@Sjah Het is trage oude troep
Sinds AMD met de Ryzen revolutie is begonnen is het snel gegaan met CPU's. Tegenwoordig wordt zoiets als een 5600G een 'simpele budget CPU genoemd. En dat terwijl die al bijna 10x zo snel is als de G3900 waarop nu deepin draait.
@nero355 Nogmaals, voor mij is mijn Ubuntu gewoon een soort van gereedschap; het doet wat het doen moet en dat is voldoende voor mij
Wat betreft Breeze, heb jij een URL? Firefox detected a potential security threat and did not continue to discover.manjaro.org because this website requires a secure connection.
@Sjah Kubuntu heeft ook snaps, maar ik heb er helemaal geen last van. Nu meer dan een maand Kubuntu 22.10 met Plasma 5.26.4 en het loopt een als een geoliede machine.
@nero355 Ik heb een geheugen als een zeef Kubuntu 22.10 met Fluent dark theme en Papirus dark icons
[Voor 26% gewijzigd door desalniettemin op 02-01-2023 16:36]
Zeker geen ramp, maar ligt eraan wat je wilt. Bij Fedora, maar ook o.a. Arch, OpenSuse Tumbleweed en Debian Sid weet je dat je dagelijks nieuwe updates kunt verwachten van kernel en andere packages. Als dat juist is wat je wilt - omdat je graag met de laatste versie van packages wilt werken - is dat helemaal prima natuurlijk.
Ook kun je uiteraard bij bovengenoemde distro's ook zelf bepalen of je wel of niet reageert op de nieuwe updates melding. Maar ik kan die meldingen slecht negeren.
Ik hoef niet met de laatste kernel of versies van applicaties te werken. Dus een distro die wat minder vaak nieuwere versies van packages vrijgeeft, heeft mijn voorkeur.
Dus meestal is dit bij mij Debian Stable of Linux Mint.
Af en toe een distrohopje naar Fedora, FreeBSD of een andere distro, om vervolgens tot de conclusie te komen dat Debian Stable en Linux Mint het beste voor mij werken.
[Voor 8% gewijzigd door pporrio op 02-01-2023 17:18]
Die Deepin distro is toch wel erg mooi En dat terwijl ik een antie Apple ben
Jammer dat er geen main stream distro is met deze look and feel.
Nadelen zijn er ook; in de eerste instantie is het best wel traag.
En je blijft overal chineze teksten tegenkomen.
Nu uitzoeken hoe ik firefox weer in het engels krijg.
Vishari Beduk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:43:
Watdan? (ik was ff vergeten dat DDE idd tegenwoordig een officiele spin is).. Het is gewoon een installatie van een OS als elke andere, maar dan kies je voor een SPIN, Of, je installeert een OS en gooit dan DDE er overheen.. Weinig knutselen aan imo.. maar wellicht verschillen we van mening over wat knutselen is.
Zeker geen ramp, maar ligt eraan wat je wilt. Bij Fedora, maar ook o.a. Arch, OpenSuse Tumbleweed en Debian Sid weet je dat je dagelijks nieuwe updates kunt verwachten van kernel en andere packages. Als dat juist is wat je wilt - omdat je graag met de laatste versie van packages wilt werken - is dat helemaal prima natuurlijk.
Ook kun je uiteraard bij bovengenoemde distro's ook zelf bepalen of je wel of niet reageert op de nieuwe updates melding. Maar ik kan die meldingen slecht negeren.
Ik hoef niet met de laatste kernel of versies van applicaties te werken. Dus een distro die wat minder vaak nieuwere versies van packages vrijgeeft, heeft mijn voorkeur.
Dus meestal is dit bij mij Debian Stable of Linux Mint.
Af en toe een distrohopje naar Fedora, FreeBSD of een andere distro, om vervolgens tot de conclusie te komen dat Debian Stable en Linux Mint het beste voor mij werken.
Ik ben nog niet volledig over naar OpenSUSE MicroOS, maar heb al wel gelezen dat deze standaard dagelijks automatisch updates toepast. Omdat de system files readonly zijn en er met een update een nieuw snapshot van je systeem wordt gemaakt heb je geen last van die updates en wordt er bij een reboot vanaf het nieuwe snapshot gestart waardoor je de updates binnen hebt.
It should also appeal to the same audience now more used to an iOS, Chromebook or Android-like experience where the OS is static, automated & reliable and the Apps are the main thing the user cares about.
Op mijn laptop staat nu Fedora Silverblue. Deze heeft idd ook regelmatig updates maar ik krijg daar geen notificaties van en doe zelf een update wanneer ik daar zin in heb.
[Voor 4% gewijzigd door Jolijter op 04-01-2023 10:51]
Die taakbalk van die Deepin distro is volgens mij niet Apple, maar hardstikke Win11. Win11 heeft de taakbalk sterk beter gemaakt vind ik (tov W10), maar ik vind het ook afgekeken van de Ubuntu Dock.
Ik vind de taakbalk van W11 prima. Dat het gecentreerd is vind ik prettig aangezien ik meestal naar het midden van het scherm kijk en niet naar een hoek. Grootste probleem heb ik met het automatisch verbergen van het ding wat nog weleens glitched waardoor de statusbalk verdwijnt. Het startmenu gebruik ik niet, ik zoek naar applicaties met PowerToys Run en dat gaat veel beter dan met het startmenu.
Toch zou ik liever in Gnome werken. Helaas werk ik nog wat met legacy dotnet MVC code...
Maar zelfs KDE is in één van de laatste versies de Windows 10 kant op gegaan i.p.v. de Windows 7 kant op dus ik moet nog een keer kijken hoe ik dat sloop dan wel vervang!
En anders maar eens kijken wat Xfce tegenwoordig aan het doen is of zo...
Thx @Jolijter , mijn werklaptop is een stuk fijner geworden met PowerToys Run Wellicht niet het mooist smoelenst, maar wel sneller dan startmenu.. en lijkt al een stuk meer op mn privelaptop . Daar wissel ik Qtile en Hyprland (die laatste om te proberen) af, in combinatie met Fuzzel als 'startmenu' (dus Windows-toets en dan meteen typen wat ik wil starten..) en dat werkt toch een stuk vlotter.
Sjah schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:37:
Die taakbalk van die Deepin distro is volgens mij niet Apple, maar hardstikke Win11. Win11 heeft de taakbalk sterk beter gemaakt vind ik (tov W10), maar ik vind het ook afgekeken van de Ubuntu Dock.
Ik denk dat het het meeste lijkt op de taskbar van Samsung Dex. Zeker als je kijkt naar de zwevende vlakken met iconen erin die ik op ubuntudde.com zie in screenshots. Samsung Dex heeft dat ook als taskbar: https://images.techhive.c...indows-100719493-orig.jpg
Ook de titelbalken van de vensters hebben redelijk dezelfde look.
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
Vishari Beduk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:43:
Hoi, alvast excuses voor het onderwerp van mijn vraag hier.. maar goed..
Mijn dochter (7yo) werkt op school met Chromebooks (welk kind niet zou je bijna zeggen). Nu heeft ze thuis n ipad waar ze dan evt schoolwerk op doet. Maar ik heb zelf nog een zwik aan oude laptops liggen. Heeft iemand ervaring met een laptop voorzien van Chrome OS Flex?
Werkt dat een beetje ? Zou dat een optie zijn als 'thuiswerkplek' voor mn dochter of kan ik beter de iPad blijven hanteren? Mis je veel doordat het geen 'volledig' Chome OS is?
Mijn dochter (7yo) werkt op school met Chromebooks (welk kind niet zou je bijna zeggen). Nu heeft ze thuis n ipad waar ze dan evt schoolwerk op doet. Maar ik heb zelf nog een zwik aan oude laptops liggen. Heeft iemand ervaring met een laptop voorzien van Chrome OS Flex?
Werkt dat een beetje ? Zou dat een optie zijn als 'thuiswerkplek' voor mn dochter of kan ik beter de iPad blijven hanteren? Mis je veel doordat het geen 'volledig' Chome OS is?
Heb je zelf het idee dat ze hier profijt van gaat hebben? Wat verwacht je dat er anders gaat zijn ten opzichte van de iPad? Als het schoolwerk alleen in webapps plaatsvindt en de inputmogelijkheden van de iPad daarin fijn genoeg voor haar zijn zou ik er geen moeite in steken. Tenzij je het zelf een leuk experiment vindt, dan zou ik zeggen: go for it en bekijk daarna of het in het voordeel van je dochter kan werken.
Wil je daarmee zeggen dat een privacy schendend apparaat en OS tegenwoordig al vanaf de bassisschool verplicht zijn
@nero355 Er is bijna geen (basis)school te vinden die geen gebruik maakt van ChromeOS apparaten on lesmateriaal te gebruiken. Ik heb toevallig recent een zoektocht naar een school gedaan en in onze omgeving zitten 5 scholen. 5 met materiaal/lessen/opdrachten via ChromeOS apparatuur
Wil je daarmee zeggen dat een privacy schendend apparaat en OS tegenwoordig al vanaf de bassisschool verplicht zijn
Zo JA, dan is dat echt f-ed up!
Nou ja.. verplicht verplicht.. de school gebruikt het, zit dus in het Google Classroom/Meet ecosysteem.. Dus als je vanaf thuis contact wil (Dochter was afgelopen week ziek) zul je iets moeten Maar niet perse ChromeOS.. alleen vrouw en kind kunnen wellicht wat makkelijker zelf iets regelen ipv.. PAAAAP.. Hoe moet dit?? SCHAAAAT ik probeerde in te loggen , maar t wilde niet..
Op de iPad zit Chrome als browser geïnstalleerd met een tabbladen selectie voor school, incl Google Meet.. Maar dat lukt hun niet altijd, logt soms automatisch uit, etc etc.. niet dat dat perse beter gaat zijn op Chrome OS (en liever gebruik ik t idd niet.. maar helaas.. en dan maar liever zo gemakkelijk mogelijk voor vrouw/kind)
Nou ja.. verplicht verplicht.. de school gebruikt het, zit dus in het Google Classroom/Meet ecosysteem.. Dus als je vanaf thuis contact wil (Dochter was afgelopen week ziek) zul je iets moeten Maar niet perse ChromeOS.. alleen vrouw en kind kunnen wellicht wat makkelijker zelf iets regelen ipv.. PAAAAP.. Hoe moet dit?? SCHAAAAT ik probeerde in te loggen , maar t wilde niet..
Op de iPad zit Chrome als browser geïnstalleerd met een tabbladen selectie voor school, incl Google Meet.. Maar dat lukt hun niet altijd, logt soms automatisch uit, etc etc.. niet dat dat perse beter gaat zijn op Chrome OS (en liever gebruik ik t idd niet.. maar helaas.. en dan maar liever zo gemakkelijk mogelijk voor vrouw/kind)
Mocht je het gaan ondernemen, vergeet dan vooral niet hier terug te koppelen hoe dat ging
Ik heb alleen ervaring met CloudReady. Tijdens de eerste lockdown moest er vanuit huis schoolwerk worden gedaan en aangezien ze bij mijn dochter op school ook Chromebooks gebruiken met de hele Google educatie suite, leek me dit wel je wel handig.
CloudReady startte ik vanaf een live usb stick waarna het een kwestie was van verbinden met het draadloze netwerk en daarna inloggen met je Google account.
Werkte op mijn HP EliteBook prima inclusief webcam. Op een oude witte MacBook uit 2009 werkte het ook goed, al kreeg ik daar de webcam niet aan de op praat vanwege Apple proprietary firmware.
Onder een Linux distro kon ik deze firmware wel zelf installeren, maar CloudReady ondersteunt dit niet.
Mocht je het gaan ondernemen, vergeet dan vooral niet hier terug te koppelen hoe dat ging
Nog niet heel goed Het maken van het herstelmedium(USBstick) wil niet eens Blijft op 0% staan (ruim 30min) met heeeeeeeeeel af en toe activiteit op de stick (knipperende rode led) en verder NIETS...
Koepert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:57:
Nog niet heel goed Het maken van het herstelmedium(USBstick) wil niet eens Blijft op 0% staan (ruim 30min) met heeeeeeeeeel af en toe activiteit op de stick (knipperende rode led) en verder NIETS...
Dus weinig hoopvol dat dit wat gaat worden
Probeer eens een model dat kleiner is dan 32 GB indien van toepassing of vergeet al die tooltjes en DD die ISO gewoon naar je USB Stick toe
Als Linux admin besloten om toch de Windows bak te ditchen op het werk en gewoon Fedora te installeren.. Vond WSL echt niet zo fijn werken en kan Windows gewoon de laatste maanden echt niet meer uitstaan.
Maar sjonge wat een gesukkel voor hem toe te voegen aan AD met realm. Hij verbindt netjes maar het inloggen op mijn AD account wilt ie niet pakken. 5u zitten zoeken vandaag en called it a day. Weekend.
jmignolet schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:29:
Als Linux admin besloten om toch de Windows bak te ditchen op het werk en gewoon Fedora te installeren.. Vond WSL echt niet zo fijn werken en kan Windows gewoon de laatste maanden echt niet meer uitstaan.
Maar sjonge wat een gesukkel voor hem toe te voegen aan AD met realm. Hij verbindt netjes maar het inloggen op mijn AD account wilt ie niet pakken. 5u zitten zoeken vandaag en called it a day. Weekend.
Gek, enige wat je nodig hebt is sssd, adcli en realmd. Zou geen 5 uur moeten kosten, maar 5 minuten. Er is zelfs een MS pagina te vinden waar wordt uitgelegd hoe je een Linux server aan AD koppelt zodat je met SQL Server tegen AD kan babbelen voor gebruikersauthenticatie.
Er is zelfs een MS pagina te vinden waar wordt uitgelegd hoe je een Linux server aan AD koppelt zodat je met SQL Server tegen AD kan babbelen voor gebruikersauthenticatie.
Ik zou denken dat je ook nog iets van LDAP/Kerberos/RADIUS en misschien zelfs Samba nodig hebt
Of in ieder geval iets van scripts die het een en ander laten samenwerken op basis van bepaalde variabelen van die protocollen...
Ik zou denken dat je ook nog iets van LDAP/Kerberos/RADIUS en misschien zelfs Samba nodig hebt
Of in ieder geval iets van scripts die het een en ander laten samenwerken op basis van bepaalde variabelen van die protocollen...
/Geen ervaring mee en dus best wel nieuwsgierig
Kerberos kan je toevoegen, dat doet het MS document dan ook omdat via die methode de SQL authenticatie loopt. Hoef je zelf overigens ook weinig aan te doen, gewoon zorgen dat het geïnstalleerd is, controleer na het toevoegen van je apparaat aan AD middels 'realmd -join' oid je AD domein staat vermeld in krb5.conf en klaar.
Desgewenst pas je /etc/sssd/sssd.conf nog iets aan om een andere home map te hebben. Wat ik zelf er nog bovenop doe, is via pam-auth-update de mkhomedir optie aanzetten. Had de eerste keer dat ik m'n systeem bij AD koppelde het rare effect dat m'n home niet werd gemaakt. Maar kan ook zijn dat een optie in sssd.conf dat ook kan regelen.
Het zal afhankelijk zijn van je gebruik en verwachtingen. Ik heb zowel Arch als EndeavourOS een tijdje gebruikt, EndeavourOS automatiseerd wat zaken maar zodra je Arch volledig aan de praat hebt zou ik voor normaal gebruik niet weten wat je nog mist.
Als je graag de ervaring van EndeavourOS wilt, waarom heb je dat dan niet geïnstalleerd? Na installatie is het voornamelijk gewoon Arch met, zoals je aangeeft, wat QoL tools die misbaar zijn.
Het zal afhankelijk zijn van je gebruik en verwachtingen. Ik heb zowel Arch als EndeavourOS een tijdje gebruikt, EndeavourOS automatiseerd wat zaken maar zodra je Arch volledig aan de praat hebt zou ik voor normaal gebruik niet weten wat je nog mist.
Als je graag de ervaring van EndeavourOS wilt, waarom heb je dat dan niet geïnstalleerd? Na installatie is het voornamelijk gewoon Arch met, zoals je aangeeft, wat QoL tools die misbaar zijn.
Mijn post was niet compleet, sorry. Ik gebruik Endeavour OS al een tijdje, maar zie nu dus weinig verschil kwa snelheid of performantie. Arch is minimalistischer en dat vind ik zeer positief.
Kerberos kan je toevoegen, dat doet het MS document dan ook omdat via die methode de SQL authenticatie loopt. Hoef je zelf overigens ook weinig aan te doen, gewoon zorgen dat het geïnstalleerd is, controleer na het toevoegen van je apparaat aan AD middels 'realmd -join' oid je AD domein staat vermeld in krb5.conf en klaar.
Desgewenst pas je /etc/sssd/sssd.conf nog iets aan om een andere home map te hebben. Wat ik zelf er nog bovenop doe, is via pam-auth-update de mkhomedir optie aanzetten. Had de eerste keer dat ik m'n systeem bij AD koppelde het rare effect dat m'n home niet werd gemaakt. Maar kan ook zijn dat een optie in sssd.conf dat ook kan regelen.
Precies. Het is wel simpel, en alles geeft netjes aan dat ik gejoined ben aan het AD domein. Echter bij het uitloggen met het lokaal account om vervolgens mijn AD account te gebruiken pakt hij het niet aan. En dat is net wat me momenteel 5u heeft gekost.
Maar goed, waarschijnlijk iets over het hoofd gezien maar het is inderdaad vrij straightforward.
Edit: id <aduser>@<domein> geeft aan "no such user". Maar ben wel gejoined.
[Voor 3% gewijzigd door jmignolet op 28-01-2023 07:04]
Precies. Het is wel simpel, en alles geeft netjes aan dat ik gejoined ben aan het AD domein. Echter bij het uitloggen met het lokaal account om vervolgens mijn AD account te gebruiken pakt hij het niet aan. En dat is net wat me momenteel 5u heeft gekost.
Maar goed, waarschijnlijk iets over het hoofd gezien maar het is inderdaad vrij straightforward.
Edit: id <aduser>@<domein> geeft aan "no such user". Maar ben wel gejoined.
Dat is waarom ik 'use_fully_qualified_names' oid omzet van de standaard waarde naar het tegenovergestelde, zodat je '@domein' niet hoeft te gebruiken. Ook de home locatie pas ik aan naar /home/$domein/$user.
Komt omdat men zo vaak elkaar maar een beetje napraat i.p.v. echt daadwerkelijk bekend te zijn met een stuk software of gehele setup!
Hoe vaak ik wel niet ergens mee bezig ben geweest en dan 101 keer precies hetzelfde verhaal tegenkom, terwijl het daadwerkelijke probleem op een totaal andere manier opgelost moest worden uiteindelijk...
Wel bijzonder dat je specifiek een AD server moet ingeven. Maar fijn dat het werkt.
In ander nieuws, iets wat ik denk dat hier wel handig is om te noemen:
Debian gaat vanaf versie 12/Bookworm de non-free firmware in een aparte sectie plaatsen. Dit is sinds gisteren ofzo doorgevoerd, dus als je afhankelijk bent van bijvoorbeeld firmware-iwlwifi of firmware-amd-graphics, zorg dan dat je in je sources.list ook non-free-firmware hebt staan als sectie. Wil je alles, dan zou een regel dus iets als dit worden:
code:
1
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ bookworm main contrib non-free non-free-firmware
Dat kan met ongeveer elke distro en met de meeste desktop environments wel. Zelf gebruik ik primair Gnome, maar dat is omdat ik het gewend ben. KDE is de andere grote. Misschien dat je een keer een live versie van Fedora kan pakken met de ene en Ubuntu met de andere? Dan heb je van alles wat gezien.
[Voor 28% gewijzigd door Shivs op 09-03-2023 21:24]
Velen beginnen met Ubuntu of Mint. Die laatste heeft standaard Mate of Cinnamon (net naar gelang wat je pakt), wat qua gevoel/uiterlijk wat meer in de richting van Windows komt. KDE heeft ook een meer Windows-like uiterlijk en is zeer uitgebreid met opties.
Steam doet het prima op veel distributies, maar initieel werd het wel met Ubuntu als basis ontwikkeld.
Hero of Time schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:32:
Velen beginnen met Ubuntu of Mint. Die laatste heeft standaard Mate of Cinnamon (net naar gelang wat je pakt), wat qua gevoel/uiterlijk wat meer in de richting van Windows komt. KDE heeft ook een meer Windows-like uiterlijk en is zeer uitgebreid met opties.
Steam doet het prima op veel distributies, maar initieel werd het wel met Ubuntu als basis ontwikkeld.
Of ZorinOS gebruiken. Deze lijkt letterlijk bijna op Windows. Schijnt ook de makkelijkste overstap distro te zijn. Ik gebruik het al een lange tijd met veel plezier.
Of ZorinOS gebruiken. Deze lijkt letterlijk bijna op Windows. Schijnt ook de makkelijkste overstap distro te zijn. Ik gebruik het al een lange tijd met veel plezier.
Mijn Lenovo draait ook sinds een half jaar op Zorin. De Pro versie.
Draait als een tierelier. Hiervoor voornamelijk Mint gebruikt met de Cinnamon desktop.
System76 verkoopt natuurlijk ook Gaming Laptops/Barebones en hebben daarom waarschijnlijk het een en ander wat extra voorbereid/makkelijker gemaakt in hun distro!
Volgens mij liet iemand hier in dit topic al een keer zien dat je makkelijk tussen de iGPU en de Nvidia GPU kon wisselen!
Shivs schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:21:
Het voordeel heb je bij PopOS voornamelijk met een Nvidia kaart. Als je AMD hebt heb je al minder baat bij wat ze in die distro toevoegen voor gamen.
Klopt maar heeft nog steeds voordelen. Pop!OS is vooral geschikt als een mooie complete distro met veel aandacht support voor gaming. Als beginner is het handig dat je wat op weg wordt geholpen. Net als leren fietsen met een paar steunwieltjes. Want er zijn genoeg mensen die Linux dan opeens te ingewikkeld en vermoeiend vinden en alsnog spontaan terugvliegen naar Windows.
Er zijn meer distro's die Nvidia inmiddels goed op orde hebben, maar ook genoeg waar dat vaak een puinhoop is. Ik gebruik Arch en daar is de Nvidia en gaming support uitstekend, zo direct vanaf de packagemanager. Met Fedora was dat met RPM Fusion vaak dikke drama na een update. Terwijl het verder zo'n fijne distro is.
Het probleem met Nvidia is voornamelijk dat het bedrijf zelf niet lief meespeelt met open source software. Dat Fedora en andere distro's de drivers niet meeleveren komt doordat Nvidia bepaalde onderdelen gesloten houdt. De hele filosofie van Fedora en wat andere distro's is dat er alleen open software wordt geleverd, dan valt de driver van Nvidia daar dus niet onder.
Overigens ben ik het met je een dat PopOS vriendelijk is voor beginners, het voordeel dat je hebt is dat veel tutorials op Ubuntu gebaseerd zijn en die zijn bijna altijd te gebruiken op Pop.
Shivs schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:32:
De hele filosofie van Fedora en wat andere distro's is dat er alleen open software wordt geleverd, dan valt de driver van Nvidia daar dus niet onder.
Dat lijkt me vreemd voor een distro die in feite onder Red Hat valt
Waarom? Ook Red Hat is een open source-bedrijf, maar commercieel moeten ze ook wat pragmatisme aan de dag leggen. En Fedora is geen commercieel project.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Het model van Red Hat is juist dat ze met support geld verdienen. Want de hele basis van het OS is volledig open source. Maar kijk eens naar de beheertools die ze aanbieden, Satellite en andere tools waar je een subscriptie op moet nemen bevat wat gesloten onderdelen of alleen verkrijgbaar met said subscriptie.
Borromini schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:16:
Waarom? Ook Red Hat is een open source-bedrijf, maar commercieel moeten ze ook wat pragmatisme aan de dag leggen. En Fedora is geen commercieel project.
Ik weet niet hoe zwaar de twee met elkaar verweven zijn, maar mijn denkwijze is dit :
- Red Hat = Enterprise produkt
- Enterprise gebruik = Veel property drivers/firmwares/blobs van DELL/HPE/Lenovo/enz.
Je kan dan niet aankomen met "Ik ondersteun jouw peperdure NIC niet, want ik ben volledig opensource!" zoals bijvoorbeeld een Debian die dat dus gewoon WEL doet i.c.m. een uitvoering: HP 530FLR-SFP+ terwijl bijvoorbeeld weer een Ubuntu daar totaal niet moeilijk over doet, want ook een bedrijf dat op de Red Hat manier actief is =>
Hero of Time schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:08:
Het model van Red Hat is juist dat ze met support geld verdienen. Want de hele basis van het OS is volledig open source. Maar kijk eens naar de beheertools die ze aanbieden, Satellite en andere tools waar je een subscriptie op moet nemen bevat wat gesloten onderdelen of alleen verkrijgbaar met said subscriptie.
Dat lijkt me vreemd voor een distro die in feite onder Red Hat valt
Fedora levert alleen open source uit principe. Daarom bestaat er RPM Fusion om dat gat te vullen.
Maar ook dan zijn Fedora en Nvidia geen vrienden. Ik heb te vaak meegemaakt dat op de meest ongelukkige momenten je weer een zwart scherm had en de zaak was verprutst.
Dan is het handig dat er distro's zijn met kant en klare ISO's met Nvidia support er al in zoals Pop!_OS en Manjaro.
Ik blijf het bijzonder vinden dat met Arch altijd mogelijk is om nvidia of nvidia-lts gewoon vanuit de package manager te installeren en alles werkt en blijft ook werken.
Waarom kan dit niet bij alle andere distro's? Zo anders is Arch toch helemaal niet in architectuur of package manager?
Met Arch heb je geen dkms, akmods of ander gedoe perse nodig. Het is dit en klaar, met lib32 voor Steam..
Ook Secure Boot blijft werken. Nooit gedoe.
In principe doet Red Hat slechts ontwikkeling in de upstream. Waar het geld mee wordt verdient is het enterprise ready maken van said upstream projecten. Daarop nemen bedrijven dan subscriptions voor support. Als het goed is zijn er dus bijzonder weinig closed source dingen bij Red Hat, slechts de manier waarop builds worden samengesteld bijvoorbeeld.
Ik weet niet hoe zwaar de twee met elkaar verweven zijn, maar mijn denkwijze is dit :
- Red Hat = Enterprise produkt
- Enterprise gebruik = Veel property drivers/firmwares/blobs van DELL/HPE/Lenovo/enz.
Je kan dan niet aankomen met "Ik ondersteun jouw peperdure NIC niet, want ik ben volledig opensource!" zoals bijvoorbeeld een Debian die dat dus gewoon WEL doet i.c.m. een uitvoering: HP 530FLR-SFP+ terwijl bijvoorbeeld weer een Ubuntu daar totaal niet moeilijk over doet, want ook een bedrijf dat op de Red Hat manier actief is =>
Daar heb je het verkeerd. Debian heeft met hun Free Software Guidelines idd alleen maar vrije, open source software. In de basis. Maar als je het installeert, krijg je de vraag of je non-free software wilt toestaan. En daar zit de betreffende firmware blobs om NICs e.d. te laten functioneren.
Als je echt alleen de main sectie van Debian pakt, heb je na installatie geen geluid over HDMI, geen wifi en hoogstwaarschijnlijk ook geen bluetooth dat werkt. En ook geen GUI als je een AMD kaart hebt.
Maar wanneer je non-free, of met de komende Stable non-free-firmware gebruikt, zal veel hardware ook gewoon kunnen werken.
Fedora levert alleen open source uit principe. Daarom bestaat er RPM Fusion om dat gat te vullen.
Maar ook dan zijn Fedora en Nvidia geen vrienden. Ik heb te vaak meegemaakt dat op de meest ongelukkige momenten je weer een zwart scherm had en de zaak was verprutst.
Dan is het handig dat er distro's zijn met kant en klare ISO's met Nvidia support er al in zoals Pop!_OS en Manjaro.
Ik blijf het bijzonder vinden dat met Arch altijd mogelijk is om nvidia of nvidia-lts gewoon vanuit de package manager te installeren en alles werkt en blijft ook werken.
Waarom kan dit niet bij alle andere distro's? Zo anders is Arch toch helemaal niet in architectuur of package manager?
Met Arch heb je geen dkms, akmods of ander gedoe perse nodig. Het is dit en klaar, met lib32 voor Steam..
Ook Secure Boot blijft werken. Nooit gedoe.
Met Arch zou je vergelijkbare issues moeten krijgen als bij Fedora met nVidia hardware en drivers. Maar wellicht dat de Arch community eerder patches toepast of beschikbaar heeft om de kernel module te bouwen wanneer er een nieuwe kernel beschikbaar komt. Hoewel [GARUDA/ARCH] Videochip ondersteuning verlopen weer aangeeft dat ook Arch dit probleem kent. Het duurt namelijk even voordat de nVidia driver geschikt is voor de laatste kernel. Dat gaat eigenlijk wel altijd stuk bij release van een nieuwe 'major' kernel.
Hero of Time schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:21:
Daar heb je het verkeerd. Debian heeft met hun Free Software Guidelines idd alleen maar vrije, open source software. In de basis. Maar als je het installeert, krijg je de vraag of je non-free software wilt toestaan. En daar zit de betreffende firmware blobs om NICs e.d. te laten functioneren.
Als je echt alleen de main sectie van Debian pakt, heb je na installatie geen geluid over HDMI, geen wifi en hoogstwaarschijnlijk ook geen bluetooth dat werkt. En ook geen GUI als je een AMD kaart hebt.
Maar wanneer je non-free, of met de komende Stable non-free-firmware gebruikt, zal veel hardware ook gewoon kunnen werken.
Dat verhaal ken ik, maar toch ging het mis i.c.m. een dergelijke NIC en een aantal anderen, echter durf ik niet te zeggen of non-free was geconfigureerd : Waarschijnlijk wel de beheerder van de PXE BOOT omgeving kennende, maar misschien ook niet...
Ubuntu en CentOS deden destijds in ieder geval niet moeilijk over de NIC
Dat verhaal ken ik, maar toch ging het mis i.c.m. een dergelijke NIC en een aantal anderen, echter durf ik niet te zeggen of non-free was geconfigureerd : Waarschijnlijk wel de beheerder van de PXE BOOT omgeving kennende, maar misschien ook niet...
Ubuntu en CentOS deden destijds in ieder geval niet moeilijk over de NIC
Wat dan nog zou kunnen, is de kernel config die wat met de modules doet waardoor het mogelijk niet werkt. Tijd terug was er bij Debian Stable een optie niet ingeschakeld en werkte de microfoon van Lenovo laptops met Ryzen processors (Renoir) niet. Ook met de backports kernel werkte het niet, terwijl de kernel in Testing/Unstable op dat moment het wel deed.
Tijdje later was het alsnog opgelost en met de Stable erna zeker. Maar het was wel even een puntje van 'waarom is hier voor gekozen destijds en waarom is het nog niet opgelost'.
Welke distro zouden jullie aanraden om voor een pc en laptop te gebruiken? Beiden hebben een AMD cpu, de pc heeft voor nu nog een nvidia videokaart. Ik heb voor mijn pc wel appart Pop os draaien, maar wat ik persoonlijk minder van gecharmeerd ben is de pop os shop. de Elementery os store. Deze heeft altijd wel een probleem met updates.
Op mijn pc game ik, dus dat is een belangrijke. Mijn laptop is mijn werkpaard voor onderweg en daar sluit ik vaak een 2e scherm op aan. Persoonlijk vind ik Gnome het mooiste omgeving hebben, waarbij bij KDE echt veel te customizen valt. Soms wel te veel.
Mijn HTPC heeft een GT 1030 en draait Debian Testing en tot nu toe heb ik daarmee geen gekke dingen meegemaakt op het tearing verhaal i.c.m. video decoding na dat ik als het goed is in dit topic een keer eerder heb genoemd
Ik heb voor mijn pc wel appart Pop os draaien, maar wat ik persoonlijk minder van gecharmeerd ben is de pop os shop. de Elementery os store. Deze heeft altijd wel een probleem met updates.
Op mijn pc game ik, dus dat is een belangrijke. Mijn laptop is mijn werkpaard voor onderweg en daar sluit ik vaak een 2e scherm op aan. Persoonlijk vind ik Gnome het mooiste omgeving hebben, waarbij bij KDE echt veel te customizen valt. Soms wel te veel.
Ik zou zeggen pak de basis waarop die distro's zijn gebaseerd en probeer de gaming dingetjes zelf na te maken/erbij te installeren en kijk hoe dat uitpakt
Met Arch zou je vergelijkbare issues moeten krijgen als bij Fedora met nVidia hardware en drivers. Maar wellicht dat de Arch community eerder patches toepast of beschikbaar heeft om de kernel module te bouwen wanneer er een nieuwe kernel beschikbaar komt. Hoewel [GARUDA/ARCH] Videochip ondersteuning verlopen weer aangeeft dat ook Arch dit probleem kent. Het duurt namelijk even voordat de nVidia driver geschikt is voor de laatste kernel. Dat gaat eigenlijk wel altijd stuk bij release van een nieuwe 'major' kernel.
Garuda is natuurlijk geen Arch. Het is gebaseerd op Arch met veel aanpassingen en repository.
Waarschijnlijk zit Arch dan inderdaad heel dicht op de Nvidia release cycle want al die jaren nog nooit problemen meegemaakt. Bij alle andere distro's was bij iedere driver update spannend en uiteindelijk altijd bal.
Tegenwoordig gebruik ik de lts-releases. Al is dat nog steeds meerdere keren per week kernel en nvidia-updates. Voor gaming met een moderne videokaart heeft dat echter ook zijn voordelen.
linux-lts-6.1.18-1
nvidia-lts-1:525.89.02-9
@dutchnltweaker Probeer eens Manjaro. Dat is een rolling release distro gebaseerd op Arch zodat je daarna nooit meer hoeft te upgraden.
[Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 12-03-2023 17:02]
Garuda is natuurlijk geen Arch. Het is gebaseerd op Arch met veel aanpassingen en repository.
Waarschijnlijk zit Arch dan inderdaad heel dicht op de Nvidia release cycle want al die jaren nog nooit problemen meegemaakt. Bij alle andere distro's was bij iedere driver update spannend en uiteindelijk altijd bal.
Tegenwoordig gebruik ik de lts-releases. Al is dat nog steeds meerdere keren per week kernel en nvidia-updates. Voor gaming met een moderne videokaart heeft dat echter ook zijn voordelen.
[...]
@dutchnltweaker Probeer eens Manjaro. Dat is een rolling release distro gebaseerd op Arch zodat je daarna nooit meer hoeft te upgraden.
Manjaro is wel nice ja, maar hoor daar soms minder positieve dingen over bloatware of andere dingen die ik op het internet heb gelezen. Ook al gehoord over endeavour os wat beter zou moeten zijn?
Zelf zou ik de cleanliness van fedora vinden, dat vind ik persoonlijk wel nice voor mijn laptop. Manjaro Gnome vind ik wat minder mooi persoonlijk. Maar om het hetzelfde te krijgen..
Mijn HTPC heeft een GT 1030 en draait Debian Testing en tot nu toe heb ik daarmee geen gekke dingen meegemaakt op het tearing verhaal i.c.m. video decoding na dat ik als het goed is in dit topic een keer eerder heb genoemd
[...]
Ik zou zeggen pak de basis waarop die distro's zijn gebaseerd en probeer de gaming dingetjes zelf na te maken/erbij te installeren en kijk hoe dat uitpakt
Alleen Debian is loopt zelf best wel wat achter niet? voor een HTPC maakt dat niks uit volgens mij? .
En nee snap ik, persoonlijk heb ik het gevoel dat bij gaming Pop os en manjaro een van de betere is ivm betere driver support. Al weet ik niet of dat helemaal echt wel zo is.
Maar waarin zou je niet graag willen achterlopen precies ??
voor een HTPC maakt dat niks uit volgens mij?
Het is een beetje een HTPC/DIY NAS dus de enige uitdaging die ik heb is ervoor zorgen dat de Nvidia Driver en OpenZFS goed samenwerken binnen dezelfde Kernel
En nee snap ik, persoonlijk heb ik het gevoel dat bij gaming Pop os en manjaro een van de betere is ivm betere driver support. Al weet ik niet of dat helemaal echt wel zo is.
Pop!_OS is van System76 en die zullen ongetwijfeld aan hun klanten hebben gedacht wat Gaming betreft!
Maar waarin zou je niet graag willen achterlopen precies ??
[...]
Het is een beetje een HTPC/DIY NAS dus de enige uitdaging die ik heb is ervoor zorgen dat de Nvidia Driver en OpenZFS goed samenwerken binnen dezelfde Kernel
[...]
Pop!_OS is van System76 en die zullen ongetwijfeld aan hun klanten hebben gedacht wat Gaming betreft!
Nee klopt, alleen zijn andere distros toch wel meer aangekleed dan debian standaard toch?
Idd pop os is goed voor gaming basis, maar het grootste nadeel vind ik hun pop shop, of te wel elementery os store... Draak van een programma..
Alleen Debian is loopt zelf best wel wat achter niet? voor een HTPC maakt dat niks uit volgens mij? .
In welke zin zou het achterlopen? Pak straks het als de nieuwe Debian Stable uit is en vergelijk het met de LTS van Ubuntu, 22.04. Dan zie je dat Ubuntu juist oudere software heeft. En dan volgend jaar als Ubuntu 24.04 LTS uit is, zal Debian Stable op dat moment oud over komen. Om het opvolgende jaar weer andersom te zijn.
Het is telkens haasje-over voor wat er op dat moment recent is te noemen. En daar waar je bij bijvoorbeeld Ubuntu vast zit aan een bepaalde software release, zoals LibreOffice, en je op zoek moet gaan naar een PPA om bij te blijven, heb je bij Debian de Backports repository waar nieuwere software in wordt aangeboden. Ook de kernel als je wilt (wat bij Ubuntu met een andere naam wordt aangeboden).
Testing is meer een rolling release, maar je moet wel goed letten op hoe je sources.list staat, want als de release naam gebruikt wordt, Bookworm momenteel, dan zal je tzt op Stable zitten en niet verder gaan met Testing.
Nee klopt, alleen zijn andere distros toch wel meer aangekleed dan debian standaard toch?
De een noemt het kaal, de ander noemt het lean en wat de andere distro's doen juist bloat. Het komt er iig op neer dat je bij Debian wel wat meer zelf moet doen en je zelf wat meer moet nadenken, terwijl bij andere distro's meer voor je is gedaan en voor je is bedacht hoe iets zou moeten. Maar dat hoeft niet te zijn wat jij zou willen. Is gelukkig wel vaak aan te passen.
Idd pop os is goed voor gaming basis, maar het grootste nadeel vind ik hun pop shop, of te wel elementery os store... Draak van een programma..
Wat is er mis met iets als Synaptic installeren en gebruiken, of een andere GUI om de standaard repositories heen? Je wordt toch niet verplicht om die rommel te gebruiken om je systeem up to date te houden? Hoewel dat bij Ubuntu met hun Software Centre semi-verplicht is omdat ze steeds meer en meer met Snap gaan doen en dat is de wrapper om de Snap Store.
Maar alsnog Arch als basis en sommige rariteiten ontkom je gewoon niet aan als je een distro maakt met een ander als basis.
Of men is iets conservatiever met de kernel updates. Kan ook zijn dat de maintainers voor de nVidia packages er direct op duiken als er een nieuwe kernel wordt ontwikkeld en bij de beta's en rc's al uitzoeken wat er mogelijk stuk zou gaan en dat fixen of omheen hacken.
Een update voor je kernel en driver per week vind ik voor een LTS release idioot vaak. Dit zou voor mij een reden zijn om een distro juist niet te nemen. Software dat juist als stempel 'stabiel' mee krijgt zou met een veel langere release cyclus moeten werken omdat testen ook tijd kost.
Een update voor je kernel en driver per week vind ik voor een LTS release idioot vaak. Dit zou voor mij een reden zijn om een distro juist niet te nemen. Software dat juist als stempel 'stabiel' mee krijgt zou met een veel langere release cyclus moeten werken omdat testen ook tijd kost.
Daarom is Arch ook een rolling release. Er komen altijd updates genoeg voorbij, wanneer het geen gedoe oplevert is het voor mij goed. Voor gaming met een moderne videokaart vindt ik het belangrijker om steeds de laatste video driver + kernel te gebruiken. En dat gaat uitstekend met Arch.
@dutchnltweaker Bloatware is een relatief begrip. Iedere distro maakt zijn eigen keuze aan software wat deze meelevert. Dat geeft een distro een eigen identiteit en bestaansrecht, waardoor er ook zoveel distro's bestaan.
Zelf houdt ik van zo clean als mogelijk en gebruik ik Arch. Deze bouw je zelf helemaal op. Wat je niet wil hebben, dat installeer je niet. Het heeft een wat steilere leercurve, ook al valt dat ook wel weer mee. De documentatie is met de Arch wiki uitstekend en vaak ook goed te gebruiken met andere distro's.
Om te beginnen kun je ook een Arch based distro gebruiken zoals Manjaro.
Beste tip is altijd om een aantal distro's zelf uit te proberen om te vinden waar je een klik mee hebt. Voordat ik nu alweer een aantal jaren Arch gebruik heb ik de hele bekende riedel aan distro's uitgeprobeerd. Totdat je ergens tegen aanloopt, switched naar de volgende en uiteindelijk blijft hangen bij een blijvertje.
[Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 12-03-2023 23:35]
Zelf houdt ik van zo clean als mogelijk en gebruik ik Arch. Deze bouw je zelf helemaal op. Wat je niet wil hebben, dat installeer je niet. Het heeft een wat steilere leercurve, ook al valt dat ook wel weer mee. De documentatie is met de Arch wiki uitstekend en vaak ook goed te gebruiken met andere distro's.
Om te beginnen kun je ook een Arch based distro gebruiken zoals Manjaro.
@CR2032
Klopt het ook als je het systeem niet actief bijhoud het breekt? Ik heb onder andere wat gelezen dat als je zelf arch niet up to date houdt en een periode niet update er van alles kan breken.
Daarom is Arch ook een rolling release. Er komen altijd updates genoeg voorbij, wanneer het geen gedoe oplevert is het voor mij goed. Voor gaming met een moderne videokaart vindt ik het belangrijker om steeds de laatste video driver + kernel te gebruiken. En dat gaat uitstekend met Arch.
Ik weet dat Arch rolling is. Zelf gebruik ik Debian Sid, wat ook rolling is en krijg regelmatig (praktisch dagelijks) updates. Het ging mij juist om de opmerking "ik draai de LTS release van de kernel en driver [...] hier krijg ik meerdere keren per week een update van". Die combinatie zou onmogelijk moeten zijn. In de eerste plaats omdat er echt niet elke week een nieuwe kernel release is.
Dus als er een distro is die zoiets doet/heeft, is dat voor mij direct een reden om het juist niet te nemen. Zelfs een rolling distro of bleeding edge distro heeft echt niet elke paar dagen een update voor de kernel. Krijg je die wel, dan is de maintainer zut aan het testen en je wilt echt niet hun proefkonijn zijn.
@Hero of Time Grappig, voor mij is dit juist de reden om het wel te nemen. Je wilt de linux kernel en nvidia driver in sync hebben om problemen te voorkomen. Een paar keer per week komt niet iedere week voor, het is onregelmatig. Bij een nvidia-lts update volgt vaak gelijk een kernel rebuild: https://github.com/archli...packages/nvidia-lts/trunk
Waarschijnlijk is dat de reden waarom Arch zo goed werkt met Nvidia. Het is totaal niet te vergelijken wat ik eerder allemaal heb gehad met Fedora, Debian en Ubuntu. Altijd liep dat uiteindelijk af met vastlopers, zwarte boot scherm met een knipperende cursor (brrr), driver herinstallaties of andere doffe ellende op de meest ongelegen momenten. Arch blijkt in de afgelopen jaren super stabiel, ik voel mij zeker geen proefkonijn.
@dutchnltweaker
Lange tijd updates uitstellen is niet handig want dan krijg je opeens veel updates tegelijk. Met Arch is het de bedoeling om altijd te lezen welke meldingen er in de terminal voorbij komen. Komt er bijvoorbeeld een grub update dan geeft deze aan wat je extra daarna moet doen. Met pacman hooks kun je dat ook deels automatiseren als je dat wilt.
Dit vindt ik ook het leuke aan Arch, je leert veel meer over Linux dan bij een gemiddelde distro. Hoe je alles zelf kunt tweaken met zo min mogelijk overbodige pakketten. De huidige Arch installatie draait hier al jarenlang zonder breakage. Wordt bijna dagelijks gebruikt als hoofdsysteem en veel tijd kost het onderhoud niet.
Iedereen met een Linux hart zou daarom op zijn minst een keer zelf een Arch installatie uitvoeren.
Je steekt er zoveel van op.
CR2032 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:54:
Het is totaal niet te vergelijken wat ik eerder allemaal heb gehad met Fedora, Debian en Ubuntu.
Altijd liep dat uiteindelijk af met zwarte boot scherm met een knipperende cursor (brrr)
Dat klinkt meer als een brakke GRUB2
Dat is best wel snel te fixen!
Iedereen met een Linux hart zou daarom op zijn minst een keer zelf een Arch installatie uitvoeren.
Een Gentoo of FreeBSD installatie op die manier is dan ook een leuke optie!
Waarschijnlijk is dat de reden waarom Arch zo goed werkt met Nvidia. Het is totaal niet te vergelijken wat ik eerder allemaal heb gehad met Fedora, Debian en Ubuntu. Altijd liep dat uiteindelijk af met vastlopers, zwarte boot scherm met een knipperende cursor (brrr), driver herinstallaties of andere doffe ellende op de meest ongelegen momenten. Arch blijkt in de afgelopen jaren super stabiel, ik voel mij zeker geen proefkonijn.
@dutchnltweaker
Lange tijd updates uitstellen is niet handig want dan krijg je opeens veel updates tegelijk. Met Arch is het de bedoeling om altijd te lezen welke meldingen er in de terminal voorbij komen. Komt er bijvoorbeeld een grub update dan geeft deze aan wat je extra daarna moet doen. Met pacman hooks kun je dat ook deels automatiseren als je dat wilt.
Dit vindt ik ook het leuke aan Arch, je leert veel meer over Linux dan bij een gemiddelde distro. Hoe je alles zelf kunt tweaken met zo min mogelijk overbodige pakketten. De huidige Arch installatie draait hier al jarenlang zonder breakage. Wordt bijna dagelijks gebruikt als hoofdsysteem en veel tijd kost het onderhoud niet.
Je geeft aan dat je met ubuntu, fedora en debian problemen hebt met nvidia drivers. Maar heb je dit ook met Pop os dat een dedicated nvidia iso heeft? Een Manjaro of endeaver os arch based zouden dan ook goed moeten zijn?
Mij lijkt het best interessant om echt arch te draaien ipv een manjaro of andere arch based distro. Alleen lijkt het me toch best een stap, want hoe bepaal je wat je echt nodig hebt? Bij de meeste distros heb je toch zegmaar een basis. Volgens mij zit pacman toch ook in manjaro als ik me niet vergis?
Dat er zoveel smaken zijn is mooi natuurlijk en gaaf, maar maakt het voor mij juist wel lastig. Want ja, wat is nu echt beter? Toen ik klein was ( paar jaar geleden ), draaide ik als eerste OS windows 98, daaruit ging ik naar windows 2000, XP, 7, 8/8.1 met classic shell, 10 en nu 11. Daarin zit toch een bepaalde zelfde lijn in qua flow. Ik heb nu op mijn pc op een andere schijf pop os staan, maar ik merk dat ik voor het gemak omdat je alles kent, toch weer terug overstapt naar windows wat ik zelf minder wil.
Het probleem is dat ik MS word, excel en visio vaak gebruik en terug val op windows voor het gemak daarvan, want LibreOffice en compatibiliteit is toch niet altijd even perfect helaas.. Wel moet ik nageven dat meer en meer games speelbaar zijn op linux door proton/lutris, behalve losse iso bestanden van games of kan dat wel?
Misschien een beetje offtopic, maar hoe hebben jullie toch voor jullie zelf die switch kunnen maken?
Ik ben al een paar jaar een tevreden Fedora gebruiker, ik had toen niet eens de moeite genomen om dual boot te doen, ik ben in 1 klap overgestapt. Op mijn werklaptop staat nog wel Windows 10
Dankzij Steam/Proton is de stap super simpel voor de meeste games. Voor een aantal games die ik speel heb ik wel even wat moeten uitvogelen, maar op ProtonDB.com staan meestal wel tips om de boel aan de praat te krijgen.
Maargoed, ik speel ook niet de laatste AAA-games. En LibreOffice gebruik ik ook maar als een simpele gebruiker en bestanden delen tussen Windows/Office en Linux/LibreOffice doe ik ook zelden. In die paar jaar heb ik dat maar een keer gedaan. Als ik een bestand wil delen met iemand doe ik dat via Google
dutchnltweaker schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:58:
Mij lijkt het best interessant om echt arch te draaien ipv een manjaro of andere arch based distro. Alleen lijkt het me toch best een stap, want hoe bepaal je wat je echt nodig hebt?
Daar kom je vanzelf na verloop van tijd wel achter
Bij de meeste distros heb je toch zegmaar een basis.
Wat ik wel een aandachtspuntje vond toen ik voor de eerste keer "KDE from scratch" om het maar effe zo te noemen aan het installeren was dus stap voor stap opzetten is dat het wel handig is om effe bij een KDE Neon of Kubuntu rond te kijken wat er allemaal aan opties zijn voor bepaalde onderdelen die terugkomen in System Settings :
Dat was namelijk best wel effe een puzzeltje omdat ik nergens een volledige lijst van die dingen kon vinden inclusief een omschrijving ervan
Dat er zoveel smaken zijn is mooi natuurlijk en gaaf, maar maakt het voor mij juist wel lastig.
Want ja, wat is nu echt beter?
Het gaat er dan ook om wat JIJ fijn vindt!
Toen ik klein was ( paar jaar geleden ), draaide ik als eerste OS windows 98, daaruit ging ik naar windows 2000, XP, 7, 8/8.1 met classic shell, 10 en nu 11.
Daarin zit toch een bepaalde zelfde lijn in qua flow.
Ik vind 3.11 een draak en had graag gezien dat XP en 8.x/10/11 nooit hadden bestaan heel eerlijk gezegd!
Ik heb nu op mijn pc op een andere schijf pop os staan, maar ik merk dat ik voor het gemak omdat je alles kent, toch weer terug overstapt naar windows wat ik zelf minder wil.
Kwestie van afleren of jezelf beperken
Enige kans dat je nog ergens een aparte PC/Laptop/NUC hebt staan die je eventueel als Dedicated Linux bakkie zou kunnen gebruiken ??
Het probleem is dat ik MS word, excel en visio vaak gebruik en terug val op windows voor het gemak daarvan, want LibreOffice en compatibiliteit is toch niet altijd even perfect helaas...
Als dat nou eenmaal zo is en je Office nodig hebt voor je werk dan ontkom je daar helaas niet aan...
Privé heb ik ze gelukkig nog nooit nodig gehad
Wel moet ik nageven dat meer en meer games speelbaar zijn op linux door proton/lutris, behalve losse iso bestanden van games of kan dat wel?
Ik game nog niet onder Linux dus ik kan daar ook niet echt veel over vertellen
Misschien een beetje offtopic, maar hoe hebben jullie toch voor jullie zelf die switch kunnen maken?
Kwestie van een beetje raar zijn of anders durven te zijn en opeens een keer in je leven een X.org omgeving met KDE/Gnome/Xfce "from scratch" opbouwen onder FreeBSD 4.x/5.x/6.x nadat je met allerlei kant en klare Linux distro's en zelfs BeOS 5 Personal Edition hebt gerommeld Mandrake! Kent u hem nog ?!
Of Lindows!
Vervolgens heel lang niks ermee gedaan of alleen als Server OS gebruikt totdat Ubuntu en "The Cube" ineens in het nieuws waren : Wikipedia: Compiz
Toen weer een tijdje ermee gerommeld, maar nog steeds eigenlijk niks echt ermee gedaan voor dagelijks gebruik...
Totdat...
Windows 8.x en 10 ineens op de markt kwamen en ik daar dus echt TOTAAL GEEN ZIN IN had!!!
Dus nu zit ik ergens sinds 2018 of zo alles in huis zoveel mogelijk zonder Windows te gebruiken en heb ik eigenlijk alleen nog maar een Workstation/Game PC die Windows 7 Pro draait en is verder alles voorzien van een of ander Linux of *BSD smaakje tot aan mijn telefoon toe
@dutchnltweaker Ik zou zeggen just try it.. Mijn linux reis is ook uit nieuwsgierigheid begonnen met OpenSuse Leap destijds.. Ik had een werklaptop die was, bleef en is Windows dus ik had altijd back-up, en ik game niet op de pc dus dat scheelt ook. Maar heb op een gegeven moment een andere laptop gekregen en op de oude dus OpenSuse geïnstalleerd om te kijken. Beviel prima, maar miste soms dingen en kwam dan tegen "Zit wel in Tumbleweed" (Rolling versie dus).. dus toen overgestapt naar rolling maar nog steeds OpenSuse. Ik merkte dat ik de laptop vaker pakte dan mn 'nieuwere windows" maar nog steeds tegen bepaalde software aanliep en Zypper + Yast voelde voor mij wat overkill. Na in 1 week Ubuntu, Linux Mint, Solus Budgie en Debian KDE geprobeerd te hebben kwam ik Endeavour tegen. Dat beviel prima maar toen kwamen Window Managers in beeld.. Want de workflow in een desktop omgeving voelde alsnog wat log en chunky. Ik werd steeds kritischer op wat ik wel en niet gebruikte en wel en niet wilde. Dus toen de knoop doorgehakt en Arch eens geïnstalleerd (Arch Wiki op ene laptop, stick in de andere, volledig handmatig dus) met een Windowmanager (i3 geloof ik). Dat paste mij wel! Nu wil ik niet anders meer dan WM. Inmiddels zijn we een paar laptops en paar WMs verder en draai ik Arch + Hyprland met Qtile als 2e WM. Werkt supervlot, erg intuïtief omdat je alles ZELF samenstelt.. maar ja dat is bij een WM ook een manco. Je Wifi werkt niet perse out of the box, voor bepaalde 'config utilities' moet je handmatig iets installeren/bedenken. Maar je krijgt volledige (relatieve) vrijheid terug in wat wat doet.
Dat is een hele lange versie voor: De laatste tijd gebruik ik het Arch-install script (standaard in de ISO aanwezig) met wat toevoegingen en heb ik een kale install in iets van 15 minuten staan.
Maar ik heb recent een oude laptop voorzien van NixOS met KDE om dat eens te bekijken, dus wie weet..........
Grote disclaimer: Ik heb dus GEEN EISEN op gebied van Games en red mij prima met LibreOffice.
@nero355 Wat draai je op je telefoon dan? Heb nog n oude Redmi Note 7 die helaas geen postmarketOS draaiend krijgt.. Ubuntu Touch en Droidian mweh --> Waydroid werkt ook nog niet.. maar nog maar net mee begonnen dus zal ook aan mij liggen.
Als dat niet meer bruikbaar wordt dan ga ik voor https://shop.jolla.com/ i.c.m. een Sony telefoon denk ik
Op dit moment heb ik een Community Build van Jolla Sailfish draaien op een Xiaomi Mi 9T die nog op versie 3.4.x is gebaseerd en een battery drain bug heeft, maar mij een aardige indruk heeft gegeven van het OS en eigenlijk verder ook prima werkt!
Heb nog n oude Redmi Note 7 die helaas geen postmarketOS draaiend krijgt...
Bummer!
Je zou eens aan deze gast kunnen vragen of die Sailfish voor jouw model kan maken of toevallig al doet : https://forum.xda-develop...e-5-5-plus-vince.3789021/
Hij heeft ook de versie die ik gebruik gemaakt, maar moest ermee stoppen helaas...
Ubuntu Touch en Droidian mweh --> Waydroid werkt ook nog niet.. maar nog maar net mee begonnen dus zal ook aan mij liggen.
Ik wil ook van Android af dus daar hou ik me niet zo mee bezig
Als je dual boot is het het beste om Linux en Windows op een aparte schijf te installeren. Ik game zelf niet, maar voor gamen is Windows nog steeds het beste, al wordt gamen op Linux wel steeds beter.
Sjah schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:01:
"Ik game zelf niet", maar het wordt steeds beter? tJa dan vraag ik me af wat er dan beter wordt volgens jou, want je gamet niet, hehehe.
Ik spreek uiteraard niet uit eigen ervaring, maar over ervaring van gamers die reageren tijdens live streams, die ik wel eens kijk
Voor dat hele punt is juist dkms ontwikkeld. Want wat er dus bij Arch nu gebeurt, is dat 'iemand' de nVidia kernel module voor je bouwt en in de kernel van de repo bakt. Hiermee ben je dus afhankelijk van de maintainer zodat je nVidia kaart weer werkt nadat de driver een update krijgt. Niet iets waar ik fan van ben. En wat doe je als je een andere kernel draait dan de standaard uit de repo?
Dat je het hebt gehad met Fedora kan ik nog geloven, maar met Debian en Ubuntu? Nee, dan moet je imo iets verkeerd hebben gedaan. Verkeerde driver versie bijvoorbeeld die je kaart niet (meer) ondersteund of iets als kernel headers mismatch of missen waardoor de module niet te bouwen was.
Iets wat ik ook net nog bedacht: je opmerking mbt dat Arch+nVidia wel werkt met Secure Boot is alleen mogelijk als je zelf een signed key in je UEFI kan installeren. Er zijn laptops (*kuch*Lenovo*kuch*) waarbij je de hardware bricked als je je eigen keys installeert. Het is ook iets wat de gemiddelde gebruiker niet doet. Die zet eerder gewoon SB uit. Dat heb ik met mijn XPS van werk ook gedaan. Geen zin om extra moeite te doen voor hardware dat ik eigenlijk feitelijk niet eens gebruik. Ik kan net zo goed de driver verwijderen, want m'n systeem draait standaard op de iGPU. Er hangt iig bij Dell geen scherm meer direct aan de dedicated gpu.
@dutchnltweaker Het leukste aan Linux is om het zelf te ervaren uit te proberen en zelf je distro te kiezen die je past. Het beste werkt een harde switch maken zonder dual boot met Windows. Anders blijf je maar hinken tussen twee systemen. Distro's staan ook niet stil en veranderen ook. En het zijn er heel, heel erg veel.
Schrik niet, klik voor groter:
Mijn eerste Linux ervaring was meer dan 25 jaar geleden met Suse (met dik boek + stapel CD's). Daarna Mandrake en Mandriva. Alle grotere distro's hier wel gehad, en langer gewerkt met Debian, Fedora, Manjaro en nu al jaren Arch. Zelfs Gentoo voor heel even maar dat was te intensief. Slackware en BSD mij alleen nog nooit aan gewaagd.
Nvidia drivers gaan vaak fout. Het kan goed gaan met een preinstalled driver maar geen garanties.
@Hero of Time Een signed key in de UEFI heb ik niet hoeven te installeren. Ik heb alle secure keys van Windows verwijderd op deze Asus X570-Pro zelfbouw desktop. Het werkt gewoon.
Dkms en akmod kun je natuurlijk ook gebruiken met Arch. Je kiest immers zelf om nvidia of nivida-lts te installeren of niet. Ideaal om dat zelf te kunnen bepalen.
Verkeerde drivers waren het nooit en geen foutmeldingen tijdens de built. Het werkte daarna vaak goed tot er volgende updates komen waarna de kans groot is dat het weer in de soep loopt. Op de meest ongelegen momenten natuurlijk.
Ik ken de riedel nog uit mijn hoofd:
zwart bootscherm met knipperende cursor =
terminal starten
opstarten naar text mode met systemctl set-default multi-user.target
nvidia verwijderen en terug naar nouveau
opstarten naar grafische mode met systemctl set-default graphical.target
nvidia opnieuw installeren
opnieuw opstarten en alles doet het weer.
Voor heel even dan. Pfffft.
Daarom ben ik blij met Arch. Nooit last van gehad dus voor mij is het gelukkig geen issue meer.
Verleden jaar ook gewoon een nieuwe Nvidia kaart gekocht. Terwijl ik mij eerder had voorgenomen om nooit meer Nvidia te kopen ivm Linux.
CR2032 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:15:
@Hero of Time Een signed key in de UEFI heb ik niet hoeven te installeren. Ik heb alle secure keys van Windows verwijderd op deze Asus X570-Pro zelfbouw desktop. Het werkt gewoon.
Dkms en akmod kun je natuurlijk ook gebruiken met Arch. Je kiest immers zelf om nvidia of nivida-lts te installeren of niet. Ideaal om dat zelf te kunnen bepalen.
Als je geen keys installeert en de keys van MS verwijdert, waar ga je dan tegen valideren voor Secure Boot? Het is dan geen Secure boot meer. Net zo goed als dat je voor sites die je over https wilt serveren een certificaat moet hebben. Geen certificaat = geen ssl encryptie en dus geen beveiligde verbinding. Geen SB keys = geen SB.
Verkeerde drivers waren het nooit en geen foutmeldingen tijdens de built. Het werkte daarna vaak goed tot er volgende updates komen waarna de kans groot is dat het weer in de soep loopt. Op de meest ongelegen momenten natuurlijk.
Je update wanneer het je uit komt. Dat doe je niet zoals Windows dat doodleuk doet 5 minuten voor een belangrijke presentatie.
Ik ken de riedel nog uit mijn hoofd:
zwart bootscherm met knipperende cursor =
terminal starten
opstarten naar text mode met systemctl set-default multi-user.target
nvidia verwijderen en terug naar nouveau
opstarten naar grafische mode met systemctl set-default graphical.target
nvidia opnieuw installeren
opnieuw opstarten en alles doet het weer.
Voor heel even dan. Pfffft.
Tja, als je twee keer zoveel stappen uit gaat voeren dan noodzakelijk vind ik het niet zo gek dat je het veel gedoe vindt. Stappen 2, 3 en 4 zijn namelijk helemaal niet nodig. Wanneer je een text console hebt kan je alles doen wat nodig is en dat is de module opnieuw bouwen/installeren.
Als je geen keys installeert en de keys van MS verwijdert, waar ga je dan tegen valideren voor Secure Boot? Het is dan geen Secure boot meer. Net zo goed als dat je voor sites die je over https wilt serveren een certificaat moet hebben. Geen certificaat = geen ssl encryptie en dus geen beveiligde verbinding. Geen SB keys = geen SB.
[...]
Je update wanneer het je uit komt. Dat doe je niet zoals Windows dat doodleuk doet 5 minuten voor een belangrijke presentatie.
[...]
Tja, als je twee keer zoveel stappen uit gaat voeren dan noodzakelijk vind ik het niet zo gek dat je het veel gedoe vindt. Stappen 2, 3 en 4 zijn namelijk helemaal niet nodig. Wanneer je een text console hebt kan je alles doen wat nodig is en dat is de module opnieuw bouwen/installeren.
Nee. Na installatie van Arch wordt er een secure key geinstalleerd. Volledig secure boot dus.
Nvidia gaf altijd foutmeldingen wanneer je dit vanuit de terminal in grafische mode probeerde te verwijderen, gaf conflicten met nouveau die ook niet met een blacklist waren te omzeilen. Vandaar de stap om volledig naar text mode over te moeten gaan. Steeds moeten herinstalleren doe ik niet voor de lol.
[Voor 35% gewijzigd door CR2032 op 16-03-2023 08:43]
Nee. Na installatie van Arch wordt er een secure key geinstalleerd. Volledig secure boot dus.
Dus custom keys die geïnstalleerd worden. Beetje hetzelfde als zelf keys maken en installeren, alleen is het in dit geval de keys van Arch wat de installatie zelf toepast. Betekend alsnog dat bij bepaalde OEMs je na installatie mooi je systeem voor RMA kan aanmelden.
Nvidia gaf altijd foutmeldingen wanneer je dit vanuit de terminal in grafische mode probeerde te verwijderen, gaf conflicten met nouveau die ook niet met een blacklist waren te omzeilen. Vandaar de stap om volledig naar text mode over te moeten gaan. Steeds moeten herinstalleren doe ik niet voor de lol.
Kernel boot parameter meegeven om direct een specifiek target te krijgen, net zoals je vroeger ook je runlevel kon opgeven.
Maar het probleem wat je noemt ken ik alleen als je de .run van nVidia zelf pakt en die probeert te installeren. De slimme mensen van Arch hebben toch wel iets beters bedacht dan het broddelwerk van nVidia zodat je dit hele gezeik niet hebt?
Hoe dan ook, het is een van de redenen waarom ik geen nVidia hardware meer hoef. Zelfs als je mij een 4090 zou geven, doneer ik het wel aan iemand die er echt blij van wordt en Windows draait.
Stiekem ironisch, want het is juist AMD/ATi Eyefinity : https://www.amd.com/en/technologies/eyefinity
waarmee het allemaal ooit is begonnen, echter werd dat zo brak op een gegeven moment sinds 2016/2017 ergens dat ik maar ben overgestapt naar het groene kamp en daar maar gewoon voorlopig blijf!
Zelfs als je mij een 4090 zou geven, doneer ik het wel aan iemand die er echt blij van wordt en Windows draait.
Ik ken nog wel iemand die van een Crossfire R9 290X setje af wil!
Beiden moet ik trouwens nog een keer testen onder Linux dus mocht iemand al zoiets hebben geprobeerd : Laat het effe weten!
Hoe dan ook, het is een van de redenen waarom ik geen nVidia hardware meer hoef. Zelfs als je mij een 4090 zou geven, doneer ik het wel aan iemand die er echt blij van wordt en Windows draait.
Met Fedora gebruikte ik altijd de akmod van RPM Fusion. De .run driver gebruiken van Nvidia site was helemaal vragen om problemen.
Afgelopen jaren was je al blij als je al een videokaart mocht kopen voor nog iets wat leek op een redelijke prijs. Ik keek eerst naar AMD maar heb een mooie Nvidia TUF Gaming deal daarom niet laten lopen.
Ook AMD kent blijkbaar genoeg gezeur met soms brakke drivers als je de fora zo leest.
Brakke driver is iets wat ik voornamelijk voor Windows hoor. Als ik zo hier en daar kijk naar ervaringen en problemen met nVidia hardware is het eigenlijk altijd dat nouveau te weinig functies en mogelijkheden bied en de gesloten driver vaak gezeik oplevert bij een kernel update.
Mij lijkt het best interessant om echt arch te draaien ipv een manjaro of andere arch based distro. Alleen lijkt het me toch best een stap, want hoe bepaal je wat je echt nodig hebt? Bij de meeste distros heb je toch zegmaar een basis. Volgens mij zit pacman toch ook in manjaro als ik me niet vergis?
Dat valt wel mee. Arch is niet moeilijk om te installeren en te beheren. Wanneer je er niet tegenop ziet om de terminal te gebruiken en de Arch Wiki goed te lezen heb je er een minimalistische en zeer stabiele distro aan die je verder precies zelf zo uitgebreid kunt maken als je zelf hebben wilt. In plaats van een distro waar anderen dat allemaal voor je hebben bepaald met keuzes en applicaties waar je zelf niet op zit te wachten.
De hele Arch installatie met Gnome en Steam met alles erop en eraan zit hier maar rond de 800 packages in totaal. Veel andere distro's hebben vaak 2 tot 3 keer meer, zonder dat je zelf nog maar iets erbij hebt gezet.
Het mooie aan Arch is dat je veel beter dan bij andere distro's de opbouw en configuratie van Linux leert kennen en je hierdoor gemakkelijker kunt herkennen wanneer er iets anders dan verwacht opspeelt. Manjaro is ook een goede distro, maar dan blijft de motorkap dicht en heeft veel eigen aanpassingen en software erbij zitten. Het werkt anders en is dan ook geen Arch maar alleen Arch based.
De Installation Guide op de Arch Wiki geeft alle uitleg die je nodig hebt om een volledig werkend systeem te krijgen. En post installatie tips.
Er staan op het internet ook veel uitgebreide stap voor stap handleidingen. Je kunt ook het archinstall script gebruiken. De standaard terminal methode vind ik duidelijker, ook al is het meer tikwerk. https://www.debugpoint.com/gnome-arch-linux-install/
[Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 19-03-2023 23:45]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details