• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 19:48
Dank allen voor jullie reacties! Ik ben dus zelf ondertussen gewoon wat distro's aan het proberen, op dit moment ben ik bezig met Fedora voor mijn laptop. Ik merk toch dat ik (voor mijn studie office gebruik wegens compatibiliteit), het ms office pakket toch echt nodig heb. LibreOffice is mooi natuurlijk, maar ik merk toch dat het voor mij niet werkt. Is er een mogelijkheid om ms office normaal te kunnen draaien binnen een gnu/linux omgeving? Merk nu toch dat ik weer snel windows pak om te gebruiken.

[Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 20-03-2023 09:36]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 15:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
dutchnltweaker schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:35:
Dank allen voor jullie reacties! Ik ben dus zelf ondertussen gewoon wat distro's aan het proberen, op dit moment ben ik bezig met Fedora voor mijn laptop. Ik merk toch dat ik (voor mijn studie office gebruik wegens compatibiliteit), het ms office pakket toch echt nodig heb. LibreOffice is mooi natuurlijk, maar ik merk toch dat het voor mij niet werkt. Is er een mogelijkheid om ms office normaal te kunnen draaien binnen een gnu/linux omgeving? Merk nu toch dat ik weer snel windows pak om te gebruiken.
Mis de de UI of kan je echt documenten niet fatsoenlijk uitlezen? Naar mijn idee gaat het tegenwoordig allemaal wel aardig. Alhoewel ik tegenwoordig vrijwel alles binnen emacs doe.

Vroeger kon ik MS office met Wine draaien, wellicht is dat een optie, of anders office online.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 19:48
silverball schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Mis de de UI of kan je echt documenten niet fatsoenlijk uitlezen? Naar mijn idee gaat het tegenwoordig allemaal wel aardig. Alhoewel ik tegenwoordig vrijwel alles binnen emacs doe.

Vroeger kon ik MS office met Wine draaien, wellicht is dat een optie, of anders office online.
Office online valt af, mist functies die ik gebruik tov de offline versie en in het algemeen te stript down.
Document geopend die ik in ms word had gemaakt, openende toch niet zoals ik wou in LibreOffice (niet fatsoenlijk).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-05 16:49
dutchnltweaker schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:35:
... Ik merk toch dat ik (voor mijn studie office gebruik wegens compatibiliteit), het ms office pakket toch echt nodig heb. LibreOffice is mooi natuurlijk, maar ik merk toch dat het voor mij niet werkt.
Maar je hebt toch MS 365? Dat draait gewoon in je browser, ook op Linux.
Verder werk ik al 13 jaar met LibreOffice en ik heb slechts in een heel enkel geval problemen gehad met compatibiliteit. Eigenlijk alleen een paar heel complexe excel-documenten. Overigens waren die weer wel compatibel, nadat ik ze in LibreOffice had gereproduceerd. Maar goed, als het voor jou niet werkt, dan is dat zo.

Aan oplossingen met Wine of iets dergelijks zou ik niet beginnen. In mijn ervaring werkt dat even en dan breekt het weer, met alle frustratie van dien. Zeker als je het voor je studie nodig hebt, wil je gewoon een stabiele oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Office online valt af, mist functies die ik gebruik tov de offline versie en in het algemeen te stript down.
Document geopend die ik in ms word had gemaakt, openende toch niet zoals ik wou in LibreOffice (niet fatsoenlijk).
Je moet wel heel bijzondere functies gebruiken als LibreOffice het niet aan kan.
Exporteer in Word het document anders eerst naar een ander format. Naar .odf of een eerdere Word versie.

LibreOffice is een van de bekendste maar er zijn genoeg alternatieven.
https://wiki.archlinux.or...pplications#Office_suites

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:52
dutchnltweaker schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Even los van online versus offline, ik ben nu wel nieuwsgierig WAT je precies mist qua functies?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:38:
De hele Arch installatie met Gnome en Steam met alles erop en eraan zit hier maar rond de 800 packages in totaal. Veel andere distro's hebben vaak 2 tot 3 keer meer, zonder dat je zelf nog maar iets erbij hebt gezet.
Ik vind dat zo'n dooddoener als mensen aan komen met "bij distro x heb ik veel minder packages geïnstalleerd staan dan bij distro y". Het ligt echt aan de distro hoe die de packages maakt, hoe het de software opsplitst en wat je zelf aan functionaliteit extra wilt.

Want je kan wel doodleuk zeggen "ik heb maar 800 packages", als dat 15 GB is, terwijl ik met 3x meer aan packages nog geen 5 GB gebruik, wie is er dan efficiënter?
Als ik bijvoorbeeld in Debian kijk naar KDE Framework, dan is elke module een eigen package. Goed mogelijk dat Arch alle modules in 1 package prompt. Dan kan je wel gaan wijzen met "haha, jij hebt 200 packages moeten installeren voor KDE, ik maar 20".

Lean en mean installeren is leuk en aardig, maar je gaat uiteindelijk wel tegen iets aanlopen van 'waarom heb ik X niet' of 'waarom kan ik optie Y niet vinden'.

De tijd dat schijfruimte duur was en geheugen een kostbare resource is toch wel aardig voorbij.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 00:44

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:21:
De tijd dat schijfruimte duur was en geheugen een kostbare resource is toch wel aardig voorbij.
Naast het feit dat het nogal op en neer gaat met die dingen de laatste jaren : Dat is nog steeds geen reden om resources te verspillen, toch ?! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nee, maar als het meer tijd c.q. geld kost om uit te zoeken hoe je die ruimte kan besparen dan de daadwerkelijke besparing dan gaat dit wel op. Data is op deze schaal het (bijna) niet weer waard om actief te minimaliseren. Los van het feit dat het natuurlijk wel goed is vanuit ander invalshoeken om te weten wat er op je systeem staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:21:
[...]

Ik vind dat zo'n dooddoener als mensen aan komen met "bij distro x heb ik veel minder packages geïnstalleerd staan dan bij distro y". Het ligt echt aan de distro hoe die de packages maakt, hoe het de software opsplitst en wat je zelf aan functionaliteit extra wilt.

Want je kan wel doodleuk zeggen "ik heb maar 800 packages", als dat 15 GB is, terwijl ik met 3x meer aan packages nog geen 5 GB gebruik, wie is er dan efficiënter?
Als ik bijvoorbeeld in Debian kijk naar KDE Framework, dan is elke module een eigen package. Goed mogelijk dat Arch alle modules in 1 package prompt. Dan kan je wel gaan wijzen met "haha, jij hebt 200 packages moeten installeren voor KDE, ik maar 20".

Lean en mean installeren is leuk en aardig, maar je gaat uiteindelijk wel tegen iets aanlopen van 'waarom heb ik X niet' of 'waarom kan ik optie Y niet vinden'.

Je mist hier het punt dat Arch standaard by design een minimalistische distro is. Geen dooddoener maar een van de grond principes. Met Arch start je met een heel minimalistische OS en bouwt het verder op zoals je zelf wilt.

Mis je iets dan voeg je het later toe in plaats van dat je een enorme lading bloatware meekrijgt en die je vaak ook niet kunt verwijderen in verband met dependencies.

Een tijdje geleden had ik een paar andere distro's zoals OpenSuse en Fedora geinstalleerd en die hadden ieder standaard meer dan 2.200 packages. Met niets extra's ingesteld dan ook alleen Gnome.

Met Arch is dezelfde installatie iets van 600 packages.

• nero355

nero355

CR2032 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:31:
Je mist hier het punt dat Arch standaard by design een minimalistische distro is.

Met Arch start je met een heel minimalistische OS en bouwt het verder op zoals je zelf wilt.
Maar dat kan je met Debian/FreeBSD/Gentoo/Slackware ook voor elkaar krijgen! :)
Mis je iets dan voeg je het later toe in plaats van dat je een enorme lading bloatware meekrijgt en die je vaak ook niet kunt verwijderen in verband met dependencies.

Een tijdje geleden had ik een paar andere distro's zoals OpenSuse en Fedora geinstalleerd en die hadden ieder standaard meer dan 2.200 packages. Met niets extra's ingesteld dan ook alleen Gnome.

Met Arch is dezelfde installatie iets van 600 packages.
Dat komt omdat je kant en klare distro's vergelijkt met een zelf geïnstalleerde distro en dan zit je altijd met een heleboel bloatware of simpelweg meerdere applicaties die hetzelfde doen binnen zo'n kant en klare distro :)

Remember installatie DVD ISO's van 4 GB en dan Double Sided ??
Of toen we alleen CD's hadden dat je er dan iets van 3 of 4 kon gaan downloaden als je alle software beschikbaar wilde hebben ?

En ja, ouwe koeien uit de sloot halen en zo, maar toch... ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:56:
[...]

Naast het feit dat het nogal op en neer gaat met die dingen de laatste jaren : Dat is nog steeds geen reden om resources te verspillen, toch ?! :)
Ohnoes, m'n clean boot gebruikt 600 MB geheugen ipv 550 MB, dit moet geoptimaliseerd worden. Want stel je voor dat m'n 32 GB vol zit. THE HORROR!

Echt, je kan ook overdrijven. ;)

Wat ik liever zie dat verbeterd worden is het onnodige gebruik van browsers. Start 't zonder tabs op en het gaat al gelijk een hoop extra zut laden, voornamelijk sites die je heel misschien ooit op bepaald moment van je leven weer zou kunnen openen. Of gelijk maar alle pagina's waar je heen zou kunnen van een specifieke site gaan preloaden, terwijl je na 10 seconden de tab alweer sluit.

Die resources onnodig misbruiken vind ik kwalijker. Want niet alleen geheugen wordt er gebruikt, maar ook extra cpu, want de boel moet toch geladen worden.
"Maar de browser is zo lekker snel", nou, nee, het heeft allerlei meuk al van te voren geladen en wordt alleen maar getoond omdat je net op die ene knop klikt waar het alles al voor had geladen. Een compleet andere site openen die je nooit eerder hebt bezocht toont pas de echte snelheid en dat valt vies tegen. Maar niemand die dat opvalt.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:32:
Ohnoes, m'n clean boot gebruikt 600 MB geheugen ipv 550 MB, dit moet geoptimaliseerd worden.
Want stel je voor dat m'n 32 GB vol zit. THE HORROR!

Echt, je kan ook overdrijven. ;)
Ik overdrijf niks, want des te minder resources (Niet alleen maar RAM dus!) het OS zelf of een applicatie verbruikt des te meer er over blijft voor nuttigere zaken! :P

Als ik zie hoe hard sommige webpagina's bijvoorbeeld mijn CPU Fan laten loeien van mijn Laptop dan denk ik elke keer : "Daar heeft echt niemand ook maar iets aan optimalisatie gedaan!" |:( :F
Wat ik liever zie dat verbeterd worden is het onnodige gebruik van browsers. Start 't zonder tabs op en het gaat al gelijk een hoop extra zut laden, voornamelijk sites die je heel misschien ooit op bepaald moment van je leven weer zou kunnen openen. Of gelijk maar alle pagina's waar je heen zou kunnen van een specifieke site gaan preloaden, terwijl je na 10 seconden de tab alweer sluit.

Die resources onnodig misbruiken vind ik kwalijker. Want niet alleen geheugen wordt er gebruikt, maar ook extra cpu, want de boel moet toch geladen worden.
"Maar de browser is zo lekker snel", nou, nee, het heeft allerlei meuk al van te voren geladen en wordt alleen maar getoond omdat je net op die ene knop klikt waar het alles al voor had geladen. Een compleet andere site openen die je nooit eerder hebt bezocht toont pas de echte snelheid en dat valt vies tegen. Maar niemand die dat opvalt.
Totaal geen last van en ik heb het ook op geen eene manier zien gebeuren in zowel Firefox als Pale Moon :)

Gokje : Je hebt het dan over Internet Explorer/Edge/Google Chrome die aan dat soort onzin doen :?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uiteraard, IE13 wil alles zo veel mogelijk cachen en houd dat zo krampachtig vast dat het meer problemen veroorzaakt dan potentieel oplost. :X

• CR2032
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:39:
[...]

Maar dat kan je met Debian/FreeBSD/Gentoo/Slackware ook voor elkaar krijgen! :)

[...]

Dat komt omdat je kant en klare distro's vergelijkt met een zelf geïnstalleerde distro en dan zit je altijd met een heleboel bloatware of simpelweg meerdere applicaties die hetzelfde doen binnen zo'n kant en klare distro :)

Remember installatie DVD ISO's van 4 GB en dan Double Sided ??
Of toen we alleen CD's hadden dat je er dan iets van 3 of 4 kon gaan downloaden als je alle software beschikbaar wilde hebben ?

En ja, ouwe koeien uit de sloot halen en zo, maar toch... ;)
Natuurlijk, je hebt soms ook netinstall versies. Het verschil is dat Arch altijd minimalistisch is want er is geen uitgebreide versie.

Over DVD ISO's en oude koeien gesproken. Laatst kwam ik bij het opruimen mijn allereerste Linux nog tegen. Een Suse 6.3 box met een pak diskettes en een dik boek voor volgens mij toen gekocht voor NLG 80,- Dat was toen veel te groot om te downloaden.

Oh, nostalgie. Met wow, 1.500 applicaties en KDE 1.1.2 ;)
https://web.archive.org/w...4346/http://www.suse.com/

[Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 22-03-2023 18:43]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Deze test helpt bij het vinden van een voor je geschikte Linux-distributie.
Ook iets voor in de TS?

https://distrochooser.de/nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:53
Beetje (zeer) flauw aftreksel van de nu niet meer bestaande site distrotest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@Sjah Beter dan niets. :)

Het is een prima als orientatie en wordt redelijk actief onderhouden.
https://github.com/distrochooser/distrochooser

• nero355

nero355

CR2032 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:00:
Deze test helpt bij het vinden van een voor je geschikte Linux-distributie.
Ook iets voor in de TS?

https://distrochooser.de/nl
Best wel humor die website :

Ik krijg een hoop distro's te zien waarbij er heel veel
We kunnen deze distributie niet aanbevelen omdat:
- Installeert standaard een reeks programma's
elke keer erbij hebben staan en dan denk ik van "Waarom raad je me dan niet aan om gewoon zelf iets op te gaan bouwen vanaf een basis install ?!" :D

Dit viel me ook op :
PCLinuxOS is een op Mandrake gebaseerde distributie gericht op een gebruiksvriendelijke interface.
HOLY CRAP! Daar had ik het laatst nog over! Mandrake baby! YEAH!!! B-) :+

Ohh en Deepin stond er ook tussen! }) :P

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 18:36
CR2032 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:38:
[...]

De hele Arch installatie met Gnome en Steam met alles erop en eraan zit hier maar rond de 800 packages in totaal. Veel andere distro's hebben vaak 2 tot 3 keer meer, zonder dat je zelf nog maar iets erbij hebt gezet.
Ja en? Als je moderne hardware hebt en dus ook moderne grote HD's/SSD's is dat prima verwaarloosbaar die extra ruimte die packages in beslag nemen.

Idem dat geneuzel van ubuntu installeert extra packages ten opzichte van Debian. So what, dat beetje extra ruimte dat het inbelslag neemt, boeie :/

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 16:41
Minimal kan je klezen bij installeren van Kubuntu. Heb ik ook gedaan. Installeerde in 3 minuten.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enige probleem wat ik heb met standaard extra pakketten die geïnstalleerd worden is dat als je het niet gebruikt, je die zut alsnog moet bijwerken. Kost bandbreedte (owja, dat wordt ook steeds minder een probleem) en tijd (dit is altijd een luxe ding, je hebt het nooit genoeg).

• nero355

nero355

toro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:31:
Ja en? Als je moderne hardware hebt en dus ook moderne grote HD's/SSD's is dat prima verwaarloosbaar die extra ruimte die packages in beslag nemen.

Idem dat geneuzel van ubuntu installeert extra packages ten opzichte van Debian. So what, dat beetje extra ruimte dat het inbelslag neemt, boeie :/
Zie : nero355 in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" >:) :P :+

Trouwens best lullig als je erachter komt dat RaspBian/Raspberry Pi OS niet meer op een 2 GB microSD kaartje past! :-(
Gelukkig had ik nog wat groters liggen...

Wel effe voor de grap wat zitten prutsen en alsnog iets van 300 MB vrij kunnen krijgen, maar één APT update/upgrade en die ruimte zat ook weer vol! :+
Hero of Time schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:48:
Enige probleem wat ik heb met standaard extra pakketten die geïnstalleerd worden is dat als je het niet gebruikt, je die zut alsnog moet bijwerken.
Kost bandbreedte (owja, dat wordt ook steeds minder een probleem) en tijd (dit is altijd een luxe ding, je hebt het nooit genoeg).
+ Gewoon irritant! :(

Zo zag ik laatst dat bijvoorbeeld Kubuntu gewoon zomaar Thunderbolt meuk standaard installeert, terwijl mijn Laptop dat niet eens heeft! :')

Handig... :F

• CR2032
  • Niet online
toro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Stabiliteit, het gaat niet alleen om de ruimte. Voor iets wat je toch niet gebruikt.
Veel meer packages = meer updates = hogere kans op fouten.

800 of 2.200 packages bijhouden maakt een verschil.

• toro
nero355 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:08:
[...]

Zie : nero355 in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" >:) :P :+

Trouwens best lullig als je erachter komt dat RaspBian/Raspberry Pi OS niet meer op een 2 GB microSD kaartje past! :-(
Gelukkig had ik nog wat groters liggen...

Wel effe voor de grap wat zitten prutsen en alsnog iets van 300 MB vrij kunnen krijgen, maar één APT update/upgrade en die ruimte zat ook weer vol! :+
Misschien eens een groter kaartje kopen?
uitvoering: Kingston Canvas Select Plus microSDXC 64GB incl. SD-adapter

Het kost niets meer haast.

Heb die link bekeken naar die post van je. Optimalisatie van websites vergelijken met dat een distro wat extra packages op je hedendaagse storage plempt ? 8)7

Zelfs al 25 jaar geleden maakte ik mij daar al niet meer druk om :/

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:13
toro schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Misschien eens een groter kaartje kopen?
uitvoering: Kingston Canvas Select Plus microSDXC 64GB incl. SD-adapter

Het kost niets meer haast.

Heb die link bekeken naar die post van je. Optimalisatie van websites vergelijken met dat een distro wat extra packages op je hedendaagse storage plempt ? 8)7

Dat ging om een 32 gb referentie, en dan refereer je naar die opslag ruimte 25 jaar terug, 1998, toen was volgens mij 16 gb meer het gangbare harde schijf formaat, en 40 gb de top, en installeerde je Slackware 3.5 van een enkele CD, images online te vinden:
https://soft.lafibre.info/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:08:
Zo zag ik laatst dat bijvoorbeeld Kubuntu gewoon zomaar Thunderbolt meuk standaard installeert, terwijl mijn Laptop dat niet eens heeft! :')

Handig... :F
Nou, het zijn maar 2 packages (plasma-thunderbolt en bolt), dus dat valt nou ook wel mee. Plus, als je je installatie mee zou nemen naar een nieuwe laptop heb je opeens wel thunderbolt. Wel zo prettig om het dan alvast te hebben. :P

En je mag niet klagen, als je Kubuntu installeert. ;)

• toro
CR2032 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Stabiliteit, het gaat niet alleen om de ruimte. Voor iets wat je toch niet gebruikt.
Veel meer packages = meer updates = hogere kans op fouten.

800 of 2.200 packages bijhouden maakt een verschil.
Nee je overdrijft behoorlijk.

De samenstelling van onderdelen gaat anders op arch.

Op mijn Fedora 37 installatie zijn het er geen 2.2K aan packages. Bij mij is dat rond de 1900 en ik installeer veel want ik heb veel nodig. Dus dat zegt ook niet alles.

Bij mij bestaat de indruk trouwens dat je een pissing contest wil gaan houden van hoe goed Arch wel niet is vergeleken met andere distros. Iets wat je vaak ziet bij Arch gebruikers |:(

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:15
Heeft iemand gehoord of heeft ervaring met Drauger OS?

• nero355

nero355

Zelfs voor mijn Raspberry Pi 3B waar ik wat meer ruimte nodig heb is dat veel te groot en daar zit dus maar een 32 GB exemplaar in die onlangs een fijne gok bleek, want ineens had ik nog maar 16 GB vrij door een of andere fuckup van MongoDB dan wel de UniFi Controller :P :+

Verder ging dit om een andere Raspberry Pi 3B die altijd dit draaide : https://www.pimusicbox.com/
En dat ging prima vanaf een oud 2 GB microSD kaartje dat ik nog had liggen uit het jaar kruik, echter werd het na 4 jaar of zo tijd voor een herinstallatie dus ben ik alle software die ervoor nodig is zelf gaan installeren en bleek dus ineens dat ik meer ruimte nodig had :P

Dit is overigens mijn favoriete microSDXC kaartje voor belangrijkere zaken : https://www.dataio.nl/san...icro-sd-32gb-met-adapter/
Heeft het tot nu toe in meerdere scenario's altijd goed volgehouden, maar in dit geval was het dus echt overkill geweest... ;)
Heb die link bekeken naar die post van je.
Optimalisatie van websites vergelijken met dat een distro wat extra packages op je hedendaagse storage plempt ? 8)7

Luie developers...

Luie developers EVERYWHERE!!!

:F :P
Hero of Time schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:17:
Nou, het zijn maar 2 packages (plasma-thunderbolt en bolt), dus dat valt nou ook wel mee.
OK, maar iets van "Auto Detect" was niet verkeerd geweest :)

Maar ehh...

Is er ergens een lijst of overzicht van dat soort dingen :?
Ik zoek me altijd rot naar al die modules zeg maar... :'(
Plus, als je je installatie mee zou nemen naar een nieuwe laptop heb je opeens wel thunderbolt.
Wel zo prettig om het dan alvast te hebben. :P
Dat dan weer wel, maar de kans daarop is echt serieus laag tot niet bestaand :+
En je mag niet klagen, als je Kubuntu installeert. ;)
Daarom gaat die ook EOL ergens in de komende maanden en gaan we ook daarop lekker Debian "Testingen" ;)
toro schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:18:
Bij mij bestaat de indruk trouwens dat je een pissing contest wil gaan houden van hoe goed Arch wel niet is vergeleken met andere distros.
Iets wat je vaak ziet bij Arch gebruikers |:(
Dat idee heb ik ook altijd een beetje gehad, maar aan de andere kant heb je bij elk stuk software/hardware/merk/willekeurig produkt dat soort mensen en noemen we ze vaak "fanboys" dus je zal dat soort gedrag overal zien in allerlei scenario's en is het aan jou om het te laten voor wat het is of juist erop in te gaan :)
HSG schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:49:
Heeft iemand gehoord of heeft ervaring met Drauger OS?
Doe dan een linkje erbij : https://draugeros.org/ ;)

Lijkt me een beginnend project dat opzich wel interessant is om in de gaten te houden, maar stiekem waarschijnlijk een hoop gemeen zal hebben met Xubuntu :?

• CR2032
  • Niet online
toro schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:18:
[...]

Nee je overdrijft behoorlijk.

De samenstelling van onderdelen gaat anders op arch.

Op mijn Fedora 37 installatie zijn het er geen 2.2K aan packages. Bij mij is dat rond de 1900 en ik installeer veel want ik heb veel nodig. Dus dat zegt ook niet alles.

Bij mij bestaat de indruk trouwens dat je een pissing contest wil gaan houden van hoe goed Arch wel niet is vergeleken met andere distros. Iets wat je vaak ziet bij Arch gebruikers |:(
Vreemde reactie. Het is geen competitie maar een vergelijking. :)

En grappig, laat ik nu sinds kort weer Fedora 37 in gebruik hebben. Eenzelfde installatie van Arch komt op ca. 800 packages uit, eenzelfde Fedora 37 komt uit op 2.358 packages.

Het gaat er niet om hoe goed of minder goed Arch of Fedora is maar dat er / waarom er zulke grote verschillen zijn. Je hoort vaak de wilde verhalen dat Arch veel minder stabiel is. Arch is veel minimalistischer, minder packages is alleen maar een voordeel.

Beide distro's kennen hun eigen voordelen en nadelen. Ik gebruik nu weer Fedora als test omdat deze standaard SELinux actief heeft. SELinux instellen in Arch is geen eenvoudige klus.

En ik ben wel nieuwsgierig of NVidia akmod updates met Fedora nu verbeterd zijn of dat dit nog steeds zo'n drama is als een paar jaar geleden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:24:
[...]

OK, maar iets van "Auto Detect" was niet verkeerd geweest :)
Dat doet het al met een aantal dingen. Als je bijvoorbeeld in een VirtualBox VM installeert, zal het de Guest Additions automatisch installeren. Anders niet. Maar het knopje voor TB is zoals gezegd maar 2 packages, klein en zit niets in de weg en kan ook niets stuk maken.
Maar ehh...

Is er ergens een lijst of overzicht van dat soort dingen :?
Ik zoek me altijd rot naar al die modules zeg maar... :'(
Welke modules bedoel je? Die van KDE systemsettings? Als er eentje niet werkt, krijg je dat te zien en als je systemsettings via een terminal start, zie je ook direct welk bestand het mist. Die kan je dan weer met 'apt-file search <bestand>' zoeken om het package te achterhalen waar het in zit.
[...]

Dat dan weer wel, maar de kans daarop is echt serieus laag tot niet bestaand :+
Installatie meenemen naar nieuwe laptop zie ik zelf ook niet snel gebeuren idd. Maar een nieuwe laptop die dan wél TB heeft is wel aardig aanwezig, aangezien er nog steeds heel veel meer Intel laptops zijn dan AMD en die hebben zo goed als allemaal wel een TB aansluiting.

Nou is het wel zo dat 'bolt' wordt gebruikt om TB apparaten te authoriseren als dat zo is ingesteld in het BIOS/UEFI. Je kan ook instellen dat elk apparaat zonder vraag wordt toegestaan.
[...]

Daarom gaat die ook EOL ergens in de komende maanden en gaan we ook daarop lekker Debian "Testingen" ;)
Goed zo!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:55:
Welke modules bedoel je? Die van KDE systemsettings?
Onder andere! :)
Als er eentje niet werkt, krijg je dat te zien en als je systemsettings via een terminal start, zie je ook direct welk bestand het mist.
Dat moet ik echt mezelf gaan aanleren in een GUI omgeving, want om de een of andere domme reden vergeet ik dat altijd! :$ :X
Die kan je dan weer met 'apt-file search <bestand>' zoeken om het package te achterhalen waar het in zit.
Ik heb me dus echt suf zitten zoeken naar bepaalde dingen op die manier, maar als jij bijvoorbeeld dit destijds niet had gepost : Hero of Time in "De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments"
Dan had ik dat echt niet kunnen vinden! |:(
Een nieuwe laptop die dan wél TB heeft is wel aardig aanwezig, aangezien er nog steeds heel veel meer Intel laptops zijn dan AMD en die hebben zo goed als allemaal wel een TB aansluiting.
Die hebben van die enge toetsenborden die ik niet fijn vind... :+
Goed zo!
8) :Y) :*)

• toro
CR2032 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:32:
[...]

Vreemde reactie. Het is geen competitie maar een vergelijking. :)
Er is een manier van vergelijken en er is een manier van arrogant er over doen :(:)
CR2032 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:32:
En grappig, laat ik nu sinds kort weer Fedora 37 in gebruik hebben. Eenzelfde installatie van Arch komt op ca. 800 packages uit, eenzelfde Fedora 37 komt uit op 2.358 packages.
Na een schone installatie vanochtend van Fedora 37 (ws) tel ik 1814 packages.

Hoe kom jij dan aan 2358 packages?

En nogmaals, je kan Arch's manier van packagen niet vergelijken met hoe andere distro's dat doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 01:02:
[...]

Onder andere! :)

[...]

Dat moet ik echt mezelf gaan aanleren in een GUI omgeving, want om de een of andere domme reden vergeet ik dat altijd! :$ :X
Eerste les in Linux: als iets niet werkt zoals verwacht, draai het via een terminal zodat je de uitvoer ziet. Want dat komt niet altijd in .xsession-errors of andere logs.
[...]

Ik heb me dus echt suf zitten zoeken naar bepaalde dingen op die manier, maar als jij bijvoorbeeld dit destijds niet had gepost : Hero of Time in "De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments"
Dan had ik dat echt niet kunnen vinden! |:(
Dat is iets wat je vanzelf leert door de omschrijving van packages te lezen en zoeken naar sleutelwoorden. Die twee packages kwam ik tegen toen ik zocht naar 'kde' en 'gtk' (afzonderlijk) in aptitude en de omschrijving ervan las.

Standaard zijn die packages al geïnstalleerd omdat het als onderdeel van een meta-package is en als depend of recommend automatisch worden meegenomen. Maar ga je van scratch af opbouwen dan moet je die meta-packages wel even opzoeken en bekijken wat ze zoal binnen trekken. Hier maak je dan je eigen afweging of je het nodig hebt of niet.
[...]

Die hebben van die enge toetsenborden die ik niet fijn vind... :+
Huh, Dell XPS heeft geen eng toetsenbord, dat is gewoon ANSI layout. Veel andere merken hebben gelukkig ook nog gewoon ANSI op de laptop zelf, ipv het gare ISO. En zoals gezegd, Intel laptops hebben eigenlijk altijd wel TB als er USB-C aanwezig is.

En als je het toetsenbord niet fijn vind, pak je toch gewoon een fatsoenlijk los toetsenbord, want typen op een laptop zelf is sowieso al ruk, mede door het touchpad wat je eigenlijk altijd wel raakt als je met 10 vingers blind typt. Ik hád ooit een laptop met een knop om het uit te schakelen, maar dat is iets wat tegenwoordig niet meer bestaat. En KDE had tot een bepaald punt de optie om het touchpad te toggelen via de systray item, maar dat is nu ook weg. Gelukkig kan je nog wel een sneltoets toekennen via systemsettings.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
toro schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:00:
...
Na een schone installatie vanochtend van Fedora 37 (ws) tel ik 1814 packages.

Hoe kom jij dan aan 2358 packages?

En nogmaals, je kan Arch's manier van packagen niet vergelijken met hoe andere distro's dat doen.
Het aantal van 2.358 packages is mijn base install. NVidia, VLC, Steam games, etc. Het is precies dezelfde installatie als met Arch.

Vandaag heb ik Fedora 37 er weer vanaf gehaald. Ik had met gaming onder Fedora veel last van beeldstotteringen en korte haperingen met NVidia, zowel onder Wayland als Xorg. En de fans liepen ook harder. Geen idee waar dit aan lag.

Met Arch werkt dit nu weer butter smooth en stiller. Plus een lts-kernel heeft ook zijn voordelen met minder vaak updates.
Nu weer terug naar 887 packages, met een paar extra applicaties. Ik blijf het zo'n groot verschil vinden.

En waarom kun je Arch manier van packagen dan niet vergelijken met andere distro's? Arch is immers niet anders opgebouwd als andere Linux distro's met dependencies. Ik heb het hier alleen over pacman, gebruik geen AUR.

Arch is spartaans en DIY maar niet veel anders denk ik.

[Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 01-04-2023 17:53]

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:30:
Eerste les in Linux: als iets niet werkt zoals verwacht, draai het via een terminal zodat je de uitvoer ziet. Want dat komt niet altijd in .xsession-errors of andere logs.
Die heb ik dan gemist! :+

Maar iets met jarenlang naar een CLI staren om dat vervolgens helemaal te vergeten op het moment dat je in een GUI/DE omgeving zit... 8)7
Dat is iets wat je vanzelf leert door de omschrijving van packages te lezen en zoeken naar sleutelwoorden. Die twee packages kwam ik tegen toen ik zocht naar 'kde' en 'gtk' (afzonderlijk) in aptitude en de omschrijving ervan las.

Standaard zijn die packages al geïnstalleerd omdat het als onderdeel van een meta-package is en als depend of recommend automatisch worden meegenomen. Maar ga je van scratch af opbouwen dan moet je die meta-packages wel even opzoeken en bekijken wat ze zoal binnen trekken. Hier maak je dan je eigen afweging of je het nodig hebt of niet.
Maar je kent dus zo gauw geen lijst ergens op het web die daarvan een overzicht geeft ?
Huh, Dell XPS heeft geen eng toetsenbord, dat is gewoon ANSI layout.
Veel andere merken hebben gelukkig ook nog gewoon ANSI op de laptop zelf, ipv het gare ISO.

En als je het toetsenbord niet fijn vind, pak je toch gewoon een fatsoenlijk los toetsenbord, want typen op een laptop zelf is sowieso al ruk, mede door het touchpad wat je eigenlijk altijd wel raakt als je met 10 vingers blind typt.
Ik hád ooit een laptop met een knop om het uit te schakelen, maar dat is iets wat tegenwoordig niet meer bestaat.
En KDE had tot een bepaald punt de optie om het touchpad te toggelen via de systray item, maar dat is nu ook weg. Gelukkig kan je nog wel een sneltoets toekennen via systemsettings.
Ik hou dus ook van mooie dingen die het tandwiel des tijds vaak niet overleven :
- https://www.ifixit.com/Gu...eyboard+Replacement/41606
- https://ae01.alicdn.com/k...ish-8845CR-SK-8845-SK.jpg

;)

Als ik dit soort ondingen zie : https://tweakers.net/i/xO...23672.jpeg?f=imagegallery
Dan word ik spontaan allergisch! :X :| :F

Terwijl het op zijn minst ook zo kan : https://tweakers.net/i/So...j5bNzE=/i/2005614658.webp
Dan heb je tenminste lekkere grote pijltjestoetsen i.c.m. een ANSI layout! :)

* nero355 post dit dan ook lekker vanaf een Thinkpad T520 :Y) 8) :*) _O_ O+ :P

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

route99

just passionately curious...

Hero of Time schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:30:
[...]. Ik hád ooit een laptop met een knop om het uit te schakelen, maar dat is iets wat tegenwoordig niet meer bestaat.
Lukt dit dan niet meer met alleen de power knop....?
https://michlstechblog.in...en-pressing-power-button/

Je eigen geluk bepaal je zelf!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anders mis je de hele context en knip je in de quote om die er ook nog eens uit te laten. :F Waar denk je waar het woord 'het' naar verwijst in die contextloze quote?
nero355 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:59:
[...]

Maar je kent dus zo gauw geen lijst ergens op het web die daarvan een overzicht geeft ?
Overzicht van wat? Ik ken packages.debian.org, waar je dezelfde informatie per package kan vinden.
[...]

Ik hou dus ook van mooie dingen die het tandwiel des tijds vaak niet overleven :
- https://www.ifixit.com/Gu...eyboard+Replacement/41606
- https://ae01.alicdn.com/k...ish-8845CR-SK-8845-SK.jpg

;)

Als ik dit soort ondingen zie : https://tweakers.net/i/xO...23672.jpeg?f=imagegallery
Dan word ik spontaan allergisch! :X :| :F

Terwijl het op zijn minst ook zo kan : https://tweakers.net/i/So...j5bNzE=/i/2005614658.webp
Dan heb je tenminste lekkere grote pijltjestoetsen i.c.m. een ANSI layout! :)
Maar wel een oplichtende 'wasd' klavier wat ook geen toegevoegde waarde heeft en zoals ik in first person games beweeg niet eens gebruikt wordt (ik heb m'n hand altijd op de typ plaats en gebruik daardoor dus esdf).

De pijltjes toetsen gebruik ik wel regelmatig, maar bij een laptop op die manier is het niet echt iets waar ik mij enorm aan zou storen. Misschien als je langere tijd met alleen het tobo van de laptop moet werken, maar ik zal veel sneller knettergek worden van een ISO layout.

• CR2032
  • Niet online
SELinux instellen op Arch Linux blijkt flink complex te zijn. Nu eens Fedora 38 Beta geprobeerd en dat werkt prima!

Steam games met NVIDIA geeft geen beeld gestotter of haperingen wat ik steeds met Fedora 37 had. Alles werkt ook uitstekend op Wayland en signed voor Secure Boot. Eindelijk geen Xorg meer nodig!

Voor Arch heb ik jarenlang Fedora gebruikt. Ik ben nog wel benieuwd hoe stabiel dit blijft bij kernel en video driver updates want dat ging toen altijd mis op de duur.
Op Reddit las ik de tip om na een driver of kernel update altijd even met een top in de terminal af te wachten of akmod nvidia helemaal klaar is met de kernel injectie voordat je de PC uitzet.

De Fedora 38 beta werkt verder behoorlijk goed.
Alleen enkele Steam games geven nog een window border weer. Al is dit nog een beta en over ruim 2 weken komt de final uit. Voordeel is dat ik nu niet hoef te upgraden. :)

[Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 06-04-2023 17:33]

• Sjah
tJaa Wat ik lees is Nvidia niet meer DE keus als je Linux draait, zoals vroeger (15 jaar terug). Nu ben je beter af met AMD of zelfs Intel.
Volg het niet erg, maar begreep dat ze nogal op hun closed driver zijn.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
CR2032 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:31:
SELinux instellen op Arch Linux blijkt flink complex te zijn. Nu eens Fedora 38 Beta geprobeerd en dat werkt prima!

Steam games met NVIDIA geeft geen beeld gestotter of haperingen wat ik steeds met Fedora 37 had. Alles werkt ook uitstekend op Wayland en signed voor Secure Boot. Eindelijk geen Xorg meer nodig!

Voor Arch heb ik jarenlang Fedora gebruikt. Ik ben nog wel benieuwd hoe stabiel dit blijft bij kernel en video driver updates want dat ging toen altijd mis op de duur.
Op Reddit las ik de tip om na een driver of kernel update altijd even met een top in de terminal af te wachten of akmod nvidia helemaal klaar is met de kernel injectie voordat je de PC uitzet.

De Fedora 38 beta werkt verder behoorlijk goed.
Alleen enkele Steam games geven nog een window border weer. Al is dit nog een beta en over ruim 2 weken komt de final uit. Voordeel is dat ik nu niet hoef te upgraden. :)
Ik ben ook over van Arch naar Fedora Silverblue. Geen zin meer in vele upgrades, broken things (al is dat bijna nooit voorgekomen) en veel werk om iets voor elkaar te krijgen.
Nu werkt alles wel out-of-the-box. :)

Wat bedoel je precies met de window border? Volgens mij is dit een Wine/Proton ding, niet perse een Fedora issue. Draai je Steam in Flatpak of native?

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:37

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ben nu weer aan het denken om Fedora 38 op mijn werklaptop te installeren ipv W10 omdat ik een bepaalde windows applicatie niet meer hoef te gebruiken. Deze heb ik nooit lekker aan de praat kunnen krijgen met Wine, waardoor ik wel terug naar W10 moest.

Nu moeten we nog 1 MS applicatie de deur uit doen: MS Teams. Maar iets zegt me dat dat voorlopig niet gaat gebeuren. Hoe staat het met MS Teams onder Fedora? Werkt dat al een beetje?

Of is er een andere distro waaronder MS Teams wel redelijk goed werkt? Het liefste blijf ik bij iets Red Hat achtigs...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:43:
tJaa Wat ik lees is Nvidia niet meer DE keus als je Linux draait, zoals vroeger (15 jaar terug). Nu ben je beter af met AMD of zelfs Intel.
Volg het niet erg, maar begreep dat ze nogal op hun closed driver zijn.
Jep, ook voor mij een reden om nu een AMD videokaart te hebben. Vorige pc's hadden nVidia, maar de 'jongste' is ook al >10 jaar oud. :P

En nVidia is wel bezig met een open source driver, de focus daarvan is voornamelijk voor hun server kaarten. Desktop komt er dankzij de architectuur leuk mee, maar het staat echt nog heel erg in de kinderschoenen.

Voor degelijke ondersteuning ben je nog steeds afhankelijk va de gesloten driver. En omdat ze voor video decoding alleen een aparte API hebben, vdpau, is het voor je standaard desktop gebruik nogal zinloos. Firefox bijvoorbeeld werkt alleen met vaapi en de vaapi-to-vdpau library (zodat iets dat alleen vaapi doet toch nog effectief vdpau gebruikt) is erg experimenteel.
Nouveau noemen we maar niet, dat is gewoon drama. Ja je hebt beeld, maar dat is het eigenlijk wel.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Eend_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:04:
Nu moeten we nog 1 MS applicatie de deur uit doen: MS Teams. Maar iets zegt me dat dat voorlopig niet gaat gebeuren. Hoe staat het met MS Teams onder Fedora? Werkt dat al een beetje?

Of is er een andere distro waaronder MS Teams wel redelijk goed werkt? Het liefste blijf ik bij iets Red Hat achtigs...
Oh, dat is heeeel makkelijk: MS heeft de desktop app mee het bos in genomen en door z'n kop geschoten. Dat is dood, begraven en niet meer beschikbaar.

Wat je nu moet gebruiken, is de Progressive WebApp versie. Wat alleen beschikbaar is met Chrome en Edge. Firefox kan met een add-on en apart package wel als PWA draaien, maar om het natuurlijk Microsoft is, doet het keihard :r naar je als je een call wil doen, want waarom zouden we een browser ondersteunen dat zo'n kleine user base heeft? Hele wereld moet gewoon weer terug naar het IE tijdperk.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
Ik heb een Asus NCCH-DL workstation met een Ati AGP 4670. Ik zou hier graag Linux op willen draaien, maar....

Welke Linux versie ik ook probeer de X-server wil niet starten, vanwege de agp-kaart. OpenSuse werkte uiteindelijk, maar dan moet ik het e.e.a. aanpassen in het opstartbestand (vergeef mij ff over de hoe en wat). Lang verhaal kort, alsnog kon ik geen video's afspelen, omdat er geen hardware versnelling is. Heeft iemand enige idee hoe ik een AGP kaart aan het werk kan krijgen in Linux? Of anders gezegd, welke Linux versie dit makkelijk zou maken?

[Voor 5% gewijzigd door Koenoe op 06-04-2023 20:24]

Judging a person does not define who they are, it defines who you are.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In theorie zou de radeon driver die kaart moeten kunnen aansturen. Anders ben je aangewezen op 'vesa', beide voor Xorg.

Hardware versnelling ga je niet krijgen. Dat bestond toen niet voor videokaarten en zelfs de eerste paar generaties van PCIe kaarten hadden dat niet zoals we dat nu kennen. Als er iets van versnelling was, was het Xv (even uit m'n hoofd) en dat was dan eerder voor beeld algemeen.

Maar een systeem met AGP, dan heb je het over hardware dat al snel 20 jaar oud is. Een hedendaagse distro zal er denk een uitdaging voor worden. Je moet dan kijken naar software dat meer uit die tijd komt.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

route99

just passionately curious...

@Koenoe Met een desktop van de periode rond 2010 lukt het in principe vast wel. Heeft wellicht nog iemand op zolder staan te verstoffen? Nieuwer kan ook maar dan hangt het er vanaf of en wat je er nog voor over hebt.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:37

_Eend_

🌻🇺🇦

Hero of Time schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:13:
[...]

Oh, dat is heeeel makkelijk: MS heeft de desktop app mee het bos in genomen en door z'n kop geschoten. Dat is dood, begraven en niet meer beschikbaar.

Wat je nu moet gebruiken, is de Progressive WebApp versie. Wat alleen beschikbaar is met Chrome en Edge. Firefox kan met een add-on en apart package wel als PWA draaien, maar om het natuurlijk Microsoft is, doet het keihard :r naar je als je een call wil doen, want waarom zouden we een browser ondersteunen dat zo'n kleine user base heeft? Hele wereld moet gewoon weer terug naar het IE tijdperk.
Ah. Daarom wilde de PWA geen call doen in de Live USB omgeving van Fedora 38 Beta. Ik had toen even geen tijd om er uitgebreid er naar te kijken... Maar een andere browser gebruiken vindt ik niet zo'n ramp. Ik gebruik al Chromium op mijn (Fedora 37) desktop voor Citrix. Dat werkt prima. En zo kan ik prive en werk toch nog een beetje gescheiden houden.

Maar Chromium kan -als MS Teams PWA goed werkt- op mijn desktop ook de deur uit. Werkt het blurren van de achtergrond wel in die geweldige PWA?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Eend_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:19:
[...]

Ah. Daarom wilde de PWA geen call doen in de Live USB omgeving van Fedora 38 Beta. Ik had toen even geen tijd om er uitgebreid er naar te kijken... Maar een andere browser gebruiken vindt ik niet zo'n ramp. Ik gebruik al Chromium op mijn (Fedora 37) desktop voor Citrix. Dat werkt prima. En zo kan ik prive en werk toch nog een beetje gescheiden houden.

Maar Chromium kan -als MS Teams PWA goed werkt- op mijn desktop ook de deur uit. Werkt het blurren van de achtergrond wel in die geweldige PWA?
Geen idee. Ik heb de desktop app nog omdat ik die had geïnstalleerd voordat het werd neergeschoten. Wat er met de camera kan weet ik niet, want degene die m'n laptop eerder heeft gehad heeft er zwart plakband overheen geplakt. :+

De PWA heb ik via de Firefox addon en bijbehorende package die de binary van FF iets aanpast om z'n werk te doen. Tenzij ik echt niet anders kan, weiger ik IE zo veel mogelijk. En ja, alles wat op Chromium is gebaseerd noem ik IE. Net zo beperkend voor open standaarden en net zo'n groot marktaandeel. Het is alleen van een ander bedrijf, maar de motieven zijn hetzelfde gebleven.

• CR2032
  • Niet online
HollowGamer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:17:
[...]

Ik ben ook over van Arch naar Fedora Silverblue. Geen zin meer in vele upgrades, broken things (al is dat bijna nooit voorgekomen) en veel werk om iets voor elkaar te krijgen.

Wat bedoel je precies met de window border? Volgens mij is dit een Wine/Proton ding, niet perse een Fedora issue. Draai je Steam in Flatpak of native?
Arch heeft bij mij nooit problemen gegeven, maar ik wilde toch liever een hardened Linux omgeving met SELinux of Apparmor. En dat was mij teveel complex gedoe met Arch, ook om bij te houden.

Ik heb eerst nog Fedora Everything geprobeerd. Die kende ik nog niet als aparte distro. Hiermee kun je letterlijk alles instellen bij het installeren, bijvoorbeeld ook ext4 in plaats van btrfs. https://alt.fedoraproject.org/en/

Vergelijkbaar met Arch zodat je een minimale installatie hebt met alleen een console, maar wel met SELinux en kun daarna helemaal opbouwen zoals je verder wilt. Heel fraai, alleen zit Fedora Everything nog op 37.

In Steam staat Proton uitgeschakeld en ik gebruik de RPM Fusion versie. Sommige games schakelen met Fedora 38 beta nog niet naar volledig fullscreen, de menubalk met de tijd blijft boven in beeld en je mist het onderste stukje beeld ook. Maar dat zal vast nog een beta ding zijn, ik denk een bug met mutter.

[Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 06-04-2023 22:19]

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:37:
Hardware versnelling ga je niet krijgen.
Dat bestond toen niet voor videokaarten en zelfs de eerste paar generaties van PCIe kaarten hadden dat niet zoals we dat nu kennen.
Als er iets van versnelling was, was het Xv (even uit m'n hoofd) en dat was dan eerder voor beeld algemeen.
Maar... maar... maar... toen hadden we toch ook XBMC/Kodi onder Linux en zo voor HTPC toestanden :?

Dat het een probleem in de browser wordt is uiteraard een ander verhaal... :)
Maar een systeem met AGP, dan heb je het over hardware dat al snel 20 jaar oud is.
Een hedendaagse distro zal er denk een uitdaging voor worden. Je moet dan kijken naar software dat meer uit die tijd komt.
Ik denk dat het wel meevalt als je alles zo licht mogelijk houdt eerlijk gezegd :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:17:
[...]

Maar... maar... maar... toen hadden we toch ook XBMC/Kodi onder Linux en zo voor HTPC toestanden :?

Dat het een probleem in de browser wordt is uiteraard een ander verhaal... :)
Succes met hardware decoding van x.264/h.264 en nieuwer. De hardware versnelling toen was meer voor het weergeven, niet echt decoden van de video.
[...]

Ik denk dat het wel meevalt als je alles zo licht mogelijk houdt eerlijk gezegd :?
Doelde meer op kernel en drivers, niet zozeer de programma's en DE bijvoorbeeld. Hoewel iets dat heftig leunt op 3D mogelijkheden zoals KDE en Gnome veel gebruik maken van OpenGL problematisch kan zijn.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:05:
Succes met hardware decoding van x.264/h.264 en nieuwer. De hardware versnelling toen was meer voor het weergeven, niet echt decoden van de video.
Die uiteraard niet, maar wel MPEG2 bijvoorbeeld als het goed is! :)
Hoewel iets dat heftig leunt op 3D mogelijkheden zoals KDE en Gnome veel gebruik maken van OpenGL problematisch kan zijn.
Mag eigenlijk ook niks voorstellen voor alles dat na de Nvidia TNT2 generatie is gemaakt! :+

[Voor 26% gewijzigd door nero355 op 08-04-2023 00:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:39:
[...]

Die uiteraard niet, maar wel MPEG2 bijvoorbeeld als het goed is! :)
Mwah, ik draaide in het begin nog Windows, toen Vista uit kwam pas Linux en toen was er al PCIe. Heb niet echt iets gemerkt van MPEG2 hardware support.
[...]

Mag eigenlijk ook niks voorstellen voor alles dat na de Nvidia TNT2 generatie is gemaakt! :+
Qua wat het vraagt misschien niet, maar de API calls die ze doen wel. Succes om iets als OpenGL 4 op een TNT2 te krijgen, dat ondersteund de kaart niet. ;)

• Koenoe
Ik wil/wou de oude workstation inzetten als (media)server en eigenlijk weer eens met Linux spelen. Het probleem is dat Windows 10 vanwege de CPU's er niet meer op kunnen draaien. Windows 7 draait als een zonnetje, maar lijkt me niet helemaal veilig als ik de server op het internet aansluit.

Ununtu/Kubuntu/Mint/Fedora en OpenSuse geprobeert, maar alleen de laatste twee wilden volledig installeren. Waarna ze tijdens het opstarten bleven hangen in een black screen. Met OpenSuse lukte het mij het GRUB bestand aan te passen en zo de x-server te starten. De ATI proprietary drivers waren geïnstalleerd, maar als ik (bijvoorbeeld) HD video afspeel gaat dit volledig op de CPU's.

2 CPU's, 4GB DDR ecc ram, 4670AGP kaart (de laatste AGP kaart van ATI) met 1GB geheugen en het systeem op een SSD schijf. Dan denk ik, er moet toch een Linux versie zijn die daar nog behoorlijk op draait.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:49:
Qua wat het vraagt misschien niet, maar de API calls die ze doen wel. Succes om iets als OpenGL 4 op een TNT2 te krijgen, dat ondersteund de kaart niet. ;)
Mijn opmerking kwam neer op de eerste Geforce generatie en hoger, maar daar zeg je wat : Nieuwere OpenGL features!

Tot nu toe heb ik echter alleen OpenGL 2 en 3 langs zien komen dus misschien valt het uiteindelijk wel mee :?
Koenoe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:00:
Ik wil/wou de oude workstation inzetten als (media)server en eigenlijk weer eens met Linux spelen.
Het probleem is dat Windows 10 vanwege de CPU's er niet meer op kunnen draaien.
Over welke CPU hebben we het dan :?

Als ik de Pricewatch erbij pak dan kom ik op een Socket 603 moederbord uit : uitvoering: Asus NCCH-DL,82875P (LAN, SATA-RAID,PCI-X)
Is dat de juiste ?!

En heb je ook echt geprobeerd Windows 10 te installeren ?
Elke keer heeft men het over CPU's die niet ermee werken en dergelijke, maar blijkt het uiteindelijk toch wel mee te vallen... 8)7 :F
Niet dat ik je dat verschrikkelijke OS wil aandoen trouwens :+
Windows 7 draait als een zonnetje, maar lijkt me niet helemaal veilig als ik de server op het internet aansluit.
Wat zou je dan ermee willen doen ?

Ik gebruik nog steeds een Windows 7 Pro installatie op mijn Gamebak en zolang ik de webbrowsers up-to-date hou vind ik het wel best zo! >:) :Y) 8)
Dan moet je uiteraard wel wegblijven van zeer discutabele websites en zo... :+
Ubuntu/Kubuntu/Mint/Fedora en OpenSuse geprobeert, maar alleen de laatste twee wilden volledig installeren. Waarna ze tijdens het opstarten bleven hangen in een black screen. Met OpenSuse lukte het mij het GRUB bestand aan te passen en zo de x-server te starten. De ATI proprietary drivers waren geïnstalleerd, maar als ik (bijvoorbeeld) HD video afspeel gaat dit volledig op de CPU's.
Waarmee speel je het dan af ?

Je beste gok is dan VLC of Kodi denk ik om iets van Hardware Decoding aan de praat te krijgen! :)
2 CPU's, 4GB DDR ecc ram, 4670AGP kaart (de laatste AGP kaart van ATI) met 1GB geheugen en het systeem op een SSD schijf.
Dan denk ik, er moet toch een Linux versie zijn die daar nog behoorlijk op draait.
Mag inderdaad geen probleem heten IMHO :)

• Koenoe
nero355 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:27:

Over welke CPU hebben we het dan :?

Als ik de Pricewatch erbij pak dan kom ik op een Socket 603 moederbord uit : uitvoering: Asus NCCH-DL,82875P (LAN, SATA-RAID,PCI-X)
Is dat de juiste ?!
Klopt. 2x 3Ghz.
En heb je ook echt geprobeerd Windows 10 te installeren ?
Elke keer heeft men het over CPU's die niet ermee werken en dergelijke, maar blijkt het uiteindelijk toch wel mee te vallen... 8)7 :F
Niet dat ik je dat verschrikkelijke OS wil aandoen trouwens :+
Goed punt. Wel nog even aan gedacht (ook omdat dit werkt voor Windows 11), maar eigenlijk gelijk aan Linux gedacht. Kon ook hier wel eens een probleem met die AGP driver worden. Ik ga me hier eens over inlezen.
Wat zou je dan ermee willen doen ?

Ik gebruik nog steeds een Windows 7 Pro installatie op mijn Gamebak en zolang ik de webbrowsers up-to-date hou vind ik het wel best zo! >:) :Y) 8)
Dan moet je uiteraard wel wegblijven van zeer discutabele websites en zo... :+
Om films en streams af te spelen op een oude tv, misschien een download bak. Maar eigenlijk ook om spelende wijs weer met Linux te werken. De lol is er snel af, als je iedere keer opnieuw moet opstarten edoch. Er zit een raid kaart in met 4x een hotswap. Duurt ff voordat je er bent...
Waarmee speel je het dan af ?

Je beste gok is dan VLC of Kodi denk ik om iets van Hardware Decoding aan de praat te krijgen! :)
VLC inderdaad. Beide CPU 100% gebruik en het beeld was niet vloeiend. Met Windows 7 is dezelfde HD film geen probleem en is het CPU gebruik nihil.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Koenoe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:15:
VLC inderdaad. Beide CPU 100% gebruik en het beeld was niet vloeiend. Met Windows 7 is dezelfde HD film geen probleem en is het CPU gebruik nihil.
Dat zal met de drivers te maken hebben. Je noemde AMD gesloten drivers, maar dat is tegenwoordig alleen maar een uitbreiding bovenop de open source amdgpu driver. Enige andere die ervoor bestond is fglrx en die had helemaal geen hardware decoding support in de wijze waarop je zoekt. VAAPI bestond volgens mij nog niet, of als het er was, was het voor de gesloten drivers (zowel AMD als nVidia) niet zinvol om te ondersteunen.

Overigens gaat het nu meer naar een probleem oplossen en niet zozeer over welke distro je moet gebruiken. Misschien een beter idee om het af te splitsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Helaas Fedora 38 beta is er weer vanaf gehaald, ik had te vroeg gejuicht.
Weer volop stotteringen met NVidia, sommige games geen fullscreen, spontane freezes en vastlopers en extra windows in beeld die onbruikbaar waren. Ook werden er weer twee monitoren gedetecteerd waaronder een 46" monitor, een Xrandx scherm? Veel herkenbaar met de ervaring met Fedora 37.

Nalezend voor tips op het Fedora forum werd ik er ook niet blij van. Net als een paar jaar geleden nog steeds veel meldingen tot boze berichten van gebruikers. Het is jammer van deze mooie distro dat blijkbaar Fedora, RPMFusion en NVidia alleen naar elkaar aan het wijzen zijn als schuldige in plaats van het op te lossen.
https://discussion.fedora...s/c/ask/english/84/nvidia

Nog even OpenSuse Leap geprobeerd, maar dat gaf ook beeldstotteringen en random lockups. En een heel omslachtige inlogprocedure voor een encrypted drive.

Inmiddels terug naar Arch gegaan en alles met NVidia werkt direct weer vloeiend.
Apparmor op Arch geinstalleerd en dat viel uiteindelijk best mee met behulp van de Arch wiki.
Het is niet zo complex om te installeren en te beheren als SELinux.

Bij de keuze van welke distro is de keuze niet heel groot meer wanneer je een NVidia videokaart hebt.
Alleen Arch en Pop!_OS doen dat zonder problemen is mijn ervaring tot nu toe.

Te bizar eigenlijk, anno 2023..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• desalniettemin
NVidia en Linux is en blijft een probleem. De meeste gebruikers klagen er allemaal over. En vooral als je het met Wayland gebruikt. Ik zelf heb er geen last van maar ja ik heb dan ook geen NVidia en gamen doe ik al helemaal niet ;) Window is en blijft de beste optie voor gamen.

[Voor 16% gewijzigd door desalniettemin op 09-04-2023 10:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjah
En ps5 dan? Haha. Ow wacht die games zijn niet te warez-en.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
desalniettemin schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:07:
NVidia en Linux is en blijft een probleem. De meeste gebruikers klagen er allemaal over. En vooral als je het met Wayland gebruikt. Ik zelf heb er geen last van maar ja ik heb dan ook geen NVidia en gamen doe ik al helemaal niet ;) Window is en blijft de beste optie voor gamen.
Het is jammer dat NVidia en Linux zo afhankelijk is van de keuze van je distro.
Gamen onder Linux gaat gelukkig al een lange tijd uitstekend. Vooral na de komst van Steam is het heel hard gegaan. Soms werken games nog beter onder Linux door de snelle Vulkan drivers dan op Windows.

Favoriet hier is nu X-Plane 12 flight simulatie. XP draait ook native onder Linux. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
desalniettemin schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:07:
[..]

Window is en blijft de beste optie voor gamen.
Ik deel die mening niet, genoeg games die sneller en beter draaien op Linux. :)

NV is gewoon waardeloos op Linux, zou eerder gaan voor een AMD GPU, die werken gewoon prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:16:
Weer volop stotteringen met NVidia, sommige games geen fullscreen, spontane freezes en vastlopers en extra windows in beeld die onbruikbaar waren. Ook werden er weer twee monitoren gedetecteerd waaronder een 46" monitor, een Xrandx scherm? Veel herkenbaar met de ervaring met Fedora 37.

Nalezend voor tips op het Fedora forum werd ik er ook niet blij van. Net als een paar jaar geleden nog steeds veel meldingen tot boze berichten van gebruikers. Het is jammer van deze mooie distro dat blijkbaar Fedora, RPMFusion en NVidia alleen naar elkaar aan het wijzen zijn als schuldige in plaats van het op te lossen.

Nog even OpenSuse Leap geprobeerd, maar dat gaf ook beeldstotteringen en random lockups. En een heel omslachtige inlogprocedure voor een encrypted drive.

Inmiddels terug naar Arch gegaan en alles met NVidia werkt direct weer vloeiend.

Bij de keuze van welke distro is de keuze niet heel groot meer wanneer je een NVidia videokaart hebt.

Te bizar eigenlijk, anno 2023...
IMHO is het probleem Nvidia en niet Linux in dat hele verhaal :
- Op een gegeven moment kwamen er gewoon een aantal wijzigingen in het gehele videokaarten aansturen verhaal onder Linux.
- Nvidia had daar geen zin in of begon in ieder geval veel te laat met al die veranderingen doorvoeren.

Resultaat :
- Boze gebruikers.
- Ontevreden gebruikers.
- Zelfs een project zoals LibreELEC die op een gegeven moment overweegt geen Nvidia Support meer te leveren in toekomstige releases! :o

Als een obscure/flink minder populaire ARM SoC betere ondersteuning van Linux heeft dan een groot bekend miljarden waard bedrijf dan moet je toch echt eens jezelf af gaan vragen wat je nou precies verkeerd doet als bedrijf zijnde! :X :| :/
Apparmor op Arch geinstalleerd en dat viel uiteindelijk best mee met behulp van de Arch wiki.
Is AppArmor niet een kwestie van :
- Scannen wat een applicatie allemaal gebruikt/toegang tot heeft.
- Dat naar een config file wegschrijven.
- De config file nakijken en als die goed genoeg is dan standaard in laten laden tijdens het opstarten.

:?

Zoiets begreep ik in ieder geval toen ik effe gauw wat erover zat te lezen...
Tja, die laatste moet wel, want distro van System76 die Laptops of beter gezegd (kant en klare) Barebones verkoopt die vaak een Nvidia GPU aan boord hebben! :)
Sjah schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:54:
En ps5 dan? Haha. Ow wacht die games zijn niet te warez-en.
Games illegaal downloaden is echt iets uit de oertijd ondertussen IMHO :)

Zoveel opties om tegenwoordig aan je favoriete game(s) te komen dat het eigenlijk wel zonde van je tijd is als je daar nog steeds jezelf mee bezig houdt!

Daarnaast mag je me een Console laten zien die meer dan één scherm kan aansturen in een Eyefinity/Surround Gaming opstelling en waarbij alle games fatsoenlijke muis/toetsenbord/joystick/stuurwiel/enz. ondersteunen hebben ?!

Ik gok dat je die niet gaat vinden! :P
HollowGamer schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:31:
Ik deel die mening niet, genoeg games die sneller en beter draaien op Linux. :)

NV is gewoon waardeloos op Linux, zou eerder gaan voor een AMD GPU, die werken gewoon prima.
Ik ben alleen sinds 2016/2017 heel AMD waardeloos gaan vinden toen :
- Crossfire ineens flink slechter ging werken na elke nieuwe Driver versie.
Pas iets van 2 of 3 jaar later gaven ze eindelijk toe dat het eigenlijk wel een EOL produkt was en ze verder geen aandacht meer eraan gaan besteden! :o :F
- CCC verdween en Eyefinity ineens van AWESOME!!! naar CRAP... ging!

Dat is dan uiteraard onder Windows gewoon.

Dus ik weet niet of ik wel nog steeds zin heb in dat merk als ik heel eerlijk ben... :/

Sinds Juni 2017 heb ik dan ook een Nvidia videokaart in gebruik en heb daarna eigenlijk nooit meer omgekeken! :Y)

[Voor 11% gewijzigd door nero355 op 10-04-2023 15:41]

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:16:

Te bizar eigenlijk, anno 2023..
Apparmor != SElinux

Ik zeg niet dat een van die twee beter is, maar je kunt Arch en Fedora niet echt met elkaar vergelijken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-05 10:44
HollowGamer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:17:
[...]

Herkenbare ervaring. Volgens mij zit ik nu sinds Fedora 35 op Silverblue en dat bevalt nog steeds prima. Ik heb zelden zoveel vertrouwen gehad in major upgrades omdat ik weet dat ik zo kan terugrollen naar een eerdere versie. Op mijn PC met NVidia heb ik dat ook een keer moeten doen ivm screen issues waar ik geen zin in had om uit te zoeken, op mijn laptop gaat het telkens goed.

Die keer dat er een bug zat in rpm-ostree waardoor het leek alsof updates werden toegepast maar dat niet werd gecommit, waardoor de bugfix daarvoor ook niet werd gecommit was vervelend. Daar was een handmatige actie voor nodig waarvan je niet zag dat het nodig was.

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 09:29
@Jolijter ik ben sinds kort op aan de Silverblue. Maar ik mis Virtualbox toch heel hard. Wat gebruik jij om VMs te draaien? Gnome boxes voldoet niet.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 16:23
A1AD schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:32:
@Jolijter ik ben sinds kort op aan de Silverblue. Maar ik mis Virtualbox toch heel hard. Wat gebruik jij om VMs te draaien? Gnome boxes voldoet niet.
Ik gebruik al langere tijd silverblue naar tevredenheid.
Ik gebruik zelf virt-manager.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-05 10:44
Ik gebruik over het algemeen alleen VMs om andere distro's te bekijken. Daar is Gnome Boxes goed genoeg voor.

Wat kan Gnome Boxes niet wat voor jou blokkerend is?

• nero355

nero355

Ik ben sinds kort op aan de Silverblue. Maar ik mis Virtualbox toch heel hard.
Wat gebruik jij om VMs te draaien? Gnome boxes voldoet niet.
Een apart bakkie met Proxmox erop! d:)b

Kan van alles zijn :
- Intel Atom/Celeron/Pentium NUC
- DIY PC build.
- Willekeurig klein kastje dat vaak voor DIY Routers wordt gebruikt.
- AsRock "ietsje groter dan een NUC" Barebone
- Gigabyte Brix kastjes die ik een paar keer heel goedkoop tweedehands langs heb zien komen!
- Good old Shuttle barebone :*) O+
- enz...
- enz..
- enz.

;)

• CR2032
  • Niet online
HollowGamer schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:20:
[...]

Apparmor != SElinux

Ik zeg niet dat een van die twee beter is, maar je kunt Arch en Fedora niet echt met elkaar vergelijken.
Apparmor, SELinux en Tomoyo zijn alle drie MAC implementaties van Linux (Mandatory Access Control).

Waarom zou je Arch en Fedora niet met elkaar kunnen vergelijken? Zowel Fedora als Arch hebben als doelgroep ervaren gebruikers en ontwikkelaars als non-bleeding distro's.

Arch ondersteunt SELinux voor de officieel ondersteunde kernels. En ondersteunt Apparmor en Tomoyo.
Het laat de keuze verder over aan de gebruiker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A1AD
nero355 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:30:
[...]

Een apart bakkie met Proxmox erop! d:)b

Kan van alles zijn :
- Intel Atom/Celeron/Pentium NUC
- DIY PC build.
- Willekeurig klein kastje dat vaak voor DIY Routers wordt gebruikt.
- AsRock "ietsje groter dan een NUC" Barebone
- Gigabyte Brix kastjes die ik een paar keer heel goedkoop tweedehands langs heb zien komen!
- Good old Shuttle barebone :*) O+
- enz...
- enz..
- enz.

;)
Heb ik al enkele jaren draaien ;)

• nero355

nero355

A1AD schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:15:
Heb ik al enkele jaren draaien ;)
Probleem opgelost dan! :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ndonkersloot schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:35:
[...]

Ik gebruik al langere tijd silverblue naar tevredenheid.
Ik gebruik zelf virt-manager.
Houd er rekening mee dat virt-manager een management tool is voor verschillende hypervisors, waaronder ook VirtualBox. Over het algemeen wordt virt-manager wel gebruikt als men Qemu/KVM gebruikt, dus ik ga er even vanuit dat je KVM bedoelt. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:11:
[...]

Apparmor, SELinux en Tomoyo zijn alle drie MAC implementaties van Linux (Mandatory Access Control).

Waarom zou je Arch en Fedora niet met elkaar kunnen vergelijken? Zowel Fedora als Arch hebben als doelgroep ervaren gebruikers en ontwikkelaars als non-bleeding distro's.

Arch ondersteunt SELinux voor de officieel ondersteunde kernels. En ondersteunt Apparmor en Tomoyo.
Het laat de keuze verder over aan de gebruiker.
Je hebt gelijk, maar ik wilde het niet met elkaar vergelijken, omdat Arch je de keuze biedt en jezelf aan de slag moet gaan. Bij Fedora is alles voor je geïnstalleerd en geconfigureerd. Je kunt dit atlijd lostrekken/aanpassen, maar de aanpak is anders.

Tevens is Arch rolling, terwijl Fedora (ligt aan de flavor natuurlijk) dat niet is.

Het is in de basis allemaal het zelfde, maar bijvoorbeeld ook de kernel configs/tweaks, etc. zijn anders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A1AD
:P
Jolijter schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:57:
[...]

Ik gebruik over het algemeen alleen VMs om andere distro's te bekijken. Daar is Gnome Boxes goed genoeg voor.

Wat kan Gnome Boxes niet wat voor jou blokkerend is?
Gho, voornamelijk de gewoonte. En ik vond niet hoe ik eenvoudig een USB-disk kon koppelen met mijn VM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 16:23
Hero of Time schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:00:
[...]

Houd er rekening mee dat virt-manager een management tool is voor verschillende hypervisors, waaronder ook VirtualBox. Over het algemeen wordt virt-manager wel gebruikt als men Qemu/KVM gebruikt, dus ik ga er even vanuit dat je KVM bedoelt. ;)
Yep, het was even een snelle reactie en ga er vanuit dat Silverblue as default gebruikt wordt.
Door dan virt-manager te layeren met rpm-ostree wordt standaard QEMU/KVM gebrukt.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
HollowGamer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:05:
[...]

Je hebt gelijk, maar ik wilde het niet met elkaar vergelijken, omdat Arch je de keuze biedt en jezelf aan de slag moet gaan. Bij Fedora is alles voor je geïnstalleerd en geconfigureerd. Je kunt dit atlijd lostrekken/aanpassen, maar de aanpak is anders.

Tevens is Arch rolling, terwijl Fedora (ligt aan de flavor natuurlijk) dat niet is.

Het is in de basis allemaal het zelfde, maar bijvoorbeeld ook de kernel configs/tweaks, etc. zijn anders.
Arch is rolling maar het ligt eraan welke Fedora je kiest en niet alleen naar Workstation kijkt.

Wanneer je Fedora Everything gebruikt kun je bijna alles :) zelf instellen en configureren. Installer Anaconda herken je dan niet meer terug met zoveel keuze aan opties, zoals minimale installatie, ander file system. Noem maar op.

• nero355

nero355

Iets anders :

Iemand ervaring met https://ubuntu.com/pro toevallig :?

Aan het einde van deze maand gaat de support voor Kubuntu 20.04.x LTS ten einde komen, maar ik krijg nu al meldingen dat ik met een subscription nog meer updates binnen zou krijgen ?!

Overigens alleen als ik via APT update en niet via Discover :)

Ik was eigenlijk van plan om een nieuwe installatie op een andere SSD te doen, maar misschien is het wel humor om te kijken hoe lang je zoiets kan rekken via een Free Personal Use Pro Subscription :D

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:10
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:50:
Iets anders :

Aan het einde van deze maand gaat de support voor Kubuntu 20.04.x LTS ten einde komen, maar ik krijg nu al meldingen dat ik met een subscription nog meer updates binnen zou krijgen ?!

Ik was eigenlijk van plan om een nieuwe installatie op een andere SSD te doen, maar misschien is het wel humor om te kijken hoe lang je zoiets kan rekken via een Free Personal Use Pro Subscription :D
Kubuntu stopt dus in 2023 met support terwijl Ubuntu 20.04 support heeft tot 2025? Dan denk ik dat de Pro-oplossing niets gaat doen voor je wat betreft Kubuntu toch? Anders zou ik denken dat je sowieso tot 2025 support zou moeten hebben.

Vreemd dat Kubuntu en Ubuntu daar in verschillen.

Edit: ah, flavors hoeven maar drie jaar support te leveren. Kan je Ubuntu Pro op een flavor nemen? Of krijg je dan alleen updates en fixes van Ubuntu maar niets meer van KDE? :P

[Voor 8% gewijzigd door Merethil op 12-04-2023 06:55]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Koenoe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:00:
Ik wil/wou de oude workstation inzetten als (media)server en eigenlijk weer eens met Linux spelen. Het probleem is dat Windows 10 vanwege de CPU's er niet meer op kunnen draaien. Windows 7 draait als een zonnetje, maar lijkt me niet helemaal veilig als ik de server op het internet aansluit.

Ununtu/Kubuntu/Mint/Fedora en OpenSuse geprobeert, maar alleen de laatste twee wilden volledig installeren. Waarna ze tijdens het opstarten bleven hangen in een black screen. Met OpenSuse lukte het mij het GRUB bestand aan te passen en zo de x-server te starten. De ATI proprietary drivers waren geïnstalleerd, maar als ik (bijvoorbeeld) HD video afspeel gaat dit volledig op de CPU's.

2 CPU's, 4GB DDR ecc ram, 4670AGP kaart (de laatste AGP kaart van ATI) met 1GB geheugen en het systeem op een SSD schijf. Dan denk ik, er moet toch een Linux versie zijn die daar nog behoorlijk op draait.
Is https://libreelec.tv/ iets?

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 19:46
Je zegt dat je het als media server wilt gebruiken. Heb je dan een grafische omgeving nodig? Misschien lukt een headless install wel namelijk.
Als ik het zo hoor qua leeftijd van de pc, gaat het waarschijnlijk niet een heel zuinige server worden....

Edit: ik heb nog eens even gelezen over die kaart, kan het zijn dat je alleen maar 64 bit distros hebt geprobeerd? Het kan zijn dat de driver voor deze kaart het 64-bit tijdperk nooit gehaald heeft....

[Voor 20% gewijzigd door Falco op 12-04-2023 09:46]

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:50:
Iets anders :

Waarom upgrade je niet gewoon naar de nieuwe versie?
KDE Plasma is ook echt beter geworden, als ik mij niet vergist kan je nu wel prima het op Wayland draaien.

• nero355

nero355

Merethil schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:49:
Kubuntu stopt dus in 2023 met support terwijl Ubuntu 20.04 support heeft tot 2025?

Vreemd dat Kubuntu en Ubuntu daar in verschillen.
Gek genoeg inderdaad...
Dan denk ik dat de Pro-oplossing niets gaat doen voor je wat betreft Kubuntu toch?
Anders zou ik denken dat je sowieso tot 2025 support zou moeten hebben.
Het gaat om packages die niet uniek zijn :
# apt full-upgrade
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Calculating upgrade... Done
Get more security updates through Ubuntu Pro with 'esm-apps' enabled:
  libavformat58 libmagick++-6.q16-8 libavfilter7 ffmpeg mc liburiparser1
  libmagickcore-6.q16-6-extra imagemagick libswresample3 libzmq5
  python2.7-minimal libhdf5-103 libmagickwand-6.q16-6 libcgraph6 python2.7
  mc-data libpostproc55 liblab-gamut1 imagemagick-6.q16 libeditorconfig0
  libavcodec58 libopusfile0 libcdt5 libavutil56 libpathplan4 libavdevice58
  libswscale5 libgvpr2 libopenexr24 libsdl2-2.0-0 libmysofa1
  libmagickcore-6.q16-6 libpython2.7-minimal libgvc6 libpython2.7-stdlib
  graphviz libavresample4 imagemagick-6-common
Learn more about Ubuntu Pro at https://ubuntu.com/pro

:)
Edit: ah, flavors hoeven maar drie jaar support te leveren.
Dat zal het dan wel zijn...
Kan je Ubuntu Pro op een flavor nemen?
Eerder een Subscription :)
Of krijg je dan alleen updates en fixes van Ubuntu maar niets meer van KDE? :P
Ik hoop dus stiekem van niet, want ik weet dat ze in nieuwere KDE Plasma versies de Application Launcher verpest hebben en het een beetje een "Windows 7 Start Menu vs. Windows 8.x/10/11 Start Menu" verhaal is geworden... :F :+
Als je een centrale Media Server wilt dan is dat IMHO niet de keuze die je wilt maken, want een zeer beperkt OS dat onderhuids draait en dan ben je beter af met OSMC of gewoon een echte Linux distro! ;)

LibreELEC is meer een Client OS :)
Falco schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:44:
Je zegt dat je het als media server wilt gebruiken.
Heb je dan een grafische omgeving nodig? Misschien lukt een headless install wel namelijk.
Dat is ook geen gek idee! d:)b
Als ik het zo hoor qua leeftijd van de pc, gaat het waarschijnlijk niet een heel zuinige server worden....
Lekker belangrijk als die niet 24/7 aan zal staan IMHO :)
Edit: ik heb nog eens even gelezen over die kaart, kan het zijn dat je alleen maar 64 bit distros hebt geprobeerd? Het kan zijn dat de driver voor deze kaart het 64-bit tijdperk nooit gehaald heeft....
De ATi/AMD HD4000 Serie was het begin van het tijdperk van H.264 en dergelijken hardwarematig decoden, maar had vaak wel een DVI naar HDMI Beeld+Audio converter nodig die speciaal werd gemaakt voor die generatie videokaarten dus ik gok dat er wel 64-bit ondersteuning zou moeten zijn geweest :)
HollowGamer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:22:
Waarom upgrade je niet gewoon naar de nieuwe versie?
Dat is effe niet boeiend :)

Ik ben gewoon nieuwsgierig naar dat Ubuntu Pro verhaal ;)
KDE Plasma is ook echt beter geworden, als ik mij niet vergist kan je nu wel prima het op Wayland draaien.
Wayland schmayland... niet interessant verder...

Maar wel die oude Application Launcher dus! :+

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is het mooie van o.a. KDE: als het je niet aan staat, heeft de community wel de oude nog ergens beschikbaar gemaakt en houdt die bij voor recentere KDE releases. Zolang ze er zin in hebben iig.

• CR2032
  • Niet online
Heb het distro hopping virus weer behoorlijk te pakken. Na diverse mislukte Fedora en OpenSuse nu Ubuntu 22.04 LTS. Hierop werkt NVidia tot zover zonder problemen. De start ging wel stroef, de live USB sessie gaf eerst een harde vastloper en daarna een knalgroene waas over het beeld. Wat pas op te lossen was door handmatig een ander kleurenprofiel te kiezen.

Ubuntu bevalt afgelopen week onverwacht goed. Fraaie fonts, een systray wat handig is voor apps is, AppArmor en tot nu toe geen haperingen met gamen onder NVidia. Ik ben niet echt fan van snaps, maar ze hebben wel het voordeel dat ze sandboxed zijn voor de security.

Irritant aan Ubuntu is die constante reclame reminders in apt om toch vooral een online Ubuntu Pro abonnement af te sluiten. Nee, dat wil ik helemaal niet, ondanks dat het voor particulier bijna altijd gratis is. Waarom pushen ze dit zo hard? Toch niet om een online profiel van je op te kunnen bouwen 'om de service te verbeteren' ?

Op de Ubuntu site uit moeten zoeken hoe je deze meldingen uit kunt zetten, was eenvoudig door het aanpassen van een apt hook. Dat hadden ze wel wat netter kunnen doen.

Afkomend van Arch voelt Ubuntu erg gemakkelijk en wat saai. Saai is goed. :)

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05 17:28
@CR2032 Je kunt overwegen om Linux Mint 21.1 installeren. Dan ben je - naast de irritante reclamemeldingen in apt - ook gelijk van de default snaps af. En dit met behoud van dezelfde stabiele Ubuntu 22.04 LTS basis.

Mijn platencollectie

• CR2032
  • Niet online
pporrio schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:46:
@CR2032 Je kunt overwegen om Linux Mint 21.1 installeren. Dan ben je - naast de irritante reclamemeldingen in apt - ook gelijk van de default snaps af. En dit met behoud van dezelfde stabiele Ubuntu 22.04 LTS basis.
Ik ben een te groot fan van Gnome en die DE zit standaard niet in Linux Mint.
Zelf Gnome installeren in Linux Mint ging bij mij nooit goed, dat liep stuk op aanpassingen die Mint had gedaan.

In Ubuntu zijn die 'reclame' meldingen in apt wel heel gemakkelijk uit te zetten:

sudo nano /etc/apt/apt.conf.d/20apt-esm-hook.conf
Comment de laatste regel uit met '/ubuntu-advantage/apt-esm-json-hook'

Als je apt news niet wilt dan ook:
sudo pro config set apt_news=false

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05 17:28
CR2032 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:00:
[...]
Zelf Gnome installeren in Linux Mint ging bij mij nooit goed, dat liep stuk op aanpassingen die Mint had gedaan.
Ik ben ook fan van Gnome. Is de standaard DE in Debian Stable die ik naar volle tevredenheid draai.

Mijn platencollectie

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:00:
[...]

In Ubuntu zijn die 'reclame' meldingen in apt wel heel gemakkelijk uit te zetten:

sudo nano /etc/apt/apt.conf.d/20apt-esm-hook.conf
Comment de laatste regel uit met '/ubuntu-advantage/apt-esm-json-hook'

Als je apt news niet wilt dan ook:
sudo pro config set apt_news=false
Beetje vreemd, want de ontwikkeling van XFCE gaat laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangzaam. (sorry :9).

Jammer dat Fedora niets voor jou was, dat vind ik de ultieme Gnome distro.

• nero355

nero355

CR2032 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:07:
Na diverse mislukte Fedora en OpenSuse nu Ubuntu 22.04 LTS. Hierop werkt NVidia tot zover zonder problemen.
De start ging wel stroef, de live USB sessie gaf eerst een harde vastloper en daarna een knalgroene waas over het beeld.
Wat pas op te lossen was door handmatig een ander kleurenprofiel te kiezen.
Interessant! :o

Hoezo was er een verkeerde Color Profile gekozen :?

Ik zou verwachten dat er altijd een neutrale sRGB Color Profile wordt gebruikt of zelfs gewoon helemaal geen Color Profile want die gooi je vaak zelf na de installatie erin of je doet gelijk ook een verse kalibratie van je monitor als je toch al bezig bent! :Y)
HollowGamer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:46:
Jammer dat Fedora niets voor jou was, dat vind ik de ultieme Gnome distro.
Het komt dan ook vanuit hun hoekje zeg maar dus opzich niet heel vreemd :)

• CR2032
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:56:
[...]

Ik zou verwachten dat er altijd een neutrale sRGB Color Profile wordt gebruikt of zelfs gewoon helemaal geen Color Profile want die gooi je vaak zelf na de installatie erin of je doet gelijk ook een verse kalibratie van je monitor als je toch al bezig bent! :Y)

[...]
Bij de Live USB sessie moest ik in een knalgroen scherm het kleurprofiel weggooien en handmatig het sRGB profiel kiezen. Gelukkig was dit online te vinden anders was ik niet eens verder gegaan met Ubuntu.
https://askubuntu.com/que...to-green-illegible-screen
Na de installatie ging alles goed en werd er een automatisch profiel gekozen voor een LG 4K scherm.

@HollowGamer Hoe bedoel je XFCE? Ik gebruik Gnome en dat wordt naar mijn idee steeds beter. Ik houd van het minimalische en opgeruimde. Ubuntu LTS heeft alleen nog Gnome 42 terwijl er 44 is.

Fedora is alleen met Nvidia een ramp. Het blijft maar pingpong tussen Fedora, NVidia en RPM Fusion en de gebruiker is de klos. Erg jammer van deze verder bijzonder fijne distro.

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:29:
[...]

Bij de Live USB sessie moest ik in een knalgroen scherm het kleurprofiel weggooien en handmatig het sRGB profiel kiezen. Gelukkig was dit online te vinden anders was ik niet eens verder gegaan met Ubuntu.
https://askubuntu.com/que...to-green-illegible-screen
Na de installatie ging alles goed en werd er een automatisch profiel gekozen voor een LG 4K scherm.

@HollowGamer Hoe bedoel je XFCE? Ik gebruik Gnome en dat wordt naar mijn idee steeds beter. Ik houd van het minimalische en opgeruimde. Ubuntu LTS heeft alleen nog Gnome 42 terwijl er 44 is.

Fedora is alleen met Nvidia een ramp. Het blijft maar pingpong tussen Fedora, NVidia en RPM Fusion en de gebruiker is de klos. Erg jammer van deze verder bijzonder fijne distro.
Weird, dit ziet eruit als een bug. Je zou het kunnen rapporten, als ik mij niet vergist is colord hiervoor verantwoordelijk. Je zou het altijd kunnen melden op de Ubuntu tracker.

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:56:
[...]

Nee, als ik het goed heb wel bij Arch enzo, maar de doorsnee halen dacht ik het juiste profiel op en/of hebben deze aan boord.

Kalibreren heb ik nooit meer gedaan, dacht dat dit juist door die profielen niet meer nodig is.

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:15:
Kalibreren heb ik nooit meer gedaan, dacht dat dit juist door die profielen niet meer nodig is.
Als je kalibreert dan maak je dus zelf een Color Profile aan die alles wat niet hardwarematig te corrigeren is daarmee corrigeert en sinds een monitor door de tijd heen slijt is het aan te raden om dat om de zoveel tijd te doen als je waarde hecht aan een zo correct mogelijk beeld :)

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:09:
[...]

Als je kalibreert dan maak je dus zelf een Color Profile aan die alles wat niet hardwarematig te corrigeren is daarmee corrigeert en sinds een monitor door de tijd heen slijt is het aan te raden om dat om de zoveel tijd te doen als je waarde hecht aan een zo correct mogelijk beeld :)
Ah, nooit geweten. Voor mij is dat extra werk.. dat slaan we wel over. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desalniettemin
CR2032 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:06:
[...]

Arch is rolling maar het ligt eraan welke Fedora je kiest en niet alleen naar Workstation kijkt.

Wanneer je Fedora Everything gebruikt kun je bijna alles :) zelf instellen en configureren. Installer Anaconda herken je dan niet meer terug met zoveel keuze aan opties, zoals minimale installatie, ander file system. Noem maar op.

[Afbeelding]
Minimal ga ik, als die mogelijkheid er is, altijd voor. Heb ik met Kubuntu ook gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is alleen een beetje jammer dat de 'minimal' bij veel distro's niet het bare minimum is om een systeem te draaien. Er worden vaak nog extra tools en libraries geïnstalleerd die je niet dagelijks gebruikt en ook niet voor de hardware nodig zijn.

Aan de ene kant begrijp ik het wel, maar anderzijds is het wel wat misleidend.

• Sjah
Oww van mij hoeft niet het bare minimum installd te staan. Ik krijg pas stress als ik word lastig gevallen dat ik met een sudo een lib moet installen. Ga lekker je WC brandschoon maken, en laat je HDD met rust. :)
Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee