Toon posts:

Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 33 Laatste
Acties:

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

[...]

Klopt, beide geven wel eens issues, maar Debian is qua mentaliteit zo veel anders dan Arch, dat je ze idd niet direct met elkaar kan vergelijken. Maar het idee, rolling, is dat wel. Dat is dan ook de enige overeenkomst tussen de twee.

[...]
Klopt,. Maar dat maakt Sid nog geen rolling distro. Een test branch kun je geen rolling distro noemen omdat het geen distro is met een eigen distro maintenance en security. Het is niets meer dan los zand in een zandbak met iedere developer voor zich.

Debian Testing zou je misschien wel rolling kunnen noemen. Alleen heb je dan nog steeds de release freeze periode, dan rolt er dus even niets meer. :P

Ik gebruik graag een rolling release. Iedere keer upgraden is gedoe, ook wanneer wel of toch nog even wachten en fingers crossen. Vandaag geupgrade naar het nieuwste macOS Ventura en dat was weer zo'n moment. Ik ben blij dat ik dat niet heb met Linux!

Heb zelfs ooit Gentoo gehad maar dat was veel te veel gedoe. Arch is zoveel eenvoudiger.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Corrigan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:28:
[...]

Klopt,. Maar dat maakt Sid nog geen rolling distro. Een test branch kun je geen rolling distro noemen omdat het geen distro is met een eigen distro maintenance en security. Het is niets meer dan los zand in een zandbak met iedere developer voor zich.
Is dat niet de definitie van Arch? Volgens jouw omschrijving hier, is Arch helemaal geen rolling distro te noemen, want geen maintenance en security. Bij Arch is het 'upgrade maar naar upstream versie'. ;)
Debian Testing zou je misschien wel rolling kunnen noemen. Alleen heb je dan nog steeds de release freeze periode, dan rolt er dus even niets meer. :P
Tijdens de freeze voor de nieuwe Stable komt er in Sid/Unstable ook bar weinig updates hoor. Want het principe is juist dat het 1,5-2 weken in Unstable staat om dan pas naar Testing te druppelen als er geen kritieke bugs zijn gevonden/gemeld in de tussentijd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:08

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Wat betreft Clear Linux, het ziet er wel interessant uit om eens op een aparte PC te proberen.
Maar wat ik echt heel vreemd vind is dat de documentatie al een paar weken defect is:
ga naar de hoofdpagina op https://clearlinux.org/ druk op de links onder documentation en je krijgt alleen maar 404
je kan op het forum vinden dat het al een tijdje speelt: https://community.clearli...-linux-website-issue/7981
en ook bij 'latest news' valt er blijkbaar niet veel te melden https://clearlinux.org/news-blogs

Dus ik vraag mij af of dit project een zinkend schip is :?

deepin linux addict

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Is dat niet de definitie van Arch? Volgens jouw omschrijving hier, is Arch helemaal geen rolling distro te noemen, want geen maintenance en security. Bij Arch is het 'upgrade maar naar upstream versie'. ;)

[...]

Tijdens de freeze voor de nieuwe Stable komt er in Sid/Unstable ook bar weinig updates hoor. Want het principe is juist dat het 1,5-2 weken in Unstable staat om dan pas naar Testing te druppelen als er geen kritieke bugs zijn gevonden/gemeld in de tussentijd.
Niet bepaald. Arch heeft een security team en kent een centraal beheer van de rolling distro. Zij monitoren de upstream, vlaggen statussen en beheren de bug reports.

Dat kent Debian Sid allemaal niet. Zoals Debian zelf ook aangaf in de vorige link. https://wiki.archlinux.org/title/Arch_Security_Team

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:32
Ik werd ook wel getrigggerd door clear linux.

Maar toen las ik op diverse plaatsen dat nvidia en clear linux geen goede combinatie zijn.

Ik ben wel erg benieuwd naar de performance en of die echt zo goed is als ze allemaal roepen. Want het gelaagde (container) model waar ze over spreken kan ook juist voor vertraging zorgen zou je zeggen.

blog.wapnet.nl

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 18:54
Clear Linux is niet bedoeld voor dagelijks gebruik.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Corrigan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:14:
[...]

Niet bepaald. Arch heeft een security team en kent een centraal beheer van de rolling distro. Zij monitoren de upstream, vlaggen statussen en beheren de bug reports.

Dat kent Debian Sid allemaal niet. Zoals Debian zelf ook aangaf in de vorige link. https://wiki.archlinux.org/title/Arch_Security_Team
Ik heb de Debian wiki ook regelmatig gelezen. Ik geef je ook gelijk daarin. Bij Debian is er wel een security team aanwezig en die houd zich bezig met het patchen van upstream security fixes in de huidige stable packages. Voor Sid wordt gewoonweg de nieuwe upstream gepackaged door de maintainer.

Dat is wat er bedoelt wordt dat Sid geen security updates krijgt. Het security team houd zich daar niet mee bezig vanwege de korte tijd dat de upstream beschikbaar komt in Sid.

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

Ik heb de Debian wiki ook regelmatig gelezen. Ik geef je ook gelijk daarin. Bij Debian is er wel een security team aanwezig en die houd zich bezig met het patchen van upstream security fixes in de huidige stable packages. Voor Sid wordt gewoonweg de nieuwe upstream gepackaged door de maintainer.

Dat is wat er bedoelt wordt dat Sid geen security updates krijgt. Het security team houd zich daar niet mee bezig vanwege de korte tijd dat de upstream beschikbaar komt in Sid.
Klopt, vandaar de extra waarschuwingen die Debian geeft om iedereen bewust te maken van de extra risico's om Sid te gebruiken. Als je daar goed van bewust bent dan is dat natuurlijk prima.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Las laatst dat naast Ubuntu ook Fedora veel probleemoplossende info op internet heeft. Kan iemand dat bevestigen. Zijn er nog andere distro's die duidelijk veel probleemoplossende info hebben?

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-06 09:42
Sjah schreef op woensdag 2 november 2022 @ 03:05:
Las laatst dat naast Ubuntu ook Fedora veel probleemoplossende info op internet heeft. Kan iemand dat bevestigen. Zijn er nog andere distro's die duidelijk veel probleemoplossende info hebben?
Wat versta je onder probleemoplossende info? Een actuele wiki? Blogposts? Een forum? Ik denk dat als je Fedora gebruikt en je een probleem ervaart, je niet de enige zult zijn met dat probleem en met een beetje Googlen snel een oplossing zult hebben gevonden op 1 van die pagina's.

Over het algemeen zijn de meest gebruikte distributies ook de distributies waar je de meeste informatie over zult vinden op het internet.

[Voor 9% gewijzigd door Jolijter op 02-11-2022 11:58]

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:23
Hier een twijfelaar.

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid zakelijk een Macbook Pro 13", deze is nu langzaam aan z'n eindje.
Nu Apple met z'n laatste hardware upgrade nou nog niet je van het heeft gepresenteerd en het wachten is op "nieuwe" modellen, ben ik serieus aan het overwegen weg te gaan van het Apple platform en een Linux variant in te gaan zetten.

80% doe ik remote en/of via Citrix dit is geen probleem.
Office/Teams gebruik ik en heb ik ook wel nodig, PWA apps ? (Teams is binnenkort alleen nog maar in PWA vorm)
VPN ; Forticlient evt met computer certicaat
WLAN ; Computer certificaat
Onedrive ; ik geloof dat er een opensource git project als vervanger is.
M'n foto's syncen met een externe tool ipv gebruik te maken van de apple technologie.
Virtualistatie - Vmware Workstation of Virtualbox
Docker / dat kan native dan ;)
O ja ; ik gebruik de magic trackpad ; die zou ik eigenlijk willen blijven gebruiken.

Tuurlijk ben ik een tweaker maar het moet gewoon werken zonder poespas en veel aanpassingen.
LTS is zinvol omdat het gewoon moet werken dus denk aan of Mint of toch maar Ubuntu.

Zie ik nog wat over het hoofd ?

[Voor 3% gewijzigd door Andre_J op 02-11-2022 13:17. Reden: trackpad info]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:34
@Andre_J ons bedrijf zit helemaal op Office365, en de ontwikkelaars doen alles met Ubuntu. Dus Teams in de browser, etc. Maar werkt prima.

• Sjah
Jolijter schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:54:
[...]

Wat versta je onder probleemoplossende info? Een actuele wiki? Blogposts? Een forum? Ik denk dat als je Fedora gebruikt en je een probleem ervaart, je niet de enige zult zijn met dat probleem en met een beetje Googlen snel een oplossing zult hebben gevonden op 1 van die pagina's.

Over het algemeen zijn de meest gebruikte distributies ook de distributies waar je de meeste informatie over zult vinden op het internet.
Onder probleemoplossend versta ik dat als je een simpele google doet wegens een probleempje/vraag waarmee je zit, je een afdoende antwoord krijgt, vaak zal dat een link naar een forumpagina zijn.

Dat meeste gebruikte distro's de beste ondersteuning hebben voel ik wel aan, probleem daarbij is goed in kaart krijgen welke distro's veel gebruikt zijn. Zo las ik een keer op een populairiteitmeting site, dat Mxlinux de meest populaire zou zijn, nou geloofde ik daar niks van.
Neem bijv. Linux Mint of Manjaro, zijn dat een paar honderd, een paar duizend, of honderdduizenden gebruikers...ja dat soort dingen interesseert me.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 23:46

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:00:
Weet je dat heel zeker? Want Firefox is al op 106.0.1 beland en bij 20.04 is 105.0 de laatste. Zie https://packages.ubuntu.com/focal/firefox. Bij Debian Sid/Unstable heb ik al wel 106.
Ik heb hier een korte update over :

- Afgelopen Maandag 1 November kwam Firefox 106.0.02 ineens binnenrollen.
- Echter zag ik in de Changes Log staan dat men op iets van 25 en 20 Oktober ook 106 en 106.0.01 heeft "gebakken" maar waarschijnlijk was dat voor de non-LTS versies van Kubuntu :?
- Op mijn Windows bak is 106.0.03 de laatste versie afgaande op de bovenstaande nummering, ondanks dat ik me 106.3.0 kan herinneren...

Als ik weer eens nieuws heb hierover dan gooi ik er weer een update tegenaan! :)
silverball schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:49:
Nu Pipewire (zeker i.c.m. PREEMPT_RT) in alle mainstream distro's is geland vind ik dit eigenlijk geen argument meer.
Wat houdt dat precies in :?
Zijn er nog voordelen aan het antieke OSS? ALSA is destijds niet voor niets ontwikkeld. (Ja, 'Linux' gebruikte ook OSS)
Als ik het me goed herinner dan was men destijds ook niet echt helemaal happy met ALSA en/of PulseAudio net als men niet helemaal happy was met SystemD dus ik kan me voorstellen dat er nog steeds heel veel OSS aanhangers zijn net als dat er SysV InitD aanhangers zijn :)
systemd start services in principe parallel aan elkaar.
Ja, en dat heb ik gemerkt toen ik mijn RaspBian installatie van VLAN Interfaces had voorzien en OpenSSH/LigHTTPd/FTLDNS/enz. aan specifieke IP adressen van die Interfaces had gekoppeld : Zonder enkele trucjes en workarounds werd dat dus een puinhoop! :| :F

Reden : Daemon/Service wordt gestart VOORDAT de gekoppelde Interface UP/UP is :(

Het is nog steeds niet perfect, maar ik doe het er maar voorlopig mee...

Dan heb ik toch liever dat er dingen 1 voor 1 worden opgestart en er daardoor niks verkeerd kan gaan! ;)
*BSD is geweldig, maar de ontwikkeling neemt stiekem best wel al een tijdje af en gaat sowieso al veel trager dan Linux.
IMHO is het nog steeds het enige OS dat je echt als een geheel OS kan beschouwen in tegenstelling tot heel veel Linux distros :)
In het wild kom je Linux in vrijwel alle workloads ook veelveel vaker tegen.
Dat dan weer wel helaas... ;w
FateTrap schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:09:
Ik heb nooit begrepen waarom Linux de norm geworden is in smart TV's.
Omdat het een puinhoop zooitje is :
- Android TV gepushed door Google
- LG's WebOS is een investering die ze hebben overgekocht van HP en dus maar iets mee moesten gaan doen...
- Miljarden gebruikers die het allemaal geen reet kan schelen zolang ze hun precious troep op YouTube en Netflix kunnen zien... :r

.... stilte ...

Firefox OS waarmee Panasonic iets dacht te bereiken : Hebben ze daar effe spijt van gekregen! :+

... stilte ...
Ze hadden evengoed NetBSD en FreeBSD kunnen kiezen en iedere TV had betere audio gehad.
Misschien in een Parallel Universum of zo, maar helaas niet in die van ons... :'(
Of als we een keer toch die "Smart Toaster" krijgen met NetBSD erop! ;) :+
Ik kijk naar sommige programmas op onze smart TV's en dan sluit ik een goede audio installatie aan en het klinkt misvormd/vervormd. Dan speel ik de youtube video van het programma of op FreeBSD in Firefox en de audio is veel beter. Ik bedoel bvb de audities van 'The Voice' en dit soort programma's.
Vertel me alsjeblieft dat je daar alleen naar kijkt omdat vriendin/vrouwlief dat wil zien :? :P :+
Wat is de snelste database ter wereld? Gaan de zaken in parallel op de snelste database ter wereld? Het antwoord is neen.
Geen idee... Vertel! :)
Corrigan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:28:
Heb zelfs ooit Gentoo gehad maar dat was veel te veel gedoe. Arch is zoveel eenvoudiger.
Waar liep je tegenaan dan ?? :)
Vishari Beduk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:45:
Wat betreft Clear Linux, het ziet er wel interessant uit om eens op een aparte PC te proberen.
Maar wat ik echt heel vreemd vind is dat de documentatie al een paar weken defect is:
ga naar de hoofdpagina op https://clearlinux.org/ druk op de links onder documentation en je krijgt alleen maar 404
je kan op het forum vinden dat het al een tijdje speelt: https://community.clearli...-linux-website-issue/7981
en ook bij 'latest news' valt er blijkbaar niet veel te melden https://clearlinux.org/news-blogs

Dus ik vraag mij af of dit project een zinkend schip is :?
Hoeft niks te betekenen : Ik liep een keer tegen zoiets aan toen ik effe de Puppy Linux website moest hebben en niet kon bereiken ;)
L0g0ff schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:02:
Ik werd ook wel getrigggerd door clear linux.

Maar toen las ik op diverse plaatsen dat nvidia en clear linux geen goede combinatie zijn.
Clear Linux is voor zover ik weet vooral van Intel dus slechte ondersteuning voor de Nvidia Drivers zou ik niet heel raar vinden :)
desalniettemin schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:14:
Clear Linux is niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
Want :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Jolijter
Sjah schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:57:
[...]

Onder probleemoplossend versta ik dat als je een simpele google doet wegens een probleempje/vraag waarmee je zit, je een afdoende antwoord krijgt, vaak zal dat een link naar een forumpagina zijn.

Dat meeste gebruikte distro's de beste ondersteuning hebben voel ik wel aan, probleem daarbij is goed in kaart krijgen welke distro's veel gebruikt zijn. Zo las ik een keer op een populairiteitmeting site, dat Mxlinux de meest populaire zou zijn, nou geloofde ik daar niks van.
Neem bijv. Linux Mint of Manjaro, zijn dat een paar honderd, een paar duizend, of honderdduizenden gebruikers...ja dat soort dingen interesseert me.
Volgens die definitie heeft Fedora, in mijn ervaring, prima probleemoplossende info. Alles waar ik me aan heb gestoord heb ik in ieder geval wel kunnen verhelpen met wat zoeken.

Mogelijk bedoel je distrowatch als populairiteitmeting site. Die baseert de populariteit op basis van activiteit op die website. Handig om populaire distro's te bekijken, niet handig om te bepalen wat nou de meest gebruikte distro's zijn. Daar ga je ook geen absolute aantallen in krijgen want dat is niet te meten. Het aantal downloads zegt niets; ik kan een ISO downloaden en niet installeren of juist 1 keer downloaden en 100 keer installeren. Volgens mij is het ook niet goed te halen via user agent sniffing.

Hier is een lijstje op Wikipedia die zich blijkbaar baseert op een onderzoek van Wikimedia uit 2015 ( :F ) en Distrowatch: Wikipedia: Linux distribution
Gevoelsmatig lijkt dit overeen te komen met distributies waar je ook snel informatie over zult vinden.

• swhnld
Van de grote merken moeten we eigenlijk dan wel het Duitse Suse/OpenSuse gebruiken/adviseren als een van de weinige Europese Linux varianten in plaats van het buitenland te sponsoren. Is RPM gebaseerd.

Wil je Debian packages dan is het Tsjechische Slax nog het overwegen waard wil je in Europa blijven.

En ben je heel nationalistisch, het Nederlandse Endeavour is wel leuk. Het Belgische Arcolinux heeft ook wel potentieel.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:46
FateTrap schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:34:
[...]
OpenBSD zou ik nog vermeld kunnen hebben maar het heeft in mijn mening te weinig prestaties om als desktop te gebruiken en ik spreek enkel over desktop operating systems. Maar het is één van de veiligste systemen en het heeft erg goede hardware ondersteuning.
Ik gebruik OpenBSD al jaren als desktop-OS, bevalt mij uitstekend. Nu ben ik ook niet zo veeleisend, maar zelfs op mijn niet-zo-recente hardware heb ik weinig te klagen over de prestaties.
Jaren geleden overgestapt vanaf Linux vanwege de eenvoud en de kwaliteit van de documentatie. Bijna alles werkt gewoon en blijft ook werken bij upgrades. Ik heb er in ieder geval geen spijt van.

• Corrigan
  • Niet online
Andre_J schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:04:
Hier een twijfelaar.

...

Tuurlijk ben ik een tweaker maar het moet gewoon werken zonder poespas en veel aanpassingen.
LTS is zinvol omdat het gewoon moet werken dus denk aan of Mint of toch maar Ubuntu.

Gewoon zelf gaan proberen, dat werkt het beste. Ieder heeft toch zijn eigen voorkeuren.
Het voordeel van Linux is dat je nergens aan vast zit, bevalt het niet dan probeer je eens een andere distributie.

Wanneer het gewoon moet werken kun je om te beginnen denken aan Manjaro, Ubuntu, Mint of PopOS.
Zelf ben ik ooit ook zo begonnen en uiteindelijk gesettled bij Arch. Voordeel van Arch based distro's zoals Manjaro is dat het een rolling distro is met alleen updates. Eenmaal geinstalleerd hoef je nooit meer te upgraden naar een andere versie. Alles gaat ongemerkt.

Als desktop omgeving van een distro is Gnome een aanrader wanneer je meer de macOS look en feel zoekt.
Hier een overzicht in plaatjes https://manjaro.org/download/

@Sjah De beste probleemoplossende info vindt ik al jaren die van Arch. https://wiki.archlinux.org/
Ook wanneer je een andere distributie gebruikt kun je hier zoveel informatie uit halen.

[Voor 8% gewijzigd door Corrigan op 02-11-2022 17:34]

• Andre_J
Corrigan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:31:
[...]

Gewoon zelf gaan proberen, dat werkt het beste. Ieder heeft toch zijn eigen voorkeuren.
Het voordeel van Linux is dat je nergens aan vast zit, bevalt het niet dan probeer je eens een andere distributie.
Ik ben niet onbekend in Linux dat is het probleem niet, ik gebruik het privé, echter dat heeft een hele andere usecase dan zakelijk, vandaar de twijfel.
Ook daarom de opsomming van dingen die ik gewoon nodig heb.
Experimenten kan tot een bepaalde grens aangezien ik gewoon om me systeem moet kunnen vertrouwen zeker als ik storingsdienst heb.

• Jolijter
swhnld schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:02:
Van de grote merken moeten we eigenlijk dan wel het Duitse Suse/OpenSuse gebruiken/adviseren als een van de weinige Europese Linux varianten in plaats van het buitenland te sponsoren. Is RPM gebaseerd.
Oei, waarom verleid je me nou weer om te gaan distrohoppen? Ik ben net zo content met m'n Fedora Silverblue!

• swhnld
Jolijter schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:40:
[...]

Oei, waarom verleid je me nou weer om te gaan distrohoppen? Ik ben net zo content met m'n Fedora Silverblue!
Dan is dit ook leuk om te lezen :P
https://www.ypsidanger.co...up-with-opensuse-microos/

• nero355

nero355

swhnld schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:02:
Van de grote merken moeten we eigenlijk dan wel het Duitse Suse/OpenSuse gebruiken/adviseren als een van de weinige Europese Linux varianten in plaats van het buitenland te sponsoren.
Sorry, maar... ehh... WABLIEF ?!?! :P
Wil je Debian packages dan is het Tsjechische Slax nog het overwegen waard wil je in Europa blijven.

En ben je heel nationalistisch, het Nederlandse Endeavour is wel leuk. Het Belgische Arcolinux heeft ook wel potentieel.
Lekker belangrijk! :P

Als je echt wat wilt sponsoren dan kan je één van deze twee overwegen :
- [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie
- [PINE64 PinePhone] Ervaringen & Discussie

Beiden zijn een manier om het sponsoren van 100% Linux telefoons mogelijk te maken namelijk! :*)

En als laatste optie heb je ook nog : Het mini Jolla Topic
Waarbij je gelijk ook nog eens aan je "Het moet Europees zijn!" wens voldoet :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Grappig verhaal, in die zin dat ik echt geen flauw benul heb waar dit over gaat :? 8)7
Ondanks dat ik suse wel ken van vroeger.

deepin linux addict

• Jolijter
... ok morgen ga ik een VM opspinnen. Bedankt voor de informatie!
Vishari Beduk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:18:
[...]

Grappig verhaal, in die zin dat ik echt geen flauw benul heb waar dit over gaat :? 8)7
Ondanks dat ik suse wel ken van vroeger.
In de blogpost wordt gelink naar een awesome-immutable list op GitHub. Daar kun je wel meer informatie vinden over immutability in een OS.

Het idee is dat je hele OS vergelijkbaar is met een Docker image. Door de opzet van je OS declaratief te beschrijven heb je een omgeving die niet snel corrupteert met packages die ooit geïnstalleerd zijn en daarna vergeten zijn of met elkaar conflicteren. Updates die wel iets stuk maken zijn met een "ctrl + z" achtige constructie volledig terug te draaien. De genoemde distributies doen dat op behoorlijke verschillende manieren. Fedora Silverblue en openSUSE MicroOS lijken dat, mijns inziens, op een vrij laagdrempelige manier te implementeren. Ze bieden een volledig functionerend OS met Gnome of KDE waar je vervolgens andere packages aan kunt toevoegen. In mijn ervaring doe je dat dan zo min mogelijk en maak je in plaats daarvan gebruik van Flatpaks. Die zijn niet onderdeel van je basis OS en draaien allemaal in hun eigen sandbox.

Ik kan met 1 commando mijn Fedora Silberblue basis, welke met Gnome wordt geleverd, omzetten naar een Fedora Kinoite basis die met KDE wordt geleverd. Gnome zal dan niet meer bestaan op mijn systeem terwijl ik nog wel al mijn bestanden en Flatpak applicaties beschikbaar heb. Het mooiste zou ik vinden als ik nu ook met 1 commando mijn Fedora Silverblue naar een openSUSE MicroOS basis kan zetten, maar daar is de techniek helaas niet compitabel genoeg voor.

[Voor 75% gewijzigd door Jolijter op 02-11-2022 21:39]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Corrigan, toevallig is OpenSSL 3.0.7 vandaag wel op Sid beschikbaar, maar nog niet in Bookworm/Testing. :P
Andre_J schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:04:
Hier een twijfelaar.

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid zakelijk een Macbook Pro 13", deze is nu langzaam aan z'n eindje.
Nu Apple met z'n laatste hardware upgrade nou nog niet je van het heeft gepresenteerd en het wachten is op "nieuwe" modellen, ben ik serieus aan het overwegen weg te gaan van het Apple platform en een Linux variant in te gaan zetten.
Extra nadeel van Apple is dat alles met verloopjes moet. Ethernet kennen ze daar niet meer: verloopje. HDMI? Verloopje. Je simpele tobo/muis? Verloopje, want geen usb-a. En afhankelijk hoeveel geld je extra wilt uitgeven heb je maar 2 usb-c aansluitingen waarvan je er al 1 kwijt bent voor je voeding. Enne, daisy-chainen/multistream van DP schermen doet het OS ook niet, dus iets als een docking station kan je wel vergeten.

Linux kan je echt zo veel meer vrijheid en mogelijkheden geven omdat je niet direct hardware van $duur hoeft aan te schaffen om hetzelfde te kunnen.
80% doe ik remote en/of via Citrix dit is geen probleem.
Office/Teams gebruik ik en heb ik ook wel nodig, PWA apps ? (Teams is binnenkort alleen nog maar in PWA vorm)
Teams kan je via de browser gebruiken, maar het heeft ook een package beschikbaar die wat meer 'kan'.
VPN ; Forticlient evt met computer certicaat
Forticlient SSL is beschikbaar op Linux. Veel distro's hebben de client in de repo beschikbaar.
WLAN ; Computer certificaat
Werkt prima, maar het verkrijgen van het certificaat is wat meer werk. Ik heb 't op m'n vorige werk uitgevoerd en het vereiste een aparte openssl.cnf om wat specifieke eigenschappen toe te voegen aan het csr. Dat csr heb ik dan weer aan de interne CA gevoerd en het bijbehorende template opgegeven bij het uitgeven van het certificaat. Bij vernieuwen kon ik het eerdere csr (en key) hergebruiken om bij de CA een nieuw certificaat te krijgen.
Virtualistatie - Vmware Workstation of Virtualbox
Kijk dan eerder naar KVM, dat zit in de kernel. VMware wil nog wel eens aparte modules vereisen en kan wat raar doen. Althans, in het verleden was dat het geval. VirtualBox kan, maar vergeleken met kVM is het net als VMware wat trager.

Het enige wat ik een beetje miste was makkelijk bestanden uitwisselen tussen host en guest, daar voorziet de hypervisor niet direct in.
Docker / dat kan native dan ;)
Als je nu een Intel Mac hebt, zal je blij zijn om over te stappen, want het is mogelijk dat nou net die ene docker container opzet die je gebruikt geen ARM/Apple Sillicon equivalent heeft. :X Dat kan wat vervelend zijn als je met andere ontwikkelaars werkt die geen Apple gebruiken en je wilt dezelfde docker configuratie kunnen gebruiken.
O ja ; ik gebruik de magic trackpad ; die zou ik eigenlijk willen blijven gebruiken.
Dat zou moeten werken, maar check dat van te voren. Ik heb geen ervaring met dat ding.

Enige horde die ik kan bedenken is het verkrijgen van het computer certificaat. Dat vereist wat meer handmatig werk en hulp van je IT beheerder.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@Jolijter bedankt voor de duidelijke uitleg, nu begrijp ik de puzzelstukje
inderdaad interessante technologie

deepin linux addict

• Andre_J
@Hero of Time
Dank voor je antwoorden.

Ik prefereer Vmware workstation omdat ik dan makkelijker een vm naar onze esx infra kan uploaden, althans dat hoop ik. Vmware Fusion kan dat iig.
Certificaat moet geen probleem zijn, ik ben de beheerder 😁

Ik zal eens een laptop pakken en daar Mint op zetten en een week proefdraaien.

• Jolijter
Eerste indruk: duidelijk wat minder geraffineerd dan Fedora Silverblue en meer bedoelt voor de tweaker. De installer ziet er wat spannender uit en je kunt er veel mee instellen. Ik ben gegaan voor de Gnome variant, welke een RC status heeft (KDE is nog Alpha). Als ik na installatie boot krijg ik eerst een terminal login te zien voordat de normale login UI is geladen. Na de eerste boot werd er een soort first time boot venster getoond die stil leek te staan bij het installeren van Firefox. Ik heb het proces gekilled en zelf Firefox geïnstalleerd. Na een reboot komt hetzelfde scherm weer, nu is het Calculator aan het installeren maar lijkt daar ook niet veel in op te schieten. Ik mis er in ieder geval wat feedback. Na een tijdje is het in ieder geval wel afgerond.

Het zijn allemaal zaken die in Silverblue wat gestroomlijnder zijn.

Ik kan het waarderen dat er standaard vrijwel geen Flatpaks zijn geïnstalleerd. Het is ook handig dat Flathub als Flatpak repo standaard aanstaat, itt Silverblue waar je dat zelf nog moet doen. Dat het een rolling release distributie is vind ik ook een groot voordeel.

Vooralsnog lijkt het mij een prima OS waar ik me wel mee kan vermaken en verwacht ik dat als ik een keer een nieuw OS ga installeren het deze gaat zijn.

• desalniettemin
@nero355 Clear Linux OS is not intended to be a general-purpose Linux distribution; it is designed to be used by IT professionals for DevOps, AI application development, cloud computing, and containers.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Aldus Wikipedia: Clear Linux OS met https://clearlinux.org/ne...s-support-kata-containers als referentie waar niets van die strekking te vinden is. Ik zie het verband tussen die twee dus niet echt, laat staan de link naar het statement 'niet bedoeld voor dagelijks gebruik', maar misschien zie ik iets over het hoofd.

[Voor 6% gewijzigd door 8088 op 03-11-2022 19:05]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Inmiddels is dan eindelijk de documentatie van ClearLinux weer online en heb ik dit op een oude i5-2500 PC met IGPU gezet. En ik moet zeggen dat de eerste indruk positief is; alles lekker clean en snel. Ongeveer alles gaat via flatpak.
Daarna docker erop gezet en een asp.net / blazor test app gecompileerd binnnen een container. Was snel en probleemloos aan de praat te krijgen en werkt prima.
Enige nadeel is tearing in video, dan merk je dat het een server OS is en niet bedoelt voor youtube vidoes.
Deze week eens verder testen en dan kijken of ik mijn Ubuntu 18.04 LTS hiermee ga vervangen.

deepin linux addict

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tearing is een algemeen probleem op Linux. Er is een optie in xorg.conf mogelijk voor Intel iGPU en ook nVidia heeft er last van. Voor AMD heb ik het nog niet (erg) meegemaakt, maar ik geloof niet dat ze er geen last van hebben of iig hadden.

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:35:
Enige nadeel is tearing in video, dan merk je dat het een server OS is en niet bedoelt voor youtube vidoes.
Ik heb een hoop kennis daarover gejat van het LibreELEC Team door hun documentatie en forum door te spitten, maar ik ben eigenlijk nog niet helemaal tevreden i.c.m. Debian Testing + KDE + Nvidia GT 1030 in mijn geval :/

Gelukkig is het voor een groot gedeelte meteen weg te werken door in ieder geval onder KDE de Compositor Settings goed in te stellen! :)

Omdat jij een Intel iGPU gebruikt hoop ik dat je meer succes hebt, want de Intel iGPU van mijn laptop met een i5-2450M lijkt het op dat gebied zo goed als PERFECT te doen onder Kubuntu 20.04 LTS ;)

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:27:
@Corrigan, toevallig is OpenSSL 3.0.7 vandaag wel op Sid beschikbaar, maar nog niet in Bookworm/Testing.

[...]
Dat was de verwachtng. Alleen de packet release en nog niet door het security team voor testen.

Alleen ging de snelste release van deze security fix blijkbaar naar een andere distro. ;)
https://debugpointnews.com/openssl-3-0-7/

[Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 05-11-2022 17:23]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Corrigan schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:22:
[...]

Dat was de verwachtng. Alleen de packet release en nog niet door het security team voor testen.
Omdat Bookworm nog in Testing is, gaat het Security Team er niet direct over. Het volgt namelijk de 'natuurlijke' weg van packages. In dit geval gaat het via een versneld traject. Maar voor de effectieve staat, kan je op https://tracker.debian.org/pkg/openssl zien wat de staat van zaken is. Zo zag ik nog een hele berg aan architecturen staan met de status 'testing'. Uiteindelijk was het overgrote deel 'pass', maar er waren er ook een paar met regression.
Vanaf vandaag is het in Testing/Bookworm.
Alleen ging de snelste release van deze security fix blijkbaar naar een andere distro. ;)
https://debugpointnews.com/openssl-3-0-7/
Er moet altijd eentje de eerste zijn. :)

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-05 22:53
nero355 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:21:
[...]
Misschien in een Parallel Universum of zo, maar helaas niet in die van ons... :'(
Of als we een keer toch die "Smart Toaster" krijgen met NetBSD erop! ;) :+
Misschien heb je geen goede luidsprekers of niet de juiste instellingen.
Dit zijn mijn instellingen:

/etc/sysctl.conf

dev.pcm.0.bitperfect=1
dev.pcm.1.bitperfect=1
kern.timecounter.alloweddeviation=0
hw.snd.maxautovchans=0
hw.snd.latency=0

En ik gebruik cmus met de volgende instellingen:
softvol true
softvol_state 100 100

Dan moet je een paar nummers afspelen, liefst in lossless en 24-bit kwaliteit.

Wat ik exact bedoel is dat mijn F&D F550X met deze instellingen een stuk beter klinkt dan zo goed als alle B&W speakers van meer dan 1000 EUR die je bij HiFi speciaalzaken vind.
En bijna even goed als de Klipsch speakers van meer dan 2000 EUR.

Het is niet alleen ik die dit vind, alle mensen die ik mijn setup heb laten horen hebben alleszinds gezegd dat ze er niks slecht over kunnen zeggen en dat het loepzuiver klinkt.

Uit 99.99% van de platenspelers/DVD spelers/CD spelers/Android/macOS/Linux/windows komt vreemd genoeg nooit even kwalitatief geluid in mijn tests, ook niet als je de andere systemen in bit-perfect modus configureerd. Dus er zitten verschillen in de exacte implementatie.

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:16
Als Belg zijnde zou ik toch eens de distro arcolinux willen bekijken. Ik gebruik nu al een tijdje endeavour en dat heeft alles wat ik nodig heb in vooral een minimalistisch jasje (kde). Veel verschil is er niet neem ik aan ? Gezien het beiden gebaseerd is op arch.

• FateTrap
cy-gor25 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:47:
Als Belg zijnde zou ik toch eens de distro arcolinux willen bekijken. Ik gebruik nu al een tijdje endeavour en dat heeft alles wat ik nodig heb in vooral een minimalistisch jasje (kde). Veel verschil is er niet neem ik aan ? Gezien het beiden gebaseerd is op arch.
EndeavourOS heeft eigen repo's maar dat is enkel voor een erg beperkt aantal zaken. Voor 99% gebruik je de repo's en ook de AUR van Arch Linux, dus je kunt zeggen dat het een makkelijk installeerbare versie van Arch Linux is.

Ik hou van het idee van wat Erik Dubois doet maar ArcoLinux is niet zo goed als Artix Linux in mijn mening. Dus ik zou je deze distro aanraden: https://artixlinux.org/

Void Linux is ook erg goed maar misschien iets te moeilijk hoewel het niet speciaal moeilijk is.

Ik gebruik zelf PeKWM, tint2 en Nitrogen omdat het inlogt in +- 0.000001 ms en het is snappier dan alle andere window managers en desktop omgevingen die ik al geprobeerd heb. Apps laden zelfs een fractie sneller dan in XFCE dat al snel is..

Het is ook makkelijk te configureren en je kunt Aero Snaps instellen die sneller snappen naar de kanten van je scherm dan in windows op de krachtigste hardware.

• cy-gor25
FateTrap schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:26:
[...]

EndeavourOS heeft eigen repo's maar dat is enkel voor een erg beperkt aantal zaken. Voor 99% gebruik je de repo's en ook de AUR van Arch Linux, dus je kunt zeggen dat het een makkelijk installeerbare versie van Arch Linux is.

Ik hou van het idee van wat Erik Dubois doet maar ArcoLinux is niet zo goed als Artix Linux in mijn mening. Dus ik zou je deze distro aanraden: https://artixlinux.org/

Void Linux is ook erg goed maar misschien iets te moeilijk hoewel het niet speciaal moeilijk is.

Ik gebruik zelf PeKWM, tint2 en Nitrogen omdat het inlogt in +- 0.000001 ms en het is snappier dan alle andere window managers en desktop omgevingen die ik al geprobeerd heb. Apps laden zelfs een fractie sneller dan in XFCE dat al snel is..

Het is ook makkelijk te configureren en je kunt Aero Snaps instellen die sneller snappen naar de kanten van je scherm dan in windows op de krachtigste hardware.
thx! Ik ga artix eens checken.

• nero355

nero355

Ik gebruik zelf PeKWM, tint2 en Nitrogen
Als je dit soort redelijk onbekende/obscure dingen noemt dan is het best wel handig om wat linkjes naar de homepages ervan te hebben dus na wat gezocht te hebben kwam ik er eigenlijk achter dat bijvoorbeeld PeKWM een zeer jong DE project is met een website die niet helemaal lekker werkt en het over Screenshots heeft waar nergens naar wordt gelinkt :? _O- :D

Verder zie ik ook weinig meerwaarde in de andere twee :
- tint2 biedt niks nieuws t.o.v. wat je als taakbalk hebt in bijvoorbeeld KDE of Xfce onder andere...
- Nitrogen is blijkbaar bedoeld om Wallpapers uit te zoeken ?!
Een beetje DE heeft dat standaard aan boord...
Apps Applicaties laden zelfs een fractie sneller dan in XFCE dat al snel is..
Alles is relatief, want in het verleden was er een moment waarop KDE lichter was qua resources dan Xfce ;)

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:35
En als het project nog jong is dan is er nog niets van animaties geimplementeerd misschien, waardoor het zo snappy aanvoelt. Als je die namelijk uitschakeld in het gros van de WM's, dan is alles snappy, heeft niet zo heel veel met krachtige hardware te maken.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:58
nero355 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:39:
[...]

- tint2 biedt niks nieuws t.o.v. wat je als taakbalk hebt in bijvoorbeeld KDE of Xfce onder andere...
Maar een beetje WM heeft dat niet/laat je dat zelf uitkiezen.

Nitrogen is naast Feh wel een beetje de 'standaard' voor inrichten van wallpapers heb ik het idee (als GUI dan)
Tint2 is wel een gangbare (maar in mijn beleving minder bekende) in de categorie Polybar etc.

WMs als Qtile en Awesome (of Sway als je van Wayland bent) hebben een eigen bar, maar sommige WMs worden zonder geleverd. Is ook een beetje de charme van een WM> meer werk met inrichting maar meer vrijheid in samenstelling.

• cy-gor25
[...]

Ik heb het eens geprobeerd en het is snel en smooth, maar dat aur gedeactiveerd is vond ik toch een nadeel. Ja je kan het activeren, maar vrolijk werd ik toch niet van hun gedateerde wiki. Snap dat ze een oplossing wilden maken zonder systemd, maar je boet toch in aan gebruiksvriendelijkheid.

• FateTrap
nero355 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:39:
[...]

Als je dit soort redelijk onbekende/obscure dingen noemt dan is het best wel handig om wat linkjes naar de homepages ervan te hebben dus na wat gezocht te hebben kwam ik er eigenlijk achter dat bijvoorbeeld PeKWM een zeer jong DE project is met een website die niet helemaal lekker werkt en het over Screenshots heeft waar nergens naar wordt gelinkt :? _O- :D

[...]

Alles is relatief, want in het verleden was er een moment waarop KDE lichter was qua resources dan Xfce ;)
Dit is de correct hoofdpagina: https://www.pekwm.se/
En dit is de github pagina: https://github.com/pekwm/pekwm

Hier vind je enkele reviews: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=15137

Met betrekking tot tint2, het wordt vaak gebruikt voor Openbox en PeKWM en andere windows managers om een taakbalk te hebben. Het is lichtgewicht en het is extreem configureerbaar. Je kunt direct het configuratiebestand bewerken, maar je kunt het eveneens via een GUI bewerken die tint2conf noemt. Het is ook één van de mooiste taakbalken voor Unix systemen: https://github.com/addy-dclxvi/tint2-theme-collections Verder kun je via tint2 ook zoveel 'executors' gebruiken als je wenst, dus je kunt er makkelijk custom code in draaien om bvb een weerbericht, de nummers die mpd afspeelt, rss feeds, etc in je taakbalk te verwerken. De meeste desktop taakbalken bieden die laatste functie niet..

Nitrogen is enkel een lichtgewicht app puur om een wallpaper te hebben, je laat het autostarten via het commando nitrogen --restore

• nero355

nero355

FateTrap schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:12:
Verder kun je via tint2 ook zoveel 'executors' gebruiken als je wenst, dus je kunt er makkelijk custom code in draaien om bvb een weerbericht, de nummers die mpd afspeelt, rss feeds, etc in je taakbalk te verwerken. De meeste desktop taakbalken bieden die laatste functie niet...
Ik ben niet zo van de blije Android en Windows Vista widgets toestanden dus voor mij heeft dat verder geen meerwaarde ;) :+

Dit soort dingen :
Jogai schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:13:
En als het project nog jong is dan is er nog niets van animaties geimplementeerd misschien, waardoor het zo snappy aanvoelt. Als je die namelijk uitschakeld in het gros van de WM's, dan is alles snappy, heeft niet zo heel veel met krachtige hardware te maken.
Zet ik dan ook altijd meteen UIT :Y)

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik Clear Linux niet mijn Ubuntu gaat vervangen; dat tearing is toch wel een deal breaker. Sowieso is de hele UI nogal 'ruw'.
Grappig dat er juist vandaag een juibel verhaal op https://www.phoronix.com/review/clear-linux-13900k staat dat Clear duidelijk sneller is dan Ubuntu.
Ik ga er nog wel wat mee prutsen op een oude PC.
Hero of Time schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:03:
Tearing is een algemeen probleem op Linux. Er is een optie in xorg.conf mogelijk voor Intel iGPU en ook nVidia heeft er last van. Voor AMD heb ik het nog niet (erg) meegemaakt, maar ik geloof niet dat ze er geen last van hebben of iig hadden.
nero355 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:49:
[...]
Omdat jij een Intel iGPU gebruikt hoop ik dat je meer succes hebt, want de Intel iGPU van mijn laptop met een i5-2450M lijkt het op dat gebied zo goed als PERFECT te doen onder Kubuntu 20.04 LTS ;)
Op mijn i3 10100 met Ubuntu werkt video echt perfect. Absoluut geen last van tearing dankzij de goede drivers.

deepin linux addict

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:51:
Inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik Clear Linux niet mijn Ubuntu gaat vervangen; dat tearing is toch wel een deal breaker. Sowieso is de hele UI nogal 'ruw'.
[...]

Op mijn i3 10100 met Ubuntu werkt video echt perfect. Absoluut geen last van tearing dankzij de goede drivers.
Tearing ligt vaak aan welke window en desktop manager je gebruikt. Kwestie van uitproberen.

Met Mutter / Gnome heb ik nooit last van tearing, met XFCE altijd tenzij ik Compiz gebruik. Ubuntu heeft standaard Gnome.

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:51:
Inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik Clear Linux niet mijn Ubuntu gaat vervangen; dat tearing is toch wel een deal breaker.

CR2032 schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:13:
Tearing ligt vaak aan welke window en desktop manager je gebruikt. Kwestie van uitproberen.

Met Mutter / Gnome heb ik nooit last van tearing, met XFCE altijd tenzij ik Compiz gebruik. Ubuntu heeft standaard Gnome.
Ik las vaak dat Compton ook erg goed ermee omgaat en ik geloof dat LibreELEC nog steeds FluxBox gebruikt dus misschien is dat ook een idee :)

• FateTrap
CR2032 schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:13:
[...]

Op Nvidia kaarten die gebruikt worden in desktop systemen kun je simpelweg Force Full Composition Pipeline activeren en dan heb je geen tearing meer op eender welke desktop of window manager.
Intel en AMD hebben ook een TearFree optie die je kunt activeren via een configuratiebestand.
Ik ben niet zo van de blije Android en Windows Vista widgets toestanden dus voor mij heeft dat verder geen meerwaarde ;) :+
Een executor in tint2 en een widget zijn wezenlijk verschillend. Je kunt het veel subtieler gebruiken dan widgets. Bij een executor kun je exact de code gebruiken die je wenst, en zijn de mogelijkheden dus groter en meer aanpasbaar, en meestal ook lichter op gebied van resources.
Grappig dat er juist vandaag een juibel verhaal op https://www.phoronix.com/review/clear-linux-13900k staat dat Clear duidelijk sneller is dan Ubuntu.
Dat gaat nog wel een tijdje zo blijven. Clear Linux gebruikt performance tweaks die compabiliteit met oudere en sommige relatief nieuwe CPU's opoffert voor de tweaks te kunnen implementeren. Ubuntu kan het niet maken dat ze die compabiliteit opofferen..
Zoals reeds gezegd is PeKWM snappier dan Openbox en veel andere WM's en eveneens als alle desktop omgevingen met animaties uitgeschakeld. Het heeft heeft dus niet enkel met animaties te maken maar ook met de pure snelheid van de code, waar merkbare verschillen in zitten.

• CR2032
  • Niet online
FateTrap schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:46:
[...]

Op Nvidia kaarten die gebruikt worden in desktop systemen kun je simpelweg Force Full Composition Pipeline activeren en dan heb je geen tearing meer op eender welke desktop of window manager.
Intel en AMD hebben ook een TearFree optie die je kunt activeren via een configuratiebestand.

[...]
Force Full compostion pipeline optie activeren heeft als nadeel dat je extra input lag krijgt en de GPU zwaarder belast / extra stroomverbruik. Het heeft een reden dat het standaard uit staat.

Een andere desktop of windowmanager combinatie kiezen is een betere keuze. Het is even uitproberen welke combinatie werkt voor de eigen hardware. Als je dat weet dan kun je dit ook voor alle distro's gebruiken.

• FateTrap
CR2032 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:04:
[...]

Force Full compostion pipeline optie activeren heeft als nadeel dat je extra input lag krijgt en de GPU zwaarder belast / extra stroomverbruik. Het heeft een reden dat het standaard uit staat.

Een andere desktop of windowmanager combinatie kiezen is een betere keuze. Het is even uitproberen welke combinatie werkt voor de eigen hardware. Als je dat weet dan kun je dit ook voor alle distro's gebruiken.
Ik heb het nagekeken en het vraagt inderdaad extra GPU rekenwerk op bvb de GTX 650.
Meer % extra GPU gebruik dan wat ik verwacht had.

• desalniettemin
Hero of Time schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:03:
Ligt er ook aan of je Xorg of Wayland gebruikt. Als je NVidia gebruikt, in instellingen zet aan Force Full Composition Pipeline en zet uit Allow flipping.

[Voor 11% gewijzigd door desalniettemin op 11-11-2022 10:16]

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:13:
Ligt er ook aan of je Xorg of Wayland gebruikt. Als je NVidia gebruikt, in instellingen zet aan Force Full Composition Pipeline en zet uit Allow flipping.
Hou ons niet langer in spanning en zet de rest van de informatie en leuke feitjes ook effe erbij! :P :+

• desalniettemin
nero355 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:35:
[...]

Hou ons niet langer in spanning en zet de rest van de informatie en leuke feitjes ook effe erbij! :P :+
;w Heb ik niet. Ik lees dat op de verschillende Linux fora en hoor dat genoemd in jouw buis video's. Welke dat heb ik niet allemaal onthouden :) Ik heb er iig geen last van dat scherm scheuren 8)

[Voor 6% gewijzigd door desalniettemin op 11-11-2022 14:54]

• CR2032
  • Niet online
desalniettemin schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:13:
[...]

Dat kun je dus beter niet doen, zeker niet als je gamed. Zie vorige posts.
Met Wayland kun je net zo goed last van tearing hebben.
https://forums.developer....and-screen-tearing/197386

• desalniettemin
Zou kunnen. Ik ben geen gamer.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik wilde eens de laatste Ubuntu 22.10 proberen. Maar op mijn i5-2500 wil de installatie niet starten 8)7
Ik krijg nog wel het keuze menu om de installatie te starten maar daarna alleen maar een knipperende cursor.
Daarna dezelfde USB in mijn i3-10100 als live en daar loopt alles probleemloos.
Zelfs youtube videos worden zonder tearing afgespeeld op de live versie.
Maar waarom dit op de oude PC niet lukt :?

deepin linux addict

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 23:49
Weet iemand hier of het normaal is voor een Linux live sessie dat de display instellingen ineens worden aangepast door het OS zelf?

Ik heb twee beeldschermen en zit nu in een live sessie van Zorin OS Lite 16.2. Dat gebruikt XFCE.

Ik heb standaard mijn beeldschermen uitgebreid, maar gedurende deze live sessie zijn de instellingen automatisch veranderd naar 'Mirror displays', zonder dat ik zelf iets gedaan heb. Dat is nu al drie keer gebeurd.

• desalniettemin
Zou het niet weten. Nog nooit last van gehad op Xfce, Gnome, Budgie en KDE. Maar ik gebruik maar 1 beeldscherm.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:24:
Ik wilde eens de laatste Ubuntu 22.10 proberen. Maar op mijn i5-2500 wil de installatie niet starten 8)7
Ik krijg nog wel het keuze menu om de installatie te starten maar daarna alleen maar een knipperende cursor.
Och, m'n multi-purpose usb stick waarmee ik direct een ISO kan laden doet het anders prima op m'n oude systeem, maar met m'n nieuwe Ryzen 7700X wilde het gewoon niet werken. Grub kwam op, gaf mij netjes m'n submenus voor de ISOs, maar daarna was het zwart beeld en niets meer. De ISO direct op een andere stick schrijven en geen probleem. En in mijn geval was het niet direct het issue van wel of geen UEFI, want m'n oude systeem had al UEFI.
Overigens iets wat bij jou mogelijk van toepassing zou kunnen zijn, dat je oude systeem een verouderde implementatie heeft van UEFI en Ubuntu daarom weigert.

• Koepert
Uruk-Hai schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:27:
Weet iemand hier of het normaal is voor een Linux live sessie dat de display instellingen ineens worden aangepast door het OS zelf?

Ik heb twee beeldschermen en zit nu in een live sessie van Zorin OS Lite 16.2. Dat gebruikt XFCE.

Ik heb standaard mijn beeldschermen uitgebreid, maar gedurende deze live sessie zijn de instellingen automatisch veranderd naar 'Mirror displays', zonder dat ik zelf iets gedaan heb. Dat is nu al drie keer gebeurd.
Zijn de settings IN de live sessie gewijzigd tov je reguliere desktop of wijzigt de live sessie je reguliere desktopsettings??

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:24:
En wat gebeurt er als je gewoon wat langer wacht :?

Zoiets had ik laatst namelijk op mijn Desktop PC toen ik effe een Live omgeving wilde gebruiken om wat te testen! :)
Uruk-Hai schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:27:

Ongelukkige toetsencombinatie ingedrukt of gewoon een bug zo :?

Zo heb ik al een keer mijn Wallpaper ineens veranderd zien worden onder zowel Android als Kubuntu om onverklaarbare redenen... 8)7

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@Hero of Time helemaal niet aangedacht dat UEFI het probleem kon zijn, maar inderdaad het is al een oude BIOS
nog wel gekeken of ik deze kon updaten maar dat is ook niet echt simpel met een oud systeem
doet er ook verder niet toe, zal binnenkort mijn moderne pc wel updaten

@nero355 echt wel een tijd gewacht

deepin linux addict

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:55
@Vishari Beduk kan ook nog een issue zijn met je videokaart. Ik moet bij sommige Linux live cd's in het GRUB menu op 'e' klikken en vervolgens achter de de opstartregel (eindigt meestal met 'quiet splash') 'nomodeset' zetten. Vervolgens klikken op F10 en we kunnen verder.

Mijn platencollectie

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@pporrio zojuist een poging gedaan, ik kon inderdaad die opstart regel wijzigen
maar resultaat was hetzelfde; een knipperende cursor en meer niet
verder niet zo belangrijk, in ieder geval bedankt voor de tip

deepin linux addict

• Jolijter
Fedora 37 is gisteren gereleased. Upgraden in Silverblue ging erg soepel, het ging zoals elke andere update. Vooralsnog merk ik weinig verschil. Het nieuwe Gnome 43 quick settings popupje rechtsbovenin is leuk gedaan.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
Jolijter schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:59:
Fedora 37 is gisteren gereleased. Upgraden in Silverblue ging erg soepel, het ging zoals elke andere update. Vooralsnog merk ik weinig verschil. Het nieuwe Gnome 43 quick settings popupje rechtsbovenin is leuk gedaan.
download: Fedora 37 eergisteren zelfs :).

• pporrio
Jolijter schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:59:
Ik heb de reguliere GNOME versie van Fedora Workstation 37 gisteren geïnstalleerd. Ik ben ook erg gecharmeerd van het redesign van het system status menu met de quick settings in GNOME 43.

Package manager DNF lijkt wat sneller te zijn. Maar dat is waarschijnlijk toeval, omdat ze hier niets aan hebben veranderd voor zover ik weet. Misschien een goed/rustig moment gekozen om systeem/packages te updaten :)

In de file manager zie ik een aantal opties niet meer achter de menubalkknop zitten, zoals nieuwe map aanmaken en plakken. Daar maakte ik altijd veel gebruik van. Maar daar moet ik nog wat verder induiken, want wellicht zijn ze er nog wel ergens, maar weet ik nog niet waar. ;)

De bovenrand van de vensters is wat slanker geworden waardoor het niet meer zo lomp oogt, als in vorige GNOME versies. Visueel gezien ziet het er lekker actueel uit allemaal!

Performance is verder erg goed. Ik merk dat een Windows 11 installatie onder QEMU een stuk sneller verloopt en dat de weergave van het Windows 11 installatiescherm nu ook beter is (hogere resolutie), waardoor de opties een stuk beter leesbaar/aan te klikken zijn.

Mijn platencollectie

• HollowGamer
  • Niet online

Jullie al eens Chrome OS Flex geprobeerd?

• desalniettemin
Nee.

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:30:

YouTube: CHROME OS Flex is a BAD operating system

Ik ben het daar helemaal mee eens! ;)

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20
Inmiddels een klein halfjaartje geleden dat ik jullie om advies vroeg voor een leuke linux distro.
Vandaag eindelijk de tijd genomen om de installatie te voltooien en ik schrijf deze post nu vanaf fedora 37 d:)b

Eerste dingetjes een beetje opgezet en geinstalleerd, maar zo heel veel meuk heb ik niet nodig op deze laptop. Maarrr, dropbox, deze install lijkt nog niet helemaal tof te werken voor fedora 37? heb de standaard rpm van dropbox geprobeerd te downloaden maar die werkte niet helemaal, wat ik zo snel op google las is dit een probleem van dropbox's kant?

• Rhannie
  • Laatst online: 21:28

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

HollowGamer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:30:
Ik heb het van de week geprobeerd. De manier waarop je een bootable USB stick moet maken is een beetje apart, maar het installeren ging verder prima. Het OS voelt snel aan op langzamere/oudere hardware en de gebruikerservaring is, op de Android ondersteuning na, hetzelfde als de Chrome OS versie op Chromebooks/Chromeboxes. Na het inloggen heb je gelijk al je settings, bookmarks, files, addons, etc tot je beschikking. Securityzaken als full disk encryption zitten er ook allemaal in.

Verder zijn er eigenlijk geen bijzonderheden. Het doet wat je ervan verwacht als je Chrome OS al gewend bent. :P

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• HollowGamer
  • Niet online
Cranzai schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:58:
Inmiddels een klein halfjaartje geleden dat ik jullie om advies vroeg voor een leuke linux distro.
Vandaag eindelijk de tijd genomen om de installatie te voltooien en ik schrijf deze post nu vanaf fedora 37 d:)b

Eerste dingetjes een beetje opgezet en geinstalleerd, maar zo heel veel meuk heb ik niet nodig op deze laptop. Maarrr, dropbox, deze install lijkt nog niet helemaal tof te werken voor fedora 37? heb de standaard rpm van dropbox geprobeerd te downloaden maar die werkte niet helemaal, wat ik zo snel op google las is dit een probleem van dropbox's kant?
Dat is de reden dat ik tegenwoordig Flatpak's of appImage gebruik, geen gedoe meer met missende deps of andere conflicten. :)

Maar welke foutmelding krijg je precies? Is het deze: https://ask.fedoraproject...nstall-in-fedora-37/27296

Verder.. heb je Dropbox echt nodig? Persoonlijk gebruik ik tegenwoordig Syncthing, die werkt tenminste goed op Linux.

• Cranzai
HollowGamer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:20:
[...]

Dat is de reden dat ik tegenwoordig Flatpak's of appImage gebruik, geen gedoe meer met missende deps of andere conflicten. :)

Maar welke foutmelding krijg je precies? Is het deze: https://ask.fedoraproject...nstall-in-fedora-37/27296

Verder.. heb je Dropbox echt nodig? Persoonlijk gebruik ik tegenwoordig Syncthing, die werkt tenminste goed op Linux.
Het is idd precies die foutmelding!

Syncthing wel van gehoord idd maar ik weet nog niet helemaal zeker of dat gaat werken voor mijn use-case, ik heb eigenlijk maar 1 device dat altijd aan staat en das mijn telefoon, de beide laptops staan eigenlijk nooit tegelijk aan. Een raspberry in de meterkast hangen heb ik niet zo'n zin in

[Voor 12% gewijzigd door Cranzai op 03-12-2022 21:30]

• HollowGamer
  • Niet online
Cranzai schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:28:
[...]

Het is idd precies die foutmelding!

Syncthing wel van gehoord idd maar ik weet nog niet helemaal zeker of dat gaat werken voor mijn use-case, ik heb eigenlijk maar 1 device dat altijd aan staat en das mijn telefoon, de beide laptops staan eigenlijk nooit tegelijk aan. Een raspberry in de meterkast hangen heb ik niet zo'n zin in
True.. dat heb ik dus wel, een rPi in de meterkast. :P
Het is gewoon jammer dat sommige bedrijven Linux zo lijken te verwaarlozen.

Zo te lezen is Flatpak een optie, of anders wachten op een fix.

• Cranzai
HollowGamer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:36:
[...]

True.. dat heb ik dus wel, een rPi in de meterkast. :P
Het is gewoon jammer dat sommige bedrijven Linux zo lijken te verwaarlozen.

Zo te lezen is Flatpak een optie, of anders wachten op een fix.
Stiekem wil ik dat sync.com opschiet met hun linux plugin dat was de cloud service die ik gebruikte voor mijn keepass

Gewoon een fatsoenlijke terminal en package manager is iig een genot dus de switch is sws geslaagd 👌

Voor de huis-tuin-keuken meuk heb je tegenwoordig toch genoeg aan een web-browser

[Voor 17% gewijzigd door Cranzai op 03-12-2022 22:44]

• FateTrap
Vishari Beduk schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:35:
Deze week eens verder testen en dan kijken of ik mijn Ubuntu 18.04 LTS hiermee ga vervangen.
Mijn insteek:
*Je kunt simpelweg Wayland gebruiken op Clear Linux icm Gnome op Intel en AMD. Op Nvidia kaarten werkt het ook met nouveau, dus je hebt geen tearing als je Clear Linux + Nvidia + Wayland + nouveau gebruikt. Probleem is wel dat nouveau lage prestaties heeft in games, maar we weten al enkele jaren dat Intel en AMD nu de beste opties zijn voor Linux gamers.
*De desktop van Clear Linux is vanilla GNOME. Ik hou hier meer van dan de GNOME die je op Ubuntu vind. Vooral het donker thema vind ik erg goed op Clear Linux.
*Je hebt wel zo goed als alle echt belangrijke desktops apps via Flatpak en AppImage.
*Geen deftige ondersteuning voor OpenZFS vind ik wel een serieuze zwakte van Clear Linux, al maakt het voor de meeste desktop gebruikers misschien niet veel uit.
*prestaties zijn beter dan op alle andere Linux systemen. systemd-analyze zegt dat het in 2.9 seconden volledig opgestart is.
*niet immuun voor de algemene problemen waar Linux in het algemeen steeds meer mee kampt, een serieus gebrek aan kwaliteit in enkele kerngebieden.

Clear Linux staat waarschijnlijk in mijn top vijf beste Linux desktop systemen gebaseerd op mijn ervaring, samen met Void Linux, Mint, Artix Linux en MX Linux.

Ik vind echter dat GhostBSD makkelijker te installeren is dan al deze Linux systemen en algemeen gezien een veel kwalitatievere desktop ervaring is dan de beste Linux systemen.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@FateTrap oei, je reageert wel op een oude post ;)
Ik vond dat ClearLinux toch wel leuk. Daarom inmiddels mijn administratie-PC omgezet van Ubuntu LTS naar ClearLinux.
Mijn entertainment-PC blijft wel 'gewoon' Ubuntu. Als tweede monitor heb ik een grote TV aangesloten en ik kan hier prima films op kijken zonder problemen. Wel ga ik deze week eens een schone install doen naar de 22.10 versie.

deepin linux addict

• nero355

nero355

Kleine update over dit verhaal :
Hero of Time schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:00:
Weet je dat heel zeker? Want Firefox is al op 106.0.1 beland en bij 20.04 is 105.0 de laatste. Zie https://packages.ubuntu.com/focal/firefox. Bij Debian Sid/Unstable heb ik al wel 106.
Ik heb hier een korte update over :

- Afgelopen Maandag 1 November kwam Firefox 106.0.02 ineens binnenrollen.
- Echter zag ik in de Changes Log staan dat men op iets van 25 en 20 Oktober ook 106 en 106.0.01 heeft "gebakken" maar waarschijnlijk was dat voor de non-LTS versies van Kubuntu :?
- Op mijn Windows bak is 106.0.03 de laatste versie afgaande op de bovenstaande nummering, ondanks dat ik me 106.3.0 kan herinneren...

Als ik weer eens nieuws heb hierover dan gooi ik er weer een update tegenaan! :)
Onlangs de laatste Firefox release onder zowel Windows als Kubuntu 20.04 LTS gekregen binnen 1 tot 3 dagen van elkaar dus IMHO zit dat wel snor en hadden ze misschien een tijdje wat ongelukkige vertragingen of waren de changes niet belangrijk genoeg voor een update of iets in die trant ?!

Ik geloof het verder wel in ieder geval! :)

/EDIT :
desalniettemin schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:37:
Tarball van Firefox. Heb je altijd de nieuwste versie en updates ;)
Dat heb je al een keer eerder genoemd :P :+

/Flauw O-)

[Voor 9% gewijzigd door nero355 op 01-01-2023 16:44]

• desalniettemin
Tarball van Firefox. Heb je altijd de nieuwste versie en updates ;)

• Sjah
Heb het nu wel gehad met Ubuntu, dankzij Snaps. Wat wil, had Snaps helemaal verwijderd in Ubuntu 2204, maaar nu blijkt Ubuntu Software Center ook weg. Pfff krijg er een punthoofd van, ook omdat ik las dat soms, als je een programma installt, dat zonder dat je het verwacht de Snapversie wordt geinstalleerd.

Zit nu of Manjaro of Fedora te overwegen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:07
Sjah schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:11:

ik zou endaevour os een proberen ...vannilla arch based, goede wiki's,goede community en...het werkt ;)

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:43
idef1x schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:19:
[...]

ik zou endaevour os een proberen ...vannilla arch based, goede wiki's,goede community en...het werkt ;)
Sluit ik me helemaal bij aan. Endeavour OS is een prachtig OS en van Nederlandse makelarij .
Fedora heeft bij mij op desktop gebied echter net dat ene streepje voor..

• nero355

nero355

Heb het nu wel gehad met Ubuntu, dankzij Snaps. Wat wil, had Snaps helemaal verwijderd in Ubuntu 2204, maaar nu blijkt Ubuntu Software Center ook weg. Pfff krijg er een punthoofd van, ook omdat ik las dat soms, als je een programma installt, dat zonder dat je het verwacht de Snapversie wordt geinstalleerd.

Kijk eens of je KDE Discover als apart programma kan installeren :? Lekker gek doen! :D
roT- schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:52:
Fedora heeft bij mij op desktop gebied echter net dat ene streepje voor...
Zodra ze weer hun logo "ontSmoelenboeken" dan wil ik daar wel een keertje naar kijken, maar tot die tijd :

HELL NO! :P :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:43
nero355 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:47:

Zodra ze weer hun logo "ontSmoelenboeken" dan wil ik daar wel een keertje naar kijken, maar tot die tijd :

HELL NO! :P :+
Haha. Precies de vinger op het hekelpunt! Snel die wallpaper verbergen! :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pporrio

Als alleen de snaps het probleem zijn, kun je ook kijken naar Ubuntu based distro's zonder dat de snap store standaard is geïnstalleerd:
  • Linux Mint: beste Ubuntu based distro naar mijn mening
  • Pop!_OS
Als je heel graag naar een Arch based distro zou willen, zou ik Manjaro links laten liggen en gaan voor Endeavour OS.

Fedora vind ik ook een top distro. Enige nadeel vind ik dat er dagelijks updates voor zijn. Dit geldt overigens ook voor Endeavour OS. Logisch, want deze distro's zijn meer rolling.

Als je een wat stabieler OS wilt - en daarmee bedoel ik dat packages minder snel veranderen en niet dat het OS instabiel is ;) - kun je mijns inziens beter voor de eerdergenoemde Ubuntu based distro's gaan. :)

Mijn platencollectie

• Sjah
@pporrio

Waarom is Manjaro volgens een paar hier zo een niet-super keus. Dat er Endeavour fourmleden hier ook rondhangen respecteer ik, maar ik wil ook argumenten horen, anders dan "we zijn zo aardig".

Voor je punt van dagelijkse updates bij Endeavour en Fedora ben ik gevoelig, dat vind ik niks. Maar zit er geen scheduler bij dat je maar 2x/maand wordt lastig gevallen?

Pop!_OS kwam al bij me op idd, maar is daar niet een gevaar dat snaps per ongeluk toch kunnen installen? Dacht dat snap installbaar is op Ubuntubased systemen, dus ook Pop, en ook Mint.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik meen dat bij Mint de Snap installatie er vrij hard uitgesloopt is en je moet er wel wat voor doen om Snap aan de praat te krijgen (zoals van, weet u het zeker?). Het gaat in ieder geval helemaal tegen de geest van Mint in, daarom is het niet te verwachten dat dit zo ineens geïnstalleerd wordt onder dat je er van af weet.

Wat wordt hier eigenlijk gedacht van Garuda? Zit er over te dubben om deze binnenkort los te laten op mijn Desktop monster :$ Heb hem al even proef gedraaid in live, maar ik denk dat het een leuke vervanging zou kunnen zijn voor een Desktop die nog wel meekan, maar net geen 11 meer kan draaien. :7

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pporrio
@Sjah Ik vind Endeavour OS out of the box veel dichter in de buurt komen van een vanilla Arch installatie. Ze gebruiken de standaard Arch repository voor installatie en updates van packages. Daarnaast maakt dit OS dit wat toegankelijker voor de eindgebruiker.

Manjaro modificeert het package management naar mijn mening teveel. Hiermee bedoel ik o.a. releases van packages tot 2 weken uitstellen om security redenen. Op zich een mooi streven, maar geeft regelmatig issues met dependencies bij geïnstalleerde packages vanuit de AUR. Hierdoor kun je een onbruikbaar systeem creëren. Dit is mij in het verleden meermaals overkomen, terwijl dit bij Endeavour OS nooit een issue is geweest.

Uiteraard moet je ook bij updates in Endeavour OS niet klakkeloos op 'Yes' door enteren, maar even goed lezen op het scherm welke packages er geüpgraded gaan worden. Mogelijk worden er packages vervangen die ook door andere applicaties worden gebruikt die nog niet met de nieuwe versies overweg kunnen.

Per ongeluk snaps installeren in Linux Mint en Pop!_OS zal niet snel gebeuren. Daarvoor zul je toch echt eerst zelf snapd moeten installeren. :) Bij Linux Mint heb je vanuit het Software Center bij installatie van een pakket soms de keuze uit de Linux Mint repository of de Flatpak versie. Dan kun je zelf kiezen welke je wilt installeren.

Volgens mij geeft Pop!_OS die keuze ook. In ieder geval wel de laatste keer dat ik dit OS heb geprobeerd. ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niet zo gek dat je Ubuntu Software Center kwijt bent als je Snapd verwijdert, aangezien dat namelijk een Snap package is. Dat is nogal een ding, want als Snapd een update heeft, wil het Software Center deze bijwerken, maar mislukt want iets gebruikt nog Snapd. Geeft altijd zo'n leuke nietszeggende melding en vind dan maar de oplossing. Reboot doet dat ook niet altijd. 8)7 Stom systeem. Alles op Linux is te vervangen wanneer het nog draait, maar Snaps, nope, dat is onmogelijk.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Heb het nu wel gehad met Ubuntu, dankzij Snaps.
Ik ben mij ervan bewust dat er een flatpack vs snap discussie bestaat maar ik heb daar geen last van. Ik gebruik Ubuntu zoals je een auto of een hamer gebruikt; als middel en niet als doel. En Ubuntu met zijn snap doet voor mij wat het doen moet. Dus ik ben wel verbaasd dat het zo'n showstopper is voor jou.

Neemt niet weg dat Ubuntu verre van perfect is; ik ben vorige week lang bezig geweest met upgrade. Eerst op een tweede PC een kale 22.10 install doen. Dan alle bestanden overzetten. Vervolgens alle docker zooi aan de praat op de tweede PC. En controleren of echt alles is overgezet. Dan een schone install op de eerste PC en alle bestanden weer overzetten van de tweede PC terug naar de eerste PC. pfffff
idef1x schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:19:
[...]
ik zou endaevour os een proberen ...vannilla arch based, goede wiki's,goede community en...het werkt
Ik ken EndeavourOS niet en ik zou ook niet durven om er kritiek op te leveren maar ...
als ik https://endeavouros.com/ open dan lees ik als eerste 'A terminal-centric distro' :X
en dan vraag ik mij af waarom zou ik in 2023 nog een terminal-centric OS willen??
ElCondor schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:57:
Wat wordt hier eigenlijk gedacht van Garuda?
Persoonlijk vind ik dat geen serieuze distro. Gaat helemaal los met kleuren en overal glitter en extra plaatjes. Dat is eventjes leuk maar niet voor iedere dag. Er bestaat een naam voor dit soort distros maar die ben ik vergeten.

deepin linux addict

• Koepert
Vishari Beduk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:57:

Ik ken EndeavourOS niet en ik zou ook niet durven om er kritiek op te leveren maar ...
als ik https://endeavouros.com/ open dan lees ik als eerste 'A terminal-centric distro' :X
en dan vraag ik mij af waarom zou ik in 2023 nog een terminal-centric OS willen??
Ik zou daar niet al te zwaar aan tillen. Zelf weten.. maar het "Terminal Centric" komt vooral neer op: Updates gaan niet via een gaar Software Center maar via terminal. Waar Endeavour dat volgens mij ook via een 'scriptje' aan een widget/taakbalkicoon gekoppeld heeft.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Koepert schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:07:
[...]
Ik zou daar niet al te zwaar aan tillen. Zelf weten.. maar het "Terminal Centric" komt vooral neer op: Updates gaan niet via een gaar Software Center maar via terminal. Waar Endeavour dat volgens mij ook via een 'scriptje' aan een widget/taakbalkicoon gekoppeld heeft.
Ha, op die manier. OK duidelijk.

deepin linux addict

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:07
Ik denk meer dat dat te maken heeft met het zijn van een Arch based distro...meer zelf doen opdat je alleen krijgt wat je wilt en dus weinig/minder bloatware....zelf is doen is m.i. nu eenmaal makkelijker via een terminal dan idd zoals Koepert al aangeeft een gare software center...

trouwens we draaien toch allemaal een GUI zodat je meer terminals naast elkaar en boven elkaar kan hebben ;-)

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online

Ik ben van Kubuntu 20.04 uiteindelijk naar Manjaro-KDE gegaan..
op m'n laptop draait Pop-os! waarbij ik tot nu toe nog niet heb ervaren dat deze een snap versie wou installeren..

Ik kan je maar een ding adviseren: probeer uit wat je evt naar toe wilt gaan, maak een VM of een live boot usb stickie en speel er mee en besluit daarna welke je 't fijnste vond ;)

offtopic:
voordat ik reactie ga krijgen in de zin van; Ja MaAr EnDEaVoUr-oS blablah, Ook deze heb ik uitgeprobeerd, maar ik voelde me dit keer beter bij Manjaro...

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Sjah
[...]

Ik ben mij ervan bewust dat er een flatpack vs snap discussie bestaat maar ik heb daar geen last van. Ik gebruik Ubuntu zoals je een auto of een hamer gebruikt; als middel en niet als doel. En Ubuntu met zijn snap doet voor mij wat het doen moet. Dus ik ben wel verbaasd dat het zo'n showstopper is voor jou.
tJa voor mij is het OS belangrijk, het is zelfs een stuk van mijn identiteit, haha. Dus het moet lekker zitten, net zoals een spijkerbroek of schoenen goed moeten zitten. En tja dus onderneem ik acite, komt bij "een mens moet bezig blijven".

Jammer dat distrotest.net en niet meer is. Dat was zo lekker snel een goeie 1e indruk krijgen. Ik zeg dan wel dat je bezig moet blijven, maar een VM met een iso installen vind ik stom werk.

Dank voor de reacties, ik denk dat ik het nog even aankijk met Ubuntu, tenslotte kan ik nog steeds software via de CLI erop zetten, dus tja. Aan de andere kant een mens moet bezig blijven, dus als ik de kriebels krijg...

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

geenwindows schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:08:
[...]
Ik ben van Kubuntu 20.04 uiteindelijk naar Manjaro-KDE gegaan..
Tja Manjaro-KDE, wel een leuke optie. Ik krijg alleen ontzettende jeuk van die Windows XP look and feel.
Het is inmiddels toch echt 2023 :*)

Anyway, something completely different; ik heb deepin geinstalleerd op een oude PC

https://tweakers.net/i/OQn87HwB1ZCy0LUcA56HuWYcTpw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/PHJAqouJOpjC9vmJBbMmUI3M.png?f=fotoalbum_small

En ik ben mij ervan bewust dat het een heel erg foute distro is. Die al je gegevens doorstuurt naar de Chinese communistische partij :X
Neemt niet weg dat het er wel heel erg fris en modern uitziet :*)

deepin linux addict

• Sjah
Nou aan de resolutie van die monitor te zien, is dat ook weer niet een echt oude computer.

• nero355

nero355

pporrio schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:15:
Fedora vind ik ook een top distro. Enige nadeel vind ik dat er dagelijks updates voor zijn.
Dat is toch geen ramp :?

Mijn Kubuntu LTS installatie kan in principe ook elke dag een update voor een bepaalde applicatie/library of zelfs de kernel krijgen dus IMHO is dat niet meer dan normaal :)
Sjah schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:34:
Voor je punt van dagelijkse updates bij Endeavour en Fedora ben ik gevoelig, dat vind ik niks.

Maar zit er geen scheduler bij dat je maar 2x/maand wordt lastig gevallen?
Het is geen Windows die je plaagt met constante meldingen hé! :P

Onder KDE zie je bijvoorbeeld alleen een klein blauw of rood puntje over het Discover logo heen en wanneer je de boel update is 100% jouw keuze! :Y)
ElCondor schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:57:
Wat wordt hier eigenlijk gedacht van Garuda?
Zet effe een link erbij als je een wat minder bekende distro noemt : https://garudalinux.org/index.html ;)
Het is gewoon onhandige trage troep, maar als jij er geen moeite mee hebt dan is dat jouw keuze en helemaal prima! d:)b
Neemt niet weg dat Ubuntu verre van perfect is; ik ben vorige week lang bezig geweest met upgrade. Eerst op een tweede PC een kale 22.10 install doen. Dan alle bestanden overzetten. Vervolgens alle docker zooi aan de praat op de tweede PC. En controleren of echt alles is overgezet. Dan een schone install op de eerste PC en alle bestanden weer overzetten van de tweede PC terug naar de eerste PC. pfffff
Waarom DD je niet de installatie naar een tweede SSD en doe je gewoon een upgrade op die SSD om te kijken of alles goed gaat :?

Als alles OK is dan kan je de primaire SSD upgraden of de boel weer terug DD-en op die SSD :*)
Omdat het beter en sneller werkt dan een GUI Tool over het algemeen :)
Persoonlijk vind ik dat geen serieuze distro. Gaat helemaal los met kleuren en overal glitter en extra plaatjes. Dat is eventjes leuk maar niet voor iedere dag. Er bestaat een naam voor dit soort distros maar die ben ik vergeten.
Ik heb erger gezien en je kan vast wel gewoon een simpele Breeze of zo kiezen ;)
Vishari Beduk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:45:
Tja Manjaro-KDE, wel een leuke optie. Ik krijg alleen ontzettende jeuk van die Windows XP look and feel.
Het is inmiddels toch echt 2023 :*)
Voorbeeld :?

KDE kan je echt wel een beetje normaal eruit laten zien (again : Breeze!) dus ik ben wel benieuwd naar wat je precies bedoelt ??
Anyway, something completely different; ik heb deepin geinstalleerd op een oude PC

[Afbeelding]

En ik ben mij ervan bewust dat het een heel erg foute distro is. Die al je gegevens doorstuurt naar de Chinese communistische partij :X
Neemt niet weg dat het er wel heel erg fris en modern uitziet :*)
Ze apen gewoon Apple na dus dat moet je ook maar leuk vinden...

Verder leven we in een wereld waarbij je helaas constant data naar iemand toe verstuurt en dan is het eigenlijk niet eens zo heel gek om die data naar een land te sturen waar ik nooit naartoe zal gaan! :+

Pagina: 1 ... 30 ... 33 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee