Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Koepert schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:07:
Mja,Pale Moon heb ik ook een tijd gebruikt maar kan ik niet aan wennen.. Firefox gaat prima (staat er ook wel op inmiddels)...
Dat is best wel een rare statement, maar goed... het kan! :)
Maar toch sommige zaken werken (helaas) beter in Chromium dan in Firefox (media, websites ed, geen echt spannende dingen, maar soms reden geen Firefox te gebruiken.
Dat soort "Internet Explorer 6.0 v2 websites" gaan bij mij meteen op de BAN Lijst })
En de hele tijd switchen heb ik weinig trek in.
Ik doe niet anders met meerdere profielen onder beide browsers voor verschillende doeleinden :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
nero355 schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:15:
[...]

Dat is best wel een rare statement, maar goed... het kan! :)

[...]

Dat soort "Internet Explorer 6.0 v2 websites" gaan bij mij meteen op de BAN Lijst })

[...]

Ik doe niet anders met meerdere profielen onder beide browsers voor verschillende doeleinden :Y)
Ja ik snap je, Pale Moon = Firefox in veel opzichten maar (in Windows tijdsperk vooral) was Palemoon enorm Windows 98 en Firefox wel up to date. (Ja ik was iemand die de nieuwe Quantum stijl wel toejuichde) Ik merk dat ik voor dat soort futiliteiten soms wel gevoelig ben. Functioneel had ik geen problemen met Pale Moon overigens. En op Linux heb ik het eigenlijk nooit geprobeerd bedenk ik me nu...

En ja, ik heb dus t liefst zoveel mogelijk in 1 profiel/overzicht qua bookmarks ed. Als ik dan iets buiten die paden wil doen pak ik wel een prive-venster of tor venster oid. (of trap een Kali VM aan als t er echt buiten gaat :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
Ik wil naar Pop_os, wegens snaps dat me bilj ubuntu wegjaagt. Heeft Pop een beetje aardige reposiltory?

Zo te zien kan icq nog wel ns een probleem worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjah op 27-04-2022 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pop_OS is niets anders dan Ubuntu met wat extra's, dus bedenk zelf maar hoe dat met repo's zit. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:36:
Pop_OS is niets anders dan Ubuntu met wat extra's, dus bedenk zelf maar hoe dat met repo's zit. ;)
Ubuntu is meer Snap-based, toch? Bij Pop!_os is het allemaal Flatpak (of deb, die heb ik uiteindelijk het liefst). Ik weet niet of die uit dezelfde repo's putten maar dat is wel een verschilletje tussen die twee. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:41:
[...]

Ubuntu is meer Snap-based, toch? Bij Pop!_os is het allemaal Flatpak (of deb, die heb ik uiteindelijk het liefst). Ik weet niet of die uit dezelfde repo's putten maar dat is wel een verschilletje tussen die twee. :)
Wat Pop precies gebruikt als vervanger voor Snap weet ik niet, maar ik doelde meer op 3rd party repo's. Als je wilt weten wat er in de repo van Pop zelf zit als packages, kan je het altijd in een VM of spare systeem installeren en kijken wat er te vinden is. Of als het een fatsoenlijke distro is, via hun packages site zoals Ubuntu en Debian die hebben. Dat vind ik nog wel het fijnste, online packages met info zoals dependencies kunnen vinden en ze downloaden voor systemen die niet online zijn (denk bijvoorbeeld aan geen module/firmware hebben voor je ethernet of wifi en je mist datgene om 'm te kunnen laten werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:53:
[...]

Wat Pop precies gebruikt als vervanger voor Snap weet ik niet, maar ik doelde meer op 3rd party repo's. Als je wilt weten wat er in de repo van Pop zelf zit als packages, kan je het altijd in een VM of spare systeem installeren en kijken wat er te vinden is. Of als het een fatsoenlijke distro is, via hun packages site zoals Ubuntu en Debian die hebben. Dat vind ik nog wel het fijnste, online packages met info zoals dependencies kunnen vinden en ze downloaden voor systemen die niet online zijn (denk bijvoorbeeld aan geen module/firmware hebben voor je ethernet of wifi en je mist datgene om 'm te kunnen laten werken).
Ik heb Pop sinds een paar maanden op mijn daily driver (was Arch) en op m'n werk-laptop. Het bevalt ontzettend goed, eigenlijk. Alleen Flatpaks (de "store" van Pop heeft een voorkeur voor Flatpaks) ben ik niet zo gek op; die doen het in de (mijn) praktijk ongeveer de helft van de tijd niet helemaal goed. Vaak wel te fixen met Flatseal, maar doe dan maar gewoon de .deb. :)
Ik verwacht dat het qua 3rd party hetzelfde is als Ubuntu omdat Pop op Ubuntu is gebaseerd, maar qua UI doet System76 nog wat aanpassingen aan Gnome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-09 11:07
Sjah schreef op woensdag 27 april 2022 @ 01:03:
Ik wil naar Pop_os, wegens snaps dat me bilj ubuntu wegjaagt. Heeft Pop een beetje aardige reposiltory?

Zo te zien kan icq nog wel ns een probleem worden.
De 22.04 Pop schijnt ook snaps te hebben.

@Cyphax : Nieuwe Pop wordt momenteel aangewerkt. Geschreven in Rust. 2023 verwacht dacht ik.

[ Voor 13% gewijzigd door desalniettemin op 27-04-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
desalniettemin schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:54:
[...]

De 22.04 Pop schijnt ook snaps te hebben.

@Cyphax : Nieuwe Pop wordt momenteel aangewerkt. Geschreven in Rust. 2023 verwacht dacht ik.
Ja, ik las het. Ik moet een beetje terugdenken aan Unity... Ik ben een beetje huiverig: ik vind Gnome eigenlijk een ontzettend fijne DE. Even afwachten wat het allemaal wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:14

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Anders is er altijd nog 'gewoon' Ubuntu of Fedora.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:29
Ik ben momenteel erg content met Fedora 35 op mijn laptop. De Optimus support is erg goed out of the box en ik vind flatpaks eigenlijk best oké werken. Ik draai nu Silverblue, dat vind ik leuk werken. Het zorgt ervoor dat ik bij elk package dat ik wil installeren goed moet nadenken of ik dit in m'n baseimage wil hebben of dat ik het vanuit een toolbox kan/wil gebruiken. Software ontwikkeling SDKs aan editor flatpaks (zoals de dotnet SDK voor Visual Studio Code en Rider) toevoegen werkt ook nog niet zo intuïtief. Toolboxes zijn dan wel weer een erg makkelijke manier om een development omgeving op te tuigen waar je gelijk je eigen /home folder gemount hebt.

Bij een volgende installatie moet ik wel weer even de keuze voor Silverblue heroverwegen, maar dat zie ik dan wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik zei eerder dat Pop 22.04 nu ook snaps heeft, maar dat klopt niet. In ieder geval niet standaard.

[ Voor 5% gewijzigd door desalniettemin op 28-04-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Laatst online: 17-09 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

HollowGamer schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:11:
Zijn hier die ChromeOS al een kans hebben gegeven?

Heb het een tijdje draaien op mijn laptop, maar ik baal er een beetje van dat hij alles in een VM wil draaien.
Het ziet er wel mooi uit, maar ik mis nog een beetje de Linux-feel zoals ik dat wel heb met KDE (ok, zelfs GNOME).
Ik draai al een hele tijd ChromeOS. Ik heb in 2014 als test een keer een Chromebook gekocht en dat beviel eigenlijk prima. Twee jaar geleden heb ik de Chromebook vervangen door een nieuwe en die gebruik ik nu nog steeds. Dat ding voldoet voor zo'n beetje alles wat ik ermee doe en ik vind het erg prettig om mee te werken. Ik heb ook een Google Workspace account, dus dat sluit er ook mooi bij aan.

Daarnaast heb ik een Windows laptop voor gamen/LAN parties en een NUC met Ubuntu Budgie 20.04 als mediacenter. Ik zou graag Windows vervangen door een Linux variant, maar ik heb het inmiddels zo vaak geprobeerd en het levert altijd zoveel gezeik op met games dat ik dat maar opgegeven heb. Ubuntu op de NUC draait verder prima.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rhannie schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:41:
Ik draai al een hele tijd ChromeOS. Ik heb in 2014 als test een keer een Chromebook gekocht en dat beviel eigenlijk prima. Twee jaar geleden heb ik de Chromebook vervangen door een nieuwe en die gebruik ik nu nog steeds. Dat ding voldoet voor zo'n beetje alles wat ik ermee doe en ik vind het erg prettig om mee te werken.
Dat klinkt alsof het stiekem toch een zwaar OS is als je bedenkt dat een oude laptop uit 2010 nog steeds prima mee kan komen voor heel wat zaken! :)
Ik zou graag Windows vervangen door een Linux variant, maar ik heb het inmiddels zo vaak geprobeerd en het levert altijd zoveel gezeik op met games dat ik dat maar opgegeven heb.
IMHO doe je het prima door alles van elkaar te scheiden en elke apparaat+OS combo te laten doen waar die combo het beste in is! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhannie
  • Laatst online: 17-09 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

nero355 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:38:
[...]

Dat klinkt alsof het stiekem toch een zwaar OS is als je bedenkt dat een oude laptop uit 2010 nog steeds prima mee kan komen voor heel wat zaken! :)
Ik heb 'm niet vervangen omdat de oude te traag werd, maar omdat ik graag Android apps wilde kunnen draaien en de oude laptop daar geen ondersteuning voor ging krijgen. Als je na gaat dat het systeem in een paar seconden opstart met een ULV dual core Celeron, 4 GB ram en 64 GB EMMC opslag, dan is dat behoorlijk netjes. Het enige waar die merkbaar moeite mee heeft is als je een kwartier door een infinite scrolling webpagina aan het scrollen bent (Reddit, Deviantart, etc), maar daar krijgt elke machine uiteindelijk last van als het ramgeheugen vol zit door de webpagina. :D

Overigens gaat een laptop uit 2010 alleen nog goed mee als je de nodige upgrades hebt gedaan. Ik heb nog zo'n kreng uit 2008/2009 liggen met een mechanische HDD en een hoeveelheid RAM die toentertijd normaal was. Zelfs een kale Debian + Fluxbox installatie doet er een goeie 5 minuten over om op te starten, in te loggen en Firefox te starten. Doe dan toch maar iets actuelers. :P

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:22
Het is hier het "welk OS?" topic, dus ik weet niet precies wat we met een post moeten die zegt "ik draai 3 verschillende os-en voor verschillende doelen en dat gaat prima" :+

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:02
Vandaag Pop OS 22.04 geïnstalleerd op een oude laptop en het draait als een zonnetje. Het is zo fijn als je niet moet beginnen zoeken waarom iets weer niet werkt zoals ik al een paar keer voorhad met Sabnzbd op andere distributies.

Wat ik wel niet goed begrijp is waarom je via gnome tweaks moet installeren om je window te kunnen maximaliseren en een aanpassing moet doen om te kunnen pasten in terminal als je een trackpad gebruikt.

Voor de rest werkt alles gewoon out-of-the-box. Enige hick-up is misschien de zoekfunctie in de vernieuwe software winkel.

Volgende stap is misschien Plasma installeren, het eindresultaat ziet er mooi uit en is wat minimalistischer: YouTube: Pop!_OS Customization | Installing KDE Plasma and LightDM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grappig dat ze de videotitel 'install KDE Plasma and LightDM' gebruiken. Voor KDE is sddm de betere keus IMO voor displaymanager (het login scherm) omdat het geen GTK gebruikt en er is een systemsettings sectie om sddm te kunnen configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
desalniettemin schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:36:
Ik zei eerder dat Pop 22.04 nu ook snaps heeft, maar dat klopt niet. In ieder geval niet standaard.
Nee, maar je opmerking heeft me wel aan denken gezet. Het valt snel te installen, en vraag me af in hoeverre ik getrouwd ben met snaps als ik in de Pop!/Ubuntu wereld blijf. Ik heb een alternatief voor ogen, en dat zie ik in Manjaro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
Tov manjaro is EndeavourOS net iets prettiger/stabieler. (Als je plus hebt, zie reviews: Bryan Poerwoatmodjo maakt van EndeavourOS een vriendelijke community)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rhannie schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:10:
Ik heb 'm niet vervangen omdat de oude te traag werd, maar omdat ik graag Android apps wilde kunnen draaien en de oude laptop daar geen ondersteuning voor ging krijgen.
Zonde van dat soort rare uitzonderingen altijd... :N
Als je na gaat dat het systeem in een paar seconden opstart met een ULV dual core Celeron, 4 GB ram en 64 GB EMMC opslag, dan is dat behoorlijk netjes.
Gentoo POWERRR!!! 8) :*) :Y) ;) :+
Het enige waar die merkbaar moeite mee heeft is als je een kwartier door een infinite scrolling webpagina aan het scrollen bent (Reddit, Deviantart, etc), maar daar krijgt elke machine uiteindelijk last van als het ramgeheugen vol zit door de webpagina. :D
Dat soort webpagina's moeten dan ook gewoon verboden worden! :X :| :F
Overigens gaat een laptop uit 2010 alleen nog goed mee als je de nodige upgrades hebt gedaan. Ik heb nog zo'n kreng uit 2008/2009 liggen met een mechanische HDD en een hoeveelheid RAM die toentertijd normaal was. Zelfs een kale Debian + Fluxbox installatie doet er een goeie 5 minuten over om op te starten, in te loggen en Firefox te starten. Doe dan toch maar iets actuelers. :P
i3 350M/370M met 4 GB RAM en een SSHD erin omdat de originele HDD stuk is gegaan en voor de lol ook nog een 802.11ac kaartje erin geprikt : Werkt prima! :)
Jogai schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:18:
Het is hier het "welk OS?" topic, dus ik weet niet precies wat we met een post moeten die zegt "ik draai 3 verschillende os-en voor verschillende doelen en dat gaat prima" :+
IMHO gewoon een prima reality check en niks mis mee! :)
cy-gor25 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:36:
Vandaag Pop OS 22.04 geïnstalleerd op een oude laptop en het draait als een zonnetje. Het is zo fijn als je niet moet beginnen zoeken waarom iets weer niet werkt zoals ik al een paar keer voorhad met Sabnzbd op andere distributies.
SabNZBd heeft eigen repositories voor een aantal distros als het goed is en is IMHO ook iets dat je niet op je Desktop PC/Laptop draait :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
Hero of Time schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:26:
Grappig dat ze de videotitel 'install KDE Plasma and LightDM' gebruiken. Voor KDE is sddm de betere keus IMO voor displaymanager (het login scherm) omdat het geen GTK gebruikt en er is een systemsettings sectie om sddm te kunnen configureren.
Dat wist ik niet. Ondertussen wel kde geïnstalleerd op pop en draait heel goed, super blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
Jogai schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:18:
Tov manjaro is EndeavourOS net iets prettiger/stabieler. (Als je plus hebt, zie reviews: Bryan Poerwoatmodjo maakt van EndeavourOS een vriendelijke community)
Inderdaad, EOS is een stuk stabieler. Nog maar twee keer problemen gehad en 1 keer was met sabnzbd na een update naar Apollo. 1 keer was mijn eigen schuld of een probleem met etcher (sinds ik Ventoy gebruik, heb ik nooit meer problemen met installs). Manjaro is al een ander verhaal geweest. EOS heeft ook een super toffe community, vriendelijke mensen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Sjah schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:15:
[...]

Nee, maar je opmerking heeft me wel aan denken gezet. Het valt snel te installen, en vraag me af in hoeverre ik getrouwd ben met snaps als ik in de Pop!/Ubuntu wereld blijf. Ik heb een alternatief voor ogen, en dat zie ik in Manjaro.
Flatpak of App Images?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@hierboven::

Ja ik weet wat dat zijn, maar je mag minder kernachtig zijn, ik weet niet waar je heen wil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Sjah schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 01:20:
@hierboven::

Ja ik weet wat dat zijn, maar je mag minder kernachtig zijn, ik weet niet waar je heen wil. ;)
Ik dacht dat je bedoelde dat je een alternatief had voor snaps. Of bedoelde je een distro, zoals bv Manjaro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
Fedora 36 is gisteren gereleased en ik wilde gelijk kijken hoe ik Silverblue daarop kon krijgen. Dat gaat erg makkelijk! 1 commando en je bent er. Helaas zit er een bug in de Gnome Store waardoor deze in Silverblue momenteel waardeloos is. Downgraden gaat met Silverblue nog makkelijker dan upgraden en ik zat zo weer in m'n vorige, werkende omgeving. Wat een systeem!

Ook wilde ik kijken hoe Fedora Kinoite, de KDE variant van Silverblue, eruit ziet. Zelfde verhaal, één commando en je hebt een ander baseimage waar verder al je documenten en Flatpak applicaties op werken. Alsof je met 1 commando tussen Ubuntu en Kubuntu kunt wisselen zonder iets met dualboot te doen of het installeren van meerdere DEs en alle standaard applicaties die daarbij horen, en de drama die daaruit voortkomt. Ik denk dat ik verliefd ben. Ondertussen wel weer snel terug naar Gnome, dat bevalt me nog steeds erg goed.

[ Voor 42% gewijzigd door Jolijter op 11-05-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
Ik lees regelmatig op Reddit veel goede dingen over Tumbleweed. Het zou een stabiele rolling distro zijn met goede ondersteuning.

Ben nu pop os kde aan het gebruiken op een laptop wat goed gaat. Op mijn desktop twijfel ik nog of ik endeavour ga behouden of pop os installeer. Endeavour is uitdagend en er is aur, maar pop is voor een n00b zoals ik gebruiksvriendelijker.

Mogelijk krijg ik binnenkort van iemand een iMac 2017 of 2019 (niet helemaal zeker welke versie het is). Is het mogelijk om hier Linux op te installeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cy-gor25 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:52:
Mogelijk krijg ik binnenkort van iemand een iMac 2017 of 2019 (niet helemaal zeker welke versie het is). Is het mogelijk om hier Linux op te installeren?
Toevallig vrijdag op m'n werk bij een collega Debian geïnstalleerd op z'n 2019 MBP. Eerste wat je direct nodig hebt, is een externe muis en toetsenbord, want die van de laptop zelf werken niet. Ook was de installatie van Grub een beetje een ding, die 'faalt' omdat het geen efivars heeft. Echter lukt de installatie wel, maar maakt het geen grub config aan. Dat moet je dus nog even uitvoeren in een chroot voordat je de installatie afsluit, anders moet je naar rescue mode opstarten vanaf de installatie media.

Eenmaal geïnstalleerd en Grub functioneel, zal je de option toets moeten gebruiken om terug naar MacOS te kunnen gaan, standaard wordt Grub gestart. Ook in de geïnstalleerde omgeving doen het toetsenbord, muis (trackpad), webcam en geluid het niet. Als je online gaat zoeken, kom je wel een github repo tegen van iemand die wat heeft gemaakt om de boel te laten werken, maar zover waren we nog niet, de werkdag zat er toen namelijk alweer op.

Misschien dat Ubuntu wel beter werkt. Of via Bootcamp. Maar 'native' via EFI vereist nogal wat werk. Vergeet iig niet om de security uit te zetten mbt booten van andere media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Was dat testing of stable?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stable. Zelfs met de backports kernel 5.16 wilde de hardware niet meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Hero of Time schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Toevallig vrijdag op m'n werk bij een collega Debian geïnstalleerd op z'n 2019 MBP. Eerste wat je direct nodig hebt, is een externe muis en toetsenbord, want die van de laptop zelf werken niet. Ook was de installatie van Grub een beetje een ding, die 'faalt' omdat het geen efivars heeft. Echter lukt de installatie wel, maar maakt het geen grub config aan. Dat moet je dus nog even uitvoeren in een chroot voordat je de installatie afsluit, anders moet je naar rescue mode opstarten vanaf de installatie media.

Eenmaal geïnstalleerd en Grub functioneel, zal je de option toets moeten gebruiken om terug naar MacOS te kunnen gaan, standaard wordt Grub gestart. Ook in de geïnstalleerde omgeving doen het toetsenbord, muis (trackpad), webcam en geluid het niet. Als je online gaat zoeken, kom je wel een github repo tegen van iemand die wat heeft gemaakt om de boel te laten werken, maar zover waren we nog niet, de werkdag zat er toen namelijk alweer op.

Misschien dat Ubuntu wel beter werkt. Of via Bootcamp. Maar 'native' via EFI vereist nogal wat werk. Vergeet iig niet om de security uit te zetten mbt booten van andere media.
Waarom exact debian? Externe muis en toetsenbord geen probleem, maar dat het geluid niet werkt zou wel jammer zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cy-gor25 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Waarom exact debian? Externe muis en toetsenbord geen probleem, maar dat het geluid niet werkt zou wel jammer zijn.
Omdat ik dat persoonlijk gebruik en geen zin heb ik al die Snap troep van Ubuntu. Het is voor een collega, dus ik had net zo goed Ubuntu kunnen pakken voor 'm, maar wilde dit eerst eens zien of het werkte. Als Debian al niet zou kunnen installeren, is het niet heel zinvol om Ubuntu erna te proberen. Zeker als er onbekende issues naar voren komen, dat is bij Ubuntu toch iets meer verstopt en heeft niet zo'n handige rescue mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:36:
Als Debian al niet zou kunnen installeren, is het niet heel zinvol om Ubuntu erna te proberen.
Ik durf dat niet zomaar te zeggen heel eerlijk gezegd en denk dat er juist meer kans is dat Ubuntu misschien wel zal werken ?!
Zeker als er onbekende issues naar voren komen, dat is bij Ubuntu toch iets meer verstopt en heeft niet zo'n handige rescue mode.
Wat is het verschil dan qua Rescue Mode tussen die twee ??
Jolijter schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:41:
Alsof je met 1 commando tussen Ubuntu en Kubuntu kunt wisselen zonder iets met dualboot te doen of het installeren van meerdere DEs en alle standaard applicaties die daarbij horen, en de drama die daaruit voortkomt.
Welke drama's heb je dan ervaren precies :?

Ik vind het bijvoorbeeld juist heerlijk dat je zoiets kan doen :
- KDE als DE voor zo'n beetje alles.
- Kodi als DE voor je HTPC plezier! :*)

Effe in/uitloggen en gaan met die banaan! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:17:
[...]

Ik durf dat niet zomaar te zeggen heel eerlijk gezegd en denk dat er juist meer kans is dat Ubuntu misschien wel zal werken ?!
Bij Ubuntu MOET echt ALLES grafisch. Als de GUI al niet start, wens ik je heel veel succes om 'eventjes' Ubuntu te installeren. Bij Debian heb je nog steeds de standaard text-based installer en werkt prima. Als je die al niet op zou kunnen starten, dan gaat er echt weinig lukken.

Qua hardware support voor randapparatuur doet Canonical veel smerige hacks en andere dingen om wat te laten werken die men bij Debian niet wil doorvoeren vanwege hun richtlijnen. Maar dat is dus geen garantie dat de installer al zou werken. En er zijn ook genoeg topics hier te vinden waarbij de installer/live omgeving start, maar eenmaal geïnstalleerd men alsnog niets kan want de installatie leek goed te zijn gegaan, maar is toch gefaald. Succes als je geen idee hebt wát er dan is mislukt. Want dat is bij de installatie niet naar boven gekomen.
[...]

Wat is het verschil dan qua Rescue Mode tussen die twee ??
Heb geen recente Ubuntu installer opgestart (laatste is van 20.04 en was in een VM) en wordt je direct naar een live omgeving gedropt met 2 opties: proberen en installeren? Dus, welke rescue mode? Bij Ubuntu gaat men er vanuit dat het helemaal niet nodig is en wie het toch nodig heeft, zal vast wel slim genoeg zijn om er eentje op te zetten vanuit de live omgeving. Succes als je net begint met Linux, als je zoiets tegenkomt is het eerste wat iemand dan doet de Windows installatie starten en teruggaan.
[...]

Waarom aparte sessie voor Kodi? Als je al een volledige DE hebt, start je gewoon Kodi in fullscreen en gaan. Wil je alleen Kodi, dan zal je met grote waarschijnlijkheid iets als LibreElec gebruiken waar je helemaal geen sessie hebt. Kodi is daarbij geen desktop omgeving, dat zou namelijk suggereren dat het iets van window management heeft, andere programma's kan tonen en wat je nog meer verwacht van een desktop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Omdat ik daar echt ontzettend blij van word! :)

Wat trouwens ook nog een optie kan zijn en ik vergeten was te posten : CTRL+ALT+Fzoveel gebruiken om naast je huidige GUI Sessie nog een GUI Sessie te starten! :*)
Als je al een volledige DE hebt, start je gewoon Kodi in fullscreen en gaan.
Wil je alleen Kodi, dan zal je met grote waarschijnlijkheid iets als LibreElec gebruiken waar je helemaal geen sessie hebt.
Maar ik wil beiden! ;)

Normale Login geeft me : Kleine Monitor + Grote TV als Extended Desktop.
Kodi Login geeft me : Grote TV met daarop Kodi :*)

De kleine monitor draait soms zelfs zonder de TV erbij als ik alleen muziek wil luisteren! :Y)
Kodi is daarbij geen desktop omgeving, dat zou namelijk suggereren dat het iets van window management heeft, andere programma's kan tonen en wat je nog meer verwacht van een desktop. ;)
Dat kan LibreELEC ook in theorie, maar doet dat natuurlijk niet, want ze gebruiken Xfce onderdelen voor het geheel als ik me niet vergis! :)

Wat betreft die Ubuntu toestanden :

Ik ga dat eens testen en eens kijken hoe ver ik kom, want volgens mij moet er het een en ander wel kunnen en is het allemaal helemaal niet zo rampzalig, vooral omdat Ubuntu ook gewoon een TUI installer kent, zelfs vanuit een BOOTPXE omgeving! :)

Een beetje nutteloos, want ik wil van Ubuntu af :+ echter ben ik nu wel nieuwsgierig geworden dus daar moet ik effe van af zien te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
cy-gor25 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:52:
Ik lees regelmatig op Reddit veel goede dingen over Tumbleweed. Het zou een stabiele rolling distro zijn met goede ondersteuning.

Ben nu pop os kde aan het gebruiken op een laptop wat goed gaat. Op mijn desktop twijfel ik nog of ik endeavour ga behouden of pop os installeer. Endeavour is uitdagend en er is aur, maar pop is voor een n00b zoals ik gebruiksvriendelijker.

Waarom KDE op Pop en niet KDE Neon? Op Pop altijd oudere versie van KDE. OP Neon altijd de meest recente. Het is mogelijk om Linux op een iMac the installeren.Hoe weet ik niet, sorry.

[ Voor 18% gewijzigd door desalniettemin op 23-05-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
nero355 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:17:
[...]

De drama's die ontstaan bij het installeren van meerdere DE's, iets wat in jouw situatie niet van toepassing lijkt. Kodi is geen DE, zoals @Hero of Time ook al aangeeft. Het is een applicatie. Wanneer je bijvoorbeeld zowel KDE als Gnome wilt en je dat via zo'n install group binnenharkt krijg je ook alle default applicaties van die DE mee. Op zich is dat logisch, want de default Gnome applicaties integreren nou eenmaal beter in Gnome en de default KDE applicaties integreren beter in KDE. Maar vervolgens heb je wel heel veel dubbele applicaties op je systeem, zoals twee terminal emulators, twee file managers, twee settings applicaties en de rest. Elk applicatieoverzicht wordt in mijn optiek erg chaotisch, nog los van de extra opslag die het kost. Verder verlies je op die manier vaak de defaults van je distro voor de DE die je erbij installeert. Prima als je toch alles zelf inregelt, ik kies vaak voor een distro mede voor de defaults waar het mee komt.

Dat je Kodi in een losse sessie wilt starten snap ik wel. Op die manier heb je niet allemaal applicaties die aandacht willen terwijl jij gewoon even media wilt consumeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jolijter schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:40:
De drama's die ontstaan bij het installeren van meerdere DE's, iets wat in jouw situatie niet van toepassing lijkt. Wanneer je bijvoorbeeld zowel KDE als Gnome wilt en je dat via zo'n install group binnenharkt krijg je ook alle default applicaties van die DE mee. Op zich is dat logisch, want de default Gnome applicaties integreren nou eenmaal beter in Gnome en de default KDE applicaties integreren beter in KDE. Maar vervolgens heb je wel heel veel dubbele applicaties op je systeem, zoals twee terminal emulators, twee file managers, twee settings applicaties en de rest. Elk applicatieoverzicht wordt in mijn optiek erg chaotisch, nog los van de extra opslag die het kost. Verder verlies je op die manier vaak de defaults van je distro voor de DE die je erbij installeert. Prima als je toch alles zelf inregelt, ik kies vaak voor een distro mede voor de defaults waar het mee komt.
IMHO kan je dat voor een groot gedeelte voorkomen door een zo kaal mogelijke KDE/Gnome/Xfce/enz. te installeren die niet al die extra software erbij installeert! :)

Zie bijvoorbeeld : https://wiki.debian.org/KDE#Installation :Y)
Kodi is geen DE, zoals @Hero of Time ook al aangeeft. Het is een applicatie.
Dat weet ik ook wel, maar als je die als DE kan kiezen dan zie ik die gewoon als een DE op dat moment! :P
Dat je Kodi in een losse sessie wilt starten snap ik wel.
Op die manier heb je niet allemaal applicaties die aandacht willen terwijl jij gewoon even media wilt consumeren.
Het is geen Windows >:) :P :+

Maar inderdaad : Het is gewoon een hele relaxe optie! :*)
Vooral i.c.m. een MCE Remote of Logitech Harmony Remote + Infrarood ontvanger! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
nero355 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:10:
[...]

IMHO kan je dat voor een groot gedeelte voorkomen door een zo kaal mogelijke KDE/Gnome/Xfce/enz. te installeren die niet al die extra software erbij installeert! :)

Zie bijvoorbeeld : https://wiki.debian.org/KDE#Installation :Y)
Tja, als je alle applicaties van de ene DE gaat gebruiken in een andere DE, waarom zou je die andere DE dan nog installeren? Het zal vast aan mij liggen maar de enige reden waarom ik iets met een andere DE zou willen doen is omdat ik wil ervaren hoe dat dan in elkaar zit. Als ik dan alleen de applicaties gebruik die ik al heb ga ik weinig verschil merken.

Ik vind het in ieder geval fantastisch dat ik de volledige look & feel van KDE kon ervaren met 1 commando en dat met 1 commando ook weer volledig ongedaan kon maken. Dat is iets wat ik in een "klassieke" distributie nog niet eerder heb gezien en ik hoop dat, wanneer het managen van flatpaks nog net iets gebruiksvriendelijker gaat worden (SDKs in iets als VSCode beschikbaar maken gaat echt té onhandig), dit een nieuwe standaard gaat worden.
nero355 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Dat weet ik ook wel, maar als je die als DE kan kiezen dan zie ik die gewoon als een DE op dat moment! :P
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jolijter schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:18:
Tja, als je alle applicaties van de ene DE gaat gebruiken in een andere DE, waarom zou je die andere DE dan nog installeren?
Omdat je sowieso niet altijd puur en alleen GTK of QT applicaties zal kunnen gebruiken en je soms beiden nodig zal hebben dus dan maakt het ook niet meer uit of je DE op één van die twee is gebaseerd! :)
Het zal vast aan mij liggen maar de enige reden waarom ik iets met een andere DE zou willen doen is omdat ik wil ervaren hoe dat dan in elkaar zit.
Eens! :)
Als ik dan alleen de applicaties gebruik die ik al heb ga ik weinig verschil merken.
Dat is toch juist een geweldig voordeel ?! :D
Ik vind het in ieder geval fantastisch dat ik de volledige look & feel van KDE kon ervaren met 1 commando en dat met 1 commando ook weer volledig ongedaan kon maken. Dat is iets wat ik in een "klassieke" distributie nog niet eerder heb gezien en ik hoop dat, wanneer het managen van flatpaks nog net iets gebruiksvriendelijker gaat worden (SDKs in iets als VSCode beschikbaar maken gaat echt té onhandig), dit een nieuwe standaard gaat worden.
Ik ga eens een VM aanslingeren binnenkort en kijken hoe dat elkaar zit, want opzich is het inderdaad best wel interessant! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
nvm.

[ Voor 97% gewijzigd door Jogai op 24-05-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-09 23:48
Ik heb nav dit topic ook eens geleken naar Silverblue. Maar dat lijkt me echt een prachtig concept als je beheerder bent van een netwerk met fedora werkstations.

Alles is gelijk aan elkaar dus geen gekloot met deployments.

Maar voor mijn eigen werkstation voelt het toch wel behoorlijk omslachtig dat alles in flatpacks zit en dat er voor iedere image change (zoals bijv de installatie van nano) een reboot nodig is.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Hero of Time Jij zat op Debian Testing of vergis ik me? Gisteren een dist-upgrade gedaan naar Testing en Gnome lijkt het maar niks te vinden... Wou es polsen of iemand nog zo'n ervaringen heeft O-)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Borromini schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:02:
Gisteren een dist-upgrade gedaan naar Testing en Gnome lijkt het maar niks te vinden...
Waar ging het precies mis dan :?

Ik heb namelijk best wel vaak gelezen dat GNOME stuk is gegaan door een fout of incompatibiliteit van GNOME zelf of de plug-ins die actief waren in een oudere versie... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-09 23:48
@Hero of Time Jij zat op Debian Testing of vergis ik me? Gisteren een dist-upgrade gedaan naar Testing en Gnome lijkt het maar niks te vinden... Wou es polsen of iemand nog zo'n ervaringen heeft O-)
hero zit op debian unstable ;)

Maar wat nero zegt. Het is op zich wel fijn als je zegt wat er precies niet goed gaat. Gnome heeft idd geregeld gedoe met eigen geïnstalleerde addons wanneer je gnome update naar een nieuwere versie.

Ik moet zeggen dat manjaro dat wel goed voor elkaar heeft. Die zorgt gewoon dat alle populaire gnome addons al geïntegreerd zijn in de distro. Bij een gnome shell update worden de plugins zoals dash to panel meteen mee gepatched dus geen "gedoe" of tijdelijk een plugin loze gnome moeten draaien tot ze weer voor elkaar hebben hebben de betreffende addons the patchen.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals hierboven, ik draai zelf Unstable. Maar geen Gnome, nooit prettig gevonden toen het nog v2 was en sinds 3 al helemaal ruk. Kan er gewoon niet m'n weg in vinden en de aanpasbaarheid wordt steeds meer en meer richting Apple: bestaat niet. Draai daarom zelf KDE op de werklaptop, nog Xfce+Compiz op m'n pc's.

Als je verder wilt met je vraag, open dan een nieuw topic, want dit is niet de juiste plaats voor problemen met je DE. Zeker als er meer mensen mogelijk last hebben wordt dat lastig zoeken in een groot topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:17
Al weer een paar jaar geleden de keuze gemaakt voor Fedora en nog geen seconde spijt, geen gehannes en doet datgene wat ik er van verwacht. Onlangs een upgrade naar F36 uitgevoerd, binnen 10 minuten klaar met als collateral damage her en der een gnome extension.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
L0g0ff schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:10:
Ik heb nav dit topic ook eens geleken naar Silverblue. Maar dat lijkt me echt een prachtig concept als je beheerder bent van een netwerk met fedora werkstations.

Alles is gelijk aan elkaar dus geen gekloot met deployments.

Maar voor mijn eigen werkstation voelt het toch wel behoorlijk omslachtig dat alles in flatpacks zit en dat er voor iedere image change (zoals bijv de installatie van nano) een reboot nodig is.
Waarom vind je het omslachtig voelen dat alles in flatpaks zit? Met rpm-ostree applicaties installeren gaat inderdaad omslachtig. Momenteel heb ik 0 van dat soort applicaties, ik gebruik enkel flatpaks of anders tools vanuit Toolbox. In een Toolbox kun je gewoon dnf gebruiken om applicaties te installeren, zomaar zonder reboot :+ Iets als nano wil je waarschijnlijk wel met rpm-ostree installeren al zou het ook vanuit een toolbox met een alias oid gebruikt kunnen worden.

Als het niet goed voelt moet je het natuurlijk niet doen. Het is een heel andere manier van werken, ik moest daar iig even aan wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nero355 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:44:
[...]

Waar ging het precies mis dan :?

Ik heb namelijk best wel vaak gelezen dat GNOME stuk is gegaan door een fout of incompatibiliteit van GNOME zelf of de plug-ins die actief waren in een oudere versie... :/
Dat is niet duidelijk. Classic werkt. Wayland-sessie logt wel in maar daarna leek ie vast te lopen. Kan inderdaad een extensie zijn maar in ieder geval geen foutmeldingen te zien gekregen.

De btrfs root moest ik sowieso es aanpassen, dus heb een nieuwe installatie gedaan. Wat ook niet zo vlot liep omdat debootstrap onzin gevoederd kreeg via --components elke keer (online vond ik waarden als alpha, beta en release maar het enige wat het logboek toonde was r met twee blokjes achter...), dan maar manueel rond gewerkt. Eerste keer voor me dat een testing ISO effectief onbruikbaar is, maar ondertussen draait er een schone installatie, en daarop werkt Gnome met Wayland weer zoals het hoort d:)b.
L0g0ff schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:05:
Ik moet zeggen dat manjaro dat wel goed voor elkaar heeft. Die zorgt gewoon dat alle populaire gnome addons al geïntegreerd zijn in de distro. Bij een gnome shell update worden de plugins zoals dash to panel meteen mee gepatched dus geen "gedoe" of tijdelijk een plugin loze gnome moeten draaien tot ze weer voor elkaar hebben hebben de betreffende addons the patchen.
Dat blijft inderdaad achter de feiten aan hollen, die extensies die altijd moeten bijbenen. Maar goed. Heb zowat alles op Debian (weliswaar stable) draaien, ben overgestapt van Arch jaren terug voor een reden :p.

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 26-05-2022 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
Martijn-V4 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:18:
Al weer een paar jaar geleden de keuze gemaakt voor Fedora en nog geen seconde spijt, geen gehannes en doet datgene wat ik er van verwacht. Onlangs een upgrade naar F36 uitgevoerd, binnen 10 minuten klaar met als collateral damage her en der een gnome extension.
Daarom ook altijd eerst alle extensies uitschakelen en eerst updaten en uiteraard een backup, voordat je de upgrade doet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-V4
desalniettemin schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:04:
[...]

Daarom ook altijd eerst alle extensies uitschakelen en eerst updaten en uiteraard een backup, voordat je de upgrade doet ;)
Ach het feit dat er een of twee extensies het leven lieten na de upgrade was niet iets waar ik wakker van lig, ze waren niet essentieel voor mijn systeem. Ik had inderdaad een backup gedraaid voor het geval er iets tits-up zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-V4
Het mooiste van mijn setup is vooral de betrekkelijke eenvoud waarmee ik een WIndows 10 VM voor Fusion360 kan draaien in KVM met "near bare metal performance" natuurlijk wel met een pittige cpu, een extra gpu in pci-passtrough en lekker wat geheugen. Ook na de update van F35 naar F36 geen issues met mijn VM's.

Verder heb ik nergens windows voor nodig, dus als ik klaar ben met Fusion360 dan is het bye bye windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Laatst online: 12:42
Martijn-V4 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:18:
Ik heb juist wat minder goede ervaringen met Fedora. Na jarenlang Debian en daarna Ubuntu gedraaid te hebben, F36 toch een weekje de kans gegeven.

Kwamen allemaal kleine dingetjes naar boven:
  • Fedora installer kreeg ik alleen werkend met nomodeset. Bij een recente Ubuntu 22.04 installatie verliep dat vlekkeloos, waarbij tegenwoordig zelfs de proprietary drivers tijdens setup geïnstalleerd worden.
  • PipeWire i.p.v. PulseAudio. PipeWire kon out-of-the-box niet overweg gaan met mijn wireless headset.
  • Zoom (zowel de rpm als de snap) crasht bij opstarten. Werkte alleen met --no-sandbox. Geen tijd/zin om er verder in te duiken. Ook issues met Discord/Slack vanwege Wayland/PipeWire, zie deze blogpost.
  • Wayland staat standaard aan. Allerlei artifacts en performance issues op een RTX 3070, bij normaal GNOME gebruik. Heeft onder andere te maken met het missen van deze patch (Ubuntu bundelt deze patch, ondanks dat ie upstream nog niet gemerged is). Ubuntu default op NVIDIA naar Xorg, met goede reden.
  • Overigens zorgde Wayland er ook voor dat zo'n beetje de helft van mijn games niet draaide. Terug switchen naar Xorg was zo gepiept, maar het gaat hier om de out-of-the-box ervaring, en die was niet heel goed.
  • Eigenaardige selectie van base packages. Zo komt Fedora bijvoorbeeld standaard geïnstalleerd met GNOME Boxes, wat weer Qemu binnentrekt, etc. Is ook weer omheen te werken door de network ISO te pakken en een minimal installatie te doen, had liever gehad dat de standaard distributie wat leaner was.
  • Eigenaardige selectie van base repositories. Zo krijg je standaard dingen als "phracek-PyCharm".
  • Ondanks de nieuwe dark mode optie in GNOME 42, werkt dit in Fedora alleen goed bij applicaties die tegen de nieuwe libadwaita4 library gebouwd zijn (lees: standaard GNOME applicaties). Wil je ook dark mode op andere applicaties, dan moet je gnome-tweaks installeren en daar je theme handmatig ook nog op een dark variant zetten. Ubuntu switched automatisch tussen Yaru/Yaru-dark, ook voor "legacy" applicaties.
  • Ondanks dat Fedora zich neerzet als versioned release, is het meer een hybrid tussen rolling en versioned. Binnen dezelfde release komen er vrij vaak nog updates binnen komen. In ieder geval veel meer dan bij bijvoorbeeld Ubuntu LTS.
En zo kan ik nog wel 10 dingen opnoemen :P Inmiddels weer terug naar het oude vertrouwde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

danslo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:50:
PipeWire kon out-of-the-box niet overweg gaan met mijn wireless headset.
Dat soort dingen zorgen sowieso vaak voor allerlei gekke problemen helaas...
Zoom (zowel de rpm als de snap) crasht bij opstarten. Werkte alleen met --no-sandbox. Geen tijd/zin om er verder in te duiken. Ook issues met Discord/Slack vanwege Wayland/PipeWire, zie deze blogpost.
Volgens mij allemaal Electron troep dus dat verbaast me niet echt! :X
Wayland staat standaard aan. Allerlei artifacts en performance issues op een RTX 3070, bij normaal GNOME gebruik. Heeft onder andere te maken met het missen van deze patch (Ubuntu bundelt deze patch, ondanks dat ie upstream nog niet gemerged is). Ubuntu default op NVIDIA naar Xorg, met goede reden.
Overigens zorgde Wayland er ook voor dat zo'n beetje de helft van mijn games niet draaide. Terug switchen naar Xorg was zo gepiept, maar het gaat hier om de out-of-the-box ervaring, en die was niet heel goed.
De laatste jaren is Nvidia eigenlijk een beetje geworden wat AMD in het verleden was als het op Linux ondersteuning aankwam, maar gelukkig lijkt daar verandering in te gaan komen : nieuws: Nvidia maakt zijn gpu-drivers voor Linux open source beschikbaar

Zo begreep ik vorig jaar of zo dat bijvoorbeeld LibreELEC van plan was om Nvidia support te gaan droppen omdat Nvidia geen goede ondersteuning voor allerlei nieuwe videodecoding standaarden/manieren heeft, terwijl AMD/Intel/allerlei ARM SoC merken dat wel hebben! :o
Had liever gehad dat de standaard distributie wat leaner was.
IMHO doen heel veel distro's dat gewoon niet en moet je dat altijd lekker zelf regelen als je eenmaal weet wat je fijn vindt na een tijdje! :)
Ondanks de nieuwe dark mode optie in GNOME 42, werkt dit in Fedora alleen goed bij applicaties die tegen de nieuwe libadwaita4 library gebouwd zijn (lees: standaard GNOME applicaties). Wil je ook dark mode op andere applicaties, dan moet je gnome-tweaks installeren en daar je theme handmatig ook nog op een dark variant zetten. Ubuntu switched automatisch tussen Yaru/Yaru-dark, ook voor "legacy" applicaties.
Dat hele "libadwaita verhaal" heeft sowieso een flinke toestand veroorzaakt : https://duckduckgo.com/?q=libadwaita

De zoveelste eigenwijsheid vanuit de Red Hat hoek... :X :| :/
En zo kan ik nog wel 10 dingen opnoemen :P Inmiddels weer terug naar het oude vertrouwde.
En daarom is het zo fijn om zoveel keuze te hebben! :Y) 8) :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag Ubuntu 22.04 in een VM geïnstalleerd. Werkt prachtig, maar het is meteen weer duidelijk waarom ik Ubuntu niet meer gebruik. En Gnome.

Toen ik Debian Stable met Gnome op de Macbook van m'n collega had geïnstalleerd bracht de command (Windows) toets het applicatiemenu naar voren. Bij Ubuntu is dat activities (workspaces blijkbaar). Heb ik geen moer aan. Meer zaken van Gnome3 staan mij gewoon niet aan.

In de standaard weergave van de drawer, of wat die 9 punten ook opent, zie je heel leuk "Software & Updates" staan, denk "daarmee kan ik software installeren en updates bekijken". Nou, niet dus. Het brengt de instellingen voor wanneer naar updates gezocht moet worden e.d. |:( Had ook niet echt het idee dat alle beschikbare software getoond werd, want o.a. Ubuntu Software stond niet in de weergave.

Ubuntu Software toont updates voor ook Snap packages. Leuk, zag daar een update voor Firefox en Snap staan. Versie van FF: 99.0.1. Dat was wat er geïnstalleerd was. Wat is de update dan? Geen informatie dat opgehaald kon worden, dus omschrijving was er niet, versie nummer waar het heen gaat niet, niets. d:)b :')

Alle updates toepassen, prima. Krijg je melding dat het de snap-store zelf niet kan bijwerken, want Ubuntu Software draait nog. Eh, je kan toch alles updaten terwijl het nog draait? Dus prima, sluit ik de software dat nodig is om de update toe te passen wel af. Maar hoe update je de snap-store dan? Geen idee. Zelfs via CLI bleef het janken dat Ubuntu Software nog draaide, of iig iets in geruik was. Heb uiteindelijk 'snap-store --quit' moeten uitvoeren en daarna 'sudo snap refresh'. Wat eerst elke keer teruggaf dat Firefox bijgewerkt was. Ik verwacht dat wanneer je een refresh draait, het eerst de boel update en als alles al bij is, daarna niets meer zegt, niet blijft herhalen wat het al eerder zei. Toen ik de snap-store had afgesloten was de FF melding weg met refresh.

En Snap zelf, uiteraard rete traag, zoals we al weten. Eerste keer FF starten na reboot: 15-20 seconden. Daarna 5 seconden minimaal. In m'n W10 VM was FF binnen 2 seconden gestart. :F

Heel Ubuntu voelt gewoon traag aan. M'n 8+ jaar oude pc's zijn zelfs nog sneller. 7(8)7 En natuurlijk zoals 15 jaar geleden al een ding was, is het nog steeds een ding: 'installeer updates tijdens installatie' werkt gewoon niet. Na installatie waren er alsnog een hoop updates om toe te passen. Als het er nou 1 á 2 waren, ok, maar gewoon alles sinds release is belachelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:23
@Hero of Time Wat fijn dat we jou als forumlid hebben! Doordat jij je hieraan durft te wagen, blijft ons een hoop ergernis bespaard en krijgen we wederom bevestigd dat je gewoon bij Debian moet blijven.

Dank je wel voor je uitgebreide bevindingen! _/-\o_

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:49:
Toen ik Debian Stable met Gnome op de Macbook van m'n collega had geïnstalleerd bracht de command (Windows) toets het applicatiemenu naar voren. Bij Ubuntu is dat activities (workspaces blijkbaar). Heb ik geen moer aan. Meer zaken van Gnome3 staan mij gewoon niet aan.

In de standaard weergave van de drawer, of wat die 9 punten ook opent, zie je heel leuk "Software & Updates" staan, denk "daarmee kan ik software installeren en updates bekijken". Nou, niet dus. Het brengt de instellingen voor wanneer naar updates gezocht moet worden e.d. |:( Had ook niet echt het idee dat alle beschikbare software getoond werd, want o.a. Ubuntu Software stond niet in de weergave.
Wow... hebben ze dat effe flink verpest dan! :X _O-

Ik heb namelijk ooit één van de eerste "non-Unity" versies als Live omgeving gebruikt en daarin was het dus echt niet zo ingedeeld/ingesteld!

W-T-F ?!?! Ubuntu ?! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
NVidia en Wayland nog steeds problemen. Beter met X11. Hoe lang zijn ze inmiddels al bezig met Wayland? 10 jaar of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:56:
Hoe lang zijn ze inmiddels al bezig met Wayland? 10 jaar of zo?
Ietsje langer, maar je zit grofweg goed : https://lists.freedesktop...2012-February/002072.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Misschien wordt het ooit nog eens wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Laatst online: 18-09 10:24
Ik lees hier af en toe nog mee om mijn voormalige tweakers itch nog iets te kietelen, maar er is zo te lezen in al die jaren weinig veranderd in de Linux wereld, nog steeds voor mensen die graag “knutselen” aan hun OS.

Laatste keer dat ik me eraan gewaagd heb was Arch met gnome 2.x.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
-TheNose- schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:54:
[..]

Tja... dat is net zoiets als je mening over Windows 10 baseren op een oude versie van ReactOS. Misschien moet je een wat modernere distro gebaseerd op Gnome of KDE proberen, en niet een "knutsel"-distro als Arch? Pop!_OS, KDE Neon, Fedora... probeer het gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Cyphax schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Tja... dat is net zoiets als je mening over Windows 10 baseren op een oude versie van ReactOS. Misschien moet je een wat modernere distro gebaseerd op Gnome of KDE proberen, en niet een "knutsel"-distro als Arch? Pop!_OS, KDE Neon, Fedora... probeer het gewoon uit.
Het is niet als kritiek bedoelt, eerder als:”jammer dat er nog steeds driver problemen zijn” “dependence problemen” en het dus niet out of the box makkelijk werkt.

Mijn laatste Windows versie die ik gebruikt heb was ook Windows 7 hoor, dus ik kom niet uit dat kamp. Ik was destijds gewoon klaar met steeds dingen die na een simpele update weer stuk gingen dat ik gewoon een MacBook gehaald heb.

Linux blijft wel gewoon trekken, maar voor mij voor dagelijks gebruik teveel gedoe helaas.

Zal binnenkort weereens een VM opstarten, welke district raden jullie dan aan nu? Geen Ubuntu aub. 🤪 Ik game niet, doe wat web ontwerp dingen voor mijn eigen bedrijf dus gebruik wat lichte grafische programma’s niks exotisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
-TheNose- schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:52:
[...]

Het is niet als kritiek bedoelt, eerder als:”jammer dat er nog steeds driver problemen zijn” “dependence problemen” en het dus niet out of the box makkelijk werkt.
Het is allemaal software, dus zijn er problemen. :+ Maar tegen welke problemen je aanloopt is een kwestie van uitproberen.
(Ik denk niet dat er veel besturingssystemen bestaan waar niemand ooit problemen mee (gehad) heeft :))
Zal binnenkort weereens een VM opstarten, welke district raden jullie dan aan nu? Geen Ubuntu aub. 🤪 Ik game niet, doe wat web ontwerp dingen voor mijn eigen bedrijf dus gebruik wat lichte grafische programma’s niks exotisch.
Misschien is het een goed idee om de keuze in eerste instantie te baseren op de DE die je wil proberen/gebruiken, en dan een distro daarbij te zoeken.

Ik heb een hele sterke indruk gekregen van Pop!_OS na een paar maanden, en ik doe best wel wat dingen die een paar geleden nog enorm exotisch waren. Gamen, dotnet-development, er kan zo veel meer dan voorheen... de DE is Gnome, met wat wijzigingen door System76 daar bovenop, die wel weer ten goede komen. :)
Ik ben nooit een echt fan geweest van KDE (qua look & feel met name), tot ik een paar weken geleden dus KDE Neon zag en behoorlijk onder de indruk was. In een VM, dat wel, meerdere DE's op 1 systeem wordt me dan weer te rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:40
Cyphax schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:15:
[...]
de DE is Gnome, met wat wijzigingen door System76 daar bovenop, die wel weer ten goede komen. :)
Ik ben nooit een echt fan geweest van KDE (qua look & feel met name), tot ik een paar weken geleden dus KDE Neon zag en behoorlijk onder de indruk was. In een VM, dat wel, meerdere DE's op 1 systeem wordt me dan weer te rommelig.
KDE Neon is zeker netjes, maar ben zelf toch meer een fan van Gnome. Overigens gaan ze bij Pop uiteindelijk over op een DE die zij zelf ontwikkeld hebben in Rust. Ben er heel benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Ik vond KDE altijd zo’n happy peppie distro, maar voor wat ik begrijp van Gnome is er ook erg veel veranderd.
XFCE ook kort gebruikt overigens.

Wat betreft problemen met software…met MacOS toch nauwelijks wat hoor, hooguit dat iets wat traag synct met de cloud of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik lees hier af en toe nog mee om mijn voormalige tweakers itch nog iets te kietelen, maar er is zo te lezen in al die jaren weinig veranderd in de Linux wereld, nog steeds voor mensen die graag “knutselen” aan hun OS.
Ik knutsel echt helemaal niks aan :
- Debian Testing @ DIY HTPC/NAS inclusief een Nvidia GT 1030 erin en de Nvidia Driver i.c.m. OpenZFS die het samen goed kunnen vinden i.c.m. Kernel 5.10 :)
- Kubuntu Desktop @ Laptop waarop ik dit nu post!
- Proxmox @ VM Testbakkie
- Kubuntu Desktop in een Proxmox VM voor het een en ander...
- RaspBian non-Desktop @ Raspberry Pi 3B voor het een en ander...

Gewoon installeren, configureren zoals ik wil, daarna alleen normaal gebruiken i.c.m. updates/upgrades draaien :)

De tijd dat je X.org configs in elkaar moest knutselen en zo is echt al heel lang voorbij!
Zelfs mijn op het netwerk aangesloten Printer en losse USB A4 Scanner waren Plug & Play ;) :D
Dat probleem kan je altijd hebben met bepaalde hardware i.c.m. een bepaald OS :?
Mijn laatste Windows versie die ik gebruikt heb was ook Windows 7 hoor, dus ik kom niet uit dat kamp.
Alleen mijn Gaming PC draait nog Windows en dat is toevallig ook Windows 7 Pro gewoon nog steeds, want alles erna vind ik gewoon pure troep! :r
Ik was destijds gewoon klaar met steeds dingen die na een simpele update weer stuk gingen dat ik gewoon een MacBook gehaald heb.
Wat dat betreft is Windows 8.x/10/11 veel meer een "Knutsel OS" geworden door al die ellende die erin zit! :+
Linux blijft wel gewoon trekken, maar voor mij voor dagelijks gebruik teveel gedoe helaas.
Ligt er maar net aan wat je ermee doet natuurlijk! :)
Zal binnenkort weereens een VM opstarten, welke district raden jullie dan aan nu?

Ik game niet, doe wat web ontwerp dingen voor mijn eigen bedrijf dus gebruik wat lichte grafische programma’s niks exotisch.
IMHO kan dat met elke distro die jij fijn vindt werken uiteindelijk :)
-TheNose- schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:32:
Ik vond KDE altijd zo’n happy peppie distro, maar voor wat ik begrijp van Gnome is er ook erg veel veranderd.
XFCE ook kort gebruikt overigens.
Dat zijn DE's en van de drie vind ik eigenlijk vooral GNOME totaal niet fijn en gebruik ik het liefst KDE of XFCE :)
Wat betreft problemen met software…met MacOS toch nauwelijks wat hoor, hooguit dat iets wat traag synct met de cloud of zo.
Mwa, daar lees ik ook vaak genoeg dingen over en dan vooral allerlei gekke hardware kwaaltjes en daarnaast kan ik gewoon niet leven met de beperkingen die je vanuit Apple opgelegd krijgt : Dat is voor mij een soort "TCPA/Palladium/DRM meuk - The Light Edition" en daar moet ik niks van hebben! }:| :/

Zelfs mijn Android telefoons draaien geen Android meer en dat is veel minder beperkt dan iOS qua rooten en zo... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag weer op kantoor, dus weer met de devver die Linux op z'n Macbook wil proberen aan de slag geweest. Debian vervangen voor Ubuntu 22.04, in de hoop dat het wat betere support heeft voor de MBP. TL;DR: nee, dat heeft het niet.

Installatie opstarten, super traag met laden, gewoon makkelijk 2-3 minuten om de GUI te tonen. Aan het einde, bij het installeren van Grub, ook weer een error. En na een update-grub in een chroot was de reboot alsnog een grub shell. Moest nogmaals de installer in, alle zaken voor de target mounten en een grub-install doen voordat Ubuntu kon starten. Wat ook al veel te lang duurt, het is echt traag met starten.

En over hoe Gnome met de super/logo toets overweg gaat, kwam echt met enorme toeval achter hoe je wel het 'menu' met applicaties krijgt: druk twee keer snel op de toets. Dat staat echt NERGENS genoteerd of is het ook maar enigszins duidelijk. :F Dus, druk 1x voor activities, druk 2x snel voor de programma's.

Standaard installatie was ook rete instabiel. Op het inlogscherm deden de externe muis en tobo het prima, maar eenmaal ingelogd was het niet vooruit te branden en deden het tobo+muis niet. Oorzaak: Wayland. Veranderen naar Xorg loste dat op.
Had ook even geteld hoe lang het duurt om Firefox voor de eerste keer na boot te openen: 30 seconden! Snap is alles behalve snappy. Trage zooi is het. Ubuntu zelf voelde ook niet echt snel aan. Opstarten was al traag, zoals gezegd, maar ook het afsluiten duurt idioot lang.

Enige wat wel leek te werken tov Debian was geluid output. Toetsenbord, trackpad, wifi, bluetooth, allemaal niet. Had gehoopt dat het github project dat te vinden is was geïntegreerd, maar helaas.

Nou, of al de traagheid en issues aan alleen Ubuntu te wijten valt of de combinatie met de Macbook Pro 2019 is, valt niet echt te zeggen. Maar Debian voelde wel sneller aan, meer responsief. En Ubuntu in m'n VM is sneller dan op de Macbook, maar alsnog trager dan een Debian VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
@-TheNose- EndeavourOS misschien? Heel makkelijk out of the box, en toch arch under the hood. Net als @Cyphax gebruik ik het naast de normale dingen voor wat gaming (heel casual...) en dotnet development. Als DE heb ik lxqt. Geen fratsen en geen gnome :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Hmmm Linux op een M1 wordt nogal lastig geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Nu wel, maar Asahi maakt grote stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:22

Heb een nieuwe Dell XPS 13 hier, die af fabriek Windows 11 draait. Windows om zeep geholpen dus USB stick er in met Windows 11 installatie media. Zegt doodleuk, harde schijf niet gevonden.
Ga dan maar knutselen om uit te zoeken welke je nodig hebt (intel rapid storage), en dan nog de juist uitgepakte versie om handmatig te kunnen laden tijdens de setup.
Ubuntu 20.04 op hetzelfde model laptop van mijn collega gaf geen probleem.
Kortom, elk OS kent issues. Maar blijf je main stream, zijn ze wel te overzien. Pak een Ubuntu LTS (Long Term Stable) gebaseerde distro en je hebt ook weinig upgrade perikelen dan wanneer je cutting edge gaat. Huidige LTS is 22.04
https://ubuntu.com/blog/ubuntu-22-04-lts-released

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:49

_Eend_

🌻🇺🇦

swhnld schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Heb een nieuwe Dell XPS 13 hier, die af fabriek Windows 11 draait. Windows om zeep geholpen dus USB stick er in met Windows 11 installatie media. Zegt doodleuk, harde schijf niet gevonden.
Ga dan maar knutselen om uit te zoeken welke je nodig hebt (intel rapid storage), en dan nog de juist uitgepakte versie om handmatig te kunnen laden tijdens de setup.
Ubuntu 20.04 op hetzelfde model laptop van mijn collega gaf geen probleem.
Kortom, elk OS kent issues. Maar blijf je main stream, zijn ze wel te overzien. Pak een Ubuntu LTS (Long Term Stable) gebaseerde distro en je hebt ook weinig upgrade perikelen dan wanneer je cutting edge gaat. Huidige LTS is 22.04
https://ubuntu.com/blog/ubuntu-22-04-lts-released
Maar @-TheNose- wilde juist geen Ubuntu :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
_Eend_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:52:
[...]

Maar @-TheNose- wilde juist geen Ubuntu :P
Pak je Mint, op zelfde code base, maar aantal veranderingen ten opzichte van Ubuntu waardoor deze erg toegankelijk is, maar wel alle software pakketten heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

-TheNose- schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:15:
Hmmm Linux op een M1 wordt nogal lastig geloof ik.
Sowieso is het de laatste jaren al meer een punt dat als je Linux wilde gaan draaien, je beter geen Apple hardware moet hebben. Zie mijn perikelen met de 2019 Intel MBP van m'n collega. Out of the box kan je er geen klap mee, omdat de touchpad, toetsenbord (twee toch wel essentiële stukjes hardware), wifi, bluetooth en touchbar het niet doen.

M1 is nu een dermate andere architectuur, dat het praktisch niet te doen is. Men probeert uiteraard, maar op het ogenblik kan je niets anders dan MacOS erop draaien. Alleen als je gaat virtualiseren, maar je draait dan alsnog eerst MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Virtualisatie is prima hoor aangezien het vooral voor spielerij/nerderij zal zijn. Is Debian Dan niet de beste keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

-TheNose- schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:06:
Virtualisatie is prima hoor aangezien het vooral voor spielerij/nerderij zal zijn. Is Debian Dan niet de beste keus?
Zie m'n twee posts over mijn pogingen om Linux op de 2019 Intel MBP van m'n collega aan de praat te krijgen. Ubuntu had wat meer issues en door de default Wayland had ik geen fatsoenlijke GUI. Het is dat ik daar nog aan dacht, anders was Ubuntu direct afgeschreven en kansloos bevonden.

Het Github project dat bestaat om de randapparatuur (tobo, trackpad, touchbar) te laten werken kan op elke distro toegepast worden, zolang je maar aan de build vereisten kan voldoen en dat is met Debian 11 Bullseye geen probleem. Wil je het op een M1 native, dan is dat nu nog een kansloze actie.

Ga je het in een VM draaien en die kan de x86 architectuur nadoen, dan is er geen enkele reden om niet voor Debian te gaan. Net als elke andere distro dan een optie is.

Ik draai persoonlijk Debian, ik heb daarom geen reden om het juist niet aan te raden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
-TheNose- schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:06:
https://itsfoss.com/debian-vs-ubuntu/
Het hangt er vanaf wat je wil doen met je spielerei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:39
Hero of Time schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:27:
M1 is nu een dermate andere architectuur, dat het praktisch niet te doen is. Men probeert uiteraard, maar op het ogenblik kan je niets anders dan MacOS erop draaien. Alleen als je gaat virtualiseren, maar je draait dan alsnog eerst MacOS.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar OpenBSD schijnt er op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Debian moeilijker om te installeren, maar het heeft tegenwoordig ook de optie om het met Calamares te installeren. Moet je wel even zoeken op de website. Wat een onoverzichtelijke website is bijdeweg ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:23
Ik vind bij Debian juist de Expert Install erg fijn. Ook die is voor een installatie zonder gekkigheid best logisch. Gaat gewoon systematisch de opties van het installatiemenu door.

Het mooie is dat deze installer o.a. de mogelijkheid biedt om contrib en non-free aan te zetten in je sources, en inschakelen van backports, niet inloggen met root, direct vanuit het installatiemenu.

Mijn Debian installatie heeft btrfs partities en subvolumes met een specifieke naamgeving zodat dit goed werkt met Timeshift.

Dan kun je vanuit de Expert Install na het partitioneren van de schijven een terminal venster openen en daar het subvolume @rootfs hernoemen (via mv) naar @. Daarna kunnen de overige subvolumes aangemaakt worden.

Vervolgens de partities en btrfs subvolumes mounten en dit in /target/etc/fstab aanpassen. Daarna terug naar het installatiemenu en de installatie vervolgen.

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 05-06-2022 12:55 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Door de uitgebreide opties en mogelijkheden is de Debian installer, hoewel qua uiterlijk wat gedateerd wellicht, erg krachtig en kan je zo'n beetje alles al van te voren doen. Dit is echter ook het nadeel voor nieuwe gebruikers, het kan wat overweldigend zijn. Al zijn de standaard installatiestappen redelijk eenvoudig en voor zichzelf sprekend.

De Ubuntu installer ziet er mooi uit, maar uiteindelijk kan je er niets bij instellen of opgeven wat er nou werkelijk gedaan moet worden, behalve de partities, gebruiker en de hostnaam van het systeem. In die zin lijkt het veel meer op de installatie van Windows, next, next, en het staat er met wat mazzel op. Want als er iets niet goed gaat, ben je eigenlijk al volledig op jezelf aangewezen, want er is geen enkele optie om je te helpen met het herstellen of verkrijgen van een chroot omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
nero355 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:37:
[...]

Over Falkon gesproken...

Wat moet je daar nou van denken :?

- Het is een soort proof of concept vanuit het KDE Team geweest als ik het goed heb begrepen ?
- De ingebouwde AdBlock is die van een ontwikkelaar/team/bedrijf dat zeer discutabel is geweest in het verleden...

Heeft zo'n browser nog een toekomst ?!

Voor wie er niet mee bekend is : https://www.falkon.org/
Current version: 3.2.0
(released 31 January 2022)

Ben het wel eens met adblock plus, waarom geen ublock origin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

cy-gor25 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:40:
Current version: 3.2.0
(released 31 January 2022)
Gebruik jij Falkon als browser toevallig of was je meer aan het "Browser shoppen" ?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Huh? Browsen jullie niet met emacs ? :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:57:
Huh? Browsen jullie niet met emacs ? :+
Zijn er dan andere browsers naast https://lynx.browser.org/ :? :+

* nero355 gebruikt trouwens zoveel mogelijk Pale Moon als browser :Y) 8) O+ _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
nero355 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Gebruik jij Falkon als browser toevallig of was je meer aan het "Browser shoppen" ?? :)
effectief aan het browser shoppen, benieuwd of er alternatieven zijn voor Firefox. Konqueror is niet zo mijn ding. Falkon houdt me wat tegen met dat adblockplus.

Jij gebruikt dus Pale Moon. Een speciale reden daarvoor?

Verder dacht ik nog eens librewolf te proberen en vivaldi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Firefox de enige die ik gebruik. Al sinds versie 1.

[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 14-06-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Laatst online: 21-09 08:36
[...]

Ben opzich een Linux n00b en zeer tevreden hier met Manjaro (Arch) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:35:
Firefox de enige die ik gebruik. Al sinds versie 1.
Sinds het Firebird 0.x.x heette hier, maar op een bepaald moment sloeg de "verChroming" wel heel hard toe samen met allerlei andere onzin... :| :F

Nu dus alleen als backup browser :)
cy-gor25 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:16:
Jij gebruikt dus Pale Moon. Een speciale reden daarvoor?
Simpele strakke ouderwetse GUI die lijkt op de oude Firefox en daarnaast is de eigenaar/main developer een heerlijk eigenwijze vent! _O_ O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:59

HSG

nero355 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:17:

Simpele strakke ouderwetse GUI die lijkt op de oude Firefox en daarnaast is de eigenaar/main developer een heerlijk eigenwijze vent! _O_ O+
Vroeger was alles beter en vooruitgang is slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cy-gor25
wauskoek schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Ben opzich een Linux n00b en zeer tevreden hier met Manjaro (Arch) :)
check zeker eens endeavour os. Manjaro doet soms vreemd en endeavour os is een mooi project met een leuke community.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
wauskoek schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Ben opzich een Linux n00b
cy-gor25 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:27:
[...]

check zeker eens endeavour os. Manjaro doet soms vreemd en endeavour os is een mooi project met een leuke community.
Welcome to EndeavourOS
A terminal-centric distro...
:? Ik ken al die arch afgeleide distro's niet, maar is dat dan wel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HSG schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:13:
Vroeger was alles beter en vooruitgang is slecht.
Niet zo flauw doen, want dat zeg ik helemaal niet! :P

Ik ben echt niet de enige die vindt dat Firefox een draak is geworden door allerlei onzinnige dingen zoals ingebouwde Pocket + VPN bijvoorbeeld en zijn eigen imago heeft verloren onder andere... :| :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
silverball schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:47:
[...]

[...]

[...]

In dit geval klinkt het erger dan het is, het zit hem vooral in updaten via terminal ipv via packagemanger-GUI (is niet het enige, wel het sprekendste voorbeeld denk ik).. dat is vervolgens bij Endeavour erg goed gedocumenteerd.. De ene schrikt dat wel af, tegelijk: Als je Linux overweegt ben je toch wel iets van plan.. en als je Manjaro draait ben je al iets gewend.

Voordeel van terminal-updaten is wat mij betreft vooral de feedback die je direct krijgt van wat er gedaan gaat worden (ja in GUI kan dit ook evt), maar dat moet je wel kunnen lezen/niet te spannend vinden.

Voordeel van Endeavour en ook ARCO Linux (maar ook manjaro) is de wat gestroomlijndere installatie tov mainline Arch (hoewel die nu inhaalt) waardoor je dat dan weer niet vanaf scratch hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:49

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik moet zeggen dat ik de GUI updater eigenlijk nooit gebruik hier op Fedora.. Een 'dnf update' is sneller. Terminal heb ik toch altijd open, en ik heb tot nu toe nog geen GUI tool gezien die dit sneller kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
silverball schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:47:
[...]

[...]

[...]

In het 'Welcome' dialoog zit een knopje "Update system" en heeft ook een tabje om je te helpen met wat software installeren. Ga je buitenom die populaire keuzes zal je de terminal wel nodig hebben, maar op zich is het vrij gebruiksvriendelijk ingericht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

_Eend_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:14:
Ik moet zeggen dat ik de GUI updater eigenlijk nooit gebruik hier op Fedora.. Een 'dnf update' is sneller. Terminal heb ik toch altijd open, en ik heb tot nu toe nog geen GUI tool gezien die dit sneller kan.
Dat komt omdat al die GUI Tools ontzettend veel overhead hebben en nooit direct een DNF of APT/APT-GET commando aanroepen, maar gaan zitten klooien met iets van drie andere dingen door elkaar! :F

Toevallig een tijdje geleden gelezen, maar kan het effe niet terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Laatst online: 21-09 08:36
cy-gor25 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:27:
[...]

Zeker een mooie Distro!

Op een andere experimenteer laptop heb ik Endeavour geïnstalleerd.Sommige dingen komen out of the box beter voor elkaar dan Manjaro. Maar vind het updaten via de GUI van Manjaro makkelijker. Nu had ik ook de GUI geïnstalleerd op Endeavour maar dat geeft nu ergens een probleem met updaten(ook via de terminal).

Ook kreeg ik mijn SDRplay (software defined radio) niet aan het werk en eigenlijk sindsdien niet meer aangeraakt.

Was der wel even klaar mee :).
Pagina: 1 ... 26 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.