ocf81 1981-infinity
Beetje off-topic hier, maar ik had last van iets soortgelijks op mijn Lumia 950 die ik al 8 jaar in gebruik heb. Ik merkte dat opladen steeds langer duurde en schreef dat aanvankelijk toe aan de batterij of de oplader. Ik had al langer het probleem dat mijn PC de telefoon niet meer herkende als aangesloten wanneer ik de telefoon via een USB-datakabel had ingeplugd. Hierdoor kon ik dus ook geen foto's van mijn mobieltje meer overbrengen naar de PC. Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg Dat hielp enigszins om de telefoon weer herkend te laten worden door de desktop. En als een gunstig bijeffect bleek later dat het opladen daarna ook veel sneller verliep dan voorheen, dat scheelt echt uren aan oplaadtijd. Wellicht kun je iets met deze tip.ocf81 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:46:
Ondertussen is mijn Xperia 10 III zo goed als dood en heb ik meerdere keren per week dat deze niet goed oplaadt omdat de USB-poort min of meer dood is. Dat is natuurlijk strontvervelend...
Bij mij is het retentiemechanisme gewoon stuk. Ik moet de kabel er onder een bepaalde hoek indrukken om contact te maken. Soms glijd de kabel er tijdens het opladen dus uit en kom je 's ochtends een lege batterij tegenchoogen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
[...]
Beetje off-topic hier, maar ik had last van iets soortgelijks op mijn Lumia 950 die ik al 8 jaar in gebruik heb. Ik merkte dat opladen steeds langer duurde en schreef dat aanvankelijk toe aan de batterij of de oplader. Ik had al langer het probleem dat mijn PC de telefoon niet meer herkende als aangesloten wanneer ik de telefoon via een USB-datakabel had ingeplugd. Hierdoor kon ik dus ook geen foto's van mijn mobieltje meer overbrengen naar de PC. Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg Dat hielp enigszins om de telefoon weer herkend te laten worden door de desktop. En als een gunstig bijeffect bleek later dat het opladen daarna ook veel sneller verliep dan voorheen, dat scheelt echt uren aan oplaadtijd. Wellicht kun je iets met deze tip.

© ocf81 1981-infinity
Hier hetzelfde. Ik weet het ook aan de kabel/poort. maar uiteindelijk goed schoongemaakt. Je kan een kwast nemen met lange dunne haren en dan met water met wat zeep kan je het schoon krijgen.choogen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
[...]
... Uiteindelijk was de oplossing om de USB-poort eens zo goed mogelijk vanaf de buitenkant schoon (stofvrij) te maken met een eenvoudig zwart plastic borsteltje dat oorspronkelijk werd meegeleverd bij mijn Philishave scheerapparaat: https://www.shaver-spares...g/Philips-Basic_Brush.jpg.
Heb het ongeveer een week terug voor de tweede keer gedaan, ik geloof dat voor ik de eerste keer schoonmaken ook het idee had dat het retentiemechanisme niet meer werkte en de kabel er in de juiste hoek en met een elastiek in moest houden.
Bij het schoonmaken zou ik in ieder geval wat geduld gebruiken. Het kan zijn dat het water met zeep even het vuil moet oplossen wat je dan erna kan losborstelen en uit de poort en kabel kan verwijderen. Voor ingebruikname zorgen dat kabel/poort geen vocht meer bevatten om kortsluiting te voorkomen.
vrede in rust
Sailfish Community News, 12th June 2025
[Release notes] Tampella 5.0.0.68
Die zal iedereen wel binnen hebben, maar voornamelijk fixes voor de Mind2.
Jolla community meeting & live stream 2nd July from Tampere
Zal dit een reguliere community meeting zijn of een presentatie met aankondigen?
Long-term Sailfish OS updates free-of-charge for all Jolla C2!
Dus geen abonnement model voor de C2. Dat is nieuw voor mij, begreep eerst dat het een model zou zijn waar bij je middels een maandelijks bedrag toegang kreeg tot updates. Of, als je vlak na een release inschrijft, je deze update kan krijgen.
© ocf81 1981-infinity
Om welk toestel gaat het en wat bedoel je met permanent gelocked? Ik heb daar zo geen beeld bij.
Qua alternatieven voor je huidige toestel om Sailfish te draaien zijn er niet veel. Is de C2 inmiddels op een goed bruikbaar niveau? De 10 IV en 10V lijken me nog niet voor dagelijks gebruik, gezien er een aantal dingen niet werken en de binairies van Sony nog geïmplementeerd moeten worden. Blijft over een 10 III, van waaraf ik dit gericht typ. Die is inmiddels wel sterk verouderd. En (2ehands) ook nauwelijks verkrijgbaar.
Ik heb een Xperia 10 V liggen, welke ik ooit heb gekocht om op over te stappen. Maar ik heb nu een telefoon nodig en SFOS is nog lang niet in een staat waarin het kan dienen als telefoon die ik dagelijks gebruik. Eerlijk gezegd heb ik er eigenlijk ook geen fiducie meer in dat Jollaboys daar echt werk van gaat maken De C2 is voor mij een te onbekende factor om serieus te nemen. Vandaar de beslissing om SFOS gedag te zeggen.
© ocf81 1981-infinity
vrede in rust
© ocf81 1981-infinity

vrede in rust
SFOS op FP6 wellicht?Nas T schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:33:
Jammer te horen dat het niet heeft gewerkt, bedankt voor de terugkoppeling en ik hoop ooit tot ziens bij Sailfish in de toekomst.
© ocf81 1981-infinity
Eerst was enkel het eerste jaar gratis. Dit is dus een sterke verbetering. De kans dat ik een C2 had gekocht was ook veel groter geweest als dit meteen al had gegolden.FortezzA_64 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:29:
Long-term Sailfish OS updates free-of-charge for all Jolla C2!
Dus geen abonnement model voor de C2. Dat is nieuw voor mij, begreep eerst dat het een model zou zijn waar bij je middels een maandelijks bedrag toegang kreeg tot updates. Of, als je vlak na een release inschrijft, je deze update kan krijgen.
"Alongside this change, we’re gearing Sailfish OS subscription model towards a voluntary basis monthly fee. Details of the model will be announced separately and we’re planning to apply it July onwards."
Ook de andere abonnementen lijken positief te gaan veranderen.
jolla@techhub.social - Calling all Jolla & Sailfish OS fans!
We’re hosting a live-streamed Jolla Community Meeting from Tampere on 2nd of July 2025 18:00, and you’re invited. Join us to hear what’s new, meet the team, and take part in shaping what comes next.
📍 Details & stream link here:
https://forum.sailfishos....d-july-from-tampere/23493
See you there?
#SailfishOS #Jolla #CommunityPowered
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
[ Voor 67% gewijzigd door ocf81 op 04-07-2025 15:28 ]
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 14% gewijzigd door lohost op 10-07-2025 16:01 . Reden: link ]
Is “full” Xperia 10V support in sight for SailfishOS 5.1 or do you have any ETA in sight for it?
Waarop Jolla als volgt antwoordde:
It sounds that you’re seeking for an update for VoLTE, GPS, NFC, sensors status. We are happy to report some progress on HIDL → AIDL changes. One remaining to fix is the VoLTE HIDL → AIDL changes. To be noted that AppSupport is already available for Xperia 10 IV and 10 V. We have not yet branched 5.1 and branching shall take place after summer vacation period. It’s yet to be seen whether we have VoLTE fixed by Sailfish OS 5.1 release. It should not be an issue to have fixes integrated for 5.1 update release after the first release.
Geen erg verhelderend antwoord wat mij betreft, maar ik meld het toch maar even. In ieder geval hoeven we tijdens de zomermaanden nog geen doorbraak te verwachten. Ook wanneer versie 5.1 dan uitkomt blijft onduidelijk. Het is overigens nog wel steeds mogelijk om (gratis) de images voor de Xperia 10IV/10V te downloaden vanaf Jolla's webwinkel. Oorspronkelijk zou dat alleen tm eind juni mogelijk blijven.
Verder zijn er berichten dat Sony bezig is om in Europa niet langer via de reguliere retailkanalen haar Xperia telefoons te verkopen, maar zich te gaan beperken tot alleen online verkoop via de eigen website en Amazon. Mogelijk is dit de opmaak naar het opgeven van de complete Europese markt, zo wordt her en der al gespeculeerd. https://www.gsmarena.com/...rom_europe-news-68612.php
https://www.androidauthor...rket-europe-exit-3577449/
https://www.notebookcheck...be-limited.1057931.0.html
Heb net ook maar even de Nederlandse Sony shop bezocht, dat is nu al een drama. Slechts negen mobiele telefoons staan er op de site, waarvan er geen enkele op voorraad is, dan wel dat er geen prijs voor beschikbaar is! In Tweakers Pricewatch zijn de Xperia telefoons inderdaad vrijwel alleen nog via Sony's website te koop, met soms nog een paar open-doos/refurbished modellen bij MediaMark-MarketPlace, Bol.com-Plaza, etc.
Jolla kan maar beter snel de banden gaan aanhalen met andere hardware producenten. Gelukkig hadden ze met de Turkse producent Reeder al een samenwerkingsovereenkomst die resulteerde in de C2 telefoon, maar of dat commercieel een succes genoemd kan worden weet ik niet.
[ Voor 36% gewijzigd door choogen op 18-07-2025 13:28 ]
Op basis van de enquête-resultaten en bij voldoende vraag zal een Next Gen Jolla telefoon worden uitgebracht die al in het eerste kwartaal van 2026 beschikbaar zou moeten komen. Jolla heeft een minimum van 2000 pre-orders nodig om van start te kunnen gaan.
De goedkoopste prijscategorie ligt in de enquête op < €600, dus het lijkt mij dat men voor de Next Gen denkt aan een veel luxer uitgeruste telefoon dan de C2 van Reeder destijds was. Maar goed, dat is op dit moment eigenlijk nog speculeren, want een telefoon van €300 valt strikt genomen ook gewoon in de sub-€600 categorie.
Zie hier: https://forum.sailfishos.org/t/next-gen-jolla-phone/23882
[ Voor 19% gewijzigd door choogen op 05-08-2025 21:25 ]
Ben erg benieuwd in hoeverre de uitslag van de enquete doorgevoerd gaat worden, maar vooral naar welke hardware-fabrikant ze hebben gevonden. Zouden ze verder gaan met Reeder?choogen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:03:
Jolla blijkt al na te denken over de volgende Jolla telefoon en vraagt nu Sailfish-gebruikers en geïnteresseerden om via het Sailfish-forum hun voorkeuren uit te spreken via een enquête. Je kunt bijv. aangeven welke specificaties de telefoon volgens jou moet gaan hebben, hoe groot hij moet worden, wat je maximaal bereid bent te betalen, etc. Invullen is geheel vrijblijvend.
Op basis van de enquête-resultaten en bij voldoende vraag zal een Next Gen Jolla telefoon worden uitgebracht die al in het eerste kwartaal van 2026 beschikbaar zou moeten komen. Jolla heeft een minimum van 2000 pre-orders nodig om van start te kunnen gaan.
De goedkoopste prijscategorie ligt in de enquête op < €600, dus het lijkt mij dat men voor de Next Gen denkt aan een veel luxer uitgeruste telefoon dan de C2 van Reeder destijds was. Maar goed, dat is op dit moment eigenlijk nog speculeren, want een telefoon van €300 valt strikt genomen ook gewoon in de sub-€600 categorie.
Ik ben ook benieuwd of dit ook een serieus consumentgericht toestel incl support wordt of dat het weer een community telefoon wordt voor tweakers. Op zich is er nu wel momentum om consumenten aan te spreken die op zoek zijn naar Europese alternatieven.
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
51% ~6" (~154mm diagonal, like Sony Xperia 10 II/III/IV/V)choogen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:03:
Jolla blijkt al na te denken over de volgende Jolla telefoon en vraagt nu Sailfish-gebruikers en geïnteresseerden om via het Sailfish-forum hun voorkeuren uit te spreken via een enquête. Je kunt bijv. aangeven welke specificaties de telefoon volgens jou moet gaan hebben, hoe groot hij moet worden, wat je maximaal bereid bent te betalen, etc. Invullen is geheel vrijblijvend.
36% ~5" (~128mm diagonal, like original Jolla C 2016 and Sony Xperia X)
13% ~7" (~179mm diagonal, like Jolla C2)
Ik ben al blij dat een heel groot toestel (voorlopig) niet een bijzonder populaire keuze is.
Natuurlijk super voor jou dat dit zo goed uitpakt, maar het doet mij ook afvragen waarom Jolla en/of de Sailfish developer community iets soortgelijks al jaren niet voor elkaar kunnen krijgen voor de Xperia 10 IV/V. Op die Xperia telefoons werken bijv. de camera en de hoofdtelefoonaansluiting nog steeds niet, naast problemen met simkaartherkenning. Ligt dat aan Sony die op een bepaalde manier in gebreke blijft, waar OnePlus wellicht juist coöperatief is? Of ligt het probleem op een ander vlak? Heeft het bijv. te maken met de Android versie (13/14) waar Jolla mee werkt?TheLion01 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:04:
Gisteren SailfishOS 5.0.62 geïnstalleerd op een OnePlus 6T die ik van een maat had overgenomen. Toestel was eigenlijk bedoeld voor een projectje maar daarvoor had ik nog een oude Galaxy Tab 2 gevonden die prima geschikt was. Maar wát een goede community port van SFOS is dit zeg!En zelfs Waydroid installeren ging ontzettend soepel.
Ik vind het ook bizar. Ik dacht wel dat Sony bij de 10 IV & V minder coöperatief was in de zin dat binary blobs e.d. veel later waren vrijgegeven e.d. Waarom het de community wel lukt bij hardware van bv OnePlus (die niet samenwerken met Jolla) is mij ook een raadsel. Daarnaast is het ook heel vreemd dat een community port op een OP6T zelfs soepeler werkt dan op eigen hardware van Jolla inclusief de C2. Het blijkt moeilijk te zijn voor Jolla om een goede partner te vinden voor hardware voor hun OS. Op deze manier blijft het helaas ook vooral een ding voor tweakers en zal het nooit een merkbaar marktaandeel kunnen afsnoepen van iOS/Android. Echt ontzettend zonde. Ik heb nog enigszins hoop dat Jolla ooit AppSupport nog gaat aanbieden (tegen betaling) voor een aantal community ROM’s.choogen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:15:
[...]
Natuurlijk super voor jou dat dit zo goed uitpakt, maar het doet mij ook afvragen waarom Jolla en/of de Sailfish developer community iets soortgelijks al jaren niet voor elkaar kunnen krijgen voor de Xperia 10 IV/V. Op die Xperia telefoons werken bijv. de camera en de hoofdmicrofoonaansluiting nog steeds niet, naast problemen met simkaartherkenning. Ligt dat aan Sony die op een bepaalde manier in gebreke blijft, waar OnePlus wellicht juist coöperatief is? Of ligt het probleem op een ander vlak? Heeft het bijv. te maken met de Android versie (13/14) waar Jolla mee werkt?
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Het heeft ook te maken met de leeftijd van de toestellen. De OnePlus 6T is bijna 7 jaar oud en heeft ook talloze custom ROMs waaruit geput kan worden voor het oplossen van problemen. Jolla moet grotendeels zelf alles reverse engineeren dat kost natuurlijk heel wat meer tijd.choogen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:15:
[...]
Natuurlijk super voor jou dat dit zo goed uitpakt, maar het doet mij ook afvragen waarom Jolla en/of de Sailfish developer community iets soortgelijks al jaren niet voor elkaar kunnen krijgen voor de Xperia 10 IV/V. Op die Xperia telefoons werken bijv. de camera en de hoofdtelefoonaansluiting nog steeds niet, naast problemen met simkaartherkenning. Ligt dat aan Sony die op een bepaalde manier in gebreke blijft, waar OnePlus wellicht juist coöperatief is? Of ligt het probleem op een ander vlak? Heeft het bijv. te maken met de Android versie (13/14) waar Jolla mee werkt?
Nu gebruik ik een apparaat in het dagelijks leven waar ik niet specifieke eisen aan heb: mijn iPad. Toevallig kwam ik tijdens het browsen op het Sailfish-forum op dit topic terecht: De maker van de OP6T-port heeft ook een heuse tablet-port, namelijk voor de Xiaomi Pad 6.
Uiteindelijk toch gelukt en na slechts een uurtje heb ik zowaar een SailfishOS tablet! Eindelijk zou je wel kunnen zeggen. Ik was destijds ook backer van de Jolla Tablet maar die heb ik helaas nooit in handen kunnen krijgen. De interface schaalt verrassend goed (waarschijnlijk omdat de UI aanpassingen voor de Jolla Tablet gewoon zijn gebleven). Veel apps zijn wel gewoon opgeblazen smartphone apps, maar ik ben over het algemeen best tevreden. Dankzij het 144 Hz scherm is dit de soepelste ervaring met de Sailfish UI die ik heb gezien. Ook de ingebouwde browser is op deze hardware verrassend werkbaar.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0D17yJaVgJlkmIT4fwWAbQCY.jpg?f=user_large)
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Het is nog niet duidelijk waarom de bootloader soms toch niet ontgrendeld kan worden. Sony zegt op zijn website het volgende: Please see the list of supported devices and note it will only be possible to unlock the bootloader for certain releases (depending on operator restrictions). De topicstarter op het Sailfish forum had zijn telefoon in een (Duitse) winkel gekocht - zonder abonnement, als ik zijn woorden tenminste correct interpreteer.
https://forum.sailfishos....xperia-10-v-xq-dc54/24674
https://developer.sony.co.../how-to-unlock-bootloader
Ik vraag me af of het niet toch een model uit een ander land is of een refurbished toestel dat oorspronkelijk van een operator met restrictions was.choogen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:31:
Verdikkeme, ik lees net op het Sailfish forum dat er van de Sony Xperia 10 V versies bestaan waarvan de bootloader überhaupt niet ontgrendeld kan worden. Blijkbaar kun je dus zo'n kat in de zak kopen wanneer je de 10 V specifiek hebt gekocht om er Sailfish OS op te zetten. Ik heb mijn eigen 10 V nog niet getest (gloednieuw, de sticker zit nog op het display), want ik wacht(te) nog steeds op officiële ondersteuning voor o.a. de camera en hoofdtelefoonaansluiting.
Het is nog niet duidelijk waarom de bootloader soms toch niet ontgrendeld kan worden. Sony zegt op zijn website het volgende: Please see the list of supported devices and note it will only be possible to unlock the bootloader for certain releases (depending on operator restrictions). De topicstarter op het Sailfish forum had zijn telefoon in een (Duitse) winkel gekocht - zonder abonnement, als ik zijn woorden tenminste correct interpreteer.
https://forum.sailfishos....xperia-10-v-xq-dc54/24674
https://developer.sony.co.../how-to-unlock-bootloader
Lijkt mij ook aannemelijk.RepareerDroid schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:27:
[...]
Ik vraag me af of het niet toch een model uit een ander land is of een refurbished toestel dat oorspronkelijk van een operator met restrictions was.
Overigens is het wel een probleem dat steeds meer fabrikanten de mogelijkheid tot het unlocken van de bootloader stopzetten. Dit maakt het per definitie onmogelijk om SailfishOS te installeren op toestellen en maakt het daarmee ook veel minder aantrekkelijk om community ports te maken. Daarmee wordt de noodzaak voor goede first-party hardware van Jolla steeds groter. Ik hoop ook nog steeds dat er een third-party fabrikant aanhaakt om telefoons met Sailfish OS uit te brengen, net zoals het Indiaase Intex destijds.
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Het zou extra fijn zijn als die fabrikant meerdere versies uitbrengt met de keuze uit standaard Sailfish OS, PostMarket OS en Ubuntu Touch. Dan kunnen ze ook samenwerken om problemen op te lossen en ondersteuning te verbeteren.TheLion01 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:29:
[...]
Lijkt mij ook aannemelijk.
Overigens is het wel een probleem dat steeds meer fabrikanten de mogelijkheid tot het unlocken van de bootloader stopzetten. Dit maakt het per definitie onmogelijk om SailfishOS te installeren op toestellen en maakt het daarmee ook veel minder aantrekkelijk om community ports te maken. Daarmee wordt de noodzaak voor goede first-party hardware van Jolla steeds groter. Ik hoop ook nog steeds dat er een third-party fabrikant aanhaakt om telefoons met Sailfish OS uit te brengen, net zoals het Indiaase Intex destijds.
Op het Sailfish Forum is gisteren door Jolla weer een korte update geplaatst m.b.t. de ondersteuning voor de Xperia 10 IV/V. Erg concreet wordt het allemaal nog niet, maar het lijkt ze inmiddels wel duidelijk te zijn geworden dat ze momenteel tekortschieten in de ogen van veel bezitters van deze toestellen.
The Sony Xperia 10 IV and 10 V project has indeed been much more challenging and taking considerably more time than expected, and in all fairness also way longer than it should have taken. We have worked on the issues and been able to find workarounds for some. Same time we are working with Sony Open Device Program and reported issues to them. Together we’re working on a release that would include some fixes – we cannot promise [a] schedule but it comes :crossed_fingers:.
https://forum.sailfishos....sourcing-proceeding/24695
[ Voor 5% gewijzigd door choogen op 05-09-2025 14:04 ]
Dit systeem van vrijwillige donaties lijkt in plaats te komen van een verplicht abonnementsmodel zoals dat eerder nog door Jolla werd gecommuniceerd.
https://forum.sailfishos....untary-subscription/24697
https://commerce.jolla.co...os-voluntary-subscription