Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Daarom maak je /home dan ook als aparte partitie. En zo veel mogelijk niets doen aan het OS zelf qua settings (zaken in /etc), of het heel goed documenteren (eventuele PPAs die gebruikt worden) voor de volgende installatie.
Dat klinkt alsnog als veel meer werk dan gewoon de updater runnen eigenlijk ;)

Natuurlijk kan je partities apart houden en dat doe ik ook. Maar configuratie van het OS vind ik iets normaals dat gewoon moet kunnen. Een van de reden dat ik steeds meer een hekel kreeg aan macOS omdat die dat met de read-only partities steeds moeilijker maakte.

Ik pas normaal bijvoorbeeld de /etc/ssh/sshd_config aan om alleen pubkey authenticatie toe te staan.

Uiteindelijk maar overgestapt naar FreeBSD omdat ik de trend zo zag lopen dat ik wist dat ik de komende jaren steeds meer geirriteerd zou worden met nieuwe OS versies, terwijl ze niets verbeterd voor me zouden bieden. De meeste nieuwe functies in macOS werken alleen als je exclusief in het Apple ecosysteem zit, en ik ben nou eenmaal een multi-OS persoon, ik gebruik alles door elkaar. Dus alles wat te maken heeft met iCloud valt al af, continuity en andere dingetjes die alleen met iOS werken ook, enz.

Jammer want Apple was helemaal niet zo vroeger. Het was veel meer gericht op het zijn van een Unix met goede UI en het meewerken aan open source (openCL bijvoorbeeld). Tegenwoordig is alles closed source geworden (denk Metal).

Maargoed aangezien ik een multi-OS persoon ben, gebruik ik het nog wel voor werk :P

[ Voor 39% gewijzigd door GekkePrutser op 17-07-2022 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb nu wel mijn eerste probleem te pakken: screen recording werkt niet goed. OBS werkt helemaal niet onder Wayland, dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYKxyll_Mo7DNBIuPvf585shcI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtJYFiI2yL2bPjl2OvwIxfSZ.png?f=fotoalbum_large

Maar met Gnome Screen Recorder lukt het wel, maar dan wel met een framerate van 3 frames per kalenderjaar, met uitschieters naar 6 :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Af en toe een uitstapje gemaakt naar bijvoorbeeld Debian, OpenSUSE of Ubuntu. Maar ik kom altijd weer bij Linux Mint uit.

Het werkt. Updates etc is appeltje en eitje. En het is bloed snel op mijn Lenovo laptop.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

pporrio schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:27:
Ik dacht al dat dit vragen op zou gaan roepen :)
Als GTA V Online speler die geheel van Windows af wil moest ik de vraag wel stellen! ;) :D
Echter, die Zotac GTX 1650 maakte zoveel herrie (ook tijdens normaal desktop gebruik zaten de fans al op 40%) dat ik er gek van werd.

Dus via Tweakers de GTX 1650 verkocht en een passieve GT 1030 gekocht.
Wonder boven wonder draait GTA V op 1080p met low settings best nog wel aardig. Ook onder Linux draait het via Steam met Proton nog best. Ok, minder goed dan onder Windows, maar zeker speelbaar.
Mijn Gamebak heeft een GTX 1080 en daarmee speel ik @ 5760x1200 :*)

Echter heeft de HTPC dit ding erin zitten : pricewatch: ASUS GT1030-SL-2G-BRK Maar dan voor € 89 jaren geleden! :o
En als iemand dan zegt dat je daarmee ook GTA V kan spelen @ 1920x1080 op Low Settings dan vind ik dat best wel apart, want ik zat meer aan 1280x720/960 of 1024x768 of zo te denken! _O- :+
En grafisch hoeft het van mij ook op zijn hoogst te zijn, een goede gameplay vind ik belangrijker.
Eensch! :)
GekkePrutser schreef op zondag 17 juli 2022 @ 02:22:
Persoonlijk gebruik ik FreeBSD met KDE er bovenop.
Ideale combo vind ik, want FreeBSD is een release-based OS, maar met pakketten die rolling zijn (vaak duurt het een dag of twee voor een nieuwe versie uit is en ik heb hem al).
En dat vind ik nou zo geweldig aan FreeBSD _O_ <3
Maargoed deze combo zou ik niet aanraden voor niet-technische gebruikers hoor.
Ik ook niet, maar voor andere medeTweakers IMHO wel iets waar je een keer naar moet hebben gekeken! :)
GekkePrutser schreef op zondag 17 juli 2022 @ 02:24:
De herinstallatie ja. Terugzetten van alle instellingen, documenten en andere data (bookmarks bijv) van de gebruiker? Veel succes :)
Dat valt allemaal heel goed te regelen en is met de juiste aanpak nog steeds sneller dan een upgrade van LTS versie #1 naar LTS versie #2 :)
_Eend_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:27:
Ik heb nu wel mijn eerste probleem te pakken: screen recording werkt niet goed. OBS werkt helemaal niet onder Wayland, dat ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Maar met Gnome Screen Recorder lukt het wel, maar dan wel met een framerate van 3 frames per kalenderjaar, met uitschieters naar 6 :N
Probeer eens één van deze :
- https://github.com/vkohaupt/vokoscreenNG
- https://www.maartenbaert.be/simplescreenrecorder/
- https://github.com/phw/peek

Deze worden allemaal voorgesteld als optie samen met OBS Studio als ik op Print Screen ram onder KDE om een Screenshot te maken met Spectacle ;)

Ik gok dat OBS Studio en Wayland geen lekkere combinatie is net als vele andere dingen onder Wayland in het algemeen! ;)

/EDIT :
_Eend_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:24:
OBS heeft wel Wayland support :P
Het was dan ook een gok! :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

nero355 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:09:

[...]

Probeer eens één van deze :
- https://github.com/vkohaupt/vokoscreenNG
- https://www.maartenbaert.be/simplescreenrecorder/
- https://github.com/phw/peek

Deze worden allemaal voorgesteld als optie samen met OBS Studio als ik op Print Screen ram onder KDE om een Screenshot te maken met Spectacle ;)

Ik gok dat OBS Studio en Wayland geen lekkere combinatie is net als vele andere dingen onder Wayland in het algemeen! ;)
OBS heeft wel Wayland support :P

Ik heb het onder x.org geprobeerd: daar werkt OBS wel maar nog steeds niet helemaal soepel. Opnemen gaat ongeveer net zo snel. 3 frames per kalenderjaar dus. Wel heb ik in-game onder x.org ineens een veel lagere FPS. 40-45 vs. 60-65 in de game waar ik even snel een kort clipje van wilde opnemen. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
nero355 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Als GTA V Online speler die geheel van Windows af wil moest ik de vraag wel stellen! ;) :D

[...]

Mijn Gamebak heeft een GTX 1080 en daarmee speel ik @ 5760x1200 :*)

Echter heeft de HTPC dit ding erin zitten : pricewatch: ASUS GT1030-SL-2G-BRK Maar dan voor € 89 jaren geleden! :o
En als iemand dan zegt dat je daarmee ook GTA V kan spelen @ 1920x1080 op Low Settings dan vind ik dat best wel apart, want ik zat meer aan 1280x720/960 of 1024x768 of zo te denken! _O- :+
Ik heb vanmiddag nog even gekeken. Ik heb een passief gekoelde Gigabyte GT 1030 2GB. En de instellingen van mijn GTA V staan op 1920x1080 met best nog wel veel instellingen op high (texures, water, particles, etc). En toch is het in single player mode (niet online) nog prima speelbaar (voor mij althans) :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
_Eend_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:27:
@CR2032 De LTS versie heet Red Hat Enterprise Linux :P

En anders kun je een CentOS alternatief gebruiken: Rocky Linux
Bedankt voor de tip. Rocky kende ik nog niet, 1 jaar oud inmiddels. :)
Krijgt een positieve review van de bekende grumpy Linux reviewer.
https://www.dedoimedo.com/computers/rocky-linux-8.html

Terwijl de Fedora 36 Workstation review = Yeah naah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:20:
Krijgt een positieve review van de bekende grumpy Linux reviewer.
https://www.dedoimedo.com/computers/rocky-linux-8.html
Wat een rare vent :
Next, I installed Microsoft Edge Beta - the page for the stable version says nyet
:o WHY ?!?!?! :X 7(8)7 _O-

Jammer dat Rocky Linux niet gewoon ¨HELL NYET !!!" zegt en die browser keihard BANNED !!! }) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:07
nero355 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:38:
[...]

Wat een rare vent :

[...]

:o WHY ?!?!?! :X 7(8)7 _O-

Jammer dat Rocky Linux niet gewoon ¨HELL NYET !!!" zegt en die browser keihard BANNED !!! }) :+
Omdat het best een prima browser is. Ik gebruik hem op mijn MacBook in plaats van Chrome omdat ie dezelfde engine gebruikt maar niet de brakke Keystone updater heeft; die laatste zorgde voor een bizarre cpu usage zelfs als ie niets deed.

Na een lijst van browsers te hebben geprobeerd ben ik uitgekomen op Edge voor werkspul en Firefox voor privespul. Veel andere browsers hadden lagere performance, minder goede extensies of gewoonweg niet de juiste engine voor bepaalde werkwebapplicaties.

Dat ergens Microsoft op staat betekent niet dat het direct maar waardeloos is. Neem bv Azure: dat is een prima cloudplatform waar je ook nog eens Linux op kan draaien ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Merethil schreef op maandag 18 juli 2022 @ 06:30:
[...]

Omdat het best een prima browser is. Ik gebruik hem op mijn MacBook in plaats van Chrome omdat ie dezelfde engine gebruikt maar niet de brakke Keystone updater heeft; die laatste zorgde voor een bizarre cpu usage zelfs als ie niets deed.

Na een lijst van browsers te hebben geprobeerd ben ik uitgekomen op Edge voor werkspul en Firefox voor privespul. Veel andere browsers hadden lagere performance, minder goede extensies of gewoonweg niet de juiste engine voor bepaalde werkwebapplicaties.

Dat ergens Microsoft op staat betekent niet dat het direct maar waardeloos is. Neem bv Azure: dat is een prima cloudplatform waar je ook nog eens Linux op kan draaien ;) :+
Edge is anders geen gelukkig keuze voor je privacy. Firefox en Safari zijn een veel gezondere keuze.

Ik moest gelijk aan dit artikel denken.
A professor says Edge is the worst for privacy. Microsoft isn't happy
https://www.zdnet.com/art...acy-microsoft-isnt-happy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Corrigan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Edge is anders geen gelukkig keuze voor je privacy. Firefox en Safari zijn een veel gezondere keuze.

Ik moest gelijk aan dit artikel denken.

[...]

https://www.zdnet.com/art...acy-microsoft-isnt-happy/
Gezien ik een alternatief zocht voor Google Chrome was privacy niet mijn eerste zorg hè? :+

Firefox en safari hadden jarenlang allebei issues met o.a. de Google apps die ik moet gebruiken voor werk dus ik moest sowieso wel wat anders kiezen.

Ik snap best dat dat voor velen een ding is maar ik heb me erbij neergelegd en gebruik liever gewoon de tool die daadwerkelijk doet wat ik wil en ik fijn in gebruik vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GekkePrutser schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:48:
[...]

Dat klinkt alsnog als veel meer werk dan gewoon de updater runnen eigenlijk ;)

Natuurlijk kan je partities apart houden en dat doe ik ook. Maar configuratie van het OS vind ik iets normaals dat gewoon moet kunnen. Een van de reden dat ik steeds meer een hekel kreeg aan macOS omdat die dat met de read-only partities steeds moeilijker maakte.

Ik pas normaal bijvoorbeeld de /etc/ssh/sshd_config aan om alleen pubkey authenticatie toe te staan.
Een aparte /home is juist voor als de updater de boel onder schijt en je met een niet-werkend systeem wordt achter gelaten, met als gevolg dat je alsnog een clean install moet doen. Ik zeg ook niet voor niets dat je aanpassingen moet documenteren zodat je het snel kan herstellen als je een clean install moet doen.

Doe je dat niet en je gaat janken over het feit dat je met veel moeite je documenten hebt weten te reden omdat er iets fubar is gegaan, heb je geen recht meer van spreken imo. Je hebt de mogelijkheid, maak er dan gebruik van.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Een aparte /home is juist voor als de updater de boel onder schijt en je met een niet-werkend systeem wordt achter gelaten, met als gevolg dat je alsnog een clean install moet doen. Ik zeg ook niet voor niets dat je aanpassingen moet documenteren zodat je het snel kan herstellen als je een clean install moet doen.

Doe je dat niet en je gaat janken over het feit dat je met veel moeite je documenten hebt weten te reden omdat er iets fubar is gegaan, heb je geen recht meer van spreken imo. Je hebt de mogelijkheid, maak er dan gebruik van.
Huh, ik jank nooit op fora als er wat misgaat met mijn computer :) Ik fix het altijd zelf.

Als het iets is als Apple of Windows dan zal ik daar wel over klagen en het als een negatieve ervaring beschouwen, bij iets als Linux vind ik het iets dat erbij hoort, met name omdat je als gebruiker een stuk meer aan kan passen.

Overigens heb ik ook altijd aparte partities, en zelfs snapshots voor dit soort dingen (ZFS is echt geweldig hiervoor).

En documenteren doe ik wel tot op enige hoogte, het voordeel van FreeBSD is ook dat je bijna al je aanpassingen in een enkele file hebt (rc.local). Maar ik hou geen logboek bij ofzo, als ik dat zou doen, zou ik denk ik eerder iets als Ansible gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 18-07-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@GekkePrutser, je zegt met GekkePrutser in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" letterlijk dit:
Terugzetten van alle instellingen, documenten en andere data (bookmarks bijv) van de gebruiker? Veel succes
Hiermee zeg je dus dat het vervelend en tijdrovend is om documenten e.d. te herstellen na een reinstall. Als je een aparte /home hebt, is dat geen probleem. Dus 'janken' dat het tijdrovend is, wanneer er een prima oplossing is, is imo je eigen schuld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:12:
@GekkePrutser, je zegt met GekkePrutser in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" letterlijk dit:
[...]
Hiermee zeg je dus dat het vervelend en tijdrovend is om documenten e.d. te herstellen na een reinstall. Als je een aparte /home hebt, is dat geen probleem. Dus 'janken' dat het tijdrovend is, wanneer er een prima oplossing is, is imo je eigen schuld. ;)
Ah maar overschrijft de installer die partitie niet gewoon? Als ik het me goed herinner van Ubuntu (ik gebruik het niet zo vaak meer vanwege de snaps) overschrijft die alle partities, en kan je niet zoveel instellen. Een kanttekening van het steeds meer mainstream worden van deze distro. Maar misschien is er wel een manier om deze te behouden en heb ik die over het hoofd gezien.

Ik snap niet helemaal dat je dit als een aanval ziet (die indruk krijg ik in elk geval), maar ik wou alleen zeggen dat ik toen ik Ubuntu nog gebruikte, behoorlijk goede ervaringen had met de updater. En niet zo met de installer als het gaat om aangepaste installaties.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 18-07-2022 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GekkePrutser schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:17:
[...]

Ah maar overschrijft de installer die partitie niet gewoon? Als ik het me goed herinner van Ubuntu (ik gebruik het niet zo vaak meer vanwege de snaps) overschrijft die alle partities, en kan je niet zoveel instellen. Een kanttekening van het steeds meer mainstream worden van deze distro. Maar misschien is er wel een manier om deze te behouden en heb ik die over het hoofd gezien.
Je kan je bestaande partities gewoon opnieuw aanduiden als wat het moet zijn. Zelfs of het geformatteerd moet worden of niet. Voor / logischerwijs wel verstandig, maar voor /home uiteraard niet noodzakelijk.
Ik snap niet helemaal dat je dit als een aanval ziet, maar ik wou alleen zeggen dat ik toen ik Ubuntu nog gebruikte, behoorlijk goede ervaringen had met de updater.
Toen ik Ubuntu nog gebruikte (dat is ook al heel lang geleden), heb ik 5x gepoogd om Ubuntu naar de volgende release te brengen. Dat is maar 1x gelukt en niet eens via hun eigen updater. Die gebruiken resulteerde altijd in een mislukte upgrade, de updater crashte zelf of het update proces zelf liep tegen een error aan en stopte gewoon.

Ik voelde mij niet direct aangevallen of wat dan ook, maar vind het gewoon jammer wanneer iemand klaagt over iets wat helemaal geen issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:25:
[...]
Je kan je bestaande partities gewoon opnieuw aanduiden als wat het moet zijn. Zelfs of het geformatteerd moet worden of niet. Voor / logischerwijs wel verstandig, maar voor /home uiteraard niet noodzakelijk.
Okee dan heb ik dat over het hoofd gezien. Een tijd geleden merkte ik dat de "uitgebreide partitioner" bekend van Debian vervangen was door iets eigens en daar kon ik niet alle opties meer terugvinden.
Hero of Time schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:25:
[...]
Toen ik Ubuntu nog gebruikte (dat is ook al heel lang geleden), heb ik 5x gepoogd om Ubuntu naar de volgende release te brengen. Dat is maar 1x gelukt en niet eens via hun eigen updater. Die gebruiken resulteerde altijd in een mislukte upgrade, de updater crashte zelf of het update proces zelf liep tegen een error aan en stopte gewoon.

Ik voelde mij niet direct aangevallen of wat dan ook, maar vind het gewoon jammer wanneer iemand klaagt over iets wat helemaal geen issue is.
Ah okee, het was niet echt bedoeld als klagen. Ik heb dit zelf nooit zo gedaan met Ubuntu, ik heb altijd de upgrader gebruikt. Het leek me alleen veel meer werk om het meteen zo te doen (zonder de upgrader te proberen), vandaar. Sorry als dat als klagen overkwam. Mijn makerspace laptop zat op 16.04 LTS en is toen naar 18.04 en 20.04 gegaan, waar het enige probleem dat ik had was dat ik even moest wachten :) Maar ergens mid vorig jaar heb ik Ubuntu helemaal verlaten.

Met FreeBSD doe ik soms wel een reinstall (van 12.2 naar 13.0-RELEASE werkte het wel maar crashte het regelmatig na de upgrade) maar dan bewaar ik niet alleen mijn /home (of eigenlijk /usr/home) maar ook mijn /etc en nog wat dingen (zoals dingen onder /usr/local, die bij FreeBSD ook veel aanpassingen bevatten).

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 18-07-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Merethil schreef op maandag 18 juli 2022 @ 06:30:

Als het alleen voor werk is dan kan ik het nog wel begrijpen, maar het ook daadwerkelijk doen doe ik liever niet heel eerlijk gezegd : Daar mag de werkgever een werklaptop voor aanleveren! :P
- NO.
- HELL NO!
- NOPE.AVI
- NYET!
- enz...
- enz..
- enz.

>:) :P :+
GekkePrutser schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:29:
Met FreeBSD doe ik soms wel een reinstall (van 12.2 naar 13.0-RELEASE werkte het wel maar crashte het regelmatig na de upgrade)
Ik deed altijd dat soort upgrades/updates via CVSup/portupgrade/enz. waarbij je dus ook gelijk effe een nieuwe Kernel bakt en je hele world hercompileert en dergelijke en dat ging eigenlijk altijd wel zonder ook maar enig probleem destijds! :)

Waarbij destijds dus ook betekent versie 4/5/6 en ook nog 7 geloof ik...
Beetje lang geleden dus! O-)
maar dan bewaar ik niet alleen mijn /home (of eigenlijk /usr/home) maar ook mijn /etc en nog wat dingen (zoals dingen onder /usr/local, die bij FreeBSD ook veel aanpassingen bevatten).
Heel veel dingen die met het OS te maken hebben of geïntegreerde software zijn zoals OpenSSH en zo staan in /etc/ terwijl in /usr/local/etc/ vaak dingen staan die je zelf erbij installeert zoals Apache bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:51
Hero of Time schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Timeshift of Snapper of een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

GekkePrutser schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Okee dan heb ik dat over het hoofd gezien. Een tijd geleden merkte ik dat de "uitgebreide partitioner" bekend van Debian vervangen was door iets eigens en daar kon ik niet alle opties meer terugvinden.
Is dat zo? Ik heb een paar maanden terug maar een clean install gedaan met een Bookworm ISO, en de installer zag er gewoon als vanouds uit, inclusief de tool voor schijfbeheer. En ik heb die van Stretch tot en met Bookworm nog bewust meegemaakt :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Is dat zo? Ik heb een paar maanden terug maar een clean install gedaan met een Bookworm ISO, en de installer zag er gewoon als vanouds uit, inclusief de tool voor schijfbeheer. En ik heb die van Stretch tot en met Bookworm nog bewust meegemaakt :P.
Lees de context wat beter. Er wordt gesproken over de Ubuntu installer, die heeft nu alles zo 'dom' gemaakt, dat zelfs de partitie tool praktisch geen mogelijkheden meer kent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Nee ik bedoel dat Ubuntu die van debian niet meer gebruikt, ze hebben een paar jaar geleden hun eigen ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Er zijn zoveel verschillende Debian iso's. Net installer, non free (die ik gebruik XFCE), daily en weekly builds met nieuwere versies van de kernel en de desktop omgevingen. Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste, maar stabiliteit. Ik gebruikte eerst Peppermint, maar ik dacht ik kan net zo goed Debian XFCE gebruiken, want Peppermint is eigenlijk gewoon Debian met Peppermint eigen dingen, waarvan ik het meeste toch niet gebuik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@desalniettemin, standaard krijg je de Stable ISO's voorgeschoteld en moet je verder klikken om überhaupt de Testing installer te vinden met daily en weekly builds. Er wordt ook uitgelegd wat de verschillende ISO's zijn.

Net-install is net wat het zegt, alleen de installer, packages worden gedownload.
Non-free bevat extra firmware voor bijvoorbeeld je NIC/wifi, verder gelijk aan net-install.
Dan zijn er nog de dvd's die veel packages bevat zodat je geen internet nodig hebt om een basic install te kunnen doen.
Daily en weekly is een snapshot van de installer voor Testing. Net wat je zou verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 11:22
Voor de hoppers onder ons: https://wiki.cachyos.org/ misschien leuk als je een arch gebaseerde distro wil zien, met de keuze voor cutefish, een DE die op het punt staat om te vallen.
Sidenote, heb al veel calculators geprobeerd, maar die van cutefish is de eerste die aan mn wensen voldoet. Simpel, mooi, lichtgewicht en Qt5 based.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Jogai schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:55:
Voor de hoppers onder ons: https://wiki.cachyos.org/ misschien leuk als je een arch gebaseerde distro wil zien, met de keuze voor cutefish, een DE die op het punt staat om te vallen.
Sidenote, heb al veel calculators geprobeerd, maar die van cutefish is de eerste die aan mn wensen voldoet. Simpel, mooi, lichtgewicht en Qt5 based.
Grappig, die distro is zo onbekend dat die niet eens op distrowatch.com of op de GNU/Linux Distro timeline te vinden is.

Dit blijft toch altijd een boeiende plaat, die groeit als kool.
https://commons.wikimedia...Distribution_Timeline.svg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Daarom noem ik hem hier even, hoe kom je anders achter het bestaan ;)

Leuke plaat idd, al mogen ze android er wel af gooien, want het aantal android forks is bijna niet bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jogai schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:55:
Ik heb uit nieuwsgierigheid even gekeken, de distro die de DE ontwikkelde lijkt er inderdaad mee op te houden, maar het artikel suggereert dat de ontwikkeling van de DE wél is overgenomen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 14:18
Goedemorgen Tweakers,

Een paar weken geleden ben ik begonnen met het konijnenhol genaamd Linux.

Jaren lang achter Mac gewerkt en met Windows als ICT'er (beheer)

Nu loop ik echter tegen 1 probleem aan, ik ben begonnen met Arch (Manjaro) en dit bevalt me echt SUPER.
Ik heb alle tools werkend, en begin er redelijk veel van te snappen.

Echter ben ik bezig met een uitrol van een anti virus software bedrijfsbreed en gebruiken we ook een aantal linux laptops (vooral de software ontwikkelaars)

Dit wordt volledig ondersteund, en desbetreffende pakket wat we hebben heeft meerdere linux versies beschikbaar. Maar niet ARCH.

Nu kan ik via allerlei manieren een DEB of RPM package wel werkend krijgen maar dit heeft enorm veel risico's zover ik het kan bepalen met m'n huidige beperkte kennis. Aangezien het niet voor Arch is geschreven.

Ik ontkom er volgens mij niet aan om naar Ubuntu bijvoorbeeld over te stappen, hier kan XFCE wel op dus volgens mij kan ik best los gaan met desktops en uiterlijk. (alhoewel ik onderhand wel erg gehecht ben aan manjaro en het uiterlijk hiervan)

Toch zou ik wel een beetje mening willen van mensen met kennis. En zijn er ook tips/tricks die ik nog niet weet wat distro hoppen makkelijker maakt? Ik zou het nu namelijk gewoon doen als een volledige clean install en alle software opnieuw installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door thetakman op 05-08-2022 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
@thetakman
Voor welke distributies is dat pakket beschikbaar?
Als je gewend bent aan Arch, en het idee de boel zelf in te richten, dan is misschien Debian wel een mooi alternatief, of misschien wel Fedora (RPM-based). Aan de andere kant heb je bijvoorbeeld Xubuntu, voor als je graag bij Xfce wil blijven.

Ik zou zelf, als het gaat om uitproberen, dat met een VM doen, dan hoef je niks weg te gooien. Dat is wel een goede manier om een gevoel te krijgen voor een distro en het een keer geinstalleerd te hebben. Een jaartje geleden draaide Arch + Xfce ook op mijjn laptop, maar intussen POP!_os, wat ik uit nieuwsgierigheid had geinstalleerd. Dat is opgebouwd rondom Gnome, dus weer heel anders. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:22
@thetakman Welk pakket is het precies? Mogelijk heb je een oplossing gemist die we hier kennen en kun je op Arch blijven.

Verder is Ubuntu of Red Hat een goede keuze, in de zin dat er veel pakketten officieel ondersteunt worden. Je kunt vaak ook ver komen met varianten daarop die ook .deb of .rpm ondersteunen, maar dan zit je wel met dependencies en bij problemen geen support.

Ubuntu bied ook veel aan in de vorm van Snap. Voordeel van Snap is dat het containers zijn inclusief de dependencies, dus minder kans op problemen. Nadeel is extra overhead en lastiger om zelf aanpassingen te doen. Op de bedrijfslaptops, wij zijn op Ubuntu gestandaardiseerd) moedigen wij dus Snap aan waar mogelijk zodat personeel bezig is met hun werk en niet met systeem onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
swhnld schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:13:
@thetakman Welk pakket is het precies? Mogelijk heb je een oplossing gemist die we hier kennen en kun je op Arch blijven.
Het gaat om sentinel one, enkel DEB en RPM packages voor de volgende versies:

Ubuntu 14.04, 16.04, 18.04, 19.04, 19.10, 20.04
• RHEL 6.4+, 7.1-7.8, 8.0-8.4
• CentOS 6.4+, 7.1-7.8, 8.0-8.4
• Oracle 6.9, 6.10, 7.7-7.9, 8.0-8.4
• Amazon AMI 2, 2017.03, 2018.03
• SUSE Linux Enterprise Server12.x, 15.x
• Fedora 25-30, 31 kernel 5.5.x+, 32-33• Debian 8, 9, 10
• Virtuozzo 7• Scientific Linux 6, 7

hopelijk zie je iets wat ik over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Cyphax schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:58:
@thetakman
Voor welke distributies is dat pakket beschikbaar?
Zie bovenstaande antwoord, vergeten jou mee te tagen excuus.

Update: Ik ga zometeen een Xubuntu installeren, dan heb ik in ieder geval XFCE en kan ik het redelijk in dezelfde look houden. Hopelijk werkt het net zo goed als Manjaro want dat heeft me echt een linux fan gemaakt.

We gaan het zien!

[ Voor 33% gewijzigd door thetakman op 05-08-2022 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@thetakman, dat is een beetje het grootste punt met Arch en andere niet-direct commerciële distro's, bedrijven ondersteunen dat niet. Zie maar het lijstje van distro's waar het wel wat voor heeft. RHEL, CentOS, Scientific Linux en Oracle Linux zijn effectief een pot nat (al is dat met CentOS 8 wat minder het geval, maar dat terzijde): in de basis RHEL en binair compatibel ermee.

Ubuntu is enorm populair en biedt ook het een en ander voor zakelijk beheer aan, dus dat is een logische keus. SuSE is ook zakelijk inzetbaar en heeft een commercieel bedrijf er achter.

Debian ziet er dan als enige uit dat community based is, maar aangezien Ubuntu juist bouwt op Debian, is het een kleine moeite om dat te ondersteunen.

Welke distro gebruiken de ontwikkelaars en welke wordt er in jullie bedrijf voor de servers gebruikt? Het is een goed idee om met je distro voor iig je werk in die buurt te blijven. Dus als je bijvoorbeeld RHEL of een afgeleide gebruikt voor je servers, is Fedora een logische keus.

De reden waarom het handig is om een vergelijkbare distro te gebruiken is omdat als je op de servers iets wilt/moet doen, je de tools daar kent en de opzet in de basis al onder de knie hebt. RHEL op servers en Arch op je laptop geeft een enorm verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
thetakman schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:37:
Goedemorgen Tweakers,

Een paar weken geleden ben ik begonnen met het konijnenhol genaamd Linux.

Jaren lang achter Mac gewerkt en met Windows als ICT'er (beheer)

Nu loop ik echter tegen 1 probleem aan, ik ben begonnen met Arch (Manjaro) en dit bevalt me echt SUPER.
Ik heb alle tools werkend, en begin er redelijk veel van te snappen.

Echter ben ik bezig met een uitrol van een anti virus software bedrijfsbreed en gebruiken we ook een aantal linux laptops (vooral de software ontwikkelaars)

Dit wordt volledig ondersteund, en desbetreffende pakket wat we hebben heeft meerdere linux versies beschikbaar. Maar niet ARCH.

Nu kan ik via allerlei manieren een DEB of RPM package wel werkend krijgen maar dit heeft enorm veel risico's zover ik het kan bepalen met m'n huidige beperkte kennis. Aangezien het niet voor Arch is geschreven.

Ik ontkom er volgens mij niet aan om naar Ubuntu bijvoorbeeld over te stappen, hier kan XFCE wel op dus volgens mij kan ik best los gaan met desktops en uiterlijk. (alhoewel ik onderhand wel erg gehecht ben aan manjaro en het uiterlijk hiervan)

Toch zou ik wel een beetje mening willen van mensen met kennis. En zijn er ook tips/tricks die ik nog niet weet wat distro hoppen makkelijker maakt? Ik zou het nu namelijk gewoon doen als een volledige clean install en alle software opnieuw installeren.
Je kunt deb of rpm packages gebruiken als het niet ander kan met Arch of Manjaro. Maar kijk eerst eens of dat al niet voor je gedaan en er niet al een AUR package is. Grote kans dat dat al is gebeurd.
Of dat je deze zelf kunt compileren met de source code voor Arch.

Je hebt ook apps die het deb package voor je zelf omzetten, zoals Debtap. Dat doet niets anders dan het deb package omzetten naar een formaat wat de package manager van Arch kan. Niet snel een argument om van de fijnste distro >:) af te moeten stappen.

https://www.maketecheasie...eb-package-in-arch-linux/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Corrigan er is alleen wel een issue met het omzetten van packages van de ene distro naar het formaat van een andere: dependencies. Zeker als je packages van Debian op Arch gaat gebruiken. Omdat de .deb voor Stable is en Arch nogal bleeding edge is, kan je al snel tegen issues aanlopen omdat je libraries te nieuw zijn of bepaalde vereisten niet meer beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:21:
@Corrigan er is alleen wel een issue met het omzetten van packages van de ene distro naar het formaat van een andere: dependencies. Zeker als je packages van Debian op Arch gaat gebruiken. Omdat de .deb voor Stable is en Arch nogal bleeding edge is, kan je al snel tegen issues aanlopen omdat je libraries te nieuw zijn of bepaalde vereisten niet meer beschikbaar zijn.
Debtap uit de AUR zoekt de dependencies al voor je uit. Of kun je vaak uit de meldingen dan handmatig het zelf herstellen. https://github.com/helixarch/debtap

Maar vaak is het helemaal niet nodig en staat die deb applicatie al kant en klaar beschikbaar in de AUR voor Arch. En heeft iemand anders al het werk al voor je gedaan. :) De AUR is uitgebreid en wordt steeds groter.

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 12-08-2022 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Corrigan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Debtap uit de AUR zoekt de dependencies al voor je uit. Of kun je vaak uit de meldingen dan handmatig het zelf herstellen. https://github.com/helixarch/debtap
Mja, maar denk bijvoorbeeld aan een afhankelijkheid van Mesa. Heeft de .deb versie 20 nodig, maar Arch heeft al 22. Zou dan goed kunnen dat het qua package namen wel kan matchen, maar functioneel niet en de applicatie dus alsnog niet werkt. Dat bedoel ik.
Maar vaak is het helemaal niet nodig en staat die deb applicatie al kant en klaar beschikbaar in de AUR voor Arch. En heeft iemand anders al het werk al voor je gedaan. :) De AUR is uitgebreid en wordt steeds groter.
Dat is het voordeel van open source software. Het wordt wat lastiger als het om gesloten software gaat waar alleen binaries voor bestaan met 'werkt met library versie x' en dan niet getest met nieuwere. Heb er wel vertrouwen in dat wat in AUR staat ook wel getest is en redelijk bij blijft met of het nog steeds zo is en waar nodig aanpassingen maakt, dus de situatie die ik hierboven noem zal hier niet snel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Cranzai schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:38:
[...]

De eerste 1-0 is voor Fedora idd, live disk maken van PopOS werkte niet first try, Fedora lijkt goed te gaan.

Edit:
De fedora live trial zag er erg goed uit en voelde direct wel redelijk goed aan.
Enkele shortcuts aanpassen en de functionaliteit is al grotendeels gelijk aan MacOS ;)
Binnenkort maar eens de overstap maken, volgend weekend hopelijk tijd voor een backup en install
Kleine update mbt mijn linux overstap, de installatie is nog niet geweest....
Voornaamste reden is dat de support voor fedora specifiek mij niet optimaal lijkt?
Heb wat applicaties bekeken die ik zou gaan willen gebruiken en die noemen eigenlijk allemaal wel ubuntu en soms wat andere OS'es maar eigenlijk niet zo vaak Fedora, is dit een probleem of kan ik bij wijze van spreken gewoon de ubuntu install doen op fedora? (We hebben het over wat wetenschappelijke software (quantum chemie) en gitlab)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Cranzai je zal niet zomaar eventjes kunnen dubbelklikken op een .deb bestand in Fedora en verwachten dat het installeert. Fedora gebruikt namelijk .rpm voor z'n packages. Je zou dan eerst via 'alien' het om moeten zetten. En dan nog heb je geen enkele garantie dat het gaat werken. Want Fedora loopt vaak voor met librarie versies e.d. tov Ubuntu. Dat zal wellicht ook een reden kunnen zijn dat je software geen Fedora ondersteund. Waarschijnlijk wel Red Hat en derivaten. Maar die hebben dan weer oudere versies van de kernel, drivers lopen wat achter en libraries ook.

Je hebt PopOS in principe afgewezen en je bent voor Fedora gegaan, omdat het maken van de stick niet het resultaat gaf wat je wilde. Kreeg je iets dat niet werkte, of alleen een installer bevatte? Want als het helemaal niet werkte, is het jammer en wellicht zinvol om nog een poging te wagen. Anders kan je altijd nog naar Debian kijken. Ik zie daar regelmatig wetenschappelijke software in de repo verschijnen en Gitlab is er ook aanwezig als package. Wat mij wel opeens te binnen schiet voor je Fedora: net als RHEL de extra repo EPEL heeft, is er voor Fedora ook zoiets beschikbaar als 't goed is. Dacht rpmfusion, maar kan het mis hebben. Iets om te bekijken iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
@Hero of Time idd rpmfusion repo voor Fedora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Hero of Time schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:23:
@Cranzai je zal niet zomaar eventjes kunnen dubbelklikken op een .deb bestand in Fedora en verwachten dat het installeert. Fedora gebruikt namelijk .rpm voor z'n packages. Je zou dan eerst via 'alien' het om moeten zetten. En dan nog heb je geen enkele garantie dat het gaat werken. Want Fedora loopt vaak voor met librarie versies e.d. tov Ubuntu. Dat zal wellicht ook een reden kunnen zijn dat je software geen Fedora ondersteund. Waarschijnlijk wel Red Hat en derivaten. Maar die hebben dan weer oudere versies van de kernel, drivers lopen wat achter en libraries ook.

Je hebt PopOS in principe afgewezen en je bent voor Fedora gegaan, omdat het maken van de stick niet het resultaat gaf wat je wilde. Kreeg je iets dat niet werkte, of alleen een installer bevatte? Want als het helemaal niet werkte, is het jammer en wellicht zinvol om nog een poging te wagen. Anders kan je altijd nog naar Debian kijken. Ik zie daar regelmatig wetenschappelijke software in de repo verschijnen en Gitlab is er ook aanwezig als package. Wat mij wel opeens te binnen schiet voor je Fedora: net als RHEL de extra repo EPEL heeft, is er voor Fedora ook zoiets beschikbaar als 't goed is. Dacht rpmfusion, maar kan het mis hebben. Iets om te bekijken iig.
Afschrijven op alleen het stickje is een beetje kort door de bocht hoor ;)

Voor lopen met libraries en omzetten en dergelijke is wel tricky... Zeker met wetenschappelijke software die ook wel eens "experimenteel" lees instabiel kan zijn, compilen van source is dan eigenlijk een betere optie en dat kan natuurlijk op elk OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Cranzai schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Voor lopen met libraries en omzetten en dergelijke is wel tricky... Zeker met wetenschappelijke software die ook wel eens "experimenteel" lees instabiel kan zijn, compilen van source is dan eigenlijk een betere optie en dat kan natuurlijk op elk OS
Pak gewoon een Ubuntu, en gebruik Snaps om je software te installeren, dat is een vorm van containers waardoor je minder gedonder hebt met dependencies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cranzai schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Dat was even snel de info die ik zag in je posts. Je gaf immers aan dat het falen van een live omgeving Fedora een 1-0 voorsprong gaf op PopOS. ;)
Als je al aangeeft dat voorlopen met libraries een ding is, gaat de vlieger "zelf compilen kan op elk OS" niet echt op, want als het voor bijvoorbeeld RHEL 7 is geschreven en je gaat het op de huidige Fedora proberen te compilen dan ga je logischerwijs tegen problemen lopen. ;)

Maar heb je een voorbeeld van een van de pakketten die je zou willen gebruiken? Kijk daarvoor eens op packages.debian.org of het in de repo zit voor Debian. Ubuntu gebruikt dan wel Debian als basis, maar ze nemen niet elke package over en PopOS e.d. hebben het dan ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

swhnld schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Pak gewoon een Ubuntu, en gebruik Snaps om je software te installeren, dat is een vorm van containers waardoor je minder gedonder hebt met dependencies.
Meh, snaps zijn door die container vorm traag met starten (kan zelfs ruim een minuut duren). Het is ook maar de vraag of de gewenste software, zoals wetenschappelijke software, wel beschikbaar is. Het kan zo niche zijn, dat er geen moeite in wordt gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Hero of Time schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:37:
[...]

Meh, snaps zijn door die container vorm traag met starten (kan zelfs ruim een minuut duren). Het is ook maar de vraag of de gewenste software, zoals wetenschappelijke software, wel beschikbaar is. Het kan zo niche zijn, dat er geen moeite in wordt gestoken.
Kan inderdaad, maar onze programmeurs zweren erbij dat ze het fijner en stabieler vinden werken met dan zonder (ze programmeren liever dan dat ze hobbybobben). Nu hebben ze wel officiële Dell Ubuntu laptops met laatste i7 EVO processoren en een boel geheugen, dus qua prestaties helpt dat enorm wachttijd te beperken.

Over hobbies gesproken, ik moet mezelf herinneren weer eens Slackware te installeren, dat was mijn eerste kennismaking met Linux in 1997 ongeveer, op floppy disk toen nog. Schijnt dat het nog steeds veel commando lijn is nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

swhnld schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:30:
[...]

Kan inderdaad, maar onze programmeurs zweren erbij dat ze het fijner en stabieler vinden werken met dan zonder (ze programmeren liever dan dat ze hobbybobben). Nu hebben ze wel officiële Dell Ubuntu laptops met laatste i7 EVO processoren en een boel geheugen, dus qua prestaties helpt dat enorm wachttijd te beperken.
Mijn grootste probleem met Snap is dat het veel trager start, de eerste keer na een (re)boot is idioot lang vergeleken met 'native', de keren erna is wel sneller, maar alsnog een meervoud trager.

Je kan vanaf een Snap programma ook niet overal bij op je systeem, dus stel dat je je documenten niet in je /home hebt, maar een aparte schijf, dan is er een hele grote kans dat je er niet bij kan.

Ook integratie qua looks is erg beperkt. Heb je bijvoorbeeld een custom thema toegepast, dan is die niet beschikbaar voor je Snap. Inconsistente interfaces zijn vreselijk, het is al erg genoeg dat Gnome en Qt er al anders uit zien, hun eigen theming hebben en de file pickers anders zijn, voor Snap heb je dan ook nog eens dat je kleurenset en widgetstyle niet overeenkomt wanneer het qua toolkit wel hetzelfde is (denk aan Krita wanneer je KDE draait of Gimp voor Gnome gebruikers).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

swhnld schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:30:
Ik kan me dat eigenlijk amper voorstellen, maar goed... "zoveel mensen, zoveel wensen" en zo :)

Dat hele Snap gebeuren is wat mij betreft totaal geen optie :
- Start een applicatie op.
- Er gebeurt niks...
- Er gebeurt nog steeds niks, want ook gelijk een automatisch update proces dat begint te lopen en misschien wel of misschien niet de applicatie update! 8)7
- Eindelijk gebeurt er wat en zie je de applicatie voor je neus verschijnen...

Nou is dit hele proces misschien hooguit 5 a 10 seconden lang, maar als ik heel eerlijk ben was mijn eerste reactie : W-T-F ?!?! gebeurt er allemaal ?! |:(

Ik heb dus uiteindelijk maar gewoon snapd geheel eraf gegooid en gebruik nu gewoon applicaties via APT en hier en daar een directe download vanaf een website voor een paar dingetjes die geen Repo hebben :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik had snap Thunderbird en snap Firefox geprobeerd toen ik nog Ubuntu 21.10 gebruikte, maar weer verwijderd, omdat ze niet het donkere thema hadden. Standaard Yaru dark. Toen weer de tarballs geinstalleerd. Hadden wel het donkere thema. Plus sneller openen en eerder updates dan de snaps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metal spoon
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-08 12:03
Ik gebruik pop!_os en heb een tijdje snap geprobeerd met name voor vscode (dom ik weet het) en een paar andere kleiner applicaties waaronder een emoji toetsenbord.
Naast dat het vrij traag was in vergelijking tot flatpaks/native applicaties ergerde ik me ook aan hoe snap werkt met loop devices.
Het maakt lsblk compleet onleesbaar omdat er zo veel loop devices tussen staan. Daarnast begon ik fouten te krijgen in dmesg tijdens boot/shutdown omdat een van die loop devices kapot was gegaan na een update.
Uiteindelijk snapd er maar afgedonderd, te veel hoofdpijn. Dan maar liever zelf ppa's en dergelijke gebruiken.

Ik snap het nut van een distro agnostische package manager maar ik denk dat op het moment flatpak het een stuk beter doet. Daarnaast kun je als developer natuurlijk ook gewoon appimages leveren, die zouden ook overal moeten kunnen draaien,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
nero355 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Ik kan me dat eigenlijk amper voorstellen, maar goed... "zoveel mensen, zoveel wensen" en zo :)

Dat hele Snap gebeuren is wat mij betreft totaal geen optie :
- Start een applicatie op.
- Er gebeurt niks...
- Er gebeurt nog steeds niks, want ook gelijk een automatisch update proces dat begint te lopen en misschien wel of misschien niet de applicatie update! 8)7
- Eindelijk gebeurt er wat en zie je de applicatie voor je neus verschijnen...

Nou is dit hele proces misschien hooguit 5 a 10 seconden lang, maar als ik heel eerlijk ben was mijn eerste reactie : W-T-F ?!?! gebeurt er allemaal ?! |:(

Ik heb dus uiteindelijk maar gewoon snapd geheel eraf gegooid en gebruik nu gewoon applicaties via APT en hier en daar een directe download vanaf een website voor een paar dingetjes die geen Repo hebben :)
ze programmeren liever dan dat ze hobbybobben is ook wel sterk argument van SWHnid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
Cranzai schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:03:
[...]
Heb wat applicaties bekeken die ik zou gaan willen gebruiken en die noemen eigenlijk allemaal wel ubuntu en soms wat andere OS'es maar eigenlijk niet zo vaak Fedora, is dit een probleem of kan ik bij wijze van spreken gewoon de ubuntu install doen op fedora? (We hebben het over wat wetenschappelijke software (quantum chemie) en gitlab)
Als je echt gespecialiseerde software hebt die belangrijk is voor je, en waar je geen alternatief voor kunt gebruiken, dat is één van de weinige situaties waar je moet zien dat je een distro kiest die deze software ondersteunt. Ubuntu is al lang niet meer de beste distro voor .deb paketten, dus ik zou eerder Mint, MX Linux of KDE neon kiezen.
Pak gewoon een Ubuntu, en gebruik Snap om je software te installeren, dat is een vorm van containers waardoor je minder gedonder hebt met dependencies.
Snap gebruikt veel meer plek dan als je zaken via apt gaat installeren. Zelfs Flatpak en AppImage zijn beter op zowel bestandsgrootte van de app, als op gebied van starttijden, en prestaties na het opstartten.

Ubuntu is de allerlaatste distro die ik momenteel zou aanraden, en ik ben niet de enige: YouTube: Ubuntu's Decline

Dit is wat ik zou aanraden aan beginnelingen: Mint, Fedora, MX Linux, KDE neon, EndeavourOS.

De distro die ik momenteel het meest zou aanraden, ook potentieel geschikt voor beginnelingen die beperkte extra moeite willen doen voor een beter systeem, is Void LInux. Dit is de volledige installatie:

1. download de iso (https://repo-default.void...-x86_64-20210930-xfce.iso)
2. zet de iso op een USB, je kunt deze populaire tool gebruiken: https://www.balena.io/etcher/
3. start Void Linux op vanaf de USB en voer het installatieprogramma uit in een terminal
void-installer
4. doorloop alle stappen van dit installatieprogramma (duurt ongeveer 4 minuten als je kennis van Linux hebt)
5. reboot (je zult zien dat je automatisch al een werkende GUI-omgeving hebt)
6. update Void
xbps-install -Su
7. installeer alle pakketten die je nodig hebt
xbps-install chromium thunderbird geany transmission viewnior gimp mpv audacious evince libreoffice-writer libreoffice-calc libreoffice-impress
8. installeer de pakketten die je nodig hebt voor audio
xbps-install alsa-utils apulse alsa-plugins-pulseaudio pavucontrol

Je hebt nu een volledig uitgeruste desktop die algemeen sneller en stabieler is voor je hardware dan zo goed als alle andere Linux/windows/macOS-systemen.
Je kunt de time-out van grub in /etc/default/grub veranderen naar één seconde en dan grub updaten:
grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg
Anders wacht het altijd 5 seconden voordat grub start.

Wat je kunt doen met Void, nou the sky is the limit, want je hebt XBPS, Flatpak en Nix (+- 100 000 pakketten/apps)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@FateTrap, grappig dat je zegt dat Ubuntu niet meer het meest ideale is voor .deb packages, maar van de 3 alternatieven die je noemt er 2 letterlijk Ubuntu + een paar extra packages zijn. ;)

Het is nog prima mogelijk om .deb packages te installeren en gebruiken bij Ubuntu. Het enige is, en dat is wat je waarschijnlijk bedoelt, is dat veel packages uit de default repo ondertussen de snap versie installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
Heb hier Ubuntu 22.04 verleden week installt, na slecht gevoel om van 18.04 naar 22.04.1 te gaan, toch maar gedaan na aanschaf HP Pavilion Desktop met Ryzen 5600G. Nou viel mij het aantal snaps dat geinstallt was door de uitgebreide optie (alles installen), mij mee, dat was 1 stuk. Maar wel een superfoute 1 stuk, nml. Firefox!! Nouja, dat was snel gerepareerd via Google en de commandline. Verder Icq dat ik zelf installde, via de icq website, die doet zelf een snap, daar lijkt weinig aan te doen, maar ik kan ermee leven. En Edge browser installt, dat was ook een fijne Ms repo, dus geen snap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
Hero of Time schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:45:
@FateTrap, grappig dat je zegt dat Ubuntu niet meer het meest ideale is voor .deb packages, maar van de 3 alternatieven die je noemt er 2 letterlijk Ubuntu + een paar extra packages zijn. ;)

Het is nog prima mogelijk om .deb packages te installeren en gebruiken bij Ubuntu. Het enige is, en dat is wat je waarschijnlijk bedoelt, is dat veel packages uit de default repo ondertussen de snap versie installeren.
Het is ook goed dat ze Ubuntu zijn want zo is hij zeker dat hij compatibiliteit heeft. MX Linux is al lange tijd de nummer één op distrowatch dus ik vermoed dat dit ook de ondersteuning krijgt die het verdient.

Mint en KDE neon zijn geen fans van Snap voor zover ik weet, dus het inderdaad dit wat ik bedoel. Met 'Ubuntu' bedoel ik de standaard Ubuntu met een custom Gnome en met Snap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Hero of Time schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:45:

Wat vindt je hier van? https://github.com/wimpysworld/deb-get

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FateTrap schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:23:
[...]

Het is ook goed dat ze Ubuntu zijn want zo is hij zeker dat hij compatibiliteit heeft. MX Linux is al lange tijd de nummer één op distrowatch dus ik vermoed dat dit ook de ondersteuning krijgt die het verdient.
Distrowatch zegt echt niks over de kwaliteit van een distro. Alleen over hoeveel mensen erop zoeken of doorklikken op links. Net zoals Phoronix is dat een site die zijn eigen ecosysteem heeft weten te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ziet er aardig uit. Weet niet of ik het direct zou gaan gebruiken, zeker als er al repo's voor zijn, dan zal ik die eerder handmatig toevoegen dan via die tool. Maar iets als bijvoorbeeld Zoom heeft geen repo en het is soms wat gedoe om welke keer naar de site te gaan om te controleren of er een nieuwe versie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:23:
Verder Icq dat ik zelf installde, via de icq website, die doet zelf een snap, daar lijkt weinig aan te doen, maar ik kan ermee leven.
:o Bestaat dat nog ?!?! :D NICE!!! _O_

* nero355 krijgt een flashback naar de 90's :+
En Edge browser installt, dat was ook een fijne Ms repo, dus geen snap.
FateTrap schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:53:
7. installeer alle pakketten die je nodig hebt
xbps-install chromium
Hé bah! Doe eens niet! :P

/EDIT :
_Eend_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:15:
Jep. Jaren geleden heb ik nog wel eens ingelogd op mijn ICQ account. Kreeg ik gelijk tig jaar aan (voornamelijk) Russische spam voor mijn kiezen. En iedereen in mijn lijst was offline ;(
Aah... :-(

"Aai over de bol tijd!" :(:) :+

[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 04-09-2022 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

nero355 schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:37:
[...]

:o Bestaat dat nog ?!?! :D NICE!!! _O_

* nero355 krijgt een flashback naar de 90's :+

[...]
Jep. Jaren geleden heb ik nog wel eens ingelogd op mijn ICQ account. Kreeg ik gelijk tig jaar aan (voornamelijk) Russische spam voor mijn kiezen. En iedereen in mijn lijst was offline ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Hero of Time schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:59:
[...]

Ziet er aardig uit. Weet niet of ik het direct zou gaan gebruiken, zeker als er al repo's voor zijn, dan zal ik die eerder handmatig toevoegen dan via die tool. Maar iets als bijvoorbeeld Zoom heeft geen repo en het is soms wat gedoe om welke keer naar de site te gaan om te controleren of er een nieuwe versie is.
Het is wel makkelijker om bv Brave browser en Chrome te installeren en bv als je geen snaps en flatpaks wil gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@Cranzai Compilen vanuit source is dan de beste methode voor specifieke / wetenschappelijke software.

Ik gebruik zelf Arch en vaak is daar de software al door de community gemaakt en getest en te vinden in AUR.
Dat scheelt weer zelf compileren.

Arch kan om de eerste keer te installeren een wat steilere leercurve hebben. Al zijn de handleidingen goed te vinden op internet. Je hebt oo afgeleide Arch distro's die geschikt zijn voor absolute beginners. Manjaro is een goed voorbeeld: https://manjaro.org/
Voordeel is dan ook dat je een rolling distro gebruikt. Nooit meer hoeven upgraden is ook een ding.

https://aur.archlinux.org/

[ Voor 7% gewijzigd door CR2032 op 04-09-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
CR2032 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:40:
@Cranzai Ik gebruik zelf Arch en vaak is daar de software al door de community gemaakt en getest en te vinden in AUR.
Dat scheelt weer zelf compileren.
https://aur.archlinux.org/
Veel van die AUR pakketten doen compilaties tijdens het installeren.

Ik vind de AUR de grootste zwakte van Arch. Het zou in mijn mening een veel betere distro zijn als het 4 keer meer standaard paketten zou hebben en 4 keer minder AUR paketten.

Verder wordt er altijd gezegd dat Arch lichtgewicht is maar doordat Void Linux geen systemd heeft start het veel sneller dan Arch en ook login en afsluiten is sneller. Void is ook responsiever en stabieler dan Arch, dus ik zou zeggen dat Void in mijn mening een betere versie van Arch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FateTrap schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:02:

Ik vind de AUR de grootste zwakte van Arch. Het zou in mijn mening een veel betere distro zijn als het 4 keer meer standaard paketten zou hebben en 4 keer minder AUR paketten.
Als oude FreeBSD /usr/ports/ gebruiker vind ik dat eigenlijk helemaal niet erg en zou het mij niet ervan weerhouden om Arch te proberen :)
Verder wordt er altijd gezegd dat Arch lichtgewicht is maar doordat Void Linux geen systemd heeft start het veel sneller dan Arch en ook login en afsluiten is sneller. Void is ook responsiever en stabieler dan Arch, dus ik zou zeggen dat Void in mijn mening een betere versie van Arch is.
Dat hele SystemD vs. SysV Init gedoe is heel eerlijk gezegd een beetje aan me voorbijgegaan, maar ik weet wel wat de ontwikkelaar van SystemD een zeer discutabele vent is volgens sommigen dus als het ook nog eens een minder snel opstartend/afsluitend systeem oplevert dan is dat het zoveelste minpunt van het systeem i.p.v. zoveel mogelijk voordelen op te leveren! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
nero355 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:15:
[...]

Als oude FreeBSD /usr/ports/ gebruiker vind ik dat eigenlijk helemaal niet erg en zou het mij niet ervan weerhouden om Arch te proberen :)
Ik heb meerdere problemen ermee. Het laat je vaak tijd verliezen, soms aanzienlijk wat tijd, vooral op oudere systemen die nog een HDD hebben maar waarschijnlijk ook op nieuwe systemen. Door de compilaties die soms lang duren. Het tweede probleem is, na jaren gebruik komen er altijd ineens louche apps bij via de AUR waarvan je je afvraagt waarom die op je systeem gekomen zijn. Het laatste ding is veiligheid, als je tijd hebt om de code te controleren, leuk, maar dan verlies je nog meer tijd.. Dus je hebt vaak de tijd niet hiervoor en dan loop je volgens mij een redelijk veiligheidsrisico, er zijn al veel incidenten geweest.

FreeBSD heeft in mijn ervaring meer standaardpaketten dan Arch. Dus je hebt vaak geen aanvullende software nodig bij FreeBSD als je je aanpast aan wat beschikbaar is. Ik gebruik trouwens Brave op FreeBSD via de Linux compatibiliteit, en ik moet zeggen dat hij in Speedometer 2.0 ongeveer 28% sneller is dan Chromium en in de andere benchmarks 5% sneller als Chromium. Dus in mijn mening als Brave gebruikt op FreeBSD op een high-end processor (bvb R9 5950X) dan kun je leuke browser benchmark resultaten gaan posten op hardware forums.
nero355 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:15:
Dat hele SystemD vs. SysV Init gedoe is heel eerlijk gezegd een beetje aan me voorbijgegaan, maar ik weet wel wat de ontwikkelaar van SystemD een zeer discutabele vent is volgens sommigen dus als het ook nog eens een minder snel opstartend/afsluitend systeem oplevert dan is dat het zoveelste minpunt van het systeem i.p.v. zoveel mogelijk voordelen op te leveren! :o
Hij heeft Pulse en SystemD beide ontwikkeld en beide waren verschrikkelijk. Daarna is hij naar Microsoft gegaan, dus Microsoft is hem sowieso erg dankbaar voor zijn prestaties. PulseAudio geeft veel minder kwalitatief geluid dan de onafhankelijke OSS implementatie van FreeBSD. Ik zou je aanraden om je FreeBSD systeem te configureren in bit-perfect mode en vchans uit te schakelen. Hierna moet je lossless 24-bit nummers spelen via Audacious op luidsprekers zoals F&D of Edifier. Dan ga je werkelijk beter geluid hebben dan al ooit uit een macOS setup gekomen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

FateTrap schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:34:
Het laat je vaak tijd verliezen, soms aanzienlijk wat tijd, vooral op oudere systemen die nog een HDD hebben maar waarschijnlijk ook op nieuwe systemen. Door de compilaties die soms lang duren.
IMHO zou dat weleens mee kunnen vallen als ik zie wat een G1820 i.c.m. een 2,5" HDDtje voor elkaar krijgt! :)
Het tweede probleem is, na jaren gebruik komen er altijd ineens louche apps bij via de AUR waarvan je je afvraagt waarom die op je systeem gekomen zijn.
Als in Malware/Spyware of... :?
Het laatste ding is veiligheid, als je tijd hebt om de code te controleren, leuk, maar dan verlies je nog meer tijd...
Ik denk dat er sowieso heel weinig mensen zijn die dat doen, tenzij ze iets willen aanpassen :)
Dus je hebt vaak de tijd niet hiervoor en dan loop je volgens mij een redelijk veiligheidsrisico, er zijn al veel incidenten geweest.
Ik ben wel benieuwd naar wat voorbeelden heel eerlijk gezegd! O-)
Ik gebruik trouwens Brave op FreeBSD via de Linux compatibiliteit

Hierna moet je lossless 24-bit nummers spelen via Audacious op luidsprekers zoals F&D of Edifier.
Brave en Edifier :o Doe eens geen enge dingen roepen! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
nero355 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:58:
IMHO zou dat weleens mee kunnen vallen als ik zie wat een G1820 i.c.m. een 2,5" HDDtje voor elkaar krijgt! :)
Op een twaalf jaar oude laptop van 600EUR valt het niet mee.
Dat kan ik dus niet zeggen, alleszinds ongewenste software die er zomaar bijkomt zonder verklaring.
Ik ben wel benieuwd naar wat voorbeelden heel eerlijk gezegd! O-)
https://thehackernews.com...ch-linux-aur-malware.html

https://www.reddit.com/r/...i3/are_aur_packages_safe/
Brave en Edifier :o Doe eens geen enge dingen roepen! :P :+
Je ziet hier dat de 3970X niet meer dan 4.1 haalt in Maze Solver.
https://www.phoronix.com/review/chrome-80-benchmarks/4

Hier zie je het resultaat dat mijn i3 3240 haalt op FreeBSD:
https://i.ibb.co/MGd6G63/Screenshot-2022-09-07-09-07-55.png

Lager is beter in deze test dus mijn systeem heeft hier de AMD 3970X verslaan, een enorm krachtige 32-core CPU.

Hetzelfde verhaal voor de 5950X: https://www.phoronix.com/news/Firefox-95-Chrome-97

[ Voor 34% gewijzigd door FateTrap op 07-09-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FateTrap schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:18:
Hmm... over een tijdje heb ik er misschien één over die echter wel is "opgevoerd" met een SSHD en 802.11ac WLAN NIC maar voor de rest nog steeds de originele i3 370M met 4 GB RAM heeft! :)
Dat kan ik dus niet zeggen, alleszinds ongewenste software die er zomaar bijkomt zonder verklaring.
Jammer...
Sorry, maar dat valt bij mij onder PEBCAK gewoon! :/

Als je PDF bestanden wilt bekijken dan is er een prima oplossing genaamd Okular :)
IMHO is deze reactie de meeste realistische : https://old.reddit.com/r/...ur_packages_safe/hnz0rpn/

Kortom : Uiteindelijk is alles zo betrouwbaar als dat jij het zelf maakt dus steek gewoon wat moeite in het checken van onofficiële bronnen! :)

Verder moest ik trouwens heel effe terugdenken aan de tijd dat ik Norton CleanSweep gebruikte onder Windows 95/98 of zo... :D
Die kon je elke installatie van een programma laten monitoren en dan werd elke verandering op je systeem in een soort logfile weggeschreven zodat je daarna de boel met CleanSweep i.p.v. de meegeleverde uninstaller kon verwijderen! :Y)

Werkte helaas niet altijd even betrouwbaar... :-(

Lager is beter in deze test dus mijn systeem heeft hier de AMD 3970X verslaan, een enorm krachtige 32-core CPU.

Hetzelfde verhaal voor de 5950X: https://www.phoronix.com/news/Firefox-95-Chrome-97
Dat was niet mijn punt hé! ;)

Maar die vergelijking is sowieso lastig, want drie totaal verschillende types CPU die je naast elkaar zet...

• FateTrap
Er zijn geen statistieken over genomen en enkel via betrouwbare statistieken zouden we weten of de AUR al dan niet veilig genoeg is. Ik zal enkel zeggen dat mijn buikgevoel me verteld dat er iets meer malware in de AUR te vinden is dan wat veel Arch Linux gebruikers zich misschien voorstellen.

Ik heb Arch meer dan vijf jaar gebruikt en ik gebruik nu hoofdzakelijk FreeBSD en Void Linux, soms ook Oracle Linux voor als ik goede compatibiliteit nodig heb met .rpm paketten.

Void Linux en Arch Linux zijn direct vergelijkbaar en mijn indruk is dat de package manager van Void sneller is dan Pacman. Pacman is al erg snel maar XBPS voelt voor mij alsof het nog sneller is. Ook in alle andere aspecten is Void voor mijn sneller en technisch gezien zou het stabieler moeten zijn, al denk ik dat ze in de praktijk dicht bij elkaar gaan zitten op dit gebied. Gewoon al via XBPS en Flatpak vind ik dat ik meer dan genoeg paketten heb, dus ik ga nooit meer Arch gebruiken.
nero355 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:53:
Dat was niet mijn punt hé! ;)

Maar die vergelijking is sowieso lastig, want drie totaal verschillende types CPU die je naast elkaar zet...
Die Ryzen CPU's zijn veel nieuwer, hebben veel meer IPS in combinatie met veel hogere boostsnelheden. Dus veel hogere single core performance en natuurlijk ook veel hogere multi core performance.

Ik heb mijn resultaat op een hardware forum gepost en er was niemand die een hoger resultaat kon bereiken, ook niet de mensen die de 'silicon lottery' gewonnen hadden en een OC naar 5.4 Ghz bereikt hadden.

Wat dit concreet betekent is het volgende, mijn i3 3240, hoewel erg verouderd en veel trager dan de laatste generaties CPU's, is in veel dagelijkse taken ofwel geen bottleneck, ofwel geen significante bottleneck. Dus veel van mijn dagelijkse taken zoals surfen via Brave, inloggen in XFCE, Gnumeric openen, foto's bekijken via VIewnior, Emacs openen, Gimp openen, een groot bestand downloaden, PDF's openen, mijn nieuwe emails laden via Claws Mail, bestandbeheerder gebruiken, etc

De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse computer taken gaan ongeveer exact even snel op mijn FreeBSD met goedkope en oude hardware als op systemen met de nieuwste 600 EUR CPU's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
FateTrap schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:59:
[...]
De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse computer taken gaan ongeveer exact even snel
Dit deed mij wel even glimlachen, Ongeveer Exact even snel. :)

Het is wel de waarheid voor veel zaken, voor ons als mens merk je dan niet het verschil tussen processor A of B in het dagelijks gebruik.

Dat verschil is er wel degelijk als je zwaardere taken gaat doen, zoals een complete development omgeving draaien met virtuele omgevingen, of wanneer je video gaat bewerken, of bepaalde games. Maar voor de standaard huis tuin en keuken gebruiker, die een documentje of spreadsheet maakt, belasting aangifte doet, of internetbankiert, is het verschil nihil.

• Merethil
FateTrap schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:18:
[...]

[...]

[...]

https://thehackernews.com...ch-linux-aur-malware.html

https://www.reddit.com/r/...i3/are_aur_packages_safe/

[...]

Nou, ik heb een paar keer die benchmark gedraaid in Brave onder Arch (EndeavourOS) en dit was mijn middelste resultaat (mediaan) uit 20 pogingen waarbij ik na elke poging de cache heb gecleared:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE954kiZYuN_7hnHleyTEVwUKZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UyiOR5bkVvOMAzTN67HYhzap.png?f=fotoalbum_large

De 10500 is ook veel trager dan de 3970X die ze hebben getest dus ik gok dat het heel erg uitmaakt welke browser je gebruikt en welk pad hij toevallig pakt. Sowieso is de maze continu anders dus het is ook een kwestie van toeval.

Ik zag in Chrome en Firefox ook veel hogere scores dus blijkbaar doen die browsers wat geks. Als je kijkt naar die Phoronix-test uit je link gebruiken ze Chrome en Firefox - probeer het dus eens met jouw processor op Chrome/Firefox en zie dan wat je krijgt. Waarschijnlijk is dat véél hoger dan je zou verwachten.

Wat zij in de test hebben gedaan is N=3 maar dat lijkt mij eigenlijk zeer weinig voor hoe verschillend mijn scores steeds leken. Waarschijnlijk hadden ze gewoon geen zin om meer tests te doen, maar met N=3 heb je misschien net toevallig vervelende mazes die veel onhandiger lopen ofzo.

• Rhannie
  • Laatst online: 17-09 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Die maze solver is wel een hilarisch slechte benchmark, zeg. Ik zou dat absoluut niet als maatstaf nemen om de performance van je CPU te bepalen. RNG heeft een veel grotere invloed op je score dan de performance van je PC.

En om mijn opmerking van hierboven kracht bij te zetten is hier het bewijs dat ULV Celerons de snelste CPU's ooit zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYS2lvlqjpeWJtu63rEOmflflZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8iTTGOE87MIWBcaN9j6X5zQH.png?f=fotoalbum_large

https://ark.intel.com/con...5u-2m-cache-1-90-ghz.html
In 2 pogingen had ik dit resultaat. :D

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Merethil
Rhannie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:40:
Die maze solver is wel een hilarisch slechte benchmark, zeg. Ik zou dat absoluut niet als maatstaf nemen om de performance van je CPU te bepalen. RNG heeft een veel grotere invloed op je score dan de performance van je PC.

En om mijn opmerking van hierboven kracht bij te zetten is hier het bewijs dat ULV Celerons de snelste CPU's ooit zijn:
[Afbeelding]

https://ark.intel.com/con...5u-2m-cache-1-90-ghz.html
In 2 pogingen had ik dit resultaat. :D
Het viel mij op dat hij de tweede keer dezelfde maze veel sneller doet, dus daarom gooide ik cache leeg en refreshte ik de pagina. Maar soms haalde ik zelfs dan <1.5 sec want puur toeval. :+

• Rhannie
  • Laatst online: 17-09 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Merethil schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:56:
[...]

Het viel mij op dat hij de tweede keer dezelfde maze veel sneller doet, dus daarom gooide ik cache leeg en refreshte ik de pagina. Maar soms haalde ik zelfs dan <1,5 sec want puur toeval. :+
Ja, inderdaad. Soms kleurt 'ie het hele doolhof in en dan duurt het tussen de 6 en 7 seconden. Andere keren haalt 'ie het in 1,3 of 1,4 seconden. Als je een paar keer het doolhof ververst haal je sowieso wel een keer een score onder de 2 seconden. :9

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• nero355

nero355

FateTrap schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:59:
Die Ryzen CPU's zijn veel nieuwer, hebben veel meer IPS in combinatie met veel hogere boostsnelheden. Dus veel hogere single core performance en natuurlijk ook veel hogere multi core performance.
Mijn punt was dat Brave een browser is die je helemaal niet moet gebruiken en Edifier speakers gewoon troep zijn en niet de performance waar jij het over hebt ;)

Daarnaast vergelijk je appels met peren :
- Multi Core gespecialiseerde CPU
- Een Allround CPU met een lagere Core count over het algemeen.
- En als ik me niet vergis een CPU die alleen in Laptops zit!

Maar dat is allemaal offtopic dus verder niet echt interessant hier :)

/EDIT :
FateTrap schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:42:
Met betrekking tot Edifier, over audio kwaliteit heb ik heel diepgaande kennis.

Edifier R1280T
Hahaha! Die heb ik een tijdje gehad! Totale miskoop! ;)

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 09-09-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Rhannie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:40:
Die maze solver is wel een hilarisch slechte benchmark, zeg. Ik zou dat absoluut niet als maatstaf nemen om de performance van je CPU te bepalen. En om mijn opmerking van hierboven kracht bij te zetten is hier het bewijs dat ULV Celerons de snelste CPU's ooit zijn.
CSS is iets dat in iedere website gebruikt wordt, en er zijn procentueel nog altijd veel websites waar het CSS gedeelte zwaarder is dan het JavaScript gedeelte.

Het is één van de meest relevante benchmarks om te zien wat je dagdagelijkse browserprestaties zijn.

Verder, je gebruikt niet dezelfde maze die ik gebruik, dit ziet iedereen die je screenshot bekijkt. Ik gebruik de default maze, die altijd en overal hetzelfde is als je de pagina ververst.
Mijn punt was dat Brave een browser is die je helemaal niet moet gebruiken en Edifier speakers gewoon troep zijn en niet de performance waar jij het over hebt ;)
Van Brave kan ik zeggen dat ik niet genoeg kennis van het onderwerp heb. Kun je me uitleggen waarom Brave erger is dan bvb Chrome of Edge op gebied van privacy, veiligheid, ad blocking en dat soort dingen?

Edifier R1280T vs Bose Companion 2 Series III - Sound Demo
YouTube: Edifier R1280T vs Bose Companion 2 Series III - Sound Demo
-I've owned both, the Edifiers are better but I needed something space saving and the Companion's are just fine for me.
-I've owned both of these speaker units and there's just no comparison, the Edifier units are far better in overall sound. Depth and separation are vastly better on the 1280's.
-Same price range, very similar sound. Anyway Edi's have better bass response and more detailed hi's. Excellent comparison, as always.
-Just placed an order for 1280T to replace my bose c2.
-I always liked both brands and this video made me decide towards the R1280T. Thanks a lot!.
-Edifier is more pleasing to my ears, maybe cause it has tweeters and that is why it has more open high end and more air.
-Tried both. Chose Edifier, specially for the bass response. Thanks for the demo.

Misschien dat jij persoonlijk niet van Edifier houdt maar het zijn wel deftige speakers op gebied van design en geluidskwaliteit.

In de < 200 EUR prijscategorie zijn dit de beste merken op gebied van geluidskwaliteit

F&D, Klipsch, Edifier, Tribit

In dezelfde prijscategorie hebben de volgende producten zo goed als nooit iets dat competitieve geluidskwaliteit heeft:

Bose, JBL, Sony, Logitech, Yamaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FateTrap schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:42:
[...]

CSS is iets dat in iedere website gebruikt wordt, en er zijn procentueel nog altijd veel websites waar het CSS gedeelte zwaarder is dan het JavaScript gedeelte.

Het is één van de meest relevante benchmarks om te zien wat je dagdagelijkse browserprestaties zijn.

Verder, je gebruikt niet dezelfde maze die ik gebruik, dit ziet iedereen die je screenshot bekijkt. Ik gebruik de default maze, die altijd en overal hetzelfde is als je de pagina ververst.
Door dezelfde maze telkens opnieuw te doen kan je dus heel makkelijk het resultaat vervalsen, want uiteindelijk kom je op een punt dat het nog in je cpu cache staat en dan kom je op een idioot snelle tijd. Voor de rest zijn er genoeg browser benchmarks die veel, maar dan ook enorm veel meer testen dan een dom doolhof invullen.

Leuk dat je aangeeft dat css zwaarder kan zijn dan javascript, maar kom eens met bewijs. Want gegarandeerd dat juist datgeen wat je denkt dat via css gaat, stieken ook aardig wat javascript bevat om te doen.

In alle gevallen, dit topic is niet de plek om hierover te discussiëren.
[...]

Van Brave kan ik zeggen dat ik niet genoeg kennis van het onderwerp heb. Kun je me uitleggen waarom Brave erger is dan bvb Chrome of Edge op gebied van privacy, veiligheid, ad blocking en dat soort dingen?
Ben je de berichten over cryptominers in de browser vergeten? Tweakers heeft hier een paar keer een artikel over geschreven en nu nog zit het er, al dan niet optioneel, in. Dat in zichzelf is een enorme middelvinger naar het respecteren van je privacy. Bedenk dan ook waar ze nog meer geld mee moeten verdienen om de browser te kunnen blijven ontwikkelen en je kan al zelf snel bedenken dat het met data verzameling moet gebeuren.

Maar ook dit is een onderwerp wat niet in dit topic thuis hoort.
[...]
Leuk, nog een onderwerp wat niet hier hoort. Er is een heel forum hiervoor: Audio en hifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Modbreak:Ik herhaal het nog even voor de duidelijkheid:

Alle posts vanaf nu dat niet over een OS keus gaat, zullen, met terugwerkende kracht, verplaatst worden naar de prullenbak. Geen 'ja maar', geen verdere reacties, niets wil ik over andere onderwerpen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
FateTrap schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:02:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. De AUR is een van de sterkste punten van Arch en biedt een flinke meerwaarde door het grote aanbod van extra applicaties gemaakt ook voor en door de community. Je moet wel de eventuele risico's snappen, opletten welke meldingen je krijgt tijdens het installeren en niet overal van alles wegklikken. Arch geeft een duidelijke disclaimer.
DISCLAIMER: AUR packages are user produced content. Any use of the provided files is at your own risk.

Het inloggen met Arch gaat razendsnel. Arch wordt eerder lichtgewicht genoemd omdat je zelf bepaald hoe uitgebreid je het wilt hebben. En doe mij maar met systemd dan dan die ouderwetse Linux blokkendoos met weinig cohesie. En Void kan dependencies niet zelf afhandelen. Nostalgie okay, maar systemd werkt effectiever.

Maar ieder zijn hobby natuurlijk. Er zijn ook genoeg liefhebbers van Gentoo te vinden, waar ik nog steeds hoofdpijn van krijg als ik daar aan terug denk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
CR2032 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:23:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. De AUR is een van de sterkste punten van Arch en biedt een flinke meerwaarde door het grote aanbod van extra applicaties gemaakt ook voor en door de community. Je moet wel de eventuele risico's snappen, opletten welke meldingen je krijgt tijdens het installeren en niet overal van alles wegklikken. Arch geeft een duidelijke disclaimer.
DISCLAIMER: AUR packages are user produced content. Any use of the provided files is at your own risk.
Mijn 12 jaar oude laptop kon op Arch nooit of te nimmer opstarten onder 1 minuut en 3 sec. Met Void start hij op in 47 sec. Het duurt iets van 16 sec vooraleer grub start dus je kunt zeggen dat Arch (systemd) 50% meer tijd nodig heeft. XBPS is in mijn ervaring ook sneller dan Pacman.
CR2032 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:23:
[...]
Het inloggen met Arch gaat razendsnel. Arch wordt eerder lichtgewicht genoemd omdat je zelf bepaald hoe uitgebreid je het wilt hebben. En doe mij maar met systemd dan dan die ouderwetse Linux blokkendoos met weinig cohesie. En Void kan dependencies niet zelf afhandelen. Nostalgie okay, maar systemd werkt effectiever.

Maar ieder zijn hobby natuurlijk. Er zijn ook genoeg liefhebbers van Gentoo te vinden, waar ik nog steeds hoofdpijn van krijg als ik daar aan terug denk. ;)
Void deelt veel principes met BSD dat integenstelling met Arch en 'Linux' veel meer cohesie biedt.
Ik ben geen Gentoo persoon.

https://voidlinux.org/news/2020/01/xbps-news.html
The dependency resolution algorithm has been completely rewritten and is now able to resolve the dependencies of plasma-desktop within seconds.

Void Linux heeft voor zover ik weet helemaal geen problemen met het oplossen van dependencies meer.

Void in combinatie met XFCE is ook meer snappy en responsief dan Arch, maar als je niet per se het beste wilt en tevreden bent met Arch is dat prima voor mij.

Het is niet altijd de beste technologie die wint. Kijk bvb naar windows dat de laatste 10 jaar in geen enkel onderdeel competitief geweest is en nog steeds populair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
FateTrap schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:30:
[...]

Mijn 12 jaar oude laptop kon op Arch nooit of te nimmer opstarten onder 1 minuut en 3 sec. Met Void start hij op in 47 sec. Het duurt iets van 16 sec vooraleer grub start dus je kunt zeggen dat Arch (systemd) 50% meer tijd nodig heeft. XBPS is in mijn ervaring ook sneller dan Pacman.

[...]

Void deelt veel principes met BSD dat integenstelling met Arch en 'Linux' veel meer cohesie biedt.
Ik ben geen Gentoo persoon.

https://voidlinux.org/news/2020/01/xbps-news.html
The dependency resolution algorithm has been completely rewritten and is now able to resolve the dependencies of plasma-desktop within seconds.

Void Linux heeft voor zover ik weet helemaal geen problemen met het oplossen van dependencies meer.

Void in combinatie met XFCE is ook meer snappy en responsief dan Arch, maar als je niet per se het beste wilt en tevreden bent met Arch is dat prima voor mij.

Het is niet altijd de beste technologie die wint. Kijk bvb naar windows dat de laatste 10 jaar in geen enkel onderdeel competitief geweest is en nog steeds populair is.
N=1. Klinkt dat je eigen setup van Arch niet goed is geweest. Lees niet goed geconfigureerd.
Arch opstarten is een kwestie van seconden, nergens last van. XFCE is alleen niet aan mij besteed, te belegen looks anno 1990. Doe mij maar Gnome. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
CR2032 schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:17:
[...]

N=1. Klinkt dat je eigen setup van Arch niet goed is geweest. Lees niet goed geconfigureerd.
Arch opstarten is een kwestie van seconden, nergens last van. XFCE is alleen niet aan mij besteed, te belegen looks anno 1990. Doe mij maar Gnome. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. :)
Ben zelf ook overgestapt naar Gnome. Niet omdat ik Gnome beter vindt dan XFCE, maar vanwege Dash to panel extension. Enige wat me niet lukt is om de Thunderbird tarball te pinnen op Dash to panel. Is me met Firefox wel gelukt, maar ondanks dat ik precies dezelfde stappen gevolgd heb als met Firefox, lukt het dus niet met Thunderbird. Als ik het pinde als favoriet en het sloot dan verdween het weer |:( :?

Edit: Het is me gelukt om het als favoriet te pinnen aan Dash to panel, maar ik zie geen icoontje :? Als ik klik op Properties dan kan ik standaard icoontje veranderen naar Thunderbird icoontje, maar het blijft onzichtbaar. Ik snap er geen reet van. Ook als root lukt het niet ;w

[ Voor 14% gewijzigd door desalniettemin op 12-09-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@desalniettemin Puntje 6 geprobeerd uit onderstaande link:
https://support.mozilla.o...nually-for-advanced-users

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Zal het wel fout gedaan hebben ofzo, want onder Application basics geen Thunderbird :?

/usr/local/share/applications klopt ook niet, want er is geen applications onder local/share :?

[ Voor 11% gewijzigd door desalniettemin op 12-09-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We hebben De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments voor het bespreken van desktop omgevingen. Ga daar de discussie verder voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iWodan
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-02-2023
EndeavourOs, wilde eerst Arch installeren (zoals op mijn server wél gelukt was - maar die heeft een SATA SSD), maar de combinatie UEFI + NVMe is me niet gelukt in Arch..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
iWodan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:17:
EndeavourOs, wilde eerst Arch installeren (zoals op mijn server wél gelukt was - maar die heeft een SATA SSD), maar de combinatie UEFI + NVMe is me niet gelukt in Arch..
Waar liep je vast dan tijdens de installatie van Arch? Ik heb een PC met 2 NVME disks erin en daar heeft Arch prima op gedraaid.

[ Voor 9% gewijzigd door pporrio op 22-09-2022 09:17 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Goeie keuze @iWodan welke DE heb je erbij gekozen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
iWodan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:17:
Wat ging er dan niet goed? Het is niet meer dan
/dev/sda wordt /dev/nvme0n1
/dev/sda1 wordt /dev/nvme0n1p1

De device namen vind je met een sudo fdisk -l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Corrigan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:38:
fdisk is zo zwaar deprecated volgens mij dat die niet eens meer op je systeem hoort te staan :?

Dus gewoon lekker :
# parted -l

O-) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
code:
1
lsblk -f

Ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:04:
[...]

fdisk is zo zwaar deprecated volgens mij dat die niet eens meer op je systeem hoort te staan :?

Dus gewoon lekker :
# parted -l

O-) ;)
Niet bepaald. fdisk zit in util-linux en ondersteunt ook GPT. Voluit heet het ook util-linux fdisk.
https://wiki.archlinux.org/title/Fdisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Corrigan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:42:
Niet bepaald. fdisk zit in util-linux en ondersteunt ook GPT. Voluit heet het ook util-linux fdisk.
Ik zou zweren dat ik meerdere keren voorbij heb zien komen dat fdisk deprecated is ondertussen, maar misschien hebben ze nog het een en ander eraan gesleuteld waardoor die weer een tijdje mee kan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Corrigan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:42:
[...]

Grappig. De library die uiteindelijk bij mij de dependency regelt, wijst naar fdisk of een oudere versie van util-linux. Bij Debian hebben ze wellicht fdisk uit util-linux gehaald en naar een los package gebracht. Omschrijving er van:
code:
1
2
3
4
 This package contains the classic fdisk, sfdisk and cfdisk partitioning utilities from the util-linux suite. 

The utilities included in this package allow you to partition your hard disk. The utilities supports both modern and legacy
 partition tables (eg. GPT, MBR, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWodan
Jogai schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:22:
Goeie keuze @iWodan welke DE heb je erbij gekozen?
Budgie .. tot hiertoe redelijk tevreden over.
Deze machine is mijn daily driver, ik gebruik hem voor professioneel (kuch) dotnet (kuch) development ... icm Rider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWodan
Corrigan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:38:
[...]

Wat ging er dan niet goed? Het is niet meer dan
/dev/sda wordt /dev/nvme0n1
/dev/sda1 wordt /dev/nvme0n1p1

met lsblk kan dat toch ook ? het probleem was dat ik grub niet zover kreeg dat die wilde booten van de nvme -drive .. geen idee waarom
zou kunnen dat het de combinatie UEFI / NVMe is ?
bijkomende info: EndeavourOS is het enige OS op deze machine .. (geen dual boot met windows of iets anders ...)

[ Voor 15% gewijzigd door iWodan op 25-09-2022 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWodan
pporrio schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:37:
[...]

Waar liep je vast dan tijdens de installatie van Arch? Ik heb een PC met 2 NVME disks erin en daar heeft Arch prima op gedraaid.
kreeg grub niet zover dat die wilde booten vanop mijn nvme drive ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
iWodan schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:04:
[...]

met lsblk kan dat toch ook ? het probleem was dat ik grub niet zover kreeg dat die wilde booten van de nvme -drive .. geen idee waarom
zou kunnen dat het de combinatie UEFI / NVMe is ?
bijkomende info: EndeavourOS is het enige OS op deze machine .. (geen dual boot met windows of iets anders ...)
Je hebt waarschijnlijk ergens een tikfout gemaakt in de config of een stap overgeslagen. Kan gebeuren.

mount /dev/sda1 /boot/efi wordt dan mount /dev/nvme0n1p1 /boot/efi
Of welke naam fdisk -l of een andere tool je aangeeft. Meer verschil is er niet met nvme.

https://itsfoss.com/install-arch-linux/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
iWodan schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:06:
[...]
kreeg grub niet zover dat die wilde booten vanop mijn nvme drive ..
Onder UEFI gaat de installatie van grub in Arch iets anders, wellicht dat je daar een (tik)foutje hebt gemaakt:

1. grub en efibootmgr packages installeren:
code:
1
pacman -S grub efibootmgr

2. efi-directory aanmaken en de eerder aangemaakte efi-partitie aankoppelen:
code:
1
2
3
mkdir /boot/efi
mount /dev/nvme0n1p1 /boot/efi # dev afhankelijk wat je efi partitie is die je eerder hebt aangemaakt
lsblk # even controleren of alles goed is aangekoppeld

3. grub installeren op je aangekoppelde efi-partitie:
code:
1
grub-install --target=x86_64-efi --bootloader-id=GRUB --efi-directory=/boot/efi --removable

4. grub configuratie aanmaken:
code:
1

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWodan
pporrio schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:39:
[...]

Onder UEFI gaat de installatie van grub in Arch iets anders, wellicht dat je daar een (tik)foutje hebt gemaakt:

1. grub en efibootmgr packages installeren:
code:
1
pacman -S grub efibootmgr

2. efi-directory aanmaken en de eerder aangemaakte efi-partitie aankoppelen:
code:
1
2
3
mkdir /boot/efi
mount /dev/nvme0n1p1 /boot/efi # dev afhankelijk wat je efi partitie is die je eerder hebt aangemaakt
lsblk # even controleren of alles goed is aangekoppeld

3. grub installeren op je aangekoppelde efi-partitie:
code:
1
grub-install --target=x86_64-efi --bootloader-id=GRUB --efi-directory=/boot/efi --removable

4. grub configuratie aanmaken:
code:
1
volgens mij heb ik alles gedaan zoals je zegt, ik herinner me enkel niet '--bootloader-id=GRUB' en '--removable' te hebben meegegeven ... waarvoor dient die '--removable' trouwens ?

Alleszins, nu ik EndeavourOS naar mijn goesting heb opgezet, zie ik er een beke tegenop om opnieuw te beginnen ...
(volgende keer als ik linux installeer, ga ik toch eens een script maken om eea makkelijker te maken in de toekomst)
Pagina: 1 ... 28 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.