Hoewel ik het grotendeels met eens ben @
Borromini (en dat maakt tegelijk ook het nadeel van Arch, het soms wat elitisme van de gebruiker, niet naar jou toe @
CR2032 ) begrijp ik denk ik wel deels wat CR bedoeld. Met Arch (old school CLI installer) leer je de stappen die nodig zijn voor de installatie van Linux, die een noem eens wat, Calamares normaal voor je uit handen neemt. Dat betekent idd niet dat je weet hoe de kernel opgebouwd is. Nu heb ik persoonlijk totaal die behoefte ook niet. Onder aan de streep moet de distro passen bij hoe jij wenst te werken. Arch is daar echter in mijn mening soms te zwart wit in (qua mening). De ene zweert er bij en al het andere is kut, de andere beschouwt het als onwerkbaar dat altijd stuk gaat. En dat is mij te kort door de bocht.
Dat is ook niet waarom IK als daily driver Arch gebruik. Ik heb 3 laptops:
- Zakelijk, verplicht Windows

- Daily Driver, Arch
- Testing, Debian Sid
Die laatste is om ook Debian wat in de vingers te houden en wat te proberen (wissel regelmatig van Window Manager, gebruik niet echt meer een Desktop Environment, mag graag verschillende apps voor hetzelfde proberen, etc) en gebruik die gewoon voor het aanklooien. Ik was voornemens om mijn daily driver ook naar Debian over te gooien , maar dat voor nu even uitgesteld. Met name omdat mijn G4 in Arch uiteindelijk functioneerde en in Debian mijn Wifi niet werkte (driver-issue) en nog meer zaken problemen gaven. Dat kreeg ik met Arch eenvoudiger opgelost.. maar deels ook omdat ik daar al langer mee werkte.
Debian heeft veel.. heeel veel qua packages (beide laptops zijn trouwens plain jane HP ProBook 450s, Debian G2, Arch G4)
maar Arch heeft er, AUR meegerekend, gevoelsmatig meer, die in mijn straatje passen. Vaak ben ik ergens mee aan t prutsen en dan is dat in Debian niet mogelijk, tenzij zelf compilen, en is er in AUR een package van. Nu ben ik op mijn Deb-bak juist aan het pielen om te compilen om zo mijn Arch config 'na te bootsen', maar heb ik weinig zin dat dagelijks te doen.
Verder heb ik tegelijkertijd weinig spannends op mijn systemen draaien, dus ook mijn Arch heeft maar zelden een breaking change, terwijl ik toch dagelijks even 15-30 min inruim (niet nodig, maar wel inruim) voor updates. Dus niet alles over de hele maand opsparen, maar gewoon 1x p/dag.
Nu ben ik wel iemand die ook aversie heeft tegen het " Arch is het beste" verhaal, maar merk ik tegelijk dat ik wel heel erg hang in (Vanilla) Arch omdat ik daar gevoelsmatig de meeste keuzevrijheid in pakketten heb. Maar zoals gezegd, is dat vooral mijn eigen gekleurde ervaring.