CR2032 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:16:
Helaas Fedora 38 beta is er weer vanaf gehaald, ik had te vroeg gejuicht.
Weer volop stotteringen met NVidia, sommige games geen fullscreen, spontane freezes en vastlopers en extra windows in beeld die onbruikbaar waren. Ook werden er weer twee monitoren gedetecteerd waaronder een 46" monitor, een Xrandx scherm? Veel herkenbaar met de ervaring met Fedora 37.
Nalezend voor tips op het Fedora forum werd ik er ook niet blij van. Net als een paar jaar geleden nog steeds veel meldingen tot boze berichten van gebruikers. Het is jammer van deze mooie distro dat blijkbaar Fedora, RPMFusion en NVidia alleen naar elkaar aan het wijzen zijn als schuldige in plaats van het op te lossen.
https://discussion.fedora...s/c/ask/english/84/nvidia
Nog even OpenSuse Leap geprobeerd, maar dat gaf ook beeldstotteringen en random lockups. En een heel omslachtige inlogprocedure voor een encrypted drive.
Inmiddels terug naar Arch gegaan en alles met NVidia werkt direct weer vloeiend.
Bij de keuze van welke distro is de keuze niet heel groot meer wanneer je een NVidia videokaart hebt.
Te bizar eigenlijk, anno 2023...
IMHO is het probleem Nvidia en niet Linux in dat hele verhaal :
- Op een gegeven moment kwamen er gewoon een aantal wijzigingen in het gehele videokaarten aansturen verhaal onder Linux.
- Nvidia had daar geen zin in of begon in ieder geval veel te laat met al die veranderingen doorvoeren.
Resultaat :
- Boze gebruikers.
- Ontevreden gebruikers.
- Zelfs een project zoals LibreELEC die op een gegeven moment overweegt geen Nvidia Support meer te leveren in toekomstige releases!
Als een obscure/flink minder populaire ARM SoC betere ondersteuning van Linux heeft dan een groot bekend miljarden waard bedrijf dan moet je toch echt eens jezelf af gaan vragen wat je nou precies verkeerd doet als bedrijf zijnde!

Apparmor op Arch geinstalleerd en dat viel uiteindelijk best mee met behulp van de Arch wiki.
Het is niet zo complex om te installeren en te beheren als SELinux.
Is AppArmor niet een kwestie van :
- Scannen wat een applicatie allemaal gebruikt/toegang tot heeft.
- Dat naar een config file wegschrijven.
- De config file nakijken en als die goed genoeg is dan standaard in laten laden tijdens het opstarten.
Zoiets begreep ik in ieder geval toen ik effe gauw wat erover zat te lezen...
Alleen Arch en Pop!_OS doen dat zonder problemen is mijn ervaring tot nu toe.
Tja, die laatste moet wel, want distro van System76 die Laptops of beter gezegd (kant en klare) Barebones verkoopt die vaak een Nvidia GPU aan boord hebben!

Games illegaal downloaden is echt iets uit de oertijd ondertussen IMHO
Zoveel opties om tegenwoordig aan je favoriete game(s) te komen dat het eigenlijk wel zonde van je tijd is als je daar nog steeds jezelf mee bezig houdt!
Daarnaast mag je me een Console laten zien die meer dan één scherm kan aansturen in een Eyefinity/Surround Gaming opstelling en waarbij alle games fatsoenlijke muis/toetsenbord/joystick/stuurwiel/enz. ondersteunen hebben ?!
Ik gok dat je die niet gaat vinden!

Ik ben alleen sinds 2016/2017 heel AMD waardeloos gaan vinden toen :
- Crossfire ineens flink slechter ging werken na elke nieuwe Driver versie.
Pas iets van 2 of 3 jaar later gaven ze eindelijk toe dat het eigenlijk wel een EOL produkt was en ze verder geen aandacht meer eraan gaan besteden!

- CCC verdween en Eyefinity ineens van AWESOME!!! naar CRAP... ging!
Dat is dan uiteraard onder Windows gewoon.
Dus ik weet niet of ik wel nog steeds zin heb in dat merk als ik heel eerlijk ben...
Sinds Juni 2017 heb ik dan ook een Nvidia videokaart in gebruik en heb daarna eigenlijk nooit meer omgekeken!

[Voor 11% gewijzigd door nero355 op 10-04-2023 15:41]