|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik zag onlangs dat mijn oude redmi note 5 pro Ubuntu touch aankan. Als ik eens wat meer tijd heb ga dat eens proberen.nero355 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:14:
[...]
Doe het dan gelijk goed en ga voor 100% Linux en koop een Sony die Jolla Sailfish kan draaien of de Volla Phone die Ubuntu Touch kan draaien!![]()
Als Ubuntu Touch Convergence weer eens wat meer aandacht krijgt dan word je daar helemaal blij van : Telefoon docken en je hebt meteen een Linux Desktop![]()
![]()
![]()
![]()
Zie : nero355 in "[Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie"
Ik wil het voornamelijk hier op een wat oudere laptop draaien zodat ik daar wat basis dingen op kan doen. Hoofdzakelijk browsen.
Ik heb circa 8 jaar geleden een Chromebook gehad (I know....) en vond toen dat het erg fijn werkte. Het startte snel op, de batterij ging lang mee, en zelf met een "traag" systeem, werkte het enorm snel en fijn. Jammer dat het alleen van Google is.
Je kunt uiteraard ook ChromeOS draaien, maar zoals gezegd wil ik dat dus niet vanwege Google.
Heeft iemand naast Linux mint nog suggesties wat heel stabiel en en vooral snappy werkt? Ik ben erg gevoelig voor domme animaties e.d. Klikken is openen is mijn motto
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Pop OS, MX Linux (beetje apart, veel applicaties), Debian.Ik draai zelf Endeavour OS en dat is zeer stabiel+support in het Nederlands beschikbaar en overall een vriendelijke community. Enige niet stabiele OS die ik al ben tegengekomen was Manjaro.Wachten... schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:15:
Ik heb nu ook mijn eerste USB stick gemaakt om even Linux Mint te gaan proberen.
Ik wil het voornamelijk hier op een wat oudere laptop draaien zodat ik daar wat basis dingen op kan doen. Hoofdzakelijk browsen.
Ik heb circa 8 jaar geleden een Chromebook gehad (I know....) en vond toen dat het erg fijn werkte. Het startte snel op, de batterij ging lang mee, en zelf met een "traag" systeem, werkte het enorm snel en fijn. Jammer dat het alleen van Google is.
Je kunt uiteraard ook ChromeOS draaien, maar zoals gezegd wil ik dat dus niet vanwege Google.
Heeft iemand naast Linux mint nog suggesties wat heel stabiel en en vooral snappy werkt? Ik ben erg gevoelig voor domme animaties e.d. Klikken is openen is mijn motto
Meest apps hebben gui's, je moet niet echt in terminals werken als je dat niet wilt. Misschien is het beste voor jou wel PopOS. Snappy, stabiel en grafisch gericht.
Ja PopOS ben ik wel vaker tegen gekomen. Waarom verkies je deze boven Linux Mint dan?cy-gor25 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:19:
[...]
Pop OS, MX Linux (beetje apart, veel applicaties), Debian.Ik draai zelf Endeavour OS en dat is zeer stabiel+support in het Nederlands beschikbaar en overall een vriendelijke community. Enige niet stabiele OS die ik al ben tegengekomen was Manjaro.
Meest apps hebben gui's, je moet niet echt in terminals werken als je dat niet wilt. Misschien is het beste voor jou wel PopOS. Snappy, stabiel en grafisch gericht.
Solus is ook echt super snel. Die heb ik op de chromebook van mijn vrouw gezet. Voor alleen browsen werkt het perfect, de footprint is klein, het is een rolling release distro en ook de budgie desktop ziet er goed uit!Wachten... schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:15:
Ik heb nu ook mijn eerste USB stick gemaakt om even Linux Mint te gaan proberen.
Enige nadeel van Solus is de hoeveelheid packages. Je komt dan al heel snel weer uit op flatpaks of snaps. Zelf ben ik daar dan weer niet zo kapot van waardoor ik zelf debian draai.
Ik weet niet waarom je voor mint gekozen heb. Maar op zich is het een prima distro om mee te beginnen. Ik zou het gewoon installeren en een tijdje draaien. En als je er wat ervaring mee opgedaan heb dan ruil je het in voor een andere distro. Zo vind je zelf de ideale distro die bij je past.
Je zult ook merken dat bij de ene distro vrijwel alles out of the box werkt en dat een andere misschien nog wat tweaking nodig heeft. Welke distro het beste aansluit op jouw hardware kom je maar op 1 manier achter. Lekker distro hoppen
Wat voor specificaties heeft die laptop dan ??Wachten... schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:15:
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hoe zijn je eerste indrukken van Mint? Is dat een beetje wat je zoekt of zijn er dingen die je niet bevallen, en zo ja: welke zijn dat?Wachten... schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:15:
Saved by the buoyancy of citrus
Is al even geleden dat ik dat het gebruikt (Mint). Schijnt beter te zijn voor gaming, nvidia support, pop shop.Wachten... schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:28:
[...]
Ja PopOS ben ik wel vaker tegen gekomen. Waarom verkies je deze boven Linux Mint dan?
Het blijft een Ubuntu afgeleide dus verwacht nu ook geen grote verschillen. Mint is ook een goede keuze.
vraag me wel altijd af hoe lang solus het gaat volhouden. Er vertrok onlangs weer een ontwikkelaar en ze hebben wel weinig apps o.a. geen Teams. Vind de AUR dan toch wel handiger. Budgie is wel heel mooi in Solus.L0g0ff schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:13:
[...]
Solus is ook echt super snel. Die heb ik op de chromebook van mijn vrouw gezet. Voor alleen browsen werkt het perfect, de footprint is klein, het is een rolling release distro en ook de budgie desktop ziet er goed uit!
Enige nadeel van Solus is de hoeveelheid packages. Je komt dan al heel snel weer uit op flatpaks of snaps. Zelf ben ik daar dan weer niet zo kapot van waardoor ik zelf debian draai.
Ik weet niet waarom je voor mint gekozen heb. Maar op zich is het een prima distro om mee te beginnen. Ik zou het gewoon installeren en een tijdje draaien. En als je er wat ervaring mee opgedaan heb dan ruil je het in voor een andere distro. Zo vind je zelf de ideale distro die bij je past.
Je zult ook merken dat bij de ene distro vrijwel alles out of the box werkt en dat een andere misschien nog wat tweaking nodig heeft. Welke distro het beste aansluit op jouw hardware kom je maar op 1 manier achter. Lekker distro hoppen
je kan op https://distrotest.net/index.php ook de verschillende distro's bekijken zonder te installeren.Wachten... schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:15:
[ Voor 21% gewijzigd door desalniettemin op 06-01-2022 14:50 ]
Teams is toch Electron troep dus dat draait toch op elk OS op de een of andere maniercy-gor25 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:03:
vraag me wel altijd af hoe lang solus het gaat volhouden. Er vertrok onlangs weer een ontwikkelaar en ze hebben wel weinig apps o.a. geen Teams.
Desnoods door Mono support te installeren...
Maar ik ken Solus alleen als SolusVM dus ik wist niet eens dat er een Desktop GUI versie van was ?!

Van wat ik weet is Solus vrij afgeschermd en met een bepaalde filosofie. Anyways het is op sterven na dood als ik het goed begrijp.nero355 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:21:
[...]
Teams is toch Electron troep dus dat draait toch op elk OS op de een of andere manier
Desnoods door Mono support te installeren...
Maar ik ken Solus alleen als SolusVM dus ik wist niet eens dat er een Desktop GUI versie van was ?!![]()
Ik zal me eens inlezen op Serpent. Ik vond Solus wel stoer. Zo'n onafhankelijke distro wat op de punten; GUI, snelheid, release schema en footprint echt wel heel goed in elkaar stak.
Nou ik heb Mint dus geprobeerd, echter kreeg ik wat strepen in beeld en dat was het.... (dus geen boot)Cyphax schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:25:
[...]
Hoe zijn je eerste indrukken van Mint? Is dat een beetje wat je zoekt of zijn er dingen die je niet bevallen, en zo ja: welke zijn dat?
Ik heb het dus gelijk "opgegeven" en direct maar PopOS geprobeerd zoals @cy-gor25 aangaf.
Dit werkte direct goed. Ik ben de live versie in gegaan (dus vanaf USB stick getest) en het werkt verrassend goed, zelfs vanaf USB.
Ik heb ik nog wel een praktische vraag.
Partitie maken via Windows of tijdens PopOS install?
Als ik zoek op Dual boot PopOS, dan vind ik bij alle tutorials dat je zelf 3 partities aan moet maken, deze moet je hernoemen apart formatteren etc. (zie onderstaande video vanaf 7:40). Kan ik niet makkelijker een partitie aanmaken van bijvoorbeeld 50GB binnen windows en daar dan een clean install op doen (dat hij dus zelf alle partities maakt) of werkt dat niet zo?
Dan heb ik nog een andere iets minder belangrijke vraag:
Kun je de animaties ook uitzetten binnen PopOS? Het openen van diverse applicaties etc. gebeurt met animaties. Nu draai ik een Ubuntu VM en daar kon ik animaties uitzetten ergens in het menu, maar kan dit niet vinden bij PopOS. Een OS geeft namelijk veel meer een "snappy" gevoel als je dit uitzet.
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 06-01-2022 16:43 ]
Ja je kan een partitie maken en doen met je er geen 3 of 4 maken (sommige gebruikers splitsen root en home). Je kan 1 partitie maken van 50GB in windows of in de live omgeving via gparted (gebruik ext4) en dan installeer je dat daarop en doet Pop de indeling.Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:40:
[...]
Nou ik heb Mint dus geprobeerd, echter kreeg ik wat strepen in beeld en dat was het....
Ik heb het dus gelijk "opgegeven" en direct maar PopOS geprobeerd zoals @cy-gor25 aangaf.
Dit werkte direct goed. Ik ben de live versie in gegaan (dus vanaf USB stick getest) en het werkt verrassend goed, zelfs vanaf USB. Nu heb ik nog wel een praktische vraag.
Als ik zoek op Dual boot PopOS, dan vind ik bij alle tutorials dat je zelf 3 partities aan moet maken, deze moet je hernoemen apart formatteren etc. (zie onderstaande video vanaf 7:40). Kan ik niet makkelijker een partitie aanmaken van bijvoorbeeld 50GB binnen windows en daar dan een clean install op doen (dat hij dus zelf alle partities maakt) of werkt dat niet zo?
Dan heb ik nog een andere iets minde belangrijke vraag: Kun je de animaties ook uitzetten binnen PopOS? Het openen van diverse applicaties etc. gebeurt met animaties. Nu draai ik een Ubuntu VM en daar kon ik animaties uitzetten ergens in het menu, maar kan dit niet vinden bij PopOS. Een OS geeft namelijk veel meer een "snappy" gevoel als je dit uitzet.
Dat van die animaties weet ik niet, sorry. Ik denk dat je dit bedoelt:
https://www.reddit.com/r/...ionstransitions_and_also/
Let wel, dual boot was wat tricky met Pop OS. De gemakkelijkste manier is rEfind installeren. Je kan ook deze tutorial proberen vanaf 14:10
YouTube: How to Dual Boot POP OS 20.04 LTS and Windows 10 [ 2021 ]
Precieze specs moet ik zo even bekijken, ik ben het eerst aan het testen op mijn AMD Ryzen5 3600 met een MSI tomahawk moederboard en een GTX 1070 TI.nero355 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:26:
[...]
Wat voor specificaties heeft die laptop dan ??
Ik wil eens gaan kijken of ik misschien mijn werkomgeving kan gebruiken binnen Linux. Dit zijn namelijk hoofdzakelijk online platformen en email.
het enige wat misschien niet werkt zijn het printen van Labels. Ik print veel labels via een Dymo labelwriter, en weet dus nog niet of dat out of the box werkt.
Maar zitten er dan nog bepaalde voor of nadelen aan? Omdat ik eigenlijk overal zie dat er handmatig partities worden gemaakt, dan zal dit met een goede reden zijn toch?cy-gor25 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Ja je kan een partitie maken en doen met je er geen 3 of 4 maken (sommige gebruikers splitsen root en home). Je kan 1 partitie maken van 50GB in windows of in de live omgeving via gparted (gebruik ext4) en dan installeer je dat daarop en doet Pop de indeling.
Let wel, dual boot was wat tricky met Pop OS. De gemakkelijkste manier is rEfind installeren. Je kan ook deze tutorial proberen vanaf 14:10
Als ik dit zie: https://www.dymo-label-pr...d-dymo-sdk-for-linux.htmlWachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Precieze specs moet ik zo even bekijken, ik ben het eerst aan het testen op mijn AMD Ryzen5 3600 met een MSI tomahawk moederboard en een GTX 1070 TI.
Ik wil eens gaan kijken of ik misschien mijn werkomgeving kan gebruiken binnen Linux. Dit zijn namelijk hoofdzakelijk online platformen en email.
het enige wat misschien niet werkt zijn het printen van Labels. Ik print veel labels via een Dymo labelwriter, en weet dus nog niet of dat out of the box werkt.
Gaat dat moeten lukken.
Je bepaalt dan zelf de grootte. Sommigen willen geen swap, scheiden root en home). Het is wat je zelf wilt natuurlijk. Automatisch is iets makkelijker. Aparte root en home is gemakkelijker; je moet root maar formateren tijdens de installatie, home niet formateren en zo kan je switchen van distro zonder dat je gegevens kwijtraakt.Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:06:
[...]
Maar zitten er dan nog bepaalde voor of nadelen aan? Omdat ik eigenlijk overal zie dat er handmatig partities worden gemaakt, dan zal dit met een goede reden zijn toch?
Top, ik ga het zo gelijk even proberen. Dan zou ik mijn volledige workflow in Linux kunnen doen. Dat lijk me een mooi iets om mee te starten en volledig in de Linux omgeving te zitten.Koepert schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:07:
[...]
Als ik dit zie: https://www.dymo-label-pr...d-dymo-sdk-for-linux.html
Gaat dat moeten lukken.
@cy-gor25
Ik heb overigens de instelling gevonden in mijn Debian VM ik zocht naar "tweaks" en kwam toen in de applicatie "afstellingen" uit, daar heb je de optie om animaties uit te zetten. (zo even kijken of dit ook in PopOS zit)
Ik kan het overigens iedereen aanraden om dit uit te zetten. Het voelt zoveel fijner aan!
/f/image/mOO1KaDnIW0oGSjx5koiazSk.png?f=fotoalbum_large)
T was de eerste Google hit, dus geef er geen garanties opWachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:13:
[...]
Top, ik ga het zo gelijk even proberen. Dan zou ik mijn volledige workflow in Linux kunnen doen. Dat lijk me een mooi iets om mee te starten en volledig in de Linux omgeving te zitten.
Oke ik ben compleet nieuw in de Linux wereld en er is dan voor mij niet echt een reden om dit te doen denk ik?cy-gor25 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:09:
[...]
Je bepaalt dan zelf de grootte. Sommigen willen geen swap, scheiden root en home). Het is wat je zelf wilt natuurlijk. Automatisch is iets makkelijker. Aparte root en home is gemakkelijker; je moet root maar formateren tijdens de installatie, home niet formateren en zo kan je switchen van distro zonder dat je gegevens kwijtraakt.
Ik kan me uiteraard nu nog geen reden bedenken waarom ik dit zou willen, maar wellicht iets voor later? Of ben je dan wel zoveel stappen verder dat ik dit lekker los moet laten?
Maakt niet uit, het was ook niet echt een vraag net naar @nero355 of dit werkt, maar iets wat ik nog even uit ging zoeken of het zou werken. Bedankt in ieder geval voor de moeite. Wellicht werkt het gewoon out of the box en dan ben ik klaar.Koepert schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:14:
[...]
T was de eerste Google hit, dus geef er geen garanties op
Gewoon lekker loslaten. Het is een historisch dingetje wat steeds minder nuttig wordt. Maar sommige mensen vinden het lastig om oude gewoontes los te laten.Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:15:
[...]
Oke ik ben compleet nieuw in de Linux wereld en er is dan voor mij niet echt een reden om dit te doen denk ik?
Ik kan me uiteraard nu nog geen reden bedenken waarom ik dit zou willen, maar wellicht iets voor later? Of ben je dan wel zoveel stappen verder dat ik dit lekker los moet laten?
Vroeger moest je bijvoorbeeld een aparte /swap partitie hebben omdat Linux geen swapfile kende maar persé een hele partitie moest hebben.
En een aparte /home kon voorkomen dat een user per ongeluk ruimte gebruikte die de admin juist vrij wilde houden onder root. Allemaal wel verdedigbaar maar niet erg nuttig voor de gewone thuisgebruiker.
@downtime zie onderstaande stuk. Ik heb een partitie aangemaakt in Windows en volg nu de video die eerder is gestuurd door @cy-gor25, maar ook daar zie ik toch weer dat er aparte partities aan worden gemaakt. (Handmatig)cy-gor25 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Ja je kan een partitie maken en doen met je er geen 3 of 4 maken (sommige gebruikers splitsen root en home). Je kan 1 partitie maken van 50GB in windows of in de live omgeving via gparted (gebruik ext4) en dan installeer je dat daarop en doet Pop de indeling.
Ook in die video maakt hij die partities handmatig. Het is dus niet zoals Windows dat hij zelf alles aanmaakt?
Ik had gehoopt voor het gemak (en allerlei vragen zoals deze) dat ik gewoon een partitie aan kon klikken en installeren maar. Echter werkt dit blijkbaar niet op die manier.
[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 06-01-2022 18:07 ]
Als ik iets van Dual Boot op dezelfde HDD/SSD zou willen naast Windows dan zou ik het volgende doen :Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:40:
- De Windows partitie, meestal C:\ over het algemeen, verkleinen naar een bepaalde grootte om zo "aan het einde" van de HDD/SSD laten we zeggen iets van 20 of 32 GB aan ruimte over te houden.
- Daarna booten vanaf een CD/DVD/USB Stick met een willekeurige Linux Distro en die in die vrije ruimte installeren
Dat wordt dan : YouTube: How to Dual Boot POP OS 20.04 LTS and Windows 10 [ 2021 ] als het goed iscy-gor25 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:46:
[URL=""]YouTube: How to Dual Boot POP OS 20.04 LTS and Windows 10 [ 2021 ][/URL]
Maar ik vind het raar om te lezen dat Dual Boot i.c.m. Windows en Linux tegenwoordig ingewikkelder is dan dat het 20 jaar geleden was
De Linux distro deed dan alles voor je : Zelfs de Windows partitie verkleinen indien dat nodig was!
Dan heb ik nog een andere iets minder belangrijke vraag:
Kun je de animaties ook uitzetten binnen PopOS? Het openen van diverse applicaties etc. gebeurt met animaties. Nu draai ik een Ubuntu VM en daar kon ik animaties uitzetten ergens in het menu, maar kan dit niet vinden bij PopOS. Een OS geeft namelijk veel meer een "snappy" gevoel als je dit uitzet.
Het eerste wat ik doe onder elk OS zowat!Ik heb overigens de instelling gevonden in mijn Debian VM ik zocht naar "tweaks" en kwam toen in de applicatie "afstellingen" uit, daar heb je de optie om animaties uit te zetten. (zo even kijken of dit ook in PopOS zit)
Ik kan het overigens iedereen aanraden om dit uit te zetten. Het voelt zoveel fijner aan!
[Afbeelding]
Zelfs onder Android via de Developer Options
Dat is veel te nieuwerwets joh!Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:46:
Precieze specs moet ik zo even bekijken, ik ben het eerst aan het testen op mijn AMD Ryzen5 3600 met een MSI tomahawk moederboard en een GTX 1070 TI.
Dat moet zelfs met een 12 jaar oude laptop kunnen die ik hier heb liggen :Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:13:
Top, ik ga het zo gelijk even proberen. Dan zou ik mijn volledige workflow in Linux kunnen doen. Dat lijk me een mooi iets om mee te starten en volledig in de Linux omgeving te zitten.
- Intel i3 350/370M
- 4 GB RAM
- 500 GB SSHD die ik zelf erin heb gepropt op een bepaald moment.
- Intel 3160 WLAN die ik ook erin heb gepropt.
Heeft een tijdje een oudere Ubuntu versie gedraaid en dat werkte prima!
Hier werkt zowel het Scannen als het Printen veel beter dan onder Windows 10 bijvoorbeeld :het enige wat misschien niet werkt zijn het printen van Labels. Ik print veel labels via een Dymo labelwriter, en weet dus nog niet of dat out of the box werkt.
- Samsung Printer via LAN aangesloten : Werd automatisch herkend, geïnstalleerd en zelfs de status van de inkt wordt uitgelezen!
- Canon USB Scanner die 100% Plug & Play is gebleken onder Kubuntu
Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:05:
Ik heb een partitie aangemaakt in Windows en volg nu de video die eerder is gestuurd door @cy-gor25, maar ook daar zie ik toch weer dat er aparte partities aan worden gemaakt. (Handmatig)
Ook in die video maakt hij die partities handmatig. Het is dus niet zoals Windows dat hij zelf alles aanmaakt?
Ik had gehoopt voor het gemak (en allerlei vragen zoals deze) dat ik gewoon een partitie aan kon klikken en installeren maar. Echter werkt dit blijkbaar niet op die manier.
Gebruikers die nooit MS-DOS of een Windows versie die ouder is dan Windows XP hebben gebruikt!
Natuurlijk moet je zelf je partities beheren! ALTIJD! Onder welk OS dan ook!
Noem me maar schattig, mijn vrouw denkt daar wel eens anders overnero355 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:06:
[...]
Als ik iets van Dual Boot op dezelfde HDD/SSD zou willen naast Windows dan zou ik het volgende doen :
- De Windows partitie, meestal C:\ over het algemeen, verkleinen naar een bepaalde grootte om zo "aan het einde" van de HDD/SSD laten we zeggen iets van 20 of 32 GB aan ruimte over te houden.
- Daarna booten vanaf een CD/DVD/USB Stick met een willekeurige Linux Distro en die in die vrije ruimte installeren
[...]
Dat wordt dan : YouTube: How to Dual Boot POP OS 20.04 LTS and Windows 10 [ 2021 ] als het goed is
Maar ik vind het raar om te lezen dat Dual Boot i.c.m. Windows en Linux tegenwoordig ingewikkelder is dan dat het 20 jaar geleden was
De Linux distro deed dan alles voor je : Zelfs de Windows partitie verkleinen indien dat nodig was!![]()
![]()
[...]
[...]
Het eerste wat ik doe onder elk OS zowat!
Zelfs onder Android via de Developer Options
[...]
Dat is veel te nieuwerwets joh!
[...]
[...]
Dat moet zelfs met een 12 jaar oude laptop kunnen die ik hier heb liggen :
- Intel i3 350/370M
- 4 GB RAM
- 500 GB SSHD die ik zelf erin heb gepropt op een bepaald moment.
- Intel 3160 WLAN die ik ook erin heb gepropt.
Heeft een tijdje een oudere Ubuntu versie gedraaid en dat werkte prima!
[...]
Hier werkt zowel het Scannen als het Printen veel beter dan onder Windows 10 bijvoorbeeld :
- Samsung Printer via LAN aangesloten : Werd automatisch herkend, geïnstalleerd en zelfs de status van de inkt wordt uitgelezen!
- Canon USB Scanner die 100% Plug & Play is gebleken onder Kubuntu
[...]
Wat schattig!
Gebruikers die nooit MS-DOS of een Windows versie die ouder is dan Windows XP hebben gebruikt!
Natuurlijk moet je zelf je partities beheren! ALTIJD! Onder welk OS dan ook!
Wat ik bedoelde, is het volgende. Je maakt inderdaad altijd een partitie aan voor dual boot, dat stuk snap ik en is heel logisch. Echter bij een Windows installatie kies je dan voor partitie D: bijvoorbeeld, en maakt hij zelf de 'sub'partities aan (geen idee hoe dat heet)
Hier moet je echt binnen die partities handmatig nog een root, boot, en een swap partitie maken.
En nogmaals, ik ben 0.0 bekend met Linux he. Dus misschien is dit heel normaal, ik ken het alleen niet
Overigens heb ik de PopOS installatie afgerond, maar hij wil nu niet in PopOS starten, enkel in Windows. Ik krijg ook geen bootoptie te zien. Fastboot heb ik al uitgezet, maar dit helpt niet.
Maakt natuurlijk wel uit of een ontwikkelaar overlijd, of dat ie naar een andere distributie overstapt. Als je de man of zn principes volgt dan zal die andere distributie daar wel beter op aansluiten.L0g0ff schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:26:
@cy-gor25 @desalniettemin Ah, zo hoor ik nog eens wat. Ik wist niet dat Joshua weg gegaan is bij Solus. Nou hoeft dat natuurlijk niks te zeggen. De grondlegger van Debian (Ian Murdock) is ook al een paar jaar geleden overleden. Maar debian leunde natuurlijk minder op Ian als Solus op Joshua.
Ik zal me eens inlezen op Serpent. Ik vond Solus wel stoer. Zo'n onafhankelijke distro wat op de punten; GUI, snelheid, release schema en footprint echt wel heel goed in elkaar stak.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Dus, in die zin is het echt wel fijner om de indeling zelf te bepalen, ipv het door het systeem te laten doen.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ja als er fouten optreden en je daardoor alles kwijt raakt, dan is dat niet fijn inderdaad.Hero of Time schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:14:
@Wachten... veel distro's, zoals Ubuntu en Debian, hebben een 'Guided' optie voor partitioneren. Echter wil dat nog wel eens je hele schijf gebruiken ipv de vrije ruimte. Denk je "oh, lekker makkelijk, het wordt alvast voor mij gedaan" en een paar klikken later kom je erachter dat Windows niet meer bestaat.
Dus, in die zin is het echt wel fijner om de indeling zelf te bepalen, ipv het door het systeem te laten doen.
Echter tot op heden heb ik hierdoor nog niet echt de gebruiksvriendelijkheids ervaring die ik had gehoopt.
Eerst een Linux Mint USB gemaakt die gewoon niet wilt booten (ook nog op een andere USB stick geprobeerd). Vervolgens moet ik handmatig partities aanmaken waarvan ik geen idee heb hoe, wat en waarom dat precies is. en nu loop ik dus tegen het probleem aan dat ik geen dual boot optie krijg zodra ik de PC opstart. Hij start bij mij na installatie gewoon Windows op en krijg geen opties te zien o.i.d.
Ik heb alle stappen gevolgd van de onderstaande video. (ook het Grub stukje), maar nog steeds geen dual boot optie.
Het komt misschien wat zeurderig over allemaal, maar het is even mijn eerste ervaring. Ik ga er wel zeker mee door, want ik waardeer het Linux verhaal enorm en het staat al jaren op mijn to do list! Echter met meer dan 100 Windows installaties, kan ik wel zeggen dat het een iets minder vloeiende start is.
Iemand nog enig idee wat betreft de Dual boot optie die ik niet te zien krijg?
Houd er ook rekening mee dat wanneer er een 'grote' update is voor Windows, de kans bestaat dat je weer niet naar Linux kan omdat de volgorde weer is verandert.
Ik word bij alle reverse proxy links doorgestuurd naar de router.
Zorg vooraf even dat secure boot uitstaat. Dit kan echt gedoe geven met stuurprogramma's. Met name video drivers kunnen hier echt hinder van ondervinden.Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:51:
[...]
Daarnaast werken verschillende distro's op verschillende manieren qua boot.
Het is een beetje de vraag of de huidige boot partitie is aangepast tijdens je installatie of dat er een nieuwe partitie is bijgezet.
Ik verwacht het 2e.
In dat geval zal je met je uefi (vaak F10 of F12 tijdens de boot, waar je ook de USB drive kan selecteren) even de popos boot moeten kiezen.
Waarschijnlijk ziet die wel je Windows (via grub) . Dus als dat werkt dan kun je gewoon je boot order aanpassen in je bios. Dan kun je gewoon kiezen wat je wilt starten tijdens het starten van je computer.
Wat ik zelf altijd doe bij dual boot is de c:\ shrinken zodat je een blok ongepartitioneerde ruimte overhoud.
Daarna kun je gewoon een guided Linux installatie volgen. Pleur gewoon alles "guided" op die free space en lees vooral even goed of die niet per ongeluk toch je partitie gaat overschrijven.
Hoe de inrichting (boot/root/home/swap) is hangt erg van je distro af maar mijn ervaring is dat de meeste gewoon 2 partities aanmaken. Een /boot en een /
Zelf ben ik geen voorstander van een losse /home. Nadeel daarmee is dat je bij een nieuwe installatie meteen de oude plasma/gnome/etc settings overneemt. En die wil ik gewoon fresh krijgen van de distro.
Voor wat betreft je docker vraag. Dit moet gewoon werken net als als je andere devices. Misschien dat je dns niet lekker werkt als je per ongeluk op je router aankomt.
Maar dan zal je iets meer info over je proxy opstelling moeten geven
En dat vraag je hier, want....? Dit is duidelijk iets voor een apart topic.Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:30:
Zit er een verschil in reverse proxy in Windows t.o.v. Linux? Ik kan op ieder apparaat hier in het netwerk met verschillende docker containers etc verbinden, echter via PopOS is niks te benaderen.
Ik word bij alle reverse proxy links doorgestuurd naar de router.
Nee : Je kiest een HDD/SSD en de partities worden daarop aligned en aangemaakt!Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:31:
Wat ik bedoelde, is het volgende :
Je maakt inderdaad altijd een partitie aan voor dual boot, dat stuk snap ik en is heel logisch. Echter bij een Windows installatie kies je dan voor partitie D: bijvoorbeeld, en maakt hij zelf de 'sub'partities aan (geen idee hoe dat heet)
"Sub-partities" heb je bij Extended Partitions en over het algemeen zal je dat amper nog gebruiken...
Dat hoeft dus helemaal niet : De meeste installers kunnen dat ook!Hier moet je echt binnen die partities handmatig nog een root, boot, en een swap partitie maken.
En nogmaals, ik ben 0.0 bekend met Linux he. Dus misschien is dit heel normaal, ik ken het alleen niet
Wat houdt je eigenlijk tegen om zoiets te doen :Overigens heb ik de PopOS installatie afgerond, maar hij wil nu niet in PopOS starten, enkel in Windows. Ik krijg ook geen bootoptie te zien. Fastboot heb ik al uitgezet, maar dit helpt niet.
- Cheapo SSD kopen : pricewatch: WD Green SSD 2,5" V2 120GB
- Daar Linux op knallen.
- Kiezen vanaf welke SSD je opstart via F11 van je BIOS/UEFI als je de PC opstart!
Heb je straks ook niet eventueel met dit gezeik te maken :
Hero of Time schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:16:
Houd er ook rekening mee dat wanneer er een 'grote' update is voor Windows, de kans bestaat dat je weer niet naar Linux kan omdat de volgorde weer is verandert.
Verder een TIP :
Ik en waarschijnlijk vele anderen gaan echt niet zo'n video zitten kijken om erachter te komen waar het fout is gegaan dus als je dat wel verwacht : Gebruik een geschreven HowTo/Tutorial en link daar naar, want die kan je veel makkelijker effe snel scannen/doorlezen!Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:51:
Ik heb alle stappen gevolgd van de onderstaande video. (ook het Grub stukje), maar nog steeds geen dual boot optie.
[YouTube: How to Dual Boot POP OS 20.04 LTS and Windows 10 [ 2021 ]]
* nero355 heeft echt een hekel aan de "Voor elke scheet een YouTube linkje generatie"

Daar heb je wel een goed punt. Nochtans hebben die youtube linkjes me wel al geholpen. Ben wel fan van Techhut en Chris Titus Tech.nero355 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:05:
[...]
Nee : Je kiest een HDD/SSD en de partities worden daarop aligned en aangemaakt!
"Sub-partities" heb je bij Extended Partitions en over het algemeen zal je dat amper nog gebruiken...
[...]
Dat hoeft dus helemaal niet : De meeste installers kunnen dat ook!
[...]
Wat houdt je eigenlijk tegen om zoiets te doen :
- Cheapo SSD kopen : pricewatch: WD Green SSD 2,5" V2 120GB
- Daar Linux op knallen.
- Kiezen vanaf welke SSD je opstart via F11 van je BIOS/UEFI als je de PC opstart!
Heb je straks ook niet eventueel met dit gezeik te maken :
[...]
Verder een TIP :
[...]
Ik en waarschijnlijk vele anderen gaan echt niet zo'n video zitten kijken om erachter te komen waar het fout is gegaan dus als je dat wel verwacht : Gebruik een geschreven HowTo/Tutorial en link daar naar, want die kan je veel makkelijker effe snel scannen/doorlezen!
* nero355 heeft echt een hekel aan de "Voor elke scheet een YouTube linkje generatie"![]()
![]()
probeer eens deze tutorial:Wachten... schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:51:
[...]
Ja als er fouten optreden en je daardoor alles kwijt raakt, dan is dat niet fijn inderdaad.
Echter tot op heden heb ik hierdoor nog niet echt de gebruiksvriendelijkheids ervaring die ik had gehoopt.
Eerst een Linux Mint USB gemaakt die gewoon niet wilt booten (ook nog op een andere USB stick geprobeerd). Vervolgens moet ik handmatig partities aanmaken waarvan ik geen idee heb hoe, wat en waarom dat precies is. en nu loop ik dus tegen het probleem aan dat ik geen dual boot optie krijg zodra ik de PC opstart. Hij start bij mij na installatie gewoon Windows op en krijg geen opties te zien o.i.d.
[YouTube: How to Dual Boot POP OS 20.04 LTS and Windows 10 [ 2021 ]]
Het komt misschien wat zeurderig over allemaal, maar het is even mijn eerste ervaring. Ik ga er wel zeker mee door, want ik waardeer het Linux verhaal enorm en het staat al jaren op mijn to do list! Echter met meer dan 100 Windows installaties, kan ik wel zeggen dat het een iets minder vloeiende start is.
https://forum.techhut.tv/...and-pop-os-legacy-grub/79
dit stuk
1. Update Your System
Open a terminal and run the following commands:
sudo apt update
sudo apt upgrade
2. Installing OS-Prober
Now we will install a tool to help Pop!_OS recognize the Windows partition.
Run the following commands:
sudo apt install os-prober
sudo os-prober
You should see something similar to /dev/sda#:Windows 10:Windows;chain
Run this command so GRUB can update with the new partition data:
sudo update-grub
Maar als je al een partitie hebt gemaakt in Windows, dan gaat dit verhaal niet op toch?Hero of Time schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:14:
@Wachten... veel distro's, zoals Ubuntu en Debian, hebben een 'Guided' optie voor partitioneren. Echter wil dat nog wel eens je hele schijf gebruiken ipv de vrije ruimte. Denk je "oh, lekker makkelijk, het wordt alvast voor mij gedaan" en een paar klikken later kom je erachter dat Windows niet meer bestaat.
Niet iedereen is zoals jij henero355 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:05:
[...]
[...]
Je praat wel vaker heel makkelijk in "ICT taal" maar ik begrijp er weinig van wat je zegt. Bedoel je met extended partities dan je 1 schijf verdeeld in meerdere, dus kortgezegt als je 1 SSD hebt met niks erop, dan heb je er geen laat van en wordt alles aangemaakt en bij extended partitions (dus meerdere partities op dezelfde schijf) moet je het wel handmatig doen?
[...]
[...]
Blijkbaar dus niet, want dit lukte niet en kan nergens vinden hoe dat wel lukt. Maar dan komen we denk ik op het verhaal terug van extended partitions?
[...]
[...]
Ik vind het oprecht zonde van het milieu om zomaar even spullen te kopen. Zeker als ik nog in de "probeer fase" zit. Daarnaast heb ik genoeg ruimte op mijn M2 SSD.
[...]
Verder een TIP :
[...]
Ik en waarschijnlijk vele anderen gaan echt niet zo'n video zitten kijken om erachter te komen waar het fout is gegaan dus als je dat wel verwacht : Gebruik een geschreven HowTo/Tutorial en link daar naar, want die kan je veel makkelijker effe snel scannen/doorlezen!
* nero355 heeft echt een hekel aan de "Voor elke scheet een YouTube linkje generatie"![]()
![]()
Er zijn genoeg mensen die er baat bij hebben. Ik probeer juist zoveel mogelijk info te plaatsen, zodat een ander er misschien ook wat aan heeft.
De tip vond ik handig, want ik snap je punt over het scannen van een artikel. De steek onder water had dan weer niet gehoeven dat jij blijkbaar de video generatie maar niks vindt. Ik bedoel het niet verkeerd, want je helpt enorm veel mensen hier op het forum en dank daarvoor, maar probeer soms ook eens in de schoenen van een ander te kruipen.
Edit: ik zie dat mijn andere quotes niet meegenomen zijn. Ik zal later op je andere stukken gereageren
- Wat gaat er mis;
- Waar gaat dit mis;
- Bij welke stap ging het nog wel goed;
- Heb je een stap overgeslagen bij een tutorial?
- etc.
Iedereen doet zn best om een volledige omschrijving aan te leveren, maar soms missen daar gewoon stukken informatie. Wat namelijk bij dual boot vaak meespeelt is dat;
- De hardware invloed heeft (BIOSsettings)
- De volgorde (eerst windows of eerst linux)
- Wie is de baas? (Windows bootloader of Linux? --> Tegen welke schermen kijk je aan als je boot?
- Is de installatie volledig en succesvol?
Wat bij mij vaak gebeurde is dat Windows (ondanks uitzetten fastboot/secureboot en soms zelf van UEFI naar Legacy) de baas bleef en Linux genegeerd werd. Oplossing toen was idd om Grub de baas te laten zijn en die te laten booten en DAAR windows in toe te voegen. Maar dual Boot met Manjaro heeft me bijvoorbeeld heel wat hoofdbrekens bezorgd.
Maar goed: Je hebt de YT van KSK gevolgd. Ging alles 100% goed? heb je nergens een foutmelding gehad of iets dergelijks? Of iets ANDERS gedaan dan in de video? (even los van ander IP, ander devicename etc, the obvious)
Dan zit het namelijk naar alle waarschijnlijkheid in je BIOS of in je Bootloader. En dat is weer enorm hardware-afhankelijk.
Ja dual boot linux naast windows is normaliter vrij simpel. Sommige merken hardware (en daarmee type BIOS) zijn daarop een uitzondering. Soms is dan Virtualbox installeren op Windows en in een VM spelen tot je klaar bent om vol naar Linux te gaan de betere optie, om daarna ook Linux/Grub primair te maken en dus Windows tweede viool te laten spelen.
Mbt je Reverse Proxy --> Heeft je PopOS dezelfde IP/users/rechten als je Windows? Grote kans dat het dus een authorisatie ding is op basis van ander IP/Andere user/Andere rechten. Maar dan nog --> Ander topic.
Dat is het hele punt : Je moet niet in Windows een partitie aanmaken voor je Linux installatie!Wachten... schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:29:
Maar als je al een partitie hebt gemaakt in Windows, dan gaat dit verhaal niet op toch?
Het enige dat je moet doen is vrije ruimte op je HDD/SSD aanmaken/overlaten!
Dit dus :

Gejat van : https://www.partitionwiza...nk-windows-partition.html
Sla effe hun reclame geneuzel over en scroll naar beneden voor de Windows Disk Management instructies
Helaas niet...
Het probleem is dat men tegenwoordig op bijna elke vraag met een YouTube link reageert en ik daar echt een hekel aan heb gekregen : Alsof geschreven artikelen niet meer bestaanEr zijn genoeg mensen die er baat bij hebben. Ik probeer juist zoveel mogelijk info te plaatsen, zodat een ander er misschien ook wat aan heeft.
De tip vond ik handig, want ik snap je punt over het scannen van een artikel. De steek onder water had dan weer niet gehoeven dat jij blijkbaar de video generatie maar niks vindt. Ik bedoel het niet verkeerd, want je helpt enorm veel mensen hier op het forum en dank daarvoor, maar probeer soms ook eens in de schoenen van een ander te kruipen.
Verplaats jezelf eens in mijn schoenen :
- Review op YouTube die 25 minuten duurt.
- Dezelfde geschreven Review (die gelukkig ook bestaat) lees ik in 15 minuten door!
Dan is de keuze snel gemaakt!
Verder zal ik maar niet beginnen over het feit dat Tweakers en daarmee helaas ook GoT veel te bekend is geworden onder Jan en alleman en daardoor het niveau is gedaald richting Beginnersweb.nl

Ik heb daarna een 8gb swap file aan gemaakt en toen bleef het gewoon werken.
Dat soort gezeik samen met eventuele software die rekent op een SWAP Partitie is de reden dat ik nog steeds een SWAP Partitie aanmaak die 1 x de hoeveelheid RAM of zelfs 2 x de hoeveelheid RAM groot is!L0g0ff schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:05:
Ik heb een tijdje zonder swap gedraait. Dit ging best goed. Totdat ik met genymotion aan de slag ging. Wanneer er dan meer geheugen werd gevraagd dan aanwezig in mijn systeem dan crashte de applicatie.
Ik heb daarna een 8gb swap file aan gemaakt en toen bleef het gewoon werken.
Wel gek om te zien trouwens in geval van mijn laptop bijvoorbeeld :
- 120 GB SSD
- 8 GB SWAP
- De rest is dus voor het OS grotendeels.
Maar...
Het OS neemt minder dan 8 GB ruimte in ondanks de volledige installatie!

@nero355 had dit inderdaad ook al aangegeven en was dit ook in een video tegen gekomen.desalniettemin schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:14:
Linux naast Windows en dual booten leidt vaak tot problemen wanneer niet goed gedaan. Beter optie is ze allebei op een andere SSD te installeren. Een andere distro naast Pop te installeren is nu nog niet mogelijk, (wordt geloof ik een optie in toekomstige releases) dan moet je met partities werken. Pop gebruikt overigens geen swapfile, maar een swappartitie. Sommige gebruiken helemaal geen swap, want hebben geheugen genoeg is het argument, maar Alan Pope heeft in een BigDaddyLinuxLive stream eens gezegd, dat je altijd swap moet gebruiken hoeveel geheugen je ook hebt, omdat de kernel er soms gebruikt van maakt, als ik mij goed herinner.
Echter wordt er in de meeste video's niet over gesproken, vandaar dat ik op zoek was waarom het niet lekker werkte. Met F11 kon ik gewoon kiezen voor PopOS, dus heb dat maar gebruikt afgelopen dagen.
Ik heb gisteren echter het besluit genomen om dan toch maar wel een andere SSD op de kop te tikken via marktplaats, en ga straks PopOS erop zetten.
Tot op heden zeer tevreden met hoe alles werkt.
De Dymo labelwriter werkte ook direct perfect. Eigenlijk werkt het nog fijner dan in Windows en hoefde niks in te stellen.
Heeft iemand trouwens enig idee waarom Firefox circa 1 a 2 seconden duurt om te openen? De rest werkt instant, maar Firefox openen voelt wat raar en traag.

Aangezien ik iTunes op Windows nou niet bepaald geweldig vind. Dan maar een snap van Apple Music draaien via Virtualbox (Mint 20.3 met XFCE). Heb ik dan toch dezelfde app als op mijn Mac.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Pak gewoon zo'n 120 GB ding voor € 20 en geniet er lekker van joh!Wachten... schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:51:
Ik heb gisteren echter het besluit genomen om dan toch maar wel een andere SSD op de kop te tikken via marktplaats, en ga straks PopOS erop zetten.
Dat is ook mijn ervaring met zowel printen als scannen onder KubuntuTot op heden zeer tevreden met hoe alles werkt.
De Dymo labelwriter werkte ook direct perfect.
Eigenlijk werkt het nog fijner dan in Windows en hoefde niks in te stellen.
Standaard Firefox gezeik dat je altijd al had vanaf de eerste versie (Firebird!Heeft iemand trouwens enig idee waarom Firefox circa 1 a 2 seconden duurt om te openen?
De rest werkt instant, maar Firefox openen voelt wat raar en traag.

Wat je wel nog kan checken is of je niet per ongeluk een Snap versie gebruikt, want alles wat in een Snap verpakt is opent ook behoorlijk trager dan een reguliere applicatie!
Maar als dat ook onder Pop!_OS was dan zou je sowieso helemaal vrij van die Snap ellende moeten zijn dus dan kan je dat hele verhaal negeren!
Ik weet niet hoe het met jouw VM zit, maar mijn Linux installatie draait geen domme troep die voor een telefoon of tablet is bedoeld!SandsOfArrakis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:08:
[Afbeelding]
Aangezien ik iTunes op Windows nou niet bepaald geweldig vind. Dan maar een snap van Apple Music draaien via Virtualbox (Mint 20.3 met XFCE). Heb ik dan toch dezelfde applicatie als op mijn Mac.
Nou ja bezwaar, ik ga zoveel door applicaties heen e.d. en zoals eerder gezegd kan ik me al storen aan animaties, alles voelt dan een beetje sloom en niet erg responsieve.desalniettemin schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:20:
@Wachten... Hmm zowel de flatpak (die ik niet gebruik, want wit met Adwaita dark en niet in te stellen als standaard websurfer) als de deb starten meteen op bij mij. Maar is dat nou echt een bezwaar dat het wat trager opstart? Maakt mij niet uit bijdeweg.
De rest reageert overigens vlot. Het is dus geen wereldprobleem, maar ik verwacht (misschien mijn fout) van z'n os dat alles lekker vlot loopt.
Nogmaals, het is niet iets om me enorm druk over te maken, maar wellicht had hier iemand direct een oplossing of oorzaak voor me
Overigens is het 'probleem' dat ontstaat door Windows eigenlijk altijd wel het punt van missende registratie van de Linux EFI bootloader omdat er iets van Windows een wipe van de registratie uitvoert om zichzelf weer te registreren.
Aangaande swap, ik heb voor m'n beide pc's ook geen swap. Die hebben 16 GB en 8 GB geheugen. Die met 8 GB heb ik wel een paar keer gehad dat het geheugen vol was door m'n browser en de boel praktisch vastliep, tenzij ik met wat mazzel snel de browser kon sluiten. Zo'n situatie zou met een swap partitie of bestand hooguit wat later gebeuren.
Zolang je je geheugengebruik in de gaten houdt, maakt het echt niet uit of je nou wel of geen swap hebt. Er zijn echter programma's die er wel van kunnen profiteren, omdat de kernel idle geheugen in swap kan dumpen zodat er meer RAM effectief gebruik kan worden. Maar dat spreekt voor zich.
Ik las ooit deze, die het eigenlijk gewoon heel mooi uitlegt: https://www.baeldung.com/linux/swap-space-use
Edit:
Nog maar eens een DDG actie er tegenaan gegooid v.w.v. Linux op de T100, en dat zou nu een stuk vloeiender moeten werken allemaal, volgens deze blogpost: https://linuxnorth.wordpr...ck-in-the-linux-business/. Dat is dus al een plusje. Als er ook nog iets "dedicated ereader Linus distro" mogelijk is zou dat helemaal mooi zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door RobertMe op 16-01-2022 20:09 ]
Ik vond hier wel wat bruikbare software
https://www.slant.co/opti...mazon-kindle-alternatives
Of
Deze https://alternativeto.net/software/calibre/?platform=linux
Fun fact, de laatste release heeft "Union of Utrecht" als naam
Linux Mint pusht net als Pop!_OS ook geen snaps. En anders gewoon over op basis van al deze distro's: DebianSjah schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:54:
Ik vind Snap wel DE nagel aan de Ubuntu-kist. Mocht 2204 LTS weer zo nadrukkelijke(r) Snap krijgen, dan ga ik 'n hopje maken naar ik denk Pop! Geen kwestie van graag willen, maarja, opzouten met Snap.
Ziet er ook wat minder gelikt uit ongetwijfeld, maar ik ben er heel tevreden mee. Eén keer het stof in testing wat is gaan liggen schakel ik vaak (als ik modernere hardware heb) relatief snel van stable naar testing over. Maar daar kan het soms ook nog wel mislopen. Voordeel van Debian is ook dat je dingen zoals ARMbian etc. hebt die dan wel voor SBC's e.d. bedoeld zijn maar mee de pas van de moederdistro houden. Zo draait mijn Odroid XU4 gewoon ARMbian, maar verder is dat ook de stabiele Debian-release (11 Bullseye) met wat ARM/board specific pakketten etc.
Systemen die stabiel moeten zijn blijven ook gewoon op stable
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
't ubuntu GTK theme (ambiance?) en de gnome shell extenties zullen vermoedelijk vrij makkelijk te importeren zijn en dan, voor de liefhebbers, dan niet de amazon verwijzingen vergeten.Borromini schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:14:
Debian pusht idd geen snaps, maar zij hebben natuurlijk ook geen marketingriedeltje.
Ziet er ook wat minder gelikt uit ongetwijfeld, maar ik ben er heel tevreden mee.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Maar daar is toch de EFI Partitie voor die je zelf aanmaakt : Die zou als een soort Cache dienen die de partitie van het moederbord vervangt voor zover ik het goed heb begrepenHero of Time schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:33:
Voor wie met een tweede harde schijf een dual boot wil maken, hoe denken jullie dat met UEFI te doen dan? Genoeg moederborden die namelijk niet werken als je 2 ESP hebt, waardoor juist hetgeen wat je wil voorkomen/scheiden alsnog niet werkt.
Overigens is het 'probleem' dat ontstaat door Windows eigenlijk altijd wel het punt van missende registratie van de Linux EFI bootloader omdat er iets van Windows een wipe van de registratie uitvoert om zichzelf weer te registreren.
Er was ook een verhaal over sommige moederborden die een bugged UEFI implementatie hebben en zo... ?!
Hoe zit het met de Stretch => Buster => Bullseye upgrades bij ARMbian op het moment ??Borromini schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:14:
Voordeel van Debian is ook dat je dingen zoals ARMbian etc. hebt die dan wel voor SBC's e.d. bedoeld zijn maar mee de pas van de moederdistro houden.
Zo draait mijn Odroid XU4 gewoon ARMbian, maar verder is dat ook de stabiele Debian-release (11 Bullseye) met wat ARM/board specific pakketten etc.
Systemen die stabiel moeten zijn blijven ook gewoon op stable
Ik heb onlangs wat met de Raspberry Pi 3B en RaspBian zitten rommelen om van Stretch naar Buster te gaan om een bug te fixen en hoewel dat goed is gegaan (voor 95% of zo) zijn ze bij de Raspberry Foundation toch van mening dat ik een fresh install had moeten doen
"Dat ga je toch niet bij elke grote upgrade doen ?!" denk ik dan...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Er is een register bij UEFI dat bij houd welke loaders er zijn. Sommige UEFI systemen scannen elke boot de ESP (of meerdere, indien ze dit ondersteunen) en bieden zo een lijst van besturingssystemen om te laden. Anderen moet je zelf opgeven welke loaders het moet gebruiken. In geval van dat laatste, kan het dus zijn dat de 'installatie' van een EFI loader een reset uitvoert en dan de specifieke aan het register toevoegt. Dat is dus iets wat Windows nog wel eens wil doen. Succes dan, want niet elk UEFI heeft de optie om handmatig een loader toe te voegen vanuit het UEFI setup, dat moet dan via de 'API' gedaan worden zoals een distro dat doet tijdens installatie.nero355 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:21:
[...]
Maar daar is toch de EFI Partitie voor die je zelf aanmaakt : Die zou als een soort Cache dienen die de partitie van het moederbord vervangt voor zover ik het goed heb begrepen
Ja, en juist die bugged versie kan niet overweg met meer dan 1 ESP. Heb je er meer, dan worden die niet gezien en zijn ze dus onbruikbaar. Succes om Linux dan te starten als het de Windows ESP eerst ziet.Er was ook een verhaal over sommige moederborden die een bugged UEFI implementatie hebben en zo... ?!
Dan blijft er maar één optie over die ik stiekem al een tijdje zit te overwegen : Weer een hotswap bracket systeem in mijn PC proppen!Hero of Time schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:00:
Ja, en juist die bugged versie kan niet overweg met meer dan 1 ESP. Heb je er meer, dan worden die niet gezien en zijn ze dus onbruikbaar. Succes om Linux dan te starten als het de Windows ESP eerst ziet.
Zoiets :
SAS/SATA HOTSWAP BAY - SNT-1042SS | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
En dan na elke swap je UEFI in moeten om de juiste EFI loader toe te kennen, of nog erger, telkens install media pakken om 'm te registreren.nero355 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:38:
[...]
Dan blijft er maar één optie over die ik stiekem al een tijdje zit te overwegen : Weer een hotswap bracket systeem in mijn PC proppen!
Zoiets :
SAS/SATA HOTSWAP BAY - SNT-1042SS [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
![]()
Zou het echt zo erg zijn danHero of Time schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:39:
En dan na elke swap je UEFI in moeten om de juiste EFI loader toe te kennen, of nog erger, telkens install media pakken om 'm te registreren.
Zelfs met SATA Hotswap aan ?!
Vrijwel alle systemen hier draaien in Legacy Mode of met CSM aan dus ik heb nog niet echt veel ermee kunnen testen helaas...

Het enige systeem dat in UEFI Mode draait staat meer uit dan aan en zal nooit een dergelijke behoefte kennen
Als je in UEFI mode draait, misschien?nero355 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:45:
[...]
Zou het echt zo erg zijn dan
Zelfs met SATA Hotswap aan ?!
Ik ben overigens momenteel 100% terug op W11, komende van Debian. Ik krijg Debian Gnome niet lekker aan de praat icm mijn 4K scherm. Ik wil gebruik maken van 125% DPI, en dat zit niet in Debian. Via experimental features is 150% wel toe te passen, maar dat is ongeveer net zo wazig als mijn 21” CRT monitor van 20 jaar geleden. Ik heb 2 dagen gezocht en getest, maar niets werkt.
Omdat ik momenteel te weinig tijd heb om het uit te zoeken en ik wel lekker wil kunnen werken dus W11 weer geïnstalleerd. Dat was na 20 minuten klaar en mijn scherm werkte out-of-the-box perfect. Vind ik toch jammer van Debian Gnome
Prima, aangepast. Nog steeds jammerHero of Time schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:10:
@lolgast ik denk dat je hier te kort door de bocht gaat en Debian de schuld geeft voor iets wat bij Gnome ligt. Zeker als je Xorg gebruikt ipv Wayland. Daar kan Debian helemaal niets aan doen.

Van jou, want het alternatief op Gnome is natuurlijk niet Windowslolgast schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:18:
[...]
Prima, aangepast. Nog steeds jammerAan de andere kant, Debian komt default met Wayland, dus wiens schuld is het nou werkelijk
Het was misschien wel interessant geweest om een andere DE te proberen.
Nee, want ik heb momenteel weinig tijd privé en van Windows wéét ik dat het goed werkt. Bij Linux/Debian/'random-DE' (streep door wat van toepassing is) moet je blijkbaar afwachten wat het resultaat is. Al dan niet na aanpassingen achteraf.Cyphax schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:19:
[...]
Van jou, want het alternatief op Gnome is natuurlijk niet Windows
Het was misschien wel interessant geweest om een andere DE te proberen.
Ik vind het, sort of, prima dat ik soms wat tijd moet steken in het lekker laten functioneren van mijn desktop omdat ik zo graag een Linux OS wil draaien, maar iets simpels als 4K ondersteuning? Het is niet alsof 4K pas 2 jaar bestaat

Ik begrijp dan niet zo goed waarom je Debian installeert, lijkt me niet de meest voor de hand liggende distributie.lolgast schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:33:
[...]
Nee, want ik heb momenteel weinig tijd privé en van Windows wéét ik dat het goed werkt. Bij Linux/Debian/'random-DE' (streep door wat van toepassing is) moet je blijkbaar afwachten wat het resultaat is. Al dan niet na aanpassingen achteraf.
Ik vind het, sort of, prima dat ik soms wat tijd moet steken in het lekker laten functioneren van mijn desktop omdat ik zo graag een Linux OS wil draaien, maar iets simpels als 4K ondersteuning? Het is niet alsof 4K pas 2 jaar bestaat
Ook is het niet zo heel moeilijk om bijvoorbeeld positieve verhalen over KDE op 4K te vinden, dus wellicht is KUbuntu installeren in een VM wel een manier snelle en niet al te intrusieve manier om te kijken wat er nou eigenlijk allemaal in het Linux ecosysteem te vinden is (met alle YMMV die erbij komt kijken).
Omdat ik Debian al jaren ken, maar vooral omdat ik pas sinds afgelopen weekend een 4K monitor heb, wellicht?Cyphax schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:46:
[...]
Ik begrijp dan niet zo goed waarom je Debian installeert, lijkt me niet de meest voor de hand liggende distributie.
Ook is het niet zo heel moeilijk om bijvoorbeeld positieve verhalen over KDE op 4K te vinden, dus wellicht is KUbuntu installeren in een VM wel een manier snelle en niet al te intrusieve manier om te kijken wat er nou eigenlijk allemaal in het Linux ecosysteem te vinden is (met alle YMMV die erbij komt kijken).
En die post van Reddit is leuk, maar ook die oplossing is maar half nuttig. Want door de Font DPI in te stellen wordt alle tekst inderdaad groter, dat werkt perfect. Maar het wordt óók groter op mijn 34" monitor die ik ook gebruik. Plus, die oplossing werkt niet voor gebruik met de Citrix Workspace App, die ik voor mijn werk nodig heb.
Ik zal, als ik over een tijdje weer meer tijd heb, eens kijken of Xorg wat voor me kan betekenen, maar voorlopig dus even zonder 'Non-Windows OS' op mijn PC.
Als je de HiDPI verhalen van Apple en Microsoft zou kennen dan zou je bovenstaande best wel grappig vinden!lolgast schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:33:
Iets simpels als 4K ondersteuning?
Het is niet alsof 4K pas 2 jaar bestaat
Maar effe serieus :
- USB Stick erbij pakken.
- Kubuntu ISO erop knallen op een manier dat je ervan kan booten.
- Of een andere distro met een DE die niet Gnome heet...
En dan effe snel testen is toch zo gedaan
In Ubuntu 20.04 zou 125% wel mogelijk moeten zijn. Die heeft Gnome 3.36 als het internet het juist heeft. Debian 11 heeft wel Gnome 3.38 al, dus lijkt me beetje vreemd dat het daar dan weer niet mee kan, tenzij Canonical het erin gehackt heeft voor 3.36. Die kans bestaat natuurlijk ook. Ik heb zelf geen 4K-scherm en schalen via de GUI in Debian 11 kan alleen van 100% naar 200% in Gnome hier.lolgast schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:56:
En toch was dat een mooi systeem. ‘Wij’ hadden het op de ICT opleiding zodat je achter elk systeem kon zitten en toch je eigen Windows + VM’s tot je beschikking had.
Ik ben overigens momenteel 100% terug op W11, komende van Debian. Ik krijg Debian Gnome niet lekker aan de praat icm mijn 4K scherm. Ik wil gebruik maken van 125% DPI, en dat zit niet in Debian. Via experimental features is 150% wel toe te passen, maar dat is ongeveer net zo wazig als mijn 21” CRT monitor van 20 jaar geleden. Ik heb 2 dagen gezocht en getest, maar niets werkt.
Omdat ik momenteel te weinig tijd heb om het uit te zoeken en ik wel lekker wil kunnen werken dus W11 weer geïnstalleerd. Dat was na 20 minuten klaar en mijn scherm werkte out-of-the-box perfect. Vind ik toch jammer van Debian Gnome
ha, herkenbaarlolgast schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:33:
[...]
ik heb dit ook met een Manjaro/KDE install; het ziet er niet uit op 4K
weet het niet meer
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Mijn algemene mening over dat hele scaling gedoe!TheFirepit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:26:
Ik gebruik Debian Stable en heb met Gnome, KDE en nu Sway gewerkt, maar op geen elke versie problemen gehad met 4k (ik gebruik hem alleen wel gewoon op 100%, wanneer je naar meer gaat kan je net zo goed een FHD scherm gebruiken).
nero355 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:06:
[...]
Mijn algemene mening over dat hele scaling gedoe!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lVAobTjJt2XWhNJFAYynUmeP.jpg?f=user_large)
Dan is je monitor te klein of de resolutie te hoog!
Je bedoelt: Linux kan dat niet en dus doe ik maar alsof het niet belangrijk is.nero355 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:06:
[...]
Dat kan, maar ik gebruik mijn 4K monitor nu op 125%. Dat betekent: Meer schermoppervlak dan een 1440p scherm én een scherper beeld dan een 1440p scherm. Aangezien ik héél veel in Outlook/TOPdesk (text based dus) werk is dat wel prettig.nero355 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:06:
[...]
Beetje makkelijk om alles wat niet de default is, of zoals het zou horen, af te doen als 'dan had je het maar niet moeten doen'. Die scaling is er niet voor niets en de usecases zijn er wel degelijk. Nog los van de 4K content die nu gewoon gekeken kan worden waarbij Windows automatisch detecteert dat je video kijkt en de scaling daarop aanpast.
NOPE.AVIdowntime schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:56:
Je bedoelt: Linux kan dat niet en dus doe ik maar alsof het niet belangrijk is.
Ik heb gewoon in het algemeen een hekel aan dat hele gedoe!
Ik kies liever voor meerdere schermen :lolgast schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:56:
Dat kan, maar ik gebruik mijn 4K monitor nu op 125%. Dat betekent: Meer schermoppervlak dan een 1440p scherm én een scherper beeld dan een 1440p scherm. Aangezien ik héél veel in Outlook/TOPdesk (text based dus) werk is dat wel prettig.
- 3x 1920x1200 @ 24 inch of het liefst ergens rond de 20 a 22 inch als dat nog zou bestaan...
- 3x 2650x1440 @ 27 inch
Eventueel nog 2560x1600 @ 30 inch als dat ook nog zou bestaan...
Dat hele Ultra HD gehype is leuk voor TV's maar dat is het dan ook wel wat mij betreft!
Dat is prima, maar dan nog : "The right tool for the right job!"Beetje makkelijk om alles wat niet de default is, of zoals het zou horen, af te doen als 'dan had je het maar niet moeten doen'. Die scaling is er niet voor niets en de usecases zijn er wel degelijk.
Ik ga ook niet klagen over de brakke Color Management van Windows of Linux DE's terwijl ik verdomd goed weet dat ik eigenlijk gewoon een Mac had moeten kopen...
Dat heeft ook een eeuwigheid geduurd net als HDR Support en dergelijke trouwens!Nog los van de 4K content die nu gewoon gekeken kan worden waarbij Windows automatisch detecteert dat je video kijkt en de scaling daarop aanpast.
Hoewel ik beroepsmatig / tijdens grafische opleiding met de Mac – beter gezegd met Mac OS, later macOS – vergroeid ben, heb ik het altijd jammer gevonden dat je dan qua hardware praktisch aan Apple vastzit.
Aangezien ik ooit nog een Apple kloon van PowerComputing nieuw heb gekocht, besef ik maar al te goed dat dit vooral een kunstmatige beperking is.
Mijn laatste computer is dan ook een x86 build waar een ‘vanilla’ hackintosh op een m.2 draait, naast een ssd met Windows 10, of beter gezegd: Draaide, want beiden zijn voor de tweede keer corrupt geraakt in een paar jaar. De bootloader en kexts veranderen constant, om bij blijven met macOS en andere ontwikkelingen. Dat kost veel tijd om bij te houden en dat ben ik nu een beetje zat. Ook als het na een half jaar weer eens in de soep loopt, ben ik dagen bezig met herinstalleren.
Daarom wil ik het eens op een andere manier doen, via qemu.
Ik heb al aardig wat zitten uitpluizen. Ik zit te denken aan Ubuntu / Qemu / macOS 10.14.
Hardware:
Gigabyte Z370 Aorus Gaming 5
Intel Core i7-8700 3,2 (dus 6 cores x 2 threads)
32 GB ram Corsair Vengeance DDR4 CMK32GX4M2B3200C16
BCM943602CS wifi/blutooth (vanwege macOS compatibiliteit hackintosh, moederbord wifi zijn geen drivers voor macos voor)
Samsung 970 Evo m.2 ssd 500 GB
MSI GTX 770 (omdat nagelnieuwe Gigabyte RX Vega 56 Gaming OC tot twee keer toe kapot ging.. daarna waren prijzen idioot hoog geworden).
tldr;Ik wil graag een Wacom tablet (dus een muis-vervanger, geen tabletcomputer) kunnen gebruiken op macOS dat draait op Qemu dat draait op een Linux. Is dit mogelijk? En is Ubuntu een goede keus? Het gaat mij dus in eerste instantie om macOS / Wacom. Draadloze printer kunnen blijven gebruiken zou ook fijn zijn. Ik kan hier online weinig over vinden.
Je zal dan een paar USB poorten of beter gezegd een hele USB Controller via VT-D door moeten zetten denk ik, want anders ziet je OS niet de aparaten op de juiste manier!laptopleon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:54:
Daarom wil ik het eens op een andere manier doen, via qemu.
Ik heb al aardig wat zitten uitpluizen. Ik zit te denken aan Ubuntu / Qemu / macOS 10.14.
Hardware:
Gigabyte Z370 Aorus Gaming 5
Intel Core i7-8700 3,2 (dus 6 cores x 2 threads)
32 GB ram Corsair Vengeance DDR4 CMK32GX4M2B3200C16
BCM943602CS wifi/blutooth (vanwege macOS compatibiliteit hackintosh, moederbord wifi zijn geen drivers voor macos voor)
Samsung 970 Evo m.2 ssd 500 GB
MSI GTX 770 (omdat nagelnieuwe Gigabyte RX Vega 56 Gaming OC tot twee keer toe kapot ging.. daarna waren prijzen idioot hoog geworden).
tldr;Ik wil graag een Wacom tablet (dus een muis-vervanger, geen tabletcomputer) kunnen gebruiken op macOS dat draait op Qemu dat draait op een Linux. Is dit mogelijk?
Ik zou zeggen dat het niet uitmaakt, zolang je met QEMU aan de gang gaat : Die installeer je apart tenslotte!En is Ubuntu een goede keus?
Mijn printer die bedraad op het netwerk is aangesloten werkt makkelijker onder Kubuntu dan dat die het ooit onder Windows heeft gedaan dus met een beetje geluk die van jou ook!Het gaat mij dus in eerste instantie om macOS / Wacom. Draadloze printer kunnen blijven gebruiken zou ook fijn zijn. Ik kan hier online weinig over vinden.
Is er eigenlijk iets van SPICE software voor MacOS beschikbaar
Dan zou je ook leuke dingen kunnen doen i.c.m. Proxmox zoals ik dat weleens doe :
- Windows Client met SPICE software installed.
- Proxmox die een Linux Desktop VM draait met SPICE software installed.
Je verbindt dan vanaf de Windows Client met de Linux Desktop VM en werkt daarmee alsof alles lokaal draait!
Geen enkele rare vertraging of wat dan ook te merken!
Het zou niet de eerste keer zijn dat een bepaalde functie van een programma prima werkt op het ene OS, maar weigert of er gewoon niet is op een ander OS.nero355 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:41:
[...]
Ik zou zeggen dat het niet uitmaakt, zolang je met QEMU aan de gang gaat : Die installeer je apart tenslotte!
Volgens de handleiding werkt mijn printer óf via bedraad ethernet óf via wifi. Aangezien er ook nog andere apparaten bij dit huishouden horen, die vaak alleen via wifi kunnen printen, wilde ik dat maar zo houden. In de praktijk lijkt het ook door elkaar te werken trouwens.Mijn printer die bedraad op het netwerk is aangesloten werkt makkelijker onder Kubuntu dan dat die het ooit onder Windows heeft gedaan dus met een beetje geluk die van jou ook!
Ff zitten google-en en als ik het goed begrijp is Spice server / client software.Is er eigenlijk iets van SPICE software voor MacOS beschikbaar
Dan zou je ook leuke dingen kunnen doen i.c.m. Proxmox zoals ik dat weleens doe :
- Windows Client met SPICE software installed.
- Proxmox die een Linux Desktop VM draait met SPICE software installed.
Dat is niet wat ik zoek. Ik wil 'gewoon' een workstation opzetten. In feite wil ik macOS gebruiken op non-Apple hardware. Toch weer een hackintosh-achtige situatie dus, maar dan eenvoudiger te beheren / backuppen / terug te zetten.
Zelfs als ik VT-d, Ubuntu, Qemu en daarop macOS allemaal geïnstalleerd en werkend krijg, maar printen en Wacom tablet gebruiken gaat niet soepeltjes, dan kan ik nog het dagelijks gebruik op de Mac er niet mee vervangen.
Vandaar dat ik op zoek ben naar andere gebruikers / een forum waar dit soort zaken besproken wordt. Ik weet niet eens zeker of een Wacom tablet gebruiken wel kan op deze manier.
[ Voor 17% gewijzigd door laptopleon op 24-01-2022 22:11 ]
Zo is het mij ook gelukt om qemu-kvm werkend te krijgen met virt-manager onder o.a. Arch, Fedora en Debian. Gewoon proberen en leren. Krijg je een foutmelding, deze kopiëren vanuit de terminal en opzoeken via Google. Daarmee kun je heel veel dingen zelf oplossen.
Frustrerender dan die hackintosh build kan het niet worden
[ Voor 3% gewijzigd door laptopleon op 25-01-2022 00:44 ]
Eerst maar eens een passender nvidia videodriver geïnstalleerd, voor die oude GTX770.
Nu krijg ik een zwart scherm met heel vaak dezelfde foutmelding:
EXT4-fs error (device nvmeOn1p2): __ext4_find_entry:1611: inode x9315286: comm gmain: reading directory lblock 0
Zitten google'n en dan kom je berichten tegen van jaren geleden, dat deze ssd niet compatible zou zijn met de linux kernel. Links naar de Linux versie van Samsung Magician DC gevonden maar nergens info of een handleiding. Die links lopen allemaal dood
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.