nero355 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:56
Welke van de twee is het nou
Overigens kom ik Clear Linux vaak tegen op fora waar men BIOS/UEFI aan het modden is om andere hardware in een systeem te kunnen proppen en dan effe een Live Boot doet om de boel te testen!

Beide maar op een andere manier. Clear Linux heeft betere performance dan Nobara Project als je Intel/AMD GPU gaat gebruiken. Waarschijnlijk ook voor Nvidia GPU's.
Neem bvb dit nieuw spel:
YouTube: Gaming on Linux EP#49: A Plague Tale: Requiem | Steam | Nobara | 370... Je ziet dat het met Nobara Project +- 20% extra perfomance heeft dan windows. Clear Linux gaat hier mogelijk rond 30% extra performance halen tov windows, meer dan je met een zware overclock kunt halen.
Nobara heeft dan weer betere compatibiliteit en tweaks specifiek voor gaming, die je het leven gemakkelijker maken.
De reden waarom je Clear Linux op die manier veel tegenkomt is waarschijnlijk omdat het razendsnel boot. Werkelijk extreem snelle boot, omdat Intel het extreem geoptimaliseerd heeft, ook het bootproces.
Dat zou eerder OpenBSD moeten zijn.
Beide gebruiken PF, al zijn ze uit elkaar geëvolueerd maar ze zijn ze op hetzelfde gebaseerd. OPNsense en pfSense zijn beide op FreeBSD gebaseerd. Misschien biedt het meer performance dan OpenBSD? Of OpenBSD of FreeBSD veiliger gaat zijn hangt uiteindelijk meer van de persoon af die het systeem configureert dan van iets anders. Je kunt FreeBSD veiliger maken dan standaard OpenBSD.
Zijn er nog voordelen aan het antieke OSS?
-Betere compatibiliteit met oude apps die OSS gebruikten.
-SImpelweg veel betere audio kwaliteit. Ik gebruik bit-perfect mode met vchans uitgeschakeld maar het standaard geluid van FreeBSD is veel beter dan wat je uit Linux kunt krijgen met de meest kwalitatieve settings.
Ik heb nooit begrepen waarom Linux de norm geworden is in smart TV's. Ze hadden evengoed NetBSD en FreeBSD kunnen kiezen en iedere TV had betere audio gehad. Ik kijk naar sommige programmas op onze smart TV's en dan sluit ik een goede audio installatie aan en het klinkt misvormd/vervormd. Dan speel ik de youtube video van het programma of op FreeBSD in Firefox en de audio is veel beter. Ik bedoel bvb de audities van 'The Voice' en dit soort programma's.
systemd is niet voor niets door alle mainstream distro's geïmplementeerd. Instabiel of traag zou ik het zeker niet noemen. Sterker nog, systemd start services in principe parallel aan elkaar. Als je systeem trager boot met systemd t.o.v. SysVinit gaat er waarschijnlijk iets niet helemaal goed met je systeem.
Dat is één van die drogredenen die maar blijven opduiken over systemd. Dat het 'snel' zou gaan omdat het in parallel gaat. Wat is de snelste database ter wereld? Gaan de zaken in parallel op de snelste database ter wereld? Het antwoord is neen. Systemd is het allertraagste van alle init systemen die er bestaan, en de minst stabiele die ik ken.
Ja FreeBSD heeft ooit een de 'beste' network stack gehad voor vrijwel alle workloads. Maar het is geen 2001 meer, Linux is zeker geavanceerder op het gebied van features en het zou mij echt verbazen als je in de praktijk met *BSD betere network performance krijgt dan Linux. Heb je benchmarks voor deze claim?
Facebook heeft veel geld geïnvesteerd om de netwerk stack zo snel te krijgen als die van FreeBSD. Maar volgens de resultaten heeft dit zo goed als geen effect gehad.
Volgen Michael van Phoronix is Linux
in de laatste 15 jaar gemiddeld niet sneller geworden, maar lightjes trager dan het vroeger was.
Netflix gebruikt FreeBSD en dit is omdat het volgens hun tests sneller is dan Linux in de workloads.
NetBSD Sets Internet2 Land Speed World Record
http://proj.sunet.se/LSR2/
The transfer was done with the ttcp program, available for many different platforms. We have chosen to use NetBSD for our tests, due to the scalability of the TCP code.
YouTube: Nginx Perfomace - FreeBSD vs CentOS (Under Heavy Load)
https://redbyte.eu/en/blo...s-ubuntu-debian-opensuse/
https://adventurist.me/posts/00307
I find the Ubuntu -> Ubuntu reverse test halving the rate very suspicious and want to run the tests again.
YouTube: FreeBSD's Bhyve Overview: Why it's better than other hypervisors. At...