Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb gister de laatste updates van Garuda geïnstalleerd op een systeem met een GTX780. Nu is voor deze videokaart de driver support een tijd geleden verlopen en er kwamen ook in de Linux community al geluiden naar voren dat driver support binnenkort zou gaan verlopen met als gevolg een bootend systeem, maar geen grafische omgeving. Dat laatste is er gister dus bij mij in geslopen. Dat zal me leren om rond 22:00 nog aan een upgrade te beginnen... :F ;w

Mijn vraag is nu eigenlijk, wat zou mijn beste course of action zijn?
  • Kan ik het best mijn PC voorzien van een nieuwere grafische kaart, in het achterhoofd houdende dat ik op dit moment een dual DVI-D monitor set-up gebruik, die ik dan zeer waarschijnlijk mee zal moeten upgraden.
  • Overstappen op een andere Linux distro die de GTX780 nog wel gaat ondersteunen, een LTS versie waarbij ik de driver versie kan pinnen
  • Kijken of ik voor Garuda de laatst werkende driver kan vinden, deze compileren en dan vastpinnen, als dat kan
  • Anders, nl...
Relevante software en hardware die ik gebruik
Garuda Linux Zen kernel 6, Nividia proprietary driver 470

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat pogingen gedaan om de driver terug te rollen of snapshots terug te rollen, maar dat heeft op dit moment nog niet gewerkt.
Het teruggaan naar een oudere driver schijnt lastig te zijn aangezien het hier om een roling distro gaat. Updates zijn per definitie de laatst mogelijke versie. Ik heb nog niet goed kunnen vinden of het mogelijk is om een driver versie vast te zetten op Garuda.
Met mijn snapshots is iets vreemds aan de hand, als ik een snapshot aanspreek, dan start hij tot het laden van de snapshot en geeft vervolgens de melding: /sbin/init not found, bailing out, you're on your own... 8)7

Op zich is het voor mij niet een groot probleem om een reïnstall te doen, maar dan wil ik weten of ik dan een andere distro moet kiezen of er een mogelijkheid is om de driver aan de praat te krijgen...
...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Beste antwoord (via ElCondor op 03-03-2023 19:20)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

ElCondor schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:28:
[...]
@Compizfox Als ik dan een driver uit de AUR pak, dan wordt die niet bij een system upgrade meegenomen?
Jawel, maar je pakt niet de laatste driver, maar een specifieke package voor de laatste driverversie die je GPU nog ondersteunt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Volgens mij gaat nVidia de ondersteuning voor de GTX700-series verwijderen uit hun nieuwere generatie drivers,
Dan houd je het toch simpelweg bij een oudere serie drivers?
En als dat met Garuda niet kan, dan compileer en install je de driver toch zelf vanaf userspace?
Dus zonder ondersteuning vanuit je package manager?
Zo deed ik dat vroeger, toen de nVidia proprietary drivers nog niet in de officiele package manager zaten.

Soms kan je ook een custom PPA vinden van een of andere user waar dit dan in zit.
Je bent immers niet de enige in de wereld met dit issue

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Aha, dus als ik de driver zelf weet te compileren dan wordt hij niet automatisch geupdate. Dat is in ieder geval goed om te weten.

Moet ik nog wel even de beste driver versie zien te vinden, want in de laatste versie is de support dus al weg, met als gevolg geen grafische omgeving. Op zoek gaan naar een PPA is ook nog een idee. Zal eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Garuda is gewoon Arch, toch?

Arch heeft geen PPAs (dat is iets van Ubuntu).

Je kunt wel gewoon een oudere versie van de driver installeren vanuit de AUR. Nouveau (de vrije driver) is mogelijk ook een optie voor je.

https://wiki.archlinux.org/title/NVIDIA#Unsupported_drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Compizfox schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:16:
Garuda is gewoon Arch, toch?

Arch heeft geen PPAs (dat is iets van Ubuntu).

Je kunt wel gewoon een oudere versie van de driver installeren vanuit de AUR. Nouveau (de vrije driver) is mogelijk ook een optie voor je.

https://wiki.archlinux.org/title/NVIDIA#Unsupported_drivers
Jup, vandaar ook de tag in de titel :)

@Compizfox Als ik dan een driver uit de AUR pak, dan wordt die niet bij een system upgrade meegenomen?

[ Voor 10% gewijzigd door ElCondor op 28-02-2023 11:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

ElCondor schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:28:
[...]
Jawel, maar je pakt niet de laatste driver, maar een specifieke package voor de laatste driverversie die je GPU nog ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Compizfox schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Ja, inderdaad. Ik ga er eens mee proberen. Ik laat het nog weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb met Debian altijd m'n nVidia kaarten kunnen gebruiken. Dat waren een GT430 en GT610. Die waren al relatief snel uit de support van de current driver, maar de nVidia-legacy-390 driver ondersteunde deze nog wel en kreeg ook updates zodat het bleef werken met nieuwere kernels.

Arch zal toch wel iets vergelijkbaars hebben waarbij ze legacy drivers aanbieden voor je oudere hardware?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ha, ja, daar heb ik inderdaad nog niet op gezocht, Legacy Drivers Nvidia.. Thx!
Nu zelf op dit moment niet de rust en tijd om er direct naar te kijken. Wordt na het weekeind, vermoed ik zo maar eens.. Will keep y'all posted! 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik zou overigens toch denken dat een 1650 (oid) een aanzienlijke upgrade zou kunnen betekenen voor je systeem, en hdmi naar dvi kabels om je schermen te blijven gebruiken zijn verre van wereldschokkend.

gewoon mijn eur. 0,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
i-chat schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:19:
ik zou overigens toch denken dat een 1650 (oid) een aanzienlijke upgrade zou kunnen betekenen voor je systeem, en hdmi naar dvi kabels om je schermen te blijven gebruiken zijn verre van wereldschokkend.

gewoon mijn eur. 0,02
Mooie tip! Ik ben echter wel van zins om over te gaan naar Team Red, ivm de Linux ondersteuning. Maar ik zal eens in die regionen kijken. _/-\o_
Ben er echter nog niet aan toegekomen om de fixes e proberen. Zal na het weekeinde worden..

[ Voor 8% gewijzigd door ElCondor op 03-03-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Wel, een update:
Ik was vanmiddag wat eerder thuis, dus maar eens aan het knobbelen geslagen.

Ik kwam er zo snel even niet uit hoe ik een specifieke versie kon pakken in de Terminal.

Waar ik al wel eerder tegenaan gelopen was, dat het dus niet lukte om met DKMS de drivers te builden omdat er tijdens het compilen een incompatible pointer call dinges optrad iets te maken met acpi.
Dan gaat het helaas al gauw mijn pet te boven. Bovendien las ik in de AUR comments dat er op dit gebied zowieso iets vreemds met de laatste driver versie en de zen kernel aan de hand was.

Er werd in een aantal van die draden ook geoperd om over te stappen naar de LTS kernel, met betere driver support. Die heb ik inderdaad kunnen downloaden en automatisch laten installeren, met een volledig nieuwe build van de kernel image, incl dkms.

Vervolgens een reboot en tijdens boot de juiste kernel kiezen en voilá, daar was mijn desktop weer.
Wel even GRUB aangepast dat de lts kernel de default is en ik kan er weer even mee verder. Op een later moment eens uitpluizen of het probleem met het compileren van de driver icm de zen kernel wel beter gaat werken. Of zoals hierboven geopperd, een andere grafische kaart aanschaffen.

Voor nu allemaal weer bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De problemen die je hebt met het bouwen van de kernel module is dus de reden waarom je niet vast wilt houden aan een specifieke versie van je driver. Kernel wijzigingen zullen er uiteindelijk voor gaan zorgen dat het niet meer werkt.

Nou zal je dat als Arch gebruiker wellicht niet snel doen, maar voor wie dat wel doet, de nVidia driver is dé reden waarom je secure boot uit moet zetten, want de module kan niet ondertekend worden en zal dan falen om te laden als SB aan staat.

Persoonlijk ben ik ook overgestapt naar AMD zodat ik van het gedoe met de kernel module bouwen af ben. Als je gaat kijken naar een andere kaart, kijk dan naar team rood ipv een iets nieuwere nVidia nemen, want dan kan je tegen hetzelfde probleem aanlopen als je nu had. Of ga voor Intel ARC, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ja, inderdaad, zie een eerdere post, als er een nieuwe kaart komt, dan preferably een Team Red. Of Team Blue, tegenwoordig, kan inderdaad ook.

Het gaat om een systeem gebaseerd op een ASUS Rampage IV, Intel Core i7 4930K en een Asus GTX780-DC2OC-3GD5. Ik durf zo even niet te zeggen of ik inderdaad SB aan heb staan, want volgens mij moest ik die zowieso al uitzetten om Garuda uberhaupt geïnstalleerd te krijgen op mijn systeem. Ik weet dus niet zeker of het echt daar aan ligt. Als ik het goed interpreteer dan lijkt het echt iets te zijn van de laatste updates. Het gaat mij zelf ook niet om een specifieke versie van de driver. Ik mis alleen de pacman syntax om een vorige driver versie te selecteren en te installeren.

Het is een heel fijn systeem en ik hoop er met Linux nog een paar jaar extra van te kunnen genieten. Afgezien van die stomme driver/Nvidia kaart loopt het als een zonnetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je geen speciale 3D dingen doet op je pc, zoals wat licht gewicht games, kan je net zo goed de nouveau driver gebruiken. Werken bij mijn GT430 en GT610 ook, alleen hardware decoding voor het afspelen van video's doet het niet, VAAPI wil niet fatsoenlijk werken icm de firmware die uit de gesloten driver wordt gehaald. Of de firmware is niet lekker.

SB zal je met grote zekerheid niet aan hebben staan, want je hebt wel gewoon beeld met een andere kernel. Het zou ook geen errors geven voor het bouwen van de kernel module, alleen het laden werkt niet omdat het geen signed module is. Fouten tijdens het compilen van de kernel module is in bijna alle gevallen te wijten aan wijzigingen in de kernel. Ik heb dit zelfs meegemaakt met een minor kernel update gezien (zeg van 5.18.4 naar 5.18.6 ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:35:
De problemen die je hebt met het bouwen van de kernel module is dus de reden waarom je niet vast wilt houden aan een specifieke versie van je driver. Kernel wijzigingen zullen er uiteindelijk voor gaan zorgen dat het niet meer werkt.
Als het goed is, is dat met DKMS geen probleem though; het hele idee daarvan is dat je out-of-tree kernel modules (zoals de Nvidia driver) tegen elke kernel kunt linken zolang je maar de headers hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:49:
[...]

Als het goed is, is dat met DKMS geen probleem though; het hele idee daarvan is dat je out-of-tree kernel modules (zoals de Nvidia driver) tegen elke kernel kunt linken zolang je maar de headers hebt.
Dat is zolang de broncode van de module compatible is met de kernel en headers waar je tegen gaat compilen. Vaak genoeg gehad dat er een nieuwe major kernel release was en de nVidia driver echt niet wilde compilen omdat er wat was verandert. Probeer maar eens de nVidia driver van een jaar geleden tegen kernel 6.1 te bouwen. Doet het niet. En ik vraag mij af of de huidige driver met 6.2 werkt.

Ik heb het zó vaak meegemaakt, dat ik geen enkele vertrouwen heb in nVidia dat het met heel recente kernels werkt totdat er een hack, work-around of echte upstream support is toegevoegd. En ik zie Arch, en dus bij definitie Garuda wat de TS draait, er voor aan dat kernel 6.2 al beschikbaar is. Of dat ook de Zen kernel is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Dat is zolang de broncode van de module compatible is met de kernel en headers waar je tegen gaat compilen. Vaak genoeg gehad dat er een nieuwe major kernel release was en de nVidia driver echt niet wilde compilen omdat er wat was verandert. Probeer maar eens de nVidia driver van een jaar geleden tegen kernel 6.1 te bouwen. Doet het niet. En ik vraag mij af of de huidige driver met 6.2 werkt.

Ik heb het zó vaak meegemaakt, dat ik geen enkele vertrouwen heb in nVidia dat het met heel recente kernels werkt totdat er een hack, work-around of echte upstream support is toegevoegd. En ik zie Arch, en dus bij definitie Garuda wat de TS draait, er voor aan dat kernel 6.2 al beschikbaar is. Of dat ook de Zen kernel is, geen idee.
Dat lijkt me heel plausibel, dat het een versie probleem is. Volgens mij is de Garuda zen kernel inmiddels op 6.2 aanbeland en is de lts nog 6.1. Dat is dan de hoogste versie die ik out of the box kan blijven gebruiken, lijkt het. Ik heb wel gelezen dat men het aan de praat heeft gekregen door inderdaad allerlei extra repo's erbij te betrekken en dan de driver te patchen. Dat gaat mij vooralsnog even boven de pet. Wellicht dat ik me daar later nog eens in ga verdiepen.

Of gewoon een Radeon van rond die tijd aanschaffen :D

Ik speel zo geregeld nog wel eens wat 3D vuurwerk. SW Squadrons, Cyberpunk en wat race sims. Maar zit vooral in de RTS. :)
Verder wordt het systeem op dit moment wel gebruikt om video's in batches te converteren of te herschalen en dat kunnen er zo maar eens een stuk of 30 achter elkaar zijn. Daarmee is het voor mij wel belangrijk dat de kaart en driver video decoding en encoding ondersteunen. Nouveau is daarmee een Nougo :+

[ Voor 9% gewijzigd door ElCondor op 04-03-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een Radeon van rond dezelfde tijd neemt, zit je aan de radeon driver vast. Je wilt wellicht liever de amdgpu driver gebruiken. Voor kaarten in de SI-AI serie moet je wat extra doen om er gebruik van te maken. Zie ook https://wiki.archlinux.org/title/AMDGPU. Houd hier rekening mee, koop een niet al te oude kaart als vervanger, maar wel eentje die meer bij de rest van je systeem past. Het heeft met jouw specs (als je GT780 nieuw was ten tijde van de rest van je systeem) bijvoorbeeld geen zin om een RX 7900XT te kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:04:
Als je een Radeon van rond dezelfde tijd neemt, zit je aan de radeon driver vast. Je wilt wellicht liever de amdgpu driver gebruiken. Voor kaarten in de SI-AI serie moet je wat extra doen om er gebruik van te maken. Zie ook https://wiki.archlinux.org/title/AMDGPU. Houd hier rekening mee, koop een niet al te oude kaart als vervanger, maar wel eentje die meer bij de rest van je systeem past. Het heeft met jouw specs (als je GT780 nieuw was ten tijde van de rest van je systeem) bijvoorbeeld geen zin om een RX 7900XT te kopen. :P
Als ik nog een vraag mag stellen, @Hero of Time
Ik heb de kans om deze te kopen. Is dit overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ElCondor schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Als ik nog een vraag mag stellen, @Hero of Time
Ik heb de kans om deze te kopen. Is dit overkill?
Je zal waarschijnlijk niet het maximale uit de kaart kunnen halen met een 4930K, maar ik ben er geen expert in. Ga dus eerst wat reviews opzoeken over welke CPU het een bottleneck geeft. Werken zal het iig wel met de amdgpu driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Goed punt. Ik zie dat dat ongeveerd rond de 30% zal liggen met triple-A recente titels, maar als ik niet per definitie grof grafisch geweld ga gebruiken, dan hoeft dat, denk ik, geen probleem te zijn. En met deze kaart kan ik altijd nog kijken om MoBo en CPU te uppen, of helemaal te switchen naar Team Red.

Thx zover!

Pagina: 1