|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hoe kan hij al corrupt zijn als ik het pas net heb geïnstalleerd, daarbij de schijf eerst geformateerd? Inderdaad heb ik de reset-knop moeten gebruiken. Hoe kom je anders uit de situatie dat het scherm compleet zwart is en blijft?Klinkt als corruptie door de eerdere problemen waarbij je gewoon de Reset knop hebt ingedrukt
Intussen nieuwe poging gedaan Ubuntu op een SATA SSD ipv M.2 te zetten. Dat gaat tot nu toe goed. Alles geüdate, Nvidia driver geïnstalleerd maar nog steeds eindigt wakker maken na hybernate in een zwart scherm.
Nu wel gelukt om Qemu te installeren en zelfs om de Mac installer binnen Qemu aan de praat te krijgen, met behulp van de aanwijzingen op eerder genoemde link. Ben nu aan het installeren binnen Qemu..
Omdat je de stroom onderbreekt :laptopleon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:39:
Hoe kan hij al corrupt zijn als ik het pas net heb geïnstalleerd, daarbij de schijf eerst geformateerd?
Inderdaad heb ik de reset-knop moeten gebruiken.
Daarom zijn SSD's met elco's aan boord zo geweldig!

- Blind inloggen en danHoe kom je anders uit de situatie dat het scherm compleet zwart is en blijft?
reboot
of
shutdown -r now
doen
- CTRL+ALT+DEL
- Aan/Uit knop ÉÉN keer indrukken!
- Desktop GUI : CTRL+ALT+SHIFT+PgUp of PgDwn
- TTY switchen : CTRL+ALT+F1 t/m F7 waarbij F1 of F7 je GUI Desktop zijn!
Zoveel opties!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Inmiddels wel klaar met installeren van macOS Mojave in Qemu
Ook hier moet ik nog van alles uitzoeken zoals schermresolutie naar schermvullend krijgen en zo, maar tot nu toe werkt het vlekkeloos. Ingelogd met m'n Apple ID en van alles sycnt meteen. Noice.
Kwestie van ervaring of gewoon zoeken naar workarounds!
Tweakers zonder basiskennis van hardware : Schattig!Ik had verwacht dat de reset-knop een min of meer veilige afsluiting zou geven. Wat is anders het nut van een aparte knop? Dan kun je net zo goed de aan/uit-knop van de voeding gebruiken.
Lekker bezig!Inmiddels wel klaar met installeren van macOS Mojave in Qemu
Ook hier moet ik nog van alles uitzoeken zoals schermresolutie naar schermvullend krijgen en zo, maar tot nu toe werkt het vlekkeloos. Ingelogd met m'n Apple ID en van alles sycnt meteen. Noice.
Is er trouwens een actieve groep Qemu-gebruikers, hier of op andere forums?
Alle Proxmox-gebruikers sowieso, en in NOS vast ook wel (ik gebruik het ook zowel via Proxmox als op m'n laptop, pas nog gemigreerd van Virtualbox)laptopleon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:02:
Video werkt nu ook stabiel, ook na slaapstand/wakker worden.
Is er trouwens een actieve groep Qemu-gebruikers, hier of op andere forums?
Saved by the buoyancy of citrus
Ik ben eigenlijk een Windows ontwikkelaar, dus veel Linux ervaring had ik niet.
Maar blijkbaar zijn zowat alle applicaties die ik nodig heb ofwel webbased ofwel ook beschikbaar in Linux.
Ik wilde het daarom eens uitproberen en koos voor Elementary OS.
Wat een leuke ervaring! Alles is top gewoon. Dit is vanaf nu mijn main systeem en als ik voor werk toch Windows moet gebruiken, doe ik dat virtueel.
Mijn Windows 10 in een VirtualBox draait even goed als op bare metal.
Omdat ik eigenlijk niet zo veel van Linux af weet, heb ik volgende commando's opgeschreven, die ik na de installatie gedaan heb. Het was even zoeken hoe je nu precies een programma installeert zonder .EXE of .MSI installer :-)
Anyway, misschien heeft iemand anders hier iets aan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| sudo apt dist-upgrade sudo apt install synaptic -y sudo apt install -y gdebi sudo apt install -y ubuntu-restricted-extras libavcodec-extra libdvd-pkg sudo ubuntu-drivers autoinstall sudo ufw enable sudo apt install ttf-mscorefonts-installer sudo apt install -y software-properties-common sudo add-apt-repository ppa:philip.scott/pantheon-tweaks sudo apt update sudo apt install -y pantheon-tweaks sudo apt install snapd reboot sudo snap install snap-store #download and install Chrome on https://google.com/chrome sudo apt install grub-customizer sudo apt install --reinstall linux-headers-$(uname -r) virtualbox-dkms dkms reboot sudo modprobe vboxdrv sudo apt install virtualbox-ext-pack sudo ubuntu-drivers devices #install the recommended driver with the following command: sudo ubuntu-drivers autoinstall sudo shutdown -r now #verify driver=nvidia with the following command: sudo lshw -c display sudo apt install gnome-disk-utility |
Daarna heb je ook regels aangemaakt neem ik aan? ? schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:05:
Anyway, misschien heeft iemand anders hier iets aan:
sudo ufw enable
Bij IPTables begin je in ieder geval met een lege config!
Geen idee hoe UFW dat doet...
Die twee zijn hier een vies woord!sudo apt install snapd
sudo snap install snap-store
#download and install Chrome on https://google.com/chrome[/code]
Regels? De U staat voor uncomplicated!nero355 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:02:
[...]
Daarna heb je ook regels aangemaakt neem ik aan
Bij IPTables begin je in ieder geval met een lege config!
Geen idee hoe UFW dat doet...
[...]
Die twee zijn hier een vies woord!![]()
Default: deny (incoming), allow (outgoing), deny (routed)
Als leek vind ik die snapstore eigenlijk de beste. Leuk gepresenteerd en het concept van snaps lijkt me naar shared dependencies beter? Flatpak is een minder vies woord?
Ik vind het flauw dat Chrome niet in de package managers staat.
Top? ? schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:05:
Mijn Windows 10 in een VirtualBox draait even goed als op bare metal.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Op die fiets!? ? schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:08:
Regels? De U staat voor uncomplicated!
Default: deny (incoming), allow (outgoing), deny (routed)
Ik vind het maar baggertraag werken allemaal dus ik vermijd die zooi liever en sommige distro's maken er zelfs een punt van dat zij het niet ondersteunen/hebben verbannen zoals Pop!_OS bijvoorbeeld!Als leek vind ik die snapstore eigenlijk de beste.
Leuk gepresenteerd en het concept van snaps lijkt me naar shared dependencies beter?
Minder, maar nog steeds overhead en zo dus nog steeds vies!Flatpak is een minder vies woord?
Google troep dus geheel terecht!Ik vind het flauw dat Chrome niet in de package managers staat.
Dus effe gek gezegd een "Proxmox Desktop GUI" ongeveer die ook nog SPICE ondersteuning heeft :silverball schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:25:
Ik kan je eventueel Qemu, KVM en libvirt aanraden, met virt-manager (of eventueel gnome boxes). Dit maakt gebruik van KVM, dit is de native virtualisatie oplossing van Linux kernel en daarmee in vrijwel alle gevallen sneller en beter geïntegreerd.
NICE!!!An embedded VNC and SPICE client viewer presents a full graphical console to the guest domain.
[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 31-01-2022 15:40 ]
Na een tijd te zijn weggeweest in Linux land was het wel even zoeken naar welke distro.
Eerst Debian geprobeerd, deze stond hoog op mijn lijst om uit te proberen. Werke alleen erg slecht met Steam en de NVIDIA drivers en Vulkan support. Backports werkten ook niet en bepaalde programma's waaronder X-Plane werken zelfs geen enkele setting meer. Herinstalleren hielp ook niet, steeds gezeur met de NVIDIA drivers met nvidia-driver of de akmod. Debian was niet mijn kopje thee voor deze desktop met 3060 kaart.
Daarna Pop!OS. Gezien alle enthousiaste reacties, waaronder van Anthony van LTT. Weer een gedoe met de NVIDIA-drivers, ondanks dat deze al in het image zaten. De Vulkan drivers werken niet goed, Steam werkte wel maar vaak trage performance en soms last van tearing. Next!
Daarna Fedora, daar eerder goede ervaringen mee gehad. Bingo, alles werkte perfect.
Fedora voelt ook het meest mature. Updates worden offline geinstalleerd, het ziet er ook in de kleine dingen zoals het UEFI bootscreen het meest professioneel uit. Alleen Gnome 41 was even schrikken maar liet zich goed temmen met Dash to Dock.
Dat was helaas gelijk weer distro hoppen. Linux en NVIDIA blijft toch nog steeds een lastig ding. Wanneer zou dit nu voor eens en altijd goed aangepakt worden bij alle distro's. Waarom is dit nu steeds zo moeilijk?
[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 07-02-2022 22:59 ]
Er zijn wel wat dingen waar ik tegen aan loop, zo is het lock screen echt ontzettend lelijk en vaag: een leeg wit scherm. Dus dat heb ik nu maar aangepast. (met dank aan een reddit post en afbeeldingen van imgur):
/f/image/tPtaxCsHndG3K39EopTicCC6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 08-02-2022 09:06 ]
Je kan ook een spin van Fedora proberen. IMO toch wel een hele goede distro.Corrigan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:55:
Daarna Fedora, daar eerder goede ervaringen mee gehad. Bingo, alles werkte perfect.
Fedora voelt ook het meest mature. Updates worden offline geinstalleerd, het ziet er ook in de kleine dingen zoals het UEFI bootscreen het meest professioneel uit. Alleen Gnome 41 was even schrikken maar liet zich goed temmen met Dash to Dock.
Je kan ook XScreensaver proberen als je nog op X zit, daar is de keuze reuze._Eend_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:04:
Er zijn wel wat dingen waar ik tegen aan loop, zo is het lock screen echt ontzettend lelijk en vaag: een leeg wit scherm. Dus dat heb ik nu maar aangepast. (met dank aan een reddit post en afbeeldingen van imgur):
[ Voor 33% gewijzigd door silverball op 08-02-2022 09:13 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Welke distro gebruik je?? ? schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:58:
Ik ben nu al 2 weken volledig overgeschakeld op Linux en heb nog geen Windows gemist.
Er zijn 2 zaken die momenteel open staan:
- Gimp leren, ik heb nu "photoshop" skills maar dan in Corel PhotoImpact X3
- MailStore emailarchief overzetten naar Piler
PS: Ik heb LibreOffice geprobeerd en wat was dat. Als je Excel gewend bent... Iets de geselecteerde cellen afdrukken op 1 A4 formaat, automatisch verkleind: lukt dat bv? Het ging niet op 123... Ik heb de selectie gekopieerd, geplakt in webmail en van daar afgedrukt in Chrome
Zijn er betere Excel alternatieven?
[ Voor 136% gewijzigd door ? ? op 08-02-2022 10:13 ]
Ik weet alleen niet zo goed welke distro.
Ik vind de visie van debian gewoom heel erg mooi. Open en vrij. Het is de fundering van zo'n beetje de eenderde van alle distro's en de documentatie en support is gewoon erg goed.
Ik zou eventueel stable op testing of unstable kunnen zetten maar ik wil voorkomen dat ik in zo'n arch situatie kom dat er elke keer weer tientallen pakketten geupdate moeten worden.
Ik vind stabiel en brede support voor 3th party wel erg belangrijk.
Op zich zou Ubuntu LTS kunnen maar daar zit dan toch weer een commercieel bedrijf achter die achter de steep gewoon geld moet verdienen. En de snap visie staat me ook een beetje tegen.
Iemand een suggestie?
De enige echte vereiste is dat ik de laatste powershell versie moet kunnen installeren.
[ Voor 4% gewijzigd door L0g0ff op 08-02-2022 11:01 ]
Ik heb Fedora en Pop OS! gedraaid. Met Pop liep ik nog wel eens tegen hetzelfde probleem aan. Ik gebruik Syncthing om oa. foto's van mijn mobiel naar mijn desktop en laptop te syncen. Een tijdje geleden was er een update op Fedora van Syncthing, en die liep zo ver voor op de beschikbare package in Pop dat het niet (goed) meer werkte. Ik heb toen handmatig de goede versie gedownload van de website en geinstalleerd. Kreeg ik toch weer een beetje de Windows-ervaring
Mijn suggestie zou dus Fedora zijn
PoSh is ook gewoon beschikbaar: https://docs.microsoft.co...edora?view=powershell-7.2
(ik gebruik zelf geen PoSh onder Fedora, YMMV dus)
Het grootste nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden van Fedora is dat niet iedereen rpm packages maakt, dus sommige applicaties zul je dus zelf om moeten bouwen van deb naar rpm met een handig tooltje genaamd 'alien':
sudo alien -r /path/to/file.deb
Of door zelf de boel te compilen natuurlijk
[ Voor 39% gewijzigd door _Eend_ op 08-02-2022 11:19 ]
Ik heb toen alleen wat aanpassingen moeten doen om terug te vallen op Xorg omdat dit beter ging met de nvidia drivers. Ik heb helaas zo'n prime opstelling in mijn laptop (Intel/nvidia).
Maar in de praktijk speel ik eigenlijk toch geen games binnen Linux dus als de desktop experience met wayland gewoon goed is dan is dat verder prima.
Ik zal die cinnamon spin eens ophalen en kijken hoe het bevalt.
Wat ik ook las is dat redhat 8 ook gewoon moet kunnen draaien met een gratis dev licentie.
Dit spreekt mijn eerdere vrije en open distro voorkeur een beetje tegen maar ik verwacht van redhat wel een perfect gepolijste distributie. De documentatie en support is in ieder geval erg goed.
Geen idee hoe de gebruikers ervaringen verder zijn met redhat. Hier wordt over het algemeen weinig over geschreven op de distro vergelijkings sites.
Wat is het probleem daarvan? Je kan het zelf beperken tot maandelijks oid, tenzij er security updates zijn.Ik zou eventueel stable op testing of unstable kunnen zetten maar ik wil voorkomen dat ik in zo'n arch situatie kom dat er elke keer weer tientallen pakketten geupdate moeten worden.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 08-02-2022 13:06 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Kon je niet simpelweg in GDM (het loginscherm) op het tandwieltje klikken en een X11 sessie kiezen? Dan onthoudt hij dat.L0g0ff schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:17:
Ik heb toen alleen wat aanpassingen moeten doen om terug te vallen op Xorg omdat dit beter ging met de nvidia drivers. Ik heb helaas zo'n prime opstelling in mijn laptop (Intel/nvidia).
Die is meestal nog meer outdated dan Debian Stable overigens en heeft geen backports repository en wat mindere (desktop) community support. Je kan, zonder dev-account en restricties, ook een rebuild gebruiken zoals Rocky Linux, maar verwacht wel dat je je dagelijkse applicaties als je browser en zaken als container moet gaan draaien en je een flink oude kernel voorgeschoteld krijgt. Kan ook wel goed werken overigens.L0g0ff schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:17:
Wat ik ook las is dat redhat 8 ook gewoon moet kunnen draaien met een gratis dev licentie.
Wellicht een optie om BTRFS in de arm te nemen en gewoon een oudere snapshot van '/' te booten in afwachting van een nieuwe update?Borromini schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:05:
Wat ik meestal doe is een tijdje wachten tot de zwaarste migraties in Testing achter de rug zijn en dan omschakelen naar Testing. Nog maar heel zelden gehad dat updates dingen vernaggelden.
Nog een mooie distro voor de fijnproever; GNU GUIX is een volledig vrije distributie, fork van NixOS, waarin configuratie in scheme i.p.v. Nix geklopt moet worden en daarmee veel beter gedocumenteerd.
Ah, dat is goed om te weten. Tnx!silverball schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:47:
[...]
Die is meestal nog meer outdated dan Debian Stable overigens en heeft geen backports repository en wat mindere (desktop) community support. Je kan, zonder dev-account en restricties, ook een rebuild gebruiken zoals Rocky Linux, maar verwacht wel dat je je dagelijkse applicaties als je browser en zaken als container moet gaan draaien en je een flink oude kernel voorgeschoteld krijgt. Kan ook wel goed werken overigens.
Ik heb zojuist bullseye omgezet naar bookworm. En Cinnamon even omgeruild naar Gnome inderdaad ook op Xorg (ik had de eerste Wayland crash al weer te pakken).
Voor nu ben ik wel even content met hoe alles weer werkt
@silverball Btrfs icm snapshotting is een goed idee maar dan moet je hele systeem natuurlijk op de schop. Ik had destijds al btrfs, en heb toen achteraf snapshotting geïmplementeerd, maar omdat ik niet ineens de juiste volumestructuur had gehanteerd kreeg ik constant problemen met snapshot pruning en een schijf die volliep. Dat was echt een drama. Dus voor mij hoeven beide niet meer. Waar ik snapshots nodig heb zit ik op ZFS. Dat werkt ook pijnloos overigens met een recente Debian-versie, al heb ik ZFS root nog niet geprobeerd (ook geen behoefte aan).
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Overigens meer voor de NOS kroeg dit.
[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 08-02-2022 17:48 ]
@L0g0ff
Fedora is voor mij al jaren de meest moderne en volwassen Linux distro zonder gedoe en bijzonder stabiel. Je hebt de meest moderne pakketten zonder bleeding edge te zijn. Ik heb veel distro's uitgeprobeerd en kom uiteindelijk toch steeds terug bij Fedora. . Kijk ook eens naar deze site met veel tips. https://fedoramagazine.org
Arch is ook een goede als je meer hands on ervaring wilt en wat meer tijd aan het OS wilt spenderen. Wanneer je dan de linux-lts kernel installeert wordt het allemaal wat onderhoudsvriendelijker.
Neeee...Corrigan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:55:
Linux en NVIDIA blijft toch nog steeds een lastig ding.
Nvidia blijft een lastig merk!
Als je wilt gamen onder Linux dan kan je tegenwoordig gek genoeg beter een AMD videokaart hebben of straks Intel als dat een beetje gemeengoed wordt...
Voor zover ik de LibreELEC documentatie goed heb begrepen : Omdat Nvidia niet met de tijd mee wil onder andere!Wanneer zou dit nu voor eens en altijd goed aangepakt worden bij alle distro's. Waarom is dit nu steeds zo moeilijk?

Maar dat allemaal gezegd hebbende : Mijn simpele GT 1030 draait best goed in mijn HTPC/DIY NAS i.c.m. Debian Testing en Kernel 5.10 waarmee zowel de Nvidia driver als OpenZFS goed wordt ondersteund!
Nou nog dat gekke ding wat meer gebruiken...

Kijk eens naar Kate Krita want die deed mij heel erg aan Corel programma's denken!? ? schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:01:
Er zijn 2 zaken die momenteel open staan:
- Gimp leren, ik heb nu "photoshop" skills maar dan in Corel PhotoImpact X3
/EDIT : Oopsie...
Zie : nero355 in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"

Dat soort dingen zijn de reden dat ik ondanks alle rare fratsen die bij Mozilla gaande zijn nog steeds gewoon Thunderbird zal blijven adviseren : Multi-platform software en dus ook je Profile waar je alles in propt!- MailStore emailarchief overzetten naar Piler
Ik las laatst in het ZFS Topic dat T.R.I.M. tegenwoordig gewoon prima werktsilverball schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:29:
geen matig ondersteunde ZFS configuratie wilde draaien (en TRIM ondersteuning).
[ Voor 37% gewijzigd door nero355 op 08-02-2022 19:22 ]
Dan moet je wel een AMD-kaart kunnen kopen voor een redelijk bedrag in deze bizarre tijden.nero355 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:34:
[...]
Neeee...
Nvidia blijft een lastig merk!
Als je wilt gamen onder Linux dan kan je tegenwoordig gek genoeg beter een AMD videokaart hebben of straks Intel als dat een beetje gemeengoed wordt...
[...]
Voor zover ik de LibreELEC documentatie goed heb begrepen : Omdat Nvidia niet met de tijd mee wil onder andere!
Maar dat allemaal gezegd hebbende : Mijn simpele GT 1030 draait best goed in mijn HTPC/DIY NAS i.c.m. Debian Testing en Kernel 5.10 waarmee zowel de Nvidia driver als OpenZFS goed wordt ondersteund!![]()
![]()
Nou nog dat gekke ding wat meer gebruiken...![]()
![]()

Ik heb toch maar voor NVIDIA gekozen toen Amazon afgelopen zomer heel even een bijzonder scherpe aanbieding had.
Uiteindelijk werkt NVIDIA met Fedora en RPMFusion non-free goed. Alleen blijft het soms spannend wanneer er een kernel update komt en dkms en akmod hopelijk geen ruzie krijgen omdat het kort niet in sync is.
Zoals een paar dagen geleden met de kernel 5.16. Foutmelding: NVIDIA kernel not found.
Gelukkig weet ik nu wat je dan moet doen. Maar een absolute beginner pakt dan sneller opnieuw de Windows installatie als vluchtheuvel.
Linux zou zeker met Steam en Proton zoveel groter kunnen worden als gaming platform als dit voor eens en altijd zou worden opgelost. In plaats van dat de distro's en NVIDIA naar elkaar zitten te wijzen.
Dat de hele wereld een teringzooitje is geworden is hier effe niet relevant IMHOCorrigan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:48:
Dan moet je wel een AMD-kaart kunnen kopen voor een redelijk bedrag in deze bizarre tijden.
Ik heb precies hetzelfde in 2017 gedaan en een GTX 1080 voor € 450 gekocht via een MSI Cashback actie en voorlopig hou ik dat lekker zo, want ik game nog steeds gewoon onder Windows 7 ProIk heb toch maar voor NVIDIA gekozen toen Amazon afgelopen zomer heel even een bijzonder scherpe aanbieding had.
Ligt eraan hoe flink hij/zij last heeft van defeatist attitudeMaar een absolute beginner pakt dan sneller opnieuw de Windows installatie als vluchtheuvel.
Tja, er is een reden dat VALVE voor een AMD APU heeft gekozen voor dat gekke apparaat van ze!Linux zou zeker met Steam en Proton zoveel groter kunnen worden als gaming platform als dit voor eens en altijd zou worden opgelost.
In plaats van dat de distro's en NVIDIA naar elkaar zitten te wijzen.
En als AMD hun Eyefinity niet zo hard had toegetakeld nadat CCC verdween dan had ik waarschijnlijk ook nog steeds een AMD videokaart!
Het zijn toppers bij openZFS (of ZoL, volg het niet helemaal). Toen ik het ging installeren was dat er nog niet en nu loopt alles al prima.nero355 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:34:
Ik las laatst in het ZFS Topic dat T.R.I.M. tegenwoordig gewoon prima werkt
BTRFS heeft wel een aantal voordelen die mij aanspreken, namelijk disks met verschillende groottes inzetten voor Raid en flexibiliteit met het definiëren van subvolumes die nested in mijn FS staan. Natuurlijk mist wel de legendarische stabiliteit van openZFS maar hoef ik mij nooit druk te maken bij kernel upgrades en is BTRFS op root draaien kinderspel.
Bedoel je geen Krita als vervanger van Corel draw? Kate is volgens mij een tekstverwerker.nero355 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:34:
[...]
Kijk eens naar Kate want die deed mij heel erg aan Corel programma's denken!
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door silverball op 08-02-2022 19:21 ]
d0h!silverball schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:19:
Bedoel je geen Krita als vervanger van Corel draw? Kate is volgens mij een tekstverwerker.

Krita inderdaad!
Ga ik effe editen...

Met sudo vi werkt het wel, maar hoe doe ik dat met vscode bv? Vi is euh, voorhistorisch :-)
Lijkt me dan meer een ENV probleem? Ik kan bv. gewoon 'sudo geany' doen vziw om een grafische editor te krijgen met beheerdersrechten.? ? schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:00:
Als ik dit met vscode open dan failt het, ook met sudo.
Met sudo vi werkt het wel, maar hoe doe ik dat met vscode bv? Vi is euh, voorhistorisch :-)
Nou zeg? ? schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:00:
Als ik dit met vscode open dan failt het, ook met sudo.
Je gebruikt niet per ongeluk wayland? Wat voor error krijg je?
Anders probeer je het met nano of ga je, in vim, even in insert mode met de i toets, doet je wijzigingen en daarna opslaan door insert te verlaten door esc, daarna shift+z+z (shift ingedrukt en 2x z)
Eigenlijk niet echt een vraag voor hier overigens.
Edit; wat wil je eigenlijk doen?
[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 14-02-2022 17:23 ]
@? ? Open voor vragen anders dan "welk OS moet ik hebben?" liever een nieuw topic; hier wordt het wel erg off-topic zo.
Saved by the buoyancy of citrus
"Failed to start light display manager"
:fill(white):strip_exif()/f/image/o5MhdANrsdU0rcd00KtbKIsE.png?f=user_large)
Na een CTRL ALT DEL startte de PC alsnog op, waardoor ik nooit aandacht besteed had aan deze foutmelding.
Tot ik het nu een keer zat was
1
| vim /etc/mkinitcpio.conf |
:fill(white):strip_exif()/f/image/DRzQo1dO0sau0yEL9DYALTaJ.png?f=user_large)
Voeg "amdgpu" toe aan MODULES:
:fill(white):strip_exif()/f/image/OnSeHvXKEKMwraW017NKvSJe.png?f=user_large)
Vervolgens initramfs opnieuw genereren:
1
| sudo mkinitcpio -p linux515 |
Waarbij linux515 de gebruikte kernelversie is. Ik heb die foutmelding niet meer teruggezien
Wat een waar plezier om mee te werken! Alles is netjes afgewerkt en gewoon AF.
Ik probeerde Ubuntu (virtueel).
Ik selecteer als taal English en als keyboard Belgian. Wat komt er op mijn login scherm de eerste keer: Februar 24 2022.
What the hell is Februar?
In config scherm staat Formats: Belgien
What the hell is Belgien?
Op zulke dingen haak ik af. Hoe kan dit?
Commandline FTW | Tweakt met mate
[ Voor 16% gewijzigd door desalniettemin op 24-02-2022 19:14 ]
Dat krijg je als developers het verschil tussen Dutch en Deutsch niet kennen!? ? schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:29:
Ik probeerde Ubuntu (virtueel).
Ik selecteer als taal English en als keyboard Belgian. Wat komt er op mijn login scherm de eerste keer: Februar 24 2022.
What the hell is Februar?
In config scherm staat Formats: Belgien
What the hell is Belgien?
Op zulke dingen haak ik af. Hoe kan dit?
RaspBian heeft ook dat probleem!

[ Voor 12% gewijzigd door nero355 op 24-02-2022 20:05 ]
't Is een letter verschil, maar doei
Gentoo heeft mij nu een jaar weten te boeien.
Ik denk eraan om het op een nieuwe laptop te installeren, maar ik heb toch een bezwaar. Secure boot moet al dan niet tijdelijk uit. En een van de sponsoren van Gentoo is MEPhI (hoop dat ik nu niemand voor het hoofd stoot, Linux is natuurlijk van iedereen).
Wat vinden jullie? Is een switch nodig? Ik denk aan Fedora of openSUSE Tumbleweed.
Wat is de reden dat je voor die twee gaat als potentiële vervanger? Waarom wil je naar wat anders toe? Want als je enige argument 'secure boot moet uit' is, is dat imo nogal een zwak excuus.
Eerlijk gezegd had ik het netwerk gedeelte van van de OMV installatie om zeep geholpen toen in bezig was met LXD/LXC. Rouwig ben ik er niet over, een mooie kans om nu met een eigen inrichting aan de gang te gaan.
OS staat op een 256GB ssd en daar gaan ook de docker containers op komen. De twee hdd's draaien mirror. Alles met Btrfs. Nu kan ik tenminste met Snapper terug als ik iets sloop.
Voor docker is er een apart subvolume. Ook op de data schijven, type bestanden en shares in aparte subvolumes.
De vorige installatie draaide met ZFS, tot nu toe lijkt Btrfs mij op mijn systeem en mijn situatie betere prestaties te geven. Het is uiteraard niet te vergelijken, zfs op debian of Btrfs op OpenSuse.
Tot nu toe aangenaam verrast, als je wat meer van Linux weet dan raad ik OpenSuse wel aan.
Microsoft troep dus niks aan de hand!Jonathan2011 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:26:
Secure boot moet al dan niet tijdelijk uit.
Wikipedia: National Research Nuclear University MEPhI (Moscow Engineering Phy...En een van de sponsoren van Gentoo is MEPhI (hoop dat ik nu niemand voor het hoofd stoot, Linux is natuurlijk van iedereen).
Als dat betekent dat Gentoo wat MiG-29 / T-90 / Mi-28 powerrr krijgt of de robuustheid van een Avtomat Kalasnjikov dan vind ik dat helemaal prima!
Ik zou het lekker bij Gentoo houden!Wat vinden jullie? Is een switch nodig? Ik denk aan Fedora of openSUSE Tumbleweed.
Waarom een DE draaien op een Server/NASDaantje20 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:20:
Deze week voor mijn homeserver van Openmediavault afgestapt, heb nu OpenSuse Leap 15.3 er op gezet.
Eerlijk gezegd had ik het netwerk gedeelte van van de OMV installatie om zeep geholpen toen in bezig was met LXD/LXC.
Je hebt toch een webGUI waarmee je alles kan doen ?!
EDIT :
Oww... dat wist ik, maar dan moet ik wel goed lezen... d0h!Merethil schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:37:
LXD/LXC is containerspul, niet een DE.

BTRFS als in :OS staat op een 256GB ssd en daar gaan ook de docker containers op komen. De twee hdd's draaien mirror. Alles met Btrfs.
- Alleen het FS bovenop Wikipedia: mdadm
- Of doet BTRFS ook de Mirror zelf opzetten
Vaak wordt BTRFS namelijk alleen als FS ingezet en niet om het geheel te beheren zeg maar...
IMHO zou dat niks uit mogen maken, want je installeert de ZFS ondersteuning op dezelfde manier als het goed is!De vorige installatie draaide met ZFS, tot nu toe lijkt Btrfs mij op mijn systeem en mijn situatie betere prestaties te geven. Het is uiteraard niet te vergelijken, zfs op debian of Btrfs op OpenSuse.
Zelfs FreeBSD gaat de OpenZFS versie die Linux gebruikt als de basis voor ZFS gebruiken in de toekomst als dat niet ondertussen al is gebeurd
IMHO maakt het OS niet echt uit in een dergelijke setup en ben je meer van de software bovenop het geheel afhankelijkTot nu toe aangenaam verrast, als je wat meer van Linux weet dan raad ik OpenSuse wel aan.
[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 08-03-2022 15:39 ]
LXD/LXC is containerspul, niet een DE.nero355 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:16:
[...]
Waarom een DE draaien op een Server/NAS
Je hebt toch een webGUI waarmee je alles kan doen ?!
Geen zorgen dus wat dat betreft hahahanero355 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:16:
[Secure Boot] Microsoft troep dus niks aan de hand!
Wikipedia: National Research Nuclear University MEPhI (Moscow Engineering Phy...
Als dat betekent dat Gentoo wat MiG-29 / T-90 / Mi-28 powerrr krijgt of de robuustheid van een Avtomat Kalasnjikov dan vind ik dat helemaal prima!![]()
![]()
![]()
![]()
Ik zou het lekker bij Gentoo houden!
Fedora is de enige die ik vrij goed ken en openSUSE is wel RPM-achtig en misschien het proberen waard zoals @Daantje20 zegt. Vooral de sponsor MEPhI is in de huidige tijd misschien een beetje discutabel.Hero of Time schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:07:
Dat is een beetje je probleem met Linux distro's. Het is heel persoonlijk waar je voorkeur ligt en wat je wilt. Als jij tevreden bent met Gentoo, waarom dan wisselen? Iemand anders zou je Arch aanraden, ik ben zelf een voorstander van Debian. Je geeft nu Fedora en OpenSUSE aan als alternatieven. Die twee zijn wel aardig verschillend van elkaar en al helemaal van Gentoo.
Wat is de reden dat je voor die twee gaat als potentiële vervanger? Waarom wil je naar wat anders toe? Want als je enige argument 'secure boot moet uit' is, is dat imo nogal een zwak excuus.
Dit was dus precies mijn gedachte. Lees ook wel dat Secure Boot niet de silver bullet is en met een beetje moeite zou het ook kunnen werken op Gentoo.L0g0ff schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:54:
Als je secure boot aan wilt houden zou ik Ubuntu, Redhat of idd Suse gebruiken. Die hebben drivers die signed zijn door Microsoft dus dat geeft het minste gedoe.
BTRFS als in :
- Alleen het FS bovenop Wikipedia: mdadm
- Of doet BTRFS ook de Mirror zelf opzetten
Vaak wordt BTRFS namelijk alleen als FS ingezet en niet om het geheel te beheren zeg maar...
Bij mij doet BTRFS de mirror, keuze voor Opensuse is vooral Yast, daar kan ik dat makkelijker in de TUI in elkaar flansen.
[...]
IMHO zou dat niks uit mogen maken, want je installeert de ZFS ondersteuning op dezelfde manier als het goed is!
Zelfs FreeBSD gaat de OpenZFS versie die Linux gebruikt als de basis voor ZFS gebruiken in de toekomst als dat niet ondertussen al is gebeurd
Op mijn nogal dubieuze hardware keuzes maakt ZFS of btrfs een voor mij heel merkbaar/meetbaar performance verschil (smr schijven in 2,5" formaat)
[...]
IMHO maakt het OS niet echt uit in een dergelijke setup en ben je meer van de software bovenop het geheel afhankelijk
[/quote]
Wel als een distributie goeie tools mee levert waar wat aan hebt (yast). Uiteindelijk niet voor alles, Samba configuratie had wat handmatige acties nodig.
Ubuntu ben ik ooit mee begonnen en daar was ik altijd erg enthousiast over. Totdat Canonical het nodig vond om snaps te gaan pushen voor apps die gewoon in de repositories staan

Gelukkig kan Ubuntu worden genezen van de snap pusherij

1
| sudo apt purge snapd -yy |
Daarna nog even een bestandje '/etc/apt/preferences.d/nosnap.pref' aanmaken met de volgende inhoud:
1
2
3
| Package: snapd Pin: release a=* Pin-Priority: -10 |
Daarna:
1
| sudo apt update |
Maar ja, waarom zou je Ubuntu gebruiken als er Debian is?
Dat is dan ook wat ik zelf draai.pporrio schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:12:
@Hero of Time Dus dan toch maar gewoon Debian gebruiken
Volgens mij heeft bijvoorbeeld CentOS ook het een en ander aan soortgelijke TUI dingetjes en daardoor waarschijnlijk ook Fedora en Red Hat die in dezelfde familie zitten!Daantje20 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:10:
Wel als een distributie goeie tools mee levert waar wat aan hebt (yast). Uiteindelijk niet voor alles, Samba configuratie had wat handmatige acties nodig.
Omdat bepaalde programma's geen Debian repositories hebben, maar wel voor Ubuntu zoals Kodi onder andere!pporrio schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:27:
Maar ja, waarom zou je Ubuntu gebruiken als er Debian is?
En dan heb je nog het drivers en firmwares verhaal...
Nou...Hero of Time schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:20:
Dat is dan ook wat ik zelf draai.Debian Unstable/Sid ftw!
Ik dacht dat Testing jouw ding was
Het doet z'n naam niet echt eer aan, want ik heb echt zelden tot geen problemen. Arch gaat vaker stuk.Sjah schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:15:
Onstabiel, haha.
Niet zo uitgebreid als Yast, laatste keer dat ik met beide heb gespeeld. Bij CentOS/RH valt het best tegen.nero355 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:15:
[...]
Volgens mij heeft bijvoorbeeld CentOS ook het een en ander aan soortgelijke TUI dingetjes en daardoor waarschijnlijk ook Fedora en Red Hat die in dezelfde familie zitten!
Debian heeft prima firmware support (als je de non-free aanzet) en Kodi doet het in de basis ook gewoon. Wil je wat meer non-free zaken in Kodi, dan is er nog deb-multimedia.org.[...]
Omdat bepaalde programma's geen Debian repositories hebben, maar wel voor Ubuntu zoals Kodi onder andere!
En dan heb je nog het drivers en firmwares verhaal...
Slecht geheugen vriend.[...]
Nou...
Ik dacht dat Testing jouw ding was![]()
Wat zijn jullie ervaringen met Funtoo?
Wat een verademing zeg! Ik hoef dus niet handmatig alles aan te passen (in het begin vond ik dat leuk, maar later begon mij dat te irriteren), ik heb een mooie grafische gui voor alles package manager gerelateerd, packages installeren gaat gewoon goed (met solus had ik regelmatig gedoe met de package manager), het werkt out-of-the-box, en is stabiel.
Ik ben blij.
En heeft heel weinig standaard, wat ik persoonlijk prefereer. Alleen toen ik het gebruikte veel bugs en regelmatig ook crashes met settings als ik een nieuw theme installeerde om te proberen.Expresso schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:44:
In het verleden heb ik Gentoo Linux en Solus op mijn acer aspire xc-780 geprobeerd. Ben nu aangeland bij kde neon.
Wat een verademing zeg! Ik hoef dus niet handmatig alles aan te passen (in het begin vond ik dat leuk, maar later begon mij dat te irriteren), ik heb een mooie grafische gui voor alles package manager gerelateerd, packages installeren gaat gewoon goed (met solus had ik regelmatig gedoe met de package manager), het werkt out-of-the-box, en is stabiel.
Ik ben blij.
Heel weinig standaard is prima voor mij. crashes heb ik geen last van (misschien ligt het aan mijn hardware?). Bugs? Er is er eentje die ik tegen ben gekomen, maar ik denk dat dat meer te maken heeft met firefox dan het os zelf (de link tussen firefox en zoom loopt niet echt lekker, moet ik nog een keer naar kijken).desalniettemin schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:42:
[...]
En heeft heel weinig standaard, wat ik persoonlijk prefereer. Alleen toen ik het gebruikte veel bugs en regelmatig ook crashes met settings als ik een nieuw theme installeerde om te proberen.
Van maanden debian stable, naar testing, naar unstable.
Toch maar weer eens een uitstapje naar Ubuntu 22.04 bèta terug naar 20.04, daarna geswitched naar Pop!_OS en gisteravond weer naar KDE Neon.
Ik moet zeggen dat ik best wel gecharmeerd ben van Ubuntu qua plug en play. Alleen dat snap feest staat me echt behoorlijk tegen.
Pop doet het beter qua deb packages en integratie maar de pop workflow kan ik dan weer niet aan wennen.
Van Kde (Neon) ben ik echt positief verrast. Ik ben eigenlijk meer van de gnome maar ik geef het eens een paar weken een kans.
Maar ik ben bang dat me uiteindelijk ook die snaps me gaan tegenvallen. Wat ik eigenlijk zou willen is een debian maar dan wat meer gepolijst en wat meer out-of-the-box non-free en ergens tussen bleeding edge en stable. (zoals Ubuntu 21.10 maar dan zonder snaps). Verder vind ik het fijn als GUI keuzes voor me gemaakt worden ipv dat ik zelf heel het OS naar mijn hand moet zetten.
Verder heb ik kronkel wanneer een GUI niet consistent is. Resizen van een default settings window krijg ik soms al kortsluiting van en een flat/snap voelt gewoon vaak niet helemaal ok aan omdat de integratie met je eigen gui vaak niet 1 op 1 is.
Ik denk dat ik uiteindelijk weer een keer bij fedora uit zal gaan komen. Ondanks dat de debian way behoorlijk in mijn vingers zit en er veel meer support is qua packages dan RPM, vind ik dat toch wel de beste distro qua consistentie tot nu toe.
Correct me if I'm wrong, maar je hoeft er geen gebruik van te maken toch? Net als de AUR zijn er ook voor Ubuntu door zowel Canonical als door de community onderhouden repositories die je kunt opnemen in je package manager (apt). Wat maakt de beschikbaarheid van snap dat je wilt wegbewegen van Ubuntu? (oprechte vraag, want ik hoor vaker dat het 'snap concept' door de community niet altijd wordt gewaardeerd).L0g0ff schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:23:
Ik moet zeggen dat ik best wel gecharmeerd ben van Ubuntu qua plug en play. Alleen dat snap feest staat me echt behoorlijk tegen.
[ Voor 9% gewijzigd door Kaspers op 20-04-2022 22:13 ]
Aanname: Ik denk omdat Ubuntu steeds vaker Snap als de default markeert.. Bij installatie: Selecteer een browser --> Snap versie geinstalleerd. Etc.. Dus ook zonder dat je het soms wil krijg je de snapversie van iets.Kaspers schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:11:
[...]
Correct me if I'm wrong, maar je hoeft er geen gebruik van te maken toch? Net als de AUR zijn er ook voor Ubuntu door zowel Canonical als door de community onderhouden repositories die je kunt opnemen in je package manager (apt). Wat maakt de beschikbaarheid van snap dat je wilt wegbewegen van Ubuntu? (oprechte vraag, want ik hoor vaker dat het 'snap concept' door de community niet altijd wordt gewaardeerd).
Maar, geen eigen ervaring hoor.
Je kan het hele snap gebeuren inderdaad uninstalleren, maar de Ubuntu logica kennende zal het bij de volgende OS upgrade er weer net zo hard in zitten i.p.v. alleen je OS te upgraden met de instellingen die JIJ fijn vindt!Kaspers schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:11:
Correct me if I'm wrong, maar je hoeft er geen gebruik van te maken toch?

Dat maakt de situatie soms best wel lastig eerlijk gezegd : Bijvoorbeeld wel een repo voor Ubuntu maar geen repo voor Debian in sommige gevallen!Net als de AUR zijn er ook voor Ubuntu door zowel Canonical als door de community onderhouden repositories die je kunt opnemen in je package manager (apt).

Soort Windows vs. Linux verhaal dat zich tussen de distro's afspeelt...

Alles wat een snap is zal gewoon veel trager opstarten dan een native applicatie en vooral als die applicatie zich ook nog eens effe gaat zitten updaten voordat het opstart!Wat maakt de beschikbaarheid van snap dat je wilt wegbewegen van Ubuntu? (oprechte vraag, want ik hoor vaker dat het 'snap concept' door de community niet altijd wordt gewaardeerd).

Bij Ubuntu ontkom je bijna niet aan het hebben van snapd en een snap versie van iets, zoals Chromium, omdat de meta-packages voor de desktop of taak hier een afhankelijkheid op heeft. Je moet dan aardig wat 'fixen' om te zorgen dat je echt alleen snapd en de bijbehorende packages die snap versies leveren verwijdert zonder de rest van je omgeving/systeem onderuit te trappen.
Ja, maar wie is er nou zo gek om zijn prachtige Linux omgeving met Google troep te verpesten!Hero of Time schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:00:
Bij Ubuntu ontkom je bijna niet aan het hebben van snapd en een snap versie van iets, zoals Chromium, omdat de meta-packages voor de desktop of taak hier een afhankelijkheid op heeft.
Koop dan gelijk een Chromebook

Ik heb KDE Neon een tijdje gebruikt, maar geen snaps gezien. Maar ik moet zeggen ik doe echt helemaal niets, alleen e mail en internet. Thunderbird tar en Firefox tar.L0g0ff schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:23:
Nou ik heb mijn distrohop schoenen al weer een tijdje aan.
Van maanden debian stable, naar testing, naar unstable.
Toch maar weer eens een uitstapje naar Ubuntu 22.04 bèta terug naar 20.04, daarna geswitched naar Pop!_OS en gisteravond weer naar KDE Neon.
Pop doet het beter qua deb packages en integratie maar de pop workflow kan ik dan weer niet aan wennen.
Van Kde (Neon) ben ik echt positief verrast. Ik ben eigenlijk meer van de gnome maar ik geef het eens een paar weken een kans.
Maar ik ben bang dat me uiteindelijk ook die snaps me gaan tegenvallen. Wat ik eigenlijk zou willen is een debian maar dan wat meer gepolijst en wat meer out-of-the-box non-free en ergens tussen bleeding edge en stable. (zoals Ubuntu 21.10 maar dan zonder snaps). Verder vind ik het fijn als GUI keuzes voor me gemaakt worden ipv dat ik zelf heel het OS naar mijn hand moet zetten.
Verder heb ik kronkel wanneer een GUI niet consistent is. Resizen van een default settings window krijg ik soms al kortsluiting van en een flat/snap voelt gewoon vaak niet helemaal ok aan omdat de integratie met je eigen gui vaak niet 1 op 1 is.
Ik denk dat ik uiteindelijk weer een keer bij fedora uit zal gaan komen. Ondanks dat de debian way behoorlijk in mijn vingers zit en er veel meer support is qua packages dan RPM, vind ik dat toch wel de beste distro qua consistentie tot nu toe.
Probeer eens Debian Sid.
Haha, gisteravond al weer overgestapt naar Linux mint. KDE Neon was geen snapfeest maar een flatfeest.desalniettemin schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:39:
[...]
Ik heb KDE Neon een tijdje gebruikt, maar geen snaps gezien. Maar ik moet zeggen ik doe echt helemaal niets, alleen e mail en internet. Thunderbird tar en Firefox tar.
Probeer eens Debian Sid.
Debian sid heb ik ook een paar weken gedraaid. Maar die vond ik echt niet stable genoeg.
Mint is denk ik wel de saaiste distro die ik ken maar damn. Alles werkt echt lekker.
Ik heb powershell en vscode via de officiële ms repo geplukt en verder zat alles via een deb package in de apt repo.
Ook mijn Intel/nvidia werkt als een zonnetje en ik kan met de rechtermuisknop gewoon kiezen wel grafische kaart die moet pakken.
Ik ben echt positief verrast
Pak een browser van een willekeurige bakker en je hebt een Chromium-based ding in handen. Ik gaf Chromium als voorbeeld omdat het al langere tijd als snap package door je strot wordt geduwd.nero355 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:56:
[...]
Ja, maar wie is er nou zo gek om zijn prachtige Linux omgeving met Google troep te verpesten!![]()
Koop dan gelijk een Chromebook![]()
En wat hebben ze vanaf Ubuntu 22.04 gedaan? Jep, ook Firefox is op dezelfde manier verkracht, dat is nu ook een snap package: https://packages.ubuntu.com/jammy/firefox. Hoe ga je het nog slechter in je omgeving integreren.... Want als je Firefox als normaal package hebt, kan je nog de KDE file picker krijgen als je xdg-portal-kde geïnstalleerd hebt en een about:config waarde aanpast. Met Snap zal je geen xdg-portal beschikbaar hebben en zal het vast ook niet zien welke DE je nou werkelijk draait.
Ook grappig. Collega heeft thuis Ubuntu geïnstalleerd, werkte voor hem direct met zo goed als alles. Hij had Xnconvert gevonden en de .deb ervoor gedownload. Die op Ubuntu installeren en starten... niet dus. Errors hier en daar over zaken die zouden missen. Package zelf is slecht gemaakt, want er zijn geen dependencies. Iets wat niet zou moeten kunnen.
Maar goed, ik download 't, installeer 'm op m'n Debian Sid installatie, start 'm via de terminal om te zien wat het mogelijk uit spuugt als er iets mist, maar gewoon starten. Niets aan de hand. Dat lukte bij hem op Ubuntu dus niet eens.
Helaas inderdaad de realiteit tegenwoordig...Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:14:
Pak een browser van een willekeurige bakker en je hebt een Chromium-based ding in handen.

I blame GoogleIk gaf Chromium als voorbeeld omdat het al langere tijd als snap package door je strot wordt geduwd.
Dat is wel triest, maar laten we eerlijk zijn : Ook Firefox is niet meer wat het ooit is geweest dus die hebben ook niet meer de ballen om een bepaalde voorkeur of iets aan te geven...En wat hebben ze vanaf Ubuntu 22.04 gedaan? Jep, ook Firefox is op dezelfde manier verkracht, dat is nu ook een snap package: https://packages.ubuntu.com/jammy/firefox.
Dat soort dingen zijn voor mij dus ook een reden om snaps te vermijden!Hoe ga je het nog slechter in je omgeving integreren.... Want als je Firefox als normaal package hebt, kan je nog de KDE file picker krijgen als je xdg-portal-kde geïnstalleerd hebt en een about:config waarde aanpast. Met Snap zal je geen xdg-portal beschikbaar hebben en zal het vast ook niet zien welke DE je nou werkelijk draait.
LOL!Ook grappig. Collega heeft thuis Ubuntu geïnstalleerd, werkte voor hem direct met zo goed als alles. Hij had Xnconvert gevonden en de .deb ervoor gedownload. Die op Ubuntu installeren en starten... niet dus. Errors hier en daar over zaken die zouden missen. Package zelf is slecht gemaakt, want er zijn geen dependencies. Iets wat niet zou moeten kunnen.
Maar goed, ik download 't, installeer 'm op m'n Debian Sid installatie, start 'm via de terminal om te zien wat het mogelijk uit spuugt als er iets mist, maar gewoon starten. Niets aan de hand. Dat lukte bij hem op Ubuntu dus niet eens.

Heeft die wel de 64-bit versie gepakt : https://www.xnview.com/en/xnconvert/#downloads
Ik kan me namelijk voorstellen dat de 32-bit versie flink gaat zeiken over van alles of inderdaad gewoon niet opstart...

Hele ding uit elkaar. Gefixt. Fedora gnome erop. Kut geen rechtsklikken en geen ethernet. Debian proberen. Wil niet installeren want geen ethernetpoort. Nooit geweten. Dan maar Arch net als de g2. Maar wel gek. Bij een shutdown reboot hij. Nou ja eerst de rest. Arch install. Paar keer iets vergeten (waaronder WiFi). Dus pijn en moeite. Maar gelukt. Alleen. En dit is dus t probleem.
De laptop gaat niet UIT. shutdown op welke wijze/commando dan ook resulteert in n laptop die uit gaat en direct weer start.
Iemand suggesties die binnen Arch dus te checken zijn ? Rechtsklikken doet t inmiddels wel. Ethernet nog geen driver verwacht ik maar minder spannend atm.
- Rechtsclicken kan een DE omgeving dingetje zijn of X.org config of zo, maar ik zie dat je dat al hebt gefixt
- Ethernet verhaal : Probeer eens eerst wat Live omgevingen vanaf een USB Stick en vaak kan je die dan ook makkelijk op de SSD installeren als het bevalt
- Niet uit willen kan een aantal dingen zijn : BIOS/UEFI instellingen of simpelweg een slecht ondersteunde laptop qua drivers die dat geheel aansturen... ik ben de naam ervan effe kwijt...

And last but not least : Weet je heeeeel zeker dat je die Powerbutton hebt gefixt
1) Dat is gefixt idd
2) Installeren van OS is wel gelukt (Arch inmiddels weer). Alleen herkende debian live cd geen ethernetkaart.
3) Enig idee hoe ik dat kan controleren qua drivers? Bios settings evengoed overigens. Ik denk dat ik t meeste als secure boot en fastboot getackeld heb (lees; uit)
4) tja. Heb je de afbeelding in de link gezien? Onder de power knop zit een printplaatje. Daarop zit een amber/okergeel vierkantje op een rond schijfje. Dat schijfje zat los omdat het vierkantje (soort tape) niet meer plakte. Die heb ik op z’n plek gelegd en met n stukje reguliere tape vastgezet. Wellicht dat dat toch niet kan met reguliere tape of dat hij toch net verkeerd ligt. Maar gezien ALLES los moet voor je daar bij komt, hou ik er rekening mee maar wil ik eerst de software kant uitsluiten.
Hibernate niet.. not enough swap space.. zou dat een oorzaak voor niet uit kunnen zijn> bedenk me dat ik uberhaupt geen swap heb aangemaakt nl .....Jogai schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:13:
En naar hibernate/sleep? Lukt dat wel?
Heb het een tijdje draaien op mijn laptop, maar ik baal er een beetje van dat hij alles in een VM wil draaien.
Het ziet er wel mooi uit, maar ik mis nog een beetje de Linux-feel zoals ik dat wel heb met KDE (ok, zelfs GNOME).
Tussendoor: je kunt een swap file gebruiken, alleen kun je dan niet hibernaten dacht ik.Koepert schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:10:
[...]
Hibernate niet.. not enough swap space.. zou dat een oorzaak voor niet uit kunnen zijn> bedenk me dat ik uberhaupt geen swap heb aangemaakt nl .....
Meest basale usb bootdisk gebruiken (Ventoy oid) en shutdown met willekeurige OS-sen proberen.[b]Koepert in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"
De laptop gaat niet UIT. shutdown op welke wijze/commando dan ook resulteert in n laptop die uit gaat en direct weer start.
Werkt dat wel dan is het software anders hardware. Maar ik neig naar het laatste.
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Ja heb ook maar n swapfile aangemaakt. Hibernate is vervolgens het zelfde gedrag.. --> Gaat uit --> Gaat aan..HollowGamer schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:12:
[...]
Tussendoor: je kunt een swap file gebruiken, alleen kun je dan niet hibernaten dacht ik.
Zelfde geldt voor hibernate/sleep.
Heb je met alle distro's hetzelfde issue?
Zojuist Fedora Live image gestart, verder in de DE niets gedaan/aangepast/aangezet.L0g0ff schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:20:
Theoretisch zou het toch misschien aan je aan/uit knop kunnen liggen. Als die nu heel de tijd "aan" staat en je zet je laptop uit dan zou vanwege de knop je laptop meteen weer in kunnen schakelen.
Zelfde geldt voor hibernate/sleep.
Heb je met alle distro's hetzelfde issue?
Shutdown gedaan. Laptop gaat uit (fan stopt, lampjes v wifi/audio en power gaan uit)... 2sec gaat laptop weer aan.
Dus ik begin te vermoeden dat die powerknop idd nog niet helemaal lekker is. OF door de tape maakt hij continu contact --> AAN dus idd. OF er is iets anders aan de hand qua aansluiting..
Crap.. dan moet hij dus weer helemaal uit elkaar.. Thx voor de hulp en excuus voor de offtopic!
Carry ON!
I'm on Arch btw..
Mijn .Xsession-errors loopt overvol met:
1
2
3
| [2022-04-23 17:07:01.203] [1778] (device_info_linux.cc:45): NumberOfDevices [2022-04-23 17:07:01.317] [1778] (device_info_linux.cc:45): NumberOfDevices [2022-04-23 17:07:01.318] [1778] (device_info_linux.cc:78): GetDeviceName |
Fair enough. Thx so far en k zal r om denken.Hero of Time schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:48:
@Koepert, troubleshooten en overige vragen die niet direct correlatie hebben met "welke distro raden jullie mij aan" horen in een eigen topic. Hier zijn ze off-topic en vervuild het de boel.
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Is dat de snap? Misschien moet je even de tar proberen om te kijken of die ook steeds crasht.StopEcocide schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:42:
Ik heb Ubuntu 22.04 geïnstalleerd, maar de laatste versie van Firefox blijft crashen. Geen idee waar dit aan ligt. Hebben anderen hier ook last van?
Dat is juist de 'kracht' van snap packages, het is uniform over alle distro's, omdat het een centrale store is die door alle distro's gebruikt wordt. Dus als je de snap versie van Chromium zou installeren op Ubuntu, heb je op Fedora exact dezelfde, evenals op OpenSUSE. Alle benodigdheden, dus libraries e.d., zitten in de snap. Dat is dan ook gelijk de reden waarom velen tegen snaps zijn, als er 1 library lek is, moet je dat over álle snaps gaan updaten ipv op je systeem 1 package.Daantje20 schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:40:
Waarschijnlijk ben ik de enige, maar de snap's van Ubuntu lijken wel sneller te zijn geworden.
Dus als er een library 1 MB is, heb je als update zonder snap maar hooguit 1 MB te downloaden. Heb je snaps, dan zit je voor elke package waar die libary gebruikt wordt de hele snap te downloaden. Ipv 1 MB zit je opeens met 100 MB of meer, afhankelijk van hoe groot je snaps zijn en hoeveel je er hebt.
Ik weet niet of er een delta wordt gebruikt bij snap om de updates zo klein mogelijk te houden.
Wat hierboven al is gezegd, Firefox op 22.04 is tegenwoordig de snap versie, dus als je crashes hebt, is dat door snap, niet door Firefox zelf. Pluk voor de gein de .deb van packages.debian.org/firefox die in Sid staat en kijk wat dat doet, of de tarball van de Mozilla site.StopEcocide schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:42:
Ik heb Ubuntu 22.04 geïnstalleerd, maar de laatste versie van Firefox blijft crashen. Geen idee waar dit aan ligt. Hebben anderen hier ook last van?
1) ik wilde toch een updaten: na laptop voor de 3e keer helemaal openschroeven en alle 'ribbonkabels' te controleren, heb ik alles weer dichtgeschroefd en heb ik weer een aan/uit knop ipv alleen aan.. zij het dan met lang indrukken ipv 1 klik voor AAN.. Ik heb ook een tweede adapter voor internet opeens.. dus wellicht zat er meer niet goed (ethernetkaart werd niet herkend)
2) Ik ben dus nu weer bij arch uitgekomen omdat mijn vorige systeem dat ook was EN dus de meeste dingen nu werken/werkten. maar ik heb dus Debian (SID was het idee) en Fedora geprobeerd maar zonder succes. Maar stel nu dat ik Debian hier overheen gooi.. Dan werkt de .config van applicaties in principe toch volledig t zelfde voor die applicaties die universeel zijn? Dat vond ik t voordeel nu: ik kon alle .config bestanden overzetten (en complete profiel van Thunderbird en Chromium (ja ja.. k twijfel nog over Firefox OF Brave als alternatief)) en ontbrekende zaken installeren et voila. Had sneller gekund maar wilde juist met een minimale setup starten en alles weer onder t licht houden ipv simpelweg een export van pacman importeren voor installatie.
Concreet dus: Tot welk niveau zijn dit soort zaken per OS uitwisselbaar?
Maar ook je DE kan hier issues mee geven, Gnome 42 gebruiken en terug gaan naar 40 is vragen om problemen, vooral als je extensies/addons hebt toegevoegd.
Om je 'issues' met Debian te voorkomen kan je zoeken naar de installer met non-free firmware, of je download de betreffende firmware van te voren en zet die op de usb stick (kan ook tijdens installatie via een tweede stick geladen worden). Je zal namelijk een melding krijgen als er firmware mist met de vraag om die van externe storage te laden.
Installeer gewoon Firefox en Pale Moon en dan heb je meer dan genoeg qua browser keuze!Koepert schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:38:
Chromium (ja ja.. k twijfel nog over Firefox OF Brave als alternatief))
Mja,Pale Moon heb ik ook een tijd gebruikt maar kan ik niet aan wennen.. Firefox gaat prima (staat er ook wel op inmiddels).. Maar toch sommige zaken werken (helaas) beter in Chromium dan in Firefox (media, websites ed, geen echt spannende dingen, maar soms reden geen Firefox te gebruiken. En de hele tijd switchen heb ik weinig trek in.nero355 schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:45:
[...]
Installeer gewoon Firefox en Pale Moon en dan heb je meer dan genoeg qua browser keuze!![]()
![]()
![]()
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.