Daar kom je vanzelf na verloop van tijd wel achter

Bij de meeste distros heb je toch zegmaar een basis.
Wat ik wel een aandachtspuntje vond toen ik voor de eerste keer "KDE from scratch" om het maar effe zo te noemen aan het installeren was dus stap voor stap opzetten is dat het wel handig is om effe bij een KDE Neon of Kubuntu rond te kijken wat er allemaal aan opties zijn voor bepaalde onderdelen die terugkomen in System Settings :
Dat was namelijk best wel effe een puzzeltje omdat ik nergens een volledige lijst van die dingen kon vinden inclusief een omschrijving ervan

Dat er zoveel smaken zijn is mooi natuurlijk en gaaf, maar maakt het voor mij juist wel lastig.
Want ja, wat is nu echt beter?
Het gaat er dan ook om wat JIJ fijn vindt!

Toen ik klein was ( paar jaar geleden

), draaide ik als eerste OS windows 98, daaruit ging ik naar windows 2000, XP, 7, 8/8.1 met classic shell, 10 en nu 11.
Daarin zit toch een bepaalde zelfde lijn in qua flow.
Ik vind 3.11 een draak en had graag gezien dat XP en 8.x/10/11 nooit hadden bestaan heel eerlijk gezegd!

Ik heb nu op mijn pc op een andere schijf pop os staan, maar ik merk dat ik voor het gemak omdat je alles kent, toch weer terug overstapt naar windows wat ik zelf minder wil.
Kwestie van afleren of jezelf beperken
Enige kans dat je nog ergens een aparte PC/Laptop/NUC hebt staan die je eventueel als Dedicated Linux bakkie zou kunnen gebruiken ??
Het probleem is dat ik MS word, excel en visio vaak gebruik en terug val op windows voor het gemak daarvan, want LibreOffice en compatibiliteit is toch niet altijd even perfect helaas...
Als dat nou eenmaal zo is en je Office nodig hebt voor je werk dan ontkom je daar helaas niet aan...
Privé heb ik ze gelukkig nog nooit nodig gehad

Wel moet ik nageven dat meer en meer games speelbaar zijn op linux door proton/lutris, behalve losse iso bestanden van games of kan dat wel?
Ik game nog niet onder Linux dus ik kan daar ook niet echt veel over vertellen

Misschien een beetje offtopic, maar hoe hebben jullie toch voor jullie zelf die switch kunnen maken?
Kwestie van een beetje raar zijn of anders durven te zijn en opeens een keer in je leven een X.org omgeving met KDE/Gnome/Xfce "from scratch" opbouwen onder FreeBSD 4.x/5.x/6.x nadat je met allerlei kant en klare Linux distro's en zelfs BeOS 5 Personal Edition hebt gerommeld
Mandrake! Kent u hem nog ?! 
Of Lindows!
Vervolgens heel lang niks ermee gedaan of alleen als Server OS gebruikt totdat Ubuntu en "The Cube" ineens in het nieuws waren :
Wikipedia: Compiz
Toen weer een tijdje ermee gerommeld, maar nog steeds eigenlijk niks echt ermee gedaan voor dagelijks gebruik...
Totdat...
Windows 8.x en 10 ineens op de markt kwamen en ik daar dus echt TOTAAL GEEN ZIN IN had!!!
Dus nu zit ik ergens sinds 2018 of zo alles in huis zoveel mogelijk zonder Windows te gebruiken en heb ik eigenlijk alleen nog maar een Workstation/Game PC die Windows 7 Pro draait en is verder alles voorzien van een of ander Linux of *BSD smaakje tot aan mijn telefoon toe