Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:51
@nero355 browser.vpn_promo.enabled dubbelklik naar false en extensions.pocket.enabled naar false ;)

Maar ik begrijp je wel. Van mij had dat ook niet gehoeven.

[ Voor 23% gewijzigd door desalniettemin op 15-06-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:02
wauskoek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:07:
[...]

Zeker een mooie Distro!

Op een andere experimenteer laptop heb ik Endeavour geïnstalleerd.Sommige dingen komen out of the box beter voor elkaar dan Manjaro. Maar vind het updaten via de GUI van Manjaro makkelijker. Nu had ik ook de GUI geïnstalleerd op Endeavour maar dat geeft nu ergens een probleem met updaten(ook via de terminal).

Ook kreeg ik mijn SDRplay (software defined radio) niet aan het werk en eigenlijk sindsdien niet meer aangeraakt.

Was der wel even klaar mee :).
hoezo gemakkelijker? yay en je bent klaar :-)

GUI package manager zoals pop shop of pamac is misschien voor sommigen een gemis, maar er is nog altijd Bauh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cy-gor25 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:00:
[...]

hoezo gemakkelijker? yay en je bent klaar :-)

GUI package manager zoals pop shop of pamac is misschien voor sommigen een gemis, maar er is nog altijd Bauh.
Oh, leuk, laten we een distro baseren op een andere distro en onze eigen package management namen eraan gaan toevoegen. Dit klinkt heel erg als de BS die Mint doet met hun /usr/local/bin/apt script dat effectief weer /usr/bin/apt aanroept. Maar bij Mint heeft het dezelfde naam, wat aan de ene kant handig is, maar andere kant zo enorm ranzig is dat ik de distro helemaal niet op zou nemen in een potentiële optie om naar te distrohoppen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-09 07:59

HSG

_Eend_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:14:
Ik moet zeggen dat ik de GUI updater eigenlijk nooit gebruik hier op Fedora.. Een 'dnf update' is sneller. Terminal heb ik toch altijd open, en ik heb tot nu toe nog geen GUI tool gezien die dit sneller kan.
Mee eens. De CMDL gaat veel sneller.

"sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt autoremove -y" is alles wat ik hoef te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 11:22
Hero of Time schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Oh, leuk, laten we een distro baseren op een andere distro en onze eigen package management namen eraan gaan toevoegen. Dit klinkt heel erg als de BS die Mint doet met hun /usr/local/bin/apt script dat effectief weer /usr/bin/apt aanroept. Maar bij Mint heeft het dezelfde naam, wat aan de ene kant handig is, maar andere kant zo enorm ranzig is dat ik de distro helemaal niet op zou nemen in een potentiële optie om naar te distrohoppen.
EndeavourOs voegt juist weinig eigen dingen toe. Volgens mijn zijn alle genoemde wrappers niet endeavour specifiek, maar zitten ze toevallig in arch/aur. Ik heb ook wel eens pamac proberen te gebruiken maar die hadden de dependencies niet op orde, en sinsdien ben ik aan de terminal gewend.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Hero of Time schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Ik denk niet dat bauh van endeavour os. Het feit dat ze endeavour uitbrengen zonder gui package manager zegt ook wel veel, hoewel veel mensen er volgens Bryan Poerwo naar vragen. Ik wou gewoon zeggen dat het kan, voor de mensen die de terminal schuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

wauskoek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:07:
Ook kreeg ik mijn SDRplay (software defined radio) niet aan het werk en eigenlijk sindsdien niet meer aangeraakt.
Ik weet niet wat je precies nodig hebt, maar een .m3u bestand met daarin al je favoriete Radio Streams werkt heel fijn i.c.m. MPD of Mopidy en beiden kunnen heel relax op vele manieren vanaf vele apparaten worden bediend! :)
desalniettemin schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:19:
browser.vpn_promo.enabled dubbelklik naar false en extensions.pocket.enabled naar false ;)

Maar ik begrijp je wel. Van mij had dat ook niet gehoeven.
Ik heb daar een hele waslijst van in gebruik samen met een shitload aan userChrome.css erbij! :+
HSG schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:59:
"sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt autoremove -y" is alles wat ik hoef te doen.
De -y optie is toch voor de YOLO generatie :? >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:11

_Eend_

🌻🇺🇦

nero355 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:22:

[...]

:+

Ik deed dat op mijn eigen systemen eigenlijk altijd. Al deed ik "sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt autoremove -y && shutdown -r now" om het spannend te houden.. :P

Toen ik op mijn werk uit automatisme "dnf upgrade -y" deed hakte mijn sr. beheerder nog net niet mijn hoofd eraf :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

[...]

Is het leven niet een grote yolo? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

HSG schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Is het leven niet een grote yolo? :+
Ik dacht een groot tranendal? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

_Eend_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Ik dacht een groot tranendal? :P
Daarom yolo gaan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

_Eend_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:33:
Toen ik op mijn werk uit automatisme "dnf upgrade -y" deed hakte mijn sr. beheerder nog net niet mijn hoofd eraf :+
:o :D "Give that man a beer!" _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Jogai, @cy-gor25, het ging mij even om het idee. Distro's die hun meuk bovenop een basis distro storten en zo veel mogelijk moeite doen om de basics die bij upstream aanwezig zijn te verbergen vind ik vreselijk.

Ubuntu heeft eens in een versie aptitude 'gesloopt' dat elk package er twee keer in stond, een keer met omschrijving en alles en een keer zonder. Markeerde je de verkeerde om te installeren, kreeg je direct de rode balk onderin dat er zut broken zou raken. Er was ook eens een nieuwsbericht dat Canonical het niet meer ging aanbieden in de Ubuntu repo, iets wat ik heel slecht vind omdat het zo krachtig is en als je het eenmaal een beetje kent erg fijn in gebruik.
Hun Ubuntu Software Center is niets meer dan een wrapper om de Snap Store en doet geen packages uit de repo bijwerken en aanbieden. In die zin is het compleet nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin

Ipv && kan je ook ; gebruiken. Dus: sudo apt update; sudo apt upgrade ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
desalniettemin schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:54:

&& is juist handig zodat de rest van je opdrachten worden afgebroken als je een tikfoutje maakt.. Voor dit zal dat weinig uitmaken, maar wellicht een tip voor als een vorig commando afhankelijk is van die daarop volgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:54:

Dat is onverstandig. Met ; wordt de tweede hoe dan ook uitgevoerd. Terwijl met && het tweede pas wordt uitgevoerd als het eerste goed is gegaan. Stel, je hebt geen internet en voert 'apt update ; apt upgrade' uit, dan faalt de update van de package listing. Zou je toch nog een upgradable pakket hebben, dan gaat de upgrade alsnog proberen wat te downloaden, maar dat gaat niet.

Ga dus zorgvuldig om met ; ipv &&. Als je in /usr staat en je wilt naar een map toe om daar wat in weg te gooien, kan dat nogal desastreuze gevolgen hebben:
/usr # cd /var/www/htlm/site ; rm -r *
/usr # cd /var/www/htlm/site && rm -r *

De eerste gooit je hele /usr leeg, de tweede doet niets, want /var/www/htlm bestaat in veel gevallen niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
[...]

Ik weet niet wat je precies nodig hebt, maar een .m3u bestand met daarin al je favoriete Radio Streams werkt heel fijn i.c.m. MPD of Mopidy en beiden kunnen heel relax op vele manieren vanaf vele apparaten worden bediend! :)
SDR is een gedeelte hardware om radiosignalen te ontvangen. De PC verwerkt de ruwe signalen om tot audio.

YouTube: Newcomers to SDR and SDRplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Hero of Time schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:44:
@Jogai, @cy-gor25, het ging mij even om het idee. Distro's die hun meuk bovenop een basis distro storten en zo veel mogelijk moeite doen om de basics die bij upstream aanwezig zijn te verbergen vind ik vreselijk.

Ubuntu heeft eens in een versie aptitude 'gesloopt' dat elk package er twee keer in stond, een keer met omschrijving en alles en een keer zonder. Markeerde je de verkeerde om te installeren, kreeg je direct de rode balk onderin dat er zut broken zou raken. Er was ook eens een nieuwsbericht dat Canonical het niet meer ging aanbieden in de Ubuntu repo, iets wat ik heel slecht vind omdat het zo krachtig is en als je het eenmaal een beetje kent erg fijn in gebruik.
Hun Ubuntu Software Center is niets meer dan een wrapper om de Snap Store en doet geen packages uit de repo bijwerken en aanbieden. In die zin is het compleet nutteloos.
Je hebt absoluut een punt. Ik heb niet het idee dat endeavour dat doet, maar anderen helaas wel zoals je ook aangeeft. Overigens is dat niet altijd goed want de pop shop is echt...slecht. Discover store is beter. Terminal kan soms wat complex zijn als je keuzes moet maken en er niet veel vanaf weet zoals ik zonet mocht ervaren bij het installeren van steam via de terminal in endeavour os.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Hero of Time schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:44:
Manjaro doet dat, maar endeavorOs juist niet. Ik heb 24 eos packages op mijn systeem staan, inclusief wat theming dingetjes. Valt best mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:39
Hero of Time schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:07:
[...]

Dat is onverstandig. Met ; wordt de tweede hoe dan ook uitgevoerd. Terwijl met && het tweede pas wordt uitgevoerd als het eerste goed is gegaan. Stel, je hebt geen internet en voert 'apt update ; apt upgrade' uit, dan faalt de update van de package listing. Zou je toch nog een upgradable pakket hebben, dan gaat de upgrade alsnog proberen wat te downloaden, maar dat gaat niet.

Ga dus zorgvuldig om met ; ipv &&. Als je in /usr staat en je wilt naar een map toe om daar wat in weg te gooien, kan dat nogal desastreuze gevolgen hebben:
/usr # cd /var/www/htlm/site ; rm -r *
/usr # cd /var/www/htlm/site && rm -r *

De eerste gooit je hele /usr leeg, de tweede doet niets, want /var/www/htlm bestaat in veel gevallen niet. ;)
Je moet ook helemaal niet hoppen naar een directory om bestanden te verwijderen :P

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jogai schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:01:
[...]

Manjaro doet dat, maar endeavorOs juist niet. Ik heb 24 eos packages op mijn systeem staan, inclusief wat theming dingetjes. Valt best mee toch?
Ik gebruik geen Arch of afgeleiden. Nooit geïnstalleerd ook. Maar je snapt m'n punt wel. :)
cy-gor25 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:58:
[...]

Je hebt absoluut een punt. Ik heb niet het idee dat endeavour dat doet, maar anderen helaas wel zoals je ook aangeeft. Overigens is dat niet altijd goed want de pop shop is echt...slecht. Discover store is beter. Terminal kan soms wat complex zijn als je keuzes moet maken en er niet veel vanaf weet zoals ik zonet mocht ervaren bij het installeren van steam via de terminal in endeavour os.
Pop is dus blijkbaar ook die kant op gegaan. Zelf ook niet gebruikt. Ben persoonlijk niet zo van het distro hoppen, begon ooit met Ubuntu, daarna naar Debian omdat ik het gekloot van Canonical spuugzat was en elke 6 maanden upgraden wat uiteindelijk toch resulteerde in een clean install omdat het proces op z'n bek ging door wat voor reden (heb een keer gehad dat heel X op z'n bek ging terwijl ik niets anders met m'n systeem deed).

Er is 1 distro wat ik heel goed ken (Debian), 1 waar ik mij nu een vreemde in voel (Ubuntu), 1 familie waar ik mijn weg wel in kan vinden (RH en consorten inclusief Fedora) en 1 waar ik wat aan heb gesnuffeld maar zakelijk vlug had vervangen door de staat waar de systemen in verkeerden (OpenSuse).
c-nan schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Je moet ook helemaal niet hoppen naar een directory om bestanden te verwijderen :P
Doe ik anders regelmatig, maar wel als losse commando's. Maar het pad direct opgeven kan ook nare gevolgen hebben. Vraag maar aan de ontwikkelaars van Bumblebee jaren geleden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 14:18
Ik ga toch maar even een blik wormen opentrekken ben ik bang.

Na jaren MacOS en Windows te hebben gebruikt ga ik nu mijn voetjes in linux zetten.

Doel:

Zakelijke laptop (ThinkPad), doe veel codering/ onderhoudt github / Navicat / PHPStorm.

Nu probeer ik kaas te maken welke distro etc. Ik ga het eerst op een vm'tje draaien en kijken of het wat is.

Ik neig in ieder geval naar een XFCE opstelling, dit ziet er erg gelikt uit en wat ik in ogen heb. Alleen welke Distro raden jullie aan? Want XFCE is natuurlijk alleen maar de schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:54
thetakman schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:54:

Na jaren MacOS en Windows te hebben gebruikt ga ik nu mijn voetjes in linux zetten.

Doel:

Zakelijke laptop (ThinkPad), doe veel codering/ onderhoudt github / Navicat / PHPStorm.

Nu probeer ik kaas te maken welke distro etc. Ik ga het eerst op een vm'tje draaien en kijken of het wat is.

Ik neig in ieder geval naar een XFCE opstelling, dit ziet er erg gelikt uit en wat ik in ogen heb. Alleen welke Distro raden jullie aan? Want XFCE is natuurlijk alleen maar de schil.
MX Linux is het eerste wat in mij opkomt. Is gebaseerd op Debian stable met XFCE als default desktop en is momenteel populair.
EndeavourOS is trouwens ook een distro die je zou moeten proberen. Die is gebaseerd op Arch en heeft ook XFCE als default desktop.

Ik zou overigens inderdaad een paar VM’s draaien totdat je wat hebt gevonden wat je echt past. Ik vermoed zo dat de beschikbaarheid van nieuwe pakketten ook nog wel eens een dingetje kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 17-06-2022 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

wauskoek schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:08:
SDR is een gedeelte hardware om radiosignalen te ontvangen. De PC verwerkt de ruwe signalen om tot audio.

YouTube: Newcomers to SDR and SDRplay
Maar effe wat zitten Searchen omdat ik een ontzettende hekel aan het hedendaagse YouTube heb en na wat dingetjes links en rechts gelezen te hebben drong het pas tot me door dat het gewoon dit is : [RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger :o :D

Dat is inderdaad een heel ander verhaal dan wat ik voor ogen had! O-)
Had ik kunnen weten... :$
cy-gor25 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:58:
De pop shop is echt...slecht. Discover store is beter.
Discover is ook niet alles hoor...

Zou zoveel beter en mooier kunnen zijn als men van hun motto zou afstappen die "Alles zo simpel mogelijk houden" heet! :)

Ik pak daarom ook altijd voor de zekerheid de Terminal en APT/APT-GET erbij als ik dingen voorbij zie komen waarvan ik toch wel heel graag de volledige output van wil zien!
De reguliere suffe software updates zijn verder geen punt en laat ik gewoon uitvoeren.

Een soort mix van Discover en Muon zou ik niet verkeerd vinden : https://apps.kde.org/muon/
Doel:

Zakelijke laptop (ThinkPad)
ThinkPads en Linux/BSD gaan goed samen dus dat zou geen problemen mogen zijn, maar toch ga ik een enge vraag stellen : Wel of geen extra Nvidia GPU aan boord :?
Doe veel codering/ onderhoud github / Navicat / PHPStorm.

Nu probeer ik kaas te maken welke distro etc.
TIP : Kijk op de websites van de software die je gebruikt welke Linux distro's er worden ondersteund! :)
Ik ga het eerst op een vm'tje draaien en kijken of het wat is.
Je zou eventueel ook een Live omgeving vanaf een USB Stick kunnen booten ;)
Ik neig in ieder geval naar een XFCE opstelling, dit ziet er erg gelikt uit en wat ik in ogen heb.
NICE! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
nero355 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:03:
[...]

[...]

ThinkPads en Linux/BSD gaan goed samen dus dat zou geen problemen mogen zijn, maar toch ga ik een enge vraag stellen : Wel of geen extra Nvidia GPU aan boord :?

[...]

TIP : Kijk op de websites van de software die je gebruikt welke Linux distro's er worden ondersteund! :)

[...]

Je zou eventueel ook een Live omgeving vanaf een USB Stick kunnen booten ;)

[...]

NICE! d:)b
Ik heb genoeg ruimte voor een VMtje, Nieuwe thinkpad met 16 GB Ram en 500 GB SSD.

Enige wat erin zit is de Intel Iris XE. Dat is de integrated GPU op de CPU.

Ik ben voor nu gegaan voor Manjaro XFCE, 64 bits. Draai hem in Virtualbox, zit in de eerste boot. Tot nu toe draait hij in de boot op.. A Start job is running for ... we hebben even geduld :) Het loopt wel door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:07
thetakman schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Ik heb genoeg ruimte voor een VMtje, Nieuwe thinkpad met 16 GB Ram en 500 GB SSD.

Enige wat erin zit is de Intel Iris XE. Dat is de integrated GPU op de CPU.

Ik ben voor nu gegaan voor Manjaro XFCE, 64 bits. Draai hem in Virtualbox, zit in de eerste boot. Tot nu toe draait hij in de boot op.. A Start job is running for ... we hebben even geduld :) Het loopt wel door.
Als het te lang duurt: pak een ISO van één (minor) versie terug. Ik heb wel vaker gehad dat de nieuwste ISO niet lekker samen speelt met VMWare/Virtualbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Merethil schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Als het te lang duurt: pak een ISO van één (minor) versie terug. Ik heb wel vaker gehad dat de nieuwste ISO niet lekker samen speelt met VMWare/Virtualbox.
Dankje.. dit dus.. allerlei zaken starten niet op.. zoals CUPS, User login managent etc. en hij blijft daarop loopen.

Ik ga even een vorige proberen :) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
Fyi; veel manjaro gebruikers zijn overgestapt op EndeavourOS (waaronder ik). Dichter op vanilla arch, en geen rare projectleiding die vreemde workarounds verzint..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Doel:

Een mooie overstap is ZorinOS. Ziet er uit als Windows, heel stabiel en werkt vlekkeloos. Community is goed. Ook je Windows applicaties werken daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doel:

Ik raad je aan om met je manager en IT afdeling/beheerders te praten hierover. Ik zou namelijk enorm not amused zijn als ontwikkelaars bij ons zomaar eventjes beslissen om de company install eraf te trappen en zelf Linux gaan installeren. Dat heeft er al eentje gedaan bij ons en krijgt van mij 0 support totdat ik dat ding weer fatsoenlijk in beheer krijg. Z'n wifi doet het ook niet, want unmanaged systeem en hij heeft openssh uitgezet "want het zou onveilig zijn".

Linux is prima bij Active Directory aan te melden via SSSD. Neem dus de beheerders mee in je plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik ben vanmiddag overgestapt naar Debian Xfce. Ben bezig met alles instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:22

Doel:

Wij draaien Ubuntu LTS, gemanaged via Microsoft Endpoint Manager (is een package voor, wel in beta nog) en live updates voor de policies. Voordeel voor de ontwikkelaars is gewoon Linux, lekker snel, containers draaien, kubernetes, whatever. Voordeel voor beheer is 1 distributie die lang meegaat zonder dat de ontwikkelaars elke 9 maanden hun tijd verspillen met een upgrade of weer een nieuwe distributie (spelen daarmee mag thuis in eigen tijd op eigen hardware). Laptops bestellen we met Ubuntu voorgeinstalleerd zodat we zeker zijn van de benodigde drivers, immers hebben ontwikkelaars zwaardere machines nodig met meer geheugen en opslag dan een administratieve medewerker dus kunnen prima afwijken.

Dus mijn advies, overleg met je leidinggevende en beheer wat het voordeel is Linux te gebruiken en hoe het geïntegreert kan worden. Voor ons scheelt het geld per laptop door de overhead van Windows die rekenkracht kost om dan daarop te gaan virtualiseren, en ontwikkelsnelheid doordat je langer moet wachten bij bijvoorbeeld Docker acties op Windows. Zakelijk is tijd geld. Dus als ontwikkelaars om Linux vragen en daarmee productiever zijn, en het is beheersbaar, is het bespreekbaar.

En de interface kun je zelf laden naar keuze. Xfce, KDE, Cinnamon, Gnome, wat je leuk vind. Of leer gewoon de standaard aan, het is een kwestie van even wennen, je werkt immers in phpstorm en dat werkt hetzelfde ongeacht de onderliggende gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Hero of Time schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:22:
[...]

Ik raad je aan om met je manager en IT afdeling/beheerders te praten hierover. Ik zou namelijk enorm not amused zijn als ontwikkelaars bij ons zomaar eventjes beslissen om de company install eraf te trappen en zelf Linux gaan installeren. Dat heeft er al eentje gedaan bij ons en krijgt van mij 0 support totdat ik dat ding weer fatsoenlijk in beheer krijg. Z'n wifi doet het ook niet, want unmanaged systeem en hij heeft openssh uitgezet "want het zou onveilig zijn".

Linux is prima bij Active Directory aan te melden via SSSD. Neem dus de beheerders mee in je plannen.
Ow 100%, ik heb het eerste op mijn eigen Alienware laptop gezet dit weekend. Dit draait als een trein na wat troubleshooten.

1 troost, ik ben zelf de beheerder. We werken volledig in de office 365 cloud. Ik ga het vandaag met mijn manager overleggen uiteraard voor we gekke dingen doen. Idee is om hem te dual booten met Windows 11 ernaast. Juist voor als linux je in de steek laat en je gewoon door kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

thetakman schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Ow 100%, ik heb het eerste op mijn eigen Alienware laptop gezet dit weekend. Dit draait als een trein na wat troubleshooten.

1 troost, ik ben zelf de beheerder. We werken volledig in de office 365 cloud. Ik ga het vandaag met mijn manager overleggen uiteraard voor we gekke dingen doen. Idee is om hem te dual booten met Windows 11 ernaast. Juist voor als linux je in de steek laat en je gewoon door kan.
Mooi. Als je de Linux installatie aan het domein gaat hangen, want dat is wel zo makkelijk om dezelfde gebruiker+wachtwoord te hebben en wanneer het tijd is je wachtwoord te kunnen wijzigen zonder reboot, zorg dan dat je de Linux installatie niet dezelfde computernaam geeft. Doe je dat wel dan wordt het bestaande computer account in AD overschreven en is je Windows installatie eruit getrapt. Kan je niet meer inloggen, want de trust is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Laatst online: 21:31
Waarom zou je je Linux-laptop aan AD koppelen als je volledig in de cloud werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Eärendil schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:08:
Waarom zou je je Linux-laptop aan AD koppelen als je volledig in de cloud werkt?
Omdat het kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Voor gebruiker, gemak voor Single Sign On e.a. bedrijfsmiddelen integraties.
Voor organisatie, beheersbaarheid en reporting, daar kan het zelfs een verplichting zijn vanuit de interne policies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

thetakman schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:05:
Idee is om hem te dual booten met Windows 11 ernaast. Juist voor als linux je in de steek laat en je gewoon door kan.
Zal eerder andersom worden of je moet bedoelen dat Windows voor de zoveelste keer GRUB eruit gooit en je met een Live Boot omgeving de boel weer in de oude situatie mag gaan brengen... >:) :P :+

Wat dat betreft ben ik best wel fan van een SSD voor elk OS apart en dan via je BIOS/UEFI kiezen wat je wilt booten door ESC/F2/F11 te rammen afhankelijk van het merk en model.

Of doe eens gek en maak een aparte GRUB Boot Disk die weer één van de andere twee opstart :?

Moet ik allemaal nog eens een keer mee knutselen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
nero355 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Zal eerder andersom worden of je moet bedoelen dat Windows voor de zoveelste keer GRUB eruit gooit en je met een Live Boot omgeving de boel weer in de oude situatie mag gaan brengen... >:) :P :+

Wat dat betreft ben ik best wel fan van een SSD voor elk OS apart en dan via je BIOS/UEFI kiezen wat je wilt booten door ESC/F2/F11 te rammen afhankelijk van het merk en model.

Of doe eens gek en maak een aparte GRUB Boot Disk die weer één van de andere twee opstart :?

Moet ik allemaal nog eens een keer mee knutselen... :)
Grappig, ik heb dit volgens mij gedaan...

Ik heb op mijn thuis laptop (alienware) 2x een NVME SSD, 1tje windows, 1tje Manjaro Linux.
Onbewust was het idee dus om gewoon linux op een 2e ssd te zetten want dat is makkelijker en als ik dan iets stoms doe.. ben ik mijn windows schijf niet zomaar kwijt.

Mijn PC boot nu gewoon in het Manjaro (grub??) boot venster, en kan dan Manjaro opstarten, of Windows (3e optie van boven). En als ik niks doe pakt hij na paar seconden hetgeen ik de laatste x opgestart heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat hierboven al is gezegd, o.a. voor SSO. Maar er zal vast ook wel iets van een wachtwoordbeleid zijn. Het is nooit leuk om op een kritiek moment erachter te komen dat 3 dagen geleden je wachtwoord is verlopen en je de notificatie hebt gemist. Hang je laptop aan AD of AzureAD voor cloud sign-in en je krijgt wel de notificatie waarna je direct via passwd het wachtwoord kan wijzigen.

En in veel bedrijven is inloggen met je AD account verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 09:49
Ik heb een Lenovo laptop liggen met 128 GB en win 11. Deze wordt eigenlijk alleen gebruikt met browser
Nu zou ik die willen gebruiken voor Linux mint xfce. Dat lijkt me een mooie distro om mee te beginnen
Haalt die dat met dual boot? Op internet staat dat het tussen 15 GB en 50gb is aanbevolen

En is het dan gewoon de ISO installeren zodat het systeem zelf de disk boot aanmaakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@jaydenjarno installatie is zoals je Windows zou installeren: ISO op een USB stick zetten (met de juiste tool), opstarten van USB stick en de stappen doorlopen. Een laptop met 128 GB schijf is ruim voldoende voor Linux. Wat Windows clean gebruikt is al twee keer meer dan wat basic Linux installatie nodig heeft. Zoals je zelf al had gevonden, ongeveer 15 GB wordt verwacht, de 50 GB is voornamelijk voor als je meer zut gaat opslaan e.d. Mijn eigen installatie is 11 GB, dus tussen 15 GB en 20 GB aanhouden voor het OS is geen slechte suggestie. De rest is voor 'eigen' gebruik zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:11
Wat bedoel je met "disk boot"? Bedoel je dual boot naast Windows? 128GB is meer dan genoeg voor elke willekeurige Linux distributie, met 30GB kom je waarschijnlijk ook nog wel een eindje als je alleen de browser gebruikt. Als ik jou was zou ik Linux op de volledige schijf installeren, als het niet bevalt is Windows zo weer terug geïnstalleerd. Wel hoef backups maken van je bestanden, maar dat moet je altijd doen (en ook zeker wanneer je dual boot zou proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 09:49
Bedoelde dual boot ja. Heb het aangepast.

Wil kijken hoe het is naast de bekende Windows voor mij.
Laatste keer Linux gebruikt is echt 20 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
jaydenjarno schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:11:

Je kunt ook een grote USB stick kopen en het daarmee testen:
YouTube: Install Linux Mint live on a USB key with persistence fast and easy
Voordeel is dan geen probleem met dual boot instellen en onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Zowat iedere distro heeft een goeie live optie, en pricewatch: Ventoy maakt het erg makkelijk om de verschillende iso's uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jogai schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:01:
Zowat iedere distro heeft een goeie live optie, en pricewatch: Ventoy maakt het erg makkelijk om de verschillende iso's uit te proberen.
:o NICE! _O_

Vroeger moest ik zoiets zelf bakken en dan had ik nog steeds geen bruikbare USB Stick toen het hele UEFI verhaal erbij kwam kijken dus regelt Ventoy dat wel goed geheel automatisch of moet je toch het een en ander zelf fixen :?

Lang geleden was er ook een product van Zalman die zoiets deed en die is blijkbaar nog steeds tekoop : pricewatch: Zalman ZM-VE350 Zwart :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jaydenjarno schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:11:

Succes. Windows kan al aardig snel piepen als het op een 128 GB schijfje staat. Hak daar een stuk vanaf voor Linux en het zal wellicht geen updates meer kunnen toepassen door het gebrek aan ruimte.

Bovenstaande suggestie met een persistent live stick is een hele goede. Anders Windows vervangen en lekker spelen en bevalt het niet, dan zet je Windows er weer op. Wel even zorgen dat je een ander systeem hebt om een nieuwe installatie stick te maken of twee sticks hebben, eentje voor Windows en eentje voor al je Linux distro's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbino
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 21:15
verhaal" heeft sowieso een flinke toestand veroorzaakt : https://duckduckgo.com/?q=libadwaita

De zoveelste eigenwijsheid vanuit de Red Hat hoek... :X :| :/

En daarom is het zo fijn om zoveel keuze te hebben! :Y) 8) :*)
Libadwaita is niet door Red Hat in het leven geroepen maar maar komt uit de koker van de Gnome Foundation. Fedora (en Red Hat) gebruiken Gnome als default Desktop Environment (DE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Elbino schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:55:
Libadwaita is niet door Red Hat in het leven geroepen maar maar komt uit de koker van de Gnome Foundation. Fedora (en Red Hat) gebruiken Gnome als default Desktop Environment (DE).
Dat is niet hoe ik het heb begrepen, maar hoe dan ook : Het blijft een lelijk irritant iets! ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Jogai schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:48:
Fyi; veel manjaro gebruikers zijn overgestapt op EndeavourOS (waaronder ik). Dichter op vanilla arch, en geen rare projectleiding die vreemde workarounds verzint..
Maar voor hoe lang. Na verloop van tijd zie ik veel mensen in mijn omgeving overstappen naar Arch, na eerst de afgeleiden te hebben geprobeerd. Ik had ook altijd het net niet gevoel met dezelfde workarounds en vreemde keuzes, maar dan met alle Arch varianten.

Arch installeren is niet moeilijk, het valt reuze mee. Er zijn genoeg stap voor stap handleidingen te vinden, ook voor beginners. https://linuxiac.com/arch-linux-install/
Het zijn een paar logische stappen die niet anders zijn dan bij de andere distro's, maar dan vanuit de terminal. Met cfdisk is het partioneren ook eenvoudig geworden.

Ik heb Arch als standaard PC nu lange tijd draaien met LUKS encryptie, NVIDIA, Steam, Logitech racing wheel, joystick, allemaal geen problemen. Een groot verschil met eerdere ellende die ik eerder had met Ubuntu, Debian (Sid, brrrr) en Fedora. Met veel gepuzzel en frustraties en distro hoppen.

Ik raad iedereen altijd aan om op zijn minst een keer Arch uit te proberen. Welke distro je ook bent gewend. Je krijgt een veel beter beeld hoe Linux is opgebouwd.

The beauty of Arch. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDQYrhWihcrffYAqQsfmK1dW4-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEQQ81mRZ9Hkmx1dS4QvmHSl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:21:
Ik heb Arch als standaard PC nu lange tijd draaien met LUKS encryptie, NVIDIA, Steam, Logitech racing wheel, joystick, allemaal geen problemen.
Jij speelt dus ook SIMracing/flying titels onder Linux ?!

Welke zoal en hoe bevalt dat over het algemeen ?? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Arch voor mij persoonlijk vind ik niets. Al die updates de hele tijd en kans op problemen, nee dank u. En Arch is ook nog eens niet sneller dan bv Debian XFCE, wat ik nu gebruik. En ik hoef ook niet het nieuwste van het nieuwste, want ik gebruik een refurbished Dell Optiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
desalniettemin schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 06:44:
Arch voor mij persoonlijk vind ik niets. Al die updates de hele tijd en kans op problemen, nee dank u. En Arch is ook nog eens niet sneller dan bv Debian XFCE, wat ik nu gebruik. En ik hoef ook niet het nieuwste van het nieuwste, want ik gebruik een refurbished Dell Optiplex.
Same here, gewoon Debian stable met Gnome. Heerlijk stabiel, en snappy :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CR2032 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:21:
[...]

Maar voor hoe lang. Na verloop van tijd zie ik veel mensen in mijn omgeving overstappen naar Arch, na eerst de afgeleiden te hebben geprobeerd. Ik had ook altijd het net niet gevoel met dezelfde workarounds en vreemde keuzes, maar dan met alle Arch varianten.
Arch is het nieuwe Gentoo, heel veel mensen die naar Arch omschakelen doen dat vanwege de peer pressure. Om het toch es te hebben geprobeerd. Om te tonen dat ze (met of zonder de wiki) het kunnen installeren 8).
Ik raad iedereen altijd aan om op zijn minst een keer Arch uit te proberen. Welke distro je ook bent gewend. Je krijgt een veel beter beeld hoe Linux is opgebouwd.
Wat je leert met Arch is vooral Arch. Maar dat is met Debian, Ubuntu, etc. niet anders. Je moet sowieso meer zelf doen (en je zal sneller ook zelf pakketten compileren door AUR etc.), maar in wezen verwerf je nog steeds een hoop distro-specifieke kennis. En bragging rights. Maar kennis over hoe kernel subsystems etc. werken, ... Dat krijg je met de meeste moderne distro's niet meer mee, ondertussen is daar ook al zoveel abstractie en automatisering dat je een normale desktopervaring krijgt los van het ecosysteem waar je op zit. En dat is goed. Maar ergens mee kunnen werken wil nog niet zeggen dat je weet hoe het in elkaar zit.

Jaren op Arch gezeten, op een bepaald moment heb ik beslist dat de tijd die ik op/aan mijn systemen spendeerde ook moest renderen, en niet diende om mijn PC, laptop, server(s), ... up to date en draaiende te houden. Toen ben ik overgestapt naar Debian. Stable op alle productiesystemen, en een relatief jonge Testing op de laptop (gebruik ik het meest en zo weet ik ook een beetje waaraan ik me bij migraties van de rest mag verwachten zodra de freeze voor de volgende stable er is en ik kan migreren).

Begrijp me niet verkeerd hé, je enthousiasme is aanstekelijk en herkenbaar. Maar zoals elke ervaring is ze gekleurd en niet objectief :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:10
Hoewel ik het grotendeels met eens ben @Borromini (en dat maakt tegelijk ook het nadeel van Arch, het soms wat elitisme van de gebruiker, niet naar jou toe @CR2032 ) begrijp ik denk ik wel deels wat CR bedoeld. Met Arch (old school CLI installer) leer je de stappen die nodig zijn voor de installatie van Linux, die een noem eens wat, Calamares normaal voor je uit handen neemt. Dat betekent idd niet dat je weet hoe de kernel opgebouwd is. Nu heb ik persoonlijk totaal die behoefte ook niet. Onder aan de streep moet de distro passen bij hoe jij wenst te werken. Arch is daar echter in mijn mening soms te zwart wit in (qua mening). De ene zweert er bij en al het andere is kut, de andere beschouwt het als onwerkbaar dat altijd stuk gaat. En dat is mij te kort door de bocht.

Dat is ook niet waarom IK als daily driver Arch gebruik. Ik heb 3 laptops:

- Zakelijk, verplicht Windows :S
- Daily Driver, Arch
- Testing, Debian Sid

Die laatste is om ook Debian wat in de vingers te houden en wat te proberen (wissel regelmatig van Window Manager, gebruik niet echt meer een Desktop Environment, mag graag verschillende apps voor hetzelfde proberen, etc) en gebruik die gewoon voor het aanklooien. Ik was voornemens om mijn daily driver ook naar Debian over te gooien , maar dat voor nu even uitgesteld. Met name omdat mijn G4 in Arch uiteindelijk functioneerde en in Debian mijn Wifi niet werkte (driver-issue) en nog meer zaken problemen gaven. Dat kreeg ik met Arch eenvoudiger opgelost.. maar deels ook omdat ik daar al langer mee werkte.

Debian heeft veel.. heeel veel qua packages (beide laptops zijn trouwens plain jane HP ProBook 450s, Debian G2, Arch G4)

maar Arch heeft er, AUR meegerekend, gevoelsmatig meer, die in mijn straatje passen. Vaak ben ik ergens mee aan t prutsen en dan is dat in Debian niet mogelijk, tenzij zelf compilen, en is er in AUR een package van. Nu ben ik op mijn Deb-bak juist aan het pielen om te compilen om zo mijn Arch config 'na te bootsen', maar heb ik weinig zin dat dagelijks te doen.

Verder heb ik tegelijkertijd weinig spannends op mijn systemen draaien, dus ook mijn Arch heeft maar zelden een breaking change, terwijl ik toch dagelijks even 15-30 min inruim (niet nodig, maar wel inruim) voor updates. Dus niet alles over de hele maand opsparen, maar gewoon 1x p/dag.

Nu ben ik wel iemand die ook aversie heeft tegen het " Arch is het beste" verhaal, maar merk ik tegelijk dat ik wel heel erg hang in (Vanilla) Arch omdat ik daar gevoelsmatig de meeste keuzevrijheid in pakketten heb. Maar zoals gezegd, is dat vooral mijn eigen gekleurde ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 06:44:
En ik hoef ook niet het nieuwste van het nieuwste, want ik gebruik een refurbished Dell Optiplex.
Wat heeft dat te maken met wel of niet de nieuwste versie van bepaalde software draaien :?

Ik vind dat toch best wel fijn! :Y)
Borromini schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:13:
Arch is het nieuwe Gentoo, heel veel mensen die naar Arch omschakelen doen dat vanwege de peer pressure. Om het toch es te hebben geprobeerd. Om te tonen dat ze (met of zonder de wiki) het kunnen installeren 8) .
Mij is ooit verteld dat Gentoo het FreeBSD van de Linux distros is en op voorwaarde dat het ook volledig klopt wat betreft het onderhouden van het systeem en up-to-date software/applicaties gebruiken dan is het wat mij betreft een verdomd interessante optie als je eenmaal wat meer kennis over het geheel hebt opgebouwd en weet welke DE/applicaties/enz. je het fijnst vindt! :)
Koepert schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:11:
mag graag verschillende apps voor hetzelfde proberen
Op voorwaarde dat je geen Android of ChromeOS draait : Zullen we het bij applicaties houden ?? ;)

Of je moet vooral Electron based troep gebruiken dan is het weer wel terecht! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Koepert Oh toen ik net overstapte heb ik ook wat vrede moeten nemen met wat Debian voor jou beslist hoor. Geen tig keuzes meer in software X of Y die met die of die library al dan niet is voorgecompileerd, etc etc. Het is een afweging. Dat zijn dingen die 'effe pijn doen', maar compromissen horen erbij.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
nero355 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Op voorwaarde dat je geen Android of ChromeOS draait : Zullen we het bij applicaties houden ?? ;)

Of je moet vooral Electron based troep gebruiken dan is het weer wel terecht! :+
Nee.. Meestal snapte iedereen wel wat je bedoelde, en het is minder letters typen.. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Koepert op 14-07-2022 13:31 . Reden: Smiley, want niet te serieus nemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Borromini schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:24:
@Koepert Oh toen ik net overstapte heb ik ook wat vrede moeten nemen met wat Debian voor jou beslist hoor. Geen tig keuzes meer in software X of Y die met die of die library al dan niet is voorgecompileerd, etc etc. Het is een afweging. Dat zijn dingen die 'effe pijn doen', maar compromissen horen erbij.
Snap ik, maar dat is juist wat ik er wel leuk aan vind ;)

Arch draait vanaf t begin Thunderbird, op Debian is Geary, Mailspring, Evolution en zelfs Mutt langs gekomen :P Juist omdat ik er plezier uit haal zulke dingen te proberen.

(nog te weinig reden gezien om van Thunderbird af te stappen overigens)

Oh en @nero355 .. Ik gebruik Discord, VSCode.. Los van (neo)vim, derivaten daarvan, en (doom)emacs heb ik voor die laatste nog geen ' niet electron' versie gevonden. Waarbij ik overigens zowel Doom Emacs als NVchad ernaast heb, omdat het kan. Voor Discord heb ik echter nog geen alternatief. en Nee vanuit de browser is geen alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
@Koepert Goed verhaal. Zo is voelt het voor mij ook. Toen ik ooit ubuntu had moest ik steeds meer ppa's toevoegen. Nu is het meeste wat ik nodig heb vaak in de aur beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@nero355 : Niets eigenlijk. Ik bedoelde dat Arch altijd het nieuwste heeft, zoals kernel of programma's ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@CR2032, wat is de reden dat je voor Debian Sid 'brrrr' zegt? Ik vind dat een bijzondere uitspraak voor een Arch gebruiker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:54:
[...]

Simulatiegames zoals ATS, ETS2 en X-Plane 11. En Total War gaat ook native prima.
NVIDIA met Vulkan werkt direct en zeer soepel onder Arch. Soms zelfs vloeiender dan met Windows 11.

@Borromini Het is een mening en zeker niet objectief als de enige waarheid. Met peer presure heeft het ook niets van doen. Arch installeren is totaal niet moeilijk. De grote vrijheid die Arch biedt boeit mij wel.
Je leert door Arch veel bewuster de opbouw en setup van Linux omdat je handmatig de installatie stappen moet doorlopen. Wanneer er iets mis gaat weet je veel sneller waar je het moet zoeken.

Arch vindt ik een van de meest ondergewaardeerde distro's. Ik ga niet roepen dat het de allerbeste distro is, dat verschilt voor iedereen. Maar vaak wordt er geschermd met Ubuntu of Debian terwijl Arch een pareltje is. De documentatie van Arch met de Arch wiki is wel van wereldklasse. Daar kunnen veel distro's een voorbeeld aan nemen. Dat Arch zo onstabiel is maar daar heb ik afgelopen jaren nooit last van gehad. Je kunt ook linux-lts kernel installeren wanneer je minder vaak updates wilt zien. Voor mij is de nieuwste kernel en driver voor NVIDIA weer wel van belang.

De opmerking van @Jogai triggerde, dat je met veel distro's vast zit aan bepaalde configuraties en workarounds die een PL voor je heeft gemaakt. Daar heb je met Arch geen last van, je begint met scratch en krijgt het bare minimum als je dat wilt en bouwt verder je eigen distro op met veel vrijheid waaronder met AUR.

@Hero of Time het brrr van Debian Sid is dat ik Debian nooit goed werkend heb gekregen en gehouden langer dan een maand. Altijd ruzie ermee en hopen gezeur met NVIDIA updates, tearing of accesoires die spontaan opeens niet goed meer werken. En dan maar puzzelen. Dat heb ik met Arch nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:45:
De documentatie van Arch met de Arch wiki is wel van wereldklasse.
Daar kunnen veel distro's een voorbeeld aan nemen.
Die gebruik ik dan ook vaak voor elke willekeurige distro als ik iets moet fixen! :D _O_
Koepert schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:35:
Oh en @nero355 .. Ik gebruik Discord, VSCode.. Los van (neo)vim, derivaten daarvan, en (doom)emacs heb ik voor die laatste nog geen ' niet electron' versie gevonden.
Waarbij ik overigens zowel Doom Emacs als NVchad ernaast heb, omdat het kan.

Voor Discord heb ik echter nog geen alternatief. en Nee vanuit de browser is geen alternatief.
TeamSpeak FTW!!! :Y) 8) :*) O+

Ik ben geen programmeur dus daar kan ik helaas niks over zeggen... :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

nero355 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:54:
[...]

Alles wat ik speel draai ik via steam, ik heb Assetto Corsa, DCS en IL2: Battle of Stalingrad geprobeerd. Allemaal draaien ze prima op Fedora 36 :)

Met AC had ik nog wel de meeste problemen, daar kreeg ik regelmatig wat grafische glitches maar na wat spelen met de grafische instellingen werkt ook AC prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pporrio
CR2032 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:45:
De documentatie van Arch met de Arch wiki is wel van wereldklasse.
Deze was ooit al een keer gepost in dit subforum, maar maar moest gelijk hieraan denken: ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJ8HZ9f1K_mFVyn14nK5M0v4Jto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/YxHHHh44Do5n97mriMzG2KJl.gif?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door pporrio op 16-07-2022 21:46 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
pporrio schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:56:
[...]

Deze was ooit al een keer gepost in dit subforum, maar maar moest gelijk hieraan denken: ;)
[Afbeelding]
Dus dan kan dit hele topic ook dicht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
CR2032 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:28:
[...]

Dus dan kan dit hele topic ook dicht? :)
Gelukkig niet! :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
pporrio schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]
Met andere woorden, who cares! Bedankt, want deze zocht ik, maar kon hem niet meer vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door desalniettemin op 16-07-2022 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Wat ik mij afvraag, is er ondertussen een desktop distributie voor consumenten die je eenmaal installeert en dan geen omkijken meer aan hebt?
Wat ik zie is namelijk dat mensen steeds minder met hun computer doen, maar steeds meer op de telefoon. Daarmee is een standaard Windows laptop die je eens in de 3 maanden gebruikt een draak, zeker voor de veiligheid updates waarbij MS zelf aangeven dat die af en toe minimaal 6 uur aan moet staan om die updates uit te voeren.
Echter de distributies waar ik mee gewerkt heb komen toch regelmatig met versie upgrades en daarin weer moeilijke vragen of handmatige acties. Misschien dat een rolling distributie zoals OpenSuse iets is, maar daar heb ik dan net geen langdurige ervaring mee, en ook geen idee qua 'software winkel' voor spelletjes en zo.
Ik zoek iets dat ik bij familie in kan zetten die ver weg wonen dus niet even naartoe kan rijden om te helpen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Inmiddels werk ik nu ongeveer een jaar op Mac OS voor mijn studie/werk (high performance computing).
In eerste instantie overgestapt op Mac voor de terminal, en inmiddels volledig verkocht, gek genoeg ook verslaafd geraakt aan de ``productivity'' features. De gestures en desktops etc. werken m.i. heel erg fijn, alsmede hoe scherm opdelen werkt (met rectangle) en de CTRL+UP om alle schermen weer te geven.

Omdat ik merk dat ik dit soort dingen erg waardeer en ook bestandsbeheer fijner vind via de terminal (lekker cp'en, mv'en en natuurlijk rm'en ;) ). Wordt het tijd mijn oude w10 laptop (die sws een herinstallatie kan gebruiken) om te zetten naar linux. Met dan als voornaamste doel de gestures etc zo in te stellen dat het Mac-achtig werkt. Deze laptop draait eigenlijk alleen in het weekend voor wat internetbrowsen en als ik wat administratiefs moet regelen (office is geen vereiste).

De laptop is een Asus UX410UA, i7 7500U, 8GB RAM, 256GB SSD.
Ik ben opzoek naar een simpele, robuuste, distro waarvan ik kan verwachten dat deze over 10 jaar nog werkt. Ubuntu is een voorbeeld, maar ben vooral benieuwd of er interessante alternatieven voor ubuntu zijn.
Verder is een goede package manager een vereiste, al zal dat bij de meeste distro's wel in orde zijn.

Hoewel er distro's zoals elementary OS zijn die gericht zijn op de "mac-experience" heb ik mijn twijfels of deze distro's wel zo betrouwbaar zijn qua long-term levensvatbaarheid zeg maar.

Last but not least, de hardware compatibility. De laatste keer dat ik naar linux gekeken heb was het zo dat niet elke laptop perse geschikt was vanwege diverse drivers, is dit nog steeds een issue? Als het goed bevalt wil ik misschien ook mijn oude desktop overzetten (AMD FX-6100, R9 280x).

Welke distro is volgens jullie de distro van mijn dromen?
Ben benieuwd naar jullie inzichten/ervaringen/meningen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
@Cranzai Je vraag lijkt me prima passen in ons verzameltopic, dat is best actief. :)
Ik heb zelf momenteel nog steeds Pop!_OS. Dat bevalt wel goed, het is stabiel en het werkt naar mijn idee heel prettig (op basis van een licht aangepaste Gnome-omgeving).

[ Voor 50% gewijzigd door Cyphax op 16-07-2022 10:58 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Cyphax schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:56:
@Cranzai Je vraag lijkt me prima passen in ons verzameltopic, dat is best actief. :)
Ik heb zelf momenteel nog steeds Pop!_OS. Dat bevalt wel goed, het is stabiel en het werkt naar mijn idee heel prettig (op basis van een licht aangepaste Gnome-omgeving).
Pop!_OS zie ik ook vaak voorbij komen inderdaad.
Volgens hun website zijn ze ook op "STEM" gericht wat perfect bij mij zou aansluiten ;)
Maar om de een of andere reden heb ik toch een beetje "new kid on the block"-vibes bij Pop!_OS...
Geen idee of die gerechtvaardigd zijn though

Gnome40 lijkt qua uiterlijk in ieder geval wel erg op wat ik zoek (vrij mac-os like denk ik zo)
Wie weet dat een debian of fedora met Gnome 40 ook aan zou sluiten bij wat ik zoek :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
Cranzai schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Volgens hun website zijn ze ook op "STEM" gericht wat perfect bij mij zou aansluiten ;)
Maar om de een of andere reden heb ik toch een beetje "new kid on the block"-vibes bij Pop!_OS...
POP!_os is begonnen in 2017.
Gnome40 lijkt qua uiterlijk in ieder geval wel erg op wat ik zoek (vrij mac-os like denk ik zo)
Wie weet dat een debian of fedora met Gnome 40 ook aan zou sluiten bij wat ik zoek :?
Gnome heeft wel wat trekjes van macOS inderdaad. Volgens mij is Fedora ook een goede optie. En Debian trouwens ook. Ik weet niet of het uiteindelijk nou zo heel veel uitmaakt. Waarschijnlijk gebruik je voornamelijk dezelfde software, welke distro je ook installeert. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Cyphax schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:14:
[...]

POP!_os is begonnen in 2017.

[...]

Gnome heeft wel wat trekjes van macOS inderdaad. Volgens mij is Fedora ook een goede optie. Ik weet niet of het uiteindelijk nou zo heel veel uitmaakt. Waarschijnlijk gebruik je voornamelijk dezelfde software, welke distro je ook installeert. :P
As we speak een live disk aan het maken voor Pop!_OS, daarna ook maar eens een voor fedora en eens kijken van hoe en wat d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:41
[...]

Als je nieuwste gnome wilt hebben is fedora the way to go. Zelf distro hop ik in regelmaat en kom altijd weer bij Fedora uit. Grote community, makkelijk te installeren en te onderhouden en veel software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
roT- schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Als je nieuwste gnome wilt hebben is fedora the way to go. Zelf distro hop ik in regelmaat en kom altijd weer bij Fedora uit. Grote community, makkelijk te installeren en te onderhouden en veel software.
De eerste 1-0 is voor Fedora idd, live disk maken van PopOS werkte niet first try, Fedora lijkt goed te gaan.

Edit:
De fedora live trial zag er erg goed uit en voelde direct wel redelijk goed aan.
Enkele shortcuts aanpassen en de functionaliteit is al grotendeels gelijk aan MacOS ;)
Binnenkort maar eens de overstap maken, volgend weekend hopelijk tijd voor een backup en install

[ Voor 24% gewijzigd door Cranzai op 16-07-2022 12:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pporrio
@Cranzai

Fedora is een geweldige distro. :) Alvast een paar dingetjes om je na installatie van Fedora 36 op weg te helpen:

DNF package manager instellingen toevoegen en systeem bijwerken:
code:
1
sudo nano /etc/dnf/dnf.conf

De volgende regels toevoegen aan het einde van het bestand en opslaan:
fastestmirror=True
deltarpm=True
max_parallel_downloads=10
defaultyes=True

code:
1
sudo dnf update

Hostname (computernaam) instellen:
code:
1
sudo hostnamectl set-hostname COMPUTERNAAM

RPM Fusion repo's (free en non-free) installeren:
code:
1
2
sudo dnf install https://download1.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-release-$(rpm -E %fedora).noarch.rpm
sudo dnf install https://download1.rpmfusion.org/nonfree/fedora/rpmfusion-nonfree-release-$(rpm -E %fedora).noarch.rpm

Swapneiging systeem verlagen:
code:
1
sudo nano /etc/sysctl.conf

De volgende regel toevoegen aan het einde van het bestand en opslaan:
vm.swappiness=10

Multimedia codecs installeren:
code:
1
2
3
sudo dnf install gstreamer1-plugins-{bad-\*,good-\*,base} gstreamer1-plugin-openh264 gstreamer1-libav --exclude=gstreamer1-plugins-bad-free-devel
sudo dnf install lame\* --exclude=lame-devel
sudo dnf group upgrade --with-optional Multimedia

Gnome tweaks installeren:
code:
1
sudo dnf install -y gnome-extensions-app gnome-tweaks

Microsoft fonts installeren (indien gewenst):
code:
1
2
3
cd ~/Downloads
wget https://sourceforge.net/projects/mscorefonts2/files/rpms/msttcore-fonts-installer-2.6-1.noarch.rpm/download -O msttcore-fonts-installer-2.6-1.noarch.rpm
sudo dnf install msttcore-fonts-installer-2.6-1.noarch.rpm -y

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
pporrio schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:54:
@Cranzai

Fedora is een geweldige distro. :) Alvast een paar dingetjes om je na installatie van Fedora 36 op weg te helpen:

DNF package manager instellingen toevoegen en systeem bijwerken:
code:
1
sudo nano /etc/dnf/dnf.conf

De volgende regels toevoegen aan het einde van het bestand en opslaan:
fastestmirror=True
deltarpm=True
max_parallel_downloads=10
defaultyes=True

code:
1
sudo dnf update

Hostname (computernaam) instellen:
code:
1
sudo hostnamectl set-hostname COMPUTERNAAM

RPM Fusion repo's (free en non-free) installeren:
code:
1
2
sudo dnf install https://download1.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-release-$(rpm -E %fedora).noarch.rpm
sudo dnf install https://download1.rpmfusion.org/nonfree/fedora/rpmfusion-nonfree-release-$(rpm -E %fedora).noarch.rpm

Swapneiging systeem verlagen:
code:
1
sudo nano /etc/sysctl.conf

De volgende regel toevoegen aan het einde van het bestand en opslaan:
vm.swappiness=10

Multimedia codecs installeren:
code:
1
2
3
sudo dnf install gstreamer1-plugins-{bad-\*,good-\*,base} gstreamer1-plugin-openh264 gstreamer1-libav --exclude=gstreamer1-plugins-bad-free-devel
sudo dnf install lame\* --exclude=lame-devel
sudo dnf group upgrade --with-optional Multimedia

Gnome tweaks installeren:
code:
1
sudo dnf install -y gnome-extensions-app gnome-tweaks

Microsoft fonts installeren (indien gewenst):
code:
1
2
3
cd ~/Downloads
wget https://sourceforge.net/projects/mscorefonts2/files/rpms/msttcore-fonts-installer-2.6-1.noarch.rpm/download -O msttcore-fonts-installer-2.6-1.noarch.rpm
sudo dnf install msttcore-fonts-installer-2.6-1.noarch.rpm -y
Thanks, ga tzt wel elk commando ff doornemen dat ik snap wat ze doen! en natuurlijk checken of je geen virussen meestuurt :Y) ;)

Enige wat minder fijn is, is dat Sync geen cliënt voor Linux maak. Daarmee sync ik mijn wachtwoorden dus daar moet ik ff wat op bedenken

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 16-07-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Cranzai schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:29:
[...]
Thanks, ga tzt wel elk commando ff doornemen dat ik snap wat ze doen! en natuurlijk checken of je geen virussen meestuurt :Y) ;)
Virussen hoef je niet bang voor te zijn. DNF is de standaard package manager van Fedora waar je vanuit Fedora de basis en gewenste softwarepakketten installeert.

RPM Fusion is ook veilig en geeft toegang tot niet-vrije softwarepakketten. Standaard levert Fedora out of the box alleen vrije software via de gekoppelde repo(sitory). Dan kun je bijvoorbeeld geen VLC, niet-vrije multimedia codecs, Steam of Nvidia drivers installeren. Daarvoor heb je de RPM Fusion repo's nodig.
[...]
Enige wat minder fijn is, is dat Sync geen cliënt voor Linux maak. Daarmee sync ik mijn wachtwoorden dus daar moet ik ff wat op bedenken
Ik gebruik KeepassXC als wachtwoord manager en werkt cross platform.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
pporrio schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Virussen hoef je niet bang voor te zijn. DNF is de standaard package manager van Fedora waar je vanuit Fedora de basis en gewenste softwarepakketten installeert.

RPM Fusion is ook veilig en geeft toegang tot niet-vrije softwarepakketten. Standaard levert Fedora out of the box alleen vrije software via de gekoppelde repo(sitory). Dan kun je bijvoorbeeld geen VLC, niet-vrije multimedia codecs, Steam of Nvidia drivers installeren. Daarvoor heb je de RPM Fusion repo's nodig.
Haha, grapje natuurlijk ;)
pporrio schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:37:
[...]

[...]

Ik gebruik KeepassXC als wachtwoord manager en werkt cross platform.
Jep, ik gebruik inderdaad ook KeepassXC, maar ik bewaar mijn database file in de Sync cloud service. Dan is een desktop-app wel fijn voor automatische synchronisatie

(Goed excuus voor een NAS, self-hosted bitwarden ernaast draaien)

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 16-07-2022 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

swhnld schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:15:
Wat ik mij afvraag, is er ondertussen een desktop distributie voor consumenten die je eenmaal installeert en dan geen omkijken meer aan hebt?
Alle kant en klare distros voldoen daaraan IMHO :)
Wat ik zie is namelijk dat mensen steeds minder met hun computer doen, maar steeds meer op de telefoon.
Daarmee is een standaard Windows laptop die je eens in de 3 maanden gebruikt een draak, zeker voor de veiligheid updates waarbij MS zelf aangeven dat die af en toe minimaal 6 uur aan moet staan om die updates uit te voeren.
Zelfs mijn Raspberry Pi verwerkt alle Updates sneller dan de gemiddelde Windows PC dus daar zou ik me niet al te druk om maken! ;) :+

Om je een idee te geven van waar dat op neerkomt i.c.m. een x86-64 PC met Linux :
- Dual Core Intel CPU
- 16 GB RAM
- 160 GB Laptop HDD 5400 rpm
- 6 maanden lang geen Updates gedraaid van Debian Testing
- Binnen 30 minuten weer helemaal up-to-date :o :D 8) :*) _O_
Echter de distributies waar ik mee gewerkt heb komen toch regelmatig met versie upgrades en daarin weer moeilijke vragen of handmatige acties. Misschien dat een rolling distributie zoals OpenSuse iets is, maar daar heb ik dan net geen langdurige ervaring mee, en ook geen idee qua 'software winkel' voor spelletjes en zo.
Ik zoek iets dat ik bij familie in kan zetten die ver weg wonen dus niet even naartoe kan rijden om te helpen.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar ik zou de gok wel wagen met Kubuntu LTS bijvoorbeeld :)
Cranzai schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:49:
De laptop is een Asus UX410UA, i7 7500U, 8GB RAM, 256GB SSD.
Ik ben opzoek naar een simpele, robuuste, distro waarvan ik kan verwachten dat deze over 10 jaar nog werkt. Ubuntu is een voorbeeld, maar ben vooral benieuwd of er interessante alternatieven voor ubuntu zijn.
Verder is een goede package manager een vereiste, al zal dat bij de meeste distro's wel in orde zijn.
Als je MacOS fijn vindt dan zou je misschien op zoek kunnen gaan naar iets dat op het oude Gnome 2 is gebaseerd, want dat was voor mij altijd een beetje "het Mac gevoel i.c.m. Linux" zeg maar :)
Hoewel er distro's zoals elementary OS zijn die gericht zijn op de "mac-experience" heb ik mijn twijfels of deze distro's wel zo betrouwbaar zijn qua long-term levensvatbaarheid zeg maar.
ElementaryOS bestaat al minimaal 15 jaar als ik het me goed herinner en schijnt een Kernel te hebben die idioot groot is en heel veel hardware ondersteunt dus daar zou ik me niet echt druk om maken! ;)

Ze zijn dus al jarenlang een beetje "De Fancy Linux Distro" onder de Linux distros! :+
Last but not least, de hardware compatibility. De laatste keer dat ik naar linux gekeken heb was het zo dat niet elke laptop perse geschikt was vanwege diverse drivers, is dit nog steeds een issue?
Als het goed bevalt wil ik misschien ook mijn oude desktop overzetten (AMD FX-6100, R9 280x).
Vroeger waren Nvidia GPU's the way to go i.c.m. Linux/BSD en tegenwoordig zijn dat AMD en Intel en zelfs ARM SoC VPU's dus je moet echt heel veel pech hebben wil dat ineens misgaan om wat voor reden dan ook! ;)

Tevens is de ondersteuning van allerlei Fn+<random knop> acties op heel veel Laptops door de jaren heen veel beter geworden dan laten we zeggen ergens in 2008 of zo en de jaren ervoor! :*)
Welke distro is volgens jullie de distro van mijn dromen?
Ben benieuwd naar jullie inzichten/ervaringen/meningen!
ElementaryOS of iets dat er Gnome 2.x.x achtig uitziet en volgens sommigen kom je dan bij MATE als DE uit :)
Geen idee wat STEM is maar wat betreft Pop!_OS is het heel simpel : Wordt sinds een aantal jaren door System76 gemaakt/onderhouden en die bestaan alweer heel lang en zijn één van de bekendste "Linux Laptop/Custom Laptop" leveranciers ter wereld! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
nero355 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:06:

[...]

Geen idee wat STEM is ...
Een acroniem voor:
science, technology, engineering en mathematics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Ik gebruik SyncThing voor het syncen van mijn Keepass DB's en om foto's van mijn telefoon te backuppen naar mijn desktop en NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@nero355 alle distros denk ik niet? Ik spreek hier over 70 plussers in Portugal en Nieuw Zeeland. Ik kom er eens in de paar jaar, en de rest moet remote. Dus simpel en stabiel.

Onlangs weer gemier met een Windows 10 die opeens Windows 11 heeft, en toch de melding niet ondersteund. Gelukkig kunnen terugdraaien op afstand. Microsoft had per ongeluk de upgrade vrijgegeven. Maar nu natuurlijk weer de melding u moet upgraden naar 11 maar uw hardware is niet ondersteund, koop een nieuwe. En de pensioenen staan stil met indexatie terwijl leven duurder wordt.

Neem ik Kubuntu LTS 2204 is die over 3 jaar EOS, en moet er toch een mogelijk complexe upgrade gedaan worden.
Debian Testing is een rolling distributie maar heet niet voor niets testing.
Debian Stable is ook elke 3-5 jaar feest.
Zelf heb ik ook nooit langer dan een jaar een versie, dus dat helpt niet echt.

En eigenlijk geen enkele review kijkt naar deze lange termijn want elke maand een nieuwe review. Dus ik zoek ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
_Eend_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:46:
[...]

Ik gebruik SyncThing voor het syncen van mijn Keepass DB's en om foto's van mijn telefoon te backuppen naar mijn desktop en NAS.
Begrijp ik het goed dat SyncThing geen portforwarding e.d. nodig heeft? :*) Gewoon een pc die aanstaat? En dan natuurlijk één centrale map waar alle devices naar syncen

Dan zou ik een NAS bijv LAN wel gewoon normaal kunnen laten werken en dan voor een specifieke map SyncThing gebruiken

Interessant, maar een beetje off-topic voor dit topic ofc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Cranzai schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:07:
[...]

Begrijp ik het goed dat SyncThing geen portforwarding e.d. nodig heeft? :*) Gewoon een pc die aanstaat? En dan natuurlijk één centrale map waar alle devices naar syncen

Dan zou ik een NAS bijv LAN wel gewoon normaal kunnen laten werken en dan voor een specifieke map SyncThing gebruiken

Interessant, maar een beetje off-topic voor dit topic ofc
offtopic:
Alleen een PC die aan staat ja. Ik heb het op zowel een NAS als op een Raspberry Pi draaien, de RPi voor keepass en wat kleine bestandjes, de NAS voor foto's e.d. en als backup voor keepass DB's.

Een nadeel als je verschillende distro's gebruikt: Op Raspberry Pi OS is/was een oudere versie van Syncthing beschikbaar, op Fedora heb ik altijd de nieuwste. Soms zijn (oudere) versies niet helemaal compatibel met elkaar.

[ Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 16-07-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
_Eend_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:41:
[...]

offtopic:
Alleen een PC die aan staat ja. Ik heb het op zowel een NAS als op een Raspberry Pi draaien, de RPi voor keepass en wat kleine bestandjes, de NAS voor foto's e.d. en als backup voor keepass DB's.

Een nadeel als je verschillende distro's gebruikt: Op Raspberry Pi OS is/was een oudere versie van Syncthing beschikbaar, op Fedora heb ik altijd de nieuwste. Soms zijn (oudere) versies niet helemaal compatibel met elkaar.
offtopic:
Bedacht mij later ook dat ik keepass idd ook wel gewoon op een Pi kon draaien. Daar dan ook ff Fedora opzetten

Heb verder in sync nog wat andere kleine bestandjes waarvan het handig is ze op meerdere devices te hebben maar dat past allemaal wel op n pi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
_Eend_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:42:
[...]

Alles wat ik speel draai ik via steam, ik heb Assetto Corsa, DCS en IL2: Battle of Stalingrad geprobeerd. Allemaal draaien ze prima op Fedora 36 :)

Met AC had ik nog wel de meeste problemen, daar kreeg ik regelmatig wat grafische glitches maar na wat spelen met de grafische instellingen werkt ook AC prima.
Heb je dan ook een NVIDIA kaart met Fedora? Ik ben wel benieuwd hoe je Fedora dan goed werkend heb gekregen en gehouden. Ik heb hiervoor een lange tijd Fedora altijd als daily driver gehad. Alleen brak altijd op een gegeven moment NVIDIA, want Fedora heeft veel kernel updates. En wanneer je in Steam onder een andere beeldresolutie speelde dan schakelijke Fedora niet automatisch terug naar je eerdere desktop resolutie. Iets waar Debian ook steeds de fout mee in ging.

Ik heb met Fedora van alles geprobeerd. Wat ik vond het een fijne disto, al zijn er wel steeds erg veel updates.
akmod-nvidia, dkms, RPM Fusion, NVIDIA driver vanaf de eigen site, een dkms hook, niets hield het lang vol. Op een gegeven moment was ik er compleet klaar mee. Iedere keer na een kernel update een zwart scherm met knipperende cursor en dan steeds maar weer NVIDIA verwijderen en opnieuw installeren vanaf text mode. De enige distro's waar NVIDIA goed mee werkt zijn Pop!_OS, Manjaro en Arch wat ik nu gebruik.

Met Arch is het alleen het installeren van linux-lts nvidia-lts en dat was alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
@CR2032 Ik heb mijn Nvidia videokaart onder Fedora altijd op onderstaande manier geïnstalleerd:
code:
1
2
3
sudo dnf -y install kmod-nvidia
sudo dnf install xorg-x11-drv-nvidia-cuda
sudo reboot

Nooit issues gehad na installatie van een nieuwe kernel tijdens updates. Nvidia driver werd altijd netjes automatisch meegebouwd. Nu heb ik maar een GT 1030 en speel alleen Tombraider en GTA V, dus niet zo heel spannend ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
@swhnld Ik denk dat Debian 11 stable met GNOME of MATE als Desktop Environment de meest veilige optie is. Deze versie heeft LTS tot juni 2026.

Eventueel als extra stok achter de deur Debian stable installeren op een Btrfs subvolume en bijvoorbeeld via Timeshift snapshots maken op vaste momenten. Met grub-btrfs (https://github.com/Antynea/grub-btrfs) kun je direct snapshots vanuit het GRUB bootmenu starten, mocht het onverhoopt toch een keer misgaan na een update.

[ Voor 4% gewijzigd door pporrio op 16-07-2022 19:45 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@CR2032 Nee, ik heb een AMD Radeon RX 590.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@pporrio @_Eend_ Thnx. kmod had ik ook eerder geprobeerd, dat gaf ook vaak problemen bij een kernel update.
En bij Fedora krijg je heel vaak een kernel update. Jammer genoeg bestaat er geen LTS versie van Fedora, hoewel hier wel vaker om wordt gevraagd op askfedora.

De Linux lts van Arch zit nu op kernel 5.15 en dat is modern genoeg voor mijn 3060 videokaart en logitech game controllers.

@swhnld Neem dan een echte rolling distro zoals Manjaro Gnome. Dan hoef je nooit meer volledig te upgraden naar een volgende release en ben je altijd bij de tijd. Wil je meer een Windows look en feel dan Manjaro XFCE. Manjaro is een gebruiksvriendelijke distro en gebaseerd op Arch. Eventueel kun je later Arch zelf proberen. https://manjaro.org/download/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

swhnld schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:00:
Alle distros denk ik niet?

Ik spreek hier over 70 plussers in Portugal en Nieuw Zeeland. Ik kom er eens in de paar jaar, en de rest moet remote. Dus simpel en stabiel.
Tja, ik ken jouw gebruikers niet en dat had je best wel erbij mogen vermelden heel eerlijk gezegd! :)
Onlangs weer gemier met een Windows 10 die opeens Windows 11 heeft, en toch de melding niet ondersteund. Gelukkig kunnen terugdraaien op afstand. Microsoft had per ongeluk de upgrade vrijgegeven. Maar nu natuurlijk weer de melding u moet upgraden naar 11 maar uw hardware is niet ondersteund, koop een nieuwe. En de pensioenen staan stil met indexatie terwijl leven duurder wordt.
Wat een prachtig OS is het toch ook! :') _O- :+
Neem ik Kubuntu LTS 2204 is die over 3 jaar EOS, en moet er toch een mogelijk complexe upgrade gedaan worden.
Dat valt wel mee, maar het duurt wel effe en een herinstallatie is waarschijnlijk vele malen sneller gedaan :)
Debian Testing is een rolling distributie maar heet niet voor niets testing.
Debian Stable is ook elke 3-5 jaar feest.
Zelf heb ik ook nooit langer dan een jaar een versie, dus dat helpt niet echt.
Het houdt allemaal een keer op hé! :D

IMHO maak je daar teveel een probleem van i.p.v. eerst te kijken of je doelgroep/gebruikers het überhaupt wel fijn vinden werken :?
En eigenlijk geen enkele review kijkt naar deze lange termijn want elke maand een nieuwe review.
Ik lees nooit Reviews van distros en heel eerlijk gezegd denk ik dat ze nutteloos zijn t.o.v. zelf een USB Stick pakken en een Live ISO omgeving booten! :Y)
pporrio schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:13:
Ik heb mijn Nvidia videokaart onder Fedora altijd op onderstaande manier geïnstalleerd:
code:
1
2
3
sudo dnf -y install kmod-nvidia
sudo dnf install xorg-x11-drv-nvidia-cuda
sudo reboot

Nooit issues gehad na installatie van een nieuwe kernel tijdens updates. Nvidia driver werd altijd netjes automatisch meegebouwd.

Nu heb ik maar een GT 1030 en speel alleen Tombraider en GTA V, dus niet zo heel spannend ;)
GTA V onder Linux en dan met maar een GT 1030 :o :?

Daar wil ik meer over weten! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
nero355 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:49:
GTA V onder Linux en dan met maar een GT 1030 :o :?
Daar wil ik meer over weten! :D
Ik dacht al dat dit vragen op zou gaan roepen :)

Gamen doe ik zo af en toe, dat is niet waarvoor ik mijn pc primair gebruik. Ik had eerst een Zotac GTX 1650 in mijn pc zitten waar ik onder Windows 10 GTA V mee speelde (alleen single player). Draaide toen op 1440p met best wel wat grafische settings aan.

Echter, die Zotac GTX 1650 maakte zoveel herrie (ook tijdens normaal desktop gebruik zaten de fans al op 40%) dat ik er gek van werd.

Dus via Tweakers de GTX 1650 verkocht en een passieve GT 1030 gekocht. Ik game toch niet veel. Wonder boven wonder draait GTA V op 1080p met low settings best nog wel aardig. Ook onder Linux draait het via Steam met Proton nog best. Ok, minder goed dan onder Windows, maar zeker speelbaar.

Ik vind het vooral leuk om door de wereld van GTA V te lopen/rijden/vliegen buiten de missies om. Af en toe even een missie doen. Maar verder speel ik het niet echt. De vrijheid binnen het spel vind ik het leukst. En grafisch hoeft het van mij ook op zijn hoogst te zijn, een goede gameplay vind ik belangrijker.

Tomb Raider draait best wel Ok op 1080p met redelijke grafische settings. Spel is ook al wel wat ouder, maar wordt native ondersteund in Steam onder Linux. Haal 60fps gemiddeld, wat prima speelt voor mij.

En Windows gebruik ik niet meer op mijn eigen pc, alleen nog op de laptop van mijn werk.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
swhnld schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:00:
Mogelijk ja, maar in de praktijk valt dat erg mee. Ik heb zeer goede ervaringen met major updates met Ubuntu. Hun script lost alles netjes op.

Alleen de vraag is of je met KDE Plasma wel 3 jaar vast in de tijd wil zitten. Er wordt de laatste tijd steeds veel aan verbeterd. Aan de andere kant is het voor jouw gebruikers wellicht wel fijn om het stabiel te hebben.

Persoonlijk gebruik ik FreeBSD met KDE er bovenop. Ideale combo vind ik, want FreeBSD is een release-based OS, maar met pakketten die rolling zijn (vaak duurt het een dag of twee voor een nieuwe versie uit is en ik heb hem al). Maargoed deze combo zou ik niet aanraden voor niet-technische gebruikers hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:49:
Dat valt wel mee, maar het duurt wel effe en een herinstallatie is waarschijnlijk vele malen sneller gedaan :)
De herinstallatie ja. Terugzetten van alle instellingen, documenten en andere data (bookmarks bijv) van de gebruiker? Veel succes :)

Maargoed zelfs op mijn Atom laptop duurde dit de laatste keer maar een half uur. Zo'n drama is het niet. En Ubuntu is de enige (buiten de rolling distro's) die een major update echt zo goed voor elkaar heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@CR2032 De LTS versie heet Red Hat Enterprise Linux :P

En anders kun je een CentOS alternatief gebruiken: Rocky Linux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GekkePrutser schreef op zondag 17 juli 2022 @ 02:24:
[...]

De herinstallatie ja. Terugzetten van alle instellingen, documenten en andere data (bookmarks bijv) van de gebruiker? Veel succes :)
Daarom maak je /home dan ook als aparte partitie. En zo veel mogelijk niets doen aan het OS zelf qua settings (zaken in /etc), of het heel goed documenteren (eventuele PPAs die gebruikt worden) voor de volgende installatie.

Pagina: 1 ... 27 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.